Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 49 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 12:59
Bedankt voor je reactie! Dit heeft ons echt wat meer beeld gegeven.
Denk dat het niet verstandig is om direct een bouwdepot mee te gaan nemen in de hypotheek, we gaan voor optie 2, een huis wat al meer naar ons zin is tegen dezelfde prijs :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:37

-tom-562

Oliesjeik

-tom-562 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 16:14:
Situatieschets:
Huis te koop voor 255k, wij hebben ondertussen 3 biedingen gedaan, ons eindbod: 242,5k. Tegenpartij heeft 2 tegenbiedingen gedaan, eindbod van hun: 247,5k.
Is het nog realistisch om alsnog een tegenbod te doen van 245k (=NHG-grens)? Of is eindbod ook echt eindbod?
Update:
Verkopers hebben het bod geaccepteerd van 245k 8)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Gefeliciteerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Woei, gefeliciteerd man.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kegeltje26
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02 18:55
VySio schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 08:53:
Excuses voor mijn onduidelijkheid (in mijn hoofd heb ik het wél op een rijtje ;))

[...]

Ik heb een nieuwe woning op het oog, vraagprijs 150.000. Moet volgens mijn makelaar 175.000 worden (wat mijn max is)

Mijn huidige woning heb ik verkocht onder voorbehoud. Datum dat voorbehoud afgelopen is, is 17 augustus, overdracht eind september (ik weet het, ook achteraf gezien niet blij mee).

Mijn voorbehoud zou hierdoor in eerste instantie door moeten schuiven naar een korte periode hierna

[...]

Begrijpelijk dat dit onbegrepen is :'D

Ik had verwacht dat ik de nieuwe woning voor 165 had kúnnen kopen, hierdoor zou ik ruimte hebben bij het bieden omdat ik zo' n onaantrekkelijke koper ben. De uiteindelijke waarde op het moment blijkt dus rond 175 te liggen.

Eigenlijk is dit verhaal voor jullie niet relevant.

Ik wil graag weten hoeveel geld ik volgens de bank moet hebben om een periode dubbele lasten te kunnen dragen. Dit wil ik zodat ik nu ook kan bieden met onder voorbehoud van financiering over bv 4 weken ipv half augustus.
Hoe wordt het huis van 150.000 verkocht? Via een bied ronde voor meerdere geïnteresseerden? Of ben jij een van de weinige? Is je aankoop makelaar wel onafhankelijk, komt het huis waar je een oogje op hebt niet uit zijn toko?

Uiteindelijk is die 175.000 gelul. Jij biedt er voor wat jij denkt dat het huis waard is. Je stelt je bovengrens in. Je begint gewoon met een bod van 145.000 € en dan krijg je een tegen bod of een afwijzing. Bij een bied ronde is het afwachten maar als je de hoogste bieder bent heb je het huis. Wat een prijs trouwens, zoek je in Friesland ofzo? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kegeltje26
Protax schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 13:58:
[...]

Bedankt voor je reactie! Dit heeft ons echt wat meer beeld gegeven.
Denk dat het niet verstandig is om direct een bouwdepot mee te gaan nemen in de hypotheek, we gaan voor optie 2, een huis wat al meer naar ons zin is tegen dezelfde prijs :)
Doe nog wat onderzoek naar die woning (Woz-waarde, aankoopbedrag toen het gekocht werd, of het een toffe buurt is, of er geen kerncentrale of woonwagenkamp komt en de prijzen van woningen in de buurt) en dan doe je een mooi bod onder de vraagprijs :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kegeltje26
-tom-562 schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 17:08:
[...]

Update:
Gefeliciteerd!
Nu begint de hypotheek ellende pas :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:24

Shiro

Serenity

[...]

Update:
Is het niet zo dat je de bijkomende kosten zoals overdrachtsbelasting en dergelijke mee moet nemen in dat bedrag van 245k? Ofwel, ga je dan niet over de NHG grens heen?

SR+ MiC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-09 09:23
[...]

Update:
Top! Congratz! Let the games begin 8) .
Shiro schreef op maandag 19 juni 2017 @ 12:31:
[...]

Is het niet zo dat je de bijkomende kosten zoals overdrachtsbelasting en dergelijke mee moet nemen in dat bedrag van 245k? Ofwel, ga je dan niet over de NHG grens heen?
Nee. Je mag 101% financieren van de koopsom, dus de effectieve hypotheek wordt 247.450. De overige kosten koper moet je uit eigen middelen betalen. Reken met dit bedrag ongeveer op 9 - 10 k eigen middelen.

[ Voor 18% gewijzigd door StealthyPeanut op 19-06-2017 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

kegeltje26 schreef op zondag 18 juni 2017 @ 11:30:
[...]

Doe nog wat onderzoek naar die woning (Woz-waarde, aankoopbedrag toen het gekocht werd, of het een toffe buurt is, of er geen kerncentrale of woonwagenkamp komt en de prijzen van woningen in de buurt) en dan doe je een mooi bod onder de vraagprijs :)
Ook interessant: Hoe lang staat het huis te koop en zijn er omstandigheden waardoor de verkopers graag van het huis af willen, maar die niet in jouw nadeel zijn. :)

Het is een hard spel waar compassie met de verkopende partij maar beperkt plaats in hoort te hebben. Als jij weet dat de verkopende partij in scheiding ligt en daarom gedwongen en mogelijk zelfs binnen een bepaalde termijn moet verkopen, heel naar voor hen, maar moet je dat in je voordeel gebruiken.

Persoonlijk vind ik dat je mensen niet per-se het vel over de oren hoeft te trekken, wie goed doet, goed ontmoet en iets met karma. Aan de andere kant, je moet het beperkt mee laten spelen. Je wint er niets mee fors meer voor je huis te betalen enkel omdat je medelijden hebt met de verkopende partij.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:37

-tom-562

Oliesjeik

StealthyPeanut schreef op maandag 19 juni 2017 @ 12:44:
[...]

Top! Congratz! Let the games begin 8) .

[...]

Nee. Je mag 101% financieren van de koopsom, dus de effectieve hypotheek wordt 247.500. De overige kosten koper moet je uit eigen middelen betalen. Reken met dit bedrag ongeveer op 9 - 10 k eigen middelen.
Tnx!
En idd, de rest klopt ook :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kegeltje26
Overdracht van de woning heeft inmiddels plaats gevonden dus ben woning eigenaar! *O*

Nu inrichten en verbouwingen plannen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:57

Wailing_Banshee

You're Next

kegeltje26 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 23:59:
Overdracht van de woning heeft inmiddels plaats gevonden dus ben woning eigenaar! *O*

Nu inrichten en verbouwingen plannen :)
Gefeliciteerd! Is het al doorgedrongen dat het nu jouw huis is?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:41

Saffie_time

Why use this? 42!

Shiro schreef op maandag 19 juni 2017 @ 12:31:
[...]

Yes uit mijn hoofd mag de hypotheek net iets boven 231K zitten om voor NHG in aanmerking te komen.
Wellicht dat er eigen middelen zijn om dat gat te overbruggen. Maar ik neem aan dat hypotheek adviseur dit ook wel kenbaar gemaakt zal hebben.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:55

bonyuri

Investigator!

Volgens mij is het met NHG zo dat de aankoopsom niet boven 245k mag zijn.
Hoeveel je uiteindelijk verhypotheekt is dacht ik irrelevant.

What Do You Call An Alligator In A Vest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Saffie_time schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 09:33:
[...]

Yes uit mijn hoofd mag de hypotheek net iets boven 231K zitten om voor NHG in aanmerking te komen.
Wellicht dat er eigen middelen zijn om dat gat te overbruggen. Maar ik neem aan dat hypotheek adviseur dit ook wel kenbaar gemaakt zal hebben.
Vorig jaar wel ja; nu is het gewoon 245k verkoopprijs. De hypotheek wordt dan 247.450. De rest moet je zelf betalen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kegeltje26
Wailing_Banshee schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 08:31:
[...]

Gefeliciteerd! Is het al doorgedrongen dat het nu jouw huis is?
Dat wel, maar gek genoeg geen zin om te verhuizen. Zie op tegen klussen en dergelijke, sommige mannen schijnen dat leuk te vinden :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-09 12:44
kegeltje26 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 12:47:
[...]

Dat wel, maar gek genoeg geen zin om te verhuizen. Zie op tegen klussen en dergelijke, sommige mannen schijnen dat leuk te vinden :')
Nee hoor, das kut.
Vooral kozijnen schilderen, deuren schilderen, muren en plafonds sausen.
Vloertjes leggen, lampen ophangen.

;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axente
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-05-2022
[...]

Het klussen zelf is leuk :) , het inpakken, verhuizen en uitpakken daar en tegen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Ik denk dat dat afhangt van het soort klussen wat er gedaan moet worden. Ik heb nooit opgezien tegen dat klussen (en wij zijn 2 jaar bezig geweest voordat alle kamers een beetje klaar waren en toen moest de keuken en de zolder nog :p) We hebben zo snel mogelijk een matras overgehaald (we hebben een maand overlap gehad) om maar in het nieuwe huis te kunnen slapen om daar te klussen :D

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Met hitte van deze week is klussen wel wat minder haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
sugarlee89 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 16:57:
Met hitte van deze week is klussen wel wat minder haha
Het was de afgelopen dagen gewoon te heet om te verven of metselen. Je verf/cement droogt te snel om ermee te werken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

Is er iemand die ervaring heeft met het kopen van een woning die ter veiling wordt aangeboden?
Huis is net op de markt met 2 geplande kijkdagen. Daarna moeten biedingen uiterlijk 31-07 binnen zijn. Echter staat er ook vermeld dat de veilingsperiode van 22-07 tot en met 31-07 zal lopen. En verkoop zal op basis van gunning door verkoper geschieden.

De richtprijs is volgens mij (wat ik zo op omschrijving en foto's) kan beoordelen marktconform. Er zijn vergelijkbare huizen voor meer verkocht echter is hier nog 'wel wat' achterstallig onderhoud (b.v. olie gestookte verwarming).
Voor mij een geheel nieuw soort proces en ik ga natuurlijk gebruik maken van de kijkdagen om het huis met eigen ogen te zien.

Waar ik aan moet denken is dat we van de bank een o.k. moeten krijgen om te kopen dus die zullen de waarde ook ongeveer gelijk moeten vinden van wat we (eventueel) gaan bieden. Verder weet ik niet zo goed welke valkuilen er zitten in deze constructie.

Dus vandaar de vraag of er mensen zijn die hier al eens mee te maken hebben gehad.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Saffie_time schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 07:19:
Is er iemand die ervaring heeft met het kopen van een woning die ter veiling wordt aangeboden?
Is het een echte veiling of gewoon verkoop bij inschrijving? Wat je omschrijft klinkt namelijk als het laatste.

In dat geval moet je je bod inleveren bij de makelaar en dan gaat de verkoper uit alle ontvangen biedingen de gunstigste kiezen. Dat hoeft niet per se de hoogste prijs te zijn, maar kan ook afhangen van de rest van de voorwaarden die bij het bod gedaan worden. Bijvoorbeeld geen voorbehoud financiering of een overdrachtsdatum die voor de verkoper beter uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

Verkoop geschiedt middels een vrijwillige inschrijving onder voorbehoud van gunning door de eigenaar.

Biedingen moeten gedaan worden bij een notaris.

Dat is het enige wat ik nu nog pas weet. Kan er dus niet duidelijk uit opmaken welke van de 2 vormen het is aangezien ze van beide opties wel iets weg hebben...

Edit: zojuist gewoon maar eens de voorwaarden voor bieding onder veiling opgevraagd zodat ik weet waar ik aan zou kunnen gaan beginnen.

[ Voor 18% gewijzigd door Saffie_time op 23-06-2017 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is tegenwoordig een redelijk standaard constructie.... heeft niets met een veiling te maken.

Er wordt een wat lagere vraagprijs neergezet om belangstelling te trekken, maar de verwachting is dat er boven die prijs geboden gaat worden. Dan kan de verkoper rustig selecteren en eventueel nog onderhandelen. Gewoon een manier om de prijs nog wat op te drijven en bezichtigingen blijven beperkt tot een paar dagen.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2017 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het afsluiten van een execution-only hypotheek via internet? De laatste keer dat ik een hypotheek heb afgelsoten was in 1996 en dat was via een tussenpersoon die gratis (nou ja gratis, provisie via de bank) alles heeft geregeld. Nu wil ik dus kijken wat er bv. via independer.nl mogelijk is. Ik heb echter geen idee hoe dat in de praktijk loopt.

Oude huis jaren geleden verkocht, nu weer een hypotheek nodig: annuïtair, < 60% aankoopsom, 20 jaar rentevast en 20 jaar looptijd

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
EXX schreef op maandag 26 juni 2017 @ 09:36:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het afsluiten van een execution-only hypotheek via internet? De laatste keer dat ik een hypotheek heb afgelsoten was in 1996 en dat was via een tussenpersoon die gratis (nou ja gratis, provisie via de bank) alles heeft geregeld. Nu wil ik dus kijken wat er bv. via independer.nl mogelijk is. Ik heb echter geen idee hoe dat in de praktijk loopt.

Oude huis jaren geleden verkocht, nu weer een hypotheek nodig: annuïtair, < 60% aankoopsom, 20 jaar rentevast en 20 jaar looptijd
Ik heb het laatst gedaan via hypotheek24.
Al is het niet echt execution only. Er zit wel een tussenpersoon bij. Maar ze geven geen hypotheekadvies.
Echt execution only kan volgens mij alleen bij moneyou.

Maar mijn ervaring was goed.
Je moet zelf uitzoeken welke hypotheekvorm je wilt. En bij welke aanbieder.
Bij dat laatste is het oppassen. Niet alle aanbieders hebben namelijk execution only. Dus de goedkoopste lening krijg je misschien alleen via een hypotheekadviseur. En je moet zelf goed opletten op de kleine lettertjes. Vooral of je rente wordt verlaagd als je een risicoklasse daalt. En hoeveel je mag aflossen zonder boete.

Maar voor de rest was het een goede ervaring. Een online portal waarin staat welke documenten je nog moet opsturen. Daar kun je meteen alles uploaden. En dan wordt het vaak binnen een paar uur gecontroleerd (op werkdagen) en doorgestuurd.
Verder was hypotheek24 goed te bereiken per telefoon, mail en whatsapp. Alles bij elkaar heeft mijn aanvraag 2,5 week gekost.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

En hoe gaat het na afloop: krijg je een contactpunt rechtstreeks bij de hypotheekverstrekker voor het geval dat er iets met de hypotheek moet gebeuren?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
EXX schreef op maandag 26 juni 2017 @ 09:36:

Zelf afgesloten bij de Rabobank omdat dat toen voordelig uitkwam (€1.000 advies + afsluiten). Als ik het nu zou moeten doen zou het via Hypotheek24 zijn.

Ik weet dat je een looptijd van 20 jaar wil i.v.m. je HRA die gaat vervallen. Alsnog zou ik gewoon de hypotheek voor 30 jaar afsluiten en die gewoon in 20 jaar aflossen. Het kost je niets en levert je (mocht je dat om wat voor reden op welk moment dan ook willen) flexibiliteit op.

In ieder geval zou ik zeker de rente niet voor 20 jaar vastzetten als je nu al "weet" dat je hem in 20 jaar af gaat betalen. Als je echt een grote risicoaversie hebt zou 15 jaar nog te verdedigen zijn wellicht maar vastzetten voor de gehele looptijd bij een annuitaire lening weet je zeker dat je teveel betaalt.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 26-06-2017 11:24 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Die 20 jaar is niet alleen ivm de HRA, maar ook de naderende pensioenleeftijd. Ik verwacht overigens zelf dat de 20 jaar looptijd nog korter gaat worden; iets wat de rentecomponent nog kleiner gaat maken.

Ik heb het totale bedrag bij uitgaande van 2,5% rente eens uitgerekens voor lineair vs. annuïteit en daar zat maar 4000 euro verschil tussen (314k vs. 318k), veel minder dan ik had verwacht. Ik zou wel eens willen zien hoeveel winst je werkelijk hebt met het opdelen van de renteperiode in bv 2x 10 jaar, met in de 2de helft een rente van bv. 5%.

edit:
Ik heb even gerekend en met 10 jaar op 1,7% gevolgd door 10 jaar 5% kom je op 320k uit. Ik vermoed dat het break even point ergens rond de 4% ligt. De rente in 2027 moet dus 4% of lager zijn, wil het echt de moeite lonen. Dat is een glazen bol natuurlijk, maar 4% is niet zo extreem hoog. Mijn eerste hypotheek was 6.5% voor 5 jaar en na een renteherziening 5.6% voor 10 jaar. Dat kan zo maar terug komen; de ultra lage rentes van nu blijven niet eeuwig.

[ Voor 29% gewijzigd door EXX op 26-06-2017 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Hey verschil wordt groter als je als uitgangspunt neemt dat het maandbedrag gelijk is bij beide opties. Ofwel, de besparing in de eerste 10 jaar los je extra af.

De eventueel hogere rente in de laatste 10 jaar betaal je dan over een lager bedrag.

Ik heb hier wel Excel voor, kan ik je sturen

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Stuur maar, dat zou wel interessant zijn.

Als ik er zelf een beetje aan reken:

20 jaar vast 2,5%, maandlast 1324 euro
10 jaar vast 1,7%, maandlast 1230 euro

Aan betalingen spaar je 11.280 euro. Bovendien is je aflossing hoger: na 10 jaar ongeveer 4000 euro meer afgelost. Al met al kun je zo dus 16.000 euro extra aflossen. Correct?

[ Voor 4% gewijzigd door EXX op 26-06-2017 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

EXX schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:44:
Ik heb even gerekend en met 10 jaar op 1,7% gevolgd door 10 jaar 5% kom je op 320k uit. Ik vermoed dat het break even point ergens rond de 4% ligt. De rente in 2027 moet dus 4% of lager zijn, wil het echt de moeite lonen. Dat is een glazen bol natuurlijk, maar 4% is niet zo extreem hoog. Mijn eerste hypotheek was 6.5% voor 5 jaar en na een renteherziening 5.6% voor 10 jaar. Dat kan zo maar terug komen; de ultra lage rentes van nu blijven niet eeuwig.
Toen wij onze hypotheek af gingen sluiten, heeft onze adviseur dat voor een aantal situaties doorgerekend. Wat als wij hem voor 10 jaar vastzetten en de rente is na 10 jaar x+y (waarbij x de huidige rente was en y de stijging). En dan voor 20 jaar vastzetten. Ik geloof dat we per hypotheek vorm wel zo'n 4 a 5 grafiekjes hadden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Wailing_Banshee schreef op maandag 26 juni 2017 @ 13:52:
[...]

Toen wij onze hypotheek af gingen sluiten, heeft onze adviseur dat voor een aantal situaties doorgerekend. Wat als wij hem voor 10 jaar vastzetten en de rente is na 10 jaar x+y (waarbij x de huidige rente was en y de stijging). En dan voor 20 jaar vastzetten. Ik geloof dat we per hypotheek vorm wel zo'n 4 a 5 grafiekjes hadden :p
Deze calculaties geven voor iemand die meer doet dan puur zijn maandlasten afrekenen alleen geen volledig beeld.

Als 10 jaar vastzetten bijvoorbeeld €100,- per maand scheelt met 20 jaar vastzetten wil dat zeggen dat ik met dezelfde maandlasten na 10 jaar €12k extra afgelost kan hebben. Als ik het risico van een gestegen rente tegen die tijd wil berekenen kan ik dus kiezen te rekenen met een bedrag dat €12k lager is.

Dit is dan nog niet het hele verhaal, de annuiteitencurve verandert als gevolg van de hoogte van de rente. Bij een lagere rente betaal je relatief meer aflossing aan het begin. Als je alleen kijkt naar maandlast zie je dus niet de verhouding rente/aflossing die ook van belang is. Dit is vaak in de standaard calculaties wel te zien doordat er iets gezegd wordt over openstaande schuld na xx jaar (kijk daar dus ook naar).

Met huidige lage rentes is het effect een stuks kleiner dan het ooit was maar punt blijft dat je in de eerste jaren het grootste gedeelte rente betaalt en relatief weinig aflossing. Zet je de rente lang vast koop je dus zekerheid voor een bepaalde rente aan het einde van de looptijd (als de schuld laag is) en daar betaal je voor door een hogere rente aan het begin van de looptijd.
Afbeeldingslocatie: http://www.beershypotheken.nl/uploads/images/Grafieken/grafiek002.jpg

Edit:
Plaatje uit excel met annuiteitentabel helaas zonder labels, lijnen zijn 1%,2% etc t/m 10%
Bij huidige lage rentes zijn de verschillen dus niet zo groot en zit er dus ook niet zoveel verschil meer tussen lineair/annuitair. Vroeger met hogere rente's kon het zo zijn dat 50% van de aflossing pas in de laatste 10 jaar zat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/S32hFLVsS6bnccJQ06gS97Eg/full.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door assje op 26-06-2017 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Daar heb ik ook wel na gekeken, anuïteitencalculators genoeg op het interwebs.

Ik kom tot het volgende.

Geval A: 20 jaar vast 2,5%
Maandlast €1322, hoogte hypo na 10 jaar €140.345
Totale betaling €317.280

Geval B: 10 jaar vast 1.7%
Maandlast €1227, hoogte hypo na 10 jaar €135.510
Totale betaling €147.330

Als ik het verschil in maandlast tussen A en B terug in de hypotheek stop bij B is de hoogte van de hypo €124.201

Wil ik er niet bij inschieten, mag de 2de 10 jaar niet duurder zijn dan €169.950. Dat komt overeen met een rente van 6,6%.

Ik heb er geen rekening mee gehouden dat je in de 1ste 10 jaar door jaarlijkse vervroegde aflossing de maandlast iets zal dalen, waardoor je meer zal aflossen in totaal. Dat maakt de berekening nog iets gunstiger.

Is dit correct?

[ Voor 7% gewijzigd door EXX op 26-06-2017 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Niet nagerekend maar lijkt zeker correct. Wel kijk je alleen naar bruto, hierdoor wordt het verschil iets kleiner (langer vastzetten iets minder duur verhoudingsgewijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:39
EXX schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:44:

edit:
Ja en als je toch aan het glazen bollen bent: weet je ook zeker dat je de volle 20 jaar in dit huis blijft? En weet je wat de contante waarde is van een euro over 10 jaar?

@EXX Ik kom als ik het in mijn eigen rekensheet zet op ongeveer hetzelfde uit. Dus lijkt te kloppen.
(Speciaal nagerekend omdat ik dacht dat het veel te hoog was, maar de 3.7% die ik een tijdje terug had uitgerekend was voor 20 versus 10 jaar vast bij een 30-jarige hypotheek. )

[ Voor 16% gewijzigd door Gebanned op 26-06-2017 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
EXX schreef op maandag 26 juni 2017 @ 10:59:
En hoe gaat het na afloop: krijg je een contactpunt rechtstreeks bij de hypotheekverstrekker voor het geval dat er iets met de hypotheek moet gebeuren?
Totdat je hypotheekakte passeert bij de notaris gaat het via die tussenpersoon. Daarna kreeg ik een brief van de hypotheeknemer met de inloggegevens van hun portal. Ik neem aan dat het hetzelfde is als bij een hypotheek via een hypotheekadviseur.
Via die portal regel je dingen als extra aflossen of je rekeningnummer aanpassen.
Gebanned schreef op maandag 26 juni 2017 @ 15:08:
[...]

Ja en als je toch aan het glazen bollen bent: weet je ook zeker dat je de volle 20 jaar in dit huis blijft? En weet je wat de contante waarde is van een euro over 10 jaar?

@EXX Ik kom als ik het in mijn eigen rekensheet zet op ongeveer hetzelfde uit. Dus lijkt te kloppen.
(Speciaal nagerekend omdat ik dacht dat het veel te hoog was, maar de 3.7% die ik een tijdje terug had uitgerekend was voor 20 versus 10 jaar vast bij een 30-jarige hypotheek. )
Een hypotheek kun je vaak meenemen. Zolang je niet van NHG naar niet-NHG verhuist.
Zeker als je oude hypotheek nog 10 jaar vast staat tegen een lagere rente dan je op het moment van verhuizen kan krijgen is dat heel interessant.

Ik heb hem zelf maar 10 jaar vastgezet. Maar dat is vooral omdat ik van plan ben om over 10 jaar het grootste deel afgelost te hebben.

[ Voor 44% gewijzigd door RocketKoen op 26-06-2017 15:39 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Gebanned schreef op maandag 26 juni 2017 @ 15:08:
[...]

Ja, het is de bedoeling dat we daar zeker 20 jaar blijven wonen, en er moet wel iets heel drastisch gebeuren, wil dat niet het geval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kegeltje26
EXX schreef op maandag 26 juni 2017 @ 16:06:
[...]
Ja, het is de bedoeling dat we daar zeker 20 jaar blijven wonen, en er moet wel iets heel drastisch gebeuren, wil dat niet het geval zijn.
Waarom dan annuïteitenhypotheek?
Vanwege het totaal te betalen bedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
kegeltje26 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 17:15:
[...]

Waarom dan annuïteitenhypotheek?
Vanwege het totaal te betalen bedrag?
Als je een annuïteitenhypotheek van 30 jaar in 20 jaar gaat aflossen heb je met dat hele aflosschema toch helemaal niets te maken.

Ik zou geen enkele reden weten voor een financieel bewust persoon om lineair te kiezen. Mensen die sneller af willen lossen zijn vaak bewust en hebben dus geen voordeel van lineair.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reul
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-09 21:22
Ook ik ben bezig met het afsluiten van een execution only hypotheek.

Ik heb gekozen voor een hypotheek van BijBouwe, afgesloten via Independer (i.v.m. nog lagere afsluitkosten van 495 euro inclusief ORV).

Op 12 juni een eerste offerte aangevraagd, 13 juni al een rente aanbod ontvangen en de eerste documenten teruggestuurd. Op 19 juni is de ORV aanvraag goedgekeurd en na op 22 juni het taxatierapport te hebben geupload op 23 juni te horen gekregen dat e.e.a. voorlopig is goedgekeurd.

Definitieve offerte wordt morgen verwacht, al met al tot nu toe erg te spreken over het snelle schakelen tussen Independer en BijBouwe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• console
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
reul schreef op maandag 26 juni 2017 @ 22:40:
Ook ik ben bezig met het afsluiten van een execution only hypotheek.

Ik heb gekozen voor een hypotheek van BijBouwe, afgesloten via Independer (i.v.m. nog lagere afsluitkosten van 495 euro inclusief ORV).

Op 12 juni een eerste offerte aangevraagd, 13 juni al een rente aanbod ontvangen en de eerste documenten teruggestuurd. Op 19 juni is de ORV aanvraag goedgekeurd en na op 22 juni het taxatierapport te hebben geupload op 23 juni te horen gekregen dat e.e.a. voorlopig is goedgekeurd.

Definitieve offerte wordt morgen verwacht, al met al tot nu toe erg te spreken over het snelle schakelen tussen Independer en BijBouwe!
Hier ook goede ervaringen met bijBouwe. Binnen twee weken was alles rond! Als ik mensen om mij heen hoor die hun hypotheek afsluiten via een adviseur, zijn ze zo minimaal 4 weken onderweg! En zijn daarnaast nog eens een klap geld kwijt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maurice_l
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
console schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 22:11:
[...]

Hier ook goede ervaringen met bijBouwe. Binnen twee weken was alles rond! Als ik mensen om mij heen hoor die hun hypotheek afsluiten via een adviseur, zijn ze zo minimaal 4 weken onderweg! En zijn daarnaast nog eens een klap geld kwijt!
Nee,hoor. Met adviseur(hypotheker), vanwege een wat ingewikkelde restschuld constructie, was het binnen twee weken geregeld. Een week om alle documenten op te leveren en binnen een week goedkeuring. Hypotheekverstrekker was Attens. Ik denk eerder dat de verstrekker de beperkende factor is en niet de adviseur.

[ Voor 6% gewijzigd door maurice_l op 28-06-2017 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Het ligt er helemaal aan hoe complex de aanvraag is de meeste hier hebben een super simpele hypotheek vraag bedrag dit nodig paar kleine keuzes en gaan.

Ben zelf een ZZP-er en heb 3000 betaald voor advies en aanvraag. was het dubbel en dwars waard. De tijd die ik er in gestoken heb was al veel maar de hypotheek adviseur heeft er maar druk mee gehad. Maar goed moest ook bijna 50+ document aanleveren. Prognoses jaar rekeningen etc. Had wel graag meer keuze gehad aan hypotheek verstrekkers nu was het ABN of ABN of oh ABN en als je heel veel meer wilt betalen dan Rabo. Er zijn maar weinig hypotheek verstrekkers die ZZP-er aan de slag willen.

Het is wel een goede ontwikkeling dat bij simpele aanvragen de kosten niet extreem hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:34
Wat een teksten zetten Makelaars op Funda, man man :r

Omschrijving
Na een lange avondwandeling in het mooie Immerloo park komt u heerlijk thuis. Het weer is gunstig en u gaat lekker met een glaasje in de tuin zitten. Het geluid van de vogels, de rust bij de buren en het gevoel van privacy maakt dat u optimaal kunt genieten. Alle gedachten gaan aan u voorbij; start ik hier een eigen praktijk of ga ik eindelijk die oldtimer kopen. Het is heerlijk om te dromen in uw eigen (t)huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACRNM
  • Laatst online: 11-12-2024
Wij zijn afgelopen Zaterdag naar het Open Huis gegaan van een appartement waar ons oog op viel.
Dat zou ook meteen het startschot zijn voor de biedingen.
In eerste instantie (via funda) leek het ons een mooi appartement maar wat aan de kleine kant, toen in real life was de sfeer, ''het gevoel'', zo goed dat we bereid zijn om toch wat concessie te doen op ruimte.

Na een weekend denken, uiteindelijk Maandag tegen lunchtijd een bod uitgebracht. Vraagprijs, zonder voorbehoud van financiering maar met voorbehoud van een maximale afwijking in taxatiewaarde van 10k (onder koopsom). direct reactie van de makelaar dat hij dit aan de eigenaresse voor zou leggen. Maar tot op heden nog niets gehoord :(

We twijfelen nu toch of de makelaar wacht tot wij bellen (om te zien of er nog meer in zit/hoe eager we zijn), wacht op meer biedingen of gewoon simpelweg ons straks contacteert met het feit dat het huis aan iemand anders verkocht is. De ondoorzichtigheid van dit hele spel is killing us.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@ACRNM Jij mag gewoon de makelaar bellen om het even te vragen. Kan goed dat ze wachten omdat ze meerdere biedingen hebben of hopen dat er nog biedingen komen. Het is tenslotte pas woensdag, effectief maar 48 uur gepasseerd.
Verkopers hebben nu gewoon een enorm voordeel op deze markt en hoeven dus niet snel te communiceren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 08:57
MeZZiN schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 11:15:
Het ligt er helemaal aan hoe complex de aanvraag is de meeste hier hebben een super simpele hypotheek vraag bedrag dit nodig paar kleine keuzes en gaan.

Ben zelf een ZZP-er en heb 3000 betaald voor advies en aanvraag. was het dubbel en dwars waard. De tijd die ik er in gestoken heb was al veel maar de hypotheek adviseur heeft er maar druk mee gehad. Maar goed moest ook bijna 50+ document aanleveren. Prognoses jaar rekeningen etc. Had wel graag meer keuze gehad aan hypotheek verstrekkers nu was het ABN of ABN of oh ABN en als je heel veel meer wilt betalen dan Rabo. Er zijn maar weinig hypotheek verstrekkers die ZZP-er aan de slag willen.

Het is wel een goede ontwikkeling dat bij simpele aanvragen de kosten niet extreem hoog zijn.
Als ZZP-er worden dingen altijd een stuk duurder helaas. Ik was zelf 2500 euro kwijt aan een cr*p adviseur toen ik mijn ex moest uit kopen. Tientallen documenten opgeleverd (meerdere keren omdat ze de boel weer eens kwijt waren) en het duurde veel langer dan normaal. Nu ben ik EN DGA EN werknemer van mijn eigen bedrijf. Ik vermoed dat het nu helemaal onbegonnen zaak wordt voor sommige adviseurs en hypotheekverstrekkers. Die snappen er niets meer van 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
assje schreef op maandag 26 juni 2017 @ 18:34:
[...]

Als je een annuïteitenhypotheek van 30 jaar in 20 jaar gaat aflossen heb je met dat hele aflosschema toch helemaal niets te maken.

Ik zou geen enkele reden weten voor een financieel bewust persoon om lineair te kiezen. Mensen die sneller af willen lossen zijn vaak bewust en hebben dus geen voordeel van lineair.
Ik vind mezelf redelijk financieel bewust en heb voor 55% lineair en 45% annuïtair gekozen. Op die manier blijven mijn netto-maandlasten gedurende 30 jaar gelijk. Omdat het een klushuis is waar voor zo'n 75k-100k aan verspijkerd moet worden naast het reguliere onderhoud (op een hypotheek van 200k) hebben we ook niet heel veel ruimte over om versneld af te lossen.
Met volledig annuïtair zouden de netto maandlasten in het begin misschien wat lager zijn geweest maar dat verschil is niet zo groot. En dat zouden we nu alleen maar extra in het huis hebben gestopt terwijl we liever niet aan het eind van onze hypotheek netto meer willen betalen dan nu i.v.m. eventueel kinderen/ minder werken.

Dus voor de mensen die niet versneld willen aflossen kan lineair een prima keus zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dan hebben we het dus over bewust onbekwaam. Dat kan inderdaad een prima reden zijn om lineair te kiezen :)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Jep of tussen personen die denken dat ze het kunnen en dan als we wat gekocht hebben dat ze het laten afweten omdat ze het opeens niet meer haalbaar zien zoals finaforte. Dus huis bijna gekocht overleg nog even of het allemaal goed gaat (ben al maanden met ze bezig) en nee dat gaat niet lukken. Maar we zitten er een ton onder wat ik maximaal kon lenen etc. blij dat ik nog niet echt verder was met ze geen kosten te hoeven maken. Ze er uit geknikkerd een andere snel gevonden en 8 weken later sleutel overrdacht. Dat was wel extreeeeeem veel werk ook voor ons maar gelukkig hopelijk de komen jaren helemaal klaar.

@ACRNM het is prima als je gaat checken dat is niet heel vreemd. Je verwacht een snelle reactie omdat je een net bod heb gedaan. Zonder rare voorwaarden. En dat je graag snel wilt schakelen omdat er ook nog andere woningen zijn waar je mogelijk op wilt bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACRNM
@Tsurany en @MeZZiN , thanks.
We willen niet té eager overkomen en daarom twijfelden we om zelf contact te zoeken. We zullen morgenmiddag is polsen bij de makelaar hoe het ermee staat onder de noemer: "net bod gedaan maar wij moeten ook verder dus laat het maar weten als het niets wordt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Een mythe is dat je te eager bent. Je wilt gewoon weten hoe het zit de markt ga zo snel (anders had niet de vraagprijs geboden) en dat mag en kan gewoon als je een huis wilt hebben ben je automatisch eager anders had je niet geboden toch. Maar je moet altijd met elke onderhandeling kunnen weg lopen op elk moment. Ik zou zelf niet wachten maar goed. 2 dagen is meestal wel genoeg om wel of niet verder te gaan met bieden/afronden. Zou gewoon even bellen de makelaar heeft maar 1 belang en dat is helaas meestal niet zijn klant maar dat het huis verkocht wordt en snel dat levert het meeste op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:31
Iemand die mij kan vertellen wat de termijn van de oplevering is als je mondeling akkoord bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coachmans
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 22:48
Misschien stom gedacht van mij, maar de termijn van oplevering spreek je toch zelf af bij het doen van je bod en anders moet je dat gewoon alsnog afspreken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 22:17
Ik word niet graag onder druk gezet, of het nu waar is of niet. Persoonlijk zou ik gereageerd hebben met de melding dat we de huidige situatie even afwachten, en als het met de huidige kopers niks wordt kan hij bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACRNM
Nou, de makelaar bellen is toch niet meer nodig.
Zojuist een mail ontvangen met een bedankje voor het bod en de vraag om voor a.s. Vrijdag ons uiterste bod neer te leggen vanwege de interesse en verschillende biedingen.

Nu komt de vraag....wat gaan we doen. Ons eerste bod was sterk dus daarbij blijven? of toch een paar K erbij doen en dan eventueel wel met een voorbehoud? pfff...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Wat een makelaar doet is in het belang van de makelaar.
Zolang ze werken met een vaste beloning per verkocht huis (courtage) is het vooral in het belang van de makelaar om het huis zo snel mogelijk te verkopen.

Onderhandelingen afbreken om met een nieuwe potentiele koper te gaan onderhandelen zijn vaak op initiatief van de verkoper. Voor de verkoper is het namelijk interessant om het huis wat langer te koop te laten staan, als dat 5 of 10% meer oplevert. Voor een makelaar is het juist zaak om het zo snel mogelijk te verkopen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
RocketKoen schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 09:53:
[...]

Wat een makelaar doet is in het belang van de makelaar.
Zolang ze werken met een vaste beloning per verkocht huis (courtage) is het vooral in het belang van de makelaar om het huis zo snel mogelijk te verkopen.

Onderhandelingen afbreken om met een nieuwe potentiele koper te gaan onderhandelen zijn vaak op initiatief van de verkoper. Voor de verkoper is het namelijk interessant om het huis wat langer te koop te laten staan, als dat 5 of 10% meer oplevert. Voor een makelaar is het juist zaak om het zo snel mogelijk te verkopen.
Daarom heb ik mijn familie dus geadviseerd een staffel op te stellen voor de makelaar, afhankelijk van de verkoop prijs stijgt de courtage van 1.2 naar 2.5%. Deze 1.2% geld bij 5% onder de vraagprijs en de 2.5% bij 2% boven de vraagprijs. He hebben er daarbij ook voor gezorgd dat het huis zeker niet als een koopje op de markt is gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
BasvanS schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 10:20:
[...]

Daarom heb ik mijn familie dus geadviseerd een staffel op te stellen voor de makelaar, afhankelijk van de verkoop prijs stijgt de courtage van 1.2 naar 2.5%. Deze 1.2% geld bij 5% onder de vraagprijs en de 2.5% bij 2% boven de vraagprijs. He hebben er daarbij ook voor gezorgd dat het huis zeker niet als een koopje op de markt is gezet.
Zo zou ik er inderdaad ook mee omgaan.
Mijn vader is makelaar en die werkt volgens een vergelijkbaar idee.
De verkoper geeft een minimaal bedrag aan waarvoor hij wil verkopen.
Mijn vader rekent dan een klein percentage (1% bijvoorbeeld) over de verkoopprijs + een hoger percentage (bijvoorbeeld 20%) over elke euro die ze boven het minimum bedrag uitkomen.

Het nadeel is wel dat hij potentiele klanten weg moet sturen die een onhaalbaar minimum bedrag voor ogen hebben. Al heb je er als makelaar ook weinig aan als een huis jaren te koop staat omdat de verkopers elk bod te laag vinden.

Ik zou de toelage van de makelaar niet af laten hangen van de vraagprijs. De vraagprijs is namelijk gewoon het bedrag waarmee je kopers lokt. Die kun je opzettelijk laag zetten zodat er veel interesse is en je kopers onder druk kan zetten om flink hoger te bieden. Of je vraagt opzettelijk meer dan het huis waard is, zodat kopers denken dat ze goed onderhandeld hebben.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egeau
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:41
Na lang in de read-only dit topic gevolgd te hebben toch maar eens besloten om wat te posten.

Na relatief kort zoeken (2maandjes, 10 bezichtigingen, en 1 serieus bod) is ons bod geaccepteerd. Leuke jaren 30 woning (+- 100m2 met tuin en dakterras) in Utrecht! Goede hulp gehad met onze aankoopmakelaar, helaas kom je zonder niet veel in deze gekke markt. Zeker gezien de wensen die we hadden (geen klus huis, buurt rondom het centrum) moet ik zeggen dat het toch wel meeviel aangezien ik vreselijke verhalen hebt gehoord. Misschien hebben we ook gewoon erg veel gelukt gehad, wie weet

Bouwkundigrapport was in orde en de taxateur zat €2000 onder ons bod, dus dat gaat gelukkig ook geen probleem opleveren met de hypotheek. Nu maar afwachten hoe snel de hypotheekverstrekker is met het accepteren van de aanvraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Christiano007

Ich bin der champion

Egeau schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 12:49:
Na lang in de read-only dit topic gevolgd te hebben toch maar eens besloten om wat te posten.

Na relatief kort zoeken (2maandjes, 10 bezichtigingen, en 1 serieus bod) is ons bod geaccepteerd. Leuke jaren 30 woning (+- 100m2 met tuin en dakterras) in Utrecht! Goede hulp gehad met onze aankoopmakelaar, helaas kom je zonder niet veel in deze gekke markt. Zeker gezien de wensen die we hadden (geen klus huis, buurt rondom het centrum) moet ik zeggen dat het toch wel meeviel aangezien ik vreselijke verhalen hebt gehoord. Misschien hebben we ook gewoon erg veel gelukt gehad, wie weet

Bouwkundigrapport was in orde en de taxateur zat €2000 onder ons bod, dus dat gaat gelukkig ook geen probleem opleveren met de hypotheek. Nu maar afwachten hoe snel de hypotheekverstrekker is met het accepteren van de aanvraag :)
Maar dat kost je dus weer 2000 euro extra uit eigen zak, spreek je niet eerst met zo'n taxateur voordat hij gaat beginnen? Aangeven wat je betaalt en als hij niet minimaal dat bedrag taxeert dat hij het niet hoeft te doen?

[ Voor 67% gewijzigd door Christiano007 op 30-06-2017 13:45 ]

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ero-Sensei
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-09 08:08
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kegeltje26
Christiano007 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 13:45:
[...]

Maar dat kost je dus weer 2000 euro extra uit eigen zak, spreek je niet eerst met zo'n taxateur voordat hij gaat beginnen? Aangeven wat je betaalt en als hij niet minimaal dat bedrag taxeert dat hij het niet hoeft te doen?
Nederland is nog niet zo'n bananenrepubliek geworden dat we dit soort omkoop praktijken doen hoor :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egeau
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:41
kegeltje26 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 13:56:
[...]

Nederland is nog niet zo'n bananenrepubliek geworden dat we dit soort omkoop praktijken doen hoor :')
Haha nee gelukkig niet. Je kan natuurlijk wel een beetje sturen op wat je hoopt dat er uit komt.
Schijnt dat die taxatierapporten ook nog worden beoordeeld door een externe onafhankelijke partij en mij lijkt het wel logisch dat een taxateur problemen krijgt als hij altijd precies de verkoopprijs als taxatiewaarde pakt :)

Tja los daarvan moet die €2000 wel uit eigen zak komen nu.. maar gelukkig was het huis zo ver af dat we een boel besparen op bouwkundige klusjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Toen ik mijn huis liet taxeren (moest van de ING-bank door een erkend taxateur worden gedaan) heeft de taxateur voordat hij het officiële rapport rond maakte wel even geïnformeerd bij ING of de uitkomst problemen zou opleveren voor de financiering. (Hij wist niet de koopprijs). Gelukkig zat hij 5k boven de koopprijs, dus geen enkel probleem. Helemaal objectief zal het dus niet zijn. (Ik kwam erachter toen ik mijn adviseur bij de bank belde voor een statusupdate en zei dat hij het taxatierapport nog niet binnen had maar wel de uitkomst wist :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Ik ben het helemaal met je eens dat het verhaal niet helemaal klopt. Echter, ik vind het niet mijn probleem dat de verkopers / makelaar zich wellicht niet heel integer gedragen. Mij gaat het om het huis, niet om de mensen die er nu wonen of die het wellicht zouden kopen... Wel ben ik =bang, dat er een "vies spelletje" gespeeld word... Maargoed, daar gaan we straks achter komen, want we laten de bezichtiging gewoon doorgaan. Eens kijken wat het huis te bieden heeft. Ik heb er in ieder geval wel zin in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Nu online

Christiano007

Ich bin der champion

kegeltje26 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 13:56:
[...]

Nou kan mij voorstellen dat je je flink genaaid voelt (in je portemonnee ) als zo'n taxateur zegt "nou het is -15.000 waard" vergeleken met wat je móet betalen wil je een beetje kans hebben op zo'n huis. Dat zijn bedragen die ik niet extra kan ophoesten.

Sterker nog, heb liever dat doe persoon +5000 taxeert , dan hoef ik minder eigen geld in te leggen en kan het via de hypotheek (en ja...uiteindelijk betaal je alles zelf dubbel en dwars)

Dus ik vraag mij wel af wat je in zo'n situatie moet als het (erg) negatief uitvalt voor je, kun je dan ook het huis laten lopen op basis van financieel niet haalbaar?
Gaat zo'n makelaar eerst met hem overleggen over hoe en wat? Kan iemand anders alsnog een andere waarde taxeren?
BastaRhymez schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 15:20:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens dat het verhaal niet helemaal klopt. Echter, ik vind het niet mijn probleem dat de verkopers / makelaar zich wellicht niet heel integer gedragen. Mij gaat het om het huis, niet om de mensen die er nu wonen of die het wellicht zouden kopen... Wel ben ik =bang, dat er een "vies spelletje" gespeeld word... Maargoed, daar gaan we straks achter komen, want we laten de bezichtiging gewoon doorgaan. Eens kijken wat het huis te bieden heeft. Ik heb er in ieder geval wel zin in :)
In gedachte houden dat wat ze met anderen doen, kunnen ze ook bij jouw flikken

[ Voor 27% gewijzigd door Christiano007 op 30-06-2017 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ero-Sensei
  • Laatst online: 15-09 08:08
[...]

Als jij willens en wetens handel doet met personen die je van te voren al hebben bewezen onbetrouwbaar te zijn, dan moet je ook niet klagen wanneer later blijkt dat de verkopers het huis toch wat mooier hebben laten lijken dan het is, en over een jaar je plafond naar beneden valt van het rot.

Onbetrouwbare mensen zijn niet selectief onbetrouwbaar, die zijn dat per definitie. Maargoed, mijn principes tellen nu eenmaal zwaarder dan mijn huis-emotie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Je kan voor de taxatie best aangeven op welk bedrag je uit hoopt te komen. De meeste taxateurs willen best een procentje afwijken als ze hun klant daarmee kunnen helpen.
Er zit toch best een marge van onzekerheid in zo'n taxatie. En ze willen je niet onnodig in de problemen brengen.

Maar meer dan een paar procent kan de taxateur niet afwijken. Het taxatierapport moet altijd gevalideerd worden (bij een hypotheek) door een onafhankelijke tweede taxateur aan de hand van vergelijkbare panden.

Als je taxatie dus op -15.000 uitkomt, dan heb je gewoon flink meer geboden als de marktwaard. Bijvoorbeeld in Amsterdam waar de verkoopprijzen de laatste tijd flink stijgen kan dat nog wel eens gebeuren.
Dan zal je inderdaad flink wat eigen geld mee moeten nemen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju
  • Laatst online: 13:25

Kju

Christiano007 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 15:23:
[...]

Nou kan mij voorstellen dat je je flink genaaid voelt (in je portemonnee ) als zo'n taxateur zegt "nou het is -15.000 waard" vergeleken met wat je móet betalen wil je een beetje kans hebben op zo'n huis. Dat zijn bedragen die ik niet extra kan ophoesten.

Sterker nog, heb liever dat doe persoon +5000 taxeert , dan hoef ik minder eigen geld in te leggen en kan het via de hypotheek (en ja...uiteindelijk betaal je alles zelf dubbel en dwars)

Dus ik vraag mij wel af wat je in zo'n situatie moet als het (erg) negatief uitvalt voor je, kun je dan ook het huis laten lopen op basis van financieel niet haalbaar?
Gaat zo'n makelaar eerst met hem overleggen over hoe en wat? Kan iemand anders alsnog een andere waarde taxeren?
Het ligt er aan wat je in je financieringsvoorbehoud op hebt genomen maar als je de waarde niet haalt krijg je geen lening, tenzij je eigen geld hebt, en dan kan je de koop ontbinden. Makelaar en taxateur overleggen niet met elkaar. De makelaar kan de taxateur niet beinvloeden. Wel geef ik de verkoopmakelaar altijd wel een hint dat ik lager zit zodat hij voorbereid is maar dat is meer uit collegialiteit.

Wat ik niet begrijp in je vraagstelling: waarom zou je, ondanks dat een professional vind dat het 15k minder waard is, willens en wetens de aankoop door willen zetten als je dat verschil moet lenen? Als je het verschil zelf kan betalen en dat waardeverschil voor lief neemt dan is dat op zich geen ramp want je bent niemand iets schuldig.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 07:39
[...]

Volgens mij valt het wel mee hoor. Wat ik uit je 1e post haal is dat de andere potentiële kopers het hebben laten afweten. Ze komen immers niet opdagen op de dag dat het (voorlopige) koopcontract getekend wordt. Dan zou ik als verkoper ook tegen m'n makelaar zeggen "zoek maar door naar anderen". Dat ze minimaal het eerder geboden bedrag willen hebben betekend waarschijnlijk wel dat er nog een beetje hoop is dat de vorige kopers toch nog gaan tekenen. Of dat dat bedrag gewoon echt hun absolute minimum was.
In ieder geval vanuit de verkopers niet zo schimmig, hoogstens dat die andere kopers hun zaken niet zo op orde hebben...

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Uhmmie schreef op maandag 5 juni 2017 @ 09:46:
Aangezien we toch wat meer richting het klushuis gaan vroeg ik me af of iemand nog dingen ziet die we over het hoofdzien of wat we helemaal verkeerd inschatten:

Volledig strippen van de woning + afvoer puin; 5000 euro ???

Volledige huis gladstucen (550m3 inhoud): 6000 euro
Gietvloer + vloerverwarming volledige woning (150m2): 18000 euro.

Verplaatsen leiding werk cv, keuken en badkamer: 2500 euro.
Nieuwe CV Ketel + montage: 2500 euro

Nieuwe keuken + plaatsing: 17500 euro.
Nieuwe badkamer + plaatsing: 15000 euro.

Meterkast uitbreiden + extra draden trekken: 1000 euro.
Vervangen kunstofschuifpui: 5000 euro.
Ik moest 3 keer kijken om zeker te weten dat ik dit niet zelf had opgeschreven ;)
Ik had namelijk exact dezelfde type huis op het oog met ook ongeveer dezelfde oppervlakte.

Ik heb een redelijke ruime budget genomen en komt op zoiets uit.

Vloerverwarming incl verwijderen oude vloer 1e + 2e verdieping €10.000
Gietvloer/tegelvloer 140m2 * €80 = €11.200
Keuken €15.000
WC €5.000
Elektra (extra groepen, verplaatsen leidingen keuken, opnieuw aanleggen/trekken elektra, extra leidingen tbv toekomstige installaties) €10.000

Dit zijn de minimale, directe aanpassingen alvorens ik het huis kan betrekken.

Als jij een goede prijs voor jouw verbouwing hebt gekregen, laat dit dan weten ;)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mac-Mar
  • Laatst online: 15-09 21:33
Ik heb eigenlijk een hele korte vraag.

Op dit moment wonen ik en mijn vriendin in een huurhuis van een ruime 600 euro per maand.
Ik overweg wanneer ik de juiste woning tegenkom toch een koopwoning.

Door de weinig transparante markt ben ik toch wel benieuwd naar mogelijke kosten.
Mijn vraag is mogelijk heel kort door de bocht maar vooral indicatief.

Stel, ik zou een bestaande woning kopen van 225.000 waar moet ik rekening mee moet houden qua directe kosten totaal NETTO. (dus geen kosten die ik mee kan financieren, echt puur directe kosten die ik cash moet aftikken bij de aankoop van een woning).

Ik ben benieuwd.
Dan kan ik mogelijk gaan sparen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Lees dit topic eens door of zoek op internet. Dit is zo vaak behandeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Nu online

Christiano007

Ich bin der champion

Zou wel prettig zijn voor nieuwe kopers als zoiets in de OP zou staan.

Je kunt de meeste kosten wel berekenen op de site van je bank. Volgens mij kun je op ongeveer 6/8% rekenen als kosten wat jij zelf mag aftikken als kosten koper. Afhankelijk van makelaars en hypotheekadviseurs en wat je eventueel allemaal zelf wilt regelen zonder deze personen , zou je de kosten nog iets kunnen drukken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Mac-Mar schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 08:11:

Op dit moment wonen ik en mijn vriendin in een huurhuis van een ruime 600 euro per maand.
Ik overweg wanneer ik de juiste woning tegenkom toch een koopwoning.

Door de weinig transparante markt ben ik toch wel benieuwd naar mogelijke kosten.
Mijn vraag is mogelijk heel kort door de bocht maar vooral indicatief.

Stel, ik zou een bestaande woning kopen van 225.000 waar moet ik rekening mee moet houden qua directe kosten totaal NETTO. (dus geen kosten die ik mee kan financieren, echt puur directe kosten die ik cash moet aftikken bij de aankoop van een woning).

Ik ben benieuwd.
Dan kan ik mogelijk gaan sparen :)
Hier moet je rekenen op 1% extra financieren met de hypotheek (dus 227250) en grofweg op maximaal 10k extra eigen geld inbreng.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Christiano007 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 08:32:
Zou wel prettig zijn voor nieuwe kopers als zoiets in de OP zou staan.
With this.
Serieus, wat voor nut heeft het om iemand even een topic van honderden pagina's door te laten lezen voor vragen welke vaak terugkomen.

Meester! Ik heb een vraag over de wet van ohm.
Hier zijn de lesmaterialen van groep 1 t/m 16, lees maar even door. Vraag wordt vaker gesteld 8)7

Loop deze even door: https://www.abnamro.nl/nl...hypotheek-berekenen1.html

Een van de weinige Wizards die zoveel informatie opvraagt en ook goed uitlegt wat de bijkomende kosten zijn.
Koopsom van de woning€ 225.000
  • Kosten kopen woning € 8.973
  • Aanschafkosten:
  • Leveringsakte€ 700
  • Overdrachtsbelasting€ 4.500
  • Financieringskosten:
  • Hypotheekakte€ 650
  • Afhandelingskosten€ 600
  • Advieskosten€ 900
  • Taxatiekosten€ 300
  • Nationale Hypotheek Garantie€ 1.323
U heeft nodig€ 233.973
Maximaal te financieren

[ Voor 16% gewijzigd door kmf op 01-07-2017 10:11 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:14

Rmg

Er is alleen geen makkelijk antwoord op

Dat hangt af van de waarde van het huis, 2017 / 2018, en wie weet wat er in 2019 en verder veranderd, wel of geen execution only hypotheek, wel of geen aankoopmakelaar, taxaties heb je van 160 tot 300+ euro, bouwkundige keuring ja of nee, goedkope of dure notaris, wel of geen hypotheek, kosten waarborgfonds.. En dan nog wel wat dingen..

Als je alles zelf doet en regelt en alles budget doet zou het moeten kunnen met een procent of 7 a 8 extra maar dat is niet makkelijk (en of dat verantwoord is is ook weer een andere discussie)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

kmf schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 10:08:
With this.
Serieus, wat voor nut heeft het om iemand even een topic van honderden pagina's door te laten lezen voor vragen welke vaak terugkomen.

Meester! Ik heb een vraag over de wet van ohm.
Hier zijn de lesmaterialen van groep 1 t/m 16, lees maar even door. Vraag wordt vaker gesteld 8)7
Mwah een simpele Google zoekopdracht levert genoeg op. Dat moet toch wel te doen zijn? Natuurlijk kan je hetzelfde lijstje elke keer weer herhalen maar of daar wat nuttigs uit komt?

Dan kom je uit op deze sites:
https://www.abnamro.nl/nl...ken/huis-kopen/index.html
https://www.eigenhuis.nl/...Bnteren/kosten-huis-kopen

Een goede leraar helpt zijn leerlingen met zelf het antwoord vinden in plaats van alles voor te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willy84
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-11-2024
Ik weet niet of hij daar ook op doelt maar wat dacht je van:
-vloer
-gordijnen
-tuin
-nieuwe lampen
-etc
Kan allemaal fors oplopen afhankelijk van situatie en eigen wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Voor degene die willen weten hoe het afgelopen vrijdag is afgelopen:

Het was een redelijk mooi huis. Niet geheel onze stijl/smaak, maar daar konden we redelijk doorheen kijken.
We waren netjes ontvangen en de mensen hebben ons verteld over wat er in de buurt nog gaat gebeuren qua nieuwbouw etc.

Onderweg naar huis hadden we min of meer al besloten niet een hoger bod uit te brengen. Als wij het echt naar onze eigen wensen willen maken, zouden we nog redelijk wat moeten verbouwen (niet noodzakelijk onderhoud, maar puur om het eigen te maken).
De volgende dag dus laten weten, dat we geen hoger bod zullen uitbrengen en ze gefeliciteerd dat het (eindelijk) verkocht is. Wel aangegeven dat als de koop nog afketst, ze ons mogen bellen.

Nu dus maar rustig verder kijken naar wat anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:14

Rmg

Willy84 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 11:26:
-vloer
-gordijnen
-tuin
-nieuwe lampen
-etc
Dat zijn alleen de kosten die je in principe na de aankoop hebt niet voor/bij de aankoop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Willy84 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 11:26:
-vloer
-gordijnen
-tuin
-nieuwe lampen
-etc
Klopt, maar je kunt je ook afvragen in hoeverre die kosten NU noodzakelijk zijn. Hangen er nog gordijnen en werken ze nog, maar is het niet jouw smaak? Kun je ook zeggen dat je ze nu even laat hangen en volgend jaar die nieuwe gordijnen koopt. Jij hebt liever geen tegels in de tuin, maar gras? Kan volgend jaar ook nog wel.

@BastaRhymez Jij laat je in ieder geval niet gek maken. Heb je al weer nieuwe huizen op het oog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:34
Vroeg me af of jullie advies hadden voor mijn situatie, kan het online niet goed vinden:

Members only:

Graag quotes ook in MO tags :)

[ Voor 3% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 03-07-2017 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Piet_Piraat7 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 08:37:
Vroeg me af of jullie advies hadden voor mijn situatie, kan het online niet goed vinden:

***members only***

Het belangrijkste is dat je bij een tijdelijk contract een intentieverklaring krijgt van je werkgever. Daar in staat dat je onder normale bedrijfsomstandigheden en bij gelijkblijvende prestaties een vast contract krijgt. Als de nieuwe werkgever dit wilt verstrekken is het geen probleem.

Wel is natuurlijk het makkelijkst om een hypotheek aan te vragen als beide aanvragers een contract voor onbepaalde tijd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op maandag 3 juli 2017 @ 07:55:
[...]

@BastaRhymez Jij laat je in ieder geval niet gek maken. Heb je al weer nieuwe huizen op het oog?
Het "voordeel" is dat waar wij nu wonen (koopwoning) we in principe nog steeds goed zitten, dus haast hebben we niet, waardoor we ons ook niet snel gek laten maken :)

Was het huis helemaal naar onze zin, dan hadden we bij wijze van nog een "vies spelletje" kunnen spelen met de verkopers. Echter, we schieten we zelf niks mee op, dus hebben we het niet gedaan.

Verder nog niks nieuws op het oog. Alhoewel we ook nog steeds aan het kijken zijn voor een zelfbouwkavel, maar nog geen geschikte kavel voorbij hebben zien komen (wel een aantal mooie, maar ver boven ons budget)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen

***members only***

offtopic:
Alles wat in MO staat wordt automatisch verborgen bij een quote

Een vriend heeft 2 jaar geleden een nieuwe (betere) baan afgewezen omdat hij net zijn droomhuis had gevonden en bang was dat hij bij de nieuwe baan geen hypotheek zou krijgen.

Even wachten met een nieuwe baan zoeken is waarschijnlijk een stuk makkelijker dan wachten tot je weer een vast contract krijgt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Nu online

Christiano007

Ich bin der champion

***members only***

Ik zou gewoon eerst een huis kopen met de vaste contracten en daarna een andere baan zoeken,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Laatst online: 15:33

Bezulba

Formerly known as Eendje

Tsurany schreef op maandag 3 juli 2017 @ 08:53:
[...]

Het belangrijkste is dat je bij een tijdelijk contract een intentieverklaring krijgt van je werkgever. Daar in staat dat je onder normale bedrijfsomstandigheden en bij gelijkblijvende prestaties een vast contract krijgt. Als de nieuwe werkgever dit wilt verstrekken is het geen probleem.

Wel is natuurlijk het makkelijkst om een hypotheek aan te vragen als beide aanvragers een contract voor onbepaalde tijd hebben.
Banken weten ook dondersgoed dat een intentieverklaring helemaal 0.0 waarde heeft.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Bezulba schreef op maandag 3 juli 2017 @ 16:50:
[...]

Banken weten ook dondersgoed dat een intentieverklaring helemaal 0.0 waarde heeft.
Zelfs bij een vast contract...
Ik heb mijn hypotheek aangevraagd met een vast contract dat net 2 maanden geleden was getekend.
Dat vonden ze nogal kort. En toen wilde ze mijn jaaropgaven van 3 jaar terug zien om te bewijzen dat ik er al langer werkte en niet alleen een vast contract had gekregen voor de hypotheek.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipside22
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-08 16:29
Een 2 maand geleden heb ik mijn eerste huis gekocht. Nu ontving ik vandaag een brief van de gemeente waarin de WOZ waarde stond, met een bijgevoegde vragenlijst over het huis, de staat waarin het verkeerde, of we een taxatierapport hebben, etc.
Is zoiets verplicht in te vullen? Het verschil tussen de WOZ waarde en de taxatie is namelijk meer dan € 50.000,-
Als ik deze zou aanleveren aan de gemeente gooi ik toch juist mijn eigen glazen in waardoor ik meer moet gaan betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Interessante vraag, mogelijk krijg ik binnenkort ook iets soortgelijks.
Bij mij is het verschil tussen WOZ-waarde en taxatie echter niet meer dan 50k maar eerder richting 30k.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipside22
Wat quotes uit de brief:
Bij deze brief is een vragenformulier gevoegd, u wordt verzocht om het vragenformulier volledig in te vullen en binnen 14 dagen naar mij terug te sturen. Voor de verzending kunt u de portvrije retourenenveloppe gebruiken

Op het bijgevoegde vragenformulier staan een aantal vragen over de gekochte woning. Het is van belang, dat dit vragenformulier goed word ingevuld. Tevens kunt u het vragenformulier verzenden via een e-mail naar xxxx

De gemeente kan u, op grond van de artikelen 47, 49 en 51 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen (AWR), verplichten om de gevraagde gegevens te verstrekken. In deze artikelen staat, dat de gevraagde gegevens zonder vergoeding, duidelijk en naar waarheid moeten worden verstrekt.
Dus het hoeft niet, maar als ik het niet doe, kunnen ze het alsnog verplichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
Flipside22 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 20:43:
Een 2 maand geleden heb ik mijn eerste huis gekocht. Nu ontving ik vandaag een brief van de gemeente waarin de WOZ waarde stond, met een bijgevoegde vragenlijst over het huis, de staat waarin het verkeerde, of we een taxatierapport hebben, etc.
Is zoiets verplicht in te vullen? Het verschil tussen de WOZ waarde en de taxatie is namelijk meer dan € 50.000,-
Als ik deze zou aanleveren aan de gemeente gooi ik toch juist mijn eigen glazen in waardoor ik meer moet gaan betalen?
Vorig jaar zelfde verzoek gehad. Ook behoorlijk verschil WOZ vs. Koopprijs.

Niet op gereageerd, nooit meer iets gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipside22
Gooi het bij het oud papier, als ze meer willen weten zie ik wel een aangetekende brief of een herhaal verzoek. De koopprijs en de WOZ waarde ligt wel dicht bij elkaar, maar heb het dus onder de taxatieprijs kunnen kopen
Pagina: 1 ... 49 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7