Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 282 ... 361 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
lasharor schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:40:
Na het bezichtigen van ongeveer 10 huizen hebben we eindelijk het velossende woord ontvangen dat een bod wat we hebben gedaan geaccepteerd is. De vraagprijs was vrij realistisch kijkende naar de andere huizen die in die wijk worden verkocht. We hebben uiteindelijk iets meer geboden omdat we anders meer kosten gaan maken aan tijdelijke huur.

De verkopende partij komt nu echter aanzetten met een projectnotaris. Ik weet nog niet exact wat de kosten zijn maar, ik was hier van te voren niet van op de hoogte. Het is tijdens de bezichtiging en op funda ook niet benoemd. Is het dan redelijk om van de verkoper te vragen dat een eventuele meerprijs door hem vergoed moet worden of is zoiets not done? Het geeft mij geen goed gevoel dat de verkopende partij allemaal "efficiency" voordelen behaald door het kiezen voor een potentieel dure notaris. Terwijl ik die natuurlijk moet betalen :/
Wat staat er in het koopcontract?
artikel 2 Kosten/ Overdrachtsbelasting
2.1. De kosten die op de eigendomsoverdracht betrekking hebben en die de notaris in rekening brengt, zoals overdrachtsbelasting, notariskosten en kadasterkosten, zijn voor rekening van koper. De notaris wordt aangewezen door koper/verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-07 11:52

lasharor

7 december 2004

naitsoezn schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:06:
[...]

Die stelligheid gaat echt niet op in het vastgoedwereldje. Het is misschien niet standaard, maar er zijn meer dan 'een paar' gevallen te vinden waar de verkoper de notaris bepaald. Vooral als je van een grote partij koopt die meerdere huizen tegelijkertijd op de markt brengt is het heel gebruikelijk om een projectnotaris te hebben. En zo lang er nog niets getekent is, kun je wel heel principieel gaan opstellen, maar dan loop je uiteindelijk het risico om heel principieel met lege handen te staan.

Ik zou gewoon het advies van @BasV. volgen en eerst even eea uitzoeken. Daarna kun je eventueel je conclusies met verkoper bespreken en kijken wat er mogelijk is, maar ik zou persoonlijk gewoon in gesprek gaan (en blijven) ipv direct de hakken in het zand te zetten en principieel in de wedstrijd te gaan zitten.
Ik sta open voor een andere notaris. Wat dat betreft snap ik echt wel dat een enkele notaris voordeel kan hebben voor de verkopende partij. Tegelijkertijd wil ik natuurlijk niet benadeeld worden. Ik weet niet of dat het geval gaat zijn maar mocht dat zo zijn dan wil ik eigenlijk suggereren dat de verkopende partij de meerkosten tegenover de notaris die ik in gedachte had betaald. Dat lijkt mij een mooi compromis.

Maar goed, concreet weet ik niet of zo'n voorstel realistisch is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

feddez schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:20:
[...]

& alle andere reacties...

***members only***
@SmurfLink @Laapo

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door True op 15-11-2022 15:18 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasV.
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 30-06 13:47
de Peer schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:01:
[...]

Het hangt een beetje van de situatie af. Maar als het bijvoorbeeld je eerste keer huis kopen is en je gaat ook je testamenten en samenlevingscontract regelen, dan zou ik toch echt zelf een notaris kiezen. Ik zou dan niet willen dat iemand zich hier mee bemoeit. Wie betaalt, bepaalt.
Eerst maar even uitzoeken wie zich er nou echt mee bemoeit, en of diegene wel zo erg is. Daarna kun je stellig zijn. In mijn geval ging het ook om overeenkomst+samenlevingscontract+testament, en was mijn initiële stelligheid nergens voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:33

de Peer

under peer review

lasharor schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:17:
[...]

Ik sta open voor een andere notaris. Wat dat betreft snap ik echt wel dat een enkele notaris voordeel kan hebben voor de verkopende partij. Tegelijkertijd wil ik natuurlijk niet benadeeld worden. Ik weet niet of dat het geval gaat zijn maar mocht dat zo zijn dan wil ik eigenlijk suggereren dat de verkopende partij de meerkosten tegenover de notaris die ik in gedachte had betaald. Dat lijkt mij een mooi compromis.

Ik denk dat je voorstel heel logisch en eerlijk is, maar dat juist jouw voorstel een beetje 'lastig' is en vreemd over komt en dat je dan weer gedoe krijgt over de definitie van meerkosten.

Persoonlijk zou ik óf het gewoon slikken en niet moeilijk doen. of gewoon netjes aangeven dat je er vanuit ging dat de keuze aan jou was aangezien jij de kosten betaalt.
Op de kosten van het totale huis is het peanuts natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

BasV. schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:21:
[...]

Eerst maar even uitzoeken wie zich er nou echt mee bemoeit, en of diegene wel zo erg is. Daarna kun je stellig zijn. In mijn geval ging het ook om overeenkomst+samenlevingscontract+testament, en was mijn initiële stelligheid nergens voor nodig.
het is blijkbaar erg persoonlijk hoe iedereen hier in staat.
Ik heb zelf een vrij uitgebreid samenlevingscontract opgesteld met de nodige gesprekken om e.e.a. af te stellen. Dat doe ik dan graag met een notaris die ik uitgekozen heb en waar ik een goed gevoel bij heb en ook bij voorkeur bij mij in de buurt.

Anderen tekenen misschien alleen bij het kruisje en vinden het allemaal wel prima. En dat is ook goed natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

lasharor schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:17:
[...]

Ik ken de verkopende partij natuurlijk niet, en ook de situatie niet waarin deze woning verkocht wordt, maar mij lijkt het persoonlijk een heel raar voorstel die door verkopers heel makkelijk aan de kant geschoven kan worden: "Take it or leave it". Sta je dan, met je (al dan niet) realistische voorstel ;) Wil je de koop laten klappen op een mogelijk (!!!!) verschil van een paar honderd euro of accepteer je in dat geval gewoon de notaris van verkoper? Als het laatste: Dan zou ik niet moeilijk doen. Als het eerste: Dan go for it.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-07 09:17
lasharor schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:40:
Na het bezichtigen van ongeveer 10 huizen hebben we eindelijk het velossende woord ontvangen dat een bod wat we hebben gedaan geaccepteerd is. De vraagprijs was vrij realistisch kijkende naar de andere huizen die in die wijk worden verkocht. We hebben uiteindelijk iets meer geboden omdat we anders meer kosten gaan maken aan tijdelijke huur.

De verkopende partij komt nu echter aanzetten met een projectnotaris. Ik weet nog niet exact wat de kosten zijn maar, ik was hier van te voren niet van op de hoogte. Het is tijdens de bezichtiging en op funda ook niet benoemd. Is het dan redelijk om van de verkoper te vragen dat een eventuele meerprijs door hem vergoed moet worden of is zoiets not done? Het geeft mij geen goed gevoel dat de verkopende partij allemaal "efficiency" voordelen behaald door het kiezen voor een potentieel dure notaris. Terwijl ik die natuurlijk moet betalen :/
Notariskosten vallen onder kosten koper. Kosten die jij betaald en om die reden mag jij dus ook de notaris uitkiezen. Niet mee akkoord gaan dus. Zoek zelf de goedkoopste notaris in de buurt of check of die notaris niet te duur is. Wilt de verkoper een andere notaris, dan zullen zij moeten opdraaien voor de kosten.

[ Voor 3% gewijzigd door LostInNight op 15-11-2022 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-07 11:52

lasharor

7 december 2004

de Peer schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:29:
[...]

Ik denk dat je voorstel heel logisch en eerlijk is, maar dat juist jouw voorstel een beetje 'lastig' is en vreemd over komt en dat je dan weer gedoe krijgt over de definitie van meerkosten.

Persoonlijk zou ik óf het gewoon slikken en niet moeilijk doen. of gewoon netjes aangeven dat je er vanuit ging dat de keuze aan jou was aangezien jij de kosten betaalt.
Klopt, dat is ook zo.

Blijft moeilijk om emotie natuurlijk bij dit soort dingen uit te zetten. Maarja, was ook netter geweest als ze het van tevoren hadden aangegeven.

Anyways, ik zal eens rustig wachten en dan kijken wat het voorstel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:23
de Peer schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:29:
[...]

Volgens mij kun je prima een gangbaar tarief vaststellen voor leverings- en hypotheekakte en dan is het niet vreemd dat je als koper een maximum stelt wat je 'opgelegd' kan worden, waarbij de partij die de notaris kiest de rest voor rekening neemt.

Andersom is ook gebruikelijk, in de akte van verkoop van mijn vorige woning stonden ook maximum notaris tarieven voor telefonische overboeking, opvragen aflosnota's, akte van gehele doorhaling en akte van gedeeltelijke doorhaling, zodat ik nooit een debiel tarief hoefde te betalen bijv doordat de notaris kosten zou gaan verschuiven naar posten die bij mi in rekening gebracht worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

LostInNight schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:34:
[...]

Notariskosten vallen onder kosten koper. Kosten die jij betaald en om die reden mag jij dus ook de notaris uitkiezen. Niet mee akkoord gaan dus. Zoek zelf de goedkoopste notaris in de buurt of check of die notaris niet te duur is.
Dat is ook hoe ik het zie, maar feit is dat je dit samen afspreekt en dan in het koopcontract opneemt: koper/verkoper kiest de notaris.
Dat is dus het punt waar ze nu zijn aanbeland.

Verkoper betaalt terwijl koper betaalt is dus ook gewoon mogelijk, maar komt minder vaak voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
de Peer schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:36:
[...]

Dat is ook hoe ik het zie, maar feit is dat je dit samen afspreekt en dan in het koopcontract opneemt: koper/verkoper kiest de notaris.
Dat is dus het punt waar ze nu zijn aanbeland.

Verkoper betaalt terwijl koper betaalt is dus ook gewoon mogelijk, maar komt minder vaak voor.
Ja dat kan, maar als de verkoper staat op een specifieke notaris is het ook wel zo netjes om of het verschil te betalen met een andere notaris, of alle kosten. De koper betaald al genoeg voor het huis, inclusief het overgeboden bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

LostInNight schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:37:
[...]

Ja dat kan, maar als de verkoper staat op een specifieke notaris is het ook wel zo netjes om of het verschil te betalen met een andere notaris, of alle kosten. De koper betaald al genoeg voor het huis, inclusief het overgeboden bedrag.
zeker, dat zou ik ook netjes vinden. De vraag is of je daar dan echt een discussie over wilt hebben met ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
de Peer schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:38:
[...]

zeker, dat zou ik ook netjes vinden. De vraag is of je daar dan echt een discussie over wilt hebben met ze.
In het koopcontract wordt als het goed is bepaald wie de notaris kosten op zich gaat nemen en wie de notaris aan gaat wijzen. Ik denk dat veel kopers er uiteindelijk een punt van maken dat als zij betalen, zij bepalen. Makkelijk zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

LostInNight schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:15:
[...]

In het koopcontract wordt als het goed is bepaald wie de notaris kosten op zich gaat nemen en wie de notaris aan gaat wijzen. Ik denk dat veel kopers er uiteindelijk een punt van maken dat als zij betalen, zij bepalen. Makkelijk zat.
En op dat punt zijn ze nu dus beland: kiezen wie het gaat bepalen en dat vastleggen in het contract. Vandaar dat de vraag nu gesteld wordt hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-05 18:28
Het is nu erg moeilijk voor de kopers: prijzen dalen nog niet genoeg, maar de rente is enorme omhoog.
In vergelijking met 12 maanden geleden, moet de prijzen in Nov 2022 verhalven om dezelfde maandlaste te hebben met Nov 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
noucmen schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:47:
Het is nu erg moeilijk voor de kopers: prijzen dalen nog niet genoeg, maar de rente is enorme omhoog.
In vergelijking met 12 maanden geleden, moet de prijzen in Nov 2022 verhalven om dezelfde maandlaste te hebben met Nov 2021
Voor mij klopt de situatie met een verdubbelde maandlast inderdaad als ik nu dezelfde constructie zou afsluiten. Hypotheek € 454.005 Lloyds 90% 20 jaar rentevast

nov 2021:
€ 199.005 annuïtair tegen 1,54% = € 702,55
€ 255.000 aflossingsvrij tegen 1,64% = € 348,50
Totaal maandlast bruto: € 1,051,05

nov 2022:
€ 199.005 annuïtair tegen 4,8% = € 1.044,11
€ 255.000 aflossingsvrij tegen 4,9% = € 1.041,25
Totaal maandlast bruto: € 2.085,36

Nu is de stijging procentueel minder als je een groter deel aflost, maar het blijft best wel bizar in een jaar tijd.

[ Voor 3% gewijzigd door coazter op 16-11-2022 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:22
coazter schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:44:
[...]

Voor mij klopt de situatie met een verdubbelde maandlast inderdaad als ik nu dezelfde constructie zou afsluiten. Hypotheek € 454.005 Lloyds 90% 20 jaar rentevast

nov 2021:

nov 2022:

Nu is de stijging procentueel minder als je een groter deel aflost, maar het blijft best wel bizar in een jaar tijd.
Dat zijn bruto maandlasten.
De netto maandlasten gaan ook wel hard omhoog, maar verdubbelen niet. Die zullen keer 1,6 gaan, give or take.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coazter
Nnoitra schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:50:
[...]

Dat zijn bruto maandlasten.
De netto maandlasten gaan ook wel hard omhoog, maar verdubbelen niet. Die zullen keer 1,6 gaan, give or take.
Ja dat weet ik, aangezien ik er bruto bij heb gezet.

Renteteruggave zou ik als huizenkoper sowieso buiten beschouwing laten in je afweging of je iets wel of niet kan betalen. Leuk dat je daar een deel van terugkrijgt maar daar zou je niet van afhankelijk moeten zijn. Daarbij weet je ook nooit of de huidige aftrek ook 30 jaar zo zal blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-07 20:10
coazter schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:29:
[...]

Ja dat weet ik, aangezien ik er bruto bij heb gezet.

Renteteruggave zal ik als huizenkoper sowieso buiten beschouwing laten in je afweging of je iets wel of niet kan betalen. Leuk dat je daar een deel van terugkrijgt maar daar zou je niet van afhankelijk moeten zijn. Daarbij weet je ook nooit of de huidige aftrek ook 30 jaar zo zal blijven.
Dat had iedereen wel die in 2021 een nieuwe hypotheek of rentevastperiode af ging sluiten. Maakte onderaan de streep nauwelijks wat uit. Zelf ook in die situatie gezeten en besloten maar een flinke portie aflosvrij te doen omdat het bruto/netto nauwelijks wat uitmaakte, kon zelfs voordelig uitpakken in box 3.

Tegen huidige rente's is de HRA gewoon een factor om rekening mee te houden. De verschillen zijn aanzienlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:00
coazter schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:44:
[...]

nov 2021:

nov 2022:

De grootste stijging zit in je aflossingsvrije component - dat is nu gewoon niet meer interessant met de huidige rentetarieven.

In 2021 koste 255k aflossingsvrij jou 348,50. Nu kost 255k aflossingsvrij je 1041,25 (en geen HRA, want niet van toepassing op aflossingsvrij). Dat is dus 700 extra per maand, over een bedrag waarop je niet aflost.

Het wordt veel interessanter om dat ook volledig annuitair te lenen, dat kost je namelijk hetzelfde, maar dan los je wel af.

Een eerlijkere vergelijking is dus volledig annuitair 2021 vs volledig annuitair 2022. Het bruto verschil is dan een stuk kleiner..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Laatst online: 12-07 06:22
Requiem19 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:59:
[...]

De grootste stijging zit in je aflossingsvrije component - dat is nu gewoon niet meer interessant met de huidige rentetarieven.

In 2021 koste 255k aflossingsvrij jou 348,50. Nu kost 255k aflossingsvrij je 1041,25 (en geen HRA, want niet van toepassing op aflossingsvrij). Dat is dus 700 extra per maand, over een bedrag waarop je niet aflost.

Het wordt veel interessanter om dat ook volledig annuitair te lenen, dat kost je namelijk hetzelfde, maar dan los je wel af.

Een eerlijkere vergelijking is dus volledig annuitair 2021 vs volledig annuitair 2022. Het bruto verschil is dan een stuk kleiner..
Voor mij zou het om de door jou aangedragen redenen juist zijn 50% annuitair + 50% aflossingsvrij 2021 vs 100% annuitair 2022 waardoor het verschil qua maandlasten weer groter wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Hbeez schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:52:
[...]

Voor mij zou het om de door jou aangedragen redenen juist zijn 50% annuitair + 50% aflossingsvrij 2021 vs 100% annuitair 2022 waardoor het verschil qua maandlasten weer groter wordt.
Ja zo kan je het ook zien.

Maar bij 100% annutair los je ook 100% af over 30 jaar. Fijn dat je maandlasten lager zijn als je met 1.5% aflossingsvrij kunt afsluiten, maar als je rentevaste periode afloopt moet je opnieuw de rente vastleggen natuurlijk. Wie weet wat de rente op dat moment is. En uiteindelijk moet je dat bedrag ook gewoon nog wel aflossen.

Maandlasten sec vergelijken mist daarom wat context vind ik. Je moet het gehele financiële plaatje bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
Requiem19 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:55:
[...]Maandlasten sec vergelijken mist daarom wat context vind ik. Je moet het gehele financiële plaatje bekijken.
Eens, ik gaf enkel mijn eigen voorbeeld bij eenzelfde constructie als in 2021. Dat is nu natuurlijk niet een voor de hand liggende optie. Overigens heb ik wel aftrek over nagenoeg het hele aflosvrije deel maar laten we niet teveel op mijn situatie inzoomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:19
groot voordeel van de stijgende rente is dat je boetevrij de hele hypotheek mag aflossen als je rente lager is dan de huidige marktrente :D

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deklerkaa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-05 23:57
beste Tweakers

Nu 2 jaar aan het zoeken en mijn "briefje" in de wijk heeft zeer waarschijnlijk zijn vruchten afgeworpen. Ik kan voor mijn gevoel de ideale woning kopen. Als we het eens worden over de prijs dan wil hij deze woning zonder makelaar of via Funda verkopen aan mij. Voordat ik teken welke stukken moet ik zeker in mijn bezit krijgen om de koop soepel te laten verlopen?
- Uittreksel kadaster
- koopcontract
- akte van levering
- vragenlijst en lijst van zaken

meer tips/ideeën?

alvast bedankt voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulds
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:32
deklerkaa schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:11:
beste Tweakers

Nu 2 jaar aan het zoeken en mijn "briefje" in de wijk heeft zeer waarschijnlijk zijn vruchten afgeworpen. Ik kan voor mijn gevoel de ideale woning kopen. Als we het eens worden over de prijs dan wil hij deze woning zonder makelaar of via Funda verkopen aan mij. Voordat ik teken welke stukken moet ik zeker in mijn bezit krijgen om de koop soepel te laten verlopen?
- Uittreksel kadaster
- koopcontract
- akte van levering
- vragenlijst en lijst van zaken

meer tips/ideeën?

alvast bedankt voor het meedenken
Wij hebben hetzelfde gedaan, zowel bij aankoop als verkoop.

Bij de aankoop wilde de verkoper graag dat een makelaar dit zou regelen, dus voor 500 euro hebben zij koopcontract opgesteld en eea begeleid.

Bij de verkoop vond ik dat een beetje onzin, aangezien het uiteindelijk niet veel meer is dan een invuloefening. De standaard-teksten kun je gewoon vinden en dan is het gewoon afstrepen/aanstrepen/invullen. Ik denk dat we er 1,5 uur mee bezig zijn geweest, toen gevraagd of de koper akkoord was en toen hebben we samen getekend. Waar je nog even aan moet denken is een energielabel, die is verplicht bij verkoop + handig voor de hypotheek (mogelijke verlaging hypotheekrente).

Dus mocht je het spannend vinden, neem eens contact op met een lokale makelaar om te vragen wat het begeleiden van zo'n traject zou moeten kosten. De verkoper heeft dat toen geregeld, maar ik begreep wel dat het per makelaar best veel verschilde, maar bij ons kostte het dus uiteindelijk 500 euro. Ook niet onoverkomelijk bij zo'n grote aankoop. Wij hadden die begeleiding dus net gehad, dus toen had ik er wel alle vertrouwen in dat we dat ook prima zonder begeleiding konden. Notarissen vinden het nog wel een beetje lastig, want die zijn gewend te communiceren met de makelaar die weer zaken doorgeeft aan de kopers/verkopers.

Een alternatief is ook om het direct door je notaris te laten regelen, dat kregen wij ook nog als optie geboden door de notaris. Dat was zelfs nog wat goedkoper omdat ze dan al zaken deden die ze anders voor de overeenkomsten moeten doen. Kun je ook nog in overweging nemen.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-07 11:12
lasharor schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:46:
[...]

Dat snap ik. Ik verwacht niet dat een andere notaris per definitie slecht werk en/of onvoldoende ondersteuning kan bieden. Maar, ik wil niet (extra) betalen voor het voordeel van de verkopende partij.
wellicht gaat het niet om efficiency voordelen, maar is deze notaris al gemachtigd in dit project en hoeven er geen extra handtekening opgehaald worden. Is ook wel een vorm van efficiency, maar dan meer in de praktische zin. Ik weet niet van wie je gekocht hebt, maar dit ben ik zelf wel eerder tegengekomen. En dan was handtekeningen krijgen van een directie (van een groot concern) veel gezeik en leverde fors vertraging op.

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-07 02:50
Ook maar even ons verhaal delen na lang mee te hebben gelezen.

Afgelopen Maart op huis geboden dat te koop stond voor 1,2M. Bod gedaan van 980k en geacepteerd:) als reden van lage bod toen aangegeven dat dit door de hoge hypotheekrente kwam. Huis stond overigens maar 4 weken te koop maar de eigenaar was wat zenuwachtig.

Nu wonen we we tijdje en moet toch het een en ander gebeuren. Inmiddels zakken de prijzen in het duurdere segment veel en kriebelt het toch wel een beetje om op echt een huis wat helemaal af is een flink lager bod te doen. Ik zie op funda huizen die in vraagprijs al 2-3 ton zijn gedaald:) Natuurlijk zal ons eigen huis ook wel wat zijn gedaald maar in verhouding toch een stuk minder.

Nog andere die ook overwegen om nu een duurder huis te kopen (en je lage hypotheekrente meenemen van huidige hypotheek).

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 31-05 04:30

XOR

mmmmmark schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:45:
Afgelopen Maart op huis geboden dat te koop stond voor 1,2M.

Nog andere die ook overwegen om nu een duurder huis te kopen (en je lage hypotheekrente meenemen van huidige hypotheek).
Ik moet er niet aan denken om twee keer in één jaar te verhuizen. Heb je dan zo weinig met je huidige nieuwe huis dat je alweer wil verhuizen? Of is het gewoon nooit genoeg?

• Bouwnrzoveel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20-06 23:28

Afgelopen Maart op huis geboden dat te koop stond voor 1,2M. Bod gedaan van 980k en geacepteerd:) als reden van lage bod toen aangegeven dat dit door de hoge hypotheekrente kwam. Huis stond overigens maar 4 weken te koop maar de eigenaar was wat zenuwachtig.

Nu wonen we we tijdje en moet toch het een en ander gebeuren. Inmiddels zakken de prijzen in het duurdere segment veel en kriebelt het toch wel een beetje om op echt een huis wat helemaal af is een flink lager bod te doen. Ik zie op funda huizen die in vraagprijs al 2-3 ton zijn gedaald:) Natuurlijk zal ons eigen huis ook wel wat zijn gedaald maar in verhouding toch een stuk minder.

Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om binnen nu en 10 jaar weer te moeten verhuizen.

Maar het maakt me wel nieuwsgierig; Was het toch niet wat je ervan verwacht had?

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-06 17:55

Als je er blijkbaar niet gelukkig genoeg bent om de aanpassingen/verbouwingen te willen gaan doen, dan is het wellicht verstandig te gaan verhuizen. Of je ziet het puur als investering, maar dat is vrij tricky in deze markt lijkt me. Als dat je motivatie is en je dat belangrijk genoeg vind te verhuizen, tsja, dan moet je je gevoel volgen toch?

Wij zijn 3 jaar geleden in ons huidige huis komen wonen waar we helaas niet gelukkig zijn en we zijn nu bezig met een ander huis. We hopen het voor het weekend te horen of dat doorgaat. Voor meer geluk ben ik bereid heel veel te doen, maar verhuizen is wel het laatste waar ik weer zin in heb...

• Requiem19
Giel schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:18:
[...]

Als je er blijkbaar niet gelukkig genoeg bent om de aanpassingen/verbouwingen te willen gaan doen, dan is het wellicht verstandig te gaan verhuizen. Of je ziet het puur als investering, maar dat is vrij tricky in deze markt lijkt me. Als dat je motivatie is en je dat belangrijk genoeg vind te verhuizen, tsja, dan moet je je gevoel volgen toch?

Wij zijn 3 jaar geleden in ons huidige huis komen wonen waar we helaas niet gelukkig zijn en we zijn nu bezig met een ander huis. We hopen het voor het weekend te horen of dat doorgaat. Voor meer geluk ben ik bereid heel veel te doen, maar verhuizen is wel het laatste waar ik weer zin in heb...
Waar zit het hem dan in dat je niet gelukkig bent met je huis?

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Bouwnrzoveel schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:16:
[...]

Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om binnen nu en 10 jaar weer te moeten verhuizen.

Maar het maakt me wel nieuwsgierig; Was het toch niet wat je ervan verwacht had?
Dit :+ Ik vond het verhuizen echt ellendig, dat moet wel de moeite waard zijn. De komende jaren ben ik er wel klaar mee, ik ben ook prima gelukkig in m'n huidige woning.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Giel
  • Laatst online: 25-06 17:55
Requiem19 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:26:
[...]

Waar zit het hem dan in dat je niet gelukkig bent met je huis?
Het is een 2 kapper uit 2013 buiten het centrum van onze stad. Komen uit een karakteristiek huisje in de binnenstad;
- We missen "de binnenstad", dus wat reuring, faciliteiten dichtbij. Op zaterdagochtend bijvoorbeeld even gezellig naar de bakker door het centrum kunnen lopen etc.. We hadden van te voren niet verwacht dit zo te zullen missen.
- Ons huidige huis is supergoed geisoleerd e.d. en heel degelijk. Echter andere kant is dat we het heel saai vinden. Ook iets wat meer invloed op ons heeft dan we hadden gedacht. We wisten dit natuurlijk van te voren, maar hadden gedacht dat we daar wel aan konden wennen.

We zijn nu in de race voor een hoekwoning, iets kleiner dan we nu hebben, uit 1958. Minder goed geisoleerd en onderhoudsgevoeliger, maar wel weer lekker in het buurtje waar we ons thuis voelen.

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-07 02:50
XOR schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:01:
[...]

Ik moet er niet aan denken om twee keer in één jaar te verhuizen. Heb je dan zo weinig met je huidige nieuwe huis dat je alweer wil verhuizen? Of is het gewoon nooit genoeg?
Er moet best wat aan verbouwt worden omdat het een en ander oud is en vervangen moet worden. Ipv verbouwen nu aan het afwegen of we toch niet beter iets 100% klaar en nieuw kunnen kopen waar niks aan gedaan hoeft te worden.

Inderdaad geen zin om weer te verhuizen maar ook helemaal geen zin in verbouwing.

Of we inderdaad gaan verhuizen ligt er wel echt aan of er echt een goede deal is, anders gewoon verbouwen.

We hadden in maart ook niet heel veel keuze, met baby moesten we iets groters hebben. Dit was zeker niet ons droomhuis maar onze droomhuizen waren toen en niet beschikbaar of vee te duur.

[ Voor 11% gewijzigd door mmmmmark op 17-11-2022 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deklerkaa
hallo tweakers,
vraag wanneer huis tekenen rechtsgeldig?

Zoals ik eerder heb beschreven kan ik een huis kopen zonder tussenkomst van een makelaar, oftewel de verkoop is rechtstreeks aan mij. Wanneer ben ik tot koop verplicht. Wetende dat ik per mail heb bevestigd dat ik het huis voor 495kk ga kopen. Ik kan pas over 5 weken het koopcontract tekenen omdat ik momenteel in het buitenland ben. Oftewel is de mail al voldoende om verplicht te zijn tot koop?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-07 09:10
deklerkaa schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:41:
hallo tweakers,

Zoals ik eerder heb beschreven kan ik een huis kopen zonder tussenkomst van een makelaar, oftewel de verkoop is rechtstreeks aan mij. Wanneer ben ik tot koop verplicht. Wetende dat ik per mail heb bevestigd dat ik het huis voor 495kk ga kopen. Ik kan pas over 5 weken het koopcontract tekenen omdat ik momenteel in het buitenland ben. Oftewel is de mail al voldoende om verplicht te zijn tot koop?
Je kan toch online tekenen? Of printen, tekenen en inscannen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:58
deklerkaa schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:41:
hallo tweakers,

Pas drie dagen na tekenen van het contract is het bindend minus de ontbindende voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deklerkaa
hallo tweakers,

Dus als ik het goed begrijp is de mail wisseling niet rechtsgeldig. Waar k persoonlijk blij mee ben! Omdat ik voor een 2e keer wil kijken en de financiering nog in orde moet maken. Wetende dat hij natuurlijk ook af kan zeggen
Klopt het wat ik zeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

deklerkaa schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:54:
hallo tweakers,

Dus als ik het goed begrijp is de mail wisseling niet rechtsgeldig. Waar k persoonlijk blij mee ben! Omdat ik voor een 2e keer wil kijken en de financiering nog in orde moet maken. Wetende dat hij natuurlijk ook af kan zeggen
Klopt het wat ik zeg?
Ja, zolang je niet getekend hebt en de 3 dagen bedenktijd nog niet voorbij zijn zit je nergens aan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
hallo tweakers,

Klopt het wat ik zeg?
Financiering kun je ook na het tekenen in orde maken. Neem dan een voorbehoud van financiering op in het contract.

Verkopende partij zit inderdaad ook nergens aanvast.

[ Voor 4% gewijzigd door HEY_DUDE op 18-11-2022 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48
hallo tweakers,

Klopt het wat ik zeg?
Klopt. Het is pas officieel als er een koopovereenkomst is met een handtekening van beide partijen. In Nederland wordt die vaak getekend bij een makelaar. Daarna gaan er 3 bedenkdagen in waarin de koper onder de koop uit kan (verkoper niet). Bij een huis is een telefonische overeenkomst, of schriftelijk via een mailtje, niet rechtsgeldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ze hoeven natuurlijk niet akkoord te gaan met een 2e bezichtiging ;) Ook niet met een lange termijn voordat het definitieve contract getekend is trouwens :P Om de financiering rond te krijgen hebben ze iets verzonnen trouwens, dat heet financieringsvoorbehoud ;)

[ Voor 25% gewijzigd door naitsoezn op 18-11-2022 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
hallo tweakers,

Klopt het wat ik zeg?
Inderdaad; ook de verkopende partij kan het tussendoor aan iemand anders verkopen.
Hij moet wel heel erg veel geduld hebben om nog 5 tot 9 weken te wachten met alsnog de kans dat je er van af ziet .
5 als je tekent na terugkomst.
5-6 als je eerst wilt bezichtigen
tot 9 als je eerst nog je financiering wilt regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-07 15:27
Nnoitra schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:12:
[...]

Inderdaad; ook de verkopende partij kan het tussendoor aan iemand anders verkopen.
Hij moet wel heel erg veel geduld hebben om nog 5 tot 9 weken te wachten met alsnog de kans dat je er van af ziet .
5 als je tekent na terugkomst.
5-6 als je eerst wilt bezichtigen
tot 9 als je eerst nog je financiering wilt regelen
En financiering komt niet rond zonder getekend koopcontract...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Luco schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:30:
[...]

En financiering komt niet rond zonder getekend koopcontract...
De financiering geraakt niet definitief zonder getekend koopcontract.
Je kunt al wel het hele voortraject starten en om een renteaanbod vragen. Nu weet ik niet zeker in hoeverre de hypotheekverstrekker daar al de boel op haalbaarheid controleert maar een hypotheek adviseur zal dat naar alle waarschijnlijkheid wel doen.
In dat geval kun je er wel met enige zekerheid van uitgaan dat het wel rond komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-07 09:17
Hallo! Eerste huis koper hier en nu bezig met de hypotheek. Helaas natuurlijk geen hele gunstige rente, maar het is niet anders. Mijn hypotheekadviseur heeft mij geadviseerd om deze voor vijf jaar vast te zetten. Ik zit zelf dan ook nog wel eens te denken over een jaar vastzetten, maar daar zitten natuurlijk wel risico's aan. Wat denkt Tweakers wat het handigste is? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:09
Tweakx schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:35:
Hallo! Eerste huis koper hier en nu bezig met de hypotheek. Helaas natuurlijk geen hele gunstige rente, maar het is niet anders. Mijn hypotheekadviseur heeft mij geadviseerd om deze voor vijf jaar vast te zetten. Ik zit zelf dan ook nog wel eens te denken over een jaar vastzetten, maar daar zitten natuurlijk wel risico's aan. Wat denkt Tweakers wat het handigste is? :)
Ik zal even in mijn glazenbol kijken.

Ik denk dat de rente de komende periode nog wel stabiel of wat zal stijgen zeker komend jaar, dus een jaar vastzetten lijkt mij niet verstandig. Daarnaast, wees je bewust dat met 5 jaar vastzetten anders wordt gerekend met leen capaciteit dan met 10 jaar vast zetten er wordt dan niet altijd met de gekozen/geboden rente gerekend.

Ik denk zelf dat de rente met een jaar stabiliseert maar niet direct heel ver zakt. Verder dan een jaar kijken durf ik echt niet aan in huidige markt met hoge inflatie en mogelijke neerwaardse trend van de economie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
perspectivebass schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:01:
[...]

Ik zal even in mijn glazenbol kijken.

Ik denk dat de rente de komende periode nog wel stabiel of wat zal stijgen zeker komend jaar, dus een jaar vastzetten lijkt mij niet verstandig. Daarnaast, wees je bewust dat met 5 jaar vastzetten anders wordt gerekend met leen capaciteit dan met 10 jaar vast zetten er wordt dan niet altijd met de gekozen/geboden rente gerekend.

Ik denk zelf dat de rente met een jaar stabiliseert maar niet direct heel ver zakt. Verder dan een jaar kijken durf ik echt niet aan in huidige markt met hoge inflatie en mogelijke neerwaardse trend van de economie.
Dank je wel. Hoewel ik begrijp dat het altijd onzeker is, geeft dat mij toch wat rust. Thanx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:51
Tweakx schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:03:
[...]

Dank je wel. Hoewel ik begrijp dat het altijd onzeker is, geeft dat mij toch wat rust. Thanx!
Bedenk ook hoe het met je inkomen zit en of je verwacht nog te gaan verhuizen binnen x jaar. Als je verwacht over een paar jaar meer inkomen te hebben, kun je een eventuele rente-verhoging ook makkelijk opvangen en kun je er ook makkelijker op gokken dat de rente wel omlaag zal gaan. Zit je juist heel krap kan het slim zijn om wat langer vast te zetten zodat je weet dat je het kunt blijven betalen. En zo kan het ook zijn dat je gewoon geen risico wil lopen en daarvoor bereidt bent wat extra te betalen (dat is wat ik doe)

Het blijft altijd heel persoonlijk en ook of je meer/minder risico wilt lopen. Simpelweg is langer vast zetten niets meer dan een verzekering betalen tegen rente-stijgingen. Je betaalt dus extra voor die zekerheid. Hierbij is historisch gezien de rente nu niet echt hoog te noemen, dus het is lastig te voorspellen of de rente omhoog of omlaag zal gaan.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:20
Wij hebben toevallig vandaag ook een gesprek gehad. Wij kregen te zien dat het verschil tussen 10 en 30 jaar vast erg klein is (4,7% en 4,87%). Onze voorkeur gaat dan uit naar voor 30 jaar vast te zetten. Wij gaan er namelijk vanuit om binnen 10 jaar weer te verhuizen. Mocht de rente dan gedaald zijn kunnen we de hypotheekschuld bij verkoop in 1x aflossen. Mocht de rente gestegen zijn, dan nemen we deze mee naar de volgende woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
Dank voor jullie reacties :) Nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Voor mij is het of variabel houden en speculeren op snelle daling of 10 jaar vastzetten of langer. Bij een jaar vastzetten speculeer je naar mijn mening ook op een snelle rente daling. Als je bang bent de lasten niet te kunnen dragen bij een rentestijging dan gewoon lang vastzetten. Slaapt een stuk lekkerder.

Edit: Iedereen mag de rente nu torenhoog vinden, maar op de lange termijn eerder nog aan de lage kant historisch gezien https://www.hypotheker.nl/actueel/historische-rentestanden/.

[ Voor 10% gewijzigd door HEY_DUDE op 21-11-2022 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
xiangpo schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:27:
[...]. Onze voorkeur gaat dan uit naar voor 30 jaar vast te zetten. Wij gaan er namelijk vanuit om binnen 10 jaar weer te verhuizen. Mocht de rente dan gedaald zijn kunnen we de hypotheekschuld bij verkoop in 1x aflossen. Mocht de rente gestegen zijn, dan nemen we deze mee naar de volgende woning.
Aflossen bij verkoop is altijd boetevrij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
coazter schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:30:
[...]

Aflossen bij verkoop is altijd boetevrij.
https://www.ikbenfrits.nl...rkopen/boete-bij-verkoop/
https://www.nn.nl/Particu...20en%20uw%20hypotheekakte.

Het is in de meeste gevallen een clausule maar dus niet altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bianca
  • Niet online
Zitten hier mensen met ervaring met het kopen van een woning zonder hypotheek? Ik dacht zelf dat een taxatie in zo’n geval niet nodig was, maar nu vertelde een makelaar mij laatst dat er dan toch een taxatie moet komen voor de notaris om de overdrachtsbelasting vast te stellen. Dan moet je kosten maken voor een taxatie enkel en alleen voor de notaris?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
Bianca schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 23:07:
Zitten hier mensen met ervaring met het kopen van een woning zonder hypotheek? Ik dacht zelf dat een taxatie in zo’n geval niet nodig was, maar nu vertelde een makelaar mij laatst dat er dan toch een taxatie moet komen voor de notaris om de overdrachtsbelasting vast te stellen. Dan moet je kosten maken voor een taxatie enkel en alleen voor de notaris?
Knab zegt van niet.
https://bieb.knab.nl/hypo...oor-en-nadelen-op-een-rij
Overdrachtsbelasting gaat over de verkoopprijs, niet over de taxatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-07 11:14
Is de taxatie niet nodig om ervoor te zorgen dat er geen fraude of witwassen plaatsvind? Dat je niet een huis van 3 ton voor 6 ton koopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bianca schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 23:07:
En die makelaar wilde de taxatie zeker doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
supersoco80 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:34:
Is de taxatie niet nodig om ervoor te zorgen dat er geen fraude of witwassen plaatsvind? Dat je niet een huis van 3 ton voor 6 ton koopt?
Nee, daar is de taxatie niet voor. Die is er voornamelijk voor de hypotheekverstrekker; dat die geen te groot risico loopt door een hypotheek van 6 ton te verstrekken op een huis wat max 3 ton waard is. ;)

In principe mag je gewoon zelf bepalen voor welk bedrag je je huis verkoopt.
De belastingdienst houdt de huisverkopen wel in de gaten ivm fraude/witwassen. Wanneer er dus een woning voor een opvallend laag bedrag verkocht wordt, roept dit vraagtekens op. Op dit moment kan de belastingdienst onderzoek gaan doen naar de verkochte woning.
En als de verkoopprijs onder de WOZ (en taxatie) ligt, wordt de het verschil als een schenking gezien en betaal je alsnog een buts belasting.

:+ :P

[ Voor 1% gewijzigd door Nnoitra op 23-11-2022 10:25 . Reden: stukje nuance :) ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
Nnoitra schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:01:
[...]

Nee, daar is de taxatie niet voor. Die is er voornamelijk voor de hypotheekverstrekker; dat die geen te groot risico loopt door een hypotheek van 6 ton te verstrekken op een huis wat max 3 ton waard is. ;)

In principe mag je gewoon zelf bepalen voor welk bedrag je je huis verkoopt.
De belastingdienst houdt de huisverkopen wel in de gaten ivm fraude/witwassen. Wanneer er dus een woning voor een opvallend laag bedrag verkocht wordt, roept dit vraagtekens op. Op dit moment kan de belastingdienst onderzoek gaan doen naar de verkochte woning.
En als de verkoopprijs onder de WOZ ligt, wordt de verkoop als een schenking gezien en betaal je alsnog een buts belasting.
Nou de notaris heeft een grotere rol hierin dan jij beschrijft.
De notaris heeft de verantwoordelijkheid om vast te stellen dat er geen belasting ontdoken wordt, en dient dus vast te stellen dat de transactie prijs een goede vertegenwoordiging is van de daadwerkelijke waarde in het economisch verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Nnoitra schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:01:
[...]

En als de verkoopprijs onder de WOZ ligt, wordt de verkoop als een schenking gezien en betaal je alsnog een buts belasting.
Nogal een statement, heb je daar een bron voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
THM0 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:06:
[...]

Nou de notaris heeft een grotere rol hierin dan jij beschrijft.
De notaris heeft de verantwoordelijkheid om vast te stellen dat er geen belasting ontdoken wordt, en dient dus vast te stellen dat de transactie prijs een goede vertegenwoordiging is van de daadwerkelijke waarde in het economisch verkeer.
De verantwoordelijkheden van de notaris was niet het onderwerp, dat was of een taxatie nodig was.

Voor zover ik weet, is belasting ontduiking opsporen geen taak van de notaris. Kan een notaris überhaupt vaststellen wanneer iets belasting ontduiken is? Kan de notaris bepalen of een huis voor een ton minder dan de taxatie waarde verkopen belastingontduiking is? Ook als de WOZ lager ligt? En wat als de koper in aanmerking komt voor de 0% overdrachtsbelasting?

De notaris legt alles vast, de belastingdienst controleert wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:14
Nnoitra schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:44:
[...]

Voor zover ik weet, is belasting ontduiking opsporen geen taak van de notaris. Kan een notaris überhaupt vaststellen wanneer iets belasting ontduiken is? Kan de notaris bepalen of een huis voor een ton minder dan de taxatie waarde verkopen belastingontduiking is? Ook als de WOZ lager ligt? En wat als de koper in aanmerking komt voor de 0% overdrachtsbelasting?

De notaris legt alles vast, de belastingdienst controleert wel.
Incorrect. De notaris is belast met het correct afdragen van de overdachtsbelasting. Hij heeft daartoe een wettelijke onderzoeks- en zorgvuldigheidsplicht.

Vergelijkbaar heeft de notaris ook (onderzoeks)verplichtingen over de herkomst van gelden, vaststelling prominente personen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bianca
  • Niet online
Nnoitra schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:20:
[...]

Knab zegt van niet.
https://bieb.knab.nl/hypo...oor-en-nadelen-op-een-rij
Overdrachtsbelasting gaat over de verkoopprijs, niet over de taxatie.
Die link vond ik dus ook, maar de makelaar beweert dat een notaris een reële marktwaarde moet vaststellen voor de overdrachtsbelasting, terwijl ik zou denken dat alles op of boven de WOZ-waarde akkoord is aangezien de belastingdienst ook uitgaat van de WOZ-waarde.
Wolly schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:44:
[...]

En die makelaar wilde de taxatie zeker doen?
Dat is niet ter sprake gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
Wolly schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:43:
[...]

Nogal een statement, heb je daar een bron voor?
De was iets te kort door de bocht, het gaat om het verschil;
als u de woning voor een lager bedrag dan de WOZ-waarde verkoopt, is het verschil tussen de WOZ-waarde en de verkoopprijs wél belast met schenkbelasting.
https://www.vanlanschot.n...schenking-is-voor-uw-kind

Als de taxatie waarde juist lager ligt dan de WOZ, en je verkoopt voor de taxatie dan is er weer niets aan de hand.

[ Voor 5% gewijzigd door Nnoitra op 23-11-2022 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:27
Bianca schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:00:
[...]

Die link vond ik dus ook, maar de makelaar beweert dat een notaris een reële marktwaarde moet vaststellen voor de overdrachtsbelasting, terwijl ik zou denken dat alles op of boven de WOZ-waarde akkoord is aangezien de belastingdienst ook uitgaat van de WOZ-waarde.
Jij als koper moet de overdrachtsbelasting betalen en dat gaat over de economische waarde op de vrije markt. Als koper pak je daar doorgaans de aankoopprijs voor. De notaris zal dit namens jou verzorgen. Maar de Belastingdienst is verantwoordelijk voor de controle van de juistheid van de belasting, niet de notaris.

Anyways, jij als koper mag een notaris uitzoeken. Voor een juiste prijsopgave zal de notaris toch al moeten weten dat je geen hypotheek nodig hebt. Op het moment dat er een getekend koopcontract ligt kun je bij jouw notaris altijd vragen wat er precies in jouw specifieke situatie aangeleverd moet worden.

Ik heb zelf drie woningen aangekocht. Ik heb nog nooit een taxatie bij de notaris aangeleverd.

[ Voor 4% gewijzigd door Kalentum op 23-11-2022 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Nnoitra schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:04:
[...]

Dit is dan ff in combinatie met verkopen aan je kind:

[...]

https://www.vanlanschot.n...schenking-is-voor-uw-kind

Als de taxatie waarde juist lager ligt dan de WOZ, en je verkoopt voor de taxatie dan is er weer niets aan de hand.
Deze nuancering miste in je eerste post :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Wolly schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:09:
[...]

Deze nuancering miste in je eerste post :+
Klopt, my bad. Ik pas dat nog ff aan.
Rukapul schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:52:
[...]

Incorrect. De notaris is belast met het correct afdragen van de overdachtsbelasting. Hij heeft daartoe een wettelijke onderzoeks- en zorgvuldigheidsplicht.

Vergelijkbaar heeft de notaris ook (onderzoeks)verplichtingen over de herkomst van gelden, vaststelling prominente personen, etc.
Klopt, maar tot hoe ver gaat die onderzoeks- en zorgvuldigheidsplicht? Valt belastingontduiking opsporen daar onder? Lijkt mij niet.
De notaris kan relevante informatie opzoeken en vastleggen. De controle en het daadwerkelijk opsporen van belastingontduiking ligt bij de belastingdienst.

Als pappa/mamma hun hun huis begin dit jaar voor een WOZ van 2 ton aan hun dochter zouden hebben verkocht, terwijl de marktwaarde/taxatie op 4 ton zou liggen.. Gaat ie dan zeggen; gaan we niet doen, dat is belastingontduiken!
Lijkt mij niet.
[...]

De belastingdienst zegt:
Bent u eigenaar geworden van een onroerende zaak? Dan betaalt u overdrachtsbelasting over de waarde in het economisch verkeer van de onroerende zaak. Dit is de hoogste verkoopprijs die u kunt krijgen als u de onroerende zaak te koop aanbiedt op de vrije markt. Daarbij is de peildatum het moment dat u de onroerende zaak in eigendom krijgt. Meestal is dat de dag dat u de notariële akte van levering tekent.

Wij gaan ervan uit dat die prijs minimaal gelijk is aan de koopsom plus de eventuele lasten (bijvoorbeeld de extra kosten bij een veiling). U betaalt de overdrachtsbelasting over de koopsom plus de lasten die u aan de verkoper betaalde toen u de onroerende zaak kocht.
https://www.belastingdien...r_van_een_onroerende_zaak

De taxatie waarde lijkt mij niet het bedrag waar je de overdrachtsbelasting over dient te betalen.

Anyway; als jij de koper bent kun je de notaris kiezen. De kortste klap is om de gekozen notaris ff te bellen en te vragen hoe het zit.

[ Voor 40% gewijzigd door Nnoitra op 23-11-2022 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Nnoitra schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:18:
[...]Als pappa/mamma hun hun huis begin dit jaar voor een WOZ van 2 ton aan hun dochter zouden hebben verkocht, terwijl de marktwaarde/taxatie op 4 ton zou liggen.. Gaat ie dan zeggen; gaan we niet doen, dat is belastingontduiken!
Lijkt mij niet.
Er zijn genoeg voorbeelden geweest waarbij (zakelijke) panden in de ochtend bijvoorbeeld voor 2 miljoen werden verkocht en 2 uur later voor 4 miljoen naar een nieuwe eigenaar gingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:14
[...]

Klopt, my bad. Ik pas dat nog ff aan.

[...]
Klopt, maar tot hoe ver gaat die onderzoeks- en zorgvuldigheidsplicht? Valt belastingontduiking opsporen daar onder? Lijkt mij niet.
De notaris kan relevante informatie opzoeken en vastleggen. De controle en het daadwerkelijk opsporen van belastingontduiking ligt bij de belastingdienst.

Als pappa/mamma hun hun huis begin dit jaar voor een WOZ van 2 ton aan hun dochter zouden hebben verkocht, terwijl de marktwaarde/taxatie op 4 ton zou liggen.. Gaat ie dan zeggen; gaan we niet doen, dat is belastingontduiken!
Lijkt mij niet.
Een notaris en vergelijkbare functies doen typisch een smelltest: als er op basis van de voorliggende stukken een luchtje aan zit dan stelt men extra vragen. Anders gezegd: het moet logisch zijn/lijken.

Bij een verkoopprijs rond recente WOZ waarde en zonder stukken die anders wijzen zal een notaris geen reden hebben om vragen te stellen. Dat gezegd hebbende zal een notaris eerder vragen stellen wanneer transacties plaatsvinden tussen niet-onafhankelijke partijen.

Ander voorbeeld: bij het kopen van een losse garagebox is aan het dossier een printje van google maps met de afstand tot de woning opgenomen als bewijs ivm aanhorigheid en lage overdrachtsbelasting. Per geval werken notarissen wel/niet mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 23-11-2022 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Rukapul schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:24:
[...]

Een notaris en vergelijkbare functies doen typisch een smelltest: als er op basis van de voorliggende stukken een luchtje aan zit dan stelt men extra vragen. Anders gezegd: het moet logisch zijn/lijken.

Bij een verkoopprijs rond recente WOZ waarde en zonder stukken die anders wijzen zal een notaris geen reden hebben om vragen te stellen. Dat gezegd hebbende zal een notaris eerder vragen stellen wanneer transacties plaatsvinden tussen niet-onafhankelijke partijen.

Ander voorbeeld: bij het kopen van een losse garagebox is aan het dossier een printje van google maps met de afstand tot de woning opgenomen als bewijs ivm aanhorigheid en lage overdrachtsbelasting. Per geval werken notarissen wel/niet mee.
Dat ben ik met je eens hoor :)
Ze hebben een bepaalde taken en verantwoordelijkheid, maar specifiek belastingontduiking opsporen is daar niet één van. De belastingdienst kan op basis van wat de notaris heeft vastgelegd een onderzoek starten en bepalen of er wel/geen sprake van belastingontduiking is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• innova58
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:00
Zelf zou ik nu kiezen voor variabel, mits deze onder of rond de 2% is. Ik verwacht niet dat de kapitaalmarktrentes veel verder gaan stijgen. Zowel de FED als de ECB gaan niet meer agressief verhogen zoals het afgelopen half jaar is de verwachting.

Maar je moet uiteraard zelf kijken of je eventuele stijgingen kunt opvangen en wat het doet met je rust als de rentes toch hard gaan stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Nnoitra schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:32:
[...]

Dat ben ik met je eens hoor :)
Ze hebben een bepaalde taken en verantwoordelijkheid, maar specifiek belastingontduiking opsporen is daar niet één van. De belastingdienst kan op basis van wat de notaris heeft vastgelegd een onderzoek starten en bepalen of er wel/geen sprake van belastingontduiking is..
Nogmaals, je onderschat de verantwoordelijkheid van de notaris. De notaris mag niet meewerken aan frauduleuze transacties en heeft daar een wettelijke onderzoeksplicht voor, om zelf vast te stellen dat de transactie inderdaad het daglicht kan verdragen. Oftewel, op de een of andere manier zal de notaris in deze casus zich ervan dienen te verzekeren dat de transactieprijs een goede vertegenwoordiging is van de daadwerkelijke economische waarde.

Waar je vervolgens over kunt discussiëren is het instrument wat de notaris daarvoor dient te gebruiken. Daar mag de notaris bij mijn weten een eigen keuze in maken. De minst risicovolle manier daarvoor lijkt mij het vragen van een officiële taxatie. Daarmee kan de notaris aannemelijk maken aan de onderzoeksplicht te hebben gedaan. Er is immers een bewijsstuk wat de prijs onderschrijft.
Een andere notaris zal mogelijk met andere bewijsstukken genoegen nemen, zoals bijvoorbeeld een desktop taxatie of de WOZ waarde. Dat is dan weer een risico afweging die de notaris maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Sterker nog: Een notaris kan aansprakelijk gesteld worden als ie aantoonbaar niet aan z'n plichten heeft voldaan. Da's echt geen papieren tijger, da's een reeel risico voor de notaris. Onderdeel van waarom de tarieven zijn zoals ze zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door naitsoezn op 23-11-2022 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-07 20:10
[...]

[...]

Dat is niet ter sprake gekomen.
Je kan denk ik beter contact opnemen met een notaris, kijken hoe zij hier instaan. Misschien voldoet de waardeopgave van een makelaar ook ipv een volledige taxatie. Voor zover het überhaupt nodig is.

Nergens wordt men zo makkelijk op kosten gejaagd als bij het kopen van een woning. 750 euro voor een taxatie terwijl je uit eigen geld koopt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trank00l
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Laapo schreef op woensdag 23 november 2022 @ 19:52:
[...]

Je kan denk ik beter contact opnemen met een notaris, kijken hoe zij hier instaan. Misschien voldoet de waardeopgave van een makelaar ook ipv een volledige taxatie. Voor zover het überhaupt nodig is.

Nergens wordt men zo makkelijk op kosten gejaagd als bij het kopen van een woning. 750 euro voor een taxatie terwijl je uit eigen geld koopt 8)7
Ik weet nog toen ik mijn woning kocht 6 jaar geleden dat dit 300 euro kostte. Best wel bizar dat dit nu 750 euro kost. Natuurlijk alles wordt duurder maar een taxatie wat voornamelijk op afstand wordt gedaan slaat gewoon helemaal nergens op voor die prijs tegenwoordig 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-07 10:03
Trank00l schreef op woensdag 23 november 2022 @ 19:57:
[...]

Ik weet nog toen ik mijn woning kocht 6 jaar geleden dat dit 300 euro kostte. Best wel bizar dat dit nu 750 euro kost. Natuurlijk alles wordt duurder maar een taxatie wat voornamelijk op afstand wordt gedaan slaat gewoon helemaal nergens op voor die prijs tegenwoordig 8)7
Ik heb in januari 2021 nog 350 à 360 euro betaald zo uit mijn hoofd, 750 klinkt voor mij ook echt bizar.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Ik heb bedragen van 1000 euro voorbij zien komen :D

Ik vind ca. 750 niet zo heel gek eigenlijk, voor een rapport van 50 pagina's dat aan van alles moet voldoen + langskomen etc.
Of wil je zeggen dat jij je werk ook volledig doet voor zo weinig zonder een (beetje) winstmarge?

[ Voor 22% gewijzigd door Wispe op 23-11-2022 20:34 ]

• Trank00l
  • Niet online
Wispe schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:33:

Ik vind ca. 750 niet zo heel gek eigenlijk, voor een rapport van 50 pagina's dat aan van alles moet voldoen + langskomen etc.
Of wil je zeggen dat jij je werk ook volledig doet voor zo weinig zonder een (beetje) winstmarge?
Wat rechtvaardigt die prijsstijging van zo'n 125% dan?

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
voor een rapport van 50 pagina's dat aan van alles moet voldoen + langskomen etc.
8)7

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
Trank00l schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:43:
[...]

Rechtvaardigt is een groot woord. Maar in oktober 2021 zijn de eisen aan een taxatierapport veranderd. Mijn taxateur noemde ook dat er een extra diploma moest worden gehaald. Het nieuwe rapport vergt schijnbaar meer werk, en meer investering om het te mogen maken, en dus ging de prijs omhoog. Taxateur staat overigens nog steeds maar 5 minuten in je huis.

Er zijn overigens wel aanbieders waar het iets goedkoper kan, bijvoorbeeld via Vereniging Eigen Huis. Maar het blijft een fiks bedrag. Wel aftrekbaar van de belasting in veel (alle?) gevallen.

• Hiru
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10-07 12:07
Taxaties voor 380-500 zijn nog steeds heel normaal. Heb bijvoorbeeld zelf opdracht gegeven voor een taxatie gisteren waarbij een verbouwspecificatie ook moest worden meegenomen. Totale kosten 469 euro in de regio zuid-holland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trank00l
  • Niet online
Hiru schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:04:
Taxaties voor 380-500 zijn nog steeds heel normaal. Heb bijvoorbeeld zelf opdracht gegeven voor een taxatie gisteren waarbij een verbouwspecificatie ook moest worden meegenomen. Totale kosten 469 euro in de regio zuid-holland.
Kan ik me nog wel in vinden, maar een taxatie die tussen de 750-1000 ligt is gewoon pure oplichting.

• de Peer

de Peer

under peer review

Template met wat foto's erin, hier er daar vinkjes zetten, categorie kiezen en nog 2 of 3 'open velden' waar daadwerkelijk zelf iets geschreven moet worden.

Dat is makkelijk verdienen. Toch zou ik het niet willen, lijkt me nogal geestdodend.

• Meethenoob
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10-07 16:11
Trank00l schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:04:
[...]

Kan ik me nog wel in vinden, maar een taxatie die tussen de 750-1000 ligt is gewoon pure oplichting.
Waarschijnlijk mis je informatie, gok dat het om een taxatie gaat voor een verhuur hypotheek.

Deze zijn namelijk wel duur.

• Virtual Reality
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-07 13:38
Is een calcasa waarderapport niet voldoende? Was in mijn geval voor de hyptheek ook prima en kost je rond de 80eur ipv de 700+. Kan me voorstellen wanneer je zonder hypotheek koopt dit wellicht ook afdoende is voor een waardeschatting?

• LostInNight

Ik heb een prima taxatie rapport gekregen voor 575,- en dat vond ik al enorm duur. Het is slechts een template waarbij de taxateur waar hij wat toelichting geeft op zelf gemaakte foto's... Niks bijzonders, niet het geld waard. Helaas is zo een rapport verplicht bij een hypotheekaanvraag, dus kunnen ze deze idiote prijzen blijven vragen.

• Trank00l
  • Niet online
Virtual Reality schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:28:
Is een calcasa waarderapport niet voldoende? Was in mijn geval voor de hyptheek ook prima en kost je rond de 80eur ipv de 700+. Kan me voorstellen wanneer je zonder hypotheek koopt dit wellicht ook afdoende is voor een waardeschatting?
Dat is een destoptaxatie toch? Lijkt me meer dan voldoende.

• Bianca
  • Niet online

[...]

https://www.belastingdien...r_van_een_onroerende_zaak

De taxatie waarde lijkt mij niet het bedrag waar je de overdrachtsbelasting over dient te betalen.

Anyway; als jij de koper bent kun je de notaris kiezen. De kortste klap is om de gekozen notaris ff te bellen en te vragen hoe het zit.
Laapo schreef op woensdag 23 november 2022 @ 19:52:
[...]

Het is nu (nog) een hypothetische vraag, dus een notaris benaderen is voorbarig. Ik vroeg mij vooral af of wat de makelaar zegt wel klopt. Maar mocht iets dergelijks daadwerkelijk gaan spelen dan weet ik dat het gelet op de antwoorden hier verstandig is om contact op te nemen met een notaris.

• Wispe
  • Niet online
Trank00l schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:43:
[...]

*knip*
Onderbouw je punten eerst eens.

[ Voor 13% gewijzigd door tweakduke op 26-11-2022 11:49 ]

• HEY_DUDE
Taxatie rapporten worden tegenwoordig ingeschreven in een register. Dat kost ook extra geld. Verklaard misschien ook voor een deel de prijsstijging .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:32

Kju

Dit dus :)
Kju schreef op woensdag 10 november 2021 @ 00:53:
Vanaf 1 oktober werken wij met een nieuw model taxatierapport Wonen 2021. Daar zit wat meer werk in waardoor taxatierapporten meer tijd kosten om op te stellen en dus duurder zijn geworden.
Dat VEH tarief lijkt me niet houdbaar. Bij de NTS, Maatwerk en Fitrex zal je rond 600 zitten maar hou rekening dat je niet de beste taxateurs toegewezen krijgt. Vaak zijn het beginners, gezellen (leerling-taxateurs met begeleiding) of kantoren die het van volume moeten hebben en alles pakken wat ze krijgen. De meeste taxateurs hebben het te druk om voor zulke tarieven te werken.
De meeste taxateurs zullen tussen 650 en 700 rekenen, eventueel plus wat opslagen. De kantoren die niet veel taxeren rekenen meer, het kost ze namelijk meer tijd omdat ze minder routine hebben.
Wat nu wel meespeelt is dat het aantal taxatieopdrachten enorm terug is gelopen. In mijn regio Den Haag zie ik al tarieven van 500 voorbij komen voor een gevalideerd rapport, appartementsrecht inclusief verbouwing. Dat zijn wel de kantoren waar kwaliteit ver te zoeken is. De meesten zitten tussen de 700 en 900.
In gebieden waar minder taxateurs zijn liggen de prijzen nog hoog.

[ Voor 17% gewijzigd door Kju op 24-11-2022 12:05 ]

PSN: Kjujay

• Wispe
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:58:
Taxatie rapporten worden tegenwoordig ingeschreven in een register. Dat kost ook extra geld. Verklaard misschien ook voor een deel de prijsstijging .
Thuis moet er ook gegeten worden. :)
Lekker blijven hangen in wat 10 jaar geleden werd gerekend. Werkte het maar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
Is het niet zo dat er nu meer bouwkundig moet worden onderzocht, zoals de fundering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Gewoon ook vraag en aanbod.

Veel taxaties nodig en gelijkblijvend aantal taxateurs?

Omhoog die prijs. Welkom in de vrije markt economie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trank00l
  • Niet online
*knip*
Niet op ingaan aub.

[ Voor 85% gewijzigd door tweakduke op 26-11-2022 11:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 22:36

dragonhaertt

@_'.'

Nog niet eerder hier gereageerd, maar ineens ging het heel snel.

We hebben woensdag een huis bekeken, gisteren een bod uitgebracht en later op de dag te horen gekregen dat er één andere partij ook een bod heeft gedaan.

We hebben vandaag ons bod iets aangepast en nu is het wachten tot we te horen krijgen wie het huis gegund krijgt. Voor het einde van de dag weet ik of ik (samen met mijn partner) een 'huis gekocht' heb!

Erg spannend allemaal.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter24
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-05 21:17
dragonhaertt schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:00:
Nog niet eerder hier gereageerd, maar ineens ging het heel snel.

We hebben woensdag een huis bekeken, gisteren een bod uitgebracht en later op de dag te horen gekregen dat er één andere partij ook een bod heeft gedaan.

We hebben vandaag ons bod iets aangepast en nu is het wachten tot we te horen krijgen wie het huis gegund krijgt. Voor het einde van de dag weet ik of ik (samen met mijn partner) een 'huis gekocht' heb!

Erg spannend allemaal.
Zeker spannend! Hoop dat het wat wordt. Is misschien wel relevant/interessant om te vermelden wat voor bod je ongeveer gedaan hebt. Als in: onder, op, boven vraagprijs?
Pagina: 1 ... 282 ... 361 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7