Point.Flare schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:52:
Mijn vriendin (30) en ik(34) zijn serieus aan het kijken naar een eerste huis. Ik ben me nu een beetje aan het oriënteren op de bijkomende kosten en, eigenwijs als ik ben, twijfel ik aan de toegevoegde waarde van een aankoopmakelaar en een adviesgesprek hypotheek.
In ons geval hebben we als max waarde 400.000 euro vastgesteld. Ons verzamelinkomen is hoog genoeg voor een hypotheek van ~530.000 euro. We verwachten dus geen problemen bij een annuïtaire hypotheek met een looptijd van 30 jaar (10 jaar rentevast). Zij is in vaste dienst en ik ben teruggekeerd naar een oude werkgever waar ik voorheen een vast contract had en gewoon verwacht weer te krijgen. We hebben geen plannen voor kinderen, dus een daling in het inkomen is niet verwacht.
Zoals ik het zie is onze aanvraag redelijk straightforward en hoeven we niet allerlei fratsen uit te halen om een hypotheek te krijgen. Wat is nu de toegevoegde waarde van een hypotheekadvies? Ik zie geen reden om hier 1000 euro in te slingeren om het antwoord te krijgen "geen probleem, denk je aan de volgende verzekeringen?".
Ik heb eigenlijk dezelfde vraag voor een aankoopmakelaar. Ik ben niet bang om zelf alles te onderzoeken en aan te vliegen met contractmodellen en checklists. In de huidige marktsituatie zie ik niet in hoe een aankoopmakelaar mij een positief prijsvoordeel kan opleveren. Ik weet wat ik wil bieden voor een huis en daar ga ik niet van afwijken. Het voordeel dat ik tot dusver zie is dat het een groot ons-kent-ons wereldje is en dit voordeel op kan leveren indien een taxatie lager uitvalt dan de verkoopwaarde. Een courtage van 4000 euro voelt als te veel voor wat je er op dit moment aan voordelen uit kan halen. Hiervan kan ik een maand onbetaald verlof nemen om het zelf uit te zoeken. Als het me daadwerkelijk zoveel rompslomp scheelt, dan heb ik daar overigens best twee ruggen voor over. Maar de rekenvoorbeeldjes op de website met "aangeboden voor 350k, gekocht voor 325k" gaan echt niet op momenteel.
Nu ben ik vast verschrikkelijk naïef. Ik word graag even op mijn plaats gezet, zodat ik ook de andere zijde van de medaille kan zien.

1. Hypotheekadviseur/financieel adviseur:
Kost je wellicht 1000 á 2000eu, maar kan je over de looptijd van je hypotheek natuurlijk veel meer besparen dan die kosten. Sowieso betaald de belastingdienst circa de helft van de kosten mee.
Feit is wel dat de situatie qua hypotheek als starter eenvoudig is. Twee vaste inkomens, wat spaargeld (waarschijnlijk), wat schulden (wellicht) en daar rolt bij diverse aanbieders dan X financiering uit.
De rentepercentages, voorwaarden en het financieringsbedrag kun je dan met elkaar vergelijken en een keuze maken.
Geen gedoe met een huis/huizen, restschulden, overwaardes etc verrekenen. Wat dat betreft kun je het prima zelf regelen.
Let wel dat online afsluiten ook geld kost, dus dat maakt het verschil met een adviseur ook al weer wat kleiner.
Ik heb persoonlijk een erg fijne adviseur welke mij compleet ontzorgt en welke de boel gewoon perfect geregeld heeft. De kosten op het complete feestjes vond ik te verwaarlozen.
2. Ik heb beide huizen zonder aankoopmakelaar gekocht. Dat kon omdat onze regio nog niet zo overspannen was. Wel heb ik de laatste keren wat contact gehad met de verkoopmakelaar welke mij dus op de achtergrond wel wat geholpen heeft met info/tips/tricks. Kosteloos.
Ik zie de meerwaarde van een aankoopmakelaar voornamelijk in het feit dat deze dichterbij het vuur zit. Je komt er dus wellicht eerder tussen qua bezichtigingen en in het ons kent ons wereld kun je er wellicht je voordeel uit halen met het doen van een bod. De meerwaarde is, zoals hier ook wel vaker naar voren is gekomen, slecht meetbaar in euro's.
Waardebepaling van een woning kun je voor een groot deel zelf ook wel doen middels diverse bronnen, maar de marktwaarde en de waarde die een specifieke koper/jullie er voor over heeft/hebben zijn niet altijd aan elkaar gelijk.
Conclusie: doe waar je je goed bij voelt. Adviseur en/of aankoopmakelaar kun je altijd nog inschakelen, maar wees er ook op voorbereid dat je wellicht achter het net kunt vissen bij dat ene droomhuis
(iets wat mét aankoopmakelaar natuurlijk ook alsnog kan)