Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 32 ... 367 Laatste
Acties:

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik blijf al die verhalen vreemd vinden. En dan bedoel ik niet dat ik eraan twijfel, maar ik zou toch denken dat ze zo 5k-10k meer moeten kunnen vangen als hij nu zo verschrikkelijk snel verkoopt. En dat is pure winst die je hebt.

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-11 22:27
Een vriend van me verkocht laatst zijn huis voor 30.000 (zonder verdere voorwaarden/behoud van financiering (op 250 vraag)) boven de vraagprijs (na 2 kijkdagen). De vraagprijs vond hij al optimistisch; als je dan nog eens 30.000 meer geboden krijgt, dan zullen de meestal toch wel denken: deze kans laat ik niet gaan... (en de makelaar is dan ook klaar, want hem zullen die extra 5000 niet veel boeien)

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Hier begint het te kriebelen om door te stromen naar een grotere woning... We hebben in 2013 een nieuwbouwhuis gekocht, maar vinden nu met kids de tuin toch wat aan de kleine kant en willen liever ook een "speelkamer" i.p.v. alles in de woonkamer (of boven waar we geen zicht op ze hebben. Ze zijn nog te jong om zelfstandig boven te spelen).

Nu heb ik op Funda en wat andere sites al rond gekeken en heb een paar mooie woningen voorbij zien komen.

Wat ik mij echter afvraag, mensen die hun woning via bijv. Makelaarsland te koop aanbieden, hebben die ook advies of hulp gekregen met het vaststellen van hun vraagprijs?
Ik heb nu een mooie ruime woning gezien (locatie maakt niet uit) voor 469.000 euro (was eerst 480.000 euro, maar is na een half jaar verlaagd).
Wanneer ik echter de WOZ-waarde opzoek (met prijspeil 1-1-2015) dan is die geschat op 326.000 euro (directe buren zijn bijna een ton lager, dus het verschil wordt wel degelijk gemaakt in deze buurt) en als ik op sites kijk die een grove inschatting maken van de woningwaarde (op basis van adresgegevens, perceeloppervlakte, woonoppervlakte en inhoud) kom ik uit op bedragen rond de 380.000 euro.

Nu weet ik dat de WOZ vaak aan de lage kant wordt ingeschat, dus die 326.000 euro is niet heel realistisch. Echter, de woningwaarde van de verschillende sites komen wel redelijk overeen met andere verkochte huizen in de buurt (als ik die dan voor die woningen specifiek invul). Maar dat is bijna 90.000 euro lager dan wat ze er voor vragen...
Ik vraag me dus echt af, of die mensen advies hebben gekregen met het vaststellen van de verkoopprijs, of dat dit graag een bedrag is dat ze hopen te krijgen met een (licht) aantrekkende markt.

Hoe realistisch is het, dat als je een openingsbod wilt doen om dan wellicht 25% onder de vraagprijs (of in keiharde euro's: meer dan een ton) in te zetten? Hoe hebben jullie dit aangepakt? En hoe heeft dat uitgepakt?

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:28

St@m

@ Your Service

BastaRhymez schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 09:11:
Hier begint het te kriebelen om door te stromen naar een grotere woning... We hebben in 2013 een nieuwbouwhuis gekocht, maar vinden nu met kids de tuin toch wat aan de kleine kant en willen liever ook een "speelkamer" i.p.v. alles in de woonkamer (of boven waar we geen zicht op ze hebben. Ze zijn nog te jong om zelfstandig boven te spelen).

Nu heb ik op Funda en wat andere sites al rond gekeken en heb een paar mooie woningen voorbij zien komen.

Wat ik mij echter afvraag, mensen die hun woning via bijv. Makelaarsland te koop aanbieden, hebben die ook advies of hulp gekregen met het vaststellen van hun vraagprijs?
Ik heb nu een mooie ruime woning gezien (locatie maakt niet uit) voor 469.000 euro (was eerst 480.000 euro, maar is na een half jaar verlaagd).
Wanneer ik echter de WOZ-waarde opzoek (met prijspeil 1-1-2015) dan is die geschat op 326.000 euro (directe buren zijn bijna een ton lager, dus het verschil wordt wel degelijk gemaakt in deze buurt) en als ik op sites kijk die een grove inschatting maken van de woningwaarde (op basis van adresgegevens, perceeloppervlakte, woonoppervlakte en inhoud) kom ik uit op bedragen rond de 380.000 euro.

Nu weet ik dat de WOZ vaak aan de lage kant wordt ingeschat, dus die 326.000 euro is niet heel realistisch. Echter, de woningwaarde van de verschillende sites komen wel redelijk overeen met andere verkochte huizen in de buurt (als ik die dan voor die woningen specifiek invul). Maar dat is bijna 90.000 euro lager dan wat ze er voor vragen...
Ik vraag me dus echt af, of die mensen advies hebben gekregen met het vaststellen van de verkoopprijs, of dat dit graag een bedrag is dat ze hopen te krijgen met een (licht) aantrekkende markt.

Hoe realistisch is het, dat als je een openingsbod wilt doen om dan wellicht 25% onder de vraagprijs (of in keiharde euro's: meer dan een ton) in te zetten? Hoe hebben jullie dit aangepakt? En hoe heeft dat uitgepakt?
WOZ waarde heeft niets te maken met de verkoopprijs. En wat maakt het uit of je advies hebt gekregen :) En ik denk niet dat een ton lager bieden dan de vraagprijs realistisch is, wellicht is de vraagprijs ook niet realistisch (neem een aankoopmakelaar als je denkt dat je dat niet kan inschatten). Maar niet geschoten is altijd mis. En soms ook gewoon accepteren dat mensen meer vragen dan jij er voor wilt betalen / dan het waard is. Heb ik ook wel eens op marktplaats. Weet ik zeker dat iets 100 euro waard is, en dan bied ik 80 en krijg ik echt de mededeling terug dat ze er 150 voor willen hebben. 't is niet anders dan :P Of ik moet het heel graag willen hebben op dat moment, dan bied ik wellicht 120.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-11 16:18
Ze hebben zeker advies gehad. Ook via makelaarsland komt er 'gewoon' een taxateur langs die een opname doet, waarde bepaalt, strategie doorneemt, etc. De vraagprijs is daar ook een onderdeel van.

Er zit dus vast een verhaal achter waarom ze zo hoog/te hoog inzetten. Misschien hoeven ze helemaal 1,2,3 te verhuizen, gaan ze uit voortzetting van stijging van de huizenprijzen en/of willen ze gewoon kijken wat iemand voor een huis in een (mooie, goede?) buurt over heeft.

In dit geval zou ik zeggen; Als je serieus bent kun je altijd zelf de woning laten taxeren, kost geloof ik nog geen €400,-. Maar dan weet je wel waar je aan toe bent en doe je nooit een te hoog of verkeerd bod.

Zelf heb ik bij de huizen waar ik heb gekeken ook een bouwkundige keuring en/of taxatie laten uitvoeren voordat ik overging tot bieden. Als de woning het uiteindelijk niet wordt kost een paar honderd euro, maar als je met hulp van deze rapporten een goede prijs kunt afspreken bespaar je er direct een paar duizend. Ik heb zelf bij de eerste woning ook misgegrepen en €400,- 'door de plee gespoeld', maar bij de tweede woning heb ik het huis uiteindelijk gekocht. En ook nog eens voor een mooie prijs.

In dat geval heb je ook iets fysieks op tafel liggen, een keiharde taxatie of een to the point bouwkundig rapport waar gewoon met dikke cijfers onderaan de streep staat wat het kost om de woning op te knappen. Dat werkt ook in de onderhandeling veel beter (anders is het een welles-nietes spelletje over wat de woning waard is). Bij de woning die ik uiteindelijk heb gekocht ben ik ook dankzij het rapport begonnen met een bod wat 25% lager lag. Zonder dit rapport had ik dat noooooit gedaan en had ik mijzelf al voor gek verklaard als ik er 15% af zou halen :P

Zeker in jouw prijsklasse zou het altijd de moeite moeten zijn om dit zelf goed te voorbereiden in plaats van dat je een bod doet op basis van de vraagprijs van de verkoper en niet de achterliggende feiten. Bij een huis van 4 ton kost een keuring/taxatie relatief 0,1% van de waarde. Als je met zo'n rapport of keuring 5% van de prijs extra af kan halen heb je dat rapport al 50 keer terugverdiend (buiten dat een taxatie sowieso benodigd is voor je hypotheek).

[ Voor 6% gewijzigd door Divak op 26-01-2017 10:25 ]

Verwijderd

keko12 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 22:56:
Vooral dat je een week van te voren geattendeerd werd op een woning is wel bijzonder.
Heb nu de opdracht aan de aankoopmakelaar gegeven om me te helpen.
Was gisteren nogal teleurgesteld dat ik afgebeld werd voor een bezichtiging (ik belde de eerste dag nadat het huis op funda stond en kon nog net een afspraak maken). Voordat ik kon kijken waren er al vijf biedingen, waarvan er een is geaccepteerd :(
Het grappige is ondertussen dat ik me afvraag hoeveel potentiële woningen er zijn. Ik wil mijn huis namelijk graag verkopen, maar echt pas nadat ik iets gevonden heb, en ik verwacht niet de enige te zijn....
Een bezichtiging afbellen als verkoper vind ik eerlijk gezegd lomp en onverstandig. Ook al zou je als verkoper meteen op de eerste dag een verschrikkelijk goed bod krijgen, dan nog loont het vrijwel altijd de moeite om de dagen daarna nog een paar bezichtigingen af te wachten. Als iemand op dag één al de vraagprijs biedt, is de kans namelijk groot dat de woning zo populair is dat je na enkele dagen wel een bod boven de vraagprijs hebt...en kansen lopen echt niet weg als je een paar dagen wacht, zo weinig (goed) aanbod is er op dit moment.

Zelf heb ik het onlangs ook meegemaakt: huis kwam op een zaterdag op Funda, zaterdagochtend meteen de makelaar gebeld, was ik de vierde in de rij...vervolgens tijdens de bezichtiging kreeg ik te horen dat de verkopers gewoon een inschrijving gingen doen. Toen had ik er al geen zin meer in (het scheelde dat het huis in het echt ook nogal tegenviel). Overigens gebruiken veel makelaars nogal doorzichtige en goedkope trucs om interesse in de woning te veinzen. Ik zal hard lachen als de inschrijving geen goed bod oplevert, want dan ben je als verkoper natuurlijk aangeschoten wild...

Maar het is echt bizar hoe snel het gaat inderdaad. Je eigen huis verkopen en dan pas kopen is in populaire gebieden gewoon niet meer mogelijk, je moet echt bereid zijn om meteen toe te slaan als je iets goed vindt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2017 10:52 ]

• BastaRhymez
  • Niet online
St@m schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 10:04:
[...]

WOZ waarde heeft niets te maken met de verkoopprijs. En wat maakt het uit of je advies hebt gekregen :) En ik denk niet dat een ton lager bieden dan de vraagprijs realistisch is, wellicht is de vraagprijs ook niet realistisch (neem een aankoopmakelaar als je denkt dat je dat niet kan inschatten). Maar niet geschoten is altijd mis. En soms ook gewoon accepteren dat mensen meer vragen dan jij er voor wilt betalen / dan het waard is. Heb ik ook wel eens op marktplaats. Weet ik zeker dat iets 100 euro waard is, en dan bied ik 80 en krijg ik echt de mededeling terug dat ze er 150 voor willen hebben. 't is niet anders dan :P Of ik moet het heel graag willen hebben op dat moment, dan bied ik wellicht 120.
Dank voor je reactie!
Ik heb ook niet gezegd dat de WOZ waarde iets te maken heeft met de verkoopprijs of de waarde van het huis weergeeft. As said vind ik de WOZ vaak aan de lage kant, maar dan nog vind ik het "gat" tussen WOZ waarde en vraagprijs alsnog enorm!

En zoals je zelf aangeeft, vragen staat vrij. Zij vragen (in mijn ogen) meer dan de hoofdprijs, dus ik kan vragen of het voor (veel) minder kan. Het huis aan de overkant is vorig jaar voor een ton minder verkocht dan dat zij nu vragen. Natuurlijk zal de afwerking van beide huizen verschillen, maar qua perceel, woonoppervlakte, e.d. is het een identiek huis. Mede daarom denk ik dat er zeker wel veel van de vraagprijs af kan gaan. En ja, dat zou ik via een aankoopmakelaar kunnen doen, maar alles wat ik zelf kan doen, ga ik zelf doen. En het is nou ook weer niet zo, dat ik per se dit huis moet hebben! Er zijn (gelukkig voor mij) nog tig andere mooie huizen, die een betere vraagprijs - woningwaarde hebben in mijn ogen.
Divak schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 10:21:
Ze hebben zeker advies gehad. Ook via makelaarsland komt er 'gewoon' een taxateur langs die een opname doet, waarde bepaalt, strategie doorneemt, etc. De vraagprijs is daar ook een onderdeel van.

Er zit dus vast een verhaal achter waarom ze zo hoog/te hoog inzetten. Misschien hoeven ze helemaal 1,2,3 te verhuizen, gaan ze uit voortzetting van stijging van de huizenprijzen en/of willen ze gewoon kijken wat iemand voor een huis in een (mooie, goede?) buurt over heeft.

In dit geval zou ik zeggen; Als je serieus bent kun je altijd zelf de woning laten taxeren, kost geloof ik nog geen €400,-. Maar dan weet je wel waar je aan toe bent en doe je nooit een te hoog of verkeerd bod.

Zelf heb ik bij de huizen waar ik heb gekeken ook een bouwkundige keuring en/of taxatie laten uitvoeren voordat ik overging tot bieden. Als de woning het uiteindelijk niet wordt kost een paar honderd euro, maar als je met hulp van deze rapporten een goede prijs kunt afspreken bespaar je er direct een paar duizend. Ik heb zelf bij de eerste woning ook misgegrepen en €400,- 'door de plee gespoeld', maar bij de tweede woning heb ik het huis uiteindelijk gekocht. En ook nog eens voor een mooie prijs.

In dat geval heb je ook iets fysieks op tafel liggen, een keiharde taxatie of een to the point bouwkundig rapport waar gewoon met dikke cijfers onderaan de streep staat wat het kost om de woning op te knappen. Dat werkt ook in de onderhandeling veel beter (anders is het een welles-nietes spelletje over wat de woning waard is). Bij de woning die ik uiteindelijk heb gekocht ben ik ook dankzij het rapport begonnen met een bod wat 25% lager lag. Zonder dit rapport had ik dat noooooit gedaan en had ik mijzelf al voor gek verklaard als ik er 15% af zou halen :P

Zeker in jouw prijsklasse zou het altijd de moeite moeten zijn om dit zelf goed te voorbereiden in plaats van dat je een bod doet op basis van de vraagprijs van de verkoper en niet de achterliggende feiten. Bij een huis van 4 ton kost een keuring/taxatie relatief 0,1% van de waarde. Als je met zo'n rapport of keuring 5% van de prijs extra af kan halen heb je dat rapport al 50 keer terugverdiend (buiten dat een taxatie sowieso benodigd is voor je hypotheek).
Goed te weten, dat het dan niet helemaal uit de lucht is geschoten (alhoewel...)
En of ze haast hebben, geen idee. Het staat al >6 maanden te koop en ze hebben de prijs al met 11.000 euro verlaagd. Lijkt er dus wel op, alsof ze willen verkopen. Maargoed, 11.000 euro is niet voldoende (om voor mij over te gaan om het serieus te overwegen).

Taxeren is inderdaad een goed idee! Ben je als potentieel koper ook "verplicht" om het taxatierapport te delen met de verkopende partij? Wat als er bijvoorbeeld uitkomt dat het huis op 500.000 euro wordt geschat? Ik verwacht het niet, maar dan gaat het voor mij natuurlijk tegenwerken.

Ik ben overigens ook meer van het "vraag en aanbod" gestuurd werken.
Het aanbod is momenteel enorm qua woningen, dus als koper heb ik in die zin een ruimere keuze dan dat de verkopende partij heeft. Daarnaast -mocht ik overgaan tot bieden- doe ik een bod, wat ik het waard vind. Niet wat een taxateur zegt dat het waard is of wat de verkopende partij graag wilt.

Ik vroeg me alleen af, of er andere Tweakers zijn die wel eens een bod van 25% onder de vraagprijs hebben gedaan en hoe daar op werd gereageerd door de verkopende partij. Zelf zou ik (afhankelijk van de prijs) not amused zijn. Maargoed, ook dat is sterk afhankelijk of je van te voren in speelt op het onderhandelen en dat je eigenlijk er al van uit gaat dat je niet krijgt waarvoor het te koop staat.

Verwijderd

Ehm...het aanbod is enorm en als verkopende partij heb je weinig keuze? Woon jij in Nederland? :P

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:57
BastaRhymez schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 11:09:
[
Ik vroeg me alleen af, of er andere Tweakers zijn die wel eens een bod van 25% onder de vraagprijs hebben gedaan en hoe daar op werd gereageerd door de verkopende partij. Zelf zou ik (afhankelijk van de prijs) not amused zijn. Maargoed, ook dat is sterk afhankelijk of je van te voren in speelt op het onderhandelen en dat je eigenlijk er al van uit gaat dat je niet krijgt waarvoor het te koop staat.
Ik ben zelf aan het kijken naar een hoekhuis van 275.000, maar vergelijkbare (Vergelijkbaar als in: even groot en afwerkingsniveau, onderhoud zal met een bouwjaar van 2006 allemaal relatief gelijk zijn) tussenwoningen hebben afgelopen jaar tekoop gestaan voor prijzen van 215k - 240k. Nu zijn de zijtuin (20x 2.5 meter), natuurlijk ook wat waard, maar ik kan me niet aan de indurk onttrekken dat het huis toch wat optimistisch geprijsd is; gezien het feit dat het huis 9 maanden te koop staat helpt daar natuurlijk ook wel aan mee.

Gevoelsmatig is een prijs tussen de 240-255k een reeële verkoopprijs in die buurt, maar het blijft toch lastig om te bedenken hoe je een bod in gaat kleden als je zover onder de vraagprijs uit wilt komen.

Door de hoge vraagprijs voelt een openingsbod van 235.000 dan ineens wel erg laag, en ben je bang de verkopers gelijk op de kast te jagen.

Verwijderd

Als jij goede en objectieve argumenten hebt waarom een bepaalde prijs redelijk zou zijn (bijvoorbeeld aan de hand van recente verkopen van goed vergelijkbare huizen) dan moet je dat gewoon neerleggen en niet bang zijn om mensen op de kast te jagen. Zij willen iets verkopen, toch?

Wel moet je er rekening mee houden dat er op deze overspannen markt ook mensen zijn die niet zo rationeel zijn en gewoon een bod neerleggen dat de waarde van het huis totaal niet reflecteert. Die betalen dus in feite voor lucht, maar je hebt er wel mee te maken als concurrentie.

• BastaRhymez
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 11:38:
Ehm...het aanbod is enorm en als verkopende partij heb je weinig keuze? Woon jij in Nederland? :P
Ja, ik woon in NL. Het aanbod van woningen waar ik interesse in heb is redelijk groot.
Ik hoef Funda maar te openen en in de omgeving waar ik zou willen staan er 5-10 woningen wel te koop. De een wat langer dan de ander, maar uiteindelijk hoef ik er maar 1.

Daarentegen, de verkopende partij (van dit specifieke geval) heeft het huis al >6 maanden te koop staan. Hij heeft de kopers dus niet voor het uitzoeken, anders had ie het huis al wel verkocht het afgelopen half jaar...

Het is natuurlijk anders, als het huis gisteren pas op Funda gezet zou zijn. Dan is het een heel ander spelletje dat je speelt. Maar een huis dat al wat langer te koop staat, is in mijn ogen of te duur geprijsd of men heeft echt geen haast om te verkopen.
Gebanned schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 11:38:
[...]

Ik ben zelf aan het kijken naar een hoekhuis van 275.000, maar vergelijkbare (Vergelijkbaar als in: even groot en afwerkingsniveau, onderhoud zal met een bouwjaar van 2006 allemaal relatief gelijk zijn) tussenwoningen hebben afgelopen jaar tekoop gestaan voor prijzen van 215k - 240k.

...

Door de hoge vraagprijs voelt een openingsbod van 235.000 dan ineens wel erg laag, en ben je bang de verkopers gelijk op de kast te jagen.
Dat is dus waar ik ook tegen aan loop.
Het gat tussen vraagprijs (gebaseerd op iets wat wij als kopers niet weten) en wat wij (als koper er voor over hebben) is groot. Ik ben benieuwd hoe de verkopende partij er op reageert.

Overigens, kijk eens wat de grondprijs is in de omgeving. Reken uit hoeveel m2 het strookje is en tel dat bij de andere huizen op... Kan zomaar zijn dat dit dan toch wat dichter in de buurt zit.
Zelf heb ik ook uitgerekend wat de kosten van alleen de grond zijn. Aangezien ik mijzelf ook een klein beetje verdiept hebt in zelfbouw (wilde graag een kavel en zelf wat laten bouwen), kan ik wel een klein beetje inschatten of het verschil tussen vraagprijs minus grond het huis een reële prijs heeft. In mijn geval is het huis niet waard wat ze er voor vragen, dat is ook een van mijn mogelijk aanpakken straks om te kunnen onderhandelen.

• Divak
BastaRhymez schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 11:09:
[...]
Taxeren is inderdaad een goed idee! Ben je als potentieel koper ook "verplicht" om het taxatierapport te delen met de verkopende partij? Wat als er bijvoorbeeld uitkomt dat het huis op 500.000 euro wordt geschat? Ik verwacht het niet, maar dan gaat het voor mij natuurlijk tegenwerken.
Makelaarsland heeft de woning al getaxeerd, dus de kans dat de getaxeerde waarde 5 ton is, is er eigenlijk niet. De kans dat de verkopers het rapport met jou zullen delen is er denk ik ook niet :D
Mijn openingsbod lag precies 25% lager, met een keurige bouwkundige keuring als onderbouwing, dus al met al vond ik niet dat ze 'not amused' konden zijn, want het staat gewoon met cijfers in een rapport :) Daarnaast zijn zij de verkopers dus hoef je je echt niet te schamen voor het doen van een bod. Misschien schamen zij zich wel voor een belachelijke vraagprijs :D

Uiteraard werd mijn lage bod afgewezen (bod afwijzen is sowieso altijd stap 1), daarna heb ik nogmaals gewezen op de keuring en huizen van de buren (ook belangrijk) en een tweede (maar laatste) bod gedaan. Daar ging wel een lange tijd overheen voordat deze werd geaccepteerd maar uiteindelijk ca. 15% onder de vraagprijs.

Terwijl als ik was begonnen met 15% te bieden ik misschien op 5% was uitgekomen.Omdat ik inderdaad niet weet wat redelijk is en dan puur op gevoel ga zitten 'gokken'. Volgens mij is dat wel oké als ik een tweedehands boekje koop via Marktplaats, maar niet als het om de duurste aankoop van je leven gaat, dan zal ik zonder goede onderbouwing/basis geen bod doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Divak op 26-01-2017 12:06 ]

• Kju
  • Laatst online: 16:54

Kju

BastaRhymez schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 11:49:
[...]

Ja, ik woon in NL. Het aanbod van woningen waar ik interesse in heb is redelijk groot.
Ik hoef Funda maar te openen en in de omgeving waar ik zou willen staan er 5-10 woningen wel te koop. De een wat langer dan de ander, maar uiteindelijk hoef ik er maar 1.

Daarentegen, de verkopende partij (van dit specifieke geval) heeft het huis al >6 maanden te koop staan. Hij heeft de kopers dus niet voor het uitzoeken, anders had ie het huis al wel verkocht het afgelopen half jaar...

Het is natuurlijk anders, als het huis gisteren pas op Funda gezet zou zijn. Dan is het een heel ander spelletje dat je speelt. Maar een huis dat al wat langer te koop staat, is in mijn ogen of te duur geprijsd of men heeft echt geen haast om te verkopen.

[...]

Dat is dus waar ik ook tegen aan loop.
Het gat tussen vraagprijs (gebaseerd op iets wat wij als kopers niet weten) en wat wij (als koper er voor over hebben) is groot. Ik ben benieuwd hoe de verkopende partij er op reageert.

Overigens, kijk eens wat de grondprijs is in de omgeving. Reken uit hoeveel m2 het strookje is en tel dat bij de andere huizen op... Kan zomaar zijn dat dit dan toch wat dichter in de buurt zit.
Zelf heb ik ook uitgerekend wat de kosten van alleen de grond zijn. Aangezien ik mijzelf ook een klein beetje verdiept hebt in zelfbouw (wilde graag een kavel en zelf wat laten bouwen), kan ik wel een klein beetje inschatten of het verschil tussen vraagprijs minus grond het huis een reële prijs heeft. In mijn geval is het huis niet waard wat ze er voor vragen, dat is ook een van mijn mogelijk aanpakken straks om te kunnen onderhandelen.
Je maakt het allemaal te moeilijk en je bent een twijfelaar. Uitgaand van je posts zou ik je echt een aankoopmakelaar aanbevelen en minimaal een taxatie uit laten voeren voordat je een bod doet. Je hoeft niets te delen met de verkoper maar benadruk wel aan de taxateur dat hij geen informatie deelt met de verkopende makelaar.
Mocht het zijn dat je het toch gaat doen.. ik heb net een woning verkocht voor 5% onder de vraagprijs waar de kandidaat begon met 30% onder de vraagprijs onder het mom van "nou nou ik weet het allemaal beter en ik heb goed m'n huiswerk gedaan en dat is wat die woning waard is".
Ik benadruk nogmaals aan iedereen die hier een bod wil voorbereiden: doe er vooral geen argumenten bij. Meer dan "dit is wat ik ervoor over heb" moet het niet uitstralen. Op elk argument volgt een tegenargument en het komt niet ten goede aan de prijs. En hoewel ik begrijp dat dat zeer on-tweakerwaardig is kom je in een onderhandeling veel verder door dom te spelen dan doen alsof je het beter weet.

Ik mocht van de opdrachtgever al bij 15% onder de vraagprijs akkoord geven O-)

PSN: Kjujay

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Divak schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 12:04:

Terwijl als ik was begonnen met 15% te bieden ik misschien op 5% was uitgekomen.
Die mag je toch even uitleggen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• BastaRhymez
  • Niet online
Divak schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 12:04:
[...]
Makelaarsland heeft de woning al getaxeerd, dus de kans dat de getaxeerde waarde 5 ton is, is er eigenlijk niet. De kans dat de verkopers het rapport met jou zullen delen is er denk ik ook niet :D
Ik bedoelde ook niet dat zij hun taxatierapport met mij gaan delen, maar dat als ik een taxatie laat uitvoeren dat zij daar ook direct inzage in hebben. Immers, voor een goede taxatie moet je ook in de woning wezen (afwerking, materiaalgebruik, etc.).
Kju schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 12:04:
[...]

Je maakt het allemaal te moeilijk en je bent een twijfelaar. Uitgaand van je posts zou ik je echt een aankoopmakelaar aanbevelen en minimaal een taxatie uit laten voeren voordat je een bod doet. Je hoeft niets te delen met de verkoper maar benadruk wel aan de taxateur dat hij geen informatie deelt met de verkopende makelaar.
Op basis waarvan baseer je dat ik een twijfelaar ben en dat ik het "allemaal" te moeilijk maak? Ik ben hier gewoon wat vragen aan het stellen om informatie in te winnen. En heb een huis even als voorbeeld erbij gepakt omdat het anders een heel theoretisch verhaal gaat worden met fictieve getallen.
Mocht het zijn dat je het toch gaat doen.. ik heb net een woning verkocht voor 5% onder de vraagprijs waar de kandidaat begon met 30% onder de vraagprijs onder het mom van "nou nou ik weet het allemaal beter en ik heb goed m'n huiswerk gedaan en dat is wat die woning waard is".
Ik benadruk nogmaals aan iedereen die hier een bod wil voorbereiden: doe er vooral geen argumenten bij. Meer dan "dit is wat ik ervoor over heb" moet het niet uitstralen. Op elk argument volgt een tegenargument en het komt niet ten goede aan de prijs. En hoewel ik begrijp dat dat zeer on-tweakerwaardig is kom je in een onderhandeling veel verder door dom te spelen dan doen alsof je het beter weet.

Ik mocht van de opdrachtgever al bij 15% onder de vraagprijs akkoord geven O-)
Ik pretendeer nergens het beter te weten dan een ander hoor... Ik vraag mij alleen af hoe er gereageerd wordt als er een bod komt van bijna 100.000 euro onder de vraagprijs. Uiteindelijk stel ik ik een bedrag voor wat ik het waard vind om ergens aan uit te geven. Of ze daarmee akkoord gaan is een tweede.

Het enige argument dat ik overweeg te gebruiken, is de vergelijkbare woningen in de omgeving die verkocht zijn (of het taxatierapport). En zoals in mijn eerdere reacties al aangegeven, er zijn meer huizen die aan mijn "behoefte" voldoen dan alleen deze. Dus wijzen ze het af, dan wijzen ze het af...Simpel als het is.

Verwijderd

Kju schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 12:04:
[...]
Ja, dat sowieso. Een heel verhaal van een kijker waarom het aangeboden huis toch echt 25% minder waard is dan de vraagprijs leidt over het algemeen wel tot irritatie. Als de vraagprijs echt idioot is dan moeten de verkopers dat vaak zelf aan den lijve ondervinden, bijv. door lange tijd totaal geen interesse. Ze gaan dan echt niet ineens overstag doordat een willekeurige kijker, ook nog zonder aankoopmakelaar, ze wel even komt vertellen waarom hun huis crap is.

Tweakers hebben inderdaad vaak een enorme DIY-mentaliteit, maar zeker in de huidige verkopersmarkt heeft het gewoon zin om een aankoopmakelaar in de arm te nemen, omdat je anders niet serieus genomen wordt. Dat is natuurlijk allemaal heel vervelend en oneerlijk en bah en foei en marktbederf enzovoorts, maar zo werkt het (op dit moment) wel. Juist als er veel interesse is heb je gewoon wat smeerolie nodig om het proces soepel te laten lopen.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2017 12:26 ]

• Kju

Kju

BastaRhymez schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 12:16:
[...]

Ik bedoelde ook niet dat zij hun taxatierapport met mij gaan delen, maar dat als ik een taxatie laat uitvoeren dat zij daar ook direct inzage in hebben. Immers, voor een goede taxatie moet je ook in de woning wezen (afwerking, materiaalgebruik, etc.).

[...]

Op basis waarvan baseer je dat ik een twijfelaar ben en dat ik het "allemaal" te moeilijk maak? Ik ben hier gewoon wat vragen aan het stellen om informatie in te winnen. En heb een huis even als voorbeeld erbij gepakt omdat het anders een heel theoretisch verhaal gaat worden met fictieve getallen.

[...]

Ik pretendeer nergens het beter te weten dan een ander hoor... Ik vraag mij alleen af hoe er gereageerd wordt als er een bod komt van bijna 100.000 euro onder de vraagprijs. Uiteindelijk stel ik ik een bedrag voor wat ik het waard vind om ergens aan uit te geven. Of ze daarmee akkoord gaan is een tweede.

Het enige argument dat ik overweeg te gebruiken, is de vergelijkbare woningen in de omgeving die verkocht zijn (of het taxatierapport). En zoals in mijn eerdere reacties al aangegeven, er zijn meer huizen die aan mijn "behoefte" voldoen dan alleen deze. Dus wijzen ze het af, dan wijzen ze het af...Simpel als het is.
Ik wilde je gewoon niet op de kast jagen, daarom niet verder toegelicht, maar blijkbaar ben je al op de kast :+
Met moeilijk doen bedoel ik dat je voor jezelf het gat tussen je bod en de vraagprijs wil verantwoorden voordat je het niet meer gênant vind om zo'n laag bod te doen. Dàt is moeilijk doen want het is totaal niet nodig. Voor de verkoper maakt het niet uit, die heeft een prijs in z'n hoofd en jij moet in de buurt komen. In deze tijd is het niet logisch dat iemand 500k vraagt om het voor 400k te verkopen. Naarmate vraagprijzen hoger worden zullen de marges in de laatprijs lager worden. Dit staat los van de marktwaarde.
Als jij dus een (voor de verkoper) schandalig laag bod doet heb je kans dat ze je de rest van het proces gewoon niet meer serieus willen nemen en dan gaat het echt moeilijk worden om het onderste uit de kn te halen. Daarom is het beter om eerst een betrouwbare waardering te maken en van daaruit een bod te doen die dichtbij het bedrag zit wat je er werkelijk voor wil betalen. Gaan gissen wat de verkoper er voor moet hebben is nutteloos.
Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 12:24:
[...]

Ja, dat sowieso. Een heel verhaal van een kijker waarom het aangeboden huis toch echt 25% minder waard is dan de vraagprijs leidt over het algemeen wel tot irritatie. Als de vraagprijs echt idioot is dan moeten de verkopers dat vaak zelf aan den lijve ondervinden, bijv. door lange tijd totaal geen interesse. Ze gaan dan echt niet ineens overstag doordat een willekeurige kijker, ook nog zonder aankoopmakelaar, ze wel even komt vertellen waarom hun huis crap is.

Tweakers hebben inderdaad vaak een enorme DIY-mentaliteit, maar zeker in de huidige verkopersmarkt heeft het gewoon zin om een aankoopmakelaar in de arm te nemen, omdat je anders niet serieus genomen wordt. Dat is natuurlijk allemaal heel vervelend en oneerlijk en bah en foei en marktbederf enzovoorts, maar zo werkt het (op dit moment) wel. Juist als er veel interesse is heb je gewoon wat smeerolie nodig om het proces soepel te laten lopen.
Precies!

[ Voor 17% gewijzigd door Kju op 26-01-2017 12:30 ]

• Divak
Niet argumenten ben ik het niet mee eens, afhankelijk van de manier waarop. Een simpele taxatie of bouwkundige keuring behoeft geen verdere uitleg en daar hoef je ook niet over de discussieren.

Tijdens de keuring die ik liet uitvoeren liep de vrouw des huizes ook gezellig mee. Als de inspecteur iets over de oude ketel zei had zij argumenten als 'hij doet het toch!!', dat niveau.

Dat iemand met allemaal argumenten een bod van 30% onder jouw vraagprijs doet en uiteindelijk alsnog instemt met 5% lager geeft eigenlijk aan dat hij wel argumenten heeft maar totaal geen achterliggende strategie, plan van aanpak en/of ruggengraat. Dan ben je gewoon iemand die het huis gewoon te graag wilde hebben en was jij als verkoper ook gewoon goed door zich niet gek te laten maken. :P
BastaRhymez schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 12:16:
[...]
Nee, jij geeft de taxateur opdracht voor de werkzaamheden en niet de verkopers. Jij bent ook degene die het betaalt.
Tsurany schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 12:05:
[...]

Die mag je toch even uitleggen.
Tijdens het bieden zoekt iedereen elkaar toch een beetje op, en elk tegenbod heeft hoe dan ook het bod van de andere partij in het achterhoofd, dat kan niet anders.
Hypothetisch 2 situaties, met of zonder keuring/taxatie;

Men vraagt 500.000.
Ik bied 400.000 (20% lager omdat ik een goede keuring/taxatie bij de hand heb).
Zij doen een tegenbod van 475.000 (5% lager omdat ze weten dat er genoeg onderhandelingsruimte is met hun hoge vraagprijs).
Ik bied 425.000 (15% lager).

Vervolgens gaan er paar telefoontjes in de rondte. De verkoopmakelaar vindt je best een toffe peer en deelt je mee dat de verkopers het toch wel fantastisch vinden om het huis aan zo'n nette en lieve jongen te verkopen, maar het bod is toch echt iets te laag en ze willen het best aan je gunnen maar dan wel voor een vriendenprijsje van 450.000 en daarmee doen ze jou als keurige jongen echt een plezier omdat je het verdient om in hun mooie huis te komen wonen en de verkopers ook weten dat hun pandje netjes wordt overgedragen. Je stemt in en de koop is rond.

Men vraagt 500.000.
Ik bied 450.000 (10% lager omdat ik geen flauw idee heb waar ik mee bezig ben en 10% al een flinke afprijzing vindt).
Zij doen een tegenbod van 490.000 (2% lager want de koper doet al een mooi bod en wie weet is er nog meer uit te halen).
Ik bied 480.000 (4% lager want dat tegenbod van de verkopers zat wel heel dicht bij de vraagprijs, dus ze zullen het wel bij het juiste eind hebben).

Vervolgens gaan er paar telefoontjes in de rondte. De verkoopmakelaar vindt je best een toffe peer en deelt je mee dat de verkopers het toch wel fantastisch vinden om het huis aan zo'n nette en lieve jongen te verkopen, maar het bod is toch echt iets te laag en ze willen het best aan je gunnen maar dan wel voor een vriendenprijsje van 485.000 en daarmee doen ze jou als keurige jongen echt een plezier omdat je het verdient om in hun mooie huis te komen wonen en de verkopers ook weten dat hun pandje netjes wordt overgedragen. Je stemt in en de koop is rond.

Maar natuurlijk verschilt dit per locatie. Op sommige locaties/wijken moet je bijna al zonder bezichtiging een bod doen welke gelijk is aan de vraagprijs anders ben je sowieso al te laat. Dus dan kun je weer een streep zetten door alle bovenstaande informatie en als de wiedeweerga een goed bod doen..

[ Voor 8% gewijzigd door Divak op 26-01-2017 12:33 ]

Verwijderd

Dat is wel de standaard situatie van 'koehandel' en dan maakt het inderdaad uit hoe laag je zelf begint.

In de huidige markt is het maar de vraag of dat zo vaak voorkomt.

Ik woon zelf in Rotterdam en kan je melden dat in de populaire wijken/straten (Blijdorp/Statensingel, Oude en Nieuwe Westen met zijn mooie lanen, Centrum, etc.) je gewoon een bod moet doen van de vraagprijs of hoger en dan maar hopen dat je er überhaupt tussenkomt. Ik heb al meegemaakt dat je bij een bezichtiging de vraag krijgt van de rondleidend makelaar of je een bod wilt uitbrengen, en zoja of je dan een financieringsvoorbehoud gaat maken, en als je dat doet, kun je meteen opflikkeren.

• BastaRhymez
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 12:32:
Dat is wel de standaard situatie van 'koehandel' en dan maakt het inderdaad uit hoe laag je zelf begint.

Ik woon zelf in Rotterdam en kan je melden dat in de populaire wijken/straten (Blijdorp/Statensingel, Oude en Nieuwe Westen met zijn mooie lanen, etc.) je gewoon een bod moet doen van de vraagprijs of hoger en dan maar hopen dat je er überhaupt tussenkomt. Ik heb al meegemaakt dat je bij een bezichtiging de vraag krijgt van de rondleidend makelaar of je een bod wilt uitbrengen, en zoja of je dan een financieringsvoorbehoud gaat maken, en als je dat doet, kun je meteen opflikkeren.
En hier zit 'm het verschil... Deze woningen worden snel verkocht en staat korte tijd te koop.

Dit huis staat al >6 maanden te koop. Daar voorzie ik niet dat het ineens vol staat met potentiële kopers...
En staat het wel vol met potentiële kopers, heel veel succes dan maar :) Dan kijk ik gewoon verder

• Kju

Kju

Het feit dat de woning al 6+ maanden te koop staat zegt imho niet zo veel over het huis maar meer over de verkoper...

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Divak schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 12:28:
Ik bied 480.000 (4% lager want dat tegenbod van de verkopers zat wel heel dicht bij de vraagprijs, dus ze zullen het wel bij het juiste eind hebben).
Dus je hebt geen flauw idee wat je kwijt wilt zijn aan het huis, wat het ongeveer waard is en waar je mee bezig bent?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Divak
Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 12:32:

Ik woon zelf in Rotterdam en kan je melden dat in de populaire wijken/straten (Blijdorp/Statensingel, Oude en Nieuwe Westen met zijn mooie lanen, Centrum, etc.) je gewoon een bod moet doen van de vraagprijs of hoger en dan maar hopen dat je er überhaupt tussenkomt. Ik heb al meegemaakt dat je bij een bezichtiging de vraag krijgt van de rondleidend makelaar of je een bod wilt uitbrengen, en zoja of je dan een financieringsvoorbehoud gaat maken, en als je dat doet, kun je meteen opflikkeren.
Ja, helemaal mee eens, die conclusie heb ik ook nog even toegevoegd.. Het moet natuurlijk wel 'kunnen'.
Tsurany schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 12:35:
[...]

Dus je hebt geen flauw idee wat je kwijt wilt zijn aan het huis, wat het ongeveer waard is en waar je mee bezig bent?
Weet jij dat wel op basis van een beetje bladeren door Funda en kadastermailtjes met WOZ waarde?

[ Voor 15% gewijzigd door Divak op 26-01-2017 12:38 ]

• Divak
dubbel, excuus

[ Voor 102% gewijzigd door Divak op 26-01-2017 12:37 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Divak schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 12:36:
[...]
Weet jij dat wel op basis van een beetje bladeren door Funda?
Nee, daarvoor doe je natuurlijk wat meer onderzoek. Ik weet op welke prijs ik ongeveer uit wil komen en hoger dan die prijs accepteer ik niet. Zeggen dat je hoger uit komt omdat je hoger instapt betekent dat je vooraf geen prijs in gedachte hebt en je laat leiden door de tegenpartij.

• Kju

Kju

Het is sowieso dom onverstandig om je te latenals men zich laat leiden door een vraagprijs. Iedere verkoopmakelaar gaat er wel van uit dat er altijd wel een idioot kan zijn die denkt dat 8-10% onder de vraagprijs wel een goede koopsom moet zijn.. :O

[ Voor 9% gewijzigd door Kju op 26-01-2017 12:41 . Reden: politiek gecorrigeerd ]

• Divak
Tsurany schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 12:38:
[...]

Nee, daarvoor doe je natuurlijk wat meer onderzoek. Ik weet op welke prijs ik ongeveer uit wil komen en hoger dan die prijs accepteer ik niet. Zeggen dat je hoger uit komt omdat je hoger instapt betekent dat je vooraf geen prijs in gedachte hebt en je laat leiden door de tegenpartij.
Ik had vooraf een goede prijs in gedachten met naar mijn mening degelijk onderzoek en voldoende bronnen. Doordat de keuring toch iets hoger uitviel dan gedacht heb ik hierop mijn grens verlaagd (en dus ook het openingsbod).

Laat ik dan nuanceren en niet een rapportjes direct te gebruiken als argumentatie of discussie richting de verkoper (daar gaat de bekende gun-factor), maar puur voor jezelf is het die paar honderd euro denk ik in alle gevallen waard.

[ Voor 7% gewijzigd door Divak op 26-01-2017 12:46 ]

• Kju

Kju

Niemand twijfelt aan het nut van goed (bouwkundig) onderzoek. Waar Tsurany aan twijfelt is de manier waarop je akkoord lijkt te gaan, met name de rol van de vraagprijs in je beslisproces. Die moet namelijk geen enkele rol spelen in de waardering, zeker niet als het gaat om het laatste zetje om tot een koopsom te komen.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kju schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 12:49:
Niemand twijfelt aan het nut van goed (bouwkundig) onderzoek. Waar Tsurany aan twijfelt is de manier waarop je akkoord lijkt te gaan, met name de rol van de vraagprijs in je beslisproces. Die moet namelijk geen enkele rol spelen in de waardering, zeker niet als het gaat om het laatste zetje om tot ene koopsom te komen.
Wat ik voornamelijk apart vind is stellen dat je op een totaal andere prijs uit komt simpelweg door in eerste instantie hoger te bieden. Alsof je een standaard procedure volgt van bod en tegenbod.

Je bied eerst 25% lager en doet daarna een finaal bod van 15% lager. Als je in eerste instantie direct 15% zou bieden waarom zou je dan wel hoger uitkomen?

• Divak
Tsurany schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 12:52:
[...]

Wat ik voornamelijk apart vind is stellen dat je op een totaal andere prijs uit komt simpelweg door in eerste instantie hoger te bieden. Alsof je een standaard procedure volgt van bod en tegenbod.

Je bied eerst 25% lager en doet daarna een finaal bod van 15% lager. Als je in eerste instantie direct 15% zou bieden waarom zou je dan wel hoger uitkomen?
Omdat het in de praktijk wel een standaard procedure/spel is van bod en tegenbod. Dat ik mijzelf een grens stel wil niet zeggen dat ik ook direct voor de grens moet gaan.

• Awesomo4k
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-11 23:34
En omdat verkopers denken dat je nooit je laatste bod als openingsbod geeft... Dus als je eerst 15% onder de vp biedt.... denken de verkopers dat er nog marge inzit en dat schept verwachtingen voor een hogere verkoopprijs.

Je kan natuurlijk bieden... 15% onder de VP met opmerking dat dit zonder marge is, take it or leave it... Maar dat doen er niet veel.

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-11 16:50
Tsurany schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 12:52:
[...]

Raar maar waar. Zo werkt de menselijke geest grofweg (of je nou wil of niet):

Wikipedia: Anchoring

You're either part of the solution or you're part of the problem

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
BastaRhymez schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 12:34:
[...]

En hier zit 'm het verschil... Deze woningen worden snel verkocht en staat korte tijd te koop.

Dit huis staat al >6 maanden te koop. Daar voorzie ik niet dat het ineens vol staat met potentiële kopers...
En staat het wel vol met potentiële kopers, heel veel succes dan maar :) Dan kijk ik gewoon verder
Ik snap je punten helemaal. Ik zeg altijd: "een huis is waard wat de gek er voor geeft". Jij betaalt, jij bepaalt. Simpel. Heeft niets met twijfelen te maken. En 25% onder de vraagprijs bieden, gewoon doen. Als jij dat 't waard vind (of uiteindelijk 10-15% onder de vraagprijs wilt eindigen) moet je dat gewoon doen.
Vaak is er wel een reden waarom een huis langer te koop staat, maar die reden kan enorm uiteen lopen: slechte markt, te hoge prijs, slechte ligging, slecht onderhoud... etc.
Toen wij ons huidige huis bekeken stond hij voor 250k te koop (ook >6 maand (5 jaar, lang leve de crisis), ons bod was net iets onder de 200k (dus circa 20% lager). Na wat heen en weer bieden was het eindbod van verkoper 235 waarop wij een tegen-eindbod deden van 220. En daar gingen ze mee akkoord.

Wanneer een vegetariër op een eiland komt zonder eten zal hij na verloop van tijd ook wel toehappen als er een hamburger voor zijn neus wordt gehouden. Misschien niet de eerste keer, maar op een gegeven moment wint de honger. :-)

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-10 22:12
Precies gewoon bieden wat jij wilt en kijken hoever je komt. Wij boden ook een stuk lager ongeveer 10% (en ze waren zelf net 25k gezakt.) om mee te beginnen na behoorlijke onderhandeling wat bijna mis ging omdat we al te laag zaten volgens hun prima gelukt. We zijn dus 5% lager dan de vraag prijs maar goed met de originele verlaging zitten we op 10% dus prima deal maar alles moet onderhandeld worden. En altijd lager beginnen en dan werken naar de echte prijs.

We hebben zelf wel onze woning verkocht op het eerste bod die was maar 5% lager dan de vraag prijs maar dat hadden we in de vraagprijs mee genomen zodat hij net binnen NHG valt dus prima en omdat ze precies bood wat we wilde hebben voor het huis direct akkoord gegaan was ook erg duidelijk dat het haar max was dus dan is het simpel. Snel verkocht binnen 2 maanden. In een wijk waar de meeste huizen meer dan 2 jaar te koop staan. (exact dezelfde huizen verder)

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
@Tehh
In oost Groningen kun je misschien 25% onder de vraagprijs bieden maar heb niet de illusie dat je elders in NL serieus wordt genomen met een dergelijk bod. Of het moet al een hopeloos gevalletje zijn.

Het tegenovergestelde lijkt waar. Ik heb al meerdere malen gehoord dat in zelfs Noord Nederland taxateurs klagen dat te dikke prijzen worden betaald waardoor waardes amper worden gehaald. Sterker nog: vanwege de te hoge afgesproken prijs partijen terug naar de onderhandelingstafel moeten omdat anders de financiering niet rond komt.

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
*O* *O* *O* Blij, Blij, Blij *O* *O* *O*
Vanmiddag gebeld door onze makelaar dat hij het getekende koopcontract van de verkopende makelaar heeft ontvangen. Dus wij gaan morgen tekenen!

Opgelucht dat nu deze stress voorbij is, eventjes van genieten en dan beginnen met de stress van een nieuwe keuken, badkamer en inrichting uitkiezen ;)

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

BastaRhymez schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 12:34:
[...]

Staar je niet (helemaal) blind op hoe lang een huis te koop staat.
Huis twee deuren verderop was in drie weken verkocht, het huis hiernaast heeft bijna 9 maanden te koop gestaan. Simpele reden: zij hadden een apartement gekocht dat pas in het najaar opgeleverd zou worden en wilden maar 1x verhuizen. Dus de opleverdatum hadden ze behoorlijk naar achteren geschoven en daar viel niet over te onderhandelen... daarmee schrik je aardig wat kopers af, natuurlijk :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:45
Ik heb nogal een uitzonderlijke situatie waarbij een Google search mij niet kan helpen betreft mijn vraag over een hypotheek.

Momenteel ben ik student en ontvang ik dus studiefinanciering, ik zit dus niet in het leenstelsel. Ook ontvang ik vanuit het bedrijf van mijn ouders bruto 1900 loon op basis van 32 uur per week (vast contract).

Dat ik de uren niet elke week volmaak doet er volgens mij niet toe bij de aanvraag.

Nu weet ik dus niet of ik mijn studiefinanciering moet opgeven bij het aanvragen bij een hypotheek. Ik los immers nog niks af, sterker nog, ik ontvang nog geld van duo. Sinds de rente 0% is leen ik wel maximaal (geld voor beleggingsfondsen)

Ik las ergens dat het pas een studieschuld is wanneer de schuld inbaar is. Dat zou voor mij na mijn studie zijn of als ik zou gaan stoppen met mijn studie.

Is mijn studiefinanciering dus nu al wel een studieschuld die ik moet opgeven tijdens een hypotheek aanvraag?

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
TZC-T1-FX schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 05:26:
Momenteel ben ik student en ontvang ik dus studiefinanciering, ik zit dus niet in het leenstelsel. Ook ontvang ik vanuit het bedrijf van mijn ouders bruto 1900 loon op basis van 32 uur per week (vast contract).
Heb je een vast contract voor 32 uur per week en krijg je dat dus altijd betaald (maw vinden je ouders het goed dat je de kantjes er van af loopt) of heb je een nul-uren contract en krijg je alleen betaald voor de uren die je werkt en is dat gemiddeld 32 uur?
Nu weet ik dus niet of ik mijn studiefinanciering moet opgeven bij het aanvragen bij een hypotheek.
Ja, want dat zijn ook inkomsten. Een bank is ook niet dom en weet heus ook wel dat je straks een extra aflossingsverplichting krijgt.

• TZC-T1-FX
Ik heb een vast contract voor 32 uur per week. Ik ontvang dus maandelijks vast loon.

Tevens breng ik euro eigen spaargeld mee. Ik heb berekend dat een eventuele studieschuld aflossen veel "voordeliger" is dan het opgeven. Voor elke 1000 euro dat je aflost krijg je 2000 euro extra hypotheek.

Wat ik me afvraag; ik kan in maart mijn studieschuld volledig aflossen, maar ik moet voor maart door persoonlijke omstandigheden al beginnen met het regelen van een hypotheek. Kan ik, met goede afspraken met de bank, toch een hoger hypotheek krijgen als ik beloof dat ik een maand later mijn studieschuld volledig aflost?

[ Voor 76% gewijzigd door TZC-T1-FX op 28-01-2017 09:53 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een bank heeft geen zin in maatwerk voor zulke kleine hypotheken en zit echt vast aan regels. Vage beloftes hebben ze niks aan en is enkel een risico.

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-11 19:54
TZC-T1-FX schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 09:37:
Ik heb een vast contract voor 32 uur per week. Ik ontvang dus maandelijks vast loon.

Tevens breng ik euro eigen spaargeld mee. Ik heb berekend dat een eventuele studieschuld aflossen veel "voordeliger" is dan het opgeven. Voor elke 1000 euro dat je aflost krijg je 2000 euro extra hypotheek.
Dat is verkeerd gerekend.
De hypothekers rekenen met de totale schuld wat je hebt bij Duo. Dat je daar al een (groot) gedeelte van hebt afgelost doet niet ter zake.

Stel je hebt ooit een 20k schuld, waarvan je al 14k hebt afgelost. Betekent dus eigenlijk dat je nog 'maar' 6k moet aflossen.
Maar de hypothekers (moeten?) rekenen met de originele 20k schuld. Dat je daar bijna 75% van al hebt afgelost doet er niet toe :)

• TZC-T1-FX
Duidelijk verhaal. Maar wat als ik hem helemaal aflost dan? En waar ik dus beetje de mist in ga is dus het volgende:

"Volgens de regels van de Nationale Hypotheekgarantie hoef je een financiële verplichting die pas over een jaar of later begint, niet mee te tellen bij je aanvraag."

Ik ben nog student; ik ontvang nog 1 jaar stufi en na het afstuderen hoef ik pas over 2 jaar te betalen. Dat betekent dus dat de financiële verplichting pas over 3 jaar ingaat.

Ik ben natuurlijk van plan om alle informatie correct te verstrekken, maar ik kan niet veel situaties als deze online vinden en mee vergelijken. Ik ben benieuwd hoe zij daarmee omgaan.

[ Voor 3% gewijzigd door TZC-T1-FX op 28-01-2017 14:32 ]

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

TZC-T1-FX schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 14:27:
Duidelijk verhaal. Maar wat als ik hem helemaal aflost dan?
Als je hem aflost heb je natuurlijk geen verplichting meer ;)
En waar ik dus beetje de mist in ga is dus het volgende:

"Volgens de regels van de Nationale Hypotheekgarantie hoef je een financiële verplichting die pas over een jaar of later begint, niet mee te tellen bij je aanvraag."
Dat zijn de regels van de NHG. In eerste instantie heb je te maken met de regels van je geldverstrekker. Die hoeven niet per se met elkaar te matchen natuurlijk. Je krijgt het geld immers niet van de NHG.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• TZC-T1-FX
Dank! Heb voor aanvullende vragen maar een afspraak gemaakt met een hypotheekadviseur. :)

• admiral866
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-11 20:39

admiral866

The King Personality Disorder

Binnenkort gaan we weer meedoen aan een loting voor een nieuwbouw woning.
Helaas wordt het dus een gevalletje geluk hebben.
Het geheel gaat volgens een notariële loting. Volgens de makelaar is bij de notaris niet opvraagbaar op welke positie je bent geloot; dus op welke positie je op een reservelijst staat.
Ik vraag me eigenlijk af of er bij een notariële loting ook een soort van transparantie vereist is? Zijn de procedures en resultaten altijd ergens opvraagbaar?
Ik heb vaak het idee dat er toch altijd wel een aantal mensen via-via ingeloot worden, daarom wil ik wel es precies inzien hoe en wat.
Iemand ervaring of tips?

• keko12
admiral866 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 19:20:
Binnenkort gaan we weer meedoen aan een loting voor een nieuwbouw woning.
Helaas wordt het dus een gevalletje geluk hebben.
Het geheel gaat volgens een notariële loting. Volgens de makelaar is bij de notaris niet opvraagbaar op welke positie je bent geloot; dus op welke positie je op een reservelijst staat.
Ik vraag me eigenlijk af of er bij een notariële loting ook een soort van transparantie vereist is? Zijn de procedures en resultaten altijd ergens opvraagbaar?
Ik heb vaak het idee dat er toch altijd wel een aantal mensen via-via ingeloot worden, daarom wil ik wel es precies inzien hoe en wat.
Iemand ervaring of tips?
Een vriend van me heeft onlangs een nieuwbouwhuis toegekend gekregen (iets van 50 huizen vs 300+ inschrijvingen). Hij moest een voorkeur aangeven en zei: optie x of y, maar eigenlijk vind ik alles tof.
Een week later kreeg hij het huis. De makelaar zei dat hij wel erg enthousiast leek. Nu zeg ik niet dat dat de reden was, maar iemand die idd heel enthousiast is, zal waarschijnlijk een huis ook nemen waardoor verdere acties/zoekpogingen niet nodig zijn voor een makelaar.
Baar mijn weten was er overigens niet sprake van een notariële loting.

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:27
TZC-T1-FX schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 05:26:
Ik heb nogal een uitzonderlijke situatie waarbij een Google search mij niet kan helpen betreft mijn vraag over een hypotheek.

Dat ik de uren niet elke week volmaak doet er volgens mij niet toe bij de aanvraag.

Nu weet ik dus niet of ik mijn studiefinanciering moet opgeven bij het aanvragen bij een hypotheek. Ik los immers nog niks af, sterker nog, ik ontvang nog geld van duo. Sinds de rente 0% is leen ik wel maximaal (geld voor beleggingsfondsen)

Ik las ergens dat het pas een studieschuld is wanneer de schuld inbaar is. Dat zou voor mij na mijn studie zijn of als ik zou gaan stoppen met mijn studie.

Is mijn studiefinanciering dus nu al wel een studieschuld die ik moet opgeven tijdens een hypotheek aanvraag?
Zit je nog niet boven het bedrag wat je mag verdienen naast je studiefinanciering,
Ik heb dit een paar jaar geleden gehad en kon mijn studifinanciering en ov terugbetalen.

• TZC-T1-FX
Dat klopt. Maar dat moet pas wanneer je boven het grensbedrag dreigt te komen. Ik heb mijn vast contract sinds enkele maanden, ik moet over enkele maanden mijn stufi stopzetten.

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-11 07:54
Wij hebben afgelopen zaterdag de koopakte van ons nieuwe huis getekend. Huis wordt verkocht via zelfverkopen.nl, wat toch wel raar is, dat er geen makelaar aanwezig is. Daarentegen was het wel erg gezellig en was er ook gewoon champagne ;).

Na een periode van 2 maanden volle stress (droomhuis gevonden, 2 huizen die we moesten verkopen, bouwkundige rapporten, etc) hebben we het voor elkaar! Blijft alleen de financiering nog over, maar daar hebben we al een onofficieel akkoord van de bank.

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
TZC-T1-FX schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 14:27:
Duidelijk verhaal. Maar wat als ik hem helemaal aflost dan? En waar ik dus beetje de mist in ga is dus het volgende:

Ik ben nog student; ik ontvang nog 1 jaar stufi en na het afstuderen hoef ik pas over 2 jaar te betalen. Dat betekent dus dat de financiële verplichting pas over 3 jaar ingaat.

Ik ben natuurlijk van plan om alle informatie correct te verstrekken, maar ik kan niet veel situaties als deze online vinden en mee vergelijken. Ik ben benieuwd hoe zij daarmee omgaan.
De geldverstrekker zal vaak je bankafschriften opvragen van de afgelopen 3 maanden. Als hierop te zien is dat je nu stufi ontvangt zal er wel een belletje gaan rinkelen dat je dit ook ooit moet gaan terug betalen. Niet opgeven heeft dus niet zoveel zin.
Ryur schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 13:19:
[...]

Dat is verkeerd gerekend.
De hypothekers rekenen met de totale schuld wat je hebt bij Duo. Dat je daar al een (groot) gedeelte van hebt afgelost doet niet ter zake.

Stel je hebt ooit een 20k schuld, waarvan je al 14k hebt afgelost. Betekent dus eigenlijk dat je nog 'maar' 6k moet aflossen.
Maar de hypothekers (moeten?) rekenen met de originele 20k schuld. Dat je daar bijna 75% van al hebt afgelost doet er niet toe :)
Dit is in dit geval niet helemaal waar. De geldverstrekker geeft niks om de hoogte van de schuld, maar kijkt naar het maandelijkse bedrag wat je moet terug betalen (hoger hoger de schuld en/of rente hoe hoger je maandlasten). Hiermee rekent de bank uit wat je kan missen aan een woning op maandbasis.

@TZC-T1-FX, je zult even moeten navragen wat DUO doet met je studieschuld als je nu al een deel aflost. Het zal best kunnen dat DUO dan over 2 jaar gaat rekenen met de schuld die je op dat moment hebt. Dan heeft aflossen weldegelijk zin!

• Markprinsen
  • Laatst online: 28-12-2022
Altijd mooi, het zetten van de handtekening :)

Wij hebben inmiddels ook een huis gekocht ovb een bouwkundige keuring. Die wordt donderdag of vrijdag uitgevoerd en dan wordt het dus definitief (mits geen grote gebreken). Toch wel weer spannend dat bieden en kijken en bellen. Uiteindelijk binnen 1,5 dag gekocht....

Nou hopen op een hoge taxatie zodat we in een mooi laag LTV tarief kunnen gaan vallen.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:57
Markprinsen schreef op maandag 30 januari 2017 @ 08:25:
Altijd mooi, het zetten van de handtekening :)

Wij hebben inmiddels ook een huis gekocht ovb een bouwkundige keuring. Die wordt donderdag of vrijdag uitgevoerd en dan wordt het dus definitief (mits geen grote gebreken). Toch wel weer spannend dat bieden en kijken en bellen. Uiteindelijk binnen 1,5 dag gekocht....

Nou hopen op een hoge taxatie zodat we in een mooi laag LTV tarief kunnen gaan vallen.
Ik help je hopen, maar als ik mijn geld moet inzetten en het is een bestaande woning zonder gekkigheden dan zet ik mijn hele budget op 'taxatiewaarde = aankoopprijs' ;)

• Ryur
EJPostema schreef op maandag 30 januari 2017 @ 08:24:
Dit is in dit geval niet helemaal waar. De geldverstrekker geeft niks om de hoogte van de schuld, maar kijkt naar het maandelijkse bedrag wat je moet terug betalen (hoger hoger de schuld en/of rente hoe hoger je maandlasten). Hiermee rekent de bank uit wat je kan missen aan een woning op maandbasis.
Ohja? Vertel dat mijn geldverstrekker dan maar.

Dit zijn de regels :) Ze rekenen met het totale bedrag en niet met je maandbedrag :)
Of het moet binnen 1 maand veranderd zijn?

Want het bedrag wat je terug moet betalen is afhankelijk van je inkomen, dat valt door een geldverstrekker niet 1,2,3 te berekenen. Ik moet nu veel minder terugbetalen, vanaf april ga ik bijna 30% meer betalen aan DUO (omdat er een enorme salarisverhoging aankomt).

Hoe moet de geldverstrekker weten met welk maandbedrag er gerekend moet worden (en met welke rente)?

Bronnen:
https://blog.eyeopen.nl/h...chuld-gaan-die-twee-samen
"Het rentepercentage over jouw studieschuld maakt niet uit voor de hypotheekaanvraag. Er wordt gekeken naar het bedrag dat je in totaal geleend hebt. Sinds april 2013 hanteren de banken een standaard weegfactor van 0,75% over de oorspronkelijke studieschuld. Dat betekent dat ze er voor de berekening van jouw hypotheek van uitgaan dat jij elke maand 0,75% van je oorspronkelijke studieschuld terug betaalt aan DUO. Omdat je deze maandelijkse kosten niet meer aan wonen kunt uitgeven, krijg je dit bedrag minder aan hypotheek. "

"Mocht je al een deel van je studieschuld terugbetaald hebben, dan geldt nog steeds de hoogte van je oorspronkelijke lening en dus niet het bedrag wat je op dit moment nog aan schuld over hebt. In zo’n geval is het misschien aantrekkelijker je studieschuld eerst volledig af te lossen met eigen spaargeld of een schenking van je ouders. [...]"

Of ABN Amro:
"Hoe beïnvloedt uw studieschuld uw hypotheek?

Uw studieschuld vermindert het bedrag dat u kunt lenen voor uw hypotheek. Daarbij kijken wij naar het totale bedrag dat u geleend heeft voor uw studie. Wanneer de studieschuld is ontstaan, is ook belangrijk bij het berekenen van uw hypotheek."

[ Voor 42% gewijzigd door Ryur op 30-01-2017 08:50 ]

• Markprinsen
Valorian schreef op maandag 30 januari 2017 @ 08:37:
[...]

Ik help je hopen, maar als ik mijn geld moet inzetten en het is een bestaande woning zonder gekkigheden dan zet ik mijn hele budget op 'taxatiewaarde = aankoopprijs' ;)
Das altijd een mooie discussie met taxateur. WOZ waarde ligt ca. 40k hoger dan de aankoopprijs .

• Barrie98
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-12-2022
Ryur schreef op maandag 30 januari 2017 @ 08:46:
[...]

Ohja? Vertel dat mijn geldverstrekker dan maar.

Dit zijn de regels :) Ze rekenen met het totale bedrag en niet met je maandbedrag :)
Of het moet binnen 1 maand veranderd zijn?
Jup, ze rekenen zeer vervelend met het totaalbedrag. Op basis van het totaalbedrag berekent de bank voor jou wat jij maandelijks kwijt zou zijn (ongunstig), ze kijken niet naar je afschriftje. Dit maandbedrag wordt in mindering gebracht als zijnde dat je dat niet voor je hypotheek kan gebruiken. Dus wordt aan de kostenkant van je hypotheek berekend en van daaruit weer terug gerekend naar welk bedrag je zou kunnen lenen. Hierdoor loop je zomaar op een studieschuld van 20k een hypotheekbedrag van 50k mis.

• Ryur
Barrie98 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 09:23:
[...]

Jup, ze rekenen zeer vervelend met het totaalbedrag. Op basis van het totaalbedrag berekent de bank voor jou wat jij maandelijks kwijt zou zijn (ongunstig), ze kijken niet naar je afschriftje. Dit maandbedrag wordt in mindering gebracht als zijnde dat je dat niet voor je hypotheek kan gebruiken. Dus wordt aan de kostenkant van je hypotheek berekend en van daaruit weer terug gerekend naar welk bedrag je zou kunnen lenen. Hierdoor loop je zomaar op een studieschuld van 20k een hypotheekbedrag van 50k mis.
Jep ik weet het hoor, maar iemand twijfelde over de waarheid van mijn uitspraak ;)

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:57
Markprinsen schreef op maandag 30 januari 2017 @ 09:21:
[...]

Das altijd een mooie discussie met taxateur. WOZ waarde ligt ca. 40k hoger dan de aankoopprijs .
Ah, dat verandert de zaak. Hoor je niet veel overigens, anno 2017-woningmarkt-hitte ligt de WOZ meestal een stuk lager dan de aankoopprijs (in ieder geval in de randstad).

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Ryur schreef op maandag 30 januari 2017 @ 09:35:
[...]

Jep ik weet het hoor, maar iemand twijfelde over de waarheid van mijn uitspraak ;)
bedankt voor de uitleg. Snap het. Ik bedoelde het zoals @barrie98 zegt, maar was een beetje kort door de bocht ;)

• echthard
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-10 20:54
Markprinsen schreef op maandag 30 januari 2017 @ 08:25:.

Bedoel je dat je hoopt dat je in een lagere risicoklasse terecht komt en zodoende een lagere rente percentage hoopt te hoeven betalen?

Zo ja, dat heeft volgens mij geen zin, de hypotheekverstrekker rekent met de laagste van twee bedragen, de koopsom of de taxatie waarde.

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-11 21:08
dhhdante schreef op maandag 30 januari 2017 @ 12:09:
[...]

Bedoel je dat je hoopt dat je in een lagere risicoklasse terecht komt en zodoende een lagere rente percentage hoopt te hoeven betalen?

Zo ja, dat heeft volgens mij geen zin, de hypotheekverstrekker rekent met de laagste van twee bedragen, de koopsom of de taxatie waarde.
Nee hoor, geldverstrekkers kunnen ook gewoon naar de taxatiewaarde kijken.

Daarnaast, als je een verbouwing doet na koop zou je volgens jou nooit een verhoging van de hypotheek kunnen krijgen want dan zouden ze alleen naar de koopsom kijken.In die gevallen geld altijd de taxatiewaarde na verbouwing.

• Markprinsen
dhhdante dat was inderdaad mijn idee. Het huis is met name visueel wat ouder (dat schrok ook veel kopers af). Wij gaan er simpelweg 4 weken in schilderen en licht renoveren en dan ziet het er compleet anders uit.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Veel verstrekkers hanteren wel degelijk de laagste waarde van aankoop (plus verbouwing) versus taxatie voor (of na verbouw). Waarom mag duidelijk zijn......

[ Voor 59% gewijzigd door Ray op 30-01-2017 16:06 ]

• bvbal79
Ray schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:05:
Veel verstrekkers hanteren wel degelijk de laagste waarde van aankoop (plus verbouwing) versus taxatie voor (of na verbouw). Waarom mag duidelijk zijn......
Hoe bepaal je dan de waarde van aankoop plus verbouwing...(door een taxatie vooraf aan de verbouwing)

• echthard
bvbal79 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:56:
[...]

Hoe bepaal je dan de waarde van aankoop plus verbouwing...(door een taxatie vooraf aan de verbouwing)
Bij de taxatie meld je dat je van plan bent te gaan verbouwen en dan wordt er een taxatie (schatting) gemaakt van wat het dan uiteindelijk wordt.

Dus je krijgt dan een waarde wat het nu waard is en wat het volgens de taxateur achteraf waard zal zijn. Na de verbouwing hoef je dan niet nogmaals te laten taxeren.

• bvbal79
dhhdante schreef op maandag 30 januari 2017 @ 17:44:
[...]

Bij de taxatie meld je dat je van plan bent te gaan verbouwen en dan wordt er een taxatie (schatting) gemaakt van wat het dan uiteindelijk wordt.

Dus je krijgt dan een waarde wat het nu waard is en wat het volgens de taxateur achteraf waard zal zijn. Na de verbouwing hoef je dan niet nogmaals te laten taxeren.
En dat is wrs wat Markprinsen bedoeld. Je doet maar 1 taxatie, anders zonde van dat geld toch?

• echthard
bvbal79 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 17:54:
[...]

En dat is wrs wat Markprinsen bedoeld. Je doet maar 1 taxatie, anders zonde van dat geld toch?
Ik gaf aan dat je er waarschijnlijk niet van uit moet gaan dat je dan in een lagere risicoklasse terecht komt.

• Ray

Ray

de LTV rente klasse / waarde na verbouw zal in de regel ook alleen maar toegekend worden mits die verbouwing ook uit depot gedaan wordt. Als je dus met eigen geld dit doet kan het soms wat complex worden en ontkom je niet altijd aan een tweede taxatie of de verstrekker moet het mogelijk maken eerst het eigen geld in te brengen (en de verbouw gelden dus in een vrijwillig depot houden)

Dus simpel gezegd voeg je aankoop en verbouw samen in 1 handeling / taxatie dan zal het geld voor de verbouw via een depot lopen (ook eigen geld) en dan ligt het nog aan de voorwaarden vd verstrekker of die de taxatie waarde neemt na verbouw of de optelsom van aankoop en verbouw. Veel nemen gewoonweg de laagste vd twee.

dan is er nog onderscheid of het wel of geen NHG is en indien NHG of de verstrekker zuiver volgend is. Dit zijn er namelijk ook maar een paar.

samengevat zijn dus simpelweg de voorwaarden van de verstrekker leidend op dit vlak en kiezen de meeste dat voor wat voor de verstrekker het minste risico geeft (het meeste opbrengt....)

[ Voor 28% gewijzigd door Ray op 30-01-2017 19:59 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:39

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Ryur schreef op maandag 30 januari 2017 @ 09:35:
[...]

Het ligt ook genuanceerder, want regulier aflossen heeft 0,0 invloed op de theoretische maandlasten (0,75% van het beginbedrag afaik), maar een extra aflossing doen heeft dat wel. Dan kan je gewoon met de bank praten, ik wel iig.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:14
In hoeverre kun je WOZ waarde gebruiken voor de verkoopwaarde van een woning? Stel op Funda staat een vraagprijs van 3 ton, WOZ blijkt 2 ton, wordt er dan teveel gevraagd?

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Piet_Piraat7 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 10:20:
In hoeverre kun je WOZ waarde gebruiken voor de verkoopwaarde van een woning? Stel op Funda staat een vraagprijs van 3 ton, WOZ blijkt 2 ton, wordt er dan teveel gevraagd?
Pff, 't wordt een beetje vermoeiend.... je bent niet de eerste met deze vraag ;) . WOZ zegt niets maar dan ook niets over het al-dan-niet realistisch zijn van de vraagprijs.

[ Voor 3% gewijzigd door naitsoezn op 01-02-2017 10:33 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

WOZ is grotendeels gebaseerd op een computer model, houd geen rekening met veel specifieke gegevens over die woning zoals staat van onderhoud en de afwerking van de woning.
Woning waarde blijft lastig omdat heel veel woningen uniek zijn of slechts met een paar andere woningen te vergelijken zijn. Hoe bepaal je objectief wat een woning waard is als iedereen andere wensen heeft? Dat is niet te doen.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Als er al jaren achtereen een zeer constante huizenmarkt is geweest met elk jaar bijvoorbeeld 2% stijging en 2% inflatie, én het huis wat je wilt kopen is er een waarvan er in dezelfde straat nog 50 staan dán zou je dergelijke conclusies kunnen trekken aan de hand van de WOZ.
En zelfs dan kunnen er nog verschillen in zitten; locatie kan alsnog veel invloed hebben op de waarde. Denk aan wel/geen boom, wel/geen lantaarn recht voor je slaapkamer, wel/geen parkeerplaats precies voor je huis, ondergrondse container, drempel, overduidelijke aso-buren...
Maar ook al zou je dan kunnen zeggen dat ze te veel vragen; je bent niet verplicht het te kopen.

In deze tijd, met net een huizencrisis achter de rug zegt WOZ m.i. niet zo veel over de waarde van de woning. Toen wij ons huis kochten (per 1 december) moesten we nog 1/12e van de WOZ betalen, die was 53k hoger dan onze koopprijs. Het jaar daarna was de WOZ netjes aangepast naar onze koopprijs.
En ook al hebben we het hele huis gestript, geïsoleerd, voorzien van nieuwe kozijnen, gestucd & opgeknapt, de WOZ staat nog op het peil van de koopprijs (+1,5% ofzo). Bij ons is de WOZ dus 'aan de lage kant', maar dat vind ik niet zo erg, scheelt weer belasting.

Conclusie: een huis is waard wat jij er maximaal voor wilt geven. Voor iedereen heeft elk huis dus een andere waarde. En ze hebben maar één iemand nodig die dat huis (min of meer) 3 ton waard vind.

• Kju

Kju

Het belangrijkste wat je moet beseffen over de WOZ_waarde: het is een grondslag voor belastingheffing. Hoe hoger, hoe meer belasting je aan de gemeente en waterschappen betaalt en hoe hoger het eigenwoningforfait in je IB zal zijn. Een lage WOZ-waarde zegt ook niets, hooguit over de kwaliteit van de gemeente ;)
De WOZ-waarde is verder heel onbetrouwbaar omdat het geen rekening houdt met de verschillen tussen de referenties als het gaat om niveau van de afwerkingen, de kwaliteit van de installaties en de aard van de inrichting. Verder dan corrigeren op gebruiksoppervlakten (die vaak ook niet kloppen) en perceelgrootte zal er niet echt gebeuren. Correcties vinden meestal pas plaats na bezwaar of als er eens een keer echt een taxateur gaat kijken of als de woning zelf in een jaar is verkocht.

[ Voor 16% gewijzigd door Kju op 01-02-2017 15:07 ]

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-11 16:12
Na van te voren alles zorgvuldig te hebben uitgezocht hoe het met NHG, taxaties en bouwdepots zit blijkt na een gesprek met de hypotheekadviseur dat ik het toch niet goed begrepen heb.

Gegevens:
Koopsom € 200.000,-
Taxatiewaarde voor verbouwing € 210.000,-
Verbouwingsspecificatie € 38.000,- (totale kosten verbouwing)
Taxatiewaarde na verbouwing € 238.000,-

Ik was er dus vanuit gegaan een bouwdepot te krijgen van € 28.000,- aangezien dat de waardevermeerdering is volgens de taxatie. Volgens de hypotheekadviseur klopt dat niet en zouden we geen NHG krijgen omdat de waarde na de verbouwing meer is dan de NHG grens van € 233.000,-

Volgens hem moet er een nieuwe taxatie komen waar de verbouwingsspecificatie zelf € 28.000,- is en de waarde na verbouwing moet dan minimaal € 228.000,- zijn. Dus de bank zou uitgaan van de koopsom en niet van de taxatie waarde voor verbouwing. En het bouwdepot is dus gelijk aan de verbouwingsspecificatie.

Ik dacht altijd dat je alleen een bouwdepot krijgt van het verschil in taxatie na verbouwing en taxatie voor verbouwing. Zijn argument was dat de bank wil dat al het geld van de verbouwing in het depot zit zodat hun zekerheid hebben dat ook al die werkzaamheden worden uitgevoerd. Wat op zich ook wel logisch klinkt.

Iemand anders hier ook ervaring mee, klopt het wat de adviseur zegt?

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Het deel van NHG heeft hij gelijk is. Die grens ligt op 231000 euro en als jij een huis koopt met waarde 238000 is dat hoger dan dat bedrag.
Dus tja moet je beetje sjoemelen en de taxatie na verbouwing onder dat bedrag krijgen.

Ik neem aan dat de bank uitgaat van de waarde na verbouwing, want wat maakt voor hun de waarde voor verbouwing uit? Het enige wat de bank wil weten is of het onderpand goed genoeg is in het geval dat jij niet meer kan betalen of het onderpand een andere waarde had op een willekeurig ander tijdstip is voor de bank niet echt relevant.

• Ray

Ray

Skidmarks schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 20:35:
Na van te voren alles zorgvuldig te hebben uitgezocht hoe het met NHG, taxaties en bouwdepots zit blijkt na een gesprek met de hypotheekadviseur dat ik het toch niet goed begrepen heb.

Gegevens:
Koopsom € 200.000,-
Taxatiewaarde voor verbouwing € 210.000,-
Verbouwingsspecificatie € 38.000,- (totale kosten verbouwing)
Taxatiewaarde na verbouwing € 238.000,-

Ik was er dus vanuit gegaan een bouwdepot te krijgen van € 28.000,- aangezien dat de waardevermeerdering is volgens de taxatie. Volgens de hypotheekadviseur klopt dat niet en zouden we geen NHG krijgen omdat de waarde na de verbouwing meer is dan de NHG grens van € 233.000,-

Volgens hem moet er een nieuwe taxatie komen waar de verbouwingsspecificatie zelf € 28.000,- is en de waarde na verbouwing moet dan minimaal € 228.000,- zijn. Dus de bank zou uitgaan van de koopsom en niet van de taxatie waarde voor verbouwing. En het bouwdepot is dus gelijk aan de verbouwingsspecificatie.

Ik dacht altijd dat je alleen een bouwdepot krijgt van het verschil in taxatie na verbouwing en taxatie voor verbouwing. Zijn argument was dat de bank wil dat al het geld van de verbouwing in het depot zit zodat hun zekerheid hebben dat ook al die werkzaamheden worden uitgevoerd. Wat op zich ook wel logisch klinkt.

Iemand anders hier ook ervaring mee, klopt het wat de adviseur zegt?
wanneer heb je dit gesprek gehad ? normen 2017 werken anders en daar mag het totaal 245K zijn 'gemiddelde prijs vd woning' die 231K grens is 2016!! 2017 is 245K (plus 1%) en eventueel EBV volgens de normen

daarnaast heb ik over hoe men omgaat met het bepalen vd waarde woning / zuiver NHG pas een heel stuk hier geschreven dus dat ga ik niet herhalen :)

• Skidmarks
Ja zo begrijp ik het ook zolang het totale hypotheekbedrag niet hoger is dan de taxatie waarde na verbouwing krijg je de verbouwingskosten volledig mee gefinancieerd ook al levert de verbouwing geen 100% waardevermeerdering op volgens de taxatie.

Ik heb het gesprek vandaag gehad dus het gaat over 2017. Maar de NHG hypotheek grens lag toch altijd een stuk hoger dan de max koopsom volgens NHG? De adviseur zei steeds dat 233 de max was, maar ik lees dat 245 de max koopsom is en 247.450 101% de max hypotheek is. Dat zal ik nog even navragen dat lijkt dan niet te kloppen.

[ Voor 37% gewijzigd door Skidmarks op 02-02-2017 22:04 ]

• delorean7
  • Laatst online: 04-11 08:58

delorean7

Let's take the Aston toni

Hoe zit het trouwens met LTV tabellen die je overal vindt. Stel dat je een aanbieder hebt die zich aanpast aan de situatie en je automatisch in een lagere risico staffel komt. Liggen die tabellen vast bij het aangaan van de hypotheek? Stel dat je 30 jaar vastlegd en je in jaar 8 in een lagere schaal komt, geldt dan de 'dag tabel' of de tabel die gold toen jende verplichting aanging?

• bvbal79
delorean7 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 22:41:
Hoe zit het trouwens met LTV tabellen die je overal vindt. Stel dat je een aanbieder hebt die zich aanpast aan de situatie en je automatisch in een lagere risico staffel komt. Liggen die tabellen vast bij het aangaan van de hypotheek? Stel dat je 30 jaar vastlegd en je in jaar 8 in een lagere schaal komt, geldt dan de 'dag tabel' of de tabel die gold toen jende verplichting aanging?
NN geeft in ieder geval die toen gold. Zou toch ook raar zijn dat kun je altijd weer een renteherziening blijven aanvragen.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

bvbal79 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 23:09:
[...]

NN geeft in ieder geval die toen gold. Zou toch ook raar zijn dat kun je altijd weer een renteherziening blijven aanvragen.
Dat is niet correct. Wel kan het verschillen per bank, echter zullen velen kiezen voor het gemak van een enkele versie van de tabel.

• bvbal79
Tsurany schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 23:23:
[...]

Dat is niet correct. Wel kan het verschillen per bank, echter zullen velen kiezen voor het gemak van een enkele versie van de tabel.
Wat is niet correct? Mijn eigen bank geeft het zelf aan. De lijst die bij aanvang van de hypotheek er was geld.

• Skidmarks
In 2016 was de maximale hypotheeksom met NHG € 245.000,- en gingen ze vanuit dat de 6% kosten koper daar al in zat. Dan komt de maximale koopsom dus op € 231.132,- uit. Maar je kon maar max 102% lenen in 2016 ik snap niet waarom ze van 6% uitgingen of was daar een uitzondering op?

In 2017 is de max koopsom met NHG € 245.000,- en de max hypotheeksom € 247.450,- wat precies 101% is en ook klopt met de nieuwe LTV. Dat begrijp ik maar ik begrijp dus niet waarom ze met 6% rekenen in 2016?

Zie o.a. https://www.hypotheekberekenen.nl/nhg/2017

Ik denk dat ik nu ook begrijp hoe mijn adviseur komt op een max koopsom met NHG van ca € 233.000,- in 2017. Ik denk dat hij de max NHG hypotheeksom pakt € 247.450,- en dat door 1,06 deelt dan kom je op € 233.443,- uit. Hij rekent blijkbaar nog met 6% terwijl dit nog maar 1% is. Ik ga dat navragen bij hem, kan me haast niet voorstellen dat hij er zo naast kan zitten.

[ Voor 30% gewijzigd door Skidmarks op 03-02-2017 07:31 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

bvbal79 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 23:43:
[...]

Wat is niet correct? Mijn eigen bank geeft het zelf aan. De lijst die bij aanvang van de hypotheek er was geld.
NN maakt geen onderscheid tussen oude en nieuwe hypotheken. Boven de 90% is een extra opslag en met NHG is een extra korting.

• Ray

Ray

Skidmarks schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 06:50:
In 2016 was de maximale hypotheeksom met NHG € 245.000,- en gingen ze vanuit dat de 6% kosten koper daar al in zat. Dan komt de maximale koopsom dus op € 231.132,- uit. Maar je kon maar max 102% lenen in 2016 ik snap niet waarom ze van 6% uitgingen of was daar een uitzondering op?

In 2017 is de max koopsom met NHG € 245.000,- en de max hypotheeksom € 247.450,- wat precies 101% is en ook klopt met de nieuwe LTV. Dat begrijp ik maar ik begrijp dus niet waarom ze met 6% rekenen in 2016?

Zie o.a. https://www.hypotheekberekenen.nl/nhg/2017

Ik denk dat ik nu ook begrijp hoe mijn adviseur komt op een max koopsom met NHG van ca € 233.000,- in 2017. Ik denk dat hij de max NHG hypotheeksom pakt € 247.450,- en dat door 1,06 deelt dan kom je op € 233.443,- uit. Hij rekent blijkbaar nog met 6% terwijl dit nog maar 1% is. Ik ga dat navragen bij hem, kan me haast niet voorstellen dat hij er zo naast kan zitten.
Nofi maar waar heb je die adviseur gevonden... dit is wel heel erg namelijk...

hier vindt https://www.nhg.nl/Professional/Tools-en-applicaties je de rekentool kostengrens 2017

let wel. zoals ik al eerder heb gesteld, is dat deze tool dus de zuiver uitvoering van NHG weergeeft maar dat de meeste verstrekkers hem niet zo uitvoeren!

edit. dat gereken rondom die 6% heeft met EBV te maken en was onder 2016 eigenlijk niet uit te leggen. Onder 2017 is dit imho nu duidelijk en blijkt ook uit de rekentool. Nu kan je dus nog boven de 101% plussen met EBV. maar ook hier telt dat de meeste verstrekkers dit niet zuiver volgen!

[ Voor 9% gewijzigd door Ray op 03-02-2017 08:02 ]

• bvbal79
Tsurany schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 07:31:
[...]

NN maakt geen onderscheid tussen oude en nieuwe hypotheken. Boven de 90% is een extra opslag en met NHG is een extra korting.
Dat was de vraag niet. De vraag was naar welke lijst er wordt gekeken. Ik heb mijn hypotheek in 2015 afgesloten bij NN. Als ik nu renteherziening zou vragen om in de lage categorie te vallen pakken ze de rentelijst van toen en niet vandaag.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

bvbal79 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 08:16:
[...]

Dat was de vraag niet. De vraag was naar welke lijst er wordt gekeken. Ik heb mijn hypotheek in 2015 afgesloten bij NN. Als ik nu renteherziening zou vragen om in de lage categorie te vallen pakken ze de rentelijst van toen en niet vandaag.
Welke rentelijst? Je krijgt gewoon de huidige marktrente inclusief kortingen en opslagen die van toepassing zijn. En indien je kiest voor rentemiddelen krijg je die opslag nog.

• BabyRattle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-11 23:19
Hier in de regio worden de woningen als een malle verkocht.. nu wij ons beide woningen hebben verkocht weer op zoek naar wat nieuws tussen de 2 en 3 ton.. overwaarde van verkoop eigen beide woningen bijelkaar is 92000 euro.

[ Voor 79% gewijzigd door BabyRattle op 03-02-2017 09:38 ]

• RHE123
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:43

RHE123

Edubits

Volgens mij schept het woord renteherziening verwarring. Bij het afsluiten van een hypotheek is een bepaalde staffel geldig die aangeeft bij welke LTV welk rentepercentage van toepassing is. Deze staffel blijft (in ieder geval bij ING) geldig. Zodra je dus genoeg hebt afgelost om van bv 85% LTV naar 80% LTV te gaan kun je de rente laten verlagen, dit wordt dan bepaald aan de hand van de staffel die geldig was bij het afsluiten van de hypotheek. Bij sommige banken gaat dit zelfs automatisch.

[ Voor 11% gewijzigd door RHE123 op 03-02-2017 09:46 ]

Canon 1D X + 16-35 f/2.8L + 24-70 f/2.8L + 70-200 f/2.8L IS + 135 f/2.0L + 430EX II | iMac | MacBook Pro

• Skidmarks
Ray schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 07:49:
[...]

Nofi maar waar heb je die adviseur gevonden... dit is wel heel erg namelijk
Dat was de directeur van de lokale vestiging van de Hypotheker, daar betaal je dan € 3.000,- advieskosten voor. 😱

Ik heb een mail terug ontvangen waarin hij toegeeft dat hij een denkfout maakte. Hij beweert dat dat komt omdat de meeste mensen wel de k.k. willen meefinancieren en dan is 233 de max koopsom. Wij betalen de k.k. zelf dus is 245 de max.

Ik begrijp dat echter niet je kan toch nooit met nhg 6% k.k. meefinancieren? Dat is max 1%. Of ligt het er nog aan of je starter zoals wij of doorstromer bent?

• Ray

Ray

Skidmarks schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 12:25:
[...]

Dat was de directeur van de lokale vestiging van de Hypotheker, daar betaal je dan € 3.000,- advieskosten voor. 😱

Ik heb een mail terug ontvangen waarin hij toegeeft dat hij een denkfout maakte. Hij beweert dat dat komt omdat de meeste mensen wel de k.k. willen meefinancieren en dan is 233 de max koopsom. Wij betalen de k.k. zelf dus is 245 de max.

ik begrijp dat echter niet je kan toch nooit met nhg 6% k.k. meefinancieren? Dat is max 1%. Of ligt het er nog aan of je starter zoals wij of doorstromer bent?
Ah, nu snap wel wat hij aan het doen is. creatief rekenen om met hogere taxatie waardes zonder het inbrengen van eigen geld uit te komen bij een (eigen label) verstrekker die zuiver NHG volgend is....

de link naar mijn rekentool is de juiste manier van bereken. Puzzel daar maar eens mee en dan zul je inderdaad een 'loophole' zien als de taxatie waarde hoger is dan de aankoopprijs. Maar nogmaals dit zijn maar een aantal verstrekkers die er zo mee om gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 03-02-2017 13:14 ]

• bvbal79
Tsurany schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 09:19:
[...]

Welke rentelijst? Je krijgt gewoon de huidige marktrente inclusief kortingen en opslagen die van toepassing zijn. En indien je kiest voor rentemiddelen krijg je die opslag nog.
Zie antwoord RHE123.

• Skidmarks
Ray schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 13:05:
[...]
Ah, nu snap wel wat hij aan het doen is. creatief rekenen om met hogere taxatie waardes zonder het inbrengen van eigen geld uit te komen bij een (eigen label) verstrekker die zuiver NHG volgend is....

de link naar mijn rekentool is de juiste manier van bereken. Puzzel daar maar eens mee en dan zul je inderdaad een 'loophole' zien als de taxatie waarde hoger is dan de aankoopprijs. Maar nogmaals dit zijn maar een aantal verstrekkers die er zo mee om gaan.
Ik heb de Kostengrens rekentool 2017 xlsx gedownload en wat geprobeerd. Ik kan dan inderdaad de loophole vinden als ik zelf de taxatie voor verbouwing hoger zet en ook de waarde na verbouwing hoger zet. Reken ik echter met de cijfers van onze situatie dan blijft 101% de max. Dus ik kan nog steeds de redenatie van de adviseur niet volgen, althans niet in mijn specifieke geval.

Die rekentool is wel handig je ziet dat ze daar 3 rekenregels hanteren en de laagste van die 3 bepaald uit eindelijk de max hoogte van de hypotheek. Het is dus inderdaad wat ingewikkelder dan ik dacht.

• Ray

Ray

Skidmarks schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 14:28:
[...]

Ik heb de Kostengrens rekentool 2017 xlsx gedownload en wat geprobeerd. Ik kan dan inderdaad de loophole vinden als ik zelf de taxatie voor verbouwing hoger zet en ook de waarde na verbouwing hoger zet. Reken ik echter met de cijfers van onze situatie dan blijft 101% de max. Dus ik kan nog steeds de redenatie van de adviseur niet volgen, althans niet in mijn specifieke geval.

Die rekentool is wel handig je ziet dat ze daar 3 rekenregels hanteren en de laagste van die 3 bepaald uit eindelijk de max hoogte van de hypotheek. Het is dus inderdaad wat ingewikkelder dan ik dacht.
ga ook maar eens wat spelen met EBV indien van toepassing dan wordt het nog leuker :9

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

In dat geval gaat inderdaad gewoon de opslag voor >90% er af inderdaad. Je basisrente blijft hetzelfde.

• bvbal79
Tsurany schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 15:10:
[...]

In dat geval gaat inderdaad gewoon de opslag voor >90% er af inderdaad. Je basisrente blijft hetzelfde.
Ja en dat berust dus op de lijst die er was toen en niet nu. (wat de vraag was)

• delorean7

delorean7

Als je te maken krijgt met een paar weken dubbele lasten, en je koopt eerst je nieuwe woning, heeft dat invloed op hoe een geldverstrekker jouw maximale hypotheek berekend. Stel je koopt een woning van 400k je verkoopt er een van 200k, koop en verkoop zijn binnen een maand. Je oude hypotheek los je helemaal af en gaat een nieuwe hypotheek aan voor 400k.
Voor die paar weken overlap, moet je max hypotheek dan 400k zijn of 600k in de beoordeling? (Immers zal je kortstondig dubbele lasten hebben)

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:43
Je kan de kosten voor de dubbele lasten mee financieren, en men gaat dan uit dan je straks 1 huis over houdt.

Lees ook bv https://blog.eyeopen.nl/h...oede-tijdelijke-oplossing

• delorean7

delorean7

Rob-T6 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 21:04:
Je kan de kosten voor de dubbele lasten mee financieren, en men gaat dan uit dan je straks 1 huis over houdt.

Lees ook bv https://blog.eyeopen.nl/h...oede-tijdelijke-oplossing
Misschien snap ik het niet, maar deze link gaat over de vraag hoe je de overwaarde tegelde maakt. Als je dat nodig hebt, dat hebben we in principe niet.
De vraag is of al die toetsingcriteria van geldverstrekkers uberhaupt rekenen met dubbele lasten, ook al is het voor 2 weken. Wat ik overal teruglees is dat niet het geval, men rekent alleen met de hypo die lang zal blijven staan. Maar ik wil voorkomen dat mijn nieuwe hypo geweigerd wordt terwijl we die makkelijk kunnen dragen, alleen omdat er een paar weken dubbele lasten zullen zijn.

Hoe toetst men tijdelijke dubbele lasten voor het berekenen van de maximale hypotheek?

• keko12
delorean7 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 21:21:
[...]

Misschien snap ik het niet, maar deze link gaat over de vraag hoe je de overwaarde tegelde maakt. Als je dat nodig hebt, dat hebben we in principe niet.
De vraag is of al die toetsingcriteria van geldverstrekkers uberhaupt rekenen met dubbele lasten, ook al is het voor 2 weken. Wat ik overal teruglees is dat niet het geval, men rekent alleen met de hypo die lang zal blijven staan. Maar ik wil voorkomen dat mijn nieuwe hypo geweigerd wordt terwijl we die makkelijk kunnen dragen, alleen omdat er een paar weken dubbele lasten zullen zijn.

Hoe toetst men tijdelijke dubbele lasten voor het berekenen van de maximale hypotheek?
Vraag het na bij je hypotheekverstrekker of adviseur. Bij mijn verstrekker (Aegon) is de eis dat je de bruto maandlasten voor een jaar van je oude huis aantoonbaar beschikbaar moet hebben op een spaarrekening.
Pagina: 1 ... 32 ... 367 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7