Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 124 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 16:07
remzor schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:22:
Uit nieuwsgierigheid:
Welk percentage van je/jullie bruto inkomen geven jullie uit aan de maandelijkse bruto hypotheeklast? Ik heb het dan echt alleen over de hypotheek, geen andere woonlasten zoals belastingen en verzekeringen.

Bij ons is dit momenteel slechts 14,55%. Even snel bruto maandsalarissen bij elkaar opgeteld en de bruto hypotheeksom er bij gepakt. Ons bestedingsgedrag is echter wel dusdanig dat we voor mijn gevoel veel geld 'over de balk' smijten; vrijwel wekelijks uit eten, paar keer per jaar op vakantie, vaak nieuwe kleding, nieuwe elektronica, niet op de boodschappen letten buiten wat folderaanbiedingen om, enzovoorts.

Het is echter verleidelijk om te verhuizen (graag een groter perceel, meer privacy) naar een twee-onder-een-kapwoning, maar de huizenprijzen zijn natuurlijk hoog. De rente is weer extreem laag, waardoor de bruto maandlasten t.o.v. enkele jaren geleden dan weer vrij laag zijn (iig niet hoger). Wij kunnen best her en der bezuinigen, maar willen ook niet op een houtje bijten voor een woning.
Wanneer ik kijk naar woningen die voor ons een upgrade zouden betekenen en waar wij in geïnteresseerd zijn, zouden we uitkomen op 22,4% inkomen/bruto hypotheek verhouding. Echter zullen de totale woonlasten ook een stuk hoger liggen natuurlijk.

Ik begrijp dat bovenstaande ook persoonlijk is, afhankelijk van je levensstandaard, gezinssituatie, leeftijd, enz. Maar toch ben ik benieuwd hoe de situatie er bij jullie huizenbezitters (en potentiële kopers) uit ziet :)
Bij ons kom ik op 21,7%. Mijn bruto inkomen is € 3425 en onze maandlast € 744. Op jaarbasis wordt het percentage nog minder (met vakantiegeld, subsidies en bonus).

Ik ben éénverdiener, mijn vrouw is thuis voor onze dochters (6 maanden en ruim 3 jaar). Bewust een erg lage hypotheek gekozen voor onze 2-onder-1-kapper met 160m2 achtertuin. Redden we best makkelijk qua financiën en nog genoeg over om te sparen ook.

Als mijn vrouw of 3,5 jaar weer gaat werken, zal dit richting de 10-15% gaan denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door StealthyPeanut op 28-02-2020 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holdem_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:40
Zijn er nog mensen die kiezen voor aflossingsvrij tegenwoordig?
Ik heb mijn hypotheek voor 10 jaar vastgezet tegen 1.29% met dagrente (passeren over 3 maanden)
Gekozen zonder NHG omdat ik op 50% LTV zit momenteel. Moet wel zeggen dat de toelatingseisen erg streng zijn bij Argenta zeg...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 10:42
DJ-Promo schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 15:05:
Keek nooit naar bruto maar toch een keer gedaan, zit op 11,9%. Is wel in een "starters" appartement.
Vind netto salaris met bruto hypotheek interessanter, zit dan op 17,4% en dat is dus zonder teruggave hypotheekrente die wordt toch elk jaar minder en gaat op de spaarrekening.
Moest ook even rekenen, had wel een netto inkomsten, bruto hypotheeklasten percentage beschikbaar.

Maar bruto/bruto zitten wij op 22%, beide parttime (4 en 3 dagen) werkend sinds een jaar een vrijstaand huis(je). Wij zitten redelijk dicht bij onze max, maar dat bewust voor geaccepteerd. Tenzij er gekke dingen gebeuren is dit voorlopig ons laatste (en ook eerste) koophuis. en zijn de carrière vooruitzichten, met name die van mevr Minneyar, dusdanig dat het percentage snel zal zakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:37

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Holdem_NL schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 16:28:
Zijn er nog mensen die kiezen voor aflossingsvrij tegenwoordig?
Ik heb mijn hypotheek voor 10 jaar vastgezet tegen 1.29% met dagrente (passeren over 3 maanden)
Gekozen zonder NHG omdat ik op 50% LTV zit momenteel. Moet wel zeggen dat de toelatingseisen erg streng zijn bij Argenta zeg...
* Notna meldt

Huisprijs 540, hypotheek van 500, 180k aflossingsvrij
Uit nieuwsgierigheid:
Welk percentage van je/jullie bruto inkomen geven jullie uit aan de maandelijkse bruto hypotheeklast? Ik heb het dan echt alleen over de hypotheek, geen andere woonlasten zoals belastingen en verzekeringen.

Bij ons is dit momenteel slechts 14,55%. Even snel bruto maandsalarissen bij elkaar opgeteld en de bruto hypotheeksom er bij gepakt. Ons bestedingsgedrag is echter wel dusdanig dat we voor mijn gevoel veel geld 'over de balk' smijten; vrijwel wekelijks uit eten, paar keer per jaar op vakantie, vaak nieuwe kleding, nieuwe elektronica, niet op de boodschappen letten buiten wat folderaanbiedingen om, enzovoorts.

Het is echter verleidelijk om te verhuizen (graag een groter perceel, meer privacy) naar een twee-onder-een-kapwoning, maar de huizenprijzen zijn natuurlijk hoog. De rente is weer extreem laag, waardoor de bruto maandlasten t.o.v. enkele jaren geleden dan weer vrij laag zijn (iig niet hoger). Wij kunnen best her en der bezuinigen, maar willen ook niet op een houtje bijten voor een woning.
Wanneer ik kijk naar woningen die voor ons een upgrade zouden betekenen en waar wij in geïnteresseerd zijn, zouden we uitkomen op 22,4% inkomen/bruto hypotheek verhouding. Echter zullen de totale woonlasten ook een stuk hoger liggen natuurlijk.

Ik begrijp dat bovenstaande ook persoonlijk is, afhankelijk van je levensstandaard, gezinssituatie, leeftijd, enz. Maar toch ben ik benieuwd hoe de situatie er bij jullie huizenbezitters (en potentiële kopers) uit ziet :)
Als ik uitga van alleen mijn salaris, waar we nu ook alle vaste lasten van betalen, zit ik op 18.75%. Als ik dat van mijn vrouw mee zou rekenen: 16.3%

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-09 15:44
Uit nieuwsgierigheid:

Bruto inkomen zit op 4800 ofzo en bruto hypotheek 900.18,75% Onze eerste hypotheek overigens. Maandlasten totaal ''gok'' ik 1900-2000. Dus ruim 1k wat er nog over blijft voor leuke dingen.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Physx
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:41
Mijn overweging voor aflossingsvrij was simpel. Ik kan het nog afsluiten en ik wil graag zelf een stuk flexibiliteit houden wanneer ik af wil lossen. In principe (en als je jezelf vertrouwd) maakt het niet uit afl. vrij of linear / annuïtair. Bij de een wordt je opgelegd wanneer je moet aflossen en de ander kan je het zelf bepalen en afstemmen op je eigen behoefte / wensen.

Daarnaast mag je maar een % afl. vrij afsluiten en moet je er nog aanspraak op kunnen maken (2012 een hypotheek hebben lopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Physx schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 16:52:
Mijn overweging voor aflossingsvrij was simpel. Ik kan het nog afsluiten en ik wil graag zelf een stuk flexibiliteit houden wanneer ik af wil lossen. In principe (en als je jezelf vertrouwd) maakt het niet uit afl. vrij of linear / annuïtair. Bij de een wordt je opgelegd wanneer je moet aflossen en de ander kan je het zelf bepalen en afstemmen op je eigen behoefte / wensen.

Daarnaast mag je maar een % afl. vrij afsluiten en moet je er nog aanspraak op kunnen maken (2012 een hypotheek hebben lopen)
Waarom zou je niet willen aflossen tot maandelijkse woonkosten van bijvoorbeeld 4 tientjes? Ja je krijgt iets meer HRA, maar aangezien ze dat aan het afbouwen zijn is het voordeel toch niet zo heel groot?

Voorbeeld:

890 hypotheek waarvan 100 euro bouwdepot, dus kaal is de hypotheek 790 in ons geval. Wij krijgen 80 euro terug en dat loopt af naar nul. Stel ik zou AVH nemen dan krijg ik iets van 90-120 euro meer terug per maand. Dat is opzich leuk geld, maar die ''schuld'' staat nog steeds. Althans zo zie ik het dan.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Physx
CryptoNL schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 16:58:
[...]

Waarom zou je niet willen aflossen tot maandelijkse woonkosten van bijvoorbeeld 4 tientjes? Ja je krijgt iets meer HRA, maar aangezien ze dat aan het afbouwen zijn is het voordeel toch niet zo heel groot?

Voorbeeld:

890 hypotheek waarvan 100 euro bouwdepot, dus kaal is de hypotheek 790 in ons geval. Wij krijgen 80 euro terug en dat loopt af naar nul. Stel ik zou AVH nemen dan krijg ik iets van 90-120 euro meer terug per maand. Dat is opzich leuk geld, maar die ''schuld'' staat nog steeds. Althans zo zie ik het dan.
Ik ben ook voor aflossen, ik wil alleen (voor een deel) zelf bepalen wanneer en hoeveel ik aflos. Volgens mij begrijp je mij niet. Op een afl. vrije hypotheek kan je gewoon aflossen, het is alleen tot de looptijd afloopt geen verplichting (en dan kan je hem meestal nog wel verlengen)

In het uiterste geval na de looptijd maar misschien wel veel sneller (10 jaar). Daarnaast heb je ook nog geringe eigen woningschuld (volgens mij wet Hillen) wat mee kan spelen en waar je met afl. vrij ook meer kanten mee op kan (maar dit maakt de discussie denk ik te ingewikkeld). Het geeft gewoon wat meer flexibiliteit / maatwerk. Maar natuurlijk los je het gewoon af.

[ Voor 7% gewijzigd door Physx op 28-02-2020 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Physx schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 17:03:
[...]

Ik ben ook voor aflossen, ik wil alleen (voor een deel) zelf bepalen wanneer en hoeveel ik aflos. Volgens mij begrijp je mij niet.

In het uiterste geval na de looptijd maar misschien wel veel sneller (10 jaar). Daarnaast heb je ook nog geringe eigen woningschuld wat mee kan spelen en waar je met afl. vrij ook meer kanten mee op kan (maar dit maakt de discussie denk ik te ingewikkeld). Het geeft gewoon wat meer flexibiliteit / maatwerk. Maar natuurlijk los je het gewoon af.
Ja ik begreep je wel. Sorry dat ik daar niet op inging. Aan de andere kant is AVH over het algemeen wel iets duurder, maar ach volgens mij scheelt het allemaal niet zo heel veel. Conclusie is dat de verstrekker sowieso geld wil verdienen, linksom of rechtsom. Bij ons bijvoorbeeld scheelde annuiteit en lineair 1500 euro over 20 jaar! Elke vorm etc heeft zijn voors en tegens.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CryptoNL schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 17:06:
[...]

Ja ik begreep je wel. Sorry dat ik daar niet op inging. Aan de andere kant is AVH over het algemeen wel iets duurder, maar ach volgens mij scheelt het allemaal niet zo heel veel. Conclusie is dat de verstrekker sowieso geld wil verdienen, linksom of rechtsom. Bij ons bijvoorbeeld scheelde annuiteit en lineair 1500 euro over 20 jaar! Elke vorm etc heeft zijn voors en tegens.
Vandaar dat ik 40% aflossingsvrij, 30% lineair en 30% annuitair heb. Als we wat over hebben lossen we dit dan af op het aflossingsvrije deel.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
MikeyMan schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 17:08:
[...]

Vandaar dat ik 40% aflossingsvrij, 30% lineair en 30% annuitair heb. Als we wat over hebben lossen we dit dan af op het aflossingsvrije deel.... :)
Ja slim, maar andere prijsklasse ;) Denk in de categorie 150K-300K huizen dat het verschil heel miniem is in vorm etc. 1500 euro klinkt veel, maar verspreid over 20 jaar is dat natuurlijk slechts 6 euro per maand, wooptiedoo _/-\o_

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CryptoNL schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 17:10:
[...]

Ja slim, maar andere prijsklasse ;) Denk in de categorie 150K-300K huizen dat het verschil heel miniem is in vorm etc. 1500 euro klinkt veel, maar verspreid over 20 jaar is dat natuurlijk slechts 6 euro per maand, wooptiedoo _/-\o_
Toch drie prima biertjes waar je extra van kan genieten zou ik zeggen ;)

Overigens zitten wij op 14,7% van onze bruto maandlasten aan hypotheek.
Ex teruggaaf. En voor de verlaging ivm lagere LTV die onderweg is.

Wordt dus 13,5% ex teruggaaf.
Nemen we de teruggaaf mee zitten we net boven de 10% van het bruto inkomen.

[ Voor 22% gewijzigd door MikeyMan op 28-02-2020 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Physx
Wij zitten op ~34% aflossing bij aanvang hypotheek (om lage LTV te halen) en dan iets van 38% lineair en de overige 28% Afl. vrij. Dus van wat in de hypotheek open staat grofweg 60% Linear aflossen en de rest afl. vrij (40%). Hier hoop ik snel 80/20 van te maken door sneller op het afl. vrije deel af te lossen (als er niet teveel tegenvallers zijn).

80/20 of 60/40. Die verhouding blijf je vaak wel terug zien in allerlei zaken ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Physx op 28-02-2020 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
MikeyMan schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 17:14:
[...]

Toch drie prima biertjes waar je extra van kan genieten zou ik zeggen ;)
Ik drink niet, maar dat klopt :D. Nee daarin ben ik heel simpel.Ik kan mij er niet druk om maken.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CryptoNL schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 17:16:
[...]

Ik drink niet, maar dat klopt :D. Nee daarin ben ik heel simpel.Ik kan mij er niet druk om maken.
Ik normaal gesproken ook hoor. Maar toch wel bezig om de maandlasten omlaag te krijgen.
Alle kleine beetjes zijn samen toch ook meer dan een klein beetje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
MikeyMan schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 17:20:
[...]

Ik normaal gesproken ook hoor. Maar toch wel bezig om de maandlasten omlaag te krijgen.
Alle kleine beetjes zijn samen toch ook meer dan een klein beetje ;)
Ja in jouw geval snap ik dat volkomen hahaha. Ben overigens wel benieuwd wat voor werk je doet of is dat te nieuwsgierig? 8)

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CryptoNL schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 17:21:
[...]

Ja in jouw geval snap ik dat volkomen hahaha. Ben overigens wel benieuwd wat voor werk je doet of is dat te nieuwsgierig? 8)
DM mag altijd.
Overigens, als je op het inkomen doelt... Het scheelt als je beiden fulltime werkt na een universitaire studie ;)

Daarnaast: vergelijk van bruto salaris met woonlasten slaat eigenlijk nergens op natuurlijk.

[ Voor 28% gewijzigd door MikeyMan op 28-02-2020 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 09:55
Ik zit rond de 12 % van mn bruto inkomen, mijn vriendin op 20% maar die werkt 3 dagen p/w ;-)

hra heb ik niet meegerekend

[ Voor 14% gewijzigd door Biohazzard21 op 28-02-2020 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geekess
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:14
Vandaag is er wéér een bod afgewezen. We zijn nu twee maanden bezig, en we zien de geschikte huizen zienderogen opdrogen.
Partner wil liefst in de regio Hoorn/Heerhugowaard/Alkmaar kopen. De markt daar is echter volledig gek geworden. Biedt je 30k boven de vraagprijs, wordt je nog bizar veel overboden. We hebben helaas geen tientallen duizenden euro's rondslingeren om boven de de taxatiewaarde te kunnen bieden.
Ik zou zelf liever meer naar het oosten van het land verhuizen. Dat is kwa werk nog steeds te doen, alleen zitten toekomstige werkgevers die partner proberen te lokken, in Amsterdam. De huizenmarkt is rond Amersfoort/Houten nog steeds getikt, maar lijkt een fractie rustiger.

Zoetermeer/Delft hebben we opgegeven. Daar was deze week een makelaar die bij het bod de hypotheekpapieren eiste (werkgeversverklaringen, evt. BKR-papieren, salarisstrookjes, specificatie van overige financiele verplichtingen, etc). Dat gaat me echt veel te ver. Mijn hypotheekverstrekker mag die dingen hebben ja. De verkopende makelaar heeft dat recht niet, zeker niet in het stadium van 'het doen van een bod'. Ik vraag me echt af of dit uberhaupt mág, of er wel een geldige grondslag is voor het verwerken van deze gevoelige persoonsgegevens.
Ik snap best dat ze hier een mooie verklaring voor hebben (beschermen van de koper en de verkoper tegen onverantwoorde biedingen, yadayada), maar dit soort gegevens vereisen voor het mógen doen van een bod is niet OK. Daar doe ik dus niet aan mee. Helaas is de woningnood hier nu zo hoog, dat de overige 100 mensen er wel aan mee doen, dus ze zullen mij niet missen :-/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 09:07
Heerhugowaard / Hoorn leek me nog juist 1 van de plekken waar het nog redelijk te doen was ten opzichte van wat meer zuidelijker gelegen plaatsen zoals Purmerend / Zaandam. Ligt misschien ook wat aan het type huis.
Ik ben zelf een jaar of 2 op zoek naar wat vrijstaands maar inderdaad, bij een eerste bezichtiging heb je vaak al 20 kijkers en zelf al biedingen (sommige ongezien aldus de makelaar). Daar doe ik dus niet aan mee, ik hoef immers niet weg hier maar zou wel wat anders (groter, met een garage voor de hobby) willen.

Helaas lijkt het erop dat het tekort aan woningen / overschot aan kopers nog wel even aanblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Geekess schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 23:12:
Vandaag is er wéér een bod afgewezen. We zijn nu twee maanden bezig, en we zien de geschikte huizen zienderogen opdrogen.
Partner wil liefst in de regio Hoorn/Heerhugowaard/Alkmaar kopen. De markt daar is echter volledig gek geworden. Biedt je 30k boven de vraagprijs, wordt je nog bizar veel overboden. We hebben helaas geen tientallen duizenden euro's rondslingeren om boven de de taxatiewaarde te kunnen bieden.
Ik zou zelf liever meer naar het oosten van het land verhuizen. Dat is kwa werk nog steeds te doen, alleen zitten toekomstige werkgevers die partner proberen te lokken, in Amsterdam. De huizenmarkt is rond Amersfoort/Houten nog steeds getikt, maar lijkt een fractie rustiger.

