Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 215 ... 358 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

noucmen schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 11:58:
Bij een woning, heeft een belegger dit gekocht en nu weer verkoop binnen 6 manden, hij hoef de 8% overdrachtsbelasting niet te betalen denk ik. Als ik dit koop om te wonen moet ik 2% betalen denk ik maar moet ik iets te doen met de zin "Voordeel overdrachtsbelasting komt verkoper toe" in de advertentie ?

In de koopakte (dat de belegger heeft dit woning gekocht 1 maand geleden), zie ik een persoon A (LinkedIn: Notarieel Receptioniste) die is een representatief van een persoon B (Google: bestuurder van XYZ Beheer B.V.). Waarom wilt dit persoon B (de belegger denk ik) niet direct de koopakte tekenen ?

Bedankt
Who cares, waarom is dat belangrijk? Ben je weer redenen aan het zoeken om een koop niet door te laten gaan op een paar honderd euro?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-05 18:28
ChUcKiE schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 22:51:
[...]
Volgens mij mag je wel (een deel van) deze kosten aftrekken van belasting?
Ik begrijp dat veel van de volgende kosten zijn aftrekbaar: hypotheek & aankoopmakelaar & taxatie rapport & bouwkundige keuring & notaris.

Weet iemand welke ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
naitsoezn schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 12:06:
[...]

Who cares, waarom is dat belangrijk? Ben je weer redenen aan het zoeken om een koop niet door te laten gaan op een paar honderd euro?
Nee hoor, alleen om te evalueren of dit een "goed" koop of niet, bvb waarom heeft de belegger niks gerenoveerd maar meteen wilt verkopen hoewel hij veel hogere winst kan hebben met minimaal renovatie. Misschien het is wel al veel winst voor hem (18% van zijn koopsom) en hij wil snel flippen zonder renoveren. Het is meer om te bepalen hoe hoog moet mijn bod zijn, niet om te stoppen met het kopen. Maar even om kennis op te bouwen is niet voor niks, toch ?

[ Voor 13% gewijzigd door noucmen op 02-10-2021 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:41
noucmen schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 12:06:
[...]

Ik begrijp dat veel van de volgende kosten zijn aftrekbaar: hypotheek & aankoopmakelaar & taxatie rapport & bouwkundige keuring & notaris.

Weet iemand welke ?
Uiteraard: https://www.belastingdien.../nl/koopwoning/koopwoning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
noucmen schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 11:58:

In de koopakte (dat de belegger heeft dit woning gekocht 1 maand geleden), zie ik een persoon A (LinkedIn: Notarieel Receptioniste) die is een representatief van een persoon B (Google: bestuurder van XYZ Beheer B.V.). Waarom wilt dit persoon B (de belegger denk ik) niet direct de koopakte tekenen ?
Omdat hij geen zin heeft om te tekenen op het moment van overdracht. Dit gebeurt vaak zat. Ze machtigen hun makelaar om voor ze te tekenen, of de notaris en tekenen zelf eerder. Is gewoon legaal.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:56
Bij ons was ook de notarieel medewerkster gevolmachtigd om te tekenen. Was bij onze notaris toen ook gebruikelijk vanwege corona.

[ Voor 4% gewijzigd door hatsa op 02-10-2021 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10-06 11:01
rik86 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:12:
Zijn er nog tweakers die recent een huis hebben gekocht waar nog wel ‘iets’ aan moest gebeuren?

Nu kwam vandaag dit huis op Funda, waar wel ‘iets’ aan moet gebeuren https://www.funda.nl/koop...60-zuiderzeestraatweg-52/

Kosten voor een nieuwe badkamer/keuken/ alles stucen en verven is nog wel redelijk goed in te schatten, maar hier zal wel meer moeten gebeuren. En dan levert ook t betere Google-werk nogal uiteenlopende ervaringen/ getallen op…
Prachtig hoor! Denk dat je snel 2.5 ton kwijt bent aan verbouwen als je alles laat doen en als je al vakmannen kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:41
Sport_Life schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:48:
[...]

Als je zoiets gaat verbouwen zou je - vind ik - eigenlijk ook meteen de isolatie aan moeten pakken. Je gaat anders helemaal leeglopen om dat warm te krijgen en behouden.
Kom je ook mogelijk in conflict met beschermd dorpsgezicht (vermoed dat dat erop zit), wat je weer beperkt in nieuwe kozijnen voor dubbel glas enz.

CV ketel is wellicht nog wat geld waard voor het museum, die is uit 1977 :P.

Zodra de renovatie gedaan is blijf je veel onderhoud kwijt zijn aan dak, schilderen, enz. Dat moet je hobby een beetje zijn, denk ik.
Als ex-bewoner van een woning uit 1897 die behoorlijk wat aan onderhoud heeft gekost zou ik het niet aanraden.
Dat museum is een goede ;) beschermd dorpsgezicht lijkt mee te vallen, als ik er zo snel door heen ga en m’n eerdere kijker ervaringen; gemeente Harderwijk is in vergelijking met andere gemeentes niet moeilijk is m’n indruk

Isoleren zijn we dan ook zeker wel van plan, maar ik vraag me af hoe succesvol dat bij zo’n huis kan lukken, zonder het huis flink kleiner te maken van binnen…
JanHenk schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 11:26:
[...]

Wat @Sport_Life zegt.

Ik denk dat je gauw 2 ton verder bent. En als je graag een hoog /luxe afwerkingsniveau wilt, het dubbele.

Daarnaast zijn de lopende kosten van zo’n woning heel stevig. Zelfs als je hem hebt gemoderniseerd, ben je veel kwijt aan energie en onderhoud.

Persoonlijk vind ik dat laatste altijd maar mager “ingeprijsd” in de vraagprijs ten opzichte van de moderne nieuwbouw. Vraagprijs plus
moderniseringskosten geeft je al gauw > 1 miljoen en dan heb je nog steeds niet het comfort en de (lagere) lasten van nieuw.

Je moet dus wel graag zo’n type woning willen. Eerlijk is eerlijk, ik vind het schitterend. Maar mijn bankrekening zou dat niet trekken. De hypotheek zou misschien nog wel lukken, maar dan begint het pas.
Klopt, maar huizenmarkt qua prijzen slaat sowieso nergens op; aan de andere kant, als ik van 3 ton overwaarde een huis 3 ton te duur koop wat bij inzakken van de markt verdampt ben ik net zo ver als een paar jaar geleden, maar woon ik wel beter…

maar vorige week ook gekeken bij een vergelijkbaar type huis, huis wel beter, maar minder grond en dak moet daar waarschijnlijk vervangen worden binnen een aantal jaar en er zit asbest in. Vragen ze toch nog wel stukkie meer voor, waren 22 kijkers en meerderen die een bod neer gaan leggen
amboly schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 15:49:
[...]

Prachtig hoor! Denk dat je snel 2.5 ton kwijt bent aan verbouwen als je alles laat doen en als je al vakmannen kan vinden.
Dat lijkt in deze regio nog mee te vallen. Enige punt is dat ik vermoed dat de overdracht vlot zal zijn, want zit er niet-bewoond-clausule bij

En ik koop m liever in de loop van volgend jaar, zodat we rond de zomer kunnen verhuizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-06 22:53
rik86 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 17:09:
[...]

Dat museum is een goede ;) beschermd dorpsgezicht lijkt mee te vallen, als ik er zo snel door heen ga en m’n eerdere kijker ervaringen; gemeente Harderwijk is in vergelijking met andere gemeentes niet moeilijk is m’n indruk

Isoleren zijn we dan ook zeker wel van plan, maar ik vraag me af hoe succesvol dat bij zo’n huis kan lukken, zonder het huis flink kleiner te maken van binnen…

[...]

Klopt, maar huizenmarkt qua prijzen slaat sowieso nergens op; aan de andere kant, als ik van 3 ton overwaarde een huis 3 ton te duur koop wat bij inzakken van de markt verdampt ben ik net zo ver als een paar jaar geleden, maar woon ik wel beter…

maar vorige week ook gekeken bij een vergelijkbaar type huis, huis wel beter, maar minder grond en dak moet daar waarschijnlijk vervangen worden binnen een aantal jaar en er zit asbest in. Vragen ze toch nog wel stukkie meer voor, waren 22 kijkers en meerderen die een bod neer gaan leggen

[...]

Dat lijkt in deze regio nog mee te vallen. Enige punt is dat ik vermoed dat de overdracht vlot zal zijn, want zit er niet-bewoond-clausule bij

En ik koop m liever in de loop van volgend jaar, zodat we rond de zomer kunnen verhuizen
Of isoleren efficient is en wat je moet doen en hoeveel capaciteit je daarna moet leveren kan je laten onderzoeken en een rapport van krijgen. Kost wat, maar dan heb je wel een goed beeld hoe je je huis kan isoleren.

Wij zijn ook bezig met zo’n project en dat redden we niet met twee ton. Maar als het af is, is het wel heel gaaf en echt van jou.

Vergeet niet vroeg de gemeente te informeren en steek veel tijd in uitzoeken welke subsidie’s je kan aanvragen en wat daarvoor nodig is. Dat kan je heel veel geld schelen.

Succes!

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbootster
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-11-2024
rik86 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:12:
Zijn er nog tweakers die recent een huis hebben gekocht waar nog wel ‘iets’ aan moest gebeuren?

Korte situatieschets, we zijn sinds enige tijd actief op zoek naar een nieuw huis, categorie vrijstaand met flinke tuin. Wat er hier in de omgeving te koop komt is meestal wel toe aan enige renovatie - wat op zich een voordeel is want in te richten naar eigen smaak :)

Nu kwam vandaag dit huis op Funda, waar wel ‘iets’ aan moet gebeuren https://www.funda.nl/koop...60-zuiderzeestraatweg-52/

Kosten voor een nieuwe badkamer/keuken/ alles stucen en verven is nog wel redelijk goed in te schatten, maar hier zal wel meer moeten gebeuren. En dan levert ook t betere Google-werk nogal uiteenlopende ervaringen/ getallen op…

Dus als er mensen zijn met ervaringen in het opknappen van zo’n karakteristieke woning, ervaringen en indicaties van bedragen zouden erg welkom zijn. En reacties als kansloos - sloopt t gewoon uiteraard ook. Geeft ook gelijk duidelijkheid over financiële onhaalbaarheid ;)
hey, ik snap je interesse in zo'n woning wel hoor :) Mijn vriendin en ik waren ook op zoek naar iets met historie, karakter en charme en dat hebben we gevonden in een voormalige brandweerkazerne die nu gedeeltelijk verbouwd wordt. Bij die verbouwing zijn we wat van de oorspronkelijke elementen en historie aan het herstellen.

Ik kan je aanraden om eens te brainstormen met een kundige aannemer in de regio, die ervaring heeft met het opknappen van woonboerderijen. De aannemer die nu bij ons bezig is heeft dat als "core business" en zou graag bij je aan de slag gaan denk ik maar hij werkt helaas niet in jouw regio. Wij hebben mega veel mazzel gehad bij het vinden van die partij. Hij zou dit najaar eigenlijk een grotere klus doen maar die opdrachtgever werd overspannen en heeft last minute geannuleerd.

Hij vertelde wel dat renovatieprojecten van oude boerderijen al gauw richting 3 ton gaat. En dat ze daar zo'n 4-7 maanden tijd aan besteden.

Ik denk dat je op Google niet heel veel nuttigs gaat vinden omdat dit soort projecten zo afhankelijk zijn van maatwerk, smaak, persoonlijke voorkeuren, balans tussen uitbesteden versus zelf doen, etc etc. Hoeveel is daadwerkelijk nodig, en kan modernisering in delen opgesplitst worden of moet alles direct? Gevelisolatie hoeft trouwens niet per se ruimte te verkleinen, afhankelijk van de bouw van de muur kan een bedrijf als Pluimers mogelijk de spouw vullen met isolatiemateriaal.
Qua sfeer, historie en charme is zo'n kans natuurlijk top maar of de hoge prijs opweegt tegen de nadelen is een afweging die alleen jij kan maken ;)

PS. Om andere woningzoekenden wat hoop te geven: mijn vriendin en ik hebben bij koop van onze huidige woning afgelopen zomer ons bod na 1e bieding nog verlaagd. Klinkt tegendraads en dat is het ook, maar zeker niet onmogelijk. Wat gebeurde was dit: we waren zonder onze aankoopmakelaar gaan bezichtigen, en hebben daarna met alleen telefonisch advies met onze aankoopmakelaar een bod uitgebracht. Van 270k. Vond die aan de hoge kant, maargoed. 2e bezichtiging gedaan daarna met aankoopmakelaar erbij, die kwam toen tot de conclusie dat hij 270k nog steeds te hoog vond t.o.v. de vraagprijs van 250k. Aankoop- en verkoop makelaar en kopers hebben toen overlegd en we zijn op een koopprijs van 260k uitgekomen. Ik was wel verbaasd.....

[ Voor 5% gewijzigd door mrbootster op 03-10-2021 07:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-06 08:34
Mooi voor jullie, toch :)
Zo'n woonboerderij is wel érg tof hoor. Maar ook ver buiten budget voor me. Al ben ik er enorm van gecharmeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:18

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 03-10-2021 10:52 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Volgens mij zweeft er hier in dit topic nog wel ergens een Excel rond om de juiste prijs te bepalen...

[ Voor 3% gewijzigd door naitsoezn op 03-10-2021 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

De grapjes over @noucmen zijn nu wel weer leuk genoeg geweest, ontopic zou ik zeggen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Tja, volgens mij ben je juist op zoek naar zo'n magisch tooltje... Kun je het als grapje zien, maar wat denk je dat één van de veelgenoemde tooltjes kan wat je aankoopmakelaar niet kan? En met een budget wat niet toereikend is voor de vraagprijs, zit er volgens mij niet heel veel anders op dan gewoon het biedproces in te gaan. Doe bv een openingsbod van 1.1M of 1.15M en kijk hoe ver je komt.... Wordt je uitgelachen omdat dat te ver onder de vraagprijs is volgens verkopers dan weet je dat ook weer en kun je verder zoeken, lijkt me.

[ Voor 7% gewijzigd door naitsoezn op 03-10-2021 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

naitsoezn schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 11:05:
Tja, volgens mij ben je juist op zoek naar zo'n magisch tooltje... Kun je het als grapje zien, maar wat denk je dat zo'n tooltje kan wat je aankoopmakelaar niet kan? En met een budget wat niet toereikend is voor de vraagprijs, zit er volgens mij niet heel veel anders op dan gewoon het biedproces in te gaan. Doe bv een openingsbod van 1.1M of 1.15M en kijk hoe ver je komt.... Wordt je uitgelachen omdat dat te ver onder de vraagprijs is volgens verkopers dan weet je dat ook weer en kun je verder zoeken, lijkt me.
Members only:

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 03-10-2021 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Dat is toch precies wat de calcasa's en walterliving's van deze wereld doen, tooltjes die al heel vaak langsgekomen zijn? Ik begrijp het nog steeds niet echt denk ik :? Die tooltjes kijken echt niet alleen naar vergelijkbare panden hoor, de belangrijkste factor is gewoon de m2-prijs in de buurt. Daar wordt vervolgens wat op gecorrigeerd voor indeling / tuin / grootte van het pand (kleinere panden hebben hogere m2-prijs dan grotere) etc op basis van vergelijkbare panden, maar de belangrijkste factor is gewoon m2-prijs.

[ Voor 35% gewijzigd door naitsoezn op 03-10-2021 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:46
@Sport_Life ik heb twee jaar geleden een woning bezichtigd die ik ook aan de dure kant vond. Poging gedaan om min of meer beargumenteerd de prijs naar beneden te krijgen, kansloos. Toen heb ik een Calcasa rapport gebruikt, nu zou je ook Walter living kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

naitsoezn schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 11:13:
[...]

Dat is toch precies wat de calcasa's en walterliving's van deze wereld doen, tooltjes die al heel vaak langsgekomen zijn? Ik begrijp het nog steeds niet echt denk ik :? Die tooltjes kijken echt niet alleen naar vergelijkbare panden hoor, de belangrijkste factor is gewoon de m2-prijs in de buurt. Daar wordt vervolgens wat op gecorrigeerd voor indeling / tuin / grootte van het pand (kleinere panden hebben hogere m2-prijs dan grotere) etc op basis van vergelijkbare panden, maar de belangrijkste factor is gewoon m2-prijs.
De m2 prijs van vergelijkbare woningen zit veel lager (zit 1.5-2k tussen). Calcase ziet niet of er een Warmtepomp, zonnepanelen, vloerverwarming, luxe keuken etc aanwezig is. Kavel wordt ook maar matig gecorrigeerd.

Ik hoef echt niet het onderste uit de kan hoor, maar wil gewoon een realistische prijs betalen :).
Kalentum schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 11:14:
@Sport_Life ik heb twee jaar geleden een woning bezichtigd die ik ook aan de dure kant vond. Poging gedaan om min of meer beargumenteerd de prijs naar beneden te krijgen, kansloos. Toen heb ik een Calcasa rapport gebruikt, nu zou je ook Walter living kunnen proberen.
Is die woning uiteindelijk ook goed verkocht ?

Walter living ed zit weer ruim onder de waarde, want die baseert zich weer op recente verkopen die niet vergelijkbaar zijn. (kavels de helft van de grootte en ander bouwjaar).

[ Voor 48% gewijzigd door Sport_Life op 03-10-2021 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Je kan de prijsindex bestaande koopwoningen pakken tussen de vorige verkoopdatum en nu. Dit kijkt ook naar de karateristieken van de verkochtte woningen en wordt dus itt NVM en Kadaster getallen gecorrigeerd voor het verschuiven van het type woning dat verkocht wordt.

Maar "uniek" (locatie?) blijft wat de gek er voor geeft. Is het een outlier ("wat te groot perceel voor type woning") dan wordt waardering lastig. Modelmatige schattingen zijn helemaal niet goed in de extremen. Misschien heb je de casus te pakken waar een taxatie echt helpt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:46
Sport_Life schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 11:20:
[...]

Is die woning uiteindelijk ook goed verkocht ?
Boven mijn uiterste grens maar wel onder de vraagprijs. De woning was 537, ik vond op basis van andere woningen dat 450 max realistisch was. De woning is voor 495 verkocht, wel pas twee maanden later. Dit was 2019, toen was de gekte aan het beginnen.

[ Voor 37% gewijzigd door Kalentum op 03-10-2021 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als de huidige uitgerekende vraagprijs al stukken lager ligt zou je kunnen afronden naar boven en dan de groei van 40% nemen ipv 36 en daarna het bod zo maken dat er de postcode en huisnummer in voorkomt.

Gezien ze waarschijnlijk geen haast hebben of überhaupt weg willen…

En dan kan je wel ontopic roepen, maar je zoekt dus precies hetgeen wat niemand anders dan de verkopers je kunnen vertellen…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Kalentum schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 11:55:
[...]

Boven mijn uiterste grens maar wel onder de vraagprijs. De woning was 537, ik vond op basis van andere woningen dat 450 max realistisch was. De woning is voor 495 verkocht, wel pas twee maanden later. Dit was 2019, toen was de gekte aan het beginnen.
Ah oke, maar dan is er 45k boven jouw geschatte waarde betaald, dat vind ik nog enigszins meevallen eigenlijk. (zeker nu). Het gat is bij deze woning veel groter.
ANdrode schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 11:47:
[...]

Je kan de prijsindex bestaande koopwoningen pakken tussen de vorige verkoopdatum en nu. Dit kijkt ook naar de karateristieken van de verkochtte woningen en wordt dus itt NVM en Kadaster getallen gecorrigeerd voor het verschuiven van het type woning dat verkocht wordt.

Maar "uniek" (locatie?) blijft wat de gek er voor geeft. Is het een outlier ("wat te groot perceel voor type woning") dan wordt waardering lastig. Modelmatige schattingen zijn helemaal niet goed in de extremen. Misschien heb je de casus te pakken waar een taxatie echt helpt?
Uniek in de zin van bouwjaar en kavelgrootte. Taxatie had ik zelf ook aan gedacht - ondanks aankoopmakelaar - maar gezien de waarde lijkt me 2 onafhankelijke waardebepalingen me niet verkeerd. Koopprijs mag best boven de taxatiewaarde zitten, maar als de taxatiewaarde rond de vraagprijs zit hebben we het er niet voor over (en wordt het sowieso een uitdaging alles rond te krijgen).
En onze aankoopmakelaar vertrouw ik uiteraard wel, maar die heeft uiteindelijk ook belang bij een (snelle) geslaagde aankoop.
Vorkie schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 12:08:

Gezien ze waarschijnlijk geen haast hebben of überhaupt weg willen…
Dat vraag ik me ook af. Ik ga ervan uit dat de verkoopmakelaar geen zin heeft in zo'n spelletje en de mensen zal adviseren het hoogste bod te accepteren, ongeacht vraagprijs. Als iemand anders de vraagprijs biedt vind ik het goed voor verkopers :).
[..] je zoekt dus precies hetgeen wat niemand anders dan de verkopers je kunnen vertellen…..
Goede, ik ga maandag meteen bellen met de verkopers ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Sport_Life op 03-10-2021 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:27

Ethirty

Who...me?

Unieke objecten zijn lastig te vergelijken. Daarom zijn ze ook uniek :) Je betaald meer voor ligging of afwerking, ook al vindt je het zelf niet waard.

Gek voorbeeld, maar als ze er een keuken van een ton in hebben gezet zullen ze dat geld deels terug willen, terwijl jij misschien een keuken van 25k al aan de hoge kant vindt.

Als het boven budget is heb je 2 opties: onder de prijs gaan zitten of verder kijken.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ethirty schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 12:58:
Unieke objecten zijn lastig te vergelijken. Daarom zijn ze ook uniek :) Je betaald meer voor ligging of afwerking, ook al vindt je het zelf niet waard.

Gek voorbeeld, maar als ze er een keuken van een ton in hebben gezet zullen ze dat geld deels terug willen, terwijl jij misschien een keuken van 25k al aan de hoge kant vindt.

Als het boven budget is heb je 2 opties: onder de prijs gaan zitten of verder kijken.
Ik erken dat de waarde iets hoger ligt dan omringend, maar geen
Members only:
. Vandaar dat terugrekenen vanaf de koopprijs enkele jaren terug (incl verbouwing) imo realistischer is dan de waarde van calcasa aanhouden en boven genoemd bedrag als prijs onder de vraagprijs hanteren :).

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 03-10-2021 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:32
Sport_Life schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 13:27:
[...]

***members only***
. Vandaar dat terugrekenen vanaf de koopprijs enkele jaren terug (incl verbouwing) imo realistischer is dan de waarde van calcasa aanhouden en boven genoemd bedrag als prijs onder de vraagprijs hanteren :).
Members only:

[ Voor 27% gewijzigd door koentjuh op 03-10-2021 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 15:27

Ethirty

Who...me?

Sport_Life schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 13:27:
[...]

***members only***
Ah, dat zijn inderdaad nogal afwijkende cijfers. Dacht dat het om een veel kleiner verschil ging. :)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Members only:

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Het gaat idd om dat huis wat ik via pm had gestuurd:). Je laatste alinea wordt ook onze tactiek, en wellicht dat er komende tijd nog andere mooie woningen voorbij komen. In deze prijsklasse is de markt nog niet oververhit buiten de grote steden :).
Blijft echter lastig om er een goede waarde aan te plakken .

[ Voor 27% gewijzigd door Sport_Life op 04-10-2021 06:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Laapo schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:46:
[...]

Dat kan, niet iedere adviseur bemiddelt voor alle partijen. Als het goed is heb je een dienstverlening document gehad waar in staat of ze uit veel of weinig partijen kiezen. Vaak staat op hun site ook met welke financiers ze zaken doen.
Sorry, maar ik kan die lijst van de financiers die een adviseur samen werkt niet vinden, van de volgende adviseurs, ook niet op de website, maar ook niet op de "Dienstverleningsdocument" dat ze naar mij hebben gestuurd.

- www.nbg.nl
- www.viisi.nl
- www.hypotheekshop.nl
- www.daleman-dejong.nl

Wat moet ik nog doen om te weten dat ik zal goed rentes en voorwaarden krijgen ?

PS: wat ik nu wil:
- Hypotheek aanvragen voor een woning van 605k koopsom, taxatie 607k. Dit is pas medio 2022 opgeleverd.
- Hypotheek oversluiten voor de huidige lening van 200k (taxatie 660k), omdat huidige lening's rente te hoog is (1.45%, met de boete van oversluiting alleen maar 300 Euro)
- Hypotheek verhogen voor de huidige woning, met nog 200k extra, taxatie van de woning 660k. Dit verhoging is om een tijdelijk goedkoop flat te kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door noucmen op 04-10-2021 00:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

noucmen schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 00:07:
[...]

[..]
- Hypotheek aanvragen voor een woning van 605k koopsom, taxatie 607k. Dit is pas medio 2022 opgeleverd.[..]
Begrijp ik het goed dat je een woning hebt gekocht? d:)b

[ Voor 55% gewijzigd door Sport_Life op 04-10-2021 00:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• noucmen
Sport_Life schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 00:14:
[...]

>:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Sport_Life schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 00:14:
[...]

Ja, en een eenhoorn stal erbij. Als verassing voor zijn vrouw.

Default blanke hetero

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ebayzo schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 06:41:
[...]
Ja, en een eenhoorn stal erbij. Als verassing voor zijn vrouw.
Verassing nog wel 😜

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10-06 11:01
Maar gelukkig gaat @noucmen ook nog een tijdelijke woning kopen voor 1,5 jaar dus ons advies blijft nodig!

[ Voor 3% gewijzigd door amboly op 04-10-2021 07:30 ]

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

kaanmijo

Picobello B.V.

Zojuist een belletje gekregen dat mijn bod is geaccepteerd! Op naar het eerste eigen huis!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:06
amboly schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 07:29:
[...]

Maar gelukkig gaat @noucmen ook nog een tijdelijke woning kopen voor 1,5 jaar dus ons advies blijft nodig!
Gelukkig heeft 'ie daar twee jaar voor nodig :+

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

kaanmijo schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 12:55:
Zojuist een belletje gekregen dat mijn bod is geaccepteerd! Op naar het eerste eigen huis!
Gefeliciteerd, wat is het geworden? :)
Toch goed dat je in betrekkelijk korte tijd een woning hebt gevonden in een lastige markt. (ik herinner me een appartement eerder dit topic)

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 04-10-2021 14:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Nu online

kaanmijo

Picobello B.V.

Sport_Life schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 14:47:
[...]

Gefeliciteerd, wat is het geworden? :)
Toch goed dat je in betrekkelijk korte tijd een woning hebt gevonden in een lastige markt. (ik herinner me een appartement eerder dit topic)
Het is een maisonette geworden in een dorp in de buurt, kan er zo in zonder ook maar iets te hoeven verbouwen! Had het zelf niet zo snel verwacht ook inderdaad, dus ben enorm blij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:12
kaanmijo schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:22:
[...]

Het is een maisonette geworden in een dorp in de buurt, kan er zo in zonder ook maar iets te hoeven verbouwen! Had het zelf niet zo snel verwacht ook inderdaad, dus ben enorm blij!
Gefeliciteerd :)
Heb je hier ook nog voor moeten overbieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Nu online

kaanmijo

Picobello B.V.

Hark_k schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 22:38:
[...]

Gefeliciteerd :)
Heb je hier ook nog voor moeten overbieden?
Ja, uiteraard. Het is uiteindelijk 14,47% overbieden geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrueGamer
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-06 16:11
kaanmijo schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:39:
[...]

En in euro´s is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Sport_Life Hoe stond het gisterenochtend met het contact van de verkopers van je potentiële paleis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02:01

ap3nr0ts

hoi

Snelle vraag: ik krijg nu allemaal papierwerk binnen van de notaris van mijn koper. Als ik het goed lees, rekent hij ook 224 euro voor het doorhalen van mijn hypotheek en 35 euro (exclusief btw) voor het "verwerken van het geld dat tijdelijk op zijn derdengeldrekening" staat. Is dit gebruikelijk? Ik dacht altijd dat ik alleen de notaris betaal van mijn eigen aankoop, maar dit is wel de eerste keer dat ik zelf een huis verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
kaanmijo schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:39:
[...]

Is het in Delft ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10:35
ap3nr0ts schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:03:
Snelle vraag: ik krijg nu allemaal papierwerk binnen van de notaris van mijn koper. Als ik het goed lees, rekent hij ook 224 euro voor het doorhalen van mijn hypotheek en 35 euro (exclusief btw) voor het "verwerken van het geld dat tijdelijk op zijn derdengeldrekening" staat. Is dit gebruikelijk? Ik dacht altijd dat ik alleen de notaris betaal van mijn eigen aankoop, maar dit is wel de eerste keer dat ik zelf een huis verkoop.
Toen wij recentelijk een huis hebben aangekocht hebben wij niks betaald aan de makelaar,al deze kosten worden gedragen door de verkoper.
Misschien toch even bellen of ze niet een fout hebben gemaakt.

Overigens wel een hoog bedrag voor wat papier werk als ze ook al een x% krijgen van de verkoop van het huis.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Het doorhalen van jouw hypotheek gaat de tegenpartij inderdaad niet betalen (net zoals zij niet jouw eventuele verkoopmakelaar-kosten betalen).

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:31
maubaan schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:34:
[...]

Toen wij recentelijk een huis hebben aangekocht hebben wij niks betaald aan de makelaar,al deze kosten worden gedragen door de verkoper.
Misschien toch even bellen of ze niet een fout hebben gemaakt.

Overigens wel een hoog bedrag voor wat papier werk als ze ook al een x% krijgen van de verkoop van het huis.
Het gaat over de notaris, niet over de makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

@Maestro.mosjuh @maubaan

Thanks voor de snelle antwoorden. Het gaat inderdaad om de notaris van mijn koper, en het gaat dus om het doorhalen van resthypotheek op mijn huidige huis. Ik lees dat dat inderdaad meestal 100-500 euro kost. Beetje jammer dat je koper dan basically voor je bepaalt hoeveel dat jou gaat kosten. Of zie ik het dan verkeerd? :P Ik heb namelijk ook zelf de notaris gekozen voor de aankoop van mijn volgende huis. Wat dat kost, heb ik van tevoren netjes ondertekend.

Ik vind bovenop die rente 35 euro rekenen voor het even bewaren van mijn geld op die derdegeldenrekening wel erg kinderachtig. Het is niet alsof die lui van een droge boterham moeten leven.

[ Voor 4% gewijzigd door ap3nr0ts op 05-10-2021 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Nu online

kaanmijo

Picobello B.V.

Members only:
Nee, niet eens in de buurt :). Totaal andere kant van de omgeving Rotterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:13
ap3nr0ts schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:43:
Ik vind bovenop die rente 35 euro rekenen voor het even bewaren van mijn geld op die derdegeldenrekening wel erg kinderachtig. Het is niet alsof die lui van een droge boterham moeten leven.
Die vond ik inderdaad ook wel erg naar.
Het bedrag is natuurlijk peanuts op het totaal, maar het voelt zo onnodig en alsof iedere laatste cent uit je gewrongen moet worden.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

Flix20 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:46:
[...]

Die vond ik inderdaad ook wel erg naar.
Het bedrag is natuurlijk peanuts op het totaal, maar het voelt zo onnodig en alsof iedere laatste cent uit je gewrongen moet worden.
Ho, ho. Het is een honorarium voor al dat harde werk. ;) Ik vind het vooral kut, omdat ik zelf alles altijd goed doorlees, en bij dit soort onzin meteen naar een andere notaris was gegaan.
Graag wijs ik u er op dat u over alle bedragen die op onze derdengeldenrekening (zullen komen te) staan rente moet vergoeden, die wij weer moeten afdragen.
Notarissen moeten vanaf 1 juli 2020 over voor u gehouden gelden een rente betalen aan de bank (negatieve rente). Deze wordt aan u in rekening gebracht.
Voor de financiële afwikkeling en rente zal een honorarium van € 35,00 exclusief BTW in rekening worden gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

@Maestro.mosjuh @maubaan

Thanks voor de snelle antwoorden. Het gaat inderdaad om de notaris van mijn koper, en het gaat dus om het doorhalen van resthypotheek op mijn huidige huis. Ik lees dat dat inderdaad meestal 100-500 euro kost. Beetje jammer dat je koper dan basically voor je bepaalt hoeveel dat jou gaat kosten. Of zie ik het dan verkeerd? :P Ik heb namelijk ook zelf de notaris gekozen voor de aankoop van mijn volgende huis. Wat dat kost, heb ik van tevoren netjes ondertekend.

In mijn verkoopakte staat dat de koper de kosten van het doorhalen van mijn hypotheek betaalt voor zover dat boven een bepaald bedrag uitkomt. Inderdaad om te voorkomen dat hij mij met hoge en onvermijdbare kosten opzadelt.
Dit overigens op initiatief van mijn verkoopmakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
[...]
Beetje jammer dat je koper dan basically voor je bepaalt hoeveel dat jou gaat kosten. Of zie ik het dan verkeerd? :P
[...]
Ik meen / dacht dat het ook mogelijk is dat jij het doorhalen door een andere notaris kan laten doen, maar dan moet er weer afstemming tussen die 2 notarissen plaatsvinden (of ze daarvoor open staan, of het leuker en of het dan goedkoper wordt is maar de vraag...).

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

Maestro.mosjuh schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:54:
[...]

Ik meen / dacht dat het ook mogelijk is dat jij het doorhalen door een andere notaris kan laten doen, maar dan moet er weer afstemming tussen die 2 notarissen plaatsvinden (of ze daarvoor open staan, of het leuker en of het dan goedkoper wordt is maar de vraag...).
Ik zie nu inderdaad dat in de koopakte specifiek staat dat deze kosten voor mij zijn en de keuze van de notaris voor de koper. Net als bij mijn eigen koop. Ik had het dus al moeten weten, maar dit feit had ik toen niet scherp, haha. Enfin, in mijn Excel erbij dan maar. Het is vooral dat ik alles netjes bij wil houden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
@Maestro.mosjuh @maubaan

Dat komt door de negatieve rente die zij er nu over betalen. Ik moest ook een percentage betalen van de koopsom :/ kwam neer op 20-25 euro ofzo maar alsnog wel gek. Maar het schijnt dat je vroeger met positieve rente geld toe kreeg dus eh, tis iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

@SmurfLink Als ik het goed begrijp, is het nu dus die rente plus dat honorarium. Daarom vind ik het zo flauw van ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
ap3nr0ts schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:03:
@SmurfLink Als ik het goed begrijp, is het nu dus die rente plus dat honorarium. Daarom vind ik het zo flauw van ze.
Yep, dat honorarium betaal je sowieso altijd, maar nu komt die rente er dus bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

@Maestro.mosjuh @maubaan

Ik heb bij ons nog even gekeken:
- Doorhalen hypotheek 150 euro
- Kwaliteitsfonds :? 8 euro
- Kadastraal recht 21 euro
- omzetbelasting 33 euro
- 6x overboeken :? 60 euro
- onderzoek gba 42,50
- omzetbelasting 21 euro

Totaal inc btw 336,50

Voor de volgende keer is het wellicht handig om vooraf de kosten op te vragen. Kun je altijd nog de kopers verzoeken een andere notaris te zoeken als het extreem hoog is .

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 05-10-2021 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Beste allen,

Welke aankoopmakelaar raden jullie aan, voor het kopen van een goedkope apartement van 10km van Delft ? Koopsom 250-400k, 2-3 slaapkamer, moet direct (redelijk) leefbaar zijn (dingen functioneren nog goed, mag wel oud zijn).
Het kan zijn dat mijn huidige aankoopmakelaar meer voor luxere woningen zijn, dus ik moet een andere hebben.

Zijn Bjornd Makelaar of V&W Makelaar goed ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:13
Ik heb bij mijn hypotheek toen een 6tal offertes opgevraagd.
De meeste hanteerde een relatief laag start tarief maar hadden allerlei meerwerk posten waarvan ik van een aantal al wel wist dat die van toepassing zouden zijn.
Uiteindelijk voor een notaris met een all in tarief gekozen. Kreeg alleen wel die negatieve rente om m'n oren eind v/d rit.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:44
Sport_Life schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:28:
[...]

Ik heb bij ons nog even gekeken:
- Doorhalen hypotheek 150 euro
- Kwaliteitsfonds :? 8 euro
- Kadastraal recht 21 euro
- omzetbelasting 33 euro
- 6x overboeken :? 60 euro
- onderzoek gba 42,50
- omzetbelasting 21 euro

Totaal inc btw 336,50

Voor de volgende keer is het wellicht handig om vooraf de kosten op te vragen. Kun je altijd nog de kopers verzoeken een andere notaris te zoeken als het extreem hoog is .
Kun je wel verzoeken, maar de koper bepaalt de notaris. Dus die zal het een rotzorg zijn welke kosten jullie hebben...

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

frumper schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:36:
[...]

Kun je wel verzoeken, maar de koper bepaalt de notaris. Dus die zal het een rotzorg zijn welke kosten jullie hebben...
Een beetje medemens zal het helemaal geen rotzorg zijn welke kosten iemand anders maakt door zijn of haar toedoen :|

[ Voor 3% gewijzigd door naitsoezn op 05-10-2021 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

frumper schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:36:
[...]

Als de kosten buiten proportioneel zijn zou ik als koper de notaris verzoeken het aan te passen , zo niet kies ik een andere.
Tenzij de verkoper zijn huis buiten proportioneel te koop zet of op een andere manier onredelijk is natuurlijk , dan ga ik m'n best niet meer doen :+

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 05-10-2021 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:44
Sport_Life schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:44:
[...]

Als de kosten buiten proportioneel zijn zou ik als koper de notaris verzoeken het aan te passen , zo niet kies ik een andere.
Tenzij de verkoper zijn huis buiten proportioneel te koop zet of op een andere manier onredelijk is natuurlijk , dan ga ik m'n best niet meer doen :+
Je kan het altijd verzoeken... maar de koper hoeft volgens mij niet meteen te melden welke notaris hij neemt, volgens mij wordt die niet voor het tekenen van de voorlopige koopovereenkomst bepaald maar pas in een later stadium. Ik zou liever hebben dat de notaris een beetje in de buurt zit dan dat ik op die paar tientjes verschil moeilijk ga doen. Maar ik vermoed dat het wel redelijk in lijn gaat, heeft de koper voor hem een dure notaris uitgekozen, zullen de kosten voor de verkoper waarschijnlijk ook wat hoger zijn.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:55
Hoewel wij zelf inmiddels een bestaande woning hebben kunnen kopen, krijg ik nog altijd mailtjes van de nieuwbouwprojecten hier in Zwolle. Immers ooit interesse voor getoond.

Waaronder: https://www.breezicht-wetering.nl/
37 woningen waarvan er 32 woningen nog op het (oude) 'betaalbare' prijsniveau vastgesteld door de gemeente worden verkocht. Ergo: relatief enorm betaalbaar. Wel met antispeculatiebeding en een maximum inkomen :) mooi project als je het mij vraagt.

Anyhow, een vriend van me had zich er ook voor ingeschreven. Die heeft de loting niet gehaald jammer genoeg.
Bleek dat er 800 (!!!) aanmeldingen zijn gedaan voor dit project 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Richh op 05-10-2021 16:04 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Members only:

Tja, viel te verwachten. Valt me nog mee qua aantal inschrijvingen. Op 36 woningen heeft 4,5% mazzel en 95,5% niet van de 800. Ik heb acht voorkeuren kunnen doorgeven dus wie weet bellen ze mij nog. Ga er niet meer vanuit. Dus door met kijken naar bestaande bouw.

/spuit11 en nee ik ben niet die vriend van @Richh ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Joosie200 op 05-10-2021 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Joosie200 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 16:18:
***members only***

Tja, viel te verwachten. Valt me nog mee qua aantal inschrijvingen. Op 36 woningen heeft 4,5% mazzel en 95,5% niet van de 800. Ik heb acht voorkeuren kunnen doorgeven dus wie weet bellen ze mij nog. Ga er niet meer vanuit. Dus door met kijken naar bestaande bouw.

/spuit11 en nee ik ben niet die vriend van @Richh ;)
Vraag is natuurlijk wel een beetje of jij nu 8 inschrijvingen hebt geplaatst, of dat jij telt als 1 inschrijving.
Bij 8 inschrijvingen per persoon / 100 geïnteresseerden valt de druk toch best mee.
Hoe dan ook: balen, jammer maar helaas ;(

Anyhow, de 'herkansing' is dat deze week https://www.woneninbreezichtnoord.nl/ in de pre-sale zit, zelfde wijk. Wel een jaar langer wachten en nu maar 5 huizen in die prijsklasse, maar wie weet is het wat voor jou.

Wij hebben maanden geleden al wat sessies met dit project meegedaan :P als we niet onlangs wat gekocht hadden was dit wel wat voor ons geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Richh schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 16:25:
[...]

Vraag is natuurlijk wel een beetje of jij nu 8 inschrijvingen hebt geplaatst, of dat jij telt als 1 inschrijving.
Bij 8 inschrijvingen per persoon / 100 geïnteresseerden valt de druk toch best mee.
Hoe dan ook: balen, jammer maar helaas ;(

Anyhow, de 'herkansing' is dat deze week https://www.woneninbreezichtnoord.nl/ in de pre-sale zit, zelfde wijk. Wel een jaar langer wachten en nu maar 5 huizen in die prijsklasse, maar wie weet is het wat voor jou.

Wij hebben maanden geleden al wat sessies met dit project meegedaan :P als we niet onlangs wat gekocht hadden was dit wel wat voor ons geweest.
Aangezien iedereen bij het formulier acht voorkeuren kan indienen en dat tezamen 1 inschrijving vormt met je naw gegevens ga ik uit van 800 unieke id's. En niet dat ze per voorkeur je een id geven. Anders zou het 100 unieke id's zijn voor 36 percelen. Lijkt me stug in Zwolle :+

Is dus de wijk ten noorden van de huidige wijk waar ze voor geloot hebben. Thnx voor de heads up. Tijd voor de tweede ronde :7 Kan prima nog een jaartje wachten in mijn huurwoning, volgend jaar ga ik er ook een schaal mee omhoog qua salaris dus kan ik bruto meer financieren dan nu. (al blijft het onder de max grens) Hou ik meer eigen geld over voor keuken, vloeren, gordijnen en de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Richh schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 16:03:
Hoewel wij zelf inmiddels een bestaande woning hebben kunnen kopen, krijg ik nog altijd mailtjes van de nieuwbouwprojecten hier in Zwolle. Immers ooit interesse voor getoond.

Waaronder: https://www.breezicht-wetering.nl/
37 woningen waarvan er 32 woningen nog op het (oude) 'betaalbare' prijsniveau vastgesteld door de gemeente worden verkocht. Ergo: relatief enorm betaalbaar. Wel met antispeculatiebeding en een maximum inkomen :) mooi project als je het mij vraagt.

Anyhow, een vriend van me had zich er ook voor ingeschreven. Die heeft de loting niet gehaald jammer genoeg.
Bleek dat er 800 (!!!) aanmeldingen zijn gedaan voor dit project 8)7
Hoekwoning kost 325k VON (= 350-400k kosten), inkomenseis is max 55k . Dat geeft max 260k hypotheek .
Hoe dan? :P of verwachten ze dat iedereen een ton spaargeld heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Sport_Life schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 16:34:
[...]

Hoekwoning kost 325k VON (= 350-400k kosten), inkomenseis is max 55k . Dat geeft max 260k hypotheek .
Rijtjeshuis is 220 - 250k met beukmaat? 4.5m

Dat kan dus wel met die max. Maargoed slechts vijf kavels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Sport_Life schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 16:34:
[...]

Inkomenseis was voor de 'betaalbare' woningen, is door de gemeente vastgesteld voor alle nieuwbouw <250k geloof ik. 32 woningen in dat project boden ze aan voor ~220k VON.

De 325k woningen (5 stuks geloof ik) zijn ongeveer hetzelfde maar vielen in de middeldure categorie van de gemeente, waarop niet die inkomenseis van toepassing is :) dus die woningen waren ook geschikt voor mensen met een hoger inkomen.
Puur grondbeleid/politiek dus.

[ Voor 10% gewijzigd door Richh op 05-10-2021 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Richh schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 16:36:
[...]

Inkomenseis was voor de 'betaalbare' woningen, is door de gemeente vastgesteld voor alle nieuwbouw <250k geloof ik. 32 woningen in dat project boden ze aan voor ~220k VON.

De 325k woningen (5 stuks geloof ik) zijn ongeveer hetzelfde maar vielen in de middeldure categorie van de gemeente, waarop niet die inkomenseis van toepassing is :) dus die woningen waren ook geschikt voor mensen met een hoger inkomen.
Puur grondbeleid/politiek dus.
Klopt. Noemen ze 'sociale koopwoningen'. Voor die met maximale inkomen moest je het aantonen met IB60 formulier. Voor de 325k woningen met een financiële scan / check. Hetzelfde zie je dus met Breezicht noord. Klinkt haast hetzelfde als wanneer nieuwbouw huurwoningen er komen in de vrije sector. Verplicht 5% sociaal wegdoen en de rest kan de projectontwikkelaar wel op cashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:00
Gaven ze bij jullie steeds aan hoeveel mensen er op ingeschreven hadden? Bij alle andere inschrijvingen hebben wij nooit gehoord hoeveel het er waren. Een keer wel bij navraag van me.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-Nogwat
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:57
Ter vergelijking, NL Notariaat rekent voor het doorhalen van een hypotheek EUR 188,50 incl. BTW als een nieuwe hypotheek wordt afgesloten bij ING, anders komt er nog 12,10 EUR bij.
|https://www.nlnotariaat.nl/p/24/hypotheekakte

Voor geld op de derdenrekening moet je betalen, omdat derdenrekeningen helaas door de banken niet worden uitgezonderd bij het in rekening brengen van negatieve spaarrente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:37
Peter-Nogwat schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 18:51:
[...]
Voor geld op de derdenrekening moet je betalen, omdat derdenrekeningen helaas door de banken niet worden uitgezonderd bij het in rekening brengen van negatieve spaarrente.
En de notaris het moet verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Louwke schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 18:15:
Gaven ze bij jullie steeds aan hoeveel mensen er op ingeschreven hadden? Bij alle andere inschrijvingen hebben wij nooit gehoord hoeveel het er waren. Een keer wel bij navraag van me.
Dit was mijn eerste keer inschrijven. Dus N=1 = ja dus. Maar kan me ook goed voorstellen dat ze je niks wijzer willen maken. Want dan kan de zoon van de vriend van de projectontwikkelaar nog snel hogerop de lijst komen zeg maar. Zoals bepaalde makelaars onderling ook laten weten hoe het zit qua biedingen zodat een bekende van nog even snel het bod kan matchen + 1.

Tenminste dat is het voordeel als je niks laat weten. Bovendien weet ik enkel dat ik uitgeloot ben maar of ik nr 764 ben of nr 2 op de reservelijst geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:12
Voor het betalen van de waarborgsom kreeg ik ook bericht dat de notaris er negatieve rente voor in rekening zou brengen. Ik heb aangegeven dat hij dit bij de verkoper in rekening mag brengen, zij vereisen immers een waarborgsom. Van mij hoeft het niet. Ben benieuwd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Son Gohan
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10:02
Richh schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 16:25:
[...]

Haha pre-sale. Kijk uit dat je nieuwe woning een NFT gaat worden of wellicht getokenized :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-06 17:49

Floor-is

5.2

Wij hebben vorige week bij een huis gekeken, vanwege de prijsstelling en locatie niet een huis waar kijkdagen mee gevuld kunnen worden. Toen we vroegen hoe het biedingsproces zou lopen was het antwoord dat ze dat eigenlijk nog niet hadden uitgedacht.

We hebben in de vrienden- en kennisenkring een aantal makelaars in de regio, een daarvan gevraagd ons bij te staan als aankoopmakelaar. Hij is vanmorgen wezen kijken met de verkopende makelaar en heeft ons daarna gebeld voor overleg.

Uiteindelijk ervoor gekozen om een bieding te doen die tot donderdag 12:00 (middaguur) geldig is. Niet veel overboden (2,7% ongeveer). Mijn vrouw belde me net voor 19:00 dat het bod is geaccepteerd!

Nu vervolgstappen maar inzetten dan :D

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
[b]Floor-is in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"

Uiteindelijk ervoor gekozen om een bieding te doen die tot donderdag 12:00 (middaguur) geldig is. Niet veel overboden (2,7% ongeveer). Mijn vrouw belde me net voor 19:00 dat het bod is geaccepteerd!

Nu vervolgstappen maar inzetten dan :D
Was het op Funda ? Was het ooit op Funda vroeger ?
Als ja + nee: 2,7% is verbazend laag, als ja + ja: heb ik ook iets vergelijkbaar gezien,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-06 17:49

Floor-is

5.2

noucmen schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 22:52:
[...]

Was het op Funda ? Was het ooit op Funda vroeger ?
Als ja + nee: 2,7% is verbazend laag, als ja + ja: heb ik ook iets vergelijkbaar gezien,
Staat nog steeds op Funda :)

Het is in Den Helder, dus niet bepaald de randstad wat flink helpt :)

[ Voor 14% gewijzigd door Floor-is op 05-10-2021 23:00 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:32
+2,7 is in mijn regio nog behoorlijk hoog. Vraagprijs is ook rond de verkoopprijs. Niet overal is het hoteldebotel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
CrazyOne schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 23:14:
+2,7 is in mijn regio nog behoorlijk hoog. Vraagprijs is ook rond de verkoopprijs. Niet overal is het hoteldebotel.
Men vergeet vaak dat de vraagprijs al hoog is ingezet. Vaak al meer dan de 20% prijsstijgingen van de laatste tijd.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Voor ons nadert de overdracht datum.
Met de verkoper hebben we al een paar keer contact gehad, een keertje kennis wezen maken en het huis nog een keer bekeken, enz.
Tijdens dat bezoekje hebben we het over het overnemen van wat witgoed zaken gehad.
In de garage staan: vriezer, koelkast (tafelmodellen), wasmachine en droger.
We hebben toen al min of meer een klap kunnen geven op de vriezer en de koelkast, € 200 voor beide nog vrij nieuwe apparaten van een A merk.
Voor ons erg welkom want onze huidige vriezer is te klein en deze wat ruimer.
Wasmachine en droger wist hij toen nog niet wat hij er mee wilde doen.

Gisteren mailde hij, wasmachine was al uit 2014 en de droger van vorig jaar.
Merken en types zijn me nog onbekend dat moet ik nog ff vragen.
Die beide apparaten wil hij nog een keer 300 euro voor hebben.
Alles bij elkaar dus €500.

Op zich niets mis mee als het goede apparaten zijn, die wasmachine zit ik niet echt op te wachten maar als die nog werkt kan die voor 50 euro op MP.
Wat me een beetje jeukt is dat we echt een flinke prijs voor de woning hebben betaald en dan wil deze beste man ook nog "normale" handels prijzen voor dit witgoed hebben.
Maarja om nou te gaan onderhandelen over 100 euro meer of minder vind ik ook weer zo wat.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Waarom zou je korting moeten krijgen op een wasmachine? Puur omdat je hem een flink bedrag hebt betaald voor een ongerelateerde aankoop? Misschien vindt hij jou wel een zeikerd ('die gast legt een flink bedrag voor een huis neer en dan kan een normaal bedrag voor een wasmachine er niet af').

Zie het gewoon los van elkaar. Hoef je die wasmachine niet (voor die prijs)? Geef dat dan gewoon aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Bommes schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:36:
Voor ons nadert de overdracht datum.
Met de verkoper hebben we al een paar keer contact gehad, een keertje kennis wezen maken en het huis nog een keer bekeken, enz.
Tijdens dat bezoekje hebben we het over het overnemen van wat witgoed zaken gehad.
In de garage staan: vriezer, koelkast (tafelmodellen), wasmachine en droger.
We hebben toen al min of meer een klap kunnen geven op de vriezer en de koelkast, € 200 voor beide nog vrij nieuwe apparaten van een A merk.
Voor ons erg welkom want onze huidige vriezer is te klein en deze wat ruimer.
Wasmachine en droger wist hij toen nog niet wat hij er mee wilde doen.

Op zich niets mis mee als het goede apparaten zijn, die wasmachine zit ik niet echt op te wachten maar als die nog werkt kan die voor 50 euro op MP.
Wat me een beetje jeukt is dat we echt een flinke prijs voor de woning hebben betaald en dan wil deze beste man ook nog "normale" handels prijzen voor dit witgoed hebben.
Maarja om nou te gaan onderhandelen over 100 euro meer of minder vind ik ook weer zo wat.
Staat niets van op de overnamelijst verder? Dan zou ik het lekker laten :+ Mag hij zelf z'n apparaten gaan vervoeren, kijken of ie daar zin in heeft. Kan jij iets elders halen, eventueel 2e handsje op Coolblue ofzo waardoor ze 'm zo op de plek zetten. Scheelt een hoop gedoe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joerdj
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15-11-2024

Waarom zou je een wasmachine overnemen die je niet wilt hebben om het vervolgens voor minder op MP te zetten. Zou gewoon zeggen dat die het zooitje mee mag nemen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Anoniem: 677216 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:53:
Waarom zou je korting moeten krijgen op een wasmachine? Puur omdat je hem een flink bedrag hebt betaald voor een ongerelateerde aankoop? Misschien vindt hij jou wel een zeikerd ('die gast legt een flink bedrag voor een huis neer en dan kan een normaal bedrag voor een wasmachine er niet af').

Zie het gewoon los van elkaar. Hoef je die wasmachine niet (voor die prijs)? Geef dat dan gewoon aan.
Ik heb nog niets over de prijs gezegd, sterker nog ik heb tot nu toe gewoon geaccepteerd wat hij er voor vroeg (vriezer en koelkast).
Ik vind het namelijk niet echt iets om over die 100 euro meer of minder te gaan lopen onderhandelen.

Wat me een beetje tegen de borst stuit is dat hij nog een keer 500 euro extra wil hebben voor deze apparaten.
Als wij ons huis verkopen en de de mensen die het kopen geven aan dat ze nog op zoek moeten naar een wasmachine en droger + koelkast dan laten we die van ons in overleg gewoon staan.
Weetje dat scheelt mij leuren, en ik ga echt niet na flink overwaarden te cashen op mijn woning nog een paar 100 euro van de kopers vragen voor apparaten van een paar jaar oud.

Maar goed dat is meer mijn gevoel, ik krijg er een beetje een "hij wil het onderste uit de kan" gevoel bij.
Kort gezegd: ja ik verwacht wel wat "korting" na aankoop van de woning.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:44
Nou dan laat je hem toch lekker sjouwen met die dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joerdj
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15-11-2024
Bommes schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:33:
[...]

Ik heb nog niets over de prijs gezegd, sterker nog ik heb tot nu toe gewoon geaccepteerd wat hij er voor vroeg (vriezer en koelkast).
Ik vind het namelijk niet echt iets om over die 100 euro meer of minder te gaan lopen onderhandelen.

Wat me een beetje tegen de borst stuit is dat hij nog een keer 500 euro extra wil hebben voor deze apparaten.
Als wij ons huis verkopen en de de mensen die het kopen geven aan dat ze nog op zoek moeten naar een wasmachine en droger + koelkast dan laten we die van ons in overleg gewoon staan.
Weetje dat scheelt mij leuren, en ik ga echt niet na flink overwaarden te cashen op mijn woning nog een paar 100 euro van de kopers vragen voor apparaten van een paar jaar oud.

Maar goed dat is meer mijn gevoel, ik krijg er een beetje een "hij wil het onderste uit de kan" gevoel bij.
Kort gezegd: ja ik verwacht wel wat "korting" na aankoop van de woning.
Ik herken het wel een beetje wat je zegt. Nadat ik mijn appartement kocht wilde de verkoper nog geld zien voor de vitrage. Ik heb gewoon eerlijk gezegd dat ik wist hoeveel overwaarde die had gecasht en ik weinig zin had om er over te onderhandelen. Daarnaast was de restwaarde praktisch 0 ( alles was op maat) dus meenemen had ook weinig zin. Eindpunt vitrage blijft hangen en ik hoef niks te betalen 8)

[ Voor 3% gewijzigd door joerdj op 06-10-2021 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Maar matst ie je niet al een beetje? € 200 voor vrij nieuwe koelkast en vriezer van een goed merk lijkt niet veel. Zelfde geldt voor een bijna nieuwe droger (oke over de wasmachine kan je je twijfels hebben als ie uit 2014 is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-06 08:34
't Is een beetje geven en nemen hè.
Ik pols ook wel bij de koper of ie de wasmachine wil hebben. Ding is misschien 50-100 euro waard, maar ik heb geen zin om ermee te sjouwen en laat de knapen van Coolblue of iets vergelijkbaars wel een nieuwe installeren in de nieuwe woning. De groeten ermee, hij blijft gratis achter :)

Maar verder inderdaad los zien: voor die paar honderd euro koop je spul waar je niet meer mee hoeft te sjouwen en wat als het goed is nog in prima acceptabele staat is. Da's ook prettig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:03
Vraag 1: wil je het eventueel hebben of niet? "Nee, we zijn al voorzien" is ook een antwoord.

Indien ja, vraag 2: Voldoet het apparaat aan jouw wensen? "Nee, die hebben we niet nodig" is ook een antwoord

Indien wederom ja, hoeveel vind je het waard? Zeker de prijs die gevraagd wordt: deal. Stuk minder dan de vraagprijs? Doe een tegenbod.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
Anoniem: 677216 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:50:
[...]

In mijn verkoopakte staat dat de koper de kosten van het doorhalen van mijn hypotheek betaalt voor zover dat boven een bepaald bedrag uitkomt. Inderdaad om te voorkomen dat hij mij met hoge en onvermijdbare kosten opzadelt.
Dit overigens op initiatief van mijn verkoopmakelaar.
Ging hier hetzelfde. Goed clausule van mijn verkoopmakelaar IMHO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:17
De dagwaarde van witgoed is volgens mij vrij laag. Verder weet je de technische staat niet, en is garantie claimen niet of beperkt mogelijk. Laat 'm die wasmachine en droger dus gewoon meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
HereIsTom schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 23:24:
[...]

Men vergeet vaak dat de vraagprijs al hoog is ingezet. Vaak al meer dan de 20% prijsstijgingen van de laatste tijd.
Natuurlijk,
Maar er is een bekend technique om een lage vraagprijs te zette zo dat er meer mensen komen met elkaar te vechten, en dan krijgt de eigenaar (en dus de verkoopmakelaar) meer.
Regio DenHaag - Delft: koopsom = vraag + 10-13%
Regio Groningen: koopsom = vraag + ~ 25%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:22

mwa

noucmen schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:49:
[...]

Natuurlijk,
Maar er is een bekend technique om een lage vraagprijs te zette zo dat er meer mensen komen met elkaar te vechten, en dan krijgt de eigenaar (en dus de verkoopmakelaar) meer.
Regio DenHaag - Delft: koopsom = vraag + 10-13%
Regio Groningen: koopsom = vraag + ~ 25%
En wat zegt je excel over Fryslan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:26
mwa schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:00:
[...]

En wat zegt je excel over Fryslan ?
Ik wil de gouden formule weten voor Gelderland :+
Pagina: 1 ... 215 ... 358 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7