VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Mag je ze wel compleet strippen: elektra vernieuwen, nieuwe meterkast, nieuwe kozijnen, hr+++ glas, keuken/bad beste tijd gehad en werken met voorzetramen want geen spouwmuur. Je koopt de buitengevels, het dak en de locatie en meer niet.
Als je die twee in die twee Hanzesteden überhaupt kunt kopen voor die prijs.Joosie200 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:52:
En oh: als je er niet tussen komt met net onderhouden woningen ga je toch voor een kluswoning? https://www.funda.nl/koop...-42838283-hoogstraat-110/ of https://www.funda.nl/koop...42838955-oosterstraat-70/
Mag je ze wel compleet strippen: elektra vernieuwen, nieuwe meterkast, nieuwe kozijnen, hr+++ glas, keuken/bad beste tijd gehad en werken met voorzetramen want geen spouwmuur. Je koopt de buitengevels, het dak en de locatie en meer niet.
Daarom ga ik bij beide niet eens kijken. Schiet weinig op door mijn hele spaarrekening te plunderen aan kosten koper en overbieden om dan in een klushuis te zitten zonder iets al te kunnen aanpakken. Dure winter gaat het dan zijn met twee moederhaarden, geen cv, enkel glas in die Hoogstraat.True schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:02:
[...]
Als je die twee in die twee Hanzesteden überhaupt kunt kopen voor die prijs.
En zelfs al zou het wel kunnen voor de vraagprijs. Voor 30k regel je geen elektra/kozijnen/hr+++ ruiten/voorzetwanden om enkel de basics te fixen. Laat staan el cheapo de badkamer en keuken bijwerken. Of pv installatie en warmtepomp. Scheelt dan weer wel bij de Hoogstraat: geen cv installatie dus makkelijker om te buigen naar pv + warmtepomp.
Ook wij (ik (40), vriendin (36) en dochtertje (2.5)) zijn ongeveer een half jaar op zoek naar een eengezinswoning met tuin.
Wij wonen op dit moment in een 65m2 sociaal huurappartement in de bollenstreek
In eerste instantie hebben wij alleen gezocht in de vrije sector (vs) huur; dit omdat wij beiden van mening waren dat we toch maar x konden lenen en absoluut niet de mogelijkheid hadden om in onze regio wat te kopen omdat het wat meer gewild is.
Omdat de vs ook niet op schiet, zijn wij ongeveer een maand geleden langs de hypotheekadviseur gegaan om toch maar te horen wat de mogelijkheden zijn; dit bleek dat we we rond de
We zijn, sindsdat we weten wat onze financiele mogelijkheden zijn, aan het rondkijken enkel komen wij er dus wel achter dat dit lastig is; de woningen die wij, obv wat de adviseur ons heeft verteld, zouden kunnen komen zijn (op dit moment) op 1 hand te tellen; spaargeld hebben wij beiden wel, zou niet genoeg zijn om over te bieden en daarvan ook de kk te kunnen betalen.
Een aankoopmakelaar hebben wij (nog) niet in de hand genomen, wat ik begrijp komt er gewoon weinig beschikbaar waardoor wij ook, zeker in het begin, gaan kijken of wij het zonder wel kunnen. Mocht dit inderdaad niet zo zijn, dan is een stap daarheen makkelijk natuurlijk gemaakt.
http://specs.tweak.to/5253
Ik woon ook in de bollenstreek en het aanbod is hier erg laag en de prijs erg hoog. Ik kijk daarom ook naar een woning buiten de bollenstreek, voor mij prima haalbaar en ik kan wel begrijpen als dat voor jou geen optie is. De woningen die ik vind buiten de bollenstreek met mijn eisen zijn veel goedkoper, veel ruimer en vooral recenter gebouwd met vaak ook nog is een A energielabel.Sjowhan schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:55:
Ik lees al een behoorlijke tijd mee, laatste tijd wat meer actief dus wil hier ook mijn ervaringen (gaan) posten...
Ook wij (ik (40), vriendin (36) en dochtertje (2.5)) zijn ongeveer een half jaar op zoek naar een eengezinswoning met tuin.
***members only***
waar ik
***members only***
voor betaal. Omdat we onze vrienden en sport in deze omgeving ook hebben, zijn we ook zeker op zoek naar iets in deze omgeving.
In eerste instantie hebben wij alleen gezocht in de vrije sector (vs) huur; dit omdat wij beiden van mening waren dat we toch maar x konden lenen en absoluut niet de mogelijkheid hadden om in onze regio wat te kopen omdat het wat meer gewild is.
Omdat de vs ook niet op schiet, zijn wij ongeveer een maand geleden langs de hypotheekadviseur gegaan om toch maar te horen wat de mogelijkheden zijn; dit bleek dat we we rond de
***members only***
konden lenen, wat ik zelf een behoorlijk bedrag vind. De netto maandlasten zouden dan ongeveer 600 euro hoger gaan uitvallen dan wat wij nu betalen, dit zouden wij (met iets minder sparen per maand) zeker kunnen dragen.
We zijn, sindsdat we weten wat onze financiele mogelijkheden zijn, aan het rondkijken enkel komen wij er dus wel achter dat dit lastig is; de woningen die wij, obv wat de adviseur ons heeft verteld, zouden kunnen komen zijn (op dit moment) op 1 hand te tellen; spaargeld hebben wij beiden wel, zou niet genoeg zijn om over te bieden en daarvan ook de kk te kunnen betalen.
Een aankoopmakelaar hebben wij (nog) niet in de hand genomen, wat ik begrijp komt er gewoon weinig beschikbaar waardoor wij ook, zeker in het begin, gaan kijken of wij het zonder wel kunnen. Mocht dit inderdaad niet zo zijn, dan is een stap daarheen makkelijk natuurlijk gemaakt.
Mijn gok is dat je kijkt naar een woning in of rond Lisse. Dan gaat het erg krap worden met een hypotheek van 400k waarbij je zelf niet eens de kosten koper kan ophoesten. Vergeet ook niet dat je maandelijks het bruto bedrag aan de hypotheekverstrekker betaald en niet het netto bedrag. Reken daarom ook met het bruto bedrag voor je lastenberekening.
Ook het aanbod onder de 400k is erg laag in de regio. Zorg eerst voor op zijn minst wat spaargeld en ga dan kijken naar een woning. Houdt ook rekening met het feit dat als de taxatie van een woning lager uitvalt je ook echt alleen dat bedrag van je hypotheekverstrekker krijgt. De rest van het bedrag zul je dan zelf moeten ophoesten met daarbij nog de kostenkoper opgeteld. Kortom, je hebt zeker wat spaargeld nodig, ook als je niet van plan bent over te bieden, wat hoogstwaarschijnlijk nog veel gebeurd bij woningen in deze regio.
[ Voor 3% gewijzigd door LostInNight op 31-08-2022 18:33 ]
Dank voor je reactie.LostInNight schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:21:
[...]
Ik woon ook in de bollenstreek en het aanbod is hier erg laag en de prijs erg hoog. Ik kijk daarom ook naar een woning buiten de bollenstreek, voor mij prima haalbaar en ik kan wel begrijpen als dat voor jou geen optie is. De woningen die ik vind buiten de bollenstreek met mijn eisen zijn veel goedkoper, veel ruimer en vooral recenter gebouwd met vaak ook nog is een A energielabel.
Mijn gok is dat je kijkt naar een woning in of rond Lisse. Dan gaat het erg krap worden met een hypotheek van 400k waarbij je zelf niet eens de kosten koper kan ophoesten. Vergeet ook niet dat je maandelijks het bruto bedrag aan de hypotheekverstrekker betaald en niet het netto bedrag. Reken daarom ook met het bruto bedrag voor je lastenberekening.
Ook het aanbod onder de 400k is erg laag in de regio. Zorg eerst voor op zijn minst wat spaargeld en ga dan kijken naar een woning. Houdt ook rekening met het feit dat als de taxatie van een woning lager uitvalt je ook echt alleen dat bedrag van je hypotheekverstrekker krijgt. De rest van het bedrag zul je dan zelf moeten ophoesten met daarbij nog de kostenkoper opgeteld. Kortom, je hebt zeker wat spaargeld nodig, ook als je niet van plan bent over te bieden, wat hoogstwaarschijnlijk nog veel gebeurd bij woningen in deze regio.
Grappige is dat de adviseur juist vertelde dat het, vanwege de krapte op de huizenmarkt en de regio waarin wij zoeken, dus niet uitmaakt om ipv de nu 8%, bijv 15% van de te verkrijgen hypotheek te hebben als spaargeld (op de vraag of ik niet gewoon nog 5 jaar in het appartement blijf wonen of dat zal schelen). Verhaal van de taxatie is mij bekend, en ook verteld door dezelfde adviseur, zodat ik dit in het achterhoofd blijf houden.
Ik kijk vooralsnog alleen naar de buurgemeenten van Lisse (zie ook de mo tags voor de postcodes), Lisse zelf is gezellig om te shoppen maar wonen zie ik daar dus niet zitten. Dan zou eventueel Hillegom beter zijn (en waarschijnlijk nog iets goedkoper) maar dat is niet het plan.
http://specs.tweak.to/5253
Hillegom is wat goedkoper, maar ook hier is het aanbod laag en de prijs te hoog voor wat je krijgt (naar mijn mening). En sowieso ook niet onderschatten met wat voor bedragen er overboden wordt. Een huis dat voor 50k boven de vraagprijs weg gaat is echt niet bijzonder, wellicht iets minder met de rentestand van nu, maar ook bij recente verkopen gebeurd dit vaak. Dus als je geen ruimte hebt om een lagere taxatie, kostenkopen en eventueel overbieden te financieren, dan zul je toch echt moeten blijven doorhuren en sparen. En misschien nog iets wat je zou kunnen overwegen als je financiële situatie niet ingewikkeld (zzp'er oid) is, is zelf een hypotheek afsluiten bij een execution only aanbieder. Dan bespaar je zo +/- 2000 en je eerste hypotheekadvies gesprek is vaak gratis, dus doe er je voordeel mee zou ik zeggen en sluit die hypotheek uiteindelijk zelf af. Is echt niet lastig.Sjowhan schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:24:
[...]
Dank voor je reactie.
Grappige is dat de adviseur juist vertelde dat het, vanwege de krapte op de huizenmarkt en de regio waarin wij zoeken, dus niet uitmaakt om ipv de nu 8%, bijv 15% van de te verkrijgen hypotheek te hebben als spaargeld (op de vraag of ik niet gewoon nog 5 jaar in het appartement blijf wonen of dat zal schelen). Verhaal van de taxatie is mij bekend, en ook verteld door dezelfde adviseur, zodat ik dit in het achterhoofd blijf houden.
Ik kijk vooralsnog alleen naar de buurgemeenten van Lisse (zie ook de mo tags voor de postcodes), Lisse zelf is gezellig om te shoppen maar wonen zie ik daar dus niet zitten. Dan zou eventueel Hillegom beter zijn (en waarschijnlijk nog iets goedkoper) maar dat is niet het plan.
Het aanbod moet nog goed op gang komen. Meestal stijgt het aanbod in september tot begin december.Sjowhan schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:55:
Ik lees al een behoorlijke tijd mee, laatste tijd wat meer actief dus wil hier ook mijn ervaringen (gaan) posten...
***members only***
waar ik
***members only***
voor betaal. Omdat we onze vrienden en sport in deze omgeving ook hebben, zijn we ook zeker op zoek naar iets in deze omgeving.
***members only***
konden lenen, wat ik zelf een behoorlijk bedrag vind. De netto maandlasten zouden dan ongeveer 600 euro hoger gaan uitvallen dan wat wij nu betalen, dit zouden wij (met iets minder sparen per maand) zeker kunnen dragen.
Je kunt voorlopige aanslag Inkomstenbelasting nu al wijzigen. Belastingdienst verrekent de wijziging en verdeelt uitkering over resterende maanden van 2022. Hou wel rekening met verwerkingstijd van 4-5 weken. Je kunt de andere kosten mbt kopen van huis nu ook al aangeven, of alles in een keer achteraf bij de aangifte volgend jaar. Check belastingsite hierORoces schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 19:54:
weet iemand wanneer ik mijn maandelijkse teruggave hra kan aanvragen na aankoop woning? krijg binnenkort de sleutel vandaar
bedankt voor je snelle reactieToke_gt schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 20:53:
[...]
Je kunt voorlopige aanslag Inkomstenbelasting nu al wijzigen. Belastingdienst verrekent de wijziging en verdeelt uitkering over resterende maanden van 2022. Hou wel rekening met verwerkingstijd van 4-5 weken. Je kunt de andere kosten mbt kopen van huis nu ook al aangeven, of alles in een keer achteraf bij de aangifte volgend jaar. Check belastingsite hier
De woning heeft energielabel A.
Ja om aan de (ik dacht) EPC norm te voldoen.qwasd schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 14:27:
Ik weet niet of dit het juiste topic is maar ik ben bezig met een nieuwe woning. Bouwjaar 2018 en er ligt 1 zonnepaneel op het dak. Dat helpt toch niks tegenwoordig. Is dit gedaan voor een bepaalde norm/energielabel te krijgen?
Slaat inderdaad nergens op. Dus zelf maar gewoon zsm je dak vol leggen.
Yep, een schaampaneelqwasd schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 14:27:
Ik weet niet of dit het juiste topic is maar ik ben bezig met een nieuwe woning. Bouwjaar 2018 en er ligt 1 zonnepaneel op het dak. Dat helpt toch niks tegenwoordig. Is dit gedaan voor een bepaalde norm/energielabel te krijgen?
Kijken of je de bestaande omvormer kan gebruiken voor extra panelen. Anders moet die ook vervangen worden.
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Een stringomvormer werkt niet met 1 zonnepaneel. Het zal een micro-omvormer zijn.kw_nl schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:08:
[...]
Yep, een schaampaneel![]()
Kijken of je de bestaande omvormer kan gebruiken voor extra panelen. Anders moet die ook vervangen worden.
Beste is huidige paneel+micro-omvormer op markplaats zetten en gewoon nieuwe installatie erop zetten.
Ik heb dat ene schaampaneel laten liggen en het dak verder vol gelegd met panelen op een eigen omvormer. Wel ff checken of vormgeving niet teveel afwijkt, bij mij zie je amper verschil.de Peer schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:39:
[...]
Een stringomvormer werkt niet met 1 zonnepaneel. Het zal een micro-omvormer zijn.
Beste is huidige paneel+micro-omvormer op markplaats zetten en gewoon nieuwe installatie erop zetten.
Even een waarschuwing: val niet in de valstrik van alleen naar netto hypotheeklasten kijken. Je gaat namelijk ook meer betaling voor belasting, waterschapslasten, opstalverzekering en onderhoudsdingetjes.Sjowhan schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:55:
***members only***
waar ik
***members only***
***members only***
ter vergelijking: ik huurde een appartement van 800 euro en heb nu een huis met bruto hypotheeklasten van ~1000 eur/maand. Toch moet er maandelijks minstens 1200 euro naar de huisrekening vanwege bovengenoemde posten en dan spaar ik op een andere plek voor onderhoud.
Je gaat dus niet "maar" 600 euro meer betalen maar denk eerder rond de 800-1000 eur/maand. Hangt natuurlijk van jullie situatie af of je dat veel vindt, maar werd getriggert door het stukje "netto maandlasten". Die zijn namelijk altijd hoger dan je vooraf denkt
Nu is mijn vraag of ik dit volledig over moet laten aan de aankoopmakelaar of is het nog verstandig een persoonlijke noot aan het bod toe te voegen of bijvoorbeeld een brief naar de verkoper? Of is dit heel gek?
Brief is zo 2021, zou dat niet doen.qwasd schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:27:
Deze week ga ik bij een mooie woning kijken. Ik heb een aankoopmakelaar die mee gaat en we hebben al een bod in gedachten. Dit kan uiteraard nog veranderen na de bezichtiging.
Nu is mijn vraag of ik dit volledig over moet laten aan de aankoopmakelaar of is het nog verstandig een persoonlijke noot aan het bod toe te voegen of bijvoorbeeld een brief naar de verkoper? Of is dit heel gek?
Bij onze verkoop hadden 2 van de 6 bieders een briefje erbij, beide zijn het niet geworden.
[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 06-09-2022 14:30 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Het is wel weer afhankelijk of het huis gewild is of niet, en of er veel mensen komen bezichtigen...
In ons geval had het wel geholpen, het huis had ook 8 biedingen gekregen waarvan 2 met motivatiebrief.
Wij hadden in ons geval ook een aankoopmakelaar, die liet ons daarin vrij.
Lelletje schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:30:
Nu is het inderdaad lastiger te beoordelen.
Het is wel weer afhankelijk of het huis gewild is of niet, en of er veel mensen komen bezichtigen...
In ons geval had het wel geholpen, het huis had ook 8 biedingen gekregen waarvan 2 met motivatiebrief.
Wij hadden in ons geval ook een aankoopmakelaar, die liet ons daarin vrij.
is het huis en ik heb begrepen dat er aardig wat kijkers zijn. Maar dat zegt elke makelaar volgens mij
Ik vind het erg moeilijk nu wat te bieden voor dit huis...
Mijn aankoopmakelaar heeft
Iemand nog tips?
[ Voor 5% gewijzigd door qwasd op 06-09-2022 15:36 ]
edit: 10k overbieden, ofwel ~4%...er stond een 100-tje veel, daarmee wordt de boodschap iets anders.qwasd schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:37:
[...]
***members only***
is het huis en ik heb begrepen dat er aardig wat kijkers zijn. Maar dat zegt elke makelaar volgens mij![]()
Ik vind het erg moeilijk nu wat te bieden voor dit huis...
Mijn aankoopmakelaar heeft
***members only***
in gedachten.
Iemand nog tips?
daar valt m'n mond wel 3x van open, maar ik ken de regio niet zo goed dus weet niet of dit een bizarre move is. Je hebt vast wel kunnen achterhalen wat er voor bijv. deze woning is betaald?
Voor de regio lijkt het me heel raar om zoveel te betalen, vooral gezien de vraagprijs. Is het gangbaar dat huizen met 75k overboden worden het laatste half jaar in die regio? want hier (Utrecht) zie je juist dat dingen beetje stokken en vraagprijzen nog wel hoog zijn maar er veel minder overboden wordt (beetje in de regio 350-450k)
[ Voor 23% gewijzigd door Fr33z op 06-09-2022 16:00 ]
Excuses de post is aangepast. Verschil is niet zo groot. Dat huis is verkocht voor 283K en heb ik destijds ook bezichtigd. Ik had een hoger bod maar is gegund aan een andere koper i.v.m. zonder voorbehoud van financiering. Ik zit nu echter ook in de positie te kopen zonder voorbehoud i.v.m. mijn overwaarde (huis is al verkocht) maar ik weet niet of dat verstandig is.Fr33z schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:30:
[...]
110k overbieden, ofwel ~40%? :-0 daar valt m'n mond wel 3x van open, maar ik ken de regio niet zo goed dus weet niet of dit een bizarre move is. Je hebt vast wel kunnen achterhalen wat er voor bijv. deze woning is betaald?
***members only***
Voor de regio lijkt het me heel raar om zoveel te betalen, vooral gezien de vraagprijs. Is het gangbaar dat huizen met 75k overboden worden het laatste half jaar in die regio? want hier (Utrecht) zie je juist dat dingen beetje stokken en vraagprijzen nog wel hoog zijn maar er veel minder overboden wordt (beetje in de regio 350-450k)
[ Voor 7% gewijzigd door qwasd op 06-09-2022 15:42 ]
Denk dat het eerder richting die 1000 gaat. Het is inderdaad een ding wat je vaak hoort "ja ik kan prima een huur van 1200 betalen, waarom kan ik dan geen huis kopen wat me 1100 aan hypotheek kost". Tsja, omdat er nog heel wat kosten bij komen, zoals inderdaad de WOZ, gemeentelijke lasten, verzekeringen en zeer zeker ook onderhoud.Fr33z schreef op zondag 4 september 2022 @ 14:14:
[...]
Even een waarschuwing: val niet in de valstrik van alleen naar netto hypotheeklasten kijken. Je gaat namelijk ook meer betaling voor belasting, waterschapslasten, opstalverzekering en onderhoudsdingetjes.
ter vergelijking: ik huurde een appartement van 800 euro en heb nu een huis met bruto hypotheeklasten van ~1000 eur/maand. Toch moet er maandelijks minstens 1200 euro naar de huisrekening vanwege bovengenoemde posten en dan spaar ik op een andere plek voor onderhoud.
Je gaat dus niet "maar" 600 euro meer betalen maar denk eerder rond de 800-1000 eur/maand. Hangt natuurlijk van jullie situatie af of je dat veel vindt, maar werd getriggert door het stukje "netto maandlasten". Die zijn namelijk altijd hoger dan je vooraf denkt
Verening Eigen Huis heeft een vrij basaal rekentooltje die je een natte vinger schatting gaf wat je bij een bepaald huis aan jaarlijkse onderhoudskosten kunt verwachten. Een gemiddelde van een euro of 1500-2000 kom je toch snel aan, veel jaren zul je daar ruim onder zitten, maar wanneer je een keer een CV moet vervangen, de meterkast opnieuw moet, de badkamer aan vervanging toe is, je een lekkage aan het dak of aan een riool hebt, al dat soort zaken gaan heel snel in de papieren lopen. Als huurder is het simpel: de verhuurder moet het (laten) repareren of moderniseren, in het ergste geval wordt de huur een paar euro opgehoogd. En dit is dus alleen onderhoud, dat komt dus bovenop bovenstaande vaste lasten. Dus zeg 150 euro per maand aan onderhoud, kleine 100 aan verzekeringen e.d., kleine 200 aan gemeentelijke lasten enzovoorts, dan zit je alleen al aan die zaken aan een opprijs van 450 euro de maand, plus die 600 extra qua hypotheek t.o.v. huur.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Oh dat maakt het wat begrijpelijker. Of het verstandig is hangt vooral af van je eigen financien:qwasd schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:39:
[...]
Excuses de post is aangepast. Verschil is niet zo groot. Dat huis is verkocht voor 283K en heb ik destijds ook bezichtigd. Ik had een hoger bod maar is gegund aan een andere koper i.v.m. zonder voorbehoud van financiering. Ik zit nu echter ook in de positie te kopen zonder voorbehoud i.v.m. mijn overwaarde (huis is al verkocht) maar ik weet niet of dat verstandig is.
1. hoeveel speling heb je door die overwaarde op je eigen huis?
2. hoe dicht zit je bij de max qua financiering
3. hoeveel spaargeld/aandelen / whatever heb je achter de hand?
4. hoeveel geld hou je over, ofwel, stel je betaald 5k "te veel", heeft dat echt voor 2 jaar effect op dingen wel f niet kunnen doen of valt het mee.
Stel even je kunt een hypotheek krijgen van 270k en je hebt 40k overwaarde + 20k eigen geld. Dan zou ik niet twijfelen (mits je het huis graag wilt natuurlijk) en gewoon je aankoopmakelaar volgen. Geen voorbehoud doen en gaan met die banaan.
Maar zit je veel krapper dan misschien iets behoudender erin gaan.
Ik heb al een werkgeversverklaring opgevraagd en met een hypotheekadviseur een gesprek gehad. Ik kan een hypotheek krijgen van:Fr33z schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:03:
[...]
Oh dat maakt het wat begrijpelijker. Of het verstandig is hangt vooral af van je eigen financien:
1. hoeveel speling heb je door die overwaarde op je eigen huis?
2. hoe dicht zit je bij de max qua financiering
3. hoeveel spaargeld/aandelen / whatever heb je achter de hand?
4. hoeveel geld hou je over, ofwel, stel je betaald 5k "te veel", heeft dat echt voor 2 jaar effect op dingen wel f niet kunnen doen of valt het mee.
Stel even je kunt een hypotheek krijgen van 270k en je hebt 40k overwaarde + 20k eigen geld. Dan zou ik niet twijfelen (mits je het huis graag wilt natuurlijk) en gewoon je aankoopmakelaar volgen. Geen voorbehoud doen en gaan met die banaan.
Maar zit je veel krapper dan misschien iets behoudender erin gaan.
Overwaarde van mij vorige woning is:
Dan heb ik nog wat spaargeld maar dat wil en hoef ik niet in te zetten lijkt mij.
Ik vind het bod wat mijn aankoopmakelaar in gedachten heeft wat laag maar dat is mijn mening. Ik wil wel kans maken, en wil de woning ook graag hebben.
[ Voor 6% gewijzigd door qwasd op 06-09-2022 16:13 ]
Waar voel je je goed bij? Met dat bedrag als overwaarde zou ik (mits adviseur positief is en je je werkgeversverklaring al in de hand hebt) wel zonder voorbehoud durven bieden.qwasd schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:10:
[...]
Ik heb al een werkgeversverklaring opgevraagd en met een hypotheekadviseur een gesprek gehad. Ik kan een hypotheek krijgen van:
***members only***
***members only***
Dan heb ik nog wat spaargeld maar dat wil en hoef ik niet in te zetten lijkt mij.
Ik vind het bod wat mijn aankoopmakelaar in gedachten heeft wat laag maar dat is mijn mening. Ik wil wel kans maken, en wil de woning ook graag hebben.
- groter perceel
- nieuwer
- hoekwoning
dus wat dat betreft snap ik de schatting van je aankoopmakelaar. Kun je hem niet gewoon de opdracht meegeven: "regel die woning voor mij en betaal er max 300k voor?" wellicht kan hij/zij dan gewoon beginnen met 285 bieden en mocht dat niet genoeg zijn nog wat ophogen.
Dat klinkt leuk, totdat het een inschrijving is. Dan kom je met een bandbreedte voor je makelaar niet ver.Fr33z schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:35:
@qwasd financieel meer dan genoeg ruimte dus, dat is wel fijn. Ik zou eigenlijk verwachten dat die andere woning meer waard is want:
- groter perceel
- nieuwer
- hoekwoning
dus wat dat betreft snap ik de schatting van je aankoopmakelaar. Kun je hem niet gewoon de opdracht meegeven: "regel die woning voor mij en betaal er max 300k voor?" wellicht kan hij/zij dan gewoon beginnen met 285 bieden en mocht dat niet genoeg zijn nog wat ophogen.
tuurlijk wel, laat je je aankoopmakelaar bellen en beetje informeren voodat je je bod indient....Luco schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:36:
[...]
Dat klinkt leuk, totdat het een inschrijving is. Dan kom je met een bandbreedte voor je makelaar niet ver.
Maar goed, mocht het inderdaad inschrijving zijn dan kun je gerust 5 of 10k erop plussen, voorbehoud er af en dan indienen toch? lijkt mij laag risico gezien de getallen.
@Luco er gaat toch helemaal geen boete komen als je probeert 180k te financieren op een woning die veel meer waard is? Dus ik zou me met dit soort bedragen geen zorgen maken en zonder voorbehoud bieden --> aggresief bieden en gaan
[ Voor 17% gewijzigd door Fr33z op 06-09-2022 17:28 ]
Sec gezien kan je de boete makkelijk uit eigen middelen betalen mocht je financiering niet rond komen, dus ik zou dit wel aandurven.Fr33z schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:38:
[...]
tuurlijk wel, laat je je aankoopmakelaar bellen en beetje informeren voodat je je bod indient....(en ja is smerig maar wel hoe het vaak gaat).
Maar goed, mocht het inderdaad inschrijving zijn dan kun je gerust 5 of 10k erop plussen, voorbehoud er af en dan indienen toch? lijkt mij laag risico gezien de getallen.
@Luco Ik zit zelf aan 290k te denken zonder voorbehoud van financiering.Fr33z schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:38:
[...]
tuurlijk wel, laat je je aankoopmakelaar bellen en beetje informeren voodat je je bod indient....(en ja is smerig maar wel hoe het vaak gaat).
@Luco er gaat toch helemaal geen boete komen als je probeert 180k te financieren op een woning die veel meer waard is? Dus ik zou me met dit soort bedragen geen zorgen maken en zonder voorbehoud bieden --> aggresief bieden en gaan
Ook zit ik nog met een ander dingetje. Over 2.5 maanden passeer ik de 35 en heb ik geen recht meer op de regeling overdrachtsbelasting. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? 2 biedingen neerleggen?
[ Voor 4% gewijzigd door qwasd op 06-09-2022 19:13 ]
[ Voor 77% gewijzigd door qwasd op 06-09-2022 19:12 ]
Was niet echt op zoek naar een woning maar na de bezichtiging wel echt fan geworden. Nu moet ik vandaag 17:00 uur een bod hebben uitgebracht. Er is veel animo voor het huis, maar gezien de huidige markt twijfel ik enorm over het bod. Hoor graag jullie meningen.
Aantal bijzonderheden: huidige bewoner heeft een aannemersbedrijf en woont sinds 2018 in dit pand. Heeft het in de afgelopen 4 jaar verbouwd en gaat nu de stad uit. Er is geen nieuwe energielabel aangevraagd ondanks dat alles gerenoveerd is, wat zou hier de reden voor kunnen zijn? Maandelijkse bijdrage van bewoner is rond 90 euro dat zou voor mij en een nieuw energiecontract wel ineens meer zijn.
Voor de rest echt een prachtig dakterras, wat zouden jullie doen?
Als het goed geïsoleerd is, dan ontbreekt de ventilatie volgens mij.Error404! schreef op woensdag 7 september 2022 @ 00:55:
Ahhh enkele weken geleden had ik deze gepost: https://www.funda.nl/koop...299185-de-melemstraat-10/
Was niet echt op zoek naar een woning maar na de bezichtiging wel echt fan geworden. Nu moet ik vandaag 17:00 uur een bod hebben uitgebracht. Er is veel animo voor het huis, maar gezien de huidige markt twijfel ik enorm over het bod. Hoor graag jullie meningen.
Aantal bijzonderheden: huidige bewoner heeft een aannemersbedrijf en woont sinds 2018 in dit pand. Heeft het in de afgelopen 4 jaar verbouwd en gaat nu de stad uit. Er is geen nieuwe energielabel aangevraagd ondanks dat alles gerenoveerd is, wat zou hier de reden voor kunnen zijn? Maandelijkse bijdrage van bewoner is rond 90 euro dat zou voor mij en een nieuw energiecontract wel ineens meer zijn.
En het lijkt op kunststof kozijnen, ben daar persoonlijk niet zo'n voorstander van.
Vorige keer wat het/je verhaal dat het energielabel aangevraagd was, maar ze nog in afwachting waren op het resultaat. Nu is/blijkt dit dus toch niet het geval te zijn.Error404! schreef op woensdag 7 september 2022 @ 00:55:
Ahhh enkele weken geleden had ik deze gepost: https://www.funda.nl/koop...299185-de-melemstraat-10/
Is er vorige keer over gelogen of ..? Dat zou voor mij wel een red flag zijn.
Hoe ben je nu achter de kennis gekomen dat de huidige bewoner er sinds 2018 in dit pand woont?
Zoals ik vorige keer ook aangaf riekt dit huis naar een simpele flip zonder dat het huis grondig is aangepakt wat verduurzaamheid betreft.
De simpelste IKEA keuken zit erin, geen TV in de woonkamer, een kastdeur die op 2 locaties staat en duidelijk iets moet verbergen op de foto, inrichting is dusdanig dat je denkt dit is erin gezet voor de foto. En zo zijn er nog wel wat puntjes die zo opvallen.
Maar het ziet er wel leuk uit. Als je gaat bezichtigen ik zou wel goed kritisch kijken, met name op de uitvoering van de verbouwing.
Neem vooral iemand mee die dit goed kan beoordelen als je hier zelf niet zeker van bent.
PSN: Flix20-NL
precies, die 90 euro is mischien nog een voorschot gebaseerd op een contract met (nog) lage energieprijzen.Error404! schreef op woensdag 7 september 2022 @ 00:55:
Maandelijkse bijdrage van bewoner is rond 90 euro dat zou voor mij en een nieuw energiecontract wel ineens meer zijn.
Wees er op voorbereid dat het bij jou maar zo 4-5 x zo hoog kan zijn.
Interessant buurtje. Huizen van 270k, maar de buurman heeft een BMW M3 van minimaal 120k op de oprit.....qwasd schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:10:
[...]
Ik heb al een werkgeversverklaring opgevraagd en met een hypotheekadviseur een gesprek gehad. Ik kan een hypotheek krijgen van:
***members only***
***members only***
tsja keuzes maken he. De 1 woont liever wat groter of mooier, de ander geniet van een auto.jeroenkb schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:01:
[...]
Interessant buurtje. Huizen van 270k, maar de buurman heeft een BMW M3 van minimaal 120k op de oprit.....
Ben dan vooral benieuwd hoe hij (ja, vooroordeel) dat langs zijn vrouw (idem) heeft gekregende Peer schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:03:
[...]
tsja keuzes maken he. De 1 woont liever wat groter of mooier, de ander geniet van een auto.
Daarnaast hoeft het natuurlijk geen nieuwe te zijn. Een occasion M3 van 4/5 jaar oud heb je v/a 60k.
Hij zegt letterlijk : Was niet echt op zoek naar een woning maar na de bezichtiging wel echt fan geworden.Flix20 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 08:49:
[...]
Vorige keer wat het/je verhaal dat het energielabel aangevraagd was, maar ze nog in afwachting waren op het resultaat. Nu is/blijkt dit dus toch niet het geval te zijn.
Is er vorige keer over gelogen of ..? Dat zou voor mij wel een red flag zijn.
Hoe ben je nu achter de kennis gekomen dat de huidige bewoner er sinds 2018 in dit pand woont?
Zoals ik vorige keer ook aangaf riekt dit huis naar een simpele flip zonder dat het huis grondig is aangepakt wat verduurzaamheid betreft.
De simpelste IKEA keuken zit erin, geen TV in de woonkamer, een kastdeur die op 2 locaties staat en duidelijk iets moet verbergen op de foto, inrichting is dusdanig dat je denkt dit is erin gezet voor de foto. En zo zijn er nog wel wat puntjes die zo opvallen.
Maar het ziet er wel leuk uit. Als je gaat bezichtigen ik zou wel goed kritisch kijken, met name op de uitvoering van de verbouwing.
Neem vooral iemand mee die dit goed kan beoordelen als je hier zelf niet zeker van bent.
Is dus al wezen kijken en moet vandaag een bod doen.. Kan ook zijn dat die mensen al verhuisd zijn en daarom er weinig spullen in 't huis staan.
Via de plugin Betrap de Makelaar kan je zien dat het huis in maart 2018 ook te koop stond, voor behoorlijk wat minder dat wel, nl 170K.
Erg leuk buurtje, mooi huis en fijn dat er een dakterras zit. Prijs is denk ik best redelijk.
Ik heb gisteren een bezichtiging gehad en het huis ziet er goed uit. Op sommige plekken is de afwerking minder dan andere, maar al bij al in prima staat. Over het energielabel is er geen nieuwe aangevraagd, ik probeer nog steeds te ontcijferen wat de reden hiervoor is.Flix20 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 08:49:
[...]
Vorige keer wat het/je verhaal dat het energielabel aangevraagd was, maar ze nog in afwachting waren op het resultaat. Nu is/blijkt dit dus toch niet het geval te zijn.
Is er vorige keer over gelogen of ..? Dat zou voor mij wel een red flag zijn
Huidige bewoner heeft volgens kadaster de boel in 2018 gekocht en heeft in 2019 de boel verbouwd. Ik heb ook zijn bouwbedrijf gevonden geen slechte recensies dus schept ook nog wel vertrouwen.
Als hij een ordinaire flipper is, zou je dan niet haast zeggen had die vorig jaar moeten verkopen?
Ik kende die plugin nog niet, staat er nu op lol thanks. Zouden jullie in deze tijd nog gaan overbieden?iketot schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:00:
[...]
Via de plugin Betrap de Makelaar kan je zien dat het huis in maart 2018 ook te koop stond, voor behoorlijk wat minder dat wel, nl 170K.
Erg leuk buurtje, mooi huis en fijn dat er een dakterras zit. Prijs is denk ik best redelijk.
Is moeilijk, je zegt namelijk dat er veel animo is, dus dan zal overbieden misschien wel moeten.Error404! schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:07:
[...]
Ik kende die plugin nog niet, staat er nu op lol thanks. Zouden jullie in deze tijd nog gaan overbieden?
De paar (iets mindere imho) woningen die ik op Funda zie staan als verkocht hadden een hogere vraagprijs, wel vorig jaar verkocht, maar het kan zijn dat deze laag is ingezet om zo wat meer biedingen te trekken.
Je zou iets kunnen overbieden, of zonder voorbehoud bieden is vaak ook interessanter dan hoogste bod alleen.
[ Voor 89% gewijzigd door Señor Sjon op 07-09-2022 10:30 ]
Do as I say not as I do. Je weet niet of hij voor zichzelf dezelfde kwaliteit voor ogen heeft.Error404! schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:05:
[...]
Huidige bewoner heeft volgens kadaster de boel in 2018 gekocht en heeft in 2019 de boel verbouwd. Ik heb ook zijn bouwbedrijf gevonden geen slechte recensies dus schept ook nog wel vertrouwen.
Beide verkopers (erven, broer en zus) waren niet aanwezig bij de inspectie en het tekenen. Ze kunnen blijkbaar zo slecht door één deur.
We hadden mondeling wat afgesproken om over te nemen met de zoon. Maar de zus wilde meer geld hebben waar wij niet in mee gingen. De overgordijnen waren verwijderd bij inspectie door haar man (geen idee of het bewust of onbewust was) die wilden we tijdelijk houden tijdens het klussen.
Het gras in de tuin was in bar slechte staat al in maanden niet gesproeid (buitenkraan zat ook nog dicht om een idee te geven). Zowel onze aankoopmakelaar als de verkoopmakelaar zeiden hou dat geld (200€) maar in je zak voor die zaken. Als ze komen klagen kun je ze naar ons sturen dan houden wij ze wel af.
Typerend dat zelfs de verkoopmakelaar er ook zo klaar mee was.
Maar wij hebben een prachtig huis gekocht voor een courante prijs. Nu nog even klussen en dan kunnen we er in.
Het is absoluut geen voldongen feit hé, ik geef alleen aan dat ik wel heel veel puntjes zie die duiden op een flip woning. Kijk bijvoorbeeld maar naar het bed, daar zit tape onder de poten zodat ze deze makkelijk kunnen verschuiven zonder de vloer te beschadigen (aanname!)Error404! schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:05:
[...]
Ik heb gisteren een bezichtiging gehad en het huis ziet er goed uit. Op sommige plekken is de afwerking minder dan andere, maar al bij al in prima staat. Over het energielabel is er geen nieuwe aangevraagd, ik probeer nog steeds te ontcijferen wat de reden hiervoor is.
Als hij een ordinaire flipper is, zou je dan niet haast zeggen had die vorig jaar moeten verkopen?
Je hebt het aannemersbedrijf dus al gevonden. Je zou eens bij de KvK kunnen kijken op welk adres die staat ingeschreven. Vaak staat die ingeschreven op het woonadres v/d eigenaar.
Ook daar kan je een voorzichtige conclusie uit trekken.
En al is het een geflipte woning, dan is dat niet persé direct een negatief iets, maar wel iets om rekening mee te houden.
Het hele punt van een woning flippen is om de winst te maximaliseren. Ofwel zo min mogelijk erin stoppen en zoveel mogelijk eruit halen.
Dat gaat vaak gepaard met bezuinigen op de minder zichtbare punten. En dat is no eenmaal vaak dingen als isolatie.
Ook dit. Ik ken meer dan genoeg aannemers die, omdat ze het zoveel doen, thuis of niet zoveel zin hebben, of weten welke shortcuts ze kunnen nemen en dit thuis doen.True schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:25:
[...]
Do as I say not as I do. Je weet niet of hij voor zichzelf dezelfde kwaliteit voor ogen heeft.
Beetje hetzelfde als een automonteur die thuis ook al jaren een 'project-car ' heeft die nooit afkomt of van ellende uit elkaar valt.
[ Voor 10% gewijzigd door Flix20 op 07-09-2022 10:35 ]
Niet echt lijkt me. Je kunt er 3k bij opplussen in geval de overdracht snel genoeg kan (dat moment telt voor het wel of niet krijgen van de vrijstelling lijkt me?)qwasd schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 19:11:
Scheelt 2% dus rond de 6000 euro, maar hoe kan ik dit het beste meenemen in een bod?
Dus dat zou ik gewoon toelichten in je bod, bijv. dat je het huis voor 290 wilt kopen en dat het 293 wordt als overdracht voor 1-12-2022 ofzo kan (duidelijk uit te leggen
De boete krijg je als je zonder voorbehoud biedt en de financiering niet rond kunt krijgen. Maar als je weet dat je ruim boven je gewenste hypotheek kunt krijgen zal dat wel los lopen allemaal. Maar stel dat je geen financiering krijgt, dan kan hij de boete van 10% van de koopprijs dus makkelijk financieren.Fr33z schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:38:
[...]
Zo had ik het inderdaad in gedachten.Fr33z schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:48:
[...]
Niet echt lijkt me. Je kunt er 3k bij opplussen in geval de overdracht snel genoeg kan (dat moment telt voor het wel of niet krijgen van de vrijstelling lijkt me?)
Dus dat zou ik gewoon toelichten in je bod, bijv. dat je het huis voor 290 wilt kopen en dat het 293 wordt als overdracht voor 1-12-2022 ofzo kan (duidelijk uit te leggen
Ik weet echter niet of het huis ook op dit bedrag getaxeerd gaat worden. Anders moet ik het verschil van eigen geld betalen toch?
Je hypotheekwaarde kan maximaal de taxatiewaarde zijn. Dus als de woning voor 275 te koop staat, op 285 getaxeerd wordt en jij 295 geboden hebt zul je 295-285=10 uit eigen middelen moeten financieren.qwasd schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:59:
[...]
Zo had ik het inderdaad in gedachten.
Ik weet echter niet of het huis ook op dit bedrag getaxeerd gaat worden. Anders moet ik het verschil van eigen geld betalen toch?
Ik zou dat zelf in beginsel niet eens toelichten in het bod maar gewoon een bod + datum van overdracht benoemen. Dus als je begin december jarig bent dat je in het bod aangeeft "overdracht indien mogelijk eind november".Fr33z schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:48:
Niet echt lijkt me. Je kunt er 3k bij opplussen in geval de overdracht snel genoeg kan (dat moment telt voor het wel of niet krijgen van de vrijstelling lijkt me?)
Ligt ook aan het type verkoper natuurlijk. Een verkoper kan natuurlijk ook al een ander huis gekocht hebben waarbij de overdracht pas volgend jaar is, dus dan loopt dat sowieso al spaak.
Of erbij vermelden dat je ze tot x datum na overdracht nog de tijd gunt om in de woning te blijven oid. Zo heb ik dat namelijk ook met mijn kopers afgesproken. Die wilden 2 weken eerder passeren, wat voor mij niet uit zo komen. Echter via deze weg toch de deal gesloten. En ja, alles is juridisch afgedektEnforcer schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:49:
[...]
Ik zou dat zelf in beginsel niet eens toelichten in het bod maar gewoon een bod + datum van overdracht benoemen. Dus als je begin december jarig bent dat je in het bod aangeeft "overdracht indien mogelijk eind november".
Ligt ook aan het type verkoper natuurlijk. Een verkoper kan natuurlijk ook al een ander huis gekocht hebben waarbij de overdracht pas volgend jaar is, dus dan loopt dat sowieso al spaak.
Als er een hypotheek op het pand rust mogen bij passeren de huidige bewoners niet meer in de woning wonen.beyazz06 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:27:
[...]
Of erbij vermelden dat je ze tot x datum na overdracht nog de tijd gunt om in de woning te blijven oid. Zo heb ik dat namelijk ook met mijn kopers afgesproken. Die wilden 2 weken eerder passeren, wat voor mij niet uit zo komen. Echter via deze weg toch de deal gesloten. En ja, alles is juridisch afgedekt
Onderling kun je natuurlijk anders afspreken maar volgens mij is dat juridisch gezien niet helemaal zuiver.
En alle risico's en schade nadien is voor jouw rekening.beyazz06 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:27:
[...]
Of erbij vermelden dat je ze tot x datum na overdracht nog de tijd gunt om in de woning te blijven oid. Zo heb ik dat namelijk ook met mijn kopers afgesproken. Die wilden 2 weken eerder passeren, wat voor mij niet uit zo komen. Echter via deze weg toch de deal gesloten. En ja, alles is juridisch afgedekt
Dat zou ik dus echt absoluut niet doen.
Maandag heb ik nog 3 weken voordat mijn voorbehoud verloopt, maar dat moet wel goed komen!
Wat voor advies geven jullie. Morgen ga ik het huis bekijken maar de overdracht van mijn huis is pas de 27e. Dan gaat er nog wat tijd overheen dat mijn hypotheek is afgelost en ik de overwaarde op mijn rekening heb toch?Luco schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:13:
[...]
De boete krijg je als je zonder voorbehoud biedt en de financiering niet rond kunt krijgen. Maar als je weet dat je ruim boven je gewenste hypotheek kunt krijgen zal dat wel los lopen allemaal. Maar stel dat je geen financiering krijgt, dan kan hij de boete van 10% van de koopprijs dus makkelijk financieren.
Hoe zit dat dan als het nieuwe huis wel aan mij gegund wordt. Hoeveel tijd heb ik dan om het extra deel te financieren wat ik nodig heb bovenop de overwaarde. (dit terwijl ik bied zonder voorbehoud). Wat ik van mijn financieel adviseur heb begrepen moet dit allemaal wel lukken. Doorlooptijd (Bod, acceptatie, opmaak akte, tekenen, aanvraag hypotheek etc.).
Het zou eigenlijk ook jammer zijn dat het allemaal lukt nadat ik net 3 dagen 35 ben (regeling overdrachtsbelasting) maar het is natuurlijk ook afwachten wanneer de aanvaarding is.
[ Voor 8% gewijzigd door qwasd op 09-09-2022 16:35 ]
In mijn geval is mijn financieringsvoorbehoud gesteld op acceptatiedatum bod + 6 weken. Daarbinnen is dat allemaal makkelijk te regelen. Het opstellen van de koopakte en tekenen kost hooguit een paar dagen. De taxateur ging er een week later doorheen en deed nog eens 5 dagen over het rapport. Maar in die zes weken zou alles wel moeten lukken. En dan hopen dat ze de overdracht voor je 35e willen doen.qwasd schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:26:
[...]
Wat voor advies geven jullie. Morgen ga ik het huis bekijken maar de overdracht van mijn huis is pas de 27e. Dan gaat er nog wat tijd overheen dat mijn hypotheek is afgelost en ik de overwaarde op mijn rekening heb toch?
Hoe zit dat dan als het nieuwe huis wel aan mij gegund wordt. Hoeveel tijd heb ik dan om het extra deel te financieren wat ik nodig heb bovenop de overwaarde. (dit terwijl ik bied zonder voorbehoud). Wat ik van mijn financieel adviseur heb begrepen moet dit allemaal wel lukken. Doorlooptijd (Bod, acceptatie, opmaak akte, tekenen, aanvraag hypotheek etc.).
Het zou eigenlijk ook jammer zijn dat het allemaal lukt nadat ik net 3 dagen 35 ben (regeling overdrachtsbelasting) maar het is natuurlijk ook afwachten wanneer de aanvaarding is.
Maar, de vrijstelling van de overdrachtsbelasting geldt toch alleen bij een 1e koophuis? Dus als je al overwaarde hebt, ben je huizenbezitter en moet je die overdrachtsbelasting toch gewoon betalen?
Edit: Je mag maar 1 keer gebruik maken van de vrijstelling, ongeacht of het je 1e woning is of niet. Duidelijk, dus als je met je huidige woning geen vrijstelling hebt gehad krijg je vrijstelling.
[ Voor 9% gewijzigd door Luco op 09-09-2022 17:12 ]
Ik zou zelf dit soort advies niet op een forum inwinnen, maar bij je financieel adviseur (als je die hebt, maar gezien je vragen lijkt dat me geen slecht plan)qwasd schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:26:
[...]
Wat voor advies geven jullie. Morgen ga ik het huis bekijken maar de overdracht van mijn huis is pas de 27e. Dan gaat er nog wat tijd overheen dat mijn hypotheek is afgelost en ik de overwaarde op mijn rekening heb toch?
weet niet of het troost biedt maar ik betaalde 8% overdrachtsbelasting in 2008 terwijl ik nog lang geen 30 was.qwasd schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:26:
[...]
d:)b
Ach ja als het niet lukt dan niet. Bij mijn 1e woning in 2015 kon ik er ook geen gebruik van maken. Overhaasten voor 2% lijkt me dan ook niet verstandig. Dan maar die 2% aftikken na mijn verjaardag haha.JJ Le Funk schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:51:
[...]
weet niet of het troost biedt maar ik betaalde 8% overdrachtsbelasting in 2008 terwijl ik nog geen 30 was.
@Luco Ik ben van plan om een bod neer te leggen zonder voorbehoud van financiering. Dan gaan die 6 weken dus in na accepteren bod maar ik kan er in overleg ook 8 weken van maken toch? Dat dan de tijd tussen tekenen koopakte en overdracht? Maar wat ik al zei ik zit ook nog te wachten op mijn eigen overdracht (27-9) en dan moet ik ook nog wachten tot het geld op mijn rekening staat en bkr notitie weg is?
@supersoco80 Inderdaad het beste even het antwoord van mijn financieel adviseur afwachten. Heb het één en andere al voorgelegd.
Je zoekt een overbruggingshypotheek. En doe jezelf een plezier en zoek vooral ook een goede hypotheekadviseur…qwasd schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:05:
[...]
Ach ja als het niet lukt dan niet. Bij mijn 1e woning in 2015 kon ik er ook geen gebruik van maken. Overhaasten voor 2% lijkt me dan ook niet verstandig. Dan maar die 2% aftikken na mijn verjaardag haha.
@Luco Ik ben van plan om een bod neer te leggen zonder voorbehoud van financiering. Dan gaan die 6 weken dus in na accepteren bod maar ik kan er in overleg ook 8 weken van maken toch? Dat dan de tijd tussen tekenen koopakte en overdracht? Maar wat ik al zei ik zit ook nog te wachten op mijn eigen overdracht (27-9) en dan moet ik ook nog wachten tot het geld op mijn rekening staat en bkr notitie weg is?
@supersoco80 Inderdaad het beste even het antwoord van mijn financieel adviseur afwachten. Heb het één en andere al voorgelegd.
Dat nog voor 18 dagen? De 27e deze maand is de passering bij de notaris...THM0 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 23:44:
[...]
Je zoekt een overbruggingshypotheek. En doe jezelf een plezier en zoek vooral ook een goede hypotheekadviseur…
Sorry heb je post niet goed gelezen. Je verkoopt dus je huidige woning op 27-9 en wilt nu een bod doen op een ander huis? Je krijgt je overwaarde uit je huidige woning max enkele werkdagen na het transport van de notaris. Dus laten we zeggen eerste week oktober. Lijkt me niet dat je voor je nieuwe woning al eerder bij de notaris bent voor transport toch?qwasd schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 23:58:
[...]
Dat nog voor 18 dagen? De 27e deze maand is de passering bij de notaris...
Hypotheekverstrekker voor de nieuwe woning zal genoegen nemen met de koopovereenkomst huidige woning om de overwaarde te bepalen.
[ Voor 10% gewijzigd door THM0 op 10-09-2022 02:58 ]
Die 6 tot 8 weken die gebruikelijk zijn bij een voorbehoud van financiering zijn tot het krijgen van een bindend aanbod van de bank, of een afwijzing. De overdracht is later.qwasd schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:05:
[...]
Ik ben van plan om een bod neer te leggen zonder voorbehoud van financiering. Dan gaan die 6 weken dus in na accepteren bod maar ik kan er in overleg ook 8 weken van maken toch? Dat dan de tijd tussen tekenen koopakte en overdracht? Maar wat ik al zei ik zit ook nog te wachten op mijn eigen overdracht (27-9) en dan moet ik ook nog wachten tot het geld op mijn rekening staat en bkr notitie weg is?
Als je biedt zonder voorbehoud is alleen de datum van overdracht van belang. Dat kan ook prima maanden later zijn, maar je zit er na het verlopen van de bedenktermijn wel aan vast, en moet op de afgesproken datum kunnen betalen op straffe van de afgesproken boete.
De woning moet dus in zijn geheel gedaan worden. Daarbij zouden we maximaal gebruik willen maken van de ISDE subsidies voor vloer/gevel/dak isolatie en warmtepomp. Liefst zouden we het dak ook willen vernieuwen naar een rietendak, met zonnepanelen aan één zijde.
Mijn vraag is aan jullie kenners, is dit een haalbaar doel? Is zo'n oude woning zó goed te isoleren dat deze van het gas af kan?
Ter referentie heb ik wat foto's bij gevoegd hieronder. Ik voorzie jullie graag van meer informatie indien nodig
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Kost wel een flinke duit :-) maar dat zal je vast ingecalculeerd hebben.
Je kan nu al van het gas af, kwestie van een elektrische cv voor tapwater en een kachel voor verwarmen...Laurences schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 17:14:
Mijn vraag is aan jullie kenners, is dit een haalbaar doel? Is zo'n oude woning zó goed te isoleren dat deze van het gas af kan?
Elk huis kan van het gas af, vroeger waren er genoeg huizen zonder gas... De vraag is alleen welke 'luxe' je wilt qua temperatuur binnen en hoeveel geld je wilt uitgeven om je huis met een energie zuinige warmtepomp op een graad of 20 te stoken ..
En in deze tijd: hoe handig je zelf bent en hoe lang je wilt wachten op iemand die het werk komt doen. Die warmtepomp is er mogelijk pas in 2024
[ Voor 10% gewijzigd door President op 10-09-2022 19:47 ]
Een rietdak combineert niet heel lekker met zonnepanelen. Leg je het op het riet dan heb je met onderhoud een probleem en mogelijk vochtproblemen (door de doorboring naar de balken), leg je het ertussen dan is er mogelijk brandgevaar. Maar goed een rietpolis bestaat welLaurences schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 17:14:
Sinds twee jaar zijn wij opzoek naar een andere woning. De wensen die we hebben willen we niet loslaten (perceel +/- 1000m2, woning moet van het gas af, bijgebouw met schuur voor hobby-doeleinden). Nu stuitten we na een lange zoektocht op een woning uit 1926 die volledig verbouwd dient te worden. Speerpunt hierbij is, zoals reeds velen, verduurzaming. Nu ben ik nieuwsgierig naar de haalbaarheid hiervan (deels ingegeven omdat de woning véél glas heeft). De oppervlakte van de woning is 180m2 (inhoud 725m3).
De woning moet dus in zijn geheel gedaan worden. Daarbij zouden we maximaal gebruik willen maken van de ISDE subsidies voor vloer/gevel/dak isolatie en warmtepomp. Liefst zouden we het dak ook willen vernieuwen naar een rietendak, met zonnepanelen aan één zijde.
Ter referentie heb ik wat foto's bij gevoegd hieronder. Ik voorzie jullie graag van meer informatie indien nodig
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

Verder kan elke woning van het gas af, alleen is je elektra verbruik mogelijk nogal hoog. Dat isolatie verhaal is een gevolg van een wens voor een zuinige warmtepomp die de boel niet hoger stookt dan 30c ivm efficiëntie. Ja dan wordt alles niet snel warm en zonder isolatie wordt het als het koud is mogelijk helemaal niet warm. Maar dat betekent niet dat het zonder gas niet warm te krijgen is. Ik heb twee kamers afgelopen winter met elektrische radiatoren naar 20c verwarmd en dan moet je denken aan 1500 Kwh.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Ik heb hier een woning uit 1996 compleet gemoderniseerd van 188m2 en ik denk dat ik hard die kant op ga. (ik durf de bonnetjes nog steeds niet op te tellen). Dan zal jij nog met voorzetwanden moeten gaan werken, maar kan wellicht de vloerverwarming weer wat eenvoudiger gerealiseerd worden.
Maar hou iig rekening met veel geld en op dit moment heel lange wachttijden.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Het bod is vandaag geaccepteerd en de overdracht bij de notaris is voor mijn 35e, dus met vrijstelling van overdrachtsbelasting. Hartstikke blij mee.Fr33z schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:38:
[...]
Mooi huis.Laurences schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 17:14:
Sinds twee jaar zijn wij opzoek naar een andere woning. De wensen die we hebben willen we niet loslaten (perceel +/- 1000m2, woning moet van het gas af, bijgebouw met schuur voor hobby-doeleinden). Nu stuitten we na een lange zoektocht op een woning uit 1926 die volledig verbouwd dient te worden. Speerpunt hierbij is, zoals reeds velen, verduurzaming. Nu ben ik nieuwsgierig naar de haalbaarheid hiervan (deels ingegeven omdat de woning véél glas heeft). De oppervlakte van de woning is 180m2 (inhoud 725m3).
Wij hebben ook gekeken naar verbouwing/verduurzaming van een boerderij, incl. dak. Zouden er 200-250 in kunnen steken maar hebben er van af gezien, qua materialen en kosten te onzeker.
Is het technisch haalbaar? Ja natuurlijk.Laurences schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 17:14:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
De plannen klinken hartstikke leuk maar het belangrijkste aspect in dit verhaal mis ik nog, de vraag die @Sport_Life stelt; Wat is je budget?
En nog iets; veel tijd. Momenteel zijn wachttijden op zaken als WP etc aanzienlijk.
Flix20 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:05:
[...]
Is het technisch haalbaar? Ja natuurlijk.
De plannen klinken hartstikke leuk maar het belangrijkste aspect in dit verhaal mis ik nog, de vraag die @Sport_Life stelt; Wat is je budget?
En nog iets; veel tijd. Momenteel zijn wachttijden op zaken als WP etc aanzienlijk.
[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 13-09-2022 11:52 ]
Zou zelf ook op z'n minst 250k begroten en zorgen dat je 350k ter beschikking hebt met een klus als deze.
En dan is mijn referentiekader toen ik helemaal in de prijzen zat zo'n 2 jaar oud.
Het komt bij mij over alsof het aantal bezichtigingen tegenvalt en ze zo op een zaterdag nog wat mensen kunnen trekken. De vraagprijs is wellicht wat aan de hoge kant, wat mee kan spelen.
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Bekende van mij heeft ook aangemeld voor NVM open huis dag, je moet je heel vroeg daarvoor aanmelden blijkbaar en dan staat het er meteen bij (althans zo legde zijn makelaar het uit).Nnoitra schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:09:
Iemand ervaring met of een mening over de situatie waar een huis na een weekje op Funda opeens een 'open huis' dag ingepland heeft staan over ruim 2 weken?
Het komt bij mij over alsof het aantal bezichtigingen tegenvalt en ze zo op een zaterdag nog wat mensen kunnen trekken. De vraagprijs is wellicht wat aan de hoge kant, wat mee kan spelen.
Maar het is zeg maar niet een zet die je maakt als je nokkievol met bezichtigingen zit...
NVM open huizen dag waarschijnlijk, is een nationaal event en zal dus niet perse samenhangen met dit specifieke huis.Nnoitra schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:09:
Iemand ervaring met of een mening over de situatie waar een huis na een weekje op Funda opeens een 'open huis' dag ingepland heeft staan over ruim 2 weken?
[ Voor 7% gewijzigd door wann0wfhc op 13-09-2022 14:28 ]
wann0wfhc schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:28:
NVM open huizen dag waarschijnlijk, is een nationaal event en zal dus niet perse samenhangen met dit specifieke huis.
Ik zie het, het is idd de eerste NVM Open Huizen Dag sinds ....THM0 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:27:
Bekende van mij heeft ook aangemeld voor NVM open huis dag, je moet je heel vroeg daarvoor aanmelden blijkbaar en dan staat het er meteen bij (althans zo legde zijn makelaar het uit).
Maar het is zeg maar niet een zet die je maakt als je nokkievol met bezichtigingen zit...
Naja is natuurlijk verschillend. Mijn huis is vrijdagmiddag in de verkoop gegaan en maandagmorgen om 10 uur waren er al 15 bezichtigingen gepland.supersoco80 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:36:
Hier valt mij op dat 1 makelaar steeds zuchtend zegt dat de bezichtigingen al vol zitten, mateloos populair huis, we proberen wat voor je te regelen. Dat lukt dus ook elke keer, dat wat regelen. Ik geloof ze voor geen meter.
Dus er zijn nog steeds huizen waarbij de bezichtingsdagen aardig vol kunnen zitten.
Sinds een jaar of 5, schat ik? Toen ben ik zelf nog ergens op een open dag geweest. Grappig wel, want laatst verzuchtte hier nog iemand dat ie zou wensen dat de open dagen terugkwamen, omdat je toen nog op je gemak door een huis kon wandelen, zonder opgejaagd te worden door beperking in tijd, of de wetenschap dat er nog dertig kijkers na je komen.Nnoitra schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:37:
[...]
[...]
Ik zie het, het is idd de eerste NVM Open Huizen Dag sinds ....
Ik vind het dus wel een duidelijk signaal dat de markt echt verandert.
Volgens mij had dat met corona te makenToke_gt schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 20:15:
[...]
Sinds een jaar of 5, schat ik? Toen ben ik zelf nog ergens op een open dag geweest. Grappig wel, want laatst verzuchtte hier nog iemand dat ie zou wensen dat de open dagen terugkwamen, omdat je toen nog op je gemak door een huis kon wandelen, zonder opgejaagd te worden door beperking in tijd, of de wetenschap dat er nog dertig kijkers na je komen.
Zo dramatisch is het niet hoor, en dat 't een duidelijk signaal is dat de markt echt verandert valt ook wel mee.Toke_gt schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 20:15:
[...]
Sinds een jaar of 5, schat ik? Toen ben ik zelf nog ergens op een open dag geweest. Grappig wel, want laatst verzuchtte hier nog iemand dat ie zou wensen dat de open dagen terugkwamen, omdat je toen nog op je gemak door een huis kon wandelen, zonder opgejaagd te worden door beperking in tijd, of de wetenschap dat er nog dertig kijkers na je komen.
Alleen de edities van 2020 en 2021 hebben niet plaatsgevonden vanwege een niet nader te noemen virus
Ik zie nu wel woningen die enkele weken te koop staan en meedoen aan de open huizen dag.Nnoitra schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 20:29:
[...]
Zo dramatisch is het niet hoor, en dat 't een duidelijk signaal is dat de markt echt verandert valt ook wel mee.
Alleen de edities van 2020 en 2021 hebben niet plaatsgevonden vanwege een niet nader te noemen virus
Dan is er blijkbaar nog geen (acceptabel) bod ontvangen.
Wat mij betreft een gezonde situatie, maar wel een verschil met vorig jaar.
[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 13-09-2022 20:33 ]
Je hebt gelijk, zie ik. Had daar heel andere beleving bij, namelijk dat het door de totaal overspannen woningmarkt helemaal geen zin had om zo’n dag te organiseren. En dat was voor corona al, maar blijkbaar heb ik me daar helemaal in vergist. (Of was het alleen lokaal/regionaal zo)Nnoitra schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 20:29:
[...]
Zo dramatisch is het niet hoor, en dat 't een duidelijk signaal is dat de markt echt verandert valt ook wel mee.
Huizen staan langer online en komen terug met een lagere prijs. Gemiddeld zo'n 250 prijsdalingen per dag, ongeveer 20% van de totale woningvoorraad per maand. Aanbod stijgt weer snel na de korte terugval tijdens de zomervakantie. Laat je dus niet gek maken door een makelaar en kijk op https://huisverklikker.nl (gebruikersnaam tweak, wachtwoord ers) of er toevallig huizen in de buurt in prijs zijn gedaald. En gebruik de "betrap de makelaar" plugin om de historie per huis te kunnen bekijken.Sport_Life schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 20:32:
[...]
Ik zie nu wel woningen die enkele weken te koop staan en meedoen aan de open huizen dag.
Dan is er blijkbaar nog geen (acceptabel) bod ontvangen.
Wat mij betreft een gezonde situatie, maar wel een verschil met vorig jaar.
Ik kijk naar een vrijstaand groot huis met enorm veel zonnepanelen, en de verwarming is via heteluchtverwarming. Ben niet goed bekend met energielabels en heteluchtverwarming. Wat ik wil voorkomen is dat het label redelijk goed is op basis van enorm veel zonnepanelen, maar dat het gasverbruik alsnog enorm is.
nee het label zegt daar niet zo veel over, want je kunt op andere manieren de score compenseren. Zoals je al noemt met veel zonnepanelen bijvoorbeeld. Vroeger kun je zelfs met alleen zonnepanelen een A score halen, later is dat geloof ik iets aangepast zodat er ook andere maatregelen nodig zijn om A te halen.DutchExpat schreef op woensdag 14 september 2022 @ 05:51:
Weet iemand of een goed energielabel (A) automatisch betekent dat ik er vanuit kan gaan dat het gasvebruik relatief laag is?
Ik kijk naar een vrijstaand groot huis met enorm veel zonnepanelen, en de verwarming is via heteluchtverwarming. Ben niet goed bekend met energielabels en heteluchtverwarming. Wat ik wil voorkomen is dat het label redelijk goed is op basis van enorm veel zonnepanelen, maar dat het gasverbruik alsnog enorm is.
maar het zegt dus onvoldoende. Beter kun je het daadwerkelijke gasverbruik opvragen denk ik.
Eind 2019 heb ik nog een open huizen dag bezocht hoor. Die dagen zijn vooral gestopt vanwege corona. "Normaal" had je meestal wel in het voorjaar en najaar zo'n dag. Na die van najaar 2019 werd het corona... Dus niet zo gek dat ze in 2020 en 2021 niet gehouden zijn.Toke_gt schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 20:15:
[...]
Overigens kon je toen ook niet altijd rustig wandelen. Ben toen ook bij een huis wezen kijken waar 5 stelletjes al rondliepen. En dat is in de categorie waarin ik zocht, een vol huis
Exact expert nodig?

Wat het energielabel ook niet meeneemt is wat er aan comfort geinstalleerd is. Bijvoorbeeld een CW6 ketel met veel vermogen omdat je twee badkamers hebt met een stortdouche. Dat is bepaald niet gratis qua gasverbruik. Wellicht wel interessant om een hybride warmtepomp te plaatsen als er zoveel zonnepanelen liggen. Maar die hebben levertijd van ongeveer een jaar.DutchExpat schreef op woensdag 14 september 2022 @ 05:51:
Weet iemand of een goed energielabel (A) automatisch betekent dat ik er vanuit kan gaan dat het gasvebruik relatief laag is?
Ook formaat huis maakt natuurlijk veel uit.
Zoals hierboven aangegeven: je kunt het beste kijken naar het gasverbruik van de huidige eigenaren en hun gezinssamenstelling vergelijken met die van jezelf.
Maar een huis wat met veel zonnepanelen op label A uitkomt zal niet supergoed geisoleerd zijn. Ga maar uit van een zeer forse energierekening tot de prijzen weer normaal zijn.
Volgens mij is het idee van Open Huizendag juist precies dat je zelf als eigenaar thuis bent en de mensen rondleidt, eventueel koffie en koekjes klaar hebt staan, etc. Daarom wordt dit vaak op zaterdag georganiseerd, wat gewoon een vrije dag voor de makelaar is. Maar goed, wellicht had jij iets anders met je makelaar afgesproken...?perspectivebass schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:07:
Wij hebben de toen laatste openhuizendag meegedaan met verkoop eigen woning. Dacht een dag mensen laten komen en klaar. Dat heb ik geweten. Mijn makelaar was nergens te bekennen (wist ik) en heb zelf op een dag 25 mensen rondgeleid. Kortom de mekalaar had zijn courtage makkelijk verdient.
There can be only fun
Bedankt Secret en eerder ook Peer. Heb op jullie advies het nagevraagd en huidig gasverbruik blijkt 2900m3 per jaar te zijn bij de verkopers. Lijkt me redelijk veel en dat is bij de huidige prijzen een flinke maandelijkse kostenpost. Het is wel een groot (1000m3+) vrijstaand huis dat wat ouder is, dus dat verklaart het wel.THM0 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:38:
[...]
Wat het energielabel ook niet meeneemt is wat er aan comfort geinstalleerd is. Bijvoorbeeld een CW6 ketel met veel vermogen omdat je twee badkamers hebt met een stortdouche. Dat is bepaald niet gratis qua gasverbruik. Wellicht wel interessant om een hybride warmtepomp te plaatsen als er zoveel zonnepanelen liggen. Maar die hebben levertijd van ongeveer een jaar.
Ook formaat huis maakt natuurlijk veel uit.
Zoals hierboven aangegeven: je kunt het beste kijken naar het gasverbruik van de huidige eigenaren en hun gezinssamenstelling vergelijken met die van jezelf.
Maar een huis wat met veel zonnepanelen op label A uitkomt zal niet supergoed geisoleerd zijn. Ga maar uit van een zeer forse energierekening tot de prijzen weer normaal zijn.
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7