Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 45 ... 361 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-07 19:14
kegeltje26 schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 23:42:
[...]

Tsja, ik weet niet of keko12 dat aantrekt :+
Nee, helaas te ver van Utrecht. Mijn sociale leven speelt zich nog wel in Utrecht af. Dus ik wil wel naar Utrecht kunnen fietsen...
Het voordeel is dat ik niet weg moet, maar wel op een gegeven moment wil. Maar ik kan dus nog redelijk rustig kijken, maar het is wel frustrerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:18

Fiber

Beaches are for storming.

keko12 schreef op zondag 14 mei 2017 @ 14:23:
[...]

Nee, helaas te ver van Utrecht. Mijn sociale leven speelt zich nog wel in Utrecht af. Dus ik wil wel naar Utrecht kunnen fietsen...
Het voordeel is dat ik niet weg moet, maar wel op een gegeven moment wil. Maar ik kan dus nog redelijk rustig kijken, maar het is wel frustrerend.
In Leidsche Rijn of de noordkant van Nieuwegein is toch nog wel wat te vinden...?

http://www.funda.nl/kaart...7458459,5.035475698059035

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-07 09:44
RocketKoen schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 23:43:
[...]

Je kan proberen of je een aflossingsvrije hypotheek kan krijgen met een kortere looptijd (10 jaar ofzo?).
En die dan op het eind van de looptijd volledig aflossen met de verkoop van het 2e huis.

Je loopt natuurlijk wel een enorm risico dat je je 2e huis niet op tijd verkocht krijgt. Of niet voor genoeg geld.
Die richting zitten we te denken inderdaad, tesamen met de andere oplossingen van tussentijds volledig aflossen etc.

Op tijd verkopen is een risico ja, voor genoeg geld niet echt, we hebben er hooguit de helft ervan nodig voor onze eigen maandlasten weer 'schappelijk' te maken (gaan dus niet uit van de volle 100% of er moet een enorme krach komen dat het huis nog maar minder dan een kwart waard is).
Ray schreef op zondag 14 mei 2017 @ 00:05:
[...]

simpel antwoord. neem een deel met variabele rente. deze kan je altijd boetevrij aflossen

of zet de rente wel vast en kies voor een verstrekker die geen boete rekent bij aflossing uit eigen middelen / nooit een boete rekent bij aflossen

je adviseur kan je er alles over vertellen :9
Zat alleen te kijken naar boetevrij aflossings constructies, maar zal even verdiepen in de 'variabele' oplossingen of dat soelaas biedt.
Markprinsen schreef op zondag 14 mei 2017 @ 06:08:
Bij MUNT mag je onbeperkt aflossen met eigen geld.
Noted! Dacht dat zij alleen tot 10% per jaar toelieten, tijd om nog eens te kijken :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-07 20:51
Zal tegen het einde van het jaar niet een piek ontstaan op de huizenmarkt? Aangezien je in 2018 nog maar 100% kan lenen en je de bijkomende kosten helemaal zelf moet dekken, dat veel mensen nog even van de 101? 102? procent willen genieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 08:10:
Zal tegen het einde van het jaar niet een piek ontstaan op de huizenmarkt? Aangezien je in 2018 nog maar 100% kan lenen en je de bijkomende kosten helemaal zelf moet dekken, dat veel mensen nog even van de 101? 102? procent willen genieten?
Nee, daar geloof ik niets van. Het verschil van die 1-2% is te klein om werkelijk een zichtbaar effect te veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05:16
En dan hadden we dat de afgelopen jaren ook wel gezien. Je kan nu elk jaar steeds wat minder lenen.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 888777

En het is een beperking van de leencapaciteit t.o.v. de marktwaarde..... die max paar duizend euro zal dan het verschil ook niet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het lastige is dat een dergelijke beperking eigenlijk enkel relevant is voor mensen die hun eerste huis kopen of mensen die een restschuld hebben. Deze zullen voornamelijk in de onderkant van de markt zoeken en daar is het vooral het aanbod dat de beperkende factor is.

Ik hoop dat de markt echt weer wat gaat dalen, de huidige stijging is verre van gezond. Het dwingt mensen om te snel te beslissen en veel te veel te betalen. Met de huidige rente kan dat nog maar als de rente stijgt en de huidige RVP afloopt kunnen mensen het lastig krijgen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tsurany schreef op maandag 15 mei 2017 @ 09:02:
Ik hoop dat de markt echt weer wat gaat dalen, de huidige stijging is verre van gezond. Het dwingt mensen om te snel te beslissen en veel te veel te betalen. Met de huidige rente kan dat nog maar als de rente stijgt en de huidige RVP afloopt kunnen mensen het lastig krijgen.
Het is een standaard conjectuur.... je hebt de afgelopen jaren een kopers markt gehad en nu weer even een verkopers markt. Het is niet meer dan vraag en aanbod, prijzen hebben er weinig mee te maken dat je snel moet beslissen, dat is gevolg van een grote vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 888777 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 09:11:
[...]

Het is een standaard conjectuur.... je hebt de afgelopen jaren een kopers markt gehad en nu weer even een verkopers markt. Het is niet meer dan vraag en aanbod, prijzen hebben er weinig mee te maken dat je snel moet beslissen, dat is gevolg van een grote vraag.
Je bedoeld conjunctuur denk ik ;) Het probleem is echter dat de stijging vaak veel groter is dan de daling, juist bij huizen wil je niet dat de trend zo sterk stijgt als de afgelopen decennia. En stijgende prijzen zorgen er juist voor dat mensen zich gedwongen voelen te kopen omdat het over een jaar misschien wel nog duurder is en ze een hele prijsstijging hebben "misgelopen". Uiteindelijk is een dergelijke markt voor niemand echt goed. Enkel voor mensen die de woningmarkt verlaten net op een piek.

[ Voor 3% gewijzigd door Tsurany op 15-05-2017 09:33 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
Fiber schreef op zondag 14 mei 2017 @ 19:53:
[...]

In Leidsche Rijn of de noordkant van Nieuwegein is toch nog wel wat te vinden...?

http://www.funda.nl/kaart...7458459,5.035475698059035
Buiten het feit dat Leidsche Rijn ook hard gaat, wil ik er niet wonen. Ben echt georiënteerd op het gebied ten oosten van Utrecht (bosrijk). Het oudste deel van Leidsche Rijn bestaat (op de oude kernen na) nu zo'n twintig jaar. De gemiddelde boom in die 'wijk (er wonen natuurlijk wel 90.000 mensen) heeft een stam van 1 cm dik. Niet echt mijn ding.
Ja, ik heb eisen, dat maakt het extra lastig. Maar zoals gezegd, ik hoef niet weg, maar wil wel, maar het moet wel (op meerdere vlakken) beter worden en dat wordt het in Leidsche Rijn dus (voor mij) niet (en Nieuwegein ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

keko12 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 10:05:
[...]

Buiten het feit dat Leidsche Rijn ook hard gaat, wil ik er niet wonen. Ben echt georiënteerd op het gebied ten oosten van Utrecht (bosrijk). Het oudste deel van Leidsche Rijn bestaat (op de oude kernen na) nu zo'n twintig jaar. De gemiddelde boom in die 'wijk (er wonen natuurlijk wel 90.000 mensen) heeft een stam van 1 cm dik. Niet echt mijn ding.
Ja, ik heb eisen, dat maakt het extra lastig. Maar zoals gezegd, ik hoef niet weg, maar wil wel, maar het moet wel (op meerdere vlakken) beter worden en dat wordt het in Leidsche Rijn dus (voor mij) niet (en Nieuwegein ook niet).
Als iemand die in Leidsche Rijn woont kan ik wel bevestigen dat je echt de juiste plek moet zoeken. Ik zou in ~95% van Leidsche Rijn ook niet willen wonen omdat het echt het typische vinex wijk gevoel opwerkt, ik voel mij er erg opgesloten tussen de bebouwing. Die woningen gaan ook nog eens keihard dus meer dan genoeg mensen die er wel graag willen wonen.

En gezien het feit dat je graag bij Utrecht wilt wonen is afzakken naar het oudere stuk van De Meern of Vleuten ook geen optie voor je.

Je zit dus in principe in dezelfde situatie als ik. Ik hoef ook niet te verhuizen op korte termijn dus ik wacht rustig af tot de woning langs komt die wel 100% aan mijn (uitgebreide) eisen voldoet :) We gaan weer bij twee huizen een bezichtiging inplannen om te kijken of dat bij ons past. Ze voldoen in ieder geval aan het belangrijkste criterium, er is veel ruimte om de woning heen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-07 16:27
Tsurany schreef op maandag 15 mei 2017 @ 09:02:
Het lastige is dat een dergelijke beperking eigenlijk enkel relevant is voor mensen die hun eerste huis kopen of mensen die een restschuld hebben. Deze zullen voornamelijk in de onderkant van de markt zoeken en daar is het vooral het aanbod dat de beperkende factor is.

Dat is juist de groep die het al enorm moeilijk heeft (studieschuld, werk, eigen middelen, huren te duur of niet mogelijk). Die zouden imho juist gestimuleerd moeten worden en niet afgeremd op deze manier. Natuurlijk heb je de starterslening, maar dat werkt ook niet in alle gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tsurany schreef op maandag 15 mei 2017 @ 09:33:
[...]

Je bedoeld conjunctuur denk ik ;) Het probleem is echter dat de stijging vaak veel groter is dan de daling, juist bij huizen wil je niet dat de trend zo sterk stijgt als de afgelopen decennia. En stijgende prijzen zorgen er juist voor dat mensen zich gedwongen voelen te kopen omdat het over een jaar misschien wel nog duurder is en ze een hele prijsstijging hebben "misgelopen". Uiteindelijk is een dergelijke markt voor niemand echt goed. Enkel voor mensen die de woningmarkt verlaten net op een piek.
Lekker die spellcheck :-).

De huizenmarkt is altijd een markt geweest met perioden van stijging en daling. Op dit moment is het soms wat extreem in sommige regio's maar toen ik 15 jaar geleden een huis kocht was het niet veel anders. En toen was de rente een stuk hoger en zaken als overdrachtsbelasting ook.

De cijfers tonen aan dat gemiddeld over heel NL de prijzen nog steeds onder het prijspeil van 2008 liggen. Dat was toen ook wel een beetje een bubble, maar ook die zijn er vaker.

Dit is wel een mooi site met informatieve plaatjes: https://www.wegwijs.nl/ve...s/1-februari-huizenmarkt/

Wat in mijn optiek vooral veranderd is dat er in het verleden (iets) minder werd geklaagd. Als koper had je ook gewoon de afgelopen 5 jaar je slag kunnen slaan. Nu zijn de verkopers weer even gelukkig, mogelijk niet zozeer met de hogere prijzen maar wel met het feit dat ze snel van hun huis af zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fustje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-06 09:44

Fustje

Koel bewaren

Oh man.. Gister eindelijk een huis gevonden dat aan de wensen van zowel mijn vrouw als die van mij voldoen.. Stond net een paar dagen online. Willen we bellen vandaag voor bezichtigen: Verkoop ingetrokken vanwege familie omstandigheden... :'(

Back to square one...

Na openen beperkt houdbaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StealthyPeanut
pa1fw schreef op maandag 15 mei 2017 @ 13:06:
Oh man.. Gister eindelijk een huis gevonden dat aan de wensen van zowel mijn vrouw als die van mij voldoen.. Stond net een paar dagen online. Willen we bellen vandaag voor bezichtigen: Verkoop ingetrokken vanwege familie omstandigheden... :'(

Back to square one...
Zuur! Zal je altijd zien..... maar er zal altijd weer een ander leuk huis voorbij komen :).

Hier ook goed nieuws; financiering van ons huis is bijna rond, we moeten alleen nog zorgen voor een taxatie op locatie. Dit wordt deze week geregeld.

Vorige week maandag bij onze hypotheekadviseur geweest en de hele lijst met zaken die we moeten aanleveren gezien. Was even een flinke hap werk, maar uiteindelijk is het goed gekomen. Het liep bijna stuk op een kopie van mijn aanslag 2012 Inkomsten Belasting. Dat heb ik niet bewaard en opvragen bij de Belastingdienst kost 8 weken..... ;( ;( . Maar er stond bij dat een jaaropgaaf uit 2012 van de huidige hypotheek ook voldoende was! Direct opgevraagd via MijnFlorius en ingediend. Top!

Nu hopen dat de taxatie niet teveel roet in het eten gaat gooien, maar daar gaan we niet vanuit O+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-07 13:22
StealthyPeanut schreef op maandag 15 mei 2017 @ 14:30:
Het liep bijna stuk op een kopie van mijn aanslag 2012 Inkomsten Belasting. Dat heb ik niet bewaard en opvragen bij de Belastingdienst kost 8 weken..... ;( ;( .
Deze had ik ook niet meer in geprinte vorm, maar gelukkig nog wel op de PC staan in de backups van 'Mijn documenten' van toen.
Was wel enigszins (positief) verbaasd dat het ib2012 programma nog te downloaden was en dat het ook nog steeds werkte op Windows 10 :D

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 922281

Lees al een tijdje mee, toch even aangemeld..

Leuk huis gezien, wil ik wel hebben. Vraagprijs alleen veel te hoog. Betreft een vrijstaande woning waar behoorlijk wat aan verspijkerd moet worden (60-70k) in het midden van het land (dus nog geen Amsterdamse taferelen). Ik vermoed dat de eigenaars er voor zo'n 4 ton inzitten. Gekocht door hen in 2007 voor 330.000, flinke aanbouw van (schat ik) zo'n 70k. Helaas is de indeling in de aanbouw zo beroerd dat we die van binnen helemaal moeten strippen..

We hebben een laag bod uitgebracht, verkopende partij vindt dit té laag en doet geen tegenbod. Verkoopmakelaar gaf aan dat we het beste nu een eindbod op tafel konden leggen. Maar dat advies is natuurlijk niet per se in mijn belang..

De cijfertjes:
vraagprijs: 400.000
WOZ (01.01.2016) 345.000
paar huizen verderop is een behoorlijk vergelijkbaar pand (zowel uiterlijk als staat) eerder dit jaar verkocht voor 330.000.
mijn (afgewezen) bod: 325.000

Wat zouden jullie nu doen? Wachten tot ze terugkomen op hun reactie? Bod verhogen? Eindbod?

Overigens: het pand staat nu een paar weken leeg. Ze zullen er dus toch een keer vanaf moeten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Wat heb je er voor over en hoe graag wil je het hebben? 20% onder vraagprijs bieden in deze tijd heeft weinig zin denk ik zo. Iedereen leest de berichten over de booming markt en dat heeft toch invloed. Zij hebben gekocht op de top dus het gaat ze sowieso pijn doen.

Waarom laat je niet een taxateur een keer mee komen en kijken? Als hij bijvoorbeeld 345.000 redelijk vindt kan je dat toch als eindbod neerleggen? Gezien de hoogte (of laagte) van je bod zou ik als verkopers ook niet reageren.

Je kan altijd het linkje hier is plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Anoniem: 922281 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 15:23:
De cijfertjes:
WOZ (01.01.2016) 345.000
Weinig relevant, om eerlijk te zijn ;)
Wat zouden jullie nu doen? Wachten tot ze terugkomen op hun reactie? Bod verhogen? Eindbod?
Ikzelf ben gewoon van een (reëel) eindbod neerleggen, en weglopen als het niet geaccepteerd wordt. Gewoon voor jezelf bepalen wat je het waard vind. Maar dan moet je ook geen tweede eindbod neerleggen als ze na jullie eindbod alsnog proberen te onderhandelen. Eindbod is eindbod.
Overigens: het pand staat nu een paar weken leeg. Ze zullen er dus toch een keer vanaf moeten..
:D Een paar weken! Je hebt het zelf over "nog geen Amsterdamse taferelen", dus in dat geval is een paar weken helemaal niets hoor. Een paar maanden (twee, drie) zou imho een gezonde doorlooptijd zijn, zowel voor koper als verkoper. Dus met een paar weken zullen ze nog geen haast hebben hoor.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
Anoniem: 922281 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 15:23:
Lees al een tijdje mee, toch even aangemeld..

Leuk huis gezien, wil ik wel hebben. Vraagprijs alleen veel te hoog. Betreft een vrijstaande woning waar behoorlijk wat aan verspijkerd moet worden (60-70k) in het midden van het land (dus nog geen Amsterdamse taferelen). Ik vermoed dat de eigenaars er voor zo'n 4 ton inzitten. Gekocht door hen in 2007 voor 330.000, flinke aanbouw van (schat ik) zo'n 70k. Helaas is de indeling in de aanbouw zo beroerd dat we die van binnen helemaal moeten strippen..

We hebben een laag bod uitgebracht, verkopende partij vindt dit té laag en doet geen tegenbod. Verkoopmakelaar gaf aan dat we het beste nu een eindbod op tafel konden leggen. Maar dat advies is natuurlijk niet per se in mijn belang..

De cijfertjes:
WOZ (01.01.2016) 345.000
paar huizen verderop is een behoorlijk vergelijkbaar pand (zowel uiterlijk als staat) eerder dit jaar verkocht voor 330.000.
mijn (afgewezen) bod: 325.000

Grote kans dat deze mensen een bepaald minimumbedrag moeten hebben om uit de kosten te komen (zeker omdat uit je opmerking blijkt dat ze al wel een nieuw huis hebben).
En voor 75k onder de vraagprijs zit je waarschijnlijk (ver) onder die magische grens van ze.

Met de huidige markt rekenen ze (en de makelaar) er vast op dat het binnen niet al te lange tijd wel een haalbare prijs is.
Is dat andere referentiehuis ook voorzien van een vergelijkbare uitbouw? Anders krijg je daar in ieder geval al een verschil door in de prijs.

Wat ik zou doen is inderdaad het advies van de verkopende makelaar opvolgen. Leg je eindbod neer, take it or leave it. Waarschijnlijk nemen ze het toch niet aan, maar proberen kost niets :)

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

naitsoezn schreef op maandag 15 mei 2017 @ 15:34:
[...]

Weinig relevant, om eerlijk te zijn ;)
Ja en nee. Het verkochte huis verderop had exact dezelfde WOZ-waarde. En dat is dus voor veel minder verkocht dan deze vraagprijs. Die WOZ zal dus volgend jaar wel naar beneden gaan. Ik snap natuurlijk prima dat de WOZ-waarde geen echte taxatie is. Bedenk ook dat een bank ook kijkt naar wat in de buurt wordt verkocht. Als dit hier ver boven zit gaan ze (terecht) moeilijk doen over de hypotheek.
Ikzelf ben gewoon van een (reëel) eindbod neerleggen, en weglopen als het niet geaccepteerd wordt. Gewoon voor jezelf bepalen wat je het waard vind. Maar dan moet je ook geen tweede eindbod neerleggen als ze na jullie eindbod alsnog proberen te onderhandelen. Eindbod is eindbod.
Maar met een eindbod laat je je wel erg in de kaarten kijken. Ik heb er denk ik zo'n 365k voor over MAXIMAAL, maar waarom zou ik daar direct op gaan zitten?
:D Een paar weken! Je hebt het zelf over "nog geen Amsterdamse taferelen", dus in dat geval is een paar weken helemaal niets hoor. Een paar maanden (twee, drie) zou imho een gezonde doorlooptijd zijn, zowel voor koper als verkoper. Dus met een paar weken zullen ze nog geen haast hebben hoor.
Ik bedoel dat het sinds een paar weken leegstaat. Het staat al langer te koop ;)
ShadowLord schreef op maandag 15 mei 2017 @ 15:35:
Grote kans dat deze mensen een bepaald minimumbedrag moeten hebben om uit de kosten te komen (zeker omdat uit je opmerking blijkt dat ze al wel een nieuw huis hebben).
En voor 75k onder de vraagprijs zit je waarschijnlijk (ver) onder die magische grens van ze.
Dat denk ik ook, maar dat zou niet zozeer mijn probleem moeten zijn.
Met de huidige markt rekenen ze (en de makelaar) er vast op dat het binnen niet al te lange tijd wel een haalbare prijs is.
De prijzen gaan wel omhoog, maar niet heel hard. Duurt nog wel een paar jaar voordat dat verschil wordt overbrugd. Zou natuurlijk kunnen dat ze zo lang kunnen wachten, wie weet.
Is dat andere referentiehuis ook voorzien van een vergelijkbare uitbouw? Anders krijg je daar in ieder geval al een verschil door in de prijs.
Qua oppervlak schelen beide panden niet veel, andere huis was in de eerste plaats al groter.
Wat ik zou doen is inderdaad het advies van de verkopende makelaar opvolgen. Leg je eindbod neer, take it or leave it. Waarschijnlijk nemen ze het toch niet aan, maar proberen kost niets :)
Hm, dat denk jij dus ook. Ik weet het nog niet. Ik bedoel, zo'n advies is natuurlijk in eerste instantie in het belang van de verkoper, niet in mijn belang. Ik huur hem immers niet in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
je hebt er 365 voor over en start op 325? Gek he dat ze er niet op in gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Anoniem: 922281 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 15:57:
[...]

