Ook maar eens mijn ervaring hier neer pennen:
Sinds een week is mijn appartement verkocht en ben ik dus ook op zoek naar een nieuwe woning. Gaat niet heel erg vlotjes om dat vorig jaar rond deze tijd in mijn zoekgebied en in mijn prijsklasse al een hoop verkocht is (zo niet alles

)
Toch had ik een huis gezien. Het staat echt al heel lang te koop (alarm bellen!) en ik had er op de foto’s al een beetje mijn twijfels over. Maar, de locatie is echt perfect. Dus contact opgenomen via Funda. Het bleek via een internet makelaar te koop staan en dus had ik direct contact met de verkoper. Dat vind ik eigenlijk al vervelend en dat bleek bij de bezichtiging maar ook weer, want hij begon zijn hele leven in dat huis tot bijna in detail uit te leggen (hoe hij opstond, ging douchen etc.). Plus dat het echt zo’n type met vlotte babbel was. Hij had het de afgelopen jaren verhuurd, maar altijd te koop laten staan, nu was het toevallig leeg en als ik het niet wilde hebben dan ging hij het per 1-6 weer verhuren, daar had-ie al geïnteresseerden voor en hij had ook nog andere kopers.
Nou ja, om een situatie schets van het huis te geven: gebouwd in 2003, de verkoper is eerste bewoner en heeft toen van een 3 kamer woning met inpandige berging er practisch een 1 kamer woning van gemaakt (niet helemaal, want het is verdeeld over 2 verdiepingen). Ik zou er dus best wel wat tijd en geld in moeten stoppen om het naar mijn wens te maken. Maar ja, de locatie is perfect he?
Dus met mijn hoofd in de wolken maar toch met een onprettig gevoel weer vertrokken. Ergens klopte het gewoon niet en ik ben zelf niet zo’n onwijze babbelaar, dus ik zag de bui al hangen dat ik door die verkoper overrompeld zou worden bij de onderhandelingen. Daar had ik geen zin in (het is toch een hoop geld) en ik heb mijn verkoopmakelaar gevraagd om mee te gaan als aankoopmakelaar.
Dat bleek wel een verstandige keuze. De makelaar had er al zo zijn bedenkingen bij na het eerste telefonische contact met de verkoper (die vond het maar onzin dat die aankoopmakelaar ook wilde kijken eerst) en was ook niet erg te spreken over die internet makelaars. Enfin, wij er naar toe bezichtiging gedaan en bij de na bespreking had de makelaar nog steeds zo zijn bedenkingen. Er zou voor 25k aan verspijkerd moeten worden om het naar mijn zin te maken en hij vertrouwde de verkoper niet. Maar goed, ik wilde nog steeds, dus hij zou de stukken opvragen bij de verkoper.
Dinsdag werd ik gebeld door de makelaar, de verkoper had wat opgestuurd, maar het belangrijkste (de eigendomsakte) was niet compleet, hij had de eerste 4 pagina’s achter gehouden. De makelaar had ook nog wat meer onderzoek gedaan. En het verhaal van de verkoper dat hij nog een andere koper had, die twijfelde tussen een ander huis in de straat en het huis van de verkoper kon haast niet waar zijn. Dat andere huis staat namelijk helemaal niet (meer) te koop (heeft nog wel een funda vermelding, echt irritant!). Dus het verhaal van de andere koper is mogelijk ook helemaal niet waar. Ik was zelf ook gaan twijfelen, vooral over de hele gang van zaken. Dus afgesproken dat ik er nog een nachtje over gaan slapen.
Woensdag na een slapeloze nacht heb ik echt tot het laatste moment getwijfeld maar uiteindelijk toch gemeld aan de makelaar dat ik geen bod uit wil brengen. Mijn redenatie is dat de verkoper onbetrouwbaar blijkt. En gezien het feit dat hij aan de overkant van de straat sport, 5 straten verderop werkt en nog allemaal vrienden en bekenden in het hofje heeft, is de kans groot dat ik hem regelmatig tegen het lijf zou lopen als ik daar zou gaan wonen. Daar heb ik echt geen trek in. De vraagprijs is 195K maar de verkoper heeft het voor 183K gekocht in 2003 (volgens de onvolledige eigendomsakte). Door het weghalen van alle binnenmuren en het toilet beneden, is (in mijn ogen) de waarde van het huis alleen maar gedaald. Laat staan door het achterstallige onderhoud. Ik zou er daarom niet meer dan 170K voor over hebben en dat zou de verkoper toch niet accepteren.
Lessons learned:
- Vermijd zelf-doe/internet makelaars! (ook voor de verkoop van je huis, volgens mij ben je dan een dief van je eigen portemonnee, maar dat is een andere ervaring die ik inmiddels heb)
- Neem altijd een aankoopmakelaar in de arm. Had ik niet naar dat kleine stemmetje in mijn achterhoofd die dat riep geluisterd, dan had ik nu zeer waarschijnlijk de vraagprijs geboden en was ik echt de Sjaak geweest.
- Neem je tijd, beslis niet te snel. Denk er altijd nog eens 3x goed over na of je het echt wil en met die verkopende partij in zee wilt gaan. Maar goed, in sommige regio’s en op sommige momenten heb je die tijd niet.