UTMachine schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:09:
[...]
@
supersoco80
Je hebt gepoogd om duidelijk te krijgen, en ze willen het niet geven. Dan moet je het besluit nemen of je je verlies wilt nemen of dat je doorgaat en mogelijk een hele vieze nasmaak bij je nieuwe huis krijgt. Ik zou persoonlijk voor optie 1 gaan, want een nieuw huis moet een blijde gebeurtenis zijn.
Je tekent ook min of meer voor een situatie waarin verborgen gebreken nog moeilijker te verhalen zijn. Het komt sowieso al niet over dat verkopers heel erg meewerkend gaan zijn om eea netjes op te leveren. Nu is het normaal al lastig om dingen te verhalen als verkopers daar niet 'vanzelf' in meegaan, maar deze clausule gaat je bepaald niet helpen. Strikt genomen staat in de clausule ook dat alles wat ooit kapot is gegaan niet gemaakt wordt, het heeft dus niet alleen betrekking op zaken die nog stuk zouden kunnen gaan. Wat als ze op de dag voor de oplevering met een bijl de hele keuken aan gort slaan? Je geeft ze min of meer carte blanche om je enorm te naaien.
Zelfde geldt met die vragenlijst clausule van ze. Er staat eigenlijk: als we geen 'ja' aankruisen dan zeggen we er niets over.
Daarnaast was deze hele poppenkast geen onderdeel van je bod, dus in die zin is het ook niet raar als je bij je bod blijft zoals jij dat bedoeld hebt.
Aangezien je voornemens bent de keuken te laten zitten, zou ik hier nooit voor tekenen. Ik zou het dan ook gewoon laten klappen. Als ze je bod zo slecht vinden, dan hadden ze het toch gewoon kunnen afwijzen?
Ik krijg de indruk dat je een prima onderhandelingspositie hebt, los van het feit dat je jezelf niet in een lastig parket moet brengen met onverwachte kosten.
De verkopende makelaar zal verder ook op een deal aan gaan sturen, dus als je zegt: aangepaste clausules eruit of de koop gaat niet door en ik wil het uiterlijk maandag 12u weten, dan heb je zo kans dat verkopers eieren voor hun geld gaan kiezen. Hun makelaar zal hun ook gaan vertellen dat dit verzinsel hoogst ongebruikelijk en ook onredelijk is.
Als er een beter of sterk vergelijkbaar bod lag, had je dit gesprek niet eens... En je hebt de markt mee als koper, kans dat de prijs weer omhoog gaat op korte termijn is niet zo groot. De inflatie is nog niet onder controle zeg maar, en dat heeft direct impact op de rente.
[
Voor 4% gewijzigd door
THM0 op 20-10-2022 20:42
]