Zoetermeer/Delft hebben we opgegeven. Daar was deze week een makelaar die bij het bod de hypotheekpapieren eiste (werkgeversverklaringen, evt. BKR-papieren, salarisstrookjes, specificatie van overige financiele verplichtingen, etc). Dat gaat me echt veel te ver. Mijn hypotheekverstrekker mag die dingen hebben ja. De verkopende makelaar heeft dat recht niet, zeker niet in het stadium van 'het doen van een bod'. Ik vraag me echt af of dit uberhaupt mág, of er wel een geldige grondslag is voor het verwerken van deze gevoelige persoonsgegevens.
Ik snap best dat ze hier een mooie verklaring voor hebben (beschermen van de koper en de verkoper tegen onverantwoorde biedingen, yadayada), maar dit soort gegevens vereisen voor het mógen doen van een bod is niet OK. Daar doe ik dus niet aan mee. Helaas is de woningnood hier nu zo hoog, dat de overige 100 mensen er wel aan mee doen, dus ze zullen mij niet missen :-/
Dit was voor ons de reden om een huis te kopen wat geen 8 was, maar een 6. Meer kans dat bod werd geaccepteerd en er moet het e.e.a. gebeuren maar aan de andere kant hebben we amper hoeven te overbieden doordat het huis in redelijke staat is i.p.v. top staat. Had het ook liever anders gezien en volledig in een instapklare woning gaan wonen, maar i.v.m. de bizarre overbiedingen niet realistisch.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 15:10
Is het gebruikelijk om als koper mee te gaan met de taxatie en de bouwtechnische keuring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:47
Zaratrass schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:56:
Is het gebruikelijk om als koper mee te gaan met de taxatie en de bouwtechnische keuring?
Met de bouwkundige keuring zou ik zeker meegaan, hebben wij ook gedaan. Dan kan je ook direct je vragen stellen aan de keurder over zaken die hij ziet.

Taxatie hebben we niet gedaan en is ook minder boeiend om bij mee te gaan volgens mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soru
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 12:32
Crossposten is niet de bedoeling. Zie Soru in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2"

Relevante posts verplaatst.

[ Voor 255% gewijzigd door Señor Sjon op 02-03-2020 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Wij zijn alleen bij de keuring meegeweest. Dat was wel nuttig; je leert het huis al iets beter kennen.

De taxateur gaf aan max 15mins binnen te zijn en er verder vooral kantoorwerk aan te hebben. Daar zijn we dus niet bij geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:37

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Taxatie: nee (is ook echt zo gedaan. Toen wij ons huis gingen verkopen was het letterlijk 2 minuten dat de beste man binnen was en toen was hij al weer weg :') )
Keuring: steeds vaker dus dat zou ik wel gewoon doen :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Night-Reveller
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 13:20
Zeker! Vorige week nog meegeweest met onze bouwtechnische keuring. Dit is ook een van de laatste momenten dat je het huis van binnen kan bekijken, voor de sleutel overdracht. Dus ik heb overal foto's van gemaakt en zaken opgemeten zodanig dat we goed voorbereid zijn en snel kunnen verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Meer bieden voor een huis tja .. |:( bizar wanneer de markt knalt ben je toch onderwater of niet ?
maar 30K of meer op de vraagprijs ?
Garages waar 10K nog geen 4 jaar "normaal" was .. is nu 30k 8)7 8)7 ik snap echt niet waar die 20K extra vandaan getoverd is .. paar keer over de kop bizar.. in korte tijd
Night-Reveller schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:52:
[...]

Zeker! Vorige week nog meegeweest met onze bouwtechnische keuring. Dit is ook een van de laatste momenten dat je het huis van binnen kan bekijken, voor de sleutel overdracht. Dus ik heb overal foto's van gemaakt en zaken opgemeten zodanig dat we goed voorbereid zijn en snel kunnen verhuizen.
- vraag de inspecteur om "gebreken" die hij niet kan zien / meten maar waar jij als koper extra aandacht aan moet besteden .. (verborgen gebrek)

Kijk bij een keuring ook goed naar het keuringsrapport .. aangezien ze niet desctructief kunnen kijken naar de staat (bv houtrot = prikken = descructief.

ps .. kijk ook in je koop contract dat er iets in staat van "koper aanvaart alle gebreken" .. stond er bij ons in :( hierdoor is de koper niet meer aansprakelijk (zei de rechtsbijstand) ..

Wat je zwart op wit wilt hebben
- vraag naar het onderhoudsboekje/bewijs van je CV (als je die laat zitten)
- wanneer is de riool onderhoud gepleegt?, bij verstopte riool binnen 6 maanden --> kosten vorige eigenaar (afspreken) of nu sam/sam door laten spuiten .. (haren/vuil en dus verstopt wil je niet meemaken)
- schoorsteen geveegd ?
- dakgoot gereinigd
- als bij slechte onderhoud (kozijnen en dak) wil je wel verhaal kunnen halen.
- kruipruimte ventilatie = in orde ..
- elektra is volgens de norm aangesloten.
- kranen zijn allemaal "werkend" (vrienden kregen de kraan v.d wasmachine niet meer dicht wegens kalk..)
- lekkage door verkeerd gebouwde douche .. (drama's zeker met VVE en onderburen)

Zijn wellicht "stomme punten" maar simple checks en eventueel zelf investeren in bepaalde zaken kan hoop dure en vervelende ellende besparen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:45
Night-Reveller schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:52:
[...]

Vergeet niet dat er ook verkopers zijn (waaronder ik) die het ook wel best vinden als de aanstaande eigenaren nog een keer langs komen om dingen op te meten enzo. Dus als je behoefte hebt om na de tekening van een koopcontract nog een keer de woning te zien dan kan dat vaak wel.
vso schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:11:
Zijn wellicht "stomme punten" maar simple checks en eventueel zelf investeren in bepaalde zaken kan hoop dure en vervelende ellende besparen.
Maar hoe werkt dat dan?
- Jij tekent een koopcontract
- Dakgoot blijkt nog schoongemaakt te moeten worden
- Hoe zie je dan af van koop?

[ Voor 21% gewijzigd door Kalentum op 02-03-2020 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Kalentum schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:37:
Maar hoe werkt dat dan?
- Jij tekent een koopcontract
- Dakgoot blijkt nog schoongemaakt te moeten worden
- Hoe zie je dan af van koop?
Erhm ? moker ontmoet spijker ? oftewel reactie is niet evenredig met antwoord.

Stel je voor je CV is niet onderhouden, en nu sluit jij een contract af en je monteur zegt dat je door slecht onderhoud hogere kosten hebt ... dit is niet iets wat bij je bouwkundig rapport zit .. en 200,- is een 0,0001% van je aankoop bedrag dus je kan de koop niet ontbinden ..
Maar beide partij-en zijn van mening dat het onderzoeksplicht/meldplicht is .. je zit dus in een inpasse.

Of de vorige eigenaar denkt dat de kozijnen in prima staat zijn, zijn 4 jaar geleden nog geschilderd.. schilder heeft niks gemeld.. en bouwkundige "voelde" niks .. toch is er rot omdat je bij je verbouwing dat ziet.. en nu?

Zijn geen leuke kosten als je net voor 30k boven budget een huis gaat kopen/hebt gekocht .. door het te vragen vrij-waar je jezelf en met een welwillige verkopende partij (die 30k meervangt) kan je wellicht je prijs drukken ... andere oplossing vinden.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:45
vso schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:46:
[...]

Erhm ? moker ontmoet spijker ? oftewel reactie is niet evenredig met antwoord.

Stel je voor je CV is niet onderhouden, en nu sluit jij een contract af en je monteur zegt dat je door slecht onderhoud hogere kosten hebt ... dit is niet iets wat bij je bouwkundig rapport zit .. en 200,- is een 0,0001% van je aankoop bedrag dus je kan de koop niet ontbinden ..
Maar beide partij-en zijn van mening dat het onderzoeksplicht/meldplicht is .. je zit dus in een inpasse.

Of de vorige eigenaar denkt dat de kozijnen in prima staat zijn, zijn 4 jaar geleden nog geschilderd.. schilder heeft niks gemeld.. en bouwkundige "voelde" niks .. toch is er rot omdat je bij je verbouwing dat ziet.. en nu?

Zijn geen leuke kosten als je net voor 30k boven budget een huis gaat kopen/hebt gekocht .. door het te vragen vrij-waar je jezelf en met een welwillige verkopende partij (die 30k meervangt) kan je wellicht je prijs drukken ... andere oplossing vinden.
Ja precies, wat doe jij dan? Je stelt een heel eisenlijstje op 'Wat je zwart op wit wilt hebben'. En het lijkt alsof je dat pas doet op het moment dat je al een koopcontract hebt getekend en bezig bent met bouwkundige keuring. Maar dan ben je toch al te laat? Wat als de verkoper niet de goten wil schoonmaken? Of de schoorsteen wil vegen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Euro88
  • Laatst online: 21:56
Meer bieden voor een huis tja .. |:( bizar wanneer de markt knalt ben je toch onderwater of niet ?
maar 30K of meer op de vraagprijs ?

- wanneer is de riool onderhoud gepleegt?, bij verstopte riool binnen 6 maanden --> kosten vorige eigenaar (afspreken)

- kranen zijn allemaal "werkend" (vrienden kregen de kraan v.d wasmachine niet meer dicht wegens kalk..)
Beste VSO,

Als ik mijn huis verkoop en mijn huis blijkt zo populair dat meer dan 30K overboden wordt, dan ga ik mijn huis niet verkopen aan iemand die me tot een half jaar na overdracht aansprakelijk wil stellen voor een verstopt riool.

Immers na overdracht heb ik daar geen invloed meer op. De koper zou zomaar wat gips of cement door het riool weg willen spoelen.

Tevens zit ik niet te wachten op een koper die na koop moeilijk doet om een verkalkte wasmachinekraan.

Ik zou mijn huis verkopen aan de bieder met de beste voorwaarden. En die voorwaarden zijn veel breder dan de koopprijs.

Verder wat @Kalentum zegt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

- vraag naar het onderhoudsboekje/bewijs van je CV (als je die laat zitten)
- wanneer is de riool onderhoud gepleegt?, bij verstopte riool binnen 6 maanden --> kosten vorige eigenaar (afspreken) of nu sam/sam door laten spuiten .. (haren/vuil en dus verstopt wil je niet meemaken)
- schoorsteen geveegd ?
- dakgoot gereinigd
- als bij slechte onderhoud (kozijnen en dak) wil je wel verhaal kunnen halen.
- kruipruimte ventilatie = in orde ..
- elektra is volgens de norm aangesloten.
- lekkage door verkeerd gebouwde douche .. (drama's zeker met VVE en onderburen)

Meeste punten zijn niet te achterhalen zonder destructief onderzoek. En als je zo moeilijk gaat doen verkoop ik wel aan een ander, geen zin in al dit gezeik.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Als koper/verkoper wil je niet te maken krijgen met verborgen gebreken .. je hebt allebei een plicht..
en de gezeik die erbij komt .. is inderdaad niet leuk

Ben je verplicht je riool door te laten spuiten als koper/verkoper .. neuh .. kan het veel ellende voorkomen JUP het is de gevolgschade(s) die je soms duur komen te staan.. lekkage doordat je regenpijp vol zit / niet doorloopt is niet grappig of overgelopen riolering. wat je met een paar euro had kunnen voorkomen .. ipv in een "rechtzaak" uitvechten wie nu schuldig is ..

Een stomme vraag is degene die je niet stelt, je kan vervelende verrassingen voorkomen .. beide kanten.
je mag het in de wind slaan/onzin vinden allemaal je goed recht ..

ik zou er mijn voordeel mee doen,

[ Voor 9% gewijzigd door vso op 02-03-2020 17:16 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geekess
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:14
@vso : die punten die je aanhaalt zijn inderdaad punten die je liever van te voren zou willen weten.
Maar... je lijkt nog in de woningmarkt van 2009 (of in een krimpregio van Nederland op dit moment) te zitten als je denkt dat dat ook maar enigszins invloed kan hebben op de prijs die je moet bieden. Het is een verkopersmarkt in het grootste deel van Nederland. En in de Randstad zullen ze een 'te kritische' potentiele koper eerder links laten liggen (tenzij je een waanzinnig goed bod doet). Net zoals ze de luxe hebben om bijv. potentiele koper zonder aankoopmakelaar onderop de stapel te laten belanden. Voor jou 100 anderen. Het is stom, wat het zijn dingen die jou als koper geld kosten, maar dat is hoe verrot de markt nu is.
Kritisch zijn is goed. Je onderzoek doen is meer dan ooit een must. Maar ik zou heel erg opletten hoe je naar de verkoper communiceert en wat je denkt te kunnen eisen.
(Maar goed, dat is dus echt heel erg afhankelijk van de regio.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:17

Kju

@Geekess 30k boven de vraagprijs bieden zegt niet zo veel. Ik kom woningen tegen die voor 50k boven de vraagprijs gaan en zelfs dan nog meer waard zijn. De beste strategie is om de waarde te bepalen en dan te bieden aan de hand van die waarde. Laat je niet leiden door de vraagprijs.

ik had je trouwens een PM gestuurd

PSN: Kjujay

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:38

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Een potentiële koper die mij aansprakelijk gaat stellen voor een rioolverstopping over 6 maanden geef ik deze reactie: :w

- edit- Op FOK! ook een topic van iemand die huis verkocht heeft waarbij de koper nadien een verborgen claimt na overdracht omdat de tuin niet goed op afschot zou liggen en bij zware en langdurige regenval de vloer van z'n schuur vochtig werd. Inclusief offerte van de tuinman voor opnieuw leggen van de achtertuin 8)7 https://forum.fok.nl/topic/2527873

[ Voor 60% gewijzigd door Shadow_Agent op 03-03-2020 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Inmiddels 8 offertes verder en geen enkel installatiebedrijf heeft tijd. Helemaal fantastisch, godverdomme ;( Belt u in 2021 maar weer terug meneer ;w

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Son Gohan
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18-09 23:12
CryptoNL schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 10:37:
Inmiddels 8 offertes verder en geen enkel installatiebedrijf heeft tijd. Helemaal fantastisch, godverdomme ;( Belt u in 2021 maar weer terug meneer ;w
Bijkomstigheid van de krappe markt. Specifiek ook mijn reden geweest om een woning te kopen waar niet veel aan gedaan hoeft te worden. Een woning waaraan het minst geklust moet worden, indirect betaal je wel meer voor de woning, maar je bespaard weer de moeite/tijd en gezeik voor het vinden van een aannemer of klusjesman/vrouw (in deze tijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:34
Shadow_Agent schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 10:11:
Een potentiële koper die mij aansprakelijk gaat stellen voor een rioolverstopping over 6 maanden geef ik deze reactie: :w

- edit- Op FOK! ook een topic van iemand die huis verkocht heeft waarbij de koper nadien een verborgen claimt na overdracht omdat de tuin niet goed op afschot zou liggen en bij zware en langdurige regenval de vloer van z'n schuur vochtig werd. Inclusief offerte van de tuinman voor opnieuw leggen van de achtertuin 8)7 https://forum.fok.nl/topic/2527873
Exact mijn gedachte.

Zo werd ik na de verkoop van mijn vorige huis ook nog gebeld door de makelaar, de kopers hadden klachten over een groot raam welke lekte bij veel regen.

Huis en kunstof kozijnen waren 25 jaar oud en niets mis mee. Echter, als de harde regen vol op één van de ramen stond konden de afwateringsgaatjes het niet aan. Ontwerpfout en geen achterstallig onderhoud, ouderdom of beschadiging.
Dus soms wat water op de vensterbank of bij heel veel regen een klein plasje op de grond, wat makkelijk te voorkomen is door tijdens de bui even een handdoek op de vensterbank te leggen.

Op de andere kamers geen problemen, want daar waren de ramen een stuk kleiner en ging het wel goed met de afwatering.

Ik had ze hier zelfs nog op gewezen toen ze nog wat zaken kwamen opmeten, was geen probleem en ze waren blij dat ik het aangaf.
Volgens hun toch een verborgen gebrek en ik moest een nieuw kozijn/raam vergoeden 7(8)7

Makelaar belde mij uit fatsoen om het verhaal van twee kanten te horen en heeft het vervolgens afgehandeld, heb er niets van weer gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Wat een lastige markt is dit nu ! We zijn al een jaar bezig en hebben nog steeds niets gevonden helaas.
De huizen die we vinden in de locaties die we kennen zijn vaak binnen een dag weg of worden zwaar overboden.

Heeft iemand tips / ervaring met een leuke woonplaats tussen Amsterdam en Amersfoort? We vinden het moeilijk om iets te vinden wat past bij wat we zoeken. We kijken nu naar Amersfoort, Hilversum en Laren.

Stad of dorp moet in iedere geval groot genoeg zijn dat er wat te doen is in de avonden of het weekend als het gaat om restaurants of een gezellig kroeg. Een te klein dorp of venix wijk met een te grote afstand t.o.v. het centrum vinden wij meer iets voor later.

Met een reistijd van 1,5 uur tot 2 uur naar Amsterdam in de spits begint de noodzaak wel een beetje hoog te worden. Alvast dank voor jullie tips!

PS: Aankoopmakelaar blijkt ook nog weinig succesvol te zijn - er is gewoon weinig aanbod en we hebben natuurlijk niet 1 specifieke woonplaats opgegeven.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 8% gewijzigd door Workaholic op 03-03-2020 11:57 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Voor dat budget staat er toch meer dan voldoende te koop nabij (bijvoorbeeld) centrum Hilversum :?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
naitsoezn schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 12:01:
[...]

Voor dat budget staat er toch meer dan voldoende te koop nabij (bijvoorbeeld) centrum Hilversum :?
Valt tegen - is natuurlijk ook een smaak kwestie. Veelal kleiner dan huidige woning en niet een check in the box voor alle criteria, veel verbouwing nodig etc.

Daarnaast was mijn vraag ook specifiek aan de kenners hier - of jullie nog andere locaties (woonplaatsen) zouden kunnen adviseren welke voldoen aan bovenstaande criteria :).

[ Voor 4% gewijzigd door Workaholic op 03-03-2020 12:08 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-07 10:51
Workaholic schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 12:08:
[...]

Valt tegen - is natuurlijk ook een smaak kwestie. Veelal kleiner dan huidige woning en niet een check in the box voor alle criteria, veel verbouwing nodig etc.

Daarnaast was mijn vraag ook specifiek aan de kenners hier - of jullie nog andere locaties (woonplaatsen) zouden kunnen adviseren welke voldoen aan bovenstaande criteria :).
In hilversum nog wel wat nieuwbouwprojectjes aan de gang in deze prijsklasse. Veel meer plek voor nieuwbouw is er niet...

https://www.wonenopmonnikenberg.nl/
http://parkdeboschrand.nl/

Vermijd 'wonen in Lucent'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:48

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Workaholic schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 11:50:
[...]
Heeft iemand tips / ervaring met een leuke woonplaats tussen Amsterdam en Amersfoort? We vinden het moeilijk om iets te vinden wat past bij wat we zoeken. We kijken nu naar Amersfoort, Hilversum en Laren.

Stad of dorp moet in iedere geval groot genoeg zijn dat er wat te doen is in de avonden of het weekend als het gaat om restaurants of een gezellig kroeg. Een te klein dorp of venix wijk met een te grote afstand t.o.v. het centrum vinden wij meer iets voor later.
[...]
Persoonlijk vind ik Bussum, Baarn en Soest ook leuke dorpen in die omgeving. Maar dan heb je het al echt over dorpen en geen steden met een bioscoop en levendig uitgaansleven. Dan blijven Hilversum of Amersfoort inderdaad over, of Almere.

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:21
RedFox schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:02:
[...]

Persoonlijk vind ik Bussum, Baarn en Soest ook leuke dorpen in die omgeving. Maar dan heb je het al echt over dorpen en geen steden met een bioscoop en levendig uitgaansleven. Dan blijven Hilversum of Amersfoort inderdaad over, of Almere.
Bussum heeft een filmhuis, een bekend theater (t Spant) en op zich ook nog wel wat uitgaansleven. De bios en het grotere uitgaansleven van Hsum zitten op een 20 minuutjes fietsen of 10 min autorijden. Baarn en Soest zijn wel echt wat kleiner op dit vlak ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Wat een lastige markt is dit nu ! We zijn al een jaar bezig en hebben nog steeds niets gevonden helaas.
De huizen die we vinden in de locaties die we kennen zijn vaak binnen een dag weg of worden zwaar overboden.

Met een reistijd van 1,5 uur tot 2 uur naar Amsterdam in de spits begint de noodzaak wel een beetje hoog te worden. Alvast dank voor jullie tips!

PS: Aankoopmakelaar blijkt ook nog weinig succesvol te zijn - er is gewoon weinig aanbod en we hebben natuurlijk niet 1 specifieke woonplaats opgegeven.

***members only***
Zeist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Geekess schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 08:26:
@vso : die punten die je aanhaalt zijn inderdaad punten die je liever van te voren zou willen weten.
Maar... je lijkt nog in de woningmarkt van 2009 (of in een krimpregio van Nederland op dit moment) te zitten als je denkt dat dat ook maar enigszins invloed kan hebben op de prijs die je moet bieden. Het is een verkopersmarkt in het grootste deel van Nederland. En in de Randstad zullen ze een 'te kritische' potentiele koper eerder links laten liggen (tenzij je een waanzinnig goed bod doet). Net zoals ze de luxe hebben om bijv. potentiele koper zonder aankoopmakelaar onderop de stapel te laten belanden. Voor jou 100 anderen. Het is stom, wat het zijn dingen die jou als koper geld kosten, maar dat is hoe verrot de markt nu is.
Kritisch zijn is goed. Je onderzoek doen is meer dan ooit een must. Maar ik zou heel erg opletten hoe je naar de verkoper communiceert en wat je denkt te kunnen eisen.
(Maar goed, dat is dus echt heel erg afhankelijk van de regio.)
goed verhaal .. (y) je mist dat de waarschuwing echter 2 zijdig is .. wat scheelt eraan de verkoper te vragen naar staat / onderhoud .. als hij vorig jaar geverft heeft hoef jij niet te verven .. rioolering problemen .. zelf ff wat duiten in het zakje gooien en door laten spuiten .
maar goed we laten het er maar bij toch ?

ik heb enorm geluk gehad met mijn huis (2015) mag niet klagen, maar op tijd zaken gezien die veel geld gekost hadden kunnen hebben.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:18
Citroentjuh schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:14:
[...]

Bussum heeft een filmhuis, een bekend theater (t Spant) en op zich ook nog wel wat uitgaansleven. De bios en het grotere uitgaansleven van Hsum zitten op een 20 minuutjes fietsen of 10 min autorijden. Baarn en Soest zijn wel echt wat kleiner op dit vlak ja.
Vanaf Soest fiets je in 20 minuten naar centrum Amersfoort .. Grote Pathe, gezellig centrum, en alles wat je wil aan winkels etc.

@Workaholic ik ken alleen https://www.vte-makelaars.nl/, die werken in het gebied wat je zoekt. Wellicht kan hij je helpen?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik denk dat jullie gewoon te veel eisen hebben en daarbij nog niet heel duidelijk weten wat je wel wil.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Vandaag de laatste puntjes op de i gezet. Bij de notaris geweest voor een samenlevingscontract en testament. Daarna de hypotheekadviseur opdracht gegeven om voor ons voor 20 jaar vast de beste verstrekker te vinden.

Gaat waarschijnlijk a.s.r. worden voor 100%LTV zonder NHG: 20 jaar vast voor 1,85%. Bijna gratis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
@Ojjorz Is LOT niet goedkoper 20 jaar vast annuiteit? 1.38% nu. Proficiat overigens :)

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

CryptoNL schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 14:25:
@Ojjorz Is LOT niet goedkoper 20 jaar vast annuiteit? 1.38% nu. Proficiat overigens :)
Dat is NHG of 65%LTV als ik het goed heb. Ons huis zit ruim boven NHG en heb niet genoeg middelen om tot een 65%LTV te willen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Hun doen volgens mij ook zonder NHG als ik mij niet vergis. Dan zul je ze even moeten bellen denk ik.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

CryptoNL schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:05:
Hun doen volgens mij ook zonder NHG als ik mij niet vergis. Dan zul je ze even moeten bellen denk ik.
Alleen voor bestaande klanten die hun hypotheek willen verhogen. En dan zitten ze voor 20 jaar vast op 2,14% bij 100%LTV. Geen interessante optie dus.

1,85% is nu gewoon heel scherp. Er zijn 2/3 partijen goedkoper op de initiële rente, maar die komen er minder gunstig uit over de gehele looptijd of hebben bepaalde voorwaarden waar wij geen fan van zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Son Gohan
Ojjorz schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 14:24:
Vandaag de laatste puntjes op de i gezet. Bij de notaris geweest voor een samenlevingscontract en testament. Daarna de hypotheekadviseur opdracht gegeven om voor ons voor 20 jaar vast de beste verstrekker te vinden.

Gaat waarschijnlijk a.s.r. worden voor 100%LTV zonder NHG: 20 jaar vast voor 1,85%. Bijna gratis...
Bij: https://www.hypotheek24.n...krente/volledig-overzicht

Kan je mooi de voorwaarden vergelijken en vraag ook in je omgeving of mensen ervaring hebben bij ASR, hoor er namelijk wisselende verhalen over.

Ps: je bent er bijna!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Son Gohan schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:27:
[...]

Bij: https://www.hypotheek24.n...krente/volledig-overzicht

Kan je mooi de voorwaarden vergelijken en vraag ook in je omgeving of mensen ervaring hebben bij ASR, hoor er namelijk wisselende verhalen over.

Ps: je bent er bijna!
Haha thanks. Heb de voorwaarden wel goed gelezen. Voor ons zitten er geen lastigheden in; 15% boetevrij aflossen is voldoende. Geen dagrente nu is jammer, maar gezien de snelheid (30 maart financiering rond) niet zo relevant.

Wat zouden de wisselende ervaringen kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Son Gohan
Ojjorz schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:38:
[...]

Haha thanks. Heb de voorwaarden wel goed gelezen. Voor ons zitten er geen lastigheden in; 15% boetevrij aflossen is voldoende. Geen dagrente nu is jammer, maar gezien de snelheid (30 maart financiering rond) niet zo relevant.

Wat zouden de wisselende ervaringen kunnen zijn?
Heeft meer te maken met de verzekeringen denk ik, wil ze niet zwart maken of iets. Maar dit is wat ik had gevonden;

https://g.co/kgs/qDHaLc (Google reviews)

https://www.ervaringen.nl/asr-verzekeringen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Son Gohan schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:53:
[...]

Heeft meer te maken met de verzekeringen denk ik, wil ze niet zwart maken of iets. Maar dit is wat ik had gevonden;

https://g.co/kgs/qDHaLc (Google reviews)

https://www.ervaringen.nl/asr-verzekeringen
Ah zo. Dat vind ik verder niet heel relevant want gaat inderdaad grotendeels over verzekeringen. Daarbij doen verzekeraars het sowieso slecht op klanttevredenheid. Met mijn hypotheekverstrekker verwacht ik in 30 jaar tijd ook maximaal 5/6x contact te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 01:13
Wat zijn de ervaringen hier met Lloyd? Combinatie van een goede rente(staffel), laagste rente geldt bij passeren en mogelijkheid zelf online af te sluiten zijn zeer aantrekkelijk dus wij gaan daar waarschijnlijk vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Mesque schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 08:19:
Wat zijn de ervaringen hier met Lloyd? Combinatie van een goede rente(staffel), laagste rente geldt bij passeren en mogelijkheid zelf online af te sluiten zijn zeer aantrekkelijk dus wij gaan daar waarschijnlijk vol.
Heb een paar kennissen met een Lloyd-hypotheek. Die zijn tevreden en hebben er inderdaad voor gekozen vanwege de dagrente en het execution only-principe.

Verder hebben ze hun aanbieder volgens mij niet nodig gehad; op het verlagen van de risico-opslag na, dus ik weet niet hoe ze zijn qua klantenservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BowlerTD
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22-09-2024
Mesque schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 08:19:
Lloyd kwam bij ons ook uit de vergelijking van de hypotheekadviseur (tezamen met Vista en Allianz), maar onze adviseur zei dat Lloyds een tijdje van de markt is geweest en dat het onbekend is of ze dat in de toekomst ook gaan doen. Aangezien wij waarschijnlijk binnen de duur van onze hypotheek weer eens gaan verhuizen en het onbekend is of je dan je hypotheek mee kan nemen hebben wij gekozen voor een Vista hypotheek ( 20 jaar vast, annuïteit, met NHG voor 1,43%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:38

Shadow_Agent

Gesprek met hypotheekman gehad, die had het over Florius of Obvion voor 1,8% 20 jaar. 1,4 voor 10 jaar. Beide aanbieders zelfde percentage ongeveer.

Zouden uitkomen op maandlasten van 1500 euro bruto ongeveer. Best veel geld :{ nu betaal ik 650 bruto p.m. alleen. Maar dan gaan we er qua huis enorm op voorruit. Van tussenwoning naar vrijstaand. Dillema!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Shadow_Agent schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 10:16:
Gesprek met hypotheekman gehad, die had het over Florius of Obvion voor 1,8% 20 jaar. 1,4 voor 10 jaar. Beide aanbieders zelfde percentage ongeveer.

Zouden uitkomen op maandlasten van 1500 euro bruto ongeveer. Best veel geld :{ nu betaal ik 650 bruto p.m. alleen. Maar dan gaan we er qua huis enorm op voorruit. Van tussenwoning naar vrijstaand. Dillema!
Tsja, de key zit hem hier ook in het woordje 'alleen'. Straks is het samen, dus eigenlijk moet je dat bedrag door 2-en (of misschien nog iets hoger als je een andere verdeelsleutel wil toepassen) delen en dan heb je een mooie upgrade voor iets minder toch?

Sowieso zal je onder de streep misschien überhaupt wel op andere dingen in zijn totaliteit meer te besteden hebben in een gedeeld huishouden...

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerdtq
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-09 10:42
Hopelijk heeft het tweakers forum nog tips voor ons.

Wij hebben een mooie woning gezien in Veghel. De huidige eigenaar is een samengesteld gezin. De eigenaar komt uit het buitengebied van Venlo en vind de tuin te klein.

De eigenaar heeft de woning gekocht op 6 december 2019 voor 309000. Dit is algemeen op te vragen.

De nieuwe vraagprijs is 325.000. Wat een grote stijging is in effectief 2 maanden.

Wij dachten dat 310000 een goed bod is voor die 2 maanden dat hij er woont en alleen een muur heeft geverfd. We krijgen een tegenbod van 323000 om te laten zien dat er onderhandeld kan worden.

Als tegenbod doen wij 314000, 5000 euro voor 2 maanden wonen is niet slecht dachten wij. En hebben dit ook zo gemeld bij de makelaar. Voor 5000 euro kan je wel een verhuis wagen huren :)

Als laatste tegenbod krijgen we 321000. Boven ons maximaal bedrag wat we in gedachten hadden.

Nu is het een gekte op de huizenmarkt, maar is ons bod zo slecht? Of deze woning laten gaan en verder zoeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je staart je blind op de prijs die op 6 december is betaald, wie zegt dat dit geen uitermate goede deal was destijds en de woning nu echt meer zou op moeten brengen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Eens met Tsurany. Daarnaast is die 6 december waarschijnlijk de overdrachtsdatum geweest. De datum dat de huidige eigenaar de koopakte heeft ondertekend, kan wel een half jaar eerder zijn geweest.

Het gaat er dus niet om wat de huidige eigenaar heeft betaald, maar meer om wat jullie het huis op dit moment waard vinden en wat jullie kunnen / willen betalen ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shdx
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 12:25
Tjeerdtq schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:54:
Als laatste tegenbod krijgen we 321000. Boven ons maximaal bedrag wat we in gedachten hadden.

Of deze woning laten gaan en verder zoeken?
Ik kan je redenatie begrijpen, maar uiteindelijk doet dat er weinig toe: als het huis boven je budget is, zou ik er niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-09 13:40

Wij hebben een mooie woning gezien in Veghel. De huidige eigenaar is een samengesteld gezin. De eigenaar komt uit het buitengebied van Venlo en vind de tuin te klein.

De eigenaar heeft de woning gekocht op 6 december 2019 voor 309000. Dit is algemeen op te vragen.

De nieuwe vraagprijs is 325.000. Wat een grote stijging is in effectief 2 maanden.

Wij dachten dat 310000 een goed bod is voor die 2 maanden dat hij er woont en alleen een muur heeft geverfd. We krijgen een tegenbod van 323000 om te laten zien dat er onderhandeld kan worden.

Als tegenbod doen wij 314000, 5000 euro voor 2 maanden wonen is niet slecht dachten wij. En hebben dit ook zo gemeld bij de makelaar. Voor 5000 euro kan je wel een verhuis wagen huren :)

Nu is het een gekte op de huizenmarkt, maar is ons bod zo slecht? Of deze woning laten gaan en verder zoeken?
Het maakt eigenlijk geen bal uit wat er betaald is, je kent de omstandheden niet.
De hele redenatie dat de verkoper niet meer dan zijn kosten terug zou moeten krijgen is nogal vreemd.

Het gaat erom wat het huis nu waard is> wat jij het waard vindt, wat een taxateur er van vindt.

Stel dat het destijds voor 350k EUR verkocht was, zou je nu blij zijn?
Terwijl het om exact dezelfde woning gaat, voor dezelfde prijs nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerdtq
Sdreeg schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 15:12:
Het gaat er dus niet om wat de huidige eigenaar heeft betaald, maar meer om wat jullie het huis op dit moment waard vinden en wat jullie kunnen / willen betalen ervoor.
Ja, er is niks aan het huis gedaan behalve 1 muur een andere kleur. De eerdere informatie is eerder te vinden op Google als de huidige informatie.

Is dus wat wij het waard vinden versus wat de bewoner het waard vind. Wij vonden 16000 euro stijging binnen een half jaar erg veel. Gelukkig is het vrij om te vragen/bieden wat je wilt, helaas voor ons :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Tjeerdtq schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 15:25:
[...]

Is dus wat wij het waard vinden versus wat de bewoner het waard vind. Wij vonden 16000 euro stijging binnen een half jaar erg veel. Gelukkig is het vrij om te vragen/bieden wat je wilt, helaas voor ons :)
Je kijkt nog steeds teveel in een vacuüm naar een losse prijsstijging.

Als een vriend van mij me een splinternieuwe nieuwste iPhone aanbiedt voor 400 euro, terwijl ik weet dat hij hem zelf via iemand voor 100 euro heeft gekocht, betekent dan dat ik moet gaan afdingen naar 150-200 omdat ik een 300 euro prijsstijging absurd vind?

Misschien niet 1 op 1 vergelijkbaar maar je snapt het punt dan misschien nog net iets beter :P

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
CryptoNL schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 16:58:
[...]

Voorbeeld:

Voor de HRA kiezen voor een aflossingsvrije hypotheek is natuurlijk onzinnig, omdat je hoe dan ook meer geld kwijt bent. Het argument zou alleen valide zijn als je met het geld dat je overhoudt een hogere rente kunt krijgen dan je netto betaalt. Op dat principe waren de spaar- en beleggingshypotheken gebaseerd. Maar meer dan 0,15% rente krijgen is al een hele kunst, als je het risico vrij wilt doen.

Ik heb een groot deel aflossingsvrij gekozen met een hele eenvoudige reden: Als ik wil verhuizen, en eerst koop, dan moet aangetoond worden dat ik dubbele lasten kan dragen voor een bepaalde periode. En die zijn met aflossingsvrij een stuk lager. Het geeft flexibiliteit, maar ik los gewoon af, lineair zelfs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
SvMp schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 15:41:
[...]

Voor de HRA kiezen voor een aflossingsvrije hypotheek is natuurlijk onzinnig, omdat je hoe dan ook meer geld kwijt bent. Het argument zou alleen valide zijn als je met het geld dat je overhoudt een hogere rente kunt krijgen dan je netto betaalt. Op dat principe waren de spaar- en beleggingshypotheken gebaseerd. Maar meer dan 0,15% rente krijgen is al een hele kunst, als je het risico vrij wilt doen.

Ik heb een groot deel aflossingsvrij gekozen met een hele eenvoudige reden: Als ik wil verhuizen, en eerst koop, dan moet aangetoond worden dat ik dubbele lasten kan dragen voor een bepaalde periode. En die zijn met aflossingsvrij een stuk lager. Het geeft flexibiliteit, maar ik los gewoon af, lineair zelfs :)
Ik zou inderdaad zelf ook in control zijn over mijn aflossing. Nu moet ik dat met mijn annuitaire hypotheek vanwege de HRA. Als je hypotheek maar 1% is, dan is de HRA ook te verwaarlozen en zou ik wellicht geneigd zijn om een aflossingsvrije hypotheek te kiezen. Eigen baas over de besteding van je geld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerdtq
LuNaTiC schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 15:33:
[...]

Je kijkt nog steeds teveel in een vacuüm naar een losse prijsstijging.

Als een vriend van mij me een splinternieuwe nieuwste iPhone aanbiedt voor 400 euro, terwijl ik weet dat hij hem zelf via iemand voor 100 euro heeft gekocht, betekent dan dat ik moet gaan afdingen naar 150-200 omdat ik een 300 euro prijsstijging absurd vind?

Misschien niet 1 op 1 vergelijkbaar maar je snapt het punt dan misschien nog net iets beter :P
Ja, laten we het er op houden dat de prijs van een zelfde iPhone op marktplaats 200 euro is. En dat de gemiddelde prijs van een iPhone + leeftijd erg hoog is.

Je vriend mag vragen wat die wilt, maar wij kijken verder op marktplaats :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
mierenfokker schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 15:48:
[...]

Ik zou inderdaad zelf ook in control zijn over mijn aflossing. Nu moet ik dat met mijn annuitaire hypotheek vanwege de HRA. Als je hypotheek maar 1% is, dan is de HRA ook te verwaarlozen en zou ik wellicht geneigd zijn om een aflossingsvrije hypotheek te kiezen. Eigen baas over de besteding van je geld..
Niet helemaal..
Zelfs met een bescheiden hypotheek hebben we het wel over honderden euro's per jaar, dat weer bijdraagt aan aflossing. Wel moet ik zeggen dat ik gebruik maak van het overgangsrecht, waardoor ik ook over mijn aflossingsvrije hypotheek renteaftrek kan toepassen.
Maar nog veel belangrijker: NHG. Zonder het overgangsrecht mag je bij NHG helemaal geen aflossingsvrij nemen, terwijl NHG in de meeste gevallen wel een veel lagere rente oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Tjeerdtq schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:05:
[...]

Ja, laten we het er op houden dat de prijs van een zelfde iPhone op marktplaats 200 euro is. En dat de gemiddelde prijs van een iPhone + leeftijd erg hoog is.

Ja in dat geval wel maar mijn punt was dat een dergelijke telefoon nieuw eerder 1000 is en op marktplaats misschien wel gewoon tussen de 400 en 1000 doet ergens.

Oftewel misschien is die 400 of 325k het wel gewoon waard ongeacht of ie hem zelf voor 100 of 300k heeft gekocht.

Maar misschien moet je dan maar naar een Samsung of ouder/minder model iPhone kijken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:17

Kju

Tjeerdtq schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:05:
[...]

In eerste instantie zeg je niets over de waarde, je lijkt je alleen maar af te laten leiden door de waardestijging. Je laatste bericht geeft eigenlijk aan dat je de verkoper de winst misgunt. De marktwaarde wordt niet gebaseerd op wat de gemiddelde koper betaalt maar wat de meest biedende koper betaalt.
Als ik uit je laatste bericht had moeten concluderen dat het eindvoorstel hoger is dan de marktwaarde, dan rest alleen de vraag: ben jij bereid om dat verschil uit eigen zak te overbruggen? Als dat niet zo is, op naar de volgende.

Succes d:)b

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:16
Wie krijgt het voordeel van de overdrachtsbelasting die niet betaald hoeft te worden bij verkoop binnen 6 maanden?
De verkoper heeft indertijd meer kosten gemaakt dan de prijs van het huis. Die zal ie ook terug willen halen, zeker in een stijgende markt waar dat misschien mogelijk is.
Meestal staat er al bij dat dat voordeel voor de verkoper is. Hier ook? Of pak jij dat voordeel van ruim 6k?

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Laatst online: 22:25
sanderb schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 17:50:
Wie krijgt het voordeel van de overdrachtsbelasting die niet betaald hoeft te worden bij verkoop binnen 6 maanden?
De verkoper heeft indertijd meer kosten gemaakt dan de prijs van het huis. Die zal ie ook terug willen halen, zeker in een stijgende markt waar dat misschien mogelijk is.
Meestal staat er al bij dat dat voordeel voor de verkoper is. Hier ook? Of pak jij dat voordeel van ruim 6k?
https://www.belastingdien...r_van_een_onroerende_zaak
Als u eigenaar wordt van een onroerende zaak binnen 6 maanden nadat de verkoper daarvan eigenaar werd, betaalt u dus minder belasting. De verkoper daarentegen krijgt geen geld van ons terug. Het kan zijn dat de verkoper met u afspreekt dat u zijn overdrachtsbelasting aan hem vergoedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Wij hebben op het allerlaatste moment besloten van de koop af te zien voor de woning die wij eigenlijk al hadden gekocht. Hypotheek was ook al rond, evenals eigen middelen.

De reden? Er moest toch nog teveel in het huis gebeuren (35-40K). De taxatiewaarde zou 5 a 10K onder de prijs worden vastgesteld was de verwachting (geen ramp) dan de kosten koper erbij (geen ramp) en dan inrichting en stukje bouwdepot wat je zelf moet dragen (stel je neemt 25K depot dan moet je rekenen op 60% van dat bedrag wat de bank geeft en de rest leg je zelf bij). Dit werd uiteindelijk dus alsnog te duur, terwijl wij makkelijk de hypotheek konden betalen (was nog 40K ruimte zelfs).

Met 25K eigen middelen (in ons geval) kom je er dus alsnog niet als er wat moet gebeuren en dat maakt het tevens HEEL lastig.

Keuzes:

Woningen van 250-275K > altijd 10-15k overbieden en dan houd je dus net aan je k.k over, maar heb je dus 0 euro om aan je interieur te spenderen etc.

Woningen van 200-225K > moet meestal het een en ander aan gebeuren en worden op de vraagprijs getaxeerd of daaronder, waardoor je misschien een bouwdepot wil nemen, maar dan loop je weer tegen die 60-70% aan etc etc.

Dit maakt het allemaal wel heel complex, want in principe zou je tot 285K moeten kunnen kopen in ons geval, maar dat gaat dus niet ondervinden wij nu. Geen idee wat wij nu moeten doen of wat wijs is.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:46
CryptoNL schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:50:
Wij hebben op het allerlaatste moment besloten van de koop af te zien voor de woning die wij eigenlijk al hadden gekocht. Hypotheek was ook al rond, evenals eigen middelen.

De reden? Er moest toch nog teveel in het huis gebeuren (35-40K). De taxatiewaarde zou 5 a 10K onder de prijs worden vastgesteld was de verwachting (geen ramp) dan de kosten koper erbij (geen ramp) en dan inrichting en stukje bouwdepot wat je zelf moet dragen (stel je neemt 25K depot dan moet je rekenen op 60% van dat bedrag wat de bank geeft en de rest leg je zelf bij). Dit werd uiteindelijk dus alsnog te duur, terwijl wij makkelijk de hypotheek konden betalen (was nog 40K ruimte zelfs).

Met 25K eigen middelen (in ons geval) kom je er dus alsnog niet als er wat moet gebeuren en dat maakt het tevens HEEL lastig.

Keuzes:

Woningen van 250-275K > altijd 10-15k overbieden en dan houd je dus net aan je k.k over, maar heb je dus 0 euro om aan je interieur te spenderen etc.

Woningen van 200-225K > moet meestal het een en ander aan gebeuren en worden op de vraagprijs getaxeerd of daaronder, waardoor je misschien een bouwdepot wil nemen, maar dan loop je weer tegen die 60-70% aan etc etc.

Dit maakt het allemaal wel heel complex, want in principe zou je tot 285K moeten kunnen kopen in ons geval, maar dat gaat dus niet ondervinden wij nu. Geen idee wat wij nu moeten doen of wat wijs is.
Niet alles in één keer willen verbouwen/aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
perspectivebass schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 21:16:
[...]

Niet alles in één keer willen verbouwen/aanpassen?
Klopt, maar alsnog keuken/badkamer heeft wel prioriteit. Dat je dat bouwdepot niet voor 100% kunt nemen ligt natuurlijk aan het overbieden wat nu gaande is.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Laatst online: 22:25
Gewoon het huis kopen wat je wilt en dan accepteren dat je de eerste paar jaar met de verkeerde kleur op de muur of een oudere badkamer zit en in je handjes knijpen dat je wat hebt kunnen kopen. Er _moet_ zelden veel in een huis gebeuren (lek/kapot/gevaarlijk/onbruikbaar). Het is vooral praktisch om zaken tijdens verhuizen aan te pakken in plaats van in de troep te zitten wanneer je er al woont, maar als die praktische keus je ervan weerhoudt een fijn huis met potentie te kopen dan moet dat maar ff wachten zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

CryptoNL schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:50:

Keuzes:

Om een huis te kopen heb je inderdaad iets van 30k eigen geld nodig zonder dat je hele gekke dingen doet. De hypotheek is bijna nooit het probleem.

Dit had je kunnen weten als je wel was gaan bezichtigen bij dit huis. Als verkoper had ik het ook nooit aan je verkocht, maar dat is een 2e :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
phYzar schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 21:19:
Gewoon het huis kopen wat je wilt en dan accepteren dat je de eerste paar jaar met de verkeerde kleur op de muur of een oudere badkamer zit en in je handjes knijpen dat je wat hebt kunnen kopen. Er _moet_ zelden veel in een huis gebeuren (lek/kapot/gevaarlijk/onbruikbaar). Het is vooral praktisch om zaken tijdens verhuizen aan te pakken in plaats van in de troep te zitten wanneer je er al woont, maar als die praktische keus je ervan weerhoudt een fijn huis met potentie te kopen dan moet dat maar ff wachten zou ik zeggen.
Kleurtje etc zou geen probleem zijn, maar hier kwamen nog wat andere dingen aan het licht na grondige inspectie van een vriend die zelf een huis van de grond heeft opgebouwd. Het huis was geen 6, maar een 4 en een 6 was al prima voor ons :) Gelukkig ons verstand gebruikt en niet gek laten maken door derden in ieder geval.

Overigens spreken we de verkopende partij nog, aangezien zij (denken wij) er echt vanaf moeten. Prima, dan valt er zeker te praten, maar dan moet er wel 25-30K van de prijs af en dat lijkt veel, maar je zou de woning eigenlijk even moeten bekijken (de foto's vertekenen in dit geval heel veel).

Update: Eigenaar appt dat ze de vraagprijs al prima vinden, want een ander huis in dezelfde straat was voor die prijs verkocht. Dat klopt, maar die was instapklaar en hier is 24 jaar geen reet aan gedaan :X Ik zal er maar niet op reageren verder :D

Zo heeft de eigenaar bijvoorbeeld LOSSE stroomkabels bovenop zijn badmeubels liggen die wij in eerste instantie niet zagen. Zo ligt er op zolder een gegoten vloer (niks mis mee), maar heeft hij het leidingwerk in het MIDDEN van de zolder omhoog laten komen 8)7 Dat soort dingen dus.

@Ojjorz Vreemde opmerking, vanwaar deze opmerking? Wat kan jou het schelen aan wie je het verkoopt als je de prijs kunt vangen die je wilt vangen. 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door CryptoNL op 05-03-2020 21:31 ]

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Snap alleen niet in welke fase je zat, als in ‘je had het eigenlijk al gekocht’. Had je het koopcontract getekend maar binnen de 3 werkdagen bedacht en er van afgezien oid?

(En hoe had je dan al zo sneL je hypotheek rond dan? Komt ook pas wat later daarna lijkt me?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
LuNaTiC schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 21:43:
Snap alleen niet in welke fase je zat, als in ‘je had het eigenlijk al gekocht’. Had je het koopcontract getekend maar binnen de 3 werkdagen bedacht en er van afgezien oid?

(En hoe had je dan al zo sneL je hypotheek rond dan? Komt ook pas wat later daarna lijkt me?)
Yes binnen 3 dagen inderdaad en hypotheek was al akkoord op gegeven. Zouden vandaag ook definitieve papieren krijgen, maar net daarvoor annuleerde ik dus. Overigens verwachten we wel te kopen op korte termijn met dezelfde hypotheek.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 15:10
Ik heb bij het concept overeenkomst het energielabel erbij gekregen.

Daarin staat ook een overzicht van energie besparende maatregelen.
Nu staat er voor zonnepalen:

Jaarlijkse besparing 470
kosten 4400
Terugverdien 9 jaar
rendement 6%

Ik was in de veronderstelling dat zonnepanelen binnen 3-4 jaar zichzelf hadden terugverdient.
Aangezien ik waarschijnlijk wel na 5-6 jaar wil verhuizen vraag ik me af of het dan wel waard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Ojjorz schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 21:20:
[...]

Om een huis te kopen heb je inderdaad iets van 30k eigen geld nodig zonder dat je hele gekke dingen doet. De hypotheek is bijna nooit het probleem.

Dit had je kunnen weten als je wel was gaan bezichtigen bij dit huis. Als verkoper had ik het ook nooit aan je verkocht, maar dat is een 2e :)
Denk wel meer zelfs. Pak even voor de makkelijke som 12K aan kosten koper, dan houd je 18K over. 15 tot 20K overbieden is heel normaal. Waar koop je je verf etc van of erger nog meubels? Wij hebben ook gezien dat een huis werd verkocht met 12K overbod en die keuken daar viel het werkblad zowat vanaf. Hoe ga je dat bekostigen dan met 30K? Denk eerder richting de 45-50K dat realistisch is.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 22:15
CryptoNL schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 21:25:
[...]

Kleurtje etc zou geen probleem zijn, maar hier kwamen nog wat andere dingen aan het licht na grondige inspectie van een vriend die zelf een huis van de grond heeft opgebouwd. Het huis was geen 6, maar een 4 en een 6 was al prima voor ons :) Gelukkig ons verstand gebruikt en niet gek laten maken door derden in ieder geval.

Overigens spreken we de verkopende partij nog, aangezien zij (denken wij) er echt vanaf moeten. Prima, dan valt er zeker te praten, maar dan moet er wel 25-30K van de prijs af en dat lijkt veel, maar je zou de woning eigenlijk even moeten bekijken (de foto's vertekenen in dit geval heel veel).

Update: Eigenaar appt dat ze de vraagprijs al prima vinden, want een ander huis in dezelfde straat was voor die prijs verkocht. Dat klopt, maar die was instapklaar en hier is 24 jaar geen reet aan gedaan :X Ik zal er maar niet op reageren verder :D

Zo heeft de eigenaar bijvoorbeeld LOSSE stroomkabels bovenop zijn badmeubels liggen die wij in eerste instantie niet zagen. Zo ligt er op zolder een gegoten vloer (niks mis mee), maar heeft hij het leidingwerk in het MIDDEN van de zolder omhoog laten komen 8)7 Dat soort dingen dus.

@Ojjorz Vreemde opmerking, vanwaar deze opmerking? Wat kan jou het schelen aan wie je het verkoopt als je de prijs kunt vangen die je wilt vangen. 8)7
Die losse kabels op badkamermeubel is niets mis mee hoor ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biohazzard21
CryptoNL schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 21:44:
[...]

Yes binnen 3 dagen inderdaad en hypotheek was al akkoord op gegeven. Zouden vandaag ook definitieve papieren krijgen, maar net daarvoor annuleerde ik dus. Overigens verwachten we wel te kopen op korte termijn met dezelfde hypotheek.
Dat kan natuurlijk niet. Misschien wel met hetzelfde hypotheekbedrag maar niet deze hypotheek, want die is gebaseerd op deze woning als onderpand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Martinusz schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 21:53:
[...]

Die losse kabels op badkamermeubel is niets mis mee hoor ;)
Was slechts een voorbeeld. Huis was echt een type Help mijn man is klusser. Later bleek ook dat 2 Velux dakramen een lek hadden, maar dat was heel moeilijk te zien totdat ik die vriend dus meenam. Maar laten we maar ophouden over dat huis, topicvervuiling :P

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Biohazzard21 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 21:54:
[...]

Dat kan natuurlijk niet. Misschien wel met hetzelfde hypotheekbedrag maar niet deze hypotheek, want die is gebaseerd op deze woning als onderpand.
Uiteraard bedoel ik wat jij zegt. Zelfde bedrag, zelfde rente ook of we moeten 2 jaar wachten, maar daar ga ik niet vanuit.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biohazzard21
CryptoNL schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 21:55:
[...]

Was slechts een voorbeeld. Huis was echt een type Help mijn man is klusser. Later bleek ook dat 2 Velux dakramen een lek hadden, maar dat was heel moeilijk te zien totdat ik die vriend dus meenam. Maar laten we maar ophouden over dat huis, topicvervuiling :P
Ik snap wel dat jullie snel wilden schakelen en daarom niet zijn wezen kijken (toch?). Lijkt het je alleen niet verstandiger dat volgende keer wel te doen, en dan wellicht iemand mee te nemen met kennis van zaken? Scheelt je toch weer een hoop stress en kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Biohazzard21 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 21:57:
[...]

Ik snap wel dat jullie snel wilden schakelen en daarom niet zijn wezen kijken (toch?). Lijkt het je alleen niet verstandiger dat volgende keer wel te doen, en dan wellicht iemand mee te nemen met kennis van zaken? Scheelt je toch weer een hoop stress en kosten.
Wij zijn wel wezen kijken (twee keer dus). Alleen de eerste keer zagen wij wel dingen waarvan we dachten; Oke niet ideaal, maar dat kan op termijn wel aangepast worden. Die vriend van mij keek veel verder en nam echt een uur de tijd ofzo. Had ook wat handige spulletjes bij om het een en ander door te meten, te kloppen, steken etc. Ook kwamen we er toen dus achter dat de groepenkast illegaal was aangelegd. Dat wil zeggen; Ze hadden 6-7 groepen achter een aardlek zitten, wat niet mag. Zoiets was het in ieder geval. Het is maar goed ook dat ik hem meenam, want nu weet je zelf ook meer en kun je de volgende keer meer zelf spotten zeg maar.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
CryptoNL schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 21:55:
[...]

Ik snap het :) je hebt pech wij hebben ons instapklaar huis al verkocht :p
Zoek je alleen in die wijk van Bergen op Zoom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Martinusz schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:00:
[...]

Ik snap het :) je hebt pech wij hebben ons instapklaar huis al verkocht :p
Zoek je alleen in die wijk van Bergen op Zoom?
Nee geheel BoZ en Hoogerheide. Kun je mij eens pmen waar je huis stond? Kan best zijn dat wij zijn wezen kijken :D

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
CryptoNL schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:01:
[...]

Nee geheel BoZ en Hoogerheide. Kun je mij eens pmen waar je huis stond? Kan best zijn dat wij zijn wezen kijken :D
Denk het niet, is niet in BoZ ;) was al tijdje verkocht, maar in januari overgedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Martinusz schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:03:
[...]

Denk het niet, is niet in BoZ ;) was al tijdje verkocht, maar in januari overgedragen.
Aha! Nice, zie pm trouwens :+

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

CryptoNL schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 21:44:
[...]

Je zal dan gewoon een nieuwe hypotheek offerte moeten aanvragen, het kan hoogstens bij dezelfde verstrekker.

Daarnaast wil je dus, zoals ik volgens mij eerder al zei, gewoon boven je stand kopen. Je wilt instapklaar voor het budget van een kluswoning.

Pagina: 1 ... 124 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7