Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 349 ... 352 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:37

de Peer

under peer review

Bram.K schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:56:
[...]

Tegen een hoger bod, dat ook nog zonder voorbehoud was. (ik heb mijn eerdere post aangepast)
Zou je zelf overwegen om volgende keer zonder voorbehoud te bieden? Of vind je dat een te groot risico.

Ik was daar zelf nooit zo van, maar vandaag de dag kan het wel echt je kansen vergroten, vooral als je qua budget niet hoger kunt/wilt.

Daarnaast de verkoper volledige flexibiliteit bieden qua overdrachtsdatum.

En zelf had ik laatst ook een mooie. Het was een huis met 6 herten in de achtertuin en de (bejaarde) eigenaar maakte zich zorgen over het geregel om ze te verhuizen.
wij hebben toen in ons bod opgenomen dat wij de herten over zouden nemen en een fijn thuis voor ze zouden zoeken. :D

Je moet wat vandaag de dag. Daar zaten we dan thuis, op te zoeken wat het behelst om die beesten te verzorgen _O-

[ Voor 34% gewijzigd door de Peer op 19-02-2025 21:03 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:36
de Peer schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:59:
[...]

Zou je zelf overwegen om volgende keer zonder voorbehoud te bieden? Of vind je dat een te groot risico.

Ik was daar zelf nooit zo van, maar vandaag de dag kan het wel echt je kansen vergroten, vooral als je qua budget niet hoger kunt/wilt.

Daarnaast de verkoper volledige flexibiliteit bieden qua overdrachtsdatum.

En zelf had ik laatst ook een mooie. Het was een huis met 6 herten in de achtertuin en de (bejaarde) eigenaar maakte zich zorgen over het geregel om ze te verhuizen.
wij hebben toen in ons bod opgenomen dat wij de herten over zouden nemen en een fijn thuis voor ze zouden zoeken. :D

Je moet wat vandaag de dag. Daar zaten we dan thuis, op te zoeken wat het behelst om die beesten te verzorgen _O-
zonder voorbehoud kan alleen als je de financiën zeker hebt, anders heb je snel een boete te pakken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bram.K
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14:19
[...]

Nee wij gaan niet zonder voorbehoud bieden, aangezien mijn vriendin en ik allebei ZZP'ers zijn. We willen dan niet met een huis opgescheept zitten en een bank die toch moeilijk gaat doen.
Qua budget hadden we op het vorige huis meer kunnen bieden, maar ja waar is de grens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HvdBent schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:06:
[...]

zonder voorbehoud kan alleen als je de financiën zeker hebt, anders heb je snel een boete te pakken
Dat klopt, het is ook wel aan te raden om je financieen zeker te hebben voordat je gaat bieden natuurlijk

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bram.K
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14:19
[...]

Komende 6 jaar kerst bij jullie thuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bram.K schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:09:
[...]

Komende 6 jaar kerst bij jullie thuis?
Haha precies, die grap kwam vaak voorbij na afloop :D

De beste man koos echter voor het geld (hoger bod) dus hij mag nu toch zelf iets voor de herten regelen.

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 19-02-2025 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:46
de Peer schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:10:
[...]

Haha precies, die grap kwam vaak voorbij na afloop :D

De beste man koos echter voor het geld (hoger bod) dus hij mag nu toch zelf iets voor de herten regelen.
Ah het klonk juist alsof dat de doorslag had gegeven :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
dutchgio schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:21:
[...]

Ah het klonk juist alsof dat de doorslag had gegeven :)
Mogelijk was het winnende bod van de lokale zelfslachtende slager

• grasmat0
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:26
Als ik dit topic lees is er echt wel een groot verschil in huizenmarkt per locatie. Ik lees dingen van 5% tot 6% overbieden. Wij zijn nu al een aantal maanden druk opzoek maar in Woerden lijkt de norm voor rijtjeshuizen 15% overbieden zijn, gemiddeld 107m2 rijtjeshuis uit 1980 gaat voor 550.000 weg. Wat je wel merkt is dat de vraagprijs volledig voor spek en bonen is, gezien er standaard tussen de 40k en 130k overboden word.

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
grasmat0 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:06:
Als ik dit topic lees is er echt wel een groot verschil in huizenmarkt per locatie. Ik lees dingen van 5% tot 6% overbieden. Wij zijn nu al een aantal maanden druk opzoek maar in Woerden lijkt de norm voor rijtjeshuizen 15% overbieden zijn, gemiddeld 107m2 rijtjeshuis uit 1980 gaat voor 550.000 weg. Wat je wel merkt is dat de vraagprijs volledig voor spek en bonen is, gezien er standaard tussen de 80k en 130k overboden word.
Regio? Dit lijkt in Noord Oost Gelderland niet de norm te zijn. Overbieden wel, maar niet dit soort bedragen

• grasmat0
@Wippie1234 Dit is specifiek in woerden, dus omgeving Utrecht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vidasci
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20:44
grasmat0 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:06:
Als ik dit topic lees is er echt wel een groot verschil in huizenmarkt per locatie. Ik lees dingen van 5% tot 6% overbieden. Wij zijn nu al een aantal maanden druk opzoek maar in Woerden lijkt de norm voor rijtjeshuizen 15% overbieden zijn, gemiddeld 107m2 rijtjeshuis uit 1980 gaat voor 550.000 weg. Wat je wel merkt is dat de vraagprijs volledig voor spek en bonen is, gezien er standaard tussen de 40k en 130k overboden word.
De vraagprijs zegt inderdaad niet zoveel, veel belangrijker is dat je een beeld hebt wat er tegenwoordig voor een dergelijke woning betaald wordt. Als je weet dat een woning rond de 550K weg zal gaan doet het er weinig toe of deze voor 450, 500 of 550 in de markt staat. Zolang je er maar niet blind vanuit gaat dat elke vraagprijs overboden moet worden.

woningstats.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:29
Als koper moet je gewoon een bod doen waarbij je jezelf goed voelt en er achter staat, gewoon dit is wat ik voor dat huis over heb (niet meer/niet minder).

Ja dan kan je naast de boot piesen als iemand gigantisch overbied, maar dan weet je ook dat dat het niet voor jou waard was (zo hoog)!

Zelf hebben wij zo ons nieuwe huis kunnen kopen, mazzel of niet, maar met dit bedrag voelen wij ons goed, ongeacht wat andere biedingen zouden zijn.

Nu met verkoop van ons huis, merk je dat mensen dus inderdaad standaard uitgaan van gigantisch overbieden, dus dan doen we maar geen bod :/ jammer want als iemand gewoon een normaal bod had gedaan, hadden ze het zomaar kunnen zijn geworden! (nu gaan we verder op zoek naar een koper)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
grasmat0 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:31:
Je kiest dan ook wel de meest oververhitte woningmarkt locatie uit.. Utrecht is een zeer gewilde plek om te wonen. Daar zijn gewoon veel kijkers en overbieders. Het is daardoor lastig vergelijken met andere regio's.

[ Voor 7% gewijzigd door stin00 op 20-02-2025 10:27 ]

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
vidasci schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:40:
[...]

De vraagprijs zegt inderdaad niet zoveel, veel belangrijker is dat je een beeld hebt wat er tegenwoordig voor een dergelijke woning betaald wordt. Als je weet dat een woning rond de 550K weg zal gaan doet het er weinig toe of deze voor 450, 500 of 550 in de markt staat. Zolang je er maar niet blind vanuit gaat dat elke vraagprijs overboden moet worden.
Dit idd. Prijs/m2 is veel belangrijker. Case in point: wij hebben een half jaar geleden met 4% overbieden een rijtjeshuis in Utrecht (stad dus) kunnen kopen. Dat was wel €6.5k/m2 en letterlijk alles moet verbouwd worden, oftewel de vraagprijs was flink. ;)

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:00

Sport_Life

Solvitur ambulando

grasmat0 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:31:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 20-02-2025 19:18 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmat0
Ik neem aan dat je dit dan in utrecht zelf hebt gedaan. Woerden is volgesmij net iets minder heftig dan Utrecht, maar ik neem graag de tip aan. Ik was wel benieuwd hoe je dit hebt aangepakt, voor allerlei huizen in de wijk een briefje in de brievenbus gestopt met een verhaal? Of heb je dit via een aankoopmakelaar gedaan voordat het huis op funda/move komt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• noordwolde
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:44
Nou, vorige week woensdag eerste gesprek met de hypotheekadviseur. Aansluitend direct met de makelaar met wie zij samenwerken.
Profiel aangemaakt en kwam direct een match uit. Dit huis hebben we maanden geleden al eens gezien maar viel buiten budget.
Echter na rekenen van de adviseur viel hij toch wel in het budget.

De makelaar liet weten dat hij verkocht was maar, de vrouw toch de financiën niet rond kreeg. De oude bewoonster had ondertussen al een nieuw huis gekocht wat suggereerde dat ze er vanaf wouden.

Dag er na bezichtiging met de eigenaar van het makelaarskantoor en zag er prima uit.
Omdat onze makelaar de verkopende partij was konden ze niet onze aankoopmakelaar zijn. Wat is nu het geval, de makelaar waar wij woensdag mee zaten, wat eigenlijk een medewerker binnendienst is liet weten dat met 5% onderbinden je de verkopers al wakker kunt schudden.

Dus een bot gedaan, 8% onder de prijs. Uiteindelijk akkoord met 3.8% onder de koopprijs!

Binnen een week de koopovereenkomst getekend. Nu nog even wachten tot de rentes iets verder zakken en dan hypotheek regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

noordwolde schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:38:
Nu nog even wachten tot de rentes iets verder zakken en dan hypotheek regelen.
bedoel je dat je er voor kiest je voorbehoud financiering (6-8 weken meestal) te laten verlopen zodat je een lagere rente kunt krijgen?
(ik sta zelf ook voor dat dilemma, vandaar de vraag) Zekerheid nu versus een lagere rente.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 21-02-2025 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

grasmat0 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 07:57:
[...]

Ik neem aan dat je dit dan in utrecht zelf hebt gedaan. Woerden is volgesmij net iets minder heftig dan Utrecht, maar ik neem graag de tip aan. Ik was wel benieuwd hoe je dit hebt aangepakt, voor allerlei huizen in de wijk een briefje in de brievenbus gestopt met een verhaal? Of heb je dit via een aankoopmakelaar gedaan voordat het huis op funda/move komt?
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
noordwolde schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:38:
Nou, vorige week woensdag eerste gesprek met de hypotheekadviseur. Aansluitend direct met de makelaar met wie zij samenwerken.
Profiel aangemaakt en kwam direct een match uit. Dit huis hebben we maanden geleden al eens gezien maar viel buiten budget.
Echter na rekenen van de adviseur viel hij toch wel in het budget.

De makelaar liet weten dat hij verkocht was maar, de vrouw toch de financiën niet rond kreeg. De oude bewoonster had ondertussen al een nieuw huis gekocht wat suggereerde dat ze er vanaf wouden.

Dag er na bezichtiging met de eigenaar van het makelaarskantoor en zag er prima uit.
Omdat onze makelaar de verkopende partij was konden ze niet onze aankoopmakelaar zijn. Wat is nu het geval, de makelaar waar wij woensdag mee zaten, wat eigenlijk een medewerker binnendienst is liet weten dat met 5% onderbinden je de verkopers al wakker kunt schudden.

Dus een bot gedaan, 8% onder de prijs. Uiteindelijk akkoord met 3.8% onder de koopprijs!

Binnen een week de koopovereenkomst getekend. Nu nog even wachten tot de rentes iets verder zakken en dan hypotheek regelen.
Gefeliciteerd!

Ik kreeg wel de rillingen over mijn rug bij het lezen, allemaal rode vlaggen wat mij betreft dus let goed op.
hypotheekadviseur die samenwerkt met makelaar. Makelaar heeft direct een match. Past precies binnen budget. Makelaar / binnendienstmedewerker :? Wachten tot de rente zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dus de groene huizen op huispedia staan te koop? Hoe zijn die huizen dan aangemeld en waarom staan ze niet op Funda?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmat0
Bedankt voor de tip, ik ga het gewoon proberen via de huispedia route. Pijnlijk is de markt toch al, dus een beetje brutaal zelf vragen doet niet veel meer pijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niellie41
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:04

Niellie41

[object Object]

Wolly schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:21:
[...]

Dus de groene huizen op huispedia staan te koop? Hoe zijn die huizen dan aangemeld en waarom staan ze niet op Funda?
Dit geven de mensen zelf aan. Je kan een account op Huispedia maken. Gele en groene huizen zijn (nog) niet te koop, maar wel binnenkort. Bij groen geven de mensen dus aan dat ze concrete verhuisplannen hebben.

Dit betekenen die kleuren:
Geel: niet te koop, maar wel interesse in een goed bod
Groen: binnenkort te koop (met eventueel een termijn wanneer, bijv. binnen 3-6 maanden)

Members only:

[ Voor 9% gewijzigd door Niellie41 op 21-02-2025 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Niellie41 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:25:
[...]

Dit geven de mensen zelf aan. Je kan een account op Huispedia maken. Gele en groene huizen zijn (nog) niet te koop, maar wel binnenkort. Bij groen geven de mensen dus aan dat ze concrete verhuisplannen hebben.

Groen: binnenkort te koop (met eventueel een termijn wanneer, bijv. binnen 3-6 maanden)

***members only***
Dank voor de uitleg. Maar wat is dan het nut om aan te geven dat het binnenkort te koop zonder een contactmogelijkheid?
De eigenaar heeft de mogelijkheden om contact te leggen uitgeschakeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:38
Wolly schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:18:
[...]

Gefeliciteerd!

Ik kreeg wel de rillingen over mijn rug bij het lezen, allemaal rode vlaggen wat mij betreft dus let goed op.
hypotheekadviseur die samenwerkt met makelaar. Makelaar heeft direct een match. Past precies binnen budget. Makelaar / binnendienstmedewerker :? Wachten tot de rente zakt.
Ja ik heb hetzelfde. Het is wel heel teovallig allemaal.
En het influisteren van een prijs...

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:55
Wolly schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:28:
[...]

Dank voor de uitleg. Maar wat is dan het nut om aan te geven dat het binnenkort te koop zonder een contactmogelijkheid?

[...]
Geen behoefte aan eindeloze telefoontjes of mailtjes lijkt me. De serieus geinteresseerde komt wel langs? Adres is immers bekend..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:38
Wolly schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:28:
[...]

[...]
Dit initiatief is toen ook in het leven geroepen om de markt die zo op slot zit los te breken.

Men wilt wel verhuizen, maar dit pas doen wanneer een nieuwe woning gekocht is. Je eigen huis verkoop je immers zo, maar een nieuwe woning vinden niet. Dus eigenlijk is jouw huis wel (binnenkort) beschikbaar, maar dit is nog nergens bekend.
En blijft je in een vicieuze cirkel rondgaan.

Men wilt weg maar bied de woning nog niet aan omdat er niets te vinden is
Men vind niets omdat er niets aangeboden word.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Niellie41 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:25:
[...]

***members only***
Concreet voorbeeld uit onze wijk: er is een 2 kapper overboden met >100k via funda, nu zag ik dat de andere helft op Huispedia staat. De eerste die hetzelfde bod neerlegt die heeft m waarschijnlijk... Zonder concurrentie en max 30 min kijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:41
wimjongil schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:14:
[...]

Dit idd. Prijs/m2 is veel belangrijker. Case in point: wij hebben een half jaar geleden met 4% overbieden een rijtjeshuis in Utrecht (stad dus) kunnen kopen. Dat was wel €6.5k/m2 en letterlijk alles moet verbouwd worden, oftewel de vraagprijs was flink. ;)
Pfff dat is echt niet normaal die verschillen. Zelf net in januari de sleutel gekregen van mijn rijtjeshuis uit 1980. in Noord-Brabant met een vraagprijs van €2.9k/m2. En ik ben nog onder die vraagprijs gaan zitten om hem te krijgen. Onderbieden zie ik hier steeds meer.

Moet ook veel in gebeuren, maar locatie is toch wel alles in deze markt.

7800X3D - B650E Aorus Master - 32GB 6000Mhz - 4090 FE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noordwolde
de Peer schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:04:
[...]

bedoel je dat je er voor kiest je voorbehoud financiering (6-8 weken meestal) te laten verlopen zodat je een lagere rente kunt krijgen?
(ik sta zelf ook voor dat dilemma, vandaar de vraag) Zekerheid nu versus een lagere rente.
Hebben zonder voorbehoud gedaan. 6 tot 8 weken nodig voor de hypotheek aangezien we alle nodige papieren al bij de hypotheekadviseur hebben liggen. Aangezien de rente daalt willen we nog even wachten. Voor 1 juni moet het geregeld zijn, mochten er om wat voor redenen dan ook problemen ontstaan kan ik de helft van het huis met eigen geld betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noordwolde
Wolly schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:18:
[...]

Gefeliciteerd!

Waarom rode vlaggen? en waarop opletten? alle info helpt aangezien het vrij snel gaat.

Die match (dit huis) stond er al eerder op maar ging niet door en was net 4 dagen weer online geplaatst.

Budget wist de makelaar niet, dat hebben we daar pas aangeven.

Binnendienstwerker, ja die ons in het systeem invoerde, wensen etc etc. Dit huis hadden we onafhankelijk van iedereen zelf ook al gezien.

Wachten tot de rente zakt, ja, hypotheek regelen duurt minimaal 6 tot 8 weken. Als ik nu afsluit ben ik half april klaar maar juni krijgen we de sleutel pas. Daarom liever dat stuk wachten en zien of de rente nog iets daalt?
Snap de rode vlaggen ergens wel maar hoor graag meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
noordwolde schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:24:
[...]

Waarom rode vlaggen? en waarop opletten? alle info helpt aangezien het vrij snel gaat.

Die match (dit huis) stond er al eerder op maar ging niet door en was net 4 dagen weer online geplaatst.

Binnendienstwerker, ja die ons in het systeem invoerde, wensen etc etc. Dit huis hadden we onafhankelijk van iedereen zelf ook al gezien.

Wachten tot de rente zakt, ja, hypotheek regelen duurt minimaal 6 tot 8 weken. Als ik nu afsluit ben ik half april klaar maar juni krijgen we de sleutel pas. Daarom liever dat stuk wachten en zien of de rente nog iets daalt?
Het is allemaal net even te toevallig wat mij betreft. Dat kan overigens ook liggen aan de manier waarop je het kort beschrijft en bepaalde nuances missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:23

Vos

AFCA

noordwolde schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:24:
[...]

De rente kan ook stijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:23

Vos

AFCA

Hier alles rond met de aan- en verkoop 🥳

Members only:

Nu alles plannen, zin in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:27
Hallo allen, ik heb een vraag waar zelfs de hypotheekadviseur geen antwoord op had (?).

Ik werk sinds een aantal maanden bij mijn nieuwe werk, en wij hebben een IKB (individueel keuze budget).
Nu heb ik voor mijn toekomstige hypotheek eigenlijk minstens de 8% vakantiegeld die in het IKB budget zit nodig voor een hypotheek, anders gaat mijn jaarloon teveel naar beneden en kan ik veel minder lenen. Echter gaf de adviseur aan 'er is geen garantie dat je die 8% laat uitbetalen want je kan er ook andere zaken van kopen'.

Ik vind het krom, want de bank wil garantie dat je de aflossing kan betalen, terwijl ik als ik wil maandelijks kan laten uitbetalen en dus bij deze werkgever altijd de keuze heb om een eventueel tekort aan te vullen vanuit mijn IKB. Verder is mijn plan om ongeveer ~25% van de woningwaarde zelf in te leggen en slechts 75% te lenen, dus dan loopt de bank eigenlijk ook al weinig risico.

Zijn er veel hypotheekverstrekkers die het IKB (deels) meenemen in hun hypotheek? Of wordt dat er altijd buitengelaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:06
Santee schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:34:
Hallo allen, ik heb een vraag waar zelfs de hypotheekadviseur geen antwoord op had (?).

Ik werk sinds een aantal maanden bij mijn nieuwe werk, en wij hebben een IKB (individueel keuze budget).
Nu heb ik voor mijn toekomstige hypotheek eigenlijk minstens de 8% vakantiegeld die in het IKB budget zit nodig voor een hypotheek, anders gaat mijn jaarloon teveel naar beneden en kan ik veel minder lenen. Echter gaf de adviseur aan 'er is geen garantie dat je die 8% laat uitbetalen want je kan er ook andere zaken van kopen'.

Ik vind het krom, want de bank wil garantie dat je de aflossing kan betalen, terwijl ik als ik wil maandelijks kan laten uitbetalen en dus bij deze werkgever altijd de keuze heb om een eventueel tekort aan te vullen vanuit mijn IKB. Verder is mijn plan om ongeveer ~25% van de woningwaarde zelf in te leggen en slechts 75% te lenen, dus dan loopt de bank eigenlijk ook al weinig risico.

Zijn er veel hypotheekverstrekkers die het IKB (deels) meenemen in hun hypotheek? Of wordt dat er altijd buitengelaten?
Dit is lastig, want IKB gaat meestal niet over vakantiegeld, maar over een apart budget dat je inderdaad ook heel anders kunt benutten en waar je ook niet altijd gegarandeerd recht op houdt. Daarom laten hypotheekverstrekkers dat vaak buiten beschouwing voor de berekening van je financiële draagkracht. Maar vakantiegeld telt doorgaans op bij je brutoinkomen, want je hebt daar wettelijk recht op. Staat het niet als zodanig op je salarisstrook? Is er een optie dat je werkgever dat niet in IKB stopt, maar bij je salaris uitbetaalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Toke_gt schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:45:
[...]

Dit is lastig, want IKB gaat meestal niet over vakantiegeld, maar over een apart budget dat je inderdaad ook heel anders kunt benutten en waar je ook niet altijd gegarandeerd recht op houdt. Daarom laten hypotheekverstrekkers dat vaak buiten beschouwing voor de berekening van je financiële draagkracht. Maar vakantiegeld telt doorgaans op bij je brutoinkomen, want je hebt daar wettelijk recht op. Staat het niet als zodanig op je salarisstrook? Is er een optie dat je werkgever dat niet in IKB stopt, maar bij je salaris uitbetaalt?
Bedankt, ik zal eens kijken. Aan het begin van het jaar (net gebeurd dus) storten ze gewoon een percentage in je IKB budget, bij full time is dat 18% waarvan 8% vakantiegeld dus. Ik zou bij wijze van die 18% volgende maand volledig kunnen laten uitbetalen, krijg je dus ineens 18% van je jaarinkomen extra :+. Volgens mij gaat het altijd standaard je IKB in dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Santee schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:00:
[...]

Bedankt, ik zal eens kijken. Aan het begin van het jaar (net gebeurd dus) storten ze gewoon een percentage in je IKB budget, bij full time is dat 18% waarvan 8% vakantiegeld dus. Ik zou bij wijze van die 18% volgende maand volledig kunnen laten uitbetalen, krijg je dus ineens 18% van je jaarinkomen extra :+. Volgens mij gaat het altijd standaard je IKB in dus.
Ik zou goed uitzoeken wat er staat. Want formeel heb je dus 8% vakantiegeld (blijvend, dus telt mee) en 10% IKB (telt mogelijk niet mee). Met IKB is meestal de discussie dat het niet gegarandeerd blijvend is, niet dat je er vanalles mee kunt doen. Dat kan met je salaris op je bankrekening ook. Dus ik denk dat adviseur hier een denkfoutje maakt. Belangrijk dus om te benadrukken dat je 8% krijgt en dat dat alleen maar in IKB wordt gestopt omdat je dan vrij bent in de wijze van ontvangen (elke maand een deel, alles in een keer, investeren in pensioen etc).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Net huis gekocht in de Randstad, 13% onderboden en gekregen! Vraagprijs was stevig maar ook weer niet heel gek. Stond al even te koop. Zit veel werk aan en eigenaren zaten al in buitenland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Nu online
Sethro schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:15:
Net huis gekocht in de Randstad, 13% onderboden en gekregen! Vraagprijs was stevig maar ook weer niet heel gek. Stond al even te koop. Zit veel werk aan en eigenaren zaten al in buitenland.
Netjes hoor in deze markt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Toke_gt schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:14:
[...]

Ik zou goed uitzoeken wat er staat. Want formeel heb je dus 8% vakantiegeld (blijvend, dus telt mee) en 10% IKB (telt mogelijk niet mee). Met IKB is meestal de discussie dat het niet gegarandeerd blijvend is, niet dat je er vanalles mee kunt doen. Dat kan met je salaris op je bankrekening ook. Dus ik denk dat adviseur hier een denkfoutje maakt. Belangrijk dus om te benadrukken dat je 8% krijgt en dat dat alleen maar in IKB wordt gestopt omdat je dan vrij bent in de wijze van ontvangen (elke maand een deel, alles in een keer, investeren in pensioen etc).
Ik kan alleen ook een fiets kopen of extra vakantiedagen bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Santee schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:22:
[...]

Ik kan alleen ook een fiets kopen of extra vakantiedagen bijv.
Maar met je salaris kun je ook heel andere dingen kopen ipv je hypotheek afbetalen. Het gaat om je totale bruto inkomen, dus wat je gegarandeerd op jaarbasis ontvangt en of je je daarmee de hypotheek kunt veroorloven. Niet hóe je het ontvangt en al helemaal niet wat je ermee doet. Je moet het wel vrijelijk kunnen besteden, dat is hier toch zo? Het is bijv. geen opleidingsbudget dat je alleen aan opleidingen mag besteden.
Ik zou dit zo aan je adviseur teruggeven en kijken waar hij/zij dan mee komt.
Eventueel vraag je dit zelf bij je bank?

[ Voor 29% gewijzigd door Toke_gt op 22-02-2025 13:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:41
Vanuit mijn werkgever:

"Heeft de invoering van het IKB-budget gevolgen voor mijn hypotheekaanvraag?

Nee, het inkomen verandert namelijk niet door de invoering van het IKB-budget. Dit budget vervangt de vakantie-uitkering en de eindejaarsuitkering. De bank beschouwt dat nog steeds als een vast onderdeel van het inkomen en neemt het mee in de berekening van je hypotheek. Het IKB-budget wordt ook zichtbaar op de werkgeversverklaring, waardoor dit voor de bank inzichtelijk is bij een hypotheekaanvraag."

7800X3D - B650E Aorus Master - 32GB 6000Mhz - 4090 FE

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Santee schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:34:
Adviseur hoort dat prima te weten.

Je kunt hier ook zelf even per verstrekker het IKB-beleid bekijken.
https://voorwaarden.hypotheekbond.nl/

Gewoon structureel uit laten betalen en dat ook op de werkgeversverklaring laten zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 22-02-2025 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rvzoggie
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 21:56
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0XT6T0oqqPYO5z4iNnTvxorIn0s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vq0Ryd5YDqaRumSw667DKqqn.png?f=fotoalbum_large

Chatgpt is je grote vriend!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
Vraag is niet of IKB mag worden meegeteld, maar of vakantiegeld als vast inkomen moet worden gerekend. Antwoord: ja, want je hebt er wettelijk recht op, het is een vast onderdeel van je salaris.
Verder is mijn ervaring dat ChatGPT wereldwijd maar wat bij elkaar raapt en aanvult naar eigen inzicht. Dus let op met het voor waar aannemen.

[ Voor 12% gewijzigd door Toke_gt op 22-02-2025 19:30 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:38
Voor financiële zaken zou ik nooit op ChatGPT vertrouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Toke_gt schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:28:
[...]

Vraag is niet of IKB mag worden meegeteld,
jawel dat was wel de vraag. Het vakantiegeld is maar een deel van het IKB. Als je de juiste verstrekker kiest kun je meer dan alleen het vakantiegeld mee laten tellen. Zie de link die ik deelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Kalentum schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:33:
[...]

Dat niet, maar de vraagsteller was er wel mee geholpen en zou verder kunnen met zijn eigen onderzoek. Ter orientatie is het dus een prima alternatief voor het stellen van de vraag in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Kalentum schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:33:
[...]

Nee , een anoniem tech forum is een goed idee :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Funkhouser
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20:37
@santee onlangs is voor zowel mij als mijn vriend zonder problemen het volledige IKB-bedrag meegenomen in ons salaris bij de hypotheekaanvraag (bij Munt Hypotheken). Daarvoor had de werkgever op de werkgeversverklaring het bedrag ingevuld onder kopje 8. Structureel flexibel budget, vrij besteedbaar en in geld uitkeerbaar, volgens de modelverklaring NHG. Geen extra vragen over gekregen ook, ging makkelijk.

[ Voor 0% gewijzigd door Funkhouser op 22-02-2025 20:48 . Reden: Spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
  • Nu online
Weer een halve liter water verneukt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rvzoggie
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 21:56
Novari131 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:21:
[...]

Weer een halve liter water verneukt
Ik reageer liever nooit zo maar vind jullie uitspraken over chatgpt echt lekker generaliserend. 😂 ik probeer gewoon iemand te helpen en chatgpt geeft je een goede eerste opzet. Zelf blijven nadenken is altijd belangrijk en pak de bronnen erbij die chatgpt gebruikt. Niets mis mee dus. Ook niet voor financiele zaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:38
de Peer schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:35:
[...]

Dat niet, maar de vraagsteller was er wel mee geholpen en zou verder kunnen met zijn eigen onderzoek. Ter orientatie is het dus een prima alternatief voor het stellen van de vraag in dit topic.
Ja zeker, dus dan had @Rvzoggie ook wel even kunnen melden waar ChatGPT die info vandaan had.

Maar goed, eerlijk gezegd vind ik dat elke financieel adviseur moet weten hoe met IKB omgegaan moet worden. Dat is nou net waar een adviseur dan weer wel een meerwaarde kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Bij mij werd het IKB gewoon op de werkgeversverklaring gezet bij een bepaald kopje waardoor de hypotheek-verstrekker het accepteerde. Overigens kunnen we op mijn werk bijna niks met het IKB, behalve op een of andere manier (al dan niet belastingvrij) uitbetalen. Extra vakantie-dagen kopen is eigenlijk de enige andere optie. De rest van de opties (fiets, parkeerabo, ...) is afgeschaft.

PS: als verkoper ben ik minder blij met berichten over onderbieden, maar we zullen 't wel gaan zien ;)

[ Voor 12% gewijzigd door woekele op 22-02-2025 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:09
Mocht je inkomen de afgelopen jaar niet veel gestegen zijn, en je het ikb altijd volledig hebt laten uitkeren. Dan kun je ook gebruik maken van Inkomens Bepaling Loondienst (IBL), dit gebruikt je sv-loon van uwv. Hier worden ook niet excessieve bonussen en mobiliteitbudgetten mee genomen.

Nadeel is dus dat ze kijken naar een drie-jaarsgemiddelde. En ook dat niet alle hypotheekverstrekkers hier mee rekenen. Maar het kan een goeie optie zijn.

Probeer de volgende site en kijk maar of je hoger uitkomt dat via je huidige hypotheek adviseur: https://www.toetsinkomenberekenen.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:45
xiangpo schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 23:14:
Mocht je inkomen de afgelopen jaar niet veel gestegen zijn, en je het ikb altijd volledig hebt laten uitkeren. Dan kun je ook gebruik maken van Inkomens Bepaling Loondienst (IBL), dit gebruikt je sv-loon van uwv. Hier worden ook niet excessieve bonussen en mobiliteitbudgetten mee genomen.

Nadeel is dus dat ze kijken naar een drie-jaarsgemiddelde. En ook dat niet alle hypotheekverstrekkers hier mee rekenen. Maar het kan een goeie optie zijn.

Probeer de volgende site en kijk maar of je hoger uitkomt dat via je huidige hypotheek adviseur: https://www.toetsinkomenberekenen.nl/
Kun je ook gebruiken als je overstapt van baan en daardoor in een proeftijd terecht komt tijdens je hypotheek aanvraag. Dan heb je geen werkgeversverklaring nodig.

Wij kochten precies een huis toen m’n wederhelft een mooie kans aangeboden kreeg.

Zonder probleem hypotheek ontvangen zonder additionele vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Sport_Life schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:16:
[...]

Nee , een anoniem tech forum is een goed idee :P
Dit forum quote vaak relevante teksten en plaatst er een bron bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
de Peer schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:41:
[...]

Adviseur hoort dat prima te weten.

Je kunt hier ook zelf even per verstrekker het IKB-beleid bekijken.
https://voorwaarden.hypotheekbond.nl/

Gewoon structureel uit laten betalen en dat ook op de werkgeversverklaring laten zetten.
Bedankt! Ook voor alle andere reacties

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:25
Even een bericht uit de Utrechtse huizenmarkt:

Huis van net boven de 100m2. Jaren 20, maar heel netjes gerenoveerd tot A-label. Best aardige tuin voor de stad. Zeer populaire wijk. In alles dus een tophuis in deze oververhitte markt. Het was dus wel duidelijk dat de vraagprijs van 695k aan de lage kant was.

Wij wisten dus ook dat ons bod van 770k (zonder voorbehouden, ook al meldden de verkopers vlak voor de bieding nog een lekkage) in feite kansloos was. Maar niet geschoten is altijd mis en eerlijk gezegd hadden wij ook gewoon niet meer over voor dit huis. De benedenverdieping had vrijwel 0 bergruimte, dus waar laat je je jassen/schoenen/stofzuiger/oud papier? Is natuurlijk op te lossen, maar het zorgde er wel voor dat het niet ons droomhuis was.

Uiteindelijk waren er 15+ boden, waarvan meerdere boven de 850k. Winnende bod was over de 900k. Voor 100m2.

Ook onze aankoopmakelaar vond dit echt absurd en volgens haar de verkoopmakelaar eigenlijk ook.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Als je het kunt betalen en je bent keer op keer overboden dan kan er een moment komen dat de marktprijs niet meer echt boeit. Je wil gewoon klaar zijn en dat huis hebben. Mensen betalen op dit moment (ook) gewoon om van het gezeur van het zoeken en alles wat daar bij komt kijken af te zijn. Minder tijd en stress is ook geld waard.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novari131
  • Nu online
Lapa schreef op maandag 24 februari 2025 @ 08:22:

Huis van net boven de 100m2. Jaren 20, maar heel netjes gerenoveerd tot A-label. Best aardige tuin voor de stad. Zeer populaire wijk. In alles dus een tophuis in deze oververhitte markt. Het was dus wel duidelijk dat de vraagprijs van 695k aan de lage kant was.

Wij wisten dus ook dat ons bod van 770k (zonder voorbehouden, ook al meldden de verkopers vlak voor de bieding nog een lekkage) in feite kansloos was. Maar niet geschoten is altijd mis en eerlijk gezegd hadden wij ook gewoon niet meer over voor dit huis. De benedenverdieping had vrijwel 0 bergruimte, dus waar laat je je jassen/schoenen/stofzuiger/oud papier? Is natuurlijk op te lossen, maar het zorgde er wel voor dat het niet ons droomhuis was.

Uiteindelijk waren er 15+ boden, waarvan meerdere boven de 850k. Winnende bod was over de 900k. Voor 100m2.

Ook onze aankoopmakelaar vond dit echt absurd en volgens haar de verkoopmakelaar eigenlijk ook.
Holy moly. Dit verklaart die 16.5% prijsstijging in 2024 wel...bepaalde nieuwbouwprojecten gaan ook weer op inschrijving begreep ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Novari131 op 24-02-2025 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-04 14:53
Novari131 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:50:
[...]
Holy moly. Dit verklaart die 16.5% prijsstijging in 2024 wel...bepaalde nieuwbouwprojecten gaan ook weer op inschrijving begreep ik.
Ja, wij hebben deze zomer ingeschreven voor een nieuwbouwproject in Utrecht en daar stond op het formulier ruimte om in te vullen hoeveel je wilde overbieden op de woning. Niet gedaan, geen huis.
En een kavel in Utrecht, 1 kavel, meer dan 400 geïnteresseerden, ook dat gaat dan per opbod.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Novari131 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:50:
[...]

Bepaalde?
Inschrijving is toch al heel normaal bij nieuwbouw?

Ik zie eerder dat de inschrijving zo hoog is, dat ze nauwelijks nog sortering/prioritering doen en het gewoon een loting wordt.

Zelfs Noord-Gelderland zie ik 75 gegadigden op 12 woningen, waarvan er al 2 bij start loting weg zijn obv voorrangskoop en bovendien een 5 jarige zelfbewoningsplicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:05
ArthurMorgan schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:39:
Als je het kunt betalen en je bent keer op keer overboden dan kan er een moment komen dat de marktprijs niet meer echt boeit.
Of je ziet de problemen van de ander niet zo en vindt de wijk leuk (kan wel een gokje wagen welke wijk gezien de beschrijving), waardoor er niet zoveel zijn in deze staat - wat een pre is gezien de huidige markt waarbij degelijke partijen lastig te vinden zijn als je zelf geen klusser bent - en dan is optie B wachten tot er weer een vrij komt in deze wijk met dezelfde staat en als dat over een jaar is, is de Utrechtse markt potentieel weer met dubbele cijfers (december jaar op jaar was ruim 16% voor Utrecht) gestegen.

Een verhoging van 16% op 800.000 euro maakt het toekomstige bedrag toch alweer 928.000 euro en gezien meerdere biedingen boven de 850.000 euro zaten…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novari131
  • Nu online
Get!em schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:32:
[...]

Bepaalde?
Inschrijving is toch al heel normaal bij nieuwbouw?

Ik zie eerder dat de inschrijving zo hoog is, dat ze nauwelijks nog sortering/prioritering doen en het gewoon een loting wordt.

Zelfs Noord-Gelderland zie ik 75 gegadigden op 12 woningen, waarvan er al 2 bij start loting weg zijn obv voorrangskoop en bovendien een 5 jarige zelfbewoningsplicht.
Excuus voor de onduidelijkheid, met inschrijving bedoel ik dat je nog kunt (over)bieden bovenop de v.o.n. prijs om meer kans te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
  • Nu online
MikaX schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:30:
[...]

Ja, wij hebben deze zomer ingeschreven voor een nieuwbouwproject in Utrecht en daar stond op het formulier ruimte om in te vullen hoeveel je wilde overbieden op de woning. Niet gedaan, geen huis.
En een kavel in Utrecht, 1 kavel, meer dan 400 geïnteresseerden, ook dat gaat dan per opbod.
Hof van Byron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikaX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Lapa schreef op maandag 24 februari 2025 @ 08:22:

En dan komt de taxatie en blijkt de woning maar 800K waard te zijn. Moet je ook nog een gruwelijke hoeveelheid eigen geld meenemen. Dit is echt absurd.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
ArthurMorgan schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:39:
Als je het kunt betalen en je bent keer op keer overboden dan kan er een moment komen dat de marktprijs niet meer echt boeit. Je wil gewoon klaar zijn en dat huis hebben. Mensen betalen op dit moment (ook) gewoon om van het gezeur van het zoeken en alles wat daar bij komt kijken af te zijn. Minder tijd en stress is ook geld waard.
Dat snap ik ook. Wij zijn zelf in ieder geval nog niet zo ver. En er is "kunnen betalen", maar er is ook nog eens zoiets als waar voor je geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novari131
  • Nu online
Lapa schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:19:
[...]

Dat snap ik ook. Wij zijn zelf in ieder geval nog niet zo ver. En er is "kunnen betalen", maar er is ook nog eens zoiets als waar voor je geld.
Ik zou in Zuilen gaan kijken. Meer waar voor je geld, minder gekte. Qua zelfde look and feel:

https://www.funda.nl/deta...k-keizerlaan-35/43676638/

https://www.funda.nl/deta...ck-keizerlaan-6/43888079/

Qua waar voor je geld

https://www.funda.nl/deta...s-irenelaan-196/43896955/

https://www.funda.nl/deta...beekoeverhof-11/43872482/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paprika
Toch is de ervaring bij Winkelcentrum Rokade wel ietsje anders dan een Handelstraat, Biltstraat of Burgemeester Reigerstraat, maar daar is de prijs dan ook naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
Paprika schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:53:
[...]

Toch is de ervaring bij Winkelcentrum Rokade wel ietsje anders dan een Handelstraat, Biltstraat of Burgemeester Reigerstraat, maar daar is de prijs dan ook naar.
Of Twijnstraat, waar ik nu een steenworp vanaf woon. Met andere woorden, qua locatie ben ik nogal verwend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezemveger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:55
MikaX schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:30:
[...]

Welk project was dit dan? Wij zijn ingeloten in De Nieuwe Defensie en zijn enorm blij, na al die kansloze keren overbieden. Wij hebben ook gekke dingen geboden zoals 125K bovenop de vraagprijs etc. Nu helaas 2 jaar wachten, maar qua vierkante meters wel 129m en het ligt op een geweldige plek.

Niet vergeten dat Utrecht de snelstgroeiende stad van het land is en ook steeds interessanter wordt voor tech bedrijven en uiteraard gewoon het meest centrale gedeelte van NL is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezemveger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:55
Wel eens in deze wijken geboden met onze makelaar en ook hier met 80-100k meer dan de vraagprijs was het niet genoeg..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
Lapa schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:01:
[...]

Of Twijnstraat, waar ik nu een steenworp vanaf woon. Met andere woorden, qua locatie ben ik nogal verwend.
Dan zullen Zuilen(-Noord) en Overvecht(-Noord) niet hoog op het lijstje staan. :+

offtopic:
Ik kwam er regelmatig toen ik nog op de Choorstraat woonde. Toen begon de werkdag met de fiets pakken om bij mijn auto te geraken, want een parkeervergunning bemachtigen was onmogelijk. In die tijd was het aan de zuidkant van het spoor (Tolsteegplantsoen) nog gratis parkeren, dus dan stopte ik op de terugweg bij de AH op de Twijnstraat voor de dagelijkse boodschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
  • Nu online
Paprika schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:53:
[...]

Vind Rokade juist een perfect winkelcentrum, met alles wat je nodig hebt (AH, Etos, Kruidvat, Turkse supermarkt, kapper, bakker, Blokker, supervriendelijke fietsenmaker) en vrij en makkelijk parkeren + leuk marktje op zaterdag. Die paar hangjongeren die er af en toe hangen vallen niemand lastig (zelfs een keer een ijsje van ze gehad).

Aanvullende voordelen Zuilen: vrij parkeren, je bent zo de stad uit via de ring en een prachtig natuurgebied om de hoek.

[ Voor 11% gewijzigd door Novari131 op 24-02-2025 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
Sircuri schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:18:
[...]

En dan komt de taxatie en blijkt de woning maar 800K waard te zijn. Moet je ook nog een gruwelijke hoeveelheid eigen geld meenemen. Dit is echt absurd.
Als er meerdere biedingen rond de 850k zitten, dan kan je denk ik wel hard maken dat de marktwaarde niet onder die prijs ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Lapa schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:19:
[...]

Als er meerdere biedingen rond de 850k zitten, dan kan je denk ik wel hard maken dat de marktwaarde niet onder die prijs ligt.
Dat weet zo'n taxateur toch niet?

Signature van nature

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:55
Is dit een topic voor ervaring met een huis kopen, of welke wijk in Utrecht het leukst is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:16
Vrij parkeren gaat er in heel Utrecht af, dus die zou ik niet als pluspunt meenemen in je lijstje.

Voor wat het waard is: wij liepen een jaar of 2 geleden tegen hetzelfde aan. Appartementen van 4 ton gingen weg voor 500k+, gekkenwerk. Uiteindelijk zijn we buiten de stad gaan kijken en hebben we een huis in Houten gekocht. Praktisch even ver van het centrum van Utrecht als de gelinkte huizen in Zuilen, maar dan wél in een acceptabele buurt (:+).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novari131
  • Nu online
Spherix schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:43:
Is dit een topic voor ervaring met een huis kopen, of welke wijk in Utrecht het leukst is?
Het tweede lijkt het :*)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Novari131
  • Nu online
Knul schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:54:
Vrij parkeren gaat er in heel Utrecht af, dus die zou ik niet als pluspunt meenemen in je lijstje.

Voor wat het waard is: wij liepen een jaar of 2 geleden tegen hetzelfde aan. Appartementen van 4 ton gingen weg voor 500k+, gekkenwerk. Uiteindelijk zijn we buiten de stad gaan kijken en hebben we een huis in Houten gekocht. Praktisch even ver van het centrum van Utrecht als de gelinkte huizen in Zuilen, maar dan wél in een acceptabele buurt (:+).
Grappige respons altijd van mensen die Utrecht niet (meer) kunnen betalen: "Oh maar [insert: Houten/Vleuten/De Meern/Nieuwegein/Schubbekutteveen] vinden we eigenlijk véél leuker! " En Houten ligt natuurlijk 2x zo ver van centrum Utrecht af, maar ik waardeer je creatieve frame, je kunt zo in makelaardij werken ;).

[ Voor 12% gewijzigd door Novari131 op 24-02-2025 16:14 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:53
Novari131 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:03:
[...]

Grappige respons altijd van mensen die Utrecht niet (meer) kunnen betalen: "Oh maar [insert: Houten/Vleuten/De Meern/Nieuwegein/Schubbekutteveen] vinden we eigenlijk véél leuker! " En Houten ligt natuurlijk 2x zo ver van centrum Utrecht af, maar ik waardeer je creatieve frame, je kunt zo in makelaardij werken ;).
Zelf woon ik in Bodegraven.
Is op loopafstand van Utrecht centrum. Helaas wel erg ver lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
Sircuri schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:37:
[...]

Maar ik neem aan dat je dat die taxateur gewoon mag vertellen? Dit is informatie die de koper en verkoper beide gewoon hebben.

Ik vind het altijd een beetje dubieus als de taxatie vrijwel exact overeenkomt met de transactieprijs, maar een groep van 15 biedingen is toch wel een heel accurate indicatie van de actuele marktwaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikaX
Novari131 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:17:
[...]

Vind Rokade juist een perfect winkelcentrum, met alles wat je nodig hebt (AH, Etos, Kruidvat, Turkse supermarkt, kapper, bakker, Blokker, supervriendelijke fietsenmaker) en vrij en makkelijk parkeren + leuk marktje op zaterdag. Die paar hangjongeren die er af en toe hangen vallen niemand lastig (zelfs een keer een ijsje van ze gehad).

Aanvullende voordelen Zuilen: vrij parkeren, je bent zo de stad uit via de ring en een prachtig natuurgebied om de hoek.
Is het nog steeds zo'n leuk winkelcentrum als je 14 jarige dochter een brood moet halen?
Of kun je er beter vertrokken zijn tegen de tijd dat je die hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
  • Nu online
MikaX schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:44:
[...]

Is het nog steeds zo'n leuk winkelcentrum als je 14 jarige dochter een brood moet halen?
Of kun je er beter vertrokken zijn tegen de tijd dat je die hebt?
Ja hoor. Maar goed, je hoeft er niet te gaan wonen he. Voor jullie 10+ anderen in deze markt die de wijk wel waarderen.

Laten we ons weer richten op het doel van het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Laatst online: 19:16
Lapa schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:38:
[...]

Maar ik neem aan dat je dat die taxateur gewoon mag vertellen? Dit is informatie die de koper en verkoper beide gewoon hebben.

Ik vind het altijd een beetje dubieus als de taxatie vrijwel exact overeenkomt met de transactieprijs, maar een groep van 15 biedingen is toch wel een heel accurate indicatie van de actuele marktwaarde.
Dat lijkt mij niet. De taxateur zal kijken naar zaken als buurt, staat, vergelijkbare verkopen en eventueel marktontwikkelingen.
Als daar 850k uitkomt dan zal die niet zomaar een tonnetje erbij kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:29

_Arthur

blub

Sircuri schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:37:
Een taxateur is ook gewoon een makelaar he. Die weet prima voor hoeveel vergelijkbare woningen verkocht zijn recent. Want die heeft gewoon toegang tot de makelaarssoftware e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nvm

[ Voor 150% gewijzigd door Sport_Life op 24-02-2025 19:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novari131
  • Nu online
Ik zag je bericht en er zullen ongetwijfeld 100+ redenen zijn om vlak buiten Utrecht te gaan wonen. Ik word alleen een beetje kriegelig van users die menen te kunnen bepalen of iets wel of niet een 'acceptabele buurt' is in algemene zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Novari131 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:32:
[...]

Ik zag je bericht en er zullen ongetwijfeld 100+ redenen zijn om vlak buiten Utrecht te gaan wonen. Ik word alleen een beetje kriegelig van users die menen te kunnen bepalen of iets wel of niet een 'acceptabele buurt' is in algemene zin.
Ik heb niet alles gevolgd hoor, maar eens wat je zegt ;).

Ik dacht dat dit het topic van de huizenmarkt was, vandaar mijn reactie verwijderd.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 24-02-2025 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:29

_Arthur

blub

De markt is nog steeds ontzettend overspannen, ik bedoel zeer goed voor de verkoper. Huis overburen staat te koop, grote stad in het Noorden van het land. Vrijstaand, bj 2000, 200m2 woonoppervlak, 800m2 perceel oud label A. Vp van 9 ton en heeft nog zeker 1 a 1,5 nodig om het weer modern te maken (geen vloerverwarming, redelijke isolatie en CV op gas). Ondertussen staat de teller op ongeveer 20 kijkers....

[ Voor 5% gewijzigd door _Arthur op 24-02-2025 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:53
_Arthur schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:42:
De markt is nog steeds ontzettend overspannen, ik bedoel zeer goed voor de verkoper. Huis overburen staat te koop, grote stad in het Noorden van het land. Vrijstaand, bj 2000, 200m2 woonoppervlak, 800m2 perceel oud label A. Vp van 9 ton en heeft nog zeker 1 a 1,5 nodig om het weer modern te maken (geen vloerverwarming, redelijke isolatie en CV op gas). Ondertussen staat de teller op ongeveer 20 kijkers....
20 kijkers is zo'n beetje de standaard voor makelaars. Het is niet dat er niet meer zijn, maar dat ze niet meer willen.

Mensen met een aankoopmakelaar krijgen een heads up, en het gros van de plekken. Voor de vorm doen ze nog zo'n 5 personen zonder aankoop makelaar er bij.

En ergens is het te begrijpen. Aankoop makelaars lichten je over het algemeen door op financiële middelen, en hebben een reputatie hoog te houden, dus die worden meer serieus behandeld.

100 mensen met biedingen van serieus tot "uhm, ik heb op een bierviltje uitgerekend dat het moet kunnen" wordt één grote shitshow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-04 00:46
Nadeel is afstand tot het centrum. Maar je hebt wel gelijk kwa waar voor je geld. De boel gentrificeerd als een gek daar. Al die wijkjes worden opgekocht door mensen met meer centen dan de oude bewoners. Maar zo gaat het met alle wijken.

Oudwijk wilde je in de jaren 90 niet dood gevonden worden. Nu jubelen mensen erom. En ook oudwijk is relatief ver van de stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Laatst online: 19:16
-verwijderd-

[ Voor 98% gewijzigd door champion16 op 25-02-2025 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
We gaan vandaag naar een woning kijken die, opnieuw, in de verkoop is.
De woning staat ruim een jaar te koop en is eind november 3% in prijs verhoogd! en vervolgens eind december uit de verkoop gehaald en nu opnieuw met nu met een ca. 5% verlaagde (lager dan de oorspronkelijke vp) prijs aangeboden wordt.
Vraagprijs nu rond de 600k
Wat mij sinds vorige week opvalt is dat de nieuwe woz waarde per 1-1-2024 120k lager! is terwijl het perceel, woning niet gewijzigd zijn.
Wat zou hiervan de reden kunnen zijn? (woz waardering was wat hoog maar lijkt nu wel laag voor deze omgeving)

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:16
Novari131 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:32:
[...]

Of een buurt 'acceptabel' is uiteraard subjectief, maar of een buurt leefbaar is is te meten via de Leefbarometer. Voor mij is alles minder dan een goed niet acceptabel, maar goed, dat kan ik inderdaad niet voor iedere user bepalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vidasci
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20:44
TvanW schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 09:45:
We gaan vandaag naar een woning kijken die, opnieuw, in de verkoop is.
De woning staat ruim een jaar te koop en is eind november 3% in prijs verhoogd! en vervolgens eind december uit de verkoop gehaald en nu opnieuw met nu met een ca. 5% verlaagde (lager dan de oorspronkelijke vp) prijs aangeboden wordt.
Vraagprijs nu rond de 600k
Wat mij sinds vorige week opvalt is dat de nieuwe woz waarde per 1-1-2024 120k lager! is terwijl het perceel, woning niet gewijzigd zijn.
Wat zou hiervan de reden kunnen zijn? (woz waardering was wat hoog maar lijkt nu wel laag voor deze omgeving)
Bijzonder die forse daling van de WOZ-waarde. Hoe verhoudt dit zich tot vergelijkbare woningen in de straat? Het kan zijn dat er recent vergelijkbare woningen voor minder zijn verkocht en op basis daarvan de (voorheen hoge) WOZ-waarde is gecorrigeerd.

woningstats.nl

Pagina: 1 ... 349 ... 352 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7