Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 280 ... 361 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-07 18:32
Blik1984 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:28:
[...]

Als ik zo alles lees heb je volgens mij 3 mogelijkheden:
1. Deze actie van de verkopers accepteren en tekenen
2. Bod verlagen en de clausule accepteren
3. Bod terugtrekken

Moeilijk voor een buitenstaander om te zeggen wat je zou moeten doen, ik kan de emotie rondom het huis niet inschatten. Maar optie 2 of 3 lijkt me de meest logische. Jij hebt volgens mij de beste onderhandelingspositie, hun huis wordt niet meer waard in de tussentijd en opnieuw het proces ingaan zal hun ook tijd, moeite en geld kosten.
We zijn ene bedrag onder de vraagprijs overeengekomen, dus ik snap dat er teleurstelling is. Aan de andere kant: Ze hoefden dat bod niet te accepteren. Het huis stond al best een tijd op Funda en heeft daarvoor een maandje of 2 in de stille verkoop gestaan. Ik snap echt niet dat zij, en de verkoopmakelaar, het risico willen nemen dit opnieuw op de markt te zetten. De kans dat ze dan alsnog onder ons bod uitkomen is echt heel groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:12
supersoco80 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:34:
[...]

We zijn ene bedrag onder de vraagprijs overeengekomen, dus ik snap dat er teleurstelling is. Aan de andere kant: Ze hoefden dat bod niet te accepteren. Het huis stond al best een tijd op Funda en heeft daarvoor een maandje of 2 in de stille verkoop gestaan. Ik snap echt niet dat zij, en de verkoopmakelaar, het risico willen nemen dit opnieuw op de markt te zetten. De kans dat ze dan alsnog onder ons bod uitkomen is echt heel groot.
Hoe sta je er zelf in, hoe graag wil je het huis hebben? Ik heb niet het idee dat de kopers de clausule gaan laten vallen, maar met de kopers heb je zodadelijk niet meer mee te maken. Het huis ga je als het goed is nog jaren in wonen

[ Voor 5% gewijzigd door Blik1984 op 21-10-2022 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Blik1984 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:36:
[...]

Hoe sta je er zelf in, hoe graag wil je het huis hebben? De kopers heb je zodadelijk niet meer mee te maken, het huis ga je als het goed is nog jaren in wonen
Nou, dat is het dus: Het is voor ons een prima huis op een ok-ige locatie. We zijn al lang aan het zoeken en hebben onze grenzen steeds verder naar beneden bijgesteld tot we hierop uitkwamen. Bot gezegd. We willen het huis, maar niet zo graag. Als we dit moeten laten lopen gaan we er niet van wakker liggen, maar op zich hebben we ook niet veel zin om weer opnieuw te gaan zoeken.

Ik hoor van onze aankoopmakelaar dat hij ook nog geen contact heeft kunnen krijgen met de verkopend makelaar.

[ Voor 13% gewijzigd door supersoco80 op 21-10-2022 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online
En als de verkopers en hun makelaar zich nu al zo opstellen, wat verwacht je dan dat er gebeurt als je een keer een bouwtekening nodig hebt of een garantiebewijs of een verborgen gebrek vindt?

Ik ben normaal superaardig en meegaand enzo maar ik het hier wel weten. Lijkt me dat zij mee te verliezen hebben bij het afketsen van de verkoop dan jullie. En als je geen zin hebt om hier het weekend nog mee te zitten, wat ik snap, zou ik dat gisteren als ultimatum gemeld hebben aan hun makelaa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
supersoco80 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:39:
[...]
Als we dit moeten laten lopen gaan we er niet van wakker liggen, maar op zich hebben we ook niet veel zin om weer opnieuw te gaan zoeken.

Ik hoor van onze aankoopmakelaar dat hij ook nog geen contact heeft kunnen krijgen met de verkopend makelaar.
Nou dan heb je toch je antwoord? Verkopers balen denk ik dat ze hun gedroomde prijs niet hebben kunnen krijgen. Verkopen onder de vraagprijs is slikken voor iederen die euro tekens in de ogen heeft gekregen door de idiotie van 2018-2021. En dan kunnen ze best een type zijn van: verkopen onder de vraagprijs prima maar dan krijg je er niet een prima functionerende keuken bij.

Ze zien de deal met jou niet als een win-win maar maken er dus een loose - loose van met die clausule. Wat ik wel weet in mijn zoektocht: er komen altijd alternatieven op de markt. Is het dan jammer dat je de rente niet kunt locken op 1,5-3,5%? Ja. Maar beter een koop met verkopers die wel blij zijn met jouw bod dan verkopers die alles gaan gebruiken om je met de gebakken peren te laten zitten.

Zeker nu de kanteling bezig is zou ik gewoon durven weg te lopen. Denk niet dat een tegenbod ala je bod - 10k wegens gebrekkige keuken namelijk wel geaccepteerd gaat worden. Zeker niet als ze al tegen heug en meug zich opgezadeld vinden voelen met een te min bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-07 17:46
supersoco80 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:39:
[...]

Nou, dat is het dus: Het is voor ons een prima huis op een ok-ige locatie. We zijn al lang aan het zoeken en hebben onze grenzen steeds verder naar beneden bijgesteld tot we hierop uitkwamen. Bot gezegd. We willen het huis, maar niet zo graag. Als we dit moeten laten lopen gaan we er niet van wakker liggen, maar op zich hebben we ook niet veel zin om weer opnieuw te gaan zoeken.

Van je verhaal te lezen zijn de verkopers een beetje kinderachtig. Maar wat ook wordt gezegd, als je later vragen zou hebben, bv een bouwtekening, weet je dat helemaal niets van ze gaat krijgen.

De nieuwe buurman van een ex-collega had dat probleem uiteindelijk ook, de verkoopster zei "je krijgt alle bouwtekening van het huis". Toen stelde die nieuwe buurman een vraag die de verkoopster niet zinde, en toen deed ze over alles extreem moeilijk - en je kan het raden, die bouwtekening hebben ze nooit gehad. Uiteindelijk hadden ze veel gebreken gevonden in het huis, maar verhalen is gewoon lastig (dus ze hebben het maar zo gelaten).

[ Voor 5% gewijzigd door UTMachine op 21-10-2022 11:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:34
Ik snap de rol van de beide makelaars niet zo goed in dit verhaal. De verkopende makelaar fietst deze rare clausule erin (had ie ook kunnen weigeren?) en is nagenoeg niet te bereiken blijkbaar. Je zou denken dat de beide makelaars met elkaar toch op een normale manier moeten kunnen praten en een compromis bereiken die ze allebei helpt: het huis verkopen.

Rationeel denk ik dat het bod intrekken een logische stap is. Maar blijkbaar wil de verkopende partij toch verkopen, anders hadden ze zelf het bod afgewimpeld. Dus zoals al benoemd, is de koper in dit verhaal wel in het voordeel, blijkbaar is de deur toch niet helemaal dicht. Mocht je toch gaan intrekken, is bod verlagen met de waarde van een vervangende keuken een optie. Wellicht komt zo de intentie naar boven. In principe is het huis nu toch al afgeschreven, dus verlies je niks. En mocht het toch tot een akkoord komen: alles in detail op papier laten zetten door je eigen makelaar.

Heb je al rechtsbijstand? Ik ben via ING-rentepunten voor nop 1 jaar lid geworden van Vereniging Eigen Huis. Zij bieden ook juridische hulp eventueel (wel tegen 185 per uur).

En tip die ik hier las: de container controleren op chemisch afval :+

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Stufferdt schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:28:
[...]
Mocht je toch gaan intrekken, is bod verlagen met de waarde van een vervangende keuken een optie. [...] En mocht het toch tot een akkoord komen: alles in detail op papier laten zetten door je eigen makelaar.

[...]

En tip die ik hier las: de container controleren op chemisch afval :+
Eigenlijk haal je hier zelf het probleem aan (waardoor het bod verlagen niet perse een oplossing is): het vertrouwen is er niet. Natuurlijk kan je zeggen dat je juridisch je gelijk kan halen, maar de tegenpartij kan nog wel zover frustreren dat het binnen de lijntjes is (of net er buiten - maar dan is het maar de vraag of "je recht halen" het wel waard is, ondanks dat je dat recht wellicht aan jouw zijde hebt...).

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:54
secret17 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:09:
[...]

Het stomme in deze zaak is hoe verkopers zich opstellen. Ik weet bijna zeker dat als men tijdens bezichtiging en/of onderhandeling had aangegeven dat de keukenapparatuur wel wat oud en is soms gebreken vertoond en ze daar geen garantie meer op durven geven (kortom: open kaart spelen), dat koper dan veel eerder geneigd is te denken: ok, jammer maar gezien de deal overkomelijk. Dan vervang ik t.z.t. iets. Maar nu er een formele clausule wordt opgesteld komt het heel erg over als een gebrek proberen te verstoppen achter een clausule, en dat geeft argwaan en wrijving. Dan ga je als koper ook denken: wat zou er nog meer allemaal niet gemeld worden?
Inderdaad, daarom begon ik met dat ik uit gevoel of principe ook niet zou tekenen. Zowel zakelijk als emotioneel lijkt het mij het beste om de bal terug te leggen bij de verkopers: via de aankoopmakelaar bij de verkopend makelaar neerleggen dat die een x aantal dagen heeft om de toegevoegde nadere voorwaardan uit de koopovereenkomst te halen. Zo niet, gaat de koop niet door. Uit de beschrijving van koper begrijp ik dat de verkopers daar meer mee te verliezen hebben dan de kopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een huis cash kopen en vragen van de notaris mbt de WWFT?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 7% gewijzigd door ArthurMorgan op 22-10-2022 10:29 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
ArthurMorgan schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 10:13:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een huis cash kopen en vragen van de notaris mbt de WWFT?

