Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 120 ... 358 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
ik heb sowieso teveel betaald, maar ik zie de rem in de woningmarkt de komende 2 jaar nog niet komen ivm de woning tekort en dat er gewoon amper op tempo wordt bijgebouwd. krapte zal stijge, prijzen zullen volgen , wanhoop zal stijgen en daardoor de overbiedingen ook hoger..

Edit: lage rente helpt ook niet mee, wat ik 2 jaar geleden aan maandlast zou hebben is het voor hetzelfde maandlast een woning met 30-40k gestegen.. en een verhoging van de rentes is ook nog niet in zicht...

[ Voor 27% gewijzigd door Simply1337 op 11-02-2020 10:20 ]

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:23
CryptoNL schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 00:05:
Vandaag wezen kijken. 240K prima prijs. Hele toffe verkoper en die gaf aan (met bewijs) dat de taxatiewaarde op 235K was geschat. Hele huis is aan kant gemaakt van beneden tot boven en zelfs de schuur is helemaal nieuw. 240K is de vraagprijs, dus we gaan er eens een nachtje over slapen, wetende dat we niet de enige zijn.
Oke dan weet je dus eigenlijk al dat je alles biven de 235 zelf moet bij lappen ;) tenzij een andere taxateur mee gaat in de eventuele verkoopprijs van 240+ ?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:35
Vanavond ons eerste echt bod uitbrengen, zijn ons nog aan het beraden op het exacte bedrag en hebben om 5u nog een laatste call me onze aankoopmakelaar. We kunnen in deze prijsklasse bieden zonder financieringsvoorbehoud dus dat helpt in elk geval, zitten nu te denken aan +/- 13% boven vraagprijs. Zijn er op voorbereid dat de kans groot is dat het hem niet gaat worden, hopelijk beperkt dat mogelijke teleurstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:21
Mesque schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 16:08:
Vanavond ons eerste echt bod uitbrengen, zijn ons nog aan het beraden op het exacte bedrag en hebben om 5u nog een laatste call me onze aankoopmakelaar. We kunnen in deze prijsklasse bieden zonder financieringsvoorbehoud dus dat helpt in elk geval, zitten nu te denken aan +/- 13% boven vraagprijs. Zijn er op voorbereid dat de kans groot is dat het hem niet gaat worden, hopelijk beperkt dat mogelijke teleurstellingen.
Spannend zo'n overweging...

Breng je zelf vanavond het bod uit? Bij mij pakte de aankoopmakelaar (nadat hij het bedrag van ons had vernomen) het daadwerkelijk bieden over. Vond ik ook wel prettig, die makelaars kennen elkaar allemaal wel, dus die schakelen ook makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Laatst online: 11-06 10:02
Anoniem: 224360 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 22:27:
[...]

Ik vraag me af hoeveel mensen op het moment zelf of kort daarna nu daadwerkelijk denken, verdomme ik heb veel teveel betaald voor dit huis.

Je praat al snel alles goed met de markt dit, dat andere huis om de hoek, etc. Zolang je het maandelijks rond krijgt vindt je het wel best denk ik.

Ik zou het zelf in ieder geval niet kunnen....

Los daarvan kan een aankoopmakelaar wel degelijk nuttig zijn inderdaad.
Ik heb mijn huis 2 jaar geleden gekocht en inmiddels is die 75k meer waard geworden met de huidige overspannen markt.

Dus nee ik heb die gedachte niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:15
Wij zijn noodgedwongen opzoek naar een huis, het huurcontract wordt niet verlengd en we moeten er eind mei uit. Laat ik voorop stellen dat we liever iets anders gaan huren dan te gehaast een huis kopen.

Ik zit sterk te overwegen om een huis te kopen zonder aankoopmakelaar, en het zelf uit te zoeken. Puur omdat de kosten van aan aankoopmakelaar aan de flinke kant zijn. Ik ben lid van verenining eigen huis en wil eventueel een aankoop coach nemen voor de tips en trucs.

Nou zijn er genoeg bronnen op google te vinden om een huis te kopen zonder aankoop makelaar, maar ik waardeer de meningen van de medetweakers ook altijd. Nou vroeg mij ik af hoe jullie hierover denken en wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
Jovatov schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 16:12:
[...]

Spannend zo'n overweging...

Breng je zelf vanavond het bod uit? Bij mij pakte de aankoopmakelaar (nadat hij het bedrag van ons had vernomen) het daadwerkelijk bieden over. Vond ik ook wel prettig, die makelaars kennen elkaar allemaal wel, dus die schakelen ook makkelijk.
Ik denk via de aankoopmakelaar, neem aan dat zij (voor het bedrag dat wij betalen..) het geen probleem vind dat vanavond nog even te doen (deadline is middernacht) als wij ons finale bod hebben bepaald. Ik merk wel dat de aankoopmakelaar ‘aanmoedigt’ hoog in de range te gaan zitten maar kan dat toch niet geheel los zien van de dubbele belangen (hoe sneller wij een huis hebben, hoe sneller en gemakkelijk zij hun centjes). Het percentage dat we nu boven de vraagprijs zitten (in ons hoofd) is naar ons idee wel echt onze Max voor deze woning.

[ Voor 6% gewijzigd door Mesque op 11-02-2020 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-06 19:37
Zaratrass schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 16:24:
Wij zijn noodgedwongen opzoek naar een huis, het huurcontract wordt niet verlengd en we moeten er eind mei uit. Laat ik voorop dat liever iets anders zal huren dan te gehaast een huis kopen.

Ik zit sterk te overwegen om een huis te kopen zonder aankoopmakelaar, en het zelf uit te zoeken. Puur omdat de kosten van aan aankoopmakelaar aan de flinke kant zijn. Ik ben lid van verenining eigen huis en wil eventueel een aankoop coach nemen voor de tips en trucs.

Nou zijn er genoeg bronnen op google te vinden om een huis te kopen zonder aankoop makelaar, maar ik waardeer de meningen van de medetweakers ook altijd. Nou vroeg mij ik af hoe jullie hierover denken en wat zijn jullie ervaringen?
Wat denk je precies dat een aankoopmakelaar kan dat je zelf niet kunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
Anton2610 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 16:41:
[...]

Wat denk je precies dat een aankoopmakelaar kan dat je zelf niet kunt?
Objectief kijken naar een huis, bij ons kunnen emoties een rol spelen.
Gebruik maken van de kennis, zij doen het werk dagelijks waar wij dit voor het eerst doen.
Ons eerder aan een huis helpen, de connecties wanneer een beschikbaar huis vrijkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jovatov
Wij zijn noodgedwongen opzoek naar een huis, het huurcontract wordt niet verlengd en we moeten er eind mei uit. Laat ik voorop dat liever iets anders zal huren dan te gehaast een huis kopen.

Ik ben erg blij dat wij wel hebben gekozen voor een aankoopmakelaar. Op het gehele bedrag kosten koper dat je toch moet dokken zijn de kosten ook weer niet zo hoog (hoewel het wel verschilt qua bedrag, wij betalen 1500).
Naast de kennis van de markt/het biedproces is met name het netwerk van een aankoopmakelaar erg nuttig. Zo wist hij nog een extra bezichtiging ertussen te proppen (buiten de gezette tijden om). Het huis dat wij gekocht hebben kwam ook via onze aankoopmakelaar ons ter ore, buiten het zelf op Funda kijken om. Daardoor konden wij het bezichtigen op de dag dat het op Funda verscheen en hadden we een mondelinge koopovereenkomst nog voor de rest van de bezichtigingen.
En met een aankoopmakelaar heb je (bij sommige verkopers) een streepje voor, je laat namelijk zien dat je een serieuze kandidaat bent.

Natuurlijk kan het ook prima zonder, maar in de huidige markt is het kopen van een huis soms vooral een kwestie van geluk hebben, en met een aankoopmakelaar dwing je dat geluk ook een beetje af.
Mesque schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 16:28:
[...]

Ik denk via de aankoopmakelaar, neem aan dat zij (voor het bedrag dat wij betalen..) het geen probleem vind dat vanavond nog even te doen (deadline is middernacht) als wij ons finale bod hebben bepaald. Ik merk wel dat de aankoopmakelaar ‘aanmoedigt’ hoog in de range te gaan zitten maar kan dat toch niet geheel los zien van de dubbele belangen (hoe sneller wij een huis hebben, hoe sneller en gemakkelijk zij hun centjes). Het percentage dat we nu boven de vraagprijs zitten (in ons hoofd) is naar ons idee wel echt onze Max voor deze woning.
Mijn ervaring is inderdaad wel dat de aankoopmakelaar het gewoon afhandelt dan :).
Bij het eerste huis waar we op hadden geboden ging de aankoopmakelaar ook van een bedrag uit wat veel hoger was dan wij in eerste instantie dachten te moeten betalen.
Uiteindelijk in zijn voorstel meegegaan en het huis niet gekregen, met nog een paar duizend euro overboden, dus we hadden nog hoger moeten zitten... Ik kan natuurlijk niet voor jouw aankoopmakelaar spreken, maar in mijn geval was het wel het eerlijke verhaal.
Belangrijkste is inderdaad waar je mee afsluit: Je moet bieden wat je zelf maximaal over hebt voor de woning (in geval van bod op inschrijving).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkabel1992
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-05 16:50
Ik ben ook al een tijdje bezig met het zoeken & kopen van een huis, hiervoor heb een aankoopmakelaar (vast bedrag afgesproken). Na al een aantal keren te zijn overboden, heb ik twee weken geleden een andere frustrerende ervaring meegemaakt: ik had een mooi appartement op het oog. Op de foto's leek er niets mis en bij de bezichtiging (dinsdag) kwam er niets naar voren dat er iets mis was (dat is ook nog weleens anders ;) ). Na bij de inloopsessie (donderdag) nog een tweede keer te hebben bezichtigd met mijn vader erbij, werd er definitief besloten een bod te doen. Door de grote interesse moest er op de vrijdag rond het middaguur een bod binnen zijn. Donderdagavond met vaders en de aankoopmakelaar een bod voorbereid: geen voorbehoud van financiering, flexibel in overdracht en een bedrag dat ~113% van de vraagprijs was (dit bedrag was nog iets hoger dan de makelaar adviseerde puur omdat ik dan net over een grens heen ging waarvan ik me kon voorstellen dat andere mensen zouden bieden).

Hele vrijdag in spanning gezeten, uiteindelijk rond 4 uur s middags gebeld door mijn aankoopmakelaar met het slechte nieuws: ik had het beste bod met de beste voorwaarden, maar de verkopende partij had het gegund aan bod nummer 2 omdat dat een bekende van hen was.

Dit was wel echt een bittere pil om te slikken en kan er nog steeds gefrustreerd van worden (je gaat fantaseren dat er allerlei gemene spelletjes zijn gespeeld). Iemand anders weleens zoiets meegemaakt?

Voer geen oorlog, voer de meeuwen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
jkabel1992 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 16:53:

Dit was wel echt een bittere pil om te slikken en kan er nog steeds gefrustreerd van worden (je gaat fantaseren dat er allerlei gemene spelletjes zijn gespeeld). Iemand anders weleens zoiets meegemaakt?
Gelukkig niet, wel zuur inderdaad.

Al snap ik je opmerking over gemene spelletjes niet helemaal. Dat de verkoper het uiteindelijk aan een bekende gunt, lijkt mij toch het eerlijke verhaal? Wat voor spelletjes zouden er nog meer zijn gespeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkabel1992
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-05 16:50
Jovatov schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 17:08:
[...]

Gelukkig niet, wel zuur inderdaad.

Al snap ik je opmerking over gemene spelletjes niet helemaal. Dat de verkoper het uiteindelijk aan een bekende gunt, lijkt mij toch het eerlijke verhaal? Wat voor spelletjes zouden er nog meer zijn gespeeld?
Nouja geen idee, op een gegeven moment had ik de mooie theorie bedacht dat het vantevoren al was afgesproken dat ze het aan de bekende zouden willen verkopen, maar dat ze wel een (enigszins) marktconform bod wilden hebben. En dat ze dan hoogste bod - bedrag X voor de bekende hadden afgesproken.

of

dat er wellicht toch open kaart werd gespeeld met de bekende zodat die het hoogste bod eventueel nog zou mogen matchen of iets dergelijks.

Is allemaal niet heel serieus, maar als je in bed er over loopt te malen passeren er genoeg theorieen de revu :P

Voer geen oorlog, voer de meeuwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
Jovatov schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 16:51:
[...]

Ik ben erg blij dat wij wel hebben gekozen voor een aankoopmakelaar. Op het gehele bedrag kosten koper dat je toch moet dokken zijn de kosten ook weer niet zo hoog (hoewel het wel verschilt qua bedrag, wij betalen 1500).
Naast de kennis van de markt/het biedproces is met name het netwerk van een aankoopmakelaar erg nuttig. Zo wist hij nog een extra bezichtiging ertussen te proppen (buiten de gezette tijden om). Het huis dat wij gekocht hebben kwam ook via onze aankoopmakelaar ons ter ore, buiten het zelf op Funda kijken om. Daardoor konden wij het bezichtigen op de dag dat het op Funda verscheen en hadden we een mondelinge koopovereenkomst nog voor de rest van de bezichtigingen.
En met een aankoopmakelaar heb je (bij sommige verkopers) een streepje voor, je laat namelijk zien dat je een serieuze kandidaat bent.

Natuurlijk kan het ook prima zonder, maar in de huidige markt is het kopen van een huis soms vooral een kwestie van geluk hebben, en met een aankoopmakelaar dwing je dat geluk ook een beetje af.

[...]

Mijn ervaring is inderdaad wel dat de aankoopmakelaar het gewoon afhandelt dan :).
Bij het eerste huis waar we op hadden geboden ging de aankoopmakelaar ook van een bedrag uit wat veel hoger was dan wij in eerste instantie dachten te moeten betalen.
Uiteindelijk in zijn voorstel meegegaan en het huis niet gekregen, met nog een paar duizend euro overboden, dus we hadden nog hoger moeten zitten... Ik kan natuurlijk niet voor jouw aankoopmakelaar spreken, maar in mijn geval was het wel het eerlijke verhaal.
Belangrijkste is inderdaad waar je mee afsluit: Je moet bieden wat je zelf maximaal over hebt voor de woning (in geval van bod op inschrijving).
Inderdaad, thanks voor je feedback. Aankoopmakelaar denkt dat we 20%+ boven de vraagprijs moeten zitten op basis van een vergelijkbaar appartement in een ander gebouw. Er is echter ook een identiek (!) appartement verkocht eind oktober in voor 9% boven de vraagprijs, daar gaan wij nu niet 50k€ boven zitten. Aankoopmakelaar denkt dat we het met 13-15% boven de vraagprijs niet gaan redden; dan mag dan wel wellicht zo zijn, maar so be it. We gaan het zien :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:33

Ik heb drie keer een woning gekocht waarvan de tweede keer met aankoopmakelaar. Vooral omdat we het onderhandelen uit handen wilden geven. Ze was de 1800 euro (vaste prijs) meer dan waard. Ze wees ons ook op wat bouwkundige dingetjes en heeft behoorlijk wat van de vraagprijs afgekregen. Ze heeft ook nog een bodemonderzoek naar boven gekregen omdat in tuin ooit een schuur van een loonbedrijf stond. Waren we zelf nooit achter waren gekomen. Maar goed, dit was in 2013. Een kopersmarkt. Woningen die maanden te koop stonden.

De woning waar ik nu woon hebben we zomer 2019 zonder aankoopmakelaar gekocht omdat we bij de eerste en enige bezichtiging niets alarmerends konden vinden en we, gezien de druk op de markt, niet zoveel te onderhandelen viel. Koopproces liep prima. Verkopend makelaar heeft ons goed geholpen toen we de voorbehoud financiering wilden verlengen met twee weken. Geen aankoopmakelaar gemist.

Het is uiteindelijk waar je zelf het best bij voelt. Heb je voldoende kennis, weet je waar je op moet letten bij een bezichtiging? Kun je eventuele ontbindende voorwaarden goed formuleren zodat het goed in het koopcontract komt?

[ Voor 6% gewijzigd door Kalentum op 11-02-2020 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaratrass
Kalentum schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 20:12:
[...]

Ik heb drie keer een woning gekocht waarvan de tweede keer met aankoopmakelaar. Vooral omdat we het onderhandelen uit handen wilden geven. Ze was de 1800 euro (vaste prijs) meer dan waard. Ze wees ons ook op wat bouwkundige dingetjes en heeft behoorlijk wat van de vraagprijs afgekregen. Ze heeft ook nog een bodemonderzoek naar boven gekregen omdat in tuin ooit een schuur van een loonbedrijf stond. Waren we zelf nooit achter waren gekomen. Maar goed, dit was in 2013. Een kopersmarkt. Woningen die maanden te koop stonden.

De woning waar ik nu woon hebben we zomer 2019 zonder aankoopmakelaar gekocht omdat we bij de eerste en enige bezichtiging niets alarmerends konden vinden en we, gezien de druk op de markt, niet zoveel te onderhandelen viel. Koopproces liep prima. Verkopend makelaar heeft ons goed geholpen toen we de voorbehoud financiering wilden verlengen met twee weken. Geen aankoopmakelaar gemist.

Het is uiteindelijk waar je zelf het best bij voelt. Heb je voldoende kennis, weet je waar je op moet letten bij een bezichtiging? Kun je eventuele ontbindende voorwaarden goed formuleren zodat het goed in het koopcontract komt?
Bedankt voor je reactie, je hebt een goeie aankoop makelaar gehad! fijn om te horen.

Ik ben mij nu voornamelijk aan het inlezen hoe ik een huis kan kopen zonder aankoopmakelaar. Genoeg informatie te vinden, ik spreek daarnaast met collega's en vrienden.

De VVE heeft een handige checklist die ik op mijn telefoon bij de hand houdt tijdens een bezichtiging.

De twijfel zit bij mij nog in het onderhandelen, we hebben eigenlijk plots besloten om een huis te kopen. Dit hadden we liever eind dit jaar willen doen. Helaas de omstandigheden zijn nu even zo. Ik heb te weinig ingelezen of gevoel wat ik moet doen met bieden. Daar zit dan ook mijn twijfel om toch een aankoopmakelaar te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:42

Honesty

kattenneus!

jkabel1992 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 17:29:
[...]

Nouja geen idee, op een gegeven moment had ik de mooie theorie bedacht dat het vantevoren al was afgesproken dat ze het aan de bekende zouden willen verkopen, maar dat ze wel een (enigszins) marktconform bod wilden hebben. En dat ze dan hoogste bod - bedrag X voor de bekende hadden afgesproken.

of

dat er wellicht toch open kaart werd gespeeld met de bekende zodat die het hoogste bod eventueel nog zou mogen matchen of iets dergelijks.

Is allemaal niet heel serieus, maar als je in bed er over loopt te malen passeren er genoeg theorieen de revu :P
Het lijkt me als ze het voor de beste prijs aan een bekende willen verkopen dat ze de makelaarskosten willen voorkomen, dus dat ze het onderhands verkopen aan hun vriend voor de taxatie prijs van 5 makelaars. Kan me voorstellen dat het zuur is maar kan ook echt zijn dat die bekende maar een beetje meer bood dan jullie of dat ze hoorde dat het bekende waren ze een extra bod optie kregen(of zelfs voor de zelfde prijs de woning hadden) dat is wel de prijs van de verkopersmarkt.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geekess
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:28
Ik probeer momenteel een huis te kopen met een VEH Aankoopcoach. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik ze de moeite waard vind.
Ze werken samen met MakelaarsAlternatief, en verkopen die diensten door met een kleine korting. Dat is op zich best gunstig.
De tips en tricks die ze bieden zijn echt heel erg basic en kan je overal op het internet gratis vinden. Ik vind hun boekjes vooral bol staan met reclame voor eigen diensten :X
Tijdens de intake werd er benadrukt dat ik onbeperkt vragen kon stellen per telefoon, e-mail of chat via Safebay. Dat klopt. Wat ze er niet bij vertelden is dat ze heel erg onderbezet zijn en dat je de vragen wel kunt stellen, maar dat je zal moeten wachten op antwoord. Zeker bij de chat viel dat vies tegen. Als ik dat van te voren had geweten, had ik me daar meer op ingesteld.

Maar het voelt fijn om een steuntje in de rug te hebben (al is het wat traag). Vorige week voor het eerst een waardebepaling/biedadvies gekocht, en daarna een onderhandeling door een makelaar ingezet. Helaas ging dat een beetje suf mis. Maar dat hebben ze keurig opgelost door het biedadvies op een andere woning gratis te verstrekken.
Morgen breng ik zelf een bod uit (papier invullen en mailen lukt me zelf nog wel) en mocht de verkopende partij met mij willen gaan onderhandelen, dan ga ik daar toch de toegewezen makelaar weer voor inzetten.

Mocht deze woning ook weer aan mijn neus voorbij gaan, dan ga ik de aankoopcoach herzien en op zoek naar een "echte" aankoopmakelaar. Mijn probleem is dat ik zoek in een heel breed gebied (hele Randstad minus Rotterdam; Noord-Holland, Gelderland, Overijssel). IDaarnaast kom ik in mijn zoektocht kom ik eigenlijk tegen dat aankoopmakelaars de eerste onderhandelingen wel binnen hun overeengekomen tarief uitvoeren, maar dat volgende onderhandelingen apart bijbetaald moeten worden. Zijn de "all-in" makelaars weer 'uit' ofzo?
Hoe pakken jullie dat aan, in een groot gebied zoeken/bezichtigen/onderhandelen met een makelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:17

Wok

Dakloos...

@Geekess Waarom zoek je eigenlijk in zo'n enorm gebied? Juist dat maakt dat je met een aankoopmakelaar ook niet snel succes zult hebben, aangezien aankoopmakelaars doorgaans maar een (heel) beperkt werkgebied hebben.

Ik heb uiteindelijk zonder aankoopmakelaar gekocht, maar ik heb er wel een overwogen toen ik eind vorig jaar weer een huis aan m'n neus voorbij dreigde te zien gaan... Ik had echter voor mezelf ook een heel duidelijke lijst van wensen en eisen, zodat ik ook heel gericht kon zoeken:

Eis: eengezinswoning; minimaal drie slaapkamers; relatief ruime achtertuin
Eis: ruime benedenverdieping; ruime keuken
Eis: perceel groot genoeg om een garage te realiseren
Eis: nette badkamer en WC, bruikbare keuken
Eis: op max. 30 min. reistijd (auto; incl. evt. standaardfile) van mijn werk

Voorkeur: ruime garage aanwezig
Voorkeur: vrijstaand/tweekapper/hoekwoning
Voorkeur: max. 30 fietsminuten van mijn werk

Met name de vetgedrukte eis heeft toen mijn zoekgebied drastisch verkleind.

Uiteindelijk heb ik een woning gekocht die alle vinkjes aftikt, zelfs de reistijd per fiets :D

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geekess
Wok schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 23:49:
Eis: op max. 30 min. reistijd (auto; incl. evt. standaardfile) van mijn werk
-knip-
Met name de vetgedrukte eis heeft toen mijn zoekgebied drastisch verkleind.
Ik heb een eigen bedrijf en kan, mits er goed internet is, overal werken. Mijn partner heeft een (maximaal gewenste) reistijd van 45 autominuten... maar kan voor zijn werkgever in een aantal kantoren in Nederland werken.
Dat vergroot ons zoekgebied enorm. We zouden het liefste in Den Haag/Delft willen blijven, maar dat is in de huidige markt met ons budget en wensen onmogelijk. Daarom proberen we uit te wijken naar gebieden waar de woningmarkt nog nét te doen is, al schuiven die gebieden in een rap tempo op, verder het land in.

Mocht dit huis waar we morgen op bieden niks worden, dan gaan we ons beraden op focussen op een kleiner gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:17

Wok

Dakloos...

@Geekess Duidelijk verhaal.

Laat je echter ook niet gek maken! Tot een half jaar geleden dacht ik ook dat ik een onmogelijke woonwens had voor mijn budget, maar uiteindelijk heb ik het geluk een keer aan mijn zijde gehad. Misschien ook wel een soort van 'redemption', omdat ik al zo'n vier jaar aan het zoeken was en al 'tig' keer naast een woning greep...

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geekess
We blijven hier in de omgeving kijken, dat hebben we nog niet helemaal opgegeven :-)
Maar vanwege de kinderen, en met name de oudste, die nu in groep 7 zit en volgend jaar dus een belangrijk schooljaar heeft, willen we uiterlijk in de zomervakantie verhuizen, zodat de schoolwissel dan plaats kan vinden. Dat zorgt voor een krapper tijdspad.

Over het gekmaken: juist daarom willen we liever niet meer meedoen in deze omgeving. In Den Haag en vooral in Delft gaan de geschikte huizen voor bizarre prijzen, vér boven de vraagprijs. Bezichtigingen zijn bijna alleen nog maar massale open huizen, waarin je in een uurtje in een stampvol huis een indruk moet krijgen van een woning. Daar willen we liever niet meer aan meedoen. En dus zoeken we het (ook letterlijk) hoger op :-)

We hebben nu een heel erg leuk huis gevonden en we hopen natuurlijk dat wij dat voor een voor ons acceptabele prijs mogen kopen. Gaat dat huis ook over de kop, dan kijken we wel weer verder.

[ Voor 6% gewijzigd door Geekess op 12-02-2020 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:23

Kju

Ik ben wel benieuwd waarom je niet uitkomt. Is het een budget-aanbodkwestie of hebben jullie moeite om de juiste prijs te bepalen? Dat is natuurlijk wel mijn regio ;)

PSN: Kjujay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mesque
Mesque schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 18:15:
[...]

Inderdaad, thanks voor je feedback. Aankoopmakelaar denkt dat we 20%+ boven de vraagprijs moeten zitten op basis van een vergelijkbaar appartement in een ander gebouw. Er is echter ook een identiek (!) appartement verkocht eind oktober in voor 9% boven de vraagprijs, daar gaan wij nu niet 50k€ boven zitten. Aankoopmakelaar denkt dat we het met 13-15% boven de vraagprijs niet gaan redden; dan mag dan wel wellicht zo zijn, maar so be it. We gaan het zien :)
Bod gedaan, 14% boven de vraagprijs, zonder financieringsvoorbehoud (worst case scenario kunnen we een aardig gat zelf opvangen). Het appartement stond vrij ‘laag’ in de markt dus denk niet dat we er te ver boven zitten, verwachting dat we het ‘winnende’ bod gaan zijn is niet heel groot maar goed het is ook pas ons eerste bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geekess
Kju schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 09:21:
Ik ben wel benieuwd waarom je niet uitkomt. Is het een budget-aanbodkwestie of hebben jullie moeite om de juiste prijs te bepalen? Dat is natuurlijk wel mijn regio ;)
Het is vooral budget-aanbod :-D
Wij kopen op 1 salaris (mijn eigen bedrijf is non-profit en levert daarom buiten de onkostenvergoeding weinig op) en willen geen tophypotheek. Budget is 3 ton, maar onze eisen zijn daarvoor in deze omgeving te hoog: 4 slaapkamers, minimaal 100m2 woonoppervlak, redelijk instapklaar :+
Voor de kinderen is een redelijke basisschool op loopafstand of korte fietsafstand een must; Ik heb een basisschool achter mijn huis maar die is verre van acceptabel.
En dan is er dus de wens om niet teveel mee te (hoeven) gaan in die ratrace, die er voor dit prijssegment is. Ik wil een woning gewoon "in m'n eentje" kunnen bezichtigen, anders kan ik er geen goed beeld van krijgen. Ik probeer dat op te vangen door heel erg vroeg bij bezichtigingen te zijn zodat ik als een van de eersten naar binnen kan, maar dan voel ik me nog altijd erg opgejaagd door mensen die achter mij binnenkomen. Ik weet dat ze het doen om dat het kán en omdat het de prijs opdrijft, maar voor mij werkt het averechts: ik haak af.
Dit maakt het vinden van een woning in deze regio zo goed als onmogelijk (en het bemachtigen van die woning nog meer). Maar ik heb dat nog niet opgegeven en blijf de markt in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-06 22:17
@Geekess Herkenbaar. Gisteren weer een woning wezen bezichtigen op een prachtige locatie. Vraagprijs 259K, maar boven hebben ze van 2 slaapkamers 1 slaapkamer gemaakt van 25m2 (waarom weet niemand). Dus boven 2 slaapkamers + badkamer en zolder. Qua ruimte 120m2 denk ik, maar best veel geld. Aan de andere kant zit er wel een keuken in van 21K (AAA-kwaliteit) en vloerverwarming i.c.m. korreltapijt. Prijs is vooral hoog wegens de A-locatie, dusja keuzes keuzes keuzes. Lastig allemaal.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Geekess schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 09:54:
[...]

Het is vooral budget-aanbod :-D
Wij kopen op 1 salaris (mijn eigen bedrijf is non-profit en levert daarom buiten de onkostenvergoeding weinig op) en willen geen tophypotheek. Budget is 3 ton, maar onze eisen zijn daarvoor in deze omgeving te hoog: 4 slaapkamers, minimaal 100m2 woonoppervlak, redelijk instapklaar :+
Voor de kinderen is een redelijke basisschool op loopafstand of korte fietsafstand een must; Ik heb een basisschool achter mijn huis maar die is verre van acceptabel.
En dan is er dus de wens om niet teveel mee te (hoeven) gaan in die ratrace, die er voor dit prijssegment is. Ik wil een woning gewoon "in m'n eentje" kunnen bezichtigen, anders kan ik er geen goed beeld van krijgen. Ik probeer dat op te vangen door heel erg vroeg bij bezichtigingen te zijn zodat ik als een van de eersten naar binnen kan, maar dan voel ik me nog altijd erg opgejaagd door mensen die achter mij binnenkomen. Ik weet dat ze het doen om dat het kán en omdat het de prijs opdrijft, maar voor mij werkt het averechts: ik haak af.
Dit maakt het vinden van een woning in deze regio zo goed als onmogelijk (en het bemachtigen van die woning nog meer). Maar ik heb dat nog niet opgegeven en blijf de markt in de gaten houden.
Dat is gewoon nog prima te doen als je in de regio wil blijven. Je moet dan wel je verwachtingen mogelijk bijstellen naar je budget. Met wat aankoopbegeleiding zou je wel uitkomen, het is niet alleen het onderhandelen waar je die aankoopmakelaar voor betaalt. Sterkte in ieder geval d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Geekess ik denk dat je het met deze zoekparameters wel lastig maakt om goede hulp te vinden.
Zeker sinds de zaken beter gaan, hoeven makelaars zowat hun eigen gebied niet meer uit.
Of je de tijd hebt om eerst een huis te bekijken en daarna op zoek te gaan naar een aankoopmakelaar uit de buurt is de vraag natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
Zojuist voor het huis dat ik gekocht heb, de taxatie binnengekregen.

Ondanks dat de aankoopmakelaar er een goed gevoel bij had dat de €5.000 die we boven de vraagprijs boden ook getaxeerd zou worden toch even spannend momentje. Die €5.000 hadden we wel uit eigen zak kunnen betalen, maar liever niet.

Gelukkig is de taxatie nog eens €2.000,- hoger dan ons bod :). Heel fijn, en voor mij toch ook nog maar eens een bevestiging hoeveel geluk ik heb gehad bij de koop van dit huis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-02 21:12
@Jovatov Goed om te horen.

Mag je dan die 2.000€ ook nog meefinancieren of kijken ze naar je koopprijs voor hypotheek/k.k.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Babel10 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 13:35:
@Jovatov Goed om te horen.

Mag je dan die 2.000€ ook nog meefinancieren of kijken ze naar je koopprijs voor hypotheek/k.k.?
Hangt per hypotheekverstrekker ervanaf als het goed is.

Meesten kijken naar de koopsom, of de taxatiewaarde, net wat lager is.

Anderen pakken wel gewoon de taxatiewaarde ook al is de koopsom lager. Zo was dat bij ons ook, taxatiewaarde lag 2500 euro boven de koopsom en we hebben dat erbij kunnen meefinancieren.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
@LuNaTiC Dat is wel interessant dat je dat meld. Is er ergens een overzicht welke verstrekker dat doet en welke niet?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

CryptoNL schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 13:39:
@LuNaTiC Dat is wel interessant dat je dat meld. Is er ergens een overzicht welke verstrekker dat doet en welke niet?
Geen idee om eerlijk te zijn. Ik weet alleen dat ik het eerste op heel veel websites las, maar dat ik het wel aan onze hypotheekadviseur vroeg om die extra 2,5k toch aan te vragen en dat onze hypotheekverstrekker (Hypotrust) daar uiteindelijk mee akkoord ging. :)

https://www.nhp.nl/hypoth...taxatie-hoger-dan-koopsom

[ Voor 9% gewijzigd door LuNaTiC op 12-02-2020 13:44 ]

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Ze kijken naar taxatiewaarde, die mag je max 100% financieren.
Wij hebben flink onder taxatiewaarde kunnen kopen :) maar dus wel taxatiewaarde kunnen financieren, wat betekent eigenlijk dat k.k. enzo in de financiering zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Martinusz schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 13:45:
Ze kijken naar taxatiewaarde, die mag je max 100% financieren.
Wij hebben flink onder taxatiewaarde kunnen kopen :) maar dus wel taxatiewaarde kunnen financieren, wat betekent eigenlijk dat k.k. enzo in de financiering zitten.
Ja dat hangt het er dus af per bank, als ik het linkje hierboven mag geloven (mits dat (nog steeds) accuraat is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
LuNaTiC schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 13:47:
[...]

Ja dat hangt het er dus af per bank, als ik het linkje hierboven mag geloven (mits dat (nog steeds) accuraat is).
Zal vast wel verschil zijn inderdaad per bank. Beetje hetzelfde als extra hypotheek nemen op je huis als je overwaarde hebt op papier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
In mijn geval zou dat niet kunnen, als ik me het antwoord van mijn hypotheekadviseur kan herinneren.

Geeft voor nu ook verder niet. Dat de taxatiewaarde nu al hoger ligt is wel alvast mooi meegenomen voor een eventuele verbouwing dmv bouwdepot die we waarschijnlijk binnen een aantal jaar willen uitvoeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-06 13:49
Als de taxatiewaarde hoger is dan de koopprijs, kunnen sommige banken wel overstag gaan om je dit aan te bieden, maar dat doet niet elke bank. Als de taxatiewaarde gelijk is aan de koopprijs krijgt je bij geen enkele bank een hogere hypotheek, dat is wettelijk vastgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-06 19:37
Jovatov schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 13:53:
In mijn geval zou dat niet kunnen, als ik me het antwoord van mijn hypotheekadviseur kan herinneren.

Geeft voor nu ook verder niet. Dat de taxatiewaarde nu al hoger ligt is wel alvast mooi meegenomen voor een eventuele verbouwing dmv bouwdepot die we waarschijnlijk binnen een aantal jaar willen uitvoeren :)
De taxatie is geloof ik maar 6 maanden geldig en een bouwdepot wordt gesloten als het een paar (maanden geloof ik) niet wordt aangesproken. Denk niet dat je er nu al heel erg veel aan hebt als je over een aantal jaar wil gaan verbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:19
LuNaTiC schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 13:38:
[...]

Hangt per hypotheekverstrekker ervanaf als het goed is.

Meesten kijken naar de koopsom, of de taxatiewaarde, net wat lager is.

Anderen pakken wel gewoon de taxatiewaarde ook al is de koopsom lager. Zo was dat bij ons ook, taxatiewaarde lag 2500 euro boven de koopsom en we hebben dat erbij kunnen meefinancieren.
Bij aankoop van onze woning was dit ook zo. Hypotheek via Lloyds Bank. Aankoopbedrag was 222.500, we hebben lening afgesloten voor de taxatiewaarde van 230.000 om zo alvast een potje te hebben voor de
uit te voeren verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
Anton2610 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 16:30:
[...]

De taxatie is geloof ik maar 6 maanden geldig en een bouwdepot wordt gesloten als het een paar (maanden geloof ik) niet wordt aangesproken. Denk niet dat je er nu al heel erg veel aan hebt als je over een aantal jaar wil gaan verbouwen.
Ik neem aan dat deze taxatie wel in de toekomst kan dienen als basis voor een nieuwe taxatie?

Stel dat ik voor €20.000 wil verbouwen en de bank wil mij daar voor €12.000 aan lenen (want niet alles van verbouwing is waardevermeerdering).
Die 12.000 komt naar mijn idee dan bovenop getaxeerde waarde, die dus al 2.000 hoger ligt dan de koopprijs. Waardoor ik met zo'n bouwdepot voor €14.000,- zou kunnen lenen. Of reken ik mezelf nu toch te snel rijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Jovatov schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 16:35:
Die 12.000 komt naar mijn idee dan bovenop getaxeerde waarde, die dus al 2.000 hoger ligt dan de koopprijs. Waardoor ik met zo'n bouwdepot voor €14.000,- zou kunnen lenen. Of reken ik mezelf nu toch te snel rijk?
Jezelf rijk rekenen omdat je geld mag lenen is sowieso verkeerd om denken. Hoe meer geld je mag lenen, hoe armer je juist wordt. Maargoed.

Los daarvan, ik denk niet dat de bank in die redenering mee zal gaan. Als je straks wilt lenen via een bouwdepot, dan is op dat moment de vraag: hoeveel gaat die verbouwing aan waardevermeerdering opleveren. In je voorbeeld dus 12k. Dus zul je 12k kunnen lenen. Hoeveel je huis op een eerder punt is waard geweest doet er dan niet zoveel toe.

Bedenk ook dat veranderingen in de markt een veel groter effect hebben. Stel dat je huis nu op 300k is getaxeerd. Wellicht is dat over 2 jaar 330k. Wat maakt die 2k dan nog uit. Als je zou willen zou je waarschijnlijk op dat moment je normale hypotheek (dus zonder bouwdepot) al kunnen ophogen met 20k. Die 20k is dan immers ook al gedekt door de opgelopen waarde.

Laatste noot, ik denk dat het voor iedereen verstandig is om goed na te denken of je wel zo dicht "op het randje" wilt leven. Als je voor de hoogte van je lening afhankelijke bent van elke euro die je bij taxatie "eruit kunt slepen" dan betekent dat dus dat je bij een daling van de markt heel snel onder water staat. Op zich niet rampzalig maar je zult maar net een tegenslag hebben en je huis moeten verkopen.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
mddd schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 16:49:
[...]

Bedenk ook dat veranderingen in de markt een veel groter effect hebben. Stel dat je huis nu op 300k is getaxeerd. Wellicht is dat over 2 jaar 330k. Wat maakt die 2k dan nog uit. Als je zou willen zou je waarschijnlijk op dat moment je normale hypotheek (dus zonder bouwdepot) al kunnen ophogen met 20k. Die 20k is dan immers ook al gedekt door de opgelopen waarde.
Dit is inderdaad wel een goed punt. Die 2.000 zal op de lange termijn het verschil niet maken.

Verder eens wat betreft het geld lenen, niet voor niets zit dit huis (lang) niet op onze maximale hypotheek :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:44

backupdevice

Boeh!

Misanthropia schreef op maandag 10 februari 2020 @ 10:56:
online taxateurs.
huispedia: 2 weken geleden werd mijn huis voor 240k gewaardeerd, nu staat het op 290-320k
Calzaza: was ook 240k en nu 270k

heb veer 251k getekend.

Morgen ontvang ik het rapport van de "echte" taxataur/
Huispedia geeft aan dat mijn huis nu 650K waard is? Dat zou een stijging van 170K zin tov de aankoops prijs in 6 maanden tijd.

Dat is toch totaal niet reeel?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:11

hmr

Huispedia geeft een totaal verkeerde waarde aan voor mijn huis in Amsterdam :).

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

hmr schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 17:16:
Huispedia geeft een totaal verkeerde waarde aan voor mijn huis in Amsterdam :).
Te hoog of te laag. Zelfs tov de orginele vraagprijs zou dit een verschil van 70K zijn in 4 maanden.

Klopt toch geen reet van?

[ Voor 20% gewijzigd door backupdevice op 12-02-2020 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:11

hmr

backupdevice schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 17:19:
[...]

Te hoog of te laag. Zelfs tov de orginele vraagprijs zou dit een verschil van 70K zijn in 4 maanden.

Klopt toch geen reet van?
Te laag op dit moment. Hou de markt best in de gaten bij mij en ze houden een verkeerde m2 prijs aan. Misschien een meer reële prijs, maar niet marktconform ;)

Zitten ruim onder mijn WOZ bijvoorbeeld..

[ Voor 5% gewijzigd door hmr op 12-02-2020 17:23 ]

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Zou bijna een bord in de tuin zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:11
je hoeft maar 1 gek te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Huispedia :') Ik zou m'n huis momenteel echt niet verkopen voor het bedrag dat zij ervoor 'bieden' :P Dergelijke automatische waardebepalingen zijn echt kansloos.... Nul connectie met de werkelijkheid imho

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
naitsoezn schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 19:54:
Huispedia :') Ik zou m'n huis momenteel echt niet verkopen voor het bedrag dat zij ervoor 'bieden' :P Dergelijke automatische waardebepalingen zijn echt kansloos.... Nul connectie met de werkelijkheid imho
Het staat of valt met hoeveel bruikbare data het algoritme vindt. In een wijk met veel vergelijkbare relatief nieuwe huizen met regelmatige verkoop zal Huispedia veel betrouwbaarder zijn dan een wijk met een ratjetoe aan oude huizen met weinig doorloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Son Gohan
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-06 18:06
Excuses verkeerde topic.

[ Voor 86% gewijzigd door Son Gohan op 12-02-2020 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geekess
Dat bieden en taxatiewaarde, hoe zit dat nu wanneer je afgelost hebt op je hypotheek (ouderwetse spaarhypotheek, aflossing zit op aparte rekening en komt bij verkoop vrij).
Stel: Vraagprijs = 290.000
Bod = 300.000
Taxatie is 295.000

Dan zou de hypotheek maar voor 295.000 mogen. Maar stel dat je 5.000 gespaard hebt binnen die spaarhypotheek (veel meer, maar dat is even voor het voorbeeld), dan heb je maar een hypotheek van 295.000 nodig, toch? Dus is de taxatiewaarde dan nog een probleem voor de bank (buiten dat je je huis wellicht 5.000 onder water zet)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
Je moet doe 5k dan zelf financieren. Maakt de bank doorgaans niet uit hoe je dat doet. Eigen middelen, overwaarde etc... je moet alleen wel kunnen aantonen dat je de overwaarden hebt. Dat kan als je huis al is verkocht. Anders kan het zijn dat je een taxatie voor je huidige woning moet laten doen.

• Kalentum
Geekess schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 21:35:
Dat bieden en taxatiewaarde, hoe zit dat nu wanneer je afgelost hebt op je hypotheek (ouderwetse spaarhypotheek, aflossing zit op aparte rekening en komt bij verkoop vrij).
Bod = 300.000
Taxatie is 295.000

Dan zou de hypotheek maar voor 295.000 mogen. Maar stel dat je 5.000 gespaard hebt binnen die spaarhypotheek (veel meer, maar dat is even voor het voorbeeld), dan heb je maar een hypotheek van 295.000 nodig, toch? Dus is de taxatiewaarde dan nog een probleem voor de bank (buiten dat je je huis wellicht 5.000 onder water zet)?
Dit is echt voer voor een goede financieel adviseur. Want het kan ook zomaar eens interessant zijn om die spaarhypotheek door te laten lopen en de rest van je nieuwe huis te financieren met een nieuwe hypotheek.

Ook bleek (bij mij tenminste) dat het gespaarde bedrag pas vrijkwam een aantal dagen nadat de woning was verkocht. Je hebt dan hoe dan ook een overbruggingshypotheek nodig.

Waarschijnlijk is je financiële situatie zo:
- Spaarhypotheek (bv 100.000 euro), waar nog geen euro op is afgelost
- Spaardeel, bv 25.000 euro, die in principe gebruikt moet worden om de schuld af te lossen
- Overwaarde, bv 40.000 euro

Als jij een woning van 300.000 wil kopen dan kun je dat zo financieren:
- Benodigde financiering: 310.000
- Overwaarde: 40.000
- Spaardeel: 25.000
- Hypotheek: 245.000

Maar ik zou zeker van te voren proberen helder te krijgen wat precies handig is:
- Hoe werkt dit met een overbruggingshypotheek (als je eerst je nieuwe woning koopt en een paar weken later pas je oude)
- Spaarhypotheek behouden of aflossen

Ik neem overigens aan dat je overwaarde hebt. Als je een spaarhypotheek hebt dan zul je die al voor 2013 hebben afgesloten.

• CryptoNL
@Jovatov Huispedia kan niet in het huis kijken. Daarom fluctureren die waardes zo enorm. Als jij net een nieuwe badkamer, keuken en rolluiken hebt geplaatst dan neemt Huispedia dat niet mee in de waarde bijvoorbeeld. Vaak klopt het dus dan ook niet.

SiberischeHusky Shepsky

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:49
Als laatste: taxatie is een waardebepaling voor de bank. En de bank wil weten wat een huis waard is nadat iemand in geldnood is gekomen, vijf of tien jaar diens huis gebrekkig heeft onderhouden, en uiteindelijk bij executie moet verkopen. Dat een huis nú strak in de verf staat en de modieuze PVC vloer vrijwel krasloos is, is minder relevant. Als je net een huis hebt gekocht gaat het financieel vast goed met je, maar is dat over vijftien jaar nog steeds zo?

Op zich vind ik het helemaal niet vreemd dat koopsommen nu veel groter zijn dan de taxatiewaarde.

• Martinusz
Geekess schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 21:35:
Bod = 300.000
Taxatie is 295.000

Het is niet zo ingewikkeld als je denkt :)

Wanneer je besluit om de spaarhypotheek te stoppen gaat het als volgt:

- Jij krijgt de sleutel van je nieuwe huis
- Er is een overbruggingskrediet (i.v.m. dat spaarpotje wat vrij komt bij overdracht huidige huis)
- Jij levert sleutel van je huidige huis in
- spaarpotje komt vrij en de notaris verrekend alles met wat er bedacht is voor dat spaarpotje. Dat kan die 5K betalen zijn, dat kan een bouwdepot aflossen zijn, dat kan storten op jouw rekening zijn etc.

• AronB
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-06 14:03
Martinusz schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 09:18:
[...]

- Er is een overbruggingskrediet (i.v.m. dat spaarpotje wat vrij komt bij overdracht huidige huis)
- spaarpotje komt vrij en de notaris verrekend alles met wat er bedacht is voor dat spaarpotje. Dat kan die 5K betalen zijn, dat kan een bouwdepot aflossen zijn, dat kan storten op jouw rekening zijn etc.
Maar die verschillende mogelijkheden hebben wel verschillende fiscale gevolgen. Het storten van het spaarpotje op je rekening bijvoorbeeld kan bijzonder nadelig zijn, omdat je waarschijnlijk voor dat gedeelte van je nieuwe hypotheek geen renteaftrek meer krijgt.

Daarom is een financieel adviseur wel degelijk aan te raden, want die fiscaliteit kan echt grote gevolgen hebben.

• Martinusz
AronB schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 10:09:
[...]

Maar die verschillende mogelijkheden hebben wel verschillende fiscale gevolgen. Het storten van het spaarpotje op je rekening bijvoorbeeld kan bijzonder nadelig zijn, omdat je waarschijnlijk voor dat gedeelte van je nieuwe hypotheek geen renteaftrek meer krijgt.

Daarom is een financieel adviseur wel degelijk aan te raden, want die fiscaliteit kan echt grote gevolgen hebben.
Ik ga niet alles uitschrijven, dit is ook vrij eenvoudig op te zoeken, elke bank website geeft wel uitleg hierover.

Grote gevolgen lijkt mij wat overdreven, je mist over een bedrag hypotheekrenteaftrek, het ligt er natuurlijk aan hoe groot het spaarpotje is, maar grote gevolgen is gewoon overdreven. Wel moet je een bewuste keuze maken, geld terug in je hypotheek steken of niet. Niet doen heeft consequenties inderdaad, maar daar hoef je geen fiscalist voor te zijn om daar achter te komen ;)

• Kalentum
[...]

In mijn geval (2012) had ik een spaarhypotheek en een huis met verlies verkocht. Dat spaarpotje in de spaarhypotheek kwam niet vrij bij de overdracht maar pas een paar dagen later en kon ik dus niet gebruiken om mijn verlies te financieren.

• Martinusz
Kalentum schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 12:10:
[...]

In mijn geval (2012) had ik een spaarhypotheek en een huis met verlies verkocht. Dat spaarpotje in de spaarhypotheek kwam niet vrij bij de overdracht maar pas een paar dagen later en kon ik dus niet gebruiken om mijn verlies te financieren.
Daar is de overbruggingshypotheek voor :?
Wat is een OverbruggingsHypotheek?

Stel, je hebt een woning met overwaarde. Je wilt verhuizen en vindt een nieuwe koopwoning. Om die nieuwe woning te financieren wil je de overwaarde van je oude huis gebruiken. Alleen is de overwaarde nog niet beschikbaar omdat je oude huis nog niet is overgedragen of verkocht. Dan kan de OverbruggingsHypotheek iets voor je zijn. Wij schieten met de OverbruggingsHypotheek eigenlijk de overwaarde van je huis voor. Bij een OverbruggingsHypotheek betaal je alleen rente. Zodra je oude huis is verkocht en wordt overgedragen los je de OverbruggingsHypotheek volledig af.

[ Voor 42% gewijzigd door Martinusz op 13-02-2020 12:16 ]

• AronB
Martinusz schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 10:18:
[...]

Ik ga niet alles uitschrijven, dit is ook vrij eenvoudig op te zoeken, elke bank website geeft wel uitleg hierover.

Grote gevolgen lijkt mij wat overdreven, je mist over een bedrag hypotheekrenteaftrek, het ligt er natuurlijk aan hoe groot het spaarpotje is, maar grote gevolgen is gewoon overdreven. Wel moet je een bewuste keuze maken, geld terug in je hypotheek steken of niet. Niet doen heeft consequenties inderdaad, maar daar hoef je geen fiscalist voor te zijn om daar achter te komen ;)
Grote gevolgen is zeker niet overdreven, vooral naarmate het spaarpotje groter is. Als je dat spaarpotje niet gebruikt voor aflossing van je hypotheek krijg je een naheffing voor vermogensbelasting gedurende de volledige looptijd. Dus uitkeren op je bankrekening en niet in je nieuwe huis stoppen is eigenlijk geen optie.

Neem een potje van 50k dat je over 10 jaar tijd hebt opgebouwd, dat is tien keer box 3 belasting à 30% maal 4% fictief rendement.

Vrij eenvoudig op te zoeken wellicht, maar blijkbaar heb je dat zelf niet gedaan...

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:23

orf

AronB schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 14:15:
[...]

Grote gevolgen is zeker niet overdreven, vooral naarmate het spaarpotje groter is. Als je dat spaarpotje niet gebruikt voor aflossing van je hypotheek krijg je een naheffing voor vermogensbelasting gedurende de volledige looptijd. Dus uitkeren op je bankrekening en niet in je nieuwe huis stoppen is eigenlijk geen optie.

Neem een potje van 50k dat je over 10 jaar tijd hebt opgebouwd, dat is tien keer box 3 belasting à 30% maal 4% fictief rendement.

Vrij eenvoudig op te zoeken wellicht, maar blijkbaar heb je dat zelf niet gedaan...
Leg eens uit wat je precies bedoelt? Het liefst met een linkje om te onderbouwen wat je schrijft.

• Kalentum
Martinusz schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 12:13:
[...]

Daar is de overbruggingshypotheek voor :?

[...]
Ja klopt maar eerlijk gezegd had ik toen geen idee. En we kochten geen nieuwe woning dus er viel niet zoveel te overbruggen. Dat was een harde les.

• AronB
orf schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 14:19:
[...]

Leg eens uit wat je precies bedoelt? Het liefst met een linkje om te onderbouwen wat je schrijft.
Mijn punt is juist dat het complex is, maar kort gezegd: een spaarhypotheek wordt fiscaal veel voordeliger behandeld dan een gewone spaarrekening. Je mag namelijk het tegoed op je spaarhypotheek in box 1 (werk en woning) zetten, in tegenstelling tot een gewone spaarrekening die in box 3 (sparen en beleggen) zit.

Daarvoor moet je echter wel aan allerlei voorwaarden voldoen, waaronder de voorwaarde dat je je spaartegoed moet gebruiken om je hypotheek mee af te lossen. Als je dat dus niet doet, bijvoorbeeld door het tegoed uit te laten keren zoals Martinusz noemt, dan valt je spaartegoed ineens in box 3 en moet je met terugwerkende kracht vermogensbelasting daarover betalen.

Zie de website van de belastingdienst:
https://www.belastingdien...paarrekening-eigen-woning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
Bod uitgebracht 3K boven de vraagprijs. Klinkt weinig, maar de verkopers willen pas eind van het jaar verhuizen. Hierop zullen veel potentiele kopers afhaken en laten wij nu net tijd genoeg hebben. Hopelijk snel bericht _/-\o_

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
AronB schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 14:15:
[...]

Ten eerste: de bank laat je niet zomaar wat doen, het is niet zo dat je pas op de dag van vrijkomen gaat besluiten wat je met dat potje gaat doen. Daar zul je toch echt al eerder een besluit in moeten nemen en dat zal over het algemeen met een adviseur zijn ;)

Ten tweede: Ik zie graag een bronvermelding van het feit dat je 10 jaar lang vermogensheffing zou moeten betalen over 50K vermogen dat pas in het 10de jaar 50K is geworden en in jaar X vrij komt.

Ten derde: dat je belasting moet betalen bij hele grote bedragen eigen vermogen is ook niets nieuws, ook dat is nogal common sense, maar ook hier geld zie punt 1 een adviseur laat je dat echt niet zomaar doen zonder gevolgen te bespreken.

Ten vierde: het ging hier om voorbeeld van 5.000 euro, dan is het allemaal prima te overzien!

• orf

orf

AronB schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 14:44:
[...]

Mijn punt is juist dat het complex is, maar kort gezegd: een spaarhypotheek wordt fiscaal veel voordeliger behandeld dan een gewone spaarrekening. Je mag namelijk het tegoed op je spaarhypotheek in box 1 (werk en woning) zetten, in tegenstelling tot een gewone spaarrekening die in box 3 (sparen en beleggen) zit.

Daarvoor moet je echter wel aan allerlei voorwaarden voldoen, waaronder de voorwaarde dat je je spaartegoed moet gebruiken om je hypotheek mee af te lossen. Als je dat dus niet doet, bijvoorbeeld door het tegoed uit te laten keren zoals Martinusz noemt, dan valt je spaartegoed ineens in box 3 en moet je met terugwerkende kracht vermogensbelasting daarover betalen.

Zie de website van de belastingdienst:
https://www.belastingdien...paarrekening-eigen-woning
Ik zou bijna willen zeggen: Ja, natuurlijk. Dat is ook helemaal geen overwaarde. Natuurlijk moet die hypotheek afgelost worden met het bedrag uit de kapitaalverzekering of gekoppelde spaarrekening. Ik kan me niet voorstellen dat een financierder toestaat dit bedrag uit te keren terwijl de hypotheek nog niet is afgelost.

• AronB
Martinusz schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 14:47:
[...]

Ten eerste: de bank laat je niet zomaar wat doen, het is niet zo dat je pas op de dag van vrijkomen gaat besluiten wat je met dat potje gaat doen. Daar zul je toch echt al eerder een besluit in moeten nemen en dat zal over het algemeen met een adviseur zijn ;)

Ten tweede: Ik zie graag een bronvermelding van het feit dat je 10 jaar lang vermogensheffing zou moeten betalen over 50K vermogen dat pas in het 10de jaar 50K is geworden en in jaar X vrij komt.

Ten derde: dat je belasting moet betalen bij hele grote bedragen eigen vermogen is ook niets nieuws, ook dat is nogal common sense, maar ook hier geld zie punt 1 een adviseur laat je dat echt niet zomaar doen zonder gevolgen te bespreken.

Ten vierde: het ging hier om voorbeeld van 5.000 euro, dan is het allemaal prima te overzien!
Mijn hele punt was nu juist dat een adviseur is aan te raden, je draait wel lekker makkelijk weg bij je eerdere post dat het allemaal heel eenvoudig is en deze quote:
Daar sloeg ik op aan, want laten storten op je rekening moet je dus absoluut niet doen.

Zie voor bronvermelding mijn antwoord twee posts hierboven. Ik heb absoluut niet gezegd dat je 10 jaar lang over 50k belasting betaalt. Je betaalt belasting over het bedrag dat je destijds had gespaard.

• Martinusz
AronB schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 14:57:
[...]

Mijn hele punt was nu juist dat een adviseur is aan te raden, je draait wel lekker makkelijk weg bij je eerdere post dat het allemaal heel eenvoudig is en deze quote:

[...]

Daar sloeg ik op aan, want laten storten op je rekening moet je dus absoluut niet doen.

Zie voor bronvermelding mijn antwoord twee posts hierboven. Ik heb absoluut niet gezegd dat je 10 jaar lang over 50k belasting betaalt. Je betaalt belasting over het bedrag dat je destijds had gespaard.
Mijn punt is dat zonder adviseur je niet aan je spaarpotje kan komen ;) je hebt immers al een hypotheek bij een bank, het is niet zo dat je die opzegt met 1 telefoontje. Je krijgt dus automatisch advies en de vervolgstappen worden ook duidelijk.

En niet op je rekening laten storten? Waar laat je het dan als je gaat huren?

• AronB
orf schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 14:48:
[...]

Ik zou bijna willen zeggen: Ja, natuurlijk. Dat is ook helemaal geen overwaarde. Natuurlijk moet die hypotheek afgelost worden met het bedrag uit de kapitaalverzekering of gekoppelde spaarrekening. Ik kan me niet voorstellen dat een financierder toestaat dit bedrag uit te keren terwijl de hypotheek nog niet is afgelost.
Het wordt dus juist wel behandeld als overwaarde. Op het moment dat je namelijk dat potje gebruikt om af te lossen heb je overwaarde, als je die niet in je nieuwe huis stopt krijg je over dat deel geen hypotheekrenteaftrek.

• orf

orf

AronB schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 15:00:
[...]

Het wordt dus juist wel behandeld als overwaarde. Op het moment dat je namelijk dat potje gebruikt om af te lossen heb je overwaarde, als je die niet in je nieuwe huis stopt krijg je over dat deel geen hypotheekrenteaftrek.
ja, als overwaarde, maar niet een bedrag waar je met terugwerkende kracht vermogensbelasting over moet betalen. Het is geen enkel probleem om het bedrag uit te keren op je rekening als de hypotheek volledig is afgelost. Dat heb ik vorig jaar prima zonder adviseur gedaan.

• AronB
Martinusz schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 14:59:
[...]

Mijn punt is dat zonder adviseur je niet aan je spaarpotje kan komen ;) je hebt immers al een hypotheek bij een bank, het is niet zo dat je die opzegt met 1 telefoontje. Je krijgt dus automatisch advies en de vervolgstappen worden ook duidelijk.

En niet op je rekening laten storten? Waar laat je het dan als je gaat huren?
We hebben het over een verhuizing van een koophuis naar een koophuis. Jouw hele "stappenplan" gaat daarover...

Hoe kom je nu ineens bij huren?

• AronB
orf schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 15:03:
[...]

ja, als overwaarde, maar niet een bedrag waar je met terugwerkende kracht vermogensbelasting over moet betalen. Het is geen enkel probleem om het bedrag uit te keren op je rekening als de hypotheek volledig is afgelost. Dat heb ik vorig jaar prima zonder adviseur gedaan.
Dan had je ofwel geen hypotheek nodig voor je nieuwe huis, of je bent überhaupt niet naar een nieuw koophuis gegaan.

• Martinusz
AronB schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 15:04:
[...]

We hebben het over een verhuizing van een koophuis naar een koophuis. Jouw hele "stappenplan" gaat daarover...
Klopt inderdaad een stappenplan waar het gaat over 5.000 euro, oftewel impact is laag wat je ook doet.
Hoe kom je nu ineens bij huren?
Je zegt laten storten op rekening moet je absoluut niet doen, dat is gewoon een valide mogelijkheid.
En wederom terug naar het stappenplan, het ging over 5K niet over 50K of hele bergen geld.
Als hij 5K wilt opmaken aan pizza's dan kan dat gewoon, scheelt hem alleen 5K aan hypotheekrenteaftrek, dan hebben we het niet over gigantische bedragen dus of grote financiële impact.

Blijf je zelf dan ook gewoon in de casus en niet eruit springen als het jou uitkomt en weer terug naar de casus als het ook jou uitkomt :Y)

[ Voor 10% gewijzigd door Martinusz op 13-02-2020 15:25 ]

• AronB
Martinusz schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 15:23:
[...]

Klopt inderdaad een stappenplan waar het gaat over 5.000 euro, oftewel impact is laag wat je ook doet.

[...]

Je zegt laten storten op rekening moet je absoluut niet doen, dat is gewoon een valide mogelijkheid.
En wederom terug naar het stappenplan, het ging over 5K niet over 50K of hele bergen geld.
Als hij 5K wilt opmaken aan pizza's dan kan dat gewoon, scheelt hem alleen 5K aan hypotheekrenteaftrek, dan hebben we het niet over gigantische bedragen dus.
Letterlijk uit de post:
Maar stel dat je 5.000 gespaard hebt binnen die spaarhypotheek (veel meer, maar dat is even voor het voorbeeld)
Beetje flauw om dan advies te geven wat nadelig uitpakt, maar niet heel erg nadelig voor de 5k in het voorbeeld, maar wel heel nadelig voor het "veel meer" uit de werkelijke situatie.

• orf

orf

AronB schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 15:06:
[...]

Dan had je ofwel geen hypotheek nodig voor je nieuwe huis, of je bent überhaupt niet naar een nieuw koophuis gegaan.
Jawel hoor. Ik heb eerst een huis gekocht voordat ik het oude huis verkocht. Ik had dus een tijdje twee huizen. In het nieuwe huis voldoende eigen geld gestoken om volledig recht te hebben op hypotheekrenteaftrek. De overwaarde van het verkochte huis werd daarom gewoon op mijn rekening gestort.

• Martinusz
AronB schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 15:28:
[...]

Letterlijk uit de post:

[...]

Beetje flauw om dan advies te geven wat nadelig uitpakt, maar niet heel erg nadelig voor de 5k in het voorbeeld, maar wel heel nadelig voor het "veel meer" uit de werkelijke situatie.
Geef ik hem advies? Heb ik hem gezegd dat hij zijn geld op zijn rekening moet storten?
Dat kan die 5K betalen zijn, dat kan een bouwdepot aflossen zijn, dat kan storten op jouw rekening zijn etc.
Ik heb alleen alle scenario's gegeven wat mogelijk is en de spaarpot op je rekening laten storten is gewoon een mogelijkheid, of hij dat moet of niet moet hij lekker uitvogelen met de adviseur.

Voor financieel advies ga je niet naar een forum, maar naar een adviseur, waar hij toch langs zal moeten wilt hij zijn hypotheek veranderen.

• AronB
Martinusz schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 15:37:
[...]

Geef ik hem advies? Heb ik hem gezegd dat hij zijn geld op zijn rekening moet storten?

[...]

Ik heb alleen alle scenario's gegeven wat mogelijk is en de spaarpot op je rekening laten storten is gewoon een mogelijkheid, of hij dat moet of niet moet hij lekker uitvogelen met de adviseur.

Voor financieel advies ga je niet naar een forum, maar naar een adviseur, waar hij toch langs zal moeten wilt hij zijn hypotheek veranderen.
En inmiddels ben je volledig gedraaid.

Van "Het is niet zo ingewikkeld als je denkt :)", "dit is ook vrij eenvoudig op te zoeken" en "het ligt er natuurlijk aan hoe groot het spaarpotje is, maar grote gevolgen is gewoon overdreven".

Naar "of hij dat moet of niet moet hij lekker uitvogelen met de adviseur"

Fijn dat we het daarover eens zijn. Een adviseur 'moet' overigens niet, meerdere hypotheekverstrekkers die jou zelf je hypotheek laten afsluiten.

• Martinusz
AronB schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 15:44:
[...]

En inmiddels ben je volledig gedraaid.

Van "Het is niet zo ingewikkeld als je denkt :)", "dit is ook vrij eenvoudig op te zoeken" en "het ligt er natuurlijk aan hoe groot het spaarpotje is, maar grote gevolgen is gewoon overdreven".

Naar "of hij dat moet of niet moet hij lekker uitvogelen met de adviseur"

Fijn dat we het daarover eens zijn. Een adviseur 'moet' overigens niet, meerdere hypotheekverstrekkers die jou zelf je hypotheek laten afsluiten.
Volgens mij moet je gewoon beter leren lezen :Y)

Jij komt met een verhaal over vermogensbelasting, welke niet rijmt met de casus van 5K.
En ja de vrager geeft aan dat zijn potje niet 5K is, maar dan moet hij een beter voorbeeld geven. Met een potje van 100K maak je andere keuzes dan je vraag stellen over hoe los ik een gat van 5K op tussen 2 hypotheken.

Daarnaast is allang gezegd dat dit soort dingen met een overbruggingshypotheek prima op te lossen valt i.v.m. met je overbruggingstijd en vrij komen van je potje.

Jij gaat inhaken op 1 van de mogelijke bestemmingen van zo'n spaarpotje (op je rekening laten storten), waarbij niemand zegt dat dat de oplossing is of dat diegene dat zou moeten doen.
Je doet het enorm complex overkomen (met een fout voorbeeld ook nog eens), maar uiteindelijk zijn er maar 2 risico's:
1) je hebt minder hypotheekrenteaftrek
2) bij grote sommen boven de vrijstelling van vermogen moet je mogelijk vermogensbelasting betalen

Dat noem ik niet een hele complexe fiscale situatie nee.

Ohja, execute only hypotheken afsluiten gaat meestal niet als je een bestaande spaar/beleggingshypotheek hebt :Y)

• CryptoNL
Stel je doet een bod op een woning en geeft de verkopende partij bijvoorbeeld 5 dagen tot akkoord, terwijl ze aangegeven hebben dat men de komende 7 dagen kan bieden. Is dat tactisch slim? Volgens mij best wel, aangezien je de druk bij de verkopers legt, mits het bod degelijk tot goed is uiteraard. Iemand ervaring daarmee?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misanthropia
Ligt eraan hoe lang het huis al te koop staat en of men snel van hun huis af wil en of ze hoeveel bezichtigingen ze nu al gepland hebben en hoeveel boven de vraagprijs je gaat zitten.

Als het bij mijn huis zou zijn en je zou de vraagprijs bieden, dan gaat je bod gewoon meteen de prullenbak in. Genoeg andere in deze tijd.

• CryptoNL
Bod is hoger en 15 bezichtigingen ;) Maar ik dacht; Ik ga hoger bieden, maar niet te hoog, dan is het aan hun om te bepalen of ze nog 2 dagen willen wachten of mijn bod accepteren. Iemand ervaring daarmee?

SiberischeHusky Shepsky

• perspectivebass
CryptoNL schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 16:22:
Stel je doet een bod op een woning en geeft de verkopende partij bijvoorbeeld 5 dagen tot akkoord, terwijl ze aangegeven hebben dat men de komende 7 dagen kan bieden. Is dat tactisch slim? Volgens mij best wel, aangezien je de druk bij de verkopers legt, mits het bod degelijk tot goed is uiteraard. Iemand ervaring daarmee?
Het is een verkopers markt. je moet wel een heel goed boven marktcomform bod doen om de druk bij de verkopers te leggen. Iets soortsgelijks gebeurde bij ons wij hebben er om gelachen geen contact terug gehad en zijn met een ander verder gegaan.

• Jovatov
CryptoNL schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 16:26:
Bod is hoger en 15 bezichtigingen ;) Maar ik dacht; Ik ga hoger bieden, maar niet te hoog, dan is het aan hun om te bepalen of ze nog 2 dagen willen wachten of mijn bod accepteren. Iemand ervaring daarmee?
Ik geef je zeer weinig kans met het bod dat (beperkt) boven vraagprijs is en zo'n voorwaarde...

Als ze er pas december uit willen is die zeven dagen van hun natuurlijk ook een wassen neus.
Tijd zat om als de biedingen hun niet aanstaan rustig over drie maanden het nog eens te proberen.

[ Voor 18% gewijzigd door Jovatov op 13-02-2020 16:29 ]

• CryptoNL
@perspectivebass Correct, alhoewel niet bij iedere woning, wel bij deze tho :p Maar ze gaan pas in December weg dusja ik verwacht veel afvallers en weinig biedingen. Mensen willen NU een huis, niet volgend jaar.

SiberischeHusky Shepsky

• CryptoNL
@Jovatov Hun voorwaarde is dat men er volgend jaar pas in kan he ;) Denk dat veel mensen dat tegen de borst gaat stuiten. Prijs is netjes hoor. 5K boven de waarde/prijs (die is identiek)

SiberischeHusky Shepsky

• perspectivebass
CryptoNL schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 16:28:
@perspectivebass Correct, alhoewel niet bij iedere woning, wel bij deze tho :p Maar ze gaan pas in December weg dusja ik verwacht veel afvallers en weinig biedingen. Mensen willen NU een huis, niet volgend jaar.
Wij zaten ook met een nieuwbouwwoning en hadden laten doorschemeren dat we graag een flexible oplevering wilden. daarmee kregen we nog 7 biedingen binnen. Veel mensen zijn al blij als ze er tussen komen. dus de aannamen dat er veel mensen om die reden afvallen zou ik niet zomaar doen.

Dit was/is in Gouda

• Jovatov
CryptoNL schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 16:29:
@Jovatov Hun voorwaarde is dat men er volgend jaar pas in kan he ;) Denk dat veel mensen dat tegen de borst gaat stuiten. Prijs is netjes hoor. 5K boven de waarde/prijs (die is identiek)
Door zelf zo'n voorwaarde te stellen geef je eigenlijk al aan dat je het huis niet erg graag wil. Immers: Als ze er nu geen akkoord mee gaan, dan hoeft het van jou ook niet meer.

Stel dat ze inderdaad 'gewoon' de 7 dagen afwachten, wat ga jij dan doen? Toch opnieuw een hoger bod doen? Wat voor beeld geeft dat aan de kopers?

• CryptoNL
Jovatov schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 16:32:
[...]

Door zelf zo'n voorwaarde te stellen geef je eigenlijk al aan dat je het huis niet erg graag wil. Immers: Als ze er nu geen akkoord mee gaan, dan hoeft het van jou ook niet meer.

Stel dat ze inderdaad 'gewoon' de 7 dagen afwachten, wat ga jij dan doen? Toch opnieuw een hoger bod doen? Wat voor beeld geeft dat aan de kopers?
Ze hebben vijf dagen hoor en wij willen het net zo graag, anders ga ik A geen bod uitbrengen B Doorlooptijd van maximaal 4 weken C Zonder voorbehoud van financiering ;)

Is aardig serieus denk ik ;)

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jovatov
CryptoNL schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 16:39:
[...]

Ze hebben vijf dagen hoor en wij willen het net zo graag, anders ga ik A geen bod uitbrengen B Doorlooptijd van maximaal 4 weken C Zonder voorbehoud van financiering ;)

Is aardig serieus denk ik ;)
Ik hoop het voor je, daar niet van. Maar ik zou mijn verwachtingen als ik jou was wel wat bijstellen.

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:08
CryptoNL schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 16:22:
Net alsof jij bij een bod (wat je zelf aangeeft) boven de vraagprijs ineens op de 5e dag er van af gaat zien.. Dat weet een koper ook wel dus zal niet zo veel uitmaken of 'druk' bij een verkoper leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik hoop het voor 'ons' (bezoekers van dit topic) :+

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:32
Oh man, vandaag na een wat pittige zoektocht dan eindelijk de handtekening gezet onder de koopovereenkomst voor onze nieuwe woning. Wat een heerlijk gevoel!

Gister de handtekening onder ons verkochte huis gezet onder het genoeg van een glaasje champagne, onderhands verkocht aan bekenden.

Renteaanbod is al getekend, nu is het zaak om even te wachten op het taxatierapport zodat we die kunnen aanleveren en dan kunnen we de financiering ook gaan afronden. Geen reden tot zorg, gewoon een kwestie van wachten. Het is toch heerlijk als alles op zijn plek valt.

• Pannekoek81
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Hetisookwat schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 20:49:
Oh man, vandaag na een wat pittige zoektocht dan eindelijk de handtekening gezet onder de koopovereenkomst voor onze nieuwe woning. Wat een heerlijk gevoel!

Gister de handtekening onder ons verkochte huis gezet onder het genoeg van een glaasje champagne, onderhands verkocht aan bekenden.

Renteaanbod is al getekend, nu is het zaak om even te wachten op het taxatierapport zodat we die kunnen aanleveren en dan kunnen we de financiering ook gaan afronden. Geen reden tot zorg, gewoon een kwestie van wachten. Het is toch heerlijk als alles op zijn plek valt.
Gefeliciteerd.

Zeker een heerlijk gevoel. Ik ken het gevoel aangezien het bij ons ook allemaal voorspoedig is verlopen. Koop, verkoop en financiering was allemaal snel rond. Wij waren al wel voor de koop op de hoogte van de mogelijkheden. Tussen tekenen van het renteaanbod en definitieve goedkeuring zat bij ons 3 dagen.

Geniet ervan d:)b

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-05 16:34

Jeoh

blaat

Jeoh schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 15:52:
Vandaag weer een bod gedaan. Raar verhaal, appartement is al twee keer van de markt gehaald, iedere keer een lagere prijs. Zag 'm de vorige keer, netjes bezichtigd, daarna opeens foetsie en nu weer terug voor 10k minder (225k -> 215k).
Heb 225k geboden en hoorde van de verkoopmakelaar dat 'ie uiteindelijk voor 240k is weggegaan. Blijft bizar, deze markt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
Pannekoek81 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 21:37:
[...]

Tussen tekenen van het renteaanbod en definitieve goedkeuring zat bij ons 3 dagen.
Die 3 dagen schijnen standaard te zijn. Gisteravond mijn renteaanbod getekend en de adviseur zei dat de geldverstrekker 3 dagen heeft om het goed te keuren. Hij verwacht woensdag de goedkeuring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju

Kju

Jeoh schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 23:11:
[...]

Heb 225k geboden en hoorde van de verkoopmakelaar dat 'ie uiteindelijk voor 240k is weggegaan. Blijft bizar, deze markt...
De verkopende makelaars zijn nu zowat verplicht om veel te laag te prijzen. Dat komt omdat kandidaten ervan uitgaan dat ze dik moeten overbieden. Ik had er laatst eentje waarvan ik de verkopers adviseerde om 300.000 te vragen om 315.000 te halen. Dat vonden ze onlogisch, vervolgens drie maanden te koop met vraagprijs € 315.000 (ze wilden eigenlijk 325k vragen en 315k krijgen), veel kandidaten, geen bieding. Toen besloten ze naar me te luisteren en binnen twee weken na de verlaging van de vraagprijs naar € 300.000 ondertekenden we de koopovereenkomst voor € 315.000.

[ Voor 4% gewijzigd door Kju op 14-02-2020 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Kju schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 08:59:
[...]

De verkopende makelaars zijn nu zowat verplicht om veel te laag te prijzen. Dat komt omdat kandidaten ervan uitgaan dat ze dik moeten overbieden. Ik had er laatst eentje waarvan ik de verkopers adviseerde om 300.000 te vragen om 315.000 te halen. Dat vonden ze onlogisch, vervolgens drie maanden te koop met vraagprijs € 315.000 (ze wilden eigenlijk 325k vragen en 315k krijgen), veel kandidaten, geen bieding. Toen besloten ze naar me te luisteren en binnen twee weken na de verlaging van de vraagprijs naar € 300.000 ondertekenden we de koopovereenkomst voor € 315.000.
Dat is ook onlogisch.....zelfs uitgaande van de situatie dat je denkt te moeten overbieden zou ik alsnog de vraagprijs bieden als ik iets echt wil hebben en die prijs wil betalen. Dat dit niet gebeurt is ronduit vreemd!
Pagina: 1 ... 120 ... 358 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7