Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 127 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:04
Zaratrass schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 07:23:
[...]

21k (vraagprijs 239k)
In Apeldoorn
Da's flink.

Maar dus ook als zodanig getaxeerd, dus dan is hij ook flink laag in de markt gezet. Gefeliciteerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-09 15:44
@Zaratrass Pfoe wist je vooraf al dat het op dat bedrag zou worden getaxeerd of wilde gok?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 15:10
CryptoNL schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 08:16:
@Zaratrass Pfoe wist je vooraf al dat het op dat bedrag zou worden getaxeerd of wilde gok?
Beetje een gok, beetje Calasa en Kadaster opgevraagd en een beetje geld achter de hand gehouden O-)
Jovatov schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 08:14:
[...]

Da's flink.

Maar dus ook als zodanig getaxeerd, dus dan is hij ook flink laag in de markt gezet. Gefeliciteerd :)
Yes, er zijn een aantal vergelijkbare voor minimaal 250 verkocht.

[ Voor 33% gewijzigd door Zaratrass op 11-03-2020 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
@Zaratrass Die sites geven bij mij een waarde lager als de vraagprijs of veel hoger (lees 75K hoger :P ) Kan er niet zoveel mee :/ Wij gaan deze week ook overbieden. Vraag is alleen of het daarop getaxeerd gaat worden. Dat blijft een gok(je).

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 15:10
CryptoNL schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 08:28:
@Zaratrass Die sites geven bij mij een waarde lager als de vraagprijs of veel hoger (lees 75K hoger :P ) Kan er niet zoveel mee :/ Wij gaan deze week ook overbieden. Vraag is alleen of het daarop getaxeerd gaat worden. Dat blijft een gok(je).
Ik merk wel dat je net zoveel geniet als mij van de huidige markt |:( 8)7
Heel veel succes in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

CryptoNL schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 08:28:
Als er geen vergelijkbare verkopen zijn dan heb je weinig aan de waardebepalingen van de verschillende sites. De m2-prijs blijft een goede indicatie. Afwerkingsniveau ook, maar alleen als het dan 100% tip-top is. Een keuken van 10 jaar oud is ongeveer net zoveel waard in de verkoop als een keuken van 20 jaar oud; kopers gaan er vanuit dat ze die gaan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
@Zaratrass Inderdaad :D Maar lekker man, gefeliciteerd _/-\o_

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jovatov
Ik heb overigens gisteren mijn hypotheek getekend. Alles is nu dus ook helemaal rond. Afwachten tot 1 mei als we de sleutel krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Jovatov schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 08:38:
Ik heb overigens gisteren mijn hypotheek getekend. Alles is nu dus ook helemaal rond. Afwachten tot 1 mei als we de sleutel krijgen :)
Voor welke looptijd en rentepercentage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
Ojjorz schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 08:40:
[...]

Voor welke looptijd en rentepercentage?
20 jaar tegen 1,54% bij ASN.

Twintig jaar omdat we voor zekerheid kiezen en het verschil met kortere looptijden uiteindelijk niet echt groot is. En bij ASN omdat we ook gebruiken maken van de duurzaamheidslening die best gunstige voorwaarden heeft . We hebben dan alles bij ASN hebben zitten wat ik een prettig idee vind, al betalen we dan misschien net één/twee tientjes meer per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Jovatov schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 08:43:
[...]

20 jaar tegen 1,54% bij ASN.

Twintig jaar omdat we voor zekerheid kiezen en het verschil met kortere looptijden uiteindelijk niet echt groot is. En bij ASN omdat we ook gebruiken maken van de duurzaamheidslening die best gunstige voorwaarden heeft . We hebben dan alles bij ASN hebben zitten wat ik een prettig idee vind, al betalen we dan misschien net één/twee tientjes meer per maand.
Dat is dan NHG denk ik? Voor 100% LTV zonder NHG kom ik zelfs met duurzaamheid niet onder de 1,70%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
1,33% 20 jaar met NHG zag ik al _/-\o_ Gaat helemaal nergens meer over.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
Ojjorz schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 08:50:
[...]

Dat is dan NHG denk ik? Voor 100% LTV zonder NHG kom ik zelfs met duurzaamheid niet onder de 1,70%?
Correct.

Vandaar ook dat het verschil tussen de rentes van tien jaar en twintig jaar geen groot financieel verschil maken, het hypotheekbedrag is ook niet enorm hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Son Gohan
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23:12
Dank iedereen voor zijn of haar hulp, zit inmiddels alweer een paar dagen in me nieuwe huisje! oOo

Voor de mensen die nu bezig zijn met zoeken, onderhandelen en kopen van een woning laat je niet gek maken door de markt.

Volg je gevoel en wees stressbestendig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Jovatov schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 08:14:
[...]

Maar dus ook als zodanig getaxeerd, dus dan is hij ook flink laag in de markt gezet.
Die conclusie kan je simpelweg niet trekken. Taxatie is en blijft natte vinger werk, zeker in de huidige markt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Tsurany schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:28:
[...]

Die conclusie kan je simpelweg niet trekken. Taxatie is en blijft natte vinger werk, zeker in de huidige markt.
Precies.

De taxatie voor verkoop van mijn huis was 375.000. De taxatie na koop (door mij) was 400.000. Dat kan dus zomaar. Voor mij prima, ik had liever 400k dan 375k, maar het slaat natuurlijk nergens op aangezien de taxaties 10 dagen uit elkaar lagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-09 13:40
Tidaku schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 22:19:
[...]

Dit klinkt logisch. De makelaar vroeg mij vorige week al hoe wij een lagere taxatie zouden kunnen opvangen en daarbij eigenlijk een bedrag genoemd dat overeenkomt met de 10% eigen inbreng. Zoals de discussie om deze post heen gaat ben ik ook benieuwd of een grote afwijkende taxatie van 10% inderdaad met deze beperking van het voorbehoud opgevangen kan worden.
Wij zetten liever geen 10% eigen middelen in, maar als het moet kan dat wel via een familiebank constructie.
Let even op bij he tgebruik maken van de familiebank constructie; hierdoor kun je niet per definitie meer door lenen.
Je bank neemt dit mee in de kredietberekening.

Ter info:

https://www.consumentenbo...ing-binnen-de-familie#no6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17-09 17:21
smurfinmark schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:01:
[...]

Let even op bij he tgebruik maken van de familiebank constructie; hierdoor kun je niet per definitie meer door lenen.

Ter info:

[ Voor 17% gewijzigd door Penait1 op 02-04-2020 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
Tsurany schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:28:
[...]

Op een huis van 239k een taxatie van 260k lijkt me toch wel substantieel (bijna tien procent).
Wanneer je in een hogere prijsklasse zit (400k) met waarschijnlijk dus ook minder referenties voor een taxatie kan je natuurlijk sneller zo'n verschil in taxatie krijgen, het verschil is dan ook procentueel gezien kleiner.

Dus ik durf de stelling nog steeds wel aan dat het betreffende huis van 239k laag in de markt is gezet. Al is de huidige markt inderdaad onvoorspelbaar en bieden resultaten uit het verleden geen garanties voor de toekomst :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
Penait1 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:05:
[...]

Het komt regelmatig voor dat het geld op papier wordt geschonken om vervolgens de schenking te verscheuren na overdracht. Dan kan het prima
Dat zou kunnen, maar dat is sec geen familiebank constructie meer, dan ga je ervanuit dat de ouders het geld echt schenken.
Het zou dan ook rechtsreeks overgemaakt kunnen worden, net zo makkelijk.

Waar jij wellicht op doelt is dat de rentelasten/aflossing geschonken worden, dit zie je vaker.
Punt daarbij is dat je dan in het begin, en daar hebben we het hier over, nog niet die ruimte hebt, dat onstaat dan geleidelijk.

Verder is het ook zaak om belastingvrij te schenken, maar nogmaals, daar werd hier niet over gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Vroeger waren taxaties volgens mij meer op waarde geschat. Nu is het inderdaad meer natte vinger werk op basis van de markt en omstandigheden. Lijkt mij oorspronkelijk niet de bedoeling van ''de taxateur''.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Jovatov schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:07:
[...]

Op een huis van 239k een taxatie van 260k lijkt me toch wel substantieel (bijna tien procent).
Wanneer je in een hogere prijsklasse zit (400k) met waarschijnlijk dus ook minder referenties voor een taxatie kan je natuurlijk sneller zo'n verschil in taxatie krijgen, het verschil is dan ook procentueel gezien kleiner.

