Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 47 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-09 22:00
RocketKoen schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 19:52:
[...]
Een gezonde VVE is een van de belangrijkste dingen om naar te kijken als je een appartement koopt.
Hoe pak je het dan aan, het is geen onverkoopbaar huis (sterker nog, ik denk ik van de meest gewilde huizen die er zijn). Is goed onderhouden, onlangs plat dak vervangen en geschilderd buitenom.

Vanmiddag ga ik kijken maar ik weet dat het hard zal gaan. Hoe gaan de andere potentiële kopers en hypotheek krijgen. Kan je bijvoorbeeld vragen of de verkoper dit met de onderburen kan bespreken en dat we hier een document voor opstellen? En belofte zeg maar.

[ Voor 11% gewijzigd door VySio op 31-05-2017 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Christiano007 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 21:20:
[...]

Het grootste probleem voor mij zou zijn de contracten, valkuilen daarvan enz.
Dat valt in principe wel mee. Er is gewoon een standaard koopcontract, waarbij duidelijk is aangegeven waar er van de standaard wordt afgeweken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

VySio schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 07:38:
[...]

Hoe pak je het dan aan, het is geen onverkoopbaar huis (sterker nog, ik denk ik van de meest gewilde huizen die er zijn). Is goed onderhouden, onlangs plat dak vervangen en geschilderd buitenom.

Vanmiddag ga ik kijken maar ik weet dat het hard zal gaan. Hoe gaan de andere potentiële kopers en hypotheek krijgen. Kan je bijvoorbeeld vragen of de verkoper dit met de onderburen kan bespreken en dat we hier een document voor opstellen? En belofte zeg maar.
Je kan vragen wat je wilt, we leven in een vrij land. De vraag is of de verkoper zin heeft in iemand die moeilijk doet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
Tsurany schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 08:00:
[...]

Je kan vragen wat je wilt, we leven in een vrij land. De vraag is of de verkoper zin heeft in iemand die moeilijk doet.
Maar hoe zorg ik dan dat ik de woning kan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VySio schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 08:27:
[...]

Maar hoe zorg ik dan dat ik de woning kan kopen?
Genoeg geld bieden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 08:33:
[...]

Genoeg geld bieden natuurlijk.
Haha dat snap ik
Banken geven geen financieringen bij slapende vve's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

VySio schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 08:40:
[...]

Niet iedereen heeft een (volledige) hypotheek nodig. Bovendien doen slechts de meeste banken daar lastig over....

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
VySio schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 07:38:
[...]

Als je googled op "VVE actief maken" vind je genoeg advies. Het is een veel voorkomend probleem.
Het belangrijkste is dat er een bankrekening wordt geopend en een meerjarig onderhoudsplan wordt opgesteld.
Daarna moet de VVE bijdrage worden bepaald die minimaal voldoende is om het onderhoud dat de komende 5 jaar is gepland, te betalen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
naitsoezn schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 08:53:
[...]

Niet iedereen heeft een (volledige) hypotheek nodig. Bovendien doen slechts de meeste banken daar lastig over....
Volgens mijn adviseur alleen nationale Nederlanden nog. Er zullen vast nog een aantal zijn die wat minder groot zijn.

Als je dus in een lagere risicoklasse valt zou het dus wel mogelijk kunnen zijn begrijp ik.

Ik denk dat mij dan nog 1 optie resteert : zóveel bieden dat ze wél de vve actief willen maken. Klinkt als een domme keuze maar de woning heeft de perfecte locatie en indeling voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VySio schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 09:48:
[...]

Volgens mijn adviseur alleen nationale Nederlanden nog. Er zullen vast nog een aantal zijn die wat minder groot zijn.

Als je dus in een lagere risicoklasse valt zou het dus wel mogelijk kunnen zijn begrijp ik.

Ik denk dat mij dan nog 1 optie resteert : zóveel bieden dat ze wél de vve actief willen maken. Klinkt als een domme keuze maar de woning heeft de perfecte locatie en indeling voor ons.
Overigens zou je je sterk moeten afvragen waarom de VVE inactief is, en of je er dan nog wel zin in zou moeten hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

VySio schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 08:40:
[...]

Haha dat snap ik
dat is inderdaad niet correct. bovendien is het wetsvoorstel aangepast en gaat hij nu pas 2018 in.

let wel dat inderdaad veel (budget) aanbieders het inderdaad niet doen maar het kan wel degelijk. net nog een zaak gedaan waarbij enkel de opstal verzekering samen was en verder helemaal niets geregeld.... Klant wilde perse kopen en termijnen waren al verlopen toen hij bij mij kwam.. was overigens niet NN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HendrikN
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03:12
Zoals hierboven aangegeven, vanaf 2018 gaat er nieuwe wetgeving met betrekking tot VVE's in. Lees bijvoorbeeld eens: http://www.zwagerkleynvve...ieuwe-wetgeving-vves-2018. Grote kans dat er de komende tijd dus sowieso iets aan de VVE zou moeten gebeuren. Of jij het nou betrekt of iemand anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
VySio schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 09:48:
[...]

Een inactieve VVE is juist een reden om lager te bieden. Als je het dan toch wilt hebben.

1) Maar weinig hypotheekaanbieders die er zin in hebben. En waarschijnlijk stellen degene die dat wel hebben strengere eisen. Verwacht dus een hogere hypotheekrente dan bij de goedkoopste aanbieder.
2) Je neemt het aandeel van het appartement in het VVE reservefonds over. Dat is bij een gezonde VVE al snel een paar procent van de koopsom.
3) Als de VVE in januari verplicht actief wordt moet je waarschijnlijk flink meer betalen dan anders, omdat er zonder VVE een hoop achterstallig onderhoud is te verwachten.

Vergelijk het met een 2e hands auto kopen. Waarvan de verkoper zegt dat hij nooit iets aan onderhoud heeft gedaan... Dan ren je ook hard weg, of bied je enorm laag omdat je verwacht een enorme rekening te krijgen bij je 1e garagebezoek.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08 17:30
Iemand toevallig ervaring met het kopen van een huis met dubbel huisnummer? Ik gok dat het vroeger een 2 onder 1 kap is geweest, waardoor er dus nog 2 huisnummers op het pand zitten. De muur is echter ondertussen doorgebroken, dus het gaat momenteel om 1 woning.

Betekend dit nu dat je ook dubbele lasten betaald? Of heeft dit nog andere gevolgen? Ik kan er met google maar zeer weinig over vinden hoe dit zit.

Currently playing: MTG Arena (PC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uhmmie schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:27:
Iemand toevallig ervaring met het kopen van een huis met dubbel huisnummer? Ik gok dat het vroeger een 2 onder 1 kap is geweest, waardoor er dus nog 2 huisnummers op het pand zitten. De muur is echter ondertussen doorgebroken, dus het gaat momenteel om 1 woning.

Betekend dit nu dat je ook dubbele lasten betaald? Of heeft dit nog andere gevolgen? Ik kan er met google maar zeer weinig over vinden hoe dit zit.
Zijn het kadastraal nog 2 objecten, of is dat al samengevoegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:38:
[...]

Zijn het kadastraal nog 2 objecten, of is dat al samengevoegd?
Als ik op het wozloket op nummer 130 zoek komt hij automatisch met de gegevens van nummer 132. Als ik op 132 zoek staat er natuurlijk ook de gegevens van 132.
Daarbij is de gearceerde woning op de kaart beide delen, dus ik gok dat dat al samengevoegd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uhmmie schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:42:
[...]

Als ik op het wozloket op nummer 130 zoek komt hij automatisch met de gegevens van nummer 132. Als ik op 132 zoek staat er natuurlijk ook de gegevens van 132.
Daarbij is de gearceerde woning op de kaart beide delen, dus ik gok dat dat al samengevoegd is?
Daar lijkt het dan op. Ik neem aan dat de gemeente (voor de heffingen) daar ook bij aansluit. Ik zie er verder niet echt problemen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:37
Uhmmie schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:27:

de WOZ en gemeentebelastingen enzo staan toch gewoon in de papieren die de makelaar je levert als je dat vraagt? Dan kun je opmaken of de gemeente het 1 of 2 panden vindt.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
Bockelaar schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:52:
[...]

de WOZ en gemeentebelastingen enzo staan toch gewoon in de papieren die de makelaar je levert als je dat vraagt? Dan kun je opmaken of de gemeente het 1 of 2 panden vindt.
Hij staat nog niet in de verkoop. Ik hoorde echter via een kennis dat deze mensen druk bezig zijn om de woning in de verkoop te zetten. Dus ik moet nog even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
RocketKoen schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:37:
[...]

Een inactieve VVE is juist een reden om lager te bieden. Als je het dan toch wilt hebben.

1) Maar weinig hypotheekaanbieders die er zin in hebben. En waarschijnlijk stellen degene die dat wel hebben strengere eisen. Verwacht dus een hogere hypotheekrente dan bij de goedkoopste aanbieder.
2) Je neemt het aandeel van het appartement in het VVE reservefonds over. Dat is bij een gezonde VVE al snel een paar procent van de koopsom.
3) Als de VVE in januari verplicht actief wordt moet je waarschijnlijk flink meer betalen dan anders, omdat er zonder VVE een hoop achterstallig onderhoud is te verwachten.

Vergelijk het met een 2e hands auto kopen. Waarvan de verkoper zegt dat hij nooit iets aan onderhoud heeft gedaan... Dan ren je ook hard weg, of bied je enorm laag omdat je verwacht een enorme rekening te krijgen bij je 1e garagebezoek.
Mij valt echt op dat minstens 75% van de VVE's met 2 deelnemers de VVE alleen bij het kvk ingeschreven hebben.

Afijn
Vanmiddag de woning bekeken (eerste mogelijkheid). Vraagprijs 225, WOZwaarde 175 (ook al zegt dat niet veel bij oude huizen), ons budget max 230. Ik heb mijn verkoopmakelaar ingeschakeld als aankoopmakelaar ovb lage prijs en no cure no pay, met name omdat ik de VVE verhaal zo lastig vond.

Mijn makelaar heeft 2 uur geleden contact gehad met de verkoopmakelaar: 'Er is al een megabod geplaatst, onder de 235 gaat hij waarschijnlijk niet meer weg'.
De verwachting is dat de er 237.500 oid geboden is, wanneer je mee wilt doen komen we op minstens 239~241 uit...

Bedankt voor de hulp in ieder geval allemaal, ik ga nu ff lekker boos zijn.

:(

[ Voor 5% gewijzigd door VySio op 31-05-2017 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
VySio schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 23:10:
[...]

Mij valt echt op dat minstens 75% van de VVE's met 2 deelnemers de VVE alleen bij het kvk ingeschreven hebben.

Afijn
Vanmiddag de woning bekeken (eerste mogelijkheid). Vraagprijs 225, WOZwaarde 175 (ook al zegt dat niet veel bij oude huizen), ons budget max 230. Ik heb mijn verkoopmakelaar ingeschakeld als aankoopmakelaar ovb lage prijs en no cure no pay, met name omdat ik de VVE verhaal zo lastig vond.

Mijn makelaar heeft 2 uur geleden contact gehad met de verkoopmakelaar: 'Er is al een megabod geplaatst, onder de 235 gaat hij waarschijnlijk niet meer weg'.
De verwachting is dat de er 237.500 oid geboden is, wanneer je mee wilt doen komen we op minstens 239~241 uit...

Bedankt voor de hulp in ieder geval, ik ga nu ff lekker boos zijn.

:(
Dont worry about it.
Als je je gek laat maken door dit soort teleurstellingen dan wordt je straks zelf een van die mensen die veel te veel betaalt voor een huis.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Uhmmie schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:10:
Hij staat nog niet in de verkoop. Ik hoorde echter via een kennis dat deze mensen druk bezig zijn om de woning in de verkoop te zetten. Dus ik moet nog even afwachten.
Ehm, is dit dan niet juist een hele goede kans om als eerste te zijn en dit huis te kopen? Wellicht hebben ze zelfs nog geen makelaar om te verkopen in de arm genomen en dan kan het hun ook zo maar een paar duizend euro schelen als ze al een koper hebben.

Wil je per se wachten tot het op funda staat en je misschien met 8 anderen tegelijk mag bieden? Of is dit in een plaats waar de verkoop nog steeds maanden kan duren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
JeroenE schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 07:10:
[...]
Ehm, is dit dan niet juist een hele goede kans om als eerste te zijn en dit huis te kopen? Wellicht hebben ze zelfs nog geen makelaar om te verkopen in de arm genomen en dan kan het hun ook zo maar een paar duizend euro schelen als ze al een koper hebben.

Wil je per se wachten tot het op funda staat en je misschien met 8 anderen tegelijk mag bieden? Of is dit in een plaats waar de verkoop nog steeds maanden kan duren?
Dat is het hier zeker niet. Ik heb zojuist mijn eigen huis binnen een week boven de vraagprijs verkocht.

Ik heb dan ook een kaartje bij de beste mensen in de bus gegooid, dat mocht het kloppen dat ze gaan verhuizen, ze ook direct met mij contact op mogen nemen. Maar helaas nog niks gehoord.

Ik was ondertussen wel al wat dingen uit aan het zoeken geweest, vandaar dat ik het me dus ook afvroeg hoe dat met dat dubbele huisnummer zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Uhmmie schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 07:34:
Ik heb dan ook een kaartje bij de beste mensen in de bus gegooid, dat mocht het kloppen dat ze gaan verhuizen, ze ook direct met mij contact op mogen nemen. Maar helaas nog niks gehoord.
Aha, dat haalde ik zo niet uit jouw bericht. Tja, je kan nog een keertje aanbellen ofzo. Maar dat soort dingen vind ik altijd een beetje lastig. Voor hetzelfde geld vinden ze je dan een drammer en zijn ze je al zat voordat je de kans krijgt om te bieden. Misschien kan je het op dezelfde via-via weg terug spelen dat je veel interesse hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0SSI
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-07 22:06
Mijn vrouw en ik zijn nu ook weer aan het rondkijken voor een eerste woning (we huren op dit moment). Begin van de week iets leuks gezien (moet nog wel het nodige gebeuren) en dus de makelaar gebeld voor een bezichtiging. Geen enkel probleem, noem maar een dag, dus morgen ingepland. Zegt ze erachter aan: het huis al wel verkocht met de voorwaarde dat de kopers eerst hun eigen huis verkopen. Maar als jullie een bod doen en we komen eruit, dan heeft die eerste partij 48 uur om te reageren.
Is dat normaal dat een makelaar zoiets direct via de telefoon verteld?

Gamertag for Xbox: R0SSI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-09 20:15
Definieer normaal? Moreel gezien is het wellicht verwerpelijk dat de makelaar aanstuurt op het opzeggen van een overeenkomst. Tegelijkertijd is het zijn werk om zijn klant zo goed mogelijk te bedienen. Daarnaast willen makelaars zoals wel meer handelaren snelheid in de turn over.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0SSI
peacelord schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 13:56:
Definieer normaal? Moreel gezien is het wellicht verwerpelijk dat de makelaar aanstuurt op het opzeggen van een overeenkomst. Tegelijkertijd is het zijn werk om zijn klant zo goed mogelijk te bedienen. Daarnaast willen makelaars zoals wel meer handelaren snelheid in de turn over.
Ik had niet verwacht dat dit verteld werd bij het eerst telefoontje. De makelaar had kunnen vertellen dat de woning verkocht is onder voorwaarden, maar niet dat als wij een goed bod uit brengen dat de andere partij 48 uur de tijd heeft om te reageren. Zulke details had ik niet verwacht..
Het huis staat ook al ruim een jaar te koop en volgens mij ook al leeg die tijd. Dan kan ik wel begrijpen dat de makelaar er vanaf wil.

Gelukkig is de markt bij ons in de buurt nog niet zo gestrest en kunnen we rustig gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:03
R0SSI schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 13:48:
Mijn vrouw en ik zijn nu ook weer aan het rondkijken voor een eerste woning (we huren op dit moment). Begin van de week iets leuks gezien (moet nog wel het nodige gebeuren) en dus de makelaar gebeld voor een bezichtiging. Geen enkel probleem, noem maar een dag, dus morgen ingepland. Zegt ze erachter aan: het huis al wel verkocht met de voorwaarde dat de kopers eerst hun eigen huis verkopen. Maar als jullie een bod doen en we komen eruit, dan heeft die eerste partij 48 uur om te reageren.
Als de kopers de koopovereenkomst al hebben getekend dan kan dit helemaal niet zonder dat de boeteclausule in werking treed naar de verkopende partij (tenzij er hier weer een voorbehoud voor is opgenomen). Als de kopers dit niet hebben gedaan, dan is het niet netjes, maar ook niet onwettig.

In de randstad gebeurt dit overigens wel vaker. Onder bod, nog geen koopovereenkomst, beter bod.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Als verkoper met koper 1 al een overeenkomst ondertekend heeft, dan kan hij met koper 2 hooguit een overeenkomst sluiten onder de opschortende voorwaarde dat de overeenkomst met koper 1 komt te vervallen (hetzij omdat koper 1 gebruik maakt van zijn bedenktijd, hetzij omdat koper 1 zich beroept op een ontbindende voorwaarde). In alle andere gevallen is verkoper gebonden aan de overeenkomst met koper 1.

Als verkoper dan ondanks de leveringsverplichting aan koper 1 toch onvoorwaardelijk met koper 2 contracteert (en het huis dus twee keer verkoopt), dan zal koper 1 zo nodig in rechte levering van de woning kunnen afdwingen. Bovendien zal verkoper dan de contractuele boete aan koper 2 verschuldigd zijn (hij kan immers niet leveren), dus erg handig is dat allemaal niet.

Als verkoper en koper 1 nog geen overeenkomst hebben ondertekend, dan staat het verkoper volledig vrij om koper 1 aan de dijk te zetten (om wat voor reden dan ook) en verder met een ander te contracteren.

[ Voor 43% gewijzigd door nare man op 01-06-2017 14:18 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Een no-risk clausule zie je wel vaker. Dat de koper onder het contract uit kan komen als hij zijn eigen huis niet voor een bepaalde dag heeft verkocht.

Maar dit lijkt erop alsof de koper een recht op eerste koop heeft gekregen. Dus zodra er een 2e koper is, moet hij beslissen of hij wil kopen of niet.
De prijs staat op dat moment al wel vast. De verkoper mag dus niet ineens een hoger bod vragen bij de 1e koper.
Uhmmie schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 07:34:
[...]

Dat is het hier zeker niet. Ik heb zojuist mijn eigen huis binnen een week boven de vraagprijs verkocht.

Ik was ondertussen wel al wat dingen uit aan het zoeken geweest, vandaar dat ik het me dus ook afvroeg hoe dat met dat dubbele huisnummer zat.
Zo is een vriendin aan haar huis gekomen.

Ze had haar droomhuis al gevonden op funda, maar ze wilde eerst haar eigen huis verkocht hebben. Toen het zover was (stond 2 jaar te koop) stond het droomhuis niet meer op funda.
Ze heeft een kaartje in de bus gedaan met de vraag of hij het nog steeds wil verkopen. Met haar contactgegevens.

[ Voor 18% gewijzigd door RocketKoen op 01-06-2017 14:23 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0SSI
Bedankt voor deze informatie, goed om te weten! We zullen morgen hier ook naar informeren.

[ Voor 72% gewijzigd door R0SSI op 01-06-2017 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
RocketKoen schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 14:18:
Een no-risk clausule zie je wel vaker. Dat de koper onder het contract uit kan komen als hij zijn eigen huis niet voor een bepaalde dag heeft verkocht.

Maar dit lijkt erop alsof de koper een recht op eerste koop heeft gekregen. Dus zodra er een 2e koper is, moet hij beslissen of hij wil kopen of niet.
De prijs staat op dat moment al wel vast. De verkoper mag dus niet ineens een hoger bod vragen bij de 1e koper.
Dat kan inderdaad ook nog. Vanuit de verkoper bezien is hij juridisch gebonden zodra hij de koopovereenkomst ondertekent (de afkoelperiode van drie dagen kan immers alleen door de koper worden ingeroepen), maar er zijn ook tussenvormen mogelijk, zoals een soort koopoptie zonder de koopovereenkomst al te ondertekenen. Wat de positie van de verkoper dan is, en wanneer hij met een ander mag gaan onderhandelen, hangt dan af van de precieze inhoud van die optie.

Het is in alle gevallen goed om daar naar dóór te vragen, om te voorkomen dat je een overeenkomst sluit die je uiteindelijk geen huis oplevert omdat een derde een ouder recht heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:37
meestal is de clausule "onder voorbehoud verkoop eigen woning" gebonden aan "als er een gelijk of hoger bod komt krijgt eerste koper 48 uur om het voorbehoud te laten vallen of een beter bod te doen.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
R0SSI schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 13:48:
Dit heb ik ook al 2x mee gemaakt. Zoals andere zeggen hebben de 1ste "kopers" dus idd een overstemming over de woning met het voorbehoud dat ze eerst hun eigen woning moeten verkopen. Als tegenvoorwaarde is er dan opgenomen, dat indien er voor die tijd een 2e koper komt, de koper nog 48uur de tijd krijgt om het huis aan te kopen en anders mag de verkoper dus in onderhandeling gaan met de 2e koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
Hmm aangezien de onderhandelingen voor een huis wat wij op het oog hadden totaal niet soepel verloopt, zijn we toch maar eens naar een huis iets verder op in de straat gaan kijken.

Echter zit ik nu met het volgende.. Woning A is af maar niet geheel onze smaak (vraagprijs 370k, niet onderhandelbaar, want dat hebben we al geprobeerd). Echter woning B moet echt geheel gestript worden.. De vraagprijs is echter 340k, maar na een gesprek durf ik wel te zeggen dat we die voor 320k kunnen krijgen.

Dat is een verschil van 50k.. Misschien dat we niet alles gerenoveerd krijgen voor dat bedrag, maar met ons eigen spaargeld moeten we toch wel een heel eind gaan komen.

De vraag is nu echter hoe dat zit met hypotheken? Overwaarde eigen huis? En lagere rente?

Stel we nemen een maximale hypotheek op de woning van 101% en we betalen de kk met spaargeld.

Mogen we dan de overwaarde van onze huidige woning dan gebruiken om de nieuwe woning te verbouwen?
Mogen we dan het geld wat uit onze huidige spaarhypotheek komt dan gebruiken om de nieuwe woning te verbouwen?
Stel we stoppen er ook nog een lading spaargeld in de verbouwing, hoe krijgen we het dan voor elkaar om een lagere rente te krijgen? Omdat je hypotheek dan bv onder de 80% grens komt? Deze waarde komt pas na het verbouwen en is er dus niet tijdens het afsluiten van de hypotheek.

[edit] Net toch nog mijn financieel-adviseur gesproken, en ik ga er volgende week gewoon even langs. Maar het gaat iig haalbaar zijn, dat had hij wel al voor mij getoetst. Echter door de regel dat banken met 70% regel die banken hanteren zal ik waarschijnlijk niet de 80% grens halen om een lagere rente te krijgen helaas.

[ Voor 10% gewijzigd door Uhmmie op 02-06-2017 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Laatst online: 08:51

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ook maar eens mijn ervaring hier neer pennen:
Sinds een week is mijn appartement verkocht en ben ik dus ook op zoek naar een nieuwe woning. Gaat niet heel erg vlotjes om dat vorig jaar rond deze tijd in mijn zoekgebied en in mijn prijsklasse al een hoop verkocht is (zo niet alles ;) )

Toch had ik een huis gezien. Het staat echt al heel lang te koop (alarm bellen!) en ik had er op de foto’s al een beetje mijn twijfels over. Maar, de locatie is echt perfect. Dus contact opgenomen via Funda. Het bleek via een internet makelaar te koop staan en dus had ik direct contact met de verkoper. Dat vind ik eigenlijk al vervelend en dat bleek bij de bezichtiging maar ook weer, want hij begon zijn hele leven in dat huis tot bijna in detail uit te leggen (hoe hij opstond, ging douchen etc.). Plus dat het echt zo’n type met vlotte babbel was. Hij had het de afgelopen jaren verhuurd, maar altijd te koop laten staan, nu was het toevallig leeg en als ik het niet wilde hebben dan ging hij het per 1-6 weer verhuren, daar had-ie al geïnteresseerden voor en hij had ook nog andere kopers.

Nou ja, om een situatie schets van het huis te geven: gebouwd in 2003, de verkoper is eerste bewoner en heeft toen van een 3 kamer woning met inpandige berging er practisch een 1 kamer woning van gemaakt (niet helemaal, want het is verdeeld over 2 verdiepingen). Ik zou er dus best wel wat tijd en geld in moeten stoppen om het naar mijn wens te maken. Maar ja, de locatie is perfect he?

Dus met mijn hoofd in de wolken maar toch met een onprettig gevoel weer vertrokken. Ergens klopte het gewoon niet en ik ben zelf niet zo’n onwijze babbelaar, dus ik zag de bui al hangen dat ik door die verkoper overrompeld zou worden bij de onderhandelingen. Daar had ik geen zin in (het is toch een hoop geld) en ik heb mijn verkoopmakelaar gevraagd om mee te gaan als aankoopmakelaar.

Dat bleek wel een verstandige keuze. De makelaar had er al zo zijn bedenkingen bij na het eerste telefonische contact met de verkoper (die vond het maar onzin dat die aankoopmakelaar ook wilde kijken eerst) en was ook niet erg te spreken over die internet makelaars. Enfin, wij er naar toe bezichtiging gedaan en bij de na bespreking had de makelaar nog steeds zo zijn bedenkingen. Er zou voor 25k aan verspijkerd moeten worden om het naar mijn zin te maken en hij vertrouwde de verkoper niet. Maar goed, ik wilde nog steeds, dus hij zou de stukken opvragen bij de verkoper.

Dinsdag werd ik gebeld door de makelaar, de verkoper had wat opgestuurd, maar het belangrijkste (de eigendomsakte) was niet compleet, hij had de eerste 4 pagina’s achter gehouden. De makelaar had ook nog wat meer onderzoek gedaan. En het verhaal van de verkoper dat hij nog een andere koper had, die twijfelde tussen een ander huis in de straat en het huis van de verkoper kon haast niet waar zijn. Dat andere huis staat namelijk helemaal niet (meer) te koop (heeft nog wel een funda vermelding, echt irritant!). Dus het verhaal van de andere koper is mogelijk ook helemaal niet waar. Ik was zelf ook gaan twijfelen, vooral over de hele gang van zaken. Dus afgesproken dat ik er nog een nachtje over gaan slapen.

Woensdag na een slapeloze nacht heb ik echt tot het laatste moment getwijfeld maar uiteindelijk toch gemeld aan de makelaar dat ik geen bod uit wil brengen. Mijn redenatie is dat de verkoper onbetrouwbaar blijkt. En gezien het feit dat hij aan de overkant van de straat sport, 5 straten verderop werkt en nog allemaal vrienden en bekenden in het hofje heeft, is de kans groot dat ik hem regelmatig tegen het lijf zou lopen als ik daar zou gaan wonen. Daar heb ik echt geen trek in. De vraagprijs is 195K maar de verkoper heeft het voor 183K gekocht in 2003 (volgens de onvolledige eigendomsakte). Door het weghalen van alle binnenmuren en het toilet beneden, is (in mijn ogen) de waarde van het huis alleen maar gedaald. Laat staan door het achterstallige onderhoud. Ik zou er daarom niet meer dan 170K voor over hebben en dat zou de verkoper toch niet accepteren.

Lessons learned:
- Vermijd zelf-doe/internet makelaars! (ook voor de verkoop van je huis, volgens mij ben je dan een dief van je eigen portemonnee, maar dat is een andere ervaring die ik inmiddels heb)
- Neem altijd een aankoopmakelaar in de arm. Had ik niet naar dat kleine stemmetje in mijn achterhoofd die dat riep geluisterd, dan had ik nu zeer waarschijnlijk de vraagprijs geboden en was ik echt de Sjaak geweest.
- Neem je tijd, beslis niet te snel. Denk er altijd nog eens 3x goed over na of je het echt wil en met die verkopende partij in zee wilt gaan. Maar goed, in sommige regio’s en op sommige momenten heb je die tijd niet.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nare man
Samengevat; bij twijfel niet inhalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Laatst online: 08:51

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ja nou ja, dat is wel heel erg kort door de bocht, ik mag hopen dat iedereen een beetje twijfeld over zo'n grote aankoop.
Maar ik ben blij dat ik een professional in de arm heb genomen die die roze bril van het puntje van mijn neus heeft geslagen ;)

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Het hoeft trouwens niet per se een euvel te zijn van internetmakelaars. Er zijn verkopers die het zelf doen die hun zaakjes uitstekend op orde hebben en er zijn 'professionele' makelaars die er zelf een potje van maken.

Je moet ook bedenken dat je uiteindelijk het huis koopt; je hoeft geen duurzame relatie aan te gaan met de verkoper. Als het huis en de documentatie in orde zijn, dan mag de verkoper voor mijn part een ontzettende eikel zijn -- daar zit ik niet mee. Andersom kan de verkoper nog zo'n aardige, betrouwbare kerel zijn, maar als het huis verrampeneerd is en/of de documentatie roept vragen op, dan moet je het zeker niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:14
Binnenkort gaan wij ook eens rustig de huizenmarkt bekijken. We huren nu sinds twee jaar een eengezinswoning voor bijna €700,- en binnenkort hebben we oriëntatie gesprekken bij de Rabobank en de Hypotheker. Ik ben benieuwd of het maximale leen bedrag veel gaat verschillen tussen de twee. Ik hoop dat we rond de 215.000 of meer gaan komen. Als het niet zo is dan is het ook geen ramp, er is geen haast bij, maar het knaagt een beetje dat ik maandelijks zoveel geld aftik en het eigenlijk niet van mij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Yukkie schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 14:24:
Lessons learned:
- Vermijd zelf-doe/internet makelaars! (ook voor de verkoop van je huis, volgens mij ben je dan een dief van je eigen portemonnee, maar dat is een andere ervaring die ik inmiddels heb)
- Neem altijd een aankoopmakelaar in de arm. Had ik niet naar dat kleine stemmetje in mijn achterhoofd die dat riep geluisterd, dan had ik nu zeer waarschijnlijk de vraagprijs geboden en was ik echt de Sjaak geweest.
- Neem je tijd, beslis niet te snel. Denk er altijd nog eens 3x goed over na of je het echt wil en met die verkopende partij in zee wilt gaan. Maar goed, in sommige regio’s en op sommige momenten heb je die tijd niet.
Mwah.
Of een aankoopmakelaar nodig is en hoe snel je de beslissing kunt nemen is ook afhankelijk van hoe je zelf in de wedstrijd staat en hoe veel ervaring je met het een en ander hebt.

Wij hebben ons huis ook gekocht via een internet makelaar, waarbij gelukkig wel de onderhandelingen via een echte makelaar liepen. (Bezichtigingen en andere contacten niet.)

Onderhandelingen niet rechtstreeks met de verkoper hebben we wel als voordeel ervaren, je kunt net even wat scherper de onderhandelingen in. :)
(Je speelt wat makkelijker en harder op de bal en hebt niet te maken met de persoonlijke emoties van de verkoper die boos word om een vijandig bod of geïrriteerd raakt door het strategisch spelletje van trekken en duwen, of zich in zijn kruis getast voelt omdat je wijst op de gebreken van het huis die de prijs omlaag halen.)

Al met al is het ons prima bevallen. Ja, we wilden dit huis echt heel graag en het stond op de juiste plek, had alles dat we zochten, etc. Aan de andere kant waren we ook bereid weg te lopen uit de onderhandelingen als we boven ons maximale bod zouden uitkomen. We hadden geen haast. Woonden prima op een huurflat, de huizenmarkt was nog gunstig voor kopers (2.5 jaar geleden), de rentetarieven prettig laag en we waren al bij de bank geweest om te bepalen wat we konden (en wilden!) lenen.

Het scheelt overigens dat ik zelf de nodige ervaring heb in onderhandelen met leveranciers en het ook echt als leuk spelletje zag. Huizen kopen is natuurlijk wat anders dan ICT projecten inkopen maar de skillset komt aardig overeen.

Beslissing was met een paar dagen genomen, onderhandelingen hebben geloof ik een week, misschien 2 weken geduurd. In the end hebben we de prijs voor het huis betaald die wij redelijk vonden en hopen we dit jaar een paar flinke verbeteringen (keuken, badkamer) door te kunnen voeren. Waarde gestegen (huis is deze week getaxeerd), goed gekocht, nu ruimte in de financiering.

Maar, ik kan me voorstellen dat zeker in een wat meer overspannen huizenmarkt als nu en met wat minder ervaring op het gebied van onderhandelingen, een aankoopmakelaar zeker een goed idee is.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 20:45
Uhmmie schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 13:55:
Hmm aangezien de onderhandelingen voor een huis wat wij op het oog hadden totaal niet soepel verloopt, zijn we toch maar eens naar een huis iets verder op in de straat gaan kijken.

Echter zit ik nu met het volgende.. Woning A is af maar niet geheel onze smaak (vraagprijs 370k, niet onderhandelbaar, want dat hebben we al geprobeerd). Echter woning B moet echt geheel gestript worden.. De vraagprijs is echter 340k, maar na een gesprek durf ik wel te zeggen dat we die voor 320k kunnen krijgen.

Dat is een verschil van 50k.. Misschien dat we niet alles gerenoveerd krijgen voor dat bedrag, maar met ons eigen spaargeld moeten we toch wel een heel eind gaan komen.

De vraag is nu echter hoe dat zit met hypotheken? Overwaarde eigen huis? En lagere rente?

Stel we nemen een maximale hypotheek op de woning van 101% en we betalen de kk met spaargeld.

Mogen we dan de overwaarde van onze huidige woning dan gebruiken om de nieuwe woning te verbouwen?
Mogen we dan het geld wat uit onze huidige spaarhypotheek komt dan gebruiken om de nieuwe woning te verbouwen?
Stel we stoppen er ook nog een lading spaargeld in de verbouwing, hoe krijgen we het dan voor elkaar om een lagere rente te krijgen? Omdat je hypotheek dan bv onder de 80% grens komt? Deze waarde komt pas na het verbouwen en is er dus niet tijdens het afsluiten van de hypotheek.

[edit] Net toch nog mijn financieel-adviseur gesproken, en ik ga er volgende week gewoon even langs. Maar het gaat iig haalbaar zijn, dat had hij wel al voor mij getoetst. Echter door de regel dat banken met 70% regel die banken hanteren zal ik waarschijnlijk niet de 80% grens halen om een lagere rente te krijgen helaas.
Overwaarde van je huidige woning kun je zonder meer in je nieuwe woning stoppen, dan hoef je ook geen belasting te betalen hierover (dacht ik, weet ik niet helemaal zeker meer).
Je huidige spaarhypotheek zou ik in principe altijd oversluiten naar de gunstige huidige rentes. Anders gooi je een spaarhypotheek weg en vervang je hem met een annuïteitenhypotheek...
Volgens mij kan een verbouwing zonder al te veel gedoe tot 70% van de eind waarde meegenomen worden in de hypotheek, mits het waarde verhogend is. Dus een uitbouw werkt wel (= meer m2), maar een ander kleurtje op de muur niet (=smaak). Nieuwe keuken en badkamer is afhankelijk van de taxateur, maar als het echt oude zooi is dan krijg je de vervanging ook wel mee in de hypotheek.
Dus 101% van waarde woning + 70% van waardeverhogende verbouwing = hypotheek.
De taxateur bepaald dan de waarde van de woning na verbouwing, hier op 80% of lager komen (door af te lossen met behulp van je spaargeld (misschien even een los variabel hypotheekdeel opnemen ter hoogte van het spaargeld wat je er in wil steken, dan voorkom je gedoe met meer dan 10% per jaar aflossen op je hypotheek) en je hebt een gunstig rente tarief.

Mocht ik iets niet goed hebben dan hoor ik het graag, maar hoe ik het me herinner werkt het zo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
Smobbo schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 15:29:
[...]

Overwaarde van je huidige woning kun je zonder meer in je nieuwe woning stoppen, dan hoef je ook geen belasting te betalen hierover (dacht ik, weet ik niet helemaal zeker meer).
Je huidige spaarhypotheek zou ik in principe altijd oversluiten naar de gunstige huidige rentes. Anders gooi je een spaarhypotheek weg en vervang je hem met een annuïteitenhypotheek...
Volgens mij kan een verbouwing zonder al te veel gedoe tot 70% van de eind waarde meegenomen worden in de hypotheek, mits het waarde verhogend is. Dus een uitbouw werkt wel (= meer m2), maar een ander kleurtje op de muur niet (=smaak). Nieuwe keuken en badkamer is afhankelijk van de taxateur, maar als het echt oude zooi is dan krijg je de vervanging ook wel mee in de hypotheek.
Dus 101% van waarde woning + 70% van waardeverhogende verbouwing = hypotheek.
De taxateur bepaald dan de waarde van de woning na verbouwing, hier op 80% of lager komen (door af te lossen met behulp van je spaargeld (misschien even een los variabel hypotheekdeel opnemen ter hoogte van het spaargeld wat je er in wil steken, dan voorkom je gedoe met meer dan 10% per jaar aflossen op je hypotheek) en je hebt een gunstig rente tarief.

Mocht ik iets niet goed hebben dan hoor ik het graag, maar hoe ik het me herinner werkt het zo :+
Dat komt idd aardig over een met wat mijn adviseur aangaf. Volgende week een wat dieper gesprek. De reden waarom ik mijn spaarhypotheek wil stoppen is omdat ik dat geld wat daaruit komt dan kan gebruiken. Daarnaast wil een spaarhypotheek aanhouden niet altijd voordelig zijn. Zeker omdat de aflospremie enorm stijgt door de lagere rente van nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Overwaarde van je huidige woning kun je pas in je nieuwe hypotheek stoppen als die overwaarde vrijkomt; dus zodra de oude woning geleverd en betaald wordt.

Zolang de oude woning nog niet onvoorwaardelijk verkocht is, gaan de meeste hypotheekverstrekkers er gewoon vanuit dat er geen overwaarde is.

Indien de oude woning onvoorwaardelijk verkocht is maar nog niet geleverd, kun je soms gebruik maken van een zgn. overbruggingshypotheek; dan wordt deoverwaarde in feite beschikbaar gemaakt via een extra hypotheek(je) waar dan separate voorwaarden voor gelden en dat je moet aflossen zodra de oude woning is verkocht.

Verder is het natuurlijk afhankelijk van de precieze voorwaarden en het aanbod van de hypotheekverstrekker, of het voordeliger is om een bankspaarhypotheek aan te houden dan wel over te schakelen naar annuïtair.

[ Voor 13% gewijzigd door nare man op 02-06-2017 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
Aangezien we toch wat meer richting het klushuis gaan vroeg ik me af of iemand nog dingen ziet die we over het hoofdzien of wat we helemaal verkeerd inschatten:

Volledig strippen van de woning + afvoer puin; 5000 euro ???

Volledige huis gladstucen (550m3 inhoud): 6000 euro
Gietvloer + vloerverwarming volledige woning (150m2): 18000 euro.

Verplaatsen leiding werk cv, keuken en badkamer: 2500 euro.
Nieuwe CV Ketel + montage: 2500 euro

Nieuwe keuken + plaatsing: 17500 euro.
Nieuwe badkamer + plaatsing: 15000 euro.

Meterkast uitbreiden + extra draden trekken: 1000 euro.
Vervangen kunstofschuifpui: 5000 euro.

Vitrages (woonkamer) + rolgordijnen slaapkamers; ??? (nog even uitzoeken).

Optioneel:
2 vaste trappen met hout bekleden: 3500 euro.
Dakkappel vervangen 5 meter breed: 5000 euro.
Bestrating van achtertuin + stukkunstgras: 6000 euro.
Uitbouw schuur (4x3) + 7x3m open "serre" (zeg maar afdak van glas): 10000 euro.

Hierbij willen we alles wat niet optioneel direct uitvoeren. Het geld van de optionele zaken houden we dan achter als buffer. Mocht alles meezitten, dan voeren we de optionele zaken ook direct uit. Valt de rest tegen dan laten we deze zaken zitten en gebruiken we het geld om de onvoorziene zaken op te vangen.

De woning is pas uit 97/98, maar is compleet uitgeleefd door de huidige bewoners, niks is meer te herstellen of te hergebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:28
Strippen en puin afvoeren zal wat duurder uitvallen, ook als je het zelf doet. Verder lijken me de bedragen prima realistisch voor de zaken die je noemt.

Is het lijstje volgens jou compleet?
Wat gaan jullie qua afwerking van oppervlaktes doen? (Schilderen, sauzen, behangen, stoffering?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
Raymond schreef op maandag 5 juni 2017 @ 09:57:
Strippen en puin afvoeren zal wat duurder uitvallen, ook als je het zelf doet. Verder lijken me de bedragen prima realistisch voor de zaken die je noemt.

Is het lijstje volgens jou compleet?
Wat gaan jullie qua afwerking van oppervlaktes doen? (Schilderen, sauzen, behangen, stoffering?)
De muren willen we eigenlijk afgewerkt laten stucen (dus daarna niks meer doen) of is dat niet mogelijk?

Daarnaast zijn we nog de vitrages en rolgordijnen vergeten.. Die heb ik net toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Raymond schreef op maandag 5 juni 2017 @ 09:57:
Net even gekeken op de site van de plaatselijke afval inzameling, maar daar mag je privé tot 0,5m3 per dag aan "puin" inleveren zonder kosten en mag je gratis 2 uur een aanhanger lenen.

Los van je brandstofkosten en/of eventueel het huren van een aanhanger heb je d'r volgens mij geen kosten aan tenzij je meer dan de door de gemeente of de reiniging bepaalde hoeveelheid per dag wil inleveren. (Je mag dus bij het RMN wel iedere dag 0,5m3 brengen en de controle is niet heel streng.)

Tenzij er andere kosten bij komen, lijkt mij 5000 EUR voor sloopwerk als je het zelf doet en niet een container voor de deur wilt zetten zelfs behoorlijk veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Sandyman538

SandstorM [148839]

unezra schreef op maandag 5 juni 2017 @ 10:15:
[...]

Net even gekeken op de site van de plaatselijke afval inzameling, maar daar mag je privé tot 0,5m3 per dag aan "puin" inleveren zonder kosten en mag je gratis 2 uur een aanhanger lenen.
Hangt heel erg van je locatie af. Hier in Groningen betaal je voor bouw en sloopafval 205 euro per ton.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
Als ik moet schatten hoeveel troep eruit die woning gaat komen, dan zie ik me dat niet in een aanhangwagen zelf allemaal naar de stort brengen. Als ik het al zelf ga doen, dan ga ik daar zowiezo een bak voor de deur voor huren. Maar ik denk niet dat ik dat allemaal alleen voor elkaar ga krijgen. Zeker omdat we niet gigantisch veel tijd hebben om alles rustig aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:03
Wij stonden voor dezelfde keuze voor een +/- 90m2 jaren '50 huis. We hebben toen een raming laten maken door een aannemer zodat dit ook mee kon met de hypotheek. Er ook vanuit gaande dat wij zelf niks zouden doen.
Uhmmie schreef op maandag 5 juni 2017 @ 09:46:
Voor binnenzijde strippen (excl. vloer) zo'n € 5500 excl. afvoer
Volledige huis gladstucen (550m3 inhoud): 6000 euro
Stucwerk € 25,- per m2.
Gietvloer + vloerverwarming volledige woning (150m2): 18000 euro.
Nieuwe CV Ketel + montage: 2500 euro
Dekvloer: € 30,- per m2
Vloerverwarming + CV: € 13000,-
Verplaatsen leiding werk cv, keuken en badkamer: 2500 euro.
€ 2400,-
Nieuwe keuken + plaatsing: 17500 euro.
Nieuwe badkamer + plaatsing: 15000 euro.
Zo duur als je het zelf wil maken. Excl. sanitair kwamen wij op € 8400 voor het verplaatsen van een badkamer (+/- 6m2)
Meterkast uitbreiden + extra draden trekken: 1000 euro.
Idem.
Vervangen kunstofschuifpui: 5000 euro.

Vitrages (woonkamer) + rolgordijnen slaapkamers; ??? (nog even uitzoeken).

Optioneel:
2 vaste trappen met hout bekleden: 3500 euro.
Geen raming voor.
Dakkappel vervangen 5 meter breed: 5000 euro.
€ 8000,- excl. vergunningen.
Uitbouw schuur (4x3) + 7x3m open "serre" (zeg maar afdak van glas): 10000 euro.
Geen raming voor.

Daarbij weet ik niet of de aannemer die we hebben laten ramen een dure of goedkope aannemer was. Hij was wel aansloten bij Bouwgarant en het goedkoopste in het maken van de raming.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kegeltje26
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02 18:55
Uhmmie schreef op maandag 5 juni 2017 @ 10:07:
[...]

De muren willen we eigenlijk afgewerkt laten stucen (dus daarna niks meer doen) of is dat niet mogelijk?
Hoe bedoel je?

Eerst behangen en dan nog stuc eroverheen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
CurlyMo schreef op maandag 5 juni 2017 @ 10:41:
Wij stonden voor dezelfde keuze voor een +/- 90m2 jaren '50 huis. We hebben toen een raming laten maken door een aannemer zodat dit ook mee kon met de hypotheek. Er ook vanuit gaande dat wij zelf niks zouden doen.

[...]

Voor binnenzijde strippen (excl. vloer) zo'n € 5500 excl. afvoer

[...]

Stucwerk € 25,- per m2.

[...]

Dekvloer: € 30,- per m2
Vloerverwarming + CV: € 13000,-

[...]

€ 2400,-

[...]

Zo duur als je het zelf wil maken. Excl. sanitair kwamen wij op € 8400 voor het verplaatsen van een badkamer (+/- 6m2)

[...]

Idem.

[...]

Geen raming voor.

[...]

€ 8000,- excl. vergunningen.

[...]

Geen raming voor.

Daarbij weet ik niet of de aannemer die we hebben laten ramen een dure of goedkope aannemer was. Hij was wel aansloten bij Bouwgarant en het goedkoopste in het maken van de raming.

***members only***
Thnx daar kan ik wel wat mee.
kegeltje26 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 11:06:
[...]

Hoe bedoel je?

Eerst behangen en dan nog stuc eroverheen? :?
Nee, ik bedoel dat we de muren tot het beton kaal maken en het daarna volledig glad laten stucen, met een korreltje kleur er doorheen (dus niet gekleurd stucen, maar dat er wat kleur in het stucsel zit). Geen verdere afwerklaag daar vervolgens in.

[ Voor 54% gewijzigd door Uhmmie op 05-06-2017 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kegeltje26
Uhmmie schreef op maandag 5 juni 2017 @ 11:08:
[...]

Thnx daar kan ik wel wat mee.

[...]

Nee, ik bedoel dat we de muren tot het beton kaal maken en het daarna volledig glad laten stucen, met een korreltje kleur er doorheen (dus niet gekleurd stucen, maar dat er wat kleur in het stucsel zit). Geen verdere afwerklaag daar vervolgens in.
Dat ziet er niet uit. Stuc is meestal grijs...

Je kan beter behangen, of nog beter een deklaag erop doen, zodat je minder last hebt van eventuele vocht in de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundByte
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-04-2022
Hoe zit het werkelijk met de kk prijzen vandaag de dag. Zijn het expres veel te hoge vraagprijzen waar je op moet afdingen? Gaan verkopers en makelaars daarvanuit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Uhmmie schreef op maandag 5 juni 2017 @ 09:46:
Aangezien we toch wat meer richting het klushuis gaan vroeg ik me af of iemand nog dingen ziet die we over het hoofdzien of wat we helemaal verkeerd inschatten:

Ik heb onze woning zelf gestript; schrootjes, beton & bakstenen en overig afval. 1 container voor het hout 9m3 incl afvoer voor zo'n 400 euro. Beton en steen met aanhanger in een paar keer naar een kleine lokale stort gebracht, misschien 200 euro (schoon puin is niet duur om te storten). De rest was zon 300 kg en heb ik gestort voor een paar tientjes. Als je zelf sloopt dan is 5000 echt te veel, gewoon zorgen dat je een beetje aan afvalscheiding doet helpt erg mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

R0SSI schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 14:06:
[...]

Ik had niet verwacht dat dit verteld werd bij het eerst telefoontje. De makelaar had kunnen vertellen dat de woning verkocht is onder voorwaarden, maar niet dat als wij een goed bod uit brengen dat de andere partij 48 uur de tijd heeft om te reageren. Zulke details had ik niet verwacht..
Het huis staat ook al ruim een jaar te koop en volgens mij ook al leeg die tijd. Dan kan ik wel begrijpen dat de makelaar er vanaf wil.

Gelukkig is de markt bij ons in de buurt nog niet zo gestrest en kunnen we rustig gaan kijken.
Ik ben nu (met m'n vriendin) bezig met een huis, waarbij het exact hetzelfde is. De verkoopmakelaar gaf bij de eerste bezichtiging al aan dat er in principe al een bod lag wat geaccepteerd was, maar met een 48-uurs clausule. Daarbij zei ze ook dat ze het hoogst onwaarschijnlijk achtte dat de andere bieder het huis alsnog zou nemen, mochten wij er samen met de verkoper uit komen (want dubbele lasten etc.)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shdx
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06:55
Ik ben ook weer eens naar een nieuwe woning aan het kijken en ben me nu wat aan het orienteren op de hypotheek. Wat ik me nu vooral afvraag is of er een verschil is tussen direct naar een bank gaan of een onafhankelijke hypotheekadviseur in de arm nemen?
Ik snap uiteraard dat een bank alleen zijn eigen product zal verkopen en een hypotheekadviseur een vergelijking tussen producten maakt, maar toen ik mijn huidige hypotheek een aantal jaar geleden afsloot, was die onafhankelijke vergelijking niet anders dan wat ik zelf al op internet gevonden had (bijvoorbeeld via http://actuelerentestanden.nl/). Ik nijg er nu dus naar om direct naar de bank te stappen, maar ik weet niet zeker of ik wat voordelen van een hypotheekadviseur (of nadelen van direct naar een bank ga) over het hoofd zie? Ik heb overigens een simpele annuïteitenhypotheek, dus er spelen geen complexe zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

shdx schreef op maandag 5 juni 2017 @ 20:04:
Ik ben ook weer eens naar een nieuwe woning aan het kijken en ben me nu wat aan het orienteren op de hypotheek. Wat ik me nu vooral afvraag is of er een verschil is tussen direct naar een bank gaan of een onafhankelijke hypotheekadviseur in de arm nemen?
Wij hebben 1 ervaring met een adviseur: De Hypotheker
Dat was ook meteen een twice maar nooit weer voor ons.

(We zijn er jaren geleden voor het eerst geweest, toen werden we er al niet heel vrolijk van, laatste keer toch een 2e kans gegeven, weggegaan en ons zie je er nooit meer.)

Het kan zijn dat dat per vestiging anders is maar onze vestiging (Zeist) leek vooral geen zin te hebben in een situatie die ook maar een *klein* beetje afwijkend is van de standaard "1 of 2 inkomens al dan niet met kinderen" en kwam aan met slappe excuses als "bij de bank gaat het heel lastig worden".

Ok. Naar onze huisbank (ABN) gegaan. Geen enkel probleem. Meer dan prima hypotheek kunnen krijgen, gunstige voorwaarden en een doorlooptijd van een week of 6 tot finaal accoord, midden in de drukke oktober/november periode.
Ik snap uiteraard dat een bank alleen zijn eigen product zal verkopen en een hypotheekadviseur een vergelijking tussen producten maakt, maar toen ik mijn huidige hypotheek een aantal jaar geleden afsloot, was die onafhankelijke vergelijking niet anders dan wat ik zelf al op internet gevonden had (bijvoorbeeld via http://actuelerentestanden.nl/). Ik nijg er nu dus naar om direct naar de bank te stappen, maar ik weet niet zeker of ik wat voordelen van een hypotheekadviseur (of nadelen van direct naar een bank ga) over het hoofd zie? Ik heb overigens een simpele annuïteitenhypotheek, dus er spelen geen complexe zaken.
Ik werk zelf bij een hypotheek adviseur (als ICTer, niet als hypotheekadviseur), het is wel een vak maar ook hypotheekadviseurs zijn niet altijd onafhankelijk. Voordat je met welke partij dan ook in zee gaat, kijk of ze werkelijk onafhankelijk zijn of dat ze alsnog beperkt zijn in hun portfolio. Met dat laatste is _niets_ mis, maar je moet het wel tevoren weten.

Overingens kun je fors op je kosten besparen door zelf een (online) test te doen en een groot deel van je hypotheek zelf te regelen. Voor een volledige hypotheek weet ik niet of ik het zou doen maar wij willen nu de hypotheek verhogen (wegens verbouwing) en daar verdienen we geld op door het zelf te doen. Die verhoging is niet zo spannend dus hebben we niet een compleet adviestraject voor nodig.

Aan de andere kant, advies kan ook wel prettig zijn. Zoals gezegd, hypotheekadvies is een vak. Om advies te mogen geven worden mensen serieus goed opgeleid. (De opleidingen die mijn collega's krijgen zijn vrij pittig weet ik en ze houden rekening met veel meer dan alleen je huis en inkomen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Laatst online: 14-09 16:42
*snip* los dit via DM op als je wilt. ;)

[ Voor 97% gewijzigd door Señor Sjon op 05-06-2017 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

unezra schreef op maandag 5 juni 2017 @ 20:14:
Aan de andere kant, advies kan ook wel prettig zijn. Zoals gezegd, hypotheekadvies is een vak. Om advies te mogen geven worden mensen serieus goed opgeleid. (De opleidingen die mijn collega's krijgen zijn vrij pittig weet ik en ze houden rekening met veel meer dan alleen je huis en inkomen.)
Het is een vak inderdaad maar lang niet elke adviseur is even goed en heeft evenveel verstand van hypotheken. Ik heb er genoeg meegemaakt die gewoon niet weten waar ze het over hebben.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:00

Christiano007

Ich bin der champion

Nog een vraagje betreffende een bod willen doen

Members only:

Zijn er trouwens hier nog aankoopmakelaars regio Twente/Enschede? Of advies voor een goede?

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Tehh schreef op maandag 5 juni 2017 @ 17:38:
[...]

Ik heb onze woning zelf gestript; schrootjes, beton & bakstenen en overig afval. 1 container voor het hout 9m3 incl afvoer voor zo'n 400 euro. Beton en steen met aanhanger in een paar keer naar een kleine lokale stort gebracht, misschien 200 euro (schoon puin is niet duur om te storten). De rest was zon 300 kg en heb ik gestort voor een paar tientjes. Als je zelf sloopt dan is 5000 echt te veel, gewoon zorgen dat je een beetje aan afvalscheiding doet helpt erg mee!
Yep, 5000 euro is idd vrij riant. Ik heb binnenmuren van mijn bovenverdieping allemaal verwijderd, een aanbouw van 2x3m gesloopt 3 spouwmuren en een plafond) en alle plafonds gestript. Dat ging allemaal in 2 bakken van 8m3 en een flink aantal ritjes stort voor hout, gips, metaal en chemische meuk (dakleer).

Ik denk dat ik het voor 5000 euro had kunnen laten doen inclusief opruimen (90m2)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:37
shdx schreef op maandag 5 juni 2017 @ 20:04:
Ik ben zelf direct naar de bank gegaan. Wel eerst gekeken welke het goedkoopste was (rente+ advieskosten).
Execution only was in mijn geval niet interessant omdat ik daar alleen bij aanbieders met een hogere rente terecht kon. Dan is de besparing binnen 4 jaar weer teniet gedaan.

Scheelt wel dat ik vantevoren al precies wist wat ik wilde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:49

Wailing_Banshee

You're Next

[b][message=51459191,noline]

<snip>

Als je gaat strippen en afvoeren moet je zeker goed scheiden. Puin is heel goedkoop, restafval heel duur. Wij hebben totaal 6 containers afgevoerd (verbouwd deels mbv aannemer, dus kan zo even niet de prijzen noemen) en het viel me op een gegeven moment op dat er zo'n enorm prijsverschil zat tussen de containers met hout cq puin en de containers met rest afval.

Wij hebben onze oprit laten doen (100m2). Die is 30-50cm diep afgegraven, worteldoek, puin, wit zand, de zwaarste grasbetontegels en afdekken met aarde. Daar zijn ze twee dagen mee bezig geweest en wij waren zo'n 7000 euro kwijt (2011). Hier kan een vrachtwagen overheen rijden :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Christiano007 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 22:00:
Nog een vraagje betreffende een bod willen doen

***members only***

Zijn er trouwens hier nog aankoopmakelaars regio Twente/Enschede? Of advies voor een goede?
Een hypotheek duurt geen 6 weken.
De bank heeft maar 1 week nodig om je aanvraag te beoordelen. Als het langer duurt is dat omdat je nog documenten moet leveren. Dat wil overigens niet zeggen dat je pas 1 week voor het verlopen van je voorbehoud de aanvraag in moet gaan dienen. Het kan langer duren als ze nog aanvullende vragen hebben.

Je moet inderdaad wachten tot na het verlopen van je proeftijd. Anders komt er een proeftijd op je werkgeversverklaring te staan en krijg je geen hypotheek.
Je vriendin moet waarschijnlijk ook wachten tot haar vaste contract ingaat.

En de bank zal ook een loonstrookje willen zien + het rekeningafschrift waarop dat loon is gestort. Dat was bij mij het probleem. Ik had mijn 1e loonstrookje ingeleverd (die kreeg ik al de 24e van de maand dat mijn vaste contract inging). Maar ik moest wachten tot de 1e van de volgende maand tot het rekeningafschrift online stond.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

RocketKoen schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 08:09:
[...]

Een hypotheek duurt geen 6 weken.
De bank heeft maar 1 week nodig om je aanvraag te beoordelen. Als het langer duurt is dat omdat je nog documenten moet leveren. Dat wil overigens niet zeggen dat je pas 1 week voor het verlopen van je voorbehoud de aanvraag in moet gaan dienen. Het kan langer duren als ze nog aanvullende vragen hebben.
Dat hangt volledig van je bank af. Wat je nu zegt is veel te stellig en niet correct.

Qua aanvraag financiering moet je rekening houden met 4-8 weken doorlooptijd, waarbij 6 weken een redelijk streven is.

Ook zonder aanvullende vragen, met een aanvraag die goed is voorbereid (alle papieren op de dag van aanvraag bij je hypotheekadviseur / bank binnen), is een week veel te optimistisch. (Wij hadden zo'n aanvraag en hebben er geloof ik 4-6 weken over gedaan terwijl we tevoren al exact wisten wat we konden lenen en de adviseur de papierwinkel op moment van aanvraag helemaal compleet had.)
Je moet inderdaad wachten tot na het verlopen van je proeftijd. Anders komt er een proeftijd op je werkgeversverklaring te staan en krijg je geen hypotheek.
Je vriendin moet waarschijnlijk ook wachten tot haar vaste contract ingaat.
Intentieverklaring doen ze het ook vaak voor. Vast contract is geen harde noodzaak.

Qua proeftijd, je _wil_ ook geen risico lopen daarmee, stel dat je je proeftijd toch niet haalt om wat voor reden dan ook (je kleur ogen past toch niet bij het behang, wat een valide reden is), ben je in de aap gelogeerd.

Wil je jezelf een teleurstelling besparen, wacht je tot na je proeftijd voordat je serieus op Funda gaat kijken. :)
En de bank zal ook een loonstrookje willen zien + het rekeningafschrift waarop dat loon is gestort. Dat was bij mij het probleem. Ik had mijn 1e loonstrookje ingeleverd (die kreeg ik al de 24e van de maand dat mijn vaste contract inging). Maar ik moest wachten tot de 1e van de volgende maand tot het rekeningafschrift online stond.
Meestal willen ze inkomens gegevens van de afgelopen jaren en meerdere loonstrookjes zien. Zal ook van de bank afhangen maar een bank zoekt zekerheid. Die vinden ze onder andere door je hele financiële situatie door te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

diverse gunstige verstrekkers hebben nu al 1 tot 2 weken wachttijd voor een offerte en 3 weken nodig voor beoordeling. Dat hele 1 week verhaal is ook compleet BS. Dan moet je dus compleet met alle bescheiden en gevalideerde taxatie klaar staan voor je eerste gesprek? En die tijd telt zeker niet ? Aanvraag ORV ? kan in 24 uur als iedereen gezond is maar ook dat is lang niet altijd zo. IB 2012 kwijt ? waar haal je die in een week vandaan of je jaaropgaven etc etc

6 weken minimaal aanhouden is nog steeds verstandig, liever zelfs langer (al helemaal voor doorstromers)

http://www.amweb.nl/finan...nger-onzekerheid-10196878

[ Voor 17% gewijzigd door Ray op 06-06-2017 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
unezra schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 09:46:
[...]

Dat hangt volledig van je bank af. Wat je nu zegt is veel te stellig en niet correct.

Qua aanvraag financiering moet je rekening houden met 4-8 weken doorlooptijd, waarbij 6 weken een redelijk streven is.

Ook zonder aanvullende vragen, met een aanvraag die goed is voorbereid (alle papieren op de dag van aanvraag bij je hypotheekadviseur / bank binnen), is een week veel te optimistisch. (Wij hadden zo'n aanvraag en hebben er geloof ik 4-6 weken over gedaan terwijl we tevoren al exact wisten wat we konden lenen en de adviseur de papierwinkel op moment van aanvraag helemaal compleet had.)

[...]

Intentieverklaring doen ze het ook vaak voor. Vast contract is geen harde noodzaak.

Qua proeftijd, je _wil_ ook geen risico lopen daarmee, stel dat je je proeftijd toch niet haalt om wat voor reden dan ook (je kleur ogen past toch niet bij het behang, wat een valide reden is), ben je in de aap gelogeerd.

Wil je jezelf een teleurstelling besparen, wacht je tot na je proeftijd voordat je serieus op Funda gaat kijken. :)

[...]

Meestal willen ze inkomens gegevens van de afgelopen jaren en meerdere loonstrookjes zien. Zal ook van de bank afhangen maar een bank zoekt zekerheid. Die vinden ze onder andere door je hele financiële situatie door te nemen.
Bij mij vroegen ze inderdaad ook jaaropgaven van 3 jaar terug. Maar dat is allemaal in de verleden tijd en dus makkelijk te vinden.

Wat zorgde bij jou dan voor vertraging?
Ik kreeg na 1 dag mijn rente aanbod. En nadat ik alle gevraagde documenten had ingeleverd duurde het 2 werkdagen voor de 1e controle en nog eens 2 voor de 2e controle.
En dat was 2 maanden geleden, toen het topdrukte was.
Ray schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 09:56:
diverse gunstige verstrekkers hebben nu al 1 tot 2 weken wachttijd voor een offerte en 3 weken nodig voor beoordeling. Dat hele 1 week verhaal is ook compleet BS. Dan moet je dus compleet met alle bescheiden en gevalideerde taxatie klaar staan voor je eerste gesprek? En die tijd telt zeker niet ? Aanvraag ORV ? kan in 24 uur als iedereen gezond is maar ook dat is lang niet altijd zo. IB 2012 kwijt ? waar haal je die in een week vandaan of je jaaropgaven etc etc

6 weken minimaal aanhouden is nog steeds verstandig, liever zelfs langer (al helemaal voor doorstromers)
Bij mij was de hypotheek iets meer dan een week na het tekenen van het koopcontract rond.
Gevalideerde taxatie duurde een week. Maar die heb ik aangevraagd zodra mijn bod was geaccepteerd. Die was al binnen toen ik het contract tekende. Alle andere documenten kon ik binnen die week verzamelen.

Dat je je documenten op orde hebt voordat je een hypotheek gaat aanvragen is compleet je eigen verantwoordelijkheid. Maar daarom moet je inderdaad ook een voorbehoud van 6 weken opnemen. Je wilt geen boete van 10% omdat je 2 weken moet wachten tot de belastingdienst iets op de post doet.

Overigens hield mijn hypotheekadviseur van alle aanbieders een database bij met hun doorlooptijd voor een hypotheek. Zodat ze precies konden voorspellen hoe lang je kwijt was voor de beoordeling. De langzaamste stond op dat moment op 8 werkdagen. Snelste op 3.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-09 09:23
Krijg net het beslissende telefoontje :). Onze financiering is rond! Eigenlijk 1 dag te laat, maar dat gaat geen probleem zijn. Vandaag zit de offerte in onze brievenbus en ondertekenen we hem. Daarna is het een kwestie van tijd :). Erg fijn! _/-\o_

Nu nog wachten tot 28-7 dat we de sleutel krijgen en we aan de slag kunnen! We zijn volop aan het kijken naar badkamers, toiletten, vloeren, houtkachels, openslaande tuindeuren en kozijnen.

Man man man.....wat is het moeilijk om dit allemaal nieuw uit te kiezen, zonder dat je in het huis woont. Iemand nog goede tips om dit aan te pakken?

[ Voor 11% gewijzigd door StealthyPeanut op 06-06-2017 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 13:30
Bij mij was op zaterdag het laatste gesprek met de adviseur (wat laatste dingen aangeleverd), op zondag avond had hij het verstuurd en op vrijdag avond was de offerte binnen.

Toen zaterdag alles getekend en - op woensdag had ik een brief in me inbox dat alles rond was. Dus het was inderdaad bij ons een week.

Alles via de ING en wel een hele simpele situatie trouwens ('goedkoop' huis voor m'n salaris, 1 persoon, vast contract etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
StealthyPeanut schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 11:42:
Krijg net het beslissende telefoontje :). Onze financiering is rond! Eigenlijk 1 dag te laat, maar dat gaat geen probleem zijn. Vandaag zit de offerte in onze brievenbus en ondertekenen we hem. Daarna is het een kwestie van tijd :). Erg fijn! _/-\o_

Nu nog wachten tot 28-7 dat we de sleutel krijgen en we aan de slag kunnen! We zijn volop aan het kijken naar badkamers, toiletten, vloeren, houtkachels, openslaande tuindeuren en kozijnen.

Man man man.....wat is het moeilijk om dit allemaal nieuw uit te kiezen, zonder dat je in het huis woont. Iemand nog goede tips om dit aan te pakken?
Gewoon nog eens afspreken met de verkoper om langs te gaan. Zijn ze niet verplicht om mee in te stemmen natuurlijk, maar vaak genoeg vinden ze het niet erg. Dan kun je gericht kijken, foto's maken van situaties die niet op Funda staan (meterkast, leidingwerk, halletjes en hoekjes, etc) en wat dingen opmeten.

Ikzelf ben ook nog eens langsgegaan een paar weken voor de overdracht (na verloop van alle voorbehouden, dus geen reden tot terughoudendheid meer van beide zijden). Rolmaat/meetapparaat mee, foto's met mobieltje maken.

Het blijft natuurlijk lastig om je eigen wensen te projecteren in andermans inrichting en indeling, maar terplekke is altijd makkelijker dan van vertekenende Funda-foto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen

Ik kan je wel alvast voor 1 valkuil waarschuwen als je nu al gaat shoppen.
De levertijden...

Ik had bijvoorbeeld sanitair besteld dat te groot is om in mijn auto te vervoeren. Maar er zat een maand levertijd op en ik kreeg over 3 weken de sleutel. Mooi op het nieuwe adres laten bezorgen dus.
Belt de leverancier na 2 dagen op dat het al binnen is... En ik kon het daar ook niet een maand laten staan.
Nu dus wachten op de verhuiswagen om alles in het nieuwe huis te krijgen. Maar de badkamer klussen had ik liever afgemaakt voor de verhuizing.

Aan de andere kant hebben dingen soms ook een enorm lange levertijd (een keuken ofzo). Je wilt ook niet al verhuizen als je keuken pas over 2 maanden wordt geleverd.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

ex87 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 15:47:
Bij mij was op zaterdag het laatste gesprek met de adviseur (wat laatste dingen aangeleverd), op zondag avond had hij het verstuurd en op vrijdag avond was de offerte binnen.

Toen zaterdag alles getekend en - op woensdag had ik een brief in me inbox dat alles rond was. Dus het was inderdaad bij ons een week.

Alles via de ING en wel een hele simpele situatie trouwens ('goedkoop' huis voor m'n salaris, 1 persoon, vast contract etc).
dan praat je over het laatste stukje. Daar vooraf had je dus al eerder gesproken en bedacht wat je wilde. imho telt dat ook mee. Zonder dat stuk was er geen aanvraag geweest toch ?

Naar mijn idee moet je de vanaf het intake gesprek gaan tellen en dan is een week niet reëel. Vaak ben die alleen voor de taxatie al kwijt en voordat je laat taxeren moet je toch echt bespreken wat iemand nog wil verbouwen etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:00

Christiano007

Ich bin der champion

RocketKoen schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 10:17:
[...]
Bij mij vroegen ze inderdaad ook jaaropgaven van 3 jaar terug. Maar dat is allemaal in de verleden tijd en dus makkelijk te vinden.

Wat zorgde bij jou dan voor vertraging?
Ik kreeg na 1 dag mijn rente aanbod. En nadat ik alle gevraagde documenten had ingeleverd duurde het 2 werkdagen voor de 1e controle en nog eens 2 voor de 2e controle.
En dat was 2 maanden geleden, toen het topdrukte was.

[...]
Bij mij was de hypotheek iets meer dan een week na het tekenen van het koopcontract rond.
Gevalideerde taxatie duurde een week. Maar die heb ik aangevraagd zodra mijn bod was geaccepteerd. Die was al binnen toen ik het contract tekende. Alle andere documenten kon ik binnen die week verzamelen.

Dat je je documenten op orde hebt voordat je een hypotheek gaat aanvragen is compleet je eigen verantwoordelijkheid. Maar daarom moet je inderdaad ook een voorbehoud van 6 weken opnemen. Je wilt geen boete van 10% omdat je 2 weken moet wachten tot de belastingdienst iets op de post doet.

Overigens hield mijn hypotheekadviseur van alle aanbieders een database bij met hun doorlooptijd voor een hypotheek. Zodat ze precies konden voorspellen hoe lang je kwijt was voor de beoordeling. De langzaamste stond op dat moment op 8 werkdagen. Snelste op 3.
Waarom zou ik jaaropgaven moeten opsturen bij een vast contract? Ik kan met mijn vast contract aantonen wat ik verdien met zekerheid. Als je net klaar bent met je studie. Gaat werken bij je stage en krijgt direct een vast contract, heb je ook niets aan vorige jaaropgaven

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Christiano007 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 18:17:
[...]
Waarom zou ik jaaropgaven moeten opsturen bij een vast contract? Ik kan met mijn vast contract aantonen wat ik verdien met zekerheid. Als je net klaar bent met je studie. Gaat werken bij je stage en krijgt direct een vast contract, heb je ook niets aan vorige jaaropgaven
Omdat het niet alleen gaat over wat je _nu_ verdient (zo'n vast contract is ook maar zo veel waard als het papier waarop het gedrukt staat) maar ook of je de afgelopen 3 jaar een beetje betalingszekerheid hebt kunnen bieden.

Een bank zoekt naar zekerheid, dus willen ze historische gegevens van je. Net zoals dat ze kijken of je bij het BKR als wanbetaler te boek staat of niet. Zo ja, kun je een probleem hebben.

Er is maar 1 reden: Bank wil zo veel mogelijk zekerheid over dat het geld dat ze aan je uit lenen terug komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 19:59

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Tip: Ga er eerst wonen na het hoognodige te doen (als dat kan tenminste). Na een tijdje in een huis te wonen kom je waarschijnlijk nog op andere gedachten qua inrichting, kleuren etc. Sommige dingen wil je natuurlijk meteen doen zoals sloopwerkzaamheden, stuccen, vloeren etc. Maar verder inrichten en kleinere verbouwingen (bv tuindeuren) kun je later ook nog doen.

Zo kwamen we er na een half jaar achter dat we beneden vrij eenvoudig een 2x zo grote toiletruimte konden maken (zonder echt ruimteverlies elders, alleen een stukje loze gang). Als we er nog niet hadden gewoond hadden we dat nooit bedacht. Nu dus wel en ik geniet er elke dag van!

En zo weten we nu ook pas hoe we de indeling van de tuin willen hebben, omdat we nu weten dat op mooie dagen in de lente en herfst de zon nog vrij lang schijnt op de plek waar nu de oude schuur staat. Daar komt dus een zitje.

Openslaande tuindeuren heeft ons huis al, maar we wilden misschien een schuifpui. Nu we er een tijdje wonen hebben we besloten dat de deuren toch wel handig zijn, dus krijgen ze binnenkort een lik verf in een ander kleurtje dan gebroken wit/creme.

En de keuken (was best ok, maar niet onze smaak) hebben we uiteindelijk ipv te vervangen een ander kleurtje gegeven, apparaten vervangen en wat kleine aanpassing gedaan zodat deze weer heel wat jaartjes mee kan, want als we die gaan vervangen willen we daar nu nog wel meer verbouwen om een betere indeling mogelijk te maken.

Maar ik heb nu ook spijt dat we de ongebruikte schoorsteen er niet uit hebben gesloopt voor we er in trokken, want dat had het plaatsen van kasten in de slaapkamers veel makkelijker gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Christiano007 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 18:17:
[...]
Tsja.. Daar kun je over in discussie gaan met zo'n beoordelaar.
Maar denk je dat je daar wat mee op schiet?

3 mogelijke uitkomsten:
1) Je wint de discussie en krijgt gelijk. Je hoeft niets op te sturen. Maar ondertussen ben je al 1 of 2 weken verder.
2) Je komt er niet uit. De beoordelaar behandelt je aanvraag niet verder tot je de jaaropgaven indient.
3) Je verliest de discussie en stuurt alsnog de gevraagde jaaropgaven. Maar je bent hier ook week 1 of 2 weken verder.

In mijn geval vroeger ze het waarschijnlijk omdat ik maar voor 80% LTV ging. En ze wilden zien dat ik een wit inkomen had waar mijn eigen inbreng uit zou kunnen komen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

W1LL3M schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 21:16:
[...]

Tip: Ga er eerst wonen na het hoognodige te doen (als dat kan tenminste). Na een tijdje in een huis te wonen kom je waarschijnlijk nog op andere gedachten qua inrichting, kleuren etc. Sommige dingen wil je natuurlijk meteen doen zoals sloopwerkzaamheden, stuccen, vloeren etc. Maar verder inrichten en kleinere verbouwingen (bv tuindeuren) kun je later ook nog doen.
Andere voordelen:
  • Minder (geen) tijdsdruk
  • Tijd om nog een beetje door te sparen
  • Mogelijk wat meer ruimte in je hypotheek om eea te financieren
Wij hebben een ruwe 2.5 jaar geleden een huis gekocht en wisten van moment van koopcontract tekenen dat we de badkamer wilden verplaatsen, de keuken wilden renoveren, het toilet beneden wilden renoveren en de achterpui bij de keuken moesten vervangen.

Op dit moment zitten we volop in de afrondende offertetrajecten en zijn we in gesprek met de bank eea te financieren.

Plaats van de badkamer stond al vast maar juist door er nu een tijdje in gewoond te hebben en 2.5 jaar bezig te zijn met wat we nu eigenlijk willen en hoe, hebben we echt een goed beeld van wat we willen. (Overigens hebben we lang gedacht zuiver te sparen voor de verbouwingen en wat is het, een half jaar of jaar geleden bedacht dat het prima in de hypotheek kan dus dat heeft ook voor wat uitstel gezorgd.)

Met overwaarde op het huis, meer geld op de spaarrekening en al een deel afgelost hebben we ook meer financiële ruimte en hoeven we dus iets minder te letten op de totale kosten / is het nu wèl mogelijk en 2.5 jaar geleden waarschijnlijk niet.

Uitstellen kan ook een financiële overweging zijn.
Zo kwamen we er na een half jaar achter dat we beneden vrij eenvoudig een 2x zo grote toiletruimte konden maken (zonder echt ruimteverlies elders, alleen een stukje loze gang). Als we er nog niet hadden gewoond hadden we dat nooit bedacht. Nu dus wel en ik geniet er elke dag van!
Ik zou willen dat dat bij ons kan maar het toilet word begrensd door de trap en aan de andere kant van de trap zit de meterkast. (Die zo mogelijk nog kleiner is dan ons toilet.) Da's dus niet zonder hoge kosten te realiseren.
En zo weten we nu ook pas hoe we de indeling van de tuin willen hebben, omdat we nu weten dat op mooie dagen in de lente en herfst de zon nog vrij lang schijnt op de plek waar nu de oude schuur staat. Daar komt dus een zitje.

Openslaande tuindeuren heeft ons huis al, maar we wilden misschien een schuifpui. Nu we er een tijdje wonen hebben we besloten dat de deuren toch wel handig zijn, dus krijgen ze binnenkort een lik verf in een ander kleurtje dan gebroken wit/creme.

En de keuken (was best ok, maar niet onze smaak) hebben we uiteindelijk ipv te vervangen een ander kleurtje gegeven, apparaten vervangen en wat kleine aanpassing gedaan zodat deze weer heel wat jaartjes mee kan, want als we die gaan vervangen willen we daar nu nog wel meer verbouwen om een betere indeling mogelijk te maken.
Tuin kan een dure grap zijn. Dat hebben wij om die reden een jaar of 10 uitgesteld. (Kan eerder, kan later.)
Maar ik heb nu ook spijt dat we de ongebruikte schoorsteen er niet uit hebben gesloopt voor we er in trokken, want dat had het plaatsen van kasten in de slaapkamers veel makkelijker gemaakt.
Wij wilden juist een huis met open haard, dus blij dat die schacht (en de open haard) er in zitten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:49

Wailing_Banshee

You're Next

@StealthyPeanut Ik zou ook doen wat @W1LL3M schreef. Je zou moeten weten wat per sé moet gebeuren, de rest laat je gewoon even zitten en kijk je op je gemak hoe je het zou willen aanpassen/inrichten/slopen/opbouwen.. Toen wij ons huis kochten wisten we na 5 minuten in de eerste bezichtiging al dat we die badkamer helemaal opnieuw moesten doen. Ik weet niet of je "Red mijn vakantie" wel eens ziet, maar die badkamer was nog smeriger dan de meeste badkamers in die goedkope appartementen in Spanje... Hetzelfde met de grote slaapkamer. En de vloer was rot dus die moest er ook uit.

De keuken moest ook vervangen worden (heb je een ruimte van bijna 30m2, heb je een keukenblad van zo'n 30cm links van de wasbak en 30cm rechts van de wasbak, voor de rest niets...), maar dat heeft nog 5 jaar geduurd voordat we daar aan zijn begonnen. Gewoon omdat we nog niet wisten wat we precies wilden en de keuken was bruikbaar (na een grondige schoonmaakbeurt).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

unezra schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 07:27:
Uitstellen kan ook een financiële overweging zijn.
Dat was ook een onderdeel van onze keuzes ja, alles had wel in 1 keer gekund, maar nu is alles beter in te schatten en te plannen waardoor we geld besparen.
Tuin kan een dure grap zijn. Dat hebben wij om die reden een jaar of 10 uitgesteld. (Kan eerder, kan later.)
De tuin is nu een stoeptegelparadijs met kleine zandvlakte, dus een doorn in het oog, vandaar dat die nu eerder op de planning is gekomen. Kan prijzig zijn ja, zeker als je een nieuwe goed geïsoleerde schuur van 8x3m wilt plaatsen
Wij wilden juist een huis met open haard, dus blij dat die schacht (en de open haard) er in zitten...
De schouw en schacht in de woonkamer waren al geheel verwijderd door de vorige eigenaar, alleen de schacht in slaapkamers en op zolder en de schoorsteen zijn blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

W1LL3M schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 08:46:
[...]
Dat was ook een onderdeel van onze keuzes ja, alles had wel in 1 keer gekund, maar nu is alles beter in te schatten en te plannen waardoor we geld besparen.
Dat. Juist de rust is prettig.

Wij hebben tegen de badkamer en keuken partijen gezegd "we willen ergens dit jaar", dat haalt de druk er ook vanaf en mocht het toch niet voor 1 januari lukken, prima, dan word het volgend jaar.

Volgende belangrijke stap is de hypotheek ophogen. We verwachten daar niet al te grote problemen. :)
Als dat rond is, gaan we de detailonderhandeling in met de keuken en badkamerboer. (1 partij, maar de keuken zelf gaat ws bij Ikea vandaan komen, zij mogen de rest doen.)
[...]
De tuin is nu een stoeptegelparadijs met kleine zandvlakte, dus een doorn in het oog, vandaar dat die nu eerder op de planning is gekomen. Kan prijzig zijn ja, zeker als je een nieuwe goed geïsoleerde schuur van 8x3m wilt plaatsen
Wij hebben een tuin van 6x15 meter met achterin een wat twijfelachtig overdwars schuurtje. 50% is betontegel, 50% grasveld en vaste bloembak. Niet precies wat we willen maar voor nu volstaat het. (We hebben ieder jaar d'r wat tegels uitgetrokken en de grasmat afgestoken waardoor er nu wat meer planten staan en het allemaal wat rommeliger oogt.)

Mijn droomtuin: Engelse landschapstuin met een watertje en flagstones. Lastig op die oppervlakte te realiseren, het zal nooit een landgoed worden maar met een beetje creativiteit moeten we een eind kunnen komen denk ik.

Enige manier om dat echt goed te realiseren is wel "tuin compleet strippen en opnieuw opbouwen".

Project voortuin moet ook een keer. Is nu een heg met bamboe er achter en een soort bakstenen op de grond. Bamboe houden we (hebben we zelf aangeplant, mooi zwartstengelige bamboe), heg gaat er mogelijk een keer uit en dan ook een wat rommeliger tuin met meer groen.
[...]

De schouw en schacht in de woonkamer waren al geheel verwijderd door de vorige eigenaar, alleen de schacht in slaapkamers en op zolder en de schoorsteen zijn blijven zitten.
Ah ja, da's echt zonde idd. Wij hebben een open haard beneden. Willen we vervangen door een "open haard met glazen deur", een houtkachel dus maar dan met zo veel mogelijk glas rondom tegen het spatten en met een iets hogere efficiëntie.

Open haard is echt heerlijk, in de winter lekker fikkie stoken in je woonkamer. :)
(Kan ook goed, ik heb een 2,2m3 houtopslag in de tuin en hout is goedkoop.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
Ray schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 18:13:
[...]

dan praat je over het laatste stukje. Daar vooraf had je dus al eerder gesproken en bedacht wat je wilde. imho telt dat ook mee. Zonder dat stuk was er geen aanvraag geweest toch ?

Naar mijn idee moet je de vanaf het intake gesprek gaan tellen en dan is een week niet reëel. Vaak ben die alleen voor de taxatie al kwijt en voordat je laat taxeren moet je toch echt bespreken wat iemand nog wil verbouwen etc
Ik heb daarvoor een vrijblijvend gesprek gehad, maar toen had ik nog geen huis op het oog en was ik meer aan het nadenken over een hypotheek. Dit was echt het eerste intake gesprek waarin ik daadwerkelijk met nummers, loonstroken en andere gegevens aan kwam. Taxatie is de week ervoor gebeurd, en ook bouwkundig report dus, als we dat mee tellen was het 2 weken.. Nog steeds niet 4 a 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

unezra schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 09:20:
Volgende belangrijke stap is de hypotheek ophogen.
Hier wordt juist extra afgelost, die hypotheekschuld wil ik zo laag mogelijk hebben voor als over 10 jaar de rente 5%+ wordt. Lage rente nu is mooi, maar niet voor altijd. Tenzij je 30 jaar rentevast hebt natuurlijk, maar dan is ie nu al minder laag.
Enige manier om dat echt goed te realiseren is wel "tuin compleet strippen en opnieuw opbouwen".
Hier idem. We zijn nu aan het kijken wat de indeling gaat worden. We beginnen met het bouwen van een nieuwe schuur. De "voortuin", een brede stoep en dan een mooi grasveldje met bomen, wordt door de gemeente gedaan, geen omkijken naar dus. Ideaal!
Ah ja, da's echt zonde idd. Wij hebben een open haard beneden. Willen we vervangen door een "open haard met glazen deur", een houtkachel dus maar dan met zo veel mogelijk glas rondom tegen het spatten en met een iets hogere efficiëntie.

Open haard is echt heerlijk, in de winter lekker fikkie stoken in je woonkamer. :)
Doordat ons huis aan de zijkant en achter destijds is uitgebouwd was de locatie van de oude kachel of haard niet handig meer, ik snap wel dat die toen is weggehaald. Stoken doe ik buiten wel, en in de winter straalt binnen de vloerverwarming :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice079
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-09 17:23
Vraagje: Ik ga volgende week de sleutel van mijn eerste huisje ontvangen en heb dus afspraak bij de notaris (spannend!)
Ik heb reeds zelf (via eigen inbreng van middelen) 10% van de koopsom aanbetaald bij de notaris. Ik krijg vandaag de akte van financiering binnen, waarbij hier geen rekening is gehouden met deze aanbetaalde koopsom. Als ik dat bedrag dus nu zou overmaken, zou ik als het ware 110% betalen. Wat is hierbij gewoonlijk? Wordt de aanbetaling verrekend bij de financiering, of krijg ik deze aanbetaling pas terug na het tekenen van alle overdrachtsaktes etc?

Alvast bedankt voor het antwoord!

PSN: xMaurice93

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:28
Het lijkt me dat het gedeelte dat je nodig hebt voor aanschaf, in een bouwdepot gaat.
Dat moet je fixen via je hypotheekadviseur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Maurice079 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 16:15:
Ik heb reeds zelf (via eigen inbreng van middelen) 10% van de koopsom aanbetaald bij de notaris. Ik krijg vandaag de akte van financiering binnen, waarbij hier geen rekening is gehouden met deze aanbetaalde koopsom. Als ik dat bedrag dus nu zou overmaken, zou ik als het ware 110% betalen. Wat is hierbij gewoonlijk? Wordt de aanbetaling verrekend bij de financiering, of krijg ik deze aanbetaling pas terug na het tekenen van alle overdrachtsaktes etc?
Doorgaans teken je de hypotheekakte en de overdrachtsakte op hetzelfde moment, en op dat moment zorgt de bank er ook voor dat het bedrag dat jij me de bank hebt afgesproken bij de notaris op de rekening staat. De notaris maakt dan de eindsom op (koopsom, overdrachtsbelasting, z'n eigen fee, etc) en verrekend dit met het bedrag van de bank en wat jij eerder al naar hem hebt overgemaakt.

Komt de notaris niet uit dan zul je zelf moeten bijbetalen (dat hoor je meestal wel wat eerder dan op de dag zelf ;) ), is er nog wat geld over dan krijg je dat gewoon teruggestort.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kegeltje26
ex87 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 15:47:

Waren ze (de ING) maar ook zo relax bij mij :{

Maarja, heb geen vast contract, wel een intentieverklaring. Deze maand zijn mijn werkuren verhoogd. De brief aan mij waarin dat bevestigd wordt, was niet voldoende en er is een nieuwe brief opgestuurd maar die was ook nog niet goed. Daarbij vragen ze nog een werkverleden overzicht van UWV :{

Het erge is dat de 14e het financieringsvoorbehoud afloopt, dus nu maar uitstel aanvragen. Gaat mijn hypotheekadviseur morgen doen. En als weer een nieuwe versie van de urenbrief mijn werkgever niet mee wil komen gaat hij met mijn werkgever praten. Dat is wel tof dat hij daartoe bereid is :)

Krijgt een hypotheekadviseur uiteindelijk meer geld als de hypotheek rond is? Want als hij niet rond komt betaal ik hem toch ook? Want misschien is de klantvriendelijkheid ook in zn voordeel? :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
kegeltje26 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 20:35:
[...]

Maarja, heb geen vast contract, wel een intentieverklaring. Deze maand zijn mijn werkuren verhoogd. De brief aan mij waarin dat bevestigd wordt, was niet voldoende en er is een nieuwe brief opgestuurd maar die was ook nog niet goed. Daarbij vragen ze nog een werkverleden overzicht van UWV :{

Het erge is dat de 14e het financieringsvoorbehoud afloopt, dus nu maar uitstel aanvragen. Gaat mijn hypotheekadviseur morgen doen. En als weer een nieuwe versie van de urenbrief mijn werkgever niet mee wil komen gaat hij met mijn werkgever praten. Dat is wel tof dat hij daartoe bereid is :)

Krijgt een hypotheekadviseur uiteindelijk meer geld als de hypotheek rond is? Want als hij niet rond komt betaal ik hem toch ook? Want misschien is de klantvriendelijkheid ook in zn voordeel? :')
Vervelend ja! Hoop dat het goed komt. Ik heb 1 loonstrook, overzicht spaarsaldo en een werkgeversverklaring moeten door sturen, dat was genoeg.

Ik betaal 1000 voor het advies en 750 als het rond is, dus in totaal 1750. Onze adviseur was ook super flexibel en deed het duidelijk uit liefde voor het vak.. mooie vent, kan hem iedereen aanraden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Ik heb inmiddels 1 week de sleutel. Maar de hoeveelheid werk die er in mijn huisje gaat zitten valt flink tegen.

- Schilderen van muren met structuurpleister is 3x zo lastig dan een gladde muur.
- Bij het verwijderen van de plinten (nieuw laminaat) kwamen stukken pleisterwerk mee.
- Na het verwijderen van het laminaat blijkt de vloer op een paar plaatsen verzakt, dus moet eerst egaliseren voordat de nieuwe vloer erin gaat.

Op zich kan ik het allemaal zelf. En die paar honderd euro materiaal extra lig ik ook niet wakker over, heb het redelijk goedkoop gekocht.
Ik heb alleen de verhuisdatum al vastgelegd voordat ik de sleutel had (volgende week). En in plaats van dat alles af is als ik ga verhuizen, mag ik nu blij zijn als ik de vloer er op tijd in heb zitten...
kegeltje26 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 20:35:
[...]

Mijn hypotheekadviseur had no-cure-no-pay.
Als de hypotheek werd afgewezen kreeg je je geld terug. Of ze deden gratis een aanvraag bij een andere bank.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:37
ex87 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:51:
[...]

Vervelend ja! Hoop dat het goed komt. Ik heb 1 loonstrook, overzicht spaarsaldo en een werkgeversverklaring moeten door sturen, dat was genoeg.

Ik betaal 1000 voor het advies en 750 als het rond is, dus in totaal 1750. Onze adviseur was ook super flexibel en deed het duidelijk uit liefde voor het vak.. mooie vent, kan hem iedereen aanraden!
Hier hetzelfde aan kunnen leveren bij de ING, alleen kon ik nog als extraatje een paar screenshots van DUO en wat prut voor een adviesrapport aanleveren.

Wat ik vooral prettig vond was dat de adviseur een dag nadat ik formeel opdracht gaf de aanvraag al had ingediend. Scheelt toch weer 0.1% rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik vraag me het volgende af:
Members only:

[ Voor 9% gewijzigd door kmf op 12-06-2017 15:58 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Laatst online: 14-09 07:39
kmf schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:56:
Ik vraag me het volgende af:

Members only:
Wanneer je een nieuw huis koopt kun je daarvoor een hypotheek afsluiten bij wie je wilt. Dat kan bij de geldverstrekker waar je je huidige hypotheek hebt of bij een andere. Wel zal die geldverstrekker rekening houden met je huidige hypotheek. Is je oude huis al verkocht (dat wil zeggen: je hebt een verkoopcontract waar geen ontbindende voorwaarden van toepassing zijn) dan zal dat verkoopbedrag ook meegenomen worden. Dan kun je zelfs de overwaarde meerekenen bij de aankoop van het nieuwe huis.

Anders zal de geldverstrekker een waarborg willen dat je de dubbele lasten voor een bepaalde (of zelfs onbepaalde) tijd kan opbrengen, bijvoorbeeld doordat je genoeg spaargeld hebt om de komende 2 jaar de lasten van je oude huis nog op kan brengen.

Bij de verkoop van je oude huis los je de oude hypotheek af, hopelijk geheel met de opbrengst van het oude huis. Anders zul je zelf ook nog geld moeten overmaken (of een nieuwe lening aangaan) naar de bank (via de notaris) om het gat tussen de verkoopopbrengst en de openstaande hypotheek van de oude woning op te vullen.

Ik heb het antwoord wat algemeen verwoord omdat je je vraag 'membersonly' hebt gemaakt maar het antwoord voor meer mensen van toepassing kan zijn.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 12:34

EXX

EXtended eXchange

Het lijkt erop dat we een huis gevonden heb wat voldoet aan onze eisen. Nu ben ik aan het kijken voor een hypotheek. Ons oude huis is een paar jaar geleden al verkocht; we zitten al een jaartje of 6 gehuurd. Ik neem aan dat ik in al die hypotheekvergelijkers nu moet aangeven dat ik voor het eerst een huis ga kopen (ook al is dit strict genomen niet zo)? De andere opties gaan er automatisch van uit dat je al een woning in bezit hebt.

Verder wil ik echt naar execution-only kijken. Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld: annuïteit, 20 jaar vast, < 60% aankoopbedrag. Ik zit alleen nog te denken aan een looptijd van 20 ipv 30 jaar.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Laatst online: 14-09 07:39
EXX schreef op maandag 12 juni 2017 @ 16:25:
Het lijkt erop dat we een huis gevonden heb wat voldoet aan onze eisen. Nu ben ik aan het kijken voor een hypotheek. Ons oude huis is een paar jaar geleden al verkocht; we zitten al een jaartje of 6 gehuurd. Ik neem aan dat ik in al die hypotheekvergelijkers nu moet aangeven dat ik voor het eerst een huis ga kopen (ook al is dit strict genomen niet zo)? De andere opties gaan er automatisch van uit dat je al een woning in bezit hebt.

Verder wil ik echt naar execution-only kijken. Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld: annuïteit, 20 jaar vast, < 60% aankoopbedrag. Ik zit alleen nog te denken aan een looptijd van 20 ipv 30 jaar.
Als er niets meer van schulden open staat van toen ga je nu inderdaad voor je 'eerste huis'. Zeker aangezien de verkoop van je vorige huis het 6 jaar geleden is hoef je ook geen rekening meer te houden met de overwaarde die je toen mogelijk had (die blijft maar 3 jaar staan). Zie ook: https://www.belastingdien...ning/ik_verkoop_mijn_huis
Had je toen een restschuld? Dan moet je wel even goed kijken hoe het met de aftrekbaarheid daarvan zit.

Volgens mij heb je trouwens geen recht meer op de oude hypotheekvormen met hypotheekrenteaftrek (HRA) (bankspaar, aflossingsvrij, etc) mocht je daar op rekenen. Iets wat de meeste execution-only aanbieders sowieso niet ondersteunen. Je zal dan dus voor een lineaire of annuïtaire hypotheek moeten gaan wil je HRA hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door ShadowLord op 12-06-2017 16:33 ]

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 12:34

EXX

EXtended eXchange

De situatie van de bijleenregeling was me bekend. Er staan voor de rest geen schulden open; de oude hypotheek is jaren geleden doorgehaald.

Dat de nieuwe hypotheek of anuïteit of lineair moet zijn voor HRA was al iets waar ik van uit gegaan was.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

EXX schreef op maandag 12 juni 2017 @ 16:44:
De situatie van de bijleenregeling was me bekend. Er staan voor de rest geen schulden open; de oude hypotheek is jaren geleden doorgehaald.

Dat de nieuwe hypotheek of anuïteit of lineair moet zijn voor HRA was al iets waar ik van uit gegaan was.
let er wel op dat je de jaren dat je HRA na 2001 hebt gehad wel 'kwijt' bent voor de lening die je toen had. Ook nu onder de nieuwe regels neem je dat deel wel mee in de zin van een beperking in de duur van je aftrek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Hoe werkt de bijleenregeling als jouw huis nog niet verkocht is dan? Wordt de eigen inleg in een nieuw huis (welke meer is dan de overwaarde) dan wel als "inleg van overwaarde" gezien?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashback1989
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08 21:40
Hallo Mensen,

ben nieuw in dit topic. net getekend voor een mijn 1e apartement.
nu aan het kijken naar een adviespartij voor een hypotheek. zie all-in tarieven staan maar ook uur tarieven
met welke hebben jullie ervaring / zijn er ook grote namen waar jullie zoiets hebben van daar kan je beter weg blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

flashback1989 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 22:02:
Hallo Mensen,

ben nieuw in dit topic. net getekend voor een mijn 1e apartement.
nu aan het kijken naar een adviespartij voor een hypotheek. zie all-in tarieven staan maar ook uur tarieven
met welke hebben jullie ervaring / zijn er ook grote namen waar jullie zoiets hebben van daar kan je beter weg blijven
Persoonlijk goede ervaringen met ABN (uiteraard niet onafhankelijk) en slechte ervaringen met De Hypotheker. (Mogelijk wel onafhankelijk.)

Als je wil kan ik je in PM ook de naam van mijn werkgever geven, daar zou je ook eens mee kunnen bellen.

Pagina: 1 ... 47 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7