In principe kijkt een hypotheekadviseur gewoon naar of je een vast contract hebt en naar je werkgeversverklaring nu._Christiaan_ schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 11:12:
Ik zit een beetje in twijfel nu. Ik heb met mijn partner (beide vast contract bij KLM) een huis gekocht. We krijgen deze week de hypotheekofferte, alleen de vraag is of er nu verstandig aan te doen is om ermee door te gaan gezien de grote onzekerheid met eventuele ontslagen die misschien nog gaan volgen. De maandlasten zijn namelijk vrij hoog en het zou goedkoper zijn om in mijn huurhuis te blijven wonen.
De vraag is ook of een hypotheekadviseur hiernaar kijkt, of dat ze enkel kijken naar of je een vast contract hebt en je werkgeversverklaring. Dat is over een paar maanden wellicht hopeloos outdated.
Wat er in de toekomst gebeurt weet een hypotheker toch nooit. Voor hetzelfde geld neem je zelf ontslag nadat je je huis hebt gekocht. Zolang je je hypotheek blijft betalen maakt dat niet uit. Net zo goed kan je je credit card en dergelijke stopzetten voor je hypotheek, om het nadat je je huis gekocht te hebben vrolijk weer aan te vragen.
Of het verstandig is om nu een huis te kopen, is een tweede. Maar als je al over de drie dagen bedenktijd zit na het tekenen van het koopcontract (ik lees dat je al gekocht hebt) kom je er ook niet zo makkelijk meer van de koop af. Een voorbehoud financiering is in dit geval geen uitweg, je kán op het moment wel een hypotheek krijgen.