Klopt, ik heb een 12V uitvoering die inderdaad naar dT=0,2 gaat en een 220V uitvoering die dT>1C doet.Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 18:24:
[...]
Je kunt binnen een kleinere bandbreedte sturen door bijv verwarmen en koelen binnen .2 graden in te stellen, het koeldeel sluit je dan echter niet aan. Zo heb een tijdje een IR-folie op een zeer kleine bandbreedte aangestuurd, gaat prima.
Verwijderd
Waarom zou je voor die situatie willen voorzien, zal Nederland richting de Noordpool afdrijven ? Dimensioneer op huidige behoefte met marge van 10-20% en voor het geval dat dat scenario de komende 40-50 jaar 1 keer voorkomt ga je gauw op wintersport, kost dan bijna niets wegens bespaarde energiekosten thuis.neographikal schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 18:43:
Ik ben hier heel erg aan twijfelen wat te doen, als ik naar deze winter kijk dan gebruik ik met -8 's nachts en een -2 overdag nog geen 4m3 aan gas oftewel een 36kwh. Da's krap 1,5kw warmteverlies over de hele woning, zeg 2kw. Als ik de potentie wil hebben om de gasketel eruit te gooien dan zou ik fors moeten overdimensioneren voor het geval dat het een keer -15 en oostenwind is.
Heeft een warmtepomp (bijv. de LG monobloc series) ook moeite met terugregelen zoals een HR-ketel dat ook heeft? Effectief hoeft 'ie niet veel meer dan een 1,5-2,5kw continue die vloer in te stampen. Stel dat ik een 9kw model zou nemen, levert dat een probleem op?
Qua financien is het nauwelijks gunstig om de gasketel eruit te gooien, de aanbrengstbonus dekt de netwerkkosten en het afsluittarief is hier 6,5x zo duur geworden per 1 januari (650 euro..). Ik twijfel dan ook wat handig is.
Voor 398,00 heb je ruim de benodigde capaciteit, 5kW, na aftre van 2300,00 subsidie. Excl. verzenkosten.
Qua financien vul eens in met of zonder gas, links om of rechtsom kost je de 1e m3 gas dan 180,00. Die premie krijg je ook zonder gas. Afsluittarief is 0,00. Daar is jurisprudentie over. Ergens hier op het forum is dat te vinden. Je sluit een contract met een energieleverancier, niet met een netbeheerder.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2016 20:01 ]
Voor die <1% koude dagen neem je zo'n ding erbij:neographikal schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 18:43:
Ik ben hier heel erg aan twijfelen wat te doen, als ik naar deze winter kijk dan gebruik ik met -8 's nachts en een -2 overdag nog geen 4m3 aan gas oftewel een 36kwh. Da's krap 1,5kw warmteverlies over de hele woning, zeg 2kw. Als ik de potentie wil hebben om de gasketel eruit te gooien dan zou ik fors moeten overdimensioneren voor het geval dat het een keer -15 en oostenwind is.

Niet bij mijn vergelijkingswebsites. Zonder gasaansluiting krijg ik veel minder welkomstpremie! Een gasaansluiting hebben is gratisVerwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 19:45:
[...]
Qua financien vul eens in met of zonder gas, links om of rechtsom kost je de 1e m3 gas dan 180,00. Die premie krijg je ook zonder gas. Afsluittarief is 0,00. Daar is jurisprudentie over. Ergens hier op het forum is dat te vinden. Je sluit een contract met een energieleverancier, niet met een netbeheerder.

Hier de foto,s
Ik kan ze helaas niet direct poste
http://www.fotosop.nl/afb...529312003vooraanzicht.JPG
http://www.fotosop.nl/afb...2129312003zijaanzicht.JPG
http://www.fotosop.nl/afb...29312003hoesvantegels.JPG
http://www.fotosop.nl/afb...529312003inlaadsectie.JPG
http://www.fotosop.nl/afb...003dempendeachterwand.JPG
Het WP Hokje is nog niet helemaal klaar.
De dakbedekking moet er nog op + de louvre bij de inlaat en de uitlaat moet er nog op.
het Maximale vermogen is op dit moment ( 2900Wac IN ) ( 10c regenachtig )
1060Lh = P 10,23 Kw deltaT = 8,48c Tin 35.25c Tout 43.73c
1500Lh = P 8.36 Kw deltaT = 5.47c Tin 36.71c Tout 41.61c
Komt aardig in de buurt van de spec,s
Ik neem gemakshalve aan dat,
als ik dit ook haal met de Louvre,s dat deze geen vermogens verlies opleveren
De witte goot word binnenkort 8 meter ondergronds gelegd in een 110mm PVC mantelpijp met 25mm isolatie + vol gepurt tegen vocht en trillingen afvoeren naar de grond ipv naar binnen
ook worden er nog 4 trillings dempers geplaatst bij de buiten unit in de gasleidingen
( Henry VS-5/8 VS-3/8 60BAR werkdruk
hierna hoop ik zoveel mogelijk van de achtergrond bron af te zijn
http://www.henrytech.co.u...VIBRATION_ELIMINATORS.pdf
iemand hier ervaring met ondergrondse gasleidingen ?
[ Voor 5% gewijzigd door Wodan89 op 29-03-2016 21:03 ]
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
weer aangezet.Bram-Bos schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 13:48:
[...]@canonball: ik wilde je PM-en maar dat bleek niet te kunnen, dus toch maar zo.
Als het werkelijk zo is dat in jouw opstelling de Elga structureel op zo'n 400W draait, dan zou ik toch erg graag willen weten wat de truuk is.
Misschien komen we er achter via een spelletje 'zoek-de-verschillen'? Zou jij in de onderstaande tabel de ontbrekende gegevens willen invullen?
canonball | Polderhuis | |
Elga geïnstalleerd | feb 2016 | apr 2015 |
Buitenunit | Toshiba RAV-SM304ATP-E | Toshiba RAV-SM304ATP-E |
Software-revisie | nov 15 | nov 15 |
Dipswitches A | A1 t/m A6 on, A7 en A8 off | A2 t/m A5 on A1, A6 en A8 off |
Dipswitches B | B8 on B1 tm 7 off | B1, B4 en B8 on B2,B3 en B5-7 off |
Pompstand | vv op 1, elga op 6vast (standaard instelling) | soms 5, soms 2 |
Thermostaat | Honeywell Chronotherm vision (voorloper touch) en nu | Honeywell Chronotherm Touch |
Plaats thermostaat | woonkamer, binnenmuur in schaduw | Woonkamer, tegen binnenmuur; niet de koudste plek |
Afgiftesysteem | vloerverwarming als bijverwarming. Kleine radiatoren staan op lage stand | Wandtemperatie. Ca. 90m2 'wandverwarming'; pomploze verdeler naar elf units |
Opp. verwarmde ruimtes | 38m2 | 60 m2 |
Aanvoertemperatuur dezer dagen | 22-27˚C | 21-26˚C |
Draagt gasketel ook nog bij? | nee | nee |
Installateursinstellingen Honeywell Thermostaat | ||
09 Adapt Aanw | ? | 0 |
10 Typ Regelgedrag | ? | 1 |
13 Verwarm/Koelen | ? | 1 |
18 Max Aanvoertemp | ? | 27 |
29 Ruimte-Weersafh | ? | 0 |
aangevuld, opmerkingen daarbij zijn:
- Woonkamer vloerverwarming met 2x een groep, ik gok 30hoh. De radiatoren staan daar ook aan (geknepen), het zijn niet ltv radiatoren. Ik zie soms de elga op 43wat gaan, dus dat de pomp draait maar niet meer warmte wordt toegevoegd. Ik denk dus dat er een "buffer" in de leidingen zit.
- Het is nieuwbouw, ik heb geen warmte verlies berekening maar epc is ongeveer 0.8.
- niet-ltv vloerverwarming, pomp wordt via contacten van de elga aangestuurd. 2 groepen
- Een groot raam op het zuiden wat gemiddeld positief is, maar niet voor regeling. Als de Elga nadat de middagzon al het werk heeft gedaan weer aangaat, gaat het even te hard. Vlak daarvoor vind ik het soms al te koud aanvoelen (vloerverwarming heeft dan lang uit gestaan).
- Oppervlakte woonkamer is ongeveer 38m2. Ik heb nog een studie kamer met gewone radiator die aan staat, maar ik verwacht dat het door de lage temp niet veel warmte afgifte heeft. Hooguit extra buffer water. Op Douche staat het met dit weer dicht.
- De thermostaat heb ik niet ingevuld. In het begin had ik de Vision (voorloper van Touch), nu Remeha Celsia 20 (tip van jou?). Bij beide niets speciaals, momenteel gebruik ik het voor constante temp. Waarschijnlijk ga ik de Honeywell Round er opzetten (zat er bij oplevering op), zou ook goed moeten staan en allerlei slimme functies van de Vision of Celsia.... gebruik ik niet.
Hierbij. Wel de opmerking dat het steeds per uur is, dus het middelt. Ik kijk vaak mee, het gaat echt meestal vrij laag. Niet constand, maar niet de pieken die jij hebt.En is het mogelijk om een 24 uurs grafiek te posten van het vermogensverbruik van je Elga, zodat we het patroon kunnen vergelijken?
Van 24 na 24 maart zie je dat het tegen de max zit, geen idee waarom dan. Wel zie ik dat het vaak even hoog schiet als het een tijdje uit heeft gestaan, doorschiet en dan weer minder wordt, maar daarna gaat het goed. Met de uitleg van Tomexergie denk ik dat het bij mij redelijk goed op elkaar past. Ik ga nog proberen met ventilatoren de radiatoren iets meer werk te geven, zodat het sneller in evenwicht komt.

ps, ik heb gisteren ook B4 op ON gezet, het is nog afwachten, maar het lijkt bij mij eerder slechter te gaan dan een verdere verbetering op te leveren.
Super, bedankt voor je cijfers en plaatjes.canonball schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 20:59:
[...]
weer aangezet.
[...]
canonball Polderhuis Elga geïnstalleerd feb 2016 apr 2015 Buitenunit Toshiba RAV-SM304ATP-E Toshiba RAV-SM304ATP-E Software-revisie nov 15 nov 15 Dipswitches A A1 t/m A6 on,
A7 en A8 offA2 t/m A5 on
A1, A6 en A8 offDipswitches B B8 on
B1 tm 7 offB1, B4 en B8 on
B2,B3 en B5-7 offPompstand vv op 1, elga op 6vast (standaard instelling) soms 5, soms 2 Thermostaat Honeywell Chronotherm vision (voorloper touch) en nu Honeywell Chronotherm Touch Plaats thermostaat woonkamer, binnenmuur in schaduw Woonkamer, tegen binnenmuur; niet de koudste plek Afgiftesysteem vloerverwarming als bijverwarming. Kleine radiatoren staan op lage stand Wandtemperatie. Ca. 90m2 'wandverwarming'; pomploze verdeler naar elf units Opp. verwarmde ruimtes 38m2 60 m2 Aanvoertemperatuur dezer dagen 22-27˚C 21-26˚C Draagt gasketel ook nog bij? nee nee Installateursinstellingen Honeywell Thermostaat 09 Adapt Aanw ? 0 10 Typ Regelgedrag ? 1 13 Verwarm/Koelen ? 1 18 Max Aanvoertemp ? 27 29 Ruimte-Weersafh ? 0
aangevuld, opmerkingen daarbij zijn:
- Woonkamer vloerverwarming met 2x een groep, ik gok 30hoh. De radiatoren staan daar ook aan (geknepen), het zijn niet ltv radiatoren. Ik zie soms de elga op 43wat gaan, dus dat de pomp draait maar niet meer warmte wordt toegevoegd. Ik denk dus dat er een "buffer" in de leidingen zit.
- Het is nieuwbouw, ik heb geen warmte verlies berekening maar epc is ongeveer 0.8.
- niet-ltv vloerverwarming, pomp wordt via contacten van de elga aangestuurd. 2 groepen
- Een groot raam op het zuiden wat gemiddeld positief is, maar niet voor regeling. Als de Elga nadat de middagzon al het werk heeft gedaan weer aangaat, gaat het even te hard. Vlak daarvoor vind ik het soms al te koud aanvoelen (vloerverwarming heeft dan lang uit gestaan).
- Oppervlakte woonkamer is ongeveer 38m2. Ik heb nog een studie kamer met gewone radiator die aan staat, maar ik verwacht dat het door de lage temp niet veel warmte afgifte heeft. Hooguit extra buffer water. Op Douche staat het met dit weer dicht.
- De thermostaat heb ik niet ingevuld. In het begin had ik de Vision (voorloper van Touch), nu Remeha Celsia 20 (tip van jou?). Bij beide niets speciaals, momenteel gebruik ik het voor constante temp. Waarschijnlijk ga ik de Honeywell Round er opzetten (zat er bij oplevering op), zou ook goed moeten staan en allerlei slimme functies van de Vision of Celsia.... gebruik ik niet.
[...]
Hierbij. Wel de opmerking dat het steeds per uur is, dus het middelt. Ik kijk vaak mee, het gaat echt meestal vrij laag. Niet constand, maar niet de pieken die jij hebt.
Van 24 na 24 maart zie je dat het tegen de max zit, geen idee waarom dan. Wel zie ik dat het vaak even hoog schiet als het een tijdje uit heeft gestaan, doorschiet en dan weer minder wordt, maar daarna gaat het goed. Met de uitleg van Tomexergie denk ik dat het bij mij redelijk goed op elkaar past. Ik ga nog proberen met ventilatoren de radiatoren iets meer werk te geven, zodat het sneller in evenwicht komt.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
ps, ik heb gisteren ook B4 op ON gezet, het is nog afwachten, maar het lijkt bij mij eerder slechter te gaan dan een verdere verbetering op te leveren.
- Je verhaal lijkt inderdaad Tomexergie's theorie te bevestigen: jouw systeem kent door de combinatie van vv en radiatoren een snellere terugkoppeling met de Elga dan het mijne, en daardoor reageert hij minder fel, en moduleert netjes terug naar (aan de plaatjes te zien) vaak ver onder de 400W.
- Jouw pomp draait zo te zien wel heel vaak heel lang door. Dat lijkt me tamelijk overdreven...
- Die Celcia 20 was ooit inderdaad een ideetje van mij. Het maakte bij mij uiteindelijk ook geen bal uit.
- B4 ON zal bij jou weinig effect hebben, zou ik denken, omdat de Elga toch al ver onder de 600W draait. Je haalt er wel die sporadische pieken naar 1000W mee weg.
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Ik meet met plugwise. En waar ik eerst vaak aan de uurmetingen zag dat ik 400 of 700 watt in 1 uur had gebruikt zie ik nu (met 5 minuten interval meting) vaak 1000 watt gedurend x minuten en dan snel naar 20 watt.....Bram-Bos schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 21:20:
[...]
Super, bedankt voor je cijfers en plaatjes.
- Je verhaal lijkt inderdaad Tomexergie's theorie te bevestigen: jouw systeem kent door de combinatie van vv en radiatoren een snellere terugkoppeling met de Elga dan het mijne, en daardoor reageert hij minder fel, en moduleert netjes terug naar (aan de plaatjes te zien) vaak ver onder de 400W.
- Jouw pomp draait zo te zien wel heel vaak heel lang door. Dat lijkt me tamelijk overdreven...
- Die Celcia 20 was ooit inderdaad een ideetje van mij. Het maakte bij mij uiteindelijk ook geen bal uit.
- B4 ON zal bij jou weinig effect hebben, zou ik denken, omdat de Elga toch al ver onder de 600W draait. Je haalt er wel die sporadische pieken naar 1000W mee weg.
@ Bram-Bos: de run van 200 watt was gedurende 20 minuten en in combinatie met een warme ZB ervoor, dus weinig warmte van de carrieromdat de warmte als van de ZB kwam (ik heb de interne NTC op de retour verplaatst naar voor de ZB)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Oei, dan moet Canonball misschien ook nog maar eens preciezer gaan meten!? Ben benieuwd of hij dan ook hetzelfde ziet als jij. Een piekenfestijn. B4 al geprobeerd? Of kan dat met de carrier niet?BarryH schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 22:03:
[...]
Ik meet met plugwise. En waar ik eerst vaak aan de uurmetingen zag dat ik 400 of 700 watt in 1 uur had gebruikt zie ik nu (met 5 minuten interval meting) vaak 1000 watt gedurend x minuten en dan snel naar 20 watt.....
Helder. Maar het geeft wel aan dat de Elga prima zou moeten kunnen terugmoduleren naar 200W, en dat geeft de burger (in ieder geval mij) moed.BarryH schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 22:03:
[...]
@ Bram-Bos: de run van 200 watt was gedurende 20 minuten en in combinatie met een warme ZB ervoor, dus weinig warmte van de carrieromdat de warmte als van de ZB kwam (ik heb de interne NTC op de retour verplaatst naar voor de ZB)
[ Voor 34% gewijzigd door Bram-Bos op 29-03-2016 22:19 ]
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Het probleem is dat je jouw verwarmingssysteem waterzijdig moet inregelen . dwz de warmste kamer terug draaien daarna de volgende etc. tot het overal de juiste temp is en daarna fine tunen met je stooklijn die je per graad omhoog of omlaag kan laten gaan ( via bedieningspaneel ).Theo schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 09:34:
IK heb een eigenaardig/(luxe?)probleem met mijn Panasonic WH-MDC05F3E5 monobloc. Hierbij zit geen kamerthermostaat bijgeleverd, in plaats daarvan kan er op de kamer bedieningsunit een stooklijn worden ingesteld daar de WP de buitentemperatuur en de watertemperatuur meet. De WP staat daarmee altijd aan en zal niet moduleren.
Ik heb een redelijk goed nageisoleerd vrijstaand huis uit 1935 van 150m2. Gasgebruik was ongeveer 1700 m3 per jaar. Er ligt 80m2 aan vloerverwarming, en er staan 13 gewone HT radiatoren. Deze zijn nog gedimensioneerd op een slecht geïsoleerd huis dus dus zwaar overgedimensioneerd.
De stooklijn die ik nodig lijk te hebben die loopt van 20 graden water bij 20 graden buiten naar 35 graden water bij -10 graden buiten. (water 0.5 graad warmer per luchtgraad kouder) . Echter valt dit niet in te stellen daar de warmtepomp een minimum watertemperatuur kent van 25 graden.(watertemp valt in te stellen tussen de 25 en 55 graden). Stel ik het water in op 25 graden als het buiten 12-15 graden is dan loopt de temperatuur binnen op tot bijna 22 graden (ipv 20 graden). 25 graden water voor verwarming is dan echt te veel.
Als de berekende watertemperatuur beneden de 25 graden ligt dan schakelt de WP gewoon uit. Met mijn ideale stooklijn houdt dat in dat als het buiten warmer is dan 10 graden de WP uitgaat waardoor de temperatuur binnen weer daalt..
Ik zoek dus een optie/mod om de in te stellen watertemperatuur omlaag te krijgen; de minimumtemperatuur van 25 graden is echt te warm. Dit zou eventueel opgelost kunnen worden door 's nachts de WP uit te zetten en daarmee de WP maar te laten pendelen. Echter gaat dit ten koste van het rendement. En ook zoals hierboven ook staat wil je juist niet dat een WP gaat pendelen.
Iemand enig idee hoe ik de stooklijn goed kan krijgen zodat het altijd 20 graden binnen is? Ook als het buiten warmer is dan 10 graden?
Heel toevallig ligt natuurlijk nu de website eruit maar hier heb je veel info over het instellen >
http://www.haustechnikdia...r-optimalen-Einstellungen
4600 Wp goodwe , Panasonic MDC05F3E5,SWP2 300 L
Ter vergelijk een modulerende Panasonic, je ziet dat van 11.00 tot 16.00 de WP uit gaat omdat de ZB spiraal onder in de boiler het alleen af kan.
1x een start stop in 24 uur als de zon schijnt tenminste anders 0.
Je ziet ook dat de buitentemperatuur op dit moment lager is dan vanmorgen vroeg.
Je ziet ook dat de buitentemperatuur op dit moment lager is dan vanmorgen vroeg.

[ Voor 18% gewijzigd door BenEco op 30-03-2016 23:02 . Reden: Zie ook een 20 minuten douche in de grafiek :-) ]
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Briljant. Dat moet toch ook kunnen met die Elga???BenEco schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 23:29:
Ter vergelijk een modulerende Panasonic, je ziet dat van 11.00 tot 16.00 de WP uit gaat omdat de ZB spiraal onder in de boiler het alleen af kan.1x een start stop in 24 uur.
[afbeelding]
In eerste instantie zou de WP hier ook als radiator in het cv systeem (net als velen met een Elga) maar in overleg met de installateur is die op het buffervat aangesloten met als reden constantere retour (inlet) temperatuur binnenunit en dus minder aan/uit en correcties.Bram-Bos schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 23:32:
[...]
Briljant. Dat moet toch ook kunnen met die Elga???
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Niet helemaal duidelijk: de Elga als radiator?BenEco schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 23:37:
[...]
In eerste instantie zou de WP hier ook als radiator in het cv systeem (net als velen met een Elga) maar in overleg met de installateur is die op het buffervat aangesloten met als reden constantere retour (inlet) temperatuur binnenunit en dus minder aan/uit en correcties.
Bij welke temperatuur slaat de Panasonic nu af?BenEco schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 23:29:
Ter vergelijk een modulerende Panasonic, je ziet dat van 11.00 tot 16.00 de WP uit gaat omdat de ZB spiraal onder in de boiler het alleen af kan.1x een start stop in 24 uur.
Je ziet ook dat de temperatuur op dit moment lager is dan vanmorgen vroeg.
[afbeelding]
Mooi resultaat verder. Zeer weinig energie verbruik
Ik bedoelde hiermee de bestaande CV leiding onderbreken en de binnenunit inlet / outlet ertussen gemonteerd. In dit topic gelezen? (correct me if i'm wrong).Bram-Bos schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 23:40:
[...]
Niet helemaal duidelijk: de Elga als radiator?
De regeling staat standaard op 45 en kan +5 en -5, de laatste staat die op en in de stilste modus3, afhankelijk van de buitentemperatuur slaat hij veel eerder of (boiler 32 graden) iets later af (42 graden). Dit lijkt dus op een ingebouwde WAR regeling maar heb dit nog niet in de handleiding (stooklijn) kunnen terugvinden.Jack schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 23:41:
[...]
Bij welke temperatuur slaat de Panasonic nu af?
Mooi resultaat verder. Zeer weinig energie verbruik
Tja, wel vreemd, maar je zal meer metingen moeten doen omdat tijdens de meting de omstandigheden veranderen. Overigens kloppen jouw berekeningen niet Q=flow*dT*4,4/3600 dacht ik.Wodan89 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 18:17:
vandaag mijn Ecodan ombouw verder afgewerkt
het effect op geluid is bijzonder veel te noemen.
tot 2000Wac in is de compressor buiten bijna helemaal stil
bij max 2900Wac is deze binnen wel op de achtergrond te horen.
3 lage demping ,
laag 1, sok van rubberen tuintegels 2,5cm dik over de beplating
laag 2 bekleding van rubberen tuintegels 4,5cm binnenkant hok
laag 3 Hok van zwaar impregneert schutting hout 18mm dik
Hok is nu wel behoorlijk zwaar geworden ( 200kg )![]()
ik heb een meting gedaan met 1500Lh en 1060Lh
ik had verwacht dat het vermogen iets hoger zou zijn met 1500Lh
echter
1060Lh = P 10,23 Kw deltaT = 8,48c Tin 35.25c Tout 43.73c
1500Lh = P 8.36 Kw deltaT = 5.47c Tin 36.71c Tout 41.61c
is dit te verklaren? ik dacht altijd dat een hogere flow een hogere overdacht betekende?
1500 l/h dT=4,9 ?
Ik ben bezig met het kopen van een nieuw 'oud' huis.
Nu heb ik op het ogenblik 5x HRsolar (1.6) met 1000L boilervat.
Nu is mijn vraag, als ik deze installatie zou meeneem, en er ook een WP op aansluit, is 1000L dan te veel voor de WP?
Er komt vloerverwarming in het huis,
Nu is mijn vraag, als ik deze installatie zou meeneem, en er ook een WP op aansluit, is 1000L dan te veel voor de WP?
Pana WC12H9E8 / 1000L
Ik denk niet dat het te veel is voor een WP, het ligt er natuurlijk wel aan hoe groot deze is qua vermogen. Het vat gebruik je dan als warmtebuffer wat je 's avonds weer benut (of overdag als er warmtevraag is). Voordeel van zo'n groot vat is dat je WP deze overdag rustig kan volstoppen met warmte.MarFan schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 08:49:
Ik ben bezig met het kopen van een nieuw 'oud' huis.
De vraag is alleen wat voor vermogen je nodig hebt qua WP. Gevoelsmatig zou ik 5 - 7,5 kW zeggen. In ieder geval genoeg capaciteit om het vat op temperatuur te houden als de vloerverwarming hem leegtrekt.
Ik zit zelf te denken aan de Ecodan 7.5 (warm en koelen), voordeel van de ZC is, dat als ik de WP op koelen zet, ik nog steeds warmte kan opwekken voor warm water.Rhaelak schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 09:21:
[...]
De vraag is alleen wat voor vermogen je nodig hebt qua WP. Gevoelsmatig zou ik 5 - 7,5 kW zeggen. In ieder geval genoeg capaciteit om het vat op temperatuur te houden als de vloerverwarming hem leegtrekt.
(moet alleen even nadenken hoe ik de boiler uitsluiten bij koelen)
Pana WC12H9E8 / 1000L
Bij welke shop kijk je in dit geval naar welke WP?Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 19:45:
Voor 398,00 heb je ruim de benodigde capaciteit, 5kW, na aftre van 2300,00 subsidie. Excl. verzenkosten.
Wat wel een puntje is om rekening mee te houden is tot welke maximum temperatuur de WP het vat kan verwarmen. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat dat wel ophoudt bij zo'n 50-55°C. Het is dan dus zaak om de aanvoertemperatuur van je vloerverwarming zo laag mogelijk te houden, om zoveel mogelijk energie uit het vat te kunnen halen.MarFan schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 10:07:
[...]
Ik zit zelf te denken aan de Ecodan 7.5 (warm en koelen), voordeel van de ZC is, dat als ik de WP op koelen zet, ik nog steeds warmte kan opwekken voor warm water.
(moet alleen even nadenken hoe ik de boiler uitsluiten bij koelen)
Verwijderd
https://www.instaladorate...hz-sw50vha-ehsd-vm2c.htmlneographikal schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 10:34:
[...]
Bij welke shop kijk je in dit geval naar welke WP?
Was de maximale temperatuur van de WP niet 50 graden, dus door de gelaagheid kom je inderdaad zo rond de 55 graden uit. Zit aan een PVC vloer te denken, die schijnt uitermate geschikt te zijn voor vloerverwarming.Rhaelak schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 11:14:
[...]
Wat wel een puntje is om rekening mee te houden is tot welke maximum temperatuur de WP het vat kan verwarmen. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat dat wel ophoudt bij zo'n 50-55°C. Het is dan dus zaak om de aanvoertemperatuur van je vloerverwarming zo laag mogelijk te houden, om zoveel mogelijk energie uit het vat te kunnen halen.
Met de aanname, dat de temperatuur altijd > 45 graden is, zou ik in de winter met een kleine doorstroomverwarmer in mijn warmwater vraag kunnen voorzien (en de enkele grijze zomer week).
Kan zo'n doorstroomverwarmer er mee omgaan, dat het water al +55 graden is ?
Pana WC12H9E8 / 1000L
Ja er zijn doorstroomverwarmers die daar mee om kunnen gaan. Clage fabriceert varianten waar een warmwater (zonneboiler) leiding op aangesloten kan worden en dan naar behoefte de uittrede temperatuur (terug) regelt.MarFan schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 13:20:
[...]
Was de maximale temperatuur van de WP niet 50 graden, dus door de gelaagheid kom je inderdaad zo rond de 55 graden uit. Zit aan een PVC vloer te denken, die schijnt uitermate geschikt te zijn voor vloerverwarming.
Met de aanname, dat de temperatuur altijd > 45 graden is, zou ik in de winter met een kleine doorstroomverwarmer in mijn warmwater vraag kunnen voorzien (en de enkele grijze zomer week).
Exacte type weet ik even zo niet, maar het is gemakkelijk te vinden..
Zie deze link; http://www.econo.nl/clage...room-waterverwarmer-mcx-4
[ Voor 4% gewijzigd door Rhaelak op 30-03-2016 13:57 ]
Verwijderd
De Ecodan kan 60 graden. Nederlandstalige brochures te vinden op http://www.mitsubishi-heating.nl/MarFan schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 13:20:
[...]
Was de maximale temperatuur van de WP niet 50 graden, dus door de gelaagheid kom je inderdaad zo rond de 55 graden uit. Zit aan een PVC vloer te denken, die schijnt uitermate geschikt te zijn voor vloerverwarming.
Kijk eens in de openingspost naar de code die HansdeGit in een netduino had gezet. die forceert een streef delta T in de elga aansturing naar de carrier (de delta T is retour CVcircuit - aanvoer temp CV circuit of aanvoer temp Carrier buitenunit, weet even niet welke)Bram-Bos schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 22:14:
[...]
Oei, dan moet Canonball misschien ook nog maar eens preciezer gaan meten!? Ben benieuwd of hij dan ook hetzelfde ziet als jij. Een piekenfestijn. B4 al geprobeerd? Of kan dat met de carrier niet?
[...]
Helder. Maar het geeft wel aan dat de Elga prima zou moeten kunnen terugmoduleren naar 200W, en dat geeft de burger (in ieder geval mij) moed.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Spaanse verkoop site; grappig ze spreken daar nog steeds over frigiorien, dat zijn koel kcal (negatie kcal). Dat werd hier rond 1960 nog gebruikt.
Ja, die ken ik. Voor mij een last resort.BarryH schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 19:15:
[...]
Kijk eens in de openingspost naar de code die HansdeGit in een netduino had gezet. die forceert een streef delta T in de elga aansturing naar de carrier (de delta T is retour CVcircuit - aanvoer temp CV circuit of aanvoer temp Carrier buitenunit, weet even niet welke)
Voor mij ook. Dit weekend eerst maar eens de flow verlagen.
Ik zal een kijken of dat lukt, heb een site gevonden met een halve beschrijving om dat te maken, plugwise kan standaard echter alleen per uur loggen.Bram-Bos schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 22:14:
[...]Oei, dan moet Canonball misschien ook nog maar eens preciezer gaan meten!? Ben benieuwd of hij dan ook hetzelfde ziet als jij. Een piekenfestijn.
Naar aanleiding van de briljante suggestie van Tomexergie gelijk de Honeywell Binnentemperatuuropnemer F42010972-001 besteld, die ik vandaag binnenkreeg. Is gewoon een sensor op een printplaatje, meer niet. En dat voor €27,95...Tomexergie schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 14:58:
[...]
Ik denk aan een aantal alternatieven die misschien al besproken zijn:
A: Op de Touch een extra ruimtesensor aanbrengen (die kan besteld worden) en die monteren op de retour leiding naar de Elga. Daarmee wordt de Leemmassa in het regelcircuit buiten gesloten. Het voordeel is dat de Elga waarschijnlijk mooi gaat moduleren maar het nadeel is dat de ruimtetemperatuur minder goed geregeld wordt. Een eenvoudige optie die je gemakkelijk kunt uittesten. Met een relatief lage flow zal de retourtemperatuur dichter bij de ruimte temperatuur komen en meeschommelen. De Elga heeft ook een sensor op de retour maar die wordt niet voor ruimte regeling gebruikt.
Gelijk aangesloten, maar dan is er gelijk ook een probleem: omdat de Elga standaard via OT ook een buitenvoeler rapporteert aan de HCT wordt die externe binnentemperatuuropnemer alsnog genegeerd door de HCT.
Als alternatieve opzet nu: sensor uit Celcia 20 gesloopt en tegen mijn retour aangeplakt, en via een draadje direct naar de print van de Celcia 20. Draait as we speak. Daar moet mijn Elga wel even aan wennen. Met 500W is hij veel sneller op zijn 'setpoint' ;-)
[ Voor 3% gewijzigd door Bram-Bos op 31-03-2016 23:23 ]
Daar heb je weer een stek monteur bij nodig toch, wat kost dat qua installatie?
Verwijderd
Als ik het me goed herinner moet ik op 250,00 rekenen.neographikal schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 23:35:
[...]
Daar heb je weer een stek monteur bij nodig toch, wat kost dat qua installatie?
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2016 00:08 ]
Eerste resultaten 11 t/m 31 maart 2016:
Situatie: verwarmen 24/7 met als gevolg een 21-22 graden binnentemperatuur
Verbruik 139kWh inclusief verbruik van de 2 Wilo A pompen.
Ik heb ook plugwise (Plugwise Source), die heeft een webpagina met daarin actuele waarden. Die webpagina lees ik iedere minuut uit met domoticz en die maakt grafiekjes met waarden per minuut. Als je zoiets zoekt kan ik wel een korte beschrijving maken van wat je moet doen om dat voor elkaar te krijgen.canonball schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 18:22:
[...]
Ik zal een kijken of dat lukt, heb een site gevonden met een halve beschrijving om dat te maken, plugwise kan standaard echter alleen per uur loggen.
Goed man!
Ik heb ook plugwise en domoticz draaien. Je opzet klinkt interessant en mocht je het willen delen hou ik me ook aanbevolen.robkds schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 06:28:
[...]
Ik heb ook plugwise (Plugwise Source), die heeft een webpagina met daarin actuele waarden. Die webpagina lees ik iedere minuut uit met domoticz en die maakt grafiekjes met waarden per minuut. Als je zoiets zoekt kan ik wel een korte beschrijving maken van wat je moet doen om dat voor elkaar te krijgen.
Heel Maart 290,42 KWH in de Michl gestopt.BenEco schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 01:13:
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Netjes voor een 9kW versie, staat die 24/7 aan?koevlaas2 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 10:18:
[...]
Heel Maart 290,42 KWH in de Michl gestopt.
Staat een paar uur per dag aan.BenEco schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 10:23:
[...]
Netjes voor een 9kW versie, staat die 24/7 aan?
24/7 dan word het een dure grap, hij levert namelijk minimaal 5 KW.
Het is dus slim de runs te beperken tot 1 a 2 per dag en dan met minimaal 35c aanvoer.
Vandaag slechts 2 uur en woonkamer zal mede door de zon 21 graden worden.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Sinds mijn nieuwe Multical 302 warmtemeter vanaf 15 maart tot en met 31 maart:BenEco schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 01:13:
193 kWk in Elga gestopt
894 kWh aan warmte geleverd
COP 4,6 gemiddeld
Zonder warmtemeting moeilijk te vergelijken omdat onze woningen verschillend zijn.
Heel maart 189kWh in 2 airco's gestopt
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Helemaal met je eens, vergelijken warmtepompen van de diverse forumleden is moeilijk gezien de verschillen in installatie en huizen, ook locatie (weersomstandigheden, kijk maar naar de verschillen tussen Noord en Zuid Nederland) nauwkeurigheid warmtemeters en metingen enz. zullen grote verschillen/afwijkingen teweeg brengen.Tomexergie schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 10:44:
[...]
Sinds mijn nieuwe Multical 302 warmtemeter vanaf 15 maart tot en met 31 maart:
193 kWk in Elga gestopt
894 kWh aan warmte geleverd
COP 4,6 gemiddeld
Zonder warmtemeting moeilijk te vergelijken omdat onze woningen verschillend zijn.
Weet wat hier het gemiddelde gasverbruik CV en SWW per maand/graaddagen is over de afgelopen 15 jaar.
Dus totaal elektrisch van WP en Eboiler P/M geeft voor mij persoonlijk ook een betrouwbare scop waarde.
De ingebouwde warmtemeter in de Panasonic lijkt mij nou niet echt nauwkeurig en is een beetje te optimistisch.
Dat is valsspelen met L/L WP.
Maart 2015 met mijn 2 L/L warmtepompen 246kWh verbruik, 23 graden binnen en aan 07.00 tot 23.00.
[ Voor 12% gewijzigd door BenEco op 01-04-2016 11:40 ]
Je woonoppervlakte is niet zo heel groot gok ik.
Bij ons word de vloer ijs en ijskoud en dan zou een L/L op 22c moeten word het alsnog 'duur'.
Ruim 100m2, boven verwarm ik niet constant en dan 2 van de 4 ruimtes.koevlaas2 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 11:29:
[...]
Je woonoppervlakte is niet zo heel groot gok ik.
Bij ons word de vloer ijs en ijskoud en dan zou een L/L op 22c moeten word het alsnog 'duur'.
Geen last van een koude vloer, want er ligt dikke vloerbedekking.
De tegels in de open keuken zijn ook niet koud, kennelijk is de vloer goed geïsoleerd (kruipkelder) of de vloer warmt na een tijd toch op.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Hier het hele stookjaar (1 okt/31maart) 857 kWh in mijn 3 L/L Wp's gestopt
Vorig jaar ietsje meer, 990 kWh. Nul gas.
Vorig jaar ietsje meer, 990 kWh. Nul gas.
[ Voor 7% gewijzigd door Gasschuif op 01-04-2016 11:37 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Wij hebben alles vol open, ook boven.Speedy-Andre schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 11:35:
[...]
Ruim 100m2, boven verwarm ik niet constant en dan 2 van de 4 ruimtes.
Geen last van een koude vloer, want er ligt dikke vloerbedekking.
De tegels in de open keuken zijn ook niet koud, kennelijk is de vloer goed geïsoleerd (kruipkelder) of de vloer warmt na een tijd toch op.
153m2 400m3 totaal en 6 ruimtes boven.
Bj 1980 doorwaaihok.
Eerste nacht met sturen op T-retour. Nog niet zo gunstig: korte runs van een kwartier, nog steeds op (door B4 beperkt) vol vermogen.Bram-Bos schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 23:22:
[...]
Naar aanleiding van de briljante suggestie van Tomexergie gelijk de Honeywell Binnentemperatuuropnemer F42010972-001 besteld, die ik vandaag binnenkreeg. Is gewoon een sensor op een printplaatje, meer niet. En dat voor €27,95...
Gelijk aangesloten, maar dan is er gelijk ook een probleem: omdat de Elga standaard via OT ook een buitenvoeler rapporteert aan de HCT wordt die externe binnentemperatuuropnemer alsnog genegeerd door de HCT.
Als alternatieve opzet nu: sensor uit Celcia 20 gesloopt en tegen mijn retour aangeplakt, en via een draadje direct naar de print van de Celcia 20. Draait as we speak. Daar moet mijn Elga wel even aan wennen. Met 500W is hij veel sneller op zijn 'setpoint' ;-)

Het instabiele gedrag blijft. Heb je ook een temperatuur curve van de retour? De versterking in de regelkring is te hoog. Pakt de Elga wel het OT signaal goed op? Heb je de Touch sensor al geprobeerd en op welke retour leiding heb je de sensor gemonteerd ? Instelling Elga: Nu radiatoren nemen denk ik: A1 off en A3 off.Bram-Bos schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 14:06:
[...]
Eerste nacht met sturen op T-retour. Nog niet zo gunstig: korte runs van een kwartier, nog steeds op (door B4 beperkt) vol vermogen.
[afbeelding]
A4 off A7 off B1 off B2 off B4? off B5? on.
- Helaas geen t-curve retour. Die loggers zijn kaduuk. Wat ik zie: T-set 19.4; T-retour op thermostaat varieert tussen 19.1 en 20.0. Elga gaat aan bij T ≤ 19.6. T-retour zakt dan nog kortstondig door naar 19.1, om daarna weer snel te stijgen naar 19.4. Vervolgens een kwartiertje draaien naar 19.8 of soms 20.0 en dan uit. Opvallend dus die snelle dip als de pomp gaat draaien. Kennelijk zit er nog kouder water in de leidingen in het leempakket (logisch ook, die heeft de tijd gehad om af te geven aan leem).Tomexergie schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 15:31:
[...]
Het instabiele gedrag blijft. Heb je ook een temperatuur curve van de retour? De versterking in de regelkring is te hoog. Pakt de Elga wel het OT signaal goed op? Heb je de Touch sensor al geprobeerd en op welke retour leiding heb je de sensor gemonteerd ? Instelling Elga: Nu radiatoren nemen denk ik: A1 off en A3 off.
A4 off A7 off B1 off B2 off B4? off B5? on.
- OT --> Elga: idee dat dat goed gaat.
- Touch + sensor: kan echt niet. Volgens honeywell is het óf buitenvoeler óf externe binnenvoeler; en ik kan buitenvoeler van Elga niet uitzetten.
- Sensor is direct op de retour geplakt die vanuit de verdelers komt op de 1e verdieping. Kwam draadtechnisch het handigste uit. Daarna nog een paar meter te gaan naar de Elga.
- Sensor dus direct op retourleiding; ik heb isolatie om de sensor aangebracht. Misschien moet ik wat vertraging inbouwen door tussen leiding en sensor wat isolatie aan te brengen?
- Flow op 2, kan wat lager.
- Stooklijn: ik dacht dat die A1 en A3 alleen voor de ketel waren, maar ik ga het proberen
- A4 Off: zou dat uitmaken? Gaat de Elga dan minder hard draaien?
- B4 en B5 limiteren vermogen. Zal kijken of dat uitmaakt.
Wat een opties!
[ Voor 14% gewijzigd door Bram-Bos op 01-04-2016 16:33 ]
Er klopt gewoon iets niet met jouw elga. Ik heb geen buitenvoeler gemonteerd. Ik zie wel op de Touch een buiten temperatuur, maar dat is via de Toshiba. Je moet toch en binnen voeler kunnen monteren volgens de Touch? Dat is een Honeywell ding. De Elga gebruikt van de Touch alleen de OT informatie over de ruimte temperatuur en regelt verder alles zelf. Dat heeft Techneco mij gemaild.Bram-Bos schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 16:11:
[...]
- OT --> Elga: idee dat dat goed gaat.
- Touch + sensor: kan echt niet. Volgens honeywell is het óf buitenvoeler óf externe binnenvoeler; en ik kan buitenvoeler van Elga niet uitzetten.
- Sensor is direct op de retour geplakt die vanuit de verdelers komt op de 1e verdieping. Kwam draadtechnisch het handigste uit. Daarna nog een paar meter te gaan naar de Elga.
- Sensor dus direct op retourleiding; ik heb isolatie om de sensor aangebracht. Misschien moet ik wat vertraging inbouwen door tussen leiding en sensor wat isolatie aan te brengen?
- Flow op 2, kan wat lager.
- Stooklijn: ik dacht dat die A1 en A3 alleen voor de ketel waren, maar ik ga het proberen
- A4 Off: zou dat uitmaken? Gaat de Elga dan minder hard draaien?
- B4 en B5 limiteren vermogen. Zal kijken of dat uitmaakt.
Wat een opties!
De periode tijd van jouw grafiek is ongeveer 30 minuten, dus redelijk snel . Dat moet goed te regelen met een gedempte regeling. Het setpoint op de thermostaat moet hoger zijn dat de ruimte temperatuur b.v. 22C.
ter controle: is de goene stekker onder goed aangesloten? 5,6 Thermostaat OT Buitensensor 9,10,11 er af gehaald? Zijn de NTC1 en NTC 2 niet verwisseld? Je hebt geen CV ketel?
Dat met die buitenvoeler is toch echt een Honeywell-ding: HCTM detecteert 'automatisch' of er een binnenvoeler is aangesloten, maar gebruikt die alleen als er niet ook een buitenvoeler is aangesloten (staat ook in de manual). De Elga geeft via OT aan de HCTM door dat er een buitenvoeler is (zowel die in de buitenunit, als ook -in mijn geval- de externe) en geeft de buitentemperatuur door naar de HCTM. HCTM interpreteert dat als 'buitenvoeler aangesloten' en concludeert dat hij de externe binnenvoeler mag negeren. Ik zag iets soortgelijks met de Itho 200 thermostaat: die schakelde ook automatisch over op weersafhankelijk (en toen had ik nog niet eens een externe buitenvoeler).Tomexergie schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 17:37:
[...]
Er klopt gewoon iets niet met jouw elga. Ik heb geen buitenvoeler gemonteerd. Ik zie wel op de Touch een buiten temperatuur, maar dat is via de Toshiba. Je moet toch en binnen voeler kunnen monteren volgens de Touch? Dat is een Honeywell ding. De Elga gebruikt van de Touch alleen de OT informatie over de ruimte temperatuur en regelt verder alles zelf. Dat heeft Techneco mij gemaild.
De periode tijd van jouw grafiek is ongeveer 30 minuten, dus redelijk snel . Dat moet goed te regelen met een gedempte regeling. Het setpoint op de thermostaat moet hoger zijn dat de ruimte temperatuur b.v. 22C.
ter controle: is de goene stekker onder goed aangesloten? 5,6 Thermostaat OT Buitensensor 9,10,11 er af gehaald? Zijn de NTC1 en NTC 2 niet verwisseld? Je hebt geen CV ketel?
OT 5,6 gewoon goed aangesloten. Communiceert prima met thermostaat.
NTC's zijn volgens mij goed aangesloten.
Buitenvoeler wel aangesloten gehouden en B1 ook aan, omdat ik nu toch de Celcia 20 aan het werk heb.
CV-ketel (aan/uit) wel aangesloten, maar uitgeschakeld via menu ketel.
Ik merk dat de Elga wel degelijk ook andere OT-info gebruikt (maximale aanvoertemperatuur bv. heeft effect op gedrag Elga), en volgens mij ook het signaal 'warmtevraag'.
Stooklijn vloerverwarming hoog (A1 en A3) en B4/B5 OFF leidde tot 1000W gebruik en overshoot naar 20.2; B4 weer aan gezet.
Setpoint van 22 voor T-retour gaat oververhitting geven. Vannacht T-set op 19.4 en dat resulteerde in 18,4 gemiddeld (18.3-18.5) gemeten in ruimte. Er zit dus maar een graad verschil tussen T-ruimte en T-retour.
Wat zijn mogelijkheden om de regeling te dempen?
- Sensor beetje isoleren t.o.v. retourleiding?
[ Voor 5% gewijzigd door Bram-Bos op 01-04-2016 18:46 ]
Je constateert wel dat er via de sensor op de retourleiding de ruimte temperatuur met 1C verschil geregeld wordt. Dat klopt met mijn berekening. De tijdconstante van het regelcircuit is nu ongeveer 30 minuten i.p.v. 3 uur. Dat moet ook verbetering geven. Alleen dat rare aan/uit gedoe van Elga is tot nu toe onverklaarbaar. Er zit toch echt ergens iets fout. Zijn de NTC's toch niet omgewisseld? De draadjes hebben dezelfde kleur, ik moest ook goed opletten. Volgens techneco gebruikt Elga alleen de temperatuur informatie van de OT thermostaat, de rest doet Elga zelf. Instellingen op de Touch worden niet gebruikt!?!? Toch merkwaardig dan dat je dan toch maximale waarden kan opgeven.Bram-Bos schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 17:56:
[...]
Setpoint van 22 voor T-retour gaat oververhitting geven. Vannacht T-set op 19.4 en dat resulteerde in 18,4 gemiddeld (18.3-18.5) gemeten in ruimte. Er zit dus maar een graad verschil tussen T-ruimte en T-retour.
Wat zijn mogelijkheden om de regeling te dempen?
- Sensor beetje isoleren t.o.v. retourleiding?
Ik probeer te zoeken. Is de buitensensor aangesloten op de contacten 9,10,11 van de Elga? Alles er af halen. Je hebt een CV ketel aangesloten op Elga? Misschien zit daar het probleem. Heb je A4=on al geprobeerd, CV ketel uitgeschakeld. Alles wat storing kan geven elimineren.
Heeft Techneco de printplaat/software al een keer getest?
NTC's zijn zeker niet omgewisseld. Ik heb het net nog gecheckt. En op de HTC zag ik altijd een hogere aanvoer-T dan retour-T bij in bedrijf, dus dat klopt ook.Tomexergie schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 19:39:
[...]
Je constateert wel dat er via de sensor op de retourleiding de ruimte temperatuur met 1C verschil geregeld wordt. Dat klopt met mijn berekening. De tijdconstante van het regelcircuit is nu ongeveer 30 minuten i.p.v. 3 uur. Dat moet ook verbetering geven. Alleen dat rare aan/uit gedoe van Elga is tot nu toe onverklaarbaar. Er zit toch echt ergens iets fout. Zijn de NTC's toch niet omgewisseld? De draadjes hebben dezelfde kleur, ik moest ook goed opletten. Volgens techneco gebruikt Elga alleen de temperatuur informatie van de OT thermostaat, de rest doet Elga zelf. Instellingen op de Touch worden niet gebruikt!?!? Toch merkwaardig dan dat je dan toch maximale waarden kan opgeven.
Ik probeer te zoeken. Is de buitensensor aangesloten op de contacten 9,10,11 van de Elga? Alles er af halen. Je hebt een CV ketel aangesloten op Elga? Misschien zit daar het probleem. Heb je A4=on al geprobeerd, CV ketel uitgeschakeld. Alles wat storing kan geven elimineren.
Heeft Techneco de printplaat/software al een keer getest?
Die maximale aanvoer-T instellen op HTC heb ik getest bij hybride variant (WA op HTC, Ruimte-afhankelijk op Elga). Toen bleek die vooral beperkend voor de retour-T...
Heb alle parafernalia eraf gehaald. Buitensensor afgekoppeld. CV-ketel afgekoppeld, en stond al sowieso uit verwarmingsbedrijf (kan dus niet per ongeluk aangaan). A4 ON stond vannacht aan, heb ik op jouw suggestie uitgezet.
Techneco heeft hier eind februari de nieuwe software geïnstalleerd. Ik weet niet of ze ook de printplaat hebben getest.
Wat ik vanmiddag zag:
- Elga begint met pomp draaien zonder buitenunit (circa 1 min): T-retour = 19.5
- Elga gaat naar 300-350W en blijft daar een minuut of misschien twee hangen: T-retour is gezakt naar 19.4
- Elga gaat dan naar 500-600W: T-retour stijgt langzamerhand weer naar 19.7 (of misschien 19.8 maar heb ik dat net niet gezien) en stopt dan.
- Soms overshoot naar 19.9 of 20.0
Pompsnelheid op maximaal (6,5) leidt tot een nog veel kortere run, maar met weinig overshoot. Vermogen blijft maximaal
Net sensor in een stukje piepschuim verpakt en tegen retour aangelegd. Overshoot naar 20.2
Nog even ter aanvulling. Het hydraulische gedeelte: Is de flow al eens gemeten? Als die veel te laag is , dan zal Elga ook aan/uit gedrag gaan vertonen. Misschien ook 1000 l/h proberen. Staan er geen afsluiters, regelventielen geknepen?
Wat mij hoop geeft ia dat de periode tijd van het blok profiel met een factor 6 korter geworden is. Dus de traagheid is uit het leempakket gehaald en de ruimte temperatuur wordt toch indirect geregeld. Tot zover klopt alles, maar verder...............
Wat super dat je zo meedenkt met deze puzzel om de Elga te laten dimmen.Tomexergie schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 20:11:
[...]
Nog even ter aanvulling. Het hydraulische gedeelte: Is de flow al eens gemeten? Als die veel te laag is , dan zal Elga ook aan/uit gedrag gaan vertonen. Misschien ook 1000 l/h proberen. Staan er geen afsluiters, regelventielen geknepen?
Wat mij hoop geeft ia dat de periode tijd van het blok profiel met een factor 6 korter geworden is. Dus de traagheid is uit het leempakket gehaald en de ruimte temperatuur wordt toch indirect geregeld. Tot zover klopt alles, maar verder...............
Flow is nooit gemeten. Ik heb zo'n 700 meter buis van 10mm in de muur zitten, verdeeld over elf groepen. Maximale opvoerhoogte circa 4 meter verticaal. Maximale leidingafstand 14 meter vanaf verdeler. 7 meter centrale leiding naar verdeler vanaf Elga. Op basis van schema's Wilo dacht ik met pomp = 2 al op 1 m3/h te zitten.
Verdeler heeft twee groepen, waarvan er één (voor de eerste verdieping) geknepen staat.
Het idee van de retour-T is voor mijn systeem helemaal niet zo gek, omdat er een nauwe relatie is tussen ruimte-T en retour-T. Variatie in ruimte-T is bovendien niet zo boeiend, als de oppervlaktetemperatuur van e wanden maar constant is.
Merkte vandaag wel dat in deze setup zoninstraling minder effect heeft, dus wp stookt nog steeds, terwijl het al gauw 19.5 ruimte-T is.
Gezien de kleine temperatuurverschillen op de retour moet er toch iets regeltechnisch fout zijn. De elga reageert op temperatuurverschil tussen gemeten en ingestelde waarde. Die is heel klein, dan moet elga maar een klein beetje corrigeren. Als er een integrator in Elga zit probeert deze dT op 0 te houden. In jou geval lijkt het op een aan/uit regeling en werkt het moduleren niet. Ik heb begrepen dat Elga heel primitief regelt. Gewoon proportioneel met een band van c.a. 0,5C. Geen PID achige regelaar maar alleen de P.Bram-Bos schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 20:09:
[...]
Wat ik vanmiddag zag:
- Elga begint met pomp draaien zonder buitenunit (circa 1 min): T-retour = 19.5
- Elga gaat naar 300-350W en blijft daar een minuut of misschien twee hangen: T-retour is gezakt naar 19.4
- Elga gaat dan naar 500-600W: T-retour stijgt langzamerhand weer naar 19.7 (of misschien 19.8 maar heb ik dat net niet gezien) en stopt dan.
- Soms overshoot naar 19.9 of 20.0
Pompsnelheid op maximaal (6,5) leidt tot een nog veel kortere run, maar met weinig overshoot. Vermogen blijft maximaal
Net sensor in een stukje piepschuim verpakt en tegen retour aangelegd. Overshoot naar 20.2
Mogelijkheden:
* De OT werkt niet goed en geeft alleen aan/uit door (Hoe test je dat???)
* Regeling in de Elga zelf doet slecht werk
* De inverter van de buitenunit werkt niet, of wordt niet goed aangestuurd
* Andere oorzaken???
Dus 70 meter per groep met flow/11 en 10 mm buis. +14 meter diamer? + 7 meter enz. Dat is nogal wat, vandaar jouw extra pomp?Bram-Bos schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 20:21:
[...]
Wat super dat je zo meedenkt met deze puzzel om de Elga te laten dimmen.
Flow is nooit gemeten. Ik heb zo'n 700 meter buis van 10mm in de muur zitten, verdeeld over elf groepen. Maximale opvoerhoogte circa 4 meter verticaal. Maximale leidingafstand 14 meter vanaf verdeler. 7 meter centrale leiding naar verdeler vanaf Elga. Op basis van schema's Wilo dacht ik met pomp = 2 al op 1 m3/h te zitten.
Verdeler heeft twee groepen, waarvan er één (voor de eerste verdieping) geknepen staat.
Het idee van de retour-T is voor mijn systeem helemaal niet zo gek, omdat er een nauwe relatie is tussen ruimte-T en retour-T. Variatie in ruimte-T is bovendien niet zo boeiend, als de oppervlaktetemperatuur van e wanden maar constant is.
Merkte vandaag wel dat in deze setup zoninstraling minder effect heeft, dus wp stookt nog steeds, terwijl het al gauw 19.5 ruimte-T is.
je kunt de flow ook globaal berekenen, globaal. Q=flow l/h/3600*4200*dT [W]
Flow=Q*3600/(4200*dT) Neem voor Q = 4*E(W) de COP=4 aangehouden.
Voorbeeld: Lees je kWh meter af: b.v 1050 W meet het temperatuur verschil aanvoer en retour dT=3C
Dan flow= 1050*4*3600/(4200*3)= 1200 l/h Daar kun je +/- 10% naast zttten. Heb je dit al gedaan?
Met dT kun je ook afstellen; als het vermogen maar niet te veel verandert.
Zit daar niet het probleem? Elga stuurt op band van c.a. 0,5 C Ruimte-TT.Tomexergie schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 20:31:
[...]
Gewoon proportioneel met een band van c.a. 0,5C. Geen PID achtige regelaar maar alleen de P.
- Wij sturen nu op retour-T, maar de Elga denkt dat het ruimte-T is.
- Elga start pas op als T-set 0.2 graden boven setpoint is gedaald. Vanwege de traagheid van het leempakket zakt de retour eerst nog verder naar 19.4 of nog lager, wat voor Elga het signaal is een hogere versterking in te zetten.
- Kennelijk leert de Elga niet van voorafgaande keren.
Wat zou er denk je gebeuren als ik de sensor in het leempakket steek, op een plek midden tussen twee aanvoerbuizen?
Dus zit er geen integrator in?Tomexergie schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 20:31:
[...]
Als er een integrator in Elga zit probeert deze dT op 0 te houden. In jou geval lijkt het op een aan/uit regeling en werkt het moduleren niet. Ik heb begrepen dat Elga heel primitief regelt. Gewoon proportioneel met een band van c.a. 0,5C. Geen PID achige regelaar maar alleen de P.
a. lijkt me onwaarschijnlijk. Ik weet niet eens of het warmtevraagsignaal van de thermostaat wel zo relevant is. Volgens mij beslist de Elga dat zelf op basis van ruimte-T en T-setTomexergie schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 20:31:
[...]
Mogelijkheden:
a De OT werkt niet goed en geeft alleen aan/uit door (Hoe test je dat???)
b Regeling in de Elga zelf doet slecht werk
c De inverter van de buitenunit werkt niet, of wordt niet goed aangestuurd
d Andere oorzaken???
b. Tsja, zou kunnen, maar zolang ik zo'n exotisch systeem heb valt dat lastig hard te maken. En als er nu wijd en zijd voorbeelden waren van mooi constant op deellast werkende Elga's, dan had ik een punt, maar behalve misschien canonball, een incident bij BarryH met zijn ZB en incidenten bij mkleinman heb ik dat nog niet gerapporteerd gezien hier op het forum.
c. Hij heeft maandenlang wél gemoduleerd met de oude software... Aansturing zou probleem kunnen zijn, maar zie b.
d. Wat ik nu zie bij 10 minuten observeren van de retour-T zoals aangegeven op de Celcia 20 is dat die T varieert (en zelfs op en neer gaat) tussen 19.4 en 19.9. Elga staat in rust al die tijd. De retour-T varieert dus al (in stilstand) in een bandbreedte van 0.5 ˚C... Zou ik ook gek van worden als ik Elga was

[ Voor 6% gewijzigd door Bram-Bos op 01-04-2016 21:28 ]
Ik heb geen extra pomp. De Elga doet alles. Pomploze verdeler.Tomexergie schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 20:46:
[...]
Dus 70 meter per groep met flow/11 en 10 mm buis. +14 meter diamer? + 7 meter enz. Dat is nogal wat, vandaar jouw extra pomp?
je kunt de flow ook globaal berekenen, globaal. Q=flow l/h/3600*4200*dT [W]
Flow=Q*3600/(4200*dT) Neem voor Q = 4*E(W) de COP=4 aangehouden.
Voorbeeld: Lees je kWh meter af: b.v 1050 W meet het temperatuur verschil aanvoer en retour dT=3C
Dan flow= 1050*4*3600/(4200*3)= 1200 l/h Daar kun je +/- 10% naast zttten. Heb je dit al gedaan?
Met dT kun je ook afstellen; als het vermogen maar niet te veel verandert.
Oude data van 14-12-2015 (pompstand = 6; alles op verdeler open):
Vermogen: 430W
T-aanvoer: 25,5
T-retour: 22,1
Met jouw formule zou dat betekenen: Flow = (4*430)*3600/(4200*3,4)= 433,6 liter/u
Geschat voor nu (pompstand = 2)
Vermogen: 600W
T-aanvoer: 26
T-retour: 20
Met jouw formule zou dat betekenen: Flow = (4*600)*3600/(4200*6)= 342,8 liter/u
Ofwel: op basis van jouw formule zou ik maximaal zo'n 500 liter per uur hebben (bij een iets hogere COP)...
Helpt dit?
Als er zulke variaties optreden dan is er iets met het flow systeem. Kun je een schema laten zien? Je moet de sensor aanbrengen vlak bij een uitlaat van het leempakket, anders gaan andere temperaturen een rol spelen bij flow stilstand. Of de flow langzaam laten doorlopen (maar dat kan regeltechnisch niet)Bram-Bos schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 21:05:
[...]
Zit daar niet het probleem? Elga stuurt op band van c.a. 0,5 C Ruimte-TT.
- Wij sturen nu op retour-T, maar de Elga denkt dat het ruimte-T is.
- Elga start pas op als T-set 0.2 graden boven setpoint is gedaald. Vanwege de traagheid van het leempakket zakt de retour eerst nog verder naar 19.4 of nog lager, wat voor Elga het signaal is een hogere versterking in te zetten.
- Kennelijk leert de Elga niet van voorafgaande keren.
Wat zou er denk je gebeuren als ik de sensor in het leempakket steek, op een plek midden tussen twee aanvoerbuizen?
[...]
[...]
a. lijkt me onwaarschijnlijk. Ik weet niet eens of het warmtevraagsignaal van de thermostaat wel zo relevant is. Volgens mij beslist de Elga dat zelf op basis van ruimte-T en T-set
b. Tsja, zou kunnen, maar zolang ik zo'n exotisch systeem heb valt dat lastig hard te maken. En als er nu wijd en zijd voorbeelden waren van mooi constant op deellast werkende Elga's, dan had ik een punt, maar behalve misschien canonball, een incident bij BarryH met zijn ZB en incidenten bij mkleinman heb ik dat nog niet gerapporteerd gezien hier op het forum.
c. Hij heeft maandenlang wél gemoduleerd met de oude software... Aansturing zou probleem kunnen zijn, maar zie b.
d. Wat ik nu zie bij 10 minuten observeren van de retour-T zoals aangegeven op de Celcia 20 is dat die T varieert (en zelfs op en neer gaat) tussen 19.4 en 19.9. Elga staat in rust al die tijd. De retour-T varieert dus al (in stilstand) in een bandbreedte van 0.5 ˚C... Zou ik ook gek van worden als ik Elga was
Dit is wel erg laag en misschien te laag. De 500l/h was voor mijn statische berekening voldoende, maar voor de stabiliteit van de Elga weet ik het niet. Het nadeel van een lage flow is dat de Elga een snelle temperatuurstijging van de aanvoer ziet en misschien de regeling instabiel wordt. Je kunt dus niet naar 800 to 1000 liter per uur gaan want 6 is maximaal? Heb je een leiding schema?Bram-Bos schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 21:41:
[...]
Ik heb geen extra pomp. De Elga doet alles. Pomploze verdeler.
Oude data van 14-12-2015 (pompstand = 6; alles op verdeler open):
Vermogen: 430W
T-aanvoer: 25,5
T-retour: 22,1
Met jouw formule zou dat betekenen: Flow = (4*430)*3600/(4200*3,4)= 433,6 liter/u
Geschat voor nu (pompstand = 2)
Vermogen: 600W
T-aanvoer: 26
T-retour: 20
Met jouw formule zou dat betekenen: Flow = (4*600)*3600/(4200*6)= 342,8 liter/u
Ofwel: op basis van jouw formule zou ik maximaal zo'n 500 liter per uur hebben (bij een iets hogere COP)...
Helpt dit?
Ik kan op basis van jouw formule inderdaad niet veel hoger dan 500 (bij pompstand 6 en COP volgens specs Techneco).Tomexergie schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 21:52:
[...]
Dit is wel erg laag en misschien te laag. De 500l/h was voor mijn statische berekening voldoende, maar voor de stabiliteit van de Elga weet ik het niet. Het nadeel van een lage flow is dat de Elga een snelle temperatuurstijging van de aanvoer ziet en misschien de regeling instabiel wordt. Je kunt dus niet naar 800 to 1000 liter per uur gaan want 6 is maximaal? Heb je een leiding schema?
Even een snelle schets, weet niet of dat voldoende is.

Blik op de verdelers. Sorry voor de mess.

Sensor Celcia 20 in piepschuim op retourleiding:

Ik ben nog steeds bezig om een mitsubishi zubadan 11,2 kw te kopen bij Comfortclimaat.
Maar het lijkt wel of ze niet erg willen verkopen. Heb nog steeds geen offerte, of een rekening voor de aanbetaling.
Heb ook al ervaring dat plaatselijke installarteurs ook niet erg gretig reageren om te leveren.
Iemand nog een adres met nette prijzen, die wel willen leveren?
Ik wil zelf gaan installeren, behalve het vacumeren en vullen.
Ik woon omgeving Nijmegen.
Maar het lijkt wel of ze niet erg willen verkopen. Heb nog steeds geen offerte, of een rekening voor de aanbetaling.
Heb ook al ervaring dat plaatselijke installarteurs ook niet erg gretig reageren om te leveren.
51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.
Gewoon in Duitsland of Spanje bestellen... De NL'se winkels hebben geen interesse lijkt het wel...patrickvanvalen schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 23:07:
Ik ben nog steeds bezig om een mitsubishi zubadan 11,2 kw te kopen bij Comfortclimaat.
Het water stroomt bij 500l/h met 0,16 m/sec door de pijpjes in het leem. Dat erg erg langzaam en heeft weinig weerstand. Ik neem aan dat de verzamel leidingen 20mm zijn normaal voor dit systeem..Bram-Bos schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 22:06:
[...]
Ik kan op basis van jouw formule inderdaad niet veel hoger dan 500 (bij pompstand 6 en COP volgens specs Techneco).
Even een snelle schets, weet niet of dat voldoende is.
[afbeelding]
Blik op de verdelers. Sorry voor de mess.
[afbeelding]
Sensor Celcia 20 in piepschuim op retourleiding:
[afbeelding]
Er zou veel meer door heen moeten kunnen. Er zit ergens een weerstand. Ik zie afsluiters op de verdelers zitten die misschien te veel weerstand hebben. Met 4mwk moet je toch meer dan 1000l/h door dit systeem kunnen trekken lijkt mij. Ik wil wel een weerstandsberekening maken, maar dan moet ik wel meer informatie hebben.Ik ga nu slapen, ben morgen de hele dag weg, maar we gaan door met zoeken naar een oplossing.
Hier net de Elga pomp naar stand 2 gezet van stand 5. Nu kijken of ik een regelmatiger - lager wattage - krijg
Doe ook mee met valsspelen.... hier 135 kwh in maart met brine/water wp, 98 kwh in februari.BenEco schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 11:24:
[...]
[...]
Dat is valsspelen met L/L WP.
Maart 2015 met mijn 2 L/L warmtepompen 246kWh verbruik, 23 graden binnen en aan 07.00 tot 23.00.
Inmiddels al weer een week geleden dat de wp draaide, genoeg zonnewarmte overdag om de boel warm te houden en weinig afkoeling door goede isolatie in combinatie met veel massa.
Helaas is dit te herkenbaar..patrickvanvalen schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 23:07:
Pas heb ik zelf ook comfort klimaat om een offerte gevraagd, net als bij een paar andere bedrijven die zich met warmtepompen bezig zeggen te houden. Uitendelijk regageerden de meeste niet eens. Een enkeling vroeg om meer informatie of wilde een offerte opstellen (1 heb k zelfs een vracht foto's gestuurd van mijn CV ketel opstelling n heb ik via de telefoon vrij veel overlegd) maar niemand heeft mij een offerte gegeven.. Enkel de lokale installateur wilde wel, al was het meer omdat hij zich meer op durzame energie wilde gaan richten, en nog niet veel ervaring had met warmtepompen
Uiteindelijk enkel van de lokale man een offerte ontvangen, en deze heeft 'm ook geinstalleerd.
Mijn tip is dan ook om gewoon eens in je directe omgeving te kijken. De lokale man kan er ook snel bij zijn als de WP niet werkt zodat je in de winter niet in de kou hoeft te zitten. Een CV ketel laat je immers ook installeren door een lokaal iemand.
Dus zoek even naar een lokale loodgieter ipv een echt gespecialiseerd WP bedrijf.
7400 Wp op het dak
Inmiddels wat meer ingelezen over de werking van verschillende soorten warmtepompen en NIBE is inderdaad heel duur voor wat je krijgt (modulerend is nog duurder, vanaf 11k of zo). Dus ik ben nu ook het kijken naar Mitsubishi Ecodan PCR75V set.koevlaas2 schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 09:40:
[...]
Ook voor dit verhaal geldt weer helemaal zelf doen kost de helft minder.
WP vind ik nogal prijzig, misschien dat je met een Mitsubishi Ecodan (7,5 KW) voor de helft van € 8893 klaar bent.
Je kan ook nog € 2300,- subsidie op de WP krijgen.
Vind het alleen vreemd dat er in die ecodan's een veel kleinere booster-heater in zit (2 kw) vergeleken met de NIBE Split 1 binnenunit (9 kw). Kan die op de echt koude dagen wel van voldoende warm water voorzien, vraag ik me dan af.
Edit: begrijp inmiddels het setnummer-systeem van die apparaten
[ Voor 30% gewijzigd door Vincm op 02-04-2016 11:41 ]
volgens de Specs zouden de Mitsubishi power inverter tot -20 werken en de zubadan tot -25
ik denk dat daarom er een kleinere booster heater in zit.
de binnenunit is wel voorbereid op een 3 traps Elec heater.
ik denk dat daarom er een kleinere booster heater in zit.
de binnenunit is wel voorbereid op een 3 traps Elec heater.
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Als eerste: ik heb dit niet allemaal zelf verzonnen maar mijn script is gebaseerd op de informatie die je onder andere hier kan vinden:Christian M. schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 07:12:
[...]
Ik heb ook plugwise en domoticz draaien. Je opzet klinkt interessant en mocht je het willen delen hou ik me ook aanbevolen.
https://knowledge.zomers.eu/plugwise/Pages/Extract-actual-information-from-Plugwise.aspx
Je hebt de interne webserver van plugwise nodig, die draait bij mij op http://192.168.72.3:8080. In de WWW-directory zet je de volgende file: koen.xml (die vind je via bovenstaande URL).
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1" standalone="yes"?> <appliances> <% if ((Request.get["mac"] != undefined) && (Request.get["mac"] != '')) $macfilter = Request.get["mac"] else $macfilter = '' /if foreach Plugwise.Appliances $appliance = $_Value if (($macfilter == '') || ($macfilter == $appliance.Module.MacAddress)) echo "<appliance>\n" echo "<name>",$appliance.Name.Replace("'","`").Replace("&","+").Replace("<","("),"</name>\n" echo "<powerstate>",$appliance.PowerState,"</powerstate>\n" echo "<currentpowerusagewatts>",$appliance.PowerUsage,"</currentpowerusagewatts>\n" echo "<totalpowerusagekwh>",$appliance.TotalUsage,"</totalpowerusagekwh>\n" echo "<macaddress>",$appliance.Module.MacAddress,"</macaddress>\n" echo "</appliance>\n" /if /foreach %> </appliances> |
De MAC-adressen die je in onderstaand script gebruikt zoek je op met behulp van de informatie die je uit koen.xml kan halen (even googlen).
In de raspberry PI (die draait bij mij Domoticz op) maak je een script in de scripts-directory. Hiervoor moet je ook wat additionele packages installeren onder andere 'bc' want er wordt wat gerekend door het script. Ik ben geen programmeur dus het is vast en zeker slechte of inefficiente code maar het werkt wel.
Dit script trap je met crontab iedere minuut af. Ik meet in totaal negen devices en maak ook nog een totaal voor de zonnepanelen. Als jij maar één device hebt, is je script een stuk korter.
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
| #!/bin/sh # Domoticz server SERVER="192.168.72.96:8080" rm /tmp/daikin rm /tmp/koelkast rm /tmp/cvmv rm /tmp/media rm /tmp/pvdak rm /tmp/pvhoog rm /tmp/pvlaag rm /tmp/vwvv rm /tmp/wasmachine wget http://192.168.72.3:8080/koen2.xml?mac=000D6F0000B1BEEA -O /tmp/daikin wget http://192.168.72.3:8080/koen2.xml?mac=000D6F0000D35E43 -O /tmp/koelkast wget http://192.168.72.3:8080/koen2.xml?mac=000D6F00039D8608 -O /tmp/cvmv wget http://192.168.72.3:8080/koen2.xml?mac=000D6F00023A5BF9 -O /tmp/media wget http://192.168.72.3:8080/koen2.xml?mac=000D6F00023A5CA6 -O /tmp/pvdak wget http://192.168.72.3:8080/koen2.xml?mac=000D6F0000D35D89 -O /tmp/pvhoog wget http://192.168.72.3:8080/koen2.xml?mac=000D6F0000729319 -O /tmp/pvlaag wget http://192.168.72.3:8080/koen2.xml?mac=000D6F0000B1D92D -O /tmp/vwvv wget http://192.168.72.3:8080/koen2.xml?mac=000D6F000072B335 -O /tmp/wasmachine daikinpower="$(sed -n '/currentpowerusagewatts/{s/.*<currentpowerusagewatts>//;s/<\/currentpowerusagewatts.*//;p;}' /tmp/daikin)" daikinkwh="$(sed -n '/totalpowerusagekwh/{s/.*<totalpowerusagekwh>//;s/<\/totalpowerusagekwh.*//;p;}' /tmp/daikin)" daikinwh=`echo $daikinkwh \\* 1000 | bc` curl "http://192.168.72.96:8080/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=37&nvalue=0&svalue=$daikinpower;$daikinwh" koelkastpower="$(sed -n '/currentpowerusagewatts/{s/.*<currentpowerusagewatts>//;s/<\/currentpowerusagewatts.*//;p;}' /tmp/koelkast)" koelkastkwh="$(sed -n '/totalpowerusagekwh/{s/.*<totalpowerusagekwh>//;s/<\/totalpowerusagekwh.*//;p;}' /tmp/koelkast)" koelkastwh=`echo $koelkastkwh \\* 1000 | bc` curl "http://192.168.72.96:8080/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=39&nvalue=0&svalue=$koelkastpower;$koelkastwh" cvmvpower="$(sed -n '/currentpowerusagewatts/{s/.*<currentpowerusagewatts>//;s/<\/currentpowerusagewatts.*//;p;}' /tmp/cvmv)" cvmvkwh="$(sed -n '/totalpowerusagekwh/{s/.*<totalpowerusagekwh>//;s/<\/totalpowerusagekwh.*//;p;}' /tmp/cvmv)" cvmvwh=`echo $cvmvkwh \\* 1000 | bc` curl "http://192.168.72.96:8080/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=43&nvalue=0&svalue=$cvmvpower;$cvmvwh" mediapower="$(sed -n '/currentpowerusagewatts/{s/.*<currentpowerusagewatts>//;s/<\/currentpowerusagewatts.*//;p;}' /tmp/media)" mediakwh="$(sed -n '/totalpowerusagekwh/{s/.*<totalpowerusagekwh>//;s/<\/totalpowerusagekwh.*//;p;}' /tmp/media)" mediawh=`echo $mediakwh \\* 1000 | bc` curl "http://192.168.72.96:8080/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=38&nvalue=0&svalue=$mediapower;$mediawh;" pvdakpower="$(sed -n '/currentpowerusagewatts/{s/.*<currentpowerusagewatts>//;s/<\/currentpowerusagewatts.*//;p;}' /tmp/pvdak)" pvdakkwh="$(sed -n '/totalpowerusagekwh/{s/.*<totalpowerusagekwh>//;s/<\/totalpowerusagekwh.*//;p;}' /tmp/pvdak)" pvdakwh=`echo $pvdakkwh \\* -1000 | bc` pvdakpowerpos=`echo $pvdakpower \\* -1 | bc` curl "http://192.168.72.96:8080/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=44&nvalue=0&svalue=$pvdakpowerpos;$pvdakwh;" pvhoogpower="$(sed -n '/currentpowerusagewatts/{s/.*<currentpowerusagewatts>//;s/<\/currentpowerusagewatts.*//;p;}' /tmp/pvhoog)" pvhoogkwh="$(sed -n '/totalpowerusagekwh/{s/.*<totalpowerusagekwh>//;s/<\/totalpowerusagekwh.*//;p;}' /tmp/pvhoog)" pvhoogwh=`echo $pvhoogkwh \\* -1000 | bc` pvhoogpowerpos=`echo $pvhoogpower \\* -1 | bc` curl "http://192.168.72.96:8080/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=45&nvalue=0&svalue=$pvhoogpowerpos;$pvhoogwh;" pvlaagpower="$(sed -n '/currentpowerusagewatts/{s/.*<currentpowerusagewatts>//;s/<\/currentpowerusagewatts.*//;p;}' /tmp/pvlaag)" pvlaagkwh="$(sed -n '/totalpowerusagekwh/{s/.*<totalpowerusagekwh>//;s/<\/totalpowerusagekwh.*//;p;}' /tmp/pvlaag)" pvlaagwh=`echo $pvlaagkwh \\* -1000 | bc` pvlaagpowerpos=`echo $pvlaagpower \\* -1 | bc` curl "http://192.168.72.96:8080/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=46&nvalue=0&svalue=$pvlaagpowerpos;$pvlaagwh;" vwvvpower="$(sed -n '/currentpowerusagewatts/{s/.*<currentpowerusagewatts>//;s/<\/currentpowerusagewatts.*//;p;}' /tmp/vwvv)" vwvvkwh="$(sed -n '/totalpowerusagekwh/{s/.*<totalpowerusagekwh>//;s/<\/totalpowerusagekwh.*//;p;}' /tmp/vwvv)" vwvvwh=`echo $vwvvkwh \\* 1000 | bc` curl "http://192.168.72.96:8080/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=47&nvalue=0&svalue=$vwvvpower;$vwvvwh;" wasmachinepower="$(sed -n '/currentpowerusagewatts/{s/.*<currentpowerusagewatts>//;s/<\/currentpowerusagewatts.*//;p;}' /tmp/wasmachine)" wasmachinekwh="$(sed -n '/totalpowerusagekwh/{s/.*<totalpowerusagekwh>//;s/<\/totalpowerusagekwh.*//;p;}' /tmp/wasmachine)" wasmachinewh=`echo $wasmachinekwh \\* 1000 | bc` curl "http://192.168.72.96:8080/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=48&nvalue=0&svalue=$wasmachinepower;$wasmachinewh;" pvopwekpower=`echo $pvdakpowerpos + $pvhoogpowerpos + $pvlaagpowerpos | bc` pvopwekwh=`echo $pvdakwh + $pvhoogwh + $pvlaagwh | bc` # pvopwekpower=`echo $pvopwekpowerneg \\* -1 | bc` # pvopwekwh=`echo $pvopwekwhneg \\* -1 | bc` curl "http://192.168.72.96:8080/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=49&nvalue=0&svalue=$pvopwekpower;$pvopwekwh;" |
Mocht je nog vragen hebben, laat het dan even weten.
Goed man!
Correct me if i'm wrong.Vincm schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 11:08:
[...]
Inmiddels wat meer ingelezen over de werking van verschillende soorten warmtepompen en NIBE is inderdaad heel duur voor wat je krijgt (modulerend is nog duurder, vanaf 11k of zo). Dus ik ben nu ook het kijken naar Mitsubishi Ecodan PCR75V set.
Vind het alleen vreemd dat er in die ecodan's een veel kleinere booster-heater in zit (2 kw) vergeleken met de NIBE Split 1 binnenunit (9 kw). Kan die op de echt koude dagen wel van voldoende warm water voorzien, vraag ik me dan af.
Edit: begrijp inmiddels het setnummer-systeem van die apparatenHaalt weer wat verwarring weg.
Ik dacht dat je kan kiezen tussen 2, 4 en 6 KW backup heating in de Ecodan. Kijk anders even in de gebruikershandleiding hier staat dit wel in.
Ik bedacht me vandaag, dat ik sinds half januari de verdeler voor de bovenverdieping heb geknepen om het boven wat minder warm te hebben dan beneden. Ik heb nog eens naar de logfiles van mijn energiemeter gekeken, en concludeer nu dat die oscillatie toen zijn intrede heeft gedaan. Alleen bleef de Elga tot de software-update van eind feb nog wel op deellast werken.Tomexergie schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 00:28:
[...]
Het water stroomt bij 500l/h met 0,16 m/sec door de pijpjes in het leem. Dat erg erg langzaam en heeft weinig weerstand. Ik neem aan dat de verzamel leidingen 20mm zijn normaal voor dit systeem..
Er zou veel meer door heen moeten kunnen. Er zit ergens een weerstand. Ik zie afsluiters op de verdelers zitten die misschien te veel weerstand hebben. Met 4mwk moet je toch meer dan 1000l/h door dit systeem kunnen trekken lijkt mij. Ik wil wel een weerstandsberekening maken, maar dan moet ik wel meer informatie hebben.Ik ga nu slapen, ben morgen de hele dag weg, maar we gaan door met zoeken naar een oplossing.
Kan dat de weerstand zijn waar jij naar zocht?
Welke gegevens heb je nodig voor een weerstandsberekening?
Even rekenen:
189 KWH : 100m2= 1,89 KWH m2 x 153m2 die ik heb= 289,xx KWH gevaarlijk dicht bij mijn verbruik van 290 KWH.
Heb ook naar prijzen geinformeerd bij een plaatselijke installateur. Maar dat gaat mij dan toch wel een 2000 euro duurder worden.
Ik praat dan over een Mitsubishi zubadan drie fasen 11,2 kw, en twee rvs boilervaten Flamco van 300 liter, en dan de besturings unit voor de Zubadan.
Wil best wat meer betalen, maar vind dit toch wel de moeite waard!
Misschien moet ik maar eens in duitsland gaan informeren bij een installateur, zit hier toch dicht bij de grens.
Ik praat dan over een Mitsubishi zubadan drie fasen 11,2 kw, en twee rvs boilervaten Flamco van 300 liter, en dan de besturings unit voor de Zubadan.
Wil best wat meer betalen, maar vind dit toch wel de moeite waard!
Misschien moet ik maar eens in duitsland gaan informeren bij een installateur, zit hier toch dicht bij de grens.
51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.
Mijn 11,2 kW Zubadan heb ik hier gekocht:
https://www.esz-nrw.de/Wa...ydromodul-EHSC-YM9EB.html
Ze zitten in Dortmund, dus niet al te ver van Nijmegen. Ik ben er vorig jaar met aanhanger naartoe gereden om de Zubadan op te halen.
https://www.esz-nrw.de/Wa...ydromodul-EHSC-YM9EB.html
Ze zitten in Dortmund, dus niet al te ver van Nijmegen. Ik ben er vorig jaar met aanhanger naartoe gereden om de Zubadan op te halen.
Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV
Voor een weerstandsberekening heb je nodig een schema met leiding diameters, bochten, type afsluiter/kranen, verdelers, alle lengtes buis. Kortom heel gedetailleerd het hydraulische systeem. Er wordt dan een Zeta waarde berekend. Drukverschil is evenredig met flow^2 en zeta waarde. Met de pomp grafiek kun je de evenwichts situatie vaststellen en daaruit de flow. Ik zal en PM sturen hoe we dat gaan aanpakken, want dit wordt veel te gedetailleerd voor het forum.Bram-Bos schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 21:27:
[...]
Ik bedacht me vandaag, dat ik sinds half januari de verdeler voor de bovenverdieping heb geknepen om het boven wat minder warm te hebben dan beneden. Ik heb nog eens naar de logfiles van mijn energiemeter gekeken, en concludeer nu dat die oscillatie toen zijn intrede heeft gedaan. Alleen bleef de Elga tot de software-update van eind feb nog wel op deellast werken.
Kan dat de weerstand zijn waar jij naar zocht?
Welke gegevens heb je nodig voor een weerstandsberekening?
Gisteren geexperimenteerd met de flow op de ELGA.
Bij mij staat deze standaard op 5. Op 6 hoor ik wat ruis in leidingen, dus dat vind ik niet comfortabel.
In onderstaand plaatje is eea een beetje te zien:

Het eerste gele stuk, vanaf 07:55:
Elga op ca. 750 watt, dan om 0915 draai ik de flow van stand 5 naar stand 2 en ELGA gaat gelijk naar 1000 Watt.Tot ca. 1400 uur de ELGA zo laten staan.
Ik kan deze stijging niet zo goed verklaren.
om ca. 1400 uur de pomp weer naar stand 5 gezet (zag toen ook een daling van het wattage. Het totaal is echter zo'n instabiel lijntje, dat ik het ook allemaal niet de absoluut wil interpreteren.
Overdag was de Zonneboiler goed actief en daarmee verklaar ik de lage pieken van 11 tot 01 uur. rond 01 zal de ZB zn warmte weer kwijt zijn geweest en deed de ELGA het weer helemaal zelf.
Wellicht heb ik hetzelfde als Bram-Bos: de ELGA stuurt te agressief, daardoor watermassa teveel verwarmd wat daarna tot doorschietende temperatuur leidt. en de ELGA stopt weer abrupt.
Dit in ieder geval voor de temperatuur van afgelopen nacht. De nacht ervoor ging het beter.
de Celcia thermostaat staat al ingesteld op een traag verwarm systeem, dus het enige wat ik er nog aan kan doen, denk ik is een eigen regeling met OTGW ofzo.
Wellicht is het een optie om de ELGA op weersafhankelijk stoken te zetten (maar bij mijn model moet Techneco daar voor langskomen) en dan met aan/uit thermostaat de contacten 30/31 schakelen (Via relais) zodat de elga stopt als het binnen warm genoeg is en weer aangaat als het binnen te koud wordt.
Wie heeft er ervaring met het weersafhankelijk stoken van de ELGA?
Bij mij staat deze standaard op 5. Op 6 hoor ik wat ruis in leidingen, dus dat vind ik niet comfortabel.

Elga op ca. 750 watt, dan om 0915 draai ik de flow van stand 5 naar stand 2 en ELGA gaat gelijk naar 1000 Watt.Tot ca. 1400 uur de ELGA zo laten staan.
om ca. 1400 uur de pomp weer naar stand 5 gezet (zag toen ook een daling van het wattage. Het totaal is echter zo'n instabiel lijntje, dat ik het ook allemaal niet de absoluut wil interpreteren.
Overdag was de Zonneboiler goed actief en daarmee verklaar ik de lage pieken van 11 tot 01 uur. rond 01 zal de ZB zn warmte weer kwijt zijn geweest en deed de ELGA het weer helemaal zelf.
Wellicht heb ik hetzelfde als Bram-Bos: de ELGA stuurt te agressief, daardoor watermassa teveel verwarmd wat daarna tot doorschietende temperatuur leidt. en de ELGA stopt weer abrupt.
Dit in ieder geval voor de temperatuur van afgelopen nacht. De nacht ervoor ging het beter.
de Celcia thermostaat staat al ingesteld op een traag verwarm systeem, dus het enige wat ik er nog aan kan doen, denk ik is een eigen regeling met OTGW ofzo.
Wellicht is het een optie om de ELGA op weersafhankelijk stoken te zetten (maar bij mijn model moet Techneco daar voor langskomen) en dan met aan/uit thermostaat de contacten 30/31 schakelen (Via relais) zodat de elga stopt als het binnen warm genoeg is en weer aangaat als het binnen te koud wordt.
[ Voor 92% gewijzigd door BarryH op 03-04-2016 10:31 ]
Herkenbaar!BarryH schreef op zondag 03 april 2016 @ 10:14:
Gisteren geexperimenteerd met de flow op de ELGA.
[afbeelding]
- Heb je al eens met B4 geëxperimenteerd?
- Welke aanvoertemperatuur heb je?
- Hoeveel watermassa heb jij in je systeem? Bij mij is dat relatief beperkt. Ik schat 40 liter ofzo.
- Ik heb een paar keer geëxperimenteerd met WA-regeling, maar elke keer met teleurstellend resultaat: 1. geen terugmodulatie; 2. volstrekt onduidelijk wanneer Elga weer aanging (en vaak veel te laat) na uitschakelen; 3. Honeywell Touch doet sowieso moeilijk met WA-regeling onder de 29 graden aanvoer-T (begreep ik van Techneco zelf).
- B4: heb ik wel op de printplaat zitten maar heeft bij mijn versie geen benoemde functieBram-Bos schreef op zondag 03 april 2016 @ 11:03:
[...]
Herkenbaar!
- Heb je al eens met B4 geëxperimenteerd?
- Welke aanvoertemperatuur heb je?
- Hoeveel watermassa heb jij in je systeem? Bij mij is dat relatief beperkt. Ik schat 40 liter ofzo.
- Ik heb een paar keer geëxperimenteerd met WA-regeling, maar elke keer met teleurstellend resultaat: 1. geen terugmodulatie; 2. volstrekt onduidelijk wanneer Elga weer aanging (en vaak veel te laat) na uitschakelen; 3. Honeywell Touch doet sowieso moeilijk met WA-regeling onder de 29 graden aanvoer-T (begreep ik van Techneco zelf).
- Aanvoertemp. is ca. 32,7 graden, retour 29-30 graden (bij 1000Watt gebruik van ELGA)
- Watermassa: Dat zou ik echt eens moeten berekenen. Ik heb 36KW aan radiatoren (Bij 70/50 temperatuur), waarvan 2 ledenradiatoren. Ik ga dit proberen te berekenen.
- Weersafhankelijk: dat hoef ik dus niet te proberen.
Je hebt Carrier, neem ik aan. Dan kennelijk geen B4/B5 optieBarryH schreef op zondag 03 april 2016 @ 11:12:
[...]
- B4: heb ik wel op de printplaat zitten maar heeft bij mijn versie geen benoemde functie
- Aanvoertemp. is ca. 32,7 graden, retour 29-30 graden (bij 1000Watt gebruik van ELGA)
- Watermassa: Dat zou ik echt eens moeten berekenen. Ik heb 36KW aan radiatoren (Bij 70/50 temperatuur), waarvan 2 ledenradiatoren. Ik ga dit proberen te berekenen.
- Weersafhankelijk: dat hoef ik dus niet te proberen.
- Waarom zou je WA niet proberen? Je aanvoer-T is hoger dan 29˚C, en Honeywell heeft op zich de functie van ruimte-T-compensatie (zodat hij uitschakelt als ruimte-T wordt bereikt)
Hier!BarryH schreef op zondag 03 april 2016 @ 10:14:
[..]
Stooklijn: 42 -0.7* buitentemp. Aanvoer - GewensteAanvoer > 1 => Room Setpoint naar beneden. Aanvoer te laag? Dan Room Setpoint omhoog.
Via de normale thermostaat en aansturing? of via je OTGW/Netduino?hansdegit schreef op zondag 03 april 2016 @ 11:59:
[...]
Hier!
Stooklijn: 42 -0.7* buitentemp. Aanvoer - GewensteAanvoer > 1 => Room Setpoint naar beneden. Aanvoer te laag? Dan Room Setpoint omhoog.
En lukt het daarmee om de Elga op deellast te laten werken?hansdegit schreef op zondag 03 april 2016 @ 11:59:
[...]
Hier!
Ik zie maar weinig L/W wp`s die dit lukt, maar leuk dat het kankoevlaas2 schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 21:31:
[...]
Even rekenen:
189 KWH : 100m2= 1,89 KWH m2 x 153m2 die ik heb= 289,xx KWH gevaarlijk dicht bij mijn verbruik van 290 KWH.
Mijn verbruik kan nog wel lager als ik al het dubbelglas van 1990 vervang en iets aan de spouwmuren doe.
Maar alles op z`n tijd, ik heb lang last gehad van een sputterende inkomende geldstroom
Zo de uitbreidingen aan pv panelen tbv de warmtepomp hangen. Nu nog wachten op de bevestigingsmaterialen (komen vrijdag pas) voordat de pv panelen van de zolder op het dak kunnen
pv panelen staan vooralsnog op de zolder niks te doen...
Nu ligt er straks 8.800 Wp wat ook ongeveer 8.089 kwh moet opwekken per jaar (91,9% rendement; komt op oost-west ligging onder 12 graden). Genoeg voor huisverbruik en warmtepomp (Elga en nog op te halen Ecodan in spanje ergens in aug). Verbruik wordt dan als volgt:
4.749 = normaal verbruik woning
3.257 = verbruik warmtepompen
8.089 = opwekking zonnepanelen
-------
-83 kwh jaarverbruik
gasverbruik zal uitkomen op 374 m3 (enkel nodig voor douchen, ongeveer 1 m3 per dag voor 4 personen (en bijna 5
))
Rekening dit jaar bij budgetenergie (incl EUR 310 welkomstkorting): EUR -5 per jaar
m.a.w tot aan 2020 geloof ik het nu wel even. Laat die overgangsregeling maar komen...

kan een installateur nog iets van leren
hoezo draden of buizen in het zicht? (alleen ac schakelaars hangen a) niet waterpas en b) niet beide exact in het midden van inverter -> was niet praktisch)

Die loshangende UTP draden zijn van de temp sensoren op alle verwarmingsbuizen tbv Elga/Vera Domotica. Hier komt overigens en kast omheen dus draden in het zicht is geen probleem!

pv panelen staan vooralsnog op de zolder niks te doen...
Nu ligt er straks 8.800 Wp wat ook ongeveer 8.089 kwh moet opwekken per jaar (91,9% rendement; komt op oost-west ligging onder 12 graden). Genoeg voor huisverbruik en warmtepomp (Elga en nog op te halen Ecodan in spanje ergens in aug). Verbruik wordt dan als volgt:
4.749 = normaal verbruik woning
3.257 = verbruik warmtepompen
8.089 = opwekking zonnepanelen
-------
-83 kwh jaarverbruik
gasverbruik zal uitkomen op 374 m3 (enkel nodig voor douchen, ongeveer 1 m3 per dag voor 4 personen (en bijna 5
Rekening dit jaar bij budgetenergie (incl EUR 310 welkomstkorting): EUR -5 per jaar
m.a.w tot aan 2020 geloof ik het nu wel even. Laat die overgangsregeling maar komen...

kan een installateur nog iets van leren

Die loshangende UTP draden zijn van de temp sensoren op alle verwarmingsbuizen tbv Elga/Vera Domotica. Hier komt overigens en kast omheen dus draden in het zicht is geen probleem!
[ Voor 22% gewijzigd door develdonk op 03-04-2016 14:29 ]
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Alle Netduino's zijn overleden / onbetrouwbaar. Zit nu op Arduino; da's tenminste stabiel. Maar inderdaad, via de OT Gateway.BarryH schreef op zondag 03 april 2016 @ 12:05:
[...]
Via de normale thermostaat en aansturing? of via je OTGW/Netduino?
Yep. Tenminste, vaak. Soms vertelt de controller aan de Elga om op 50% vermogen te werke, maar gisteren betrapte ik de Elga op een stroomverbruik van 1200W bij die "stand".Bram-Bos schreef op zondag 03 april 2016 @ 12:19:
[...]
En lukt het daarmee om de Elga op deellast te laten werken?
Als je retour redelijk in de buurt van je aanvoer komt, werkt deze vorm van vermogenscontrole best goed.
ontopic: En ter vergelijking hier het regelgedrag van mijn elga:
Elga/Toshiba vanaf 6 okt 2015:
10.629 kw warmte
2.586 kwh
4,111 sCOP
(gisteren weer voor het eerst een 24-uurs COP gedraaid van 5,0) dus de sCOP gaat nu langzaam weer omhoog totdat de verwarming geheel uit kan.
En de temp curve / kwh curve ziet er dan zo uit:
Elga/Toshiba vanaf 6 okt 2015:
10.629 kw warmte
2.586 kwh
4,111 sCOP
(gisteren weer voor het eerst een 24-uurs COP gedraaid van 5,0) dus de sCOP gaat nu langzaam weer omhoog totdat de verwarming geheel uit kan.
En de temp curve / kwh curve ziet er dan zo uit:

[ Voor 7% gewijzigd door develdonk op 03-04-2016 14:30 ]
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
In dit geval is het de persoon die het verschil maakt.Speedy-Andre schreef op zondag 03 april 2016 @ 12:51:
[...]
Ik zie maar weinig L/W wp`s die dit lukt, maar leuk dat het kan
Mijn verbruik kan nog wel lager als ik al het dubbelglas van 1990 vervang en iets aan de spouwmuren doe.
Als we binnenkort nog meer zonnepanelen hebben dan kan in het najaar de WP lekker lang aan en gaat het verbruik ook omhoog.
[quote]
Maar alles op z`n tijd, ik heb lang last gehad van een sputterende inkomende geldstroom
[quote]
Per a.s. December heb ik ook geen baan meer, ik hoop dat ik snel een nieuwe vind.
Ik heb m`n stookgedrag niet aangepast, maar ik doe wel rolluiken open als er zon op staat.koevlaas2 schreef op zondag 03 april 2016 @ 14:52:
[...]
In dit geval is het de persoon die het verschil maakt.
Als we binnenkort nog meer zonnepanelen hebben dan kan in het najaar de WP lekker lang aan en gaat het verbruik ook omhoog.
Per a.s. December heb ik ook geen baan meer, ik hoop dat ik snel een nieuwe vind.
Hopelijk zit je niet in een moeilijke groep zoals 45+ of in de retail

Ik heb dat eerste en gelukkig dankzij mijn brede ervaring nog kans gekregen.
Geen vetpot, maar wel beter dan de WW die een keer stopt
Ik word binnenkort 42 en ben ict-er, sowieso technisch dus iets anders zou ik ook kunnen doen.Speedy-Andre schreef op zondag 03 april 2016 @ 15:08:
[...]
Ik heb m`n stookgedrag niet aangepast, maar ik doe wel rolluiken open als er zon op staat.
Hopelijk zit je niet in een moeilijke groep zoals 45+ of in de retail![]()
Ik heb dat eerste en gelukkig dankzij mijn brede ervaring nog kans gekregen.
Geen vetpot, maar wel beter dan de WW die een keer stopt
Als je je WW verstookt, baan vind en weer WW in gaat dan krijg je nog maar 3 maanden. Het is zaak de WW zo kort mogelijk te houden, liefst helemaal niet.
In die situatie zit ik nu al, WW op en voor ik werk vond 2 maanden op eigen zak moeten leven omdat er te veel geld op de bank stond (de handdruk toen het mis ging in 2012)
Eigenlijk was die situatie mijn motivatie om zo snel mogelijk mijn lasten omlaag te krijgen door o.a. zonnepanelen plaatsen en nu de airco`s zodat de energierekening dicht bij 0 uit komt.
Het laatste gas voor tapwater en koken is het lastigst/duurst om van af te komen met een klein budget.

Eigenlijk was die situatie mijn motivatie om zo snel mogelijk mijn lasten omlaag te krijgen door o.a. zonnepanelen plaatsen en nu de airco`s zodat de energierekening dicht bij 0 uit komt.
Het laatste gas voor tapwater en koken is het lastigst/duurst om van af te komen met een klein budget.
Ik ga van de week nog even 1040 Wp halen, daarmee heb ik dan 7040 Wp genoeg voor 0 of zelfs geld toe.Speedy-Andre schreef op zondag 03 april 2016 @ 15:19:
In die situatie zit ik nu al, WW op en voor ik werk vond 2 maanden op eigen zak moeten leven omdat er te veel geld op de bank stond (de handdruk toen het mis ging in 2012)![]()
0 Gasverbruik krijg ik als het voor elkaar is € 2000,- subsidie voor en dat maakt de definitieve ombouw bijna gratis.
Edit: De energie rekening is € 30,- per maand dus dat lukt nog wel.
[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 03-04-2016 17:23 ]
Dat moet dan een L/W wp zijn die ook tapwater geeft.koevlaas2 schreef op zondag 03 april 2016 @ 16:58:
[...]
0 Gasverbruik krijg ik als het voor elkaar is € 2000,- subsidie voor en dat maakt de definitieve ombouw bijna gratis.
Edit: De energie rekening is € 30,- per maand dus dat lukt nog wel.
Ik ben nog niets tegengekomen voor zeg €2500 en ook nog geschikt voor ht radiators ...
Beneco zat toch zo aan €5K minus €2300?
Een wpboiler in een opslag kamertje laat me nog niet los, de enige manier om ook een bad te vullen.
Ik denk dat er 200l in mijn bad gaat gezien de schuinaflopende rug en ronde hoeken.
Met mijn onzuinige massagedouchekop jaag ik er 120l doorheen in een kwartier

Verwijderd
Volgens mij doet de Ecodan, met ingebouwde 200ltr boiler, dat wat je wilt en de 5Kw kost excl. montage en transport na aftrek 2300,00 slechts 399,00 https://www.instaladorate...hz-sw50vha-ehsd-vm2c.htmlSpeedy-Andre schreef op zondag 03 april 2016 @ 17:45:
[...]
Dat moet dan een L/W wp zijn die ook tapwater geeft.
Ik ben nog niets tegengekomen voor zeg €2500 en ook nog geschikt voor ht radiators ...
Beneco zat toch zo aan €5K minus €2300?
Een wpboiler in een opslag kamertje laat me nog niet los, de enige manier om ook een bad te vullen.
Ik denk dat er 200l in mijn bad gaat gezien de schuinaflopende rug en ronde hoeken.
Met mijn onzuinige massagedouchekop jaag ik er 120l doorheen in een kwartier
Nederlandstalige handleidingen/beschrijvingen www.alklima.nl
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2016 18:06 ]
Thanx, als het goed is heb ik maandag een rasbery hiervoor, als er vragen zijn zet ik ze in het domoticz topic.robkds schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 12:47:
[...]Mocht je nog vragen hebben, laat het dan even weten.
Die is zonder boiler, ik heb geen boiler dus het zal een hydrobox met boiler moeten zijn.Verwijderd schreef op zondag 03 april 2016 @ 17:59:
[...]
Volgens mij doet de Ecodan, met ingebouwde 200ltr boiler, dat wat je wilt en de 5Kw kost excl. montage en transport na aftrek 2300,00 slechts 399,00 https://www.instaladorate...hz-sw50vha-ehsd-vm2c.html
Nederlandstalige handleidingen/beschrijvingen www.alklima.nl
Voor een deel omdat er dan minder installatiewerk nodig is en ik niet allerlei losse hulpstukken er omheen moet plaatsen.
Deze dus voor €3763.
[ Voor 9% gewijzigd door Speedy-Andre op 03-04-2016 18:33 ]
Op Marktplaats stond nog een boiler over te nemen voor €200,- (is al gereserveerd) dan was je voor €599,- klaar geweest.Speedy-Andre schreef op zondag 03 april 2016 @ 18:25:
[...]
Die is zonder boiler, ik heb geen boiler dus het zal een hydrobox met boiler moeten zijn.
Voor een deel omdat er dan minder installatiewerk nodig is en ik niet allerlei losse hulpstukken er omheen moet plaatsen.
Deze dus voor €3763.
Vastrecht gas kleine €200,- per jaar....

Voor de genoemde prijs staat hij nog niet voor de deur (de Ecodan) en zal er best nog wat los materiaal bij komen (waar ik weinig verstand van heb)BenEco schreef op zondag 03 april 2016 @ 18:50:
[...]
Op Marktplaats stond nog een boiler over te nemen voor €200,- (is al gereserveerd) dan was je voor €599,- klaar geweest.
Vastrecht gas kleine €200,- per jaar..... TVT
De Stek installatie tel ik niet eens mee, dus de tvt is echt geen 3 jaar
Een monoblock lijkt me sneller geplaatst als alles wat nodig is er in zit.
Overigens kan ik aardig shoppen, de airco`s installeren incl. leidingen, elektra en beugels was €400.
[ Voor 8% gewijzigd door Speedy-Andre op 03-04-2016 18:59 ]
Ja, alles zit in een mono block behalve de boiler dan en je loopt het risico van bevriezing bij vorst. (hier zul je ook in moeten investeren om dit te voorkomen).Speedy-Andre schreef op zondag 03 april 2016 @ 18:55:
[...]
Voor de genoemde prijs staat hij nog niet voor de deur (de Ecodan) en zal er best nog wat los materiaal bij komen (waar ik weinig verstand van heb)![]()
De Stek installatie tel ik niet eens mee, dus de tvt is echt geen 3 jaar![]()
Een monoblock lijkt me sneller geplaatst als alles wat nodig is er in zit.
Weet uit ervaring dat de juiste keuze maken om definitief van je gasaansluiting af te komen moeilijk is en aan de prijs.
Denk echter met de huidige subsidie dat een goedkopere manier voorlopig niet voorbij zal komen.
Sterker nog, zal me niks verbazen dat de huidige subsidie tot een voortijdige stop zal komen.
Ik wens je veel succes met het maken van een keuze.
[ Voor 3% gewijzigd door BenEco op 03-04-2016 20:25 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic