13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
ik gok dat je radiator dan zijn berekend op HT verwarmingNoord27 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 20:34:
[...]
De radiatoren worden erg warm inderdaad. Ik zie op de unit van de stadsverwarming geen regeling zitten waar ik iets kan stellen..
De vloerverwarming verdeler heeft zowel aan de ingaande zijde als uitgaande zijde een thermostaatknop.
= (Lekker goedkoop voor de bouw maar niet echt handig voor een WP )
je vloerverwarming verdeler is wss een standaard HT verdeler. vaak kun je deze zo gebruiken voor een WP
Optioneel kun je hier wel de aanvoerkleppen en leidingen aanpassen
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Erg warm klinkt als +60 graden, en dat gaat een WP niet (betaalbaar) redden.Noord27 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 20:34:
[...]
De radiatoren worden erg warm inderdaad. Ik zie op de unit van de stadsverwarming geen regeling zitten waar ik iets kan stellen..
De vloerverwarming verdeler heeft zowel aan de ingaande zijde als uitgaande zijde een thermostaatknop.
Geen idee qua radiatoren. Het is allemaal wel redelijk recent vervangen. In de serre zijn ze niet ouder als 2010 bijvoorbeeld, maar of dat iets betekend..Wodan89 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 20:33:
[...]
Hoe wil je gaan werken? wat mag het gaan kosten?
goedkoopste is 2x 6kw monoblock a 2850e - 2300 = 550e per unit
welk type radiatoren heb je? T11 T22 T33? mogelijk kun je deze nog upgraden![]()
of droog bouw vloerverwarming als je echt enthousiast bent![]()
Ik heb hier een vrijstaand huis uit 1997 650m3
(wk en keuken op 21c, badkamer 23c en gang op 19c)
met 70m3 garage op 10c verwarmd
Ik heb het idee dat dit wel beetje de grens is wat de 7,5kw ecodan aan kan
Wat mag t kosten? We hebben geen budget. Er gaat nu maandelijks €180,- naar de leverancier van de stadsverwarming. Dat kan zeker anders..
Hmm.. pellet-ketel.. Hmm..Grolsch schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 20:39:
[...]
Erg warm klinkt als +60 graden, en dat gaat een WP niet (betaalbaar) redden.

Heeft iemand hem al boven de 3000W ac gehad?
Max wat ik nu AC gezien heb voor LT verwarming 36c is 3000W
alleen als ik boven de 50c ga ( tapwater testje ) gaat hij naar 3800W ac
Conclusie B16 automaat was genoeg geweest
op een C20 automaat had ik dus zo een Puhz-sw100V kunnen aansluiten XD
Die van mij komt niet boven de 2800W SWW op de ecostand.Wodan89 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 20:40:
Over de 7,5KW ecodan
Verwarmen van het huis ook niet meer dan 2000 W.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Volgens Thuisbaas.nl kun je ruim 32k investerenNoord27 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 20:39:
[...]
Geen idee qua radiatoren. Het is allemaal wel redelijk recent vervangen. In de serre zijn ze niet ouder als 2010 bijvoorbeeld, maar of dat iets betekend..
Wat mag t kosten? We hebben geen budget. Er gaat nu maandelijks €180,- naar de leverancier van de stadsverwarming. Dat kan zeker anders..
[ Voor 3% gewijzigd door koevlaas2 op 08-11-2016 20:44 ]
T11 = enkelplaats radiatorNoord27 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 20:39:
[...]
Geen idee qua radiatoren. Het is allemaal wel redelijk recent vervangen. In de serre zijn ze niet ouder als 2010 bijvoorbeeld, maar of dat iets betekend..
T22 = dubbel plaats
T33 = 3 plaats radiator.
T11 of T22 kun je eenvoudig upgraden naar T33..
als je rondneust op Marktplaats vind je deze in standaard formaten vaak voor een appel en een ei
Als je er helemaal af wil zou ik zeker niet te klein gaan zitten kwa vermogen.
SWW maken betekend dat je ook een tijd geen verwarming voor je huis hebt.
Wat voor een huis aansluiting heb je ? 3x25A?
Ik wil hier niet de knuppel in het hondenhok gooien maar
Nefit nieuwe enviline serie is op warmteservice.nl ook niet enorm prijzig meer. ( 5300 +- voor 9kw)
gaat tot 62c ( monoblock )
hoeveel gas verbruikte je totaal voordat je de WP had?koevlaas2 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 20:41:
[...]
Die van mij komt niet boven de 2800W SWW op de ecostand.
Verwarmen van het huis ook niet meer dan 2000 W.
hoeveel mensen ivm SWW ?
hier bij een normale winter 1800-2200m3
Licht er ook aan hoe fanatiek we de houtkachel stoken ( max 3m3 hout per jaar )
+/- 900 m3 per jaar waarvan 650m3 ruimte verwarming.Wodan89 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 20:46:
[...]
hoeveel gas verbruikte je totaal voordat je de WP had?
hoeveel mensen ivm SWW ?
hier bij een normale winter 1800-2200m3
Licht er ook aan hoe fanatiek we de houtkachel stoken ( max 3m3 hout per jaar )
Nu hebben we 5 personen aan het SWW, maar dit maakt voor het opgenomen vermogen niet uit.
Met de WP hebben we de temperatuur in huis verhoogd, dus het beeld is vertekend.
Sinds ik bij de gemeente heb moeten lobbyen omdat iemand met een houtkachel dit als hoofdverwarming ging gebruiken en een enorme stank dagelijks richting mijn huis verspreidde heb ik een hekel aan houtkachels (ja ze stinken allemaal en je hele buurt stinkt).
Standaard afzekering idd. 3x25A. Electra aanpassen is geen probleem; groep bij trekken oid. Heb 2 broers die al zeer lang in de elektra werken.Wodan89 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 20:44:
[...]
T11 = enkelplaats radiator
T22 = dubbel plaats
T33 = 3 plaats radiator.
T11 of T22 kun je eenvoudig upgraden naar T33..
als je rondneust op Marktplaats vind je deze in standaard formaten vaak voor een appel en een ei![]()
Als je er helemaal af wil zou ik zeker niet te klein gaan zitten kwa vermogen.
SWW maken betekend dat je ook een tijd geen verwarming voor je huis hebt.
Wat voor een huis aansluiting heb je ? 3x25A?
Nefit nieuwe enviline serie is op warmteservice.nl ook niet enorm prijzig meer. ( 5300 +- voor 9kw)
Vanwege de €505,- die wij zowiezo per jaar moeten betalen zonder afname van warmte willen we het liefste helemaal van de stadsverwarming af inderdaad.
Hoe bedoel je wanneer je ook SWW maakt dat je een tijd geen ruimte verwarming hebt? Neem aan dat het SWW gedeelte gebufferd wordt in een vat oid?
Ik ga niet ontkennen dat je het kan ruiken.koevlaas2 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 20:53:
[...]
+/- 900 m3 per jaar waarvan 650m3 ruimte verwarming.
Nu hebben we 5 personen aan het SWW, maar dit maakt voor het opgenomen vermogen niet uit.
Met de WP hebben we de temperatuur in huis verhoogd, dus het beeld is vertekend.
Sinds ik bij de gemeente heb moeten lobbyen omdat iemand met een houtkachel dit als hoofdverwarming ging gebruiken en een enorme stank dagelijks richting mijn huis verspreidde heb ik een hekel aan houtkachels (ja ze stinken allemaal en je hele buurt stinkt).
Echter het scheelt wel enorm wat en hoe je stookt
Is net als met een Diesel als je daar rustig mee rijd gaat hij ook roken
als de kachel behoorlijk brand zie je ook geen rook bij de schoorsteen
Dat klopt, maar zelfs een buffervat zal af en toe verwarmd moeten worden, en als dat gebeurd (dmv 3-weg klep) zal het CV systeem niet verwarmd worden.Noord27 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 20:55:
[...]
Standaard afzekering idd. 3x25A. Electra aanpassen is geen probleem; groep bij trekken oid. Heb 2 broers die al zeer lang in de elektra werken.
Vanwege de €505,- die wij zowiezo per jaar moeten betalen zonder afname van warmte willen we het liefste helemaal van de stadsverwarming af inderdaad.
Hoe bedoel je wanneer je ook SWW maakt dat je een tijd geen ruimte verwarming hebt? Neem aan dat het SWW gedeelte gebufferd wordt in een vat oid?
Ik kan hier op aanvullen dat het zeer afhankelijk is van wat je stookt. De meeste willen geen geld steken in wat ze er in stoppen, dus komt er meer vervuiling en/of vocht mee. Maar bij een pellet-kachel is het allemaal erg schoon wat er in gaat en die ruik je vrijwel niet.Wodan89 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 20:55:
[...]
Ik ga niet ontkennen dat je het kan ruiken.
Echter het scheelt wel enorm wat en hoe je stookt![]()
Is net als met een Diesel als je daar rustig mee rijd gaat hij ook roken![]()
SWW word gebuffert in een boiler vat van 200-500L ( net wat je Warmwater wensen zijnNoord27 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 20:55:
[...]
Standaard afzekering idd. 3x25A. Electra aanpassen is geen probleem; groep bij trekken oid. Heb 2 broers die al zeer lang in de elektra werken.
echter als dat moet worden opgewarmt heb je gedurende die tijd geen verwarming.
en dat kan met 7,5kw en een 300L boiler bij 0c wel langer dan een uurtje duren.
hoeveel MJ moet je nu jaarlijks afrekenen voor de stadsverwarming?
Dan doen er toch elementen mee? Mijn 7kW is max 1800Wac wat ik gezien heb en draaide hij op 125%Wodan89 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 20:40:
Over de 7,5KW ecodan
Ik denk niet dat de compressors veel verschillen in vermogen.
Elementen kan je makkelijk naar 4000W op een 16A, ik zie nog wel hoger.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
de buiten unit kan volgens het type plaatje tot 17A = 3850W acRol-Co schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 20:58:
[...]
Dan doen er toch elementen mee? Mijn 7kW is max 1800Wac wat ik gezien heb en draaide hij op 125%
Ik denk niet dat de compressors veel verschillen in vermogen.
Elementen kan je makkelijk naar 4000W op een 16A, ik zie nog wel hoger.
Het element in de binnenunit is 2KW en deze is vanochtend ook een uurtje totaal in gekomen
verbruik was vanochtend ook even 5kw +
Vorig jaar was het 39GJ. Zal dit jaar iets hoger zijn, omdat vorig jaar we een aantal maanden elders hebben gewoond en verbouwd hebben met een vast ingestelde temp van 15 graden op de CV. Van klussen krijg je het toch wel warm.Wodan89 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 20:58:
[...]
hoeveel MJ moet je nu jaarlijks afrekenen voor de stadsverwarming?
Je hebt gelijk het ijs van de vinnen verwijderen is smelten i.p.v. condenseren.Deze verwarring kwam omdat verdamper condensor wordt bij de WP als je hem omdraait voor het ontdooien. Het werkmiddel condenseert.dunklefaser schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 20:02:
[...]
Hoezo condensatiewarmte? Eerder de op te brengen! smeltwarmte van ijs, of niet?
En anders komt de condensatiewarmte plus de kristallisatiewarmte a priori vrij bij het bevriezen.
Just my 2cts
Het ijs op de vinnen verwijderen doe je inderdaad met smeltingswarmte. Maar het verhaal wordt toch ingewikkelder.:
Vochtige lucht (RV=100%) heeft waterdamp(stoom) dat condenseert op de vinnen en vervolgens bevriest en weer ontdooit wordt door van de WP een koelmachine te maken. Stappen:
1)Condenseren op de verdamper zorgt voor een betere warmteoverdracht en dus een hogere COP . Condensatie warmte c.a 2500 kJ per kg.
2)Dat gaat bevriezen in eerste instantie ook COP winst tot dat de vinnen dichtslibben, en dat verlaagt de COP dan weer.
3) Het verwijderen door ontdooien met defrost kost ook energie en verlaagt de COP, maar een factor 8 minder dan condenseren; smeltingswarmte c.a 330 kJ/kg
Het voordeel van 1) en 2) en het nadeel van 3) ga ik nog proberen te kwantificeren. Het verlies zal in ieder geval veel minder zijn dan de door mij berekende 7 kWh uit de gesmolten ijsmassa. Dat maakt het Ecodan verhaal nog onwaarschijnlijker. Het is zelfs zo dat snelle defrosts misschien hogere COP's kunnen opleveren. Door jouw kritische opmerking heb ik weer een leuk onderzoek te doen. Een L/W WP is een dynamisch en complex apparaat waar we op dit forum nog veel plezier aan kunnen beleven.
http://www.eenheden-omrek...nmachine.php?type=energieNoord27 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:00:
[...]
Vorig jaar was het 39GJ. Zal dit jaar iets hoger zijn, omdat vorig jaar we een aantal maanden elders hebben gewoond en verbouwd hebben met een vast ingestelde temp van 15 graden op de CV. Van klussen krijg je het toch wel warm.
= +- 10800 Kwh thermisch
= +- 1300m3 gas
Niks in de buiten unit aan elementen? Hier dan nog een element in de condensbak, compressorbodem en volgensmij nog 1 zelfs.Wodan89 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 20:59:
[...]
de buiten unit kan volgens het type plaatje tot 17A = 3850W ac
Het element in de binnenunit is 2KW en deze is vanochtend ook een uurtje totaal in gekomen
verbruik was vanochtend ook even 5kw +
Eens kijken hoe de Waf is met -12C, en een koud huis...Wodan89 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:02:
[...]
http://www.eenheden-omrek...nmachine.php?type=energie
= +- 10800 Kwh thermisch
= +- 1300m3 gas
dat zou ik nog wel aandurven met een 7.5kw unit indien je afgifte systeem geschikt is voor LTV
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Krijg ik er ook een "thumbs-up" voor mijn opmerking?Tomexergie schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:00:
[...]
Je hebt gelijk het ijs van de vinnen verwijderen is smelten i.p.v. condenseren.Deze verwarring kwam omdat verdamper condensor wordt bij de WP als je hem omdraait voor het ontdooien. Het werkmiddel condenseert.
Het ijs op de vinnen verwijderen doe je inderdaad met smeltingswarmte. Maar het verhaal wordt toch ingewikkelder.:
Vochtige lucht (RV=100%) heeft waterdamp(stoom) dat condenseert op de vinnen en vervolgens bevriest en weer ontdooit wordt door van de WP een koelmachine te maken. Stappen:
1)Condenseren op de verdamper zorgt voor een betere warmteoverdracht en dus een hogere COP . Condensatie warmte c.a 2500 kJ per kg.
2)Dat gaat bevriezen in eerste instantie ook COP winst tot dat de vinnen dichtslibben, en dat verlaagt de COP dan weer.
3) Het verwijderen door ontdooien met defrost kost ook energie en verlaagt de COP, maar een factor 8 minder dan condenseren; smeltingswarmte c.a 330 kJ/kg
Het voordeel van 1) en 2) en het nadeel van 3) ga ik nog proberen te kwantificeren. Het verlies zal in ieder geval veel minder zijn dan de door mij berekende 7 kWh uit de gesmolten ijsmassa. Dat maakt het Ecodan verhaal nog onwaarschijnlijker. Het is zelfs zo dat snelle defrosts misschien hogere COP's kunnen opleveren. Door jouw kritische opmerking heb ik weer een leuk onderzoek te doen. Een L/W WP is een dynamisch en complex apparaat waar we op dit forum nog veel plezier aan kunnen beleven.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik heb toevallig een euro3 diesel, die rookt behoorlijk als je lange tijd rustig gereden hebt en er staat ineens iemand links van je bij het stoplicht die weleens erg langzaam op een 80 kilometerweg zou kunnen rijden (ik zal merk/model niet noemen), dan spreken we de 204 PK even aan en rookt ie 1x hierna niet meer.Wodan89 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 20:55:
[...]
Ik ga niet ontkennen dat je het kan ruiken.
Echter het scheelt wel enorm wat en hoe je stookt![]()
Is net als met een Diesel als je daar rustig mee rijd gaat hij ook roken![]()
Maar, ik tank nu Vpower diesel en daarmee rookt hij niet meer, maar een bepaalde stank zit er toch wel aan. Gelukkig maar dat ik niet de hele tijd voor je deur stationair sta te draaien want dan zou je het binnen ruiken.
Het is de bedoeling dat de wagen over ca. 2 jaar weggaat en dan nemen we een benzine of hybride auto, de oude diesel moeten we zien te voorkomen dat ie naar Afrika gaat dus desnoods zand in het blok
Nu is het moeilijk vergelijken (want ik vergelijk nu met een andere buitentemperatuur) maar volgens mij toen de AT 55C was dan ging de cv in die 2 uur tijd misschien 2 of 3x 20min aan en dan zit ik rond de 0.9m3 verbruik
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Je vergelijkt nu appels met peren, een WP heeft baat bij een zo laag mogelijke aanvoer temperatuur.Maikie18 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:07:
Vraag me toch enigszins af in hoeverre het klopt dat iedereen zegt, langer op een lager pitje stoken is beter dan korte tijd op vol vermogen. Ik heb vandaag namelijk de aanvoer temperatuur verder verlaagd van 45C naar 35C en nu is de cv ongeveer 2 uur aan het verwarmen, begonnen op 19.2C en de ruimte temperatuur blijft nu een beetje rond de 19.8 - 20C schommelen. Gasverbruik in die 2 uur is 1.3m3
Nu is het moeilijk vergelijken (want ik vergelijk nu met een andere buitentemperatuur) maar volgens mij toen de AT 55C was dan ging de cv in die 2 uur tijd misschien 2 of 3x 20min aan en dan zit ik rond de 0.9m3 verbruik
crazyharrie schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:05:
[...]
Eens kijken hoe de Waf is met -12C, en een koud huis...
dan verwacht ik nog minder problemen
( met die wetenschap heb ik hem ook zo ver mogelijk van mijn huis af gezet
nope. als hij standbye staat is het 15w aan compressor verwarming.Rol-Co schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:04:
[...]
Niks in de buiten unit aan elementen? Hier dan nog een element in de condensbak, compressorbodem en volgensmij nog 1 zelfs.
je hebt wel een optie om een extra element in te bouwen.
er zit een uitgang tot 100Wac in de buitenunit.
maar standaard zit er die niet in bij de ecodan.
Maar dit zeiden ze ook over de HR CV ketel, daar gaat het me in deze even om. Ik probeer niet te vergelijken met een WPkoevlaas2 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:09:
[...]
Je vergelijkt nu appels met peren, een WP heeft baat bij een zo laag mogelijke aanvoer temperatuur.
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
- sv woningen zijn slechter geïsoleerd. ( raar maar waar)
- Hij heeft geen enkele backup meer.
- vermogensverlies wp bij T -10 / -15
Ik wil graag bouwjaar en m2 van die woning weten. tussenwoning, glasoppervlakte enz..
Niemand wil een koud huis, ook niet die week in de 5 jaar dat het écht koud wordt.
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Idd, beter op 'safe' als achter net-niet..crazyharrie schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:13:
Je vergeet een paar zaken die ik eerder heb genoemd net.
- sv woningen zijn slechter geïsoleerd. ( raar maar waar)
- Hij heeft geen enkele backup meer.
- vermogensverlies wp bij T -10 / -15
Ik wil graag bouwjaar en m2 van die woning weten. tussenwoning, glasoppervlakte enz..
Niemand wil een koud huis, ook niet die week in de 5 jaar dat het écht koud wordt.
Kan altijd vergenoeg terug moduleren en genoeg vermogen bij koud weer
Idd €5300,-. Maar hoe zit het met SWW bij dit systeem?Wodan89 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 20:44:
[...]
Maar dan zou toch iedereen 2x een kleinere uitvoering nemen? Want je krijgt dan 2x subsidie op de 2 kleine ipv 1x op een grote uitvoering?Wodan89 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:22:
Daarom ben ik ook fan van een dubbele setup van 2 kleine units
Kan altijd vergenoeg terug moduleren en genoeg vermogen bij koud weer
€1100,- excl installatiekosten. Dat is binnen een jaar terug verdient incl stroom kosten.. ?!Wodan89 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 20:33:
[...]
goedkoopste is 2x 6kw monoblock a 2850e - 2300 = 550e per unit
[ Voor 51% gewijzigd door Noord27 op 08-11-2016 21:28 ]
Andere EPC waarde dan een geïsoleerde muur. Grote glasopp is meestal meer verlies. Of je moet triple glas hebben :-)Maikie18 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:24:
In hoeverre heeft een grote glasoppervlakte een negatief effect of hoeveel moet je corrigeren in de berekening? Zelf heb ik namelijk bijna 60m2 glasoppervlakte
Glasoppervlak en negatief effect? - Kan je ook er bij zetten waar op? En welke berekening bedoel je?Maikie18 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:24:
In hoeverre heeft een grote glasoppervlakte een negatief effect of hoeveel moet je corrigeren in de berekening? Zelf heb ik namelijk bijna 60m2 glasoppervlakte
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ook ik ben aan het overwegen of ik moet overstappen naar een WP. Situatie..
127m2 huis uit 1987
vorig jaar HR++ glas op de beneden verdieping.
Dubbelglas boven
4mm piepschuim dak isolatie
Vloerisolatie.. ja dikte onbekend
Vloerverwarming beneden ja. Density onbekend.
Gasverbruik totaal 650m2 totaal, verwarming ~325m2
Zonneboiler 120 liter vat uit 2003.
PV 5kw.
Verbruik 6kw
Onze cv ketel is 12 jaar oud, maar doet het nog goed. Waterzijdig ingeregeld en watertemp op 65 graden. HT radiatoren door het hele huis.
Mijn idee is om een 5kw panasonic monobloc te plaatsen als aanvulling op de bestaande cv. Echter, die ketel gaat ook wel kapot. Dan heb ik ook SWW nodig via de WP.
Wat kan ik het beste doen. Natuurlijk rekeninghoudend met de subsidie. Installatie wil ik of uitbesteden met een betaalbaar OH contract of zelfdoen en alle risico's daarbij nemen,
Hr++ glas of spouwmuur van 8cm gevuld met eps parelsGrolsch schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:33:
Dat is afhankelijk van het soort glas en de rc waarde van de geïsoleerde muur
Heb je toevallig je achtertuin op het zuiden ?frk123 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:30:
Hoi,
127m2 huis uit 1987
Dubbelglas boven
PV 5kw.
Verbruik 6kw
Onze cv ketel is 12 jaar oud, maar doet het nog goed. Waterzijdig ingeregeld en watertemp op 65 graden. HT radiatoren door het hele huis.
Mijn idee is om een 5kw panasonic monobloc te plaatsen als aanvulling op de bestaande cv. Echter, die ketel gaat ook wel kapot. Dan heb ik ook SWW nodig via de WP.
Wat kan ik het beste doen. Natuurlijk rekeninghoudend met de subsidie. Installatie wil ik of uitbesteden met een betaalbaar OH contract of zelfdoen en alle risico's daarbij nemen,
Vandaar je lage gasverbruik, de zon warmt je woonkamer en de rest lekker opfrk123 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:39:
Ja, dat klopt, tuin op het zuiden, echter de WP zou in de voortuin terecht moeten komen
Scheelt aanzienlijk.
WP Voor of achter, dit maakt niet zoveel uit.
Ik kan je verzekeren dat een groot glasoppervlak op Zuid door de solare winst altijd een positief (opwarmend) effect heeft, ook als de zon niet volop schijnt. Met HR++ of triple glas is de solare winst natuurlijk lager als met gewoon dubbelglas, maar de isolatie veel beter. Op Noord profiteer je van de betere isolatie veel meer (geen solare winst). - O ja op Zuid de zonwering voor in de zomer niet vergeten!Maikie18 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:31:
Op de berekening voor welk vermogen WP je nodig hebt. En negatief effect op warmteverlies, ik bedoel dan hoeveel meer verlies heb je t.o.v. een geïsoleerde muur
Een groot glasraam met tripleglas kan een betere isolatiewaarde hebben dan een muur.
De U-waarde van H++ glas is minder als 1,2W/m2 en de R waarde is >0.833Maikie18 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:36:
[...]
Hr++ glas of spouwmuur van 8cm gevuld met eps parels
Van EPS korrels lees ik:
HR ++ EPS isolatie Parels hebben een Lambda waarde van 0,034 W/m.K bij een spouwdikte van 6 cm een R- waarde van 1.8 m²K/W
Dus HR++ ramen verliezen 30 x zoveel warmte als een HR ++ EPS muur. (Reken ik dit nu goed
Schade voor vandaag: 16,65 KWH incl. SWW
Ook de circulatiepomp is ermee gestopt, dat lag uiteindelijk aan de antivorst instelling, standaard staat deze op + 5c ik heb hier ** van gemaakt.
Deze conclusie stond in 1980 al in de sjors en sjimmie, waar de kolonel extra kleine ramen in zijn huis kreeg anders ging de gasmeter toeren makenGrolsch schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:44:
[...]
De U-waarde van H++ glas is minder als 1,2W/m2 en de R waarde is >0.833
Van EPS korrels lees ik:
HR ++ EPS isolatie Parels hebben een Lambda waarde van 0,034 W/m.K bij een spouwdikte van 6 cm een R- waarde van 1.8 m²K/W
Dus HR++ ramen verliezen 30 x zoveel warmte als een HR ++ EPS muur. (Reken ik dit nu goed)
Je hebt iemand aangestoken.crazyharrie schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:25:
[...]
Andere EPC waarde dan een geïsoleerde muur. Grote glasopp is meestal meer verlies. Of je moet triple glas hebben :-)
https://www.werkspot.nl/o...pomp-te-laten-installeren
Ik wist dat het heftig was, maar 30x zoveel warmteverlies schrik ik een beetje vankoevlaas2 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:50:
[...]
Deze conclusie stond in 1980 al in de sjors en sjimmie, waar de kolonel extra kleine ramen in zijn huis kreeg anders ging de gasmeter toeren maken
Tripple glas heeft blijkbaar een U waarde van 0,6, dat is al stukken beter
[ Voor 45% gewijzigd door Grolsch op 08-11-2016 21:55 ]

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Krijg eerst maal de eenheden op een rijtje, anders sturen we de eenhedenpolitieGrolsch schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:44:
[...]
De U-waarde van H++ glas is minder als 1,2W/m2 en de R waarde is >0.833
Van EPS korrels lees ik:
Dus HR++ ramen verliezen 30 x zoveel warmte als een HR ++ EPS muur. (Reken ik dit nu goed)
Triple glas ca. 0,6 W/m2K; R=1,67 m²K/W
Vergelijk dit met de EPS parels.
Bij Rc is het 'hoe hoger hoe beter de isolatie waarde"
Bij U is het "hoe lager, hoe minder verlies".
Ik lees in mijn EPC berekening: wanden Rc = 5.22, glas U=0,92
Waarom gebruiken ze nu niet gewoon overal dezelfde eenheden
Mijn antwoord beaamde niet je berekening.Grolsch schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:53:
[...]
Ik wist dat het heftig was, maar 30x zoveel warmteverlies schrik ik een beetje van
Tripple glas heeft blijkbaar een U waarde van 0,6, dat is al stukken beter
licht er aan of je de KWH,s opvangt met extra PV.Noord27 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:22:
[...]
Idd €5300,-. Maar hoe zit het met SWW bij dit systeem?
1wp maakt SWW en verwarming 1wp alleen voor de verwarming
[...]
Maar dan zou toch iedereen 2x een kleinere uitvoering nemen? Want je krijgt dan 2x subsidie op de 2 kleine ipv 1x op een grote uitvoering?
lees dit topic maar eens na
het word iets complexer1wp is al vrij complex voor de gemiddelde niet tweaker
[...]
€1100,- excl installatiekosten. Dat is binnen een jaar terug verdient incl stroom kosten.. ?!
ik ga dit jaar 5300kwh opwekken met 6kw aan pv. eigen verbruik is 3500 dus mss moet ik nog 4 a 6 panelen bijplaats om energie neutraal uit te komen
Is inderdaad verwarrend, maar lang niet zo erg als bij gamma straling, daar heb je curie, becquerel, sievert enz...Grolsch schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 22:02:
Is er een verhouding tussen Rc waarde en U waarde
Bij Rc is het 'hoe hoger hoe beter de isolatie waarde"
Bij U is het "hoe lager, hoe minder verlies".
Ik lees in mijn EPC berekening: wanden Rc = 5.22, glas U=0,92
Waarom gebruiken ze nu niet gewoon overal dezelfde eenheden
Dat zit voorlopig nog niet in de planning. PV is relatief nog steeds niet bijster interessant qua terug verdien tijd.Wodan89 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 22:03:
[...]
licht er aan of je de KWH,s opvangt met extra PV.
ik ga dit jaar 5300kwh opwekken met 6kw aan pv. eigen verbruik is 3500 dus mss moet ik nog 4 a 6 panelen bijplaats om energie neutraal uit te komen
Energie neutraal klinkt erg goed. Maar budget speelt een nog grotere rol.
Alternatief is voor mij een pellet-CV. De subsidie van 3200,- dekt vrijwel de volledige aanschafprijs. Ok, hij verbruikt pellets. Een warmte-pomp verbruikt, zoals je al aan geeft, stroom.
Worden ze dan toch wakker hier??koevlaas2 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:53:
[...]
Je hebt iemand aangestoken.
https://www.werkspot.nl/o...pomp-te-laten-installeren

Hoe snel wil je het terugverdiend hebben dan? In 14 dagen?Noord27 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 22:07:
[...]
Dat zit voorlopig nog niet in de planning. PV is relatief nog steeds niet bijster interessant qua terug verdien tijd.
Ik vind 3-5 jaar eigenlijk best snel.. 20-25% rendement ipv 0,3 % op de spaarrekening
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Back to basicGrolsch schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 22:09:
Conclusie, gewoon geen ramen in het huis,dat is goed voor de isolatie waarde en douchen met koud water dat is goed voor de cop

Een pellet cv verbruikt dacht ik ook best wel wat kwh stroom.Noord27 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 22:07:
[...]
Dat zit voorlopig nog niet in de planning. PV is relatief nog steeds niet bijster interessant qua terug verdien tijd.
Energie neutraal klinkt erg goed. Maar budget speelt een nog grotere rol.![]()
Alternatief is voor mij een pellet-CV. De subsidie van 3200,- dekt vrijwel de volledige aanschafprijs. Ok, hij verbruikt pellets. Een warmte-pomp verbruikt, zoals je al aan geeft, stroom.
Voor ons zijn zonnepanelen en een WP ook een (grote) hobby.
Ik moet er niet aan denken, maar ik ken iemand die koud doucht, volgens zijn zeggen kikkert je hele lichaam ervan op.Grolsch schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 22:09:
Conclusie, gewoon geen ramen in het huis,dat is goed voor de isolatie waarde en douchen met koud water dat is goed voor de cop
Geen ramen scheelt schilderen, schoonmaken, vervangen enz. een winwin situatie
[ Voor 10% gewijzigd door koevlaas2 op 08-11-2016 22:14 ]
1980 vs 2016 of Ug=2,8 vs 0,9 (voor dubbelglas)koevlaas2 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:50:
[...]
Deze conclusie stond in 1980 al in de sjors en sjimmie, waar de kolonel extra kleine ramen in zijn huis kreeg anders ging de gasmeter toeren maken
Wolkenkrabbers met veel glas op Zuid moeten trouwens vaak extra koelen en niet alleen in de zomer.
Something completely Different: Hoe gaat het met hilarische Hillary & Dump Trump?
[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 08-11-2016 22:18 ]
In Londen staat toch zo'n kantoorpand die de auto's geparkeerd aan de overkant doet smeltendunklefaser schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 22:15:
[...]
1980 vs 2016 of Ug=2,8 vs 0,9 (voor dubbelglas)
Wolkenkrabbers met veel glas op Zuid moeten trouwens vaak extra koelen en niet alleen in de zomer.
http://www.volkskrant.nl/...et-auto-smelten~a3503338/
Volgens mij draait je CV ketel op 45c ongeveer op z'n zuinigst, dus kan wel kloppen dat je verschil ervaart.Maikie18 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:12:
[...]
Maar dit zeiden ze ook over de HR CV ketel, daar gaat het me in deze even om. Ik probeer niet te vergelijken met een WP
Ik ben er heel blij meedunklefaser schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:06:
[...]
Krijg ik er ook een "thumbs-up" voor mijn opmerking?
Ik heb inderdaad als laatst optie het hele systeem spanningsloos gemaakt, en voilà het werkt.patrickvanvalen schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 16:07:
Ff vraagje, ben hele middag aan het zoeken, maar ik krijg na installatie van een boilervat met de bijbehorende sensor, niet het kraantje op mijn display van de main controller op de binnen unit.
Het databook al doorgelezen, alle dipswiches goed gezet, maar geen kraantje.
En in het settings menu kan ik ook niets veranderen bij boiler instellingen. Hij geeft dan de melding ongeldig.
Ik had het nergens gelezen.
Nu nog even zien dat ik de driewegklep goed werkend krijg. Ik het zo'n 3 aderige Honywell klep.
Nu lijkt hij nog niet juist te schakelen.
De remote control staat in bestelling.
Alleen moeten er nog wat sensoren bij besteld worden, voor retour water ed. Nog even zien wat nodig/handg is.
51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.
Zouden we je bijna vergeten.frk123 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:30:
Hoi,
127m2 huis uit 1987
Dubbelglas boven
PV 5kw.
Verbruik 6kw
- Je 5 KW vermogen klinkt goed gezien je gasverbruik.
- Je WP bestel je afhankelijk van het merk in Spanje, Engeland of Frankrijk.
- 2 KWH vervangt globaal een m3 gas voor verwarmen.
- Je kan kiezen uit monoblock of split, monoblock scheelt je een stek monteur.
- Ben je handig dan kan je het zelf, is niets echt moeilijk aan.
Dit vat dit hele forum wel zo'n beetje samen
Ben je misschien bang dat ze bij de Pana's, Mitsubsidie's, Daikiri's etc. ook sjoemelsoftware gebruiken?Tomexergie schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 22:24:
[...]
Ik ben er heel blij meeDoor jou ben ik weer van de straat en ben al met met mollier dragram van lucht bezig.
Kon ik er maar hobby van maken.koevlaas2 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 22:10:
[...]
Een pellet cv verbruikt dacht ik ook best wel wat kwh stroom.
Voor ons zijn zonnepanelen en een WP ook een (grote) hobby.
Pellet CV verbruikt ook stroom idd. Even 300W voor het opstarten (10 min.). En daarna, model afhankelijk, 70W.
De bespaarde kosten op verwarming, op welke manier dan ook, willen we gaan steken in PV.
Ik ben wel benieuwd wat voor klep Albert heeft, die heeft last van een druiper geloof ik.Grolsch schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 22:31:
Kheb ook ergens gelezen dat alleen de 3 weg klep van mitsubishi (goed) werkt met een ecodan
Mijn orginele via klimacorner gekochte doet het prima en lekt niet.
Aha, alleen om te besparen moet je eerst investeren.Noord27 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 22:39:
[...]
Kon ik er maar hobby van maken.
Pellet CV verbruikt ook stroom idd. Even 300W voor het opstarten (10 min.). En daarna, model afhankelijk, 70W.
De bespaarde kosten op verwarming, op welke manier dan ook, willen we gaan steken in PV.
Voor een WP na subsidie al snel zo'n 2k bij DHZ en jouw vermogen.
Die WP moet je dan met zonnestroom voeren voor maximalisering van de besparing.
Verwijderd
Komt 1 - 6 dagen voor per 3 jaar geloof ik, ga je er leuk een paar daagjes tussenuit met elkaar, verwarming thuis op de niet-bevriezenstand, dan heb je de daagjes er tussenuit ook al weer bijna gefinancierd.crazyharrie schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:05:
[...]
Eens kijken hoe de Waf is met -12C, en een koud huis...
Verwijderd
Heb me ook laten misleiden door die prachtige verhalen over moduleren enzo. Tot je er achter komt dat de laagste modulatie stand 5kW is. Dat is dus in 99% v.d. tijd veel te veel om mooi constant te verwarmen. Onze CV-ketels zijn gemiddeld, bij continu stoken eventueel met lichte nachtverlaging een factor 3 to 4 te groot.Maikie18 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:12:
[...]
Maar dit zeiden ze ook over de HR CV ketel, daar gaat het me in deze even om. Ik probeer niet te vergelijken met een WP
Die honeywell klep van mij lekt niet. Maar ik ga het testen, en laat het hier weten.koevlaas2 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 22:41:
[...]
Ik ben wel benieuwd wat voor klep Albert heeft, die heeft last van een druiper geloof ik.
Mijn orginele via klimacorner gekochte doet het prima en lekt niet.
Ik heb drie verschillende servomotoren liggen voor de klep, dus ik heb keus.
51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.
Verwijderd
Met VV is dat toch ook de bedoeling ? Je huis 140.000kg moet je stoken als een zware gietijzeren pan op een vuurtje. Daar kun je niet even snel iets mee opwarmen, daar gebruik je een licht aluminium pannetje voor.Wodan89 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:09:
[...]
als het kouder word kun je heb ook 24h/7 laten draaien
dan verwacht ik nog minder problemen
( met die wetenschap heb ik hem ook zo ver mogelijk van mijn huis af gezet)
Dat is ook meer nodig voor sww, een 5kW doorstroom verwarmer doet namelijk niets, ook niet op gas.Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 22:56:
[...]
Heb me ook laten misleiden door die prachtige verhalen over moduleren enzo. Tot je er achter komt dat de laagste modulatie stand 5kW is. Dat is dus in 99% v.d. tijd veel te veel om mooi constant te verwarmen. Onze CV-ketels zijn gemiddeld, bij continu stoken eventueel met lichte nachtverlaging een factor 3 to 4 te groot.
Waarom zou hij continu aan moeten staan? Als 1/5 van een uur brand op laaglast, dan is het afgegeven vermogen toch keurig 1kWh.Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 22:56:
[...]
Heb me ook laten misleiden door die prachtige verhalen over moduleren enzo. Tot je er achter komt dat de laagste modulatie stand 5kW is. Dat is dus in 99% v.d. tijd veel te veel om mooi constant te verwarmen. Onze CV-ketels zijn gemiddeld, bij continu stoken eventueel met lichte nachtverlaging een factor 3 to 4 te groot.
Als daarmee het warmteverlies is opgevangen presteert hij gelijk aan een warmtepomp van 5kW.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Verwijderd
Een constante temperatuur wordt als prettig ervaren, en jojo-ende radiator is dat niet, wolkje voor de zon gevoel. Daarom ga ik nu voor een constante ZLTV met een constant zo laag mogelijk pruttelende WP om maximaal comfort te krijgen. Door dat de gemiddelde en de constante temperatuur laag zijn is de cop hoog en de kosten laag.Oxellaar schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 23:45:
[...]
Waarom zou hij continu aan moeten staan? Als 1/5 van een uur brand op laaglast, dan is het afgegeven vermogen toch keurig 1kWh.
Als daarmee het warmteverlies is opgevangen presteert hij gelijk aan een warmtepomp van 5kW.
Verwijderd
Begrijp ik, maar dan zouden de modulatie mogelijkheden veel uitgebreider moeten zijn, dan was het geen probleem.Rol-Co schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 23:00:
[...]
Dat is ook meer nodig voor sww, een 5kW doorstroom verwarmer doet namelijk niets, ook niet op gas.
Ik denk dat de ontwikkeling van de WP's L/W nog in de fase van stone age verkeren. Het zijn omgebouwde AC buiten units die niet specifiek voor dit doel zijn ontworpen. Ze zijn nog niet toe aan sjoemelsoftware.dunklefaser schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 22:35:
[...]
Ben je misschien bang dat ze bij de Pana's, Mitsubsidie's, Daikiri's etc. ook sjoemelsoftware gebruiken?
Een ketel ingesteld op een LTV systeem geeft absoluut geen jojo gevoel.Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2016 @ 00:02:
[...]
Een constante temperatuur wordt als prettig ervaren, en jojo-ende radiator is dat niet, wolkje voor de zon gevoel. Daarom ga ik nu voor een constante ZLTV met een constant zo laag mogelijk pruttelende WP om maximaal comfort te krijgen. Door dat de gemiddelde en de constante temperatuur laag zijn is de cop hoog en de kosten laag.
Een ketel aangesloten op radiatoren, met een lage aanvoer en juiste waterzijdige balans ook niet.
En je hebt het nu over jouw comfortgevoel, maar veel mensen missen stralingswarmte bij (Z)LTV.
Ik snap best dat het hier geen plek is om cv-ketels op te hemelen, maar overdrijven is ook niet nodig.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Wij zitten hier op zltv, aanvoer op de vloer op dit moment 24 graden, hele huis op 21 graden, woonkamer 21,5 en mijn vrouw ervaart dat als kil. Ze mist iets warms in huis.Oxellaar schreef op woensdag 09 november 2016 @ 06:23:
[...]
Een ketel ingesteld op een LTV systeem geeft absoluut geen jojo gevoel.
Een ketel aangesloten op radiatoren, met een lage aanvoer en juiste waterzijdige balans ook niet.
En je hebt het nu over jouw comfortgevoel, maar veel mensen missen stralingswarmte bij (Z)LTV.
Ik snap best dat het hier geen plek is om cv-ketels op te hemelen, maar overdrijven is ook niet nodig.
De wp zorgt prima voor de basis. Ik zie ook allerlei mensen hier schrijven dat ze temperatuur verhoogd hebben sinds de wp. Hangt denk ik idd met elkaar samen.
En cv ketels zijn prima dingen, zijn helemaal uitontwikkeld en gaan relatief lang mee. In het kader van de transitie gaan ze er uiteindelijk uit denk ik, maar dan hebben ze toch meer dan 50 jaar comfort geleverd.
[ Voor 0% gewijzigd door jerh op 09-11-2016 07:29 . Reden: typo ]
Dit is voor nieuwelingen op dit gebied eigenlijk behoorlijk sterke informatie en beantwoord meteen de beginnersvragen. Die toch zeer regelmatig terug keren in dit topic.koevlaas2 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 22:32:
[...]
Zouden we je bijna vergeten.
- Je 5 KW vermogen klinkt goed gezien je gasverbruik.
- Je WP bestel je afhankelijk van het merk in Spanje, Engeland of Frankrijk.
- 2 KWH vervangt globaal een m3 gas voor verwarmen.
- Je kan kiezen uit monoblock of split, monoblock scheelt je een stek monteur.
- Ben je handig dan kan je het zelf, is niets echt moeilijk aan.
Dit vat dit hele forum wel zo'n beetje samen
Mee nemen in de openingspost?
Enige wat ik nog niet mee gekregen heb, in de tientallen door gelezen pagina's, is dat je afhankelijk welk merk/type je voorkeur heeft in welk land zou 'moeten' (ivm prijsvoordeel) bestellen..
[ Voor 4% gewijzigd door Noord27 op 09-11-2016 08:02 ]
deze gebruiken wij en die werken goedpatrickvanvalen schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 22:25:
[...]
Ik heb inderdaad als laatst optie het hele systeem spanningsloos gemaakt, en voilà het werkt.
Ik had het nergens gelezen.
Nu nog even zien dat ik de driewegklep goed werkend krijg. Ik het zo'n 3 aderige Honywell klep.
Nu lijkt hij nog niet juist te schakelen.
De remote control staat in bestelling.
Alleen moeten er nog wat sensoren bij besteld worden, voor retour water ed. Nog even zien wat nodig/handg is.
geschakeld via een relais, en werkt goed
http://www.ebay.de/itm/2-...m:mFhR4r4rF04DZgC99vrAx7w
[ Voor 11% gewijzigd door Boerm op 09-11-2016 08:32 ]
zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, gasloos sinds mei 2016, 3xMPII 5000, 32 kwh batterij
Hij mag nog ietsje later ontdooien zo te zien maar het werkt al een stuk beter.
http://pvoutput.org/intra...8485&dt=20161108&gs=0&m=1
Wel een dingetje om op te letten. Scheelt je verbruik.
Verwijderd
Nee volledig met je eens, ik heb echter geen LTV systeem maar een ongelukkige combi van 2 hele grote zware en een verzameling (te) lichte enkelplaatsradiatoren. Die lichte koelen erg snel af en plaatselijk ervaar ik daar dat jojo-effect. Gewoon een heel slecht ontworpen systeem. Een in mijn ogen ideaal, tot zeer laag, modulerende ketel had de slechte radiatoren-combi in mijn geval kunnen maskeren.Oxellaar schreef op woensdag 09 november 2016 @ 06:23:
[...]
Een ketel ingesteld op een LTV systeem geeft absoluut geen jojo gevoel.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2016 09:06 ]
Weet je ook waarom je WP om bijv. 08.00 terug gaat naar 0, om vervolgens om 08.10 weer naar vol vermogen te gaanRol-Co schreef op woensdag 09 november 2016 @ 08:56:
Ik heb de buitensensor gisteren in een stukje buisisolatie gelegd en het lijkt te werken, nu geen invloed op de sensor meer door de bevriezing.
Hij mag nog ietsje later ontdooien zo te zien maar het werkt al een stuk beter.
Wel een dingetje om op te letten. Scheelt je verbruik.
14.13 kWh electrisch, 62.5 kWh thermisch, dag-COP 4.42, Tg (KNMI WaZ) 1.3 graden.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
En weet je ook waar de Daikin's dan voordelig zijn? Op welke website's in Spanje, UK of Frankrijk?Grolsch schreef op woensdag 09 november 2016 @ 08:03:
Klopt, zover ik weet zijn de Mitsubishi's goedkoop in Spanje, en de Panasonic goedkoop in Frankrijk
2x monoblock van 5 kW zou hier van toepassing zijn. 2x subsidie is altijd fijner als 1x subsidie op 1x 9kW. Misschien te optimistisch gedacht: bij een mogelijk defect van 1tje heb je altijd nog een 2e draaien?
Merk maakt mij totaal niets uit. Wel tot welke temperatuur hij minimaal blijft werken en hoe energiezuinig het is..
[ Voor 35% gewijzigd door Noord27 op 09-11-2016 10:26 ]
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Nee die is me nog onduidelijk maar het kan zijn dat mijn max temp wat laag staat en dat hij die net aangetikt heeft, vanavond even 3 graden verhogen als ik thuis ben.Grolsch schreef op woensdag 09 november 2016 @ 09:15:
[...]
Weet je ook waarom je WP om bijv. 08.00 terug gaat naar 0, om vervolgens om 08.10 weer naar vol vermogen te gaanHij kan dan toch beter constanter op een lager vermogen (762 Watt) pruttelen om die lijn constanter / vlakker te krijgen
Laag pitje gaat niet, 1300W is een laag pitje en 760W is minimaal.
Het is al 22 in de kamer dus hoeft niet langer.
Ik heb na een 10 min al een defrost met de temperatuur van gisteren ( -2 ) als hij dan stopt gaat het ook niet weg maar komt het bij de eerst volgende run eerder.corsat schreef op woensdag 09 november 2016 @ 10:57:
uit mijn ecodan haal ik 17 kW verbruik over 8 November en 59kW warmte geleverd. De ecodan draaide gisteren regelmatig een uur tot 1,5 op de thermostat en maakte 36 graden cv aanvoer water. Dit heb ik verlaagd naar 34 graden. Ik heb nog geen defrost gezien, mogelijk komt dat omdat hij zo'n 1,5 hr draait en daarna 1 uur tot 0,75hr niet. De pomp blijft wel continu doordraaien, zal instellingen aanpassen.
Zie vanmorgen
Misschien defrost hij te laat bij jou, kwestie van naar buiten kijken, als hij dichtgevroren zit en blijft door warmen kost het alleen stroom/rendement.
Rol-Co schreef op woensdag 09 november 2016 @ 11:27:
[...]
Ik heb na een 10 min al een defrost met de temperatuur van gisteren ( -2 ) als hij dan stopt gaat het ook niet weg maar komt het bij de eerst volgende run eerder.
Zie vanmorgen
Misschien defrost hij te laat bij jou, kwestie van naar buiten kijken, als hij dichtgevroren zit en blijft door warmen kost het alleen stroom/rendement.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Ik heb hier al eerder gepost dat je daarvoor staalomwonden slangen voor kunt gebruiken. Ik heb dezelfde ervaring als jou namelijk.corsat schreef op woensdag 09 november 2016 @ 12:45:
Wellicht defrost hij wel want smorgens maakte hij meer geluid dan anders alleen het is slecht te zien en ik had weinig tijd om mij te verdiepen. Smorgens was het -2 en mistig maar was snel voorbij. Ik wil de brom die ik in het huis eruit halen, werken de flexibele slangen hierbij? Inverter staat op rubberen tegels.
[...]
Bv van saniflex
Het trillen van de buitenunit kun je het besten dempen door hem vast te bouten aan een betonnen blok in de grond. Dit absorbeert de meesten trillingen. Als hem op rubbers hebt staan word hij minder gedempt
Sterker nog dan geef je hem de ruimte om in onbalans te komen waardoor juist meer trillen.Wodan89 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 12:49:
[...]
Ik heb hier al eerder gepost dat je daarvoor staalomwonden slangen voor kunt gebruiken. Ik heb dezelfde ervaring als jou namelijk.
Bv van saniflex
Het trillen van de buitenunit kun je het besten dempen door hem vast te bouten aan een betonnen blok in de grond. Dit absorbeert de meesten trillingen. Als hem op rubbers hebt staan word hij minder gedempt
Vaste verbinding aan een zo zwaar mogelijk iets is het beste
1 PVoutput . Dongen NB
Dit topic is gesloten.
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic