Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 154 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:29
@VidaR-9 wij zaten eerder dit jaar in hetzelfde schuitje.

Hypotheekadviseur adviseerde om eerst 1 woning te kopen. Anders zijn er teveel variabelen.

Daarnaast: vertrouw de online calculators niet teveel als je al beiden een hypotheek hebt. Grote kans dat je stuk minder kan lenen dan de calculatoren aangeven: als je huidige hyp bijv nu al 5 jaar loopt, gaat dat leningdeel in je nieuwe hypotheek mee voor 25 jaar (fiscale redenen). Iets in 25 jaar aflossen ipv 30 leidt tot hogere maandlast => minder leenruimte. Daarnaast: als je niet al je overwaarde inzet heb je beperking op hyp rente aftrek => minder leenruimte.

Kortom, stap 1 is toch echt de hyp adv alles laten doorrekenen.

Dubbele lasten kan je meefinancieren (niet handig), of betalen vanuit spaargeld. Moet je dan wel aantonen. Maar ‘drie dubbele lasten’.. daar gaat een bank niet happig op zijn denk ik :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:51
@Requiem19 dank voor je reactie. Eerst 1 van de 2 huizen verkopen is inderdaad iets waar ik ook al aan gedacht heb, dan maakt het financiële plaatje een stuk overzichtelijker. Is alleen praktisch een wat grotere uitdaging (afstand, kids, inboedel, etc).

Ik had nog niet eens nagedacht over de resterende looptijd van bestaande delen, maar dat is wel een terecht punt. Onderaan de streep maak ik me er niet echt druk om dat we kunnen kopen wat we willen gezien de overwaardes en goed verkoopbare woningen, maar ik wil ten eerste niet eerst beide huizen verkopen en dan iets anders kopen en ten tweede niet aan de max van de max zitten.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
@VidaR-9 Zo zitten wij er precies ook in.

Wij hebben eerst 1 woning verkocht. Daarna vervolggesprek bij de adviseur. Daaruit bleek dat we ong 50k minder konden lenen dan de online calculatoren aangaven...

Overgebleven woning hebben we op basis WOZ waarde 90% meegenomen als overbruggingshypotheek. In ons geval was de WOZ best hoog, maar taxatie zou nog hoger komen. Door uit te gaan van de WOZ waarde hebben wij wat marge, want je weet immers niet wat de markt gaat doen. Daarnaast ook belangrijk om zo liquide mogelijk te blijven, omdat je nu denkt dat je 50k nodig hebt aan meerwerk, maar in de praktijk zal het sneller 75k of meer zijn - het valt écht heel erg tegen wat er allemaal bij komt kijken.

In jouw situatie - waar je eerst het grote plaatje helder wilt hebben - zou ik toch ook juist naar een goede meedenkende adviseur gaan. Heeft ons echt enorm veel geholpen, vooral ook omdat het best wel complex is met 2 hypotheken en nieuwbouw (en dan werk ik nog in de financiële sector ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:57
@VidaR-9 ik zou een financieel adviseur in de hand nemen en geen algemene hypotheek boer.
Die kan je prima helpen met je situatie schat ik zo in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Requiem19 schreef op maandag 2 november 2020 @ 08:53:
@VidaR-9 wij zaten eerder dit jaar in hetzelfde schuitje.

Hypotheekadviseur adviseerde om eerst 1 woning te kopen. Anders zijn er teveel variabelen.

Daarnaast: vertrouw de online calculators niet teveel als je al beiden een hypotheek hebt. Grote kans dat je stuk minder kan lenen dan de calculatoren aangeven: als je huidige hyp bijv nu al 5 jaar loopt, gaat dat leningdeel in je nieuwe hypotheek mee voor 25 jaar (fiscale redenen). Iets in 25 jaar aflossen ipv 30 leidt tot hogere maandlast => minder leenruimte. Daarnaast: als je niet al je overwaarde inzet heb je beperking op hyp rente aftrek => minder leenruimte.

Kortom, stap 1 is toch echt de hyp adv alles laten doorrekenen.

Dubbele lasten kan je meefinancieren (niet handig), of betalen vanuit spaargeld. Moet je dan wel aantonen. Maar ‘drie dubbele lasten’.. daar gaat een bank niet happig op zijn denk ik :-).
Geen last gehad van al langer lopende hypotheekdelen bij onze verhuizing. Ja.... je moet er rekening mee houden dat je HRA eerder stopt op de oude delen, maar die mogen gewoon weer voor 30 jaar meegenomen worden in een nieuwe hypotheek. Die lopen dan niet ineens korter, tenzij je de hypotheek aanhoudt.

Wat betreft dubbele of 3-dubbele lasten: als je die niet meefinanciert in je nieuwe hypotheek, wil een bank over het algemeen een spaarrekening zien waarop het bedrag staat wat je nodig hebt om 1 jaar je X-dubbele lasten te kunnen betalen (inclusief rente op je overbrugging). Gewoon een screenprint van je internetbankieren is daarvoor meestal prima.

Maar je zou dus kunnen overbruggen:
- 90% van de waarde van woning 1 minus openstaande hypotheek.
- 90% van de waarde van woning 2 minus openstaande hypotheek.

Daarnaast kun je "gewoon" financieren:
- het bedrag wat je gebasserd op je inkomen zou kunnen krijgen aan hypotheek.

Maar als ik eerlijk ben: verkoop 1 huis met een leverdatum wat verder in de toekomst. Dat zal de banken een stuk gunstiger stemmen. Mag je voor dat huis ook nog eens meer dan 90% overbruggen (97 even uit mijn hoofd) zodra de voorbehouden vervallen zijn.

Maar het allerbeste advies: ga toch in gesprek met een adviseur. Die kunnen je situatie écht doorrekenen en zijn over het algemeen goed op de hoogte van de eisen van de geldverstrekkers in bepaalde situaties. Nadat ik een gesprek met een adviseur had gehad, konden we ineens op zoek naar leukere huizen dan we hadden verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Verwijderd schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:20:
[...]

Geen last gehad van al langer lopende hypotheekdelen bij onze verhuizing. Ja.... je moet er rekening mee houden dat je HRA eerder stopt op de oude delen, maar die mogen gewoon weer voor 30 jaar meegenomen worden in een nieuwe hypotheek. Die lopen dan niet ineens korter, tenzij je de hypotheek aanhoudt.
Dat werkt in mijn situatie toch iets anders - of onze adviseur of de jouwe heeft het verkeerd gedaan :).

Wij hebben 1 hypotheek die al 6 jaar loopt. En 1 hypotheek die ongeveer 3,5 jaar gelopen heeft.

Wij krijgen een nieuwe hypotheek bij een nieuwe geldverstrekker, bestaande uit 3 leningdelen:

1 leningdeel ter hoogte van restschuld huidige hypotheek 1 (30-6 => 24 jaar looptijd)
1 leningdeel ter hoogte van afgeloste hypotheek 2 (30 - 3,5 = 26,5 jaar looptijd)
1 leningdeel aflossingsvrij - 30 jaar looptijd.

Voorwaarde voor HRA is dat het een lening betreft die binnen 30 jaar (annuïtair of lineair) wordt afgelost.

Het lijkt mij dat als je opnieuw je leningdeel afsluit voor 30 jaar, je niet voldoet aan de materiële eis om binnen 30 jaar dit gedeelte volledig afgelost te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Requiem19 schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:29:
[...]

Dat werkt in mijn situatie toch iets anders - of onze adviseur of de jouwe heeft het verkeerd gedaan :).

Wij hebben 1 hypotheek die al 6 jaar loopt. En 1 hypotheek die ongeveer 3,5 jaar gelopen heeft.

Wij krijgen een nieuwe hypotheek bij een nieuwe geldverstrekker, bestaande uit 3 leningdelen:

1 leningdeel ter hoogte van restschuld huidige hypotheek 1 (30-6 => 24 jaar looptijd)
1 leningdeel ter hoogte van afgeloste hypotheek 2 (30 - 3,5 = 26,5 jaar looptijd)
1 leningdeel aflossingsvrij - 30 jaar looptijd.

Voorwaarde voor HRA is dat het een lening betreft die binnen 30 jaar (annuïtair of lineair) wordt afgelost.

Het lijkt mij dat als je opnieuw je leningdeel afsluit voor 30 jaar, je niet voldoet aan de materiële eis om binnen 30 jaar dit gedeelte volledig afgelost te hebben.
Dat weet ik niet. Maar het huis is betaald en ik heb de sleutels. :) Dus naast mijn adviseur vond de bank het ook prima.

Voorwaarden voor HRA liggen bij mensen met een wat oudere hypotheek overigens iets anders. Ik heb gewoon nog een aflossingsvrij deel in mijn nieuwe hypotheek (ok, klein deeltje). En daar krijg ik gewoon nog 15 jaar HRA over. Dat "recht" mag je meenemen in je nieuwe hypotheek. De rest moet inderdaad lineair of annuitair.

Het is een nieuwe lening en die ga je gewoon weer in 30 jaar aflossen. En de oude hypotheek is zelfs RUIM binnen de 30 jaar afgelost. Dat doet de notaris namelijk direct nadat ik de huidige woning aan de kopers geleverd heb. Ik heb de hypotheek dus in ons geval in 10 jaar en 3 maanden volledig afgelost. Ik zie dus niet direct, waarom ik dan niet aan die eis tot aflossing binnen 30 jaar zou voldoen.

Het verschil is, dat ik de laatste 15 jaar een klein stukje minder HRA krijg en de laatste 10 jaar weer een klein stukje minder. Maarja..... dan hebben we het tegenwoordig niet meer over heel veel geld. En door tactisch extra af te lossen, blijft het effect helemaal beperkt.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2020 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Verwijderd schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:45:
[...]

Dat weet ik niet. Maar het huis is betaald en ik heb de sleutels. :) Dus naast mijn adviseur vond de bank het ook prima.

Voorwaarden voor HRA liggen bij mensen met een wat oudere hypotheek overigens iets anders. Ik heb gewoon nog een aflossingsvrij deel in mijn nieuwe hypotheek (ok, klein deeltje). En daar krijg ik gewoon nog 15 jaar HRA over. Dat "recht" mag je meenemen in je nieuwe hypotheek. De rest moet inderdaad lineair of annuitair.

Het is een nieuwe lening en die ga je gewoon weer in 30 jaar aflossen. En de oude hypotheek is zelfs RUIM binnen de 30 jaar afgelost. Dat doet de notaris namelijk direct nadat ik de huidige woning aan de kopers geleverd heb. Ik heb de hypotheek dus in ons geval in 10 jaar en 3 maanden volledig afgelost. Ik zie dus niet direct, waarom ik dan niet aan die eis tot aflossing binnen 30 jaar zou voldoen.

Het verschil is, dat ik de laatste 15 jaar een klein stukje minder HRA krijg en de laatste 10 jaar weer een klein stukje minder. Maarja..... dan hebben we het tegenwoordig niet meer over heel veel geld. En door tactisch extra af te lossen, blijft het effect helemaal beperkt.
Er lopen wat dingen bij elkaar in jouw situatie:

Jij valt nog onder het 2013 overgangsrecht voor HRA (omdat je hypotheek voor de nieuwe regels inzake aflossingsvrij & HRA in ging). Dat is dus niet te vergelijken met iedereen die na 1 januari 2013 zijn eerste hypotheek afgesloten heeft. Daar gelden behoorlijk andere regels voor, dus dat zou ik in acht nemen bij het plaatsen van je ervaringen :).

Voor mensen die na 1 januari 2013 hun eerste hypotheek zijn aangegaan en nu een nieuwe woning kopen zal - als je aanspraak wilt maken op HRA - de looptijd van de eerste periode van je hypotheek in aftrek worden gebracht op de looptijd van je nieuwe hypotheek.

De fiscus kijkt - afaik - door de nieuwe hypotheek heen.

Dus als jij 200k financiert in 2015 en in 2020 ga je een hypotheek nemen van 500k, zal de fiscus vinden dat je die eerste 200k afgelost moet hebben in 2015+30 jaar. Het maakt dan niet uit of je notaris de 200k overmaakt naar de bank en je een nieuwe schuld aangaat van 200k, want dan heb je de facto niets afgelost.

Je krijgt dan dus een hypotheek van 200k voor 25 jaar en 300k voor 30 jaar.

Tenzij je 1e hypotheek voor 2013 afgesloten is, dan moet je dat hele overgangsrecht gaan uitpluizen wat anders uitwerkt dan het huidige recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Requiem19 schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:17:
[...]

Er lopen wat dingen bij elkaar in jouw situatie:

Jij valt nog onder het 2013 overgangsrecht voor HRA (omdat je hypotheek voor de nieuwe regels inzake aflossingsvrij & HRA in ging). Dat is dus niet te vergelijken met iedereen die na 1 januari 2013 zijn eerste hypotheek afgesloten heeft. Daar gelden behoorlijk andere regels voor, dus dat zou ik in acht nemen bij het plaatsen van je ervaringen :).

Voor mensen die na 1 januari 2013 hun eerste hypotheek zijn aangegaan en nu een nieuwe woning kopen zal - als je aanspraak wilt maken op HRA - de looptijd van de eerste periode van je hypotheek in aftrek worden gebracht op de looptijd van je nieuwe hypotheek.

De fiscus kijkt - afaik - door de nieuwe hypotheek heen.

Dus als jij 200k financiert in 2015 en in 2020 ga je een hypotheek nemen van 500k, zal de fiscus vinden dat je die eerste 200k afgelost moet hebben in 2015+30 jaar. Het maakt dan niet uit of je notaris de 200k overmaakt naar de bank en je een nieuwe schuld aangaat van 200k, want dan heb je de facto niets afgelost.

Je krijgt dan dus een hypotheek van 200k voor 25 jaar en 300k voor 30 jaar.

Tenzij je 1e hypotheek voor 2013 afgesloten is, dan moet je dat hele overgangsrecht gaan uitpluizen wat anders uitwerkt dan het huidige recht.
Eerste hypotheek van 2005 (appartementje), de tweede van 2010 (eerste afgelost, nieuwe hypotheek voor tussenwoning). Dus inderdaad beide van voor 2013. Ik moet toegeven dat ik daar even geen rekening mee gehouden heb bij het lezen van de post van Sham27.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Is ook ingewikkelde materie, maar je hebt geluk. Voordelen van de huidige lage rente en nog behoorlijk wat fiscale voordelen uit de periode van 10 jaar terug :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monopoly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-08-2022
Ik meld me ook, bezig met hypotheek rondkrijgen voor koop nieuwe woning. De verkopers hebben 4 weken (!) gesteld vanaf aanvaarding bod om alles rond te krijgen, ze willen graag snel zekerheid, hebben hiervoor iemand gehad die afzag van de koop. We zijn dit alleen aangegaan omdat we in geval van dat het net-niet lukt, we de waarborgsom kunnen storten en dus meer tijd hebben de hypotheek zelf rond te krijgen.

- ook wij hebben een calcasarapport + taxatieverslag gemeente gebruikt voor de overbruggingshypotheek. Onze hypotheekadviseur kon geldverstrekkers selecteren op wie dit accepteren. Dit is vrij willekeurig. Aegon, Lloyds, Florius stonden er o.a. tussen.
- sommigen nemen 85% van het taxatieverslag gemeente. Tegelijk is die betreffende geldverstrekker wel een stuk sneller dan de anderen. Als je niet meer dan die 85% nodig hebt voor je overbrugging, wat in ons geval zo is, is dat dus een prima optie. Ik weet niet of ik namen mag laten vallen, maar zal dit als het inderdaad zo snel blijft gaan wel delen.

Ik hoop dat we alles deze week nog rondkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 13:26
4 weken klinkt wel heel kort. Gemiddeld is het 3-6 maanden ofzo vanaf mondeling akkoord? Wat is jullie ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02:25
AceAceAce schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:21:
4 weken klinkt wel heel kort. Gemiddeld is het 3-6 maanden ofzo vanaf mondeling akkoord? Wat is jullie ervaring?
Een half jaar ? :? . Wij hebben vorige week maandag een bod ontvangen en meteen geaccepteerd op ons huis, vrijdag was de koopakte getekend door alle partijen en daarin staat 7 december als datum waarin alles rond moet zijn voor wat betreft de financien.

Zelf maandje terug een huis gekocht en afgelopen woensdag overbrugginshypotheek getekend dus dat is al rond ook. ( in onze koopakte stond ook een termijn van max 4-5 weken als ik het goed heb.. heb er niet echt op gelet )

Maandje is de norm eerder volgens mij.

Edit: Na het verhaal hier afgelopen pagina´s. Wij hadden een taxatie van nieuwe en oude huis nodig voor de hypotheek, lijkt me ook vrij logisch toch. Sns man heeft taxateurs bedrijven geregeld, heb er geen omkijken naar gehad. en die 2x 500 euro is mooi in de financien opgenomen en gaat al naar de belastingsdienst.

[ Voor 17% gewijzigd door Skybullet op 02-11-2020 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 15:47
3-6 maanden lijkt mij ook erg lang voor het rondkrijgen van de financiering. Als je alle benodigde documenten op orde hebt, kun je binnen 2 werkdagen een definitief aanbod voor een hypotheek hebben.

Zie bijv. deze site voor de actuele doorlooptijden van geldverstrekkers die hun acceptatie hebben uitbesteed aan FlexFront: https://flexfront.nl/voor...r/actuele-doorlooptijden/

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglanden
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-01-2022
Railgunner schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:42:
3-6 maanden lijkt mij ook erg lang voor het rondkrijgen van de financiering. Als je alle benodigde documenten op orde hebt, kun je binnen 2 werkdagen een definitief aanbod voor een hypotheek hebben.

Zie bijv. deze site voor de actuele doorlooptijden van geldverstrekkers die hun acceptatie hebben uitbesteed aan FlexFront: https://flexfront.nl/voor...r/actuele-doorlooptijden/
Ik was er ook stomverbaasd over dat wij het binnen 1 maand rond hadden. Bod was al geaccepteerd en we wisten wat we konden lenen maar de BKR codering moest verwijderd worden nog. Misschien ligt het aan de regio?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zo, gisteren overdracht geweest.

Had de makelaar gevraagd alles alles van Funda te halen, dat heeft ie gedaan door het aan te passen naar prijs op aanvraag en de foto's te verwijderen :)

Nu al sinds gisteren vol gas aan het klussen, weer even aanpoten zeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-08 13:50

Arm1n

Zeven over half twee

Monopoly schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:06:
Ik meld me ook, bezig met hypotheek rondkrijgen voor koop nieuwe woning. De verkopers hebben 4 weken (!) gesteld vanaf aanvaarding bod om alles rond te krijgen, ze willen graag snel zekerheid, hebben hiervoor iemand gehad die afzag van de koop. We zijn dit alleen aangegaan omdat we in geval van dat het net-niet lukt, we de waarborgsom kunnen storten en dus meer tijd hebben de hypotheek zelf rond te krijgen.
Volgens mij betekenen die 4 weken dat als je voor die tijd de financiering niet rond krijg je de koop mag ontbinden. Als die 4 weken verlopen zijn kan je de koop ontbinden als je 10% van het aankoopbedrag als boete betaald (kan ook meer of minder zijn afhankelijk van wat er in de koopovereenkomst staat). Volgens mij maakt die waarborgsom niet zo veel uit als die 4 weken passeren, je zult alsnog die 10% boete moeten betalen mocht je de financiering niet rond kunnen krijgen.

Ja 4 weken is redelijk krap, maar bij ons was het ook 5 weken die we na vragen op 6 weken kregen (of het was van 4 naar 5 weet het niet zeker). Onze taxatie duurde 2 weken wat voornamelijk de bottleneck was. De meeste hypotheekverstrekkers geven je binnen een definitieve hypotheekovereenkomst, alleen Rabobank en Triodos zaten op 3+ weken (wat ik mij zo herinner van wat de adviseur noemde).

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 11:16
Ik heb mezelf ook maar eens op deze roerige markt begeven. Op zoek naar mijn eerste koopwoning als starter. Eerste gesprek gehad met hypotheekadviseur waardoor ik globaal weet wat ik ongeveer zou kunnen lenen.

Vanuit daaruit maar eens rond gaan kijken en via wat makelaars ingeschreven op move.nl - eergisteren zelfs al mijn eerste bezichtiging mogen doen wat ik al heel wat vond. Mooi huis en ik wilde zeker weten een bod doen. Makelaar gaf aan gisteren de informatie hiervoor op te sturen en vandaag zouden er ook nog bezichtigingen zijn.

Gisteren niks gehoord vanmorgen gebeld met de makelaar die doodleuk vertelde dat er iemand na een bezichtiging maandag mondeling een bod had gedaan wat direct door de verkoper is geaccepteerd. Mooi is dat.

Het gaat nog wel even duren vrees ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:24
@Monopoly

Ik heb 2 weken geleden ook een bod gedaan, en die is geaccepteerd. En ook met een financiering termijn van 4 weken. Nou had ik 5 maanden terug een en ander al rond met de Rabobank en na een kort gesprek met mijn vervangend adviseur leek het geen probleem. Dus getekend. Tot mijn schrik was de dag erna mijn gehele dossier leeg gekieperd, en is blijkbaar de adviseur weer opnieuw gestart met het gereed maken van het dossier. Maar, ik ben nu 2 weken verder. En alles is weer op de rit. Morgen het afrondend (video) advies gesprek. En dan in week 3 als het goed gaat het concept.

De adviseur van de Rabobank werkt erg goed mee, en dat terwijl het toch een afwijkende situatie is. (daar kom ik hier nog wel op terug als echt alles rond is).

In het kort gaat het er op lijken dat waar ik 5 jaar voor aan knokken ben, rond gemaakt wordt door de Rabobank binnen 4 weken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:46
ppeterr schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:57:
@Monopoly

Ik heb 2 weken geleden ook een bod gedaan, en die is geaccepteerd. En ook met een financiering termijn van 4 weken. Nou had ik 5 maanden terug een en ander al rond met de Rabobank en na een kort gesprek met mijn vervangend adviseur leek het geen probleem. Dus getekend. Tot mijn schrik was de dag erna mijn gehele dossier leeg gekieperd, en is blijkbaar de adviseur weer opnieuw gestart met het gereed maken van het dossier. Maar, ik ben nu 2 weken verder. En alles is weer op de rit. Morgen het afrondend (video) advies gesprek. En dan in week 3 als het goed gaat het concept.

De adviseur van de Rabobank werkt erg goed mee, en dat terwijl het toch een afwijkende situatie is. (daar kom ik hier nog wel op terug als echt alles rond is).

In het kort gaat het er op lijken dat waar ik 5 jaar voor aan knokken ben, rond gemaakt wordt door de Rabobank binnen 4 weken.
Daar kan je ook wel blij mee zijn, dat hij je dossier leeg gemaakt is.
Ik ben zelf een jaar geleden ook bezig geweest met het compleet maken van een dossier en heb toen zelf in de wettelijke bedenktijd de stekker eruit getrokken.
Nu zijn we een half jaar geleden met de aanvraag van een nieuwe hypotheek maar de adviseur had nog wat verouderde documenten in het systeem staan en heeft bij het indienen de verkeerde bank afschrift meegestuurd. Hier was nog een DUO betaling op te zien, welke ik in de tussentijd volledig had afbetaald, en daar ging bij de hypotheekverstrekker een alarm bel af. Ik had tenslotte geen studieschuld opgegeven.
Hierdoor moest het dossier opnieuw 'op de stapel' en heeft het uiteindelijk een week extra geduurd, maar was alles alsnog binnen 3 weken rond.

En afgelopen maandag is de overdracht geweest! *O*

Was alleen niet helemaal wat ik ervan verwacht had door de hele corona situatie.
De oplevering moest ik alleen in het huis doen. Verkoper en makelaar gingen niet mee naar binnen.
Vervolgens moest ik alleen naar de notaris, niemand mocht hier mee. Policy was dat alleen diegene die daar moest zijn, naar binnen mocht.
Vervolgens moest ik naar het makelaars kantoor om daar de sleutels op te halen.
Toen ik daar binnen kwam, was alleen de secretaresse daar en die stond daar met een grote bos bloemen dus ik dacht "oh dat is leuk". Bleek de bos bloemen van de verkoper te zijn en aan de makelaar gestuurd.
Toen moest ik nog voor de meterstanden tekenen, daarnaast op tafel lag een envelop met een doosje bonbons dus weer dacht ik "oh wat leuk" maar ook die waren niet voor mij :+
Uiteindelijk kreeg ik gelukkig wel het belangrijkste mee; de sleutels!

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:38
Arm1n schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 22:04:
[...]

Volgens mij betekenen die 4 weken dat als je voor die tijd de financiering niet rond krijg je de koop mag ontbinden.
Nou, je moet dan wel (meestal 2) afwijzingen hebben he. Het is niet voldoende dat het proces nog niet af is, je moet een negatieve uitslag hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:55
Flix20 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 12:04:
[...]

Ik ben zelf een jaar geleden ook bezig geweest met het compleet maken van een dossier en heb toen zelf in de wettelijke bedenktijd de stekker eruit getrokken.
Nu zijn we een half jaar geleden met de aanvraag van een nieuwe hypotheek maar de adviseur had nog wat verouderde documenten in het systeem staan en heeft bij het indienen de verkeerde bank afschrift meegestuurd. Hier was nog een DUO betaling op te zien, welke ik in de tussentijd volledig had afbetaald, en daar ging bij de hypotheekverstrekker een alarm bel af. Ik had tenslotte geen studieschuld opgegeven.
Hierdoor moest het dossier opnieuw 'op de stapel' en heeft het uiteindelijk een week extra geduurd, maar was alles alsnog binnen 3 weken rond.

Was alleen niet helemaal wat ik ervan verwacht had door de hele corona situatie.
De oplevering moest ik alleen in het huis doen. Verkoper en makelaar gingen niet mee naar binnen.
Vervolgens moest ik alleen naar de notaris, niemand mocht hier mee. Policy was dat alleen diegene die daar moest zijn, naar binnen mocht.
Toen ik daar binnen kwam, was alleen de secretaresse daar en die stond daar met een grote bos bloemen dus ik dacht "oh dat is leuk". Bleek de bos bloemen van de verkoper te zijn en aan de makelaar gestuurd.
Toen moest ik nog voor de meterstanden tekenen, daarnaast op tafel lag een envelop met een doosje bonbons dus weer dacht ik "oh wat leuk" maar ook die waren niet voor mij :+
Pff, nu is het voor makelaars en notarissen ook business as usual maar de gemiddelde mens koopt toch niet jaarlijks een andere woning. Blijft toch altijd een speciaal moment waar je enigszins van wilt genieten, zeker als het je eerste woning is.

Een speciaal moment was het nu ook wel, maar dan wel op de verkeerde manier :F

Anyway, je hebt de sleutels dus kan het genieten beginnen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
[...]

Gefeliciteerd! Wat een verhaal, houd wel lekker de spanning erin. Ik heb daar ook wel iets last van om eerlijk te zijn, Anderzijds zoals jij het 2e deel neertikt zou mij wel bevallen eigenlijk. Ik vind het heerlijk dat alles digitaal gaat. Lekker tekenen op de pc, ipv naar een suf kantoor met dito mensen. En die bloemen koop ik zelf wel. Maar goed, dit is niet mijn eerste aankoop. Kan wel begrijpen dat voor sommigen het een mijlpaal dingetje is.

Ik zou zeggen, trek zelf de champagne maar open als je er uiteindelijk lekker zit :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-09 20:00

Haha ja ik volg ook een aantal makelaars op facebook, die posten ook regelmatig cadeautjes/ bedankjes die ze van een klant hebben gekregen. Waarom zou je dat doen :? Het is nou niet als zo'n makelaar iets bijzonders doet, het is gewoon z'n werk, waar ie zeer goed voor betaald wordt, en in deze markt hoeft ie daar ook nog verdraaid weinig voor te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
B-Real schreef op woensdag 4 november 2020 @ 12:10:
[...]

Pff, nu is het voor makelaars en notarissen ook business as usual maar de gemiddelde mens koopt toch niet jaarlijks een andere woning. Blijft toch altijd een speciaal moment waar je enigszins van wilt genieten, zeker als het je eerste woning is.

Een speciaal moment was het nu ook wel, maar dan wel op de verkeerde manier :F

Anyway, je hebt de sleutels dus kan het genieten beginnen d:)b
ppeterr schreef op woensdag 4 november 2020 @ 12:12:
[...]

Gefeliciteerd! Wat een verhaal, houd wel lekker de spanning erin. Ik heb daar ook wel iets last van om eerlijk te zijn, Anderzijds zoals jij het 2e deel neertikt zou mij wel bevallen eigenlijk. Ik vind het heerlijk dat alles digitaal gaat. Lekker tekenen op de pc, ipv naar een suf kantoor met dito mensen. En die bloemen koop ik zelf wel. Maar goed, dit is niet mijn eerste aankoop. Kan wel begrijpen dat voor sommigen het een mijlpaal dingetje is.

Ik zou zeggen, trek zelf de champagne maar open als je er uiteindelijk lekker zit :9
Zelf ben ik ook niet van alle poespas etc, maar bij het aankopen van een huis, wat toch wel een monumentale gebeurtenis in een persoons leven, helemaal de eerste, mag daar best wel even bij stil gestaan worden.

Voornamelijk de rol van de makelaar viel me een beetje tegen.
Die gaf aan zelf al een rondje gemaakt te hebben en zij dat alles er netjes conform afspraak erbij stond en wenste me veel succes en ging er toen weer vandoor.
Zelfs toen ik met m'n ex in onze huurwoning ging stond er vanuit de verhuurbemiddelaar een leuk welkoms geschenk.
Toen ik na het tekenen bij hem op kantoor de sleutel kwam halen speelde bovenstaand verhaal dus af en daar was hij zelf niet eens bij aanwezig.
Maargoed, die is natuurlijk in dienst van de verkopers. Dat was dan weer overduidelijk.

De notaris daarentegen die vroeg aan het begin van het verhaal of dit m'n eerste keer een woning kopen was en zei dat ze dan wat meer zou toelichten waar er nou allemaal precies staat en wat ze doet. Dus dat was dan een leuke geste dat ze daar even bij stil bleef staan.

Maar zoals ik al zei ondanks dat ik dus zelf ook niet van de hele heisa ben, had er even bij stilstaan, of het toestaan dat er iemand mee mocht komen wel leuk geweest.
Azrael schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:44:
[...]

Haha ja ik volg ook een aantal makelaars op facebook, die posten ook regelmatig cadeautjes/ bedankjes die ze van een klant hebben gekregen. Waarom zou je dat doen :? Het is nou niet als zo'n makelaar iets bijzonders doet, het is gewoon z'n werk, waar ie zeer goed voor betaald wordt, en in deze markt hoeft ie daar ook nog verdraaid weinig voor te doen.
Hangt er een beetje vanaf hoe je band is geweest met de makelaar denk ik.
Wat ik de verkopers van mijn woning mee heb gekregen is dat ze nauw contact hebben gehad.
En dat toch wel in een proces van een aantal maanden. Dan is een kleine geste als dank voor de gedane moeite niet verkeerd.
Maar het is inderdaad z'n werk ja.
Ik krijg ook geen bos bloemen op m'n werk als een project succesvol afgerond is.
Maar wel een betaalde factuur. Althans, het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Och Ik krijg net de rekening van mijn aankoop makelaar, en bedenk mij. Ik heb hem bij elkaar misschien 60 minuten gesproken. En via hun kantoor (alle andere huizen waar ik een bod op gedaan heb was via een andere aankoop makelaar) was het eerste bod gelijk raak.

Dus eigenlijk verwacht ik wel een dikke fles whisky van 60 jaar oud oid :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monopoly
Arm1n schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 22:04:
[...]

Volgens mij betekenen die 4 weken dat als je voor die tijd de financiering niet rond krijg je de koop mag ontbinden. Als die 4 weken verlopen zijn kan je de koop ontbinden als je 10% van het aankoopbedrag als boete betaald (kan ook meer of minder zijn afhankelijk van wat er in de koopovereenkomst staat). Volgens mij maakt die waarborgsom niet zo veel uit als die 4 weken passeren, je zult alsnog die 10% boete moeten betalen mocht je de financiering niet rond kunnen krijgen.
Uiteraard moet de financiering ook met een waarborgsom rondkomen, maar dan pas met de passeerdatum dus geef je jezelf iets meer tijd dan 4 weken. Ik weet zeker dat we de financiering rond krijgen (alleen al door verkoop woning), alleen hebben we qua werk een niet geheel standaardsituatie dus het zou kunnen dat dit 5 weken duurt ipv 4. De overdracht is pas over een paar maanden, dus dat is ruim voor de passeerdatum. De verkopers hadden meteen aangegeven dat uitstel van die 4 weken geen optie is, omdat ze dus daar eerder mee van doen hadden (kopers die om 2 weken uitstel vroegen en daarna nog een keer, en het vervolgens helemaal niet rond kregen). Vandaar dat we de waarborgsom echt wel achter de hand willen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monopoly
[b]ppeterr in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"En via hun kantoor (alle andere huizen waar ik een bod op gedaan heb was via een andere aankoop makelaar) was het eerste bod gelijk raak.

Wij hebben precies zo'n situatie en die fles whisky ga ik ook eens laten vallen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:00
[...]

Wel apart, lijkt me dat in elk geval de verkopend makelaar even meeloopt, rondje door het huis, om te zien dat alles goed is? Zonder Corona is het niet gek als er zowel kopers als verkopers en betrokken makelaars er bij zijn.

En bij de notaris? Dan moeten verkopers toch ook tekenen voor de levering van de woning? Of hadden ze dat al gedaan? Normaal is sleuteloverdracht ook bij de notaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netwan_G
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07-03 19:56
Kalentum schreef op woensdag 4 november 2020 @ 16:41:
[...]

Wel apart, lijkt me dat in elk geval de verkopend makelaar even meeloopt, rondje door het huis, om te zien dat alles goed is? Zonder Corona is het niet gek als er zowel kopers als verkopers en betrokken makelaars er bij zijn.

En bij de notaris? Dan moeten verkopers toch ook tekenen voor de levering van de woning? Of hadden ze dat al gedaan? Normaal is sleuteloverdracht ook bij de notaris.
Wij hebben ons huis in oktober gekocht en wij hebben de koopovereenkomst thuis vanaf de bank digitaal ondertekend. Heel apart om dit op deze manier te doen. Het is toch een speciaal moment en het is ook leuk om de verkopers te ontmoeten en elkaar te feliciteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ppeterr schreef op woensdag 4 november 2020 @ 15:21:
Och Ik krijg net de rekening van mijn aankoop makelaar, en bedenk mij. Ik heb hem bij elkaar misschien 60 minuten gesproken. En via hun kantoor (alle andere huizen waar ik een bod op gedaan heb was via een andere aankoop makelaar) was het eerste bod gelijk raak.

Reken maar eerder op een simpel flesje wijn bij de overdracht. Overdracht in Corona tijd is wel wat anders overigens. Inspectie door 1 persoon met alleen 2 makelaars erbij. De rest wacht buiten. Verkopers hebben al getekend en de makelaar mag niet eens mee naar de notaris, dus daar zit je alleen en je hebt de sleutels al (en je flesje wijn ook al dus)... :)

Ben benieuwd hoe het volgende maand loopt, als we onze oude woning overdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelnarath
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-09 19:16
Wij hebben ook een bod uitgebracht op een woning, de makelaar heeft mij beloofd om op het bod terug te komen. Echter is gisteren om 17:00 ons huidige bod verlopen, en je raad het al: Niets meer van de makelaar vernomen.

Via via weet ik dat er vandaag een bezichtinging plaats vind in de woning, mogelijk willen ze hierop wachten?

Wat nu te doen?

- Rustig afwachten, makelaar zei dat hij contact op zou nemen.
- Nieuw/zelfde bod uitbrengen met nieuwe geldigheidsduur, eventuele aanpassing van enkele zaken(lees; opleverdatum) om het de verkoper aantrakkelijker te maken.

Wat is jullie advies in deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:03

HellBeast

Oh My GoT!

Kelnarath schreef op donderdag 5 november 2020 @ 08:12:
Wij hebben ook een bod uitgebracht op een woning, de makelaar heeft mij beloofd om op het bod terug te komen. Echter is gisteren om 17:00 ons huidige bod verlopen, en je raad het al: Niets meer van de makelaar vernomen.

Via via weet ik dat er vandaag een bezichtinging plaats vind in de woning, mogelijk willen ze hierop wachten?

Wat nu te doen?

- Nieuw/zelfde bod uitbrengen met nieuwe geldigheidsduur, eventuele aanpassing van enkele zaken(lees; opleverdatum) om het de verkoper aantrakkelijker te maken.

Sowieso de makelaar bellen en vragen waarom het zo lang duurt. In de huidige markt is soms 5 minuten wachten al cruciaal. Dat zou ik de makelaar zeker voorleggen.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:15

Wat nu te doen?

Hoe graag wil je het huis?
Indien heel graag, zul je toch echt actie moeten ondernemen en niet afwachten in deze markt :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Wat nu te doen?

Ik heb geen idee wat je bod was, waar het is, wat voor huis, etc. dus echt een advies durf ik je niet te geven - maar een verlooptermijn op je bod in deze markt is denk ik niet echt realistisch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:10

Rzaan

Altijd zoekende

ppeterr schreef op woensdag 4 november 2020 @ 15:21:

En hoeveel was je kwijt aan deze beste man/vrouw?

Wij willen ook een huis gaan kopen begin volgend jaar. Weten nog niet waar, maar waarschijnlijk in een regio waar we nu niet wonen.
Ik twijfel ernstig aan de inschakeling van een aankoopmakelaar.
Dit gezien de slechte ervaringen met makelaars die ik langs liet komen toen we ons vorige huis (inmiddels bijna 4 jaar geleden) gingen verkopen.
Bij een aankoopmakelaar heb je bijna helemaal geen referentie-materiaal.
Bij een verkoopmakelaar kun je nog inschatten of deze de verkoopprijs redelijk in kan schatten, en welke vragen hij/zij aan je stelt (over de VvE e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20

Wat nu te doen?

Rustig afwachten is in de huidige huizenmarkt een doodfonnis.
Dus ik zou in de telefoon klimmen met de vraag wat de status is.
Is het bod niet geaccepteerd, dan is dat ook een antwoord, mar neem dan op z'n minst even contact op.

Bespreek vooraf met je partner even wat je in die situatie zou doen, dan kan je in hetzelfde gesprek meteen een nieuw bod uitbrengen mocht je dat wensen.
Kan je meteen even polsen of je in de goede richting zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:22
Flix20 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:11:
[...]

Rustig afwachten is in de huidige huizenmarkt een doodfvonnis.
Dus ik zou in de telefoon klimmen met de vraag wat de status is.
...
Ja, tegenwoordig moet je behoorlijk gehaaid zijn om een huis te kopen. Blijkbaar was de makelaar niet erg onder de indruk van je bod en als je terug belt, dan weet de makelaar dat je serieuze interesse hebt en je wellicht bereid bent een hoger bod te doen. Het kan dus een spelletje zijn, of een makelaar die niet heel erg zijn best hoeft te doen in deze markt, waarvan ik wel meer voorbeelden van lees in dit forum.

Ook wel grappig om te zien in het programma "Kopen zonder kijken" dat een stel verontwaardigd was dat ze flink moesten overbieden om het huis te krijgen :F Sommige mensen leven nog steeds in het verleden denk ik. Toen ik op huizenjacht was in 2015-2016 kreeg ik overal nette brochures, koffie met koek en werd ik constant gebeld of we nog interesse hadden, ons bod (flink onder de vraagprijs) voor het huis wat ik gekocht heb werd tot 2 keer afgewezen. #anderetijden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CuBras
  • Laatst online: 23:33
Sinds Oktober ben ik als startende huis eigenaar begonnen. Zeker in deze tijd is het kopen van een huis wel extra bijzonder. Driedubbel misschien wel aangezien ik in mijn eentje heb gekocht.

Bij het tekenen van de koopovereenkomst zat ik nog met de eigenaren aan tafel. Op de dag van de sleuteloverdracht ben ik met de makelaar en één van de eigenaren door het huis gelopen voor de oplevering. Bij de notaris zat ik daar alleen met mijn vader.
Overigens had ik wel een kleinigheidje verwacht in de vorm van een fles bubbels, bloemen of taart. Hierin is mijn werkgever veel vrijgeviger geweest dan de notaris/makelaar.

Wat nu te doen?

Wat denk je zelf? In de tijd dat je jouw bericht hebt geschreven had je die makelaar al vier keer kunnen bellen. Wellicht had je al acht keer meer kunnen bellen als je alle reacties afwacht.
Wees geen millennial en pak die telefoon.

[ Voor 43% gewijzigd door CuBras op 05-11-2020 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelnarath
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-09 19:16
Wat denk je zelf? In de tijd dat je jouw bericht hebt geschreven had je die makelaar al vier keer kunnen bellen. Wellicht had je al acht keer meer kunnen bellen als je alle reacties afwacht.
Wees geen millennial en pak die telefoon.
Lekker direct, heerlijk. ;)
Ik heb inderdaad na mijn bericht op Tweakers contact opgenomen met de makelaar en gevraagd hoe het nou zat;

- Koper vind het een goed serieus bod en neemt het in overweging.
- Ze willen nog afwachten wat de mensen doen die de woning deze week hebben bezichtigd.
- Maandag zou hij contact opnemen of het bod wordt geaccepteerd.

Er kan veel gebeuren tussen nu en maandag, zoals jullie al aangeven: wachten is eigenlijk geen optie in deze markt.
Maar het kan natuurlijk ook een truc van de verkoopmakelaar zijn om mij uit m`n tent te lokken...

De woning staat al een tijdje (10 weken) te koop, ook heeft de woning onderhoud nodig.

What to do, op bellen: Ik wacht niet tot maandag, ik bied x bedrag meer en daarvoor moet hij uit de verkoop. of niet gek laten maken en de gok wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Ruudzaan schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:58:
[...]

En hoeveel was je kwijt aan deze beste man/vrouw?

Wij willen ook een huis gaan kopen begin volgend jaar. Weten nog niet waar, maar waarschijnlijk in een regio waar we nu niet wonen.
Ik twijfel ernstig aan de inschakeling van een aankoopmakelaar.
Dit gezien de slechte ervaringen met makelaars die ik langs liet komen toen we ons vorige huis (inmiddels bijna 4 jaar geleden) gingen verkopen.
Bij een aankoopmakelaar heb je bijna helemaal geen referentie-materiaal.
Bij een verkoopmakelaar kun je nog inschatten of deze de verkoopprijs redelijk in kan schatten, en welke vragen hij/zij aan je stelt (over de VvE e.d.)
2.5k heeft het mij gekost. Dit is ook een gemiddelde prijs hier in de regio NH. Ben een half jaar terug wezen rond zoeken, en de de kosten liggen tussen de 2k en 3k.

Ik heb er ook over nagedacht of een aankoop makelaar wel nodig was. Maar het neemt wel wat geregel weg. En het beeld wat er lijkt te zijn dat je zonder aankoop makelaar er maar lastig tussen komt lijkt waar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Kelnarath schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 08:28:
[...]

Ik heb inderdaad na mijn bericht op Tweakers contact opgenomen met de makelaar en gevraagd hoe het nou zat;

- Ze willen nog afwachten wat de mensen doen die de woning deze week hebben bezichtigd.

Er kan veel gebeuren tussen nu en maandag, zoals jullie al aangeven: wachten is eigenlijk geen optie in deze markt.
Maar het kan natuurlijk ook een truc van de verkoopmakelaar zijn om mij uit m`n tent te lokken...

De woning staat al een tijdje (10 weken) te koop, ook heeft de woning onderhoud nodig.

What to do, op bellen: Ik wacht niet tot maandag, ik bied x bedrag meer en daarvoor moet hij uit de verkoop. of niet gek laten maken en de gok wagen.
Dat ie al wat langer te koop staat veranderd de situatie wel een beetje.
Beetje afhankelijk van de prijsklasse kan 10 weken lang zijn. Is het een starterswoning van <300k dan is 10 weken hele lang. Is het een huis van 1mio+, dan is het weer niet zo gek.

Daarnaast lijkt het ook niet echt storm te lopen als het maar echt een enkele bezichtiging is.

Ik zou dan niet zo hard er nu al geld tegenaan gaan smijten.
Je zou kunnen laten weten dat als ze een bod krijgen dit weekend, je daar graag van op de hoogte gebracht word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Kalentum schreef op woensdag 4 november 2020 @ 16:41:
[...]

Verkopende makelaar had dat al gedaan zei ie.
Had ik een beetje een hard hoofd in gezien hij na mij aankwam, om 0900 en aangaf direct uit huis te komen en derhalve de sleutel niet bij zich had.
Van de verkopers wist ik dat ze die dag ervoor nog in het huis bezig waren.
En gezien hoe de makelaar absoluut niet buiten kantoortijden te bereiken was lijkt het mij ook sterk dat hij zondagavond is wezen kijken.

En het klopt dat normaliter de verkopers aanwezig zijn bij de notaris. Verkoopster gaf ook aan het wel jammer te vinden dat dit nu niet kon.
Maar zij zijn de vrijdag daarvoor bij de notaris geweest en hebben een volmacht moeten afgeven.

Dus tegen 12u sochtends toen dat allemaal afgerond was, was ik al helemaal geleefd die dag 8)7
Maar nu lekker bezig in het huis, dat is het belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

ppeterr schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 08:34:
[...]

2.5k heeft het mij gekost. Dit is ook een gemiddelde prijs hier in de regio NH. Ben een half jaar terug wezen rond zoeken, en de de kosten liggen tussen de 2k en 3k.

Ik heb er ook over nagedacht of een aankoop makelaar wel nodig was. Maar het neemt wel wat geregel weg. En het beeld wat er lijkt te zijn dat je zonder aankoop makelaar er maar lastig tussen komt lijkt waar te zijn.
Wij zitten met onze zoektocht waarschijnlijk boven het segment waar die totale gekte heerst. Dus 'er tussen komen' zal nog wel lukken. Hoop ik...

Zoals ik het begreep zijn de kosten die je betaalt aan de aankoopmakelaar toch ook een percentage van de koopprijs? Of maakt het bij jullie makelaar niet uit of je een huis van 250K of 500K zou kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Ruudzaan schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 08:53:
[...]

Wij zitten met onze zoektocht waarschijnlijk boven het segment waar die totale gekte heerst. Dus 'er tussen komen' zal nog wel lukken. Hoop ik...

Zoals ik het begreep zijn de kosten die je betaalt aan de aankoopmakelaar toch ook een percentage van de koopprijs? Of maakt het bij jullie makelaar niet uit of je een huis van 250K of 500K zou kopen?
Geen enkele aankoop makelaar die ik gesproken heb het afgelopen jaar hanteert een courtage bij aankoop.
Het was dus een fixed prijs. Bij verkoop is dat trouwens wel vaak aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Bij verkoop zeker. Misschien dat makelaars tegenwoordig zo blij zijn met klanten (want ook voor hen is er schaarste blijkbaar) dat ze het voor minder doen.

Bij onze gesprekken tijdens de zoektocht naar een goede verkoopmakelaar kwamen we tegen dat een kantoor aanbood om de gewoonlijke courtage wat lager te zetten omdat we een relatief duur huis gingen verkopen. Een andere makelaar wilde echter 10% courtage op alles wat het huis meer op zou brengen dan wat zij als maximale prijs zag.

Maar zo'n vast bedrag zoals jij noemt van tussen de 2K en 3K geeft de burger moed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tja vroeger toen de rentes nog 5% aantikten waren woningen van 500k+ nog weleens lastiger te verkopen, tegenwoordig zit een stel met 2x modaal inkomen + overwaarde uit een starterswoning daar al aan, dus die prijsklasse gaat ook als warme broodjes. Derhalve is de tijd die een makelaar besteedt aan zulke woningen ook veel minder dan 5 jaar geleden. De grens is verschoven naar 1m+ zou ik zeggen, binnen de grote steden 1.5m+.

Bij ons in de straat stond een woning te koop voor 675k, binnen 2 weken verkocht. Met 1,21% courtage zit zowel de aankoopmakelaar als de verkoopmakelaar aan ca 8k, dus 16k makelaarskosten voor een woning die 2 weken te koop staat...
In zo'n geval is het veel redelijker om een vaste prijs van 3k te hanteren, eigenlijk een gebruikelijk tarief van 5 jaar terug.

[ Voor 32% gewijzigd door Sport_Life op 06-11-2020 09:19 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:08
Ruudzaan schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:08:
Bij verkoop zeker. Misschien dat makelaars tegenwoordig zo blij zijn met klanten (want ook voor hen is er schaarste blijkbaar) dat ze het voor minder doen.

Bij onze gesprekken tijdens de zoektocht naar een goede verkoopmakelaar kwamen we tegen dat een kantoor aanbood om de gewoonlijke courtage wat lager te zetten omdat we een relatief duur huis gingen verkopen. Een andere makelaar wilde echter 10% courtage op alles wat het huis meer op zou brengen dan wat zij als maximale prijs zag.

Maar zo'n vast bedrag zoals jij noemt van tussen de 2K en 3K geeft de burger moed.
Wij hebben een aankoopmakelaar ingeschakeld om ons te helpen met de aankoop van onze woning. Zijn tarief was 1000 euro en 10% van alles wat hij onder een vooraf gestelde prijs er extra kon uithalen. Uiteindelijk heeft het ons 3500 euro gekost. Met een courtage werken heeft ons dus redelijk wat opgeleverd.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Dus als ik het goed begrijp, @Saint2Saint heeft jullie makelaar het huis voor een bedrag kunnen verwerven dat € 25.000 lager was dan de vraagprijs?
Of hoe moet ik die 'vooraf gestelde prijs' zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
@Ruudzaan Wat ook een optie kan zijn is wat een collega van mij heeft gebruikt. Ik heb hier zelf dus geen ervaring mee. Maar hier kan je de kosten drukken omdat ze een modulair systeem gebruiken. En ik kan mij zo voor stellen, dat als je buiten je eigen regio zoekt het ook nog eens lastig te bepalen is welke aankoop makelaar de juiste is in dat gebied.

https://www.makelaarsland...kost-een-aankoopmakelaar/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
Ruudzaan schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:36:
Dus als ik het goed begrijp, @Saint2Saint heeft jullie makelaar het huis voor een bedrag kunnen verwerven dat € 25.000 lager was dan de vraagprijs?
Of hoe moet ik die 'vooraf gestelde prijs' zien?
Nee, uiteindelijk voor € 45.000 onder de vraagprijs. Een stuk lager dan waar wij rekening mee hielden. We hebben een oud huis gekocht dat al even te koop stond en waar behoorlijk wat aan moet gebeuren. Nadat de prijs al met € 75.000 was gedaald werd het voor ons interessant omdat we nu, met de overwaarde van het vorige huis en een bouwdepot, het huis volledig kunnen (laten) verbouwen en moderniseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Dan snap ik de berekening niet helemaal. Je zei dat € 1.000 vast was. Daar bovenop komt 10% van de 'vooraf vastgestelde prijs".
Dat kwam samen op € 3.500.
3.500 - 1.000 = 2.500.
Als 2.500 gelijk is aan 10%, dan is 100% = 25.000.

Hoe kan je dan toch op € 45.000 uitkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
Nou Als saint2saint roept ik wil het wel maar voor 20k minder, en die makelaar lult er 45k van af.

Dan heb je de 2.5k van 25k in de pocket :)

Uitzonderlijke situatie denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Daarom ben ik ook benieuwd wat de 'vooraf gestelde prijs' was en hoe zij die bepaald hadden.
Was die door de makelaar bepaalt, of door Saint2Saint, of samen?

Want dit klinkt voor ons als een manier waarop het dan misschien ook wel zouden willen aanpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
Wat @ppeterr zegt. Bedrag wat vooraf is vastgesteld lag 20k onder de vraagprijs.

Dat hebben we samen met de aankoop makelaar in goed overleg vastgesteld. Het was inderdaad een uitzonderlijke situatie waarin de eigenaar de verkoop aan iemand anders heeft overgedragen omdat zij niet meer in staat was om dit zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Kelnarath schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 08:28:
[...]

En nog actie ondernomen?

Ik zit in een zelfde soort situatie, hoewel ik het retespannend vind wacht ik het nog even af. Gister officieel bod gedaan, makelaar zei dat er nog 1 afspraak in de planning stond voor vandaag. Ik ben geneigd om te bellen eind van de dag, maar beter van niet. In mijn geval gaat het om 650k, dus ik houd mezelf nu voor de gek dat het niet zo snel zal gaan lopen :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:44
Omdat hier ook heel wat Tweakers zitten die gebruik willen maken van de 0% overdrachtsbelasting, Ollongren heeft net een nieuwe kamerbrief geschreven.

Het kabinet is voornemens om per 1 april 2021 de vrijstelling enkel te laten gelden voor huizen onder de 400.000 euro. Mocht je dus voldoen aan die voorwaarden en de overdracht hebben gepland op 1 april of later, dan is het wellicht handig om te kijken of daar mee te schuiven valt.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robino007
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:54
Goedenavond allen,

Ik heb een leuk huis gezien met mijn vriendin, in een straat waar wij al 3 jaar zoeken. Goed betaalbaar onze favoriete wijk. Staat op funda vanaf 3 november.

Wij gereageerd, reactie al veel aanmeldingen enige optie is wachtlijst. Mag dit zomaar? Wij willen dit huis echt graag, aangegeven fiks te kunnen overbieden. Het helpt allemaal niks. Ze blijven bij de wachtlijst.
Tevens bieden mogen wij ook niet, dan moet je via hun bezichtigd hebben, wat ze dus weigeren

Hebben jullie tips/ervaringen wat te doen? Wij wachten jaren op een huis in deze straat.

Alvast bedankt ,

Robin

[ Voor 8% gewijzigd door robino007 op 06-11-2020 18:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:51
robino007 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 18:52:
Goedenavond allen,

Ik heb een leuk huis gezien met mijn vriendin, in een straat waar wij al 3 jaar zoeken. Goed betaalbaar onze favoriete wijk. Staat op funda vanaf 3 november.

Wij gereageerd, reactie al veel aanmeldingen enige optie is wachtlijst. Mag dit zomaar? Wij willen dit huis echt graag, aangegeven fiks te kunnen overbieden. Het helpt allemaal niks. Ze blijven bij de wachtlijst.
Tevens bieden mogen wij ook niet, dan moet je via hun bezichtigd hebben, wat ze dus weigeren

Hebben jullie tips/ervaringen wat te doen? Wij wachten jaren op een huis in deze straat.

Alvast bedankt ,

Robin
Ik dat geval zou ik gewoon aanbellen. Zeggen dat je niet mag komen kijken van de makelaar maar wel X wil bieden.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Ja of een briefje in de bus.

Maar ben wel benieuwd hoe ‘betaalbaar’ het is en hoeveel je denkt te kunnen overbieden en dan nóg te kunnen winnen als ze al de luxe hebben met een wachtlijst en gewoon mensen af te wijzen.

Klinkt alsof je dan wel echt van goede huize moet gaan komen.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monopoly
Goedenavond allen,

Alvast bedankt ,

Robin
Aanbellen maar ook checken met de makelaar of het zo is dat jullie niet uitgenodigd worden omdat jullie geen aankoopmakelaar bij je hebben. Ik heb net ons huis in de verkoop staan en tussen de aanmeldingen voor bezichtigingen zitten best wat "oriënterende toeristen", soms ook met een babbel van dat ze zo 30.000 willen overbieden. Dus ik snap nu dat de makelaar een schifting maakt, zeker als hij z'n best doet coronaregels na te leven waardoor bezichtigen minder efficiënt kan. Helaas, maar t is echt gekkenwerk. Overigens maakt ons verkopend makelaarskantoor die schifting door de backoffice met wat doorvragen te laten terugbellen. Jullie klinken wel serieus te weten wat je zoekt dus zouden er bij hem zeker 'door zijn gekomen' Een briefje door de brievenbus lijkt me ook geen kwaad kunnen. Als jullie bod écht goed is, lijkt me dat de verkopers hun makelaar daar wel op aanspreken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robino007
Dankjullie voor de antwoorden alvast.

Ik praat niet graag over bedragen, maar het staat voor 350 te koop, en wij kunnen zeker tot 4 minimaal gaan, met uitloop tot 410/20. Om nog leuk over te houden, met verbouwen etc in het achterhoofd.

Het is trouwens in Culemborg Gelderland was ik vergeten te melden.

[ Voor 12% gewijzigd door robino007 op 06-11-2020 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
Goedenavond allen,

Alvast bedankt ,

Robin
Ik zou een aankoopmakelaar nemen. Met deze oververhitte markt kom je er eigenlijk niet meer tussen zonder een aankoopmakelaar. Ook kunnen zij je alvast op de hoogte stellen van huizen die op de markt komen, nog voordat ze op funda verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
Richh schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 15:36:
Omdat hier ook heel wat Tweakers zitten die gebruik willen maken van de 0% overdrachtsbelasting, Ollongren heeft net een nieuwe kamerbrief geschreven.

Het kabinet is voornemens om per 1 april 2021 de vrijstelling enkel te laten gelden voor huizen onder de 400.000 euro. Mocht je dus voldoen aan die voorwaarden en de overdracht hebben gepland op 1 april of later, dan is het wellicht handig om te kijken of daar mee te schuiven valt.
Neeee dat meen je niet!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
robino007 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:07:
Dankjullie voor de antwoorden alvast.

Ik praat niet graag over bedragen, maar het staat voor 350 te koop, en wij kunnen zeker tot 4 minimaal gaan, met uitloop tot 410/20. Om nog leuk over te houden, met verbouwen etc in het achterhoofd.

Het is trouwens in Culemborg Gelderland was ik vergeten te melden.
Los van hoe ver je kunt gaan op basis van je inkomen, is taxatiewaarde ook iets om rekening mee te houden. Als het huis op 350 getaxeerd wordt en je biedt 400, dan moet je de overige 50.000 van je bankrekening halen.

In dit topic wordt veel de aankoopmakelaar en de bevriende taxateur genoemd die wel wat hoger wil taxeren om daar omheen te komen - al vermoed ik niet dat je een aankoopmakelaar hebt omdat je er dan waarschijnlijk wel tussen was gekomen :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robino007
Richh schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 20:11:
[...]

Los van hoe ver je kunt gaan op basis van je inkomen, is taxatiewaarde ook iets om rekening mee te houden. Als het huis op 350 getaxeerd wordt en je biedt 400, dan moet je de overige 50.000 van je bankrekening halen.

In dit topic wordt veel de aankoopmakelaar en de bevriende taxateur genoemd die wel wat hoger wil taxeren om daar omheen te komen - al vermoed ik niet dat je een aankoopmakelaar hebt omdat je er dan waarschijnlijk wel tussen was gekomen :p
Klopt wat je zegt, het is sowieso eigen geld, samen een hypotheek van 285k, dus het gaat sowieso al om eigen geld, maar dat is dus aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-09 00:32
Richh schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 15:36:

Zoals ik het interperteer is het dus:
1 jan 2021: 0% overdrachtsbelasting bij <35 jaar
1 april 2021: 0% overdrachtsbelasting bij <35 jaar & <400k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
fyr0 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 20:38:
[...]

Yep; zo lees ik het ook.

Overigens zijn nog geen van alle maatregelen door de 1e kamer heen en is er dus nog steeds helemaal niks officieel definitief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fyr0
Richh schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 20:43:
[...]

Yep; zo lees ik het ook.

Overigens zijn nog geen van alle maatregelen door de 1e kamer heen en is er dus nog steeds helemaal niks officieel definitief.
Ja precies, het blijft een brief aan de kamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan20
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09 17:59

Jan20

CMJJKFE

[...]

Yep; zo lees ik het ook.

Betwijfel of dat inderdaad zo gaat zijn, want dan gaan mensen die dure huizen willen kopen de overdracht juist plannen voor < 1 april. Ik denk dat nog niet ingaat op 1 januari maar dat je dan terugwerkend het krijgt of iets in die richting. Het zal waarschijnlijk wel 4 ton worden dus.

CMJJKFE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinFoot
  • Laatst online: 18:07
[...]

Yep; zo lees ik het ook.

Dit staat nu nog op de website, maar even screenshot/PDF van maken:
https://www.rijksoverheid...maal/overdrachtsbelasting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:44
RobinFoot schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 21:38:
[...]

Dit staat nu nog op de website, maar even screenshot/PDF van maken:
https://www.rijksoverheid...maal/overdrachtsbelasting
En dan? Je linkt naar het belastingplan. Dit zijn plannen van het kabinet. Een plan is nog geen wet en het kabinet kan niet zelfstandig wetten invoeren.

Ik ben ook van plan een nieuwe telefoon te kopen. Hoop niet dat je me eraan houdt want het kan ook zijn dat ik het niet doe.

[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 06-11-2020 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
Is het trouwens niet zo dat het wetsvoorstel van 1 januari sowieso nog niet meer is dan dat; een voorstel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinFoot
  • Laatst online: 18:07
cryptapix schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 21:45:
[...]

En dan? Je linkt naar het belastingplan. Dit zijn plannen van het kabinet. Een plan is nog geen wet en het kabinet kan niet zelfstandig wetten invoeren.

Ik ben ook van plan een nieuwe telefoon te kopen. Hoop niet dat je me eraan houdt want het kan ook zijn dat ik het niet doe.
Je hebt helemaal gelijk. Wel zou ik graag Ollongren eraan willen houden.

Of zoals hierboven tussen 1 januari en 1 april wel die 0% en daarna naar 2% boven de €400.000. Of een optie zoals nog niet genoemd, het verschil tussen €400.000 en daarboven dat met 2% belasten. Net zoals men wil met de leeftijdsgrens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fyr0
Ja ik volg dit met veel interesse deze week een winnend bod gehad op een huis <400k, <35 jaar overdracht medio half maart..
Dat kan waars nog wel overgezet worden naar april

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hi-Sintar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-09 00:54
fyr0 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 20:38:
[...]

Ik hoop inderdaad dat ze het zo bedoelt, want nergens wordt gesproken dat het afschaffen van de overdrachtsbelasting wordt opgeschoven naar 1 april. Ze heeft het alleen erover dat er per 1 april een woningwaardegrens gaat gelden. Dit was ook de wens van diverse politieke partijen tijdens de besprekingen van dit wetsvoorstel (o.a. SP), wellicht dat het kabinet hiermee een deel van de oppositie over de streep wil krijgen om in te stemmen met dit wetsvoorstel.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• robino007
Goedenavond allen,

Alvast bedankt ,

Robin
Kleine update: stoute schoenen aangetrokken en aan de deur gestaan, super aardige mensen. Die aangaven het ook raar te vinden dat de makelaar ons weigerde, en niet hun keus is. Kopje koffie gedaan, rondje gelopen in het huis, en als het goed is neemt de makelaar nu contact met ons op, is de afspraak met hun _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
robino007 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 20:05:
[...]

Kleine update: stoute schoenen aangetrokken en aan de deur gestaan, super aardige mensen. Die aangaven het ook raar te vinden dat de makelaar ons weigerde, en niet hun keus is. Kopje koffie gedaan, rondje gelopen in het huis, en als het goed is neemt de makelaar nu contact met ons op, is de afspraak met hun _/-\o_
Op een nette aardige manier, een boefje van een makelaar passeren.

Ik hoop dat het je brengt wat jullie zoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
@robino007 , top! Ik zou het zelf niet durven, maar snap het wel als je al zolang precies in die specifieke straat op zoek bent.

Verkopers gaan er ook goed mee om trouwens! Succes dan maar, al bepaald of je ook daadwerkelijk een bod op het huis wil doen?

Oh en hou er rekening mee dat de verkopend makelaar misschien een beetje op zijn teentjes getrapt is ;).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

robino007 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 20:05:
Slim!
Zelf in het verleden ook zoiets gehad.
Wij hadden een appartement op het oog op de 2de etage in een zeer gewilde wijk. Alleen de makelaar gaf aan dat er veel problemen waren met een stel huurders die op één van de andere etages woonden. Ben vergeten welke. Die mensen wilden nergens aan meewerken (soort recht van overpad om op de zolder te komen, zoiets, als ik het me goed herinner)
Huis werd ons afgeraden door de aankoopmakelaar. Maar wij wilden het huis graag, dus ik dacht 'laat ik eens gaan kijken wat er aan de hand is'.
Grote bos bloemen gekocht en aangebeld bij de bewoners.
Een ouder stel, die al eeuwen daar woonden. Beiden ziek. Ze hadden langzaam de buurt zien veranderen toen er steeds meer yuppen kwamen wonen. Ze hadden ook veel problemen met de huurbaas die hun er duidelijk uit wilde hebben.
De mensen waren eerst enorm vijandig en uitten hun grieven en vonden de verkoopmakelaar een engnek (waar ze een punt hadden)
Maar langzaam ontdooiden ze en toen ik wegging gaven ze aan dat ze hoopten dat wij de nieuwe buren zouden worden en dan mochten we ook hun deel van de zolder gebruiken, want daar deden ze toch niks mee.
Uiteindelijk is de koop om een andere reden niet doorgegaan, maar ik wilde alleen maar aangeven dat je inderdaad soms de stoute schoenen moet aantrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Niet helemaal het goeie topic maar ik probeer het hier toch. Ik heb een hypotheek bij Munt en ben aan het bekijken of overspuiten de moeite is (dat is het sowieso als de looptijd verlengd wordt). Echter, nou leek het me voordeliger voor de hypotheekverstrekker als ik wel bij hen bleef. Echter is de boeterente even hoog als ik naar een andere bank of bij hen blijf. Is dat niet vreemd?

Het lijkt me dat de boete niet meer is dan mis te lopen rente over de resterende looptijd contant gemaakt? Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Laatst online: 17-08 22:59

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Mijn vriendin (30) en ik(34) zijn serieus aan het kijken naar een eerste huis. Ik ben me nu een beetje aan het oriënteren op de bijkomende kosten en, eigenwijs als ik ben, twijfel ik aan de toegevoegde waarde van een aankoopmakelaar en een adviesgesprek hypotheek.

In ons geval hebben we als max waarde 400.000 euro vastgesteld. Ons verzamelinkomen is hoog genoeg voor een hypotheek van ~530.000 euro. We verwachten dus geen problemen bij een annuïtaire hypotheek met een looptijd van 30 jaar (10 jaar rentevast). Zij is in vaste dienst en ik ben teruggekeerd naar een oude werkgever waar ik voorheen een vast contract had en gewoon verwacht weer te krijgen. We hebben geen plannen voor kinderen, dus een daling in het inkomen is niet verwacht.

Zoals ik het zie is onze aanvraag redelijk straightforward en hoeven we niet allerlei fratsen uit te halen om een hypotheek te krijgen. Wat is nu de toegevoegde waarde van een hypotheekadvies? Ik zie geen reden om hier 1000 euro in te slingeren om het antwoord te krijgen "geen probleem, denk je aan de volgende verzekeringen?".

Ik heb eigenlijk dezelfde vraag voor een aankoopmakelaar. Ik ben niet bang om zelf alles te onderzoeken en aan te vliegen met contractmodellen en checklists. In de huidige marktsituatie zie ik niet in hoe een aankoopmakelaar mij een positief prijsvoordeel kan opleveren. Ik weet wat ik wil bieden voor een huis en daar ga ik niet van afwijken. Het voordeel dat ik tot dusver zie is dat het een groot ons-kent-ons wereldje is en dit voordeel op kan leveren indien een taxatie lager uitvalt dan de verkoopwaarde. Een courtage van 4000 euro voelt als te veel voor wat je er op dit moment aan voordelen uit kan halen. Hiervan kan ik een maand onbetaald verlof nemen om het zelf uit te zoeken. Als het me daadwerkelijk zoveel rompslomp scheelt, dan heb ik daar overigens best twee ruggen voor over. Maar de rekenvoorbeeldjes op de website met "aangeboden voor 350k, gekocht voor 325k" gaan echt niet op momenteel.

Nu ben ik vast verschrikkelijk naïef. Ik word graag even op mijn plaats gezet, zodat ik ook de andere zijde van de medaille kan zien. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Point.Flare op 09-11-2020 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Point.Flare schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:52:
Mijn vriendin (30) en ik(34) zijn serieus aan het kijken naar een eerste huis. Ik ben me nu een beetje aan het oriënteren op de bijkomende kosten en, eigenwijs als ik ben, twijfel ik aan de toegevoegde waarde van een aankoopmakelaar en een adviesgesprek hypotheek.

In ons geval hebben we als max waarde 400.000 euro vastgesteld. Ons verzamelinkomen is hoog genoeg voor een hypotheek van ~530.000 euro. We verwachten dus geen problemen bij een annuïtaire hypotheek met een looptijd van 30 jaar (10 jaar rentevast). Zij is in vaste dienst en ik ben teruggekeerd naar een oude werkgever waar ik voorheen een vast contract had en gewoon verwacht weer te krijgen. We hebben geen plannen voor kinderen, dus een daling in het inkomen is niet verwacht.

Zoals ik het zie is onze aanvraag redelijk straightforward en hoeven we niet allerlei fratsen uit te halen om een hypotheek te krijgen. Wat is nu de toegevoegde waarde van een hypotheekadvies? Ik zie geen reden om hier 1000 euro in te slingeren om het antwoord te krijgen "geen probleem, denk je aan de volgende verzekeringen?".

Ik heb eigenlijk dezelfde vraag voor een aankoopmakelaar. Ik ben niet bang om zelf alles te onderzoeken en aan te vliegen met contractmodellen en checklists. In de huidige marktsituatie zie ik niet in hoe een aankoopmakelaar mij een positief prijsvoordeel kan opleveren. Ik weet wat ik wil bieden voor een huis en daar ga ik niet van afwijken. Het voordeel dat ik tot dusver zie is dat het een groot ons-kent-ons wereldje is en dit voordeel op kan leveren indien een taxatie lager uitvalt dan de verkoopwaarde. Een courtage van 4000 euro voelt als te veel voor wat je er op dit moment aan voordelen uit kan halen. Hiervan kan ik een maand onbetaald verlof nemen om het zelf uit te zoeken. Als het me daadwerkelijk zoveel rompslomp scheelt, dan heb ik daar overigens best twee ruggen voor over. Maar de rekenvoorbeeldjes op de website met "aangeboden voor 350k, gekocht voor 325k" gaan echt niet op momenteel.

Nu ben ik vast verschrikkelijk naïef. Ik word graag even op mijn plaats gezet, zodat ik ook de andere zijde van de medaille kan zien. :)
Welke regio ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:55

1. Hypotheekadviseur/financieel adviseur:
Kost je wellicht 1000 á 2000eu, maar kan je over de looptijd van je hypotheek natuurlijk veel meer besparen dan die kosten. Sowieso betaald de belastingdienst circa de helft van de kosten mee.
Feit is wel dat de situatie qua hypotheek als starter eenvoudig is. Twee vaste inkomens, wat spaargeld (waarschijnlijk), wat schulden (wellicht) en daar rolt bij diverse aanbieders dan X financiering uit.
De rentepercentages, voorwaarden en het financieringsbedrag kun je dan met elkaar vergelijken en een keuze maken.

Geen gedoe met een huis/huizen, restschulden, overwaardes etc verrekenen. Wat dat betreft kun je het prima zelf regelen.

Let wel dat online afsluiten ook geld kost, dus dat maakt het verschil met een adviseur ook al weer wat kleiner.

Ik heb persoonlijk een erg fijne adviseur welke mij compleet ontzorgt en welke de boel gewoon perfect geregeld heeft. De kosten op het complete feestjes vond ik te verwaarlozen.

2. Ik heb beide huizen zonder aankoopmakelaar gekocht. Dat kon omdat onze regio nog niet zo overspannen was. Wel heb ik de laatste keren wat contact gehad met de verkoopmakelaar welke mij dus op de achtergrond wel wat geholpen heeft met info/tips/tricks. Kosteloos.

Ik zie de meerwaarde van een aankoopmakelaar voornamelijk in het feit dat deze dichterbij het vuur zit. Je komt er dus wellicht eerder tussen qua bezichtigingen en in het ons kent ons wereld kun je er wellicht je voordeel uit halen met het doen van een bod. De meerwaarde is, zoals hier ook wel vaker naar voren is gekomen, slecht meetbaar in euro's.

Waardebepaling van een woning kun je voor een groot deel zelf ook wel doen middels diverse bronnen, maar de marktwaarde en de waarde die een specifieke koper/jullie er voor over heeft/hebben zijn niet altijd aan elkaar gelijk.

Conclusie: doe waar je je goed bij voelt. Adviseur en/of aankoopmakelaar kun je altijd nog inschakelen, maar wees er ook op voorbereid dat je wellicht achter het net kunt vissen bij dat ene droomhuis ;)

(iets wat mét aankoopmakelaar natuurlijk ook alsnog kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19

1) Als je situatie eenvoudig is en je geen bijzondere wensen hebt, is de toegevoegde waarde van een hypotheekadviseur redelijk beperkt (ervan uitgaande dat jij jezelf goed inleest en niets over het hoofd ziet).

De keuzes die je nu maakt hebben echter een effect van 30 jaar, dus mocht je iets niet scherp hebben, dan kan het gelijk een redelijke impact hebben.

2) Zoals hierboven al genoemd, je krijgt +/- de helft terug van de fiscus, dus vraag je af hoeveel je netto bespaart

3) Het is druk bij de banken. De financiering moet vaak binnen 4 - 6 weken rond zijn bij aankoop bestaande woning. Met een goede adviseur kun je hier tijd in winnen soms.

Wij hadden zelf een situatie met eerst 2 en later 1 koopwoning, nieuwbouw, bouwdepot, onduidelijkheid wanneer overdracht grond is etc. Dus wij hebben met liefde 3.250 afgetikt voor ongeveer 3 gesprekken face to face en heel veel punten die we zelf niet bedacht hadden.

Begrijp dat het voor jullie iets anders is, dus de overweging om zelf online af te sluiten groter is. Maar hoeveel bespaar je nu echt netto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Driehoek Aalsmeer, Hilversum, Utrecht zo'n beetje. dus Utrecht en hoekjes van Zuid-Holland / Noord-Holland
B-Real schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:09:
[...]

Let wel dat online afsluiten ook geld kost, dus dat maakt het verschil met een adviseur ook al weer wat kleiner.
Administratieve kosten voor het afsluiten heb ik uiteraard. Het ging mij in deze om de 1000 euro advieskosten.
Ik heb persoonlijk een erg fijne adviseur welke mij compleet ontzorgt en welke de boel gewoon perfect geregeld heeft. De kosten op het complete feestjes vond ik te verwaarlozen.

2. Ik heb beide huizen zonder aankoopmakelaar gekocht. Dat kon omdat onze regio nog niet zo overspannen was. Wel heb ik de laatste keren wat contact gehad met de verkoopmakelaar welke mij dus op de achtergrond wel wat geholpen heeft met info/tips/tricks. Kosteloos.

Ik zie de meerwaarde van een aankoopmakelaar voornamelijk in het feit dat deze dichterbij het vuur zit. Je komt er dus wellicht eerder tussen qua bezichtigingen en in het ons kent ons wereld kun je er wellicht je voordeel uit halen met het doen van een bod. De meerwaarde is, zoals hier ook wel vaker naar voren is gekomen, slecht meetbaar in euro's.

Waardebepaling van een woning kun je voor een groot deel zelf ook wel doen middels diverse bronnen, maar de marktwaarde en de waarde die een specifieke koper/jullie er voor over heeft/hebben zijn niet altijd aan elkaar gelijk.

Conclusie: doe waar je je goed bij voelt. Adviseur en/of aankoopmakelaar kun je altijd nog inschakelen, maar wees er ook op voorbereid dat je wellicht achter het net kunt vissen bij dat ene droomhuis ;)

(iets wat mét aankoopmakelaar natuurlijk ook alsnog kan)
Thanks! :)
Requiem19 schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:21:
[...]

1) Als je situatie eenvoudig is en je geen bijzondere wensen hebt, is de toegevoegde waarde van een hypotheekadviseur redelijk beperkt (ervan uitgaande dat jij jezelf goed inleest en niets over het hoofd ziet).

De keuzes die je nu maakt hebben echter een effect van 30 jaar, dus mocht je iets niet scherp hebben, dan kan het gelijk een redelijke impact hebben.

2) Zoals hierboven al genoemd, je krijgt +/- de helft terug van de fiscus, dus vraag je af hoeveel je netto bespaart

3) Het is druk bij de banken. De financiering moet vaak binnen 4 - 6 weken rond zijn bij aankoop bestaande woning. Met een goede adviseur kun je hier tijd in winnen soms.

Wij hadden zelf een situatie met eerst 2 en later 1 koopwoning, nieuwbouw, bouwdepot, onduidelijkheid wanneer overdracht grond is etc. Dus wij hebben met liefde 3.250 afgetikt voor ongeveer 3 gesprekken face to face en heel veel punten die we zelf niet bedacht hadden.

Begrijp dat het voor jullie iets anders is, dus de overweging om zelf online af te sluiten groter is. Maar hoeveel bespaar je nu echt netto?
Netto besparing op de grote hap is uiteraard relatief. In procenten van de aankoopwaarde is het niet veel, maar in absolute bedragen tikt het toch aan. Ik heb er geen problemen mee om geld uit te geven. Alleen het brood moet wel in verhouding tot de prijs van de bakker. Je hebt een goed punt wbt. de verwerkingstijd. Dat is wel iets waar een aankoopmakelaar gebruik kan maken van zijn netwerk en wat tijd kan winnen.

[ Voor 106% gewijzigd door Point.Flare op 09-11-2020 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Laatst online: 20:38
@Point.Flare volgens mij zijn dat regio's waar een aankoopmakelaar wel degelijk kan helpen. Je kan het natuurlijk zonder proberen, is ons ook twee keer gelukt, maar volgens mij is die regio overspannen genoeg dat je alle hulp kan gebruiken om er tussen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
@Point.Flare Met verwerkingstijd bedoel ik hypotheekadviseur en niet aankoopmakelaar.

Kosten aankoopmakelaar zijn overigens ook niet fiscaal aftrekbaar. Dus daar betaal je gewoon de volle mep voor. In mijn ervaring is de aankoopmakelaar van beperkte waarde geweest tot nu toe.

Hangt er ook vanaf wat voor type huis je wilt kopen (bij nieuwbouw is bijv vaak wel iets zekerder dat je een technisch OK huis koopt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Piet_Piraat7 schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:38:
@Point.Flare volgens mij zijn dat regio's waar een aankoopmakelaar wel degelijk kan helpen. Je kan het natuurlijk zonder proberen, is ons ook twee keer gelukt, maar volgens mij is die regio overspannen genoeg dat je alle hulp kan gebruiken om er tussen te komen.
Goed punt. Ik wil best een aankoopmakelaar overwegen. Alleen ik vind gemiddeld 4250 euro niet in verhouding. Als ze me nou duizenden euro's besparen zoals misschien vroeger het geval was, dan kan ik die besparing wegstrepen tegen de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Requiem19 schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:42:
@Point.Flare Met verwerkingstijd bedoel ik hypotheekadviseur en niet aankoopmakelaar.

Kosten aankoopmakelaar zijn overigens ook niet fiscaal aftrekbaar. Dus daar betaal je gewoon de volle mep voor. In mijn ervaring is de aankoopmakelaar van beperkte waarde geweest tot nu toe.

Hangt er ook vanaf wat voor type huis je wilt kopen (bij nieuwbouw is bijv vaak wel iets zekerder dat je een technisch OK huis koopt).
Ah. Verkeerd begrepen. Helder!

Ik zou een tijdlijn op moeten stellen met wat wanneer moet gebeuren als we ergens een bod op uitbrengen en het wordt geaccepteerd. De hypotheek is in ons geval echt een administratieve handeling, zo voelt het. Dus als ik tijdig ben met de aanvraag zou ik, behoudens rare situaties, op tijd de hypotheek rond moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Point.Flare schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:48:
[...]

Ah. Verkeerd begrepen. Helder!

Ik zou een tijdlijn op moeten stellen met wat wanneer moet gebeuren als we ergens een bod op uitbrengen en het wordt geaccepteerd. De hypotheek is in ons geval echt een administratieve handeling, zo voelt het. Dus als ik tijdig ben met de aanvraag zou ik, behoudens rare situaties, op tijd de hypotheek rond moeten hebben.
Dat zal tegenvallen, duurt allemaal stuk langer bij banken op het moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Point.Flare schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:43:
[...]

Goed punt. Ik wil best een aankoopmakelaar overwegen. Alleen ik vind gemiddeld 4250 euro niet in verhouding. Als ze me nou duizenden euro's besparen zoals misschien vroeger het geval was, dan kan ik die besparing wegstrepen tegen de kosten.
Ik sluit me hier 100% bij aan, het lastige is alleen dat op dit moment in veel regio's de verkoopmakelaar alleen zaken wil doen met kopers die met een aankoopmakelaar aan komen zetten...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RzrBck
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:27
[...]

Stel je hebt je droomhuis, weet dat er overboden gaat worden. Wat bied je dan zelf? 470, 472.5 of 475... een aankoopmakelaar kan je daar meer info over geven met de kennis v/d lokale markt, waardoor je alsnog misschien met optie 1 weg komt waar je zelf voor de zekerheid optie 2 had genomen. Dan heb je'm al weer bijna eruit. Los van dat een aankoopmakelaar een soort "pre-check" voor "zaakjes op orde" is vanuit verkopersperspectief.

Mocht je in Utrecht zelf wat zoeken, kan ik je evt de mijne wel aanbevelen per dm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

[...]

Uit een paar posts eerder had ik begrepen dat een aankoopmakelaar niet per definitie zoveel vraagt.
Er werd ook gesproken over het volgende: € 1.000 als basis en 10% van het bedrag dat de makelaar er nog van af weet te lullen over een door de koper en de aankoopmakelaar samen afgesproken redelijk aankoopbedrag.
Dan is het allemaal niet zo duur en heb je ook echt een voordeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:28
RzrBck schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:24:
[...]

Stel je hebt je droomhuis, weet dat er overboden gaat worden. Wat bied je dan zelf? 470, 472.5 of 475... een aankoopmakelaar kan je daar meer info over geven met de kennis v/d lokale markt, waardoor je alsnog misschien met optie 1 weg komt waar je zelf voor de zekerheid optie 2 had genomen. Dan heb je'm al weer bijna eruit. Los van dat een aankoopmakelaar een soort "pre-check" voor "zaakjes op orde" is vanuit verkopersperspectief.

Mocht je in Utrecht zelf wat zoeken, kan ik je evt de mijne wel aanbevelen per dm.
Totdat de aankoopmakelaar 470 zegt en het toch 475 was, waarna je het huis niet hebt. En dan heb je alsnog pech, die aankoopmakelaar gaat je niet verder helpen. Hetzelfde van die 'pre-check', meestal checken ze de basics (wat je meestal zelf ook prima kunt) en als ze iets missen is het wederom pech, want enige aansprakelijkheid voor dat soort dingen hebben ze niet.

De enige reden voor een aankoopmakelaar is als de makelaars onderling afgesproken hebben dat ze anders geen zaken doen (mag weliswaar niet, maar gebeurt wel)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:32
redwing schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:30:
[...]
De enige reden voor een aankoopmakelaar is als de makelaars onderling afgesproken hebben dat ze anders geen zaken doen (mag weliswaar niet, maar gebeurt wel)
misschien hebben de verkopers wel aangegeven dat ze alleen zaken willen doen met kopers met aankoopmakelaar. En ja: het mag wel, een huis kopen is geen recht

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RzrBck
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:27
redwing schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:30:
[...]

Totdat de aankoopmakelaar 470 zegt en het toch 475 was, waarna je het huis niet hebt. En dan heb je alsnog pech, die aankoopmakelaar gaat je niet verder helpen. Hetzelfde van die 'pre-check', meestal checken ze de basics (wat je meestal zelf ook prima kunt) en als ze iets missen is het wederom pech, want enige aansprakelijkheid voor dat soort dingen hebben ze niet.

Poh, waarom zo zuur.

Het is een pre-check voor de verkopende partij zoals ik schreef. Een soort "filter". Doorgaans zijn mensen met een aankoopmakelaar namelijk serieuzer (willen er geld voor lappen) en daardoor beter voorbereid (weten wat ze financieel kunnen lenen bijv. doordat de aankoopmakelaar dit ze heeft laten doornemen met een adviseur om maar wat te noemen). Een gestroomlijnder verkoopproces met meer zekerheid voor verkoper.

[ Voor 4% gewijzigd door RzrBck op 09-11-2020 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robino007
Bedankt voor alle reacties, vandaag contact met de makelaar gehad en heb morgen een bezichtiging. Hij gaf aan dat hij verwacht dat het boven de 4 ton zou gaan, dit kan natuurlijk grootspraak zijn dat weet ik niet.

Morgen sowieso even kijken en dan zien we het wel, wat we gaan bieden. Het is ook zeer moeilijk er zijn veel bezichtigingen, dus je weet niet wat de rest doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Point.Flare schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:26:
[...]

Driehoek Aalsmeer, Hilversum, Utrecht zo'n beetje. dus Utrecht en hoekjes van Zuid-Holland / Noord-Holland

[...]

Administratieve kosten voor het afsluiten heb ik uiteraard. Het ging mij in deze om de 1000 euro advieskosten.

[...]

Thanks! :)

[...]

Netto besparing op de grote hap is uiteraard relatief. In procenten van de aankoopwaarde is het niet veel, maar in absolute bedragen tikt het toch aan. Ik heb er geen problemen mee om geld uit te geven. Alleen het brood moet wel in verhouding tot de prijs van de bakker. Je hebt een goed punt wbt. de verwerkingstijd. Dat is wel iets waar een aankoopmakelaar gebruik kan maken van zijn netwerk en wat tijd kan winnen.
Toen wij ons appartement verkochten stond iemand zonder makelaar al met 1-0 achter .
Waarom ? Zie hier : Aurum in "Ervaringen met het verkopen van je woning"

Als verkoper wil je het risico zo klein mogelijk hebben dat eea niet doorgaat, en een aankoopmakelaar houdt ook voor kopers in de gaten of financiering (bij benadering) mogelijk is.
Dus andersom beredeneerd loop je mogelijk woningen mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:13

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Mijn vriendin (30) en ik(34) zijn serieus aan het kijken naar een eerste huis.

Gewoon een aantal maandjes lekker eigenwijs proberen om er überhaupt tussen te komen voor een bezichtiging.
Denk dat je daarna vanwege voortschrijdend inzicht ondervonden hebt hoe de markt in elkaar zit.
Kwestie van leven en laten leven :*)

Mark my words : " Penny Wise , Pound Foolish "

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Pagina: 1 ... 154 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7