Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 153 ... 173 Laatste
Acties:
  • 608.994 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:12
Willie Wortel schreef op zondag 15 januari 2017 @ 18:56:
Hier heb je een goed image van mijn verbruik met de 2 pieken van 1600W van de de-frost:

klik:
[afbeelding]

zoom:
[afbeelding]
Heb jij de avt vast staan op 30?

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnsmith
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 21:49
Willie Wortel schreef op zondag 15 januari 2017 @ 18:56:
Hier heb je een goed image van mijn verbruik met de 2 pieken van 1600W van de de-frost:

klik:
[afbeelding]
Bedankt allemaal, kennelijk is het bij mij uitzonderlijk hoog.
En ik vrees dat ik nu ook weet waar het door komt. :(

Mijn CV staat parallel in het circuit, maar om te voorkomen dat cv de aanvoer van cv niet naar de aanvoer van de warmtepomp gaat maar naar de radiatoren is er een keerklep geplaatst. Dit gaat normaal gesproken goed.
Maar bij een defrost, - als de waterstroom de andere kant opgaat - dan is er wel een probleem. Vraagje, wordt de complete cv water stroom inderdaad omgedraaid in dit proces?

Als dit het echt zo is dan haal ik de keerklep er wel uit, kan ik alleen (zoals het nu is)niet meer "hybride" verwarmen.

3455wp, Panasonic MDC05f3e5 L/W WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Knowbody schreef op zondag 15 januari 2017 @ 19:05:
[...]

Heb jij de avt vast staan op 30?
Nee, op de dag op 32 graden en nachts op 30 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
johnsmith schreef op zondag 15 januari 2017 @ 19:08:
[...]

Mijn CV staat parallel in het circuit, maar om te voorkomen dat cv de aanvoer van cv niet naar de aanvoer van de warmtepomp gaat maar naar de radiatoren is er een keerklep geplaatst. Dit gaat normaal gesproken goed.
Maar bij een defrost, - als de waterstroom de andere kant opgaat - dan is er wel een probleem. Vraagje, wordt de complete cv water stroom inderdaad omgedraaid in dit proces?

Als dit het echt zo is dan haal ik de keerklep er wel uit, kan ik alleen (zoals het nu is)niet meer "hybride" verwarmen.
Weet ik veel,....Ik heb ook een keerklep, ook hybride....dus.... Ik kan wel interessant gaan doen maar weet verder niks van een pomp. Ik doe ook maar wat ik hier lees. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heater on/off heb ik gevonden, maar weet iemand toevallig waar/hoe je de voorwaarden voor actief worden kunt instellen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Knowbody schreef op zondag 15 januari 2017 @ 18:44:
Wie van u zet de wp snachts helemaal uit?
Ik niet, het heeft geen voordelen om uit te zetten dus lekker door pruttelen, blijft het lekker comfy in huis en daar gaat het om met een wp.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barteg
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-09 00:33
johnsmith schreef op zondag 15 januari 2017 @ 19:08:
[...]

De waterstroom gaat niet de andere kant op tijdens een de-frost. Pomp kan maar een kant op draaien in de regel. De buitenunit heeft een klep waarmee hij kan schakelen van verwarmen naar koelen. Als hij gaat koeler dan wordt de buitenunit warm en ontdooid.

Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:40
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2017 @ 18:50:
[...]

Ik kom amper boven de 1500 watt incl. ander sluipverbruik. [afbeelding]
Ik heb het over de defrost,ergens bij vorst schakelt hij element bij, enkele keer zie ik maar zon piek. Normaal verbruik is ongeveer als bij jou

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabbie_Kabbie
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 07:38
Hier wilt de LG de heater starten bij een defrost maar ook als ondersteuning als de Ta een x aantal graden onder het setpoint is (Onder een in de instellingen ingestelde buitentemperatuur). Hier staat de heater via een relais gekoppeld aan een pompje welke heet water uit de WPboiler door het CV buffervat pompt (zit in de retour) om zo in plaats van het elektrische element de WP te ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op zondag 15 januari 2017 @ 19:32:
[...]

Ik heb het over de defrost,ergens bij vorst schakelt hij element bij, enkele keer zie ik maar zon piek. Normaal verbruik is ongeveer als bij jou
Snap ik, maar dit gaat over de afgelopen nacht, dan zal er toch zeker een paar keer een defrost geweest moeten zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:16
Grolsch schreef op zondag 15 januari 2017 @ 18:56:
[...]

Tnx voor de tip, maar ik snap niet wat je bedoelt :?
YouTube: O-range ECON® - hollewand dozen HELIA

Dit bedoel ik, gaat zo vaak fout.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Wat is een beetje de normale cv waterdruk in een WP verwarming circuit?
Ik heb nu 1,75 bar op de ecodan binnenunit beneden en 1,2 bar op het buffervat op zolder, 5 mtr hoger.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-01-2017 20:10 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:53
AUijtdehaag schreef op zondag 15 januari 2017 @ 19:56:
Wat is een beetje de normale cv waterdruk in een verwarming circuit?
Ik heb nu 1,75 bar op de ecodan binnenunit beneden en 1,2 bar op het buffervat op zolder, 5 mtr hoger.
1,5 Bar is normaal.
Ik heb boven 1,5 en beneden 2.0

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net weer defrost gehad, heater op de display staat aan, maar wordt niet geactiveerd tijdens een defrost. Ra Ra hoe kan dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2017 @ 20:27:
Net weer defrost gehad, heater op de display staat aan, maar wordt niet geactiveerd tijdens een defrost. Ra Ra hoe kan dat ?
Heater krijgt geen stroom, is defect of ontbreekt.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabbie_Kabbie
In de zoektocht naar de oorzaak van het (naar mijn mening) te hoge verbruik (zie pvoutput in sig) van de warmtepomp ben ik naar aanleiding van de discussies in dit topic het effect van de "omkasting" van de buitenunit aan het onderzoeken. Ik heb het rooster aan de uitblaas kant verwijderd en in de schuur de omkasting opgezet zodat de unit ook extra lucht uit de schuur kan trekken. Nu maar hopen dat dit een goed effect heeft op het verbruik.

De unit staat in een houten schuurtje met aan de inblaas kant en uitblaas kant een rooster.
http://tinypic.com/r/2rgyg40/9
http://i64.tinypic.com/2akir0x.jpg

De buitenunit heeft volgens de specs een luchtverplaatsing van bijna 1m3 per seconde. Als ik het goed heb berekend heeft het inlaat rooster een opening van 0.45m2 en het uitlaatrooster een opening van 0,58m2.
Denken jullie dat deze roosters onderbemeten zijn? Of zijn er bepaalde stelregels voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zondag 15 januari 2017 @ 19:56:
Wat is een beetje de normale cv waterdruk in een WP verwarming circuit?
Per meter is 0.1 bar dus dat klopt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Pas bij vorst!!! Lees het boekje eens.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 15:32
reneeke1970 schreef op zondag 15 januari 2017 @ 20:35:
[...]

Wanneer je WP gewoon door blijft draaien geen centje pijn hoor.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Kabbie_Kabbie schreef op zondag 15 januari 2017 @ 20:32:
In de zoektocht naar de oorzaak van het (naar mijn mening) te hoge verbruik (zie pvoutput in sig) van de warmtepomp ben ik naar aanleiding van de discussies in dit topic het effect van de "omkasting" van de buitenunit aan het onderzoeken. Ik heb het rooster aan de uitblaas kant verwijderd en in de schuur de omkasting opgezet zodat de unit ook extra lucht uit de schuur kan trekken. Nu maar hopen dat dit een goed effect heeft op het verbruik.

De unit staat in een houten schuurtje met aan de inblaas kant en uitblaas kant een rooster.

De buitenunit heeft volgens de specs een luchtverplaatsing van bijna 1m3 per seconde. Als ik het goed heb berekend heeft het inlaat rooster een opening van 0.45m2 en het uitlaatrooster een opening van 0,58m2.
Denken jullie dat deze roosters onderbemeten zijn?
Klopt het dat ik bij PVoutput helemaal geen verbruik van je zie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op zondag 15 januari 2017 @ 20:31:
[...]

Heater krijgt geen stroom, is defect of ontbreekt.
Als 1 van die 3 waar zou zijn zou de heater aan/uit functie denk ik ontbreken. Naar mijn idee kun je ergens instellen wanneer, onder welke omstandigheden die actief moet worden, geen idee echter hoe of waar dat kan. Zal morgen de 'force' methode eens proberen of dat de heater activeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2017 @ 20:42:
[...]

Als 1 van die 3 waar zou zijn zou de heater aan/uit functie denk ik ontbreken. Naar mijn idee kun je ergens instellen wanneer, onder welke omstandigheden die actief moet worden, geen idee echter hoe of waar dat kan. Zal morgen de 'force' methode eens proberen of dat de heater activeert.
Gek dan dat het display aangeeft de heater te activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Het heeft afgelopen nacht gevroren, dat kan het dus niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Kabbie_Kabbie schreef op zondag 15 januari 2017 @ 20:32:

Denken jullie dat deze roosters onderbemeten zijn? Of zijn er bepaalde stelregels voor?
De omkasting open gezet? waar haalde de buitenunit eerst al die m3 aanvoer vandaan dan?

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabbie_Kabbie
koevlaas2 schreef op zondag 15 januari 2017 @ 20:42:
[...]

Klopt het dat ik bij PVoutput helemaal geen verbruik van je zie ?
Nee klopt niet :P

Weet niet wat je ziet maar probeer dees: http://pvoutput.org/intra...193&sid=41044&dt=20170115

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabbie_Kabbie
crazyharrie schreef op zondag 15 januari 2017 @ 20:44:
[...]

De omkasting open gezet? waar haalde de buitenunit eerst al die m3 aanvoer vandaan dan?
Via dat rooster wat je op de foto ziet. Zo'n zelfde rooster zit ook op de uitlaat (Maar dat groter natuurlijk ;-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Kabbie_Kabbie schreef op zondag 15 januari 2017 @ 20:46:
[...]

Via dat rooster wat je op de foto ziet. Zo'n zelfde rooster zit ook op de uitlaat (Maar dat groter natuurlijk ;-) )
Ik raakte even in de war met die roosters, zijn 2 verschillende voor en achterzijde.
Ik heb zelf een omkasting waar de unit in zit, en heb echt gezorgd voor voldoende aanvoer en afvoer.
Heel wat meer dan ik hier voorbij zie komen af en toe, je komt er achter of het tekort was als de prestaties verbeteren zou ik zeggen.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Het boekje zegt:
Als de reserveverwarming is ingesteld, wordt hij automatisch ingeschakeld wanneer aan de betreffende voorwaarden wordt voldaan.
Mijn vraag is/was waar zou ik die voorwaarden in kunnen stellen ?
Bij
Het temperatuurbereik controleren
Staat wel een optie om de heater bij te schakelen bij Tb -15C tot ~20C maar dat lijkt me niet veel met de genoemde defrosts te maken te hebben. Maar misschien daalt de Tb lokaal extreem waardoor het wel weer zou kunnen werken. Kan iemand er iets verstandigs over zeggen of gewoon uitproberen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Dit ziet er beter uit, dank je.
Zo gek veel verstook je toch niet, 24 KWH in 24 uur.
Ik jaag er zo'n 17 KWH p/d doorheen, bij mij heeft verlagen van de aanvoertemp het rendement enorm verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

barteg schreef op zondag 15 januari 2017 @ 19:26:
[...]

De waterstroom gaat niet de andere kant op tijdens een de-frost. Pomp kan maar een kant op draaien in de regel. De buitenunit heeft een klep waarmee hij kan schakelen van verwarmen naar koelen. Als hij gaat koeler dan wordt de buitenunit warm en ontdooid.
Klopt, hij pompt nu gewoon koud water door het systeem afkomstig uit de buitenunit en via de warmtewisselaar overgedragen aan het cv water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

koevlaas2 schreef op zondag 15 januari 2017 @ 20:54:
[...]

Dit ziet er beter uit, dank je.
Zo gek veel verstook je toch niet, 24 KWH in 24 uur.
Ik jaag er zo'n 17 KWH p/d doorheen, bij mij heeft verlagen van de aanvoertemp het rendement enorm verbeterd.
http://pvoutput.org/compa...=41044&sid1=42408&t=m&c=2

Ik ben het er niet geheel mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Geen vergelijk mogelijk zonder verdere info.

[ Voor 19% gewijzigd door crazyharrie op 15-01-2017 21:14 . Reden: slecht denkwerk ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2017 @ 20:53:
[...]

Het boekje zegt:
Als de reserveverwarming is ingesteld, wordt hij automatisch ingeschakeld wanneer aan de betreffende voorwaarden wordt voldaan.
Mijn vraag is/was waar zou ik die voorwaarden in kunnen stellen ?
Bij
Het temperatuurbereik controleren
Staat wel een optie om de heater bij te schakelen bij Tb -15C tot ~20C maar dat lijkt me niet veel met de genoemde defrosts te maken te hebben. Maar misschien daalt de Tb lokaal extreem waardoor het wel weer zou kunnen werken. Kan iemand er iets verstandigs over zeggen of gewoon uitproberen ?
Wat wil je er mee bereiken? Dat het element juist aan of uit gaat met een defrost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Appels vergelijken met peren, je weet niet welke temp hij werkt en hoe groot zijn huis is, mate van isolatie e.d.
Als we jou gaan vergelijken met Albert Hakvoort dan kom je er ook slecht vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Appie Heijn schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:04:
[...]

Wat wil je er mee bereiken? Dat het element juist aan of uit gaat met een defrost?
Aan, zodat ik niet een plens koud water in mijn systeem krijg, wat vervolgens eerst weer opgewarmd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Als het CV water boven de 35 graden is pakt ie de energie daaruit.

(Gelezen dat het bij Nefit zo werkt)

Klinkt mij wel plausibel.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knowbody schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:11:
[...]

Als het CV water boven de 35 graden is pakt ie de energie daaruit.

(Gelezen dat het bij Nefit zo werkt)

Klinkt mij wel plausibel.
Als er CV water zou zijn misschien wel, maar er is geen CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

koevlaas2 schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:05:
[...]

Appels vergelijken met peren, je weet niet welke temp hij werkt en hoe groot zijn huis is, mate van isolatie e.d.
Als we jou gaan vergelijken met Albert Hakvoort dan kom je er ook slecht vanaf.
Mee eens, ik ging af op het vermogen en dat is geen goed vergelijking materiaal.
Als Kabbie deze verdere info wil aanleveren? m2 woning, soort cv, Ta, dat gaat meer zeggen idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik ook niet
http://pvoutput.org/compa...=41044&sid1=48485&t=d&c=2

Onder 0 loopt zijn verbruik op naar bijna 40kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scharnout
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2024

Scharnout

Meuk

Knowbody schreef op zondag 15 januari 2017 @ 15:46:
[...]
heeft de installateur wel getest?
Ja, en hij liep toen wel op in warmte, maar volgens mij toen bij 28 graden wel gezien. Daarna vonden ze wel dat het werkte.

And Bob's your uncle ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:15:
[...]

Ik ook niet

Is nog 5x zo weinig als de 200 KWH die ik gisteren voorbij zag komen. Zonder verdere input weten we eigenlijk niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:09:
[...]

Aan, zodat ik niet een plens koud water in mijn systeem krijg, wat vervolgens eerst weer opgewarmd moet worden.
De warmte die je verliest blijft beide keren hetzelfde bij een defrost:
2 keuzes waar die warmte uit gehaald moet worden:
1. element COP=1
2. WP moet even iets langer/harder werken met een COP = 3 tot 4

Denk dat optie 2 beter is ;) tenzij je het zonder het element echt niet warm kan krijgen maar dan is je WP echt veel te licht.

[ Voor 6% gewijzigd door Appie Heijn op 15-01-2017 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabbie_Kabbie
crazyharrie schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:13:
[...]

Mee eens, ik ging af op het vermogen en dat is geen goed vergelijking materiaal.
Als Kabbie deze verdere info wil aanleveren? m2 woning, soort cv, Ta, dat gaat meer zeggen idd.
Ja klopt sorry :)

Het betreft een hoekwoning uit 2010, 124m2 Ta bij 0 buiten 30 a 32 graden. Vloerverwarming op 3 verdiepingen waarbij de kamers boven en zolder zijn nageregelt via uponor systeem. Voor warm water hangt er een WPboiler.

Hoeveelheid koelmiddel is goed, heb ik laten checken.

[ Voor 4% gewijzigd door Kabbie_Kabbie op 15-01-2017 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Kabbie_Kabbie schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:27:
[...]

Het betreft een hoekwoning uit 2010, 124m2 Ta bij 0 buiten 30 a 32 graden. Vloerverwarming op 3 verdiepingen waarbij de kamers boven en zolder zijn nageregelt via uponor systeem. Voor warm water hangt er een WPboiler.
Zit die boiler op dezelfde groep of logging? Aangezien je bij jou regelmatig 4000W plus ziet.
Dat zou verklaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

[...]

Dan blijf ik zeker bij mijn eerdere mening dat het niet klopt.
Dit verbruik is echt te hoog, meer verse lucht geven aan die unit, koelleidingen extra isoleren, aan de isolatie van je woning zal het niet liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabbie_Kabbie
Rol-Co schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:29:
[...]

Zit die boiler op dezelfde groep of logging? Aangezien je bij jou regelmatig 4000W plus ziet.
Dat zou verklaren.
Nee wat je op PVoutput ziet is zonder boiler.

De pieken van 4000W plus is de heater die aan ging bij en na een defrost. Dit is nu niet meer nu het heater relais een pompje aanstuurt wat heet water van de boiler naar een spiraal in een buffervat in de retour van het CV systeem pompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Hoeveelheid koelmiddel is goed, heb ik laten checken.
Dan is het best veel, alhoewel mijn opgenomen vermogen is meestal rond de 1000 W continue dus laat ik de boel dag en nacht draaien dan ga ik ook die kant op.
Weet je ook wat de COP is, heb je een warmtemeter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Scharnout schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:24:
[...]

Ja, en hij liep toen wel op in warmte, maar volgens mij toen bij 28 graden wel gezien. Daarna vonden ze wel dat het werkte.
Heb je al getest met wat minder afgiftevermogen, wat gebeurde er toen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Rol-Co schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:15:
[...]

Ik ook niet

Leuk vergelijken zo, naarmate het kouder wordt verschillen we meer lijkt het wel?

http://www.pvoutput.org/c...?sid=42408&sid1=48485&c=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:32:
[...]

Dan is het best veel, alhoewel mijn opgenomen vermogen is meestal rond de 1000 W continue dus laat ik de boel dag en nacht draaien dan ga ik ook die kant op.
24x 1000W is 24kWh, dat is nog een heel stukje minder dan 30-38. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:37:
[...]

24x 1000W is 24kWh, dat is nog een heel stukje minder dan 30-38. ;)
Hoho, heb ik gezegd dat dit bij < 0c is ? Volgens mij zit Knabbie nu ook op zo'n 1 KWH gemiddeld per uur.
Hier is het nu zo'n 0.1c en opgenomen vermogen circa 1000W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabbie_Kabbie
crazyharrie schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:31:
[...]

Dan blijf ik zeker bij mijn eerdere mening dat het niet klopt.
Dit verbruik is echt te hoog, meer verse lucht geven aan die unit, koelleidingen extra isoleren, aan de isolatie van je woning zal het niet liggen.
Toevallig van de week de buiten koelleidingen extra geïsoleerd dus hopen dat dat ook wat helpt.
koevlaas2 schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:32:
[...]

Helaas geen warmtemeter, doe af en toe wel een meting met behulp van de flow aanwijzing op de alpha 2 pomp temperatuurmeters op de hydrobox, youless en een spreadsheet maar dit is natuurlijk niet heel precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Appie Heijn schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:27:
[...]

1. element COP=1

Denk dat optie 2 beter is ;) tenzij je het zonder het element echt niet warm kan krijgen maar dan is je WP echt veel te licht.
Even hiervoor werd gerept dat op de Duitse site men er kennelijk van terug komt om het met optie 2 te doen. Het systeem werkt bij mij razendsnel, dus je voelt een wolk voor de zon schuiven en hoort de leidingen licht 'kraken' door de plotselinge temperatuur variatie/daling.
Het verschil in kWh, tussen optie 1 en 2, is per saldo verwaarloosbaar en ik zou het defrosten graag met het element doen. Meer constante warmte, goed voor het comfort en doet geen pijn in de portemonnaie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:41:
[...]

Even hiervoor werd gerept dat op de Duitse site men er kennelijk van terug komt om het met optie 2 te doen. Het systeem werkt bij mij razendsnel, dus je voelt een wolk voor de zon schuiven en hoort de leidingen licht 'kraken' door de plotselinge temperatuur variatie/daling.
Het verschil in kWh, tussen optie 1 en 2, is per saldo verwaarloosbaar en ik zou het defrosten graag met het element doen. Meer constante warmte, goed voor het comfort en doet geen pijn in de portemonnaie.
Dat element gaat niet snel genoeg die koudegolf op kunnen vangen/neutraliseren.
Dat wordt dan een buffervat ertussen, die vangt de koudegolf op en mengt hem grotendeels weg.
Afhankelijk van de waterinhoud natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Kabbie_Kabbie schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:41:
[...]

Toevallig van de week de buiten koelleidingen extra geïsoleerd dus hopen dat dat ook wat helpt.
Ik vraag het me af, ik heb ook de standaard isolatie om de leiding en voel er ook geen warmte af komen als je hem vast pakt, toch is de leiding 58 graden volgens de binnen unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:12:
[...]

Ach jonguh...ik bedoel het CV water. Centrale verwarming. Heeft niets met gas te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:46:
[...]

Ik vraag het me af, ik heb ook de standaard isolatie om de leiding en voel er ook geen warmte af komen als je hem vast pakt, toch is de leiding 58 graden volgens de binnen unit.
Binnen voel ik de warmte door de isolatie heen, maar buiten is het zo koud dat ik het ook niet voel.
Voel jij buiten of binnen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

crazyharrie schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:46:
[...]

Dat wordt dan een buffervat ertussen, die vangt de koudegolf op en mengt hem grotendeels weg.
Ik heb de heater ON out van 0 naar 2C verhoogt, dus eerder bijspringen en ik zie nu een piekje in de youles grafiek. Hij lijkt nu bij te springen. Even kijken of de negatieve effecten ook weg zijn. Een beetje een onduidelijke optie naar mijn idee, of ik mis de juiste kronkel om het logisch te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Rol-Co schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:46:
[...]

Ik heb het nooit kunnen meten met de std isolatie, op aanraden van de leden hier gelijk dik in de armaflex gezet en met pvc tape afgedicht.
De hoogste gasT gemeten hier is naar ik mij kan herinneren 69 C,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:50:
[...]

Ik heb de heater ON out van 0 naar 2C verhoogt, dus eerder bijspringen en ik zie nu een piekje in de youles grafiek. Hij lijkt nu bij te springen. Even kijken of de negatieve effecten ook weg zijn. Een beetje een onduidelijke optie naar mijn idee, of ik mis de juiste kronkel om het logisch te vinden.
Je moet je systeem leren kennen, zijn best veel instel mogelijkheden die je moet doorgronden.
Komt naarmate je ermee "speelt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Appie Heijn schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:27:
[...]

1. element COP=1

De fabrikant heeft dit bedacht en waarom twijfelen tweakers daar aan. Als er een heater in dit, dan aansluiten en de software bepaalt wel wanneer dat ding het doet. De fabrikant is ook gebaat bij een goed werkend systeem onder alle omstandigheden en bij een hoog rendement.

Ik zou daar niet teveel mee prutsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
jerh schreef op zondag 15 januari 2017 @ 15:06:

Ik doe hier een 900m3 huis met een 6 kW w/w wp. Geen enkel probleem, wel goed geisoleerd, geen koudebruggen en gunstig op de zon geplaatst. Dit stookseizoen heb ik nog niet gezien dat de wp boven de 74 procent kwam. Ik denk dat we steeds zuiniger huizen gaan krijgen en dan is er steeds minder vermogen nodig. En ik heb al eens eerder geschreven als back-up kun je gewoon een insteekelement in je boiler stoppen. Heb ik ook gedaan, 2 kW, maar de stekker zit niet in het stopcontact.... niet nodig.
W/W....heel andere koek dus. Geen last van extreem lage temperaturen ivm warmere bron.
En extra kW aan bronnen boren is duurder dan extra isoleren.
Sowieso is een w/w wp flink duurder dan een l/w wp, dus kiezen voor een lager vermogen heeft in verhouding meer voordeel.

Niet dat je veel risico loopt, maar hoe draai je je legionella programma zonder E element?
Knowbody schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:53:
[...]

De fabrikant heeft dit bedacht en waarom twijfelen tweakers daar aan. Als er een heater in dit, dan aansluiten en de software bepaalt wel wanneer dat ding het doet. De fabrikant is ook gebaat bij een goed werkend systeem onder alle omstandigheden en bij een hoog rendement.

Nou, ik kan die twijfel wel onderbouwen. Onder sommige omstandigheden is het in België verboden om een back-up heater te gebruiken. Deze mag niet eens aanwezig zijn in het toestel en word er door de importeur in België letterlijk uit gesloopt. Anders kom je niet in aanmerking voor een bepaalde subsidie.
Dus veel problemen zal het niet geven.

Alleen een koude start met water van lager dan 15 graden kan een probleem zijn. Veel warmtepompen starten dan gewoonweg niet op.

[ Voor 31% gewijzigd door Oxellaar op 15-01-2017 22:00 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:49:
[...]

Binnen voel ik de warmte door de isolatie heen, maar buiten is het zo koud dat ik het ook niet voel.
Voel jij buiten of binnen ?
Op 2 plekken binnen, aangezien hij door de douche loopt en de koof nog niet dicht is kan ik daar en bij de binnen unit voelen of er warmte af komt, maar niks hoor. De laatste 20cm bij de binnenunit is zelfs ongeeisoleerd.
Maar goed, ik zit ook niet krap aan vermogen, op het laagste pitje gaat het nog te hard. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:55:
[...]

Op 2 plekken binnen, aangezien hij door de douche loopt en de koof nog niet dicht is kan ik daar en bij de binnen unit oelen of er warmte af komt, maar niks hoor. De laatste 20cm bij de binnenunit is zelfs ongeeisoleerd.
Maar goed, ik zit ook niet krap aan vermogen, op het laagste pitje gaat het nog te hard. :)
Ik heb de boel buiten dubbel geisoleerd, zelfs tot in de WP aan toe.
Binnen echter alleen de standaard isolatie, het warmteverlies is dan toch binnen.
Vermogen houdt hier niet over, maar we redden het tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

[...]

Twijfel? Natuurlijk niet, fabrikanten zijn altijd goudeerlijk in hun informatie voorziening.

Maar, Hajee heeft een redelijk onconventioneel systeem wat volgens zijn zeggen snel en merkbaar reageert op de koude aanval van een defrost.
Daar heeft die fabrikant rekening mee gehouden? Ik voel hier ook het koude water door de stamleiding stromen bij een defrost, door mijn betonbuffer heeft dat verder geen gevolgen.

Dus die heater kan wel tegenwicht bieden, maar doet hij dat snel genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

crazyharrie schreef op zondag 15 januari 2017 @ 22:00:
[...]

Twijfel? Natuurlijk niet, fabrikanten zijn altijd goudeerlijk in hun informatie voorziening.

Maar, Hajee heeft een redelijk onconventioneel systeem wat volgens zijn zeggen snel en merkbaar reageert op de koude aanval van een defrost.
Daar heeft die fabrikant rekening mee gehouden? Ik voel hier ook het koude water door de stamleiding stromen bij een defrost, door mijn betonbuffer heeft dat verder geen gevolgen.

Dus die heater kan wel tegenwicht bieden, maar doet hij dat snel genoeg?
Mensen met uitsluitend radiatoren zouden dit fenomeen naar mijn idee ook moeten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
crazyharrie schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:46:
[...]

+1

Normaliter is een defrost run niet hinderlijk. Merk het niet eens. Het verschil met een massa-afgiftesysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2017 @ 22:04:
[...]

Mensen met uitsluitend radiatoren zouden dit fenomeen naar mijn idee ook moeten hebben.
Dat zou heel goed kunnen, maar het is ook mogelijk dat dat soort installaties standaard worden voorzien van een buffervat.
Ik ben van mening ( getest en beproefd ondertussen) dat een buffervat kan worden vervangen door een buffermassa in de vorm van bijv. een betonvloer of muur.

Jij hebt geen van beide in je systeem opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
koevlaas2 schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:58:
[...]

Ik heb de boel buiten dubbel geisoleerd, zelfs tot in de WP aan toe.
Binnen echter alleen de standaard isolatie, het warmteverlies is dan toch binnen.
Vermogen houdt hier niet over, maar we redden het tot nu toe.
Hoeveel gaat dat nou uitmaken,in de WP. Dat koudemiddel gaat met een rotgang door de leidingen.
In de WP is een beetje warmte wellicht juist gewenst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Knowbody schreef op zondag 15 januari 2017 @ 22:13:
[...]

Hoeveel gaat dat nou uitmaken,in de WP. Dat koudemiddel gaat met een rotgang door de leidingen.
In de WP is een beetje warme wellicht juist gewenst.
Weggooien is zonde :) en verlies is verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
koevlaas2 schreef op zondag 15 januari 2017 @ 22:14:
[...]

Weggooien is zonde :) en verlies is verlies.
Dat is zo. Maar soms heeft het een functie. Bijv ijsvrij houden van de bodemplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Knowbody schreef op zondag 15 januari 2017 @ 22:16:
[...]

Dat is zo. Maar soms heeft het een functie. Bijv ijsvrij houden van de bodemplaat.
Ik heb alleen de externe leidingen geisoleerd die binnenin de WP naar de aansluitpunten lopen. Verder heb ik de boel intern niet aangeraakt. Al met al schat ik het op ca. 35 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

crazyharrie schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:50:
[...]

Ik heb het nooit kunnen meten met de std isolatie, op aanraden van de leden hier gelijk dik in de armaflex gezet en met pvc tape afgedicht.
De hoogste gasT gemeten hier is naar ik mij kan herinneren 69 C,
Ja precies, ik wil het hier ook nog wel een keer ommantelen met andere isolatie maar is meer voor de kleur, dat witte is nu erg opvallend en gaat na een tijdje vast smerig worden en er niet uit zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Knowbody schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:49:
[...]

Ach jonguh...ik bedoel het CV water. Centrale verwarming. Heeft niets met gas te maken.
Sorry ik zag CV en Nefit en trok daaruit de onterechte conclusie dat het om gas zou gaan. Nogmaals sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

crazyharrie schreef op zondag 15 januari 2017 @ 22:11:
[...]

Dat zou heel goed kunnen, maar het is ook mogelijk dat dat soort installaties standaard worden voorzien van een buffervat.
Ik ben van mening ( getest en beproefd ondertussen) dat een buffervat kan worden vervangen door een buffermassa in de vorm van bijv. een betonvloer of muur.

Jij hebt geen van beide in je systeem opgenomen.
Elk nadeel heb zijn voordeel en andersom Johan Cruyff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2017 @ 22:32:
[...]

Elk nadeel heb zijn voordeel en andersom Johan Cruyff
Omne bonum et sicut credidisti fiat praeiudicium, Barlaeus. Vrij vertaald "Elk nadeel wordt een voordeel als je maar geloofd".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

crazyharrie schreef op zondag 15 januari 2017 @ 22:39:
[...]

Omne bonum et sicut credidisti fiat praeiudicium, Barlaeus. Vrij vertaald "Elk nadeel wordt een voordeel als je maar geloofd".
In welke context deed hij deze uitspraak ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
Oxellaar schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:54:
[...]

W/W....heel andere koek dus. Geen last van extreem lage temperaturen ivm warmere bron.
En extra kW aan bronnen boren is duurder dan extra isoleren.
Sowieso is een w/w wp flink duurder dan een l/w wp, dus kiezen voor een lager vermogen heeft in verhouding meer voordeel.

Niet dat je veel risico loopt, maar hoe draai je je legionella programma zonder E element?
Niet, de inhoud van het doorstroomgedeelte in de hygieneboiler is iets van 8 liter geloof ik. En van maart tot oktober doen de collectoren dat, dan zit het vak regelmatig dik boven de 60 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnsmith
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 21:49
Willie Wortel schreef op zondag 15 januari 2017 @ 18:45:
[...]

En ik zeg dat piek 6kw niet mogelijk is, zelfs met 3kw heater erbij.

Ik log vanaf dag 1 met 5 temp sensoren + volt en amp shunts + pulsemeter.

[afbeelding]
En daar heb je gelijk in..

Het blijkt dat de draaischijf te veel aangeeft (of de aanduiding klopt niet)
Ik heb nu ook maar eens de pulsen geteld van de slimme meter, en dan kom ik op een totaal gebruik van 4KW uit, bij defrost en dat is dan inclusief alle andere verbruikers in huis.
Nog steeds niet weinig. Ik merk ook dat de heater er niet altijd bij betrokken wordt, soms blijft het onder de 1.5KW.

3455wp, Panasonic MDC05f3e5 L/W WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:41:
[...]

Dat zou kunnen, ik voel zelf nooit wat van de defrost dus voor mij hoeft dat element niet. Het schijnt dat de WP tot -15gr zonder element kan functioneren.
[...]

De fabrikant levert een standaard oplossing, in geval van de Panasonic Mono incl verwarmd expansievat, nodig voor mensen die nog geen expansievat hebben, die had ik al. Dus dat vat eruit en de tracing losgekoppeld. Zou Panasonic dit aanbevelen, gok van niet maar GBV(gezond boeren verstand) zegt dat dit rustig kan. Die heater zit erin om vermogentekorten te kunnen tackelen en om de retour een boost te geven zoals @Oxellaar dit ook al aangeeft. Echter ik heb nooit zo'n koude bats water omdat de warmtepomp hier gewoon een respectabel aantal draaiuren maakt. Zelfs na 8 uur uit bij 0gr buiten heb ik geen retour van 15 graden.
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2017 @ 22:04:
[...]

In mijn referentieruimte heb ik 3 radiatoren en geen vloerverwarming, de open keuken heeft alleen vloerverwarming, ik merk geen discomfort bij een defrosts, ook niet tijdens de omstandigheden buiten dat de defrosts zich zeer regelmatig voordoen.

Wellicht helpt het water uit de vloerverwarming wel mee bij een defrost dat durf ik niet te zeggen of de HT verdeler ook een respectabele waterhoeveelheid terug de retour in gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scharnout
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2024

Scharnout

Meuk

koevlaas2 schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:33:
[...]

Heb je al getest met wat minder afgiftevermogen, wat gebeurde er toen ?
Ja ik heb ook met een lagere stooklijn geprobeerd. Of bedoel je dat niet. Maakte niets uit. Ik zal als ik terug uit de states ben en de installateur heeft het nog niet opgelost eens proberen om eea dicht te draaien.

And Bob's your uncle ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:12:
[...]

Het is cv water, uit de WP... ;)

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Ik heb nu een maand of twee mijn warmtepomp draaien.
Ik ben er wel achter dat ik mijn beganegrond vloer moet na isoleren.
Huis is van 1985, hr++, dak 16 cm pir, spouw 6 cm steenwol
De vloer bestaat nu uit betonnen balken met daarop tempex broodjes, daar op beton van 6cm, en een smeervloer van 3 cm. Naderhand heb ik er vloerverwarming in aangebracht 16x2 hoh15 cm.
Ik stook nu echt veel weg door de vloer.
Mijn eerste gedachte is een cm of 8 pir aan de onderkant.
Kosten zijn dan ongeveer 8 euro per vierkante meter. Daar komt dan nog wat montagekit bij.
Maar ik hoor hier ook veel over pur laten spuiten, wat zijn daar de kosten ongeveer van?

Ik heb mechanische ventilatie. Ventilatieroosters in de ramen heb ik verwijderd bij het vervangen van het glas.
Ik heb in mijn buitenspouwblad rondon het huis 6 grotere ventilatieroosters aangebracht van ongeveer 7 x 30 cm. Op enkele plaatsen binnen heb ik ook roosters aangebracht, maar wel ruim versprongen van de buiten roosters ( 3 tot 4 meter) . Op die manier ventileer ik mijn huis, zonder dat ik noemenswaardig geluid van buiten kan waarnemen in de wooning.
Zou deze manier van ventileren nog nadelen moeten hebben? ( op energieverlies na natuurlijk).

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het defrost/koude plens gebeuren lijkt opgelost, voel geen wolkjes voor de zon en licht gekraak v.d. leidingen door grote tempverschillen is ook weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Scharnout schreef op zondag 15 januari 2017 @ 23:14:
[...]

Ja ik heb ook met een lagere stooklijn geprobeerd. Of bedoel je dat niet. Maakte niets uit. Ik zal als ik terug uit de states ben en de installateur heeft het nog niet opgelost eens proberen om eea dicht te draaien.
Nee, ik bedoel dat je je centrale vloeraanvoer even moet dichtzetten om zo de grootste afnemer van warmte uit je circuit te halen, dan kijken of de ELGA de temp omhoog weet te krijgen. Indien ja dan is je WP gewoon veel te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
patrickvanvalen schreef op zondag 15 januari 2017 @ 23:44:
Ik heb nu een maand of twee mijn warmtepomp draaien.
Ik ben er wel achter dat ik mijn beganegrond vloer moet na isoleren.
Huis is van 1985, hr++, dak 16 cm pir, spouw 6 cm steenwol
De vloer bestaat nu uit betonnen balken met daarop tempex broodjes, daar op beton van 6cm, en een smeervloer van 3 cm. Naderhand heb ik er vloerverwarming in aangebracht 16x2 hoh15 cm.
Kosten zijn dan ongeveer 8 euro per vierkante meter. Daar komt dan nog wat montagekit bij.
Maar ik hoor hier ook veel over pur laten spuiten, wat zijn daar de kosten ongeveer van?

Ik heb mechanische ventilatie. Ventilatieroosters in de ramen heb ik verwijderd bij het vervangen van het glas.
Ik heb in mijn buitenspouwblad rondon het huis 6 grotere ventilatieroosters aangebracht van ongeveer 7 x 30 cm. Op enkele plaatsen binnen heb ik ook roosters aangebracht, maar wel ruim versprongen van de buiten roosters ( 3 tot 4 meter) . Op die manier ventileer ik mijn huis, zonder dat ik noemenswaardig geluid van buiten kan waarnemen in de wooning.
Zou deze manier van ventileren nog nadelen moeten hebben? ( op energieverlies na natuurlijk).
Kan natuurlijk ook zo zijn dat je vloer gewoon een erg grote buffer is en heel veel warmte opslokt.
Naïsoleren van een al geïsoleerde vloer (tenzij veel te dun) merk je volgens mij niet veel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
patrickvanvalen schreef op zondag 15 januari 2017 @ 23:44:

Pur onder de vloer. Kosten vallen mee. Als ik 100 m2 tempex wilde plakken was ik een week bezig en daarna versleten. En meer geld kwijt aan lijm

Nee serieus je kunt er zelf iets onder plakken maar het resulstaat dat je gaat bereiken met gespoten pur kun je niet benaderen. Daarbij worden ook delen van de opgaande buitenmuren meegespoten. Prijs afh. Van dikte van de laag.

Ik had al ca. 10 cm tempex en daar komen een paar cm bij aan pur. Daarmee wordt het ook luchtdicht en dat bereik je zelf met andere methoden echt niet.
4 cm is RD 1.42

Heb je niets laat er dan minstens 12 cm onder spuiten als de kruipruimte hoog genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Over vloerisolatie bij vloerverwarming kan ik niet duidelijk genoeg zijn.

In deze tijd van het seizoen horen er condensdruppels onder de isolatie te hangen. Zo niet dan stook je de vloer dus droog en verlies je warmte. Is ook te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:16
Knowbody schreef op maandag 16 januari 2017 @ 08:56:
[...]

Pur onder de vloer. Kosten vallen mee. Als ik 100 m2 tempex wilde plakken was ik een week bezig en daarna versleten. En meer geld kwijt aan lijm

Nee serieus je kunt er zelf iets onder plakken maar het resulstaat dat je gaat bereiken met gespoten pur kun je niet benaderen. Daarbij worden ook delen van de opgaande buitenmuren meegespoten. Prijs afh. Van dikte van de laag.

Ik had al ca. 10 cm tempex en daar komen een paar cm bij aan pur. Daarmee wordt het ook luchtdicht en dat bereik je zelf met andere methoden echt niet.
4 cm is RD 1.42

Heb je niets laat er dan minstens 12 cm onder spuiten als de kruipruimte hoog genoeg is.
GEEN PUR!!!!!!
Zijn genoeg mensen ziek door geworden.
Zal verder ook geen discussie gan voeren, op internet genoeg te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
Oxellaar schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 14:15:
[...]

Referentieruimte mag niet nageregeld zijn door thermostaatkranen. Gewoon een kraan zonder knop monteren, of de knop volledig open en eventueel blokkeren.

Het mooiste is om alles dynamisch te maken, al komt het bij de zones met de meeste weerstand niet zo nou.
Die krijgen toch niet snel te veel debiet.
je zegt hier thermostaatkranen in de referentieruimte, maar is dat inclusief dynamische?

of wil je gewoon dat er volledige flow, altijd door de radiatoren gaat? en er dus daarom geen, of 1 vol open op installeert?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Ramon_1984 schreef op maandag 16 januari 2017 @ 09:22:
[...]

GEEN PUR!!!!!!
Zijn genoeg mensen ziek door geworden.
Zal verder ook geen discussie gan voeren, op internet genoeg te vinden.
Jongen stel je niet zo aan. Internet bevat nonsens en zinvolle info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:33
Voor onze nieuwe woning speel ik met het idee om het bij de verbouwing in een keer goed aan te pakken en over te gaan op een leven zonder gas. De woning is vrij fors (875m3); mijn oog is gevallen op de 17kW Nefit all electric monoblock warmtepomp. Vraag hierbij: hoever kan de monoblock van de binnenuit worden geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 18-09 17:04
Ik ken persoonlijk een gezin welke PUR slachtoffer is geworden.
Ik ga er verder niet op in en een ieder moet doen wat hij/zij zelf wil, maar ik laat in ieder geval nooit PUR aanbrengen in mijn woning, en zal het ook niemand aanraden. Zie bijv. deze website: http://www.meldpuntpurslachtoffers.nl/

Ik kan er inhoudelijk ook niet veel over vertellen omdat het 1 groot juridisch getouwtrek is, behalve dat er dit jaar veel duidelijk zal gaan worden en ook in de publiciteit zal komen.

Een ontopic vraag dan :P

Ik heb dus ondertussen de Zubudan buitenunit en Hydrobox binnenunit ontvangen en ben nu bezig met het boodschappenlijstje wat ik nog meer moet hebben.

Vraag 1: Welke leidingen zouden jullie aanbevelen van buitenunit naar binnenunit. (totaal iets minder als 20 meter verwacht ik)
Vraag 2: Welke sensoren heb ik allemaal extra nodig. Ik moet ook nog de 3-weg klep bestellen, dus ik zou eventueel bij klimacorner.de e.e.a. mee kunnen bestellen.

Ik heb een sensor nodig verwacht ik bij het T-stuk van Hydrobox>Buffer>Afgiftesysteem. welke sensor moet ik daar voor hebben :?

Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/buffer/warmtepomp_buffer_voorbeeld_c_de_juiste_manier.jpg

Dan heb ik neem ik aan geen extra sensor nodig voor in het buffervat :?

Dan zal ik een sensor nodig hebben voor in het SWW (zie punt 16 in onderstaande schema)

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2nlsmdf.jpg

Dit wordt mijn SWW vat : https://kotly.com.pl/prod...ith-1-coil-3975.html?l=en

Afbeeldingslocatie: https://kotly.com.pl/produkty_img/3975/7ebf0249614181896ea5008955cde5e1.jpg

Is hier ook een standaard sensor voor :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-09 22:04
Die SWW sensor is verkrijgbaar van Mitsubishi. Die andere sensor heb je toch niet nodig? Ik heb nog wel zon setje liggen (aanvoer/retour sensor) maar dat is volgens mij meer als je met 2 zones gaat werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op maandag 16 januari 2017 @ 10:00:

Is hier ook een standaard sensor voor :?
Bij punt 16 staat het typenummer van de sensor die je voor SWW nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 18-09 17:04
alberthakvoort schreef op maandag 16 januari 2017 @ 10:40:
Die SWW sensor is verkrijgbaar van Mitsubishi. Die andere sensor heb je toch niet nodig? Ik heb nog wel zon setje liggen (aanvoer/retour sensor) maar dat is volgens mij meer als je met 2 zones gaat werken.
Dat vraag ik mij dus ook af, maar in dat plaatje staat wel heel duidelijk op die plek een sensor getekend. Volgens mij zijn er meer tweakers die hem volgens dit schema hebben aangesloten, dus ik ben benieuwd hoe ze dat gedaan hebben.

Maar stel dat ik deze sensor zou monteren, dan zit deze sensor achter de 3-weg klep, hoe wordt dan de aanvoertemperatuur naar het SWW gedeelte gemeten :?
koevlaas2 schreef op maandag 16 januari 2017 @ 10:40:
[...]

Bij punt 16 staat het typenummer van de sensor die je voor SWW nodig hebt.
Dus als ik dat type sensor bestel, past deze sensor in alle SWW vaten :? Ik dacht dat ik misschien een specifieke sensor voor het SWW vat nodig zou hebben :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op maandag 16 januari 2017 @ 10:46:
[...]
Dus als ik dat type sensor bestel, past deze sensor in alle SWW vaten :? Ik dacht dat ik misschien een specifieke sensor voor het SWW vat nodig zou hebben :?
De 3 kleine pijpjes links op het plaatje van je boiler zijn sensorbuizen, hier past deze in.
Afhankelijk van hoeveel van je 400 liter je opgewarmd wil hebben stop je 'm in het desbetreffende gat, hoe lager de sensor hoe meer warm je op voorraad hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Hier real time data van mijn pomp naar ubiDots met het programma DaL logging

https://app.ubidots.com/u...IZV6OFs7t1QKMN_Smr3amf8MY

ik zal ook de COP erin zetten.

hier met NOW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cuRxsP2m1QjMzFwDAaauV2Qh/medium.jpg

gelogd met een Netduinotje van een paar tientjes.

[ Voor 36% gewijzigd door Willie Wortel op 16-01-2017 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Op dit moment heb ik nog radiatoren. Ik overweeg om op korte termijn beneden vloerverwarming aan te leggen. Dit betekent dat ik voorlopig boven nog radiatoren heb. Qua warmtevoorziening denk ik dat dit prima kan, het hele systeem dan op 35 graden C en de radiatoren boven doen dan heel rustig aan, daar is toch niet veel warmte nodig.

Op termijn zou ik met die vloerverwarming echter ook willen koelen. Dat kan natuurlijk prima, maar met die radiatoren niet. Zou ik dan twee zones moeten creëeren d.m.v. een driewegklep, die bij koelen de verdiepingen met radiatoren afsluit van de rest van het systeem?
Een optie is natuurlijk om de radiatoren te vervangen door ventiloconvectoren, dan is dit probleem er niet.

Ik ben benieuwd hoe anderen dit hebben gedaan bij een gemengd warmteafgiftesysteem. In de toekomst zie ik me best nog op de andere verdiepingen eventueel vloerverwarming aanleggen, echter met ook nog een nieuwe vloer nodig voor erop wordt dat voor nu een beetje te veel tegelijk.

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barteg
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-09 00:33
Luiaard schreef op maandag 16 januari 2017 @ 11:00:
Op dit moment heb ik nog radiatoren. Ik overweeg om op korte termijn beneden vloerverwarming aan te leggen. Dit betekent dat ik voorlopig boven nog radiatoren heb. Qua warmtevoorziening denk ik dat dit prima kan, het hele systeem dan op 35 graden C en de radiatoren boven doen dan heel rustig aan, daar is toch niet veel warmte nodig.

Op termijn zou ik met die vloerverwarming echter ook willen koelen. Dat kan natuurlijk prima, maar met die radiatoren niet. Zou ik dan twee zones moeten creëeren d.m.v. een driewegklep, die bij koelen de verdiepingen met radiatoren afsluit van de rest van het systeem?
Een optie is natuurlijk om de radiatoren te vervangen door ventiloconvectoren, dan is dit probleem er niet.

Ik ben benieuwd hoe anderen dit hebben gedaan bij een gemengd warmteafgiftesysteem. In de toekomst zie ik me best nog op de andere verdiepingen eventueel vloerverwarming aanleggen, echter met ook nog een nieuwe vloer nodig voor erop wordt dat voor nu een beetje te veel tegelijk.
IPV moeilijke regelingen kan je ook gewoon de radiatoren dicht draaien aan het einde van het voorjaar en weer open aan het begin van de herfst.

Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350

Pagina: 1 ... 153 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic