Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 39 ... 368 Laatste
Acties:

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:42
En niet te snel zeggen/informeren.
Beetje lullig als je de 1e afwimpelt en de 2e daarna niet doorgaat.
Alsnog geen ramp, maar ligt beetje aan jezelf hoe je daarmee omgaat.

• waterfles
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-05-2021
Punt is, dat ik meteen bij alle twee de huizen een eindbod moet doet.
Maar als ik nog geen koopcontract onderteken, is er niks aan de hand lijkt mij?

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-11 23:04
waterfles schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 13:23:
Zelf als je een koopcontract hebt getekend dan heb je nog 3 dagen bedenktijd.

TheS4ndm4n#1919

• waterfles
Oke bedankt

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
sorted.bits schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 07:38:
[...]
Dat mensen akkoord gaan voor de Open Huizen Dag, is op zich ook wel logisch. Wij hebben een aantal jaren geleden meegedaan aan de Open Huizen Dag, wat ECHT niet leuk is. Je krijgt allerlei lui over de vloer, waar je nog maar moet afwachten of ze echt interesse hebben.
Ik moet zeggen , ik zag er tot vandaag ook echt tegen op. Wist totaal niet wat ik moest verwachten.
Om 11uur ga je toch allemaal beetje zenuwachtig rondkijken. Hopen dat er iemand komt. Om 11:30 had ik er echt een hard hoofd in. Maar daarna een continue stroom van bezoekers gehad. 15 stuks in totaal. En eigenlijk vond ik het nog wel leuk om te doen ook. Je krijgt toch direct een terugkoppeling van wat mensen van je huis vinden. Uiteraard zaten er ook een stuk "orienterende-kijkers" tussen ( denk stuk of 5 ) , maar juist daarvoor is zon dag ook een beetje bedoelt natuurlijk.

www.degroot-it.nl

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-11 17:25
Wij hebben vandaag 3 huizen bekeken. Een huis bleek niks te zijn, weten we dat ook weer. Van een ander was het wat we verwachtten, oftewel neutraal. Wel zijn we positief verrast door een huis op een halve hectare buiten de bebouwde kom tussen de landerijen. Die had ik op de route erbij gedaan om ook eens buiten de steden/dorpen te kijken, want daar zoeken we normaliter niet echt. Zelfs m'n vrouw die perse in een woonwijk wilde wonen is spontaan de ruimte en het uitzicht gaan waarderen, en de veel lagere (grond)prijzen :)

Alles bij elkaar een zeer nuttige dag.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

waterfles schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 13:23:
Dan zou ik me ook totaal niet schuldig voelen. Op die manier onderhandelen is dit in de kaart spelen natuurlijk.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Vraagje aan de ervaringsdeskundigen hier. We hebben een huis op het oog en we hebben een paar avondjes gegoogled en zo'n beetje alle producten van het kadaster gekocht en een dus een behoorlijk goed beeld van de waarde van het huis. De vraagprijs van het huis is fors boven de marktwaarde (in onze ogen) en we weten wat we er maximaal ongeveer voor over hebben.

Nu vraag ik me af of het zin heeft om een aankoopmakelaar in te schakelen. Die is uiteraard een stuk beter in onderhandelen dan wij, maar brengt ook weer kosten met zich mee en er is een reële kans dat wij er niet uit gaan komen met de verkoper.

Kunnen we toch beter aankoopmakelaar inschakelen of niet? (en de reden waarom natuurlijk)

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-11 20:30
wian schreef op zondag 2 april 2017 @ 20:58:
Vraagje aan de ervaringsdeskundigen hier. We hebben een huis op het oog en we hebben een paar avondjes gegoogled en zo'n beetje alle producten van het kadaster gekocht en een dus een behoorlijk goed beeld van de waarde van het huis. De vraagprijs van het huis is fors boven de marktwaarde (in onze ogen) en we weten wat we er maximaal ongeveer voor over hebben.

Nu vraag ik me af of het zin heeft om een aankoopmakelaar in te schakelen. Die is uiteraard een stuk beter in onderhandelen dan wij, maar brengt ook weer kosten met zich mee en er is een reële kans dat wij er niet uit gaan komen met de verkoper.

Kunnen we toch beter aankoopmakelaar inschakelen of niet? (en de reden waarom natuurlijk)
Een aankoopmakelaar kan je in ieder geval de juiste marktwaarde geven, al kan je daarvoor ook een taxateur inschakelen. Die is flink goedkoper. Mocht je eruit komen, dan ga je die kosten toch maken. Als je zelf denk niet de beste prijs te kunnen halen, dan is een aankoopmakelaar wellicht geen verkeerd idee maar spreek dan wel duidelijk af hoe hij zicht terug moet gaan verdienen.

De marktwaarde bepalen van een pand is niet zo heel eenvoudig, daar spelen veel factoren aan mee en die vind je niet zomaar op het Kadaster. Die gegevens daar moet je ook juist interpreteren.

Hoe groot is het verschil in de vraagprijs en wat volgens jullie de marktwaarde is en hoe ben je daartoe gekomen? Funda linkje?

• wian
  • Niet online
Bedankt voor je reactie. De marktwaarde hebben we bepaald adhv kadaster gegevens (verkoopprijzen van huizen in dezelfde postcode over de laatste 5 jaar). Een huis in hetzelfde rijtje is vorig jaar verkocht voor 10% onder de vraagprijs. De advertentie van dat huis stond nog op funda en het huis is zeer vergelijkbaar. De verkoopprijs is voor ons de referentie "marktwaarde". En daarop gebaseerd hebben we voor onszelf ook een maximum bepaald (marktwaarde + 10000). De vraagprijs ligt echter fors hoger (+50000). Het huis staat ook al 5 maanden te koop, en bij de bezichtiging kregen we de indruk dat de eigenaren haast beginnen te krijgen.

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-11 22:23
De marktwaarde is totaal niet boeiend. Het gaat erom wat je zelf wilt (en kunt) besteden.

Verwijderd

Historische verkoopprijzen bekijken is leuk, maar misschien niet de meest betrouwbare methode in een sterk stijgende markt waar het (zeer subjectieve) sentiment een grote rol speelt.

Verder: je kunt nog zo goed over de prijs hebben nagedacht, maar een verkoopmakelaar kan in onderhandelingen wel zorgen dat je serieus genomen wordt. Her zou niet moeten, maar in veel gebieden (lees: de sterkst stijgende delen van het land) ben je zonder makelaar gewoon een wijsneus die zelf wat met de prijs heeft zitten goochelen.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2017 22:17 ]

• wian
  • Niet online
Voor mij is het de meest betrouwbare methode die ik kan verzinnen. Wat iemand anders voor een huis wil geven en welke sentimenten ze daar belangrijk bij vinden, moet hij of zij weten.

Ik probeer juist een beetje afstand van sentiment te nemen. Huizen genoeg op de markt en ik probeer geen haast te hebben met de grootste uitgave van mijn leven.

We kunnen de vraagprijs betalen, maar willen dit niet. We hebben ons maximum gekoppeld aan wat wij denken dat de "marktwaarde" is. Nee heb je, ja kun je krijgen toch? En zo niet, zijn we weer een les rijker en een illusie armer.

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-11 17:25
Ik had recentelijk een bod gedaan op een huis dat al 6 jaar te koop stond, ze wilde wel zakken maar niet tot ons openingsbod. Twee keer licht gestegen, maar nog steeds geen deal. Toen heb ik me teruggetrokken, er zat nog een verschil van 3,5% (20k) wat beide partijen niet wilden overbruggen. Van tevoren bepaald dat we niet boven bedrag X uit wilde komen, en daar hebben we ons aan gehouden.

Als je voor jezelf een maximum stelt wat je dat huis waard vind (hoe je dan ook tot dat bedrag komt), ga er dan ook niet overheen. Anders blijf je daar jaren zitten met het gevoel dat je te veel betaald hebt. Jammer van het huis, maar er zijn genoeg andere huizen.

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:46
Zaterdag een mooie route gedaan met de openhuizendag. Wel als oriënterend want we zijn niet van plan op korte termijn iets te kopen. Misschien vervelend voor de verkopende partij, maar ik kan mij niet voorstellen dat wij tot last waren. Het is fijn om rond te kunnen kijken in een wijk / woning die je aanspreekt zonder makelaar er bij en meerdere huizen te vergelijken zodat je ook niet met een roze bril op later je droomhuis gaat bekijken.

Wel af en toe verhalen van de verkopende partij die ik niet zo goed kon plaatsen. Mensen die de keuken en badkamer net hadden opgeknapt (erg mooi ook) en al weer weg gingen, pas 3 jaar in een huis wonend.

[ Voor 19% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 03-04-2017 07:53 ]

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:19

Wailing_Banshee

You're Next

@sorted.bits
Ziet er heel netjes uit!

Wat betreft de zitmaaier: ik zou voor een frontmaaier gaan, gezien de hoeveelheid planten in je grasmat.
Piet_Piraat7 schreef op maandag 3 april 2017 @ 07:50:
Wel af en toe verhalen van de verkopende partij die ik niet zo goed kon plaatsen. Mensen die de keuken en badkamer net hadden opgeknapt (erg mooi ook) en al weer weg gingen, pas 3 jaar in een huis wonend.
Ons vorige huis was ook net helemaal geschilderd en had een nieuwe badkamer. Het was echt maar een paar maanden gereed. Maar ze moesten verkopen, vanwege een dienstwoning.

Het kan zijn dat ze gaan verhuizen om naar een andere omgeving te gaan vanwege werk, of familie omstandigheden (dichterbijer), of omdat hun droomhuis nu net op de markt is gekomen. Ons vorige huis hebben we ook gekocht met het idee om er maar een paar jaar in te wonen.
pirke schreef op zondag 2 april 2017 @ 22:45:
Ik had recentelijk een bod gedaan op een huis dat al 6 jaar te koop stond, ze wilde wel zakken maar niet tot ons openingsbod. Twee keer licht gestegen, maar nog steeds geen deal. Toen heb ik me teruggetrokken, er zat nog een verschil van 3,5% (20k) wat beide partijen niet wilden overbruggen. Van tevoren bepaald dat we niet boven bedrag X uit wilde komen, en daar hebben we ons aan gehouden.

Als je voor jezelf een maximum stelt wat je dat huis waard vind (hoe je dan ook tot dat bedrag komt), ga er dan ook niet overheen. Anders blijf je daar jaren zitten met het gevoel dat je te veel betaald hebt. Jammer van het huis, maar er zijn genoeg andere huizen.
Tijdens onze zoektocht hadden wij ook een leuk huis gevonden, er moest alleen nog iets aan aangepast worden om het voor ons perfect te maken. Dus moest er nog iets van de prijs af. Uiteindelijk zijn we er niet uitgekomen, ze bleven ver boven ons maximum zitten. Niet lang daarna hebben we het huis gezien waar we nu in wonen en een paar maanden daarna (een maand of 3 voor de verhuizing) kwamen ze terug: of we nog interesse hadden, want ze waren een heel eind met hun prijs gezakt...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op maandag 3 april 2017 @ 07:50:
Zaterdag een mooie route gedaan met de openhuizendag. Wel als oriënterend want we zijn niet van plan op korte termijn iets te kopen. Misschien vervelend voor de verkopende partij, maar ik kan mij niet voorstellen dat wij tot last waren. Het is fijn om rond te kunnen kijken in een wijk / woning die je aanspreekt zonder makelaar er bij en meerdere huizen te vergelijken zodat je ook niet met een roze bril op later je droomhuis gaat bekijken.

Ik heb zaterdag 15 kijkers gehad , en daar zaten inderdaad een paar orienterende kijkers tussen.
Dat vond ik voor zaterdag niet zo erg. Ik heb 2 weken geleden een keer heel mijn huis aan kant gemaakt , omdat er savonds 1 kijker kwam.....en dat was een orieterende kijker. Die had ik liever niet gehad op dat moment natuurlijk. Die mensen snappen werkelijk niet wat voor stress dat het met zich meebrengt. Juist voor die orienterende kijkers heeft men Funda uitgevonden en de openhuizendag.

Ook ik heb vorig jaar best wel wat aan mijn huis gedaan. trappen en toilet gerenoveerd. Maar dat was nodig en wel iets waardeverhogend / verkoopkans verhogend

www.degroot-it.nl

• Piet_Piraat7
degroot schreef op maandag 3 april 2017 @ 08:40:
[...]
Die mensen snappen werkelijk niet wat voor stress dat het met zich meebrengt. Juist voor die orienterende kijkers heeft men Funda uitgevonden en de openhuizendag.
Ik begrijp het wel :) daarom gingen wij ook oriënteren tijdens de openhuizendag. Ik zou niet specifiek een bezichtiging plannen om te oriënteren.

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
sorted.bits schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 07:38:
We hebben nu een hypotheek, met een rentepercentage van 2.59%, voor 20 jaar vast. Dit percentage daalt tijdens de looptijd nog iets aangezien de LTV daalt tijdens de periode dat de hypotheek loopt.
Heb je dat nu al vastliggen of kan een nieuwe rente aangevraagd worden op het moment dat dit aan de orde is?

• RocketKoen
JeroenE schreef op maandag 3 april 2017 @ 09:56:
[...]
Heb je dat nu al vastliggen of kan een nieuwe rente aangevraagd worden op het moment dat dit aan de orde is?
Als je de rente van je hypotheek vastzet, dan bestaat die uit een basisrente en een risico opslag.
Wat een bank doet als je tijdens je rentevaste periode een risicoklasse daalt verschilt nogal per bank. En zeker bij 20 jaar vast is het erg belangrijk om daar op te letten.
De beste verlaagt je rente volledig automatisch. De slechtste past de rente pas aan als je rentevaste periode is afgelopen.

Dit is overigens vooral belangrijk als je geen NHG hebt. Met NHG doen de meeste banken niet aan meerdere risico klassen. En degene die dat wel doen hebben er maar 2 (meer en minder dan 90% meestal).

TheS4ndm4n#1919

• blottle
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-11 10:49
Van het weekend met open huizen dag een huis gekocht. Achteraf bleek hier een zachtboard plafond in te zitten. Zowel op de begane grond als op de eerste verdieping. Met name door brandveiligheid (en daardoor de verzekering) is dit een puntje van aandacht.

Ik wil dus een bouwkundige keuring laten uitvoeren om alle kosten in kaart te brengen. Wordt dit in het rapport van de keuring aangegeven als noodzakelijke verbouwing?

Misschien heeft iemand ervaring met zulke plafonds, of dit eventueel zelf kan aanpassen is of een indicatie van de kosten die ik kan verwachten. Het gaat om een plafond van in totaal 2 verdiepingen van ongeveer 50 vierkante meter.

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:43

Aapje

Opel-beun
blottle schreef op maandag 3 april 2017 @ 11:15:
Van het weekend met open huizen dag een huis gekocht. Achteraf bleek hier een zachtboard plafond in te zitten. Zowel op de begane grond als op de eerste verdieping. Met name door brandveiligheid (en daardoor de verzekering) is dit een puntje van aandacht.

Ik wil dus een bouwkundige keuring laten uitvoeren om alle kosten in kaart te brengen. Wordt dit in het rapport van de keuring aangegeven als noodzakelijke verbouwing?

Misschien heeft iemand ervaring met zulke plafonds, of dit eventueel zelf kan aanpassen is of een indicatie van de kosten die ik kan verwachten. Het gaat om een plafond van in totaal 2 verdiepingen van ongeveer 50 vierkante meter.
Redelijk ervaring mee...
Aapjes autoblog: Slaapkamer nr 2 leeg :)

Als je zelf kan klussen valt de prijs wel mee. Anders moet je denken aan hoe luxe je wil. Als je een glad plafond wil moet je ook een stucadoor meerekenen in je kosten. Plus je balkenlaag er boven moet niet veel beweging/speling hebben e.t.c. (bij mij bestaat mijn zoldervloer uit balken van dennenhout). Ontzettend sterk maar veert enorm. Hebben we dus gespalkt om het veren tegen te gaan zodat we de naden tussen gipsplaten konden afdichten.

Als je het goed doet doe je ook isolatie tussen je plafond nu het toch open is.... En in mijn geval heb ik ook het elektra op de schop genomen. Maar je kan veel zelf berekenen, ik was ongeveer <1000 euro kwijt om twee slaapkamers van een verf plafond met isolatie te voorzien + te sauzen. Als je groter inkoopt is 't misschien qua prijs iets gunstiger. (heb op zolder nog een paar pakketten isolatie klaarliggen voor de woonkamer en gangen).

Edit:
Stond overigens niks over mijn plafonds in de bouwrapportage, het is oud... Bij een ingrijpende verbouwing eist een verzekering volgens mij dat je 't up2date brengt naar nieuwere standaarden.

[ Voor 7% gewijzigd door Aapje op 03-04-2017 11:24 ]

• Piet_Piraat7
Wat is dit balen zeg. Nieuwbouwproject in onze stad; precies de locatie die ik zou willen, betaalbaar ook nog, maar het is voor ons nog te vroeg om iets te kopen. Als ze nou een half jaar later zouden beginnen :'(

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

blottle schreef op maandag 3 april 2017 @ 11:15:

Als je wat handig bent, en minimaal 1 persoon erbij hebt die kan helpen, en je geen hoogtevrees hebt, is het goed zelf te doen. Ik zou geen prijzen weten, want wij hebben het deels zelf gedaan en deels in de grote hoop van de verbouwing gedaan.

Ik denk niet dat het een noodzakelijke verbouwing is, onze woonkamer was nog erger: piepschuim (brand + piepschuim = blauwzuur gas...) en er stond niets in over een noodzakelijke verbouwing.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

Wailing_Banshee schreef op maandag 3 april 2017 @ 11:21:
[...]

Als je wat handig bent, en minimaal 1 persoon erbij hebt die kan helpen, en je geen hoogtevrees hebt, is het goed zelf te doen. Ik zou geen prijzen weten, want wij hebben het deels zelf gedaan en deels in de grote hoop van de verbouwing gedaan.

Ik denk niet dat het een noodzakelijke verbouwing is, onze woonkamer was nog erger: piepschuim (brand + piepschuim = blauwzuur gas...) en er stond niets in over een noodzakelijke verbouwing.
Hier ook ooit een piepschuim plafond gehad in een huis dat we gekocht hebben. Was destijds geen noodzakelijke verbouwing - ook al was het totaal levensgevaarlijk. Maar dat is wel alweer 15 jaar terug ofzo (ik ben oud :P ), dus misschien zijn die regels nu anders? [Overigens bleek later ook de gasleiding los te zitten aan het gaskacheltje onder dit plafond - dus dat dat huis nooit met de grond gelijk afgefikt is is een klein wonder te benoemen... Wij hebben bij bewoning direct alle gaskachels eruit gehaald en plafonds vervangen... Dat was prima zelf te doen - huiskamer steiger wel een redelijk vereiste - maar die kun je evt. prima huren]

[ Voor 8% gewijzigd door kazz1980 op 03-04-2017 12:26 ]

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

Piet_Piraat7 schreef op maandag 3 april 2017 @ 11:21:
Wat is dit balen zeg. Nieuwbouwproject in onze stad; precies de locatie die ik zou willen, betaalbaar ook nog, maar het is voor ons nog te vroeg om iets te kopen. Als ze nou een half jaar later zouden beginnen :'(
Zeer herkenbaar.... Afgelopen jaren zie ik voortdurend huizen om mij heen die ik maar wat graag zou betrekken en die in maandlasten ook nog eens fiks goedkoper zijn dan wat ik nu aan mijn lullige huur appartementje kwijt ben :/
Heel frustrerend.

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

• Piet_Piraat7
Hoe werkt het kopen van een nieuwbouwwoning eigenlijk? Ik zie dat ze in bepaalde fases worden opgeleverd tegen bepaalde prijzen, maar wordt hier ook geboden? Stel er zijn meer mensen, is het dan wie het eerst komt of wie het hoogst biedt?

• J_Velsink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:47
Piet_Piraat7 schreef op maandag 3 april 2017 @ 12:38:
Hoe werkt het kopen van een nieuwbouwwoning eigenlijk? Ik zie dat ze in bepaalde fases worden opgeleverd tegen bepaalde prijzen, maar wordt hier ook geboden? Stel er zijn meer mensen, is het dan wie het eerst komt of wie het hoogst biedt?
Uit ervaring kan ik je vertellen dat het hier in de randstad (Zoetermeer) via een loting gaat.
Je moet heel veel geluk hebben om hier een nieuwbouwwoning te bemachtigen mede ook omdat alles bijna is volgebouwd. Bieden heeft dus geen zin.

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:09
Piet_Piraat7 schreef op maandag 3 april 2017 @ 12:38:
Zoals reeds benoemd zijn de prijzen in een project vast. Inschrijving vindt idealiter plaats op volgorde; wie het eerst komt , die het eerst maalt. Er op tijd bij zijn is essentieel, zeker dus in de huidige krappe markt. Wat helpt is vroegtijdig in contact treden met de projectmakelaar(s). Deze willen er gewoon zo snel en eenvoudig mogelijk vanaf om op die manier hun eigen winst te maximaliseren. In het verleden ook meegemaakt dat familie, vrienden e.d. van de makelaar voor gingen in de rij. zaak dus om zelf proactief te acteren om je kansen te vergroten.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

• J_Velsink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:47
Ook dat kan ik bevestigen. Er zijn vaak informatie dagen/avonden waar je in contact kunt komen met de ontwikkelaars maar ook met makelaars die het project toegewezen hebben gekregen. En dan kun je zoals mijn vrouw heeft gedaan ouderwets gaan slijmen en vertellen dat de hypotheek al rond is. Weet niet of dat nou de rede was dat we uitgeloot zijn maar het was in ieder geval tenenkrommend om te zien :')

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-11 17:49
Vandaag belt de makelaar ineens op dat er weer andere kapers op de kust zijn voor het huis wat wij op het oog hebben..... Dus we gaan proberen aan de bal te blijven en willen misschien een bod van 255k weg leggen.

Zoals ik het hierboven lees, kan dit wel en zit je nog nergens aan vast totdat het koopcontract is getekend. Zelfs dan heb je nog 3 dagen tijd...

Is dat zonder opgave van reden? Of alleen als je o.v. in je bod hebt vermeld?

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

^^ Een mondeling akkoord is bij het kopen van een huis geen geldige overeenkomst, de drie dagen bedenktijd na ondertekenen zijn wettelijk geregeld.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
En mag zonder de reden op te geven.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Wel interessant hoe exact de drie dagen gelden, het is niet simpelweg drie dagen, als er een feestdag of weekend tussen zit!

https://www.eigenhuis.nl/...opovereenkomst/bedenktijd

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:50
StealthyPeanut schreef op maandag 3 april 2017 @ 14:38:
Vandaag belt de makelaar ineens op dat er weer andere kapers op de kust zijn voor het huis wat wij op het oog hebben..... Dus we gaan proberen aan de bal te blijven en willen misschien een bod van 255k weg leggen.

Zoals ik het hierboven lees, kan dit wel en zit je nog nergens aan vast totdat het koopcontract is getekend. Zelfs dan heb je nog 3 dagen tijd...

Is dat zonder opgave van reden? Of alleen als je o.v. in je bod hebt vermeld?
Je zit inderdaad nergens aan vast, maar ik zou toch een beetje oppassen met dat later terugtrekken: doe dat twee keer, en iedere verkoopmakelaar in jouw regio kent je naam en zal voortaan verkopers letterlijk voor je waarschuwen. Misschien geen drama als je de enige potentiële koper bent, maar als in jouw omgeving verkopers keuze hebben kon het wel eens erg lastig worden überhaupt nog een huis te kopen.

• StealthyPeanut
Uiteraard, het is ook niet de bedoeling er vaak van gebruik te moeten maken natuurlijk. Maar dan weet ik in ieder geval dat het zou mogen.

• RocketKoen
Het is vooral bedoeld zodat de koper nog "een nachtje kan slapen" over een beslissing van enkele tonnen.
Ook omdat de verkoper vaak een professionele onderhandelaar (makelaar) heeft en de kopers niet.

Je ziet het nut ervan nu vooral in Amsterdam. Daar worden kopers onder druk gezet om op of voor de eerste bezichtiging al meteen een (hoog) bod te doen.

TheS4ndm4n#1919

• kellhus
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-10 07:03
Morgen gaan we voor een tweede bezichtiging van een huis wat hier 100 meter verder te koop staat. In eerste instantie hadden we een optie voor een nieuwbouwwoning hier in de buurt, maar na lang beraad heb ik vandaag de makelaar laten weten dat we dit niet gaan doen. Voornamelijk vanwege de eerste jaren in een relatief kale omgeving te zitten en qua m2 is de bestaande woning exact gelijkwaardig, maar dan in een buurt die we geweldig vinden.

Als we geen opvallende zaken tegenkomen of de boodschap dat de woning reeds vergeven is (wat een markt is het weer in de Randstad..) dan plaats ik woensdag een bod.

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Piet_Piraat7 schreef op maandag 3 april 2017 @ 11:21:
Waarom komt het te vroeg? Het traject kan lang duren. In juni ingeschreven, juli ingeloot. Augustus voorlopig koopcontract getekend en pas in februari gepasseerd bij de notaris. Misschien heb je nog de tijd?

• Piet_Piraat7
Wackmack schreef op maandag 3 april 2017 @ 20:47:
[...]
Waarom komt het te vroeg? Het traject kan lang duren. In juni ingeschreven, juli ingeloot. Augustus voorlopig koopcontract getekend en pas in februari gepasseerd bij de notaris. Misschien heb je nog de tijd?
Ah dat wist ik niet dat het nog zo'n tijd kan duren :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• WinterX
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Hallo,

Ik wil mijn eerste woning kopen maar ik heb geen ervaring hoe het werkt in Nederland (ik kom uit het buitenland). Momenteel huur ik een tussenwoning via een makelaar maar het is te duur voor mij (kaal huur is bijna 1076 euro!). Ik ben ook ingeschreven op woningnet Midden-Holland maar geen kans als ik allenstand ben.

Mijn vraag is simpel. Moet ik eigen geld hebben als ik wil een hypotheek afsluiten? Is hypotheek met een jaar contract mogelijk?

Alvast bedankt!

• SimplySimon
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:39
Na af en toe meegelezen te hebben hier even een ervaring met aanvraag financiering. Want: de definitieve hypotheekofferte is binnen :) :*)

10 maart koopakte getekend.
11 maart hypotheek aangevraagd.
15 maart voorstel ontvangen.
4 april definitief aanbod ontvangen.

Uiteindelijk dus iets minder dan 3,5 week nodig gehad (17 werkdagen). Erg tevreden met de snelheid. Hebben wel een aantal keer documenten anders/verbeterd moeten aanleveren, maar de beoordeling ging steeds snel.

Aanbieder is trouwens Centraal Beheer Achmea (execution only)

• RocketKoen
WinterX schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 13:52:
Hallo,

Ik wil mijn eerste woning kopen maar ik heb geen ervaring hoe het werkt in Nederland (ik kom uit het buitenland). Momenteel huur ik een tussenwoning via een makelaar maar het is te duur voor mij (kaal huur is bijna 1076 euro!). Ik ben ook ingeschreven op woningnet Midden-Holland maar geen kans als ik allenstand ben.

Mijn vraag is simpel. Moet ik eigen geld hebben als ik wil een hypotheek afsluiten? Is hypotheek met een jaar contract mogelijk?

Alvast bedankt!
Bij een jaarcontract is het wel mogelijk, maar niet bij elke bank. En dan vragen ze waarschijnlijk wel om:
- Intentieverklaring van je werkgever. (dat ze je contract willen verlengen na een jaar).
- Je inkomen van de laatste 3 jaar. Ze kijken dan vaak naar het laagste of het gemiddelde salaris.
En je krijgt dan waarschijnlijk een minder hoge hypotheek dan met een vast contract.

Wat eigen geld betreft:
Je hebt veel minder nodig dan in het buitenland. Je mag maximaal 101% van de waarde lenen. Dat betekent dat je je kosten koper (belasting, hypotheekadviseur, taxatie, notaris) en je verhuiskosten uit eigen geld moet betalen.

TheS4ndm4n#1919

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:17

Saffie_time

Why use this? 42!

RocketKoen schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:01:
[...]

Bij een jaarcontract is het wel mogelijk, maar niet bij elke bank. En dan vragen ze waarschijnlijk wel om:
- Intentieverklaring van je werkgever. (dat ze je contract willen verlengen na een jaar).
- Je inkomen van de laatste 3 jaar. Ze kijken dan vaak naar het laagste of het gemiddelde salaris.
En je krijgt dan waarschijnlijk een minder hoge hypotheek dan met een vast contract.

Wat eigen geld betreft:
Je hebt veel minder nodig dan in het buitenland. Je mag maximaal 101% van de waarde lenen. Dat betekent dat je je kosten koper (belasting, hypotheekadviseur, taxatie, notaris) en je verhuiskosten uit eigen geld moet betalen.
Intentieverklaring is niet nodig bij loonmiddeling over de laatste 3 jaar.
Op dat moment wordt je als flexwerker gezien en nemen ze dus het gemiddelde inkomen over de laatste 3 jaar. Dat zal dus in veel gevallen betekenen dat je iets minder kan lenen dan op basis van een berekening op basis van salaris (omdat meestal je salaris iets of wat zal stijgen.)

Indien je het op basis van je jaarcontract wil doen dan zal er wel om een intentieverklaring gevraagd worden. Dit omdat de bank 'enige vorm van zekerheid' wil hebben dat je er mag blijven werken.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

• WinterX
  • Niet online
RocketKoen schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:01:
[...]

Wat eigen geld betreft:
Oke, zo deze kosten zijn op mijn kant. Goed om te weten.

Ja, ik heb al gekeken. Met een jaar contract heb ik minder vermogen. Met mijn inkomen tussen 2200-2500 euro netto kan ik maximaal 80k euro krijgen voor mijn hypotheek.

Oh well, ik verdien te weinig it seems :-)

• StealthyPeanut
WinterX schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:18:
[...]

Ja, ik heb al gekeken. Met een jaar contract heb ik minder vermogen. Met mijn inkomen tussen 2200-2500 euro netto kan ik maximaal 80k euro krijgen voor mijn hypotheek.

Je verdient niet te weinig. Zijn genoeg mensen die jaloers zijn op deze inkomsten.

Je hebt gewoon niet het juiste contract ;) .

• RocketKoen
WinterX schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:18:
[...]

Als ze om je inkomen vragen, is dat altijd bruto.
Dat scheelt nogal wat :P

TheS4ndm4n#1919

• WinterX
  • Niet online
RocketKoen schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:22:
[...]

Als ze om je inkomen vragen, is dat altijd bruto.
Dat scheelt nogal wat :P
Oh ja, klopt. Ik heb gemerkt dat jullie in Nederland alles in brutto doorgeven. :-)

• echthard
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-10 20:54
WinterX schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:24:
[...]

Oh ja, klopt. Ik heb gemerkt dat jullie in Nederland alles in brutto doorgeven. :-)
Bij de ABN kun je met een netto loon van 2500,- het volgende aan hypotheek krijgen zie ik: € 214.049

Vanaf 7 april (dan daalt de rente bij de ABN) zal dat iets hoger liggen en bij andere aanbieders kan dit ook wat hoger liggen door de lagere rentes.

• WinterX
  • Niet online
dhhdante schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 15:03:
[...]

Bij de ABN kun je met een netto loon van 2500,- het volgende aan hypotheek krijgen zie ik: € 214.049

Vanaf 7 april (dan daalt de rente bij de ABN) zal dat iets hoger liggen en bij andere aanbieders kan dit ook wat hoger liggen door de lagere rentes.
Ook als dit mijn eerste hypotheek is? Is er een verschill tussen een eerste koop en tweede/derde woningkoop voorbeeld?

• RocketKoen
WinterX schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 15:39:
[...]

Ook als dit mijn eerste hypotheek is? Is er een verschill tussen een eerste koop en tweede/derde woningkoop voorbeeld?
Een eerste koop is makkelijker.
Dan heb je niet meer het risico dat je oude huis nog verkocht moet worden en dat je daar misschien minder geld voor krijgt dan je denkt. Of dat het veel langer duurt.

Je hebt ook geen hypotheek die je misschien mee wilt nemen. Of een restschuld te financieren. Geen overbruggingskrediet voor je overwaarde.

TheS4ndm4n#1919

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Nofi, maar met zo weinig kennis van de lokale (Nederlandse) situatie en een taalachterstand moet je gewoon een expert inschakelen. Loop eens binnen bij een financieel adviseur met al je papieren onder de arm, leg je situatie voor, en laat het verder zoveel mogelijk aan hem over.

• waterfles
Bod is geaccepteerd jeeej :)

Morgen ontvangen we de koopovereenkomst.
Spannend allemaal, geen idee hoe het traject eruit ziet. Dus een hoop uitzoekwerk.
Nog tips??

• StealthyPeanut
Achteraf voelen we ons wel een beetje genaaid eigenlijk....

Gisteren hadden we om 17:30u een 2e bezichtiging staan van een huis, maar werd in de middag af gebeld door de verkoopmakelaar omdat er op zaterdag een nieuw bod was uitgebracht (dit was van de partij waar het huis al eerder aan verkocht was, maar wat toen niet door ging)....

We hebben op donderdag een te laag bod uitgebracht, dat hoorden wij snel (en was ook terecht) maar wilden zsm een 2e keer bezichtigen om een beter bod uit te kunnen brengen (naar waarde woning). Dit kon pas maandag om 17:30u. Ik heb op vrijdag nog met het kantoor gebeld of dit echt niet eerder kon, want we wilden heel graag snel bezichtigen voor een beter bod. Maar dat kon niet werd gezegd en ik hoefde me geen enkele zorgen te maken; Er was tussendoor geen bezichtiging ingepland en wij zijn de eerst volgende. Mij werd het gevoel gegeven van; wij hebben eerste keus.

Dan is het erg jammer dat we na het bericht op zaterdag niet even op de hoogte zijn gesteld en ook de mogelijkheden hebben gehad om een bod uit te brengen. De makelaar wist na de bezichtiging hoe serieus we waren en we hebben concreet gesproken over bedragen omtrent de NHG-grens.

Natuurlijk zijn ze ons niks verplicht hoor en hebben wij geen poot om op te staan, maar een erg goed gevoel krijg ik er niet bij. In het belang van de verkoper was het zelfs nog beter geweest ook om ons te informeren om een laatste bod uit te laten brengen.

• Kju
  • Laatst online: 05-11 16:54

Kju

Het lijkt me heel rot voor je maar gezien de wijze waarop je gepost hebt de afgelopen tijd zou ik je toch af aanraden om even twee weken afstand te nemen en daarna met een we-zien-wel-mentaliteit weer te beginnen.

Beslissen onder druk is nooit goed, laat je niet verleiden, ook niet in een overspannen markt.

[ Voor 19% gewijzigd door Kju op 04-04-2017 23:24 ]

PSN: Kjujay

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

StealthyPeanut schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 17:09:
In het belang van de verkoper was het zelfs nog beter geweest ook om ons te informeren om een laatste bod uit te laten brengen.
Dat weet je nooit natuurlijk. Voor hetzelfde geld is er een goed bod neergelegd, met voorwaarde dat het binnen 5 minuten geaccepteerd moet zijn.

En er is net zo goed iets te zeggen over makelaars die kopers tegen elkaar uit laat spelen. Da's ook not done...

De makelaar heeft je keurig geinformeerd dat er meer gegadigden waren. Je had ook toen een bod kunnen neerleggen. Het is jouw keuze geweest om eerst de tweede bezichtiging af te wachten, waarvan je wist dat deze pas op maandag kon...

Het blijft vervelend, maar om nu te zeggen dat je genaaid bent gaat ook wat te ver.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:42
En natuurlijk het risico van bewust lager (te laag) inzetten terwijl je zelf al weet en hebt meegemaakt dat huizen snel weg kunnen zijn.

• RocketKoen
waterfles schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 16:57:
Bod is geaccepteerd jeeej :)

Morgen ontvangen we de koopovereenkomst.
Spannend allemaal, geen idee hoe het traject eruit ziet. Dus een hoop uitzoekwerk.
Nog tips??
Taxatie laten doen, die heb je nodig voor de hypotheekaanvraag. Duurt ongeveer een week voordat je het rapport hebt.
Notaris uitzoeken. De makelaar moet weten welke notaris er op het koopcontract moet.
Afspraak maken bij een hypotheekadviseur of bemiddelaar.
Je er op voorbereiden dat je hypotheekadviseur een hele berg papieren van je wil zien.

TheS4ndm4n#1919

• StealthyPeanut
Kju schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 17:36:
Het lijkt me heel rot voor je maar gezien de wijze waarop je gepost hebt de afgelopen tijd zou ik je toch afraden om even twee weken afstand te nemen en daarna met een we-zien-wel-mentaliteit weer te beginnen.

Beslissen onder druk is nooit goed, laat je niet verleiden, ook niet in een overspannen markt.
Proberen we inderdaad ook te doen hoor :). Maar ik denk dat je aanraden bedoelt ipv afraden? ;).

Maar zeker een goede tip. We hebben verder ook niks op het oog dus we kijken even hoe het met dit huis afloopt. Verder is het even nuchter nadenken en rustig blijven. Nooit gedacht dat een huis kopen zulke stress oplevert :+.
Question Mark schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 17:39:
[...]

Dat weet je nooit natuurlijk. Voor hetzelfde geld is er een goed bod neergelegd, met voorwaarde dat het binnen 5 minuten geaccepteerd moet zijn.

En er is net zo goed iets te zeggen over makelaars die kopers tegen elkaar uit laat spelen. Da's ook not done...

De makelaar heeft je keurig geinformeerd dat er meer gegadigden waren. Je had ook toen een bod kunnen neerleggen. Het is jouw keuze geweest om eerst de tweede bezichtiging af te wachten, waarvan je wist dat deze pas op maandag kon...

Het blijft vervelend, maar om nu te zeggen dat je genaaid bent gaat ook wat te ver.
Bedankt voor je bericht. Dat zet het weer even in een ander daglicht en daardoor voel ik me ook anders :). Het is vooral de teleurstelling die overheerst en niet het genaaid voelen.

Komen binnenkort weer genoeg andere huizen op de markt!

• echthard
Een huis kopen mag best wat stress opleveren, je maakt het maar enkele keren mee in je leven.

En grote kans dat je straks blij bent dat dit ene huis niet door is gegaan, als je straks een nog betere tegenkomt :*)

• lookslikeyou
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:29
Wij hebben ook vandaag te horen gekregen dat de hele hypotheek rond is. Alle stukken werden in 1x geaccepteerd. 17 maart aangevraagd en vandaag te horen gekregen dat alles oké is. Bij Woonfonds (onderdeel van Achmea). Dit terwijl wij afgelopen vrijdag nog een brief kregen dat ze vertraging hadden met het verwerken van de hypotheek aanvragen. Hier zaten voor het ongemak wel 2 bioscoop bonnen, altijd mooi mee genomen, maar vooral best netjes. Nu nog even wachten tot half juli voor de sleutel. Dan even een jaar sparen en de beneden boel helemaal naar ons eigen smaak brengen! Voor nu is het oké.

• RocketKoen
dhhdante schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 21:28:
Een huis kopen mag best wat stress opleveren, je maakt het maar enkele keren mee in je leven.
Nou, van mij mag het wel wat minder.
Vandaag is mijn hypotheek dossier compleet bevonden. nu nog door de keuring en dan mag de champagne open. En dan krijg ik misschien weer een goede nachtrust.

Eerst de stress van het bieden. Ik had al eerder een perfect huis gevonden, maar daar was iemand anders me dus voor geweest.
Dan het wachten tot het koopcontract getekend is.
En dan nu stress door spookverhalen van hypotheken die worden afgewezen door een onterechte BKR registratie ofzo (er staan hier nog wel eens schuldeisers van de vorige bewoner voor de deur..).

TheS4ndm4n#1919

• echthard
Ja ik snap wel dat stress niet fijn is, maar het kan ook andersom namelijk. Mijn buurman heeft destijds zijn woning gekocht zonder te bezichtigen en trok er ook pas 10 maanden later in nadat het was opgeleverd. Lekker alles rustig, zonder stress en op z'n gemakkie.

Daar kan ik echt niet bij met mijn hoofd, ik moet eerst heel veel uitzoeken en daarna heel veel wikken en wegen. En dan uiteindelijk een knoop doorhakken (hopelijk, want ik ben daar nog lang niet).

Maar als dan alles achter de rug is, kun je er denk ik ook veel meer van genieten. De champagne zal dan lekkerder smaken, want je weet wat je er voor gedaan hebt.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

RocketKoen schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 19:46:
[...]
Afspraak maken bij een hypotheekadviseur of bemiddelaar.
Je er op voorbereiden dat je hypotheekadviseur een hele berg papieren van je wil zien.
Dit hadden wij allang lopen tegen de tijd dat we ons eerste bod op het eerste huis hadden gedaan. Gewoon om te kijken wat er allemaal mogelijk was voor de hypotheek. Dus nadat ons laatste bod was aangekomen, hoefden we alleen nog de taxatie te doen. En de papieren af te ronden.

Ik weet eigenlijk niet wie de notaris heeft geregeld, wij in ieder geval niet...

• waterfles
Heb gister uitgezocht wat ik nu moet gaan doen:

* Voorlopig koopcontract controleren door vereniging eigenhuis (we zijn tenslotte niet voor niets lid)
* Koopcontract ondertekenen
* Bouwkundige keuring inschakelen en laten keuren
* Taxateur inschakelen en het huis laten taxeren (nog uitzoeken of ik de taxateur zelf moet inschakelen of dat de bank dat doet)
*Stukken aanleveren bij hypotheek adviseur. Meeste stukken liggen er gelukkig al
* Hypotheek gesprek
* Overleidingsrisico verzekering en opstal verzekering afsluiten
*Notaris zoeken

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op woensdag 5 april 2017 @ 07:39:
Ik weet eigenlijk niet wie de notaris heeft geregeld, wij in ieder geval niet...
Het is redelijk normaal dat de koper de notaris regelt aangezien die degene is die moet betalen. je hebt wel vaak dat de verkoper ook een paar eisen heeft zodat die niet 300km hoeft te reizen omdat het de koper 10 euro scheelt.

Als je een ex-huur woning koopt dan zie je ook nog wel dat de woningsbouwstichting al een notaris heeft gekozen (omdat dat voor hun makkelijker is) die je moet gebruiken maar dat staat dan ook al vermeld op Funda.

Bij "Vrij Op Naam" wat voornamelijk bij nieuwbouwhuizen voorkomt betaalt de verkoper de notaris en is die dus degene die kiest.

Maar wat natuurlijk ook kan (zeker als je verder weg verhuist) en je geeft aan dat je nog geen notaris hebt is dat de verkoopmakelaar dan zegt "oh, ik weet nog wel een goeie". Wellicht is dat bij jullie zo gegaan?

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

JeroenE schreef op woensdag 5 april 2017 @ 08:12:
[...]
Het is redelijk normaal dat de koper de notaris regelt aangezien die degene is die moet betalen. je hebt wel vaak dat de verkoper ook een paar eisen heeft zodat die niet 300km hoeft te reizen omdat het de koper 10 euro scheelt.
Ja, de koper van ons vorige huis had een makelaar in Emmen (ons huis stond in Assen...) omdat die het goedkoopst was.
Maar wat natuurlijk ook kan (zeker als je verder weg verhuist) en je geeft aan dat je nog geen notaris hebt is dat de verkoopmakelaar dan zegt "oh, ik weet nog wel een goeie". Wellicht is dat bij jullie zo gegaan?
Ik denk dat dit het geval was bij de aankoop, we gingen tenslotte zo'n 90km verderweg wonen. Vonden we wel best, waren we sneller na het tekenen in ons nieuwe huis :D

• StealthyPeanut
Wailing_Banshee schreef op woensdag 5 april 2017 @ 07:39:
[...]

Dit hadden wij allang lopen tegen de tijd dat we ons eerste bod op het eerste huis hadden gedaan. Gewoon om te kijken wat er allemaal mogelijk was voor de hypotheek. Dus nadat ons laatste bod was aangekomen, hoefden we alleen nog de taxatie te doen. En de papieren af te ronden.

Dit staat als het goed is in het voorlopig koopcontract. De kopende partij kiest de notaris en betaalt deze volgens mij. In het voorlopig contract staat vaak ook, dat de verkopende partij een maximaal bedrag aan notariskosten betaalt.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

StealthyPeanut schreef op woensdag 5 april 2017 @ 08:47:
[...]

Dit staat als het goed is in het voorlopig koopcontract. De kopende partij kiest de notaris en betaalt deze volgens mij. In het voorlopig contract staat vaak ook, dat de verkopende partij een maximaal bedrag aan notariskosten betaalt.
Ja, maar het ging om wie de notaris gekozen heeft. Wij kenden heel Noord-Oost Groningen niet. Dus het zou best kunnen dat de verkopende makelaar er één heeft uitgezocht. Wij waren toen nog niet eens in het land...

Alles rondom het kopen van dit huis is een beetje vaag geworden, het was een spannende tijd voor ons. Het huis voor de rest van je leven kopen is niet niets!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Koper bepaalt de notaris, of gaat de verkoper kk betalen? Zoja, goeie deal.

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-10 16:32
Vraagje, weet iemand of je ergens kan zien wat op dit moment de gemiddelde prijs is voor een Hypotheek van € 300.000,-?

Ik heb gister een update gesprek gehad met de Hypotheker (woning staat helaas nog steeds te koop, en weinig animo), en daar kreeg ik een nieuwe proefberekening. Helaas viel mij de woonlast per maand erg tegen (zeker in vergelijking wat vrienden van mij gaan betalen).

Zou het bijv. kunnen dat zij de woonlast drukken, door een gedeelte aflossingsvrij op te nemen in de hypotheek? Dit is ook één van mijn vragen, hoe denken jullie over een aflossingsvrij gedeelte? Mijn adviseur raadt dit af... Maar waarom zou je?

• Piet_Piraat7
Protax schreef op woensdag 5 april 2017 @ 09:40:
Vraagje, weet iemand of je ergens kan zien wat op dit moment de gemiddelde prijs is voor een Hypotheek van € 300.000,-?
1000 tot 1100 netto per maand geloof ik, heb er zelf ook naar zitten kijken

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Via berekenhet.nl kun je allerlei proefberekeningen zelf doen.

Maar misschien heb je de ontwikkelingen op het gebied van hypotheekrenteaftrek van de laatste jaren gemist? Tegenwoordig is annuitair of lineair verplicht om HRA te krijgen (al hoeft dat niet per se te betekenen dat aflossingsvrij niet voordelig is, maar in the end betaal je een stuk meer).. Die vrienden van jou zitten waarschijnlijk nog met een aflossingsvrije hypotheek waar ze wel HRA op krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 05-04-2017 09:44 ]

• Protax
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 09:43:
[...]

1000 tot 1100 netto per maand geloof ik, heb er zelf ook naar zitten kijken
Ja, dat kreeg ik gister ook te horen.
Vraag me af of het nog nut heeft om dat bij andere aanbieders te gaan praten?
Een vriend van me heeft vorige week een huis gekocht, en die gaat € 850,- per maand betalen...

• Piet_Piraat7
Protax schreef op woensdag 5 april 2017 @ 09:44:
[...]
Een vriend van me heeft vorige week een huis gekocht, en die gaat € 850,- per maand betalen...
Ook voor 3 ton? dat is wel een erg groot verschil

• Protax
naitsoezn schreef op woensdag 5 april 2017 @ 09:44:
Via berekenhet.nl kun je allerlei proefberekeningen zelf doen.

Maar misschien heb je de ontwikkelingen op het gebied van hypotheekrenteaftrek van de laatste jaren gemist? Tegenwoordig is annuitair of lineair verplicht om HRA te krijgen (al hoeft dat niet per se te betekenen dat aflossingsvrij niet voordelig is, maar in the end betaal je een stuk meer).. Die vrienden van jou zitten waarschijnlijk nog met een aflossingsvrije hypotheek waar ze wel HRA op krijgen.
Ik heb op dit moment een aflossingsvrij gedeelte in mijn huidige hypotheek, al is dit slecht een post van € 60.000,-. Het andere gedeelte is een spaarhypotheek welke ik wil gaan laten vervallen (heb het geld wat vrij komt hard nodig, voor mijn restschuld).

Blijft voor mij erg verwarrend om de juiste keuze straks te maken, maar ik wil niet blind de adviseur van de Hypotheker volgen (wil het zelf ook leren begrijpen) :)

• Protax
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 09:47:
[...]

Ook voor 3 ton? dat is wel een erg groot verschil
Ja, vergelijkbaar huis als waar ons oog opviel. Zal nog eens doorvragen... ;)

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Je moet je ook niet blindstaren op maandlasten (totale kosten van je hypotheek vind ik persoonlijk veel relevanter), en al helemaal niet op de maandlasten die anderen zeggen te hebben. Vrienden onderling weten nogal eens te overdrijven ;) plus de kans is groot dat je niet alle details kent waardoor de situaties niet één op één vergelijkbaar is. Een groot verschil in aflossingsvrij-gedeelte kan bijvoorbeeld al flink in de maandlasten schelen.

• RocketKoen
[...]

Het kan nogal schelen hoe lang je de rente vast zet. 10 jaar is een stuk goedkoper dan 30. Maar veel mensen kiezen op dit moment voor 20 of 30 jaar, omdat de rente zo laag staat.
Want zelfs als je over 5 jaar verhuist, dan kun je het restant van je hypotheek meenemen naar je nieuwe huis.
Op deze manier kun je ook nu een huis kopen en de aflossingsvrije hypotheek met HRA van je oude huis meenemen.

En je mag nu nog steeds 50% aflossingsvrij. Alleen dan krijg je geen HRA over dat deel. Je maandlasten worden er lager van. Maar je zit op het eind wel met een schuld.

TheS4ndm4n#1919

• Piet_Piraat7
Toch zijn de rentes al weer aardig gestegen volgens mij tov vorig jaar

• StealthyPeanut
Heeft ook met een deel aflossingsvrij te maken denk ik inderdaad. Ik heb nu nog een deel van 81k aflossingsvrij en heb een berekening laten maken voor een NHG 245k hypotheek.

Met 20jr 2,38% vast zat ik rond de 800/850 per maand geloof ik (volledig annuïteit). Als ik dan bijvoorbeeld 60k neem als aflossingsvrij, zakken mijn maandlasten netto naar 650/700 per maand ongeveer. Verschil van 130 tot 180 per maand netto is best wel wat. Zeker als je indenkt dat je nu best wat meer ruimte kunt gebruiken met alle kosten die er nog aan gaan zitten komen.

