Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 44 ... 362 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-07 08:07

Jiffy

God, you're ugly!

Die volgorde van ondertekenen komt regelmatig voor, is mijn ervaring.

En het gaat idd specifiek om het ontvangen van (een kopie van) de door beide partijen ondertekende koopovereenkomst. Je kunt dus NIET verwijzen naar het moment van ondertekenen door de koper als zijnde het startpunt van de bedenktijd.

Daarom zit er bij de meeste koopovereenkomsten die door een makelaar zijn opgesteld dus ook een aparte ontvangstbevestiging waarin koper verklaart op datum X een kopie van de door beide partijen ondertekende koopovereenkomst te hebben ontvangen.

De notaris let daar ook op: is er geen ontvangstbevestiging of is de ontvangstbevestiging niet (correct) ingevuld, zal de notaris alsnog een kopie van de koopovereenkomst naar de koper sturen. Pas dán gaat de driedagentermijn lopen.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:55
Pf merk toch wel dat de prijzen van huizen aardig aan het stijgen zijn weer.. jammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-07 17:35
Het handigste is om er voor te zorgen dat je de koopovereenkomst gewoon allemaal dezelfde dag of zelfs tegelijkertijd ondertekend. Er zit namelijk een een tijdsbeperking op hoe lang er mag zitten tussen het tekenen van de koper(s) en de verkoper(s).

Bij de verkoop van onze huidige woning hebben wij zelf 's ochtends bij de makelaar getekend en de kopers 's middags.
Bij de koop van onze nieuwe woning hebben we zelfs tegelijkertijd met de verkoper getekend aan de eettafel bij hem thuis :)

[ Voor 13% gewijzigd door ShadowLord op 08-05-2017 10:35 ]

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-07 15:10
Piet_Piraat7 schreef op maandag 8 mei 2017 @ 10:20:
Pf merk toch wel dat de prijzen van huizen aardig aan het stijgen zijn weer.. jammer
Lage rente en een snel krimpend woningaanbod. Dan zijn stijgende prijzen een logisch gevolg.

Het is ook goed nieuws voor de economie. Veel minder hypotheken die onder water staan. Dat is weer goed voor de doorstroming in de woningmarkt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
RocketKoen schreef op maandag 8 mei 2017 @ 10:34:
[...]

Lage rente en een snel krimpend woningaanbod. Dan zijn stijgende prijzen een logisch gevolg.

Het is ook goed nieuws voor de economie. Veel minder hypotheken die onder water staan. Dat is weer goed voor de doorstroming in de woningmarkt.
Tot de rentes weer omhoog gaan en deze (mini)bubbel spat en de prijzen weer zakken.

Gefeliciteerd met je verjaardag @RocketKoen!

[ Voor 6% gewijzigd door ShadowLord op 08-05-2017 10:37 ]

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-07 12:07
^ maakt opzich niet veel uit. mensen moeten tegenwoordig altijd aflossen dus de kans dat je onder water staat is minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05:19
Figo112 schreef op maandag 8 mei 2017 @ 10:39:
^ maakt opzich niet veel uit. mensen moeten tegenwoordig altijd aflossen dus de kans dat je onder water staat is minimaal.
Persoonlijk denk ik niet dat die regeling al heeft gezorgd voor een daling van het aantal hypotheken dat onder water staat. Wat mensen in die 4 jaar hebben afgelost is denk ik veelal gelijk aan wat ze toen meer hebben kunnen lenen (104%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Figo112 schreef op maandag 8 mei 2017 @ 10:39:
Er zijn nog een hoop mensen met een oude aflossingsvrije hypotheek.
En annuïteit is ook geen garantie. Na 10 jaar heb je nog maar 20% afgelost.
Tel daarbij op dat nog steeds een hoop mensen 50% aflossingsvrij nemen. En dat je een hele tijd >100% mocht lenen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ShadowLord schreef op maandag 8 mei 2017 @ 10:36:
[...]

Tot de rentes weer omhoog gaan en deze (mini)bubbel spat en de prijzen weer zakken.

Gefeliciteerd met je verjaardag @RocketKoen!
Kan niet snel genoeg gebeuren, zal voor mij positief uitpakken :D

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-07 15:34

Wailing_Banshee

You're Next

RocketKoen schreef op maandag 8 mei 2017 @ 10:46:
[...]

Er zijn nog een hoop mensen met een oude aflossingsvrije hypotheek.
En annuïteit is ook geen garantie. Na 10 jaar heb je nog maar 20% afgelost.
Tel daarbij op dat nog steeds een hoop mensen 50% aflossingsvrij nemen. En dat je een hele tijd >100% mocht lenen.
En er zijn nog een hoop mensen in een gebied waar de prijzen nog steeds niet terug zijn naar het niveau van voor de crisis...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 888777

RocketKoen schreef op zondag 7 mei 2017 @ 10:12:
[...]Het idee is juist wel dat de WOZ waarde de marktwaarde is.
Alleen gemeentes doen niet erg veel moeite om dit te updaten. En de eigenaar onderneemt alleen actie als de WOZ waarde te hoog is.

Vaak wordt er alleen een jaarlijkse indexatie gedaan op basis van de inflatie. En als de gemeente initiatief neemt om te taxeren dan is het vaak een taxatie van 1 pand. Alleen van de buitenkant. En dat pand wordt dan als referentie gebruikt voor alles wat er maar een beetje op lijkt.
Niet helemaal zoals het echt werkt.....

De WOZ waarde is elk jaar opnieuw een (massale) waardebepaling met als belangrijk deel van die bepaling de daadwerkelijke transactieprijzen van 3 vergelijkbare woningen.

Waar het vaak misgaat is door het massale en geautomatiseerde character van de methodiek. Het is natuurlijk ook ondoenbaar elke jaar een echt goede taxatie van 7mio woonhuizen te maken. En het verhaal van 3 vergelijkbare panden vinden die "net" verkocht zijn valt natuurlijk ook in de praktijk niet mee waardoor vaak met verkeerde referenties vergeleken wordt. Plus dat de feitelijk staat van de woning niet wordt meegenomen, de gedachte is dat die 3 referenties en de historie redelijk representatief zijn.

Koppel dat met de insteek van gemeentes en de regels in de software dat de prijsverschillen tussen de jaren niet te dramatisch mogen zijn (levert alleen maar gezeik op) en je hebt een systeem met veel potentiële fouten. Ook omdat het voor de eigenaar vaak alleen zinvol is te corrigeren naar beneden.

En wat mensen verder ook nogal eens vergeten is dat het een prijsbepaling is die is gebaseerd op een prijspeil van 1/1/vorig jaar. Daar zitten recente prijsveranderingen niet in, net zomin als de wens om een verkoopprijs zo hoog mogelijk te bepalen :-).

Nu het sinds kort mogelijk is eenvoudig de WOZ waarde van veel panden op te vragen mag je wel verwachten dat ook dit, samen met het opvoeren naar een jaarlijkse frequentie en een woningmarkt met meer transacties, een steeds betere benadering van de marktwaarde gaat worden.

Maar alleen door het massale character al natuurlijk een methode met veel meer kans op fouten dan een echte taxatie van een specifiek pand.

En voor gemeenten is het absolute bedrag ook niet zo relevant. Hun belang is om een verdeelsleutel te bepalen wie welk deel van de belastingen betaald. Ook als elk pand 10% te laag is ingeschat blijft hun bedrag gelijk, ze veranderen gewoon de percentages. Om dat te voorkomen is die toets met 3 recente verkopen bedacht, en de mogelijkheid van de eigenaar om een correctie aan te vragen.

Tig jaar geleden toen ik net een nieuwbouw woning betrok is er trouwens gewoon een taxatie geweest voor de WOZ, daar hebben ze niet simpel de bouwsom en grondprijs genomen....

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 888777 op 08-05-2017 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Anoniem: 888777 schreef op maandag 8 mei 2017 @ 11:22:
[...]

Niet helemaal zoals het echt werkt.....

De WOZ waarde is elk jaar opnieuw een (massale) waardebepaling met als belangrijk deel van die bepaling de daadwerkelijke transactieprijzen van 3 vergelijkbare woningen.
en daar gaat het al fout bij een hele serie huizen... Ons huis is bepaald op basis van huizen die zo'n 10 tot 40km verderop staan! Er wordt in onze buurt geen huis verkocht en al helemaal geen huis wat op die van ons lijkt. Het enige huis wat ik ken wat op ons huis lijkt en bij ons in de buurt staat, staat al zo'n 9 jaar te koop...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tja, het blijft altijd lastig... voor een taxateur geldt natuurlijk wel een beetje hetzelfde, als er niet direct iets heel vergelijkbaars in de buurt is verkocht dan wordt het echt een inschatting op basis van vooral ervaring. En dat kan bij de massale bepaling van WOZ waardes nou eenmaal niet.

Maar ook panden die flink wat afwijken kunnen wel degelijk na wat correcties (en dat doen ze ook) dienen als basis. Maar hoe identieker hoe beter natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 888777 op 08-05-2017 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
De WOZ taxatie is vooral willekeur en gebaseerd op de waardes van vorig jaar (in de meeste gevallen).
Hier in het gebouw is het helemaal mooi. Vergelijkbare appartementen (als in: exact hetzelfde alleen een verdieping hoger/lager) schelen zo maar 40k. En het is niet dat die luxer uitgevoerd zijn of dat er een trend te zien is dat een andere verdieping structureel meer/minder waard is.

Vriend van me (uit een andere stad) heeft zelfs eens per ongeluk de bron-Excel gehad van de 'taxateur' na bezwaar tegen de WOZ waarde (was veel te hoog). De bedoeling was waarschijnlijk om alleen een PDF te sturen. Want, wat bleek, alle mooie berekeningen op de Excel werkten de 'verkeerde' kant op. Als je een print ziet lijkt het alsof de taxateur netjes wat bronbedragen heeft ingevuld en daar een prijs van afleidde, maar deze deed het andersom. Je vult een 'gewenste' woningwaarde in en de Excel berekend er de juiste bronbedragen bij uit. Taxatie vanuit de onderbuik dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Waarschijnlijk suffe vraag , maar wanneer ga je je nutsvoorzieningen regelen?

Hebben huis gekocht. Overdracht op 1 sept. Huidige energiecontract loopt 1 november oude woning af.
Wil op ander adres andere maatschappij. dus zit maandje met dubbele kosten. Maar kan ik dat nu al aanvragen?
Ter info: alle ontbindende voorwaarden zijn al verstreken. Dus nu is het enkel wachten tot 1 sept.

www.degroot-it.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-07 17:03
degroot schreef op maandag 8 mei 2017 @ 14:22:
Waarschijnlijk suffe vraag , maar wanneer ga je je nutsvoorzieningen regelen?

Hebben huis gekocht. Overdracht op 1 sept. Huidige energiecontract loopt 1 november oude woning af.
Wil op ander adres andere maatschappij. dus zit maandje met dubbele kosten. Maar kan ik dat nu al aanvragen?
Ter info: alle ontbindende voorwaarden zijn al verstreken. Dus nu is het enkel wachten tot 1 sept.
Ik heb het pas geregeld na de sleuteloverdracht, wel direct de eerste week.
Bij sleuteloverdracht worden de meterstanden etc genoteerd voor ver- en kopende partij.
Deze kun je later eenvoudig doorgeven bij de nieuwe leverancier.

Weet eigenlijk ook niet of dit de meest logische keuze is en hoe anderen dit doen. Was bij aankoop van mijn eerste woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Dat is een andere manier van nutsvoorziening als ik het regelen van de aansluiting, dit is een simpel leverancierscontract.

Gewoon je huidige contract verhuizen naar je nieuwe adres en vanaf de opzegdatum een nieuwe leverancier kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kegeltje26
  • Laatst online: 03-02 18:55
De taxateur die het huis gaat taxeren waarvoor de aankoopprocedure in gang is gezet, vraagt voordat hij morgen het huis gaat bekijken of ik een verbouwing plan en of ik daarvoor al een plan van aanpak heb.

Ik moet een fors deel van het huis met eigen geld financieren en heb nu niet direct geld voor een verbouwing, maar mogelijk wel in de loop van het volgende jaar.

Moet ik dat nu al op geven? Of bedoelt hij alleen verbouwingen die ik met een hypotheek mee wil financieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Laatst online: 26-07-2020
Bel hem even, wij kunnen zo moeilijk in zijn hoofd kijken ;)

[ Voor 67% gewijzigd door nare man op 08-05-2017 15:06 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

kegeltje26 schreef op maandag 8 mei 2017 @ 14:59:
De taxateur die het huis gaat taxeren waarvoor de aankoopprocedure in gang is gezet, vraagt voordat hij morgen het huis gaat bekijken of ik een verbouwing plan en of ik daarvoor al een plan van aanpak heb.

Ik moet een fors deel van het huis met eigen geld financieren en heb nu niet direct geld voor een verbouwing, maar mogelijk wel in de loop van het volgende jaar.

Moet ik dat nu al op geven? Of bedoelt hij alleen verbouwingen die ik met een hypotheek mee wil financieren?
Hij zal de verbouwingen bedoelen die je wilt mee financieren met de hypotheek. Als jij namelijk een plan hebt die een aantoonbare waardevermeerdering oplevert kan je dat meefinancieren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:08

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Yep. Dat extra geld komt dan wel in een bouwdepot. Dus kan ie alleen gebruiken voor verbouwing.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaakmeGek
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-04 17:28

MaakmeGek

XBL: XtrordinarY

JvS schreef op maandag 8 mei 2017 @ 16:10:
Yep. Dat extra geld komt dan wel in een bouwdepot. Dus kan ie alleen gebruiken voor verbouwing.
Misschien een domme vraag, maar hoe gedetailleerd moet de plan van aanpak zijn om in aanmerking te komen voor een bouwdepot? Moet je diverse offertes kunnen overleggen of is een globaal plan met (ik zeg maar wat) 3500 euro voor badkamer, 8000 euro voor keuken e.d. genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:38
Tyson schreef op zondag 7 mei 2017 @ 10:45:
Iemand ervaringen met het aantonen van eigen middelen? Hoe gaat dat in zijn werk? Blijkbaar moet dat, al weet mijn adviseur nog niet hoeveel wij zouden moeten aantonen. Ook mag je niet meer zomaar iemand een X bedrag laten storten en dat opgeven als eigen middelen, voor zover ik heb begrepen moet je tot op de eurocent aan kunnen tonen waar het bedrag vandaan komt.

Een paar dingen die mee spelen zijn:

a) er lopen over de hele linie flows door elkaar heen (inkomen, krediet, sparen, teruggaves, etc.), hoe moet je nu aantonen dat X k ook echt daarvan zijn?
b) de meeste websites zeggen rekening te houden met 6% (grofweg 12k) terwijl we alles bij elkaar nog geen 6k nodig hebben om het af te ronden en ook geen 12k hebben, dat laatste is misschien knullig maar het is even niet anders. Het eerste wel.

Betreft Centraal Beheer, 101% koopsom, geen eigen inbreng behalve 'wat nodig is'.
Twee maanden geleden een rekening afschrift laten zien met het bedrag dat nodig was, dat was toen voldoende. De hele historie erbij was niet nodig.
De 6% hebben we ook niet gehaald m.b.t. k.k. aangezien vroegah de overdrachtsbelasting hoger was. Dus gewoon tellen wat je op de offertes hebt staan van de makelaar, notaris en andere kosten die je maakt om de hut te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MaakmeGek schreef op maandag 8 mei 2017 @ 16:56:
[...]
Misschien een domme vraag, maar hoe gedetailleerd moet de plan van aanpak zijn om in aanmerking te komen voor een bouwdepot? Moet je diverse offertes kunnen overleggen of is een globaal plan met (ik zeg maar wat) 3500 euro voor badkamer, 8000 euro voor keuken e.d. genoeg?
Dat hang er maar helemaal vanaf of het binnen je financieringsruimte past..... als de huidige woningwaarde voor verbouwing te laag is zul je een gedetailleerd plan moeten hebben op basis waarvan de taxateur de waarde na verbouwing kan inschatten (en dan moet het dus wel echt waarde toevoegen aan het huis...). Daarop wordt dan de maximale financiering bepaald.

De discussie over een eventueel bouwdepot is niet zo relevant, daaruit betaald de bank alleen (rechtstreeks) de facturen voor goederen of werkzaamheden.

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 888777 op 08-05-2017 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
MaakmeGek schreef op maandag 8 mei 2017 @ 16:56:
[...]

Geen domme vraag. Je huis wordt getaxeerd en aan de hand van de getaxeerde waarde na verbouwing kan je een hypotheek krijgen. Alles wat boven de 100 of 101% van de huidige waarde ligt, gaat in het bouwdepot.

Ik heb het gedaan aan de hand van zelfgemaakte visio tekeningen. Maar als je er alleen een nieuwe badkamer of keuken in zet, krijg je niet veel waardevermeerdering. Dan gaat gewoon de staat van de keuken van "Redelijk" naar "zeer goed" en verdien je daar taxatiepuntjes mee. Een keuken van 8000 euro levert daarmee geen 8000 euro waardevermeerdering op.

Andersom kan ook. Een extra verdieping van 32m2 op mijn huis in Utrecht kan compleet afgewerkt best 60.000 euro kosten, maar zomaar 80.000 euro waardevermeerdering opleveren (2500 euro per m2, geen gekke wilde gok gok).

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 08-05-2017 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaakmeGek

MaakmeGek

JvS schreef op maandag 8 mei 2017 @ 17:07:
[...]

Geen domme vraag. Je huis wordt getaxeerd en aan de hand van de getaxeerde waarde na verbouwing kan je een hypotheek krijgen. Alles wat boven de 100 of 101% van de huidige waarde ligt, gaat in het bouwdepot.

Ik heb het gedaan aan de hand van zelfgemaakte visio tekeningen. Maar als je er alleen een nieuwe badkamer of keuken in zet, krijg je niet veel waardevermeerdering. Dan gaat gewoon de staat van de keuken van "Redelijk" naar "zeer goed" en verdien je daar taxatiepuntjes mee. Een keuken van 8000 euro levert daarmee geen 8000 euro waardevermeerdering op.

Andersom kan ook. Een extra verdieping van 32m2 op mijn huis in Utrecht kan compleet afgewerkt best 60.000 euro kosten, maar zomaar 80.000 euro waardevermeerdering opleveren (2500 euro per m2, geen gekke wilde gok gok).
Ok dankjewel voor je uitleg tot zover. Dus jij hebt het gedaan aan de hand van tekeningen en ik neem aan in combinatie met een schatting van wat het dan zal gaan kosten?

Ik vraag dit namelijk omdat wij first-time-buyers zijn en de huizen die "af" zijn vrij snel weg zijn en schaars. Dus willen we onze focus leggen naar huizen die niet zo snel weg zijn en heel ruim binnen ons budget liggen, maar vaak loop je dan tegen huizen aan die een onderhouds achterstand of wel een heel verouderde badkamer en/of keuken hebben.

Nu hebben we wel het 1 en ander gespaard, maar om dan alles in 1 keer aan te pakken met eigen geld en nog een buffer te houden dat gaan we op dit moment niet redden. Vandaar de vraag hoe gedetailleerd zo'n plan dan moet zijn. Wat ik in ieder geval heb begrepen is dat inderdaad een nieuwe badkamer of keuken voor 40 tot 60% in een bouwdepot gefinancierd kan worden omdat het niet veel waarde toe zal voegen (of de aan te pakken kamers moeten wel in heel slechte staat zijn dat het direct wat toevoegd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
MaakmeGek schreef op maandag 8 mei 2017 @ 17:25:
[...]

Ok dankjewel voor je uitleg tot zover. Dus jij hebt het gedaan aan de hand van tekeningen en ik neem aan in combinatie met een schatting van wat het dan zal gaan kosten?

Ik vraag dit namelijk omdat wij first-time-buyers zijn en de huizen die "af" zijn vrij snel weg zijn en schaars. Dus willen we onze focus leggen naar huizen die niet zo snel weg zijn en heel ruim binnen ons budget liggen, maar vaak loop je dan tegen huizen aan die een onderhouds achterstand of wel een heel verouderde badkamer en/of keuken hebben.

Nu hebben we wel het 1 en ander gespaard, maar om dan alles in 1 keer aan te pakken met eigen geld en nog een buffer te houden dat gaan we op dit moment niet redden. Vandaar de vraag hoe gedetailleerd zo'n plan dan moet zijn. Wat ik in ieder geval heb begrepen is dat inderdaad een nieuwe badkamer of keuken voor 40 tot 60% in een bouwdepot gefinancierd kan worden omdat het niet veel waarde toe zal voegen (of de aan te pakken kamers moeten wel in heel slechte staat zijn dat het direct wat toevoegd).
verbouwingen via een bouwdepot financieren is lastig. Het wordt makkelijker naarmate je een gedetailleerd bouwplan hebt en (getekende) offertes voor de werkzaamheden.

De taxatie bepaalt namelijk hoeveel je huis in waarde zal stijgen. En de kosten van de verbouwing bepalen hoeveel de totaalprijs van je huis (aankoop + verbouwing) zal kosten.
De bank zal wel eisen dat jij genoeg eigen geld hebt om alle verbouwingen die je opgeeft, ook uit te voeren.

Bijvoorbeeld: Je hebt voor de aankoop van je huis nu 10k eigen geld nodig.
Je wilt een verbouwing gaan doen (badkamer, keuken en kozijnen) van 40k.
De taxatateur bepaalt dat je door die verbouwing een waardevermeerdering krijgt van 25k.
Je kan nu 25k extra lenen bij de bank. Maar je moet dan wel 25k (10k + 40k - 25k) aan eigen geld kunnen aantonen.
En je moet binnen een bepaalde termijn na de aankoop voor minimaal 25k aan facturen van de verbouwing inleveren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
MaakmeGek schreef op maandag 8 mei 2017 @ 17:25:
[...]

Ik ben begonnen met bedenken wat ik wil. Dat op papier zetten. Daar een goede schatting van maken (kwam neer op 40.000 euro), mede door middel van een offerte van een bouwbedrijf, maar ook door grofweg 9000 euro te reserveren voor een keuken, wat offertes voor vloeren op te vragen etc) en tekeningen te maken.

Wat de taxateur heeft gedaan is het volgende:
- Plan bekeken (tekeningen en kostenraming van mijzelf incl offerte bouwer)
- Ingeschat budget beoordeeld ("opgegeven budget geven een realistisch beeld van de kosten") (was 40k in mijn geval)
- Foto's van de plekken gemaakt waar ik dingen wil veranderen
- Kort blokje tekst (dit is letterlijk het enige wat erin staat):
"Nieuwe toilet begane grond. Nieuwe badkamer op de eerste verdieping. Dakterras. Verplaatsen cv van schuur naar de woning"
- Huidige waarde getaxateerd
- Nieuwe waarde getaxateerd (25k hoger)
Wat ik in ieder geval heb begrepen is dat inderdaad een nieuwe badkamer of keuken voor 40 tot 60% in een bouwdepot gefinancierd kan worden omdat het niet veel waarde toe zal voegen (of de aan te pakken kamers moeten wel in heel slechte staat zijn dat het direct wat toevoegd).
Het gaat niet om de precieze bedragen. Als jij aangeeft "Keuken 12K", dan vindt zo'n taxateur dat vast een goede inschatting :). Maar ik had allerlei zaken als elektra, riolering en gas/water naar boven, nieuwe muren, slopen, afvoer afval, losse tegels, stucwerk etc etc als kosten opgegeven.

Misschien heeft-ie bij mij ook gewoon lukraak 62,5% van de door mij geraamde kosten als meerwaarde toegevoegd, maar zeker weten doe ik het niet. Ik had iig nog geen concreet idee van wat de keuken me zou kosten ten tijde van de taxatie, die stond er voor "9k" op zonder onderbouwing van een offerte ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaakmeGek

MaakmeGek

JvS schreef op maandag 8 mei 2017 @ 17:46:
[...]
Ik ben begonnen met bedenken wat ik wil. Dat op papier zetten. Daar een goede schatting van maken (kwam neer op 40.000 euro), mede door middel van een offerte van een bouwbedrijf, maar ook door grofweg 9000 euro te reserveren voor een keuken, wat offertes voor vloeren op te vragen etc) en tekeningen te maken.

Wat de taxateur heeft gedaan is het volgende:
- Plan bekeken (tekeningen en kostenraming van mijzelf incl offerte bouwer)
- Ingeschat budget beoordeeld ("opgegeven budget geven een realistisch beeld van de kosten") (was 40k in mijn geval)
- Foto's van de plekken gemaakt waar ik dingen wil veranderen
- Kort blokje tekst (dit is letterlijk het enige wat erin staat):
"Nieuwe toilet begane grond. Nieuwe badkamer op de eerste verdieping. Dakterras. Verplaatsen cv van schuur naar de woning"
- Huidige waarde getaxateerd
- Nieuwe waarde getaxateerd (25k hoger)

[...]
Het gaat niet om de precieze bedragen. Als jij aangeeft "Keuken 12K", dan vindt zo'n taxateur dat vast een goede inschatting :). Maar ik had allerlei zaken als elektra, riolering en gas/water naar boven, nieuwe muren, slopen, afvoer afval, losse tegels, stucwerk etc etc als kosten opgegeven.

Misschien heeft-ie bij mij ook gewoon lukraak 62,5% van de door mij geraamde kosten als meerwaarde toegevoegd, maar zeker weten doe ik het niet. Ik had iig nog geen concreet idee van wat de keuken me zou kosten ten tijde van de taxatie, die stond er voor "9k" op zonder onderbouwing van een offerte ofzo.
Duidelijk! Hier kom ik al een stuk verder mee en maakt het allemaal een stuk duidelijker. Thnx voor je uitleg en voorbeeld. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-07 10:20

psy

MaakmeGek schreef op maandag 8 mei 2017 @ 19:19:
[...]

Duidelijk! Hier kom ik al een stuk verder mee en maakt het allemaal een stuk duidelijker. Thnx voor je uitleg en voorbeeld. _/-\o_
Wij zitten momenteel ook in dit traject. Om je een idee te geven, toen we nog bezig waren óf we het andere huis gingen kopen, heb ik eerst een uitgebreide lijst gemaakt met onze wensen. Samen met een bevriende oud-aannemer heb ik daar prijzen bij geschat. Aan de hand daarvan beslist of we door zouden gaan met de koop. Dit is namelijk nogal belangrijk om te bepalen of een en ander haalbaar is qua hypotheek/eigen geld.

Toen we het huis daadwerkelijk gekocht hadden, ben ik ook meerdere offertes gaan opvragen voor de diverse werkzaamheden. Daaruit bleek dat ik toch nog iets aan de lage kant zat, dus heb een en ander moeten aanpassen naar boven.

Toen moest ik een taxateur gaan inschakelen om de huidige waarde en de "waarde na verbouwing" te laten bepalen. Deze mailde mij een verbouwingsspecificatie (http://www.viisi.nl/wp-co...specificatie_20161219.pdf), dat is een standaard document waarbij je allemaal posten hebt met daarbij de vraag wat dat gaat kosten.
Dat heb ik zo nauwkeurig mogelijk ingevuld aan de hand van de bedragen die ik nu wist van de diverse offertes. Belangrijk is om dit niet te krap te calculeren. En weer teruggestuurd naar de taxateur.
Deze heeft de taxatie gedaan, en aan de hand van dat document de waarde na verbouwing bepaald. In ons geval was die erg gunstig (zo'n 80% van de verbouwingskosten krijgen we als extra waarde) wat wellicht ermee te maken heeft dat een groot deel bedoeld is om het huis energieneutraal te maken, maar ook dat het huis wel een renovatie kon gebruiken.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 11% gewijzigd door -DarkShadow- op 09-05-2017 09:34 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Bang dat je vriendin meeleest (vanwege members only)? >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 888777 op 09-05-2017 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 920025

*knip enquete die zonder toestemming gecrosspost werd in onze fora. Enige nettiquette wordt aan de hu.nl niet onderwezen blijkbaar :(*

[ Voor 114% gewijzigd door Rukapul op 09-05-2017 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik heb een huisje op het oog na de laatste open huizen dag, vanwege de leeftijd is een bouwkundige keuring wel gewenst maar ik wil het daarna ook vrij snel energiezuinig maken. Weet iemand of er bedrijven zijn die een bouwkundige keuring en een epa in één bezoek kunnen uitvoeren?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildcardxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-05-2022
Ik zit in een beetje een lastig pakket en hoop dat mensen hier misschien een idee over hebben:

Onlangs hebben wij onze woning verkocht en hebben afgesproken met bekenden om hun woning over te nemen en hebben zonder makelaar aan de keukentafel een prijs afgesproken daar de situatie er voor hun naar was dat iedere euro telt.

Nu willen we een koopcontract laten opstellen welke mijn verkoopmakelaar wel voor ons wil opstellen. Nu zit het probleem er in dat wij een datum overdracht moeten vermelden alleen hebben we de volgende afspraak gemaakt met verkopende partij.

Tot 1 december krijgen zij de tijd om een huurwoning te vinden, mits tenzij zij er eerder eentje vinden zal de overdrachtsdatum naar voren geschoven worden.

Is er een manier om dit in het koopcontract te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:09
Ja, gewoon erin zetten. De basis van het koopcontract is het hier eerder genoemde standaard/modelcontract van diverse partijen samen:

https://www.eigenhuis.nl/...opovereenkomst-eigen-huis

Wat je moet invullen vul je in, wat je wilt aanpassen (of niet van toepassing is) streep je door (niet weghalen!) en zet je eigen alternatief eronder, dikgedrukt, zodat duidelijk is dat daar wordt afgeweken van het model. En zolang je afwijkende afspraken niet onwettelijk zijn kun je die er gewoon inzetten, bv extra bedingen/voorbehouden, of de afspraak die jij noemt :)

Je kunt het zelf, je makelaar zal hetzelfde doen maar dan door ervaring iets vlotter en betaald :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je bedoeld denk ik "tenzij" in plaats van "mits". Je kan eenvoudig opnemen dat de overdracht plaatsvind X dagen nadat verkoper nieuwe woning vind maar uiterlijk 1 december?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildcardxl
Tsurany schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 16:52:
Je bedoeld denk ik "tenzij" in plaats van "mits". Je kan eenvoudig opnemen dat de overdracht plaatsvind X dagen nadat verkoper nieuwe woning vind maar uiterlijk 1 december?
Je hebt helemaal gelijk, ik zal dat eens voorstellen aan de makelaar het gaat ons en de verkopende partij het er alleen om dat het officieel vast ligt dat wij de woning gaan kopen voor de afgesproken prijs. We gaan goed met elkaar om dus alles er om heen valt allemaal wel te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

wildcardxl schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 16:58:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, ik zal dat eens voorstellen aan de makelaar het gaat ons en de verkopende partij het er alleen om dat het officieel vast ligt dat wij de woning gaan kopen voor de afgesproken prijs. We gaan goed met elkaar om dus alles er om heen valt allemaal wel te regelen.
Laat het alsnog goed vastleggen. Als het om flinke bedragen gaat kan zelfs de beste relatie snel stuk lopen. Zeker als op 1 december de verkopers geen goede vervangende woonruimte hebben. Let ook goed op de staat van de woning op het moment van tekenen, je zal niet de eerste zijn die bij de overdracht opeens achter allemaal nieuwe problemen komt zoals verhuisschade. Ga dan maar eens bewijzen dat die recentelijk veroorzaakt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildcardxl
Tsurany schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 17:02:
[...]

Laat het alsnog goed vastleggen. Als het om flinke bedragen gaat kan zelfs de beste relatie snel stuk lopen. Zeker als op 1 december de verkopers geen goede vervangende woonruimte hebben. Let ook goed op de staat van de woning op het moment van tekenen, je zal niet de eerste zijn die bij de overdracht opeens achter allemaal nieuwe problemen komt zoals verhuisschade. Ga dan maar eens bewijzen dat die recentelijk veroorzaakt zijn.
Bij de inspectie voordat we naar de notaris gaan neem ik aan? Dat gaat zeker gebeuren. Het is niet zo dat we daar de deur plat lopen hoor. Vrouw is een bekende van mijn vrouw verder niet.

Koopcontract is inmiddels klaar, op bovenstaande manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

wildcardxl schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 21:55:
[...]

Bij de inspectie voordat we naar de notaris gaan neem ik aan? Dat gaat zeker gebeuren. Het is niet zo dat we daar de deur plat lopen hoor. Vrouw is een bekende van mijn vrouw verder niet.

Koopcontract is inmiddels klaar, op bovenstaande manier.
Je wilt de huidige staat weten en kunnen vergelijken met de inspectie voor overdracht. Je kan namelijk niet zomaar de koop annuleren als je niet kan aantonen dat de schade er nog niet zat bij aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildcardxl
Tsurany schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 22:12:
[...]

Je wilt de huidige staat weten en kunnen vergelijken met de inspectie voor overdracht. Je kan namelijk niet zomaar de koop annuleren als je niet kan aantonen dat de schade er nog niet zat bij aankoop.
Wij hebben wel een lijst van zaken en de vragenlijst met betrekking tot staat van de woning laten invullen en ondertekenen. Zou handig zijn om detail fotos te gaan maken?

Alle aandachtspunten zoals dat de kozijnen geverfd moeten worden, een balk van de schuifpui vervangen moet worden en op de eerste verdieping bij de trap een scheurtje zit word hier in vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een beschrijving en foto's maken discussie achteraf eenvoudiger.... maar zichtbare gebreken worden gewoon verondersteld bij de koper bekend te zijn. Het gaat juist om de minder zichtbare zaken waar jij als verkoper op je informatieplicht kan worden aangesproken.

[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 888777 op 10-05-2017 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axente
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-05-2022
Wij gaan vandaag een aangetekende brief versturen naar onze verkopers en verkopende makelaar ivm met conflict over de spullen die zouden achterblijven maar toch zijn meegenomen door de verkopers. Toen we hier melding van maakten waren de mensen nog boos ook dat we dit benoemde 8)7 . Gezien ze hier met de hele buurt ruzie hadden en ook met de nieuwe buurt inmiddels verklaard dit natuurlijk een hoop.
Ook heb ik een A label gekregen op een huis uit 1977 met deels enkel glas, vloer geïsoleerd en kap en muren met 4cm isolatie. Op het label staat ook bouwjaar 1992-1999 :+.

Iemand hier al ervaring mee hoe dit verdere traject loopt? Ben namelijk erg benieuwd maar vooral vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Axente schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:35:
Toen we hier melding van maakten waren de mensen nog boos ook dat we dit benoemde 8)7 . Gezien ze hier met de hele buurt ruzie hadden en ook met de nieuwe buurt inmiddels verklaard dit natuurlijk een hoop.
Allemaal totaal niet relevant.... er zijn gewoon richtlijnen wat wel en niet achterblijft en twijfelgevallen hadden opgenomen moeten worden in het contract.

Over wat voor dingen heb je het die je verwachte dat onderdeel van de koop waren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

Axente schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:35:
Wij gaan vandaag een aangetekende brief versturen naar onze verkopers en verkopende makelaar ivm met conflict over de spullen die zouden achterblijven maar toch zijn meegenomen door de verkopers. Toen we hier melding van maakten waren de mensen nog boos ook dat we dit benoemde 8)7 . Gezien ze hier met de hele buurt ruzie hadden en ook met de nieuwe buurt inmiddels verklaard dit natuurlijk een hoop.
Ook heb ik een A label gekregen op een huis uit 1977 met deels enkel glas, vloer geïsoleerd en kap en muren met 4cm isolatie. Op het label staat ook bouwjaar 1992-1999 :+.

Iemand hier al ervaring mee hoe dit verdere traject loopt? Ben namelijk erg benieuwd maar vooral vervelend.
dit had je bij voorkeur direct na de oplevering voor het tekenen moeten afronden. Of spullen terug of een bedrag aftrekken van de koopsom en dit voor de overdracht! er van uit gaande dat eea in overeenstemming was met de lijst van stukken die bij de overeenkomst was vastgelegd

heeft de notaris niet gevraagd of alles in orde was ? dat is ook gebruikelijk namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axente
Anoniem: 888777 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 14:09:
[...]

Allemaal totaal niet relevant.... er zijn gewoon richtlijnen wat wel en niet achterblijft en twijfelgevallen hadden opgenomen moeten worden in het contract.

Over wat voor dingen heb je het die je verwachte dat onderdeel van de koop waren?
Badkamer- en toiletaccessoires in een pas verbouwde toilet en badkamer dus overal gaten in het tegelwerk. En bij navraag bij de zaak die ze geleverd heeft 600€ totaal.
Ray schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 14:14:
[...]

dit had je bij voorkeur direct na de oplevering voor het tekenen moeten afronden. Of spullen terug of een bedrag aftrekken van de koopsom en dit voor de overdracht! er van uit gaande dat eea in overeenstemming was met de lijst van stukken die bij de overeenkomst was vastgelegd

heeft de notaris niet gevraagd of alles in orde was ? dat is ook gebruikelijk namelijk
Hebben we ook gedaan natuurlijk alleen op dat moment eerste woning blabla. Gewoon niet opgevallen (wat stom is van ons natuurlijk dat geef ik toe).

edit. lijst zit bij het koopcontract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:23
Axente schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 14:41:
[...]

Badkamer- en toiletaccessoires in een pas verbouwde toilet en badkamer dus overal gaten in het tegelwerk. En bij navraag bij de zaak die ze geleverd heeft 600€ totaal.

[...]

Hebben we ook gedaan natuurlijk alleen op dat moment eerste woning blabla. Gewoon niet opgevallen (wat stom is van ons natuurlijk dat geef ik toe).

edit. lijst zit bij het koopcontract
Hebben ze serieus wc rol houders en dat soort dingen uit de muur geschroefd? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als dat bij elkaar 600 euro is dan is dat zo gek nog niet. Voor sommige mensen is dat een smak geld, als je dan geen enkel moreel besef hebt hoef je er niet lang over na te denken ;)

Maar dit is precies waarom je een inspectie vooraf uitvoert. Dan hoor je dit allemaal te controleren tezamen met bijvoorbeeld de meterstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Axente schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 14:41:
[...]Badkamer- en toiletaccessoires in een pas verbouwde toilet en badkamer dus overal gaten in het tegelwerk. En bij navraag bij de zaak die ze geleverd heeft 600€ totaal.
Tja, als je daar geen afspraken over gemaakt hebt is het twijfelachtig (of eigenlijk niet, het zijn accessoires die gewoon meegenomen mogen worden).

Dingen die geen structureel onderdeel van de badkamer uitmaken en met een simpel schroefje los te maken zijn horen er in principe niet bij..... Er is weinig verschil met een lamp die vastgeschroefd is en een toiletrolhouder. Kranen zijn bijvoorbeeld wel iets anders

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 888777 op 10-05-2017 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 00:24
Word toch wel een beetje gek. Deze week 2 keer afgebeld voor een bezichtiging, omdat er al een bod was geaccepteerd. Vooral de eerste keer was zuur, ik reageerde 10 minuten nadat de woning bekend gemaakt was (een dag voordat het op Funda kwam), behoorde niet tot de eerste vier mensen die kwamen bezichtigen, maar een van die vier heeft dus meteen een bod neergelegd dat geaccepteerd is! Effectief gezien was dat huis binnen 2 uur verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
keko12 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 18:00:
Word toch wel een beetje gek. Deze week 2 keer afgebeld voor een bezichtiging, omdat er al een bod was geaccepteerd. Vooral de eerste keer was zuur, ik reageerde 10 minuten nadat de woning bekend gemaakt was (een dag voordat het op Funda kwam), behoorde niet tot de eerste vier mensen die kwamen bezichtigen, maar een van die vier heeft dus meteen een bod neergelegd dat geaccepteerd is! Effectief gezien was dat huis binnen 2 uur verkocht.
Amsterdam? Of is dat ergens anders ook al zo gek?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Spreidt zich als olievlek uit. Zelfs ons huis in Helmond was effectief binnen een dag verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
RocketKoen schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 18:39:
[...]

Amsterdam? Of is dat ergens anders ook al zo gek?
Randgemeenten Utrecht. Utrecht zelf had ik al opgegeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axente
Anoniem: 888777 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 15:38:
[...]

Tja, als je daar geen afspraken over gemaakt hebt is het twijfelachtig (of eigenlijk niet, het zijn accessoires die gewoon meegenomen mogen worden).

Dingen die geen structureel onderdeel van de badkamer uitmaken en met een simpel schroefje los te maken zijn horen er in principe niet bij..... Er is weinig verschil met een lamp die vastgeschroefd is en een toiletrolhouder. Kranen zijn bijvoorbeeld wel iets anders
Staan contractueel in het koopcontact en zijn juist wel vast gelegd maar zijn alsnog door deze mensen meegenomen. Toilet- en badkameracc. blijven achter [check] Maar zijn er toch allemaal afgeschroefd. Onze fout is geweest dit niet op te merken met de inspectie.
muffstuff schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 15:32:
[...]

Hebben ze serieus wc rol houders en dat soort dingen uit de muur geschroefd? 8)7
Ja klopt helemaal :+

[ Voor 12% gewijzigd door Axente op 10-05-2017 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Hoe is dat 600 euro? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Hier vandaag contact gehad met de verkoper, afspraak inplannen voor bezichtiging gaat nog wel een uitdaging worden... Zij kunnen bijna alleen maar op momenten dat wij niet kunnen en andersom.
Avonduren werd lastig voor verkoper, omdat ze er niet meer wonen.

Tevens vertelde hij dat haar ex-vrouw ook graag erbij wilde zijn als er bezichtigingen zijn. Ik ben er niet op ingegaan, maar zo te horen zijn de bewoners dus uit elkaar en is dat de rede dat het te koop staat. Ik weet echter alleen nog niet of dit een voordeel voor ons kan zijn. Soms hoor je wel eens, dat ze er dan snel vanaf willen en alles achter zich kunnen laten. Echter staat dit huis al >6 maanden te koop, haast lijken ze niet te hebben...

Maargoed, meneer ging met z'n ex vrouw verschillende data overleggen voor eind mei / begin juni en zou dat vervolgens terugkoppelen aan ons. Ben benieuwd of we er iets over horen, of dat meneer de verkoop gewoon in de weg wil zitten...

Iemand nog tips / ervaringen met mensen die hun huis te koop hebben gezet omdat ze gaan scheiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Axente schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 21:01:
[...]

Staan contractueel in het koopcontact en zijn juist wel vast gelegd maar zijn alsnog door deze mensen meegenomen. Toilet- en badkameracc. blijven achter [check] Maar zijn er toch allemaal afgeschroefd. Onze fout is geweest dit niet op te merken met de inspectie.

[...]

Ja klopt helemaal :+
Dit zou best nog wel eens een lastig verhaal kunnen worden... Jullie hebben het niet opgemerkt tijdens de inspectie dus wellicht dat de verkoper straks zegt dat het er was en jullie de boel "oplichten". Anders hadden jullie het wel tijdens de oplevering gemeld...

Maar hoe dan ook, melding maken, (aangetekende) brief schrijven om de verkopers in gebreke te stellen en hopen dat je de spullen (terug) krijgt. Zo niet, niet te lang over nadenken en frustreren. Levert je alleen maar meer ellende op. En het is dan "maar" 600 euro, op een huis van enkele tienduizenden euro's. Tuurlijk, blijft veel geld maar valt redelijk in het niet met de totale koopsom. En als je na aankoop geen 600 euro meer hebt, dan wens ik je heel veel sterkte toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Overpriced design meuk? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:37
BastaRhymez schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 21:49:
Hier vandaag contact gehad met de verkoper, afspraak inplannen voor bezichtiging gaat nog wel een uitdaging worden... Zij kunnen bijna alleen maar op momenten dat wij niet kunnen en andersom.
Avonduren werd lastig voor verkoper, omdat ze er niet meer wonen.

Tevens vertelde hij dat haar ex-vrouw ook graag erbij wilde zijn als er bezichtigingen zijn. Ik ben er niet op ingegaan, maar zo te horen zijn de bewoners dus uit elkaar en is dat de rede dat het te koop staat. Ik weet echter alleen nog niet of dit een voordeel voor ons kan zijn. Soms hoor je wel eens, dat ze er dan snel vanaf willen en alles achter zich kunnen laten. Echter staat dit huis al >6 maanden te koop, haast lijken ze niet te hebben...

Maargoed, meneer ging met z'n ex vrouw verschillende data overleggen voor eind mei / begin juni en zou dat vervolgens terugkoppelen aan ons. Ben benieuwd of we er iets over horen, of dat meneer de verkoop gewoon in de weg wil zitten...

Iemand nog tips / ervaringen met mensen die hun huis te koop hebben gezet omdat ze gaan scheiden?
Ervaring mee, ja. Maar ook hierin is elke situatie natuurlijk heel anders.
Je merkt bij zulke zaken wel ooit dat ze liever zelf blut gaan dan hun ex een euro te gunnen. Of dat hier het geval is is natuurlijk lastig te zeggen.

Maar, moet de verkoper er wel bij zijn? Kan de verkopend makelaar niet mee lopen? Zo ging dat hier namelijk wel, verkopers zagen we eigenlijk pas bij ondertekenen koopcontract..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Tonkey schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 22:19:
[...]

Ervaring mee, ja. Maar ook hierin is elke situatie natuurlijk heel anders.
Je merkt bij zulke zaken wel ooit dat ze liever zelf blut gaan dan hun ex een euro te gunnen. Of dat hier het geval is is natuurlijk lastig te zeggen.

Maar, moet de verkoper er wel bij zijn? Kan de verkopend makelaar niet mee lopen? Zo ging dat hier namelijk wel, verkopers zagen we eigenlijk pas bij ondertekenen koopcontract..
Ze verkopen het via makelaarsland en doen dus zelf de bezichtigingen...
Dat is wellicht ook de rede dat het nog niet verkocht is. Ze vragen imho meer dan de hoofdprijs er voor. Maarja, de maandlasten lopen wel gewoon door, dus hoop daar straks toch een opening te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

BastaRhymez schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 21:49:
Ja, daardoor hebben wij ons huis veel goedkoper kunnen krijgen :p Ze waren gescheiden (zij wilde niets meer van hem weten, bij het tekenen was zij ook niet aanwezig, maar is er getekend door een gemachtigde) en hij was werkeloos en moest dus z'n huis 'opeten". Situaties kunnen dus echt behoorlijk verschillen!
BastaRhymez schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 22:38:
[...]
Ze verkopen het via makelaarsland en doen dus zelf de bezichtigingen...
Dat is wellicht ook de rede dat het nog niet verkocht is. Ze vragen imho meer dan de hoofdprijs er voor. Maarja, de maandlasten lopen wel gewoon door, dus hoop daar straks toch een opening te hebben
Leuk, zelf je huis verkopen maar dan nooit er tijd voor maken om te verkopen. Je vraagt je inderdaad af of ze het echt wel kwijt willen...
BastaRhymez schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 21:53:
[...]

En het is dan "maar" 600 euro, op een huis van enkele tienduizenden euro's. Tuurlijk, blijft veel geld maar valt redelijk in het niet met de totale koopsom. En als je na aankoop geen 600 euro meer hebt, dan wens ik je heel veel sterkte toe
Het probleem zal niet zozeer het geld zijn, maar je moet niet vergeten dat je iets terug moet vinden wat precies binnen die gaatjes valt of in ieder geval de gaten afdekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Heb wel ervaring met verkopers die gescheiden zijn. Kan echt een hoop ellende geven aangezien de partners nogal moeilijk kunnen gaan doen.

Wij hadden ook interesse in een woning van een gescheiden stel, de vrouw woonde daar nog steeds met haar kinderen. Het huis was ook overpriced maar de verkoper gaf totaal niet te kennen dat ze heel erg veel haast had, met andere woorden: die zit d'r tijd lekker zo lang mogelijk uit.

Uiteindelijk is dat met die reden ook niets meer geworden. Jammer, het huis én kavel vonden we wel erg mooi.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:55
Kan iemand mij dit uitleggen?

http://www.funda.nl/koop/...55376-holthuizerdreef-24/

Het staat er op, met 1 foto, en direct verkocht :? heeft de makelaar dan een soort verplichting het te plaatsen op Funda terwijl het onderling allang verkocht is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Ja voor de statistieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat doen ze vaak voor de statistieken. Bij sommige huizen staat het er gewoon bij, bij anderen niet. Kans is groot dat het verkocht is voor het op Funda kwam en de makelaar dus geen zin heeft tijd te besteden aan de advertentie maar hem wel mee wilt nemen in zijn verkoop statistieken.

Zie hier: http://www.funda.nl/makel...ns-en-de-leeuw-makelaars/
Staan ook alle transacties bij, het is interessant dat aantal zo hoog mogelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaxie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:50
Ik heb afgelopen week een afspraak bij de notaris gemaakt om op 1 juni mijn woning te kunnen krijgen.
Nu is mijn vraag, de afspraak met de makelaar om door het huis te lopen om alles te controleren, op 1 juni, wie moet deze maken? ben ik dat als koper? gaat de makelaar dit doen? of moet ik dit zelf met de verkopers regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Laatst online: 27-07 08:07

Jiffy

God, you're ugly!

Jij, in overleg met de makelaar. Meestal neemt de makelaar contact met je op om de afspraak in te plannen, maar het staat je natuurlijk vrij zélf even te bellen met de makelaar. De verkoper is er soms wel bij, soms niet.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het stellen van de vraag hier kost waarschijnlijk net zoveel tijd als het mailen naar de makelaar :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Laatst online: 18-07 09:36

Kju

Piet_Piraat7 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 08:20:
Kan iemand mij dit uitleggen?

http://www.funda.nl/koop/...55376-holthuizerdreef-24/

Het staat er op, met 1 foto, en direct verkocht :? heeft de makelaar dan een soort verplichting het te plaatsen op Funda terwijl het onderling allang verkocht is?
Een makelaar van VBO of NVM is verplicht om iedere woning waarvoor een bemiddelingsopdracht is verkregen aan te melden in het uitwisselingssysteem.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Kju schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 10:40:
[...]

Een makelaar van VBO of NVM is verplicht om iedere woning waarvoor een bemiddelingsopdracht is verkregen aan te melden in het uitwisselingssysteem.
Ja, maar dat staat los van Funda.
Het uitwisselingssysteem heeft veel meer leuke info. Zoals de gegevens van de koper en verkoper en de verkoopprijs.
Dit is overigens allemaal openbare informatie die iedereen bij het kadaster kan opvragen. Alleen het kadaster vraagt er geld voor.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:11

Chiron

Moderator Discord
Als een makelaar iets op funda zet levert dat ook weer extra exposure op, mensen nemen regelmatig alsnog contact op ondanks dat het pand in kwestie allang verkocht is.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
RocketKoen schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:01:
[...]

Het uitwisselingssysteem heeft veel meer leuke info. Zoals de gegevens van de koper en verkoper en de verkoopprijs.
Dit is overigens allemaal openbare informatie die iedereen bij het kadaster kan opvragen. Alleen het kadaster vraagt er geld voor.
Klopt, maar in het Kadaster kun je de laatste verkoopprijs pas zien als de transportakte is ingeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Laatst online: 18-07 09:36

Kju

RocketKoen schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:01:
[...]

Maar waarom zou ik als makelaar geen "kijk mij nou met m'n snel verkochte woning"-reclame maken? :+

PSN: Kjujay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kegeltje26
Niet doen, nog genoeg l
keko12 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 19:02:
[...]

Randgemeenten Utrecht. Utrecht zelf had ik al opgegeven :)
Niet doen, nog genoeg leuks.

Wel vandaag het koopcontract getekend van het huis in Utrecht. 3 dagen bedenktijd gaan in, als ik er op terug kom hoor je het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:19

Saffie_time

Why use this? 42!

Kju schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:20:
[...]

Maar waarom zou ik als makelaar geen "kijk mij nou met m'n snel verkochte woning"-reclame maken? :+
Omdat ik makelaars die dit vaker doen eerder links laat liggen dan anderen.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Saffie_time schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:26:
[...]

Omdat ik makelaars die dit vaker doen eerder links laat liggen dan anderen.
wat is daar precies de reden voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:19

Saffie_time

Why use this? 42!

Kwestie van gevoel, fatsoen iets denk ik.
Maar ik merk dat ik niet graag een bezichtiging plan bij makelaars waarvan ik al meerder malen voorbij heb zien komen dat huizen verkocht online worden gezet.

Laatst gebeld met een makelaar op de dag de het online kwam met de vraag om een bezichtiging te plannen waarop ze doodleuk aangeeft: ja was een foutje, is al 2 weken verkocht maar hij moest online gestaan hebben volgens contract. Ben helaas vergeten te vermelden dat het verkocht was bij online plaatsen.
Maar ik kan wel hetzelfde voor je doen als je dat wil, wat is je budget, wat zoek je en waar? Dan bel ik je wel als ik iets heb zodat je dat kan kopen voordat anderen het online kunnen zien.

Ik denk dat ik te netjes ben voor dat soort zaken.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Wat heeft dat met fatsoen te maken?

Alleen al door het feit dat een woning op funda wordt meegneomen in de stats heeft een makelaar daar een belang bij.

Bovendien kan ik mij ook heel goed voorstellen dat een makelaar mensen toch op dat huis wil attenderen via funda, ook al is het al onder voorbehoud verkocht vóórdat het op funda kwam. Het is immers altijd denkbaar dat een koper zich bedenkt of zich op een voorbehoud moet beroepen.

Het is ook maar net hoe hoog de nood is: je kunt in deze markt als koper heel fatsoenlijk en principieel zijn en zulke makelaars links laten liggen, maar dan zul je ook vaker achter het net vissen.

[ Voor 3% gewijzigd door nare man op 11-05-2017 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nare man schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 15:15:
Het is ook maar net hoe hoog de nood is: je kunt in deze markt als koper heel fatsoenlijk en principieel zijn en zulke makelaars links laten liggen, maar dan zul je ook vaker achter het net vissen.
En het is ook helemaal niet onfatsoenlijk.... gewoon hele normale praktijk dat een huis al eerder in de verkoop gaat dan de publicatie op Funda. En dan kan het gewoon al verkocht zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
Ja, waarom zou je je uitsluitend aan Funda houden? Het is bijna old media. Ik heb wel gemerkt dat je echt een stap (of twee) achter loopt als je wacht tot woningen op Funda komen. Je moet gewoon de makelaars in jouw zoekgebied volgen op Facebook, dan krijg je vaker en sneller de leuke huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat, en de verkoopmakelaar die een eigen bestand heeft plus aankoopmakelaars die eerder toegang hebben, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ja, en dan krijg je daar weer gehuil over: dat is oneerlijk, makelaars hebben een monopolie, dat bestand moet voor alle particulieren openbaar toegankelijk zijn, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
kegeltje26 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:44:
Niet doen, nog genoeg l
[...]

Niet doen, nog genoeg leuks.

Wel vandaag het koopcontract getekend van het huis in Utrecht. 3 dagen bedenktijd gaan in, als ik er op terug kom hoor je het wel :)
Het probleem is dat ik al in een redelijke eengezinswoning in Utrecht zit met een grote woonkamer. Die woonkamer wil ik niet inleveren. Dan wordt in wijken waar ik wil wonen onbetaalbaar.
Vandaag ging in (Utrecht-)Lunetten een woning op de Cauberg in de verkoop. Volgens mijn aankoopmakelaar waren er vandaag 51 kijkers (op afspraak, waaronder mijn vrouw die tegelijk met vier stellen rondliep). Morgen vrije inloop en maandag moeten biedingen binnen zijn. De vraagprijs van 369 vond mijn makelaar al hoog, maar hij gaf ook al aan dat het toch voor vier ton verkocht zal worden.
De druk is te hoog in Utrecht. Als ik een koelkast koop neem ik meer tijd om uit te zoeken of het wat is en of ik het wat vind dan ik bij een huis in Utrecht krijg 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

keko12 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 22:27:
[...]De druk is te hoog in Utrecht. Als ik een koelkast koop neem ik meer tijd om uit te zoeken of het wat is en of ik het wat vind dan ik bij een huis in Utrecht krijg 8)7
Je bent er natuurlijk altijd nog zelf bij.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
[...]

Het probleem is dat ik al in een redelijke eengezinswoning in Utrecht zit met een grote woonkamer. Die woonkamer wil ik niet inleveren. Dan wordt in wijken waar ik wil wonen onbetaalbaar.
Vandaag ging in (Utrecht-)Lunetten een woning op de Cauberg in de verkoop. Volgens mijn aankoopmakelaar waren er vandaag 51 kijkers (op afspraak, waaronder mijn vrouw die tegelijk met vier stellen rondliep). Morgen vrije inloop en maandag moeten biedingen binnen zijn. De vraagprijs van 369 vond mijn makelaar al hoog, maar hij gaf ook al aan dat het toch voor vier ton verkocht zal worden.
De druk is te hoog in Utrecht. Als ik een koelkast koop neem ik meer tijd om uit te zoeken of het wat is en of ik het wat vind dan ik bij een huis in Utrecht krijg 8)7
Dit soort praktijken doet me denken aan mijn studententijd ;)
Met 30 man die komen hospiteren bij het studentenhuis dat 1 kamer vrij heeft. En dat er diezelfde avond een beslissing moet vallen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kegeltje26
[...]

Wat zoek je dan precies?

Een nieuwe eengezinswoning? Je kan niet gewoon, in de woning waar je nu zit, blijven wonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:02

Quad

Doof

Telefoontje van m'n schoonzusje, na ruim 5! jaar is eindelijk hun huis verkocht. Damn.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Quad schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 19:49:
Telefoontje van m'n schoonzusje, na ruim 5! jaar is eindelijk hun huis verkocht. Damn.
Wat is er onlangs veranderd? Prijsverlaging? Andere makelaar oid? Of is het gewoon out-of-the-blue verkocht omdat de markt zo oververhit is?

In ieder geval: moet wel een enorme opluchting zijn. Proficiat.

[ Voor 9% gewijzigd door RomeoJ op 12-05-2017 20:43 ]

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
kegeltje26 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 19:43:
[...]

Wat zoek je dan precies?

Een nieuwe eengezinswoning? Je kan niet gewoon, in de woning waar je nu zit, blijven wonen?
Dat kan. Het huis heeft nog steeds al voordelen die het had toen ik het kocht. Op fiets (zelfs loop-)afstand van het centrum. Veel licht, veel ruimte, >50m2 tuin. Alleen is het nu een stuk meer opgeknapt :). Alleen vind ik het niet kindvriendelijk genoeg. Ik wil graag meer parken of juist bos in de buurt en meer kinderen van de leeftijd van mijn kinderen (klein). De wijk heeft nu veel bewoners van rond de vijftig waar de kinderen inmiddels de deur uit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kegeltje26
Dan zou ik inderdaad juist buiten Utrecht zoeken.

