Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 123 ... 359 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Son Gohan schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 15:48:
Dacht huh, onze hypotheekakte moest niet eens verlengd (hij verloopt namelijk pas in juli & we paseren in maart) worden dus waarom staat dit op de nota?
Ik neem aan dat je de hypotheekofferte bedoelt en niet de hypotheekakte?

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zou niet akkoord gaan met een nota waarop kosten staan die je niet hoeft te betalen.

Vorig jaar was er nog rumoer omdat er notarissen waren die voor het kadaster hoge kosten in rekening brachten, maar vervolgens via een goedkopere optie de aktes inschreven.

Ik vind het verbazingwekkend dat er dan nu een notaris is die kosten in rekening brengt waarvan bij voorbaat al duidelijk is dat die niet verschuldigd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Son Gohan
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22-06 00:16
JeroenE schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 08:54:
[...]
Ik neem aan dat je de hypotheekofferte bedoelt en niet de hypotheekakte?

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zou niet akkoord gaan met een nota waarop kosten staan die je niet hoeft te betalen.

Vorig jaar was er nog rumoer omdat er notarissen waren die voor het kadaster hoge kosten in rekening brachten, maar vervolgens via een goedkopere optie de aktes inschreven.

Ik vind het verbazingwekkend dat er dan nu een notaris is die kosten in rekening brengt waarvan bij voorbaat al duidelijk is dat die niet verschuldigd zijn.
Sorry inderdaad hypotheekofferte.

Ik voel me er niet prettig bij hmm..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Son Gohan schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:13:
Ik voel me er niet prettig bij hmm..
Dan vraag je het toch nog een keer? Bijvoorbeeld wie de verplichting aan hun oplegt om kosten door te belasten waarvan al bij voorbaat duidelijk is dat ze niet verschuldigd zijn en hoe zich dat verhoudt met de gedragsregel van de KBN dat alleen daadwerkelijke kosten doorbelast mogen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-06 20:22
Apart, het zijn namelijk kosten van de bank, niet van de notaris.
Als hij zegt dat hij deze moet opnemen, dan is dat vanuit de bank doorgegeven?
Ik zou eerst eens de bank checken of het wel/niet klopt en daarbij aangeven dat de notaris ze nu in rekening brengt.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apiekool
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-06 10:18
Son Gohan schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 15:48:

Contact opgenomen met de notaris, die geeft aan dat ze verplicht zijn om deze mee te nemen.. en als hij niet nodig is geweest wij weer deze kosten terug zouden krijgen. :?

Iemand hier ervaring mee?
Of het verplicht is weet ik niet, maar bij ons stond het ook op de afrekening. Op de definitieve afrekening bij het passeren van de aktes was het inderdaad ervan af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-05 09:55
Economische crisis aanstaande?
Huizenprijzen eindelijk dalende de komende maanden en jaren?

Dit Corona virus gaat wel grote effecten hebben verwacht ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Thrilseeka schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 15:39:
De afgelopen dagen drie bezichtigingen aangevraagd in Oost-Groningen nota bene.
Alle drie verkocht. Staan nog niet eens twee weken op Funda. :|
In Amsterdam / Utrecht is het nog erger. Na 1 dag soms al 75 bezichtingen :) 3 dagen daarna verkocht op inschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Hoelang moet ik gemiddeld rekenen voor koopwoning in de Randstad?

Ik ben nu 8 weken aan het kijken en in mijn budget (350k) komt maar relatief weinig langs....

Moet ik meer geduld hebben? Word er zo onrustig van. Elke dag kijken, wachten, hopen op een juiste match. Irritant. Aantal keer achter het net gevist - flink overboden.

Herkenbaar...?

[ Voor 29% gewijzigd door MaStar op 26-02-2020 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

MaStar schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:40:

Ik ben nu 8 weken aan het kijken en in mijn budget (350k) komt maar relatief weinig langs....

Moet ik meer geduld hebben? Word er zo onrustig van. Elke dag kijken, wachten, hopen op een juiste match. Irritant. Aantal keer achter het net gevist - flink overboden.

Herkenbaar...?
Blijft een terugkerend iets, maar al een aankoopmakelaar geprobeerd/ingeschakeld? Die hebben vaker al sneller kennis van wat er op de markt komt. Zeker in zo'n gebied kan dat helpen. (Als je Utrecht e.o. zoekt kan ik nog wel een goede aanraden).

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
LuNaTiC schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:00:
[...]

Blijft een terugkerend iets, maar al een aankoopmakelaar geprobeerd/ingeschakeld? Die hebben vaker al sneller kennis van wat er op de markt komt. Zeker in zo'n gebied kan dat helpen. (Als je Utrecht e.o. zoekt kan ik nog wel een goede aanraden).
Jep, heb een aankoopmakelaar. Maar toch zijn er maar 2-3 opties per maand die in dit budget vallen.
Erg weinig helaas :)

Het is niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:49
MaStar schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:38:

Lijkt me heel erg sterk. Huizenmarkt reageert niet zo snel als de beurzen. Coronavirus heeft nu op de beurzen wel veel invloed, maar grote kans dat dat effect ook maar tijdelijk is en uiteindelijk beperkt blijft. Op de huizenmarkt speelt voorlopig gewoon een grote vraag en een klein aanbod, in combinatie met lage rentes dus daar zal ook door het Coronavirus niet snel een grote prijsdaling door komen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:27
MaStar schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:01:
[...]

Jep, heb een aankoopmakelaar. Maar toch zijn er maar 2-3 opties per maand die in dit budget vallen.
Erg weinig helaas :)

Het is niet anders.
Twee/drie opties per maand zijn er wel heel erg weinig met zo'n budget. Ik neem aan dat je naast het budget dan ook naar een specifieke wijk of specifieke wensen aan het huis hebt?

In deze markt, zeker in gewilde regio's, is het zaak om de specifieke wensen (waar mogelijk) te laten varen. Het is (helaas) vaak een kwestie van geluk, en hoe vaker je met de dobbelsteen kan gooien, hoe groter de kans dat je een keertje zes zal gooien...

[ Voor 23% gewijzigd door Jovatov op 26-02-2020 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Herkenbaar...?
In welke woonplaatsen kijk je dan specifiek en zijn er echt hele harde eisen bij? Ik vind dat wel bizar laag natuurlijk.

Heb je een paar Funda-linkjes (die misschien al onder bod zijn of verkocht) die je wel zouden bevallen?

Verder is het de vraag of je budget ook de bovengrens is en of je dan niet te hoog probeert. Want als je achter het net vist door niet genoeg te kunnen bieden zou je misschien toch moeten overwegen een iets lager segment te zitten waarbinnen je maximum toch genoeg kunt overbieden om de hoogste bieder te worden...

Wel denk ik dat het een beetje een problematisch segment is. Het is zo'n typisch middensgement tussen starters en het wat hogere segment in. Waar je steeds minder huis voor meer geld met héél veel belangstelling hebt en waardoor je dus echt veel moet overbieden.

Voor ons de reden om in een hoger segment te kijken met veel minder concurrentie, en ook realistischere huizenprijzen (wij konden gewoon nog onder de vraagprijs bieden en na onderhandelen zelfs nog eindigen.

[ Voor 37% gewijzigd door LuNaTiC op 26-02-2020 13:13 ]

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:19

Koekfabriek

King Billy on the wall

Herkenbaar...?
Ja wat mij betreft moeilijk te zeggen zonder eisen voor dat budget. Waar in de randstad, qua type woning, eisen qua wijk etc..

2 jaar geleden hadden wij in Utrecht geluk (binnen 1 week raak), maar als ik in mijn kenniskring kijk dan zijn sommige maanden bezig geweest, andere de hoop opgegeven na 1+ jaar, sommige nog steeds bezig (2+jaar).

Maar dit ligt ook erg aan de eisenlijst van de koper en op welke punten ze willen inleveren mocht het budget niet toereikend zijn. Bevriend stel mist gewoon het budget om in de buurten rondom het centrum te kopen maar blijven steeds alleen hier kijken en niet in andere wijken. Niet vreemd dat zij dus al 2+ jaar bezig zijn en steeds wanhopiger worden.

Wat je hier vaker voorbij ziet komen is dat een aankoopmakelaar in een overspannen markt erg goed van pas kan komen.

Sorry je aansluitende post gemist. Vind 2 a 3 wel heel laag maar dat ligt misschien ook aan je eisenlijst.

[ Voor 4% gewijzigd door Koekfabriek op 26-02-2020 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
MaStar schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:38:
Economische crisis aanstaande?
Huizenprijzen eindelijk dalende de komende maanden en jaren?

Hoe gaat het Corona virus meer woningen bouwen? :P
Tenzij half Nederland overlijdt door Corona virus, gaat het niks oplossen aan de woningnood in Nederland. Vraag > aanbod

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Son Gohan
Martinusz schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:01:
Apart, het zijn namelijk kosten van de bank, niet van de notaris.
Als hij zegt dat hij deze moet opnemen, dan is dat vanuit de bank doorgegeven?
Ik zou eerst eens de bank checken of het wel/niet klopt en daarbij aangeven dat de notaris ze nu in rekening brengt.
De notaris gaf inderdaad aan dat het is aangegeven door de bank.

En kort voor het passeren laat de bank eigenlijk daadwerkelijk weten of het van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Martinusz schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:12:
[...]

Tenzij half Nederland overlijdt door Corona virus, gaat het niks oplossen aan de woningnood in Nederland. Vraag > aanbod
Als het virus heel goed zijn best doet kan het wel wat invloed hebben op de vraag en aanbod :)

Maar daarnaast; het kan meerdere effecten hebben. Even hand op de knip houden en niet verhuizen waardoor de doorstroming nog verder vast loopt. Maar dat is natuurlijk allemaal speculeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-06 22:34
Mijn hypotheek is net goedgekeurd. Nu kan de notaris weer aan de slag.

Grootste problemen waren tikfouten van de hypotheekadviseur en hypotheekverstrekker. Daarom altijd goed doorlezen wat je tekent.

[ Voor 48% gewijzigd door Misanthropia op 26-02-2020 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
MikeyMan schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:20:
[...]

Als het virus heel goed zijn best doet kan het wel wat invloed hebben op de vraag en aanbod :)

Maar daarnaast; het kan meerdere effecten hebben. Even hand op de knip houden en niet verhuizen waardoor de doorstroming nog verder vast loopt. Maar dat is natuurlijk allemaal speculeren.
Of juist je woning nu nog te koop zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
LuNaTiC schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:10:
[...]

Wel denk ik dat het een beetje een problematisch segment is. Het is zo'n typisch middensgement tussen starters en het wat hogere segment in. Waar je steeds minder huis voor meer geld met héél veel belangstelling hebt en waardoor je dus echt veel moet overbieden.

Voor ons de reden om in een hoger segment te kijken met veel minder concurrentie, en ook realistischere huizenprijzen (wij konden gewoon nog onder de vraagprijs bieden en na onderhandelen zelfs nog eindigen.
Inderdaad - helaas ben ik maar alleen en moet dus "opboksen" tegen ook andere biedende stelletjes die 2 hypotheken inleggen.

Met voor mij maar 1 hypotheek en maar 1 keer spaargeld.

Erg frustrerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Koekfabriek schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:11:
[...]

Ja wat mij betreft moeilijk te zeggen zonder eisen voor dat budget. Waar in de randstad, qua type woning, eisen qua wijk etc..

2 jaar geleden hadden wij in Utrecht geluk (binnen 1 week raak), maar als ik in mijn kenniskring kijk dan zijn sommige maanden bezig geweest, andere de hoop opgegeven na 1+ jaar, sommige nog steeds bezig (2+jaar).

Maar dit ligt ook erg aan de eisenlijst van de koper en op welke punten ze willen inleveren mocht het budget niet toereikend zijn. Bevriend stel mist gewoon het budget om in de buurten rondom het centrum te kopen maar blijven steeds alleen hier kijken en niet in andere wijken. Niet vreemd dat zij dus al 2+ jaar bezig zijn en steeds wanhopiger worden.

Wat je hier vaker voorbij ziet komen is dat een aankoopmakelaar in een overspannen markt erg goed van pas kan komen.

Sorry je aansluitende post gemist. Vind 2 a 3 wel heel laag maar dat ligt misschien ook aan je eisenlijst.
Inderdaad - en na 2 jaar is de waarde weer zoveel gestegen dat het helemaal niet meer haalbaar is. Geldt ook voor nu > 2 jaar. Gaat nog eens 25k stijgen dan :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Herkenbaar...?
Ik zie anders met enige regelmaat dit soort huizen langskomen in Purmerend (en Volendam/Edam, hoewel je dan al wat verder van de Randstad zit). En dat is toch echt nog steeds Randstad (of men dat in Amsterdam nou wil of niet :+ ) En er zijn er heel veel toch écht wel langer dan 30 dagen op Funda.

https://www.funda.nl/koop/purmerend/0-350000/

Maar het is hier (Purmerend) ook gekkenwerk. Lager segment woningen verkopen als warme broodjes en vaak voor flink meer de vraagprijs (hoewel dat nu wel wat lijkt te stabiliseren). Ik heb mijn woning in oktober iets van 15k onder de vraagprijs weten te krijgen (500k+), maar mijn eigen woning stond voor 225 en is voor 251 weggegaan na 2 bezichtigingen (stonden er 20 geplanned binnen 2 uur tijd :') )
Achteraf gezien had ik er, met wat meer geduld, nog wel iets van 15 tot 20k meer voor kunnen krijgen. Maar aangezien ik een week lang, iedere dag 4 a 5 bezichtingen op een dag had, vond ik het wel best :+

Also; voeg posts voortaan aub samen ipv triple-posten. Maakt het wat overzichtelijker ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Notna op 26-02-2020 15:38 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Martinusz schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:12:
[...]

Indien het virus een financiële crisis veroorzaakt zullen minder mensen in staat zijn een woning te kopen en zal de rente dalen waardoor er veel minder geld beschikbaar is om een woning van te kopen. Het kan dus wel degelijk impact hebben op vraag en prijs.
Ik verwacht alleen geen enorme financiële crisis door dit virus.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Tsurany schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:00:
[...]

Indien het virus een financiële crisis veroorzaakt zullen minder mensen in staat zijn een woning te kopen en zal de rente dalen waardoor er veel minder geld beschikbaar is om een woning van te kopen. Het kan dus wel degelijk impact hebben op vraag en prijs.
Ik verwacht alleen geen enorme financiële crisis door dit virus.
Verschuiving van aanbod doet ook veel.

Wanneer 5% van de woningen waar 65+ nu in woont over een periode van één jaar beschikbaar komt (en dat is met de mortaliteitscijfers realistisch) dan heeft dat veel impact op de prijzen.
offtopic:
Wel wat budget voor renovaties nodig als spaargeld. Reken niet op je overwaarde, die is dan ook weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-06 15:06
Vorige week het renteaanbod getekend met de hoop dat aanstaande vrijdag de definitieve hypotheekofferte getekend kan worden. Gister kwam er nog een vraag vanuit de financieel tussenpersoon (bank) voor meer info over de samenstelling van een IKB budget. Deze vlot kunnen beantwoorden (hopelijk).

Deze vraag kwam vanuit de bank (SNS) en niet vanuit de hypotheekverstrekker. Inmiddels zou de bank de aanvraag hebben goedgekeurd en doorgezet naar de hypotheekverstrekker. Iemand ervaring met of er vanuit de verstrekker nog meer vragen zouden kunnen komen, zeker omdat alles al is goedgekeurd door de bank?

Nu sprak ik vandaag de financieel adviseur van de bank. Zij gaf aan dat in de afgelopen week de rente is gewijzigd en zij mogelijk het adviesrapport nog aan zou moeten passen. Heeft hier toevallig ook iemand ervaring mee of deze aanpassing van het adviesrapport daadwerkelijk nodig is?

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Hypotheek zo goed als rond. 1.38% 20 jaar _/-\o_

SiberischeHusky Shepsky

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-06 13:40
CryptoNL schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 08:23:
Hypotheek zo goed als rond. 1.38% 20 jaar _/-\o_
Wat 1.38% en 20 jaar vast... Zijn ze weer verlaagd?

Dacht dat 10 jaar 1.45% kon?..

• CryptoNL
  • Nu online
1.38 bij LOT Hypotheken. Onderdeel van NIBC. De laagste daarna is Allianz uit mijn hoofd met 1,47%.

SiberischeHusky Shepsky

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Nice, maar ook vrij lage LTV i guess?

• CryptoNL
  • Nu online
@Scr33x0r Wat bedoel je precies? Huis is nog niet getaxeerd als je daar op doelt.

SiberischeHusky Shepsky

• Scr33x0r
  • Nu online
CryptoNL schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 08:42:
@Scr33x0r Wat bedoel je precies? Huis is nog niet getaxeerd als je daar op doelt.
Nou, ik ben ook bezig met hypotheek voor 20 jaar vast, maar zit (met 100% LTV) dus op 1.89%.. Maar als ik even zoek dan denk ik dat jullie met NHG kopen?

• Citroentjuh
  • Laatst online: 09:49
ANdrode schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 18:03:
[...]

Verschuiving van aanbod doet ook veel.

Wanneer 5% van de woningen waar 65+ nu in woont over een periode van één jaar beschikbaar komt (en dat is met de mortaliteitscijfers realistisch) dan heeft dat veel impact op de prijzen.
offtopic:
Wel wat budget voor renovaties nodig als spaargeld. Reken niet op je overwaarde, die is dan ook weg.
Ik denk dat je dat effect toch wat overschat. Het zou er wel kunnen zijn, maar ik denk dat het weinig op het totaal doet. De mortaliteit ligt overigens niet op 5% maar lager en de meeste doden zijn 80+ en vaak ook nog met andere ernstige aandoeningen. Hoeveel van hen zitten nog alleen in een koopwoning denk je?

• Zaratrass
CryptoNL schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 08:32:
1.38 bij LOT Hypotheken. Onderdeel van NIBC. De laagste daarna is Allianz uit mijn hoofd met 1,47%.
https://lothypotheken.nl/rentes/
duurzaamheidshypotheek betaal je een lagere rente van 0,5% (NHG).
dat klinkt interessant. :o

nieuwe prijsvechter link

[ Voor 19% gewijzigd door Zaratrass op 27-02-2020 08:58 ]

• CryptoNL
  • Nu online
@Scr33x0r Ja met NHG. Dit huis wordt niet ons laatste koophuis, maar voor een eerste koophuis leek ons dit wel verstandig.

SiberischeHusky Shepsky

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-06 07:23
LOT is van NIBC, en deze laatste lijkt nu te worden gekocht door de goudzoekers van Blackstone. Just saying...

• CryptoNL
  • Nu online
@Jopie035 Maakt voor je hypotheek niks uit. Zal dan worden overgenomen en de afgesloten rente blijft de afgesloten rente.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jopie035
CryptoNL schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 09:23:
@Jopie035 Maakt voor je hypotheek niks uit. Zal dan worden overgenomen en de afgesloten rente blijft de afgesloten rente.
Tuurlijk, maar reken niet op veel coulance als je in financiële moeilijkheden komt. Dat soort partijen hebben toch iets andere manieren om hun geld of gelijk te halen dan een 'nette partij' als Aegon, ABN etc.

Zolang alles goed gaat zal er niets aan de hand zijn idd.

• CryptoNL
  • Nu online
@Jopie035 Daar heb je o.a. NHG voor en mijn adviseur staat juist bekend om zijn stapjes extra die hij voor klanten zet. NBIC is ansich een prima partij.

SiberischeHusky Shepsky

• Jopie035
CryptoNL schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 09:31:
@Jopie035 Daar heb je o.a. NHG voor en mijn adviseur staat juist bekend om zijn stapjes extra die hij voor klanten zet. NBIC is ansich een prima partij.
Hmm, NHG maakt een hoop goed idd. Was me even ontschoten dat het NHG leningen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-06 15:06
Anton2610 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 20:40:
Vorige week het renteaanbod getekend met de hoop dat aanstaande vrijdag de definitieve hypotheekofferte getekend kan worden. Gister kwam er nog een vraag vanuit de financieel tussenpersoon (bank) voor meer info over de samenstelling van een IKB budget. Deze vlot kunnen beantwoorden (hopelijk).

Deze vraag kwam vanuit de bank (SNS) en niet vanuit de hypotheekverstrekker. Inmiddels zou de bank de aanvraag hebben goedgekeurd en doorgezet naar de hypotheekverstrekker. Iemand ervaring met of er vanuit de verstrekker nog meer vragen zouden kunnen komen, zeker omdat alles al is goedgekeurd door de bank?

Nu sprak ik vandaag de financieel adviseur van de bank. Zij gaf aan dat in de afgelopen week de rente is gewijzigd en zij mogelijk het adviesrapport nog aan zou moeten passen. Heeft hier toevallig ook iemand ervaring mee of deze aanpassing van het adviesrapport daadwerkelijk nodig is?
Schrap alle vragen, zojuist de mail gehad dat de hypotheek akkoord is en morgen getekend kan worden. 30 jaar vast op 2.15% _/-\o_

Blijf het een bijzondere wereld vinden.

• Misanthropia
oops, verkeerde topic

[ Voor 95% gewijzigd door Misanthropia op 27-02-2020 10:39 ]

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Citroentjuh schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 08:44:
[...]

Ik denk dat je dat effect toch wat overschat. Het zou er wel kunnen zijn, maar ik denk dat het weinig op het totaal doet. De mortaliteit ligt overigens niet op 5% maar lager en de meeste doden zijn 80+ en vaak ook nog met andere ernstige aandoeningen. Hoeveel van hen zitten nog alleen in een koopwoning denk je?
daar komt nog bij dat 80% (bij wijze van spreken) compleet uitgeleefde niet onderhouden woningen en slecht geïsoleerde woningen zijn waar voor een ton in geklust moet worden om het überhaupt leefbaar te maken.

Tel uit je winst!

Nee hoor, dat gaat geen effect hebben vermoed ik. Wij laten dat soort woningen ook lekker links liggen. Enige reden zou kunnen zijn als het echt goedkoop wordt aangeboden -> Sloophamer en nieuwe woning plaatsen ;9

• Jovatov
Shadow_Agent schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:55:
[...]

daar komt nog bij dat 80% (bij wijze van spreken) compleet uitgeleefde niet onderhouden woningen en slecht geïsoleerde woningen zijn waar voor een ton in geklust moet worden om het überhaupt leefbaar te maken.

Tel uit je winst!

Nee hoor, dat gaat geen effect hebben vermoed ik. Wij laten dat soort woningen ook lekker links liggen. Enige reden zou kunnen zijn als het echt goedkoop wordt aangeboden -> Sloophamer en nieuwe woning plaatsen ;9
En daar nog bovenop: Tot nog toe worden door het virus alleen mensen geveld die een 'gewoon' griepvirus ook niet zouden overleven.
Oftewel: de huizen die vrij komen door dit virus zouden toch al binnen afzienbare tijd vrij zijn gekomen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Zaratrass
net telefoontje ontvangen. bod geaccepteerd. _/-\o_
Wel 21k boven de vraagprijs 8)7

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Zaratrass schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:40:
Gefeliciteerd!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:09
Mooie telefoontjes, congrats!

Wij gaan morgenmiddag de koopovereenkomst tekenen, zie in de definitieve versie in de berekening van het aankoopbedrag ook keurig een EUR 0,00 achter de bepaling die naar de bouwrenteclausule verwijst. Dat zit juridisch dus ook wel dichtgetimmerd :)

[ Voor 4% gewijzigd door Mesque op 27-02-2020 14:56 ]

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:20

mwa

Op een huis van 5 miljoen of van 130k? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaratrass
mwa schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:56:
[...]

Op een huis van 5 miljoen of van 130k? ;)
Bedankt allen

Huis van 240k

Nu dingen gaan regelen: hypotheek. bouwtechnische keuring. is een taxatie verplicht? of ligt dat aan de hypotheek verstrekker?

[ Voor 4% gewijzigd door Zaratrass op 27-02-2020 15:01 ]

• CryptoNL
  • Nu online
Taxatie is verplicht. Keuring niet. 10% is flink, poeh. Gefeliciteerd _/-\o_

SiberischeHusky Shepsky

• Jovatov
Zaratrass schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:01:
[...]

Bedankt allen

Huis van 240k

Nu dingen gaan regelen: hypotheek. bouwtechnische keuring. is een taxatie verplicht? of ligt dat aan de hypotheek verstrekker?
Notaris kan je ook op je lijstje zetten ;)

• Shadow_Agent
  • Nu online

Shadow_Agent

mogen we vragen om een Fundalinkje? O-)

• Zaratrass
CryptoNL schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:01:
Taxatie is verplicht. Keuring niet. 10% is flink, poeh. Gefeliciteerd _/-\o_
Beiden wil ik sowieso doen.. Maar eerst die voorlopige koopakte ondertekenen voordat ik de taxatie en keuring ga inschakelen. Ik zal morgen vragen wanneer ze verwachten de koopakte gereed te hebben. Dan kan ik direct afspraken inplannen (in overleg met hun makelaar).
wacht ik nog even mee :)

• Shadow_Agent
  • Nu online

Shadow_Agent

Zaratrass schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:16:
[...]

Beiden wil ik sowieso doen.. Maar eerst die voorlopige koopakte ondertekenen voordat ik de taxatie en keuring ga inschakelen. Ik zal morgen vragen wanneer ze verwachten de koopakte gereed te hebben. Dan kan ik direct afspraken inplannen (in overleg met hun makelaar).

[...]

snap ik :)

• CryptoNL
  • Nu online
@Zaratrass Kosten koper had je ook rekening mee gehouden? 10-15K? En wat als het lager wordt getaxeerd (zeg 15K) komt dat dan ook uit of zie je er dan vanaf? Want dan moet je dat verschil ook nog bijleggen.

SiberischeHusky Shepsky

• Zaratrass
CryptoNL schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:20:
@Zaratrass Kosten koper had je ook rekening mee gehouden? 10-15K? En wat als het lager wordt getaxeerd (zeg 15K) komt dat dan ook uit of zie je er dan vanaf? Want dan moet je dat verschil ook nog bijleggen.
Absoluut. Ik heb de ouders even nagevraagd mocht de taxatie toch lager uitvallen, dat ze voor de laatste paar k kunnen/willen bijspringen. Scheelt sowieso al geen aankoopmakelaar en de hypotheek online regelen voor 1.000,-

• CryptoNL
  • Nu online
@Zaratrass Bouwdepot er meteen bij? Ik heb voor nu 25K depot genomen.

SiberischeHusky Shepsky

• Zaratrass
CryptoNL schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:24:
@Zaratrass Bouwdepot er meteen bij? Ik heb voor nu 25K depot genomen.
Nee wel 6% voor energiebesparende maatregelen aanspreken. Voor zonnepanelen en eventueel warmteboiler.

Huis is instap klaar.. Wc beneden moet volgend jaar een keer gebeuren.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vandaag officiele taxatieraport ontvangen. Op zich naar wens, dus we kunnen de financiering aan laten passen naar een lagere LTV.

Maar toch een puntje wat mij bevreemdt.

Onder artikel F staat het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NIg1PMt4p4n8edQrZZzzPbwG/full.png

En bij K staat hier de verklaring:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HsnQUDQy0hvFaG9En8oUZsMa/full.png

Nu is er totaal geen sprake van enige verontreiniging... Dus maar even aan de taxateur gevraagd.
Die zegt het volgende:

De oorzaak dat we bij punt F6 en J2b deze informatie toevoegen is gelegen in de kaart van bodeminformatie die is toegevoegd.
Hierin treft u aan dat de bodem is gesaneerd en voldoende onderzocht.
Een geruststellende gedachte voor iedere geldverstrekker.

Nu kan ik dit op zich volgen, maar hier lijkt toch uit de formulering te volgen dat er sprake kan zijn van verontreiniging.... :?

[ Voor 44% gewijzigd door MikeyMan op 27-02-2020 15:31 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

MikeyMan schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:27:

Nu kan ik dit op zich volgen, maar hier lijkt toch uit de formulering te volgen dat er sprake kan zijn van verontreiniging.... :?
Kan zijn ja, maar vervolgens is dat niet gevonden na onderzoek.
Dus oorspronkelijk was de grond (mogelijk) vervuild maar er is gesaneerd en onderzocht, dus de risicos zijn ingeperkt.

Dat is hoe ik het zou interpreteren.

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20-06 21:55
MikeyMan schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:27:
In eerste instantie is bij de eerste blik gezien dat je woning mogelijk in verdacht gebied kan liggen, of dat er gegevens bekend zijn (in het verleden) van mogelijk verontreiniging.

Vervolgens is je huis nader opgezocht op de kaart Bodemloket.nl , en daaruit blijkt dat deze verdenking in het verleden reeds is onderzocht en dat er geen reden is tot nader onderzoek (dat betekent dat de vervuiling niet is bevestigd en of is verwijderd/gesaneerd).

En nu ik het lees; zoals de makelaar dus zegt; De verontreiniging uit het verleden is gesaneerd.

[ Voor 12% gewijzigd door Divak op 27-02-2020 15:39 ]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@de Peer @Divak Thanks, ik interpreteerde het nogal negatief dus.

Lijkt me overigens onmogelijk dat hier enige verontreiniging geweest is. Dit is de eerste bebouwing hier; was tot 15 jaar geleden weiland...

Om er niet direct een stikstofdiscussie van te maken :+

• Scr33x0r
  • Nu online
Zaratrass schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:16:
[...]

[...]

Gefeliciteerd, ben benieuwd welke regio dit om gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divak
MikeyMan schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:39:
@de Peer @Divak Thanks, ik interpreteerde het nogal negatief dus.

Lijkt me overigens onmogelijk dat hier enige verontreiniging geweest is. Dit is de eerste bebouwing hier; was tot 15 jaar geleden weiland...
Misschien was het perceel van een boer die ooit motorolie heeft staan lekken voor zijn schuur. Bij de verkoop dan zijn grond aan de projectontwikkelaar is dit aan het licht gekomen, in het Bodemloket belandt, vervolgens heeft de boer het moeten onderzoeken en laten saneren, en daarna is het weiland schoon verklaard en verkocht. Maar de geschiedenis staat nog steeds :)

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Divak schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:42:
[...]

Misschien was het perceel van een boer die ooit motorolie heeft staan lekken voor zijn schuur. Bij de verkoop dan zijn grond aan de projectontwikkelaar is dit aan het licht gekomen, in het Bodemloket belandt, vervolgens heeft de boer het moeten onderzoeken en laten saneren, en daarna is het weiland schoon verklaard en verkocht. Maar de geschiedenis staat nog steeds :)
True...
Lijkt recent nog onderzoek gedaan te zjin:

1.4 Onderzoeksrapporten
Type Auteur Nummer Datum
Verkennend onderzoek
NEN 5740
Vink P18M0150 2018-12-03
Nader onderzoek De Straat Milieu-adv B3447 2000-12-04

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divak
MikeyMan schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:02:
[...]

True...

1.4 Onderzoeksrapporten
Type Auteur Nummer Datum
Verkennend onderzoek
NEN 5740
Vink P18M0150 2018-12-03
Vink? :9

[ Voor 8% gewijzigd door Divak op 27-02-2020 16:25 ]

• Sjurm
  • Laatst online: 11:59
MikeyMan schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:02:
[...]

True...

1.4 Onderzoeksrapporten
Type Auteur Nummer Datum
Verkennend onderzoek
NEN 5740
Vink P18M0150 2018-12-03
Je kunt het onderzoek zo opvragen bij de omgevingsdienst.

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-05 20:18

_Christiaan_

Master of SOG

Weet iemand wanneer hypotheekrentes van de bank in de regel wordt gewijzigd? Doen ze dat op een vast moment in de maand, of op random momenten? We hebben onlangs een huis gekocht en zijn bezig om de hypotheek vast te zetten voor 20 jaar. Alleen met de uitbraak van het Corona virus wacht ik liever zo lang mogelijk met tekenen voor de rente.

We zitten bij de rabobank, die heeft nog steeds sinds 10 feb zijn rente niet aangepast. https://www.actuelerentes...tste-rentewijzigingen.asp

NOSIG

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Vrij willekeurig, geen peil op te trekken doorgaans :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Son Gohan
_Christiaan_ schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 18:49:
Weet iemand wanneer hypotheekrentes van de bank in de regel wordt gewijzigd? Doen ze dat op een vast moment in de maand, of op random momenten? We hebben onlangs een huis gekocht en zijn bezig om de hypotheek vast te zetten voor 20 jaar. Alleen met de uitbraak van het Corona virus wacht ik liever zo lang mogelijk met tekenen voor de rente.

We zitten bij de rabobank, die heeft nog steeds sinds 10 feb zijn rente niet aangepast. https://www.actuelerentes...tste-rentewijzigingen.asp
Random momenten.. de tip is vaker gedeeld houdt deze pagina in de gaten; http://www.rentebox.nl/re...E0-4875-82E3-902151893771

Edit; oh de pagina die jij linkt is o ongeveer hetzelfde. :+

[ Voor 3% gewijzigd door Son Gohan op 28-02-2020 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Son Gohan schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 00:02:
[...]

Random momenten.. de tip is vaker gedeeld houdt deze pagina in de gaten; http://www.rentebox.nl/re...E0-4875-82E3-902151893771

Edit; oh de pagina die jij linkt is o ongeveer hetzelfde. :+
Bedankt. Het fijne bij jouw link is dat je ook kan zien wat de rente ervoor was.

Ik heb even gevraagd aan de Rabobank, zij gaan de rente waarschijnlijk maandag verlagen.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
_Christiaan_ schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:22:
[...]

Bedankt. Het fijne bij jouw link is dat je ook kan zien wat de rente ervoor was.

Ik heb even gevraagd aan de Rabobank, zij gaan de rente waarschijnlijk maandag verlagen.
Rabobank altijd op maandag, check historie maar :) (niet iedere maandag ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door Martinusz op 28-02-2020 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-06 14:03

Waarom zou je willen wachten vanwege het virus? Daarnaast zijn er ook hypotheken waar je een lagere rente kan krijgen bij de verstrekking dan in de offerte stond, misschien is dat iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Nu online

Rabobank is nou juist niet de verstrekker waar je moet zijn op dit moment. Die zijn echt duur. 20 jaar vast LOT Hypotheken 1,38% en daarna Allianz 1,47% om even een voorbeeld te geven.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
voor 30 jaar vast op 1.8% moet je nu bij de NIBC zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Nu online
Misanthropia schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:23:
Dat is ook LOT hypotheken, zelfde bedrijf :P

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Nu online

Shadow_Agent

Misanthropia schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:23:
Nu nog een huis vinden om te kopen ;w ;)

Van harte gefeliciteerd trouwens!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:09
Vergeet ook niet goed te bekijken wat de rente over de gehele looptijd is, staar je niet blind op de aanvangsrente. Hiervoor kun je www.looptijdrente.nl gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
CryptoNL schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:25:
[...]

Dat is ook LOT hypotheken, zelfde bedrijf :P
alleen bied LOT geen 30 jaar vast aan. NIBC wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

CryptoNL schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:01:
[...]

Rabobank is nou juist niet de verstrekker waar je moet zijn op dit moment. Die zijn echt duur. 20 jaar vast LOT Hypotheken 1,38% en daarna Allianz 1,47% om even een voorbeeld te geven.
Je kan niet zonder meer zeggen dat dat zo is. :) LOT 20 jaar <106 mw% is duurder dan rabobank. Allianz direct scheelt 0,02%punt t.o.v. de rabobank, voor ons niet de moeite gezien de flexibiliteit die rabobank biedt met bouwdepot.
Mesque schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:37:
Vergeet ook niet goed te bekijken wat de rente over de gehele looptijd is, staar je niet blind op de aanvangsrente. Hiervoor kun je www.looptijdrente.nl gebruiken.
Klopt, dit nemen we ook mee bij de keuze in de hypotheek. Als je dit meeneemt blijken de verschillen minimaal, stuk kleiner dan het op het eerste gezicht lijkt.

edit: @CryptoNL We hebben al een betaalrekening bij de rabobank dus die rentekorting nemen we ook mee. :)

[ Voor 34% gewijzigd door _Christiaan_ op 28-02-2020 12:59 ]

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Nu online
_Christiaan_ schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 12:54:
[...]

Je kan niet zonder meer zeggen dat dat zo is. :) LOT 20 jaar <106 mw% is duurder dan rabobank. Allianz direct scheelt 0,02%punt t.o.v. de rabobank, voor ons niet de moeite gezien de flexibiliteit die rabobank biedt met bouwdepot.
LOT duurder op basis van 100%? Dat lijkt mij niet of je moet al klant zijn van de Rabo, dan misschien wel, maar ben je dan wel zo goedkoop uit? Bankrekening kost ook geld en wat je er nog meer hebt afgesloten of bedoelde je dat niet?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Nu online
_Christiaan_ schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 12:54:
[...]

[...]

Klopt, dit nemen we ook mee bij de keuze in de hypotheek. Als je dit meeneemt blijken de verschillen minimaal, stuk kleiner dan het op het eerste gezicht lijkt.

edit: @CryptoNL We hebben al een betaalrekening bij de rabobank dus die rentekorting nemen we ook mee. :)
Is het wel ''korting'' als je even de berekening maakt wat je pasjes en dergelijke allemaal kosten? Korting neem ik altijd met een korrel zout, vaak zijn er randvoorwaarden aan verbonden zoals het hebben van een x-aantal verzekeringen of betaalrekeningen etc. Uiteindelijk krijg je dus amper korting zo gezegd.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
CryptoNL schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:18:
[...]

Is het wel ''korting'' als je even de berekening maakt wat je pasjes en dergelijke allemaal kosten? Korting neem ik altijd met een korrel zout, vaak zijn er randvoorwaarden aan verbonden zoals het hebben van een x-aantal verzekeringen of betaalrekeningen etc. Uiteindelijk krijg je dus amper korting zo gezegd.
Bankrekeningen kosten overal geld, een 0.2% korting op je hypotheek voor een bankrekening zou ik in ieder geval niet missen ;) dat levert meer op dan dat het kost aan bankrekeningkosten (die je toch hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Nu online
Martinusz schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:21:
[...]

Bankrekeningen kosten overal geld, een 0.2% korting op je hypotheek voor een bankrekening zou ik in ieder geval niet missen ;) dat levert meer op dan dat het kost aan bankrekeningkosten (die je toch hebt).
Klopt, maar de verschillen zijn wel groot in bankkosten en nog niet gesproken over de prijsverschillen betreffende verzekeringen. Maar dat is persoonlijk uiteraard.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
CryptoNL schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:30:
[...]

Klopt, maar de verschillen zijn wel groot in bankkosten en nog niet gesproken over de prijsverschillen betreffende verzekeringen. Maar dat is persoonlijk uiteraard.
Verzekeringen staan daar vaak los van, je hebt een bankrekening nodig bij dezelfde bank en je krijgt bijv. 0.2% rentekorting, zo'n bankrekening kost een euro per maand (?) terwijl zo'n rentekorting je een paar tientjes kan opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22-06 23:52
Uit nieuwsgierigheid:
Welk percentage van je/jullie bruto inkomen geven jullie uit aan de maandelijkse bruto hypotheeklast? Ik heb het dan echt alleen over de hypotheek, geen andere woonlasten zoals belastingen en verzekeringen.

Bij ons is dit momenteel slechts 14,55%. Even snel bruto maandsalarissen bij elkaar opgeteld en de bruto hypotheeksom er bij gepakt. Ons bestedingsgedrag is echter wel dusdanig dat we voor mijn gevoel veel geld 'over de balk' smijten; vrijwel wekelijks uit eten, paar keer per jaar op vakantie, vaak nieuwe kleding, nieuwe elektronica, niet op de boodschappen letten buiten wat folderaanbiedingen om, enzovoorts.

Het is echter verleidelijk om te verhuizen (graag een groter perceel, meer privacy) naar een twee-onder-een-kapwoning, maar de huizenprijzen zijn natuurlijk hoog. De rente is weer extreem laag, waardoor de bruto maandlasten t.o.v. enkele jaren geleden dan weer vrij laag zijn (iig niet hoger). Wij kunnen best her en der bezuinigen, maar willen ook niet op een houtje bijten voor een woning.
Wanneer ik kijk naar woningen die voor ons een upgrade zouden betekenen en waar wij in geïnteresseerd zijn, zouden we uitkomen op 22,4% inkomen/bruto hypotheek verhouding. Echter zullen de totale woonlasten ook een stuk hoger liggen natuurlijk.

Ik begrijp dat bovenstaande ook persoonlijk is, afhankelijk van je levensstandaard, gezinssituatie, leeftijd, enz. Maar toch ben ik benieuwd hoe de situatie er bij jullie huizenbezitters (en potentiële kopers) uit ziet :)

[ Voor 3% gewijzigd door remzor op 28-02-2020 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-06 22:38
remzor schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:22:
Uit nieuwsgierigheid:
Wanneer ik kijk naar woningen die voor ons een upgrade zouden betekenen en waar wij in geïnteresseerd zijn, zouden we uitkomen op 22,4% inkomen/bruto hypotheek verhouding. Echter zullen de totale woonlasten ook een stuk hoger liggen natuurlijk.
Daar komen wij behoorlijk dicht bij in de buurt :)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/L62FHo9.png

Daarbij wel gezegd dat we verder vrij sober zijn met andere uitgaven. Goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:24

Wok

Dakloos...

Op het risico dat het een opsomtopic wordt, maar momenteel zit ik op ~12% (75m2 driekamerappartement). Heb echter net een andere woning gekocht (125m2 tweekapper met garage), waar ik over een paar maanden in trek en dan zal ik op ~14,5% uitkomen. Alleenstaand, zonder kinderen. Regio Eindhoven.

Prettig idee dat ik ook na de verhuizing niet per se op de kleintjes hoef te letten :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
@danslo Wow, is bijna 1-op-1 onze situatie, met 2 inkomens en ook een hypothetische woning van 1300-1400 bruto p.m.
@Wok Dat klopt, was er nu mee bezig en dacht laat ik de vraag eens droppen ;) Maar jeetje, 14,5% en dan een tweekapper met garage... erg dik voor elkaar. In je eentje nog wel, jij timmert lekker aan de weg :+

Ben nu even e.e.a. in een documentje aan het zitten. Woonlasten nu, inkomens nu, en eventuele woonlasten wanneer we een stap maken. Enerzijds zegt mijn gevoel: niet doen, veel te hoge maandlasten en veel te dure woningen. Anderzijds zegt mijn gevoel: over een paar jaar liggen die woonlasten waarschijnlijk nog hoger, wanneer de rente iets stijgt en de huizenprijzen niet of nauwelijks dalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:06
Uit nieuwsgierigheid:
Welk percentage van je/jullie bruto inkomen geven jullie uit aan de maandelijkse bruto hypotheeklast? Ik heb het dan echt alleen over de hypotheek, geen andere woonlasten zoals belastingen en verzekeringen.

Bij ons is dit momenteel slechts 14,55%. Even snel bruto maandsalarissen bij elkaar opgeteld en de bruto hypotheeksom er bij gepakt. Ons bestedingsgedrag is echter wel dusdanig dat we voor mijn gevoel veel geld 'over de balk' smijten; vrijwel wekelijks uit eten, paar keer per jaar op vakantie, vaak nieuwe kleding, nieuwe elektronica, niet op de boodschappen letten buiten wat folderaanbiedingen om, enzovoorts.

Het is echter verleidelijk om te verhuizen (graag een groter perceel, meer privacy) naar een twee-onder-een-kapwoning, maar de huizenprijzen zijn natuurlijk hoog. De rente is weer extreem laag, waardoor de bruto maandlasten t.o.v. enkele jaren geleden dan weer vrij laag zijn (iig niet hoger). Wij kunnen best her en der bezuinigen, maar willen ook niet op een houtje bijten voor een woning.

Ik begrijp dat bovenstaande ook persoonlijk is, afhankelijk van je levensstandaard, gezinssituatie, leeftijd, enz. Maar toch ben ik benieuwd hoe de situatie er bij jullie huizenbezitters (en potentiële kopers) uit ziet :)
Bruto loon en bruto hypotheek last komen wij op 18% uit. (na verhuizen. nu nog dubbele lasten...)
zitten nu op 11% van ons brutoloon. Gaan 42% (87m2 naar 129m2. ) groter wonen na de verhuizing. Ik vind onder 20% wel comfortabel idee. Zijn met ons 3en, dochter van 8mnd. Dus verwacht wel hogere kosten in de toekomst.

Daar in tegen gaan de energie lasten 90 euro naar beneden is mijn verwachting, maar gaan de gemeentelijke lasten omhoog ivm hogere ozb etc... maar dat scheelt 100-150 euro per jaar. dus 12,5 euro per maand.

Wat verstandig en wenselijk is, is voor iedereen natuurlijk erg verschillend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:24

Wok

Dakloos...

remzor schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:34:
@Wok Dat klopt, was er nu mee bezig en dacht laat ik de vraag eens droppen ;) Maar jeetje, 14,5% en dan een tweekapper met garage... erg dik voor elkaar. In je eentje nog wel, jij timmert lekker aan de weg :+
Ik mag niet klagen qua salaris, dat klopt ;) Maar ik heb met deze aankoop ook heel veel geluk gehad; kon uiteindelijk nog nét zaken doen voordat de gekte echt losbarstte, waarvan ik dan weer heb geprofiteerd met de verkoop van mijn appartement :)

Ga wel 15km verderop wonen... van redelijk dicht bij het centrum van Eindhoven naar een dorpje.
Ben nu even e.e.a. in een documentje aan het zitten. Woonlasten nu, inkomens nu, en eventuele woonlasten wanneer we een stap maken. Enerzijds zegt mijn gevoel: niet doen, veel te hoge maandlasten en veel te dure woningen. Anderzijds zegt mijn gevoel: over een paar jaar liggen die woonlasten waarschijnlijk nog hoger, wanneer de rente iets stijgt en de huizenprijzen niet of nauwelijks dalen.
Je moet doen waar je je goed bij voelt. Zelf was ik al een paar jaar op huizenjacht, maar in vorige baan kon ik mijn woonwensen niet realiseren met mijn toenmalige salaris.. Of ja.. het kón wel, maar dan zou ik heel dicht tegen mijn max. hypotheek aan zitten en dat vond en vind ik geen prettige gedachte. Twee jaar geleden van baan veranderd en een flinke sprong in salaris gemaakt, al leek het even weer een onmogelijke opgave te worden met de explosief gestegen huizenprijzen, totdat dit huis op mijn pad kwam :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Op dit moment is het bij ons 20,7 % ruwweg.
Mijn vriendin maakt binnen anderhalf jaar met haar salaris nog zulke sprongen dat dat tegen die tijd is gereduceerd tot 16,9% (mijn eigen bescheiden groei niet meegerekend overigens).

Wat ik hier dus zie niet eens exorbitant, maar zelfs al was het aan de hoge kant dan hebben we nog steeds geld zat te besteden en kunnen we alles doen wat we zo'n beetje willen.

En wonen we ook nog eens in ons droomhuis; een groot vrijstaand huis met grote voor & achtertuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:41
Uit nieuwsgierigheid:

Ik denk dat het interessantste getal om terug te zien niet de bruto hypotheeklast:brutoloon is, maar de verhouding tussen rentelast:brutoloon. Anders lijken mensen met relatief hoge percentages “slechter” uit de verf te komen terwijl ze misschien veel meer / groter deel van hun huis aflossen en dus vermogen opbouwen.

Mijn woonquote bruto hypotheeklast : brutoloon is 18%. Maar mijn woonquote bruto hypotheekrentelast : brutoloon is straks (bijna nieuwe rente) maar 9%. De andere helft zie ik dan ook als spaarpot. Dus als wate ik zou huren voor een appel en een ei en nog een keer dat huurbedrag opzij zou zetten.

Al blijft het door alle soorten hypotheken etc te diffuus om echt iets nuttigs over te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Physx
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:35
Wij zitten hier na verhuizen (2 onder 1 kap, 180m2, 395m2 grond, ~600.000 woningwaarde) op 16.4 %. 2-verdieners, 1 kind. Wel met een klein stuk aflossingsvrij (lossen wij straks in 1 keer af) maar de rest linear (waardoor het % nog gaat zakken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:53
Keek nooit naar bruto maar toch een keer gedaan, zit op 11,9%. Is wel in een "starters" appartement.
Vind netto salaris met bruto hypotheek interessanter, zit dan op 17,4% en dat is dus zonder teruggave hypotheekrente die wordt toch elk jaar minder en gaat op de spaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Valorian schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:49:
[...]

Ik denk dat het interessantste getal om terug te zien niet de bruto hypotheeklast:brutoloon is, maar de verhouding tussen rentelast:brutoloon. Anders lijken mensen met relatief hoge percentages “slechter” uit de verf te komen terwijl ze misschien veel meer / groter deel van hun huis aflossen en dus vermogen opbouwen.

Al blijft het door alle soorten hypotheken etc te diffuus om echt iets nuttigs over te zeggen.
Daar heb je ook een punt natuurlijk, maar wilde simpelweg gewoon 'even snel' kijken wat men aan woonlasten betaalt t.o.v. het inkomen. Vermogensopbouw buiten beschouwing gelaten dus.
Het netto inkomen t.o.v. de bruto hypotheeksom is dan wellicht nóg interessanter, maar netto berekeningen zijn ook weer lastiger :P Ik ga in ieder geval kijken naar bruto en netto en pak alleen de bruto hypotheeklast.
Physx schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:50:
Wij zitten hier na verhuizen (2 onder 1 kap, 180m2, 395m2 grond, ~600.000 woningwaarde) op 16.4 %. 2-verdieners, 1 kind. Wel met een klein stuk aflossingsvrij (lossen wij straks in 1 keer af) maar de rest linear (waardoor het % nog gaat zakken).
Lineair wil ik ook nog eens onder de loep nemen. Heb nu annuïteiten, onder het mom van: salaris zal waarschijnlijk stijgen en extra aflossen kunnen wij altijd.
DJ-Promo schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 15:05:
Keek nooit naar bruto maar toch een keer gedaan, zit op 11,9%. Is wel in een "starters" appartement.
Vind netto salaris met bruto hypotheek interessanter, zit dan op 17,4% en dat is dus zonder teruggave hypotheekrente die wordt toch elk jaar minder en gaat op de spaarrekening.
Netto salaris is wellicht interessanter, daar heb je gelijk in :) Maar je zit vrij laag denk ik, prima lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thrilseeka
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-12-2024

Thrilseeka

Woef Woef.

Wij zitten hier op 7.06%. Bruto hypotheek van €305 per maand.

Wij gaan dinsdag bij een woning kijken die ons erg aanspreekt. Landelijke inrichting en op loopafstand van het stadscentrum. De woning staat al twee jaar te koop maar alle kopers haken af vandaag het achterstallige onderhoud. Ik zie hier juist kansen dus ben erg benieuwd.

Dingen die o.a. moeten gebeuren:
Dakrenovatie
Kozijnen renoveren.
Isolatie toepassen.

Het is een woning uit 1900 en aangemerkt als rijksmonument. Gelukkig heeft mijn tante ook een rijksmonument dus ik heb al veel informatie van haar gekregen.

There is no sadder sight than a young pessimist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Physx
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:35
[...]

Lineair wil ik ook nog eens onder de loep nemen. Heb nu annuïteiten, onder het mom van: salaris zal waarschijnlijk stijgen en extra aflossen kunnen wij altijd.

[...]

Dat klopt. Echter kunnen wij het nu makkelijk missen en ik zou graag zo spoedig mogelijk 1 dag minder willen gaan werken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Uit nieuwsgierigheid:

Ik denk dat wij iedereen wel gaan toppen, wij komen namelijk uit op 25% :P We verdienen allebei best goed alleen de huizen in Amstelveen zijn gewoon verschrikkelijk duur en we hebben net hier ons eerste huis gekocht. Desalniettemin heb ik niet echt het gevoel dat we veel laten qua spending, want we gaan er zelfs op vooruit t.o.v. onze oude situatie en dat is 2x maandhuur in Amsterdam.

NOSIG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misanthropia
ik zit rond de 20-22%, 1 verdiener, geen kids, geen hond, eindwoning met garage. Linear aflossend.
Wilde max voor 33% gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Nu online

Shadow_Agent

Momenteel zit ik op pak-hem-beet 16%. Bruto maandsalaris van mij + bruto hypotheek. Huis (en hypotheek) volledig op mijn naam (gekocht voordat ik m'n vrouw leerde kennen) maar inmiddels dus wel getrouwd en een kind. Salaris van m'n vrouw niet meegerekend.

[ Voor 11% gewijzigd door Shadow_Agent op 28-02-2020 15:51 ]

Pagina: 1 ... 123 ... 359 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7