Zaratrass schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 16:24:
Ik zit sterk te overwegen om een huis te kopen zonder aankoopmakelaar, en het zelf uit te zoeken. Puur omdat de kosten van aan aankoopmakelaar aan de flinke kant zijn. Ik ben lid van verenining eigen huis en wil eventueel een aankoop coach nemen voor de tips en trucs.
Ik probeer momenteel een huis te kopen met een VEH Aankoopcoach. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik ze de moeite waard vind.
Ze werken samen met MakelaarsAlternatief, en verkopen die diensten door met een kleine korting. Dat is op zich best gunstig.
De tips en tricks die ze bieden zijn echt heel erg basic en kan je overal op het internet gratis vinden. Ik vind hun boekjes vooral bol staan met reclame voor eigen diensten
Tijdens de intake werd er benadrukt dat ik onbeperkt vragen kon stellen per telefoon, e-mail of chat via Safebay. Dat klopt. Wat ze er niet bij vertelden is dat ze heel erg onderbezet zijn en dat je de vragen wel kunt stellen, maar dat je zal moeten wachten op antwoord. Zeker bij de chat viel dat vies tegen. Als ik dat van te voren had geweten, had ik me daar meer op ingesteld.
Maar het voelt fijn om een steuntje in de rug te hebben (al is het wat traag). Vorige week voor het eerst een waardebepaling/biedadvies gekocht, en daarna een onderhandeling door een makelaar ingezet. Helaas ging dat een beetje suf mis. Maar dat hebben ze keurig opgelost door het biedadvies op een andere woning gratis te verstrekken.
Morgen breng ik zelf een bod uit (papier invullen en mailen lukt me zelf nog wel) en mocht de verkopende partij met mij willen gaan onderhandelen, dan ga ik daar toch de toegewezen makelaar weer voor inzetten.
Mocht deze woning ook weer aan mijn neus voorbij gaan, dan ga ik de aankoopcoach herzien en op zoek naar een "echte" aankoopmakelaar. Mijn probleem is dat ik zoek in een heel breed gebied (hele Randstad minus Rotterdam; Noord-Holland, Gelderland, Overijssel). IDaarnaast kom ik in mijn zoektocht kom ik eigenlijk tegen dat aankoopmakelaars de eerste onderhandelingen wel binnen hun overeengekomen tarief uitvoeren, maar dat volgende onderhandelingen apart bijbetaald moeten worden. Zijn de "all-in" makelaars weer 'uit' ofzo?
Hoe pakken jullie dat aan, in een groot gebied zoeken/bezichtigen/onderhandelen met een makelaar?