Dus ik durf de stelling nog steeds wel aan dat het betreffende huis van 239k laag in de markt is gezet. Al is de huidige markt inderdaad onvoorspelbaar en bieden resultaten uit het verleden geen garanties voor de toekomst :+ .
Dan zeg je dus dat een taxatie op minder dan 10% nauwkeurig moet zijn, dat gaat hem simpelweg niet worden. Zo nauwkeurig is taxeren niet, zeker niet in een markt die constant in beweging is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osbourne1903
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-09 00:49
Hallo mensen, gisteren ook het tijdelijke koopcontract getekend. Vraagprijs 319k, bod 325k, taxatie 330k.

Maar de taxatie is gebaseerd op een woning in dezelfde straat die 133m2 is, woning die wij hebben gevonden is 136m2 en heeft meer opties zoals keuken met diepvries, 2 wastafels, 6 kamers, zonwering,, geen open trappen.

De andere woning (133m2) die op 330k is getaxeerd heeft 5 kamers en hebben deze opties niet. Volgens de hypotheekadviseur zal het taxatiebedrag niet veranderen maar ik heb het idee dat hij geen moeite wil doen om te laten taxeren misschien om eventueel kosten te besparen? Wat denken jullie hierover? Zijn er nadelen als de woning bijvoorbeeld op 340k getaxeerd zou worden? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
smurfinmark schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:10:
[...]

Dat zou kunnen, maar dat is sec geen familiebank constructie meer, dan ga je ervanuit dat de ouders het geld echt schenken.
Het zou dan ook rechtsreeks overgemaakt kunnen worden, net zo makkelijk.

Waar jij wellicht op doelt is dat de rentelasten/aflossing geschonken worden, dit zie je vaker.
Punt daarbij is dat je dan in het begin, en daar hebben we het hier over, nog niet die ruimte hebt, dat onstaat dan geleidelijk.

Verder is het ook zaak om belastingvrij te schenken, maar nogmaals, daar werd hier niet over gesproken.
Nee, ik doelde op dat je tijdens de hypotheekaanvraag je ouders je een verklaring laten afgeven dat ze je een ton schenken. Omdat de bank het dan ziet als schenking gaat het niet af van je maximale hypotheek. Als je eenmaal in het huis zit begin je daarna toch met het aflossen van de """schenking""" met bijbehorende voordelen van een familiebank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kgl
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-09 11:14

kgl

osbourne1903 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:21:
Hallo mensen, gisteren ook het tijdelijke koopcontract getekend. Vraagprijs 319k, bod 325k, taxatie 330k.

Maar de taxatie is gebaseerd op een woning in dezelfde straat die 133m2 is, woning die wij hebben gevonden is 136m2 en heeft meer opties zoals keuken met diepvries, 2 wastafels, 6 kamers, zonwering,, geen open trappen.

De andere woning (133m2) die op 330k is getaxeerd heeft 5 kamers en hebben deze opties niet. Volgens de hypotheekadviseur zal het taxatiebedrag niet veranderen maar ik heb het idee dat hij geen moeite wil doen om te laten taxeren misschien om eventueel kosten te besparen? Wat denken jullie hierover? Zijn er nadelen als de woning bijvoorbeeld op 340k getaxeerd zou worden? Alvast bedankt!
Er zijn geen nadelen aan als de woning hoger getaxeerd wordt, eerder voordelen. Mogelijk kun je in een lagere risicoklasse vallen waardoor je een iets gunstigere hypotheekrente krijgt. En anders is het ineens mogelijk (een deel van) de aankoopkosten (overdrachtsbelasting, notariskosten, afsluitprovisie) mee te financieren, hoef je minder of geen eigen geld in te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tidaku
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
smurfinmark schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:01:
[...]

Ter info:

Klopt, dat is mij bekend. We hebben genoeg ruimte om bij de bank te lenen, we zitten lang niet aan het maximum en dat willen we ook niet. We willen af en toe ook nog wel eens op vakantie :). Bij voorkeur gebruiken we de familiebank voor een verbouwing, maar als ik de voordelen zie van 90% financiering en de lagere looptijd rente, dan overweeg ik dat ook. Op dit moment trekken de Lloydsbank en Tulp bank mijn interesse. Bij Tulp is het mogelijk om 25% boetevrij af te lossen tov 10% bij Lloyds. Lloyd's financiert weer maximaal 90% ipv 100%.

Zometeen contact met de hypotheekadviseur om de opties eens te bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
Penait1 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:21:
[...]

Nee, ik doelde op dat je tijdens de hypotheekaanvraag je ouders je een verklaring laten afgeven dat ze je een ton schenken. Omdat de bank het dan ziet als schenking gaat het niet af van je maximale hypotheek. Als je eenmaal in het huis zit begin je daarna toch met het aflossen van de """schenking""" met bijbehorende voordelen van een familiebank.
Nogmaals, dan ga je er er vanuit dat je ouders een ton schenken.
Daar is hier voor zover wij weten geen sprake van.

Het feit dat het een papieren schenking is maakt het niet vrijblijvend.
De bank verstrekt de hypotheek onder bepaalde voorwaarden, een belangrijke daarvan is dat je de "eigen middelen" goed weerspiegelt.
Wanneer je EUR 100.000 geschonken krijgt, en dat bij wijze van spreke direct na aanschaf huis weer intrekt, kun je serieuze problemen met je bank krijgen.

Ik vind het ook een beetje vreemd eerlijk gezegd dat je dit soort dingen zo makkelijk post hier wanneer het gaat om de financiering van een huis en complexe vragen die daarbij horen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osbourne1903
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-09 00:49
kgl schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:27:
[...]

Er zijn geen nadelen aan als de woning hoger getaxeerd wordt, eerder voordelen. Mogelijk kun je in een lagere risicoklasse vallen waardoor je een iets gunstigere hypotheekrente krijgt. En anders is het ineens mogelijk (een deel van) de aankoopkosten (overdrachtsbelasting, notariskosten, afsluitprovisie) mee te financieren, hoef je minder of geen eigen geld in te brengen.
Duidelijk, bedankt voor je snelle reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
Tidaku schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:29:
[...]

Klopt, dat is mij bekend. We hebben genoeg ruimte om bij de bank te lenen, we zitten lang niet aan het maximum en dat willen we ook niet. We willen af en toe ook nog wel eens op vakantie :). Bij voorkeur gebruiken we de familiebank voor een verbouwing, maar als ik de voordelen zie van 90% financiering en de lagere looptijd rente, dan overweeg ik dat ook. Op dit moment trekken de Lloydsbank en Tulp bank mijn interesse. Bij Tulp is het mogelijk om 25% boetevrij af te lossen tov 10% bij Lloyds. Lloyd's financiert weer maximaal 90% ipv 100%.

Zometeen contact met de hypotheekadviseur om de opties eens te bespreken.
Top. Ik heb net toevallig bij Lloyds afgesloten. Wat ze vaak doen is een hoger hypotheek erin schieten dan wat je daadwerkelijk gebruikt.
Hierdoor kun je later binnen de bestaande hypotheek opnemen, onder bepaalde voorwaarden natuurlijk, maar wel zonder een nieuwe hypotheek af te hoeven sluiten, scheelt weer notaris kosten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
smurfinmark schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:32:
[...]

Nogmaals, dan ga je er er vanuit dat je ouders een ton schenken.
Daar is hier voor zover wij weten geen sprake van.

Het feit dat het een papieren schenking is maakt het niet vrijblijvend.
De bank verstrekt de hypotheek onder bepaalde voorwaarden, een belangrijke daarvan is dat je de "eigen middelen" goed weerspiegeld.
Wanneer je EUR 100.000 geschonken krijgt, en dat bij wijze van spreke direct na aanschaf huis weer intrekt, kun je serieuze problemen met je bank krijgen.

Ik vind het ook een beetje vreemd eerlijk gezegd dat je dit soort dingen zo makkelijk post hier wanneer het gaat om de financiering van een huis en complexe vragen die daarbij horen
Ik zei alleen maar dat het een mogelijkheid is omdat je iets beweerde waar in de praktijk omheen te werken is.. Een mogelijkheid die door hypotheekadviseurs wordt aangedragen en ook wordt gebruikt. Is het grijs gebied? Ja. Mensen worden creatief. Uiteindelijk loopt de bank nauwelijks risico, je ouders des te meer omdat ze geen onderpand hebben. De bank sluit een hypotheek af met lage LTV aangezien een deel bij de ouders vandaan komt, terwijl de bank wel het volledige recht op het huis heeft.

[ Voor 13% gewijzigd door Penait1 op 11-03-2020 10:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TimmieVelthuis
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09 15:15
Veel gelezen in dit topic, maar hier nog niet iets geplaatst. Dank voor de tips en ervaringen.
Heb een huis gekocht na 8 maanden zoeken in Groningen stad. Komende weken alle documentatie in orde maken.

Vrouwlief en ik begonnen dus 8 maanden geleden met eisen en wensen voor ons nieuwe huis. Wonen nu in appartement in Groningen Zuid wat ons supergoed bevalt. Wilden dan ook aan de zuidkant van Groningen kijken met daarbij nog de plaatsen Haren, Paterswolde en evt. Zuidlaren. Dit omdat onze familie in midden van NL woont en wij niet via de Ring Zuid willen die de komende 5 jaar een grote puinhoop is.

Eisen/wensen:
- Minimaal 150m2
- Willen waarde kunnen vermeerderen door aanbouw, renovatie oid
- Locatie (gewilde buurt in Groningen of iets ten zuide hiervan)
- Tuin met zon einde middag/avond
- Jaren 30 of juist nieuwbouw, niet ertussen)
- Hypotheek tot 500k

Nou, dat was wat. Huizen die voor 375k te koop staan en voor 507k weg gaan. Huizen die al verkocht zijn als ze op Funda staan. Open huis van een uurtje waar 70 man in de woonkamer staan uit Amerika, Duitsland, Randstad en natuurlijk locals. Vraagprijs was al stevig, maar wordt nog "even" 45k boven geboden om het meteen niet meer interessant te maken. Dat soort taferelen. En dit alles met een aankoopmakelaar bij de hand!

Anderhalve week geleden bij een hoekwoning in Haren gekeken waarbij wij allebei niet hoge verwachtingen hadden, maar zagen beide meteen de potentie. Wij dachten al aan een openingsbod van 10% boven de vraagprijs, maar toen gaf onze makelaar de situatie van de verkopende partij aan (willen terug naar roots buiten Groningen) en kwam afgelopen dinsdag met de vraag of wij het huis wilden hebben voor een bod onder de vraagprijs: JA!

We zijn nog steeds beetje beduusd dat we nu ineens een huis hebben gekocht. Alles gaat nu ineens snel waar het daarvoor langzaam ging en frustraties begonnen op te komen. Hebben grootste plannen met het huis om er ons eigen paleisje van te maken. Enorm veel zin in en de druk staat er op. Tijdens de zoektocht werd de vrouw zwanger van onze tweede en tussen overdracht en datum dat ze is uitgerekend zit 2 weken hahaha.

TL:DR: van frustraties door gekte Groningse woningmarkt nu happy met een huis in Haren :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tidaku
  • Niet online
smurfinmark schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:38:
[...]

Top. Ik heb net toevallig bij Lloyds afgesloten. Wat ze vaak doen is een hoger hypotheek erin schieten dan wat je daadwerkelijk gebruikt.
Hierdoor kun je later binnen de bestaande hypotheek opnemen, onder bepaalde voorwaarden natuurlijk, maar wel zonder een nieuwe hypotheek af te hoeven sluiten, scheelt weer notaris kosten ;)
Hoe bedoel je dat precies? Ik koop een woning van 200k, maar vraag een hypotheek aan voor 220k?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
Tidaku schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:46:
[...]

Hoe bedoel je dat precies? Ik koop een woning van 200k, maar vraag een hypotheek aan voor 220k?
Je schrijft een hoger bedrag hypotheek in bij de notaris (220k) maar krijgt 200k. Mocht je ooit nog eens overwaarde willen opnemen/verbouwing etc hoef je niet opnieuw naar de notaris om 20k op te nemen want je staat al ingeschreven voor max 220k. Scheelt een keertje naar de notaris gaan, dus scheelt geld.

[ Voor 4% gewijzigd door Penait1 op 11-03-2020 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgl

kgl

[...]

Ik vermoed dat er wordt gedoeld op een hogere inschrijving van de hypotheek bij het kadaster. Je hoedt dan bij latere verhoging van de hypotheek niet langs de notaris. De rest van het traject moet natuurlijk wel gewoon worden doorlopen, dus er zal wel weer sprake zijn van advieskosten etc.

edit: Penait1 was me net voor

[ Voor 3% gewijzigd door kgl op 11-03-2020 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:15
[...]

Nee, de inschrijving is hoger voor mogelijk toekomstige hypotheek.
Ons huis staat geloof ik iets van 60K hoger ingeschreven dan onse hypotheek.
Dat wil zeggen dat wanneer we zouden willen verbouwen bijvoorbeeld en 50K hypotheek willen verhogen, we niet ook nog naar de notaris hoeven :) scheelt je dus geld ;)

Edit: zoals hierboven dus al staat :o

[ Voor 3% gewijzigd door Martinusz op 11-03-2020 10:52 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
kgl schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:51:
[...]

Ik vermoed dat er wordt gedoeld op een hogere inschrijving van de hypotheek bij het kadaster. Je hoedt dan bij latere verhoging van de hypotheek niet langs de notaris. De rest van het traject moet natuurlijk wel gewoon worden doorlopen, dus er zal wel weer sprake zijn van advieskosten etc.
Niet zozeer advies/bemiddeling. Dit is een onderhandse verhoging, geen 2e hypotheek.

De toetsing vindt wel plaats, dus er wordt gekeken naar inkomen en waarde (taxatie) huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgl

kgl

smurfinmark schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:53:
[...]

Niet zozeer advies/bemiddeling. Dit is een onderhandse verhoging, geen 2e hypotheek.

De toetsing vindt wel plaats, dus er wordt gekeken naar inkomen en waarde (taxatie) huis.
Tsja, het hangt er maar vanaf hoe de hypotheekadviseur of bank het noemt. Sommige banken noemen het dan çompact advies oid. Je komt in ieder geval niet weg zonder ervoor te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
kgl schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:56:
[...]

Tsja, het hangt er maar vanaf hoe de hypotheekadviseur of bank het noemt. Sommige banken noemen het dan çompact advies oid. Je komt in ieder geval niet weg zonder ervoor te betalen.
Klopt. Het punt is dat je minder betaalt dan wanneer je het niet doet, vandaar het advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:09
Mijn huis is hoger getaxeerd dan de hypotheek die ik ervoor nodig heb. De hypotheekakte is bij de notaris neergezet voor de getaxeerde waarde en niet de hypotheekwaarde. Hierdoor hoef ik als ik de hypotheek verhoog geen nieuwe hypotheekakte neer te zetten bij de notaris. Hiermee bespaar ik die kosten als ik de hypotheek verhoog in de toekomst. De bank zal nog steeds kijken of ik die verhoging kan betalen in mijn financiele situatie van dat moment.

mijn adviseur mailde de volgende uitleg:
"Koopprijs is inderdaad € 251.000,00, maar dit staat er eigenlijk los van.

Het bedrag ad. € 250.000,00 is de inschrijving bij de notaris. Mocht je in de toekomst nog een keer de hypotheek willen verhogen vanwege bijvoorbeeld een verbouwing, dan hoef je op dat moment niet naar de notaris, mits de hypotheek onder de € 250.000,00 blijft."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• On_E
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:02

On_E

Housemusic

Ik ben tegelijkertijd aan het verkopen en aan het kopen... Dat eerste gaat uiteraard top, bizar veel interesse in mijn woning. Maar het kopen zorgt voor stress aangezien er natuurlijk ook in de woningen die ik interessant vind heel veel interesse is.

Daarnaast weet ik op dit moment nog niet exact tot hoe ver ik kan gaan qua bod op een nieuwe woning. (Mede afhankelijk van de overwaarde) :o

Spannende tijden dus, maar ik ben positief over de uitkomst.

[ Voor 4% gewijzigd door On_E op 11-03-2020 20:15 ]

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

On_E schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:13:
Ik ben tegelijkertijd aan het verkopen en aan het kopen... Dat eerste gaat uiteraard top, bizar veel interesse in mijn woning. Maar het kopen zorgt voor stress aangezien er natuurlijk ook in de woningen die ik interessant vind heel veel interesse is.

