Bedankt voor je reactie! Dit heeft ons echt wat meer beeld gegeven.
Denk dat het niet verstandig is om direct een bouwdepot mee te gaan nemen in de hypotheek, we gaan voor optie 2, een huis wat al meer naar ons zin is tegen dezelfde prijs
Update:-tom-562 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 16:14:
Situatieschets:
Huis te koop voor 255k, wij hebben ondertussen 3 biedingen gedaan, ons eindbod: 242,5k. Tegenpartij heeft 2 tegenbiedingen gedaan, eindbod van hun: 247,5k.
Is het nog realistisch om alsnog een tegenbod te doen van 245k (=NHG-grens)? Of is eindbod ook echt eindbod?
Vaak bu'j te bang!
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Hoe wordt het huis van 150.000 verkocht? Via een bied ronde voor meerdere geïnteresseerden? Of ben jij een van de weinige? Is je aankoop makelaar wel onafhankelijk, komt het huis waar je een oogje op hebt niet uit zijn toko?VySio schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 08:53:
Excuses voor mijn onduidelijkheid (in mijn hoofd heb ik het wél op een rijtje)
[...]
Ik heb een nieuwe woning op het oog, vraagprijs 150.000. Moet volgens mijn makelaar 175.000 worden (wat mijn max is)
Mijn huidige woning heb ik verkocht onder voorbehoud. Datum dat voorbehoud afgelopen is, is 17 augustus, overdracht eind september (ik weet het, ook achteraf gezien niet blij mee).
Mijn voorbehoud zou hierdoor in eerste instantie door moeten schuiven naar een korte periode hierna
[...]
Begrijpelijk dat dit onbegrepen is :'D
Ik had verwacht dat ik de nieuwe woning voor 165 had kúnnen kopen, hierdoor zou ik ruimte hebben bij het bieden omdat ik zo' n onaantrekkelijke koper ben. De uiteindelijke waarde op het moment blijkt dus rond 175 te liggen.
Eigenlijk is dit verhaal voor jullie niet relevant.
Ik wil graag weten hoeveel geld ik volgens de bank moet hebben om een periode dubbele lasten te kunnen dragen. Dit wil ik zodat ik nu ook kan bieden met onder voorbehoud van financiering over bv 4 weken ipv half augustus.
Doe nog wat onderzoek naar die woning (Woz-waarde, aankoopbedrag toen het gekocht werd, of het een toffe buurt is, of er geen kerncentrale of woonwagenkamp komt en de prijzen van woningen in de buurt) en dan doe je een mooi bod onder de vraagprijsProtax schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 13:58:
[...]
Denk dat het niet verstandig is om direct een bouwdepot mee te gaan nemen in de hypotheek, we gaan voor optie 2, een huis wat al meer naar ons zin is tegen dezelfde prijs
Gefeliciteerd!-tom-562 schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 17:08:
[...]
Update:
Verkopers hebben het bod geaccepteerd van 245k
Is het niet zo dat je de bijkomende kosten zoals overdrachtsbelasting en dergelijke mee moet nemen in dat bedrag van 245k? Ofwel, ga je dan niet over de NHG grens heen?-tom-562 schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 17:08:
[...]
Update:
SR+ MiC
Top! Congratz! Let the games begin-tom-562 schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 17:08:
[...]
Update:
Nee. Je mag 101% financieren van de koopsom, dus de effectieve hypotheek wordt 247.450. De overige kosten koper moet je uit eigen middelen betalen. Reken met dit bedrag ongeveer op 9 - 10 k eigen middelen.Shiro schreef op maandag 19 juni 2017 @ 12:31:
[...]
Is het niet zo dat je de bijkomende kosten zoals overdrachtsbelasting en dergelijke mee moet nemen in dat bedrag van 245k? Ofwel, ga je dan niet over de NHG grens heen?
[ Voor 18% gewijzigd door StealthyPeanut op 19-06-2017 13:29 ]
Ook interessant: Hoe lang staat het huis te koop en zijn er omstandigheden waardoor de verkopers graag van het huis af willen, maar die niet in jouw nadeel zijn.kegeltje26 schreef op zondag 18 juni 2017 @ 11:30:
[...]
Doe nog wat onderzoek naar die woning (Woz-waarde, aankoopbedrag toen het gekocht werd, of het een toffe buurt is, of er geen kerncentrale of woonwagenkamp komt en de prijzen van woningen in de buurt) en dan doe je een mooi bod onder de vraagprijs
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Tnx!StealthyPeanut schreef op maandag 19 juni 2017 @ 12:44:
[...]
Top! Congratz! Let the games begin.
[...]
Nee. Je mag 101% financieren van de koopsom, dus de effectieve hypotheek wordt 247.500. De overige kosten koper moet je uit eigen middelen betalen. Reken met dit bedrag ongeveer op 9 - 10 k eigen middelen.
Vaak bu'j te bang!
Gefeliciteerd! Is het al doorgedrongen dat het nu jouw huis is?kegeltje26 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 23:59:
Overdracht van de woning heeft inmiddels plaats gevonden dus ben woning eigenaar!
Nu inrichten en verbouwingen plannen
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Yes uit mijn hoofd mag de hypotheek net iets boven 231K zitten om voor NHG in aanmerking te komen.Shiro schreef op maandag 19 juni 2017 @ 12:31:
[...]
Is het niet zo dat je de bijkomende kosten zoals overdrachtsbelasting en dergelijke mee moet nemen in dat bedrag van 245k? Ofwel, ga je dan niet over de NHG grens heen?
If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA
What Do You Call An Alligator In A Vest?
Vorig jaar wel ja; nu is het gewoon 245k verkoopprijs. De hypotheek wordt dan 247.450. De rest moet je zelf betalen.Saffie_time schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 09:33:
[...]
Yes uit mijn hoofd mag de hypotheek net iets boven 231K zitten om voor NHG in aanmerking te komen.
Wellicht dat er eigen middelen zijn om dat gat te overbruggen. Maar ik neem aan dat hypotheek adviseur dit ook wel kenbaar gemaakt zal hebben.
Dat wel, maar gek genoeg geen zin om te verhuizen. Zie op tegen klussen en dergelijke, sommige mannen schijnen dat leuk te vindenWailing_Banshee schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 08:31:
[...]
Gefeliciteerd! Is het al doorgedrongen dat het nu jouw huis is?
Nee hoor, das kut.kegeltje26 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 12:47:
[...]
Dat wel, maar gek genoeg geen zin om te verhuizen. Zie op tegen klussen en dergelijke, sommige mannen schijnen dat leuk te vinden
Het klussen zelf is leukkegeltje26 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 12:47:
[...]
Dat wel, maar gek genoeg geen zin om te verhuizen. Zie op tegen klussen en dergelijke, sommige mannen schijnen dat leuk te vinden
Ik denk dat dat afhangt van het soort klussen wat er gedaan moet worden. Ik heb nooit opgezien tegen dat klussen (en wij zijn 2 jaar bezig geweest voordat alle kamers een beetje klaar waren en toen moest de keuken en de zolder nogkegeltje26 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 12:47:
[...]
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Het was de afgelopen dagen gewoon te heet om te verven of metselen. Je verf/cement droogt te snel om ermee te werken.sugarlee89 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 16:57:
Met hitte van deze week is klussen wel wat minder haha
If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA
Is het een echte veiling of gewoon verkoop bij inschrijving? Wat je omschrijft klinkt namelijk als het laatste.Saffie_time schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 07:19:
Is er iemand die ervaring heeft met het kopen van een woning die ter veiling wordt aangeboden?
[ Voor 18% gewijzigd door Saffie_time op 23-06-2017 11:56 ]
Verwijderd
[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2017 08:08 ]
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Ik heb het laatst gedaan via hypotheek24.EXX schreef op maandag 26 juni 2017 @ 09:36:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het afsluiten van een execution-only hypotheek via internet? De laatste keer dat ik een hypotheek heb afgelsoten was in 1996 en dat was via een tussenpersoon die gratis (nou ja gratis, provisie via de bank) alles heeft geregeld. Nu wil ik dus kijken wat er bv. via independer.nl mogelijk is. Ik heb echter geen idee hoe dat in de praktijk loopt.
Oude huis jaren geleden verkocht, nu weer een hypotheek nodig: annuïtair, < 60% aankoopsom, 20 jaar rentevast en 20 jaar looptijd
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Zelf afgesloten bij de Rabobank omdat dat toen voordelig uitkwam (€1.000 advies + afsluiten). Als ik het nu zou moeten doen zou het via Hypotheek24 zijn.EXX schreef op maandag 26 juni 2017 @ 09:36:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het afsluiten van een execution-only hypotheek via internet? De laatste keer dat ik een hypotheek heb afgelsoten was in 1996 en dat was via een tussenpersoon die gratis (nou ja gratis, provisie via de bank) alles heeft geregeld. Nu wil ik dus kijken wat er bv. via independer.nl mogelijk is. Ik heb echter geen idee hoe dat in de praktijk loopt.
Oude huis jaren geleden verkocht, nu weer een hypotheek nodig: annuïtair, < 60% aankoopsom, 20 jaar rentevast en 20 jaar looptijd
[ Voor 4% gewijzigd door assje op 26-06-2017 11:24 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
[ Voor 29% gewijzigd door EXX op 26-06-2017 12:02 ]
Hey verschil wordt groter als je als uitgangspunt neemt dat het maandbedrag gelijk is bij beide opties. Ofwel, de besparing in de eerste 10 jaar los je extra af.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
[ Voor 4% gewijzigd door EXX op 26-06-2017 13:28 ]
Toen wij onze hypotheek af gingen sluiten, heeft onze adviseur dat voor een aantal situaties doorgerekend. Wat als wij hem voor 10 jaar vastzetten en de rente is na 10 jaar x+y (waarbij x de huidige rente was en y de stijging). En dan voor 20 jaar vastzetten. Ik geloof dat we per hypotheek vorm wel zo'n 4 a 5 grafiekjes haddenEXX schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:44:
Ik heb even gerekend en met 10 jaar op 1,7% gevolgd door 10 jaar 5% kom je op 320k uit. Ik vermoed dat het break even point ergens rond de 4% ligt. De rente in 2027 moet dus 4% of lager zijn, wil het echt de moeite lonen. Dat is een glazen bol natuurlijk, maar 4% is niet zo extreem hoog. Mijn eerste hypotheek was 6.5% voor 5 jaar en na een renteherziening 5.6% voor 10 jaar. Dat kan zo maar terug komen; de ultra lage rentes van nu blijven niet eeuwig.
Deze calculaties geven voor iemand die meer doet dan puur zijn maandlasten afrekenen alleen geen volledig beeld.Wailing_Banshee schreef op maandag 26 juni 2017 @ 13:52:
[...]
Toen wij onze hypotheek af gingen sluiten, heeft onze adviseur dat voor een aantal situaties doorgerekend. Wat als wij hem voor 10 jaar vastzetten en de rente is na 10 jaar x+y (waarbij x de huidige rente was en y de stijging). En dan voor 20 jaar vastzetten. Ik geloof dat we per hypotheek vorm wel zo'n 4 a 5 grafiekjes hadden
[ Voor 24% gewijzigd door assje op 26-06-2017 14:19 ]
[ Voor 7% gewijzigd door EXX op 26-06-2017 14:39 ]
Niet nagerekend maar lijkt zeker correct. Wel kijk je alleen naar bruto, hierdoor wordt het verschil iets kleiner (langer vastzetten iets minder duur verhoudingsgewijs).
Ja en als je toch aan het glazen bollen bent: weet je ook zeker dat je de volle 20 jaar in dit huis blijft? En weet je wat de contante waarde is van een euro over 10 jaar?EXX schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:44:
edit:
Ik heb even gerekend en met 10 jaar op 1,7% gevolgd door 10 jaar 5% kom je op 320k uit. Ik vermoed dat het break even point ergens rond de 4% ligt. De rente in 2027 moet dus 4% of lager zijn, wil het echt de moeite lonen. Dat is een glazen bol natuurlijk, maar 4% is niet zo extreem hoog. Mijn eerste hypotheek was 6.5% voor 5 jaar en na een renteherziening 5.6% voor 10 jaar. Dat kan zo maar terug komen; de ultra lage rentes van nu blijven niet eeuwig.
[ Voor 16% gewijzigd door Gebanned op 26-06-2017 15:17 ]
Totdat je hypotheekakte passeert bij de notaris gaat het via die tussenpersoon. Daarna kreeg ik een brief van de hypotheeknemer met de inloggegevens van hun portal. Ik neem aan dat het hetzelfde is als bij een hypotheek via een hypotheekadviseur.EXX schreef op maandag 26 juni 2017 @ 10:59:
En hoe gaat het na afloop: krijg je een contactpunt rechtstreeks bij de hypotheekverstrekker voor het geval dat er iets met de hypotheek moet gebeuren?
Een hypotheek kun je vaak meenemen. Zolang je niet van NHG naar niet-NHG verhuist.Gebanned schreef op maandag 26 juni 2017 @ 15:08:
[...]
Ja en als je toch aan het glazen bollen bent: weet je ook zeker dat je de volle 20 jaar in dit huis blijft? En weet je wat de contante waarde is van een euro over 10 jaar?
@EXX Ik kom als ik het in mijn eigen rekensheet zet op ongeveer hetzelfde uit. Dus lijkt te kloppen.
(Speciaal nagerekend omdat ik dacht dat het veel te hoog was, maar de 3.7% die ik een tijdje terug had uitgerekend was voor 20 versus 10 jaar vast bij een 30-jarige hypotheek. )
[ Voor 44% gewijzigd door RocketKoen op 26-06-2017 15:39 ]
Ja, het is de bedoeling dat we daar zeker 20 jaar blijven wonen, en er moet wel iets heel drastisch gebeuren, wil dat niet het geval zijn.Gebanned schreef op maandag 26 juni 2017 @ 15:08:
[...]
Ja en als je toch aan het glazen bollen bent: weet je ook zeker dat je de volle 20 jaar in dit huis blijft? En weet je wat de contante waarde is van een euro over 10 jaar?
Waarom dan annuïteitenhypotheek?EXX schreef op maandag 26 juni 2017 @ 16:06:
[...]
Ja, het is de bedoeling dat we daar zeker 20 jaar blijven wonen, en er moet wel iets heel drastisch gebeuren, wil dat niet het geval zijn.
Als je een annuïteitenhypotheek van 30 jaar in 20 jaar gaat aflossen heb je met dat hele aflosschema toch helemaal niets te maken.kegeltje26 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 17:15:
[...]
Waarom dan annuïteitenhypotheek?
Vanwege het totaal te betalen bedrag?
Hier ook goede ervaringen met bijBouwe. Binnen twee weken was alles rond! Als ik mensen om mij heen hoor die hun hypotheek afsluiten via een adviseur, zijn ze zo minimaal 4 weken onderweg! En zijn daarnaast nog eens een klap geld kwijt!reul schreef op maandag 26 juni 2017 @ 22:40:
Ook ik ben bezig met het afsluiten van een execution only hypotheek.
Ik heb gekozen voor een hypotheek van BijBouwe, afgesloten via Independer (i.v.m. nog lagere afsluitkosten van 495 euro inclusief ORV).
Op 12 juni een eerste offerte aangevraagd, 13 juni al een rente aanbod ontvangen en de eerste documenten teruggestuurd. Op 19 juni is de ORV aanvraag goedgekeurd en na op 22 juni het taxatierapport te hebben geupload op 23 juni te horen gekregen dat e.e.a. voorlopig is goedgekeurd.
Definitieve offerte wordt morgen verwacht, al met al tot nu toe erg te spreken over het snelle schakelen tussen Independer en BijBouwe!
Nee,hoor. Met adviseur(hypotheker), vanwege een wat ingewikkelde restschuld constructie, was het binnen twee weken geregeld. Een week om alle documenten op te leveren en binnen een week goedkeuring. Hypotheekverstrekker was Attens. Ik denk eerder dat de verstrekker de beperkende factor is en niet de adviseur.console schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 22:11:
[...]
Hier ook goede ervaringen met bijBouwe. Binnen twee weken was alles rond! Als ik mensen om mij heen hoor die hun hypotheek afsluiten via een adviseur, zijn ze zo minimaal 4 weken onderweg! En zijn daarnaast nog eens een klap geld kwijt!
[ Voor 6% gewijzigd door maurice_l op 28-06-2017 10:59 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Als ZZP-er worden dingen altijd een stuk duurder helaas. Ik was zelf 2500 euro kwijt aan een cr*p adviseur toen ik mijn ex moest uit kopen. Tientallen documenten opgeleverd (meerdere keren omdat ze de boel weer eens kwijt waren) en het duurde veel langer dan normaal. Nu ben ik EN DGA EN werknemer van mijn eigen bedrijf. Ik vermoed dat het nu helemaal onbegonnen zaak wordt voor sommige adviseurs en hypotheekverstrekkers. Die snappen er niets meer vanMeZZiN schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 11:15:
Het ligt er helemaal aan hoe complex de aanvraag is de meeste hier hebben een super simpele hypotheek vraag bedrag dit nodig paar kleine keuzes en gaan.
Ben zelf een ZZP-er en heb 3000 betaald voor advies en aanvraag. was het dubbel en dwars waard. De tijd die ik er in gestoken heb was al veel maar de hypotheek adviseur heeft er maar druk mee gehad. Maar goed moest ook bijna 50+ document aanleveren. Prognoses jaar rekeningen etc. Had wel graag meer keuze gehad aan hypotheek verstrekkers nu was het ABN of ABN of oh ABN en als je heel veel meer wilt betalen dan Rabo. Er zijn maar weinig hypotheek verstrekkers die ZZP-er aan de slag willen.
Het is wel een goede ontwikkeling dat bij simpele aanvragen de kosten niet extreem hoog zijn.
Ik vind mezelf redelijk financieel bewust en heb voor 55% lineair en 45% annuïtair gekozen. Op die manier blijven mijn netto-maandlasten gedurende 30 jaar gelijk. Omdat het een klushuis is waar voor zo'n 75k-100k aan verspijkerd moet worden naast het reguliere onderhoud (op een hypotheek van 200k) hebben we ook niet heel veel ruimte over om versneld af te lossen.assje schreef op maandag 26 juni 2017 @ 18:34:
[...]
Als je een annuïteitenhypotheek van 30 jaar in 20 jaar gaat aflossen heb je met dat hele aflosschema toch helemaal niets te maken.
Ik zou geen enkele reden weten voor een financieel bewust persoon om lineair te kiezen. Mensen die sneller af willen lossen zijn vaak bewust en hebben dus geen voordeel van lineair.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
BastaRhymez schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 16:24:
***members only***
Wat een makelaar doet is in het belang van de makelaar.
Daarom heb ik mijn familie dus geadviseerd een staffel op te stellen voor de makelaar, afhankelijk van de verkoop prijs stijgt de courtage van 1.2 naar 2.5%. Deze 1.2% geld bij 5% onder de vraagprijs en de 2.5% bij 2% boven de vraagprijs. He hebben er daarbij ook voor gezorgd dat het huis zeker niet als een koopje op de markt is gezet.RocketKoen schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 09:53:
[...]
Wat een makelaar doet is in het belang van de makelaar.
Zolang ze werken met een vaste beloning per verkocht huis (courtage) is het vooral in het belang van de makelaar om het huis zo snel mogelijk te verkopen.
Onderhandelingen afbreken om met een nieuwe potentiele koper te gaan onderhandelen zijn vaak op initiatief van de verkoper. Voor de verkoper is het namelijk interessant om het huis wat langer te koop te laten staan, als dat 5 of 10% meer oplevert. Voor een makelaar is het juist zaak om het zo snel mogelijk te verkopen.
Zo zou ik er inderdaad ook mee omgaan.BasvanS schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 10:20:
[...]
Daarom heb ik mijn familie dus geadviseerd een staffel op te stellen voor de makelaar, afhankelijk van de verkoop prijs stijgt de courtage van 1.2 naar 2.5%. Deze 1.2% geld bij 5% onder de vraagprijs en de 2.5% bij 2% boven de vraagprijs. He hebben er daarbij ook voor gezorgd dat het huis zeker niet als een koopje op de markt is gezet.
Maar dat kost je dus weer 2000 euro extra uit eigen zak, spreek je niet eerst met zo'n taxateur voordat hij gaat beginnen? Aangeven wat je betaalt en als hij niet minimaal dat bedrag taxeert dat hij het niet hoeft te doen?Egeau schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 12:49:
Na lang in de read-only dit topic gevolgd te hebben toch maar eens besloten om wat te posten.
Na relatief kort zoeken (2maandjes, 10 bezichtigingen, en 1 serieus bod) is ons bod geaccepteerd. Leuke jaren 30 woning (+- 100m2 met tuin en dakterras) in Utrecht! Goede hulp gehad met onze aankoopmakelaar, helaas kom je zonder niet veel in deze gekke markt. Zeker gezien de wensen die we hadden (geen klus huis, buurt rondom het centrum) moet ik zeggen dat het toch wel meeviel aangezien ik vreselijke verhalen hebt gehoord. Misschien hebben we ook gewoon erg veel gelukt gehad, wie weet
Bouwkundigrapport was in orde en de taxateur zat €2000 onder ons bod, dus dat gaat gelukkig ook geen probleem opleveren met de hypotheek. Nu maar afwachten hoe snel de hypotheekverstrekker is met het accepteren van de aanvraag
[ Voor 67% gewijzigd door Christiano007 op 30-06-2017 13:45 ]
Ter land, ter zee en in de kroeg
BastaRhymez schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 16:24:
***members only***
Nederland is nog niet zo'n bananenrepubliek geworden dat we dit soort omkoop praktijken doen hoorChristiano007 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 13:45:
[...]
Maar dat kost je dus weer 2000 euro extra uit eigen zak, spreek je niet eerst met zo'n taxateur voordat hij gaat beginnen? Aangeven wat je betaalt en als hij niet minimaal dat bedrag taxeert dat hij het niet hoeft te doen?
Haha nee gelukkig niet. Je kan natuurlijk wel een beetje sturen op wat je hoopt dat er uit komt.kegeltje26 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 13:56:
[...]
Nederland is nog niet zo'n bananenrepubliek geworden dat we dit soort omkoop praktijken doen hoor
Ik ben het helemaal met je eens dat het verhaal niet helemaal klopt. Echter, ik vind het niet mijn probleem dat de verkopers / makelaar zich wellicht niet heel integer gedragen. Mij gaat het om het huis, niet om de mensen die er nu wonen of die het wellicht zouden kopen... Wel ben ik =bang, dat er een "vies spelletje" gespeeld word... Maargoed, daar gaan we straks achter komen, want we laten de bezichtiging gewoon doorgaan. Eens kijken wat het huis te bieden heeft. Ik heb er in ieder geval wel zin in
Nou kan mij voorstellen dat je je flink genaaid voelt (in je portemonnee ) als zo'n taxateur zegt "nou het is -15.000 waard" vergeleken met wat je móet betalen wil je een beetje kans hebben op zo'n huis. Dat zijn bedragen die ik niet extra kan ophoesten.kegeltje26 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 13:56:
[...]
Nederland is nog niet zo'n bananenrepubliek geworden dat we dit soort omkoop praktijken doen hoor
In gedachte houden dat wat ze met anderen doen, kunnen ze ook bij jouw flikkenBastaRhymez schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 15:20:
[...]
Ik ben het helemaal met je eens dat het verhaal niet helemaal klopt. Echter, ik vind het niet mijn probleem dat de verkopers / makelaar zich wellicht niet heel integer gedragen. Mij gaat het om het huis, niet om de mensen die er nu wonen of die het wellicht zouden kopen... Wel ben ik =bang, dat er een "vies spelletje" gespeeld word... Maargoed, daar gaan we straks achter komen, want we laten de bezichtiging gewoon doorgaan. Eens kijken wat het huis te bieden heeft. Ik heb er in ieder geval wel zin in
[ Voor 27% gewijzigd door Christiano007 op 30-06-2017 15:24 ]
Als jij willens en wetens handel doet met personen die je van te voren al hebben bewezen onbetrouwbaar te zijn, dan moet je ook niet klagen wanneer later blijkt dat de verkopers het huis toch wat mooier hebben laten lijken dan het is, en over een jaar je plafond naar beneden valt van het rot.BastaRhymez schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 15:20:
[...]
Het ligt er aan wat je in je financieringsvoorbehoud op hebt genomen maar als je de waarde niet haalt krijg je geen lening, tenzij je eigen geld hebt, en dan kan je de koop ontbinden. Makelaar en taxateur overleggen niet met elkaar. De makelaar kan de taxateur niet beinvloeden. Wel geef ik de verkoopmakelaar altijd wel een hint dat ik lager zit zodat hij voorbereid is maar dat is meer uit collegialiteit.Christiano007 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 15:23:
[...]
Nou kan mij voorstellen dat je je flink genaaid voelt (in je portemonnee ) als zo'n taxateur zegt "nou het is -15.000 waard" vergeleken met wat je móet betalen wil je een beetje kans hebben op zo'n huis. Dat zijn bedragen die ik niet extra kan ophoesten.
Sterker nog, heb liever dat doe persoon +5000 taxeert , dan hoef ik minder eigen geld in te leggen en kan het via de hypotheek (en ja...uiteindelijk betaal je alles zelf dubbel en dwars)
Dus ik vraag mij wel af wat je in zo'n situatie moet als het (erg) negatief uitvalt voor je, kun je dan ook het huis laten lopen op basis van financieel niet haalbaar?
Gaat zo'n makelaar eerst met hem overleggen over hoe en wat? Kan iemand anders alsnog een andere waarde taxeren?
PSN: Kjujay
Volgens mij valt het wel mee hoor. Wat ik uit je 1e post haal is dat de andere potentiële kopers het hebben laten afweten. Ze komen immers niet opdagen op de dag dat het (voorlopige) koopcontract getekend wordt. Dan zou ik als verkoper ook tegen m'n makelaar zeggen "zoek maar door naar anderen". Dat ze minimaal het eerder geboden bedrag willen hebben betekend waarschijnlijk wel dat er nog een beetje hoop is dat de vorige kopers toch nog gaan tekenen. Of dat dat bedrag gewoon echt hun absolute minimum was.BastaRhymez schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 15:20:
[...]
You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"
Ik moest 3 keer kijken om zeker te weten dat ik dit niet zelf had opgeschrevenUhmmie schreef op maandag 5 juni 2017 @ 09:46:
Aangezien we toch wat meer richting het klushuis gaan vroeg ik me af of iemand nog dingen ziet die we over het hoofdzien of wat we helemaal verkeerd inschatten:
Volledig strippen van de woning + afvoer puin; 5000 euro ???
Volledige huis gladstucen (550m3 inhoud): 6000 euro
Gietvloer + vloerverwarming volledige woning (150m2): 18000 euro.
Verplaatsen leiding werk cv, keuken en badkamer: 2500 euro.
Nieuwe CV Ketel + montage: 2500 euro
Nieuwe keuken + plaatsing: 17500 euro.
Nieuwe badkamer + plaatsing: 15000 euro.
Meterkast uitbreiden + extra draden trekken: 1000 euro.
Vervangen kunstofschuifpui: 5000 euro.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Hier moet je rekenen op 1% extra financieren met de hypotheek (dus 227250) en grofweg op maximaal 10k extra eigen geld inbreng.Mac-Mar schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 08:11:
Ik heb eigenlijk een hele korte vraag.
Op dit moment wonen ik en mijn vriendin in een huurhuis van een ruime 600 euro per maand.
Ik overweg wanneer ik de juiste woning tegenkom toch een koopwoning.
Door de weinig transparante markt ben ik toch wel benieuwd naar mogelijke kosten.
Mijn vraag is mogelijk heel kort door de bocht maar vooral indicatief.
Stel, ik zou een bestaande woning kopen van 225.000 waar moet ik rekening mee moet houden qua directe kosten totaal NETTO. (dus geen kosten die ik mee kan financieren, echt puur directe kosten die ik cash moet aftikken bij de aankoop van een woning).
Ik ben benieuwd.
Dan kan ik mogelijk gaan sparen
With this.Christiano007 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 08:32:
Zou wel prettig zijn voor nieuwe kopers als zoiets in de OP zou staan.
Loop deze even door: https://www.abnamro.nl/nl...hypotheek-berekenen1.htmlMac-Mar schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 08:11:
Stel, ik zou een bestaande woning kopen van 225.000 waar moet ik rekening mee moet houden qua directe kosten totaal NETTO. (dus geen kosten die ik mee kan financieren, echt puur directe kosten die ik cash moet aftikken bij de aankoop van een woning).
Koopsom van de woning€ 225.000U heeft nodig€ 233.973
- Kosten kopen woning € 8.973
- Aanschafkosten:
- Leveringsakte€ 700
- Overdrachtsbelasting€ 4.500
- Financieringskosten:
- Hypotheekakte€ 650
- Afhandelingskosten€ 600
- Advieskosten€ 900
- Taxatiekosten€ 300
- Nationale Hypotheek Garantie€ 1.323
Maximaal te financieren
[ Voor 16% gewijzigd door kmf op 01-07-2017 10:11 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Er is alleen geen makkelijk antwoord opMac-Mar schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 08:11:
Mwah een simpele Google zoekopdracht levert genoeg op. Dat moet toch wel te doen zijn? Natuurlijk kan je hetzelfde lijstje elke keer weer herhalen maar of daar wat nuttigs uit komt?kmf schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 10:08:
With this.
Serieus, wat voor nut heeft het om iemand even een topic van honderden pagina's door te laten lezen voor vragen welke vaak terugkomen.
Meester! Ik heb een vraag over de wet van ohm.
Hier zijn de lesmaterialen van groep 1 t/m 16, lees maar even door. Vraag wordt vaker gesteld
Dat zijn alleen de kosten die je in principe na de aankoop hebt niet voor/bij de aankoopWilly84 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 11:26:
Ik weet niet of hij daar ook op doelt maar wat dacht je van:
-vloer
-gordijnen
-tuin
-nieuwe lampen
-etc
Kan allemaal fors oplopen afhankelijk van situatie en eigen wensen.
Klopt, maar je kunt je ook afvragen in hoeverre die kosten NU noodzakelijk zijn. Hangen er nog gordijnen en werken ze nog, maar is het niet jouw smaak? Kun je ook zeggen dat je ze nu even laat hangen en volgend jaar die nieuwe gordijnen koopt. Jij hebt liever geen tegels in de tuin, maar gras? Kan volgend jaar ook nog wel.Willy84 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 11:26:
Ik weet niet of hij daar ook op doelt maar wat dacht je van:
-vloer
-gordijnen
-tuin
-nieuwe lampen
-etc
Kan allemaal fors oplopen afhankelijk van situatie en eigen wensen.
[ Voor 3% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 03-07-2017 09:04 ]
Het belangrijkste is dat je bij een tijdelijk contract een intentieverklaring krijgt van je werkgever. Daar in staat dat je onder normale bedrijfsomstandigheden en bij gelijkblijvende prestaties een vast contract krijgt. Als de nieuwe werkgever dit wilt verstrekken is het geen probleem.Piet_Piraat7 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 08:37:
Vroeg me af of jullie advies hadden voor mijn situatie, kan het online niet goed vinden:
***members only***
Graag quotes ook in MO tags
Het "voordeel" is dat waar wij nu wonen (koopwoning) we in principe nog steeds goed zitten, dus haast hebben we niet, waardoor we ons ook niet snel gek laten makenWailing_Banshee schreef op maandag 3 juli 2017 @ 07:55:
[...]
@BastaRhymez Jij laat je in ieder geval niet gek maken. Heb je al weer nieuwe huizen op het oog?
Piet_Piraat7 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 08:37:
Vroeg me af of jullie advies hadden voor mijn situatie, kan het online niet goed vinden:
***members only***
Ik zou gewoon eerst een huis kopen met de vaste contracten en daarna een andere baan zoeken,.Piet_Piraat7 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 08:37:
***members only***
Banken weten ook dondersgoed dat een intentieverklaring helemaal 0.0 waarde heeft.Tsurany schreef op maandag 3 juli 2017 @ 08:53:
[...]
Het belangrijkste is dat je bij een tijdelijk contract een intentieverklaring krijgt van je werkgever. Daar in staat dat je onder normale bedrijfsomstandigheden en bij gelijkblijvende prestaties een vast contract krijgt. Als de nieuwe werkgever dit wilt verstrekken is het geen probleem.
Wel is natuurlijk het makkelijkst om een hypotheek aan te vragen als beide aanvragers een contract voor onbepaalde tijd hebben.
blup
Zelfs bij een vast contract...Bezulba schreef op maandag 3 juli 2017 @ 16:50:
[...]
Banken weten ook dondersgoed dat een intentieverklaring helemaal 0.0 waarde heeft.
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Dus het hoeft niet, maar als ik het niet doe, kunnen ze het alsnog verplichten?Bij deze brief is een vragenformulier gevoegd, u wordt verzocht om het vragenformulier volledig in te vullen en binnen 14 dagen naar mij terug te sturen. Voor de verzending kunt u de portvrije retourenenveloppe gebruiken
Op het bijgevoegde vragenformulier staan een aantal vragen over de gekochte woning. Het is van belang, dat dit vragenformulier goed word ingevuld. Tevens kunt u het vragenformulier verzenden via een e-mail naar xxxx
De gemeente kan u, op grond van de artikelen 47, 49 en 51 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen (AWR), verplichten om de gevraagde gegevens te verstrekken. In deze artikelen staat, dat de gevraagde gegevens zonder vergoeding, duidelijk en naar waarheid moeten worden verstrekt.
Vorig jaar zelfde verzoek gehad. Ook behoorlijk verschil WOZ vs. Koopprijs.Flipside22 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 20:43:
Een 2 maand geleden heb ik mijn eerste huis gekocht. Nu ontving ik vandaag een brief van de gemeente waarin de WOZ waarde stond, met een bijgevoegde vragenlijst over het huis, de staat waarin het verkeerde, of we een taxatierapport hebben, etc.
Is zoiets verplicht in te vullen? Het verschil tussen de WOZ waarde en de taxatie is namelijk meer dan € 50.000,-
Als ik deze zou aanleveren aan de gemeente gooi ik toch juist mijn eigen glazen in waardoor ik meer moet gaan betalen?
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq