Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 36 ... 367 Laatste
Acties:

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-11 21:48
Ik wil een bod uitbrengen op een huis, bij dit bod wil ik volgende voorwaarden opnemen:
- Bod is geldig voor drie (werk) dagen.
- Onder voorbehoud van financiering
- Oplevering binnen xxx maanden.

Wat is een realistisch getal voor de oplevering, 2 maanden?, en wanneer gaan deze twee maanden dan in, na het tekenen van het koopcontract?

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
1337aldi schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 13:05:
Ik wil een bod uitbrengen op een huis, bij dit bod wil ik volgende voorwaarden opnemen:

Wat is een realistisch getal voor de oplevering, 2 maanden?, en wanneer gaan deze twee maanden dan in, na het tekenen van het koopcontract?
Waarom een geldigheidsduur? Ik zou me als verkoper daar niets van aantrekken. Wat is je "sanctie" als ze te laat zijn?

Oplevering kun je gewoon een datum vragen; bijvoorbeeld overdracht op 1 mei 2017.

• 1337aldi
Om te voorkomen dat de verkopende partij rustig gaat wachten op een bod boven de vraagprijs. Ik wil graag weten waar ik aan toe ben en ga graag zo snel mogelijk verder zoeken als dit niks wordt.

• Barrie98
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-12-2022

Toch even vragen, je beseft je dat er twee partijen zijn bij een verkoop? :) Waarom niet eens overleggen met de verkopers/makelaar? Alles zo strak op papier zetten is misschien voor jou praktisch, maar voor een verkopende partij totaal niet uitdagend.

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-11 15:19

PoweRoy

funky!

Barrie98 schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 13:24:
[...]

Toch even vragen, je beseft je dat er twee partijen zijn bij een verkoop? :) Waarom niet eens overleggen met de verkopers/makelaar? Alles zo strak op papier zetten is misschien voor jou praktisch, maar voor een verkopende partij totaal niet uitdagend.
Makelaars bij ons nemen alleen een bod in behandeling als ie op papier/mail staat. Als je beld, dan vragen ze of je het wil sturen via de mail.

Ik zou een datum noemen wanneer je het huis in wil (sleutel overdracht). Reken maar op 8 weken hypotheek rondkrijgen + marge.

[This space is for rent]

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-11 15:19

PoweRoy

funky!

HuHu schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 13:08:
[...]

Waarom een geldigheidsduur? Ik zou me als verkoper daar niets van aantrekken. Wat is je "sanctie" als ze te laat zijn?
Zelf ook gedaan, dit is meer dat je voor een bepaalde datum reactie wilt. De verkopende makelaars die ik heb gesproken gaven altijd pas op het allerlaatst reactie.

[This space is for rent]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

1337aldi schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 13:17:
Om te voorkomen dat de verkopende partij rustig gaat wachten op een bod boven de vraagprijs. Ik wil graag weten waar ik aan toe ben en ga graag zo snel mogelijk verder zoeken als dit niks wordt.
En als ze vier dagen later reageren? Loop je dan weg? Dat lijkt mij sterk.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-11 23:04

En bod is niet bindend. Een geldigheidsduur is dan ook waardeloos.

De verkoper kan 3 dingen doen:
1) Je bod negeren
2) Een tegenbod doen
3) Je bod accepteren

Als ze je bod accepteren dan gaat de makelaar een koopcontract opstellen. Met daarin de (ontbindende) voorwaarden. Hier is niks standaard en kun je nog over alles onderhandelen met de verkoper. Bijvoorbeeld de levertijd, financieringsvoorbehoud enz.

Als het koopcontract is opgesteld en beide partijen hebben getekend, Dan is de koop bindend voor de verkoper. 3 dagen later is het ook bindend voor de koper.
Maar tot die tijd kunnen jullie beide nog zonder opgaaf van reden en zonder kosten onder de koop uit. Jij bijvoorbeeld als je toch een leuker huis hebt gezien. Of de verkoper als hij toch een beter bod heeft gehad.

TheS4ndm4n#1919

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-11 21:49
Tsurany schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 13:34:
[...]

En als ze vier dagen later reageren? Loop je dan weg? Dat lijkt mij sterk.
Ikzelf gaf een geldigheidsduur van een week, niet te lang, niet te kort. Geeft toch een beetje een push om er over na te denken en te antwoorden.
Na die tijd vervalt het bod en kun je er van uit gaan bij geen interesse dat ze het te laag vonden.
Mochten ze echter later terugbellen met een lagere prijs dan dat het te koop staat, kun je nog lager gaan zitten dan je eerste bod om het onderste uit de kan te halen.

Afhankelijk van hoeveel haast je hebt is een geldigheidsduur dus niet heel raar.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Purehz schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 13:40:
[...]

Ikzelf gaf een geldigheidsduur van een week, niet te lang, niet te kort. Geeft toch een beetje een push om er over na te denken en te antwoorden.
Na die tijd vervalt het bod en kun je er van uit gaan bij geen interesse dat ze het te laag vonden.
Mochten ze echter later terugbellen met een lagere prijs dan dat het te koop staat, kun je nog lager gaan zitten dan je eerste bod om het onderste uit de kan te halen.

Afhankelijk van hoeveel haast je hebt is een geldigheidsduur dus niet heel raar.
Klinkt leuk hoor, maar als ze je bod na vijf dagen accepteren in plaats van na drie dagen zie ik het echt niet gebeuren dat je weigert en een lager tegenbod uitbrengt. Ik vind het altijd zo'n onzin, een geldigheid op een niet bindend bod zetten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-11 21:49
Tsurany schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 13:41:
[...]

Klinkt leuk hoor, maar als ze je bod na vijf dagen accepteren in plaats van na drie dagen zie ik het echt niet gebeuren dat je weigert en een lager tegenbod uitbrengt. Ik vind het altijd zo'n onzin, een geldigheid op een niet bindend bod zetten.
Zeg niet dat ik het altijd zou doen, maar het geeft je de mogelijkheid.
Daarnaast wordt er bijna altijd gevraagd als de geldigheidsduur verlopen is of het bod nog staat. Dan is het aan jezelf om te beslissen wat je doet.

Verder zoals ik aangaf lijkt me 1 week een betere termijn, 3-4 dagen komt vrij opdringerig over.

• 1337aldi
Interessante discussie, ik denk dat ik een bod uitbreng onder voorbehoud van financiering, en met een opleverdatum. De geldigheidsduur laat ik dan weg, ondertussen ga ik gewoon verder zoeken, en als ik iets anders vind trek ik het bod in, aangezien het niet bindend is.

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-10 18:22
wij hebben gewoon een bod gedaan en na bereiken van een akkoord hebben we de ontbindende voorwaarden pas besproken en vastgelegd in de koopovereenkomst...

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• RocketKoen
1337aldi schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 13:49:
Interessante discussie, ik denk dat ik een bod uitbreng onder voorbehoud van financiering, en met een opleverdatum. De geldigheidsduur laat ik dan weg, ondertussen ga ik gewoon verder zoeken, en als ik iets anders vind trek ik het bod in, aangezien het niet bindend is.
Je hoeft ook niets in te trekken. Maar als die makelaar van de verkoper na 2 weken belt dat ze je bod accepteren, dan zeg je gewoon dat je al iets anders hebt gevonden en geen interesse meer hebt.

Een voorbehoud financiering is heel standaard. Maar zeg er wel bij hoelang je wilt hebben en wanneer die klok gaat lopen.
De verkopende makelaar heeft meestal ook een standaard die ze in het contract zetten als jij niets noemt. Maar die heb ik ze zowel gezien als "4 weken vanaf mondelinge overeenkomst" en "8 weken na het tekenen van het koopcontract".
Bockelaar schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 13:54:
wij hebben gewoon een bod gedaan en na bereiken van een akkoord hebben we de ontbindende voorwaarden pas besproken en vastgelegd in de koopovereenkomst...
Dat is ook wel slim ja. Zeker als je wat langer wilt hebben is het lastiger voor de verkoper om "nee" te zeggen als je het al eens bent over de prijs.
Als je meteen vraagt om 3 maanden voorbehoud heb je kans dat ze liever wachten op een bod van iemand die wat meer zekerheid heeft.

[ Voor 22% gewijzigd door RocketKoen op 03-03-2017 13:56 ]

TheS4ndm4n#1919

• Kju
  • Laatst online: 05-11 16:54

Kju

Je doet te moeilijk. Als de verkoper je bod interessant genoeg vind zal je heus wel uitkomen. Noem je bod, noem je voorbehoud van financiering (en als je dat belangrijk vind een bouwtechnisch voorbehoud), noem nog geen termijnen (dat kan je later nog onderhandelen) tenzij ze daar zelf om vragen en ga verder niets toelichten (dat heeft echt geen nut en werkt averechts). Eis niets (dus geen geldigheidsduur) maar vraag gewoon fatsoenlijk of ze binnen x dagen willen reageren omdat je ook op andere objecten hebt geboden/op het oog hebt of vul maar zelf in.

[ Voor 0% gewijzigd door Kju op 03-03-2017 14:03 . Reden: had de latere reactie over het hoofd gezien ]

PSN: Kjujay

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

1337aldi schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 13:49:
Ik had mijn bod destijds zo ingestuurd:
- Onder voorbehoud van het verkrijgen van financiering voor de volledige koopsom (hypotheek + starterslening) voor een termijn van 8 weken vanaf schriftelijke overeenkomst.
- Onder voorbehoud van het verkrijgen van Nationale Hypotheek Garantie voor een termijn van 8 weken vanaf schriftelijke overeenkomst.
- Onder voorbehoud van een bouwkundige keuring waaruit blijkt dat de direct noodzakelijke kosten niet boven de € 1000,00 (zegge duizend euro) uitkomen.
- Levering ontruimd, vrij van huur en andere gebruiksrechten en aanspraken wegens huurbescherming.

Dus alle "standaard" voorbehouden meegenomen. Zo gekopieerd van een van de vele websites. Enkel getallen aangepast aan mijn situatie (starterslening erbij + bedrag bouwkundige keuring).

Belangrijkste is dat je het voorbehoud voor financiering en bouwkundige keuring noemt.

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
dat voorbehoud bouwkundige keuring maakt niet zo veel uit. Je moet gewoon je keuring uit laten voeren voor je het contract tekent en/of op de dag dat je tekent. Ongeacht de uitkomst kan je dan alsnog van het huis af binnen de wettelijke bedenktermijn.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Markprinsen schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 14:45:
dat voorbehoud bouwkundige keuring maakt niet zo veel uit. Je moet gewoon je keuring uit laten voeren voor je het contract tekent en/of op de dag dat je tekent. Ongeacht de uitkomst kan je dan alsnog van het huis af binnen de wettelijke bedenktermijn.
Dan moet je wel snel de bouwkundige keuring regelen, waarom zou je jezelf gaan haasten? Liever de keuring nadat de koop definitief rond is. Heb je tijd genoeg om een bouwkundige te contacteren en de keuring in te plannen. Ik zie geen enkele reden om het voor de koop te doen.

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Tsurany schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 14:51:
[...]

Dan moet je wel snel de bouwkundige keuring regelen, waarom zou je jezelf gaan haasten? Liever de keuring nadat de koop definitief rond is. Heb je tijd genoeg om een bouwkundige te contacteren en de keuring in te plannen. Ik zie geen enkele reden om het voor de koop te doen.
Omdat je het dan niet meer geheel in eigen hand hebt. Stel je hebt een voorbehoud bouwkundige keuring van zeg 10.000,- en je laat de keuring uitvoeren nadat je hebt getekend. Je krijgt de resultaten terwijl je bedenktijd al is verlopen en uit het rapport blijkt dat er voor 11.000,- euro verspijkert moet worden. Niks aan de hand want je had een voorbehoud voor dat bedrag, toch?

En dan begint het gezeik. De verkoper wil de koop doorzetten en vraagt een contra rapport aan. Daar komt een lager bedrag uit, maar dan vind jij weer dat de keurder van de verkoper een prutser is die met te lage prijzen rekent. Daar komt nog bij dat er volgens de verkoper slechts 8000 euro aan directe kosten is en dat de overige 3000 pas na 10 jaar speelt, waar jij het dan natuurlijk weer niet mee eens bent, etc etc etc.

Kortom als je wel een keuring laat doen voordat je bedenktijd is afgelopen kun je jezelf een hoop gedoe besparen. Bij vervelende verrassingen of een "slecht gevoel" na het lezen van het bouwkundig rapport kun je dan gewoon niet tekenen, of simpelweg ontbinden binnen je bedenktijd.

Om bovenstaande reden zou ik iedereen altijd aanraden om het keuringsrapport te hebben voordat je tekent, of voordat je bedenktijd is verlopen. Zoveel gehaast geeft dat nou ook weer niet, Een beetje aankoopmakelaar heeft een voldoende groot netwerk om dit op korte termijn voor je te kunnen regelen.

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:42
Keurhuis. Keuring en rapport binnen 3 dagen (mail) voor €300,-.
Dat is incl full color rapport die later in de bus ligt.
Zo hebben wij dat ook nog snel geregeld. Maandag gebeld, woensdag keuring, donderdagochtend het rapport binnen en later op die dag getekend.

(zonder spoed en fysiek rapport is het €50,- en €12,- goedkoper)

[ Voor 11% gewijzigd door NeutraleTeun op 03-03-2017 21:28 ]

• Exterminator
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-11 00:28
2maanden terug bod op een huis gedaan maar helaas was toen een ander bod geaccepteerd.

Nu enkele dagen geleden een mail van de makelaar ontvangen dat het huis waarschijnlijk terug in de verkoop komt aangezien een partij waarschijnlijk de hypotheek niet rond krijgt.

Wij hebben gemaild dat we nog steeds interesse hebben, maar zou er ook nu weer (opnieuw) prijs onderhandeling plaats kunnen vinden of hoe gaat dit in z'n werk?

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:23
Natuurlijk (als je dat wilt). Het spel begint gewoon opnieuw.

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Uiteraard onderhandelen minimaal 10k eronder. Wij hebben onze verkopers de ruimte gegeven, dus zodoende een verlenging van hypotheekofferte, maar wel met de voorwaarde dat er 10k af gaat. en geaccepteerd, altijd fijn scheidende stelletjes.

Er is een reden dat de makelaar je contacteert, niet omdat men in de rij staat voor de woning iig. En makelaar wil ook zn geld, dus die wil ook van t huis af ASAP.

[ Voor 25% gewijzigd door sugarlee89 op 06-03-2017 08:35 ]

• RocketKoen
sugarlee89 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 08:05:
Uiteraard onderhandelen minimaal 10k eronder. Wij hebben onze verkopers de ruimte gegeven, dus zodoende een verlenging van hypotheekofferte, maar wel met de voorwaarde dat er 10k af gaat. en geaccepteerd, altijd fijn scheidende stelletjes.

Er is een reden dat de makelaar je contacteert, niet omdat men in de rij staat voor de woning iig. En makelaar wil ook zn geld, dus die wil ook van t huis af ASAP.
Kunnen natuurlijk nog steeds mensen in de rij staan. De makelaar belt gewoon iedereen die nog op de lijst stond.
Maar je hebt het huis vorige keer niet gekregen omdat de ander hoger bood. Dus ik denk dat je meer kans hebt dat ze nu wel op je originele bod ingaan. Maar ik geef je niet veel kans dat ze 10k minder accepteren.

Maar je kan het natuurlijk altijd proberen ;)

TheS4ndm4n#1919

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een huis kopen is geen vaste procedure. Dit hangt compleet af van omstandigheden en de betrokken partijen. De situatie is nu vrij simpel, zij hebben een aantal potentiële kopers gehad en zijn met de hoogste bieder in zee gegaan. Deze koper heeft zich teruggetrokken en nu gaan ze verder met de rest van de potentiële kopers. Wellicht was jij de enige en wellicht waren er meerdere.
Voor de maker is het relevant om alle betrokken partijen opnieuw te benaderen om zo de hoogst mogelijke bieding er uit te halen voor de verkopers. Het staat jou vrij om minder te bieden of opnieuw in onderhandeling te gaan. Het staat hen ook vrij om elk bedrag onder jouw laatste bedrag af te wijzen.

Uitspraken zoals "minimaal 10k eronder" zijn van die gemakkelijke oneliners, het hangt echter compleet van de situatie af of dit überhaupt realistisch is of dat je jezelf volledig wegcijfert.

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Dat ze potentiele kopers contacteren is niet echtbgangbaar meestal wordt gewoon weer online gegooid, zeker bij gewilde objecten. hier is dat niet het geval. 5k moet zeker kunnen. En 10k zou ik mee beginnen, ze komen toch wel met een tegenbod.

• RocketKoen
sugarlee89 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 08:54:
Dat ze potentiele kopers contacteren is niet echtbgangbaar meestal wordt gewoon weer online gegooid, zeker bij gewilde objecten. hier is dat niet het geval. 5k moet zeker kunnen. En 10k zou ik mee beginnen, ze komen toch wel met een tegenbod.
Waarom zouden ze dat doen?
Advertenties plaatsen (m.u.v. hun eigen website misschien) en bezichtigingen begeleiden zijn een groot deel van de kosten die een makelaar maakt. Bij iemand die al geboden heeft hoef je dus veel minder moeite te doen.

Als je makelaar 2x zoveel moeite moet doen om de prijs 10k omhoog te krijgen. Dan levert dat voor hem maar €150 extra op (bij 1,5% commissie).

TheS4ndm4n#1919

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 31-10 10:48
RocketKoen schreef op maandag 6 maart 2017 @ 09:44:
[...]

Waarom zouden ze dat doen?
Advertenties plaatsen (m.u.v. hun eigen website misschien) en bezichtigingen begeleiden zijn een groot deel van de kosten die een makelaar maakt. Bij iemand die al geboden heeft hoef je dus veel minder moeite te doen.

Als je makelaar 2x zoveel moeite moet doen om de prijs 10k omhoog te krijgen. Dan levert dat voor hem maar €150 extra op (bij 1,5% commissie).
Deze redenatie, hoewel begrijpelijk, vind ik typerend voor de mentaliteit van veel makelaars. Alles wordt in geld uitgedrukt. Er bestaat toch zeker nog zoiets als goed vakmanschap, en gewoon proberen de beste prijs voor je klant te bedingen? Dat is volgens mij toch precies waar je de makelaar in eerste plaats überhaupt voor betaald.

[ Voor 5% gewijzigd door Ardbeg10 op 06-03-2017 10:19 ]

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-10 18:22
vakmanschap moet ook betaald worden hoor, of lever jij topkwaliteit voor een dubbeltje?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Markprinsen
Een goede makelaar heeft tevreden klanten. Als de makelaar verkoopt voor de verwachtte opbrengst of meer dan heeft hij tevreden klanten. Dat zou hem meer waard moeten zijn dan het tientjes werk courtage.

• RocketKoen
Ardbeg10 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 10:18:
[...]

Deze redenatie, hoewel begrijpelijk, vind ik typerend voor de mentaliteit van veel makelaars. Alles wordt in geld uitgedrukt. Er bestaat toch zeker nog zoiets als goed vakmanschap, en gewoon proberen de beste prijs voor je klant te bedingen? Dat is volgens mij toch precies waar je de makelaar in eerste plaats überhaupt voor betaald.
Dat krijg je bij alle beroepen die op commissie werken.
Je hebt daar als verkoper ook wel invloed op. Er zijn genoeg makelaars die voor een vast tarief werken. Of waar je afspreekt dat ze een bonus krijgen als een bepaalde verkoopprijs wordt gehaald.
En je hebt als verkoper zelf natuurlijk ook invloed. Als jij een bod niet accepteert dan krijgt de makelaar zijn commissie niet.
Markprinsen schreef op maandag 6 maart 2017 @ 11:35:
Een goede makelaar heeft tevreden klanten. Als de makelaar verkoopt voor de verwachtte opbrengst of meer dan heeft hij tevreden klanten. Dat zou hem meer waard moeten zijn dan het tientjes werk courtage.
Ligt eraan hoeveel mensen bij een makelaar terecht komen door mond-op-mond reclame denk ik. Ik denk dat veel mensen gaan voor de makelaar met het flashy winkelpand in het centrum. Of gewoon naar de makelaar die het huis voor de hoogste prijs te koop wil zetten.
Want veel mensen hebben maar 1x per 10 jaar ofzo persoonlijk ervaring met een makelaar om hun huis te verkopen. Dus het is lastig om in te schatten of jouw makelaar nu goed was of niet.

TheS4ndm4n#1919

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Toevallig ben ik aan mijn makelaar gekomen doordat we een huis aan het bezichtigen waren wat bij hem in de verkoop stond. Daarvoor hadden we al 2 makelaars over de vloer gehad.
Ondanks dat de makelaar die we nu hebben vrij onbekend is ( pas 2 jaar actief) en niet de hoogste prijs gaf voor onze woning , zijn we er toch mee in zee gegaan.

En die makelaar heb ik weer doorgespeeld aan iemand hier op het forum , en weer aan een kennis die ook zijn huis wil verkopen. Dus ik vermoed dat het effect van mond-op-mond reclame nog best wel groot is.

www.degroot-it.nl

• Axente
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-05-2022
Zo heb ik een negatieve ervaring gehad met een makelaar in mij buurt. Wij wilden bij een huis kijken die hij verkocht duurde al even voordat een afspraak mogelijk was( bewoner deed moeilijk) nou vooruit. Wij eindelijk daar. Totaal geen inzet door de makelaar liep nergens mee vertelde het minimalen en liet eigenlijk niks zien. We moesten vragen om bijvoorbeeld een aantal te zien. Mijn vriendin stond haar verhaal nog te doen in de kamer en makelaar stond al in de gang met "Nou succes met jullie keuzen en als er iets is kun je bellen". Binnen 5 minuten stonden buiten en zeker een afknapper :') Iedereen die het verhaal wil horen in de buurt hebben we het ook verteld.

• RocketKoen
Ik had deze week 5 bezichtigingen gepland.

#1:
Foto's op funda waren 3 jaar oud. Maar ondertussen was het verhuurd. En de bewoner heeft dingen die stuk gingen gewoon stuk gelaten. De eigenaar zit blijkbaar in het buitenland dus die heeft ook niks gedaan. Ook verrast door enkelglas overal. Stom het me niet was opgevallen dat er nergens dubbelglas was vermeld.
Al met al 20-25k aan renovatie kosten. Terwijl hij voor dezelfde prijs te koop staat als appartementen die net verkocht zijn, waar niks aan hoeft te gebeuren.

#2.
Zag er pico bello uit. Hoeft niks meer aan te gebeuren (behalve de muur een andere kleur verven). Tijdens een renovatie 10 jaar geleden was aan alles gedacht. Zelfs alle stopcontacten geaard (zie je niet veel in een jaren 50 pand). Staat helaas wel in een "prachtwijk".

#3.
Makelaar belt af. Woning is ook verhuurd onder de leegstandwet en de huurder wil niet meewerken.

Morgen #4 en 5. Tot nu toe wint #2.

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

Axente schreef op maandag 6 maart 2017 @ 15:24:
Zo heb ik een negatieve ervaring gehad met een makelaar in mij buurt. Wij wilden bij een huis kijken die hij verkocht duurde al even voordat een afspraak mogelijk was( bewoner deed moeilijk) nou vooruit. Wij eindelijk daar. Totaal geen inzet door de makelaar liep nergens mee vertelde het minimalen en liet eigenlijk niks zien. We moesten vragen om bijvoorbeeld een aantal te zien. Mijn vriendin stond haar verhaal nog te doen in de kamer en makelaar stond al in de gang met "Nou succes met jullie keuzen en als er iets is kun je bellen". Binnen 5 minuten stonden buiten en zeker een afknapper :') Iedereen die het verhaal wil horen in de buurt hebben we het ook verteld.
Mijn ervaringen met makelaars is totaal tegenovergesteld. Maar het meest irritante blijft, is dat ze je het hemd van het lijf vragen en alles willen weten om een inschatting te maken wat je budget is.
Gelukkig hebben we bij de koop van ons huis heel veel tips en hulp gehad van onze aankoopmakelaar. Ondanks dat deze ook 1,5% rekent hebben we hem ruimschoots terugverdiend.

• Exterminator
Zojuist dit bericht van makelaar ontvangen (gaat over een huis wat verkocht zou zijn, maar een partij krijgt hypotheek niet rond)

'Voorwaarde financiering is verlengd tot en met 17 maart.

Echter, als er een andere koper met betere voorwaarden komt moet hij binnen 48 uur beslissen of hij definitief koopt of niet.

Indien niet kan ik aan de andere mensen verkopen.'

Wat moet ik hier nu mee? Wordt er gek van/volg 't niet meer.

• exponential
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 05-11 08:04
Exterminator schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 07:43:
Zojuist dit bericht van makelaar ontvangen (gaat over een huis wat verkocht zou zijn, maar een partij krijgt hypotheek niet rond)

'Voorwaarde financiering is verlengd tot en met 17 maart.

Echter, als er een andere koper met betere voorwaarden komt moet hij binnen 48 uur beslissen of hij definitief koopt of niet.

Indien niet kan ik aan de andere mensen verkopen.'

Wat moet ik hier nu mee? Wordt er gek van/volg 't niet meer.
Dat is wel een hele rare constructie. Koper heeft in principe tijd tot 17 mrt om zijn financiering te regelen.
Als jij nu een beter bod doet moet hij voor 11 mrt laten weten of: 1) hij de koopovereenkomst ontbindt vanwege het niet rondkrijgen van de financiering of 2), het financieringsvoorbehoud laat vallen en koopt zonder dat hij weet of hij de hypotheek rondkrijgt (heel risicovol!). Lijkt me sterk dat dit zo op papier staat. Kan een hoop gedoe opleveren als je nu tussentijds een beter bod doet.

Ik zou dus pas een bod uitbrengen zodra de andere koper heeft afgezien van koop. (Heb je ook iets meer onderhandelingsruimte).

• Axente
Verwijderd schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 23:55:
[...]

Mijn ervaringen met makelaars is totaal tegenovergesteld. Maar het meest irritante blijft, is dat ze je het hemd van het lijf vragen en alles willen weten om een inschatting te maken wat je budget is.
Gelukkig hebben we bij de koop van ons huis heel veel tips en hulp gehad van onze aankoopmakelaar. Ondanks dat deze ook 1,5% rekent hebben we hem ruimschoots terugverdiend.
Dit was gelukkig maar één ervaring van de vele bezichtigingen maar wel echt een hele slechte. Andere makelaars doen gewoon hun ding en daar heb ik geen problemen mee. De woning die ik nu gekocht heb gaf de verkopende makelaar al aan dat er ruimte was voor onderhandelingen met de quote "Een keuken kan van de prijs af maar geen auto." Wat wel een mooie quote is natuurlijk, want een keuken kan meer kosten dan een auto. :+ Onze aankoopmakelaar rekende een vast bedrag voor zijn werk 1250€ ex btw. En de woning voor 15k€ onder de vraagprijs gekocht.

• Markprinsen
Het blijven gewoon gladde jongens. Wij hebben onze woning te koop staan, er komt vandaag een stel voor de 2e keer kijken met aankoopmakelaar. Toevallig is de aankoopmakelaar ook bij ons geweest voor een offertegesprek voor de verkoop van onze woning. Die gaf een 10k hogere waarde aan t.o.v. de makelaar die het nu voor ons verkoopt. Het zal mij benieuwen hoe hij zich daar uit gaat lullen bij een mogelijke onderhandeling ;)

• RocketKoen
Markprinsen schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 08:43:
Het blijven gewoon gladde jongens. Wij hebben onze woning te koop staan, er komt vandaag een stel voor de 2e keer kijken met aankoopmakelaar. Toevallig is de aankoopmakelaar ook bij ons geweest voor een offertegesprek voor de verkoop van onze woning. Die gaf een 10k hogere waarde aan t.o.v. de makelaar die het nu voor ons verkoopt. Het zal mij benieuwen hoe hij zich daar uit gaat lullen bij een mogelijke onderhandeling ;)
Oh, dan ben je als koper ook wel in het nadeel...
Moet zo'n makelaar dat niet vermelden aan zijn klant?

TheS4ndm4n#1919

• Markprinsen
Geen idee, het is een groot kantoor dus er komt een collega.

We zullen zien, ik hoop op leuke onderhandelingen ;)

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Exterminator schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 07:43:
Hoe zijn "betere voorwaarden" gedefinieerd in zo'n contract?

De verkoper wil zekerheid. Maar er is een gebied tussen "huidige prijs overbieden zonder ontbindende voorwaarden" en "een euro meer, 8 weken voor financiering ok"?
2e wil de verkoper niet ofc :P

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-11 17:49
Zaterdagochtend hebben we een bezichtiging van een woning welke potentie biedt! De kans is erg groot dat we een bod uit gaan brengen. De "OVV" die we willen benoemen (Bedankt @Tsurany voor de opzet :*) ):

- Onder voorbehoud van het verkrijgen van financiering voor de volledige koopsom (hypotheek) voor een termijn van 8 weken vanaf schriftelijke overeenkomst.

- Onder voorbehoud van het verkrijgen van Nationale Hypotheek Garantie voor een termijn van 8 weken vanaf schriftelijke overeenkomst.

- Onder voorbehoud van een bouwkundige keuring waaruit blijkt dat de direct noodzakelijke kosten niet boven de € 1500,00 (zegge vijftienhonderd euro) uitkomen.

En wij gaan ons eigen huis nog verkopen (verkoopmakelaar komt 20-3)...instapklaar en rond de 200k. Deze markt kennende en ingeschat zal het geen maanden te koop staan. Is het dan interessant om dit op te nemen in het bod? Iets in de vorm van;

- Onder voorbehoud van verkoop eigen woning (adres xxx xxxx) binnen een termijn van 3 maanden na schriftelijke overeenkomst.

Is zoiets dan reëel om mee te nemen? Of zullen de verkopers dan zeggen; jammer, niet geaccepteerd. Wij gaan met een andere in zee.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@StealthyPeanut Kunnen jullie het huis kopen zonder je eigen huis te verkopen? Als je dat niet kan zou ik het zeker opnemen. Je wilt niet moeten ontbinden en een boete betalen omdat de verkoop van je eigen huis niet snel genoeg gaat. Wellicht heb je een koper die de financiering niet rond krijgt, moet je een nieuwe koper zoeken en loop je vertraging op.

De vraag is of ze een termijn van 3 maanden acceptabel vinden. Dat hangt ook af van geplande overdrachtsdatum. Ik zou het zelf, als ik verkoper was, niet fijn vinden dat tot op de dag van overdracht de verkoop nog geannuleerd kon worden. Dan loop ik een flink risico.

• Markprinsen
De hele markt hangt soms aan elkaar van 'als ik mijn woning verkoop en dan koop ik jou woning'. Als ik verkoper was dan zou ik het eerste een bod uitkiezen zonder deze clausule. Je kan wel opteren voor de no risk clausule, dat is ongeveer gelijk behalve dat als verkoper een ander bod krijgt jij binnen 3 werkdagen (of net wat je afspreekt) definitief moet beslissen of je de koop definitief maakt (ongeacht de verkoop van je eigen woning).

• RocketKoen
StealthyPeanut schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 10:33:
Zaterdagochtend hebben we een bezichtiging van een woning welke potentie biedt! De kans is erg groot dat we een bod uit gaan brengen. De "OVV" die we willen benoemen (Bedankt @Tsurany voor de opzet :*) ):

- Onder voorbehoud van het verkrijgen van financiering voor de volledige koopsom (hypotheek) voor een termijn van 8 weken vanaf schriftelijke overeenkomst.

- Onder voorbehoud van een bouwkundige keuring waaruit blijkt dat de direct noodzakelijke kosten niet boven de € 1500,00 (zegge vijftienhonderd euro) uitkomen.

En wij gaan ons eigen huis nog verkopen (verkoopmakelaar komt 20-3)...instapklaar en rond de 200k. Deze markt kennende en ingeschat zal het geen maanden te koop staan. Is het dan interessant om dit op te nemen in het bod? Iets in de vorm van;

- Onder voorbehoud van verkoop eigen woning (adres xxx xxxx) binnen een termijn van 3 maanden na schriftelijke overeenkomst.

Is zoiets dan reëel om mee te nemen? Of zullen de verkopers dan zeggen; jammer, niet geaccepteerd. Wij gaan met een andere in zee.
Ligt er aan hoeveel andere geïnteresseerden ze hebben.

8 weken voorbehoud financiering is relatief lang (al snap ik waarom. Het duurt tegenwoordig best lang).
Voorbehoud van €1500 onderhoudskosten vind ik dan weer laag. Ga je echt van de koop afzien als er nog voor €1600 onderhoud nodig is?

De no-risk clausule (dat je jouw huis verkocht krijgt) is de lastigste. 3 maanden is erg kort als je makelaar nog langs moet komen. Daarna moet er nog een afspraak gemaakt worden om foto's te maken. De makelaar moet een taxatie doen en samen met jou een vraagprijs bepalen. Reken op minimaal 2 weken voordat je huis op funda staat. Dan moeten de geïntresseerden nog langs komen voor een bezichtiging. Dan onderhandelen over de prijs als ze een bod doen. Koopcontract opstellen (reken op minimaal 2 weken voor dit alles). En dan willen ze de 8 weken voorbehoud financiering die jij ook vraagt.
Dus eigenlijk haal je 3 maanden alleen als je nadat het huis op funda staat, van de eerste geïntresseerde, op de eerste bezichtiging, meteen een bod krijgt.

Als je je hypotheek rond kan krijgen zonder je oude huis te moeten verkopen, zou ik dit voorbehoud eruit houden.
Het is realistischer als voor je eigen huis al een verkoopcontract hebt getekend. En je wilt onder de koop uit kunnen als jouw koper zijn financiering niet rond krijgt en van zijn voorbehoud gebruik maakt.

[ Voor 4% gewijzigd door RocketKoen op 09-03-2017 10:47 ]

TheS4ndm4n#1919

• StealthyPeanut
Bedankt voor de snelle reacties!

We zouden een dubbele last best kunnen dragen. Ook hebben we rond de 20k spaargeld, dus mocht het langer duren gehoopt, dan kunnen we nog wel iets opvangen.

Maar wat ik me net bedenk; stel dat we dit NIET geregeld krijgen en we dus het "OVV verkrijgen van financiering" moeten raadplegen, dan gaat de koop sowieso niet door. Dus als het ons niet lukt, dan hoeft die OVV van verkoop eigen woning er niet in te staan.

Wie weet is de overdracht pas mogelijk over een paar maanden, dus laten we eerst even wat meer informatie verkrijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door StealthyPeanut op 09-03-2017 11:25 ]

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-11 10:07
RocketKoen schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 22:41:
Ik had deze week 5 bezichtigingen gepland.

#1:
Foto's op funda waren 3 jaar oud. Maar ondertussen was het verhuurd. En de bewoner heeft dingen die stuk gingen gewoon stuk gelaten. De eigenaar zit blijkbaar in het buitenland dus die heeft ook niks gedaan. Ook verrast door enkelglas overal. Stom het me niet was opgevallen dat er nergens dubbelglas was vermeld.
Al met al 20-25k aan renovatie kosten. Terwijl hij voor dezelfde prijs te koop staat als appartementen die net verkocht zijn, waar niks aan hoeft te gebeuren.

#2.
Zag er pico bello uit. Hoeft niks meer aan te gebeuren (behalve de muur een andere kleur verven). Tijdens een renovatie 10 jaar geleden was aan alles gedacht. Zelfs alle stopcontacten geaard (zie je niet veel in een jaren 50 pand). Staat helaas wel in een "prachtwijk".

#3.
Makelaar belt af. Woning is ook verhuurd onder de leegstandwet en de huurder wil niet meewerken.

Morgen #4 en 5. Tot nu toe wint #2.
wait what? dus als je onder leegstand wet verhuurd ben je als nog de lul als verhuurder? Lekker is dat :D

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Financieringsvoorbehoud kun je alleen aanspraak op maken als je de financiering niet rond kunt krijgen, maar afhankelijk van je situatie zou je prima een financiering kunnen krijgen voordat je woning verkocht is. Voorbehoud verkoop eigen woning neem je doorgaans op omdat je niet het risico op (langere tijd) dubbele lasten wil lopen.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• RocketKoen
muffstuff schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 11:32:
[...]

wait what? dus als je onder leegstand wet verhuurd ben je als nog de lul als verhuurder? Lekker is dat :D
Niet alleen deze. Bij de eerste bezichtiging waren 3 kranen en de douchekop helemaal kapot, terwijl die volgens de makelaar vorige keer nog werkten. En het laminaat was helemaal kromgetrokken door vocht. Ben je als verkoper mooi klaar mee.

De huurder van die niet meewerkt neemt gewoon zijn telefoon niet op. reageert niet op email en belt ook niet terug als er voicemail is ingesproken.
Best case is hij op vakantie.
Waarschijnlijk heeft hij geen zin om te verhuizen en probeert hij de verkoop te frustreren.
Worst case staat er een wietplantage.

Ik weet in ieder geval wel dat ik mijn huis nooit aan een onbekende zou verhuren onder de leegstandwet.

TheS4ndm4n#1919

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

RocketKoen schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 10:45:
[...]
8 weken voorbehoud financiering is relatief lang (al snap ik waarom. Het duurt tegenwoordig best lang).
Voorbehoud van €1500 onderhoudskosten vind ik dan weer laag. Ga je echt van de koop afzien als er nog voor €1600 onderhoud nodig is?
De reden dat ik destijds een vrij laag bod heb gekozen is omdat ik opnieuw wil onderhandelen als blijkt dat een aantal zaken niet in orde zijn. Natuurlijk kan je ook 2000 euro kiezen en ook wel 4000 euro.
Bij mij ging het om een woning van 12 jaar oud, als daar direct herstel nodig is dan moet er iets aan de hand zijn en wil ik echt van de koop af kunnen zien.

Ik zie het ook niet als een grens om te annuleren maar als een grens om er over na te kunnen denken.

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:42
Wij hebben al die voorwaardes niet eens opgenomen of geopperd. Enkel voorbehoud financiering.
Toch heeft de verkopende makelaar (vanuit hem zelf) de resterende (gebruikelijke) voorwaarden opgenomen met redelijke termijnen.

Wij hebben geen aankoopmakelaar. Maar deze meneer (van de verkopers) heeft ook aan ons gedacht en ook ons goed geholpen.
Die mensen heb je dus ook nog, even inhakend op het makelaarsstukje hierboven.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Even een tip voor degenen die zich nog aan het oriënteren zijn:

De hypotheekadviseur kan je een hoop gelazer schelen. Ik had een BAR SLECHTE hypotheekadviseur, wat me een gigantische partij stress opleverde. En tot 3x toe uitstel moest vragen aan de verkopende partij!
Maar ja, goedkoop he? 8)7

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik ben te gemakkelijk ingegaan op de eerste (goede) telefonische contacten. Volgende keer liever 3.000 euro uitgeven aan een hypotheekadviseur die WEL weet waar hij het over heeft, dan nog een keer dit gez..k te hebben.

Overigens is de hypotheek nu wel geregeld, en is de oplevering 14 april: Goede Vrijdag :)

[ Voor 3% gewijzigd door Pietervs op 09-03-2017 12:37 ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:15
Markprinsen schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 08:55:
Geen idee, het is een groot kantoor dus er komt een collega.

We zullen zien, ik hoop op leuke onderhandelingen ;)
Hou ons op de hoogte. :)

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Pietervs schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 12:35:

De hypotheekadviseur kan je een hoop gelazer schelen. Ik had een BAR SLECHTE hypotheekadviseur, wat me een gigantische partij stress opleverde. En tot 3x toe uitstel moest vragen aan de verkopende partij!

***members only***

Ik ben te gemakkelijk ingegaan op de eerste (goede) telefonische contacten. Volgende keer liever 3.000 euro uitgeven aan een hypotheekadviseur die WEL weet waar hij het over heeft, dan nog een keer dit gez..k te hebben.

Overigens is de hypotheek nu wel geregeld, en is de oplevering 14 april: Goede Vrijdag :)
Toevallig een hypotheek adviseur die zijn diensten aanbiedt voor 1300E?

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

SquareOne schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 13:33:
[...]

Toevallig een hypotheek adviseur die zijn diensten aanbiedt voor 1300E?
650 als je het zelf doet, 1300 als zij het voor je regelen. Daar had ik voor gekozen.

• Exterminator
ANdrode schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 09:05:
[...]

Hoe zijn "betere voorwaarden" gedefinieerd in zo'n contract?

De verkoper wil zekerheid. Maar er is een gebied tussen "huidige prijs overbieden zonder ontbindende voorwaarden" en "een euro meer, 8 weken voor financiering ok"?
2e wil de verkoper niet ofc :P
Ja, ik vind dit dus een mooi verhaal...
Maar wat zijn inderdaad 'betere voorwaarden'? Gaat het om een beter bod of over een betere 'financierings' overeenkomst... Vind het erg lastig in deze.

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Pietervs schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 13:34:
[...]

650 als je het zelf doet, 1300 als zij het voor je regelen. Daar had ik voor gekozen.
Yes, dan weet ik genoeg. Zelfde ervaring hier.... maaar we kunnen over 2 weken eindelijk naar de notaris. Ging enkel om hypotheek overigens, geen aankoop.

[ Voor 7% gewijzigd door SquareOne op 09-03-2017 14:36 ]

• Markprinsen
KNAB?

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Pietervs schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 12:35:

***members only***

Tja als je het zelf doet is het wel handig om 'aan de bal' te blijven. Zelf prima ervaringen hier mee. Heb geen advies nodig dus met 650 euro oid was ik klaar (direct bij de hypotheekverstrekker voldeed ik niet aan de voorwaarden ivm bouw depot).

Het is dan wel verstandig om zelf dus te checken of ze echt niet meer nodig hebben, pro-actief te checken etc.

En voor 1500 euro wil ik best wel wat tijd er in steken IPV dat een pseudo onafhankelijke nitwit met beperkte kennis mij gaat 'adviseren'.

Dus voor iedereen een tip, zeker als je niet met ingewikkelde huidige hypotheekconstructies zit: lekker zelf doen. Als je dat niet rond gebreid/dacht krijgt is het misschien wel beter om te blijven huren :+

• StealthyPeanut
Wat is een beetje een gemiddelde kostenplaatje voor een hypotheekadviseur? Bij mijn vorige was het € 2.000,- en de ervaringen waren positief. Deze willen we weer nemen, maar ik weet niet of dit een beetje een gemiddelde all-in prijs is?

• Markprinsen
Ik betaal 2350 all in, van A tot Z. Heb ik het nodig? Vast niet maar ik heb geen zin in gedoe, het is aftrekbaar dus netto kost het niet zo heel gek veel. Daarnaast kan ik bij de verstrekker die ik wilde alleen via een tussenpersoon een offerte krijgen. Achteraf had ik bij hem ook exec only kunnen nemen want het advies, tja, dat wist ik zelf ook wel.

• shdx
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06:33
Pietervs schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 13:34:
[...]
SquareOne schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 14:35:
[...]
Yes, dan weet ik genoeg. Zelfde ervaring hier.... maaar we kunnen over 2 weken eindelijk naar de notaris. Ging enkel om hypotheek overigens, geen aankoop.
Zouden jullie kunnen delen over welke adviseur het hier gaat?
Bij mijn vorige en tevens eerste hypotheek had ik er eentje van 3000 euro, wat ik, achteraf gezien, veel te veel vond voor het werk dat er is gedaan. Voor mijn volgende huis wil ik dus wel kijken naar een goedkopere adviseur, maar dan wil ik wel voorkomen dat ik bij die van jullie uitkom ;)

Verwijderd

Axente schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 08:34:
[...]

Dit was gelukkig maar één ervaring van de vele bezichtigingen maar wel echt een hele slechte. Andere makelaars doen gewoon hun ding en daar heb ik geen problemen mee. De woning die ik nu gekocht heb gaf de verkopende makelaar al aan dat er ruimte was voor onderhandelingen met de quote "Een keuken kan van de prijs af maar geen auto." Wat wel een mooie quote is natuurlijk, want een keuken kan meer kosten dan een auto. :+ Onze aankoopmakelaar rekende een vast bedrag voor zijn werk 1250€ ex btw. En de woning voor 15k€ onder de vraagprijs gekocht.
Ik heb de woning voor veel meer onder de vraagprijs gekocht, maar ik reken altijd procentueel ;-) Het was ook een wat duurdere woning, maar er is meer dan 10% van de vraagprijs gegaan.
Ik en mijn vrouw hadden waar we nu op zijn uitgekomen, zelf anders als openingsbod willen doen :9

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

GoldenSample schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 14:39:
[...]

Tja als je het zelf doet is het wel handig om 'aan de bal' te blijven. Zelf prima ervaringen hier mee. Heb geen advies nodig dus met 650 euro oid was ik klaar (direct bij de hypotheekverstrekker voldeed ik niet aan de voorwaarden ivm bouw depot).

Het is dan wel verstandig om zelf dus te checken of ze echt niet meer nodig hebben, pro-actief te checken etc.

En voor 1500 euro wil ik best wel wat tijd er in steken IPV dat een pseudo onafhankelijke nitwit met beperkte kennis mij gaat 'adviseren'.

Dus voor iedereen een tip, zeker als je niet met ingewikkelde huidige hypotheekconstructies zit: lekker zelf doen. Als je dat niet rond gebreid/dacht krijgt is het misschien wel beter om te blijven huren :+
Ik heb zeker 4 keer de vraag gesteld: "hebben jullie nu alles? Kan het naar de hypotheekverstrekker?" En iedere keer kwamen er weer aanvullende vragen. Niet dat de situatie zo bijzonder was, heb er over getwijfeld of ik niet zelf de zaken zou regelen, maar wel omdat de hypotheekadviseur blijkbaar keer op de keer de bal liet vallen. Dus ja, enige frustratie aan mijn kant is er wel...
shdx schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 15:56:
[...]

[...]

Zouden jullie kunnen delen over welke adviseur het hier gaat?
Bij mijn vorige en tevens eerste hypotheek had ik er eentje van 3000 euro, wat ik, achteraf gezien, veel te veel vond voor het werk dat er is gedaan. Voor mijn volgende huis wil ik dus wel kijken naar een goedkopere adviseur, maar dan wil ik wel voorkomen dat ik bij die van jullie uitkom ;)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wat @GoldenSample zegt klopt: als je geen gekke dingen hebt (inkomen is duidelijk, hypotheekbedrag ook, geen gekke bedingen of extra posten die je mee wil financieren) kun je het zelf.

[ Voor 23% gewijzigd door Pietervs op 09-03-2017 16:24 ]

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ah , dus toch ging het om hun. Ik had zelf ook al even via hun site e.e.a. ingevuld.
Maar bij hun kan je alleen maar recht-toe-recht-aan hypotheken regelen. Ik wil mijn huidige aflossingsvrije hypotheek mee overnemen , maar dat soort zaken kan je bij hun in hun portal niet regelen.

Dus voor mij ging die vlieger zowiezo niet op.
Zit nu bij iemand door ook gebruik maakt van een soort dergelijke portal , maar waar je dat wel bij kan aangeven ( die aflossingsvrije hypotheek ). Hij vraagt net geen 2000,-
StealthyPeanut schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 14:46:
Wat is een beetje een gemiddelde kostenplaatje voor een hypotheekadviseur? Bij mijn vorige was het € 2.000,- en de ervaringen waren positief. Deze willen we weer nemen, maar ik weet niet of dit een beetje een gemiddelde all-in prijs is?
2000,- is wel redelijk. Breda he? Daar was ik bij 2e andere geweest. Beide vroegen 2750. Grotere kantoren.
De kleinere zitten ongeveer rond de 2000,-

[ Voor 33% gewijzigd door degroot op 09-03-2017 16:55 ]

www.degroot-it.nl

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-11 21:08
Waarom inderdaad dat moeilijk doen om euro's voor de hypotheekadviseur.
1. Het is aftrekbaar
2. Je financieert het bij je hypotheek. Als je je hypotheek even terugrekent en hoeveel je extra op de koopsom kwijt (ondanks de HRA) bent schrik je je ook rot (heb ik laatst gedaan :) )

• RocketKoen
bvbal79 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 17:13:
1. Het is aftrekbaar
2. Je financieert het bij je hypotheek. Als je je hypotheek even terugrekent en hoeveel je extra op de koopsom kwijt (ondanks de HRA) bent schrik je je ook rot (heb ik laatst gedaan :) )
Financieren bij je hypotheek kun je tegenwoordig vergeten. De maximale hypotheek is 101% van de koopsom. En de overdrachtsbelasting is al 2%. Dus je moet vrijwel alle kosten koper betalen uit je spaargeld.

Berekenen hoeveel je totaal aan rente betaalt over de looptijd van je hypotheek kan inderdaad even schrikken zijn.

TheS4ndm4n#1919

• bvbal79
RocketKoen schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 17:17:
[...]

Financieren bij je hypotheek kun je tegenwoordig vergeten. De maximale hypotheek is 101% van de koopsom. En de overdrachtsbelasting is al 2%. Dus je moet vrijwel alle kosten koper betalen uit je spaargeld.

Berekenen hoeveel je totaal aan rente betaalt over de looptijd van je hypotheek kan inderdaad even schrikken zijn.
Ah hip, dat is waar...bij mijn nieuwbouw heb ik dat natuurlijk niet

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Pietervs schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 16:22:
[...]

Ik heb zeker 4 keer de vraag gesteld: "hebben jullie nu alles? Kan het naar de hypotheekverstrekker?" En iedere keer kwamen er weer aanvullende vragen. Niet dat de situatie zo bijzonder was, heb er over getwijfeld of ik niet zelf de zaken zou regelen, maar wel omdat de hypotheekadviseur blijkbaar keer op de keer de bal liet vallen. Dus ja, enige frustratie aan mijn kant is er wel...
Hmm ja ik was er natuurlijk niet bij! Zie nu trouwens dat ik het via een andere tent heb gedaan.
[...]

***members only***

Wat @GoldenSample zegt klopt: als je geen gekke dingen hebt (inkomen is duidelijk, hypotheekbedrag ook, geen gekke bedingen of extra posten die je mee wil financieren) kun je het zelf.
Zelfs dat valt nog best wel mee, afhankelijk van wat je nodig hebt. Ik heb een bouwdepot van 20k = bijna 15% er bij zitten voor de afwerking van een casco opgeleverd renovatieproject.
1. Het is aftrekbaar
Ik snap niet waarom je zou betalen als de toegevoegde waarde erg klein is. Dat verschilt per persoon maar bij mij had het me misschien 4 uur 'werk' bespaard.

Wil sowieso precies weten waaraan ik een paar ton ga uitgeven en hoe ik dat financier. Ik vind het ook zo schokkend dat er mensen zijn die geschokt zijn als ze zien wat die hypotheek ze kost in 30jaar. Die 1000-1500 euro netto kosten aan z'n adviseur, daar moet ik +/- een halve maand voor werken. En om het over te houden nog langer voor sparen.

Idem dito met een notaris. Door eerst een offerte online aan te vragen bij de project notaris heb ik 350 euro bespaard op het passeren van m'n hypotheek. Ik verdien het niet in 5 minuten offerte aanvragen, 10 minuten mail tikken en nog 10 minuten bellen.

Ja je krijgt wel een stotterend notarisklerkje aan de lijn die ziet dat je hem een paar 100 euro marge door de neus boord maar dan hoef je alsnog geen medelijden te hebben.
RocketKoen schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 08:48:
[...]

Oh, dan ben je als koper ook wel in het nadeel...
Moet zo'n makelaar dat niet vermelden aan zijn klant?
Je wilt niet weten hoe smerig die wereld in elkaar zit. Verkoop makelaars die, voor een knappe envelop, direct vertellen wat de situatie van de verkoper is en voor welk bot ze nog net kunnen verkopen. En nee dat was er niet 1 :X

[ Voor 8% gewijzigd door GoldenSample op 09-03-2017 18:53 ]

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

SquareOne schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 14:35:
[...]

Zelfde adviseur, of zelfde ervaring? Of allebei?
1. Het is aftrekbaar
Het feit dat het aftrekbaar is maakt het niet gratis. Stel rekening is 2000 euro, en jij hebt 50% aftrek: betaal je nog steeds 1000 euro zelf...

En die terugrekening zou eigenlijk niet hoeven: een goede hypotheekadviseur laat dat keurig zien. Tenminste: bij mijn vorige hypotheek kreeg ik een mooi overzicht wat ik per jaar betaal, met onderaan de optelsom. En ja, daar schrik je wel even van (toen tegen 5,05% rente, geloof dat we zo"n beetje op het dubbele uitkwamen...) :X

[ Voor 57% gewijzigd door Pietervs op 09-03-2017 19:57 ]

• RocketKoen
GoldenSample schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 18:47:
Je wilt niet weten hoe smerig die wereld in elkaar zit. Verkoop makelaars die, voor een knappe envelop, direct vertellen wat de situatie van de verkoper is en voor welk bot ze nog net kunnen verkopen. En nee dat was er niet 1 :X
Oh, het is me deze week al ongevraagd verteld. zonder enveloppe :P

TheS4ndm4n#1919

• exponential
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 05-11 08:04
Hier overigens uitstekende ervaring met die adviseur van 1300 eu. Ze doen echt niet alleen maar standaardcases(mijn geval was totaal niet standaard), zijn ontzettend snel (binnen 10 dagen van 1ste belletje naar getekende hypotheekofferte) en hebben een prima hypotheek geregeld welke ik onmogelijk zelf voor elkaar had gekregen.

Kortom, meer geld voor een adviseur betekent zeker niet altijd betere service.

Argumenten als 'het is aftrekbaar' en 'het is maar een klein bedrag op de totale hypotheek' slaan nergens op, jij zegt toch ook niet tegen je baas, geef mij maar 2x zoveel salaris, want op je totale salariskosten scheelt het niets, en anders moet je toch weer winstbelasting betalen over je extra winst?

