Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 128 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:04
_Christiaan_ schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 11:12:
Ik zit een beetje in twijfel nu. Ik heb met mijn partner (beide vast contract bij KLM) een huis gekocht. We krijgen deze week de hypotheekofferte, alleen de vraag is of er nu verstandig aan te doen is om ermee door te gaan gezien de grote onzekerheid met eventuele ontslagen die misschien nog gaan volgen. De maandlasten zijn namelijk vrij hoog en het zou goedkoper zijn om in mijn huurhuis te blijven wonen.

De vraag is ook of een hypotheekadviseur hiernaar kijkt, of dat ze enkel kijken naar of je een vast contract hebt en je werkgeversverklaring. Dat is over een paar maanden wellicht hopeloos outdated.
In principe kijkt een hypotheekadviseur gewoon naar of je een vast contract hebt en naar je werkgeversverklaring nu.

Wat er in de toekomst gebeurt weet een hypotheker toch nooit. Voor hetzelfde geld neem je zelf ontslag nadat je je huis hebt gekocht. Zolang je je hypotheek blijft betalen maakt dat niet uit. Net zo goed kan je je credit card en dergelijke stopzetten voor je hypotheek, om het nadat je je huis gekocht te hebben vrolijk weer aan te vragen.

Of het verstandig is om nu een huis te kopen, is een tweede. Maar als je al over de drie dagen bedenktijd zit na het tekenen van het koopcontract (ik lees dat je al gekocht hebt) kom je er ook niet zo makkelijk meer van de koop af. Een voorbehoud financiering is in dit geval geen uitweg, je kán op het moment wel een hypotheek krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannekoek81
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:46
Bedankt voor de reacties.
Brent schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 11:18:
[...]

Had ook iets dergelijks (nodeloos aan een termijn vasthouden terwijl dat zeker niet zo lang hoefde te duren). Mijn hypotheekadviseur dook zijn rolodex in en we kregen het document binnen 24u ipv 30 dagen. Kan de jouwe dat evt ook doen?
De poging is gedaan, maar NN blijft stug volhouden. Wij hebben al meerdere negatieve ervaringen met NN, mijn vrouw heeft nog net niet een afstreep kalender gemaakt om de vlag uit te hangen, al verwacht ik dat ze dat wel gaat doen eind april :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:55
Dat is waar financieel/hypotheek adviseurs zich onderscheiden inderdaad. Die van mij heeft het proces ook wat weten te versnellen. "Ik bel wel even" was zijn reactie, dag later was het geregeld.
Dat wil niet zeggen dat onmogelijk aanvragen ineens mogelijk zijn, maar het kan sommige zaken wel makkelijker maken en zeker versnellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:26

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ik zit een beetje in twijfel nu. Ik heb met mijn partner (beide vast contract bij KLM) een huis gekocht. We krijgen deze week de hypotheekofferte, alleen de vraag is of er nu verstandig aan te doen is om ermee door te gaan gezien de grote onzekerheid met eventuele ontslagen die misschien nog gaan volgen. De maandlasten zijn namelijk vrij hoog en het zou goedkoper zijn om in mijn huurhuis te blijven wonen.

De vraag is ook of een hypotheekadviseur hiernaar kijkt, of dat ze enkel kijken naar of je een vast contract hebt en je werkgeversverklaring. Dat is over een paar maanden wellicht hopeloos outdated.
Mijn vriendin heeft ook een vast contract bij KLM. Gezien de huidige situatie daar hebben we ook even getwijfeld, maar het feit blijft dat er een vast contract is. Daarnaast is er genoeg vertrouwen van ons richting oa. overheid dat KLM overeind blijft. Reden voor ons om vandaag akkoord te geven op onze nieuwbouwoptie.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:12
BasvanS schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 11:14:
[...]

Heb je al een koopcontract getekend? Want - "Ik word misschien ontslagen" - lijkt me geen geldige voorwaarde voor ontbinding.
Zonder getekend koopcontract krijg je geen hypotheekofferte. De offerte is namelijk bindend voor de hypotheeknemer en die zal toch willen weten wat het onderpand is en dat het onderpand ook zal worden overgedragen aan de hypotheekgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Pannekoek81 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 11:45:
Bedankt voor de reacties.

[...]

De poging is gedaan, maar NN blijft stug volhouden. Wij hebben al meerdere negatieve ervaringen met NN, mijn vrouw heeft nog net niet een afstreep kalender gemaakt om de vlag uit te hangen, al verwacht ik dat ze dat wel gaat doen eind april :+
Zodra ik bij de NN weg kan, ga ik weg. Ook al kost mij dat veel boeterente. Wat een bagger hypothekenboer is dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

mierenfokker schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 21:28:
[...]

Zodra ik bij de NN weg kan, ga ik weg. Ook al kost mij dat veel boeterente. Wat een bagger hypothekenboer is dat
Geen klachten hier over NN eigenlijk. Altijd vriendelijke en snelle klantenservice, weinig problemen meegemaakt tbh.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 15:10
De eerste renteverhoging komen er al aan!

De hypotheek adviseur heeft net alles opgestuurd naar holland woont (20 jaar 1.33).. net op tijd dus _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hoe hoog is de lening?

Het voordeel van nieuwbouw is dat je op een later moment nog keuzes kunt aanpassen: iets goedkoper vloertje, aantal zaken achteraf ipv door bouwer etc.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 17-03-2020 23:26 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-09 09:17

TMC

Je koopt een huis voor 30 jaar, hoe lang verwacht je werkloos te blijven? Als je jong bent met een goede opleiding is dat risico relatief klein. Persoonlijk denk ik dat het probleem niet zozeer de onzekerheid bij KLM is, maar meer het feit dat je tegen de max aan zit. Een kleine tegenslag leidt dan al snel tot grote problemen. Persoonlijk zou ik de situatie bij KLM geen obstakel laten zijn, maar over een te hoge hypotheek zou ik wel even 2x nadenken.

[ Voor 5% gewijzigd door TMC op 18-03-2020 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-09 07:42

Des te meer reden om het nu door te zetten. In het slechtste geval zit je straks met tijdelijke baantjes, dan wordt het regelen van een hypotheek lastiger. En kopen is nog steeds vaak voordeliger dan huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 13:31

_Christiaan_

Master of SOG

BasvanS schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 11:14:
[...]

Heb je al een koopcontract getekend? Want - "Ik word misschien ontslagen" - lijkt me geen geldige voorwaarde voor ontbinding.
Jovatov schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 11:32:
[...]

In principe kijkt een hypotheekadviseur gewoon naar of je een vast contract hebt en naar je werkgeversverklaring nu.

Wat er in de toekomst gebeurt weet een hypotheker toch nooit. Voor hetzelfde geld neem je zelf ontslag nadat je je huis hebt gekocht. Zolang je je hypotheek blijft betalen maakt dat niet uit. Net zo goed kan je je credit card en dergelijke stopzetten voor je hypotheek, om het nadat je je huis gekocht te hebben vrolijk weer aan te vragen.

Of het verstandig is om nu een huis te kopen, is een tweede. Maar als je al over de drie dagen bedenktijd zit na het tekenen van het koopcontract (ik lees dat je al gekocht hebt) kom je er ook niet zo makkelijk meer van de koop af. Een voorbehoud financiering is in dit geval geen uitweg, je kán op het moment wel een hypotheek krijgen.
Tjebakka schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 12:06:
[...]

Mijn vriendin heeft ook een vast contract bij KLM. Gezien de huidige situatie daar hebben we ook even getwijfeld, maar het feit blijft dat er een vast contract is. Daarnaast is er genoeg vertrouwen van ons richting oa. overheid dat KLM overeind blijft. Reden voor ons om vandaag akkoord te geven op onze nieuwbouwoptie.
Sandro! schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 21:03:
[...]

Zonder getekend koopcontract krijg je geen hypotheekofferte. De offerte is namelijk bindend voor de hypotheeknemer en die zal toch willen weten wat het onderpand is en dat het onderpand ook zal worden overgedragen aan de hypotheekgever.
Sport_Life schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:23:
[...]

Hoe hoog is de lening?

Het voordeel van nieuwbouw is dat je op een later moment nog keuzes kunt aanpassen: iets goedkoper vloertje, aantal zaken achteraf ipv door bouwer etc.
TMC schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 00:20:
[...]
Je koopt een huis voor 30 jaar, hoe lang verwacht je werkloos te blijven? Als je jong bent met een goede opleiding is dat risico relatief klein. Persoonlijk denk ik dat het probleem niet zozeer de onzekerheid bij KLM is, maar meer het feit dat je tegen de max aan zit. Een kleine tegenslag leidt dan al snel tot grote problemen. Persoonlijk zou ik de situatie bij KLM geen obstakel laten zijn, maar over een te hoge hypotheek zou ik wel even 2x nadenken.
MeTooPV schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 00:42:
[...]

Des te meer reden om het nu door te zetten. In het slechtste geval zit je straks met tijdelijke baantjes, dan wordt het regelen van een hypotheek lastiger. En kopen is nog steeds vaak voordeliger dan huren.
Thanks voor de reacties. We hebben er inderdaad nog even goed over nagedacht, en besloten om het door te zetten indien de bank akkoord gaat. We hebben voldoende financiële back-up voor het geval het echt fout gaat, en we hebben allebei een profiel waarbij we makkelijk aan een nieuwe baan zouden moeten komen indien we echt worden ontslagen.

De bank heeft ons in de tussentijd al wat documenten gestuurd, alleen heeft erbij verteld dat door Corona de offerte wat vertraging oploopt. Meer hebben ze niet verteld. Dus de huidige verwachting is nog steeds dat de bank akkoord zal gaan, ook al zitten we nu officieel al deeltijd in de WW (werktijdverkorting).

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodbeleg
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:43
Tjebakka schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 12:06:
[...]

Waar ben je uiteindelijk terecht gekomen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Laatst online: 22:02

tomtom901

Moderator General Chat
Ik zit ook te wachten op het rente aanbod en vanuit daar de goedkeuring van alle documenten. Kreeg inderdaad dezelfde boodschap dat het mogelijk iets langer kon duren allemaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:38
_Christiaan_ schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 09:14:

Thanks voor de reacties. We hebben er inderdaad nog even goed over nagedacht, en besloten om het door te zetten indien de bank akkoord gaat.
.
Je presenteert het als een keuze, maar tenzij je bereid was 10% van de koopsom als boete voor de kiezen te krijgen is het volgens mij in jullie situatie helemaal geen keuze....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Wij kregen net bericht van de verkoopster. Ze gaat eerder verhuizen omdat ze bang is dat dat later niet meer kan met een verhuisbedrijf. Wij kunnen dan eerder de sleutel krijgen om te verven en verhuizen. Breken en bouwen zal niet mogen. Zijn er nog andere dingen om rekening mee te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
Ojjorz schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 13:26:
Wij kregen net bericht van de verkoopster. Ze gaat eerder verhuizen omdat ze bang is dat dat later niet meer kan met een verhuisbedrijf. Wij kunnen dan eerder de sleutel krijgen om te verven en verhuizen. Breken en bouwen zal niet mogen. Zijn er nog andere dingen om rekening mee te houden?
  • Dat alle leidingen (inclusief WC etc..) doorlopen
  • Alsnog een rondje doen voor lekkages.
  • Schades (Keuken, Badkamer etc..)
  • Alle deuren/scharnieren goed zijn
  • Dat het keuken apparatuur nog werkt
Dit kom zo even in me op

[ Voor 20% gewijzigd door Zaratrass op 18-03-2020 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 13:13
Wie zijn hier aan het kijken naar een nieuw huis/
Zo ja- je ziet nu een mooi huis op Funda wat voldoet aan je wensen. Zou je dan kopen (nog tegen maximale uitgave / budget). Of wacht je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Ojjorz schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 13:26:Zijn er nog andere dingen om rekening mee te houden?
Opstalverzekering ook al vroeger laten ingaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ojjorz schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 13:26:
Hoeveel eerder? Paar dagen of meerdere weken? Verzekering moet je sowieso goed op letten, maar als je veel eerder met je nieuwe huis aan de slag gaat moet je wel realiseren dat het nog niet jouw huis is ;) In het ergste geval gaat de levering niet door, om wat voor reden dan ook en ben je aan het klussen geweest in een huis dat niet van jou was.

[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 18-03-2020 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

23 maart ipv 10 april. De verzekeringen blijven van de verkoopster doorlopen. Op 10 april volgt de echte overdracht. Het is dus puur dat we eerder kunnen schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Morgen is de taxatie voor de hypotheekaanvraag, dat wordt in onze handjes knijpen of dat nog door kan gaan.
Ojjorz schreef op maandag 16 maart 2020 @ 19:01:
[...]

Ja, ik wilde dit graag, maar... 'de door jou gekozen hypotheekverstrekker accepteert geen digitaal getekende aanvragen.' Oke...
Toevallig Hypotrust? Ik had dat laatst ook, kon dus op het werk die twee pagina's printen, scannen en weer mailen. Maar de handtekening van Hypotrusts kant is wel digitaal in het contract gezet, over meten met twee maten gesproken...

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Erasmo schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:13:
Morgen is de taxatie voor de hypotheekaanvraag, dat wordt in onze handjes knijpen of dat nog door kan gaan.

[...]

Toevallig Hypotrust? Ik had dat laatst ook, kon dus op het werk die twee pagina's printen, scannen en weer mailen. Maar de handtekening van Hypotrusts kant is wel digitaal in het contract gezet, over meten met twee maten gesproken...
A.S.R in ons geval. Verder wel snel en zonder gezeur, maar dit is wel ouderwets. Ook dat je het renteaanbod moet tekenen (terwijl steeds meer verstrekkers dat niet meer hoeven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
MaStar schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 14:51:
Zo ja- je ziet nu een mooi huis op Funda wat voldoet aan je wensen. Zou je dan kopen (nog tegen maximale uitgave / budget). Of wacht je?
Heb je het echt nodig? Anders bij twijfel niet doen!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:53
Net voor de corona crisis onderhands een vrijstaande huis gekocht op de executieveiling in een wat hogere prijsklasse. De koopcontract moet nog goedgekeurd worden door de voorzieningsrechter en ik moet mijn huidige woning nog verkopen (normale eengezinswoning omgeving Rotterdam). Hoop nu toch eigenlijk dat de koop niet doorgaat (geen goedkeuring van de rechter) in verband met eventuele crisis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:15
Reiziger88 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 23:16:
Net voor de corona crisis onderhands een vrijstaande huis gekocht op de executieveiling in een wat hogere prijsklasse. De koopcontract moet nog goedgekeurd worden door de voorzieningsrechter en ik moet mijn huidige woning nog verkopen (normale eengezinswoning omgeving Rotterdam). Hoop nu toch eigenlijk dat de koop niet doorgaat (geen goedkeuring van de rechter) in verband met eventuele crisis.
:? Waarom hoop je dat dan?
Boven je stand gekocht? Verwacht je werkloos te worden?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:53
Martinusz schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 23:24:
[...]

:? Waarom hoop je dat dan?
Boven je stand gekocht? Verwacht je werkloos te worden?
Je moet natuurlijk ook je oude huis nog kwijt raken. Die levert wellicht iets minder op. Je huidige aangekochte huis wordt minder waard. Buiten dat is het beter om zo een grote uitgave te doen tijdens een crisis (die er nu naar mijn gevoel aankomt). Het voelt daardoor als een 'minder' goede investering dan dat het in eerste instantie was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Reiziger88 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 23:30:
[...]

Je moet natuurlijk ook je oude huis nog kwijt raken. Die levert wellicht iets minder op. Je huidige aangekochte huis wordt minder waard. Buiten dat is het beter om zo een grote uitgave te doen tijdens een crisis (die er nu naar mijn gevoel aankomt). Het voelt daardoor als een 'minder' goede investering dan dat het in eerste instantie was.
Minder waard deze maand of dit jaar, maar ik veronderstel dat je een investering doet voor de langere termijn?

Zeker als je er zelf een tijdje wil gaan wonen lijkt het me heel vroeg om zulke conclusies te trekken. Ik veronderstel dat omdat het executie is het ook niet de hoofdprijs zal zijn?

Je moet uiteraard doen wat goed voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:43
MaStar schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 14:51:
Gezien de externe gekte op de woningmarkt is het niet verkeerd als er wat twijfel komt. Volgens mij was het de laatste tijd zo dat mensen al blij waren dat ze 'iets' konden kopen, in plaats van dat ze alleen het huis kochten dat bij hun wensen past. Dus het extreme overbieden zal wel stoppen, maar de verhouding tussen vraag en aanbod was zo scheef, dat een correctie alleen maar gezond is.

Terug naar je vraag, als ik een huis zou tegenkomen dat bij me past, dan zou ik dat gewoon nog kopen. Maar wel als je huidige woning ook snel verkocht kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
HereIsTom schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:27:
[...]

Heb je het echt nodig? Anders bij twijfel niet doen!
Waarom niet? Hypotheekrente gaat nu al hard stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-09 15:44
ABN: Wij van WC eend ;) Ik moet het nog zien over een langere periode (zeg 3-6 maanden). Stijgt nu lichtjes, niet heel extreem.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
Al zou er weer 1/2 procent bijkomen zou ik me er nog niet al teveel zorgen over maken.

Twee/drie jaar geleden was iedereen nog in z'n nopjes met zo'n hypotheekrente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
Jovatov schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:03:
Al zou er weer 1/2 procent bijkomen zou ik me er nog niet al teveel zorgen over maken.

HypoTrust gaat van 1,33 naar 1,37 20 jaar NHG. Valt nog mee.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Jovatov schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:03:
Eens. Als de huizenprijzen ook niet nog verder stijgen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
CryptoNL schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:06:
[...]

HypoTrust gaat van 1,33 naar 1,37 20 jaar NHG. Valt nog mee.
klopt - nu nog niet spannend.Vraag is hoe dat over 6 maanden is. En over een jaar.
Afwachten....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
MaStar schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:22:
[...]

klopt - nu nog niet spannend.Vraag is hoe dat over 6 maanden is. En over een jaar.
Afwachten....
Ja maar is dat niet altijd zo? We komen van 4-5% ;) Het is namelijk niet zo dat - wanneer er geen crisis is - de rente maar moet blijven zakken natuurlijk.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
CryptoNL schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:28:
[...]

Ja maar is dat niet altijd zo? We komen van 4-5% ;) Het is namelijk niet zo dat - wanneer er geen crisis is - de rente maar moet blijven zakken natuurlijk.
Eens - daarom wil ik nu de komende 1-2 maanden nog een huis kopen met lage rente ;)
Was pas net begonnen met zoeken - frustrerend. Veel minder aanbod nu.

[ Voor 8% gewijzigd door MaStar op 19-03-2020 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
Venn Hypotheken en Tulp Hypotheken. Ik had er nog nooit van gehoord, jij wel? Ook totaal onaantrekkelijke voorwaarden. :D

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
MaStar schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 08:54:
[...]

Waarom niet? Hypotheekrente gaat nu al hard stijgen.
Die stijgende rente is nu wel het minste probleem.
Als je nu een nieuwe hypotheek neemt van 100% en je weet niet zeker of je je baan e.d.behoud lijkt het mij dus niet verstandig om nu iets anders te kopen tenzij het echt noodzakelijk is, maar dan nog zou ik goed naar de financiën kijken of je het ook allemaal nog kan betalen in een hele moeilijke tijd.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
HereIsTom schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:23:
[...]

Die stijgende rente is nu wel het minste probleem.
Als je nu een nieuwe hypotheek neemt van 100% en je weet niet zeker of je je baan e.d.behoud lijkt het mij dus niet verstandig om nu iets anders te kopen tenzij het echt noodzakelijk is, maar dan nog zou ik goed naar de financiën kijken of je het ook allemaal nog kan betalen in een hele moeilijke tijd.
Mijn huur is momenteel hoger dan de lasten van een hypotheek. Wonen moet ik toch. Kopen stukken voordeliger.

En waar ik koop is het huis altijd nog te verhuren in slechte tijden.

En bij baanverlies volgt een uitkering.

[ Voor 7% gewijzigd door MaStar op 19-03-2020 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
MaStar schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:37:
[...]

Mijn huur is momenteel hoger dan de lasten van een hypotheek. Wonen moet ik toch. Kopen stukken voordeliger.

Allemaal makkelijk praten, maar de werkelijkheid is anders!
Als kopen voor jou veel goedkoper is dan huren, dan moet je gaan kopen.
En als het heel slecht gaat met de economie dan wordt verhuren ook een stuk lastiger.
En als je een eigen huis hebt, krijg je wel ww (70%), maar als die is afgelopen krijg je niks meer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

MaStar schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:37:
[...]

Een uitkering houdt ook eens op. En waar ga je wonen als je eigen huis verhuurt is dan? Bijstand terwijl je nog een woning verhuurt zal lastig worden.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

We hadden hier gepland eind april te verhuizen maar houden er rekening mee dat het coronavirus nog wel eens roet in het eten kan gooien, meer mensen in hetzelfde schuitje?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:09
Ik krijg 31 maart de sleutel van mijn koophuis en 8april is de huur opgezegd van het huurhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
naitsoezn schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:56:
[...]

Een uitkering houdt ook eens op. En waar ga je wonen als je eigen huis verhuurt is dan? Bijstand terwijl je nog een woning verhuurt zal lastig worden.... ;)
Tuurlijk - maar dan kan je beter geen huis kopen. Ik ben een dertiger, goede werkervaring, opleiding, dan hoop je nog wel te kunnen dragen. En anders heb ik altijd familie die dit kan :)

Ik ga niet uit van het doemscenario. Ook bij huur heb ik een probleem - zoals gezegd is dat duurder dan de hypotheek. MOet toch ergens wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Misanthropia schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:01:
Ik krijg 31 maart de sleutel van mijn koophuis en 8april is de huur opgezegd van het huurhuis.
Goede timing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Erasmo schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:59:
We hadden hier gepland eind april te verhuizen maar houden er rekening mee dat het coronavirus nog wel eens roet in het eten kan gooien, meer mensen in hetzelfde schuitje?
Zeker - ik was ook opzoek naar een koophuis. Eigen huis verkocht. Ga nu proberen te huren voor ten minste 6 maanden! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
Als de situatie blijft zoals hij nu is, maak ik me geen zorgen om de verhuizing (wij krijgen de sleutel op 1 mei).
We gaan alleen zelf wat klussen/verven, en moeten verder alleen nog een bus huren voor de verhuizing.

Als je afhankelijk bent voor de verhuizing van levering spullen (nieuwe keuken oid) dan is het al wel spannender nu denk ik.

Wel heb ik de huis van mijn huis nu (huur) nog niet opgezegd. Misschien dat ik daar voor de zekerheid toch mee wacht, mochten met zijn allen toch in totale lockdown gaan. De huur is gelukkig relatief laag, dus ook dat zou geen ramp zijn als we dit langer zouden moeten aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
Mijn ex maakte zich ook zorgen om de levering van nieuwe spullen voor mijn huis.... en ze verhuist eens niet mee, stresskip.

Maar ik breng eerst alle huidige spullen over en daarna eens kijken hoe het huis voelt voordat ik wat ga inrichten. Ik heb wat ik heb,het is misschien niet mooi in het nieuwe huis, maar heb alle tijd om te vinden wat ik zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillonde
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 11:53
Jup, wij krijgen eind april de sleutel en verhuizen ergens in de weken daarna. Vooral het inschakelen van (schoon)ouders en vrienden staat een beetje op losse schroeven. Dan gaan we zelf wel schilderen als er nog ergens verf te krijgen is tegen die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

MaStar schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:08:
[...]

Tuurlijk - maar dan kan je beter geen huis kopen. Ik ben een dertiger, goede werkervaring, opleiding, dan hoop je nog wel te kunnen dragen. En anders heb ik altijd familie die dit kan :)

Ik ga niet uit van het doemscenario. Ook bij huur heb ik een probleem - zoals gezegd is dat duurder dan de hypotheek. MOet toch ergens wonen.
Volgens mij vraag je niet om meningen, maar om bevestiging van je eigen mening :P Ik ben het trouwens met je eens dat je momenteel niet moet laten leiden door het huidige sentiment, maar om totaal andere redenen dan jij aanvoert :> ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:24
Mijn zoektocht naar een huis is ongeveer drie jaar geleden begonnen, inmiddels heb ik afgelopen november getekend voor nieuwbouw. In de afgelopen drie jaren hoor en lees ik regelmatig dat een enorme daling van huizenprijzen aanstaande is. Ook kan de rente al drie jaren onmogelijk nog lager :) Een huis koop je meestal als woonplek en wat er komen gaat valt onmogelijk te voorspellen. Wel vind ik persoonlijk dat als er een effect is, dit minimaal zal zijn. Economisch zal het weer draaien als dit weg ebt, dat mensen steeds meer steeds vaker alleen wonen blijft doorgaan, en het tekort blijft bestaan. Tenzij er erg gekke dingen gebeuren met een jarenlange financiele effect, bijvoorbeeld massale ontslagen en enorme sterfte (zie ik niet gebeuren), zal het effect kort zijn. Onderliggende problemen zoals dure arbeid, hoge grondprijzen, te weinig nieuwbouw en dergelijke blijven immers bestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koploper
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:59
Wij hopen op vrijdag 27 maart de sleutel te krijgen van ons huis. Een dag later willen we verhuizen. En per 31 maart is de huur opgezegd. Ik vind het inmiddels wel behoorlijk spannend worden. :/
Gisteren had ik de notaris al gebeld om te vragen wat er zou gebeuren als het land in lock down gaat. Maar dat wisten ze ook niet direct. Ze achtten de kans dan groot dat het passeren niet door kon gaan, want zij kunnen dan namelijk ook niet werken. Maar of dat daadwerkelijk dan het geval gaat zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Broodbeleg schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 09:27:
[...]

Waar ben je uiteindelijk terecht gekomen? :)
Fryslân, daar ben ik geboren en heb ik 16 jaar gewoond. We hadden het totaal niet in onze scope totdat we voor de lol eens wat rond gingen kijken bij nieuwbouwprojecten. Dat beviel ons al heel snel heel goed.

Voordelen:

- Ruimer (nieuwbouw)huis dan alles dat we tot nu toe hebben bekeken aan bestaande woningen
- Volledig naar eigen smaak in te richten
- Voordeliger dan de huizen die we tot nu toe hebben bekeken
- Rustige omgeving maar toch in een stad
- Werken bij huidige werkgever blijft mogelijk
- Precies op een uur van alle opa's en oma's
- Geld over voor de leuke dingen des levens

Nadelen
- Langere reistijd
- Verder weg van alle vrienden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Koploper schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:30:
[...]

Wij hopen op vrijdag 27 maart de sleutel te krijgen van ons huis. Een dag later willen we verhuizen. En per 31 maart is de huur opgezegd. Ik vind het inmiddels wel behoorlijk spannend worden. :/
Gisteren had ik de notaris al gebeld om te vragen wat er zou gebeuren als het land in lock down gaat. Maar dat wisten ze ook niet direct. Ze achtten de kans dan groot dat het passeren niet door kon gaan, want zij kunnen dan namelijk ook niet werken. Maar of dat daadwerkelijk dan het geval gaat zijn?
Wat zijn de gevolgen als passeren niet door kan gaan? Krijg je dan uitstel? Blijft je hypotheekofferte geldig?

Wij zitten dus 10 april in het zelfde schuitje en ik begin me een beetje zorgen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ojjorz schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 19:32:
[...]

Wat zijn de gevolgen als passeren niet door kan gaan? Krijg je dan uitstel? Blijft je hypotheekofferte geldig?
Dat verschilt per hypotheek-product, dus per offerte. Ik sluit coulance als gevolg van corona niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Samenvattend - vandaag toch relatief veel huizen op de markt gekozen.

Zijn hier ook mensen uit Makelaarsland? Benieuwd naar de ervaringen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
mister_S schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:03:
Mijn zoektocht naar een huis is ongeveer drie jaar geleden begonnen, inmiddels heb ik afgelopen november getekend voor nieuwbouw. In de afgelopen drie jaren hoor en lees ik regelmatig dat een enorme daling van huizenprijzen aanstaande is. Ook kan de rente al drie jaren onmogelijk nog lager :) Een huis koop je meestal als woonplek en wat er komen gaat valt onmogelijk te voorspellen. Wel vind ik persoonlijk dat als er een effect is, dit minimaal zal zijn. Economisch zal het weer draaien als dit weg ebt, dat mensen steeds meer steeds vaker alleen wonen blijft doorgaan, en het tekort blijft bestaan. Tenzij er erg gekke dingen gebeuren met een jarenlange financiele effect, bijvoorbeeld massale ontslagen en enorme sterfte (zie ik niet gebeuren), zal het effect kort zijn. Onderliggende problemen zoals dure arbeid, hoge grondprijzen, te weinig nieuwbouw en dergelijke blijven immers bestaan.
Heb je de laatste dagen het nieuws soms gemist of ben je altijd zo’n super optimist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Jup. Ik heb op vrijdag de dertiende de sleutel gekregen. Mijn klushulp voor die dag moest afzeggen net als de twee mensen die me deze week op woensdag, donderdag en vrijdag zouden helpen. Er ligt een houten vloer in mijn nieuwe huis die dringend gerestaureerd moet worden, maar het bedrijf wat ik daarvoor ingeschakeld had moest afbellen vanwege (inmiddels) twee Corona gevallen in het bedrijf. Eergisteren op dinsdag kwamen er gelukkig wat mensen om meters te maken qua schilderwerk maar ik heb de todo-lijst van dingen die ik voor de verhuizing wilde doen al enorm teruggeschaald. Tot en waarschijnlijk ook met zaterdag ben ik er in m'n eentje aan het klussen.

Afgelopen dinsdag zou er een bedrijf komen voor het maken van een offerte voor zonnepanelen. Die hebben afgebeld, want alle panelen komen normaliter uit China en die levert nu niks. Ze kunnen geen offerte maken zonder te weten wanneer er weer panelen komen. En, de prijs zal dan naar verwachting ook wel anders zijn. Hetzelfde geld voor veel omvormers trouwens.

Op maandag 30 maart zouden er wat nieuwe meubels geleverd worden. Dat gaat niet door want de fabriek ligt stil. Waarschijnlijk maken ze daar niks tot halverwege april, dus moet ik in ieder geval zo lang wachten. En ik heb al een mail dat ze tot en met juni alleen maar bezorgen tot de voordeur om verdere verspreiding van het virus te voorkomen. Da's erg onhandig met een drive-in woning met de woonkamer op de eerste verdieping.

Een tripje naar de bouwmarkt is al een uitdaging. De helft van het assortiment is uitverkocht want iedereen is nu aan het klussen. Ik had vandaag zes Jung half-inbouw dubbele stopcontacten nodig. Normaal gesproken hebben ze daar dozen vol van bij de Gamma. Nu hebben ze daar niets meer van en ze hebben ook geen idee wanneer er weer wat komt. En roerhoutjes voor de verf? Ik kreeg er vandaag geen want ze zijn er bijna doorheen.

Ik verhuis de 28e, maar het is nu spannend of ik het red qua alle werkzaamheden. En heb ik die dag überhaupt wel genoeg mensen om te sjouwen? Geen idee. Ik weet niet wat er de komende anderhalve week gaat gebeuren.

[edit]
Iets simpels als een slotenmaker is al een dingetje. Heeft het geen spoed? Dan komen ze niet.

[edit2]
Ik heb zo links en rechts wat vervoer en spullen gehuurd. Denk aan busjes, steigers, etc. Daar betaal je borg voor natuurlijk, maar omdat overal de administratie gesloten is of op verminderde capaciteit werkt moet je wel langer wachten tot je dat terug krijgt. Ik wacht nu op 1700 euro aan borg, dat komt sowieso pas volgende maand in plaats van deze maand. Daar moet je dus ook rekening mee houden.

[ Voor 14% gewijzigd door AtleX op 19-03-2020 20:46 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
HereIsTom schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 20:21:
[...]

Heb je de laatste dagen het nieuws soms gemist of ben je altijd zo’n super optimist?
Leg eens uit hoe deze situatie de onderliggende problemen van het huizenmarkt oplost zou ik zeggen. Wat wordt er nu op de lange termijn opgelost waardoor de prijzen blijvend gaan dalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
mister_S schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 21:10:
[...]

Leg eens uit hoe deze situatie de onderliggende problemen van het huizenmarkt oplost zou ik zeggen. Wat wordt er nu op de lange termijn opgelost waardoor de prijzen blijvend gaan dalen?
Als dit even aanhoudt dan komen er veel mensen in de (financiële) problemen, dus een (duur) huis kopen zit er dan niet meer in.
En als het nog iets langer duurt dan kunnen vele straks ook de hypotheek niet meer betalen, huizen onderwater, dus gedwongen verkopen, waardoor de prijzen flink gaan zakken.
Ik hoop niet dat dit allemaal gebeurt, maar als je naar Italië kijkt geeft dat niet veel hoop op een goede snelle afloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:31
HereIsTom schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 21:16:
[...]

Als dit even aanhoudt dan komen er veel mensen in de (financiële) problemen, dus een (duur) huis kopen zit er dan niet meer in.
En als het nog iets langer duurt dan kunnen vele straks ook de hypotheek niet meer betalen, huizen onderwater, dus gedwongen verkopen, waardoor de prijzen flink gaan zakken.
Ik hoop niet dat dit allemaal gebeurt, maar als je naar Italië kijkt geeft dat niet veel hoop op een goede snelle afloop.
Voor dit doem scenario is meer dan 2 maanden nodig. En zo ver zie ik dit nog niet gaan.
Sowieso is de overheid maximaal bezig om jouw scenario niet uit te laten kopen.
Zelf denk ik dat het effect op de woningmarkt zal zijn dat de prijs even niet verhoogt, maar dat is alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Martiveen schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 22:43:
[...]

Voor dit doem scenario is meer dan 2 maanden nodig. En zo ver zie ik dit nog niet gaan.
Sowieso is de overheid maximaal bezig om jouw scenario niet uit te laten kopen.
Zelf denk ik dat het effect op de woningmarkt zal zijn dat de prijs even niet verhoogt, maar dat is alles.
Ik hoop dat je gelijk hebt, maar ben bang dat het wel veel langer gaat duren dan twee maanden.
En al die miljarden die de overheid nu uit gaat geven moeten ook weer worden terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Ik zie een aantal users die ontzettend bang zijn gemaakt door de media. Missie geslaagd voor hen :) Er zijn veel minder doden dan met de normale griep en jij mag dalijk zowat de sleutel van je voordeur inleveren en misschien niet meer op social media. Denk even 3 tellen na allemaal wat hier aan de hand is.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:31
HereIsTom schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 22:49:
[...]

Ik hoop dat je gelijk hebt, maar ben bang dat het wel veel langer gaat duren dan twee maanden.
En al die miljarden die de overheid nu uit gaat geven moeten ook weer worden terugverdiend.
Die verdienen ze terug door de bedrijven nu draaiende te houden. Sowieso gaan we een mindere periode hebben in de zomer. Daarna is het gewoon te hopen dat genoeg mensen het gehad hebben zodat we geen piek gaan krijgen.
En wat de overheid nu kan uitgeven hebben ze de 4 jaar hiervoor opgebouwd. Had je er toen ook last van dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
@HereIsTom Ik begrijp wat je wilt zeggen, maar ik denk niet dat het zo'n vaart zal lopen. Blijft koffiedik kijken natuurlijk, ik ben geen financieel expert. Zelfs een kleine prijsdaling zie ik persoonlijk niet snel gebeuren, maar dat is gebaseerd op mijn eigen logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koploper
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:59
Ojjorz schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 19:32:
[...]

Wij zitten dus 10 april in het zelfde schuitje en ik begin me een beetje zorgen te maken.
De precieze gevolgen konden ze me bij het notariskantoor ook niet vertellen, maar uitstel lijkt dan wel het meest logische. De hypotheekofferte is gelukkig tot half juli geldig, dus wat dat betreft hebben we nog wel speelruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Cross post uit het Vervoer-forum:

Mijn private lease contract loopt op 4 april af en ik zit op dit moment in het proces van een hypotheekaanvraag. Natuurlijk wil ik dat de hypotheekverstrekker dat allemaal niet meerekent. Weet iemand hoe (soepel) ze daar mee omgaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Tjebakka schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 08:44:
Cross post uit het Vervoer-forum:

Mijn private lease contract loopt op 4 april af en ik zit op dit moment in het proces van een hypotheekaanvraag. Natuurlijk wil ik dat de hypotheekverstrekker dat allemaal niet meerekent. Weet iemand hoe (soepel) ze daar mee omgaan?
Geef duidelijk de einddatum van het contract aan, als dat voor de datum van passeren ligt neem ik aan dat ze er niet te moeilijk over doen. Anders kan je altijd even je adviseur laten bellen om de situatie uit te leggen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Tsurany schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 08:50:
[...]

Geef duidelijk de einddatum van het contract aan, als dat voor de datum van passeren ligt neem ik aan dat ze er niet te moeilijk over doen. Anders kan je altijd even je adviseur laten bellen om de situatie uit te leggen.
Dat zal geen probleem moeten zijn dan. Passeren is na week 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:55
Wil je het zekere voor het onzekere weten en je kunt de auto missen, lever hem dan nu in. De kosten voor vervroegd inleveren zullen voor die twee weken wel te overzien zijn.

Hypotheekverstrekkers werken, bij wijze van, met een checklist. Alle vinkjes op groen is akkoord, één rood kruisje is niet akkoord. Een "ja maar, dan..." verhaal is lastig en past niet zomaar in zo'n checklist.

Het kan overigens ook zo zijn dat je inkomen zelfs met een private lease contract toereikend is voor de gewenste hypotheek, maar dat zal gezien je vraag denk ik niet aan de orde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sreini
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-07-2022
Mijn ervaring met een huis kopen:

Als je wilt gaan klussen en het allemaal zelf wil doen (en je bent ook niet zo handig dus je moet alles via internet leren) is het een hoop gedoe, geld en vermoeidheid.

Uiteindelijk zijn we er bijna uit (alleen laminaatvloer en plinten moeten nog gelegd worden) maar dit is echt veel werk geweest. Ik heb de sleutels op 14 Februari gekregen, dacht dat ik dit een week of twee wel af zou hebben, maar omdat ik door de week ook nog moest werken zijn we nu nog bezig.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:11
Anton2610 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 12:15:
Vrijdagochtend bij de notaris voor de sleuteloverdracht, hopen dat alles open mag blijven en er tot die tijd niemand begint te kuchen.
Net terug van de notaris, met de sleutels oOo.

Eerste huis is een feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Sreini schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:05:

Als je wilt gaan klussen en het allemaal zelf wil doen (en je bent ook niet zo handig dus je moet alles via internet leren) is het een hoop gedoe, geld en vermoeidheid.

Uiteindelijk zijn we er bijna uit (alleen laminaatvloer en plinten moeten nog gelegd worden) maar dit is echt veel werk geweest. Ik heb de sleutels op 14 Februari gekregen, dacht dat ik dit een week of twee wel af zou hebben, maar omdat ik door de week ook nog moest werken zijn we nu nog bezig.
Je moet niet vergeten dat jij elk probleem waar je tegenaan loopt voor 't eerst in je leven tegen komt. Iemand met ervaring in de bouw loopt al tegen dezelfde problemen aan sinds z'n 16e. Een tweede keer zal 't echt beter gaan allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night-Reveller
  • Laatst online: 17-09 07:10
We hebben onlangs een huis verkocht met de overdracht eind april. Ik ben benieuwd of de verhuizing doorgaat ivm corona: heeft de notaris er zin in? Wil het verhuisbedrijf komen helpen?

Ik zal niet de enige zijn met die vraag, dus als dit niet doorgaat ligt de hele huizenmarkt stil tot juni en verhuist er helemaal niemand :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:20
Night-Reveller schreef op maandag 23 maart 2020 @ 21:36:
We hebben onlangs een huis verkocht met de overdracht eind april. Ik ben benieuwd of de verhuizing doorgaat ivm corona: heeft de notaris er zin in? Wil het verhuisbedrijf komen helpen?

Ik zal niet de enige zijn met die vraag, dus als dit niet doorgaat ligt de hele huizenmarkt stil tot juni en verhuist er helemaal niemand :-(
Notaris niet met meer dan 3 personen gaan zitten 🙃. Maar notarissen zullen waarschijnlijk graag wat blijven doen. Aangezien hun inkomsten anders ook opdrogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Notaris kan gewoon doorwerken, zorgen dat iedereen ruim uit elkaar zit en dan elk met eigen pen tekenen en er is niks aan de hand.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Laatst online: 17-09 23:12

De ervaring met laten doen (en je bent zelf wél handig) is vaak dat je enorm veel tijd kwijt bent om iemand te regelen voor een redelijke prijs. Daarna moet je op een onmogelijk moment thuis zijn want daar hadden ze nog een gaatje. Daarna komen ze veel te laat (andere klus uitgelopen) en moeten ze een andere dag terugkomen om het af te maken. En uiteindelijk hebben ze alles zo afgeraffeld dat je het zelf netter had gedaan.

Kortom: hoe dan ook is het een hoop gedoe, nog meer geld, en misschien iets minder vermoeidheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misanthropia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Ik wacht nog op een rente-aanbod. Documenten zijn allemaal al ingeleverd bij de adviseur (vorige week donderdag). Ik heb een deel inkomen uit ZZP wat ik mee wil laten rekenen voor de hypotheek, maar ben er niet van afhankelijk.

De hypotheek is aangevraagd bij een verstrekker die dat zelf kan toetsen adhv IB van de afgelopen 3 jaar.

Wel érg spannend allemaal, zeker nu met de corona-crisis.

Update: Renteaanbod ontvangen van 1,44% voor 20 jaar. :) Snel ondertekend en teruggestuurd.

[ Voor 10% gewijzigd door Tjebakka op 24-03-2020 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g.ceulen
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-05 15:02
Hallo iedereen,

Ik ben een starter op de woningmarkt en ik ben opzoek naar bijv. een goed boek die mij een inleiding kan geven. Kan iemand mij iets aanbevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
g.ceulen schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 13:06:
Hallo iedereen,

Ik ben een starter op de woningmarkt en ik ben opzoek naar bijv. een goed boek die mij een inleiding kan geven. Kan iemand mij iets aanbevelen?
Ik zou voornamelijk Google raadplegen zodat je beter op de hoogte bent van de laatste trends. Daarnaast vind je veel informatie op https://www.eigenhuis.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:06

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Hallo iedereen,

Je kan eens een gesprek met een hypotheker inplannen. Die kan je informatie geven over wat je kan lenen, waar je op moet letten, etc.

Weet je ook gelijk of en waar je moet gaan kijken, of dat het uberhaupt nog niet verstandig is om je nu op de huizenmarkt te begeven.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zaratrass
Vandaag een bindend aanbod ontvangen; 20 jaar voor 1.33%. gelukkig alles ingediend vlak voor de verhogingen.

Helaas niet de volledige 9.000 euro voor energie besparende maatregelen kunnen krijgen. De bank wou maar tot 7.600 gaan (ik zit aan mijn max lenen) dus ik moet de resterende 1.400 zelf bijleggen. Dat is het probleem niet.

Nu hopen dat ik op 15mei de sleutel kan ontvangen en kan gaan klussen.. en tegen die tijd ook nog ergens afstuderen :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-09 23:49
Hallo iedereen,

Diverse e-books op de site van Vereniging Eigen Huis, hypotheek- of financieel adviseur kan een hele hoop uitleggen, zodra je zoekgebied een vaste vorm heeft ook een aankoopmakelaar.
Een goed boek als "Huis kopen voor dummies" zal er niet echt zijn, zo snel verandert de markt en de regelgeving. Dus je kunt 't best terecht bij meer up-to-date bronnen.
En natuurlijk diverse tips in dit topic :)

Ondertussen wordt 't hier ook spannend. 16-03 de koopovereenkomst getekend en de hypotheekaanvraag gedaan. Deze week zou de offerte binnen moeten komen. Het is vooral hopen nu dat door alle omstandigheden de overdracht 22-04 door kan gaan en we een beetje tempo kunnen zetten achter de verhuizing.

[ Voor 18% gewijzigd door ShitHappens op 25-03-2020 00:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandro!
  • Laatst online: 22:12
Hallo iedereen,

Je kunt ook op de websites van verschillende aanbieders kijken. De Rabobank heeft bijvoorbeeld ook een soort ebookje waar alle stappen in staan, inclusief handige tips voor vóór, tijdens en na de aankoop van je woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Taxatie aankoop woning is pas volgende week. Is dat normaal dat dat meer dan een week moet duren? Daarna pas rapport en dat zal waarschijnlijk ook nog wel een tijdje duren.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
CryptoNL schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 11:10:
Taxatie aankoop woning is pas volgende week. Is dat normaal dat dat meer dan een week moet duren? Daarna pas rapport en dat zal waarschijnlijk ook nog wel een tijdje duren.
Ging bij mij ook wel een week of anderhalf/twee overheen voordat ik het rapport had.
Het zal in deze rare tijden in elk geval niet per se sneller gaan denk ik.

Verder heb ik deze week voor mijn verhuizing een verhuisbus met chauffeur/sjouwer +1 klushulp gereserveerd. We hielden de mogelijkheid open om dat nu misschien wel te doen, waar ik eerdere verhuizingen altijd gewoon zelf heb gedaan. Maar nu met alle maatregelen vermoed ik dat ik minder op mensen uit mijn netwerk zal kunnen rekenen, en dan is dit wel net zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:10

Duurt altijd langer dan je denkt idd. "Gelukkig" gaat er voorlopig niemand ergens heen op vakantie, dus dagen genoeg om in huis te klussen :P

Zelf vorige week wegens geannuleerde wintersport maar aan het muren schilderen geslagen en de tuin omgespit zodat ik zodra het wat warmer wordt graszoden er in kan knallen.

Komend weekend lekker plintjes lakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Jovatov schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 11:34:
[...]

Ging bij mij ook wel een week of anderhalf/twee overheen voordat ik het rapport had.
Het zal in deze rare tijden in elk geval niet per se sneller gaan denk ik.

Verder heb ik deze week voor mijn verhuizing een verhuisbus met chauffeur/sjouwer +1 klushulp gereserveerd. We hielden de mogelijkheid open om dat nu misschien wel te doen, waar ik eerdere verhuizingen altijd gewoon zelf heb gedaan. Maar nu met alle maatregelen vermoed ik dat ik minder op mensen uit mijn netwerk zal kunnen rekenen, en dan is dit wel net zo makkelijk.
Dat is meestal zo, maar duurt het taxeren ook al zo lang? Anderhalve week geleden al akkoord gegeven tot taxatie en wordt pas volgende week getaxeerd. Dacht dat dat slechts enkele dagen duurde altijd.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillonde
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 11:53
CryptoNL schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 11:35:
[...]

Dat is meestal zo, maar duurt het taxeren ook al zo lang? Anderhalve week geleden al akkoord gegeven tot taxatie en wordt pas volgende week getaxeerd. Dacht dat dat slechts enkele dagen duurde altijd.
Dat is wel lang. Bij ons was de taxatie de dag na acceptatie van het bod en hadden we het rapport een week later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
CryptoNL schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 11:35:
[...]

Bij mij was het vrij snel gegaan... donderdag akkoord en de maandag na het weekend direct de taxatie uitgevoerd. de donderdag daarna had ik het taxatie rapport ook al binnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met de volgende zin in een taxatierapport ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VOK7VJedCwsSVnbV7jnCKSHfxHU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f2sP8MfMoKex4TMruBhvaTZi.png?f=fotoalbum_large

Ik tag @MikeyMan hier ook even in omdat ik zag dat hij een soortgelijke ervaring heeft (maar dan anders geformuleerd).

Het gaat hier om een taxatierapport van 5maanden geleden van het huis wat we graag zouden willen hebben, dus dit is nog niet het taxatierapport voor onze hypotheekaanvraag. Ik zit naar aanleiding hiervan met heel veel vragen om überhaupt van de koop af te zien.
- Kan de bank de hypotheek aanvraag weigeren vanwege deze zin? Dit vanwege het feit dat we meer kans denken te maken als we zonder voorbehoud een bod zouden uitbrengen
- Wat zijn (mogelijk) de gevolgen/consequenties als we de koop toch door zouden zetten?
- etc...

-edit-
Het zou gaan om een benzinestation/ondergrondse tanks krijg ik via de website van de milieudienst door, maar dit zou (destijds) wel voldoende gesaneerd zijn volgens de richtlijnen van toen, maarja hoe zit dat tegenwoordig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gdst7nN4gg0kKMiI00LnQu-_EMw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pBolGIRVj5uU7i9KBZxtEJQU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Enforcer op 27-03-2020 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Enforcer schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 18:58:
Heeft iemand ervaring met de volgende zin in een taxatierapport ?

[Afbeelding]

Ik tag @MikeyMan hier ook even in omdat ik zag dat hij een soortgelijke ervaring heeft (maar dan anders geformuleerd).

Het gaat hier om een taxatierapport van 5maanden geleden van het huis wat we graag zouden willen hebben, dus dit is nog niet het taxatierapport voor onze hypotheekaanvraag. Ik zit naar aanleiding hiervan met heel veel vragen om überhaupt van de koop af te zien.
- Kan de bank de hypotheek aanvraag weigeren vanwege deze zin? Dit vanwege het feit dat we meer kans denken te maken als we zonder voorbehoud een bod zouden uitbrengen
- Wat zijn (mogelijk) de gevolgen/consequenties als we de koop toch door zouden zetten?
- etc...
Dit blijkt een verwijzing te zijn naar het daadwerkelijke bodem onderzoek. Vind de formulering ook enigszins vreemd nog steeds.

Heb je het bodem onderzoek er ook bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 19:01:
[...]Heb je het bodem onderzoek er ook bij?
Dat lijkt gewoon een extract te zijn van bodemloket.nl ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dO_B2Fu075JVXEHaFPw5XGXnpyc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FscZ6oCg0FORWWaqDSEfpiJt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12T3SHGMg-OO9Pak1Y-29Csq9Xg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4yuO0F6CbNran681j10iAO2H.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_P3mQmv3WRMRJ1Jyw9oU6sM1jeg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BFEHS3elGqsRK9QfpXFoMMae.jpg?f=fotoalbum_tile

-edit-
(heb alle relevante adresinfo weggelaten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Oh ja bij mij stond die verwijzing er wel in, maar dat bodemloket gaf vervolgens aan dat er geen probleem was. Dit is wel apart zo ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:31
Tsurany schreef op maandag 23 maart 2020 @ 21:47:
Notaris kan gewoon doorwerken, zorgen dat iedereen ruim uit elkaar zit en dan elk met eigen pen tekenen en er is niks aan de hand.
Mijn vriendin heeft voor de verkoop van haar huis een Notariële volmacht gegeven. Hoeft er niet eens meer bij te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:44
danslo schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 20:00:
[...]

Mijn vriendin heeft voor de verkoop van haar huis een Notariële volmacht gegeven. Hoeft er niet eens meer bij te zijn :)
Dat is niets nieuws/bijzonders, de bank is ook nagenoeg nooit aanwezig bij het passeren van de hypotheekakte. Verkopers zijn vaker wel aanwezig, maar het is absoluut geen must. Sowieso, wat heb je er als verkoper aan om aanwezig te zijn? Enige reden is dat een volmacht doorgaans geld kost ;)
Pagina: 1 ... 128 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7