Wij hebben een huis op het oog, eigenlijk kleiner dan we willen (85m2), maar goed. Huis is helemaal begin vorige eeuw gebouwd (ca.1900) en heeft energielabel F. Het dak is eenvoudig te isoleren zag ik al, maar wat zijn realistische andere opties om de energierekening een beetje in de perken te houden bij zoiets? Ik ga er van uit dat er geen spouwmuur in zit. Huis is wel voorzien al van (goed) dubbel glas. Maakt het überhaupt veel uit bij een woning die toch fors wat kleiner is?
Ik zou hier Duurzame energie en installaties beginnenLaurences schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:32:
[...]
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Dit heb ik een aantal keer op me laten inwerken. Ik moet je gelijk geven, ik was hier zoekende en wantrouwend in. Terwijl ik bij de betreffende aannemer eigenlijk een ‘goed’ en vertrouwd gevoel had. Wat ik niet had vermeld was dat hij ook een sample vacuüm glas had meegenomen als optie voor de beglazing in de woning. Ik heb te snel geconcludeerd dat dit geen optie was (kijkend naar de prijs denk ik dat dit nog steeds een dure optie is, echter wel eentje waarbij de kozijnen intact kunnen blijven).
Wat isolatie betreft, ik denk inderdaad dat ik dit topic niet moet vervuilen met mijn vragen hierover. Dit topic is ergens anders voor bedoeltZou je me kunnen verwijzen naar het topic voor gevel isolatie (binnenkant)? Ik heb gezocht en heb de nuttige topics verzameld voor centrale ventilatie met WTW, bodemisolatie en dakisolatie. Ik kan alleen de gevel isolatie echt niet vinden haha. Alvast bedankt!!
Wat betreft de aankoop. Er is vanuit de verkoper gunning. Mede ingegeven dat we het huis willen houden zoals het is, vol karakteristieke kenmerken en is de handtekening van de vaklieden uit de tijd zichtbaar. Echter willen we de verduurzaming-stap wél uitvoeren, deels in eigen beheer. Na een laag openingsbod is er nu een reactie gekomen waarin zij ook een stap zetten (3% er af).
Mocht je niet kunnen vinden wat je zoekt kan je altijd zelf een topic starten.
PSN: Flix20-NL
Ik denk dat dit nogal verschilt van huis tot huis. Toevallig woon ik zelf sinds kort in een arbeiderswoning van begin 20e eeuw met véél ramen erin. Hoewel de steensmuur niet geïsoleerd is, merk ik toch dat het op frisse momenten als afgelopen nacht (temperatuur maar net boven nul) niet snel afkoelt. Gisterenavond was het 19,5 graad beneden, vanochtend 19 graden. Ik denk dat de HR++-ruiten hier een grote rol in spelen; veel gevelmuur om af te koelen is er niet. Ook scheelt het enorm dat wij in een tussenwoning zitten - de buren helpen!supersoco80 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:25:
Wij hebben een huis op het oog, eigenlijk kleiner dan we willen (85m2), maar goed. Huis is helemaal begin vorige eeuw gebouwd (ca.1900) en heeft energielabel F. Het dak is eenvoudig te isoleren zag ik al, maar wat zijn realistische andere opties om de energierekening een beetje in de perken te houden bij zoiets? Ik ga er van uit dat er geen spouwmuur in zit. Huis is wel voorzien al van (goed) dubbel glas. Maakt het überhaupt veel uit bij een woning die toch fors wat kleiner is?
De moraal? Bedenk waar de kou vandaag zou kunnen komen. Bij veel ruiten > betere kozijnen + glas. Veel gevel? Denk na over gevelisolatie.
Vloeren niet vergeten.supersoco80 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:25:
Als het in Nederland warm word, is het vaak in je huis een paar dagen nog wel uit te houden omdat de muren en vloeren nog niet heel erg zijn opgewarmd - dat duurt een hele tijd voordat al die massa opgewarmd is. Is het eenmaal opgewarmd dan krijg je het vaak in de zomer 's nachts ook niet meer koel in de woning.Stellar schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:34:
[...]
Ik denk dat dit nogal verschilt van huis tot huis. Toevallig woon ik zelf sinds kort in een arbeiderswoning van begin 20e eeuw met véél ramen erin. Hoewel de steensmuur niet geïsoleerd is, merk ik toch dat het op frisse momenten als afgelopen nacht (temperatuur maar net boven nul) niet snel afkoelt. Gisterenavond was het 19,5 graad beneden, vanochtend 19 graden. Ik denk dat de HR++-ruiten hier een grote rol in spelen; veel gevelmuur om af te koelen is er niet. Ook scheelt het enorm dat wij in een tussenwoning zitten - de buren helpen!
De moraal? Bedenk waar de kou vandaag zou kunnen komen. Bij veel ruiten > betere kozijnen + glas. Veel gevel? Denk na over gevelisolatie.
Omgekeerd is natuurlijk ook het geval: jouw woning bevat nu nog veel warmte van de afgelopen warme periode, maar als die warmte er eenmaal uit is zal de lucht in je woning vermoedelijk ook sneller afkoelen (of je nu veel gevel of veel ramen hebt maakt dan niet veel meer uit)...
At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.
Geen speld tussen te krijgen - mijn anekdote was natuurlijk wat kort door de bocht. Tegelijkertijd ken ik meerdere mensen in slecht-geïsoleerde woningen bij wie de verwarming de afgelopen dagen al is aangesprongen, omdat de temperatuur rond de 16 graden kwam te hangen. Vandaar mijn verhaal dat iets als dit nogal situatie-afhankelijk is. Het ene oude huis is het andere niet: ligging en opbouw maken echt veel verschil, en bepalen sterk welke isolerende maatregelen het meest zinvol zijn. In mijn geval zijn dat de raampartijen geweest, maar dat kan bij Miob80 weer heel anders zijn.Maestro.mosjuh schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:16:
[...]
Als het in Nederland warm word, is het vaak in je huis een paar dagen nog wel uit te houden omdat de muren en vloeren nog niet heel erg zijn opgewarmd - dat duurt een hele tijd voordat al die massa opgewarmd is. Is het eenmaal opgewarmd dan krijg je het vaak in de zomer 's nachts ook niet meer koel in de woning.
Omgekeerd is natuurlijk ook het geval: jouw woning bevat nu nog veel warmte van de afgelopen warme periode, maar als die warmte er eenmaal uit is zal de lucht in je woning vermoedelijk ook sneller afkoelen (of je nu veel gevel of veel ramen hebt maakt dan niet veel meer uit)...
Maandag heb ik de mogelijkheid om met een aannemer bij mijn volgende woning te komen kijken.
Denken jullie dat de verkopers het erg zouden vinden als mijn vriendin ook mee komt om te kijken of hoe valt dat bij mensen gemiddeld genomen? (stel de vraag uiteraard)
Denken jullie dat de verkopers het erg zouden vinden als mijn vriendin ook mee komt om te kijken of hoe valt dat bij mensen gemiddeld genomen? (stel de vraag uiteraard)
Lijkt mij normaal en de aanwezigheid van een vrouw helpt de sfeer vaak ook wel.AMARONE schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:26:
Maandag heb ik de mogelijkheid om met een aannemer bij mijn volgende woning te komen kijken.
absoluut geen probleem
Mocht je direct met de verkopers in contact staan kan het nooit kwaad om vooraf even aan te geven dat je met die en die komt.
Maar een partner meenemen is doorgaans geen probleem.
Maar een partner meenemen is doorgaans geen probleem.
Vorige week vrijdag de woning bezichtigd met mijn vader. Overall is het een leuke woning; afwerking binnen liet soms een beetje te wensen over (mede doordat de bewoners het zelf hebben gedaan) en zou ik dit in de toekomst opnieuw (laten) doen. Daarnaast stond er in de babykamer een babycamera die (volgens mij) ook gewoon actief stond. Best sneaky!Sjowhan schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:11:
[...]
Goed puntje. Ik verwacht dat dit een optisch bedrog is, en dat het aan de foto zelf ligt, maar schrijf hem erbij om zelf te bekijken.
Prijzen in mijn (onze) regio zijn vrij hoog. Kijk maar naar de omgeving (+2/+3 km oid). Dit soort huizen met een dito vraagprijs zijn (helaas!) op 1 hand te tellen. Oppervlakte kan ik helaas weinig over zeggen; volgens het rapportje vanuit het kadaster scheelt het 40-50m2 in vergelijking met de andere woningen. Ik moet daarop dan 'maar' vertrouwen.
Ik laat mij verrassen (of niet), ik hoor veel berichten dat foto's vaak niet de juiste werkelijkheid laten zien, maar wie weet..
De woning had een aantal zaken waarvan ik dacht welke beter zou kunnen:
- oude stoppenkast, niet die moderne schakelaars (ik geloof dat deze automaten heten) zoals ik nu heb in mijn (sociale) huurwoning;
- isolatie vooral vanuit de bouw gedaan; ik zou dus voor het dak dit (moeten) gaan verbeteren als ik minder wil stoken (+/- 1200m3/jr) dan de bewoners nu doen
- spotjes zijn verbonden met een trafo; hierdoor dus aanpassing nodig voordat halogeen > led mogelijk is.
Ik heb, ook omdat deze woning tegen mijn max van hypotheek aan schuurt, ook geen bod gedaan. Het was ook niet de intentie om te doen, ook omdat ik waarschijnlijk toch wel buiten de boot zou vallen in deze markt. Nu komt de makelaar dus vandaag terug dat deze geen biedingen hebben ontvangen voor deze woning. Dat zou 2 dingen betekenen;
- woning valt tegen voor de andere kijkers
- prijs is (te) hoog voor wat je hiervoor krijgt.
- andere redenen die ik niet zo kan "verzinnen"
Het blijkt dus dat er misschien wel wat vaklt te halen en hoeft een bod dus niet hoger te zijn dan de VP (be)denk ik nu.
Wat zouden jullie in dit geval doen?
http://specs.tweak.to/5253
Ik zou de mededeling van de makelaar opvatten als hint: biedingen op of zelfs onder de vraagprijs worden overwogen.Sjowhan schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:31:
[...]
Nu komt de makelaar dus vandaag terug dat deze geen biedingen hebben ontvangen voor deze woning. Dat zou 2 dingen betekenen;
- andere redenen die ik niet zo kan "verzinnen"
Het blijkt dus dat er misschien wel wat vaklt te halen en hoeft een bod dus niet hoger te zijn dan de VP (be)denk ik nu.
Wat zouden jullie in dit geval doen?
Het zou inderdaad kunnen dat ze de vraagprijs wat te hoog hebben ingezet. Een woning heeft geen objectieve waarde, het is waard wat de markt ervoor over heeft. Blijkbaar is het huis minder waard dan de verkopers hadden gedacht of gehoopt.
Bij zo'n ouderwetse groepenkast is de kans ook groot dat de aanwezige elektra niet helemaal bij de tijd is. Was bij mijn woning ook. Weinig stopcontacten en allemaal ongeaard. Ik heb het allemaal aangepakt tijdens een grotere verbouwing.
Wat te doen hangt erg af van je mate van enthousiasme, en of je verwacht dat er woningen op de markt gaan komen die aan meer van je wensen voldoen en betaalbaar zijn. Persoonlijk zou ik bij mezelf nagaan: allereerst of je er überhaupt zou willen wonen. Ten tweede wat je ervoor over hebt. En dan dat laatste bieden, ook als het onder de vraagprijs ligt.
Ik zou allereerst bedenken hoe graag ik in het huis zou willen gaan wonen als ik al het geld had dat nodig is om het naar wens te maken.Sjowhan schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:31:
[...]
Ik heb, ook omdat deze woning tegen mijn max van hypotheek aan schuurt, ook geen bod gedaan. Het was ook niet de intentie om te doen, ook omdat ik waarschijnlijk toch wel buiten de boot zou vallen in deze markt. Nu komt de makelaar dus vandaag terug dat deze geen biedingen hebben ontvangen voor deze woning. Dat zou 2 dingen betekenen;
Als dat antwoord is dat je er graag wilt wonen, zou ik berekenen hoeveel nodig is om het minimaal naar wens te maken (dus elektra en isolatie op orde, hier en daar wat kluswerk). Dat bedrag zou ik van de vraagprijs afhalen.
