Uit nieuwsgierigheid:
Welk percentage van je/jullie bruto inkomen geven jullie uit aan de maandelijkse bruto hypotheeklast? Ik heb het dan echt alleen over de hypotheek, geen andere woonlasten zoals belastingen en verzekeringen.
Bij ons is dit momenteel slechts 14,55%.
Even snel bruto maandsalarissen bij elkaar opgeteld en de bruto hypotheeksom er bij gepakt. Ons bestedingsgedrag is echter wel dusdanig dat we voor mijn gevoel veel geld 'over de balk' smijten; vrijwel wekelijks uit eten, paar keer per jaar op vakantie, vaak nieuwe kleding, nieuwe elektronica, niet op de boodschappen letten buiten wat folderaanbiedingen om, enzovoorts.
Het is echter verleidelijk om te verhuizen (graag een groter perceel, meer privacy) naar een twee-onder-een-kapwoning, maar de huizenprijzen zijn natuurlijk hoog. De rente is weer extreem laag, waardoor de bruto maandlasten t.o.v. enkele jaren geleden dan weer vrij laag zijn (iig niet hoger). Wij kunnen best her en der bezuinigen, maar willen ook niet op een houtje bijten voor een woning.
Wanneer ik kijk naar woningen die voor ons een upgrade zouden betekenen en waar wij in geïnteresseerd zijn, zouden we uitkomen op 22,4% inkomen/bruto hypotheek verhouding. Echter zullen de totale woonlasten ook een stuk hoger liggen natuurlijk.
Ik begrijp dat bovenstaande ook persoonlijk is, afhankelijk van je levensstandaard, gezinssituatie, leeftijd, enz. Maar toch ben ik benieuwd hoe de situatie er bij jullie huizenbezitters (en potentiële kopers) uit ziet
[
Voor 3% gewijzigd door
remzor op 28-02-2020 14:23
]