Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 34 ... 367 Laatste
Acties:

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ray schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 16:43:
[...]

Hoe heb je die tweede hypotheek, ik neem dus aan bij Aegon, voor elkaar gekregen zonder TP als ik het vragen mag ? Voor zover ik weet werken ze namelijk nooit direct met de eindklant
Via de hypotheker toch, als ik z'n verhaal lees :P Hij wil pas zonder TP als ie nogmaals een hypotheek moet regelen.....

Edit:
Ray schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 17:16:
[...]

als je verder leest..... staat er dit
Ah, gemist. Excuus :)

[ Voor 18% gewijzigd door naitsoezn op 11-02-2017 17:36 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

naitsoezn schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 16:56:
[...]

Via de hypotheker toch, als ik z'n verhaal lees :P Hij wil pas zonder TP als ie nogmaals een hypotheek moet regelen.....
als je verder leest..... staat er dit

heb mijn aanvullende hypotheek in 2016 voor een verbouwing helemaal zonder tussenpersoon gefixt).

daarvoor verteld hij dat hij bij Aegon is uitgekomen. Dus vandaar mijn vraag aangezien ik niet beter weet of Aegon doet geen direct sales op hypotheek gebied

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-11 07:39

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Bellen met Aegon en erom vragen. Strict genomen noem je dat vast een tussenpersoon, maar de hyptotheek kostte me 900 euro en geen 3000.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Ray

Ray

JvS schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 17:17:
Bellen met Aegon en erom vragen. Strict genomen noem je dat vast een tussenpersoon, maar de hyptotheek kostte me 900 euro en geen 3000.
Ze hebben inderdaad een optie voor intern advies. Er moet namelijk een schakel zijn met een vergunning want execution onely doen ze niet. Ik zag dit bij middelen ook voorbij komen dat het ze het aanbieden. Overigens wel voor het dubbele tarief dan wat gangbaar is.

Dus in dit geval treed Aegon zelf op als TP :) wat overigens wel vreemd is op het moment dat er nog een actieve TP op de lening aanwezig is. Ik heb dit eerder alleen gezien bij 'zwevende' zaken of indien er een conflict is met de huidige tp

overigens zou je bij veel andere TP's voor een vervolg lening ook niet de volle mep hoeven te betalen in de regel.

[ Voor 15% gewijzigd door Ray op 11-02-2017 17:38 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-11 07:39

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Ray schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 17:30:
[...]

Ze hebben inderdaad een optie voor intern advies. Er moet namelijk een schakel zijn met een vergunning want execution onely doen ze niet. Ik zag dit bij middelen ook voorbij komen dat het ze het aanbieden. Overigens wel voor het dubbele tarief dan wat gangbaar is.

Dus in dit geval treed Aegon zelf op als TP :) wat overigens wel vreemd is op het moment dat er nog een actieve TP op de lening aanwezig is. Ik heb dit eerder alleen gezien bij 'zwevende' zaken of indien er een conflict is met de huidige tp

overigens zou je bij veel andere TP's voor een vervolg lening ook niet de volle mep hoeven te betalen in de regel.
Mijn adviseur liet dat niet doorschemeren. Was er sowieso niet zo blij mee, maarja destijds eerste huis, dus veilig doen. Het stomme is dat bij je eerste huis alles het makkelijkst is (salaris stijgt meestal nog flink, geen gedoe met een ander huis dat verkocht moet worden, hypotheek die overgezet moet worden), maar dat je er dan geen ervaring mee hebt en dus terughoudend bent met zelf doen.

Wat is eigenlijk een overweging om wel of niet hypotheken via execution only te doen voor verstrekkers van de lening?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-10 12:33
Kju schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 15:50:
[...]

Als je bereid bent de vraagprijs of meer te bieden kan het geen kwaad om nog 1250-1750 extra uit te geven aan een aankoopmakelaar die en kijkt wat het max moet kosten en je alle zorg uit handen neemt. Als het no cure no pay is met eventueel een kleine basisfee is dat helemaal mooi meegenomen.

Het is gewoon zonde als je straks onder water zit. Het is alsof iedereen is vergeten hoeveel mensen twee jaar geleden nog gingen bidden om een beetje schuldvrij uit een verkoop te komen. Sommigen komen nog steeds niet schuldvrij van hun woning af.
True, helaas is het niet doorgegaan, we waren niet de eerste bieder, dus mochten we eenmalig een hoogste bod doen. Vraagprijs geboden, echter is de eerste bieder daarna meegegaan met ons bod. Dus op naar de volgende.

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:54

Kju

Een bij VBO NVM of VastgoedPro aangesloten aankoopmakelaar zal je ook wel kunnen vertellen wat die objecten op horen te brengen en dan hoef je je dus minder te laten leiden door de vraagprijs.

PSN: Kjujay

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-10 22:12
Ook in deze markt is het nog lastig schuld vrij te verkopen wij stonden ook onder water we zijn er gelukkig enorm of vooruit gegaan (met de nieuwe woning) maar wel met een rest schuld van 40k en met 27k terug uit de beleggingsverzekering. Maar goed het is zonde maar de huidige woning was ook met enorm verlies verkocht dus hard werken om die WOZ naar beneden te krijgen dit jaar.

Maar biedt nooit meer dan je kan betalen maar zeker ook niet als de woning het niet waard is omdat je gewoon je hypotheek niet meer rond krijgt. De taxateur zal hem toch wel taxeren op de huidige echte waarde dus als je 20k te kort komt kan je die gewoon zelf bij passen uit je eigen zak.

Mooie was dat onze taxateur (die ik gevraagd had proberen hoger te taxeren en zelf het bedrag had opgeven wat we zochten) geen enkele moeite had om dat te regelen omdat we erg goedkoop gekocht hebben. Maar omdat de regels voor schrijven dat als de woning meer dan 10% hoger getaxeerd wordt je met extreem goede argumenten moet komen als taxateur dat ze dat eigenlijk niet doen. Anders had hij nog hoger uitgekomen maar dat levert weer andere problemen op blijkt.

Moet zeggen dat het nieuwe systeem waarbij elke woning wordt getaxeerd marktwerking niet in de hand werkt waardoor woningen de huidige prijzen blijven behouden omdat de markt niet omhoog gaat omdat alles op basis is van vorige behaald resultaat van andere woningen. Dus de waarde vermeerdering gaat alleen op als woning heel lang niet verkocht zijn. En er geen referentie is. Grappig hoe naar referentie huizen gekeken wordt onze ging gelijk op met een grote boerderij en nog een andere woning. Het werkte voor ons we hebben we woning :)

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-11 07:14
Inmiddels heb ik de site uit de startpost http://www.huiskopenvoorbeginners.nl goed doorgelezen, net als sites over hypotheken van verschillende banken die tips geven voor beginners. Makelaars komen meer over als vervelende wezens waar je goed voor moet oppassen :p

Ik vroeg mij af of hier Tweakers zijn, ervaren op het gebied van huizen kopen, die enkele beginners tips hebben? Zaken waarvan zij denken 'had ik dit toen maar geweten'.

Zoals; is het slim om je maximale hypotheek te gebruiken? Aan de ene kant groei ik qua salaris, aan de andere kant komen er ook een keer kinderen en heb ik weer minder financiële ruimte. Moet ik mij zorgen maken als ik een huis +6 maanden op Funda staat?

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-11 13:43
Piet_Piraat7 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 12:24:
Inmiddels heb ik de site uit de startpost http://www.huiskopenvoorbeginners.nl goed doorgelezen, net als sites over hypotheken van verschillende banken die tips geven voor beginners. Makelaars komen meer over als vervelende wezens waar je goed voor moet oppassen :p

Ik vroeg mij af of hier Tweakers zijn, ervaren op het gebied van huizen kopen, die enkele beginners tips hebben? Zaken waarvan zij denken 'had ik dit toen maar geweten'.

Zoals; is het slim om je maximale hypotheek te gebruiken? Aan de ene kant groei ik qua salaris, aan de andere kant komen er ook een keer kinderen en heb ik weer minder financiële ruimte. Moet ik mij zorgen maken als ik een huis +6 maanden op Funda staat?
Met die makelaars valt het wel mee, kwestie van niet alles geloven wat ze zeggen en laat de dingen die belangrijk zijn bevestigen op papier. En denk eraan: de verkopend makelaar is er niet voor jouw!

Wat betreft je maximale hypotheek dat hangt er maar net vanaf wat je zelf wil. Kijk naar de komende jaren en zorg dat je naast de woonkosten nog kan blijven doen wat je graag wil doen.
En sluit nu een hypotheek af die je kan meeverhuizen, dan heb je in ieder geval nog nut van het lage rente tarief in de toekomst, als je de rente tenminste voor langere tijd vast zet.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kijk niet naar het hypotheekbedrag maar naar de maandlasten. Als het goed is heb je een overzicht met je maandelijkse inkomsten en uitgaven, op basis daarvan kan je prima afleiden welk bedrag je aan je (netto) woonlasten kwijt kan en wilt zijn.
Dan kan je ook precies kijken welke vrije ruimte je over hebt om te sparen of te besteden aan bijvoorbeeld kinderen.

De belangrijkste tip is om je niet gek te laten maken. Niet meer bieden dan jij over hebt voor een huis, geen voorbehoud laten vallen omdat een makelaar aan het pushen is en je niet laten beïnvloeden door allerlei partijen (vrienden, familie,...) die zogenaamd verstand van zaken hebben. Zorg altijd dat je begrijpt welk advies je krijgt en je zelf controleert of dat goed advies is of niet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Ewoudb
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:11

In 2012 heb ik samen met mijn vrouw een huis gekocht, wij konden samen een behoorlijk bedrag lenen. Nu 5 jaar later hebben wij 2 kinderen en mijn vrouw zit langdurig in de ziektewet waardoor wij een groot gedeelte van inkomen hebben moeten inleveren.

Gelukkig hebben wij 5 jaar geleden het verstand gehad om niet volledig aan de top te gaan zitten, maar om voor de veilige tussenweg te gaan. Nu waren 5 jaar geleden de rentes hoger en nu relatief veel later waardoor een hogere hypotheek niet gelijk veel hogere maandlasten betekent.

Kijk dus naar je besteedbaar inkomen per maand en je mogelijke lasten in de toekomst. Wij hebben hier veel profijt van gehad, anders hadden we nu ons huis moeten verkopen omdat we de lasten niet konden dragen.

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:21

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Ben bezig om wat dingen in kaart te brengen m.b.t. een eerste huis kopen, nu ben ik met een financieel adviseur/aankoopbegeleider bezig en kom ik op dit plaatje met een fictieve hypotheek van 230k:

Aankoopkosten
Koopsom woning k.k. € 230.000
Overdrachtsbelasting € 4.600
Leveringsakte (1) € 650
+
TOTAAL AANKOOPKOSTEN € 235.250

Financieringskosten
Kosten hypotheekakte (2)(1) € 650
Taxatiekosten (2) € 400
NHG-kosten (2) € 2.323
Advieskosten (2) € 1.950
Bemiddelingsvergoeding t.b.v. geldlening (2) € 1.000
+
TOTAAL FINANCIERINGSKOSTEN € 6.323

Nu wil ik voor mijzelf een beetje een gevoel krijgen of dit een beetje een "marktconform" staatje is en of dit wel volledig is. Voor mijn gevoel mist er namelijk nog wat maar weet dit niet zeker.

De items met een (2) er achter zijn aftrekbaar van de belasting, kan ik er van uit gaan dat ik grofweg 40% daarvan terug krijg?

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Eventueel bouwkundige keuring (soms verplicht voor NHG; sowieso wel verstandig) en overlijdensrisicoverzekering + afsluitkosten.

[ Voor 6% gewijzigd door naitsoezn op 13-02-2017 14:00 ]

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-10 12:33
Ewoudb schreef op maandag 13 februari 2017 @ 13:37:
[...]

In 2012 heb ik samen met mijn vrouw een huis gekocht, wij konden samen een behoorlijk bedrag lenen. Nu 5 jaar later hebben wij 2 kinderen en mijn vrouw zit langdurig in de ziektewet waardoor wij een groot gedeelte van inkomen hebben moeten inleveren.

Gelukkig hebben wij 5 jaar geleden het verstand gehad om niet volledig aan de top te gaan zitten, maar om voor de veilige tussenweg te gaan. Nu waren 5 jaar geleden de rentes hoger en nu relatief veel later waardoor een hogere hypotheek niet gelijk veel hogere maandlasten betekent.

Kijk dus naar je besteedbaar inkomen per maand en je mogelijke lasten in de toekomst. Wij hebben hier veel profijt van gehad, anders hadden we nu ons huis moeten verkopen omdat we de lasten niet konden dragen.
Helemaal mee eens, ondanks dat ik niet in het zelfde schuitje zit, hebben wij ook gekeken naar hoe de maandlasten uitvallen, als een van de twee ziek wordt.

Als uitgangspunt hebben we 75% genomen van het gemiddelde van de salarissen. Momenteel zijn we aan het kijken voor een grotere woning, we kunnen iets meer dan 4 ton lenen, maar we willen nu niet verder dan 300-320k gaan voor een huis.

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-10 22:12
Dat is erg netjes wij zijn ook zo iets uit gekomen voelt een stuk beter dan maximaal lenen. Maar goed voor dat buitenkansje hadden we het gedaan omdat we voor de komende 30 jaar gingen. Maar was gelukkig niet nodig bleek ook later dat de banken moeilijker deden dan geplanned we hadden meer kunnen regelen dat wel maar de tijd was op. Ze zijn gewoon zo langzaam met het regelen van alles.

We zitten lekker met een last die max 200 euro bruto meer is dan de vorige woning maar wel stukken groter en mooier etc.

De vorige woning was eerst op gekocht op beide salarissen the sky is the limit right (was 10 jaar geleden) we bleven wel netjes binnen de norm van toen. We waren nog maar net aan het werk dus prima ging goed salaris ging lekker om hoog en binnen 4-5 jaar ging het makkelijk om op 1 salaris het te redden. Dus dat ging goed maar deze keer meer veiligheid als we nu 30 jaar verder kijken ga ik heb ik al mijn AOW binnen dus dan moet het huis echt wel een mega stuk afgelost zijn. Wat gelukkig met de huidige planning zo is. Geen ranzige spaar oplossingen gewoon netjes aflossen elke maand.

Ben wel blij dat de extremen van vroeger niet meer mogelijk zijn maar het zou wel fijn zijn al de banken het wat makkelijker maken om door alle papier massa heen te komen. Mijn hypotheek folder bevat meer dan 50 unieke document om alles rond te krijgen. Gewoon niet normaal hoeveel moeite je moet doen.

• lookslikeyou
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:46
lookslikeyou schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 22:14:
Al een poosje aan het meelezen maar nu eindelijk serieus zelf aan het kijken voor een ander huis. Hebben een hoekwoning gevonden welke sinds 3 maanden te koop staat voor 214.500. Moet wel nog wat dingen aan gedaan worden, keuken is wat ouder maar nog wel te doen voor een jaar of wat. Ook qua afwerking is nog wat eer te behalen, de voegen van de zijkant zijn aan vervanging toe en de cv ketel moet vervangen worden. Eerste bod gedaan van 192 en een tegenbod gehad van 210. Vinden het huis max 205 waard, maar alles wat minder is, is mooi mee genomen. Vergelijkbaar huis in dezelfde straat met een betere afwerking is in mei 2016 voor 190 verkocht (toevallig heeft een collega deze gekocht). De makelaar gaf aan dat de huidige bewoners graag een eigen huis willen bouwen maar niet op welke termijn. Via het kadaster heb ik ook kunnen vinden dat ze het huis al langer dan 20 jaar in bezit hebben, dus mijn verwachting is niet dat het onder water staat. Mijn plan is nu met een tegenbod van 198 te komen en te hopen dat ze hier in mee willen gaan. Wel spannend allemaal.
Na een tegenbod van 198.500 gedaan te hebben kwamen zij de donderdag met een laatste bod van 205 (dit was wat wij ook maximaal wilde uitgeven), lager wilde ze niet gaan en hadden geen zin om verder heen en weer te bieden. Dit geaccepteerd maar wel onder onze voorwaarde van overdracht moment (half juli). Nu ons eigen huis bij de woning bouw aanbieden, hebben nu een koopgarant regeling waardoor zij het sowieso terugkopen van ons. Volgende week maandag gesprek met onze hypotheekadviseur, deze heeft ons vorige keer prima geholpen dus nu weer voor hem gekozen. Vorige week hebben we ook al met hem gezeten en hij gaf aan dat met onze salaris dit geen probleem moet zijn. Wachten nog wel op het voorlopig koopcontract, zal van de week wel binnen komen. Nu nog even wachten en alles rond maken! :D

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Angeloonie schreef op maandag 13 februari 2017 @ 13:51:
Ben bezig om wat dingen in kaart te brengen m.b.t. een eerste huis kopen, nu ben ik met een financieel adviseur/aankoopbegeleider bezig en kom ik op dit plaatje met een fictieve hypotheek van 230k:
Financieringskosten
Kosten hypotheekakte (2)(1) € 650
Taxatiekosten (2) € 400
NHG-kosten (2) € 2.323
Advieskosten (2) € 1.950
Bemiddelingsvergoeding t.b.v. geldlening (2) € 1.000
+
TOTAAL FINANCIERINGSKOSTEN € 6.323
Waar is de bemiddelingsvergoeding voor?

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:22
Vergeet niet nog de bankgarantie (tenzij je zelf spaargeld hebt liggen om die te betalen), meestal ook nog een paar honderd euro. (twijfel even of bankgarantie de juiste benaming is, maar ik bedoel de '10% borg' die je normaliter bij de notaris laat inleggen)

[ Voor 33% gewijzigd door Valorian op 13-02-2017 21:24 ]

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-11 13:40
Twee vragen m.b.t. NHG:

Kun je bij een nieuwbouwhuis dat in de standaarduitvoering zoals hij wordt aangeboden (projectmatig dus), al goed geïsoleerd is, over een HR ketel beschikt, en pv-panelen heeft, toch de hogere NHG grens aanhouden van €259.700 voor een woning met energiebesparende voorzieningen of moet het dan apart gefactureerd/gespecificeerd zijn in de optieprijzen?

Tellen de kosten die we van plan zijn te dekken met eigen geld zoals keuken, badkamer en toilet ook mee in de maximale koopsom voor de NHG? Deze zaken worden dus niet afgenomen bij de aannemer en zijn als minderwerk gespecificeerd bij de koperswensen.

[ Voor 4% gewijzigd door GodDamage op 13-02-2017 22:13 ]

• Ad Hox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:46

Ad Hox

N/A

Moet ik mij zorgen maken als ik een huis +6 maanden op Funda staat?
Laat je gevoel spreken, ik heb een woning gekocht die ook 6+ maanden te koop stond. In de omschrijving stond: de woning is intern recent gemoderniseerd, de buitenzijde verdient aandacht van de nieuwe eigenaar.

Op de foto's zag ik niets bijzonders, maar -tip- nadat ik langs was gereden zag ik dat het schilderwerk van de kozijnen en rabbatdelen in slechte staat waren. Ook hier en daar houtrot en natuurlijk enkel glas. Ik denk dat veel mensen hier direct op afknappen.

Uiteindelijk toch een bezichtiging aangevraagd en gaan kijken. Buiten de slechte staat van de kozijnen was het een net afgewerkte woning.

Vraagprijs 205.000 en uiteindelijk op 187.000 uitgekomen omdat ik de kozijnen "zo slecht vond". Nu laat ik het hele huis voorzien van kunststof kozijnen voor 12.000. Toch nog bespaart ten aanzien van de vraagprijs, en ook veel comfortabeler en energiezuiniger.

Gewoon de stoute schoenen aantrekken en even door een lelijke laminaatvloer, bruine keuken of zalmroze muur heen kijken 8)7 Wees creatief!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het hangt ook van de prijs en locatie af. Appartementen en huizen in buitengebieden lopen minder hard. Als ze dan nog 6 ton moeten kosten gaat het helemaal niet vlot.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:06
Ad Hox schreef op maandag 13 februari 2017 @ 22:39:
[...]
Gewoon de stoute schoenen aantrekken en even door een lelijke laminaatvloer, bruine keuken of zalmroze muur heen kijken 8)7 Wees creatief!
Haha inderdaad. Die kleuren af en toe.
Je zou het ook retro kunnen vinden:
http://cloud.funda.nl/valentina_media/075/239/520_1440.jpg

• rvrbtcpt
Erkel schreef op maandag 13 februari 2017 @ 15:56:
[...]

Helemaal mee eens, ondanks dat ik niet in het zelfde schuitje zit, hebben wij ook gekeken naar hoe de maandlasten uitvallen, als een van de twee ziek wordt.

Als uitgangspunt hebben we 75% genomen van het gemiddelde van de salarissen. Momenteel zijn we aan het kijken voor een grotere woning, we kunnen iets meer dan 4 ton lenen, maar we willen nu niet verder dan 300-320k gaan voor een huis.
Leuk om te lezen. Na alle gedoe op de huizenmarkt de afgelopen jaren en twee huizen verkocht met verlies hebben wij het ook zo gedaan. We hebben 70% genomen zodat we nog ruimte hebben voor tegenvallers en ook gewoon om leuke dingen te doen.

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Wolly schreef op maandag 13 februari 2017 @ 20:57:
[...]

[...]

Waar is de bemiddelingsvergoeding voor?
Onderhandelen/aankoopmakelaarstuk dat hij zal gaan verzorgen (opzet zoals Woon.nl)

• Kju

Kju

Maar is het een aankoopmakelaar die ook hypotheekadviseur is of is het een hypotheekadviseur die ook een beetje bemiddelt? Want voor iets meer heb je een echte die daadwerkelijk kan waarderen ;)
En overigens staat erbij dat het voor de geldlening is?

• Piet_Piraat7
Als er veel te koop staat in dezelfde straat (en wijk) brengt dat voor jullie een grote invloed op je eerste bod?

• rvrbtcpt
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 13:35:
Als er veel te koop staat in dezelfde straat (en wijk) brengt dat voor jullie een grote invloed op je eerste bod?
Nee. Er kan best veel te koop staan in een straat maar de afwerking, kavel, ligging en andere dingen zijn ook nog van invloed op het doen / krijgen van een bod. Als het goed vergelijkbaar is dan kan dat eventueel wel invloed hebben.

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ervaring met het kopen van een huis; van de week de hypotheekrente aftrek aangevraagd, ik wist niet dat een huis kopen zoveel belastindruk weg zou halen in het eerste jaar! Met ons gezamelijk inkomen houden we ineens netto een stuk meer over. Erg prettig *O*.

We hebben het huis gekocht met het oog op de bruto maandlasten en niet netto (gezien de onzekerheid van de HRA), dus was een leuke verassing. Ook de eenmalige kosten waren aftrekbaar (zoals voor velen van jullie bekend, maar ik ben niet zo'n belastingheld), en we krijgen dus een leuke stuiver terug :).

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Verwijderd

Angeloonie schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 10:23:
[...]

Onderhandelen/aankoopmakelaarstuk dat hij zal gaan verzorgen (opzet zoals Woon.nl)
Kosten van onderhandelen / aankoopmakelaar zijn niet fiscaal aftrekbaar als ik t goed heb ;)

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Kecin schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 14:56:
Ervaring met het kopen van een huis; van de week de hypotheekrente aftrek aangevraagd, ik wist niet dat een huis kopen zoveel belastindruk weg zou halen in het eerste jaar! Met ons gezamelijk inkomen houden we ineens netto een stuk meer over. Erg prettig *O*.

We hebben het huis gekocht met het oog op de bruto maandlasten en niet netto (gezien de onzekerheid van de HRA), dus was een leuke verassing. Ook de eenmalige kosten waren aftrekbaar (zoals voor velen van jullie bekend, maar ik ben niet zo'n belastingheld), en we krijgen dus een leuke stuiver terug :).
Altijd mooi een meevaller. Ik verwacht niet zo veel ontwikkelingen hoor met de HRA. Ze hebben al een dalende trend gezet maar versneld afbouwen (naar 0) levert voor zoveel mensen ernstige financiële problemen op dat ik sterk betwijfel of ze dat gaan doen.

Dat er nog allemaal draken van regels zijn zoals het overgangsrecht zal de politiek maar moeten slikken. Volgens mij zijn er nu al zo veel aanpassingen gedaan dat over een aantal jaar een eventuele huizenbubble (die knapt) niet meer zo'n groot probleem hoeven zijn. Immers, iedereen lost al af dus komt steeds iets minder ver onder water te staan.

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Markprinsen schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 15:09:
[...]

Altijd mooi een meevaller. Ik verwacht niet zo veel ontwikkelingen hoor met de HRA. Ze hebben al een dalende trend gezet maar versneld afbouwen (naar 0) levert voor zoveel mensen ernstige financiële problemen op dat ik sterk betwijfel of ze dat gaan doen.

Dat er nog allemaal draken van regels zijn zoals het overgangsrecht zal de politiek maar moeten slikken. Volgens mij zijn er nu al zo veel aanpassingen gedaan dat over een aantal jaar een eventuele huizenbubble (die knapt) niet meer zo'n groot probleem hoeven zijn. Immers, iedereen lost al af dus komt steeds iets minder ver onder water te staan.
Daar hoop ik ook ten zeerste op, het zijn toch flinke bedragen. Toch hebben we wel bewust onder ons budget geleend en zelf ingelegd zodat mocht er een wijziging zijn we geen problemen zouden hebben.
Al met al wonen we nu alweer zo'n maand (jaja :')) en bevalt het echt prima! Binnen 3 dagen geslapen, geen kluswerk, ideaal! Het huis was ook enorm goed schoongemaakt door de vorige bewoners. Beste investering ooit geloof ik.

(Vrijstaand zonder inkijk van omwonenden, ruim perceel (700m2), 5 slaapkamers, inpandige garage, luxe keuken, volledige badkamer met bad en luxe douche, vloerverwarming, alles maximaal 4 jaar oud incl. het huis, en ruime aangelegde tuin incl. nieuw afdak en volledig in de schuttingen), eigen oprit. Heerlijk!

• Markprinsen
Welke regio?

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-11 17:49
Dit jaar gaan wij ook verhuizen naar een nieuw stekkie. Wij zijn allebei 31 jaar en zijn net ouders geworden. We wonen zelf in een dorp op 10km van de stad waar mijn vriendin vandaan komt. Ik heb altijd gedacht dat ik nooit uit mijn dorp weg zou gaan.... Maar gezien de (niet zo boeiende) huizen die hier te koop staan en de snelheid waar de toch interessante huizen verkocht worden, heb ik er een beetje een hard hoofd in dat we iets gaan vinden als ons huis verkocht gaat worden. Ik hou de markt goed in de gaten en als er iets nieuws interessants op komt krijg ik direct een berichtje. Ik hou ook wat huizen in de rustige wijken van deze stad in de gaten en daar staan best wat interessante huizen met potentie. Voor vergelijkbare prijzen als in het dorp.

Hoewel ik niet snel uit het dorp weg zal gaan, hou ik het met een schuin oog wel in de gaten. Maar ik twijfel ernstig of ik de stap wel kan of wil maken. Wat nou als ons huis verkocht wordt en er geen interessant huis op de markt is? Ik wil ervoor waken om later spijt te krijgen van een aangekocht huis in de stad....

Meerdere van jullie voor zo'n vraagstuk gestaan? Zo ja.... hoe zijn jullie hiermee om gegaan? Of hebben jullie advies of tips over deze moeilijke kwestie? Ik wil me niet aanstellen, maar ik vind het moeilijk om te bepalen wat mijn gevoel nou echt zegt......

Ik merk dat je met een eigen gezin steeds meer op jezelf bent. Dit zal alleen maar meer worden denk ik in de toekomst. Hoewel ik goede vrienden en een geweldige familie heb waar ik zit, zitten ze ook maar op 12km afstand. Ook geen wereld afstand en ramp, maar toch is het wel je "thuis" verlaten voor de stad.

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Overijssel/Twente, dus lekker goedkoop :9 :P

Verwijderd

StealthyPeanut schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 16:13:
Wat nou als ons huis verkocht wordt en er geen interessant huis op de markt is? Ik wil ervoor waken om later spijt te krijgen van een aangekocht huis in de stad....
In de huidige markt is het inderdaad over het algemeen moeilijker om een nieuwe woning te bemachtigen dan om je oude woning te verkopen (misschien tenzij je van Amsterdam naar Delfzijl verhuist).

Daarom moet je eigenlijk bereid en in staat zijn om eerst het nieuwe huis te kopen en vervolgens pas je oude huis te verkopen, omdat de kans anders heel groot is dat je achter het net vist en naar een tijdelijke huurwoning moet i.p.v. een leuke nieuwe woning.

Sowieso moet je nooit een huis kopen waar je niet 100% achter staat. Als je er nog niet het goede gevoel bij hebt, moet je het niet doen en kun je beter blijven zitten. Je huis verkopen kan in deze tijd eigenlijk altijd wel, een nieuw huis kopen kun je maar één keer doen, en dan moet het ook 'raak' zijn.

Check wel even of je voldoet aan de eisen van de (beoogde) nieuwe hypotheekverstrekker. In het kort komen die erop neer, dat er eigen middelen aanwezig moeten zijn ter dekking van i) het verschil tussen 90% (soms 100%) van de (verwachte) verkoopprijs van je huidige woning en de restschuld, ii) 12 tot 24 maanden dubbele lasten (rekening houdend met de toegestane woonquote voor jouw situatie), en iii) het eventuele surplus boven 101% van de woningwaarde (meer mag je immers niet lenen).

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2017 16:35 ]

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-11 22:27
Dit jaar gaan wij ook verhuizen naar een nieuw stekkie. Wij zijn allebei 31 jaar en zijn net ouders geworden. We wonen zelf in een dorp op 10km van de stad waar mijn vriendin vandaan komt. Ik heb altijd gedacht dat ik nooit uit mijn dorp weg zou gaan.... Maar gezien de (niet zo boeiende) huizen die hier te koop staan en de snelheid waar de toch interessante huizen verkocht worden, heb ik er een beetje een hard hoofd in dat we iets gaan vinden als ons huis verkocht gaat worden. Ik hou de markt goed in de gaten en als er iets nieuws interessants op komt krijg ik direct een berichtje. Ik hou ook wat huizen in de rustige wijken van deze stad in de gaten en daar staan best wat interessante huizen met potentie. Voor vergelijkbare prijzen als in het dorp.

Hoewel ik niet snel uit het dorp weg zal gaan, hou ik het met een schuin oog wel in de gaten. Maar ik twijfel ernstig of ik de stap wel kan of wil maken. Wat nou als ons huis verkocht wordt en er geen interessant huis op de markt is? Ik wil ervoor waken om later spijt te krijgen van een aangekocht huis in de stad....

Meerdere van jullie voor zo'n vraagstuk gestaan? Zo ja.... hoe zijn jullie hiermee om gegaan? Of hebben jullie advies of tips over deze moeilijke kwestie? Ik wil me niet aanstellen, maar ik vind het moeilijk om te bepalen wat mijn gevoel nou echt zegt......

Ik merk dat je met een eigen gezin steeds meer op jezelf bent. Dit zal alleen maar meer worden denk ik in de toekomst. Hoewel ik goede vrienden en een geweldige familie heb waar ik zit, zitten ze ook maar op 12km afstand. Ook geen wereld afstand en ramp, maar toch is het wel je "thuis" verlaten voor de stad.
Ondanks dat ik in Utrecht in eensgezinswoning woon en me er eigenlijk geen zorgen over hoef te maken, vroeg ik het me ook af. Een orientatiegesprek met een makelaar helpt dan wel. Als je te horen krijgt dat je huis binnen een dag verkoopt, ga je met een gerust hart eerst zoeken naar een huis dat je wil kopen....

• Markprinsen

Wij hebben de stap gemaakt door een huis te kopen en niet te wachten tot ons huis is verkocht. Vandaag getekend voor ons nieuwe huis en donderdag komt de fotograaf voor ons 'oude huis'. Ik betaal liever een paar maanden dubbele lasten (overigens aftrekbaar) dan ik tijdelijk iets moet huren. Die dubbele lasten dragen moet je wel kunnen natuurlijk.

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 12:41

xos

Na weken van aanleveren van informatie lijkt er eindelijk licht aan het einde van de tunnel te schijnen. De bank wil nog 2 verklaringen. Omdat de waarde van de woning in 6 maanden flink is gestegen willen ze uitleg hebben van de makelaar en taxateur waarom dit is (executieveiling en huis is daarna compleet gerenoveerd).

Taxateur heeft een mooie verklaring geschreven waar ze uitlegt dat ze niet op de hoogte is van de staat van de woning van 6 maanden geleden en dus niet weet waarom het voor dat bedrag toentertijd verkocht is. Als ze dat willen weten moeten ze maar contact opnemen met de bank die bij de verkoop betrokken was. Om vervolgens te eindigen met een sneer dat als er getwijfeld wordt aan het taxatierapport dat ze er zelf maar 1 moeten laten uitvoeren. Hopelijk dat de bank hiermee genoegen neemt...

• Maurice079
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 00:49
Even een random vraag: Ik heb een akkoord bereikt met de verkoper omtrent de koopprijs van de woning. De verkoopmakelaar heeft enkele dagen geleden toegezegd een concept koopakte op te maken en toe te sturen. Heeft iemand enig idee hoeveel dagen dat gemiddeld zou kunnen duren? Ik wil het liefste maar z.s.m. mijn hypotheek in orde hebben gemaakt :)

PSN: xMaurice93

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-11 17:49
Maurice079 schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 09:29:
Even een random vraag: Ik heb een akkoord bereikt met de verkoper omtrent de koopprijs van de woning. De verkoopmakelaar heeft enkele dagen geleden toegezegd een concept koopakte op te maken en toe te sturen. Heeft iemand enig idee hoeveel dagen dat gemiddeld zou kunnen duren? Ik wil het liefste maar z.s.m. mijn hypotheek in orde hebben gemaakt :)
Ik zou gewoon even bellen! :9

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Maurice079 schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 09:29:
Dat zal niet al te lang duren. Ik verwacht dat dit hooguit een werkdag of drie zal duren. Zeker als het een "simpele" koop is, dus zonder afwijkende zaken. Dan kan hij het model contract hier en daar aanpassen en is het gereed. Hangt wel van de drukte bij de makelaar af natuurlijk.

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:54
Eerst woning huren, erna goedkoper kopen?
Een bouwbedrijf uit Sint-Truiden lanceert een nieuwe manier om een huis te kopen: hamsterhuren. Je begint dus met te huren, en als je na een tijdje beslist om het huis of het appartement te kopen, dan gaat de huur die je al hebt betaald, van de koopprijs af. Dat kan een oplossing zijn voor mensen die nu niet of moeilijk kunnen sparen voor een huis, juist omdat ze ook nog huur moeten betalen.

Kristien Gevers mag zich de allereerste hamsterhuurster noemen. Vorige week is ze ingetrokken in haar nieuwe woonst in Sint Truiden. Oorspronkelijk was ze eerst van plan van te kopen, maar er werd haar de mogelijkheid aangeboden om te huren in afwachting van te kopen. Voor haar kwam dat beter uit, omdat ze haar financiële middelen nog niet meteen beschikbaar heb.

Het mooie van het systeem is dat na 3, 4, 5 jaar huren, bij aankoop al het huurgeld van de prijs wordt afgetrokken. Op die manier stelt men de mensen in staat om een eigen inbreng te kunnen voorzien voor het verkrijgen van een financiering van die woning. Omdat men net gezien heeft dat daar het schoentje knelt en dat mensen niet meer in staat zijn om een woning te kunnen kopen.

Kristien is recent gescheiden. En de financiële kant is nog niet afgerond. Ze huurt nu, maar kan over een paar jaar het huis ook kopen. De nieuwbouw van Kristien kost 290.000 euro. Nu betaalt ze 950 euro huur per maand. Stel dat ze over vijf jaar de woning koopt, dan heeft ze 57.000 euro huur betaald. Rest te betalen : 233.000 euro. Hamsterhuren is momenteel haar enige optie om te kunnen kopen.

Maar huurders moeten niet kopen. Ze kunnen ook gewoon blijven huren. Klein detail : alleen de huurgelden van maximaal vijf jaar worden terugbetaald. Beslis je dus pas na acht jaar om te kopen, ben je wel drie jaar huur kwijt. Voorlopig zijn er enkel huurhamsterprojecten in Sint-Truiden.

http://static.nieuws.vtm....uren-erna-goedkoper-kopen
Klinkt toch ideaal dit?

• Piet_Piraat7
vinom schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 10:45:

[...]

Klinkt toch ideaal dit?
Pf echt wel. Als ik het appartement waar ik nu in woon kon kopen ipv huren deed ik het gister nog.

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Piet_Piraat7 schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 10:48:
[...]

Pf echt wel. Als ik het appartement waar ik nu in woon kon kopen ipv huren deed ik het gister nog.
Heb je daar al eens over aan de bel getrokken bij de verhuurder? In sommige gevallen valt daar echt wel over te praten, als je zelf het initiatief neemt :)

[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 15-02-2017 11:05 ]

• Piet_Piraat7
naitsoezn schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 11:05:
[...]
Heb je daar al eens over aan de bel getrokken bij de verhuurder? In sommige gevallen valt daar echt wel over te praten, als je zelf het initiatief neemt :)
Jep gedaan, helaas gingen ze daar niet in mee. Misschien ook wel slimmer. Ik ben 30, heb een vriendin en verwacht binnen een jaar of vijf toch wel een kleine te hebben. Dan kan ik beter een huis kopen als eerste woning waar je nog jaren de ruimte hebt.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Klinkt toch ideaal dit?
De huur zal hoger zijn. Besluit je uiteindelijk niet te kopen heb je meer huur betaald dan je anders zou doen. Besluit je wel te kopen dan is dit ideaal. Ik zou dan überhaupt pas na vijf jaar gaan kopen aangezien de huur dan niets meer is dan aflossing. Je betaalt in feite vijf jaar lang geen rente.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

[...]

Klinkt toch ideaal dit?
Enigzins.

De vraag is natuurlijk hoe de waarde van het huurhuis wordt bepaalt.
Uiteindelijk kan je simpelweg een woning kopen die nu niet in je bereik ligt, over 5 jaar niet in je bereik ligt maar dankzij de huurgelden van die 5 jaar wel in je bereik is gekomen. Gevoelsmatig is het een manier om de LTI-limitaties op een "slimme" manier te omzeilen.

Voordeel is natuurlijk wel dat je LTV ook direct lager is dan waar je anders mee zou beginnen en het risico van de hypotheekverstrekker ook weer lager is, de koper eigenlijk niet onderwater kan komen te staan. Nadeel is wel dat de bouw van goedkopere woningen wellicht weer een klap krijgen met deze constructies.

Vraag is wel: Waar zit de winst van de initiele verhuurder?

[ Voor 3% gewijzigd door Napo op 15-02-2017 11:18 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Napo schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 11:17:
[...]

Enigzins.

De vraag is natuurlijk hoe de waarde van het huurhuis wordt bepaalt.
Uiteindelijk kan je simpelweg een woning kopen die nu niet in je bereik ligt, over 5 jaar niet in je bereik ligt maar dankzij de huurgelden van die 5 jaar wel in je bereik is gekomen. Gevoelsmatig is het een manier om de LTI-limitaties op een "slimme" manier te omzeilen.
LTI omzeil je natuurlijk niet. Met het huren ga je geen ingrijpende verplichting aan waardoor je ook vrij weinig risico loopt. Pas bij het kopen ga je die verplichting aan en dan gelden dezelfde regels. Met als voordeel dat er vrij weinig extra kosten zoals verhuizingen mee gemoeid zijn.
Voordeel is natuurlijk wel dat je LTV ook direct lager is dan waar je anders mee zou beginnen en het risico van de hypotheekverstrekker ook weer lager is, de koper eigenlijk niet onderwater kan komen te staan. Nadeel is wel dat de bouw van goedkopere woningen wellicht weer een klap krijgen met deze constructies.

Vraag is wel: Waar zit de winst van de initiele verhuurder?
De winst zit er waarschijnlijk in dat de verhuurder de verkoopprijs bepaalt en daarmee dus hoger kan gaan zitten dan wanneer de markt zijn werk zou doen. De verkoper hoeft immers niet direct te verkopen, die heeft toch een huurder. De huurder zal weer niet snel vertrekken voor die paar duizend euro meer want voor zijn gevoel heeft hij er al een aantal jaar aan "huur" ingestopt.

De huurder zit als het ware "vast" aan het huis. Koopt hij het niet heeft hij jarenlang te veel huur betaald. Koopt hij het wel heeft hij waarschijnlijk te duur gekocht maar kan dit wegcijferen doordat hij een paar jaar lang geen rente betaald heeft die hij anders wel zou betalen.

Stel die woning zou op de markt maar 270.000 euro opbrengen, dan krijgen ze er nu 290.000 euro voor. Dat is 20.0000 euro meer dan bij reguliere verkoop. Dat geld komt dan wel niet direct binnen maar moeten ze hooguit vijf jaar op wachten. Komt het uiteindelijk niet dan steken ze de huur in eigen zak en proberen ze het nog een keer met een nieuw iemand.

De woningen zullen waarschijnlijk zeer onderhoudsarm gebouwd zijn. De eerste jaren zit er vrijwel geen onderhoud aan en heeft de verhuurder ook vrijwel geen kosten.

[ Voor 12% gewijzigd door Tsurany op 15-02-2017 11:26 ]

• Napo
  • Niet online
Tsurany schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 11:22:
[...]

LTI omzeil je natuurlijk niet. Met het huren ga je geen ingrijpende verplichting aan waardoor je ook vrij weinig risico loopt. Pas bij het kopen ga je die verplichting aan en dan gelden dezelfde regels. Met als voordeel dat er vrij weinig extra kosten zoals verhuizingen mee gemoeid zijn.
Mwa daar kijk ik iets anders naar.

Zeker je hebt geen verplichting om het over te kopen maar zoals je al aangeeft zal de huur wat hoger zijn dan een vergelijkbaar huis zonder die optie. Het doel van zo'n woning is ook niets meer dan het uiteindelijk overnemen van de woning, anders is de huur met optie tot koop waarbij de ingelegde huursom van de koopsom af gaat een vrij nutteloze optie. In combinatie met de te verwachte hogere huur.

Het is niet later goedkoper kopen, dat is een sigaar uit eigen doos. Dat kan je ook uit de volgende zin halen
Omdat men net gezien heeft dat daar het schoentje knelt en dat mensen niet meer in staat zijn om een woning te kunnen kopen.
Men heeft niet de ruimte om te sparen, kan niet sparen of heeft niet de prioriteit om ervoor te sparen. Het risico blijft er derhalve nog steeds indien er wat onderhoud plaats moet vinden en het vermogen is er niet om het onderhoud uit te voeren.

De schoen knelt op andere punten, De huurmarkt is niet ideaal, de koopmarkt is niet ideaal en nu gaan we een nieuwe noodgreep introduceren om een effect op te lossen.

Deze oplossing kan in mindere mate in het rijtje van startersleningen en koopgarant oplossingen.

We blijven met zijn alle meer en meer betalen voor hetzelfde stukje stenen en je mag je afvragen wie hier echt baat bij heeft

• rvrbtcpt
Napo schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 12:05:
[...]
We blijven met zijn alle meer en meer betalen voor hetzelfde stukje stenen en je mag je afvragen wie hier echt baat bij heeft
Op een huis waar in 60 jaar de hypotheek al twee of drie keer op afbetaald is, wie heeft daar nu echt geld aan verdiend in al die jaren?

• Napo
  • Niet online
Frijns.Net schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 13:45:
[...]

Op een huis waar in 60 jaar de hypotheek al twee of drie keer op afbetaald is, wie heeft daar nu echt geld aan verdiend in al die jaren?
Ik weet het, uiteindelijk is de bank spekkoper van dit soort geweldige implementaties. HRA, tweeverdieners en met al dat soort prijsopdrijvende effecten heeft de bank het voordeel :(

• Minitrooper
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-06 14:03
Napo schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 12:05:
[...]

Mwa daar kijk ik iets anders naar.
Ook even mijn bescheiden mening in de groep gooien: zeker in .BE zijn de "administratieve" processen bij een koopwoning net iets ingewikkelder (lees: duurder) dan huren: bij het afwerken van de (notariële) aankoopakte, moet je een kwak centjes (registratierechten, erelonen etc) ophoesten. Moet je voor een lening gaan (cfr het voorbeeld van de gescheiden mevrouw in dit hamsternestje), dan moet je voor die hypotheek ook nog eens langs een notaris huppelen, dus centjes ophoesten. Deze vastgoedmakelaars mikken op mensen die op T0 nét niet de goesting/centen hebben voor al die rompslomp, maar toch van de "zogezegde" vrijheid van de huurmarkt te kunnen genieten. Want wat ze er niét bijvertellen: alle kosten van notarisakten en hypotheken, die moeten ze op Tijdstip X toch ophoesten! Kopen doe je niet gratis, al krijg je dan wél bijkomende cadeautjes (zoals de woonbonus), maar die heb je vanaf T0 gemist.

Persoonlijk zie ik één groot voordeel: na vier-vijf jaar wéét je pas echt wat voor een huis je koopt: zolang je huurt, en er schort iets (CV ketel stuk, warmtepomp stuck, .. ), draait de huiseigenaar ervoor op. Als je koopt, heb je "zogezegd" een bouwgarantie - maar in voorgaande voorbeelden kan je daar toch naar fluiten.

[ Voor 0% gewijzigd door Minitrooper op 15-02-2017 14:00 . Reden: typo ]

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Kju schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 10:28:
Maar is het een aankoopmakelaar die ook hypotheekadviseur is of is het een hypotheekadviseur die ook een beetje bemiddelt? Want voor iets meer heb je een echte die daadwerkelijk kan waarderen ;)
En overigens staat erbij dat het voor de geldlening is?
Is een financieel adviseur die ook aankoopmakelaar is :P

• Kju

Kju

Angeloonie schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 16:10:
[...]

Is een financieel adviseur die ook aankoopmakelaar is :P
Dan kan je jezelf dat geld besparen en het gewoon zelf doen. Als je echt hulp wil dan kan je voor dat bedrag of iets meer een echte aankoopmakelaar vinden die daadwerkelijk daar de papieren voor heeft en ook een beroepsaansprakelijkheidsverzekering heeft, tenzij hij dat al is want dan heb ik niks gezegd O-) .

[ Voor 5% gewijzigd door Kju op 15-02-2017 16:31 ]

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Kju schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 16:29:
[...]

Dan kan je jezelf dat geld besparen en het gewoon zelf doen. Als je echt hulp wil dan kan je voor dat bedrag of iets meer een echte aankoopmakelaar vinden die daadwerkelijk daar de papieren voor heeft en ook een beroepsaansprakelijkheidsverzekering heeft, tenzij hij dat al is want dan heb ik niks gezegd O-) .
Dat is hij :P Heeft de papieren daarvoor.

Zelf doen zie ik niet zitten, ben echt geen ster in geldzaken en heb geen idee wat ik dan allemaal moet gaan regelen/uitzoeken, dus laat dat liever door iemand regelen. In principe heb ik dan dus maar met 1 partij te maken die alles voor ons zal regelen.

• NeutraleTeun
Is er een trend bekend met de woningverkoop?
Gaan woningen bv in het voorjaar "massaal" in de verkoop?

• Piet_Piraat7
Zoals ik het lees kunnen de rentes weleens flink weer gaan stijgen

http://nos.nl/artikel/215...d-over-kapitaaleisen.html

• rvrbtcpt
Als dat zo voor alle hypotheek verstrekkers is of enkel voor de banken kan ik niet helemaal uit het artikel halen. Dus eventueel valt het nog mee.
Wat we missen in NL is fatsoenlijke concurrentie. Als ik naar mijn collega's in België kijk dan krijgen die hypotheken tegen aanzienlijk lagere percentages. We zitten dus al kunstmatig hoog in Nederland.

• Euro88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:53
Je collega's in België lenen ook waarschijnlijk niet 100% ltv. Juist de hoge financieringen zorgen voor extra risico's en extra kapitaaleisen. Deze risico's en kosten worden in de hypotheek rente verrekend.

• RocketKoen
  • Laatst online: 01-11 23:04
Euro88 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 22:22:
Je collega's in België lenen ook waarschijnlijk niet 100% ltv. Juist de hoge financieringen zorgen voor extra risico's en extra kapitaaleisen. Deze risico's en kosten worden in de hypotheek rente verrekend.
Je betaalt al veel meer rente als je alles leent ipv 80% of minder. De uitzondering is de Nhg, want dat geeft ook een lager risico.

Ik zou eigenlijk morgen een bezichtiging hebben. Maar het huis is vandaag al verkocht. Stond nog geen week te koop. Lijkt Amsterdam wel.

TheS4ndm4n#1919

• keko12
Wat ik niet zo goed begrijp is waarom sommige huizen op funda heel lang als beschikbaar blijven staan. Een woning waar ik meer dan drie weken geleden kreeg te horen dat ik niet meer mocht komen gezichten, omdat het verkocht was, staat pas sinds vandaag op 'verkocht onder voorbehoud'. Ik heb al vaker gehad dat ik belde en kreeg te horen dat het verkocht was.
Nu kijk in Utrecht eo, en daar word je als makelaar gekgebeld voor elke woning, dus waarom niet meteen het geheel aanpassen?

• Kju

Kju

Ik zet het pas op verkocht als er al daadwerkelijk is geleverd. Zodra het onder voorbehoud verkocht staat reageert ook bijna niemand meer dus die ene keer dat iemand alsnog belt is het niet erg. Er zijn legio situaties waarin de verkoop niet door kan gaan. Voor funda is verkocht verkocht, dus als de verkoop niet doorgaat betekent dat opnieuw aanmelden en opnieuw betalen. Meestal zit tussen het vervallen van de voorbehouden en de levering zelf maar ongeveer 2 weken, dan kan je het liever zo laten staan. Maar goed, ik spreek dan voor mezelf :)

[ Voor 3% gewijzigd door Kju op 17-02-2017 13:02 ]

• Markprinsen
Verkocht onder voorbehoud wordt er vaak pas op gezet als de koop ovk is getekend. Wij hebben ook 2,5 week geleden een huis gekocht, hebben een keuring laten doen (duurde paar dagen voor dat kon) en daarna gingen de verkopers 1,5 week op vakantie. Dinsdag dus handtekening gezet en woensdag is de status aangepast op funda.

Overigens zit bij ons 4 maanden tussen verlopen ontbindende voorwaarde financiering en passeerdatum maar ik ga er van uit dat de makelaar hem op verkocht zet als de financiering rond is.

[ Voor 22% gewijzigd door Markprinsen op 17-02-2017 14:58 ]

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-11 21:08
Markprinsen schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 14:53:
Verkocht onder voorbehoud wordt er vaak pas op gezet als de koop ovk is getekend. Wij hebben ook 2,5 week geleden een huis gekocht, hebben een keuring laten doen (duurde paar dagen voor dat kon) en daarna gingen de verkopers 1,5 week op vakantie. Dinsdag dus handtekening gezet en woensdag is de status aangepast op funda.

Overigens zit bij ons 4 maanden tussen verlopen ontbindende voorwaarde financiering en passeerdatum maar ik ga er van uit dat de makelaar hem op verkocht zet als de financiering rond is.
Klopt wat je zegt, alleen iedereen doet maar wat denk ik.
Officieel mag hij ook pas op verkocht onder voorbehoud als je bedenktijd van 3 dagen ook om is. Dus jullie makelaar was voorbarig denk ik. En volgens mij mag hij inderdaad pas op verkocht en dus afgemeld als de akte de notaris is gepasseerd en niet eerder.

• keko12
bvbal79 schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 15:03:
[...]

Klopt wat je zegt, alleen iedereen doet maar wat denk ik.
Officieel mag hij ook pas op verkocht onder voorbehoud als je bedenktijd van 3 dagen ook om is. Dus jullie makelaar was voorbarig denk ik. En volgens mij mag hij inderdaad pas op verkocht en dus afgemeld als de akte de notaris is gepasseerd en niet eerder.
Wanneer het op verkocht staat maakt me niet heel veel uit, maar het moment dat het op onder voorbehoud gezet wordt wel. Een collega die onlangs tekende was er ook verbaasd over. Na 2 weken stond er nog steeds niets op funda. Het zal inderdaad wel willekeur zijn.
Kju schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 13:02:
Ik zet het pas op verkocht als er al daadwerkelijk is geleverd. Zodra het onder voorbehoud verkocht staat reageert ook bijna niemand meer dus die ene keer dat iemand alsnog belt is het niet erg.
Tja. Ik snap je punt, ik weet niet waar je zit, maar het is hier in de regio niet relevant. Ik werd afgebeld omdat het huis verkocht was (ik was ingedeeld bij de tweede kijkdag). Mijn aankoopmakelaar vertelde dat er zelfs 5 biedingen waren binnengekomen en ook ik zou ook nog steeds geïnteresseerd zijn. Er is gewoon zo weinig aanbod hier in de regio dat de verkoop geen probleem is. Het gaat dus niet om 1 persoon die een keer belt, maar 1 per kwartier. Bij wijze van spreke.

• Kju

Kju

Onder voorbehoud zet ik het zelf pas als de bedenktijd is verstreken. Na prijsovereenstemming moet nog de koopakte eerst door partijen akkoord worden bevonden, daarna nog ondertekend worden en voordat dat is gebeurd gaat er met gemak twee tot drie weken overheen voordat er ondertekend is en de bedenktijd voorbij is. In deze tijd kan het met gemak al twee weken duren voordat een makelaar een concept ter goedkeuring stuurt richting verkoper.

• NeutraleTeun
Ook hier zojuist (onder voorbehoud) overeengekomen!

Het had flink wat voeten in de aarde, maar we zijn er nu uiteindelijk uitgekomen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Al met al bijna 2 maanden geduurd.

Anyhooo *O*

Makelaar vroeg ook al meteen of we dit weekend onze gegevens en kopie ID konden mailen zodat hij gelijk aan de slag kon met het contract etc.
Ik heb toen aangegeven dat ik ook nog wel een bouwkundige keuring wil laten uitvoeren (of niet perse noodzakelijk bij een woning uit 1994?). Dat was mogelijk volgens hem en kon vrijblijvend opgenomen worden.
Maar, vrijblijvend? Ik neem aan dat ik zoiets dan wel gewoon in de ontbindende voorwaarden wil laten opnemen?

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:46
NeutraleTeun schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 20:40:

Het had flink wat voeten in de aarde, maar we zijn er nu uiteindelijk uitgekomen.

***members only***

Anyhooo *O*

Makelaar vroeg ook al meteen of we dit weekend onze gegevens en kopie ID konden mailen zodat hij gelijk aan de slag kon met het contract etc.
Ik heb toen aangegeven dat ik ook nog wel een bouwkundige keuring wil laten uitvoeren (of niet perse noodzakelijk bij een woning uit 1994?). Dat was mogelijk volgens hem en kon vrijblijvend opgenomen worden.
Maar, vrijblijvend? Ik neem aan dat ik zoiets dan wel gewoon in de ontbindende voorwaarden wil laten opnemen?
Ontbindende voorwaarden heb je al bij je bod ingedaan neem ik aan? Bouwkundige keuring zou ik altijd doen, ookal is het een huis van 2015.

• NeutraleTeun
Onder voorbehoud financiering al bij ons eerste bod kenbaar gemaakt.
Net aan de telefoon ook de bouwkundige keuring laten weten.
Ik moet het bod/overeenstemming nog even officieel op de mail zetten voor de makelaar. Dan kan ik alsnog die punten benoemen, en eventueel de NGH meenemen.

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

NeutraleTeun schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 20:40:

***members only***

Anyhooo *O*

Bouwkundige keuring imho altijd laten doen... Als je hem kunt regelen voordat je drie dagen bedenktijd om zijn na tekenen koopcontract (wat sowieso aan te raden is qua volgorde) dan hoef je ook geen extra ontbindende voorwaarde op te nemen... En dan is het idd vrijblijvend want dan zit je überhaupt nog nergens aan vast :P

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:40
Zoals hierboven dus... Die keuring laten doen voordat de drie dagen bedenktijd om zijn maakt alles echt heel veel makkelijker. Anders moet je ook na gaan denken wat je nu precies als voorbehoud op gaat nemen: mag E5000 aan kosten nog? En op welke termijn? Meteen x Euro aan noodzakelijke herstelwerkzaamheden niet, maar iets als: "het dak zal over niet al te lange tijd eens aan de beurt zijn"... Is dat wel acceptabel? Kortom, dat voorbehoud klinkt simpeler dan het in werkelijkheid is.

• RocketKoen
Als ik het goed begrijp kan een huis dat op funda na 2 weken "verkocht onder voorbehoud" staat, al op de eerste dag verkocht zijn.... Dat verklaart een hoop.

Bieden mensen dan al op de eerste bezichtiging en gebruiken ze de tijd tot het contract definitief is om een expert en bouwkundige te laten kijken? Mij was geleerd om rustig de tijd te nemen.

TheS4ndm4n#1919

• keko12
RocketKoen schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 23:05:
Bieden mensen dan al op de eerste bezichtiging en gebruiken ze de tijd tot het contract definitief is om een expert en bouwkundige te laten kijken? Mij was geleerd om rustig de tijd te nemen.
Als je de mogelijkheid hebt wel. In Utrecht geldt echter dat je te laat bent als het op funda verschijnt en je (meestal) binnen een dag een bod mag (= moet, want dan worden biedingen geïnventariseerd) doen. Om die reden wordt er steeds vaker geboden zonder voorbehouden (dus niet voor financiering en niet bouwkundig), want dat vergroot de kans dat je vier ton mag betalen :'(

[ Voor 4% gewijzigd door keko12 op 17-02-2017 23:13 ]

• Ray

Ray

Kju schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 15:57:
Onder voorbehoud zet ik het zelf pas als de bedenktijd is verstreken. Na prijsovereenstemming moet nog de koopakte eerst door partijen akkoord worden bevonden, daarna nog ondertekend worden en voordat dat is gebeurd gaat er met gemak twee tot drie weken overheen voordat er ondertekend is en de bedenktijd voorbij is. In deze tijd kan het met gemak al twee weken duren voordat een makelaar een concept ter goedkeuring stuurt richting verkoper.
Ik merk juist dat die zaken die ik doe in 'overspannen' gebieden* het contract al binnen 24 uur geregeld is om de simpele reden dat het vaak voorkomt dat na mondeling akkoord er doodleuk iemand nog dik overheen biedt. Dus om zowel verkoper als makelaar niet in een spagaat te brengen toch dat bod dan maar te nemen ipv de eerste deal wordt het zsm op papier gezet en ligt het bij koper om een abc'tje te doen of glunderend 100K of meer boven de marktwaarde te mogen betalen :P

* waar ik dacht dat jij ook veel zaken doen

• RocketKoen
Ben je wel lekker genaaid als verkoper. Je makelaar raadt je aan om een bod te accepteren. Terwijl hij waarschijnlijk andere geïnteresseerden heeft die nog niet eens de kans hebben gehad om te komen kijken.

Ik had een paar advertenties gezien waar bij stond dat er pas biedingen werden geaccepteerd vanaf de 3e week dat het op funda stond. Of na een open huis. Maar dat klinkt helemaal niet als een gek idee als je een hoge prijs wilt krijgen.

Voor een makelaar die op commissie werkt is het natuurlijk veel aantrekkelijker om 4 huizen voor 10k onder de vraagprijs te verkopen na 1 bezichtiging, dan 1 huis 10k boven de vraagprijs na 4 bezichtigingen.
Ray schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 23:24:
[...]

Ik merk juist dat die zaken die ik doe in 'overspannen' gebieden* het contract al binnen 24 uur geregeld is om de simpele reden dat het vaak voorkomt dat na mondeling akkoord er doodleuk iemand nog dik overheen biedt. Dus om zowel verkoper als makelaar niet in een spagaat te brengen toch dat bod dan maar te nemen ipv de eerste deal wordt het zsm op papier gezet en ligt het bij koper om een abc'tje te doen of glunderend 100K of meer boven de marktwaarde te mogen betalen :P

Mijn aankoopmakelaar heeft me ook aangeraden om zodra een bod is geaccepteerd, meteen naar de verkopende makelaar te rijden om een koopcontract te tekenen. Je kan er binnen 3 dagen nog onderuit (of met ontbindende voorwaarde), maar als er niks op papier staat loop je het risico dat iemand anders alsnog een hoger bod doet.

TheS4ndm4n#1919

• keko12
RocketKoen schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 23:41:
Ben je wel lekker genaaid als verkoper. Je makelaar raadt je aan om een bod te accepteren. Terwijl hij waarschijnlijk andere geïnteresseerden heeft die nog niet eens de kans hebben gehad om te komen kijken.
Ja en nee. In Utrecht wordt nu veel gewerkt met 2 volle kijkdagen achter elkaar. Aan het einde van de tweede kijkdag moet je bid binnen zijn.
Op die manier sluit je anderen uit, maar die 2 dagen heb je wel een man of 20 over de vloer. Die staan vervolgens heel erg onder druk en bieden daardoor vrij vors over.
En met vrij vors bedoel ik 30-50K op een huis met een vraagprijs van rond de vier ton.

• Ray

Ray

Tja het is een keuze. Ik heb een situatie gehad waarbij iemand 40K meer bood zonder voorbehouden en aan kon tonen dat hij goed voor het geld was. In overleg! hebben verkoper en makelaar toen akkoord gegeven en direct koopcontract opgesteld. Dan heb je < 48 uur complete zekerheid ipv te gokken dat iemand > 40K overbiedt en het nog waar moet maken.
Ik doelde ook niet op 'geef maar zo snel mogelijk akkoord want dan heb ik mijn centen' zoals Koen stelt maar nadat! er een akkoord is deze wel zo snel mogelijk vast leggen, wat je daarna ook aangeeft :) en wat inderdaad je als koper ook wilt om niet alsnog een appje te krijgen 'joh iemand anders gaf meer ..sorry gaat niet door'

[ Voor 10% gewijzigd door Ray op 18-02-2017 08:03 ]

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-11 16:12
Halverwege mei krijgen wij de sleutel van onze nieuwe woning. Deze woning gaan wij verbouwen en ik verwacht ongeveer 5 maanden later pas daadwerkelijk te verhuizen.

Momenteel huren wij een woning in een andere gemeente. We zullen dus voor ongeveer 5 maanden twee woningen aanhouden. Nu vraag ik mij af wanneer ik het beste mij in de nieuwe gemeente kan inschrijven. Ik zou dat kunnen doen zodra ik de sleutel krijg of pas als we daadwerkelijk 5 maanden later verhuizen.

Ik vraag me af wat voor invloed dit heeft op bijv. hypoheekrente aftrek en gemeente belastingen. Kan ik wel afval laten ophalen bij mijn nieuwe woning als ik nog niet sta ingeschreven? Als ik me al gelijk inschrijf krijgt mijn verhuurder daar dan melding van en kan ik dan nog afval laten ophalen bij mijn oude woning?

Ik neem aan dat ik gas water en licht sowieso dubbel zal moeten betalen in die periode.

Iemand ervaring met deze situatie?

• NeutraleTeun
Iemand ervaring of tips met een notaris in omgeving midden/zuid Limburg?

• Skidmarks
Ik had laatst wat offertes opgevraagd voor hypotheek en levering aktes. Ik heb nog geen ervaring, maar misschien heb je wat aan de info.

Nationale Notaris Maastricht (Deal via de Hypotheker)
€ 1100,-

Zuidervaart & Verstegen Brunssum
€ 1234,-

Hendriks & Fleuren
Zuyd Notarissen Heerlen
€ 1354,-

Wolf Knops Heerlen
€ 1203,-

• NeutraleTeun
Bedankt!

In de berekeningen vooraf kwamen we met richtprijzen à €750,- voor de notaris en transportakte.
Ik neem aan dat bovenstaande bedragen incl. beiden zijn?

• RocketKoen
Skidmarks schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 17:53:
Halverwege mei krijgen wij de sleutel van onze nieuwe woning. Deze woning gaan wij verbouwen en ik verwacht ongeveer 5 maanden later pas daadwerkelijk te verhuizen.

Momenteel huren wij een woning in een andere gemeente. We zullen dus voor ongeveer 5 maanden twee woningen aanhouden. Nu vraag ik mij af wanneer ik het beste mij in de nieuwe gemeente kan inschrijven. Ik zou dat kunnen doen zodra ik de sleutel krijg of pas als we daadwerkelijk 5 maanden later verhuizen.

Ik vraag me af wat voor invloed dit heeft op bijv. hypoheekrente aftrek en gemeente belastingen. Kan ik wel afval laten ophalen bij mijn nieuwe woning als ik nog niet sta ingeschreven? Als ik me al gelijk inschrijf krijgt mijn verhuurder daar dan melding van en kan ik dan nog afval laten ophalen bij mijn oude woning?

Ik neem aan dat ik gas water en licht sowieso dubbel zal moeten betalen in die periode.

Iemand ervaring met deze situatie?
Je moet je bij de gemeente inschrijven binnen 5 dagen nadat je bent verhuisd.
Je kan je ook nu eerder inschrijven en dan de datum van verhuizing doorgeven. Dan schrijven ze je op die dag automatisch in.

Voor de HRA moet je binnen 3 jaar na aanschaf verhuizen.

Voor de belastingen telt wie er op 1 jan eigenaar en/of bewoner was.

TheS4ndm4n#1919

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-11 02:43
Skidmarks schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 21:21:
Ik had laatst wat offertes opgevraagd voor hypotheek en levering aktes. Ik heb nog geen ervaring, maar misschien heb je wat aan de info.

Nationale Notaris Maastricht (Deal via de Hypotheker)
€ 1100,-

Zuidervaart & Verstegen Brunssum
€ 1234,-

Hendriks & Fleuren
Zuyd Notarissen Heerlen
€ 1354,-

Wolf Knops Heerlen
€ 1203,-
www.degoedkoopstenotaris.nl

Die tarieven kunnen voor een en hetzelfde ding zoveel schelen dat een iets grotere zoekstraal zeer lucratief kan zijn.

• Skidmarks
NeutraleTeun schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 22:04:
Bedankt!

In de berekeningen vooraf kwamen we met richtprijzen à €750,- voor de notaris en transportakte.
Ik neem aan dat bovenstaande bedragen incl. beiden zijn?
Bedragen zijn een totaal bedrag voor akte van levering, hypotheek akte en inschrijving in kadaster, incl. BTW

• Skidmarks
koektrommeltje schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 23:00:
[...]

www.degoedkoopstenotaris.nl

Die tarieven kunnen voor een en hetzelfde ding zoveel schelen dat een iets grotere zoekstraal zeer lucratief kan zijn.
Niet alle notarissen zijn daar bij aangesloten. Maar inderdaad een grotere zoekstraal zal je een nog goedkoper resultaat vinden. Bedenk wel dat je ook de verkopers verplicht en evt. de makelaar om die afstand te reizen. Aan de andere kant betaal jij die rekening dus mag jij kiezen.

Je moet je afvragen of je echt de allergoedkoopste wil, de makelaar raadde mij dat af. Die site is ook handig om recensies te lezen er staan ook negatieve op wat je ook kan helpen om een keuze te maken.

• Kju

Kju

Ray schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 23:24:
[...]

Niet alle woningen worden overboden, in de meeste buurten geldt nog steeds de normale gang van zaken, alleen hoor je die kopers nooit omdat ze niets te klagen hebben. En natuurlijk wil je als makelaar zo snel mogelijk handtekeningen hebben als er wel is overboden.

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Ik heb een droomwoning gevonden waarbij ik morgen een bod ga doen. Nu zit ik qua hypotheek op mijn top en ben aan het rekenen hoeveel ik moet meebrengen voor extra kosten.

De vraagprijs is precies het bedrag wat ik als hypotheek kan krijgen. Daarnaast is er o.a. overdrachtsbelasting etc. Nu heb ik meerdere calculators gebruikt, maar die lopen echt uit een.

Waar ik rekening mee hebt gehouden is:

2% overdrachtsbelasting, kadasterkosten en notaris
Hypotheekadviseur 2000 euro
Geen NHG
Geen bankgarantie
Geen taxatie

Ik heb grofweg 2.5% berekent als "extra" kosten bovenop de vraagprijs. Kan ik dit als stelregel aanhouden?

• Markprinsen
Hangt af van de koopprijs ;)

Notaris is rond de 1200 euro all-in
Hypotheekadviseur is 2350 euro meestal (landelijk tarief)
Overdrachtsbelasting is 2%
En dan heb je mogelijk nog taxatie (300 euro) en een bouwkundige keuring (300-400 euro).

• Squ1zZy
  • Niet online
Markprinsen schreef op zondag 19 februari 2017 @ 13:27:
Hangt af van de koopprijs ;)

Notaris is rond de 1200 euro all-in
Hypotheekadviseur is 2350 euro meestal (landelijk tarief)
Overdrachtsbelasting is 2%
En dan heb je mogelijk nog taxatie (300 euro) en een bouwkundige keuring (300-400 euro).
Is de taxatie en bouwkundig keuring noodzakelijk?

De kosten voor mijn hypotheekadviseur weet ik (2000 euro). Dan kom ik uit op:

2% Overdrachtbelasting
2000 euro hypotheekadviseur
1200 euro Notaris

Als ik online kijk zie ik vaak 6% voorbij komen. Dat zijn wel andere bedragen ...

• Markprinsen
Taxatie wel vaak voor je hypotheek, keuring niet maar eigenlijk altijd aan te raden.

Indien vraagprijs 200.000 dan zijn de bijkomende kosten (naast de ovb) 2350 + 1200 + 300 + 400, dat is 4% van de koopprijs, plus de 2% ovb dus dan klopt wel zo'n beetje ja 6%.

• Squ1zZy
  • Niet online
Markprinsen schreef op zondag 19 februari 2017 @ 13:40:
Taxatie wel vaak voor je hypotheek, keuring niet maar eigenlijk altijd aan te raden.

Indien vraagprijs 200.000 dan zijn de bijkomende kosten (naast de ovb) 2350 + 1200 + 300 + 400, dat is 4% van de koopprijs, plus de 2% ovb dus dan klopt wel zo'n beetje ja 6%.
Goed punt. Bedankt! Ik ben hier enorm mee geholpen _/-\o_

Vraagprijs is 264.000. Morgen wil ik de vraagprijs bieden en zien hoe het verder gaat.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Squ1zZy schreef op zondag 19 februari 2017 @ 13:29:
[...]

Is de taxatie en bouwkundig keuring noodzakelijk?

De kosten voor mijn hypotheekadviseur weet ik (2000 euro). Dan kom ik uit op:

2% Overdrachtbelasting
2000 euro hypotheekadviseur
1200 euro Notaris

Als ik online kijk zie ik vaak 6% voorbij komen. Dat zijn wel andere bedragen ...
Bot gezegd heb jij het geld niet om risico te dragen. Dan is een bouwkundige keuring eigenlijk onmisbaar.

• Squ1zZy
  • Niet online
Tsurany schreef op zondag 19 februari 2017 @ 17:58:
[...]

Bot gezegd heb jij het geld niet om risico te dragen. Dan is een bouwkundige keuring eigenlijk onmisbaar.
Er is eigen geld, maar belegt. Als ik dit niet hoef te gebruiken doe ik dit liever niet. Als het moet is het echter geen probleem om daar wat geld vandaan te halen. Daarnaast heb ik overwaarde, maar huis nog niet verkocht.

Ik vroeg me alleen af wat de extra kosten zijn bij het kopen van een huis omdat ik verschillende dingen lees.

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-11 02:43
Skidmarks schreef op zondag 19 februari 2017 @ 07:59:
[...]

Niet alle notarissen zijn daar bij aangesloten. Maar inderdaad een grotere zoekstraal zal je een nog goedkoper resultaat vinden. Bedenk wel dat je ook de verkopers verplicht en evt. de makelaar om die afstand te reizen. Aan de andere kant betaal jij die rekening dus mag jij kiezen.

Je moet je afvragen of je echt de allergoedkoopste wil, de makelaar raadde mij dat af. Die site is ook handig om recensies te lezen er staan ook negatieve op wat je ook kan helpen om een keuze te maken.
Geen idee of de kopers en makelaar verplicht zijn ook bij dezelfde notaris te verschijnen. Ik dacht eigenlijk dat dat bij mn oom, die van die site gebruik heeft gemaakt- dat niet het geval was en dat die naar een notaris 100km verder is gegaan, omdat het 'm gewoon een paar honderd euro scheelde.

Mja, verschillen in prijs zijn heel makkelijk te verklaren. De een voert zn praktijk vanuit een peperduur statig kantoor en een andere gewoon vanuit een kantoorpandje op een b-locatie.

De goedkoopste hoeft niet de beste zijn, maar kan wel beter zijn dan de duurste. En andersom ;) Maar voor standaardhandelingen kan een paar offertes aanvragen lucratief zijn. En reden zijn om wellicht toch nog even met de notaris over de prijs te onderhandelen ipv klakkeloos zijn prijsaanbod te accepteren. Zo'n vergelijkingssite is daarvoor een prima tooltje ;)

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

koektrommeltje schreef op zondag 19 februari 2017 @ 21:42:
[...]

Geen idee of de kopers en makelaar verplicht zijn ook bij dezelfde notaris te verschijnen. Ik dacht eigenlijk dat dat bij mn oom, die van die site gebruik heeft gemaakt- dat niet het geval was en dat die naar een notaris 100km verder is gegaan, omdat het 'm gewoon een paar honderd euro scheelde.
De makelaar hoeft er niet te zijn. Alleen de kopende en de verkopende partij moeten aanwezig zijn. Dat kan door er zelf aanwezig te zijn of door iemand te machtigen.
In mijn koopcontract had de verkoper aangegeven niet verder dan een half uur te willen reizen. Anders zou hij iemand machtigen en zou de kopende partij die kosten moeten dragen.

• NeutraleTeun
Hier ook een 3-tal offertes opgevraagd.

Moonen uit Sittard en v/d Ven uit Echt ontliepen elkaar niet veel met respectievelijk €1199,- en €1183,-.
Notariskantoor Zuid te Maasbracht echter kwam uit op een €836,- (en dat kan nog €100,- goedkoper mits 'kik' mogelijk).
Dat is toch wel een aardig verschil.

• rvrbtcpt
NeutraleTeun schreef op maandag 20 februari 2017 @ 18:44:
Hier ook een 3-tal offertes opgevraagd.

Moonen uit Sittard en v/d Ven uit Echt ontliepen elkaar niet veel met respectievelijk €1199,- en €1183,-.
Notariskantoor Zuid te Maasbracht echter kwam uit op een €836,- (en dat kan nog €100,- goedkoper mits 'kik' mogelijk).
Dat is toch wel een aardig verschil.
We zijn bij Smeets & Schop in Kerkrade terecht gekomen. We hebben nog wat extra dingen nodig zoals een samenlevingscontract. Die viel me ook nog mee wat betreft prijs. En de offerte was duidelijk tegenover enkele anderen. Zegt ook al iets als je een leesbare offerte krijgt en niet moet gaan puzzelen wat inclusief en exclusief is.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:59

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb een (mogelijk leuk :P) huis op FUnda gezien, vraagprijs nu 225k. Na wat google werk ben ik er achter gekomen dat dit huis vrij recent verkocht (1,5 maand geleden) is op een executieveiling voor 183k, daarbij kwam nog ~5k aan veiligkosten bij. Dan komen er ook nog wat kosten koper bij vermoed ik.
Hoe realistisch is het om meer richting het veiligbedrag te bieden, dan richting de vraagprijswaarde? Het huis staat niet echt in een populaire regio (dorp in de regio van Nijmegen).
Ik snap dat de huidige eigenaar (die de boel op de veiling gekocht heeft) natuurlijk ook z'n winst wilt maken, maar als het voor mij met minder geld kan, is dat altijd mooi meegenomen :P

Vaak bu'j te bang!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Op een veiling komen veel handelaren, en aangezien dit huis ook binnen 1,5mnd weer op de markt is acht ik de kans groot dat hier ook een handelaar achter zit. Uiteraard kun je bij 'zulke lui' ook onderhandelen, maar doorgaans hebben die er geen moeite mee om een paar maanden (of langer) te wachten op de juiste prijs. Daarentegen: Als ze nu snelle winst kunnen pakken zullen ze dat ook niet laten. De kunst is dus op die sweet-spot uit te komen die hun nét de juiste winst geeft waardoor ze snel willen verkopen zonder extra hun zakken te spekken. Maar jah, zij zijn de professional en je kunt aannemen dat zij vaker met dit bijltje gehakt hebben. Succes :P

[ Voor 8% gewijzigd door naitsoezn op 22-02-2017 13:58 ]

Pagina: 1 ... 34 ... 367 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7