Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 151 ... 173 Laatste
Acties:
  • 609.002 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Knowbody schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 20:00:
[...]

Hoe zat dat ook weer bij jou...wp draait snachts niet. Hoever koelt het af. Wat is de isolatie waarde. Hoe lang duurt het voor de temperatuur terug is.
Op het moment nog geen goede referentie.
Op zolder vloerverwarming. Op 1e verdieping nog niets. Hopelijk dit weekend. En beneden nog niets. Bijstoken met een e-kacheltje.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:04
Oxellaar schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 19:56:
[...]

Zeker kun je inregelen en een redelijke balans krijgen zonder dynamische ventielen icm een Alpha2
Maar de lus met de minste weerstand word op de juiste flow ingesteld bij 100% vraag, alle groepen open dus. Bij bijvoorbeeld 30% totale vraag, zal het debiet over de groep met weinig weerstand hoger liggen dan bij 100% vraag. Ook met een Alpha2 pomp. Dat geeft een onnodig hoge flow en ook onnodig hoger energieverbruik van de pomp. Nu valt dat laatste wel mee met een Alpha, maar toch

Als de zones allemaal dynamisch zijn, dan zal de flow altijd gelijk zijn en de pomp op een lager toerental draaien. Een Alpha pomp heeft een erg breed regelgebied, dat ga je pas volledig benutten met dynamische ventielen.

Thuis heb ik ook overal V exact kranen en een Alpha2 draaien, werkt geweldig.
Ik zie waardes tussen de 0,5m3/h en 1.6m3/h voorbijkomen. Voor het plaatsen van de kranen was dat verschil veel kleiner.
Tnx, ik had het niet beter kunnen uitleggen ;) d:)b

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:50
Domba schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 20:18:
[...]

Je zou de voorinstelling van die stelrad's voor de bovenverdieping op 2,5-3 (50% van nu 8 ) kunnen proberen, het wordt krap met de flow het zou meer kunnen gaan ruizen tijdens defrost

Die nu ruist heeft niet toevallig een wit gekleurde voorinstelling, vergelijk eens of deze exact het zelfde eruit ziet als de andere op de kleur na dan, niet dat het een ander merk is.
Bedankt voor de tip, zal er morgen eens wat mee spelen

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnsmith
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 21:49
Domba schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 00:29:
[...]

Hoever loopt de aanvoertemperatuur terug tijdens defrost op display?

Warmte afgifte van radiatoren loopt vlot terug als je 1-3 graden lager gaat zitten en daarmee veel meer flow hebt doordat radiatoren verder open kunnen, kan het temperatuurverschil tussen retour en aanvoer ook verkleinen en kan WP verder terug zakken in deellast
Onder check kun je de aanvoertemperatuur zien, als die >4C is blijft Pana Mono op een zo hoog mogelijk vermogen lopen en tussen 2-3 gaat die naar een steeds lagere deellast
De temperatuur bij defrost loopt terug van 38 naar 29 graden. Het verschil tussen aanvoer en retour is 3-4 graden.
Ik heb ook even getest met verschillende pompsnelheden maar de laagste stand (~15l/min) bevalt me het best. Het verbruik wordt iets minder, radiatoren zijn stil alleen het vermogen dat de pomp maximaal kan leveren schijnt iets minder te zijn. Als het echt gaat vriezen moet de snelheid misschien wel omhoog.
Maar tot -6 geen probleem.
reneeke1970 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 22:31:
[...]

Mijn ketel stopt bij 0.8 bar, is ook in te stellen via monteurs menu.
Maar ik zit ook tussen 1.5 en 2 hoor
Dat ga ik vragen aan de monteur die binnenkort de cv ketel een beurt geeft. Zou mooi zijn als dit bij mij ook kan.

3455wp, Panasonic MDC05f3e5 L/W WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

[...]

Dat ga ik vragen aan de monteur die binnenkort de cv ketel een beurt geeft. Zou mooi zijn als dit bij mij ook kan.
[/quote]

Ben ik heel benieuwd naar, lijkt mij erg sterk dat je een instelling kunt wijzigen die zoveel impact op de veiligheid van je cv ketel heeft. :X

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
hrt schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 22:17:
[...]

[/quote]

Ben ik heel benieuwd naar, lijkt mij erg sterk dat je een instelling kunt wijzigen die zoveel impact op de veiligheid van je cv ketel heeft. :X
Remeha calenta is p22 , instelbaar tussen 0 en 3 x0.8 bar minimale waterdruk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
hrt schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 22:17:
[...]

[/quote]

Bij sommige ketels kun je de druksensor zelfs uitschakelen.
De echte beveiliging vind plaats via temperatuur.

Oudere modellen hebben een analoge drukmeter, dus helemaal geen lage druk beveiliging.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Oxellaar schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 22:43:
[...]

Bij sommige ketels kun je de druksensor zelfs uitschakelen.
De echte beveiliging vind plaats via temperatuur.

Oudere modellen hebben een analoge drukmeter, dus helemaal geen lage druk beveiliging.
Heb t idd gezien... :X

Lagedruk beveiliging/droogkookbeveiliging 8)

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:55
joostmaas schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 11:46:
[...]

Ik begin met WAR, domotica komt later. Opties: Intesis KNX of Modbus (misschien ook de WiFi module, maar ik weet niet eens of daar echt makkelijk domotica aan kan koppelen) of misschien alleen aan/uit via de eigen twee opties van de (inderdaad) Pana mono met dan wat extra temp. sensors, al denk ik dat je met name de shift van de stooklijn moet kunnen besturen. Jij nog ideeën?
Ik heb nu een vaste stooklijn, en gebruik de timer mogelijkheid van de standaard bedien console om overdag het setpoint wat te verhogen, en 's nachts te verlagen.

De Pana zelf loopt dus op de WAR regeling

Koppeling naar Domoticz alleen indirect: een script meet de actuele temperatuur in de woonkamer (als gemiddelde van 3 sensors) en schakelt op grond daarvan de CV pomp en de VV pomp aan/uit.

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 13-07 17:56
Domba schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 15:54:
[...]

De afgifte capaciteit van de radiatoren, (zonder diy-DBE) zit met voor een WP gebruikelijke temperaturen rond 400-800W dat is ook ongeveer de max voor een RA-DV, een doorstroom beperking is niet weg, maar of je nu een automatische /drukgecompenseerde moet plaatsen. Is afhankelijk van de rest van de installatie, in het laatste geval kan je een WP niet direct aansluiten enkel via een buffer of open-verdeler
kijk, ik ga als ik de nieuwe dynacon verdeler (met automatische afsluiters) plaats, wil ik direct het hele CV systeem aanpakken. die 50 euro voor 2 extrra dynamische inregelventielen maakt dan ook niet uit...

als ik daarmee nooit meer hoef in te regelen vind ik dat het wel waard. helemaal met al die verschillende afgiftesystemen. jaga ltv, ouderwetse radiaotoren, plaatradiatoren, vloerverwarming, kickspace. en dat allemaal vaak vlak bij elkaar...

mijn idee als de wp ooit komt, is om het vanuit een vat te doen en gebruikmakend van mijn huidig cv systeem. zoals reneeke, auijtdehaag en volgens mij BenEco het hebben. zo kan ik gebruikmaken van mijn ouderwetse krakkemikkig deels geupgrade systeem met externe pomp (de ketel middels OTGW) zonder al te veel extra kosten.

dit gezegd hebbende, dient het dan aanbeveling om de RA-DV te plaatsen op de plaatradiatoren (maar dan de thermostaatknop wel volledig open dunkt me?) in de referentieruimte?
Oxellaar schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 19:56:
[...]

Zeker kun je inregelen en een redelijke balans krijgen zonder dynamische ventielen icm een Alpha2
Maar de lus met de minste weerstand word op de juiste flow ingesteld bij 100% vraag, alle groepen open dus. Bij bijvoorbeeld 30% totale vraag, zal het debiet over de groep met weinig weerstand hoger liggen dan bij 100% vraag. Ook met een Alpha2 pomp. Dat geeft een onnodig hoge flow en ook onnodig hoger energieverbruik van de pomp. Nu valt dat laatste wel mee met een Alpha, maar toch

Als de zones allemaal dynamisch zijn, dan zal de flow altijd gelijk zijn en de pomp op een lager toerental draaien. Een Alpha pomp heeft een erg breed regelgebied, dat ga je pas volledig benutten met dynamische ventielen.

Thuis heb ik ook overal V exact kranen en een Alpha2 draaien, werkt geweldig.
Ik zie waardes tussen de 0,5m3/h en 1.6m3/h voorbijkomen. Voor het plaatsen van de kranen was dat verschil veel kleiner.

[...]

Nou wees niet bang, zeker een tyrap doet geen kwaad.
Normaal worden slangen met dun staaldraad strak tegen het net gebonden met een snelstropper
zoals hierboven uiteengezet ben ik ook van plan alles dynamisch aan te sluiten. kan jij nog eens naar bovenstaaande vraag kijken?

en zou je normaal gesproken ook op je kickspace en badkamerradiator zo een RA-DV plaatsen?
AUijtdehaag schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 20:29:
[...]

Op het moment nog geen goede referentie.
Op zolder vloerverwarming. Op 1e verdieping nog niets. Hopelijk dit weekend.
hoe vaak we dat al niet gehoord hebben :+ ;)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Maikie18 schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 19:57:
[...]

Ik heb nu ruim een week overal alle radiatoren helemaal open gehad maar dan is het overal 22 graden, voor de slaapkamers is dat te warm en om die reden moet ik ze boven dus ook een stuk dicht zetten. 1 radiator boven die het dichtste bij de WP zit daar heb ik dan erg veel last van ruis, helemaal tijdens een defrost
Waarom niet gewoon thermostaatkranen nemen voor niet veel meer dan een tientje of anders een paar tientjes? Dat regelt wel zo makkelijk. Ook kun je ze voor die prijs programmeerbaar krijgen.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Jan Treur schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 05:04:
[...]

Waarom niet gewoon thermostaatkranen nemen voor niet veel meer dan een tientje of anders een paar tientjes? Dat regelt wel zo makkelijk. Ook kun je ze voor die prijs programmeerbaar krijgen.
Zitten nu gewoon thermostaatkranen op maar blijkbaar werken ze niet goed. Sommige staan op stand 0.5 andere op 1 en dan nog gaat de temperatuur zover omhoog

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Mijn thermostaatkranen kan ik op een bepaalde temperatuur instellen, op een halve graad nauwkeurig. En rond die temperatuur wordt en blijft het dan ook. Volgens mij zijn het (al zo'n jaar of 4) deze die ik heb, maar met een ander, goedkoper merk erop (Thermy).

[ Voor 44% gewijzigd door Jan Treur op 14-01-2017 11:21 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:28
amarkest schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 22:58:
[...]

Is het probleem al opgelost?
Nee, heb het druk gehad met m'n werk dus helaas nog geen tijd gehad om af te spreken en er naar te kijken. Binnenkort hoop ik wel :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 18-09 17:04
Vanmorgen de installateur gesproken en we krijgen op de bgg 13 groepen en boven 10 groepen.

We hebben toch gekozen voor de duurdere verdeler van henco, bedankt voor jullie tips

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:46
Jan Treur schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 11:10:
Mijn thermostaatkranen kan ik op een bepaalde temperatuur instellen, op een halve graad nauwkeurig. En rond die temperatuur wordt en blijft het dan ook. Volgens mij zijn het (al zo'n jaar of 4) deze die ik heb, maar met een ander, goedkoper merk erop (Thermy).
Als zijn afsluiters niet open zouden gaan, zou zijn 6kW Pana mono met storing H62 uitvallen vanwege te weinig flow.

ca 1000l/h te verdelen over maar 6 radiators en bij deforst 1300-1600l/h.

De panasonic circulatie pomp gaat naar max tijdens defrost en kan gemakkelijk 50kPa extra druk leveren voor de extra benodigde flow tijdens defrost
De radiator die nu ruist tijdens deforst, als die net als de andere een Heimeier 436x heeft, dan al meer 20kPa of meer drukval en moet die enkele radiator omdat waarschijnlijk net iets minder leiding verlies heeft al meer dan 6l/min (>400l/h) aan flow verwerken tijdens een defrost.
Een ontkoppeling tussen WP en afgiftesysteem met een buffervat zou hier uitkomst bieden om het regelbaar te krijgen

Edit: ik nog wel paar THERMy liggen, die ik nog niet heb omgebouwd
Als die niet te ver weg zit mag die wel even lenen (stuur maar PM), maar mijn menig is dat die verder van de regen in de drup daarmee komt

[ Voor 7% gewijzigd door Domba op 14-01-2017 13:09 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
fabstar81 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 01:51:
[...]

dit gezegd hebbende, dient het dan aanbeveling om de RA-DV te plaatsen op de plaatradiatoren (maar dan de thermostaatknop wel volledig open dunkt me?) in de referentieruimte?

[...]

zoals hierboven uiteengezet ben ik ook van plan alles dynamisch aan te sluiten. kan jij nog eens naar bovenstaaande vraag kijken?

en zou je normaal gesproken ook op je kickspace en badkamerradiator zo een RA-DV plaatsen?
Referentieruimte mag niet nageregeld zijn door thermostaatkranen. Gewoon een kraan zonder knop monteren, of de knop volledig open en eventueel blokkeren.

Het mooiste is om alles dynamisch te maken, al komt het bij de zones met de meeste weerstand niet zo nou.
Die krijgen toch niet snel te veel debiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:16
arnnold schreef op maandag 9 januari 2017 @ 23:59:
Prima. Als je tevreden bent met de installatie zoals je hem bedacht hebt moet je er niks aan doen. Maar als mijn warmtepomp 35 °C levert en het water komt bij de HTverdeler,de pomp start en vervolgens duurt het zeer lang voor ik de temperatuur zie stijgen van de vloer, dan klopt er iets niet.
Ik lees posts:" Bij o°C krijg ik met moeite 31°C uit de WP. De ene defrost na de andere". Dit verschijnsel had ik ook. LT verdeler is de oplossing ( volgens mij) om het ( in ieder geval) beter te laten werken.
[...]
Op zich maakt het mij niet uit hoe lang het duurt voordat de vloer warm wordt, het gaat er bij mij om dat hij uiteindelijk warm wordt, hier draait de WP toch 10-20 uur per etmaal. De temperatuur van de vloer daalt dus nooit merkbaar, hij is warm, of lekker warm zeg maar.

Ik krijg ook wel 38-40 graden eruit maar niet binnen 2 uur na start. Echter dit soort temperaturen ben ik pas nodig als het heel koud wordt, dik onder 0 zeg maar. Dan draait de WP toch continue. En ja de WP moet harder werken dus zal als de omstandigheden daar naar zijn meer defrosts geven. Alleen een WP met een grotere warmtewisselaar kan dan wellicht minder defrosts hebben.

Dat een LT verdeler beter is beaam ik natuurlijk ten zeerste, maar dit is niet voor iedereen toepasbaar, moraal van mijn verhaal, HT verdeler is zeer zeker wel toepasbaar, heb je de mogelijkheid om een LT verdeler te plaatsen dan kun je dat doen.
foxie10 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 21:28:
;) :(
[...]

Appie red de pana het goed op de koude dagen, in Drachten kan het wat kouder zijn.
Jazeker, alleen s'nachts loopt de temp iets terug in huis, maar nooit dat het niet comfortabel meer is, ik ben nog aan het experimenteren of de stooklijn te verhogen dit "oplost". Wanneer er nog een keer een nacht van -5 is zal ik de stooklijn correctie op +5 zetten (= stooklijn+5graden) dan gaat ie over de 40 heen. Kijken of ie dat trekt. Defintief die stooklijn s'nachts toepassen ga ik niet doen simpelweg omdat het met 19,8gr hier nog heel behaaglijk aanvoelt.

[ Voor 18% gewijzigd door Appie Heijn op 14-01-2017 14:42 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje aan de Panasonic bezitters. Standaard staat de ON out Lo op -5 en ON out Hi op -5 en 15. Dat heb ik maar even zo gehouden, Vervolgens staan ON H2O Lo en ON H2O Hi standaard op 40 en 35. Op deze stand heb ik een erg grote delta tussen Ta en Tr van wel 7-8C. Ik heb nu de 40/35 verlaagd naar 35/30, ik neem aan dat de flow verhoogd wordt en het verschil tussen Ta en Tr minder wordt. Is deze aanname correct of dient er meer aangepast te worden, bijv. pompsnelheid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
In principe heb je bij een aanvoer tussen 30-35 graden(want dat houden deze instellingen in) een dT van ongeveer 2-3gr, dan zit de WP in z'n comfort zone, wanneer dT na een 1-2uur draaien nog steeds 5gr is dan pompsnelheid omhoog. Alles is verder wel ingeregeld? In principe is flow verhogen een kleinere dT.

Wat is je flow? Bij de 5KW is aanbeveling 850L/U volgens mij

[ Voor 9% gewijzigd door Appie Heijn op 14-01-2017 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Appie Heijn schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 14:52:
In principe heb je bij een aanvoer tussen 30-35 graden(want dat houden deze instellingen in) een dT van ongeveer 2-3gr, dan zit de WP in z'n comfort zone, wanneer dT na een 1-2uur draaien nog steeds 5gr is dan pompsnelheid omhoog. Alles is verder wel ingeregeld? In principe is flow verhogen een kleinere dT.

OK, wacht ik even af hoe de deltaT zich ontwikkeld. De flow, geen idee, de WP is in bedrijf gesteld zoals deze standaard v.a. de fabriek afgeleverd is, op 5 groepen, met een LT openverdeler waar alles open staat, van ieder ongeveer 100m en 20mm leidingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2017 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Multical 302 vraagje, ik wil zo'n ding aanschaffen maar zit even met een bevestigingsvraag, ik zie zowel geschikt voor PN 16 en PN 25, betreft dit de leidingdiameters ? Ik heb nl. DN25 Edelstahlwellrohr van Sani-Flex, past dat daar op ? Deze flexibele aan- afvoer leidingen zijn volgens mij 32mm aan de buitenzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Appie Heijn schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 14:34:
[...]

[...]

Jazeker, alleen s'nachts loopt de temp iets terug in huis, maar nooit dat het niet comfortabel meer is, ik ben nog aan het experimenteren of de stooklijn te verhogen dit "oplost". Wanneer er nog een keer een nacht van -5 is zal ik de stooklijn correctie op +5 zetten (= stooklijn+5graden) dan gaat ie over de 40 heen. Kijken of ie dat trekt. Defintief die stooklijn s'nachts toepassen ga ik niet doen simpelweg omdat het met 19,8gr hier nog heel behaaglijk aanvoelt.
De Panasonic H-generation Multi split 5kW (war, stooklijn -3 en stille modus 3, 24/7) gaat onder nul de stooklijn zelf al verhogen van 30-40 graden bij buitentemperaturen boven nul naar 40-52 graden beneden de nul graden. hiermee tot nu toe stabiele comfortabele binnentemperatuur van 21-22 graden onder alle weersomstandigheden.
Ook het verbruik t.o.v. de eerste 10 jaren gas is een stuk gunstiger. :P

[ Voor 4% gewijzigd door BenEco op 14-01-2017 15:27 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Domba schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 12:45:
[...]

Als zijn afsluiters niet open zouden gaan, zou zijn 6kW Pana mono met storing H62 uitvallen vanwege te weinig flow.

ca 1000l/h te verdelen over maar 6 radiators en bij deforst 1300-1600l/h.

De panasonic circulatie pomp gaat naar max tijdens defrost en kan gemakkelijk 50kPa extra druk leveren voor de extra benodigde flow tijdens defrost
De radiator die nu ruist tijdens deforst, als die net als de andere een Heimeier 436x heeft, dan al meer 20kPa of meer drukval en moet die enkele radiator omdat waarschijnlijk net iets minder leiding verlies heeft al meer dan 6l/min (>400l/h) aan flow verwerken tijdens een defrost.
Een ontkoppeling tussen WP en afgiftesysteem met een buffervat zou hier uitkomst bieden om het regelbaar te krijgen

Edit: ik nog wel paar THERMy liggen, die ik nog niet heb omgebouwd
Als die niet te ver weg zit mag die wel even lenen (stuur maar PM), maar mijn menig is dat die verder van de regen in de drup daarmee komt
Die radiator heeft inderdaad ook een heimeier 436x, net als de rest, daarom vind ik het zo vreemd dat je juist alleen die hoort, maar zoals ik al zei deze radiator zit het dichtst bij de warmtepomp, of in ieder geval als 2e want de garage is de 1e.

Ik heb in totaal overigens 9 radiatoren, in de garage een T40 van 4 meter en in de hal, badkamer en op zolder nog 3 kleine radiatoren die ik vorige keer volgens mij niet heb vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Appie Heijn schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 14:52:

Even voor mijn begrip, als ik voor de wijziging bijv. Ta 37 en Tr 29 heb, dan is de gemiddelde T in de leidingen 33C. Daarmee krijg ik de gewenste temperatuur en het gewenste comfort. Als ik die 40/35 verlaag naar 35/30 zal naar mijn idee de delta tussen Ta en Tr niet/nauwelijks veranderen de temperatuur in de ruimte zal gewoon dalen. Door de flow te verhogen verlaag ik de deltaT en ik moet uiteindelijk weer op die oorspronkelijke 33C uitkomen om het gewenste comfort te bereiken. Klopt dez redenatie ? Heb ondertussen de pompstand van 2 naar 5 verhoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:40
Maikie18 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 15:42:
[...]

Die radiator heeft inderdaad ook een heimeier 436x, net als de rest, daarom vind ik het zo vreemd dat je juist alleen die hoort, maar zoals ik al zei deze radiator zit het dichtst bij de warmtepomp, of in ieder geval als 2e want de garage is de 1e.

Ik heb in totaal overigens 9 radiatoren, in de garage een T40 van 4 meter en in de hal, badkamer en op zolder nog 3 kleine radiatoren die ik vorige keer volgens mij niet heb vermeld.
Ik heb een vergelijkbare badkamerradiator dicht bij de ketel.
Mijn huisinstallateur vertelde mij dat door een kraan met een hogere kvs-waarde/ventielautoriteit (geschikt voor een hoger drukverschil) eventueel de geluidsproblemen opgelost kunnen worden. YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
BenEco schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 15:11:
[...]

De Panasonic H-generation Multi split 5kW (war, stooklijn -3 en stille modus 3, 24/7) gaat onder nul de stooklijn zelf al verhogen van 30-40 graden bij buitentemperaturen boven nul naar 40-52 graden beneden de nul graden. hiermee tot nu toe stabiele comfortabele binnentemperatuur van 21-22 graden onder alle weersomstandigheden.
Ook het verbruik t.o.v. de eerste 10 jaren gas is een stuk gunstiger. :P
Dat is toch juist het doel van een stooklijn? Kouder dan -10 wordt het niet schat ik zo in, als je dan 40 graden nodig hebt en bij +5 30 graden dan heb je toch een mooie vlakke stooklijn met een zo laag mogelijke aanvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 16:11:
[...]

Even voor mijn begrip, als ik voor de wijziging bijv. Ta 37 en Tr 29 heb, dan is de gemiddelde T in de leidingen 33C. Daarmee krijg ik de gewenste temperatuur en het gewenste comfort. Als ik die 40/35 verlaag naar 35/30 zal naar mijn idee de delta tussen Ta en Tr niet/nauwelijks veranderen de temperatuur in de ruimte zal gewoon dalen. Door de flow te verhogen verlaag ik de deltaT en ik moet uiteindelijk weer op die oorspronkelijke 33C uitkomen om het gewenste comfort te bereiken. Klopt dez redenatie ? Heb ondertussen de pompstand van 2 naar 5 verhoogd.
Er is geen echt gemiddelde, er is een temperatuur wat de vloer cq radiator in gaat en wat er weer uit komt. Bij de panasonic die ik heb is een dT van 3-4 graden(na 1-2 uur draaien) optimaal. Dus in zekere zin zorgt een hogere flow voor lagere aanvoer en een hogere retour, hierdoor gaat de WP terug moduleren = een lager verbruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Appie Heijn schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 16:51:
[...]

Er is geen echt gemiddelde, er is een temperatuur wat de vloer cq radiator in gaat en wat er weer uit komt. Bij de panasonic die ik heb is een dT van 3-4 graden(na 1-2 uur draaien) optimaal. Dus in zekere zin zorgt een hogere flow voor lagere aanvoer en een hogere retour, hierdoor gaat de WP terug moduleren = een lager verbruik
Snap ik, stel je 1 heeeeeeele grote radiator voor om je huis mee te verwarmen, dit is ook de enige in het systeem, dan is (Ta+Tr)/2 toch de gemiddelde temperatuur van die radiator ? Met vv moet je inderdaad lang wachten voor e.e.a. weer uitgebalanceerd is, maar voor zo'n denkbeeldige radiator klopt dat toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxie10
  • Laatst online: 16-09 12:51
Appie Heijn schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 14:34:
[...]

Op zich maakt het mij niet uit hoe lang het duurt voordat de vloer warm wordt, het gaat er bij mij om dat hij uiteindelijk warm wordt, hier draait de WP toch 10-20 uur per etmaal. De temperatuur van de vloer daalt dus nooit merkbaar, hij is warm, of lekker warm zeg maar.

Ik krijg ook wel 38-40 graden eruit maar niet binnen 2 uur na start. Echter dit soort temperaturen ben ik pas nodig als het heel koud wordt, dik onder 0 zeg maar. Dan draait de WP toch continue. En ja de WP moet harder werken dus zal als de omstandigheden daar naar zijn meer defrosts geven. Alleen een WP met een grotere warmtewisselaar kan dan wellicht minder defrosts hebben.

Dat een LT verdeler beter is beaam ik natuurlijk ten zeerste, maar dit is niet voor iedereen toepasbaar, moraal van mijn verhaal, HT verdeler is zeer zeker wel toepasbaar, heb je de mogelijkheid om een LT verdeler te plaatsen dan kun je dat doen.

[...]

Even voor mijn inzicht, weet je wat op die koude dagen je gasverbruik was en nu je warmteproductie/ electra verbruik met de wp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 16:59:
[...]

Snap ik, stel je 1 heeeeeeele grote radiator voor om je huis mee te verwarmen, dit is ook de enige in het systeem, dan is (Ta+Tr)/2 toch de gemiddelde temperatuur van die radiator ? Met vv moet je inderdaad lang wachten voor e.e.a. weer uitgebalanceerd is, maar voor zo'n denkbeeldige radiator klopt dat toch ?
Er is absoluut een gemiddelde, alleen wordt deze nooit gebruikt.
Waarom niet, als je iets wel kunt berekenen wil nog niet zeggen dat het relevante gegevens zijn.
Je hebt niets aan die informatie aangezien een radiator nooit in zijn geheel die T zal hebben, behalve als de dT gelijk is aan 0.
En daarom werken we met dT ipv gem T.

Alleen als je tijd teveel hebt kan deze info leuk zijn, net zoals bedenken wat de omtrek van de aarde zou zijn als deze plat was.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

crazyharrie schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 17:57:
[...]

Er is absoluut een gemiddelde, alleen wordt deze nooit gebruikt.
Waarom niet, als je iets wel kunt berekenen wil nog niet zeggen dat het relevante gegevens zijn.
Je hebt niets aan die informatie aangezien een radiator nooit in zijn geheel die T zal hebben, behalve als de dT gelijk is aan 0.
En daarom werken we met dT ipv gem T.

Alleen als je tijd teveel hebt kan deze info leuk zijn, net zoals bedenken wat de omtrek van de aarde zou zijn als deze plat was.
Als ik op http://www.wth.nl/Pages/nl-NL/Default/Afgifteberekening de Ta en Tr en de ruimtetempratuur ingeef krijg ook keurig de gerealiseerde gemiddelde oppervlakte temperatuur en het afgegeven vermogen. Naar mijn idee uitermate relevante gegevens om te kunnen bepalen hoe je instellingen al dan niet kunt varieren/optimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:41
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 18:08:
[...]

Als ik op http://www.wth.nl/Pages/nl-NL/Default/Afgifteberekening de Ta en Tr en de ruimtetempratuur ingeef krijg ook keurig de gerealiseerde gemiddelde oppervlakte temperatuur en het afgegeven vermogen. Naar mijn idee uitermate relevante gegevens om te kunnen bepalen hoe je instellingen al dan niet kunt varieren/optimaliseren.
Is je boven verdieping al verder opgewarmd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon_1984 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 18:11:
[...]

Is je boven verdieping al verder opgewarmd ?
Badkamer is perfect, de rest heeft zodanig veel warmteverlies dat daar nog niet echt veel van te merken is. Er is verschil maar dat blijft tot nu toe beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:11
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 18:19:
[...]

Badkamer is perfect, de rest heeft zodanig veel warmteverlies dat daar nog niet echt veel van te merken is. Er is verschil maar dat blijft tot nu toe beperkt.
+ dat de rest geen tegelvloer heeft ;)

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knowbody schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 18:21:
[...]

+ dat de rest geen tegelvloer heeft ;)
Nee inderdaad, betonvloer 'geisoleerd' met vloerbedekking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

[...]

Mooi, dan kun je dat gebruiken voor de ruimtes met radiatoren in je woning zoals je van plan was.
Goed gevonden. Complimenten.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 18:26:
[...]

Nee inderdaad, betonvloer 'geisoleerd' met vloerbedekking.
Vloerbedekking neemt geen warmte op en werk isolerende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bereken je hier http://www.wth.nl/Pages/nl-NL/Default/Afgifteberekening de invloed van tapijt op het afgifte vermogen van vv bij 20 35/30 daalt de opbrengst van 86W naar 56W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

crazyharrie schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 18:27:
[...]

Mooi, dan kun je dat gebruiken voor de ruimtes met radiatoren in je woning zoals je van plan was.
Goed gevonden. Complimenten.
Ik heb geen radiatoren. Mijn 5 groepen gedragen zich dan ook als 1 'radiator'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 18:29:
[...]

Ik heb geen radiatoren. Mijn 5 groepen gedragen zich dan ook als 1 'radiator'
Maar dat is dan eigenlijk toch ook 1 hele grote ( denkbeeldige) radiator.
Stel dat je die berekening daar op los laat, dan kun je met die gemiddelde T berekenen of de kamers boven op de juiste T komen. Minus de isolerende werking van het tapijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

crazyharrie schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 18:33:
[...]

Maar dat is dan eigenlijk toch ook 1 hele grote ( denkbeeldige) radiator.
Stel dat je die berekening daar op los laat, dan kun je met die gemiddelde T berekenen of de kamers boven op de juiste T komen. Minus de isolerende werking van het tapijt.
Ik heb geen referentiekader voor de bovenverdieping, daar werd op de badkamer na nooit actief verwarmd, wat de werkelijke temperatuur daar wordt is een verrassing voor mij. Mochten slaapkamers te warm worden leg ik reflecterende aluminiumnoppenfolie op de leidingen beneden om de straling naar boven in te perken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De invloed van dat tapijt is van 86W naar 56W en de bijbehorende oppervlakte temperaturen zijn respectievelijk 28 C en 25.5C. Vandaar mijn interesse in gemiddelde temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
[...]
Ik denk dat je met enige voorzichtigheidgegevens van die link moet hanteren, achter liggende berekening lijkt niet echt afgestemd te zijn op LTV.

Als ik mijn gegevens bij huidige 2C buiten temperatuur probeer met 21.2 ruimte temperatuur, Ta=27,06 en Tr 23.12, dan zou gemiddelde vloertemperatuur warmer zijn met 23.3C dan mijn retourwater, wat volgens mij niet geheel logisch is.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 18:40:
[...]

Ik heb geen referentiekader voor de bovenverdieping, daar werd op de badkamer na nooit actief verwarmd, wat de werkelijke temperatuur daar wordt is een verrassing voor mij. Mochten slaapkamers te warm worden leg ik reflecterende aluminiumnoppenfolie op de leidingen beneden om de straling naar boven in te perken.
Slechts een vraagje, wat als het te koud blijft, afgezien van een extra warme deken gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 23:53
crazyharrie schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 18:54:
[...]

Slechts een vraagje, wat als het te koud blijft, afgezien van een extra warme deken gebruiken?
Kamerdeur open zetten, warmte gaat naar boven.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Domba schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 18:51:
[...]

Ik denk dat je met enige voorzichtigheidgegevens van die link moet hanteren, achter liggende berekening lijkt niet echt afgestemd te zijn op LTV.

Als ik mijn gegevens bij huidige 2C buiten temperatuur probeer met 21.2 ruimte temperatuur, Ta=27,06 en Tr 23.12, dan zou gemiddelde vloertemperatuur warmer zijn met 23.3C dan mijn retourwater, wat volgens mij niet geheel logisch is.
Als het gemiddelde (Ta+Tr)/2 = 23.3C dan lijkt het mij logisch dat dat hoger is dan jouw Tr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 15:11:
Multical 302 vraagje, ik wil zo'n ding aanschaffen maar zit even met een bevestigingsvraag, ik zie zowel geschikt voor PN 16 en PN 25, betreft dit de leidingdiameters ? Ik heb nl. DN25 Edelstahlwellrohr van Sani-Flex, past dat daar op ? Deze flexibele aan- afvoer leidingen zijn volgens mij 32mm aan de buitenzijde.
PN is geen eenheid voor diameter, maar nominale druk (Pressure Nominal) gevolgd door een getal, de druk in bar.

DN geeft de binnen diameter aan in mm. Diameter Nominal dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Wie weet hoe het zit met geluidsarme standen.

Hier zijn 3 levels mogelijk. Eigenlijk 4 nl geen geluidsarme stand.

In de beschrijving staat dat het rendement afneemt. Ik hoop dat ze daarmee het maximaal haalbare vermogen bedoelen.
(En dat het de cop niet om zeep helpt maar zelfs ten goede komt)

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

crazyharrie schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 18:54:
[...]

Stel dat effect = 0 dan blijft het zoals het altijd geweest is, alleen een prettiger badkamer gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

koevlaas2 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 18:55:
[...]

Dan kloppen de oorspronkelijke waarden niet meer, en is er tekort capaciteit bij Hajee.
De straling capaciteit is niet berekend op het gehele huis neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 18:55:
[...]

Warme lucht gaat naar boven. Warmte, hoog energetisch, gaat naar laag energetisch, Koud onafhankelijk van richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxie10
  • Laatst online: 16-09 12:51
Sibelius4 schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 13:35:
[...]

De Pana 5 kW monoblok. Bouwjaar 1970 goed nageïsoleerd, 150 m2, vloerverwarming en een doorstroom geiser van Clage 11000 Watt, krachtstroom.
Weet je ook je gasverbruik per jaar en op de koudste dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

crazyharrie schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 19:02:
[...]

Dan kloppen de oorspronkelijke waarden niet meer, en is er tekort capaciteit bij Hajee.
De straling capaciteit is niet berekend op het gehele huis neem ik aan?
Capaciteit is berekend op de historische manier van verwarmen, alleen beneden + badkamer. Wat ik er eventueel meer uit krijg is bonus. Door het afgiftesysteem verticaal-centraal te plaatsen hoop ik die bonus binnen te halen. Door de huidige plaatsing is de vloertemperatuur beneden toegenomen, wel gehoopt/verwacht maar het overtreft mijn verwachtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 18:58:
[...]

PN is geen eenheid voor diameter, maar nominale druk (Pressure Nominal) gevolgd door een getal, de druk in bar.

DN geeft de binnen diameter aan in mm. Diameter Nominal dus
Dat gaat dus niet lukken met de leidingen die ik heb ? Is er iets op te verzinnen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 19:02:
[...]

Warme lucht gaat naar boven. Warmte, hoog energetisch, gaat naar laag energetisch, Koud onafhankelijk van richting.
Vandaar dat het altijd zo koud is in de zomer (buiten) :+

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 19:10:
[...]

Dat gaat dus niet lukken met de leidingen die ik heb ? Is er iets op te verzinnen ?
Ik weet niet wat de aansluitmaat van de warmtemeter is en verlopen naar groter of kleiner invloed heeft op de meting.
Waarschijnlijk zul je ruim voor en na de meter moeten verlopen en niet direct bij de meter.
Dat staat vast ergens omschreven.

Maar opzich is het niet vreemd om van diameter te verlopen bij appendages. Als de maximale doorlaat toereikend is, is verlopen naar een maat kleiner geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 19:14:
[...]

Vandaar dat het altijd zo koud is in de zomer (buiten) :+
Dit ontgaat me helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 18:58:
[...]
Als het gemiddelde (Ta+Tr)/2 = 23.3C dan lijkt het mij logisch dat dat hoger is dan jouw Tr.
(Ta+Tr)/2 = ~ 25,1, de website maakt een aanname voor de flow snelheid want als ik de flow verhoog en daarmee dt verklein met Tr 25, zou de vloer nog maar 24 C zijn en dat is 1 graad onder de retourtemperatuur en 1,3C onder die in de praktijk

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
fabstar81 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 01:51:
[...]
hoe vaak we dat al niet gehoord hebben :+ ;)
Komt goed schatje :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ik snapte jouw verhaal ook niet helemaal.
Als je koud en warm bij elkaar doet krijg je toch iets van lauw ? Tenminste als ik mijn kamerdeur openzet dan word het boven warmer en beneden kouder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 19:41:
[...]

Als je koud en warm bij elkaar doet krijg je toch iets van lauw ? Tenminste als ik mijn kamerdeur openzet dan word het boven warmer en beneden kouder.
Je krijgt vooral vervelende tocht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 19:41:
[...]

Klopt. Stel je hebt 2 objecten, een warmer en de ander kouder en je kijkt met een IR camera wat er gebeurd, dan zie je dat de 2 uiteindelijk dezelfde temperatuur/energetische waarde krijgen. De warme wordt kouder en de koude wordt warmer. De energie-stroom is altijd van hoog naar laag. De energiestroom is vergelijkbaar met hoe het met electriciteit gaat,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Oxellaar schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 19:47:
[...]

Je krijgt vooral vervelende tocht ;)
Je voelt het wel iets afkoelen, maar als vervelend heb ik dit nog niet ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ligt er netjes in d:)b

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Prachtig gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Thnx. Morgen de rest. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Welke materialen heb je gebruikt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Uponor minitec
Oventrop verdeler(s)
Schonox VD
Schonox ZM (nog niet te zien :+ )
Egaliseerset. (de spijkerschoenen NIET gebruiken)
Uponor minitec perstang via ebay.de kleinanzeigen.

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-01-2017 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 19:49:
[...]

Je voelt het wel iets afkoelen, maar als vervelend heb ik dit nog niet ervaren.
Nou ik hou er niet van, op een kier gaat nog wel, maar heel de deur open tocht behoorlijk.
Kan ook eigenlijk niet anders, je creëert een flinke luchtcirculatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Oxellaar schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 20:28:
[...]

Nou ik hou er niet van, op een kier gaat nog wel, maar heel de deur open tocht behoorlijk.
Kan ook eigenlijk niet anders, je creëert een flinke luchtcirculatie.
Waarom zou je een deur open moeten doen?
Zolang je op de verdieping geen isolerende materiaal op de vloer hebt liggen, zal het gewoon warm worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 18:28:
Bereken je hier http://www.wth.nl/Pages/nl-NL/Default/Afgifteberekening de invloed van tapijt op het afgifte vermogen van vv bij 20 35/30 daalt de opbrengst van 86W naar 56W
Ruim begrip weer,tapijt verschilt onderling ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 21:10:
[...]