Daarnaast weet ik op dit moment nog niet exact tot hoe ver ik kan gaan qua bod op een nieuwe woning. (Mede afhankelijk van de overwaarde) :o

Spannende tijden dus, maar ik ben positief over de uitkomst.
Dus eigenlijk zoek je dan dus in een te hoge prijsklasse? ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• On_E
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:02

On_E

Housemusic

naitsoezn schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:26:
[...]

Dus eigenlijk zoek je dan dus in een te hoge prijsklasse? ;)
Eerder op de grens. :+

Een paar duizend meer of minder overwaarde kan toch schelen. Gelukkig weet ik het snel genoeg.

[ Voor 5% gewijzigd door On_E op 11-03-2020 20:36 ]

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-02 22:08
Hallo,

Ik zit met een dilemma! Op dit moment ben ik ingeloot op een appartement van €213.000 - 52m2. Dit kan ik makkelijk financieren omdat ik spaargeld heb. Ik verwacht daarom een hypotheek van ongeveer €160.000 te nemen en de rest uit eigen zak.

213.000/52 = €4.096 per m2

Er is eenzelfde type appartement voor €246.000 - 89m2.
246.000/89= €2764 per m2

Voor 16%/33k meer krijg je dus 71% meer oppervlakte.

Dit appartement zou ik ook kunnen financieren, maar dan zou ik €190.000 lenen en de rest uit eigen pocket. Zij het niet dat ik dan ietsje zuiniger moet gaan leven.

Uiteraard zullen mijn maandlasten iets hoger zijn daar ik ~€30k meer ga lenen.

Nu heb ik niet meer dan 52m2 nodig omdat ik alleenstaand ben en verwacht er max 5 jaar te wonen. Voor de ruimte doe ik het dus niet.

Echter heb ik een stemmetje in mijn hoofd die zegt dat het grotere object een betere belegging is omdat de prijs per m2 voordeliger is. Ik kan de maandlasten makkelijk dragen maar moet wel een heel groot deel van mijn spaargeld erin gooien.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Let me share my screen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Aviv1 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 22:17:
Hallo,

Ik zit met een dilemma! Op dit moment ben ik ingeloot op een appartement van €213.000 - 52m2. Dit kan ik makkelijk financieren omdat ik spaargeld heb. Ik verwacht daarom een hypotheek van ongeveer €160.000 te nemen en de rest uit eigen zak.

246.000/89= €2764 per m2

Dit appartement zou ik ook kunnen financieren, maar dan zou ik €190.000 lenen en de rest uit eigen pocket. Zij het niet dat ik dan ietsje zuiniger moet gaan leven.

Uiteraard zullen mijn maandlasten een stukje hoger zijn daar ik €30k meer ga lenen.

Nu heb ik niet meer dan 52m2 nodig omdat ik vrijgezel ben en verwacht er max 5 jaar te wonen. Voor de ruimte doe ik het dus niet.

Echter heb ik een stemmetje in mijn hoofd die zegt dat het grotere object een betere belegging is omdat de prijs per m2 voordeliger is. Ik kan de maandlasten makkelijk dragen maar moet wel een groot deel van mijn spaargeld erin gooien.

Ik zou zeker voor de grotere gaan, ook al omdat je aangeeft er niet heel lang te willen wonen. Dit lijkt mij beter verkoopbaar. Ik weet niet of deze ook een extra kamer heeft? Dan is de markt waarvoor het appartement interessant is ook groter.

Best een behoorlijk verschil per m2 trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hallo,

246.000/89= €2764 per m2

Nu heb ik niet meer dan 52m2 nodig omdat ik alleenstaand ben en verwacht er max 5 jaar te wonen. Voor de ruimte doe ik het dus niet.

Echter heb ik een stemmetje in mijn hoofd die zegt dat het grotere object een betere belegging is omdat de prijs per m2 voordeliger is. Ik kan de maandlasten makkelijk dragen maar moet wel een heel groot deel van mijn spaargeld erin gooien.

Hangt van de plaats af. Een appartement vind ik een slechte investering op de lange termijn, maar er zijn plekken waar je niet anders kunt, en je wilt er maar kort wonen.

52m2 is een kippenhok. Dus ga voor de grote. In lasten is het verschil klein, en als je in staat bent zo veel te sparen, dan ben je ook in staat om snel af te lossen.

Ik lees dat je er maximaal 5 jaar wilt wonen en dan wordt het verhaal wel anders. Wellicht is 52 m2 dan genoeg, maar in hoeverre kun je in de toekomst kijken? Met zo'n korte periode is het meer een belegging dan een woning. Maar met deze lage rente is kopen beter dan je geld weggooien aan huur.

Heb je trouwens met die prijzen al het meerwerk meegerekend?

[ Voor 11% gewijzigd door SvMp op 11-03-2020 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:37
Hallo,

246.000/89= €2764 per m2

Voor de grotere gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Ok dan ga ik morgen bellen met de makelaar om te kijken of het nog mogelijk is te wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hallo,

246.000/89= €2764 per m2

Die van 52m2 raak je straks als er crisis is aan de straatstenen niet kwijt.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Ik heb op 20, 70, 90 en nu bijna 200m2 gewoond.

Echt, no brainer, ga voor die prijzen voor de grotere. Zie verder redenatie van mn voorgangers.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Sport_Life schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 22:31:
[...]

Die van 52m2 raak je straks als er crisis is aan de straatstenen niet kwijt.
Wanneer denk je dat er crisis is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:36
Dit is een no-brainer inderdaad, crisissen of niet of whatever, zeker voor de grotere gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

Aviv1 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 22:32:
[...]

In theorie kan het Coronavirus een behoorlijke crisis veroorzaken. Zie bv Italie momenteel waar alles dicht is. Je ziet nu al dat alles wat waarde heeft wordt gedumpt (alle aandelen soorten, goud, bitcoin, etc), mogelijk dat vastgoed gaat volgen. Al is het maar om straks goedkoop in te stappen in aandelen....

Los daarvan is 52m2 te klein om samen te wonen, dus zowel voor verkoop of om er zelf langer in te (moeten) wonen is het ongunstig.

[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 11-03-2020 22:38 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Aviv1 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 22:32:
[...]

Binnen paar weekjes, vanwege Corona :+

Nee dat is natuurlijk niet te voorspellen, maar een groter appartement is natuurlijk makkelijker kwijt te raken voor een betere prijs.

Laat ik het zo zeggen, mocht er een crisis komen denk ik dat je je verlies meer kunt beperken als je grotere appartement onder water komt te staan dan de kleinere.

Overigens zeg je dat je er max 5 jaar wilt wonen, en je nu single bent. Maar ik weet uit ervaring dat het leven raar kan lopen en ook dat niet kan voorspellen.

Straks wil je om wat voor reden dan ook daar langer (of moet, uit noodzaak) wonen. Of heb je ineens wel een vriendin. Dan ben je toch blij met de extra ruimte 89m2 kan dan nog net op het randje van enigszins comfortabel, 52m2 is tricky...

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aviv1
Valide argumenten. Echter weet ik dat ik niet in NL blijf wonen dus ben met max 5 jaar sowieso weg.. En een vriendin kan prima langskomen. Ik ga daar zeker niet settelen en met 89m2 ook niet.. Dan kopen we samen wel wat.

Echter volg ik de redenatie niet helemaal dat een groter appartement makkelijker te verkopen is. Ik kan er nog onderuit maar de vraag of ik die grote kan krijgen moet ik nog maar zien.. het is een loting geweest.

Besef wel, het moet nog worden gebouwd en het wordt hypermodern en energieneutraal.. en binnen de gemeente Amsterdam, dus ik verwacht niet dat het minder waard wordt. Ik verwacht wel dat die grotere meer waard wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Aviv1 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 22:46:
Besef wel, het moet nog worden gebouwd en het wordt hypermodern en energieneutraal.. en binnen de gemeente Amsterdam, dus ik verwacht niet dat het minder waard wordt. Ik verwacht wel dat die grotere meer waard wordt..
Verbaast mij, ik vind het erg goedkoop voor gemeente Amsterdam. Voor 2k zijn oude éénkamer-kippehokken verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
SvMp schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 22:49:
[...]

Verbaast mij, ik vind het erg goedkoop voor gemeente Amsterdam. Voor 2k zijn oude éénkamer-kippehokken verkocht.
Weesp...wordt straks onderdeel van de gemeente Amsterdam. Hier is meer informatie:

Unit van 89m2:
https://www.nieuwbouwwees...appartement-2-laags-44168

Unit van 52m2:
https://www.nieuwbouwwees...--appartement-52-m2-44150

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Echter volg ik de redenatie niet helemaal dat een groter appartement makkelijker te verkopen is. Ik kan er nog onderuit maar de vraag of ik die grote kan krijgen moet ik nog maar zien.. het is een loting geweest.
52m2 is zo klein dat je daar vooral (alleen?) maar alleenstaande starters aantrekt als potentiële kopers. Ik hoef niet uit te leggen dat die nou niet echt vaak startkapitaal hebben en de leenregels zijn ook niet soepeler geworden de laatste jaren.

89m2 zou je meer kans hebben op eventuele startende 2-verdieners of wellicht een alleenstaande die doorstroomt.

En nu je het over Amsterdam hebt, misschien een goedverdienende expat.

Maar goed, het blijft koffiedik kijken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Aviv1 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 22:53:
[...]

Weesp...wordt straks onderdeel van de gemeente Amsterdam. Hier is meer informatie:

Unit van 89m2:

Unit van 52m2:
Wow daar zijn ze mooi klaar mee. Moet hun gemeente ook deel uit gaan maken van die open inrichting. Krankzinnig :r Zo'n dorp wordt volledig opgeslokt door die stad, blijft niets van over, hebben getalsmatig niets in te brengen

Maar zelfs als het in Weesp is..in Weesp zijn de huizenprijzen enorm. En als ik moest kiezen tussen Amsterdam stad en Weesp, dan zou ik voor Weesp gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
LuNaTiC schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 22:57:
[...]

52m2 is zo klein dat je daar vooral (alleen?) maar alleenstaande starters aantrekt als potentiële kopers. Ik hoef niet uit te leggen dat die nou niet echt vaak startkapitaal hebben en de leenregels zijn ook niet soepeler geworden de laatste jaren.

89m2 zou je meer kans hebben op eventuele startende 2-verdieners of wellicht een alleenstaande die doorstroomt.

En nu je het over Amsterdam hebt, misschien een goedverdienende expat.

Maar goed, het blijft koffiedik kijken natuurlijk.
Besef dat op de Zuid As units worden verhuurd/verkocht die kleiner zijn en nog duurder...

@LuNaTiC Goed punt.. die van 89m2 is wel interessanter voor 2 doelgroepen, de alleenstaande en een stelletje..

Ik hoop dat ik alsnog kan switchen maar ik denk dat ik nu het nakijken heb en genoegen moet nemen met die van 52m2.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Aviv1 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 23:00:
[...]

Ik hoop dat ik alsnog kan switchen maar ik denk dat ik nu het nakijken heb en genoegen moet nemen met die van 52m2.....
Waarom zou je kunnen switchen? Je wordt toch ingeloot voor een specifiek bouwnummer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov

Echter volg ik de redenatie niet helemaal dat een groter appartement makkelijker te verkopen is.
Bedenk eens de doelgroepen die passen binnen een huis van 89m2.
Daar kan ongeveer elk huishouden van 1 tot 3 personen in leven. Single, samenwonend, samenwonend met één kind, ouder echtpaar met logeerkamer/hobbykamer, het kan allemaal.
Terwijl een appartement van 52m2 alleen geschikt is voor een echte (single) starter. En als die echte starter de keus heeft tussen het appartement van 52 en 89m2 kiest deze altijd voor het laatste (behalve jij dus kennelijk :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Jovatov schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 23:03:
[...]

Bedenk eens de doelgroepen die passen binnen een huis van 89m2.
Daar kan ongeveer elk huishouden van 1 tot 3 personen in leven. Single, samenwonend, samenwonend met één kind, ouder echtpaar met logeerkamer/hobbykamer, het kan allemaal.
Terwijl een appartement van 52m2 alleen geschikt is voor een echte (single) starter. En als die echte starter de keus heeft tussen het appartement van 52 en 89m2 kiest deze altijd voor het laatste (behalve jij dus kennelijk :+ ).
Het punt is dat er niet veel te kiezen is en dat verandert voorlopig niet ;) En alleenstaanden is wel een doelgroep dat steeds groter wordt.. er zijn meer vrijgezellen en veel arbeidsmigranten/expats. Zo zou ik deze unit ook nog kunnen verhuren als ik de zelfbewoningsplicht heb uitgezongen..

@SvMp zeker... en het is een koe in zijn reet kijken.. misschien was ik helemaal nooit ingeloot op die grotere.. ik heb mij op een avond zoals nu toen eens aangemeld, niet wetende dat ik zou worden ingeloot daar ik al vaker pech heb gehad..

[ Voor 13% gewijzigd door Aviv1 op 11-03-2020 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
@Aviv1 Met de aanvullende informatie die er bij is gekomen denk ik dat het kleine appartement prima is.

De locatie is zeer duur en zelfs met een crisis zal daar niets gebeuren. Natuurlijk kies je altijd voor groot als je kunt kiezen, zeker als het om een heel klein appartement gaat, maar veel starters kunnen simpelweg niet meer lenen. Ik verwacht niet dat de overheid de beperkingen op hypotheken gaat terugdraaien. Je kunt waanzinnig weinig lenen vandaag de dag. Een verschil van 30k lijkt weinig, maar een bank weigert een hypotheek al bij een tekort van 1000 euro. Daarom zal er ook voor de kleine appartementen markt zijn in de regio waar het hier over gaat.

NB. Wat je kunt doen is de rente kort vastzetten (5 of max 10 jaar), flink aflossen (als je de goedkoopste optie neemt, hou je veel over). Na 5 jaar kun je oversluiten naar een verhuur-hypotheek, omdat de restschuld dan laag is t.o.v. de waarde, en kun je het appartement verhuren als je dat zou willen.

[ Voor 18% gewijzigd door SvMp op 11-03-2020 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
SvMp schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 23:22:
@Aviv1 Met de aanvullende informatie die er bij is gekomen denk ik dat het kleine appartement prima is.

De locatie is zeer duur en zelfs met een crisis zal daar niets gebeuren. Natuurlijk kies je altijd voor groot als je kunt kiezen, zeker als het om een heel klein appartement gaat, maar veel starters kunnen simpelweg niet meer lenen. Ik verwacht niet dat de overheid de beperkingen op hypotheken gaat terugdraaien. Je kunt waanzinnig weinig lenen vandaag de dag. Een verschil van 30k lijkt weinig, maar een bank weigert een hypotheek al bij een tekort van 1000 euro. Daarom zal er ook voor de kleine appartementen markt zijn in de regio waar het hier over gaat.

NB. Wat je kunt doen is de rente kort vastzetten (5 of max 10 jaar), flink aflossen (als je de goedkoopste optie neemt, hou je veel over). Na 5 jaar kun je oversluiten naar een verhuur-hypotheek, omdat de restschuld dan laag is t.o.v. de waarde, en kun je het appartement verhuren als je dat zou willen.
Dank! Deze tip ga ik zeker meenemen naar de adviseur. Die stuurde op het eerste gesprek aan op 10-15 jaar vastzetten zodat je je lage-rente-hypotheek mee kan nemen naar je volgende huis. Ik ben echter van plan na 5 jaar dit object te gaan verhuren. Dan lijkt mij 5 jaar vastzetten voordeliger (?). Echter zijn de inkomen eisen bij 5 jaar vast, een stuk strenger dan bij 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Aviv1 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 22:53:
[...]

Unit van 89m2:

Unit van 52m2:
Ik ben die Aalscholver en Kamphaan 8)7 even aan het bekijken, en er is nog een factor: Ligging. Je hebt appartementen die overal tussen in zitten (buren in 8 richtingen), maar je hebt ze ook bovenin op de hoek. Het kan dus zijn dat de ene beter ligt dan de andere. De prijzen zijn identiek, maar het lijkt mij dat de boven-hoek meer potentie heeft dan het appartementje op de 1e verdieping in het midden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aviv1
SvMp schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 23:34:
[...]

Ik ben die Aalscholver en Kamphaan 8)7 even aan het bekijken, en er is nog een factor: Ligging. Je hebt appartementen die overal tussen in zitten (buren in 8 richtingen), maar je hebt ze ook bovenin op de hoek. Het kan dus zijn dat de ene beter ligt dan de andere. De prijzen zijn identiek, maar het lijkt mij dat de boven-hoek meer potentie heeft dan het appartementje op de 1e verdieping in het midden.
@SvMp je schrijft veel zinnige dingen! _/-\o_

Er is inderdaad wel meerwerk dat ik ga doen maar daar heb ik 5k voor uitgetrokken. Omdat ik maar 70% ga financieren betaal ik meerwerk ook uit eigen zak en hoef ik dat niet mee te financieren.

Je hebt gelijkt over de ligging.. gelukkig heb ik bovenin de hoek wat mij dus ook een extra raam oplevert en 1 buurman minder.
Nogmaals, het is een ideale plek voor werkende expat en/of starter in de randstad. Die appartementen van 246k zijn wel een stuk voordeliger en vind het toch balen dat ik me daar niet op heb ingeschreven...

Stelling: hoe meer eigen vermogen je inbrengt, hoe beter.

Of zijn er situaties waarin het voordeliger is meer te lenen? Het lijkt mij niet omdat je op je spaargeld al geen rente meer krijgt.

[ Voor 8% gewijzigd door Aviv1 op 11-03-2020 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Aviv1 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 23:40:
Of zijn er situaties waarin het voordeliger is meer te lenen? Het lijkt mij niet omdat je op je spaargeld al geen rente meer krijgt.
Afaik momenteel niet.
Vroeger waren er mogelijkheden om meer rente te ontvangen dan netto te betalen, zonder te hoeven beleggen. Die tijd is over. Dus zo veel mogelijk geld in steken, maar wel genoeg overhouden voor jouw andere plannen en reserves.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Aviv1 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 23:40:
Stelling: hoe meer eigen vermogen je inbrengt, hoe beter.

Dat is een veel te complexe vraag om zo te beantwoorden. Denk aan het aanhouden van reserves, investeren in beter renderende producten zoals aandelen, fondsen en P2P leningen of simpelweg sparen wanneer de rentes weer stijgen.

Als je nu aflost op je lening krijg je een rendement van 1% of lager, voor dat rendement zou ik mijn geld echt niet jarenlang vast willen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Tsurany schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 09:18:
[...]

Dat is een veel te complexe vraag om zo te beantwoorden. Denk aan het aanhouden van reserves, investeren in beter renderende producten zoals aandelen, fondsen en P2P leningen of simpelweg sparen wanneer de rentes weer stijgen.

Als je nu aflost op je lening krijg je een rendement van 1% of lager, voor dat rendement zou ik mijn geld echt niet jarenlang vast willen zetten.
Hoe lang zou jij dan je hypotheekrente vast zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:15
Met de huidige rente zou ik juist niet zoveel eigen geld erin pompen als je toch al weet dat je over 5 jaar gaat verkassen. Het zit dan vast in je stenen, terwijl je het ook liquide kan hebben.

Kijk alleen al naar het verschil tussen die kleine en grote appartement, als je die grote neemt betaal je wellicht 30-50 euro in de maand meer aan hypotheek?
Ik zou het wel weten in dat geval.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Aviv1 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 09:28:
[...]

Die vraag staat natuurlijk los van wel of niet je eigen geld in je woning stoppen of op een andere manier laten renderen (zoals @Tsurany zegt), maar wat dacht je van... 30 jaar?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Aviv1 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 09:28:
[...]

Dat hangt echt van je persoonlijke situatie af en je risicobereidheid.

We kunnen wel redelijk veilig stellen dat de rente nooit lager kan zijn van dit moment. Alleen dat deden we een jaar geleden ook en de rente is bijna gehalveerd :+ Maar hoe veel verder kan hij nog zakken? Kortom, als je nu 30 jaar vast zet hoe groot is de kans dat dit achteraf een slechte keuze was? Komt nog wel bij dat je wellicht je hypotheek niet mee wilt/kan nemen als je verhuisd, 30 jaar vast zetten en na 10 jaar verhuizen betekent dan dat je teveel betaald hebt voor een zekerheid die je nooit ging gebruiken.

En in hoeverre ben je bereid rendement te behalen anders dan sparen? Ik investeer zelf in aandelen, fondsen en P2P leningen omdat ik verwacht hier, op lange termijn, een hoger rendement te behalen. Echter de afgelopen dagen heb ik een paar duizend euro verloren dankzij onder andere het Corona virus. Ben je bereid dat risico te nemen en niet in paniek te raken als zoiets gebeurd?

En kan je het financieel opbrengen als na een korte rentevastperiode de rente opeens vele procenten gestegen is en je wellicht 5% of zelfs 10% rente moet betalen? Het is in de geschiedenis vaker voorgekomen, alleen de kans lijkt niet heel groot nu.

Kortom, risico's inschatten en op basis daarvan je beslissingen nemen. Mijn rente staat 10 jaar vast omdat ik onder de 50% LTV zit, een rente van 5% wel kan dragen en verwacht tegen die tijd genoeg vermogen opgebouwd te hebben via beleggingen om zeker 50% af te kunnen lossen mocht er echt wat mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tidaku
  • Niet online
We zijn akkoord gegaan met de voorwaarden gesteld door de verkoper en hebben dus aangegeven dat we het huis willen kopen. Nu krijgen we de bevestiging van de makelaar dat wij de gelukkigen zijn. Heel blij dus.

Maar nu vraag ik mij het volgende af: we hebben een email gekregen van de makelaar met de volgende titel en inhoud:
Bevestiging koopovereenkomst *****

Gefeliciteerd, hierbij bevestigen wij jullie de koopovereenkomst inzake bovengenoemd object onder de navolgende voorwaarden:

- koopsom: € ***.000,- kosten koper;

- voorbehoud: financiering tot maximaal 90% van de koopsom tot 6 weken na wilsovereenstemming;

Etcetera..

Graag ontvangen wij een kopie van een geldig legitimatiebewijs (AVG-proof), de burgerlijke staat en de huidige adresgegevens van de tekeningsbevoegde(n).
Tevens verzoeken wij jullie vriendelijk ons te laten weten bij welke notaris de overdracht zal plaatsvinden.

In het kader van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) verzoeken wij u ons te informeren over de wijze waarop de gelden voor aankoop zijn verkregen en deze zich op een rekening, van een in Nederland gevestigde bankinstelling, bevinden. 
Misschien ben ik ouderwets, maar ik verwachte eigenlijk een teken moment voor de koopovereenkomst en een wat meer ingekleed stuk. Maar op dit moment lijkt het erop dat dit al de bevestiging is van de koopovereenkomst en gaan vanaf deze email de wettelijke drie dagen bedenktijd lopen. Is dit correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Tidaku schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:48:
We zijn akkoord gegaan met de voorwaarden gesteld door de verkoper en hebben dus aangegeven dat we het huis willen kopen. Nu krijgen we de bevestiging van de makelaar dat wij de gelukkigen zijn. Heel blij dus.

Maar nu vraag ik mij het volgende af: we hebben een email gekregen van de makelaar met de volgende titel en inhoud:

[...]

Misschien ben ik ouderwets, maar ik verwachte eigenlijk een teken moment voor de koopovereenkomst en een wat meer ingekleed stuk. Maar op dit moment lijkt het erop dat dit al de bevestiging is van de koopovereenkomst en gaan vanaf deze email de wettelijke drie dagen bedenktijd lopen. Is dit correct?
Nee, dit is niet correct. Het bod is nu geaccepteerd. Daarna volgt het koopcontract nog. Die zal worden gevuld met de gegevens die je nu worden gevraagd (notaris, persoonsgegevens). Dat gaan beide partijen dan tekenen waarna de 3 dagen gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:28
Is dit niet vragen naar informatie die gebruikt wordt om de koopovereenkomst op te stellen?
Ook de ontvangstbevestiging voor de bedenktijd is een officieel tekenmoment, dat komt nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:41

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

wat voorgaande heren zeggen :)

Ik ken een verhaal van iemand die een woning gekocht had van verkoper. Akkoord en alles maar nog geen koopcontract. Blijft stil, toch maar eens informeren bij verkoper. Eén of ander excuus dat het wat langer duurde. Nog maar eens informeren. Bleek verkoper de woning aan een andere partij te hebben verkocht..... Dit zal niet vaak voorkomen maar als het je overkomt ben je goed zuur

Zonder koopcontract zou ik dus nog nergens vanuit gaan

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
zelfs met een koopcontract, wat nog niet ingeschreven is bij de notaris kan er een schuldeiser tussen komen die het huis claimt., pas na inschrijving door de notaris is het veilig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

Donderdag koopcontract getekend, dus het moet raar lopen dat ik 'm niet krijg. Rotterdam Zuid, appartement van zo'n 100m2 uit de jaren 90. Vraagprijs was 225k, heb 240k geboden nadat ik misgreep op het appartement twee verdiepingen lager. CV-ketel vervangen en verder hoeft er niets te gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 14:23
We hebben vandaag een bezichtiging gepland staan, vanochtend bericht van de verkoopmakelaar dat de bezichtiging doorgaat met max twee personen. Het is wel mogelijk om met vier personen twee aparte rondes te doen. Erg lastig om te bepalen of je in deze tijd doorgaat met de zoektocht, of wacht en hoopt dat door de crisis de prijzen dalen/ het aanbod stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Jeoh schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 01:24:
Donderdag koopcontract getekend, dus het moet raar lopen dat ik 'm niet krijg. Rotterdam Zuid, appartement van zo'n 100m2 uit de jaren 90. Vraagprijs was 225k, heb 240k geboden nadat ik misgreep op het appartement twee verdiepingen lager. CV-ketel vervangen en verder hoeft er niets te gebeuren.
Gefeliciteerd! Inmiddels al laten taxeren? Ook op 240K of lager?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:11
Vrijdagochtend bij de notaris voor de sleuteloverdracht, hopen dat alles open mag blijven en er tot die tijd niemand begint te kuchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
hier mogelijk hetzelfde probleem, maar dan een week later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

CryptoNL schreef op maandag 16 maart 2020 @ 12:12:
[...]

Gefeliciteerd! Inmiddels al laten taxeren? Ook op 240K of lager?
Taxatie op 230k, 235k na verbouwing (vervanging CV-ketel, verbouwen badkamer) á 8.5k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Jeoh schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:00:
[...]

Taxatie op 230k, 235k na verbouwing (vervanging CV-ketel, verbouwen badkamer) á 8.5k.
10K zelf bijlappen dus? Pittig.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Misanthropia schreef op maandag 16 maart 2020 @ 12:28:
hier mogelijk hetzelfde probleem, maar dan een week later
Hier op 10 april. Volgens de notaris gaat het geen probleem worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misanthropia
Heb nog niet geïnformeerd, papieren opmaken kan vanaf elke locatie. Mijn waarbogsom is op tijd overgemaakt en hypotheek is rond. Het is nog het papierwerk bij de notaris.Als er iets is, dan hebben alle betrokken partijen mijn contactgegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Woensdag mag ik een koopcontract tekenen maar in plaats van op papier gaat dit nu met DocuSign.

Prima natuurlijk, maar je vraagt je haast af waarom dat niet altijd zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

7o9 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 18:26:
Woensdag mag ik een koopcontract tekenen maar in plaats van op papier gaat dit nu met DocuSign.

Ja, ik wilde dit graag, maar... 'de door jou gekozen hypotheekverstrekker accepteert geen digitaal getekende aanvragen.' Oke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:04
Anton2610 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 12:15:
Vrijdagochtend bij de notaris voor de sleuteloverdracht, hopen dat alles open mag blijven en er tot die tijd niemand begint te kuchen.
Vandaag overdracht gehad. Ging gewoon goed! Wel wat bijzondere maatregelen zoals geen koffie. Dat overleven we ook wel weer :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Ojjorz schreef op maandag 16 maart 2020 @ 19:01:
[...]Ja, ik wilde dit graag, maar... 'de door jou gekozen hypotheekverstrekker accepteert geen digitaal getekende aanvragen.' Oke...
Dat is absoluut iets om rekening mee te houden, bedankt voor de tip.

Ik ga snel wat voorwaarden doorlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
koentjuh schreef op maandag 16 maart 2020 @ 19:19:
[...]

Vandaag overdracht gehad. Ging gewoon goed! Wel wat bijzondere maatregelen zoals geen koffie. Dat overleven we ook wel weer :-)
Wij zijn op 1 april aan de beurt. En begin mei de overdracht van onze huidige woning.

Ik hoop maar dat dit allemaal doorgang kan blijven vinden. Dit vind ik eigenlijk nog spannender dan wel of niet besmet worden, want dat zal heus wel een keer gaan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:37
HaNS1443 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 12:10:
We hebben vandaag een bezichtiging gepland staan, vanochtend bericht van de verkoopmakelaar dat de bezichtiging doorgaat met max twee personen. Het is wel mogelijk om met vier personen twee aparte rondes te doen. Erg lastig om te bepalen of je in deze tijd doorgaat met de zoektocht, of wacht en hoopt dat door de crisis de prijzen dalen/ het aanbod stijgt.
Zelfs bij een crisis zal de vraag voor woningen voorlopig hoog blijven en dus de prijzen.
Dit duurt wel even voordat het afzwakt. Mogelijk wordt het tekort zelfs eerst nog groter door bedrijven die de bouw faciliteren failliet gaan.

Al is het allemaal speculatief. Niemand heeft een glazenbol anders hadden we eerder een markt moeten sluiten :+
7o9 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 18:26:

Hier alles moeten tekenen muv de opdrachtverstrekking voor de bankgarantie, deze verliep wel via DocuSign.

[ Voor 19% gewijzigd door ro3lie op 16-03-2020 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wie weet hoe het zit met het kopen van een bestaande woning en het laten plaatsen van een keuken, nieuwe badkamer, vloer, vloerverwarming, muren stuccen en evt uitbouw. Kan je dit nou mee laten financieren?

Edit: al gevonden.

[ Voor 5% gewijzigd door Ferra op 17-03-2020 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Sbakker1982 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 00:06:
Wie weet hoe het zit met het kopen van een bestaande woning en het laten plaatsen van een keuken, nieuwe badkamer, vloer, vloerverwarming, muren stuccen en evt uitbouw. Kan je dit nou mee laten financieren?

Edit: al gevonden.
Nee. Alleen in een bouwdepot en dan kan het nog zo zijn dat stel de woning wordt lager getaxeerd dan je aankoopprijs en je pakt een bouwdepot van 10K dat de taxateur het na verbouwing niet heel hoog inschat, dan moet je een deel van het bouwdepot ook nog eens zelf bijleggen.

Woning kost 200K
Na taxatie 190K
Kosten voor jou 10K (verschil taxatie, aankoopprijs)
Bouwdepot 10K erop
Waarde na verbouwing 195K (nog eens 5K zelf betalen)

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannekoek81
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:46
Keuze stress. Wij hebben begin van het jaar een huis gekocht en 3 april is de sleutel overdracht. Het huis staat al leeg en er is een mogelijkheid dat wij de sleutel al iets eerder krijgen om alvast te gaan schilderen. Verder mogen we nog niks vanwege de formele overdracht, dus niks breken of de keuken eruit halen. De huidige eigenaar vraagt €250 voor de periode tussen nu en 3 april. Gezien alle kosten die bij het kopen van een huis komt kijken en de verbouwing maakt die €250 ook niet echt meer uit. Wij moeten wel per direct gas/elektra/water en de verzekering actief zetten op het huis. Ik verwacht dat dit wel kan. Daarnaast mogen wij geen aanspraak meer doen op puntjes die wij nog tegen komen waar de huidige eigenaar verantwoordelijk voor zou zijn. Bijvoorbeeld lekkage, niet dat ik hier "bang" ben.

Waar zit de "stress" dan? Als wij nu gaan schilderen is dat klaar tegen de tijd dat het begin april is en sta ik niet met de kwast/roller in mijn handen als ondertussen de nieuwe keuken geplaatst wordt of de nieuwe vloer gelegd wordt. Deze partijen waaronder dus de keuken en de vloer, maar ook de zonnepanelen en de stukadoor mogen pas vanaf 3 april komen wegens de niet breken regel.

Als Nederland tegen die tijd in een "lock down" zit dan kunnen de partijen ook niks en zijn wij er niks mee opgeschoten. Andere kant als het dan allemaal weer "normaler" is dan zal mijn werk weer gaan toenemen en kan ik dan weer volop werken i.p.v. schilderen.

Ik ben überhaupt benieuwd of 3 april door gaat. Oh ja die datum naar voren trekken zodat alles naar voren kan is geen optie. De notaris, :) onze nieuwe hypotheekverstrekker en de huidige eigenaar vinden dat een goed idee, maar onze huidige hypotheekverstrekker die een document dan moet aanleveren heeft daar 11 dagen voor nodig en wijkt daar niet vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:44
CryptoNL schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 00:19:
[...]

Nee. Alleen in een bouwdepot en dan kan het nog zo zijn dat stel de woning wordt lager getaxeerd dan je aankoopprijs en je pakt een bouwdepot van 10K dat de taxateur het na verbouwing niet heel hoog inschat, dan moet je een deel van het bouwdepot ook nog eens zelf bijleggen.

Woning kost 200K
Na taxatie 190K
Kosten voor jou 10K (verschil taxatie, aankoopprijs)
Bouwdepot 10K erop
Waarde na verbouwing 195K (nog eens 5K zelf betalen)
Volgens mij lenen banken je niet meer dan de waarde van je woning (al dan niet na verbouwing). Het verkrijgen van een bouwdepot van 10k voor een waardevermeerdering van 5k lijkt me niet logisch. Eerder andersom, want bijna geen enkele verbouwing levert 100% van de kosten als waardevermeerdering op. Enige uitzondering op het meer lenen dan woningwaarde is volgens mij energiezuinige maatregelen, maar dat is een keuken zeker niet.

Plaatje wordt dan:
Woning koopprijs 200k
Taxatiewaarde 190k -> maximale lening 190k, rest zelf bijleggen (plus k.k.).
Taxatie na verbouwing van 10k (bijv. keuken) met een waardevermeerdering van 50% is 195k -> maximale lening 195k (190k koopprijs en 5k bouwdepot), dus 10+5+k.k. zelf bijleggen.

Volgens mij bedoel je het zelfde, maar de constructie is anders ;)
Ik zou denk ik voor die 2 weken potentiële tijdwinst geen 250 euro betalen. Zeker niet vanwege de “risico’s” zoals dat klagen, maar veel meer nog de vraag of je werklieden in april wel kunnen starten. Maar zelfs als ze kunnen starten, schiet je dan echt wat op met die twee weken?

Dat met de gwl-aansluitingen is overigens niet echt een probleem. Een nieuwe aansluiting (als in een nieuwe bewoner) duurt maar enkele dagen. Maar waar het vooral om zal gaan is datje de meterstanden ttv de sleuteloverdracht vastlegt met de verkoper. Die standen zijn jouw beginstanden (dus eindstanden voor verkoper), zodat je het daadwerkelijke verbruik afrekent. Moet je die dus wel doorgeven aan je leverancier. Kleine noot: ik weet niet precies hoe je leverancier hier in de praktijk mee omgaat omdat ze tegenwoordig de meters vaak op afstand uitlezen.

[ Voor 26% gewijzigd door cryptapix op 17-03-2020 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:55
Pannekoek81 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 09:13:
Keuze stress. Wij hebben begin van het jaar een huis gekocht en 3 april is de sleutel overdracht. Het huis staat al leeg en er is een mogelijkheid dat wij de sleutel al iets eerder krijgen om alvast te gaan schilderen. Verder mogen we nog niks vanwege de formele overdracht, dus niks breken of de keuken eruit halen. De huidige eigenaar vraagt €250 voor de periode tussen nu en 3 april. Gezien alle kosten die bij het kopen van een huis komt kijken en de verbouwing maakt die €250 ook niet echt meer uit. Wij moeten wel per direct gas/elektra/water en de verzekering actief zetten op het huis. Ik verwacht dat dit wel kan. Daarnaast mogen wij geen aanspraak meer doen op puntjes die wij nog tegen komen waar de huidige eigenaar verantwoordelijk voor zou zijn. Bijvoorbeeld lekkage, niet dat ik hier "bang" ben.

Waar zit de "stress" dan? Als wij nu gaan schilderen is dat klaar tegen de tijd dat het begin april is en sta ik niet met de kwast/roller in mijn handen als ondertussen de nieuwe keuken geplaatst wordt of de nieuwe vloer gelegd wordt. Deze partijen waaronder dus de keuken en de vloer, maar ook de zonnepanelen en de stukadoor mogen pas vanaf 3 april komen wegens de niet breken regel.

Als Nederland tegen die tijd in een "lock down" zit dan kunnen de partijen ook niks en zijn wij er niks mee opgeschoten. Andere kant als het dan allemaal weer "normaler" is dan zal mijn werk weer gaan toenemen en kan ik dan weer volop werken i.p.v. schilderen.

Ik ben überhaupt benieuwd of 3 april door gaat. Oh ja die datum naar voren trekken zodat alles naar voren kan is geen optie. De notaris, :) onze nieuwe hypotheekverstrekker en de huidige eigenaar vinden dat een goed idee, maar onze huidige hypotheekverstrekker die een document dan moet aanleveren heeft daar 11 dagen voor nodig en wijkt daar niet vanaf.
Tja, snel verdiend voor de verkoper. Als jullie het er voor over hebben, waarom niet?
Ik zou dan wel gewoon stellen dat GWL in deze periode bij die 250eu in zit. Verbruik in die periode is peanuts. Verwarming heb je tijdens het klussen toch amper aan gok ik, elektra van een paar lampjes en een schuurmachine zijn de kosten ook niet, waterverbruik zal ook te verwaarlozen zijn.
Kortom, kun je gewoon alle abonnementen op de overdrachtsdatum in laten gaan en alle meterstanden zoals opgeschreven bij de eind inspectie doorgeven. Daarnaast vind ik het ook gek dat je dan geen aanspraak meer mag maken op punten die je tegenkomt. Als het significante zaken zijn zullen ze direct opvallen en zal direct opvallen dat dat niet komt doordat jullie 1,5 week eerder in de woning zitten. Een loszittend kitrandje is nu geen probleem en over 1,5 week ook niet.

Overigens deed de verkoper van mijn woning niet zo moeilijk. Ik mocht mijn spullen wel vast in de woning zetten en ook wel wat klussen, maar dat laatste hebben we expres niet gedaan. Oh en ik heb zelfs de thermostaat, die al twee weken op 20 stond terwijl de woning niet bewoond werd, omlaag gezet 8)7
Doordat we alle spullen er al in mochten zetten kon maandag mijn oude woning overdragen en op dinsdag de nieuwe woningen overnemen. Kortom, een kleine dag "dakloos" geweest maar alles spullen stonden al een paar dagen in de nieuwe woning :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 13:31

_Christiaan_

Master of SOG

Ik zit een beetje in twijfel nu. Ik heb met mijn partner (beide vast contract bij KLM) een huis gekocht. We krijgen deze week de hypotheekofferte, alleen de vraag is of er nu verstandig aan te doen is om ermee door te gaan gezien de grote onzekerheid met eventuele ontslagen die misschien nog gaan volgen. De maandlasten zijn namelijk vrij hoog en het zou goedkoper zijn om in mijn huurhuis te blijven wonen.

De vraag is ook of een hypotheekadviseur hiernaar kijkt, of dat ze enkel kijken naar of je een vast contract hebt en je werkgeversverklaring. Dat is over een paar maanden wellicht hopeloos outdated.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:25
_Christiaan_ schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 11:12:
Ik zit een beetje in twijfel nu. Ik heb met mijn partner (beide vast contract bij KLM) een huis gekocht. We krijgen deze week de hypotheekofferte, alleen de vraag is of er nu verstandig aan te doen is om ermee door te gaan gezien de grote onzekerheid met eventuele ontslagen die misschien nog gaan volgen. De maandlasten zijn namelijk vrij hoog en het zou goedkoper zijn om in mijn huurhuis te blijven wonen.

De vraag is ook of een hypotheekadviseur hiernaar kijkt, of dat ze enkel kijken naar of je een vast contract hebt en je werkgeversverklaring. Dat is over een paar maanden wellicht hopeloos outdated.
Heb je al een koopcontract getekend? Want - "Ik word misschien ontslagen" - lijkt me geen geldige voorwaarde voor ontbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 10:29
Pannekoek81 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 09:13:
maar onze huidige hypotheekverstrekker die een document dan moet aanleveren heeft daar 11 dagen voor nodig en wijkt daar niet vanaf.
Had ook iets dergelijks (nodeloos aan een termijn vasthouden terwijl dat zeker niet zo lang hoefde te duren). Mijn hypotheekadviseur dook zijn rolodex in en we kregen het document binnen 24u ipv 30 dagen. Kan de jouwe dat evt ook doen?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Pagina: 1 ... 127 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7