Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 153 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honda-noob
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23-07 22:41
Mensen even wat anders.
In onze zoektocht zien we bij één makelaardij in het bijzonder wel heel vaak dat zij tuinen typeren als gelegen op het 'zuid-oosten', terwijl deze tuinen m.i. toch echt ZEER op het oosten gelegen zijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5wGlszH0TPFu5TpV-kP6Jn0bhU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9AXkrIMdknOICpO4FL2b6aRd.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wbf3yoERDOmwnjysHzlZEYNRVls=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hLJFOwqZG76zc1HSSz8JN8YT.png?f=fotoalbum_large

Is dit gangbaar? Lijkt mij gewoon complete bullshit om het zo aan te duiden toch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:57
N1ckk schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:44:
Hoewel wij waarschijnlijk precies achter het net gaan vissen (overdracht was 1/10 dit jaar), vind ik het voorstel om het voordeel te begrenzen tot NHG heel redelijk vanuit politiek motief. Daarbij kan het aan mij liggen, maar ben je nog starter op je 35e? Vond ik vrij... oud :). Ik ben zelf 28 en associeer me niet met een starter...
Ik ben net 30 geworden en noem mijzelf prototype starter (terwijl ik al ruim 10 jaar uit huis ben). Oftewel; al jaren klem tussen studieschuld, duur huren en explosieve ontwikkeling op de huizenmarkt. Het bootje wat je vanaf de kant van de wal langzaam uit zicht ziet drijven is een de passende analogie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:46
Ypuh schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:08:
[...]

Ik ben net 30 geworden en noem mijzelf prototype starter (terwijl ik al ruim 10 jaar uit huis ben). Oftewel; al jaren klem tussen studieschuld, duur huren en explosieve ontwikkeling op de huizenmarkt. Het bootje wat je vanaf de kant van de wal langzaam uit zicht ziet drijven is een de passende analogie.
En slechts een tikkeltje verzuurd :+

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:57
Flix20 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:11:
[...]

En slechts een tikkeltje verzuurd :+
Uiteraard. Kan niet zo goed tegen onrecht/ongelijkheid, vooral niet als het mij persoonlijk raakt ;).

De combinatie thuiswerken, weinig afleiding, reflectie/lange termijn doelen stellen helpt daar ook niet bij. Denk dat dat ook één van de redenen is waarom juist zoveel mensen in deze tijd opzoek gaan naar een nieuwe woning. Ook het feit dat ik zelf weinig/geen invloed heb op de situatie voedt die frustratie. Normaal gesproken doe ik niet mee aan spelletjes waar op voorhand vaststaat dat ik verlies. Nu sta ik niet eens op het veld.

[ Voor 30% gewijzigd door Ypuh op 27-10-2020 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
Ypuh schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:20:
[...]

Uiteraard. Kan niet zo goed tegen onrecht/ongelijkheid, vooral niet als het mij persoonlijk raakt ;).

De combinatie thuiswerken, weinig afleiding, reflectie/lange termijn doelen stellen helpt daar ook niet bij. Denk dat dat ook één van de redenen is waarom juist zoveel mensen in deze tijd opzoek gaan naar een nieuwe woning.
Het is ook frustrerend!
Zelf ook bijna 3 jaar in datzelfde schuitje gezeten. Het is als starter op een enkel (net) salaris bijna niet te doen dat je op een gegeven moment ook niet meer weet waar je het moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@honda-noob Ja dat komt best wel voor. Iets met Zuiden erin klinkt nou eenmaal leuker. Waarschijnlijk moet je dan op de plek van het huisje (in je tekening) gaan staan dan ligt de tuin grotendeels op het ZO...

Meer serieus: het is inderdaad slecht van die makelaar maar ik denk dat het in de categorie verkooppraatje valt waar je maar overheen moet stappen. Elke makelaar maakt de boel natuurlijk wat mooier dan het echt is. Voor deze is dat blijkbaar standaard zo bij de ligging.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locolau
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17-09 15:44
N1ckk schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:44:
Hoewel wij waarschijnlijk precies achter het net gaan vissen (overdracht was 1/10 dit jaar), vind ik het voorstel om het voordeel te begrenzen tot NHG heel redelijk vanuit politiek motief. Daarbij kan het aan mij liggen, maar ben je nog starter op je 35e? Vond ik vrij... oud :). Ik ben zelf 28 en associeer me niet met een starter...
Goed dat jij zo vlot bent, voor anderen is dat misschien niet het geval. Ik koop nu pas mijn eerste huis en ben 27, een starter dus - ja zeker!
Ik weet niet welke kennissen en vrienden jij om jou heen hebt, maar bij mij heeft de helft geen huis en is dus nog starter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-08 13:50

Arm1n

Zeven over half twee

honda-noob schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:04:
Mensen even wat anders.
In onze zoektocht zien we bij één makelaardij in het bijzonder wel heel vaak dat zij tuinen typeren als gelegen op het 'zuid-oosten', terwijl deze tuinen m.i. toch echt ZEER op het oosten gelegen zijn

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Is dit gangbaar? Lijkt mij gewoon complete bullshit om het zo aan te duiden toch
Met veel fantasie kan je daar nog noordoosten van maken maar eigenlijk is dit de slechts mogelijke ligging wat mij betreft (zuid/west of west is ideaal).

Voor de buurman kan je er nog wel Zuid-oosten van maken.

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Locolau schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:34:
[...]

Goed dat jij zo vlot bent, voor anderen is dat misschien niet het geval. Ik koop nu pas mijn eerste huis en ben 27, een starter dus - ja zeker!
Ik weet niet welke kennissen en vrienden jij om jou heen hebt, maar bij mij heeft de helft geen huis en is dus nog starter.
Nou, die van 30+ hebben allemaal al reeds een huis gekocht hoor. Ik zeg ook niet dat het niet kan, maar ik herken me er alleen niet helemaal in. Gelukkig maar dat die grens wat breder is dan ik "voel" als ik jou zo hoor en ik mag hopen dat die grens ook op enig onderzoek is gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:05
Arm1n schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:20:
[...]

Florius was bij ons ook redelijk goedkoop maar die had geen automatische rentedaling naarmate je aflost en moet je elke keer een (beknopte) taxatie aanvragen om je schuld/woningwaarde verhouding te bepalen.
Dit werd bij ons ook benoemd. Echter Florius 1,96% voor 20 jaar of 2,26% bij Vista bij 100% LTV, dan weet ik het wel. Waarbij het bij ons tussen 80 en 85% even gelijk zou lopen om bij <65% weer in het voordeel van Florius te zitten. Het enige nadeel is dan dat je niet de automatische rente daling hebt dus moet hopen op een stabiele huizenmarkt of stijging, en elke zoveel jaar een Calcasa rapport á 20 euro.

Had er in ons geval een beter gevoel bij, maar vond het vooral jammer dat ze er niet zelf mee kwamen en dat het op voorbaat al weggezet was met het kost je elke paar jaar een taxatie van 600 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ebayzo schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 08:54:
Voor de mensen welke op de vrijstelling overdrachtsbelasting hopen: https://www.tweedekamer.n...&qry=wetsvoorstel%3A35576

3 partijen hebben wijzigingen ingediend:
- Geen leeftijdsgrens, wel uitsluiting bestaande huisbezitters
- Maximale koopsom van €325.000 (NHG)

De wet met wijziging 1 zal voor mijzelf ideaal zijn, optie twee daarentegen sluit ons uit. Fingers crossed...
Maximale koopsom zou ik zeer jammer vinden. Waarom krijgt de ene starter dan wel een voordeel, en de ander niet? Omdat ze in een krappe markt gedwongen zijn te kopen? Wil het kabinet geen starters in de duurdere wijken?

Ik had liever met NHG gekocht, maar dat gaat maar tot 325. En in sommige steden koop je daar helaas niet heel veel meer voor. Wel leuk voor de mensen die in een klein dorp iets gaan kopen, daar heb je voor NHG prijzen nog een vrijstaande woning.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Even wat anders, ik kreeg gister een schrijven van de notaris. Maandag is de overdracht van m'n woning:
De banken in Nederland berekenen vanaf 1 juli 2020 negatieve rente over het saldo op derdengelden/kwaliteitsrekeningen van notarissen.

Derhalve treft u dit op de nota van afrekening aan.
Je wordt dus min of meer gedwongen om een aanbetaling te doen bij de meeste koopovereenkomsten, 10% in mijn geval.
Vervolgens zeggen de banken hier doodleuk over ja, maar hier gaat wel rente over betaald worden...
Nou is het geen wereldschokkend bedrag, maar dit geeft toch ook wel weer een beetje een nare nasmaak en scheef gezicht richting de bankenwereld.

Ook jammer dat ik hier niet van op de hoogte gebracht ben, ondanks dat mijn overeenkomst van voor deze datum stamt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n

Arm1n

Zeven over half twee

Tales schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:50:
[...]

Dit werd bij ons ook benoemd. Echter Florius 1,96% voor 20 jaar of 2,26% bij Vista bij 100% LTV, dan weet ik het wel. Waarbij het bij ons tussen 80 en 85% even gelijk zou lopen om bij <65% weer in het voordeel van Florius te zitten. Het enige nadeel is dan dat je niet de automatische rente daling hebt dus moet hopen op een stabiele huizenmarkt of stijging, en elke zoveel jaar een Calcasa rapport á 20 euro.

Had er in ons geval een beter gevoel bij, maar vond het vooral jammer dat ze er niet zelf mee kwamen en dat het op voorbaat al weggezet was met het kost je elke paar jaar een taxatie van 600 euro.
Woonnu zat bij ons voor 20 jaar vast op 1,86% bij 100% LTV, en zakt na twee jaar al naar 1,78% bij 90% LTV (we brengen redelijk wat eigen geld in). We hebben het voordeel een energie label A woning te hebben dus krijg je wat voordeel bij een aantal verstrekkers waarmee de vergelijking niet voor iedereen het zelfde is.

Florius was toen al niet meer goedkoper (na de recente rentedaling van Woonnu), en heb je nog een klein risico dat als de markt inzakt je huis minder waard wordt wat ongunstig is voor je LTV. In theorie kunnen alle hypotheekverstrekkers je huis opnieuw taxeren en je daarmee weer in een hogere LTV klasse stoppen, maar die gaan dat niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n

Arm1n

Zeven over half twee

Flix20 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:05:
Even wat anders, ik kreeg gister een schrijven van de notaris. Maandag is de overdracht van m'n woning:

[...]

Je wordt dus min of meer gedwongen om een aanbetaling te doen bij de meeste koopovereenkomsten, 10% in mijn geval.
Vervolgens zeggen de banken hier doodleuk over ja, maar hier gaat wel rente over betaald worden...
Nou is het geen wereldschokkend bedrag, maar dit geeft toch ook wel weer een beetje een nare nasmaak en scheef gezicht richting de bankenwereld.

Ook jammer dat ik hier niet van op de hoogte gebracht ben, ondanks dat mijn overeenkomst van voor deze datum stamt.
Bij ons werd dit al door de notaris aangekondigd voordat we met ze in zee gingen (maand geleden). Het lijkt dus dat ze dit eerder aankondigen. Wordt het nog steeds niet leuker van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 19:00
Voor de mensen welke op de vrijstelling overdrachtsbelasting hopen: https://www.tweedekamer.n...&qry=wetsvoorstel%3A35576

De wet met wijziging 1 zal voor mijzelf ideaal zijn, optie twee daarentegen sluit ons uit. Fingers crossed...
Ai, Ik heb dus net een huis gekocht en zou zonder de wijziging voor mijn volgend huis wel gebruik mogen maken van de regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:42
Flix20 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:05:

[...]

Interessant! Ik kreeg gisteren onze nota voor de overdacht van aankomende maandag. Daar zat idd een kostenpost in van 86 euro voor rente, ik vroeg me al af waarom dit was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
En die negatieve rente bij de notaris is ook niet aftrekbaar.

Nou wringt dit wel want de notaris hoort geen voordeel te hebben van geld op een derdenrekening.
Heeft iemand wel eens rente teruggehad via de notaris toen er nog wel een aardige spaarrente was?
Zou gek zijn als ze enkel bij negatieve rente die wel ten laste van de cliënt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-09 23:17
Lennardnl schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 20:14:
Ik heb vandaag een huis bezichtigd dat bijna helemaal aan m'n wensen voldoet. Bijna, want m'n aankoopmakelaar en ik twijfelen sterk over de kwaliteit van de fundering. De gevel bevat scheuren en helt naar voren. Funderingsonderzoeken zijn nooit uitgevoerd.

Nu twijfel ik wat te doen. Het is een jaren '30 woning in Rotterdam-Noord, en bijna al die woningen daar staan op houten palen. Maar hier vond de aankoopmakelaar het wel weer een stukje zorgelijker.

Ik zie mezelf er al een paar jaar wonen, net alles opgeknapt (want het is gruwelijk gedateerd van binnen) en dan moet de fundering hersteld worden. In het beste geval gebeurt dat en moet m'n hele benedenwoning gestript worden (want de vloer moet er dan uit). In het slechtste geval liggen de bovenburen dwars of kunnen ze het niet betalen, of willen de zijburen niet meedoen (want het is een rijtje).

Maar ja, misschien kun je wel weer veertig jaar vooruit en blijft alles prima staan zoals het staat. In dit blok is de afgelopen 20 jaar niks onderzocht en ook nog niks hersteld, dus misschien valt het allemaal dik mee.

Het is totaal niet gemonitord en er is nul onderzoek naar gedaan. Je weet het gewoon niet.

Lastig, lastig. Misschien toch maar skippen en verder kijken. Dit voelt iets teveel als een willekeurige gok.
Nog een keuze gemaakt hierover?
Woon zelf ook in Rotterdam, en heb een hoop vrienden/kennissen die ook met funderingsproblemen te maken kregen (vooral in Noord/kleiwegkwartier). Om die reden heb ik zelf alle vooroorlogse woningen vermeden (ondanks dat ik die veel sfeervoller vind) in mijn zoektocht naar een huis.
Het lastige is dat het per straat kan verschillen, en ook niet overal de staat van de fundering bekend is.
Zeker als je dan nog met bovenburen zit, zou het voor mij een toch een te groot risico worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

sambalbaj schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:32:

Nou wringt dit wel want de notaris hoort geen voordeel te hebben van geld op een derdenrekening.
Heeft iemand wel eens rente teruggehad via de notaris toen er nog wel een aardige spaarrente was?
Zou gek zijn als ze enkel bij negatieve rente die wel ten laste van de cliënt doen.
Ja, de positieve rente wordt ook doorberekend. Verwacht daar alleen niet zoveel van, want dezelfde reden waarom de notarissen nu van de banken een negatieve rente krijgen, is ook de reden waarom ze een veel lagere positieve rente hadden toen spaarrentes voor consumenten nog 3 / 4% waren. Het gaat namelijk om enorm veel geld ;)

[ Voor 3% gewijzigd door naitsoezn op 27-10-2020 16:37 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:44

Wijziging 1 gaat hem niet worden. Volgens mij was dit sowieso al de wens van degene die dit wetsvoorstel heeft bedacht. Het blijkt echter onmogelijk om te concluderen of iemand een 'starter' is of niet. Dat gaat neem ik aan niet veranderen omdat een partij het toch graag wil :P

Wijziging 2 is politiek te begrijpen, maar slaat imho helemaal nergens op :P

Overigens hebben vandaag allerlei mensen in de vastgoedwereld hun mening gegeven over de afschaffing van de overdrachtsbelasting: https://onapeppercorn.com...-de-overdrachtsbelasting/

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
3 euro per 100k? Is dat echt drama?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zQ3USqCSoHBburL0SIZGlMbwdZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SJlHWHtxURlMldvQMJEbtlSA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Nvm, ik was zelf in de war.

[ Voor 97% gewijzigd door Ebayzo op 27-10-2020 17:26 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Ebayzo schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:10:
[...]
:+ dit stond hier helemaaaaaal niet, maar heb de quote zelf aangepast :P
<edit> antwoord niet nodig>

[ Voor 45% gewijzigd door Vorkie op 27-10-2020 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Arm1n schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:18:
[...]

Bij ons werd dit al door de notaris aangekondigd voordat we met ze in zee gingen (maand geleden). Het lijkt dus dat ze dit eerder aankondigen. Wordt het nog steeds niet leuker van :P
Bij mij stamt de overeenkomst van < 1juli. Wellicht dat ze het toen nog niet wisten.
Hoewel ik daar ook wel m'n twijfels bij heb.
Het had inderdaad wel een ander 'verhaal' geweest als ze het vooraf hadden aangekondigd.
Ik trek er ook niet te zwaar aan maar toch is het een beetje... meh...
sambalbaj schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:32:

Het mes snijdt natuurlijk maar aan één kant. En daar sta je als consument in deze markt vaak niet aan de juiste zijde.
Is bij mij zeker geen €3,- per 100k. Maar wel een bedrag <€50,- maar daar gaat het me niet om.
Het geeft toch wel een beetje een nare smaak bovenop ál die andere kosten waar je al niet onderuit komt, dit er ook nog eens bovenop komt.
Daarnaast de hierboven aangegeven redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Flix20 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:38:
[...]

Bij mij stamt de overeenkomst van < 1juli. Wellicht dat ze het toen nog niet wisten.
Hoewel ik daar ook wel m'n twijfels bij heb.
Het had inderdaad wel een ander 'verhaal' geweest als ze het vooraf hadden aangekondigd.
Ik trek er ook niet te zwaar aan maar toch is het een beetje... meh...

[...]

Het mes snijdt natuurlijk maar aan één kant. En daar sta je als consument in deze markt vaak niet aan de juiste zijde.

[...]

Is bij mij zeker geen €3,- per 100k. Maar wel een bedrag <€50,- maar daar gaat het me niet om.
Het geeft toch wel een beetje een nare smaak bovenop ál die andere kosten waar je al niet onderuit komt, dit er ook nog eens bovenop komt.
Daarnaast de hierboven aangegeven redenen.
Ik kan mijn oude vorige koopcontract niet meer vinden, maar daar kreeg ik gewoon een euro of 8 aan positieve rente....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennardnl
  • Laatst online: 25-08 11:28
jelke1992 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:34:
[...]

Nog een keuze gemaakt hierover?
Woon zelf ook in Rotterdam, en heb een hoop vrienden/kennissen die ook met funderingsproblemen te maken kregen (vooral in Noord/kleiwegkwartier). Om die reden heb ik zelf alle vooroorlogse woningen vermeden (ondanks dat ik die veel sfeervoller vind) in mijn zoektocht naar een huis.
Het lastige is dat het per straat kan verschillen, en ook niet overal de staat van de fundering bekend is.
Zeker als je dan nog met bovenburen zit, zou het voor mij een toch een te groot risico worden.
Jep, ik heb het huis laten gaan. Met name omdat ik het verontrustend vond dat de boel al aan het zakken was (de vloer lag aan de straatkant merkbaar lager) en er nul onderzoeken lagen. Als er een beetje vaart in zat en men had al concrete plannen of als de vloer recht was geweest, dan had ik het denk ik wel gedaan. Dit was me te veel een gok. Voor hetzelfde geld was al duidelijk dat de helft van de mensen niet mee wil doen of zo, en dat is me het gedoe niet waard.

Er zijn ook wel bouwdelen die meedoen met funderingsonderzoek (zie https://www.onderzoek-je-fundering.nl/oude-noorden-noord/ en het kaartje), dus dan weet je al wel dat de mensen op zich wel bereid zijn om de boel op te lossen.

Het is inderdaad jammer dat niet overal onderzoeken van beschikbaar zijn. Je moet dus een keuze maken zonder dat je dat gefundeerd (no pun intended) kunt doen. Voor de woning die ik heb bezichtigd had ik daar geen idee van, en wist ik alleen dat het scheef stond. Hoe lang dat al was, of het zakte en hoe hard... geen flauw benul. Dat vond ik dus te tricky.

Heb jij inmiddels een huis gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-09 20:00
Toekan schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 23:51:
[...]

Ik heb van Walter Living gebruik gemaakt. Voor 9 euro per maand kan je onbeperkt waarderapporten opvragen van huizen. Het is eigenlijk een soort van Calcasa. Ik vond de waardes aardig reëel en kloppend.
Voegt zo'n waarderapport nog veel toe boven de koopsominformatie die je bij het Kadaster kunt opvragen? Er staan maar 4 vergelijkbare huizen in dat rapport, in de koopsominformatie van het Kadaster staan veel meer huizen (mits die er zijn natuurlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennardnl
Azrael schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 23:17:
[...]

Voegt zo'n waarderapport nog veel toe boven de koopsominformatie die je bij het Kadaster kunt opvragen? Er staan maar 4 vergelijkbare huizen in dat rapport, in de koopsominformatie van het Kadaster staan veel meer huizen (mits die er zijn natuurlijk).
Bij het abonnement van een euro of 9 per maand krijg je 25 min of meer vergelijkbare, recent verkochte huizen te zien. Je ziet de specificaties van de woning plus de bied- en uiteindelijke koopsom.

Het nadeel vind ik dat je niet van een specifiek adres de koopsom kunt opvragen. Dat kan wel via een omweg, door het adres van een vergelijkbare woning (zoals die van de buren) in te voeren. Irritant is ook dat je elke keer standaardinfo van een huis moet invullen (etage, kameraantal, oppervlak tuin).

Het voornaamste voordeel vind ik dat het een vast bedrag per maand kost, en je daarvoor onbeperkt woningen en koopsommen kunt inzien. Bij het kadaster zit je toch aan één postcode (per aanvraag) vast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toekan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 14:23
Azrael schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 23:17:
[...]

Per saldo is het een stuk goedkoper als je hier tijdelijk een abonnement op neemt. Walter Living kijkt trouwens wel naar meer huizen hoor.
Ook kan Walter Living de waardes van het kadaster vertalen naar reële prijzen voor een bepaald huis.

Ze blijven wel afhankelijk van de verkochte huizen. Mocht er weinig verkocht zijn in de buurt, dan zal het rapport ook niet helemaal up-to-date zijn qua prijs.

De waardes veranderen in een rapport ook zeker. Zo is het huis dat wij gekocht hebben al een paar keer meer waard geworden in het waarderapport.

Ik heb wel gemerkt dat als een huis een wat grotere tuin/perceel dan de rest van de buurt heeft, dat de waarde van dat betreffende huis iets te overdreven stijgt. Dat vond ikzelf in ieder geval.

Het allerbeste (maar ook het duurste) blijft een lokale aankoopmakelaar in de hand nemen.

Het toeval wil dat toen onze zoektocht begon wij een makelaar over de vloer hadden voor een prijsopgave voor de verkoop van ons huidige huis en de aankoop van het volgende huis. Destijds was het al te laat vonden wij om een aankoopmakelaar in de hand nemen voor het huis dat wij hadden bezichtigd (en uiteindelijk hebben gekocht).
Wel lieten wij die betreffende makelaar dat huis zien op Funda om een indicatie te geven wat wij zochten.
Terloops gaf hij een mooie richtprijs waarop wij uiteindelijk het winnende bod mee hebben kunnen uitbrengen. Mocht ik aan de hand van het rapport van Walter Living hebben geboden, moest ik al toch 8000 euro meer bieden.

Maar dit komt nogmaals denk ik door het grote perceel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
Ok klinkt zeker nuttig! Nu kan ik via mijn hypotheekadviseur ook gratis een waarderapport krijgen (dat komt weer uit vastgoedpro, via een makelaar) mits in dezelfde stad, dus dan voegt het niet zoveel toe.
Als je de markt een beetje kent kan je ook zelf een vrij goede inschatting maken idd. Maar tegen de tijd dat je de markt goed kent zijn de huizenprijzen alweer zoveel gestegen dat je beter gelijk een aankoopmakelaar had kunnen nemen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Azrael schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 23:58:
Ok klinkt zeker nuttig! Nu kan ik via mijn hypotheekadviseur ook gratis een waarderapport krijgen (dat komt weer uit vastgoedpro, via een makelaar) mits in dezelfde stad, dus dan voegt het niet zoveel toe.
Als je de markt een beetje kent kan je ook zelf een vrij goede inschatting maken idd. Maar tegen de tijd dat je de markt goed kent zijn de huizenprijzen alweer zoveel gestegen dat je beter gelijk een aankoopmakelaar had kunnen nemen :P
Of nog erger.... Is je droomhuis al lang verkocht aan een ander. Daarom heb ik dus na de bezichtiging van ons huis direct een aankoopmakelaar ingeschakeld. Ik was vroeger altijd vrij sceptisch over het gebruik van de diensten van een aankoopmakelaar, maar in deze situatie zag ik even geen betere oplossing. Achteraf heel blij met deze keuze, want nu we zien dat er de afgelopen maanden niet 1 ook maar enigszins interessant huis op de markt is gekomen in ons zoekgebied beseffen we ons steeds meer dat dit echt een buitenkansje was. En die hadden we gemist als we zelf waren gaan rommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorzoR
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 21:01
Iemand ervaring met een verkopende partij die NVM Vragenlijst Deel B niet volledig invult?

Wij zijn nu al 2 weken lang, nadat ons bod is geaccepteerd, aan het heen-en-weren om ervoor te zorgen dat die vragenlijst compleet ingevuld wordt, voordat we gaan tekenen. Voordat we het bod deden hebben we dit ook al gevraagd.

Om de een of andere reden blijft het nu nog hangen op vragen mbt isolatie, alsof ze niet weten hoe dat bij hun in huis is geregeld. Maar goed, als je het niet weet, is dat wat ons betreft ook een antwoord. Maar dat weten we dus niet.

Dit gedoe vertraagd het hele proces, voor ons en óók voor hun, terwijl dit allemaal voorkomen had kunnen worden door gewoon dat ding compleet in te vullen. De verkopende makelaar helpt hier verder ook niet echt in mee, omdat we na een aanpassing van de verkopers, nog steeds een incomplete vragenlijst blijven krijgen. Alsof hun dat niet even van tevoren checken en de verkopers er op wijzen het even helemaal in te vullen.

Ik snap ook werkelijk niet waarom dit zo moeizaam gaat en is echt mega frustrerend. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Niet ingevuld is toch hetzelfde als 'weet ik niet'? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorzoR
naitsoezn schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:19:
Niet ingevuld is toch hetzelfde als 'weet ik niet'? :P
Wat ons betreft niet, omdat wij dat nu voor hun invullen :P

Wij willen gewoon geen discussie achteraf over dit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
JorzoR schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:20:
[...]

Wat ons betreft niet, omdat wij dat nu voor hun invullen :P

Wij willen gewoon geen discussie achteraf over dit.
Als verkoper ben je niet verplicht dat helemaal in te vullen, als je het niet weet, weet je het niet.

Als je het zo belangrijk vindt, laat dan een keuring uitvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

^^ Dat inderdaad. Is geen verplichting om dat ding in te vullen en aan kopers te overhandigen

[ Voor 19% gewijzigd door naitsoezn op 28-10-2020 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorzoR
Vorkie schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:21:
[...]

Als verkoper ben je niet verplicht dat helemaal in te vullen, als je het niet weet, weet je het niet.
Daar kunnen wij mee leven als het antwoord is "weten we niet". Maar dat weten we dus niet eens. Het wordt niet ingevuld en verder niets over gezegd. Dat is geen antwoord :+

"niet bekend" is ook een optie op de vragenlijst namelijk.

Verder heeft een verkoper gewoon een mededelingsplicht, dus het beantwoorden van vragen, of dat nou een vragenlijst is of niet, hoort daar gewoon bij :D

[ Voor 3% gewijzigd door JorzoR op 28-10-2020 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

JorzoR schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:29:

Verder heeft een verkoper gewoon een mededelingsplicht, dus het beantwoorden van vragen, of dat nou een vragenlijst is of niet, hoort daar gewoon bij :D
Met het half invullen van die lijst kan verkoper prima aan hun mededelingsplicht hebben voldaan. Sterker nog: Zonder het invullen van die lijst, maar gewoon door de betreffende info op een andere manier over te brengen, kunnen verkopers ook prima aan hun mededelingsplicht hebben voldoen. In geen enkel opzicht is die lijst an sich een verplichting.

[ Voor 26% gewijzigd door naitsoezn op 28-10-2020 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorzoR
naitsoezn schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:30:
[...]

Met het half invullen van die lijst kan verkoper prima aan hun mededelingsplicht hebben voldaan.
Wat is de waarde van zo'n lijst dan, met handtekening eronder, als dat half wordt ingevuld? :9
naitsoezn schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:30:
[...]
In geen enkel opzicht is die lijst an sich een verplichting.
Dat snappen wij. Maar ze hebben het zélf ingevuld, maar half. Toch compleet normaal om dan te verwachten dat de lijst even compleet wordt gemaakt. Snap niet zo dat het een discussie hoort te zijn 8)7

[ Voor 38% gewijzigd door JorzoR op 28-10-2020 09:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

JorzoR schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:31:
[...]

Wat is de waarde van zo'n lijst dan, met handtekening eronder, als dat half wordt ingevuld? :9
Dat de info die ingevuld is, correct is. :? Wat wil je nou horen?
JorzoR schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:31:

Dat snappen wij. Maar ze hebben het zélf ingevuld, maar half. Toch compleet normaal om dan te verwachten dat de lijst even compleet wordt gemaakt. Snap niet zo dat het een discussie hoort te zijn 8)7
Je kunt er een keer om vragen, maar als er verder geen reactie op komt dan ga je toch gewoon verder? Ik begrijp niet wat er de meerwaarde van is om die lijst volledig in te vullen met 'nvt' of 'niet bekend', terwijl 'leeg' gewoon op hetzelfde neerkomt.

Een beetje praktisch in de wedstrijd staan is een stuk eenvoudiger dan alles tot in de puntjes willen afdwingen ;)

[ Voor 54% gewijzigd door naitsoezn op 28-10-2020 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
JorzoR schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:29:
[...]

Daar kunnen wij mee leven als het antwoord is "weten we niet". Maar dat weten we dus niet eens. Het wordt niet ingevuld en verder niets over gezegd. Dat is geen antwoord :+

"niet bekend" is ook een optie op de vragenlijst namelijk.

