Ik ben met mijn familie ook al bezig sinds begin feb 2020. Wij hebben nu een koopwoning in Den Haag, maar niet al te veel overwaarde vanwege een nogal rotte VVE. Dat maakt de verkoop van die woning helaas minder winstgevend dan we hadden gehoopt. Te weinig eigen geld om substantieel te kunnen overbieden (20k op een vraagprijs van 250k bijv. is al niets meer in sommige gevallen). Omdat ik thans in Purmerend werk, maar ook kan uitvallen naar omgevingen van Leusden, Wijk bij Duurstede en Apeldoorn, zijn wij ook in die contreien aan het zoeken. En verder dan Hoorn, Heerhugowaard, Alkmaar, die hoek. Dat zijn, zou je zeggen, niet zoveel gekkegheden in vergelijking met de randstad.
Ons eerste echte kans was in Hoorn. Dat was een (prachtig, af) huis met een vraagprijs van 240k. Laag ingezet door de verkopers, dus enorm veel kijkers. Op advies van een aankoopmakelaar 255k geboden, en dat bod later zelfs nog verhoogd naar 276k. Veels te hoog dachten wij, maar ovb. van financiering (die leek ons altijd afgeketst zou worden, maar anders kun je er altijd nog onderuit zelfs na het tekenen van een koopcontract). Toen zaten we ineens bij de laatste 3 bieders (ja ik weet het, deze makelaar speelde een verboden spelletje eigenlijk door meerdere (her)biedingen toe te laten), maar vistten we alsnog naast het net want een van die drie bieders was een ex-collega van de verkoper. Jammer joh.
Zoiets soortgelijks ook nog gehad in Wijk bij Duurstede (echt een klein dorpje/wijkje maar was redelijk ideaal met scholen voor de kids).
Enorme tegenvallers zijn dat natuurlijk, maar je moet gewoon doorzetten. Wij hebben nu eindelijk beet met een huis in Heerhugowaard in een fantastische wijk, maar ook overboden uiteraard en het is nog maar hopen dat de taxatie dicht genoeg bij ons bod zit.
Je kansen vergroten kun je nu m.i. op 2 manieren doen:
- veel eigen geld meenemen waardoor je kunt overbieden (maar je je huis wel onder water zet, willen wij gewoon NIET aan mee doen (ook al hadden we wel eigen geld))
- verder uit de randstad gaan kijken (zoals meerdere mensen al zeggen is het inderdaad wel overal gekkehuis, maar het is in de randstad wel een stuk erger nog en daar is de concentratie bieders met veel eigen geld veel hoger).
Een aankoopmakelaar kun je nemen, maar ik zou er wel een nemen die op basis van no-cure-no-pay werkt, want als jij niet al te veel eigen geld mee kunt nemen dan zal die aankoopmakelaar ook niet verder komen dan een bedrag die niet veel kans geeft en voor ieder huis waar je op bied kun je anders weer afrekenen bij je aankoopmakelaar.
Sommige makelaars zullen je ook blijven mailen nadat je een keer met een biedingsronde hebt mee gedaan met andere huizen die veelal nog niet op Funda staan. Niet dat dat perse een voordeel geeft, want de verkopers willen het uiteraard op de markt verkopen om hun winst te maximaliseren. Maar je weet wat er aan zit te komen.
Funda echt monitoren en dagelijks (meerdere malen) checken tegen je filters. Mijn ervaring is dat huizen veelal na 2 dagen na verschijnen op Funda volgeboekt zijn met bieders.
Verder checken wij alle huizen/adressen tegen
www.leefbarometer.nl, daarmee kun je veelal wel snel het koren van het kaf scheiden of juist de pareltjes er uit vissen in wijkjes die anders niet opvallen. Want niet alleen het huis zelf is belangrijk, de buurt waarin ie staat is wellicht nog belangrijker.
www.huispedia.nl is verder leuk voor allerlei gegevens over het huis en de buurt om een beeld te krijgen van het huis en de omgeving.
Succes!
[
Voor 15% gewijzigd door
ISaFeeliN op 08-03-2020 09:58
]