Vervolgens zou ik kijken of dat bedrag een redelijk bedrag is om te bieden. Zit je ver onder de vraagprijs, dan moet je misschien op voorhand wat hoger gaan zitten, en anders is dat lagere bedrag je uitgangspunt voor een bod. Zolang er geen andere biedingen zijn, ben jij aan zet.
Maar belangrijkste is dat je er graag wilt wonen. Je moet het niet overwegen omdat de makelaar het weer aanbiedt.
Ze vonden het geen probleem inderdaad. Toch wel nieuwsgierig om de woning te zien nu die ook echt van ons is straks.
Ik wil spoedig mijn eerste bezichtigingen in gaan plannen!
Door de rentes is mijn maximale hypotheek wat gezakt. Ook zou ik liever een lineaire hypotheek nemen omdat dat op termijn goedkoper is! Met hogere rente is dit nog gunstiger geloof ik.
De andere reden is, dat ik waarschijnlijk ~ 5 jaar weer eens ga verhuizen, dan is het voordeliger om alvast een groter deel af te lossen, wat je met lineair doet en annuitair nauwlijks.
Hoe denken jullie hierover?
Door de rentes is mijn maximale hypotheek wat gezakt. Ook zou ik liever een lineaire hypotheek nemen omdat dat op termijn goedkoper is! Met hogere rente is dit nog gunstiger geloof ik.
De andere reden is, dat ik waarschijnlijk ~ 5 jaar weer eens ga verhuizen, dan is het voordeliger om alvast een groter deel af te lossen, wat je met lineair doet en annuitair nauwlijks.
我的名字是Mirno
Bij lineair zijn je maandlasten in het begin hoger. Laat dat dus goed doorrekenen als je nu al weet dat je deze woning ca 5 jaar aanhoudt. Optie zou ook kunnen zijn dat je gaat voor een annuitaire hypotheek en zoveel mogelijk extra aflost.mirno schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 14:03:
Ook zou ik liever een lineaire hypotheek nemen omdat dat op termijn goedkoper is! Met hogere rente is dit nog gunstiger geloof ik.
Verder voor jou dan relevant te kijken naar een hypotheek die je tzt kunt meenemen,
Dan is een annuitaire hypotheek juist interessant, als je er vanuit gaat dat toekomstige rentes hoger zijn wil je zoveel mogelijk 'schuld' meeverhuizen.Toke_gt schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:03:
[...]
Verder voor jou dan relevant te kijken naar een hypotheek die je tzt kunt meenemen,
Maandje geen bezichtiging en ik kreeg in mijn move account + mail twee nieuwe aanmeldingen door. Waarvan een flink boven budget en een die ik op mijn hypotheekbedrag al kan betalen. Vraagprijs is de woz waarde. Ligt in Deventer. Nog niet op Funda maar dit is voor het eerst dat ik weer aanbod zie op enkel wat ik aan hypotheek kan krijgen. Zelfs met de verhoogde rentes van deze week.
Dus nu hoef ik voor het eerst bij een bod niet direct mijn spaargeld te plunderen om in elk geval de vraagprijs neer te leggen. Gezien de locatie in Deventer, vlakbij de oude binnenstad zelf zal de interesse er zeker zijn. Betekent wel dat ik gezien de lagere prijs (<180k) dan woningen die ik eerst bezichtigd heb nu met mijn spaargeld nog weleens kans maak ook. De locatie en erkertje geeft het een typisch jaren 30 build. Keuken en eerste badkamer beneden stelt weinig voor. Maar boven is de derde slaapkamer opgeofferd voor een nieuwe badkamer inclusief bad.
Kortom ik stap weer in de auto richting Deventer.
Dus nu hoef ik voor het eerst bij een bod niet direct mijn spaargeld te plunderen om in elk geval de vraagprijs neer te leggen. Gezien de locatie in Deventer, vlakbij de oude binnenstad zelf zal de interesse er zeker zijn. Betekent wel dat ik gezien de lagere prijs (<180k) dan woningen die ik eerst bezichtigd heb nu met mijn spaargeld nog weleens kans maak ook. De locatie en erkertje geeft het een typisch jaren 30 build. Keuken en eerste badkamer beneden stelt weinig voor. Maar boven is de derde slaapkamer opgeofferd voor een nieuwe badkamer inclusief bad.
Succes. Ik hoop dat het gaat lukken.Joosie200 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:00:
Maandje geen bezichtiging en ik kreeg in mijn move account + mail twee nieuwe aanmeldingen door. Waarvan een flink boven budget en een die ik op mijn hypotheekbedrag al kan betalen. Vraagprijs is de woz waarde. Ligt in Deventer. Nog niet op Funda maar dit is voor het eerst dat ik weer aanbod zie op enkel wat ik aan hypotheek kan krijgen. Zelfs met de verhoogde rentes van deze week.
Zie onderstaande mijn doorlooptijd tot nu toe voor de aankoop van mijn nieuwe woning.
10-9 1e bezichtiging.
12-9 Bod + acceptatie bod.
12-9 Aanvraag taxatie NWWI door hypotheekadviseur.
13-9 Aanvraag rentevoorstel (Nationale Nederlanden) door hypotheekadviseur.
16-9 Rentevoorstel ontvangen (3.36% 10 jaar).
19-9 Nieuw rentevoorstel ontvangen i.v.m. wijziging/fout in looptijd leningdeel.
19-9 Taxatie door makelaar.
22-9 Taxatierapport aangeleverd.
23-9 Koopakte getekend.
23-9 Alle gevraagde documenten aangeleverd aan de bank (Nationale Nederlanden) door hypotheekadviseur.
Wat kan ik gemiddeld verwachten aan doorlooptijd voor het beoordelen van alle aangeleverde documenten tot aan een offerte?
10-9 1e bezichtiging.
19-9 Nieuw rentevoorstel ontvangen i.v.m. wijziging/fout in looptijd leningdeel.
23-9 Koopakte getekend.
23-9 Alle gevraagde documenten aangeleverd aan de bank (Nationale Nederlanden) door hypotheekadviseur.
Wat kan ik gemiddeld verwachten aan doorlooptijd voor het beoordelen van alle aangeleverde documenten tot aan een offerte?
We gaan het zien. Heel 2022 is er geen enkele woning de markt op gekomen. In 2021 wel en de prijzen schelen nogal.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
En blijft grappig hoeveel je nog uit 2020/2021 kunt halen op YouTube, Facebook, Instagram of de makelaar eigen site. Ik heb in elk geval tov de vraagprijs genoeg marge in mijn maximale hypotheek om x% te overbieden. Eerst maar zien of ik dat het waard vind. Tegelijkertijd ben ik in mijn bezichtigingen tot nu niet in die positie geweest. Want elke vraagprijs lag al hoger dan mijn maximale hypotheek. Dus ik moest al bijleggen voor het bieden vanaf vraagprijs. En daarboven nog de over bieding in 2021-2022.
Goed om te weten dat in 10-11 dagen alles qua offerte / rente aanbod geregeld kan zijn. Afhandelingstijd had ik ergens een tabel voor gezien bij Independer en Ik ben frits. Maar of die up to date is.. https://www.ikbenfrits.nl/doorlooptijd-hypotheek/qwasd schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:47:
Zie onderstaande mijn doorlooptijd tot nu toe voor de aankoop van mijn nieuwe woning.
[ Voor 27% gewijzigd door Joosie200 op 27-09-2022 23:45 ]
Bedankt voor de url. Staat bij "Voor het laatst gecontroleerd op 26-09-2022" dus zou wel actueel moeten zijn. Voor Nationale Nederlanden dus 3 werkdagen om alle documenten te controleren. Lijkt me sterk maar dat zou betekenen dat ik deze week al uitslag heb.Joosie200 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 23:39:
[...]
Goed om te weten dat in 10-11 dagen alles qua offerte / rente aanbod geregeld kan zijn. Afhandelingstijd had ik ergens een tabel voor gezien bij Independer en Ik ben frits. Maar of die up to date is.. https://www.ikbenfrits.nl/doorlooptijd-hypotheek/
[ Voor 6% gewijzigd door qwasd op 27-09-2022 23:52 ]
Lijkt mij dus ook stug. Maar wie weet, zomervakantie is voorbij. Ook voor bankpersoneel. Bovendien hoe wil je zoiets fact checken? Dummy aanvragen doen en maar kijken hoe snel men is? Om bij een echt aanbod te zeggen: bedankt maar nee?qwasd schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 23:50:
[...]
Bedankt voor de url. Staat bij "Voor het laatst gecontroleerd op 26-09-2022" dus zou wel actueel moeten zijn. Voor Nationale Nederlanden dus 3 werkdagen om alle documenten te controleren. Lijkt me sterk maar dat zou betekenen dat ik deze week al uitslag heb.
Ik zou het niet weten maar ik ben zojuist nog even ingelogd op NN.Joosie200 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 23:57:
[...]
Lijkt mij dus ook stug. Maar wie weet, zomervakantie is voorbij. Ook voor bankpersoneel. Bovendien hoe wil je zoiets fact checken? Dummy aanvragen doen en maar kijken hoe snel men is? Om bij een echt aanbod te zeggen: bedankt maar nee?
Hier kan ik dus blijkbaar de aanvraag in de gaten houden.
Dit overzicht staat erbij.
/f/image/koXtfnTUDVzC3VglmO8B8jJ3.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben nu bij stap 3 dus ik moet rekening houden met 2-3 weken. Dat is toch iets anders dan 3 dagen haha
Document controle duurt inderdaad vrij lang, hier ook 2-3 weken voordat er akkoord was vanuit de bank..qwasd schreef op woensdag 28 september 2022 @ 00:15:
[...]
Ik zou het niet weten maar ik ben zojuist nog even ingelogd op NN.
Hier kan ik dus blijkbaar de aanvraag in de gaten houden.
Dit overzicht staat erbij.
[Afbeelding]
Ik ben nu bij stap 3 dus ik moet rekening houden met 2-3 weken. Dat is toch iets anders dan 3 dagen haha
Zoals ik het heb begrepen zitten er 3 controles in,
1e gebeurd automatisch aan de hand van de gegevens die de adviseur in het systeem zet.
2e gebeurd door een medewerker en controleert ook handmatig alle overig aangeleverde documenten.
3e controle is eigenlijk hetzelfde als de 2e controle, een dubbelcheck maar dan door een andere persoon.
De eerste 2 controle's gebeuren eigenlijk vrij snel na aanvraag, de 3e controle zit vaak een tijdje tussen, deze wordt meestal gepland vlak voordat de ontbindende voorwaarden verlopen.. En als die er niet zijn meestal 1-2 weken later..
Planning van deze controles zorgt voor een meer evenredige werkdruk binnen banken..
Dit heb ik in ieder geval van mijn adviseur gehoord toen mijn aanvraag eigenlijk "stil" lag tot 2 dagen voor het verlopen van de ontbindende voorwaarden.
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Dat wordt afwachten dus. Mijn overdracht is pas 17 November. Als ik het goed begrijp wachten ze dan nog langer tot ze een offerte uitbrengen?verstappen33 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:34:
[...]
Document controle duurt inderdaad vrij lang, hier ook 2-3 weken voordat er akkoord was vanuit de bank..
Zoals ik het heb begrepen zitten er 3 controles in,
1e gebeurd automatisch aan de hand van de gegevens die de adviseur in het systeem zet.
2e gebeurd door een medewerker en controleert ook handmatig alle overig aangeleverde documenten.
3e controle is eigenlijk hetzelfde als de 2e controle, een dubbelcheck maar dan door een andere persoon.
De eerste 2 controle's gebeuren eigenlijk vrij snel na aanvraag, de 3e controle zit vaak een tijdje tussen, deze wordt meestal gepland vlak voordat de ontbindende voorwaarden verlopen.. En als die er niet zijn meestal 1-2 weken later..
Planning van deze controles zorgt voor een meer evenredige werkdruk binnen banken..
Dit heb ik in ieder geval van mijn adviseur gehoord toen mijn aanvraag eigenlijk "stil" lag tot 2 dagen voor het verlopen van de ontbindende voorwaarden.
Ze weten heel goed wanneer het passeert of wanneer de ontbindende voorwaarden verlopen (staat in je koopcontract), ze plannen het gewoon in wanneer het gecontroleerd wordt, en hanteren normale doorlooptijden (bijvoorbeeld 2-4 weken)qwasd schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:46:
[...]
Dat wordt afwachten dus. Mijn overdracht is pas 17 November. Als ik het goed begrijp wachten ze dan nog langer tot ze een offerte uitbrengen?
De doorloop tijd start vaak pas wanneer alle stukken ingeleverd zijn, dus het is wel van belang om alles zsm aan te leveren.
Je kunt je adviseur eens bellen om navraag te doen naar de status, bij mij stond die dus vrij lang op "wachtend op 2e akkoord" die 1 dag voor verstrijken van de ontbindende voorwaarden gepland stond..
Als het goed is heb je al een voorlopige offerte, de definitieve offerte die je gaat tekenen is als het goed is precies hetzelfde.. Ze gaan je alleen toetsen of je aan alle voorwaarden voldoet. Als het antwoord ja is, dan teken je hem en gaat die naar de Notaris voor het opstellen van een hypotheek akte die je dus tekent op de dag van de overdracht.
[ Voor 11% gewijzigd door verstappen33 op 28-09-2022 10:57 ]
Het enige wat ik heb ontvangen is een rentevoorstel en dit staat vast tot 26 oktober (rentegarantie). Dan moeten ook alle documenten binnen en beoordeeld zijn. Lukt dit niet dan krijg ik dus een hogere rente.verstappen33 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:54:
[...]
Ze weten heel goed wanneer het passeert of wanneer de ontbindende voorwaarden verlopen (staat in je koopcontract), ze plannen het gewoon in wanneer het gecontroleerd wordt.
Je kunt je adviseur eens bellen om navraag te doen naar de status, bij mij stond die dus vrij lang op "wachtend op 2e akkoord" die 1 dag voor verstrijken van de ontbindende voorwaarden gepland stond..
Als het goed is heb je al een voorlopige offerte, de definitieve offerte die je gaat tekenen is als het goed is precies hetzelfde.. Ze gaan je alleen toetsen of je aan alle voorwaarden voldoet. Als het antwoord ja is, dan teken je hem en gaat die naar de Notaris voor het opstellen van een hypotheek akte die je dus tekent op de dag van de overdracht.
Na de beoordeling krijg ik pas een offerte.
Als uw aanvraag en alle documenten zijn goedgekeurd, ontvangt u van uw adviseur de offerte. Het is nu zeker dat u een hypotheek bij Nationale-Nederlanden kunt krijgen!
Wat doen wij?
Zodra wij de getekende offerte van uw adviseur ontvangen hebben, bereiden we de stukken voor de notaris voor.
Als wij wijzigingen op de offerte ontvangen van uw adviseur, maken wij een aangepaste offerte.
Wat vragen wij van u?
Controleer met uw adviseur of de offerte klopt. Denk hierbij aan de hypotheekvorm, de hypotheeksom, de bedragen en rentevastperiode per leningdeel.
De offerte is twee weken geldig. Stuur de getekende offerte op tijd via uw adviseur aan ons terug.
Heb je ondertussen alles aangeleverd? Zo ja, dan zou ik mij niet al teveel zorgen maken..qwasd schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:01:
[...]
Het enige wat ik heb ontvangen is een rentevoorstel en dit staat vast tot 26 oktober (rentegarantie). Dan moeten ook alle documenten binnen en beoordeeld zijn. Lukt dit niet dan krijg ik dus een hogere rente.
Na de beoordeling krijg ik pas een offerte.
[...]
Ja zie onderstaande.verstappen33 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:03:
[...]
Heb je ondertussen alles aangeleverd? Zo ja, dan zou ik mij niet al teveel zorgen maken..
qwasd schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:47:
10-9 1e bezichtiging.
23-9 Koopakte getekend.
Dan zou ik mij geen zorgen maken en gewoon rekening houden met 2-3 weken doorloop tijd. Grote kans dat ze het pas deze week voor het eerst zien/oppakken.
Als je een week voordat je rentevoorstel verloopt nog eens aanklopt bij hun voor de status dan ben je vroeg genoeg..
Maar ik ga ervanuit dat je voor de tijd al wel bericht hebt.
Bij mij klopte de indicatie bij ikbenfrits goed voor Triodos, uiteindelijk ook iets van 4-5 werkdagen voordat het volledig rond was, ging erg rap (juli 2022).
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Hoe kijken jullie als kopers eigenlijk naar de blikvanger functie op Funda? Als die geactiveerd is voor een woning dan zie je 3 foto's i.p.v. 1 foto (de hoofdfoto in het groot en 2 kleinere foto's) en bijv. ook de naam van de makelaar. Ik merk dat het voelt als een advertentie en dat ik er sneller overheen scroll, ben ik de enige?
Kijk ik niet naar.praliwi schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:42:
Hoe kijken jullie als kopers eigenlijk naar de blikvanger functie op Funda? Als die geactiveerd is voor een woning dan zie je 3 foto's i.p.v. 1 foto (de hoofdfoto in het groot en 2 kleinere foto's) en bijv. ook de naam van de makelaar. Ik merk dat het voelt als een advertentie en dat ik er sneller overheen scroll, ben ik de enige?
Ik sorteer op datum, van nieuw naar oud. Wat daar staat heb ik ongetwijfeld al eens voorbij zien komen.
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Jij bedoelt denk ik 'uitgelicht'. Daarmee komt een woning bovenaan te staan terwijl hij er al wel een tijd op staat. Een blikvanger is verder gelijk met een gewone woning en doet dus gewoon mee met het sorteren op datum.Nnoitra schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:55:
[...]
Kijk ik niet naar.
Ik sorteer op datum, van nieuw naar oud. Wat daar staat heb ik ongetwijfeld al eens voorbij zien komen.
Zie ook hier: https://www.google.com/se...&biw=393&bih=713&dpr=2.75
Excuus.praliwi schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:00:
[...]
Jij bedoelt denk ik 'uitgelicht'. Daarmee komt een woning bovenaan te staan terwijl hij er al wel een tijd op staat. Een blikvanger is verder gelijk met een gewone woning en doet dus gewoon mee met het sorteren op datum.
Zie ook hier: https://www.google.com/se...&biw=393&bih=713&dpr=2.75
Ook die krijgen van mij niet meer aandacht dan anderen
Ook niet minder.
Ook niet minder? Dat gevoel heb ik namelijk een beetje. Dan sommige mensen er misschien juist overheen scrollen?Nnoitra schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:34:
[...]
Excuus.
Ook die krijgen van mij niet meer aandacht dan anderen
Klopt, omdat hij aandoet als een reclame ben ik gewend er niet naar te kijken, het duurde even voordat ik doorhad dat ik juist wel moest kijken.praliwi schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:35:
[...]
Ook niet minder? Dat gevoel heb ik namelijk een beetje. Dan sommige mensen er misschien juist overheen scrollen?
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Dat gevoel heb ik ook een beetje. Ik ga zelf een woning verkopen en de makelaar raadde een blikvanger aan, vandaar.ConQuestador schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:49:
[...]
Klopt, omdat hij aandoet als een reclame ben ik gewend er niet naar te kijken, het duurde even voordat ik doorhad dat ik juist wel moest kijken.
Ik zie ze vaak genoeg. Maar ik negeer ze. Ik sorteer op nieuw naar oud en mijn bestedingscategorie. 9 v/d 10 keer krijg ik huizen van tig prijsklasses hoger. Leuk om te zien maar ik doe er niks mee. Voelt nogal opdringerig en als voordringen aan als het wel in je gekozen prijsklasse valt. Zou voor mij reden zijn om die pas als laatste te bekijken.praliwi schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:18:
[...]
Dat gevoel heb ik ook een beetje. Ik ga zelf een woning verkopen en de makelaar raadde een blikvanger aan, vandaar.
Verwar je nu niet de blikvangers (tussen de resultaten) met de woningen die zijn uitgelicht (bovenaan)?Joosie200 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:55:
[...]
Ik zie ze vaak genoeg. Maar ik negeer ze. Ik sorteer op nieuw naar oud en mijn bestedingscategorie. 9 v/d 10 keer krijg ik huizen van tig prijsklasses hoger. Leuk om te zien maar ik doe er niks mee. Voelt nogal opdringerig en als voordringen aan als het wel in je gekozen prijsklasse valt. Zou voor mij reden zijn om die pas als laatste te bekijken.
Overigens worden de resultaten voor beide aangepast aan mijn zoektermen. Dus ik snap niet goed hoe je er resultaten bij krijgt die in een andere prijsklasse zitten?
Nee, blikvangers zijn idd die overkomen als advertenties in de lijst met resultaten. Die negeer ik en scroll ik aan voorbij. En ook de uitgelichte bovenaan net zo. Want als ik kijk in de categorie tot max 250k krijg ik gerust huizen uit de 350-500k categorie. Leuk maar niet haalbaar / realistisch en aangepast aan mijn eigen filters.Toke_gt schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 20:16:
[...]
Verwar je nu niet de blikvangers (tussen de resultaten) met de woningen die zijn uitgelicht (bovenaan)?
Overigens worden de resultaten voor beide aangepast aan mijn zoektermen. Dus ik snap niet goed hoe je er resultaten bij krijgt die in een andere prijsklasse zitten?
Bedankt. Al twee man die mijn gevoel deelt dat een blikvanger als een advertentie voelt dus. Dan ga ik geen blikvanger toepassen.Joosie200 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 20:18:
[...]
Nee, blikvangers zijn idd die overkomen als advertenties in de lijst met resultaten. Die negeer ik en scroll ik aan voorbij. En ook de uitgelichte bovenaan net zo. Want als ik kijk in de categorie tot max 250k krijg ik gerust huizen uit de 350-500k categorie. Leuk maar niet haalbaar / realistisch en aangepast aan mijn eigen filters.
Hehe als of dat erg is je verkoopt ook iets hè. Ik zou wel de uitgelicht optie doen, de blikvanger zou ik later overwegen als je te weinig animo hebt.praliwi schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 23:34:
[...]
Bedankt. Al twee man die mijn gevoel deelt dat een blikvanger als een advertentie voelt dus. Dan ga ik geen blikvanger toepassen.
Uitgelicht die je bij mijn weten juist later, als je weer bovenaan in de lijst wilt komen bij te weinig animo. Met een blikvanger schuif je gewoon mee met de rest qua datum. Daarmee kan je bijv. 2 foto's van je interieur ook laten zien wanneer de buitenkant van je huis niet zo bijzonder is.sprhnk schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 08:22:
[...]
Hehe als of dat erg is je verkoopt ook iets hè. Ik zou wel de uitgelicht optie doen, de blikvanger zou ik later overwegen als je te weinig animo hebt.
Dat het als een advertentie voelt is niet per definitie erg, maar wel als mensen er dan automatisch overheen scrollen
Die eerste foto is wel een ding: die bepaalt voor een heel groot deel of ik verder klik, de kans dat ik verder klik bij een interieurfoto als eerste foto is veel kleiner. Makelaar: Zorg ook dat het duidelijk is om welk huis het gaat. Best vaak staan er een aantal huizen op de foto waarvan er geen in het midden staat en soms de verkeerde. Vaak lijkt dat bewust, dan lijkt het om het huis met dakkapel of zonnepanelen te gaan, maar is het het huis ernaast met de gifgroene voordeur. Soms is het zelfs met het grondig doornemen van de advertentie pas bij de kadastrale kaart duidelijk om welk huis het gaat.praliwi schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 08:26:
[...]
Uitgelicht die je bij mijn weten juist later, als je weer bovenaan in de lijst wilt komen bij te weinig animo. Met een blikvanger schuif je gewoon mee met de rest qua datum. Daarmee kan je bijv. 2 foto's van je interieur ook laten zien wanneer de buitenkant van je huis niet zo bijzonder is.
Dat het als een advertentie voelt is niet per definitie erg, maar wel als mensen er dan automatisch overheen scrollen
Ook fotos die duidelijk opgerekt zijn (om alles groter te laten kijken), een ronde spiegel van voren die van de zijkant opeens enorm ovaal is zijn een enorme afknapper. 1 van de grote makelaars is mijn zoekgebied doet dit soort dingen consequent, we maken daar niet snel een afspraak voor een bezichtiging.
Huis kopen is deels een emotie, met zo'n advertentie sta je bij mij met 1 - 0 achter
[ Voor 14% gewijzigd door supersoco80 op 01-10-2022 09:44 ]
Een blikvanger heeft dus juist wel een de voorkant van het huis als grote foto, maar toont daarbij nog twee kleine foto's. Bijvoorbeeld van een interieur. Zie hier:supersoco80 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 09:42:
[...]
Die eerste foto is wel een ding: die bepaalt voor een heel groot deel of ik verder klik, de kans dat ik verder klik bij een interieurfoto als eerste foto is veel kleiner. Makelaar: Zorg ook dat het duidelijk is om welk huis het gaat. Best vaak staan er een aantal huizen op de foto waarvan er geen in het midden staat en soms de verkeerde. Vaak lijkt dat bewust, dan lijkt het om het huis met dakkapel of zonnepanelen te gaan, maar is het het huis ernaast met de gifgroene voordeur. Soms is het zelfs met het grondig doornemen van de advertentie pas bij de kadastrale kaart duidelijk om welk huis het gaat.
Ook fotos die duidelijk opgerekt zijn (om alles groter te laten kijken), een ronde spiegel van voren die van de zijkant opeens enorm ovaal is zijn een enorme afknapper. 1 van de grote makelaars is mijn zoekgebied doet dit soort dingen consequent, we maken daar niet snel een afspraak voor een bezichtiging.
Huis kopen is deels een emotie, met zo'n advertentie sta je bij mij met 1 - 0 achter
https://www.google.com/se...&biw=393&bih=713&dpr=2.75
Sta je met zon blikvanger bij jou ook 1-0 achter?
Nee, dan sta je licht voor, ik zie meer, dus meer kans dat mijn interesse gewekt wordt.praliwi schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:00:
[...]
Een blikvanger heeft dus juist wel een de voorkant van het huis als grote foto, maar toont daarbij nog twee kleine foto's. Bijvoorbeeld van een interieur. Zie hier:
https://www.google.com/se...&biw=393&bih=713&dpr=2.75
Sta je met zon blikvanger bij jou ook 1-0 achter?
Overigens gaat dit over randgevallen, bijvoorbeeld huizen helemaal aan de rand van het zoekgebied of net eroverheen. Komt je huis door mijn Funda filter en ligt het niet bij de rand, dan kijk ik sowieso. Zo veel komt er nou ook zeker weer niet bij en soms verrast een huis na de eerste foto.
/f/image/c3O6E1hpv2BAhkMZobzVLhBw.png?f=fotoalbum_large)
Wel heel snel voorbeeld van een 1 - 0 achter foto (hier is het nog een beetje duidelijk). Om welk huis gaat het nou? Je hoopt de linker, het is altijd de rechter en dan ben je dus direct al wat teleurgesteld. Hoe moeilijk is het om het huis waar het om gaat in het midden te zetten?
[ Voor 4% gewijzigd door supersoco80 op 01-10-2022 10:40 ]
Nou. vandaag dus de NVM open huizen dag. Toch wel een andere manier om huizen te kijken, vooral lekker efficiënt. We hadden 4 huizen op de lijst staan, huizen waar we geen bezichtiging hadden gepland om uiteenlopende redenen (te klein, te kleine tuin en op het oosten, te duur voor wat je krijgt, vreemd ontwerp). Normaal gaan we echt goed voorbereid op pad, je neemt de vragenlijst door en ik doe een omgevingsscan (bodemverontreiniging, lucht- en geluidscontouren, etc... etc.. etc..). Nu dus niet.
Huis 1: Super leuke mensen! Huis viel ook waanzinnig mee, zo erg dat we hier op gaan bieden. Staat al een aantal weken op Funda, maar hadden 1 bezichtiging, geen bod gehad. We waren er redelijk aan het begin en de tweede die langskwamen.
Huis 2: Daar bleek het gat in de voorbereiding, 2 basisscholen aan de andere kant van de straat. No way. Niet naar binnen gegaan.
Huis 3: Leek zo klein op Funda, voelde niet klein. Erg, erg charmant huis. Staat al maanden op Funda, maar vandaag werd de deur wel platgelopen. Ze konden de bezoekers net aan.
Huis 4: We waren daar rond een uur of 1, maar de eigenaar had duidelijk al een forse slok op. Zolder enorm, slaapkamers ENORM, woonkamer iniminie, huis veel te duur voor wat je krijgt. We waren niet de enige bezoekers, ze hadden er met nog een uurtje te gaan 6 gehad.
Al met al gaan we kijken of we voor huis 1 in onderhandeling kunnen. Wel opvallend (zeker bij huis 3) hoe druk het was tov de geplande bezichtigingen. Ik weet niet zo goed wat we daaruit moeten concluderen. Het andere dat opviel: We dachten dat het wat awkward zou zijn (Was het ook met de alcohol kegel rond de laatste eigenaar), maar het was véél prettiger om met de eigenaar te spreken en niet met de makelaar.
Huis 1: Super leuke mensen! Huis viel ook waanzinnig mee, zo erg dat we hier op gaan bieden. Staat al een aantal weken op Funda, maar hadden 1 bezichtiging, geen bod gehad. We waren er redelijk aan het begin en de tweede die langskwamen.
Huis 2: Daar bleek het gat in de voorbereiding, 2 basisscholen aan de andere kant van de straat. No way. Niet naar binnen gegaan.
Huis 3: Leek zo klein op Funda, voelde niet klein. Erg, erg charmant huis. Staat al maanden op Funda, maar vandaag werd de deur wel platgelopen. Ze konden de bezoekers net aan.
Huis 4: We waren daar rond een uur of 1, maar de eigenaar had duidelijk al een forse slok op. Zolder enorm, slaapkamers ENORM, woonkamer iniminie, huis veel te duur voor wat je krijgt. We waren niet de enige bezoekers, ze hadden er met nog een uurtje te gaan 6 gehad.
Al met al gaan we kijken of we voor huis 1 in onderhandeling kunnen. Wel opvallend (zeker bij huis 3) hoe druk het was tov de geplande bezichtigingen. Ik weet niet zo goed wat we daaruit moeten concluderen. Het andere dat opviel: We dachten dat het wat awkward zou zijn (Was het ook met de alcohol kegel rond de laatste eigenaar), maar het was véél prettiger om met de eigenaar te spreken en niet met de makelaar.
Ik zag genoeg huizen in mijn wijk meedoen, maar ik ben niet wezen kijken want ligt in de klasse 500-750k. En dan kun je wel kijken omdat het kan, maar verkopers hebben ook weinig aan gasten die de woning niet eens kunnen betalen. Was wel benieuwd hoe zo'n open huizen dag zou zijn. Als koper dus vooral efficiënt om binnen een tijdsbestek van vier uur tig huizen te kunnen zien.
Omdat we serieus aan de slag willen met het huis dat we zaterdag gezien hebben, heb ik net een aankoopmakelaar gebeld. Die hadden we in maart al gesproken en ze vroegen 2500 voor hun diensten. vroegen, want dat is dus omhoog gegaan naar 3500. Dat is een toename van 40%!! Ik merk dat los van het bedrag zelf de toename me echt zo enorm tegenstaat.
Ik ga binnekort ook serieus zoeken naar een huis, en we zijn nu aan het orienteren en de eerste afspraken maken met adviseurs e.d.
Hoe zijn de ervaringen met de zoektoch naar een goede hypotheekadviseur / aankoopmakelaar / notaris?
Voor de hypotheekadviseur heb ik gewoon even gegoogled, en eentje in de buurt gevonden die goede reviews heeft. Hij lijkt me alleen wel redelijk prijzig.
Zijn er mensen die bij meerdere adviseurs een eerste gesprek aanvragen, en daarop gebaseerd een keuze maken? Moet ik gewoon langer googlen? Of niet te lang nadenken en deze kosten gewoon betalen (zo'n 2600 euro voor advies + afsluiten)
Hoe zijn de ervaringen met de zoektoch naar een goede hypotheekadviseur / aankoopmakelaar / notaris?
Voor de hypotheekadviseur heb ik gewoon even gegoogled, en eentje in de buurt gevonden die goede reviews heeft. Hij lijkt me alleen wel redelijk prijzig.
Zijn er mensen die bij meerdere adviseurs een eerste gesprek aanvragen, en daarop gebaseerd een keuze maken? Moet ik gewoon langer googlen? Of niet te lang nadenken en deze kosten gewoon betalen (zo'n 2600 euro voor advies + afsluiten)
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Wat verwacht je van de aankoopmakelaar?supersoco80 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:14:
Omdat we serieus aan de slag willen met het huis dat we zaterdag gezien hebben, heb ik net een aankoopmakelaar gebeld. Die hadden we in maart al gesproken en ze vroegen 2500 voor hun diensten. vroegen, want dat is dus omhoog gegaan naar 3500. Dat is een toename van 40%!! Ik merk dat los van het bedrag zelf de toename me echt zo enorm tegenstaat.
- Hulp bij het bepalen van het bod obv een goede marktkennis
- enige mate van smerigheid en ons-kent-ons (bij de verkopende makelaar informatie over biedingen van andere loskrijgen)
meer niet. Vooral het laatste eigenlijk.
allemachtig wat een geld. Neemt de makelaar dan ook alle kosten op zich buiten de hypotheek? Granted, ik heb een aankoopmakelaar gehad in 2020, maar ik was €1500 kwijt. Fixed price. regio Zwollesupersoco80 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:14:
Kan alleen het onderhandelingsdeel niet goedkoper als hij niet voor je hoeft te zoeken? Ik had toen een huis op het oog en kreeg een deal van het type "normaal kost het ..k maar als dit huis het wordt doen we het voor ..(minder)..".supersoco80 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:14:
Dus je verwacht dat de aankoopmakelaar een prijsverschil van meer dan €5000 kan onderhandelen ten op zichte van jou?supersoco80 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:49:
[...]
- enige mate van smerigheid en ons-kent-ons (bij de verkopende makelaar informatie over biedingen van andere loskrijgen)
Het huis staat sowieso al langer te koop, dus waarschijnlijk geen bieders. Dan kun je toch een laag bod doen en de onderhandeling in gaan?
Ik snap het doel van aankoopmakelaars nooit zo. Buiten dat ik de spelletjes die je hoort mij absoluut tegenstaan. Zelf heb ik ook geen aankoopmakelaar gebruikt en heeft niemand op ons huis geboden(3 weken geleden) via een aankoopmakelaar. Allemaal uit eigen initiatief, voor zover ik weet tenminste.
het is heel simpel. heel veel mensen kunnen/durven/willen simpelweg niet (te) onderhandelen. Dus ja, dan loont het om zo'n knakker erbij te hebben. zelf zou ik het altijd zelf doen.steel123 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:25:
[...]
Dus je verwacht dat de aankoopmakelaar een prijsverschil van meer dan €5000 kan onderhandelen ten op zichte van jou?
Het huis staat sowieso al langer te koop, dus waarschijnlijk geen bieders. Dan kun je toch een laag bod doen en de onderhandeling in gaan?
Ik snap het doel van aankoopmakelaars nooit zo. Buiten dat ik de spelletjes die je hoort mij absoluut tegenstaan. Zelf heb ik ook geen aankoopmakelaar gebruikt en heeft niemand op ons huis geboden(3 weken geleden) via een aankoopmakelaar. Allemaal uit eigen initiatief, voor zover ik weet tenminste.
Nou dit kan wel in een FAQ. Het 1 van de meest terugkerende vragen in dit topic, moet ik aankoopmakelaar of toch zelf doen. En tja. Dit vat het wel samen. Zelf doen tenzij je niet kan/durft/wil.de Peer schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:29:
[...]
het is heel simpel. heel veel mensen kunnen/durven/willen simpelweg niet (te) onderhandelen. Dus ja, dan loont het om zo'n knakker erbij te hebben. zelf zou ik het altijd zelf doen.
Onze aankoopmakelaar deed niets. Kwam niet met suggesties voor woningen, ging wel af en toe mee met bezichtigingen maar had niet veel toegevoegde waarde. Dat er dubbelglas in zit zie ik zelf ook wel. Op de vraag wat we ongeveer zouden moeten bieden voor woning x in wijk y wist hij ook geen zinnig antwoord op te geven. "Ik weet niet wat de rest van de markt gaat doen, het kan heel raar lopen in deze tijd." Op een gegeven moment belde hij zelfs niet meer terug dus daar hebben we het maar bij gelaten.
Onze huidige woning ook zonder aankoopmakelaar gekocht, ging ook prima.
Onze huidige woning ook zonder aankoopmakelaar gekocht, ging ook prima.
Of vind een verkoopmakelaar die je in elk geval van wat informatie over de aan te kopen woning verstrekt.
Mijn verkoopmakelaar heeft mij beide keren prima geholpen met wat historische informatie, waardebepaling en zelfs een telefoontje naar de andere makelaar om de interesse te peilen e.d. Stukje service vanuit zijn kant.
Wellicht is hij qua verkoopcourtage wat duurder, maar dat was bij onze vorige woning ook zeker niet het geval. Bij onze huidige woning heb ik niet eens een andere makelaar gevraagd.
Het bezichtigen van een woning doe ik zelf wel. Onze voorkeur gaat uit naar relatief jonge woningen op voor ons bekende plekken, daar is bouwtechnisch of qua locatie doorgaans niet zo heel veel mis mee. Ben je op zoek naar een uniek object van een paar honderd jaar oud dan is het wellicht wel nuttiger om een aankoopmakelaar en/of nog verstandiger bouwkundig adviseur mee te nemen.
Maar, zoals zo vaak, doe waar je je goed bij voelt.
En als je wel een aankoopmakelaar inschakelt, probeer dan te achterhalen hoe succesvol iemand is. Bij onze woning zijn ook kopers tweemaal met hun aankoopmakelaar langs geweest. Woonden op twee uur afstand.
Hun bod zat 15% onder de vraagprijs. Een vraagprijs die marktconform was. Hun uiterste en laatste bod zat nog altijd 10% onder de vraagprijs.
Ze waren dolenthousiast bij de bezichtigingen en hoopte nu echt geluk te hebben, ze hadden hier in de regio al meermaals achter het net gevist. Tsja, met zo'n aankoopmakelaar snap ik dat wel
Mijn verkoopmakelaar heeft mij beide keren prima geholpen met wat historische informatie, waardebepaling en zelfs een telefoontje naar de andere makelaar om de interesse te peilen e.d. Stukje service vanuit zijn kant.
Wellicht is hij qua verkoopcourtage wat duurder, maar dat was bij onze vorige woning ook zeker niet het geval. Bij onze huidige woning heb ik niet eens een andere makelaar gevraagd.
Het bezichtigen van een woning doe ik zelf wel. Onze voorkeur gaat uit naar relatief jonge woningen op voor ons bekende plekken, daar is bouwtechnisch of qua locatie doorgaans niet zo heel veel mis mee. Ben je op zoek naar een uniek object van een paar honderd jaar oud dan is het wellicht wel nuttiger om een aankoopmakelaar en/of nog verstandiger bouwkundig adviseur mee te nemen.
Maar, zoals zo vaak, doe waar je je goed bij voelt.
En als je wel een aankoopmakelaar inschakelt, probeer dan te achterhalen hoe succesvol iemand is. Bij onze woning zijn ook kopers tweemaal met hun aankoopmakelaar langs geweest. Woonden op twee uur afstand.
Hun bod zat 15% onder de vraagprijs. Een vraagprijs die marktconform was. Hun uiterste en laatste bod zat nog altijd 10% onder de vraagprijs.
Ze waren dolenthousiast bij de bezichtigingen en hoopte nu echt geluk te hebben, ze hadden hier in de regio al meermaals achter het net gevist. Tsja, met zo'n aankoopmakelaar snap ik dat wel

Graag leg ik jullie het volgende voor. Deze oude schuur komt nu te koop voor ±300 K. De vorige kopers hebben dit in 2020 in eigendom gekregen. Zij hebben een bouwvergunning gekregen om deze schuur te verbouwen tot een woonboerderij.
Een aantal gegevens:
- rijksmonument (!) uit 1845
- inhoud 1350 m3
- nu 220m2, vergunning: 310m2
Volgens de makelaars advertentie is er ongeveer € 475.000 - € 525.000 nodig voor de verbouwing. Nu is mijn budget incl. aankoop voor de komende vijf jaar ~ € 750.000. Dat betekent dat ik dus Net wel net niet de volledige verbouwing kan doen. Nu vraag ik mij af of deze kosten indicatie Een realistische is. Op internet lees ik veel dat verbouwkosten plusminus € 500 / m3 zijn. Is dit realistisch af zakken de kosten bij dit aantal m3 en is €400.000 verbouwen ook mogelijk?
Een aantal gegevens:
- inhoud 1350 m3
Volgens de makelaars advertentie is er ongeveer € 475.000 - € 525.000 nodig voor de verbouwing. Nu is mijn budget incl. aankoop voor de komende vijf jaar ~ € 750.000. Dat betekent dat ik dus Net wel net niet de volledige verbouwing kan doen. Nu vraag ik mij af of deze kosten indicatie Een realistische is. Op internet lees ik veel dat verbouwkosten plusminus € 500 / m3 zijn. Is dit realistisch af zakken de kosten bij dit aantal m3 en is €400.000 verbouwen ook mogelijk?
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Wat verwacht je hier precies te vinden qua antwoorden? Lijkt mij verstandig mensen in te schakelen die er verstand van hebben en wat offertes op te vragen links en rechts.Laurences schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:35:
Graag leg ik jullie het volgende voor. Deze oude schuur komt nu te koop voor ±300 K. De vorige kopers hebben dit in 2020 in eigendom gekregen. Zij hebben een bouwvergunning gekregen om deze schuur te verbouwen tot een woonboerderij.
Een aantal gegevens:
- inhoud 1350 m3
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Dit wil je niet op Tweakers, en helemaal niet in dit topic, laten beantwoorden. Daar is nog een hoop voor uit te zoeken.Laurences schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:35:
Een aantal gegevens:
- inhoud 1350 m3
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Verlekker je niet te veel op de online verbouwkosten. Je wil een monumentaal pand laten verbouwen. Dat heeft een hoop andere behoefte.
Het lijkt mij een fantastisch project, maar fix een pro. Die dit eerder gedaan heeft, want ik zie wel een paar pittige risicos zo op de foto's alleen al, vloer (ga je die uitgraven voor isolatie? wat zit er onder?), staat hout, staat dak? Dit is nu integer, maar ga je ff te goedkoop zitten en je slacht het. Hier is een bak met expertise voor nodig om dit ook als monument te behouden.
|>
Daarbij is het oud en een monument. Dat kan en wil ook niet iedere aannemer. Wat dat betreft kun je ook rekenen op een relatief hoge m2 prijs.
In dat opzicht las ik vandaag een stuk over een afgebrand monument. Afgebrand tot de grond, behalve de vloerplaat en fundering.
Sloopvergunning aangevraagd, ze mogen de resten alleen slopen als de vloerplaat en fundering onaangetast blijven en gebouw weer geheel wordt opgebouwd in oude staat.
Dus ja, er komt een hoop bij kijken bij zo’n monument
Sloopvergunning aangevraagd, ze mogen de resten alleen slopen als de vloerplaat en fundering onaangetast blijven en gebouw weer geheel wordt opgebouwd in oude staat.
Dus ja, er komt een hoop bij kijken bij zo’n monument
Ik merk dat ik ook echt, echt heel chagerijnig wordt van dit bedrag, ik ben gewoon principieel tegen. Een 40% verhoging slaat gewoon he-le-maal nergens op. Los van energie is er niets 40% omhoog gegaan de afgelopen 6 maanden.mathman schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:03:
[...]
allemachtig wat een geld. Neemt de makelaar dan ook alle kosten op zich buiten de hypotheek? Granted, ik heb een aankoopmakelaar gehad in 2020, maar ik was €1500 kwijt. Fixed price. regio Zwolle
[ Voor 12% gewijzigd door supersoco80 op 03-10-2022 18:55 ]
Durven: Zeker. Maar we hebben het nu een tijdje zelf geprobeerd en steeds misgegrepen. Dus tja. Je moet toch wat. We moeten ergens wonen en dat ergens is niet hier ivm een verandering van baan van mijn vriendin.de Peer schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:29:
[...]
het is heel simpel. heel veel mensen kunnen/durven/willen simpelweg niet (te) onderhandelen. Dus ja, dan loont het om zo'n knakker erbij te hebben. zelf zou ik het altijd zelf doen.
We zitten ruim onder ons maximale leenbedrag en ik zot redelijk boven op de rente, maar de mail van onze financieel adviseur met het maandbedrag is toch echt fors schrikken. Dat staat in geen verhouding tot een half jaar geleden met nu ook nog eens dat we nu toch echt op de top van de markt lijken te zitten. Het kan met dit soort vaste lasten gewoon niet anders dan dat er een daling aan komt.
Als je budget van 750k gebaseerd is op je hypotheek/leen norm dan ga je daarmee nooit de energielasten kunnen dragen.Laurences schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:35:
Een aantal gegevens:
- inhoud 1350 m3
Ik zou het alleen doen als je zelf veel kam doen en ca 800-1000 p maand over hebt aan energielasten:).
Trouwens als de verkoopmakelaar zegt dat de verbouwing 525k kost dan zou ik daar zeker 100k bij optellen.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
ons-kent-ons is vooral van toepassing als er 10 gegaardigden in de rij staan. Dat is nu (nog) duidelijk niet aan de hand.supersoco80 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:49:
[...]
Je geeft zelf al aan, meerdere weken funda, 1 bezichtiging en geen bod.
Wellicht komt er vanuit de opendag wel wat dus haast is nu wel geboden.
Ik zou persoonlijk nu kijken wat jij het huis zelf waard vindt en dat tegenover de vraagprijs zetten.
En obv daarvan gewoon een bod neerleggen met een beperkte geldigheid om zo de druk op de verkopers op te voeren en niet de kat uit de boom te kunnen kijken of er mogelijk nog wat anders uit de open dag komt.
Je hebt de verkopers ook gesproken. Hebben ze aangegeven waarom ze verkopen? hebben ze een andere woning gekocht?
Dat zijn alleen maar punten waardoor ze wellicht nog eerder onder druk zullen bezwijken.
Als je dan uiteindelijk niet uitkomt kan je altijd nog aankloppen met een aankoop makelaar.
[ Voor 16% gewijzigd door Flix20 op 03-10-2022 19:30 ]
Voor 500k kan je wel écht heel veel doen. Maar met een project als dit, is dat ook wel heel snel op.Sport_Life schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:18:
[...]
Als je budget van 750k gebaseerd is op je hypotheek/leen norm dan ga je daarmee nooit de energielasten kunnen dragen.
Ik zou het alleen doen als je zelf veel kam doen en ca 800-1000 p maand over hebt aan energielasten:).
Trouwens als de verkoopmakelaar zegt dat de verbouwing 525k kost dan zou ik daar zeker 100k bij optellen.
Maar met een monumentaal pand leg je jezelf zoveel restricties op en zoveel mogelijke problemen op de hals. Het zal goedkoper zijn om een leeg stuk grond te kopen en hier een compleet nieuw huis op te bouwen dan bestaande bouw volgens het huidige bouwbestek te renoveren.
Met de huidige materiaal en arbeidskosten zou ik een project als dit niet aandurven zonder een flinke buffer á 30% te hebben.
Dat klopt, maar er moet volgens mij ook heel veel aan gebeuren. De helft gaat al op aan vloeren, keuken, badkamer, wandafwerking, (electrische) installatie, kozijnen, etc.Flix20 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:26:
[...]
Voor 500k kan je wel écht heel veel doen. Maar met een project als dit, is dat ook wel heel snel op.
Maar met een monumentaal pand leg je jezelf zoveel restricties op en zoveel mogelijke problemen op de hals. Het zal goedkoper zijn om een leeg stuk grond te kopen en hier een compleet nieuw huis op te bouwen dan bestaande bouw volgens het huidige bouwbestek te renoveren.
Met de huidige materiaal en arbeidskosten zou ik een project als dit niet aandurven zonder een flinke buffer á 30% te hebben.
Dan nog alle binnenmuren, isolatie, dak bedekking, uitbouw naar 320m2..
De aannemer snoept ook nog een bepaalde marge van alle leveranciers.
En dan zit je uiteindelijk met een label F tochtschuur want monument dus je mag weinig goede (!) isolatie aanbrengen.
[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 03-10-2022 19:40 ]
En leuk al die dakramen en zonnepanelen op de renderfoto's, inventariseer ook maar goed wat je van Monumentenzorg allemaal mag verbouwen en zo ja aan welke eisen dat moet voldoen.
Mijn schoonouders hebben ook een oude monumentale boerderij en het is soms absurd wat er niet mag en wel moet gebeuren.
Dus zoals hierboven ook gezegd, ga opzoek naar een bedrijf die vaker (aantoonbaar!) met dit bijltje heeft gehakt.
De opmerking vwb energielasten is een goede, maar aangezien je werkelijk alles moet doen biedt dat ook goed de kans om het energieneutraal te maken natuurlijk.
Mijn schoonouders hebben ook een oude monumentale boerderij en het is soms absurd wat er niet mag en wel moet gebeuren.
Dus zoals hierboven ook gezegd, ga opzoek naar een bedrijf die vaker (aantoonbaar!) met dit bijltje heeft gehakt.
De opmerking vwb energielasten is een goede, maar aangezien je werkelijk alles moet doen biedt dat ook goed de kans om het energieneutraal te maken natuurlijk.
De schuur staat als A+ label op funda ivm de verbouwing die ze daarin hebben meegenomen. De begroting van 475-525 is incl. de verduurzaming slag (warmtepomp/isoleren naar niveau van nieuwbouw besluit). Wat betreft de grond, dat zal dan inderdaad uitgegraven moeten worden en ik vermoed een schuimbeton of broodjesvloer.
Er zal geen uitbouw gedaan worden, de stap van 220m2 -> 310m2 komt uit het aanbrengen van de verdiepingsvloer in de schuur.
Op de render is een kapschuur gebouwd waarop de zonnepanelen liggen.
Over de energiekosten wil ik dan wel de kanttekening maken; als deze verduurzaming stap gemaakt kán worden. Dan lijkt mij 800-1000 energiekosten niet realistisch. Echter heb ik geen ervaring met warmtepomp & zonnepanelen maar ik was toch wel voorzichtig aan het kijken naar energie neutraal..
Er is ruimte in de hypotheek (max mogelijk is 900k) maar de zelfopgelegde grens is om niet hoger uit te komen dan 750k.
Ik heb de verkopend makelaar gevraagd naar de bouwvergunning (omgevingsvergunning?) om wat verder te kunnen verkennen. In de funda tekst wordt namelijk veel aangehaald dat het hele project ‘vergund’ is.
Heb nog gevraagd waarom de huidige eigenaar er van af wil, de bouwtekeningen dateren namelijk van april 2021. Volgens de makelaar is het project voor hen toch te groot gebleken dus ik ben gewaarschuwd. Heb wel gevraagd of er bestek beschikbaar is waar deze begroting op gebaseerd is. Dat hadden ze niet, de vergunning zouden ze wel op korte termijn kunnen laten zien.
Er zal geen uitbouw gedaan worden, de stap van 220m2 -> 310m2 komt uit het aanbrengen van de verdiepingsvloer in de schuur.
Over de energiekosten wil ik dan wel de kanttekening maken; als deze verduurzaming stap gemaakt kán worden. Dan lijkt mij 800-1000 energiekosten niet realistisch. Echter heb ik geen ervaring met warmtepomp & zonnepanelen maar ik was toch wel voorzichtig aan het kijken naar energie neutraal..
Er is ruimte in de hypotheek (max mogelijk is 900k) maar de zelfopgelegde grens is om niet hoger uit te komen dan 750k.
Ik heb de verkopend makelaar gevraagd naar de bouwvergunning (omgevingsvergunning?) om wat verder te kunnen verkennen. In de funda tekst wordt namelijk veel aangehaald dat het hele project ‘vergund’ is.
Heb nog gevraagd waarom de huidige eigenaar er van af wil, de bouwtekeningen dateren namelijk van april 2021. Volgens de makelaar is het project voor hen toch te groot gebleken dus ik ben gewaarschuwd. Heb wel gevraagd of er bestek beschikbaar is waar deze begroting op gebaseerd is. Dat hadden ze niet, de vergunning zouden ze wel op korte termijn kunnen laten zien.
Ik zie zoveel red flags in je verhaal, zowel op het gebied van eerdere ervaringen alsmede de hele situatie van de woning, dat ik mij voornamelijk afvraag waarom je dit nu overweegt? Wij zitten sinds april in verbouwing en als je op zoek bent naar heel veel stress en slapeloze nachten, dan zeg ik doen, anders zou ik dit soort projecten (juist in deze tijd) alleen doen als je zelf heel veel ervaring hebt op dit gebied. Maja dat is mijn 2 centLaurences schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:15:
De schuur staat als A+ label op funda ivm de verbouwing die ze daarin hebben meegenomen. De begroting van 475-525 is incl. de verduurzaming slag (warmtepomp/isoleren naar niveau van nieuwbouw besluit). Wat betreft de grond, dat zal dan inderdaad uitgegraven moeten worden en ik vermoed een schuimbeton of broodjesvloer.
Ach red flags houd je toch bij dergelijke projecten. Zijn unieke projecten die je 1x in je leven doet. Vooraf staat ook wel vast dat je wat tegenslagen tegen gaat komen en dat de kosten de begroting (incl potje voor onvoorzien) gaan overstijgen.
Heb je de bloed, zweet, tranen, irritatie, stress en de centen er voor over dan heb je wel een hele gave unieke woning.
Ik snap wel dat mensen het doen en vind het super tof om te zien, maar het zou echt niets voor mij zijn
Heb je de bloed, zweet, tranen, irritatie, stress en de centen er voor over dan heb je wel een hele gave unieke woning.
Ik snap wel dat mensen het doen en vind het super tof om te zien, maar het zou echt niets voor mij zijn
Dit wordt door een bank gezien als zelfbouw en dan mag je vaak veel minder lenen obv inkomen/meer eigen middelen. Je moet eventuele tegenvallers en stijgende prijzen kunnen opvangen en daar houden ze alvast rekening mee.. 750 op 900 leencapaciteit lijkt mij wel in proportie maar misschien zijn de eisen wel weer aangescherpt.Laurences schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:15:
Je zal het ongetwijfeld allemaal al wel uitgezocht hebben maar denk laat ik deze toch nog ff delen.
Voorbeeld: https://lni.nl/nieuws/abn...mer-zonder-afbouwgarantie
Wat dacht je van verdiepingsvloer aanbrengen, trap plaatsen.Sport_Life schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:34:
[...]
Dat klopt, maar er moet volgens mij ook heel veel aan gebeuren. De helft gaat al op aan vloeren, keuken, badkamer, wandafwerking, (electrische) installatie, kozijnen, etc.
Dan nog alle binnenmuren, isolatie, dak bedekking, uitbouw naar 320m2..
De aannemer snoept ook nog een bepaalde marge van alle leveranciers.
En dan zit je uiteindelijk met een label F tochtschuur want monument dus je mag weinig goede (!) isolatie aanbrengen.
En ik ben benieuwd of er überhaupt wel een riool en nuts aansluitingen liggen. Dat wordt dan vechten met de gemeente en de energieleverancier voor het aanleggen van ondergronds.
Wat de makelaar aangeeft zou ik ook zeker 10-20% bij plussen. Daarnaast, wanneer is deze begroting gemaakt. De kosten zijn in de afgelopen jaren exponentieel gestegen.
Met een budget van 400k zeg ik kansloze missie.
Daarnaast zou ik ook de vergunningen opvragen en willen inzien.
Je zal niet de eerste zijn die een pand koopt waar achteraf toch geen vergunning op blijkt te zitten.
[ Voor 16% gewijzigd door Flix20 op 04-10-2022 08:55 ]
We hebben er zo de pest over in dat we besloten hebben of een online makelaar in de hand te nemen of geen. Een 40% prijsstijging ruikt naar wat sowieso een trend is de laatste jaren: Winsten zijn voor ons, verliezen voor de klant.supersoco80 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:54:
[...]
Ik merk dat ik ook echt, echt heel chagerijnig wordt van dit bedrag, ik ben gewoon principieel tegen. Een 40% verhoging slaat gewoon he-le-maal nergens op. Los van energie is er niets 40% omhoog gegaan de afgelopen 6 maanden.
Opvallend: twee andere makelaars in de regio zijn naar exact hetzelfde bedrag gegaan (3500). Het zal mijn wantrouwen richting het makelaarswereldje zijn, maar dat stinkt.
Ik denk dat je met 10 - 20% heel erg aan de lage kant zit. En dat is nog los van de onvermijdelijke stijging van de materiaalprijzen (metaal en beton kosten heel veel energie om te maken)Flix20 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:51:
[...]
Wat dacht je van verdiepingsvloer aanbrengen, trap plaatsen.
En ik ben benieuwd of er überhaupt wel een riool en nuts aansluitingen liggen. Dat wordt dan vechten met de gemeente en de energieleverancier voor het aanleggen van ondergronds.
Wat de makelaar aangeeft zou ik ook zeker 10-20% bij plussen. Daarnaast, wanneer is deze begroting gemaakt. De kosten zijn in de afgelopen jaren exponentieel gestegen.
Met een budget van 400k zeg ik kansloze missie.
Daarnaast zou ik ook de vergunningen opvragen en willen inzien.
Je zal niet de eerste zijn die een pand koopt waar achteraf toch geen vergunning op blijkt te zitten.
Het is een ons kent ons wereldje die makelaars. Ook de vraag bij het inplannen: huurt u of heeft u nu een koopwoning. Zodat je natuurlijk bij een koopwoning interessanter bent want ze kunnen dan en optreden als aankoopmakelaar (vaak gratis als ze ook jouw verkoopmakelaar mogen zijn) en courtage meepakken op jouw koopwoning. En dat terwijl vorig jaar praktisch alles binnen twee weken wel verkocht.
Die vraag krijg ik dit jaar niet meer. Maar in 2021 continu. Verder kijk ik zonder aankoopmakelaar. Door een stuk van tien makelaars via social media te volgen, enkele inschrijvingen op hun eigen nieuwsbrief krijg ik genoeg binnen daags voor Funda. Waardebepaling: calcasa desktoptaxatie, koopsommen kadaster. Die 3.5/4k ben ik kwijt voor de overdrachtsbelasting omdat ik er vorig jaar niet in slaagde een koop te fixen voor mijn 35e. Dus ben al 3.5/4k duurder uit door de overdrachtsbelasting. Dus ik zie zeker nu er niet meer 20/30 man duikt op een woning weinig nut meer voor een aankoopmakelaar. Het netwerk kun je regelen via socials / zoekwensen binnen move. Waardebepaling heb je tig sites voor. Wat blijft er dan nog over?
Ik ga trouwens straks richting de als kluswoning te koop gezette rijtjeswoning. Eens kijken hoe enorm het tegen gaat vallen qua staat van onderhoud. Een ding viel op: men heeft de radiator in de woonkamer pal voor de uitslaande tuindeuren geplaatst. Klinkt alsof die radiator er al langer stond maar men toch dubbele tuindeuren wilde hebben. Dus die radiator wil ik verplaatsen. Beetje hindernisbaan spelen op weg naar de tuin heb ik geen zin in. Maar om die reden laat ik het huis niet links liggen.
Die vraag krijg ik dit jaar niet meer. Maar in 2021 continu. Verder kijk ik zonder aankoopmakelaar. Door een stuk van tien makelaars via social media te volgen, enkele inschrijvingen op hun eigen nieuwsbrief krijg ik genoeg binnen daags voor Funda. Waardebepaling: calcasa desktoptaxatie, koopsommen kadaster. Die 3.5/4k ben ik kwijt voor de overdrachtsbelasting omdat ik er vorig jaar niet in slaagde een koop te fixen voor mijn 35e. Dus ben al 3.5/4k duurder uit door de overdrachtsbelasting. Dus ik zie zeker nu er niet meer 20/30 man duikt op een woning weinig nut meer voor een aankoopmakelaar. Het netwerk kun je regelen via socials / zoekwensen binnen move. Waardebepaling heb je tig sites voor. Wat blijft er dan nog over?
Ik ga trouwens straks richting de als kluswoning te koop gezette rijtjeswoning. Eens kijken hoe enorm het tegen gaat vallen qua staat van onderhoud. Een ding viel op: men heeft de radiator in de woonkamer pal voor de uitslaande tuindeuren geplaatst. Klinkt alsof die radiator er al langer stond maar men toch dubbele tuindeuren wilde hebben. Dus die radiator wil ik verplaatsen. Beetje hindernisbaan spelen op weg naar de tuin heb ik geen zin in. Maar om die reden laat ik het huis niet links liggen.
Je wantrouwen is misschien wat sterk aangezet, maar opvallend is het zeker. Afgelopen jaren natuurlijk slapend rijk geworden, nu zien ze de bui hangen en dit is een manier om grote inkomensderving te ondervangen. Maar netjes is het zeker niet. Heb je de makelaar erop aangesproken dat een tariefsverhoging van 40% wel heel gortig is?supersoco80 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:16:
[...]
We hebben er zo de pest over in dat we besloten hebben of een online makelaar in de hand te nemen of geen. Een 40% prijsstijging ruikt naar wat sowieso een trend is de laatste jaren: Winsten zijn voor ons, verliezen voor de klant.
Opvallend: twee andere makelaars in de regio zijn naar exact hetzelfde bedrag gegaan (3500). Het zal mijn wantrouwen richting het makelaarswereldje zijn, maar dat stinkt.
Online aankoopcoach lijkt me trouwens prima alternatief in een niet meer zo overspannen markt. Geen ervaring mee, maar als je bezichtiging zelf doet en vooral ondersteuning wilt bij afwikkeling van aankoopproces is het een mooie optie.
Ik weet niet of dat de (enige) achtergrond is bij die vraag. Kan ook te maken hebben met de overwaarde die uit verkoop woning komt, waardoor je meer eigen geld te besteden hebt. Wat handig/voorwaardelijk is in een markt waarbij je vet moet overbieden om kans te maken. Nu dat niet meer zo is (althans niet meer overal voor alle typen woningen) is de vraag minder relevant. Zou het gaan om potentiële klanten, dan zou de vraag juist wel gesteld worden, want die klanten waaien nu niet meer vanzelf naar binnen.Joosie200 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:31:
Ook de vraag bij het inplannen: huurt u of heeft u nu een koopwoning. Zodat je natuurlijk bij een koopwoning interessanter bent want ze kunnen dan en optreden als aankoopmakelaar (vaak gratis als ze ook jouw verkoopmakelaar mogen zijn) en courtage meepakken op jouw koopwoning.
Het hele proces na de bezichtiging: een goede positie ten opzichte van andere kopers creëren door je aanvullende voorwaarden bij het bod te laten aansluiten bij wensen van verkoper, zorgvuldigheid in de koopcontracten, gunstige timing taxatie/bouwkundig onderzoek, tussenpersoon bij al het gedoe voor je bij de notaris bent etc etc. Ja, dat kun je ook prima zelf, maar het is gewoon veel werk en kan ineens veel gedoe zijn waar je niet op zit te wachten omdat het kopen/verbouwen van een huis al genoeg geregel met zich meebrengt.Verder kijk ik zonder aankoopmakelaar. (…) Dus ik zie zeker nu er niet meer 20/30 man duikt op een woning weinig nut meer voor een aankoopmakelaar. Het netwerk kun je regelen via socials / zoekwensen binnen move. Waardebepaling heb je tig sites voor. Wat blijft er dan nog over?
Succes, als de radiator verplaatsen het meest kritieke punt is, valt het mee. Wel goed uitzoeken waarom vorige bewoners dat zelf niet gedaan hebben. Daar zal een reden voor zijn.Ik ga trouwens straks richting de als kluswoning te koop gezette rijtjeswoning. Eens kijken hoe enorm het tegen gaat vallen qua staat van onderhoud. Een ding viel op: men heeft de radiator in de woonkamer pal voor de uitslaande tuindeuren geplaatst.
Heel veel metaal en beton ga je niet gebruiken. Waar het meeste staal en begon ingaat, het frame van het huis, dat staat al.supersoco80 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:17:
[...]
Ik denk dat je met 10 - 20% heel erg aan de lage kant zit. En dat is nog los van de onvermijdelijke stijging van de materiaalprijzen (metaal en beton kosten heel veel energie om te maken)
Enkel in een draagmuur om de tweede verdieping te dragen en in de vloer. Tussenwanden zal vooral metalenstud met gipsplaten worden. Maar dat gaat geen tonnen kosten.
De prijzen van metaal en beton zijn ondertussen wel redelijk op een hoogte punt. De achterlijke stijgingen van de laatste paar jaren zijn er wel redelijk vanaf. (werk zelf met inkoop van beton en staal).
Ik vermoed dat de kosten voor minstens 60% uit arbeid gaat bestaan.
[ Voor 4% gewijzigd door Flix20 op 04-10-2022 10:49 ]
Dit blijf ik wel een sterk N=1 verhaal vinden.Joosie200 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:31:
Het is een ons kent ons wereldje die makelaars. Ook de vraag bij het inplannen: huurt u of heeft u nu een koopwoning. Zodat je natuurlijk bij een koopwoning interessanter bent want ze kunnen dan en optreden als aankoopmakelaar (vaak gratis als ze ook jouw verkoopmakelaar mogen zijn) en courtage meepakken op jouw koopwoning. En dat terwijl vorig jaar praktisch alles binnen twee weken wel verkocht.
Buiten jou om heb ik hier nog nooit iemand over gehoord.
Passende aanvullende voorwaarden kom je meestal wel achter door de verkoopmakelaar te ondervragen.Toke_gt schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:45:
Het hele proces na de bezichtiging: een goede positie ten opzichte van andere kopers creëren door je aanvullende voorwaarden bij het bod te laten aansluiten bij wensen van verkoper, zorgvuldigheid in de koopcontracten, gunstige timing taxatie/bouwkundig onderzoek, tussenpersoon bij al het gedoe voor je bij de notaris bent etc etc. Ja, dat kun je ook prima zelf, maar het is gewoon veel werk en kan ineens veel gedoe zijn waar je niet op zit te wachten omdat het kopen/verbouwen van een huis al genoeg geregel met zich meebrengt.
Zorgvuldigheid koopcontract? Zorgt de verkopend makelaar toch voor, uiteraard wat gegevens nalezen, maar spreekt voor zich.
De rest zorgt de hypotheekadviseur toch voor?
Snap niet wat een aankoopmakelaar zou doen hierin. Maar ik heb er ook nooit echt heel erg in verdiept.
Heeft iemand hier toevallig ervaring met het meenemen van NHG hypotheek?
Situatie is als volgt;
De huidige hypotheek is destijds afgesloten met NHG en een rentepercentage (15 jaar resterend) van 2,25%. De nieuwe woning valt niet meer binnen de NHG grens.
Het recht op het NHG percentage komt daarbij neem ik aan te vervallen als je de hypotheek meeneemt. Val je hierbij doorgaans terug in de huidige rentetarieven van de verstrekkers, of kijken ze naar de rentestanden bij afsluiten minus de NHG korting?
Situatie is als volgt;
De huidige hypotheek is destijds afgesloten met NHG en een rentepercentage (15 jaar resterend) van 2,25%. De nieuwe woning valt niet meer binnen de NHG grens.
Het recht op het NHG percentage komt daarbij neem ik aan te vervallen als je de hypotheek meeneemt. Val je hierbij doorgaans terug in de huidige rentetarieven van de verstrekkers, of kijken ze naar de rentestanden bij afsluiten minus de NHG korting?
Kan, ik heb ook nooit doorgevraagd waarom die vraag nu precies relevant zou zijn. Mja al die dingen die je noemt: je betaalt voor het ontzorgen. Maar praktisch elke verkoop onder nhg gaat conform standaard nvm contract template. Binnen de bedenktijd een taxatie regelen kan nu er zat binnen 24u standby beschikbaar zijn. Kwestie van online opzoeken en belletjes plegen.Toke_gt schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:45:
[...]
Ik weet niet of dat de (enige) achtergrond is bij die vraag. Kan ook te maken hebben met de overwaarde die uit verkoop woning komt, waardoor je meer eigen geld te besteden hebt. Zou het gaan om potentiële klanten, dan zou de vraag juist wel gesteld worden, want die klanten waaien nu niet meer vanzelf naar binnen.
[...]
Het hele proces na de bezichtiging: een goede positie ten opzichte van andere kopers creëren door je aanvullende voorwaarden bij het bod te laten aansluiten bij wensen van verkoper, zorgvuldigheid in de koopcontracten, gunstige timing taxatie/bouwkundig onderzoek, tussenpersoon bij al het gedoe voor je bij de notaris bent etc etc. Ja, dat kun je ook prima zelf, maar het is gewoon veel werk en kan ineens veel gedoe zijn waar je niet op zit te wachten omdat het kopen/verbouwen van een huis al genoeg geregel met zich meebrengt.
[...]
Succes, als de radiator verplaatsen het meest kritieke punt is, valt het mee. Wel goed uitzoeken waarom vorige bewoners dat zelf niet gedaan hebben. Daar zal een reden voor zijn.
En weer terug na bezichtigingen. Ben een van de vijftien kijkers, er staan er nog tien op de reserve. Verkoper heeft op de badkamer boven niks noemenswaardigs aan onderhoud gedaan. Keuken/badkamer beneden zijn oud en gebruikt. Oude stoppenkast dus electra is een ding om mee te nemen.
Verder had ik vooral een makelaar die me weinig info kon geven. Draagkracht/last van de dakkapellen zodat er een zonnepaneel op past: geen idee. Alle stopcontacten geaard? Geen idee. Rookkanaal vrij voor een pellet kachel? Geen idee. Huur van de ketel: wordt dat afgekocht? Nope, loopt af maart volgend jaar. Dus of ze halen de ketel weer op of je verlengt het contract.
Ik ga er maar eens een desktop taxatie van Calcasa er op los laten. De koopsommen zijn qua kadaster gedateerd (2021 laatste verkoop) en het zou fijn zijn om geen geintje te krijgen: je max hypotheek is hoger maar taxatiewaarde lager dus leuk dat hogere bod: hoest maar op uit je eigen spaargeld.
Ik wil het spaargeld los van kosten koper achter de hand houden voor het broodnodige onderhoud. Dakkapellen hebben onderhoud nodig, badkamer beneden is gewoon vies/gebruikt, kozijnen kunnen likje verf gebruiken, idem voor de muren binnen. En natuurlijk dak vol leggen met pv installatie. Buren hadden er 2x3 in portrait op dus dat moet hier ook kunnen.
Als ik het mij goed herinner; als je de hypotheek meeneemt behoud je de bijbehorende rente maar vervalt de NHG korting. Dus kijken ze naar de rentestanden ten tijde van het afsluiten.SmashCruiser schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:45:
Heeft iemand hier toevallig ervaring met het meenemen van NHG hypotheek?
Situatie is als volgt;
Ik vind het best wat naïef gezegd zo. Zelf zou ik er bijvoorbeeld niet op vertrouwen dat een verkoopmakelaar mijn belangen als koper meeneemt bij het opstellen van het koopcontract. Integendeel. Het is vooral lastig te beoordelen wat er niet in staat, maar wat er in jouw belang beter wel in had kunnen staan.steel123 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:30:
[...]
Passende aanvullende voorwaarden kom je meestal wel achter door de verkoopmakelaar te ondervragen.
Zorgvuldigheid koopcontract? Zorgt de verkopend makelaar toch voor, uiteraard wat gegevens nalezen, maar spreekt voor zich.
De rest zorgt de hypotheekadviseur toch voor?
Snap niet wat een aankoopmakelaar zou doen hierin. Maar ik heb er ook nooit echt heel erg in verdiept.
Voor een standaard situatie gebruikt men de model koopovereenkomst.Toke_gt schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:24:
[...]
Ik vind het best wat naïef gezegd zo. Zelf zou ik er bijvoorbeeld niet op vertrouwen dat een verkoopmakelaar mijn belangen als koper meeneemt bij het opstellen van het koopcontract. Integendeel. Het is vooral lastig te beoordelen wat er niet in staat, maar wat er in jouw belang beter wel in had kunnen staan.
Daar worden geen zaken uitgehaald, hoogstens doorgestreept maar dat zie je dus vanzelf.
Nou, N = 2 dan. Hier nog iemand. Opgepikt van 1 aankoop en 2 verkopend makelaars, los van elkaar. Exact dezelfde ervaring trouwens, ik word er de laatste maand vrij plotseling helemaal niet meer naar gevraagd. Nog ene voordeel van de NVM open huizendag: je kan rechtstreeks met de huidige eigenaar in gesprek en aangeven data je huurt en dus veel flexibeler bent.Eigenlijk wil je de makelaar bij zo min mogelijk dingen betrekken.Flix20 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:50:
[...]
Dit blijf ik wel een sterk N=1 verhaal vinden.
Buiten jou om heb ik hier nog nooit iemand over gehoord.
[ Voor 33% gewijzigd door supersoco80 op 04-10-2022 14:28 ]
Joosie200 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:31:
[...]
Verder kijk ik zonder aankoopmakelaar. Door [...] overdrachtsbelasting. Dus ik zie zeker nu er niet meer 20/30 man duikt op een woning weinig nut meer voor een aankoopmakelaar. [...] Wat blijft er dan nog over?
Je neemt geen aankoopmakelaar in de arm, maar vervolgens heb je wel allemaal vragen voor de verkoopmakelaar die niet jouw belangen moet behartigen, maar die van de verkoper(s) - en dan raar staan te kijken als hij geen antwoord heeft.Joosie200 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:47:
[...]
Verder had ik vooral een makelaar die me weinig info kon geven. Draagkracht/last van de dakkapellen zodat er een zonnepaneel op past: geen idee. Alle stopcontacten geaard? Geen idee. Rookkanaal vrij voor een pellet kachel? Geen idee. Huur van de ketel: wordt dat afgekocht? Nope, loopt af maart volgend jaar. Dus of ze halen de ketel weer op of je verlengt het contract.
[...]

Verkoopmakelaars zullen over het algemeen een huis op gevoel / emotie (willen) verkopen - dus zaken als "de draagkracht van een dakkapel" heeft hij inderdaad weinig mee te schaften (daarnaast - het is een makelaar, geen installateur dus de kennis om die vraag te beantwoorden heeft hij helemaal niet). En een aankoopmakelaar kan voor jou eventuele punten (praktische zaken) aanwijzen die jij over het hoofd ziet, maar wel van belang zijn (en heeft mogelijk een netwerk van experts die jouw vragen kan beantwoorden).
Ik begrijp dat jij het zonder wil doen, maar er zijn genoeg die inderdaad ontzorgt willen worden dmv een aankoopmakelaar... (het is geen pakje boter wat je koopt, dus iemand met ervaring mee laten kijken is dan een prettig idee, zeker als je het voor het eerst doet / voor je eerste woning)
At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.
Je koopt een woning van 200-300k en dan maak je je druk om 1500 euro extra makelaarskosten?supersoco80 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:16:
[...]
We hebben er zo de pest over in dat we besloten hebben of een online makelaar in de hand te nemen of geen. Een 40% prijsstijging ruikt naar wat sowieso een trend is de laatste jaren: Winsten zijn voor ons, verliezen voor de klant.
Je zult wel meer financiële tegenvallers krijgen bij een koopwoning (onderhoud..).
Nou mijn ervaring is dat het best kan verschillen. Bij andere bezichtigingen van andere makelaars waren die makelaars beter ingelezen, hadden meer informatie en of waren bereid het uit te zoeken.Maestro.mosjuh schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:30:
[...]
[...]
Je neemt geen aankoopmakelaar in de arm, maar vervolgens heb je wel allemaal vragen voor de verkoopmakelaar die niet jouw belangen moet behartigen, maar die van de verkoper(s) - en dan raar staan te kijken als hij geen antwoord heeft.
En ik weet ook wel dat ik met zulke vragen beter iemand in de arm kan nemen voor een bouwtechnische keuring. Maar dat blijft je op achterstand zetten bij het doen van een bod. Plus het is een jaren 30 woning, bijna 100 jaar oud. Natuurlijk gaat dat geld kosten. Ik heb gewoon specifiekere vragen dan hoe is de buurt, hoe is de verhouding huur/koop, gewenst oplevermoment etc.
Juist omdat het meer dan het kopen van een pakje boter of auto/fiets ben ik dus benieuwd naar zulke zaken. En niet naar andere zaken. Asbest mag ik er vanuit gaan dat er wel in zit ergens. Spouwmuur is afwezig gelet op het bouwjaar. Ieder zo zijn lijst van punten die je wilt komen te weten bij een bezichtiging. Want hoe de woning qua indeling erbij ligt weet je. Dat een huis uit 1930/1920 meer energie verbruikt weet je. Bovendien moet je toch verduurzamen dus dat verbruik kan enkel naar beneden als je het goed aanpakt.
Ik hoef geen details over hoe geweldig een keuken/badkamer is als die aan vervanging toe zijn. Of alle inbouwmeuk die aan vervanging toe is. Boeit me niet, gaat toch niet gebruikt worden.
Net alsof een aankoopmakelaar dat wel doet of weet? Zijn belang is enkel dat hij zo snel mogelijk voor jou een huis koopt. Met zo weinig mogelijk moeite.Maestro.mosjuh schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:30:
Je neemt geen aankoopmakelaar in de arm, maar vervolgens heb je wel allemaal vragen voor de verkoopmakelaar die niet jouw belangen moet behartigen, maar die van de verkoper(s) - en dan raar staan te kijken als hij geen antwoord heeft.![]()
Verkoopmakelaars zullen over het algemeen een huis op gevoel / emotie (willen) verkopen - dus zaken als "de draagkracht van een dakkapel" heeft hij inderdaad weinig mee te schaften (daarnaast - het is een makelaar, geen installateur dus de kennis om die vraag te beantwoorden heeft hij helemaal niet). En een aankoopmakelaar kan voor jou eventuele punten (praktische zaken) aanwijzen die jij over het hoofd ziet, maar wel van belang zijn (en heeft mogelijk een netwerk van experts die jouw vragen kan beantwoorden).
Ik begrijp dat jij het zonder wil doen, maar er zijn genoeg die inderdaad ontzorgt willen worden dmv een aankoopmakelaar... (het is geen pakje boter wat je koopt, dus iemand met ervaring mee laten kijken is dan een prettig idee, zeker als je het voor het eerst doet / voor je eerste woning)
Liefst van te voren paaien van dit huis gaat zeker 450k kosten en dan trots zijn dat hij het onderhandeld heeft voor 425k. Terwijl de vraagprijs 375k was. Nou super.
Vraag wat gegevens van recente verkopen in de buurt op in het Kadaster. Wat recent verkocht is vind je zo op Funda. Baseer je bod daarop en dan heb je zo beet. Bied een oneven bedrag en schrijf een mooie brief waarin je je bod en voorwaarden goed toelicht.supersoco80 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:14:
Ik had hierdoor zo beet en mijn woning is uiteindelijk 35k boven de vraagprijs getaxeerd. Precies wat ik geboden had. De taxateur wist overigens niet wat ik geboden had.
Allemaal geen aankoopmakelaar voor nodig gehad. Besteed je geld aan nuttiger dingen, zoals een keuring als die nodig is en niet 3500 aan iemand die precies dezelfde gegevens tot zijn beschikking heeft en misschien wat contacten en daarop jou bod baseert.
Zonder aankoopmakelaar kom je er soms niet eens tussen. Laat staan dat een makelaar zonder emoties onderhandelen kan over de aankoopprijs, vergeet niet dat onderhandelen in regio's waar de dip al is ingezet weer normaal wordt.LostInNight schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:29:
[...]
Vraag wat gegevens van recente verkopen in de buurt op in het Kadaster. Wat recent verkocht is vind je zo op Funda. Baseer je bod daarop en dan heb je zo beet. Bied een oneven bedrag en schrijf een mooie brief waarin je je bod en voorwaarden goed toelicht.
Ik had hierdoor zo beet en mijn woning is uiteindelijk 35k boven de vraagprijs getaxeerd. Precies wat ik geboden had. De taxateur wist overigens niet wat ik geboden had.
Allemaal geen aankoopmakelaar voor nodig gehad. Besteed je geld aan nuttiger dingen, zoals een keuring als die nodig is en niet 3500 aan iemand die precies dezelfde gegevens tot zijn beschikking heeft en misschien wat contacten en daarop jou bod baseert.
Ik wilde een paar jaar terug bij het tweede tegenbod van de verkopende partij gerust al die kleine 10K er bij leggen. Die zijn er op een 1K na allemaal af onderhandeld. De makelaar kostte me 2,5K, tel uit je winst.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Hoezo kom je er niet tussen? Jij kan ook prima onderhandelen. Jij bent uiteindelijk diegene die bepaald of een bod uitgebracht wordt of niet. Dat kan met of zonder emotie zijn, ook met aankoopmakelaar. Als je er 1 inschakelde puur voor een goed bod, dan kun je daar ook zelf achter komen voor veel minder geld. Wil je een bod dat net boven een ander zit, zoals in jou geval dan moet je een aankoopmakelaar hebben die inside information heeft... En hoe weet je of die makelaar daar uiteindelijk daadwerkelijk over die informatie beschikt....? Gaat die aankoopmakelaar er uiteindelijk over kunnen beschikken? Nog steeds een gok.FirePuma142 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:37:
[...]
Zonder aankoopmakelaar kom je er soms niet eens tussen. Laat staan dat een makelaar zonder emoties onderhandelen kan over de aankoopprijs, vergeet niet dat onderhandelen in regio's waar de dip al is ingezet weer normaal wordt.
Ik wilde een paar jaar terug bij het tweede tegenbod van de verkopende partij gerust al die kleine 10K er bij leggen. Die zijn er op een 1K na allemaal af onderhandeld. De makelaar kostte me 2,5K, tel uit je winst.
Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7