7500 is een flink standaard bedrag. Ik heb bij het bod 5000 genoemd. Ik verwacht niet dat ze daar over vallen als ze zeker zijn als er niks met het huis aan de hand is. Nu afwachten tot vrijdag .. fingers crossedJovatov schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 21:11:
[...]
Bij ons stond er in eerste instantie een 'standaard' bedrag van €7500,- op de koopovereenkomst.
Uiteindelijk was de keuring gedaan nog voor de koopovereenkomst getekend was, en is dat voorbehoud weer geschrapt voor we het ondertekenden.
Die gok kan je ook wagen:dat je de keuring nog doet voor de wettelijke bedenktijd om is, dan kan je er net zo goed nog onderuit. En nu heb je nu net weer een mooier bod omdat je een voorbehiud minder hebt.
Niet iedereen heeft het geld om te (laten) verbouwen.CryptoNL schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 22:05:
Zo uit mijn hoofd moet er nog minimaal 50-60K in en dat gaat ons iets te ver. Het is zo jammer. Dan heb je zo'n huis en doe je er werkelijk niets aan
Maar 250k voor 200m2 is 1250 euro per vierkante meter. Zelfs voor de provincie Groningen is dat erg, erg laag. En het is in een goede wijk. Dus mogelijk is er wat meer mis aan dat huis dan alleen wat klodders verf en een rot keukenblad.
Gekke is dat het huis vrij nieuw is (2000) en er zijn slechts 2 huizen zoals deze, namelijk deze en de burenCVTTPD2DQ schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 22:29:
[...]
Niet iedereen heeft het geld om te (laten) verbouwen.
Maar 250k voor 200m2 is 1250 euro per vierkante meter. Zelfs voor de provincie Groningen is dat erg, erg laag. En het is in een goede wijk. Dus mogelijk is er wat meer mis aan dat huis dan alleen wat klodders verf en een rot keukenblad.
Zo werkt het spel toch? Aan de verkoper en de verkopende makelaar om daar wel of niet aan mee te werken.Tsurany schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 21:15:
[...]
Dat vind ik altijd zo kansloos, je wilt geen voorbehoud opnemen maar gaat nu pushen om binnen drie dagen nog even een bouwkundige keuring er doorheen te krijgen om anders de verkoop alsnog te annuleren. Bied dan gewoon niet.
Zo heb ik het ook gedaan; bieden zonder te grote voorbehouden en daarna de zekerheden van een taxatie en keuring er tussen fietsen. Vind de makelaar dit niks? Gaat ie lekker naar het volgende bod.
Stel je ziet een huis, maar jij wilt een keuring, maar de verkoper niet, wat doe je dan? Dat zie ik met regelmaat voorbij komen namelijk.Ojjorz schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 22:44:
[...]
Zo werkt het spel toch? Aan de verkoper en de verkopende makelaar om daar wel of niet aan mee te werken.
Zo heb ik het ook gedaan; bieden zonder te grote voorbehouden en daarna de zekerheden van een taxatie en keuring er tussen fietsen. Vind de makelaar dit niks? Gaat ie lekker naar het volgende bod.
Zolang je maar niet gaat klagen als de verkoper dezelfde soort trucjes gaat gebruiken of verborgen gebreken niet gemeld heeft.Ojjorz schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 22:44:
[...]
Zo werkt het spel toch? Aan de verkoper en de verkopende makelaar om daar wel of niet aan mee te werken.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Wat stucwerk voor 4k, nieuwe keuken voor rond de 8k en dan wat schilderwerk. Vind die 50k wel heel hoog geschat.CryptoNL schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 22:05:
Weer terug van een bezichtiging. Prachtig huis met maar liefst ZES slaapkamers! Enorme ruimtes, heerlijk. Helaas voldeed het toch niet. Het huis had een prijs die 25K hoger lag dan de aankoopprijs van 2 jaar geleden, maar er is niets aan gedaan door de huidige bezitters als in verbeteringen of iets dergelijks. De hogere prijs is dus puur gebaseerd op de gekte van de markt nu.
Het huis heeft een vraagprijs van ruim 250K, maar er moet van alles worden gedaan. Meneer heeft zelf lopen kwasten, maar het ziet er niet uit (stukken gemist, druppels etc). Keuken werkblad rot, hele dunne binnendeuren dat soort dingen. Oja en een badkamer heel onlogisch geplaatst op de tweede verdieping. Die verplaatsen kost zo'n 10K inclusief verbeteringen gok ik.
Zo uit mijn hoofd moet er nog minimaal 50-60K in en dat gaat ons iets te ver. Het is zo jammer. Dan heb je zo'n huis en doe je er werkelijk niets aan
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Overal houten kozijnen (15 ramen geloof ik)Tsurany schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 23:01:
[...]
Wat stucwerk voor 4k, nieuwe keuken voor rond de 8k en dan wat schilderwerk. Vind die 50k wel heel hoog geschat.
Overal hele dunne - lijken wel sociale huurdeuren - deuren.
Badkamer boven moet worden verplaatst. Is erg klein als je de rest van het huis ziet. 1 slaapkamer moet dus weg en de badkamer naar achter worden getrokken. 10-15K?
De hal moet worden verplaatst (lastig uit te leggen). Vanuit de hal heb je links meteen een deur naar de enorme woonkamer, MAAR de zithoek (waar je tv etc staat) is dermate klein dat je er een tv neer kunt zetten van max 30 inch en geen meubel ofzo. Direct naast de deur is zeg maar de muur. Zie paint skills hieronder:
https://i.gyazo.com/9f1f1456fddd5c4e63f78d84d0c5a6de.png
Sorry voor mijn paintskills btw
Het rode streepje is de ruimte TUSSEN de tv en de deur (30 centimeter denk ik). Aan de overkant staat 1 2-persoonsbank en ernaast 1 stoel. In het midden veel loze ruimte en aan de achterkant een enorme eettafel met gek genoeg een hele kleine keuken (zou makkelijk kookeiland passen).
Ter verduidelijking:
https://cloud.funda.nl/valentina_media/124/280/018_2160.jpg Deur links op de foto gaat het om
https://cloud.funda.nl/valentina_media/124/280/041_2160.jpg Eigenlijk zou je de deur meer naar links willen hebben, maar dat gaat niet, want daar zit dus de wc.
[ Voor 10% gewijzigd door CryptoNL op 19-02-2020 23:12 ]
Je wilt er dus een ander huis van maken, dat kan. Maar geen van dit is iets dat nu opgepakt moet worden omdat het verouderd is. Eigenlijk ben je dus gewoon boven je budget aan het zoeken.
Nee we kunnen dit huis makkelijk betalen. De indeling is alleen zo vreemd en er is echt weinig tot geen onderhoud geweest, misschien lastig te zien zo. Deuren van nog geen 50 euro zitten erin (bij wijze van spreken). Boven is NIETS geverfd of gestuct. Het is gewoon plain/blanco allemaal. In de tuin hebben ze een overkapping van een paar golfplaten met wat palen eronderTsurany schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 23:17:
Je wilt er dus een ander huis van maken, dat kan. Maar geen van dit is iets dat nu opgepakt moet worden omdat het verouderd is. Eigenlijk ben je dus gewoon boven je budget aan het zoeken.

Dat is precies wat ik bedoel, je kan dit huis wel betalen maar wilt eigenlijk een klasse hoger kopen. Als ik dit huis zo bekijk past het prima bij de vraagprijs, vergelijkbare huizen hebben ook allemaal vergelijkbare problemen.CryptoNL schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 23:20:
[...]
Nee we kunnen dit huis makkelijk betalen. De indeling is alleen zo vreemd en er is echt weinig tot geen onderhoud geweest, misschien lastig te zien zo. Deuren van nog geen 50 euro zitten erin (bij wijze van spreken). Boven is NIETS geverfd of gestuct. Het is gewoon plain/blanco allemaal. In de tuin hebben ze een overkapping van een paar golfplaten met wat palen eronder
Wat jij wilt is het hele huis opnieuw indelen maar een huis met een dergelijke indeling zou echt veel hoger geprijsd zijn dan dit huis. Kortom, je lijkt meer te willen kopen dan waarvoor je wilt betalen.
Dat is dus niet zo, althans niet waar ik woon. Ik vindt het alleen gek dat je 25K meer durft te vragen zonder dat er ook maar iets aan is gedaan, dan een paar jaar geleden toen het door de huidige verkopers werd gekocht.Tsurany schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 23:45:
[...]
Dat is precies wat ik bedoel, je kan dit huis wel betalen maar wilt eigenlijk een klasse hoger kopen. Als ik dit huis zo bekijk past het prima bij de vraagprijs, vergelijkbare huizen hebben ook allemaal vergelijkbare problemen.
Wat jij wilt is het hele huis opnieuw indelen maar een huis met een dergelijke indeling zou echt veel hoger geprijsd zijn dan dit huis. Kortom, je lijkt meer te willen kopen dan waarvoor je wilt betalen.
Ik zie ze niet op die locatie, of ze zijn kleiner of ze zijn ouder. De betere huizen zijn allemaal verkocht. En 25k meer komt overeen met een stijging van ~10%, dat is 5% per jaar. Dat is aardig in lijn met de gemiddelde huizenprijzen stijging van de afgelopen jaren.CryptoNL schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 23:48:
[...]
Dat is dus niet zo, althans niet waar ik woon. Ik vindt het alleen gek dat je 25K meer durft te vragen zonder dat er ook maar iets aan is gedaan, dan een paar jaar geleden toen het door de huidige verkopers werd gekocht.
Da's allemaal een paar honderd euro aan kosten. Het ziet er best netjes uit. Ook niet mijn smaak, wel nagenoeg instapklaar.CryptoNL schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 23:20:
Nee we kunnen dit huis makkelijk betalen. De indeling is alleen zo vreemd en er is echt weinig tot geen onderhoud geweest, misschien lastig te zien zo. Deuren van nog geen 50 euro zitten erin (bij wijze van spreken). Boven is NIETS geverfd of gestuct. Het is gewoon plain/blanco allemaal. In de tuin hebben ze een overkapping van een paar golfplaten met wat palen eronder
Geen idee waar dit is, maar in de meeste delen van Nederland heb je voor 1250E/m² een absoluut krot. Deze woning is verdacht omdat de prijs zo laag is - ik zou dit verwachten in aardbevingsgebied, of de mijnstreek, of misschien als de buurman een Bekende Volkszanger is die voortdurend wordt bestookt door persmuskieten.
Het staat je trouwens vrij om je eigen afwegingen te maken mbt. woonwensen. Opdekdeuren zijn voor mij geen dealkiller, maar misschien dat jij de open keuken prima vindt, terwijl dat voor mij weer een minpunt is. Ik snap alleen niet waarom je dit huis een slechte deal vindt - naar bijna alle maatstaven is dit een verdacht goede deal.
Nederlanders maken zichzelf graag wijs dat de verbouwinkjes aan hun huis de waarde verhogen. Is bijna nooit zo. Wat in waarde stijgt is bijna altijd de grond. En dat heb je zelf niet in de hand.CryptoNL schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 23:48:
Ik vindt het alleen gek dat je 25K meer durft te vragen zonder dat er ook maar iets aan is gedaan
[ Voor 13% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 19-02-2020 23:55 ]
Het zit hem vooral in die woonkamer denk ik. Hoe ga ik ooit van zijn leven daar een nette hoekbank neerzetten inclusief tv meubel etc? Daar zit ik echt om te dubben zeg maar. Ik snap ook wel dat veel dingen in dit huis erg positief zijn. Keuken is trouwens kapot (niet te zien op de plaatjes). Gasfornuis stuk en werkblad krom en kapotCVTTPD2DQ schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 23:52:
[...]
Da's allemaal een paar honderd euro aan kosten. Het ziet er best netjes uit. Ook niet mijn smaak, wel nagenoeg instapklaar.
Geen idee waar dit is, maar in de meeste delen van Nederland heb je voor 1250E/m² een absoluut krot. Deze woning is verdacht omdat de prijs zo laag is - ik zou dit verwachten in aardbevingsgebied, of de mijnstreek, of misschien als de buurman een Bekende Volkszanger is die voortdurend wordt bestookt door persmuskieten.
Het staat je trouwens vrij om je eigen afwegingen te maken mbt. woonwensen. Opdekdeuren zijn voor mij geen dealkiller, maar misschien dat jij de open keuken prima vindt, terwijl dat voor mij weer een minpunt is. Ik snap alleen niet waarom je dit huis een slechte deal vindt - naar bijna alle maatstaven is dit een verdacht goede deal.
Nu ik de woning op Funda heb gevonden, zie ik dat het 'maar' 124m² is - 2000 euro per m2- en dat lijkt me al een stuk normaler voor een woning van dit type, in dit deel van het land. Om heel eerlijk te zijn, ik zou hier ook op afknappen, tenzij ik vijf kinderen had ofzo. Dit is het soort Nederlandse projectbouw dat rechtstreeks uit Pyongyang lijkt te zijn ingevlogen.CryptoNL schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 23:54:
Het zit hem vooral in die woonkamer denk ik. Hoe ga ik ooit van zijn leven daar een nette hoekbank neerzetten inclusief tv meubel etc? Daar zit ik echt om te dubben zeg maar. Ik snap ook wel dat veel dingen in dit huis erg positief zijn. Keuken is trouwens kapot (niet te zien op de plaatjes). Gasfornuis stuk en werkblad krom en kapot
Perceel 191m2. De achtertuin is geen 70m2, maar het woonoppervlakte is groter dan 124m2. In ieder geval is het een flinke woning, maar ik denk dat ik liever 230K betaal en 50K verbouw ipv 255K betalen en 30K verbouw en dat het niet helemaal af is ivm budget. Als je begrijpt wat ik bedoel.CVTTPD2DQ schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 00:09:
[...]
Nu ik de woning op Funda heb gevonden, zie ik dat het 'maar' 124m² is - 2000 euro per m2- en dat lijkt me al een stuk normaler voor een woning van dit type, in dit deel van het land. Om heel eerlijk te zijn, ik zou hier ook op afknappen, tenzij ik vijf kinderen had ofzo. Dit is het soort Nederlandse projectbouw dat rechtstreeks uit Pyongyang lijkt te zijn ingevlogen.
Zo'n keuken vervangen kost je rond de 7000 euro incl apparatuur. Dan heb je een mooie moderne keuken met vaatwasser en inductieplaat van een A merk. En als je toch aan de slag gaat verplaats je de keuken gelijk even naar de voorkant van het huis. Meterkast zit daar achter dus de waterleiding is zo aangelegd. Afvoer zal ook wel geen probleem zijn met het toilet in de buurt. Dan heb je de gehele achterkant om een ruime hoekbank te plaatsen. Kosten in totaal wellicht rond de 10k.CryptoNL schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 23:54:
[...]
Het zit hem vooral in die woonkamer denk ik. Hoe ga ik ooit van zijn leven daar een nette hoekbank neerzetten inclusief tv meubel etc? Daar zit ik echt om te dubben zeg maar. Ik snap ook wel dat veel dingen in dit huis erg positief zijn. Keuken is trouwens kapot (niet te zien op de plaatjes). Gasfornuis stuk en werkblad krom en kapot
Kijk een perfect huis is het niet en ik zou er zelf ook niet willen wonen maar laten we in die omgeving eens gaan zoeken naar een huis met de volgende eisen:
- Vraagprijs onder de 300.000 euro
- Oppevlakte groter dan 100m2
- Minimaal 3 kamers
- Bouwjaar na 1990
- Tuin
- Beschikbaar op Funda
Dan blijven er dus drie vergelijkbare woningen over. De eerste heeft een keuken in nog slechtere staat, een badkamer die smerig is en opgeknapt moet worden en overal behang dat afgestoomd mag worden waarna waarschijnlijk ook wat stucwerk nodig is. De tweede is een rijtjeshuis dat er van binnen netjes uit ziet maar van buiten mij niet aan spreekt. Vraagprijs per m2 is hoger. Derde woning ziet er prima uit, modern afgewerkt en een leuke ligging. Vraagprijs per m2 is ook hoger.
Je zult dus echt in een prijsklasse hoger moeten zoeken of uit moeten wijken naar een dorp in de omgeving om meer waar voor je geld te krijgen. En dan nog zie ik ze niet in de nabije omgeving.
Begane grond is 8.7mx5.7m. 1e en 2e verdieping 6.75x5.7m. Da's krap 126m², maar als je het trapgat en de meterkast weghaalt klopt die 124m² wel ongeveer. Zo'n terras is leuk, maar in Nederland niet echt als woonruimte te zien.CryptoNL schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 00:11:
Perceel 191m2. De achtertuin is geen 70m2, maar het woonoppervlakte is groter dan 124m2
Het is bij dingen als oppervlakte wel handig om niet puur op je gevoel af te gaan. Huizen met hoge plafonds 'lijken' vaak hoger, huizen met een drukke inrichting lijken een stuk kleiner. Maakt allemaal niets uit als je uiteindelijk je eigen meubels er in probeert te passen.
Ik zou in deze wijk eigenlijk ook alle huizen van de buren willen platgooienverbouwen, dus ik snap het helemaal.[b]CryptoNL in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"In ieder geval is het een flinke woning, maar ik denk dat ik liever 230K betaal en 50K verbouw ipv 255K betalen en 30K verbouw en dat het niet helemaal af is ivm budget. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Kadaster zegt 128m2 en 191m2. Dus afmetingen zullen wel kloppen. Ik snap de ophef niet, ben je teleurgesteld dat het best een leuke woning is en dat je daarvoor geld moet lenen(hypotheek nemen)?CryptoNL schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 00:11:
[...]
Perceel 191m2. De achtertuin is geen 70m2, maar het woonoppervlakte is groter dan 124m2. In ieder geval is het een flinke woning, maar ik denk dat ik liever 230K betaal en 50K verbouw ipv 255K betalen en 30K verbouw en dat het niet helemaal af is ivm budget. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Na 1985 dus geen kwaaitaal of manta gedoe. Er wordt in gewoond dus zoveel kan er dan niet mis zijn. Eerlijk de keuken is niet je van het, maar dat is op te lossen. Volgens mij kan je er een super leuke eetkeuken dan maken. En waarom wil je zo graag een hoekbank?
Wat mij zou storen is dat de douche op de 3de verdieping geen eigen wasbak heeft en er een paar dikke buizen door de wc lopen. Gelukkig allemaal op te lossen en na 30 jaar maken die kosten niks meer uit.
Voor de rest hier gaat het over: wel zo makkelijk:
www.funda.nl/koop/bergen-op-zoom/huis-41648896-ijsvogel-2/
En volgens mij staat er in de straat ernaast "Buizerd"ook huizen van het zelfde type
[ Voor 3% gewijzigd door Vistuig op 20-02-2020 01:56 ]
Wanneer je niet een bod wilt doen omdat je de verkopers enige winst niet gun of omdat je op voorhand al bang bent dat het boven de vraagprijs verkocht wordt. Dan blijf je altijd achter het net vissen in de huidige markt.
Kijk wat het voor jezelf waard en wat je er voor over hebt en baseer daarop het bod.
Hou er rekening mee dat hoewel je qua inkomen misschien voldoende draagvlak hebt om de 50k mee te financieren de bank hier niet altijd in mee gaat. Die kijken naar wat het effect van de aanpassing is op de waarde van pand en dat is dan ook wat je mee kan financieren.
Kijk wat het voor jezelf waard en wat je er voor over hebt en baseer daarop het bod.
Hou er rekening mee dat hoewel je qua inkomen misschien voldoende draagvlak hebt om de 50k mee te financieren de bank hier niet altijd in mee gaat. Die kijken naar wat het effect van de aanpassing is op de waarde van pand en dat is dan ook wat je mee kan financieren.
Het lijkt hier alsof je een sommetje maakt: Perceelgrootte - tuinoppervlakte = woonoppervlakte. Maar de uitkomst van dat sommetje is niet je woonoppervlakte. De uitkomst van dat sommetje is de ruimte die de woning oplevert.CryptoNL schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 00:11:
[...]
Perceel 191m2. De achtertuin is geen 70m2, maar het woonoppervlakte is groter dan 124m2.
@1107972 Dat besef ik mij heel goed.
@Vistuig Waarom zo graag een hoek(bank) ? Waarom wil jij een tapijt op de vloer of roze behang? Persoonlijke wensen
De keuken is ansich wel op te lossen, maar wij willen er niet aan voor de prijs waarvoor wij denken dat het verkocht gaat worden (270-275K). Huis lijkt overigens wel expres lager in de markt te zijn gezet.
@Vistuig Waarom zo graag een hoek(bank) ? Waarom wil jij een tapijt op de vloer of roze behang? Persoonlijke wensen
Helemaal prima, door naar de volgende woning dan. Succes.
@Vistuig Exact, alhoewel er niet heel veel aanbod is per dag. Het is geen Randstad helaas
en ik maar denken dat je hartje randstad zocht qua woning..
Zelfde soort woning(even je woning opgezocht) in Amsterdam(buiten ring) in deze staat zou makelijk 450k-470k opleveren. zou dan voor 425k in de markt gezet worden.
gewoon even om een beeld te geven.. van de markt.
Zelfde soort woning(even je woning opgezocht) in Amsterdam(buiten ring) in deze staat zou makelijk 450k-470k opleveren. zou dan voor 425k in de markt gezet worden.
gewoon even om een beeld te geven.. van de markt.
[ Voor 10% gewijzigd door Simply1337 op 20-02-2020 11:33 ]
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
@Simply1337 Het dorp waar ik nu woon is bijna net zo duur als Amsterdam dan
Dat valt nog wel mee dan voor Amsterdam qua prijzen
Om je een voorbeeld te geven: Appartementje in ons dorp (nieuwbouw) 537.000 VON
https://www.vanopstalgros...uis-4756705-Uilenberg-28/
Nu vergelijk je nieuwbouw met bestaand bouwCryptoNL schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 11:36:
@Simply1337 Het dorp waar ik nu woon is bijna net zo duur als Amsterdam danDat valt nog wel mee dan voor Amsterdam qua prijzen
Om je een voorbeeld te geven: Appartementje in ons dorp (nieuwbouw) 537.000 VON
https://www.vanopstalgros...uis-4756705-Uilenberg-28/
en binnen / buiten ring maakt heel veel uit.
Buiten ring is m2 prijs van 3750/4000/m2 "normaal" met wat pieken omhoog. En Hoe verder je gaat van de ring hoe lager. Binnen ring gaat het rap naar 5k-6k/m2.
Nieuwbouw voor die m2 en kamerhoeveelheid (3?!) binnen de ring mag je wel 7 ton neerleggen lol als het niet meer is
@Simply1337 Ik merk vooral dat ons dorp gewoon pepertjeduur is en een dorp hiernaast ( 1 minuut op de fiets ) stukken goedkoper. Ook onze gemeentebelastingen zijn hoger dan in een naastgelegen stad. Zal wel met vliegbasis Woensdrecht en Fokker te maken hebben dan ofzo, geen idee. Gemiddelde huizenprijzen hier ligt ongeveer op 3 ton (vanaf). Totaal niet aantrekkelijk voor starters dus.
Vanochtend bezichtiging gehad bij waar de zelfde makelaar was waar wij deze week een bod op hebben gedaan. Hij liet al iets doorschemeren dat de opgegeven datum geen probleem is maar de bloempotten (van die hele grote) uitgesloten is. Ik had het idee dat hij al iets liet doorschemeren dat we wel een aardige kans maken.
Hij had het er ook over dat de bouwtechnische keuring geen probleem is, dit heb ik in het voorbehoud meegenomen. Maar hij gaf aan dat het slim is om een keuring te doen voor het tekenen van de voorlopige koopakte. Had iets met de hypotheek te maken, kreeg dat niet helemaal scherp, iets dat je dan meer zekerheid op de hypotheek. Hebben jullie daar ervaring mee?
Hij had het er ook over dat de bouwtechnische keuring geen probleem is, dit heb ik in het voorbehoud meegenomen. Maar hij gaf aan dat het slim is om een keuring te doen voor het tekenen van de voorlopige koopakte. Had iets met de hypotheek te maken, kreeg dat niet helemaal scherp, iets dat je dan meer zekerheid op de hypotheek. Hebben jullie daar ervaring mee?
[ Voor 3% gewijzigd door Zaratrass op 20-02-2020 12:33 ]
Tsjah, nogmaals; je kunt wel allerlei principes hebben, maar als dat ervoor zorgt dat je niet verder kunt, zul je toch iets moeten bedenken.CryptoNL schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 08:46:
@Vistuig Exact, alhoewel er niet heel veel aanbod is per dag. Het is geen Randstad helaas
Dus neerleggen bij een van de volgende:
- Hogere prijs neerleggen
- Meer klussen
- Minder ruimte
- Andere locatie
- Blijven zitten waar je zit
Hopen op die ene buitenkans gaat je denk ik een hoop tijd en frustratie kosten.
@Simply1337 zit je met 4k per m2 niet nog aan de lage kant voor amsterdam? Daar wordt mijn woning in Zoetermeer al op gewaardeerd.
[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 20-02-2020 13:06 ]
Waarom zou je dat doen als er nog niks getekend is? Dadelijk heb je keuring gedaan. Zegt de verkoper dat hij/zij toch niet wil verkopen. Dan zit jij met kosten en geen huis.Zaratrass schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 12:27:
Maar hij gaf aan dat het slim is om een keuring te doen voor het tekenen van de voorlopige koopakte. Had iets met de hypotheek te maken, kreeg dat niet helemaal scherp, iets dat je dan meer zekerheid op de hypotheek. Hebben jullie daar ervaring mee?
Vanuit verkoper snap ik dat wel. Stel komt aanzienlijk bedrag uit de keuring. Dan kan hij zonder blikken of blozen de verkoop niet door laten gaan. Dan mogelijk verkopen aan iemand die geen keuring doet.
Voor de hypotheek maakt het natuurlijk niet uit.
Als je niet dorp gebonden bent, je keek nu ook in Bergen op Zoom, kijk ook eens naar Halsteren of verder in Bergen op Zoom. Weet niet of je beetje bekend bent buiten je dorpCryptoNL schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 11:42:
@Simply1337 Ik merk vooral dat ons dorp gewoon pepertjeduur is en een dorp hiernaast ( 1 minuut op de fiets ) stukken goedkoper. Ook onze gemeentebelastingen zijn hoger dan in een naastgelegen stad. Zal wel met vliegbasis Woensdrecht en Fokker te maken hebben dan ofzo, geen idee. Gemiddelde huizenprijzen hier ligt ongeveer op 3 ton (vanaf). Totaal niet aantrekkelijk voor starters dus.
Overigens dat huis op de Plaat dat je hier postte, zo slecht ziet dat er toch niet uit
@Zaratrass ik denk dat de makelaar bedoelde dat je het voorbehoud uit je bod weg moet laten om meer kans te maken, maar alsnog later een keuring kan laten doen. Immers na ondertekenen heb je ook 3 dagen bedenktijd, moet het natuurlijk wel precies in die 3 dagen kunnen
[ Voor 12% gewijzigd door Martinusz op 20-02-2020 13:07 ]
Float like a butterfly, sting like a bee.
-
[ Voor 114% gewijzigd door Simply1337 op 20-02-2020 13:35 ]
@Martinusz Thanks, voorkeur gaat uit naar de Plaat en met een beetje geluk gaat het op korte termijn lukken, daarover later meer 
Bouwval niet, maar het zag er echt vele malen slechter uit in het echt dan op de foto's. Ook scheuren achter het keukenblad en de tv etc. Er waren expres bepaalde apparaten voor een muur gezet, zo vertelde mijn partner
Geen slechte prijs hoor, totaal niet, maar wij willen er geen 40-50K in leggen om het naar wens te maken. Wel 10-20K, maar dat gaat bij dit huis niet lukken.
Bouwval niet, maar het zag er echt vele malen slechter uit in het echt dan op de foto's. Ook scheuren achter het keukenblad en de tv etc. Er waren expres bepaalde apparaten voor een muur gezet, zo vertelde mijn partner
Ah ok, succes, er staan best nog wat meer woningen op de plaat te koopCryptoNL schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 13:24:
@Martinusz Thanks, voorkeur gaat uit naar de Plaat en met een beetje geluk gaat het op korte termijn lukken, daarover later meer
Bouwval niet, maar het zag er echt vele malen slechter uit in het echt dan op de foto's. Ook scheuren achter het keukenblad en de tv etc. Er waren expres bepaalde apparaten voor een muur gezet, zo vertelde mijn partnerGeen slechte prijs hoor, totaal niet, maar wij willen er geen 40-50K in leggen om het naar wens te maken. Wel 10-20K, maar dat gaat bij dit huis niet lukken.
Er is inderdaad wel een verschil tussen even alles schilderen en andere vloeren erin, of ook echt reparaties uit moeten voeren of indelingen moeten veranderen.
Bouwtechnische keuring is geen probleem zei de makelaar. Maar wat high five zei... Liever eerst die tijdelijke koop contract tekenen.. voordat ik wat ga keuren en hun haken af.Martinusz schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 13:05:
[...]
Als je niet dorp gebonden bent, je keek nu ook in Bergen op Zoom, kijk ook eens naar Halsteren of verder in Bergen op Zoom. Weet niet of je beetje bekend bent buiten je dorpwat betreft wijken etc. anders stuur je maar DM.
Overigens dat huis op de Plaat dat je hier postte, zo slecht ziet dat er toch niet uitindeling valt wat voor te zeggen, maar je omschreef het haast als een bouwval, dat is het verre van.
@Zaratrass ik denk dat de makelaar bedoelde dat je het voorbehoud uit je bod weg moet laten om meer kans te maken, maar alsnog later een keuring kan laten doen. Immers na ondertekenen heb je ook 3 dagen bedenktijd, moet het natuurlijk wel precies in die 3 dagen kunnen
@Martinusz We hebben een huis gekocht op de Plaat
Wel iets overboden (zonder te zijn wezen kijken), maar ach. Hun wilde snel schakelen en wij ook
Moet wel wat aan gebeuren (schilderwerk buitenkant en nieuwe laklaag op eiken vloer, maar verder meer dan prima). We houden 40-50K in onze zak, aangezien dit huis een stuk goedkoper aangeboden werd. Hun moesten er vanaf i.v.m. dubbele lasten. Nu hopen dat alles goed gaat qua hypo aanvraag
Dat zou ik persoonlijk nou nooit doen, een bod doen zonder zelf een bezichtiging gedaan te hebben. Maar goed, dat moet je zelf wetenCryptoNL schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 15:16:
@Martinusz We hebben een huis gekocht op de PlaatWel iets overboden (zonder te zijn wezen kijken), maar ach.
@danslo Wij kennen de huizen (partner komt er vandaan) en de prijs was goed, zoals de rest. Met zoveel concurrentie in deze wijk is het niet anders, maar ach we gaan in ieder geval een stuk minder betalen per maand en kunnen het helemaal eigen maken
Ik kan er niets aan doen en zal me vast een beetje aanstellen, maar gezien de hoeveelheid formulieren die ik moet ondertekenen over de herkomst van in te brengen eigen geld en de hoeveelheid andere afschriften en aangiftes die ik moet overleggen voel ik me toch bijna behandeld als een crimineel in plaats van een starter..
Inmiddels de concept koopovereenkomst ontvangen (met bedragen nog blanco), maar het bouwrente percentage blijkt 3% te zijn. Berekend over erfpacht afkoop vanaf X datum berekend (moet nog worden ingevuld) en verder over een staffel in fases van het bouwproces. Wij hebben daar nog geen inzicht in, dus gaan morgen horen wat de 'schade' is. De prijs van de woning opzich is EUR 4,250/m2 + een groot balkon/patio op de 1e etage (17 m2) + eigen parkeerplaats, imo wel erg goed voor nét buiten de ring (á 20 meter), dus hopen dat dit geen roet in het eten gaat gooien.Mesque schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 18:34:
[...]
Thanks, ik heb het nieuwbouw topic nog eens doorgelezen en dit lijkt inderdaad vrij standaard te zijn. Ik zie in het jaarverslag van de woningbouwvereniging staan dat ze voorzieningen hebben voor bouwrente tegen een tarief van 4.5%, het percentage zou indien ze dit nog extra in rekening brengen dus nog wel meevallen. Zorgpuntje is wel dat de bouw volgens mij al in (begin?) 2018 gestart is.. Online kan ik ook nog niet veel vinden over de grondslag voor een nieuwbouw woning op erfpachtgrond, aangezien de grond hierdoor niet gekocht hoeft te worden door de aannemers, dus ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken.
Enfin, hopen dat het meevalt, we gaan het vrijdag zien. Als het meer dan 15k gaat zijn dan halen we wellicht af.
Ik had kopers die geen koopcontract hadden ondertekend maar al wel keuring en taxatie van onze woning lieten doen. En toen alsnog afhaakten. Duur grapje. Voordeel kan dus zijn dat je er makkelijk onderuit kan.Zaratrass schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 12:27:
Maar ik kan niet bedenken waarom het handig zou zijn met de hypotheek.
Don't worry, dat moet iedereen. Banken hebben de laatste tijd flink op hun gezamenlijke kloten gehad van de toezichthouder omdat ze te weinig deden om witwassen te voorkomen. Daarom doen ze dit soort dingen dus nu bij iedereen, kunnen ze laten zien 'dat ze er alles aan gedaan hebben'.Anton2610 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 15:56:
Ik kan er niets aan doen en zal me vast een beetje aanstellen, maar gezien de hoeveelheid formulieren die ik moet ondertekenen over de herkomst van in te brengen eigen geld en de hoeveelheid andere afschriften en aangiftes die ik moet overleggen voel ik me toch bijna behandeld als een crimineel in plaats van een starter..
Lijkt me niet meer dan logisch dat je gewoon je eigen inbreng kunt aantonen?Anton2610 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 15:56:
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Dat is het ook niet, maar het voelt alsof je hiermee alleen "Jan met de pet" mee belast. De mensen voor wie dit eigenlijk bedoeld is kopen waarschijnlijk de huizen toch wel op een of andere maniernaitsoezn schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 19:16:
[...]
Lijkt me niet meer dan logisch dat je gewoon je eigen inbreng kunt aantonen?
Dan ben ik benieuwd welke manier dan? Notarissen hebben dezelfde plicht als de bank, maar daar merk jij niets van omdat de bank hun werk al gedaan hebben.Anton2610 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 19:51:
De mensen voor wie dit eigenlijk bedoeld is kopen waarschijnlijk de huizen toch wel op een of andere manier.
[ Voor 11% gewijzigd door naitsoezn op 20-02-2020 19:53 ]
meehhhh... vandaag een teleurstellend telefoontje ontvangen, we zijn toch overboden.
Aankomende week nog 5 bezichtigingen in de planning. Als dat niets word kies ik er toch voor om nog een paar maanden te wachten. Ik zit midden in mijn afstuderen en het hele huizen gedoe kost me toch teveel tijd en energie. Helaas moet ik de huurwoning eind mei eruit.
Aankomende week nog 5 bezichtigingen in de planning. Als dat niets word kies ik er toch voor om nog een paar maanden te wachten. Ik zit midden in mijn afstuderen en het hele huizen gedoe kost me toch teveel tijd en energie. Helaas moet ik de huurwoning eind mei eruit.
Mensen, even een korte vraag: wij zoeken een nieuwe woning. Nu is de markt de afgelopen maanden enorm opgedroogd voor wat wij zoeken (vrijstaand in de regio). Is het slim een aankoopmakelaar in de arm te nemen om zodoende huizen potentieel aangeboden te krijgen die niet of nog niet op Funda staan?
Persoonlijk, als ik verkoper zou zijn, zou ik altijd in deze markt mijn huis op Funda laten zetten om zoveel mogelijk geïnteresseerden (en dus geld) te trekken. Daarom twijfel ik over het nut van een aankoopmakelaar voor dit doel. Iemand ervaringen hiermee?
Persoonlijk, als ik verkoper zou zijn, zou ik altijd in deze markt mijn huis op Funda laten zetten om zoveel mogelijk geïnteresseerden (en dus geld) te trekken. Daarom twijfel ik over het nut van een aankoopmakelaar voor dit doel. Iemand ervaringen hiermee?
Do { Ping } while ( LOL )
Ai dat is enorm vervelend, zeker met de deadline in het achterhoofdZaratrass schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 21:04:
meehhhh... vandaag een teleurstellend telefoontje ontvangen, we zijn toch overboden.

wat voor huurconstructie heb je dat je verplicht je woning uit moet?
Do { Ping } while ( LOL )
Waar zij alle touwtjes in handen hebben.. Jaar contract en in overleg langer.Shadow_Agent schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 12:04:
[...]
Ai dat is enorm vervelend, zeker met de deadline in het achterhoofd![]()
wat voor huurconstructie heb je dat je verplicht je woning uit moet?
Het bad is kapot gegaan (niet door ons) en we willen die gerepareerd hebben, alleen stellen ze dat steeds uit. Nu wij er wat meer druk erop zetten, communiceren we niet goed en is het verstandiger dat we wat anders zoeken. Ik kan m'n trots nog even opzij zetten en met hun meespelen voor mijn rust. Dan kan ik rustig verder met afstuderen, echter wil ik dit huis ook graag uit zeg maar.
Maar goed. deze week nog 5 bezichtingen, mochten dat niks worden dan de keuze maken of ik probeer een het huur contract te verlengen.

Huurcontracten voor een jaar zijn zeldzaam.. meestal houd het in dat jij _als huurder_ verplicht bent om er voor een jaar te zitten. En gaat het daarna per rechtswege over naar een contract voor onbepaalde tijd.. Dus zou hier nog even naar kijken.Zaratrass schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 12:24:
[...]
Waar zij alle touwtjes in handen hebben.. Jaar contract en in overleg langer.
Het bad is kapot gegaan (niet door ons) en we willen die gerepareerd hebben, alleen stellen ze dat steeds uit. Nu wij er wat meer druk erop zetten, communiceren we niet goed en is het verstandiger dat we wat anders zoeken. Ik kan m'n trots nog even opzij zetten en met hun meespelen voor mijn rust. Dan kan ik rustig verder met afstuderen, echter wil ik dit huis ook graag uit zeg maar.
Maar goed. deze week nog 5 bezichtingen, mochten dat niks worden dan de keuze maken of ik probeer een het huur contract te verlengen.
Vwb het bad: stel ze in gebreke per aangetekende brief, geef ze een redelijke termijn om het te fixen (2-4wk) en schakel daarna zelf een loodgieter in en hou de kosten in op de huur.
Staat in contract ook dat na een jaar dat je eruit moet indien er geen overleg heeft plaats gevonden voor verlenging.RzrBck schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 12:28:
[...]
Huurcontracten voor een jaar zijn zeldzaam.. meestal houd het in dat jij _als huurder_ verplicht bent om er voor een jaar te zitten. En gaat het daarna per rechtswege over naar een contract voor onbepaalde tijd.. Dus zou hier nog even naar kijken.
Vwb het bad: stel ze in gebreke per aangetekende brief, geef ze een redelijke termijn om het te fixen (2-4wk) en schakel daarna zelf een loodgieter in en hou de kosten in op de huur.
Ik gebreke stellen is een optie, maar ik ben nu even afhankelijk van ze omtrent een contract. Daarnaast is het me de juridisch romslomp het me momenteel niet waard. Ja, ik kan het uit handen geven maar ik maak me dan er toch druk om. Ik wil in juni graag afstuderen zeg maar
*Van nu weer on-topic
Morgen gaan we een huis bezichtigen... Op de foto's erg leuke woning . We hebben besloten als het huis goed voelt en net zo mooi is als de foto's gaan we direct een bod doen.
Het bod zal waarschijnlijk met de huidige huizenmarkt hoger worden dan de vraagprijs. Ik vraag me af hoe groot de kans is dat het huis lager getaxeerd zal worden de verkoopprijs? Gebeurd dit vaak?
Ik heb de financiële middelen niet om bijvoorbeeld 10k bij te leggen.
Het is een mooi huis die aardig is opgeknapt.
Het bod zal waarschijnlijk met de huidige huizenmarkt hoger worden dan de vraagprijs. Ik vraag me af hoe groot de kans is dat het huis lager getaxeerd zal worden de verkoopprijs? Gebeurd dit vaak?
Zou eerst even onderzoek doen of je het wel kan kopen als je gaat overbieden. Stel dat de taxatie lager uitvalt kan je het dus niet kopen. Als je dan gokt op een bank kan je in het slechtste geval nog een flinke boete aftikken ook...Zaratrass schreef op zondag 23 februari 2020 @ 11:42:
Morgen gaan we een huis bezichtigen... Op de foto's erg leuke woning . We hebben besloten als het huis goed voelt en net zo mooi is als de foto's gaan we direct een bod doen.
Ligt volledig aan het huis, dde vraagprijs, jullie bod en de omgeving. Niets over te zeggen op deze manierZaratrass schreef op zondag 23 februari 2020 @ 11:42:
Het tweakers-antwoord zou zijn: Dan moet je uberhaupt dat bod niet doen en/of dan moet je niet willen kopen.Ik heb de financiële middelen niet om bijvoorbeeld 10k bij te leggen.
Of je biedt onder voorbehoud van financiering.ybos schreef op zondag 23 februari 2020 @ 14:45:
[...]
Zou eerst even onderzoek doen of je het wel kan kopen als je gaat overbieden. Stel dat de taxatie lager uitvalt kan je het dus niet kopen. Als je dan gokt op een bank kan je in het slechtste geval nog een flinke boete aftikken ook...
Op calcasa kan je voor 25,- een ‘taxatie rapport’ opvragen. Die kent een Min en Max waarde en een betrouwbaarheidsindicatie van de waarde. Neem alles wel met een korreltje zout want afhankelijk van de regio kan ook calcasa er flink naast zitten.
Overigens bied jij een bepaalde waarde uit vrijwillige wil, dat komt al redelijk in de buurt van het marktwaarde begrip van een taxateur. In de praktijk zal de taxatie waarde vaak om en nabij de geboden waarde liggen, simpelweg omdat de markt heeft aangetoond dat jij bereidt bent het te bieden. Tenzij je natuurlijk met Amsterdamse prijzen in Groningen gaat bieden
Zekerheid heb je dus nooit, maar je kan wel wat zekerheid inbouwen door goed onderzoek te doen.
Tot slot, het kan ook een strategie zijn. Wij zitten ons huis donderdag in de markt en kiezen bewust voor een vraagprijs die misschien wat lager is om zo maximale traffic te genereren.
[ Voor 3% gewijzigd door koentjuh op 23-02-2020 15:06 ]
Hoe hebben jullie je keuze gemaakt voor een hypotheekaanbieder? Welke aanbieders zijn soepeler qua inkomen dan de andere? Pakken ze ALLEMAAL 3 jaar en dan het gemiddelde of zijn er ook bij die bijvoorbeeld meer naar het laatste jaar kijken en dergelijke?
Ben je zzp-er / ondernemer?CryptoNL schreef op zondag 23 februari 2020 @ 15:55:
Hoe hebben jullie je keuze gemaakt voor een hypotheekaanbieder? Welke aanbieders zijn soepeler qua inkomen dan de andere? Pakken ze ALLEMAAL 3 jaar en dan het gemiddelde of zijn er ook bij die bijvoorbeeld meer naar het laatste jaar kijken en dergelijke?
In loondienst pakken ze je laatste verdiende salaris .
Hypotheekadviseur ingeschakeld en hem alles laten doen, waarbij hij ons bij elke keuze inlichtte over de consequentiesCryptoNL schreef op zondag 23 februari 2020 @ 15:55:
Nee ben geen ondernemer, maar vroeg het mij gewoon afkoentjuh schreef op zondag 23 februari 2020 @ 16:04:
[...]
Ben je zzp-er / ondernemer?
In loondienst pakken ze je laatste verdiende salaris .
Je vraag doet een bepaalde situatie vermoeden, vandaar de vraag om verduidelijkingCryptoNL schreef op zondag 23 februari 2020 @ 16:07:
[...]
Nee ben geen ondernemer, maar vroeg het mij gewoon afDit stukje is namelijk niet echt duidelijk als je aanbieders gaat vergelijken. Ik zie dat nergens naar voren komen zeg maar.
Wij hebben er een, maar dan alsnog stel ik de vraag hiernaitsoezn schreef op zondag 23 februari 2020 @ 16:09:
[...]
Je vraag doet een bepaalde situatie vermoeden, vandaar de vraag om verduidelijkingMaar er zijn tal van redenen om voor een adviseur te kiezen, in jouw geval een tal^2
Ok. Bij ing keken ze naar mijn laatste loonstrookje. Die bank gekozen omdat ik er al zit.CryptoNL schreef op zondag 23 februari 2020 @ 16:07:
[...]
Nee ben geen ondernemer, maar vroeg het mij gewoon afDit stukje is namelijk niet echt duidelijk als je aanbieders gaat vergelijken. Ik zie dat nergens naar voren komen zeg maar.
Parallel nog een onafhankelijke adviseur gesproken maar die kwam zijn eerste toezegging al niet na dus snel afgekapt.
Bij ING had ik de hypotheek er in een week of 2-3 door dus tevreden.
Ja ik zit ook bij ING en als je je eigen bank neemt ''lijkt'' men vaak wat makkelijker of is dat slechts een verkeerde inschatting van mijn kant?koentjuh schreef op zondag 23 februari 2020 @ 16:12:
[...]
Ok. Bij ing keken ze naar mijn laatste loonstrookje. Die bank gekozen omdat ik er al zit.
Parallel nog een onafhankelijke adviseur gesproken maar die kwam zijn eerste toezegging al niet na dus snel afgekapt.
Bij ING had ik de hypotheek er in een week of 2-3 door dus tevreden.
Niemand kijkt naar het gemiddelde van drie jaar, tenzij de situatie daarom vraagt.CryptoNL schreef op zondag 23 februari 2020 @ 16:11:
[...]
Wij hebben er een, maar dan alsnog stel ik de vraag hierZijn er daadwerkelijk verschillen tussen bijvoorbeeld een ABN en een HypoTrust als in het inkomen? Of hanteren ze allemaal dezelfde regels? Gemiddelde van 3 jaar of is dat tegenwoordig anders, zoja hoe anders?
Ze kennen in ieder geval je betrouwbaarheid.CryptoNL schreef op zondag 23 februari 2020 @ 16:12:
[...]
Ja ik zit ook bij ING en als je je eigen bank neemt ''lijkt'' men vaak wat makkelijker of is dat slechts een verkeerde inschatting van mijn kant?
En voordeel was dat ik de loyaliteitsbonus van mijn ouders kon inzetten waardoor ik 20 jaar vast heb tegen 1,72 bij 90% hypotheek. Dat zal vast nog wel wat goedkoper kunnen maar dat kost ook elke keer weer een oriënterend gesprek enzo :-)
Aha, aangezien ik dat veel tegenkwam. Dus dat is niet meer zo?naitsoezn schreef op zondag 23 februari 2020 @ 16:13:
[...]
Niemand kijkt naar het gemiddelde van drie jaar, tenzij de situatie daarom vraagt.Voorwaarden van elke financier zijn anders, net als de ongeschreven dingetjes waar je op kunt letten (zoals ervaringen uit het verleden, als die er (kunnen) zijn).
Als je veel tegenkomt dat 'ze' naar het gemiddelde van de afgelopen drie jaar kijken, dan heb je veel naar situaties gekeken die in die categorie vallen. Je adviseur kan je vast vertellen of jullie daar ook onder vallenCryptoNL schreef op zondag 23 februari 2020 @ 16:15:
[...]
Aha, aangezien ik dat veel tegenkwam. Dus dat is niet meer zo?
Misschien kun je eerst wat vragen stellen aan die adviseur voordat je hier weer het topic komt vervuilen met basic vraagjes.

Nee het waren niet specifieke situaties. Ik las dat gewoon her en der. Beetje vervelend dat je begint over vervuilen en basic vraagjes. Niet nodig.naitsoezn schreef op zondag 23 februari 2020 @ 16:19:
[...]
Als je veel tegenkomt dat 'ze' naar het gemiddelde van de afgelopen drie jaar kijken, dan heb je veel naar situaties gekeken die in die categorie vallen. Je adviseur kan je vast vertellen of jullie daar ook onder vallen![]()
Misschien kun je eerst wat vragen stellen aan die adviseur voordat je hier weer het topic komt vervuilen met basic vraagjes.
1e hit in google 'hypotheek 3 jaar inkomen' is bij mij deze:
https://www.abnamro.nl/nl...ek-berekenen/inkomen.html
https://www.abnamro.nl/nl...ek-berekenen/inkomen.html
Op alle plekken waar hypotheken staan uitgelegd kan je dit vinden...Verdient u uw geld met seizoenswerk, uitzendwerk, oproep- of invalwerk? Dan rekenen we met 90% van uw gemiddelde inkomen van de laatste 3 jaar, of 90% van uw huidige inkomen als dit lager is. Wilt u een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie? Dan rekenen we met 100% van uw gemiddelde inkomen van de laatste 3 jaar, tot maximaal het inkomen van het laatste jaar.
[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 23-02-2020 17:32 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Gelezen maar geldt dat enkel voor ABN of voor alle aanbieders is dus de vraag
Alle hypotheekverstrekkers moeten zich aan dezelfde regels houden mbt het toetsen van het inkomen. Sommige banken zullen wellicht net wat strenger zijn of bepaalde groepen, zoals ondernemers, volledig uitsluiten.
Maar hier heb je dus een adviseur voor, die kent alle details.
Maar hier heb je dus een adviseur voor, die kent alle details.
Zoals je schrijft; een goede(*) makelaar uit de regio weer soms dingen voor ze op funda staan.Shadow_Agent schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 12:02:
Mensen, even een korte vraag: wij zoeken een nieuwe woning. Nu is de markt de afgelopen maanden enorm opgedroogd voor wat wij zoeken (vrijstaand in de regio). Is het slim een aankoopmakelaar in de arm te nemen om zodoende huizen potentieel aangeboden te krijgen die niet of nog niet op Funda staan?
En aangezien je in het vervolg traject waarschijnlijk toch een aankoop makelaar nodig hebt (of goed kan gebruiken) waarom zou je hem/haar dan nu niet al inschakelen? Kun je meteen kijken of het klikt.
(*) het moet wel een goeie zijn natuurlijk.
Afgelopen vrijdag 10:00 was de deadline van verkoop van een huis via inschrijving. Vrijdag heb ik een paar keer gebeld en uiteindelijk aan het eind van de dag te horen gekregen dat de verkopers er een nachtje over willen slapen. Zojuist gebeld en de verkopers moeten nog steeds een keus maken. Er werd gezegd dat een aantal biedingen erg dicht bij elkaar lagen. Waarom moet dit zo lang duren? Zijn er partijen stiekem alsnog aan het onderhandelen (na het eindbod)? Of kan er nog iets anders aan de hand zijn?
@FastFox91 Kan van alles zijn. Ik heb bv een huis gekocht van iemand waarvan 1 persoon een deel van de maand off-shore werkte en daardoor niet altijd goed bereikbaar was en snel kon beslissen. Wie weet waren verkopers druk dit weekend met iets anders en konden ze niet rustig alles bekijken.
@Kalentum Oke, maar was dat van te voren kenbaar gemaakt in jouw geval? Stel ze verkopers in mijn geval hebben meer tijd nodig vanwege iets anders dat prioriteit heeft, dan kunnen ze dat toch prima eerlijk vertellen?
Tenzij ze nadrukkelijk vooraf iets anders hebben gezegd zou ik uitgaan van antwoord op ongeveer woensdag als je afgelopen vrijdag mocht bieden.
PSN: Kjujay
Vanochtend een bezichtiging gehad, we komen netjes op tijd. Staan er nog 4 stelletjes binnen, het was een beetje openhuis geworden. We hadden ons daar niet op ingesteld dus het was eerst een beetje ongemakkelijk. Maar de reden was de populariteit en ze hebben al veel mensen geweigerd.
Het is een leuke woning en ik dit wordt overbieden ben ik bang. Iedereen heeft tot donderdag de tijd om zijn bieding in te zenden. Ondertussen calcasa rapport opgevraagd, ik twijfel hoe hoog ik wil gaan met het bod. De woning willen we graag beiden kopen. Gelukkig hebben we de tijd dus even paar nachtjes over dat bod nadenken.
Het is een leuke woning en ik dit wordt overbieden ben ik bang. Iedereen heeft tot donderdag de tijd om zijn bieding in te zenden. Ondertussen calcasa rapport opgevraagd, ik twijfel hoe hoog ik wil gaan met het bod. De woning willen we graag beiden kopen. Gelukkig hebben we de tijd dus even paar nachtjes over dat bod nadenken.
Staar je niet blind op Calcasa. Ik heb een paar weken geleden een woning voor een klant aangekocht voor 320.000 en de Calcasawaarde was 380.000 
Hij nam wat eigen geld mee en hoefde van de Rabobank niet eens te taxeren...
Dit calcasa rapport ligt 10k lager dan ik wil bieden.Kju schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:25:
Staar je niet blind op Calcasa. Ik heb een paar weken geleden een woning voor een klant aangekocht voor 320.000 en de Calcasawaarde was 380.000

[ Voor 4% gewijzigd door Zaratrass op 24-02-2020 11:35 ]
Ik begrijp de nervositeit maar blijf altijd rustig. Ik maak vaak genoeg de andere kant mee. Als vier stellen allemaal denken dat ze geen kans maken doet mogelijk niemand een bod en dan is jouw bod het enige bod
[ Voor 3% gewijzigd door Kju op 24-02-2020 11:54 ]
Afgelopen vrijdag met de verkoopmakelaar gehad. Ondanks dat het zoals hierboven besproken in het contract lijkt te staan, is de VON prijs volgens de verkoopmakelaar (en wie kan het anders weten, hij heeft natuurlijk al een flink aantal woningen in dit project verkocht) de finale prijs. Er komt dus geen bouwrente bovenop.Mesque schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 16:52:
[...]
Inmiddels de concept koopovereenkomst ontvangen (met bedragen nog blanco), maar het bouwrente percentage blijkt 3% te zijn. Berekend over erfpacht afkoop vanaf X datum berekend (moet nog worden ingevuld) en verder over een staffel in fases van het bouwproces. Wij hebben daar nog geen inzicht in, dus gaan morgen horen wat de 'schade' is. De prijs van de woning opzich is EUR 4,250/m2 + een groot balkon/patio op de 1e etage (17 m2) + eigen parkeerplaats, imo wel erg goed voor nét buiten de ring (á 20 meter), dus hopen dat dit geen roet in het eten gaat gooien.
Enige punt waar we nu nog tegenaan hikken is de zelfbewoningsclausule. Die is zeer strikt omschreven en bevat dus geen uitzondering ingeval van tijdelijk verblijf (e.g. voor werk) in het buitenland. Dat willen we er wel graag in hebben, dus hopelijk kan dat er nog in komen. Die vraag gaan we vandaag bij de makelaar neerleggen, daarna kunnen we het denk ik snel beslechten.
Heb je al goed vergeleken met soortgelijke woningen in de buurt? Kijk even goed wat er op funda verkocht is en vraag voor die postcodes een kadaster uittreksel aan zodat je goed kan vergelijken - dat is uiteindelijk 'hetzelfde' als wat een aankoopmakelaar ook zou doen.Zaratrass schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:20:
Vanochtend een bezichtiging gehad, we komen netjes op tijd. Staan er nog 4 stelletjes binnen, het was een beetje openhuis geworden. We hadden ons daar niet op ingesteld dus het was eerst een beetje ongemakkelijk. Maar de reden was de populariteit en ze hebben al veel mensen geweigerd.
@Mesque Vergelijkbare woningen zegt niet altijd iets. Zo boden wij 10K meer op een woning die uiteindelijk voor 29K werd overboden. 5 andere woningen in de buurt zagen er exact hetzelfde uit, verschil zat hem in de binnenkant en dat nemen die sites niet mee. Denk aan keuken, badkamer, kozijnen etc.
Uiteraard. Op funda kun je dat gelukkig ook allemaal bekijken als je aan het vergelijken bent, ook als de huizen al een tijdje (volgens mij gaat het tot +/- 1 jaar terug) verkocht zijn.CryptoNL schreef op maandag 24 februari 2020 @ 12:09:
@Mesque Vergelijkbare woningen zegt niet altijd iets. Zo boden wij 10K meer op een woning die uiteindelijk voor 29K werd overboden. 5 andere woningen in de buurt zagen er exact hetzelfde uit, verschil zat hem in de binnenkant en dat nemen die sites niet mee. Denk aan keuken, badkamer, kozijnen etc.
@Mesque Klopt alleen zie je de verkoopprijs niet. Dan moet je weer Kadastergegevens kopen.
Calcasa is ook afhankelijk van transacties van vergelijkbare woningen, het hoeft dus niets te zeggen.Zaratrass schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:35:
[...]
Dit calcasa rapport ligt 10k lager dan ik wil bieden.Als ik dat wil bieden
Zelfde geldt voor Huispedia (kun je ook eens checken), het geeft mogelijk een richting, maar uiteindelijk is het gewoon wat de gek ervoor geeft natuurlijk.
En zo is het ook,, hoekwoning in het zelfde blok is van is al 15k gezakt en staat al 3 maanden te koop. De woning die wij hebben gezien is wel in betere staat.Martinusz schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:41:
[...]
Calcasa is ook afhankelijk van transacties van vergelijkbare woningen, het hoeft dus niets te zeggen.
Zelfde geldt voor Huispedia (kun je ook eens checken), het geeft mogelijk een richting, maar uiteindelijk is het gewoon wat de gek ervoor geeft natuurlijk.
Wat ik er voor wil bieden vindt ik het ook waard, het zit me dan alleen in de taxatie en verschil verkoopprijs. Als dat teveel is kan het feest misschien niet doorgaan. Maar ach, vandaar onder voorbehoud van financiering.
Wat is de meerwaarde van betalen voor Calcasa tegenover het gratis Huispedia? Verschilt de nauwkeurigheid in schatting?Martinusz schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:41:
[...]
Calcasa is ook afhankelijk van transacties van vergelijkbare woningen, het hoeft dus niets te zeggen.
Dat weet ik niet, weet alleen dat Calcasa ook gebruikt werd als model door de taxateur.mwa schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:01:
[...]
Wat is de meerwaarde van betalen voor Calcasa tegenover het gratis Huispedia? Verschilt de nauwkeurigheid in schatting?
Weet niet of huispedia op dezelfde manier werkt en wellicht zelfs dezelfde gegevens gebruikt.
Voor beide geldt dat wanneer er veel transacties zijn van vergelijkbare huizen, deze wel een aardig beeld kunnen geven, niet meer dan dat.
Zal waarschijnlijk aan de voorwaarden liggen in de biedingen. Bijvoorbeeld verhuisdatum, wel/geen voorbehoud financiering/verkoop eigen woning, wel/niet bouwkundige keuring, etc.FastFox91 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 10:26:
Afgelopen vrijdag 10:00 was de deadline van verkoop van een huis via inschrijving. Vrijdag heb ik een paar keer gebeld en uiteindelijk aan het eind van de dag te horen gekregen dat de verkopers er een nachtje over willen slapen. Zojuist gebeld en de verkopers moeten nog steeds een keus maken. Er werd gezegd dat een aantal biedingen erg dicht bij elkaar lagen. Waarom moet dit zo lang duren? Zijn er partijen stiekem alsnog aan het onderhandelen (na het eindbod)? Of kan er nog iets anders aan de hand zijn?
En soms ook deels op gevoel... De verkopers van ons huis hadden bij ons toch een beter gevoel/klik, ook m.b.t. rondkrijgen van de hypotheek. Er waren andere kopers met een (iets) hoger bod, maar uiteindelijk zijn wij 't toch geworden.Biohazzard21 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:29:
[...]
Zal waarschijnlijk aan de voorwaarden liggen in de biedingen. Bijvoorbeeld verhuisdatum, wel/geen voorbehoud financiering/verkoop eigen woning, wel/niet bouwkundige keuring, etc.
Ik denk dat ze gewacht hebben met afbellen tot verkopers daadwerkelijke een overeenkomst getekend hebben. Bij een ander huis had de verkoopmakelaar dat per mail gedaan een half uur na de deadline.
Papieren verzonden. Woensdag komt de adviseur langs, hatseflatsen gas erop
Zojuist bericht gehad dat onze voorgestelde clausule is goedgekeurd voor een periode van maximaal 3 jaarMesque schreef op maandag 24 februari 2020 @ 12:01:
[...]
Afgelopen vrijdag met de verkoopmakelaar gehad. Ondanks dat het zoals hierboven besproken in het contract lijkt te staan, is de VON prijs volgens de verkoopmakelaar (en wie kan het anders weten, hij heeft natuurlijk al een flink aantal woningen in dit project verkocht) de finale prijs. Er komt dus geen bouwrente bovenop.
Enige punt waar we nu nog tegenaan hikken is de zelfbewoningsclausule. Die is zeer strikt omschreven en bevat dus geen uitzondering ingeval van tijdelijk verblijf (e.g. voor werk) in het buitenland. Dat willen we er wel graag in hebben, dus hopelijk kan dat er nog in komen. Die vraag gaan we vandaag bij de makelaar neerleggen, daarna kunnen we het denk ik snel beslechten.
Welke maand van het jaar worden historisch gezien de meeste huizen aangeboden? Voorjaar?
Vind het maar weinig momenteel. Moet het seizoen nog beginnen
Hypotheekadviseurs zitten overigens wel bomvol. Moest 3 weken wachten voor een afspraak.
Hypotheekadviseurs zitten overigens wel bomvol. Moest 3 weken wachten voor een afspraak.
Vanaf december heb ik vrij weinig zien langskomen, zie pas sinds +/- weken weer een aardig aantal woningen (Amsterdam).MaStar schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 15:09:
Welke maand van het jaar worden historisch gezien de meeste huizen aangeboden? Voorjaar?
Welke adviseur heb je geprobeerd? Ik heb een aantal gesprekken gehad en dat kon telkens binnen een paar dagen.
[ Voor 12% gewijzigd door Mesque op 25-02-2020 15:18 ]
De afgelopen dagen drie bezichtigingen aangevraagd in Oost-Groningen nota bene.
Alle drie verkocht. Staan nog niet eens twee weken op Funda.
Alle drie verkocht. Staan nog niet eens twee weken op Funda.
There is no sadder sight than a young pessimist.
Binnenkort is het zover, het passeren
zojuist de nota gekregen van de notaris.
Daarop stond: Bereidstellingsprovisie
Ik gelijk googlen wat het dus inhoud;
- https://www.nhp.nl/hypoth...s-bereidstellingsprovisie
- https://www.hypotheker.nl.../bereidstellingsprovisie/
Dacht huh, onze hypotheekakte moest niet eens verlengd (hij verloopt namelijk pas in juli & we paseren in maart) worden dus waarom staat dit op de nota?
Contact opgenomen met de notaris, die geeft aan dat ze verplicht zijn om deze mee te nemen.. en als hij niet nodig is geweest wij weer deze kosten terug zouden krijgen.
Iemand hier ervaring mee?

Daarop stond: Bereidstellingsprovisie
Ik gelijk googlen wat het dus inhoud;
- https://www.nhp.nl/hypoth...s-bereidstellingsprovisie
- https://www.hypotheker.nl.../bereidstellingsprovisie/
Dacht huh, onze hypotheekakte moest niet eens verlengd (hij verloopt namelijk pas in juli & we paseren in maart) worden dus waarom staat dit op de nota?
Contact opgenomen met de notaris, die geeft aan dat ze verplicht zijn om deze mee te nemen.. en als hij niet nodig is geweest wij weer deze kosten terug zouden krijgen.
Iemand hier ervaring mee?
Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7