• Axente
Verwijderd schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 16:09:
[...]

Ik heb de woning voor veel meer onder de vraagprijs gekocht, maar ik reken altijd procentueel ;-) Het was ook een wat duurdere woning, maar er is meer dan 10% van de vraagprijs gegaan.
Ik en mijn vrouw hadden waar we nu op zijn uitgekomen, zelf anders als openingsbod willen doen :9
Bij ons is er 6% afgegaan van de start prijs. Had meer afgekund alleen kwamen vorige bieders in beeld. En hebben we hun laatste bod geaccepteerd. Maar dit was ook het bedrag wat we van te voren hadden afgesproken als waar we het voor wilden kopen.

Verwijderd

Hi Mede Tweakers,

Ik ben bezig om een nieuwbouwhuis te kopen inclusief een bouwdepot gezien het een casco oplevering betreft. Nu heb ik bij mijn hypotheker aangegeven dat ik een flexibele bank wil en zij kwam met twee opties :

Aegon : Goedkoopste , app voor declaraties uit bouwdepot
Delta Lloyd: 0,26% duurder, app voor declaraties uit bouwdepot, laatste €7500 uit het bouwdepot word direct uitgekeerd zonder bonnen wat fijn is!

Heeft iemand ervaringen met Delta Lloyd als hypotheekverstrekker of Aegon?

Bedankt

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-11 22:27
Verwijderd schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 15:50:
Heeft iemand ervaringen met Delta Lloyd als hypotheekverstrekker of Aegon?
Ik met Aegon. Ik sloot destijds mijn hypotheek bij Aegon af, omdat de voorwaarden (voor mij) goed waren. Toen mijn relatie verbrak en de hypotheek vervolgens overgeschreven moest worden naar alleen mijn naam, werkte Aegon goed mee. Dat proces verliep vlekkeloos.

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-11 07:14
Onderhandel je bij een nieuwbouwwoning ook over de prijs? Of is dat alleen bij een huidige woning waarbij je met een eigenaar onderhandelt?

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:06

Rmg

Piet_Piraat7 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 09:42:
Onderhandel je bij een nieuwbouwwoning ook over de prijs? Of is dat alleen bij een huidige woning waarbij je met een eigenaar onderhandelt?
Het staat je altijd vrij om te proberen. Het probleem met nieuwbouw woningen is dat de vraag gewoon erg hoog is in sommige gemeentes. Als loting al beslist of je mag kopen is de onderhandelings ruimte natuurlijk beperkt.

Voordeel met onderhandelen bij een nieuwbouwwoning is dat je naast Prijs, ook kan onderhandelen op meer/minderwerk en dingen als Bouwrente,

[ Voor 15% gewijzigd door Rmg op 13-03-2017 09:51 ]

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-11 07:14
Rmg schreef op maandag 13 maart 2017 @ 09:48:
[...]

Het staat je altijd vrij om te proberen. Het probleem met nieuwbouw woningen is dat de vraag gewoon erg hoog is in sommige gemeentes. Als loting al beslist of je mag kopen is de onderhandelings ruimte natuurlijk beperkt.

Voordeel met onderhandelen bij een nieuwbouwwoning is dat je naast Prijs, ook kan onderhandelen op meer/minderwerk en dingen als Bouwrente,
Thanks ik ga daar eens in verdiepen :) deze nieuwbouwwoning staat al 6+ maanden op Funda en ligt ideaal voor mij

• bvbal79
Rmg schreef op maandag 13 maart 2017 @ 09:48:
[...]

Onderhandelen over meer/minderwerk? Bouwrente? Daar hebben wij dan weinig van gemerkt. Het zijn gewoon vaste prijzen. Zo ook de verkoopprijs. Voor jou zijn er 30 anderen....

[ Voor 4% gewijzigd door bvbal79 op 13-03-2017 11:22 ]

• RocketKoen
bvbal79 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 11:22:
[...]

Onderhandelen over meer/minderwerk? Bouwrente? Daar hebben wij dan weinig van gemerkt. Het zijn gewoon vaste prijzen. Zo ook de verkoopprijs. Voor jou zijn er 30 anderen....
Ligt er een beetje aan.
Als het een inschrijving is op huizen die nog gebouwd moeten worden, dan betaal je waarschijnlijk gewoon de prijs op het kaartje.
Als je een kavel koopt en zelf een huis laat bouwen, dan kun je bij verschillende aannemers een offerte vragen. Maar over de prijs van de kavel valt niet te onderhandelen.
Als een huis al gebouwd is, bijvoorbeeld omdat ze zijn begonnen toen 2/3 van het project verkocht was, dan heb je nog kans dat je kan onderhandelen. Bijvoorbeeld over een lagere prijs van bijvoorbeeld de keuken en de badkamer. Iedereen die ingeschreven had kon namelijk wat uitkiezen en kreeg dan korting (vanwege de inkoop van het hele project in 1 keer). Bij de huizen die nog niet verkocht zijn krijg je of alles casco, waardoor je wat korting kan bedingen. Of ze hebben de standaard keuken en badkamer erin gezet (daar wil jij natuurlijk niet teveel extra voor betalen). Of je kan nog wel kiezen en dan krijg je een leuke korting omdat je mee doet met de grote bestelling.

TheS4ndm4n#1919

• bvbal79
RocketKoen schreef op maandag 13 maart 2017 @ 11:32:
[...]

Ligt er een beetje aan.
Als het een inschrijving is op huizen die nog gebouwd moeten worden, dan betaal je waarschijnlijk gewoon de prijs op het kaartje.
Als je een kavel koopt en zelf een huis laat bouwen, dan kun je bij verschillende aannemers een offerte vragen. Maar over de prijs van de kavel valt niet te onderhandelen.
Als een huis al gebouwd is, bijvoorbeeld omdat ze zijn begonnen toen 2/3 van het project verkocht was, dan heb je nog kans dat je kan onderhandelen. Bijvoorbeeld over een lagere prijs van bijvoorbeeld de keuken en de badkamer. Iedereen die ingeschreven had kon namelijk wat uitkiezen en kreeg dan korting (vanwege de inkoop van het hele project in 1 keer). Bij de huizen die nog niet verkocht zijn krijg je of alles casco, waardoor je wat korting kan bedingen. Of ze hebben de standaard keuken en badkamer erin gezet (daar wil jij natuurlijk niet teveel extra voor betalen). Of je kan nog wel kiezen en dan krijg je een leuke korting omdat je mee doet met de grote bestelling.
Klopt, maar dat zijn vooraf reeds bestaande afspraken, geen onderhandelingen meer :)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 15:50:
Nu heb ik bij mijn hypotheker aangegeven dat ik een flexibele bank wil
Wat versta je onder een flexibele bank?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Question Mark schreef op maandag 13 maart 2017 @ 11:56:
[...]

Wat versta je onder een flexibele bank?
Dat ik bijvoorbeeld de offerte in kan sturen en deze betaald word. ..

• Question Mark
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2017 @ 12:36:
[...]
Dat ik bijvoorbeeld de offerte in kan sturen en deze betaald word. ..
Op basis van een offerte kun je wel vergeten bij elke aanbieder. Op basis van facturen is geen enkel probleem bij elke aanbieder. Dat is namelijk precies hoe een bouwdepot werkt.

Als je met "flexibel" bedoelt hoe er met het geld omgegaan wordt wat in een bouwdepot zit, is het tegenwoordig behoorlijk aan regels gebonden.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Question Mark schreef op maandag 13 maart 2017 @ 12:50:
[...]

Op basis van een offerte kun je wel vergeten bij elke aanbieder. Op basis van facturen is geen enkel probleem bij elke aanbieder. Dat is namelijk precies hoe een bouwdepot werkt.

Als je met "flexibel" bedoelt hoe er met het geld omgegaan wordt wat in een bouwdepot zit, is het tegenwoordig behoorlijk aan regels gebonden.
Eens, ik heb bijvoorbeeld bij Delta Lloyd dat de laatste 7500 euro uitgekeerd worden zonder bonnen uit het bouwdepot.... Aegon doet dat dan weer niet.

Dus dat noem ik flexible :9

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Verwijderd De meeste banken zullen niet toestaan dat je zomaar 7500 uit het bouwdepot haalt en niet in het huis investeert. Dat kan de LTV behoorlijk negatief beïnvloeden aangezien er geen onderpand tegenover staat. Het is gebruikelijker om dat restant dan direct af te lossen op je hypotheek.

• Question Mark
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2017 @ 12:53:
[...]

Eens, ik heb bijvoorbeeld bij Delta Lloyd dat de laatste 7500 euro uitgekeerd worden zonder bonnen uit het bouwdepot.... Aegon doet dat dan weer niet.
Dat zal afhankelijk zijn van de taxatiewaarde van de woning. De openstaande hypotheek mag ná verbouwing niet meer zijn dan 101% van deze waarde.

Als je dat niet haalt ga je die 7500 euro niet zomaar "in je handje" krijgen.

Daarnaast blijft het geleend geld, en moet je het sowieso een keer terugbetalen. De rente kost ook nog eens meer dan het oplevert op een spaarrekening.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

[...]

Is dit inderdaad bij een volledige, dus 101% financiering ? Normalerwijs heb je een begrotingsopzet die sluitend is. dan kan er niet opeens 7,5K 'verdwijnen'

ik ga dit eens uitvissen :)

Net even met de accountmanager van DL gebeld inzake bovenstaande. Deze herkent dit binnen hun producten totaal niet. In nieuwbouw kan ik er ook niets van maken om eerlijk te zijn. Bestaande bouw met overwaarde is gewoon consumptief en dat kan meestal wel met de 101% in gedachten.

@Verwijderd welk product was dat van DL ?

[ Voor 25% gewijzigd door Ray op 13-03-2017 14:52 ]

• bvbal79
[...]

Dan geef je toch al antwoord op je eigen vraag? Je moet kiezen tussen Delta Lloyd en Aegon maar wil een flexibele bank.Of als wij gaan vertellen dat je DL niet moet nemen dan ga je naar een hoopje onbekende forumgasten luistern? :)

• bvbal79
Tsurany schreef op maandag 13 maart 2017 @ 12:56:
@Verwijderd De meeste banken zullen niet toestaan dat je zomaar 7500 uit het bouwdepot haalt en niet in het huis investeert. Dat kan de LTV behoorlijk negatief beïnvloeden aangezien er geen onderpand tegenover staat. Het is gebruikelijker om dat restant dan direct af te lossen op je hypotheek.
Dat geld alleen voor nieuwbouw denk ik, maar die financieren altijd op zomaar wat. Ik moest ook maar een lijstje aanleveren ter goedkeuring en vervolgens kraait er niemand na. Alsof ze het huis opnieuw gaan taxeren.

Bij bestaande bouw is de bouwdepot op basis van taxatie als er verbouwd is, dan is 7500 echt geen groot probleem waarschijnlijk voor bepaalde banken. Daarnaast zijn er verschillende manieren om toch gebruik te maken. Regel even wat met je keukenboer en die geeft je zo bonnen om een bankstel te kopen bij een vriendje van hem, en je betaald dat gewoon uit de bouwdepot.

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-11 22:23

Jiffy

God, you're ugly!

bvbal79 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 14:35:
[...]
Bij bestaande bouw is de bouwdepot op basis van taxatie als er verbouwd is, dan is 7500 echt geen groot probleem waarschijnlijk voor bepaalde banken. Daarnaast zijn er verschillende manieren om toch gebruik te maken. Regel even wat met je keukenboer en die geeft je zo bonnen om een bankstel te kopen bij een vriendje van hem, en je betaald dat gewoon uit de bouwdepot.
...wat dan weer niet aftrekbaar is conform de HRA, uiteraard, want je besteedt het niet aan je huis. En niet miepen over 'dat doe ik lekker toch', want dan hebben we het dus gewoon over belastingfraude.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• bvbal79
Jiffy schreef op maandag 13 maart 2017 @ 15:38:
[...]

...wat dan weer niet aftrekbaar is conform de HRA, uiteraard, want je besteedt het niet aan je huis. En niet miepen over 'dat doe ik lekker toch', want dan hebben we het dus gewoon over belastingfraude.
Belastingfraude, je fraudeert al met je bouwdepot.

Daarnaast is de fraude ook gewoon niet traceerbaar. Keukboer maakt factuur van het originele bedrag (genoeg marge bij die keukenboeren). Jij betaald het originele bedrag (uit je bouwdepot) en krijgt naast je keuken nog wat bonnen. Staat nergens geregistreerd.

Maar goed als je zo met belastingfraude in je maag zit moet je denk ik Delta Loyd maar aangeven dat ze 7500 zonder bon uitbetalen......

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-11 22:23

Jiffy

God, you're ugly!

bvbal79 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 16:22:
[...]
Belastingfraude, je fraudeert al met je bouwdepot.

Daarnaast is de fraude ook gewoon niet traceerbaar. Keukboer maakt factuur van het originele bedrag (genoeg marge bij die keukenboeren). Jij betaald het originele bedrag (uit je bouwdepot) en krijgt naast je keuken nog wat bonnen. Staat nergens geregistreerd.

Maar goed als je zo met belastingfraude in je maag zit moet je denk ik Delta Loyd maar aangeven dat ze 7500 zonder bon uitbetalen......
Dat een fraude niet traceerbaar zou zijn, maakt het nog niet minder fraude, natuurlijk. :)

Met een bouwdepot wat uiteindelijk niet of niet geheel nodig blijkt te zijn, zijn twee mogelijkheden: het restant uitkeren aan de betrokken cliënt (als dit volgens de leningvoorwaarden van de bank tenminste is toegestaan) of in mindering brengen op de openstaande schuld (een extra aflossing, dus). Elke andere mogelijkheid ('bonnetjes') is oplichting.

Je praat érg makkelijk over een dergelijke vorm van oplichting, vind ik. :/ Of ik interpreteer je berichten verkeerd, dat kan ook.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• bvbal79
Jiffy schreef op maandag 13 maart 2017 @ 16:36:
[...]

Dat een fraude niet traceerbaar zou zijn, maakt het nog niet minder fraude, natuurlijk. :)

Met een bouwdepot wat uiteindelijk niet of niet geheel nodig blijkt te zijn, zijn twee mogelijkheden: het restant uitkeren aan de betrokken cliënt (als dit volgens de leningvoorwaarden van de bank tenminste is toegestaan) of in mindering brengen op de openstaande schuld (een extra aflossing, dus). Elke andere mogelijkheid ('bonnetjes') is oplichting.

Je praat érg makkelijk over een dergelijke vorm van oplichting, vind ik. :/ Of ik interpreteer je berichten verkeerd, dat kan ook.
Inderdaad, de discussie ging over flexibiliteit en het feit dat DL zomaar 7500 zonder bonnen uitkeert. Ik gaf aan dat dit niet iets is wat al niet op andere manieren voor elkaar wordt gekregen.

Verwijderd

Ray schreef op maandag 13 maart 2017 @ 14:04:
[...]

Is dit inderdaad bij een volledige, dus 101% financiering ? Normalerwijs heb je een begrotingsopzet die sluitend is. dan kan er niet opeens 7,5K 'verdwijnen'

ik ga dit eens uitvissen :)

Net even met de accountmanager van DL gebeld inzake bovenstaande. Deze herkent dit binnen hun producten totaal niet. In nieuwbouw kan ik er ook niets van maken om eerlijk te zijn. Bestaande bouw met overwaarde is gewoon consumptief en dat kan meestal wel met de 101% in gedachten.

@Verwijderd welk product was dat van DL ?
Dit betreft een casco nieuwbouw woning dus alles is meerwaarde. Er word gewoon voor 50K aan meerwaarde toegevoegd en zonder NHG. De stelregel bij Delta Lloyd is dat de laatste 7500 euro uitgekeerd word zonder bonnen .... Dit is tevens terug te vinden op de DL site. Die 7500 gaat uiteraard de verbouwing in.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Waar komt die wens van willen declareren zonder factuur vandaan? Ik heb gewoon al m'n facturen gefotografeerd met m'n telefoon en binnen een werkdag of dezelfde dag had ik m'n geld.

Je krijgt overal toch facturen van? Ik had in 2016 een Aegon bouwdepot en heb daar alle andere internet, ikea, aannemer, keukenwinkel, bouwmarkt etc etc etc factuur of bon gewoon snel kunnen declareren. Welke flexibiliteit zoek je nog meer?

Enige is dat je dingen als een losse oven van ikea even moest voorschieten, maar daar krijg je ook geen offerte van. De rest betaalde ik gewoon na de factuur.

Een offerte betaal je nooit he? Altijd alleen de factuur.

[ Voor 22% gewijzigd door JvS op 13-03-2017 22:31 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-11 13:43
JvS schreef op maandag 13 maart 2017 @ 22:29:
Waar komt die wens van willen declareren zonder factuur vandaan? Ik heb gewoon al m'n facturen gefotografeerd met m'n telefoon en binnen een werkdag of dezelfde dag had ik m'n geld.

Je krijgt overal toch facturen van? Ik had in 2016 een Aegon bouwdepot en heb daar alle andere internet, ikea, aannemer, keukenwinkel, bouwmarkt etc etc etc factuur of bon gewoon snel kunnen declareren. Welke flexibiliteit zoek je nog meer?
Niet van je oost Europese kennissen die in een weekend je tegelvloer en muren komen doen.

Verwijderd

Frijns.Net schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 08:45:
[...]

Niet van je oost Europese kennissen die in een weekend je tegelvloer en muren komen doen.
Ik snap sowieso niet waarom mensen niet gewoon sparen voor verbouwingen en het uit eigen zak betalen. Scheelt je op termijn zoveel meer geld. :)

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:09
Ik snap dat wel: Als je de verbouwing om wat voor reden dan ook op korte termijn geregeld moet hebben en je er meerdere jaren voor moet sparen.

Bovendien stijgen prijzen van verbouwingen op het moment, dus moet je extra sparen, wat het minder aantrekkelijk maakt.
Pagina: 1 ... 36 ... 367 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7