Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 278 ... 367 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

LostInNight schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:48:
[...]

Hoezo kom je er niet tussen?
Omdat de markt groter is dan funda.
Jij kan ook prima onderhandelen.
Zeker, dank voor het compliment.
Jij bent uiteindelijk diegene die bepaald of een bod uitgebracht wordt of niet. Dat kan met of zonder emotie zijn, ook met aankoopmakelaar.
Het lastig is, als je je droomhuis dreigt te verliezen op 10K, bied je dan die 10K er toch maar bij omdat je er dan zeker van bent? Of ga je zonder enige emotie het spel hard spelen en voet bij stuk houden? Het is makkelijk gezegd, maar echt lang niet zo makkelijk gedaan. Ik vond het in ieder geval echt niet makkelijk en was al overstag, terwijl ik zakelijk voor bedragen van hele andere orde van grootte met veel meer gemak onderhandel.
Als je er 1 inschakelde puur voor een goed bod, dan kun je daar ook zelf achter komen voor veel minder geld. Wil je een bod dat net boven een ander zit, zoals in jou geval dan moet je een aankoopmakelaar hebben die inside information heeft... En hoe weet je of die makelaar daar uiteindelijk daadwerkelijk over die informatie beschikt....? Gaat die aankoopmakelaar er uiteindelijk over kunnen beschikken? Nog steeds een gok.
Het gaat niet om de hoogte van het bod, daar kun je bij benadering echt wel in de buurt komen. Of dat relatie houdt tot andere biedingen is altijd ongewis.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-10 10:11
Sport_Life schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:35:
[...]

Je koopt een woning van 200-300k en dan maak je je druk om 1500 euro extra makelaarskosten?

Je zult wel meer financiële tegenvallers krijgen bij een koopwoning (onderhoud..).
Als ik op die manier een aantal keer met duizend euro ga smijten kan ik mijn eigen inbreng wel vergeten. Ik vind 1500 extra echt serieus geld. Zeker ook als je naar de inspanning gaat kijken die ertegenover staat (uurtjes).

De makelaar belde. Wat we van de twee huizen vonden die we bij de open huizendag bezocht hebben. Nou, 1 dus helemaal niets, 1 dus wel. Blijkbaar zagen de eigenaren ons ook wel zitten bleek uit het gesprek. Ondanks dat er dan emotie bij komt kijken zou ik echt véél liever direct met die mensen spreken. Ik weet zeker dat we er met hen uit zouden komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
LostInNight schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:29:
[...]

Vraag wat gegevens van recente verkopen in de buurt op in het Kadaster. Wat recent verkocht is vind je zo op Funda. Baseer je bod daarop en dan heb je zo beet. Bied een oneven bedrag en schrijf een mooie brief waarin je je bod en voorwaarden goed toelicht.

Ik had hierdoor zo beet en mijn woning is uiteindelijk 35k boven de vraagprijs getaxeerd. Precies wat ik geboden had. De taxateur wist overigens niet wat ik geboden had.

Allemaal geen aankoopmakelaar voor nodig gehad. Besteed je geld aan nuttiger dingen, zoals een keuring als die nodig is en niet 3500 aan iemand die precies dezelfde gegevens tot zijn beschikking heeft en misschien wat contacten en daarop jou bod baseert.
Ik heb die gegevens, helaas zijn er de laatste 2 maanden maar 2 klein beetje vergelijkbare woningen in de buurt verkocht, de rest allemaal ervoor. Data van meer dan 2 maanden oud is op dit moment gewoon niet relevant.

Beide huizen waren voor +2% verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-10 11:06
supersoco80 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:49:
[...]

- Hulp bij het bepalen van het bod obv een goede marktkennis
- enige mate van smerigheid en ons-kent-ons (bij de verkopende makelaar informatie over biedingen van andere loskrijgen)

meer niet. Vooral het laatste eigenlijk.
Ik zou het niet doen als ik jou was.
Bepalen van een bod is altijd gevoelswerk.
Smerigheid is er altijd, want jouw bod gaat ongetwijfeld gebruikt worden om een ander bod omhoog te krikken of andersom.

Handige van een aankoopmakelaar is als je ZEKER het huis wilt hebben tegen welke kosten dan ook en niet enorm veel meer wilt overbieden dan nummer 2.
Daarnaast is het ook handig als je niet elke dag op funda wilt kijken, maar dat laatste is een kleine moeite/hobby geworden. Zelfs na aankoop kijk nog elke dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Voor het eerst een calcasa desktop taxatie laten opvragen voor de woning van vandaag. Mijn maximale hypotheek icm de marktwaarde volgens Calcasa resulteert in een ltv van 72%. Dus als ik mijn max hypotheek bied en ik ben de uiteindelijke koper dan kan ik dit rapport gewoon gebruiken bij de aanvraag van een hypotheek niet? Als ik de berekening juist uitvoer wel als ik een trits kredietverstrekkers bij langs loop. Gaat toch om maximale hyoo tov marktwaarde. Dus hypo / taxatie prijs x 100%. Taxatiewaarde is in elk geval flink hoger dan de vraagprijs / woz waarde. En ook hoger dan ik kan krijgen aan hypotheek, dus ik ga niet bieden wat volgens Calcasa en WL de taxatieprijs zou moeten zijn

Calcasa komt overeen met wat Walter Living Premium mij teruggeeft als marktwaarde. Zou betekenen dat ze allebei deze woning een hogere waarde toedichten. Want vorig jaar ging een woning van de buren tegen die prijs (weet ik door het koopsommen overzicht bij het kadaster) in een kant en klaar VT wonen stijl af huis. En dit huis kan dat wel worden, maar dat gaat tijd en geld kosten. Kan ik in elk geval kosten uitsparen van een taxateur. Lloyd's biedt mij nog de meeste ruimte om mijn bod op te baseren trouwens. En die kunnen execution only en accepteren een calcasa. Nu nog afwachten of mijn bod door de verkoper overwogen gaat worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Joosie200 op 04-10-2022 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:08
supersoco80 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:34:
[...]

Als ik op die manier een aantal keer met duizend euro ga smijten kan ik mijn eigen inbreng wel vergeten. Ik vind 1500 extra echt serieus geld. Zeker ook als je naar de inspanning gaat kijken die ertegenover staat (uurtjes).
Sommige dingen die 2 minuten kosten zijn 50.000 euro waard. Sommige dingen die 8 uur werk kosten zijn 100€ waard.

Het gaat niet om zijn inspanning, maar wat het voor jou waard is. En als je een huis echt wilt, kan die 1500€ je kans significant vergroten. Grote voordeel: grijp je er toch naast, betaal je niets.

Er wordt soms met teveel emotie en/of principes gehandeld op de huizenmarkt. Ik beredeneer het vanuit mezelf: wat brengt x of y me. Het kan me echt niet schelen hoeveel moeite daarmee gepaard gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Requiem19 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:29:
[...]

Sommige dingen die 2 minuten kosten zijn 50.000 euro waard. Sommige dingen die 8 uur werk kosten zijn 100€ waard.

Het gaat niet om zijn inspanning, maar wat het voor jou waard is. En als je een huis echt wilt, kan die 1500€ je kans significant vergroten. Grote voordeel: grijp je er toch naast, betaal je niets.

Er wordt soms met teveel emotie en/of principes gehandeld op de huizenmarkt. Ik beredeneer het vanuit mezelf: wat brengt x of y me. Het kan me echt niet schelen hoeveel moeite daarmee gepaard gaat.
Eten is jou ook veel waard neem ik aan, toch is een potje boontjes geen 200 euro. Waarom niet? Concurrentie.

Econoom Pieter Gautier weet het ook niet zo goed. ‘Als er volledige concurrentie zou zijn, zouden de winstmarges in ieder geval nooit zo hoog zijn.’ Er is dus iets vreemds aan de hand, maar wat?

Het is een beetje gissen, maar één verklaring kan zijn dat makelaars een klassiek kartel vormen.

Bedenk: de ene dag werken ze als verkoopmakelaar, de volgende dag als aankoopmakelaar. Om hun handel in stand te houden doen makelaars alleen zaken met makelaars. Zo nodigen makelaars zelfstandige kopers niet uit op een bezichtiging, en geven ze informatie over nieuwe woningen eerder aan bevriende aankoopmakelaars dan aan de rest van de wereld

https://decorrespondent.n...ter/510528783314-fb063ede

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
supersoco80 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:36:
[...]

Eten is jou ook veel waard neem ik aan, toch is een potje boontjes geen 200 euro. Waarom niet? Concurrentie.

Econoom Pieter Gautier weet het ook niet zo goed. ‘Als er volledige concurrentie zou zijn, zouden de winstmarges in ieder geval nooit zo hoog zijn.’ Er is dus iets vreemds aan de hand, maar wat?

Het is een beetje gissen, maar één verklaring kan zijn dat makelaars een klassiek kartel vormen.

Bedenk: de ene dag werken ze als verkoopmakelaar, de volgende dag als aankoopmakelaar. Om hun handel in stand te houden doen makelaars alleen zaken met makelaars. Zo nodigen makelaars zelfstandige kopers niet uit op een bezichtiging, en geven ze informatie over nieuwe woningen eerder aan bevriende aankoopmakelaars dan aan de rest van de wereld

https://decorrespondent.n...ter/510528783314-fb063ede
Een pot boontjes is geen 200€ waard omdat je ze ook kunt kopen voor 2€.

Stel de potjes boontjes zijn bijnaaaa helemaal op en verder is er ook geen eten in de stad. 1 iemand op de hoek van de straat zegt ‘voor 100€ geef ik je met 100% garantie de tip waar je de laatste boontjes kunt kopen’.

Het geven van de tip kost hem 5 seconden. Maar toch zal het voor veel mensen het geld waard zijn.

Je kunt boos zijn op het slechte woningmarkt systeem en weigeren mee te doen met het spel. Gevolg: 1500€ rijker, maar nog steeds geen huis omdat iemand anders wel het spelletje meespeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Requiem19 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:44:
[...]

Een pot boontjes is geen 200€ waard omdat je ze ook kunt kopen voor 2€.

Stel de potjes boontjes zijn bijnaaaa helemaal op en verder is er ook geen eten in de stad. 1 iemand op de hoek van de straat zegt ‘voor 100€ geef ik je met 100% garantie de tip waar je de laatste boontjes kunt kopen’.

Het geven van de tip kost hem 5 seconden. Maar toch zal het voor veel mensen het geld waard zijn.

Je kunt boos zijn op het slechte woningmarkt systeem en weigeren mee te doen met het spel. Gevolg: 1500€ rijker, maar nog steeds geen huis omdat iemand anders wel het spelletje meespeelt.
Nee, je kan ze voor 2 euro kopen omdat de bond van groentenverkopers niet afgesproken hebben dat het 200 euro kost waardoor er gezonde concurrentie is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
supersoco80 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:54:
[...]

Nee, je kan ze voor 2 euro kopen omdat de bond van groentenverkopers niet afgesproken hebben dat het 200 euro kost waardoor er gezonde concurrentie is.
Helaas voor ons allemaal is de huizenmarkt geen transparante en eerlijke markt.

Dat is een terechte kritiek. Maar gaat jouw principe de woningmarkt veranderen? Of gaat het je potentieel het huis van je dromen kosten?

In ieder geval hier niet komen klagen als je ernaast grijpt :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bamiblik
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-10 23:25
supersoco80 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:54:
[...]

Je mist ook het punt van de kostprijs, kostprijs (in de vorm van uren, huur van het pand, backoffice etc) bepalen uiteraard ook de prijs van de makelaar.
Daarnaast weten ze heel goed wat ze kunnen vragen aangezien ze goed weten wat het bij de concurrentie kost en wat het de meeste mensen waard is.

Vind het erg kort door de bocht dat alle makelaars een kartel vormen (kan uiteraard maar er is nog veel meer wat de prijs bepaald)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:08
Joosie200 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:42:
Voor het eerst een calcasa desktop taxatie laten opvragen voor de woning van vandaag. Mijn maximale hypotheek icm de marktwaarde volgens Calcasa resulteert in een ltv van 72%. Dus als ik mijn max hypotheek bied en ik ben de uiteindelijke koper dan kan ik dit rapport gewoon gebruiken bij de aanvraag van een hypotheek niet? Als ik de berekening juist uitvoer wel als ik een trits kredietverstrekkers bij langs loop. Gaat toch om maximale hyoo tov marktwaarde. Dus hypo / taxatie prijs x 100%. Taxatiewaarde is in elk geval flink hoger dan de vraagprijs / woz waarde. En ook hoger dan ik kan krijgen aan hypotheek, dus ik ga niet bieden wat volgens Calcasa en WL de taxatieprijs zou moeten zijn

Calcasa komt overeen met wat Walter Living Premium mij teruggeeft als marktwaarde. Zou betekenen dat ze allebei deze woning een hogere waarde toedichten. Want vorig jaar ging een woning van de buren tegen die prijs (weet ik door het koopsommen overzicht bij het kadaster) in een kant en klaar VT wonen stijl af huis. En dit huis kan dat wel worden, maar dat gaat tijd en geld kosten. Kan ik in elk geval kosten uitsparen van een taxateur. Lloyd's biedt mij nog de meeste ruimte om mijn bod op te baseren trouwens. En die kunnen execution only en accepteren een calcasa. Nu nog afwachten of mijn bod door de verkoper overwogen gaat worden.
De woning die ik net heb gekocht werd door een NWWI-taxateur 50k lager getaxeerd dan de Calcasa taxatie, en 25k lager dan de Midas-taxatie. Ik weet niet of een hypotheekverstrekker akkoord gaat met een Calcasa-taxatie voor een 1e hypotheek of dat ze daar toch een NWWI-rapport voor willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Bamiblik schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 22:06:
[...]

Je mist ook het punt van de kostprijs, kostprijs (in de vorm van uren, huur van het pand, backoffice etc) bepalen uiteraard ook de prijs van de makelaar.
Daarnaast weten ze heel goed wat ze kunnen vragen aangezien ze goed weten wat het bij de concurrentie kost en wat het de meeste mensen waard is.

Vind het erg kort door de bocht dat alle makelaars een kartel vormen (kan uiteraard maar er is nog veel meer wat de prijs bepaald)
Hoeveel uur denk jij dat een aankoopmakelaar kwijt is aan jou?

Ik heb inmiddels een erg prettig gesprek gehad met een andere aankoopmakelaar die een fors lager tarief hanteert. Daar gaan we mee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:22
Joosie200 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:42:

Kijk gewoon ff op de website van je hypotheekverstrekker kijken of bel ze.
Elke toko heeft z'n eigen eisen/regelingen en niet elke toko accepteert ze.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Luco schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:05:
[...]

De woning die ik net heb gekocht werd door een NWWI-taxateur 50k lager getaxeerd dan de Calcasa taxatie, en 25k lager dan de Midas-taxatie. Ik weet niet of een hypotheekverstrekker akkoord gaat met een Calcasa-taxatie voor een 1e hypotheek of dat ze daar toch een NWWI-rapport voor willen.
Als ik de kredietverstrekkers (ik verstrek het recht van hypotheek als woningeigenaar) zo bekijk staan de meeste er zo in:

Indien NHG hypotheek: <90% ltv
Indien geen NHG hypotheek: <65% ltv

En ik ga voor eentje met NHG, vraagprijs/woz waarde/taxatie prijs en wss het winnende bod blijft gewoon onder de NHG grens. Dus ik ben wel van plan hem te gaan gebruiken. Wel zit er een geldigheidsduur aan van 6 tot 9 maanden afhankelijk van wie je kiest. Want ook een desktoptaxatie is een momentopname.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Verder nog eens het excel van Nibud lopen doorrekenen. Wat mijn maximale hypotheekbedrag zou doen bij welk rentepercentage. Als de rente doorknalt naar 6% tussen nu en 2024 kan ik tov een huidig percentage van 4,01% aan totaal hypotheek 11% minder bieden. Dus de vraagprijzen moeten met hetzelfde percentage zakken wil ik net zo duur uit zijn. En ik waag te betwijfelen dat de prijzen dusdanig gaan zakken.

Bij een rentepercentage van 1,51% die vorig jaar nog wel af te sluiten was zou ik trouwens maar weinig extra kunnen bieden. Dus ik heb mijn bod ingestuurd naar de makelaar wat ik de woning waard vind. En dan is het mij om het even of ik nu 3,65%, 4,01%, 4,51% of 5,01% kan vastzetten uiteindelijk. Er hangt een ander maximaal hypotheekbedrag aan vast maar bij 5% kan ik als nog met gemak het verschil overbruggen tussen mijn bod en mijn maximale hypotheek. Ook de maandlasten kan ik hebben want ik spaar de helft van mijn salaris.

Ik heb geboden zonder voorwaarden. Oplevering ben ik flexibel in want huur, opknappen moet toch dus waarom nog een bouwtechnische keuring, financiering ik weet wat ik kan krijgen bij welk percentage. Papieren liggen al klaar om een aanvraag in te schieten. (recente loonstroken, werkgeversverklaring, taxatierapport, overzicht spaargeld, bkr check)

De huidige verkoper was al verhuisd naar een huurwoning dus oplevering over zes tot twaalf maanden zal het wel niet worden. Nu maar zien volgende week dinsdag bij het sluiten van de termijn of mijn bod geaccepteerd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Hoe kijken jullie mede(aspirant)kopers naar de NVW cijfers van vandaag?

Ik moet zeggen dat het me verder laat twijfelen.Voor mijn zoekgebied is de daling 6.1%, ik zie dat (nog niet terug in de vraagprijzen. Niet alleen dat: Die 6% is over de laatste 3 maanden gemiddeld, maar ik heb het sterke vermoeden dat het de laatste maand nog wel eens veel meer kan zijn (misschien wel 10%+). Oftwel: mogelijk daalt het op dit moment veel harder. Een maandje (of twee) wachten kan dus betekenen dat je hetzelfde huis voor 10-20k minder krijgt, met 30jaar lang dus lagere maandlasten. Aan de andere kant komt er weinig bij en zal dat midner worden, dus er moet wel een huis zijn om op te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:50
supersoco80 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:39:

Ik moet zeggen dat het me verder laat twijfelen.Voor mijn zoekgebied is de daling 6.1%, ik zie dat (nog niet terug in de vraagprijzen. Niet alleen dat: Die 6% is over de laatste 3 maanden gemiddeld, maar ik heb het sterke vermoeden dat het de laatste maand nog wel eens veel meer kan zijn (misschien wel 10%+). Oftwel: mogelijk daalt het op dit moment veel harder. Een maandje (of twee) wachten kan dus betekenen dat je hetzelfde huis voor 10-20k minder krijgt, met 30jaar lang dus lagere maandlasten. Aan de andere kant komt er weinig bij en zal dat midner worden, dus er moet wel een huis zijn om op te bieden.
Tenzij de rente over een maandje (of twee) gestegen is.

Ik heb mijn huis nu te koop. Trek in bij mijn vriendin. Vanaf daar eens achterover leunen en zien wat de markt komende maanden/jaren doet. We kunnen daar prima vooruit.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:43

de Peer

under peer review

supersoco80 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:39:

Doe er je voordeel mee en ga gewoon laag bieden. de verkoper zit misschien met dezelfde twijfel en zou eieren voor zijn geld kunnen kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 12:19
Iemand ervaring met loden waterleidingen? Heb momenteel een bod gedaan op een jaren 30 woning, die geaccepteerd is, en bij de bouwkundige keuring is naar boven gekomen dat er loden leidingen in het huis nog liggen (gedeelte waar de waterleiding het huis binnenkomt).

Deze gaan door de kruipruimte, echter is deze met beton gestort dus we kunnen niet met zekerheid zeggen hoe diep deze liggen en hoe makkelijk deze te vervangen zijn. Ook is mij niet duidelijk of de loden leidingen ook bijv. naar boven lopen.

Nu heb ik bij onze makelaar hier een punt van gemaakt, maar ik heb het gevoel dat hij dit een beetje wegpraat dat het niets is om ons druk over te maken. Hij zegt eigenlijk dat het ''niet zeker'' is dat de leidingen onder de vloer in het beton lopen en dat het niet logisch is dat de leidingen naar boven van lood zijn, omdat de badkamer later naar boven is verplaatst.

Als ik dan tegen hem zeg dat ik toch graag iets meer zekerheid wil, krijg ik een reactie terug dat ik alleen met nieuwbouw zekerheid heb. Zit ik mij hier dan aan te stellen?

Als ik zo 123 google, dan kan, worst case, vervangingskosten boven de 10k liggen. Iemand ervaring toevallig?

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Thenotorious schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:43:
Iemand ervaring met loden waterleidingen? Heb momenteel een bod gedaan op een jaren 30 woning, die geaccepteerd is, en bij de bouwkundige keuring is naar boven gekomen dat er loden leidingen in het huis nog liggen (gedeelte waar de waterleiding het huis binnenkomt).

Deze gaan door de kruipruimte, echter is deze met beton gestort dus we kunnen niet met zekerheid zeggen hoe diep deze liggen en hoe makkelijk deze te vervangen zijn. Ook is mij niet duidelijk of de loden leidingen ook bijv. naar boven lopen.

Nu heb ik bij onze makelaar hier een punt van gemaakt, maar ik heb het gevoel dat hij dit een beetje wegpraat dat het niets is om ons druk over te maken. Hij zegt eigenlijk dat het ''niet zeker'' is dat de leidingen onder de vloer in het beton lopen en dat het niet logisch is dat de leidingen naar boven van lood zijn, omdat de badkamer later naar boven is verplaatst.

Als ik dan tegen hem zeg dat ik toch graag iets meer zekerheid wil, krijg ik een reactie terug dat ik alleen met nieuwbouw zekerheid heb. Zit ik mij hier dan aan te stellen?

Als ik zo 123 google, dan kan, worst case, vervangingskosten boven de 10k liggen. Iemand ervaring toevallig?
Wat bedoel je met kruipruimte is met beton gestort? Is er nu wel of geen kruipruime waar je de leiding ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
Wolly schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:01:
[...]

Wat bedoel je met kruipruimte is met beton gestort? Is er nu wel of geen kruipruime waar je de leiding ziet?
De kruipruimte waar de leiding dus vermoedelijk eerst was, is ergens de afgelopen jaren (tussen 1970 en 2010) met beton gestort. Dus nee, we zien de leiding zelf niet, alleen onder de deur waar de leiding binnenkomt.

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Thenotorious schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:07:
[...]

De kruipruimte waar de leiding dus vermoedelijk eerst was, is ergens de afgelopen jaren (tussen 1970 en 2010) met beton gestort. Dus nee, we zien de leiding zelf niet, alleen onder de deur waar de leiding binnenkomt.
Na 1960 werd er geen lood meer gebruikt en ik neem aan dat er bij het storten van beton ook nieuwe leidingen zijn getrokken.

Zijn er geen koven waar je in kan kijken? Wat voor leiding komt er in de keuken naar boven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-10 20:46

steel123

Cryman9

Maar wat verwacht je dan van de makelaar precies?
Waarschijnlijk hebben de vorige bewoners niet de laatste verbouwing gedaan en de makelaar ook niet. Dus hoe kan iemand dan zekerheid geven zonder te gaan breken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
steel123 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:46:
[...]

Waarschijnlijk hebben de vorige bewoners niet de laatste verbouwing gedaan en de makelaar ook niet. Dus hoe kan iemand dan zekerheid geven zonder te gaan breken?
Als je het echt zeker wilt weten; laten testen.
https://www.loodinwatertesten.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Nnoitra schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:02:
[...]

Als je het echt zeker wilt weten; laten testen.
https://www.loodinwatertesten.nl/
Hij weet al dat er loden leidingen aanwezig zijn, waarom zou je dan testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
Wolly schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:14:
[...]

Na 1960 werd er geen lood meer gebruikt en ik neem aan dat er bij het storten van beton ook nieuwe leidingen zijn getrokken.

Zijn er geen koven waar je in kan kijken? Wat voor leiding komt er in de keuken naar boven?
Ja dat zei onze makelaar ook inderdaad, maar met zekerheid zeggen gaat dat lastig worden.

Die zijn er helaas niet, bij de kraan zag ik een koperen leiding.
steel123 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:46:
[...]

Nou, ik verwacht niet heel veel van onze makelaar (mijn aankoopmakelaar dus). Het ging mij meer om dat hij mij het idee gaf dat ik het aan het opblazen was/overdrijven was en dat het iets was waar ik mij niet druk om moet maken.

Maar aangezien we, in toch misschien een ietwat dalende markt toch een flink bedrag aan het neerleggen zijn, vond ik het een legitiem punt om mij druk om te maken op dat moment.

De foto's btw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbqF38Fav4SvZesrwVf9MhGoEWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YGcox7gP4vVyyeDsB5DcsMls.jpg?f=fotoalbum_large

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Wolly schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:21:
[...]

Hij weet al dat er loden leidingen aanwezig zijn, waarom zou je dan testen?
Dat had ik ff gemist, excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:13

Heb je het bod gedaan met de vervanging van de loden leidingen erbij in begrepen?

Zo niet, wat let je om terug te komen op je bod en naar aanleiding van het onderzoek (en je veiligheid) een lager bod te doen? Het is zeker voor jonge kinderen een reëel gevaar..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Eigenlijk zijn de keuzes vrij simpel:
- Je trekt je bod in (neem aan dat dit kan vanwege je onder voorbehoud van bouwtechnische keuring);
- Je past je bod aan (neem aan dat dit kan vanwege je onder voorbehoud van bouwtechnische keuring);
- Je laat specifiek een erkende installateur komen die ter plekke komt kijken (mits verkoper hieraan meewerkt) echter hou er rekening mee dat ook zij "niet destructief" te werk zullen gaan, dus als er iets in beton ligt gegoten dan kom je dat pas te weten zodra de woning van jou is en jezelf dus actie gaat ondernemen;
- Je doet niks en als de overdracht gedaan is merk je vanzelf wel wat voor eigenaardigheden een pand uit de jaren 30 ten op zichtte van nieuwbouw zal zijn. De bouwbesluiten van toen zijn natuurlijk van een heel ander kaliber dan van tegenwoordig, kortom, dit zal vast niet het enige zijn wat je tegen zal komen.

[ Voor 3% gewijzigd door Enforcer op 07-10-2022 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Enforcer schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 07:36:
[...]

kortom, dit zal vast niet het enige zijn wat je tegen zal komen.
Inderdaad - je makelaar verwoord het een beetje verrot, maar hij heeft wel een punt... Wat zijn je eigen verwachtingen van een jaren 30 woning? Het huis is bijna 100 jaar oud, dus de komende jaren zal je diverse zaken moeten aanpakken (onderhoud/vernieuwing) die geld gaan kosten. Dit is daar wellicht 1 van.

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thenotorious
Enforcer schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 07:36:
[...]

Eigenlijk zijn de keuzes vrij simpel:
- Je trekt je bod in (neem aan dat dit kan vanwege je onder voorbehoud van bouwtechnische keuring);
- Je past je bod aan (neem aan dat dit kan vanwege je onder voorbehoud van bouwtechnische keuring);
- Je laat specifiek een erkende installateur komen die ter plekke komt kijken (mits verkoper hieraan meewerkt) echter hou er rekening mee dat ook zij "niet destructief" te werk zullen gaan, dus als er iets in beton ligt gegoten dan kom je dat pas te weten zodra de woning van jou is en jezelf dus actie gaat ondernemen;
- Je doet niks en als de overdracht gedaan is merk je vanzelf wel wat voor eigenaardigheden een pand uit de jaren 30 ten op zichtte van nieuwbouw zal zijn. De bouwbesluiten van toen zijn natuurlijk van een heel ander kaliber dan van tegenwoordig, kortom, dit zal vast niet het enige zijn wat je tegen zal komen.
Yes, koopcontract was nog niet getekend dus zat nog nergens aan vast. Ik heb inmiddels mijn bod ingetrokken en ga verder zoeken naar een ander huis, wellicht met deze ervaringen ook naar een nieuwere woning.

Dank voor jullie adviezen iig!

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Pfff, wat is dit moeilijk: We hebben een huis nu voor de tweede keer bekeken, met aankoopmakelaar erbij. Het huis zelf is wat we willen en hebben we een goed gevoel bij, de garage is perfect. De tuin is alleen wel best enen stukje kleiner dan we willen, de ligging kan zeker beter en de wijk is gewoon niet zo mooi. Dan kan je zeggen dat als je niet enthousiast bent dat je niet moet kopen, maar we zullen altijd wat compromis moeten sluiten en het huis zelf vinden we dus wel weer mooi (van binnen).

En dan nog de omstandigheden eromheen, opvallend genoeg met het nieuws van deze week komen er plotseling best wat huizen bij en is er best wat in prijs verlaagd. De keuze neemt dus licht toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
supersoco80 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 08:33:
Pfff, wat is dit moeilijk: We hebben een huis nu voor de tweede keer bekeken, met aankoopmakelaar erbij. Het huis zelf is wat we willen en hebben we een goed gevoel bij, de garage is perfect. De tuin is alleen wel best enen stukje kleiner dan we willen, de ligging kan zeker beter en de wijk is gewoon niet zo mooi. Dan kan je zeggen dat als je niet enthousiast bent dat je niet moet kopen, maar we zullen altijd wat compromis moeten sluiten en het huis zelf vinden we dus wel weer mooi (van binnen).

En dan nog de omstandigheden eromheen, opvallend genoeg met het nieuws van deze week komen er plotseling best wat huizen bij en is er best wat in prijs verlaagd. De keuze neemt dus licht toe.
Moet je verhuizen?
Zo nee, waarom zou je compromissen moeten sluiten? Al helemaal op zaken die je niet aan kunt passen (locatie / m2 tuin) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-06 07:57

Ik zou nu ff niks doen en wachten.
Gaat zo nog 20% van de marktprijzen af en aanbod gaat groot worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Dwaalboy schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:11:
[...]

Of het aanbod droogt juist op omdat iedereen blijft zitten. Mijn glazen bol is net zo goed als die van jou. Op dit moment is er namelijk gewoon niets over te zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nnoitra
Dwaalboy schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:11:
[...]

Da's iets te makkelijk gezegd, je hebt namelijk nog een component waar je rekening mee moet houden: hypotheek rente, die kan ook nog verder stijgen. Wat doet dat met je maandlasten en max hypotheek?
En of het aanbod groot gaat worden, is dat een gegeven of een gok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Gijsje22 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:16:
[...]

Of het aanbod droogt juist op omdat iedereen blijft zitten. Mijn glazen bol is net zo goed als die van jou. Op dit moment is er namelijk gewoon niets over te zeggen.
Mensen zonder baan kunnen de hypotheek niet meer betalen, verhoogde stress en meer relaties die op de klippen lopen.

Dus dat iedereen blijft zitten lijkt mij erg sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Wolly schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:36:
[...]

Mensen zonder baan kunnen de hypotheek niet meer betalen.
Da's ook maar een onderbuik gevoel.
In tegenstelling tot de vorige huizen crisis zit men er nu er financieel minder diep in.
En werkeloos zijn hoeft niet automatisch te betekenen dat je de hypotheek niet meer kunt betalen. Voor een deel zal dat misschien zo zijn, maar lang niet voor iedereen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Dan kan je zeggen dat als je niet enthousiast bent dat je niet moet kopen, De keuze neemt dus licht toe.
Een woning kun je desnoods helemaal strippen en vanaf de grond opnieuw opbouwen. Maar een wijk / de buurt ga je niet opnieuw kunnen inrichten in je eentje. Als je niet happy wordt van de wijk zou ik verder kijken. Ik koop liever een label E/F woning in een wijk die mij aanstaat dan een label A woning in een voormalig vogelaarwijk. E/F upgraden naar A kost klauwen met geld maar daar kan je je naar toewerken.

Mensen moeten eens klaar zijn met een houding: ik wil alles en ik wil alles nu. En om die reden geef ik de voorkeur boven een wijk die mij aanstaat maar een woning die niet af is. Boven een mindere wijk en af huis. Want ja er kan veel veranderen. Maar het is niet gegarandeerd dat elke mindere wijk binnen tien twintig jaar de nieuwste yuppenbuurt wordt. Genoeg vroegere vogelaarwijken die nog steeds niet meekomen met andere wijken.
[...]

Mensen zonder baan kunnen de hypotheek niet meer betalen, verhoogde stress en meer relaties die op de klippen lopen.

Iedereen die kocht in 2017-2021 kon profiteren van super lage rentes. Die bovendien massaal 20/30 jaar zijn vastgezet. Als ik mijn hypotheekrente op 1-2% had vast staan en ik verlies mijn werk heb ik recht op 2-3 jaar ww. Ik kan makkelijk mijn hypotheek blijven betalen van de ww alleen. Maar ik ben dan ook niet het type: wat binnen komt moet op.

Hell in mijn berekeningen zou ik zelfs met bijstand nog kunnen rondkomen door de hypotheek te blijven betalen. Gaat wel twh koste van andere zaken natuurlijk. Dus geen auto, geen 1Gbps internet abbo ed. Verder is het risico op restschuld heel anders dan in 2008-2012. NHG is erbij, mensen lossen af want anders geen HRA. Dus ja ik zou lekker blijven zitten in een woning if shit hits the fan. Hypotheeklasten zijn laag voor 20/30 jaar dus wie doet je wat.

Dus ik moet nog maar zien of er in een recessie zoveel vrij komt aan moetjes. Zelfs tussen 2008-2012 zag je de meeste hun oude woning in de verhuur gooien boven een verlies incasseren. Dat doe je als het echt niet anders kan. Daarmee zie ik mijn kansen als starter dus niet groter worden. Het tekort blijft toch bestaan zolang nieuwbouw stil valt. De rente blijft wel even hoger worden en de salarissen volgen de inflatie niet op gelijke voet. Daarmee wordt elke maand je maximale hypotheek lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Nnoitra schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:27:
[...]

Da's iets te makkelijk gezegd, je hebt namelijk nog een component waar je rekening mee moet houden: hypotheek rente, die kan ook nog verder stijgen. Wat doet dat met je maandlasten en max hypotheek?
En of het aanbod groot gaat worden, is dat een gegeven of een gok?
Nou, dit dus. Onder andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Nnoitra schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:10:
[...]

Moet je verhuizen?
Zo nee, waarom zou je compromissen moeten sluiten? Al helemaal op zaken die je niet aan kunt passen (locatie / m2 tuin) .
Snap ik. Mijn vriendin gaat ergens anders werken waardoor haar reistijd op zou lopen naar 3,5 uur. Daarnaast huren we nu 2 appartementen, beide te klein voor ons tweeën.

En we zouden het liefst een charmant boerderijtje met A+++ label op de heide, maar valk bij een station en geen monument zijnde, grote garage (verwarmd), zonnepanelen etc.. etc.. hebben. Dus een compromis wordt het altijd. Alleen waar je de grens trekt vind ik verdomd moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Joosie200 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:18:
[...]

Een woning kun je desnoods helemaal strippen en vanaf de grond opnieuw opbouwen. Maar een wijk / de buurt ga je niet opnieuw kunnen inrichten in je eentje. Als je niet happy wordt van de wijk zou ik verder kijken. Ik koop liever een label E/F woning in een wijk die mij aanstaat dan een label A woning in een voormalig vogelaarwijk. E/F upgraden naar A kost klauwen met geld maar daar kan je je naar toewerken.

Mensen moeten eens klaar zijn met een houding: ik wil alles en ik wil alles nu. En om die reden geef ik de voorkeur boven een wijk die mij aanstaat maar een woning die niet af is. Boven een mindere wijk en af huis. Want ja er kan veel veranderen. Maar het is niet gegarandeerd dat elke mindere wijk binnen tien twintig jaar de nieuwste yuppenbuurt wordt. Genoeg vroegere vogelaarwijken die nog steeds niet meekomen met andere wijken.

[...]

Iedereen die kocht in 2017-2021 kon profiteren van super lage rentes. Die bovendien massaal 20/30 jaar zijn vastgezet. Als ik mijn hypotheekrente op 1-2% had vast staan en ik verlies mijn werk heb ik recht op 2-3 jaar ww. Ik kan makkelijk mijn hypotheek blijven betalen van de ww alleen. Maar ik ben dan ook niet het type: wat binnen komt moet op.

Hell in mijn berekeningen zou ik zelfs met bijstand nog kunnen rondkomen door de hypotheek te blijven betalen. Gaat wel twh koste van andere zaken natuurlijk. Dus geen auto, geen 1Gbps internet abbo ed. Verder is het risico op restschuld heel anders dan in 2008-2012. NHG is erbij, mensen lossen af want anders geen HRA. Dus ja ik zou lekker blijven zitten in een woning if shit hits the fan. Hypotheeklasten zijn laag voor 20/30 jaar dus wie doet je wat.

Dus ik moet nog maar zien of er in een recessie zoveel vrij komt aan moetjes. Zelfs tussen 2008-2012 zag je de meeste hun oude woning in de verhuur gooien boven een verlies incasseren. Dat doe je als het echt niet anders kan. Daarmee zie ik mijn kansen als starter dus niet groter worden. Het tekort blijft toch bestaan zolang nieuwbouw stil valt. De rente blijft wel even hoger worden en de salarissen volgen de inflatie niet op gelijke voet. Daarmee wordt elke maand je maximale hypotheek lager.
De NHG is maar tot iets van350k, daar koop je weinig voor. Maar eens: het valt nog maar zien of er na een rijtje paniekverkopers de komende maand nog zo veel bij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
supersoco80 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:39:
[...]
En we zouden het liefst een charmant boerderijtje met A+++ label op de heide, maar valk bij een station en geen monument zijnde, grote garage (verwarmd), zonnepanelen etc.. etc.. hebben. Dus een compromis wordt het altijd. Alleen waar je de grens trekt vind ik verdomd moeilijk.
Wie wil dat niet. Ik zou er zo voor tekenen. Maar een charmant tot label A verbouwd woonboerderij met pv installatie, warmtepomp en alles gaat je gewoon een miljoen of meer kosten. Dromen mag, ambitie hebben prima. Maar ik kijk zelf naar type wijk en reistijd. Die hebben voor mij prio boven: type woning, aantal slaapkamers, verduurzaming al uitgevoerd ja de nee.

Ik had allang kunnen kopen aan de randen van Nederland. (Zeeuws Vlaanderen, Zuid Limburg, aardbevingsgebied Groningen) Maar daar woont mijn familie/vrienden niet, verdriedubbelt mijn reistijd naar werk en ik heb niks met die regio's. Dus drie dikke no go's voor mij.

Deze bijvoorbeeld https://www.funda.nl/koop...-42973603-westervalge-24/ Past binnen mijn hypotheekbudget en spaargeld. Maar dan zit ik in Warffum, ver van familie/vrienden en werk. En je mag gerust er een ton of meer in stoppen. Of rekenen met +750 stookkosten per maand gechargeerd gezegd. En dat vind ik het dan niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
supersoco80 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:41:
[...]

De NHG is maar tot iets van350k, daar koop je weinig voor. Maar eens: het valt nog maar zien of er na een rijtje paniekverkopers de komende maand nog zo veel bij komt.
Fair enough. Ik reken vanuit mijn eentje en met mijn salaris alleen is het NHG plafond ruim toereikend. Dan nog: zelfs al koop je op twee inkomens.. lijkt me des te belangrijker boven NHG grens rekening te houden met: arbeidsongeschiktheid, 1 v/d 2 stopt met werken, scheiding. Kun je in elke situatie de hypotheeklasten nog ophoesten op 1 inkomen dan wel WW/bijstand? Worst case bekeken. Je gaat wel een financiering aan die je in 30 jaar uiterlijk terugbetaalt. Er gebeurt veel in zo'n tijd. En iedereen gaat uit van een positief scenario maar er kan ook veel op je pad komen waar je geen invloed op hebt maar je wel mee zult zitten.

[ Voor 18% gewijzigd door Joosie200 op 08-10-2022 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Joosie200 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:55:
[...]

Fair enough. Ik reken vanuit mijn eentje en met mijn salaris alleen is het NHG plafond ruim toereikend. Dan nog: zelfs al koop je op twee inkomens.. lijkt me des te belangrijker boven NHG grens rekening te houden met: arbeidsongeschiktheid, 1 v/d 2 stopt met werken, scheiding. Kun je in elke situatie de hypotheeklasten nog ophoesten op 1 inkomen dan wel WW/bijstand? Worst case bekeken. Je gaat wel een financiering aan die je in 30 jaar uiterlijk terugbetaalt. Er gebeurt veel in zo'n tijd. En iedereen gaat uit van een positief scenario maar er kan ook veel op je pad komen waar je geen invloed op hebt maar je wel mee zult zitten.
Voor arbeidsongeschiktheid heb je nog uitkeringen en eventueel verzekeringen waar je nog een (heel) eind mee komt. Plus dat je de eerste 2 jaar, bij ziekte, nog doorbetaald dient te worden.
Als één van de 2 gepland stopt met werken, dan heb je dat van te voren al doorberekend, neem ik aan.
Als het gedwongen is, dan zou de intentie waarschijnlijk zijn om wel weer aan het werk te gaan. Met een uitkering er bij, zou je wel een periode moeten kunnen overbruggen.
Bij een scheiding is het een ander verhaal, dat ligt wat complexer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
supersoco80 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:39:
[...]

Snap ik. Mijn vriendin gaat ergens anders werken waardoor haar reistijd op zou lopen naar 3,5 uur. Daarnaast huren we nu 2 appartementen, beide te klein voor ons tweeën.

Okay, er is dus wel wat druk.
Dat lijstje is voor nu alles behalve reëel, dus die moet je niet meerekenen.
Je moet beginnen met wat je voor nu binnen je budget voldoende vind. Zaken als label, inrichting mogelijkheden, wel/geen vloerverwarming, kozijnen, etc. Daar moet je je dan zoveel mogelijk aan houden.
Maar dan weegt tijdsdruk natuurlijk wel mee, dat maakt dat je soms wel iets los moet laten.

Waar ik persoonlijk geen concessie op doe, zijn zaken waar ik geen invloed op heb. Bijvoorbeeld; als een locatie nu ruk is, zal die naar alle waarschijnlijkheid ruk blijven.
Als je je aan iets gaat ergeren en je kunt het niet aanpassen, dan heb je een probleem want dat gaat ten koste van je woongenot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreams2
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:00

Ik kan je 1 ding vertellen, in de verkeerde wijk wonen, daar word je doodongelukkig van. Wij hadden een tophuis met mooie grote tuin, maar van de betonnen jungle werden we diep ongelukkig. Er bleek ook redelijk veel vandalisme en criminaliteit te zijn. Nu zijn we verhuisd uit de Randstad weg en we zijn hier dolgelukkig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
dreams2 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:30:
[...]

Ik kan je 1 ding vertellen, in de verkeerde wijk wonen, daar word je doodongelukkig van. Wij hadden een tophuis met mooie grote tuin, maar van de betonnen jungle werden we diep ongelukkig. Er bleek ook redelijk veel vandalisme en criminaliteit te zijn. Nu zijn we verhuisd uit de Randstad weg en we zijn hier dolgelukkig!
Nou, wat het is: De wijk is niet heel mooi, maar kan lelijker, ligt niet mega dicht op de snelweg, maar zou er zeker wat verder vanaf mogen liggen, ligt niet super dicht bij het station, maar het s ook maar 12 minuten fietsen. De tuin is niet mega klein, maar zouden we liever groter zien.

Staat tegenover: Van alle huizen die we de laatste 6 maanden ofzo bekeken hebben komt deze wel het dichtst in de buurt van onze wensen, op geen enkel punt wijkt het er echt ver vanaf. De meesten waren veel extremer: Fantatische locatie, maar klein en niet te verduurzamen, of méga leuk huis, maar pal aan een hele drukke N-weg etc...

Ik merk gewoon dat ik het lastig vind om de trekker over te halen, ondanks dat we niets beters gezien hebben al die tijd en het er nog op lijkt dat we de enige serieuze bieders gaan zijn ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Kan iemand me op weg helpen met energielabels? Ik kan er echt zo slecht goede informatie over vinden. Ik weet dat het eerst volgens een checklist gedaan werd en er later een inspecteur langs moest komen, vanaf wanneer is dat?

Het huis dat we nu op het oog hebben heeft een label gekregen volgens Rekenmethodiek Definitief Energielabel, versie 1.2, 16 september 2014. Wat zegt dit? Is er inmiddels een nieuwe methode? Hoe verhoudt zich dat tot de oudere methode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

supersoco80 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:55:
Kan iemand me op weg helpen met energielabels? Ik kan er echt zo slecht goede informatie over vinden. Ik weet dat het eerst volgens een checklist gedaan werd en er later een inspecteur langs moest komen, vanaf wanneer is dat?
https://www.google.com/se...biw=2144&bih=1162&dpr=0.9

1e hit op google. 1 januari 2021 dus.

https://aanvragen-energielabel.nl/keuring-en-label/

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 09-10-2022 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Het huis dat we nu op het oog hebben heeft een label gekregen volgens Rekenmethodiek Definitief Energielabel, versie 1.2, 16 september 2014. Wat zegt dit? Is er inmiddels een nieuwe methode? Hoe verhoudt zich dat tot de oudere methode?
wat bedoel je met de oude methode? voor zover ik weet is er recent geen andere methode geweest? Wel werd er op funda wel eens een tijdelijk energie-label gebruikt die nog iets kortzichtiger is dan de definitieve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra

De "oude", waarbij je wat vragen moest beantwoorden en eventueel wat foto's moest meesturen.
De huidige, waar een deskundige langskomt om zaken te bekijken en op te meten. Die gooit dat in een programmaatje en daar komt een label uit.

De oude kon je nog wel wat mee sjoemelen, want; geen/nauwelijks controle.
De nieuwe is strikt en redelijk waterdicht.

https://ep-online.nl/Energylabel/Search
Met postcode en huisnummer vraag je het label op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:27
Voorlopig energielabel: schatting op basis van bouwjaar etc.
Originele energielabel. Geen idee van wanneer maar ik had er een in 2008.
Definitief energielabel voor 2021: prutswerk danwel frauduleuze schattingen met schijncontrole. Tevens onredelijk zwaar meewegen van zonnepanelen in methodiek. Deze labels zijn vaak veel te hoog en geen goede indicatie.
Definitief energielabel vanaf 2021: redelijk fatsoenlijke indicator op basis van inspecteur.

Eigenlijk is alleen de laatste zinvol. De eerste een indicatie. De tweede niet meer relevant. De derde onzin. Slimme verkopers hebben in 2020 voor een eurotje nog snel een hoog label gescoord.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 09-10-2022 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
de Peer schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:59:
[...]

wat bedoel je met de oude methode? voor zover ik weet is er recent geen andere methode geweest? Wel werd er op funda wel eens een tijdelijk energie-label gebruikt die nog iets kortzichtiger is dan de definitieve.
Ik heb gezocht naar een website met algemene (maar niet te algemene) informatie, die is gewoon niet te vinden. Ik verwachtte dat de methode sinds 2016 wel eens aangepast zou kunnen zijn, maar niet dus?

Het huis heeft (heel slim?) eind december 2020 het label gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

supersoco80 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:45:
[...]

Ik heb gezocht naar een website met algemene (maar niet te algemene) informatie, die is gewoon niet te vinden. Ik verwachtte dat de methode sinds 2016 wel eens aangepast zou kunnen zijn, maar niet dus?

Ik kan me nog wel herinneren dat zonnepanelen minder zwaar zijn gaan mee tellen en dat je met een oude schuur geen A meer kunt behalen door zonnepanelen te plaatsen. Eerder kon dat wel. Geen idee wanneer dat was. Jaren geleden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:33
[...]

Dat werd destijds heel actief aangemoedigd door onder andere Vereniging Eigen Huis: kan nu nog gratis, in 2021 moet je er voor betalen en label is verplicht bij verkoop.

Het is sowieso een gedeeltelijk wassen neus. Wij hadden label A+ woning, maar de grootste energiebesparing was om de open trap in de woonkamer af te sluiten met een schuifdeur, zodat de verwarming zeg maar alleen de woonkamer en keuken hoefde te verwarmen ipv drie verdiepingen. Zoiets doet extreem veel voor je kosten voor verwarming, en helemaal niks voor je energielabel. Wij hadden overigens iemand over de vloer voor het label. Het gaat echt vooral om de buitenschil en aanwezigheid van duurzame energie installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:27
[...]

Dat was toen wel een ding hier ook op het forum. Voor mij de trigger er een te scoren waarmee ik bij recente verkoop 1) geen honderden euros hoefde uit te geven, 2) het met A-label aan kon bieden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-10 20:46

steel123

Cryman9

[...]Ik heb gezocht naar een website met algemene (maar niet te algemene) informatie, die is gewoon niet te vinden. Ik verwachtte dat de methode sinds 2016 wel eens aangepast zou kunnen zijn, maar niet dus?

Je kan veel beter het verbruik van de verkopers opvragen.
Maar denk je dat het energielabel niet klopt van het huis dat je op het oog hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02:42
qwasd schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:47:
Zie onderstaande mijn doorlooptijd tot nu toe voor de aankoop van mijn nieuwe woning.

10-9 1e bezichtiging.
12-9 Bod + acceptatie bod.
12-9 Aanvraag taxatie NWWI door hypotheekadviseur.
13-9 Aanvraag rentevoorstel (Nationale Nederlanden) door hypotheekadviseur.
16-9 Rentevoorstel ontvangen (3.36% 10 jaar).
19-9 Nieuw rentevoorstel ontvangen i.v.m. wijziging/fout in looptijd leningdeel.
19-9 Taxatie door makelaar.
22-9 Taxatierapport aangeleverd.
23-9 Koopakte getekend.
23-9 Alle gevraagde documenten aangeleverd aan de bank (Nationale Nederlanden) door hypotheekadviseur.

Wat kan ik gemiddeld verwachten aan doorlooptijd voor het beoordelen van alle aangeleverde documenten tot aan een offerte?
2 weken dus. 7-10 is er gevraagd om aanvullende gegevens en dit is gelijk weer aangeleverd door mijn hypotheekadviseur. Gaat om 2 documentjes en deze konden ze die dag niet meer oppakken. Ik ben benieuwd hoe lang dit weer gaat duren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:08
qwasd schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:26:
[...]

2 weken dus. 7-10 is er gevraagd om aanvullende gegevens en dit is gelijk weer aangeleverd door mijn hypotheekadviseur. Gaat om 2 documentjes en deze konden ze die dag niet meer oppakken. Ik ben benieuwd hoe lang dit weer gaat duren...
Het maakt gewoon heel veel verschil of jouw adviseur de juiste ingangen kent. Ik heb nog zitten rekenen met m'n adviseur of ik een eventuele verbouwing mee kon financieren maar dat bleek niet haalbaar. Dus toen we besloten de taxatiewaarde te financieren, kregen we binnen 4 werkdagen al antwoord dat het direct was goedgekeurd. Netwerk kan dan echt wel verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
[...]

Lijkt mij ook niet dat iedereen blijft zitten, maar andere kant van het verhaal is.
Mensen gaan vooruit in salaris, samenwonen, trouwen of krijgen kinderen en willen dan wel een stap voorwaarts maken. Ook als ze de hoofdprijs moeten betalen, kan je de klok niet tegenhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie de Knak
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 25-04 11:40
qwasd schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:26:
[...]

Toevallig hebben wij net dit hele proces doorlopen, van alle documten en het ontvangen van een bindende offerte heeft bij ons welgeteld twee dagen gezeten. Onze adviseur heeft hier een overzicht met doorlooptijden, wellicht intressant!

https://www.viisi.nl/hypotheekadvies/doorlooptijd-hypotheek/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02:42
Arie de Knak schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:17:
[...]

Toevallig hebben wij net dit hele proces doorlopen, van alle documten en het ontvangen van een bindende offerte heeft bij ons welgeteld twee dagen gezeten. Onze adviseur heeft hier een overzicht met doorlooptijden, wellicht intressant!

https://www.viisi.nl/hypotheekadvies/doorlooptijd-hypotheek/
Vreemd dat hier dan nog zo veel verschil in zit. Tussen aanleveren documenten en beoordeling zat bij mijn precies 14 dagen. En dan ook nog, omdat hypotheekadviseur erachteraan heeft gebeld. Die doorlooptijd op deze website klopt bij mij iig niks van. Nationale Nederlanden normaal wel goede ervaring mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-10 08:00
Verkeerde topic

[ Voor 91% gewijzigd door kw_nl op 10-10-2022 15:21 ]

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Wij zijn van plan een eerste eigen woning te kopen, ik probeer nu een overzicht van de maandlasten te maken. Klopt dit op hoofdlijnen? Mis ik nog iets?
Hypotheek xxxx
Energie 400 (obv verbruik vorige eigenaar)
OZB 60
Rioolheffing 15
Afval 15
Opstal 30
Overlijdensrisico 20
Eigen huis forfait 65

Natuurlijk verschillen de tarieven wat per gemeente/aanbieder, maar ballpark zou dit moeten kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

supersoco80 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:21:
Wij zijn van plan een eerste eigen woning te kopen, ik probeer nu een overzicht van de maandlasten te maken. Klopt dit op hoofdlijnen? Mis ik nog iets?
Hypotheek xxxx
OZB 60
Rioolheffing 15
Afval 15
Opstal 30
Overlijdensrisico 20
Eigen huis forfait 65

Natuurlijk verschillen de tarieven wat per gemeente/aanbieder, maar ballpark zou dit moeten kloppen?
Ik zou er nog een paar honderd euro per maand voor onderhoud bij rekenen.
Ook heb je natuurlijk nog internet/TV
En energie kan natuurlijk fors hoger uitvallen als vorige bewoner nog een gunstig contract had.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 10-10-2022 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hypotheek xxxx
OZB 60
Rioolheffing 15
Afval 15
Opstal 30
Overlijdensrisico 20
Eigen huis forfait 65

Water mis ik nog?

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
de Peer schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:31:
[...]

Ik zou er nog een paar honderd euro per maand voor onderhoud bij rekenen.
Ook heb je natuurlijk nog internet/TV
En energie kan natuurlijk fors hoger uitvallen als vorige bewoner nog een gunstig contract had.
Energie is gebaseerd op hun gebruik, wel een gepensioneerd stel, ingevuld op een energievergelijkinsgsite.

En water en internet inderdaad nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Wij zijn inmiddels begonnen met het aflossen van ons (nieuwbouw) hypotheek. Ik had verwacht dat we nota's van de geldverstrekker zouden krijgen waarin voor elke afschrijving staat welk deel rente is, welke deel aflossing en hoeveel rente we hebben gekregen over het bouwdepot. Deze informatie hebben we nodig voor de renteaftrek.

Nu zegt de geldverstrekker: Je moet bij je adviseur om een annuïteitenoverzicht vragen. Dat heb ik gedaan. Maar hoe zit het dan met de rentevergoeding? Dat staat denk ik niet in de annuïteitenoverzicht. De rentevergoeding verandert ook elke keer als geld uit het bouwdepot gehaald wordt. Vandaar dat het mij logisch leek dat we het terug zouden kunnen vinden in de maandelijkse nota's van de geldverstrekker.

Hoe gaat dit normaal gesproken in zijn werk? Hoe werkt het bij jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
ObiTewodros schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:27:
Wij zijn inmiddels begonnen met het aflossen van ons (nieuwbouw) hypotheek. Ik had verwacht dat we nota's van de geldverstrekker zouden krijgen waarin voor elke afschrijving staat welk deel rente is, welke deel aflossing en hoeveel rente we hebben gekregen over het bouwdepot. Deze informatie hebben we nodig voor de renteaftrek.

Nu zegt de geldverstrekker: Je moet bij je adviseur om een annuïteitenoverzicht vragen. Dat heb ik gedaan. Maar hoe zit het dan met de rentevergoeding? Dat staat denk ik niet in de annuïteitenoverzicht. De rentevergoeding verandert ook elke keer als geld uit het bouwdepot gehaald wordt. Vandaar dat het mij logisch leek dat we het terug zouden kunnen vinden in de maandelijkse nota's van de geldverstrekker.

Dat staat straks gewoon op je jaaroverzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
VidaR-9 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:30:
[...]

Dat staat straks gewoon op je jaaroverzicht.
Jaaroverzicht dat we van de geldverstrekker ontvangen? Wat als je de rente vooraf maandelijks wilt laten uitkeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
ObiTewodros schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:32:
[...]

Jaaroverzicht dat we van de geldverstrekker ontvangen? Wat als je de rente vooraf maandelijks wilt laten uitkeren?
Je bedoelt je hypotheekrenteaftrek maandelijks laten uitkeren?

Gewoon zelf een berekening/schatting maken wat je netto saldo betaald vs ontvangen wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19

Inloggen op de site van je geldverstrekker. In je persoonlijke dossier is dat normaalgesproken allemaal te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wordt allemaal automatisch ingevuld bij de inkomstenbelasting, wel controleren natuurlijk op basis van de informatie die je geldverstrekker geeft. Inderdaad door in te loggen op hun portal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-10 14:56
Joosie200 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:49:
Verder nog eens het excel van Nibud lopen doorrekenen. Wat mijn maximale hypotheekbedrag zou doen bij welk rentepercentage. Als de rente doorknalt naar 6% tussen nu en 2024 kan ik tov een huidig percentage van 4,01% aan totaal hypotheek 11% minder bieden. Dus de vraagprijzen moeten met hetzelfde percentage zakken wil ik net zo duur uit zijn. En ik waag te betwijfelen dat de prijzen dusdanig gaan zakken.

Bij een rentepercentage van 1,51% die vorig jaar nog wel af te sluiten was zou ik trouwens maar weinig extra kunnen bieden. Dus ik heb mijn bod ingestuurd naar de makelaar wat ik de woning waard vind. En dan is het mij om het even of ik nu 3,65%, 4,01%, 4,51% of 5,01% kan vastzetten uiteindelijk. Er hangt een ander maximaal hypotheekbedrag aan vast maar bij 5% kan ik als nog met gemak het verschil overbruggen tussen mijn bod en mijn maximale hypotheek. Ook de maandlasten kan ik hebben want ik spaar de helft van mijn salaris.
Als de verkoopprijzen net zo veel zakken als het maximale hypotheekbedrag ben je nog steeds duurder uit.

Voorbeeld met inkomen €50.000:

Als de rente stijgt van 4% naar 6% kan je 11% minder lenen, en daarnaast wordt je bruto maandbedrag op de maximale hypotheek 12% hoger. Aan het begin van de looptijd krijg je veel HRA, dus de verschillen zijn dan netto kleiner (4%):

RenteMax leningMaandbedragMaandbedrag netto begin
1,51%€ 241.126+ 8%€ 833- 22%€ 719- 8%
4,01%€ 222.2840%€ 1.0630%€ 7820%
6,00%€ 198.065- 11%€ 1.188+ 12%€ 814+ 4%

[ Voor 14% gewijzigd door Eärendil op 10-10-2022 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Eärendil schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 18:13:
[...]

Als de verkoopprijzen net zo veel zakken als het maximale hypotheekbedrag ben je nog steeds duurder uit.

Voorbeeld met inkomen €50.000:

Als de rente stijgt van 4% naar 6% kan je 11% minder lenen, en daarnaast wordt je bruto maandbedrag op de maximale hypotheek 12% hoger. Aan het begin van de looptijd krijg je veel HRA, dus de verschillen zijn dan netto kleiner (4%):

RenteMax leningMaandbedragMaandbedrag netto begin
1,51%€ 241.126+ 8%€ 833- 22%€ 719- 8%
4,01%€ 222.2840%€ 1.0630%€ 7820%
6,00%€ 198.065- 11%€ 1.188+ 12%€ 814+ 4%
Ja, je post nu schematisch wat ik bedoel. Die 2.5% lagere rente (4-1.5) geeft je nog niet eens 20k extra hypotheekruimte. Terwijl een 2% hogere rente (6-4) zelfs 24k scheelt. Terwijl 6% tov 4% een 150% stijging is. En 4% tov 1.5% een 266% stijging. Je zou bij zo'n verschil toch een grotere ruimte verwachten.

Dus stel de rente is straks 6% (niet geheel onwaarschijnlijk nu de ECB nog lang niet klaar is) mogen de huizenprijzen eerst 25k zakken wil je er wat aan hebben. En dat op een huis van 225k is een daling van 11,12% die dan nodig is om daar op uit te komen. Het kan wel in 1 jaar tijd 20% stijgen maar die 11% daling zul je gespreid zien worden over 2022-2024. Kun je dus in 2024 net zoveel huis voor je hypotheekbedrag kopen als in 2022. En dus kan ik net zo goed nu al kopen. Of verhoudingsgewijs 3 jaar stil staan. Want drie jaar doorsparen geeft me niet meer waar voor mijn geld.

En zoals verwacht van de cao onderhandelingen hoef ik het ook niet te hebben. De NS zwicht voor 10% uiteindelijk. Maar mijn werkgever doet het overkomen dat ze super genereus zijn met 2.5% dit jaar en 1,5% volgend jaar bij een kerninflatie van 6.5%. Ja iets is beter dan niks maar dit is gewoon lachwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-10 16:00

Lekkere geldverstrekker.. een annuiteitentabel is onderdeel van het adviesrapport maar kunnen zij net zo goed opmaken. Denk dat je met iemand hebt gesproken die er even geen zin in had.

Mijn ervaring:

NN: in het account na te gaan hoeveel aflossing je betaalt en rente. Even omrekenen en dan zie je wat er aan depot rente is verrekend.
Rabobank: bij de afschrijving zie je in de omschrijving op je afschrift wat aflossing en wat het rentedeel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
Hypotheek xxxx
OZB 60
Rioolheffing 15
Afval 15
Opstal 30
Overlijdensrisico 20
Eigen huis forfait 65

Zal vast een aardige inschatting zijn. Een deel van deze kosten zijn variabel, en afhankelijk van de gemeente, waarde van de woning je gezinssamenstelling.

Bij energie geld natuurlijk hoe je woning ligt, installaties, isolatie en hoofdzakelijk je gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
Aanstaande donderdag hebben wij een bezichtiging gepland. Aangezien de markt snel aan het veranderen is vind ik het toch wel spannend. Vooral omdat wij zelf nog een woning moeten verkopen. Bij een tegenvallende verkoop van onze eigen woning zouden wij het gat financieel met een hogere hypotheek kunnen dichten, maar wij hebben ook een maximaal hypotheekbedrag in ons hoofd... Om het risico op een overschrijding van dit bedrag te minimaliseren denk ik er over na om bij het bod een voorbehoud mee te nemen met een minimale verkoopwaarde van ons eigen huis. Is dit gebruikelijk of in praktijk al bij voorbaat kansloos? Uiteraard ben ik dan ook bereid om een marktwaardebepaling door de verkopende makelaar uit te laten voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
Laapo schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 19:18:
[...]

Lekkere geldverstrekker.. een annuiteitentabel is onderdeel van het adviesrapport maar kunnen zij net zo goed opmaken. Denk dat je met iemand hebt gesproken die er even geen zin in had.

Mijn ervaring:

NN: in het account na te gaan hoeveel aflossing je betaalt en rente. Even omrekenen en dan zie je wat er aan depot rente is verrekend.
Rabobank: bij de afschrijving zie je in de omschrijving op je afschrift wat aflossing en wat het rentedeel is.
Er was door diegene wel de tijd genomen om een lange en duidelijke uitleg te geven hoe dat allemaal werkt, dus had niet echt indruk dat diegene geen zin in had. Maar ik vind het inderdaad vreemd waarom ze dat niet standaard weergeven in je persoonlijke account. Weinig moeite om informatie die je toch al hebt weer te geven. Het gaat overigens om Obvion.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ObiTewodros
Requiem19 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:55:
[...]

Inloggen op de site van je geldverstrekker. In je persoonlijke dossier is dat normaalgesproken allemaal te vinden.
Dat had ik inderdaad verwacht, maar het is dus niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-09 13:46
SmashCruiser schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:41:
Aanstaande donderdag hebben wij een bezichtiging gepland. Aangezien de markt snel aan het veranderen is vind ik het toch wel spannend. Vooral omdat wij zelf nog een woning moeten verkopen. Bij een tegenvallende verkoop van onze eigen woning zouden wij het gat financieel met een hogere hypotheek kunnen dichten, maar wij hebben ook een maximaal hypotheekbedrag in ons hoofd... Om het risico op een overschrijding van dit bedrag te minimaliseren denk ik er over na om bij het bod een voorbehoud mee te nemen met een minimale verkoopwaarde van ons eigen huis. Is dit gebruikelijk of in praktijk al bij voorbaat kansloos? Uiteraard ben ik dan ook bereid om een marktwaardebepaling door de verkopende makelaar uit te laten voeren.
Ik weet niet of het gebruikelijk is om een minimale opbrengst van eigen woning op te nemen, maar ik weet wel dat er een redelijk standaard clausule bestaat waarin je koopt onder voorbehoud van verkoop eigen woning. Daarin zeg je eigenlijk dat de koop pas definitief is zodra de eigen woning ook is verkocht, maar verkoper houdt zich in die situatie het recht voor om met een andere koper in zee te gaan gedurende de periode dat jij je woning nog niet hebt verkocht. Al met al zijn dit soort bedingen voor verkopers niet heel aantrekkelijk omdat je heel veel onzekerheid in het verkoopcontract inbouwt, maar in een markt waarin huizen heel lang te koop staan kan dit werken omdat er dan toch een koper is en de koper vaak een goedkoper (= beter verkoopbaar) huis te verkopen heeft.

Al met al kun je met de verkopend makelaar altijd van tevoren overleggen of verkoper open staat voor een dergelijke constructie, dan weet je wat, maar je staat altijd met 3 - 0 achter op een andere koper die die voorwaarde niet opneemt in het contract.

There can be only fun

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Proberen kan altijd, ik zou zelf echter als verkoper dan voor iemand anders kiezen, tenzij je een flink hoger (+20k-30k) bod neerlegt dan de rest. Je probeert tenslotte jouw risico bij een ander neer te leggen, en daar zul je dan voor moeten betalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
de Peer schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:07:
[...]

Proberen kan altijd, ik zou zelf echter als verkoper dan voor iemand anders kiezen, tenzij je een flink hoger bod neerlegt dan de rest. Je probeert tenslotte jouw risico bij een ander neer te leggen, en daar zul je dan voor moeten betalen.
Ik zou dit als verkoper ook zeker niet accepteren, dan maar iets lager met wel zekerheid. De verkoper ziet ook dat de markt niet meer zo is als vorig jaar en zit ook in spanning. Dan een bod accepteren met onzekerheid over de haalbaarheid, ik geef je weinig kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:53
coazter schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:22:
[...]

Ik zou dit als verkoper ook zeker niet accepteren, dan maar iets lager met wel zekerheid. De verkoper ziet ook dat de markt niet meer zo is als vorig jaar en zit ook in spanning. Dan een bod accepteren met onzekerheid over de haalbaarheid, ik geef je weinig kans.
Moet je wel een lager bod hebben natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
xiangpo schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:25:
[...]Moet je wel een lager bod hebben natuurlijk
Dan zou ik als verkoper nog eerder wachten op een ander bod dan nog maanden wachten op uitsluitsel, tenzij bieder dan verder niet ook nog een voorbehoud van financiering maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
xiangpo schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:25:
[...]

Moet je wel een lager bod hebben natuurlijk
Genoeg mensen in NL die nog een huis zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
Nou, duidelijk.. Dat moet ik nog even heroverwegen.
kx22 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:40:
[...]
Genoeg mensen in NL die nog een huis zoeken.
De rest kan een bod op mijn huis doen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
Ik zou er als verkoper ook niet zo snel in meegaan, tenzij je echt niets anders hebt lopen. Risico is ook dat hij wel akkoord gaat onder de voorwaarde dat zolang jij je huis nog niet verkocht hebt hij het idd nog aan een ander mag verkopen. Met een beetje pech heb je dan helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
ObiTewodros schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:53:
Er was door diegene wel de tijd genomen om een lange en duidelijke uitleg te geven hoe dat allemaal werkt, dus had niet echt indruk dat diegene geen zin in had. Maar ik vind het inderdaad vreemd waarom ze dat niet standaard weergeven in je persoonlijke account. Weinig moeite om informatie die je toch al hebt weer te geven. Het gaat overigens om Obvion.
Obvion laat per lening deel zien wat je bruto maandbedrag is: rente, premie/inleg, terugbetaling in €.

Wat verwacht jij nog meer in te kunnen zien?

[ Voor 4% gewijzigd door Nnoitra op 11-10-2022 11:50 ]

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
De dag die zou komen is eindelijk hier: ik kreeg net het telefoontje van de verkoopmakelaar dat de woning aan mij gegund wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-10 07:29
Joosie200 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:32:
De dag die zou komen is eindelijk hier: ik kreeg net het telefoontje van de verkoopmakelaar dat de woning aan mij gegund wordt.
Gefeliciteerd! Met gegund bedoel je dat je eigenlijk niet het hoogste bod had? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
praliwi schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:42:
[...]

Gefeliciteerd! Met gegund bedoel je dat je eigenlijk niet het hoogste bod had? ;)
Dat had ik wel. Het scheelde weinig met nr 2 en 3 al hadden die met voorbehouden geboden. Bedoel gegund omdat ik nu alles mag in werking stellen om financiering rond te krijgen. Dus de verkoop is pas definitief rond na afloop van de bedenktijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
Gefeliciteerd! Het heeft even geduurd, maar nu toch raak geschoten. Hopelijk gaat de rest van het proces lekker soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
Hoe moet ik die situatie precies zien? Ga je hiervoor een overbruggingskrediet aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Gijsje22 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:47:
Gefeliciteerd! Het heeft even geduurd, maar nu toch raak geschoten. Hopelijk gaat de rest van het proces lekker soepel.
Speaking of soepel: hoe is die ervaring van Tweakers? Ik heb morgenvroeg een adviesgesprek staan bij Ik ben frits. Heb al een kredietverstrekker op het oog: Lloyd's. Die zou zelfs execution only kunnen. En ik weet al wat ik wil: annuïteitenhypotheek waarbij de rente van 10/20 jaar elkaar weinig schelen.

Zou fijn zijn om asap zekerheid te hebben qua finaal akkoord. Dus ik heb geen zin in getreuzel. Afschriften, werkgeversverklaring, loonstrookje, pensioen overzicht ligt klaar ter upload. Ik ben benieuwd welke kredietverstrekker binnen 1 week een hypotheek kan regelen. Zal wel niet meer dan een marketing kreet zijn geweest.

[ Voor 15% gewijzigd door Joosie200 op 11-10-2022 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:47
Joosie200 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:40:
[...]

Speaking of soepel: hoe is die ervaring van Tweakers? Ik heb morgenvroeg een adviesgesprek staan bij Ik ben frits. Heb al een kredietverstrekker op het oog: Lloyd's. Die zou zelfs execution only kunnen. En ik weet al wat ik wil: annuïteitenhypotheek waarbij de rente van 10/20 jaar elkaar weinig schelen.

Zou fijn zijn om asap zekerheid te hebben qua finaal akkoord. Dus ik heb geen zin in getreuzel. Afschriften, werkgeversverklaring, loonstrookje, pensioen overzicht ligt klaar ter upload. Ik ben benieuwd welke kredietverstrekker binnen 1 week een hypotheek kan regelen. Zal wel niet meer dan een marketing kreet zijn geweest.
Na drie huizen gekocht te hebben kan ik je wel vertellen: het duurt altijd langer dan je denkt. Om maar te noemen: ik had mijn werkgeversverklaring en toen kreeg ik loonsverhoging -> klopte de werkgeversverklaring niet meer -> opnieuw -> twee dagen verder aan communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-10 16:00
[...]

Je moet ook een getekend koopcontract hebben. En als dit die woning is van het desktop taxatie rapport dan scheelt dat weer wachten op een taxatierapport.

Je kan al wel een rente aanbod opvragen. Rente stijgt alweer, vandaag weer een mailtje gehad over een verhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:00
[...]

Werkt ikbenfrits wel samen met lloyds?

Nog wat andere dingen die je kunt voorbereiden:
- bkr registratie opvragen
- aflossing schulden indien van toepassing
- roodstaan opzeggen
- inkomstenbelasting overzicht
- kopie paspoort
Pagina: 1 ... 278 ... 367 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7