Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 283 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:45

dragonhaertt

@_'.'

Dexter24 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:14:
[...]

Zeker spannend! Hoop dat het wat wordt. Is misschien wel relevant/interessant om te vermelden wat voor bod je ongeveer gedaan hebt. Als in: onder, op, boven vraagprijs?
Zeker, we hebben gisteren een initieel bod van 15k onder de vraagprijs geboden.
Op zich was de vraagprijs niet verkeerd, maar wel aan de bovenkant van wat we willen besteden (maandelijks) aan hypotheek.

Dat eerste bod was nét iets onder waar we uiteindelijk uit wilden komen als er mogelijk onderhandeld werd.
Het laatste bod wat we gedaan hebben vandaag is 10k onder de vraagprijs. Dit is wat we maximaal over hebben voor dit huis. (375.000)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
dragonhaertt schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:00:
We hebben woensdag een huis bekeken, gisteren een bod uitgebracht en later op de dag te horen gekregen dat er één andere partij ook een bod heeft gedaan.
That's it? Alleen de mededeling "Een andere partij heeft ook iets geboden"?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Wolly schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:10:
[...]

That's it? Alleen de mededeling "Een andere partij heeft ook iets geboden"?
Yep, ze mogen niet zeggen welke hoger is, om te voorkomen dat mensen tegen elkaar opbieden.
We hadden tot vanmiddag om ons laatste bod te doen.

Zojuist een telefoontje gekregen dat we het niet geworden zijn. Het andere bod was even hoog, maar met een veel lager voorbehoud van financiering.
Zo snel als het ging is het ook weer over, en nu terug naar huisjes kijken op funda! :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willy84
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-11-2024
Gewoon een vraag uit interesse: waarom zou je niet rustig een paar maanden wachten en rustig beiden op woningen in de wetenschap dat de markt omlaag gaat?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:50

de Peer

under peer review

Willy84 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:40:
Gewoon een vraag uit interesse: waarom zou je niet rustig een paar maanden wachten en rustig beiden op woningen in de wetenschap dat de markt omlaag gaat?
Dat is een gok. Geen wetenschap ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
Als de markt daalt, is het niet gezegd dat het gunstiger is om dan een woning te kopen. Wellicht is over die paar maanden de rente wel nog verder gestegen, waardoor je maandlasten zelfs met een lagere aankoopprijs alsnog hoger zijn dan wanneer je direct had gekocht. Bovendien kan het ook gewoon gebeuren dat de markt stabiliseert, of zelfs weer gaat stijgen.

Daarnaast speelt mee: waar woon je terwijl je wacht op een dalende markt? Misschien ben je wel meer kwijt aan huur dan dat de nieuwe woning in prijs daalt. Heb je 5k aan prijs voor de woning bespaard, maar in de tussentijd 10k aan huur uitgegeven, dan ben je niet per se beter af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:10
Als je mij een maand geleden met alle berichtgeving had verteld dat diesel nu onder de 2 euro zou zijn, dan had ik je voor gek verklaard. Er waren zelfs nieuwsbronnen die dachten dat pompen wel eens zo der diesel zouden kunnen komen te zitten.

Ik heb vandaag voor 1.75 per liter getankt. Oftwel: echt te voorspellen valt het allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Een beetje rondkijken en rustig bieden is precies wat we aan het doen zijn.
Geen haast en niet gek overbieden.

We vonden toevallig een huis wat we leuk vonden binnen ons budget in een rustige wijk, daar hebben we op geboden en ineens binnen twee dagen van eerste bod naar eindbod naar 'afwijzing' gegaan.
Dat voelde heel snel, maar nu gaan we weer rustig verder zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Modbreak:We gaan absoluut niet frustraties zo uiten naar elkaar toe.

[ Voor 90% gewijzigd door tweakduke op 26-11-2022 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Wispe op 25-11-2022 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trank00l
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Iets met stijgende hypotheek rente wat lenen ook duurder maakt. Aan het einde van de streep schiet je er dus niets mee op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tokjah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-07 19:11
Trank00l schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 10:41:
[...]

Iets met stijgende hypotheek rente wat lenen ook duurder maakt. Aan het einde van de streep schiet je er dus niets mee op.
Deze week 10 jaar NHG 4,3% --> 4,16%
10 jaar zonder NHG 4,7% --> 4,59 %

Ook daar is geen zekerheid op stijging, dan wel verdere daling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trank00l
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
tokjah schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 13:54:
[...]

Deze week 10 jaar NHG 4,3% --> 4,16%
10 jaar zonder NHG 4,7% --> 4,59 %

Ook daar is geen zekerheid op stijging, dan wel verdere daling.
Leg even de hypotheek rente van begin dit jaar met de huidige stand naast elkaar. Snel uitgesproken denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 12:44

mwa

Trank00l schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 21:00:
[...]

Leg even de hypotheek rente van begin dit jaar met de huidige stand naast elkaar. Snel uitgesproken denk ik.
Nog geen jaar geleden voor 30 jaar 1,9% vastgezet, inmiddels 5,45% (ABN) :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17-09 09:41
mwa schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 21:38:
[...]

Nog geen jaar geleden voor 30 jaar 1,9% vastgezet, inmiddels 5,45% (ABN) :X
Hier ook zoiets, 20 jaar vast voor 1,55% en nu diezelfde hypotheek is 4,69%.

Hoeveel ik tegenwoordig niet te horen krijg 'je hebt echt teveel betaald voor dat huis, de markt is nu veel gunstiger! Had maar gewacht' maar elke keer uitleggen dat ik onderaan de streep echt veel voordeliger uit ben begint wel vermoeiend te worden :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tokjah
Trank00l schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 21:00:
[...]

Waarom gaat het erom om zo snel mogelijk uitgesproken te raken? Dit is toch een forum?
Iemand die vorige week een hypotheek voor 6 ton heeft afgesloten, is deze week toch wel een beetje zuur. Het gaat er toch om dat het grillig is?
De verwachting is ook dat het nog meer met kleine stapjes gaat dalen (korte termijn, langere termijn kan alle kanten op). Voor een hoge hypotheek maakt dat wel uit.

[ Voor 4% gewijzigd door tokjah op 27-11-2022 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokjah
Aomi schreef op zondag 27 november 2022 @ 10:12:
[...]

Hoeveel ik tegenwoordig niet te horen krijg 'je hebt echt teveel betaald voor dat huis, de markt is nu veel gunstiger! Had maar gewacht' maar elke keer uitleggen dat ik onderaan de streep echt veel voordeliger uit ben begint wel vermoeiend te worden :P
Ik heb ongeveer dezelfde hypotheek vorig jaar afgesloten maar echt niemand heeft tegen mij gezegd dat ik had moeten wachten. De meeste mensen snappen toch wel dat de hoge rente nadelig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02:58
Ik ga net voor kerst verhuizen en eind december moet ik mijn huidige woning overdragen. Wanneer zetten jullie alle adressen om naar het nieuwe adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:02
AMARONE schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:25:
Ik ga net voor kerst verhuizen en eind december moet ik mijn huidige woning overdragen. Wanneer zetten jullie alle adressen om naar het nieuwe adres?
Je kan de doorstuur service van PostNL gebruiken?

Ik zette hem de dag voordat ik de sleutel kreeg van mijn nieuwe woning op, want ik had altijd wel een week of 4 overlap :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

Aomi schreef op zondag 27 november 2022 @ 10:12:
[...]

Ja dat ken ik, die mensen die zeggen dat ons huis inmiddels is gezakt in prijs. En ons oude huis dan? Zakt toch ook mee :+ (er zat een vrij klein verschil tussen oude en nieuwe prijs uiteindelijk door het biedproces).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
AMARONE schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:25:
Bij de gemeente zou ik me inschrijven per 1 januari, wel zo makkelijk voor de rioolheffing etc. Voor de overige adressen zou ik half december aan de slag gaan, en ook voor een half jaartje oid de doorstuurservice van PostNL aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:36
FastFred schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:55:
Ik heb volgende week een bezichtiging staan voor een ander huis, de hypotheker is nu de boel aan het doorrekenen wat het netto/bruto in de maand gaat kosten.

Ik was eens benieuwd of ik hier tips kan krijgen waar op te letten/vragen die ik stellen kan over het huis. Ik woon sinds 2015 op mezelf, huidige stek is een simpel 2-slaapkamer appartement uit 1994, gekocht. En die zit in een VVE, dus de buitenkant van het huis heb ik nooit naar om hoeven kijken.

Het huis wat ik ga bekijken is een rijtjeshuis (107m2 woon) uit 1975 met voortuin en achtertuin, overkapping achterin. Helemaal opgeknapt; kunststof kozijnen, moderne keuken en sanitair, voor zover ik op de foto's zie overal PVC vloer, voorzien van dak-, vloer- en spouwisolatie, elektra aangepakt, 12 zonnepanelen erop, energielabel A, CV ketel vorig jaar vervangen, etc.
Bezichtiging gedaan vorige week. Net huis, wel moet alle verf en behang opnieuw gedaan worden en is het laminaat op sommige plekken beschadigd.

Bod gedaan, ging per inschrijving dus dat is meteen eindbod. Motivatie brief geschreven en woensdag gaan de makelaar en verkoper een keus maken wie het wordt. Ben benieuwd :) Er waren 1 ochtend en 1 middag helemaal volgepland met bezichtigingen van een half uur dus...

[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 28-11-2022 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03:36
FastFred schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:17:
[...]

Bezichtiging gedaan vorige week. Net huis, wel moet alle verf en behang opnieuw gedaan worden en is het laminaat op sommige plekken beschadigd.

Bod gedaan, ging per inschrijving dus dat is meteen eindbod. Motivatie brief geschreven en woensdag gaan de makelaar en verkoper een keus maken wie het wordt. Ben benieuwd :) Er waren 1 ochtend en 1 middag helemaal volgepland met bezichtigingen van een half uur dus...
Is dat echt een ding tegenwoordig dat je een motivatiebrief moet schrijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-09 12:45
Bobo221 schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:06:
[...]

Is dat echt een ding tegenwoordig dat je een motivatiebrief moet schrijven?
Nee, maar als je samen met een ander het beste (Lees: niet het hoogste) bod hebt, kan een stukje inzicht in de persoon achter het bod verschil maken.

Soms verkoopt iemand liever aan een jong stel dan aan een alleenstaande. Als bedragen en voorwaarden dan identiek (of vergelijkbaar) zijn, kan het verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:36
Motivatie werd door de makelaar als tip meegegeven. Die geeft ie waarschijnlijk aan zowat iedereen die kwam kijken :P

Ik heb ook een appartement te verkopen, toevallig via diezelfde makelaar, verdient hij er 2x aan, misschien dat dat ook nog meetelt. De 2 kijkers die na mij kwamen waren een stuk jonger dan mijzelf en beide hadden hun vader/moeder mee, dus ook alleenstaand net als ik gok ik, maar er zullen ook jonge stelletjes/gezinnen bij zitten. De huidige bewoner heeft er ook met vrouw en 3 kinderen gezeten.

[ Voor 15% gewijzigd door FastFred op 28-11-2022 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luco
FastFred schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:16:
Motivatie werd door de makelaar als tip meegegeven. Die geeft ie waarschijnlijk aan zowat iedereen die kwam kijken :P

Ik heb ook een appartement te verkopen, toevallig via diezelfde makelaar, verdient hij er 2x aan, misschien dat dat ook nog meetelt. De 2 kijkers die na mij kwamen waren een stuk jonger dan mijzelf en beide hadden hun vader/moeder mee, dus ook alleenstaand net als ik gok ik, maar er zullen ook jonge stelletjes/gezinnen bij zitten. De huidige bewoner heeft er ook met vrouw en 3 kinderen gezeten.
Dan hebben de verkopers aangegeven een motivatie te waarderen en niet alleen naar knaken te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 18:32
Dat was bij ons het geval. De verkoper heeft het huis aan ons gegund op basis van motivatiebrief en niet de knaken (50k lager geboden dan hoogste bod).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:59
Vandaag overdracht gehad van mijn nieuwe huis: (kx22 in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6")
Voordat we naar de notaris gingen nog even snel een laatste overdrachtsakkoord gedaan. Niks bijzonders en huis is in goede staat dus alles akkoord.

Verkoop makelaar ging MEE naar de notaris (als mental support zei hij zelf).
De notaris zei achteraf ook, dat is bijzonder, ik heb al 3 jaar lang geen makelaar gezien, die waren altijd veel te druk, dus dat ze nu hier zitten zegt ook veel.

Verkoopmakelaar zei ja markt is nu anders, verwacht geen overbiedingen meer, maar was nog steeds van overtuigd dat mensen nog steeds huizen blijven kopen. Wel allemaal onderbieders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiru
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-09 16:27
Heb gisteren een taxatie laten uitvoeren, inclusief het meenemen van een verbouwing. Ben erg benieuwd uiteraard, wat is jullie ervaring met de wachttijd op het rapport na de taxatie? Het rapport moet natuurlijk worden geschreven (lijkt me niet veel werk meer) en gevalideerd.

Ben ik heel optimistisch als ik hoop dat het deze week nog komt? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Hiru schreef op donderdag 1 december 2022 @ 08:29:
Heb gisteren een taxatie laten uitvoeren, inclusief het meenemen van een verbouwing. Ben erg benieuwd uiteraard, wat is jullie ervaring met de wachttijd op het rapport na de taxatie? Het rapport moet natuurlijk worden geschreven (lijkt me niet veel werk meer) en gevalideerd.

De ene duurde 2 dagen, de ander een week bij mij.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemesls
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 15:18
Hiru schreef op donderdag 1 december 2022 @ 08:29:

Bij ons was dat na 1 dag, zou dus best goed kunnen dat je hem vandaag of morgen al hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiru
Ik ben erg benieuwd, dan kan ik eindelijk de hypotheek definitief aanvragen, ruim binnen de ontbindende voorwaarden \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
kx22 schreef op maandag 28 november 2022 @ 18:34:
Vandaag overdracht gehad van mijn nieuwe huis: (kx22 in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6")
Voordat we naar de notaris gingen nog even snel een laatste overdrachtsakkoord gedaan. Niks bijzonders en huis is in goede staat dus alles akkoord.

Verkoop makelaar ging MEE naar de notaris (als mental support zei hij zelf).
De notaris zei achteraf ook, dat is bijzonder, ik heb al 3 jaar lang geen makelaar gezien, die waren altijd veel te druk, dus dat ze nu hier zitten zegt ook veel.

Verkoopmakelaar zei ja markt is nu anders, verwacht geen overbiedingen meer, maar was nog steeds van overtuigd dat mensen nog steeds huizen blijven kopen. Wel allemaal onderbieders.
Grappig om te zien dat buiten Amsterdam anders is dan daarbinnen. Ik werk in A'dam en mijn ervaring is dat de makelaars al maar te graag bij willen zijn en dat ook doen (omdat ze zich belangrijk voelen).
Afgelopen 2 jaar natuurlijk niet ivm coronamaatregelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:35
Wispe schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:12:
[...]

Grappig om te zien dat buiten Amsterdam anders is dan daarbinnen. Ik werk in A'dam en mijn ervaring is dat de makelaars al maar te graag bij willen zijn en dat ook doen (omdat ze zich belangrijk voelen).
Afgelopen 2 jaar natuurlijk niet ivm coronamaatregelen.
10 jaar geleden, midden in de crisis, was er bij mij ook geen makelaar bij hoor. De makelaar heeft toch ook niks te zoeken bij de notaris? Wat gaat ie doen, wachten bij de receptie en dan een flesje overhandigen?

@Wispe ik neem aan dat een notaris bij het formele gedeelte ook enkel de betreffende personen in de ruimte wil hebben, of is dat helemaal aan de notaris?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
THM0 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:27:
[...]

10 jaar geleden, midden in de crisis, was er bij mij ook geen makelaar bij hoor. De makelaar heeft toch ook niks te zoeken bij de notaris? Wat gaat ie doen, wachten bij de receptie en dan een flesje overhandigen?

@Wispe ik neem aan dat een notaris bij het formele gedeelte ook enkel de betreffende personen in de ruimte wil hebben, of is dat helemaal aan de notaris?
Moet je niet aan mij vragen. Ik werk op een notariskantoor en mijn ervaring is dat ze al maar te graag erbij willen zijn en dat ook doen. Wat mij betreft blijven ze lekker thuis.
Bij het levering-gedeelte is de makelaar bij. Bij de hypotheek niet (vanzelfsprekend).

[ Voor 4% gewijzigd door Wispe op 01-12-2022 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luco
THM0 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:27:
[...]

Kreeg ik maar een flesje. M'n aankoopmakelaar kreeg ik niks meer dan de rekening van, en de notaris gaf me een keycord mee "voor m'n nieuwe sleutels". En de pen mocht ik houden.

M'n bank daarentegen stuurde me wel een fles wijn toe als felicitatie met de aanschaf van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiru
Wij hebben de situatie dat de taxatie veel hoger uitvalt dan de aankoopsom, dat is mooi meegenomen voor de hypotheek maar ik heb wat twijfels over de juistheid van de taxatie. in 2023 is de vrijstelling van de overdrachtsbelasting van toepassing voor bedragen onder de 440k, nu is onze aankoopsom hier ruim onder (onder de 400k) maar de taxatie ligt hierboven.

Wat is jullie ervaring hiermee, welk bedrag wordt gebruikt om voor de overdrachtsbelasting hier de waarde van de woning vast te stellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Hiru schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:01:
Wij hebben de situatie dat de taxatie veel hoger uitvalt dan de aankoopsom, dat is mooi meegenomen voor de hypotheek maar ik heb wat twijfels over de juistheid van de taxatie. in 2023 is de vrijstelling van de overdrachtsbelasting van toepassing voor bedragen onder de 440k, nu is onze aankoopsom hier ruim onder (onder de 400k) maar de taxatie ligt hierboven.

Wat is jullie ervaring hiermee, welk bedrag wordt gebruikt om voor de overdrachtsbelasting hier de waarde van de woning vast te stellen?
Aankoopsom. Net als voor de WOZ.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 20:49

Je kan met de taxatie bij de bank aan te tonen dat je hypotheekbedrag x% is van de marktwaarde (Loan-to-Value) waardoor je mogelijk in een lagere risicoklasse valt wat een lager rentetarief kan opleveren.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Laatst online: 01-07 13:33

https://weblog.moneywise....ing-overdrachtsbelasting/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

fsfikke schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:08:
[...]

Aankoopsom. Net als voor de WOZ.
Niet helemaal, als je bezwaar maakt tegen de woz dan vragen ze wel een taxatie rapport op (indien recent gekocht).
Ik vermoed dat men komend jaar massaal bezwaar gaat maken omdat de woz automatisch obv transacties op de top (q1 2022) wordt vastgesteld.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:39
Ik krijg een vast bedrag van 500 euro p/m van mijn werkgever voor verzekeringen. Amerikaans bedrijf en de zorgkosten zijn daar torenhoog, vandaar. Bedrag is vrij te besteden aan alles, contractueel vastgelegd en niet om te zetten in iets anders dan geld. Hypotheek vandaag afgekeurd: dit telt niet mee als inkomen. AGH |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:26
Tweakx schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:24:
Ik krijg een vast bedrag van 500 euro p/m van mijn werkgever voor verzekeringen. Amerikaans bedrijf en de zorgkosten zijn daar torenhoog, vandaar. Bedrag is vrij te besteden aan alles, contractueel vastgelegd en niet om te zetten in iets anders dan geld. Hypotheek vandaag afgekeurd: dit telt niet mee als inkomen. AGH |:(
Dat komt doordat het een vergoeding is voor (extra/hoge) kosten die je maakt. Daardoor mag het niet (altijd*) meegerekend worden als beschikbaar voor woonlasten, ook al heb jij dat geld niet (volledig) nodig. Geldt ook voor veel andere vormen van inkomen/vergoedingen. Bijv reiskosten, thuiswerkvergoeding, bijdrage pensioen. Bij werkgevers die een relatief laag salaris betalen, maar veel van deze vergoedingen (US idd) kom je dan best bedrogen uit als je op pad gaat voor een hypotheek.

*) ik meen me te herinneren dat de ene hypotheekverstrekker hier makkelijker in is dan de ander. Maar dat weet ik niet zeker. Mogelijk zijn er tweakers met positieve ervaring daarmee.

[ Voor 9% gewijzigd door Toke_gt op 08-12-2022 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
Toke_gt schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:48:
[...]

Dat komt doordat het een vergoeding is voor (extra/hoge) kosten die je maakt. Daardoor mag het niet (altijd*) meegerekend worden als beschikbaar voor woonlasten, ook al heb jij dat geld niet (volledig) nodig. Geldt ook voor veel andere vormen van inkomen/vergoedingen. Bijv reiskosten, thuiswerkvergoeding, bijdrage pensioen. Bij werkgevers die een relatief laag salaris betalen, maar veel van deze vergoedingen (US idd) kom je dan best bedrogen uit als je op pad gaat voor een hypotheek.

*) ik meen me te herinneren dat de ene hypotheekverstrekker hier makkelijker in is dan de ander. Maar dat weet ik niet zeker. Mogelijk zijn er tweakers met positieve ervaring daarmee.
Helder verhaal, dank je. Ik blijf het wat bijzonder vinden, zeker aangezien een basisverzekering verplicht is in Nederland en door meer ruimte te creëren met een vergoeding, blijft er ook meer inkomen over. Als er hypotheekverstrekkers zijn die hier coulanter in zijn dan hoor ik dat graag. Voor nu lijkt het ophogen van mijn renteperiode de oplossing, dat geef ook wat meer speelruimte. Maar stress creëert het zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:25
Tweakx schreef op donderdag 8 december 2022 @ 22:05:
[...]

Helder verhaal, dank je. Ik blijf het wat bijzonder vinden, zeker aangezien een basisverzekering verplicht is in Nederland en door meer ruimte te creëren met een vergoeding, blijft er ook meer inkomen over. Als er hypotheekverstrekkers zijn die hier coulanter in zijn dan hoor ik dat graag. Voor nu lijkt het ophogen van mijn renteperiode de oplossing, dat geef ook wat meer speelruimte. Maar stress creëert het zeker.
Ik weet van een kennis dat hij zijn mobiliteitsbudget heeft laten omzetten naar een vaste toeslag oid. Dat telde toen wel mee.

Ophogen rente kan ook door een stukje variabel op te nemen. Kan je later omzetten naar vast als de hypotheek verstrekt is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09 06:35
[...]

Nieuwe loonstrook en werkgeversverklaring bij je werkgever regelen; situatie uitleggen en laat salarisadministratie die vergoeding even via een toeslag uitbetalen ipv iets dat schreeuwt; voor verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
Bedankt voor de goede adviezen! Ik ga ernaar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
[...]
Ik blijf het wat bijzonder vinden, zeker aangezien een basisverzekering verplicht is in Nederland en door meer ruimte te creëren met een vergoeding, blijft er ook meer inkomen over.
Dat klopt, maar hypotheekverstrekker gaat ervanuit dat je die compensatie krijgt omdat je de (extra) kosten ook maakt. Dat jij die kosten niet maakt en de compensatie krijgt omdat collega’s in VS dat ook krijgen (omdat zij die kosten wel maken), doet er voor de berekening niet toe.

Aan jou dus de ‘taak’ om dat bij de aanvraag duidelijk te maken. Bijvoorbeeld door te laten zien dat het contractueel is vastgelegd en dus een arbeidsvoorwaarde, en wat je daadwerkelijke vaste zorgkosten zijn.
Wellicht kan een hypotheekadviseur je helpen een verstrekker te vinden die wat minder rigide is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coazter
Tweakx schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:24:
Elke bank hanteert zo'n beetje het principe dat het mag meetellen als het vast en bestendig is, zelfs NHG. Wat was precies de reden dat dit niet geaccepteerd werd? Het lijkt me vast en bestendig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweakx
coazter schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:06:
[...]

Elke bank hanteert zo'n beetje het principe dat het mag meetellen als het vast en bestendig is, zelfs NHG. Wat was precies de reden dat dit niet geaccepteerd werd? Het lijkt me vast en bestendig.
Ik had NHG uit interesse gebeld, want ook de hypotheekadviseur gaf aan dat NHG het ook niet goedkeurde. Reden: "Uw werkgever heeft het bedoelt als vergoeding voor private verzekeringen, niet als extra inkomen''.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coazter
Dan lijkt het me inderdaad dat je zoals @Toke_gt stelt, je moet kunnen aantonen wat je werkelijke zorgkosten zijn en het proberen bij een flexibelere bank. Ik heb wel eens begrepen dat BLG wat meer maatwerk doet en wel probeert mee te denken wat er mogelijk is. Met NHG wordt dan weer een uitdaging.

[ Voor 3% gewijzigd door coazter op 09-12-2022 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:08
Enige tijd geleden werd hier een tool gepost dat je van een woning de funda geschiedenis kan vinden.
Wanneer het huis eerder is aangeboden, prijs wijzigingen etc.
Kan echter de link niet meer vinden. Wie helpt?

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:35
Flix20 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:33:
Enige tijd geleden werd hier een tool gepost dat je van een woning de funda geschiedenis kan vinden.
https://betrapdemakelaar.nl/nl/en/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:00

IkWilbert

Het is mij!

Flix20 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:33:
https://huisverklikker.nl/

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Ook een goede, maar niet diegene die ik bedoel.
Volgens mij was dat door een tweaker zelf gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
As vrijdag de overdracht, had nog niets van de makelaar gehoord dus toch enigzins geïrriteerd gebeld wanneer de voorinspectie zou plaatsvinden. Ik kreeg de melding dat ze zelf altijd de ruimte al inplannen dus dat dit wel goed zat...maar even iets laten weten was teveel gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:31
Ik zat eens te kijken naar wat ik zoal aan verzekeringen had, en liep toen tegen de vraag aan hoe erg ik een woonlastenverzekering nou eigenlijk nodig heb. Omdat ik er niet heel veel concreets over tegenkom, op een enkeling hier die het tussen neus en lippen door noemt, wil ik het graag even polsen met een poll :)

Dus aan alle mensen met een koopwoning met hypotheek:

Poll: Welke verzekeringen heb je?
Alleen opstal
Opstal & inboedel
Opstal & woonlasten
Opstal, inboedel & woonlasten

Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=405109&layout=1&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Hahn schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:06:
Ik zat eens te kijken naar wat ik zoal aan verzekeringen had, en liep toen tegen de vraag aan hoe erg ik een woonlastenverzekering nou eigenlijk nodig heb. Omdat ik er niet heel veel concreets over tegenkom, op een enkeling hier die het tussen neus en lippen door noemt, wil ik het graag even polsen met een poll :)

Dus aan alle mensen met een koopwoning met hypotheek:

Poll: Welke verzekeringen heb je?
Alleen opstal
Opstal & inboedel
Opstal & woonlasten
Opstal, inboedel & woonlasten

Tussenstand:
[Afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
Ik heb een koopwoning en de opstalverzekering wordt via de VVE gedaan. Welke optie moet ik kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Wispe schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:17:
[...]

Ik heb een koopwoning en de opstalverzekering wordt via de VVE gedaan. Welke optie moet ik kiezen?
Als je geen inboedel- en woonlastenverzekering hebt, dan 'Alleen opstal', aangezien dat de enige is die je dan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:05

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Wij zouden wellicht de woning willen kopen waar de oma van mijn vrouw in woont.

De woning is uit 1910, staat op een perceel van 760 m2 en volgens kadaster een woonoppervlakte van 220 m2. Ik denk dat het woonoppervlak niet klopt, maar het is best een forse woning.

De bovenverdieping is imo onbewoonbaar (je kijkt zo door de pannen naar buiten, maar het is wel aardig waterdicht nog), beneden scheelt ook niet alles. Enkel glas, geen cv, rotte kozijnen etc.

De WOZ waarde staat op 387k. Ik zou de helft hiervan al veel geld vinden als waarde. Ik probeer in te schatten of het zin heeft om dit te laten taxeren, of dat dit tot tot een teleurstelling gaat leiden. Iemand ervaring met taxatie van een dergelijk "krot"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 11:48
Beekforel schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:22:

De woning is uit 1910, staat op een perceel van 760 m2 en volgens kadaster een woonoppervlakte van 220 m2. Ik denk dat het woonoppervlak niet klopt, maar het is best een forse woning.

De bovenverdieping is imo onbewoonbaar (je kijkt zo door de pannen naar buiten, maar het is wel aardig waterdicht nog), beneden scheelt ook niet alles. Enkel glas, geen cv, rotte kozijnen etc.

De WOZ waarde staat op 387k. Ik zou de helft hiervan al veel geld vinden als waarde. Ik probeer in te schatten of het zin heeft om dit te laten taxeren, of dat dit tot tot een teleurstelling gaat leiden. Iemand ervaring met taxatie van een dergelijk "krot"?
Wellicht eerst eens een 'relatief' goedkoop rapportje aanvragen van Calcasa van vergelijkbare woningen in de buurt? Ook een groffe schatting is bijvoorbeeld via Huispedia, kan je daarna altijd nog besluiten om een taxateur te laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Hahn schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:06:
Ik zat eens te kijken naar wat ik zoal aan verzekeringen had, en liep toen tegen de vraag aan hoe erg ik een woonlastenverzekering nou eigenlijk nodig heb.
Of je een woonlastenverzekering nodig hebt, heeft niet zoveel met je huis te maken, maar alles met je persoonlijke omstandigheden. Je kunt dat dus niet zo goed meenemen in een vergelijking met opstal- en inboedelverzekering. Die heb je doorgaans wel nodig, een WLV vaak niet (zie hieronder quote VEH). Mocht je die wel overwegen, let dan op de kleine lettertjes, want het lijkt me een verzekering die uiteindelijk maar beperkt uitkeert.

Dit is wat Ver Eigen Huis erover schrijft:
Een woonlastenverzekering keert uit bij inkomensdaling als gevolg van arbeidsongeschiktheid of werkloosheid. Met zo'n verzekering kun je gedurende een bepaalde periode (een deel van) de maandelijkse hypotheeklasten betalen.

Afwegingen nut en noodzaak woonlastenverzekering

Heb je eigenlijk wel een woonlastenverzekering nodig als je arbeidsongeschikt raakt of werkloos wordt? Misschien heb je wel voldoende eigen vermogen om dit risico op te vangen, kun je besparen op uitgaven of kan jouw partner (meer) gaan werken. Soms bieden werkgevers al een (collectieve) verzekering aan of je bent al standaard verzekerd door je werkgever. Het is belangrijk dit eerst uit te zoeken anders betaal je onnodig premie. De overheid heeft ook verschillende vangnetten voor inkomensterugval bij arbeidsongeschiktheid (WIA) en werkloosheid (WW). Kun je desondanks de hypotheek niet meer opbrengen bij eventuele arbeidsongeschiktheid of werkloosheid? Dan is een woonlastenverzekering een optie.
PS: jouw poll heeft de onlogische optie Opstal & woonlasten, maar niet de optie inboedel en woonlasten. Mij lijkt een inboedelverzekering de meest noodzakelijke verzekering voor iedereen, zowel bij huur als koop. Opstal is, zoals je hierboven leest, niet altijd nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door Toke_gt op 18-12-2022 18:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:46
Toke_gt schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:46:
[...]

Of je een woonlastenverzekering nodig hebt, heeft niet zoveel met je huis te maken, maar alles met je persoonlijke omstandigheden. Je kunt dat dus niet zo goed meenemen in een vergelijking met opstal- en inboedelverzekering. Die heb je doorgaans wel nodig, een WLV vaak niet (zie hieronder quote VEH). Mocht je die wel overwegen, let dan op de kleine lettertjes, want het lijkt me een verzekering die uiteindelijk maar beperkt uitkeert.

[...]

PS: jouw poll heeft de onlogische optie Opstal & woonlasten, maar niet de optie inboedel en woonlasten. Mij lijkt een inboedelverzekering de meest noodzakelijke verzekering voor iedereen, zowel bij huur als koop. Opstal is, zoals je hierboven leest, niet altijd nodig.
Opstal is vaak verplicht door de hypotheekverstrekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Zo, de sleutel binnen afgelopen vrijdag, zaterdag kwam ik er wel achter dat beide badkamer kranen lekken (makkelijk te fixen maar toch).

Tevens lekt de uitloop van de hwa langs de gevel. Geen idee hoe een verborgen gebrek in zijn werk gaat maar dit had volgens mij gemeld moeten worden of bekend moeten zijn. (Achteraf bleek de thermostaat ook op 10 graden te staan wat ik zelf ook niet echt handig vond van de verkopers ivm de kou).

Of gaan ze zich meteen achter de ouderdomsclausule begeven? Wat is nou de beste manier, een email naar de makelaar met mijn opmerkingen of meteen een eis voor reparatie neerzetten?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Gewoon blij zijn met je nieuwe huis en die "problemen" waarvan je zegt dat ze makkelijk te verhelpen zijn, zelf/laten verhelpen.

[ Voor 3% gewijzigd door Wispe op 18-12-2022 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Wispe schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:55:
Gewoon blij zijn met je nieuwe huis en die "problemen" waarvan je zegt dat ze makkelijk te verhelpen zijn, zelf/laten verhelpen.
Ja, die kranen is geen probleem. Die hwa lijkt mij ingewikkelder en zorgt voor vocht in de woning (achter de plinten).

Verder sowieso super blij, hopelijk kan de woning nog 100 jaar door. (Uit 1885 dus wat scheurtjes, etc.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
AMARONE schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:57:
[...]

Ja, die kranen is geen probleem. Die hwa lijkt mij ingewikkelder en zorgt voor vocht in de woning (achter de plinten).

Verder sowieso super blij, hopelijk kan de woning nog 100 jaar door. (Uit 1885 dus wat scheurtjes, etc.)
Als je tonnen kan/wil uitgeven aan een huis uit 1885, kan je vast ook wel 100 euro missen voor iemand die naar je HWA komt kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:36
AMARONE schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:53:
(Achteraf bleek de thermostaat ook op 10 graden te staan wat ik zelf ook niet echt handig vond van de verkopers ivm de kou).
Als het hele huis daarmee vorstvrij bleef is er toch geen probleem? De verkopers waren er al even uit lijkt me, is dan ook een beetje zonde om te blijven stoken.

Mijn huis stond te koop in de zomer (stond toen al leeg) en de overdracht was begin oktober. In de tussentijd heeft het programma van de thermostaat elke dag naar 20°C gestookt als het nodig was, zonde van het gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Toke_gt schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:46:
[...]

[...]

Opstal is (vaak) verplicht, inboedel niet, daarom de keuzes. Verder, zoals altijd bij dit soort polls: het is slechts ter indicatie voor mijn eigen nieuwsgierigheid. Niet al te zwaar aan tillen als een optie ontbreekt of als er iets niet helemaal klopt. Voel je vrij om een beter onderzoek te starten als je die drang heel erg voelt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Hahn schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:30:
[...]

Opstal is (vaak) verplicht, inboedel niet, daarom de keuzes. Verder, zoals altijd bij dit soort polls: het is slechts ter indicatie voor mijn eigen nieuwsgierigheid. Niet al te zwaar aan tillen als een optie ontbreekt of als er iets niet helemaal klopt. Voel je vrij om een beter onderzoek te starten als je die drang heel erg voelt ;)
Die behoefte voel ik totaal niet, vroeg me gewoon af of je je bewust was van de onlogische combi.
En opstal is inderdaad meestal verplicht, maar niet als dat bijvoorbeeld via VvE is geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Toke_gt schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:36:
[...]

Die behoefte voel ik totaal niet, vroeg me gewoon af of je je bewust was van de onlogische combi.
En opstal is inderdaad meestal verplicht, maar niet als dat bijvoorbeeld via VvE is geregeld.
Als je het via je VvE hebt, heb je het ook, en stem je daar op. Verder ben ik het niet met je eens dat het een onlogische combi is. Het is een mogelijke combi, dus heb ik 'm meegenomen in de poll. Zal het een veelvoorkomende combi zijn? Dat verwacht ik niet, maar dat is wat anders dan onlogisch.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:19
Zo, de sleutel binnen afgelopen vrijdag, zaterdag kwam ik er wel achter dat beide badkamer kranen lekken (makkelijk te fixen maar toch).

Tevens lekt de uitloop van de hwa langs de gevel. Geen idee hoe een verborgen gebrek in zijn werk gaat maar dit had volgens mij gemeld moeten worden of bekend moeten zijn. (Achteraf bleek de thermostaat ook op 10 graden te staan wat ik zelf ook niet echt handig vond van de verkopers ivm de kou).

Of gaan ze zich meteen achter de ouderdomsclausule begeven? Wat is nou de beste manier, een email naar de makelaar met mijn opmerkingen of meteen een eis voor reparatie neerzetten?
Heb je een bouwkundige keuring laten doen? Zo niet ben je redelijk kansloos bij elk bezwaar dat je wilt maken. Verder geen probleem maken van klein bier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Niet online

Mijn tip zou zijn om even te zoeken hier in het forum - er zijn al talloze topics met deze vraag geopend (alhoewel je geen eenduidig antwoord zal vinden ;-) ).

Mijn mening - bij het kopen van een huis moet je altijd rekening houden met kleine gebreken (je koopt geen _nieuw_ huis, dus er zullen bijna altijd wel kleine dingetjes zijn).
De kranen kan je zelf blijkbaar fixen, als je voor de HWA een mannetje inschakelt: laat gelijk de dakgoot even bladvrij maken, heb je dat ook gelijk ✔️.

Dat ze de thermostaat omlaag gezet hebben is inderdaad opvallend, alhoewel met de huidige energieprijzen (en wellicht zijn ze al een tijdje uit de woning) is het voor hun wel een makkelijke besparing natuurlijk...

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 15:17

Kju

Beekforel schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:22:

Een goedkoop rapportje zoals daaronder wordt voorgesteld is goed bedoeld maar niet heel betrouwbaar. Modelwaarden vallen misschien te hoog uit en houden geen rekening met inwendige staat of eventuele erfpacht. Mede doordat het om een familiekwesties gaat zou ik je aanraden een taxatierapport (onafhankelijke derde) op te laten stellen met als doel ‘financiering’ zodat het rapport ook gelijk geschikt is om te gebruiken voor je eventuele hypotheekaanvraag. Een taxateur die binnen is geweest taxeert ook wat hij binnen heeft waargenomen.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Is het ook niet zo dat juist de WOZ waarde belangrijk is ivm de schenkbelastingregels?

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Hij heeft het niet over schenking..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Kju schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:58:
Hij heeft het niet over schenking..
Als je verkoopt onder de WOZ waarde kan dat als schenking gezien worden. Zeker bij familie.

https://sonsrealestate.nl...%20tot%2020%25%20bedragen.

[ Voor 22% gewijzigd door ArthurMorgan op 19-12-2022 09:01 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Een taxatierapport zal dat overrulen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:05

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Had inderdaad al begrepen dat de taxatiewaarde leidend kan zijn in situatie dat je onder de WOZ gaat verkopen, dus daar verwacht ik geen probleem mee.

Denk dat het inderdaad toch wel verstandig is om een taxateur in te zetten. Maar dan zullen we wel eerst even wat mensen op de hoogte moeten brengen van onze plannen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Maestro.mosjuh schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:36:
[...]

Dat ze de thermostaat omlaag gezet hebben is inderdaad opvallend, alhoewel met de huidige energieprijzen (en wellicht zijn ze al een tijdje uit de woning) is het voor hun wel een makkelijke besparing natuurlijk...
Hoezo opvallend: Het is een directe besparing aan hun kant. Dat het verstandig is, dat betwijfel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

HEY_DUDE schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:46:
[...]
Heb je een bouwkundige keuring laten doen? Zo niet ben je redelijk kansloos bij elk bezwaar dat je wilt maken. [...]
Waar baseer je dit op?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Je hebt een onderzoeksplicht als kopende partij. Zonder bouwkundige keuring kun je moeilijk aantonen dat je aan jouw onderzoeksplicht voldaan hebt. De verkopende partij moet gebreken wel melden maar kan ook gewoon zeggen die lekkende afvoer is mij nooit opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

HEY_DUDE schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:44:
[...]
Je hebt een onderzoeksplicht als kopende partij. Zonder bouwkundige keuring kun je moeilijk aantonen dat je aan jouw onderzoeksplicht voldaan hebt.
[...]
Sorry, ik moet m'n vraag toch even uitbreiden op basis van bovenstaande quote: Waarop baseer je dat je moeilijk kunt aantonen dat je aan je onderzoeksplicht hebt voldaan als je geen bouwkundige keuring hebt laten uitvoeren? (En waarom zou je dan 'redelijk kansloos' zijn?)

[ Voor 4% gewijzigd door Harrie_ op 19-12-2022 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Harrie_ schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:43:
[...]

Sorry, ik moet m'n vraag toch even uitbreiden op basis van bovenstaande quote: Waarop baseer je dat je moeilijk kunt aantonen dat je aan je onderzoeksplicht hebt voldaan als je geen bouwkundige keuring hebt laten uitvoeren? (En waarom zou je dan 'redelijk kansloos' zijn?)
Dat moet je omdraaien. hoe ga je aantonen dat je wel onderzoek hebt gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

thejoker80 schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:47:
[...]

Dat moet je omdraaien. hoe ga je aantonen dat je wel onderzoek hebt gedaan?
Vertellen dat je de woning bezichtigd hebt en alles uitvoerig hebt bekeken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Harrie_ schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:48:
[...]

Vertellen dat je de woning bezichtigd hebt en alles uitvoerig hebt bekeken :?
Ah. Als je kunt aantonen dat jij 'expert' bent op dat gebied is dat wellicht nog ok. Een bezichtiging van een consument zal nooit afdoende zijn (want een consument kan dat niet beoordelen, een expert wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
mierenfokker schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:21:
[...]

Hoezo opvallend: Het is een directe besparing aan hun kant. Dat het verstandig is, dat betwijfel ik.
Het is meer een onwetendheid maar ik zou de kachel zelf nooit onder de 15 zetten denk ik en bij oude woningen kan die 10 graden met -5 buiten toch voor schade zorgen lijkt mij in de wanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

thejoker80 schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:49:
[...]
Ah. Als je kunt aantonen dat jij 'expert' bent op dat gebied is dat wellicht nog ok. Een bezichtiging van een consument zal nooit afdoende zijn (want een consument kan dat niet beoordelen, een expert wel).
En waar baseer je dit op dan?

De reden dat ik deze vragen stel is omdat hier op GoT iedere keer die onderzoeksplicht om de hoek komt kijken en dat ik het idee heb dat de meeste users totaal geen notie hebben van wat een onderzoeksplicht behelst. Een aantal decennia terug had nog nooit iemand van een bouwkundige keuring gehoord en toen hadden kopers ook al een onderzoeksplicht...

Je hoeft trouwens echt geen expert te zijn om aan je onderzoeksplicht te voldoen, e.e.a. is natuurlijk afhankelijk van de situatie.

[ Voor 8% gewijzigd door Harrie_ op 19-12-2022 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Harrie_ schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:52:
[...]

De reden dat ik deze vragen stel is omdat hier op GoT iedere keer die onderzoeksplicht om de hoek komt kijken en dat ik het idee heb dat de meeste users totaal geen notie hebben van wat een onderzoeksplicht behelst. Een aantal decennia terug had nog nooit iemand van een bouwkundige keuring gehoord en toen hadden kopers ook al een onderzoeksplicht...

Je hoeft trouwens echt geen expert te zijn om aan je onderzoeksplicht te voldoen, e.e.a. is natuurlijk afhankelijk van de situatie.
Misschien heb je wel een punt. Andersom gezien. Stel je hebt een conflict over een gebrek aan je onlangs gekochte huis en je moet aan een derde (rechter oid) aantonen dat jij dit echt niet had kunnen weten. Zeg je dan: ik ben gaan kijken voordat ik het huis kocht en ik zag niks vreemds?

Zou een rechter dat wel prima vinden? Of zou die zeggen; U heeft natuurlijk niet de kwalificaties om dat te beoordelen, hiervoor had u iemand moeten inhuren.

Overigens, toen ik zon 20 jaar geleden mijn eerste appartement kocht was de bouwkundige keuring ook al een ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Harrie_ schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:43:
[...]

Verborgen gebreken zijn het risico van de koper !!!.

Een verkoper verkoopt het huis zoals het is. Zolang de verkoper rederlijkerwijs kan beargumenteren dat hij ook niet van het gebrek op de hoogte was (en het dus een verborgen gebrek is), dan zijn de kosten volledig voor jou. Bij een juridisch geschil kan de rechter vrij makkelijk zeggen dat het bij een bouwkundige keuring wel naar boven was gekomen en je dus geen verhaal hebt. Had je maar beter onderzoek moeten doen. Alleen als je hard kan maken dat de verkopende partij moedwillig de zaken verzwijgt maak je kans. Maar het is lastig je te verdedigen tegen "dat is mij nooit opgevallen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

HEY_DUDE schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:58:
[...]

Een verkoper verkoopt het huis zoals het is. Zolang de verkoper rederlijkerwijs kan beargumenteren dat hij ook niet van het gebrek op de hoogte was (en het dus een verborgen gebrek is), dan zijn de kosten volledig voor jou. Bij een juridisch geschil kan de rechter vrij makkelijk zeggen dat het bij een bouwkundige keuring wel naar boven was gekomen en je dus geen verhaal hebt. Had je maar beter onderzoek moeten doen. Alleen als je hard kan maken dat de verkopende partij moedwillig de zaken verzwijgt maak je kans. Maar het is lastig je te verdedigen tegen "dat is mij nooit opgevallen".
Ja, het onderzoek van @Harrie_ zou dan bestaan uit het zelf bezichtigen.

Ik denk dat het punt is dat dit pas relevant is bij een verborgen gebrek. Iets wat een consument bij normaal onderzoek (bezichtigen, vragen stellen) niet zou kunnen zien maar een bouekundig expert wellicht wel. Als de bouwkundig expert niks heeft waargenomen en er is wel een verborgen gebrek dan had je het nooit kunnen ontdekken.

[ Voor 16% gewijzigd door thejoker80 op 19-12-2022 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Harrie_ schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:52:
[...]

Even google geeft genoeg voorbeelden waarin de rechter een claim afwijst omdat kopers niet aan hun onderzoeksplicht hebben voldaan wanneer er geen bouwkundige keuring is uitgevoerd. Elke casus is anders en veel zaken zijn niet direct te generaliseren, maar feit is in ieder geval dat er nog nooit een claim is afgewezen omdat er wel een bouwkundige keuring plaatsgevonden heeft :P

In z'n algemeenheid geldt: Hoe ouder het huis, hoe groter de verantwoordelijkheid / onderzoeksplicht van koper.

[ Voor 5% gewijzigd door naitsoezn op 19-12-2022 13:02 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

naitsoezn schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:01:
[...]

Even google geeft genoeg voorbeelden waarin de rechter een claim afwijst omdat kopers niet aan hun onderzoeksplicht hebben voldaan wanneer er geen bouwkundige keuring is uitgevoerd. Elke casus is anders en veel zaken zijn niet direct te generaliseren, maar feit is in ieder geval dat er nog nooit een claim is afgewezen omdat er wel een bouwkundige keuring plaatsgevonden heeft :P
Link die eens dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

https://www.google.com/se...ge+keuring+jurisprudentie

[ Voor 9% gewijzigd door naitsoezn op 19-12-2022 13:05 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

thejoker80 schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:58:
[...]
Zeg je dan: ik ben gaan kijken voordat ik het huis kocht en ik zag niks vreemds?

Zou een rechter dat wel prima vinden? Of zou die zeggen; U heeft natuurlijk niet de kwalificaties om dat te beoordelen, hiervoor had u iemand moeten inhuren.
Een rechter zal dat situationeel afwegen. Stel dat blijkt dat de fundering van je pas aangekochte woning aan het verzakken is; in het geval dat de woning gebouwd is 1995 dan zal een rechter sneller oordelen dat je er als koper vanuit mag gaan dat er met de fundering niets aan de hand is, de woning is immers gebouwd volgens de normen van 1995 en iedere 'leek' mag er wel vanuit gaan dat dit prima in orde is (mits er geen zichtbare scheuren in muren zitten en dat soort dingen). Koop je een monumentaal pand uit 1900 dan zal een rechter sneller oordelen dat je wellicht een 'expert' in had moeten schakelen omdat ook een leek wel kan verzinnen dat dit soort dingen zomaar mis kunnen zijn met een huis van 120 jaar oud.

Goed, iedere situatie is anders, maar het beeld dat hier vaak geschept wordt (dat je in alle gevallen altijd maar een bouwkundige keuring uit moet laten voeren) slaat nergens op. Wanneer je een woning koopt die vrij 'recent' gebouwd is (in de afgelopen 30 jaar) kun je er in de meeste gevallen prima mee weg komen om de woning zelf uitvoerig te inspecteren op gebreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:02
HEY_DUDE schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:58:
[...]

Ik ken anders toch verschillende gevallen waarbij de verkoper opdraaide voor de kosten van verborgen gebreken. Zeker als het om b.v. een lek dak gaat dat door verkeerde installatie is ontstaan.
Het is toch echt andersom, als je als kopende partij het defect redelijkerwijze had kunnen zien/vinden heeft de kopende partij inderdaad een probleem, maar als het een groter defect is, wat de koper niet makkelijk had kunnen zien, mag toch veelal de verkopende partij opdraaien voor op zijn minst een gedeelte van de kosten.

Daarbij maakt een bouwkundige keuring de bewijslast wel heel makkelijk, maar is ook zeker niet noodzakelijk (was het dat wel, dan was die bouwkundige keuring ook wel verplicht). Zelf bezichtigen en goed kijken valt daarbij wel degelijk onder een goed onderzoek.

In dit geval zou ik echter zeggen dat die lekkende kranen de kosten niet zijn en je die beter zelf kunt oplossen. De HWA is misschien niet heel netjes, maar in hoeverre geeft het echt problemen? Dat lijkt me dus ook iets dat je beter even zelf kunt oplossen. Waarschijnlijk het pijpje even aanpassen en dan ben je klaar.
Ik zou er dan ook hooguit een belletje aan wagen, maar echte stappen ondernemen zal weinig opleveren. Je krijgt dan misschien wat uitbetaald, maar de tijd die je er in zult moeten steken is meer dan de tijd die het kost om het probleem op te lossen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Precies wat @redwing hierboven zegt. Verder laten de links van @naitsoezn ook wel zien dat het vaak om (heel) oude panden gaat waarbij een rechter is geneigd om te zeggen "joh kennelijk weet je er zelf niets vanaf, dus je had logischerwijs zelf wel kunnen verzinnen dat je een expert had moeten inschakelen".

Uit die google-search van @naitsoezn komt ook een interessant afstudeeronderzoek naar voren waarin een aantal passages van gelijke strekking staan; je kunt als koper prima zelf de zaak beoordelen en wanneer twijfel ontstaat een expert inschakelen om dit nader uit te zoeken. Een rechter neemt daarin ook mee of het een woning van 20 jaar oud of 100 jaar oud betreft, in het val van een woning met een 'recenter' bouwjaar kan een koper er zonder mee vanuit gaan dat hij een woning koopt die structureel/bouwkundig in orde is als er geen visuele kenmerken of mededelingen zijn die op iets anders wijzen.

[ Voor 4% gewijzigd door Harrie_ op 19-12-2022 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Nogmaals de verkoper is niet verantwoordelijk voor verborgen gebreken. Dit is standaard opgenomen in de NVM contracten. De verkoper garandeert wel dat de woning geschikt is als woning (conformiteitsgarantie). De ellende moet fors zijn wil een woning niet gebruikt kunnen worden als woning.

Als u het huis het gekocht met de NVM-koopakte, geldt:
1. De verkoper is niet aansprakelijk voor gebreken (artikel 5.1);
2. De verkoper staat ervoor in dat het verkochte gebruikt kan worden als woning (artikel 5.3).

Daarnaast is er de meldplicht en onderzoeksplicht. Waarbij de meldplicht wel zwaarder weegt dan de onderzoeksplicht. Maar een verborgen gebrek is ook makkelijk verborgen voor de verkoper. En dan moet de rechter de vraag beantwoorden heeft de koper voldaan aan zijn onderzoeksplicht.

In het voorbeeld van @redwing waarbij de verkoper een ondeugdelijke installatie heeft aangebracht kun je natuurlijk makkelijker claimen dit had moet weten / vermelden. En bij verzakte fundering komt de conformiteitsgarantie in zicht.

[ Voor 3% gewijzigd door HEY_DUDE op 19-12-2022 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 00:39

FreakNL

Well do ya punk?

Harrie_ schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:10:
[...]

Een rechter zal dat situationeel afwegen. Stel dat blijkt dat de fundering van je pas aangekochte woning aan het verzakken is; in het geval dat de woning gebouwd is 1995 dan zal een rechter sneller oordelen dat je er als koper vanuit mag gaan dat er met de fundering niets aan de hand is, de woning is immers gebouwd volgens de normen van 1995 en iedere 'leek' mag er wel vanuit gaan dat dit prima in orde is (mits er geen zichtbare scheuren in muren zitten en dat soort dingen). Koop je een monumentaal pand uit 1900 dan zal een rechter sneller oordelen dat je wellicht een 'expert' in had moeten schakelen omdat ook een leek wel kan verzinnen dat dit soort dingen zomaar mis kunnen zijn met een huis van 120 jaar oud.

Goed, iedere situatie is anders, maar het beeld dat hier vaak geschept wordt (dat je in alle gevallen altijd maar een bouwkundige keuring uit moet laten voeren) slaat nergens op. Wanneer je een woning koopt die vrij 'recent' gebouwd is (in de afgelopen 30 jaar) kun je er in de meeste gevallen prima mee weg komen om de woning zelf uitvoerig te inspecteren op gebreken.
Dat dus...

Ik kocht een woning uit 1991 in 2014 waaraan niet "geklust" is na oplevering (dus geen dakkapel, uitbouw, etc.) en heb ook geen bouwkundige keuring laten uitvoeren.. Het blijft een gok, maar een woning uit die periode zal weinig mee mankeren.. En als er wel iets aan mankeert is dat vaak iets kleins wat niet uit een bouwkundige keuring naar voren komt.

Ik heb wel lekkage gehad toen ik er 3 maanden woonde maar dat had de "expert" (imo) dus ook nooit kunnen zien/vinden.. Van binnen was er niks te zien namelijk op moment van verkoop. Ik verdenk de verkoper ervan dat hij voor verkoop nog even snel de muur gestuct heeft. Of gaan ze het dak op om de loodslabben te inspecteren? De kosten voor reparatie waren overigens 350 dus daar kun je de verkoop ook niet op laten klappen...

Lekkende kranen, ach.. Daar kun je geen verkoop op laten klappen, zelfs niet als je het vantevoren gezien had. Lekkende HWA tegen de gevel is ook makkelijk te fixen lijkt me?

Thermostaat op 10? Ik ga even heel flauw doen; Heb je NU nog een woning gekocht waarbij het met deze buitentemperaturen daadwerkelijk minder dan 10 graden wordt? Ik hoop dat je dan nagedacht hebt over een complete rehaul aan isolatie. Mijn woning wordt op zijn laagst 17 graden als ik niet stook met de temperaturen van vorige week. Momenteel is het 18.6 graden. Ik zou er persoonlijk niet aan moeten denken om nu een woning te kopen die veel warmtevraag nodig heeft met alle energie-onzekerheden op komst.

[ Voor 32% gewijzigd door FreakNL op 19-12-2022 13:47 ]

Pagina: 1 ... 283 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7