Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 40 ... 368 Laatste
Acties:

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
voor het afnemen is finaal akkoord toch betrouwbaarder. ik kan met die 10% nog niks afnemen. Komt juist vaak voor dat men een bankgarantie heeft maar hypotheek niet rond krijgt.

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Figo112 Krijg jij nog een hypotheek als je over 4 dagen onder de bus loopt?

• Figo112
krijg ik de woning als de bewoner er niet meer is? Ik kan wel een rechtzaak aanspannen maar dat kan de verkoper ook doen als ik er niet meer ben bij mijn partner

Verwijderd

Het gaat niet om vertrouwen, het gaat om zekerheid, of beter gezegd, om verhaal.

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:50
Figo112 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 12:11:
kju, volgens mij is er genoeg bewijs dat ik het ga afnemen omdat alle stukken bij de notaris ligt. Wat is meer zekerheid die bankgarantie of finaal akkoord?
Dat die stukken daar liggen zegt natuurlijk ook niet alles. Als de bank er morgen achterkomt dat jij bestaande leningen hebt verzwegen bij je aanvraag, wil ik nog wel even zien of zij die hypotheekakte wel tekenen. Verder gaat het mij als verkoper ook helemaal niets aan hoe jij die financiering geregeld hebt. Ik wil gewoon alleeen een zekerheid dat jij genoeg middelen hebt om eventueel een boete (en dus mijn schade!) Te kunnen betalen.

• Figo112
het komt de praktijk juist vaak voor dat een bankgarantie wordt ingetrokken, maar een finaal akkoord intrekken komt bijna niet voor.

bestaande leningen verzwegen? bij zo een aamvraag wordt al meerdere malen een bkr check gedaan.

Dat over die indekken van de schade prima maar waarom dan geen wederzijdse bankgarantie? Het probleem is meer de opzet, die bankgarantie is niet meer dan zonder advocaat aanspraak kunnen maken op die 10%. Wat als ik als koper ook aanspraak moet maken op die 10% waar is mijn garantie dan?
Carnoustie schreef op donderdag 6 april 2017 @ 12:22:
[...]

Dat die stukken daar liggen zegt natuurlijk ook niet alles. Als de bank er morgen achterkomt dat jij bestaande leningen hebt verzwegen bij je aanvraag, wil ik nog wel even zien of zij die hypotheekakte wel tekenen. Verder gaat het mij als verkoper ook helemaal niets aan hoe jij die financiering geregeld hebt. Ik wil gewoon alleeen een zekerheid dat jij genoeg middelen hebt om eventueel een boete (en dus mijn schade!) Te kunnen betalen.

[ Voor 21% gewijzigd door Figo112 op 06-04-2017 12:30 ]

• Carnoustie
Figo112 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 12:25:
het komt de praktijk juist vaak voor dat een bankgarantie wordt ingetrokken, maar een finaal akkoord intrekken komt bijna niet voor.

bestaande leningen verzwegen? bij zo een aamvraag wordt al meerdere malen een bkr check gedaan.

Dat over die indekken van de schade prima maar waarom dan geen wederzijdse bankgarantie? Het probleem is meer de opzet, die bankgarantie is niet meer dan zonder advocaat aanspraak kunnen maken op die 10%. Wat als ik als koper ook aanspraak moet maken op die 10% waar is mijn garantie dan?

[...]
Punt 1: dat "finaal accoord" van jou bestaat helemaal niet zolang er geen getekende hypotheekakte ligt. Verder heb ik al gezegd dat die financiering van jou mij ook helemaal niets aangaat. Denk je trouwens echt dat de notaris mij ook maar iets over jouw stukken gaat vertellen als ik daar naar vraag?
Punt 2: lening van familie, duo of een mannetje uit de kroeg.
Punt 3: als verkoper bezit ik een huis, van de koper moet je maar afwachten of die uberhaupt iets heeft.

• Figo112
finaal akkoord is inderdaad getekend bij de notaris. getekende stukken kan mijn adviseur gewoon aanleveren en een mailtje naar de notaris met als antwoord dat alle stukken compleet zijn krijg je altijd.

• Carnoustie
Figo112 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 12:43:
finaal akkoord is inderdaad getekend bij de notaris. getekende stukken kan mijn adviseur gewoon aanleveren en een mailtje naar de notaris met als antwoord dat alle stukken compleet zijn krijg je altijd.
Maar als jij straks geen handtekening zet op het uur U, heb ik geen enkele zekerheid dat er iets te verhalen valt bij jou. Andersom heb jij die zekerheid wel: het huis vertegenwoordigd immers een bepaalde waarde.

• Figo112
dat is precies het punt. stel ik zet de handtekening niet dan kan de koper inderdaad aanspraak maken en zonder moeite die 10% claimen. maar ik dan, stel als de verkoper niet wil verkopen en ik wil ontbinden en aanspraak doen op de 10% dan heb ik niet dezelfds rechten maar moet ik een juridisch proces starten?

dat bedoel ik met waarom niet wederzijds. kijk die garantie heb ik afgesproken zal ik ook regelen. maar hoe meer ik hierover nadenk hoe krom het eigenlijk is.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-11 23:04
Figo112 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 12:51:
dat is precies het punt. stel ik zet de handtekening niet dan kan de koper inderdaad aanspraak maken en zonder moeite die 10% claimen. maar ik dan, stel als de verkoper niet wil verkopen en ik wil ontbinden en aanspraak doen op de 10% dan heb ik niet dezelfds rechten maar moet ik een juridisch proces starten?

dat bedoel ik met waarom niet wederzijds. kijk die garantie heb ik afgesproken zal ik ook regelen. maar hoe meer ik hierover nadenk hoe krom het eigenlijk is.
De notaris keert die 10% alleen uit als de verkoper daar recht op heeft.
Daarnaast kan de verkoper helemaal niet onder de verkoop uit nadat het koopcontract is getekend, tenzij de koper zijn verplichtingen niet nakomt.

Enige wat ik me kan bedenken is dat een woning wordt verkocht met restschuld, en dat de verkoper de restschuld niet gefinancierd krijgt. Dan kan de hypotheekverstrekker de koop verhinderen.

TheS4ndm4n#1919

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-11 22:23

Jiffy

God, you're ugly!

Tja, als je het krom vindt had je daar vóóraf over na moeten denken. Je had prima met verkoper af mogen spreken dat hij óók een bankgarantie zou moeten stellen. Ongebruikelijk, maar niemand die het zal verbieden als jullie die afspraak maken.

Dat heb je echter niet gedaan. End of story.

En ja, ik heb zowel kopers als verkopers gezien die, om wat voor reden dan ook, niet na wilden of konden komen. Afgelopen week nog een verkoper die haar huis niet uit wilde en aangaf niet te gaan tekenen. Reden: ze had nog geen ander huis gevonden... Dan zit je als koper dus idd behoorlijk klem. (er is uiteindelijk wél getekend, op de afgesproken dag)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Figo112 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 12:25:

[...]
Een bankgarantie kan in de basis niet ingetrokken worden. Dat is een juridische overeenkomst juist om die reden dat het de gevraagde zekerheid geeft. Vorige week nog een hele discussie over gehad omdat er 1 datum in de aanvraag niet goed stond...

finaal akkoord is de term waarbij een verstrekker aangeeft dat het dossier notaris klaar is. onder de MCD is er momenteel wel discussie hoe finaal dat dan werkelijk is maar dat even terzijde

als er inderdaad tussen finaal en passeren zaken als een overlijden plaatsvinden kan de verstrekker gewoon weigeren te laten passeren. Dan heeft verkoper in ieder geval zijn zekerheid als de bankgarantie is gesteld

[ Voor 5% gewijzigd door Ray op 06-04-2017 15:22 ]

Verwijderd

Je moet het vanuit verhaalsoogpunt bekijken.

Beide partijen bij de koopovereenkomst hebben de mogelijkheid om de wederpartij aan te spreken voor de boete van 10% indien er sprake is van een tekortkoming. Het verschil is echter, dat de koper altijd wel verhaal heeft op de verkoper (die heeft immers het huis nog in eigendom, waar de koper zo nodig beslag op kan leggen), terwijl de verkoper niet zeker weet of hij verhaal heeft op de koper (die kan immers in een huurhuis wonen en geen cent te makken hebben). Om die ongelijkheid in verhaalsmogelijkheden op te heffen wordt de koper geacht een bankgarantie of waarborgsom te storten.

Overigens is het ook niet zo dat de verkoper 'zomaar' onder de bankgarantie kan trekken. Als de verkoper meent dat de koper de boete heeft verbeurd, maar de koper betwist dat (bijvoorbeeld omdat de tekortkoming hem niet toerekenbaar is), dan zal toch de rechter de knoop moeten doorhakken. Net zoals dat geldt voor de koper die verhaal wil nemen op de verkoper.

Verwijderd

Verkopers moet je nooit vertrouwen, zo blijkt maar weer.
Wij hadden vandaag de overdracht, begonnen met een inspectie in de woning.
Er waren een aantal zaken 'ter overname' waar we een bod op hadden gedaan, en dit was geaccepteerd. Een groot deel van de zaken waren toch verdwenen. Desondanks eiste verkoper wel de volledige overname som.

Daarnaast is er bij de verhuizing door de vorige bewoner schade gemaakt aan een houten trap.

Kortom, we konden bij de notaris aan tafel nog eens opnieuw onderhandelen. Ik heb telefonisch een richtprijs van reparatie van de trap aangevraagd. En met tegenstribbelen van verkoper dit nog van de koopprijs gehaald / de notaris betaald dit bedrag aan mij.

Het verschil in roerende zaken hebben we ingehouden van de overname som daarvoor.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2017 21:25 . Reden: fixed ]

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:20
Verwijderd schreef op donderdag 6 april 2017 @ 21:08:
Verkopers kun je nooit vertrouwen, zo blijkt maar weer.
Dat jij een negatieve ervaring hebt betekent niet dat je zomaar alle verkopers over een kam kan scheren! Onze verkopers waren top. Een week ervoor had de CV een storing, hebben ze netjes laten verhelpen. Het huis werd gepoetst aan ons opgeleverd! Al moet ik wel toegeven dat zelfs de makelaar voor de eindinspectie erg verbaasd was :+

Verwijderd

Het was beter gezegd als ik 'kun' had veranderd in 'moet'. ;)
Als ik niet goed had geïnspecteerd had ik € 3.500,- weg gegooid.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2017 21:26 ]

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:19

Wailing_Banshee

You're Next

Verkopers moet je nooit vertrouwen, zo blijkt maar weer.
Wij hadden vandaag de overdracht, begonnen met een inspectie in de woning.
Er waren een aantal zaken 'ter overname' waar we een bod op hadden gedaan, en dit was geaccepteerd. Een groot deel van de zaken waren toch verdwenen. Desondanks eiste verkoper wel de volledige overname som.
Wij hadden juist het tegenovergestelde bij ons eerste huis :D We hadden een aantal zaken afgesproken die we zouden overnemen. En toen we in het huis kwamen, hadden ze ook een aantal lampen laten hangen (met name in de gang en overloop). Ok, ze waren oerlelijk (daarom hebben ze ze waarschijnlijk laten hangen :p), maar waren ook handig! Hoefden wij geen verhuispeertjes te kopen en hadden we wat meer tijd om leuke lampen te zoeken.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-11 17:49
Helaas is het huis wat wij op het oog hadden ook net verkocht....Maar goed, niet getreurd. Vanavond eerste tekenen voor verkoop eigen huis en overdracht op 01-08. Nog best wat tijd en ruimte om een huisje uit te kiezen! En anders vinden we voor het overbruggen ook wel weer een oplossing :).

1 geluk; het huidige aanbod is niet geschikt of boven budget. We worden dus niet verleid om een "bijna" huis te kopen, terwijl je er niet helemaal achter staat.

Nu maar hopen dat er in ieder geval nog wat te koop komt dit jaar, wat voor ons geschikt is :+.

[ Voor 6% gewijzigd door StealthyPeanut op 07-04-2017 09:00 ]

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:23

PoweRoy

funky!

Ons huis al een tijdje verkocht, eindelijk zelf nu ook een ander huis gevonden (huis waarvoor te koop ging, is inmiddels verkocht...)
2 Juni eruit en 1 Juli in nieuwe huis.

Even prijs opgevraagd bij vakantieparkje in de buurt (zitten veel seizoenswerkers en ook mensen die verhuizen). 800-900 euro, oke gaat. Toeslag ivm hoog seizoen 200 euro per week 8)7

Kunnen een maand bij schoonbroer wonen :Y)

[This space is for rent]

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:07
PoweRoy schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 16:28:
Ons huis al een tijdje verkocht, eindelijk zelf nu ook een ander huis gevonden (huis waarvoor te koop ging, is inmiddels verkocht...)

Even prijs opgevraagd bij vakantieparkje in de buurt (zitten veel seizoenswerkers en ook mensen die verhuizen). 800-900 euro, oke gaat. Toeslag ivm hoog seizoen 200 euro per week 8)7

AirBNB geen optie? want 1700 euro is idd wel heel erg aan de prijs.

• RocketKoen
Nog net voor het sluiten van de bank een mailtje met de bindende hypotheekofferte :D Hier kan de champagne open.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 6% gewijzigd door RocketKoen op 07-04-2017 21:09 ]

TheS4ndm4n#1919

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-11 21:22
PoweRoy schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 16:28:

Kijk even op marktplaats, ik ga voor zo'n 6 maanden in een chalet wonen, zit tussen 2 huizen in zogezegd.
Betaal €600/mnd exc. g/w/l en het is een groot dubbel chalet met 2 slaapkamers en een ruime tuin eromheen.
Gewoon op huren en op afstand gezocht via mp.

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 07:17
RocketKoen schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 18:19:
Nog net voor het sluiten van de bank een mailtje met de bindende hypotheekofferte :D Hier kan de champagne open.

***members only***
Je vergeet nog iets in je lijst, je rentevoorstel tekenen?

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:00

Daarnaast is er bij de verhuizing door de vorige bewoner schade gemaakt aan een houten trap.
Gewoon uit interesse, hoe lang terug heb je het huis bekeken?

Wij gaan binnenkort ons huis te koop zetten maar blijven er nog geruime tijd in wonen. Gedurende die periode leef ik nog in mijn huis en kan er iets beschadigen. Volgens mij ontkom je daar niet aan. Echte schade waarmee je zelf niet zou willen leven daargelaten natuurlijk.

• RocketKoen
sorted.bits schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 20:42:
[...]

Je vergeet nog iets in je lijst, je rentevoorstel tekenen?
Ik zal het toevoegen :P

TheS4ndm4n#1919

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:40
Ik volg al een tijdje het topic. Vandaag kan ik jullie advies gebruiken 😄
Mijn vriendin en ik willen ons eerste huis kopen. In de regio Amersfoort, wij hebben wel wat specifieke eisen; ruim perceel +200m2(ja voor Amersfoortse begrippen is dit groot 😉) met een schuur. Daarnaast minstens 120m2 woonoppervlakte.

Het geen wat ons op valt is dat de huizen die op de mark komen (Funda) zeer kort beschikbaar zijn en sommige al in de stille verkoop worden verkocht zonder ook maar op Funda te komen. Zoals meerdere in dit topic al zeggen de markt is op dit moment gewoon opgejaagd.
Om hier iets beter tussen te komen hebben we enkele weken geleden ons bij verschillende makelaars aangemeld, waarna we elke dag een mail krijgen met het nieuwe aanbod wat voor ons geselecteerd is.

Vandaag hebben we een gesprek gehad bij een makelaar in Amersfoort, en wat hier vooral naar voren kwam is de aankoopmakelaar. Enkele voordelen die naar voren kwamen:
1. De makelaar kan je in een vroeg stadium laten weten dat een huis mogelijk in de verkoop gaat, wat je dus een voorsprong geeft!
2. Ze zijn (als het goed is) objectief, en worden niet gestuurd door emotie.
3. Begeleiding in de aankoop.
4. Een taxatie.

Ons werden twee pakketten aangeboden:
Pakket 1: Eerste bezichtiging 1800euro incl. btw, elk opvolgende huis is dan 250euro extra.
Bij dit pakket gaat de makelaar niet mee met de bezichtiging, en moet je dus zelf de afspraken maken.

Pakket 2: 1% van de aankoop som, onbeperkt aantal bezichtigingen, de makelaar maakt de afspraak, en gaat altijd mee met de bezichtiging. Het voordeel dat werdt aangedragen; de makelaar ziet je reactie t.o.v. van het huis, en kan zo je voorkeur steeds nauwkeuriger formuleren en dus de aanbieden daar op aanpassen.
Wij zijn opzoek naar een huis tussen de 300k en 350k, oftewel een maximale kostenpost van 3500euro voor de aankoop makelaar. Uiteraard pas betalen wanneer de koop gesloten is.

Het in mijn ogen grote voordeel van de aankoop makelaar is dat zij vanaf het allereerste moment op de hoogte zijn van de verkoop van een huis en dat je dan de grote massa voor bent. Echter vind ik een bedrag van 3500 erg veel voor enkel deze service aangezien wij verder geen financieel advies of dergelijk nodig hebben. Het enige wat prettig is, is dat ze dan ook betrokken zijn in de onderhandelingen.

Nu heb ik even rond gezocht, en heb je ook aankoopmakelaars die voor circa 1500euro all-in hun dienst aanbieden, echter zitten die wellicht niet zo dicht bij het vuur als een makelaar zelf?

Iemand hier die in het zelfde schuitje heeft gezeten? Zo ja wat hebben jullie toen gedaan? :)

• RocketKoen
Onno_Devine schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 20:52:
Mijn vriendin en ik willen ons eerste huis kopen. In de regio Amersfoort, wij hebben wel wat specifieke eisen; ruim perceel +200m2(ja voor Amersfoortse begrippen is dit groot 😉) met een schuur. Daarnaast minstens 120m2 woonoppervlakte.

Het geen wat ons op valt is dat de huizen die op de mark komen (Funda) zeer kort beschikbaar zijn en sommige al in de stille verkoop worden verkocht zonder ook maar op Funda te komen. Zoals meerdere in dit topic al zeggen de markt is op dit moment gewoon opgejaagd.
Om hier iets beter tussen te komen hebben we enkele weken geleden ons bij verschillende makelaars aangemeld, waarna we elke dag een mail krijgen met het nieuwe aanbod wat voor ons geselecteerd is.

Vandaag hebben we een gesprek gehad bij een makelaar in Amersfoort, en wat hier vooral naar voren kwam is de aankoopmakelaar. Enkele voordelen die naar voren kwamen:
1. De makelaar kan je in een vroeg stadium laten weten dat een huis mogelijk in de verkoop gaat, wat je dus een voorsprong geeft!
4. Een taxatie.

Pakket 1: Eerste bezichtiging 1800euro incl. btw, elk opvolgende huis is dan 250euro extra.
Bij dit pakket gaat de makelaar niet mee met de bezichtiging, en moet je dus zelf de afspraken maken.

Pakket 2: 1% van de aankoop som, onbeperkt aantal bezichtigingen, de makelaar maakt de afspraak, en gaat altijd mee met de bezichtiging. Het voordeel dat werdt aangedragen; de makelaar ziet je reactie t.o.v. van het huis, en kan zo je voorkeur steeds nauwkeuriger formuleren en dus de aanbieden daar op aanpassen.
Wij zijn opzoek naar een huis tussen de 300k en 350k, oftewel een maximale kostenpost van 3500euro voor de aankoop makelaar. Uiteraard pas betalen wanneer de koop gesloten is.

Het in mijn ogen grote voordeel van de aankoop makelaar is dat zij vanaf het allereerste moment op de hoogte zijn van de verkoop van een huis en dat je dan de grote massa voor bent. Echter vind ik een bedrag van 3500 erg veel voor enkel deze service aangezien wij verder geen financieel advies of dergelijk nodig hebben. Het enige wat prettig is, is dat ze dan ook betrokken zijn in de onderhandelingen.

Nu heb ik even rond gezocht, en heb je ook aankoopmakelaars die voor circa 1500euro all-in hun dienst aanbieden, echter zitten die wellicht niet zo dicht bij het vuur als een makelaar zelf?

Iemand hier die in het zelfde schuitje heeft gezeten? Zo ja wat hebben jullie toen gedaan? :)
Je bent al op de goede weg door je bij lokale makelaars aan te melden met interesse.
Als huizen te snel weg zijn dan gaat het niet helpen als je ook nog een aankoopmakelaar mee moet nemen.
Gewoon 2x per dag op funda kijken of er nog nieuwe huizen zijn die aan je zoekfilter voldoen. En als je iets leuks ziet, meteen de verkopende makelaar bellen voor een afspraak. Zorg als het even kan dat jullie flexibel zijn zodat je ook een van de eerste bent die daadwerkelijk komt kijken.

Als je iets moois hebt gezien. Kijk op https://www.wozwaardeloket.nl/ wat de WOZ waarde is en doe dat als openingsbod. Dat zal bij de meeste mensen een stuk onder de vraagprijs liggen. Maar meestal wel hoog genoeg om serieus genomen te worden (al weet ik niet hoe je lokale markt werkt).

Om wat beter te bepalen wat het huis echt waard is, zoek vergelijkbare woningen die op funda op "verkocht" staan. En koop dan op kadaster.nl de koopsominformatie van die huizen.

Als je het over de prijs eens bent. Laat een jurist (bijvoorbeeld vereniging eigen huis) het koopcontract goed nakijken voordat je tekent. Regel zelf de taxatie en bouwkundige keuring.

En zorg dat je van te voren al goed weet hoeveel hypotheek je wil en kan krijgen. En welke documenten je allemaal moet opsturen om die te krijgen.

Klinkt dat allemaal als te ingewikkeld, teveel moeite of gewoon te eng, dan zoek je een aankoopmakelaar. Die doet precies wat hierboven staat voor je. En hij heeft verstand van de lokale markt.

Ik had overigens zelf wel een aankoopmakelaar. Maar dat is ook mijn vader, dus dat scheelt in de kosten ;)

TheS4ndm4n#1919

• Onno_Devine
RocketKoen schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 21:15:
[...]

Je bent al op de goede weg door je bij lokale makelaars aan te melden met interesse.
Als huizen te snel weg zijn dan gaat het niet helpen als je ook nog een aankoopmakelaar mee moet nemen.
Gewoon 2x per dag op funda kijken of er nog nieuwe huizen zijn die aan je zoekfilter voldoen. En als je iets leuks ziet, meteen de verkopende makelaar bellen voor een afspraak. Zorg als het even kan dat jullie flexibel zijn zodat je ook een van de eerste bent die daadwerkelijk komt kijken.

Als je iets moois hebt gezien. Kijk op https://www.wozwaardeloket.nl/ wat de WOZ waarde is en doe dat als openingsbod. Dat zal bij de meeste mensen een stuk onder de vraagprijs liggen. Maar meestal wel hoog genoeg om serieus genomen te worden (al weet ik niet hoe je lokale markt werkt).

Om wat beter te bepalen wat het huis echt waard is, zoek vergelijkbare woningen die op funda op "verkocht" staan. En koop dan op kadaster.nl de koopsominformatie van die huizen.

Als je het over de prijs eens bent. Laat een jurist (bijvoorbeeld vereniging eigen huis) het koopcontract goed nakijken voordat je tekent. Regel zelf de taxatie en bouwkundige keuring.

En zorg dat je van te voren al goed weet hoeveel hypotheek je wil en kan krijgen. En welke documenten je allemaal moet opsturen om die te krijgen.

Klinkt dat allemaal als te ingewikkeld, teveel moeite of gewoon te eng, dan zoek je een aankoopmakelaar. Die doet precies wat hierboven staat voor je. En hij heeft verstand van de lokale markt.

Ik had overigens zelf wel een aankoopmakelaar. Maar dat is ook mijn vader, dus dat scheelt in de kosten ;)
Bedankt voor je reactie!
Ik wil graag even inhaken op:
Dat zou voornamelijk onze reden zijn om een aankoopmakelaar te nemen. In het gesprek gister werdt dus verteld dat zij (makelaar en dus ook tevens aankoop makelaar) een huis al kunnen aanbieden wanneer de verkopende partij zich pas net meld om een huis te verkopen.

Wat mijn gevoel is dat er veel huizen tegenwoordig in regio Amersfoort op deze manier verkocht worden. Maar het is mij niet geheel duidelijk omdat geen 1 makelaar echte cijfers wilt/kan noemen over het aantal huizen dat voor de publieke verkoop al verkocht worden.

Heb je enig idee of de door mij hierboven genoemde pakketten een beetje vergelijkbaar zijn met wat je vader als makelaar vraagt?

Wat ik nog wel duidelijk wil hebben, is dat als ik zelf een woning tegenkom op Funda, dat ik wel de vrijheid heb om er zelf heen te gaan. Anders is de 1% vrij duur als je het mij vraagt.
Mocht de aankoop makelaar daadwerkelijk met een huis aankomen in een vroeg stadium welke valt onder de hardlopers, dan is de aankoop makelaar toch wel meer waarde.

[ Voor 4% gewijzigd door Onno_Devine op 09-04-2017 10:59 ]

• RocketKoen
Onno_Devine schreef op zondag 9 april 2017 @ 10:56:
[...]

Bedankt voor je reactie!
Ik wil graag even inhaken op:

[...]

Dat zou voornamelijk onze reden zijn om een aankoopmakelaar te nemen. In het gesprek gister werdt dus verteld dat zij (makelaar en dus ook tevens aankoop makelaar) een huis al kunnen aanbieden wanneer de verkopende partij zich pas net meld om een huis te verkopen.

Wat mijn gevoel is dat er veel huizen tegenwoordig in regio Amersfoort op deze manier verkocht worden. Maar het is mij niet geheel duidelijk omdat geen 1 makelaar echte cijfers wilt/kan noemen over het aantal huizen dat voor de publieke verkoop al verkocht worden.

Heb je enig idee of de door mij hierboven genoemde pakketten een beetje vergelijkbaar zijn met wat je vader als makelaar vraagt?

Wat ik nog wel duidelijk wil hebben, is dat als ik zelf een woning tegenkom op Funda, dat ik wel de vrijheid heb om er zelf heen te gaan. Anders is de 1% vrij duur als je het mij vraagt.
Mocht de aankoop makelaar daadwerkelijk met een huis aankomen in een vroeg stadium welke valt onder de hardlopers, dan is de aankoop makelaar toch wel meer waarde.
Hij vraagt €950. Maar gaat dan niet mee naar een eerste bezichtiging. Hij zit dan ook in een krimpregio. Dus dan is er niet zo'n haast bij.

Ik denk dat je voor het "erbij zijn voordat het op funda staat" beter af bent door wat je nu hebt gedaan. Dus bij alle grote makelaars aanmelden dat je op zoek bent en wat precies je wensen zijn.

Maak je ook vooral niet druk over het "mislopen" van een huis. Als het zo hard loopt in de regio dan komen er ook elke dag weer leuke huizen bij op Funda. Ik heb zelf ook een geweldig huis misgelopen. Maandag op funda, meteen gebeld voor een bezichtiging. Dinsdag en Donderdag kon ik langskomen. Maar ik had Dinsdag al een afspraak aan de andere kant van het land, dus voor de donderdag gekozen. Woensdag middag belt de makelaar dat het huis is verkocht. Nou lijkt het me sterk dat het echt al was verkocht, maar het schijnt redelijk normaal te zijn dat de makelaar alle bezichtigingen afzegt als er over de prijs wordt onderhandeld. Pas 2 weken later werd de status op funda op verkocht gezet.

[ Voor 25% gewijzigd door RocketKoen op 09-04-2017 11:23 ]

TheS4ndm4n#1919

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:26
Wij hebben ook een aankoopmakelaar. Regio Utrecht, dus gaat heel snel met de huizen. Kregen dagelijks mailtjes van NVM met nieuw huizenaanbod binnen ons zoekfilter (en vaak kwamen die huizen pas een dag later op Funda).

We hebben zelf het aanbod in de gaten gehouden, en zonder makelaar bezichtigd. De Makelaar komt uit de regio, dus kende al die huizen, en we informeerden steeds vooraf wat de addertjes waren (onderhoud, prijs, ligging, zeker huizen die langer beschikbaar zijn in de regio hebben daar een reden voor). Daardoor bij een huis uitgekomen waarvoor veel te veel werd gevraagd en wat erg oubollig was ingericht, waardoor iedereen het links liet liggen. De Makelaar heeft er bijna 15% af gekregen.

Makelaar vroeg vast bedrag (~3k ex BTW). Qua regelwerk is het niet nodig, je kunt alles zelf, maar in zo'n verhitte markt vond ik het wel erg fijn om altijd goed geïnformeerd ergens op af te gaan.

Nog een pluspunt: de verkopers deden alles via Makelaarsland (lees: alles zelf) en ik was blij dat mijn makelaar de boel begeleidde, want jonge jonge over Makelaarsland kun je een apart topic vol krijgen :r

/Edit

Dat je het aanbod eerder te zien krijgt geeft niet altijd een voordeel. Veel verkopers wachten gewoon af tot het ook op Funda staat voor ze zich vastleggen, zodat ze meer potentiële kopers trekken en een betere prijs kunnen krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door phYzar op 09-04-2017 11:27 ]

• Onno_Devine
RocketKoen schreef op zondag 9 april 2017 @ 11:16:
[...]

Hij vraagt €950. Maar gaat dan niet mee naar een eerste bezichtiging. Hij zit dan ook in een krimpregio. Dus dan is er niet zo'n haast bij.

Ik denk dat je voor het "erbij zijn voordat het op funda staat" beter af bent door wat je nu hebt gedaan. Dus bij alle grote makelaars aanmelden dat je op zoek bent en wat precies je wensen zijn.

Maak je ook vooral niet druk over het "mislopen" van een huis. Als het zo hard loopt in de regio dan komen er ook elke dag weer leuke huizen bij op Funda. Ik heb zelf ook een geweldig huis misgelopen. Maandag op funda, meteen gebeld voor een bezichtiging. Dinsdag en Donderdag kon ik langskomen. Maar ik had Dinsdag al een afspraak aan de andere kant van het land, dus voor de donderdag gekozen. Woensdag middag belt de makelaar dat het huis is verkocht. Nou lijkt het me sterk dat het echt al was verkocht, maar het schijnt redelijk normaal te zijn dat de makelaar alle bezichtigingen afzegt als er over de prijs wordt onderhandeld. Pas 2 weken later werd de status op funda op verkocht gezet.
Helemaal mee eens, :) bedankt!
phYzar schreef op zondag 9 april 2017 @ 11:25:
Wij hebben ook een aankoopmakelaar. Regio Utrecht, dus gaat heel snel met de huizen. Kregen dagelijks mailtjes van NVM met nieuw huizenaanbod binnen ons zoekfilter (en vaak kwamen die huizen pas een dag later op Funda).

We hebben zelf het aanbod in de gaten gehouden, en zonder makelaar bezichtigd. De Makelaar komt uit de regio, dus kende al die huizen, en we informeerden steeds vooraf wat de addertjes waren (onderhoud, prijs, ligging, zeker huizen die langer beschikbaar zijn in de regio hebben daar een reden voor). Daardoor bij een huis uitgekomen waarvoor veel te veel werd gevraagd en wat erg oubollig was ingericht, waardoor iedereen het links liet liggen. De Makelaar heeft er bijna 15% af gekregen.

Makelaar vroeg vast bedrag (~3k ex BTW). Qua regelwerk is het niet nodig, je kunt alles zelf, maar in zo'n verhitte markt vond ik het wel erg fijn om altijd goed geïnformeerd ergens op af te gaan.

Nog een pluspunt: de verkopers deden alles via Makelaarsland (lees: alles zelf) en ik was blij dat mijn makelaar de boel begeleidde, want jonge jonge over Makelaarsland kun je een apart topic vol krijgen :r

/Edit

Dat je het aanbod eerder te zien krijgt geeft niet altijd een voordeel. Veel verkopers wachten gewoon af tot het ook op Funda staat voor ze zich vastleggen, zodat ze meer potentiële kopers trekken en een betere prijs kunnen krijgen.
Dit is inderdaad aardig vergelijkbaar met de situatie waar wij nu in zitten.
En voor de situatie die je schets is een aankoop makelaar dan ook echt van meer waarde.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-11 20:44
even een vraagje over doorstromen.

Stel, je bezit een huis met spaarhypotheek.

- waarde van woning en hypotheek zijn ongeveer in balans
- spaarverzekering heeft wel aanzienlijke waarde

Je wilt verhuizen en de spaarpolis kwijt, alles omzetten naar een nieuwe annuiteitenhypotheek.

daarin moet echter de poliswaarde van de spaarhypotheek worden ingebracht. Tijdelijk moet je overbruggen (tussen transport nieuwe woning en transport oude woning).

Is dat lastig? Moet je beide huizen taxeren ipv alleen de nieuwe? Zijn er handige routes?

• RocketKoen
t_captain schreef op zondag 9 april 2017 @ 15:03:
even een vraagje over doorstromen.

Stel, je bezit een huis met spaarhypotheek.

- waarde van woning en hypotheek zijn ongeveer in balans
- spaarverzekering heeft wel aanzienlijke waarde

Je wilt verhuizen en de spaarpolis kwijt, alles omzetten naar een nieuwe annuiteitenhypotheek.

daarin moet echter de poliswaarde van de spaarhypotheek worden ingebracht. Tijdelijk moet je overbruggen (tussen transport nieuwe woning en transport oude woning).

Is dat lastig? Moet je beide huizen taxeren ipv alleen de nieuwe? Zijn er handige routes?
Je hebt een overbruggingskrediet nodig bij je nieuwe hypotheek.
Wat je daarvoor moet doen ligt helemaal aan je nieuwe hypotheekverstrekker. Ze lopen namelijk een paar risico's:
- Je krijgt je oude huis niet verkocht
- Je oude huis levert minder op dan je krediet
Om dat risico af te dekken kan de bank:
- Met een veel lagere verkoopwaarde rekenen.
- Eisen dat je eigen geld hebt om een bepaalde tijd de dubbele lasten te kunnen opbrengen.
- Een taxatie van je oude huis eisen.
Het wordt wel een stuk makkelijker als je oude huis op papier al is verkocht.

Je hebt overigens 3 jaar om je overwaarde weer in een nieuw huis te stoppen. Volgens mij mag dat ook door extra af te lossen op je nieuwe hypotheek. Als je tenminste genoeg kan lenen zonder de overwaarde te moeten gebruiken.

TheS4ndm4n#1919

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-11 20:44
Nieuwe huis met kk en een paar verbouwingswerkzaamheden zal een stukje over de 101% gaan. Ik probeer dat aan te sluiten. Als ik alles met eigen geld betaal, zit het geld "vast" en heb ik na verkoop van het oude huis een stuk eigenwoningreserve te pakken.

• Wolly
  • Niet online
4. Een taxatie.

Doordat makelaars een schaduwmarkt erop na houden (altijd woningen eerst onderling aanbieden) wordt je als koper gewoon voor het lapje gehouden met drogredenen.

Daarnaast: Wie garandeert de objectiviteit? De aankoopmakelaar is vaak tevens verkoopmakelaar en heeft dus veel meer belangen met de verkoopmakelaar dan dat ene huis waarin jij geinteresseerd bent...

Voor een indicatie van de prijs zou een aankoopmakelaar nog wel handig kunnen zijn, maar houd altijd je eigen koppie erbij.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@Onno_Devine Wij hadden een verkoopmakelaar die ook onze aaankoop geregeld heeft. Dat heeft voor ons uiteindelijk heel gunstig uitgepakt.
De verkoop was binnen een week geregeld (en dit was in 2006, in Assen, en er was dus geen overspannen markt!) en dus dacht hij snel geld binnen gehaald te hebben. Echter hebben we een stuk of 6 huizen bekeken om te kopen, en hebben we op 3 huizen uiteindelijk een bod gedaan (waarbij de derde het uiteindelijk echt geworden is). En dat heeft hij ook allemaal geregeld. En erg goed ook!

In jouw geval zie ik niet in wat het voordeel is van pakket 1. Je betaalt wel de makelaar, maar je moet wel alles zelf regelen? Dat is een pakket dat ik zelf nooit zou kiezen. Ik zou dan voor pakket 2 gaan en kijken of je nog iets kunt onderhandelen. Het is bijna jammer dat het je eerste huis is, want verkoop van je eigen huis is meestal een leuk ding wat je erbij kunt trekken.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:46
Weet iemand of het mogelijk is op Funda één filter te hebben met meerdere plaatsen? Wij zoeken in een gebied van +1 km van de plaats, maar daar zitten sommige dorpen tussen waar we niet willen wonen en sommigen wel, maar ik zie niet hoe je specifiek aan kan geven welke plaatsen wel/niet.

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-11 09:00
Over het al dan niet hebben van een makelaar; indien je in bepaalde erg gewilde wijken wilt wonen kom je er bijna niet onderuit als je de tijd wilt hebben om even over een huis na te kunnen denken. Met funda kom je tegelijk met de rest en dan is het dringen, snel een bod plaatsen en hopen dat je hebt, maar doe je een bezichtiging met meerderen tegelijk en maak je mogelijk een overhaaste beslissing. Ik kan mij goed voorstellen dat als je rond de 400k gaat kijken dat je tot een betere beslissing komt als je de tijd enigszins kunt nemen, en rond die prijsklasse maakt die 3500 euro nu ook niet heel erg veel uit.

Alternatief is dat je op een net iets minder populaire locatie gaat zoeken, die niet perse veel minder is.

• JeroenE
  • Niet online
In de regio Amersfoort, wij hebben wel wat specifieke eisen; ruim perceel +200m2(ja voor Amersfoortse begrippen is dit groot 😉) met een schuur. Daarnaast minstens 120m2 woonoppervlakte.
Tadaa, gevonden! ;)
Maar serieus, ik heb geen ervaring met een aankoopmakelaar. In de "normale" prijsklassen gaan de huizen steeds sneller weg bij ons in de buurt. Wat dat betreft zou je nog eens kunnen kijken of er huizen zijn die toch langer te koop staan. Wie weet kijk jij wel door een vooroordeel of nadeel heen of -indien alleen de prijs het probleem is- kan er ondertussen wel wat van de prijs af omdat men door heeft dat er anders niemand komt. Maar ja, dat is meer een gelukstreffer natuurlijk.

• Kju
  • Laatst online: 05-11 16:54

Kju

Wolly schreef op zondag 9 april 2017 @ 18:17:
[...]

Doordat makelaars een schaduwmarkt erop na houden (altijd woningen eerst onderling aanbieden) wordt je als koper gewoon voor het lapje gehouden met drogredenen.
Heb je een bron? Niet alles is een complot hoor :+
Piet_Piraat7 schreef op maandag 10 april 2017 @ 08:12:
Weet iemand of het mogelijk is op Funda één filter te hebben met meerdere plaatsen? Wij zoeken in een gebied van +1 km van de plaats, maar daar zitten sommige dorpen tussen waar we niet willen wonen en sommigen wel, maar ik zie niet hoe je specifiek aan kan geven welke plaatsen wel/niet.
In Funda een plusteken plaatsen achter iedere plaats, bijvoorbeeld http://www.funda.nl/koop/...dhoven,utrecht,amsterdam/

PSN: Kjujay

• Aliene
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:36
Ik heb een vraag over de belastingaangifte bij een familiebanklening. Wij hebben geld geleend en dit ook opgegeven bij de belastingaangifte. Mijn ouders hebben geld uitgeleend per december 2016, klopt het dat ze dit dan nog niet in de aangifte over 2016 hoeven in te vullen? Omdat er bij box 3 gekeken wordt naar de saldi per 1-1-2016 en het dus pas bij de aangifte van 2017 hoeft?

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Beetje over het budget heen... Vind het wel een prachtige woning!
Maar serieus, ik heb geen ervaring met een aankoopmakelaar. In de "normale" prijsklassen gaan de huizen steeds sneller weg bij ons in de buurt. Wat dat betreft zou je nog eens kunnen kijken of er huizen zijn die toch langer te koop staan. Wie weet kijk jij wel door een vooroordeel of nadeel heen of -indien alleen de prijs het probleem is- kan er ondertussen wel wat van de prijs af omdat men door heeft dat er anders niemand komt. Maar ja, dat is meer een gelukstreffer natuurlijk.
Vooroordelen kunnen echt voordelen voor jou hebben. Er zijn ook kijkers geweest voor ons huis na ons. En die vonden de woonkamer zo donker. Ja, als er aan de voorkant een enorme boom overhangt, een enorme struik pal voor de hoek staat en twee ramen afscherm, en er aan de achterkant ook een enorme boom staat die lekker overhangt.
Het eerste wat wij gedaan hebben, is een zaag gekocht en die struik weggehaald. Wat een licht in die woonkamer!

• moer
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-11 20:40

4. Een taxatie.

Wij waren zelf minder kwijt dan de E1500 maar hadden ook een woning verkocht via dezelfde makelaar.

Veel zelf uitgezocht via funda en de NVM mailtjes en als er serieus interesse was vanuit ons dan vroegen wij hem mee (10x in totaal volgens mij). Geen probleem, geen extra kosten etc.
Hij heeft 2x een huis laten zien die in zijn eigen portefeuille zouden komen en waar wij dus voordat iemand het wist al konden kijken en eventueel een bod konden uitbrengen (uiteraard niet via hem). Dat was wel lekker, geen druk om snel een bod te doen omdat je hem anders misloopt maar een paar dagen om er rustig over na te denken.

Uiteindelijk wees hij ons op een huis iets boven het bedrag dat wij in ons hoofd hadden, tijdens de bezichtiging bleek daar net een bod op te zijn uitgebracht, dus niet meer mee verder gegaan. 2 Weken later belde hij op dat de verkopende makelaar had gemeld dat het bod was ingetrokken.
Wij wonen er nu alweer anderhalf jaar met erg veel plezier :) en te koop staande huizen in de buurt gaan al voor 50K meer weg 8)7

Kortom, wij waren blij met de verkopende makelaar en hij had zeker meerwaarde :P

• Wolly
  • Niet online
Kju schreef op maandag 10 april 2017 @ 08:42:
[...]

Heb je een bron? Niet alles is een complot hoor :+
Makelaars publiceren hun aanbod eerst op het interne platform waar ze op aangesloten zijn. Woningen zijn vaak pas na een week zichtbaar op Funda.

Als je dan het verkoopargument van de aankoopmakelaar leest:
'De makelaar kan je in een vroeg stadium laten weten dat een huis mogelijk in de verkoop gaat, wat je dus een voorsprong geeft!'

Nogal logisch als je een week wacht voordat je het op Funda plaatst...

• StealthyPeanut
Wolly schreef op maandag 10 april 2017 @ 09:45:
[...]

Makelaars publiceren hun aanbod eerst op het interne platform waar ze op aangesloten zijn. Woningen zijn vaak pas na een week zichtbaar op Funda.

Als je dan het verkoopargument van de aankoopmakelaar leest:
'De makelaar kan je in een vroeg stadium laten weten dat een huis mogelijk in de verkoop gaat, wat je dus een voorsprong geeft!'

Nogal logisch als je een week wacht voordat je het op Funda plaatst...
Dit is al een langere tijd niet meer zo (in ieder geval omgeving Breda niet, vernomen van meerdere makelaars). Vaak zit er net 1 of 2 dagen tussen, dus dan heb je alsnog wel een voorsprong. Maar soms maandag aanmelding platform en dan dinsdag of woensdagochtend staat het op Funda.

Zou me überhaupt benieuwen als dit nog zo werkt. Ze moeten wat verzinnen he om 3k te kunnen vragen om iets van de prijs af te lullen :+ .

[ Voor 7% gewijzigd door StealthyPeanut op 10-04-2017 09:56 ]

• Kju

Kju

Je denkt serieus dat een makelaar, tegen de belangen van zijn klant, eerst alleen aan collega's aanbied?
Dat is gewoon onzin.

Als ik op publiceren klik staat het direct op m'n website, tenzij ik kies voor stille verkoop (als de klant daar nadrukkelijk om vraagt)
Wat wel gebeurt is dat ik bijvoorbeeld een woning publiceer maar aangeef dat het pas morgen op Funda moet staan zodat ik nog rustig op Funda alle bijkomende producten goed kan zetten (360gr. foto's, video etc).

• JeroenE
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op maandag 10 april 2017 @ 09:30:
Beetje over het budget heen... Vind het wel een prachtige woning!
Tja, in de post van @Onno_Devine staat dan ook helemaal geen budget genoemd....

• Wolly
  • Niet online
Kju schreef op maandag 10 april 2017 @ 09:54:
Je denkt serieus dat een makelaar, tegen de belangen van zijn klant, eerst alleen aan collega's aanbied?
Dat is gewoon onzin.
Ja dat denk ik serieus. Dat denkt de Vereniging Eigen Huis trouwens ook/
Niet alleen kan het lastig zijn een bezichtiging te bemachtigen, een deel van de populaire huizen die op de markt komen krijg je als zelfstandig opererende koper niet eens te zien. ‘De druk in markten als Amsterdam en Utrecht is zo groot, dat veel aanbod Funda niet haalt’, zegt Van Essen van de VEH. ‘Dat is allang weg, via de zoekbestanden van andere kantoren. Soms wordt een pand ook doorgezet naar een koper uit het eigen bestand. Weliswaar is het niet toegestaan dat een makelaar voor twee partijen werkt, maar dan schuift die het door naar een collega.’
https://fd.nl/werk-en-gel...-aankoopmakelaar-is-terug

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

JeroenE schreef op maandag 10 april 2017 @ 09:59:
[...]
Tja, in de post van @Onno_Devine staat dan ook helemaal geen budget genoemd....
Jawel!
Wij zijn opzoek naar een huis tussen de 300k en 350k, oftewel een maximale kostenpost van 3500euro
En ik vind het niet vreemd dat andere makelaars eerder weten dan Funda dat er een huis te koop staat. Ik neem tenminste niet aan dat zomaar alles op Funda gezet kan worden en dat er wel degelijk een controleslag overheen gaat. Maar ondertussen staat het huis wel al te koop. Bij ons stond ook pas na een paar dagen een bord in de tuin (toen het huis al verkocht was :p) Op vrijdag te koop aangeboden en foto's gemaakt, op maandag verkocht en op woensdag een bord in de tuin.

• JeroenE
  • Niet online
Inderdaad, het staat er wel, maar ergens onderaan waar het gaat over pakket 2. Daar had ik dus overheen gelezen :Z |:( :X

Nouja, in dat geval en indien de "schuur" ook een "garage" mag zijn moet het deze dan maar worden.

• Kju

Kju

Wolly schreef op maandag 10 april 2017 @ 10:05:
[...]

Ja dat denk ik serieus. Dat denkt de Vereniging Eigen Huis trouwens ook/

[...]

https://fd.nl/werk-en-gel...-aankoopmakelaar-is-terug
Je moet wel kunnen nuanceren. Dit is iets anders dan wat jij beweerde. Uiteraard gebeurt het dat een aankoopmakelaar zijn klant matched met aanbod die hij of een collega zelf krijgt voor verkoop, dat lijkt me een slechte aankoopmakelaar als hij dat niet doet maar er is echt geen gesloten marktplaats (al dan niet met een embargo) van één week voor publicatie zoals jij dat doet voorkomen. Als het nieuwe aanbod summier is dan is de kans vrij groot dat er inderdaad veel al verkocht is als er onderling is gematched.

• Onno_Devine
@Wailing_Banshee
Een goed voorbeeld! Wij zijn ook van mening dat pakket 1 niet echt aantrekkelijk is. Het all-in pakket betreft dan ook onze voorkeur.

@Bastard
Ja inderdaad, dat is precies onze verwachting. Zeker aangezien je de woningen van te voren gepresenteerd krijgt, en zo dus een voorsprong kunt behalen.

@JeroenE
Prachtig huis inderdaad, alleen niet voor ons als starters haalbaar ;) (prijs staat idd wel in mijn post).

@moer
Bedankt voor het delen! dit helpt ons zeker met de keuze.

@Wolly
Ik kan dit beamen naar aanleiding van ons gesprek dat we hebben gehad met de makelaar.
Echter is het wel soms maar 1 of 2 dagen voorsprong, voordat het op Funda staat. De grote winst is te behalen wanneer de makelaar vroeg in het proces wordt betrokken bij de verkoop.

• JeroenE
  • Niet online
@Onno_Devine Ja, ik had al een andere voor je gevonden. Beetje rood/zwart maar dat is denk ik ook het probleem van dit huis (samen met de split-level indelingen).
Kju schreef op maandag 10 april 2017 @ 11:04:
Uiteraard gebeurt het dat een aankoopmakelaar zijn klant matched met aanbod die hij of een collega zelf krijgt voor verkoop, dat lijkt me een slechte aankoopmakelaar als hij dat niet doet maar er is echt geen gesloten marktplaats (al dan niet met een embargo) van één week voor publicatie zoals jij dat doet voorkomen.
Het lijkt mij een slechte makelaar als hij dat wel doet. Ten eerste mag je niet zowel aankoop als verkoopmakelaar tegelijk zijn (van de NVM dan in ieder geval). Het kan dus alleen als hij het van een ander kantoor hoort en niet van zijn collega.
Ten tweede is het maar de vraag of de mensen die jij al kent de beste kopers zijn voor het huis wat je wil verkopen.
Wat dat betreft lijkt mij het voor zowel verkoper al koper juist eerder interessant dat alles alleen via 1 grote website gaat; dan weet je tenminste zeker dat iedereen kennis genomen kan hebben en dat je geen kopers hebt gemist (die misschien wel meer willen betalen, minder voorbehouden willen, eerder of later de overdracht wensen etc).
Maar goed, dat kan wel meer werk opleveren en voor de makelaar zelf is dat in het algemeen natuurlijk juist weer niet interessant.

• Wolly
  • Niet online
Kju schreef op maandag 10 april 2017 @ 11:04:
[...]

Je moet wel kunnen nuanceren. Dit is iets anders dan wat jij beweerde. Uiteraard gebeurt het dat een aankoopmakelaar zijn klant matched met aanbod die hij of een collega zelf krijgt voor verkoop, dat lijkt me een slechte aankoopmakelaar als hij dat niet doet maar er is echt geen gesloten marktplaats (al dan niet met een embargo) van één week voor publicatie zoals jij dat doet voorkomen. Als het nieuwe aanbod summier is dan is de kans vrij groot dat er inderdaad veel al verkocht is als er onderling is gematched.
Waar ligt de nuance dan? Makelaars hebben onderling een platform waarop ze hun huizen aanbieden alvorens het op Funda wordt geplaatst. Dat is een schaduwmarkt puur en alleen om bijvoorbeeld de voordelen van 'aankoopmakelaars' waar te kunnen maken.

Als de makelaars echt het beste voor zouden hebben met hun lanten zou het direct op Funda te zien zijn om zoveel mogelijk potentiele kopers te kunnen bereiken.

• Kju

Kju

JeroenE schreef op maandag 10 april 2017 @ 11:49:
@Onno_Devine Ja, ik had al een andere voor je gevonden. Beetje rood/zwart maar dat is denk ik ook het probleem van dit huis (samen met de split-level indelingen).

[...]
Het lijkt mij een slechte makelaar als hij dat wel doet. Ten eerste mag je niet zowel aankoop als verkoopmakelaar tegelijk zijn (van de NVM dan in ieder geval). Het kan dus alleen als hij het van een ander kantoor hoort en niet van zijn collega.
Ten tweede is het maar de vraag of de mensen die jij al kent de beste kopers zijn voor het huis wat je wil verkopen.
Wat dat betreft lijkt mij het voor zowel verkoper al koper juist eerder interessant dat alles alleen via 1 grote website gaat; dan weet je tenminste zeker dat iedereen kennis genomen kan hebben en dat je geen kopers hebt gemist (die misschien wel meer willen betalen, minder voorbehouden willen, eerder of later de overdracht wensen etc).
Maar goed, dat kan wel meer werk opleveren en voor de makelaar zelf is dat in het algemeen natuurlijk juist weer niet interessant.
Ook als een verkoop via z'n eigen kantoor gaat is het goed mogelijk. Op het moment dat een aankoopmakelaar als verkoopmakelaar optreed dan kan hij niet meer in het belang van de kopende klant handelen en zal hij ook geen courtage aan de koper rekenen. Als er gevallen zijn waar er wel dubbele courtage is betaald dan moet je dit duidelijk kenbaar maken aan de tuchtcommissie die bevoegd is.
Wolly schreef op maandag 10 april 2017 @ 11:52:
[...]

Waar ligt de nuance dan? Makelaars hebben onderling een platform waarop ze hun huizen aanbieden alvorens het op Funda wordt geplaatst. Dat is een schaduwmarkt puur en alleen om bijvoorbeeld de voordelen van 'aankoopmakelaars' waar te kunnen maken.

Als de makelaars echt het beste voor zouden hebben met hun lanten zou het direct op Funda te zien zijn om zoveel mogelijk potentiele kopers te kunnen bereiken.
De nuance die bij je ontbreekt is dat jij iets heel anders beweert dan waar VEH het over heeft. Er is helemaal geen platform om "voor de markt uit" te verkopen. Was dat maar zo, ik heb ook zoekers die klagen dat ze niets kunnen vinden. Op het moment dat een makelaar publiceert is het gelijk zichtbaar voor alle partijen en direct zichtbaar op de website en in het uitwisselingssysteem van de organisatie waar hij is aangesloten. Zoals eerder genoemd kan een makelaar de publicatie naar Funda vertragen maar dan gebeurt meestal alleen om de media in orde te kunnen maken.
Het staat je verder vrij om te denken wat je wil denken. Misschien maak ik zelfs deel uit van het complot 8)

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:52

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Wat Kju volgens mij bedoelt is dat een makelaar een tussenpersoon is. Sommige mensen zoeken een huis, en geven hun wensen aan bij de makelaar.
Andere mensen willen hun huis verkopen, en bieden dit aan bij de makelaar.

Als de makelaar toevallig daar een match ziet, zou hij dat niet mogen vertellen aan de zoekenden, want dat zou niet eerlijk zijn ten opzichte van de rest? Volgens mij is het niet meer of minder dan dat. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• StealthyPeanut
Wolly schreef op maandag 10 april 2017 @ 11:52:
[...]

Hoe weet jij dat zo zeker? Een "schaduwmarkt"?

Ben je zelf helemaal bekend in die wereld (dus achter de schermen), of is dit jou verteld door een aankoopmakelaar?

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Je weet dat niet alles op Funda te vinden is?
Kju schreef op maandag 10 april 2017 @ 12:05:

De nuance die bij je ontbreekt is dat jij iets heel anders beweert dan waar VEH het over heeft. Er is helemaal geen platform om "voor de markt uit" te verkopen. Was dat maar zo, ik heb ook zoekers die klagen dat ze niets kunnen vinden. Op het moment dat een makelaar publiceert is het gelijk zichtbaar voor alle partijen en direct zichtbaar op de website en in het uitwisselingssysteem van de organisatie waar hij is aangesloten. Zoals eerder genoemd kan een makelaar de publicatie naar Funda vertragen maar dan gebeurt meestal alleen om de media in orde te kunnen maken.
Het staat je verder vrij om te denken wat je wil denken. Misschien maak ik zelfs deel uit van het complot 8)
Als je soms ziet welke boekwerken er als omschrijving bij Funda staat, kan ik best begrijpen dat het even een dag of twee extra kan duren. De goede foto's eruit zoeken, teksten verzinnen, dat zijn dingen die niet a-la minuut kunnen...

• Orange_Dirk
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-12-2021
Aliene schreef op maandag 10 april 2017 @ 08:54:
Ik heb een vraag over de belastingaangifte bij een familiebanklening. Wij hebben geld geleend en dit ook opgegeven bij de belastingaangifte. Mijn ouders hebben geld uitgeleend per december 2016, klopt het dat ze dit dan nog niet in de aangifte over 2016 hoeven in te vullen? Omdat er bij box 3 gekeken wordt naar de saldi per 1-1-2016 en het dus pas bij de aangifte van 2017 hoeft?
Dit klopt. Ze geven dit volgens jaar pas op als vordering in de aangifte over 2017

• Onno_Devine
JeroenE schreef op maandag 10 april 2017 @ 11:49:

[...]
Haha wij passen inderdaad, we hadden hem al gezien een tijdje geleden :)

• Kju

Kju

Wailing_Banshee schreef op maandag 10 april 2017 @ 12:13:
Je weet dat niet alles op Funda te vinden is?
[...]

Als je soms ziet welke boekwerken er als omschrijving bij Funda staat, kan ik best begrijpen dat het even een dag of twee extra kan duren. De goede foto's eruit zoeken, teksten verzinnen, dat zijn dingen die niet a-la minuut kunnen...
Er is eigenlijk een ander topic voor verkopen maar het kost best veel tijd als je alles goed wil hebben. De eerste publicatie trekt de meeste kliks. Een eerste indruk kan je maar één keer maken daarom het het echt direct goed staan. Je moet de verschillende producten handmatig instellen. Funda controleert de video's handmatig, zonder video ga ik niet op Funda. De 360 gr fotos moet je goed linken als je er een echte tour van wil maken en vaak moet je nog benamingen aanpassen. Daarnaast wil ik nog alles dubbelchecken en driedubbelchecken voordat ik in mijn eigen software aangeef dat het op Funda mag worden gepubliceerd.

Ik heb het al eerder gemeld maar als je echt er bovenop wil zitten, dan zal je toch na het avondeten elke avond alle makelaarswebsites moeten checken en/of inschrijven voor nieuw aanbod. Of het veel nut heeft weet ik niet want de volgende ochtend staan ze meestal ook al op Funda.

Verder weet ik niet hoe rouwig je er om moet zijn als iets al "voor Funda uit" verkocht is want vaak zijn dat transacties tegen bedragen waar een aankoopmakelaar je tegen moet beschermen, maar dat is weer een heel andere discussie ;)

Verwijderd

Kju schreef op maandag 10 april 2017 @ 13:12:
[...]
Verder weet ik niet hoe rouwig je er om moet zijn als iets al "voor Funda uit" verkocht is want vaak zijn dat transacties tegen bedragen waar een aankoopmakelaar je tegen moet beschermen, maar dat is weer een heel andere discussie ;)
Dat is ook mijn ervaring. Ik heb een tijdlang de Facebook-pagina's van de actiefste Rotterdamse makelaars gevolgd op zoek naar een leuke woning, maar het gaat dan meestal om woningen op de allerpopulairste plekken waar je echt in de rij staat om langs te mogen komen. Ik heb zelfs al eens gebeld op een Facebook-post waar nog niet eens foto's bijstonden, alleen nog maar een adres en een vraagprijs, en zelfs dat huis bleek al weg te zijn -- binnen zes uur nadat de post was gemaakt.

Ik geloof wel dat er voor sommige huizen een bewuste strategie wordt gevolgd om het niet op Funda te zetten maar alleen via social media aandacht te genereren, maar dan gaat het zoals ik zei om een bepaald soort woningen (zeg maar de bakfietswoningen in de vooroorlogse wijken) waar mensen momenteel in Rotterdam rustig 40-50k boven de vraagprijs bieden.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2017 14:02 ]

• Kashika
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-11 10:55
Misschien dat iemand me hier raad over kan geven.

Ik heb een appartement gekocht. Daar moet het een en ander aan verbouwd worden. Daar heb ik een aannemer voor en die moet komen opmeten bij de verkopers.
Echter de verkopers reageren (via hun makelaar) nergens op. Makelaar kan niks anders dan hun blijven emailen of bellen, maar zonder reactie kan de makelaar ook niks.

Afgezien dat het niet netjes is, wat voor rechten heb je als kopende partij om op te laten meten?
Als gewacht wordt tot de overdracht, kan er qua materiaal wat fout gaan bij verkeerde inschattingen.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:20
Kashika schreef op maandag 10 april 2017 @ 15:51:

Ik heb een appartement gekocht. Daar moet het een en ander aan verbouwd worden. Daar heb ik een aannemer voor en die moet komen opmeten bij de verkopers.
Echter de verkopers reageren (via hun makelaar) nergens op. Makelaar kan niks anders dan hun blijven emailen of bellen, maar zonder reactie kan de makelaar ook niks.

Afgezien dat het niet netjes is, wat voor rechten heb je als kopende partij om op te laten meten?
Als gewacht wordt tot de overdracht, kan er qua materiaal wat fout gaan bij verkeerde inschattingen.
Je hebt geen rechten, wel erg jammer dat ze niet willen mee werken.

Dan moet je dus wachten op de overdracht en dan pas je materialen gaan bestellen. Betekent wel dat je wat weken gaat missen, maar dan weet je wel zeker dat je de juiste maten hebt!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-11 16:40

Als het goed is heb je ook zelf de contactgegevens van de verkoper(s). Deze staan op het koopcontract. Ik zou dus proberen zelf direct contact op te nemen.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• RocketKoen
Vraagje: Hoe lang duurde het bij jullie voordat de notaris contact opnam om betaling (waarborg en eigen geld inbreng) en overdracht afspraak te maken?
Mijn koopcontract is getekend. Hypotheek is rond. Ik wacht eigenlijk alleen op de notaris nu.

Bij mij is het opgenomen in het koopcontract dat ik het huis nog een keer na mag meten. Hier had ik niet om gevraagd, maar die makelaar deed dat blijkbaar standaard.
Het zit bij hun dan ook in de service dat ze met de koper meegaan om op te meter, terwijl de verkoper niet thuis is.
Maar als het niet in het contract staat heb je alleen recht op een inspectie op de dag van overdracht.

TheS4ndm4n#1919

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:15

Wat zegt (hun) makelaar precies? Even uitgaande van dat die gebeld (en ze gesproken heeft) zou ik hem vragen wat nu precies de reactie is geweest. Wat 'nergens op reageren' kan volgens mij alleen maar bij eenzijdig contact als een voicemail of emailtje, en dat is wel erg makkelijk. Misschien is de makelaar gewoon niet zo happig op het 'lastigvallen' van zijn klanten en houdt 'ie de boot bij jullie af op deze manier. En als daar niets uitkomt dan inderdaad gewoon zelf even bellen of als dat ook niet werkt even langsgaan, ja heb je nee kan je krijgen ;) ..

[ Voor 15% gewijzigd door Valorian op 10-04-2017 20:16 ]

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 21:54
Principieel zijn en de koop annuleren. Dan maar die 20k-ish verlies nemen :D

Ik zou zoiets ook best raar en vooral heel jammer vinden.

Onze verkopers al vaker 'lastig gevallen' met vragen en altijd netjes en direct antwoord gekregen. Ook al een paar keer daar geweest met een rolmaat, zelfs hulp erbij gekregen en mocht zo vaak terugkomen als ik wou.

Geeft toch een iets prettig gevoel om dan ook zo'n bedrag achter te laten.

Verwijderd

'De koop annuleren'? Op grond waarvan? Als er niet in het contract staat dat de koper vóór de levering het recht heeft om de woning zonodig extra te inspecteren, dan heb je geen poot om op te staan. Had je als koper gewoon beter moeten opletten.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2017 23:04 ]

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:01
Verwijderd schreef op maandag 10 april 2017 @ 23:04:
'De koop annuleren'? Op grond waarvan? Als er niet in het contract staat dat de koper vóór de levering het recht heeft om de woning zonodig extra te inspecteren, dan heb je geen poot om op te staan. Had je als koper gewoon beter moeten opletten.
Je mag altijd annuleren, alleen betaal je wel de waarborgsom daarvoor (dat bedoelt hij met de 20K-ish).

• Piet_Piraat7
Interessant stuk over langlopende hypotheken :)

http://nos.nl/artikel/216...e-steeds-populairder.html

Verwijderd

Bartske schreef op maandag 10 april 2017 @ 23:09:
[...]

Je mag altijd annuleren, alleen betaal je wel de waarborgsom daarvoor (dat bedoelt hij met de 20K-ish).
Alleen heet het dan geen annuleren, maar gewoon wanprestatie.

• Swaxie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-11 15:22
RocketKoen schreef op maandag 10 april 2017 @ 20:14:
Vraagje: Hoe lang duurde het bij jullie voordat de notaris contact opnam om betaling (waarborg en eigen geld inbreng) en overdracht afspraak te maken?
Mijn koopcontract is getekend. Hypotheek is rond. Ik wacht eigenlijk alleen op de notaris nu.
Ik heb een tijdje na het tekenen van het voorlopige contract een mail gehad van de notaris, dat ik voor een bepaalde datum de waarborg moest overmaken. Dit heeft bij mij, na het tekenen, geen week geduurd.

Wat betreft de afspraak voor de overdracht. Daar heb ik melding van gehad(als koper) dat ik met hun contact op kon nemen om alvast een afspraak te maken, maar vraag me eigenlijk af, of ik dat als koper moet doen, of dat dit via de makelaar gaat?

• phYzar
RocketKoen schreef op maandag 10 april 2017 @ 20:14:
De (makelaar van de) verkoper stuurt de ondertekende koopakte naar de notaris. In mijn geval kreeg ik een paar dagen (binnen een week) daarna een brief van de notaris met de bevestiging dat de koopakte was ontvangen, de overdrachtsdatum & tijdstip (gewenste datum stond in koopakte, notaris heeft het best-passende tijdstip gelijk vastgelegd). In deze brief stond ook de datum waarop de waarborg/bankgarantie uiterlijk binnen moet zijn en ook dat de notaris op een later tijdstip contact opneemt om de details door te nemen (hypotheek, evt aanvullende documenten zoals testament/samenlevingscontract).

Bij twijfel kun je ook (een kopie/scan van) jouw kopie van de ondertekende koopakte naar de notaris sturen. Dan weet je in ieder geval zeker dat de notaris de gegevens heeft en een dossier kan openen.

• RocketKoen
Swaxie schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 12:16:
[...]

Ik heb een tijdje na het tekenen van het voorlopige contract een mail gehad van de notaris, dat ik voor een bepaalde datum de waarborg moest overmaken. Dit heeft bij mij, na het tekenen, geen week geduurd.

Wat betreft de afspraak voor de overdracht. Daar heb ik melding van gehad(als koper) dat ik met hun contact op kon nemen om alvast een afspraak te maken, maar vraag me eigenlijk af, of ik dat als koper moet doen, of dat dit via de makelaar gaat?
Ik zal maar eens contact opnemen met de verkopende makelaar. Of ze het contract wel hebben opgestuurd.
Moet ze toch nog bellen om te laten weten dat de hypotheek rond is.

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

*knip*, spam

[ Voor 112% gewijzigd door Perkouw op 12-04-2017 10:53 ]

• Ome Ernst
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

Ik ben binnenkort zoekende naar een 3 kamer woning. Een heel nuttig topic dit ! Heb er al wat uurtjes leesvoer aan gehad,

Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.

• power_user
  • Laatst online: 17-11-2024
Hallo,

Eind dit jaar willen mijn vrouw en ik ons eerste huis kopen. Ik had al een ander topic geopend maar na wat informatie ontvangen te hebben ben ik doorverwezen naar dit topic. Uit de informatie in het andere topic kon ik halen dat voor een hypotheeksom van €260.000 je ongeveer €7100 aan eigen geld moet inleggen. We kunnen overigens max €300.000 - €310.000 lenen.

Volgens mij is het zo dat bij een huis tot €245.000 dit bedrag nog wat hoger wordt omdat je ook wat nhg - kosten moet betalen? Hoeveel eigen geld zou je nodig hebben bij €245.000?

Daarnaast vroeg ik me af of er nog trucjes zijn om de kosten koper toch nog volledig mee te laten financieren bij aankoop van bestaande bouw. Bijvoorbeeld door het huis hoger te kunnen taxeren dan de hyptoheeksom?

Iemand tips voor een hypotheekverstrekker met uiteraard een lage rente en meeverhuisregeling? Zijn er nog meer zaken om te denken in de voorwaarden van een hypotheek?

En ik lees dat mensen steeds meer richting 30 jaar vastzetten verschuiven. Wat zijn de meningen hier over termijn van vastzetten?

Alvast bedankt :)

PSN: Oldzkoel

• Piet_Piraat7
@power_user

Van ABN Amro

Koopsom van de woning€ 245.000
Kosten kopen woning € 10.525
Aanschafkosten:
Leveringsakte€ 700
Overdrachtsbelasting€ 4.900
Financieringskosten:
Hypotheekakte€ 650
Afhandelingskosten€ 600
Advieskosten€ 900
Taxatiekosten€ 300
Nationale Hypotheek Garantie€ 2.475
U heeft nodig€ 255.525
Maximaal te financieren € 247.450
Benodigd eigen geld € 8.075
Bruto maandbedrag€ 912
Netto maandbedrag € 802

• echthard
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-10 20:54
power_user schreef op donderdag 13 april 2017 @ 14:19:
Daarnaast vroeg ik me af of er nog trucjes zijn om de kosten koper toch nog volledig mee te laten financieren bij aankoop van bestaande bouw. Bijvoorbeeld door het huis hoger te kunnen taxeren dan de hyptoheeksom?

Alvast bedankt :)
Nee, de bank gaat uit van de laagste van twee bedragen. De koopsom of de taxatie. De laagste van de twee is voor de bank de marktwaarde.

• phYzar
dhhdante schreef op donderdag 13 april 2017 @ 14:38:
[...]

Nee, de bank gaat uit van de laagste van twee bedragen. De koopsom of de taxatie. De laagste van de twee is voor de bank de marktwaarde.
Dat dacht ik ook altijd, maar heb net (vorige week) mijn offerte getekend bij ING bank, en die zijn netjes van mijn (hogere) taxatiebedrag uitgegaan. Bij navraag zeiden ze dat ze eerder altijd van de laagste van de twee uitgingen, maar sinds kort gaan ze uit van de taxatie (mits bij een taxateur die aan hun eisen voldoet natuurlijk).

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@power_user
Over het vastzetten: wij hebben hem 10 jaar geleden voor 20 jaar vastgezet (wel met een spaarhypotheek, dus die hele lage rente van nu zou voor ons niet per definitie goedkoper zijn, in verband met HRA). De belangrijste reden was dat hij toen ook niet hoog stond en wij geen zin hadden in het risico dat hij na 10 jaar (wat toen de standaard ongeveer was) behoorlijk zou stijgen.

Dus het ging ons niet zozeer om het geld, maar de zekerheid. Nu willen we in dit huis ook de hypotheektijd volledig volmaken (nog 20 jaar te gaan! hmm, dan klinkt het ineens nog heel lang :p)

• power_user
  • Laatst online: 17-11-2024
@phYzar Ik neem dan aan dat je niet in een oververhitte markt (amsterdam eo) hebt gekocht want dan lukt het denk ik niet om je taxatiewaarde boven de hypotheeksom te krijgen. Neem je zelf een taxateur in de arm om wijst de ING er 1 aan?

PSN: Oldzkoel

• phYzar
@power_user Regio Utrecht (niet stad zelf). Aankoopprijs ruim onder vraagprijs (wegens niet-instapklaar), taxatiewaarde 5k boven aankoopprijs. Mocht zelf een taxateur kiezen, maar ING eist wel een erkend taxateur en dat het rapport is gevalideerd door een gecertificeerd validatie-instituut aangesloten bij STenV. Uiteindelijk via de Taxatheek getaxeerd die wel door ING werd aangeraden.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

/

[ Voor 104% gewijzigd door Ray op 13-04-2017 18:39 ]

• Figo112
klopt dat ing altijd de taxatiewaarde hanteert. bij mij was te waarde 20k meer da n de koopprijs.

• Uhmmie
  • Laatst online: 27-10 08:20
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
                       Woning A                                    Waaredering Woning B                              Waardering
Vraagprijs             277500                                                  329000
Type Woning            Hoekwoning                                  7           2 onder 1 kap                         8
Woonoppervlakte        163m2                                       8           185m2                                 8
* Serre                nvt                                         nvt         Ruimte Serre (27m2)                   8
* Woonkamer            Prima maar klein voor 6 man (31m2)          5           Prima maar klein voor 6 man (28m2)    5
* Keuken               Netjes en in onze gewenste stijl (8m2)      8           Niet onze smaak, technisch ok (10m2)  5
* Badkamer(s)          Dubbele Badkamer (5m2 + 13m2)               9           Matig (7m2)                           5
* Slaapkamers          6 (13m2, 13m2, 11m2,  11m2, 10m2, 5m2)      8           5 (18m2, 17m2, 15m2, 12m2, 8m2)       8
*Inloopkast            Zeer ruimte inloopkast aan masterbedroom    8           Kleine inloopkast aan kinderkamer     5
Perceeloppervlakte     Aan de kleine kant (162m2)                  5           Prima maat (261m2)                    8
Interne Berging        Berging aan huis (9m2)                      5           Garage (17m2)                         8
Externe Berging        Verouderd tuinhuis (6m2)                    5           Zeer net tuinhuis (9m2)               8
Afwerking woning       Netjes                                      8           Matig                                 6
Tuin                   Krap, aan het water op Noord Oost           5           Ruim op Zuid                          8
Voortuin               Op Zuid/West, zicht op speelveld/toestellen 8           Op noord                              6
Parkeren               2 auto's voor deur                          7           2 auto's voor deur, 1 auto in garage  8

Omgeving
Ligging                Doorlopende straat aan pleintje             9           Drukkere straat                       6
*Speelmogelijkeden omg.Groot speeltoestel voor de deur.            9           Schoolplein op 150m afstand           3
*Basisschool           Zeer nette school op 50m afstand.           8           Kleine verouderde school op 150m      6
*Winkels               Loopafstand                                 7           Loopafstand                           7
*Reistijd tot werk     9km                                         8           9km                                   8
*Kinderrijke buurt     Zeer veel kinderen in het blokje            9           Veelal oudere kinderen.               5

Dilema? We zijn weg van beide woningen..
De grootste afweging is:
Veel grotere tuin + zeer ruime serre aan de woonkamer + met helaas veel kleintje todo klusjes..

Tegenover:
Lagere woonlasten (51k hypotheek), keuken meer naar wens, betere locatie en dubbele badkamer (waarvan 1 super luxe).

Onze gezinssamenstelling is een gezin met 4 kinderen (9 tot 3). Vandaar dat 5 slaapkamers toch wel een zeer grote wens is.. Budget limiet is echter 330k.. Vandaar dat we helaas geen huis met een grotere woonkamer kunnen veroorloven.. De extra serre is daardoor dus echt een plus.. Echter met straks 4 pubers, zijn 2 badkamers ook echt een grote plus. Het sociale aspect voor onze kinderen (kinderen in de buurt, school, etc) zijn voor ons ook van belang..

Hoe maak je nu zo'n afweging?

[ Voor 16% gewijzigd door Uhmmie op 14-04-2017 12:45 . Reden: Op advies beoordeling wat 'extremer' gemaakt. ]

Currently playing: MTG Arena (PC)

• JeroenE
  • Niet online
Dat moet iedereen natuurlijk voor zichzelf doen... In je tabel is bij woning A het cijfer voor de slaapkamers weggevallen.

Ik vind ook dat in de punten weinig verschil zit ook al lijkt dat door de tekst anders. Waarom krijgt een verouderde keuken die je niet mooi vind toch een 6 en een goede keuken een 8? Ik bedoel, bij mij zou een lelijke verouderde keuken maximaal een 4 halen.

Als je bijna alles rond de 7 houdt dan krijg je natuurlijk weinig verschil; ik denk dat je dat dan "extremer" moet beoordelen. Het enige wat bij woning A slecht scoort is het tuinhuis en dat is juist relatief eenvoudig te slopen en een nieuwe voor in de plaatst te zetten. Bij woning B scoort alleen de speelmogelijkheden in de buurt erg slecht. Dat kan jij zelf nooit veranderen, daar heb je de gemeente voor nodig.

Zoals je het nu zegt zou ik voor woning A gaan. Meer slaapkamers, beter op orde en ook nog eens aan een doodlopende straat en een stuk goedkoper. Het enige is de school op 50m afstand, dat kan een dingetje zijn met toch veel verkeer in de ochtend en middag (maar dat ligt er natuurlijk aan hou de situatie precies is).

Maar ik ben dan ook niet iemand die graag weken achter elkaar op een strand in de zon wil zitten en dat ook niet nodig heeft in zijn tuin.
Als je juist wel vaak in de zon in je tuin wil zitten en je dat wel heel belangrijk vind dan moet je vooral geen tuin op NO nemen.

• Uhmmie
JeroenE schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 12:21:
[...]
Dat moet iedereen natuurlijk voor zichzelf doen... In je tabel is bij woning A het cijfer voor de slaapkamers weggevallen.
Dat snap ik. We vinden het alleen erg lastig..
[...]
Ik vind ook dat in de punten weinig verschil zit ook al lijkt dat door de tekst anders. Waarom krijgt een verouderde keuken die je niet mooi vind toch een 6 en een goede keuken een 8? Ik bedoel, bij mij zou een lelijke verouderde keuken maximaal een 4 halen.
Hij is niet per definitie lelijk. Het is alleen allemaal lichtbruin gelamineerd hout.. Totaal niet onze smaak.. En ziet er niet meer helemaal van deze tijd uit.. In het andere huis zit een mooie strakke hoogglans witte keuken.. Met de keuken uit woning B is prima te leven (vandaar een 6) en is eigenlijk nog te goed om hem er op dag 1 uit te slopen..
Als je bijna alles rond de 7 houdt dan krijg je natuurlijk weinig verschil; ik denk dat je dat dan "extremer" moet beoordelen. Het enige wat bij woning A slecht scoort is het tuinhuis en dat is juist relatief eenvoudig te slopen en een nieuwe voor in de plaatst te zetten. Bij woning B scoort alleen de speelmogelijkheden in de buurt erg slecht. Dat kan jij zelf nooit veranderen, daar heb je de gemeente voor nodig.
Ik zal alles een extreme beoordelen.
Zoals je het nu zegt zou ik voor woning A gaan. Meer slaapkamers, beter op orde en ook nog eens aan een doodlopende straat en een stuk goedkoper. Het enige is de school op 50m afstand, dat kan een dingetje zijn met toch veel verkeer in de ochtend en middag (maar dat ligt er natuurlijk aan hou de situatie precies is).
50meter is enorm dichtbij. Het is de voordeur uit.. Pleintje oversteken. Fiets/loopbrug over en je staat op school. Bij de andere woning moet je 2 straten door.
Maar ik ben dan ook niet iemand die graag weken achter elkaar op een strand in de zon wil zitten en dat ook niet nodig heeft in zijn tuin.
Als je juist wel vaak in de zon in je tuin wil zitten en je dat wel heel belangrijk vind dan moet je vooral geen tuin op NO nemen.
In de voortuin heb je prima zo'n.. Doordat je ook nog eens vanuit de voortuin op het speeltuintje zit te kijken, is het daar in de middag (als de kinderen uit school zijn prima vertoeven).. In de ochtend kan je dan in je achtertuin zitten.. Er is alleen in de achtertuin geen ruimte om echt te spelen..

• JeroenE
  • Niet online
Uhmmie schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 12:31:
Hij is niet per definitie lelijk. Het is alleen allemaal lichtbruin gelamineerd hout.. Totaal niet onze smaak..
Ok, dan ben ik duidelijk gelijk wat extremer. Ik snap dat er best mensen zijn die hem mooi vinden. Er zijn ook mensen die een turquoise keuken mooi vinden. Maar jij vind hem niet mooi. Dus is hij lelijk.

Tenzij de kraan niet meer open gaat of de pitten van het gasfornuis niet werken (of indien elektrisch: stuk zijn) kan je in iedere keuken nog prima koken en kan je er echt wel mee leven.

Maar dat is dus precies wat ik bedoel: Als alles "prima" is dan zal geen enkel huis er wel uitspringen want alles is "goed".
50meter is enorm dichtbij. Het is de voordeur uit.. Pleintje oversteken. Fiets/loopbrug over en je staat op school. Bij de andere woning moet je 2 straten door.
Dat bedoel ik, die brug over is cruciaal. Dat betekent dat de school niet aan hetzelfde pleintje zit en de kans niet zo groot is dat er 's ochtends een colonne auto's over het pleintje rijd om kinderen af te zetten (al zullen slimme ouders dat misschien alsnog wel doen).
Er is alleen in de achtertuin geen ruimte om echt te spelen..
Maar is dat dan heel belangrijk als er voor de deur een speeltuintje is waar ze wel kunnen spelen? Jij gaat in de achtertuin die speeltuin toch niet nabouwen dus dan is de kans groot dat ze toch daar gaan spelen ook al heb je wel een enorme tuin.

En tegen de tijd dat het tieners zijn die nergens zin in hebben gaan ze toch op hun kamer zitten en ook niet in de tuin :P

• Uhmmie
JeroenE schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 12:39:
[...]
Ok, dan ben ik duidelijk gelijk wat extremer. Ik snap dat er best mensen zijn die hem mooi vinden. Er zijn ook
mensen die een turquoise keuken mooi vinden. Maar jij vind hem niet mooi. Dus is hij lelijk.
Klopt. Ik ben alleen zoveel huizen tegen gekomen waarbij ik de keuken zou waarderen op een 1, dat deze nog best redelijk is ;).
[...]
Dat bedoel ik, die brug over is cruciaal. Dat betekent dat de school niet aan hetzelfde pleintje zit en de kans niet zo groot is dat er 's ochtends een colonne auto's over het pleintje rijd om kinderen af te zetten (al zullen slimme ouders dat misschien alsnog wel doen).
Mensen met de auto zullen de school via de andere kant van de wijk benaderen, die zullen niet snel via onze straat aankomen zetten. Dus dat is idd een voordeel. Op de bewoners van het pleintje na zullen we er niet veel ander verkeer zien..
Maar is dat dan heel belangrijk als er voor de deur een speeltuintje is waar ze wel kunnen spelen? Jij gaat in de achtertuin die speeltuin toch niet nabouwen dus dan is de kans groot dat ze toch daar gaan spelen ook al heb je wel een enorme tuin.
Precies die speeltuin compenseert de klein tuin prima qua spelen.. Wat ik meer probeerde aan te geven is dat de 51.5k voor een groot deel aan de extra grond toe te schrijven is.. De serre is wel een echt wezenlijk verschil in ruimte en woongenot..
En tegen de tijd dat het tieners zijn die nergens zin in hebben gaan ze toch op hun kamer zitten en ook niet in de tuin :P
Precies en misschien ook niet meer in de Serre ;).

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Uhmmie schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 12:31:
Hij is niet per definitie lelijk. Het is alleen allemaal lichtbruin gelamineerd hout.. Totaal niet onze smaak.. En ziet er niet meer helemaal van deze tijd uit.. In het andere huis zit een mooie strakke hoogglans witte keuken.. Met de keuken uit woning B is prima te leven (vandaar een 6) en is eigenlijk nog te goed om hem er op dag 1 uit te slopen..
Zijn er mogelijkheden om de frontjes van de kasten te veranderen? En zou dat veel oplossen?
Maakt beiden niet uit dus. Kijk dan vooral naar de kwaliteit van het onderwijs, dat kan echt enorm verschillen per locatie.
In de voortuin heb je prima zo'n.. Doordat je ook nog eens vanuit de voortuin op het speeltuintje zit te kijken, is het daar in de middag (als de kinderen uit school zijn prima vertoeven).. In de ochtend kan je dan in je achtertuin zitten.. Er is alleen in de achtertuin geen ruimte om echt te spelen..
Is de voortuin ook een tuin om te gaan zitten? Voor de kinderen maakt de tuin minder uit als ze veel vriendjes in de buurt hebben en er genoeg speelgelegenheid is, die gaan er dan wel op uit.

Kijk zelf eens hoe vaak je binnen in het huis doorbrengt, wat je het meeste doet en hoe het huis daar bij past. Als je vaak in de keuken staat is die keuken vrij relevant. Als je dat minder vaak goed en niet uitgebreid kookt dan kan het een stuk minder zwaar wegen. Die tweede badkamer kan weer erg interessant zijn met vier kinderen.

Als ze straks allemaal naar de middelbare school gaan en op dezelfde tijd moeten beginnen is het fijn als ze niet moeten haasten. Echter als ze goed met een schema overweg kunnen is dat weer minder belangrijk.

Kan je Funda linkjes geven? Of wil je dat liever niet? Eventueel members only?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Uhmmie
Tsurany schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 12:51:
[...]

Zijn er mogelijkheden om de frontjes van de kasten te veranderen? En zou dat veel oplossen?
Dat zou een optie zijn om er voor een aantal jaar iig goedkope andere deurtjes in te stoppen.
Maakt beiden niet uit dus. Kijk dan vooral naar de kwaliteit van het onderwijs, dat kan echt enorm verschillen per locatie.
De oudere school heeft bv maar 2 klassen groep 1/2.. Dat betekend dat 2 van mij kinderen bij elkaar in de klas komen. Persoonlijk ben ik daar geen fan van. De nieuwere school heeft 4 groepen 1/2. Qua personeel waren ze op beide scholen even vriendelijk. Ik zou nog even moeten kijken of ik nog kan terug vinden over de kwaliteit van de school.

Vanaf de middelbare school zitten beide woningen op dezelfde afstand van de school.
[...]

Is de voortuin ook een tuin om te gaan zitten? Voor de kinderen maakt de tuin minder uit als ze veel vriendjes in de buurt hebben en er genoeg speelgelegenheid is, die gaan er dan wel op uit.
In de voortuin kan je beschut zitten (of vol in de zon) en dan is er nog steeds genoeg ruimte voor 1 auto te parkeren. Aangezien alle woningen richting het speel gedeelte kijken zag je ook overal een tuinsetje in de voortuin staan.
Kijk zelf eens hoe vaak je binnen in het huis doorbrengt, wat je het meeste doet en hoe het huis daar bij past. Als je vaak in de keuken staat is die keuken vrij relevant. Als je dat minder vaak goed en niet uitgebreid kookt dan kan het een stuk minder zwaar wegen. Die tweede badkamer kan weer erg interessant zijn met vier kinderen.
Als ze straks allemaal naar de middelbare school gaan en op dezelfde tijd moeten beginnen is het fijn als ze niet moeten haasten. Echter als ze goed met een schema overweg kunnen is dat weer minder belangrijk.
Wij zitten veel aan tafel samen met de kids (eten, knutselen, kleuren, bordspelletjes, etc).. 2a3 uur per dag.
In verhouding maar weinig op de bank (vaak na het eten tot de kids naar bed gaan).. 1a2 uur per dag.
Veel buiten (zodra het ook maar een beetje kan spelen ze nu in de tuin en de oudste op het speelveld nabij ons huis).
En zelf zit ik ook redelijk veel achter de computer (idee is zolang ze nog geen puber zijn 2 kinderen samen in 1 kamer te leggen en van 1 van de slaapkamers een speel/computer kamer te maken, zodat we toch samen zitten).
En idd die 2e badkamer is zeer interressant met straks 4 pubers, waarvan 3 meiden ;).
Kan je Funda linkjes geven? Of wil je dat liever niet? Eventueel members only?
Ik had express geen linkjes geplaatst, omdat ik bang was dat men dan weer te veel hun mening baseerde op de huidige inrichting. Indien gewenst wil ik ze best per PB sturen :).

[ Voor 8% gewijzigd door Uhmmie op 14-04-2017 13:09 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou mijn mening wel beter kunnen baseren op Funda linkjes dan een omschrijving, ontvang ze graag per DM. Met drie meiden kan zo'n badkamer wel eens erg interessant zijn inderdaad.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• JeroenE
  • Niet online
Uhmmie schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 12:51:
Klopt. Ik ben alleen zoveel huizen tegen gekomen waarbij ik de keuken zou waarderen op een 1, dat deze nog best redelijk is ;).
Ha, dat kan natuurlijk ook nog ;)
Wat ik meer probeerde aan te geven is dat de 51.5k voor een groot deel aan de extra grond toe te schrijven is.. De serre is wel een echt wezenlijk verschil in ruimte en woongenot..
In je lijst is het woonoppervlak op hetzelfde cijfer gewaardeerd. Alleen de tuin is anders gewaardeerd en het perceeloppervlak ook (wat soort van betekent dat je dit verschil wel twee keer mee neemt!).

Moet ik hier uit opmaken dat jij een tuin dus wel heel belangrijk vind? En dus niet hem helemaal vol gooit met stenen zodat je er niets meer aan hoeft te doen? Prima hoor, maar dan is de kans groter dat je je bij A te kort gedaan voelt en je liever bij B de tuin aan het onderhouden zou zijn.
Uhmmie schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 13:08:
[En zelf zit ik ook redelijk veel achter de computer (idee is zolang ze nog geen puber zijn 2 kinderen samen in 1 kamer te leggen en van 1 van de slaapkamers een speel/computer kamer te maken, zodat we toch samen zitten).
In Woning A kan iedereen gelijk een eigen kamer en heb je ook nog een kamertje over voor een PC (maar die is dan wel klein).

• Uhmmie
JeroenE schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 13:13:
In je lijst is het woonoppervlak op hetzelfde cijfer gewaardeerd. Alleen de tuin is anders gewaardeerd en het perceeloppervlak ook (wat soort van betekent dat je dit verschil wel twee keer mee neemt!).
Idd. Misschien dubbel beoordeeld.
Moet ik hier uit opmaken dat jij een tuin dus wel heel belangrijk vind? En dus niet hem helemaal vol gooit met stenen zodat je er niets meer aan hoeft te doen? Prima hoor, maar dan is de kans groter dat je je bij A te kort gedaan voelt en je liever bij B de tuin aan het onderhouden zou zijn.
Eigenlijk alleen voor de komende 3 jaar, zolang de jongste 2 nog niet alleen op straat mogen spelen.. In beide gevallen is de tuin bijna geheel bestraat (en dat is bij mijn huidige woning ook zo).
In Woning A kan iedereen gelijk een eigen kamer en heb je ook nog een kamertje over voor een PC (maar die is dan wel klein).
Maar dan zit ik helaas weer alleen, zit liever bij de kids.. En de 2 middelste meiden samen op 1 kamer gaat voor nu prima.. Hebben ze meteen een gezamenlijke kamer om te spelen en zit ik er zelf bij ;)..
Het kleine kamer zouden we gebruiken als linnenkast :).

[ Voor 5% gewijzigd door Uhmmie op 14-04-2017 13:43 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik vind het een lastige keuze.

Woning B ziet er echt veel beter uit qua leefruimte op de begane grond. Het woongedeelte in combinatie met de serre is ideaal om hert gezin op te splitsen. Kinderen kunnen in de serre makkelijk een eigen ruimte krijgen en deze serre kan dan nog goed verwarmd worden.
Wat is de staat van de garage? Zou het mogelijk zijn deze bij de woning te betrekken? Hier zou je een werkruimte of extra slaapkamer van kunnen maken gezien zijn afmeting. De kosten hiervan zijn wel erg afhankelijk van de huidige afwerking. Je zoude fietsen dan in de tuin kwijt kunnen (wellicht overkapping of extra schuur)?
De badkamer kan aangepast worden door het bad te verwijderen en een extra wastafel te plaatsen of een extra douchecabine. Hierdoor zouden meerderen tegelijk de badkamer kunnen gebruiken. Wel verre van ideaal.

Woning A heeft echter veel handigere slaapkamers waar de kinderen zich terug kunnen trekken als ze groter zijn. Eventueel kan je de slaapkamers nog beter indelen door de muren anders te plaatsen.
De aparte badkamers zijn een stuk praktischer, dat zal in dagelijks gebruik echt veel schelen als de kinderen rond dezelfde tijd naar school moeten.
Waar moet je de fietsen kwijt? Past dat in die berging?

• Uhmmie
Tsurany schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 13:44:
Ik vind het een lastige keuze.
Wij dus ook.. Tot nu toe hebben we al 10+ woningen gezien.. (En als we 1,5 jaar terug mee tellen hebben we er wel 25+ gezien.. En in eens hebben we 2 woningen die allebei wel iets hebben..
Woning B ziet er echt veel beter uit qua leefruimte op de begane grond. Het woongedeelte in combinatie met de serre is ideaal om hert gezin op te splitsen. Kinderen kunnen in de serre makkelijk een eigen ruimte krijgen en deze serre kan dan nog goed verwarmd worden.
Helemaal mee eens, maarja is het 51.5k waard....
Wat is de staat van de garage? Zou het mogelijk zijn deze bij de woning te betrekken?
Vloer ligt hoger en je zal door een draag muur moeten (of je loopt via de serre, maar dan zit je altijd met deuren die opslot zitten, want de serre deuren zijn nou niet echt veilig). Door de draagmuur wil je alleen eigenlijk niet want dat zou je dan eigenlijk in de zithoek moeten doen (niet voldoende ruimte in de hal) en dan wordt dat echt zo'n doorloop..
[/quote]
Hier zou je een werkruimte of extra slaapkamer van kunnen maken gezien zijn afmeting. De kosten hiervan zijn wel erg afhankelijk van de huidige afwerking. Je zoude fietsen dan in de tuin kwijt kunnen (wellicht overkapping of extra schuur)?
Deze woning zit door de serre al aan de max bebouwing. Een afdakje zou misschien nog wel kunnen.. Of je moet het risico nemen dat...
De badkamer kan aangepast worden door het bad te verwijderen en een extra wastafel te plaatsen of een extra douchecabine. Hierdoor zouden meerderen tegelijk de badkamer kunnen gebruiken. Wel verre van ideaal.
Ik denk dat ze dat op een bepaalde leeftijd ook niet meer willen, dan gaat de deur gewoon opslot ;).
Woning A heeft echter veel handigere slaapkamers waar de kinderen zich terug kunnen trekken als ze groter zijn. Eventueel kan je de slaapkamers nog beter indelen door de muren anders te plaatsen.
De aparte badkamers zijn een stuk praktischer, dat zal in dagelijks gebruik echt veel schelen als de kinderen rond dezelfde tijd naar school moeten.
Helemaal mee eens..
Waar moet je de fietsen kwijt? Past dat in die berging?
Daar zal misschien net 4 fietsen in passen. De huidige bewoners zetten ze in het tuinhuisje..

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:33

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Op zich zou ik zeggen op gevoel. En als je het wel op criteria en cijfers wilt doen (zoals ineen zakelijke afweging), dan doe je dat het netst op de volgende manier:

1. Bepaal alle criteria waarop je wilt beoordelen
2. Bepaal welke criteria go/nogo zijn (harde eisen)
3. Bepaal per criterium hoe je tot cijfer 1, 6 en 10 komt
4. Pepaal per criterium het "gewicht" (bijvoorbeeld ligging tuin telt 5x, stijl keuken 1x).
5. Beoordeel elk huis volgens voorgaande criterium
6. Vermenigvuldig elk cijfer met het gewicht en tel alle cijfers per huis op.

Vooral stap 4 is belangrijk. Want als oppervlak voor je gevoel 30% van de doorslag geeft, en het is maar 1 van de 18 criteria, dan klopt er iets niet :). Let ook op dat je sommige dingen wel kunt aanpassen en andere niet.
Als je dat allemaal goed in kaart hebt, koop je het huis met de hoogste totaalscore dat geen "no go's" heft

Maar ik zou het gek vinden een huis op die manier uit te kiezen :P.

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 14-04-2017 13:54 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1 ... 40 ... 368 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7