Ja en nee. Het verkochte huis verderop had exact dezelfde WOZ-waarde. En dat is dus voor veel minder verkocht dan deze vraagprijs. Die WOZ zal dus volgend jaar wel naar beneden gaan. Ik snap natuurlijk prima dat de WOZ-waarde geen echte taxatie is. Bedenk ook dat een bank ook kijkt naar wat in de buurt wordt verkocht. Als dit hier ver boven zit gaan ze (terecht) moeilijk doen over de hypotheek.
Neehoor, een bank gaat daar echt niet moeilijk over doen. Hoogstens dat een taxateur tot een andere waarde komt op het moment dat de bank naar die taxatie vraagt, maar als dat zo is dan heb je te laat die taxatie laten doen ;) Te vroeg een taxatie doen kan een kostenpost zijn, maar het kan ook gebruikt worden in je onderhandelingen ;)
Maar met een eindbod laat je je wel erg in de kaarten kijken. Ik heb er denk ik zo'n 365k voor over MAXIMAAL, maar waarom zou ik daar direct op gaan zitten?
Ah, wij zijn van het verschillende soort onderhandelaars. In dat geval kan ik je niet helpen. Ik ben gewoon niet zo van de spelletjes, en laat mijn eigen tevredenheid met de deal niet zo afhangen van 'could have'. Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
De WOZ waarde is bepaald door iemand die achter z'n bureau zit zonder ooit maar in je wijk te zijn geweest en honderden huizen moet 'inschatten'. Dat is dus een bulk actie die uiteindelijk niets meer met de echte waarde te maken heeft. Negeer de verschillen in WOZ waarde maar kijk naar andere kenmerken (onderhoud, oppervlak woning, inhoud, oppervlak perceel en extra's zoals een garage).
Omdat de verkoper al heeft laten weten dat ze niet willen onderhandelen met je openingsbod. Mogelijk willen ze überhaupt niet onderhandelen en wachten ze gewoon op het goede bod wat ze dan gelijk aannemen.
Doe dus 1 keer nog een bod (je eindbod) en laat ze het daarmee uitzoeken. Ga daarna ook niet meer bieden, want dan krijg je het sowieso niet (de verkoper zal dan altijd blijven denken 'er zal nog wel wat rek in zitten, laat ze maar nog een keer bieden').
Dat denk ik ook, maar dat zou niet zozeer mijn probleem moeten zijn.
Het is ook niet jouw probleem, tenzij je dat huis echt graag wil hebben :+
De prijzen gaan wel omhoog, maar niet heel hard. Duurt nog wel een paar jaar voordat dat verschil wordt overbrugd. Zou natuurlijk kunnen dat ze zo lang kunnen wachten, wie weet.
Best kans dat hun verwachting toch anders ligt. Zeker als je de verhalen in de media moet geloven gaan de verkoopprijzen echt supersnel de lucht in. Dat dit in de werkelijkheid wel of niet zo is doet er niet toe, het gaat om wat de verkoper denkt/verwacht.
Hm, dat denk jij dus ook. Ik weet het nog niet. Ik bedoel, zo'n advies is natuurlijk in eerste instantie in het belang van de verkoper, niet in mijn belang. Ik huur hem immers niet in..
De makelaar heeft er ook een belang bij de het huis verkocht wordt, want dan krijgt hij/zij pas zijn/haar geld. En hoe sneller verkocht hoe eerder deze uitbetaald krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:08

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
[...]

Omdat dat de beste kans op het krijgen van het huis is. Je vraagt hier om advies, dan kan je het krijgen toch. Ik vind het goed advies. Geen stomme spelletjes waarmee je de verkopers tegen het harnas jaagt. Het is geen handjeklap waarna je gewoon lekker NEXT, het volgende huis kunt doen. Aanbod is beperkt.

Of ben je bang dat ze die 365k lachend accepteren en dat je er veel teveel voor hebt betaald? Dat zou kunnen maar het zou me verbazen. We kennen het huis in kwestie natuurlijk niet, maar ik vermoed dat ze het ook af zullen wijzen of met een tegenbod gaan komen.

Ik zou gewoon lekker bieden wat je ervoor over hebt. Als de aversie te sterk is voor het risico om teveel te betalen moet je lekker gaan pingelen. Het is jouw keus

[ Voor 15% gewijzigd door JvS op 15-05-2017 16:21 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Markprinsen schreef op maandag 15 mei 2017 @ 16:14:
je hebt er 365 voor over en start op 325? Gek he dat ze er niet op in gaan.
Maximaal, ja. En ik zeg niet dat het gek is dat ze er niet op ingaan. Ik vraag alleen wat jullie als vervolgstap zouden doen :)
naitsoezn schreef op maandag 15 mei 2017 @ 16:16:
Neehoor, een bank gaat daar echt niet moeilijk over doen. Hoogstens dat een taxateur tot een andere waarde komt op het moment dat de bank naar die taxatie vraagt, maar als dat zou is dan heb je te laat die taxatie laten doen ;) Te vroeg een taxatie doen kan een kostenpost zijn, maar het kan ook gebruikt worden in je onderhandelingen ;)

[...]

Ah, wij zijn van het verschillende soort. In dat geval kan ik je niet helpen. Ik ben gewoon niet zo van de spelletjes, en laat mijn eigen tevredenheid met de deal niet zo afhangen van 'could have'. Succes :)
Dank voor je reactie. Ik hou ook niet zo van het spelletje, maar als ik er 10/20/30k mee kan verdienen speel ik toch maar even mee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ShadowLord schreef op maandag 15 mei 2017 @ 16:18:
De WOZ waarde is bepaald door iemand die achter z'n bureau zit zonder ooit maar in je wijk te zijn geweest en honderden huizen moet 'inschatten'. Dat is dus een bulk actie die uiteindelijk niets meer met de echte waarde te maken heeft. Negeer de verschillen in WOZ waarde maar kijk naar andere kenmerken (onderhoud, oppervlak woning, inhoud, oppervlak perceel en extra's zoals een garage).
Tuurlijk, dat heb ik ook allemaal meegenomen. Er kan best verschil zitten in de prijzen, maar niet zóveel als dat verkoper denkt.
Omdat de verkoper al heeft laten weten dat ze niet willen onderhandelen met je openingsbod. Mogelijk willen ze überhaupt niet onderhandelen en wachten ze gewoon op het goede bod wat ze dan gelijk aannemen.
Ik snap dat nooit zo goed. Niet willen onderhandelen maar toch een hele hoge vraagprijs hanteren. Ik bedoel, vraag er dan 7 ton voor en wacht tot die ene gek langskomt en het ervoor over heeft :')
Doe dus 1 keer nog een bod (je eindbod) en laat ze het daarmee uitzoeken. Ga daarna ook niet meer bieden, want dan krijg je het sowieso niet (de verkoper zal dan altijd blijven denken 'er zal nog wel wat rek in zitten, laat ze maar nog een keer bieden').
...
Ben inderdaad geneigd dat te gaan doen.
[quote]
JvS schreef op maandag 15 mei 2017 @ 16:19:
Omdat dat de beste kans op het krijgen van het huis is. Je vraagt hier om advies, dan kan je het krijgen toch. Ik vind het goed advies.
Ik ben sowieso blij met de reacties.
Geen stomme spelletjes waarmee je de verkopers tegen het harnas jaagt.
Ik ben niet met het spelletje begonnen hè..?
Of ben je bang dat ze die 365k lachend accepteren en dat je er veel teveel voor hebt betaald? Dat zou kunnen maar het zou me verbazen. We kennen het huis in kwestie natuurlijk niet, maar ik vermoed dat ze het ook af zullen wijzen of met een tegenbod gaan komen.
Ja, dat is ook zo. Zal er nog eens over denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
[...]
Ik ben zelf groot voorstander van direct een eindbod neerleggen. Dat maakt je als koper erg krachtig in deze markt waar verkopers de dienst uit maken.

Direct een eindbod met daarbij de argumentatie: je wilt geen dagen/weken onderhandelen, direct snel schakelen, beide partijen hebben duidelijkheid. Jullie willen en kunnen niet hoger gaan zitten. Punt.

Dit zet een verkoper echt aan het denken; hij heeft nu een verkoop in zijn handen van 365k. Of neemt hij het risico dat er straks nog iemand langs komt? Als zij dan met een tegenbod gaan komen van boven dit bedrag, dan MOET je sterk in je schoenen staan en bij je eindbod blijven. Aangeven dat het eindbod blijft staan, maar dat jullie in ieder geval met andere objecten verder gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door StealthyPeanut op 15-05-2017 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

StealthyPeanut schreef op maandag 15 mei 2017 @ 16:31:
[...]

Ik ben zelf groot voorstander van direct een eindbod neerleggen. Dat maakt je als koper erg krachtig in deze markt waar verkopers de dienst uit maken.

Direct een eindbod met daarbij de argumentatie: je wilt geen dagen/weken onderhandelen, direct snel schakelen, beide partijen hebben duidelijkheid. Jullie willen en kunnen niet hoger gaan zitten. Punt.

Dit zet een verkoper echt aan het denken; hij heeft nu een verkoop in zijn handen van 365k. Of neemt hij het risico dat er straks nog iemand langs komt? Als zij dan met een tegenbod gaan komen van boven dit bedrag, dan MOET je sterk in je schoenen staan en bij je eindbod blijven. Aangeven dat het eindbod blijft staan, maar dat jullie in ieder geval met andere objecten verder gaan.
:Y Plus één.

Wij hebben twee keer een eindbod als openingsbod gedaan (gebaseerd op wat wij ervoor over hadden icm onze inschatting van hoe veer verkopers wilden en konden zakken). Eerste keer geweigerd, no hard feelings, wij zoeken verder. Die kwamen uiteindelijk na twee maanden nog bij ons terug, maar toen zochten wij al in een ander segment. Ons tweede eindbod (op een ander huis) werd uiteindelijk wel geaccepteerd, mede omdat verkopend makelaar dacht dat we écht niet verder kónden gaan ( :*) ;) ). Zou kunnen dat we nog verder hadden kunnen zakken, maar het zou ook maar zo kunnen dat we dan dit huis niet hadden bewoond. Hangt allemaal van de situatie af: Als we op dit moment voor dit huis dezelfde strategie hadden bewandeld, waren we lachend afgewezen. Maar op dat moment hadden ze (verkopers) niet dezelfde opties als dat ze nu gehad zouden hebben... Maar vooral het "dit bieden we nu, straks lopen we weg"-argument heeft ze destijds over de streep getrokken.

[ Voor 3% gewijzigd door naitsoezn op 15-05-2017 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
naitsoezn schreef op maandag 15 mei 2017 @ 16:39:
[...]

:Y Plus één.

Wij hebben twee keer een eindbod als openingsbod gedaan (gebaseerd op wat wij ervoor over hadden icm onze inschatting van hoe veer verkopers wilden en konden zakken). Eerste keer geweigerd, no hard feelings, wij zoeken verder. Die kwamen uiteindelijk na twee maanden nog bij ons terug, maar toen zochten wij al in een ander segment. Ons tweede eindbod (op een ander huis) werd uiteindelijk wel geaccepteerd, mede omdat verkopend makelaar dacht dat we écht niet verder kónden gaan ( :*) ;) ). Zou kunnen dat we nog verder hadden kunnen zakken, maar het zou ook maar zo kunnen dat we dan dit huis niet hadden bewoond. Hangt allemaal van de situatie af: Als we op dit moment voor dit huis dezelfde strategie hadden bewandeld, waren we lachend afgewezen. Maar op dat moment hadden ze (verkopers) niet dezelfde opties als dat ze nu gehad zouden hebben... Maar vooral het "dit bieden we nu, straks lopen we weg"-argument heeft ze destijds over de streep getrokken.
Bij ons was het ook vergelijkbaar;

VP 239K. Er moet best wat aan gebeuren (bepaalde zaken erg gedateerd), maar de basis was erg goed. Wij hebben een eindbod weggelegd van 228K met bovenstaande toevoegingen (snelheid, duidelijkheid, kosten om huis te moderniseren etc). Zij kwamen terug met een bod van 230K. Nee helaas, dan houdt het op. Het bod blijft staan, maar we gaan met 2 andere objecten in onderhandeling.

10 minuten laten ging de telefoon; Toch geaccepteerd. O+

Het legt de druk bij de verkoper weg en het zorgt voor een kleine verschuiving in de machtspositie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
Anoniem: 922281 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 16:30:
Ik snap dat nooit zo goed. Niet willen onderhandelen maar toch een hele hoge vraagprijs hanteren. Ik bedoel, vraag er dan 7 ton voor en wacht tot die ene gek langskomt en het ervoor over heeft :')
Geen idee of de verkopers in deze situatie zitten, maar het volgende zou best kunnen:
Men heeft een nieuw huis gekocht en daar bijna al het geld aan uitgegeven. Geld voor de dubbele lasten is er wel, maar veder ook niet.
Het oude huis heeft een (te) hoge aflossingsvrije hypotheek. Immers, het is gekocht in 2007, dus dat was nog in de 'goede' tijd dat dit een goed idee leek want de huizenprijs gaat toch omhoog dus je komt altijd wel uit. Best kans dat die verbouwing ook gefinancierd is uit een hypotheek.
Oftewel, men heeft een torenhoge hypotheek en bijna geen capaciteit om de restschuld te dragen. Het moet dus verkocht worden voor een hoge prijs anders komt het financiële plaatje niet rond.

In die situatie kan de verkoper niet anders dan wachten op een hoog genoeg bod.

Ander voorbeeld:
Men krijgt een huis als erfenis. Er zitten bijna geen lasten meer op het huis (geen of bijna geen hypotheek meer, dus enkel maar de belastingen hoeven te betalen).
Dan heeft men 2 jaar de tijd voor er erfbelasting betaald moet worden. Dus genoeg tijd om de kat uit de boom te kijken en te hopen dat de markt omhoog blijft gaan.

Nog een voorbeeld:
Men heeft simpelweg bedrag 'X' in het huis gestopt (aankoop, verbouwing, onderhoud, etc) en wil graag iedere euro weer terugverdienen. De verkopende makelaar heeft tegen ze gezegd dat dit wel realistisch is. Men blijft dus wachten op dat juiste bod (of komen pas over een hele tijd tot de realisatie dat ze toch moeten zakken).

Wil je het huis echt graag hebben en vermoed je dat zoiets als bovenstaand aan de hand is (behalve het laatste geval), dan kun je altijd bij het kadaster opvragen wat voor hypotheek (en andere schuldlasten) er op het huis rusten.
Let op: vraag de gegevens niet op bij kadasterdata punt nl. Deze vragen voor dezelfde gegevens meer geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
En trouwens; je kunt gewoon achterhalen wat voor hypotheek er op de zit. Als je de postcode met huisnummer smst naar 2233 dan zie je alle WOZ info. Als je daarna het woord HYP naar dit nummer smst dan krijg je alle hypotheek info.

Kost uiteraard wel wat geld per bericht, maar voor zoiets een no-brainer denk ik.

[ Voor 15% gewijzigd door StealthyPeanut op 15-05-2017 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-07 17:32

Kju

Ik zie hier allerlei giswerk hierboven maar het gaat allemaal te ver.

Even ervan uitgaand dat @Anoniem: 922281 het goed inschat en de woning mogelijk overpriced is. Waar @Anoniem: 922281 mee zit, en terecht naar mijn mening, is dat hij mogelijk meer bied dan nodig was geweest door een eindbod neer te leggen. De makelaar (ver)leid hem al naar een eindbod. Dit gebeurt vaak als de makelaar verwacht dat er meerdere kandidaten zijn en de woning snel is verkocht of als de vraagprijs "op goed geluk" hoog is ingezet en de makelaar geen tijd wil verliezen aan biedingen die niet in de verwachtingspatroon van de verkoper lijken te komen.

Er word hierboven terecht gesteld dat je gewoon moet bieden wat de woning waard is. Ik zie in het verhaal alleen wel voor m'n gevoel twijfelachtige aspecten waardoor ik vermoed dat @Anoniem: 922281 zich hier juist niet moet laten verleiden tot het doen van een eindbod, zeker niet zonder betrouwbare waardering. Betaal voor een waardering, ga niet uit van de WOZ. Als je 400 moet betalen voor een taxatie verdien je dat heus wel terug.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Kju schreef op maandag 15 mei 2017 @ 16:53:

Even ervan uitgaand dat @Anoniem: 922281 het goed inschat en de woning mogelijk overpriced is. Waar @Anoniem: 922281 mee zit, en terecht naar mijn mening, is dat hij mogelijk meer bied dan nodig was geweest door een eindbod neer te leggen. De makelaar (ver)leid hem al naar een eindbod. Dit gebeurt vaak als de makelaar verwacht dat er meerdere kandidaten zijn en de woning snel is verkocht of als de vraagprijs "op goed geluk" hoog is ingezet en de makelaar geen tijd wil verliezen aan biedingen die niet in de verwachtingspatroon van de verkoper lijken te komen.

Er word hierboven terecht gesteld dat je gewoon moet bieden wat de woning waard is. Ik zie in het verhaal alleen wel voor m'n gevoel twijfelachtige aspecten waardoor ik vermoed dat @Anoniem: 922281 zich hier juist niet moet laten verleiden tot het doen van een eindbod, zeker niet zonder betrouwbare waardering. Betaal voor een waardering, ga niet uit van de WOZ. Als je 400 moet betalen voor een taxatie verdien je dat heus wel terug.
Ik noemde 365 als fictief eindbod natuurlijk. Je moet de woning goed onderzoeken en dan bieden wat jij hem waard vindt uiteraard. Maar dan met een eindbod komen is imho sterker dan 20k eronder gaan zitten, om dan alsnog rond hetzelfde uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Laatst online: 13-07 17:32

Kju

Met 20k verschil op 350-400k vind ik het te vroeg om al een eindbod neer te leggen. Het is echt geen schande om 30% onder de vraagprijs te bieden. Een openingsvoorstel doe je immers om af te tasten.
Direct een eindvoorstel neerleggen met take it or leave it, en dat zeg ik echt met alle respect, is geen onderhandeling.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Kju schreef op maandag 15 mei 2017 @ 16:57:
Met 20k verschil op 350-400k vind ik het te vroeg om al een eindbod neer te leggen. Het is echt geen schande om 30% onder de vraagprijs te bieden. Een openingsvoorstel doe je immers om af te tasten.
Direct een eindvoorstel neerleggen met take it or leave it, en dat zeg ik echt met alle respect, is geen onderhandeling.
Dat is het ook niet. Het is een eindbod zonder onderhandelingsruimte; het biedt duidelijkheid en de verkopers weten direct dat ze het huis kunnen verkopen voor bedrag x. Geen verder gezeur.

Niet alle verkopers zitten te wachten op onderhandelingen als hun huis al leeg staat. Onderhandelingen gaan weer over 4 schijven elke keer, hoop onzekerheid en spanningen die erbij komen kijken.

Maar goed, ieder zijn eigen idee van huizen kopen natuurlijk ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Laatst online: 21:34
Gewoon je argumenten uiteenzetten waarom je tot een lager bod komt, dat is wat jij het waard vind. Wel even goed onderzoek doen (gebreken, woningwaarde in de omgeving/buurt etc.) Ik heb ook geen eindbod neergelegd. Je kunt inderdaad zeggen dat is krachtig en prettig omdat je geen spelletjes hoeft te spelen, maar zo werkt de markt nu eenmaal. Hoe irritant en vervelend het is. Ik heb het gedaan en ben blij ook (zat met hetzelfde dilemma). Uiteindelijk zo 40 van de prijs af weten te krijgen op een bedrag van 285. Heeft wat moeite gekost, maar had er zo 265 voor neergelegd als het had gemoeten.

[ Voor 5% gewijzigd door STIMPPYYY op 15-05-2017 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
Anoniem: 922281 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 15:57

Het hangt van de situatie af. Als er onderhandelingsruimte is, dan zou ik ook onderhandelen. Je wilt er echter nu echt een groot stuk vanaf halen, dan is een eindbod helemaal niet zo slecht. 75k onder een vraagprijs van 4 ton zou ik ook wegwuiven. 365 wellicht niet (maar het is allemaal giswerk, want de exacte situatie is onbekend).

Je zegt dat je er veel aan moet vertimmeren, omdat de huidige bewoners de indeling van hun redelijk nieuwe uitbouw onlogisch hebben i gericht. Prima, maar bedenk wel dat jij het onlogisch vindt. Voor de huidige bewoners is dat geen argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 22:24
Als de verkoper geen tegenbod doet maar wel laat weten dat ze je bod te laag vinden, zou ik de verkopend makelaar vragen waar de magische grens ligt voor de verkopers.
Vaak hebben de verkopers namelijk wel met de makelaar overlegd hoeveel ze minimaal willen krijgen. En het is in het belang van de makelaar om het huis te verkopen. Voor hoeveel maakt hem weinig uit.

De truc is dan alleen nog om een bod te doen dat hoog genoeg is, zodat de verkopers een tegenbod doen op hun magische getal.
Of je vindt het natuurlijk te duur en je doet geen bod.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Kju schreef op maandag 15 mei 2017 @ 16:53:

Ach, we proberen hier (op basis van onze eigen ervaringen) te helpen zonder uberhaupt te weten welke woning het is, dus je moet alles met een korreltje zout nemen natuurlijk ;) Die tip over WOZ en taxateur waren idd al langsgekomen ;)

Maar m'n eerdere opmerking over 'ander onderhandelingssoort' blijft staan: Je kunt tot in de laatste puntjes proberen het onderste uit de kan te halen, of je kunt gewoon tevreden zijn over je eigen deal. Ik snap dat makelaars vooral van die eerste soort zijn, en daar heb ik alle begrip voor (het is immers jullie vak). Maar zoals al eerder aangegeven: Als je geen tips van Tweakers wil maar hulp van een pro, moet je het niet hier op dit forum vragen. Ieder z'n eigen tactiek, imho is er niets mis met een deal waarmee beide partijen (zowel koper als verkoper) blij zijn, maar als je niet gelukkig bent met de prijs die je volgens sommige adviezen hier moet bieden, dan moet je dat zeker niet doen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Kju schreef op maandag 15 mei 2017 @ 16:57:
Dat klopt. Ik vind het ook niet nodig om te onderhandelen. Ik denk goed na over wat ik iets waar vind. Ik bied vervolgens dat wat ik wil betalen, daar kan je in meegaan of niet. *D
STIMPPYYY schreef op maandag 15 mei 2017 @ 17:05:
Gewoon je argumenten uiteenzetten waarom je tot een lager bod komt, dat is wat jij het waard vind.
Dat zou ik dan weer ten stelligste afraden. Dat lokt alleen maar discussie uit en geeft de ander munitie om je bod te pareren.

Gewoon zeggen ik vind dit het max waard of niets zeggen. "Dit is mijn bod"

[ Voor 33% gewijzigd door JvS op 15-05-2017 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Laatst online: 26-07-2020
Het is misschien ook geen onderhandeling, maar wel een effectieve manier om snel je zin te krijgen.

Er zijn genoeg huizen in deze markt waar zoveel animo voor is, dat je met ieder bod onder de vraagprijs al achter het net vist. Dan is het helemaal niet zo raar om meteen de vraagprijs te bieden.

[ Voor 50% gewijzigd door nare man op 15-05-2017 18:04 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:14

Wailing_Banshee

You're Next

@Anoniem: 922281 Het hangt helemaal af van hoe graag jij dat huis wil en hoe graag zij van dat huis af willen. Wij hebben op een huis geboden, een heel eind onder de vraagprijs (er waren nog wat onzekerheden over met name de fundering van het huis en of daar nog werk achter weg zou komen). Gelijk als eindbod. Dat is afgewezen. Dus wij zijn verder gaan kijken. Bijna een jaar later kwamen ze terug, of we nog interesse hadden...

Het tweede huis waar we serieus op geboden hebben hebben we 20% onder de vraagprijs geboden. Dat is toen ook afgewezen, maar de verkoper dook wel ineens heel hard onder zijn vraagprijs als tegenbod. En ja, dan toon je aan dat je heel snel van het huis af wilt... Uiteindelijk zijn wij 18% onder de vraagprijs uitgekomen...

