Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 129 ... 358 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-06 08:48
Enforcer schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 18:58:

-edit-
Het zou gaan om een benzinestation/ondergrondse tanks krijg ik via de website van de milieudienst door, maar dit zou (destijds) wel voldoende gesaneerd zijn volgens de richtlijnen van toen, maarja hoe zit dat tegenwoordig?

[Afbeelding]
Potentieel ernstig zegt iets over de aanwezige verdachte activiteit, in dit geval ondergrondse tanks.
Met de status voldoende gesaneerd kun je er wel aardig veilig vanuit gaan dat de tanks zijn verwijderd en dat eventuele verontreinigingen met minerale olie of vluchtige aromaten zijn gesaneerd tot aanvaardbare gehalten.

Als de status 'uitvoeren historisch onderzoek' of 'uitvoeren oriënterend onderzoek' o.i.d. is, dan is bekend dat er mogelijk een verdachte activiteit aanwezig is geweest, maar dat onbekend is of deze nog aanwezig is en van invloed is geweest op de bodemkwaliteit.

Je zou voor de zekerheid de saneringsevaluaties kunnen opvragen, ik weet niet of hier kosten aan verbonden zijn. Dan heb je zekerheid over de locatie van de tanks en de ontgravingscontouren van de sanering. Vaak wordt een onderzoekscontour ook ruim ingetekend en is deze voor niet alle percelen binnen de contour relevant. De ene omgevingsdienst gaat daar wat handiger mee om dan de andere.

[ Voor 22% gewijzigd door Sjurm op 27-03-2020 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:53

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Zoals eerder vermeld hebben wij onze documentatie inmiddels opgestuurd naar de hypotheekadviseur. Dinsdag heeft hij alles naar de potentiële hypotheekverstrekker gestuurd. Nu ben ik deels ZZP'er en moet er een inkomensverklaring komen. Het toetsen van dat inkomen gebeurt in dit geval door de verstrekker zelf.

Ik begreep dat het in standaardsituaties +/- 48 uur kan duren, maar omdat er nog een IKV moet worden opgesteld duurt dat langer.

Is er toevallig iemand hier die daar ervaring mee heeft? Wij zijn natuurlijk reuze-nieuwsgierig hoe lang het duurt voordat we de offerte krijgen.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04:32
Tjebakka schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 08:09:
Zoals eerder vermeld hebben wij onze documentatie inmiddels opgestuurd naar de hypotheekadviseur. Dinsdag heeft hij alles naar de potentiële hypotheekverstrekker gestuurd. Nu ben ik deels ZZP'er en moet er een inkomensverklaring komen. Het toetsen van dat inkomen gebeurt in dit geval door de verstrekker zelf.

Ik begreep dat het in standaardsituaties +/- 48 uur kan duren, maar omdat er nog een IKV moet worden opgesteld duurt dat langer.

Is er toevallig iemand hier die daar ervaring mee heeft? Wij zijn natuurlijk reuze-nieuwsgierig hoe lang het duurt voordat we de offerte krijgen.
Bij ons duurde het vanaf uploaden documenten tot bindende offerte, met nog wat vragen heen en weer tussendoor voor extra documenten, 8 werkdagen. Dit was wel execution only (Lloyds bank), dus wellicht dat het daardoor iets minder snel is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Mesque schreef op zondag 29 maart 2020 @ 11:45:
[...]

Bij ons duurde het vanaf uploaden documenten tot bindende offerte, met nog wat vragen heen en weer tussendoor voor extra documenten, 8 werkdagen. Dit was wel execution only (Lloyds bank), dus wellicht dat het daardoor iets minder snel is gegaan.
Bij Lloyds heb je een externe partij een IKV laten maken denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-06 17:49

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Tjebakka schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 08:09:

IKV kan verschillen qua tijd. Bij een bank ging het vrij vlot, binnen anderhalve dag had ik een uitslag. Bij een andere bank waar ik hem eerder op moest vragen, waren ze ruim week bezig om tot een uitkomst te komen.
Beide banken gingen hem intern beoordelen, zonder gebruik te maken van een externe partij.

[ Voor 4% gewijzigd door gorgi_19 op 29-03-2020 12:40 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Wat zouden jullie doen? Nog even een paar maanden wachten met kopen i.v.m. de corona situatie?
(ik begrijp overigens dat het een beetje een glazenbol vraag is.. maar jullie advies / input blijft alsnog welkom)

Ik hoop juist wat te kunnen kopen zonder zwaar over te hoeven bieden omdat mensen juist minder reacties krijgen etc. Ook een daling van de huizenprijzen zou erg fijn zijn (al krijgen we indirect ook weer wat minder voor onze eigen woning).

[ Voor 14% gewijzigd door Workaholic op 31-03-2020 16:15 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

Workaholic schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 16:14:
Wat zouden jullie doen? Nog even een paar maanden wachten met kopen i.v.m. de corona situatie?
(ik begrijp overigens dat het een beetje een glazenbol vraag is.. maar jullie advies / input blijft alsnog welkom)

Ik hoop juist wat te kunnen kopen zonder zwaar over te hoeven bieden omdat mensen juist minder reacties krijgen etc. Ook een daling van de huizenprijzen zou erg fijn zijn (al krijgen we indirect ook weer wat minder voor onze eigen woning).
Dat kan je alleen zelf bepalen.. Als je je ideale huis tegenkomt en je loopt weinig risico, waarom niet ?
Je huis is geen belegging, maar om in te wonen.

Als je wakker gaat liggen dat je wellicht een goedkoper huis kan krijgen, of baalt als je huis 10% in waarde gaat dalen, dan niet doen.

Let niet alleen op de huizenprijs; ook je eigen situatie en je financieringslasten zijn van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
Als de verwachting is dat je gewoon werk blijft houden gezien het huidige economische klimaat dan is het risico relatief laag natuurlijk.

Echte daling van prijzen zal nog wel even duren vermoed ik, dus daar zou ik het ook niet direct om laten. Een daling van een paar duizend euro is veel geld, maar over de hele looptijd natuurlijk peanuts over het algemeen.

Het is in alle tijden lastig om een woning te vinden waarbij het totaal plaatje klopt, als je deze tegenkomt dan zou ik gewoon toehappen (mits je inkomen relatief zeker is uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icarus007
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16-06 13:42

Niemand heeft het antwoord hierop helaas, het is ook bijna onmogelijk om op het ideale moment in te stappen, lage rente EN lage woning prijzen (als dat uberhaupt al kan). Het grote voordeel is dat de rente% nu nog laag zijn, ik verwacht dat dit wel zo zal blijven om de economie te stutten, maar zekerheid heb je nooit. Met de huidige rente heb je lage woonlasten voor de komende 10 a 20 jaar, dat is denk ik belangrijker dan de waarde van een woning. Maargoed, je kunt ook wachten en hopen dat de woningen dalen in waarde. Mischien heb je geluk, mischien niet, achteraf weten we het allemaal beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-06 16:04
Zojuist bericht gehad van de verkopend makelaar dat onze bezichtiging van morgen geannuleerd is omdat er al een koper gevonden is. Hebben jullie ook dergelijke slechte ervaringen?

Vrijdagavond, na werktijd, kwam de woning op Funda, maandag gebeld en gekozen voor de eerste mogelijkheid, dit kon pas wel anderhalve week later, maar ja, als dat het eerste moment is dan dat maar.

Wij hebben een afspraak staan en aan het eind van de dag wordt medegedeeld dat de bezichtiging van morgen niet door kan gaan omdat het huis al verkocht is. We hebben ook al verschillende zaken geregeld om te kunnen bezichtigen, dus behoorlijk balen dit.

Het is toch ook niet zo moeilijk om dit soort zaken te voorkomen? Je stelt een maximaal aantal bezichtigingen vast en daarna geef je de tijd voor biedingen. Ik snap dergelijk zaken ook niet (in een verkopersmarkt), je kan namelijk nooit weten of je wel aan de beste bieder hebt verkocht.

Maar goed, nu weer wachten op de volgende kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

Zelf ook meegemaakt, maar moest op Funda zien dat het huis opeens onder bod was. Toen maar zelf gebeld en vertelden ze dat ik niet meer hoefde langs te komen.

Een makelaar handelt namens de verkoper. Als die niet wil wachten, maar zo snel mogelijk wil handelen, of geen zin heeft in eindeloze bezichtigingen... Waarom wachten dan? Slapeloze nachten wellicht, afwachten wat er nog kan komen...

Wellicht zet de koper de verkoper onder druk; een goed bod, maar wel snel een reactie.

[ Voor 8% gewijzigd door gorgi_19 op 31-03-2020 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick-007
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-12-2020
Het gaat allemaal maar raar af en toe, vind ik.
Terwijl we een huis aan het bekijken zijn vraag ik de makelaar wat de procedure verder gaat zijn. Hij zegt dat hij al een bod heeft wat hij niet kan negeren, ik vraag wat hij ermee bedoelt, hij zegt dat als ik een bod uitbreng wat hoger is dan dat van de andere gegadigde, hij hun nog de kans geeft om daaroverheen te bieden. Ik vind dit een rare gang van zaken en ben dan ook direct klaar met deze meneer. Ben ik te principieel?

Okidoki: Alles komt goed,ooit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icarus007
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16-06 13:42
Dick-007 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 18:26:
Terwijl we een huis aan het bekijken zijn vraag ik de makelaar wat de procedure verder gaat zijn. Hij zegt dat hij al een bod heeft wat hij niet kan negeren, ik vraag wat hij ermee bedoelt, hij zegt dat als ik een bod uitbreng wat hoger is dan dat van de andere gegadigde, hij hun nog de kans geeft om daaroverheen te bieden. Ik vind dit een rare gang van zaken en ben dan ook direct klaar met deze meneer. Ben ik te principieel?
Zijn dit recent gebeurtenissen en welke regio speelt dit? Hieruit blijkt dat de woningmarkt nog vrolijk doorgaat met de gewoontes voor Corona tijdperk.

Uit mijn zoekperiode, kwam ik dit ook wel tegen. Dat bezichtiging werd afgelast, de avond voor de bezichtiging omdat eigenaren een "offer they couldn't refuse" kregen. Of dat ik kon opbieden tegen een ander, dat heb ik maar gedaan, en alsnog niet gewonnen omdat de ander ook ging opbieden, de koper is de lachende derde. Ik kan ze ook geen ongelijk geven, het was en is een verkopersmarkt, ze pikken de hoogste en beste bieding eruit, maar leuk/ethisch is het niet. Wat zou je zeld doen als je in zo'n positie zou zitten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:27
icarus007 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 18:56:
[...]

Wat zou je zeld doen als je in zo'n positie zou zitten.....
als verkoper? precies dit, het maximale eruit persen. Wat is er niet ethisch aan om het maximale te willen voor een product wat je hebt en wil verkopen en waarvoor de mensen in de rij staan?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:48

Rmg

Dick-007 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 18:26:
Wat is dan raar? Dit is exact volgens de nvm regels.

Bezichtigingen mogen gewoon door gaan, je bent ingelicht dat er een andere bieder is. Er word niet expliciet tegen elkaar uitgespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick-007
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-12-2020
Rmg schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 19:02:
[...]

Bezichtigingen mogen gewoon door gaan, je bent ingelicht dat er een andere bieder is. Er word niet expliciet tegen elkaar uitgespeeld.
Ach, dat zal ook wel. Je raakt er langzamerhand zo gefrustreerd van.

Okidoki: Alles komt goed,ooit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:51
HaNS1443 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 17:14:
Vrijdagavond, na werktijd, kwam de woning op Funda, maandag gebeld en gekozen voor de eerste mogelijkheid, dit kon pas wel anderhalve week later, maar ja, als dat het eerste moment is dan dat maar.
Makelaars zetten de woning eerst in hun eigen netwerk uit voordat het op Funda komt. Dus kijk even bij makelaars of je kunt inschrijven. Bij veel makelaars zie de woning dan voordat deze op Funda staat en kun je snel handelen.

Huis dat wij gekocht hebben stond op vrijdag op Funda, maar was al op dinsdag een bezichtiging geweest. Was ook al een bod toen wij gingen bezichtigen. Hebben toen ook meteen bod gedaan. Verkoper heeft toen besloten nog een eindbod te laten doen en verdere bezichtigingen te cancellen. Gelukkig hadden wij het hoogste bod uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-06 08:38
Rmg schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 19:02:
[...]

Wel een grijs gebied dan; NVM stelt dat de verkopend makelaar geen uitspraak doet over de hoogte van reeds gedane biedingen. Wel dient kenbaar gemaakt te worden dat er meerdere belangstellenden zijn.

Maar ook van m'n eigen (niet-NVM) makelaar heb ik vernomen dat het niet de bedoeling is kopers tegen elkaar te laten opbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinK92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-06 13:38
De situatie met afzeggende makelaars heb ik zelfs in 2015 al meegemaakt. Huisje gezien, afspraak gemaakt, huis ineens verkocht, afspraak gaat niet door. Dus zelfs toen had je deze praktijken al.

Zelf een klein half jaar later sleuteloverdracht gehad voor het appartement dat we begin volgende week te koop gaan zetten. Vandaag zijn de foto's geschoten, ik ben heel erg benieuwd wat er gebeuren gaat. Wat er hierboven ook al gezegd werd; wat ga je doen als er al heel snel geboden wordt op een niveau waar je wel tevreden mee bent? Ga je verdere bezichtigingen afzeggen of wacht je totdat iedereen langs is gekomen?

Onze ervaringen met eerdere bezichtigingen (in huizen die we zelf wilde aanschaffen) is dat het tegenwoordig zo geregeld is dat je tot een bepaalde datum/tijd hebt om een bod uit te brengen, en dat is dan ook direct je laatste mogelijkheid. Dus geen opbiedingen meer tegen elkaar. Is dat iets regionaals (Zwolle) of zien jullie dat wel meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06 14:23

Kju

Highfive95 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 19:53:
[...]

Makelaars zetten de woning eerst in hun eigen netwerk uit voordat het op Funda komt. Dus kijk even bij makelaars of je kunt inschrijven. Bij veel makelaars zie de woning dan voordat deze op Funda staat en kun je snel handelen.

Huis dat wij gekocht hebben stond op vrijdag op Funda, maar was al op dinsdag een bezichtiging geweest. Was ook al een bod toen wij gingen bezichtigen. Hebben toen ook meteen bod gedaan. Verkoper heeft toen besloten nog een eindbod te laten doen en verdere bezichtigingen te cancellen. Gelukkig hadden wij het hoogste bod uiteindelijk.
In het netwerk uitzetten is voornamelijk het uitwisselingssysteem binnen de eigen club. Die makelaars hebben geen persoonlijk contact. Uitzonderingen zijn er altijd maar in een grote stad is er niet een groeps app waarin we elkaar van alles toespelen voordat het op de markt komt. Als een makelaar een woning aanmeld kan hij het nog verbergen op Funda en op z’n eigen website. Je kan alles agenderen en inplannen.
De verborgen aanmeldingen worden wel onderling beschikbaar gemaakt in het uitwisselingssysteem. Als je een zoekopdracht uitzet op Makelaarsland heb je toegang tot hetzelfde uitwisselingssysteem en exact dezelfde informatie net zo snel als een “makelaar voor funda uit” als je gewoon elk uur het aanbod ververst.

En alle andere niet verborgen aanbod zit binnen 30 minuten na publicatie op Funda.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dick-007 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 19:11:
[...]Ach, dat zal ook wel. Je raakt er langzamerhand zo gefrustreerd van.
Ik snap de frustratie wel als koper zijnde echter is de huizenmarkt nu eenmaal zo (in bepaalde regio's).

Het is gewoon heel simpel, er zijn genoeg kopers die eventueel zonder voorbehoud direct (zonder bezichtiging) een bod doen waarmee de verkoper daar dan z.s.m. zaken mee wil doen en hopen daar dan een goede deal uit te krijgen. Bekijk het eens van de andere kant (de verkoper), wat wil je liever, eerst je eigen huis afstaan voor een paar dagen en daar wildvreemden door heen laten banjeren (ook elke keer schoon, netjes en opgeruimd maken voor die tijd en na de bezichtigingen) met een termijn van een week voor alle biedingen of direct binnen een dag iets regelen met iemand die (wellicht zonder voorbehoud) serieus geïnteresseerd is en direct een bod uit doet ? Ik zou het als verkoper wel weten, zeker als de verkoper al een ander huis heeft gekocht en z.s.m. zekerheid wil betreffende of het huis wel kwijt te krijgen is voor een x bedrag, etc. Ik ken genoeg verhalen van makelaars over dat na een financieringsvoorbehoud de koop alsnog niet doorgaat en de verkoper dus na (max) 6weken nog steeds met een huis zit waarvan ze dachten dat die reeds verkocht was.

[ Voor 11% gewijzigd door Enforcer op 31-03-2020 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:59
Huis wat wij aangekocht hebben is vandaag getaxeerd op onze koopprijs (11K overbod). Wel grappig dat die taxateur zei; Ja vanochtend zat ik al aan 270 te denken en toen zag ik daarna ineens jullie bod. Ja natuurlijk chef :D

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:42

tomtom901

Moderator General Chat
Enforcer schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 21:39:
[...]

Ik snap de frustratie wel als koper zijnde echter is de huizenmarkt nu eenmaal zo (in bepaalde regio's).

Het is gewoon heel simpel, er zijn genoeg kopers die eventueel zonder voorbehoud direct (zonder bezichtiging) een bod doen waarmee de verkoper daar dan z.s.m. zaken mee wil doen en hopen daar dan een goede deal uit te krijgen. Bekijk het eens van de andere kant (de verkoper), wat wil je liever, eerst je eigen huis afstaan voor een paar dagen en daar wildvreemden door heen laten banjeren (ook elke keer schoon, netjes en opgeruimd maken voor die tijd en na de bezichtigingen) met een termijn van een week voor alle biedingen of direct binnen een dag iets regelen met iemand die (wellicht zonder voorbehoud) serieus geïnteresseerd is en direct een bod uit doet ? Ik zou het als verkoper wel weten, zeker als de verkoper al een ander huis heeft gekocht en z.s.m. zekerheid wil betreffende of het huis wel kwijt te krijgen is voor een x bedrag, etc...
Ik moet eerlijk zeggen dat het mij zo op die manier gelukt is om mijn appartement te bemachtigen. Kwam vrijdag (voor het weekend) op Funda, gelijk contact opgenomen. Maandag teruggebeld, aankoopmakelaar meegesleept voor bezichtiging en na wat snel handelen een uur later een bod gedaan (zonder voorbehoud) en een uur later daarna het akkoord.

Verkoper had geen zin in een kermis en zocht een goed bod en snelle afhandeling. De verkopend makelaar kon wel 5 andere geïnteresseerden afbellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
tomtom901 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 21:52:
[...]
Verkoper had geen zin in een kermis en zocht een goed bod en snelle afhandeling. De verkopend makelaar kon wel 5 andere geïnteresseerden afbellen :)
Hier dezelfde ervaring hoor, als verkopende partij dan. Week of 4 geleden het huis via een makelaar eerst op zijn Facebook laten zetten (zou na anderhalve week op Funda komen), binnen een dag een bod (wel iets onder de vraagprijs maar hadden ook hoog ingezet) zonder voorbehoud en dus meteen geaccepteerd. We hadden geen zin in dat gedoe met bezichtigingen, vrij nemen voor professionele foto's/videos te laten maken voor Funda, schoonmaken, opruimen, etc... Plus dat de makelaar minder courtage rekent als hij niet op Funda komt (ivm kosten professionele foto's maken en inmetingen voor funda).

En zeg nou eerlijk, vanaf (degelijke) foto's via Facebook/eigen site kun je redelijk snel achterhalen of je als kopende partij een huis naar je eigen smaak zou kunnen krijgen. Die bezichtigingen stellen tegenwoordig ook niet zo veel meer voor, rondje door het huis en tuin om een tweede indruk te krijgen (de eerste indruk heb je al van de foto's). Je weet van te voren al of de badkamer/keuken/tuin naar jouw wens is of dat je daar verbouwkosten voor moet hanteren, tenzij je een opknaphuisje zoekt maar dat is een andere categorie.

[ Voor 7% gewijzigd door Enforcer op 31-03-2020 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
KevinK92 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 21:19:
Onze ervaringen met eerdere bezichtigingen (in huizen die we zelf wilde aanschaffen) is dat het tegenwoordig zo geregeld is dat je tot een bepaalde datum/tijd hebt om een bod uit te brengen, en dat is dan ook direct je laatste mogelijkheid. Dus geen opbiedingen meer tegen elkaar. Is dat iets regionaals (Zwolle) of zien jullie dat wel meer?
In Amsterdam gaat het ook vaak zo inderdaad, al is het vaak niet 'echt' de laatste mogelijkheid maar krijg je als je bij de top 3 hoogste bieders hoort oid nog een laatste kans om je finale (lees: hoger) bod uit te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:55
Je moet simpel gezegd gokken hoelang dit nog duurt. Gaat het nog maanden duren met een dikke crisis? Of gaat het net als China binnenkort weer loslopen? Hier in Brabant, relatief zwaar getroffen door corona, gaat het nog best hard. Nieuwe fase van een best dure project, relatief ver van centrum in een verlaten gebied, binnen drie weken alle woningen onder optie. Een kennis heeft vorige week nog zijn huis verkocht, vraagprijs 275K en hij heeft 305K gekregen. Zelf zou ik er max. 275 voor hebben gegeven gezien locatie en grootte perceel/woning. Gaat dus nog steeds hard door.
Als je zeker bent van je baan en je hebt een mooie woning op het oog, gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert Pronk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-03 22:37
Goedendag heren en dames,

Misschien een hele stomme vraag, maar wat is het effect van de taxatie op een hypotheek?

Geeft het problemen als mijn taxatie > mijn hypotheek is?
Want ik neem aan dat mijn hypotheek > taxatie niet mogelijk is. Dat zou ik in ieder geval gek vinden.

Zit er verschil tussen taxatie = hypotheek + 10k en taxatie = hypotheek + 25k?

Dankjewel alvast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:19
Gert Pronk schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:25:

Misschien een hele stomme vraag, maar wat is het effect van de taxatie op een hypotheek?

Want ik neem aan dat mijn hypotheek > taxatie niet mogelijk is. Dat zou ik in ieder geval gek vinden.

Dankjewel alvast
Het is simpel, je kunt maximaal 100% hypotheek krijgen voor het bedrag wat getaxeerd is.
Is je taxatie lager als het bedrag dat jij hebt geboden, moet je dat verschil dus zelf zien op te vullen.

Wanneer je taxatie hoger is dan je hypotheek, dan kun je bijvoorbeeld in een lagere risicoklasse vallen, scheeltje weer in de rentepercentage op je hypotheek.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-06 15:40
Gert Pronk schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:25:

Dankjewel alvast
Volgens mij gaat het meer om (en wellicht bedoel je dit ook) het eventuele verschil tussen de taxatiewaarde en de koopprijs. De (hoogte van de) hypotheek die je kunt krijgen is gebaseerd op je inkomen en heeft niet direct iets te maken met de taxatiewaarde.

Simpelweg: wanneer je koopcontract sluit met een overeengekomen prijs van 300k en de taxatie zegt dat deze woning maar 250k waard is, krijg je maar 250k van de bank en mag je de andere 50k zelf ophoesten (plus nog de andere bijkomende kosten zoals overdrachtsbelasting, hypotheekkosten en notariskosten). Kun je die kosten opbrengen: geen probleem, het ding is waard wat de gek ervoor wil betalen zegt men wel eens.
Had je echter gezien je beschikbare eigen middelen gerekend op een taxatie van 300k omdat je ook 300k moet betalen voor de woning, dan kom je van een koude kermis thuis.

Hoe de huidige situatie is m.b.t. taxatiewaarde vs. verkoopprijzen weet ik niet, toen ik ons huis kocht in 2018 was dit nog redelijk in evenwicht (taxatie van ons huis kwam 2k onder de gekochte prijs uit, dat viel voor mij prima te overbruggen). Echter nu de vraagprijzen enorm gestegen zijn en mensen ook nog eens overbieden, geen idee hoe dat nu is (in hoeverre banken met taxaties meegaan met de gestegen prijzen).

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
CryptoNL schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 21:45:
Huis wat wij aangekocht hebben is vandaag getaxeerd op onze koopprijs (11K overbod). Wel grappig dat die taxateur zei; Ja vanochtend zat ik al aan 270 te denken en toen zag ik daarna ineens jullie bod. Ja natuurlijk chef :D
Ja nogal logisch, je wilt als taxateur niet de reputatie 'moeilijk' krijgen.

Eerste wat de taxateur hier vroeg was wat het bod was. Een keer raden waar het op uit kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert Pronk
Moi_in_actie schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:37:
[...]

Volgens mij gaat het meer om (en wellicht bedoel je dit ook) het eventuele verschil tussen de taxatiewaarde en de koopprijs. De (hoogte van de) hypotheek die je kunt krijgen is gebaseerd op je inkomen en heeft niet direct iets te maken met de taxatiewaarde.
Om maar het wat praktischer te maken:
- Het gaat om een nieuwbouw project, dus misschien is niet alles 1 op 1 van toepassing.
- Hypotheek/kosten van het project van 165k
- Taxatie zegt 200k
- Hypotheek plafon voor mij ligt ergens rond de 200k

Dan zit ik volledig safe volgens mij.

[ Voor 0% gewijzigd door Gert Pronk op 01-04-2020 16:50 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
Gert Pronk schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:49:
[...]

Om maar het wat praktischer te maken:
- Het gaat om een nieuwbouw project, dus misschien is niet alles 1 op 1 van toepassing.
- Hypotheek/kosten van het project van 165k
- Taxatie zegt 200k
- Hypotheek plafon voor mij ligt ergens rond de 200k

Dan zit ik volledig safe volgens mij.
Bij een nieuwbouwproject wordt volgens mij niet met taxaties gewerkt, maar bepaal je de waarde van de woning op basis van koopprijs + meerwerk dat aan het huis gebonden blijft (bijv. uitbouw, keuken, badkamer, vloer, muren). Wel een mooie prijs overigens voor een nieuwbouwproject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
@Gert Pronk Bij nieuwbouw is het bedrag dat je mag lenen v.o.n. prijs + meerwerk + bouwdepot, taxatie wordt niet gedaan. Als je dus 300K wilt lenen voor een huis van 160K en 140K wil uitgeven aan meerwerk, dan mag dat.

[ Voor 28% gewijzigd door mister_S op 01-04-2020 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

mister_S schreef op woensdag 1 april 2020 @ 23:43:
@Gert Pronk Bij nieuwbouw is het bedrag dat je mag lenen v.o.n. prijs + meerwerk + bouwdepot, taxatie wordt niet gedaan. Als je dus 300K wilt lenen voor een huis van 160K en 140K wil uitgeven aan meerwerk, dan mag dat.
Kleine correctie; prijs + meerwerk is in de meeste gevallen wat je mee kan nemen in hyptoheek. En renteverlies tijdens de bouw kun je meefinancieren. Uit het bouwdepot worden de rekeningen betaald.

M'n adviseur wilde voor onze nieuwbouwwoning een hypotheek afsluiten bij BLG, maar omdat BLG maar 25% bovenop de koopprijs rekent moesten we de aanvraag bij een andere hypotheekverstrekker voortzetten.

Koopprijs in ons geval is €217.000, inclusief meerwerk €280.000.

De regels verschillen per hypotheekaanbieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sambalbaj schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:38:
[...]

Eerste wat de taxateur hier vroeg was wat het bod was. Een keer raden waar het op uit kwam.
Dat geldt dan alleen binnen een bepaalde marge rond de verkoopprijs/taxatiewaarde. De taxatie blijft toch enigszins natte vinger werk, dus de ene taxateur zou zo 5% lager of hoger dan de andere taxateur kunnen zitten. Als een taxateur een huis
inschat op bijvoorbeeld 270.000, dan kan de "werkelijke" waarde zo 285.000 zijn, dus zal de taxateur terecht ook niet moeilijk doen om de waarde 11.000 hoger te zetten. Maar als je 350.000 hebt geboden, dan zal de taxateur dat toch echt wel te hoog vinden en zijn taxatie daar niet naartoe aanpassen.

[ Voor 9% gewijzigd door Rubbergrover1 op 02-04-2020 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert Pronk
Dankjewel allemaal,

Ik denk dat de verschillen in hypotheek verstrekker er ook absoluut mee te maken hebben.

Het is een redelijk bijzonder project, dus ik verwacht dat daar de "taxatie" (vaststelling prijs) mee te maken heeft. Ik denk ook dat omdat wij de grond zelf moeten kopen er wat een andere aanpak geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geekess
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:54
sambalbaj schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:38:
[...]

Dat is niet zo vanzelfsprekend, helaas. Het huis dat wij kochten werd zelfs voor onder de vraagprijs getaxeerd, terwijl we toch echt bóven de vraagprijs moesten bieden (ligt binnen de amsterdamse huizengekte-bubble) :-( De taxateur gebruikte heel stug oude 2018/begin 2019 verkoopcijfers, niet de recente eind 2019/begin 2020 cijfers. Gelukkig hadden we eigen geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:59
Geekess schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:35:
[...]

Dat is niet zo vanzelfsprekend, helaas. Het huis dat wij kochten werd zelfs voor onder de vraagprijs getaxeerd, terwijl we toch echt bóven de vraagprijs moesten bieden (ligt binnen de amsterdamse huizengekte-bubble) :-( De taxateur gebruikte heel stug oude 2018/begin 2019 verkoopcijfers, niet de recente eind 2019/begin 2020 cijfers. Gelukkig hadden we eigen geld.
Je kan toch ook second opinion taxatie laten uitvoeren?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geekess
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:54
CryptoNL schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:47:
[...]

Je kan toch ook second opinion taxatie laten uitvoeren?
Dat overwegen we inderdaad ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-05 16:34

Jeoh

blaat

Geekess schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:48:
[...]

Dat overwegen we inderdaad ;-)
Zou ik gewoon doen, dat heb ik ook gedaan. Dat kost je nu een paar honderd euro, maar scheelt je een hoop extra geld.

Inmiddels is de hypotheek voor mijn appartement ook rond. Floppy-rente (1.44% :+ 20 jaar vast). Onderaan de streep betaal ik netto 20 euro meer per maand voor een 120% hogere hypotheek. Nu op zoek naar klussers die het nog aandurven in deze tijden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannekoek81
  • Laatst online: 06:11
Morgen de overdracht van ons nieuwe huis. Gelukkig gaat dat allemaal nog door zoals gepland.

Alle bouwvakkers voor alle verbouwingswensen gaan gelukkig ook door met wat aangepaste regels. Helemaal prima en uiteraard wil iedereen daaraan meewerken. Met wat schuiven in de planning en puzzelen is het rond en kunnen wij over een klein maandje ook verhuizen.

Spannend allemaal 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdiermen
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-05 21:31
Hi all,

Even een vraagje. Wat zijn jullie ervaringen met het kopen van een huis in een periode waarbij je ook van baan wissel en je van onbepaalde tijd contract naar een jaacontract gaat met een intentieverklaring?

- scenario 1: koop ovk, hypotheek ovk en levering vinden plaats nadat van baan is gewisseld.
-scenario 2: koop ovk, hypotheek ovk vinden plaats voor baanwissel en levering na baanwissel.

Ik hoef geen antwoorden op risico's en buffers om evt. verlies van baan na of binnen een jaar op te vangen.

Situatie als volgt:
- ik heb een onbepaalde tijd contact en daar verandert niks aan.
- partner werkt bij overheid en heeft nu een onbepaalde tijd contract, maar kan overstappen binnen de overheid naar een functie met een jaarcontract die daarna omgezet kan worden in onbepaalde tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
vdiermen schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:47:
Hi all,

Even een vraagje. Wat zijn jullie ervaringen met het kopen van een huis in een periode waarbij je ook van baan wissel en je van onbepaalde tijd contract naar een jaacontract gaat met een intentieverklaring?

- scenario 1: koop ovk, hypotheek ovk en levering vinden plaats nadat van baan is gewisseld.
-scenario 2: koop ovk, hypotheek ovk vinden plaats voor baanwissel en levering na baanwissel.

Ik hoef geen antwoorden op risico's en buffers om evt. verlies van baan na of binnen een jaar op te vangen.

