20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Ik kan me van 2010/11 nog wel herinneren dat open dagen meer gangbaar waren. En dat je dan ook wel eens gewoon de eerste/enige kijker op een dag was... Dat was soms best een beetje ongemakkelijk, mensen die met koffie en koekjes zaten te wachten op een koper. Terwijl wij alleen maar aan het oriënteren waren en de open dagen een makkelijke manier vonden om veel huizen te zien. #anderetijdenCrazy D schreef op woensdag 14 september 2022 @ 07:56:
[...]
Eind 2019 heb ik nog een open huizen dag bezocht hoor. Die dagen zijn vooral gestopt vanwege corona. "Normaal" had je meestal wel in het voorjaar en najaar zo'n dag. Na die van najaar 2019 werd het corona... Dus niet zo gek dat ze in 2020 en 2021 niet gehouden zijn.
Overigens kon je toen ook niet altijd rustig wandelen. Ben toen ook bij een huis wezen kijken waar 5 stelletjes al rondliepen. En dat is in de categorie waarin ik zocht, een vol huis
Ondertussen hier in Rotjeknor weer een huis te koop gekomen in de wijk, maar nog geen enkel teken van dalende m2 prijs tov. van vergelijkbare huizen die de afgelopen 2 jaar verkocht zijn. Ben benieuwd, maar lijkt me optimistisch. (Al heb ik niet gekeken waar die eerdere huizen uiteindelijk voor weggegaan zijn.)
[ Voor 13% gewijzigd door Charly op 14-09-2022 11:05 ]
Alles is berekend door de hypotheekadviseur en ik heb een hypotheek nodig van 178K. Het huis is gekocht voor 290 en taxatie is in gang gezet. Nergens om me zorgen over te maken dus?Luco schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:06:
[...]
Je hypotheekwaarde kan maximaal de taxatiewaarde zijn. Dus als de woning voor 275 te koop staat, op 285 getaxeerd wordt en jij 295 geboden hebt zul je 295-285=10 uit eigen middelen moeten financieren.
Klopt helemaal.qwasd schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:38:
[...]
Alles is berekend door de hypotheekadviseur en ik heb een hypotheek nodig van 178K. Het huis is gekocht voor 290 en taxatie is in gang gezet. Nergens om me zorgen over te maken dus?
Je hebt 'maar' 178k aan hypotheek nodig omdat je je overwaarde gebruikt om ook een gedeelte te financieren. Hierdoor zou de woning onder de 178k getaxeert moeten worden, wat eigenlijk onwaarschijnlijk is.
http://specs.tweak.to/5253
Wij (ik (25), vriendin (24) hebben onlangs samen ons eerste huis gekocht. Het betreft een jaren 30 huis op een fijne (en rustige) locatie. Daarnaast is het huis altijd keurig onderhouden en deels geïsoleerd.
Toen we hadden besloten om opzoek te gaan naar een huis gingen we er vanuit dat het een lange zoektocht zou gaan worden (na alle berichten in het nieuws rond die tijd en de verhalen van mensen welke een enorm bedrag hadden overboden). Niets was minder waar, 3 bezichtigingen en 3 weken verder was de koop rond! We hadden dit huis al eerder online bekeken (het huis was van familie, ver weg, we kenden deze mensen niet) maar we dachten dat het net niet haalbaar zou zijn, ook door de gedachten we we hier wellicht nog 50k voor moesten overbieden.
Toen we via via vernomen dat het huis nog te koop stond (kopers hadden de financiering niet rond gekregen) hebben we zonder makelaar aangebeld en gevraagd of we het huis konden bekijken. Uiteindelijk hebben we het huis ruim onder de vraagprijs kunnen kopen omdat de vorige bewoners het leuk vonden dat we zo enthousiast waren en het toch een soort van in de familie blijft (de verkopers zijn op leeftijd en zijn gaan huren).
Conclusie, door de verkoop van mijn appartement (2 jaar geleden nog kunnen kopen voor 85k
Over 2 weken passeert ons nieuwe huis bij de notaris.

We hebben de concept stukken en nota al ontvangen ter controle. Dit is allemaal in orde.
Echter zat ik nog met 1 vraag, er zijn enkele kosten aftrekbaar van de belasting (bij de aangifte begin volgend jaar).
Maar ik kom er niet helemaal uit welke notariskosten nu wel/niet aftrekbaar zijn, ik lees tegenstrijdige zaken op het internet.
Dit staat er op de nota:
Kosten levering:
Honorarium leveringsakte € 320,00
Recherchekosten Kadaster (belast) € 45,00
Inschrijvingskosten levering (onbelast KIK) € 78,50
Verplichte bijdrage kwaliteitsfonds notariaat € 8,22
21% BTW over € 373,22 € 78,38
Totaal € 530,10
Kosten hypotheek:
Honorarium hypotheekakte € 320,00
Honorarium overbrugging in hypotheek € 100,00
Inschrijvingskosten hypotheek (onbelast) € 137,50
21% BTW over € 473,22 € 99,38
Totaal € 710,10
Bij elkaar € 1240,20
Verder hebben we nog de bemiddelingskosten van de hypotheek en de taxatie, maar die zijn wel duidelijk omschreven op de pagina van de belastingdienst: https://www.belastingdien...ntent=aftrekposten_woning
Kan iemand mij aangeven welke kosten wel/niet in aanmerking komen om komend jaar af te trekken?
Ik vermoed alle kosten voor de hypotheekakte (€710,10), maar weet het niet zeker.
Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Bij drie verschillende facturen die ik van een notaris heb ontvangen staat op de factuur aangemerkt welke kosten af te trekken zijn.verstappen33 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:58:
Zijn er hier nog belasting technische mensen?
Over 2 weken passeert ons nieuwe huis bij de notaris.![]()
We hebben de concept stukken en nota al ontvangen ter controle. Dit is allemaal in orde.
Echter zat ik nog met 1 vraag, er zijn enkele kosten aftrekbaar van de belasting (bij de aangifte begin volgend jaar).
Maar ik kom er niet helemaal uit welke notariskosten nu wel/niet aftrekbaar zijn, ik lees tegenstrijdige zaken op het internet.
Dit staat er op de nota:
Kosten levering:
Totaal € 530,10
Kosten hypotheek:
Totaal € 710,10
Bij elkaar € 1240,20
Verder hebben we nog de bemiddelingskosten van de hypotheek en de taxatie, maar die zijn wel duidelijk omschreven op de pagina van de belastingdienst: https://www.belastingdien...ntent=aftrekposten_woning
Kan iemand mij aangeven welke kosten wel/niet in aanmerking komen om komend jaar af te trekken?
Ik vermoed alle kosten voor de hypotheekakte (€710,10), maar weet het niet zeker.
(...)
De kosten voor een leveringsakte of een koopakte zijn over het algemeen niet aftrekbaar. Alleen de kosten die direct met het opstellen van de hypotheekakte te maken hebben.verstappen33 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:58:
Dit staat er op de nota:
Kosten levering:
Totaal € 530,10
Kosten hypotheek:
Totaal € 710,10
Bij elkaar € 1240,20
Als je mazzel hebt, heeft de notaris de aftrekbare kosten op de factuur gemarkeerd met een * of iets dergelijks.
[ Voor 3% gewijzigd door Nnoitra op 14-09-2022 14:16 ]
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Zoals ik het lees op de site die je linkt, zijn notaris- en kadasterkosten voor de hypotheek wel aftrekbaar, maar voor de levering (koopakte) niet. Denk dat het daarom ook is gesplitst in die twee delen op de nota. Om zeker te weten zou je Belastingtelefoon kunnen bellen.verstappen33 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:58:
Dit staat er op de nota:
Kosten levering:
Totaal € 530,10
Kosten hypotheek:
Totaal € 710,10
Bij elkaar € 1240,20
En aangezien de aankoop en verkoop oude woning allemaal nog dit jaar plaats zal vinden was ik alvast aan het denken hoe het belasting technisch zit zodat ik het straks in maart allemaal in 1x kan indienen.
Wat voorwerk zorgde ervoor dat Ik zag, mede door de WL plugin, dat deze woning 4 jaar geleden ook in de verkoop heeft gestaan.
Al een hoop vragen/checks zelf opgesteld, mochten jullie (ook) nog tips hebben hoor ik het graag.
Eens hoor! Had er alleen geen 25 verwachtsecret17 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:34:
[...]
Volgens mij is het idee van Open Huizendag juist precies dat je zelf als eigenaar thuis bent en de mensen rondleidt, eventueel koffie en koekjes klaar hebt staan, etc. Daarom wordt dit vaak op zaterdag georganiseerd, wat gewoon een vrije dag voor de makelaar is. Maar goed, wellicht had jij iets anders met je makelaar afgesproken...?
Misschien is het optisch bedrog of de lens die de fotograaf heeft gebruikt, maar zit er nu een kromming in het dak? (Foto 30 bijv.)Sjowhan schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:36:
Zojuist bevestiging gehad vanuit de verkopende makelaar dat ik vrijdagmiddag een woning die ik gezien had, kan gaan bekijken, dit zal de eerste (en waarschijnlijk in een lange rij) gaan zijn..
Wat voorwerk zorgde ervoor dat Ik zag, mede door de WL plugin, dat deze woning 4 jaar geleden ook in de verkoop heeft gestaan.
Al een hoop vragen/checks zelf opgesteld, mochten jullie (ook) nog tips hebben hoor ik het graag.
***members only***
Ook in deze markt vind ik de vraagprijs wel aan de hoge kant(?). Ik ken Voorhout verder niet, maar zit wel in de randstad en hier (regio 010) krijg je toch wel wat meer meters voor dat geld, ook wel wat hoekwoningen. Je krijgt er namelijk ook geen (lees: maar heel weinig) extra perceel bij, wat je vaak voor hoekwoningen wel hebt.
Goed puntje. Ik verwacht dat dit een optisch bedrog is, en dat het aan de foto zelf ligt, maar schrijf hem erbij om zelf te bekijken.Dalive schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:47:
[...]
Misschien is het optisch bedrog of de lens die de fotograaf heeft gebruikt, maar zit er nu een kromming in het dak? (Foto 30 bijv.)
Ook in deze markt vind ik de vraagprijs wel aan de hoge kant(?). Ik ken Voorhout verder niet, maar zit wel in de randstad en hier (regio 010) krijg je toch wel wat meer meters voor dat geld, ook wel wat hoekwoningen. Je krijgt er namelijk ook geen (lees: maar heel weinig) extra perceel bij, wat je vaak voor hoekwoningen wel hebt.
Prijzen in mijn (onze) regio zijn vrij hoog. Kijk maar naar de omgeving (+2/+3 km oid). Dit soort huizen met een dito vraagprijs zijn (helaas!) op 1 hand te tellen. Oppervlakte kan ik helaas weinig over zeggen; volgens het rapportje vanuit het kadaster scheelt het 40-50m2 in vergelijking met de andere woningen. Ik moet daarop dan 'maar' vertrouwen.
Ik laat mij verrassen (of niet), ik hoor veel berichten dat foto's vaak niet de juiste werkelijkheid laten zien, maar wie weet..
Wij hebben totaal geen ervaring met huizen kopen. Nu hebben wij vorige week een woning bekeken en een bod gedaan. Ietsje over de vraagprijs, maar gezien de ontwikkelingen niet heel gek. Er waren volgens de makelaar veel bezichtigingen.
De makelaar heeft nu een tegenbod gedaan en zegt dat als we dat bieden ze alle overige bezichtigingen afbellen. Wij snappen niet zo goed of dit nu tactiek is? Ze gaan met ons in onderhandeling dus kennelijk hebben wij het hoogste bod gedaan. Of zijn ze er met andere bieders niet uitgekomen. Gezien de verkopers de oplevering pas over 5 maanden zouden willen plaatsvinden twijfelen nog een beetje of we wel meer zouden willen bieden. Wat is nu handig om in zo'n situatie te doen?
2k bij je huidige bod optellen en dat neerleggen als eindbod.softblue schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:31:
Hallo,
Wij hebben totaal geen ervaring met huizen kopen. Nu hebben wij vorige week een woning bekeken en een bod gedaan. Ietsje over de vraagprijs, maar gezien de ontwikkelingen niet heel gek. Er waren volgens de makelaar veel bezichtigingen.
De makelaar heeft nu een tegenbod gedaan en zegt dat als we dat bieden ze alle overige bezichtigingen afbellen. Wij snappen niet zo goed of dit nu tactiek is? Ze gaan met ons in onderhandeling dus kennelijk hebben wij het hoogste bod gedaan. Of zijn ze er met andere bieders niet uitgekomen. Gezien de verkopers de oplevering pas over 5 maanden zouden willen plaatsvinden twijfelen nog een beetje of we wel meer zouden willen bieden. Wat is nu handig om in zo'n situatie te doen?
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Een aankoop makelaar nemen die je over dit soort beslissingen kan adviseren.softblue schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:31:
Hallo,

Heel plat
1 Kun je het tegenbod betalen?
2 WIL je het betalen voor dit huis?
3 Ben je bereid weg te lopen als je huidige bod niet geaccepteerd wordt?
Als 1 nee is ben je klaar
Als 2 nee is ben je klaar
Als 3 nee is ben je klaar
Als alles op JA staat kun je proberen je poot stijf te houden en hopen dat ze happen.
Het leest alsof je enige bieder bent die in de buurt komt. Hoe graag wil je het huis hebben? Dat bepaalt hoe hard je het kunt spelen. Je kunt er als 'deal sweetener' beetje opleggen, of je poot stijf houden en het bod nog een keer herhalen en aangeven dat dit je uiterste bod is.softblue schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:31:
Hallo,
Hoeveel hoger is het tegenbod?
Ons openingsbod 263
Hun tegenbod 270
Ergens lijkt het verschil heel klein. Ik bedoel gaat over 7k. Maar waar we dus over vallen is het feit dat de opleverdatum niet naar voren kan. Is 5 maanden een redelijke termijn? Zeker in een afkoelende markt vinden het wel spannend om de hoofdprijs te betalen voor een woning.
Ik vind een tegenbod doen terwijl er boven je vraagprijs wordt geboden sowieso al kansloos.softblue schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:42:
Vraagprijs 250
Ons openingsbod 263
Hun tegenbod 270
Ergens lijkt het verschil heel klein. Ik bedoel gaat over 7k. Maar waar we dus over vallen is het feit dat de opleverdatum niet naar voren kan. Is 5 maanden een redelijke termijn? Zeker in een afkoelende markt vinden het wel spannend om de hoofdprijs te betalen voor een woning.
5 maanden is wel redelijk ja. Die termijn maakt ook niet zoveel uit om eerlijk te zijn, is niet alsof er zo snel 20% van de prijzen gaat. Als ze sneller opleveren heb je een evt daling ook te pakken; je legt nu immers de koopsom vast. En je zit dan binnen de 6 maanden om hypotheekakte te tekenen waardoor je gunstiger tarief hebt en bij alle geldverstrekkers terecht kunt.softblue schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:42:
Vraagprijs 250
Ons openingsbod 263
Hun tegenbod 270
Maar dit verschil is zo klein, daar moet je wel uit kunnen komen. Als het het een 'ok' huis is zou ik het bod herhalen. Als het je droomhuis is, zou je bijvoorbeeld kunnen middelen.
verstappen33 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:58:
/f/image/B8drT1jF6h5ipcRpCwbVdktv.png?f=fotoalbum_large)
Andere kosten zijn zover ik weet niet aftrekbaar.
[ Voor 3% gewijzigd door hp197 op 14-09-2022 16:47 ]
Begin maar met er een nachtje over te slapen dan. Die Walter Living schattingen lopen qua nauwkeurigheid heel ver uiteen, en gaan niet in op kwaliteit van afwerking, staat van onderhoud etc.softblue schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:56:
Bedankt voor al jullie reacties. Wij zitten nu zo in de stress dat we niet helemaal meer kunnen voelen of we nou heel teleurgesteld zouden zijn als het niet doorgaat.
Ons bod hadden we mede bepaald met die info van Walter Living. Is dat een beetje accuraat?[Afbeelding]
Een verkopend makelaar wil ook dat je in de emotie schiet, de kunst is om die emoties een beetje aan de kant te zetten.En altijd onthouden: het is voor jullie x duizend euro om het te laten schieten, maar dat geldt voor de verkopers ook; ze hebben het niet voor niets te koop staan en willen ook een deal.
Maar uiteindelijk is het jullie geld en jullie moeten er wonen, wij kunnen niet bepalen wat voor jullie de juiste waarde is om aan de woning te koppelen. Het is nou eenmaal geen harde wetenschap.
Ga je er tussenin zitten en maak je er 265-266 van. Durf je het wel aan blijf je bij je bod.softblue schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:56:
Bedankt voor al jullie reacties. Wij zitten nu zo in de stress dat we niet helemaal meer kunnen voelen of we nou heel teleurgesteld zouden zijn als het niet doorgaat.
Ons bod hadden we mede bepaald met die info van Walter Living. Is dat een beetje accuraat?[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door qwasd op 14-09-2022 17:04 ]
Staan er nog items in de lijst ter overname waar jullie interesse in hebben? Mocht dat zo zijn dan zou je het verschil kunnen delen met de opmerking dat je ‘x’ en ‘x’ er dan bij wilt hebben.softblue schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:56:
Het feit dat de verkopende (makelaar) met je wil onderhandelen betekent meestal dat ze geen beter bod hebben en het onderste uit de kan proberen te halen.softblue schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:42:
Vraagprijs 250
Ons openingsbod 263
Hun tegenbod 270
Ik zou een bod neerleggen van 265 en tegen ze zeggen dat ze maar een andere koper moeten zoeken als ze dit niet accepteren (hardballen).
Ze zullen het echt niet laten klappen op 5k.
M.i. niet, walterliving gebruikt echt oude data terwijl de markt nu snel in beweging is.softblue schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:56:
Ons bod hadden we mede bepaald met die info van Walter Living. Is dat een beetje accuraat?
En al helemaal niet met de nieuwsberichten van vandaag zou je zeggen. Puik staaltje blufpoker van de verkoper.hp197 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:13:
[...]
Ze zullen het echt niet laten klappen op 5k.
Het is vooral niet relevant. Gewoon zelf bepalen wat je er voor wilt geven.softblue schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:56:
Breng altijd argument in: Jullie VRAGEN maar 250....ik geef al meer...en nu wil je nog meer?
Ik zou WL alleen gebruiken om de verkoopprijzen van gelijkwaardige woningen te kunnen bekijken. Soms zitten er echt afwijkende panden tussen die wel meetikken in de waarde die WL afgeeft. Vindt het gevaarlijk om een bod grotendeels daarop te baseren.softblue schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:56:
Vind ik niet erg sterk, en te emotioneel. En waarom liegen dat je niet meer kunt krijgen? .kx22 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:37:
Poot stijf houden en zeggen dat jij gewoonweg niet meer bij elkaar kan krijgen.
Breng altijd argument in: Jullie VRAGEN maar 250....ik geef al meer...en nu wil je nog meer?
Gewoon zakelijk houden en tegen- of eindbod neerleggen, zonder flauwekul er omheen.
De onderhandelingen zijn gestart, zo hoort het ook te gaan.softblue schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:42:
Vraagprijs 250
Ons openingsbod 263
Hun tegenbod 270
Zeg gewoon 265 (als dat is waar je op wil uitkomen) en als extra troef kun je eventueel inzetten dat dat zonder voorbehoud is (als dit mogelijk is volgens je financieel adviseur).
Je kan het ook altijd met een financieringsvoorbehoud doen en dus een bod van 265 neerleggen met daarbij als argument dat elk bod hoger het voorbehoud van financiering het mogelijk niet gaat halen. Dan maak je voor jezelf (maar ook voor de verkoper) een statement van "tot hier en niet verder". Werkte bij mij zeer goed overigens.
-edit-
In deze strekking zou ik dat dan neerzetten:
We kunnen helaas niet akkoord gaan met uw tegenbod van €270.000,- gezien dat een zeer hoog risico zou betekenen dat de koop uiteindelijk niet door zou kunnen gaan wegens financieringsvoorbehoud. Daarom zouden we graag een tegenbod willen doen: .......
[ Voor 14% gewijzigd door Enforcer op 14-09-2022 19:25 ]
Ik zou in deze situatie bij mijn bod blijven. Verkoper/makelaar probeert er gewoon nog een paar 1000 euro extra uit te halen terwijl je al een net bod boven de vraagprijs hebt gedaan.softblue schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:31:
Hallo,
Verkopers willen ook verkopen en laten het vast ook niet op een paar duizend afketsen. Bovendien zijn ze al heel blij met je bod omdat ze bereid zijn overige bezichtigingen (als die er al zijn) af te bellen.
Kijk mij er niet op aan als je door deze tactiek je droomhuis mis loopt
Hoe ik dit zou lezen:softblue schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:31:
Hallo,
Ze hebben nog geen bod, er is weinig concrete interesse uit de bezichtigen voort gekomen. Bied 265 en zeg anders jammer dit bod staat tot morgen 12:00. Is het 12 uur zonder reactie mail dan netjes, jammer dat er geen interesse is op ons bod wij vervolgen onze zoektocht.
Die oplevering is 5 maanden is best snel en niet bijzonder.
De eerdere opmerkingen over dat moet aangeven dat dit je maximale financiering is en anders de koop mogelijk niet haalbaar is, lijkt mij een heel slecht advies. Feitelijk zeg je dan ik kan nauwelijks rond krijgen, en dat komt heel onbetrouwbaar over.
Eens dat is nog beterEuro88 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:53:
[...]
Ik zou in deze situatie bij mijn bod blijven. Verkoper/makelaar probeert er gewoon nog een paar 1000 euro extra uit te halen terwijl je al een net bod boven de vraagprijs hebt gedaan.
Verkopers willen ook verkopen en laten het vast ook niet op een paar duizend afketsen. Bovendien zijn ze al heel blij met je bod omdat ze bereid zijn overige bezichtigingen (als die er al zijn) af te bellen.
Kijk mij er niet op aan als je door deze tactiek je droomhuis mis loopt
Hoop dat je iets gelijkwaardigs hebt gedaan.
PaT schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:13:
@Laurences hou met zo'n woning rekening dat je makkelijk 2 ton of meer kwijt bent aan verduurzaming en opknappen.
Ik heb hier een woning uit 1996 compleet gemoderniseerd van 188m2 en ik denk dat ik hard die kant op ga. (ik durf de bonnetjes nog steeds niet op te tellen). Dan zal jij nog met voorzetwanden moeten gaan werken, maar kan wellicht de vloerverwarming weer wat eenvoudiger gerealiseerd worden.
Maar hou iig rekening met veel geld en op dit moment heel lange wachttijden.
President schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:46:
[...]
Je kan nu al van het gas af, kwestie van een elektrische cv voor tapwater en een kachel voor verwarmen...
Elk huis kan van het gas af, vroeger waren er genoeg huizen zonder gas... De vraag is alleen welke 'luxe' je wilt qua temperatuur binnen en hoeveel geld je wilt uitgeven om je huis met een energie zuinige warmtepomp op een graad of 20 te stoken ..
En in deze tijd: hoe handig je zelf bent en hoe lang je wilt wachten op iemand die het werk komt doen. Die warmtepomp is er mogelijk pas in 2024
sdk1985 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:53:
[...]
Een rietdak combineert niet heel lekker met zonnepanelen. Leg je het op het riet dan heb je met onderhoud een probleem en mogelijk vochtproblemen (door de doorboring naar de balken), leg je het ertussen dan is er mogelijk brandgevaar. Maar goed een rietpolis bestaat wel.
Verder kan elke woning van het gas af, alleen is je elektra verbruik mogelijk nogal hoog. Dat isolatie verhaal is een gevolg van een wens voor een zuinige warmtepomp die de boel niet hoger stookt dan 30c ivm efficiëntie. Ja dan wordt alles niet snel warm en zonder isolatie wordt het als het koud is mogelijk helemaal niet warm. Maar dat betekent niet dat het zonder gas niet warm te krijgen is. Ik heb twee kamers afgelopen winter met elektrische radiatoren naar 20c verwarmd en dan moet je denken aan 1500 Kwh.
DHV schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:50:
[...]
Mooi huis.
Wij hebben ook gekeken naar verbouwing/verduurzaming van een boerderij, incl. dak. Zouden er 200-250 in kunnen steken maar hebben er van af gezien, qua materialen en kosten te onzeker.
Bedankt allen voor jullie reacties. Budget voor de verbouwing zou ik zelf op 200k zetten. Meer is beschikbaar maar dan word het wel een erg kostbare aangelegenheid. Qua verbouwing zelf, enige dat ik zelf zou willen doen zijn het plaatsen van de voorzetwanden (met PIR ivm dikte), de plafonds, schilderwerk binnenzijde. De rest ivm eigen tijd zou worden uitbesteed. Morgen ga ik met een aannemer een kijkje nemen bij de woning om de haalbaarheid ervan te bekijken. Het perceel is groot genoeg om een kapschuur te plaatsen, waarop de zonnepanelen kunnen liggen.Flix20 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:05:
[...]
Is het technisch haalbaar? Ja natuurlijk.
De plannen klinken hartstikke leuk maar het belangrijkste aspect in dit verhaal mis ik nog, de vraag die @Sport_Life stelt; Wat is je budget?
En nog iets; veel tijd. Momenteel zijn wachttijden op zaken als WP etc aanzienlijk.
Ik heb me hiervoor verkeerd uitgedrukt toen ik vroeg of een warmtepomp/van het gas af een mogelijkheid was. Ik bedoelde hier of een nul op de meter woning realiseren mogelijk zou zijn. Dit vraag ik mij nog af en zal ik morgen ook met de aannemer bespreken. Om daar op in te haken. Morgen heb ik ongeveer 2 uurtjes met deze aannemer van een groot bouwbedrijf uit de regio. Zouden er nog kritische vragen zijn, of informatie die jullie belangrijk vinden om te horen van hem? Alle gelegenheid om ze dan namelijk te stellen en ik neem jullie expertise & kennis dankbaar mee in dit proces!
Hoe gaat de aannemer met onverwachte meerkosten in bijv materiaal.Laurences schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:24:
[...]
[...]
[...]
[...]
[...]
[...]
Bedankt allen voor jullie reacties. Budget voor de verbouwing zou ik zelf op 200k zetten. Meer is beschikbaar maar dan word het wel een erg kostbare aangelegenheid. Qua verbouwing zelf, enige dat ik zelf zou willen doen zijn het plaatsen van de voorzetwanden (met PIR ivm dikte), de plafonds, schilderwerk binnenzijde. De rest ivm eigen tijd zou worden uitbesteed. Morgen ga ik met een aannemer een kijkje nemen bij de woning om de haalbaarheid ervan te bekijken. Het perceel is groot genoeg om een kapschuur te plaatsen, waarop de zonnepanelen kunnen liggen.
Ik heb me hiervoor verkeerd uitgedrukt toen ik vroeg of een warmtepomp/van het gas af een mogelijkheid was. Ik bedoelde hier of een nul op de meter woning realiseren mogelijk zou zijn. Dit vraag ik mij nog af en zal ik morgen ook met de aannemer bespreken. Om daar op in te haken. Morgen heb ik ongeveer 2 uurtjes met deze aannemer van een groot bouwbedrijf uit de regio. Zouden er nog kritische vragen zijn, of informatie die jullie belangrijk vinden om te horen van hem? Alle gelegenheid om ze dan namelijk te stellen en ik neem jullie expertise & kennis dankbaar mee in dit proces!
Op zich prima, maar als je niet hebt aangegeven dat dit een eindbod was, kun je opnieuw een tegenbod verwachten.softblue schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:23:
Bedankt voor al jullie feedback. Wij hebben er 2k bijgedaan en een tegenbod gedaan met een geldigdheidsduur. Nu maar afwachten wat het wordt.
Huh? De vraagprijs is 250, zij bieden BOVEN de vraagprijs een bedrag van 263. En dan gaat de verkoper weer ineens boven zitten???Enforcer schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:20:
[...]
De onderhandelingen zijn gestart, zo hoort het ook te gaan.
Naar mijns inziens is dat juist het omgekeerde van hoe onderhandelingen zouden moeten gaan.
Echt belachelijk dat die verkopers ineens een nog hoger bedrag willen. Had de vraagprijs dan minimaal op 270 gezet

Voordat de huizenprijzen zo belachelijk hoog werden, was dit een hele gebruikelijke gang van zaken hoor. bod-tegenbod-bod-tegenbod dat kan zelfs heel lang doorgaan.steel123 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:48:
[...]
Huh? De vraagprijs is 250, zij bieden BOVEN de vraagprijs een bedrag van 263. En dan gaat de verkoper weer ineens boven zitten???
Naar mijns inziens is dat juist het omgekeerde van hoe onderhandelingen zouden moeten gaan.
Echt belachelijk dat die verkopers ineens een nog hoger bedrag willen. Had de vraagprijs dan minimaal op 270 gezet
Weinig v/d woningmarkt meegekregen de laatste jaren?steel123 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:48:
[...]
Huh? De vraagprijs is 250, zij bieden BOVEN de vraagprijs een bedrag van 263. En dan gaat de verkoper weer ineens boven zitten???
PSN: Flix20-NL
Ja uiteraard, maar dat ging dan altijd over een prijs ONDER de vraagprijs.de Peer schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:51:
[...]
Voordat de huizenprijzen zo belachelijk hoog werden, was dit een hele gebruikelijke gang van zaken hoor. bod-tegenbod-bod-tegenbod dat kan zelfs heel lang doorgaan.
In de voorbeeld is het eerste bod al BOVEN de vraagprijs. Wezenlijk verschil.
Niet lullig bedoelt, maar het is een verkopersmarkt (nog wel), zo gaat het al een paar jaar.steel123 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:48:
[...]
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Dat was wellicht vroeger zo, in de huidige markt de afgelopen jaren bestaat er geen bod onder de vraagprijs meer bij randstadwoningen in trek. Dan is de vraagprijs de vanaf prijs en daarna begint het biedspelletje pas.steel123 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:53:
[...]
Ja uiteraard, maar dat ging dan altijd over een prijs ONDER de vraagprijs.
In de voorbeeld is het eerste bod al BOVEN de vraagprijs. Wezenlijk verschil.
I have stability. The ability to stab.
En daarnaast, de vraagprijs is meer een marketing instrument. Je kiest dat zodat je maximaal kijkers trekt met juiste budget en zoekprofiel.kw_nl schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:54:
[...]
Niet lullig bedoelt, maar het is een verkopersmarkt (nog wel), zo gaat het al een paar jaar.
Zegt niks over waar iemand het voor wilt verkopen in deze markt. Er is ook geen ‘recht’ dat het daarvoor kan.
Dat is natuurlijk ook geen gegeven, niet iedere verkoper/verkoopmakelaar staat er zo in.THM0 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:40:
[...]
En daarnaast, de vraagprijs is meer een marketing instrument. Je kiest dat zodat je maximaal kijkers trekt met juiste budget en zoekprofiel.
Zegt niks over waar iemand het voor wilt verkopen in deze markt. Er is ook geen ‘recht’ dat het daarvoor kan.
Zeker niet nu de markt aan het veranderen is en er meer onder- dan overboden wordt.
Hoe wordt ervoor betaald?qwasd schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:01:
De overdracht van mijn nieuwe woning is eind november en in december (dus nadat ik eigenaar ben) worden er nog 8 zonnepanelen gelegd door de huidige eigenaren. Hoe valt dit het beste te regelen (btw teruggave etc.) en moet ik dit ook laten meenemen in het koopcontract?
Als jou naam op de factuur staat, dan kun jij de BTW terugvragen, anders kan alleen de oude bewoner dat..
Hoe jullie het onderling dan regelen is aan jullie,
Persoonlijk zou ik de factuur op jou naam proberen te krijgen, ook ivm garantie etc..
Minste kans op gezeik.
Tsja, schijnt helemaal hip te zijn om de onderhandeling in te zetten terwijl je al ver boven de vraagprijs zit. Vieze spelletjes en een grote truukendoos.steel123 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:48:
[...]
https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten
Is dat zo? Dat er meer onderboden wordt dan overboden? Ik dacht dat er nog steeds wel vaker over dan onderboden werd.Nnoitra schreef op donderdag 15 september 2022 @ 14:17:
[...]
Dat is natuurlijk ook geen gegeven, niet iedere verkoper/verkoopmakelaar staat er zo in.
Zeker niet nu de markt aan het veranderen is en er meer onder- dan overboden wordt.
Je maakt het groter dan het is. Kopers verwachten te moeten overbieden. Verkopers zetten hun vraagprijs dus lager dan hun 'daadwerkelijke vraagprijs'. Anders gaan mensen afhaken omdat ze denken te moeten overbieden en het dan niet kunnen betalen. Is nou eenmaal hoe de markt nu werkt. Heeft niks met vieze spelletjes te maken.FSSF schreef op donderdag 15 september 2022 @ 15:23:
[...]
Tsja, schijnt helemaal hip te zijn om de onderhandeling in te zetten terwijl je al ver boven de vraagprijs zit. Vieze spelletjes en een grote truukendoos.
Volgens onderstaande artikel. Wel een héél minimaal verschil, maar ook dat telt.kw_nl schreef op donderdag 15 september 2022 @ 15:42:
[...]
Is dat zo? Dat er meer onderboden wordt dan overboden? Ik dacht dat er nog steeds wel vaker over dan onderboden werd.
https://www.makelaarsland...boven-vraagprijs-geboden/
Hoe werkt dat precies, dat je met een lagere vraagprijs denkt niet te hoeven overbieden?praliwi schreef op donderdag 15 september 2022 @ 15:50:
Je maakt het groter dan het is. Kopers verwachten te moeten overbieden. Verkopers zetten hun vraagprijs dus lager dan hun 'daadwerkelijke vraagprijs'. Anders gaan mensen afhaken omdat ze denken te moeten overbieden en het dan niet kunnen betalen. Is nou eenmaal hoe de markt nu werkt. Heeft niks met vieze spelletjes te maken.
Normaal gesproken ga je, neem ik aan, je huis niet goedkoper op de markt zetten dan wat een taxateur zegt dat het waard is.
Tenzij je, denk ik, een grotere groep mensen wilt lokken en er van uitgaat dat ze genoeg gaan overbieden om op je gewenste vraagprijs (welke fors hoger kan liggen dan de reële marktwaarde) uit te komen.
Wat je nu, naar mijn bescheiden mening, meer begint te zien is dat men huizen voor fors boven de reële marktwaarde op funda zet omdat het huis van de buurman op basis van flink overbieden dat ook heeft opgebracht.
Nu het fors overbieden (niet overal) wel wat afneemt, zien ze de belangstelling afnemen en zijn ze gedwongen om de vraagprijs te laten zakken.
[ Voor 59% gewijzigd door Nnoitra op 15-09-2022 16:11 ]
Jawel dus, nagenoeg iedereen zet(te) zijn huis iets lager te koop dan de taxatiewaarde. Mensen zijn/waren gewend bijv. 10% te overbieden. Als je huis 380k waard is en je zet hem te koop voor 380k dan komen mensen die max 380k kunnen betalen niet langs, ze kunnen 380+10% immers niet betalen.Nnoitra schreef op donderdag 15 september 2022 @ 15:55:
[...]
Volgens onderstaande artikel. Wel een héél minimaal verschil, maar ook dat telt.
https://www.makelaarsland...boven-vraagprijs-geboden/
[...]
Hoe werkt dat precies, dat je met een lagere vraagprijs denkt niet te hoeven overbieden?![]()
Normaal gesproken ga je, neem ik aan, je huis niet goedkoper op de markt zetten dan wat een taxateur zegt dat het waard is.
Tenzij je, denk ik, een grotere groep mensen wilt lokken en er van uitgaat dat ze genoeg gaan overbieden om op je gewenste vraagprijs (welke fors hoger kan liggen dan de reële marktwaarde) uit te komen.
Wat je nu, naar mijn bescheiden mening, meer begint te zien is dat men huizen voor fors boven de reële marktwaarde op funda zet omdat het huis van de buurman op basis van flink overbieden dat ook heeft opgebracht.
Nu het fors overbieden (niet overal) wel wat afneemt, zien ze de belangstelling afnemen en zijn ze gedwongen om de vraagprijs te laten zakken.
Je hebt de woningmarkt de laatste jaren niet gevolgd?
Excuus, ik wist niet dat jij alle wijsheid in pacht had en iedere verkoper z'n beweegredenen hebt uitgevraagd.praliwi schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:20:
[...]
Jawel dus, nagenoeg iedereen zet(te) zijn huis iets lager te koop dan de taxatiewaarde. Mensen zijn/waren gewend bijv. 10% te overbieden. Als je huis 380k waard is en je zet hem te koop voor 380k dan komen mensen die max 380k kunnen betalen niet langs, ze kunnen 380+10% immers niet betalen.
Je hebt de woningmarkt de laatste jaren niet gevolgd?
Dat je min of meer verplicht was om een percentage over te bieden in plaats van gewoon een bedrag dat je hebt liggen/wil besteden wist ik ook niet.
Een verstandige koper, die weet wat hij maximaal kan lenen.
Vervolgens laat hij de aankoopmakelaar uitzoeken wat de taxatie waarde is, of hij doet dat zelf met een desktopcalculatie. Dan weet hij wat er geleend mag worden.
Dan gaat ie na wat er aan overig geld is, wat gebruikt kan worden voor het overbieden.
Het bedrag wat geleend kan worden dmv een hypotheek, bepaalt normaliter of je gaat kijken.
Dan bepaal je nog hoeveel je wilt overbieden.
[ Voor 23% gewijzigd door Nnoitra op 15-09-2022 16:53 ]
Niks is verplicht, maar zo werkt(te) de markt nu eenmaal. Je kon wel vol principe overal de vraagprijs bieden, maar dan was de kans op een akkoord gewoon heel klein.Nnoitra schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:39:
[...]
Excuus, ik wist niet dat jij alle wijsheid in pacht had en iedere verkoper z'n beweegredenen hebt uitgevraagd.
Dat je min of meer verplicht was om een percentage over te bieden in plaats van gewoon een bedrag dat je hebt liggen/wil besteden wist ik ook niet.
Wat een gekke reactie. Zo werkte de markt gewoon, kan ik ook niks aan doen.Nnoitra schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:39:
[...]
Excuus, ik wist niet dat jij alle wijsheid in pacht had en iedere verkoper z'n beweegredenen hebt uitgevraagd.
Afgelopen zomer viel het natuurlijk redelijk stil, ik heb daardoor onder de vraagprijs kunnen kopen. Tegelijk was ik wel met een andere woning bezig waar ik de vraagprijs heb geboden en de verkopers daar nog minstens 15k bovenop wilden.kw_nl schreef op donderdag 15 september 2022 @ 15:42:
[...]
Is dat zo? Dat er meer onderboden wordt dan overboden? Ik dacht dat er nog steeds wel vaker over dan onderboden werd.
Dan zijn dit toch ''truuken'', ik kan me geen ander scenario bedenken waar het normaal is dat de vraagprijs niet de vraagprijs betreft maar dat de vraagprijs een bieden vanaf prijs en de vraagprijs dus niet meer van toepassing ispraliwi schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:20:
[...]
Jawel dus, nagenoeg iedereen zet(te) zijn huis iets lager te koop dan de taxatiewaarde. Mensen zijn/waren gewend bijv. 10% te overbieden. Als je huis 380k waard is en je zet hem te koop voor 380k dan komen mensen die max 380k kunnen betalen niet langs, ze kunnen 380+10% immers niet betalen.
Tevens gaat er genoeg in de rondte dat makelaars (spelen zeker ook geen ''vieze spelletjes'' in deze tijd, uhuh...) provisie krijgen bij wat er overboden wordt. Of dit allemaal nog steeds van toepassing is, ik heb geen idee...
Maar doen als of dit allemaal normaal is, echt niet

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten
Ik moet mijn huis nog verkopen, ik vind het ook irritant. Ik zet hem ook liever gewoon te koop voor wat ik ervoor wil hebben, veel duidelijker.FSSF schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:55:
[...]
Dan zijn dit toch ''truuken'', ik kan me geen ander scenario bedenken waar het normaal is dat de vraagprijs niet de vraagprijs betreft maar dat de vraagprijs een bieden vanaf prijs en de vraagprijs dus niet meer van toepassing is![]()
Tevens gaat er genoeg in de rondte dat makelaars (spelen zeker ook geen ''vieze spelletjes'' in deze tijd, uhuh...) provisie krijgen bij wat er overboden wordt. Of dit allemaal nog steeds van toepassing is, ik heb geen idee...
Maar doen als of dit allemaal normaal is, echt niet
Maar het 'standaard' overbieden heeft de situatie een beetje gek gemaakt.
Maar die 'verstandige koper' had tot voor kort simpelweg geen kans op de woningmarkt.Nnoitra schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:39:
[...]
Een verstandige koper, die weet wat hij maximaal kan lenen.
Vervolgens laat hij de aankoopmakelaar uitzoeken wat de taxatie waarde is, of hij doet dat zelf met een desktopcalculatie. Dan weet hij wat er geleend mag worden.
Dan gaat ie na wat er aan overig geld is, wat gebruikt kan worden voor het overbieden.
Het bedrag wat geleend kan worden dmv een hypotheek, bepaalt normaliter of je gaat kijken.
Nu zijn de kansen iets groter, maar de vraag is nog steeds groter dan het aanbod.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Dat is niet wat ik zegkw_nl schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:50:
[...]
Niks is verplicht, maar zo werkt(te) de markt nu eenmaal. Je kon wel vol principe overal de vraagprijs bieden, maar dan was de kans op een akkoord gewoon heel klein.
Overbieden is geen standaard percentage, je kunt dan ook moeilijk stellen dan mensen daarom afhaken.
Sowieso is dat van den zotte; afhaken omdat je denkt het vanwege het 'overbied bedrag/percentage' niet te kunnen betalen. Je over biedt wat je denkt dat het waard is en wat je kunt betalen. Het ergste wat kan gebeuren is dat je niet de koper bent, het beste wat je kan gebeuren is dat je de koper bent.
Een verstandige koper, die weet wat hij maximaal kan lenen op basis van salaris en dergelijke.
Vervolgens laat hij de aankoopmakelaar uitzoeken wat ongeveer de taxatie waarde is, of hij doet dat zelf met een desktopcalculatie. Dan weet hij wat er geleend mag worden.
Net zoveel als de onverstandige hoor.Sport_Life schreef op donderdag 15 september 2022 @ 17:01:
[...]
Maar die 'verstandige koper' had tot voor kort simpelweg geen kans op de woningmarkt.
Nu zijn de kansen iets groter, maar de vraag is nog steeds groter dan het aanbod.
Want uiteindelijk kan zowel hij als de onverstandige niet meer betalen dat wat ie aan hypotheek kan krijgen en wat ie aan eigen geld voor het overbieden heeft.
De onverstandige loopt alleen het risico af te moeten haken als blijkt dat hij het niet kan betalen, en een nog groter risico als het zonder voorbehoud van financiering is.
De verstandige loopt hooguit het risico dat hij niet de koper wordt.
Wat de doorslag veelal gaf/geeft, is wie de grote(re) pot eigen geld heeft en dat kan voor beide gelden.
[ Voor 25% gewijzigd door Nnoitra op 15-09-2022 17:10 ]
Nee, het is irrationeel om 50-60k te overbieden, ook bij een lage LTI (verhouding hypotheek/inkomen). Maar helaas wel nodig bij de meeste woningen tot begin dit jaar. (bron: Walterliving actuele verkoopprijzen).Nnoitra schreef op donderdag 15 september 2022 @ 17:03:
[...]
Net zoveel als de onverstandige hoor.![]()
Want uiteindelijk kan zowel hij als de onverstandige niet meer betalen dat wat ie aan hypotheek kan krijgen en wat ie aan eigen geld voor het overbieden heeft.
De onverstandige loopt alleen het risico af te moeten haken als blijkt dat hij het niet kan betalen, en een nog groter risico als het zonder voorbehoud van financiering is.
Als je niet genoeg kunt lenen kijk je in een te duur segment, maar meeste mensen gaan (gingen) al uit van 10% overbieden dus houden daar al rekening mee.
Degene die in 2018-2021 vast hielden aan hun 'principes' door niet te overbieden zitten nu met hoge woningprijzen en hoge rente. De prijzen moeten echt nog een eind zakken om met de rente van nu dezelfde hypotheeklasten als eind vorig jaar te hebben. Daarbij staat voor doorstromers de overwaarde onder druk.
Heb zelf 3x een huis gekocht en 3x het gevoel gehad veel teveel betaald te hebben
[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 15-09-2022 17:42 ]
Sorry hoor, maar als je uit gaat van 10% te moeten overbieden, dan wil je ook wel heel graag te veel betalenSport_Life schreef op donderdag 15 september 2022 @ 17:16:
[...]
Nee, het is irrationeel om 50-60k te overbieden, ook bij een lage LTI (verhouding hypotheek/inkomen). Maar helaas wel nodig bij de meeste woningen tot begin dit jaar. (bron: Walterliving actuele verkoopprijzen).
Als je niet genoeg kunt lenen kijk je in een te duur segment, maar meeste mensen gaan (gingen) al uit van 10% overbieden dus houden daar al rekening mee.
Degene die in 2018-2021 vast hielden aan hun 'principes' door niet te overbieden zitten nu met hoge woningprijzen en hoge rente. De prijzen moeten echt nog een eind zakken om met de rente van nu dezelfde hypotheeklasten als eind vorig jaar te hebben. Daarbij staat voor doorstromers de overwaarde onder druk.
Heb zelf 3x een huis gekocht en 3x het gevoel gehad veel teveel betaald te hebben.
Wij hebben een huis gegund gekregen met iets van 4% overbieden. We konden 10% ook wel rond krijgen, maar dat vonden we het niet waard. Ook eens 2e keus geweest omdat iemand met 8+% het niet rond kreeg. Zelfs overboden ruim boven de 10%.
Voorbeeldje op basis van die 380k+10%
Kom je op 418K. Kun je dat niet betalen, laat je het (volgens een eerdere reactie) aan je voorbij gaan.
Staat dat zelfde huis er voor 370K op, net iets lager, plus 10% kom je op 407 wat dan mogelijk wél te betalen is.
Wat is dan de logica om om het huis op 380k te laten schieten ipv niet gewoon die 407k die je op kunt hoesten te bieden? Dan maar 7% ipv 10% overbieden, wat heb je te verliezen?
Niet geschoten is altijd mis.
Zo zijn wij ook bezig; niets vast percentage overbieden. Gewoon wat haalbaar/betaalbaar is en wat we het waard vinden. Dat er iemand met een grotere zak geld is, tsja. Da's pech hebben.
Een huis lager op Funda zetten dan wat je er écht voor wilt hebben is gewoon een trucje om meer potentiële kopers te lokken en dan hopen dat ze genoeg overbieden om op de echte vraagprijs uit te komen. Lukt dat niet, gaan ze onderhandelen om het hoogste bod toch nog op te kunnen krikken.
Tenzij de nood hoog is en ze toch akkoord (moeten) gaan.
[ Voor 12% gewijzigd door Nnoitra op 15-09-2022 18:42 ]
Waarom staar je je zo blind op die 10% die ik noemde. Tuurlijk is dat geen vast percentage, ik noemde maar wat. Mijn punt was dat de vraagprijzen lager werden ingezet dan wat men verwachte ervoor te krijgen / ervoor wilde krijgen. Omdat jij aangaf dat het gek is dat je minder vraagt dan je ervoor wil. En omdat ik wilde aangeven dat dat nou eenmaal is hoe de markt werkt(e).Nnoitra schreef op donderdag 15 september 2022 @ 18:34:
[...]
Sorry hoor, maar als je uit gaat van 10% te moeten overbieden, dan wil je ook wel heel graag te veel betalen![]()
Wij hebben een huis gegund gekregen met iets van 4% overbieden. We konden 10% ook wel rond krijgen, maar dat vonden we het niet waard. Ook eens 2e keus geweest omdat iemand met 8+% het niet rond kreeg. Zelfs overboden ruim boven de 10%.
Voorbeeldje op basis van die 380k+10%
Kom je op 418K. Kun je dat niet betalen, laat je het (volgens een eerdere reactie) aan je voorbij gaan.
Staat dat zelfde huis er voor 370K op, net iets lager, plus 10% kom je op 407 wat dan mogelijk wél te betalen is.
Wat is dan de logica om om het huis op 380k te laten schieten ipv niet gewoon die 407k die je op kunt hoesten te bieden? Dan maar 7% ipv 10% overbieden, wat heb je te verliezen?
Niet geschoten is altijd mis.
Zo zijn wij ook bezig; niets vast percentage overbieden. Gewoon wat haalbaar/betaalbaar is en wat we het waard vinden. Dat er iemand met een grotere zak geld is, tsja. Da's pech hebben.
Een huis lager op Funda zetten dan wat je er écht voor wilt hebben is gewoon een trucje om meer potentiële kopers te lokken en dan hopen dat ze genoeg overbieden om op de echte vraagprijs uit te komen. Lukt dat niet, gaan ze onderhandelen om het hoogste bod toch nog op te kunnen krikken.
Tenzij de nood hoog is en ze toch akkoord (moeten) gaan.
En dat je dus potentiële kopers mist door precies te vragen wat je ervoor wilt hebben of wat de taxatiewaarde is.
[ Voor 3% gewijzigd door praliwi op 15-09-2022 18:46 ]
Omdat hoe jij denkt dat de markt is, niet logisch is en niet strookt met de huizen die wij bezocht hebben.praliwi schreef op donderdag 15 september 2022 @ 18:45:
[...]
Waarom staar je je zo blind op die 10% die ik noemde. Tuurlijk is dat geen vast percentage, ik noemde maar wat. Mijn punt was dat de vraagprijzen lager werden ingezet dan wat men verwachte ervoor te krijgen / ervoor wilde krijgen. Omdat jij aangaf dat het gek is dat je minder vraagt dan je ervoor wil. En omdat ik wilde aangeven dat dat nou eenmaal is hoe de markt werkt(e).
In onze regio, prijsklasse en interessegebied, was en is er géén één met een vraagprijs lager dan de taxatie waarde. Elke verkoopmakelaar gaf aan dat de taxatiewaarde in de buurt kwam van de vraagprijs of onze verkoopmakelaar gaf aan dat de vraagprijs echt (ruim) boven de taxatie waarde lag.
En "maar wat noemen" is in een discussie natuurlijk nooit een sterk punt. Net als iemand die je niet kent simpel wegzetten met een "Je hebt de woningmarkt de laatste jaren niet gevolgd?"..
Bingo! Dus een lokkertje om meer potentiële kopers binnen te halen.En dat je dus potentiële kopers mist door precies te vragen wat je ervoor wilt hebben of wat de taxatiewaarde is.
Als die extra potentiële kopers niet bieden wat je er echt voor wilt hebben, verkoop je het niet aan ze.
En als ze dat wél kunnen, hadden ze ook wel geboden bij een iets hogere vraagprijs.
Maar we dwalen af van het oorspronkelijke punt; dat ik vind dat je claim "gaan mensen afhaken omdat ze denken te moeten overbieden en het dan niet kunnen betalen" en dat de vraagprijs daarom lager ingezet word, niet klopt.
Een echt geïnteresseerde koper biedt dan minder over om binnen z'n budget te blijven, in plaats van af te haken.
Om antwoord te geven; bijna 2 jaar.
[ Voor 29% gewijzigd door Nnoitra op 15-09-2022 19:21 ]
Hoe lang bezichtigen jullie al huizen dan?Nnoitra schreef op donderdag 15 september 2022 @ 18:53:
[...]
Omdat hoe jij denkt dat de markt is, niet logisch is en niet strookt met de huizen die wij bezocht hebben.
In onze regio, prijsklasse en interessegebied, was en is er géén één met een vraagprijs lager dan de taxatie waarde. Elke verkoopmakelaar gaf aan dat de taxatiewaarde in de buurt kwam van de vraagprijs of onze verkoopmakelaar gaf aan dat de vraagprijs echt (ruim) boven de taxatie waarde lag.
En "maar wat noemen" is in een discussie natuurlijk nooit een sterk punt. Net als iemand die je niet kent simpel wegzetten met een "Je hebt de woningmarkt de laatste jaren niet gevolgd?"..
[...]
Bingo! Dus een lokkertje om meer potentiële kopers binnen te halen.
Als die extra potentiële kopers niet bieden wat je er echt voor wilt hebben, verkoop je het niet.
En als ze dat wél kunnen, hadden ze ook wel geboden bij een iets hogere vraagprijs.
Overigens is het wel zo dat de taxatie na aankoop bijna altijd op verkoopwaarde komt te liggen, maar dat is een ander verhaal.
[ Voor 5% gewijzigd door praliwi op 15-09-2022 19:05 ]
Lijkt me dan een slechte taxatie?kw_nl schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:14:
Ben ik dan de enige waarbij de taxatie waarde veel hoger lag dan wat we mogen verwachten?
Of je verwachtingen zijn te laag - was bij onze buren ook het geval.
[ Voor 12% gewijzigd door praliwi op 15-09-2022 19:29 ]
Of hij slecht was weet ik niet. Heb altijd het idee dat het een beetje nattevingerwerk is. Taxatie was 640, dat vond de makelaar ook wat ambitieus. Vorige week is het huis van buren een paar huizen verderop getaxeerd op 650. Huis is wel wat groter door de uitbouw en is 2 jaar geleden volledig vernieuwd. Ik denk dat je van onze taxatie gerust 20k kan afhalen.praliwi schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:29:
[...]
Lijkt me dan een slechte taxatie?
Of je verwachtingen zijn te laag - was bij onze buren ook het geval.
Hierbij reken je wel heel erg met een taxatie die bepaald of je wel of niet de hypotheek krijgt. Als je eigen geld meebrengt (overwaarde, jubelton en/of spaargeld) is die taxatie helemaal niet zo belangrijk, want dan weet je dat de LTV onder de 100% blijft, ook als de taxatie iets lager uitvalt.Nnoitra schreef op donderdag 15 september 2022 @ 17:03:
[...]
Een verstandige koper, die weet wat hij maximaal kan lenen op basis van salaris en dergelijke.
Vervolgens laat hij de aankoopmakelaar uitzoeken wat ongeveer de taxatie waarde is, of hij doet dat zelf met een desktopcalculatie. Dan weet hij wat er geleend mag worden.
De taxatie bepaald wat je maximaal aan hypotheek voor dat huis kunt krijgen, los van hoeveel eigen geld je mee kunt nemen. Je kunt niet meer lenen dan de taxatie waarde of de koopsom, als deze lager dan de taxatie is.Eärendil schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:44:
[...]
Hierbij reken je wel heel erg met een taxatie die bepaald of je wel of niet de hypotheek krijgt. Als je eigen geld meebrengt (overwaarde, jubelton en/of spaargeld) is die taxatie helemaal niet zo belangrijk, want dan weet je dat de LTV onder de 100% blijft, ook als de taxatie iets lager uitvalt.
Wat uitmaakt, is hoe je je eigen geld inzet.
Als je daarmee de K.K. kunt betalen en het overbieden en dan nog een stuk van vraagprijs/taxatie waarde, dan kom je onder die 100% LTV uit. De hypotheek voor het overige deel krijgen is dan helemaal geen probleem.
Gaat je eigen geld wél op aan het overbieden + K.K. én de taxatie valt lager uit dan de vraagprijs, dan krijg je ook wel die hypotheek ter hoogte van de taxatie waarde (er van uitgaande dat het kan op basis van salaris enzo). Maar het gat tussen taxatiewaarde en vraagprijs moet je ook nog zelf ff ophoesten.
Daarom is het verstandig om te weten wat die taxatie waarde ongeveer is, zodat je weet wat je voor dat specifieke huis zou kunnen lenen (mocht dat nodig zijn). Alles boven dat bedrag moet eigen geld zijn. En dan kun je bepalen wat je nog kunt besteden aan overbieden inclusief bijbehorende K.K..
Als je 150K op kunt hoesten en je zoekt een huis van rond de 350K, dan is dat niet zo'n heel groot punt. Dat red je makkelijk.
Maar als je het met pak 'm beet 25K eigen geld moet doen, dan hebben we een ander verhaal. Dan is je marge voor overbieden inclusief K.K. een stuk kleiner. Weten wat je aan hypotheek kunt krijgen bespaart je dan een hoop kopzorgen.
[ Voor 3% gewijzigd door Nnoitra op 15-09-2022 23:00 ]
De hypotheekadviseur gaf aan dat het niet ongebruikelijk is en dat een hogere taxatiewaarde gunstiger uitpakt voor het financiële plaatje, maar hoe ga je zo'n gesprek aan met de taxateur?
Onderhandelen is het natuurlijk niet en zo moet je het ook niet brengen bij die lui. Maar er is altijd wat speling mogelijk, en als jij een bepaald (realistisch) bedrag nodig hebt voor een gunstiger rente-tarief, dan kun je dat wel gewoon laten weten. De meeste taxateurs weten dan wel wat je bedoelt, en de taxateurs die dit niet begrijpen die kun je waarschijnlijk ook niet overtuigen wanneer je dit expliciet vraagt
Edit: Als het rapport af is, dan ben je te laat trouwens. Dan ligt het al vast in het systeem en moet de taxateur door allerlei hoepels om het bedrag dan nog aan te passen en daar hebben ze vaak begrijpelijkerwijs niet zo'n zin in.
[ Voor 26% gewijzigd door naitsoezn op 16-09-2022 11:45 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Nou de woning markt is nogal een boevenbende waarin regionaal kleine clubjes elkaar heel erg goed kennen. Dus als je voor de financiering een financieel adviseur neemt en je laat je taxatie via hem lopen voor koop en verkoop zodat hij twee bekende taxateur in de hand kan nemen. Zou het zo maar kunnen dat de taxatie precies uitkomt op wat je nodig hebtDHV schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:38:
Iemand ervaring met 'onderhandelen' over de taxatiewaarde?
De hypotheekadviseur gaf aan dat het niet ongebruikelijk is en dat een hogere taxatiewaarde gunstiger uitpakt voor het financiële plaatje, maar hoe ga je zo'n gesprek aan met de taxateur?
Dit is wel common practice ja.Tenzij je dusdanig overboden hebt dat ze het écht niet kunnen rechtvaardigen.sprhnk schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:44:
[...]
Nou de woning markt is nogal een boevenbende waarin regionaal kleine clubjes elkaar heel erg goed kennen. Dus als je voor de financiering een financieel adviseur neemt en je laat je taxatie via hem lopen voor koop en verkoop zodat hij twee bekende taxateur in de hand kan nemen. Zou het zo maar kunnen dat de taxatie precies uitkomt op wat je nodig hebt
Toch voor 265k?softblue schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:33:
Bedankt voor al jullie advies. De verkopers hebben ons bod inmiddels geaccepteerd!
Ik heb in de 3x dat ik een taxatie nodig had gewoon aangegeven wat ik 'hoopte' dat het waard was.DHV schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:38:
Iemand ervaring met 'onderhandelen' over de taxatiewaarde?
In een geval was het voor een tussentijdse waardebepaling voor een lagere risicoklasse waarbij de makelaar obv van wat foto's & adres aangaf dat het bedrag dat ik wilde sowieso haalbaar was. De andere keren was het voor de aanschaf van een nieuwe woning en wilde we een bepaald min bedrag voor een gunstige LTV en elke keer is het toevallig ook precies dat bedrag geworden.
Het kan zijn dat we telkens precies vroeg wat realistisch is maar ik heb ook het vermoeden dat sommige taxateurs redelijk beïnvloedbaar (willen) zijn
Ja klopt! Eigenlijk het bedrag dat we ons hoofd hadden toen we net gekeken hadden.
Ik moest m'n taxatierapport nog laten aanpassen omdat ze mijn verbouwbegroting niet goed had meegenomen. Toen vroeg ze nog even of het bedrag na verbouwing goed was of dat ik nog wat nodig had. Dus daar kon ik er ook zo 5k bij opkletsen.Egeau schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 14:17:
[...]
Ik heb in de 3x dat ik een taxatie nodig had gewoon aangegeven wat ik 'hoopte' dat het waard was.
In een geval was het voor een tussentijdse waardebepaling voor een lagere risicoklasse waarbij de makelaar obv van wat foto's & adres aangaf dat het bedrag dat ik wilde sowieso haalbaar was. De andere keren was het voor de aanschaf van een nieuwe woning en wilde we een bepaald min bedrag voor een gunstige LTV en elke keer is het toevallig ook precies dat bedrag geworden.
Het kan zijn dat we telkens precies vroeg wat realistisch is maar ik heb ook het vermoeden dat sommige taxateurs redelijk beïnvloedbaar (willen) zijn
Uiteindelijk ga ik de verbouw die ik van plan was (a 30k) nu niet financieren, dan kom ik echt aan de top van m'n hypotheekruimte, maar het is wel een bijzonder verhaal. We gaan gewoon lekker tussendoor klussen in de woning, en als m'n vriendin er ooit wel bij in trekt maken we dan een grote klapper qua verbouwing.
Was niet bij taxatie aanwezig (wonen er nog niet). Rapport was nog in opmaak. Er is nog 10k bijgeplust. Niet significant maar prima, toch weer iets sneller in een lagere LTV klassenaitsoezn schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:41:
Gewoon aanwezig zijn bij de taxatie en een praatje maken tijdens het rondje. Of direct bij de opdracht al aangeven wat je nodig hebt, bijvoorbeeld door te zeggen dat de koopsom X is of dat je hoopt dat er minimaal Y uit komt voor een gunstiger rente-tarief. Vaak vragen ze er ook wel zelf naar.
Onderhandelen is het natuurlijk niet en zo moet je het ook niet brengen bij die lui. Maar er is altijd wat speling mogelijk, en als jij een bepaald (realistisch) bedrag nodig hebt voor een gunstiger rente-tarief, dan kun je dat wel gewoon laten weten. De meeste taxateurs weten dan wel wat je bedoelt, en de taxateurs die dit niet begrijpen die kun je waarschijnlijk ook niet overtuigen wanneer je dit expliciet vraagt
Edit: Als het rapport af is, dan ben je te laat trouwens. Dan ligt het al vast in het systeem en moet de taxateur door allerlei hoepels om het bedrag dan nog aan te passen en daar hebben ze vaak begrijpelijkerwijs niet zo'n zin in.
Dit is zeker een vraag die ik nog ga stellen als we een vervolgafspraak maken. Thx. We zijn het huis in geweest, en hieronder deel ik graag even wat informatie:perspectivebass schreef op donderdag 15 september 2022 @ 04:28:
[...]
Hoe gaat de aannemer met onverwachte meerkosten in bijv materiaal.
Het betreft een woning uit 1927, wel een spouw maar niet te isoleren (4 cm). Heb gevraagd of isoleren vanaf de buitenkant een optie was.
Isoleren
Gevel: ik heb gevraagd of isoleren vanaf de buitenkant een optie was, ik zag dat de aannemer hier niet enthousiast van werd, al hadden ze het al wel een keer zo gedaan. Zijn uitleg was dat de voorkeur lag bij het isoleren vanaf de 'warme' zijde vanaf de woning aka de binnenkant. De reden was dat er anders via de spouw alsnog warmte verloren zou gaan. De isolatie zou dus van binnenuit gedaan worden, middels de volgende opbouw:
binnenmuur-hout-PIR (10 cm/Rc 4)-damp open folie-2 cm (spouw creëren voor elektra)-fermacell afwerking
Vraag: Hoe klinkt dit voor jullie? Is buitenlangs isoleren niet de betere optie? Ik begrijp dat alle kozijnen dan wel vernieuwd moeten worden ivm de verplaatsing. Indien voor binnenlangs optie gekozen wordt; is dit een goede opbouw voor voorzetwand?
Glas: bestaande kozijnen zagen er nog goed uit, aannemer gaf aan dat grenen uit deze periode vetter was dan vandaag de dag. Hij zou het willen laten zitten en er nieuwe ramen inzetten met HR++. Andere optie was om het huidige raam te laten zitten en er vacuumglas in te laten zetten. Hij had een sample meegenomen, maar de puntjes die daarin zitten zouden me denk ik op den duur storen. Ook was dit nagenoeg evenduur als HR++. HR+++ gevraagd, maar dan zouden de kozijnen (waarschijnlijk) vervangen moeten worden.
Vraag: Hebben jullie hier advies in (HR++ of +++)?
De binnentrap zit langs een buitenmuur, hier valt dus geen voorzetwand te plaatsen. Echter zit deze in de hal en niet in de woonkamer/keuken. Echter wil ik deze ruimte wel op comfort niveau hebben in de winter. Aannemer adviseerde deze buitenmuur dan ook van binnen te isoleren, maar dan middels verlijmen van dennenplaten die naderhand gestuct worden.
Vraag: Kan dit (beter)?
Vloer: Momenteel een balkenvloer, deze zou vervangen worden door een betonvloer/PIR/afwerkvloer (ik neem aan broodjes vloer, of wordt dit op het zand gestort? Met LTV geschikte vloerverwarming.
Dak: Deze is momenteel 'minimaal' geïsoleerd. Op den duur (5 jaar) zou ik het pannendak willen vervangen voor riet, waarbij dan van buitenaf geïsoleerd wordt.
De woning is 140m2, lekker ruim dus maar.... heeft maar een ''tuin'' van 14m2
Het gaat hier om een stadswoning, waarbij de tuinen uiteraard nooit super groot zijn maar nu is dit wel erg klein natuurlijk. Dit is ook een van de redenen waarom de woning nog te koop staat waarschijnlijk.
Nu vind ik het alsnog een hele aantrekkelijke woning, want lekker lagere maandlasten. Maar zijn wij wel een beetje bang dat we het straks (5-10 jaar) moeilijk kunnen verkopen. Onze makelaar zei ook dat we moeten uitkijken dat we niet teveel aan de woning aanpassen (geld investeren) omdat de woning dan te duur zou kunnen worden, waarbij het geen starterswoning meer is maar een doorstroomwoning. Voor een doorstroomwoning zou dan, volgens zijn beredenering, de tuin sowieso te klein zijn.
Uiteraard spelen de opkomende stijgende rentes ook mee, en ben ik ook een beetje bang dat ik straks een woning moet gaan kopen tegen veel hogere percentages.
Tuin is overigens zo klein door een gigantische aanbouw die een schuur en daarbovenop een kantoor huisvest, die eigenlijk ook te groot is voor ons. Dit kan bijv. wat ons betreft ook prima de helft zijn, maar heb ik mij laten vertellen dat de sloop/renovatie werkzaamheden om de aanbouw kleiner te maken ook weer erg prijzig zijn. Ook weet ik niet of we dit kunnen meenemen als bijv. een bouwdepot.
Lang verhaal kort, wat denken jullie 😁
Im notorious
Zonder tekeningen en foto's van de situatie is het natuurlijk heel lastig in te schatten.Laurences schreef op zondag 18 september 2022 @ 23:25:
[...]
Dit is zeker een vraag die ik nog ga stellen als we een vervolgafspraak maken. Thx. We zijn het huis in geweest, en hieronder deel ik graag even wat informatie:
Het betreft een woning uit 1927, wel een spouw maar niet te isoleren (4 cm). Heb gevraagd of isoleren vanaf de buitenkant een optie was.
Isoleren
Gevel: ik heb gevraagd of isoleren vanaf de buitenkant een optie was, ik zag dat de aannemer hier niet enthousiast van werd, al hadden ze het al wel een keer zo gedaan. Zijn uitleg was dat de voorkeur lag bij het isoleren vanaf de 'warme' zijde vanaf de woning aka de binnenkant. De reden was dat er anders via de spouw alsnog warmte verloren zou gaan. De isolatie zou dus van binnenuit gedaan worden, middels de volgende opbouw:
binnenmuur-hout-PIR (10 cm/Rc 4)-damp open folie-2 cm (spouw creëren voor elektra)-fermacell afwerking
Vraag: Hoe klinkt dit voor jullie? Is buitenlangs isoleren niet de betere optie? Ik begrijp dat alle kozijnen dan wel vernieuwd moeten worden ivm de verplaatsing. Indien voor binnenlangs optie gekozen wordt; is dit een goede opbouw voor voorzetwand?
Glas: bestaande kozijnen zagen er nog goed uit, aannemer gaf aan dat grenen uit deze periode vetter was dan vandaag de dag. Hij zou het willen laten zitten en er nieuwe ramen inzetten met HR++. Andere optie was om het huidige raam te laten zitten en er vacuumglas in te laten zetten. Hij had een sample meegenomen, maar de puntjes die daarin zitten zouden me denk ik op den duur storen. Ook was dit nagenoeg evenduur als HR++. HR+++ gevraagd, maar dan zouden de kozijnen (waarschijnlijk) vervangen moeten worden.
De binnentrap zit langs een buitenmuur, hier valt dus geen voorzetwand te plaatsen. Echter zit deze in de hal en niet in de woonkamer/keuken. Echter wil ik deze ruimte wel op comfort niveau hebben in de winter. Aannemer adviseerde deze buitenmuur dan ook van binnen te isoleren, maar dan middels verlijmen van dennenplaten die naderhand gestuct worden.
Vraag: Kan dit (beter)?
Vloer: Momenteel een balkenvloer, deze zou vervangen worden door een betonvloer/PIR/afwerkvloer (ik neem aan broodjes vloer, of wordt dit op het zand gestort? Met LTV geschikte vloerverwarming.
Dak: Deze is momenteel 'minimaal' geïsoleerd. Op den duur (5 jaar) zou ik het pannendak willen vervangen voor riet, waarbij dan van buitenaf geïsoleerd wordt.
Daarnaast lijken je vragen vooral gericht om een bepaald gewenst antwoord te krijgen wat tegen het advies van de aannemer is, die wel op locatie geweest is.
Kritische vragen stellen aan je aannemer is natuurlijk goed, maar wat ik persoonlijk het belangrijkste in een relatie met de aannemer vind, is het vertrouwen. Je lijkt nu een hoop adviezen van de aannemer niet te vertrouwen dus dat doet mij de vraag stellen; wil je wel met deze aannemer gaan samenwerken?
Wat isolatie advies kan je denk ik beter hier op het relevante topic je vraag stellen.
Wat HR++/+++ betreft; tripple glas kan zelden in bestaande bouw geplaatst worden ivm de sponningdiepte. in 90% van de gevallen dient het gehele kozijn vervangen te worden.
Als het ermee door kan, laten gaan.
Tuin zou voor mij echt een breekpunt zijn. Maar ik ben zomers ook graag buiten, zit lekker op m'n terras en werk graag in de tuin met vijver. Ik heb ook een stadswoning, maar mijn tuin is 69m2. De woning zelf is daarentegen weer flink kleiner dan de jouwe. Maar dat is voor mij prima. Ga vooral kijken naar jouw eigen plan, zou je veel gebruik willen maken van de tuin? In dat geval, gaan die sloopwerkzaamheden hun geld opleveren in comfort? En is het dat je waard?Thenotorious schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:24:
Wij hebben momenteel een woning op het oog die we voor een stuk lager dan ons budget (400k) kunnen kopen, waarschijnlijk rond de 330-340k.
De woning is 140m2, lekker ruim dus maar.... heeft maar een ''tuin'' van 14m2![]()
Het gaat hier om een stadswoning, waarbij de tuinen uiteraard nooit super groot zijn maar nu is dit wel erg klein natuurlijk. Dit is ook een van de redenen waarom de woning nog te koop staat waarschijnlijk.
Nu vind ik het alsnog een hele aantrekkelijke woning, want lekker lagere maandlasten. Maar zijn wij wel een beetje bang dat we het straks (5-10 jaar) moeilijk kunnen verkopen. Onze makelaar zei ook dat we moeten uitkijken dat we niet teveel aan de woning aanpassen (geld investeren) omdat de woning dan te duur zou kunnen worden, waarbij het geen starterswoning meer is maar een doorstroomwoning. Voor een doorstroomwoning zou dan, volgens zijn beredenering, de tuin sowieso te klein zijn.
Uiteraard spelen de opkomende stijgende rentes ook mee, en ben ik ook een beetje bang dat ik straks een woning moet gaan kopen tegen veel hogere percentages.
Tuin is overigens zo klein door een gigantische aanbouw die een schuur en daarbovenop een kantoor huisvest, die eigenlijk ook te groot is voor ons. Dit kan bijv. wat ons betreft ook prima de helft zijn, maar heb ik mij laten vertellen dat de sloop/renovatie werkzaamheden om de aanbouw kleiner te maken ook weer erg prijzig zijn. Ook weet ik niet of we dit kunnen meenemen als bijv. een bouwdepot.
I have stability. The ability to stab.
Is een dakterras geen optie?Thenotorious schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:24:
Wij hebben momenteel een woning op het oog die we voor een stuk lager dan ons budget (400k) kunnen kopen, waarschijnlijk rond de 330-340k.
De woning is 140m2, lekker ruim dus maar.... heeft maar een ''tuin'' van 14m2![]()
Wat ik begrepen heb, maar ik laat me graag corrigeren als ik het mis heb, is dat de stap tussen HR++ en HR+++ vooral meerwaarde geeft in geluidsdemping. Het doet relatief niet veel meer voor warmte isolatie. Vaak zijn de extra kosten de stap niet waard (vervangen kozijn). Als je veel hinder van geluid hebt wordt het een ander verhaal en zou ik het altijd doen.Laurences schreef op zondag 18 september 2022 @ 23:25:
[...]
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Masvic schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:56:
[...]
Huizen staan langer online en komen terug met een lagere prijs. Gemiddeld zo'n 250 prijsdalingen per dag, ongeveer 20% van de totale woningvoorraad per maand. Aanbod stijgt weer snel na de korte terugval tijdens de zomervakantie. Laat je dus niet gek maken door een makelaar en kijk op https://huisverklikker.nl (gebruikersnaam tweak, wachtwoord ers) of er toevallig huizen in de buurt in prijs zijn gedaald. En gebruik de "betrap de makelaar" plugin om de historie per huis te kunnen bekijken.
Is dat toevallig jouw website?
Wij hebben een woning in het centrum gekocht. Ook postzegel tuintje. Belangrijkste voor ons was dat er iig een buiten was voor de hangmatThenotorious schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:24:
Ook bij ons uitbouw die perceel heeft opgeslokt.
Op zich jammer maar wij komen van een appartement met balkon/dakterras die pal in de zon zat en we de hele zomer niet hebben kunnen zitten.
Overwegingen die jouw toekomstige kopers ook kunnen hebben. Ligt dus aan de situatie.
Voor ons gaf het huis zelf en de locatie de doorslag.
Tuin ‘verbouwen’ we wel naar wat lekker koels en groen.
Maar kan me voorstellen dat het een breekpunt is hoor. We hadden aantal jaren geleden 250m2 aan tuin, je bent elk weekend iig druk! Haha.
Zijn er hier toevallig mensen die ook een hypotheek hebben bij Obvion waar ik enkele vragen aan kan stellen?
Verkoopbaarheid hangt er vooral vanaf in welke stad deze "stadswoning" (is dat funda speak voor rijtjeshuis?) staat. Maar hier in de wijk ben je voor een dergelijk oppervlak al snel het dubbele kwijt. En dan mag je in je handjes knijpen als er überhaupt een tuin bij zit. Dus tenzij het echt een niet courante woning is (die in de huidige markt al een tijd te koop staat) zou ik me over de verkoopbaarheid niet al te druk maken geloof ik.Thenotorious schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:24:
Als je nu al weet dat je er max 5/10 jaar wil wonen zou ik er inderdaad sowieso niet al te veel in investeren. Onderhoud wel natuurlijk, maar kapitalen uitgeven om de badkamer / keuken naar je smaak te krijgen is dan misschien minder handig.
En een huis kopen dat groter is dan je nodig hebt en vervolgens een dure verbouwing beginnen om het aantal m2's kleiner te maken lijkt me in ieder geval nooit een goed idee. Tenzij dit je forever home is en verkoopbaarheid dus niet/minder relevant is.
[ Voor 5% gewijzigd door Charly op 21-09-2022 10:55 ]
Het is onze 1 na favoriete locatie, dus dikke prima.Lelletje schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:33:
Hoe is de lokatie voor jullie? Perfect of kan ermee door?
Als het ermee door kan, laten gaan.
Het gaat om Tilburg, en het is idd denk ik makelaars jargon. De ''tuin'' wordt dan ook op de plattegrond een ''patio'' genoemd!Charly schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:52:
[...]
Verkoopbaarheid hangt er vooral vanaf in welke stad deze "stadswoning" (is dat funda speak voor rijtjeshuis?) staat. Maar hier in de wijk ben je voor een dergelijk oppervlak al snel het dubbele kwijt. En dan mag je in je handjes knijpen als er überhaupt een tuin bij zit. Dus tenzij het echt een niet courante woning is (die in de huidige markt al een tijd te koop staat) zou ik me over de verkoopbaarheid niet al te druk maken geloof ik.
Als je nu al weet dat je er max 5/10 jaar wil wonen zou ik er inderdaad sowieso niet al te veel in investeren. Onderhoud wel natuurlijk, maar kapitalen uitgeven om de badkamer / keuken naar je smaak te krijgen is dan misschien minder handig.
En een huis kopen dat groter is dan je nodig hebt en vervolgens een dure verbouwing beginnen om het aantal m2's kleiner te maken lijkt me in ieder geval nooit een goed idee. Tenzij dit je forever home is en verkoopbaarheid dus niet/minder relevant is.
Dat laatste is denk ik inderdaad het lastige. En het zal voornamelijk ook niet mijn forever home worden omdat de tuin dus zo klein is.
Ik voel ook helaas wat druk door de opkomende stijging van de rentes etc. Dus dat speelt ook nog wat mee.
Maar goed, nog even nadenken, ondertussen ook een compleet andere jaren 30 woning bezichtigd.
Im notorious
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Dit heb ik een aantal keer op me laten inwerken. Ik moet je gelijk geven, ik was hier zoekende en wantrouwend in. Terwijl ik bij de betreffende aannemer eigenlijk een ‘goed’ en vertrouwd gevoel had. Wat ik niet had vermeld was dat hij ook een sample vacuüm glas had meegenomen als optie voor de beglazing in de woning. Ik heb te snel geconcludeerd dat dit geen optie was (kijkend naar de prijs denk ik dat dit nog steeds een dure optie is, echter wel eentje waarbij de kozijnen intact kunnen blijven).Flix20 schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:33:
[...]
Zonder tekeningen en foto's van de situatie is het natuurlijk heel lastig in te schatten.
Daarnaast lijken je vragen vooral gericht om een bepaald gewenst antwoord te krijgen wat tegen het advies van de aannemer is, die wel op locatie geweest is.
Kritische vragen stellen aan je aannemer is natuurlijk goed, maar wat ik persoonlijk het belangrijkste in een relatie met de aannemer vind, is het vertrouwen. Je lijkt nu een hoop adviezen van de aannemer niet te vertrouwen dus dat doet mij de vraag stellen; wil je wel met deze aannemer gaan samenwerken?
Wat isolatie advies kan je denk ik beter hier op het relevante topic je vraag stellen.
Wat HR++/+++ betreft; tripple glas kan zelden in bestaande bouw geplaatst worden ivm de sponningdiepte. in 90% van de gevallen dient het gehele kozijn vervangen te worden.
Wat isolatie betreft, ik denk inderdaad dat ik dit topic niet moet vervuilen met mijn vragen hierover. Dit topic is ergens anders voor bedoelt
Wat betreft de aankoop. Er is vanuit de verkoper gunning. Mede ingegeven dat we het huis willen houden zoals het is, vol karakteristieke kenmerken en is de handtekening van de vaklieden uit de tijd zichtbaar. Echter willen we de verduurzaming-stap wél uitvoeren, deels in eigen beheer. Na een laag openingsbod is er nu een reactie gekomen waarin zij ook een stap zetten (3% er af).
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7