Ons eerste huis hebben we zonder makelaar gekocht, dat was weer een hele andere onderhandeling, waarbij wij telkens een paar stapjes omhoog gingen en zij een paar stapjes naar beneden, net zo lang tot we elkaar tegenkwamen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:31

Vos

AFCA

Wij hebben gekeken bij een huis die o.a. beschikt over 18 zonnepanelen (dec. 2012) en een houtkachel (1 a 2 jaar oud) en pelletkachel (ik schat max 3 jaar oud). Deze kunnen overgenomen worden.

Volgens de verkopers waren de kosten 6.000 euro voor de panelen en 6.000 voor de twee kachels. Ik weet (nog) geen technische specificaties. Maar wat zou je voor zulke zaken geven? Geen ervaring met een huis kopen en zaken overnemen ;). Zou me kunnen voorstellen dat de prijs eventueel wat lager ligt omdat een eigenaar geen zin heeft om die zaken er uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Die zonnepanelen zijn aardig verouderd, kosten om die te verwijderen en op een nieuw huis te bevestigen zullen ook aardig zijn. Dan is het uit praktisch oogpunt veel fijner om een nieuwe set aan te schaffen. Zou er nog geen 2000 euro voor geven. De kachels hangt echt af van type. Dat kan je eenvoudig opzoeken. Dan even bepalen of het je smaak is en als het dat niet is koop je gewoon je eigen kachels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

keko12 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 17:08:
[...]

Het hangt van de situatie af. Als er onderhandelingsruimte is, dan zou ik ook onderhandelen. Je wilt er echter nu echt een groot stuk vanaf halen, dan is een eindbod helemaal niet zo slecht. 75k onder een vraagprijs van 4 ton zou ik ook wegwuiven. 365 wellicht niet (maar het is allemaal giswerk, want de exacte situatie is onbekend).
En dat is volgens mij gewoon een makelaarstrucje. Een hoge vraagprijs hanteren en dan roepen dat je dan maar gelijk je maximale bod moet doen.

Ik heb echt een hoop onderzoek gedaan hoor, naar verkopen in de buurt, prijs per vierkante meter, WOZ-waardes, alle kadastergegevens. Alles wijst erop dat de vraagprijs te hoog gegrepen is. De prijs per vierkante meter zit in de hoogste 10% van de woonplaats en buurt. Dat is gewoon niet realistisch voor een klushuis. Heb de makelaar ook gevraagd wat deze hoge prijs rechtvaardigt, maar daar wilde hij niet op ingaan.
Je zegt dat je er veel aan moet vertimmeren, omdat de huidige bewoners de indeling van hun redelijk nieuwe uitbouw onlogisch hebben i gericht. Prima, maar bedenk wel dat jij het onlogisch vindt. Voor de huidige bewoners is dat geen argument.
Ze hebben die ruimte verdeeld in 25% eetkamer, 25% toiletruimte en 50% hal.. Wellicht werkte het voor hen, maar de markt zal toch zeggen dat dat onlogisch is. De markt (niet alleen ik) zal daar dus ook rekening mee moeten houden dat dat nog verbouwd moet worden.

Anyhow, ik laat het eerst maar een week of wat rusten. Daarna maar eens vragen wat ze er minimaal voor willen hebben (wat dezelfde vraag is als "doe maar je eindbod", maar dan mijn kant op gedraaid). Als hij daar niet op wil reageren inderdaad nog vragen wat de magische ondergrens is om wél in onderhandeling te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vos schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 08:43:
Wij hebben gekeken bij een huis die o.a. beschikt over 18 zonnepanelen (dec. 2012) en een houtkachel (1 a 2 jaar oud) en pelletkachel (ik schat max 3 jaar oud). Deze kunnen overgenomen worden.

Volgens de verkopers waren de kosten 6.000 euro voor de panelen en 6.000 voor de twee kachels. Ik weet (nog) geen technische specificaties. Maar wat zou je voor zulke zaken geven? Geen ervaring met een huis kopen en zaken overnemen ;). Zou me kunnen voorstellen dat de prijs eventueel wat lager ligt omdat een eigenaar geen zin heeft om die zaken er uit te halen.
Toevallig heb ik ook bij twee huizen een bezichtiging gedaan waar zonnepanelen waren geplaatst. Uiteindelijk bleek hier geen waardevermeerdering van toepassing te zijn (tov omliggende panden), de zonnepanelen zaten ook inclusief in het aanbod en niet als aparte kosten oid.

Leuk dat ze erop zitten maar voor niet veel waard (zeker niet als ze jaren oud zijn).

Voor de kachels kan je op marktplaats kijken wat zoiets minimaal opbrengt (hou er rekening mee dat er vaak subsidie op die pelletkachels is gegeven).

Bovenstaande wil niet zeggen dat je het niet mee kan nemen in je bod, gewoon je bod verlagen en de bieding voor die losse zaken verhogen :9 Scheelt je overdrachtsbelasting en de verkopers denken wellicht dat ze een goede deal maken (omdat ze blijkbaar nogal hechten aan die enorme aankoopbedragen van die spullen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vos schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 08:43:
De eerste vraag is natuurlijk of het wel een discussie is die je moet voeren.

Voor zonnepanelen is er nog wel te bedenken dat die vaak zonder schade eenvoudig te demonteren zijn en dus geen wezenlijk onderdeel vormen van de woning. Voor kachels is dat al een stuk lastiger, of het moeten echt extra's zijn t.o.v. een al bestaande verwarmingssituatie.

Maar zoals ook al is gezegd, tweedehands weinig waard zeker de panelen. Je legt nu zelf eenvoudig nieuwere panelen neer.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 888777 op 16-05-2017 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:15

Quad

Doof

RomeoJ schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 20:42:
[...]

Wat is er onlangs veranderd? Prijsverlaging? Andere makelaar oid? Of is het gewoon out-of-the-blue verkocht omdat de markt zo oververhit is?

In ieder geval: moet wel een enorme opluchting zijn. Proficiat.
Ze zijn 10k in prijs gezakt, ongeveer 3 kwart jaar terug. Sindsdien begon het qua kijkers iets meer te lopen, gemiddeld 1 per 2 weken.
Afgelopen week een jong stel die bovengemiddelde interesse hadden, en de eerste kijkers waren in 5 jaar tijd die voor een 2e keer terug kwamen.
Ze hadden een bod geplaatst van 170k, vraagprijs was 189k, uiteindelijk is het huis verkocht voor 185k.

Overigens heeft mijn broer 2 maand terug een gesprek gehad met de makelaar en aangegeven van makelaar over te willen stappen, vanwege de matige manier van communiceren, sindsdien is het beter gaan lopen eigenlijk, met als gevolg dat het huis nu snel verkocht is.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:34
Zijn er Tweakers die recent een huis hebben gekocht in of rondom Utrecht (Leidsche Rijn, Vleuten). Ik zou graag horen hoe dat gegaan is, hoe jullie dat ervaren hebben en of jullie nog tips hebben. Ik weet dat de markt overspannen is, maar in hoeverre moet ik daar in mee gaan? Ik heb nog geen aankoopmakelaar, is dit wel aan te raden? Laat ik stellen dat ik (we) momenteel ons best moeten doen om de moed erin te houden ^^ Stiekem hadden we gehoopt dat boven de 300k er iets minder concurrentie zou zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Marc Rademaker schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 15:02:
Zijn er Tweakers die recent een huis hebben gekocht in of rondom Utrecht (Leidsche Rijn, Vleuten). Ik zou graag horen hoe dat gegaan is, hoe jullie dat ervaren hebben en of jullie nog tips hebben. Ik weet dat de markt overspannen is, maar in hoeverre moet ik daar in mee gaan? Ik heb nog geen aankoopmakelaar, is dit wel aan te raden? Laat ik stellen dat ik (we) momenteel ons best moeten doen om de moed erin te houden ^^ Stiekem hadden we gehoopt dat boven de 300k er iets minder concurrentie zou zijn...
Twee jaar geleden gekocht en nu op zoek naar een woning in dezelfde regio. Wat ik merk is dat huizen ontzettend snel gaan. Ik zie huizen in mijn straat verkocht worden voor ze op Funda verschijnen. Huizen zijn in twee jaar flink gestegen, 20% is niet meer dan normaal. Als je minder concurrentie wilt moet je boven de 700k gaan zitten ;)

Een nieuwbouwproject tussen de 590k en 750k had voor een handjevol huizen 1100 aanmeldingen. Ik ging kijken bij een huis van 600k en het was druk met bezichtigingen en uiteindelijk moesten we gewoon een eindbod neerleggen en dat was het. Niet gedaan omdat het huis niet geschikt was, maar het geeft wel aan dat zeker in deze regio het echt een kwestie is van meegaan in de gekte of niet kopen. Er zijn wel wat uitzonderingen maar dat zijn dan de huizen die niet het brede publiek aanspreken of bijvoorbeeld duur zijn maar een tuin op het noorden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:18

Fiber

Beaches are for storming.

Anoniem: 922281 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 09:17:

[...]

Ze hebben die ruimte verdeeld in 25% eetkamer, 25% toiletruimte en 50% hal.. Wellicht werkte het voor hen, maar de markt zal toch zeggen dat dat onlogisch is...
En nu zijn we natuurlijk helemaal benieuwd naar een Funda linkje... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nii3k
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:07
Afgelopen zomer een huis gekocht in Utrecht, 25 huizen bekeken (allemaal rond de 350/400k, met 5 stellen tegelijk door de woning :F ). Eerst 4x een eindbod neergelegd boven de vraagprijs door onze aankoopmakelaar en 4x niet geworden. Uiteindelijk toch een deal kunnen sluiten voor een mooie woning. Zonder aankoopmakelaar was het ons in Utrecht echt niet gelukt, voor Leidsche Rijn en Vleuten zou ik het niet durven zeggen. En als je niet meegaat met de markt dan ga je waarschijnlijk geen huis krijgen in Utrecht, het is een gekkenhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaatschaaap
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-06 16:24

blaatschaaap

schaap

Ik snap heel goed dat je moeite hebt met de moed erin houden. Hier liep ik zelf ook tegenaan tijdens mijn huizenjacht. Ik zat zelf op een budget van max 162 k.k. Kortom de vijver waar vrijwel iedereen (starters + stelletjes met minder goed betaalde banen) in viste (niet in omgeving Utrecht, maar in deze prijsvijver is het volgens mij in het hele land wel rennen springen vliegen). Een afspraak maken met een makelaar om 15 minuten later te worden teruggebeld met het bericht "sorry hij is net verkocht" was niet zeldzaam.

Ik heb zelf geen aankoopmakelaar benaderd dus daar kan ik je geen advies over geven, had er zelf geen budget voor. Mijn tip: Vooral niet opgeven met zoeken! Hoe frustrerend het soms ook kan zijn :) Ik zat er zelf ook een aantal keer goed doorheen want het werkt erg demotiverend, uiteindelijk toch een appartement kunnen scoren en ben er dolgelukkig mee ^^

blaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vandaag een huis bezichtigd wat wel een redelijke kanshebber is, vooral vanwege de ligging en de tuin. We willen echter wel wat zaken aanpassen zoals een dragende muur doorbreken tussen de woonkamer en de keuken. Dan zal er waarschijnlijk ook wel een nieuwe vloer in moeten en dat is wat lastiger omdat er nu vloerverwarming in zit met een tegelvloer. Dat zal dan ook wel vervangen moeten worden. Verder overal het behang laten vervangen door stucwerk, boven nieuwe vloer er in.

Het huis zal ook wel aardig populair zijn verwacht ik. Was al bijna verkocht maar financiering kwam niet rond dus de kans is groot dat we snel moeten beslissen. Lastige situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Hoezo? Het is nu toch gewoon een rekensom? Past het binnen budget, doen, zoniet niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

JvS schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 22:47:
[...]

Hoezo? Het is nu toch gewoon een rekensom? Past het binnen budget, doen, zoniet niet doen.
Het past wel binnen het budget maar de vraag is vooral of we er daarna echt 100% tevreden mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Tsurany schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 23:59:
[...]

Het past wel binnen het budget maar de vraag is vooral of we er daarna echt 100% tevreden mee zijn.
Ik telde de geschatte verbouwkosten gewoon op bij de prijs van het huis. En dan nog een 2e keer kijken of je het huis het geld waard vindt.

Of alternatief: Beslis hoeveel je het huis waard vindt (na verbouwing). Trek daar de verbouwkosten vanaf. Dat is dan je maximum tijdens het bieden. Dan doe je gewoon een bod.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Tsurany schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 23:59:
[...]

Als die resterende kans op ontevredenheid het gevolg is van zaken die niet meer kunt aanpassen dan zou ik het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@RocketKoen Het blijft lastig om te bepalen wat we het waard vinden na verbouwing. Het is een uniek huis en dat is zowel positief als negatief.

@nare man We kunnen het huis altijd wel zo aanpassen dat we tevreden zijn, gaat alleen wat kosten. De belangrijkste eigenschappen, omgeving en ligging, zijn prima. De vraag is vooral of we een uitgebreid verbouwingstraject zien zitten. Bij ons huidige huis hebben we enkel behangen en een nieuwe keuken geplaatst, bij het nieuwe huis wordt het sowieso keuken, badkamer, vloeren en uitbreken van een bestaande muur. Dat is toch ook wel een aardig traject dat je in gaat.

[ Voor 32% gewijzigd door Tsurany op 18-05-2017 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
En waarom zou je er daarna niet 100% tevreden mee zijn?

Overigens denk ik dat dit niets gaat worden, je zal iets doortastender moeten kiezen en handelen voor populaire woningen nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

JvS schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 09:34:
En waarom zou je er daarna niet 100% tevreden mee zijn?
Geen idee eigenlijk. Ik vind het erg lastig om me voor te stellen hoe de woning er na verbouwing uit zou zien.
Overigens denk ik dat dit niets gaat worden, je zal iets doortastender moeten kiezen en handelen voor populaire woningen nu.
We hebben gister einde dag de bezichtiging gehad, als we vandaag/morgen een bod uit brengen moet het wel goed komen verwacht ik. Tenzij een andere partij meer bied, maar daar zouden ze sowieso wel op wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Tsurany schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 09:41:
[...]

Geen idee eigenlijk. Ik vind het erg lastig om me voor te stellen hoe de woning er na verbouwing uit zou zien.
Ik kan je wel vertellen, als je het geld hebt en de mogelijkheid om een huis helemaal "jezelf" te maken, zou ik dat zeker doen. Wij hebben ons huis helemaal gestript (van de kleibodem tot dak) en heb er nog geen dag spijt van gehad. Ondanks het feit dat we zeker 1 jaar in een huis hebben gewoond dat maar half bewoonbaar was.

En je moet je er een voorstelling van kunnen maken, hoe weet je anders dat je die muur graag weg wilt hebben bijvoorbeeld?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
@Wailing_Banshee ik deel je mening maar veel mensen hebben niet echt zoveel zin in verbouwen. Ik heb het ook gedaan en heb ook letterlijk alles aan m'n huis veranderd :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wailing_Banshee schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 09:48:
[...]

Ik kan je wel vertellen, als je het geld hebt en de mogelijkheid om een huis helemaal "jezelf" te maken, zou ik dat zeker doen. Wij hebben ons huis helemaal gestript (van de kleibodem tot dak) en heb er nog geen dag spijt van gehad. Ondanks het feit dat we zeker 1 jaar in een huis hebben gewoond dat maar half bewoonbaar was.

En je moet je er een voorstelling van kunnen maken, hoe weet je anders dat je die muur graag weg wilt hebben bijvoorbeeld?
Het zou ons inderdaad wel een woning geven die goed bij ons past. En aangezien het, volgens mij, geen al te lang traject wordt kunnen we gewoon in onze huidige woning blijven wonen via een overbruggingshypotheek. Dan hebben we twee a drie maanden dubbele lasten, dat moet geen probleem zijn.

En we kunnen ons inderdaad deels wel een voorstelling van maken. Het is denk ik ook een soort angst om snel te moeten beslissen en niet de tijd hebben het rustig te overdenken.

Ook ben ik zelf niet handig en vind ik het daardoor lastig in te schatten hoe realistisch onze wensen zijn en of we zomaar elke muur er uit kunnen breken. Liefst zou ik eigenlijk de gehele begane grond qua binnenmuren laten veranderen. Maar kan je dat realiseren voor ~25.000 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-07 10:57

ATS

Tsurany schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 22:17:
Vandaag een huis bezichtigd wat wel een redelijke kanshebber is, vooral vanwege de ligging en de tuin. We willen echter wel wat zaken aanpassen zoals een dragende muur doorbreken tussen de woonkamer en de keuken. Dan zal er waarschijnlijk ook wel een nieuwe vloer in moeten en dat is wat lastiger omdat er nu vloerverwarming in zit met een tegelvloer. Dat zal dan ook wel vervangen moeten worden. Verder overal het behang laten vervangen door stucwerk, boven nieuwe vloer er in.

Het huis zal ook wel aardig populair zijn verwacht ik. Was al bijna verkocht maar financiering kwam niet rond dus de kans is groot dat we snel moeten beslissen. Lastige situatie.
Qua vloer: ik heb een beetje hetzelfde probleem, een tegelvloer met vloerverwarming. De tegels wil ik vanaf, maar de verwarming niet. Ik ben nu aan het kijken naar opties om over de oude vloer een nieuwe te leggen, en dat blijkt mogelijk. Opties zijn diverse soorten gietvloeren, maar ook verlijmd vinyl is een optie, uiteraard na een egalisatielaag. Wellicht is dat voor jou ook een werkbare optie, zonder dat je je oude tegelvloer eruit hoeft te halen en je vloerverwarming opnieuw moet laten aanleggen.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Tsurany schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 10:03:
[...]

Het zou ons inderdaad wel een woning geven die goed bij ons past. En aangezien het, volgens mij, geen al te lang traject wordt kunnen we gewoon in onze huidige woning blijven wonen via een overbruggingshypotheek. Dan hebben we twee a drie maanden dubbele lasten, dat moet geen probleem zijn.
Lijkt een nobrainer dan, maar ..
En we kunnen ons inderdaad deels wel een voorstelling van maken. Het is denk ik ook een soort angst om snel te moeten beslissen en niet de tijd hebben het rustig te overdenken.
Dat is het nadeel van de markt op dit moment.
Ook ben ik zelf niet handig en vind ik het daardoor lastig in te schatten hoe realistisch onze wensen zijn en of we zomaar elke muur er uit kunnen breken. Liefst zou ik eigenlijk de gehele begane grond qua binnenmuren laten veranderen. Maar kan je dat realiseren voor ~25.000 euro?
Bel een aannemer, vraag of ie met je mee wil gaan (tegen betaling tenzij hij de klus krijgt) voor een tweede bezichtiging en of die je een grove schatting kan geven van de kosten. Geef dan wel alvast aan wat je ongeveer wil voor je erheen gaat. 25k is overigens zo opgerookt als je ook de constructie gaat aanpassen..

Zou het huis je passen als je de aanpassingen allemaal niet meteen doet?

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@Tsurany Ja, die markt kan dan lastig zijn. Toen wij ons huis bekeken wisten we beide gelijk dat we dat huis wilden hebben, ook al moest er nog heel veel aan gebeuren. We hebben de tweede bezichtiging wel met een aannemer gedaan, zodat die kon kijken wat er allemaal gedaan moest worden en wat dat zou kosten en wat wij allemaal gedaan wilden hebben en wat dat zou kosten. (piepschuim als plafond platen in de woonkamer was bijvoorbeeld een "moest", de badkamer iets groter maken was een optioneel ding). En dat hebben we in onze prijs laten terugkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
Tsurany schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 15:26:
[...]

Twee jaar geleden gekocht en nu op zoek naar een woning in dezelfde regio. Wat ik merk is dat huizen ontzettend snel gaan. Ik zie huizen in mijn straat verkocht worden voor ze op Funda verschijnen. Huizen zijn in twee jaar flink gestegen, 20% is niet meer dan normaal. Als je minder concurrentie wilt moet je boven de 700k gaan zitten ;)

Een nieuwbouwproject tussen de 590k en 750k had voor een handjevol huizen 1100 aanmeldingen. Ik ging kijken bij een huis van 600k en het was druk met bezichtigingen en uiteindelijk moesten we gewoon een eindbod neerleggen en dat was het. Niet gedaan omdat het huis niet geschikt was, maar het geeft wel aan dat zeker in deze regio het echt een kwestie is van meegaan in de gekte of niet kopen. Er zijn wel wat uitzonderingen maar dat zijn dan de huizen die niet het brede publiek aanspreken of bijvoorbeeld duur zijn maar een tuin op het noorden hebben.
Bedankt voor je reactie :) Boven de 700k wordt lastig, tenzij er iemand nog interesse heeft in mijn ziel of mijn eerstgeborene? We zijn in ieder geval onze zoektocht iets aan het verruimen, ook naar Vleuten (ieewww). Er worden inderdaad huizen 'onderling' verkocht, dus misschien dat een aankoopmakelaar daar nog een handje bij kan helpen.
blaatschaaap schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 13:06:
[...]

Ik snap heel goed dat je moeite hebt met de moed erin houden. Hier liep ik zelf ook tegenaan tijdens mijn huizenjacht. Ik zat zelf op een budget van max 162 k.k. Kortom de vijver waar vrijwel iedereen (starters + stelletjes met minder goed betaalde banen) in viste (niet in omgeving Utrecht, maar in deze prijsvijver is het volgens mij in het hele land wel rennen springen vliegen). Een afspraak maken met een makelaar om 15 minuten later te worden teruggebeld met het bericht "sorry hij is net verkocht" was niet zeldzaam.

Ik heb zelf geen aankoopmakelaar benaderd dus daar kan ik je geen advies over geven, had er zelf geen budget voor. Mijn tip: Vooral niet opgeven met zoeken! Hoe frustrerend het soms ook kan zijn :) Ik zat er zelf ook een aantal keer goed doorheen want het werkt erg demotiverend, uiteindelijk toch een appartement kunnen scoren en ben er dolgelukkig mee ^^
Bedankt voor de bemoedigende woorden. Het enige dat nog mee zit is dat we niet onmiddellijk weg hoeven waar we zitten, het appartement is niet klein, maar wel onpraktisch, met een balzaal van een woonkamer en badkamer, maar wel maar 1 slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterO
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-07 18:04
Tweakers! Zojuist vond ik dit topic en ik dacht toch maar even mijn vraag hier zetten. Misschien dat de antwoorden er al staan ergens in dit topic, ik heb niet alles doorgelezen, sorry.

Ik ben bezig met het aanschaffen van mijn eerste woning en de zoektocht duurt al even. Ik zoek een appartement in de stad waar ik nu werk. Nu heb ik een mooie mogelijkheid gevonden om via via van iemand van werk een appartement te kopen.

Mijn vraag: Wat zijn de grootste valkuilen bij het verkopen/kopen van een huis onderling zonder tussenkomst van makelaar?
Hypotheek: omdat ik een tijdelijk contract zonder werkgever verklaring heb wil niet iedereen mijn een hypotheek geven en NHG is niet mogelijk (aldus rabobank). Is een internet makelaar een optie? iemand met ervaringen?
Omdat NHG niet mogelijk is, is het dan toegestaan om een studieschuld niet te melden om zo meer te kunnen lenen om een iets groter huis te kopen? (Ja ik heb alles doorgerekend, ik kan het wel betalen, de bank wil het gewoon niet geven als ik een studieschuld vermeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
een makelaar is geen financieel / hypotheek adviseur.
niet opgeven van studieschuld is formeel gezien fraude.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen vast contract, geen (aantoonbaar) zicht op een vast contract en een studieschuld? Veel succes..

De internethypotheken zijn nóg voorzichtiger met het verstrekken van geld dan de gewone bank. Juist doordat die werken met eenvoudige situaties kunnen ze zo "goedkoop" zijn. Zodra er echter een red flag opduikt gaat het feest meestal niet door. Ik zie bij jou meteen al 3 red flags..

Tip: ga eerst eens kijken wat je ongeveer kan financieren. Kan je daarna bekijken of het wel realistisch is om (nu) een huis te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome Ernst
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

Tsurany schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 22:17:
aanpassen zoals een dragende muur doorbreken tussen de woonkamer en de keuken.
Hmmm, dit is niet zonder risico. Hoe ga je het gewicht opvangen die nu door deze muur gedragen wordt ?

Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ome Ernst schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 14:54:
[...]

Hmmm, dit is niet zonder risico. Hoe ga je het gewicht opvangen die nu door deze muur gedragen wordt ?
Ik heb begrepen dat er dan stalen lateien gemonteerd worden die het gewicht op kunnen vangen. Er wordt dan een constructieberekening gemaakt en aan de hand daarvan kunnen ze bepalen wat exact nodig is.
Maar aangezien ik hier zelf geen kennis van heb wil ik dan een bedrijf inschakelen die de gehele verbouwing op zich gaat nemen en verantwoordelijkheid draagt voor het eindresultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-06 10:32
Pffff een tijdje terug een leuke woning gezien die al gelange tijd in de verkoop stond. Vanaf dat moment met snelheid onze eigen woning in de verkoop gezet.. Aankoop makelaar ingeschakeld en onderhandelingen gestart. Helaas komt er in eens een andere koper om de hoek en die legt pats boem de vraagprijs op tafel.. Balen balen balen.. Maarja het is niet anders.. Mijn aankoop makelaar raadde me zeer sterk af om over dat andere bod heen te gaan (waren we ook niet van plan).

Maar nu dus opzoek naar een andere woning en dat valt echt enorm tegen (al 5 woningen via funda gevonden die nog beschikbaar zouden zijn, maar toch al waren verkocht)..

Onze eigen woning staat echter ondertussen net in de verkoop, maar soms twijfel ik of ik niet gewoon mijn verlies moet nemen en een stap terug te doen.. De verkoop makelaar geeft al aan dat we waarschijnlijk onze eigen woning binnen een maand kwijt zijn voor de vraagprijs of hoger..

De markt begint hier echt overspannen te raken.. Dus ik zal hier de komende tijd wel vaker langs komen. Ik word toch wel een beetje zenuwachtig dat ik dalijk mijn eigen woning verkoop en geen geschikte andere woning kan vinden (niet echt handig met 4 kinderen), terwijl de huizen prijzen in rap tempo door blijven stijgen.. En ik straks een gelijke woning als die ik nu heb terug moet kopen voor een hogere prijs, omdat ik de gewenste woningen niet meer kan betalen.. Iemand anders met dat gevoel?

Currently playing: MTG Arena (PC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome Ernst
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

Tsurany schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 15:01:
[...]

Ik heb begrepen dat er dan stalen lateien gemonteerd worden die het gewicht op kunnen vangen. Er wordt dan een constructieberekening gemaakt en aan de hand daarvan kunnen ze bepalen wat exact nodig is.
Maar aangezien ik hier zelf geen kennis van heb wil ik dan een bedrijf inschakelen die de gehele verbouwing op zich gaat nemen en verantwoordelijkheid draagt voor het eindresultaat.
Verstandig. De manier waarop je omschrijft is ook de juiste.

Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundByte
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-04-2022
Ik wil eventueel een woning kopen, nieuwbouw, waar vloerverwarming inbegrepen zit. Ik heb gevraagd of ik deze achterwege kan laten zodat dit eventueel zou schelen in de prijs von. Dit kan niet volgens de makelaar. Omdat de woning dan niet voldoet aan de EPC (Energie Prestatie Coeffiecient, jaja). Kan ik als koper echt niet onder deze verplichte label uit?

Ik ben namelijk gebonden aan een budget. Als de aanleg vloerverwarming achterwege kan blijven zou dit mijn kans op een hypotheek vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTC100K2021
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:05
SoundByte schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 15:58:
Ik wil eventueel een woning kopen, nieuwbouw, waar vloerverwarming inbegrepen zit. Ik heb gevraagd of ik deze achterwege kan laten zodat dit eventueel zou schelen in de prijs von. Dit kan niet volgens de makelaar. Omdat de woning dan niet voldoet aan de EPC (Energie Prestatie Coeffiecient, jaja). Kan ik als koper echt niet onder deze verplichte label uit?

Ik ben namelijk gebonden aan een budget. Als de aanleg vloerverwarming achterwege kan blijven zou dit mijn kans op een hypotheek vergroten.
Een huis zonder verwarming dus? Geen vloerverwarming = radiatoren plaatsen.
Stel dat je nog enigszins moet besparen zou ik het eerder zoeken in braak laten liggen tuin (kan volgend jaar ook nog) of goedkopere alternatieven voor vloeren (laminaatje).

[ Voor 11% gewijzigd door BTC100K2021 op 18-05-2017 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
SoundByte schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 15:58:

Nee, je mag geen huizen meer bouwen met een EPC die boven de 0,4 uit komt.
Daarnaast zijn aanpassingen op het ontwerp eigenlijk nooit een besparing. Vooral als de aannemer hetzelfde huis meerdere keren bouwt.
Soms krijg je nog iets terug als je de keuken of badkamer casco laat opleveren. Maar het kost altijd meer om daarna je eigen ontwerp te (laten) plaatsen. De aannemer krijg namelijk leuke bulkkortingen en als jij die verpest krijg jij daar ook de rekening voor.
En in een huis zonder badkamer of keuken kun je ook niet wonen.
Uhmmie schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 15:06:
Pffff een tijdje terug een leuke woning gezien die al gelange tijd in de verkoop stond. Vanaf dat moment met snelheid onze eigen woning in de verkoop gezet.. Aankoop makelaar ingeschakeld en onderhandelingen gestart. Helaas komt er in eens een andere koper om de hoek en die legt pats boem de vraagprijs op tafel.. Balen balen balen.. Maarja het is niet anders.. Mijn aankoop makelaar raadde me zeer sterk af om over dat andere bod heen te gaan (waren we ook niet van plan).

Maar nu dus opzoek naar een andere woning en dat valt echt enorm tegen (al 5 woningen via funda gevonden die nog beschikbaar zouden zijn, maar toch al waren verkocht)..

Onze eigen woning staat echter ondertussen net in de verkoop, maar soms twijfel ik of ik niet gewoon mijn verlies moet nemen en een stap terug te doen.. De verkoop makelaar geeft al aan dat we waarschijnlijk onze eigen woning binnen een maand kwijt zijn voor de vraagprijs of hoger..

De markt begint hier echt overspannen te raken.. Dus ik zal hier de komende tijd wel vaker langs komen. Ik word toch wel een beetje zenuwachtig dat ik dalijk mijn eigen woning verkoop en geen geschikte andere woning kan vinden (niet echt handig met 4 kinderen), terwijl de huizen prijzen in rap tempo door blijven stijgen.. En ik straks een gelijke woning als die ik nu heb terug moet kopen voor een hogere prijs, omdat ik de gewenste woningen niet meer kan betalen.. Iemand anders met dat gevoel?
Gewoon sneller zijn.

Er zijn 2 type woningen waar je op moet reageren op funda:
1) Woningen die er vandaag op zijn geplaatst: Meteen de makelaar bellen voor een bezichtiging. En na de bezichtiging meteen een goed bod doen als het bevalt.
2) Woningen die al een paar maanden op funda staan: Verzamel een stuk of 5. Plan dan bij allemaal een bezichtiging, kort na elkaar. Ga bij de leukste een 2e keer langs en doe dan een (laag) bod als je wilt.

Reageren op woningen die een week op funda staan heeft op het moment echt totaal geen zin. Tegen de tijd dat jij aan de beurt bent voor een bezichtiging is het huis verkocht.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Absoluut waar.

En realiseer je dat je je eigen woning beter niet kunt verkopen zolang je nog geen nieuwe woning hebt bemachtigd. Want de kans dat je dan je eigen woning moet leveren terwijl er nog geen leuke/interessante nieuwe woning op de markt is gekomen die jij hebt kunnen kopen, is in deze periode van extreme vraag en weinig aanbod levensgroot.

Denk dus eens na over financieren van een nieuwe woning terwijl je je oude woning nog niet hebt verkocht. Dat is (ervan uitgaande dat je huidige woning niet metersdiep onder water staat) echt niet zo moeilijk.

[ Voor 14% gewijzigd door nare man op 18-05-2017 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kegeltje26
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02 18:55
Even een praktische vraag. Misschien is het antwoord simpel maar ik kom er nu niet gauw op.

Als alles goed gaat is 20-6 de overdracht van de nieuwe woning.
Ik woon nu in een huurwoning. Ik heb nog geen huur opgezegd, omdat ik nog niet weet of de financiering voor die tijd goed komt.

Zodra ik weet dat de financiering rond is, zeg ik de huur van mijn huidige woning op. Maar er is een opzegtermijn van een maand. Op zich prima, want ik moet dan de woning kaal opleveren en dus alles eruithalen en slopen (behang moet eraf, vloerbedekking weg etc).

In de nieuwe woning hoeft wat mij betreft niet veel te gebeuren, vooral inrichten en eventueel verven.

Op 20-6 ga ik ook de meterstanden controleren van de nieuwe woning.

Nu is het dus zo dat ik wel in beide woningen gewoon gas/water/licht nodig heb, zolang ik in beide woningen steeds zal moeten zijn (voor welke reden dan ook, verhuizen, inrichten, leeg maken etc). Je wil immers naar het toilet kunnen en eventueel een lampje aan kunnen doen.

Hoe regel ik dat met de nutsbedrijven? Want als ik alleen maar een adreswijziging doorgeef aan mijn huidige aanbieders, betekent het dat dan in 1 woning alles afgesloten wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik zou gewoon de contracten bij je huidige nutsdiensten opzeggen en vervolgens in een vergelijker de goedkoopste eruit kiezen. Je zult dan 2 maanden dubbele kosten hebben, maar doorsat je nieuwe contracten afsluit bespaar je daar dan weer op.

