Waarde voor een aankoopmakelaar zit m.i vooral in:
* Hij eerder weet wat op funda komt dan jij en een groter netwerk heeft om nieuwe huizen te vinden.
* Weet vaak veel over de regio/wijk waar hij actief is
* Ziet
waarschijnlijk op eerste gezicht eerder gebreken aan een huis dan jullie
* Kan
misschien iets beter onderhandelen.
Eerste 2 punten zijn vooral afhankelijk van de regio.
3e punt, kan handig zijn maar je ontkomt toch niet aan een taxatie/bouwkeuring
4e punt is ook weer afhankelijk van regio / markt. Als huizen gewoon niet onder de vraagprijs weggaan dan vraag ik me af of het verschil wat hij en jullie onderhandelen wel genoeg is om zijn tarief te betalen zegmaar

Stel we vinden een huis dat we willen kopen. Dan willen we een bod uitbrengen maar dat kun je net zo goed zelf doen tegenwoordig omdat de vraagprijs volgens mij weinig afwijkt van de verkoopprijs. Moeten we alleen uitzoeken hoe bieden precies werkt enzo. Maar daarna begint het échte werk: koopovereenkomst, notarisen en hypotheekaanvragen. Dit kun je uiteraard allemaal zelf maar is dat als 1e keer koper wel verstandig?
Het is allemaal geen rocketscience. Bieden werkt hoe jij dat wil, maar meestal volstaat een mailtje of een telefoontje naar de verkopende makelaar met "Hoi ik ben geintreseerd in huis x te y, ons bod is xxx.xxx"
Koopovereenkomst, tjah het is een contract, goed doorlezen, punten waar je het niet mee eens bent commentaar op geven tot jullie er uit zijn.
Notaris je geeft aan in de koopovereenkomst wie de notaris is, die krijgt papieren en de rest wijst zich vanzelf
De meeste aankoopmakelaars zijn geen hypotheekadviseurs.
Ik zou ook niet een aankoopmakelaar willen die eerst voor mij onderhandelt en vervolgens mij een hyptheek aansmeert

Dus behalve dat hij een voorstel kan doen heeft het m.i weinig extra waarde op dat gebied.
Sterker nog, je eerste huis kopen is waarschijnlijk makkelijker dan je 2e huis, nu heb je nog geen hypotheek die mee moet, geen huis dat nog verkocht moet worden, een flexibele opzegtermijn ipv afhankelijk te zijn van de verkoop van je eigen huis. Makkelijker gaat het echt niet meer worden
Als je niet in een oververhitte regio zit te zoeken en je gaat niet de rest van je woonleven zitten met het gevoel van "Shit niet goed genoeg onderhandeld, een aankoopmakelaar had er misschien meer uit kunnen slepen" dan zou ik zeggen laat een aankoopmakelaar zitten
[
Voor 5% gewijzigd door
Rmg op 21-04-2017 12:58
]