Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 173 Laatste
Acties:
  • 609.134 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okay we zitten met een vermogensprobleempje in de situatie van mijn vader. Hij heeft een 9kw LG split unit, maar deze levert bij de huidige temperaturen niet voldoende vermogen om de aanvoertemperaturen boven de 34 graden te tillen. Om de boel met het huidige CV-systeem comfortabel warm te krijgen bij temperaturen lager dan een 0 graden buitentemperatuur is een graad of 45 aanvoer nodig. Let wel, het is een forse woning :)

Nu zit ik te denken om het volgende te doen:
  • Warmtepomp opnemen in de retour van de ketel
  • Indien buitentemperaturen > 0 graden alleen de warmtepomp laten draaien
  • Indien buitentemperaturen < 0 graden warmtepomp en CV ketel laten draaien
  • [list]
  • De warmtepomp tilt de retour naar een graad of 35
  • De ketel verzorgt de naverwarming tot een graad of 45
  • [/list]
Ik denk op zich dat dit moet kunnen werken, maar zijn hier ervaringen mee (wel met zonneboilers zag ik al). Voordeel is dat de warmtepomp in het voor- en naseizoen het alleen mag doen (hoog rendement) en in de koude periodes toch meedoet met een behoorlijk rendement. De ketel draait dan al helemaal permanent op de laagste modulatie, wat gunstig is voor het verbruik en een deel van het verlies door de hogere retourtemperatuur zal compenseren (effect zal meevallen, de retour zal nog steeds niet echt warm zijn)

Ik vraag me nog wel af wat er gebeurt met de twee cv-pompen die in serie komen te staan (warmtepomp heeft een pomp en de ketel ook, beiden draaien dan).

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2016 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-09 19:29
Eigenlijk is 35 graden de gewenste max.. Heeft hij wel vloerverwarming of heeft die te weinig vermogen?

Beide laten draaien heeft weinig nut, de WP moet de retour temperatuur weer halen, dan kun je onder de 0 beter alleen de CV laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het complete systeem is te zwaar en de vloer heeft denk ik wat te weinig vermogen.

Waarom zou het weinig nut hebben, de retour is in eerste instantie een 20 graden, de warmtepomp trekt die op naar een 30-35 graden (COP 4) en de ketel doet de laatste trap. Dit is ook hoe Vailliant het met zijn hybride opstelling doet volgens mij.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2016 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-09 19:29
De CV ketel kan het werk dan toch beter overnemen onder de 0. De cop daalt dan toch al snel. Dan heeft het weinig nut qua rendement meer. En de ketel heeft dan toch power genoeg.

Dat was tenminste de conclusie van de rekenkamer alom hier vertegenwoordigd >:)

Of je moet genoeg overschot aan kWh hebben 8)

[ Voor 8% gewijzigd door alberthakvoort op 09-11-2016 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:35
wat is de retour als de cv ketel alles doet?
ik denk (en albert denk ik ook) dat de retour dan al te hoog is voor de warmte pomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:10
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2016 @ 13:52:
Okay we zitten met een vermogensprobleempje in de situatie van mijn vader. Hij heeft een 9kw LG split unit, maar deze levert bij de huidige temperaturen niet voldoende vermogen om de aanvoertemperaturen boven de 34 graden te tillen. Om de boel met het huidige CV-systeem comfortabel warm te krijgen bij temperaturen lager dan een 0 graden buitentemperatuur is een graad of 45 aanvoer nodig. Let wel, het is een forse woning :)
Euh ik lees je verhaal als:
Warmtepomp aanvoer gaat niet hoger dan 34 graden, wat is je retourt emp bij die 34 graden aanvoer? Het kan namelijk ook een flow probleem zijn, te lage flow is te hoge Dt, dan loopt je aanvoer uiteindelijk niet meer op.

Ik had eerst een Dt van 5-6 graden bij een 35gr aanvoer dit na al een uur aan te hebben gestaan, nu heb ik de flow verhoogt, wat resulteerde in een Dt van +/- 3 graden bij 35gr aanvoer. Ik kan nu sowieso gestaag doorverwarmen tot 45 graden.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zolang de COP hoger is dan ~2 is het prima (zeker in het geval van stroom van de panelen, al zou 'ie 1 zijn..) en dat is heel lang het geval :) Ik ga even de retour in de gaten houden als de boel aan het stoken is en kijken wat hiervan het effect zou zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2016 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opgelder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20-05 19:17

Opgelder

WH-MDC05F3E5

Nee (nog) geen kWh meter, haal deze uit het menu van de pomp zelf.
Fr bereik op verschillende momenten uitgelezen zit tussen de 29 en 44
is dit het min. dan wel max. bedrijfsfrequentie?
Tussen aanvoer-retour zit als alles wat langer in bedrijf is 2-3 gr. verschil,
lijkt gezien de ervaringen hier niet verkeerd.
Pompstand nu op 5 gezet en min. watertemperatuur naar 30 gr.
Qua vermogen zit ik wat aan de krappe kant, tot nu toe met max. Ta. 29 gr.
toch een 21 gr. in de woonkamer kunnen halen.
Domba schreef op maandag 07 november 2016 @ 22:34:
@Opgelder
Geen kWh meter?
Wat is de frequentie van de compressor? (Druk op check button op de controller en dan met up knop recht er naast omhoog tot je midden onder Fr ziet staan en dan het getal erboven)

Edit:wat hoger of lager in zelfde menu onder check zit de retour temperatuur Tr die ook interessant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:47
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2016 @ 13:58:
Het complete systeem is te zwaar en de vloer heeft denk ik wat te weinig vermogen.

Waarom zou het weinig nut hebben, de retour is in eerste instantie een 20 graden, de warmtepomp trekt die op naar een 30-35 graden (COP 4) en de ketel doet de laatste trap. Dit is ook hoe Vailliant het met zijn hybride opstelling doet volgens mij.
Als vv te weinig vermogen heeft dan stijgt temperatuur toch juist makkelijk boven 35 graden.
Wp zo in retour heeft weinig zin omdat hij maar een graad of vier verhoogd.
Wat wel makkelijk gaat, althans met mijn 6 kW, is een buffer vat in de retour plaatsen en die opwarmen tot je 45 of wat je wilt. Zodra CV gaat draaien is er genoeg energie om aan je radiatoren te geven. Zodra CV gestopt is haalt wp je wel weer in met opwarmen. Tenzij jij zo enorm veel warmte in dat huis nodig hebt natuurlijk.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:41
Opgelder schreef op woensdag 09 november 2016 @ 14:39:
Nee (nog) geen kWh meter, haal deze uit het menu van de pomp zelf.
Fr bereik op verschillende momenten uitgelezen zit tussen de 29 en 44
is dit het min. dan wel max. bedrijfsfrequentie?
Tussen aanvoer-retour zit als alles wat langer in bedrijf is 2-3 gr. verschil,
lijkt gezien de ervaringen hier niet verkeerd.
Pompstand nu op 5 gezet en min. watertemperatuur naar 30 gr.
Qua vermogen zit ik wat aan de krappe kant, tot nu toe met max. Ta. 29 gr.
toch een 21 gr. in de woonkamer kunnen halen.
[...]
dT van 2-3 is niet verkeerd, is wat je gebruikelijke ziet voor deellast,
Vermogen (kWh) was makkelijker dan frequentie, je kan niet zo xx Hz 1:1 vertalen in vermogen en dat dien je te vergelijken met een WP uit ongeveer dezelfde produktie periode.

Grote dT richting 5-8 met lage frequentie <35Hz duidt in richting van een flow probleem en hoge frequentie en blijvende grote dT kan duiden op een te groot afgifte circuit.
Kleine dT maar blijvend hoge frequentie ook na paar uur in bedrijf nog, WP zit waarschijnlijk al aan de grens van zijn max vermogen als buiten nog niet echt vriest.

Ik heb zelf geen Pana Mono 5kW om direct mee te vergelijken, maar als bij deze buitentemperaturen na een paar uur nog steeds 44Hz ziet dan is dat rijkelijk aan de hoge kant en is je WP een beetje krap voor het verwarmingssysteem,

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:12
jongens, ik ben benieuwd wat voor standaard lijstje de forummers nodig hebben om vragen beantwoord te hebben en advies te kunnen geven voor mensen die graag over willen stappen op een WP. Zo een standaard lijstje opnemen in de OP scheelt denk ik een hoop retourvragen die weer beantwoord moeten worden als de eerste uitvraag/situatieschets weer eens niet voldoende is.

vooral eigen belang natuurlijk :) ik ga binnenkort zo een situatie schetsen :+

ik denk aan:
huishouden:
gasverbruik afgelopen jaren verwarming/SWW:
inhoud/oppervlakte woning:
warmteverliesberekening:
glas(oppervlak)/tuin op zuiden:
isolatie vloer, spouwmuur, dak:
soort CV momenteel (radiatoren, LTV, HTV, ZLTV, vv, etc.):
soort vloerverwarmingverdeler:
huidige aanvoertemperaturen (en van voorgaande jaren):
diameter vloerverwarming:
diameter aanvoerleidingen CV systeem:
mindergas.nl extract:
SWW-voorziening:
HR/HR++ glas:
Ventilatie:
Bad+douche aanwezig:
Douche-WTW:
(Overschot) PV installatie:
electra aansluiting (aantal fases):
Oxellaar schreef op woensdag 09 november 2016 @ 06:23:
[...]

Een ketel ingesteld op een LTV systeem geeft absoluut geen jojo gevoel.
Een ketel aangesloten op radiatoren, met een lage aanvoer en juiste waterzijdige balans ook niet.
En je hebt het nu over jouw comfortgevoel, maar veel mensen missen stralingswarmte bij (Z)LTV.
Ik snap best dat het hier geen plek is om cv-ketels op te hemelen, maar overdrijven is ook niet nodig.
ik beaam dat. dit stookseizoen onze aanvoer verlaagd naar 40 graden max en meer op de vloerverwarming gestookt. minder op de paneelradiatoren zoals vorig seizoen met een aanvoer van 50.

zelfs pvc vloer t.o.v. laminaat met ondervloer en toch zegt ze weinig te merken van de nieuwe vloer. terwijl die nu toch echt warmer is dan vorig jaar.

o ja, en we verwarmen nu ook met 20 graden t.o.v. 19,5 vorig jaar. |:( :+

[ Voor 14% gewijzigd door fabstar81 op 11-11-2016 15:50 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
jaari schreef op woensdag 09 november 2016 @ 09:19:
De resultaten van gisteren 9 november:
14.13 kWh electrisch, 62.5 kWh thermisch, dag-COP 4.42, Tg (KNMI WaZ) 1.3 graden.
[afbeelding]
Jouw pana blijft het verrekte goed doen.
Elga over 26 uur Warmte 67,2 kWh elektr 18,41 kWh en COP=3,65 30<Ta<40C Temp buiten tussen -1 en 4 C.
Ik schakel Elga met een buitentemperatuur controller uit onder -1C Dus ook nog 1,3 m3 aardgas verstookt. Blijkbaar was het even koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-09 22:41
Grolsch schreef op woensdag 09 november 2016 @ 08:03:
Klopt, zover ik weet zijn de Mitsubishi's goedkoop in Spanje, en de Panasonic goedkoop in Frankrijk
Dankzij de Brexit zijn de Panasonic's in de UK ook scherp geprijsd en verschepen kost niet zo veel geloof ik.

Het exoirbitante aantal defrosts is ook opgelost.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/bbphww5qsb3iw.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door koevlaas2 op 09-11-2016 16:22 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-09 14:58
Kan goed merken dat het kouder is, wp gaat nu regelmatig aan. Nog een dag gok ik, vrijdag en zaterdag zon volgens knmi en daarna wordt het warmer.

Gisteren duidelijk minder warmte nodig dan maandag en vandaag, was meer zon als ik naar mijn pvoutput kijk, dat helpt dan aanzienlijk. Maandag 9 kwh, dinsdag 4 kwh en vandaag 6 kwh (alles afgerond)

Bron temperatuur inmiddels steady rond de 10 graden, de eerste 15 minuten nog op 11 graden, maar dan is dat wel over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/s4RNAQ3fdxewLBS4xIkepaBa/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Laatst online: 07:14
verbruik van de WP vandaag is nu 22kwh :P

aardig wat defrost en E bijstook

Cop totaal is nu 3.1 :)

wp

piekverbruik 6kw :P 5kw voor de wp:)

[ Voor 61% gewijzigd door Wodan89 op 09-11-2016 16:57 ]

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
corsat schreef op woensdag 09 november 2016 @ 10:57:
uit mijn ecodan haal ik 17 kW verbruik over 8 November en 59kW warmte geleverd. De ecodan draaide gisteren regelmatig een uur tot 1,5 op de thermostat en maakte 36 graden cv aanvoer water. Dit heb ik verlaagd naar 34 graden. Ik heb nog geen defrost gezien, mogelijk komt dat omdat hij zo'n 1,5 hr draait en daarna 1 uur tot 0,75hr niet. De pomp blijft wel continu doordraaien, zal instellingen aanpassen.
Bij mij draaide de pomp ook door ondanks de ecostand hiervan, de vorst stand stond bij mij op +5c, deze heb ik op ** gezet en de pomp stopt nu weer.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barteg
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:44
Wodan89 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 16:56:

[afbeelding]

Gisteren is bij mij de Ecodan in bedrijf gekomen. Vandaag al 24Kwh verstookt. Anders waarschijnlijk al meer dan 10m2 gas dus ik begin blij te worden :)

Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2

[afbeelding]

Ik zit net aan op 10 KWH, significant beter dan gisteren, dankzij 32c aanvoer continue. En 0 defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
barteg schreef op woensdag 09 november 2016 @ 17:02:
[...]

Gisteren is bij mij de Ecodan in bedrijf gekomen. Vandaag al 24Kwh verstookt. Anders waarschijnlijk al meer dan 10m2 gas dus ik begin blij te worden :)
komt bij jou ook het electrische element bij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
koevlaas2 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 17:04:
[...]

Ik zit net aan op 10 KWH, significant beter dan gisteren, dankzij 32c aanvoer continue. En 0 defrosts.
hoe bedoel je continue ? like 24/7 ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Wodan89 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 17:05:
[...]

Nee, stooklijn werkt blijkbaar de thermostaat ook nog hier schakelt hij op.
In de praktijk betekend dit dat de WP om 8.45 aangegaan is en nu nog draait, huis is wel lekker warm.
Sneller opwarmen betekend graadje erbij in de stooklijn maar ik vind het comfort zo perfect dus laat het zo.
Vanavond zal de doel temp bereikt zijn en dan gaat de boel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barteg
[...]

komt bij jou ook het electrische element bij ?
Nee die heb ik uitgeschakeld (niet aangesloten). Als hij het niet trekt gaat de gashaard aan. Ben nu met alle optie aan het spelen en mijn zone regel programma aan het fijn slijpen. Vannacht elk 45-50 min een defrost. Is goed te zien op alle sensoren welke ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Welke temperatuur stook je, sinds mijn overgang naar stooklijn is het rendement gigantisch verbeterd.
De Defrosts kosten je een hoop vermogen en warmte, dus misschien is deze optie ook interessant voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
koevlaas2 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 17:13:
[...]

Welke temperatuur stook je, sinds mijn overgang naar stooklijn is het rendement gigantisch verbeterd.
De Defrosts kosten je een hoop vermogen en warmte, dus misschien is deze optie ook interessant voor jou.
Ik stook nu ook via een stooklijn aanvoer temp is nu 36 graden. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 12:42
Ik heb de warmteverliesberekening ontvangen, en bij -10 heb ik 10KW aan vermogen nodig, dus het wordt (zoals ik eigenlijk wel verwacht had) de 11.2KW Zubudan uitvoering.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:00
Hij staat op betontegels en die liggen op rubberen tegels en die liggen op mijn bitumen van mijn garagedak. Ik hoor in huis een lichte brom, niet echt storend maar ik hoor het wel. Gaan de slangen dit verhelpen ?
Wodan89 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 12:49:
[...]

