Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 279 ... 367 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-10 11:06
Joosie200 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:40:
[...]

Speaking of soepel: hoe is die ervaring van Tweakers? Ik heb morgenvroeg een adviesgesprek staan bij Ik ben frits. Heb al een kredietverstrekker op het oog: Lloyd's. Die zou zelfs execution only kunnen. En ik weet al wat ik wil: annuïteitenhypotheek waarbij de rente van 10/20 jaar elkaar weinig schelen.

Zou fijn zijn om asap zekerheid te hebben qua finaal akkoord. Dus ik heb geen zin in getreuzel. Afschriften, werkgeversverklaring, loonstrookje, pensioen overzicht ligt klaar ter upload. Ik ben benieuwd welke kredietverstrekker binnen 1 week een hypotheek kan regelen. Zal wel niet meer dan een marketing kreet zijn geweest.
Het is gaat nu wel sneller dan een half jaar geleden. Maar je krijgt altijd minimaal 1 maand om het te regelen.
Of heb je zonder voorbehoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Blik1984 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:18:
[...]

Werkt ikbenfrits wel samen met lloyds?

Nog wat andere dingen die je kunt voorbereiden:
- bkr registratie opvragen
- aflossing schulden indien van toepassing
- roodstaan opzeggen
- inkomstenbelasting overzicht
- kopie paspoort
Ja, komen gewoon naar voren in de ik ben frits analyse. Bkr check: geen registratie. Roodstaan nooit aangevraagd. CC betaal ik maandelijks af. Ib overzicht is nog een goede extra.
kx22 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:28:
[...]

Het is gaat nu wel sneller dan een half jaar geleden. Maar je krijgt altijd minimaal 1 maand om het te regelen.
Of heb je zonder voorbehoud?
Zonder. Omdat ik weet uit eigen ervaring hoe gewild Deventer is. Verder kan ik overbieden met de ruimte die ik had bij de top vijf aanbieders qua maximale hypotheek. Dus mijn eigen spaargeld is niet nodig om het verschil te overbruggen. Enkel nodig voor kosten koper en de broodnodige renovatie. Dus neem ik de weloverwogen gok om nu zonder te bieden. Met oplevering in q1 2023 krijg ik het wel rond bij 1 v/d 5.

Maar dat is mijn inschatting. Blijft staan dat ik het zelf fijn vind om op dag 3 van de bedenktijd uitsluitsel te hebben. 10% blijft een flinke smak die ik liever stop in de verduurzaming.

[ Voor 44% gewijzigd door Joosie200 op 11-10-2022 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:22
Joosie200 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:47:
[...]

Ja, komen gewoon naar voren in de ik ben frits analyse. Bkr check: geen registratie. Roodstaan nooit aangevraagd. CC betaal ik maandelijks af. Ib overzicht is nog een goede extra.

[...]

Zonder. Omdat ik weet uit eigen ervaring hoe gewild Deventer is. Verder kan ik overbieden met de ruimte die ik had bij de top vijf aanbieders qua maximale hypotheek. Dus mijn eigen spaargeld is niet nodig om het verschil te overbruggen. Enkel nodig voor kosten koper en de broodnodige renovatie. Dus neem ik de weloverwogen gok om nu zonder te bieden. Met oplevering in q1 2023 krijg ik het wel rond bij 1 v/d 5.

Maar dat is mijn inschatting. Blijft staan dat ik het zelf fijn vind om op dag 3 van de bedenktijd uitsluitsel te hebben. 10% blijft een flinke smak die ik liever stop in de verduurzaming.
Dus je gaat er van uit dat de taxatie waarde uitkomt op wat je winnende bod was?

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Nnoitra schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 07:52:
[...]

Dus je gaat er van uit dat de taxatie waarde uitkomt op wat je winnende bod was?
De taxatiewaarde volgens de desktoptaxatie van Calcasa ligt ver boven mijn winnende bod. Die heb ik juist vantevoren al aangevraagd om niet te krijgen dat de taxatiewaarde ver beneden mijn bod zou komen te liggen. Mocht de kredietverstrekker dat niet geloofwaardig vinden en ze sluiten aan bij de woz waarde (ligt binnen 10k onder mijn bod) dan is het verschil voor mij eenvoudig bij te passen.

Ik snap ook wel dat het voor een kredietverstrekker gaat tussen de taxatieprijs en je maximale hypotheekbedrag. Het laagste bedrag kun je lenen. En dat zal in mijn geval dan uit gaan komen op het hypotheekbedrag. Verder heb ik al een renteaanbod aangevraagd + proces gestart voor een finaal akkoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
[...]

Speaking of soepel: hoe is die ervaring van Tweakers? Ik heb morgenvroeg een adviesgesprek staan bij Ik ben frits. Heb al een kredietverstrekker op het oog: Lloyd's. Die zou zelfs execution only kunnen. En ik weet al wat ik wil: annuïteitenhypotheek waarbij de rente van 10/20 jaar elkaar weinig schelen.

Zou fijn zijn om asap zekerheid te hebben qua finaal akkoord. Dus ik heb geen zin in getreuzel. Afschriften, werkgeversverklaring, loonstrookje, pensioen overzicht ligt klaar ter upload. Ik ben benieuwd welke kredietverstrekker binnen 1 week een hypotheek kan regelen. Zal wel niet meer dan een marketing kreet zijn geweest.
Lloyds doet tot 90% bevoorschotting of NHG, past dat? Heb je al een taxatierapport?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
coazter schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:20:
[...]

Lloyds doet tot 90% bevoorschotting of NHG, past dat? Heb je al een taxatierapport?
Ik heb al een taxatierapport. Bod vs taxatie: 78,87%. Lloyd's zit meer met system says no ik mag geen IKB meenemen bij een NHG aanvraag. Dus heb ik mijn UWV verzekeringsbericht opgesnord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 20:51

lasharor

7 december 2004

Ik zie dit huis op Funda staan: https://www.funda.nl/koop...s-42960756-herenlaan-124/ waarbij het volgende vermeld staat:
Dit huis is onderdeel van een appartementsrecht. Om die reden is er ook geen perceel grootte in deze tekst weergegeven. Het perceel waar de woning op staat en de tuin die erbij hoort bedraagt ca. 90 m2. De vve beheert de buitenzijde, wat betekend dat bijvoorbeeld de hele buitenboel periodiek wordt geschilderd. Het onderhoud van de buitenzijde valt onder de genoemde bijdrage aan de vve die je maandelijks betaald. Ook het beheer/onderhoud van de parkeerkelder valt onder deze bijdrage vve.
Wat betekend dit? Ben je geen eigenaar van de tuin? De VVE (+parkeren) wilt in totaal 150 EUR per maand. Ik ben in een ander huis gaan kijken in deze straat en daar vroegen ze iets van 30 EUR voor de VVE.

Is dat niet bijzonder veel geld? Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet beoordelen anders dan "op gevoel"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:43

de Peer

under peer review

lasharor schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:20:
Ik zie dit huis op Funda staan: https://www.funda.nl/koop...s-42960756-herenlaan-124/ waarbij het volgende vermeld staat:

[...]

Wat betekend dit?
offtopic:
Dat zowel die makelaar als jij (betekend, wilt) wel een lesje Nederlands kunnen gebruiken :+
Die tekst van funda zit vol fouten.

Maar je bent bij een VVE inderdaad niet eigenaar van een deel van het complex en de grond. Je hebt appartementsrecht. Komt er zo ongeveer op neer dat je gezamenlijk eigenaar bent maar het is dus niet zo dat iedereen een paar vierkante meter toegewezen krijgt. Je bent samen eigenaar van het geheel.

30 euro voor een VVE dan klopt er meestal iets niet als daar (ook) al het onderhoud van gedaan moet worden.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 12-10-2022 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
lasharor schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:20:

[...]
De VVE (+parkeren) wilt in totaal 150 EUR per maand. Ik ben in een ander huis gaan kijken in deze straat en daar vroegen ze iets van 30 EUR voor de VVE.

Is dat niet bijzonder veel geld? Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet beoordelen anders dan "op gevoel"
Beoordelen doe je een VVE op basis van het MJOP. Meerjarenonderhoudsplan. (3x woordwaarde Scrabble?) Die zal voor deze VVE wel duurder kunnen zijn omdat ze meer budget willen aanhouden voor jaarlijks onderhoud. Of omdat ze als VVE een overdekt zwembad inclusief sauna en andere ongein aanbieden in de gemeenschappelijke ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

@de Peer @Joosie200 Ah, op basis van wat research begrijp ik inderdaad dat je bij dit soort constructies je uiteindelijk een bod doet op het appartementsrecht.

Heeft dit in de praktijk negatieve aspecteven vergeleken met een standaard constructie? En is het een rare vraag om dan van te voren dat MJOP op te vragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

lasharor schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:32:
@de Peer @Joosie200 Ah, op basis van wat research begrijp ik inderdaad dat je bij dit soort constructies je uiteindelijk een bod doet op het appartementsrecht.

Heeft dit in de praktijk negatieve aspecteven vergeleken met een standaard constructie? En is het een rare vraag om dan van te voren dat MJOP op te vragen?
MJOP moet je zeker opvragen, heb je ook recht op volgens mij. Als daar rare dingen in staan kan het zelfs reden zijn om van de koop af te zien.

als ik het goed begrijp is de tuin dus niet van jezelf. Dus stel je zou iets bijzonders willen doen in je tuin, dan mag de VVE daar over (tegen) stemmen als mede-eigenaar. In de praktijk zal het wel meevallen. maar dit zijn wel zaken om goed na te vragen.

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 12-10-2022 15:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10 22:27
lasharor schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:32:
@de Peer @Joosie200

Dit is de standaard constructie voor elk appartementengebouw/ flat/ andere woonvorm met VVE. Komt heel veel voor. Een MJOP en een staat van de financien van de VVE opvragen moet je doen in voorbereiding op je bod. Als er een lege kas is maar volgens het MJOP een boel onderhoud gepland voor de komende jaren, dan kun je erop rekenen dat de maandelijkse bijdrage flink omhoog zal moeten binnen afzienbare tijd.
Als er daarentegen uit de MJOP blijk dat er weinig onderhoud benodigd is en uit de jaarrekening van de VVE dat de kas goed gevuld is, dan heb je meer zekerheid dat de bijdrage voorlopig wel op dit niveau zal blijven. een MJOP is dus belangrijk en het opvragen daarvan vind ik een standaard onderdeel zodra je een object wilt kopen waar een VVE mee gemoeid is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

@de Peer @koksie Duidelijk! Bedankt voor de antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
@lasharor Bij nieuwbouw zie je dat ook vaak tegenwoordig. Als er een gezamenlijke parkeergarage of binnentuin is bijvoorbeeld.

Vrienden van me hebben bijvoorbeeld een vrije nieuwe eengezinswoning die ook zo'n appartementsrechtconstructie heeft. De VvE is verantwoordelijk voor de gevels, parkeergarage en het gezamenlijke deel van de binnentuin in hun geval. Ze hebben daarnaast een eigen tuin, waar de VvE tot op zekere hoogte ook wat over te zeggen heeft die te maken hebben met afspraken die destijds met de gemeente zijn gemaakt, over de heg geloof ik.

Zoals alles heeft het voor- en nadelen denk ik. Voordeel is dat huizen er uniform uit blijven zien, nadeel is dat voor dingen aan de buitenkant van je huis soms toestemming moet worden gevraagd. Dus zeker even navragen hoe het zit, maar op zich hoeft het geen probleem te zijn allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:36
[...]

Ik heb recent execution only bij Lloyds afgesloten, in totaal heeft het proces 7 werkdagen geduurd. Dat is inclusief tweemaal extra documenten opsturen. Vorige week maandag heb ik de eerste stukken geüpload en gister al het bindend hypotheekaanbod mogen ontvangen, deze ook meteen ondertekend. Het ging allemaal erg makkelijk en zeker aanrader als je geen hypotheekadvies nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-10 14:01
LostInNight schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:20:
[...]

Ik heb recent execution only bij Lloyds afgesloten, in totaal heeft het proces 7 werkdagen geduurd. Dat is inclusief tweemaal extra documenten opsturen. Vorige week maandag heb ik de eerste stukken geüpload en gister al het bindend hypotheekaanbod mogen ontvangen, deze ook meteen ondertekend. Het ging allemaal erg makkelijk en zeker aanrader als je geen hypotheekadvies nodig hebt.
Wij hebben begin vorig jaar onze hypotheek ook execution only via Lloyds afgesloten en deel je ervaring volledig. Zeker voor ons als starters zonder (studie)schuld was het echt zo'n beetje de meest eenvoudige hypotheek die je je voor kunt stellen, zag dan ook er totaal geen meerwaarde in om een adviseur in de arm te nemen. Uiteraard wel eerst goed bekeken of er geen lagere rentes beschikbaar waren die alleen via adviseurs af te sluiten waren (helaas zijn niet alle hypotheken execution only af te sluiten), want dan kan het in sommige gevallen alsnog goedkoper zijn om niet voor execution only te gaan, maar in ons geval was het ook nog eens de laagst beschikbare rente. Zeker aan te raden mits je zelf voldoende kennis van zaken hebt.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
  • Laatst online: 00:36
MiBe schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 19:21:
[...]

Wij hebben begin vorig jaar onze hypotheek ook execution only via Lloyds afgesloten en deel je ervaring volledig. Zeker voor ons als starters zonder (studie)schuld was het echt zo'n beetje de meest eenvoudige hypotheek die je je voor kunt stellen, zag dan ook er totaal geen meerwaarde in om een adviseur in de arm te nemen. Uiteraard wel eerst goed bekeken of er geen lagere rentes beschikbaar waren die alleen via adviseurs af te sluiten waren (helaas zijn niet alle hypotheken execution only af te sluiten), want dan kan het in sommige gevallen alsnog goedkoper zijn om niet voor execution only te gaan, maar in ons geval was het ook nog eens de laagst beschikbare rente. Zeker aan te raden mits je zelf voldoende kennis van zaken hebt.
Als ik het goed heb is op het moment van spreken Lloyds de goedkoopste, maar dat ligt ook aan welke hypotheekvorm je neemt natuurlijk. Eén nadeel van Lloyds is echter dat je zonder NHG niet 100% van de woningwaarde als hypotheek kunt krijgen.

En om op het laatste terug te komen. Ik denk dat de kennis van zaken die je nodig hebt reuze meevalt. Als je zelf stukken kunt doorlezen, tekenen en aanleveren (je hoeft echt niks speciaals aan te leveren) je er wel uit komt. Dan ga ik er wel van uit dat je zelf de keus kan maken voor de juiste hypotheekvorm. Volgens mij lever je namelijk dezelfde stukken aan bij een hypotheekadviseur.

Dit is mijn ervaring in ieder geval, als starter met studieschuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
  • Laatst online: 21-09 12:19
Ik heb een woning op het oog voor 375k die we erg mooi vinden. Aanvaarding is medio maart '23.

Nu wil ik een bod doen en eigenlijk gebruik maken van NHG, echter is de grens 355k dit jaar, vanaf volgend '23 dus 405k.

Ik ben bang dat 355k te laag zal zijn, maar dat wellicht 365k wel een haalbaar bod zal zijn. Heeft iemand enig idee of er nog mogelijkheden zijn behalve ''illegaal'' een envelopje met extra geld onder de tafel door te geven ;-)?

Im notorious

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:33
Thenotorious schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:29:
Ik heb een woning op het oog voor 375k die we erg mooi vinden. Aanvaarding is medio maart '23.

Nu wil ik een bod doen en eigenlijk gebruik maken van NHG, echter is de grens 355k dit jaar, vanaf volgend '23 dus 405k.

Ik ben bang dat 355k te laag zal zijn, maar dat wellicht 365k wel een haalbaar bod zal zijn. Heeft iemand enig idee of er nog mogelijkheden zijn behalve ''illegaal'' een envelopje met extra geld onder de tafel door te geven ;-)?
Passeren in 2023 en niet meer bieden dan 405k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra

Heeft ie niet een geweldige mooie unieke koelkast oid die je voor 10k kunt kopen? :+
Ik heb eigenlijk geen idee in hoeverre dit illegaal is. Ik ken verhalen waar het (zonder makelaar) ook zo ging.

Je kunt om een hele lange voorbehoud van financiering vragen, maar als ie daar al akkoord mee gaat loop je het risico van een hogere rente.

[ Voor 8% gewijzigd door Nnoitra op 13-10-2022 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
THM0 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:02:
[...]

Passeren in 2023 en niet meer bieden dan 405k.
Nope.
NHG is op basis van definitief rente aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Nnoitra schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:02:
[...]

Heeft ie niet een geweldige mooie unieke koelkast oid die je voor 10k kunt kopen? :+
Ik heb eigenlijk geen idee in hoeverre dit illegaal is. Ik ken verhalen waar het (zonder makelaar) ook zo ging.

Je kunt om een hele lange voorbehoud van financiering vragen, maar als ie daar al akkoord mee gaat loop je het risico van een hogere rente.
Een notaris kan daar zomaar vragen over gaan stellen. Notaris zal ook kijken naar de lijst van roerende zaken en dient een inschatting te maken of de te betalen prijs daarvoor redelijk is, en als er een vermoeden is van belastingontwijking (overdrachtsbelasting is namelijk ook lager) als het goed is moeilijk gaan doen en dat niet faciliteren.
Je hebt gelijk. weer wat geleerd. Dus dan zou de legale manier zijn om in januari het renteaanbod definitief te krijgen. Loop je wel wat risico dat de rente oploopt in de tussentijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
Nnoitra schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:02:
[...]

Haha helaas niet, het gaat om een wat nieuwere woning (2016) maar echt de meest basic keuken/badkamer dus dat gaat lastig worden.
Nnoitra schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:05:
[...]

Nope.
Daar was ik al bang voor. Dat wordt dan dus wachten of gewoon zonder nhg kopen.

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:00
Thenotorious schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:32:
[...]

Haha helaas niet, het gaat om een wat nieuwere woning (2016) maar echt de meest basic keuken/badkamer dus dat gaat lastig worden.

[...]

Daar was ik al bang voor. Dat wordt dan dus wachten of gewoon zonder nhg kopen.
Misschien is het mogelijk om de dekking achteraf toe te voegen. Dan zou je binnen hetzelfde rentecontract moeten blijven. En er voor zorgen dat je huidige aanvraag ook conform de NHG eisen is.

Lijkt me typisch iets voor een goede adviseur om uit te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
Laapo schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:08:
[...]

Misschien is het mogelijk om de dekking achteraf toe te voegen. Dan zou je binnen hetzelfde rentecontract moeten blijven. En er voor zorgen dat je huidige aanvraag ook conform de NHG eisen is.

Lijkt me typisch iets voor een goede adviseur om uit te zoeken.
Je kan sowieso je hypotheek oversluiten met NHG toevoeging (aldus NHG website) maar dat betekent wel mogelijke hogere rente en opnieuw afsluitkosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
DarkFire1985 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 07:17:
[...]

Je kan sowieso je hypotheek oversluiten met NHG toevoeging (aldus NHG website) maar dat betekent wel mogelijke hogere rente en opnieuw afsluitkosten
Ja dat zag ik inderdaad ook al. Dan maar even nog nadenken hoe belangrijk NHG, en de daar bijbehorende rentekorting is voor ons. Langer wachten kan natuurlijk ook weer leiden tot een hogere rente.

Im notorious

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-10 10:11
Wij hebben net te horen gekregen dat ons eindbod, nog fors onder de vraagprijs, geaccepteerd is. Blijft toch spannend.... Ook komt er nu een hoop op ons af dat in korte tijd geregeld moet gaan worden.

We hebben uiteindelijk een aankoopmakelaar ingeschakeld via onze financieel adviseur. Zijn tarief is fors lager dan de eerder besproken 3500 en hij heeft echt waanzinnig goed werk geleverd. Ver, ver boven verwachting. Ik zal als we verder zijn de details delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaBlack_NL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-10 14:19

Dat is op te lossen. Hypotheek adviseur vinden die een taxatie waarde van <355k influistert bij door hem geregelde taxateur.
NHG kijkt namelijk naar de laagste van koopsom en taxatie.

https://www.nhg.nl/faq/pr...jk-is-aan-de-kostengrens/

Moet je de rest natuurlijk wel bijpassen met wat eigengeld inbrengen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door AlphaBlack_NL op 15-10-2022 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucatoni
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-10 09:11
THM0 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:12:
[...]

Een notaris kan daar zomaar vragen over gaan stellen. Notaris zal ook kijken naar de lijst van roerende zaken en dient een inschatting te maken of de te betalen prijs daarvoor redelijk is, en als er een vermoeden is van belastingontwijking (overdrachtsbelasting is namelijk ook lager) als het goed is moeilijk gaan doen en dat niet faciliteren.
20K onder de vraagprijs is in deze markt niet heel gek toch? Steeds meer verhalen van huizen onder de vraagprijs....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
lucatoni schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:45:
[...]

20K onder de vraagprijs is in deze markt niet heel gek toch? Steeds meer verhalen van huizen onder de vraagprijs....
Nee klopt, maar het gaat om de waardering van de roerende zaken waar de notaris naar kan gaan vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-10 08:00
lucatoni schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:45:
[...]

20K is echt best wel veel toch? De markt veranderd, maar ook weer niet dat 20K onderbieden opeens heel normaal is. Dat was toen het een echte kopersmarkt was trouwens ook niet.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

kw_nl schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:46:
[...]

20K is echt best wel veel toch?
vind ik niet. De vraagprijs is ook maar nattevingerwerk. en 20k op bijvoorbeeld 400k is niet enorm veel. En het kan maar zo zijn dat de verkoper de boel snel wil verkopen en/of dat hij/zij ook bang is dat de markt gaat afkoelen. Je kunt dus ook profiteren van onrust op de markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Taxeren op 355? Daar is altijd wel enige marge in mogelijk. Als jij voor 365 koopt is een 355 taxatie wel mogelijk hoor.
Voor NHG is het óf de koopsom lager of gelijk aan 355 óf de taxatie lager of gelijk aan 355.

AlphaBlack_NL schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 11:18:
[...]

Dat is op te lossen. Hypotheek adviseur vinden die een taxatie waarde van <355k influistert bij door hem geregelde taxateur.
NHG kijkt namelijk naar de laagste van koopsom en taxatie.

https://www.nhg.nl/faq/pr...jk-is-aan-de-kostengrens/

Moet je de rest natuurlijk wel bijpassen met wat eigengeld inbrengen ;)
Je kunt gewoon zelf je taxateur regelen, aanwezig zijn en aangeven dat het met 355k doorgaat qua financiering maar daarboven niet. Jij bent dan de opdrachtgever dus is wat ruimte.

[ Voor 31% gewijzigd door True op 17-10-2022 11:52 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-10 12:15
de Peer schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:48:
[...]

vind ik niet. De vraagprijs is ook maar nattevingerwerk. en 20k op bijvoorbeeld 400k is niet enorm veel. En het kan maar zo zijn dat de verkoper de boel snel wil verkopen en/of dat hij/zij ook bang is dat de markt gaat afkoelen. Je kunt dus ook profiteren van onrust op de markt.
Gewoon proberen toch? Nee heb je ja kun je krijgen. Ik vind bod van 380 op 400 vraag iig niet disrespectvol ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Stoffa schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:53:
[...]

Gewoon proberen toch? Nee heb je ja kun je krijgen. Ik vind bod van 380 op 400 vraag iig niet disrespectvol ofzo.
Al hangt dat wel af van de vraagprijs; is die (te) hoog of laag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07-10 20:56

Wij hebben toendertijd (ging om nieuwbouw) een deel van het meerwerk cash afgerekend. Hypotheekadviseur werkte daar gewoon aan mee. Hoe noemden ze dat ook al weer? Allonge oid? Wellicht dat je iets met de kopers kunt afspreken dat je bepaalde vaste zaken overneemt tegen x prijs ter overbrugging van je bod en de 365k.

[ Voor 7% gewijzigd door MagniArtistique op 17-10-2022 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

20K is echt best wel veel toch? De markt veranderd, maar ook weer niet dat 20K onderbieden opeens heel normaal is. Dat was toen het een echte kopersmarkt was trouwens ook niet.
Denk dat je 2009-2013 niet bewust meegemaakt hebt dan? Er waren geen kopers, want als je een jaar wacht kon je zomaar 10% goedkoper kopen. Dus 10% lager bieden op dat vooruitzicht was toen een prima strategie. Nee heb je, ja kon je krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

[...]

Volgens mij was 20k onderbieden op een woning van 3 á 4 ton best wel normaal voordat die extreme gekte op de woningmarkt zich aandeed. Toen ik in 2017 kocht bood ik 10% onder de vraagprijs en zijn we na wat onderhandelen uiteindelijk op zo'n 7% onder de vraagprijs uitgekomen.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Z___Z schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:17:
[...]

Denk dat je 2009-2013 niet bewust meegemaakt hebt dan? Er waren geen kopers, want als je een jaar wacht kon je zomaar 10% goedkoper kopen. Dus 10% lager bieden op dat vooruitzicht was toen een prima strategie. Nee heb je, ja kon je krijgen.
Ik heb 2009-2013 heel hard meegemaakt ;)
We verkochten toen ons huis. Stond te koop voor 195.000, maar no way dat ik ook maar een beetje serieus was ingegaan op een bod van 175.000. Nu is 20k natuurlijk afhankelijk van de vraagprijs. Maar als iemand nu 20k onder de vraagprijs zou bieden bij ons huis, dan zou ik er niet zo snel akkoord mee gaan. Zeker niet als de taxatiewaarde al een stuk boven de vp zit.

Proberen kan natuurlijk altijd, op marktplaats doen ze niet anders :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

kw_nl schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:48:
[...]

Ik heb 2009-2013 heel hard meegemaakt ;)
We verkochten toen ons huis. Stond te koop voor 195.000, maar no way dat ik ook maar een beetje serieus was ingegaan op een bod van 175.000.
die mensen had je in 2009-2013 ook, en die moesten dan serieus jaren wachten totdat het een keer verkocht werd, als dat al gebeurde. Dus pure eigenwijsheid en kop in het zand want je vraagprijs zit dan boven de marktprijs.
Ik kocht in 2012 een appartement. Vraagprijs van 165.000 en ik bood 140.000. Uiteindelijk werd het 142.000.
De verkoper hield er een grote restschuld aan over maar koos eieren voor zijn geld want hij kreeg een kind en wilde groter gaan wonen.
De markt was toen erg somber dus hij was allang blij dat hij er vanaf was.

[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 17-10-2022 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
de Peer schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:58:
[...]

die mensen had je in 2009-2013 ook, en die moesten dan serieus jaren wachten totdat het een keer verkocht werd, als dat al gebeurde. Dus pure eigenwijsheid en kop in het zand want je vraagprijs zit dan boven de marktprijs.
Buren verkochten uiteindelijk voor amper 180k. Wij baalde een beetje. Maar niet veel later kwam een koper die 187.500 bood… Paniek is zelden een goede raadgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
kw_nl schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:00:
[...]

Buren verkochten uiteindelijk voor amper 180k. Wij baalde een beetje. Maar niet veel later kwam een koper die 187.500 bood… Paniek is zelden een goede raadgever.
Het ligt er maar aan hoe hard je moet verhuizen. Als je gaat scheiden, je hebt al een nieuwe woning gekocht of je krijgt kinderen en je woont in een studio, tja dan is de nood wat hoger, dan als je wil verkopen omdat je groter wil gaan wonen.
Destijds was de rente ook 5%, dus na een paar maanden was je het verschil ook al kwijt aan rente. Sommigen hebben verkocht in 2009 voor 10% onder de vraagprijs, anderen hebben 2 jaar leegstand en verkocht in 2013 voor 5% onder de vraagprijs, waarbij de vraagprijs inmiddels ook gezakt was met 20%, tja wie was er dan wijzer. Weer anderen hebben wilden verkopen in 2013 en hebben eerst 3 jaar verhuurd en met dikke overwaarde verkocht in 2016...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Nnoitra schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:45:
[...]

Al hangt dat wel af van de vraagprijs; is die (te) hoog of laag?
Ik vind dit een lastige. We volgen een aantal huizen die gewoon te duur zijn. Ik kan je garanderen dat ze in prijs naar beneden gaan, maar de meesten zitten zoveel te hoog dat je met 10% onderbieden er gewoon niet komt, dan zit je nog veel te hoog. Ik kan je zo een stapeltje huizen in ons zoekgebied aanwijzen waar op zich weinig mis mee is, maar waarvan ik je bijna kan garanderen dat (tenzij ze de prijs aanpassen) ze over 3 maanden nog steeds te koop staan.

Vervelend, want het zijn voor ons interessante huizen, maar met 40-60k onderbieden gaan we niemand blij maken, ook al gaan ze echt wel op zo'n bedrag uitkomen uiteindelijk, ze zijn er alleen nog niet klaar voor.

Net nog een mailtje. Een (erg leuk, top gelegen, maar niet te isoleren huis) is 20k in prijs verlaagd. Ja, leuk, maar de oorspronkelijke prijs was ca 50k te hoog. Ook voor deze prijs gaat dit echt niet weg, maar 30k onderbieden als ze net 20k in prijs naar beneden gegaan zijn wordt 'm ook echt niet.

Overigens is voor een ander huis ons eindbod nu geaccepteerd en zijn we de stappen aan het doorlopen om dit definitief te maken. Ons eindbod was alsnog stevig onder de vraagprijs. Ik begreep van ons financieel adviseur dat dit wel een uitzondering is, we hebben hierbij ook veel aan onze aankoopmakelaar te danken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
supersoco80 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:01:
[...]

Ik vind dit een lastige. We volgen een aantal huizen die gewoon te duur zijn. Ik kan je garanderen dat ze in prijs naar beneden gaan, maar de meesten zitten zoveel te hoog dat je met 10% onderbieden er gewoon niet komt, dan zit je nog veel te hoog. Ik kan je zo een stapeltje huizen in ons zoekgebied aanwijzen waar op zich weinig mis mee is, maar waarvan ik je bijna kan garanderen dat (tenzij ze de prijs aanpassen) ze over 3 maanden nog steeds te koop staan.

Vervelend, want het zijn voor ons interessante huizen, maar met 40-60k onderbieden gaan we niemand blij maken, ook al gaan ze echt wel op zo'n bedrag uitkomen uiteindelijk, ze zijn er alleen nog niet klaar voor.

Net nog een mailtje. Een (erg leuk, top gelegen, maar niet te isoleren huis) is 20k in prijs verlaagd. Ja, leuk, maar de oorspronkelijke prijs was ca 50k te hoog. Ook voor deze prijs gaat dit echt niet weg, maar 30k onderbieden als ze net 20k in prijs naar beneden gegaan zijn wordt 'm ook echt niet.

Overigens is voor een ander huis ons eindbod nu geaccepteerd en zijn we de stappen aan het doorlopen om dit definitief te maken. Ons eindbod was alsnog stevig onder de vraagprijs. Ik begreep van ons financieel adviseur dat dit wel een uitzondering is, we hebben hierbij ook veel aan onze aankoopmakelaar te danken.
Er staan zeker nog veel té dure huizen op Funda. Dan kun je wel een poging wagen met onderbieden; niet geschoten is altijd mis.
Daarentegen zijn er ook huizen die al een stuk realistischer op Funda staan. Neem je dan de gok om lager te gaan bieden of niet?

True story;
Zo hebben we dus de vraagprijs geboden op een huis van rond de eeuwwisseling. A-label, zooi zonnepanelen op het dak, vloerverwarming, goed onderhouden,garage, zat vierkante meters, ruime oprit, rustige buurt, etc.
Vraagprijs per m2 lag zo'n €400,- onder het gemiddelde van die buurt én enigszins vergelijkbare huizen in de omgeving. Walter gaf ook een fors (30k+) hogere waarde aan.
Neem je dan de gok om nóg minder te bieden of ga je er gewoon voor? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Nnoitra schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:27:
[...]

Er staan zeker nog veel té dure huizen op Funda. Dan kun je wel een poging wagen met onderbieden; niet geschoten is altijd mis.
Daarentegen zijn er ook huizen die al een stuk realistischer op Funda staan. Neem je dan de gok om lager te gaan bieden of niet?

True story;
Zo hebben we dus de vraagprijs geboden op een huis van rond de eeuwwisseling. A-label, zooi zonnepanelen op het dak, vloerverwarming, goed onderhouden,garage, zat vierkante meters, ruime oprit, rustige buurt, etc.
Vraagprijs per m2 lag zo'n €400,- onder het gemiddelde van die buurt én enigszins vergelijkbare huizen in de omgeving. Walter gaf ook een fors (30k+) hogere waarde aan.
Neem je dan de gok om nóg minder te bieden of ga je er gewoon voor? :)
Of, en hoeveel, je gaat bieden hangt van 2 dingen af: hoe graag wil je het en hoeveel interesse van anderen is er.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-10 20:46

steel123

Cryman9

supersoco80 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:01:
[...]
Wat fijn dat jij exact weet wat huizen waard zijn en voor welk bedrag ze weg gaan in de toekomst.

Maar wel zweert bij het gebruik van een aankoopmakelaar 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
steel123 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:02:
[...]

Wat fijn dat jij exact weet wat huizen waard zijn en voor welk bedrag ze weg gaan in de toekomst.

Maar wel zweert bij het gebruik van een aankoopmakelaar 8)7
Sorry hoor, maar van sommige woningen is dat gewoon duidelijk. Ik heb dat eerder gezegd, maanden geleden, en toen een woning in Doorwerth aangewezen. Ik werd toen door een paar tweakers voor gek verklaard. Raad eens welk huis er nog steeds te koop staat?

Als je 375 gaat vragen voor een slecht afgewerkt (minimaal 50k opknapkosten) rijtjeshuis, vrijwel zonder tuin, vreemd ontwerp, recht aan een hele drukke weg, maar nauwelijks ov in de buurt, dan hoef je echt niet Yomanda te zijn om te voorspellen dat dat hem niet wordt.

Ik heb een aankoopmakelaar genomen als hulp bij de onderhandelingen en de bijkomende begeleiding is ook wel erg fijn. Deze was ons aangeraden en is zijn geld een heel aantal keer waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Vraag: We hebben onze koopvereenkomst binnen. De onderhandelingen zijn niet per se hel prettig verlopen, wij hebben vrij snel ons eindbod (onder de vraagprijs) neergelegd, dit eindbod lag niet heel ver boven ons openingsbod. De verkopers zijn ons veel meer tegemoet gekomen dan wij hen, dat leverde wat wrijving op en uiteindelijk een opmerking dat ze zaken die vanaf nu stuk zouden gaan in de keuken niet meer zouden vervangen.

In de koopovereenkomst is nu een, volgens mij niet standaard en in strijd met eerdere artikelen, een artikel hierover opgenomen:

20.9 Apparatuur keuken
Mocht keukenapparatuur voor de eigendomsoverdracht van de woning kapot gaan, dan
repareert of vervangt verkoper dit niet meer.

Ik vind dit vreemd en ook merkwaardig specifiek. Hoezo alleen de keuken? De CV, zonnepanelen en/of ventilatie kan toch ook stuk? Ben ik te achterdochtig? Hoe voorkomen we dat we zometeen in ene keuken staan waarvan de oven, magnetron, koelkast, vriezer en het fornuis direct vervangen moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

supersoco80 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:37:
Vraag: We hebben onze koopvereenkomst binnen. De onderhandelingen zijn niet per se hel prettig verlopen, wij hebben vrij snel ons eindbod (onder de vraagprijs) neergelegd, dit eindbod lag niet heel ver boven ons openingsbod. De verkopers zijn ons veel meer tegemoet gekomen dan wij hen, dat leverde wat wrijving op en uiteindelijk een opmerking dat ze zaken die vanaf nu stuk zouden gaan in de keuken niet meer zouden vervangen.

In de koopovereenkomst is nu een, volgens mij niet standaard en in strijd met eerdere artikelen, een artikel hierover opgenomen:

20.9 Apparatuur keuken
Mocht keukenapparatuur voor de eigendomsoverdracht van de woning kapot gaan, dan

Ik vind dit vreemd en ook merkwaardig specifiek. Hoezo alleen de keuken? De CV, zonnepanelen en/of ventilatie kan toch ook stuk? Ben ik te achterdochtig? Hoe voorkomen we dat we zometeen in ene keuken staan waarvan de oven, magnetron, koelkast, vriezer en het fornuis direct vervangen moeten worden?
Dit is inderdaad een hele vreemde clausule en ik denk dat dit ook niet zomaar kan/mag?
sowieso erg kinderachtig en niet zakelijk van ze zeg. slechte verliezers.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 19-10-2022 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
de Peer schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:50:
[...]

Dit is inderdaad een hele vreemde clausule en ik denk dat dit ook niet zomaar kan/mag?
sowieso erg kinderachtig en niet zakelijk van ze zeg. slechte verliezers.
Het is ook in strijd met een eerder artikel waarin staat dat alles wordt opgeleverd zoals het 'nu' is. OP de vragenlijst en uit de bezichtiging kwamen geen defecten aan de keuken naar voren.

Ik weet even niet zo goed wat ik hiermee aan moet, maar ik merk dat onze nekharen recht overeind staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:08
supersoco80 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:53:
[...]

Het is ook in strijd met een eerder artikel waarin staat dat alles wordt opgeleverd zoals het 'nu' is. OP de vragenlijst en uit de bezichtiging kwamen geen defecten aan de keuken naar voren.

Ik weet even niet zo goed wat ik hiermee aan moet, maar ik merk dat onze nekharen recht overeind staan.
Dit is typisch een klusje voor je aankoopmakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-10 12:04
Heb je een aankoopmakelaar hierbij gebruikt? Leg het voor aan hem/haar...

Inderdaad vreemde clausule. Ik zou dat iig niet geaccepteerd hebben, behalve als je al van plan bent om de keuken te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

20.9 Apparatuur keuken

Het is niet achterdochtig hoor, het lijkt erop dat door deze niet standaard clausule de verkoper je probeert te naaien voor van alles wat zich in de keuken afspeelt. Kortom, je hebt twee opties:
1) Niet mee akkoord gaan en aangeven dat je verwacht dat het zich in de staat bevindt ten tijde van het aangaan van deze overeenkomst (standaard NVM zinnetje erbij pakken).
2) Akkoord gaan en je ziet wel waar het schip strand.

Als je er niet mee akkoord gaat dan kan zomaar de koopovereenkomst teniet gedaan worden, dus bedenk ook of je dit er wel voor over hebt als de verkoper niet meer in onderhandeling wil gaan met je (eg. als het je droomwoning is dan zou het mij een worst wezen of de 10jaar oude vaatwasser het nog doet). Je zal ten alle tijde toch wel (on)kosten maken voor onvoorziene dingen die je tegenkomt.

Ik zou overigens vanwege dit gesteggel met argusogen de eindinspectie uitvoeren als alles doorgaat en voor zover mogelijk alles goed controleren en hier ook ruim de tijd voor nemen. Dus als de overdracht om 11:00uur gepland is, dan sta je om 09:00uur voor de eindinspectie daar en zorg je voor wat koffie in een thermoskan ofzo.

-edit-
Optie 3 is er ook nog overigens, gewoon op de man af vragen (via de makelaar) waarom deze clausule erin staat. Dan weet je misschien wat je kan verwachten en heb je het tevens op papier wat de beweegreden is van deze niet standaard clausule (voor latere zorg als je in een geschil komt).

En ohja, kleine tip, zorg voor een rechtsbijstandsverzekering, als het nu al hommelus is dan kun je mogelijk nog meer problemen verwachten...

[ Voor 10% gewijzigd door Enforcer op 19-10-2022 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:11

Sport_Life

Solvitur ambulando

20.9 Apparatuur keuken

Ben je van plan de keuken (deels) te vervangen of niet?

Apparatuur in onze keuken was ook stuk bleek achteraf, maarja we gingen toch vervangen dus even principes opzij gezet en geaccepteerd.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 19-10-2022 17:05 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Requiem19 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:55:
[...]

Dit is typisch een klusje voor je aankoopmakelaar.
Die hebben we de vraag al gemaild, maar ik vind wat meer meningen/ervaringen wel prettig.

We zijn niet van plan de keuken te vervangen, dat hebben we bij de open huizendag ook met de verkopers besproken. We snappen dat het geen nieuwe keuken is en dat er wat stuk kan zijn. Ik zal ook niet snel een probleem maken van een defecte vaatwasser, maar ik vraag me af waarop dit zo expliciet in een los, niet standaard, artikel is opgenomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

supersoco80 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:05:
[...]

Die hebben we de vraag al gemaild, maar ik vind wat meer meningen/ervaringen wel prettig.

We zijn niet van plan de keuken te vervangen, dat hebben we bij de open huizendag ook met de verkopers besproken. We snappen dat het geen nieuwe keuken is en dat er wat stuk kan zijn. Ik zal ook niet snel een probleem maken van een defecte vaatwasser, maar ik vraag me af waarop dit zo expliciet in een los, niet standaard, artikel is opgenomen
Dat kan maar 1 reden zijn, namelijk dat er nu iets defect is. Dus ik zou ervan uitgaan dat er een nieuwe oven/vaatwasser oid nodig is en 500-1.000 euro reserveren en anders die clausule niet accepteren.

"tegenbod' kan zijn door er een maximaal bedrag aan te hangen van 250 euro oid, dan ga je mee in hun principes :P

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 19-10-2022 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Het is een eigen gekozen clausule. Je koopt de woning met inbouwzooi in de keuken in de staat zoals deze zich bevind. Betekent dus dat je als verkoper het niet kan maken om een afgeleefde keuken op te leveren bij overdracht als deze gewoon netjes was bij bezichtiging en dat deel uitmaakte van het aanbod.

Nu willen ze je een hak zetten. Kijk bij een kluswoning zou het mij niet uitmaken, dingen van ouderdom zijn snel versleten en toe aan vervanging. Maar naar mijn idee is jouw woning niet echt een type kluswoning of niet? Als je een aankoopmakelaar hebt zou ik die lekker aan het werk zetten. Als je zonder koopt: ga je met gestrekt been erin heb je kans dat de verkoper weigert en zegt het feest gaat niet door, ik verkoop hem wel aan iemand anders. Jij en verkoper zitten nog in de precontractuele fase tot beide handtekeningen op de overeenkomst staan.

Was die hele keuken toch al niet je smaak en ga je het meteen vervangen dan zou ik mij er niet druk om maken. Wil je de keuken wel gebruiken met alle eigenschappen die je naar normaal gebruik mag verwachten zou ik niet blij worden van zo'n zelf in elkaar geknutseld clausule. Blijft de vraag hoe ver wil je dit op de spits drijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• supersoco80
Sport_Life schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:07:
[...]

Dat kan maar 1 reden zijn, namelijk dat er nu iets defect is. Dus ik zou ervan uitgaan dat er een nieuwe oven/vaatwasser oid nodig is en 500-1.000 euro reserveren en anders die clausule niet accepteren.

"tegenbod' kan zijn door er een maximaal bedrag aan te hangen van 250 euro oid, dan ga je mee in hun principes :P
Ik vind dat tegenbod nog wel een goed idee, hoewel ik denk dat 500 een reëler bedrag is. Ik wil gewoon niet dat wij daar zo de deur iets te hard dichtrekken en dat de hele keuken vervolgens instort.

Aanvullend: We willen het graag hebben (duh), maar dit is niet ons droomhuis, vooral niet onze droomlocatie. Vandaar ook onze stugheid in ons eindbod. Als we hier een slecht gevoel bij gaan krijgen gaan we gewoon niet tekenen, zonde van alle moeite, maar het gaat hier niet om de aankoop van een zak drop.

Ik zou het zo willen vergelijken: Als ik een gebruikte auto koop kan ik moeilijk zien of de remblokken versleten zijn, als dan bij de eerste beurt blijkt dat ze versleten zijn: Prima, dan vervang ik ze. Als ik voor aankoop een contract moet tekenen dat de verkoper niet garant staat voor de werking van het remsysteem, dan ren ik echt heel hard weg.

[ Voor 34% gewijzigd door supersoco80 op 19-10-2022 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Joosie200 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:08:
Het is een eigen gekozen clausule. Je koopt de woning met inbouwzooi in de keuken in de staat zoals deze zich bevind. Betekent dus dat je als verkoper het niet kan maken om een afgeleefde keuken op te leveren bij overdracht als deze gewoon netjes was bij bezichtiging en dat deel uitmaakte van het aanbod.

Nu willen ze je een hak zetten. Kijk bij een kluswoning zou het mij niet uitmaken, dingen van ouderdom zijn snel versleten en toe aan vervanging. Maar naar mijn idee is jouw woning niet echt een type kluswoning of niet? Als je een aankoopmakelaar hebt zou ik die lekker aan het werk zetten. Als je zonder koopt: ga je met gestrekt been erin heb je kans dat de verkoper weigert en zegt het feest gaat niet door, ik verkoop hem wel aan iemand anders. Jij en verkoper zitten nog in de precontractuele fase tot beide handtekeningen op de overeenkomst staan.

Was die hele keuken toch al niet je smaak en ga je het meteen vervangen dan zou ik mij er niet druk om maken. Wil je de keuken wel gebruiken met alle eigenschappen die je naar normaal gebruik mag verwachten zou ik niet blij worden van zo'n zelf in elkaar geknutseld clausule. Blijft de vraag hoe ver wil je dit op de spits drijven.
Het huis staat beschreven, en wordt door ons behandeld, als instapklaar. Dat betekent niet dat wij er niets aan verwachten te moeten doen, maar dat we verwachten niet veel meer te hoeven doen dan wat aanpassingen naar onze eigen smaak en wat minimale reparaties.

[ Voor 6% gewijzigd door supersoco80 op 19-10-2022 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

supersoco80 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:17:
[...]

Ik vind dat tegenbod nog wel een goed idee, hoewel ik denk dat 500 een reëler bedrag is. Ik wil gewoon niet dat wij daar zo de deur iets te hard dichtrekken en dat de hele keuken vervolgens instort.

Aanvullend: We willen het graag hebben (duh), maar dit is niet ons droomhuis, vooral niet onze droomlocatie. Vandaar ook onze stugheid in ons eindbod. Als we hier een slecht gevoel bij gaan krijgen gaan we gewoon niet tekenen, zonde van alle moeite, maar het gaat hier niet om de aankoop van een zak drop.

Ik zou het zo willen vergelijken: Als ik een gebruikte auto koop kan ik moeilijk zien of de remblokken versleten zijn, als dan bij de eerste beurt blijkt dat ze versleten zijn: Prima, dan vervang ik ze. Als ik voor aankoop een contract moet tekenen dat de verkoper niet garant staat voor de werking van het remsysteem, dan ren ik echt heel hard weg.
Als het niet je droomhuis/locatie is zou ik in deze tijd ermee kappen. Dit was je 1e koopwoning toch?
Zeg dat het niet was afgesproken. Paar maanden wachten en er komt een volgende woning, duurder zal het toch niet worden.

Als je wel slikt dan loop je het risico dat er ineens nog meer lijken tevoorschijn komen. Wat op zich niet erg is als het je gewenste woning/locatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Nu ga ik de rest ook extra nauwkeurig lezen, nu staat er over de vragenlijst:

De bijgevoegde vragenlijst is geen lijst met “garanties” maar is uitsluitend bedoeld om
vorm, inhoud en structuur te geven aan de mededelingsplicht van verkoper. Het is een
uitwerking van dat wat de verkoper aan de koper mededeelt over wat hem bekend is over
de woning. De vragenlijst is niet bedoeld om garanties te geven voor zowel zichtbare
als onzichtbare gebreken. Met de antwoorden “nee” op de vragen kan ook “niet bekend”
mee worden bedoeld (of als zodanig worden uitgelegd) en dient dus niet als een
“stellig” antwoord te worden gezien. De in deze lijst vermelde (bijzondere) bepalingen
vormen een onderdeel van deze koopovereenkomst.

Ik kan niet echt vinden hoe standaard dit is. Juridisch lijkt dit ook niet te kloppen: https://ondernemingsdatab...LTAVGAR_EU26010501/topArt

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:27
Dit is typisch geval waar je de deur dichtgooit. Er is geen basis van vertrouwen meer om zaken te doen.

Als je grappig wilt zijn dan bedank je ze voor het heropenen van de onderhandelingen en verlaag je je bod met 10k omdat men blijkbaar de woning zonder werkende keuken wil verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreams2
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:00

20.9 Apparatuur keuken

Je kan er van uit gaan dat zoiets met een reden bedacht is, en dat er dus al dingen zo goed als kapot zijn. Als jij 5000 euro opzij kan zetten om wat zaken te vervangen, daarmee een goede deal hebt op hrt huis, zit je goed toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
supersoco80 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:05:
Nu ga ik de rest ook extra nauwkeurig lezen, nu staat er over de vragenlijst:

De bijgevoegde vragenlijst is geen lijst met “garanties” maar is uitsluitend bedoeld om
vorm, inhoud en structuur te geven aan de mededelingsplicht van verkoper. Het is een
uitwerking van dat wat de verkoper aan de koper mededeelt over wat hem bekend is over
de woning. De vragenlijst is niet bedoeld om garanties te geven voor zowel zichtbare
als onzichtbare gebreken. Met de antwoorden “nee” op de vragen kan ook “niet bekend”
mee worden bedoeld (of als zodanig worden uitgelegd) en dient dus niet als een
“stellig” antwoord te worden gezien. De in deze lijst vermelde (bijzondere) bepalingen
vormen een onderdeel van deze koopovereenkomst.

Ik kan niet echt vinden hoe standaard dit is. Juridisch lijkt dit ook niet te kloppen: https://ondernemingsdatab...LTAVGAR_EU26010501/topArt
De vragenlijst is inderdaad niet iets wat een garantie geeft maar heeft meer een informatief doel (mededelingsplicht verkoper). Simpele dingen zoals:
- Ligt er in de kruipruimte weleens water stond bij ons als antwoord "Nee". De eerstvolgende harde regenbui die we hadden ontstonden er lichte plasjes...
- Last gehad van muizen, antwoord "Nee". De eerstvolgende winter hadden we wat geritsel achter het knieschot op zolder.

Dus ja daar kan je inderdaad niet zoveel mee... maar meestal staan daar ook geen spannende dingen in en is het ook deel van je onderzoeksplicht.

https://www.groothhw.nl/nieuws/nvmvragenlijst/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Als er echt geen enkele bereidheid is bij verkopers om op een normale manier op te leveren dan zou ik ook de stekker eruit trekken. Dit is geen basis om een huis te kopen m.i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
dreams2 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:26:
[...]

Je kan er van uit gaan dat zoiets met een reden bedacht is, en dat er dus al dingen zo goed als kapot zijn. Als jij 5000 euro opzij kan zetten om wat zaken te vervangen, daarmee een goede deal hebt op hrt huis, zit je goed toch?
We hebben in onze bieding meegenomen dat er iets stuk kan zijn, maar als we rekening hadden willen houden met 5k, dan hadden we een ander bod gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
THM0 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:30:
Als er echt geen enkele bereidheid is bij verkopers om op een normale manier op te leveren dan zou ik ook de stekker eruit trekken. Dit is geen basis om een huis te kopen m.i.
Voor nu staat het licht voor ons op rood inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tfgk1
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-10 13:24
Je verwacht bij een koop toch een wederzijds voordeel. Het lijkt of de verkoper met tegenzin verkoopt en dat gaat ten koste van jou. Ik zou de verkoopmakelaar om opheldering vragen en anders afzien van de aankoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:16

Rmg

Enforcer schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:57:
[...]

En ohja, kleine tip, zorg voor een rechtsbijstandsverzekering, als het nu al hommelus is dan kun je mogelijk nog meer problemen verwachten...
Als hier een geschil uitkomt is er een aardige kans dat een rbv niet gaat helpen hierbij. lopende of voorziene conflicten zijn niet gedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:08
Sport_Life schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:41:
[...]

Als het niet je droomhuis/locatie is zou ik in deze tijd ermee kappen. Dit was je 1e koopwoning toch?
Zeg dat het niet was afgesproken. Paar maanden wachten en er komt een volgende woning, duurder zal het toch niet worden.

Als je wel slikt dan loop je het risico dat er ineens nog meer lijken tevoorschijn komen. Wat op zich niet erg is als het je gewenste woning/locatie is.
Even advocaat van de duivel; wat als de verkopers eigenlijk niet meer willen verkopen en nu dit soort gedrag gaan vertonen om te zorgen dat de koper uit zichzelf de stekker eruit trekt...

Of heb ik teveel TV series gekeken? :9

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Requiem19 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:48:
[...]

Even advocaat van de duivel; wat als de verkopers eigenlijk niet meer willen verkopen en nu dit soort gedrag gaan vertonen om te zorgen dat de koper uit zichzelf de stekker eruit trekt...

Zulke verkopers hadden wij ook. Vrouw wil blijven (groot huis voor kleinkinderen die logeren), man wil verkopen (koopt liever nieuwe BMW + kleiner appartement).
Man verkoopt woning (prijsniveau 2021), vrouw zegt zoek het maar uit en nu rijdt die vent alleen in z'n nieuwe BMW rond.

En ze zitten nu beide in een huurwoning 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 19-10-2022 18:55 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:54
Sport_Life schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:52:
[...]

Zulke verkopers hadden wij ook. Vrouw wil blijven, man wil verkopen (koopt liever nieuwe BMW + kleiner appartement).
Man verkoopt woning (prijsniveau 2021), vrouw zegt zoek het maar uit en nu rijdt die vent alleen in z'n nieuwe BMW rond.
Iedereen tevreden dus :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-10 07:26
Die clausule is wel perfect om jou/jullie een oor aan te naaien. Een dag voor de overdracht kunnen ze alle apparatuur om zeep helpen voor het wraakgevoel/de voldoening. Bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gewoon even bellen en zeggen die clausule gaat eruit en alles wordt werkend opgeleverd of het bod gaat met 10k omlaag.

Is niet zo heel moeilijk toch? Om daar nu bij voorbaat al de woning voor te laten schieten is ook zonde, kijk gewoon even wat hun antwoord is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Het is leuker om te kopen van mensen die blij(er) zijn met hun nieuwe woning/plannen dan deze situatie.
Met onze kopers hebben we nog best enige tijd leuk contact gehad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• supersoco80
We hebben onze aankoopmakelaar aan de lijn gehad, die nam zoals gebruikelijk uitgebreid de tijd voor ons en gaat het allemaal fixxen :)

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Nnoitra
In ander nieuws; ik (wij) hebben ook een stapel stenen met een dak gekocht.
In minder dan een week is het eigenlijk allemaal geregeld; van bezichtigen tot contract tekenen.
Voor een héle nette vraagprijs (m2 prijs zo'n €400 onder 't gemiddelde van buurt/omgeving) en zonder aankoopmakelaar.
Oh ja, ook nog es instap klaar en zo; van begin 2000, prima isolatie en zooi panelen op 't dak!
*O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
supersoco80 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 21:35:
We hebben onze aankoopmakelaar aan de lijn gehad, die nam zoals gebruikelijk uitgebreid de tijd voor ons en gaat het allemaal fixxen :)
Niet gek laten maken hoor, het is Tweakers. Hoewel goed bedoelt schieten sommige wat door.

Verkopers lijken me wat chagrijnig omdat ze op een hoger verkoopbedrag hadden gehoopt.

Goed dat je een aankoopmakelaar hebt, die kunnen dit prima voor je fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
supersoco80 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 21:35:
Nou, de aankoopmakelaar doet zeker zijn werk, alleen de verkoopmakelaar weigert het artikel eruit te halen of aan te passen. Volgens mij is het artikel ook nog eens strijdig met een eerder artikel wat volgens mij de hele rechtsgeldigheid van het contract onderuit haalt. We worden hier niet bepaald vrolijk van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
supersoco80 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:57:
[...]

Nou, de aankoopmakelaar doet zeker zijn werk, alleen de verkoopmakelaar weigert het artikel eruit te halen of aan te passen. Volgens mij is het artikel ook nog eens strijdig met een eerder artikel wat volgens mij de hele rechtsgeldigheid van het contract onderuit haalt. We worden hier niet bepaald vrolijk van.
Wat is de motivering om het erin te houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
Wolly schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:57:
[...]

Wat is de motivering om het erin te houden?
Die wil de verkoperende makelaar niet geven.

Edit: Ik baal hier wel van, hier zit al veel tijd en ook geld in (de taxatie is al uitgevoerd bijvoorbeeld), maar zoals het artikel er nu in staat wordt er niet door ons getekend. Die kosten zullen wel niet te verhalen zijn, misschien het verhaal eens voorleggen aan de NVM.

[ Voor 39% gewijzigd door supersoco80 op 20-10-2022 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Ik zou inderdaad heel snel contact opnemen met de NVM. Dit stinkt echt heel erg.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koksie
supersoco80 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:15:
[...]

Dat is helemaal raar toch? Een niet-standaard artikel erin zetten en vervolgens niet willen toelichten waarom dat is? Ik vind dat not done, ik zou op zijn minst de argumentatie willen horen en een weigering vind ik onbeschoft. Ik zou m'n bod met 5k verlagen, zonder argumentatie. Eens kijken hoe ze dat vinden.

Ik zou nog eens heel goed schriftelijk navragen of de verkopers vermoeden dat een apparaat of iets in de keuken het begeven heeft of binnenkort gaat begeven. Als ze dat ontkennen en aangeven dat er niets kapot is, kun je tenminste nog proberen een beroep te doen op een verborgen gebrek.

Maar de beste raad is: walk away and never look back. Dit soort onbetrouwbare mensen moet je mijden want dit levert alleen maar gezeur op.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Smerige praktijken, ik zou je aankoopmakelaar het volgende laten opstellen:
We kunnen helaas niet akkoord gaan met artikel "20.9 Apparatuur keuken" welke in het concept koopovereenkomst staat vermeldt. Deze niet-standaard clausule is dermate ruim te interpreteren dat wij genoodzaakt zijn een tegenvoorstel aan te bieden indien dit artikel niet uit de koopovereenkomst wordt geschrapt.

Ons tegenvoorstel zal worden:
Origineel bod minus 15k voor het mogelijk vervangen van één of meerdere apparatuur welke geïnterpreteerd kan worden volgens artikel "20.9 Apparatuur keuken".

Mocht het tegenvoorstel niet geaccepteerd worden zijn wij genoodzaakt ons bod in te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
koksie schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:34:

Maar de beste raad is: walk away and never look back. Dit soort onbetrouwbare mensen moet je mijden want dit levert alleen maar gezeur op.
Dit.
Zuur qua tijd en geld (pas geld uitgeven als er handtekeningen gezet zijn ;) ), maar dat is dan ff niet anders..
Ik heb een klein half jaar geleden ook de stekker uit een koop getrokken omdat ik het niet eens was met een clausule en het verweer (die kreeg ik dan weer wel) van de verkoper/makelaar.
Het vertrouwen had gewoon een deuk opgelopen. Dat gaat blijven knagen, had ik geen zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:04
[...]

Edit: Ik baal hier wel van, hier zit al veel tijd en ook geld in (de taxatie is al uitgevoerd bijvoorbeeld), maar zoals het artikel er nu in staat wordt er niet door ons getekend. Die kosten zullen wel niet te verhalen zijn, misschien het verhaal eens voorleggen aan de NVM.
Vanuit gevoel of principe bekeken zou ik ook niet tekenen. Maar als je het zakelijk bekijkt, heb je eerst een goed onderhandelingsresultaat bereikt, en laat je dat nu liggen vanwege een paar stuks keukenapparatuur. Wat is het risico? Ik neem aan dat het geen horecafornuis, designkoelkast, gouden kranen etc. betreft. Verder betwijfel ik ook in hoeverre de nadere bepaling geldig is gezien de tegenspraak met de algemene bepaling (oplevering in de staat zoals die bij de bezichtiging was, normale slijtage daargelaten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koksie
'Normale slijtage' zou wellicht ook kunnen betekenen dat precies in de tussentijd de koelkast ermee gestopt is, na 15 jaar trouwe dienst. Ik weet het niet hoor, maar als dat zo is, is de extra clausule niet eens nodig. Als het niet zo is, dan heeft de clausule wellicht wel zin. Wellicht is de apparatuur allemaal vrij oud, is het onderhandelde bod echt hun absolute minimum en willen ze geen financiele verrassingen als tussen nu en levering de magnetron ermee stopt. Ze vinden dat ze al diep genoeg gebukt hebben en willen voorkomen dat er nog meer af gaat, zelfs geen 800 euro voor een nieuwe magnetron.

Ik fantaseer ook maar wat, dat zou een reden kunnen zijn. Maar dan zou ik dat als verkoopmakelaar gewoon ook uitleggen. Nu is het verdacht en komt het onbetrouwbaar over, daar heb ik een hartgrondige hekel aan en zou voor mij reden zijn weg te lopen. Heb ik in het verleden ook eens gedaan en geen spijt van gehad: er bleek heel veel mis met het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
@koksie Het zal nog goedkoper uitkomen want een verkoper gaat natuurlijk niet een nagelnieuwe magnetron vergoeden als de tig jaar oude het begeeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:59:
@koksie Het zal nog goedkoper uitkomen want een verkoper gaat natuurlijk niet een nagelnieuwe magnetron vergoeden als de tig jaar oude het begeeft ;)
Neuh maar ze zouden prima een Marktplaatsmodelletje neer kunnen zetten die puur functioneel is maar niet fantastisch.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
SmurfLink schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:39:
[...]

Neuh maar ze zouden prima een Marktplaatsmodelletje neer kunnen zetten die puur functioneel is maar niet fantastisch.
Dat zou voor mij niet eens hoeven. Ik snap het prima als er iets stuk gegaan is sinds de bezichtiging, dat hoort bij een gebruikte keuken. Dat hebben we ze ook heel duidelijk gemaakt. Toch willen ze de voorwaarde niet verwijderen, aanpassen of toelichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:54
supersoco80 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:57:
[...]
Bijzonder. Het komt op mij over alsof de verkopers chagrijnig zijn over het verkoopresultaat en op deze manier proberen toch een hogere opbrengst te krijgen. Bijvoorbeeld door huidige keukenapparatuur mee te nemen en te vervangen door oudere en/of defecte exemplaren uit volgende woning of van marktplaats. Je zou de eerste niet zijn hier die daarmee te maken krijgt.
Dus ik zou in eerste instantie het toegevoegde artikel doorhalen en aangeven dat je vasthoudt aan formulering die ook in het contract staat. Mogelijk is dit in een vlaag van boosheid/irritatie/chagrijn toegevoegd en wordt de soep niet zo heet gegeten. Houden verkopers en dus ook verkoopmakelaar er wel aan vast, dan zou dat voor mij wel einde verhaal zijn. Niet vanwege de keukenapparatuur, maar vanwege het vertrouwen. Als zij er geen heldere verklaring voor willen geven, dan zou ik er niet op vertrouwen dat het wel goed komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
supersoco80 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:45:
[...]

Dat zou voor mij niet eens hoeven. Ik snap het prima als er iets stuk gegaan is sinds de bezichtiging, dat hoort bij een gebruikte keuken. Dat hebben we ze ook heel duidelijk gemaakt. Toch willen ze de voorwaarde niet verwijderen, aanpassen of toelichten.
En dat vind ik nog steeds hoogst bijzonder.. wat zit hier nou achter? Waarom weigeren ze het toe te lichten, is die hele keuken kapot ofzo? Gaan ze alles eruit slopen en meenemen naar het nieuwe huis? Waaorm zou je anders niet simpelweg dit toelichten? Sowieso watvoor reden heb je om zo'n clausule te verzinnen... het is op z'n minst verdacht te noemen..

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:39
supersoco80 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:45:
[...]

Je hebt gepoogd om duidelijk te krijgen, en ze willen het niet geven. Dan moet je het besluit nemen of je je verlies wilt nemen of dat je doorgaat en mogelijk een hele vieze nasmaak bij je nieuwe huis krijgt. Ik zou persoonlijk voor optie 1 gaan, want een nieuw huis moet een blijde gebeurtenis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
UTMachine schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:09:
[...]

@supersoco80
Je hebt gepoogd om duidelijk te krijgen, en ze willen het niet geven. Dan moet je het besluit nemen of je je verlies wilt nemen of dat je doorgaat en mogelijk een hele vieze nasmaak bij je nieuwe huis krijgt. Ik zou persoonlijk voor optie 1 gaan, want een nieuw huis moet een blijde gebeurtenis zijn.
Je tekent ook min of meer voor een situatie waarin verborgen gebreken nog moeilijker te verhalen zijn. Het komt sowieso al niet over dat verkopers heel erg meewerkend gaan zijn om eea netjes op te leveren. Nu is het normaal al lastig om dingen te verhalen als verkopers daar niet 'vanzelf' in meegaan, maar deze clausule gaat je bepaald niet helpen. Strikt genomen staat in de clausule ook dat alles wat ooit kapot is gegaan niet gemaakt wordt, het heeft dus niet alleen betrekking op zaken die nog stuk zouden kunnen gaan. Wat als ze op de dag voor de oplevering met een bijl de hele keuken aan gort slaan? Je geeft ze min of meer carte blanche om je enorm te naaien.
Zelfde geldt met die vragenlijst clausule van ze. Er staat eigenlijk: als we geen 'ja' aankruisen dan zeggen we er niets over.

Daarnaast was deze hele poppenkast geen onderdeel van je bod, dus in die zin is het ook niet raar als je bij je bod blijft zoals jij dat bedoeld hebt.

Aangezien je voornemens bent de keuken te laten zitten, zou ik hier nooit voor tekenen. Ik zou het dan ook gewoon laten klappen. Als ze je bod zo slecht vinden, dan hadden ze het toch gewoon kunnen afwijzen?
Ik krijg de indruk dat je een prima onderhandelingspositie hebt, los van het feit dat je jezelf niet in een lastig parket moet brengen met onverwachte kosten.

De verkopende makelaar zal verder ook op een deal aan gaan sturen, dus als je zegt: aangepaste clausules eruit of de koop gaat niet door en ik wil het uiterlijk maandag 12u weten, dan heb je zo kans dat verkopers eieren voor hun geld gaan kiezen. Hun makelaar zal hun ook gaan vertellen dat dit verzinsel hoogst ongebruikelijk en ook onredelijk is.
Als er een beter of sterk vergelijkbaar bod lag, had je dit gesprek niet eens... En je hebt de markt mee als koper, kans dat de prijs weer omhoog gaat op korte termijn is niet zo groot. De inflatie is nog niet onder controle zeg maar, en dat heeft direct impact op de rente.

[ Voor 4% gewijzigd door THM0 op 20-10-2022 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09-10 13:50
Requiem19 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:48:
[...]

Er is nog niets getekend toch? Zij kunnen ook gewoon de stekker eruit trekken dan, ze hoeven het niet zo te saboteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Compuchip87 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 23:20:
[...]

Er is nog niets getekend toch? Zij kunnen ook gewoon de stekker eruit trekken dan, ze hoeven het niet zo te saboteren.
Het zou best kunnen dat dat ook gebeurd is, ze zouden gisteren gaan tekenen, maar we hebben gewoon helemaal niets meer gehoord. Bizar. De irritatie begint hier aardig op te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-09 13:46
antidote schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:52:
[...]

Vanuit gevoel of principe bekeken zou ik ook niet tekenen. Maar als je het zakelijk bekijkt, heb je eerst een goed onderhandelingsresultaat bereikt, en laat je dat nu liggen vanwege een paar stuks keukenapparatuur. Wat is het risico? Ik neem aan dat het geen horecafornuis, designkoelkast, gouden kranen etc. betreft. Verder betwijfel ik ook in hoeverre de nadere bepaling geldig is gezien de tegenspraak met de algemene bepaling (oplevering in de staat zoals die bij de bezichtiging was, normale slijtage daargelaten).
Het stomme in deze zaak is hoe verkopers zich opstellen. Ik weet bijna zeker dat als men tijdens bezichtiging en/of onderhandeling had aangegeven dat de keukenapparatuur wel wat oud en is soms gebreken vertoond en ze daar geen garantie meer op durven geven (kortom: open kaart spelen), dat koper dan veel eerder geneigd is te denken: ok, jammer maar gezien de deal overkomelijk. Dan vervang ik t.z.t. iets. Maar nu er een formele clausule wordt opgesteld komt het heel erg over als een gebrek proberen te verstoppen achter een clausule, en dat geeft argwaan en wrijving. Dan ga je als koper ook denken: wat zou er nog meer allemaal niet gemeld worden?

There can be only fun

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• supersoco80
secret17 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:09:
[...]

Het stomme in deze zaak is hoe verkopers zich opstellen. Ik weet bijna zeker dat als men tijdens bezichtiging en/of onderhandeling had aangegeven dat de keukenapparatuur wel wat oud en is soms gebreken vertoond en ze daar geen garantie meer op durven geven (kortom: open kaart spelen), dat koper dan veel eerder geneigd is te denken: ok, jammer maar gezien de deal overkomelijk. Dan vervang ik t.z.t. iets. Maar nu er een formele clausule wordt opgesteld komt het heel erg over als een gebrek proberen te verstoppen achter een clausule, en dat geeft argwaan en wrijving. Dan ga je als koper ook denken: wat zou er nog meer allemaal niet gemeld worden?
Nou, dit dus. Ik snap het echt wel als zo de vaatwasser het niet blijkt te doen, gezien de leeftijd van die vaatwasser is reparatie niet rendabel. Dan heb ik liever dat we zelf een goede, zuinige vaatwasser kopen dan dat de verkoper zich in bochten gaat wringen om iets te verzinnen. Maar door deze clausule zo op te nemen en de keukenapparatuur zo expliciet op te nemen (en de clausule niet toe te willen lichten en ons nog in het duister te laten ook) is bij ons alle blijdschap over de (mogelijke) aankoop omgeslagen in irritatie en twijfel of we dit wel door moeten laten gaan.

We gaan niet een weekend in twijfel zitten, dan trekken we sowieso vandaag de stekker eruit. het is al spannend genoeg om op dit moment in deze markt een huis te kopen als starter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
supersoco80 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:17:
[...]

Nou, dit dus. Ik snap het echt wel als zo de vaatwasser het niet blijkt te doen, gezien de leeftijd van die vaatwasser is reparatie niet rendabel. Dan heb ik liever dat we zelf een goede, zuinige vaatwasser kopen dan dat de verkoper zich in bochten gaat wringen om iets te verzinnen. Maar door deze clausule zo op te nemen en de keukenapparatuur zo expliciet op te nemen (en de clausule niet toe te willen lichten en ons nog in het duister te laten ook) is bij ons alle blijdschap over de (mogelijke) aankoop omgeslagen in irritatie en twijfel of we dit wel door moeten laten gaan.

We gaan niet een weekend in twijfel zitten, dan trekken we sowieso vandaag de stekker eruit. het is al spannend genoeg om op dit moment in deze markt een huis te kopen als starter.
Ik zou het doen en heb het ook gedaan.
Je gaat al niet meer met een goed gevoel het huis is en met de verkopers in gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:00
supersoco80 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:17:
[...]

Als ik zo alles lees heb je volgens mij 3 mogelijkheden:
1. Deze actie van de verkopers accepteren en tekenen
2. Bod verlagen en de clausule accepteren
3. Bod terugtrekken

Moeilijk voor een buitenstaander om te zeggen wat je zou moeten doen, ik kan de emotie rondom het huis niet inschatten. Maar optie 2 of 3 lijkt me de meest logische. Jij hebt volgens mij de beste onderhandelingspositie, hun huis wordt niet meer waard in de tussentijd en opnieuw het proces ingaan zal hun ook tijd, moeite en geld kosten.
Pagina: 1 ... 279 ... 367 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7