Waarom zou je een deur open moeten doen?
Zolang je op de verdieping geen isolerende materiaal op de vloer hebt liggen, zal het gewoon warm worden.
Soms ben ik iets te fanatiek met de houtkachel en schiet de temperatuur wel heel ver door... 25+ dan...
Dan wil ik wel eens een deur open zetten. Maar meer om te lozen, dan om boven de temperatuur omhoog te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Betonzicht
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-02-2021
Dag allemaal,

Ik volg het forum nu een tijdje (eerst op aanraden van mijn vader) maar nu vooral uit persoonlijke interesse. Ik ben onder de indruk van alle kennis die hier aanwezig is, Met mijn vriendin ben ik een huis aan het renoveren nadat het compleet gestript was en we zijn nu toe aan de verwarming. (kijk gerust op ons blog: zesachttien.tumblr.com)

Het moment is gekomen dat we de keuze kunnen maken voor een warmtepomp. Eerst dachten we in stappen en wilden we dit later aanleggen maar toch liever meteen, mede door de subsidie. Onze installateur heeft er nog nooit een geïnstalleerd dus ik wilde even onze situatie aan jullie uitleggen en ben benieuwd wat jullie adviseren.

- 2 personen, mogelijk ooit uitbreiding
- opp. 84 m2 met 80 m2 vloerverwarming, hoh 10 met LTV-verdeler voor 8 groepen.
- Isolatie: gemiddeld Rc van 4 en overal HR++ glas
- douchen: ongeveer 25m3 gas per maand
- houtkachel met dubbelwandig rookkanaal aanwezig (mogelijk later vervangen voor een hout-cv op VV via buffervat? Leidingen zijn al aanwezig.)
- badkamer boven denken we aan elektrische vloerverwarming i.v.m. houten vloer en hoogte
- plaats voor 28 x PV van 1x1,6 meter op een loodsje met dak op ZZO
- plaats voor zonneboiler op de bijkeuken met dak op ZZO
- er is geen cv-ketel meer aanwezig.

Bij mij is enige basiskennis aanwezig maar de installatie besteden we uit. Welke warmtepomp adviseren jullie? boven LT-radiatoren? Waar moeten we verder allemaal aan denken?

Met vriendelijke groet,

Michiel
Mantgum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Oxellaar schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 21:22:
[...]

Soms ben ik iets te fanatiek met de houtkachel en schiet de temperatuur wel heel ver door... 25+ dan...
Dan wil ik wel eens een deur open zetten. Maar meer om te lozen, dan om boven de temperatuur omhoog te krijgen.
Vrouwlief hier zou dat heerlijk vinden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Sorry dat ik zo maar weer een issue hier op het forum slinger.
Ik heb te weinig tijd om de vele posts iedere dag door te lezen.
Het gaat om dat pand waar 3 buiten units van 12 kw zijn geplaatst, met een max. verbruik tot wel 200 kwh per dag als het rond de nul graden is buiten.
De installateur is nog steeds bezig om de installatie af te ronden. Daar horen ook twee omkastingen bij.
Dit omdat het pand een stads monument is, en de buitenunits passen niet in dat beeld. 8)7
Deze omkastingen zijn deze ochtend geplaatst, zoals op de foto's te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wunrOkQRVMs69N1Vyf3Ko2QN/thumb.jpg

Bij deze grote omkasting staan er twee units boven elkaar, ongeveer 15 cm van de stenen muur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tIJ6mWTusDG1EQuBhrqyTC2W/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sryQuWE27ZftMp7vi3OCBo6g/thumb.jpg

Zoals te zien hebben ze de bovenkant open gelaten voor de lucht aanvoer.
De zijkant van de kast is dicht, die zit ongeveer 5 cm van de unit. In de omkasting van de units zitten daar ook openingen voor aan te zuigen lucht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3wYZnU18azx1iFyTs4DaIpUW/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/U3JeGgv7tgIFjUaqopKlpGP6/thumb.jpg

Bij deze kast is er alleen een aanzuig opening aan de onderzijde.
Maar ik voel de koude lucht van de fan nauwelijks door de lamellen naar buiten komen.

Maar ik weet dat dit niet werkt. Het pand is zonder omkastingen al nauwelijks warm te stoken.
Als het buiten 24 uur rond de nul graden is, krijg ik het niet warmer als 20 graden binnen.
De gehele klus is volledig uitbesteedt, zij hebben ook berekend wat er nodig was aan warmtepompen.
En hier zijn toch wel wat fouten gemaat.

Maar hoe kan ik aan gaan tonen dat deze kasten niet functioneren?
Ik moet wat keiharde feiten hebben om ze om de oren te slaan.

[ Voor 31% gewijzigd door patrickvanvalen op 14-01-2017 21:55 ]

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
patrickvanvalen schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 21:45:
Het gaat om dat pand waar 3 buiten units van 12 kw zijn geplaatst, met een max. verbruik tot wel 200 kwh per dag als het rond de nul graden is buiten.
De installateur is nog steeds bezig om de installatie af te ronden. Daar horen ook twee omkastingen bij.
Dit omdat het pand een stads monument is, en de buitenunits passen niet in dat beeld. 8)7

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Maar ik weet dat dit niet werkt. Het pand is zonder omkastingen al nauwelijks warm te stoken.
Als het buiten 24 uur rond de nul graden is, krijg ik het niet warmer als 20 graden binnen.
De gehele klus is volledig uitbesteedt, zij hebben ook berekend wat er nodig was aan warmtepompen.

Meest simpele is de kast 'even' verwijderen en meten wat de gevolgen zijn.
Maar die data heb je al geloof ik, dus meet wat de gevolgen zijn als de kast er wel staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Zijn die kasten helemaal gesloten, zo van dat nu de aanvoer én retour door die lamelletjes moeten?
Dan zou ik hem om de oren slaan met een KWh toename vanaf die dag, dat zal fiks hoger zijn en zichtbaar vanaf de minuut dat het er staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Betonzicht schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 21:22:
Dag allemaal,

Ik volg het forum nu een tijdje (eerst op aanraden van mijn vader) maar nu vooral uit persoonlijke interesse. Ik ben onder de indruk van alle kennis die hier aanwezig is, Met mijn vriendin ben ik een huis aan het renoveren nadat het compleet gestript was en we zijn nu toe aan de verwarming. (kijk gerust op ons blog: zesachttien.tumblr.com)

Het moment is gekomen dat we de keuze kunnen maken voor een warmtepomp. Eerst dachten we in stappen en wilden we dit later aanleggen maar toch liever meteen, mede door de subsidie. Onze installateur heeft er nog nooit een geïnstalleerd dus ik wilde even onze situatie aan jullie uitleggen en ben benieuwd wat jullie adviseren.

- houtkachel met dubbelwandig rookkanaal aanwezig (mogelijk later vervangen voor een hout-cv op VV via buffervat? Leidingen zijn al aanwezig.)
- badkamer boven denken we aan elektrische vloerverwarming i.v.m. houten vloer en hoogte

Bij mij is enige basiskennis aanwezig maar de installatie besteden we uit. Welke warmtepomp adviseren jullie? boven LT-radiatoren? Waar moeten we verder allemaal aan denken?

Met vriendelijke groet,

Michiel
Mantgum
Goedenavond , veel voorkomende merken op het forum zijn:
Elga ( hybride )
Daikin ( hybride )

Panasonic
mitsubishi
Fujitsu siemens

Mocht je installateur geen ervaring hebben met een warmtepomp, dan zou ik persoonlijk 1 zoeken die dit wel heeft.
En het liefst ook nog 1 thuis heeft draaien, een warmtepomp is totaal iets anders dan een cv ketel!

Leuk om te zien dat je isovlas hebt gebruikt, had je een steens muur na geïsoleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
crazyharrie schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 21:52:
[...]

Zijn die kasten helemaal gesloten, zo van dat nu de aanvoer én retour door die lamelletjes moeten?
Dan zou ik hem om de oren slaan met een KWh toename vanaf die dag, dat zal fiks hoger zijn en zichtbaar vanaf de minuut dat het er staat.
Het verbruik hangt samen met de buiten temperatuur natuurlijk.
Maar bij nul graden draait alles 24 uur op max. dus meer vermogen/verbruik gaat het niet worden.
Het is al te krap bemeten.
Gasleidingen lopen ook nog (deels) door de grond.

[ Voor 4% gewijzigd door patrickvanvalen op 14-01-2017 22:04 ]

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
patrickvanvalen schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 21:58:
[...]

Het verbruik hangt samen met de buiten temperatuur natuurlijk.
Maar bij nul graden draait alles 24 uur op max. dus meer vermogen/verbruik gaat het niet worden.
Het is al te krap bemeten.
Wat voor pand hangen de WP's ook al weer aan ?
200 KWH ac in x cop 3 (bij 0c)= >600 KW warmte per dag, een flinke hoeveelheid.
Is het mogelijk warmte opwek gegevens uit de WP te verkrijgen zodat een cop inschatting gemaakt kan worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 22:01:
[...]

Is het mogelijk warmte opwek gegevens uit de WP te verkrijgen zodat een cop inschatting gemaakt kan worden ?
Was dat niet een monument wat aan de binnenkant na is geïsoleerd met kooltherm platen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Betonzicht
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-02-2021
Ramon_1984 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 21:57:
[...]

Goedenavond , veel voorkomende merken op het forum zijn:
Elga ( hybride )
Daikin ( hybride )

Panasonic
mitsubishi
Fujitsu siemens

Mocht je installateur geen ervaring hebben met een warmtepomp, dan zou ik persoonlijk 1 zoeken die dit wel heeft.
En het liefst ook nog 1 thuis heeft draaien, een warmtepomp is totaal iets anders dan een cv ketel!

Leuk om te zien dat je isovlas hebt gebruikt, had je een steens muur na geïsoleerd?
Dank voor je reactie! Begrijp ik het goed dat op de eerste plaats de installateur verstand moet hebben van het merk? Dus eerst installateur zoeken?

Inderdaad een steens muur (20 cm) met 14 cm voorzetwand met isovlas. Mooi spul is dat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
koevlaas2 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 22:01:
[...]

Er zit geen warmtemeter in het systeem. Ik kan alleen iets aflezen in de meterkast.
Dus dat heb ik afgelopen maand ( zo lang draait het systeem ongeveer) bijna iedere dag gedaan.
Pand is 1200 m3, 1880 gebouwd, volledig nageisoleerd 12 cm pir, hr++ glas, tonzon vloerisolatie.
Maar wel wat koude lekken in devorm van 25cm dikke stenen binnenmuren, die haaks op de buitenmuren staan, zonder luchtspouw.

[ Voor 16% gewijzigd door patrickvanvalen op 14-01-2017 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Betonzicht schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 22:07:
[...]

Dank voor je reactie! Begrijp ik het goed dat op de eerste plaats de installateur verstand moet hebben van het merk? Dus eerst installateur zoeken?

Inderdaad een steens muur (20 cm) met 14 cm voorzetwand met isovlas. Mooi spul is dat!
Persoonlijk zou ik een installateur zoeken die vaker warmtepompen heeft aabgesloten.

Isovlas is mooi spul, ik moest er alleen vaak van niezen... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
patrickvanvalen schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 22:08:
[...]

Er zit geen warmtemeter in het systeem. Ik kan alleen iets aflezen in de meterkast.
Pand is 1200 m3, 1880 gebouwd, volledig nageisoleerd, hr++ glas, tonzon vloerisolatie.
1200m3 das 3x zoveel als mijn pand en ik verstook minder dan 1:10e van 200 KWH en heb het vandaag tot 20.9c geschopt.
De omkasting was er eerst niet en toen was er toch ook een gigantisch verbruik ?
Heb je ook foto's van de situatie van de buitenunits voor de ombouw ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 21:23:
[...]

Vrouwlief hier zou dat heerlijk vinden 8)
Ja, hier is ze er ook wel fan van. Zie trouwens net dat het nu ook al 24.6 is...., lekker hoor :)

[afbeelding]

Bij deze grote omkasting staan er twee units boven elkaar, ongeveer 15 cm van de stenen muur.

[afbeelding]

[afbeelding]

De zijkant van de kast is dicht, die zit ongeveer 5 cm van de unit. In de omkasting van de units zitten daar ook openingen voor aan te zuigen lucht.

[afbeelding]

[afbeelding]

Maar ik voel de koude lucht van de fan nauwelijks door de lamellen naar buiten komen.

Die twee laatste zijn echt foute boel. De uitblaas is met lamellen naar omlaag gericht en daar is de aanzuig gemaakt :X

Die eerste heb ik mijn twijfels over, die aanzuig aan bovenzijde lijkt wat klein. Daardoor heb je kans dat de lucht juist weer aangezogen word door de lamellen naast de unit.

Het simpelste om op recirculatie te controleren is de buitentemperatuur loggen, die word gemeten aan de achterzijde van de unit. Die temperatuur mag niet veel dalen als de unit draait.
Wat ook op recirculatie duidt is ongelijkmatig aanvriezen van vocht op de condensor. Ik verwacht dat de unit die vanonder de luchttoevoer heeft, zeer weinig ijsvorming zal hebben. Recirculatie lucht bevat namelijk haast geen vocht meer.

Een betere, maar lastigere methode is om de condensor uit temperatuur te loggen en de lagedruk te meten. En dat, met en zonder kast eromheen. Dit moet je wel door een vakkundig iemand laten doen, iemand die kan beoordelen of de twee metingen bij gelijke omstandigheden gebeuren.

Wat ook helpt... deze foto's met de vraag even doorsturen naar Fujitsu of andere fabrikant....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Wat was het afgifte systeem ook alweer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
koevlaas2 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 22:12:
[...]

1200m3 das 3x zoveel als mijn pand en ik verstook minder dan 1:10e van 200 KWH en heb het vandaag tot 20.9c geschopt.
De omkasting was er eerst niet en toen was er toch ook een gigantisch verbruik ?
Heb je ook foto's van de situatie van de buitenunits voor de ombouw ?
Helaas ff vergeten foto's te maken zonder de omkasting.
Zal ik zeker nog doen als de kasten er weer af moeten. :'(
Maar twee units boven elkaar, één staat op de grond, de andere er boven met 25 cm tussen ruimte.
Het verbruik nu weet ikniet, want ze zijn vanochtend geplaatst.
De 200 kwh is zonder omkastingen, bij nul graden gemiddeld over 24 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
patrickvanvalen schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 22:24:
[...]

Helaas ff vergeten foto's te maken zonder de omkasting.
Zal ik zeker nog doen als de kasten er weer af moeten. :'(
Maar twee units boven elkaar, één staat op de grond, de andere er boven met 25 cm tussen ruimte.
Het verbruik nu weet ikniet, want ze zijn vanochtend geplaatst.
De 200 kwh is zonder omkastingen, bij nul graden gemiddeld over 24 uur.
Kan je (zoals Oxellaar voorstelt ) de buitentemperatuur via de WP uitlezen ?

[ Voor 0% gewijzigd door koevlaas2 op 14-01-2017 22:27 . Reden: Oxellaar schrijf je blijkbaar met dubbel L ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
koevlaas2 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 22:26:
[...]

Kan je (zoals Oxelaar voorstelt ) de buitentemperatuur via de WP uitlezen ?
Deze week moet er een uitgebreidere regeling op komen, zien of er dan wat te loggen valt.
Temperaturen worden ook behoorlijk laag komende week, dus dan merken we snel genoeg of het nog enigsinds warm te stoken valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
patrickvanvalen schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 22:30:
[...]

Deze week moet er een uitgebreidere regeling op komen, zien of er dan wat te loggen valt.
Temperaturen worden ook behoorlijk laag komende week, dus dan merken we snel genoeg of het nog enigsinds warm te stoken valt.
Ik las in je posts dat er koudemiddel bijgevuld is, heeft dit nog wat opgeleverd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
Oxellaar schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 22:13:
[...]

Ja, hier is ze er ook wel fan van. Zie trouwens net dat het nu ook al 24.6 is...., lekker hoor :)

[...]

Die twee laatste zijn echt foute boel. De uitblaas is met lamellen naar omlaag gericht en daar is de aanzuig gemaakt :X

Die eerste heb ik mijn twijfels over, die aanzuig aan bovenzijde lijkt wat klein. Daardoor heb je kans dat de lucht juist weer aangezogen word door de lamellen naast de unit.

Het simpelste om op recirculatie te controleren is de buitentemperatuur loggen, die word gemeten aan de achterzijde van de unit. Die temperatuur mag niet veel dalen als de unit draait.
Wat ook op recirculatie duidt is ongelijkmatig aanvriezen van vocht op de condensor. Ik verwacht dat de unit die vanonder de luchttoevoer heeft, zeer weinig ijsvorming zal hebben. Recirculatie lucht bevat namelijk haast geen vocht meer.

Een betere, maar lastigere methode is om de condensor uit temperatuur te loggen en de lagedruk te meten. En dat, met en zonder kast eromheen. Dit moet je wel door een vakkundig iemand laten doen, iemand die kan beoordelen of de twee metingen bij gelijke omstandigheden gebeuren.

Wat ook helpt... deze foto's met de vraag even doorsturen naar Fujitsu of andere fabrikant....
Dit is wel even heel bruikbare info.
Ik ga hier komende week zeker mee aan de slag. _/-\o_

Er is wat koude middel bij gevuld (125 gram), dat zou iets minder defrosts op moeten leveren.
Ik heb het nog niet kunnen constateren. Het is ook niet mijn pand, maar ik ben er wel enkele keren per week aanwezig. Dus alles precies iedere dag handmatig loggen gaat niet lukken.

[ Voor 8% gewijzigd door patrickvanvalen op 14-01-2017 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
....................
12kW, wat voor type buiten units zijn dit, ik zie maar 1 fan?

Je hebt meer dan 3600m3/h nodig aan lucht flow en als je er voor staat zou 1m3 per seconden koude lucht wel moeten voelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibelius4
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-10-2023
foxie10 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 19:07:
[...]

Weet je ook je gasverbruik per jaar en op de koudste dagen?
Een kleine 1000 m3 per jaar. 0,36 m3 per gewogen graaddag in december, januari en februari.
Op de koudste dagen ongeveer 9 m3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Betonzicht schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 21:22:
Dag allemaal,

Met vriendelijke groet,

Michiel
Mantgum
Hoi Michiel

Ik voel me niet direct adviseur maar jullie hebben een leuk project!

Eerst dacht ik 5 kW warmtepomp moet genoeg zijn. Vanwege je RC4 bij gegeven opp. Maar het blijft een ouder huis en op de boven verdieping komen radiatoren of zijn die er al . 7.5 kW moet het zeker kunnen doen.

Wat ik niet duidelijk vind is dat je het gasverbruik noemt terwijl er geen gasketel meer is.....
Dus de WP is dan ook bedoeld voor SWW bereiding? Dan is overcapaciteit nodig. Eventueel 9 kW 3 fasen.

Bij continue stoken doen radiatoren wel wat merkbaars vanaf 35 graden aanvoer. Als ze overbemeten zijn zou je goed kunnen zitten.

Neem een installateur die het vaker doet. Ik kan je iemand aanraden die in Panasonic doet, Friesland. Volgens mij zitten jullie daar ergens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
patrickvanvalen schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 22:33:
[...]

Er is wat koude middel bij gevuld (125 gram), dat zou iets minder defrosts op moeten leveren.
Ik heb het nog niet kunnen constateren. Het is ook niet mijn pand, maar ik ben er wel enkele keren per week aanwezig. Dus alles precies iedere dag handmatig loggen gaat niet lukken.
Wellicht kan je wat meer foto's plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
patrickvanvalen schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 22:33:
[...]

De hoeveelheid koudemiddel wordt bepaald door de lengte en dikte van de vloeistof leiding. Ik neem dus aan dat er niet "zomaar" is bijgevuld?
En heeft je servicemonteur de mogelijkheid om het systeem te monitoren dmv pc of smartphone? Dat maakt het een stuk gemakkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
Ramon_1984 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 22:51:
[...]
Wellicht kan je wat meer foto's plaatsen?
https://goo.gl/photos/BAARJjHJGBBdm3QTA

https://goo.gl/photos/PbHRznPpyViTPLBy8

https://goo.gl/photos/qwB5qxkD6sTov86FA

https://goo.gl/photos/buVP71kz62N53dBN8

En zo worden er wat leidingen bij elkaar gebonden.

https://goo.gl/photos/LjAHHV5zbNCAVnpQ9

Ik ga wel wat doorsturen naar de importeur.
En daar maar wat overleg mee plegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmonninkhof
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-09 15:31
Hoi allemaal,

Momenteel ben ik bezig met de voorbereiding van onze nieuwbouwwoning (particuliere bouw). Het wordt een flinke woning voor slechts twee personen >220 m2 GBO. Alle verdiepingen worden voorzien van vloerverwarming, maar op de 1e en 2e verdieping wordt niet of nauwelijks warmte gevraagd. In onze vorige woning 140 m2 GBO hebben we een verbruik van 800-890 m3 gas gehad met een eenvoudige Intragas ketel.

In combinatie met vloerverwarming presteert een HR-ketel ook erg goed > 95% en om daar tegenop te boksen moet er wel heel wat gebeuren. Deze nieuwbouw woning is vrijstaand t.o.v. een tussenwoning, de woning is beter geïsoleerd maar heeft veel meer verliesoppervlakte. De woning is ook beduidend groter, van 350 m3 naar ca. 600 m3. Ik kan mij voorstellen dat het verbruik in gas naar bijvoorbeeld 1500 m3 gas gaat. Stel dat we daar 40% op kunnen bezuinigen d.m.v. een warmtepomp, dan zou dit 600 m3 gas * 0,65 (gasprijs) afgerond 400 euro zijn wat we kunnen besparen.

Een normale HR ketel koop je wel voor €1.500, een beetje lucht-water warmtepomp (13 kW) toch zeker 6.000 incl. de subsidie. Daarbij komt dat ik voor de warmtepomp PV panelen aan moet schaffen om het verbruik hiervan enigszins te compenseren. Tevens is een buffervat nodig om de warmte op te kunnen slaan. Een voordeel is dan weer dat de eenmalige aansluitkosten en de jaarlijkse netkosten voor gas niet hebben. De eenmalige aansluitkosten schat ik op € 1000 en € 100 transportkosten per jaar voor gas. Daarmee is een flinke lw-warmtepomp ca. 3500 euro duurder in aanschaf excl. een buffervat.

Op de website warmtepomp-info.nl is een berekening gemaakt voor een soortgelijke woning, maar dan met een hoger verbruik (4 personen)

Totaal 36.845,- euro4. Lucht/water 22kW (bij 7°C) , aanschaf 11.400 euro
Energiekosten* 15 jaar x € 1.882.- = 28230,-
Totaal 39.630,- euro5. Aardgas HR107 ketel, aanschaf 2.500 euro
Energiekosten* 15 jaar x € 2.108,- = 31.620,-
Totaal 34.120,- euro

Hieruit zou blijken dat binnen 15 jaar een lucht/water warmtepomp NIET voordeliger is.

Wij verbruiken niet heel veel, omdat we beide full-time werkzaam zijn en dus niet zo heel veel thuis zijn. Daarbij gaan we zuinig om met energie, we willen een normale douche en warmwater in de keuken wordt geleverd door een Qoocker, de CV of de warmtepomp hoeft daarmee alleen warm tapwater voor de badkamer te leveren.

Nu is mijn vraag is het nu wel of niet verstandig om bij nieuwbouw + goed gesoleerd huis + laag verbruik + LT verwarming een lucht/water warmtepomp toe te passen?
Pagina: 1 ... 151 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic