Nog even met betrekking tot de spaarhypotheek afkopen, omdat ik het goede antwoord volgens mij niet voorbij heb zien komen: als je je spaarhypotheek (box 1 want het is een Spaarrekening Eigen Woning (SEW) of Kapitaalverzekering Eigen Woning (KEW) en die zitten in box 1) afkoopt, betaal je over het
rentebestanddeel (waarde SEW/KEW -/- inleg) belasting in box 1 in het jaar van afkoop. Dat houdt in dat je inkomstenbelasting betaalt over je inkomsten in box 1 plus het rentebestanddeel in je SEW/KEW. Als je een leuk salaris hebt (>€ 68.508 in 2020) en het volledige rentebestanddeel dus in de 2e belastingschijf valt, gaat er dus 49,5% (2020) van je genoten rente naar de Belastingdienst.

In box 3 betaal je bij afkoop dus geen belasting, en je betaalt ook geen belasting met terugwerkende kracht (in box 1, 2 of 3).
Als je je SEW/KEW aflost op je eigenwoningschuld (EWS), houd je een grotere eigenwoningreserve (EWR) over. Stel je hebt je woning verkocht voor € 300k, een eigenwoningschuld van € 200k en een SEW/KEW met een waarde van € 100k. Dan zegt de bank dat je schuld 200k -/- 100k = 100k is, de notaris verrekent € 100k met de € 300k die hij van de kopers ontvangt, dus is je EWR 300k -/- 100k = 200k. Je EWR moet je volledig gebruiken voor je nieuwe hypotheek (of verbetering van je nieuwe woning) om hypotheekrenteaftrek (HRA) te krijgen over de volledige nieuwe hypotheeksom (dat is de bijleenregeling).
Als je je SEW/KEW meeverhuist en de cijfers hierboven gelijk blijven, is je EWS € 200k wordt de berekening als volgt: 300k -/- 200k = € 100k EWR. Dan hoef je dus 'maar' € 100k in je nieuwe woning te stoppen om volledige HRA te houden.
Het fiscale verschil tussen aflossen en meeverhuizen is dus dat je in de eerste situatie een EWR van € 200k hebt die je in je nieuwe woning moet stoppen en in de tweede situatie € 100k. Als je dan vervolgens een nieuwe woning koopt van € 400k, mag je dus maar 200k (400 -/- 200) of 300k (400 -/- 100) lenen om HRA over de volledige lening te krijgen. Afhankelijk van wat je toekomstplannen zijn, kan het ene voordeliger zijn dan het andere.
Maar omdat we hier in het Ervaring met huis kopen-topic zitten, hierbij mijn on-topic bijdrage:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen