Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 157 ... 370 Laatste
Acties:

• bitterbal_mayo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-08-2022
deejeebv schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:09:
Het is niet altijd zo dat een huis naar de hoogste bieder baat. Pas nog gehoord van iemand die niet de hoogste bieder was maar geen voorbehoud van financiering maakte en daarmee de koper werd.
Als je vooraf weet wat je kunt financieren en geen 100% financiering nodig hebt kan dat helpen.
In dit geval hadden de kopers zelfs voor het bieden geen gelegenheid tot bezichtiging. Dit kon nog wel voor de koopovereenkomst getekend werd.
ik heb ook geen voorbehoud nodig maar vroeg de makelaar of er meerdere waren die dat hadden aangegeven en hij zei van wel.

Zag vandaag een funda advertentie met de tekst dat je eerst een bod mocht doen onder voorbehoud en de beste biedingen daaruit kregen een kijkmoment

Nah wat een arrogantie.

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:34
bitterbal_mayo schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:04:
[...]

Nou ja dat denk je terwijl je eigenlijk gewoon te veel hebt betaald voor de woning :P
Tja, die discussie is al meerdere malen gevoerd. En de huizenmarkt is nou eenmaal op dit moment zo. Maar in mijn specifieke geval pakt het goed uit om meerdere redenen.

Och, volgend jaar nog minder aanbod, en hogere prijzen.

• bitterbal_mayo
Maar ik geef niet op hoor :P

• ppeterr
Wil je de funda link delen van die woning die over de 330k heen is gegaan ?

Ben benieuwd wat je krijgt voor dat geld in rotterdam.

• bitterbal_mayo
ppeterr schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:29:
[...]

Wil je de funda link delen van die woning die over de 330k heen is gegaan ?

Ben benieuwd wat je krijgt voor dat geld in rotterdam.
Zou alle linkjes wel willen delen maar bang voor kapers op de maas:P

https://www.funda.nl/koop...89840-ruivenplantsoen-78/

Kijk nu weet je de bedragen al maar benieuwd wat jij zo blind zou bieden

• ppeterr
bitterbal_mayo schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:30:
[...]

Zou alle linkjes wel willen delen maar bang voor kapers op de maas:P

https://www.funda.nl/koop...89840-ruivenplantsoen-78/

Kijk nu weet je de bedragen al maar benieuwd wat jij zo blind zou bieden
Tja moeilijk. Ik ken de buurt niet natuurlijk. Maar goed ik vind 300k voor dit pand al teveel denk ik.
Ruim 200 euro vve is ook best vors.

• bitterbal_mayo
ppeterr schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:36:
[...]

Tja moeilijk. Ik ken de buurt niet natuurlijk. Maar goed ik vind 300k voor dit pand al teveel denk ik.
Ruim 200 euro vve is ook best vors.
Ja het complex zag er wel netjes uit. overigens betalen de bovenwoningen zoals deze 200 euro, de appartementen 145 dacht ik.

Maar ja ik vond 303 ook wel mooi bod :P Maar het gaat er dus ver over heen. Buurt is nog veel sociale woningbouw maar het is naast het liskwartier en dat is wel al redelijk populair

Dit was de eerste woning waar ik ben wezen kijken. schijnbaar erg slechte buurt.

https://www.funda.nl/koop...32-beukelaarsstraat-43-a/

Ik dacht deze is zo weg he dus was al blij dat ik uberhaubt mocht komen bezichtigen. Vroeg daar om een 2e bezichtiging zegt de makelaar op een toontje dat ik eerst maar een bod moest doen ....

Nou ja vanwege de vraagprijs en de buurt verder niks meer mee gedaan maar nog steeds te koop

[ Voor 28% gewijzigd door bitterbal_mayo op 16-11-2020 16:44 ]

• bitterbal_mayo
maar op 1 huis kan je natuurlijk niet zoveel zeggen qua woningmarkt in rotterdam.

• ppeterr
bitterbal_mayo schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:41:
maar op 1 huis kan je natuurlijk niet zoveel zeggen qua woningmarkt in rotterdam.
Klopt, dat inzicht heb ik totaal niet. Maar ik zet het even neer als "wat ik het waard vind", in mijn omgeving en situatie. En tja....veel geld voor een woning waar ook best veel moet gebeuren.
Ik geef je ook gewoon wel gelijk, het staat niet meer in verhouding. Het komt er dus op neer dat je waarschijnlijk beter kan gaan zoeken in een lager, en dus nog minder segment. Waar je dan wel het "juiste" kan overbieden. Nare situatie.

• bitterbal_mayo
ppeterr schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:46:
[...]

Klopt, dat inzicht heb ik totaal niet. Maar ik zet het even neer als "wat ik het waard vind", in mijn omgeving en situatie. En tja....veel geld voor een woning waar ook best veel moet gebeuren.
Ik geef je ook gewoon wel gelijk, het staat niet meer in verhouding. Het komt er dus op neer dat je waarschijnlijk beter kan gaan zoeken in een lager, en dus nog minder segment. Waar je dan wel het "juiste" kan overbieden. Nare situatie.
ja nou ja misschien eindig ik daar wel ja :P Maar dan 'verziek' je het daar ook weer. Misschien zou er een soort van 'toezicht' moeten komen ofzo. Bv het express woningen op de markt brengen met een extra lage vraagrpijs of dat eenmalig blind bieden.. Het is allemaal zo netjes niet.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

bitterbal_mayo schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:04:
[...]

Nou ja dat denk je terwijl je eigenlijk gewoon te veel hebt betaald voor de woning :P
Tja 'te veel', 20 mensen stonden in de rij om €310-330k te betalen vs. 'de makelaar heeft 289k op Funda ingetypt' welke van de twee geeft een betere indicatie van de waarde? Een vraagprijs is imo zo arbitrair dat ik niet snap dat mensen daar zo op focussen.

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 16-11-2020 16:56 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• bitterbal_mayo
fsfikke schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:55:
[...]

Tja 'te veel', 20 mensen stonden in de rij om €310-330k te betalen vs. 'de makelaar heeft 289k op Funda ingetypt' welke van de twee geeft een betere indicatie van de waarde? Een vraagprijs is imo zo arbitrair dat ik niet snap dat mensen daar zo op focussen.
Ja das ook weer zo

ja je moet toch ergens op focussen. de verkoop makelaar kijkt toch ook naar cijfers van de afgelopen verkopen. Tis toch geen abstracte natte vinger in de lucht ofzo :P

[ Voor 17% gewijzigd door bitterbal_mayo op 16-11-2020 16:57 ]

• dutchminator
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-01 17:27
Ik ben relatief nieuw in de huizenjacht (zoek nu een maandje), maar ik kan me ook wel storen aan het "eenmalig blind een eindbod uitbrengen" wat nu de standaard is. Hierop heb ik twee vragen:
  • Een kennis van mij vindt het "not done" om op meerdere huizen tegelijk te bieden, terwijl ik het logischerwijs zie als kansen spreiden in plaats van een week wachten op een afwijzing. Ben ik nou niet netjes bezig, en hoe zou het dan wel moeten?
  • We zijn al enkele malen afgewezen met een "de verkoper heeft gekozen voor een andere bieding". Is er nog een manier om feedback te krijgen op wat we beter hadden kunnen bieden? Is het "not done" om feedback te vragen / verwachten, zoals in een sollicitatie-procedure gangbaar is?

• bitterbal_mayo
dutchminator schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:58:
Ik ben relatief nieuw in de huizenjacht (zoek nu een maandje), maar ik kan me ook wel storen aan het "eenmalig blind een eindbod uitbrengen" wat nu de standaard is. Hierop heb ik twee vragen:
  • Een kennis van mij vindt het "not done" om op meerdere huizen tegelijk te bieden, terwijl ik het logischerwijs zie als kansen spreiden in plaats van een week wachten op een afwijzing. Ben ik nou niet netjes bezig, en hoe zou het dan wel moeten?
  • We zijn al enkele malen afgewezen met een "de verkoper heeft gekozen voor een andere bieding". Is er nog een manier om feedback te krijgen op wat we beter hadden kunnen bieden? Is het "not done" om feedback te vragen / verwachten, zoals in een sollicitatie-procedure gangbaar is?
Ik heb vandaag wel gevraagd of ik iets anders had kunnen doen maar het was gewoon ver boven mijn budget zei die.

Maar ik vind het niet asociaal om op meerdere huizen nu te bieden, je moet wel omdat er zoveel concurentie is. Is die kennis van je ook aan het zoeken?

• dutchminator
bitterbal_mayo schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:01:
[...]
Is die kennis van je ook aan het zoeken?
Neen, die zit al 15 jaar comfortabel in een koopwoning en heeft waarschijnlijk geen idee van de huidige markt-perikelen.

• bitterbal_mayo
dutchminator schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:02:
[...]

Neen, die zit al 15 jaar comfortabel in een koopwoning en heeft waarschijnlijk geen idee van de huidige markt-perikelen.
Ja das makkelijk lullen natuurlijk :D

Je moet gewoon op elk huis wat je wat lijkt reageren en als het ook wat is een bod uitbrengen want kans is best groot dta je er naast vist

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

bitterbal_mayo schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:57:
[...]

Ja das ook weer zo

ja je moet toch ergens op focussen. de verkoop makelaar kijkt toch ook naar cijfers van de afgelopen verkopen. Tis toch geen abstracte natte vinger in de lucht ofzo :P
Nee natuurlijk niet, maar die weten ook hoe de markt is. Ze hebben het druk dus ze willen die huizen snel schuiven, dat lukt niet als ze de hoofdprijs vragen. Dus lekker scherp aanbieden, tientallen (over)biedingen krijgen, de hoogste kiezen en op naar de volgende.
dutchminator schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:58:
Kan gewoon hoor, een bod is geen verplichting en die makelaars gaan ook niet zo lief met jou om dus gewoon doen.
Je kan altijd vragen maar veel tijd zullen de makelaars niet steken in het geven van feedback.

[ Voor 48% gewijzigd door fsfikke op 16-11-2020 17:07 ]

• bitterbal_mayo
fsfikke schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:04:
[...]

Nee natuurlijk niet, maar die weten ook hoe de markt is. Ze hebben het druk dus ze willen die huizen snel schuiven, dat lukt niet als ze de hoofdprijs vragen. Dus lekker scherp aanbieden, tientallen (over)biedingen krijgen, de hoogste kiezen en op naar de volgende.
Ja nou vind je dat nou netjes ?

• dutchminator
bitterbal_mayo schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:04:
[...]

Ja das makkelijk lullen natuurlijk :D

Je moet gewoon op elk huis wat je wat lijkt reageren en als het ook wat is een bod uitbrengen want kans is best groot dta je er naast vist
Wat hij trouwens ook zei, en bij deze een derde vraag van mijn kant is:
  • We zijn gewaarschuwd voor (ruim) overbieden, omdat een taxateur kijkt naar de reëele waarde van een woning, en niet zozeer naar de oververhitte markt die overbieden veroorzaakt. In hoeverre is dat ook in deze tijden nog zo? Indien de markt standaard 10% over biedt, is dat geen representatie van de waarde van een woning voor een taxateur?

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

bitterbal_mayo schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:05:
[...]

Ja nou vind je dat nou netjes ?
Het is aan de verkopers om goede afspraken met de makelaars te maken. Als die het compleet aan de makelaar overlaten zullen die eerder wat lager gaan zitten om meer biedingen uit te lokken. Ze hebben liever keuze uit 20 man die over elkaar heen gaan bieden dan dat ze er meteen 330k voor vragen en misschien weken wachten op een bod.
dutchminator schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:08:
[...]

• We zijn gewaarschuwd voor (ruim) overbieden, omdat een taxateur kijkt naar de reëele waarde van een woning, en niet zozeer naar de oververhitte markt die overbieden veroorzaakt. In hoeverre is dat ook in deze tijden nog zo? Indien de markt standaard 10% over biedt, is dat geen representatie van de waarde van een woning voor een taxateur?
Als vergelijkbare woningen voor een stuk minder verkocht worden dan moet de taxateur daar wel rekening mee houden. Maar meestal zit de taxatie wel in de buurt van de verkoopprijs. Alsnog altijd verstandig wat reserves achter de hand te houden zodat je niet compleet afhankelijk bent van de taxatie.

[ Voor 46% gewijzigd door fsfikke op 16-11-2020 17:10 ]

• bitterbal_mayo
dutchminator schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:08:
[...]

Ja dat weet ik niet.

Wij de kopers zijn er vatbaarder voor om veel te overbieden bij zon blinde bieding dan zon taxateur natuurlijk. Maar das een risico ja

• bitterbal_mayo
fsfikke schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:09:
[...]

Het is aan de verkopers om goede afspraken met de makelaars te maken. Als die het compleet aan de makelaar overlaten zullen die eerder wat lager gaan zitten om meer biedingen uit te lokken. Ze hebben liever keuze uit 20 man die over elkaar heen gaan bieden dan dat ze er meteen 330k voor vragen en misschien weken wachten op een bod.
Ja ik begrijp waarom ze het doen :P Maar vroeg je of je het nou netjes vind

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

bitterbal_mayo schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:10:
[...]

Ja ik begrijp waarom ze het doen :P Maar vroeg je of je het nou netjes vind
Nee ik zou betere afspraken maken als ik mijn woning zou verkopen :p De verkoper betaalt, dus die heeft het voor het zeggen.

• bitterbal_mayo
fsfikke schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:11:
[...]

Nee ik zou betere afspraken maken als ik mijn woning zou verkopen :p De verkoper betaalt, dus die heeft het voor het zeggen.
Met het blind bieden denk ik wel dat mensen gewoon echt meer bieden dan wat ze het waard vinden om gewoon maar het huis te kunnen kopen. Het verziekt wel de woningmarkt. En als je het googled lees je ook dat het mensen afschrikt dus dat ze het bv tijdens de bezichtiging melden.

Maar je moet er aan mee doen

• ppeterr
bitterbal_mayo schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:14:
[...]

Met het blind bieden denk ik wel dat mensen gewoon echt meer bieden dan wat ze het waard vinden om gewoon maar het huis te kunnen kopen. Het verziekt wel de woningmarkt. En als je het googled lees je ook dat het mensen afschrikt dus dat ze het bv tijdens de bezichtiging melden.

Maar je moet er aan mee doen
Tja, geen idee hoeveel haast je hebt. Maar ben je niet bang naast de pot te pissen met die gedachte.
Vandaag leef je, morgen is het niet anders maar wellicht wel duurder :)

Ik denk dat het verstandig is een beetje mee te geven in de marktwerking.

• bitterbal_mayo
ppeterr schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:23:
[...]

Tja, geen idee hoeveel haast je hebt. Maar ben je niet bang naast de pot te pissen met die gedachte.
Vandaag leef je, morgen is het niet anders maar wellicht wel duurder :)

Ik denk dat het verstandig is een beetje mee te geven in de marktwerking.
ja maar je moet het toch hebben?

• ppeterr
bitterbal_mayo schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:24:
[...]

ja maar je moet het toch hebben?
De woningmarkt is zoals jij dat zegt "toch al verziekt". Aan de zij lijn boe roepen, dat brengt je geen woning.

• bitterbal_mayo
ppeterr schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:26:
[...]

De woningmarkt is zoals jij dat zegt "toch al verziekt". Aan de zij lijn boe roepen, dat brengt je geen woning.
nee maar als je het geld niet hebt kan je niet mee bieden

• ppeterr
bitterbal_mayo schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:27:
[...]

Ja zo werkt dat meestal. Dan of je woonwens aanpassen, of meer centjes genereren.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

bitterbal_mayo schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:27:
[...]

Niet op woningen die na overbieden voor 330k weggaan. Dan moet je eerder naar je max - 15/20% kijken en daar vol voor gaan.

• bitterbal_mayo
fsfikke schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:29:
[...]

Niet op woningen die na overbieden voor 330k weggaan. Dan moet je eerder naar je max - 15/20% kijken en daar vol voor gaan.
ja de grap is dat niemand dat hier verwacht he dus je kan het gewoon proberen.

Ppeterr vond het ook geen 3 ton waard dus kan hij wel zeggen eisen aanpassen maar we hadden het al niet eens correct ingeschat

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Beginnende kopers doen vlgs mij vaak het volgende:

Budget 300k. Ok, laten we kijken naar woningen tot 300k.

Niet handig, want 1) er komen nog kopers kosten bij en 2) 10% overbieden is (helaas?) business as usual.

Als je budget dus bijv 300k is, zal je moeten gaan kijken op Funda naar woningen tot 250k bijv. Of je gaat kijken naar woningen tot 275k die in mindere staat zijn, waardoor er minder overboden zal worden.

Als koper is de woningmarkt echt verdomd naar. Maar als je een huis wilt zul je er helaas toch aan mee moeten doen.

• ppeterr
bitterbal_mayo schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:32:
[...]

ja de grap is dat niemand dat hier verwacht he dus je kan het gewoon proberen.

Ppeterr vond het ook geen 3 ton waard dus kan hij wel zeggen eisen aanpassen maar we hadden het al niet eens correct ingeschat
Haha...ja daar heb je wel een beetje gelijk, maar misschien is het heel anders hoe ik over die woning denk. Dan hoe de huidige marktwerking in Rotterdam is. Wat ik gekocht het is volgens mij ook geen 340k waard. Maar anderzijds heb ik een mooie deal in deze tijd. En nog wat andere voordelen dat terzijde.

Maar lastige discussie hoor met jou, marktwaarde en werkelijke waarde die je zelf aan een huis toekent is geheel niet relevant in deze tijden.

• bitterbal_mayo
ppeterr schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:36:
[...]

Haha...ja daar heb je wel een beetje gelijk, maar misschien is het heel anders hoe ik over die woning denk. Dan hoe de huidige marktwerking in Rotterdam is. Wat ik gekocht het is volgens mij ook geen 340k waard. Maar anderzijds heb ik een mooie deal in deze tijd. En nog wat andere voordelen dat terzijde.

Maar lastige discussie hoor met jou, marktwaarde en werkelijke waarde die je zelf aan een huis toekent is geheel niet relevant in deze tijden.
Hoezo met mij? :D

We schatten beide het huis niet op in op de prijs waarvoor het eindelijk weggaat. Nou dat betekent dat je het gewoon moet blijven proberen :P Misschien pis je een keer raak. Als ik 15 tot 20 duizend euro kan overbieden en dat cash kan betalen vind ik dat ik echt niet zon slecht aanbod.

• bitterbal_mayo
Huis van afgelopen zaterdag is zojuist ook besloten op inschrijving., Tot a.s. vrijdag 1230 de tijd om een eenmalig bod ui te brengen

• ppeterr
bitterbal_mayo schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:38:
[...]

Hoezo met mij? :D

We schatten beide het huis niet op in op de prijs waarvoor het eindelijk weggaat. Nou dat betekent dat je het gewoon moet blijven proberen :P Misschien pis je een keer raak. Als ik 15 tot 20 duizend euro kan overbieden en dat cash kan betalen vind ik dat ik echt niet zon slecht aanbod.
Ik heb gelukkig raak gepist en mij over dit dilemma heen gezet :P

• bitterbal_mayo
ppeterr schreef op maandag 16 november 2020 @ 18:08:
[...]

Ik heb gelukkig raak gepist en mij over dit dilemma heen gezet :P
Ja ben blij voor je :P Maar in het geval van die 330 had ik niet kunnen raak pissen want zoveel water had ik niet :P Maar het klopt dus niet om te zeggen je moet je eisen maar aanpassen want je ziet dat we er gewoon naast zaten.

En stel dat er een huis te koop zou staan voor 230 ofzo, zelfs dan begin je toch niet met 50 duizend er boven op.:P nou ja ik niet :P

• ppeterr
bitterbal_mayo schreef op maandag 16 november 2020 @ 18:11:
[...]

Ja ben blij voor je :P Maar in het geval van die 330 had ik niet kunnen raak pissen want zoveel water had ik niet :P Maar het klopt dus niet om te zeggen je moet je eisen maar aanpassen want je ziet dat we er gewoon naast zaten.

En stel dat er een huis te koop zou staan voor 230 ofzo, zelfs dan begin je toch niet met 50 duizend er boven op.:P nou ja ik niet :P
Ik heb mijn wensen ook aangepast, en daarmee kansen gecreëerd. En dat is gelukt. Je vast houden aan iets wat niet haalbaar is gaat je vast en zeker frustreren.

• bitterbal_mayo
ppeterr schreef op maandag 16 november 2020 @ 18:18:
[...]

Ik heb mijn wensen ook aangepast, en daarmee kansen gecreëerd. En dat is gelukt. Je vast houden aan iets wat niet haalbaar is gaat je vast en zeker frustreren.
ja klopt :)

• bitterbal_mayo
Klopt het nou dat met een bouwkundige keuring onder voorbehoud de koop kan ontbinden als blijkt dat er voor minimaal 5000 euro aan ernstige gebreken uitkomt?

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Wij zijn ook op zoek naar onze eerste woning. Nu vraag ik mij af: liegen makelaars over interesse in een huis? Of zelfs over een bod dat al gedaan zou zijn? Is dat een blufspel van die lui? Of is het juridisch onjuist om daar als makelaar over te liegen?

Wat is jullie ervaring?

Thanks!

• Grolsch
  • Laatst online: 06-01 18:53
Makelaars vallen in dezelfde categorie als energieverkopers, tell sell en dominees, geloof ze nooit op hun blauwe ogen en een mooi verhaal.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

bitterbal_mayo schreef op maandag 16 november 2020 @ 18:40:
Klopt het nou dat met een bouwkundige keuring onder voorbehoud de koop kan ontbinden als blijkt dat er voor minimaal 5000 euro aan ernstige gebreken uitkomt?
Dat moet je dan ook als voorwaarde in je bod zetten, dus 'onder voorbehoud van keuring waaruit meer dan x euro aan onmiddelijke herstelwerkzaamheden blijkt'. Alleen een keuring is geen voorwaarde.

Ik zou niet onder voorwaarde van een bouwkundige keuring bieden, maar die keuring doen tussen het aanvaarden van het bod en het verstrijken van de bedenktijd. Als de verkoper de keuring niet toe laat weet je genoeg (en was je het met een keuring als voorwaarde in je bod ook niet geworden). Als uit de keuring blijkt dat er te veel te herstellen valt, dan laat je alsnog de deal klappen.

• Flipswix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-12-2025
Yordi- schreef op maandag 16 november 2020 @ 18:50:
Wij zijn ook op zoek naar onze eerste woning. Nu vraag ik mij af: liegen makelaars over interesse in een huis? Of zelfs over een bod dat al gedaan zou zijn? Is dat een blufspel van die lui? Of is het juridisch onjuist om daar als makelaar over te liegen?

Wat is jullie ervaring?

Thanks!
N=1 ervaring van eind vorig jaar. Een woning die al een maandje in de markt stond, er werd gezegd dat men nog 10 bezichtigingen geplanned had voor de woning en dat het dus snel kon gaan. Vervolgens bezichtigd, woning leek ons te bevallen maar we vonden het vreemd dat deze al een maand te koop stond en alsnog zo veel belangstelling trok. We hebben toen 5k onder de vraagprijs geboden.. Toen hoorde we dat er nog een andere geïnteresseerde was, stelde ze ons voor om een eenmalig eindbod te doen. Toen boden we 5,5k lager. Alsnog kregen we de woning. Later toch niet gedaan omdat we de zaak niet helemaal vertrouwden en omdat de woning toch niet helemaal naar onze wens was. Was overigens best een prima woning in Veenendaal uit 2012, een markt waar ook in die tijd al wel wat werd overboden. Kan dus zijn dat velen om dezelfde redenen afhaakten als ons en dat er wel werkelijk zo veel belangstelling was.

M.i. is het één van de trucs van een makelaar, net als de woning o.b.v. inschrijving met een eenmalig eindbod.

Edit: Ik heb me eerst ingelezen in de huizenjacht na een advertentie te hebben gezien van Libero Aankoop. Een site die heel vaak 'webinars' geeft met de 'gouden aankoop tips'. In eerste instantie ben ik nog steeds van mening dat het een soort marketingsite is en het niet echt aankoopmakelaars zijn.. Heb er dus ook nooit een genomen. Maar het boek wat ze aanboden na het geven van hun webinar met die aankooptips heeft mij enorm veel geholpen in mijn zoektocht destijds.

[ Voor 13% gewijzigd door Flipswix op 16-11-2020 19:00 ]

• bitterbal_mayo
Ojjorz schreef op maandag 16 november 2020 @ 18:54:
[...]

Dat moet je dan ook als voorwaarde in je bod zetten, dus 'onder voorbehoud van keuring waaruit meer dan x euro aan onmiddelijke herstelwerkzaamheden blijkt'. Alleen een keuring is geen voorwaarde.

Ik zou niet onder voorwaarde van een bouwkundige keuring bieden, maar die keuring doen tussen het aanvaarden van het bod en het verstrijken van de bedenktijd. Als de verkoper de keuring niet toe laat weet je genoeg (en was je het met een keuring als voorwaarde in je bod ook niet geworden). Als uit de keuring blijkt dat er te veel te herstellen valt, dan laat je alsnog de deal klappen.
Ja had gelezen dat het de voorkeur heeft om het idd in die 3 dagen bedenktijd te doen. Moet dan nog even kijken hoe ik dat juist formuleer.

Zou het risico kunnen nemen zonder maar in de lijst van vragen werd bv gezegd dat er geen schimmel was in de woning en bij het bezichtiging zag ik toch schimmel in debadkamer. Vandaar dat ik een beetje voorzichtig ben.

• bitterbal_mayo
ah en dan heb je natuurlijk nog de 'persoonlijke note' naar de verkoper... Misschien toch maar overwegen hoe schaamteloos ook

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

bitterbal_mayo schreef op maandag 16 november 2020 @ 18:57:
[...]

Ja had gelezen dat het de voorkeur heeft om het idd in die 3 dagen bedenktijd te doen. Moet dan nog even kijken hoe ik dat juist formuleer.

Zou het risico kunnen nemen zonder maar in de lijst van vragen werd bv gezegd dat er geen schimmel was in de woning en bij het bezichtiging zag ik toch schimmel in debadkamer. Vandaar dat ik een beetje voorzichtig ben.
Je neemt dus geen risico. In je bod zeg je niks. Heb je een winnend bod, dan kom je met de vraag of je wel nog het huis kan laten bekijken door een bouwkundige.

Voor jezelf spreek je van te voren een limiet af waar boven de herstelkosten mogen zitten.

Om serieus te blijven zou ik dit wel alleen doen als je iets van 5k werk kan accepteren. Uit elke keuring komt wel iets aan herstelkosten (een kozijntje niet lekker in de lak, een oudere ketel die afgeschreven is, etc.). Als je het moet laten lopen op €1000 dan ben je bij deze verkoopmakelaar wel klaar waarschijnlijk.

• bitterbal_mayo
Ojjorz schreef op maandag 16 november 2020 @ 19:03:
[...]

Je neemt dus geen risico. In je bod zeg je niks. Heb je een winnend bod, dan kom je met de vraag of je wel nog het huis kan laten bekijken door een bouwkundige.

Voor jezelf spreek je van te voren een limiet af waar boven de herstelkosten mogen zitten.

Om serieus te blijven zou ik dit wel alleen doen als je iets van 5k werk kan accepteren. Uit elke keuring komt wel iets aan herstelkosten (een kozijntje niet lekker in de lak, een oudere ketel die afgeschreven is, etc.). Als je het moet laten lopen op €1000 dan ben je bij deze verkoopmakelaar wel klaar waarschijnlijk.
oh ja dat zeker maar daarom vroeg ik ook naar die grens van 5000 want begrijp dat je het niet laat gaan voor 1000 euro.

Maar als je dus niks van te voren aangeeft dan komt het voor de verkoper misschien als een verassing dat je ineens toch weer wilt komen kijken?

Het is trouwens een appartement uit 88 met een zeer actieve vve. Dus kwa
Ojjorz schreef op maandag 16 november 2020 @ 19:12:
[...]

Een bouwkundige keuring is in de regel zonder destructie. Dus alleen op zicht.

Hij doet bijvoorbeeld wel vochtmetingen en kan dan 'mogelijke lekkage' constateren. De keuring doe je m.i. ook niet om nu alle problemen met een huis uit te sluiten, maar ook om aan je onderzoeksplicht te voldoen bij overige gebreken.

Heb je in een PM het huis waar je naar kijkt? Ben nu wel benieuwd :)
K wil hem je pm-en maar zie nergens een button staan? :P

[ Voor 25% gewijzigd door bitterbal_mayo op 16-11-2020 19:14 ]

• bitterbal_mayo
maar ja die bouwkundige keuring breekt ook niks open toch? De verf en zo, en ketel weet ik al dus dat is geen verassing. Maar bv hoe die schimmel daar komt, dat zou een lekkage kunnen zijn? Chekt hij dat?

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

bitterbal_mayo schreef op maandag 16 november 2020 @ 19:07:
maar ja die bouwkundige keuring breekt ook niks open toch? De verf en zo, en ketel weet ik al dus dat is geen verassing. Maar bv hoe die schimmel daar komt, dat zou een lekkage kunnen zijn? Chekt hij dat?
Een bouwkundige keuring is in de regel zonder destructie. Dus alleen op zicht.

Hij doet bijvoorbeeld wel vochtmetingen en kan dan 'mogelijke lekkage' constateren. De keuring doe je m.i. ook niet om nu alle problemen met een huis uit te sluiten, maar ook om aan je onderzoeksplicht te voldoen bij overige gebreken.

Heb je in een PM het huis waar je naar kijkt? Ben nu wel benieuwd :)

• bitterbal_mayo
Heb hem je gestuurd Ojjorz

Maar goed het is een appartement in een groot complex. De kans dat er hele rare dingen mee zullen zijn zijn klein denk ik? en ik zal vast niet het hoogste bod hebben dus als ik deze voorwaarden dan ook weer weg kan laten helpt mij dat misschien in voordeel

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:33
bitterbal_mayo schreef op maandag 16 november 2020 @ 19:16:
Heb hem je gestuurd Ojjorz

Maar goed het is een appartement in een groot complex. De kans dat er hele rare dingen mee zullen zijn zijn klein denk ik? en ik zal vast niet het hoogste bod hebben dus als ik deze voorwaarden dan ook weer weg kan laten helpt mij dat misschien in voordeel
Woon je nu ook al in Rotterdam?
Toen ik mijn huis kocht heb ik het ook zonder bouwkundige keuring gedaan (eengezinswoning 1959, Rotterdam). Maar het was ook redelijk een kluswoning waar ik zelf al een aantal gebreken aan zag (kozijnen waren niet goed meer, elektra moest vernieuwd worden ect).
Bij een appartement van na 1970-1980 zou ik zeker aandurven om zonder voorbehoud van bouwkundige keuring te bieden. Maar dat ligt ook aan jezelf. Ik heb zelf ook nog wat geld achter de hand gehouden voor dit soort problemen. En met "slechte kozijnen" kun je nog prima een jaartje verder en in de tussentijd sparen voor nieuwe.

• bitterbal_mayo
jelke1992 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:28:
[...]

Woon je nu ook al in Rotterdam?
Toen ik mijn huis kocht heb ik het ook zonder bouwkundige keuring gedaan (eengezinswoning 1959, Rotterdam). Maar het was ook redelijk een kluswoning waar ik zelf al een aantal gebreken aan zag (kozijnen waren niet goed meer, elektra moest vernieuwd worden ect).
Bij een appartement van na 1970-1980 zou ik zeker aandurven om zonder voorbehoud van bouwkundige keuring te bieden. Maar dat ligt ook aan jezelf. Ik heb zelf ook nog wat geld achter de hand gehouden voor dit soort problemen. En met "slechte kozijnen" kun je nog prima een jaartje verder en in de tussentijd sparen voor nieuwe.
Nee den haag. Ja het gaat er meer omdat je niet iets koopt wat zoveel kosten gaat opleveren dat je het niet kan betalen :P Maar met een appartement is die kans heel klein en bouwjaar is ook 1988 en goede vve dus zal wel goed zitten.

En ze breken ook niks open natuurlijk.

• bitterbal_mayo
Voor mijn huidige woning wel gedaan. uit 1927. Kwam ook niks vreemds uit

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:02
Wij waren van plan om te verhuizen, en te kijken naar wat kleiners, en overwaarde op die manier benutten. Bij gebrek aan geschikte opties (voornamelijk heel veel meer bieden voor huizen waarvan wij al de vraagprijs te hoog vonden) vandaag toch maar naar de adviseur gegaan om een deel van de overwaarde op te nemen, het huis "af" te maken en lekker hier blijven wonen.

• bitterbal_mayo
CrazyOne schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:37:
Wij waren van plan om te verhuizen, en te kijken naar wat kleiners, en overwaarde op die manier benutten. Bij gebrek aan geschikte opties (voornamelijk heel veel meer bieden voor huizen waarvan wij al de vraagprijs te hoog vonden) vandaag toch maar naar de adviseur gegaan om een deel van de overwaarde op te nemen, het huis "af" te maken en lekker hier blijven wonen.
Waar wilde jullie naartoe verhuizen?

• CrazyOne
@bitterbal_mayo
Wij wonen nu in Midden Groningen in een mooi vrijstaand herenhuis op 18 minuten rijden van het centrum van Stad Groningen. Wij wilden vanwege prive redenen (niet heel erge redenen) wat dichter bij familie gaan wonen, maar niet te koste van alles. Een normaal rijtjeshuis in een van de buitenwijken gaat al minimaal 10k weg boven de vraagprijs, en om onze +-75k overwaarde op die manier weg te gooien vonden we toch te gortig.

[ Voor 11% gewijzigd door CrazyOne op 17-11-2020 18:42 ]

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

CrazyOne schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 18:41:
@bitterbal_mayo
Wij wonen nu in Midden Groningen in een mooi vrijstaand herenhuis op 18 minuten rijden van het centrum van Stad Groningen. Wij wilden vanwege prive redenen (niet heel erge redenen) wat dichter bij familie gaan wonen, maar niet te koste van alles. Een normaal rijtjeshuis in een van de buitenwijken gaat al minimaal 10k weg boven de vraagprijs, en om onze +-75k overwaarde op die manier weg te gooien vonden we toch te gortig.
Boven de vraagprijs hoeft geen invloed te hebben op je overwaarde. Boven de taxatiewaarde is wat telt. De rest kan je gewoon financieren.

Net als anderen hier die schrikken van 40k overbieden. Dat snap ik wel, maar dat zegt verder niks. Je moet kijken of dat pand het, inclusief overbieden, waard is. Als er 5 biedingen tussen de 30-40k overbieden liggen, dan zal de taxatiewaarde ook op dat bedrag uitkomen.

Het enige waar je voor op moet passen is met je bod. Is namelijk de taxatie wel een stuk later, dan is het niet te financieren en moet het uit eigen middelen komen. Hier kan je op inspelen door bijvoorbeeld een voorbehoud op te nemen als 'ik bied bedrag X onder voorbehoud van financiering voor 90% van de taxatiewaarde'.

• bitterbal_mayo
CrazyOne schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 18:41:
@bitterbal_mayo
ah ja begrijp ik :) Maar klinkt dat jullie nu ook mooi wonen zo :)

• bitterbal_mayo
Ojjorz schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:11:
[...]

Boven de vraagprijs hoeft geen invloed te hebben op je overwaarde. Boven de taxatiewaarde is wat telt. De rest kan je gewoon financieren.

Net als anderen hier die schrikken van 40k overbieden. Dat snap ik wel, maar dat zegt verder niks. Je moet kijken of dat pand het, inclusief overbieden, waard is. Als er 5 biedingen tussen de 30-40k overbieden liggen, dan zal de taxatiewaarde ook op dat bedrag uitkomen.

Het enige waar je voor op moet passen is met je bod. Is namelijk de taxatie wel een stuk later, dan is het niet te financieren en moet het uit eigen middelen komen. Hier kan je op inspelen door bijvoorbeeld een voorbehoud op te nemen als 'ik bied bedrag X onder voorbehoud van financiering voor 90% van de taxatiewaarde'.
kijkt de taxateur ook naar de biedingen die er binnen zijn gekomen?

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

bitterbal_mayo schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:22:
[...]

kijkt de taxateur ook naar de biedingen die er binnen zijn gekomen?
Zeker. Dat is de meest waardevolle indicatie van de huidige waarde die hij heeft. Daarnaast naar omliggende panden, m2 prijzen, ligging, afwerking, etc.

Vandaag toevallig nog weer gesproken met een taxateur omdat ik mn huis opnieuw wil taxeren voor een lagere rente. Hij gaf aan dat, omdat het nu niet om een taxatie bij aankoop ging, het voor hem lastiger was omdat er geen biedingen zijn.

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-01 15:49

mwa

Ojjorz schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:39:
[...]

Zeker. Dat is de meest waardevolle indicatie van de huidige waarde die hij heeft. Daarnaast naar omliggende panden, m2 prijzen, ligging, afwerking, etc.
Stomme vraag wellicht, maar hoe krijgt de taxateur dan de bedragen van de biedingen? Dat kan toch enkel via de verkopende makelaar zijn?

• bitterbal_mayo
Bod gedaan op de woning van afgelopen zaterdag. Wederom weer op inschrijving, vrijdag sluit de bieding. Fingers crossed

• CrazyOne
@Ojjorz
Ik schrik niet van overbieden, en de huizen die wij bezichtigen vallen zo ruim binnen budget dat we bij wijze van zelfs het dubbele kunnen bieden. De vraag is echter meer of wij dat het waard vinden, en tot nu toe is het antwoord elke keer een harde nee geweest. En aangezien wij ook een goed gevoel willen hebben als we er eenmaal gaan wonen, in plaats van het knagende idee dat het huis het toch niet helemaal waard was, hebben we besloten om de boel maar te stoppen.

@bitterbal_mayo
Inderdaad, ruim {200+ m2), vrijstaand, uitzicht naar achteren, iets te grote tuin, en deels al gemorniseerd, maar nog wel wat te doen. Maar het belangrijkste, het voelt als ons huis, welke wij 3 jaar geleden tegen de juiste prijs hebben gekocht. Als wij zometeen hebben bijgeleend is onze hypotheek alsnog "maar" 3 ton, maar hebben wij een ruim, gemoderniseerd en geisoleerd huis.

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

mwa schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:21:
[...]

Stomme vraag wellicht, maar hoe krijgt de taxateur dan de bedragen van de biedingen? Dat kan toch enkel via de verkopende makelaar zijn?
Ja klopt. Die bellen elkaar gewoon. Of het mag, geen idee, maar ik weet zeker dat dit bij mijn aankoop dit jaar is gedaan. Net als bij de aankoop van een goede vriend deze oktober nog.

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

CrazyOne schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:29:
@Ojjorz
Ik schrik niet van overbieden, en de huizen die wij bezichtigen vallen zo ruim binnen budget dat we bij wijze van zelfs het dubbele kunnen bieden. De vraag is echter meer of wij dat het waard vinden, en tot nu toe is het antwoord elke keer een harde nee geweest. En aangezien wij ook een goed gevoel willen hebben als we er eenmaal gaan wonen, in plaats van het knagende idee dat het huis het toch niet helemaal waard was, hebben we besloten om de boel maar te stoppen.
Duidelijk! Een huis moet het natuurlijk altijd voor jezelf waard zijn. Dan is het dus prima.

Ik lees gewoon dat mensen soms denken dat overbieden gelijk staat aan eigen geld. En dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn.

• robino007
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-01 20:26
Wij gaan ook weer verder zoeken, hadden een bod neergelegd van 350k op een huis dat er op stond voor 300k. Het was niet op inschrijving maar toch kreeg ik s'avonds een bericht dat het was verkocht aan een hoger bod. Dit vind ik apart want je kreeg geen bericht van partij x bied 10k/20k hoger, anders had ik nog wel een tweede bod gedaan.

Maar we gaan rustig verder zoeken in de regio, wel jammer want ik had in mijn hoofd de garage al verbouwd haha

• bitterbal_mayo
robino007 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:52:
Wij gaan ook weer verder zoeken, hadden een bod neergelegd van 350k op een huis dat er op stond voor 300k. Het was niet op inschrijving maar toch kreeg ik s'avonds een bericht dat het was verkocht aan een hoger bod. Dit vind ik apart want je kreeg geen bericht van partij x bied 10k/20k hoger, anders had ik nog wel een tweede bod gedaan.

Maar we gaan rustig verder zoeken in de regio, wel jammer want ik had in mijn hoofd de garage al verbouwd haha
Wat jammer! Waar was dat?

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Kan nog steeds hoor, zo heb ik ook mijn huis gekregenkocht O-)

• robino007
In Culemborg, maar hier is de gekte ook flink aan de gang. Laatst nog een huis bekeken voor 350 die uiteindelijk voor 450 wegging 8)7

• robino007
fsfikke schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:55:
[...]

Kan nog steeds hoor, zo heb ik ook mijn huis gekregenkocht O-)
Dan heb jij denk ik een iets andere situatie gehad, hij heeft er echt in gezet verkocht :)

• bitterbal_mayo
robino007 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:58:
[...]

In Culemborg, maar hier is de gekte ook flink aan de gang. Laatst nog een huis bekeken voor 350 die uiteindelijk voor 450 wegging 8)7
Eengezinswoningen? Denk dat een garage wel gewild is ja :P

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-01 12:03
Vandaag via de verkopende makelaar van ons nieuwe huis een brief gehad van de buren met de strekking dat gezien het feit dat er heftig gerenoveerd moet worden en ze via-via hebben vernomen dat wij kinderen hebben ze nu alvast melden dat ze beide wisselende diensten werken en er van uitgaan dat wij met de werkzaamheden en latere woongeluiden hier rekening mee zullen houden.

Zit nog te broeden of ik hier op moet reageren of niet. Niet reageren is alleen afstel, de gevelhersteller (stralen en voegen uitbikken), sloper voor de garage, schuren en tuinhuis en de heier voor mijn nieuwe werkruimte staan al ingepland namelijk.

Sommige mensen..

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:40

de Peer

under peer review

Volgens de NVM erecode mogen makelaars dat ook niet doen volgens mij, omdat je dan de prijs opstuwt.
Ik heb zelf een keer mijn huis verkocht zonder makelaar, en dan kun je wel gewoon mensen tegen elkaar op laten bieden. Dan kun je doen wat je wil...

• Moens88
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 25-01-2025
De Rikster schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:09:
Vandaag via de verkopende makelaar van ons nieuwe huis een brief gehad van de buren met de strekking dat gezien het feit dat er heftig gerenoveerd moet worden en ze via-via hebben vernomen dat wij kinderen hebben ze nu alvast melden dat ze beide wisselende diensten werken en er van uitgaan dat wij met de werkzaamheden en latere woongeluiden hier rekening mee zullen houden.

Zit nog te broeden of ik hier op moet reageren of niet. Niet reageren is alleen afstel, de gevelhersteller (stralen en voegen uitbikken), sloper voor de garage, schuren en tuinhuis en de heier voor mijn nieuwe werkruimte staan al ingepland namelijk.

Sommige mensen..
Lekker persoonlijk ook |:( ik zou eerst maar een vragen hoe ze dit voor zich zien. Geen fijne start in ieder geval.

• CrazyOne
@De Rikster
Kijk die gaan er meteen met een gestrekt been in, niet echt slim.... Waarschijnlijk waren de vorige bewoners lekker rustig of op leeftijd. Je mag gewoon verbouwen binnen de daarvoor bedoelde tijden in de gemeente waar jullie gaan wonen. Je kan ook aanvoeren dat jullie inderdaad kinderen hebben die geluid kunnen veroorzaken, of ze daar rekening mee willen houden. Een goede buur is beter als een verre vriend, maar als ze al zo beginnen, zou ik mij er een stuk minder van aantrekken. Gewoon een weekplanning doorgeven van werkzaamheden die gaan plaats vinden die week, heb je toch genoeg rekening met ze gehouden denk ik. Kunnen ze gaan lopen miauwen, maar ze hebben geen poot om op te staan.

[ Voor 30% gewijzigd door CrazyOne op 17-11-2020 21:23 ]

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

robino007 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:59:
[...]

Dan heb jij denk ik een iets andere situatie gehad, hij heeft er echt in gezet verkocht :)
Ja, dat was bij ons ook, hebben de verkopers het contract al ondertekend? Dan is nog niets definitief. Wij moesten (na een meer dan ruim bod) er uiteindelijk nog 60k bovenop doen, maar toen waren de andere kopers snel vergeten.

Volgens de NVM mag een makelaar er misschien niet op aansturen. Maar hij kan het ook niet voor de verkopers verborgen houden als er alsnog een bod binnenkomt wat aanzienlijk hoger is.

[ Voor 41% gewijzigd door fsfikke op 17-11-2020 21:41 ]

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-01 12:03
CrazyOne schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:20:
@De Rikster
Je mag gewoon verbouwen binnen de daarvoor bedoelde tijden in de gemeente waar jullie gaan wonen.
Ik weet het, het is mijn werk..

Dat is ook de reden dat we dit huis hebben gekocht, hier gaat iemand die alles moet laten doen zijn handen niet aan branden.

Prima dat ze er met gestrekt been in gaan, gaan ze alleen niet winnen..

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Sommige mensen..
Welkom in de straat... Jeetje.

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Sommige mensen..
Nou, dat scheelt weer een bakje koffie met de nieuwe buren. Allemachtig ik zou mij kapot lachen als ik zo'n brief zou krijgen :D

Wanneer komt de zaak op de TV bij de rijdende rechter? Neem aan dat de opnames al gepland staan :D

Default blanke hetero

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:43

Wok

Dakloos...

Ojjorz schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:46:
[...]

Welkom in de straat... Jeetje.
Dit inderdaad... Mijn hemel :X

Dat ging een half jaar geleden bij mij toch een stuk anders :) Ok, ik had geen ingrijpende renovatie op het menu stan, maar toch... Eind van de ochtend was de eindinspectie bij mijn aangekochte woning voordat we naar de notaris gingen. Nadat bij de notaris alles was afgehandeld, reed ik weer terug naar de woning en lag er daar een kaartje van de buren in de bus: "Welkom, nieuwe buurman! Als je gesettled bent, komen we graag even een bakkie doen :) "

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Monopoly
  • Laatst online: 18-08-2022
@De Rikster toch zou ik de toekomstige buren even de "kill them with kindness" behandeling geven: bedanken voor het welkom in de straat, de planning doorsturen (ruimer dan die er staat), en n bosje bloemen met n zoete brief of iets lekkers. Niet ingaan op t aspect woongeluiden/rekening houdeb met. Je kunt ze daarna altijd nog negeren en dan kun je dat ook hartgrondig doen, maar wie weet zijn t te pruimen mensen die nogal onhandig communiceren.

[ Voor 7% gewijzigd door Monopoly op 18-11-2020 00:36 ]

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-01 20:16
[verkeerd gelezen]

[ Voor 94% gewijzigd door AceAceAce op 18-11-2020 09:50 ]

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:58
AceAceAce schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:41:
[...]

Dat is hoe bieden op inschrijving werkt; je wordt gevraagd voor een finaal bod.
Uh hij zegt toch dat het geen bieden op inschrijving was ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

• AceAceAce
Ugh, meer koffie 8)7

Vraagje van mijn kant; hoeveel effect zou (eeuwigdurende) Erfpacht van de grond hebben op de waarde van een huis, ten opzichte van volledig eigendom van de grond?

[ Voor 14% gewijzigd door AceAceAce op 18-11-2020 09:52 ]

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

AceAceAce schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:51:
Ugh, meer koffie 8)7

Vraagje van mijn kant; hoeveel effect zou (eeuwigdurende) Erfpacht van de grond hebben op de waarde van een huis, ten opzichte van volledig eigendom van de grond?
Eeuwigdurend afgekocht? Dan heel weinig. In de meeste gemeenten kan je afgekochte erfpacht ook gewoon overzetten naar eigendom. Je moet dan alleen de notariskosten betalen en een kleine vergoeding voor de administratieve kosten van de gemeente.

Is het niet afgekocht dan is de hoogte van het kanon en de looptijd van de huidige hoogte bepalend. Een kanon van € 500,- per maand verschilt dan nogal met een kanon van € 50,- per maand.

• AceAceAce
Ojjorz schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:17:
[...]

Eeuwigdurend afgekocht? Dan heel weinig. In de meeste gemeenten kan je afgekochte erfpacht ook gewoon overzetten naar eigendom. Je moet dan alleen de notariskosten betalen en een kleine vergoeding voor de administratieve kosten van de gemeente.

Is het niet afgekocht dan is de hoogte van het kanon en de looptijd van de huidige hoogte bepalend. Een kanon van € 500,- per maand verschilt dan nogal met een kanon van € 50,- per maand.
Sorry, eeuwigdurend afgekocht bedoelde ik ja.

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-01 17:12

Kju

@AceAceAce Eeuwigdurend afgekocht erfpacht is in de praktijk verwaarloosbaar t.o.v. Eigen grond mits de akte van erfpacht geen beperkingen oplegt aan het object. Er zijn sommige taxateurs die nog een correctie bloot eigendom doen maar dat is eigenlijk niet de moeite waard om uit te rekenen.

[ Voor 7% gewijzigd door Kju op 18-11-2020 14:17 ]

PSN: Kjujay

• AceAceAce
Kju schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:16:
@AceAceAce Eeuwigdurend afgekocht erfpacht is in de praktijk verwaarloosbaar t.o.v. Eigen grond mits de akte van erfpacht geen beperkingen oplegt aan het object. Er zijn sommige taxateurs die nog een correctie bloot eigendom doen maar dat is eigenlijk niet de moeite waard om uit te rekenen.
De buurt heeft wel een beschermd stadsaanzicht (rijksmonument), maar beperkingen hier aan gerelateerd zie ik niet in de Akte uitgifte erfpacht staan. Wel wordt er gerefereerd naar de "algemene voorwaarden voor de uitgifte van gronden in ergpacht van de gemeente utrecht 1989", maar na een snelle scroll actie zie ik niet echt staan dat je de gevel niet mag aanpassen (hoewel ik deze beperking wel verwacht).

Ik heb vanmiddag een bezichtiging, ik vraag het wel even na bij de verkoopmakelaar maar wil het graag ook van tevoren begrijpen.

[ Voor 29% gewijzigd door AceAceAce op 18-11-2020 14:40 ]

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Sommige mensen..
7(8)7
Wauw! Dat is toch wel heel brutaal van je nieuwe buren.

Ik zou er binnenkort gewoon eens langs gaan om een praatje pot te houden. En aangeven wat je allemaal gaat doen. Mochten ze er dan alsnog met gestrekt been in gaan, dan kunnen sommige werkzaamheden wat gaan uitlopen >:)

Maar serieus, wat een warm welkom in de straat :+

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Ik zou juist blij zijn met zulke buren, je weet vrij zeker dat deze buren zelf heel weinig lawaai maken namelijk :D.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:48
Requiem19 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:20:
Ik zou juist blij zijn met zulke buren, je weet vrij zeker dat deze buren zelf heel weinig lawaai maken namelijk :D.
Juist de mensen die niets verdragen van een ander zijn nogal blind voor de overlast die ze zelf veroorzaken. Althans in mijn ervaring.

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01 13:54

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Requiem19 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:20:
Wisselende diensten...dus midden in de nacht thuis komen, gestommel, praatje met de vrouw, nog even muziekje aan/ serietje kijken op net iets te hard volume :P

Dit dus.

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01 13:54

FunkyTrip

Funky vidi vici!

BastaRhymez schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:14:
[...]

7(8)7
Wauw! Dat is toch wel heel brutaal van je nieuwe buren.
Nah, je weet niet hoe het gegaan is. Voor hetzelfde geld zagen ze de verkoopmakelaar en vroegen hoe het zat en wat ze moesten doen omdat ze geen contactgegevens hadden en de kopers telkens mistten, welke daarop antwoordde 'schrijf maar een brief ofzo en dan geef ik het wel door'.

Kopers moeten gewoon praatje maken als ze er weer eens zijn en een beetje semi-rekening houden met de buren. "Nou we zullen vragen of klus X iets later kan beginnen, maar die klussers voor klus Y komen nu eenmaal om tijdstip A, dus daar kunnen we niets aan doen, maar we doen ons best!"

Dit dus.

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-01 17:12

Kju

AceAceAce schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:31:
[...]

De buurt heeft wel een beschermd stadsaanzicht (rijksmonument), maar beperkingen hier aan gerelateerd zie ik niet in de Akte uitgifte erfpacht staan. Wel wordt er gerefereerd naar de "algemene voorwaarden voor de uitgifte van gronden in ergpacht van de gemeente utrecht 1989", maar na een snelle scroll actie zie ik niet echt staan dat je de gevel niet mag aanpassen (hoewel ik deze beperking wel verwacht).

Ik heb vanmiddag een bezichtiging, ik vraag het wel even na bij de verkoopmakelaar maar wil het graag ook van tevoren begrijpen.
Ben je nu niet een en ander aan het verwarren? Erfpacht, beschermd stadsgezicht en rijksmonumentenwet kunnen leiden tot verschillende beperkingen.

PSN: Kjujay

• AceAceAce
Kju schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:12:
[...]

Ben je nu niet een en ander aan het verwarren? Erfpacht, beschermd stadsgezicht en rijksmonumentenwet kunnen leiden tot verschillende beperkingen.
Zou heel goed kunnen. De verkoopmakelaar had een waslijst aan documenten aangeleverd, maar qua beschermd stadsgezicht/rijksmonument zie ik alleen een kaartje (deze), maar geen beschrijving ergens wat het nou inhoudt. Dus vraag ik me vervolgens af waar dat in meer detail beschreven zou moeten zijn.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik wil en woning gaan kopen, mijn eerste. Vooralsnog zonder aankoopmakelaar. Nu wil ik wat zekerheid bieden bij het uitbrengen van een bod, en wil hier best wat persoonlijke info voor aan de makelaar sturen als dat helpt. Wat is gebruikelijk? Ik lees dat een paspoortkopie weleens wordt meegestuurd, maar zou wellicht ook graag mijn (gebrek aan) BKR registratie en een inzicht in mijn financiële situatie mee willen sturen. Wat vinden jullie?

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Dat makelaars die daar om vragen de pot op kunnen, laat staan dat ik er uit mijzelf mee zou komen...

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• bitterbal_mayo
TheZeroorez schreef op donderdag 19 november 2020 @ 17:16:
Ik wil en woning gaan kopen, mijn eerste. Vooralsnog zonder aankoopmakelaar. Nu wil ik wat zekerheid bieden bij het uitbrengen van een bod, en wil hier best wat persoonlijke info voor aan de makelaar sturen als dat helpt. Wat is gebruikelijk? Ik lees dat een paspoortkopie weleens wordt meegestuurd, maar zou wellicht ook graag mijn (gebrek aan) BKR registratie en een inzicht in mijn financiële situatie mee willen sturen. Wat vinden jullie?
ik stuur wel mijn scan van mijn paspoort mee.

vroeg de verkoop makelaar van de eerste woning waar ik een bod op heb gedaan hoe je nou 'betrouwbaar' overkomt en hij zei dat een goeie makelaar daar wel zijn vragen voor heeft om dat te 'checken'

• ppeterr
TheZeroorez schreef op donderdag 19 november 2020 @ 17:16:
Ik vind, dat als je zeker wilt overkomen voor de verkopers. Dat je dat doet via een aankoop makelaar.
Pagina: 1 ... 157 ... 370 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7