Natuurlijk zit ik dan over 30 jaar nog met een resthypotheek van 60k, maar als ik dan het huis verkoop en er 60k minder voor vang is dat niet zo'n probleem. En wie weet hoe we er dan voorstaan. Over 20 jaar zijn kinderen ook 20 jaar, dus houden we de laatste 10 jaar veel meer geld over om opzij te zetten.

Of we blijven na 30 jr zitten en het restbedrag financieren met een hypotheek. Nu lagere maandlasten pakken om wat extra geld op zij te kunnen zetten om voor de kinderen te sparen is niet verkeerd.

Keuzes keuzes.....

• Protax
RocketKoen schreef op woensdag 5 april 2017 @ 09:57:
[...]

Het kan nogal schelen hoe lang je de rente vast zet. 10 jaar is een stuk goedkoper dan 30. Maar veel mensen kiezen op dit moment voor 20 of 30 jaar, omdat de rente zo laag staat.
Want zelfs als je over 5 jaar verhuist, dan kun je het restant van je hypotheek meenemen naar je nieuwe huis.
Op deze manier kun je ook nu een huis kopen en de aflossingsvrije hypotheek met HRA van je oude huis meenemen.

En je mag nu nog steeds 50% aflossingsvrij. Alleen dan krijg je geen HRA over dat deel. Je maandlasten worden er lager van. Maar je zit op het eind wel met een schuld.
Ja, met name dat laatste stuk zat ik gister naar te kijken op Hypotheek24.

- Het is mij niet duidelijk of ik uit mijn huidige hypotheek het aflossingsvrije gedeelte mee mag nemen, als ik mijn spaarhypotheek wel laat vervallen.
- Je mag tegenwoordig 50% aflossingsvrij afsluiten in een nieuwe hypotheek, dit drukt dan de maandlasten. Zitten hier andere consequenties aan buiten restschuld?
- Restschuld die je hiermee creëert, kan je toch altijd aflossen door verkoop woning (mocht je ooit weg moeten / of er mocht iets anders gebeuren)?
- Ik zit ook met het idee, hoe groot is de kans dat je er daadwerkelijk 20 / 30 jaar blijft wonen?

:)

• RocketKoen
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 09:59:
Toch zijn de rentes al weer aardig gestegen volgens mij tov vorig jaar
Nope
https://www.hypotheek-ren...l/hypotheekrente/historie
Het dieptepunt was nov. vorig jaar. Maar sindsdien is het maar een paar tienden gestegen.
Protax schreef op woensdag 5 april 2017 @ 10:03:
[...]

Ja, met name dat laatste stuk zat ik gister naar te kijken op Hypotheek24.

- Het is mij niet duidelijk of ik uit mijn huidige hypotheek het aflossingsvrije gedeelte mee mag nemen, als ik mijn spaarhypotheek wel laat vervallen.
- Je mag tegenwoordig 50% aflossingsvrij afsluiten in een nieuwe hypotheek, dit drukt dan de maandlasten. Zitten hier andere consequenties aan buiten restschuld?
- Restschuld die je hiermee creëert, kan je toch altijd aflossen door verkoop woning (mocht je ooit weg moeten / of er mocht iets anders gebeuren)?
- Ik zit ook met het idee, hoe groot is de kans dat je er daadwerkelijk 20 / 30 jaar blijft wonen?

:)
Hypotheek24 is ook alleen bemiddeling en geen advies. Dus eigenlijk alleen voor als je al weet wat voor hypotheek je wilt. Dat gedoe met wanneer het gunstig is om je oude hypotheek mee te nemen ging ook boven mijn pet :P

De consequentie van een nieuw aflossingsvrij hypotheekdeel is dat je daar geen HRA meer over krijgt. Het is dus per maand wel goedkoper. Maar op het moment dat je je woning verkoopt heb je een veel hogere hypotheek. En het verschil is meer dan wat je bespaard hebt door lagere maandlasten.

En hoe lang je er blijft wonen ligt een beetje aan jezelf :P

[ Voor 66% gewijzigd door RocketKoen op 05-04-2017 10:09 ]

TheS4ndm4n#1919

• Piet_Piraat7
RocketKoen schreef op woensdag 5 april 2017 @ 10:03:
[...]

Nope
https://www.hypotheek-ren...l/hypotheekrente/historie
Het dieptepunt was nov. vorig jaar. Maar sindsdien is het maar een paar tienden gestegen.
Ah dan verkeek ik mij er op :) hoop echt dat de rentes nog even laag blijven

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Hangt een beetje van de rente duur af. 10 jaars fluctueert nog wel eens wat terwijl de 30 jaars rentes redelijk steady zijn. In mijn geval bij MUNT: ergens rond de 3%. Ik hoop vooral op een klein dipje bij het passeren gezien de dagrente ;)

• Kju

Kju

Protax schreef op woensdag 5 april 2017 @ 09:40:

Ik heb gister een update gesprek gehad met de Hypotheker (woning staat helaas nog steeds te koop, en weinig animo), en daar kreeg ik een nieuwe proefberekening. Helaas viel mij de woonlast per maand erg tegen (zeker in vergelijking wat vrienden van mij gaan betalen).

Zou het bijv. kunnen dat zij de woonlast drukken, door een gedeelte aflossingsvrij op te nemen in de hypotheek? Dit is ook één van mijn vragen, hoe denken jullie over een aflossingsvrij gedeelte? Mijn adviseur raadt dit af... Maar waarom zou je?
Maak een hypotheekdossier aan bij Rabobank. Het kost je niets. Dan kan je spelen met de rentevaste perioden en dan zien hoe je situatie effect heeft op je financiering.

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:50
StealthyPeanut schreef op woensdag 5 april 2017 @ 10:01:
Heeft ook met een deel aflossingsvrij te maken denk ik inderdaad. Ik heb nu nog een deel van 81k aflossingsvrij en heb een berekening laten maken voor een NHG 245k hypotheek.

Met 20jr 2,38% vast zat ik rond de 800/850 per maand geloof ik (volledig annuïteit). Als ik dan bijvoorbeeld 60k neem als aflossingsvrij, zakken mijn maandlasten netto naar 650/700 per maand ongeveer. Verschil van 130 tot 180 per maand netto is best wel wat. Zeker als je indenkt dat je nu best wat meer ruimte kunt gebruiken met alle kosten die er nog aan gaan zitten komen.

Natuurlijk zit ik dan over 30 jaar nog met een resthypotheek van 60k, maar als ik dan het huis verkoop en er 60k minder voor vang is dat niet zo'n probleem. En wie weet hoe we er dan voorstaan. Over 20 jaar zijn kinderen ook 20 jaar, dus houden we de laatste 10 jaar veel meer geld over om opzij te zetten.

Of we blijven na 30 jr zitten en het restbedrag financieren met een hypotheek. Nu lagere maandlasten pakken om wat extra geld op zij te kunnen zetten om voor de kinderen te sparen is niet verkeerd.

Keuzes keuzes.....
Vergeet even niet dat in de loop der tijd het verschil tussen netto en bruto steeds kleiner gaat worden. Hangt een klein beetje van je WOZ en EWF en je belastingschaal af, maar tegen het einde van de rentevastperiode zul je tegen de 1000 euro per maand betalen.

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
[...]

Ik heb een hypotheek van 289K, 20 jaar, 2.4%
Bruto is het bedrag het eerste jaar €1126,-

Verwijderd

Morgen eindelijk de overdracht, vanaf november aan het bezichtigen/onderhandelen. Eind februari een akkoord, en vanaf toen is het super snel gegaan... Hypotheek was zelfs binnen 1 dag geregeld toen eenmaal alle stukken compleet waren. Het wachten was op de taxatie, taxateur maakte er echt een potje van.
Hebben zelfs de overdracht kunnen vervroegen bij de notaris omdat alles eerder rond was dan gepland.

• keko12
  • Laatst online: 04-11 22:27
Helaas zat bij mij de open-huizendag toch in de weg. Daar is een beter bod uitgekomen dan mijn eindbod.
Op zoek naar een nieuw huis dan maar...

• Protax
Wackmack schreef op woensdag 5 april 2017 @ 20:04:
[...]

Ik heb een hypotheek van 289K, 20 jaar, 2.4%
Bruto is het bedrag het eerste jaar €1126,-
Thanks! Dan is het bedrag waar de Hypotheker mee kwam, toch een vergelijkbaar / realistisch bedrag (kan haast niet anders).
Dat het in de toekomst iets omhoog gaat, neem ik maar op de koop toe --> Inflatiecorrectie / meer loon :)

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
ik heb ook een woning gekocht en hypotheek is geaccepteerd. De stukken liggen bij de notaris. Passeerdatum is pas over een maand. ik moet alleen nog een bankgarantie regelen, alleen vraag ik mij af waarom dit nodig is, als alles al rond is?

• Kju

Kju

Omdat je dat zo hebt afgesproken in de koopakte?
Zodat de verkoper de zekerheid heeft dat hij 10% kan cashen als jij om wat voor reden dan ook de overeenkomst niet nakomt?

Je kan uiteraard aan de verkoper vragen of je de bankgarantie achterwege kan laten, nee heb je...

Je kan er ook voor kiezen om het bij de notaris te storten als je het op de bank hebt, dat scheelt je dan weer de kosten van de bankgarantie.

• Figo112
bedankt kju

ik vind die regel apart. ik begrijp dat het een standaard nvm regel is. Maar waar is de zekerheid dat de verkoper wel zeker gaat leveren? Wellicht destijds niet stil bij gestaan maargoed.

ik zal wel een poging doen bij de verkoper, kijken of ze er vanaf willen. Ik denk het eerlijk gezegd niet.

• Kju

Kju

Het is geen nvm regel. De koopakte is opgesteld in samenwerking met en door meerdere partijen. Het is verder wel gebruikelijk dat de koper 10% als zekerheid bied. Ik zou het als verkoper in ieder geval weigeren als we dat eerder al schriftelijk overeen zijn gekomen.

Geen van de partijen hebben zekerheid dat de ander zal nakomen. Als koper heb je naar mijn mening juist wel meer zekerheden dan als verkoper. De verkoper bezit immers minimaal de woning waar je beslag op kan leggen of eventueel kan verkopen als de verkoper de overeenkomst niet na zou komen. Als verkoper moet je maar hopen dat de koper een cent op de bank heeft, vandaar die borg.

Hou ook rekening dat je als koper een beroep kan doen op artikel 11 ;)
Artikel 11 Ingebrekestelling. Ontbinding.
11.1. Indien één van de partijen, na in gebreke te zijn gesteld, gedurende acht dagen nalatig is of blijft in de nakoming van één of meer van haar uit deze koopovereenkomst voortvloeiende verplichtingen, kan de wederpartij van de nalatige partij deze koopovereenkomst zonder rechterlijke tussenkomst ontbinden door middel van een schriftelijke verklaring aan de nalatige partij.
11.2. Ontbinding op grond van tekortkoming is slechts mogelijk na voorafgaande ingebrekestelling. Bij ontbinding van de koopovereenkomst op grond van toerekenbare tekortkoming zal de nalatige partij ten behoeve van de wederpartij een zonder rechterlijke tussenkomst terstond opeisbare boete van tien procent (10%) van de koopsom verbeuren, onverminderd het recht op aanvullende schadevergoeding, indien de daadwerkelijke schade hoger is dan de onmiddellijk opeisbare boete, en onverminderd vergoeding van kosten van verhaal.
11.3. Indien de wederpartij geen gebruik maakt van zijn recht de koopovereenkomst te ontbinden en nakoming verlangt, zal de nalatige partij ten behoeve van de wederpartij na afloop van de in artikel 11.1 vermelde termijn van acht dagen voor elke sedertdien verstreken dag tot aan de dag van nakoming een onmiddellijk opeisbare boete verschuldigd zijn van drie pro mille (3‰) van de koopsom met een maximum van tien procent (10%) van de koopsom, onverminderd het recht op aanvullende schadevergoeding, indien de daadwerkelijke schade hoger is dan de onmiddellijk opeisbare boete, en onverminderd vergoeding van kosten van verhaal.
Indien de wederpartij na verloop van tijd de koopovereenkomst alsnog ontbindt dan zal de nalatige partij een boete verschuldigd zijn van tien procent (10%) van de koopsom verminderd met het reeds in de vorm van een dagboete betaalde bedrag, onverminderd het recht op aanvullende schadevergoeding, indien de daadwerkelijke schade hoger is dan de onmiddellijk opeisbare boete, en onverminderd vergoeding van kosten van verhaal.
11.4. Indien de nalatige partij na ingebreke te zijn gesteld binnen de voormelde termijn van acht dagen alsnog zijn verplichtingen nakomt, is de nalatige partij desalniettemin gehouden aan de wederpartij diens schade als gevolg van de niet-tijdige nakoming te vergoeden.
11.5. De notaris wordt bij deze verplicht, en voor zover nodig door partijen onherroepelijk gemachtigd, om:
a. indien koper een boete is verschuldigd, het bedrag van deze boete uit het aan de notaris uitgekeerde bedrag van de bankgarantie dan wel uit de bij de notaris gestorte waarborgsom, aan verkoper te betalen;
b. indien verkoper een boete is verschuldigd, de aan de notaris ter hand gestelde bankgarantie aan de bankinstelling terug te zenden dan wel de door koper bij de notaris gestorte waarborgsom aan koper terug te betalen;
c. indien het geval van artikel 5.3 zich voordoet het bedrag van de bankgarantie respectievelijk de waarborgsom als boete aan verkoper te betalen;
d. indien beide partijen tekortschieten of de notaris onvoldoende kan beoordelen wie van beide partijen tekortschiet dan wel of er sprake is van tekortschieten, - behoudens eensluidende betalingsopdracht van partijen - de bankgarantie of waarborgsom onder zich te houden totdat bij in kracht van gewijsde gegane uitspraak of uitvoerbaar bij voorraad verklaard vonnis is beslist aan wie hij het bedrag moet afdragen.

• RocketKoen
Figo112 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:17:
bedankt kju

ik vind die regel apart. ik begrijp dat het een standaard nvm regel is. Maar waar is de zekerheid dat de verkoper wel zeker gaat leveren? Wellicht destijds niet stil bij gestaan maargoed.

ik zal wel een poging doen bij de verkoper, kijken of ze er vanaf willen. Ik denk het eerlijk gezegd niet.
De verkoper zit vast zodra het koopcontract is getekend. Zolang jij betaalt op de afgesproken datum kunnen ze niet meer onder de koop uit.
Jij kan er tot de datum van overdracht nog voor kiezen om de koop te ontbinden. Dat is voor de verkoper natuurlijk erg nadelig. Daarom zit die 10% boete in het contract.

TheS4ndm4n#1919

• Figo112
Die artikel 11 is toch alleen van toepassing als ik de garantie niet regel terwijl de verkopers dat alsnog willen? Heb de makelaar net gemaild, als ze het perse willen, is prima dan gaan we dat regelen, maar vind het een beetje overkill als alles al geregeeld is.
Kju schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:25:
Het is geen nvm regel. De koopakte is opgesteld in samenwerking met en door meerdere partijen. Het is verder wel gebruikelijk dat de koper 10% als zekerheid bied. Ik zou het als verkoper in ieder geval weigeren als we dat eerder al schriftelijk overeen zijn gekomen.

Geen van de partijen hebben zekerheid dat de ander zal nakomen. Als koper heb je naar mijn mening juist wel meer zekerheden dan als verkoper. De verkoper bezit immers minimaal de woning waar je beslag op kan leggen of eventueel kan verkopen als de verkoper de overeenkomst niet na zou komen. Als verkoper moet je maar hopen dat de koper een cent op de bank heeft, vandaar die borg.

Hou ook rekening dat je als koper een beroep kan doen op artikel 11 ;)

[...]

• Kju

Kju

Ik noemde artikel 11 als reactie op je vraag hoe jij zekerheid krijgt dat de verkoper zal leveren.
Artikel 11 geldt voor één van de partijen die, na in gebreke te zijn gesteld, gedurende acht dagen nalatig is of blijft in de nakoming van één of meer van haar uit deze koopovereenkomst voortvloeiende verplichtingen.

Beroepen op artikel 11 om je te dwingen om de waarborgsom te storten is misschien wel overkill maar bekijk het dan zo: hoe betrouwbaar ben jij nog als jij tegen gemaakte afspraken in ineens weigert de waarborgsom te storten? Dat is wel de garantie die jij afgeeft dat jij af gaat nemen.

• Figo112
kju, volgens mij is er genoeg bewijs dat ik het ga afnemen omdat alle stukken bij de notaris ligt. Wat is meer zekerheid die bankgarantie of finaal akkoord?

• Kju

Kju

Die bankgarantie geeft de zekerheid dat 10% geïnd kan worden als jij niet afneemt, daar gaat het om.
Een bank kan een finaal akkoord altijd intrekken, jij kan altijd niet op komen dagen, je kan morgen onder de tram terecht komen.

[ Voor 86% gewijzigd door Kju op 06-04-2017 12:14 ]

Pagina: 1 ... 39 ... 368 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7