***members only***
Ik had iets van 30k ingelegd en daar werd een kort belletje aan besteed. Toen ik aangaf dat het spaargeld was en een deel schenking van mijn ouders wilde ze de schenkingsovereenkomst wel hebben maar verder was het goed. Ik zou in jouw geval eerlijk aangeven dat je geen overeenkomst hebt maar wel de aangfite, die zal waarschijnlijk ook voldoende zijn. Dan hebben zij hun taakje gedaan voor de WWFT en vinken ze 'm af.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
ArthurMorgan schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 10:13:

***members only***
Ik werk op een notariskantoor en vanaf een bepaald bedrag moeten de cliënten een verklaring herkomst middelen invullen en de bijhorende documentatie aanleveren. Wij moeten tot de laatste euro nagaan of het verklaarbaar is.
Als je nu al weet dat je 40K niet kan verklaren, heb je een kans dat de notaris de transport niet door laat gaan. Puur alleen omdat hij de middelen niet kan verklaren en pleegt hij een economisch delict als het niet in zijn dossier zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Ik kan het wel verklaren, echter ik heb geen papieren bewijs van eerdere jaarlijkse giften. (Aannemelijk omdat die er de laatste 2 jaar wel waren.) En Het andere bedrag is toch ook gewoon aannemelijk op grond van de aangifte schenkbelasting die ik destijds wel heb ingevuld en nu nog uit mijn overheid kan halen (en gedaan heb)?

Ik kan toch niet de enige zijn die schenkingen gehad heeft van zijn ouders zonder destijds een afschrift speciaal te bewaren, of een overeenkomst?
Dan zouden al die mensen dus geen huis zelf kunnen financieren?

[ Voor 8% gewijzigd door ArthurMorgan op 22-10-2022 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
ArthurMorgan schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 11:45:
Ik kan het wel verklaren, echter ik heb geen papieren bewijs van eerdere jaarlijkse giften. (Aannemelijk omdat die er de laatste 2 jaar wel waren.) En Het andere bedrag is toch ook gewoon aannemelijk op grond van de aangifte schenkbelasting?
Dat bewijs is natuurlijk wel de essentie van je verklaring. ;)
Ook geen bankafschriften waarop de alle schenkingen staan?
Ik kan toch niet de enige zijn die schenkingen gehad heeft van zijn ouders zonder destijds een afschrift speciaal te bewaren, of een overeenkomst?
Dan zouden al die mensen dus geen huis zelf kunnen financieren?
(Nog) niet meegemaakt.
Tot nu toe leverden al die begiftigden gewoon bewijsstukken aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Wispe schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 11:49:
[...]

Dat bewijs is natuurlijk wel de essentie van je verklaring. ;)
Ook geen bankafschriften waarop de alle schenkingen staan?

[...]

(Nog) niet meegemaakt.
Tot nu toe leverden al die begiftigden gewoon bewijsstukken aan.
Ik zit bij ASN en die gaan maar 2 jaar terug helaas. Nooit in verdiept. Had eigenlijk verwacht dat met het digitaliseren van mijn bankzaken gewoon alles behouden zou worden. Ik zal binnenkort eens kijken of het via de bank van mijn ouders langer is. Maar ik vrees er een beetje voor :X

Ik zit nu te denken om mijn ouders alsnog een schenkovereenkomst te laten maken. Geen idee of die dan geaccepteerd wordt omdat ik wel gewoon de huidige datum zal gebruiken om geen fraudeonderzoek ook nog eens te riskeren :D

En dan misschien ook gewoon eerst contact met een notaris zoeken om het onderzoek te laten plaatsvinden voor ik uberhaupt op huizenjacht ga. Want dan kan die mij eventueel doorsturen naar de FIOD, neem tenminste aan dat als die klaar zijn met hun onderzoek ik alsnog een vrijwaring of zoiets krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
ArthurMorgan schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 11:56:
[...]

Ik zit nu te denken om mijn ouders alsnog een schenkovereenkomst te laten maken. Geen idee of die dan geaccepteerd wordt omdat ik wel gewoon de huidige datum zal gebruiken om geen fraudeonderzoek ook nog eens te riskeren :D
Dat weet ik ook niet. Heb ook nog niet meegemaakt dat iemand een huis koopt met schenking(sovereenkomst)(en) van tig jaar terug. Geen idee hoe mijn notaris hiermee zou omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-07 23:29
[...]

Ik zit bij ASN en die gaan maar 2 jaar terug helaas. Nooit in verdiept. Had eigenlijk verwacht dat met het digitaliseren van mijn bankzaken gewoon alles behouden zou worden. Ik zal binnenkort eens kijken of het via de bank van mijn ouders langer is. Maar ik vrees er een beetje voor :X

En dan misschien ook gewoon eerst contact met een notaris zoeken om het onderzoek te laten plaatsvinden voor ik uberhaupt op huizenjacht ga. Want dan kan die mij eventueel doorsturen naar de FIOD, neem tenminste aan dat als die klaar zijn met hun onderzoek ik alsnog een vrijwaring of zoiets krijg.
Probeer ze te vragen om een uitdraai van 5 jaar of langer voor de belastingdienst. Had ooit van een kennis begrepen dat het bij de Rabo dan opeens wel kan. Wie weet bij ASN ook.

Daarna wel gebruiken om even na te gaan of je al je aangiftes wel goed hebt ingevuld, anders is het jokken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Aangiftes kloppen altijd, dus dat is geen probleem. Maar zal eens kijken of dat werkt.

Anders ga ik gewoon een keer pro-actief contact opnemen met FIU-Nederland om mij te laten onderzoeken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:19
Wij moesten bankafschrift aanleveren van tenminste 3 maanden oud, waarop het spaarsaldo zichtbaar was. Plus de ingevulde verklaring.
Ik weet niet of er een andere check plaatsvindt als je een groter deel van de koopsom zelf ophoest?
Het kwam in ieder geval niet heel doortastend over op me, en het ging niet om 10k zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
THM0 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 12:23:
Ik weet niet of er een andere check plaatsvindt als je een groter deel van de koopsom zelf ophoest?
Het kwam in ieder geval niet heel doortastend over op me, en het ging niet om 10k zeg maar.
We zijn poortwachters, geen detectives. :P
Als we maar in het dossier hebben zitten dat we onderzoek hebben gedaan naar eigen middelen en het verklaarbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:19
Wispe schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 12:31:
[...]

We zijn poortwachters, geen detectives. :P
Als we maar in het dossier hebben zitten dat we onderzoek hebben gedaan naar eigen middelen en het verklaarbaar is.
Nee en de bank heeft ook een soortgelijke plicht uiteraard, als het geld al langer bij de bank staat hadden ze daar normaliter aan de bel moeten trekken als het verdachte geldstromen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
[...]

Er is een fiscale bewaarplicht van 7 jaar. Het lijkt me dat bancaire gegevens daar ook onder vallen (Art 52 AWR uit mn hoofd).

Als je even doordrukt kunnen ze die bankafschriften wel uit een archiveringssysteem halen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Requiem19 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 13:44:
[...]

Er is een fiscale bewaarplicht van 7 jaar. Het lijkt me dat bancaire gegevens daar ook onder vallen (Art 52 AWR uit mn hoofd).

Als je even doordrukt kunnen ze die bankafschriften wel uit een archiveringssysteem halen denk ik.
Thanks, ik heb nu de kopietjes van de overschrijvingen van mijn ouders, dat moet ook wel werken denk ik.

Heb nu in principe alles gedocumenteerd, zij het zonder schenkingsovereenkomsten uit het verleden. Maar het bijschrift mij de overmakingen moeten duidelijk genoeg zijn lijkt me "schenking" "Gift 2019"

Voor de volgende schenkingen heb ik wel een overeenkomstsjabloon klaar liggen voor de zekerheid.

Dank allen. Ik heb er wel vertrouwen in. Nu weer focussen op de huizen zelf :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Requiem19 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 13:44:
[...]

Kan ook. Vaak zijn afschriften tot 18/24 maanden terug gratis opvraagbaar. Alles ouder dan dat tegen betaling. Informeer bij de bank waar je zat tijdens de schenking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
[...]

Ik zit bij ASN en die gaan maar 2 jaar terug helaas. Nooit in verdiept. Had eigenlijk verwacht dat met het digitaliseren van mijn bankzaken gewoon alles behouden zou worden.
Zoals anderen al aangaven: de bank moet het wettelijk verplicht 7 jaar bewaren. Dat is iets anders dan alles gedurende die 7 jaar digitaal beschikbaar stellen. Dat drukt namelijk enorm op systemen.
Je kunt het meestal opvragen bij de bank, maar daar hangt wel een prijskaartje aan en bij sommige banken is dat een flink bedrag. Kijk dus goed, mocht je het alsnog willen opvragen, welke maandafschriften je precies nodig hebt (in plaats van alle afschriften over 5 jaar). Met de afschriften van je ouders bij de hand, moet dat niet ingewikkeld zijn.
Overigens gaat het er vooral ook om of je de rente over dat bedrag hebt opgegeven bij je aangiften. Als je dat kunt aantonen moet een herkomst langer geleden niet zo’n punt zijn. (Misschien hebben je ouders 25 jaar geleden wel een bedrag op je rekening gestort. Beetje zot als je moet aantonen waar dat vandaan komt, maar aantonen dat je het altijd hebt opgegeven bij je inkomsten vanaf het moment dat je aangifte deed, helpt enorm).

Verder is het niet zo dat de hele aankoop niet kan doorgaan als je over een deelbedrag geen verantwoording kunt geven. Alleen kun je dat bedrag dan niet inbrengen. Maar je kunt er natuurlijk wel bijv verf- en verhuiskosten mee betalen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-07 23:00

Kju

@ArthurMorgan als iemand in tien jaar tijd 40k heeft gespaard kan de notaris niet iedere gespaarde euro controleren. Dus je geeft aan: aantoonbare schenkingen en spaargeld. De schenkingen kan je aantonen. Het spaargeld kan je aantonen door het logisch verloop van je spaarsaldo op je spaarrekening of met je aangifte of jaaroverzicht van de bank. De meeste notarissen overdrijven, ze hoeven echt niet tot op de euro uit te zoeken. Jouw verklaring moet voldoende zijn. Vraag ze maar om hun handreiking te tonen waaruit blijkt hoe ver ze moeten doorgraven.

PSN: Kjujay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Kju schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 12:06:
@ArthurMorgan als iemand in tien jaar tijd 40k heeft gespaard kan de notaris niet iedere gespaarde euro controleren. Dus je geeft aan: aantoonbare schenkingen en spaargeld. De schenkingen kan je aantonen. Het spaargeld kan je aantonen door het logisch verloop van je spaarsaldo op je spaarrekening of met je aangifte of jaaroverzicht van de bank. De meeste notarissen overdrijven, ze hoeven echt niet tot op de euro uit te zoeken. Jouw verklaring moet voldoende zijn. Vraag ze maar om hun handreiking te tonen waaruit blijkt hoe ver ze moeten doorgraven.
Waar baseer jij dit op? |:(
De handreiking zit in de WWFT. De notaris is zelfs verplicht een melding te maken als het niet verklaarbaar is.

Praat alleen over dingen waar je verstand van hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-07 18:27
Wispe schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 12:15:
[...]

De handreiking zit in de WWFT. De notaris is zelfs verplicht een melding te maken als het niet verklaarbaar is.

Members only:

[ Voor 7% gewijzigd door koentjuh op 23-10-2022 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
Wispe schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 12:15:
[...]

Wat @Kju stelt komt wel overeen met mijn ervaring. Op de verklaring herkomst eigen middelen werd m.b.t. spaargeld gevraagd om een bankafschrift of een box 3 aangifte. Ik heb het bij het notariskantoor nagevraagd; bankafschriften waren niet nodig, het insturen van onze belastingaangifte over het voorgaande jaar volstond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Tuurlijk, je moet maar "durven" in te schatten dat je denkt dat het goed zit. Hij/zij draagt de verantwoordelijkheid. Als het fout gaat, plegen ze een economisch delict en heeft hij/zij een probleem.
Maakt het dat ze "overdrijven" dat ze verplicht zijn om het te doen? Niets of iets geeft ze een "vrijbrief" om niet tot de laatste euro uit te hoeven zoeken waar het vandaan komt.
Een verklaring van de cliënt "het komt uit de de verkoop van mijn woning" of "een schenking" voldoet niet. Bewijsstukken wel.
Dat is wat ik bedoelde.
antidote schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:39:
[...]

Wat @Kju stelt komt wel overeen met mijn ervaring. Op de verklaring herkomst eigen middelen werd m.b.t. spaargeld gevraagd om een bankafschrift of een box 3 aangifte. Ik heb het bij het notariskantoor nagevraagd; bankafschriften waren niet nodig, het insturen van onze belastingaangifte over het voorgaande jaar volstond.
Dat is ook zo.
Kju stelt dat ze overdrijven en niet tot de laatste euro hoeven uit te zoeken en "een verklaring voldoet". Dat is niet waar. :) Een belastingaangifte is een bewijsstuk dat je verklaring ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
Wispe schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:01:
[...]

Dat is ook zo.
Kju stelt dat ze overdrijven en niet tot de laatste euro hoeven uit te zoeken en "een verklaring voldoet". Dat is niet waar. :) Een belastingaangifte is een bewijsstuk dat je verklaring ondersteunt.
Dat klopt, maar in de zin daarvoor schrijft hij: Het spaargeld kan je aantonen door het logisch verloop van je spaarsaldo op je spaarrekening of met je aangifte of jaaroverzicht van de bank.
Ik neem daarom aan dat ook hier gedoeld is op verklaring + bewijsstuk. Van onderzoek naar de middelen was in mijn geval geen sprake; er is alleen gekeken naar het bedrag dat per 1 januari op de rekening en in mijn aangifte stond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Zo streng als dat hier wordt verteld zijn lang niet alle notarissen. Beste is om gewoon even tevoren te bellen met hoe en wat, dan hoor je vanzelf of je verhaal geloofwaardig is.

En met 40k is dat natuurlijk prima te verklaren, het zijn geen wereldbedragen en je zit niet elke week bij de notaris een huis te (ver)kopen neem ik aan.

[ Voor 30% gewijzigd door Wolly op 23-10-2022 16:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kju

Kju

Hoi @Wispe , alles ok? Het was niet de bedoeling om je te verontwaardigen. Ik heb een beetje affiniteit met vastgoed, meestal als vastgoedbelegger, soms als particuliere geldverstrekker en soms als aan- of verkoopmakelaar.. Notarisklerken, want daar gaat het om, zijn vrijpostig en brutaal. Ze vragen meer dan nodig, vaak gewoon uit nieuwsgierigheid maar ook omdat ze hun handreiking te streng uitleggen. Daar spreek ik ze ook op aan als ze te ver gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
@supersoco80 nog ontwikkelen rondom het tekenen en de woning?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• supersoco80
Gijsje22 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:54:
@supersoco80 nog ontwikkelen rondom het tekenen en de woning?
Ze hebben uiteindelijk het artikel licht aangepast (defecte apparatuur blijft achter). Ergens moet je er maar een keer vertrouwen in hebben, dus we hebben getekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
supersoco80 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:48:
Ze hebben uiteindelijk het artikel licht aangepast (defecte apparatuur blijft achter). Ergens moet je er maar een keer vertrouwen in hebben, dus we hebben getekend.
Gefeliciteerd! Ben benieuwd wat er allemaal defect is in de keuken, laat je het ons nog weten tzt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
Succes, fijn dat er getekend is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Kju schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:58:
Hoi @Wispe , alles ok? Het was niet de bedoeling om je te verontwaardigen. Ik heb een beetje affiniteit met vastgoed, meestal als vastgoedbelegger, soms als particuliere geldverstrekker en soms als aan- of verkoopmakelaar.. Notarisklerken, want daar gaat het om, zijn vrijpostig en brutaal. Ze vragen meer dan nodig, vaak gewoon uit nieuwsgierigheid maar ook omdat ze hun handreiking te streng uitleggen. Daar spreek ik ze ook op aan als ze te ver gaan.
*knip*
We houden het vriendelijk aub.

[ Voor 23% gewijzigd door tweakduke op 25-10-2022 10:47 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Kju

Kju

Lol. Ik belazer niemand, ik begrijp ook niet precies waar je op doelt hiermee.
Ik moet als makelaar nota bene ook aan Wwft eisen voldoen, ik weet wel waar het hier over gaat.
Ik denk dat je uit het oog verliest waar het nu om gaat: een particulier die geld moet verantwoorden, een leek! Wil jij serieus beweren dat jouw notaris iedere gespaarde euro over een lange periode wil laten verantwoorden? Honderden wellicht kleine mutaties narekenen? Dan hou je toch geen klant over. Wat als het over 10 jaar gaat? Of 20 jaar? Dat is waar ik het over heb. Die notaris en notarisklerk spreek ik aan. Ik denk dat de klant al lang blij is als de notaris geen zaken wil doen. Die zoekt wel een ander.

[ Voor 3% gewijzigd door Kju op 24-10-2022 23:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:46
Een vinkje bij “spaargeld” en een handtekening was bij mijn notaris voldoende. Zou het ook wel raar vinden om spaargeld te moeten aantonen met bankafschriften. Dat is bijna niet te doen.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

fonsoy schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 00:19:
Een vinkje bij “spaargeld” en een handtekening was bij mijn notaris voldoende. Zou het ook wel raar vinden om spaargeld te moeten aantonen met bankafschriften. Dat is bijna niet te doen.
Ik moest hier in Engeland ook wat meer informatie geven, daar 2/3e van het geld in NL was geparkeerd (op nette ING en ABN spaarrekeningen). Waar kwam het vandaan? Huis in NL gehad en met winst verkocht, spaarcentjes en giften, huis in Engeland gehad en weer verkocht met winst, en geen auto, vrouw of kinderen ;)

Moest nog wel even bewijs sturen van verkoop van vorige huis welke ik hypotheekvrij had gekocht, dat overtuigde ze daarna wel.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:26
M'n vrouw heeft vorige week een afspraak gemaakt voor het bezichtigen van een woning om de hoek, voor vanmiddag. Ze heeft geen bevestiging per mail ontvangen, maar is gisteren blijkbaar door het kantoor gebeld (voicemail ingesproken). Ze houdt haar voicemail goed bij (not). ;)

Enfin, ze is vandaag 3x gebeld door de makelaar (ze was slecht bereikbaar vanwege d'r werk). Het is dat de woning om de hoek is en dat we wel even tijd hadden, dus de woning bezichtigd. Positief verrast.

M'n vrouw is behoorlijk enthousiast. Hoewel ik ook enthousiast ben houd ik m'n verwachtingen nog even laag. Ik zie dat er wel genoeg moet gebeuren (energielabel D, veelal enkelglas, geen zonnepanelen, keuken die totaal niet onze smaak is, groepenkast etc). Gelukkig heb ik nog een goed energiecontract tot 1 januari 2025, dus ik kan nog op m'n gemak de isolatie aanpakken.

Staat te koop voor net boven de 400k, net als een paar maanden geleden. Degene die behoorlijk had overboden kreeg z'n financiering blijkbaar niet rond.

Geen deadline voor een bod, blijkbaar heeft de makelaar zoveel tijd of te weinig kandidaten dat ie bereid was om ons een halfuur te laat te ontvangen. De huidige bewoners (ouder echtpaar) hebben al een appartement gekocht, dus ze willen van het huis af. Van wat ik van de makelaar heb begrepen heeft het echtpaar liever een haalbaar bod dan een hoog bod. Ook geeft ie toe dat overbieden niet meer de norm is gezien marktomstandigheden. Let the mind games begin... :+

[ Voor 4% gewijzigd door Mawlana op 25-10-2022 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keanu_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:04
Mawlana schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:53:
M'n vrouw heeft vorige week een afspraak gemaakt voor het bezichtigen van een woning om de hoek, voor vanmiddag. Ze heeft geen bevestiging per mail ontvangen, maar is gisteren blijkbaar door het kantoor gebeld (voicemail ingesproken). Ze houdt haar voicemail goed bij (not). ;)

Enfin, ze is vandaag 3x gebeld door de makelaar (ze was slecht bereikbaar vanwege d'r werk). Het is dat de woning om de hoek is en dat we wel even tijd hadden, dus de woning bezichtigd. Positief verrast.

M'n vrouw is behoorlijk enthousiast. Hoewel ik ook enthousiast ben houd ik m'n verwachtingen nog even laag. Ik zie dat er wel genoeg moet gebeuren (energielabel D, veelal enkelglas, geen zonnepanelen, keuken die totaal niet onze smaak is, groepenkast etc). Gelukkig heb ik nog een goed energiecontract tot 1 januari 2025, dus ik kan nog op m'n gemak de isolatie aanpakken.

Staat te koop voor net boven de 400k, net als een paar maanden geleden. Degene die behoorlijk had overboden kreeg z'n financiering blijkbaar niet rond.

Geen deadline voor een bod, blijkbaar heeft de makelaar zoveel tijd of te weinig kandidaten dat ie bereid was om ons een halfuur te laat te ontvangen. De huidige bewoners (ouder echtpaar) hebben al een appartement gekocht, dus ze willen van het huis af. Van wat ik van de makelaar heb begrepen heeft het echtpaar liever een haalbaar bod dan een hoog bod. Ook geeft ie toe dat overbieden niet meer de norm is gezien marktomstandigheden. Let the mind games begin... :+
Lijkt mij geen lastige keuze, mooi bod onder de vraagprijs en de onderhandeling gaat beginnen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
supersoco80 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:48:
[...]
Blijft bijzonder, deze toevoeging. Ik zou goed inventariseren wat er aan apparatuur staat/stond bij bezichtiging (staat mogelijk in lijst verkoopbrochure?) zodat je straks bij inspectie voor tekenen bij notaris nog kunt beoordelen of het om dezelfde inbouwapparatuur gaat. Mocht je niet over zo’n lijst beschikken, maak dan een afspraak voor het opmeten van dingen en maak gelijk wat foto’s. Vertrouwen is ok, maar beetje gezond wantrouwen lijkt me in dit geval niet verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:18
fonsoy schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 00:19:
Ook hier eigen middelen gebruikt voor het kopen van een woning. Een flinke meervoud van 40K vanuit jaren werken in buitenland. Ik hoefde niks aan te tonen of uit te leggen over de oorsprong van het geld. Gewoon spaargeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Error404!
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-07 02:50
1

[ Voor 99% gewijzigd door Error404! op 04-01-2023 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Error404! schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:33:
Aloha mensen, mijn ervaringen van de afgelopen 2 weken.

Ben redelijk spontaan een woning gaan bezichtigen in Delft. Behoorlijk ruim (120 vierkante meter) en fietsafstand naar het centrum, station, campus. Het is gelegen nabij een industrieterrein, maar er er zijn plannen om de heel veel complexen bij te bouwen in de buurt. Zelf wil ik ongeveer 3 jaar in dit huis wonen voordat ik met m'n partner richting het Oosten vertrekt. Indien het lukt is het een woning wat behoorlijk in trek zal zijn bij studenten.

Nou goed bezichtiging ging goed en het huis was in goede staat. Goed gerenoveerd en is van een G label naar een C label geüpgrade. Er zijn mogelijkheden voor zonnepanelen, warmtepomp en airconditioning.

Ik heb in eerste instantie geen bod gedaan op het huis omdat de makelaar aangaf dat iets richting de vraagprijs al was binnengekomen. De makelaar heeft me gebeld met de vraag of ik nog geïnteresseerd was en indien ja dat ik een bod moest doen. Vond ik op z'n minst gezegd frappant.

Ik heb uiteindelijk 8 procent onder de vraagprijs geboden, ongeveer 30 duizend euro minder en hierop ben ik weer gebeld door de makelaar. Die gaf aan dat ik betere voorwaarden had en als ik er een klein bedrag bovenop zou gooien dat de woning van mij zou zijn. Hierop een tweede bezichtiging gepland en dit keer met een aannemer en hobby klusjesman gaan kijken. Beide gaven aan dat het huis in goede staat was, badkamer, keuken en wc moet op den aangepast worden.

Met de huidige rente twijfel ik erg over wat ik moet gaan doen. Ook vraag ik me idd af of er wel andere partijen zijn. Huidige bewoner heeft een nieuwbouwwoning en zal in december verhuizen.

Nou al bij al heel goed nadenken over m'n volgende zet. Alle tips en suggesties welkom.
Klinkt alsof je het niet per se super graag wilt hebben. Klinkt ook alsof er helemaal geen andere bieder is en gezien de eerste zin kan je daar best op gokken (niets aan de hand als je het mist).

Die verkoper moet er af en liefst nu. Ik zou bij je bod blijven. Edit: en zeggen dat het nog 3 dagen geldig is en dan ook snel zelf de knoop doorhakken voor de rente verder stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trank00l
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Error404! schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:33:
Aloha mensen, mijn ervaringen van de afgelopen 2 weken.

Ben redelijk spontaan een woning gaan bezichtigen in Delft. Behoorlijk ruim (120 vierkante meter) en fietsafstand naar het centrum, station, campus. Het is gelegen nabij een industrieterrein, maar er er zijn plannen om de heel veel complexen bij te bouwen in de buurt. Zelf wil ik ongeveer 3 jaar in dit huis wonen voordat ik met m'n partner richting het Oosten vertrekt. Indien het lukt is het een woning wat behoorlijk in trek zal zijn bij studenten.

Nou goed bezichtiging ging goed en het huis was in goede staat. Goed gerenoveerd en is van een G label naar een C label geüpgrade. Er zijn mogelijkheden voor zonnepanelen, warmtepomp en airconditioning.

Ik heb in eerste instantie geen bod gedaan op het huis omdat de makelaar aangaf dat iets richting de vraagprijs al was binnengekomen. De makelaar heeft me gebeld met de vraag of ik nog geïnteresseerd was en indien ja dat ik een bod moest doen. Vond ik op z'n minst gezegd frappant.

Ik heb uiteindelijk 8 procent onder de vraagprijs geboden, ongeveer 30 duizend euro minder en hierop ben ik weer gebeld door de makelaar. Die gaf aan dat ik betere voorwaarden had en als ik er een klein bedrag bovenop zou gooien dat de woning van mij zou zijn. Hierop een tweede bezichtiging gepland en dit keer met een aannemer en hobby klusjesman gaan kijken. Beide gaven aan dat het huis in goede staat was, badkamer, keuken en wc moet op den aangepast worden.

Met de huidige rente twijfel ik erg over wat ik moet gaan doen. Ook vraag ik me idd af of er wel andere partijen zijn. Huidige bewoner heeft een nieuwbouwwoning en zal in december verhuizen.

Nou al bij al heel goed nadenken over m'n volgende zet. Alle tips en suggesties welkom.
Wat is mis met de vraag van de makelaar indien je nog interesse hebt je een bod moet doen :? Lijkt me niets frappant aan. Daarnaast krijg ik niet echt de indruk dat je op zoek bent naar een woning gezien alles wat je verteld positief lijkt...maar je er nog niet uit bent ... wat houd je tegen? De hoogte van de rente wist je voordat je een bezichtiging ging doen toch ook al?

Dat er wellicht wel of geen andere partijen zijn lijkt me ook niets aan de situatie veranderen. Als je denkt dat er nog wat bij doen het waard is voor deze woning moet je er voor gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Error404!
Ah excuus beetje pessimistische post ivm drukte om me heen. Het is een geweldige woning en zie me zelf daar zeker wel wonen.

Ik heb me idd verkeken op wat de rente inmiddels was, laatste keer dat ik naar een bezichtiging ging was het rond de 3 procent.

Nadelen:
-industrieterrein in directe omgeving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Error404! schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:14:
Ah excuus beetje pessimistische post ivm drukte om me heen. Het is een geweldige woning en zie me zelf daar zeker wel wonen.

Ik heb me idd verkeken op wat de rente inmiddels was, laatste keer dat ik naar een bezichtiging ging was het rond de 3 procent.

Nadelen:
-industrieterrein in directe omgeving
Watvoor nadelen zie je hier precies in, en zijn dit dealbreakers?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
@Error404! Wat zijn je plannen na die drie jaar? Verkopen of verhuren? Verkamering mag wellicht niet en met verhuur komen er belastingswijzigingen aan die wel belangrijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Error404!
Wolly schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:33:
@Error404! Wat zijn je plannen na die drie jaar? Verkopen of verhuren? Verkamering mag wellicht niet en met verhuur komen er belastingswijzigingen aan die wel belangrijk zijn.
De wens is om iets meer richting Gelderland te gaan wonen. Als het lukt met een tweede hypotheek zou ik het pand liever willen verhuren. Hoeven geen studenten in, twee phd'ers of starters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:40
Error404! schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:16:
[...]

De wens is om iets meer richting Gelderland te gaan wonen. Als het lukt met een tweede hypotheek zou ik het pand liever willen verhuren. Hoeven geen studenten in, twee phd'ers of starters.
Beetje off-topic, heet de makelaar Jan? Ik herken de manier van schrijven, hij is onze makelaar.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:05
Over 1,5 maand zitten wij bij de notaris voor de overdracht. Nu is mijn vriendin buitenlands en vroeg ik de notaris hoe dat in zijn werk gaat met een vertaler erbij.

Hij zei dat hij de concept stukken opstuurt en wij kunnen beoordelen of ze het begrijpt. Mja, dan kan ik gewoon zeggen van..ja ze snapt het dus we hebben geen vertaler nodig. Zit daar nog een risico aan of zitten we daar straks gewoon zonder problemen voor de overdracht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:07
AMARONE schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 21:18:
Over 1,5 maand zitten wij bij de notaris voor de overdracht. Nu is mijn vriendin buitenlands en vroeg ik de notaris hoe dat in zijn werk gaat met een vertaler erbij.

Hij zei dat hij de concept stukken opstuurt en wij kunnen beoordelen of ze het begrijpt. Mja, dan kan ik gewoon zeggen van..ja ze snapt het dus we hebben geen vertaler nodig. Zit daar nog een risico aan of zitten we daar straks gewoon zonder problemen voor de overdracht?
Ik denk dat dit artikel je goed op weg helpt: https://www.knb.nl/notari...-erbij-ben-je-er-nog-niet

Je vriendin is een aparte partij. Zij tekent persoonlijk voor haar deel. Nu is alles koek en ei, maar je wil later bij mogelijke problemen niet dat er ineens op dit punt bezwaar gemaakt word. Zoals je uit dit artikel kan opmaken is er wel degelijk sprake van risico's en zou ik die goed uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
Error404! schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:16:
[...]

Als je nu niet al helemaal voor ogen hebt hoe dit pand over een aantal jaar minimaal kostendekkend verhuurd kan worden, zou ik er niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
AMARONE schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 21:18:

Lekker kort door de bocht van die notaris. Hij had allang moeten signaleren dat je vriendin geen Nederlandse nationaliteit heeft. In beginsel moet er een tolk in de moedertaal van jouw vriendin ingeschakeld worden, tenzij er goede gronden zijn om aan te nemen dat je vriendin voldoende Nederlands verstaat.
Het risico zit hem in dat de notaris besluit niet te passeren als hij de vermoeden/het idee heeft dat je vriendin er geen zak van begrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:21
Vraagje ik heb een huis gekocht en ik moet nog een notaris kiezen. Kan ik gewoon een notaris naar keuze op internet vinden en deze doorgeven aan de verkopende partij. Of moet ik eerst e.e.a. met de notaris afstemmen, offerte opvragen datum afstemmen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:50:
Vraagje ik heb een huis gekocht en ik moet nog een notaris kiezen. Kan ik gewoon een notaris naar keuze op internet vinden en deze doorgeven aan de verkopende partij. Of moet ik eerst e.e.a. met de notaris afstemmen, offerte opvragen datum afstemmen etc.
Ik zou de verkopende makelaar even om een tip vragen en dan bij die notaris een offerte opvragen.

Zo heb ik het altijd gedaan - werkt altijd prettig als de makelaars ook de notaris goed kennen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:34
HEY_DUDE schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:50:
Offerte moet je opvragen. Evt kun je daarbij de datum meteen noemen.

Het is goed gebruik om wel een notaris in de buurt te kiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Rukapul schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:01:
[...]

Het is goed gebruik om wel een notaris in de buurt te kiezen.
De vorige keer had ik de verkopende partij gewoon in Lutje Broek mee naar de notaris genomen :+ Was de helft van de prijs dan in de stad. Door tijdgebrek bij mij wordt het dichterbij dit keer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:47:
[...]

De vorige keer had ik de verkopende partij gewoon in Lutje Broek mee naar de notaris genomen :+ Was de helft van de prijs dan in de stad. Door tijdgebrek bij mij wordt het dichterbij dit keer.
Inderdaad - je kan/mag ietsjes rekening houden met de verkopend partij, maar als het voor jou beter (en/of goedkoper) uitkomt... Jij betaald dus jij bepaald :)

Bij mijn vorige aankoop (12 jaar geleden) had ik geen spannende dingen nodig, dus een budget-notaris geselecteerd (zat overigens in de stad van de verkoper, dusss). Het enige waar je het aan merkte was de wat karige aankleding (o.a. van het pand). Gesprek op de dag zelf ter plekke bij de notaris - wij waren er al en de verkopers ook, we moesten nog even wachten:
Verkopers: "Krijgen we geen kopje koffie tijdens het wachten?"
Wij: "Nee, een notaris die wel koffie schonk kostte 300 euro meer, dat vonden wij wat gortig voor 1 kopje koffie" :D

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:04
Zelfde bij ons, we hadden (in 2016) een recht-toe-recht-aan overdracht zonder iets bijzonders. We hebben een budget notaris genomen en daarmee ~400 euro bespaard tov de offertes van duurdere notarissen. Het was een middelgroot kantoor in een wat mindere buurt van de stad, maar wel prima communicatie en een goede, professionele overdracht. En geen fancy kantoor met dure koffie maar een wat sjofele wachtruimte met een koffieautomaat. Ik vond het het geld wel waard (en ik drink zelf geen koffie :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Error404!
.

[ Voor 99% gewijzigd door Error404! op 04-01-2023 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-07 17:45
Error404! schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:37:
Ah ik zit echt in een dilemma

Zojuist te horen gekregen dat mijn bod geaccepteerd is op een woning waar ik graag in zou willen wonen. Mijn bod zit 8% (ong 35.000) onder de vraagprijs, echter vind ik de onzekerheid in de markt super spannend.

Wat in het bijzonder bij mij speelt is dat ik dit huis niet voor de komende 30 jaar zal kopen, ik wil namelijk over 3/4 jaar uit de Randstad en richting Gelderland.

Moeilijk moeilijk
Ongeacht prijs of huidige situatie is een huis kopen en na 3 jaar verhuizen sowieso vaak niet lonend (tenzij je toevallig 4 jaar geleden gekocht heb en mee hebt gelift op de prijsgolf van afgelopen jaren..). Kosten koper, verhuizen, likje verf, vloertje, etc is ook niet gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Error404!
geekeep schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:47:
[...]

Ongeacht prijs of huidige situatie is een huis kopen en na 3 jaar verhuizen sowieso vaak niet lonend (tenzij je toevallig 4 jaar geleden gekocht heb en mee hebt gelift op de prijsgolf van afgelopen jaren..). Kosten koper, verhuizen, likje verf, vloertje, etc is ook niet gratis.
Nee dat klopt, maar dat neem ik even voor lief. Het huis zit vlakbij een universiteit dus verhuren is ook nog een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
Error404! schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:51:
[...]

Nee dat klopt, maar dat neem ik even voor lief. Het huis zit vlakbij een universiteit dus verhuren is ook nog een optie.
Zomaar verhuren is (vaak) geen makkelijke optie. Buiten de hypotheekverstrekker die dat niet leuk vindt, er is kans dat de gemeente dit uitsluit of er een zelfbewoningsclausule in het eigendomsbewijs staat.

Ik denk overigens dat je hier meer feedback krijgt: Ervaring met huis kopen - Deel 8
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:55:
[...]

Met 5% rente ben je voor een woning van 3 ton ook al 15k per jaar kwijt aan rentelasten. En een beetje appartement kost tegenwoordig ook al 3 ton. Dus daarin zie ik geen heel groot nadeel van huren.

Daarnaast heb je bij koop te maken met zoiets als onderhoud/VvE kosten. En uiteraard ook met waardestijging of daling. Ik zou daarom zelf in een onzekere huizenmarkt weinig bezwaren zien tegen huren.
De vraag is of die onzekerheid de komende 10 jaar beter wordt. De afgelopen jaren is zelfs in betere economische tijden het ook niet gunstiger geworden om in te stappen.

[ Voor 38% gewijzigd door geekeep op 01-11-2022 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
Error404! schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:51:
[...]

Aan wie ga je het verhuren? Voor 400 pm aan een student? Meerdere studenten gaat 99/100 keer niet wegens beleid in een stad dat tegen meer studentenhuizen is. En daarnaast zit je nog met gezeur zoals @geekeep aankaart hieronder.

Ik weet niet over wat voor bedrag we praten als je 8% onderbiedt maar als je er zo kort gaat zitten zou ik daar voor die tijd huren, straks als de markt mogelijk daalt ben je spekkoper..

[ Voor 16% gewijzigd door BarendBotje op 01-11-2022 12:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Error404!
BarendBotje schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:27:
[...]

Aan wie ga je het verhuren? Voor 400 pm aan een student? Meerdere studenten gaat 99/100 keer niet wegens beleid in een stad dat tegen meer studentenhuizen is. En daarnaast zit je nog met gezeur zoals @geekeep aankaart hieronder.

Ik weet niet over wat voor bedrag we praten als je 8% onderbiedt maar als je er zo kort gaat zitten zou ik daar voor die tijd huren, straks als de markt mogelijk daalt ben je spekkoper..
2 phd'ers, expats of starters rond de 1500-1600 euro zou moeten lukken (en juridisch ook haalbaar moeten zijn). Reden voor koop ipv huur, is vooral omdat we geen vergelijkbare woningen kunnen huren (voor dezelfde maandlasten als dat nu het geval is). Het betreft een woning van bijna 120 vierkante meter met tuin, is in deze buurt niet echt vanzelfsprekend.

Worst case als de prijzen zo erg dalen (50%) dan kies ik ervoor om nog even in de randstad te wonen. Dus heb niet de plicht om perse binnen 3 jaar weg te gaan, enkel voornemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
BarendBotje schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:27:
[...]

(..) straks als de markt mogelijk daalt ben je spekkoper..
Moet zeggen dat ik dit soort uitspraken niet durf te garanderen. We gaan er allemaal vanuit dat we nu "even" in een crisis zitten en we straks weer volle bak betere tijden in gaan. Wat als dit het nieuwe normaal is voor de komende tien jaar? De omstandigheden zijn zo anders dan in 2008, dat ik persoonlijk geen vergelijking kan maken qua dalingspercentage of duur van een mogelijke dip.
Uiteindelijk is time in the market nog altijd beter dan timing the market.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lastmanstanding
Error404! schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:43:
[...]

2 phd'ers, expats of starters rond de 1500-1600 euro zou moeten lukken (en juridisch ook haalbaar moeten zijn). Reden voor koop ipv huur, is vooral omdat we geen vergelijkbare woningen kunnen huren (voor dezelfde maandlasten als dat nu het geval is). Het betreft een woning van bijna 120 vierkante meter met tuin, is in deze buurt niet echt vanzelfsprekend.

Worst case als de prijzen zo erg dalen (50%) dan kies ik ervoor om nog even in de randstad te wonen. Dus heb niet de plicht om perse binnen 3 jaar weg te gaan, enkel voornemen.
Je verwacht een huis met een vraagprijs rond 440.000 te verhuren voor 1500 tot 1600 euros per maand. Dat is vrij optimisch, zelfs in een studentenstad. Een appartement zou misschien wel kunnen, maar de doelgroep van huurders die een huis willen met dat budget is niet ontzettend groot (en geen PhD studenten die ik ken hebben iets aan een tuin).

Koop deze huis als je het wil hebben. Het zou kunnen dat na een paar jaar, moet je het voor minder verkopen dan wat je nu betaald. Is ook niet de eind van de wereld. Maar reken jezelf echt niet rijk aan een woning verhuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
Error404! schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:43:
[...]

Lijkt mij sterk dat je dat kan vragen aan een van die mensen op de expat na, een phd'er verdient echt 3x niks en een starter verdient ook niet meteen zoveel dat ze dat willen neerleggen. Daarnaast moet je die ook maar zien te vinden in je stad die dat willen, in Eindhoven is bijvoorbeeld veel minder vraag dan net iets buiten de ring. Daarnaast worden er nu allemaal regels gemaakt door Hugo die verhuren alleen maar minder rendabel maken.

Aangezien je het zelf goed hebt uitgezocht moet je het gewoon uitvoeren. Ik gooi maar 2 centen richting je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Error404!
.

[ Voor 99% gewijzigd door Error404! op 04-01-2023 15:48 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Error404! schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:09:
[...]

Ik waardeer jullie input sowieso dus thanks daarvoor. Wel zie ik het op dit moment een beetje anders, nogmaals stel dat ik genoodzaakt ben om te verkopen en ik heb hier een verlies van 20-30k, dan neem ik dat op dit moment voor lief (echt veel meer gaat natuurlijk pijn doen). Dat komt vooral omdat ik inmiddels al 12 jaar in mijn studio van 30 vierkante meter woon, dus woon en leefkwaliteit gaat nu echt voor.

Maar als ik zo om me heen kijk een studentenwoning is nu echt niet veel goedkoper hoor. Studentenhuisvesting vraagt al gauw 750 euro voor kale huurprijs voor 30-40 vierkante meter. PhD'ers en starters verdienen naar mijn weten overigens ook best ruim tegenwoordig. Ken echt zat mensen die al tussen 3500-4000 verdienen met maar 2 jaar werkervaring. Weet even niet of ik in mijn eigen bubbel leef.
Volgens mij wil je vooral horen dat het een goed en veilig idee is, zodat je wat comfort voor je keuze krijgt (die je in je hoofd al gemaakt lijkt te hebben).

De simpele reactie is dat niemand precies weet wat er gaat gebeuren met de prijzen. Voor jezelf is het denk ik vooral belangrijk de scenario's uit te werken en te bekijken of je elk scenario financieel aankan als het tegenzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastmanstanding
[...]

Ik waardeer jullie input sowieso dus thanks daarvoor. Wel zie ik het op dit moment een beetje anders, nogmaals stel dat ik genoodzaakt ben om te verkopen en ik heb hier een verlies van 20-30k, dan neem ik dat op dit moment voor lief (echt veel meer gaat natuurlijk pijn doen). Dat komt vooral omdat ik inmiddels al 12 jaar in mijn studio van 30 vierkante meter woon, dus woon en leefkwaliteit gaat nu echt voor.

Maar als ik zo om me heen kijk een studentenwoning is nu echt niet veel goedkoper hoor. Studentenhuisvesting vraagt al gauw 750 euro voor kale huurprijs voor 30-40 vierkante meter. PhD'ers en starters verdienen naar mijn weten overigens ook best ruim tegenwoordig. Ken echt zat mensen die al tussen 3500-4000 verdienen met maar 2 jaar werkervaring. Weet even niet of ik in mijn eigen bubbel leef.
Goed dat je er nuchter naar kijkt. Sowieso is het nu niet nodig om te zeggen of je zou willen verhuren of verkopen. Dat studenten veel betalen voor een kamer, heeft weinig te maken met je huis als verhuurobject. Je concurreren niet met kamers als je een eengezinswoning verhuurt. Die mensen (PhD'ers of starters) moet je huis willen verhuren ipv kopen, wat voor hun ook een voordeliger optie. Studenten kunnen niet in eens kopen, maar tweeverdieners met 4000 euro per maand wel.

Mijn eengezinswoning was verhuurd (in een studentenstad) van 2011 tot en met februari dit jaar. Verkoopprijs eerder dit jaar was hoger dan jouw verkoopprijs, maar redelijk in de buurt. Onze huurders betaalden dit jaar rond 1300 euro per maand. Er zit vrij veel onderhoud aan een eengezinswoning (meer dan een appartement) dat drukt je winst. Als je ergens anders gaat wonen, moet je iemand inschakelen om de verhuur te regelen. Dat is gauw 6 tot 8% van je huur. Daarnaast kost het je bij wisseling van huurders meestal 1 of 2 maanden huur aan kosten (leegstand hou ik er buiten). Even om een realistisch beeld te geven.

Achteraf is het een prima investering geweest en we hebben er veel mee verdient, met name vanwege de opgelopen huizenprijzen. Maar nu zou ik niet rekenen op een verhuur woning vanwege de steeds hogere belasting erop en de hoge huizenprijzen. Wellicht is het over een paar jaar anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kathia
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17-06 20:16
Wispe schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:21:
[...]

Lekker kort door de bocht van die notaris. Hij had allang moeten signaleren dat je vriendin geen Nederlandse nationaliteit heeft. In beginsel moet er een tolk in de moedertaal van jouw vriendin ingeschakeld worden, tenzij er goede gronden zijn om aan te nemen dat je vriendin voldoende Nederlands verstaat.
Het risico zit hem in dat de notaris besluit niet te passeren als hij de vermoeden/het idee heeft dat je vriendin er geen zak van begrijpt.
Inderdaad. De notaris heeft de wettelijk taak om zich ervan te vergewissen dat alle partijen de inhoud van de het koopcontract begrijpen alvorens te tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
[...]

Vergeet trouwens voor het gemak ook even niet alle duurzaamheidseisen die vanuit de overheid op verhuurders afkomen de komende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08-07 13:24
Na een lange zoektocht heeft mijn zwager een huis gekocht. Althans, had het winnende bod. Ze zitten nu nog even met de volgende kwestie.

Vraagprijs woning 365k, koopprijs 375k. De NHG grens is voor dit jaar 355k en vanaf 1 januari is deze 405k. Voor nu staat het voorbehoud van financiering op 16 december, dat zou net vervelend uitkomen.

Optie 1:
Het koopcontract is nog niet definitief. Kunnen ze bijvoorbeeld zeggen: 355k voor het onroerend goed en 20k voor de roerende zaken? Dan is NHG namelijk direct van toepassing.

Optie 2
Een taxateur vinden die het op 355k taxeert.

Optie 3
De gok nemen en 1/2 keer uitstel vragen vanaf 16 december en dan je financiering in orde maken. Netjes? Nee. Handig? Ja. Althans… als de rente nog verder door stijgt loop je het risico dat de NHG rente op dat moment hoger is dan de niet NHG rente op dit moment.

Na het weekend is hun adviseur terug, die zal ook meedenken. Maar ik schat het niveau van mijn medetweakers ook hoog in :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
ColeJ schreef op donderdag 3 november 2022 @ 07:37:
Na een lange zoektocht heeft mijn zwager een huis gekocht. Althans, had het winnende bod. Ze zitten nu nog even met de volgende kwestie.

Vraagprijs woning 365k, koopprijs 375k. De NHG grens is voor dit jaar 355k en vanaf 1 januari is deze 405k. Voor nu staat het voorbehoud van financiering op 16 december, dat zou net vervelend uitkomen.

Optie 1:
Het koopcontract is nog niet definitief. Kunnen ze bijvoorbeeld zeggen: 355k voor het onroerend goed en 20k voor de roerende zaken? Dan is NHG namelijk direct van toepassing.

Optie 2

Optie 3
De gok nemen en 1/2 keer uitstel vragen vanaf 16 december en dan je financiering in orde maken. Netjes? Nee. Handig? Ja. Althans… als de rente nog verder door stijgt loop je het risico dat de NHG rente op dat moment hoger is dan de niet NHG rente op dit moment.

Na het weekend is hun adviseur terug, die zal ook meedenken. Maar ik schat het niveau van mijn medetweakers ook hoog in :Y
Ik zou verwachten dat datum van passeren leidend is niet de datum van het voorbehoud. Bij optie 2 moet 20k cash meegenomen worden. Ik zou het overleggen met de financieel adviseur.

Edit bij optie 1 moet er wel 20k aan roerende zaken staan. Anders neigt het naar fraude. Over die 20k betaal je dan ook geen overdrachtsbelasting.

[ Voor 5% gewijzigd door HEY_DUDE op 03-11-2022 07:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
ColeJ schreef op donderdag 3 november 2022 @ 07:37:

Optie 1:

Optie 2

Optie 3

De wetten en regels omtrent NHG gaan uit van de datum waarop het bindend renteaanbod van de geldverstrekker komt, kortom, de stukken kun je dus eind december pas aanleveren aan de geldverstrekker zodat er na 1januari een bindend renteaanbod van toepassing is waarvoor NHG geldt. Dit zal dan inhouden dat je normaliter pas 1februari zou kunnen passeren bij de notaris.

Wat je dus zou kunnen doen (denk ik) is om voor nu de koop definitief te krijgen met een huidig renteaanbod. Zodat je in ieder geval zeker bent van de koop van de woning, en dan eind december opnieuw een renteaanbod vragen tegen de dan geldende tarieven inclusief NHG (maar of dit financieel voordelig uit zal pakken is nog maar de vraag vanwege waarschijnlijk stijgende rente).

[ Voor 4% gewijzigd door Enforcer op 03-11-2022 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Enforcer schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:03:
[...]

De wetten en regels omtrent NHG gaan uit van de datum waarop het bindend renteaanbod van de geldverstrekker komt, kortom, de stukken kun je dus eind december pas aanleveren aan de geldverstrekker zodat er na 1januari een bindend renteaanbod van toepassing is waarvoor NHG geldt. Dit zal dan inhouden dat je normaliter pas 1februari zou kunnen passeren bij de notaris.

Wat je dus zou kunnen doen (denk ik) is om voor nu de koop definitief te krijgen met een huidig renteaanbod. Zodat je in ieder geval zeker bent van de koop van de woning, en dan eind december opnieuw een renteaanbod vragen tegen de dan geldende tarieven inclusief NHG (maar of dit financieel voordelig uit zal pakken is nog maar de vraag vanwege waarschijnlijk stijgende rente).
Als het niet getaxeerd kan worden op 355k gaat bovenstaande waarschijnlijk het scenario worden, nog even in overleg met adviseur.

Als er een deel gefinancierd gaat worden met een familiebankhypotheek, ziet de bank dit dan als een lening? Er rusten namelijk geen zekerheden op deze familiebankhypotheek. Of kan de bank dit zien als "eigen middelen"? Het doel is in ieder geval om een deel (ook al is er genoeg financieringsruimte bij de bank) te financieren middels een familiebankhypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
ColeJ schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:00:
Als er een deel gefinancierd gaat worden met een familiebankhypotheek, ziet de bank dit dan als een lening? Er rusten namelijk geen zekerheden op deze familiebankhypotheek. Of kan de bank dit zien als "eigen middelen"? Het doel is in ieder geval om een deel (ook al is er genoeg financieringsruimte bij de bank) te financieren middels een familiebankhypotheek.
De geldverstrekker zal dit, voor zover ik weet, gewoon zien als een lening als het als deel wordt ingebracht, net zoals een creditcard die je moet afbetalen of een studieschuld. Kortom, dit zal in mindering worden gebracht bij je maximale leencapaciteit. Stel je kunt zonder familiebankhypotheek 250k lenen bij de geldverstrekker dan zal dat nu met een deel familiebankhypotheek (afhankelijk van de variabelen) 200k worden, immers wordt er ook van je verwacht dat je dat deel van je familiebankhypotheek terug gaat betalen.

[ Voor 6% gewijzigd door Enforcer op 03-11-2022 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Laatst online: 06:39
Zijn er hier ook mensen met een vervelende ervaring ten aanzien van een huis kopen? Ik heb nog steeds bij tijd en wijlen een soort spijt/weemoed over het feit dat ik niet voluit ben gegaan bij het kopen van een bepaald huis in 2021, het eerste huis waar we op boden toen. We zaten achteraf ook nog eens een schamele 3000 euro af van het winnende bod. Dit bleek uiteindelijk het startsein van een vreselijke en ellelange huizenzoektocht die een jaar aanhield. Vind het somehow moeilijk om los te laten. Dus ja, mijn 1e ervaring met het bieden op het huis van onze dromen was geen prettige ervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-07 16:04
Herkenbaar.
Alleen heb je er helemaal niets aan om hiermee bezig te blijven.

Alles vergelijk je qua (oude) prijs, lokatie en vierkante meters met dat huis.
Dan zul je dus nooit een 2e droomhuis gaan vinden.

Ik snap het wel, niets menselijks...
Atomius schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:33:
Zijn er hier ook mensen met een vervelende ervaring ten aanzien van een huis kopen? Ik heb nog steeds bij tijd en wijlen een soort spijt/weemoed over het feit dat ik niet voluit ben gegaan bij het kopen van een bepaald huis in 2021, het eerste huis waar we op boden toen. We zaten achteraf ook nog eens een schamele 3000 euro af van het winnende bod. Dit bleek uiteindelijk het startsein van een vreselijke en ellelange huizenzoektocht die een jaar aanhield. Vind het somehow moeilijk om los te laten. Dus ja, mijn 1e ervaring met het bieden op het huis van onze dromen was geen prettige ervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-06 20:43
Vervelend is een groot woord. Wij hebben ruim twee jaar geleden in onze huidige wijk een bod gedaan op een vrijstaande bungalow met een groot perceel eromheen. Vraagprijs was redelijk hoog vonden we (bijna 9 ton) en dit was nog vlak voordat de prijzen echt door het dak gingen, dus ons bod was behoorlijk onder die vraagprijs, mede omdat er ook nog e.e.a. moest gebeuren. Echter twijfelden we ook te veel, de sfeer was eigenlijk net niet wat we zochten, maar op papier klopte alles (ruimte, vrijstaand, rustig, grote tuin), dus dat speelde ook mee in ons bod. Uiteindelijk zijn we afgehaakt en snel daarna was het verkocht aan een ander. Daarna gingen de prijzen hard omhoog dus dat huis zal sindsdien wel 3 ton in waarde zijn gestegen. We hebben toen vaak nog wel langs dat huis gelopen en gedacht: wat als?

Inmiddels hebben we een huis gekocht in een hele andere omgeving (aan zee). Herenhuis(je), helemaal nieuw (duurzaam), precies de sfeer die we zochten en in de omgeving waar we eigenlijk altijd al naartoe wilden. Sindsdien echt geen seconde meer gedacht aan dat andere huis. Voelt veel beter dit.

Kortom: er komt wel weer een volgend huis en zodra dat er is ben je die situatie met dat vorige huis heel snel vergeten. :)

There can be only fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Ik kan me voorstellen dat dit een hele vervelende ervaring is. Wij hebben ook wel geboden op huizen waarvan we toen het bod al gigantisch hoog vonden. Achteraf had ik er nog wel wat bij willen doen.

Maar, dit is allemaal achteraf. Als de huizenprijzen waren ingestort had je er nu waarschijnlijk gezegd: blij dat we het niet hebben gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:31
Soort van.
Bij onze eerste keer bieden zaten we een 10k onder het hoogste bod. Daarna nog een aantal keren overboden, 1x zelf de stekker er uit getrokken en 1x uiteindelijk geen bod gedaan.
Van al die pogingen hebben we het meest gebaald van poging 1.
Maar inmiddels hebben we wel een huis gekocht die eigenlijk op alle fronten beter is (dan huis 1); alleen de tuin wat kleiner maar nog steeds groot genoeg.
Oh ja, en nog geen glasvezel connectie :+
Uiteindelijk zijn we blij dat al die andere huizen aan ons voorbij zijn gegaan.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-07 23:29
Tsja, niet per se vervelend. Wel een soort van liefdesverdriet. Een meer dan perfecte woning in de buurt van mijn ouders. Het was DE woning. Zelfs m'n schoonmoeder was mee voor haar zegen. Perfecte basisschool, kinderboerderij op 1 minuutje lopen, ouders op 10 minuten, treinstation op 5 fietsminuten. Echt top qua ratio en gevoel. 80k overboden, geen kans, de winnaar had maar liefst 130k overboden. Daar het besluit genomen de zoektocht te staken, paar maanden later nieuwbouw gekocht in een andere gemeente..

Er staan maar 4 van zulke woningen in de wijk en sindsdien is er geen te koop gekomen.

Achteraf.. hadden we prima die 130k kunnen matchen. Was het gewoon als waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07:00
Nnoitra schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:49:
[...]

Soort van.
Bij onze eerste keer bieden zaten we een 10k onder het hoogste bod. Daarna nog een aantal keren overboden, 1x zelf de stekker er uit getrokken en 1x uiteindelijk geen bod gedaan.
Van al die pogingen hebben we het meest gebaald van poging 1.
Maar inmiddels hebben we wel een huis gekocht die eigenlijk op alle fronten beter is (dan huis 1); alleen de tuin wat kleiner maar nog steeds groot genoeg.
Oh ja, en nog geen glasvezel connectie :+
Uiteindelijk zijn we blij dat al die andere huizen aan ons voorbij zijn gegaan.
Dit had ik bijna kunnen schrijven. Het eerste huis waarop ik een bod uitbracht was het winnende bod ook 10.000 meer. Uiteindelijk een huis gekocht dat op alle punten beter was alleen een kleinere tuin had. Ik ben nog altijd blij dat dat eerste huis het niet geworden is. Hier dus geen slechte ervaring maar ik kan me voorstellen dat als ik het huis waarin ik nu woon niet had kunnen kopen ik mij daar wel een tijdje rot over had gevoeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-07 23:52
Tsja, paar jaar geleden nog in de goede tijd. Volledig nieuw in de huizenmarkt, kwam een leuke hoekwoning tegen met garage, oprit, tuintje, prima locatie. Door te lang twijfelen net een dag te laat gereageerd. Is uiteindelijk voor net iets meer dan twee ton weggegaan.

Vervolgens nog wel wat prima kanshebbers bezichtigd maar te laks geweest, en nu zit ik nog steeds in m`n sociale huurwoning :') -O-

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
2019, een prachtige jaren 30 vrijstaande woning met nog veel originele details. Perfecte locatie. Dat liep fout omdat ik nog de oude tactiek 'enorm onderbieden' gebruikte. En dat werkte niet meer ;( Uiteindelijk is dat pand voor 75k meer dan ons uiterste bod gegaan en hebben we een jaren 80 woning gekocht voor de vraagprijs.

Verder geen spijt, zeker nu met de energieprijzen niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:16

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wel een (soort van) spijt gehad van een aankoop, iig mijn vrouw dan. Nieuwbouw op papier gekocht en achteraf was de locatie wat ongelukkig, een buitenwijk in een grote stad waar veel vrienden vertrokken omdat het onbetaalbaar werd. Ik vond de duurzaamheid wel erg fijn. Uiteindelijk elders een andere woning gekocht en van de overwaarde alles verduurzaamd en verbouwd en nu zitten we op een (voor ons) leuke locatie in een soort van nieuwbouw huis , maar dan op loopafstand van het centrum en met de isolatie eisen van nu. En met enorm lage lasten.
Zonder de vorige woning was dit niet gelukt.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blackgold
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 29-05-2023
@Atomius Het was het eerste huis waar we op boden, ik was er heilig van overtuigd dat we het zouden krijgen. We gingen namelijk all-in, want: droomhuis. Werden overboden met €1000 én zonder financieringsvoorbehoud. Zonder voorbehoud bieden durfden we toen niet aan. Voelde als een gebroken hart om dat huis mis te lopen.

Vervolgens verloren we de biedingen op zo’n 6 huizen en zijn we ook maar meegegaan in het circus van zonder financieringsvoorbehoud. De bezichtiging van het eerstvolgende huis vergeet ik daarna nooit meer. Het voelde gelijk als mijn huis. De ongeloof was groot toen de makelaar ons belde met felicitaties.

Soms rij ik langs dat eerste huis en moet ik een beetje lachen om mijn liefdesverdriet van toen. Achteraf gezien ben ik blij dat het ‘m niet is geworden. Het winnende huis past zoveel meer bij mij en is op alle fronten een upgrade.

Dus ik snap je gevoel van spijt heel goed. Maar ik geloof ook in afwijzingen, wanneer “het niet zo had moeten zijn.” Ook voor jou komt er vast iets zoveel beters voor terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antidote
Hier een soortgelijke ervaring: op het eerste huis dat we konden bezichtigen een bod gedaan, waarmee we dichtbij zaten maar het dus niet werd. Tijdens de hele serie bezichtigen en biedingen die daarna kwam heb ik er nog weleens aan teruggedacht.
Door het vele rondkijken op Funda en het doen van bezichtigingen ben ik wel meer gaan relativeren. Elk huis heeft voor- en nadelen, en een huis met alle voor mij goede kenmerken kan ik niet betalen. Het idee van een droomhuis heb ik losgelaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atomius
  • Laatst online: 06:39
Tja, het punt bij mij is een beetje dat we de huizenmarkt zó zat waren begin dit jaar, dat we er dus maar voor gekozen hebben om aan een kluswoning te beginnen. Ik ben zelf helemaal geen klusser, maar we zagen echt geen andere keuze. Want:

1. Er waren 0,0 tekenen dat de huizenmarkt op deze manier zou veranderen. Wel wat rentestijging, maar nog niet echt noemenswaardig. Dat er binnen een half jaar veel meer aanbod zou komen was nog helemaal niet voorzien.
2. We waren uitgeloot bij 10 nieuwbouwprojecten.
3. 30+ bezichtigingen gehad in een jaar.
4. Meer dan 7 keer geboden op bestaande huizen.

Dus ja, we waren er helemaal klaar mee en redelijk wanhopig geworden. En toen kwam er via via een wat gedateerd huis op ons pad wat we konden krijgen. Niet tegen een lage prijs overigens. Dus besloten we te gaan verbouwen voor een idioot hoog bedrag. Echter, dat idioot hoge bedrag is alleen maar hoger geworden en daar lig ik tegenwoordig geregeld wakker van. Het voelt als de domste financiële beslissing die ik ooit gemaakt heb. Achteraf.

Achteraf (achteraf, achteraf) had ik zoveel liever een kant-en-klaar semi-nieuwbouw-gasloze woning gehad. Ik weet, die zijn schaars, de halve wereld wil die dingen. Maar op de één of andere manier laat die gedachte me erg moeilijk los.

Het vervelendste vind ik nog wel het idee dat ik nooit meer wat ga terugzien van al dat geld wat ik in dat huis stop als ik zou willen of moeten verhuizen. Natuurlijk, prima dat er wat waardedaling is omdat de markt daalt, maar los daarvan zie je natuurlijk maar een deel van je verbouwing terug bij een verkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
Atomius schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:38:
Het vervelendste vind ik nog wel het idee dat ik nooit meer wat ga terugzien van al dat geld wat ik in dat huis stop als ik zou willen of moeten verhuizen. Natuurlijk, prima dat er wat waardedaling is omdat de markt daalt, maar los daarvan zie je natuurlijk maar een deel van je verbouwing terug bij een verkoop.
Dat zou ik niet met zoveel zekerheid durven zeggen. Mensen die tien jaar geleden verbouwd hebben en nu verkopen zien een veelvoud van de investering terug. Dus tenzij je een goede glazen bol hebt, is dit niet te voorspellen.
Wat je wel weet, is dat je nu werkt om van dit huis een droomhuis te maken. Dat kost geld, maar dat kost een nieuw huis ook. Daar ontkom je in deze tijd helaas niet aan. Straks heb je een huis dat helemaal naar wens is, en wat niet (meer) naar wens is, kun je altijd weer aanpassen.
Misschien zijn je verwachtingen nu wat hooggespannen? Het hoeft niet allemaal in een keer af, doe het in fasen. Stel prioriteiten wat je echt nu wilt doen en wat ook echt prima over een paar jaar kan, dan is de berg waar je nu tegenop ziet, niet meer zo hoog.

En verder, wat @Laapo en @Blackgold schrijven: het is een soort liefdesverdriet. De eerste keer doet dat ook het meest zeer. Ben je weleens langsgereden? Soms is het in gedachten mooier dan het daadwerkelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:16

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tja, het punt bij mij is een beetje dat we de huizenmarkt zó zat waren begin dit jaar, dat we er dus maar voor gekozen hebben om aan een kluswoning te beginnen. Ik ben zelf helemaal geen klusser, maar we zagen echt geen andere keuze. Want:

1. Er waren 0,0 tekenen dat de huizenmarkt op deze manier zou veranderen. Wel wat rentestijging, maar nog niet echt noemenswaardig. Dat er binnen een half jaar veel meer aanbod zou komen was nog helemaal niet voorzien.

Dus ja, we waren er helemaal klaar mee en redelijk wanhopig geworden. En toen kwam er via via een wat gedateerd huis op ons pad wat we konden krijgen. Niet tegen een lage prijs overigens. Dus besloten we te gaan verbouwen voor een idioot hoog bedrag. Echter, dat idioot hoge bedrag is alleen maar hoger geworden en daar lig ik tegenwoordig geregeld wakker van. Het voelt als de domste financiële beslissing die ik ooit gemaakt heb. Achteraf.

Achteraf (achteraf, achteraf) had ik zoveel liever een kant-en-klaar semi-nieuwbouw-gasloze woning gehad. Ik weet, die zijn schaars, de halve wereld wil die dingen. Maar op de één of andere manier laat die gedachte me erg moeilijk los.

Ik denk dat jij je laat beïnvloeden door de huidige huizenprijzen als gevolg van de hoge rente.

Als jij nog een lage rente hebt en je kunt je huis verbouwen precies zoals jij dat wilt, dan is er toch een prima situatie? Dat er meer kosten aan verbonden zijn als van tevoren ingeschat is gebruikelijk ;) .
Stel dat de huizenprijzen nog steeds +10% waren gegaan, had je dan een ander gevoel gehad?

Members only:

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 04-11-2022 16:08 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:14

Maar je hebt wel een huis wat uiteindelijk precies is zoals jij wilt! En dat dat wat meer kost dat is nu even slikken. Maar je zal hier niet maar een paar jaar blijven wonen lijkt me, dus als je de investering over lange termijn uitsmeert valt je verlies wel mee. Daarnaast zakken huizenprijzen nu door rentestijging, aangewakkerd door een hoge inflatie. De waarde van de woning zal niet direct minder zijn, alleen het aflossingsdeel in verhouding met de rente zal verschuiven. Als de rente ooit weer zakt (en dat zal vast ooit gebeuren) zal je woning stijgen in waarde. Daarnaast is er inflatie waardoor relatieve prijzen omhoog gaan van woningen, alleen valt dat nu samen met een bizar snelle rentestijging.

De soep die je nu zo heet aan het eten bent is over 10 jaar aardig afgekoeld denk ik.

Maar als je er echt slapeloze nachten van hebt en zo'n last van krijgt moet je misschien eens bij je huisarts langs gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Vraagje ik heb al het papierwerk voor de koop van een huis bijna rond. Bij de stukken ontbreekt het certificaat van het energie label. Wel zit er een uitdraai bij van de website waarop staat dat het een A certificaat is. Navraag bij de verkopende partij leverde mij op dat de verkopers in een kastje muur situatie terecht waren gekomen. Huis staat op naam van de vrouw en is van oorsprong buitenlands. Na trouwen naam van man overgenomen en kan daardoor niet meer inloggen op de website om het label te downloaden. Hierover is correspondentie met de instantanties.

Vraag kan ik als koper nog ergens klem komen te zitten bij het niet kunnen overleggen van het certificaat terwijl het er wel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
HEY_DUDE schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:04:
Vraagje ik heb al het papierwerk voor de koop van een huis bijna rond. Bij de stukken ontbreekt het certificaat van het energie label. Wel zit er een uitdraai bij van de website waarop staat dat het een A certificaat is. Navraag bij de verkopende partij leverde mij op dat de verkopers in een kastje muur situatie terecht waren gekomen. Huis staat op naam van de vrouw en is van oorsprong buitenlands. Na trouwen naam van man overgenomen en kan daardoor niet meer inloggen op de website om het label te downloaden. Hierover is correspondentie met de instantanties.

Vraag kan ik als koper nog ergens klem komen te zitten bij het niet kunnen overleggen van het certificaat terwijl het er wel is?
Geen idee, maar als het label van voor 2021 is heeft het sowieso niet zo veel waarde.

Overigens is een energielabel verplicht bij verkoop, maar ik neem aan dat de verkopende partij daarvoor aan de lat staat.
Pagina: 1 ... 280 ... 361 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7