Houten, Zeist, Soest of Bunnik.
Lunetten gaat ook wel qua kinderen en heeft enkele groene zones. Maar met kleine kinderen associeer ik het toch niet. Vooral met starters associeer ik het, die weggaan zodra er kinderen zijn.
keko12 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 22:22:
[...]

Dat kan. Het huis heeft nog steeds al voordelen die het had toen ik het kocht. Op fiets (zelfs loop-)afstand van het centrum. Veel licht, veel ruimte, >50m2 tuin. Alleen is het nu een stuk meer opgeknapt :). Alleen vind ik het niet kindvriendelijk genoeg. Ik wil graag meer parken of juist bos in de buurt en meer kinderen van de leeftijd van mijn kinderen (klein). De wijk heeft nu veel bewoners van rond de vijftig waar de kinderen inmiddels de deur uit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

kegeltje26 schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 18:16:
Dan zou ik inderdaad juist buiten Utrecht zoeken.

Houten, Zeist, Soest of Bunnik.
Lunetten gaat ook wel qua kinderen en heeft enkele groene zones. Maar met kleine kinderen associeer ik het toch niet. Vooral met starters associeer ik het, die weggaan zodra er kinderen zijn.

[...]
In die gemeenten betaal je ook nog de hoofdprijs hoor, die zijn net zo duur of zelfs duurder dan Utrecht. Ik kijk zelf voor Provincie Utrecht en dan valt het me op dat alle dorpen/gemeenten rondom Utrecht nog steeds aan de prijs zijn vanwege de gunstige ligging t.o.v. de snelweg. Dan moet je eerder kijken naar Cothen of Wijk bij Duurstede. Alleen dan zit je dus flink bij Utrecht vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:42
Zo, /me LiNuX-TUX schuift aan aan de tafel. Heeft heel wat door lopen spitten in afgelopen topics en ook deze, maar vind geen enkele vergelijkbare situatie.

Situatie:
Nieuwbouw woning om van te dromen gevonden samen met vriendin. Wat eigen inleg van 20% al klaar staan, maaaaar, een nieuwbouw woning heeft ongeveer hetzelfde van dat geld nodig om het 'leefbaar' te maken. Daarbij heeft hij het 'luxe' probleem dat de vriendin 1,5 huis (ja, raar, maar waar) op eigen naam heeft staan en deze volledig in eigen eigendom heeft.

Nu is het zo dat 1 van die 1,5 huizen in de nabije toekomst in de verkoop zal gaan (tussen nu en 8 jaar), maar door de huidige economie het niet rendabel is om nu van de hand te doen.

1st world problems:
We willen wel schappelijke maandlasten tegemoet gaan en 'het gat' tzt vullen met de bijval van de verkoop van dat ene huis. Nu zit ik me blind te staren naar de mogelijkheden en sta vast op het punt van 'aflossingsvrije' hypotheken. Dit vinden wij persoonlijk "weggegooid" geld, maar door risico dekking (wat als dan anders ... even wat hogere maandlasten etc etc etc) komen we er steeds op terug.

Is er een vorm van tussentijds 'afkopen' (niet lossen) bij een aflossingsvrije constructies?
Hebben anderen hier een soortgelijke ervaring en hoe hebben jullie dit opgelost (naast 'even slikken' tot het zover is)?

Even alle gekheid op een stokje, financieel gezien zouden we zonder eigen inleg de volle 100% hypotheek financiering kunnen krijgen van de banken zonder aflossingsvrij gedeelte of wat dan ook, maar zien we dat zelf als financiële zelfmoord. Leuk dat banken het toestaan / laten, maar 'leven om te betalen' zien wij weer niet zitten. Netto praten we over bijna 500 euro verschil qua maandlasten tussen wat wij acceptabel vinden en wat we zouden moeten betalen in dat geval, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je dan moet leven om te betalen verdien je niet genoeg om dat huis te kunnen veroorloven.

En tussentijds afkopen is gewoon aflossen of omzetten. Beiden kan maar er zitten dan wel kosten aan verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:29
Tsurany schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 18:39:
[...]

In die gemeenten betaal je ook nog de hoofdprijs hoor, die zijn net zo duur of zelfs duurder dan Utrecht. Ik kijk zelf voor Provincie Utrecht en dan valt het me op dat alle dorpen/gemeenten rondom Utrecht nog steeds aan de prijs zijn vanwege de gunstige ligging t.o.v. de snelweg. Dan moet je eerder kijken naar Cothen of Wijk bij Duurstede. Alleen dan zit je dus flink bij Utrecht vandaan.
@kegeltje26

Als je naar plaatsen gaat net wat verder van de stad en die qua OV slecht bereikbaar zijn dan gaan de prijzen hard omlaag. Zo vind je in bijvoorbeeld Leersum nog behoorlijk grote huizen met tuinen en op loopafstand van bos voor prijzen waar je in Utrecht en de direct omringende dorpen nauwelijks een rijtjeshuis hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kegeltje26
Valorian schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 23:37:
[...]

@kegeltje26

Als je naar plaatsen gaat net wat verder van de stad en die qua OV slecht bereikbaar zijn dan gaan de prijzen hard omlaag. Zo vind je in bijvoorbeeld Leersum nog behoorlijk grote huizen met tuinen en op loopafstand van bos voor prijzen waar je in Utrecht en de direct omringende dorpen nauwelijks een rijtjeshuis hebt..
Tsja, ik weet niet of keko12 dat aantrekt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
LinuX-TUX schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 21:24:
Zo, /me LiNuX-TUX schuift aan aan de tafel. Heeft heel wat door lopen spitten in afgelopen topics en ook deze, maar vind geen enkele vergelijkbare situatie.

Situatie:
Nieuwbouw woning om van te dromen gevonden samen met vriendin. Wat eigen inleg van 20% al klaar staan, maaaaar, een nieuwbouw woning heeft ongeveer hetzelfde van dat geld nodig om het 'leefbaar' te maken. Daarbij heeft hij het 'luxe' probleem dat de vriendin 1,5 huis (ja, raar, maar waar) op eigen naam heeft staan en deze volledig in eigen eigendom heeft.

Nu is het zo dat 1 van die 1,5 huizen in de nabije toekomst in de verkoop zal gaan (tussen nu en 8 jaar), maar door de huidige economie het niet rendabel is om nu van de hand te doen.

1st world problems:
We willen wel schappelijke maandlasten tegemoet gaan en 'het gat' tzt vullen met de bijval van de verkoop van dat ene huis. Nu zit ik me blind te staren naar de mogelijkheden en sta vast op het punt van 'aflossingsvrije' hypotheken. Dit vinden wij persoonlijk "weggegooid" geld, maar door risico dekking (wat als dan anders ... even wat hogere maandlasten etc etc etc) komen we er steeds op terug.

Is er een vorm van tussentijds 'afkopen' (niet lossen) bij een aflossingsvrije constructies?
Hebben anderen hier een soortgelijke ervaring en hoe hebben jullie dit opgelost (naast 'even slikken' tot het zover is)?

Even alle gekheid op een stokje, financieel gezien zouden we zonder eigen inleg de volle 100% hypotheek financiering kunnen krijgen van de banken zonder aflossingsvrij gedeelte of wat dan ook, maar zien we dat zelf als financiële zelfmoord. Leuk dat banken het toestaan / laten, maar 'leven om te betalen' zien wij weer niet zitten. Netto praten we over bijna 500 euro verschil qua maandlasten tussen wat wij acceptabel vinden en wat we zouden moeten betalen in dat geval, vandaar.
Je kan proberen of je een aflossingsvrije hypotheek kan krijgen met een kortere looptijd (10 jaar ofzo?).
En die dan op het eind van de looptijd volledig aflossen met de verkoop van het 2e huis.

Je loopt natuurlijk wel een enorm risico dat je je 2e huis niet op tijd verkocht krijgt. Of niet voor genoeg geld.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

LinuX-TUX schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 21:24:

Situatie:

1st world problems:

simpel antwoord. neem een deel met variabele rente. deze kan je altijd boetevrij aflossen

of zet de rente wel vast en kies voor een verstrekker die geen boete rekent bij aflossing uit eigen middelen / nooit een boete rekent bij aflossen

je adviseur kan je er alles over vertellen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Laatst online: 28-12-2022
Bij MUNT mag je onbeperkt aflossen met eigen geld.
Pagina: 1 ... 44 ... 362 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7