Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Kju
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 14:20
Dat is dus waar je de mist in gaat. Je moet je niet blind staren op de vraagprijs. Probeer de marktwaarde te bepalen. Ik heb een paar pagina's terug ook al uitgelegd dat als men het heeft over overbieden dat er wordt overboden t.o.v. de vraagprijs maar dat dat niet automatisch betekent dat er wordt overboden t.o.v. de marktwaarde. Doordat kandidaten verwachten te moeten overbieden zet men de woningen voor minder dan de marktwaarde te koop.

PSN: Kjujay | Tweakscrew PS4 Gaming Community

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 10:03
Kju schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:43:
Dat is dus waar je de mist in gaat. Je moet je niet blind staren op de vraagprijs. Probeer de marktwaarde te bepalen. Ik heb een paar pagina's terug ook al uitgelegd dat als men het heeft over overbieden dat er wordt overboden t.o.v. de vraagprijs maar dat dat niet automatisch betekent dat er wordt overboden t.o.v. de marktwaarde. Doordat kandidaten verwachten te moeten overbieden zet men de woningen voor minder dan de marktwaarde te koop.
Ja dat is allemaal prima en begrijpelijk vanuit je marktkennis.
Alleen is het totaal onlogisch dat je als geïnteresseerde koper in een overspannen markt niet gewoon de vraagprijs biedt als je een woning graag wilt hebben terwijl die zelfde prijs wel geboden wordt als men kan overbieden.
Kan wel de realiteit zijn die jij dagelijks meemaakt, maar dat maakt het niet logisch.

• Kju
Als makelaar krijg je de opdracht om een woning (meestal zo snel mogelijk) onder de meest gunstige voorwaarden te verkopen. Dit is wat op dit moment werkt.

• Hetisookwat
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 08-04 21:31
Pannekoek81 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 21:37:
[...]

Gefeliciteerd.

Zeker een heerlijk gevoel. Ik ken het gevoel aangezien het bij ons ook allemaal voorspoedig is verlopen. Koop, verkoop en financiering was allemaal snel rond. Wij waren al wel voor de koop op de hoogte van de mogelijkheden. Tussen tekenen van het renteaanbod en definitieve goedkeuring zat bij ons 3 dagen.

Geniet ervan d:)b
Dank je wel!
Wij zijn ook goed voorbereid het proces ingegaan. Alleen de taxatie laat nog even op zich wachten, als laatste document.

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 14:50
Hetisookwat schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 20:49:
Gister de handtekening onder ons verkochte huis gezet onder het genoeg van een glaasje champagne, onderhands verkocht aan bekenden.
Dat klinkt nooit echt voordelig voor de verkoper :P
Wij hebben onderhands gekocht, nog steeds een wonder dat die mensen dat zo deden in deze tijden :X :X

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Hetisookwat
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 08-04 21:31
Martinusz schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:59:
[...]

Dat klinkt nooit echt voordelig voor de verkoper :P
Wij hebben onderhands gekocht, nog steeds een wonder dat die mensen dat zo deden in deze tijden :X :X
Hoezo zie je dit niet als voordelig?

We hebben in eerste instantie een makelaar laten langskomen, die gaf een prijsrange af. Toen kwamen de bekenden ineens om de hoek met "wij willen het ook wel kopen". Toen zijn we uitgekomen op een prijs precies in het midden van de prijsrange van de makelaar, met als voorwaarde dat wij ook het schilderwerk wat buiten nog moest gebeuren aan hen mochten overdragen. Als we het huis hadden verkocht via makelaar hadden we dit laten doen voor de foto's.

Zo hebben zij het voor een relatief gunstige prijs, en hebben wij geen kosten voor schilderwerk, makelaarspresentatiepakket en courtage.

• Martinusz
Hetisookwat schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 10:57:
[...]

Hoezo zie je dit niet als voordelig?

We hebben in eerste instantie een makelaar laten langskomen, die gaf een prijsrange af. Toen kwamen de bekenden ineens om de hoek met "wij willen het ook wel kopen". Toen zijn we uitgekomen op een prijs precies in het midden van de prijsrange van de makelaar, met als voorwaarde dat wij ook het schilderwerk wat buiten nog moest gebeuren aan hen mochten overdragen. Als we het huis hadden verkocht via makelaar hadden we dit laten doen voor de foto's.

Zo hebben zij het voor een relatief gunstige prijs, en hebben wij geen kosten voor schilderwerk, makelaarspresentatiepakket en courtage.
Kan mij voorstellen dat je zoveel mogelijk uit je huis wilt halen, hoeft natuurlijk niet en als je iemand/bekende/familie er blij mee kunt maken kan ik mij voorstellen dat je het doet.
Als je puur naar je portomonnee zou kijken is in deze markt in het midden van een prijsrange zitten niet logisch :P

Het ligt natuurlijk ook aan het schil ;) als het verschil niet groot is met verkopen via makelaar + schilderkosten, dikke prima toch d:)b

[Voor 6% gewijzigd door Martinusz op 14-02-2020 11:14]

• Mesque
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 11:33
Mesque schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 09:46:
[...]

Bod gedaan, 14% boven de vraagprijs, zonder financieringsvoorbehoud (worst case scenario kunnen we een aardig gat zelf opvangen). Het appartement stond vrij ‘laag’ in de markt dus denk niet dat we er te ver boven zitten, verwachting dat we het ‘winnende’ bod gaan zijn is niet heel groot maar goed het is ook pas ons eerste bod.
Helaas niet geworden. 15+ biedingen uitgebracht, winnend bod zat 20k+ boven ons bod.

• koentjuh
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 05-04 21:19
Kju schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:43:
Precies dit verhaal herken ik. Onze makelaar schat in dat woning tussen de 470-500 oplevert maar we zetten het strategisch te koop voor 465 dacht ik. Juist om zo’n breed mogelijk publiek te trekken.

Overigens moeten we een definitieve vraagprijs nog bepalen maar het zal dus iets lager zijn dan de marktwaarde en taxatiewaarde die ik voor de overbrugging nodig had.

Overigens was het bij ons huis juist precies andersom, daar stond het huis te koop voor 595 en hebben we het gekocht voor 575. Je moet je alleen wel even bewust zijn van dat huizen dus met verschillende strategieën te koop kunnen staan :) hetgeen het wel weer lastiger maakt allemaal...

• Kju
De makelaar maakt dus graag gebruik van de verwarring. Dat is dus waarom je altijd eerst zorgvuldig en vooral snel de marktwaarde moet kunnen bepalen. Als je dat niet zelf kan, neem een aankoopmakelaar of taxateur. Daarna moet je bepalen wat je moet bieden om de woning te kunnen kopen.

• Misanthropia
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 09-04 22:57
Bij de bezichtingen die ik heb gedaan heb ik de huizen bekeken met iemand die jarenlang zelf huizen heeft gebouwd en verbouwd heeft. De makelaars hadden we als 3e wiel erbij laten hangen terwijl we rondkeken, zaklampje erbij, meetlint en in alle hoeken en gaten neuzen. Ze hadden wel zin om hun praatje te houden met hun mooie bewoordingen maar dat hebben we kort gehouden.
Savonds de huizen die door de keuring kwamen op een rij gezet en bepaald wat we gingen bieden op wat en nog even andere huizen online bekeken met de vergelijkbare prijs/opzet.

• Kju
Dat is allemaal prima tot op het eind waar je prijzen gaat vergelijken. Dat is dus waar het mis kan gaan. Zorg er wel voor dat je die waarde kan bepalen. De vraagprijs op zichzelf is geen referentie omdat die hoger of lager kan zijn dan de marktwaarde.

• Misanthropia
vergeleken met anderen, was wat nu gekocht is het geld ruimschoots waard. De verkopers hadden meer kunnen krijgen ervoor, maar ze wilde geen gedoe met veel bezichtingen en afwachting of het de koper financieel ging lukken. Financieel was het al zeker dat het ging lukken.

[Voor 57% gewijzigd door Misanthropia op 14-02-2020 14:21]

• Geekess
  • Registratie: november 2005
  • Nu online
Woensdag een openingsbod gedaan op een laag geprijst (lager dan marktwaarde) huis in Hoorn. Bod van 15k boven de vraagprijs.
Vandaag de melding dat er flink was overboden. Bod verhoogt naar 30k boven de vraagprijs (dat zat nog net onder wat we max wilden geven aan dit huis op deze locatie). Maar helaas :-( We hadden samen met nog een ander het hoogste bod, maar die ander was een goede bekende van de verkoper, en had de gunfactor :-(

Maar bizar dat je blijkbaar zo ver moet 'overbieden'. Ik snap wat Kju zegt, bieden boven marktwaarde, niet boven vraagprijs. Maar dan nog... dit was Hoorn, niet Amsterdam. We hadden een verkopende makelaar die ons het eerste biedadvies had gegeven (en daar gingen wij nog boven zitten), maar die zat er dus flink naast met zijn inschatting... voor de tweede keer al trouwens. We gaan nu dus waarschijnlijk kijken naar een andere makelaar, want dit wordt anders een duur grapje.

• barry86
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 15:04
Het is ook gekkenwerk.

Mijn zus heeft in Utrecht een nieuwbouw woning (vrijstaand) aangekocht voor 1.5Miljoen.
Je zou verwachten dat het dan dun gezaaider wordt met belanghebbenden.
Maar er stonden nog steeds meerde in de wachtrij, terwijl het niet publiekelijk bekend is gemaakt....
8)7

• mister_S
  • Registratie: februari 2004
  • Nu online
@barry86 Mag ik vragen wat de woon- en kavelgrootte zijn? Het lijkt erop dat vrijstaande huizen op steeds kleinere kavels worden gebouwd.

• barry86
  • Laatst online: 15:04
285m2 op 650m2.

Het staat niet strak op een ander vrijstaand huis.

[Voor 66% gewijzigd door barry86 op 14-02-2020 16:02]

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

barry86 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 15:07:
Het is ook gekkenwerk.

Mijn zus heeft in Utrecht een nieuwbouw woning (vrijstaand) aangekocht voor 1.5Miljoen.
Maar er stonden nog steeds meerde in de wachtrij, terwijl het niet publiekelijk bekend is gemaakt....
8)7
Ja dat had ik anderhalf jaar geleden al toen ik mijn huidige huis kocht. >600k in Zoetermeer nota bene.
Had nog 9 concurrenten :X

• Zaratrass
  • Registratie: oktober 2007
  • Nu online
Vandaag een verrassend fijne bezichtiging gehad. Het huis komt uit 75 (op Funda staat 76) maar is goed afgewerkt en onderhouden. Woning staat er vanaf 5 februari op we willen na het weekend voor een 2e bezichtiging gaan, al hoop ik dat het niet te laat is met de huidige woningmarkt

Als de 2e bezichtiging weer zo goed voelt willen we z.s.m. een bod gaan uitbrengen. Dit weekend even goed inlezen wat er allemaal bij komt kijken aangezien we het zonder aankoopmakelaar willen doen.

We hebben al een woningsrapport van het huis via kadaster opgevraagd en dat geeft ook wat informatie over de huizen in de buurt, vind ik alsnog lastig in te schatten omdat het nogal verschilt. Dus nog even opzoek naar de foto's op funda van die huizen.
Spannend allemaal

• Martinusz
Zaratrass schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 20:00:
Vandaag een verrassend fijne bezichtiging gehad. Het huis komt uit 75 (op Funda staat 76) maar is goed afgewerkt en onderhouden. Woning staat er vanaf 5 februari op we willen na het weekend voor een 2e bezichtiging gaan, al hoop ik dat het niet te laat is met de huidige woningmarkt

Als de 2e bezichtiging weer zo goed voelt willen we z.s.m. een bod gaan uitbrengen. Dit weekend even goed inlezen wat er allemaal bij komt kijken aangezien we het zonder aankoopmakelaar willen doen.

We hebben al een woningsrapport van het huis via kadaster opgevraagd en dat geeft ook wat informatie over de huizen in de buurt, vind ik alsnog lastig in te schatten omdat het nogal verschilt. Dus nog even opzoek naar de foto's op funda van die huizen.
Spannend allemaal
Calcasa rapport is ook niet verkeerd om op te vragen.
Huispedia geeft soms ook aardig beeld.

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Martinusz schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 21:13:
[...]

Calcasa rapport is ook niet verkeerd om op te vragen.
Huispedia geeft soms ook aardig beeld.
Wat geeft dat aan extra informatie tov kadaster dan? Oprechte vraag. :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Martinusz
AGee schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 21:17:
[...]

Wat geeft dat een extra informatie tov kadaster dan? Oprechte vraag. :)
Best een uitgebreid rapport, en komt aardig in de buurt, makelaar gebruikt het ook als model in zijn rapport.
Zal ff kijken of ik hem nog heb, zal ik ff laten weten wat er allemaal in stond.

Gevonden:
- Ondergrens en bovengrens qua waarde
- koopsommenoverzicht vergelijkbare huizen inclusief kaartje etc. (Opmaak rapport is sowieso netjes)
- ontwikkel gemiddelde woningprijzen buurt
- ontwikkel prijs per m2
- nog wat grafiekjes over type woningen etc.
- buurt en gemeentecijfers
- bereikbaarheid met map
- onderwijskaart met afstanden en reistijd
- nog wat algemene tips

[Voor 33% gewijzigd door Martinusz op 14-02-2020 21:28]

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 14:19
@Martinusz zit er eigenlijk veel verschil tussen de gratis waardeindicatie van Huispedia en die van Calcasa?

PVoutput 45º 1920 Wp ZO 1600 Wp NW SMA Sunny Boy 3.0

• Sandro!
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 09-04 15:26
Nog even met betrekking tot de spaarhypotheek afkopen, omdat ik het goede antwoord volgens mij niet voorbij heb zien komen: als je je spaarhypotheek (box 1 want het is een Spaarrekening Eigen Woning (SEW) of Kapitaalverzekering Eigen Woning (KEW) en die zitten in box 1) afkoopt, betaal je over het rentebestanddeel (waarde SEW/KEW -/- inleg) belasting in box 1 in het jaar van afkoop. Dat houdt in dat je inkomstenbelasting betaalt over je inkomsten in box 1 plus het rentebestanddeel in je SEW/KEW. Als je een leuk salaris hebt (>€ 68.508 in 2020) en het volledige rentebestanddeel dus in de 2e belastingschijf valt, gaat er dus 49,5% (2020) van je genoten rente naar de Belastingdienst. ;w In box 3 betaal je bij afkoop dus geen belasting, en je betaalt ook geen belasting met terugwerkende kracht (in box 1, 2 of 3).

Als je je SEW/KEW aflost op je eigenwoningschuld (EWS), houd je een grotere eigenwoningreserve (EWR) over. Stel je hebt je woning verkocht voor € 300k, een eigenwoningschuld van € 200k en een SEW/KEW met een waarde van € 100k. Dan zegt de bank dat je schuld 200k -/- 100k = 100k is, de notaris verrekent € 100k met de € 300k die hij van de kopers ontvangt, dus is je EWR 300k -/- 100k = 200k. Je EWR moet je volledig gebruiken voor je nieuwe hypotheek (of verbetering van je nieuwe woning) om hypotheekrenteaftrek (HRA) te krijgen over de volledige nieuwe hypotheeksom (dat is de bijleenregeling).

Als je je SEW/KEW meeverhuist en de cijfers hierboven gelijk blijven, is je EWS € 200k wordt de berekening als volgt: 300k -/- 200k = € 100k EWR. Dan hoef je dus 'maar' € 100k in je nieuwe woning te stoppen om volledige HRA te houden.

Het fiscale verschil tussen aflossen en meeverhuizen is dus dat je in de eerste situatie een EWR van € 200k hebt die je in je nieuwe woning moet stoppen en in de tweede situatie € 100k. Als je dan vervolgens een nieuwe woning koopt van € 400k, mag je dus maar 200k (400 -/- 200) of 300k (400 -/- 100) lenen om HRA over de volledige lening te krijgen. Afhankelijk van wat je toekomstplannen zijn, kan het ene voordeliger zijn dan het andere.

Maar omdat we hier in het Ervaring met huis kopen-topic zitten, hierbij mijn on-topic bijdrage:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Martinusz
Kalentum schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 22:01:
@Martinusz zit er eigenlijk veel verschil tussen de gratis waardeindicatie van Huispedia en die van Calcasa?
In ons geval klopte de range van huispedia ook redelijk goed, maar dit is een gewilde wijk met veel transacties, dus wat dat betreft natuurlijk wel makkelijker voor die modellen.

Beiden zaten met hun bovengrens marktwaarde nog 6% van de uiteindelijke verkoopprijs, MAAR rapport was van februari en verkocht pas in december. Vraagprijs was dan ook met 6% gestegen in die tijd.

Calcasa waarde van ons gekocht huis (zelfde wijk) zat ook 6% onder de taxatiewaarde :)

• mierenfokker
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 14:39
barry86 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 15:07:
Het is ook gekkenwerk.

8)7
1,5 miljoen wtf

• Son Gohan
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 08:22
Utrecht, welkom.

Neem eens een kijkje hier voor een leuke tussenwoning of een vrijstaande :')

https://www.utrechtwissel...oningen-utrecht/woningen/

• CryptoNL
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 12:01
Vriend van mij kocht gisteren een huis voor slechts 165K waarbij de taxatie op 190K was vastgelegd. Mazzelaar :D

• perspectivebass
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 14:15
Son Gohan schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 09:38:
[...]

Utrecht, welkom.

En zit je nog tegen het spoor aan ook 😒

• mister_S
  • Nu online
@Son Gohan Ik dacht dat ik genaaid werd met 410K voor een tweekapper, maar daar koop je er niet eens een rijtjeshuis voor :/

• cryptapix
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 14:01
CryptoNL schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 17:54:
Vriend van mij kocht gisteren een huis voor slechts 165K waarbij de taxatie op 190K was vastgelegd. Mazzelaar :D
Taxaties zeggen niet zoveel als je niet weet wat het doel van de taxatie was. Taxateurs zijn bovendien best vaak bereid wat hoger te taxeren zodat de koper de hypotheek rond krijgt. Andersom kan ook prima. Als je een lage taxatiewaarde wil lukt dat ook. Dat kan allemaal ook prima, want taxaties zijn subjectief dus er is altijd een bepaalde range die te verantwoorden us.

• Ojjorz
  • Registratie: december 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Ik was hier aan het lurken omdat mijn vriendin en ik langzaam naar een huis in Utrecht aan het kijken zijn.

Afgelopen woensdag ons 2e huis bezichtigd. Voor het eerst een bod gedaan en... geaccepteerd!

Nu dus als een malle zorgen voor een taxatie (liefst boven vraagprijs want bod was er boven), bouwkundige keuring en een gesprek bij een hypotheekadviseur.

Spannend :)

• mister_S
  • Nu online
Ik durf niet eens meer te vragen naar de hoogte van je bod :)

• Son Gohan
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 08:22
Ojjorz schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 20:35:
Ik was hier aan het lurken omdat mijn vriendin en ik langzaam naar een huis in Utrecht aan het kijken zijn.

Afgelopen woensdag ons 2e huis bezichtigd. Voor het eerst een bod gedaan en... geaccepteerd!

Nu dus als een malle zorgen voor een taxatie (liefst boven vraagprijs want bod was er boven), bouwkundige keuring en een gesprek bij een hypotheekadviseur.

Spannend :)
Gefeliciteerd!! Waar in Utrecht en wat voor woning? :)

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Son Gohan schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 20:45:
[...]

Gefeliciteerd!! Waar in Utrecht en wat voor woning? :)
Ik hou adres en bedrag nog even voor me totdat er een getekend koopcontract ligt. Maar het is een rijtjeshuis op 10 minuten fietsen van het centrum.

We hebben een heel net bod neergelegd (hoogste) maar zaten niet ruim boven de andere bieders (minder dan 3k volgens de makelaar). Heel tevreden mee dus.

En ja, de prijzen in Utrecht gaan nergens over, maar we willen er niet weg (nu huur in de buurt).

• CryptoNL
Ojjorz schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 20:49:
[...]

Ik hou adres en bedrag nog even voor me totdat er een getekend koopcontract ligt. Maar het is een rijtjeshuis op 10 minuten fietsen van het centrum.

We hebben een heel net bod neergelegd (hoogste) maar zaten niet ruim boven de andere bieders (minder dan 3k volgens de makelaar). Heel tevreden mee dus.

En ja, de prijzen in Utrecht gaan nergens over, maar we willen er niet weg (nu huur in de buurt).
Gefeliciteerd! Heb je boven de vraagprijs geboden, zoja hoeveel % erboven?

• Timoth
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 09-03 23:03
Kalentum schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 22:01:
Huispedia zou ik alleen van vanuit durven gaan als het een hele standaard woning betreft, met veel verkopen van vergelijkbare huizen. Onze oude woning (uitgebouwde gerenoveerde tussenwoning) stond destijds voor bijna 20% te hoog op huispedia, en onze aangekochte woning voor 35% te laag.

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 15:15

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Son Gohan schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 09:38:
[...]

Utrecht, welkom.

Ja ik woon daar om de hoek in een huis uit 1910 en dacht misschien te verkassen naar de nieuwbouw daar. Maar damn, dat slaat nergens op...

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

CryptoNL schreef op zondag 16 februari 2020 @ 15:14:
[...]

Gefeliciteerd! Heb je boven de vraagprijs geboden, zoja hoeveel % erboven?
Ja, dat is wel nodig in Utrecht als de vraagprijs reeel is. Ongeveer 5% overboden.

• CryptoNL
Ojjorz schreef op zondag 16 februari 2020 @ 22:55:
[...]

Ja, dat is wel nodig in Utrecht als de vraagprijs reeel is. Ongeveer 5% overboden.
5% is wel te doen toch? Zelf ook rond de 5% boven de prijs geboden.

• Tjebakka
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 09:58

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ojjorz schreef op zondag 16 februari 2020 @ 22:55:
[...]

Wat was de prijsklasse?

If it aint fixed, it's broken.

• perspectivebass
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 14:15
Dat. en verkoopstrategie. Als ze laag inzetten kan 5% bij lange na niet genoeg zijn. Als ze hoog inzetten is 5% misschien al teveel...

Je kunt gewoon niet in deze algemeenheden over overbieden praten.

• Zaratrass
  • Nu online
Zaratrass schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 20:00:

Spannend allemaal
Zaterdag afspraak gemaakt voor een 2e bezichtiging vandaag, kreeg vanochtend al een telefoontje van de makelaar dat het huis verkocht is. Heel jammer dat dit huis me is ontglipt :'( Ik denk dat ik in vervolg direct na de eerste bezichtiging vragen of er al een bod is uitgebracht.

Morgen een nieuwe bezichtiging in de planning, denk dat deze ook wel vrij populair zal zijn. Prijs is vanaf bieden en op huispedia wordt die 10-30k hoger geschat dan de vraagprijs.

[Voor 3% gewijzigd door Zaratrass op 17-02-2020 13:37]

• Martinusz
Zaratrass schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:36:
[...]

Zaterdag afspraak gemaakt voor een 2e bezichtiging vandaag, kreeg vanochtend al een telefoontje van de makelaar dat het huis verkocht is. Heel jammer dat dit huis me is ontglipt :'( Ik denk dat ik in vervolg direct na de eerste bezichtiging vragen of er al een bod is uitgebracht.

Morgen een nieuwe bezichtiging in de planning, denk dat deze ook wel vrij populair zal zijn. Prijs is vanaf bieden en op huispedia wordt die 10-30k hoger geschat dan de vraagprijs.
Mja om eerlijk te zijn is je strategie van 1ste en 2de bezichtiging en daarna pas gaan bieden niet zo heel slim in deze markt. Tenzij je woningen bezoekt die allang te koop staan, red je het gewoon niet om op je gemakje alles te bekijken 2 bezichtigingen te doen en dan eens na te gaan denken.
Dan zul je denk ik vaak naast de pot piesen door mensen die na 1ste bezichtiging gelijk bod plaatsen etc.

• Zaratrass
  • Nu online
Martinusz schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:39:
[...]

Mja om eerlijk te zijn is je strategie van 1ste en 2de bezichtiging en daarna pas gaan bieden niet zo heel slim in deze markt. Tenzij je woningen bezoekt die allang te koop staan, red je het gewoon niet om op je gemakje alles te bekijken 2 bezichtigingen te doen en dan eens na te gaan denken.
Dan zul je denk ik vaak naast de pot piesen door mensen die na 1ste bezichtiging gelijk bod plaatsen etc.
Dat merk ik inderdaad, helaas. We zijn ook net begonnen met huizen kijken. Direct een lesson learned te pakken 8)7

• Misanthropia
Als ik de avond na mijn 1e bezichtiging niet meteen een bod had uitgebracht, dan waren er nog 5 bezichtingen geweest 2 dagen later en dan had ik het niet gehad voor het bedrag dat ik nu betaal.
Het was een huis in goede staat voor een passende vraagprijs.

• CryptoNL
@Misanthropia In mijn geval willen verkopers expliciet 2 weken wachten tot iedereen langs is geweest. Daar is ook wat voor te zeggen natuurlijk :)

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Zaratrass schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:45:
[...]

Dat merk ik inderdaad, helaas. We zijn ook net begonnen met huizen kijken. Direct een lesson learned te pakken 8)7
Ik weet niet waar je zoekt, maar je moet in de randstad al wel van te voren weten dat je op een bepaalde plek in een bepaald huis wil wonen voor een bepaalde prijs. Dan is de bezichtiging nog om te bekijken of dit specifieke huis je bevalt en doe je een bod. Tenminste als je iets wil kopen.

Bezichtigingen tot dat moment zijn prima om die zekerheid van locatie, soort huis en prijzen te onderzoeken.

Ik ben nu druk met de taxatie en keuring. Eind deze week het koopcontract tekenen :)

• Misanthropia
Ojjorz schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:02:
[...]

Ik weet niet waar je zoekt, maar je moet in de randstad al wel van te voren weten dat je op een bepaalde plek in een bepaald huis wil wonen voor een bepaalde prijs. Dan is de bezichtiging nog om te bekijken of dit specifieke huis je bevalt en doe je een bod. Tenminste als je iets wil kopen.

Bezichtigingen tot dat moment zijn prima om die zekerheid van locatie, soort huis en prijzen te onderzoeken.

Ik ben nu druk met de taxatie en keuring. Eind deze week het koopcontract tekenen :)
Zo heb ik het dus ongeveer gedaan, ik wist al waar ik wilde en wat ik kon betalen, het kijken was alleen om te zien of het er in het echt ook goed uitzag en hoe het voelde.

• BastaRhymez
  • Laatst online: 15:01
BastaRhymez schreef op maandag 11 november 2019 @ 14:38:
Wederom een kleine update...

Na bijna 2 weken verder te zijn (en geen actie te hebben ondernomen) weer een mailtje van de verkopend makelaar. Ditmaal een aantal (slechte) plattegronden bijgevoegd *O*
Het huis is blijkbaar nog te koop, anders zouden ze mij de plattegronden niet toesturen denk ik.
Ik de plattegronden bekijken, matcht het niet met de woning 8)7 Of de makelaar heeft een "foutje" gemaakt en de plattegronden onder een verkeerde naam opgeslagen of ze denken dat alle woningen in het rijtje dezelfde zijn en heeft er (wellicht) stiekem eentje van de buren overgenomen })

De begane grond lijkt redelijk te matchen, maar de 1e en 2e verdieping kan ik niet rijmen met de foto's. Dus even wezen kijken wat er verkocht is in de buurt. En ja hoor, zie daar dezelfde plattegronden bij een andere woning staan -O-

Heb maar niet gereageerd naar de makelaar...
Staat toch op een lage prioriteit, dus ik laat deze woning maar voor wat het is (mede dankzij de makelaar).

Was het een enthousiaste verkoper geweest, dan was ik hoogstwaarschijnlijk al eens langs geweest om een bezichtiging in te plannen (ondanks dat het even rijden is). Maar door die lakse houding heb ik er ook weinig zin in. Ja ik weet het, mochten we willen kopen heb je daarna niks met de makelaar van doen. Maar het is nu ook weer niet ons "droomhuis" in die zin :P Dus rustig verder kijken kan ook gewoon
Even een schopje op mijzelf.
Het betreffende huis was een paar weken na het ontvangen van de plattegronden (en mijn reactie daarop) van Funda en alle andere sites verdwenen. Kon het nergens meer terug vinden. Jammer, maar helaas...
Totdat ik afgelopen weekend weer eens op Funda keek (we hebben inmiddels besloten niet te gaan verhuizen, maar kijken blijft leuk). En je raadt het al, het huis stond weer op Funda, ditmaal wel via een andere makelaar. Maar wat ook wel bijzonder was, het huis is "gekrompen" van 181 m2 naar 149 m2 :X Kennelijk voelde de eerste makelaar toch nattigheid, nadat hem is gevraagd of de plattegronden wel juist waren. De nieuwe makelaar lijkt het sowieso al een stuk serieuzer aan te pakken, want de bijgevoegde plattegronden van de woning lijken nu wel te kloppen. De 2e verdieping staat er ook netjes in (incl. dakkapel) en kamer indeling. Iets wat bij de eerste makelaar niet het geval was.

Jammer genoeg hanteren de verkopers nog wel dezelfde bieden vanaf prijs als eerst.

• Zaratrass
  • Nu online
Ojjorz schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:02:
[...]

Thanks voor de tip, ik denk dat ik het ook maar zo moet aanpassen.

Ik zelf zoek in Apeldoorn.

En gefeliciteerd met je/jullie woning.

edit:
Vanochtend weer een huis bezichtigd met een vraagprijs vanaf. We zijn erg enthousiast over de woning dus direct een goed bod neergelegd. De makelaar gaaf aan dat we de eerste zijn voor de bezichtiging maar vandaag nog 8 in de plannning staat en morgen 4. Ik hoop met dit bod direct het winnende bod te zijn. fingers crossed

[Voor 20% gewijzigd door Zaratrass op 18-02-2020 13:32]

• Mesque
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 11:33
Xepos schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 15:46:
[...]

Bouwrente is nog niet ingebegrepen in de VON prijs omdat het moment van aankoop kan verschillen. Ze berekenen de bouwrente tot het moment dat je de akte bij de notaris tekent. Dat moment kunnen ze niet van te voorspellen dus kunnen ze de bouwrente niet in de prijs verwerken.
Thanks, ik heb het nieuwbouw topic nog eens doorgelezen en dit lijkt inderdaad vrij standaard te zijn. Ik zie in het jaarverslag van de woningbouwvereniging staan dat ze voorzieningen hebben voor bouwrente tegen een tarief van 4.5%, het percentage zou indien ze dit nog extra in rekening brengen dus nog wel meevallen. Zorgpuntje is wel dat de bouw volgens mij al in (begin?) 2018 gestart is.. Online kan ik ook nog niet veel vinden over de grondslag voor een nieuwbouw woning op erfpachtgrond, aangezien de grond hierdoor niet gekocht hoeft te worden door de aannemers, dus ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken.

Enfin, hopen dat het meevalt, we gaan het vrijdag zien. Als het meer dan 15k gaat zijn dan halen we wellicht af.

*dit bericht verplaatst naar het juiste topic, ieder inzicht welkom :)

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Zaratrass schreef op maandag 17 februari 2020 @ 17:47:
[...]

edit:
Vanochtend weer een huis bezichtigd met een vraagprijs vanaf. We zijn erg enthousiast over de woning dus direct een goed bod neergelegd. De makelaar gaaf aan dat we de eerste zijn voor de bezichtiging maar vandaag nog 8 in de plannning staat en morgen 4. Ik hoop met dit bod direct het winnende bod te zijn. fingers crossed
Als je gelijk een winnend bod wil zijn dan moet je dat eigenlijk ook als voorwaarde stellen. In de huidige markt lastig (ik zou er als verkoper niet aan mee doen), maar misschien wel het proberen waard. Dus: Je biedt direct na je bezichtiging en geeft aan dat je binnen x aantal uur een reactie wilt en dat dit het enige ultieme bod is dat je doet. Misschien is een verkoper tevreden met jouw bod, hebben ze geen zin meer om te wachten en willen ze met jou verder.

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 11:01
Ojjorz schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:13:
[...]
Misschien is een verkoper tevreden met jouw bod, hebben ze geen zin meer om te wachten en willen ze met jou verder.
Lijkt mij sterk als er nog 12 bezichtigingen staan dat je als verkoper hier meteen op ingaat. Maar je weet het inderdaad nooit. Maar als ik verkoper was dan zou ik rustige even afwachten.

Hier hebben wij ook enorm veel geluk gehad dat maar 2 bezichtigingen waren gepland voor het weekend en verkopers hier meteen mee wilde onderhandelen. Andere bezichtigingen hebben ze daarna niet meer ingepland.

• CryptoNL
@Highfive95 Lijkt mij sterk zeg je, maar dat ligt toch echt aan het bod. Als jij 12K meer dan de vraagprijs wil bieden op een - als voorbeeld - normaal rijtjeshuis van 200K, dan zou ik als verkoper toch snel happen denk ik. De markt kan wel gek zijn, maar het is niet zo dat ieder huis met 30K wordt overboden ofzo.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CryptoNL schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:21:
@Highfive95 Lijkt mij sterk zeg je, maar dat ligt toch echt aan het bod. Als jij 12K meer dan de vraagprijs wil bieden op een - als voorbeeld - normaal rijtjeshuis van 200K, dan zou ik als verkoper toch snel happen denk ik. De markt kan wel gek zijn, maar het is niet zo dat ieder huis met 30K wordt overboden ofzo.
Waarom zou je happen dan? Als er eentje is die er gek genoeg voor is, is er waarschijnlijk nog wel een tweede ook... ;)

• CryptoNL
@MikeyMan Dat is vaak dus niet zo, althans als ik de makelaars mag geloven. Dat denken wij misschien, maar hoeft helemaal niet zo te zijn. Randstad en dergelijke is een ander verhaal uiteraard.

• Highfive95
@CryptoNL
Zoals @MikeyMan al zegt. Waarom zou je dat in godsnaam doen? Je weet ook dat kopers niet al teveel keuze hebben en bod blijft echt wel staan die paar dagen.

Makelaars willen gewoon zo snel mogelijk verkopen. Minste werk uiteindelijk. Dus als iemand een hoog bod doet zal makelaar al snel zeggen dat je moet accepteren. Maar in zo'n situatie zou ik lekker even paar dagen wachten.

• CryptoNL
@Highfive95 Dan loop je wel een redelijk groot risico denk ik als verkoper. Als kopende partij je 48 uur geeft en jij wilt nog langer wacht, kan het dus zomaar zijn dat je 20-30K extra misloopt. Fors geld wel.

• Highfive95
@CryptoNL
In een kopersmarkt wel. Maar nu bepaalt toch echt de verkoper nog.

Iedereen moet dat natuurlijk zelf weten. Maar als ik hier kijk zit tussen eerste bod en hoogste bod 28K. Die wil je toch niet laten liggen denk ik. En eerste bod was al boven de vraagprijs.

Het ligt denk ik ook aan wat voor verkoper je voor je hebt. Hier was ouder stel en wilde snel van huis af. En wij boden boven de vraagprijs, goede voorwaarden en flexibele overdracht. Dat was voor hun een pre.

Maar mijn eigen huis heb ik lekker iedereen laten opbieden. En daar pluk je dan uiteindelijk de vruchten van.

*edit
Je kunt het overigens altijd proberen! Misschien is de verkoper hier gevoelig voor. Maar dan moet je denk ik geluk hebben.

[Voor 9% gewijzigd door Highfive95 op 19-02-2020 10:32]

• CryptoNL
@Highfive95 Eens, maar het is niet alleen de verkoper die bepaalt tegenwoordig. Er worden nog genoeg huizen verkocht voor de vraagprijs of zelfs daaronder. Laat je niks wijsmaken.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, trekt de koper die snel een bod boven de vraagprijs doet, zijn bod ineens intrekken?

Again; ik zou het niet doen. Maar dat zal ook regio afhankelijk zijn. Hier in de randstad makkelijk praten wat dat betreft.

• CryptoNL
@MikeyMan Je kan niet zomaar een bod intrekken als je een definitief bod doet wat ik begreep. Daar moet je wel een goede reden voor hebben. Nouja het is niet alleen in de Randstad zo hoor. Hier in een zeer gewild dorp idem dito. Vanaf 300K kun je er wonen 8)7 Voor starters een no-go en er wonen toch 6.500 mensen.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CryptoNL schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:43:
@MikeyMan Je kan niet zomaar een bod intrekken als je een definitief bod doet wat ik begreep. Daar moet je wel een goede reden voor hebben. Nouja het is niet alleen in de Randstad zo hoor. Hier in een zeer gewild dorp idem dito. Vanaf 300K kun je er wonen 8)7 Voor starters een no-go en er wonen toch 6.500 mensen.
Nee, dat begrijp ik. Maar als jij zegt "ik doe een bod wat twee dagen geldig is", en hier wordt niet op in gegaan; ga je dan geen (nieuw) bod doen tegen de eindtermijn? Lijkt me niet...

• Martinusz
:? zolang er niks getekend is zit je nergens aan vast hoor, als jij je bod wilt intrekken trek je dat in.

• CryptoNL
@MikeyMan Correct dan bied ik niet meer. Heb dat 2 weken geleden meegemaakt namelijk. Ik heb meer te doen + eventuele andere huizen etc etc. Koper moet ook verder he. Overigens gaven wij ze wel wat langer de tijd.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CryptoNL schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:47:
@MikeyMan Correct dan bied ik niet meer. Heb dat 2 weken geleden meegemaakt namelijk. Ik heb meer te doen + eventuele andere huizen etc etc. Koper moet ook verder he. Overigens gaven wij ze wel wat langer de tijd.
Tsjah, valt te prijzen dat je vast houdt aan je principes...
Je moet je alleen wel afvragen of je daar jezelf niet meer mee dwars zit dan nodig.
Het volgende huis kost je evengoed tijd.

Er spreekt veel hoop uit je opmerkingen, maar wellicht deze principes een beetje los laten, en vooral het einddoel in het oog houden :)

• Kalentum
Als een koper een aardig bod doet met 4 uur bedenktijd, en ik heb nog 10 bezichtigingen staan als verkoper, dan zou ik dit doen:

- Koper bedanken voor het bod en het in overweging nemen. Na 4 uur niets van me laten horen
- Die 10 bezichtigingen afwachten
- Als die andere belangstellenden een lager bod uitbrengen, dan de eerste bieder laten weten dat het bod het hoogst is en of 'ie het nog wil hebben voor het oorspronkelijke bod. Eventueel uitonderhandelen totdat we in de buurt komen van de tweede bieder. Anders met tweede bieder in zee.

Dus die 4 uur deadline zou ik als verkoper compleet negeren.

• wcduck
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Je mag een bod gewoon intrekken, zonder opgaaf van reden. Geen enkel probleem. Pas wanneer een koopcontract is getekend zit je, na 3 dagen, er aan vast (of boete).

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

• Thrilseeka
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 03-04 10:08

Thrilseeka

Woef Woef.

Ik zit met een vraag over hoe ik het beste met een situatie om kan gaan.
Koophuis gezien dat sinds April 2018 te koop staat. Er zit werk aan maar het eindresultaat kan zeer mooi worden. Dit is voor ons het ideale huis zeg maar.
Het gaat hier om een herenhuis in een Krimp gemeente(Oost Groningen) voor €215.000.
Het huis is buiten ons budget. Ik kan maximaal €198.000 lenen met mijn salaris.
De verwachting is dat de prijs na 2 jaar wel omlaag kan omdat de verkopers iets anders willen.

Ik heb gebeld met de makelaar om een afspraak te maken en deze vertelde me dat ze in principe een overeenkomst hebben met een andere koper. De documenten zijn nog niet getekend omdat het onder voorbehoud van verkoop eigen woning is. Hij gaf aan dat de eigenaren best een ander interessant bod willen overwegen. De eerste bieder heeft echter de eerste keus dus na mijn bod wordt eerst met hun overlegd.

Ik kan twee dingen doen:
Bezichtigen en bieden met de kans dat ik word uitgespeeld tegen de andere koper. Ik ben bang dat de verkoopprijs dan hoger wordt dan mijn maximaal te lenen bedrag.

Rustig blijven afwachten voor een paar maanden en dan pas gaan kijken. Als de woning dan nog beschikbaar is dan is de kans groot dat de koper is afgehaakt en wij vrij spel hebben.

Wat zouden jullie in dit geval doen?

There is no sadder sight than a young pessimist.

• Martinusz
Thrilseeka schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:15:
Koophuis gezien dat sinds April 2018 te koop staat. Er zit werk aan maar het eindresultaat kan zeer mooi worden. Dit is voor ons het ideale huis zeg maar.
Het gaat hier om een herenhuis in een Krimp gemeente(Oost Groningen) voor €215.000.
De verwachting is dat de prijs na 2 jaar wel omlaag kan omdat de verkopers iets anders willen.

Ik heb gebeld met de makelaar om een afspraak te maken en deze vertelde me dat ze in principe een overeenkomst hebben met een andere koper. De documenten zijn nog niet getekend omdat het onder voorbehoud van verkoop eigen woning is. Hij gaf aan dat de eigenaren best een ander interessant bod willen overwegen. De eerste bieder heeft echter de eerste keus dus na mijn bod wordt eerst met hun overlegd.

Ik kan twee dingen doen:
Bezichtigen en bieden met de kans dat ik word uitgespeeld tegen de andere koper. Ik ben bang dat de verkoopprijs dan hoger wordt dan mijn maximaal te lenen bedrag.

Rustig blijven afwachten voor een paar maanden en dan pas gaan kijken. Als de woning dan nog beschikbaar is dan is de kans groot dat de koper is afgehaakt en wij vrij spel hebben.

Ik zou zeggen wacht het af, zeg tegen die makelaar dat ze jou kunnen bellen als de ander afhaakt.

@MikeyMan heb jij nog wat gedaan met je taxatie m.b.t. de LTV?
Ik had even contact met de taxateur, alleen kreeg ik een antwoord die ik niet zo goed begreep.
Wij hebben januari 2019 het huis laten taxeren voor financiering. Op dat moment was opleverdatum helemaal nog niet bekend. Dat is december 2019 geworden, nu zegt hij dat die waarde geldt op moment van inschrijving :? met andere woorden die waarde van januari telt voor december :?
Ik heb hier mijn twijfels bij, zij taxeerden een waarde in de toekomst? Wat als wij de sleutel in april 2020 pas kregen dan gold diezelfde waarde?

Ik snap het niet zo goed :P

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Martinusz om 13:00 staat de taxateur voor de deur. Die begreep het eigenlijk direct ;)

Mag overigens van de bank maar 1x per jaar een nieuwe taxatei indienen ;)
Verschilt wel per bank of ze dat uberhaupt accepteren.

Maar in principe doet dat verhaal niet echt ter zake; als jij nu denkt dat het huis meer waard is, kun je toch gewoon een nieuwe taxatie indienen?

[Voor 38% gewijzigd door MikeyMan op 19-02-2020 11:27]

• CryptoNL
@Thrilseeka Kun je niet vragen hoe lang dat nog loopt die onderhandeling met die andere potentiële koper? Stel dat duurt nog 2 weken, dan zou ik over 2,5 week weer eens proberen.

• Martinusz
MikeyMan schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:25:
@Martinusz om 13:00 staat de taxateur voor de deur. Die begreep het eigenlijk direct ;)

Mag overigens van de bank maar 1x per jaar een nieuwe taxatei indienen ;)
Ah krijg net antwoord van taxateur, het komt doordat de laatste taxatie nu pas in de systemen staat (december 2019 dus).
Ik vermoed dat het dus een probleem levert om het rapport gevalideerd te krijgen zo kort daarna ofzo, vind het nog steeds raar, want als vandaag de waarde gewoon X hoger is, dan is dat toch gewoon zo. Rapportdatum van taxatie staat ook gewoon op janauari 2019.

Maar goed, zal wel weer taxatie logica zijn ofzo, we wachten nog wel paar maanden :)
Of ik check even een bekende makelaar/taxateur :P

[Voor 3% gewijzigd door Martinusz op 19-02-2020 11:29]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Martinusz schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:29:
[...]

Ah krijg net antwoord van taxateur, het komt doordat de laatste taxatie nu pas in de systemen staat (december 2019 dus).
Ik vermoed dat het dus een probleem levert om het rapport gevalideerd te krijgen zo kort daarna ofzo, vind het nog steeds raar, want als vandaag de waarde gewoon X hoger is, dan is dat toch gewoon zo. Rapportdatum van taxatie staat ook gewoon op janauari 2019.

Maar goed, zal wel weer taxatie logica zijn ofzo, we wachten nog wel paar maanden :)
Das toch raar? Omdat ze een taxatie van januari pas in december in het systeem zetten, zou die ineens niet meer te overschrijven zijn? Zou er niet zomaar in mee gaan...

• Martinusz
MikeyMan schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:30:
[...]

Das toch raar? Omdat ze een taxatie van januari pas in december in het systeem zetten, zou die ineens niet meer te overschrijven zijn? Zou er niet zomaar in mee gaan...
Ja geen idee, overdracht was in december, blijkbaar wordt daar dan de laatste taxatie aan gekoppeld ofzo :? geen idee hoe die systemen werken.

Ik ga wel even die andere taxateur benaderen en vragen hoe dat zit :P

• Kju
Dat klinkt niet logisch. Als hij in januari 2019 heeft getaxeerd met waardepeildatum in januari 2019 en het rapport heeft gevalideerd in januari 2019, wtf heeft dat te maken met de feitelijke transactiedatum in december 2019?
Als de waardepeildatum nu een jaar later ligt zijn er nieuwe transacties geweest of kan je op z'n minst de oude referenties indexeren.

Onderling hoor ik vaak de meest stomme fabeltjes over validatie. Klinkt als iemand die niet vaak taxeert...

[Voor 14% gewijzigd door Kju op 19-02-2020 11:42]

• Martinusz
Kju schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:41:
Dat klinkt niet logisch. Als hij in januari 2019 heeft getaxeerd met waardepeildatum in januari 2019 en het rapport heeft gevalideerd in januari 2019, wtf heeft dat te maken met de feitelijke transactiedatum in december 2019?
Als de waardepeildatum nu een jaar later ligt zijn er nieuwe transacties geweest of kan je op z'n minst de oude referenties indexeren.

Onderling hoor ik vaak de meest stomme fabeltjes over validatie. Klinkt als iemand die niet vaak taxeert...
Lol, tja het is voornamelijk een taxatie bureau :P

Ik heb de bekende makelaar/taxateur benaderd en die zegt bullshit, ik taxeer hem gewoon op waarde nu, maakt niet uit wat andere taxaties zeggen van vorig jaar.
Komt goed dus :)

• Kju
Ik vermoed dat hij gewoon het inzicht mist om te kunnen onderbouwen dat de transactieprijs in december 2019 een jaar eerder is overeengekomen en dat de prijzen sindsdien zijn gestegen en dat er nieuwe transacties zijn geweest die nu als referentie kunnen worden gehanteerd.
Zoek daarom altijd rechtstreeks een taxateur en niet van die mala fide bureautjes die er 50% tussen verdienen.

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 12:31

Ik kan twee dingen doen:

Wat toevallig! Het huis staat al bijna een jaar te koop en net nu jij interesse toont is er precies een andere koper!
Alles kan, maar ik geloof dat soort verhalen van makelaars nooit zomaar ;)

De verkoper heeft al overeenstemming met een koper, maar er is nog niets getekend. Volgens mij is de overeenstemming dan wel gewoon geldig en zou jij niet zomaar alsnog de woning kunnen kopen, dit is echter het probleem/risico van de verkoper (wat niet wil zeggen dat het voor jou ook gedoe op zou kunnen leveren).

Daarnaast weet je je maximale budget, is de vraagprijs hoger dan dat en moet er nog het een ander gebeuren aan de woning. Lijkt me dus heel belangrijk dat je zeker niet boven je budget bied en het liefst er onder. Iets wat wellicht wel mogelijk is in die regio met een huis die al langere tijd te koop staat.

Kortom, ik zou (als dit echt dé woning is) een bod doen van hooguit 198k, maar het liefst daar nog een stuk onder. Mits het nog een reeël bod is natuurlijk en de woning niet eigenlijk bijv. 250k waard is.
Daarna afwachten wat er gebeurt, je hebt dan gedaan wat er in je financiële mogelijkheden ligt. Lukt dat dan heb je geluk, lukt het niet dan was dit dus niet de woning voor jou ;)
Het kan natuurlijk ook best zo zijn dat het afwachten een tijdje gaat duren omdat ze er met de eerste bieder uit willen komen en dat ze na verloop van tijd alsnog bij jou uitkomen.

Laat je niet gek maken. Er zijn huizen genoeg, de zoektocht kan soms alleen wat lang duren :)

Of je al dan niet een maximale hypotheek moet nemen zijn al pagina's over vol geschreven, wat daarin verstandig is is aan je zelf ;)

• CryptoNL
@B-Real Daarom is het best tactisch om te zeggen: Oke hoe lang bent u nog in onderhandeling met hen? Dan wacht ik het even af _/-\o_

• Kalentum

Ik kan twee dingen doen:

Ik snap niet helemaal wat 'De documenten zijn nog niet getekend' betekend? Er ligt dus geen koopcontract? Normaal gesproken kan een voorbehoud verkoop eigen woning gewoon in een koopcontract worden opgenomen.

Ik zou sowieso bezichtigen als je in principe belangstelling hebt. Het kost wel wat tijd maar het helpt je om een beter beeld te krijgen van de staat van de woning. En sowieso helpen bezichtigingen mee om meer gevoel te krijgen voor woningen. Je kan altijd nog melden bij de verkopend makelaar (of koper) dat je nog geen bod wilt doen.

• Thrilseeka
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 03-04 10:08

Thrilseeka

Woef Woef.

B-Real schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:49:
[...]

Wat toevallig! Het huis staat al bijna een jaar te koop en net nu jij interesse toont is er precies een andere koper!
Alles kan, maar ik geloof dat soort verhalen van makelaars nooit zomaar ;)

De verkoper heeft al overeenstemming met een koper, maar er is nog niets getekend. Volgens mij is de overeenstemming dan wel gewoon geldig en zou jij niet zomaar alsnog de woning kunnen kopen, dit is echter het probleem/risico van de verkoper (wat niet wil zeggen dat het voor jou ook gedoe op zou kunnen leveren).

Daarnaast weet je je maximale budget, is de vraagprijs hoger dan dat en moet er nog het een ander gebeuren aan de woning. Lijkt me dus heel belangrijk dat je zeker niet boven je budget bied en het liefst er onder. Iets wat wellicht wel mogelijk is in die regio met een huis die al langere tijd te koop staat.

Kortom, ik zou (als dit echt dé woning is) een bod doen van hooguit 198k, maar het liefst daar nog een stuk onder. Mits het nog een reeël bod is natuurlijk en de woning niet eigenlijk bijv. 250k waard is.
Daarna afwachten wat er gebeurt, je hebt dan gedaan wat er in je financiële mogelijkheden ligt. Lukt dat dan heb je geluk, lukt het niet dan was dit dus niet de woning voor jou ;)
Het kan natuurlijk ook best zo zijn dat het afwachten een tijdje gaat duren omdat ze er met de eerste bieder uit willen komen en dat ze na verloop van tijd alsnog bij jou uitkomen.

Laat je niet gek maken. Er zijn huizen genoeg, de zoektocht kan soms alleen wat lang duren :)

Of je al dan niet een maximale hypotheek moet nemen zijn al pagina's over vol geschreven, wat daarin verstandig is is aan je zelf ;)
De maximale hypotheek is enkel op mijn salaris. Mijn vriendin haar salaris laten we volledig buiten beschouwing. We willen een leuk huis maar ook gewoon prettig leven.

Het is inderdaad vreemd dat er een "overeenkomst" is met kopers maar dat de status niet eens verkocht onder voorbehoud is. En dat dus ook de documenten niet getekend zijn.

Mijn gevoel zegt me af te moeten wachten en het later weer eens te proberen.

There is no sadder sight than a young pessimist.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Martinusz schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:24:
[...]

Ik zou zeggen wacht het af, zeg tegen die makelaar dat ze jou kunnen bellen als de ander afhaakt.

@MikeyMan heb jij nog wat gedaan met je taxatie m.b.t. de LTV?
Ik had even contact met de taxateur, alleen kreeg ik een antwoord die ik niet zo goed begreep.
Wij hebben januari 2019 het huis laten taxeren voor financiering. Op dat moment was opleverdatum helemaal nog niet bekend. Dat is december 2019 geworden, nu zegt hij dat die waarde geldt op moment van inschrijving :? met andere woorden die waarde van januari telt voor december :?
Ik heb hier mijn twijfels bij, zij taxeerden een waarde in de toekomst? Wat als wij de sleutel in april 2020 pas kregen dan gold diezelfde waarde?

Ik snap het niet zo goed :P
Om hier op terug te komen.
Taxateur is net weg; rond de 8 ton zou hij redelijk vinden. Dus daar ben ik iig mee geholpen voor mijn hypotheek. 0,3 korting is niet mis. Scheelt toch haast 1000 euro per jaar :D

• Citroentjuh
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 14:54
B-Real schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:49:
[...]

Zolang de koopakte niet is getekend kan de verkoper gewoon nog in zee met een hoger bod. Niet netjes, maar ook niet verboden. Net als dat de koper ook nog kan afzien van de koop zolang het contract niet is getekend (plus nog de wettelijke bedenktijd).

• Martinusz
MikeyMan schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:38:
[...]

Om hier op terug te komen.
Taxateur is net weg; rond de 8 ton zou hij redelijk vinden. Dus daar ben ik iig mee geholpen voor mijn hypotheek. 0,3 korting is niet mis. Scheelt toch haast 1000 euro per jaar :D
Heb andere taxateur ook gesproken, die verwacht ook geen problemen.
Scheelt bij ons toch ook 0,2% de komende 20 jaar.

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Taxatie voor aankoop is bij ons ook gedaan. Ruim boven vraagprijs getaxeerd en daarmee op een haar na ons bod gematcht. Prima dus!

Dat geeft wat meer opties in de financiering.

• Zaratrass
  • Nu online
Zaratrass schreef op maandag 17 februari 2020 @ 17:47:
[...]

edit:
Even terugkomend, ben terug gebeld door de makelaar. Er zijn meerdere biedingen geweest.

Nu moeten we voor donderdag een X tijd onze Final bod doorgeven om iedereen een gelijke kans te geven. Vrijdag krijgen we dan wat meer te horen. Ik heb mijn Final bod al doorgegeven en ga er niet boven zitten.

Heel toevallig kom ik morgen ochtend dezelfde makelaar tegen bij een ander huis... Beetje raar maar dat is de markt. Heftig

• Martinusz
Zaratrass schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 16:45:
[...]

Even terugkomend, ben terug gebeld door de makelaar. Er zijn meerdere biedingen geweest.

Nu moeten we voor donderdag een X tijd onze Final bod doorgeven om iedereen een gelijke kans te geven. Vrijdag krijgen we dan wat meer te horen. Ik heb mijn Final bod al doorgegeven en ga er niet boven zitten.

Heel toevallig kom ik morgen ochtend dezelfde makelaar tegen bij een ander huis... Beetje raar maar dat is de markt. Heftig
Goed dat je niet boven je kunnen gaat bieden (of boven je wil), zou mij niets verbazen als dit gewoon trucjes zijn om er nog meer uit te slepen.
Je hebt er 0 controle op, dus wie weet ben je wel de enige bieder en hoopt zo'n makelaar dat je met een finale bod er nog wat opdoet. Eigenlijk zouden ze het gewoon moeten opengooien, dat het traject voor iedereen inzichtelijk is, of zeg ik nu iets raars :P

• CryptoNL
@Martinusz Het zouden truucjes kunnen zijn inderdaad. Niemand kan dat controleren. Daarom is het veel beter als je online ofzo kan zien wat iemand geboden heeft (zonder naam en toenaam etc dus gewoon *** en dan 250K ofzo). Ik geloof er ook niet altijd wat van wat die makelaars zeggen namelijk.

• Zaratrass
  • Nu online
CryptoNL schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 16:51:
@Martinusz Het zouden truucjes kunnen zijn inderdaad. Niemand kan dat controleren. Daarom is het veel beter als je online ofzo kan zien wat iemand geboden heeft (zonder naam en toenaam etc dus gewoon *** en dan 250K ofzo). Ik geloof er ook niet altijd wat van wat die makelaars zeggen namelijk.
Daarom blijf ik ook lekker bij m'n bod... Het is en blijft een spelletje. Waarschijnlijk krijgt hij een % en wil ook het maximale eruit slepen |:(

• Jovatov
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 14:34
Met twaalf bezichtigingen en de huidige markt acht ik de kan wel groot dat er 'gewoon' veel interesse is, en dan is zo'n open bieding wel de manier voor de makelaar om er zonder al teveel moeite een mooi bod uit te slepen.

Een makelaar wil in deze markt gewoon gauw verkopen, des te meer tijd heeft hij weer voor het volgende huis.

• Zaratrass
  • Nu online
Ik wil zo het bod de deur eruit gooien en dit doe ik zonder aankoopmakelaar.
Ondertussen ben ik al op zoek maar ik wil het bod o.a. bouwtechnische keuring.. Zet ik daar dan bij grote gebreken of een bedrag bij? Wat is een reëel bedrag?

Dit had ik misschien eerder moeten uitzoeken maar ik kom hier nu pas op.

• Jovatov
Zaratrass schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 21:05:
Ik wil zo het bod de deur eruit gooien en dit doe ik zonder aankoopmakelaar.
Ondertussen ben ik al op zoek maar ik wil het bod o.a. bouwtechnische keuring.. Zet ik daar dan bij grote gebreken of een bedrag bij? Wat is een reëel bedrag?

Dit had ik misschien eerder moeten uitzoeken maar ik kom hier nu pas op.
Bij ons stond er in eerste instantie een 'standaard' bedrag van €7500,- op de koopovereenkomst.
Uiteindelijk was de keuring gedaan nog voor de koopovereenkomst getekend was, en is dat voorbehoud weer geschrapt voor we het ondertekenden.
Die gok kan je ook wagen:dat je de keuring nog doet voor de wettelijke bedenktijd om is, dan kan je er net zo goed nog onderuit. En nu heb je nu net weer een mooier bod omdat je een voorbehiud minder hebt.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Jovatov schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 21:11:
[...]

Bij ons stond er in eerste instantie een 'standaard' bedrag van €7500,- op de koopovereenkomst.
Uiteindelijk was de keuring gedaan nog voor de koopovereenkomst getekend was, en is dat voorbehoud weer geschrapt voor we het ondertekenden.
Die gok kan je ook wagen:dat je de keuring nog doet voor de wettelijke bedenktijd om is, dan kan je er net zo goed nog onderuit. En nu heb je nu net weer een mooier bod omdat je een voorbehiud minder hebt.
Dat vind ik altijd zo kansloos, je wilt geen voorbehoud opnemen maar gaat nu pushen om binnen drie dagen nog even een bouwkundige keuring er doorheen te krijgen om anders de verkoop alsnog te annuleren. Bied dan gewoon niet.

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 12:31
Jovatov schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 17:12:
Met twaalf bezichtigingen en de huidige markt acht ik de kan wel groot dat er 'gewoon' veel interesse is, en dan is zo'n open bieding wel de manier voor de makelaar om er zonder al teveel moeite een mooi bod uit te slepen.

Een makelaar wil in deze markt gewoon gauw verkopen, des te meer tijd heeft hij weer voor het volgende huis.
Precies.
En eerlijk is het wel, want iedereen krijgt de mogelijkheid om zijn bod te heroverwegen. Sommigen zullen onder de druk hun bod verhogen, sommigen ook niet. Het is een gok en dat hoort er bij.

Wij hebben het bij de verkoop van mijn woning ook gedaan. Vier biedingen en alle vier mochten ze hun bod nog herzien voor een bepaalde datum. Een haakte af, twee verhoogden hun bod een klein beetje en nummer vier met al het hoogste bod bleef daarbij.

Aan de andere kant ben ik zelf ook al eens gepasseerd bij de aankoop van een woning. Bod van de vraagprijs gedaan, maar aangegeven dat de mogelijkheden hoger lagen. Verkocht aan iemand die iets meer bood, maar wij hebben geen kans gekregen om ons bod te herzien. Voelde toen toch ook niet helemaal eerlijk.

Of het allemaal slim/eerlijk/leuk etc/ is? Dat niet, maar zo werkt het tegenwoordig wel :P

• CryptoNL
Weer terug van een bezichtiging. Prachtig huis met maar liefst ZES slaapkamers! Enorme ruimtes, heerlijk. Helaas voldeed het toch niet. Het huis had een prijs die 25K hoger lag dan de aankoopprijs van 2 jaar geleden, maar er is niets aan gedaan door de huidige bezitters als in verbeteringen of iets dergelijks. De hogere prijs is dus puur gebaseerd op de gekte van de markt nu.

Het huis heeft een vraagprijs van ruim 250K, maar er moet van alles worden gedaan. Meneer heeft zelf lopen kwasten, maar het ziet er niet uit (stukken gemist, druppels etc). Keuken werkblad rot, hele dunne binnendeuren dat soort dingen. Oja en een badkamer heel onlogisch geplaatst op de tweede verdieping. Die verplaatsen kost zo'n 10K inclusief verbeteringen gok ik.

Zo uit mijn hoofd moet er nog minimaal 50-60K in en dat gaat ons iets te ver. Het is zo jammer. Dan heb je zo'n huis en doe je er werkelijk niets aan :(

• CeesKees
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 15:20

CeesKees

I rest my Kees

Doe een bod waarin al dat werk naar voren komt. Misschien hapt de huidige eigenaar wel en zit je de komende 10 jaar goed.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• Jovatov
Tsurany schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 21:15:
[...]

Dat vind ik altijd zo kansloos, je wilt geen voorbehoud opnemen maar gaat nu pushen om binnen drie dagen nog even een bouwkundige keuring er doorheen te krijgen om anders de verkoop alsnog te annuleren. Bied dan gewoon niet.
Ik noem het niet voor niets een gok ;). Mocht je gegronde bedenkingen hebben bij een huis zou ik het voorbehoud altijd opnemen.
Maar is het meer 'to be sure', dan zal een verkoper er in het algemeen ook niet zoveel op tegen hebben die keuring gauw geregeld te hebben. En dan is het voorbehoud weglaten een van de weinige dingen die je als koper net wat voordeel biedt in een markt waar verkopers op het moment spekkoper zijn.

• CryptoNL
CeesKees schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 22:08:
Doe een bod waarin al dat werk naar voren komt. Misschien hapt de huidige eigenaar wel en zit je de komende 10 jaar goed.
Punt is dat ik niet aan onze max hypotheek wil zitten (zeg 300K afgerond) en in deze markt ga ik het niet voor 220-225K krijgen, maar meer is het niet waard denk ik. Wel 200m2 overigens in een top A wijk ook nog eens.
Pagina: 1 ... 121 ... 130 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True