Pctje91 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 09:17:
Ik hoop dat ik het in het goede topic zet, met zoveel woning topics

.
Inmiddels zijn we aan het kijken naar een eerste woning. We hebben ons gesprek met gehad met de adviseur.
Nu zit ik in dubio of ik mijn rente voor 20 of 30 jaar vast zal zetten.
Adviseur gaf aan 20 jaar als soort van sweetspot te zien.
20 jaar = lagere rente dus meer aflossen. Straks misschien hogere rente, maar dat zal dan nog over rest schuld zijn die toch een stuk lager is.
30 jaar = garantie voor volledige looptijd deze rente.
Wat zouden jullie doen?
Edit: zie dat er veel hierboven over is geschreven. Toch ben ik wel benieuwd wat er zo nadelig is aan je rente voor 30 jaar vast te zetten?
Wat wij hebben meegewogen is voor hoe lang we zekerheid willen. We hebben daarom uiteindelijk voor 20 jaar vast gekozen. Rente is nu laag en in combinatie (met in ons geval) 50% annuïtair en 50% aflossingsvrij, kwam dat uit op een rentepercentage en maandlast die wij acceptabel vinden. Vooral de maandlast vonden we erg belangrijk, we hebben een kleine en misschien in de toekomst nog wel meer dan 1

Dan hebben we liever nu wat extra geld over zodat we die een goede toekomst kunnen bieden. Over 20 jaar zien we wel weer verder, geen idee hoe de wereld er dan uit ziet. Tip die wij ook nog meekregen was in het achterhoofd houden dat de HRA afgebouwd gaat worden en volgens mij zelfs gaat verdwijnen.
Ik ben ook iemand die altijd alles zeker wil weten en overal advies wil vragen, maar wat ik afgelopen weken meest geleerd heb is vooral bij jezelf blijven en bedenken wat JIJ echt wilt. In mijn geval was dat dus bovenstaande.
Ebayzo schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 09:23:
[...]
Ik quote @
Togi even. Toevallig deze week ook gevraagd
[...]
Wijzelf hebben hem voor 20 jaar vast gezet (vorige maand). Tuurlijk, hij kan nog wel wat zakken maar waar hebben we het dan nog over. Over 20 jaar met resterende deel zien we dan wel weer. 30 jaar vastzetten was (dacht ik) minder voordelig voor je rente percentage op dit moment (die start dan hoger). Maar correct me if i'm wrong.
Volgens mij klopt het wat je zegt inderdaad, rentepercentage is hoger naarmate de rentevaste periode die gekozen wordt langer is. Weet het ook niet 100% zeker, heb vanaf begin naar 20 jaar gekeken omdat we dat zeker wisten toen we met adviseur gingen praten.
[
Voor 18% gewijzigd door
Rohem op 20-10-2020 10:41
]