Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 152 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrueGamer
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-09 13:08
Flix20 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 16:42:
[...]

En dat is ook per hypotheekverstrekker verschillend.
Florius ziet bijvoorbeeld iemand die op een bepaalde tijd contract, binnen 6 maanden na ingang van het contract nog als flex-werker dus dien je ook je inkomstenopgave van de laatste 3 jaar op te geven.

Proeftijd gaat naar mijn weten weinig tot geen verstrekkers in mee.
Gesprek met de adviseur gehad.
Tijdens proeftijd (of andere ontbindende voorwaarden) in je contract wordt het erg lastig.
Als ze bereid zijn de proeftijd eruit te halen kan het wel.
Tenminste bij sommige hypotheek verstrekkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pctje91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-09 13:24
Ik hoop dat ik het in het goede topic zet, met zoveel woning topics :).

Inmiddels zijn we aan het kijken naar een eerste woning. We hebben ons gesprek met gehad met de adviseur.
Nu zit ik in dubio of ik mijn rente voor 20 of 30 jaar vast zal zetten.
Adviseur gaf aan 20 jaar als soort van sweetspot te zien.

20 jaar = lagere rente dus meer aflossen. Straks misschien hogere rente, maar dat zal dan nog over rest schuld zijn die toch een stuk lager is.
30 jaar = garantie voor volledige looptijd deze rente.

Wat zouden jullie doen?

Edit: zie dat er veel hierboven over is geschreven. Toch ben ik wel benieuwd wat er zo nadelig is aan je rente voor 30 jaar vast te zetten?

[ Voor 19% gewijzigd door Pctje91 op 20-10-2020 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Pctje91 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 09:17:

Inmiddels zijn we aan het kijken naar een eerste woning. We hebben ons gesprek met gehad met de adviseur.

20 jaar = lagere rente dus meer aflossen. Straks misschien hogere rente, maar dat zal dan nog over rest schuld zijn die toch een stuk lager is.

Wat zouden jullie doen?

Edit: zie dat er veel hierboven over is geschreven. Toch ben ik wel benieuwd wat er zo nadelig is aan je rente voor 30 jaar vast te zetten?
Ik quote @Togi even. Toevallig deze week ook gevraagd
Ik had in juni dezelfde vraag 10, 15 of 20 jaar
Uiteindelijk op advies van de adviseur voor 10 gegaan.
Zijn punten waren oa dat je niet alleen naar het rente verschil moest kijken nu maar ook naar het hypotheek verloop en nog wat dingen. Met bijv een annuïteiten hypotheek ga je in het 2de deel meer aflossen dan dat je rente betaald (dus rente heeft minder invloed). Verder over 10 jaar zal je huis wel meer waad zijn dus risico classificatie wordt lager en nog wat dingen noemde hij. In ons geval mocht de rente over 10 jaar best richting de 3,5 gaan of zo voordat 20 jaar vast goedkoper was.
Maar blijft altijd een lastig punt en moeilijke keuze die we 11 jaar geleden ook hadden. Toen hadden we een rente van 6% en adviseerde sommige om hem voor 20 jaar vast te zetten aangezien 6% een prima percentage was ;-)
Wijzelf hebben hem voor 20 jaar vast gezet (vorige maand). Tuurlijk, hij kan nog wel wat zakken maar waar hebben we het dan nog over. Over 20 jaar met resterende deel zien we dan wel weer. 30 jaar vastzetten was (dacht ik) minder voordelig voor je rente percentage op dit moment (die start dan hoger). Maar correct me if i'm wrong.

[ Voor 3% gewijzigd door Ebayzo op 20-10-2020 09:24 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunder
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Wij hebben gekozen voor 10 aangezien er een goede kans is dat we binnen 10 jaar wel weer gaan verhuizen, en het lastig te voorspellen is of we iets nieuws in Nederland gaan kopen, en of dat goedkoper of duurder zou zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:47

Wat zouden jullie doen?

Wat wij hebben meegewogen is voor hoe lang we zekerheid willen. We hebben daarom uiteindelijk voor 20 jaar vast gekozen. Rente is nu laag en in combinatie (met in ons geval) 50% annuïtair en 50% aflossingsvrij, kwam dat uit op een rentepercentage en maandlast die wij acceptabel vinden. Vooral de maandlast vonden we erg belangrijk, we hebben een kleine en misschien in de toekomst nog wel meer dan 1 :+ Dan hebben we liever nu wat extra geld over zodat we die een goede toekomst kunnen bieden. Over 20 jaar zien we wel weer verder, geen idee hoe de wereld er dan uit ziet. Tip die wij ook nog meekregen was in het achterhoofd houden dat de HRA afgebouwd gaat worden en volgens mij zelfs gaat verdwijnen.

Ik ben ook iemand die altijd alles zeker wil weten en overal advies wil vragen, maar wat ik afgelopen weken meest geleerd heb is vooral bij jezelf blijven en bedenken wat JIJ echt wilt. In mijn geval was dat dus bovenstaande.
Ebayzo schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 09:23:
[...]
Ik quote @Togi even. Toevallig deze week ook gevraagd
[...]
Wijzelf hebben hem voor 20 jaar vast gezet (vorige maand). Tuurlijk, hij kan nog wel wat zakken maar waar hebben we het dan nog over. Over 20 jaar met resterende deel zien we dan wel weer. 30 jaar vastzetten was (dacht ik) minder voordelig voor je rente percentage op dit moment (die start dan hoger). Maar correct me if i'm wrong.
Volgens mij klopt het wat je zegt inderdaad, rentepercentage is hoger naarmate de rentevaste periode die gekozen wordt langer is. Weet het ook niet 100% zeker, heb vanaf begin naar 20 jaar gekeken omdat we dat zeker wisten toen we met adviseur gingen praten.

[ Voor 18% gewijzigd door Rohem op 20-10-2020 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pctje91
Bedankt voor de reacties. Mijn gevoel zegt ook inderdaad 20 jaar. Nu nog geen kinderen, over 20 jaar zal dat wel anders zijn.

Ik heb 10, 20 en 30 jaar naast elkaar laten leggen wat betreft rente.
Is inderdaad hoe korter je rentevaste periode, hoe lager de rente. Hoe langer de zekerheid van rente, hoe meer je daarvoor betaald, dus hoe hoger de rente.

@Rohem Ik snap je punt dat je vooral moet doen, waar jij je goed bij voelt. Ben ik het ook volledig mee eens.
Punt is alleen als je nog geen ervaringen hebt met hypotheek, het wel fijn is te horen hoe andere die afweging maken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-07 10:51
Wat zo onvoordelig is? Je betaalt een hogere hypotheekrente voor 30-jaar (tov 20-jr) terwijl de marktrente voor 30jaar juist lager ligt dan voor 20jaar...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gHREtNFOHfDQiU2Yb8_kEehPlKQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RkuGBiph4wbeBKqqC6XoxM3m.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:39

Crazy D

I think we should take a look.

Jopie035 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:02:
[...]

Wat zo onvoordelig is? Je betaalt een hogere hypotheekrente voor 30-jaar (tov 20-jr) terwijl de marktrente voor 30jaar juist lager ligt dan voor 20jaar...

[Afbeelding]
Maar de bank ziet langer vastzetten als een risico: rente zou immers kunnen stijgen. Ik dacht trouwens dat ik m voor 10 jaar had vastgezet maar blijkt toch 20 te zijn. Verschil was waarschijnlijk zo klein dat ik zoiets had van, ook al is over 10 jaar de restschuld laag (hoop eigenlijk binnen 10 jaar hypotheekvrij te zijn), minder rente is minder rente..

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-07 10:51
Crazy D schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:07:
[...]

Maar de bank ziet langer vastzetten als een risico: rente zou immers kunnen stijgen. Ik dacht trouwens dat ik m voor 10 jaar had vastgezet maar blijkt toch 20 te zijn. Verschil was waarschijnlijk zo klein dat ik zoiets had van, ook al is over 10 jaar de restschuld laag (hoop eigenlijk binnen 10 jaar hypotheekvrij te zijn), minder rente is minder rente..
Bank/hypotheekverstrekker prijst altijd t.o.v. van de markt, het gaat om de spread bovenop de risicovrije rente. 20-jaars segment kent schijnbaar nu veel concurrentie (en dus scherp tarief).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rohem
Pctje91 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:49:
Bedankt voor de reacties. Mijn gevoel zegt ook inderdaad 20 jaar. Nu nog geen kinderen, over 20 jaar zal dat wel anders zijn.

Ik heb 10, 20 en 30 jaar naast elkaar laten leggen wat betreft rente.
Is inderdaad hoe korter je rentevaste periode, hoe lager de rente. Hoe langer de zekerheid van rente, hoe meer je daarvoor betaald, dus hoe hoger de rente.

@Rohem Ik snap je punt dat je vooral moet doen, waar jij je goed bij voelt. Ben ik het ook volledig mee eens.
Punt is alleen als je nog geen ervaringen hebt met hypotheek, het wel fijn is te horen hoe andere die afweging maken :)
Heb je ook helemaal gelijk in hoor, had ik 6 jaar terug ook beter kunnen doen. Toen heb ik me er minder in verdiept dan nu. En daardoor een wijze les geleerd.. Toen we in 2014 onze eerste hypotheek afsluiten voor de huidige woning zijn wij gewoon naar de Rabobank gelopen, want daar liepen alle betaalrekeningen ook, dus "laten we daar maar gaan praten". Voorstel was goed en dus toen daar afgesloten. Nu zou ik dat nooit van m'n leven weer doen. Wij zijn nu in zee gegaan met een onafhankelijke adviseur en ik heb daar geen seconde spijt van gehad. Beter advies dan we destijds hebben gehad en ook veel meer financiele mogelijkheden. Logisch ook, want Rabobank predikt voor eigen kerk natuurlijk 8)7 Hebben we alleen 6 jaar terug nooit bij stil gedaan |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:44
Hier vorige week dezelfde discussie gehad met de hypotheekadviseur en het was voor ons eigenlijk een no-brainer.

Normaliter:
Als je verwacht binnen 10 jaar te verhuizen -> 10 jaar vastzetten.
Verwacht je er langer te wonen -> 20 jaar vastzetten.

Maar het scheelde bruto maar 11e p/maand dus dat is 2640 euro bruto aan rente op een hypotheek van een half miljoen. Netto ligt het dus nog lager. Dus zelfs in de situatie dat je verwacht te verhuizen zou ik voor 20 jaar gaan. Mocht de rente in eens gaan stijgen of de huizenmarkt instorten en moet je er langer blijven wonen, dan hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken.

Voor zo'n klein bedrag heb je zoveel zekerheid en we zitten over 10 jaar niet echt te wachten op extra onverwachte kosten (bv. een stijging van >3%). Een nog lagere hypotheekrente zie ik ook niet echt gebeuren (nu 1,69% rente)...

[ Voor 17% gewijzigd door RobbieB op 20-10-2020 11:18 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-08 13:50

Arm1n

Zeven over half twee

RobbieB schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:16:
Hier vorige week dezelfde discussie gehad met de hypotheekadviseur en het was voor ons eigenlijk een no-brainer.

Normaliter:
Als je verwacht binnen 10 jaar te verhuizen -> 10 jaar vastzetten.
Verwacht je er langer te wonen -> 20 jaar vastzetten.

Maar het scheelde bruto maar 11e p/maand dus dat is 2640 euro bruto aan rente op een hypotheek van een half miljoen. Netto ligt het dus nog lager. Dus zelfs in de situatie dat je verwacht te verhuizen zou ik voor 20 jaar gaan. Mocht de rente in eens gaan stijgen of de huizenmarkt instorten en moet je er langer blijven wonen, dan hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken.

Voor zo'n klein bedrag heb je zoveel zekerheid en we zitten over 10 jaar niet echt te wachten op extra onverwachte kosten (bv. een stijging van >3%). Een nog lagere hypotheekrente zie ik ook niet echt gebeuren (nu 1,69% rente)...
Ik gok dat die 2640 een typfout is en 1640 moet zijn want anders heb je een erg slechte deal te pakken ;)

Wij hebben de rente ook op 20 jaar gezet, is inmiddels zo laag dat het verschil tussen 10 en 20 jaar vast niet heel significant is (je bent toch voornamelijk aan het aflossen). Maar stel de rente gaat weer richting de 5% dan ben je over 10 jaar wel de sjaak. En 10 jaar geleden was de rente ook 4 a 5%.

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Laatst online: 12:44
Arm1n schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:26:
[...]

Ik gok dat die 2640 een typfout is en 1640 moet zijn want anders heb je een erg slechte deal te pakken ;)

Wij hebben de rente ook op 20 jaar gezet, is inmiddels zo laag dat het verschil tussen 10 en 20 jaar vast niet heel significant is (je bent toch voornamelijk aan het aflossen). Maar stel de rente gaat weer richting de 5% dan ben je over 10 jaar wel de sjaak. En 10 jaar geleden was de rente ook 4 a 5%.
11 euro p/maand * 20 jaar * 12 maanden = 2640 euro. Er vanuit gaande dat de 10-jaar rente over 10-jaar gelijk is.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Bij sommige kan je de rente meenemen naar je volgende hypotheek, nog makkelijk dan om te kiezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:18
Vorkie schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:30:
Bij sommige kan je de rente meenemen naar je volgende hypotheek, nog makkelijk dan om te kiezen :)
Ja daar hadden we het ook over gehad met onze verstrekker, en dat kan heel interessant zijn. Hij gaf ook aan als je tussen twee dezelfde kan kiezen kies dan met de verhuis mogelijkheid. Tegelijkertijd zei hij ook dat er veel kan veranderen in een paar jaar. Dus als je er net bij één zit die straks geen prijsvechter meer wil zijn (of er zijn veel betere hypotheken bijgekomen) dan heb je er alsnog niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n

Arm1n

Zeven over half twee

RobbieB schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:29:
[...]

11 euro p/maand * 20 jaar * 12 maanden = 2640 euro. Er vanuit gaande dat de 10-jaar rente over 10-jaar gelijk is.
Ah op die manier, dacht dat je met de 2650 euro je maandbedrag voor de hypotheek bedoelde :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Wat wijsheid is kan je eigenlijk alleen achteraf zeggen. Vorig jaar ten tijde van onze hypotheekaanvraag schommelde de rente rond de 2% voor 20 jaar vast, maar de rente daalde toen al. Ik heb tegen advies van de adviseur de rente 1 jaar vast gezet, omdat ik verwachtte dat de rente eerder lager zou worden dan hoger (voor lager waren er meer indicatoren dan voor hoger). Toen de rente 1,34% voor 20 jaar aantikte heb ik de rente vast laten zetten. De verwachting is dat de rente nog heel lang heel laag blijft, en zelfs nog wat kan zakken. Het is natuurlijk persoonlijk, en je zet het ook af tegen je eigen gemoedsrust, maar de kans dat de rente snel weer naar bijv. 2% gaat is erg laag. Het gaat macro-economisch niet zo best (voorlopig niet ook), en een stijgende rente brengt veel landen in de problemen.

Wat ik hiermee wil zeggen: volg niet altijd blind je adviseur en blijf zeker zelf ook goed nadenken. Mijn adviseur verklaarde me voor gek dat ik niet 20 jaar op 2% wilde vastklikken, want de rente was zoooo laag! Let wel dat je toetsrente hierdoor heel veel hoger wordt, het moet uiteraard ook maar passen op inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennardnl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-08 11:28
Ik heb voor een bezichtiging de VvE-stukken opgevraagd. Ik ontving: een foto van een bankafschrift met het saldo, een meerjarenonderhoudsplan (MJOP) en de factuur van de opstalverzekering.

Er zijn echter geen notulen en geen jaarcijfers van de afgelopen jaren, omdat het een kleine VvE is (3 of 4 appartementen).

Weet iemand of de bank hier moeilijk over gaat doen? Het onderhoudsplan wordt wel uitgevoerd, dus ik heb er geen heel grote bezwaren tegen, maar ik moet natuurlijk wel een hypotheek kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno90
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-09 20:26
Met betrekking tot de rentevastperiode. Een optie is om meerdere hypotheekdelen te nemen. Je kan tegenwoordig tevens 50% aflossingsvrij financieren. Kan interessant zijn Ivm de lage rente. Bijvoorbeeld:

70% 20 jaar vast
30% 10 jaar vast.

Op deze manier ‘spreid’ je het renterisico (de mogelijkheid dat de rente stijgt of daalt in dit geval).

Wat je kiest is uiteraard afhankelijk van je persoonlijke situatie en advies van de adviseur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:23

Sport_Life

Solvitur ambulando

Lennardnl schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:38:
Ik heb voor een bezichtiging de VvE-stukken opgevraagd. Ik ontving: een foto van een bankafschrift met het saldo, een meerjarenonderhoudsplan (MJOP) en de factuur van de opstalverzekering.

Er zijn echter geen notulen en geen jaarcijfers van de afgelopen jaren, omdat het een kleine VvE is (3 of 4 appartementen).

Weet iemand of de bank hier moeilijk over gaat doen? Het onderhoudsplan wordt wel uitgevoerd, dus ik heb er geen heel grote bezwaren tegen, maar ik moet natuurlijk wel een hypotheek kunnen krijgen.
Mijn onderbuikgevoel: Inschrijving KvK (nodig voor banknr) + MJOP + maandelijkse bijdrage + realistisch banksaldo zijn het belangrijkste.

Als het MJOP in verhouding is met de maandbijdrage + banksaldo is het waarschijnlijk een prima VVE.

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 20-10-2020 21:24 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:40
Tales schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:51:
[...]

Ja daar hadden we het ook over gehad met onze verstrekker, en dat kan heel interessant zijn. Hij gaf ook aan als je tussen twee dezelfde kan kiezen kies dan met de verhuis mogelijkheid. Tegelijkertijd zei hij ook dat er veel kan veranderen in een paar jaar. Dus als je er net bij één zit die straks geen prijsvechter meer wil zijn (of er zijn veel betere hypotheken bijgekomen) dan heb je er alsnog niets aan.
Als je verkoopt en een ander huis koopt dan kan je die hypotheek meenemen.
Normaliter dus niet verplicht en is aldus een soort verzekering tegen een rentestijging.
Zeker met lange rentevaste perioden bijzonder waardevol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Lennardnl schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:38:

Ik woonde eerst in een VVE met maar 2 leden zelfs (ik en een bovenbuurman). Er was wel een inschrijving, dat was immers verplicht, maar verder helemaal niks aangezien we onderhoud gewoon samen afspraken en de kosten deelden. Was toen geen enkel probleem voor de kopers van dat appartement om een hypotheek van te krijgen, een inschrijving was voldoende. Als je een MJOP hebt, bankafschrift en factuur van verzekering lijkt me dat meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:03
Morgen ga ik via docusign het koop contract tekenen. Vorige week is het bod geaccepteerd met een termijn van 4 tot 5 weken rond krijgen hypotheek. Nou lees ik een datum van 16 november als ontbindende datum.

Morgen ga ik natuurlijk in gesprek met mijn aankoop makelaar voor er getekend wordt. Maar wat ik hier uit haal is dat de verkopende makelaar hier een minstens een weekje vanaf gesnoept heeft.

Als ik tot de 16e tel zit ik hoogstens op een week of 3. Wat denken jullie ?

Ik denk dat trouwens een accoord van de bank ook wel lukt in 3 weken, maar toch..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:07
ppeterr schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:19:
Morgen ga ik via docusign het koop contract tekenen. Vorige week is het bod geaccepteerd met een termijn van 4 tot 5 weken rond krijgen hypotheek. Nou lees ik een datum van 16 november als ontbindende datum.

Morgen ga ik natuurlijk in gesprek met mijn aankoop makelaar voor er getekend wordt. Maar wat ik hier uit haal is dat de verkopende makelaar hier een minstens een weekje vanaf gesnoept heeft.

Ik denk dat trouwens een accoord van de bank ook wel lukt in 3 weken, maar toch..
Drie weken is wel krap hoor voor een hypotheek. Het kan wel, mits je zelf alles direct aanlevert en een bank hebt die meewerkt.
Maar eerder dit jaar waren er flinke wachttijden.

Hier vind je een (kennelijk) actueel overzicht van wachttijden bij de verschillende banken.

[ Voor 6% gewijzigd door Jovatov op 21-10-2020 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Jovatov schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:28:
[...]

Drie weken is wel krap hoor voor een hypotheek. Het kan wel, mits je zelf alles direct aanlevert en een bank hebt die meewerkt.
Alles is al ingediend, en rond gesproken en in het dossier gezet van de rabo. Dinsdag volgende week heb ik een "rond makende" meting.

Maar een termijn van rondmaken hypotheek, die gaat toch niet in bij aanvaarding bod. Maar na het ondertekenen. Het lijkt mij echt dat ze er een weekje bij pikken. Waarom is mij een raadsel. Overdracht is ook pas over 5 maanden. Naja het zal allemaal wel loslopen denk ik :)

[ Voor 4% gewijzigd door ppeterr op 21-10-2020 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
ppeterr schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:30:
[...]

Alles is al ingediend, en rond gesproken en in het dossier gezet van de rabo. Dinsdag volgende week heb ik een "rond makende" meting.

Maar een termijn van rondmaken hypotheek, die gaat toch niet in bij aanvaarding bod. Maar na het ondertekenen. Het lijkt mij echt dat ze er een weekje bij pikken. Waarom is mij een raadsel. Overdracht is ook pas over 5 maanden. Naja het zal allemaal wel loslopen denk ik :)
Maar je taxatie moet nog? Ik zou echt wel hun houden aan die 4-5 weken hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Vorkie schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:35:
[...]

Mee eens, morgen heb ik de bespreking er over. Wellicht interpreteer ik iets fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
ppeterr schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:56:
[...]

Mee eens, morgen heb ik de bespreking er over. Wellicht interpreteer ik iets fout.
Maar! Gefeliciteerd alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
Vorkie schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:57:
[...]

Maar! Gefeliciteerd alvast!
Thanks, heb al een boel felicitaties mogen ontvangen hier vorige week. Echt een waardevol topic ook. Bijna jammer dat ik het binnenkort ga verlaten :) Als ik de sleutel ontvang, gooi ik hier nog even de virtuele bar open :9B Duurt nog wel een aantal maanden, dus ik hang nog lekker rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglanden
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-01-2022
ppeterr schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:19:

Wij hebben gelukkig tot half December de tijd gekregen. Morgen word er getekend en alles ingediend en dan binnen 5 werkdagen een offerte terug als het goed is. Taxatierapport kan achteraf ingediend worden. Dat zal wel volgende week plaatsvinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Zojuist even met mijn adviseur van de Rabobank gesproken. Het feit dat ik vanmiddag het koop contract ga ondertekenen. Met een ontbindend termijn van 3 weken ziet hij niet als een probleem. Hij gaf aan met wat extra aandacht 2 tot maximaal 3 weken nodig te hebben om het rond te krijgen. Veel is gelukkig al voorbereid.

Tevens de afspraak om dat rond te maken die pas volgende week is verplaatst naar vanmiddag.

Duimpje omhoog voor de boeren leen bank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennardnl
ppeterr schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:58:
Zojuist even met mijn adviseur van de Rabobank gesproken. Het feit dat ik vanmiddag het koop contract ga ondertekenen. Met een ontbindend termijn van 3 weken ziet hij niet als een probleem. Hij gaf aan met wat extra aandacht 2 tot maximaal 3 weken nodig te hebben om het rond te krijgen. Veel is gelukkig al voorbereid.

Tevens de afspraak om dat rond te maken die pas volgende week is verplaatst naar vanmiddag.

Duimpje omhoog voor de boeren leen bank!
Het lijkt me krap, zeker gezien de huidige doorlooptijden, maar als jouw adviseur aldaar het ziet zitten dan komt het vast goed.

Wel fijn dat/als het zo snel geregeld kan worden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Wellicht scheelt het dat je direct bij de hypotheekverstrekker (in dit geval de rabo) zit en ze daardoor meer invloed hebben waar je op de stapel komt.

Wanneer je via een derde zit zal je mogelijk op de algemene stapel komen wat langere doorlooptijden kan betekenen.

Maar gefeliciteerd!

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
Vorkie schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:35:
[...]

Blijkbaar heeft de Rabobank een eigen calcasa systeem. Taxatie is niet nodig op het aangekochte pand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
ppeterr schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 17:06:
[...]

Blijkbaar heeft de Rabobank een eigen calcasa systeem. Taxatie is niet nodig op het aangekochte pand.
Maar die houden altijd 90% van de door hen ingeschatte waarde aan i.p.v. 100% van taxatiewaarde. In bepaalde omstandigheden kan dat nadeliger zijn (op korte termijn). Taxatie is toch fiscaal aftrekbaar en heb je meestal binnen een week geregeld.

Als jij een pand van 600k koopt en het niet laat taxeren (laten we voor het gemak ervan uitgaan dat het getaxeerd zou worden op exact 600k), dan zegt de bank dat het huis 540.000 waard is en je de rest zelf op moet hoesten, kan dus in sommige gevallen vervelend zijn voor de korte termijn, in het geval je je oude huis nog moet verkopen en daar onduidelijkheid over is qua verwacht verkoopbedrag.

[ Voor 29% gewijzigd door Zaphara op 22-10-2020 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Zaphara schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 17:32:
[...]

Maar die houden altijd 90% van de door hen ingeschatte waarde aan i.p.v. 100% van taxatiewaarde. In bepaalde omstandigheden kan dat nadeliger zijn (op korte termijn), taxatie is toch fiscaal aftrekbaar en heb je meestal binnen een week geregeld.
Dat is geen probleem voor mij. Al was het 50%. Dus daar hoef ik mij niet druk om te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Niet online
ppeterr schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 17:34:
[...]

Dat is geen probleem voor mij. Al was het 50%. Dus daar hoef ik mij niet druk om te maken.
Dan is het geen probleem inderdaad. In het geval van eerst kopen en daarna verkopen kan het potentieel een issue zijn voor mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Zaphara schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 17:34:
[...]

Dan is het geen probleem inderdaad. In het geval van eerst kopen en daarna verkopen kan het potentieel een issue zijn voor mensen.
Klopt, maar een aantal dingen vallen goed in elkaar voor mij momenteel. Ik kom uit een huur situatie, dus dat scheelt ook wel.

Wel veel gedoe, veel geregel. Ligt niet helemaal in mijn "normale" straatje. Maar ik kom er wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennardnl
Ik heb vandaag een huis bezichtigd dat bijna helemaal aan m'n wensen voldoet. Bijna, want m'n aankoopmakelaar en ik twijfelen sterk over de kwaliteit van de fundering. De gevel bevat scheuren en helt naar voren. Funderingsonderzoeken zijn nooit uitgevoerd.

Nu twijfel ik wat te doen. Het is een jaren '30 woning in Rotterdam-Noord, en bijna al die woningen daar staan op houten palen. Maar hier vond de aankoopmakelaar het wel weer een stukje zorgelijker.

Ik zie mezelf er al een paar jaar wonen, net alles opgeknapt (want het is gruwelijk gedateerd van binnen) en dan moet de fundering hersteld worden. In het beste geval gebeurt dat en moet m'n hele benedenwoning gestript worden (want de vloer moet er dan uit). In het slechtste geval liggen de bovenburen dwars of kunnen ze het niet betalen, of willen de zijburen niet meedoen (want het is een rijtje).

Maar ja, misschien kun je wel weer veertig jaar vooruit en blijft alles prima staan zoals het staat. In dit blok is de afgelopen 20 jaar niks onderzocht en ook nog niks hersteld, dus misschien valt het allemaal dik mee.

Het is totaal niet gemonitord en er is nul onderzoek naar gedaan. Je weet het gewoon niet.

Lastig, lastig. Misschien toch maar skippen en verder kijken. Dit voelt iets teveel als een willekeurige gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Lennardnl schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 20:14:
Ik heb vandaag een huis bezichtigd dat bijna helemaal aan m'n wensen voldoet. Bijna, want m'n aankoopmakelaar en ik twijfelen sterk over de kwaliteit van de fundering. De gevel bevat scheuren en helt naar voren. Funderingsonderzoeken zijn nooit uitgevoerd.

Nu twijfel ik wat te doen. Het is een jaren '30 woning in Rotterdam-Noord, en bijna al die woningen daar staan op houten palen. Maar hier vond de aankoopmakelaar het wel weer een stukje zorgelijker.

Ik zie mezelf er al een paar jaar wonen, net alles opgeknapt (want het is gruwelijk gedateerd van binnen) en dan moet de fundering hersteld worden. In het beste geval gebeurt dat en moet m'n hele benedenwoning gestript worden (want de vloer moet er dan uit). In het slechtste geval liggen de bovenburen dwars of kunnen ze het niet betalen, of willen de zijburen niet meedoen (want het is een rijtje).

Maar ja, misschien kun je wel weer veertig jaar vooruit en blijft alles prima staan zoals het staat. In dit blok is de afgelopen 20 jaar niks onderzocht en ook nog niks hersteld, dus misschien valt het allemaal dik mee.

Het is totaal niet gemonitord en er is nul onderzoek naar gedaan. Je weet het gewoon niet.

Lastig, lastig. Misschien toch maar skippen en verder kijken. Dit voelt iets teveel als een willekeurige gok.
Pak je toch een aankoop technische keuring erbij met als vraag iets beter te kijken naar de fundering? Die geef jij opdracht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennardnl
Vorkie schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 20:16:
[...]

Pak je toch een aankoop technische keuring erbij met als vraag iets beter te kijken naar de fundering? Die geef jij opdracht :)
Daarvoor schijnt flink gegraven te moeten worden, dus kennelijk doet men dat niet bij een gewone bouwkundige keuring.

Je kunt wel een funderingsonderzoek laten uitvoeren, maar dan ben je een paar duizend euro en vooral heel veel tijd verder (heb ik me laten vertellen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Haaglanden schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:51:
[...]

Wij hebben gelukkig tot half December de tijd gekregen. Morgen word er getekend en alles ingediend en dan binnen 5 werkdagen een offerte terug als het goed is. Taxatierapport kan achteraf ingediend worden. Dat zal wel volgende week plaatsvinden
Ga je nu toch wel weer wat kopen met je notering? Of was deze inmiddels ongedaan gemaakt?

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-09 21:55
Zaphara schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 17:32:
[...]

Maar die houden altijd 90% van de door hen ingeschatte waarde aan i.p.v. 100% van taxatiewaarde. In bepaalde omstandigheden kan dat nadeliger zijn (op korte termijn). Taxatie is toch fiscaal aftrekbaar en heb je meestal binnen een week geregeld.

Als jij een pand van 600k koopt en het niet laat taxeren (laten we voor het gemak ervan uitgaan dat het getaxeerd zou worden op exact 600k), dan zegt de bank dat het huis 540.000 waard is en je de rest zelf op moet hoesten, kan dus in sommige gevallen vervelend zijn voor de korte termijn, in het geval je je oude huis nog moet verkopen en daar onduidelijkheid over is qua verwacht verkoopbedrag.
Dit is inderdaad wat standaard in hun voorwaarden staat. Maar je hoeft niet altijd een nummertje te zijn. Ook niet bij een grote bank. Bij mij was de private lease een dingetje waardoor het volgens alle regeltjes wat krap werd. Rabobank heeft daarin prima met ons meegedacht en de WOZ waarde van ons huis genomen en die gewoon voor 100% meegenomen. Plaatselijke bank kent de woningmarkt en weten echt wel wat ze doen.

Maar dan moet je denk ik inderdaad zoals hier al is aangegeven wel direct zelf met de bank zitten. Dan bouw je een "band" op, kost misschien wat meer maar je kunt er ook best wat voor terugkrijgen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:39

Crazy D

I think we should take a look.

Snel doorlopen naar een ander huis....

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:10

Het is een risico. Maar de vraag voor jou is denk ik hoe je het risico beheersbaar kunt maken. ‘Gokken’ dat het goedkomt lijkt me geen optie.

Dus bieden met een heel duidelijk voorbehoud? Voorstellen kosten fund onderzoek te splitsen tussen verkoper en jou? Toch eerst gewoon technisch keur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Rabobank heeft gisteren het digitale documenten systeem van het hypotheek dossier vernieuwd.

Ze hebben het geloof ik stuk gemaakt :| Ze zijn er druk mee bezig om het op te lossen.

Dus inloggen op het documenten deel lukt niet, iemand anders die daar ook problemen mee heeft ?

edit: Het werkt weer, nu even een miljoen documenten uploaden :)

[ Voor 10% gewijzigd door ppeterr op 23-10-2020 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennardnl
Requiem19 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 08:12:
[...]

Het is een risico. Maar de vraag voor jou is denk ik hoe je het risico beheersbaar kunt maken. ‘Gokken’ dat het goedkomt lijkt me geen optie.

Dus bieden met een heel duidelijk voorbehoud? Voorstellen kosten fund onderzoek te splitsen tussen verkoper en jou? Toch eerst gewoon technisch keur?
Dank voor je reactie!

Het risico beheersbaar maken heeft inderdaad wel mijn voorkeur. Maar ja, de vraag is hoe. Woningen zijn daar zo gewild dat er ongetwijfeld iemand biedt zonder funderingsvoorbehouden. En feit is dát het zakt, want de gevel helt voorover, dus er moet sowieso iets gebeuren (want het zakt alleen maar verder). En zie dan maar eens iedereen in het rijtje (ook de mensen zonder geld) daarvan te overtuigen, want iedereen moet meedoen. En verder is er geen data waarop ik me kan baseren, dus ik heb geen idee hoe snel dat proces gaat en in hoeverre dat proces versnelt.

Maar ach, ik neem morgen nog even een kijkje in de straat en neig ernaar verder te zoeken. Het is vast niet de laatste woning. :P

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Haaglanden
Ebayzo schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 20:23:
[...]
Ga je nu toch wel weer wat kopen met je notering? Of was deze inmiddels ongedaan gemaakt?
Goedemorgen,
Het was onmogelijk om een hypotheek te krijgen met een A3 codering. Achteraf bleek A3 onterecht te zijn maar moest het een A2 zijn. Doordat ik niet naar had omgekeken dacht ik wel dat het zou kloppen. Naar mate ik mij meer erin ging verdiepen, des te meer naar boven kwam. Het mooiste was natuurlijk geen codering meer. Officieel moest ik de 4 maanden uitgaan zitten. Doordat ik alles had kunnen onderbouwen waarom het eigenlijk nu belangrijk is en niet over 4 maanden, begreep de schuldeiser het achteraf volledig. Er bestaan nog mensen met een goed hart en die wel mee denken. Is het logisch als wij ze de kans nu gunnen voor dit huis? Of houden we het erop dat regels regels zijn?
Codering is volledig verwijderd(binnen 6 uur)en zoals ik al eerder aangaf ben ik de afgelopen jaren nergens meer een lening aangegaan.( of het nou wel of niet zou kunnen bijv een telefoonabonnement)
Ik heb van m’n fout die langer als 10 jaar geleden is gemaakt allang van geleert.
Er is een incassobureau waar ik achteraf niks mee te maken had eigenlijk, maar doordat ik van het kastje naar de muur werd gestuurd in contact met ze kwam. Totaal geen menselijkheid in zich, niet eens willen kijken naar het dossier niks. Achteraf was daar ook geen dossier maar vanaf seconde 1: Wil niet kan niet wil niet kan niet. Je bent niet een uitzondering je bent niet speciaal. Onmenselijk hoe je word behandeld.

Alle lof voor de schuldeiser dat ze hadden uitgezocht wat er destijds aan de hand was. Wat de situatie nu is en waar wij naar toe willen werken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Lennardnl schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:33:
[...]

Dank voor je reactie!

Het risico beheersbaar maken heeft inderdaad wel mijn voorkeur. Maar ja, de vraag is hoe. Woningen zijn daar zo gewild dat er ongetwijfeld iemand biedt zonder funderingsvoorbehouden. En feit is dát het zakt, want de gevel helt voorover, dus er moet sowieso iets gebeuren (want het zakt alleen maar verder). En zie dan maar eens iedereen in het rijtje (ook de mensen zonder geld) daarvan te overtuigen, want iedereen moet meedoen. En verder is er geen data waarop ik me kan baseren, dus ik heb geen idee hoe snel dat proces gaat en in hoeverre dat proces versnelt.

Maar ach, ik neem morgen nog even een kijkje in de straat en neig ernaar verder te zoeken. Het is vast niet de laatste woning. :P
Geen idee of deze site 100% klopt, maar mogelijk kun je zo in ieder geval te weten komen wat er onder het maaiveld zit: https://funderingsrisico.fundermaps.com/

Mijn fundering klopt in ieder geval.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdiermen
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-09 06:18
Zoals je zelf al aangeeft is er geen onderzoeksrapport beschikbaar maar wel sterke signalen dat het mis is (scheuren en scheefstand).

In dat geval zou ik er rekening mee houden dat binnen <10 of < 15 jaar de fundering aangepakt moet worden.

Weet je trouwens zeker dat het hele rijtje 1 bouwkundige eenheid is, dus dat van alle panden de fundering aangepakt moet worden, of dat het alleen jouw pand is + bijv. die ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:40

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Ook even funderingsrisico gecheckt. Heel simpel via de link en op adres.
Als verwacht geen risico op de zandgronden hier en een huis dat in 2015 nieuw gebouwd is.
Oudere woningen ( voor WO 2 ) in de buurt hebben een heel iets hoger risico.
Kan weer rustig slapen :z

[ Voor 8% gewijzigd door 964C2 op 24-10-2020 10:47 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Heeft iemand misschien ervaring met het zoeken in een grote regio? Het maakt eigenlijk niet zoveel uit waar we wonen, als het huis maar voldoet. Nu ben ik op zoek naar een aankoopmakelaar, maar ik las net dat ze ook een bedrag vragen als je uiteindelijk niets koopt. Is dat gebruikelijk? Gezien een aankoopmakelaar vaak per regio werkt is het ook weer zo'n gedoe om er 3 of 4 in te schakelen. En duur als ze een bedrag vragen als je ze niet gebruikt.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennardnl
Yordi- schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 17:18:
Heeft iemand misschien ervaring met het zoeken in een grote regio? Het maakt eigenlijk niet zoveel uit waar we wonen, als het huis maar voldoet. Nu ben ik op zoek naar een aankoopmakelaar, maar ik las net dat ze ook een bedrag vragen als je uiteindelijk niets koopt. Is dat gebruikelijk? Gezien een aankoopmakelaar vaak per regio werkt is het ook weer zo'n gedoe om er 3 of 4 in te schakelen. En duur als ze een bedrag vragen als je ze niet gebruikt.

Bedankt!
Ik heb een aankoopmakelaar in Rotterdam. De aanbetaling daarvoor is EUR 500. Als zij een huis vinden of daarbij bemiddelen, dan betaal ik nog een bedrag. Als ik bij wijze van spreken over een paar maanden zou bedenken toch liever in Amsterdam te gaan wonen, dan betaal ik verder niks en blijft het dus bij die EUR 500, ongeacht het aantal reeds uitgevoerde bezichtigingen en dergelijke.

Hoe groot is de regio waarin je zoekt? Je kunt ook afspreken dat de aankoopmakelaar alleen helpt in het biedproces, of meegaat naar een (tweede) bezichtiging als je zelf vrij zeker weer dat het huis het gaat worden. Maar goed, het handige aan aankoopmakelaars is ook weer wel dat het een klein makelaarswereldje is, wat kan helpen om inzicht te krijgen in de belangstelling en biedingen van anderen. Dat voordeel mis je wellicht als je met een aankoopmakelaar van buiten de regio komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Niet online
Lennardnl schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:27:
[...]

Ik heb een aankoopmakelaar in Rotterdam. De aanbetaling daarvoor is EUR 500. Als zij een huis vinden of daarbij bemiddelen, dan betaal ik nog een bedrag. Als ik bij wijze van spreken over een paar maanden zou bedenken toch liever in Amsterdam te gaan wonen, dan betaal ik verder niks en blijft het dus bij die EUR 500, ongeacht het aantal reeds uitgevoerde bezichtigingen en dergelijke.

Hoe groot is de regio waarin je zoekt? Je kunt ook afspreken dat de aankoopmakelaar alleen helpt in het biedproces, of meegaat naar een (tweede) bezichtiging als je zelf vrij zeker weer dat het huis het gaat worden. Maar goed, het handige aan aankoopmakelaars is ook weer wel dat het een klein makelaarswereldje is, wat kan helpen om inzicht te krijgen in de belangstelling en biedingen van anderen. Dat voordeel mis je wellicht als je met een aankoopmakelaar van buiten de regio komt.
Dank je. Die 500 euro had ik ook gelezen inderdaad. Volgens Google Earth is het gebied 2500 KM2... Het is eigenlijk centraal en centraal-zuid Nederland. Behalve de steden. Misschien wordt het eerst maar zelf kijken en dan eens een makelaar zoeken. Maarja, ik mis dan vermoedelijk wel juist de voordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Als de gevel scheuren vertekenen zou ik het niet aandurven.
Maar bijvoorbeeld in de muur bij een aanbouw zie je het heel vaak en heeft het niks met de fundering te maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:17
Yordi- schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 10:44:
[...]

Dank je. Die 500 euro had ik ook gelezen inderdaad. Volgens Google Earth is het gebied 2500 KM2... Het is eigenlijk centraal en centraal-zuid Nederland. Behalve de steden. Misschien wordt het eerst maar zelf kijken en dan eens een makelaar zoeken. Maarja, ik mis dan vermoedelijk wel juist de voordelen.
Wij hadden ook een groot zoekgebied. (Noord Nederland). Nadat we iets gevonden hadden dat we wilden kopen zijn we eerst zelf wezen kijken. Toen de klik er met het huis was, hebben we een lokale makelaar gezocht en ingehuurd. Ik meen €1000 euro en 10% wat hij nog onder een vooraf vastgestelde prijs wist te krijgen. Uiteindelijk kost het ons nu 3500€. Dat klinkt als veel geld, maar wij hadden zelf nooit zo scherp kunnen onderhandelen. Voordeel van een lokale makelaar is dat hij de markt goed kent en ook kan adviseren voor een taxateur e.d.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yordi-
  • Niet online
Saint2Saint schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:44:
[...]

Wij hadden ook een groot zoekgebied. (Noord Nederland). Nadat we iets gevonden hadden dat we wilden kopen zijn we eerst zelf wezen kijken. Toen de klik er met het huis was, hebben we een lokale makelaar gezocht en ingehuurd. Ik meen €1000 euro en 10% wat hij nog onder een vooraf vastgestelde prijs wist te krijgen. Uiteindelijk kost het ons nu 3500€. Dat klinkt als veel geld, maar wij hadden zelf nooit zo scherp kunnen onderhandelen. Voordeel van een lokale makelaar is dat hij de markt goed kent en ook kan adviseren voor een taxateur e.d.
Check, bedankt voor het delen van je ervaring. Zoiets zal het ook wel worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:17
Mark31 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:20:
Als de gevel scheuren vertekenen zou ik het niet aandurven.
Maar bijvoorbeeld in de muur bij een aanbouw zie je het heel vaak en heeft het niks met de fundering te maken
Wij hebben een visuele inspectie laten doen door een dat ook echt funderingsonderzoek kan doen. Zij kunnen aan de scheuren vaak al zien of dat door de fundering komt of een andere oorzaak heeft. De kosten waren beperkt, maar we hebben daarmee wel geruststelling gekregen dat de scheuren niet door funderingsproblemen zijn ontstaan. Herstellen kan dat bedrijf ook, dan krijg je de onderzoekskosten weer van ze terug/worden verrekend met de herstelkosten.

Maar vaak kan een makelaar al goed inschatten waar de problemen door veroorzaakt worden. Als het je droomhuis is, kan je het overwegen om te doen, je kan de resultaten van een funderingsonderzoek ook als ontbindende voorwaarde opnemen en een onderzoek laten doen in de periode dat je de financiering aan het regelen bent. Als voorwaarde kan je bijvoorbeeld opnemen: geschatte kosten van herstel hoger dan x-bedrag, dan ontbinden.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
https://www.funda.nl/koop...-the-new-u-type-f-bwnr-6/

Driekwart miljoen voor iets meer dan 100 vierkante meter en 2 slaapkamers :(

Echt, what the fuck...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blue-eagle schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 22:31:
https://www.funda.nl/koop...-the-new-u-type-f-bwnr-6/

Driekwart miljoen voor iets meer dan 100 vierkante meter en 2 slaapkamers :(

Echt, what the fuck...
Wow en lelijk qua design..Wat ze al daar bouwen is van een matig design, zeker vergeleken met Rotterdam.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2020 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Stel, ik verdien 90k per jaar en ik krijg 20k per jaar als pensioensbijdrage van de werkgever. Dat laatste is niet echt iets waar ik nu wat mee kan, maar telt zoiets mee als inkomsten bij het aanvragen van een hypotheek?

Of is een pensioensbijdrage van de werkgever eigenlijk gewoon hete lucht? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:09
Blue-eagle schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 01:24:
Stel, ik verdien 90k per jaar en ik krijg 20k per jaar als pensioensbijdrage van de werkgever. Dat laatste is niet echt iets waar ik nu wat mee kan, maar telt zoiets mee als inkomsten bij het aanvragen van een hypotheek?

Nee

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
Saint2Saint schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:44:
[...]

Probleem in de omgeving midden Nederland is echter dat er haast nauwelijks tijd is om een tweede bezichtiging uit te voeren.
Je ziet veelal huizen vrijdag op Funda komen. Dan moet je die vrijdag ook echt de afspraken maken om te gaan bezichtigen.
De bezichtigingen zijn van ma t/m wo en dan wordt vrijdag al de klap gegeven op het winnende bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n

Arm1n

Zeven over half twee

Flix20 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 07:47:
[...]

Probleem in de omgeving midden Nederland is echter dat er haast nauwelijks tijd is om een tweede bezichtiging uit te voeren.
Je ziet veelal huizen vrijdag op Funda komen. Dan moet je die vrijdag ook echt de afspraken maken om te gaan bezichtigen.
De bezichtigingen zijn van ma t/m wo en dan wordt vrijdag al de klap gegeven op het winnende bod.
Klopt, maar als je je best doet kan het wel. Wij hadden het huis donderdag ochtend bezichtigd, daarna een aankoopmakelaar ingeschakeld die vrijdag kon gaan kijken. Op dinsdag het winnend bod uitgebracht (was overigens 0 onderhandelingsruimte met een gesloten bieding en 11 andere bieders :P )

Het kan dus wel, maar je moet wel vroeg bij het huis zijn en makelaars hebben die elkaar kennen en flexibel zijn. Maar volgens mij zijn ze wel redelijk flexibel als je serieuze interesse hebt.
Jovatov schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:28:
[...]

Hier vind je een (kennelijk) actueel overzicht van wachttijden bij de verschillende banken.
Weet niet in hoeverre die lijst klopt, volgens onze hypotheekadviseur had Triodos 3 weken nodig (en volgens de Triodos website ook) maar in die lijst staat 1+3 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pctje91
Misschien een gekke vraag, maar ik ben onlangs begonnen met het zoeken naar een woning. Nu heb ik geen idee hoe de markt in mijn regio is met betrekking tot overbieden. Hoe kan ik hier het beste achter komen?
Op internet al gezocht maar nog niet tot een antwoord gekomen. Is de enige optie hiertoe dan enkel een makelaar vragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Daar is geen eenduidig antwoord op te te geven ;) Zelfs voor markten die 'oververhit' zijn heb je vrij weinig aan die informatie, aangezien elke woning weer op zich staat.... Je kunt wel zelf kijken hoe 'snel' woningen gaan in jouw regio, simpelweg door te kijken hoe snel woningen van 'nieuw' naar 'verkocht' gaan (eventueel met 'verkocht onder voorbehoud' als tussenstop). Of kijk hoeveel woningen er sinds twee weken te koop staan in verhouding tot hoeveel woningen er langer dan 3 maanden te koop staan. Of kijk eens in het kadaster waar woningen uiteindelijk voor weggegaan zijn die recentelijk op funda verkocht zijn (vraagprijs op funda vergelijken met de uiteindelijke koopsom via kadaster)

Maar er bestaat niet zoiets als een magische formule waarmee je kunt uitrekenen hoeveel je moet (over)bieden bij een bepaalde vraagprijs ;)

[ Voor 12% gewijzigd door naitsoezn op 26-10-2020 14:47 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tales
Pctje91 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:37:
Misschien een gekke vraag, maar ik ben onlangs begonnen met het zoeken naar een woning. Nu heb ik geen idee hoe de markt in mijn regio is met betrekking tot overbieden. Hoe kan ik hier het beste achter komen?
Op internet al gezocht maar nog niet tot een antwoord gekomen. Is de enige optie hiertoe dan enkel een makelaar vragen?
Wij hebben in het begin een aantal taxatie rapporten opgevraagd bij Calcasa (via eigenhuis met korting), daar staan ook referentie huizen in inclusief verkoop prijs waardoor je een beetje een gevoel krijgt wat er gebeurt. (oude Funda listing van 325, en dan veel huizen die voor 360 weg gaan bijvoorbeeld).

Maar er is vaak geen touw aan vast te knopen, locatie doet het goed, en mooie foto's ook. Wij hebben uiteindelijk 'gewonnen' bij een huis waar de foto's gewoon wat minder waren, terwijl het huis in het 'echt' gewoon top is. Heeft wel het verschil gemaakt tussen 30+ bezichtigingen en 15 bezichtigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Blue-eagle schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 01:24:

Ze doen wel degelijk wat met je pensioen. De hypotheekadviseur moet namelijk een financieel overzicht maken en daar valt ook je pensioen onder. Ze moeten namelijk adviseren of je na je pensioen wel de hypotheeklasten kan dragen.

Het telt uiteraard niet mee als inkomsten bij het aanvragen van je hypotheek. Je kan er toch ook geen hypotheek van betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ligt er helemaal aan waar en wat je wil gaan kopen. Ik heb 2x zonder makelaar iets gekocht:
- eerste was een appartement wat uit de verhuur ging. Makelaar was hier gewoon zinloos. Prijs was goed en er was gewoon 0 onderhandelingsruimte, projectnotaris (er gingen meer van dat soort appartementen uit de verhuur).
- tweede was een tussenwoning waarbij een eerdere verkoop op het laatste afgeketst was op financiering. In die tijd begon je als verkoper nog wel een beetje te zweten, want de markt was niet zo oververhit als nu. Dus de vraagprijs was al wat verlaagd. Maar.... achteraf denk ik dat een aankoopmakelaar me én een klein beetje geld had kunnen besparen én me werk uit handen genomen had.

Nu iets gekocht mét aankoopmakelaar. Maar..... waar we hebben gekocht is de markt wat minder hyper. De makelaar heeft het huis ook niet gevonden. Dat hebben we zelf gedaan. We hebben de makelaar alleen opdracht gegeven om het te kopen. Niets aanbetaald ofzo, gewoon de rekening voldaan via de notaris. Was het geld dubbel en dwars waard, want door de kennis van de lokale markt hebben we het huis nu voor nog minder dan wat ik zelf in gedachte had als openingsbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 14:22
Greencap schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:29:
[...]

Ze doen wel degelijk wat met je pensioen. De hypotheekadviseur moet namelijk een financieel overzicht maken en daar valt ook je pensioen onder. Ze moeten namelijk adviseren of je na je pensioen wel de hypotheeklasten kan dragen.

Het telt uiteraard niet mee als inkomsten bij het aanvragen van je hypotheek. Je kan er toch ook geen hypotheek van betalen...
Tenzij je over 30 jaar nog niet met pensioen bent lijkt me?

Komoot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Waus26 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:54:
[...]

Tenzij je over 30 jaar nog niet met pensioen bent lijkt me?
Ook dan. Pensioen wordt altijd gevraagd en meegenomen in het rapport. Denk aan aflossingsvrije hypotheken en nabestaandenpensioenen (bij overlijden). Niet dat iemand ooit in dat rapport kijkt, want het enige dat mensen interesseert is dat ze de hypotheek krijgen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
naitsoezn schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:43:
Daar is geen eenduidig antwoord op te te geven ;) Zelfs voor markten die 'oververhit' zijn heb je vrij weinig aan die informatie, aangezien elke woning weer op zich staat.... Je kunt wel zelf kijken hoe 'snel' woningen gaan in jouw regio, simpelweg door te kijken hoe snel woningen van 'nieuw' naar 'verkocht' gaan (eventueel met 'verkocht onder voorbehoud' als tussenstop).
Niet helemaal waar. Veelal wachten makelaars met de status OVV totdat het wettelijke bedenktijd verstreken is.
En daadwerkelijke status verkocht pas nadat de financiering rond is. Dus daar kan wel 6 weken overheen gaan terwijl een woning misschien al na 3 dagen verkocht is, als in overeenkomst gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Flix20 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:38:
[...]

Niet helemaal waar. Veelal wachten makelaars met de status OVV totdat het wettelijke bedenktijd verstreken is.
En daadwerkelijke status verkocht pas nadat de financiering rond is. Dus daar kan wel 6 weken overheen gaan terwijl een woning misschien al na 3 dagen verkocht is, als in overeenkomst gesloten.
Ik zeg ook niet dat je de actuele status in real-time kunt bijhouden, maar gemiddeld zullen woningen die sneller verkocht worden sneller van status veranderen ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglanden
Hoe zit het met de taxatie?
Weet de taxateur af van het bedrag wat er betaald wil worden voor de woning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:31
Haaglanden schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:45:
Hoe zit het met de taxatie?
Weet de taxateur af van het bedrag wat er betaald wil worden voor de woning?
Taxateur werkt in opdracht van jou. Dus als je dat verteld wel.

eigenlijk zou een bank de taxatie moeten betalen en uit laten voeren. Krijg je waarschijnlijk realistischere taxaties van

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toekan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 14:23
Ik heb van Walter Living gebruik gemaakt. Voor 9 euro per maand kan je onbeperkt waarderapporten opvragen van huizen. Het is eigenlijk een soort van Calcasa. Ik vond de waardes aardig reëel en kloppend.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Voor de mensen welke op de vrijstelling overdrachtsbelasting hopen: https://www.tweedekamer.n...&qry=wetsvoorstel%3A35576

3 partijen hebben wijzigingen ingediend:
- Geen leeftijdsgrens, wel uitsluiting bestaande huisbezitters
- Maximale koopsom van €325.000 (NHG)

De wet met wijziging 1 zal voor mijzelf ideaal zijn, optie twee daarentegen sluit ons uit. Fingers crossed...

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-02 21:12
@Ebayzo Hmm ben ook benieuwd, denk dat veel doorstromers al gerekend hebben met de 2% minder. Ik dacht dat in het rapport vorige keer naar voren kwam dat het niet te achterhalen was of je nu al eerder een huis heb gekocht, toch? Dan is 'wel uitsluiting bestaande huisbezitters' wel lastig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Ebayzo schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 08:54:
Voor de mensen welke op de vrijstelling overdrachtsbelasting hopen: https://www.tweedekamer.n...&qry=wetsvoorstel%3A35576

De wet met wijziging 1 zal voor mijzelf ideaal zijn, optie twee daarentegen sluit ons uit. Fingers crossed...
Dat zou voor ons wel balen zijn, vallen wij wijziging 1 mooi buiten de boot ;(
Babel10 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:23:
@Ebayzo Hmm ben ook benieuwd, denk dat veel doorstromers al gerekend hebben met de 2% minder. Ik dacht dat in het rapport vorige keer naar voren kwam dat het niet te achterhalen was of je nu al eerder een huis heb gekocht, toch? Dan is 'wel uitsluiting bestaande huisbezitters' wel lastig..
Dat is toch bekend bij de notaris dacht ik. :? De akte van levering moet daar bekend zijn als doorstromers van koophuis 1 naar koophuis 2 gaan. Voor het huis wat wij gekocht hebben, hebben we bij de koopovereenkomst de akte van levering van de huidige bewoners als bijlage. Dan is het (helaas) toch te achterhalen, of denk ik dan te simpel :X

[ Voor 37% gewijzigd door Rohem op 27-10-2020 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Rohem schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:23:
[...]

Dat zou voor ons wel balen zijn, vallen wij wijziging 1 mooi buiten de boot ;(

[...]

Dat is toch bekend bij de notaris dacht ik. :? De akte van levering moet daar bekend zijn als doorstromers van koophuis 1 naar koophuis 2 gaan. Voor het huis wat wij gekocht hebben, hebben we bij de koopovereenkomst de akte van levering van de huidige bewoners als bijlage. Dan is het (helaas) toch te achterhalen, of denk ik dan te simpel :X
Ja lijkt mij vrij simpel te achterhalen.O.b.v. afdrachten aan gemeente e.d. is het toch ook al simpel te bepalen :?
Sjah, dat is ook naïef dan. Overal is gezegd dat het nog een voorstel was. Ik reken er niet op, al zou het wel lekker zijn natuurlijk. Zeker als optie 1 dan ook nog eens doorgaat is het kassa. Maar vooralsnog ga ik uit van €0.

[ Voor 31% gewijzigd door Ebayzo op 27-10-2020 09:28 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-02 21:12
Het leek mij ook wel makkelijk te achterhalen, maar hier onder 2 quotes van het belastingplan:

quote 1:
Naar aanleiding van de motie heeft het kabinet opdracht gegeven aan het onderzoeksbureau Dialogic om te onderzoeken of een differentiatie van de overdrachtsbelasting voor starters en voor beleggers op een doelmatige, doeltreffende en uitvoerbare wijze mogelijk is. Deze rapporten zijn op 17 juni 2020 aan uw Kamer toegestuurd.2Uit de rapporten blijkt dat een differentiatie in de overdrachtsbelasting voor starters en beleggers nieteenvoudig is te realiseren. Dit geldt met name als bij de startersvrijstelling het uitgangspunt is dat de verkrijger zich feitelijk voor het eerst op de koopwoningmarkt begeeft en nooit eerder een woning heeft verkregen en als voor de beleggersdefinitie wordtaangesloten bij het bestaande woningbezit van de verkrijgerop het moment van verkrijging van de nieuwe woning. Redenen hiervoor zijn dat het Kadaster niet met zekerheid uit de systemen kan halen wat het woningbezit van een persoon is of in het verleden is geweest. Bovendien bleken de variantendie onderzoeksbureau Dialogic onderzocht voor beleggersredelijk eenvoudig te ontgaan via constructies. Dit leidt tot de conclusie dat een differentiatie in de overdrachtsbelasting die gekoppeld is aan het woningbezit van een persoon geen begaanbare route is.

quote 2:
Gelet op het voorgaande acht het kabinet het wenselijk dat via een differentiatie in de overdrachtsbelasting de positie van starters en doorstromers wordt verstevigd ten opzichte van beleggers, zodat zij meer kans makenop een koopwoning. Daarbij zijn verschillende alternatievenafgewogen op uitvoerbaarheid, doeltreffendheid en doelmatigheid, waaronder een definitie op basis van spraakgebruik, het wel of niet zijn van een natuurlijk persoon, woningbezit/eigendom uit gegevens van Kadaster, leeftijdvan de verkrijger, omvang van de koopsomvan de woning,een zelfbewoningsplicht,een koppeling aan de NHG-garantie,het nog niet eerder verschuldigd zijn geweest van overdrachtsbelasting, de aanvraag van een starterslening of een koppeling aanfaciliteiten in de inkomstenbelasting, zoals eigen woningfaciliteitof hypotheekrenteaftrek. Veel van deze alternatieven bleken op voorhand niet uitvoerbaar of doeltreffend. Redenen hiervoor zijn dat de koppeling pas later kan plaatsvinden dandat de overdracht van een woning plaatsvindt (koppeling aan inkomstenbelasting), de Belastingdienst in de huidige situatie geen gegevens bijhoudt van de verkrijger (nooit eerder overdrachtsbelasting is verschuldigd), het niet objectiveerbaar is(spraakgebruik), of te beperkt de beoogde doelgroep treft (NHG-garantie en starterslening). Daaruit werd geconcludeerd dat het woningbezit, de leeftijdsgrenzenen de woningwaarde het verdere onderzoeken waard waren. Dit is door onderzoeksbureau Dialogic verder verkend. Uit de onderzoeken van Dialogic blijkt dat een toetsing op basis van woningbezit ook niet uitvoerbaar is voor de uitvoeringspartijen. Gegeven de uitkomsten van het rapport en addendumvan Dialogic was het wel nodig te zoeken naar een alternatieve invulling van de begrippen “starter”en “belegger”om te komen tot een uitvoerbare regeling. In dit voorstel wordtde invulling van het begrip starter en belegger losgelaten en is nogmaals gekeken naar alternatieven om hetzelfde doel te bereiken: het verbeteren van de positie van starters op de woningmarkt ten opzichte van beleggers. Daarbij is gekozen voor een maatregel die indirect starters helpt en indirect beleggers treft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n

Arm1n

Zeven over half twee

Ebayzo schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 08:54:

Wat ik begrijp is de "wijziging" punt 2 meer een voorstel van twee SP Kamerleden (die dus niet onderdeel zijn van de regerende partijen), moet de kamer hier dan over stemmen of kan het kabinet dit zo naast zich neerleggen?

Overigens lijkt het me helemaal niet verrassend dat de oppositie graag wijzigingen ziet in de voorgestelde wetten van het kabinet.

Hopelijk heeft punt twee maar weinig draagvlak want dan missen wij de boot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
Gevalletje huid verkopen voordat de beer geschoten is.
Kan je bij niemand blaam vinden behalve jezelf imo.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zaphara
  • Niet online
Toekan schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 23:51:
[...]

Ik heb van Walter Living gebruik gemaakt. Voor 9 euro per maand kan je onbeperkt waarderapporten opvragen van huizen. Het is eigenlijk een soort van Calcasa. Ik vond de waardes aardig reëel en kloppend.
Kan dit alleen maar beamen. Walter Living is nog niet zo bekend, maar het is een fantastische tool, laagdrempelig ook, om wat meer geïnformeerd naar huizen te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
Tjah puntje twee zou wel jammer zijn, het verschil tussen wel geld geven aan een keukenboer volgend jaar of dat we nog een jaartje doorsparen.

Moet eerlijk zeggen dat tot nu toe iedereen waar we mee te maken hebben gehad heel duidelijk is geweest dat het een mogelijkheid is, maar alles is berekend met het idee dat de 2% gewoon blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Volgens mij gaat die uitsluiting bestaande huizenbezitters erg lastig worden...

Ik noem maar wat:
- Wat als ik in het buitenland een woning heb gehad en daarna naar Nederland verhuis?
- Wat ais twee mensen samen een woning kopen: Koper 1 heeft al een huis gehad, Koper 2 nog niet?
- Als ik een huurwoning heb en een garagebox in Delfzijl van 7.500 euro in eigendom, ben ik dan nog wel een starter? Hoe definieer je 'huis'?
- Als ik een stuk grond bezit, en een woning koop, ben ik dan nog wel een starter?

Daar is natuurlijk overal wel een oplossing voor te bedenken maar dan moet die arme notaris dat allemaal gaan controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 13:26
Ik heb even het voorstel wetswijziging (PDF) die gisteren behandeld zou zijn doorgenomen, maar ik snap er geen hol van :)

[ Voor 9% gewijzigd door AceAceAce op 27-10-2020 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:29

HellBeast

Oh My GoT!

Arm1n schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:20:
[...]

Weet niet in hoeverre die lijst klopt, volgens onze hypotheekadviseur had Triodos 3 weken nodig (en volgens de Triodos website ook) maar in die lijst staat 1+3 dagen.
Ik wacht nu al bijna 2 maanden op een hypotheekofferte Na 7 weken had de eerste beoordelaar al akkoord gegeven, maar de tweede kwam met de volgende mededeling: "De werkgeversverklaringen zijn inmiddels verlopen (2 maanden ivm Corona beleid). Of we die nog een keer konden aanleveren.

Ik ben inmiddels weer een week verder en heb de indruk dat we weer onderop de stapel komen. Echt vermoeiend en irritant. De hypotheekadviseur (hypotheekshop) had er ook geen goed woord voor over.

[ Voor 24% gewijzigd door HellBeast op 27-10-2020 12:17 ]

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Arm1n schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:42:
[...]

Wat ik begrijp is de "wijziging" punt 2 meer een voorstel van twee SP Kamerleden (die dus niet onderdeel zijn van de regerende partijen), moet de kamer hier dan over stemmen of kan het kabinet dit zo naast zich neerleggen?

Overigens lijkt het me helemaal niet verrassend dat de oppositie graag wijzigingen ziet in de voorgestelde wetten van het kabinet.

Geen idee eerlijk gezegd. Voor het eerst dat ik enigszins interesse toon in dit soort zaken :P Heb zelfs even gister live zitten kijken naar de bespreking maar dat duurt allemaal maar erg lang. Ik wacht het verder wel even af.

Default blanke hetero

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:47
Kalentum schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:11:
Volgens mij gaat die uitsluiting bestaande huizenbezitters erg lastig worden...

Ik noem maar wat:
- Wat als ik in het buitenland een woning heb gehad en daarna naar Nederland verhuis?
- Wat ais twee mensen samen een woning kopen: Koper 1 heeft al een huis gehad, Koper 2 nog niet?
- Als ik een huurwoning heb en een garagebox in Delfzijl van 7.500 euro in eigendom, ben ik dan nog wel een starter? Hoe definieer je 'huis'?
- Als ik een stuk grond bezit, en een woning koop, ben ik dan nog wel een starter?

Daar is natuurlijk overal wel een oplossing voor te bedenken maar dan moet die arme notaris dat allemaal gaan controleren?
Je voorbeelden zijn in ieder geval allemaal relatief makkelijk te achterhalen, maar niemand zit er daadwerkelijk op te wachten om de jongere fysiek ook te helpen (kost extra tijd, kost extra geld, regels kloppen niet etc). Bijvoorbeeld v.w.b. samen wonen is het nu ook al als één persoon boven/onder de 35 is, dan betaal je de helft.

Ik gun iedereen een voordeeltje, maar eerlijk gezegd voelt het een beetje oneerlijk als de regeling bedoelt is om starters te helpen ook de doorstromens steunt. Die verdienen dan 3x aan deze regel, enerzijds omdat ze in een gunstige markt gekocht hebben en flinke overwaarde hebben (vanuitgaande dat een <35 jarige na 2010 gekocht heeft). Ze vangen een hogere prijs doordat de overdrachtsbelasting linea recta in het bod verwerkt zit, terwijl dat bij hun volgende huis die vaak al boven de NHG ligt minder het geval kan zijn (daar concurreer je niet meer met starters). Idee is natuurlijk dat dit probleem zich met de tijd zelf oplost en doorstromers over 10 jaar niet meer in aanmerking komen doordat ze maar één keer aanspraak mogen maken op dit voordeel en daarna >35 zijn.

Blijf maar een nare bijsmaak overhouden aan de huidige woningmarkt en 'hulp' vanuit de overheid. Iedereen ziet alleen maar dollartekens. Nederlanders zijn altijd de minst leuke versie van hunzelf op op momenten dat er geld in het spel is.

[ Voor 8% gewijzigd door Ypuh op 27-10-2020 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:52
Arm1n schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:42:
[...]

Bij deze de twee genoemde amandementen:
https://www.tweedekamer.n...%20de%20vrijstelling.docx

https://www.tweedekamer.n...%20i.p.v.%20leeftijd.docx

Wij hebben ons nog niet rijk gerekend, maar een leuk extraatje zou het zeker zijn :).
'Niet eerder een woning verkregen' voorwaarde kan ik nog wel inkomen, want ik ben zeker geen starter.
Een grens van 325 zou wel jammer zijn, want mijn vriendin (starter) die met mij (doorstromer) een huis koopt, vist zo ook achter het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Hoewel wij waarschijnlijk precies achter het net gaan vissen (overdracht was 1/10 dit jaar), vind ik het voorstel om het voordeel te begrenzen tot NHG heel redelijk vanuit politiek motief. Daarbij kan het aan mij liggen, maar ben je nog starter op je 35e? Vond ik vrij... oud :). Ik ben zelf 28 en associeer me niet met een starter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n

Arm1n

Zeven over half twee

HellBeast schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:17:
[...]

Ik wacht nu al bijna 2 maanden op een hypotheekofferte Na 7 weken had de eerste beoordelaar al akkoord gegeven, maar de tweede kwam met de volgende mededeling: "De werkgeversverklaringen zijn inmiddels verlopen (2 maanden ivm Corona beleid). Of we die nog een keer konden aanleveren.

Ik ben inmiddels weer een week verder en heb de indruk dat we weer onderop de stapel komen. Echt vermoeiend en irritant. De hypotheekadviseur (hypotheekshop) had er ook geen goed woord voor over.
Wij twijfelden nog of we voor Triodos wilden gaan, toch blij dit niet gedaan te hebben als ik dit zo hoor. Hadden nog krap 3 weken voor het verlopen van de financiële voorwaarden, en de hypotheekadviseur (ook hypotheekshop) dacht dat we het met een weekje verlengen wel gingen redden. Uiteindelijk niet gedaan en voor Woonnu gegaan (die in de tussentijd nog de rente had verlaagd).

Overigens had onze hypotheekadviseur zowel Woonnu als Triodos niet als kandidaat gezien en heb ik die zelf moeten aandragen als optie. Scheelt toch bijna 10k over 30 jaar tov de Achmea hypotheek waar hij zo positief over sprak dat ik bijna het gevoel kreeg dat ie daar commissie over vangt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
Arm1n schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:46:
[...]

Wij twijfelden nog of we voor Triodos wilden gaan, toch blij dit niet gedaan te hebben als ik dit zo hoor. Hadden nog krap 3 weken voor het verlopen van de financiële voorwaarden, en de hypotheekadviseur (ook hypotheekshop) dacht dat we het met een weekje verlengen wel gingen redden. Uiteindelijk niet gedaan en voor Woonnu gegaan (die in de tussentijd nog de rente had verlaagd).

Overigens had onze hypotheekadviseur zowel Woonnu als Triodos niet als kandidaat gezien en heb ik die zelf moeten aandragen als optie. Scheelt toch bijna 10k over 30 jaar tov de Achmea hypotheek waar hij zo positief over sprak dat ik bijna het gevoel kreeg dat ie daar commissie over vangt :P
Interessant, bij ons hetzelfde, Achmea en Vista heel positief er uit, terwijl Florius in ons geval een stuk goedkoper er uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Arm1n schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:46:
[...]

Voor de volledigheid. Wij hebben het bij de Rabobank aangevraagd, niet bij Triodos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n

Arm1n

Zeven over half twee

Tales schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:50:
[...]

Interessant, bij ons hetzelfde, Achmea en Vista heel positief er uit, terwijl Florius in ons geval een stuk goedkoper er uit komt.
Florius was bij ons ook redelijk goedkoop maar die had geen automatische rentedaling naarmate je aflost en moet je elke keer een (beknopte) taxatie aanvragen om je schuld/woningwaarde verhouding te bepalen.
HellBeast schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:52:
[...]

Voor de volledigheid. Wij hebben het bij de Rabobank aangevraagd, niet bij Triodos.
Ah ok, ja die hadden ook een erg lange wachttijd. Ik neem aan dat je een nieuwbouwwoning hebt gekocht gezien de lange doorlooptijden? Wij kregen met moeite de financieel voorbehoud periode verlengd van 4 naar 5 weken. Met een taxateur die bijna 2 weken nodig waren Triodos en Rabobank (en nog een of twee partijen) eigenlijk al geen reële optie meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Niet online
Wat een bizarre doorlooptijden zeg, bij ING duurt het 3 werkdagen en dan is het geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Arm1n schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:20:
[...]

Ah ok, ja die hadden ook een erg lange wachttijd. Ik neem aan dat je een nieuwbouwwoning hebt gekocht gezien de lange doorlooptijden? Wij kregen met moeite de financieel voorbehoud periode verlengd van 4 naar 5 weken. Met een taxateur die bijna 2 weken nodig waren Triodos en Rabobank (en nog een of twee partijen) eigenlijk al geen reële optie meer.
Klopt, het betreft een nieuwbouwwoning. Ik sta ook te kijken hoor van de doorlooptijden. Ik heb diverse zaken die nu allemaal "on hold" zijn. Badkamer offerte, keuken offerte etc. Best behoorlijk irritant. Bij de Hypotheekshop geven ze aan dat ze ook niet veel meer kunnen dan de status opvragen. Dan maar geduld opbrengen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

N1ckk schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:44:
Hoewel wij waarschijnlijk precies achter het net gaan vissen (overdracht was 1/10 dit jaar), vind ik het voorstel om het voordeel te begrenzen tot NHG heel redelijk vanuit politiek motief. Daarbij kan het aan mij liggen, maar ben je nog starter op je 35e? Vond ik vrij... oud :). Ik ben zelf 28 en associeer me niet met een starter...
Sjah, ik koop nu (36) pas mijn eerste woning na jaren gehuurd te hebben. Dus ja, ik ben starter op de koopwoning markt.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Zaphara schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:21:
Wat een bizarre doorlooptijden zeg, bij ING duurt het 3 werkdagen en dan is het geregeld.
Persoonlijk trek ik me niet zoveel aan van die doorlooptijden. Wij zijn via hypotheker bij Aegon uitgekomen. Hypotheker gaf aan dat het rond de 3 dagen zou liggen, gemiddeld gezien. Het dossier is afgelopen vrijdag aangeleverd en vanmorgen belde de Hypotheker keurig op dat de eerste beoordeling vandaag plaats vindt en de tweede morgen.

Dit terwijl de overzichten spreken over ~12 dagen voor een eerste beoordeling bij Aegon 8)7
Pagina: 1 ... 152 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7