Uhh niet echt. 280K moet ruimmm voldoende zijn voor een eensgezinswoning. Probleem is de gekte op dit moment en ik ben - als je terugleest - niet de enige met dit probleem. Ik denk dat we nu iets hoger gaan zitten 250K en dan wat overbieden zonder financiering. Hypotheek is het probleem namelijk niet en 30K spaargeld moet ook voldoende zijn, maar dit was gewoon 230K (met een eigenlijke ''waarde'' van 175-180K), maar door de gekte stond het voor dit bedrag in de markt.Tsurany schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:18:
[...]
Je zal dan gewoon een nieuwe hypotheek offerte moeten aanvragen, het kan hoogstens bij dezelfde verstrekker.
Daarnaast wil je dus, zoals ik volgens mij eerder al zei, gewoon boven je stand kopen. Je wilt instapklaar voor het budget van een kluswoning.
Ik zou een aankoopmakelaar inschakelen, je hebt echt geen idee waar je mee bezig bent en dat kan echt verkeerd uitpakken.CryptoNL schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:20:
[...]
Uhh niet echt. 280K moet ruimmm voldoende zijn voor een eensgezinswoning. Probleem is de gekte op dit moment en ik ben - als je terugleest - niet de enige met dit probleem. Ik denk dat we nu iets hoger gaan zitten 250K en dan wat overbieden zonder financiering. Hypotheek is het probleem namelijk niet en 30K spaargeld moet ook voldoende zijn, maar dit was gewoon 230K (met een eigenlijke ''waarde'' van 175-180K), maar door de gekte stond het voor dit bedrag in de markt.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Wij hebben een adviseur en wij weten prima wat we doen, maak je geen zorgen. Aanvullende vragen kun je dmen overigens i.v.m. topic vervuiling misschien. Je maakt mij niet wijs dat je geen huis kunt vinden onder dit bedrag in een relatief kleine stad, komop even.Tsurany schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:23:
[...]
Ik zou een aankoopmakelaar inschakelen, je hebt echt geen idee waar je mee bezig bent en dat kan echt verkeerd uitpakken.
Die gekte is de nieuwe realiteit. Als de gek het wel kan en wil betalen en jij niet dan is het inderdaad te hoog gegrepen.CryptoNL schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:20:
[...]
Uhh niet echt. 280K moet ruimmm voldoende zijn voor een eensgezinswoning. Probleem is de gekte op dit moment
Een eengezinswoning kost hier in de buurt (relatief kleine stad ten zuiden van Utrecht) gewoon 310 ofzo.CryptoNL schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:24:
Je maakt mij niet wijs dat je geen huis kunt vinden onder dit bedrag in een relatief kleine stad, komop even.
Hier 200-250K ongeveer. 1 buurt 250-350K en terecht overigens. Ik zeg al wij zoeken geen 8. Een zesje is prima, maar dat staat niet te koop. Het is OF een 3-4 of een 8-9, niks daartussen. Komt vanzelf wel weer.phYzar schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:28:
[...]
Die gekte is de nieuwe realiteit. Als de gek het wel kan en wil betalen en jij niet dan is het inderdaad te hoog gegrepen.
[...]
Een eengezinswoning kost hier in de buurt (relatief kleine stad ten zuiden van Utrecht) gewoon 310 ofzo.
Je moet het zelf weten maar jij had bijna 230k neergelegd voor een woning die je niet meer dan 180k waard vind achteraf. Je moet zelf toch toegeven dat dit niet de indruk wekt dat je echt weet wat je doet? Evenals er vanaf zien binnen de drie dagen omdat je eigenlijk een totaal verkeerde beslissing hebt gemaakt, dat is echt niet zo gebruikelijk.CryptoNL schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:24:
[...]
Wij hebben een adviseur en wij weten prima wat we doen, maak je geen zorgen. Aanvullende vragen kun je dmen overigens i.v.m. topic vervuiling misschien. Je maakt mij niet wijs dat je geen huis kunt vinden onder dit bedrag in een relatief kleine stad, komop even.
Ik hoop dat je niet nogmaals van dezelfde verkopende makelaar een huis wilt kopen want die waarschuw zijn klant hier wel voor. Met twee gelijke bieders zullen die op zekerheid willen spelen.
Het is nu eenmaal een gegeven dat er veel vraag is en weinig aanbod, dat drijft de prijs omhoog en dwingt je tot snel handelen. Dan moet je dus echt weten wat je doet om te voorkomen dat je een miskoop doet.
Wat zou je doen als je binnen de drie dagen bedenktijd niet nog een keer had mogen kijken? Dan zou je er nu wellicht aan vast gezeten hebben, een woning die je een vier zou geven.
Je zit qua prijs aan de onderkant van de markt voor eensgezinswoningen, in veel steden ga je voor dat bedrag echt niks vinden dat instapklaar is. En dat merk je ook want de woningen die je nu tegen komt mankeert allemaal wel wat aan, anders zouden ze hoger geprijsd zijn. Dan is het wellicht toch een kwestie van wachten en meer sparen zodat je wel direct de gewenste verbouwingen kan doen.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Hij mag zijn klanten waarschuwen hoorTsurany schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:34:
[...]
Je moet het zelf weten maar jij had bijna 230k neergelegd voor een woning die je niet meer dan 180k waard vind achteraf. Je moet zelf toch toegeven dat dit niet de indruk wekt dat je echt weet wat je doet? Evenals er vanaf zien binnen de drie dagen omdat je eigenlijk een totaal verkeerde beslissing hebt gemaakt, dat is echt niet zo gebruikelijk.
Ik hoop dat je niet nogmaals van dezelfde verkopende makelaar een huis wilt kopen want die waarschuw zijn klant hier wel voor. Met twee gelijke bieders zullen die op zekerheid willen spelen.
Het is nu eenmaal een gegeven dat er veel vraag is en weinig aanbod, dat drijft de prijs omhoog en dwingt je tot snel handelen. Dan moet je dus echt weten wat je doet om te voorkomen dat je een miskoop doet.
Wat zou je doen als je binnen de drie dagen bedenktijd niet nog een keer had mogen kijken? Dan zou je er nu wellicht aan vast gezeten hebben, een woning die je een vier zou geven.
Je zit qua prijs aan de onderkant van de markt voor eensgezinswoningen, in veel steden ga je voor dat bedrag echt niks vinden dat instapklaar is. En dat merk je ook want de woningen die je nu tegen komt mankeert allemaal wel wat aan, anders zouden ze hoger geprijsd zijn. Dan is het wellicht toch een kwestie van wachten en meer sparen zodat je wel direct de gewenste verbouwingen kan doen.
Als wij niet hadden mogen kijken? Dan hadden we concept niet getekend. Dat was een voorwaarde van ons. Wij zijn niet van gisteren.
Dit is totaal niet de onderkant. De onderkant (in deze regio) is 150-180K en daar staan er ook genoeg van op trouwens. 280K is voor een normale eensgezinswoning een prima prijs. Zelfs in steden als Tilburg, Den Bosch betaal je niet meer dan dat in een goede wijk (ouders wonen daar o.a.). Daar betaal je ook de hoofdprijs zeker, maar niet 100K meer dan 2 jaar terug of iets dergelijks.
Hoeveel panelen opbrengen hangt van meer factoren af dan in het algemeen over is te zeggen. Bv Hoe effectief ze op het dak kunnen liggen (vol op het zuiden of half oost/half west met schaduw van bomen) en eigen stroomverbruik (hoe minder je verbruikt, hoe minder ze opleveren).Zaratrass schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 21:48:
Ik heb bij het concept overeenkomst het energielabel erbij gekregen.
Daarin staat ook een overzicht van energie besparende maatregelen.
Nu staat er voor zonnepalen:
Jaarlijkse besparing 470
kosten 4400
Terugverdien 9 jaar
rendement 6%
Ik was in de veronderstelling dat zonnepanelen binnen 3-4 jaar zichzelf hadden terugverdient.
Aangezien ik waarschijnlijk wel na 5-6 jaar wil verhuizen vraag ik me af of het dan wel waard is?
Die berekening zal je zelf dus moeten maken.
Wel is €4400,- als ik het goed heb wel een flink aantal panelen dus dan is de terugverdientijd logischerwijs ook langer.
Verder leveren zonnepanelen ook wel 'iets' op als je het weer gaat verkopen. Maar daar is lastig een concreet bedrag op te plakken.
Overbieden kan prima als de taxatie maar op peil is. Maar inderdaad, je zit snel op 50k.CryptoNL schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 21:52:
[...]
Denk wel meer zelfs. Pak even voor de makkelijke som 12K aan kosten koper, dan houd je 18K over. 15 tot 20K overbieden is heel normaal. Waar koop je je verf etc van of erger nog meubels? Wij hebben ook gezien dat een huis werd verkocht met 12K overbod en die keuken daar viel het werkblad zowat vanaf. Hoe ga je dat bekostigen dan met 30K? Denk eerder richting de 45-50K dat realistisch is.
Ik dacht dat je zei dat je zonder te kijken had geboden. Ik zou daar als verkoper nooit mee akkoord gaan omdat je dan dus dit soort late annuleringen krijgt. De onzekerheden beginnen dan op te spelen als ik daar als verkoper geen trek meer in heb.
Taxatie weet je dus nooit van tevoren. Je kan wel taxeren vooraf, maar sommige verkopers houden daar niet van en daarbij komt als je meerdere huizen interessant vind dat het dan een dure hobby gaat worden telkens taxerenOjjorz schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:48:
[...]
Overbieden kan prima als de taxatie maar op peil is. Maar inderdaad, je zit snel op 50k.
Ik dacht dat je zei dat je zonder te kijken had geboden. Ik zou daar als verkoper nooit mee akkoord gaan omdat je dan dus dit soort late annuleringen krijgt. De onzekerheden beginnen dan op te spelen als ik daar als verkoper geen trek meer in heb.
Huh? Zeg je hier nu mee dat je eerst het koopcontract hebt getekend en daarna pas gekeken? Of snap ik het dan verkeerd?CryptoNL schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:39:
[...]
Als wij niet hadden mogen kijken? Dan hadden we concept niet getekend. Dat was een voorwaarde van ons. Wij zijn niet van gisteren.
Zo niet, gelukkig maar want dat lijkt me wel een erg rare volgorde. En dan zal ik wellicht niet zo ver durven gaan om ook te zeggen dat je geen verstand van zaken hebt maar wel dat het wel een beetje impulsief en een beetje naïef overkomt.
Cancelen binnen die 3 dagen bedenktijd komt volgens mij niet zo snel voor en is voor de verkopende tijd erg vervelend, vooral om zo’n reden als jij hier schetst.
Met iets beter/langer doordenken had je dit alles sowieso kunnen/moeten voorkomen imho.
Maar misschien wel een goede les voor het volgende huis
My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
Nee voorlopig koopcontract. Wij hadden eerst gekeken, toen getekend, toen weer gekeken. Het kan vervelend zijn voor hun. Voor ons heel vervelend dat wij onze tijd verdoen met huizen waarvan de foto's dermate vertekenen dat het een TOTAAL ander beeld geeft etc. Zoiets werkt twee kanten op. Foto's zijn in dit geval extreem bedriegelijk.LuNaTiC schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:51:
[...]
Huh? Zeg je hier nu mee dat je eerst het koopcontract hebt getekend en daarna pas gekeken? Of snap ik het dan verkeerd?
Zo niet, gelukkig maar want dat lijkt me wel een erg rare volgorde. En dan zal ik wellicht niet zo ver durven gaan om ook te zeggen dat je geen verstand van zaken hebt maar wel dat het wel een beetje impulsief en een beetje naïef overkomt.
Cancelen binnen die 3 dagen bedenktijd komt volgens mij niet zo snel voor en is voor de verkopende tijd erg vervelend, vooral om zo’n reden als jij hier schetst.
Met iets beter/langer doordenken had je dit alles sowieso kunnen/moeten voorkomen imho.
Maar misschien wel een goede les voor het volgende huis
Overigens is er nog steeds kans hoor dat wij het kopen. Wij wachten rustig af en zijn er zeker van dat niemand de vraagprijs gaat betalen. Ook onze adviseur denkt dat overigens.
Oke het feit dat ik zeg ‘koopcontract’ en jij vervolgens zegt ‘nee een voorlopig koopcontract’ zegt me eigenlijk wel genoeg dat je ofwel een tikkeltje naïef en/of met gebrek aan kennis dit hele traject aan het doen bent. En dat ik me aan moet sluiten bij Tsurany dat je ofwel wel een makelaar kunt gebruiken ofwel een betere adviseur...
My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
Een koopcontract is toch geen voorlopig koopcontract/concept koopovereenkomst of vergis ik mij? En die 3 dagen is je recht uiteraard. Wij moesten dat wel tekenen, aangezien hun ook verder willen wat wij begrijpen uiteraard, maar wij hadden daar tegenover gezet dat wij dan wel nog een keer wilde gaan kijken en dat was ook geen probleem.LuNaTiC schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:55:
Oke het feit dat ik zeg ‘koopcontract’ en jij vervolgens zegt ‘nee een voorlopig koopcontract’ zegt me eigenlijk wel genoeg dat je ofwel een tikkeltje naïef en/of met gebrek aan kennis dit hele traject aan het doen bent. En dat ik me aan moet sluiten bij Tsurany dat je ofwel wel een makelaar kunt gebruiken ofwel een betere adviseur...
Rare verkoper, probeert zijn woning mooier te laten lijken op de foto's. Ik zou eerlijk alle shit laten zien
Als de foto's "misleidend" waren had je dit tot gezien toen je het huis had bekeken?
Als de foto's "misleidend" waren had je dit tot gezien toen je het huis had bekeken?
[ Voor 10% gewijzigd door mister_S op 05-03-2020 22:59 ]
Zeker hebben wij bepaalde dingen gezien, maar dat namen wij voor lief. Totdat vriend mee ging kijken en die weet echt alles van huizen. Die zei; Ja maar dit dit en dat komt er ook nog bij en die kennis heb je over het algemeen als gemiddelde koper gewoon niet. Technische kennis bedoel ik dan. Groepenkast met 7 groepen op 1 aardlek (wat niet mag), tja weet ik veel. Dat soort dingen kom je gelukkig dan achter zeg maar.mister_S schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:59:
Rare verkoper, probeert zijn woning mooier te laten lijken op de foto's![]()
Ja dit soort vragen voorkom je dus met een simpele Google zoekopdracht en je dan te verdiepen wat een koopcontract inhoudt en wat dan je rechten en verplichtingen zijn. Of met een goede aankoopmakelaar en/of adviseur die je daarover adviseren.
Probeer eens te zoeken op een ‘voorlopig koopcontract’, klik een willekeurige link aan en kijk eens wat zo’n beetje elke site zegt over hoe ‘voorlopig’ zo’n koopcontract is? Of welk verschil er überhaupt is tussen een koopovereenkomst, koopcontract en voorlopig koopcontract (hint: zijn er niet).
Probeer eens te zoeken op een ‘voorlopig koopcontract’, klik een willekeurige link aan en kijk eens wat zo’n beetje elke site zegt over hoe ‘voorlopig’ zo’n koopcontract is? Of welk verschil er überhaupt is tussen een koopovereenkomst, koopcontract en voorlopig koopcontract (hint: zijn er niet).
Je vergist je. Er is niets voorlopig aan. Hij wordt niet opgevolgd door een definitief contract. Zodra de ontbindende voorwaarden en bedenktijd zijn verlopen zit je er aan vast.CryptoNL schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:57:
[...]
Een koopcontract is toch geen voorlopig koopcontract/concept koopovereenkomst of vergis ik mij?
Denk dat wij hetzelfde bedoelen, maar dat ik het anders verwoord. Wij hebben een voorlopige koopovereenkomst getekend waarbij je 3 dagen het recht heb op annuleren. DE koopovereenkomst teken je bij de notaris of overdracht of hoe je het wil noemen. Dat is wat ik bedoeldeLuNaTiC schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:00:
Ja dit soort vragen voorkom je dus met een simpele Google zoekopdracht en je dan te verdiepen wat een koopcontract inhoudt en wat dan je rechten en verplichtingen zijn. Of met een goede aankoopmakelaar en/of adviseur die je daarover adviseren.
Maar de verkoper verplichtte je eerst tot het tekenen van het koopcontract voor je mocht kijken? Hoezo en waarom? Heb ik nog nooit eerder gehoord en zou er zelf ook nooit in meegaan, zelfs niet als ik wist dat ik wr nog onderuit kon met mijn drie dagen bedenktijd. Uiterst merkwaardig verhaal.
Het is ook een uiterst merkwaardig huisLuNaTiC schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:02:
Maar de verkoper verplichtte je eerst tot het tekenen van het koopcontract voor je mocht kijken? Hoezo en waarom? Heb ik nog nooit eerder gehoord en zou er zelf ook nooit in meegaan, zelfs niet als ik wist dat ik wr nog onderuit kon met mijn drie dagen bedenktijd. Uiterst merkwaardig verhaal.
[ Voor 10% gewijzigd door CryptoNL op 05-03-2020 23:03 ]
Bij de notaris teken je de eigendoms- en hypotheekakte, maar dat heeft niks met een (voorlopige) koopovereenkomst te maken.CryptoNL schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:02:
[...]
Denk dat wij hetzelfde bedoelen, maar dat ik het anders verwoord. Wij hebben een voorlopige koopovereenkomst getekend waarbij je 3 dagen het recht heb op annuleren. DE koopovereenkomst teken je bij de notaris of overdracht of hoe je het wil noemen. Dat is wat ik bedoelde
Nee we bedoelen dus niet hetzelfde, en blijft nog
steeds staan dat ik het heel raar vind dat je eerst een koopovereenkomst hebt getekend, daarna bent wezen kijken en daarna hebt geannuleerd.
Even serieus, is dit ook wat je adviseur je heeft geadviseerd? Ik zit hier echt met open mond.
We bedoelen wel hetzelfde. Je koopt het eigenlijk pas bij de notaris even heel zwart/wit gezegd en dat bedoelde ik.LuNaTiC schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:06:
[...]
Bij de notaris teken je de eigendoms- en hypotheekakte, maar dat heeft niks met een (voorlopige) koopovereenkomst te maken.
Nee we bedoelen dus niet hetzelfde, en blijft nog
steeds staan dat ik het heel raar vind dat je eerst een koopovereenkomst hebt getekend, daarna bent wezen kijken en daarna hebt geannuleerd.
Even serieus, is dit ook wat je adviseur je heeft geadviseerd? Ik zit hier echt met open mond.
Nee, je krijgt het geleverd bij de notaris, en betaalt via de notaris. De koop is al eerder gesloten.CryptoNL schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:07:
[...]
We bedoelen wel hetzelfde. Je koopt het eigenlijk pas bij de notaris even heel zwart/wit gezegd en dat bedoelde ik.
Ja dat snap ik. Bewoording is niet goed. Ik ga zo slapen denk ikSvMp schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:08:
[...]
Nee, je krijgt het geleverd bij de notaris, en betaalt via de notaris. De koop is al eerder gesloten.

Ik had je wel willen horen als je die drie dagen bedenktijd (al dan niet per ongeluk) had laten verlopen als je denkt dat je het ‘dan pas koopt’...CryptoNL schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:07:
[...]
We bedoelen wel hetzelfde. Je koopt het eigenlijk pas bij de notaris even heel zwart/wit gezegd en dat bedoelde ik.
Had je toch een redelijk financieel tegenvallertje dan wel een huis dat je toch eigenlijk liever niet had gewild.
Dat wisten wijLuNaTiC schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:10:
[...]
Ik had je wel willen horen als je die drie dagen bedenktijd (al dan niet per ongeluk) had laten verlopen als je denkt dat je het ‘dan pas koopt’...
Had je toch een redelijk financieel tegenvallertje dan wel een huis dat je toch eigenlijk liever niet had gewild.
Ik geef het op jongens.
Succes met de huizenjacht Crypto.
wens je veel succes en vooral wijsheid.

Succes met de huizenjacht Crypto.
Komt goed en thanks voor je oplettendheid en hulp uiteraard.LuNaTiC schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:11:
Ik geef het op jongens.![]()
Succes met de huizenjacht Crypto.wens je veel succes en vooral wijsheid.
Dat woord 'voorlopig' snap ik niet, en ik begrijp wel dat dit verwarring veroorzaakt. De koopovereenkomsten die ik zelf heb getekend bij koop/verkoop van huizen werden gewoon 'Koopovereenkomst' getiteld.CryptoNL schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:09:
[...]
Ja dat snap ik. Bewoording is niet goed. Ik ga zo slapen denk ikWat ik bedoelde is; Voorlopige koopakte > definitieve overeenkomst.
Hier staat voorlopige overeenkomst op. Nouja whatever het gaat niet doorSvMp schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:14:
[...]
Dat woord 'voorlopig' snap ik niet, en ik begrijp wel dat dit verwarring veroorzaakt. De koopovereenkomsten die ik zelf heb getekend bij koop/verkoop van huizen werden gewoon 'Koopovereenkomst' getiteld.
Dat klopt, is ook precies de reden waarom dat niet meer zo heet:SvMp schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:14:
[...]
Dat woord 'voorlopig' snap ik niet, en ik begrijp wel dat dit verwarring veroorzaakt. De koopovereenkomsten die ik zelf heb getekend bij koop/verkoop van huizen werden gewoon 'Koopovereenkomst' getiteld.
https://www.eigenhuis.nl/.../voorlopig-koopcontract#/
De term 'voorlopig koopcontract' wordt regelmatig gebruikt, maar het klopt eigenlijk niet: het koopcontract (ook wel koopovereenkomst) is namelijk wel degelijk bindend, zowel voor jou als voor de verkoper. Daarom wordt deze term tegenwoordig niet meer gebruikt omdat het voor verwarring kan zorgen.
Wat daar staat klopt ook niet helemaal. Het is bindend, MAAR niet als je binnen 3 dagen er vanaf wilt zienphYzar schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:18:
[...]
Dat klopt, is ook precies de reden waarom dat niet meer zo heet:
https://www.eigenhuis.nl/.../voorlopig-koopcontract#/
[...]
@phYzar De term 'voorlopig(e)' wordt wel degelijk nog regelmatig gebruikt. Weliswaar niet meer in officiële documenten, maar zowel bij de aankoop van mijn nieuwe woning als de verkoop van mijn huidige woning, bezigden de betrokken makelaars nog altijd de term 'voorlopige koopovereenkomst' in het email-/appverkeer.
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Jup hier ook, vandaar de verwarring.Wok schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:22:
@phYzar De term 'voorlopig(e)' wordt wel degelijk nog regelmatig gebruikt. Weliswaar niet meer in officiële documenten, maar zowel bij de aankoop van mijn nieuwe woning als de verkoop van mijn huidige woning, bezigden de betrokken makelaars nog altijd de term 'voorlopige koopovereenkomst' in het email-/appverkeer.
Ja misschien moet je dan eens de link aanklikken en verder lezen, dat staat daar ook gewoon.CryptoNL schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:19:
[...]
Wat daar staat klopt ook niet helemaal. Het is bindend, MAAR niet als je binnen 3 dagen er vanaf wilt zien
Allang gedaan, maar in de korte omschrijving had het er wel bij gemogen.LuNaTiC schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:24:
[...]
Ja misschien moet je dan eens de link aanklikken en verder lezen, dat staat daar ook gewoon.
Voor sommige mensen zou dat misschien wel veiliger zijn idd (maar betwijfel of het zou helpen).CryptoNL schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:25:
[...]
Allang gedaan, maar in de korte omschrijving had het er wel bij gemogen.
Het punt wat ik en anderen hier proberen te maken is niet zozeer wat nu de exacte nuances in een koopovereenkomst zijn maar het punt dat @CryptoNL niet begrijpt wat het gewicht is van een koopovereenkomst, niet echt blijk toont te voldoen aan zijn onderzoeksplicht bij (vóór) het kopen van een huis, zich continu verbaasd waarom de markt zich zo gek gedraagt ten opzichte van hoe hij vind dat het moet zijn, en dit alles onder vermeende begeleiding van een 'adviseur' dit hem zou moeten begeleiden in dit traject en begripsvorming, iets wat duidelijk niet slaagt.
Ik snap je bezorgdheid, maar dat weten wij wel, anders gaan we niet 2 keer kijken, maar hadden we al direct getekend (bij wijze van). Je kan wel zeggen onderzoeksplicht, maar ik ben geen loodgieter,elektricien en stucadoor. Je technische kennis is gewoon beperkt, misschien is die van jou helemaal top, gefeliciteerd, maar dat geldt niet voor de meeste mensen. Uiteraard snappen wij het gewicht, daarom annuleren we nu ook.phYzar schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:35:
Het punt wat ik en anderen hier proberen te maken is niet zozeer wat nu de exacte nuances in een koopovereenkomst zijn maar het punt dat @CryptoNL niet begrijpt wat het gewicht is van een koopovereenkomst, niet echt blijk toont te voldoen aan zijn onderzoeksplicht bij (vóór) het kopen van een huis, zich continu verbaasd waarom de markt zich zo gek gedraagt ten opzichte van hoe hij vind dat het moet zijn, en dit alles onder vermeende begeleiding van een 'adviseur' dit hem zou moeten begeleiden in dit traject, iets wat duidelijk niet slaagt.
De verkopende partij snapt aan de andere kant (alles werkt twee kanten op) kennelijk niet dat je wel moet proberen je huis goed te verkopen i.p.v. foto's te maken die in de verste verte niet lijken op de realiteit. Tja dan moet je niet raar staan opkijken dat wij annuleren. Overigens hebben wij ook het idee dat dit niet de eerste keer is bij deze woning, maar dat is slechts een gedachte. Zoals gezegd gaat het huis nooit van zijn leven voor deze prijs verkocht worden. Ongeacht dat het een goede wijk is en ligging. Het verschil met die andere woning (zelfde prijs verkocht) is GIGANTISCH groot. Niet een klein beetje. Maar laten we over dit huis ophouden. Hiervan leren en door
Maar dit huis heeft één super groot voordeel ten opzichte van het andere huis, een punt zo groot dat het hét belangrijkste punt is in deze huizenmarkt: dit huis is wél te koop 
Hoe vaak ik al niet heb gedacht: "dat krijgen ze er nóóit voor", maar keer op keer is er iemand die denkt: fuck it, ik grijp niet weer mis, ik moet toch een huis hebben, ik betaal dit keer wél zoveel. Alleen de échte krotten (doorgerotte erfpacht monumenten) blijven staan, de rest verkoopt heus wel.
Hoe vaak ik al niet heb gedacht: "dat krijgen ze er nóóit voor", maar keer op keer is er iemand die denkt: fuck it, ik grijp niet weer mis, ik moet toch een huis hebben, ik betaal dit keer wél zoveel. Alleen de échte krotten (doorgerotte erfpacht monumenten) blijven staan, de rest verkoopt heus wel.
Huis staat al tijdje te koop he nu. Niet 1 week ofzophYzar schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:44:
Maar dit huis heeft één super groot voordeel ten opzichte van het andere huis, een punt zo groot dat het hét belangrijkste punt is in deze huizenmarkt: dit huis is wél te koop
Ik weet niet of zo'n geintje je nog genoeg goodwill geeft dat je hoe dan ook nog partij bent voor hen.CryptoNL schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:46:
dus er is altijd een kans dat ze gaan zakken en dan happen wij vanzelf wel.
Hoezo geintje? Je doet net alsof verkopers meer rechten/macht hebben dan kopers. Huis staat al tijdje te koop. Ze weten dat wij het makkelijk kunnen betalen. Het is graag of niet. Of ze blijven nog een jaar met dat huis zitten ook prima. Aangezien ze nu al een tijdje dubbele lasten hebben verwacht ik niet dat ze dat nog langer willen.phYzar schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 00:14:
[...]
Ik weet niet of zo'n geintje je nog genoeg goodwill geeft dat je hoe dan ook nog partij bent voor hen.
Met geintje bedoel ik het annuleren van je koopovereenkomst na tekenen. Dat is niet een fijn iets om mee te maken als verkoper.CryptoNL schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 00:17:
[...]
Hoezo geintje? Je doet net alsof verkopers meer rechten/macht hebben dan kopers. Huis staat al tijdje te koop. Ze weten dat wij het makkelijk kunnen betalen. Het is graag of niet. Of ze blijven nog een jaar met dat huis zitten ook prima. Aangezien ze nu al een tijdje dubbele lasten hebben verwacht ik niet dat ze dat nog langer willen.
Eens met @phYzar, als je nu bij wijze van 2x de vraagprijs zou bieden had ik je het huis alsnog niet meer aan jou verkocht, gun factor is na dat geintje namelijk 0
Normaal gesproken wil je nooit zeggen "I told you so", maar het wordt me wel heel makkelijk gemaaktdanslo schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 15:21:
[...]
Dat zou ik persoonlijk nou nooit doen, een bod doen zonder zelf een bezichtiging gedaan te hebben. Maar goed, dat moet je zelf weten
Er is een reden dat half de Nederlandse woningen vol staan met meubels van IKEA en de kringloop.CryptoNL schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 21:52:
Waar koop je je verf etc van of erger nog meubels?
Een nieuw werkblad heb je vanaf 200 euro, en het valt eigenlijk altijd op maat te maken. De maatvoering van kastjes is bijna gestandaardiseerd. Scharnieren zijn in veel keukens goed te vervangen, dat kost ook misschien 150 euro voor de hele keuken. Inbouwapparatuur is natuurlijk altijd te vervangen. Eigenlijk is niets in huis zo modulair en makkelijk repareerbaar als een keuken. Je ziet daarom dat mensen hem meestal pas vervangen als ze een compleet andere indeling willen; open ipv. gesloten, kookeiland etc.[b]CryptoNL in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"Wij hebben ook gezien dat een huis werd verkocht met 12K overbod en die keuken daar viel het werkblad zowat vanaf.
Volgens mij is wel duidelijk dat in een markt waarbij de vraag het aanbod flink overstijgt, verkopers inderdaad meer macht hebben dan kopers.CryptoNL schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 00:17:
[...]
Hoezo geintje? Je doet net alsof verkopers meer rechten/macht hebben dan kopers. Huis staat al tijdje te koop. Ze weten dat wij het makkelijk kunnen betalen. Het is graag of niet. Of ze blijven nog een jaar met dat huis zitten ook prima. Aangezien ze nu al een tijdje dubbele lasten hebben verwacht ik niet dat ze dat nog langer willen.
Dit is de reden waarom je als koper er wijs aan doet om bv met een aankoopmakelaar in zee te gaan die verstand heeft van huizen/huizenprijzen ipv een bod te doen zonder te bezichtigen om op het allerlaatst zelf de handdoek in de ring te gooien.
Zo maak je je (zoals anderen ook al zeggen) niet een gewenste kopende partij. En in een markt waarin verkopers meer macht hebben dan kopers, heb je al het geluk aan je zijde nodig...
Kennelijk zijn die foto's niet zo bedrieglijk als je tijdens de eerste bezichtiging zelf die mankementen ook niet ziet en in feite een specialist nodig hebt om ze aangewezen te krijgen.CryptoNL schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:53:
[...]
Nee voorlopig koopcontract. Wij hadden eerst gekeken, toen getekend, toen weer gekeken. Het kan vervelend zijn voor hun. Voor ons heel vervelend dat wij onze tijd verdoen met huizen waarvan de foto's dermate vertekenen dat het een TOTAAL ander beeld geeft etc. Zoiets werkt twee kanten op. Foto's zijn in dit geval extreem bedriegelijk.
Overigens is er nog steeds kans hoor dat wij het kopen. Wij wachten rustig af en zijn er zeker van dat niemand de vraagprijs gaat betalen. Ook onze adviseur denkt dat overigens.
Dat zijn typisch van die zaken die voor een paar honderd euro opgelost zijn, dan heb je een keurige nieuwe meterkast die aan alle huidige richtlijnen voldoen. Zelfde geld voor een lek raam, dat zijn ook de kosten niet om aan te (laten) passen.CryptoNL schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:00:
[...]
Zeker hebben wij bepaalde dingen gezien, maar dat namen wij voor lief. Totdat vriend mee ging kijken en die weet echt alles van huizen. Die zei; Ja maar dit dit en dat komt er ook nog bij en die kennis heb je over het algemeen als gemiddelde koper gewoon niet. Technische kennis bedoel ik dan. Groepenkast met 7 groepen op 1 aardlek (wat niet mag), tja weet ik veel. Dat soort dingen kom je gelukkig dan achter zeg maar.
De koopovereenkomst is bindend. Er staat echter altijd in dat het Nederlandse recht van toepassing is en doorgaans worden die drie dagen ook expliciet genoemd in de overeenkomst. Je maakt dus in feite gebruik van een van de bindende afspraken binnen de koopovereenkomst.CryptoNL schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:19:
[...]
Wat daar staat klopt ook niet helemaal. Het is bindend, MAAR niet als je binnen 3 dagen er vanaf wilt zien
Ik had mijn huis een tijd geleden gekocht zonder makelaar, ook al was ik dat aanvankelijk niet van plan.Jovatov schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 07:58:
[...]
Volgens mij is wel duidelijk dat in een markt waarbij de vraag het aanbod flink overstijgt, verkopers inderdaad meer macht hebben dan kopers.
Dit is de reden waarom je als koper er wijs aan doet om bv met een aankoopmakelaar in zee te gaan die verstand heeft van huizen/huizenprijzen ipv een bod te doen zonder te bezichtigen om op het allerlaatst zelf de handdoek in de ring te gooien.
Zo maak je je (zoals anderen ook al zeggen) niet een gewenste kopende partij. En in een markt waarin verkopers meer macht hebben dan kopers, heb je al het geluk aan je zijde nodig...
Probleem was slagkracht. Je moet heel snel handelen. Makelaars hebben het zo druk dat ze pas een week later kunnen, en dan is het huis al verkocht. Wat kan helpen is een makelaar die in aankoop gespecialiseerd is maar die zijn er niet veel.
Ander probleem is dat ik geen makelaar kon vinden die kan wat ik zelf niet kan. Ik zoek een landelijk gelegen huis onder de 2 ton. Als zoiets te koop staat dan is het in een dag weg. Ik heb een dozijn makelaars aangeschreven, in de hoop dat zij in staat om zo'n huis voor mij te vinden en bezichtiging te regelen nog voordat het op funda komt. 0,0. Ze zeggen allemaal: Kijk zelf maar op Funda. Op Funda kijken en research doen kan ik zelf ook wel.
De verklaring is volgens mij eenvoudig:
De courtage voor aankoop is veel lager dan verkoop. In de huidige markt is het aankopen van een woning een hels kwarwei. Terwijl verkoop vrijwel vanzelf gaat. Het is niet lucratief om als makelaar aankoop te doen.
[ Voor 7% gewijzigd door SvMp op 06-03-2020 08:45 ]
Waar ik me een beetje zorgen over zou maken is hoe makelaars tegen jou aan gaan kijken.CryptoNL schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 00:17:
[...]
Je hebt nu laten blijken dat je bereid bent een huis te kopen, het contract te tekenen, en vervolgens van de wettelijke 3 dagen bedenkttijd gebruik te maken om van de koop af te zien. En dan ook nog voor een reden die standaard te ondervangen is, namelijk met een bouwtechnische keuring.
Wanneer ik verkoopmakelaar zou zijn, en jij zou je melden, zou ik de verkoper adviseren met iemand anders in zee te gaan.
Het is een klein wereldje, en zowel verkoop als -aankoopmakelaars zijn gebaat zijn bij soepele verkopen.
Ik had het meer in algemene zin en specifiek aan Crypto. Dus: wanneer je weinig inzicht hebt in het proces van huizen kopen en er na een tweede bezichtiging achter komt dat het huis toch "180k ipv 230k" waard blijkt te zijn.SvMp schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:43:
[...]
Ik had mijn huis een tijd geleden gekocht zonder makelaar, ook al was ik dat aanvankelijk niet van plan.
Probleem was slagkracht. Je moet heel snel handelen. Makelaars hebben het zo druk dat ze pas een week later kunnen, en dan is het huis al verkocht. Wat kan helpen is een makelaar die in aankoop gespecialiseerd is maar die zijn er niet veel.
Ander probleem is dat ik geen makelaar kon vinden die kan wat ik zelf niet kan. Ik zoek een landelijk gelegen huis onder de 2 ton. Als zoiets te koop staat dan is het in een dag weg. Ik heb een dozijn makelaars aangeschreven, in de hoop dat zij in staat om zo'n huis voor mij te vinden en bezichtiging te regelen nog voordat het op funda komt. 0,0. Ze zeggen allemaal: Kijk zelf maar op Funda. Op Funda kijken en research doen kan ik zelf ook wel.
De verklaring is volgens mij eenvoudig:
De courtage voor aankoop is veel lager dan verkoop. In de huidige markt is het aankopen van een woning een hels kwarwei. Terwijl verkoop vrijwel vanzelf gaat. Het is niet lucratief om als makelaar aankoop te doen.
Ben het met je eens dat slagkracht belangrijk is, een goede aankoopmakelaar ziet dat ook in en weet bv als het nodig is nog een extra bezichtiging in te plannen voor de sluitingsdatum op inschrijving (dat deed hij voor mij).
In deze markt zijn het juist de aankoopmakelaars die weer nuttig zijn/werk hebben. Wanneer het aanbod veel groter is, kiest überhaupt niemand voor een aankoopmakelaar omdat het kopen van een huis niet zo lastig is als nu.
Uiteraard zijn er situaties waarbij een aankoopmakelaar nog steeds niet nodig is/niet handig is. Bv als je zelf genoeg kennis hebt. En aankoopmakelaars hebben in het algemeen een beperkt gebied waar ze actief zijn, dus dan is jouw situatie (landelijk gelegen onder 200k) inderdaad een waar een aankoopmalelaar minder bij kan helpen.
Lekker boeiend. Liever een slechte reputatie onder makelaars, dan jezelf vastpinnen op een huis waar je ontevreden mee bent omdat je redelijk en netjes dingen wil afhandelen. Dit is een besliissing die (financieel) impact gaat hebben tot na z'n pensioen.smurfinmark schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:00:
Waar ik me een beetje zorgen over zou maken is hoe makelaars tegen jou aan gaan kijken.
Dat het allemaal netter en handiger had gekund is duidelijk, maar ik neem ook aan dat-ie die bij de volgende bezichtigingen beter uitkijkt.
Oneens. Dit had voorkomen kunnen worden wanneer CryptoNL beter zijn huiswerk had gedaan. Uiteraard koop je niet het huis wanneer de staat een lagere prijs rechtvaardigd, maar dit kun je eerder weten.CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:07:
[...]
Lekker boeiend. Liever een slechte reputatie onder makelaars, dan jezelf vastpinnen op een huis waar je ontevreden mee bent omdat je redelijk en netjes dingen wil afhandelen. Dit is een besliissing die (financieel) impact gaat hebben tot na z'n pensioen.
Dat het allemaal netter en handiger had gekund is duidelijk, maar ik neem ook aan dat-ie die bij de volgende bezichtigingen beter uitkijkt.
En onder "redelijk en netjes" versta ik heel wat anders. Verplaats je eens in de verkopers, ze hebben een getekend contract, en daar wordt vanaf gezien omdat een vriend van de koper nog allerlei gebreken ontdekt. Komop.
Verder moet je niet onderschatten hoeveel macht en invloed makelaars hebben. Dat kun je lekker boeiend vinden, maar als het doel is een huis te kopen, dan is dit minimaal onhandig.
Dit is precies de reden dat wij bij verkoop van ons appartement voorkeur hadden voor kopers met een aankoopmakelaarCryptoNL schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:00:
[...]
Zeker hebben wij bepaalde dingen gezien, maar dat namen wij voor lief. Totdat vriend mee ging kijken en die weet echt alles van huizen. Die zei; Ja maar dit dit en dat komt er ook nog bij en die kennis heb je over het algemeen als gemiddelde koper gewoon niet. Technische kennis bedoel ik dan. Groepenkast met 7 groepen op 1 aardlek (wat niet mag), tja weet ik veel. Dat soort dingen kom je gelukkig dan achter zeg maar.
Als verkoper is het super vervelend als mensen in de bedenktijd afhaken.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Heeft iemand ervaring met het kopen van een huis in een andere regio? Na het niet doorgaan van onze aankoop zijn we onze interesse aan het verleggen naar andere regio's.
Alhoewel ik niet direct van plan ga zijn om mijn baan op te zeggen als we daar zouden gaan wonen, ben ik toch benieuwd hoe een hypotheekverstrekker hier naar kijkt?
Alhoewel ik niet direct van plan ga zijn om mijn baan op te zeggen als we daar zouden gaan wonen, ben ik toch benieuwd hoe een hypotheekverstrekker hier naar kijkt?
If it aint fixed, it's broken.
Wat wij hebben gedaan (verhuizing vanuit regio Arnhem naar Noord Nederland):Tjebakka schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:32:
Heeft iemand ervaring met het kopen van een huis in een andere regio? Na het niet doorgaan van onze aankoop zijn we onze interesse aan het verleggen naar andere regio's.
- Een woning gehuurd in de nieuwe regio (met een minimum van een jaar)
- Rustig de markt verkennen, waar willen we wel wonen en waar niet
- Na een jaar een woning gekocht (huurwoning was per maand opzegbaar toen)
Mijn baan in Arnhem heb ik toen gehouden: twee keer in de week daarheen, 3 dagen thuis werken. Later wel een andere baan gevonden in de buurt maar de reistijd was niet de reden daarvoor.
Vanuit de hypotheekverstrekker geen enkele vraag over mijn werksituatie gekregen, ik vraag me af of ze het heel erg relevant vinden waar je werkt.
Volgens mij interesseert ze dat niet echt. Het belangrijkste is dat je een vast inkomen hebt zodat de financiering niet in gevaar komt. Als je dat doet door elke dag 5 uur in de auto te gaan zitten boeit dan verder niet.Tjebakka schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:32:
Hoi allemaal,
Momenteel ben ik samen met mijn vriendin ook op huizenjacht. Momenteel huren wij en eigenlijk willen wij niet heel veel meer maandlasten tov nu.
Mijn vraag aan jullie is of onderstaande maandlasten bij een koopwoning een beetje realistisch zijn, of ik niet iets vergeten ben of juist teveel heb gerekend. Het liefst wil ik namelijk niet meer dan € 1.800 per maand kwijt zijn aan het huis en bijkomende kosten:
Momenteel ben ik samen met mijn vriendin ook op huizenjacht. Momenteel huren wij en eigenlijk willen wij niet heel veel meer maandlasten tov nu.
Mijn vraag aan jullie is of onderstaande maandlasten bij een koopwoning een beetje realistisch zijn, of ik niet iets vergeten ben of juist teveel heb gerekend. Het liefst wil ik namelijk niet meer dan € 1.800 per maand kwijt zijn aan het huis en bijkomende kosten:
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 20% gewijzigd door vdiermen op 06-03-2020 11:21 ]
Lijkt me een mooi lijstje. Vergeet alleen de volgende zaken niet indien gewenst:vdiermen schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:16:
Hoi allemaal,
Mijn vraag aan jullie is of onderstaande maandlasten bij een koopwoning een beetje realistisch zijn, of ik niet iets vergeten ben of juist teveel heb gerekend:
***members only***
- Overlijdensrisicoverzekering
- Arbeidsongeschiktheidsverzekering
De overige lasten zijn makkelijk; namelijk of gelijk aan je huidige situatie of te herleiden uit een geschatte WOZ-waarde. Ik ben voor al mijn berekeningen in het nieuwe huis uitgegaan van de koopsom als WOZ. Die zal waarschijnlijk lager zijn, maar dan is dat in ieder geval mooi meegenomen.
Dank voor je reactie. Wel aan gedacht, niet direct meegenomen aangezien wij beide goed verzekerd zijn via ons werk wbt arbeidsongeschiktheid en overlijdensrisico kost ook niet zoveel gezien onze leeftijd.Ojjorz schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:19:
[...]
Lijkt me een mooi lijstje. Vergeet alleen de volgende zaken niet indien gewenst:
- Overlijdensrisicoverzekering
- Arbeidsongeschiktheidsverzekering
Zit in dezelfde orde als je waterkosten. Dus al je de één meerekent, dan de ander ookvdiermen schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:23:
[...]
Dank voor je reactie. Wel aan gedacht, niet direct meegenomen aangezien wij beide goed verzekerd zijn via ons werk wbt arbeidsongeschiktheid en overlijdensrisico kost ook niet zoveel gezien onze leeftijd.
Ik denk zeker dat het realistisch is.vdiermen schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:16:
Hoi allemaal,
Mijn vraag aan jullie is of onderstaande maandlasten bij een koopwoning een beetje realistisch zijn, of ik niet iets vergeten ben of juist teveel heb gerekend:
***members only***
Behalve kosten VVE/onderhoud, deze zijn erg afhankelijk van het huis wat je koopt. Meeste huizen van 400k in Nederland is uberhaupt geen sprake van VVE. Maar als je kijkt naar een appartement in een appartementencomplex in de Randstad kan de VVE nog wel duurder uitvallen, al zijn je onderhoudskosten dan wel wat lager, schat ik in.
Koop je en huis uit de jaren 60 zijn de onderhoudskosten juist weer hoger dan een nieuwbouw huis...
[ Voor 3% gewijzigd door Jovatov op 06-03-2020 11:27 ]
De huizen die wij bekijken zijn inderdaad bovenwoningen of appartementen die gebouwd zijn voor de jaren '60 in de grote stad, waarbij de meeste VVE bijdragen wel rond de €150,- zijn. Sommigen hebben wel een kleinere bijdrage van bijv. €60,- maar dan zou je denk ik het verschil zelf moeten sparen, waarmee de totale lasten niet omlaag gaan.Jovatov schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:27:
[...]
Behalve kosten VVE/onderhoud, deze zijn erg afhankelijk van het huis wat je koopt. Meeste huizen van 400k in Nederland is uberhaupt geen sprake van VVE. Maar als je kijkt naar een appartement in een appartementencomplex in de Randstad kan de VVE nog wel duurder uitvallen, al zijn je onderhoudskosten dan wel wat lager, schat ik in.
Koop je en huis uit de jaren 60 zijn de onderhoudskosten juist weer hoger dan een nieuwbouw huis...
€100 onderhoud per maand is ook erg laag. Reken op €5000 per jaar gemiddeld. Dat is meer dan 4x zo hoog als jij hebt geschat.
If it aint fixed, it's broken.
Over lasten gesproken: In hoeverre klopt de inschatting van https://huispedia.nl/ qua lasten die je onderaan de pagina ziet, ligt dat in de buurt of is het redelijk arbitrair?
ik heb zulke bedragen wel vaker voorbij zien komen, maar dat lijkt mij niet van toepassing bij een goed functionerende VVE waarin je spaart voor onderhoud en zelf een buffer heeft?Tjebakka schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:37:
€100 onderhoud per maand is ook erg laag. Reken op €5000 per jaar gemiddeld. Dat is meer dan 4x zo hoog als jij hebt geschat.
Mee eens.vdiermen schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:39:
[...]
ik heb zulke bedragen wel vaker voorbij zien komen, maar dat lijkt mij niet van toepassing bij een goed functionerende VVE waarin je spaart voor onderhoud en zelf een buffer heeft?
De definitie van onderhoud is ook nog wel arbitrair. Is onderhoud al het constructieve (ketels, daken, kozijnen, etc.) of ook het cosmetische (verven binnen, vloeren, frontjes keuken, etc.).
Als je naast je onderhoud ook spaart voor een nieuwe keuken of badkamer, is dat dan 1 potje of niet?
Dan ben je enorm veel geld aan het reserveren voor zeer groot onderhoud dat in veel gevallen de komende tientallen jaren niet aan de orde is. Ik zou niet weten waar ik 5k per jaar aan moet uitgeven.Tjebakka schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:37:
Nee dit is inderdaad alleen noodzakelijk onderhoud waarvoor je een veilige buffer wilt opbouwen.Ojjorz schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:43:
[...]
Mee eens.
De definitie van onderhoud is ook nog wel arbitrair. Is onderhoud al het constructieve (ketels, daken, kozijnen, etc.) of ook het cosmetische (verven binnen, vloeren, frontjes keuken, etc.).
Als je naast je onderhoud ook spaart voor een nieuwe keuken of badkamer, is dat dan 1 potje of niet?
Wat betreft cosmetisch onderhoud zijn wij van plan om een huis te kopen voor aankomende +-7 jaar waarbij er verder geen grote aanpassingen nodig zijn.
Wel zetten wij nog maandelijks een potje geld weg voor inrichting en hebben wij jaarlijks een forse bonus waar dat soort dingen van betaald kunnen worden indien nodig.
Vereniging Eigen Huis heeft dat uitgewerkt:vdiermen schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:48:
[...]
Nee dit is inderdaad alleen noodzakelijk onderhoud waarvoor je een veilige buffer wilt opbouwen.
Wat betreft cosmetisch onderhoud zijn wij van plan om een huis te kopen voor aankomende +-7 jaar waarbij er verder geen grote aanpassingen nodig zijn.
Wel zetten wij nog maandelijks een potje geld weg voor inrichting en hebben wij jaarlijks een forse bonus waar dat soort dingen van betaald kunnen worden indien nodig.
https://www.eigenhuis.nl/wonen/onderhoud/kosten#/
Sterk afhankelijk van het huis, maar 5000eu per jaar is in dit geval grofweg een derde van de hypotheeklast. Dat vind ik érg veel onderhoudskosten.Tjebakka schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:37:
Voor een oud krakkemikkig huis zal het misschien gelden, maar dan vind ik het geen onderhoud meer maar gewoon gestaag de woning verbouwen. Iets waarbij je bij aanschaf dan al rekening mee houdt.
Reserveer jij wel serieus zoveel geld per jaar? Ik ben dan, oprecht, benieuwd waarvoor dat allemaal is.
Beste Tweakers,
Ik heb voor het eerst in mijn leven een bod uitgebracht op een huis, maar die is afgewezen omdat de verkopers het gat tussen het openingsbod en de vraagprijs te groot vonden. Om deze reden hebben zij geen tegenbod gedaan om de onderhandeling te starten.
Hierbij wat gegevens omtrent het huis en wat zich tot nu toe heeft afgespeeld:
- Het huis staat in de Drechtsteden
- Vraagprijs is 369.000 en mijn openingsbod was 330.000
- Het huis staat al ruim 5 maanden te koop
- Het huis heeft wat achterstallig onderhoud en moet gemoderniseerd worden: nieuwe keuken, badkamer, vloer want die zijn al ruim 20 jaar oud.
De reactie op ons openingsbod was in mijn optiek geen keiharde afwijzing omdat de makelaar erbij vermelden dat de verkopers
- Nog geen tegenvoorstel willen doen. En:
- Hij graag een nieuws voorstel tegemoet ziet
Mijn reactie daarop was dat ik best het openingsbod wil verhogen, maar dat het niet dicht bij de vraagprijs van 369.000 zal worden, omdat het voor mij niet de moeite waard is voor een huis waaraan nog heel veel gedaan moet worden.
Daarop weer een reactie gekregen van de makelaar: dat hij mijn verklaring door zal geven aan de verkopers, maar dat zij er waarschijnlijk niet op zullen reageren.
Ik vraag mij dus af:
Is mijn openingsbod werkelijkwaar zo laag dat het niet de moeite waard is om erop te reageren? Of is dit gewoon onderdeel van het spel? Hoe lang zal ik wachten om een nieuw bod uit te brengen? Zo ja: Met hoeveel moet ik het verhogen.
Graag ontvang ik jullie advies en ervaringen hierover :-)
Ik heb voor het eerst in mijn leven een bod uitgebracht op een huis, maar die is afgewezen omdat de verkopers het gat tussen het openingsbod en de vraagprijs te groot vonden. Om deze reden hebben zij geen tegenbod gedaan om de onderhandeling te starten.
Hierbij wat gegevens omtrent het huis en wat zich tot nu toe heeft afgespeeld:
- Het huis staat in de Drechtsteden
- Vraagprijs is 369.000 en mijn openingsbod was 330.000
- Het huis staat al ruim 5 maanden te koop
- Het huis heeft wat achterstallig onderhoud en moet gemoderniseerd worden: nieuwe keuken, badkamer, vloer want die zijn al ruim 20 jaar oud.
De reactie op ons openingsbod was in mijn optiek geen keiharde afwijzing omdat de makelaar erbij vermelden dat de verkopers
- Nog geen tegenvoorstel willen doen. En:
- Hij graag een nieuws voorstel tegemoet ziet
Mijn reactie daarop was dat ik best het openingsbod wil verhogen, maar dat het niet dicht bij de vraagprijs van 369.000 zal worden, omdat het voor mij niet de moeite waard is voor een huis waaraan nog heel veel gedaan moet worden.
Daarop weer een reactie gekregen van de makelaar: dat hij mijn verklaring door zal geven aan de verkopers, maar dat zij er waarschijnlijk niet op zullen reageren.
Ik vraag mij dus af:
Is mijn openingsbod werkelijkwaar zo laag dat het niet de moeite waard is om erop te reageren? Of is dit gewoon onderdeel van het spel? Hoe lang zal ik wachten om een nieuw bod uit te brengen? Zo ja: Met hoeveel moet ik het verhogen.
Graag ontvang ik jullie advies en ervaringen hierover :-)
Ik zou in dit geval niet verder bieden, maar een eindbod doen, met wat je er maximaal voor over hebt. Als ze daar mee akkoord gaan, prima, en anders kom je er toch niet uit en kun je verder kijken
Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb
Ik zou de desbetreffende persoon vragen waarom hij denkt dat het bedrag te laag is of waarom hij denkt waarom het huis meer waard is. er zal vast een reder zijn dat het al 5 maanden op de markt staat.
Is het huis al gezakt in prijs in de afgelopen 5 maanden of houden ze stug vast aan 369?
Je moet jezelf ook niet te kort doen gezien je er nog zeer veel aan moet verbouwen!
Is het huis al gezakt in prijs in de afgelopen 5 maanden of houden ze stug vast aan 369?
Je moet jezelf ook niet te kort doen gezien je er nog zeer veel aan moet verbouwen!
I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500
Verwijderd
Dat is gewoon onderdeel van het spel. Aangezien het huis al 5 maanden te koop staat (wat een halve eeuwigheid is in deze markt), denk ik dat je bod misschien wat aan de lage kant was maar niet direct slecht.
Wil je het huis echt graag hebben? Dan een aankoopmakelaar in de arm nemen. Anders kun je nog even lekker het spelletje mee blijven spelen. Je zou ze bijvoorbeeld een eenmalig bod kunnen doen van 340k wat 2 weken geldig blijft. Maar dan ook voet bij stuk houden: take it or leave it. Maar dan kan de uitkomt dus ook "leave it" zijn.
Wil je het huis echt graag hebben? Dan een aankoopmakelaar in de arm nemen. Anders kun je nog even lekker het spelletje mee blijven spelen. Je zou ze bijvoorbeeld een eenmalig bod kunnen doen van 340k wat 2 weken geldig blijft. Maar dan ook voet bij stuk houden: take it or leave it. Maar dan kan de uitkomt dus ook "leave it" zijn.
Ja moeilijk te zeggen natuurlijk.
Je kan de gok wagen en iets hoger gaan zitten maar voor hetzelfde geld heb je pech en komt er morgen een hoger bod van een andere partij binnen.
Blijft afhankelijk van meerdere factoren:
- Hoe hoog wil/kan jij gaan?
- Hoe graag wil jij het hebben?
- Hoe laag willen de verkopers gaan?
- Zit er druk achter bij de verkoper/koper?
Je bied +/-90% van de vraagprijs dus wat mij betreft wel een eerlijk beginpunt voor onderhandelingen. Als dit er echter niet inzit eindbod doen met mogelijk aanvullende eisen (bijv. per dan en dan de overdacht).
Je kan de gok wagen en iets hoger gaan zitten maar voor hetzelfde geld heb je pech en komt er morgen een hoger bod van een andere partij binnen.
Blijft afhankelijk van meerdere factoren:
- Hoe hoog wil/kan jij gaan?
- Hoe graag wil jij het hebben?
- Hoe laag willen de verkopers gaan?
- Zit er druk achter bij de verkoper/koper?
Je bied +/-90% van de vraagprijs dus wat mij betreft wel een eerlijk beginpunt voor onderhandelingen. Als dit er echter niet inzit eindbod doen met mogelijk aanvullende eisen (bijv. per dan en dan de overdacht).
Misschien hebben ze geen haast, 39k is natuurlijk best een hoop geld.
Ik vind het bod erg laag, maar ik weet niet hoe het in de rest van die buurt gaat. Het is wel zo dat ze waarschijnlijk gewoon hun opties open houden. Het staat je vrij om een nieuw bod te doen, maar de verkopers kunnen natuurlijk ook altijd afwachten.
"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel
Wat doet bv de WoZ waarde?
Heb je wel een logisch bod gedaan?
De vervolgstap zou zijn om een eindbod te doen.
Heb je wel een logisch bod gedaan?
De vervolgstap zou zijn om een eindbod te doen.
Onderdeel van het spel. Ze hadden best 5000 naar beneden kunnen gaan om te laten zien dat ze wel tot een overeenkomst willen komen en dat ze het gat groot vinden. Heb je nog andere huizen op het oog? Eventueel kan je zeggen dat het bod hoger wordt als er minder achterstallig onderhoud is.
Ik heb het bij mijn eerste woning ook meegemaakt, dat was tegen het einde van de crisis.
Bod gedaan wat best een stukje onder de vraagprijs lag. Waarom? Je bied immers toch nooit de vraagprijs (was mijn insteek toen).
Tegenpartij deed ook geen tegenbod. Teken dat het bod echt laag was en men zich niet serieus genomen voelde cq. "psychologische oorlogsvoering"
Ik gok dat dat bij jou nu ook het geval is.
Ik zou proberen bij de verkopende makelaar te achterhalen aan wat voor prijs je zou moeten denken en (ook al lukt dat niet) daarna een hoger bod doen en motiveren waarom je lager bied.
Waarschijnlijk eindigt het dan met handjeklap en het verschil delen.
Ligt het echt te ver uit elkaar dan is het huis blijkbaar niet voor jou bestemt, laat je in elk geval niet gek maken en houd ook voet bij stuk als het bod en de vraagprijs te ver uit elkaar blijft liggen.
Bod gedaan wat best een stukje onder de vraagprijs lag. Waarom? Je bied immers toch nooit de vraagprijs (was mijn insteek toen).
Tegenpartij deed ook geen tegenbod. Teken dat het bod echt laag was en men zich niet serieus genomen voelde cq. "psychologische oorlogsvoering"
Ik gok dat dat bij jou nu ook het geval is.
Ik zou proberen bij de verkopende makelaar te achterhalen aan wat voor prijs je zou moeten denken en (ook al lukt dat niet) daarna een hoger bod doen en motiveren waarom je lager bied.
Waarschijnlijk eindigt het dan met handjeklap en het verschil delen.
Ligt het echt te ver uit elkaar dan is het huis blijkbaar niet voor jou bestemt, laat je in elk geval niet gek maken en houd ook voet bij stuk als het bod en de vraagprijs te ver uit elkaar blijft liggen.
275k was laag geweest. Dit is gewoon echt onderhandelen. Als er max 15k van de prijs af mag kun je net zo niet onderhandelen.ViNcE schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:49:
Ik vind het bod erg laag, maar ik weet niet hoe het in de rest van die buurt gaat. Het is wel zo dat ze waarschijnlijk gewoon hun opties open houden. Het staat je vrij om een nieuw bod te doen, maar de verkopers kunnen natuurlijk ook altijd afwachten.
Veel mensen zijn veel en veel te bang. Beslis - van te voren - wat jij wilt, wil je dit huis, en zo ja voor welke prijs? Laat merken dat het dan menens is. Maak je een plan, of schiet je gewoon in het wilde weg.
Eerlijk gezegd was ik niet blij met deze makelaar geweest dat hij gelijk zo de boot afhoudt.
Uit eigen ervaring kan ik je alleen maar dringend adviseren een aankoopmakelaar in te schakelen. Die weet precies hoe dit spel gespeeld wordt en wat nu wel/niet logische stappen zijn. Welke voorbehouden doe je in je bod? Doe je wel of niet een eindbod? Zijn er nog roerende goederen waar je discussie over kunt voeren? Opleverdatum? Er komt nogal wat bij kijken, dus die investering win je vanzelf terug.
Wil je dat niet, zou je ook kunnen voorstellen het huis nogmaals te bezoeken, en dan iemand meenemen met bouwkundige kennis. Druk beetje opbouwen op die manier. Gezien de 5 maanden is er ongetwijfeld ergens een addertje...
Wil je dat niet, zou je ook kunnen voorstellen het huis nogmaals te bezoeken, en dan iemand meenemen met bouwkundige kennis. Druk beetje opbouwen op die manier. Gezien de 5 maanden is er ongetwijfeld ergens een addertje...
Dit is hem denk ik?
Persoonlijk ha dik nog 1x ene hoger bod geplaatst en kijken wat ze dan zeggen
*snip* Dat lijkt me voor hem om zelf mee te komen.
*snip* Dat lijkt me voor hem om zelf mee te komen.
[ Voor 34% gewijzigd door Señor Sjon op 06-03-2020 13:28 ]
@Ouwe Koning staat het huis leeg ? probeer anders direct de bewoners te benaderen.. nooit geschoten is altijd mis.
Als je contact hebt met de bewoners of via de makelaar.. een bod doen onder voorbehoud van x.y.z,
Mijn huis heeft 6 jaar leeg gestaan, en doordat NHG zakte een week later hebben we ons "bod" toen kracht bij kunnen zetten. en is het geaccepteerd.
Nadeel is dat tijdens de koop het contract ook dusdanig was opgesteld dat ik geen aanspraak meer kan maken achterstalligonderhoud/gebreken .
Dit kan je ook in je voordeel gebruiken, jij wilt best "hoger" bieden mits er goed onderhoud is gepleegt en men dit kan aantonen, c.q een grondig(er) onderzoek dan een bouwkundige keuring .. non-destructief kijkt alleen maar nu wil je echt prikken/porren .. (niet slopen) of er geen verrassingen zijn.
Je koopt geen pakje boter waar een deukje in kan zitten .. en willen ze meer geld moeten ze je ook tegemoet komen .. en idd slechte makelaar ..
Als je contact hebt met de bewoners of via de makelaar.. een bod doen onder voorbehoud van x.y.z,
Erg belangrijk is dat jij je grens weet .. jij en partner moet weten wat je echte max is, wanneer loop je weg?WouterB schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:47:
Ik zou in dit geval niet verder bieden, maar een eindbod doen, met wat je er maximaal voor over hebt. Als ze daar mee akkoord gaan, prima, en anders kom je er toch niet uit en kun je verder kijken
Mijn huis heeft 6 jaar leeg gestaan, en doordat NHG zakte een week later hebben we ons "bod" toen kracht bij kunnen zetten. en is het geaccepteerd.
Nadeel is dat tijdens de koop het contract ook dusdanig was opgesteld dat ik geen aanspraak meer kan maken achterstalligonderhoud/gebreken .
Dit kan je ook in je voordeel gebruiken, jij wilt best "hoger" bieden mits er goed onderhoud is gepleegt en men dit kan aantonen, c.q een grondig(er) onderzoek dan een bouwkundige keuring .. non-destructief kijkt alleen maar nu wil je echt prikken/porren .. (niet slopen) of er geen verrassingen zijn.
Je koopt geen pakje boter waar een deukje in kan zitten .. en willen ze meer geld moeten ze je ook tegemoet komen .. en idd slechte makelaar ..
Tja vanalles
De verkopende partij laat merken dat voor hen het bod te laag is om in onderhandeling te treden. Dat is hun goed recht. Het gaat om wat de woning waard is versus wat je er voor over hebt versus wat de gewenste verkoopprijs is. Tussen die drie moet je een middenweg vinden. De makelaar laat duidelijk blijken dat er hier voor de verkopers geen realistisch bod ligt. Dat heeft niets met de boot afhouden te maken, maar met de eisen en wensen van de verkopende partij. Je kijkt er iets te eenvoudig naar, het is geen pakje boter.pennywiser schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:54:
[...]
275k was laag geweest. Dit is gewoon echt onderhandelen. Als er max 15k van de prijs af mag kun je net zo niet onderhandelen.
Veel mensen zijn veel en veel te bang. Beslis - van te voren - wat jij wilt, wil je dit huis, en zo ja voor welke prijs? Laat merken dat het dan menens is. Maak je een plan, of schiet je gewoon in het wilde weg.
Eerlijk gezegd was ik niet blij met deze makelaar geweest dat hij gelijk zo de boot afhoudt.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Jij kijkt alleen vanuit de koper. Ik ben het helemaal met je eens dat dit gewoon onderhandelen is. Door het bod af te wijzen is elk nieuw bod pure winst voor de verkoper. Daarnaast krijgt hij een betere onderhandelingspositie (voor als je ergens in het midden wil eindigen). Het ligt eraan hoe graag je woning wilt hebben. Als je makkelijk wegloopt, dan kan je gewoon een eindbod doen. Als je nu al helemaal verliefd bent op woning, ga je gewoon de onderhandeling in. Je kan dan altijd nog weg lopen.pennywiser schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:54:
[...]
275k was laag geweest. Dit is gewoon echt onderhandelen. Als er max 15k van de prijs af mag kun je net zo niet onderhandelen.
En vergeet niet dat je om meer kan onderhandelen dan alleen geld. Bouwkundig rapport, onder voorbehoud van financiële middelen, opleverdatum, ... zijn allemaal punten die je mee kan nemen.
"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel
Bedankt voor jullie reacties so far. Zal jullie antwoord zoveel mogelijk algemeen te beantwoorden.
Het kopen van een huis heeft voor mij geen hoge prioriteit. In eerste instantie wilde ik pas begin volgend jaar een huis kopen, zodat ik nog even kon doorsparen. Geen enkel huis is perfect, maar na een flinke opknapbeurt en wat verbouwing kan dit huis wel in de buurt van perfect komen ;-) , vandaar ik nu een bod heb uitgebracht. Ik sta er wel rationeel in en als de verkopers mijn uiterste bod niet willen accepteren, kijk ik gerust verder.
330.000 is mijn openingsbod, dus ik wil de verkopers wel tegemoet komen. Via Funda heb ik wel gezien dat vergelijkbare huizen de afgelopen periode wel zijn verkocht binnen 2 maanden.
De WOZ waarde 2019 is 340.000. Alleen heb ik me laten vertellen dat je dit meer als indicatie moet gebruiken.
@Verwijderd Mijn definitieve bod uitbrengen met de voorwaarde dat het twee weken staat vind ik een goed idee :-) Thanks
Het kopen van een huis heeft voor mij geen hoge prioriteit. In eerste instantie wilde ik pas begin volgend jaar een huis kopen, zodat ik nog even kon doorsparen. Geen enkel huis is perfect, maar na een flinke opknapbeurt en wat verbouwing kan dit huis wel in de buurt van perfect komen ;-) , vandaar ik nu een bod heb uitgebracht. Ik sta er wel rationeel in en als de verkopers mijn uiterste bod niet willen accepteren, kijk ik gerust verder.
330.000 is mijn openingsbod, dus ik wil de verkopers wel tegemoet komen. Via Funda heb ik wel gezien dat vergelijkbare huizen de afgelopen periode wel zijn verkocht binnen 2 maanden.
De WOZ waarde 2019 is 340.000. Alleen heb ik me laten vertellen dat je dit meer als indicatie moet gebruiken.
@Verwijderd Mijn definitieve bod uitbrengen met de voorwaarde dat het twee weken staat vind ik een goed idee :-) Thanks
De huizenmarkt staat momenteel enorm onder druk. De aanbieder bepaalt. Er zijn veel gebieden waar de huizen boven tot ver boven de vraagprijs weg gaan en dan heb ik het niet over de grote steden. Wanneer er nog andere bieders zijn die nu al hoger bieden kan men lagere biedingen direct afwijzen.pennywiser schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:54:
[...]
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Met de grote groep hierboven eens.
Zorg dat je weet wat je maximaal wil betalen voor dit huis en ge jezelf daaraan houden.
Dan heb je nog 2 opties: in 1x eindbod van dat bedrag neerleggen en aangeven: this is it, take it or leave it.
Andere optie is om 5k onder je max te bieden en aan te geven dat je hiermee net niet aan je top zit.
Als ze niet willen zakken naar het bedrag dat je als max in je hoofd hebt, durf dan ook gewoon weg te lopen. Aangezien het al 5 mnd te koop staat zal het morgen nog niet meteen verkocht zijn. Aanname is dat verkoper dus ook net iets onder de vraagprijs zal willen hebben en niet 'te laag' wil verkopen.
Wat mij betreft is dit ook geen 'te laag' bod om mee te openen.
Zorg dat je weet wat je maximaal wil betalen voor dit huis en ge jezelf daaraan houden.
Dan heb je nog 2 opties: in 1x eindbod van dat bedrag neerleggen en aangeven: this is it, take it or leave it.
Andere optie is om 5k onder je max te bieden en aan te geven dat je hiermee net niet aan je top zit.
Als ze niet willen zakken naar het bedrag dat je als max in je hoofd hebt, durf dan ook gewoon weg te lopen. Aangezien het al 5 mnd te koop staat zal het morgen nog niet meteen verkocht zijn. Aanname is dat verkoper dus ook net iets onder de vraagprijs zal willen hebben en niet 'te laag' wil verkopen.
Wat mij betreft is dit ook geen 'te laag' bod om mee te openen.
If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA
Krijg je daarmee niet direct een afwijzing; je geeft namelijk direct al aan dat er meer in het vat zit?Saffie_time schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:12:
Ten opzichte van de vraagprijs vind ik het openingsbod ook laag in deze markt.
[ Voor 11% gewijzigd door Bor op 06-03-2020 13:15 ]
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
als dit het isAggressor schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:58:
Dit is hem denk ik?
*snip*
162 "leef" oppervlak ?? hmm denk dat daar nog wel 20 tot 40 m2 af mag .. als het niet meer is.. ze hebben wellicht de vloeroppervlak x3 gedaan. gang/vide etc er niet afgehaald .. (ga ik niet narekene)
foto's zien er niet slecht uit, en als alles in redelijke staat is dan zou ik ook wel wat "meer" bieden, maar wel onder voorbehoud . zoals ik zei
[ Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 06-03-2020 15:45 ]
Tja vanalles
Je geeft daarmee aan in welke richting je eindbedrag gaat komen zonder direct het einde zichtbaar te maken. Dan weet verkoper ook wel of ie ermee verder wil of niet.Bor schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:14:
[...]
Krijg je daarmee niet direct een afwijzing; je geeft namelijk direct al aan dat er meer in het vat zit?
Ten opzichte van de vraagprijs vind ik het openingsbod ook laag in deze markt.
If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA
Gewoon een bod van 320.000 doen, als ze psychological warfare willen.. kunnen ze die krijgen.
Voor welk bedrag zijn die vergelijkbare huizen verkocht? En zijn ze echt vergelijkbaar, of vindt het algoritme van Funda dat?Ouwe Koning schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:11:
Bedankt voor jullie reacties so far. Zal jullie antwoord zoveel mogelijk algemeen te beantwoorden.
@Secsytime Dat heeft geen enkel nut behalve het totaal de grond in boren van enige gunfactor.
[ Voor 3% gewijzigd door FirePuma142 op 06-03-2020 13:18 ]
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Waarschijnlijk is het eerste bod geeneens bij de verkopers aangekomen. Die makelaar speelt nu een makkelijk spelletje. Vanuit het oogpunt van de verkopers wijst hij het bod bij voorbaat al af. En komt daarna met een hoger bod bij hun wanneer het spel pas echt begint.
Makelaar weet ook dat hij met een particulier te maken heeft en geen collega. Dus alle makkelijke trucjes die kan hij nu uit de kast halen. Wees bewust hij doet dit elke dag en voor jou is dit nieuw, hij staat er zakelijk in en jij emotioneel.
Dit is super doorzichtig, trap en niet in en geef aan dat je echt een reactie terug wil van de verkopers. Wat de makelaar ook zegt.
Makelaar weet ook dat hij met een particulier te maken heeft en geen collega. Dus alle makkelijke trucjes die kan hij nu uit de kast halen. Wees bewust hij doet dit elke dag en voor jou is dit nieuw, hij staat er zakelijk in en jij emotioneel.
Dit is super doorzichtig, trap en niet in en geef aan dat je echt een reactie terug wil van de verkopers. Wat de makelaar ook zegt.
[ Voor 23% gewijzigd door Defector op 06-03-2020 13:20 ]
(edit: blijkbaar stond dit venster al een tijdje open
)ik vind 5000 euro per jaar ook wel echt enorm veel hoor. Maar het hangt inderdaad van veel factoren af, zoals je ook kunt zien op de site van eigenhuis.
Wel stuk meer als je vrijstaand woont zoals wij, maar we hebben dan wel weer mazzel dat we in een huis van 1987 wonen die in 2014 nog geheel verbouwd en gerenoveerd is (met overal kunststof kozijnen, en dat soort zaken).
Afhankelijk of ik 1987 of 2014 aanhoud zeggen ze in elk geval dat ik voor de eerstkomende 5 jaar rekening moet houden met totaal tussen de €5275 en €11806.
Dat is wel een stuk schappelijker dan €5000 per jaar.
Uit de bouwkundige keuring kwam eigenlijk ook niets noemenswaardig, behalve dan de houten garagedeur eens een keer een lekje verf geven eens in de 5 jaar, het reinigen van de kunststof kozijnen en nog wat van dat soort minor dingen.
Ik zou niet zo gauw weten waar ik 5000 euro aan zou moeten uitgeven jaarlijks, tenzij het betekent dat ik ineens hele grote dingen kan verbouwen. Maarja, spreek je dan nog over onderhoud zoals iemand al terecht opmerkt.
Zelfs in mijn oude maisonettewoning zou ik niet weten waar ik 5000 euro per jaar aan zou moeten opmaken (en daar was genoeg mis mee als het ging om onderhoud, kan ik achteraf wel stellen).
Wel stuk meer als je vrijstaand woont zoals wij, maar we hebben dan wel weer mazzel dat we in een huis van 1987 wonen die in 2014 nog geheel verbouwd en gerenoveerd is (met overal kunststof kozijnen, en dat soort zaken).
Afhankelijk of ik 1987 of 2014 aanhoud zeggen ze in elk geval dat ik voor de eerstkomende 5 jaar rekening moet houden met totaal tussen de €5275 en €11806.
Dat is wel een stuk schappelijker dan €5000 per jaar.
Uit de bouwkundige keuring kwam eigenlijk ook niets noemenswaardig, behalve dan de houten garagedeur eens een keer een lekje verf geven eens in de 5 jaar, het reinigen van de kunststof kozijnen en nog wat van dat soort minor dingen.
Ik zou niet zo gauw weten waar ik 5000 euro aan zou moeten uitgeven jaarlijks, tenzij het betekent dat ik ineens hele grote dingen kan verbouwen. Maarja, spreek je dan nog over onderhoud zoals iemand al terecht opmerkt.
Zelfs in mijn oude maisonettewoning zou ik niet weten waar ik 5000 euro per jaar aan zou moeten opmaken (en daar was genoeg mis mee als het ging om onderhoud, kan ik achteraf wel stellen).
je kan ook gewoon naar de makelaar gaan en vragen waarom je bod geweigert is .. en dat je het huis wel leuk vind maar je twijfels hebt gezien de onderhoud en omdat het al 5 maanden te koop staat in deze "krappe" markt waarom blijven mensen dan weglopen ??Ouwe Koning schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:11:
Tja vanalles
Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7