Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 48 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:58
Ik lees hier vaker dat een hypotheekverstrekker graag loonstroken wil zien die jaren terug gaan. Zelf ben ik pas in dienst gekomen bij mijn huidige werkgever op 01-10-2016. Ik heb wel een vast contract, maar mijn loonstroken bij mijn huidige werkgever gaan dus geen járen terug en daarvoor verdiende ik aanzienlijk minder. Heeft dit invloed op de hypotheekberekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou niet weten waarom een bank zoveel loonstroken zou willen zien. Een enkele loonstrook samen met een werkgeversverklaring moet voldoende zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
kmf schreef op maandag 12 juni 2017 @ 20:00:
Hoe werkt de bijleenregeling als jouw huis nog niet verkocht is dan? Wordt de eigen inleg in een nieuw huis (welke meer is dan de overwaarde) dan wel als "inleg van overwaarde" gezien?
Heb je als eens op de site van de belastindienst gekeken?
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 08:06:
Ik lees hier vaker dat een hypotheekverstrekker graag loonstroken wil zien die jaren terug gaan. Zelf ben ik pas in dienst gekomen bij mijn huidige werkgever op 01-10-2016. Ik heb wel een vast contract, maar mijn loonstroken bij mijn huidige werkgever gaan dus geen járen terug en daarvoor verdiende ik aanzienlijk minder. Heeft dit invloed op de hypotheekberekening?
Ze vragen wel eens om je jaaropgaves.
Ik denk dat het meer te maken heeft met het aantonen van je spaargeld. Dat je de herkomst daarvan kan verklaren doordat je een inkomen had. En dat het dus bijvoorbeeld niet zwart geld is of de opbrengst van je wietplantage. Dit moeten ze controleren ivm witwassen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 08:06:
Je haalt loonstrook en jaaropgaaf door elkaar ;) . Even grof gezegd zijn er twee scenario's als je in loondienst bent: Je hebt een vast contract (of contract voor bepaalde tijd met intentieverklaring) met bijbehorende werkgeversverklaring. In dat geval voldoet in de meeste gevallen die werkgeversverklaring plus wat recente loonstrookjes om je salaris aan te tonen. Of je hebt een contract voor bepaalde tijd (zonder intentieverklaring). In dat geval zul je hoogstwaarschijnlijk jaaropgaves van de laatste drie jaar moeten overleggen omdat ze dan rekenen met het gemiddelde over die periode (waar dat gemiddelde niet hoger mag zijn dan je meest recente jaar).

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

RocketKoen schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 08:13:
Ik denk dat het meer te maken heeft met het aantonen van je spaargeld. Dat je de herkomst daarvan kan verklaren doordat je een inkomen had. En dat het dus bijvoorbeeld niet zwart geld is of de opbrengst van je wietplantage. Dit moeten ze controleren ivm witwassen.
Dat controleren ze niet via je jaaropgave aangezien dat veel te beperkt is qua informatie. Bovendien als het spaargeld op je rekening staat is er in principe geen extra controle nodig aangezien de bank alle informatie allang heeft doorgespeeld naar de belastingdienst.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 07:39
Het klopt dat ze vaak vragen om bankafschriften/jaaropgaves van de bank om het spaargeld aan te tonen. De hoofdreden daarvan is echter niet om 'zwart' geld te vinden (dat kan de fiscus heel goed zelf), maar om te controleren dat je 'spaargeld' ook echt spaargeld is. Dat wil zeggen, dat het niet gaat om een som geld die door vrienden/familie tijdelijk op jouw rekening geparkeerd is om je eigen vermogen hoger te laten lijken. Want dan kan de geldverstrekker er niet van uit gaan dat je dat geld echt hebt. Dit is een stuk garantie voor de geldverstrekker en een stuk zorgplicht.

Als je bijvoorbeeld een tijdje dubbele lasten hebt wil de geldverstrekker zeker weten dat je genoeg vermogen hebt bovenop je inkomen om de dubbele lasten te kunnen opbrengen. Sommig mensen vinden dat flauwekul (met 2000 euro netto inkomen kunnen we echt wel 1999 euro vaste lasten betalen en ook nog eten hoor!). Die mensen laten dan, om de geldverstrekker tevreden te houden, even tijdelijk wat geld parkeren op hun rekening zodat ze een afschrift met vermogen kunnen overleggen.*
Dat betekend dus dat die mensen hun verplichtingen uiteindelijk niet na kunnen komen met alle extra persoonlijk leed en kosten van dien.

* Mocht het gaan om een daadwerkelijke schenking, bijvoorbeeld van ouders, dan kan dit wel gewoon. De geldverstrekker vraagt dan wel om een schenkingsverklaring die een betere garantie geeft dat het geld van jou is en blijft.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

[...]

Heb je als eens op de site van de belastindienst gekeken?

[...]
Wel op de site gekeken en ook de rekentool geprobeerd. Maar die link heb ik niet gezien. Dus thanks _/-\o_

Heeft dus alleen invloed op HRA. Nou is mijn HRA sowieso bijna niks, dus...
ShadowLord schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 08:58:
[...]

Het klopt dat ze vaak vragen om bankafschriften/jaaropgaves van de bank om het spaargeld aan te tonen. De hoofdreden daarvan is echter niet om 'zwart' geld te vinden (dat kan de fiscus heel goed zelf), maar om te controleren dat je 'spaargeld' ook echt spaargeld is. Dat wil zeggen, dat het niet gaat om een som geld die door vrienden/familie tijdelijk op jouw rekening geparkeerd is om je eigen vermogen hoger te laten lijken.
Dat is ook niet echt een geldige reden. Als je een gift of erfenis krijgt, dan is het toch echt vermogen dat je hebt, ook al heb je het niet bij een gespaard.

Omgekeerd kan je, als het echt een tijdelijk geparkeerd vermogen is, dat ook als gift kenmerken en na hypotheek deze weer als "gift" doorsluizen.

[ Voor 41% gewijzigd door kmf op 13-06-2017 09:18 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
kmf schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 09:15:
Dat is ook niet echt een geldige reden. Als je een gift of erfenis krijgt, dan is het toch echt vermogen dat je hebt, ook al heb je het niet bij een gespaard.
Gift: Hierbij heb je een schenkingsverklaring nodig
Erfenis: Hier krijg je papierwerk van wat je kan overleggen aan de geldverstrekker om dit aan te tonen.
Omgekeerd kan je, als het echt een tijdelijk geparkeerd vermogen is, dat ook als gift kenmerken en na hypotheek deze weer als "gift" doorsluizen.
Daarom willen ze ook die schenkingsverklaring zien. Dat is namelijk een contract die jij en de gever van het geld ondertekenen wat jou eigenaar maakt van het geld. De gever kan vanaf dat moment geen enkele aanspraak meer maken op het gegeven geld.

Uiteraard kun je achteraf het geld alsnog teruggeven aan de gever nadat je de hypotheek hebt, maar dat is dan een nieuwe gift waarbij jij jouw geld schenkt aan de originele gever.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

ShadowLord schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 09:47:
[...]

Gift: Hierbij heb je een schenkingsverklaring nodig
Erfenis: Hier krijg je papierwerk van wat je kan overleggen aan de geldverstrekker om dit aan te tonen.

[...]

Daarom willen ze ook die schenkingsverklaring zien. Dat is namelijk een contract die jij en de gever van het geld ondertekenen wat jou eigenaar maakt van het geld. De gever kan vanaf dat moment geen enkele aanspraak meer maken op het gegeven geld.

Uiteraard kun je achteraf het geld alsnog teruggeven aan de gever nadat je de hypotheek hebt, maar dat is dan een nieuwe gift waarbij jij jouw geld schenkt aan de originele gever.
Dat geld voor schenkingen binnen NL? Als het een gift is vanuit buitenland dan is het weer een ander geval.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
kmf schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 09:53:
Dat geld voor schenkingen binnen NL? Als het een gift is vanuit buitenland dan is het weer een ander geval.
Hoe het met buitenlandse giften werkt zou ik niet weten, maar ik verwacht dat de geldverstrekker dan ook een schenkingsverklaring wil zien. Met giften binnen NL is dat in ieder geval zo.
Het gaat er om dat jij eigenaar wordt van het geld en daarvan een bewijs hebt. Dat bewijs kan dus een contract zijn (de verklaring) of simpelweg het feit dat je het al lang op je rekening hebt staan. Als je een bedrag al een paar jaar hebt of in kleine beetjes over langere tijd hebt opgebouwd kan de geldverstrekker veiling aannemen dat de de eigenaar bent en/of je het zelf gespaard hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 12:59
Gistermiddag is uiteindelijk mijn huis verkocht! Beetje dubbel gevoel, aardige restschuld, maar het is nu wel verkocht en kunnen we aan ons volgende hoofdstuk beginnen. Gelukkig heb ik wel een overdrachtstermijn van 4 maanden afgesproken.

Nu keihard de markt aan het verkennen, maar helaas zijn alle pareltjes die de afgelopen tijd zijn gepasseerd al verkocht. Probleem is dat ik en mijn vriendin, slechts in een klein gebied zoeken (concessies die wij beide hebben genomen).

Zit nu direct wel een beetje met mijn handen in het haar... Zou er nog wat leuks op de markt komen? Of moeten we met minder genoegen nemen? Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:30

EXX

EXtended eXchange

Ray schreef op maandag 12 juni 2017 @ 19:38:
[...]

let er wel op dat je de jaren dat je HRA na 2001 hebt gehad wel 'kwijt' bent voor de lening die je toen had. Ook nu onder de nieuwe regels neem je dat deel wel mee in de zin van een beperking in de duur van je aftrek
Hmm, ik had in mijn hoofd zitten dat de renteteller ook terug naar nul ging. Dat is dus niet zo. Dat maakt het wel weer ingewikkeld, Ik heb een anuïteitenhyptheek gehad van 1996 t/m 2010. Dat is dus 9 jaar HRA in het nieuwe systeem. In de 9 jaar is er ook nog eens tussentijds extra afgelost, dat maakt het nog ingewikkelder.

Hoe gaat dit werken? De nieuwe hypotheek wordt een stuk hoger dan degene die ik in 2010 heb afgelost bij verkoop. Over het extra deel heb ik wel 30 jaar aftrek, over de rest 21 jaar. Maar hoe wordt het extra deel berekend? De hoogte van de nieuwe hypotheek min de oude hypotheek bij afsluiting in 1996, de waarde in 2001 of de bij aflossing in 2010?

Dit is voor mij een extra motivatie om te kijken of ik geen 20 jaar looptijd kan realiseren.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Protax schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 13:18:
Gistermiddag is uiteindelijk mijn huis verkocht! Beetje dubbel gevoel, aardige restschuld, maar het is nu wel verkocht en kunnen we aan ons volgende hoofdstuk beginnen. Gelukkig heb ik wel een overdrachtstermijn van 4 maanden afgesproken.

Nu keihard de markt aan het verkennen, maar helaas zijn alle pareltjes die de afgelopen tijd zijn gepasseerd al verkocht. Probleem is dat ik en mijn vriendin, slechts in een klein gebied zoeken (concessies die wij beide hebben genomen).

Zit nu direct wel een beetje met mijn handen in het haar... Zou er nog wat leuks op de markt komen? Of moeten we met minder genoegen nemen? Iemand tips?
Ligt een beetje aan de regio en prijsklasse.
Maar denk aan een aankoopmakelaar als je zelf niets kan vinden. Of anders alle lokale makelaars informeren wat je zoekt en vragen of ze contact willen opnemen als ze zoiets in de verkoop krijgen. Dan weet je het vaak voordat het op funda komt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
RocketKoen schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 13:24:
[...]

Ligt een beetje aan de regio en prijsklasse.
Maar denk aan een aankoopmakelaar als je zelf niets kan vinden. Of anders alle lokale makelaars informeren wat je zoekt en vragen of ze contact willen opnemen als ze zoiets in de verkoop krijgen. Dan weet je het vaak voordat het op funda komt.
Ben nu inderdaad bezig met het contacten van alle lokale makelaars, heb alleen het idee dat ik niet de enige ben :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hoe moeten wij nu weten of er wat leuks op de markt komt? :?

Jij moet voor jezelf bepalen of je het ideale huis wilt of bereid bent om voor minder te gaan. Als je het ideale huis wilt moet je zorgen voor accommodatie tot je dat huis vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
Tsurany schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 14:42:
[...]

Hoe moeten wij nu weten of er wat leuks op de markt komt? :?

Jij moet voor jezelf bepalen of je het ideale huis wilt of bereid bent om voor minder te gaan. Als je het ideale huis wilt moet je zorgen voor accommodatie tot je dat huis vind.
Vraag of mensen tips hebben om eerder een geschikt huis te vinden.
Zoals het aanschrijven makelaars zoals net werd genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Protax schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 14:44:
[...]

Vraag of mensen tips hebben om eerder een geschikt huis te vinden.
Zoals het aanschrijven makelaars zoals net werd genoemd.
Dat vroeg je niet. Maar goed, meer dan bij alle makelaars in de omgeving aangeven waar je naar op zoek bent kan je niet echt doen. Hun social media in de gaten houden is dan vooral belangrijk.
En zorgen dat je meer geld hebt zodat je concurrenten kan overbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Goed de markt in de gaten houden, veel bij makelaars buurten (niet alleen inschrijven maar actief langs blijven gaan).
In je eigen netwerk kenbaar maken op zoek te zijn. Zet hier ook je social media (facebook enzo) voor in. Wellicht kom je uiteindelijk bij iemand uit, die zijn/haar huis wilt verkopen maar deze nog niet bij de makelaar heeft aangeboden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:09

Fiber

Beaches are for storming.

[...]

Zou er nog wat leuks op de markt komen? Of moeten we met minder genoegen nemen? Iemand tips?
Tja, definieer leuk... En definieer minder...

Het ultieme droomhuis van de meeste mensen bestaat nou eenmaal niet, of is in ieder geval onbetaalbaar of staat op de verkeerde plek.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Fiber schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 20:44:
[...]

Tja, definieer leuk... En definieer minder...

Het ultieme droomhuis van de meeste mensen bestaat nou eenmaal niet, of is in ieder geval onbetaalbaar of staat op de verkeerde plek.
Of het komt op de markt als je het nog niet kan betalen. Of als je net een ander huis hebt gekocht ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-09 21:30

Wat is uiteindelijk? Tegenwoordig koopt men eerst en verkoopt men daarna. Heb je over 4 maanden al een tijdelijk verblijf geregeld? want je bent in ieder geval al 3 maanden verder voor je ergens weet kunt wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:41

Wailing_Banshee

You're Next

Fiber schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 20:44:
[...]
Nou, ik moet zeggen dat ons huis vanaf dat we het huis zagen toch 99,9% van al onze wensen bevatte...

Vrijstaand
Eigen oprit voor meerdere auto's
Minimaal 1000m2 grond
Garage
2 slaapkamers beneden
4 slaapkamers totaal
Apart toilet
Grote woonkeuken
Niet aan een drukke weg
Geen autoweg lawaai
Niet te ver van grote afvoer wegen
Karakter

En het belangrijkste: betaalbaar

Wat had hij niet: een 2e toilet. Dat was natuurlijk heel snel verholpen, door die in de badkamer bij te plaatsen.

Dit huis wisten we binnen een minuut of 5 dat we het wilden hebben, ondanks het feit dat er nog wel het één en het ander aan moest gebeuren. Maar een compleet "af" huis stond niet op ons lijstje :D

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-09 09:23
bvbal79 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 21:58:
[...]

Wat is uiteindelijk? Tegenwoordig koopt men eerst en verkoopt men daarna. Heb je over 4 maanden al een tijdelijk verblijf geregeld? want je bent in ieder geval al 3 maanden verder voor je ergens weet kunt wonen.
Dat is ook niet helemaal waar; kan ook in 2 maanden of eerder zelfs. Je moet alleen wat geluk hebben, maar in deze overspannen markt zijn er veel mensen die snel van hun huis af willen omdat ze al een nieuw huis hebben gekocht :> .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
bvbal79 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 21:58:
[...]

... Tegenwoordig koopt men eerst en verkoopt men daarna...
Hoe pak ik dat aan met mijn bod? Wij hebben een huis gezien, ons eigen huis staat nog niet te koop want we zijn nogal kritisch en willen pas verkopen als we iets hebben.

Ik lees overal over de NVM no Risk regeling. Die stelt dat de makelaar gewoon door mag gaan met verkopen en als een ander een beter bod doet mag ik kiezen of ik onvoorwaardelijk koop of er van af zie.

Die regel zie ik eigenlijk niet zitten. In deze maker lijkt het me veel gedoe en onzekerheid met het risico dat de koop niet doorgaat nog voor je je eigen huis verkocht hebt.

Wat is op dit moment gebruikelijk? Gewoon weer tijdelijk 2 huizen en geen voorbehoud verkoop eigen woning?

Willen graag bod doen maar dit vinden we nog even een lastig punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
mrnn schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 09:34:
[...]

Hoe pak ik dat aan met mijn bod? Wij hebben een huis gezien, ons eigen huis staat nog niet te koop want we zijn nogal kritisch en willen pas verkopen als we iets hebben.

Ik lees overal over de NVM no Risk regeling. Die stelt dat de makelaar gewoon door mag gaan met verkopen en als een ander een beter bod doet mag ik kiezen of ik onvoorwaardelijk koop of er van af zie.

Die regel zie ik eigenlijk niet zitten. In deze maker lijkt het me veel gedoe en onzekerheid met het risico dat de koop niet doorgaat nog voor je je eigen huis verkocht hebt.

Wat is op dit moment gebruikelijk? Gewoon weer tijdelijk 2 huizen en geen voorbehoud verkoop eigen woning?

Willen graag bod doen maar dit vinden we nog even een lastig punt.
Zie je het zitten om tijdelijk met 2 huizen te zitten? Kun je het betalen?

Als je dit een probleem vindt, dan neem je gewoon "onder voorbehoud van financiering" op in je bod. Als het dan zover komt en je eigen huis is nog niet verkocht, dan krijg je geen hypotheek als je het niet kunt betalen. Dus je voorbehoud gaat dan van kracht.

Als je het wel kunt betalen (1 jaar lang dubbele lasten is een richtlijn van de bank geloof ik), dan kan je het ook opnemen en zal je een akkoord krijgen op je hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:17
Wailing_Banshee schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 07:48:
[...]

Nou, ik moet zeggen dat ons huis vanaf dat we het huis zagen toch 99,9% van al onze wensen bevatte...

Vrijstaand
Eigen oprit voor meerdere auto's
Minimaal 1000m2 grond
Garage
2 slaapkamers beneden
4 slaapkamers totaal
Apart toilet
Grote woonkeuken
Niet aan een drukke weg
Geen autoweg lawaai
Niet te ver van grote afvoer wegen
Karakter

En het belangrijkste: betaalbaar

Wat had hij niet: een 2e toilet. Dat was natuurlijk heel snel verholpen, door die in de badkamer bij te plaatsen.

Dit huis wisten we binnen een minuut of 5 dat we het wilden hebben, ondanks het feit dat er nog wel het één en het ander aan moest gebeuren. Maar een compleet "af" huis stond niet op ons lijstje :D
Je hebt in mijn opzicht 2 soorten droomhuizen.

Droomhuis 1 = maximaal haalbare voor jouw budget en wensen (heb je dus gevonden)
Droomhuis 2 = zoals al genoemd werd het ultieme droomhuis. Als jij nou 40 miljoen op je rekening had, was je dan akkoord gegaan met de huidige woning? Waarschijnlijk niet, dan was dit niet jouw ultieme droomhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Ik denk dat iedereen hier op zoek is naar Droomhuis 1 :) tenzij je misschien ineens de loterij wint. Dé tip die ik op dit forum heb meegekregen in mijn zoektocht naar een eerste koopwoning is bepalen wat je kwijt wil zijn aan een woning (maandlasten / totale hypotheek), om vervolgens binnen dat budget je droomhuis te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

JaMaaT schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 09:49:
[...]
Als jij nou 40 miljoen op je rekening had, was je dan akkoord gegaan met de huidige woning? Waarschijnlijk niet, dan was dit niet jouw ultieme droomhuis.
Ja. We zitten natuurlijk wel eens te fantaseren: wat als we de hoofdprijs van een grote lotterij zouden winnen? Zouden we dan weg gaan? En tot nu toe is het antwoord nog altijd nee geweest. Ik denk niet dat we iets beters kunnen vinden, iets wat nog beter op onze wensen aansluit. Je kijkt wel eens naar Funda (de dure huizen) en dan denk ik: leuk huis, maar veel te groot. Wat moet ik met 3 badkamers? Wij zijn maar met z'n tweeën!

Het enige waar ik als vervanger van ons huis naar zou kijken is iets als dit (zodra die grote tuin teveel gaat worden):
http://www.funda.nl/koop/...ement-48376238-kadijk-41/

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wailing_Banshee schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 10:04:
[...]

Ja. We zitten natuurlijk wel eens te fantaseren: wat als we de hoofdprijs van een grote lotterij zouden winnen? Zouden we dan weg gaan? En tot nu toe is het antwoord nog altijd nee geweest. Ik denk niet dat we iets beters kunnen vinden, iets wat nog beter op onze wensen aansluit. Je kijkt wel eens naar Funda (de dure huizen) en dan denk ik: leuk huis, maar veel te groot. Wat moet ik met 3 badkamers? Wij zijn maar met z'n tweeën!

Het enige waar ik als vervanger van ons huis naar zou kijken is iets als dit (zodra die grote tuin teveel gaat worden):
http://www.funda.nl/koop/...ement-48376238-kadijk-41/
Als de grootste impact op de prijs geen voorkeur heeft (locatie), dan is het makkelijk om je droomhuis te vinden voor een geschikte prijs.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-09 21:30
StealthyPeanut schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 09:06:
[...]

Dat is ook niet helemaal waar; kan ook in 2 maanden of eerder zelfs. Je moet alleen wat geluk hebben, maar in deze overspannen markt zijn er veel mensen die snel van hun huis af willen omdat ze al een nieuw huis hebben gekocht :> .
Je ziet het allemaal wel te rooskleurig in wat mij betreft. Maar succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Sport_Life schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 10:11:
[...]

Als de grootste impact op de prijs geen voorkeur heeft (locatie), dan is het makkelijk om je droomhuis te vinden voor een geschikte prijs.
Locatie heeft wel degelijk voorkeur! Ik zou absoluut niet in het westen, zuiden of midden van het land willen wonen :p In ons geval heeft de voorkeur locatie juist een heel gunstig effect gehad op de prijs!
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 10:03:
Ik denk dat iedereen hier op zoek is naar Droomhuis 1 :) tenzij je misschien ineens de loterij wint. Dé tip die ik op dit forum heb meegekregen in mijn zoektocht naar een eerste koopwoning is bepalen wat je kwijt wil zijn aan een woning (maandlasten / totale hypotheek), om vervolgens binnen dat budget je droomhuis te vinden.
Dat geldt ook voor een tweede of tigste woning hoor. Het is vaak wel zo dat je voor de eerste woning meer water bij de wijn moet doen dan een vervolg woning.

Onze eerste woning hadden we eigenlijk maar heel weinig eisen: in Assen, geen onderhoud, minimaal 3 slaapkamers (beide eigen werkkamer om thuis te kunnen werken), in een standaard woonwook. De laatste eis hebben we net moeten laten vallen: van 1 salaris de hypotheek kunnen krijgen. Dat ging net niet, we kwamen toen zo'n 10.000 tot 15.000 gulden te kort (dit was in 2000). We wisten dat het ons droomhuis niet ging worden, en dat we er maar max zo'n 5 tot 7 jaar zouden wonen. Het was gewoon een practisch, saai, huis, vanuit waar we op ons gemak konden kijken naar ons echte droomhuis. We hadden toen geen van beide een rijbewijs, dus ons droomhuis was gewoon letterlijk nog niet bereikbaar (gezien we op het platteland wilden wonen, waar het OV gewoon niet of nauwelijks aanwezig is).

Het voordeel was wel dat we ondertussen veel beter wisten wat we wilden en vooral, wat we niet wilden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
bvbal79 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 10:22:
[...]

Je ziet het allemaal wel te rooskleurig in wat mij betreft. Maar succes
Het is bij ons gelukt en had zelfs nog korter kunnen zijn (als we akkoord gingen met een nog eerdere sleuteloverdracht, maar om onszelf wat meer ruimte te geven hebben we dit niet gedaan).

Wij hebben ons huis op 10-04 verkocht (mondeling bod geaccepteerd) met een overdracht van 01-08-2017.

Daarna zijn we op zoek gegaan en op 22-04 is ons bod geaccepteerd op ons nieuwe huis. Deze overdracht was gevraagd op 01-07, (ruim 2 maanden) maar hebben wij op 28-07-2017 laten zetten i.v.m. onze eigen overdracht.

Als je gewoon goed voorbereid te werk gaat en alvast zorgt dat de zaken met de hypotheekadviseur lopen, dan zijn 4 maanden niet nodig. Natuurlijk ben je afhankelijk van het aanbod, maar dat is een variabele waar je geen invloed op hebt. Als je je huis hebt gevonden en wat geluk hebt met de verkopende partij, dan kan het allemaal snel gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door StealthyPeanut op 14-06-2017 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:22
Vraagje, niet specifiek voor mijzelf, maar wat ik hoor van mijn schoonzusje.

Ze hebben een huis bezichtigd wat sinds anderhalve week te koop staat. De makelaar vertelde dat er al 2x een bod op is gedaan en dat ze waarschijnlijk "overgaan op biedingen".

Nu is het alweer aardig wat jaartjes terug dat wij ons huis gekocht hebben, maar toen werd ons door de aankoopmakelaar verteld dat het uit den boze was om kopers tegen elkaar te laten opbieden. Zodra je een bod hebt ontvangen ben je in onderhandeling en heb je 3 keuzes:
1. Bod afwijzen (einde traject)
2. Bod aannemen (einde traject)
3. Tegenbod doen (onderhandelen)

Hoe het precies zat weet ik niet meer, maar volgens mij was het zelfs simpelweg verboden om met verschillende kopers tegelijk te onderhandelen.
Dat lijkt haaks te staan op het genoemde "overgaan tot biedingen" waar die verkopende makelaar het over had. Ze hebben niet doorgevraagd wat hij er precies mee bedoelde, maar namen aan dat ze dan dus tegen andere geïnteresseerden moeten gaan opbieden. Iemand enig idee hoe dit nou zit?

Noot terzijde: de kans dat ze dit huis gaan kopen lijkt me vrij klein omdat de vraagprijs redelijk aan hun top zit en hun huidige huis nog in het proces zit om in de verkoop te gaan. Hun budget is natuurlijk sterk afhankelijk van de opbrengst van hun huidige huis en of ze daar al dan niet een restschuld aan overhouden. Ik ben met name benieuwd hoe het nu eigenlijk zit.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:27

Rmg

Ger schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 10:56:
Vraagje, niet specifiek voor mijzelf, maar wat ik hoor van mijn schoonzusje.

Hoe het precies zat weet ik niet meer, maar volgens mij was het zelfs simpelweg verboden om met verschillende kopers tegelijk te onderhandelen.
Dat lijkt haaks te staan op het genoemde "overgaan tot biedingen" waar die verkopende makelaar het over had. Ze hebben niet doorgevraagd wat hij er precies mee bedoelde, maar namen aan dat ze dan dus tegen andere geïnteresseerden moeten gaan opbieden. Iemand enig idee hoe dit nou zit?
Tegenelkaar laten opbieden mag niet maar je mag prima tijdens onderhandelingen met partij 1 de onderhandelingen afbreken om op het bod van partij 2 in te gaan en met die te onderhandelen.

https://www.nvm.nl/actuee...20151130_onderhandelingen

Je mag zelfs gewoon met meerdere partijen tegelijk onderhandelen. Zolang je ze maar niet laat opbieden
https://blog.eyeopen.nl/h...re-kapers-op-de-kust-help

https://www.bertvanvulpen.nl/blog/meerdere-bieders-huis/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
StealthyPeanut schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 09:46:
[...]

Zie je het zitten om tijdelijk met 2 huizen te zitten? Kun je het betalen?

Als je dit een probleem vindt, dan neem je gewoon "onder voorbehoud van financiering" op in je bod. Als het dan zover komt en je eigen huis is nog niet verkocht, dan krijg je geen hypotheek als je het niet kunt betalen. Dus je voorbehoud gaat dan van kracht.

Als je het wel kunt betalen (1 jaar lang dubbele lasten is een richtlijn van de bank geloof ik), dan kan je het ook opnemen en zal je een akkoord krijgen op je hypotheek.
We zouden het financieel wel aan kunnen. Als we dan de overdracht niet te snel doen zodat we genoeg tijd hebben lukt het vast wel om ons eigen huis te verkopen in dezelfde periode.

Hoe denken jullie over het risico van 2 huizen? Huidige huis kochten wij in 2009 en toen zaten er (crisis was net begonnen) veel mensen in de problemen die 2 huizen hadden en het oude nooit meer kwijt raakten of voor veeeel minder geld.

Op dit moment denk ik dat wij ons huis zo kwijt zijn, geen enkel probleem. En twee huizen kunnen we ook wel even hebben. Maar als er toch maar een financiële crisis of oorlog oid uitbreekt dan zit de boel zo weer op slot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
mrnn schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 11:50:
[...]

We zouden het financieel wel aan kunnen. Als we dan de overdracht niet te snel doen zodat we genoeg tijd hebben lukt het vast wel om ons eigen huis te verkopen in dezelfde periode.

Hoe denken jullie over het risico van 2 huizen? Huidige huis kochten wij in 2009 en toen zaten er (crisis was net begonnen) veel mensen in de problemen die 2 huizen hadden en het oude nooit meer kwijt raakten of voor veeeel minder geld.

Op dit moment denk ik dat wij ons huis zo kwijt zijn, geen enkel probleem. En twee huizen kunnen we ook wel even hebben. Maar als er toch maar een financiële crisis of oorlog oid uitbreekt dan zit de boel zo weer op slot...
Wat je ook kunt doen; huis kopen en dan de overdrachtsdatum wat verder wegzetten. Probeer bijvoorbeeld 4 maanden of langer. Je hebt dan even wat ruimte om een nieuw huis te vinden. Je moet dan wel geluk hebben dat de kopers hiermee akkoord gaan, maar het is een verkopersmarkt, dus veel kopers zullen daar mee akkoord gaan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
Die optie hebben we achter de hand. Maar we zien niet vaak iets wat we beiden zouden willen (zelden) dus dat is wel een risico. Ook stijgen de prijzen (mogelijk) hard door in die maanden.

En we hebben dus nu iets op het oog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:13
Rmg schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 11:20:
Tegenelkaar laten opbieden mag niet maar je mag prima tijdens onderhandelingen met partij 1 de onderhandelingen afbreken om op het bod van partij 2 in te gaan en met die te onderhandelen.

https://www.nvm.nl/actuee...20151130_onderhandelingen

Je mag zelfs gewoon met meerdere partijen tegelijk onderhandelen. Zolang je ze maar niet laat opbieden
https://blog.eyeopen.nl/h...re-kapers-op-de-kust-help

https://www.bertvanvulpen.nl/blog/meerdere-bieders-huis/
Het zijn gedragsregels van bepaalde makelaarsverenigingen, het geldt niet voor alle makelaars, het is niet bindend en open voor interpretatie. Dus je kan het hooguit niet netjes vinden als een makelaar zich er in jou ogen niet aan houdt.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:51

-tom-562

Oliesjeik

Situatieschets:
Huis te koop voor 255k, wij hebben ondertussen 3 biedingen gedaan, ons eindbod: 242,5k. Tegenpartij heeft 2 tegenbiedingen gedaan, eindbod van hun: 247,5k.
Is het nog realistisch om alsnog een tegenbod te doen van 245k (=NHG-grens)? Of is eindbod ook echt eindbod?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:25
Een eindbod bestaat niet. Het is een term in het biedingsspel, maar een eindbod is pas een eindbod als je samen akkoord bent (positief) of niet meer in onderhandeling (negatief). Als je zelf het eindbod als bluf hebt gebruikt en tóch hoger wilt én kunt bieden, dan kun je gewoon hoger bieden. De tegenpartij zal hooguit gniffelen dat ze je bluf doorzien hebben, maar hé, dat is het spel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:34

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

-tom-562 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 16:14:
Of is eindbod ook echt eindbod?
Als jij een eindbod doet wat eigenlijk geen eindbod is, kan dat voor de andere partij ook zo zijn.... :)

Wel is je onderhandelingspositie wat lastiger geworden. Men weet dan dat je niet standvastig bent, en je toch wel erg graag de woning wilt. Je bent zelfs bereid je eindbod te overtreffen...

Als ik persoonlijk een eindbod neergelegd zou hebben, zou ik mijn poot stijf houden. Ik zou de makelaar bellen dat het dan helaas overgaat, en mocht de verkoper van gedachten veranderen dat staat het hem vrij om weer contact op te nemen...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Situatieschets:
Huis te koop voor 255k, wij hebben ondertussen 3 biedingen gedaan, ons eindbod: 242,5k. Tegenpartij heeft 2 tegenbiedingen gedaan, eindbod van hun: 247,5k.
Is het nog realistisch om alsnog een tegenbod te doen van 245k (=NHG-grens)? Of is eindbod ook echt eindbod?
De NHG-grens geeft jou als koper een sterke positie; hoger kan niet omdat we dan geen NHG kunnen krijgen.

Dus, als je het huis echt wilt hebben, zou ik een laatste bod wegleggen van 245 met het NHG verhaal erbij. Hoger kan helaas niet, punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kegeltje26
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02 18:55
Situatieschets:
NHG grens als eindbod lijkt mij goed.

Nog andere huizen in het achterhoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timoth
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 06-09 21:00
Question Mark schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 16:26:
[...]

Als jij een eindbod doet wat eigenlijk geen eindbod is, kan dat voor de andere partij ook zo zijn.... :)

Wel is je onderhandelingspositie wat lastiger geworden. Men weet dan dat je niet standvastig bent, en je toch wel erg graag de woning wilt. Je bent zelfs bereid je eindbod te overtreffen...

Als ik persoonlijk een eindbod neergelegd zou hebben, zou ik mijn poot stijf houden. Ik zou de makelaar bellen dat het dan helaas overgaat, en mocht de verkoper van gedachten veranderen dat staat het hem vrij om weer contact op te nemen...
Dit inderdaad.

Wij hebben vorig jas precies hetzelfde gehad. Verkopers vroegen 250, wij begonnen met 210. Bod werd niet op in gegaan. Toen 225 geboden met de mededeling dat de tegenpartij hier dicht in de buurt moest komen. Tegenpartij ging naar 240. Wij naar ons finalebod van 230. Tegenpartij komt ook met finalebod van 235. We wilden elkaar niet tegemoet komen, dus zou het op 5k afketsen.

De verkopende makelaar vroeg ons er nog een weekend over na te denken want tot maandag stond de 235. Die maandag gebeld dat het bij 230 bleef en dat dit bod nog een week zou staan. Diezelfde avond nog bericht dat de verkopers toch akkoord gingen met 230. *O*

Dus @-tom-562 als je het huis echt graag wilt hebben dan gewoon die 247 245 bieden. Zonde als je het op 2,5 k laat lopen. Als er daarnaast nog andere huizen zijn waar jullie in geïnteresseerd zijn kun je (nu) gewoon voet bij stuk houden en hopen dat ze alsnog akkoord gaan. Hoger dan NHG zou ik dan ook niet gaan.

Edit. Reactie aangepast n.a.v. Onderstaande post.

[ Voor 3% gewijzigd door Timoth op 14-06-2017 20:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Question Mark
  • Laatst online: 21:34

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Timoth schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 19:42:
[...]
Dus @-tom-562 als je het huis echt graag wilt hebben dan gewoon die 247 bieden. Zonde als je het op 2,5 k laat lopen
247 betekend geen NHG en dan ook waarschijnlijk een hogere hypotheekrente. Dat kost dan afhankelijk van de hypotheekvorm wel iets meer dan 2,5K.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Question Mark schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 19:46:
[...]

247 betekend geen NHG en dan ook waarschijnlijk een hogere hypotheekrente. Dat kost dan afhankelijk van de hypotheekvorm wel iets meer dan 2,5K.
Zowel de hypotheekadviseur als de aankoopmakelaar kwamen met de suggestie om de koopsom te splitsen in 245k voor de woning en 2,5k voor rest/roerende zaken. Dus dan zou het theoretisch wel kunnen :P

Voor de rest, tnx voor het advies allemaal. Ik ga onze aankoopmakelaar morgen bellen, en eens horen wat hij er van vindt. Mijn vriendin is bang dat het backfired en dat de verkopende partij hun tegenbod intrekt en het ons niet meer gunnen.
Wat het huis betreft, dit is het eerste huis waar we alle twee het idee hebben dat we hier over 30 jaar nog wonen. Echt vergelijkbare woningen staan er niet in de buurt (dorpje in de Achterhoek), het huis (opnieuw opgebouwd jaren '50 huis, vrijstaand) is groot (+180m2) heeft een ruim perceel (500m2) en is in principe qua bouw/keuken etc. ook wel onze stijl (als in, er hoeft niks rigoureus verbouwd te worden, we zouden er zo in kunnen).
Dat is dus ook een beetje de afweging. Is het ons waard om er spaargeld in te steken. Of blijf ik principieel en kijken we verder (in een regio waar het aanbod niet heel groot is) met het risico om b.v. een huis te vinden waar je uiteindelijk nog een hoop aan moet doen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Persoonlijk zou ik dan die 2,5k ervoor over hebben.
Zeker omdat je aangeeft jezelf er nog te zien wonen na 30 jaar....

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Yamy_Daffy schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 22:14:
Persoonlijk zou ik dan die 2,5k ervoor over hebben.
Zeker omdat je aangeeft jezelf er nog te zien wonen na 30 jaar....
Hoeveel mensen wonen nog in het huis waar ze zichzelf oud zagen worden? Hoeveel mensen wonen nog in het huis waar ze twintig tot dertig jaar wilde wonen? Het gemiddelde aantal jaar dat iemand in een woning woont ligt toch ver onder de twintig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:03
-tom-562 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 21:40:
[...]

Of blijf ik principieel en kijken we verder (in een regio waar het aanbod niet heel groot is) met het risico om b.v. een huis te vinden waar je uiteindelijk nog een hoop aan moet doen.
Tja, misschien krijgen ze morgen ook een ander bod van 248k en dan kunnen jullie het huis gedag zeggen... Geen idee wat je vrouw ervoor wil neerleggen, maar als het geheel jouw idee is om op 245k te blijven dan zal het ook wel nadelig kunnen uitpakken voor jullie relatie als jij straks de oorzaak bent van het feit dat je vriendin 'haar droomhuis' verliest ;)

De markt is niet zo dat je er tienduizenden euro's van af kan krijgen, zeker niet in de gewilde plaatsen. Aan jou de keuze uiteraard, maar als jullie beiden 'een eindbod' hebben neergelegd dan heb jij als koper toch meer te verliezen dan als de verkoper :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Tsurany schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 22:26:
[...]

Hoeveel mensen wonen nog in het huis waar ze zichzelf oud zagen worden? Hoeveel mensen wonen nog in het huis waar ze twintig tot dertig jaar wilde wonen? Het gemiddelde aantal jaar dat iemand in een woning woont ligt toch ver onder de twintig.
Laat ik het anders verwoorden, dit huis heeft geen redenen om er niet 30 jaar te gaan wonen. Je hoort vaak dat mensen naar een X aantal jaar weg gaan, omdat het 'toch wel klein is' o.i.d. :P
President schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 22:43:
[...]

Tja, misschien krijgen ze morgen ook een ander bod van 248k en dan kunnen jullie het huis gedag zeggen... Geen idee wat je vrouw ervoor wil neerleggen, maar als het geheel jouw idee is om op 245k te blijven dan zal het ook wel nadelig kunnen uitpakken voor jullie relatie als jij straks de oorzaak bent van het feit dat je vriendin 'haar droomhuis' verliest ;)

De markt is niet zo dat je er tienduizenden euro's van af kan krijgen, zeker niet in de gewilde plaatsen. Aan jou de keuze uiteraard, maar als jullie beiden 'een eindbod' hebben neergelegd dan heb jij als koper toch meer te verliezen dan als de verkoper :+
Detail, het huis staat al een aantal jaren te koop, en de vraagprijs is door de jaren heen al >65k gezakt.
Het scheelt iig dat het geen randstad is, en dat we dus niet per direct moeten beslissen :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Wij hebben ook een aantal huizen bekeken. En vonden het 2 huizen waard om op te bieden.

Op het moment dat we naar buiten liepen bij die 2 huizen keken we elkaar aan en vertelde we wat we het max waard vonden.

Daar zijn we ook niet overheen gegaan met bieden.
1ste huis zijn we daardoor misgelopen, helaas maar meer vonden wij het niet waard.

2de huis wonen we nu een aantal weken in en zijn 2k onder onze uiterlijke bod uit gekomen.

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:03
-tom-562 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 22:46:
Detail, het huis staat al een aantal jaren te koop, en de vraagprijs is door de jaren heen al >65k gezakt.
Het scheelt iig dat het geen randstad is, en dat we dus niet per direct moeten beslissen :P
Dan hebben de mensen dus ook geen haast om te verkopen.... Je zal niet de eerste zijn waarbij:
- er op het laatste moment ineens een 3e partij komt die biedt
- mensen uiteindelijk beslissen om hun huis toch maar niet te verkopen

Je weet ook niet of de mensen hem voor die prijs mogen verkopen van de hypotheek verstrekker, etc. Al met al is er een reden dat het huis al jaren niet is verkocht, ben dan ook benieuwd hoe dit verhaal gaat aflopen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kegeltje26
Eindelijk, eindelijk en eindelijk is na heel veel zeuren bij zowel de ING bank, als PZ van mijn werk (intentieverklaring duidelijkheid) eindelijk een hypotheekofferte uitgebracht! De hypotheekadviseur heeft daarvoor bergen werk verzet, waarvoor hulde! Ik heb de offerte net getekend, gescand en gemaild!

Dat betekent dat ik per 20-6 eigenaar ben (juridisch: het appartementsrecht heb) van een maisonette in Utrecht Lunetten! *O*

Morgen nog van alles regelen, ook opzeggen huur ed. Maar toch blij dat ik van het gezeik af ben. Wat een gedoe. Huren is wel makkelijker :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Hm lees in het nieuws dat in de straat waar wij een huis zijn wezen kijken een woningoverval is gepleegd op een jong gezin. Hoeft natuurlijk niet eens een slechte wijk te zijn, maar toch is het huis ineens een stuk minder aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Laatst online: 20:10

Kju

Verwacht je niet dat die kans groter is in een wijk waar bewoners het relatief beter hebben..? :+
Ik zou me daar echt niet druk om maken. Woninginbraken, overvallen, dat heb je overal. Kijk liever naar de (leef)omgeving, afstand tot voorzieningen etc.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Laatst online: 26-07-2020
Een straat waar nooit iets naars gebeurt bestaat niet.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
Situatieschets:
desnoods 245 op papier en een envelopje met 2.5k, dan heb je toch je NHG en haal je die 2.5k wel.uit de lagere rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-09 11:36
Ik heb onlangs een bod uitgebracht op een huis. Dit bod is afgelopen week geaccepteerd. Nu moet ik een afspraak maken met de verkoper van het huis & met de makelaar. Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden? Welke vragen moet ik stellen aan de verkoper van het huis / de makelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Piet_Piraat7 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 08:23:
Hm lees in het nieuws dat in de straat waar wij een huis zijn wezen kijken een woningoverval is gepleegd op een jong gezin. Hoeft natuurlijk niet eens een slechte wijk te zijn, maar toch is het huis ineens een stuk minder aantrekkelijk.
Hoe groot is de kans dat het tweemaal in dezelfde straat gebeurt? Je zit de komende 30 jaar hartstikke veilig statistisch gezien :+
dyrc schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 08:43:
[...]

desnoods 245 op papier en een envelopje met 2.5k, dan heb je toch je NHG en haal je die 2.5k wel.uit de lagere rente.
Ik zou niet snel fraude gaan adviseren hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Tsurany schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 09:16:
[...]
Ik zou niet snel fraude gaan adviseren hier.
Is dat niet gewoon uit eigen geld betalen? Je hoeft toch niet voor het hele bedrag een hypotheek af te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:32
Wailing_Banshee schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 09:24:
[...]

Is dat niet gewoon uit eigen geld betalen? Je hoeft toch niet voor het hele bedrag een hypotheek af te sluiten?
Maakt niet uit, gaat om de koopsom, niet om de hoogte van hypotheek.

@Tsurany 2.5k cash betalen is geen fraude, dat noemen ze roerende goederen, vloertje, gordijntje, nieuwe wc pot, dure nieuwe oven.. You name it..

10k voor roerende goederen betalen op een huis van 100k waar alleen een IKEA klik laminaat in achterblijft.. dat is fraude..

[ Voor 13% gewijzigd door BasvanS op 15-06-2017 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wailing_Banshee schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 09:24:
[...]

De NHG limiet zit op de koopsom, niet de maximale hypotheek. Dus die 2,5k die je zogenaamd betaald voor roerende goederen zorgt er voor dat je op papier het huis voor 245k koopt maar in praktijk voor 247,5k.
BasvanS schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 09:37:

@Tsurany 2.5k cash betalen is geen fraude, dat noemen ze roerende goederen, vloertje, gordijntje, nieuwe wc pot, dure nieuwe oven.. You name it..

10k voor roerende goederen betalen op een huis van 100k waar alleen een IKEA klik laminaat in achterblijft.. dat is fraude..
Als je daadwerkelijk roerende goederen over neemt ter waarde van 2,5k die niet bij het huis horen dan kan het kloppen. Maar een toilet of een oven horen gewoon bij het huis, daar apart voor betalen doe je niet omdat de eigenaar het anders mee neemt maar om de koopsom te kunnen verlagen. Dat is toch echt fraude, ook al is het lastiger te bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

BasvanS schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 09:37:
[...]

Het is alweer een tijdje geleden dat wij ons huis gekocht hebben :p
Tsurany schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 09:42:
[...]

Als je daadwerkelijk roerende goederen over neemt ter waarde van 2,5k die niet bij het huis horen dan kan het kloppen. Maar een toilet of een oven horen gewoon bij het huis, daar apart voor betalen doe je niet omdat de eigenaar het anders mee neemt maar om de koopsom te kunnen verlagen. Dat is toch echt fraude, ook al is het lastiger te bewijzen.
Onze oven hoort absoluut niet bij het huis! Als wij ons huis nu zouden verkopen, mag de nieuwe eigenaar gewoon ervoor betalen, anders nemen wij hem mee. Hij is geen onderdeel van het huis

Niet welke oven is ingebouwd hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wailing_Banshee schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 09:45:

Onze oven hoort absoluut niet bij het huis! Als wij ons huis nu zouden verkopen, mag de nieuwe eigenaar gewoon ervoor betalen, anders nemen wij hem mee. Hij is geen onderdeel van het huis

Niet welke oven is ingebouwd hoor...
Volgens mij snap je het nu zelf niet helemaal. Jij stelt voor om 245k te betalen voor het huis en 2,5k voor roerende goederen zonder dat het fraude wordt. Dat betekent dat je of 2,5k betaald voor goederen die in principe gewoon bij het huis horen en achtergelaten zouden worden of dat de huidige eigenaar daadwerkelijk roerende goederen ter waarde van 2,5k moet gaan achterlaten bij de woning.

In het eerste geval gaat het over fraude, in het tweede geval krijgt de eigenaar alsnog zijn gewenste prijs niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Tsurany schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 09:53:
[...]

Volgens mij snap je het nu zelf niet helemaal. Jij stelt voor om 245k te betalen voor het huis en 2,5k voor roerende goederen zonder dat het fraude wordt. Dat betekent dat je of 2,5k betaald voor goederen die in principe gewoon bij het huis horen en achtergelaten zouden worden of dat de huidige eigenaar daadwerkelijk roerende goederen ter waarde van 2,5k moet gaan achterlaten bij de woning.

In het eerste geval gaat het over fraude, in het tweede geval krijgt de eigenaar alsnog zijn gewenste prijs niet.
Dat eerste ben ik mee eens, die tweede is afhankelijk van de situatie. Wie bepaalt wat de waarden van bepaalde goederen is? De koper kan overal de overname prijs iets verhogen, waardoor hij alsnog die 2,5k krijgt. Het hangt natuurlijk wel af van hoeveel en welke spullen ter overname worden aangeboden.

Als ik mijn fornuis/oven niet ter overname aanbied en die nieuwe koper wil hem persé overnemen, wie weerhoudt mij er dan van om maar €500 onder de nieuwwaarde af te zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Tsurany schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 09:53:
[...]
Dat betekent dat je of 2,5k betaald voor goederen die in principe gewoon bij het huis horen en achtergelaten zouden worden of dat de huidige eigenaar daadwerkelijk roerende goederen ter waarde van 2,5k moet gaan achterlaten bij de woning.

Waardering is heel subjectief. En veel roerende goederen mag je gewoon strippen bij verkoop als je het zo afspreekt (neem die toiletpot)…

Wanneer je 2.5K voor roerende goederen betaalt heeft de verkoper zijn tegenbod wel. 247.5K zonder roerende goederen constructie is gewoon een ontzettend ongunstige prijs omdat je NHG (met milieu bonus) niet haalt.

Wat betreft netto kosten is dat meer te vergelijken met 270K (gok en gegeven 'normale' ~100% LTV) onder NHG condities…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

[...]

De NHG limiet zit op de koopsom, niet de maximale hypotheek. Dus die 2,5k die je zogenaamd betaald voor roerende goederen zorgt er voor dat je op papier het huis voor 245k koopt maar in praktijk voor 247,5k.

[...]

Je stelling is bijna volledig. aanvulling is dat de limiet niet alleen in de koopsom zit maar ook in de taxatiewaarde als die lager is. De hoogste van die twee mag niet meer zijn dan 245K NHG norm 2.2.1

https://www.nhg.nl/V-N/Vo...-Aankoop-bestaande-woning

[ Voor 5% gewijzigd door Ray op 15-06-2017 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genesisfm
  • Laatst online: 14-09 21:57
Situatieschets:
Dit is het standaard spelletje, wat ik zou doen:
- Kijken wat je over kan / wilt overnemen (dit in de koopprijs meteen meenemen)
- Zeggen dat je vrouw (of partner) een limiet had gesteld en dit nu bereikt is (en dat ze graag nog bij een ander huis wilt gaan kijken). Zeggen dat je er een week later (als voorbeeld) op terug komt.
- Evt. nog andere eisen er goed in meenemen (passen de andere zaken wel goed?)

Uiteindelijk laten ze hem toch voor die prijs gaan welke jij voorsteld (zeker als het al even te koop staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre Sec
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 20:16
genesisfm schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 11:48:
[...]

Uiteindelijk laten ze hem toch voor die prijs gaan welke jij voorstelt
Ik zou het ook hard spelen eerlijk gezegd. Maar ik heb een praktijkvoorbeeld waarbij het verkeerd uitpakte. Niet voor mij, ik was degene die er met het huis vandoor ging.

Huis stond 6 maanden te koop. ik bezichtigde het huis toen het onder bod was. Was mij ook verteld. Ik ben toch gaan kijken zodat ik goed kon vergelijken met andere huizen in de buurt.
Vraagprijs 485.000, verkoper wilde minimaal 467.500. En legde dat ook als eindvoorstel neer bij de aanvankelijke koper. Die kwam met een eindvoorstel van 464.000. 3,5k verschil dus. 2 weken in onderhandeling geweest maar beiden weigerden op hun eindvoorstel terug te komen. Ik heb de verkoopmakelaar laten weten dat als het klapt, ze mij mocht bellen.
Toen de aanvankelijke koper nogmaals bevestigde bij zijn eindvoorstel te blijven. heeft ze mij gebeld. Ik heb het dezelfde dag nog gekocht voor 465.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HendrikN
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:41
genesisfm schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 11:48:
[...]

Uiteindelijk laten ze hem toch voor die prijs gaan welke jij voorsteld (zeker als het al even te koop staat).
Ik snap even niet hoe je bij die zin komt... Ik zou 'm eigenlijk omdraaien, als er gemakkelijk met deze mensen was te onderhandelen was het huis allang weg geweest in deze markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Pierre Sec schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 13:37:
[...]
Ik zou het ook hard spelen eerlijk gezegd. Maar ik heb een praktijkvoorbeeld waarbij het verkeerd uitpakte. Niet voor mij, ik was degene die er met het huis vandoor ging.

Huis stond 6 maanden te koop. ik bezichtigde het huis toen het onder bod was. Was mij ook verteld. Ik ben toch gaan kijken zodat ik goed kon vergelijken met andere huizen in de buurt.
Vraagprijs 485.000, verkoper wilde minimaal 467.500. En legde dat ook als eindvoorstel neer bij de aanvankelijke koper. Die kwam met een eindvoorstel van 464.000. 3,5k verschil dus. 2 weken in onderhandeling geweest maar beiden weigerden op hun eindvoorstel terug te komen. Ik heb de verkoopmakelaar laten weten dat als het klapt, ze mij mocht bellen.
Toen de aanvankelijke koper nogmaals bevestigde bij zijn eindvoorstel te blijven. heeft ze mij gebeld. Ik heb het dezelfde dag nog gekocht voor 465.000.
Hoe werkt dit precies? Ik dacht dat een verkoper of makelaar niet mocht laten weten wat een ander had geboden. Of heb je geluk gehad door er net 1k boven te zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Piet_Piraat7 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 14:49:
[...]

Hoe werkt dit precies? Ik dacht dat een verkoper of makelaar niet mocht laten weten wat een ander had geboden. Of heb je geluk gehad door er net 1k boven te zitten?
Waarom zou dat niet mogen? Ze kunnen toch gewoon aangeven dat een vorig bod is afgewezen van bedrag X?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Pierre Sec schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 13:37:
[...]

Dat praktijkvoorbeeld is in 1 aspect aanzienlijk anders; de NHG grens. Die 2,5k geeft financieel zoveel meer voordelen, dat je echt niet die 2,5k meer gaat betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

StealthyPeanut schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 14:54:
[...]

Dat praktijkvoorbeeld is in 1 aspect aanzienlijk anders; de NHG grens. Die 2,5k geeft financieel zoveel meer voordelen, dat je echt niet die 2,5k meer gaat betalen.
Dan betaal je die 2,5k toch uit eigen zak en de rest NHG gefinancieerd?

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowLord
RomeoJ schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 15:01:
[...]

Dan betaal je die 2,5k toch uit eigen zak en de rest NHG gefinancieerd?
Dat kan niet want de NHG gaat over de verkoopprijs* en niet over welk deel je leent.

Al leen je maar 1 euro, als de verkoopprijs boven de NHG grens ligt (dit jaar 245k) dan kun je die euro niet tegen NHG voorwaarden lenen :)

* De enige uitzondering hier is wanneer de verkoopprijs wel boven de NHG grens valt, maar de taxatiewaarde niet. Dan kun je alsnog onder NHG een hypotheek krijgen. Overigens betekend dat wel dat je in dat geval onder de NHG maar maximaal 101% van de taxatiewaarde kan lenen.

De NHG gaat altijd uit van de laagste van de twee waardes (verkoopprijs en taxatieprijs) om te bepalen of je voor NHG in aanmerking komt en hoeveel je dan mag lenen.

[ Voor 19% gewijzigd door ShadowLord op 15-06-2017 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre Sec
  • Laatst online: 12-09 20:16
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 14:49:
[...]

Geen idee of dat niet mag. De verkoopmakelaar wilde mij het eindvoorstel van de stukgelopen onderhandelingen in ieder geval niet vertellen. Logisch ook, dan is de kans er het maximale uit te halen verkeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Laatst online: 20:10

Kju

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

[...]

[...]

We nemen daadwerkelijk roerende zaken over (als het doorgaat dan :P). De vloeren (o.a. massief houten vloer) en ook los spul, zoals (rol)gordijnen voor het hele huis, binnen en buitenverlichting, matchende barkrukken bij de keuken, dat soort ongein.
Overigens net contact gehad met onze aankoopmakelaar, hij gaat gewoon een bod doen van 245k. Mocht het toch niet lukken, dan gaan we het via de 'roerende zaken' manier doen
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 08:23:
Toevallig in Arnhem Zuid? :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
-tom-562 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 16:00:
[...]

[...]

Toevallig in Arnhem Zuid? :P
Haha jep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genesisfm
  • Laatst online: 14-09 21:57
HendrikN schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 14:21:
[...]

Ik snap even niet hoe je bij die zin komt... Ik zou 'm eigenlijk omdraaien, als er gemakkelijk met deze mensen was te onderhandelen was het huis allang weg geweest in deze markt.
Zoals ik al aangaf als het huis al even te koop staat kun je wat meer risico lopen.
Daarnaast kun je het spelletjes spelen van "Mijn vrouw heeft twijfels......".
Verder lijkt het een standaard onderhanderling waarbij ze aan het sturen zij op een deelprijs bij dit laatste bod (hier is geen nee tegen te zeggen, dat weten beide partijen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

ShadowLord schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 15:22:
[...]

Dat kan niet want de NHG gaat over de verkoopprijs* en niet over welk deel je leent.

Al leen je maar 1 euro, als de verkoopprijs boven de NHG grens ligt (dit jaar 245k) dan kun je die euro niet tegen NHG voorwaarden lenen :)

* De enige uitzondering hier is wanneer de verkoopprijs wel boven de NHG grens valt, maar de taxatiewaarde niet. Dan kun je alsnog onder NHG een hypotheek krijgen. Overigens betekend dat wel dat je in dat geval onder de NHG maar maximaal 101% van de taxatiewaarde kan lenen.

De NHG gaat altijd uit van de laagste van de twee waardes (verkoopprijs en taxatieprijs) om te bepalen of je voor NHG in aanmerking komt en hoeveel je dan mag lenen.
Yep. Excuus en zag dat een paar posts eerder ditzelfde al was behandeld.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-09 11:36
BP14 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 08:49:
Ik heb onlangs een bod uitgebracht op een huis. Dit bod is afgelopen week geaccepteerd. Nu moet ik een afspraak maken met de verkoper van het huis & met de makelaar. Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden? Welke vragen moet ik stellen aan de verkoper van het huis / de makelaar?
iemand die mij antwoord kan geven op deze vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 22:47
BP14 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 12:41:
[...]

iemand die mij antwoord kan geven op deze vragen?
Wat je moet regelen is:
- Taxatierapport +/- € 350
- Hypotheek(advies) tussen € 1500 en € 2500
- Bankgarantie voor waarborgsom (als je dat niet cash kan betalen) +/- € 75

Wat je eventueel moet regelen is:
- Notaris als de verkoper dat niet doet +/- € 1000

Wat je kan regelen:
- Bouwkundige keuring +/- € 350
- Raming van aannemer als je gaat verbouwen tussen € 600 en € 1500
- Energie advies als je naar Triodos gaat met je hypotheek +/- € 300
- Uittreksel van het kadaster voor exacte perceel informatie en/of onderzoek erfdienstbaarheden +/- € 50
- Goede rechtsbijstandsverzekering mochten er problemen zijn.

Ik ga er vanuit dat je zelf slim genoeg bent om een koopovereenkomst te lezen, anders nog advies daarop. Deze moet sowieso goed gelezen worden en gecontroleerd op fouten.

Edit: met bedragen.

[ Voor 11% gewijzigd door CurlyMo op 16-06-2017 13:01 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
Goedenavond,

Graag zou ik wat advies krijgen van de wat meer ervaren woningkoper.

Afgelopen maandag is ons huis verkocht, dus nu is het tijd om de woningmarkt op te gaan en een geschikte woning te vinden. Gezien de plekken waar wij ons op richten vrij populair zijn, is het aanbod HEEL klein.

Vraag 1:
Vandaag heb ik een bezichtiging geregeld via een makelaar bij een huis wat nog nog niet op Funda te vinden is. Een dag eerder had ik de foto's ontvangen, zodat we een beeld van de woning konden krijgen.

Het is een vrij recente woning, en ziet er van buiten prima uit, echter vallen de badkamer / wc en keuken ons tegen. Daarnaast zouden we ook een andere vloer in de kamer willen leggen, en moet het tapijt op de trap vervangen worden.
De makelaar gaf ons gelijk, en gaf aan dat we dit d.m.v. een bouwdepot in de hypotheek op kunnen vangen.

Een kennis van mij heeft een keuken en badkamer winkel / fabriek, en daar ben ik direct langs gereden. Hij gaf aan dat ik voor een nette badkamer al gauw € 10.000 euro kwijt ben, en voor de keuken moet ik denken aan een bedrag van € 12.000. De rest kan ik nog wel opvangen met mijn laatste beetje spaargeld (er moet ook nog meubelen gekocht worden).

Is het verstandig om een dergelijk bedrag in een bouwdepot te stoppen? En is dit de moeite gezien de bizarre prijzen voor huizen op het moment?

Vraag 2:
Een andere woning die te koop staat en waar wij volgende week gaan kijken is op het eerste oog beter afgewerkt. Hier zit wel een recente keuken / badkamer in. Echter twijfel ik of de "bieden vanaf prijs" respectabel is. Hoe kan ik er achter komen of dit een schappelijke prijs is voor deze woning?

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-09 22:00
Vandaag heb ik een woning met mijn makelaar bekeken. Dit was de 2e keer om onder andere de waarde te bepalen.
Nu blijkt de vraagprijs erg laag te liggen en de prijs wat het zou moeten opbrengen tegen mijn maximale hypotheek te liggen. Wij hebben 2 salarissen maar willen perse op 1 inkomen een hypotheek afsluiten.

Nu heb ik mijn woning onder voorbehoud verkocht, de kopers van mijn woning hebben uitstel gevraagd van de financiering (met bepaalde redenen wat nu niet relevant is). Uitstel loopt tot 17 augustus. Omdat ik had verwacht dat de woning voor minder weg zou gaan had ik verwacht dat ik veruit het hoogste bod neer had moeten leggen om nog interessant te zijn. Nu lijkt het er dus op dat die mogelijkheid minder interessant geworden is.

Dan komen we nu bij het alternatieve plan wat mijn hypotheekadviseur mij ooit als optie uitgelegd heeft maar ik niet volledig opgeslagen heb omdat dit niet de voorkeur had omdat destijds de voorbehoud van financiering van mijn woningn veel korter was. Het alternatief was een woning kopen en de mogelijkheid hebben dat mijn huidige woning niet op tijd verkocht is. Mij staan een aantal flarden van het verhaal bij, het ging toen nog om een hypotheek van €230.000, dit is inmiddels bijgesteld naar €175000, onderstaande voorbeeld gaan dus nog voer deze hypotheek.

Ik zou moeten kunnen aantonen dat ik in principe 3 maanden dubbele lasten zou moeten kunnen dragen. Ik heb mijn woning verkocht voor €148.000, heb nog een hypotheek van €142.500, de verkoopkosten die ik maak zijn €4200.00
Bruto lasten huidige woning +/-€700.00 bruto per maand (€500.00 netto). Bij hypotheek nieuwe woning (van €230.000) +/- €700.- bruto per maand (€600.00 netto)
Hoe de berekening tot stand is gekomen weet ik niet (en dat is ook mijn vraag) maar er kwam een bedrag van om en nabij €18.000 uit wat ik moest kunnen laten zien wat ik op het moment heb. Of dit inclusief het geld wat ik aan bv kosten koper kwijt gaan zijn durf ik niet te zeggen.
Ik ben totaal niet bang dat ik mijn huidige woning niet kwijt raak en zou ik denk ik zo weer kunnen verkopen. Het risico is wat dat betreft heel klein.

Maandag voor 12 uur moet ik een bod ingediend hebben, ik ga nog proberen of ik bij mijn hypotheekadviseur om advies kan vragen, maar als dit niet lukt dan ben ik te laat. Daarom deze vraag:

<b>Hoeveel geld moet ik op mijn rekening hebben om een nieuwe woning te kopen zonder dat ik zekerheid heb op de verkoop van mijn eigen woning?</b>
Protax schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 22:07:
Goedenavond,

Echter twijfel ik of de "bieden vanaf prijs" respectabel is. Hoe kan ik er achter komen of dit een schappelijke prijs is voor deze woning?
Ik begrijp dat je ook in een gewilde plaats zoekt (same here) Mijn makelaar werkt alleen maar met vanaf prijzen. Zie dit zeker niet als in de buurt van de gewenste verkoopprijs. Over het algemeen gaan ze tussen de 10~20% meer weg dan wat er op Funda staat (gebied Groningen), 3 onderstaande voorbeelden tonen dit aan. Mijn woning stond voor 125.000 op funda maar onder de 147500 wou ik hem sowieso niet verkocht hebben (verkocht voor 148000). Een andere woning die ze verkochten hadden ze vanaf 219.000 er op gezet en is voor 270.000 verkocht.
Mijn hypotheekadviseur vertelde ook dat bv vanaf 200.000 in de praktijk vaak voor rond 230.000 weg gaan.

Met andere woorden: vanafprijzen zijn om drukte op je open dag te creëren en zo mensen gek te maken.

[ Voor 17% gewijzigd door VySio op 16-06-2017 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Laatst online: 23:50

Sandyman538

SandstorM [148839]

VySio schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 22:15:

Met andere woorden: vanafprijzen zijn om drukte op je open dag te creëren en zo mensen gek te maken.
Om in een bijna overspannen markt (Groningen stad) zou ik het echt ridicuul vinden om met vanaf prijzen te werken. Dat doe je alleen als de markt slecht is en je op die manier hoopt in ieder geval nog wat animo te creëren waarbij je dan misschien eindelijk eens een bod krijgt van een potentiële koper.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kegeltje26
Vandaag heb ik een woning met mijn makelaar bekeken. Dit was de 2e keer om onder andere de waarde te bepalen.
Nu blijkt de vraagprijs erg laag te liggen en de prijs wat het zou moeten opbrengen tegen mijn maximale hypotheek te liggen.
Ik snap hier niets van:

De vraagprijs is laag, maar de prijs wat het zou moeten opbrengen ligt tegen je maximale hypotheek??
Je wil het huis kopen en meteen verkopen, zodat je met de opbrengst de hypotheek kan aflossen???
Wij hebben 2 salarissen maar willen perse op 1 inkomen een hypotheek afsluiten.

Nu heb ik mijn woning onder voorbehoud verkocht, de kopers van mijn woning hebben uitstel gevraagd van de financiering (met bepaalde redenen wat nu niet relevant is). Uitstel loopt tot 17 augustus. Omdat ik had verwacht dat de woning voor minder weg zou gaan had ik verwacht dat ik veruit het hoogste bod neer had moeten leggen om nog interessant te zijn.
Welke woning gaat voor minder weg? Jouw woning of de woning waar jij een oog op hebt?
Nu lijkt het er dus op dat die mogelijkheid minder interessant geworden is.
Ok.

Het verhaal daarna volg ik al helemaal niet, maar misschien dat een andere Tweaker het wel begrijpt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Laatst online: 10-08 08:07

Jiffy

God, you're ugly!

kegeltje26 schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 02:07:
[...]

Ik snap hier niets van:
...
Het verhaal daarna volg ik al helemaal niet, maar misschien dat een andere Tweaker het wel begrijpt :)
Same here. Het is m'n werk, maar ik kan er helaas geen touw aan vastknopen.

Het gaat er over dat hij een huis wil kopen, een ander huis wil verkopen en hoeveel geld hij daarvoor zelf moet hebben, volgens mij.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:28

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Jiffy schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 08:04:
[...]

Same here. Het is m'n werk, maar ik kan er helaas geen touw aan vastknopen.

Het gaat er over dat hij een huis wil kopen, een ander huis wil verkopen en hoeveel geld hij daarvoor zelf moet hebben, volgens mij.
Ik heb al twee espressi op, en snap het nog niet.
Goedenavond,

Graag zou ik wat advies krijgen van de wat meer ervaren woningkoper.

Afgelopen maandag is ons huis verkocht, dus nu is het tijd om de woningmarkt op te gaan en een geschikte woning te vinden. Gezien de plekken waar wij ons op richten vrij populair zijn, is het aanbod HEEL klein.
Onverstandig want het is een verkopersmarkt, dus nu zit je een beetje in de knel want verkopende makelaars waar jij mee te maken hebt kunnen achterhalen dat jij je huis al hebt verkocht wat voor hen een voordeel is.
Vraag 1:
Vandaag heb ik een bezichtiging geregeld via een makelaar bij een huis wat nog nog niet op Funda te vinden is. Een dag eerder had ik de foto's ontvangen, zodat we een beeld van de woning konden krijgen.

Is het verstandig om een dergelijk bedrag in een bouwdepot te stoppen? En is dit de moeite gezien de bizarre prijzen voor huizen op het moment?
Dat ligt aan jou.Je kan ook denken: dit huis is kwa ligging en huis perfect, die badkamer en keuken, dat doen we nog wel. Is goedkoper en maakt je volgende vraag overbodig. Je koopt een huis niet voor 3 weekjes, maar voor jaren. Dus je hebt de tijd. Als het echt niet voldoet/te lelijk is/uit elkaar valt dan zou dit voor mij een issue zijn. Locatie, locatie, locatie heb ik hier al eens gelezen: dat kan je niet meer veranderen. De restvrijwel allemaal wel.
Vraag 2:
Een andere woning die te koop staat en waar wij volgende week gaan kijken is op het eerste oog beter. Hoe kan ik er achter komen of dit een schappelijke prijs is voor deze woning?
Tja,: wat vinden jullie het waard?

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-09 22:00
Excuses voor mijn onduidelijkheid (in mijn hoofd heb ik het wél op een rijtje ;))
kegeltje26 schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 02:07:
[...]

Ik snap hier niets van:

De vraagprijs is laag, maar de prijs wat het zou moeten opbrengen ligt tegen je maximale hypotheek??
Je wil het huis kopen en meteen verkopen, zodat je met de opbrengst de hypotheek kan aflossen???
Ik heb een nieuwe woning op het oog, vraagprijs 150.000. Moet volgens mijn makelaar 175.000 worden (wat mijn max is)

Mijn huidige woning heb ik verkocht onder voorbehoud. Datum dat voorbehoud afgelopen is, is 17 augustus, overdracht eind september (ik weet het, ook achteraf gezien niet blij mee).

Mijn voorbehoud zou hierdoor in eerste instantie door moeten schuiven naar een korte periode hierna
Welke woning gaat voor minder weg? Jouw woning of de woning waar jij een oog op hebt?
Begrijpelijk dat dit onbegrepen is :'D

Ik had verwacht dat ik de nieuwe woning voor 165 had kúnnen kopen, hierdoor zou ik ruimte hebben bij het bieden omdat ik zo' n onaantrekkelijke koper ben. De uiteindelijke waarde op het moment blijkt dus rond 175 te liggen.

Eigenlijk is dit verhaal voor jullie niet relevant.

Ik wil graag weten hoeveel geld ik volgens de bank moet hebben om een periode dubbele lasten te kunnen dragen. Dit wil ik zodat ik nu ook kan bieden met onder voorbehoud van financiering over bv 4 weken ipv half augustus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:32

Quad

Doof

Als de vraagprijs 150k is, waarom niet gewoon bieden wat je ervoor wilt geven? De verkoper geeft vanzelf wel aan dat het te laag is, en kan met een evt tegenbod komen.

Nu lijkt t, gezien de melding van de makelaar, dat je idd al niet sterk in je onderhandelingspositie staat.

En voor je specifieke vraag betreft, ga ermee in gesprek met de bank of adviseur. Zij kunnen rekenen met de cijfertjes die je met ze deelt.

En ik denk dat inkomen ook belangrijk is, stel dat je geld op is, dan moet je 't maandelijks nog wel af kunnen dragen.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Laatst online: 23:50

Sandyman538

SandstorM [148839]

VySio schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 08:53:
Ik wil graag weten hoeveel geld ik volgens de bank moet hebben om een periode dubbele lasten te kunnen dragen. Dit wil ik zodat ik nu ook kan bieden met onder voorbehoud van financiering over bv 4 weken ipv half augustus.
Mijn bank rekent met de daadwerkelijke periode of 12 maanden. Dus als jouw huis zonder voorbehouden verkocht is (wat bij jou dus niet zo is), dan rekent de bank met het daadwerkelijke aantal maanden dubbele lasten. Is het nog niet verkocht dan rekent mijn bank met 12 maanden dubbele lasten. Dat moet je dan aantonen dat je dat kunt dragen met eigen geld.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Nu blijkt de vraagprijs erg laag te liggen en de prijs wat het zou moeten opbrengen tegen mijn maximale hypotheek te liggen. Wij hebben 2 salarissen maar willen perse op 1 inkomen een hypotheek afsluiten.

Nu heb ik mijn woning onder voorbehoud verkocht, de kopers van mijn woning hebben uitstel gevraagd van de financiering (met bepaalde redenen wat nu niet relevant is). Uitstel loopt tot 17 augustus. Omdat ik had verwacht dat de woning voor minder weg zou gaan had ik verwacht dat ik veruit het hoogste bod neer had moeten leggen om nog interessant te zijn. Nu lijkt het er dus op dat die mogelijkheid minder interessant geworden is.

Dan komen we nu bij het alternatieve plan wat mijn hypotheekadviseur mij ooit als optie uitgelegd heeft maar ik niet volledig opgeslagen heb omdat dit niet de voorkeur had omdat destijds de voorbehoud van financiering van mijn woningn veel korter was. Het alternatief was een woning kopen en de mogelijkheid hebben dat mijn huidige woning niet op tijd verkocht is. Mij staan een aantal flarden van het verhaal bij, het ging toen nog om een hypotheek van €230.000, dit is inmiddels bijgesteld naar €175000, onderstaande voorbeeld gaan dus nog voer deze hypotheek.

Ik zou moeten kunnen aantonen dat ik in principe 3 maanden dubbele lasten zou moeten kunnen dragen. Ik heb mijn woning verkocht voor €148.000, heb nog een hypotheek van €142.500, de verkoopkosten die ik maak zijn €4200.00
Bruto lasten huidige woning +/-€700.00 bruto per maand (€500.00 netto). Bij hypotheek nieuwe woning (van €230.000) +/- €700.- bruto per maand (€600.00 netto)
Hoe de berekening tot stand is gekomen weet ik niet (en dat is ook mijn vraag) maar er kwam een bedrag van om en nabij €18.000 uit wat ik moest kunnen laten zien wat ik op het moment heb. Of dit inclusief het geld wat ik aan bv kosten koper kwijt gaan zijn durf ik niet te zeggen.
Ik ben totaal niet bang dat ik mijn huidige woning niet kwijt raak en zou ik denk ik zo weer kunnen verkopen. Het risico is wat dat betreft heel klein.

Maandag voor 12 uur moet ik een bod ingediend hebben, ik ga nog proberen of ik bij mijn hypotheekadviseur om advies kan vragen, maar als dit niet lukt dan ben ik te laat. Daarom deze vraag:

<b>Hoeveel geld moet ik op mijn rekening hebben om een nieuwe woning te kopen zonder dat ik zekerheid heb op de verkoop van mijn eigen woning?</b>

[...]

Ik begrijp dat je ook in een gewilde plaats zoekt (same here) Mijn makelaar werkt alleen maar met vanaf prijzen. Zie dit zeker niet als in de buurt van de gewenste verkoopprijs. Over het algemeen gaan ze tussen de 10~20% meer weg dan wat er op Funda staat (gebied Groningen), 3 onderstaande voorbeelden tonen dit aan. Mijn woning stond voor 125.000 op funda maar onder de 147500 wou ik hem sowieso niet verkocht hebben (verkocht voor 148000). Een andere woning die ze verkochten hadden ze vanaf 219.000 er op gezet en is voor 270.000 verkocht.
Mijn hypotheekadviseur vertelde ook dat bv vanaf 200.000 in de praktijk vaak voor rond 230.000 weg gaan.

Ik heb een soort gelijke situatie gehad. De bank (Rabobank) ging uit van de WOZ-waarde van de woning. Daar trokken ze 2 keer 10% van af. Dus in dat opzicht staat je huis waarschijnlijk onder water. Je kan ook je huis laten taxeren, dan trekken ze er 1 keer 10% vanaf. Het verschil tussen die waarde en de waarde van je hypotheek moet je dan hebben op je rekening. Bovendien moet je kunnen aantonen dat je je oude hypotheek nog een jaar lang kan door betalen. Dus ook dat bedrag moet je op je rekening hebben staan. Ook de verkoop kosten moet je daarbij optellen. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. :)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Een keuken en badkamer doen doorgaans vrij weinig voor de waarde van je woning. Die koop je gewoon voor jezelf. Als jij er 22k op stuk wilt slaan dan doe je dat voor je eigen woninggenot, niet om de waarde van je woning met 22k te verhogen.
Echter twijfel ik of de "bieden vanaf prijs" respectabel is. Hoe kan ik er achter komen of dit een schappelijke prijs is voor deze woning?
Elke prijs op funda is gewoon een vraagprijs wat mij betreft. Of het nu een bieden-vanaf-prijs is of niet. Je moet voor jezelf bepalen wat je er voor over hebt en je niet gek laten maken. Kijk eens wat de m2-prijs in de buurt is van recent-verkochte woningen (dat hoeven dus niet identieke woningen te zijn, maar reken de prijs gewoon terug naar m2). En kijk hoe snel de woningen gaan (dat is een indicatie of er veel te onderhandelen valt als koper).

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pjot1 schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 09:48:
[...]

Ik heb een soort gelijke situatie gehad. De bank (Rabobank) ging uit van de WOZ-waarde van de woning. Daar trokken ze 2 keer 10% van af. Dus in dat opzicht staat je huis waarschijnlijk onder water. Je kan ook je huis laten taxeren, dan trekken ze er 1 keer 10% vanaf.
Dat is gemakzucht en om te voorkomen dat jij kosten voor een taxatie moet maken. Een actuele taxatie is het uitgangspunt niet de WOZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

naitsoezn schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 10:02:
[...]
Een keuken en badkamer doen doorgaans vrij weinig voor de waarde van je woning. Die koop je gewoon voor jezelf. Als jij er 22k op stuk wilt slaan dan doe je dat voor je eigen woninggenot, niet om de waarde van je woning met 22k te verhogen.
Hangt er vanaf. Taxateurs zien het nog steeds als waardeverhogend, zeker als wat er in zit sterk verouderd is. Hun rule of thumb is 70% van de offerteprijs.

Geef je 10K aan een keuken uit, vinden ze daarna dat je huis 7K meer waard is en gezien dat toch echt een officieel taxatierapport is, zal dat wel iets te maken hebben met de werkelijke geschatte waarde van je huis na verbouwing. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 10:04:
[...]

Dat is gemakzucht en om te voorkomen dat jij kosten voor een taxatie moet maken. Een actuele taxatie is het uitgangspunt niet de WOZ.
Ja, inderdaad, daarom had ik m'n reactie gewijzigd ;)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
unezra schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 10:06:
[...]

Hangt er vanaf. Taxateurs zien het nog steeds als waardeverhogend, zeker als wat er in zit sterk verouderd is. Hun rule of thumb is 70% van de offerteprijs.

Geef je 10K aan een keuken uit, vinden ze daarna dat je huis 7K meer waard is en gezien dat toch echt een officieel taxatierapport is, zal dat wel iets te maken hebben met de werkelijke geschatte waarde van je huis na verbouwing. :)
Ja, dat zei de makelaar ook. Maar goed, hoe groot is de kans in deze tijd dat het ook daadwerkelijk waardeverhogend is? Je betaald op dit moment de hoofdprijs voor woningen, en dan nog een bouwdepot erop.

Voorbeeld:

€ 285.000 -- aankoop woning
€ 25.000 -- bouwdepot voor badkamer / keuken / toilet

Volgens mij moet ik initieel ook geld inleggen voor het bouwdepot? En wat merk je dan terug in de maandlasten van het bouwdepot?

Lastig dit! Als we dit weekend geen keuze maken, is het huis waarschijnlijk dinsdag verkocht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:36
Protax schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 10:10:
[...]

Ja, dat zei de makelaar ook. Maar goed, hoe groot is de kans in deze tijd dat het ook daadwerkelijk waardeverhogend is? Je betaald op dit moment de hoofdprijs voor woningen, en dan nog een bouwdepot erop.

Voorbeeld:

€ 285.000 -- aankoop woning
€ 25.000 -- bouwdepot voor badkamer / keuken / toilet

Volgens mij moet ik initieel ook geld inleggen voor het bouwdepot? En wat merk je dan terug in de maandlasten van het bouwdepot?

Lastig dit! Als we dit weekend geen keuze maken, is het huis waarschijnlijk dinsdag verkocht :+
Je kunt vandaag de dag maximaal 101% lenen van de waarde na verbouwing. In jouw geval betekent dat dus dat de waarde na verbouwing 285K + 25K = 310K moet zijn om het volledige bouwdepot te kunnen/mogen lenen.
Daarnaast is een keuken/badkamer niet waardevast waardoor je zo goed als zeker niet de volledige kosten kunt meefinancieren.
Voor wat betreft de maandlasten, het bouwdepot wordt/is onderdeel van je hypotheek dus die gaan omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

ninjazx9r98 schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 11:15:
[...]

Je kunt vandaag de dag maximaal 101% lenen van de waarde na verbouwing. In jouw geval betekent dat dus dat de waarde na verbouwing 285K + 25K = 310K moet zijn om het volledige bouwdepot te kunnen/mogen lenen.
Daarnaast is een keuken/badkamer niet waardevast waardoor je zo goed als zeker niet de volledige kosten kunt meefinancieren.
Taxateurs gaan uit van 70% waardestijging na verbouwing als het gaat om cosmetische zaken als keuken, badkamer, etc.

30% zul je dus moeten financieren uit eigen geld *of* uit het verschil tussen aankoopbedrag en taxatiewaarde van je huis.

Als je aankoopbedrag lager ligt dan de taxatiewaarde, mag je in de regel dat verschil ook gebruiken voor financiering. Zeg dat je je huis voor 100.000 EUR koopt, maar taxatiewaarde is 120.000, heb je 20.000 EUR "extra" die je voor verbouwing kunt inzetten.

Nu zal dat met de huidige huizenmarkt en als je nu koopt niet zo snel het geval zijn dus de vraag is hoe relevant dat is. Heb je al een huis en wil je dat verbouwen, dan kan dat wel interessant zijn. (Zo hopen wij de financiering van onze verbouwing deels te bekostigen. We hebben het huis nu 2 jaar, huis is in waarde gestegen en zit nu zonder verbouwing al boven de ingeschreven waarde.)

Voor niet-cosmetische zaken (uitbouw) en dingen die bijvoorbeeld je huis groener maken zoals zonnepanelen gelden andere regels en krijg je in de regel een hoger percentage getaxeerd.

Het kan geen kwaad zoiets tevoren met je taxateur te overleggen om vervelende verrassingen te voorkomen.

Hou er hoe dan ook rekening mee dat je (flink) eigen geld mee moet nemen om de verbouwing te kunnen bekostigen en je mogelijk dus (tenzij je nu al flink gespaard hebt), niet de volledige verbouwing meteen het eerste jaar kunt uitvoeren.

Wij hebben 2.5 jaar gewacht tot de plannen echt concreet werden en hopen dit jaar te kunnen verbouwen. Of dat ook echt gaat lukken hangt af van het gesprek met de bank. Als dat positief uit valt en ze gaan accoord, hoeven we alleen nog maar in onderhandeling met de partijen die de verbouwing gaan uitvoeren. Taxatierapport is op basis van ruwe offerte gedaan, daar zal nog wat in geschoven gaan worden maar da's voor de bank niet relevant en kunnen we als nodig deels opvangen met spaargeld.
Voor wat betreft de maandlasten, het bouwdepot wordt/is onderdeel van je hypotheek dus die gaan omhoog.
Wel iets om rekening mee te houden dus.

Wij vinden het belangrijker wat de netto maandlasten zijn na verbouwing dan wat de verbouwing as-such kost of wat de waardestijging is. Waardestijging is voor ons alleen relevant om de financiering rond te krijgen. Omdat we van plan zijn oud te worden in dit huis, is het niet of nauwelijks relevant of we het huis met winst zouden kunnen verkopen.

Neem dat soort dingen ook mee in je overweging. Als je van plan bent tot na je pensioen in het huis te blijven wonen, spelen andere overwegingen dan als je over 5 jaar wilt verhuizen en je huis met winst wil kunnen verkopen. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Pagina: 1 ... 48 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7