Ik zou het zo zeggen, als jij mijn koper was geweest had ik een andere gezocht, heel simpel, verkoop makelaar zou zeggen, weet je het niet, hoef je niets in te vullen op deel B.

Ook bij mijn net gekochte woning waren een aantal zaken niet ingevuld, dit is gecontroleerd door mij en een derde en is OK.

Maar deel B is niet verplicht dus...

https://www.groothhw.nl/nieuws/nvmvragenlijst/
Vragenlijst
De vragenlijst bestaat uit een deel A en een deel B. Deel A zijn vragen over onder andere de financiering en zijn alleen voor de verkopende makelaar en de verkoper. Deel B zijn vragen over de toestand van de onroerende zaak en kan ook verstrekt worden aan de koper. Dit is niet verplicht.
Als je je woning gaat verkopen, dan ben je als verkoper verplicht alle informatie te verstrekken over je woning die voor een koper belangrijk kan zijn. Vaak wordt gedacht dat die informatie nadelig uit kan pakken. Dat hoeft niet het geval te zijn; het kan juist problemen voorkomen!
https://www.openmakelaars...het-kopen-van-een-woning/
NVM vragenlijst deel B
De NVM vragenlijst is een uitgebreid formulier waarin alle informatie over een woning staat omschreven. De lijst bestaat uit deel A en deel B. Deel A gaat voornamelijk over financieringszaken en is alleen bedoeld voor de verkoper en de verkopende makelaar. Deel B stelt vragen over de toestand van de onroerende zaak en kan gedeeld worden met jou als koper. Let op: ondanks dat de verkoper een mededelingsplicht heeft, is hij niet verplicht om deze lijst ook daadwerkelijk met je te delen. Ons advies: vraag deze lijst op! Het is namelijk een heel handig hulpmiddel om alle informatie over de woning te verkrijgen. Daarbij heb je gelijk alles zwart op wit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorzoR
naitsoezn schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:32:
[...]

Dat de info die ingevuld is, correct is. :? Wat wil je nou horen?
Ik snap verder het punt dat de lijst niet verplicht is. Maar dat is imo irrelevant geworden omdat we het hebben over informeren.

We geven namelijk specifiek aan op welke vragen we antwoord willen hebben. Dat staat los van of de lijst opzichzelf verplicht is :+

Als koper wil je toch gewoon antwoord op vragen die ontstaan?

edit: maargoed, ik denk dat dit niet de juiste plek was om mijn frustraties te delen en te vragen hoe anderen in zo'n situatie dat hebben aangepakt.

[ Voor 12% gewijzigd door JorzoR op 28-10-2020 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Het begint een beetje een semantische discussie te worden... Als ze er niets over zeggen, dan kun je er vanuit gaan dat het niet aanwezig is. Als het dan vervolgens wel aanwezig is en ze hebben er niets over gezegd, dan kun je verwijzen naar de mededelingsplicht (mocht hetgeen wat ze verzwegen hebben in jouw nadeel zijn)

Maar ik kan me heel goed de situatie van verkopers voorstellen: Wat wil je nou eigenlijk horen dan? Lijst is ingevuld naar eer en geweten, meer info is er gewoon niet om te delen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:56
Vorkie schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:36:
[...]

Ik zou het zo zeggen, als jij mijn koper was geweest had ik een andere gezocht

[...]
Dit dus. Je verwijt de verkopende partij de boel te vertragen, maar misschien is een moment van reflectie nuttig. Ik weet niet hoe graag je het huis wil, maar ik zou niet te lang met deze houding doorgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennardnl
JorzoR schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:43:
[...]

Ik snap verder het punt dat de lijst niet verplicht is. Maar dat is imo irrelevant geworden omdat we het hebben over informeren.

We geven namelijk specifiek aan op welke vragen we antwoord willen hebben. Dat staat los van of de lijst opzichzelf verplicht is :+

Als koper wil je toch gewoon antwoord op vragen die ontstaan?

edit: maargoed, ik denk dat dit niet de juiste plek was om mijn frustraties te delen en te vragen hoe anderen in zo'n situatie dat hebben aangepakt.
Nou, ik begrijp je frustratie hoor. :D Je hebt vragen en je wil gewoon weten wat de verkoper daarover weet. Weet hij niks: prima, maar geef dat dan aan. Nu heb je geen idee wat de verkoper wel of niet weet.

Maar goed, ik zou het inderdaad praktisch aanvliegen (voor zover je dat niet al van plan was): dan maar geen volledig beantwoorde vragenlijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorzoR
naitsoezn schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:32:
[...]

Een beetje praktisch in de wedstrijd staan is een stuk eenvoudiger dan alles tot in de puntjes willen afdwingen ;)
Oh wij staan er praktisch in, wij voorzien verder ook geen problemen :)

Maar dit onderdeel valt gewoon onder onze verplichting: onderzoek doen. Denk dat iedereen wel zal balen als er achteraf discussies ontstaan die je vooraf al hebt kunnen wegnemen door gewoon even te zorgen dat nog wat openstaande vragen beantwoord worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelke1992
Lennardnl schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:56:
[...]

Jep, ik heb het huis laten gaan. Met name omdat ik het verontrustend vond dat de boel al aan het zakken was (de vloer lag aan de straatkant merkbaar lager) en er nul onderzoeken lagen. Als er een beetje vaart in zat en men had al concrete plannen of als de vloer recht was geweest, dan had ik het denk ik wel gedaan. Dit was me te veel een gok. Voor hetzelfde geld was al duidelijk dat de helft van de mensen niet mee wil doen of zo, en dat is me het gedoe niet waard.

Er zijn ook wel bouwdelen die meedoen met funderingsonderzoek (zie https://www.onderzoek-je-fundering.nl/oude-noorden-noord/ en het kaartje), dus dan weet je al wel dat de mensen op zich wel bereid zijn om de boel op te lossen.

Het is inderdaad jammer dat niet overal onderzoeken van beschikbaar zijn. Je moet dus een keuze maken zonder dat je dat gefundeerd (no pun intended) kunt doen. Voor de woning die ik heb bezichtigd had ik daar geen idee van, en wist ik alleen dat het scheef stond. Hoe lang dat al was, of het zakte en hoe hard... geen flauw benul. Dat vond ik dus te tricky.

Heb jij inmiddels een huis gevonden?
Via
https://rotterdam.maps.ar...73bca4574a751529c7bc536d7
kun je ook e.e.a. inzien. Als je op funderingstype klikt kun je ook de rapporten inzien van losse panden (staat een beetje op een gekke plek vind ik zelf).
Heb zelf een jaartje of 4 terug al een leuk jaren 50 huisje gevonden in het molenlaankwartier. Wil binnen een jaartje of 5 wel weer doorstromen naar een hoekhuis met oprit in het molenlaankwartier. Zeker nu met de "starters" regeling zonder overdracht belasting wordt dat wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennardnl
jelke1992 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:00:
[...]

Via
https://rotterdam.maps.ar...73bca4574a751529c7bc536d7
kun je ook e.e.a. inzien. Als je op funderingstype klikt kun je ook de rapporten inzien van losse panden (staat een beetje op een gekke plek vind ik zelf).
Heb zelf een jaartje of 4 terug al een leuk jaren 50 huisje gevonden in het molenlaankwartier. Wil binnen een jaartje of 5 wel weer doorstromen naar een hoekhuis met oprit in het molenlaankwartier. Zeker nu met de "starters" regeling zonder overdracht belasting wordt dat wel interessant.
Die pagina was mij bekend, maar voor veel panden is geen onderzoek bekend, of betreft het een onderzoek dat tientallen jaren oud is.

Het Molenlaankwartier is ook leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelke1992
Lennardnl schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:02:
[...]

Die pagina was mij bekend, maar voor veel panden is geen onderzoek bekend, of betreft het een onderzoek dat tientallen jaren oud is.

Het Molenlaankwartier is ook leuk!
Ja vind het zeker een leuke buurt, en wil er ook niet meer weg.
Nog parkeren zonder problemen, redelijk grote tuinen, en lekker dicht bij het bergse bos.
Vind het grootste nadeel wat ik nu heb dat ik in een redelijk drukke straat woon. Het gebeurt nogal eens dat er tegen je auto aan gereden wordt, of dat er 's nachts jeugd aan de auto's gaat "rommelen". Denk dat dit toch minder snel gebeurt met een oprit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:13
Vandaag toch een tegenvaller gehad :( Onze huidige woning is nog niet verkocht dus we hebben een overbruggingshypotheek nodig. Waar de geldverstrekker eerder zei dat het aanleveren van een OTD met daarin een geschatte verkoopwaarde van de woning, geen probleem was, moet er nu toch een taxatie komen. Lekker zo een paar dagen voordat begin volgende week het financieringsvoorbehoud verloopt |:(

Ik heb wat rondgebeld met makelaars, de prijzen die ik krijg liggen tussen de 550 en 600 incl. BTW. Nu kwam ik na wat Google-werk terecht op https://www.taxatietarieven.com/. Heeft iemand ervaringen met het laten taxateren van een woning door een partij die hierop aangeboden wordt? In de TS wordt ook nog http://www.taxatievergelijk.nl/ genoemd, maar die komt in mijn woonplaats maar uit op 2 taxateurs die 200 euro uit elkaar liggen. Dat voelt toch niet helemaal lekker zeg maar...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lennardnl
Rohem schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:12:
Vandaag toch een tegenvaller gehad :( Onze huidige woning is nog niet verkocht dus we hebben een overbruggingshypotheek nodig. Waar de geldverstrekker eerder zei dat het aanleveren van een OTD met daarin een geschatte verkoopwaarde van de woning, geen probleem was, moet er nu toch een taxatie komen. Lekker zo een paar dagen voordat begin volgende week het financieringsvoorbehoud verloopt |:(

Ik heb wat rondgebeld met makelaars, de prijzen die ik krijg liggen tussen de 550 en 600 incl. BTW. Nu kwam ik na wat Google-werk terecht op https://www.taxatietarieven.com/. Heeft iemand ervaringen met het laten taxateren van een woning door een partij die hierop aangeboden wordt? In de TS wordt ook nog http://www.taxatievergelijk.nl/ genoemd, maar die komt in mijn woonplaats maar uit op 2 taxateurs die 200 euro uit elkaar liggen. Dat voelt toch niet helemaal lekker zeg maar...
Wat vervelend! Ik zou me op dit moment denk ik eerder laten leiden door de snelheid waarmee een taxateur een rapport kan opstellen dan een paar honderd euro prijsverschil.

Ga je de datum van financieringsvoorbehoud nog halen? Valt daarmee nog iets te schipperen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Lennardnl schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:15:
[...]

Wat vervelend! Ik zou me op dit moment denk ik eerder laten leiden door de snelheid waarmee een taxateur een rapport kan opstellen dan een paar honderd euro prijsverschil.

Ga je de datum van financieringsvoorbehoud nog halen? Valt daarmee nog iets te schipperen?
Ja dit is wel even heel zuur. Want dat is het enige waar de hele hypotheek op vast zit :|
Op zich heb je een goed punt, misschien moeten we dat uiteindelijk maar kiezen inderdaad. Wat me tegelijkertijd ook steekt is dat ik voor de nieuwe woning 550 moest aftikken voor een taxatie. Nu nog een keer 550 - 600 voor onze huidige woning. Wetende ik 6 jaar terug voor het taxatierapport 420 euro betaald heb.. Bah.

Ik heb al contact gehad met de verkopende makelaar of het financieringsvoorbehoud verlengd kan worden, want ik ben bang dat ik die niet ga halen. Ik zie niet gebeuren dat hier dinsdag een taxatierapport ligt :P Dat gaat hij bespreken met de verkopers. Dus als dat lukt geeft het even wat rust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:04
Rohem schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:23:
[...]

Ja dit is wel even heel zuur. Want dat is het enige waar de hele hypotheek op vast zit :|
Op zich heb je een goed punt, misschien moeten we dat uiteindelijk maar kiezen inderdaad. Wat me tegelijkertijd ook steekt is dat ik voor de nieuwe woning 550 moest aftikken voor een taxatie. Nu nog een keer 550 - 600 voor onze huidige woning. Wetende ik 6 jaar terug voor het taxatierapport 420 euro betaald heb.. Bah.

Ik heb al contact gehad met de verkopende makelaar of het financieringsvoorbehoud verlengd kan worden, want ik ben bang dat ik die niet ga halen. Ik zie niet gebeuren dat hier dinsdag een taxatierapport ligt :P Dat gaat hij bespreken met de verkopers. Dus als dat lukt geeft het even wat rust.
Taxatie is aftrekbaar he.. dus netto kost het je iets meer dan de helft. Alle besparingen schelen dus ook maar de helft 😉.

Idd kiezen voor partij die snel kan werken en die ook ‘goed in het leven staat’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Requiem19 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:38:
[...]

Taxatie is aftrekbaar he.. dus netto kost het je iets meer dan de helft. Alle besparingen schelen dus ook maar de helft 😉.

Idd kiezen voor partij die snel kan werken en die ook ‘goed in het leven staat’.
Dat is een goeie, kan dat in dit geval inderdaad? Want dan zou ik dus twee taxaties moeten opgeven bij de belastingdienst. Een voor de aangekochte woning en een voor onze huidige woning die nog verkocht gaat worden. Kan dat wel?

Heb nu een partij die vrijdag langs kan komen en dan midden volgende week het rapport klaar kan hebben. Dus dat is gunstig :) Nu nog hopen dat de verkopers ook akkoord gaan met verlening van het voorbehoud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Rohem schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:56:
[...]

Dat is een goeie, kan dat in dit geval inderdaad? Want dan zou ik dus twee taxaties moeten opgeven bij de belastingdienst. Een voor de aangekochte woning en een voor onze huidige woning die nog verkocht gaat worden. Kan dat wel?

Heb nu een partij die vrijdag langs kan komen en dan midden volgende week het rapport klaar kan hebben. Dus dat is gunstig :) Nu nog hopen dat de verkopers ook akkoord gaan met verlening van het voorbehoud
In principe zijn de kosten die samenhangen met het verkrijgen van de financiering aftrekbaar. Makelaarskosten zijn daarom niet aftrekbaar (want die hangen samen met het kopen van een woning en niet met het verkrijgen van financiering).

Op het eerste gezicht zou ik het verdedigbaar vinden dat je beide taxatiekosten in aftrek brengt - beiden zijn immers vereist voor het verkrijgen van de financiering lijkt me. Maar - disclaimer - voor de zekerheid zou je zelf dit moeten onderzoeken / belastingadviseur moeten vragen ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:31

Kju

Hoewel goed bedoeld zou ik de adviezen hierboven over modelwaarderapporten wel een beetje beter nuanceren. Gebruik het alleen als hulpmiddel maar blijf wel je verstand gebruiken en blijf kijken welke panden ze hebben meegewogen in hun vergelijking. Ik heb wel vaker Walterliving voorbij zien komen waarbij er geen rekening is gehouden met erfpacht, waar ze geen verschil zien tussen benedenwoningen met tuin of bovenwoningen met balkons, waar tussenwoningen worden vergeleken met vrijstaande villa's. Je kan niet alles op een hoop gooien, zomaar een gemiddelde prijs per m2 berekenen en dan een waarde roepen.

@Rohem alle kosten die je maakt in het kader van je financiering zijn aftrekbaar, dus als de bank twee taxaties eist is dat aftrekbaar. Qua kosten is het inderdaad zuur. Kijk even bij VEH, maatwerk, Fitrex etc. Daar kom je rond de 400 euro uit. Service moet je alleen niet verwachten en als je haast hebt zou ik zeker niet bij zulke partijen gaan.

[ Voor 22% gewijzigd door Kju op 28-10-2020 16:23 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Niet online
Kju schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:20:
Hoewel goed bedoeld zou ik de adviezen hierboven over modelwaarderapporten wel een beetje beter nuanceren. Gebruik het alleen als hulpmiddel maar blijf wel je verstand gebruiken en blijf kijken welke panden ze hebben meegewogen in hun vergelijking. Ik heb wel vaker Walterliving voorbij zien komen waarbij er geen rekening is gehouden met erfpacht, waar ze geen verschil zien tussen benedenwoningen met tuin of bovenwoningen met balkons, waar tussenwoningen worden vergeleken met vrijstaande villa's. Je kan niet alles op een hoop gooien, zomaar een gemiddelde prijs per m2 berekenen en dan een waarde roepen.
Uiteraard, maar niemand beweert ook anders hier, het is een fantastisch hulpmiddel, je moet de waardes niet als voldongen feiten zien, en inderdaad, zodra je in vreemde dorpjes etc. gaat kijken waar er minder vergelijkingsmateriaal is zal de waardebepaling ook wat minder nauwkeurig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuzzBightyear
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11-07-2022

Dat is balen zeg. Ik had eigenlijk een vraag hierover: welke “waardebepaling” is afdoende voor een overbruggingshypotheek: gaat dat om de vraagprijs die een makelaar erop plakt, kan een WOZ-waarde/“taxatie” voldoende zijn of heb je echt een rapport van een taxateur nodig? En doet het er feitelijk toe of het huis al te koop staat, of gaat het alleen om de waardebepaling?

Uit jouw situatie blijkt al dat het schijnbaar kan verschillen en dat zelfs een geldverstrekker zelf dit niet altijd duidelijk heeft. Mochten anderen hier ervaringen mee hebben, dan lees ik die graag.

Wij moeten voor de aankoop van een nieuwe woning aanspraak doen op (een beperkt deel) van de overwaarde van onze huidige woning en dus een overbruggingshypotheek afsluiten, en ik was benieuwd wat een geldverstrekker nu eigenlijk nodig heeft hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
@LuzzBightyear wij zijn ongeveer 4 maanden geleden bij de Rabobank uitgekomen en die hadden echt een taxatierapport nodig met de verwachte verkoopwaarde. Om dan vervolgens met 90% van die waarde te gaan rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Niet online
LuzzBightyear schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:22:
[...]

Dat is balen zeg. Ik had eigenlijk een vraag hierover: welke “waardebepaling” is afdoende voor een overbruggingshypotheek: gaat dat om de vraagprijs die een makelaar erop plakt, kan een WOZ-waarde/“taxatie” voldoende zijn of heb je echt een rapport van een taxateur nodig? En doet het er feitelijk toe of het huis al te koop staat, of gaat het alleen om de waardebepaling?

Uit jouw situatie blijkt al dat het schijnbaar kan verschillen en dat zelfs een geldverstrekker zelf dit niet altijd duidelijk heeft. Mochten anderen hier ervaringen mee hebben, dan lees ik die graag.

Wij moeten voor de aankoop van een nieuwe woning aanspraak doen op (een beperkt deel) van de overwaarde van onze huidige woning en dus een overbruggingshypotheek afsluiten, en ik was benieuwd wat een geldverstrekker nu eigenlijk nodig heeft hiervoor.
Ik zou je adviseren om een taxatie te laten doen, die telt voor 100%. Als je het zonder taxatie doet, pakt de bank een 'Calcasa' waarde en houdt vervolgens 90% van die waarde aan. Taxaties zijn toch fiscaal aftrekbaar, geen reden om dat niet altijd te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Zaphara op 28-10-2020 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuzzBightyear
Gijsje22 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:24:
@LuzzBightyear wij zijn ongeveer 4 maanden geleden bij de Rabobank uitgekomen en die hadden echt een taxatierapport nodig met de verwachte verkoopwaarde. Om dan vervolgens met 90% van die waarde te gaan rekenen.
Thanks, waarschijnlijk komen wij ook bij de Rabobank uit, dus goed om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuzzBightyear
Zaphara schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:30:
[...]

Ik zou je adviseren om een taxatie te laten doen, die telt voor 100%. Als je het zonder taxatie doet, pakt de bank een 'Calcasa' waarde en houdt vervolgens 90% van die waarde aan. Taxaties zijn toch fiscaal aftrekbaar, geen reden om dat niet altijd te doen.
Hmm, wij hebben maar een beperkt deel van de overwaarde nodig voor de financiering, dus met 90% waarde - restant hypotheekbedrag komen we er ook waarschijnlijk. Dan zou Calcasa toch afdoende moeten zijn. Maargoed, ik zal het tzt gewoon overleggen met de bank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 13:26
Hallo allemaal,
Nieuw in dit topic, 37 jarige starter.
Ik heb al wat lopen zoeken o.a. In dit topic maar ik heb nog steeds wat vragen over de timing en effect van een bouwkundige keuring.

Ik lees her en der dat een bouwkundige keuring als koper op 2 momenten ingezet kan worden: voor het uitbrengen van een bod zodat het meegenomen kan worden in de onderhandelingen, of na het uitbrengen van een bod inclusief voorbehoud van bouwkundige keuring.

Mijn eerste vraag is: komt dit eerste nog wel voor in een oververhitte markt zoals in Utrecht, of is dat een verhaal uit de verleden tijd? Ik heb het idee dat er nu verwacht wordt dat je binnen een halve werkweek een bod moet hebben uitgebracht..

Mijn tweede vraag is: Als je een bouwkundige keuring laat doen na het uitbrengen van een bod (met voorbehoud) en er worden veel dure gebreken gevonden, kan je dan überhaupt nog in onderhandeling, of blijft dat bod staan met take-it-or-leave-it? En als er nog wel onderhandeld kan worden, hoe gaat dat dan in z'n werk?

Bij voorbaat dank, ik voel me een enorme newbie :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
AceAceAce schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 23:21:
Hallo allemaal,
Ik heb al wat lopen zoeken o.a. In dit topic maar ik heb nog steeds wat vragen over de timing en effect van een bouwkundige keuring.

Ik lees her en der dat een bouwkundige keuring als koper op 2 momenten ingezet kan worden: voor het uitbrengen van een bod zodat het meegenomen kan worden in de onderhandelingen, of na het uitbrengen van een bod inclusief voorbehoud van bouwkundige keuring.

Mijn eerste vraag is: komt dit eerste nog wel voor in een oververhitte markt zoals in Utrecht, of is dat een verhaal uit de verleden tijd? Ik heb het idee dat er nu verwacht wordt dat je binnen een halve werkweek een bod moet hebben uitgebracht..

Mijn tweede vraag is: Als je een bouwkundige keuring laat doen na het uitbrengen van een bod (met voorbehoud) en er worden veel dure gebreken gevonden, kan je dan überhaupt nog in onderhandeling, of blijft dat bod staan met take-it-or-leave-it? En als er nog wel onderhandeld kan worden, hoe gaat dat dan in z'n werk?

Keuring voordat je een bod doet is zonde van het geld, de kans is immers aanwezig dat je het huis niet krijgt. Ja, je kan opnieuw onderhandelen, maar daar zit een verkoper niet op te wachten, de kans is groot dat die liever een koper kiest die geen voorbehoud van keuring maakt. Zeker in een stad als Utrecht. Tenzij jij zo'n fantastisch bod doet dat ie dat niet kan laten liggen, maar dat is onwaarschijnlijk, of je biedt veel te veel. Is het misschien een idee om een aankoopmakelaar in te schakelen? Die kan ook meegaan met bezichtigingen en een inschatting maken of een bouwkundige keuring wenselijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Hallo allemaal,

Ik denk dat je in de huidige markt zo’n keuring meer doet voor je eigen beeld dan dat het je enorm helpt in de onderhandeling. Afhankelijk van het object krijgt de verkoper waarschijnlijk ook biedingen zonder het voorbehoud bouwtechnische keuring of hebben ze meer opties om uit te kiezen. Zeker in de drukkere categorieën (bepaalde wijken, prijsklassen).

Daarnaast wil ik nog zeggen dat de meeste bouwtechnische keuringen niet veel verder gaan dan een visuele inspectie. Beter dan niets? Zeker. Het is echter geen allesomvattend rapport gebaseerd op gedegen onderzoek is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:38
Wij hebben de keuring laten uitvoeren tijdens de 3 dagen bedenktijd. Als daar grote verrassingen uitkwamen konden we ons bod nog intrekken. Dat was alleen niet in een huizenmarkt als in Utrecht, al gaat het hier inmiddels ook wel hard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kju schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:20:

@Rohem alle kosten die je maakt in het kader van je financiering zijn aftrekbaar, dus als de bank twee taxaties eist is dat aftrekbaar. Qua kosten is het inderdaad zuur. Kijk even bij VEH, maatwerk, Fitrex etc. Daar kom je rond de 400 euro uit. Service moet je alleen niet verwachten en als je haast hebt zou ik zeker niet bij zulke partijen gaan.
Fitrex kon bij mij binnen 48 uur taxeren, binnen 72 uur is er overleg geweest over de geplande verbouwing en binnen 96 uur hadden we het rapport. Haast is dus relatief. Zat er natuurlijk geen weekend tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
LuzzBightyear schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:22:
[...]

Gijsje22 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:24:
Precies wat @Gijsje22 zegt, je hebt een een taxatierapport nodig. Een waardebepaling wordt vaak vrijblijvend gedaan en mijn ervaring is dat de WOZ niet overeenkomt met de verkoopwaarde van een woning.
Zaphara schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:30:
[...]

Calcasa is ook een optie inderdaad, mits de waarde overeenkomt met waar de makelaar voor verwacht de woning te kunnen verkopen. In ons geval was dat ook voldoende geweest voor de geldverstrekker (Aegon), maar in dat rapport valt de waarde lager uit dan waar onze woning voor verkocht kan worden. En dat is weer ten nadele voor de hypotheek.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rohem
Kleine update: De verkoper is akkoord gegaan met het verlengen van voorbehoud, de makelaar belde net direct al daarvoor. We hebben nu dus nog 2,5 week (voorbehoud zou dinsdag verlopen), vandaag even de taxateur bellen die ik gisteren sprak. Die kan morgen al komen en dan kan het rapport volgende week er ook al zijn. Gaat gelukkig allemaal goed komen dus oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:03

HellBeast

Oh My GoT!

HellBeast schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:17:
[...]

Ik wacht nu al bijna 2 maanden op een hypotheekofferte Na 7 weken had de eerste beoordelaar al akkoord gegeven, maar de tweede kwam met de volgende mededeling: "De werkgeversverklaringen zijn inmiddels verlopen (2 maanden ivm Corona beleid). Of we die nog een keer konden aanleveren.

Ik ben inmiddels weer een week verder en heb de indruk dat we weer onderop de stapel komen. Echt vermoeiend en irritant. De hypotheekadviseur (hypotheekshop) had er ook geen goed woord voor over.
Om even hierop terug te komen. De hypotheekshop belde net. De Rabobank is akkoord, maar de offerte zelf ontvangen we pas weer volgende week. Dat maakt het bijna 10 weken voordat we een offerte voor ons neus hebben en 8,5 week voor een "mondeling akkoord".

Eindelijk wat zekerheid nu, maar damn.... dat was echt lang wachten.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
Hallo allemaal,

Het lastige is, dat wanneer je de uitslag van een bouwkundige keuring in de ontbindende factoren laat meenemen, moet je duidelijk specificeren welke voorwaarden reden geven tot ontbinden.
En dan moet het in het koopcontract.
Dan is het aan de verkoper om hiermee akkoord te gaan. Iets wat in de huidige markt lastig gaat worden.
Daarnaast beperk je jezelf dus ook aan de voorwaarden.
Advies van mijn hypotheekadviseur was toen ik de keuring liet doen om het niet met bovenstaande constructie te doen.

Wij hebben het getimed. Hij kon iemand regelen die met een week de keuring en het rapport kon verzorgen
Toen moest ik het contract ook nog ondertekenen dus had ik nog alle ruimte om er vanaf te zien.
Het rapport heb ik toen in de wettelijke 3 dagen bedenk tijd (ik had er 4 want getimed met het weekend ertussen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Laatst online: 01-07 13:33
Flix20 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:25:
[...]
Het lastige is, dat wanneer je de uitslag van een bouwkundige keuring in de ontbindende factoren laat meenemen, moet je duidelijk specificeren welke voorwaarden reden geven tot ontbinden.
Dat hoeft niet lastig te zijn. Je kan bijv. een bedrag aan direct noodzakelijk herstel noemen waarboven je afziet van de koop.

[ Voor 13% gewijzigd door coazter op 29-10-2020 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
coazter schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:47:
[...]

Dat hoeft niet lastig te zijn. Je kan bijv. een bedrag aan direct noodzakelijk herstel noemen waarboven je afziet van de koop.
Waardoor je ook direct de verkoper kan afschrikken en doen laten afzien van jouw bod.
Als jij zegt niet meer dan 10k aan direct noodzakelijk herstel te willen uitvoeren en dit laat opnemen zien zij tot hoever jij wilt gaan.
Als je dit niet laat opnemen, kan je dat nog steeds wel voor jezelf als limiet houden, maar heb je wel een geaccepteerd bod.

Als je als verkoper 2 biedingen hebt liggen. De één stelt geen afwijkende ontbindende factoren, de ander stelt ovb bouwkundige keuring <€10k, weet ik wel welk bod het winnende zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
Flix20 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:09:
[...]

Waardoor je ook direct de verkoper kan afschrikken en doen laten afzien van jouw bod.
Als jij zegt niet meer dan 10k aan direct noodzakelijk herstel te willen uitvoeren en dit laat opnemen zien zij tot hoever jij wilt gaan.
Als je dit niet laat opnemen, kan je dat nog steeds wel voor jezelf als limiet houden, maar heb je wel een geaccepteerd bod.

Als je als verkoper 2 biedingen hebt liggen. De één stelt geen afwijkende ontbindende factoren, de ander stelt ovb bouwkundige keuring <€10k, weet ik wel welk bod het winnende zal zijn.
Dat hangt natuurlijk geheel van de situatie af. Als verkoper weet dat er geen grote gebreken zitten aan het huis en het bod met bouwkundige keuring is een x-bedrag hoger dan het andere bod dan zou ik het 'risico' van de bouwkundige keuring prima nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Jovatov schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:12:
[...]

Dat hangt natuurlijk geheel van de situatie af. Als verkoper weet dat er geen grote gebreken zitten aan het huis en het bod met bouwkundige keuring is een x-bedrag hoger dan het andere bod dan zou ik het 'risico' van de bouwkundige keuring prima nemen.
Ben in de hypothese vergeten te stellen uitgaande van een bod van gelijke hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

coazter schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:47:
[...]

Heb je weleens goed naar zo'n rapport gekeken? Die bedragen slaan echt he-le-maal nergens op.

Gewoon direct laten uitvoeren. Dan ben je volledig vrij om je eigen keuze te maken en voor de verkoper ben je ook interessanter, want die heeft sneller zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
Flix20 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:18:
[...]

Ben in de hypothese vergeten te stellen uitgaande van een bod van gelijke hoogte
Ook dan kunnen mijns inziens andere voorwaarden als overdrachtsdatum en betrouwbaarheid koper/gunfactor een grotere rol spelen dan de voorwaarde bouwkundige keuring. Op voorwaarde dus dat koper vertrouwen heeft dat het huis oké onderhouden is en er geen schokkende dingen uit het rapport zullen komen.

Heb je het vermoeden dat er wel grote directe kostenposten aan het huis zitten, ofwel zijn alle andere voorwaarden gelijk, dan zal je als koper wel voor degene zonder voorbehoud gaan. Vervolgens loop je dan overigens alsnog het risico dat koper alsnog deze voor de wettelijke bedenktermijn in wil plannen, en de koop ontbindt als er toch nog van alles uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Jovatov schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:12:
[...]

Nou, ik was bij de verkoop van onze woning ook overtuigd dat er geen gebreken waren (want 2 jaar ervoor zelf gekocht) - alleen veel van die bouwtechnische keuringen gaan uit van een economische levensduur. Dit terwijl het nog prima in orde kan zijn allemaal. Daardoor was ik bij de verkoop ook niet happig als verkoper op biedingen die een dergelijke clausule opnamen.

Ik had zelfs een bod die per sé destructief onderzoek wilde verrichten om de fundering te checken. Tuurlijk mag je het vragen, maar die is linearecta afgewezen omdat anderen dit niet vroegen - even los van de hoogte van de betreffende biedingen. En dat was dus niet omdat ik "angstig" was, maar meer omdat we geen gedoe wilden.

[ Voor 3% gewijzigd door N1ckk op 29-10-2020 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Jovatov schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:28:
[...]

Ook dan kunnen mijns inziens andere voorwaarden als overdrachtsdatum en betrouwbaarheid koper/gunfactor een grotere rol spelen dan de voorwaarde bouwkundige keuring. Op voorwaarde dus dat koper vertrouwen heeft dat het huis oké onderhouden is en er geen schokkende dingen uit het rapport zullen komen.

Heb je het vermoeden dat er wel grote directe kostenposten aan het huis zitten, ofwel zijn alle andere voorwaarden gelijk, dan zal je als koper wel voor degene zonder voorbehoud gaan. Vervolgens loop je dan overigens alsnog het risico dat koper alsnog deze voor de wettelijke bedenktermijn in wil plannen, en de koop ontbindt als er toch nog van alles uitkomt.
We kunnen nu wel allemaal situaties gaan bedenken waardoor het misschien niet zo'n issue zou kunnen zijn, maar voorkomen is beter dan genezen.
Vooraf de keuring laten doen en niet laten opnemen in het contract.

Want ook onderstaand is zeker waar;
Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:27:
[...]

Heb je weleens goed naar zo'n rapport gekeken? Die bedragen slaan echt he-le-maal nergens op.

Gewoon direct laten uitvoeren. Dan ben je volledig vrij om je eigen keuze te maken en voor de verkoper ben je ook interessanter, want die heeft sneller zekerheid.
Er wordt op zo'n rapport van een 'worst-case' scenario uit gegaan en met een vork geschreven.
Vermoed dat dit is om de inspecteur zichzelf in te dekken maar dat weet ik niet zeker.

Van een huis waar ik vorig jaar een keuring heb laten doen was de keuken en badkamer wat verouderd en ik had aangegeven dat ik voornemens had deze te gaan vernieuwen.
Dat waren al 2 kostenposten van 10k op het rapport.
Toilet idem, ook weer 3k op het rapport.
En er waren nog wat andere kleine dingen maar had toch al een rapport met onderaan de streep iets van 50k aan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Flix20 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:35:
[...]

We kunnen nu wel allemaal situaties gaan bedenken waardoor het misschien niet zo'n issue zou kunnen zijn, maar voorkomen is beter dan genezen.
Vooraf de keuring laten doen en niet laten opnemen in het contract.

Want ook onderstaand is zeker waar;

[...]

Er wordt op zo'n rapport van een 'worst-case' scenario uit gegaan en met een vork geschreven.
Vermoed dat dit is om de inspecteur zichzelf in te dekken maar dat weet ik niet zeker.

Van een huis waar ik vorig jaar een keuring heb laten doen was de keuken en badkamer wat verouderd en ik had aangegeven dat ik voornemens had deze te gaan vernieuwen.
Dat waren al 2 kostenposten van 10k op het rapport.
Toilet idem, ook weer 3k op het rapport.
En er waren nog wat andere kleine dingen maar had toch al een rapport met onderaan de streep iets van 50k aan kosten.
Het komt op mij zelfs nog over als willekeur. Sommige zaken worden, zoals jij stelt, met een vork geschreven en sommige zaken juist weer heel voorzichtig ingeschat. Dan zegt zo'n bedrag dus nog niks. Het wordt pas echt concreter als je met een aannemer gaat praten. En dan zie je dus ook dat er gewoon niks van klopt.

Heb hier een rapport liggen waarin gesteld wordt dat het renoveren van de badkamer 6k zal kosten. De badkamer is uit 1937, boven, met een terasso vloer en een stro plafond... Not even close....

Ook een leuke: de plafonds in de slaapkamers (3) zijn ooit vervangen, maar ze hebben geen afwerklijstjes langs de rand gemaakt. Je weet wel, zo'n MDF sierstripje: 800 euro :)

Noodzakelijk schilderwerk: 500 euro (I wish).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2020 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:44:
[...]

Het komt op mij zelfs nog over als willekeur. Sommige zaken worden, zoals jij stelt, met een vork geschreven en sommige zaken juist weer heel voorzichtig ingeschat. Dan zegt zo'n bedrag dus nog niks. Het wordt pas echt concreter als je met een aannemer gaat praten. En dan zie je dus ook dat er gewoon niks van klopt.

Heb hier een rapport liggen waarin gesteld wordt dat het renoveren van de badkamer 6k zal kosten. De badkamer is uit 1937, boven, met een terasso vloer en een stro plafond... Not even close....
Als je alleen de kranen vervangt en een leuk meubel uitzoekt dan klopt die 6k wel ja :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Laatst online: 17-09 13:26
Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:27:
[...]

Direct als in na de bezichtiging voordat je een bod uit bengt, of als in tijdens de bezichtiging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AceAceAce schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 12:54:
[...]

Direct als in na de bezichtiging voordat je een bod uit bengt, of als in tijdens de bezichtiging?
Direct als de koop mondeling rond is, nog voor het tekenen van de overeenkomst. Dan heb je het rapport nog voor de bedenktijd voorbij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Rohem schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:31:
[...]

[...]

Precies wat @Gijsje22 zegt, je hebt een een taxatierapport nodig. Een waardebepaling wordt vaak vrijblijvend gedaan en mijn ervaring is dat de WOZ niet overeenkomt met de verkoopwaarde van een woning.

[...]

Calcasa is ook een optie inderdaad, mits de waarde overeenkomt met waar de makelaar voor verwacht de woning te kunnen verkopen. In ons geval was dat ook voldoende geweest voor de geldverstrekker (Aegon), maar in dat rapport valt de waarde lager uit dan waar onze woning voor verkocht kan worden. En dat is weer ten nadele voor de hypotheek.
Wij hebben onze aanvraag voor de overbruggingshypotheek ingediend dmv WOZ onderbouwing, dat was prima wat onze adviseur betreft (nog geen reactie gehad van de hypotheekverstrekker overigens..).

De hypotheekadvsieur gaf wel aan: als je hogere overbruggingshypotheek wil is een taxatie natuurlijk wel nodig, aangezien die doorgaans wat hoger waardeert dan de WOZ. Wij vonden het zelf wel prettig om niet te hoog te overbruggen, want als de verkoop tzt tegenvalt zit je met de gebakken peren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Requiem19 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:02:
[...]

Wij hebben onze aanvraag voor de overbruggingshypotheek ingediend dmv WOZ onderbouwing, dat was prima wat onze adviseur betreft (nog geen reactie gehad van de hypotheekverstrekker overigens..).

De hypotheekadvsieur gaf wel aan: als je hogere overbruggingshypotheek wil is een taxatie natuurlijk wel nodig, aangezien die doorgaans wat hoger waardeert dan de WOZ. Wij vonden het zelf wel prettig om niet te hoog te overbruggen, want als de verkoop tzt tegenvalt zit je met de gebakken peren.
Ik hoop voor je dat ze daarmee akkoord gaan! Ben wel heel benieuwd eigenlijk!
Ik had achteraf gezien gewoon moeten vragen of de geldverstrekker dat ook zwart-op-wit heeft gezet. Want hypotheekadviseur heeft het telefonisch besproken. En daar konden ze bij de Aegon niets van terugvinden.
WOZ had denk ik bij ons ook niet gewerkt, die ligt 8K boven de prijs waar we de woning voor gekocht hebben :X

Daar zit misschien nog wel een verschil. We hebben wel eigen middelen, maar daarvan gezegd dat we die alleen in willen zetten indien uiterst noodzakelijk. Kortom, we overbruggen best een groot deel. Maar ben er niet zo bang voor dat de verkoop tegenvalt. En anders vangen we dat verschil alsnog wel op :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Haaglanden
  • Laatst online: 26-01-2022
Nou wat een maand was dit. Van een simpel hypotheekadvies naar een bod doen op het huis. BKR codering wat alles in de weg zat en gelukkig is verwijderd. Alles is rond nu binnen een maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:54

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Whaha, dat is precies wat mij ook overkwam. Eerst werd hypotheekaanvraag afgekeurd vanwege gebrek aan verwachte opbrengst verkoop, daarna vanwege vergeten handtekening van mijn verkoopmakelaar.
Toen moest er tóch nog een taxatierapport komen (tip: vraag of een Calcasa rapport afdoende is, dat kost je 3 tientjes).

Taxatierapport kostte me 420,- uiteindelijk bij taxatievergelijk.nl volgens mij. Een week later was mijn huis verkocht en moesten de kopers hun eigen taxatie laten doen, want de mijne was niet geldig voor hen...weer kassa voor de taxatiemafia.

Vond het alleen vervelend dat ik ruim 90k aan spaargeld moest aantonen voor ik uberhaupt die overbrugging kreeg. (van 30k, om liquide te blijven).

[ Voor 5% gewijzigd door FunkyTrip op 29-10-2020 16:31 ]

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Haaglanden schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:15:
Nou wat een maand was dit. Van een simpel hypotheekadvies naar een bod doen op het huis. BKR codering wat alles in de weg zat en gelukkig is verwijderd. Alles is rond nu binnen een maand.
Van harte :). Hopelijk nu wat minder stress en emotie in je leven :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rohem
FunkyTrip schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:25:
[...]

Whaha, dat is precies wat mij ook overkwam. Eerst werd hypotheekaanvraag afgekeurd vanwege gebrek aan verwachte opbrengst verkoop, daarna vanwege vergeten handtekening van mijn verkoopmakelaar.
Toen moest er tóch nog een taxatierapport komen (tip: vraag of een Calcasa rapport afdoende is, dat kost je 3 tientjes).

Taxatierapport kostte me 420,- uiteindelijk bij taxatievergelijk.nl volgens mij. Een week later was mijn huis verkocht en moesten de kopers hun eigen taxatie laten doen, want de mijne was niet geldig voor hen...weer kassa voor de taxatiemafia.
Heerlijk wereldje zitten we toch ook in he :P
Calcasa had de hypotheekadviseur naar gekeken maar die vlieger ging niet op omdat de waarde die daaruit kwam lager was dan de makelaar die ons huis gaat verkopen heeft geschat. En ook een lager dan we nodig hebben voor de hypotheek.

De taxatiemafia komt hier morgen langs, voor 500,- heb ik begin volgende week een rapport en dan kunnen we door :) Taxatievergelijk.nl ga ik voor de toekomst in gedachten houden (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:54

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Rohem schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:30:
De taxatiemafia komt hier morgen langs, voor 500,- heb ik begin volgende week een rapport en dan kunnen we door :) Taxatievergelijk.nl ga ik voor de toekomst in gedachten houden (y)
De taxatiemakelaar bij mij was letterlijk tien minuten binnen, nam wat foto's en ging weer weg. Rapport was vrijwel een copie van calcasa rapport dat ik ook had laten maken, alleen was de taxatiewaarde iets hoger omdat hij vroeg hoeveel ik wilde hebben en toen heb ik zomaar wat genoemd (zelfs de WoZ van 50k minder was nog wel voldoende geweest).

420 euro...Kaaachjing!

Bouwkundige keuring is eigenlijk net zo duur, maar die man was nog een uur binnen en ging alles hoekjes en gaatjes af.

[ Voor 8% gewijzigd door FunkyTrip op 29-10-2020 16:35 ]

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglanden
Requiem19 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:27:
[...]

Van harte :). Hopelijk nu wat minder stress en emotie in je leven :).
Thanks! Dat komt wel goed positief in het leven staan. >:)
Nou lees ik hier dat het allemaal zolang duurt?
Bij ons is dus binnen 1 maand alles is rond inclusief de BKR verwijderd.
Geluk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Haaglanden schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:42:
[...]

Thanks! Dat komt wel goed positief in het leven staan. >:)
Nou lees ik hier dat het allemaal zolang duurt?
Bij ons is dus binnen 1 maand alles is rond inclusief de BKR verwijderd.
Geluk?
Denk beetje geluk aan jouw zijde, en pech aan die van sommige.

Het is een gegeven dat de doorlooptijden momenteel langer zijn dan normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haaglanden
Flix20 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:44:
[...]

Denk beetje geluk aan jouw zijde, en pech aan die van sommige.

Het is een gegeven dat de doorlooptijden momenteel langer zijn dan normaal.
Een beetje geluk konden we wel gebruiken. Voor de rest hadden we alles kant en klaar qua documenten. Taxatie was ook zo gedaan en that’s it

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W0rk3holic
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17-09 13:38

Ik heb het dit voorjaar via vereniging Eigen Huis laten taxeren, dit kost standaard € 399,00 voor leden (https://www.eigenhuis.nl/taxatie-nts#/). Via ING rentepunten kun je 'gratis' een jaar lid worden. NTS is de instantie die de vraag bij makelaars uitzet en een regionale makelaar doet vervolgens de taxatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:57
Ik heb de taxatie van ons nieuwe huis laten doen via maatwerk.nl (kwam hier terecht via onze hypotheekadviseur) voor 430 euro. Taxatie kwam hoger uit dan het bod dat we hadden gedaan (bod was de vraagprijs), dus dat was een aangename verrassing waardoor we onze kostenkoper nu mee kunnen financieren :)

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
RobbieB schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:58:
Ik heb de taxatie van ons nieuwe huis laten doen via maatwerk.nl (kwam hier terecht via onze hypotheekadviseur) voor 430 euro. Taxatie kwam hoger uit dan het bod dat we hadden gedaan (bod was de vraagprijs), dus dat was een aangename verrassing waardoor we onze kostenkoper nu mee kunnen financieren :)
Die heb ik nog niet eerder gehoord!
Meevallertje, hoewel je die KK zelf natuurlijk al wel meegecalculeerd had of het financieel haalbaar is. (toch O-) )

Bij mij heeft de hypotheekadviseur de taxateur ingeschakeld.
Bedrag waarop de financiering berust was, dat was 'toevallig' ook het bedrag waar de taxatie op uit kwam.
Volgens mij is dat een beetje wassenneus verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:57
Flix20 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:35:
[...]

Meevallertje, hoewel je die KK zelf natuurlijk al wel meegecalculeerd had of het financieel haalbaar is. (toch O-) )

Bedrag waarop de financiering berust was, dat was 'toevallig' ook het bedrag waar de taxatie op uit kwam.
Vanzelfsprekend kunnen we de k.k. ook met eigen geld betalen, maar aangezien dat nu niet hoeft kunnen we dat geld weer voor andere dingen gebruiken, zoals nieuwe meubels :).

En ja, taxaties zijn inderdaad een wassen neus in 95% v/d gevallen. Je hebt altijd uitschieters erbij zitten waar teveel geboden wordt, maar vaak is er dan ook veel eigen geld in het spel dus dan maakt het al niet uit.

Het doel van taxaties is om te voorkomen dat banken leningen verstrekken met een te hoge LTV, maar de Value van een huis wordt bepaald door de markt, een taxateur is niks anders dan iemand die dat formeel op een papiertje mag zetten. Als nu een situatie ala 2008 zich voordoet en huizen prijzen dalen bv. met 30% gaat de hele hypotheekmarkt weer nat, wat dat betreft is er echt niks veranderd.

En taxateurs die kritisch zijn schieten zich zelf alleen maar in de voet en worden niet meer ingeschakeld door makelaars, waar ze toch grotendeels van afhankelijk zijn.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 19:00
Flix20 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:35:
[...]

Dit is bij ook gebeurd. Veel mensen denken dat "maximaal 100% financieren" betekent dat je niet meer dan de koopsom mag lenen. Maar dat klopt niet, je mag niet meer dan taxatiewaarde lenen.

Met de prijzen die nu betaald worden voor woningen kun je vaak wel een beetje extra meefinancieren voor bijvoorbeeld k.k..

Een hele nieuwe badkamer en keuken zoals vroeger gaat hem niet meer worden, nee.
Tja, uiteindelijk werkt zo een taxateur voor jou... Denk dat je een raar bod moet doen voordat een taxateur die voor jou werkt het niet goedkeurd. Of er moet nog iets boven water komen wat je niet wist.

[ Voor 30% gewijzigd door ApexAlpha op 30-10-2020 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 14:23
De taxatie van mijn nieuwe koophuis viel toch wat lager uit dan de koopsom. Wij hebben wel overboden op dit huis, maar niet overdreven veel.
Terwijl de taxatie van mijn huidige woning weer wat hoger is dan de vraagprijs waarop het huis op Funda is gezet.

Via VEH hadden wij de taxateurs geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:51
Bij voorbaat dank voor reacties op deze vraag. Benieuwd of iemand hier ervaring mee of kennis over heeft.

Mijn vriendin en ik willen, voordat we überhaupt een adviesgesprek ingaan, een grove inschatting maken van onze financiële mogelijkheden voor de aanschaf van een huis. Normaliter zou ik hiervoor gewoon een online calculator invullen en voilà. Echter is onze situatie iets specifieker waardoor die calculator niet direct uitkomst biedt. Wij hebben namelijk 2 huizen met significante overwaarde.

Gegevens:
- maximale hypotheek obv salaris -/- private lease ~500k
- huis 1: verwachte verkoopprijs 300k vs hypotheek 190k = 110k
- huis 2: verwachte verkoopprijs 400k vs hypotheek 320k = 80k

Obv deze gegevens hebben wij al voor onszelf bepaald dat wij tot max 650k willen gaan.

Nu hebben wij bijv een huis gezien van 550k waar nog voor 50k aan afgewerkt moet worden (onafgewerkte nieuwbouwwoning) en is de enigszins concrete vraag of zoiets mogelijk zou zijn?

Wat ik zelf al heb gevonden is dat er vaak 90% van de huidige woningwaarde wordt gehanteerd voor een overbruggingshypotheek. Maar zou dit ook gelden voor 2 huizen? Geldt voor een (overbruggings)hypotheek de simpele berekening van 500k + 80k (obv 90% huis 1) + 40k (obv 90% huis 2)? En wat doet een bank met de inschatting van dubbele maandlasten? Overige kosten heb ik even buiten beschouwing gelaten, die kunnen van spaargeld worden betaald.

En ja, dit willen we uiteraard in meer detail bespreken met een adviseur, maar zo ver zijn we nog niet door omstandigheden. Ik ben nu eerst op zoek naar de grove getallen.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Pagina: 1 ... 153 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7