Doragon schreef op maandag 6 april 2020 @ 15:40:
Ik vroeg me af of mensen tips hadden voor starters om een bod geaccepteerd krijgen?
Tot heden is het ons niet gelukt om met behoud van financiering door het biedingsprocess te komen.
Is het normaal dat je zo vaak afgewezen wordt?
Sowieso moet je gewoon weten wat je financiele budget is en hoeveel ruimte je daarin hebt, dus ga gewoon naar een hypotheek-/financieel adviseur en vraag naar de mogelijkheden (geheel vrijblijvend). Heb je bijvoorbeeld ook eigen spaargeld dan wordt het al wat makkelijker. Dat jullie niet door het biedingsproces heen komen heeft een aantal oorzaken en daar kun je eigenlijk vrij weinig aan doen, misschien wat tips:
1) Zoek niet naar het hogere segment woningen in je budget zodat je nog ruimte over hebt om 'over te bieden' indien nodig.
2) Zoek niet naar huizen die erg gewild zijn maar bekijk ook de woningen op de markt net buiten/rond het gebied waar je wil wonen.
3) Als je weet hoeveel je financiële budget is (via de adviseur) zorg dan dat je je goed verstand erbij houdt en probeer zoveel mogelijk 'zonder voorbehoud' te bieden zodat je later niet voor verrassingen komt te staan. Een verkoper gaat mogelijk sneller met jou in zee als het hoogste bod misschien een paar 1000euro meer is maar er wel 6-8weken voorbehoud op zit (de meeste mensen willen namelijk zekerheid als ze een huis verkopen en een bod accepteren, uitzonderingen daar gelaten).
4) Zet je emoties aan de kant en zorg dat je vooraf weet wat een huis waard is en wat je zelf vind dat het huis waard is.
5) Bekijk de koopsommeninformatie van het Kadaster (€2,95) zodat je weet wat er recentelijk verkocht is voor welke prijs in die straat/wijk.
6) Zoek de woning op op huispedia zodat je een geschatte marktwaarde hebt.
7) Zoek de woning op bij Calcasa (€27,95) voor een machinale taxatierapport.
Als huizen zo gewild zijn in de omgeving waar je nu zoekt zullen meer mensen geneigd zijn 'over te bieden' en kun je er zelf niet zoveel aan doen, ik persoonlijk verklaar die mensen voor gek maar ze zullen zich mogelijk later wel in de vingers snijden (hence de financieringsvoorbehoud en marktwerking als de huizenprijzen zullen dalen).
Ter illustratie:
Wij hadden een prachtig huis op het oog, hoefde echt niks aan gedaan te worden, stond te koop voor 289k op een gewilde locatie, het huis was zelf aan de redelijk kleine kant (90m2) maar wel luxe en modern ingericht, marktwaarde op calcasa was 280k. Koopsommenoverzicht gaf aan dat in die wijk voor het laatst in 2018 vergelijkbare woningen voor 250k zijn verkocht. De mensen zelf hadden de woning in 2011 voor 211k gekocht. Er waren genoeg bezichtigingen, uiteindelijk een 'normaal bod' gedaan van 285k zonder voorbehoud. Kreeg ik de volgende dag van de makelaar een telefoontje of er nog meer in zat omdat er biedingen waren die ver over de 3ton gingen (onder voorbehoud). Ik heb maar gewoon gezegd dat dit de waarde is die wij ervoor over hebben en dat er nog wel een klein beetje rek in zat maar niet veel. Officieel hebben we een budget van 350k maar zoveel geld ga ik voor dat kleine huis niet neertellen. Zoals verwacht is het huis niet naar ons gegaan en zit de verkoper nu te wachten op het financieringsvoorbehoud van de kandidaat koper. Ik zal zelf later nog wel kijken bij koopsommeninformatie waar het huis nu daadwerkelijk voor over de toonbank is gegaan maar als de taxateur bv. 295k aangeeft en men heeft het huis nu voor 310k gekocht onder voorbehoud dan wens ik ze veel plezier om die 15k op te hoesten (ex kosten koper). Maar die kopers zullen wel weten wat ze doen (of niet en dan zit de verkoper over een week of 6 weer opnieuw in de molen met alle bezichtigingen en toestanden)...
Overigens hebben wij onze koop nu rond met een kast van een huis (40m2 meer woonoppervlakte dan het huis wat we hierboven schetste), in een minder gewilde wijk voor 340k. Net buiten de rand waar we eigenlijk wilden zitten. Mijn vriendin moet hierdoor 10minuten fietsen naar haar werk ipv dat het op loopafstand was in de wijk waar we keken. Huis is getaxeerd op 360k stond al 6maanden te koop voor eerst 375k toen 350k, dat geluk moet je ook maar net hebben.
[
Voor 5% gewijzigd door
Enforcer op 07-04-2020 08:13
]