Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 281 ... 354 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:36
Luco schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:21:
[...]

Maar je hebt wel een huis wat uiteindelijk precies is zoals jij wilt! En dat dat wat meer kost dat is nu even slikken. Maar je zal hier niet maar een paar jaar blijven wonen lijkt me, dus als je de investering over lange termijn uitsmeert valt je verlies wel mee. Daarnaast zakken huizenprijzen nu door rentestijging, aangewakkerd door een hoge inflatie. De waarde van de woning zal niet direct minder zijn, alleen het aflossingsdeel in verhouding met de rente zal verschuiven. Als de rente ooit weer zakt (en dat zal vast ooit gebeuren) zal je woning stijgen in waarde. Daarnaast is er inflatie waardoor relatieve prijzen omhoog gaan van woningen, alleen valt dat nu samen met een bizar snelle rentestijging.

De soep die je nu zo heet aan het eten bent is over 10 jaar aardig afgekoeld denk ik.

Maar als je er echt slapeloze nachten van hebt en zo'n last van krijgt moet je misschien eens bij je huisarts langs gaan.
Wie zegt dat de verbouwingen zijn zoals hij wil? Verbouwen is schreeuwend duur, om dat een beetje in te perken zal je concessies moeten doen, hoen lager je budget, hoe meer concessies, hoe minder je krijgt van wat je echt wilt.

Wij hebben er bijna 10 maanden en een stapel biedingen over gedaan, ik snap zijn frustratie echt volledig, wij hebben hetzelfde overwogen, maar ook in die klasse kwam er gewoon niets realistisch voorbij en/of werden we alsnog heftig overboden. Nu een finaal akkoord op de financiering binnen voor een huis dat op zich aan onze wensen voldoet als pand, maar niet qua locatie en tuin. Spijt? Geen idee, we wonen er nog niet, maar we hebben voor zo'n grote aankoop wel (heel erg) veel concessies moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:04:
Vraagje ik heb al het papierwerk voor de koop van een huis bijna rond. Bij de stukken ontbreekt het certificaat van het energie label. Wel zit er een uitdraai bij van de website waarop staat dat het een A certificaat is. Navraag bij de verkopende partij leverde mij op dat de verkopers in een kastje muur situatie terecht waren gekomen. Huis staat op naam van de vrouw en is van oorsprong buitenlands. Na trouwen naam van man overgenomen en kan daardoor niet meer inloggen op de website om het label te downloaden. Hierover is correspondentie met de instantanties.

Vraag kan ik als koper nog ergens klem komen te zitten bij het niet kunnen overleggen van het certificaat terwijl het er wel is?
Neem aan dat verkopende partij kan inloggen met DigiD op MijnOverheid, daar bij het kopje Wonen staat je energielabel certificaat.

-edit-
En jijzelf kan het controleren door naar https://www.energielabel.nl/woningen/zoek-je-energielabel/ te gaan. Als het energielabel nog gewoon geldig is dan komt deze nadat alles bij het kadaster is ingeschreven vanzelf bij jouw eigen MijnOverheid te staan.

[ Voor 12% gewijzigd door Enforcer op 04-11-2022 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:15
supersoco80 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:10:
[...]

Geen idee, maar als het label van voor 2021 is heeft het sowieso niet zo veel waarde.

Overigens is een energielabel verplicht bij verkoop, maar ik neem aan dat de verkopende partij daarvoor aan de lat staat.
Of het waarde heeft of niet, doet er in deze niet toe. Het moet aanwezig zijn en als er een A op staat, heeft het iig waarde omdat je naar alle waarschijnlijkheid korting op de hypotheekrente krijgt.

@HEY_DUDE
https://www.kadasterdata.nl/producten/energielabel
Gratiezzz 8)
Lijkt me voldoende?
Kun je 'm gewoon direct al opvragen/downloaden.

[ Voor 23% gewijzigd door Nnoitra op 04-11-2022 17:07 ]

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:02
De woning heeft inderdaad energie label A. Een uitdraai van de site zat wel bij de stukken. Verkopende partij heeft problemen met koppeling digid (buitenlands en naamsverandering na trouwen). Na koop kan ik hem inderdaad zelf downloaden. Als er in de tussentijd geen reden is om het certificaat te eisen dan laat ik het zo. Gaat dan onnodig vertragend werken en wil zelf ook snel de woning betrekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dr. Ap
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-03 21:34
Atomius schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:38:
Tja, het punt bij mij is een beetje dat we de huizenmarkt zó zat waren begin dit jaar, dat we er dus maar voor gekozen hebben om aan een kluswoning te beginnen. Ik ben zelf helemaal geen klusser, maar we zagen echt geen andere keuze. Want:

1. Er waren 0,0 tekenen dat de huizenmarkt op deze manier zou veranderen. Wel wat rentestijging, maar nog niet echt noemenswaardig. Dat er binnen een half jaar veel meer aanbod zou komen was nog helemaal niet voorzien.
2. We waren uitgeloot bij 10 nieuwbouwprojecten.
3. 30+ bezichtigingen gehad in een jaar.
4. Meer dan 7 keer geboden op bestaande huizen.

Dus ja, we waren er helemaal klaar mee en redelijk wanhopig geworden. En toen kwam er via via een wat gedateerd huis op ons pad wat we konden krijgen. Niet tegen een lage prijs overigens. Dus besloten we te gaan verbouwen voor een idioot hoog bedrag. Echter, dat idioot hoge bedrag is alleen maar hoger geworden en daar lig ik tegenwoordig geregeld wakker van. Het voelt als de domste financiële beslissing die ik ooit gemaakt heb. Achteraf.

Achteraf (achteraf, achteraf) had ik zoveel liever een kant-en-klaar semi-nieuwbouw-gasloze woning gehad. Ik weet, die zijn schaars, de halve wereld wil die dingen. Maar op de één of andere manier laat die gedachte me erg moeilijk los.

Het vervelendste vind ik nog wel het idee dat ik nooit meer wat ga terugzien van al dat geld wat ik in dat huis stop als ik zou willen of moeten verhuizen. Natuurlijk, prima dat er wat waardedaling is omdat de markt daalt, maar los daarvan zie je natuurlijk maar een deel van je verbouwing terug bij een verkoop.
Verbouwen hoort nu eenmaal bij een koopwoning. Bij de bouw uit de jaren 90 begin 2000 staat inmiddels ook standaard een puincontainer voor het huis na verkoop.

Elke 20-25 jaar zit je toch wel aan een verbouwing. Koop je echt nieuwbouw dan kan je rustig tussen de €50000-€100000 uitgeven om de woning aan te kleden. De grote verbouwing die je nu doet had je bij een ander huis wellicht over 10 jaar gehad. Hoeft natuurlijk niet, maar wil je dan ooit eens verkopen dan heeft dat een flinke invloed op de verkoopprijs.

Wees blij dat je tenminste iets hebt kunnen kopen. Massa's mensen die maar wat blij zouden zijn met een koophuis.

Zelf overigens een jaar geleden een kluswoning gekocht. We wilden geen concessies doen qua locatie en gezien het magere aanbod voor een kluswoning gegaan. Af en toe mijn twijfels gehad tijdens het project, maar nu het zijn einde nadert toch erg blij en overheerst vooral een gevoel van trots

[ Voor 5% gewijzigd door Dr. Ap op 04-11-2022 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-04 21:53
Dr. Ap schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 18:18:
[...]

Verbouwen hoort nu eenmaal bij een koopwoning. Bij de bouw uit de jaren 90 begin 2000 staat inmiddels ook standaard een puincontainer voor het huis na verkoop.

Elke 20-25 jaar zit je toch wel aan een verbouwing. Koop je echt nieuwbouw dan kan je rustig tussen de €50000-€100000 uitgeven om de woning aan te kleden. De grote verbouwing die je nu doet had je bij een ander huis wellicht over 10 jaar gehad. Hoeft natuurlijk niet, maar wil je dan ooit eens verkopen dan heeft dat een flinke invloed op de verkoopprijs.

Wees blij dat je tenminste iets hebt kunnen kopen. Massa's mensen die maar wat blij zouden zijn met een koophuis.

Zelf overigens een jaar geleden een kluswoning gekocht. We wilden geen concessies doen qua locatie en gezien het magere aanbod voor een kluswoning gegaan. Af en toe mijn twijfels gehad tijdens het project, maar nu het zijn einde nadert toch erg blij en overheerst vooral een gevoel van trots
Precies, wij hadden een redelijk eisenpakket, en dit was niet te verkrijgen met ons budget bij een nieuwere woning. Uiteindelijk voor een huis uit 1960 gegaan en na 2 jaar nog steeds stapje voor stapje bezig. Geeft een hoop voldoening om op ieder puntje wat gedaan is veel verbetering te zien. Komend jaar nog een nokverhoging/dakopbouw en dan zijn we er bijna :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Error404!
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 30-04 23:37
Ik had eerder al een gedeelte van mijn verhaal en onzekerheid met jullie gedeeld, moet toch zeggen dat het nog rap kan gaan. Ik heb uiteindelijk een overeenkomst eruit kunnen krijgen dat 7 procent on de vraagprijs zat. Een belangrijk gegeven waar ik zelf de vorige keer even niet bij stilstond was de nieuwe NHG en de grens voor de overdrachtsbelasting per 1 januari. Dat betekent toch 8000 euro minder aan overdrachtsbelasting en ook nog eens een lagere hypotheek.

Het wordt de eerste woning voor mij en sprong in het diepe, ben bang voor wat dit uiteindelijk betekent maar ook wel erg spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xyzlord
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 30-04 00:44
Ik en mijn vriendin zijn ondertussen ook aan het zoeken naar woning, echter zitten we er mee dat mijn vriendin een hoge studieschuld heeft en nog studeerd. Financieel gaat ze wel spaargeld bijdragen zodat we het huis kunnen kopen echter krijgen we van sommige adviseurs te horen dat haar studieschuld dan ook meegenomen wordt bij de hypotheek aanvraag. Heeft iemand anders hier ervaring mee? (alleen samenwonend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

xyzlord schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 06:21:
Ik en mijn vriendin zijn ondertussen ook aan het zoeken naar woning, echter zitten we er mee dat mijn vriendin een hoge studieschuld heeft en nog studeerd. Financieel gaat ze wel spaargeld bijdragen zodat we het huis kunnen kopen echter krijgen we van sommige adviseurs te horen dat haar studieschuld dan ook meegenomen wordt bij de hypotheek aanvraag. Heeft iemand anders hier ervaring mee? (alleen samenwonend)
Wat is precies je vraag? Een studieschuld wordt meegenomen bij de berekening van je maximale hypotheek, je moet immers de komende 30 jaar die studieschuld gaan afbetalen en dat is dus een betalingsverplichting die je leencapaciteit drukt. Volgens mij is de vuistregel in het nieuwe stelsel dat de studieschuld x2 in mindering wordt gebracht op je maximale hypotheek, m.a.w. heb je een studieschuld van 20k dan kun je ongeveer 40k minder lenen...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Als de financiële middelen er zijn om spaargeld bij te dragen kan ze dat beter in haar studieschuld stoppen...Ooit zal het toch afbetaald moeten worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Enforcer schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 07:06:
[...]

Als de financiële middelen er zijn om spaargeld bij te dragen kan ze dat beter in haar studieschuld stoppen...Ooit zal het toch afbetaald moeten worden...
Goed punt, zeker nu de rente op studieschuld wordt verhoogd en niet langer op 0% staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:04
Voor een hypotheek is het dus niet interessant om je vriendin als 2e inkomen mee te nemen, dat is er immers niet.
Juridisch zijn jullie nog niet aan elkaar verbonden, dus je zou kunnen overwegen dat je vriendin het geld schenkt aan je:
https://www.belastingdien...henkingen-voor-koopwoning
Of als het kan, kan zij de inrichting/bouwbudget betalen.

Maar bedenk wel goed dat samen een huis kopen bijna hetzelfde is als trouwen want een huis is een hele verplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Op dit moment wordt de hele schuld meegenomen, per 1 januari de actuele schuld. Dus als ze nog flink kan aflossen zal dat vanaf dan goed de moeite waard zijn. Studieschuld telt bijna dubbel mee voor je hypotheeklast, maar gezien ze studeert gok ik dat ze niet echt een inkomen heeft om bij te dragen aan de hypotheek. Dan zal je dus alleen naar jouw salaris moeten kijken. Weet niet hoe lang ze nog moet studeren, maar wellicht is het handiger te wachten tot ze klaar is en een baan heeft, dan kan de studieschuld ook al een stuk lager zijn dus draagt haar inkomen een hoop meer bij aan jullie maximale hypotheek.

[ Voor 11% gewijzigd door SmurfLink op 08-11-2022 07:48 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

chrisborst schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 07:33:
[...]

Voor een hypotheek is het dus niet interessant om je vriendin als 2e inkomen mee te nemen, dat is er immers niet.
Juridisch zijn jullie nog niet aan elkaar verbonden, dus je zou kunnen overwegen dat je vriendin het geld schenkt aan je:
https://www.belastingdien...henkingen-voor-koopwoning
Of als het kan, kan zij de inrichting/bouwbudget betalen.

Maar bedenk wel goed dat samen een huis kopen bijna hetzelfde is als trouwen want een huis is een hele verplichting.
Maar als ze samen het huis kopen zal de bank alsnog naar haar schuldverplichtingen kijken.

Of bedoel je dat zij hem haar spaargeld cadeau moet doen en hij 100% eigenaar wordt? Lijkt me heel onverstandig voor haar.

[ Voor 7% gewijzigd door fsfikke op 08-11-2022 08:03 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:41
Normaal gesproken wordt de studieschuld meegenomen. Maar.. de studieschuld is een best bijzondere schuld. Niet geregistreerd bij het BKR, waardoor de mogelijkheid bestaat om de schuld te verzwijgen. Dat is niet toegestaan, maar gebeurt veelvuldig. De klant zwijgt erover, de bank vraagt er niet naar. Gezien je vriendin nog studeert lijkt het mij wel dat de adviseur gaat vragen hoe dat zit en de bank ook een bewijsstuk wilt zien. Dan gaat voorgaande dus niet op.

Lang verhaal kort, studieschuld telt en heeft een behoorlijke impact. Mijn mening: koop als jullie beiden vol aan het werk zijn. Dan kan je nu de bewegingen op de huizenmarkt en rente nog even uitzitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Laapo schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 08:36:
[...]

Normaal gesproken wordt de studieschuld meegenomen. Maar.. de studieschuld is een best bijzondere schuld. Niet geregistreerd bij het BKR, waardoor de mogelijkheid bestaat om de schuld te verzwijgen. Dat is niet toegestaan, maar gebeurt veelvuldig. De klant zwijgt erover, de bank vraagt er niet naar. Gezien je vriendin nog studeert lijkt het mij wel dat de adviseur gaat vragen hoe dat zit en de bank ook een bewijsstuk wilt zien. Dan gaat voorgaande dus niet op.

Lang verhaal kort, studieschuld telt en heeft een behoorlijke impact. Mijn mening: koop als jullie beiden vol aan het werk zijn. Dan kan je nu de bewegingen op de huizenmarkt en rente nog even uitzitten.
Dit is echt zeer gedateerd. In 2017 zijn de regels veranderd en vraagt de bank er wel degelijk naar. Dus je moet actief je best doen om het te verzwijgen, en daarmee pleeg je fraude. Het gebeurt veel minder dan vroeger, gelukkig maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48
Mijn ervaring is dat er gewoon naar gevraagd wordt door de financieel adviseur. Tot achter de komma. Maar de adviseur was ook wel duidelijk in zijn advies: het is financieel aantrekkelijker je studieschuld te laten staan omdat aflossen op je hypotheek meer oplevert. In jullie geval kopen jullie (ga ik vanuit) niet 50/50 dus ligt het wat anders.

Overigens klopt het niet dat je 2x je studieschuld minder kan lenen. Je vriendin krijgt bij de start van de aflosfase de keuze om te kiezen tussen een aflostermijn van 15 of 35 jaar. Dat verschilt dus ruwweg de helft in je maandelijkse bedrag. Daarmee is het de verhouding dus min of meer voor elke euro studieschuld een euro minder hypotheek.

Hierbij laat ik wel buiten beschouwing dat ik het momenteel geen goed idee vindt om op max te lenen (gezien het torenhoge maandbedrag dat daar mee gekoppeld gaat). Maar iedereen maakt zn eigen persoonlijke risico afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
SmurfLink schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 08:41:
[...]

Dit is echt zeer gedateerd. In 2017 zijn de regels veranderd en vraagt de bank er wel degelijk naar. Dus je moet actief je best doen om het te verzwijgen, en daarmee pleeg je fraude. Het gebeurt veel minder dan vroeger, gelukkig maar.
Actief je best doen? Vinkje bij studieschuld nvt, meer is het niet. Banken eisen nog steeds geen DUO uitdraai bij jonge aanvragers met banen waar je overduidelijk voor gestudeerd moet hebben. Daarmee staat de deur wagenwijd open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Laapo schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 08:57:
[...]

Actief je best doen? Vinkje bij studieschuld nvt, meer is het niet. Banken eisen nog steeds geen DUO uitdraai bij jonge aanvragers met banen waar je overduidelijk voor gestudeerd moet hebben. Daarmee staat de deur wagenwijd open.
De hypotheekverstrekker eist die wel. En een uitdraai van je bankrekening waarop je de terugbetalingen kan zien. Ja die kan je ook stopzetten, maar daar moet je dus actief moeite voor doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:23
SmurfLink schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 07:46:
[...]

Op dit moment wordt de hele schuld meegenomen, per 1 januari de actuele schuld. Dus als ze nog flink kan aflossen zal dat vanaf dan goed de moeite waard zijn. Studieschuld telt bijna dubbel mee voor je hypotheeklast, maar gezien ze studeert gok ik dat ze niet echt een inkomen heeft om bij te dragen aan de hypotheek. Dan zal je dus alleen naar jouw salaris moeten kijken. Weet niet hoe lang ze nog moet studeren, maar wellicht is het handiger te wachten tot ze klaar is en een baan heeft, dan kan de studieschuld ook al een stuk lager zijn dus draagt haar inkomen een hoop meer bij aan jullie maximale hypotheek.
De actuele stand gaat per 1 januari 2024 in.
Nieuwe methode meewegen studieschulden
Het kabinet heeft het voornemen om in 2024 over te stappen naar een nieuwe methode om de invloed van studieschulden op de leenruimte van oud-studenten te bepalen. In het coalitieakkoord is vastgelegd dat voor starters de actuele stand van de studieschuld bepalend wordt bij het aanvragen van een hypotheek. Dit moet oud-studenten die extra hebben afgelost meer ruimte bieden om te lenen.
https://www.rijksoverheid...e-voor-meeste-huishoudens

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
[...]

Dat verschil per hypotheekverstrekker.
Ik moest op kantoor bij het afsluiten v/d hypotheek een uitdraai van DUO tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasV.
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 06-05 10:19
Enforcer schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 07:06:
[...]

Niet juist. Bij het berekenen van de hypotheek wordt gekeken naar de stand voordat aflossen begon, voor je hypotheek maakt het dus niet uit of je 1k of 10k aflost, pas als je het gehele bedrag aflost heeft het geen effect meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
BasV. schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:01:
[...]

Niet juist. Bij het berekenen van de hypotheek wordt gekeken naar de stand voordat aflossen begon, voor je hypotheek maakt het dus niet uit of je 1k of 10k aflost, pas als je het gehele bedrag aflost heeft het geen effect meer.
Ook niet helemaal juist.
Als je een grote eenmalige aflossing hebt gedaan kan je een herwaardering laten uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasV.
Flix20 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:04:
[...]

Ook niet helemaal juist.
Als je een grote eenmalige aflossing hebt gedaan kan je een herwaardering laten uitvoeren.
Dat wist ik dan weer niet, kan er echter ook niks over vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
BasV. schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:18:
[...]

Dat wist ik dan weer niet, kan er echter ook niks over vinden.
https://www.rijksoverheid...dieschuld-extra-aflossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:53
BasV. schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:01:
[...]

Enerzijds logisch, maar het gaat voornamelijk om wat je maandelijks aflost en dus niet kunt uitgeven aan woonlasten.
Eigenlijk exact hetzelfde als die telefoon op afbetaling of een private lease auto.

Probleem is alleen dat die telefoon of auto qua maandbedrag zo goed als vast staat en je je DUO aflossing kunt beïnvloeden door het stop te zetten, te verhogen of te verlagen.

Als ik ook hier soms op het forum lees dat mensen nog 200eu+ per maand aan DUO betalen vind ik het niet meer dan logisch dat dat meetelt voor je hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
[...]

Eigen ervaring: Basis arts, uitdraai DUO verplicht. Begin én huidige stand.

[ Voor 5% gewijzigd door Nnoitra op 08-11-2022 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
SmurfLink schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 08:58:
[...]

De hypotheekverstrekker eist die wel. En een uitdraai van je bankrekening waarop je de terugbetalingen kan zien. Ja die kan je ook stopzetten, maar daar moet je dus actief moeite voor doen.
Geldverstrekkers eisen tot heden geen bewijsstukken mbt de studieschuld, ook niet in gevallen waar een studieschuld best plausibel zou kunnen zijn. De 'controle' hebben ze nu uitbesteed aan de adviseur, en die hoeft er alleen naar te vragen en vervolgens een vinkje zetten. Er is wat dat betreft niets veranderd. Alles mbt controles, registraties bij het BKR, zijn luchtballonnetjes zonder concrete vervolgstappen.

Uitdraai van alle transacties is al helemaal niet gebruikelijk. Eigen geld aantonen is alleen het saldo aantonen, hoevaak je bij de snackbar staat wilt de bank niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Nnoitra schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:08:
[...]

Eigen ervaring: Basis arts, uitdraai DUO verplicht. Begin én huidige stand.
Eigen ervaring: Studieschuld? Nee? Ok!

Stel dat je nog in een vervolgopleiding zit, een dienstverband dat daar aan gekoppeld is of je geeft zelf bij de voordeur aan dat er sprake is van een studieschuld, ja. Dan moet je de exacte situatie aantonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Laapo schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:15:
[...]

Eigen ervaring: Studieschuld? Nee? Ok!
En wanneer was dat?
Steeds meer hypotheekverstrekkers vragen toestemming om informatie bij DUO op te vragen. Toestemmen is niet verplicht. Maar vaak is een controle op een eventuele studieschuld een voorwaarde bij een hypotheekaanvraag. Werk je daar niet aan mee dan kan de hypotheekaanbieder weigeren om je een hypotheek te geven.
Je kunt mazzel hebben en er mee weg komen om het te verzwijgen. Maar dan moet je later ook niet miepen over de gevolgen (als je in dat traject terecht komt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Nnoitra schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:23:
[...]

En wanneer was dat?

[...]

Je kunt mazzel hebben en er mee weg komen om het te verzwijgen. Maar dan moet je later ook niet miepen over de gevolgen (als je in dat traject terecht komt).
Hypotheekadviseurs werken vaker met ockto achtige tools. Daarin scrapen ze je gegevens qua loon / sv inkomen uwv, pensioen opbouw, checken ze ook duo. Eigen ervaring: zelfs met een jokerjaarmodus aan trekken ze gewoon de beginstand aflossingsfase als huidige stand tijdens aflossing mee. Maar niet elke verstrekker werkt met ockto en duo module aan.

Denk dat een aantal n=1 ervaringen nog dateren van voor de tijd dat adviseurs de okcto tool inclusief duo module breed inzette. Bij jazeker de hypotheker staat ie standaard aan. Bij frits al gebruiken ze hun eigen scraping tool en geen ockto halen ze die gegevens ook naar voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Laapo schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:11:
[...]

Geldverstrekkers eisen tot heden geen bewijsstukken mbt de studieschuld, ook niet in gevallen waar een studieschuld best plausibel zou kunnen zijn. De 'controle' hebben ze nu uitbesteed aan de adviseur, en die hoeft er alleen naar te vragen en vervolgens een vinkje zetten. Er is wat dat betreft niets veranderd. Alles mbt controles, registraties bij het BKR, zijn luchtballonnetjes zonder concrete vervolgstappen.

Uitdraai van alle transacties is al helemaal niet gebruikelijk. Eigen geld aantonen is alleen het saldo aantonen, hoevaak je bij de snackbar staat wilt de bank niet weten.
Ik moest vorig jaar toch echt een screenshot van MijnDUO aanleveren...

En screenshotje van de bank werd bij mij toch echt ook gevraagd, toen ik eigen geld inlegde werd daar ook een belletje van de notaris aan gewijd hoe ik daaraan kwam, de schenking van mijn ouders moest het convenant van worden overlegd.

[ Voor 13% gewijzigd door SmurfLink op 08-11-2022 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:53
Ik vind deze uitspraak zo stellig dat ik even ben gaan zoeken in mijn eigen historie.

2016: aankoop 1e eigen woning. Overzicht bankstanden en mutaties van een recente maand aangeleverd.
2018: aankoop 2e woning, gezamenlijk. Overzicht bankstanden en mutaties van een recente maand aangeleverd.
2022: aankoop 3e woning. Alleen overzicht bankstanden aangeleverd.

Alle drie de keren dezelfde financieel adviseur. Bij woning 2 en 3 betrof het ook dezelfde hypotheekverstrekker.

Nu kan ik de uitzondering op de regel zijn natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:15
Ik heb voor de zomer een uitdraai van 3 maanden bankafschrift en een screenshot van DUO moeten aanleveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
SmurfLink schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:31:
[...]

Ik moest vorig jaar toch echt een screenshot van MijnDUO aanleveren...
Ik juni 2020 ook.

En toen had mijn hypotheekadviseur ook nog eens een verkeerde (oude) bankafschrift aangeleverd |:( waar nog wel een afbetaling op DUO stond, toen zijn alle alarmbellen af gegaan bij de bank en moest ik nog extra gegevens aanleveren mede een getuigschrift van DUO dat mijn schuld daadwerkelijk was afbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ja - of je bankafschriften moet aanleveren en of die wel of niet zwart gemaakt mogen worden hangt af van de geldverstrekker, de adviseur en de stand van de maan (en/of een combinatie daarvan) - ik geloof dat dat nu wel duidelijk is :D

Daarnaast zijn er genoeg topics op got te vinden over het wel of niet opgeven (bewust verzwijgen) van je studieschuld, wellicht is dat ook een discussie die niet in dit topic thuis hoort.

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Nnoitra schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:23:
[...]

En wanneer was dat?

[...]

2016 en 2021. Ik spreek niet alleen uit mijn eigen ervaringen overigens. Dit is nog steeds gebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Joosie200 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:29:
[...]

Hypotheekadviseurs werken vaker met ockto achtige tools. Daarin scrapen ze je gegevens qua loon / sv inkomen uwv, pensioen opbouw, checken ze ook duo. Eigen ervaring: zelfs met een jokerjaarmodus aan trekken ze gewoon de beginstand aflossingsfase als huidige stand tijdens aflossing mee. Maar niet elke verstrekker werkt met ockto en duo module aan.

Denk dat een aantal n=1 ervaringen nog dateren van voor de tijd dat adviseurs de okcto tool inclusief duo module breed inzette. Bij jazeker de hypotheker staat ie standaard aan. Bij frits al gebruiken ze hun eigen scraping tool en geen ockto halen ze die gegevens ook naar voren.
Ockto kan handig zijn, maar is optioneel. Kan me ergens wel voorstellen dat het bij execution only wat spannender wordt. En wat je zelf zegt, duo uit is zelfs een mogelijkheid als er al met een scraper wordt gewerkt. Dat zegt ook wat...

https://eenvandaag.avrotr...gaan-inzage-gewoon-eisen/

12-10-21
'Door software voorlopig geen eis'
Jasper Willems van de Nederlandse Vereniging van Banken sluit ook niet uit dat hypotheekverstrekkers op termijn toestemming eisen om schuldgegevens in te zien bij DUO.

"Maar voorlopig gaan we geen inzicht in studieschulden eisen. Niet alle hypotheekverstrekkers zijn aangesloten bij de app waarmee dat kan, dat is een softwarematig probleem. Zodra dit wel kan wordt het wel een mogelijkheid om dit te gaan eisen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:04
fsfikke schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 08:01:
[...]

Maar als ze samen het huis kopen zal de bank alsnog naar haar schuldverplichtingen kijken.

Of bedoel je dat zij hem haar spaargeld cadeau moet doen en hij 100% eigenaar wordt? Lijkt me heel onverstandig voor haar.
Precies dat ja. Maar het hangt ook af van hun toekomst plannen. Je kan bij geregistreerd partnerschap of huwelijk ook weer vastleggen hoe je de zaken gaat verdelen.
Dus nu zou @xyzlord volledig eigenaar zijn maar na bijv. trouwen in gemeenschap van goederen is het weer gelijk. Ze zouden ook prima onderling afspraken kunnen maken over het "terug" betalen van de schenking.

En als xyzlord z'n vriendin niet vertrouwd, moeten ze wellicht ook niet samen een huis gaan kopen. Gezamenlijk een huis kopen is ingrijpender tegenwoordig dan een samenlevingscontract afsluiten of trouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:54
Laapo schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 16:09:
[...]

2016 en 2021. Ik spreek niet alleen uit mijn eigen ervaringen overigens. Dit is nog steeds gebruikelijk.
Ik snap best dat het soms nog zo werkt. Maar dat is toch iets anders dan mensen adviseren het zo aan te pakken. Als het misgaat, kan het enorme consequenties hebben. Denk bijvoorbeeld aan een enorme economische dip waardoor je je baan kwijtraakt en de hypotheek niet meer kunt betalen. Je kunt het bij de bank echt wel schudden als je vraagt om een regeling en dan blijkt dat je niet volledig openheid van zaken hebt gegeven. Dan krijg je geen regeling maar de opdracht je huis zsm te verkopen.
Dus niet doen. Voor @xyzlord : laat een financieel expert naar jullie situatie kijken en advies uitbrengen voor een goede constructie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
Toke_gt schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:10:
[...]

Ik snap best dat het soms nog zo werkt. Maar dat is toch iets anders dan mensen adviseren het zo aan te pakken. Als het misgaat, kan het enorme consequenties hebben. Denk bijvoorbeeld aan een enorme economische dip waardoor je je baan kwijtraakt en de hypotheek niet meer kunt betalen. Je kunt het bij de bank echt wel schudden als je vraagt om een regeling en dan blijkt dat je niet volledig openheid van zaken hebt gegeven. Dan krijg je geen regeling maar de opdracht je huis zsm te verkopen.
Dus niet doen. Voor @xyzlord : laat een financieel expert naar jullie situatie kijken en advies uitbrengen voor een goede constructie.
Absoluut niet bedoeld als advies. Er werd aangegeven dat sommige adviseurs vertelden dat de studieschuld wel werd meegenomen en anderen niet. Ik probeerde te duiden waar dat verschil in 'werkwijze' vandaan komt. Mijn advies was om zich voorlopig helemaal niet op de koopwoning markt te begeven. Met een partner in een studie betekent dat ongetwijfeld dat er veel concessies moeten worden gedaan. Weet niet of dat handig is in de huidige markt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiru
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:12
Vandaag ga ik eindelijk na jaren wachten op de juiste contracten en verklaringen kijken voor ons eerste koophuis, ben erg benieuwd!

We twijfelen nog erg over de waarde van een aankoopmakelaar in deze markt nu het toch echt afkoelt, wat zijn jullie ervaringen hiermee? Heb je spijt van het gebruik van een makelaar of heeft hij/zij je juist veel geholpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:27

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hiru schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:35:
Vandaag ga ik eindelijk na jaren wachten op de juiste contracten en verklaringen kijken voor ons eerste koophuis, ben erg benieuwd!

We twijfelen nog erg over de waarde van een aankoopmakelaar in deze markt nu het toch echt afkoelt, wat zijn jullie ervaringen hiermee? Heb je spijt van het gebruik van een makelaar of heeft hij/zij je juist veel geholpen?
2x aankoopmakelaar gehad (2015 en 2021), de eerste was erg goed en kon constructief ook goede adviezen geven (houtrot, badkamer die vervangen was en niet goed was aangelegd, etc). Ging zelf ook bijna altijd mee met bezichtigen (op 1x na, en daar werd meteen het verschil duidelijk tussen hem en z'n collega). De tweede heeft vooral geprobeerd zo snel mogelijk een transactie voor elkaar te krijgen, daar hadden we helemaal niets aan.

Ik zou zorgen dat je een GOEDE aankoopmakelaar hebt, eentje die 20+ jaar in het vak zit ('oude rot') en bouwkundig en (tegenwoordig) ook qua isolatie adviezen kan geven. En als hij een vervanger/collega wil sturen niet accepteren, want dan krijg je mogelijk een jonge gast die het leuk vindt huizen te bekijken.. Dus spreek af dat meneer x ook mee gaat bij de bezichtigingen en niet een collega of stagiaire..

[ Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 09-11-2022 09:47 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-05 09:42

Een aankoopmakelaar kan handig zijn als:

- Je in de regio waar je zoekt niet erg bekend bent met de prijzen; zo kun je voorkomen dat je teveel gaat bieden op een woning.
- Je een oudere woning gaat bekijken waar vanalles mee kan zijn; een goede aankoopmakelaar kan dan helpen met aangeven waar je op moet letten en wat er eventueel van de prijs af moet voor herstelwerkzaamheden. Uiteraard in die gevallen ook een bouwkundige keuring
- Je het spannend vindt om een onderhandeling scherp te voeren en je daar wel wat hulp bij kunt gebruiken.
- Je nog een beetje met hagel aan het schieten bent in het zoekgebied, zodat de aankoopmakelaar de markt voor je in de gaten kan houden en/of suggesties kan doen obv jullie woonwensen.
- Je een voet tussen de deur wil krijgen bij een populaire woning; dat was vorig jaar nog vaak het geval maar tegenwoordig een stuk minder vaak nodig.

Waar een aankoopmakelaar veel minder nuttig is (in mijn ervaring) is bij nieuwbouwtrajecten die obv inschrijving plaatsvinden. Dat is bot gezegd gewoon inschrijven en hopen dat je ingeloot wordt. Huizen gaan toch voor een vaste prijs weg.

Let er wel op dat je een flatfee afspreekt voor de werkzaamheden. Aankoop obv courtage vind ik altijd schimmig, omdat er dan een prikkel is voor een hoge aankoopprijs. Mijn ervaring is dat een vaste prijs ergens tussen € 1000,- en € 2000,- schappelijk is in deze markt.

There can be only fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online

Zonder aankoopmakelaar had ik zowel dit huis als de vorige niet gehad. Vorige huis was 2017, iets rustigere markt, net voor het drukker begon te worden. Er waren iets van 6 gegadigden voor het huis, allemaal ongeveer hetzelfde bod. Maar omdat ik een aankoopmakelaar had hadden ze vertrouwen dat ik serieus was en dus ook de financiën rond kreeg en werd het huis mij gegund. Mijn huidige huis was vorig jaar, de aankoopmakelaar had uitgevogeld wat ik moest bieden want hij en de verkoopmakelaar kenden elkaar. Niet netjes, maar dit soort shit gebeurt dus aan de lopende band. Mijn bod lag er een kwartier na het verstrijken van de deadline, precies net hoger dan het hoogste bod en met garantie dat de financiering eigenlijk al rond was. Ik had alles al door laten rekenen dus dat wist ik op dat punt al. Als ik geen aankoopmakelaar had was het me oprecht niet gelukt. Ik heb geen verstand van huizen kopen en heb ook geen behoefte omdat mezelf aan te moeten leren terwijl ik het nooit meer hoop te gaan gebruiken. Dus dan betaal ik liever 1500 euro voor een aankoopmakelaar die alles voor me doet. Dat geld is een fractie van wat je voor dat huis neerlegt. Voor mij was het elke cent waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• secret17
Sport_Life schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:42:
[...]

2x aankoopmakelaar gehad (2015 en 2021), de eerste was erg goed en kon constructief ook goede adviezen geven (houtrot, badkamer die vervangen was en niet goed was aangelegd, etc). Ging zelf ook bijna altijd mee met bezichtigen (op 1x na, en daar werd meteen het verschil duidelijk tussen hem en z'n collega). De tweede heeft vooral geprobeerd zo snel mogelijk een transactie voor elkaar te krijgen, daar hadden we helemaal niets aan.

Ik zou zorgen dat je een GOEDE aankoopmakelaar hebt, eentje die 20+ jaar in het vak zit ('oude rot') en bouwkundig en (tegenwoordig) ook qua isolatie adviezen kan geven. En als hij een vervanger/collega wil sturen niet accepteren, want dan krijg je mogelijk een jonge gast die het leuk vindt huizen te bekijken.. Dus spreek af dat meneer x ook mee gaat bij de bezichtigingen en niet een collega of stagiaire..
Goede aanvulling idd: wij hebben 11 jaar geleden ook een goede ervaring gehad met een aankoopmakelaar (vaste prijs, ging mee met bezichtigingen, adviseerde over biedingen en bouwkundige aandachtspunten, etc), maar onlangs ook een hele slechte ervaring. We hadden hem aanvankelijk een zoekopdracht gegeven omdat de markt nog erg 'hot' was en we in een andere regio gingen wonen zodat het voor ons lastig was om snel te schakelen en geen eigen netwerk hadden die ons konden informeren bij huizen die te koop zouden komen. Die zoekopdracht was no-cure-no-pay, maar hij kwam al heel snel met een woning waar we zijn gaan kijken maar die erg tegenviel. Hij heeft toen echt heel veel druk op ons uitgeoefend om via hem (tegen courtage van 1,6%) die woning te kopen en dat voelde zo slecht dat we de overeenkomst meteen hebben stopgezet.

Kortom: wees selectief met wie je in zee gaat en luister naar je gevoel. Het gaat niet om kleine bedragen, laat staan om je woongenot en toekomst.

Daarna gelukkig geheel op eigen houtje in die omgeving wél een prachtige woning gevonden. 5 januari krijgen we de sleutel. :)

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiru
Dank voor jullie antwoorden, dat helpt enorm.

het lastige zit voor mij vooral in het beoordelen van huizen en de exacte waarde hiervan. Het zoekgebied en het soort huizen is w.m.b. geen issue dat doe ik met alle liefde zelf. Echter het beoordelen van de constructie en een inschatting van renovatiekosten daar zit een groter probleem.

Als ik kijk naar de kosten valt me op dat ze allen vrij schimmig doen en er in mijn directe omgeving bijvoorbeeld slechts enkelen een prijs inzichtelijk hebben online, dat voelt altijd al jammer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
Hiru schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:36:

het lastige zit voor mij vooral in het beoordelen van huizen en de exacte waarde hiervan. Het zoekgebied en het soort huizen is w.m.b. geen issue dat doe ik met alle liefde zelf. Echter het beoordelen van de constructie en een inschatting van renovatiekosten daar zit een groter probleem.

Als ik kijk naar de kosten valt me op dat ze allen vrij schimmig doen en er in mijn directe omgeving bijvoorbeeld slechts enkelen een prijs inzichtelijk hebben online, dat voelt altijd al jammer ;)
Zo te horen weet je al vrij goed welke diensten je af wil nemen en wat je van een aankoopmakelaar verwacht. De enige manier om erachter te komen of er een 'klik' is en wat ze rekenen voor die diensten is om gewoon eens bij verschillende makelaars langs te gaan en met een kop koffie jullie wensen en hun prijs en voorwaarden te bespreken. Kies vervolgens voor degene die het beste voorstel doet en/of waar je de beste klik mee hebt. Zodra ze schimmig gaan doen tijdens het gesprek: niet doen.

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:27

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou nu uitgaan van een koopprijs van ongeveer -5% vd vraagprijs tot de vraagprijs. Komt dan nog wel evt overdrachtsbelasting etc bij.
De vraag is of je de behorende maandlasten acceptabel vindt. Zo niet, dan wachten tot de rente daalt of de huizenprijzen zakken.
Een makelaar kan natuurlijk vinden dat een woning 'te duur' is, maar dat wil niet zeggen dat een verkoper akkoord gaat met een bod van 10% onder de vraagprijs .

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online

Ja ik ben er mee in zee gegaan met een die alles transparant op de website had staan. Ik kreeg op die prijs wel wat korting omdat ik ze die eerste keer ook in dienst had en nu ook ging verkopen, maar de basisprijzen staan gewoon vast. Als ze op de site al schimmig zijn verwacht ik dat ze dat verder ook zijn, dus dat voelt voor mij echt niet prettig.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Nnoitra
Een succesvol tijdslijntje.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-04 16:43
[...]

Academisch geschoold, eigen onderneming in de zorg met financiering bij een grootbank. Die wilden toch wel m'n DUO-schuld zien, anders hadden ze m'n aanvraag niet eens in behandeling genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Luco schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:49:
[...]

Academisch geschoold, eigen onderneming in de zorg met financiering bij een grootbank. Die wilden toch wel m'n DUO-schuld zien, anders hadden ze m'n aanvraag niet eens in behandeling genomen.
In welke volgorde ging dat? Gaf je bij je adviseur aan dat er sprake is van een studieschuld en wilde de bank vervolgens een overzicht zien. Of is de studieschuld niet ter sprake gekomen en heeft de bank uit eigen beweging gevraagd naar een overzicht?

Er zijn adviseurs bij die het dusdanig bont maken dat in geval de hypotheek past ondanks de hypotheekschuld, dit netjes aangeven. Komt het niet uit, dan melden ze het niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Laapo op 09-11-2022 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-04 16:43
Laapo schreef op woensdag 9 november 2022 @ 22:15:
[...]

In welke volgorde ging dat? Gaf je bij je adviseur aan dat er sprake is van een studieschuld en wilde de bank vervolgens een overzicht zien. Of is de studieschuld niet ter sprake gekomen en heeft de bank uit eigen beweging gevraagd naar een overzicht?

Er zijn adviseurs bij die het dusdanig bont maken dat in geval de hypotheek past ondanks de hypotheekschuld, dit netjes aangeven. Komt het niet uit, dan melden ze het niet.
Dit was in een rechtstreeks gesprek met mijn relatie bij de bank. Die vroeg op eigen initiatief naar de schuld, en wilde daar een bewijs van zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nxt0206
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09-03 09:56
Hoi,

Al een tijdje zijn mijn vriendin en ik op zoek naar onze eerste koopwoning. Wij hebben ons aangesloten bij open makelaars. Zij begeleiden ons bij bezichtigen en dergelijke. Hiervoor hebben wij al opstartkosten van 500€ betaald. Tot heden hebben 5 bezichtingen gehad waarvan wij bij 3 een bod uit hebben gebracht. Zonder geluk.

Nu is het volgende.. ik ben toevallig een oude klasgenoot tegenkomen die zijn huis met spoed wil verkopen omdat zijn relatie is stuk gelopen. Ik heb inmiddels zijn woning bekeken en soort van mondeling een prijs afgesproken. Die zit zo goed als zeker onder de marktwaarde. Maandag heb ik een taxateur hiervoor ingeschakeld voor een waardebepaling.

Mocht dit allemaal goed zitten, en komen wij er onderling uit.. kan ik dan zonder pardon de samenwerking met mijn aankoopmakelaar stopzetten zonder gevolgen van bijvoorbeeld boetes of dergelijke? Zonder makelaar ertussen scheelt namelijk een paar duizend euros.

Hoe ik dacht dat het verder zou gaan is:

Stap 1: taxateur inschakelen.
Stap 2: n.a.v. Taxatierapport koopprijs onderhandelen vaststellen.
Stap 3: koopcontract opstellen
Stap 5: hypotheek aanvragen
Stap 6: notaris kantoor uitkiezen en afspraak maken voor tekenen notaris akte.
Stap 7: als alles akkoord is ga je naar notaris tekenen voor overdracht.

Of heb ik iets gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:33

de Peer

under peer review

nxt0206 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 19:09:
Hoi,

Al een tijdje zijn mijn vriendin en ik op zoek naar onze eerste koopwoning. Wij hebben ons aangesloten bij open makelaars. Zij begeleiden ons bij bezichtigen en dergelijke. Hiervoor hebben wij al opstartkosten van 500€ betaald. Tot heden hebben 5 bezichtingen gehad waarvan wij bij 3 een bod uit hebben gebracht. Zonder geluk.

Nu is het volgende.. ik ben toevallig een oude klasgenoot tegenkomen die zijn huis met spoed wil verkopen omdat zijn relatie is stuk gelopen. Ik heb inmiddels zijn woning bekeken en soort van mondeling een prijs afgesproken. Die zit zo goed als zeker onder de marktwaarde. Maandag heb ik een taxateur hiervoor ingeschakeld voor een waardebepaling.

Mocht dit allemaal goed zitten, en komen wij er onderling uit.. kan ik dan zonder pardon de samenwerking met mijn aankoopmakelaar stopzetten zonder gevolgen van bijvoorbeeld boetes of dergelijke? Zonder makelaar ertussen scheelt namelijk een paar duizend euros.

Of heb ik iets gemist?
Kijk even wat in je contract staat. Waar ben je mee akkoord gegaan?
Ik denk dat het bij de opstartkosten blijft in dit geval. Het is een ander verhaal als zij jou met je vriend in contact gebracht hadden en dat jij het dan buiten de makelaar om gaat regelen.

Of heb je bezichtigd bij die vriend via open makelaars? Dan zit je aan de makelaar vast denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 11-11-2022 19:16 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nxt0206
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09-03 09:56
de Peer schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 19:11:
[...]

Kijk even wat in je contract staat. Waar ben je mee akkoord gegaan?
Ik denk dat het bij de opstartkosten blijft in dit geval. Het is een ander verhaal als zij jou met je vriend in contact gebracht hadden en dat jij het dan buiten de makelaar om gaat regelen.

Of heb je bezichtigd bij die vriend via open makelaars? Dan zit je aan de makelaar vast denk ik.
De makelaar heeft niks te maken gehad met die vriend van mij. Er is dan ook niemand tussen gekomen. Ook geen makelaar van zijn kant.
Maar idd even terug kijken in mijn contract met de makelaar. Hopelijk gaan ze me niet de bezichtingen verrekeken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kathia
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-03 17:07
Hoi,

Of heb ik iets gemist?
Zit het bouwkundig een beetje degelijk in elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno90
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-05 17:57
Hoi,

Of heb ik iets gemist?
Houd er wel rekening mee dat als je een taxateur inschakelt en de koop onder stap 2 niet doorgaat je die kosten wel kwijt bent. Een taxatierapport blijft ook 'subjectief'. Je hebt het ook over dat je de woning zo goed als zeker onder de marktwaarde kan kopen. Hoe denk je dat de verkoper reageert als de taxatie ineens (veel) hoger is dan jullie nu afgesproken hebben?
Ik zie als hypotheekadviseur regelmatig taxaties boven de koopprijs. (Ook vice versa)

Hoe is de bouwkundige staat van de woning? Erfdienstbaarheden gecheckt? Bestemmingsplan? Bodeminformatie? Etc etc

Stap 5 spreek je over hypotheek aanvragen. Heb je al gecheckt wat je financiële mogelijkheden zijn?

Denk dat het verder redelijk klopt. Door wie laat je de koopovereenkomst opstellen? Makelaar? Notaris?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Arno90 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 01:00:
Houd er wel rekening mee dat als je een taxateur inschakelt en de koop onder stap 2 niet doorgaat je die kosten wel kwijt bent. Een taxatierapport blijft ook 'subjectief'. Je hebt het ook over dat je de woning zo goed als zeker onder de marktwaarde kan kopen. Hoe denk je dat de verkoper reageert als de taxatie ineens (veel) hoger is dan jullie nu afgesproken hebben?
Ik zie als hypotheekadviseur regelmatig taxaties boven de koopprijs. (Ook vice versa)
Een taxatierapport is altijd noodzakelijk als je bij de bank een hypotheeklening aanvraagt. Dus die kosten heb je sowieso. Tenzij je het met eigen middelen afrekent maar ook dan mag je vanwege de belastingdienst niet onder een bepaalde marktwaarde komen. Men kan bv een afbetaald huis dus niet voor €1,- aan zijn/haar kind verkopen.

En daarnaast hoeft de verkoper geen inzicht te krijgen in het taxatierapport, dan had hij/zij zelf maar een taxatie moeten aanvragen om de waarde te kunnen bepalen.

[ Voor 12% gewijzigd door Enforcer op 12-11-2022 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:33
Het taxatierapport wordt in jouw opdracht gemaakt en met jou gedeeld. Je bent niet verplicht om de uitkomst te delen.

M.a.w. je kan de verkoper bevestigen dat het een reële prijs is en verder niks.

[ Voor 26% gewijzigd door Vincm op 12-11-2022 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno90
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-05 17:57
Het klopt inderdaad dat je niet verplicht bent om de taxatie te delen met de verkoper. Ik las punt 2 als: ik laat een taxatierapport opstellen en aan de hand daarvan gaan verkoper en koper onderhandelen over de definitieve verkoopprijs.

Ik lees namelijk 'er is mondeling een soort van prijs afgesproken'. Niks definitief nog dus. Kan me goed voorstellen dat als er nog geen definitieve prijs is afgesproken, verkoper ook wel graag wil weten wat er in het taxatierapport staat.

[ Voor 18% gewijzigd door Arno90 op 12-11-2022 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:18
SmurfLink schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:02:
[...]

Zonder aankoopmakelaar had ik zowel dit huis als de vorige niet gehad. Vorige huis was 2017, iets rustigere markt, net voor het drukker begon te worden. Er waren iets van 6 gegadigden voor het huis, allemaal ongeveer hetzelfde bod. Maar omdat ik een aankoopmakelaar had hadden ze vertrouwen dat ik serieus was en dus ook de financiën rond kreeg en werd het huis mij gegund. Mijn huidige huis was vorig jaar, de aankoopmakelaar had uitgevogeld wat ik moest bieden want hij en de verkoopmakelaar kenden elkaar. Niet netjes, maar dit soort shit gebeurt dus aan de lopende band. Mijn bod lag er een kwartier na het verstrijken van de deadline, precies net hoger dan het hoogste bod en met garantie dat de financiering eigenlijk al rond was. Ik had alles al door laten rekenen dus dat wist ik op dat punt al. Als ik geen aankoopmakelaar had was het me oprecht niet gelukt. Ik heb geen verstand van huizen kopen en heb ook geen behoefte omdat mezelf aan te moeten leren terwijl ik het nooit meer hoop te gaan gebruiken. Dus dan betaal ik liever 1500 euro voor een aankoopmakelaar die alles voor me doet. Dat geld is een fractie van wat je voor dat huis neerlegt. Voor mij was het elke cent waard.
Wij hebben 2 maanden geleden op een huis geboden, samen met 8 anderen in een zeer gewilde wijk. Om een beeld te schetsen over hoe gewild het huis is, het huis is gasloos en heeft een A label. Ook was het een goed onderhouden woning. Wij hadden het winnende bod zonder aankoopmakelaar, ook hadden wij niet het hoogste bod. Het bod was trouwens op voorbehoud van financiering.

Ik zie zelf niet één goede reden waarom iemand zonder aankoopmakelaar minder serieus overkomt. Ik denk wel dat een aankoopmakelaar van waarde is als je niet te veel voor een woning wilt betalen en niet zelf een beetje research wilt doen voor een redelijk bod. Echter, dat iemand zonder aankoopmakelaar geen kans maakt en niet serieus overkomt, dat vind ik wel onzin. Ook veel mensen in onze omgeving hebben dat verteld tegen ons, en toch is het ons gelukt.

Je kunt een bod doen met toelichting, waarin je prima de indruk kan geven dat de financiering rond komt (je hebt een gesprek gehad met hypotheekadviseur bijv.), dat je flexibel bent qua overdrachtsdatum... Je hoeft niet te slijmen of precieze bedragen te noemen. Ik heb geen bedragen genoemd. Een goede indruk kun je achter laten met een mooie toelichting. Ook de makelaar was er positief over. Wij waren het eerste bod dat binnen kwam en zonder die toelichting hadden wij de woning niet gekregen. De toelichting op het bod deed het hem.

Ik denk dat het bovenstaande een mooi voorbeeld is van dat het ook zonder aankoopmakelaar kan, omdat het gaat om een woning in een zeer gewilde wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:29
@LostInNight Wat voor een toelichting had je dan? Kan je daar iets over delen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LostInNight
TheDeuce schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 22:01:
@LostInNight Wat voor een toelichting had je dan? Kan je daar iets over delen?
Ja zeker. Gewoon een formele brief met aanhef en afsluiting waarin wij vertelden enthousiast te zijn over de woning en dat wij daarom besloten hebben om een bepaald bod inclusief kosten koper uit te brengen.

Verder een korte uitleg dat er sprake is van een voorbehoud van financiering en dat wij een hypotheekadviesgesprek gehad hebben en om die reden weten wij dat we de financiering rond zouden krijgen. Daarnaast nog een kort stukje dat wij beschikken over voldoende financiële middelen om eventueel hogere kosten koper op te vangen, zoals een lagere taxatie.

Een lagere taxatie was bij ons uiteindelijk niet het geval, de woning was zelfs hoger getaxeerd dan ons bod en wij hadden al flink overgeboden.

Daarna een kort stukje over de overdrachtsdatum. Hier vertelden wij dat wij akkoord waren met de voorgestelde datum en eventueel bereid waren het moment op te schuiven indien nodig. Wij waren erg flexibel en de overdrachtsdatum was al 5 weken na het tekenen.

Dit alles op een half A4'tje deed het hem, houdt hem kort en krachtig, niemand heeft zin in een lange slijmbrief. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-05 11:13
LostInNight schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 22:25:
[...]

Ja zeker. Gewoon een formele brief met aanhef en afsluiting waarin wij vertelden enthousiast te zijn over de woning en dat wij daarom besloten hebben om een bepaald bod inclusief kosten koper uit te brengen.

Verder een korte uitleg dat er sprake is van een voorbehoud van financiering en dat wij een hypotheekadviesgesprek gehad hebben en om die reden weten wij dat we de financiering rond zouden krijgen. Daarnaast nog een kort stukje dat wij beschikken over voldoende financiële middelen om eventueel hogere kosten koper op te vangen, zoals een lagere taxatie.

Een lagere taxatie was bij ons uiteindelijk niet het geval, de woning was zelfs hoger getaxeerd dan ons bod en wij hadden al flink overgeboden.

Daarna een kort stukje over de overdrachtsdatum. Hier vertelden wij dat wij akkoord waren met de voorgestelde datum en eventueel bereid waren het moment op te schuiven indien nodig. Wij waren erg flexibel en de overdrachtsdatum was al 5 weken na het tekenen.

Dit alles op een half A4'tje deed het hem, houdt hem kort en krachtig, niemand heeft zin in een lange slijmbrief. :)
Vergeet ook nooit dat een verkoopmakelaar jou als koper een goed gevoel wil geven. Dat je blij bent met je aankoop en dat je niet het gevoel hebt opgelicht te zijn o.i.d.

Ik ken voorbeelden van kopers die de enige bieder waren waarbij de verkoopmakelaar ze het gevoel gaf dat er veel biedingen waren binnen gekomen, en dat het erg close was. Ook voorbeelden waarbij de makelaar zulke dingen letterlijk zei, en dus gewoon niet de waarheid sprak.

Ik wil niet direct zeggen dat het in jouw geval wellicht anders is gegaan dan je denkt, maar geloof makelaars ook nooit op hun blauwe ogen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiru
Gisteren voor het eerst een bod op een huis geplaatst in de straat waar we al jaren willen wonen, wel gekozen om iets onder de vraagprijs (~5%) te bieden gezien de staat van het huis en de benodigde investeringen. Ben erg benieuwd naar de reactie.

Zo'n woning waarbij je verliefd wordt op de uitstraling maar je wel wat zorgen maakt om het onderhoud ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:54
Hiru schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:08:
Gisteren voor het eerst een bod op een huis geplaatst in de straat waar we al jaren willen wonen, wel gekozen om iets onder de vraagprijs (~5%) te bieden gezien de staat van het huis en de benodigde investeringen. Ben erg benieuwd naar de reactie.

Zo'n woning waarbij je verliefd wordt op de uitstraling maar je wel wat zorgen maakt om het onderhoud ;)
Als het huis niet op instorten staat en goed bewoonbaar is: niet te veel zorgen maken. Je hoeft het niet in een keer tiptop in orde te maken. Met een goed meerjarenplan kom je er ook. Onthou vooral dat het makkelijker is onderhoud te verrichten dan de uitstraling positief te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiru
Dat is inderdaad het plan, qua locatie en uitstraling is het perfect, onderhoud zal je in elk huis hebben. Ik verwacht een nee op dit bod, maar fingers crossed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
LostInNight schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 21:46:
[...]

Wij hebben 2 maanden geleden op een huis geboden, samen met 8 anderen in een zeer gewilde wijk. Om een beeld te schetsen over hoe gewild het huis is, het huis is gasloos en heeft een A label. Ook was het een goed onderhouden woning. Wij hadden het winnende bod zonder aankoopmakelaar, ook hadden wij niet het hoogste bod. Het bod was trouwens op voorbehoud van financiering.

Ik zie zelf niet één goede reden waarom iemand zonder aankoopmakelaar minder serieus overkomt. Ik denk wel dat een aankoopmakelaar van waarde is als je niet te veel voor een woning wilt betalen en niet zelf een beetje research wilt doen voor een redelijk bod. Echter, dat iemand zonder aankoopmakelaar geen kans maakt en niet serieus overkomt, dat vind ik wel onzin. Ook veel mensen in onze omgeving hebben dat verteld tegen ons, en toch is het ons gelukt.

Je kunt een bod doen met toelichting, waarin je prima de indruk kan geven dat de financiering rond komt (je hebt een gesprek gehad met hypotheekadviseur bijv.), dat je flexibel bent qua overdrachtsdatum... Je hoeft niet te slijmen of precieze bedragen te noemen. Ik heb geen bedragen genoemd. Een goede indruk kun je achter laten met een mooie toelichting. Ook de makelaar was er positief over. Wij waren het eerste bod dat binnen kwam en zonder die toelichting hadden wij de woning niet gekregen. De toelichting op het bod deed het hem.

Ik denk dat het bovenstaande een mooi voorbeeld is van dat het ook zonder aankoopmakelaar kan, omdat het gaat om een woning in een zeer gewilde wijk.
Ben het met je eens.
In een hele verhitte markt en locaties waar makelaars nog wel eens schimmige dingen doen.. Dan kan het handig zijn.

Wij hebben/hadden ook géén aankoop makelaar en dat is geen enkele keer de reden geweest dat we het niet geworden waren. Gewoon een kwestie van de verkoopmakelaar goed informeren; dat je al (recentelijk) bij de hypotheekadviseur bent geweest (evt benoemen welke), en dat de beoogde financiering geen probleem is.
Zo werd onze laatste bezichtiging een succes; de verkoopmakelaar had de verkopers ook verteld dat ze aan ons goede kopers hadden met weinig to geen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
praliwi schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:25:
[...]

Vergeet ook nooit dat een verkoopmakelaar jou als koper een goed gevoel wil geven. Dat je blij bent met je aankoop en dat je niet het gevoel hebt opgelicht te zijn o.i.d.

Ik ken voorbeelden van kopers die de enige bieder waren waarbij de verkoopmakelaar ze het gevoel gaf dat er veel biedingen waren binnen gekomen, en dat het erg close was. Ook voorbeelden waarbij de makelaar zulke dingen letterlijk zei, en dus gewoon niet de waarheid sprak.

Ik wil niet direct zeggen dat het in jouw geval wellicht anders is gegaan dan je denkt, maar geloof makelaars ook nooit op hun blauwe ogen ;)
Wat je zegt klopt natuurlijk helemaal, ik ben daar dan net weer niet gevoelig voor. Ik kan wel begrijpen dat andere mensen hier erg gevoelig voor kunnen zijn, zeker als hen droomhuis verkocht dreigt te worden aan een ander. Maar toch blijft mijn punt staan, een aankoopmakelaar is echt niet nodig om serieus over te komen. En natuurlijk ook, gemak dient de mens, daarvoor neem je ook een aankoopmakelaar.
Nnoitra schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:05:
[...]

Ben het met je eens.
In een hele verhitte markt en locaties waar makelaars nog wel eens schimmige dingen doen.. Dan kan het handig zijn.

Wij hebben/hadden ook géén aankoop makelaar en dat is geen enkele keer de reden geweest dat we het niet geworden waren. Gewoon een kwestie van de verkoopmakelaar goed informeren; dat je al (recentelijk) bij de hypotheekadviseur bent geweest (evt benoemen welke), en dat de beoogde financiering geen probleem is.
Zo werd onze laatste bezichtiging een succes; de verkoopmakelaar had de verkopers ook verteld dat ze aan ons goede kopers hadden met weinig to geen risico.
Zeker! :)

De verkoopmakelaar scant inderdaad op risico. Geef de verkoopmakelaar zoveel mogelijk signalen dat de verkoop met jou rond komt, dan heb je zeker veel meer kans om beet te hebben. Garandeert niks uiteraard. Mensen onderschatten heel erg hoeveel potentiële kopers een minimale hoeveelheid moeite steken in zo een bod / bezichtiging. Mensen onderschatten ook hoe weinig moeite het is om er tussen uit te springen zonder aankoopmakelaar. Het is een spelletje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xyzlord
Onze studieschuld telt voor minder dan 1x mee bij alle betrekkingen die ik tot nu toe heb gedaan (nieuwe leenstelsel). Mijn schuld is 1.5 keer wat ik nu aan spaargeld heb en hetzelfde voor mijn vriendin. Gezien de rente en aflossingsvoorwaarde erg gunstig zijn voor de studieschuld gaan we die niet aflossen met ons spaargeld. Ons plan was op met mijn inkomen een huis te kopen + mijn spaargeld en dat van mijn vriendin. Mijn plan was om het waarde van het huis op te splitsen in twee delen 1 deel waarvan mijn vriendin dan eigenaar is en het tweede deel waar ik eigenaar van ben. Mijn deel zou dan het stuk zijn waarover ik hypotheek ga aanvragen (dus niet de volledige waarde van het huis). Het probleem met mijn plan echter is dat hypotheekadviseurs kennelijk zelf ook niet goed weten wat de regels zijn in deze situatie en daardoor met tegenstrijdige antwoorden komen.

We zijn niet van plan te wachten tot mijn vriendin een vast inkomen heeft gezien ze verder wil als zzper.

Daarnaast ben ik bang dat als we volgend jaar getrouwd zijn dat haar studieschuld mee gaat tellen als ik op alleen mijn inkomen een huis probeer te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 05-05 19:16
@xyzlord Eén aspect is het eigenaarschap, het andere is de financiering. Willen jullie allebei voor de helft eigenaar worden, of alleen jij?

Begrijp ik goed dat je twee verschillende hypotheken wil afsluiten? Ik vraag me af of geldverstrekkers daarmee akkoord gaan. Een hypotheek is een afspraak van de vorm: "Wij lenen u X bedrag, als u niet aan de voorwaarden voldoet krijgen wij het hele huis" (even heel simpel gezegd). Een geldverstrekker zal niet zo happig zijn om een hypotheek op een half huis te financieren, want een half huis kunnen ze niet in bezit nemen als het misgaat - denk ik dan. Of zit je plan anders in elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Ik zou nog eens goed met een (financieel) adviseur om tafel gaan...
xyzlord schreef op maandag 14 november 2022 @ 07:12:
[...]
Daarnaast ben ik bang dat als we volgend jaar getrouwd zijn dat haar studieschuld mee gaat tellen als ik op alleen mijn inkomen een huis probeer te kopen.
Dit is namelijk echt 'basiskennis' en duikt ook al direct op bij een google-search naar 'trouwen studieschuld':
Sinds 1 januari 2018 geldt automatisch een beperkte gemeenschap van goederen:
Bezittingen en schulden die voor het huwelijk alleen van u waren blijven alleen van u.

bron: Rijksoverheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
Ik heb samen met mijn vriendin recent een huis gekocht, waarbij ik een flinke studieschuld heb. Ik val ook niet onder het nieuwe stelsel, waardoor mijn schuld flink meetelt. Achteraf had ik mijn studieschuld kunnen verzwijgen, maar voor de hypotheekaanvraag was dat niet nodig omdat ik alleen al genoeg kon lenen voor de woning die ik op het oog had.

Als je gebruik maakt van een hypotheekadviseur zul je je gegevens van DUO moeten afstaan. Ga je in zee met execution only hypotheekverstrekker dan kun je je schuld verbergen... In ieder geval bij de hypotheekverstrekker waar ik mijn aanvraag had lopen.

Of je schuld achterhouden verstandig is? Nee, totaal niet. Gewoon niet doen. Waarom? Ik ben blij dat ik mijn schuld achteraf niet verborgen had, nu kan ik met een gerust hart wonen zonder dat de bank er ooit achter zou kunnen komen, of dat NHG niet meer geldig is. Ook loop ik geen risico om op een zwarte lijst te komen. Ik snap dat het vervelend is dat een studieschuld in de weg staat, want ja ik kan er ook echt flink minder door lenen.

Mocht je geïnteresseerd zijn in execution only, ik, als starter vond het een erg gemakkelijk proces. Je hebt hier echt geen uitgebreide financiële kennis voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Gelet op het gebrek aan basiskennis vraag ik mij af of xyzlord voor een execution only hypotheek moet gaan. Als ik hem was zou ik naar een adviseur gaan, vooral ook vanwege de ongebruikelijke constructie die hij lijkt te willen. Als zijn vriendin geld inlegt neem ik aan dat ze ook een stuk eigendom wil hebben en dan wordt het idd al ingewikkeld als de hypotheek enkel op zijn naam komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xyzlord
Harrie_ schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:52:
Ik zou nog eens goed met een (financieel) adviseur om tafel gaan...

[...]

Dit is namelijk echt 'basiskennis' en duikt ook al direct op bij een google-search naar 'trouwen studieschuld':

[...]
Klopt ik ben er ook van overtuigd dat haar schuld niet mee zou moeten tellen maar de adviseur beweerde dat het wel zo is .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xyzlord
SL104 schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:40:
@xyzlord Eén aspect is het eigenaarschap, het andere is de financiering. Willen jullie allebei voor de helft eigenaar worden, of alleen jij?

Begrijp ik goed dat je twee verschillende hypotheken wil afsluiten? Ik vraag me af of geldverstrekkers daarmee akkoord gaan. Een hypotheek is een afspraak van de vorm: "Wij lenen u X bedrag, als u niet aan de voorwaarden voldoet krijgen wij het hele huis" (even heel simpel gezegd). Een geldverstrekker zal niet zo happig zijn om een hypotheek op een half huis te financieren, want een half huis kunnen ze niet in bezit nemen als het misgaat - denk ik dan. Of zit je plan anders in elkaar?
Het plan is om 1 hypotheek te doen maar het huis uit twee eigendoms delen te laten bestaan. Het deel van het huis dat mijn vriendin koopt zal dan volledig af betaald zijn. voor het restbedrag wou ik mijn spaargeld en een hypotheek op mijn naam doen. Dit zou moeten kunnen maar ik weet zo niet of de hypotheek verstrekker er blij van wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL104
xyzlord schreef op maandag 14 november 2022 @ 23:11:
[...]

Het plan is om 1 hypotheek te doen maar het huis uit twee eigendoms delen te laten bestaan. Het deel van het huis dat mijn vriendin koopt zal dan volledig af betaald zijn. voor het restbedrag wou ik mijn spaargeld en een hypotheek op mijn naam doen. Dit zou moeten kunnen maar ik weet zo niet of de hypotheek verstrekker er blij van wordt.
Uit welke bron heb je dat dat zou moeten kunnen? De hypotheekverstrekker wil van jou het recht op hypotheek in ruil voor de lening. Er is maar één onderpand, jullie nieuwe huis. Dat kun je niet opsplitsen in twee delen. De hypotheekverstrekker wil jullie hele huis als onderpand. Recht van hypotheek op de helft van een pand zal geen hypotheekverstrekker willen. Hebben jullie al een hypotheekadviseur gesproken? Die kan aangeven wat er in jullie situatie wel mogelijk is. Wellicht dat een notaris ook van pas komt, om te kijken wat jullie af kunnen spreken qua eigendomssituatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
SL104 schreef op maandag 14 november 2022 @ 23:53:
[...]

Uit welke bron heb je dat dat zou moeten kunnen? De hypotheekverstrekker wil van jou het recht op hypotheek in ruil voor de lening. Er is maar één onderpand, jullie nieuwe huis. Dat kun je niet opsplitsen in twee delen. De hypotheekverstrekker wil jullie hele huis als onderpand. Recht van hypotheek op de helft van een pand zal geen hypotheekverstrekker willen. Hebben jullie al een hypotheekadviseur gesproken? Die kan aangeven wat er in jullie situatie wel mogelijk is. Wellicht dat een notaris ook van pas komt, om te kijken wat jullie af kunnen spreken qua eigendomssituatie.
@xyzlord
Even kijken of je via de notaris die de hypotheekakte zaken doet, ook een samenlevingscontract op kan stellen (met bundel korting natuurlijk ;) ).
Daarin de verdeling vast laten leggen. Om het evt makkelijker te maken kun je ook de hypotheek in 2 delen 50/50 knippen. Is ieder verantwoordelijk voor z'n eigen helft, kom je later ook niet in de knoei als bijvoorbeeld de één meer (extra) aflost dan de ander.

Als je vriendin de helft van de koopsom+KK zo af kan tikken en dus eigenlijk geen hypotheek nodig heeft..
Dan vraag jij de hypotheek aan, op jouw naam. Laat je in het samenlevingscontract zetten dat jullie beide voor 50% eigenaar van de woning zijn en dat de hypotheekverplichting op jouw naam staat.
Voor de koopakte en dergelijke moet je vriendin natuurlijk wél meetekenen.

[ Voor 13% gewijzigd door Nnoitra op 15-11-2022 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

xyzlord schreef op maandag 14 november 2022 @ 23:11:
[...]

Jouw vriendin zal gewoon mee moeten doen aan de hypotheekaanvraag en haar handtekening er onder meoten zetten. Separaat kunnen jullie met elkaar afspreken (en vastleggen) dat jij verantwoordelijk bent voor het afbetalen van de gehele hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
fsfikke schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:14:
[...]

Jouw vriendin zal gewoon mee moeten doen aan de hypotheekaanvraag en haar handtekening er onder meoten zetten. Separaat kunnen jullie met elkaar afspreken (en vastleggen) dat jij verantwoordelijk bent voor het afbetalen van de gehele hypotheek.
Dat hangt denk ik wel af of ze al een samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap hebben.
Zo niet; Als zijn inkomen voldoende is om de hypotheek te verkrijgen, dan hoeft zij imho niets te doen.
Hij gaat de hypotheek(schuld) aan, niet zijn vriendin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Nnoitra schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:20:
[...]

Dat hangt denk ik wel af of ze al een samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap hebben.
Zo niet; Als zijn inkomen voldoende is om de hypotheek te verkrijgen, dan hoeft zij imho niets te doen.
Hij gaat de hypotheek(schuld) aan, niet zijn vriendin.
Maar hij heeft geen vrije beschikking over het onderpand als iemand anders daar ook eigenaar van is. Dat recht van hypotheek gaat over het hele huis. Zou mooi zijn als je het recht van hypotheek kan geven aan een bank voor een huis wat niet van jou is. Bij een huis van 1 miljoen wat 50-50 verdeeld is stiekem een hypotheek van 9 ton afsluiten en op naar de Bahama's met 4 ton winst.

Zelf ons huis ook zo gekocht overigens, vriendin cash afgetikt, maar moest wel gewoon meedoen aan de hypotheekaanvraag.

[ Voor 29% gewijzigd door fsfikke op 15-11-2022 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feddez
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
SmurfLink schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 08:58:
[...]

& alle andere reacties...
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

feddez schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:20:
[...]

& alle andere reacties...

***members only***
Er wordt ook niet altijd expliciet naar gevraagd. Maar eigenlijk altijd wordt gevraagd naar je betaalverplichtingen. Je dient zelf te weten wat daar onder valt.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-05 21:57
LostInNight schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 21:46:
[...]

Uit eigen ervaring (afgelopen zomer een woning verkocht): als je meerdere biedingen hebt wil je als verkoper zekerheid. Zeker nu, zie ook in het 'verkoop' topic hier op Tweakers. Een aankoopmakelaar kan daar bij helpen, maar die zekerheid kan ook op een andere manier geboden worden.

Ons (veruit) hoogste bod had bijv. een goede aankoopmakelaar, maar onze verkoopmakelaar had serieuze twijfels over het financiële voorbehoud van de kopers. We kwamen daardoor bij twee wat lagere biedingen, waar geen twijfels waren over de financiën. Een bieder met aankoopmakelaar en een bieding zonder aankoopmakelaar. Beide bieders hadden ook een motivatiebrief, wat ook hielp. Dat de ene bieder een aankoopmakelaar had, had hierdoor eigenlijk geen effect meer op ons besluit. We zijn toen voor het beste bod van de twee gegaan (net wat hoger), dat ook het beste aansloot op onze gewenste opleverdatum.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
fsfikke schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:21:
[...]

Maar hij heeft geen vrije beschikking over het onderpand als iemand anders daar ook eigenaar van is. Dat recht van hypotheek gaat over het hele huis. Zou mooi zijn als je het recht van hypotheek kan geven aan een bank voor een huis wat niet van jou is. Bij een huis van 1 miljoen wat 50-50 verdeeld is stiekem een hypotheek van 9 ton afsluiten en op naar de Bahama's met 4 ton winst.

Zelf ons huis ook zo gekocht overigens, vriendin cash afgetikt, maar moest wel gewoon meedoen aan de hypotheekaanvraag.
Ah, ja. Die was ik ff vergeten :)
Thx voor de correctie!

Overigens kan het wel, een ander pand als onderpand gebruiken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LostInNight
rubenos schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:27:
[...]

Uit eigen ervaring (afgelopen zomer een woning verkocht): als je meerdere biedingen hebt wil je als verkoper zekerheid. Zeker nu, zie ook in het 'verkoop' topic hier op Tweakers. Een aankoopmakelaar kan daar bij helpen, maar die zekerheid kan ook op een andere manier geboden worden.

Ons (veruit) hoogste bod had bijv. een goede aankoopmakelaar, maar onze verkoopmakelaar had serieuze twijfels over het financiële voorbehoud van de kopers. We kwamen daardoor bij twee wat lagere biedingen, waar geen twijfels waren over de financiën. Een bieder met aankoopmakelaar en een bieding zonder aankoopmakelaar. Beide bieders hadden ook een motivatiebrief, wat ook hielp. Dat de ene bieder een aankoopmakelaar had, had hierdoor eigenlijk geen effect meer op ons besluit. We zijn toen voor het beste bod van de twee gegaan (net wat hoger), dat ook het beste aansloot op onze gewenste opleverdatum.
Mooi verhaal die goed schetst dat geen aankoopmakelaar niet gelijk staat aan niet serieus overkomen.

Vooral zekerheid is belangrijk om te onthouden, zeker gedurende deze tijden. Veel mensen krijgen hun financiering niet rond of doen biedingen zonder enig inzicht in hun financieringsmogelijkheden. Wil je dus kans maken op een woning, dan zul je jezelf er op één of andere manier in moeten verdiepen en boven de meerderheid moeten uitspringen. En dat is echt véél makkelijker dan men denkt.

Zet je financiën goed op een rij, bezoek eventueel een financieel- of hypotheekadviseur... Kijk goed wat jij kwijt kan aan kosten koper. Zoek uit waar je een hypotheek zou kunnen krijgen en vooral ook hoeveel hypotheek je kan krijgen... Je zult verbaasd zijn hoeveel mensen dit soort simpele dingen niet doen voordat ze een huis gaan bezichtigen en/of een bod doen.

Ben je flexibel qua overdracht datum of wil je daarover in gesprek? Laat dat vooral weten, maar wees niet vaag, wees duidelijk. Geef ze geen reden om te twijfelen over wat jij echt bedoeld.

Zekerheid kun je dus prima geven zolang je zelf bereid bent er een klein beetje moeite voor te doen... Dit allemaal kost niet veel tijd, en als je dan uiteindelijk het winnende bod hebt zul je blij zijn dat je op deze manier boven de meerderheid uitsprong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
LostInNight schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:40:
[...]

Wil je dus kans maken op een woning, dan zul je jezelf er op één of andere manier in moeten verdiepen en boven de meerderheid moeten uitspringen. En dat is echt véél makkelijker dan men denkt.

Zet je financiën goed op een rij, bezoek eventueel een financieel- of hypotheekadviseur...

[...]
Helemaal mee eens met een kleine toevoeging:
Zorg ook dat je inzicht / kennis over je financiële mogelijkheden up-to-date is. Wat je een half jaar geleden makkelijk kon financieren, kan je misschien met gestegen rente nu niet makkelijk meer financieren - dus als het inzicht/advies wat lang geleden is, maak hem dan eventueel samen met je adviseur up-to-date.

Maar verder inderdaad - zekerheid is voor de verkopers in deze markt best wel wat waard.

[ Voor 6% gewijzigd door Maestro.mosjuh op 15-11-2022 10:45 ]

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
Maestro.mosjuh schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:44:
[...]

Helemaal mee eens met een kleine toevoeging:
Zorg ook dat je inzicht / kennis over je financiële mogelijkheden up-to-date is. Wat je een half jaar geleden makkelijk kon financieren, kan je misschien met gestegen rente nu niet makkelijk meer financieren - dus als het inzicht/advies wat lang geleden is, maak hem dan eventueel samen met je adviseur up-to-date.

Maar verder inderdaad - zekerheid is voor de verkopers in deze markt best wel wat waard.
Inderdaad, hou je situatie goed in de gaten en kijk of deze nog steeds klopt met de gestegen rente. Bij de toelichting op het bod kun je vermelden dat er rekening is gehouden met de inflatie en stijgende energieprijzen. Zo weinig moeite allemaal, voor een mooi uiteindelijk resultaat. :D Maar goed, geen succes gegarandeerd natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:14

lasharor

7 december 2004

Na het bezichtigen van ongeveer 10 huizen hebben we eindelijk het velossende woord ontvangen dat een bod wat we hebben gedaan geaccepteerd is. De vraagprijs was vrij realistisch kijkende naar de andere huizen die in die wijk worden verkocht. We hebben uiteindelijk iets meer geboden omdat we anders meer kosten gaan maken aan tijdelijke huur.

De verkopende partij komt nu echter aanzetten met een projectnotaris. Ik weet nog niet exact wat de kosten zijn maar, ik was hier van te voren niet van op de hoogte. Het is tijdens de bezichtiging en op funda ook niet benoemd. Is het dan redelijk om van de verkoper te vragen dat een eventuele meerprijs door hem vergoed moet worden of is zoiets not done? Het geeft mij geen goed gevoel dat de verkopende partij allemaal "efficiency" voordelen behaald door het kiezen voor een potentieel dure notaris. Terwijl ik die natuurlijk moet betalen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

lasharor schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:40:
Na het bezichtigen van ongeveer 10 huizen hebben we eindelijk het velossende woord ontvangen dat een bod wat we hebben gedaan geaccepteerd is. De vraagprijs was vrij realistisch kijkende naar de andere huizen die in die wijk worden verkocht. We hebben uiteindelijk iets meer geboden omdat we anders meer kosten gaan maken aan tijdelijke huur.

De verkopende partij komt nu echter aanzetten met een projectnotaris. Ik weet nog niet exact wat de kosten zijn maar, ik was hier van te voren niet van op de hoogte. Het is tijdens de bezichtiging en op funda ook niet benoemd. Is het dan redelijk om van de verkoper te vragen dat een eventuele meerprijs door hem vergoed moet worden of is zoiets not done? Het geeft mij geen goed gevoel dat de verkopende partij allemaal "efficiency" voordelen behaald door het kiezen voor een potentieel dure notaris. Terwijl ik die natuurlijk moet betalen :/
Het is gebruikelijk dat de koper de notaris kiest, tenzij anders afgesproken.
https://sintnicolaasga.ho...-verkopen-van-een-woning/

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 15-11-2022 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:14

lasharor

7 december 2004

de Peer schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:41:
[...]

Het is gebruikelijk dat de koper de notaris kiest, tenzij anders afgesproken.
https://sintnicolaasga.ho...-verkopen-van-een-woning/
Dat snap ik. Ik verwacht niet dat een andere notaris per definitie slecht werk en/of onvoldoende ondersteuning kan bieden. Maar, ik wil niet (extra) betalen voor het voordeel van de verkopende partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

lasharor schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:46:
[...]

Dat snap ik. Ik verwacht niet dat een andere notaris per definitie slecht werk en/of onvoldoende ondersteuning kan bieden. Maar, ik wil niet (extra) betalen voor het voordeel van de verkopende partij.
En dat is je goed recht. Bedank ze voor het advies of de suggestie en laat de verkopende partij dus weten welke notaris jij hebt gekozen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BasV.
[...]

Misschien handig om eerst na te gaan of de notaris wel daadwerkelijk duurder is?

Bij onze koop had de makelaar ook een voorkeursmakelaar, waarna ik natuurlijk ook dacht het wel even beter te weten en het ergens anders goedkoper te kunnen regelen. Bleek de notaris aangeraden door de makelaar de goedkoopste + prettigste in de omgang obv offerte en telefoongesprek.

Ook kun je je afvragen of het extra geld het waard is om over in te zitten en moeilijk om te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:02
Ik heb volgende week een bezichtiging staan voor een ander huis, de hypotheker is nu de boel aan het doorrekenen wat het netto/bruto in de maand gaat kosten.

Ik was eens benieuwd of ik hier tips kan krijgen waar op te letten/vragen die ik stellen kan over het huis. Ik woon sinds 2015 op mezelf, huidige stek is een simpel 2-slaapkamer appartement uit 1994, gekocht. En die zit in een VVE, dus de buitenkant van het huis heb ik nooit naar om hoeven kijken.

Het huis wat ik ga bekijken is een rijtjeshuis (107m2 woon) uit 1975 met voortuin en achtertuin, overkapping achterin. Helemaal opgeknapt; kunststof kozijnen, moderne keuken en sanitair, voor zover ik op de foto's zie overal PVC vloer, voorzien van dak-, vloer- en spouwisolatie, elektra aangepakt, 12 zonnepanelen erop, energielabel A, CV ketel vorig jaar vervangen, etc.

[ Voor 5% gewijzigd door FastFred op 15-11-2022 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

BasV. schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:50:
[...]

Misschien handig om eerst na te gaan of de notaris wel daadwerkelijk duurder is?

Bij onze koop had de makelaar ook een voorkeursmakelaar, waarna ik natuurlijk ook dacht het wel even beter te weten en het ergens anders goedkoper te kunnen regelen. Bleek de notaris aangeraden door de makelaar de goedkoopste + prettigste in de omgang obv offerte en telefoongesprek.

Ook kun je je afvragen of het extra geld het waard is om over in te zitten en moeilijk om te gaan doen.
Het hangt een beetje van de situatie af. Maar als het bijvoorbeeld je eerste keer huis kopen is en je gaat ook je testamenten en samenlevingscontract regelen, dan zou ik toch echt zelf een notaris kiezen. Ik zou dan niet willen dat iemand zich hier mee bemoeit. Wie betaalt, bepaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL104
[...]
Heb je reden om te denken dat deze notaris extra duur is, of slechter? Het is slordig dat het je niet eerder is gemeld, maar ik zou niet te snel uitgaan van kwade bedoelingen of dat iemand ergens een voordeeltje uit wil halen. Het kan ook gewoon dat de verkoper goede ervaringen heeft met deze notaris en dat de prijzen marktconform zijn. Persoonlijk zou ik een offerte opvragen bij die projectnotaris en even kijken hoe het zit.

Ik heb ook een keer met enig wantrouwen een offerte opgevraagd bij een notaris die werd aangeraden door een makelaar, die bleek vervolgens gemiddelde prijzen te rekenen en heeft goede service verleend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Wie betaalt, bepaalt.
Die stelligheid gaat echt niet op in het vastgoedwereldje. Het is misschien niet standaard, maar er zijn meer dan 'een paar' gevallen te vinden waar de verkoper de notaris bepaald. Vooral als je van een grote partij koopt die meerdere huizen tegelijkertijd op de markt brengt is het heel gebruikelijk om een projectnotaris te hebben. En zo lang er nog niets getekent is, kun je wel heel principieel gaan opstellen, maar dan loop je uiteindelijk het risico om heel principieel met lege handen te staan.

Ik zou gewoon het advies van @BasV. volgen en eerst even eea uitzoeken. Daarna kun je eventueel je conclusies met verkoper bespreken en kijken wat er mogelijk is, maar ik zou persoonlijk gewoon in gesprek gaan (en blijven) ipv direct de hakken in het zand te zetten en principieel in de wedstrijd te gaan zitten.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

naitsoezn schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:06:
[...]

Die stelligheid gaat echt niet op in het vastgoedwereldje. Het is misschien niet standaard, maar er zijn meer dan 'een paar' gevallen te vinden waar de verkoper de notaris bepaald. Vooral als je van een grote partij koopt die meerdere huizen tegelijkertijd op de markt brengt is het heel gebruikelijk om een projectnotaris te hebben. En zo lang er nog niets getekent is, kun je wel heel principieel gaan opstellen, maar dan loop je uiteindelijk het risico om heel principieel met lege handen te staan.

Ik zou gewoon het advies van @BasV. volgen en eerst even eea uitzoeken. Daarna kun je eventueel je conclusies met verkoper bespreken en kijken wat er mogelijk is, maar ik zou persoonlijk gewoon in gesprek gaan (en blijven) ipv direct de hakken in het zand te zetten en principieel in de wedstrijd te gaan zitten.
klopt, het komt zeker voor dat de verkoper kiest terwijl koper betaalt. Was wel netter geweest omdat vroegtijdig te melden.

Pagina: 1 ... 281 ... 354 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7