En anders de nutsbedrijven een belletje doen, je bent zeker niet de eerste.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

En periode overlap (en dus dubbele kosten) is natuurlijk bijna niet te vermijden. Je geeft gewoon twee datums van sleuteloverdracht door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:15
NeutraleTeun schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 17:05:
Definitieve hypotheekofferte is binnen!

12-12 de eerste bezichtiging;
25-12 het eerste bod gedaan;
17-02 overeengekomen;
22-02 bouwtechnische keuring;
23-02 voorlopig koopcontract getekend (tevens afspraak hypotheekadviseur);
01-03 hypotheekofferte binnen;
07-03 die offerte getekend (drukte onzer kant);
17-03 definitieve offerte binnen en aankomende week tekenen.

16 dagen dus voor de hypotheek, meevallertje als ik de meeste verhalen lees en hoor. Zelfde met de gevraagde en aangeleverde stukken. We hebben alles in 1x aangeleverd en alles was meteen goed.

Nu alleen nog wachten op de overdracht :/
Deze stond op begin mei, maar is op verzoek van de verkopers 2 weken later verschoven i.v.m. meer speling met verhuizing en overdracht tussen onze verkopers en hun verkopers.
Vanmiddag (eindelijk!) de sleutel!!!
Whahooo *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@NeutraleTeun spannend! Die eerste keer als eigenaar door het huis heen wandelen, ik vond dat een onwerkelijk gevoel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 13-07 21:17

Rmg

kegeltje26 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 00:26:
Even een praktische vraag. Misschien is het antwoord simpel maar ik kom er nu niet gauw op.

Ik woon nu in een huurwoning. Ik heb nog geen huur opgezegd, omdat ik nog niet weet of de financiering voor die tijd goed komt.

Zodra ik weet dat de financiering rond is, zeg ik de huur van mijn huidige woning op. Maar er is een opzegtermijn van een maand. Op zich prima, want ik moet dan de woning kaal opleveren en dus alles eruithalen en slopen (behang moet eraf, vloerbedekking weg etc).

In de nieuwe woning hoeft wat mij betreft niet veel te gebeuren, vooral inrichten en eventueel verven.

Nu is het dus zo dat ik wel in beide woningen gewoon gas/water/licht nodig heb, zolang ik in beide woningen steeds zal moeten zijn (voor welke reden dan ook, verhuizen, inrichten, leeg maken etc). Je wil immers naar het toilet kunnen en eventueel een lampje aan kunnen doen.

Hoe regel ik dat met de nutsbedrijven? Want als ik alleen maar een adreswijziging doorgeef aan mijn huidige aanbieders, betekent het dat dan in 1 woning alles afgesloten wordt.
Is geen probleem, je kan zeggen sluit mij aan op mijn nieuwe adres en sluit mijn oude adres pas op datum y af. Vervolgens regelen ze dat allemaal met de eindafrekening van je oude adres. Op 2 plekken stroom leveren hebben ze geen probleem mee zolangs ze maar betaald krijgen
:P
Of je gebruikt inderdaad de kans om over te stappen naar een nieuwe, goedkopere, leverancier :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
kegeltje26 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 00:26:

Let wel op: je kan niet altijd 'kosteloos' je contract beëindigen als je gaat verhuizen naar een gebied waar het nutsbedrijf waar je nu ook bij zit ook levert. 'Zomaar' de goedkoopste uitzoeken kan dus betekenen dat je je huidige contract moet ontbinden en daarvoor een 'boete' moet betalen. Die 'boete' is vaak iets van 50 euro per aansluiting per (deel) jaar dat je contract nog loopt.

Als het goed is staat dat allemaal netjes in de algemene voorwaarden vermeld die je hebt gekregen toen je je huidige contract afsloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 08:30
Die boetes zijn gemaximeerd en worden meestal overgenomen door de nieuwe leverancier.

Ondernemers opletten: vaak worden contracten voor "zakelijke energie" aangeboden door callcenters met namen als "MKB <something>". Deze contracten vallen buiten de consumentenbescherming (juridisch heel discutabel, maar de leveranciers zijn er van overtuigd) en kennen vaak veel hogere afkoopsommen. Die boetes raak je niet zo makkelijk kwijt, omdat de vergoeding door de nieuwe leverancier vaak is gemaximeerd op consumenten-niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Maar wat ze tegenwoordig vaak doen is een "welkomsbonus" geven die je pas krijgt op het moment dat je je contract helemaal uitzit.
Ik krijg bijvoorbeeld €220 korting op een jaarcontract. Die uitbetaald wordt nadat ik 365 dagen klant ben.
Dus als ik een maand eerder opzeg, kost me dat totaal €270.

Overigens kun je je contract binnen Nederland gewoon meenemen. En als je tijdelijk 2 huizen hebt vinden ze dat ook niet erg.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
RocketKoen schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 11:29:
Maar wat ze tegenwoordig vaak doen is een "welkomsbonus" geven die je pas krijgt op het moment dat je je contract helemaal uitzit.
Ik krijg bijvoorbeeld €220 korting op een jaarcontract. Die uitbetaald wordt nadat ik 365 dagen klant ben.
Dus als ik een maand eerder opzeg, kost me dat totaal €270.

Overigens kun je je contract binnen Nederland gewoon meenemen. En als je tijdelijk 2 huizen hebt vinden ze dat ook niet erg.
Maar als je dan gewoon op dag 366 overstapt; de nieuwe leverancier betaalt de boete (die zijn er genoeg) en je krijgt weer een nieuwe deal.

Toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
StealthyPeanut schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 11:35:
[...]

Maar als je dan gewoon op dag 366 overstapt; de nieuwe leverancier betaalt de boete (die zijn er genoeg) en je krijgt weer een nieuwe deal.

Toch?
Op dag 366 is er geen boete meer.
Het contract duurt een jaar. Daarna wordt het automatisch verlengd voor onbepaalde tijd met een opzegtermijn van 1 maand.

Er zijn wel aanbieders met veel langere contracten. Als je bijvoorbeeld zo'n "gratis" Toon wilt zit je volgens mij 4 jaar aan je leverancier vast.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundByte
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-04-2022
TuutjDrie schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 16:30:
[...]

Een huis zonder verwarming dus? Geen vloerverwarming = radiatoren plaatsen.
Stel dat je nog enigszins moet besparen zou ik het eerder zoeken in braak laten liggen tuin (kan volgend jaar ook nog) of goedkopere alternatieven voor vloeren (laminaatje).
Wat betekent braak laten liggen? Tuin wordt meestal niets mee gedaan behalve wat gtond storten voor betegeling. Scheelt maar een paar honderd euro.

Heb je zelf ervaring met vloerverwarming? Ik lees dat plavuizen en pvc dan het beste zijn. Wil je toch laminaat met geluiddempende laag (hoe kan het anders). Wordt de geleiding minder. Voldoet de woning nog niet aan de EPC norm. Ik snap die idiote betutteling dan ook niet. Op eerste etage en hal komen weer wel radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyage
  • Laatst online: 13-07 19:14
Zijn er mensen die ervaring hebben met het kopen van een huis waarvan de erfpacht afgekocht is? Ik lees namelijk dat er over de erfpacht ook overdrachtsbelasting betaald moet worden. Ik kan alleen nergens vinden of je wel overdrachtsbelasting moet betalen over afkochte erfpacht en zo, hoeveel. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
Ik zit met een vraag, we hebben ruim 1,5 jaar terug al naar een nieuwe woning zitten kijken. Echter zijn we er uit eindelijk mee gestopt en hebben we afgezien van verhuizen..

Ondertussen hebben we de knoop doorgehakt en staat onze eigen woning alsnog in de verkoop.

Nu staat 1 van de woningen die we toen der tijd bezocht hebben nog steeds te koop. Nette woning, maar voor ons te duur.. Ze zijn ondertussen wel al gezakt van 450k naar 430k en nu vraag me af wat een realistisch streef bedrag is voor een dergelijke woning?

Als ik terug kijk naar de meeste artikelen.. Dan praat men vaak over -7,5% na 6 maanden en daarna -3,5% per 6 maanden.
Dat zou ik dit geval dus 14,5% van de originele vraagprijs betekenen (lees 85,5% van 450k = 384.750).. En in eens zou dan die droomwoning wel haalbaar zijn.. Krap, maar haalbaar..

Maar is dit nog wel realistisch? De huizen markt trekt hier enorm aan (iig de huizen tot 300k).. Dus gaat die regel hierboven nog wel op? Of sta ik gewoon voor lul als ik een dergelijk bod (na herbezichtiging) zou doen?

Iemand enig ervaring hiermee? Ik zal hierover ook contact opnemen met mijn makelaar, alhoewel die niet gespecialiseerd is in het dorp waar dit huis staat en ik dus misschien op zoek moet naar een aandere aankoop makelaar.

[edit] De woning staat zelfs al 2,5 jaar tekoop ipv 1,5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat jij nu doet is een individuele woning benaderen met cijfers die een gemiddelde zijn van de gehele markt, zo werkt dat echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
Tsurany schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 21:29:
Wat jij nu doet is een individuele woning benaderen met cijfers die een gemiddelde zijn van de gehele markt, zo werkt dat echt niet.
Daarom vroeg ik me dus ook af hoe ik nu kan bepalen wat een realitische prijs is? Het feit dat hij al 2,5 jaar tekoop staat moet toch enige invloed hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Voyage schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 20:35:
Zijn er mensen die ervaring hebben met het kopen van een huis waarvan de erfpacht afgekocht is? Ik lees namelijk dat er over de erfpacht ook overdrachtsbelasting betaald moet worden. Ik kan alleen nergens vinden of je wel overdrachtsbelasting moet betalen over afkochte erfpacht en zo, hoeveel. Iemand hier ervaring mee?
Als het erfpacht eeuwigdurend is afgekocht betaal je geen overdrachtsbelasting. De waarde zit dan in de prijs van het huis verwerkt.
Als het niet is afgekocht betaal je 2% over 17x de jaarlijkse canon.
Of 2% over de afkoopsom als je het afkoopt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Uhmmie schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 22:19:
[...]

Daarom vroeg ik me dus ook af hoe ik nu kan bepalen wat een realitische prijs is? Het feit dat hij al 2,5 jaar tekoop staat moet toch enige invloed hebben?
Dat hangt er volledig vanaf of zij hem voor minder dan die prijs willen verkopen ;) Kan best zijn dat ze dat bewust niet willen en dan liever niet verhuizen.

Jij moet voor jezelf bepalen wat voor jou de maximale prijs is. Hoeveel wil je kwijt zijn voor dat huis? Vanaf welk bedrag kan je wat beters kopen? Of wat is je maximaal te besteden bedrag? Zit dat er ver onder? Wellicht een hoog eindbod neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Laatst online: 12-07 10:33
Uhmmie schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 15:06:

Mijn gevoel zou dan zijn: extra hoog inzetten met je eigen vraagprijs, zodat ie niet binnen 1 maand verkocht is. Wordt ie verkocht, heb je die hogere vraagprijs sowieso. Geeft jouw tevens kans om wat rustiger te kijken naar andere woningen.

Wil je wel verhuizen? Want de woning waar je nu woont, zette je uiteindelijk te koop vanwege die andere woning. Althans, zo lees ik het een beetje. Een noodzaak tot verhuizen lijkt er niet echt te zijn, anders had je m wel eerder al tekoop gezet.
Pagina: 1 ... 45 ... 361 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7