Situatie als volgt:
- partner werkt bij overheid en heeft nu een onbepaalde tijd contract, maar kan overstappen binnen de overheid naar een functie met een jaarcontract die daarna omgezet kan worden in onbepaalde tijd.
Met scenario 2 is weinig aan de hand, omdat een bank niets ziet van de baanwissel. Het echter wel een grijs gebied: Hypotheek nemen op basis van een vaste arbeidsovereenkomst waarvan je bij voorbaat al weet dat je die op gaat zeggen. Gaan jullie NHG nemen? Lees dan even heel goed de kleine lettertjes over uitkering van het waarborgfonds bij gedwongen verkoop met verlies en het niet melden van baanwissel vóór levering. Je kunt er omheen werken door werkgeversverklaringen van beide banen aan te leveren, maar dat vereist wel goede timing van baanwissel en hypotheekaanvraag.

Met scenario 1 is al helemaal niets aan de hand, omdat inkomen uit een jaarcontract met intentieverklaring gewoon meetelt.

Ik vind scenario 1 zelfs veel veiliger dan scenario 2 omdat je met scenario 1 volledig open kaart speelt.

[ Voor 9% gewijzigd door SvMp op 03-04-2020 15:32 . Reden: concreter verwoord ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
vdiermen schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:47:
Hi all,

Situatie als volgt:
Het is vrij simpel eigenlijk, zodra je offerte is getekend bij de bank, maakt het niet meer uit.
Alles wat je daarvoor doet kan voor problemen zorgen, hoeft niet maar kan wel.

Je moet dus zelf kiezen welke route je neemt en of je voor of na tekenen offerte van baan wisselt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Martinusz schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 15:36:
[...]

Het is vrij simpel eigenlijk, zodra je offerte is getekend bij de bank, maakt het niet meer uit.
Alles wat je daarvoor doet kan voor problemen zorgen, hoeft niet maar kan wel.

Je moet dus zelf kiezen welke route je neemt en of je voor of na tekenen offerte van baan wisselt.
Ik hoor dit advies hier wel vaker, en in de praktijk kun je maar zo gelijk hebben, maar in theorie zit er wel degelijk een risico als je de bank niet op de hoogte brengt van wijzigingen die van invloed kunnen zijn op hun offerte voordat die effectief ingaat. Dit is in ieder geval vaak wel een artikel in de kleine lettertjes van de overeenkomst met de bank.

Ik zou gewoon open kaart spelen; vaak wordt het gevolg ook enorm overschat, want in veel gevallen is er niets aan de hand. Dan wordt je bv berekend op basis van het gemiddelde inkomen van de afgelopen drie jaar ipv op je huidige salaris, of in het geval van een intentieverklaring wordt je mogelijk/waarschijnlijk zelfs uberhaupt niet anders beoordeelt.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
naitsoezn schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 15:42:
[...]

Ik hoor dit advies hier wel vaker, en in de praktijk kun je maar zo gelijk hebben, maar in theorie zit er wel degelijk een risico als je de bank niet op de hoogte brengt van wijzigingen die van invloed kunnen zijn op hun offerte voordat die effectief ingaat. Dit is in ieder geval vaak wel een artikel in de kleine lettertjes van de overeenkomst met de bank.
De offerte is bekrachtigd zodra je hem tekent, vroeger was dat anders.
De bank kan niet zomaar onder het verlenen van de hypotheek uitkomen nadat deze is getekend. Daarnaast hoe moeten zij weten dat je van baan bent gewisseld? Geef jij gedurende je hele looptijd van je hypotheek ook netjes door dat je van baan bent gewisseld?
Ik zou gewoon open kaart spelen; vaak wordt het gevolg ook enorm overschat, want in veel gevallen is er niets aan de hand. Dan wordt je bv berekend op basis van het gemiddelde inkomen van de afgelopen drie jaar ipv op je huidige salaris, of in het geval van een intentieverklaring wordt je mogelijk/waarschijnlijk zelfs uberhaupt niet anders beoordeelt.
Als je vrij zeker bent dat je de hypotheek kunt krijgen ook met baan wissel, zou ik ook zeker voor deze optie gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Martinusz schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 15:48:
[...]

De offerte is bekrachtigd zodra je hem tekent, vroeger was dat anders.
De bank kan niet zomaar onder het verlenen van de hypotheek uitkomen nadat deze is getekend. Daarnaast hoe moeten zij weten dat je van baan bent gewisseld? Geef jij gedurende je hele looptijd van je hypotheek ook netjes door dat je van baan bent gewisseld?
Er zit (zat? aangezien je zegt dat het vroeger anders was) een verschil tussen het moment van finaal akkoord van de bank en het moment dat de hypotheekakte passeert. Na dat laatste moment hoef je inderdaad dergelijke wijzigingen niet meer door te geven, maar ik was in de veronderstelling dat er in het finaal akkoord nog een paragraaf beschreven staat / stond dat dergelijke significante wijzigingen voor het passeren nog doorgegeven moesten worden. Maar misschien heb ik het wel mis, ik heb inderdaad geen praktische voorbeelden voor handen waarin dit misgegaan is. Wel kan ik me voorstellen dat de bank voor passeren steekproefgewijs nog een laatste check doet (bv even een belletje naar werkgever die de gegevens verstrekt heeft op basis waarvan de offerte is gedaan), maar again: Geen concrete voorbeelden bij mij bekend waarin dit gebeurd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
naitsoezn schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 15:57:
[...]

Er zit (zat? aangezien je zegt dat het vroeger anders was) een verschil tussen het moment van finaal akkoord van de bank en het moment dat de hypotheekakte passeert. Na dat laatste moment hoef je inderdaad dergelijke wijzigingen niet meer door te geven, maar ik was in de veronderstelling dat er in het finaal akkoord nog een paragraaf beschreven staat / stond dat dergelijke significante wijzigingen voor het passeren nog doorgegeven moesten worden. Maar misschien heb ik het wel mis, ik heb inderdaad geen praktische voorbeelden voor handen waarin dit misgegaan is. Wel kan ik me voorstellen dat de bank voor passeren steekproefgewijs nog een laatste check doet (bv even een belletje naar werkgever die de gegevens verstrekt heeft op basis waarvan de offerte is gedaan), maar again: Geen concrete voorbeelden bij mij bekend waarin dit gebeurd is.
Nee wat veranderd is dat de offerte na ondertekenen definitief is en de bank de hypotheek moet verstrekken. Daarom ziet het er proces er nu uit zoals die nu is, dat de bank alles nodig heeft om een offerte uit te brengen, immers daarna kunnen ze niet nog even aanpassen.
Voor de bank is het dus zaak om alles op voorhand uit te zoeken, offerte op te stellen en te laten ondertekenen. Zodra het ondertekend is, zijn ze verplicht de hypotheek te leveren, ik kan mij zo geen kleine lettertjes voor de geest halen die dit wel mogelijk zou maken voor de bank.

Bovenstaande is gebaseerd op mijn recente ervaring van offerte traject en soortgelijke situatie :) al kreeg mijn vrouw uiteindelijk direct een vast contract, maar dat was in offertetraject nog niet 100% zeker.

Edit tekst gevonden bij eigen huis:
3. Als ik de hypotheekofferte teken, ben ik dan altijd verzekerd van de hypotheek?
Ja, sinds de invoering van de Europese Hypotheken Richtlijn juli 2016 geven de geldverstrekkers alleen nog offertes af als zij alle stukken hebben ontvangen en geaccepteerd. Daarmee is de hypotheekofferte een bindend aanbod geworden zonder voorbehouden met een bedenktermijn van 14 dagen. Tijdens de bedenktermijn kan de geldverstrekker het aanbod niet intrekken of wijzigen.
Sinds 2016 dus :)

[ Voor 15% gewijzigd door Martinusz op 03-04-2020 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Martinusz schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 16:10:

Edit tekst gevonden bij eigen huis:

[...]

Sinds 2016 dus :)
Thnx. Huis gekocht in 2014, we zaten destijds in een soortgelijke situatie en toen met de adviseur overlegd, en uiteindelijk gewoon open kaart gespeeld. Dat zorgde er destijds voor dat we nét niet op één inkomen het huis konden kopen maar dat we het tweede inkomen ook formeel nodig hadden. Vandaar dat ik erop triggerde. Maar een regelverandering sinds 2016 kan dus goed verklaren waarom mijn perceptie anders is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdiermen
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-05 21:31
Super dank voor jullie antwoorden!

Betreft inderdaad geen hypotheek die valt onder NHG en hoogte van de hypotheek is al een stuk lager dan wij nu kunnen lenen (met baanwisseling gaat het inkomen omhoog).

Wbt de kleine lettertjes gaat het wel goedkomen, hebben ook een goede financieel adviseur.

Maar dank voor de snelle reacties, moet nl ook op korte termijn hier een besluit over nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-06 13:38

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:12
Ja dat mag. Ik neem wel aan dat je bij de aankoop van dat appartement je hebt vermeld dat je ook nog op een andere woning aan het bieden bent? Zo niet dan is het op zijn zachts gezegd niet netjes. Was dan zo eerlijk geweest om het te melden. Dan hadden de verkopers van dat appartement nog kunnen overwegen om de woning aan iemand anders te verkopen die dat niet aan het doen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Even een feitelijk antwoord eerst:

Je mag tot 3 dagen na het tekenen van het (voorlopig)koopcontract annuleren. Als je dat dus een beetje rekt en goed timed (weekends tellen niet mee) kan je daar nog wel een week speling in vinden.

Mijn echte antwoord:

Het lijken twee nogal verschillende huizen. Weet je al wel precies wat je wilt, of wil je het hebben omdat je er nu tussen bent gekomen met je bod? Als je een rijtjeshuis wilt dan zou ik nu geen genoegen nemen met het appartement en die sowieso laten schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Members only:

[ Voor 13% gewijzigd door fsfikke op 04-04-2020 14:26 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Een woning, met tuin, is eigenlijk wat we gepland hadden over vijf (of meer) jaar. Tot die tijd is een instapklaar appartement wat we bedacht hadden. Met ons budget is dat ook het meest logische. Neemt niet weg dat ik voor hetzelfde geld erg graag een huis met tuin zou hebben, dit is (misschien) mogelijk met die tweede woning vanwege de vraagprijs en lage concurrentie. Qua binnenruimte zijn beide woningen ongeveer even groot en de locatie is bij beide erg goed. De timing is alleen erg slecht, omdat na maanden zoeken beide nu dus in dezelfde week langs zijn gekomen.

Ik wil alleen niet de eerste woning verspelen als ik de tweede woning niet zeker weten kan krijgen voor de prijs die ik in gedachten heb. Daarom zou ik liever de tweede woning laten schieten als het risico anders bestaat de we de eerste verliezen (omdat de verkoper liever niet in zee gaat als ik geen 100% commitment toon).

Let wel, ik heb ruim 10% boven de vraagprijs geboden op het appartement en de taxatie is naar verwachting op de vraagprijs zelf. Dat is dus wel de andere kant, de verkoper heeft potentieel een erg mooie marge erop.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-06 15:32
Sunri5e schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 12:46:
[...]
Ja dat mag. Ik neem wel aan dat je bij de aankoop van dat appartement je hebt vermeld dat je ook nog op een andere woning aan het bieden bent? Zo niet dan is het op zijn zachts gezegd niet netjes. Was dan zo eerlijk geweest om het te melden. Dan hadden de verkopers van dat appartement nog kunnen overwegen om de woning aan iemand anders te verkopen die dat niet aan het doen was.
Members only:

[ Voor 8% gewijzigd door cryptapix op 04-04-2020 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Als ik het zo goed begrijp is het alleen niet zo netjes om te doen, persoonlijk heb ik daar bij het uitgeven van een paar ton wat minder moeite mee. Wel wil ik niet gaan rekken, als het niet binnen de tijd rond kan komen dan is dat jammer en heb ik alsnog een ontzettend fijne woning aangekocht.

Bedankt in ieder geval voor jullie snelle input!

Members only:

[ Voor 33% gewijzigd door RoofTurkey op 04-04-2020 13:02 ]

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Laatst online: 20:12
RoofTurkey schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 13:00:
Als ik het zo goed begrijp is het alleen niet zo netjes om te doen, persoonlijk heb ik daar bij het uitgeven van een paar ton wat minder moeite mee. Wel wil ik niet gaan rekken, als het niet binnen de tijd rond kan komen dan is dat jammer en heb ik alsnog een ontzettend fijne woning aangekocht.

Bedankt in ieder geval voor jullie snelle input!

***members only***
Wat minder moeite mee??? :/ Denk ook eens aan de verkoper. Daar gaat het juist om een verkoop waarvan weer een aankoop vanaf kan hangen. Wees gewoon eerlijk en geef aan dat je ook nog ergens anders op het bieden bent wat je eigelijk liever wilt hebben!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Sunri5e schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 13:11:
[...]

Wat minder moeite mee??? :/ Denk ook eens aan de verkoper. Daar gaat het juist om een verkoop waarvan weer een aankoop vanaf kan hangen. Wees gewoon eerlijk en geef aan dat je ook nog ergens anders op het bieden bent wat je eigelijk liever wilt hebben!
Ik begrijp je punt, alleen is het appartement via een biedingsformulier verkocht. Daarin geeft iedereen meteen het eindbod aan inclusief de voorwaarden die eraan hangen. Er waren nog 19 andere gegadigden waartegen ik blind heb geboden. Om die reden voel ik mij niet verplicht open kaart te spelen richting een verkoper die dat ook niet doet. Het gaat hierbij om een woning waarbij die 20 plekken binnen twee uur vol waren (nadat het appartement op funda stond). Dat de verkoper het appartement kan verkopen op korte termijn twijfel ik niet aan, alhoewel dat niet betekend dat ik expres wil gaan vertragen.

Grillmeister

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mister_S
Sunri5e schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 13:11:
[...]

Vreemde opmerking. Alsof de verkoper wel aan de koper denkt :?

@RoofTurkey Lijkt erop dat je de tweede huis wilt, dus ga voor die zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

mister_S schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 13:34:
[...]

Vreemde opmerking. Alsof de verkoper wel aan de koper denkt :?

@RoofTurkey Lijkt erop dat je de tweede huis wilt, dus ga voor die zou ik zeggen.
Yes, daar gaan we zeker voor. Alleen is de kans nog steeds groot dat iemand anders hoger bied dus tot daar zekerheid is ga ik, zonder vertragen, voor het appartement.

Grillmeister

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06 14:45
RoofTurkey schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 13:36:
[...]

Yes, daar gaan we zeker voor. Alleen is de kans nog steeds groot dat iemand anders hoger bied dus tot daar zekerheid is ga ik, zonder vertragen, voor het appartement.
Je kan ook een bod doen op huis 2, met de voorwaarde/mededeling dat je bod x dagen geldig is.
Zodra jullie een koopcontract tekenen kan de verkoper niet meer onder de verkoop uit. Maar jij hebt nog wel 3 dagen om het te ontbinden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

RoofTurkey schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 12:56:
Let wel, ik heb ruim 10% boven de vraagprijs geboden op het appartement en de taxatie is naar verwachting op de vraagprijs zelf. Dat is dus wel de andere kant, de verkoper heeft potentieel een erg mooie marge erop.
Dat is een slecht argument. De koper zit in middels in precies dezelfde situatie als jij nu zit bij de aankoop van zijn nieuwe woning, daar zal hij ook veel hebben moeten betalen waardoor hij de overwaarde uit deze woning goed kan gebruiken. In een stijgende markt zijn er heel weinig echte winnaars.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RzrBck
  • Laatst online: 03-06 21:51
Tsurany schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 15:22:
[...]

Dat is een slecht argument. De koper zit in middels in precies dezelfde situatie als jij nu zit bij de aankoop van zijn nieuwe woning, daar zal hij ook veel hebben moeten betalen waardoor hij de overwaarde uit deze woning goed kan gebruiken. In een stijgende markt zijn er heel weinig echte winnaars.
In een stijgende markt is iedereen met een huis winnaar. Diegene die nu moeten toetreden zijn de verliezers.

Bovendien, met die redenatie: waar ga je de grens leggen, heeft iemand die t.o.v. jou nu ver moet reizen voor zn werk dan ook voorrang bijv.? Gewoon het bij jezelf houden, het mag - en dus kun je het doen. Het leven is niet fair, en als verkoper is het absoluut geen onzekere tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-06 11:05
Wij zijn afgelopen woensdag met de verkoper akkoord gekomen en ons bod is geaccepteerd. Nu ga wij verder de molen in en zullen zien wat er allemaal op ons af gaat komen. Donderdag hebben wij van de verkopende makelaar een concept koopakte ontvangen en verzoek om onze gegevens in te vullen zodat deze opgemaakt kan worden.

Daarin stonden twee data voor de taxatie en bouwkundige keuring ( woning uit 1961 ) deze datum staat op 13-04-2020, dat is aankomende maandag tweede paasdag. Is dit een gangbare termijn of is het wel een suggestie om deze naar bv de vrijdag 17de april te verplaatsen? De waarborgsom staat op het termijn van 13-05-2020

Wij gaan a.s. dinsdag met onze financiële man zitten om de boel in gang te zetten en zullen ook vanuit daar de gegevens ontvangen van degene wie de taxatie gaat doen. De bouwkundige keuring zullen we wel zelf op touw moeten gooien. Nu kreeg ik van een aantal familieleden wel de tip om de taxateur het bedrag te vertellen voor wat wij geboden hebben en mee overeengekomen zijn met de verkoper, ook al zou dit niet "mogen"?

Daarbij twijfelen wij of we de aanbouw welke nu afgesloten is middels een buitenmuur en openslaande deuren vanuit de woonkamer open te breken om hiermee ons woonoppervlakte een stuk groter te maken. Nu is de buitenmuur uiteraard een dragende muur en zal dit best wel wat kosten met zich meenemen, zijn deze kosten nog voor een deel in de hypotheek mee te nemen, zo ja dan lijkt het mij verstandig om een aannemer een offerte zal moeten maken voor de kosten uiteraard.

Gezien de hypotheek pas kan worden vast gesteld nadat de taxatie heeft plaats gevonden hoe zouden we dit dan het beste kunnen aanpakken, vooral omdat we er nog niet geheel zeker van zijn om het te gaan doen..

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

RzrBck schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 16:20:
[...]

In een stijgende markt is iedereen met een huis winnaar. Diegene die nu moeten toetreden zijn de verliezers.
Zo werkt dat simpelweg niet. Verkoop je nu een huis voor 250k die je vijf jaar geleden voor 200k gekocht hebt pak je weliswaar 50k winst maar het huis dat je nu voor 450k koopt heeft destijds maar 350k gekocht waardoor je nu alsnog 50k meer kwijt ben dan je vijf jaar geleden kwijt zou zijn.
Bovendien, met die redenatie: waar ga je de grens leggen, heeft iemand die t.o.v. jou nu ver moet reizen voor zn werk dan ook voorrang bijv.? Gewoon het bij jezelf houden, het mag - en dus kun je het doen. Het leven is niet fair, en als verkoper is het absoluut geen onzekere tijd.
Natuurlijk mag het, het gegeven argument is enkel vrij slap. Zeg dan gewoon eerlijk dat je je woord wilt breken terug wilt komen op de mondelinge afspraak die je gemaakt hebt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RzrBck
  • Laatst online: 03-06 21:51
Tsurany schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 18:27:
[...]

Zo werkt dat simpelweg niet. Verkoop je nu een huis voor 250k die je vijf jaar geleden voor 200k gekocht hebt pak je weliswaar 50k winst maar het huis dat je nu voor 450k koopt heeft destijds maar 350k gekocht waardoor je nu alsnog 50k meer kwijt ben dan je vijf jaar geleden kwijt zou zijn.
Dat is wat ik zeg: diegene met een huis zijn de winnaars, 50k in het 200k geval, het dubbele, 100k, in het geval van diegene die toen voor het dubbele kocht. Een vermogensstijging die iemand zonder huis niet heeft doorgemaakt.. maar ik hoop dat je dit zelf ook wel inziet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

RzrBck schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 19:10:
[...]

Dat is wat ik zeg: diegene met een huis zijn de winnaars, 50k in het 200k geval, het dubbele, 100k, in het geval van diegene die toen voor het dubbele kocht. Een vermogensstijging die iemand zonder huis niet heeft doorgemaakt.. maar ik hoop dat je dit zelf ook wel inziet.
Je bent pas een winnaar als je uit de huizenmarkt stapt. Als je opeens 100k meer voor een woning moet betalen dan vijf jaar geleden en je hebt zelf slechts 50k aan overwaarde om mee te nemen moet je gewoon 50k extra gaan lenen. Dat moet je toch echt zelf betalen en daar moet je ook weer rente over betalen.

Dat geld ga je pas terug zien als je aan het eind van je leven weer kleiner/goedkoper gaat wonen, eerder niet. Het enige wat er gebeurt is dat we als samenleving veel meer geld gaan vast zetten in stenen en daar is eigenlijk niemand echt bij gebaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:58
Vraag, misschien zijn er mensen met ervaring. Ik ben aan het kijken aan een bedrijfswoning met bedrijfshallen erbij. Omdat het zakelijk is "geeft" de rabobank zomaar 0,8% opslag op de hypotheek, en dat is flink geld als het om een flinke aanschafprijs gaat.
Iemand hier ervaring met een zakelijke hypotheek waar de rente min of meer gelijk ligt met de particuliere rentes ? Online is er weinig over te vinden.
(ter info, te financieren bedrag is <90% waarde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
Tsurany schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 19:15:
[...]

Je bent pas een winnaar als je uit de huizenmarkt stapt. Als je opeens 100k meer voor een woning moet betalen dan vijf jaar geleden en je hebt zelf slechts 50k aan overwaarde om mee te nemen moet je gewoon 50k extra gaan lenen. Dat moet je toch echt zelf betalen en daar moet je ook weer rente over betalen.

Dat geld ga je pas terug zien als je aan het eind van je leven weer kleiner/goedkoper gaat wonen, eerder niet. Het enige wat er gebeurt is dat we als samenleving veel meer geld gaan vast zetten in stenen en daar is eigenlijk niemand echt bij gebaat.
De makelaars belastingen en verzekeringen zijn wel blij met hogere waarde en jouw punt is altijd exact wat ik aanstreep winst heb je pas bij verkoop en als de investeerders iets vinden met meer rendement zijn ze zo weer vertrokken uit de markt zeg dan maar dag dag ;w tegen je "winst"

Daarnaast de groep starters die kunnen instappen word steeds kleiner tot uiteindelijk de onderkant van de markt uiteindelijk instort.
Maar goed paar kilometer en je zit in Duitsland met veel aantrekkelijke woningen O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:58
Er zijn zat mensen in deze markt met winst.
Een bekende heeft zijn huis verkocht voor bijna 7 ton, huis gekocht van meer dan een miljoen, maar door de belachelijk lage rente betaald hij nu minder dan zijn goedkopere huis.
Dit is iets wat een hoop mensen hier vergeten. Zat doorstromers met een huis met aanschafwaarde 2 ton en toentertijd voor 30 jaar vastgezet op 5% oid. Nu doorstromen naar een huis van 4 ton, en met de overwaarde erbij zitten ze met beetje geluk <90% woningwaarde. Dat icm zeer lage rente levert een minimale lastenverzwaring, of zelfs lastenverlichting op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Laatst online: 19-05 20:18

_Christiaan_

Master of SOG

ybos schreef op zondag 5 april 2020 @ 11:17:
Er zijn zat mensen in deze markt met winst.
Een bekende heeft zijn huis verkocht voor bijna 7 ton, huis gekocht van meer dan een miljoen, maar door de belachelijk lage rente betaald hij nu minder dan zijn goedkopere huis.
Dit is iets wat een hoop mensen hier vergeten. Zat doorstromers met een huis met aanschafwaarde 2 ton en toentertijd voor 30 jaar vastgezet op 5% oid. Nu doorstromen naar een huis van 4 ton, en met de overwaarde erbij zitten ze met beetje geluk <90% woningwaarde. Dat icm zeer lage rente levert een minimale lastenverzwaring, of zelfs lastenverlichting op!
Maar stel (hypothetisch) dat de prijzen niet waren gestegen, maar de rente wel gedaald. Dan was het prijsverschil tussen zijn oude woning en zijn nieuwe woning kleiner geweest, waardoor hij nog meer lastenverlichting had naar zijn nieuwe huis?

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:44
_Christiaan_ schreef op zondag 5 april 2020 @ 16:52:
[...]

Maar stel (hypothetisch) dat de prijzen niet waren gestegen, maar de rente wel gedaald. Dan was het prijsverschil tussen zijn oude woning en zijn nieuwe woning kleiner geweest, waardoor hij nog meer lastenverlichting had naar zijn nieuwe huis?
Dat is zeer hypothetisch. De prijsvorming op de woningmarkt is rentegedreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:49
Hier is het ineens snel gegaan:
Ik ben met m'n vriendin op zoek naar een woning en via een kennis van m'n vriendin kwamen we uit bij een woning die nog niet eens op Funda stond. Gisteren gekeken, vanochtend een bod gedaan en vanmiddag gehoord dat het bod geaccepteerd is :)

De verkoopster heeft het niet zo op makelaars, dus vooralsnog is er geen verkopende makelaar. Zelf heb ik niet het idee dat een aankoopmakelaar veel toegevoegde waarde heeft, dus vooralsnog gaan we deze woning kopen zonder dat er een makelaar bij betrokken is. Dat vind ik wel spannend, want nu moet je zelf overal aan denken. Wat ik zelf zo snel kan bedenken:
  • Model koopcontract bij vereniging Eigen Huis aanpassen en door iedereen laten tekenen
  • Notaris uitzoeken en getekende koopcontract erheen sturen (of een kopie? Of doe je drie contracten tekenen, 1 voor verkopers, 1 voor kopers, 1 voor notaris?)
  • Taxateur opzoeken en aan het werk zetten
  • Hypotheek-tussenpersoon bezoeken (hebben al 1 waar we een gesprek mee hebben gehad) en hypotheekaanvraag in gang zetten
  • T.z.t. met verkoper de notaris bezoeken, akte van levering tekenen. Daarna met notaris hypotheekakte tekenen. En tussendoor sleutels overdragen. :)
Mis ik nog iets in bovenstaande?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

vanaalten schreef op zondag 5 april 2020 @ 17:57:
Bouwtechnische keuring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-06 15:32
vanaalten schreef op zondag 5 april 2020 @ 17:57:
Hier is het ineens snel gegaan:
Ik ben met m'n vriendin op zoek naar een woning en via een kennis van m'n vriendin kwamen we uit bij een woning die nog niet eens op Funda stond. Gisteren gekeken, vanochtend een bod gedaan en vanmiddag gehoord dat het bod geaccepteerd is :)

De verkoopster heeft het niet zo op makelaars, dus vooralsnog is er geen verkopende makelaar. Zelf heb ik niet het idee dat een aankoopmakelaar veel toegevoegde waarde heeft, dus vooralsnog gaan we deze woning kopen zonder dat er een makelaar bij betrokken is. Dat vind ik wel spannend, want nu moet je zelf overal aan denken. Wat ik zelf zo snel kan bedenken:
  • Model koopcontract bij vereniging Eigen Huis aanpassen en door iedereen laten tekenen
  • Notaris uitzoeken en getekende koopcontract erheen sturen (of een kopie? Of doe je drie contracten tekenen, 1 voor verkopers, 1 voor kopers, 1 voor notaris?)
  • Taxateur opzoeken en aan het werk zetten
  • Hypotheek-tussenpersoon bezoeken (hebben al 1 waar we een gesprek mee hebben gehad) en hypotheekaanvraag in gang zetten
  • T.z.t. met verkoper de notaris bezoeken, akte van levering tekenen. Daarna met notaris hypotheekakte tekenen. En tussendoor sleutels overdragen. :)
Ik zou de koopovk in drievoud doen. De notaris (althans de onze) wil een origineel en de verkoper en jullie willen dat vast ook. Verder zit je aardig goed wat betreft je stappen. Zoals @AtleX zegt zou je ook nog een bouwkundige keuring kunnen laten doen. Meer info over de stappen vind je bijvoorbeeld op https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/bestaande-bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 00:00

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik kwam per toeval een (nieuwbouw) woning tegen die middels veiling wordt verkocht. (dus niet via een makelaar maar het wordt namens de bank geveild). De woning is reeds opgeleverd.

Tevens kan ik een aardige schatting maken van de waarde, VON prijs is makkelijk te vinden.
Kan iemand uitleggen of ik als particulier enige kans maak? Zou ik een makelaar een bod kunnen laten uitbrengen op no cure no pay? En gaat een bank akkoord met de financiering? Kosten waren ca 600k VON, dus dat zal ook max het bedrag worden waar de veiling op uitkomt.
We hebben zo'n 300-350k overwaarde op onze huidige woning en ook zo'n 350k over aan leencapaciteit.

[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 05-04-2020 21:16 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
Sport_Life schreef op zondag 5 april 2020 @ 21:05:
Ik kwam per toeval een (nieuwbouw) woning tegen die middels veiling wordt verkocht. (dus niet via een makelaar maar het wordt namens de bank geveild). De woning is reeds opgeleverd.

Tevens kan ik een aardige schatting maken van de waarde, VON prijs is makkelijk te vinden.
Kan iemand uitleggen of ik als particulier enige kans maak? Zou ik een makelaar een bod kunnen laten uitbrengen op no cure no pay? En gaat een bank akkoord met de financiering? Kosten waren ca 600k VON, dus dat zal ook max het bedrag worden waar de veiling op uitkomt.
We hebben zo'n 300-350k overwaarde op onze huidige woning en ook zo'n 350k over aan leencapaciteit.
Waarom denk je dat de veiling op Max 600k uit gaat komen? Ik zie hier in Amsterdam nieuwbouwwoningen die gelijk na oplevering verkocht worden er voor 150% van de oorspronkelijke VON prijs uitgaan..

Uiteraard zal het bij een veilig via de bank niet zo vlot lopen, maar ik zou er niet zo zeker van zijn dat de 600k ook de max gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 00:00

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mesque schreef op maandag 6 april 2020 @ 00:03:
[...]

Waarom denk je dat de veiling op Max 600k uit gaat komen? Ik zie hier in Amsterdam nieuwbouwwoningen die gelijk na oplevering verkocht worden er voor 150% van de oorspronkelijke VON prijs uitgaan..

Uiteraard zal het bij een veilig via de bank niet zo vlot lopen, maar ik zou er niet zo zeker van zijn dat de 600k ook de max gaat zijn.
Het staat niet op funda. Tevens zijn er geen voorbehouden en kijkdagen mogelijk. Daarbij hebben de prijzen een punt bereikt dat woningen lang te koop staan (va zo'n 550k voor een tussenwoning) dus koper/handelaar loopt ook risico.
Maar inmiddels met m'n vrouw erin gedoken en zij vond de woning niet bijzonder mooi dus we laten het varen.

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 06-04-2020 00:21 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-06 23:52
https://veilingnotaris.nl...as_mannsingel_23_den_haag

Er zijn niet zoveel veilinghuizen in NL:). Ik heb toevallig enkele maanden geleden een veilinghuis gekocht. Indien je info wilt kun je een PM sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doragon
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-07-2020
Ik vroeg me af of mensen tips hadden voor starters om een bod geaccepteerd krijgen?

Tot heden is het ons niet gelukt om met behoud van financiering door het biedingsprocess te komen.

Is het normaal dat je zo vaak afgewezen wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04:13
Doragon schreef op maandag 6 april 2020 @ 15:40:
Ik vroeg me af of mensen tips hadden voor starters om een bod geaccepteerd krijgen?

Tot heden is het ons niet gelukt om met behoud van financiering door het biedingsprocess te komen.

- Niet ondervoorbehoud van financiering bieden.
- Voldoende eigen geld meenemen zodat je kunt overbieden en dit eventueel gefinancierd kunt krijgen.
- Heel hard duimen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-06 15:21

Het hangt een beetje van de omgeving af hoe makkelijk het is. Hoewel starterswoningen overal wel erg gewild zijn. Vele afwijzingen zijn dan (helaas) wel redelijk normaal.

In mijn geval had ik het geluk dat ik (via de aankoopmakelaar) de eerste was die het huis bezocht en ook als eerste een bod kon doen dat gelukkig (vrijwel) direct geaccepteerd werd.
Een aankoopmakelaar kan ook tips geven mbt de hoogte van het bod.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
Een winnend bod hangt voor het grootste deel af van de prijs die je bied. Dus domweg hoger bieden zou je zeggen, laat je echter niet gek maken en bied naar wat jullie het waard vinden!

Weet vooraf goed wat er mogelijk is. Laat je adviseur op basis van alle officiële stukken wat offertes opvragen en ga niet af op online hypotheek tools. Dan weet je hoever je kunt gaan en kun je snel schakelen mocht het nodig zijn.
Bij een bod kun je dan ook aangeven dat het financieren geen enkel probleem is. Je kunt dan wellicht zelfs overwegen om het voorbehoud van financiering achterwege te laten of het te minimaal te financieren bedrag lager zetten.

Als starter (thuiswonend?) ben je flexibel, geef dat aan als pluspunt. Laat de datum van overdracht aan de koper, een maandje later zal voor jullie niet zo'n punt zijn maar kan voor de koper wel net de ruimte geven om niet tijdelijk te hoeven huren.

En verder geduld en geluk hebben. Starters, betekend waarschijnlijk startersbudget en starterswoning. Geeft niets, maar die woningen zijn ontzettend gewild natuurlijk.

Als eerste en woning bezichtigen of een bod doen geloof ik niet zo in. Ik wil als verkoper zoveel mogelijk euro's voor mijn woning of dat bod als eerste of laatste komt maakt mij weinig uit. Wel kan het zo zijn dat de verkopers wellicht met bod x al akkoord gaan terwijl jij wellicht bereid was om tot y te gaan.

Laat wel een positieve indruk achter tijdens het bezichtigen, dan blijf je hangen bij de makelaar!
Mijn broertje heeft een aantal weken terug als laatste een woning bezocht en 15 min. voor de deadline een bod geplaatst waarbij de makelaar al aangaf dat de voorkeur ook naar hun uit ging o.b.v. indruk tijdens bezichtigen. Want starters, geen financieringsproblemen én flexibel in overdrachtsdatum!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:57

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Zo, sinds 1 januari ben ik ook weer serieus aan het kijken elke dag op Funda :Y

Vandaag een bezichting gedaan en ben best wel enthousiast. Centrum van Delft, dus wel de hoofdprijs (3600E pm2), maar zelfs dat valt nog wel mee. Ook genoeg van 4000+ daar.

Heb er lang over nagedacht, maar voor mij -als man alleen- heeft "op loopafstand van het centrum" zoveel voordelen. Paar minuten van het station, trams, terrasjes, de markt etc etc.

Terwijl mijn huidige maisonette in op een klein kwartiertje fietsen van het centrum er niet beter op gaat worden. Veel studenten inmiddels en tijdens de crisis had je 1 kijker per jaar ofzo zo vertelde een buurman die zijn huis toen probeerde te verkopen. Zo'n appartement in het centrum is veel waardevaster. Ik zou daar zonder probleem oud in kunnen worden en je bent 'm snel weer kwijt. Die 3.5 ton die je er voor moet neer tellen gaat nooit meer veel minder worden.

Misschien bod doen, dus spannend allemaal.

Mijn eigen woning blijkt gelukkig nog wel wat op te leveren. Aan het begin van het jaar zei de makelaar dat 215k wel moest kunnen. Ik had al binnenpretje toen ik onlangs een zelfde woning voor bijna 240k op funda geplaatst zag worden. En deze blijkt verkocht te zijn voor 250k :o
In 2008 gekocht voor 183k en in 2015 treurend dat de vraagprijs gedaald was naar 140k.

[ Voor 26% gewijzigd door FunkyTrip op 06-04-2020 17:52 . Reden: Post verplaatst vanuit https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1837727/213 ]

Dit dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dat klinkt als een weloverwogen verstandige keuze. Ik ben benieuwd hoe het afloopt, succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Laatst online: 16-06 08:38

Heel hard overbieden, zie een eerdere post van mij in dit topic maar:
ShitHappens in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"

Kan dus zijn dat je daarvoor in een lagere prijsklasse moet gaan zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeeuw
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 18:06

Zeeuw

5.6

Ik heb net last-minute een aankoopmakelaar voor een bezichtiging voor morgen ingeschakeld.
Ik ben ook een starter en dit huis ligt net onder de NHG. Als starter een gevaarlijk gebied denk ik zelf, omdat er weinig speelruimte is.
Ik heb deze aankoopmakelaar via mijn hypotheekadviseur aanbevolen gekregen. Over mijn hypotheekadviseur had ik gelijk een goed gevoel en deze aankoopmakelaar niets anders.
Hij kost 500 euro voor ongeveer 6 eerste bezichtigingen. Koop je het huis, betaal je 10% van het bedrag wat er van de vraagprijs afgaat. Met een starttarief van 1500 euro ex BTW.
Als er niets af kan of als je moet overbieden dan is het dus die 500+1500 ex BTW. Hij regelt bovendien alle contracten, notaris, taxateur etc.

Scheelt mij een hoop stress en twijfels. Heb hem meteen een paar andere huizen doorgestuurd waar we interesse in hebben.

Read the badge, Bitch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zeeuw schreef op maandag 6 april 2020 @ 22:20:
Hij regelt bovendien alle contracten, notaris, taxateur etc.
Je weet dat de contracten van de verkopende partijen komen en de taxateur normaliter door je adviseur geregeld wordt? Veel meer dan adviseren in het aankooptraject doet hij dus niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
Zeeuw schreef op maandag 6 april 2020 @ 22:20:
[...]

Ik heb net last-minute een aankoopmakelaar voor een bezichtiging voor morgen ingeschakeld.
Ik ben ook een starter en dit huis ligt net onder de NHG. Als starter een gevaarlijk gebied denk ik zelf, omdat er weinig speelruimte is.
Ik heb deze aankoopmakelaar via mijn hypotheekadviseur aanbevolen gekregen. Over mijn hypotheekadviseur had ik gelijk een goed gevoel en deze aankoopmakelaar niets anders.
Hij kost 500 euro voor ongeveer 6 eerste bezichtigingen. Koop je het huis, betaal je 10% van het bedrag wat er van de vraagprijs afgaat. Met een starttarief van 1500 euro ex BTW.
Als er niets af kan of als je moet overbieden dan is het dus die 500+1500 ex BTW. Hij regelt bovendien alle contracten, notaris, taxateur etc.

Scheelt mij een hoop stress en twijfels. Heb hem meteen een paar andere huizen doorgestuurd waar we interesse in hebben.
2000,- euro om voor jullie te bieden? 8)7
De rest wat je noemt is een wassen neus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
Martinusz schreef op maandag 6 april 2020 @ 23:16:
[...]

Wij betaalden 4000€, het kan dus veel gekker. uiteindelijk geen gebruik van gemaakt (en dus niet hoeven betalen)omdat we voor nieuwbouw zijn gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:45
Aankoopmakelaars waren vroeger misschien leuk, maar tegenwoordig. :?

Een hypotheekadviseur begint langzamerhand al overbodig te worden. Alles is online te vinden en erger nog: mensen in dit topic en op andere plekken op tweakers en google weten vaak véél beter hoe de vork in de steel zit dan een adviseur.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Inderdaad, als je het huis van je buurman koopt....

Maar als je een keer een gewild huis zoekt zal je merken waar de €2000 voor is :)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-06 15:21
Aankoopmakelaar een wassen neus noemen gaat te ver, al zijn ze lang niet altijd even geschikt.

De prijzen variëren ook flink, ik ben zelf €1500,- kwijt alles erop en eraan, maar prijzen tot €4000,- heb ik ook langs zien komen.

Voordelen van aankoopmakelaar:
+ Inzicht in bieden, aankoopmakelaar kan doordat deze de buurt/huizen/markt kent inschatten hoeveel een huis waard is en hoeveel je ongeveer zou moeten bieden.
+ (Oppervlakkig) inzicht in staat van het huis. Het vervangt geen bouwkundige keuring, maar wanneer je zelf geen/weinig verstand van huizen hebt/als eerste een huis gaat kopen zijn er wel waardevolle inzichten.
+ Hij kent de plaatselijke markt/andere makelaars. Dat heeft het voordeel dat deze nieuwe huizen soms kan tippen, ofwel een extra bezichtigingsplek weet te fixen terwijl het eigenlijk al vol zat.
+ Het is een regelneef die je ontlast in het evt regelen van taxateur/bouwkundige keuring/notaris/enzovoorts.

Situaties waarin een aankoopmakelaar minder geschikt is, zijn zo ook te benoemen. Bv als je zelf al genoeg verstand van huizen hebt, het geregel prima zelf kan, of niet binnen één plaats zoekt (een aankoopmakelaar heeft maar een beperkt gebied waar hij werkt).
Het is een extra die zeker niet nodig is, maar als starter in een drukke markt kan het ook net dat snufje geluk extra geven waardoor je wel een keer raak schiet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Ik ben ook blij dat ik een aankoopmakelaar ingehuurd heb, hoewel dit achteraf misschien niet nodig was geweest.

Ik sta er in mijn aankoopproces redelijk alleen voor en ik vond het prettig iemand te hebben die meedenkt. Uiteindelijk had ik bij mijn eerste bod meteen prijs dus hij zal goed betaald worden voor het beperkte werk dat hij voor me heeft gedaan. Desondanks gaf het mij net wat meer vertrouwen en heb ik het idee dat ik mijn bod weloverwogen gedaan heb.

Natuurlijk is alle informatie op internet te vinden (ook voor hypotheken etc.) maar als je dit niet regelmatig doet (voor mij de tweede keer in 20 jaar) dan zou je toch zomaar dingen kunnen vergeten die je uiteindelijk meer kosten. Niet iedereen is even goed in financiële zaken.

Ik heb betaald voor een stukje ontzorging en dat is het mij waard.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Jovatov schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 07:33:
Aankoopmakelaar een wassen neus noemen gaat te ver, al zijn ze lang niet altijd even geschikt.

De prijzen variëren ook flink, ik ben zelf €1500,- kwijt alles erop en eraan, maar prijzen tot €4000,- heb ik ook langs zien komen.

Voordelen van aankoopmakelaar:
+ Inzicht in bieden, aankoopmakelaar kan doordat deze de buurt/huizen/markt kent inschatten hoeveel een huis waard is en hoeveel je ongeveer zou moeten bieden.
+ (Oppervlakkig) inzicht in staat van het huis. Het vervangt geen bouwkundige keuring, maar wanneer je zelf geen/weinig verstand van huizen hebt/als eerste een huis gaat kopen zijn er wel waardevolle inzichten.
+ Hij kent de plaatselijke markt/andere makelaars. Dat heeft het voordeel dat deze nieuwe huizen soms kan tippen, ofwel een extra bezichtigingsplek weet te fixen terwijl het eigenlijk al vol zat.
+ Het is een regelneef die je ontlast in het evt regelen van taxateur/bouwkundige keuring/notaris/enzovoorts.

Situaties waarin een aankoopmakelaar minder geschikt is, zijn zo ook te benoemen. Bv als je zelf al genoeg verstand van huizen hebt, het geregel prima zelf kan, of niet binnen één plaats zoekt (een aankoopmakelaar heeft maar een beperkt gebied waar hij werkt).
Het is een extra die zeker niet nodig is, maar als starter in een drukke markt kan het ook net dat snufje geluk extra geven waardoor je wel een keer raak schiet...
Kunnen we deze reactie niet pinnen? Die steeds maar weer terugkerende discussie wordt wel een beetje saai ofzo.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online

Sowieso moet je gewoon weten wat je financiele budget is en hoeveel ruimte je daarin hebt, dus ga gewoon naar een hypotheek-/financieel adviseur en vraag naar de mogelijkheden (geheel vrijblijvend). Heb je bijvoorbeeld ook eigen spaargeld dan wordt het al wat makkelijker. Dat jullie niet door het biedingsproces heen komen heeft een aantal oorzaken en daar kun je eigenlijk vrij weinig aan doen, misschien wat tips:
1) Zoek niet naar het hogere segment woningen in je budget zodat je nog ruimte over hebt om 'over te bieden' indien nodig.
2) Zoek niet naar huizen die erg gewild zijn maar bekijk ook de woningen op de markt net buiten/rond het gebied waar je wil wonen.
3) Als je weet hoeveel je financiële budget is (via de adviseur) zorg dan dat je je goed verstand erbij houdt en probeer zoveel mogelijk 'zonder voorbehoud' te bieden zodat je later niet voor verrassingen komt te staan. Een verkoper gaat mogelijk sneller met jou in zee als het hoogste bod misschien een paar 1000euro meer is maar er wel 6-8weken voorbehoud op zit (de meeste mensen willen namelijk zekerheid als ze een huis verkopen en een bod accepteren, uitzonderingen daar gelaten).
4) Zet je emoties aan de kant en zorg dat je vooraf weet wat een huis waard is en wat je zelf vind dat het huis waard is.
5) Bekijk de koopsommeninformatie van het Kadaster (€2,95) zodat je weet wat er recentelijk verkocht is voor welke prijs in die straat/wijk.
6) Zoek de woning op op huispedia zodat je een geschatte marktwaarde hebt.
7) Zoek de woning op bij Calcasa (€27,95) voor een machinale taxatierapport.

Als huizen zo gewild zijn in de omgeving waar je nu zoekt zullen meer mensen geneigd zijn 'over te bieden' en kun je er zelf niet zoveel aan doen, ik persoonlijk verklaar die mensen voor gek maar ze zullen zich mogelijk later wel in de vingers snijden (hence de financieringsvoorbehoud en marktwerking als de huizenprijzen zullen dalen).

Ter illustratie:
Wij hadden een prachtig huis op het oog, hoefde echt niks aan gedaan te worden, stond te koop voor 289k op een gewilde locatie, het huis was zelf aan de redelijk kleine kant (90m2) maar wel luxe en modern ingericht, marktwaarde op calcasa was 280k. Koopsommenoverzicht gaf aan dat in die wijk voor het laatst in 2018 vergelijkbare woningen voor 250k zijn verkocht. De mensen zelf hadden de woning in 2011 voor 211k gekocht. Er waren genoeg bezichtigingen, uiteindelijk een 'normaal bod' gedaan van 285k zonder voorbehoud. Kreeg ik de volgende dag van de makelaar een telefoontje of er nog meer in zat omdat er biedingen waren die ver over de 3ton gingen (onder voorbehoud). Ik heb maar gewoon gezegd dat dit de waarde is die wij ervoor over hebben en dat er nog wel een klein beetje rek in zat maar niet veel. Officieel hebben we een budget van 350k maar zoveel geld ga ik voor dat kleine huis niet neertellen. Zoals verwacht is het huis niet naar ons gegaan en zit de verkoper nu te wachten op het financieringsvoorbehoud van de kandidaat koper. Ik zal zelf later nog wel kijken bij koopsommeninformatie waar het huis nu daadwerkelijk voor over de toonbank is gegaan maar als de taxateur bv. 295k aangeeft en men heeft het huis nu voor 310k gekocht onder voorbehoud dan wens ik ze veel plezier om die 15k op te hoesten (ex kosten koper). Maar die kopers zullen wel weten wat ze doen (of niet en dan zit de verkoper over een week of 6 weer opnieuw in de molen met alle bezichtigingen en toestanden)...

Overigens hebben wij onze koop nu rond met een kast van een huis (40m2 meer woonoppervlakte dan het huis wat we hierboven schetste), in een minder gewilde wijk voor 340k. Net buiten de rand waar we eigenlijk wilden zitten. Mijn vriendin moet hierdoor 10minuten fietsen naar haar werk ipv dat het op loopafstand was in de wijk waar we keken. Huis is getaxeerd op 360k stond al 6maanden te koop voor eerst 375k toen 350k, dat geluk moet je ook maar net hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Enforcer op 07-04-2020 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Er zijn er inderdaad genoeg die dat maar wassen neus vinden en liefst zonder enige hulp blind een x-percentage bovenop de vraagprijs gaan bieden. Ideaal voor verkopers, omdat je dan de vraagprijs zonder problemen fors hoger kunt zetten en er toch overboden gaat worden. Van alle kijkers hoeft er maar één te zijn die zo lekker gaat overbieden en je bent spekkoper.
Enforcer schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 07:56:
[...]
Ik zal zelf later nog wel kijken bij koopsommeninformatie waar het huis nu daadwerkelijk voor over de toonbank is gegaan maar als de taxateur bv. 295k aangeeft en men heeft het huis nu voor 310k gekocht onder voorbehoud dan wens ik ze veel plezier om die 15k op te hoesten (ex kosten koper). Maar die kopers zullen wel weten wat ze doen (of niet en dan zit de verkoper over een week of 6 weer opnieuw in de molen met alle bezichtigingen en toestanden)...
Als die kopers een (forse) overwaarde op hun vorige woning hebben, dan is 15k plus k.k. bovenop je (maximale) hypotheek vaak niet echt bezwaarlijk. (En ook zonder waardestijging heb je dat bij een annuiteitenhypotheek waarschijnlijk na een jaar of 5 al bij elkaar.)

Maar als het om starters gaat die verder weinig geld hebben, dan is het een ander verhaal. Maar die zouden m.i. sowieso geen huis van rond de 3 ton moeten kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoianddoei
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:03
Omdat mijn vriendin en ik ook al een tijdje aan het zoeken zijn naar een woning in omgeving Rotterdam, volg ik dit topic met regelmaat en leer ik van jullie ervaringen in de woningmarkt.

Net als @Doragon zijn wij starters in de woningmarkt. Beide nog inwonend bij ouders, maar wel met een vast inkomen. Wij zijn nu opzoek naar een starterswoning in deze regio, vooral omdat dit makkelijk is qua bereikbaarheid voor ons werk. Eigenlijk zouden wij buiten de randstad willen wonen, alleen neemt de reisafstand hierdoor echt toe.

Wij hebben het laatste jaar meerdere biedingen gedaan op verschillende woningen, maar hebben nu altijd te horen gekregen dat wij ruim overboden zijn. Vandaag willen wij een bod uitbrengen op een woning met een waarde van 200.000 euro. Wij weten dat dit binnen ons budget valt en hebben al rond de tafel gezeten met een hypotheekadviseur. Echter moeten wij een bod doen op inschrijving. Vaak (niet altijd natuurlijk) zal de hoogste bieder dan wel winnen en omdat de regio hier populair is, ben ik bang dat wij weer misgrijpen. We hebben ruimte om boven de vraagprijs een bod te doen, alleen willen daar wel ons gezond verstand bij gebruiken. We zitten nu te denken om 3 tot 4% boven de vraagprijs te bieden.

Op internet en fora's lees ik dat er vaak meer dan 10.000 euro over de woning geboden wordt, maar die ruimte hebben wij niet. Op welke manier kunnen wij meer kans maken op een woning of is het gewoon geluk hebben en blijven wachten tot die ene verkoper voor ons kiest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Hoianddoei schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 09:54:
Omdat mijn vriendin en ik ook al een tijdje aan het zoeken zijn naar een woning in omgeving Rotterdam, volg ik dit topic met regelmaat en leer ik van jullie ervaringen in de woningmarkt.

Net als @Doragon zijn wij starters in de woningmarkt. Beide nog inwonend bij ouders, maar wel met een vast inkomen. Wij zijn nu opzoek naar een starterswoning in deze regio, vooral omdat dit makkelijk is qua bereikbaarheid voor ons werk. Eigenlijk zouden wij buiten de randstad willen wonen, alleen neemt de reisafstand hierdoor echt toe.

Wij hebben het laatste jaar meerdere biedingen gedaan op verschillende woningen, maar hebben nu altijd te horen gekregen dat wij ruim overboden zijn. Vandaag willen wij een bod uitbrengen op een woning met een waarde van 200.000 euro. Wij weten dat dit binnen ons budget valt en hebben al rond de tafel gezeten met een hypotheekadviseur. Echter moeten wij een bod doen op inschrijving. Vaak (niet altijd natuurlijk) zal de hoogste bieder dan wel winnen en omdat de regio hier populair is, ben ik bang dat wij weer misgrijpen. We hebben ruimte om boven de vraagprijs een bod te doen, alleen willen daar wel ons gezond verstand bij gebruiken. We zitten nu te denken om 3 tot 4% boven de vraagprijs te bieden.

Op internet en fora's lees ik dat er vaak meer dan 10.000 euro over de woning geboden wordt, maar die ruimte hebben wij niet. Op welke manier kunnen wij meer kans maken op een woning of is het gewoon geluk hebben en blijven wachten tot die ene verkoper voor ons kiest?
Het hoogste bod krijgt in principe de woning. Zo werkt het.

Wat nog wel belangrijk is om te weten; welke ruimte heb je niet? Kan je niet meer dan 210.000 financieren? Of heb je niet genoeg eigen geld om 10.000 euro uit eigen zak te betalen als de taxatie op 200.000 komt?

In dat eerste geval (financieringsruimte) zoek je naar een te dure woning. In het tweede geval (niet genoeg eigen geld) heb je waarschijnlijk sowieso te weinig eigen geld om een huis te kopen. Dan moet je meer sparen of kijken naar een lening/gift van familie of bekenden. Je kan ook onder voorbehoud van taxatie bieden; je neemt het huis alleen als het getaxeerd wordt op bijvoorbeeld 97% van jullie geboden bedrag. Dan zorg je dat je altijd genoeg eigen middelen hebt om het overbieden boven taxatie te betalen (en kosten koper natuurlijk).
Pagina: 1 ... 129 ... 358 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7