Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 155 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-09 09:16
Point.Flare schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:26:
Administratieve kosten voor het afsluiten heb ik uiteraard. Het ging mij in deze om de 1000 euro advieskosten.
En die haal je er al uit daar je al een doorrekening van een adviseur hebt en weet tot welk bedrag je veilig zonder voorbehoud van financiering kan bieden. Een goede adviseur bekijkt meteen of er meerdere partijen zijn waar een hypotheek kan worden ondergebracht. Tooltjes op internet zijn leuk en indicatief maar niet meer dan dat. Doe er een aankoop makelaar bij en je bod ook al is die niet het allerhoogst komt opeens veel serieuzer over.

Het is de verkoper die beslist maar zijn / haar aankoopmakelaar die adviseert waar mee in zee te gaan.
En een koper welke zijn zaken vooraf al op orde heeft is een veel betrouwbaarder partij dan iemand die alles zelf wil regelen met alle risico's en ongemakken van dien.

Andere reden is dat woningen vaak in de interne systemen van makelaars komen voordat ze naar Funda gaan. Dan krijg je eerder een email van huizen die aan je voorwaarden voldoen en kan je eerder reageren.
Reageer je toch later dan kan een afspraak via je aankoopmakelaar soms nog geregeld worden als de bezichtigingen zijn volgepland.

[ Voor 25% gewijzigd door D-dark op 09-11-2020 20:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:04
Bockelaar schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:33:
[...]
misschien hebben de verkopers wel aangegeven dat ze alleen zaken willen doen met kopers met aankoopmakelaar. En ja: het mag wel, een huis kopen is geen recht
Ja, dat is inderdaad hoe ze het brengen.....
Ik heb hier al verschillende keren ervaring mee gehad en iedere keer is het puur een keuze van de verkopende makelaar. Het is eerder realistisch dan zuur.
Het is een pre-check voor de verkopende partij zoals ik schreef. Een soort "filter". Doorgaans zijn mensen met een aankoopmakelaar namelijk serieuzer (willen er geld voor lappen) en daardoor beter voorbereid (weten wat ze financieel kunnen lenen bijv. doordat de aankoopmakelaar dit ze heeft laten doornemen met een adviseur om maar wat te noemen). Een gestroomlijnder verkoopproces met meer zekerheid voor verkoper.
Yup, leuk verhaal. Maar uiteindelijk is het puur geld verdienen voor een makelaar die er maar heel weinig voor hoeft te doen en al helemaal geen verantwoordelijkheid heeft. Een aankoopmakelaar was vroeger heel leuk omdat er toen geen Funda was. Tegenwoordig heeft die echter amper nog toegevoegde waarde.
Op deze manier zorgen ze er echter weer voor dat je er wel eentje nodig hebt omdat je er anders niet tussen komt. Puur oplichting wat mij betreft.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
964C2 schreef op maandag 9 november 2020 @ 20:00:
[...]

Gewoon een aantal maandjes lekker eigenwijs proberen om er überhaupt tussen te komen voor een bezichtiging.
Denk dat je daarna vanwege voortschrijdend inzicht ondervonden hebt hoe de markt in elkaar zit.
Kwestie van leven en laten leven :*)

Mark my words : " Penny Wise , Pound Foolish "
Hoe vertyfd de huizenmarkt in Nederland is bedoel je 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunder
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Point.Flare schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:52:
Nu ben ik vast verschrikkelijk naïef. Ik word graag even op mijn plaats gezet, zodat ik ook de andere zijde van de medaille kan zien. :)
Eerste adviesgesprek kost niks, dus waarom niet gewoon even bekijken of er überhaupt een klik is met zo iemand? Ik heb tweemaal iets gekocht met behulp van een aankoopmakelaar, twee keer alles geregeld en gedaan binnen een maand van bezichtiging tot notaris, dat had ik ook niet zelf kunnen doen. En zoals wel vaker aangegeven is het een toegangskaartje kopen tot veel bezichtigen, daar kan je van vinden wat je wil natuurlijk. Ik heb ook collega's/vrienden die letterlijk jaren op zoek zijn, en ook de toegevoegde waarde van een aankoopmakelaar (nog steeds!) niet zien, ondanks dat het wachten en wachten op deze woningmarkt ze letterlijk tienduizenden euro's heeft gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Iemand al meegemaakt dat een verkoopmakelaar vertikt om contact op te nemen na t plaatsen van een bod?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:24
Het lijkt erop dat de Rabobank in 3 weken tijd de hypotheek rond krijgt. Ik heb zojuist, wat ik een beetje hippe manier vind eigenlijk. Te horen gekregen dat er a.s. vrijdag een akkoord zal zijn.
Nou voorloopt maandag het voorbehoud op financiering. Dus het past allemaal redelijk.

Toch kriebelt het nog enigszins. Ik zal vrijdag moeten doorgeven aan mijn aankoop makelaar dat het rond is ? Maar wat heb ik dan in handen. Een hypotheek voorstel of een concept ?

Ik zie allemaal beren op de weg :) Ben pas gerust eigenlijk als ik de sleutel in handen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
SYQ schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:26:
Iemand al meegemaakt dat een verkoopmakelaar vertikt om contact op te nemen na t plaatsen van een bod?
Dus jij plaatst een bod, en er komt geen reactie ? Ik zou er zelf eens achter aan bellen dan. Wat ik wel mee kreeg van de aankoop makelaars hier (of het waarheid is laat ik in het midden). Dat zonder een aankoop makelaar, je eerder onder op de stapel terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:15
ppeterr schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:32:
Het lijkt erop dat de Rabobank in 3 weken tijd de hypotheek rond krijgt. Ik heb zojuist, wat ik een beetje hippe manier vind eigenlijk. Te horen gekregen dat er a.s. vrijdag een akkoord zal zijn.
Nou voorloopt maandag het voorbehoud op financiering. Dus het past allemaal redelijk.

Toch kriebelt het nog enigszins. Ik zal vrijdag moeten doorgeven aan mijn aankoop makelaar dat het rond is ? Maar wat heb ik dan in handen. Een hypotheek voorstel of een concept ?

Ik zie allemaal beren op de weg :) Ben pas gerust eigenlijk als ik de sleutel in handen heb.
Een offerte die de bank uitbrengt is zeg maar definitief, als jij die ondertekent is het rond.
Daarom zijn ook alle checks voorafgaand aan een offerte, omdat ze zodra ze een offerte uitbrengen deze moeten waarmaken zodra de handtekening is gezet.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Martinusz schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:42:
[...]

Een offerte die de bank uitbrengt is zeg maar definitief, als jij die ondertekent is het rond.
Daarom zijn ook alle checks voorafgaand aan een offerte, omdat ze zodra ze een offerte uitbrengen deze moeten waarmaken zodra de handtekening is gezet.
Duidelijk, ik ontvang dus een offerte vrijdag die ik in alle rust over het weekend heen bekijk en onderteken. Vervolgens maak ik de maandag ochtend erop de melding dat het rond is voor de makelaar.

Dat geeft al wat rust (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:32
contact met de verkopers of met jou?

- met de verkopers: je bod is lager dan het minimum wat de verkopers willen hebben
- met jou: hij is bezig me andere kopers met een hoger bod of hij is druk of nja, vul maar in

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:52
Dat ben ik niet tegen gekomen. Het kijken en bieden verliep meestal op dezelfde manier: één of meer kijkdagen, die helemaal werden volgepland, zodat je de mensen tegenkwam die voor en na je kwamen bezichtigen. Vervolgens bieden bij inschrijving op twee of drie dagen, per email of via een online omgeving.

Bij een aantal woningen was er minder belangstelling, daar kon buiten een vaststaande procedure worden geboden. De ene keer dat ik dat heb gedaan, heb ik daarvoor gebeld naar de verkoopmakelaar. Op die manier kun je even peilen en soms extra informatie loskrijgen.
ppeterr schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:35:
[...]

Wat ik wel mee kreeg van de aankoop makelaars hier (of het waarheid is laat ik in het midden). Dat zonder een aankoop makelaar, je eerder onder op de stapel terecht komt.
Bij woningen waar veel vraag naar is zal dat zeker het geval zijn. De verkopende kant zal in eerste instantie naar hoogte van het bod en de voorwaarden kijken. Als er meerdere hoge bieders met gunstige voorwaarden zijn (m.n. zonder voorbehoud financiering), zullen degenen met een aankoopmakelaar een streepje voor hebben. De verkoopmakelaar kan dan informatie inwinnen over de kans dat de financiering rondkomt, de aankoopmakelaar over de kans die het bod maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Niet online

SYQ

Nou uiteindelijk toch terug gebeld. Bod was idd niet voldoende (proberen is gratis) en we gaan ff nachtje over slapen of we meer willen bieden. Gaat uiteindelijk om een behoorlijk bedrag. Reden voor twijfel is de late sleuteloverdracht (ruim half jaar). Het verschil met een ander bod is volgens haar fors fors fors 🥸

Vond de manier waarop alleen raar, geef dan aan dat je nog even wilt wachten op andere biedingen. Maar ws is 't gebruikelijk met de huidige markt, had alleen niet verwacht dat het hier in het oosten ook zo overspannen is bij bedragen boven 6ton

Aankoopmakelaar heeft hier niks mee te maken hoop ik, anders was er ook geen bezichtiging ingeplanned toch?

[ Voor 5% gewijzigd door SYQ op 10-11-2020 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
@SYQ Er is dus gewoon een hoger bod geweest, en een luie makelaar die niet de moeite nam om jou te informeren. Niet netjes. Of het bod heel veel hoger is als de verkopende makelaar gaat roepen dat je fors overboden bent is natuurlijk de vraag. Het lijkt mij eerder een manier om jou of de andere geïnteresseerden nog hoger in te laten zetten.

Ik heb wel een aankoop makelaar in de hand genomen. En bij de huizen waar een inschrijving voor was, belde hij altijd op de laatste dag met de verkopende makelaar voor een soort "onderdonsje". Even uitpeilen hoe het er voor staat met de interesse. Het is echt een klein wereldje de makelaardij. Tevens denk ik dat je sterker staat met randvoorwaarden of een financieel voorbehoud als dat via een aankoop makelaar gecommuniceerd wordt. Maar goed, dat was in mijn geval. Ik ben blij dat ik er redelijk ontzorgt door ben. Ook door gebrek aan tijd en kennis. Of dat die paar duizend euro waard is...tja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Niet online

SYQ

Gelijk heb je, maar goed we staan er gelukkig nuchter in. Dat "fors" doet ons niks, we hebben een budget and thats it. En anders op naar de volgende.

Maar de manier waarop vond ik gewoon raar, mocht ik dit vaker meemaken dan is het idd geen slecht idee om een aankoopmakelaar in te schakelen. Huidige woning ook zonder gekocht en zo spannend was het niet, zolang je weet wat je grens is qua budget en niet ff 10k tegenaan gooit omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-08 22:59

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

RzrBck schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:24:
[...]

Stel je hebt je droomhuis, weet dat er overboden gaat worden. Wat bied je dan zelf? 470, 472.5 of 475... een aankoopmakelaar kan je daar meer info over geven met de kennis v/d lokale markt, waardoor je alsnog misschien met optie 1 weg komt waar je zelf voor de zekerheid optie 2 had genomen. Dan heb je'm al weer bijna eruit. Los van dat een aankoopmakelaar een soort "pre-check" voor "zaakjes op orde" is vanuit verkopersperspectief.

Mocht je in Utrecht zelf wat zoeken, kan ik je evt de mijne wel aanbevelen per dm.
Ik sla advies nooit af, dus ik ontvang graag je aanbeveling.

Als ik voor Maart de overdracht kan doen, dan bespaar ik de overdrachtsbelasting op mijn deel (ik word 35 in Maart). Ik zie een soort prestatie afspraak voor me. Kan hij me helpen aan de woning voor mijn verjaardag, dan is het mij een serieuze optie. Geen idee. Keertje een gesprek aangaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Ruudzaan schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:28:
[...]

Uit een paar posts eerder had ik begrepen dat een aankoopmakelaar niet per definitie zoveel vraagt.
Er werd ook gesproken over het volgende: € 1.000 als basis en 10% van het bedrag dat de makelaar er nog van af weet te lullen over een door de koper en de aankoopmakelaar samen afgesproken redelijk aankoopbedrag.
Dan is het allemaal niet zo duur en heb je ook echt een voordeel.
Ik heb tot nu toe enkel makelaarsland gevonden met een gage om en nabij de 2k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Sport_Life schreef op maandag 9 november 2020 @ 19:50:
[...]

Toen wij ons appartement verkochten stond iemand zonder makelaar al met 1-0 achter .
Waarom ? Zie hier : Aurum in "Ervaringen met het verkopen van je woning"

Als verkoper wil je het risico zo klein mogelijk hebben dat eea niet doorgaat, en een aankoopmakelaar houdt ook voor kopers in de gaten of financiering (bij benadering) mogelijk is.
Dus andersom beredeneerd loop je mogelijk woningen mis.
Ik mag 530k lenen. Ik wil 400k lenen. Simple math. Desnoods mag de verkoopmakelaar onze loonstrookjes zien. Dat is het ding. Waar veel mensen op het randje van hun budget zoeken, zitten wij niet aan onze grens. Ik kan er helemaal in komen als er een complexe situatie is waarbij er sprake is van maximaal lenen, een huis dat nog verkocht moet worden, lopende schulden, enzovoorts. In ons geval totaal niet aan de orde. Goed. Ik heb een bezichting aangevraagd. Eerst even per email. Als ik morgenochtend geen reactie heb ga ik bellen en verhaal doen. En dan vertel ik er met alle liefde de situatie bij. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Point.Flare op 10-11-2020 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
Tja, wapperen met je loonstrook en roepen dat je 500k kan lenen is alles behalve de indruk dat je er serieus mee bezig bent toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rnenator
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-06 00:10
Ik sluit me hier 100% bij aan, het lastige is alleen dat op dit moment in veel regio's de verkoopmakelaar alleen zaken wil doen met kopers die met een aankoopmakelaar aan komen zetten...
Klopt, een bod van een aankoopmakelaar of hypotheekadviseur is meer waar dan een bod zonder deze partijen.

Als je als verkopende partij 2 biedingen van ongeveer hetzelfde bedrag krijgt, het lage bod van aankoopmakelaar/hypotheekadviseur, het hoge van particulieren, dan neem je als verkopende partij het bod van aankoopmakelaar/hypotheekadviseur serieuzer.

PSN: Haenkie | CSGO: http://steamcommunity.com/id/haenkie (HANK)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SYQ
  • Niet online

SYQ

Point.Flare schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:40:
[...]

Ik mag 530k lenen. Ik wil 400k lenen. Simple math. Desnoods mag de verkoopmakelaar onze loonstrookjes zien. Dat is het ding. Waar veel mensen op het randje van hun budget zoeken, zitten wij niet aan onze grens. Ik kan er helemaal in komen als er een complexe situatie is waarbij er sprake is van maximaal lenen, een huis dat nog verkocht moet worden, lopende schulden, enzovoorts. In ons geval totaal niet aan de orde. Goed. Ik heb een bezichting aangevraagd. Eerst even per email. Als ik morgenochtend geen reactie heb ga ik bellen en verhaal doen. En dan vertel ik er met alle liefde de situatie bij. :)
Het is niet zo simpel. Als taxatie uitkomt op een lager bedrag als waarvoor je het wilt kopen kan je geen aanspraak maken op je loonstrookje. Dan is het eigen geld toeleggen. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:00
@Point.Flare Het ligt er helemaal aan hoe druk jou segment is. Als een makelaar voor een bepaalde woning maar 1 bezichtiging per week heeft... en jij bent die ene, en tijdens de kennismaking ('goh wat voor werk doe je eigenlijk') krijgt de makelaar al een beeld, dan kan die makelaar ook wel vertrouwen hebben in een goede afloop.

Maar als jij 1 van de 15 belangstellenden bent dan weet zo'n makelaar al die dingen echt niet meer. Je bent dan een nummertje. En blijkbaar helpt het dan om een aankoopmakelaar te hebben.

Ik heb er zelf geen ervaring mee: ik zocht in hetzelfde segment als jij qua prijs, maar dan in Assen. En daar was vorig jaar 400k nog wel goed te doen: gewoon rustig woning bekijken, bod doen, uurtje later was het rond. Maar zo is het denk ik niet in jouw regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Het gaat er de verkoper om dat je dat aan kunt tonen. Met makelaar kom je sterker over. Maar als je de verkopers met een mailtje kunt overtuigen - zonder al je kaarten prijs te geven... - kan dat ook natuurlijk. Een goed argument is natuurlijk dat je de besparing van de makelaar liever gebruikt voor de aankoop van de woning ;).
Ik denk dat je goed bezig bent, kijk eerst hoever je zonder makelaar komt en mocht je toch teveel concurrentie hebben dan kun je altijd nog met een makelaar in zee gaan :). Tenzij je gaat bieden op bouwvallen of jaren 30 woningen, dan zou ik altijd een aankoopmakelaar meenemen die enige bouwkundige kennis heeft.

[ Voor 31% gewijzigd door Sport_Life op 10-11-2020 17:48 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Niet online

SYQ

Ik kan er weinig over vinden op dit moment, maar kostenkoper is toch het bedrag wat je betaald aan hypotheek ook al breng je eigen geld in (bv 100k). dus stel je neemt woning over voor 200k, maar brengt zelf 100k in. Kostenkoper is dan 2% van 200k toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:59
SYQ schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:01:
Ik kan er weinig over vinden op dit moment, maar kostenkoper is toch het bedrag wat je betaald aan hypotheek ook al breng je eigen geld in (bv 100k). dus stel je neemt woning over voor 200k, maar brengt zelf 100k in. Kostenkoper is dan 2% van 200k toch?
Ja dat is de overdrachtsbelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:44
Sport_Life schreef op maandag 9 november 2020 @ 19:50:
[...]

Toen wij ons appartement verkochten stond iemand zonder makelaar al met 1-0 achter .
Waarom ? Zie hier : Aurum in "Ervaringen met het verkopen van je woning"

Als verkoper wil je het risico zo klein mogelijk hebben dat eea niet doorgaat, en een aankoopmakelaar houdt ook voor kopers in de gaten of financiering (bij benadering) mogelijk is.
Dus andersom beredeneerd loop je mogelijk woningen mis.
Misschien vervelend, maar onze makelaar heeft contact gehad met hun hypotheekadviseur en die ging er volledig in mee dat ze alles helemaal konden betalen. Had blijkbaar zelf de BKR nog niet gecheckt van deze mensen.... wat me toch wel een goed idee lijkt als hypotheek adviseur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 09:02
SYQ schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:01:
Euhm, ik denk dat je het goed bedoeld, maar de termen wat door elkaar haalt:
Kosten koper zijn de kosten die je maakt om een huis te kopen, o.a. hypotheek kosten, notaris taxatie enz. Gemiddeld rond de 5 a 6 % van de verkoopprijs (of als je het goed weet uit te zoeken ong 4% :P).
Onderdeel van de kosten koper is de overdrachtsbelasting, en die is idd 2% van de verkoopprijs, dus niet het hypotheek bedrag, in jouw voorbeeld dus 2% van 200k ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17-09 17:21
Minneyar schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:58:
[...]

Kosten koper zijn de kosten die je maakt om een huis te kopen, o.a. hypotheek kosten, notaris taxatie enz. Gemiddeld rond de 5 a 6 % van de verkoopprijs (of als je het goed weet uit te zoeken ong 4% :P).
Onderdeel van de kosten koper is de overdrachtsbelasting, en die is idd 2% van de verkoopprijs, dus niet het hypotheek bedrag, in jouw voorbeeld dus 2% van 200k ja.
[...]

Waar je trouwens wel voordeel hebt is als je met NHG en eigen geld een huis koopt, waar de NHG provisie eigenlijk valt onder de noemer 'kosten koper'. Je hoeft alleen maar NHG provisie (0.7%) te betalen over je hypotheek, dus in dit geval over 100k 0.7%, ipv over 200k 0.7%. Scheelt toch mooi 700 euro! Kwam ik zelf achter onlangs bij mijn huis kopen wat toch weer een 'kleine' meevaller was.

[ Voor 28% gewijzigd door Penait1 op 11-11-2020 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-08-2022
Hoi, nieuw hier.

K ben nu sinds kort ook bezig met huizenjacht.

Heb na 3 woningen bekeken te hebben eergister een bod uitgebracht op een woning die ik graag wil kopen. Helaas is dit op inschrijving dus maar 1 kans om een blind bod te doen. Denk dat het wel een redelijk populaire woning is dus 5% boven vraagprijs geboden. Niet super veel maar kan dit zonder voorbehoud van financiering doen en ben zeer flexibel in de overdrachtsdatum. Dacht dat dit allemaal wel in mijn voordeel kon werken maar nu lees ik hier boven dat zelfs met deze voorwaarden zonder aankoopmakelaar je weer weinig kans maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Ik heb intussen ook al 2 keer misgegrepen (en heel wat keren niet eens de kans gekregen om te gaan bezichten vanwege grote belangstelling), 1 keer overboden en 1 keer net diezelfde ochtend verkocht.

Volgende week gelukkig weer een bezichtiging kunnen inplannen al was de belangstelling ook al weer heel groot -O- zucht. Zelfs de bezichtiging inplannen was al een uitdaging aangezien ik en mijn vrouw ook vrij van ons werk moet vragen, voor je dat geregeld hebt zijn de beschikbare plekken alweer vol en kan je weer opnieuw beginnen 8)7. Weekend en avonden doen makelaars niet meer, mensen staat toch wel in de rij om te kopen.

De gekte op de huizenmarkt is echt nog altijd absurd momenteel, we zijn intussen al bijna 4 maanden bezig en mensen buitelen echt over elkaar heen om huizen te kopen, alsof ze gratis zijn!

Dit vat de huizenmarkt wel aardig samen momenteel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZNu9rU4IXB7JoIgcRMKWzW_XsU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DQNyWdn82nzQi5H4XydQaxw9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Metro2002 op 11-11-2020 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
Metro2002 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 14:52:
Ik heb intussen ook al 2 keer misgegrepen (en heel wat keren niet eens de kans gekregen om te gaan bezichten vanwege grote belangstelling), 1 keer overboden en 1 keer net diezelfde ochtend verkocht.

Volgende week gelukkig weer een bezichtiging kunnen inplannen al was de belangstelling ook al weer heel groot -O- zucht. Zelfs de bezichtiging inplannen was al een uitdaging aangezien ik en mijn vrouw ook vrij van ons werk moet vragen, voor je dat geregeld hebt zijn de beschikbare plekken alweer vol en kan je weer opnieuw beginnen 8)7. Weekend en avonden doen makelaars niet meer, mensen staat toch wel in de rij om te kopen.

De gekte op de huizenmarkt is echt nog altijd absurd momenteel, we zijn intussen al bijna 4 maanden bezig en mensen buitelen echt over elkaar heen om huizen te kopen, alsof ze gratis zijn!

Dit vat de huizenmarkt wel aardig samen momenteel:
[Afbeelding]
Kijk je in hele populaire wijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Biedt dan gewoon zonder voorbehoud van financiering, dan is het de andere partij wel duidelijk dat hypotheek geen/jouw probleem is. Wat wij gedaan hebben is een aankoopmakelaar inschakelen om een specifiek object wat we graag wilden kopen. Dan zijn de kosten ook wat lager omdat ze niet op zoek hoeven te gaan.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Niet online

SYQ

[...]

Idd, ik bedoelde natuurlijk overdrachtsbelasting.

Maar als we het nu toch over kosten koper hebben; de overige kosten zijn toch niet gebaseerd op percentages? of is de 4% tot 6% meer een indicatie?

Want als ik bv 5% pak van 550.000 kom ik uit op 27.500, dat is een wezenlijk verschil met de uitdraai die ik voor em heb liggen nav gesprek met mijn hypotheekadviseur. Verschil van 10k in mijn voordeel (14.445)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

bitterbal_mayo schreef op woensdag 11 november 2020 @ 14:56:
[...]

Kijk je in hele populaire wijken?
Niet dat ik weet, gewoon standaard rijtjeshuizen in Spijkenisse en omgeving.
SYQ schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:00:
[...]

Maar als we het nu toch over kosten koper hebben; de overige kosten zijn toch niet gebaseerd op percentages? of is de 4% tot 6% meer een indicatie?

Want als ik bv 5% pak van 550.000 kom ik uit op 27.500, dat is een wezenlijk verschil met de uitdraai die ik voor em heb liggen nav gesprek met mijn hypotheekadviseur. Verschil van 10k in mijn voordeel (14.445)
De overdrachtsbelasting is 2%, daarbovenop komen nog kosten voor de hypotheekakte en eigendomsakte, adviseur, eventueel NHG , taxatiekosten en eventueel bankgarantie als je niet genoeg eigen geld hebt voor de waarborgsom.
Totaal komt er bovenop die 2% nog ongeveer 5500 euro aan aanvullende kosten. (althans, dat was bij mij de laatste keren zo)

[ Voor 64% gewijzigd door Metro2002 op 11-11-2020 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
Metro2002 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:02:
[...]

Niet dat ik weet, gewoon standaard rijtjeshuizen in Spijkenisse en omgeving.
En een aankoopmakelaar nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Een aankoopmakelaar zal best helpen maar evenals overbieden ga ik daar niet aan beginnen. Als de gekte zo erg is dat je dat nodig hebt dan blijf ik nog wel even zitten.

Ik wil verhuizen, ik moet niet. Als ik nog een jaar moet blijven zitten dan doe ik dat gewoon :) Ik laat me niet gek maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Metro2002 op 11-11-2020 15:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:42

Koekfabriek

King Billy on the wall

[...]

Indicatie. Ligt er allemaal aan of je gebruik maakt van de NHG regel, kosten notaris, kosten aankoopmakelaar etc. etc.. Grofweg 5% aanhouden en je zit goed.
Metro2002 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:11:
[...]

Een aankoopmakelaar zal best helpen maar evenals overbieden ga ik daar niet aan beginnen. Als de gekte zo erg is dat je dat nodig hebt dan blijf ik nog wel even zitten.

Ik wil verhuizen, ik moet niet. Als ik nog een jaar moet blijven zitten dan doe ik dat gewoon :)
Niet om vervelend te zijn, vrienden van ons zeiden dit 3 jaar geleden en zitten momenteel nog steeds (ontevreden) in hun huidige (huur)woning. Het is (tegenwoordig) helaas de realiteit dat overbieden en een aankoopmakelaar voor bepaalde klasse woning praktisch noodzakelijk is. Wanneer het weer een kopersmarkt wordt weet niemand.

[ Voor 34% gewijzigd door Koekfabriek op 11-11-2020 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Koekfabriek schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:12:
[...]

Niet om vervelend te zijn, vrienden van ons zeiden dit 3 jaar geleden en zitten momenteel nog steeds (ontevreden) in hun huidige (huur)woning. Het is (tegenwoordig) helaas de realiteit dat overbieden en een aankoopmakelaar voor bepaalde klasse woning praktisch noodzakelijk is. Wanneer het weer een kopersmarkt wordt weet niemand.
Als ze 3 jaar geleden ook al niks konden vinden hebben die vrienden wel heel erg hoge eisen denk ik.
Het huis waar ik nu zit heb ik namelijk ook 3 jaar geleden gekocht en toen was de markt nog gewoon normaal, ik heb dit huis zelfs voor minder dan de vraagprijs gekocht toen.
Wat er nu gaande is is echt niet normaal en ik geloof dat dat volgend jaar wel weer wat kalmer wordt. Als we 3 jaar verder zijn dan kan ik altijd nog een aankoopmakelaar overwegen maar momenteel is dat echt nog tegen mijn principes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 09:02
[...]

Indicatie idd, alleen overdrachtsbelasting en eventueel NHG is percentage, rest zijn over het algemeen "vaste bedragen". Het percentage zakt dus naarmate je koopsom stijgt.
Wij kwamen uiteindelijk op 3.9% uit om exact te zijn. Maar zoals gezegd door @Koekfabriek voor budgetering rekenen met 5% dan zit je meestal wel goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ppeterr
Over de aankoop makelaar, heb ik nog wel een reden die je kan overwegen.

Mijn aankoop makelaar heeft 3 keer bij het plannen van een bezichtiging ook te horen gekregen dat alles vol zat. En ik op een reserve lijst terecht zou komen. De eerste keer dat ik dat terug gekoppeld kreeg, heb ik aangegeven dat ze het maar regelen. En dat hebben ze gedaan. Onderling zijn de makelaars gewoon eigenlijk klanten van elkaar. En blijkbaar toch een voetje tussen de deur bij je aanstaande woning :)

@SYQ Ik heb een aantal dingen kunnen wegstrepen in de kosten koper. Wat een procentje of wat scheelt :)
Bijvoorbeeld, bankgarantie - 150 euro vragen ze daar voor. Weggestreept want dat boek ik zelf wel over. Taxatie 500 euro Weggestreept, want calcasa report uit de rabobank zelf, Advies kosten 400 euro minder, want zelf deels online ingediend bij de rabo.

Het scheelt toch.

[ Voor 28% gewijzigd door ppeterr op 11-11-2020 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:48
Even een vraagje. Wellicht past het niet helemaal thuis in dit topic maar ik probeer het toch.

Casus:
Stel je koopt een stuk grond van een vastgoedbelegger. Op deze grond mag in de toekomst een huis gebouwd worden. Hierdoor zou de belastingdienst 21% btw (omzetbelasting kunnen heffen, het is maar net hoe ze die grond zien. Of als toekomstig bouwperceel of als agrarische grond zoals het nu is). Je komt een koopsom als particulier met dit bedrijf overeen. In de koopovereenkomst staat dat het een "kosten koper" prijs is. Hierdoor zijn de kosten van de notaris, kadasterkosten en overdrachtsbelasting voor de koper. Echter valt daar de 21% btw (omzetbelasting) daar dan ook onder? Of zit die al in de koopprijs omdat je als particulier (koper) een akkoord hebt bereikt met een vastgoedbelegger (verkoper)?

[ Voor 5% gewijzigd door Sunri5e op 11-11-2020 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:29
Sunri5e schreef op woensdag 11 november 2020 @ 17:46:
Even een vraagje. Wellicht past het niet helemaal thuis in dit topic maar ik probeer het toch.

Casus:
Stel je koopt een stuk grond van een vastgoedbelegger. Op deze grond mag in de toekomst een huis gebouwd worden. Hierdoor zou de belastingdienst 21% btw (omzetbelasting kunnen heffen, het is maar net hoe ze die grond zien). Je komt een koopsom als particulier met dit bedrijf overeen. In de koopovereenkomst staat dat het een "kosten koper" prijs is. Hierdoor zijn de kosten van de notaris, kadasterkosten en overdrachtsbelasting voor de koper. Echter valt daar de 21% btw daar dan ook onder? Of zit die al in de koopprijs omdat je als particulier (koper) een akkoord hebt bereikt met een vastgoedbelegger (verkoper)?
Zou je de grond in deze hypothetische casus als particulier of zakelijk kopen?

Ten aanzien van verkopen aan particulieren is het in beginsel namelijk verplicht om de prijs incl. btw te hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Requiem19 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 17:55:
[...]

Zou je de grond in deze hypothetische casus als particulier of zakelijk kopen?

Ten aanzien van verkopen aan particulieren is het in beginsel namelijk verplicht om de prijs incl. btw te hanteren.
De aankoop is in deze casus als particulier.
Je zou idd zeggen dat je als als zakelijke verkoper altijd een overeenkomst sluit met btw met een particulier. Alleen lijkt in de vastgoedwereld het altijd net even wat anders te zitten.

[ Voor 22% gewijzigd door Sunri5e op 11-11-2020 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Sunri5e schreef op woensdag 11 november 2020 @ 17:58:
[...]

De aankoop is in deze casus als particulier.
Je zou idd zeggen dat je als als zakelijke verkoper altijd een overeenkomst sluit met btw met een particulier. Alleen lijkt in de vastgoedwereld het altijd net even wat anders te zitten.
De verkoper zal in eerste instantie de btw-behandeling van de levering vaststellen. De fiscus komt pas in actie als hij het er niet mee eens is :).

Dus stap 1 is vaststellen of de verkopende partij van mening is dat er sprake is van een bouwterrein (belast met 21% btw) of niet (overdrachtsbelasting).

Btw-technisch is dit redelijk complexe materie waarover veel jurisprudentie is en veel geschillen tussen fiscus en belastingplichtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Requiem19 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 18:56:
[...]

De verkoper zal in eerste instantie de btw-behandeling van de levering vaststellen. De fiscus komt pas in actie als hij het er niet mee eens is :).

Dus stap 1 is vaststellen of de verkopende partij van mening is dat er sprake is van een bouwterrein (belast met 21% btw) of niet (overdrachtsbelasting).

Btw-technisch is dit redelijk complexe materie waarover veel jurisprudentie is en veel geschillen tussen fiscus en belastingplichtigen.
Maar wat nou als blijkt dat dit pas duidelijk is na het ondertekenen van de koopovereenkomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Sunri5e schreef op woensdag 11 november 2020 @ 20:58:
[...]

Maar wat nou als blijkt dat dit pas duidelijk is na het ondertekenen van de koopovereenkomst?
Dan is het vanuit de consument vrij essentieel dat je een clausule opneemt in het contract waarin partijen overeenkomen dat bij eventuele heffing van btw, de afgesproken prijs inclusief btw is -> dus het risico van de verkoper.

Is het contract al gesloten en zit er niet een dergelijke clausule in, dan heeft de hypothetische consument een jurist nodig om het contract te analyseren.

Beginpunt zou in principe zijn dat het afgesproken bedrag incl. btw is wmb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Requiem19 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 21:11:
[...]

Dan is het vanuit de consument vrij essentieel dat je een clausule opneemt in het contract waarin partijen overeenkomen dat bij eventuele heffing van btw, de afgesproken prijs inclusief btw is -> dus het risico van de verkoper.

Is het contract al gesloten en zit er niet een dergelijke clausule in, dan heeft de hypothetische consument een jurist nodig om het contract te analyseren.

Beginpunt zou in principe zijn dat het afgesproken bedrag incl. btw is wmb.
Waarom een clausule? Is het niet zo dat bij verkoop aan een particulier je altijd btw rekent als dit moet? Of valt dit onder kosten koper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Sunri5e schreef op woensdag 11 november 2020 @ 22:06:
[...]

Waarom een clausule? Is het niet zo dat bij verkoop aan een particulier je altijd btw rekent als dit moet? Of valt dit onder kosten koper?
Een clausule om jezelf te beschermen voor het geval het wettelijk niet goed afgedicht is.

Maar ik zal nog 1 keer mijn eerste gedachten over je casus herhalen:

1) verkoper moet bepalen of hij wel/niet btw in rekening dient te brengen (maar dit gaat in praktijk toch af en toe fout)
2) B2C transacties zijn in beginsel altijd incl btw
3) Als het contract dit niet specificeert, zou ik dit laten toevoegen om onduidelijk / onzekerheid te voorkomen.

Dus, wat staat er nu precies in je contract? Of, waarom stel je deze vraag?

• Sianixi
  • Laatst online: 15:29
Ben opzoek naar een antwoord dat ik niet via google kan antwoorden.

Ik ben via Santander een krediet aangegaan(2016) voor een aankoop(is duidelijk dat het achteraf niet verstandig was, maar kwaad is al geschied) . Dat is afbetaald in 9/11/2020 zonder achter stand en altijd netjes betaald. Via BKR zie ik ook geen codering staan.

Heeft dit invloed op de aanvraag van een hypotheek?

• RobbieB
  • Laatst online: 13:57
Sianixi schreef op donderdag 12 november 2020 @ 00:16:

Ik ben via Santander een krediet aangegaan(2016) voor een aankoop(is duidelijk dat het achteraf niet verstandig was, maar kwaad is al geschied) . Dat is afbetaald in 9/11/2020 zonder achter stand en altijd netjes betaald. Via BKR zie ik ook geen codering staan.

Als je altijd netjes betaald hebt zal het geen probleem zijn. Je hebt dan wel een BKR registratie, maar die is niet negatief (want altijd netjes betaald en inmiddels afbetaald). Hooguit dat je wat bewijs aan moet leveren dat het daadwerkelijk afbetaald is.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• Monopoly
  • Laatst online: 18-08-2022
Ik weet niet zeker of het hier al is genoemd, maar houd er rekening mee dat de vrijstelling van overdrachtsbelasting, vanaf 1 april 2021 bij onder de 35jarigen, voor huizen van 4 ton en duurder is teruggedraaid. Wij zitten met onze aankoop net boven die grens en hebben de overdracht een week naar voren kunnen verplaatsen, gelukkig! Dat scheelt dus 8000 euro! De vrijstelling overdrachtsbelasting voor huizen < 4 ton blijft gelijk, ook na 1 april.

• Martinusz
Sianixi schreef op donderdag 12 november 2020 @ 00:16:

Nee is juist een positieve BKR, als het goed is afgemeld inmiddels.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Monopoly schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:42:
Ik weet niet zeker of het hier al is genoemd, maar houd er rekening mee dat de vrijstelling van overdrachtsbelasting, vanaf 1 april 2021 bij onder de 35jarigen, voor huizen van 4 ton en duurder is teruggedraaid. Wij zitten met onze aankoop net boven die grens en hebben de overdracht een week naar voren kunnen verplaatsen, gelukkig! Dat scheelt dus 8000 euro! De vrijstelling overdrachtsbelasting voor huizen < 4 ton blijft gelijk, ook na 1 april.
Nog steeds niet definitief! Snap echt niet dat mensen hier al rekening mee houden terwijl het nog niet eens door de tweede kamer heen is. 8)7 Ook de verontwaardigde reacties dat mensen er nu geen aanspraak op kunnen maken in de media 8)7

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monopoly
@Ebayzo dat is een goede toevoeging. Wij zien het als prachtige extra en rekenen er ook niet 100% op. Echter: Het debat erover is al geweest in de Tweede Kamer, die wil wel akkoord gaan, met enkele wijzigingen waaronder de grens van 4 ton. Deze wijzigingen zijn op 10 november allemaal doorgevoerd, zie de eerste en tweede nota https://www.tweedekamer.n...2020Z16408&did=2020D45184 . Het is een hamerstuk geworden. Enige dat zou kunnen is dat het door iets onvoorziens niet op tijd wordt behandeld en dan 1 feb ingaat. Notarissen hebben de formulieren van eigenbewoning e.d. al klaarliggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Monopoly op 12-11-2020 12:58 ]

• bitterbal_mayo
Monopoly schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:56:
@Ebayzo dat is een goede toevoeging. Wij zien het als prachtige extra en rekenen er ook niet 100% op. Echter: Het debat erover is al geweest in de Tweede Kamer, die wil wel akkoord gaan, met enkele wijzigingen waaronder de grens van 4 ton. Deze wijzigingen zijn op 10 november allemaal doorgevoerd, zie https://www.tweedekamer.n...2020Z16408&did=2020D45184 . Het is een hamerstuk, deze gewijzigde versie. Enige dat zou kunnen is dat het door iets onvoorziens niet op tijd wordt behandeld en dan 1 feb ingaat. Notarissen hebben de formulieren van eigenbewoning e.d. al klaarliggen.
Hoe lang moet je dan in die woning blijven wonen met zon eigenbewoning formulier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monopoly
bitterbal_mayo schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:58:
[...]

Hoe lang moet je dan in die woning blijven wonen met zon eigenbewoning formulier?
Goeie vraag, Dat is onduidelijk en ik neem aan dat ze vanwege uitvoerbaarheid niet daadwerkelijk na een jaar of twee gaan controleren (echter, dat weet je niet).

Overigens wordt er vandaag gestemd over het hele pakket met belastingmaatregelen irt wonen, waar de overdrachtsbelasting een van de onderdelen van is. Vanavond of vannacht dus definitief duidelijkheid.

[ Voor 13% gewijzigd door Monopoly op 12-11-2020 13:03 ]

• bitterbal_mayo
Monopoly schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:02:
[...]

Goeie vraag, Dat is onduidelijk en ik neem aan dat ze vanwege uitvoerbaarheid niet daadwerkelijk na een jaar of twee gaan controleren (echter, dat weet je niet).

Overigens wordt er vandaag gestemd over het hele pakket met belastingmaatregelen irt wonen, waar de overdrachtsbelasting een van de onderdelen van is. Vanavond of vannacht dus definitief duidelijkheid.
Dit is dus echt nergens te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Monopoly schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:02:
[...]

Ben er overigens zelf blij mee als het in de huidige staat doorgaat. Wegvallen van leeftijdsgrens was optimaal geweest maar snap dat men ergens een starter mee moeten definiëren wat ook simpel meetbaar is. Dus wij pakken hem zelf voor 50% mee. Ik ga er nu ook wel vanuit dat het doorgaat maar stoorde mij aan de berichtgeving in de media met voorbeelden van mensen die hem "mislopen". Geef er maar een klap op vanmiddag! en dan de eerste kamer nog

Default blanke hetero

• Monopoly
bitterbal_mayo schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:04:
[...]

Dit is dus echt nergens te vinden.
ik heb het nagezocht. Je moet de belasting inderdaad alsnog met rente betalen als het huis nog in je bezit is en je verhuurt, dus zonder bepaalde periode voor eigenbewoning. Uitzonderingen waarin je toch mag verhuren zijn
- overlijden
- emigreren voor werk wat aantoonbaar nog niet verwacht kon worden op overdrachtsdatum.

Blijft staan dat ik me afvraag of ze het gaan controleren, want daar staat niks over in. Maar het is dus wel fraude (en dus strafbaar) als je het doet, dus zou het zeker niet doen!

[ Voor 3% gewijzigd door Monopoly op 12-11-2020 13:09 ]

• Monopoly
Ebayzo schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:08:
[...]
Ben er overigens zelf blij mee als het in de huidige staat doorgaat. Wegvallen van leeftijdsgrens was optimaal geweest maar snap dat men ergens een starter mee moeten definiëren wat ook simpel meetbaar is. Dus wij pakken hem zelf voor 50% mee. Ik ga er nu ook wel vanuit dat het doorgaat maar stoorde mij aan de berichtgeving in de media met voorbeelden van mensen die hem "mislopen". Geef er maar een klap op vanmiddag! en dan de eerste kamer nog
Er was nog een voorstel om de leeftijdsgrens op te hogen naar 40, dit heeft nog enige kans met een omweg maar denk het niet qua agenda. Het is onderdeel van een heel pakket vol politieke dealtjes namelijk. Ik hoop ook dat t doorgaat! Wij zijn allebei onder de 35 maar ook voor de helft is het al een fijne maatregel :)

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

ppeterr schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:33:
Over de aankoop makelaar, heb ik nog wel een reden die je kan overwegen.

Mijn aankoop makelaar heeft 3 keer bij het plannen van een bezichtiging ook te horen gekregen dat alles vol zat. En ik op een reserve lijst terecht zou komen. De eerste keer dat ik dat terug gekoppeld kreeg, heb ik aangegeven dat ze het maar regelen. En dat hebben ze gedaan. Onderling zijn de makelaars gewoon eigenlijk klanten van elkaar. En blijkbaar toch een voetje tussen de deur bij je aanstaande woning :)

@SYQ Ik heb een aantal dingen kunnen wegstrepen in de kosten koper. Wat een procentje of wat scheelt :)
Bijvoorbeeld, bankgarantie - 150 euro vragen ze daar voor. Weggestreept want dat boek ik zelf wel over. Taxatie 500 euro Weggestreept, want calcasa report uit de rabobank zelf, Advies kosten 400 euro minder, want zelf deels online ingediend bij de rabo.

Het scheelt toch.
Ik heb dan soms toch wel het gevoel dat er een dubbeltje wordt bespaard op de maandboodschappen. Vooral taxatie, stel dat daar opeens een getal uitkomt waardoor je 5K meer zelf moet neerleggen, was het die besparing dan echt waard?

Alsof je bij het samenstellen van een nieuwe PC een PSU koopt die nét aan is, om vervolgens na 3 jaar ook de PSU weer te moeten vervangen. Initieel iets bespaard, op de lange termijn toch duurder uit.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• bitterbal_mayo
Monopoly schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:08:
[...]

ik heb het nagezocht. Je moet de belasting inderdaad alsnog met rente betalen als het huis nog in je bezit is en je verhuurt, dus zonder bepaalde periode voor eigenbewoning. Uitzonderingen waarin je toch mag verhuren zijn
- overlijden
- emigreren voor werk wat aantoonbaar nog niet verwacht kon worden op overdrachtsdatum.

Blijft staan dat ik me afvraag of ze het gaan controleren, want daar staat niks over in. Maar het is dus wel fraude (en dus strafbaar) als je het doet, dus zou het zeker niet doen!
Waar heb je dit gevonden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:59
Het is gisteren behandeld in de tweede kamer. Hier kan je alle stukken vinden en hier het verslag van het debat.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

• bitterbal_mayo
Hopen dat mijn bod wordt geaccepteerd dan, is 2e woning

• Jeroenneman

Jeroenneman

Saint2Saint schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:19:
[...]

Het is gisteren behandeld in de tweede kamer. Hier kan je alle stukken vinden en hier het verslag van het debat.
Man man, is dit het niveau in de kamer? Die eerste paar opmerkingen over en weer over de tijd, de mondkapjes wat strakker aantrekken, 50Plus die even moet mierenneuken over de 22.30 of 23.00 als eindtijd... 8)7

De voorzitter:
Dat is het amendement op stuk nr. 9 geworden. Het amendement dat u net heeft becommentarieerd, is van nummer veranderd.
Minister Wiebes:
Dan zal er toch ook wel iets aan de inhoud veranderd zijn, of niet?
De voorzitter:
Nee, dat doen we gewoon om u in verwarring te brengen.
Minister Wiebes:
Dat is ook gelukt.
De voorzitter:
Het amendement op stuk nr. 11, waar ik net om vroeg, is echter ingetrokken.
Minister Wiebes:
Dat is ingetrokken.
De voorzitter:
Ja, dat is weer verdwenen.
Minister Wiebes:
Dat wilde ik net gaan zeggen. Maar dan hebben we nog altijd het amendement op stuk nr. 16 over, waar ik nog antwoord op moet geven.
De voorzitter:
Ja, van de heer Van Raan. Die zit te wachten.
Minister Wiebes:
Dat heb ik nog niet. In het uiterste geval krijgt u daar een vriendelijker antwoord op van Vijlbrief.

:+

[ Voor 33% gewijzigd door Jeroenneman op 12-11-2020 13:32 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Monopoly
in het 'nader' verslag dat gemaakt is van mondelinge toelichting Minister/Stas. Overigens interpreteerde RTL dat als 'het eerste halfjaar zelfbewoning tenzij overduidelijk misbruik'. Ik vermoed ook dat juridisch na 2 jaar je niets meer kunt doen, net zoals dit geldt bij verkoop van bijv. woningcorporaties.

• Monopoly
Jeroenneman schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:23:
[...]

Man man, is dit het niveau in de kamer? Die eerste paar opmerkingen over en weer over de tijd, de mondkapjes wat strakker aantrekken, 50Plus die even moet mierenneuken over de 22.30 of 23.00 als eindtijd... 8)7
Ja, dit is het niveau.. geloof me, ik moet er voor mijn werk af en toe heen, is echt niet te doen soms. Overigens zijn de commissies wel inhoudelijk beter.

• bitterbal_mayo
Monopoly schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:27:
[...]

in het 'nader' verslag dat gemaakt is van mondelinge toelichting Minister/Stas. Overigens interpreteerde RTL dat als 'het eerste halfjaar zelfbewoning tenzij overduidelijk misbruik'. Ik vermoed ook dat juridisch na 2 jaar je niets meer kunt doen, net zoals dit geldt bij verkoop van bijv. woningcorporaties.
Als het op zo iets uitkomt is dat natuurlijk top. :)

• RobbieB
  • Laatst online: 13:57
Nou, de hypotheek is rond, dus ook maar even de verkoper geïnformeerd. Onze overdacht zou 30 april zijn, maar hij gaf aan dat het bespreekbaar was om op 30 maart te doen als de regels van de overdrachtbelasting doorgaan zoals ze er nu liggen (>1 april, <400.000). Prijs was namelijk 480.000 dus zou dan buiten de regeling vallen.

We gaan binnenkort even contact hebben als er meer duidelijkheid is over de regeling. Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden? Wat ik al had:
- opletten met opstalverzekering op juiste datum
- zorgen dat ook echt sleuteloverdracht plaats vind, niet kopen en hen er nog een maand in laten wonen. Teveel risico.
- notaris informeren en mogelijk hypotheek aanpassen?

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• Haaglanden
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-01-2022
Via kadaster het rapport opgevraagd. De vorige eigenaar heeft het huis gekocht voor een x bedrag 4 jaar geleden. Zonder enige verbetering of aanpassing 4 jaar later aan ons verkocht met 50k ‘winst’.
Taxatiewaarde ligt iets boven de vraagprijs dan wat wij ervoor hebben betaald op dit moment.
Wij hebben op het moment om andere redenen het huis gekocht maar, hoe langer wij zouden huren des te meer geld wij kwijt zouden zijn.
Door in dit huis te gaan wonen halen wij voor onszelf binnen 3 jaar de 50k ‘winst’ in.
1250 huur x 12 maanden= 15k per jaar aan huur
In 3 jaar 45k.

• Martinusz
Haaglanden schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:38:
Via kadaster het rapport opgevraagd. De vorige eigenaar heeft het huis gekocht voor een x bedrag 4 jaar geleden. Zonder enige verbetering of aanpassing 4 jaar later aan ons verkocht met 50k ‘winst’.
Taxatiewaarde ligt iets boven de vraagprijs dan wat wij ervoor hebben betaald op dit moment.
Wij hebben op het moment om andere redenen het huis gekocht maar, hoe langer wij zouden huren des te meer geld wij kwijt zouden zijn.
Door in dit huis te gaan wonen halen wij voor onszelf binnen 3 jaar de 50k ‘winst’ in.
1250 huur x 12 maanden= 15k per jaar aan huur
In 3 jaar 45k.
:? :? waar heb je het in vredesnaam over?

• Haaglanden
Martinusz schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:49:
[...]

:? :? waar heb je het in vredesnaam over?
Ervaring met huis kopen?
Dat de vorige eigenaar in 4 jaar tijd het huis met 50k winst verkoopt zonder iets te hebben gedaan aan het huis.

• Martinusz
Haaglanden schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:57:
[...]

Ervaring met huis kopen?
Dat de vorige eigenaar in 4 jaar tijd het huis met 50k winst verkoopt zonder iets te hebben gedaan aan het huis.
Ja oke, maar daarna heb je het over jouw huur en winst en eruit halen? :?
Het is vrij onsamenhangend ;)

• ppeterr
Jeroenneman schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:13:
[...]

Ik heb dan soms toch wel het gevoel dat er een dubbeltje wordt bespaard op de maandboodschappen. Vooral taxatie, stel dat daar opeens een getal uitkomt waardoor je 5K meer zelf moet neerleggen, was het die besparing dan echt waard?

Alsof je bij het samenstellen van een nieuwe PC een PSU koopt die nét aan is, om vervolgens na 3 jaar ook de PSU weer te moeten vervangen. Initieel iets bespaard, op de lange termijn toch duurder uit.
Natuurlijk moet je een juiste overweging maken, het zal niet in iedere situatie verstandig zijn. Maar bijvoorbeeld in mijn geval kwam de hypotheek adviseur van de bank er zelf mee. De Rabobank heeft zo zijn eigen tools tijdens de risico analyse. En de woning die ik aangekocht heb was dus ideaal voor een calcasa rapport. En de andere kosten, het loont om er even wat aandacht aan te geven. Bijvoorbeeld domweg de geadviseerde notaris nemen door de adviseur. Dat kan wel eens een paar honderd euro schelen. Einde streep kost het je een boel centen extra waar je dan weer iets leuks van had kunnen doen in de nieuwe woning.

Vroeger toen de kosten koper nog in de hypotheek mee ging kan ik mij zo voorstellen dat het niet zo heel veel uitmaakt op de maandlast. Maar tegenwoordig zijn het wel je extra centjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
Haaglanden schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:57:
[...]

Ervaring met huis kopen?
Tja, dit is vrij normaal. Gelijkwaardig in mijn situatie. Ik heb de akte's van de vorige bewoner gezien. En dat is zelfs 50k in 1 jaar. So be it. Daar ben ik heel snel overheen gestapt ;)

• Haaglanden
Martinusz schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:58:
[...]

Ja oke, maar daarna heb je het over jouw huur en winst en eruit halen? :?
Het is vrij onsamenhangend ;)
Oh zo, het is niet alleen voor de verkoper winst maar ook voor onszelf. In 3 jaar huren zouden wij dus 45k aan huur betalen. De verkoper verkoopt zijn huis binnen 4 jaar met 50k winst. Dus eigenlijk is het huis veel minder waard in normale omstandigheden. Binnen 3 jaar zitten wij globaal gezien weer op dat bedrag voor onszelf( wat het normaal waard zou zijn). Dat is natuurlijk niet zo omdat de hypotheek veel lager ligt maandelijks etc. Maar in gedachte en als ik het zo bereken ziet het er allemaal duidelijker uit als dat ik het hier kan verwoorden. :)

• Martinusz
Haaglanden schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:06:
[...]

Oh zo, het is niet alleen voor de verkoper winst maar ook voor onszelf. In 3 jaar huren zouden wij dus 45k aan huur betalen. De verkoper verkoopt zijn huis binnen 4 jaar met 50k winst. Dus eigenlijk is het huis veel minder waard in normale omstandigheden.
Wat bedoel je met normale omstandigheden?
De huizenmarkt is nu gewoon de huizenmarkt zoals die is. Het ziet er nu niet echt naar uit dat dat gaat veranderen, vraag is nog steeds gigantisch hoger dan aanbod.
Binnen 3 jaar zitten wij globaal gezien weer op dat bedrag voor onszelf( wat het normaal waard zou zijn). Dat is natuurlijk niet zo omdat de hypotheek veel lager ligt maandelijks etc. Maar in gedachte en als ik het zo bereken ziet het er allemaal duidelijker uit als dat ik het hier kan verwoorden. :)
Over 3 jaar is je huis waarschijnlijk weer meer waard :) of misschien niet, dan nog snap ik je redenatie niet echt :P je betaalde huur voor een huis, straks betaal je hypotheek voor je huis. Het mooie van hypotheek is is dat je iets opbouwd qua bezit, bij huur heb je dat niet.

• Haaglanden
ppeterr schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:02:
[...]

Tja, dit is vrij normaal. Gelijkwaardig in mijn situatie. Ik heb de akte's van de vorige bewoner gezien. En dat is zelfs 50k in 1 jaar. So be it. Daar ben ik heel snel overheen gestapt ;)
Ik zal proberen een beter voorbeeld te geven
Verkoper koopt het huis in 2016 voor 240k +- wat het huis in normale omstandigheden waard zou zijn ook
Verkoper bied het huis in 2020 aan voor 290k omdat het spannende tijden zijn

Als wij zouden wachten totdat de markt ooit weer instort en het huis weer voor 240k aangeboden word( wat het ook ongeveer waard is), zijn wij het al in 3 jaar kwijt aan huur (45k).Het verschil dus met 4 jaar geleden

• ppeterr
Haaglanden schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:14:
[...]

Verkoper koopt het huis in 2016 voor 240k +- wat het huis in normale omstandigheden waard zou zijn ook

Als wij zouden wachten totdat de markt ooit weer instort en het huis weer voor 240k aangeboden word( wat het ook ongeveer waard is), zijn wij het al in 3 jaar kwijt aan huur (45k).Het verschil dus met 4 jaar geleden
Perfect dus, gefeliciteerd met de aankoop :)

Ik denk trouwens niet dat de markt zal instorten naar zoals het was in 2016. Het zal misschien iets zakken, maar dit jaar alleen al zijn de huizen prijzen 10% gestegen. Als er een dipje komt, zal dat bij lange na niet zakken tot die 10%.

[ Voor 16% gewijzigd door ppeterr op 12-11-2020 16:19 ]

• Haaglanden
Martinusz schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:14:
[...]

Wat bedoel je met normale omstandigheden?
De huizenmarkt is nu gewoon de huizenmarkt zoals die is. Het ziet er nu niet echt naar uit dat dat gaat veranderen, vraag is nog steeds gigantisch hoger dan aanbod.

[...]

Over 3 jaar is je huis waarschijnlijk weer meer waard :) of misschien niet, dan nog snap ik je redenatie niet echt :P je betaalde huur voor een huis, straks betaal je hypotheek voor je huis. Het mooie van hypotheek is is dat je iets opbouwd qua bezit, bij huur heb je dat niet.
Het huis is gebouwd en geleverd voor een x bedrag. Jarenlang schommelt dat natuurlijk doordat het huis iets minder of iets meer waard word.Verbeter me gerust want een expert ben ik niet, en ik probeer alleen maar van te leren aangezien ik nu een huis heb gekocht.

2005 huis word nieuw opgeleverd/verkocht voor 200k 1e eigenaar
2016 1e eigenaar verkoopt zijn huis voor 240k doordat er een woningtekort is
2020 2e eigenaar verkoopt het voor 290k omdat er een woningtekort is

Is het huis dan in normale omstandigheden niet gewoon 200k waard omdat het destijds ook nieuw zo is opgeleverd? Buiten verbouwingen om. ( badkamer vernieuwd etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
Hoe het vandaag is zijn de normale omstandigheden. Je maakt het wel ingewikkeld hoor :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
Haaglanden schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:24:
[...]

Het huis is gebouwd en geleverd voor een x bedrag. Jarenlang schommelt dat natuurlijk doordat het huis iets minder of iets meer waard word.Verbeter me gerust want een expert ben ik niet, en ik probeer alleen maar van te leren aangezien ik nu een huis heb gekocht.

Is het huis dan in normale omstandigheden niet gewoon 200k waard omdat het destijds ook nieuw zo is opgeleverd? Buiten verbouwingen om. ( badkamer vernieuwd etc)
Nee zo moet je niet denken, ons huis is in gulden tijdperk gebouwd, als ik dat vergelijk met wat wij ervoor betaald hebben zou je jezelf gek verklaren.
Echter de markt is de markt, je huis is nu waard wat het nu waard is, terug redeneren naar verleden heeft eigenlijk geen enkele zin :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haaglanden
Martinusz schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:28:
[...]

Nee zo moet je niet denken, ons huis is in gulden tijdperk gebouwd, als ik dat vergelijk met wat wij ervoor betaald hebben zou je jezelf gek verklaren.
Echter de markt is de markt, je huis is nu waard wat het nu waard is, terug redeneren naar verleden heeft eigenlijk geen enkele zin :)
Duidelijk d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
Precies, zo stond er een huis te koop in de straat waar ik ben geboren. Even laten zien aan mijn mams. 240k vroegen ze er voor. Moeders in shock - mijn ouders hebben in 1970 ofzo dat huis voor 35.000 gulden gekocht :)

• Requiem19
Haaglanden schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:24:
[...]

Huizenprijzen ontwikkelen zich constant, of je nu wel of niet iets verbetert aan je huis :).

Afbeeldingslocatie: https://www.homefinance.nl/media/1773/decennium-grafiek-huizenprijzen.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 18:19
Volgens mij betaald niemand naar waarde voor een huis. En is mijns inziens de waarde van een huis altijd wat de persoon die het koopt er voor wil betalen. De gemiddelden van de huizenprijs zeggen eigenlijk niet zoveel... Wil je een huis kopen? dan ga je kijken, of het bij je past, en of je de vraagprijs (of meer) er voor wilt en kunt betalen.

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

• Jeroenneman

Jeroenneman

ppeterr schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:31:
Precies, zo stond er een huis te koop in de straat waar ik ben geboren. Even laten zien aan mijn mams. 240k vroegen ze er voor. Moeders in shock - mijn ouders hebben in 1970 ofzo dat huis voor 35.000 gulden gekocht :)
Herkenbaar. Mijn grootouders dachten ook dat ze wel even een geschikt appartement gingen vinden voor een spotprijs. Ze hebben zich niet meer verdiept sinds ze meer dan 40 naast geleden een huis kochten. Was ook wel even een shocker toen ze de huidige huizenprijzen zagen.

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 14:22
Haaglanden schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:14:
[...]

Maar nu ga je hypotheek betalen en moet je dus niet die 45k pakken maar het verschil tussen 3 jaar huur en 3 jaar aflossing + rente. Dat is minder dan 45k wat je dan uitspaart.

Maar los daarvan; gefeliciteerd met de aankoop!

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
Waus26 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 17:05:
[...]

Maar nu ga je hypotheek betalen en moet je dus niet die 45k pakken maar het verschil tussen 3 jaar huur en 3 jaar aflossing + rente. Dat is minder dan 45k wat je dan uitspaart.

Maar los daarvan; gefeliciteerd met de aankoop!
Per saldo dus eigenlijk maar 1.5 of 1.7% rente, de rest komt terug...dus er wordt veel meer gespaard!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-09 20:00
Requiem19 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:31:
[...]

Huizenprijzen ontwikkelen zich constant, of je nu wel of niet iets verbetert aan je huis :).

[Afbeelding]
Na een paar jaar prijsstijgingen zeggen dat huizenprijzen zich constant ontwikkelen lijkt me wat optimistisch :P

Eigenlijk valt er helemaal niets over te zeggen.

Lange termijn:

Afbeeldingslocatie: https://woningmarktcijfers.staanhier.nl/400jaar_compressed-5.jpg

• Azrael
Monopoly schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:42:
Waar baseer je op dat voor april die 4 ton helemaal niet zou gelden dan? Dat lijkt me totaal niet logisch. Als het al iets met 1 april wordt (en die hele regeling überhaupt doorgaat) zou het logischer zijn dat de gehele regeling pas op 1 april ingaat en daarvoor gewoon niet.

• Jeroenneman

Jeroenneman

Azrael schreef op donderdag 12 november 2020 @ 18:06:
[...]

Na een paar jaar prijsstijgingen zeggen dat huizenprijzen zich constant ontwikkelen lijkt me wat optimistisch :P

Eigenlijk valt er helemaal niets over te zeggen.

Lange termijn:

[Afbeelding]
Leuke figuurtjes, maar wat heeft de koper eraan? Blijven wachten tot een huis weer 100.000 euro kost? Dan kun je lang wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
@Azrael 'ontwikkelen' betekent niet alleen omhoog, maar kan natuurlijk ook omlaag

Mbt tot je vraag inzake de overdachtsbelasting vrijstelling: dit is zo gecommuniceerd door Ollongren in een kamerbrief. Achtergrond is om rekening te houden met mensen die al gekocht hebben op basis van het initiële plannen om de vrijstelling voor kopers onder de 35 niet te beperken in bedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azrael
Jeroenneman schreef op donderdag 12 november 2020 @ 18:12:
[...]

Leuke figuurtjes, maar wat heeft de koper eraan? Blijven wachten tot een huis weer 100.000 euro kost? Dan kun je lang wachten.
Nee natuurlijk niet, ik reageer alleen op de stelling dat huizenprijzen zich constant omhoog bewegen. Dat klopt gewoon niet, al lijkt het nu misschien zo, afgaande op de laatste paar jaren. Misschien stijgen ze nog 100 jaar in dit tempo door, misschien halveren ze over 40 jaar, valt gewoon geen zinnig woord over te zeggen.

@Requiem19 dat was niet echt duidelijk dan ;) Misschien had je 'voortdurend' moeten zeggen in plaats van constant, als je dat bedoelde :P

[ Voor 10% gewijzigd door Azrael op 12-11-2020 18:17 ]

• Requiem19
Azrael schreef op donderdag 12 november 2020 @ 18:15:
[...]

Nee natuurlijk niet, ik reageer alleen op de stelling dat huizenprijzen zich constant omhoog bewegen. Dat klopt gewoon niet, al lijkt het nu misschien zo, afgaande op de laatste paar jaren. Misschien stijgen ze nog 100 jaar in dit tempo door, misschien halveren ze over 40 jaar, valt gewoon geen zinnig woord over te zeggen.

@Requiem19 dat was niet echt duidelijk dan ;) Misschien had je 'voortdurend' moeten zeggen in plaats van constant, als je dat bedoelde :P
Ik had niet gedacht dat iemand 'huizenprijzen ontwikkelen zich constant' zou interpreteren als 'lineaire ontwikkeling' ipv het logische 'constant in ontwikkeling zijn'.

Ik denk dat we allemaal wel weten dat huizenprijzen volatiel zijn en dat we allemaal de 2009 crisis nog wel kunnen herinneren :-).

• Monopoly
Azrael schreef op donderdag 12 november 2020 @ 18:10:
[...]

Waar baseer je op dat voor april die 4 ton helemaal niet zou gelden dan? Dat lijkt me totaal niet logisch. Als het al iets met 1 april wordt (en die hele regeling überhaupt doorgaat) zou het logischer zijn dat de gehele regeling pas op 1 april ingaat en daarvoor gewoon niet.
Kamerbrief van de minister
- vanaf 1 januari 2021 een heel pakket belastingmaatregelen, waaronder vrijstelling overdrachtsbelasting < 35 jarigen.
-- vanaf 1 april 2021 wordt de cap van 4 ton ingezet, en niet eerder, omdat er al teveel is geanticipeerd op de maatregel.

Ik zeg niet dat het eerlijk of logisch is, maar dit is hoe het in de kamer is uitonderhandeld. Uiteraard mits de hele handel wordt of al is aangenomen vandaag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Datalekje
  • Registratie: Maart 2019
  • Niet online
Monopoly schreef op donderdag 12 november 2020 @ 18:55:
[...]
Uiteraard mits de hele handel wordt of al is aangenomen vandaag.
Daar lijkt het wel op, de stemming heeft vandaag plaatsgevonden in de 2e kamer en de resultaten zijn binnen: https://www.tweedekamer.n...agen/detail?id=2020P18028

Hierbij de opsomming van de niet afgewezen toevoegingen in de stemming:
Amendement: Amendement van het lid Bruins c.s. 35576-24 t.v.v. nr. 21 over uitzonderen van wooncoöperaties van de verhoging van de overdrachtsbelasting bij verkrijgen woning van woningcorporatie
Besluit: Aangenomen

Amendement: Gewijzigd amendement van de leden Nijboer en Smeulders 35576-28 t.v.v. nr. 14 over een woningwaardegrens van € 400.000 als aanvullende voorwaarde voor de startersvrijstelling
Met dit amendement wordt met ingang van 1 april 2021 een aanvullende voorwaarde opgenomen voor de toepassing van de startersvrijstelling. Voor het aanspraak kunnen maken op de vrijstelling is vereist dat de te verkrijgen woning een waarde heeft die niet hoger ligt dan de woningwaardegrens. Beoogd wordt deze grens te stellen op € 400.000. Artikel IA - Om justitiabelen die geanticipeerd hebben op het oorspronkelijk wetsvoorstel door het passeren van de notariële akte uit te stellen tot na 1 januari 2021 niet te benadelen, wordt voorgesteld de wijzigingen die worden voorgesteld bij het onderhavige amendement in werking te laten treden met ingang van 1 april 2021.

Amendement: Amendement van de leden Lodders en Van Weyenberg 35576-20 over schrappen van de horizonbepaling

Wetgeving: 15 september 2020 - Wijziging van de Wet op belastingen van rechtsverkeer (Wet differentiatie overdrachtsbelasting)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Azrael
Datalekje schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:10:
[...]

Daar lijkt het wel op, de stemming heeft vandaag plaatsgevonden in de 2e kamer en de resultaten zijn binnen: https://www.tweedekamer.n...agen/detail?id=2020P18028

Amendement: Gewijzigd amendement van de leden Nijboer en Smeulders 35576-28 t.v.v. nr. 14 over een woningwaardegrens van € 400.000 als aanvullende voorwaarde voor de startersvrijstelling
Met dit amendement wordt met ingang van 1 april 2021 een aanvullende voorwaarde opgenomen voor de toepassing van de startersvrijstelling. Voor het aanspraak kunnen maken op de vrijstelling is vereist dat de te verkrijgen woning een waarde heeft die niet hoger ligt dan de woningwaardegrens. Beoogd wordt deze grens te stellen op € 400.000. Artikel IA - Om justitiabelen die geanticipeerd hebben op het oorspronkelijk wetsvoorstel door het passeren van de notariële akte uit te stellen tot na 1 januari 2021 niet te benadelen, wordt voorgesteld de wijzigingen die worden voorgesteld bij het onderhavige amendement in werking te laten treden met ingang van 1 april 2021.
Echt bizar he. Een beloning voor de zorg is allemaal moeilijk, maar een gigantisch financieel douceurtje voor een vrij willekeurige groep die toevallig in deze periode van drie maanden een dure woning koopt en dit absoluut niet nodig heeft omdat ze al zeer welgesteld zijn moet gewoon kunnen. Omdat ze zo dom zijn geweest te anticiperen op een wetsvoorstel, wat natuurlijk nooit een zekerheid is. Wat een gigantisch brevet van onvermogen van deze minister. Ik stem meestal D66, maar dat zal bij de komende verkiezingen zeker niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-08 13:50

Arm1n

Zeven over half twee

Metro2002 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:11:

Een aankoopmakelaar zal best helpen maar evenals overbieden ga ik daar niet aan beginnen.
[...]
Niet overbieden lijkt mij maar een vreemd uitgangspunt. Verkopers kunnen een huis voor €350k laag te koop zetten en dat men €375k biedt om het te kopen. Of voor €380k en je het met een bod van €375k ook krijgt.

In het eerste geval weiger je te overbieden en krijg je de woning niet en in het tweede geval was je bereid geweest €380k te betalen en ben je duurder uit zonder te hebben overboden.

Overigens was het grootste voordeel wat wij aan onze aankoopmakelaar hebben gehad inschatten met welk bod we het huis zouden krijgen. Denk dat we zelf €10k minder hadden geboden en het huis niet hadden gekregen (er waren 11 biedingen).

Overigens hadden we de aankoopmakelaar pas ingeschakeld nadat we het huis hadden bezichtigd. Dat vonden we ook prima te doen zonder aankoopmakelaar, wel binnen een paar uur reageren nadat de Funda advertentie online staat, en zelfs dan 2x afgebeld omdat er iemand al zo veel had geboden dat ze de rest van de bezichtigingen hadden afgebeld, maar weet niet of een aankoopmakelaar daar tegen gaat helpen.

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:05
Arm1n schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:30:
[...]
Overigens hadden we de aankoopmakelaar pas ingeschakeld nadat we het huis hadden bezichtigd. Dat vonden we ook prima te doen zonder aankoopmakelaar, wel binnen een paar uur reageren nadat de Funda advertentie online staat, en zelfs dan 2x afgebeld omdat er iemand al zo veel had geboden dat ze de rest van de bezichtigingen hadden afgebeld, maar weet niet of een aankoopmakelaar daar tegen gaat helpen.
In ons geval zaten we vaak al te kijken op de dag dat het huis voor het eerst op Funda verscheen. Je krijgt toegang tot move.nl. Kan soms net het verschil maken, en zelfs daar binnen zijn er verschillen want via één aankoopmakelaar kregen we gratis toegang tot move.nl, deze was op 'afroep' dus zoals bij jullie pas na het bezichtigingen erbij.

We zijn later naar een andere gaan waar we vooraf voor hebben betaald en die onbeperkt met ons mee zou gaan, en via deze kregen we 2 a 3 uur voordat de huizen op move verschenen bij de éne makelaar al een notificatie er van. Beetje gekkenwerk allemaal natuurlijk en heel erg afhankelijk van de markt waar je in vist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
De mogelijkheid om te bieden sloot vandaag om 1200. Uiterlijk a.s. maandag is bekend wie het gewenste bod had.
Ik heb nog niks gehoord. Ik neem aan dat alle bieders apart bericht krijgen toch?
Pagina: 1 ... 155 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7