Ik heb hier al eerder gepost dat je daarvoor staalomwonden slangen voor kunt gebruiken. Ik heb dezelfde ervaring als jou namelijk.
Bv van saniflex

Het trillen van de buitenunit kun je het besten dempen door hem vast te bouten aan een betonnen blok in de grond. Dit absorbeert de meesten trillingen. Als hem op rubbers hebt staan word hij minder gedempt :)

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
corsat schreef op woensdag 09 november 2016 @ 18:05:
Hij staat op betontegels en die liggen op rubberen tegels en die liggen op mijn bitumen van mijn garagedak. Ik hoor in huis een lichte brom, niet echt storend maar ik hoor het wel. Gaan de slangen dit verhelpen ?

[...]
Ik heb geen glazen bol waar in ik dat zo zeker kan zeggen :P
Als het voornamelijk binnen trilt kan het wel schelen.
heb je een mono block ?

opstelling op een plat dak is wel praktisch maar kwa geluid minder.

[ Voor 7% gewijzigd door Wodan89 op 09-11-2016 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Dit werkt uitstekend :)

http://www.ict-one.nl/blo...of-your-hvac-or-heat-pump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:00
Ik begrijp de link niet, het gaat over de staal gevlochten leidingen en dit gaat over de opstelling van de inverter. Als ik de inverteer op dit soort dingen zet hoor ik binnen geen lichte brom meer ? Waar staat de inverteer op ?

Flexibele slangen tussen bouwen betekent leidingen weer los, vacuumeren lees extra kosten en gaat de lichte brom dan verdwijnen?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je de trilingen door de leidingen heen dan? Meestal is het gewoon de buitenunit die niet goed geisoleerd is van de constructie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

koevlaas2 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 17:04:
[...]

Nu net op 8,2kWh, met de 7kW en 22 in huis 24/7, dan lijkt 22 en 24 kWh voor vandaag wel erg veul.

Ik vraag me af of dat lage pitje draaien voor uren lang wel zo goed is voor het verbruik, voor de COP misschien wel maar ja, maar ik reken per kWh af niet per COP. :)

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Rol-Co schreef op woensdag 09 november 2016 @ 18:49:
[...]

Nu net op 8,2kWh, met de 7kW en 22 in huis 24/7, dan lijkt 22 en 24 kWh voor vandaag wel erg veul.

Ik vraag me af of dat lage pitje draaien voor uren lang wel zo goed is voor het verbruik, voor de COP misschien wel maar ja, maar ik reken per kWh af niet per COP. :)

Zelfde verhaal wat ik gisteren al aanhaalde met de cv, lange tijd op lage temperatuur of kortere periodes op hogere temperatuur. Ik merk bij aanvoer van 35 of 45 toch een verschil in het voordeel van de hogere aanvoer temperatuur

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Wodan89 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 17:32:
[...]
Ik stook nu ook via een stooklijn aanvoer temp is nu 36 graden. :)
Best heet, kan het niet lager ? Je genereert door het ontbreken van defrosts dan net zoveel warmte als op 36c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-09 20:19
[...]

Als het goed is voor de COP, dan is het ook goed voor het verbruik :+
Want de COP is de verhouding tussen warmte (=onafhankelijk van de manier van bedrijven van de WP) en het electrische verbruik.
Dus je rekent je kWh weldegelijk af via de COP.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
koevlaas2 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 18:59:
[...]

Best heet, kan het niet lager ? Je genereert door het ontbreken van defrosts dan net zoveel warmte als op 36c.
Ik zal morgen eens 34c proberen

Vloerverwarming ook op 34c

Ik kan de pomp van Vloerverwarming nog 1 stand hoger zetten, (grundfos alpha2).
Geen idee of dit nog veel uit haalt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Wodan89 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 19:01:
[...]

Ik zal morgen eens 34c proberen

Vloerverwarming ook op 34c

Ik kan de pomp van Vloerverwarming nog 1 stand hoger zetten, (grundfos alpha2).
Geen idee of dit nog veel uit haalt :P
Een hydraulisch neutrale verdeler praten we hier over ?
Mijn pomp staat in stand 1 en ik wil eigenlijk nog lager dus probeer eens iets lager.
Mijn VV heeft een 15mm aanvoer ik wil dus een lage pompstand anders pompt ie alleen maar koud rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
koevlaas2 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 19:04:
[...]

Een hydraulisch neutrale verdeler praten we hier over ?
Mijn pomp staat in stand 1 en ik wil eigenlijk nog lager dus probeer eens iets lager.
Mijn VV heeft een 15mm aanvoer ik wil dus een lage pompstand anders pompt ie alleen maar koud rond.
Omgebouwde HT verdeler met extra lage weerstand heimer toevoer kranen en 20mm leidingen

3 groepen op 95m2 vloer 20cm H-H
16mm slang :P niet echt ruim

pomp was een 25-40 zit nu een 25-60 op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Wodan89 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 19:06:
[...]

Omgebouwde HT verdeler met extra lage weerstand heimer toevoer kranen en 20mm leidingen

Waar heb je dan die 36c voor nodig ? Bij mij neemt de aanvoertemp in de verdeler toe als ik de vv pomp langzamer zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Het is bij mij incl. SWW 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16

[afbeelding]

Toch wel een erg lage COP voor Ecodan of zit E-bijstook ook in dit cijfer?. Wat was de gemiddelde Ta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Wodan89 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 19:06:
[...]

Ik heb 5 groepen 16mm waarvan 1 groep dicht , die is ook maar 3 meter ofzo.
Valt mij reuze mee dat het zo goed gaat hier, vorig jaar was ik blijkbaar dom bezig met mijn 35...38c aanvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jaari schreef op woensdag 09 november 2016 @ 19:01:
[...]

Als het goed is voor de COP, dan is het ook goed voor het verbruik :+
Want de COP is de verhouding tussen warmte (=onafhankelijk van de manier van bedrijven van de WP) en het electrische verbruik.
Dus je rekent je kWh weldegelijk af via de COP.
Nee goed voor het rendement :) van een warmtepomp. Totaal verbruik heeft daar iets invloed op maar niet geheel. Ik ben met deze wp wel overtuigd dat uren lang op minimaal vermogen warmte weggooien is of je unit te klein.

Ik neem een 10 kW wp en warm daar 4x per dag mee op hogere temperatuur maar kort van tijd met een COP van 4.
De buurman een 5kW maar die loopt de hele dag op een laag pitje, met een COP van 5,5.

Dan heeft de buurman iets meer warmte gegenereerd uit dezelfde hoeveelheid kWh maar omdat hij bijna continue loopt ook mee kWh aan het einde van de dag, was hij een keer 2 uur afgeslagen had hij het echt niet gemerkt, zeker niet met vvw.
Door de lange runs op een lage temperatuur (beide is laag maar de buurman extreem laag voor goede COP) warmt hij ook een beetje voor niets.
Of
24x per dag een half uurtje lopen op bijv 65% vermogen of 24 uur op zijn laagste vermogen, dat scheelt veel, goede COP of minder goede COP maakt dat 12 uur warmen niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet zeggen dat ik je redenatie ook niet volg Rol, de COP incl de verliezen van bv. de pomp is m.i. ook hetgene dat telt. Zeker met een traag systeem is het voor niks stoken deel ietwat irrelevant, je moet wel vanwege de langere aanwarmtijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op woensdag 09 november 2016 @ 19:21:
[...]

Nee goed voor het rendement :) van een warmtepomp. Totaal verbruik heeft daar iets invloed op maar niet geheel. Ik ben met deze wp wel overtuigd dat uren lang op minimaal vermogen warmte weggooien is of je unit te klein.

Ik neem een 10 kW wp en warm daar 4x per dag mee op hogere temperatuur maar kort van tijd met een COP van 4.
De buurman een 5kW maar die loopt de hele dag op een laag pitje, met een COP van 5,5.

Dan heeft de buurman iets meer warmte gegenereerd uit dezelfde hoeveelheid kWh maar omdat hij bijna continue loopt ook mee kWh aan het einde van de dag, was hij een keer 2 uur afgeslagen had hij het echt niet gemerkt, zeker niet met vvw.
Door de lange runs op een lage temperatuur (beide is laag maar de buurman extreem laag voor goede COP) warmt hij ook een beetje voor niets.
Of
24x per dag een half uurtje lopen op bijv 65% vermogen of 24 uur op zijn laagste vermogen, dat scheelt veel, goede COP of minder goede COP maakt dat 12 uur warmen niet goed.
Vergelijk het eens met autorijden. Langzaam constante snelheid, lager verbruik, Harder rijden en telkens pauzeren. Wat zou de minste brandstof kosten ? Of is dit geen goede vergellijking ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Of
Volgende keer hier dan maar 10 KW pomp, ik heb het idee dat de pomp hier al best een kluif aan de tent heeft. Alhoewel als de boel opgewarmd is dan moduleert ie rond de 1000W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2016 @ 19:36:
[...]

Vergelijk het eens met autorijden. Langzaam constante snelheid, lager verbruik, Harder rijden en telkens pauzeren. Wat zou de minste brandstof kosten ? Of is dit geen goede vergelijking ?
Mijn wagen verbruikt het meest als je te hard of te zacht rijdt. maar ik ben het bewijs dat je boven de fabrieksopgave kan halen (gemiddeld).

Mijn electrische scooter loopt leeg op steeds optrekken, lang aan een stuk rijden komt ie echt veel verder op een accu ook al is dit volgas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barteg
[...]

Of
Denk dat dit de kern is die iedereen hier probeert uit te zoeken. We willen denk ik een zo laag mogelijk verbruik voor een bepaald comfort binnen in huis. Of dit nu moet met een zo laag mogelijke temperatuur, zo hoog mogelijke COP of met een (iets) hogere temperatuur en mindere COP is weten we niet denk ik.

Dit inzichtelijk maken door te meten is heel moeilijk. Als er veel bewolking is en veel wind en regen heb ik veel meer energie nodig om de temperatuur in huis op peil te houden dan als het wind still is en de zon schijnt. Zelf heb ik de afgelopen 6 jaar op dag nauwkeurig mijn gas verbruik en buiten temperatuur gemeten en dat ga ik afzetten tegen de hoeveelheid Kwh die ik nodig ga hebben om precies hetzelfde comfort in huis te halen. Dat wordt mijn financieele "COP".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 19:39:
[...]

Mijn wagen verbruikt het meest als je te hard of te zacht rijdt. maar ik ben het bewijs dat je boven de fabrieksopgave kan halen (gemiddeld).

Mijn electrische scooter loopt leeg op steeds optrekken, lang aan een stuk rijden komt ie echt veel verder op een accu ook al is dit volgas.
Wat bedoel je met 'te zacht rijdt' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2016 @ 19:42:
[...]

Wat bedoel je met 'te zacht rijdt' ?
Ik heb een BMW en die heeft 2 verbruiksmeters, 1 voor gemiddeld en zo'n wijzer voor L per 100 KM, rij ik gewoon lekker 85 a 90 dan loopt ie op z'n zuinnigst, maar 60 of 70 omdat iemand langzaam voor mij rijdt betekend een hoger verbruik door o.a. ongunstigere toerental/bakverhouding e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Grolsch schreef op woensdag 09 november 2016 @ 17:35:
Ik heb de warmteverliesberekening ontvangen, en bij -10 heb ik 10KW aan vermogen nodig, dus het wordt (zoals ik eigenlijk wel verwacht had) de 11.2KW Zubudan uitvoering.
Jij bouwt toch nieuw? Ik vind dat wel aan de hoge kant, ik kwam hier op 6 KW uit. Ik zag dat je met ongeveer rc 5 wilt bouwen, dan moet je daar toch ook in de buurt komen. Overigens kun je als je met een vat werkt ook een slag kleiner nemen en een elektrisch element in de boiler steken voor die paar dagen dat het -10 wordt.
[...]

Je moet mi idd in aantal kwh rekenen. Maar een hogere aanvoer betekent altijd hogere verliezen. Er moet eerst harder gewerkt worden om die temperatuur te halen, dus lager rendement, dus meer kwh. En bij hogere temperaturen heb je meer warmteverlies. Beide spreken dus in het voordeel van meer continue op lagere temperatuur aanvoeren.

Uitgangspunt is uiteraard wel dat er geen externe invloeden zijn en dat je dezelfde eindtemperatuur wilt. Ik kan me wel voorstellen dat weerseffecten doorwerken. Interessante materie.

Ik voer hier aan met 24 graden, dat lukt nog prima met deze temperaturen, dus kan het zelf niet erg goed testen. Het moet echt aanzienlijk kouder worden, voordat de w/w wp hier de hele dag gaat lopen. Dat heb ik nog niet meegemaakt, maar het huis staat er ook pas sinds vorige jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

barteg schreef op woensdag 09 november 2016 @ 19:41:
[...]

Denk dat dit de kern is die iedereen hier probeert uit te zoeken. We willen denk ik een zo laag mogelijk verbruik voor een bepaald comfort binnen in huis. Of dit nu moet met een zo laag mogelijke temperatuur, zo hoog mogelijke COP of met een (iets) hogere temperatuur en mindere COP is weten we niet denk ik.

Dit inzichtelijk maken door te meten is heel moeilijk. Als er veel bewolking is en veel wind en regen heb ik veel meer energie nodig om de temperatuur in huis op peil te houden dan als het wind still is en de zon schijnt. Zelf heb ik de afgelopen 6 jaar op dag nauwkeurig mijn gas verbruik en buiten temperatuur gemeten en dat ga ik afzetten tegen de hoeveelheid Kwh die ik nodig ga hebben om precies hetzelfde comfort in huis te halen. Dat wordt mijn financieele "COP".
Ja graaddagen heeft zo zijn beperkingen. Je huis heeft net als wij meer energie nodig als de zon ontbreekt, het regent en daarnaast ook nog eens waait. Stap maar eens uit een zwembad/zee o.i.d. en het zonnetje is er even niet en het waait, dan wordt je geforceerd gekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 19:44:
[...]

Ik heb een BMW en die heeft 2 verbruiksmeters, 1 voor gemiddeld en zo'n wijzer voor L per 100 KM, rij ik gewoon lekker 85 a 90 dan loopt ie op z'n zuinnigst, maar 60 of 70 omdat iemand langzaam voor mij rijdt betekend een hoger verbruik door o.a. ongunstigere toerental/bakverhouding e.d.
In dezelfde versnelling, dus niet terugschakelen, zal die BMW gegarandeerd minder verbruiken dan bij 85 a 90. Rol- en luchtweerstand nemen harder af dan het iets minder optimale toerental waaronder de motor op dat moment werkt. De interne weerstanden v.d. motor worden ook lager door het verminderde toerental. Op basis van deze filosofie werd in de jaren 70-80 de laagtoerige 325e en 525e geintroduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2016 @ 19:52:
[...]

In dezelfde versnelling, dus niet terugschakelen, zal die BMW gegarandeerd minder verbruiken dan bij 85 a 90. Rol- en luchtweerstand nemen harder af dan het iets minder optimale toerental waaronder de motor op dat moment werkt. De interne weerstanden v.d. motor worden ook lager door het verminderde toerental. Op basis van deze filosofie werd in de jaren 70-80 de laagtoerige 325e en 525e geintroduceerd.
OT:

Het gaat om een E46 330d touring 150 KW 1590Kg leeg. Je kan wel mooi met de massa uitrollen.
Vandaag reed ik nog zo'n 1:20 gemiddeld op de A2 in z'n 6
80 moet in 5 en tot 70 in vier anders loopt de boel niet zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2016 @ 19:36:
[...]

Vergelijk het eens met autorijden. Langzaam constante snelheid, lager verbruik, Harder rijden en telkens pauzeren. Wat zou de minste brandstof kosten ? Of is dit geen goede vergellijking ?
Ik denk het niet, je gaat in extreem, bij een wp zit een minimum snelheid, het zou werken als hij bijv naar 10% kan moduleren.

Mijn minimum is 48% en 750W dus 24 h zou 18 kWh kosten
90% is 1300W en dat 24x een half uur is 15,6 kWh
Maar de eerste haalt een betere COP, dat weet ik zonder te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Rol-Co schreef op woensdag 09 november 2016 @ 20:04:
[...]

Ik denk het niet, je gaat in extreem, bij een wp zit een minimum snelheid, het zou werken als hij bijv naar 10% kan moduleren.

Valide punt. Maar de hamvraag bij jou is denk ik hoelang je op zijn minimum aan een stuk draait voor de doeltemperatuur. Dat zou op de laagste temperatuur wellicht beter kunnen zijn, dan hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Volgens mij is jouw pendelwarmte ook niet echt zuinig, je verstookt ongeveer net zoveel als ik die de hele dag op een laag pitje draait. Je moet namelijk om het water te verwarmen naar 90% en dit heeft een slechter rendement dan bijv. 50%, hier liep ik gisteren ook tegenaan toen de WP ging volgas/defrostpendelen.
Netto is mijn resultaat nu veel beter dan gisteren en ik zal morgen de resultaten posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 20:08:
[...]

Volgens mij is jouw pendelwarmte ook niet echt zuinig, je verstookt ongeveer net zoveel als ik die de hele dag op een laag pitje draait. Je moet namelijk om het water te verwarmen naar 90% en dit heeft een slechter rendement dan bijv. 50%, hier liep ik gisteren ook tegenaan toen de WP ging volgas/defrostpendelen.
Netto is mijn resultaat nu veel beter dan gisteren en ik zal morgen de resultaten posten.
Maar het weer is ook anders dan gisteren :)
Het pendelen zoals jij noemt is beide laag voor deze unit en 25min aan 1 stuk dus valt wel mee. Enige waar je efficientie verliest is dat hij dus een keer of 18 per dag een koude 5/8 leiding moet opwarmen.

Kijk eens naar deze, die loopt lang maar lijkt me verre van efficient, of zie ik dat mis
http://pvoutput.org/intra...1044&dt=20161109&gs=0&m=0

Edit:
Je vergelijkt overigens jou met mij wat weer meer variabelen geeft, hier de hele dag op een laag pitje is 18kWh en met het "pendel regime" nu op 8,8.

[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 09-11-2016 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op woensdag 09 november 2016 @ 20:14:
[...]

Het pendelen zoals jij noemt is beide laag voor deze unit en 25min aan 1 stuk dus valt wel mee. Enige waar je efficientie verliest is dat hij dus een keer of 18 per dag een koude 5/8 leiding moet opwarmen.

Kijk eens naar deze, die loopt lang maar lijkt me verre van efficient, of zie ik dat mis
Aha, de Therma V van .... ja, die verstookt best veel was vorig jaar ook al zo.
Ben wel benieuwd naar de aanvoertemp, want daar valt of staat alles mee. Als hij 5c weet te verlagen en grotere flow kan het rendement weleens flink omhoog gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op woensdag 09 november 2016 @ 20:14:
[...]

Edit:
Je vergelijkt overigens jou met mij wat weer meer variabelen geeft, hier de hele dag op een laag pitje is 18kWh en met het "pendel regime" nu op 8,8.
Probleem bij jou is dat de hele dag een laag pitje nog teveel voor je huis is ? #Truienuitramenopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom is een hogere flow goed voor het rendement? Ik heb hem nu op de halve pompcapaciteit staan om het leidinggeruis een beetje binnen de perken te houden. Lijkt allemaal prima te gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2016 @ 20:24:
Waarom is een hogere flow goed voor het rendement? Ik heb hem nu op de halve pompcapaciteit staan om het leidinggeruis een beetje binnen de perken te houden. Lijkt allemaal prima te gaan :)
Blijkbaar heb je dan al een vrij grote flow, hoe hoog is je aanvoer temp ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 20:24:
[...]

Probleem bij jou is dat de hele dag een laag pitje nog teveel voor je huis is ? #Truienuitramenopen
Ja
Dan moet ik een wp hebben die 360Wac minimaal draait met 30 graden aanvoer om het zelfde verbruik te houden als nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op woensdag 09 november 2016 @ 20:29:
[...]

Ja
Dan moet ik een wp hebben die 360Wac minimaal draait met 30 graden aanvoer om het zelfde verbruik te houden als nu.
ELGA :)
Stond er een op MP laatst, hou je de zwarte weduwe in reserve voor de ijstijd :)

[ Voor 13% gewijzigd door koevlaas2 op 09-11-2016 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 20:25:
[...]

Blijkbaar heb je dan al een vrij grote flow, hoe hoog is je aanvoer temp ?
30-34 graden, retour ligt daar een 5-8 graden onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2016 @ 20:32:
[...]

30-34 graden, retour ligt daar een 5-8 graden onder.
Da's nog best koud en blijkbaar raak je nog best wat warmte kwijt gezien je retour. Kan je vloerverdeler nog verder open en eventueel individuele groepen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
jerh schreef op woensdag 09 november 2016 @ 19:45:
[...]

Jij bouwt toch nieuw? Ik vind dat wel aan de hoge kant, ik kwam hier op 6 KW uit. Ik zag dat je met ongeveer rc 5 wilt bouwen, dan moet je daar toch ook in de buurt komen. Overigens kun je als je met een vat werkt ook een slag kleiner nemen en een elektrisch element in de boiler steken voor die paar dagen dat het -10 wordt.

...
Dat komt denk ik omdat ik mechanische ventilatie toepas.
Als ik de warmteverliesberekening bekijk

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/hra4hv.jpg

5527 watt nodig i.v.m. verliezen door het gebouw, en 4750 nodig i.v.m. de ventilatie.

Ik kies juist voor de Zubudan omdat deze door de gebruikte techniek het opgegeven vermogen nog haalt bij -15, de power inverter haalt dat niet.

Dan zou ik van de Zubudan variant ook de 8KW variant kunnen gebruiken, maar los van de prijs heeft deze alleen maar nadelen, namelijk een afzekerwaarde van 1 fase 32Ampere wat weer niet standaard is. Ook is het minimale vermogen van zowel de 8KW variant als de 11,2KW variant hetzelfde, dus daar hoef ik het ook niet voor te laten.
[...]

Wat je hier aanhaalt is mi niet juist.

Als de uitgangspunten hetzelfde zijn (zelfde huis, isolatie, ruimtetemperatuur, etc.) is het totaal aantal verbruikte KWH een resultaat van je COP.

Het zelfde huis met dezelfde verliezen zal namelijk in beide situaties evenveel warmte verliezen, dus ook evenveel energie nodig hebben.

Dus een Run van 4 uur op 25% met een COP van 4 geeft minder KWH's op de meter als 4 runs van 15 minuten op 100% met een COP van 3.

Wat ik hier vaak lees (en of men dat nu doet om een goede COP te halen of omdat men het daadwerkelijk comfortabel vindt om het 's nachts om 03:00 22 graden in het hele huis te hebben terwijl ze in bed liggen) zijn extreem lange runs op een laag vermogen en het is dan de hele dag 22 graden in huis, maar wel een COP van 4,5.

Als je naar het totale verbruik kijkt kun je beter tijdens de aanwezigheidsuren de temperatuur op 21 graden houden en 's nachts en als je afwezig bent nachtverlaging toepassen. Dan wordt je COP inderdaad misschien 4, maar het totale verbruik is dan aanzienlijk minder.

Nu is 22 graden ruimtetemperatuur uit kostenoogpunt zowiezo een "kostbaar begrip".

Als ik jouw statistieken bekijk is 1 of je warmtepomp te groot, 2 je afgiftesysteem te klein of 3 de boel verkeerd ingeregeld, want ondanks dat het voor jouw situatie werkt, is dat nu niet een voorbeeldgrafiek voor een WP. Maar deze opmerking is al vaker gemaakt door meerdere personen volgens mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 20:34:
[...]

Da's nog best koud en blijkbaar raak je nog best wat warmte kwijt gezien je retour. Kan je vloerverdeler nog verder open en eventueel individuele groepen ?
Daar staat alles vol open, pomp wel op de laagste stand, ook daar om het geruis een beetje leuk te houden. Flow is allemaal leuk maar het geeft een hoop herrie in het huis :) D'r staan ook nog 3 radiatoren open, 1 forse T33 van 2,5m breed die vol open staat en twee kleine T33'ers die 1/3de open staan. Dit zal er ook wel voor zorgen dat de retour iets oploopt, zoveel doen die niet met deze watertemperaturen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2016 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2016 @ 20:36:
[...]

Daar staat alles vol open, pomp wel op de laagste stand, ook daar om het geruis een beetje leuk te houden. Flow is allemaal leuk maar het geeft een hoop herrie in het huis :)
Is je huis soms heel groot, ik vind je verbruik zo hoog. Of de Therma V is natuurlijk zo onzuinig kan natuurlijk ook.
Ik heb mijn HT verdeler ook vol open en de pomp op stand 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 20:39:
[...]

Is je huis soms heel groot, ik vind je verbruik zo hoog. Of de Therma V is natuurlijk zo onzuinig kan natuurlijk ook.
Ik heb mijn HT verdeler ook vol open en de pomp op stand 1.
Heb je het over pv-output? Dat is niet mijn Therma.

Om je een idee te geven van mijn verbruik, dit alles wat over de P1 heen gaat, dus incl verbruik binnenshuis van TV e.d. Trek van deze getallen (roze balk = stroomverbruik) een 4-5kwh/dag vanaf en je hebt het gebruik van de warmtepomp te pakken.

Afbeeldingslocatie: http://download.neofoto.nl/open/dump/verbruik.png

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2016 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2016 @ 20:39:
[...]

Heb je het over pv-output? Dat is niet mijn Therma.
Oh, ik dacht dat jij van de Therma V was..... Zijn er ook zoveel, ik haal ze door elkaar. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op woensdag 09 november 2016 @ 20:34:
[...]

[afbeelding]

5527 watt nodig i.v.m. verliezen door het gebouw, en 4750 nodig i.v.m. de ventilatie.

Ik kies juist voor de Zubudan omdat deze door de gebruikte techniek het opgegeven vermogen nog haalt bij -15, de power inverter haalt dat niet.

Dan zou ik van de Zubudan variant ook de 8KW variant kunnen gebruiken, maar los van de prijs heeft deze alleen maar nadelen, namelijk een afzekerwaarde van 1 fase 32Ampere wat weer niet standaard is. Ook is het minimale vermogen van zowel de 8KW variant als de 11,2KW variant hetzelfde, dus daar hoef ik het ook niet voor te laten.

[...]

Als de uitgangspunten hetzelfde zijn (zelfde huis, isolatie, ruimtetemperatuur, etc.) is het totaal aantal verbruikte KWH een resultaat van je COP.

Het zelfde huis met dezelfde verliezen zal namelijk in beide situaties evenveel warmte verliezen, dus ook evenveel energie nodig hebben.

Dus een Run van 4 uur op 25% met een COP van 4 geeft minder KWH's op de meter als 4 runs van 15 minuten op 100% met een COP van 3.

Wat ik hier vaak lees (en of men dat nu doet om een goede COP te halen of omdat men het daadwerkelijk comfortabel vindt om het 's nachts om 03:00 22 graden in het hele huis te hebben terwijl ze in bed liggen) zijn extreem lange runs op een laag vermogen en het is dan de hele dag 22 graden in huis, maar wel een COP van 4,5.

Als je naar het totale verbruik kijkt kun je beter tijdens de aanwezigheidsuren de temperatuur op 21 graden houden en 's nachts en als je afwezig bent nachtverlaging toepassen. Dan wordt je COP inderdaad misschien 4, maar het totale verbruik is dan aanzienlijk minder.

Nu is 22 graden ruimtetemperatuur uit kostenoogpunt zowiezo een "kostbaar begrip".

Als ik jouw statistieken bekijk is 1 of je warmtepomp te groot, 2 je afgiftesysteem te klein of 3 de boel verkeerd ingeregeld, want ondanks dat het voor jouw situatie werkt, is dat nu niet een voorbeeldgrafiek voor een WP. Maar deze opmerking is al vaker gemaakt door meerdere personen volgens mij :)
Laatste stukje: ja klopt, en zoals ik al eerder schreef, ik kan er geen stukje af zagen en ben er blij mee voor de 400,- :)

Ik stook hier ook 24/7 22 graden, en dan heb ik ook weinig energie nodig om het warm te houden, nachtverlaging heeft weinig zin gok ik, het is zo traag dat het in een heel ander tijdvak merkbaar is.

Met je punt over de COP ben ik met je eens dat het lijkt of alleen de COP belangrijk is dus maar de hele dag laten draaien op minimum om een hoge COP te halen, stel dat ze geen nachtverlaging doen maar wel 6x per dag een half uur uit, hebben ze het dan koud denk je? Wel 3 uur minder verbruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt dit ?
Je woning verliest afhankelijk van het verschil tussen binnen en buitentemperatuur en de effectiviteit van de isolatie X hoeveelheid energie per 24h. Deze zal links- of rechtsom geproduceerd moeten worden. De meest efficiente, hoogste COP, zal het goedkoopst zijn.
Afhankelijk v.d. traagheid van het geheel zou je de koudste periode, laat in de nacht, kunnen proberen te vermijden, om die op een iets gunstiger moment te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2016 @ 20:59:
Klopt dit ?
Je woning verliest afhankelijk van het verschil tussen binnen en buitentemperatuur en de effectiviteit van de isolatie X hoeveelheid energie per 24h. Deze zal links- of rechtsom geproduceerd moeten worden. De meest efficiente, hoogste COP, zal het goedkoopst zijn.
Afhankelijk v.d. traagheid van het geheel zou je de koudste periode, laat in de nacht, kunnen proberen te vermijden, om die op een iets gunstiger moment te compenseren.
Zo redeneer ik ook en zo heb ik het systeem ook ingeregeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
[...]

[afbeelding]

Ik ben niet zo bekend met warmteverliesberekening, maar is er een relatie tussen W/m2 en W/m3 want slaapkamer van 1m60 en 1 meter hoog is een beetje merkwaardig of moet ik die kolommen anders lezen?

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Er van uitgaand dat je met 15,6kWh de gewenste temperatuur bereikt, dan zal vanwege de hogere COP de 48% stand ook de gewenste temp "bereikt worden"/overschreden worden en dus afslaan, niet een half uur maar bijv. 20min. Het verbruik in dat geval, verder alles gelijk, gewenste temp ed. zal het verbruik < 15,6 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

[afbeelding]

[...]

Is deze berekening op basis van balansventilatie ?
Zo nee, is de berekening met niet veel gunstiger ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Rol-Co schreef op woensdag 09 november 2016 @ 20:46:
[...]

Laatste stukje: ja klopt, en zoals ik al eerder schreef, ik kan er geen stukje af zagen en ben er blij mee voor de 400,- :)

Ik stook hier ook 24/7 22 graden, en dan heb ik ook weinig energie nodig om het warm te houden, nachtverlaging heeft weinig zin gok ik, het is zo traag dat het in een heel ander tijdvak merkbaar is.

Met je punt over de COP ben ik met je eens dat het lijkt of alleen de COP belangrijk is dus maar de hele dag laten draaien op minimum om een hoge COP te halen, stel dat ze geen nachtverlaging doen maar wel 6x per dag een half uur uit, hebben ze het dan koud denk je? Wel 3 uur minder verbruik :)
Dat het systeem zo traag is, wordt mede veroorzaakt door die lage aanvoertemperaturen.

Ik denk ook dat het qua comfort niet merkbaar is als je 's nachts een uur of 4 je WP uitzet, maar dat werkt niet positief voor de COP :) Wel voor het totale verbruik.
Domba schreef op woensdag 09 november 2016 @ 21:05:
[...]

Ik ben niet zo bekend met warmteverliesberekening, maar is er een relatie tussen W/m2 en W/m3 want slaapkamer van 1m60 en 1 meter hoog is een beetje merkwaardig of moet ik die kolommen anders lezen?
Ik snap je vraag niet helemaal, maar W/m2 en W/m3 hoeft natuurlijk geen verhouding in te zitten als er hoogteverschil in de kamers zit.

Warmteverlies wordt niet alleen bepaald door m2 of m3 maar ook door ligging, aantal ramen, toegepaste isolatie, etc. etc.
koevlaas2 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 21:08:
[...]

Is deze berekening op basis van balansventilatie ?
Zo nee, is de berekening met niet veel gunstiger ?
Nee, op mechanische ventilatie.

Ja, berekenen met balansventilatie zal een beter resultaat geven

Maar waarom zou ik iets laten berekenen wat niet van toepassing is, want wij krijgen nu eenmaal mechanische ventilatie (wel CO2/vocht gestuurd per ruimte).

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 09-11-2016 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op woensdag 09 november 2016 @ 21:26:
[...]
Nee, op mechanische ventilatie.

Ja, berekenen met balansventilatie zal een beter resultaat geven

Maar waarom zou ik iets laten berekenen wat niet van toepassing is, want wij krijgen nu eenmaal mechanische ventilatie (wel CO2/vocht gestuurd per ruimte).
Gooi je heel veel energie weg, kan het niet alsnog geïmplementeerd worden ?
Ik ga hier type A vervangen door type D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Nee, kan niet alsnog geïmplementeerd worden, "Te Laat" :P

Wij krijgen een Mechanische Ventilatie systeem C van Duco comfort plus
Het Duco Comfort System werkt automatisch, en zorgt voor een natuurlijke luchttoevoer via zelfregelende ventilatieroosters in de gevel en een centrale, mechanische afvoer van vervuilde en/of vochtige lucht via de DucoBox. En dit 24 uur per dag.

De vraag naar ventilatie wordt standaard bepaald op basis van meting van de luchtkwaliteit (CO2) in de woonkamer en het relatieve vochtigheidsgehalte (RH) in de badkamer. De bewoner kan eveneens opteren om al dan niet een CO2-sensor in de slaapkamer(s) te plaatsen. Deze manier van ventileren zorgt op een natuurlijke manier en met maximale energiebesparing voor een optimaal eindresultaat.
Ik ben nog geen voorstander van balansventilatie, ik heb het te vaak niet zien werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Ik snap je vraag niet helemaal, maar W/m2 en W/m3 hoeft natuurlijk geen verhouding in te zitten als er hoogteverschil in de kamers zit.

Warmteverlies wordt niet alleen bepaald door m2 of m3 maar ook door ligging, aantal ramen, toegepaste isolatie, etc. etc.
Bij hoogteverschillen kan ik me nog wel iets voorstellen vanaf een gemiddelde hoogte van 1,50-1,60m, maar niet dat je meer ventilatie hebt op de slaapkamers dan bijvoorbeeld in de woonkeuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2016 @ 21:05:
[...]

Er van uitgaand dat je met 15,6kWh de gewenste temperatuur bereikt, dan zal vanwege de hogere COP de 48% stand ook de gewenste temp "bereikt worden"/overschreden worden en dus afslaan, niet een half uur maar bijv. 20min. Het verbruik in dat geval, verder alles gelijk, gewenste temp ed. zal het verbruik < 15,6 zijn.
Goed punt! Maar dat gebeurd niet omdat hij niet af slaat maar de kamer gewoon een halve graad warmer maakt bijv, hij loopt namelijk niet op een ruimte temperatuur sensor. Die halve graad merk je bijna niet of prima, dus kWh weggegooid.

Maar goed, we gaan het zien de komende jaren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
[...]

Of
Het uitgangspunt is het aantal benodigde kWh aan warmte om het huis op temperatuur te houden. Dat ontbreekt m.i. in jouw redenering.
Een hoge COP wil zeggen dat je met minder kWh electrische input, je huis warm kunt houden.
Als je in jouw voorbeeld de warmteproductie van de buurman uitrekent, dan is dat 5kW*24uur=120kWh warmte. Het huis heeft dus deze warmtebehoefte, want anders zou de kamertemperatuur oplopen.
De COP is 5.5 dus electrisch verstookt hij 21.82 kWh.
Diezelfde 120 kWh warmtebehoefte heb jij ook (want anders klopt jouw voorbeeld niet) maar wek jij op met COP van 4.0. Dat kost jou dus 30 kWh. Je moet dus meer dan 8 kWh meer afrekenen bij jouw energieleverancier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jaari schreef op woensdag 09 november 2016 @ 21:47:
[...]

Het uitgangspunt is het aantal benodigde kWh aan warmte om het huis op temperatuur te houden. Dat ontbreekt m.i. in jouw redenering.
Een hoge COP wil zeggen dat je met minder kWh electrische input, je huis warm kunt houden.
Als je in jouw voorbeeld de warmteproductie van de buurman uitrekent, dan is dat 5kW*24uur=120kWh warmte. Het huis heeft dus deze warmtebehoefte, want anders zou de kamertemperatuur oplopen.
De COP is 5.5 dus electrisch verstookt hij 21.82 kWh.
Diezelfde 120 kWh warmtebehoefte heb jij ook (want anders klopt jouw voorbeeld niet) maar wek jij op met COP van 4.0. Dat kost jou dus 30 kWh. Je moet dus meer dan 8 kWh meer afrekenen bij jouw energieleverancier!
Euh, nu neem jij de buurman die precies kloppend heeft, even omdraaien.
Wat als beide huizen 100kWh aan warmte nodig hebben ;)
Dan gooit mijn buurman 20 weg omdat hij hem door laat lopen voor goede COP.
Ik laat hem een paar keer stoppen om in de buurt van de 100 kWh te komen gemiddeld over de dag, of zelfs 95.
Ik zit niet in de kou, mindere COP maar ook minder verbruik, het is een afweging. Het verschil in COP is niet zo groot als 1 en 5, het is allemaal achter de komma geneuzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Boerm schreef op woensdag 09 november 2016 @ 08:28:
[...]

deze gebruiken wij en die werken goed
geschakeld via een relais, en werkt goed
http://www.ebay.de/itm/2-...m:mFhR4r4rF04DZgC99vrAx7w
Ik heb em opgeslagen. Ga morgen eerst kijken of ik de bestaande Honeywell aan de gang krijg.
Als het niet werkt zal ik die duitse bestellen.
Bedankt voor de link.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Grolsch, de warmteberekening is gebaseerd op -10.
Laat voor de grap eens uitrekenen wat de behoefte is zoals het 'normaal' is.
Okt. 10,7 Nov 6,7 Dec 3,7 Jan 3,1 Feb 3,3 Maa 6,2
Bron: http://gemiddeldgezien.nl/gemiddelde-temperatuur
Geen idee, maar een cascade opstelling van 2 kleintjes zou ook een optie kunnen zijn. De aanleiding:
In mijn zoektocht naar informatie over warmtepompen kwam ik een geweldig voorbeeld tegen, van theorie vs. praktijk, op de site van een warmtepompen leverancier over een van de door hen uitgevoerde projecten. Een nieuw gebouwde villa uitgerust met WP en een professioneel weerstation om buitentemperaturen en energieverbruik met elkaar in verband te kunnen brengen en de berekende energie-prestatie door de architect. Afwijking 50% !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
[...]

Ik denk ook dat het qua comfort niet merkbaar is als je 's nachts een uur of 4 je WP uitzet, maar dat werkt niet positief voor de COP :) Wel voor het totale verbruik.

[...]
Ik denk juist wél dat het positief uitwerkt voor de COP. Want 's nachts heb je de laagste buitentemperaturen en die ontwijk je zo. In de statistische formule van Tomexergie zit niet voor niets de buitentemperatuur als variabele.
Ik zet dus de WP een paar uur stil op het einde van de nacht. Want dan is (gemiddeld) de buitentemperatuur het laagst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op woensdag 09 november 2016 @ 21:38:
Nee, kan niet alsnog geïmplementeerd worden, "Te Laat" :P

Wij krijgen een Mechanische Ventilatie systeem C van Duco comfort plus

[...]

Ik ben nog geen voorstander van balansventilatie, ik heb het te vaak niet zien werken :)
Ik heb al die media items over balansventilatie gekeken, het gaat mis door dat niemand van de bewoner ook maar de moeite neemt de boel eens na te kijken. Je hoeft alleen maar de kast te inspecteren en bij de ventielen kan je met de hand voelen of deze een beetje een debiet hebben. conclusie lakse houding van de bewoners en teveel vertrouwen in de installateur. O ja, de ramen konden ook niet open dat was ook verkeerd.

Hier ga ik de wtw in de winter gebruiken, in de zomer wil ik gebruik maken van mijn reeds bestaande ventilatie type A, best of both worlds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Eindstand vandaag: 16.52 KWH, dit met meer draaiuren dan gisteren.
Morgen de Ecodan uitlezen voor de cop cijfers.

Is trouwens incl. SWW voor 5 personen

[ Voor 15% gewijzigd door koevlaas2 op 09-11-2016 22:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
Domba schreef op woensdag 09 november 2016 @ 21:45:
[...]

Bij hoogteverschillen kan ik me nog wel iets voorstellen vanaf een gemiddelde hoogte van 1,50-1,60m, maar niet dat je meer ventilatie hebt op de slaapkamers dan bijvoorbeeld in de woonkeuken.
Ik denk dat dat komt omdat de slaapkamers recht onder het dak zitten daardoor meer warmte verliezen als de keuken omdat hier de slaapkamer boven zit :?

Ook zitten er op de slaapkamers relatief veel ramen ten opzichte van de keuken.

Ik neem toch aan dat men die goed kan berekenen.
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2016 @ 21:58:
@Grolsch, de warmteberekening is gebaseerd op -10.
Laat voor de grap eens uitrekenen wat de behoefte is zoals het 'normaal' is.
Okt. 10,7 Nov 6,7 Dec 3,7 Jan 3,1 Feb 3,3 Maa 6,2
Bron: http://gemiddeldgezien.nl/gemiddelde-temperatuur
Geen idee, maar een cascade opstelling van 2 kleintjes zou ook een optie kunnen zijn. De aanleiding:
In mijn zoektocht naar informatie over warmtepompen kwam ik een geweldig voorbeeld tegen, van theorie vs. praktijk, op de site van een warmtepompen leverancier over een van de door hen uitgevoerde projecten. Een nieuw gebouwde villa uitgerust met WP en een professioneel weerstation om buitentemperaturen en energieverbruik met elkaar in verband te kunnen brengen en de berekende energie-prestatie door de architect. Afwijking 50% !!
Ik kan hem wel laten uitrekenen bij 0 of + 10, maar het wordt een keer -10, en ook dan wil ik het warm hebben.

Ik denk andersom, wat is het bezwaar van een "te zware" warmtepomp :?

Dat ik pendelgedrag kan krijgen, en dat ik initieel misschien teveel geld betaal.

Je moet niet vergeten dat ik straks geen gas heb, dus geen "Escapes".

Dus waarom zou ik voor een lichtere WP kiezen, of een cascade opstelling :?
Een ander belangrijk punt is dat ik straks in het gebruik niet zoals velen hier de hele dagen met een warmtemeter ga meten/loggen/bijstellen en 's nachts om 04:00 mijn bed uit ga om een defrost van dichtbij te bestuderen.

Ik ben tevreden met 90%, en de meesten hier willen 105% :P

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 09-11-2016 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Rol-Co schreef op woensdag 09 november 2016 @ 21:57:
[...]

Euh, nu neem jij de buurman die precies kloppend heeft, even omdraaien.
Wat als beide huizen 100kWh aan warmte nodig hebben ;)
Dan gooit mijn buurman 20 weg omdat hij hem door laat lopen voor goede COP.
Ik laat hem een paar keer stoppen om in de buurt van de 100 kWh te komen gemiddeld over de dag, of zelfs 95.
Ik zit niet in de kou, mindere COP maar ook minder verbruik, het is een afweging. Het verschil in COP is niet zo groot als 1 en 5, het is allemaal achter de komma geneuzel.
Als beide huizen 100 kWh warmte nodig hebben, dan gaat de buurman echt geen 120 kWh opwekken en in zijn huis stoppen, want dan brand hij zijn voeten aan de vloer. Want dat zou de enige manier zijn om de kWh's "weg te gooien". Zijn WP moduleert dus gewoon 20% terug. :)
Jij verstookt dan aan electriek 100/4=25 kWh en jouw buurman 100/5,5=18.18 kWh.
Het argument om net even minder te verstoken "omdat je dat toch niet merkt" geldt natuurlijk ook voor de buurman :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Waarheid als een koe jaari, maar dan heb je het niet meer over dezelfde uitgangspunten, want dan ga je namelijk inleveren op het "comfort" van 24 uur per dag 22 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
jaari schreef op woensdag 09 november 2016 @ 22:00:
[...]

Ik denk juist wél dat het positief uitwerkt voor de COP. Want 's nachts heb je de laagste buitentemperaturen en die ontwijk je zo. In de statistische formule van Tomexergie zit niet voor niets de buitentemperatuur als variabele.
Ik zet dus de WP een paar uur stil op het einde van de nacht. Want dan is (gemiddeld) de buitentemperatuur het laagst :)
Dat is precies wat ik eigenlijk bedoel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Maar dan heb je het omgekeerd verwoord in je eerste post :)

[ Voor 58% gewijzigd door jaari op 09-11-2016 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op woensdag 09 november 2016 @ 22:10:
[...]

Ik denk dat dat komt omdat de slaapkamers recht onder het dak zitten daardoor meer warmte verliezen als de keuken omdat hier de slaapkamer boven zit :?

Ook zitten er op de slaapkamers relatief veel ramen ten opzichte van de keuken.

Ik neem toch aan dat men die goed kan berekenen.
[...]

Ik kan hem wel laten uitrekenen bij 0 of + 10, maar het wordt een keer -10, en ook dan wil ik het warm hebben.

Ik denk andersom, wat is het bezwaar van een "te zware" warmtepomp :?

Dat ik pendelgedrag kan krijgen, en dat ik initieel misschien teveel geld betaal.

Je moet niet vergeten dat ik straks geen gas heb, dus geen "Escapes".

Dus waarom zou ik voor een lichtere WP kiezen, of een cascade opstelling :?
De gemiddelde temperatuur over die maanden is 5,6 terwijl de berekening plaats vindt op basis van -10. Ter vergelijking je rijdt een 4/5 persoons auto om bijv. met het hele gezin op vakantie te kunnen maar je rijdt geen busje omdat je wellicht 1 a 2 keer per jaar een kast oid wilt kunnen vervoeren.
En die kleinere, daar bedoelde ik 2 kleinere mee welke in cascade zouden kunnen werken. 2 maal subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
eindstand vandaag 30kwh verstookt voor 100kwh warmte :P 36c aanvoer temperatuur

buiten temp 2 a 3c met veel regen

morgen proberen met 34c zoals hier aangeraden word.

ook probeer ik van 2100 tot 2200 een buffertje in de vloerverwarming te stoppen door deze op te stoken

kan nog proberen om het thermostatisch ventiel van de vloerverwarming helemaal open te gooien :P
maar dan gaat er 650L\H de vloer in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024

[...]
Ik heb hier 60 kg betonblokken vast gebout aan een buitenuinit van 40 kg, ook op een platdak, op rubberen tegels gehad. En een lichte brom binnen.
Rubberen tegels vervangen door Armaflex 30mm (veel zachter) onder de betonblokken, en geen geluid meer.
Rubberen tegels zijn te hard, en geven het geluid grotendeels nog door.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2016 @ 22:18:
[...]

De gemiddelde temperatuur over die maanden is 5,6 terwijl de berekening plaats vindt op basis van -10. Ter vergelijking je rijdt een 4/5 persoons auto om bijv. met het hele gezin op vakantie te kunnen maar je rijdt geen busje omdat je wellicht 1 a 2 keer per jaar een kast oid wilt kunnen vervoeren.
En die kleinere, daar bedoelde ik 2 kleinere mee welke in cascade zouden kunnen werken. 2 maal subsidie.
Met 2 kleine auto's krijg je je kast ook niet vervoert :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2016 @ 22:18:
[...]

of een monoblockje voor tijdens de Herfst en de Lente en als backup :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wodan89 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 22:19:

kan nog proberen om het thermostatisch ventiel van de vloerverwarming helemaal open te gooien :P
maar dan gaat er 650L\H de vloer in
Ik meen gelezen te hebben dat 900L/H de aanbevolen waarde was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2016 @ 22:21:
[...]

Ik meen gelezen te hebben dat 900L/H de aanbevolen waarde was.
totaal gaat er nu 1300L/H over de WP totaal

flow over het cv systeem varieert afhankelijk van de belasting ( T buiten ) 0.5 tot 1.7 M3/H :)

Pagina: 1 ... 91 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic