Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 143 ... 173 Laatste
Acties:
  • 609.046 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:30
jerh schreef op zondag 8 januari 2017 @ 08:04:
[...]

mooi produkt. Ik heb destijds een prijs opgevraagd met tekeningen van de architect. Fijne ondersteuning en een plan voor wandverwarming teruggekregen. Alleen de prijs van de buizen kwam uit op 26K ex. Dat was 20K meer dan vv traditioneel. En dat werd mij te gortig, ondanks dat ik het idee had dat het heel goed zou werken.
Mooi product met goede ondersteuning.
Echter was het vele malen duurder dan een traditioneel wandverwarming systeem.

Ik geloof wel dat het werkt, veel slang per M2 maar voor mijn niet betaalbaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Verwijderd schreef op zondag 8 januari 2017 @ 09:53:
[...]

Om nog een fractie meer oppervlakte te krijgen zou ik 10-12mm maar dan hoh 5cm moeten leggen, wat per saldo weinig of niets oplevert, Ik krijg dan minstens 2 maal zo veel groepen welke per stuk korter moeten zijn vanwege de max groeplengte, een minstens 2 maal zo grote verdeler. Veel nadelen t.o.v. nauwelijks voordelen. Ik krijg nu de de benodigde afgiftecapaciteit bij zeer lage Ta-Tr. Beneden verdieping krijgt 1 temp, ik zie geen enkele functie voor regelen. Ideaal in mijn ogen is de WAR optimaal inregelen en er nooit meer aankomen.
Die badkamer heeft semi-vv vanuit het plafond in de kamer + 1 radiator.
http://warp-systems.nl/pushfit-splitter-10/
Hiermee zou je verdeler even groot blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 10:15
Rhaelak schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 19:18:
[...]

En aan wie ligt het? De installateur of de aanvrager? ;)

Besteed die klus uit op werkspot met een exacte werkomschrijving, je schijnt precies te weten wat je wilt hebben. Dan had je aan het begin van het stookseizoen kunnen draaien en ons de ogen uitsteken met je stralingswarmte vanuit het plafond.
Ik heb ook wel meegemaakt dat niemand een werk wilde uitvoeren. Ja, op uurtarief zodat je beter je pincode met pasje aan de aannemer kunt geven. Maar ook veel die het gewoon niet willen doen. Ze verdienen hun geld liever met een makkelijk klusje dan dat ze oplossend moeten werken.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Speedy-Andre schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 00:28:
[...]

Dat wordt niks denk ik, heb je een idee hoe warm het cv water nu is?
Kan je aan de hand van de grootte van de cv radiators een beetje inschatten hoeveel warmte er nodig is in de huidige situatie?
Je zal op de een of andere manier de warmtevraag van het pand moeten weten alvorens je een wp kiest.
En als je slim bent zorg je dat de cv blijft werken voor het geval het helemaal mis gaat :P
[edit]Die 200l SWW is denk ik erg weinig voor 6 studenten die een half uur staan te douchen, kijk eens hoeveel water de cvketel opbrengt per minuut.
Een flink deel van het gasverbruik zal voor SWW zijn, kijk eens wat het verbruik rond de zomer was.
Het probleem is dat ik erg weinig gegevens heb.
Geen idee wat er in de zomer wordt verbruikt.
CV ketel voorlopig laten hangen is inderdaad wel een aanrader ja.
Verder is het denk ik ook wel beter om maar een kostenplaatje te maken waar ook hr++ glas in zit.
En misschien nog wat isolatie maatregelen.
Anders gaat het niet lukken.
Leidingwerk is nog niet zo oud. Meeste is 22mm gegalvaniseerd met knelkoppelingen.
Er kan in het midden van het systeem aangekoppeld worden met een t-stuk naar 28mm.
Zodoende wordt daar een splitsing gemaakt naar de beneden verdieping, en de boven verdieping.
Die 200 liter sww is dus prima, goede besparing! 8) >:)
Voorkeur is om met Mitsubishi te gaan werken. Die hebben de hydrobox met 200 liter sww vat.
Is daar makkelijk een extra sww vat aan te koppelen? Heb ik dan een extra circulatiepomp nodig?
Maar dan zal het waarschijnlijk goedkoper zijn om een groot sww vat te nemen (500 liter), ism de kleine hydrobox.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-09 13:30
Ik ben gisteravond wel geschrokken. Ik hoorde al een paar keer een gebrom of er een zware vrachtwagen in de buurt aanwezig was, het bleek mijn buiten unit te zijn. De buiten unit maakte een geluid als een wasmachine die in onbalans is en probeert te centrifugeren, zo'n huppelende machine. Ik heb de warmtepomp snel uitgezet en de gasketel weer in bedrijf genomen. Deze ochtend de warmtepomp weer aangezet, ik had gister niet het idee om het dak op te gaan, het was op straat al levensgevaarlijk maar nu zou het wel kunnen. De pomp draait nu zo te horen zonder problemen. Kan het zijn dat er ijsafzetting op de ventilator heeft plaats gevonden ? Hebben meer mensen dit gehad ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt, maar dan zou ik al de 12mm variant moeten hebben om 20% meer oppervlakte te krijgen. De oppervlakte is t.o.v. wat de meesten hebben al serieus veel groter en vlgens mijn berekeningen voldoende om mijn jaren 70 woning welke niet geisoleerd is te verwarmen. Ik zou er nog een tweede laag 'onder' kunnen hangen om het te verdubbelen, of extra wandverwarming toepassen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:29
Verwijderd schreef op zondag 8 januari 2017 @ 10:51:
[...]

Klopt, maar dan zou ik al de 12mm variant moeten hebben om 20% meer oppervlakte te krijgen. De oppervlakte is t.o.v. wat de meesten hebben al serieus veel groter en vlgens mijn berekeningen voldoende om mijn jaren 70 woning welke niet geisoleerd is te verwarmen. Ik zou er nog een tweede laag 'onder' kunnen hangen om het te verdubbelen, of extra wandverwarming toepassen. ;)
Afgifte per oppervlakte berekent, betekent dat je het oppervlak ergens mee in aanraking moet laten komen, net als cement op de vloer, alleen slang op de grond leggen werkt niet. Dus je zult toch moeten stuccen.
Je hebt zoveel nopjes over, deze slang had toch ook hoh 5 gekund?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pietje555
Is gewoon een stalen klimaat plafond. Reken er maar niet op de het op 30 graden is uitgelegd. Weersafhankelijk loopt het mischien op 30 graden, maar ontwerp is 40 - 35. Voor woningen niet geschikt omdatd e inbouwhoogte 16 cm is en erg kostbaar ivm de regltechniek. Ventilatie is alleen gebaseerd op bezetting en heeft geen toevoeging op het klimaat. Overal waar een lamp of rooster in de plaat zit is de plaat niet geactiveerd. Verwarming red jemeestal wel met dez plafonds, koelen iseen grotere uitdaging omdat de dT met de omgeving veel kleiner is. Hebben ook een groot nadeel als de watertemp te hoog wordt, veel mensen ervaren dat ze een heet hoofd krijgen door de hoge stralingscomponent.
Dit soort kantoren staan vrijwel constant te koelen door de interne warmtelast, maar je moet de installatie wel uitleggenvoor opwarming na een kerstvakantie, ook als er een Elfstedentocht is geweest. Alle praktijk ervaring is leuk alsje accepteert dat je soms je temperatuur niet haalt en tijdens een strenge winter lekker bij de buren gaat zitten, maar theorie moet niet onderschat worden.
Sommige personen benaderen alles theoretisch, andere alleen met een hamer in de hand. Al deze meningen zijn denk ik waardevol. Ook als het klinklare onzin is. Dan reageer je er gewoon niet op of lees de reacties van die persoon niet. Maar er zij n ook voldoende reacties welke niet gehinderd worden door enige theoretische kennis of regelgeving. Je hebt klusseniers en gecertificeerde installateurs. De laatste heb je ook wat aan als het kritisch wordt. Dit is mijn mening, je hoeft deze post niet te lezen of op te reageren.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op zondag 8 januari 2017 @ 10:51:
[...]

Of 14
Dat werkt al vele malen beter dan 20mm pvc wat je nu hebt, die pex buig je en blijft ook zo. Dan kan je het heel makkelijk zelf doen ook.
Als ik nu op je foto kijk en zie die bos van 4x 20mm bocht bij de muur met een tie-wrap vast word ik wel verdrietig :'( het is te hopen dat dat precies boven de bank komt of eet tafel, dan heb je er nog wat aan.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:39
Joris Jasper schreef op zondag 8 januari 2017 @ 10:47:
Ik ben gisteravond wel geschrokken. Ik hoorde al een paar keer een gebrom of er een zware vrachtwagen in de buurt aanwezig was, het bleek mijn buiten unit te zijn. De buiten unit maakte een geluid als een wasmachine die in onbalans is en probeert te centrifugeren, zo'n huppelende machine. Ik heb de warmtepomp snel uitgezet en de gasketel weer in bedrijf genomen. Deze ochtend de warmtepomp weer aangezet, ik had gister niet het idee om het dak op te gaan, het was op straat al levensgevaarlijk maar nu zou het wel kunnen. De pomp draait nu zo te horen zonder problemen. Kan het zijn dat er ijsafzetting op de ventilator heeft plaats gevonden ? Hebben meer mensen dit gehad ?
heeft de ijsafzetting hem uit zijn waterpas geduwd?? heb je voldoende ruimte (open) onder je warmtepomp voor waterafvoer?

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-09 13:30
Hij staat stevig vast op een gondel die aan de beton binnen vloer met trillingsdempers is bevestigt en er zit voldoende ruimte voor afvoer onder maar misschien zat er wel veel ijs in de bak ik moet eens proberen uit te vinden of er verwarming in zit.
develdonk schreef op zondag 8 januari 2017 @ 11:19:
[...]

heeft de ijsafzetting hem uit zijn waterpas geduwd?? heb je voldoende ruimte (open) onder je warmtepomp voor waterafvoer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:14
Mbt plafondverwarming, respect dat je out of the box denkt! Hou je er wel rekening mee dat de toplaag die je aanbrengt niet te scheurgevoelig is. Als ik zie hoe erg plafonds nu al "werken" zonder een vorm van verwarming erin, dan vraag ik mij af hoe het zal gaan als er ook nog verwarming in aangebracht wordt.

Hier een kleine update vanaf mijn kant:
Jaren 60 woning (behoorlijk vrijstaand, lees als weinig directe beschutting)
120m2 +/-
Omgeving Drachten (Friesland)
50% beneden vloerverwarming
50% HTV radiatoren
Gasverbruik 2015 was 1200-1300m3
5KW Panasonic mono (alleen CV, geen WW)
Ik maak gebruik van de interne WAR regeling van panasonic en schakel de WP uit als het binnen warmer wordt dan 20,8 graad, onder de 20,5 gaat hij weer aan. Regeling via Netatmo(binnenmodule weerstation)-->IFTTT-->Intesishome(wifi)
Aanvoer 33(@5gr buitentemp) t/m 40gr(@-8buitentemp)

Ik meet met een Kamstrup Multical en een losse S0 meter opbrengst(warmte) en verbruik(kWh)

Stroomtarief €0,18/kWh
Gastarief €0,5602/m3

Oktober 2016
Warmte toegevoegd: 88m3 (707kWh)/8)
Elek verbruik WP: 142kWh
Anders betaald aan gas €49,05
Nu in elek €25,58
Besparing €23,95
Gasverbruik x1,6 = elekverbruik WP
COP 4,95

November 2016
Warmte toegevoegd: 200m3 (1597kWh)/8)
Elek verbruik WP: 368kWh
Anders betaald aan gas €112
Nu in elek €66
Besparing €46
Gasverbruik x1,84 = elekverbruik WP
COP 4,34

December 2016
Warmte toegevoegd: 250m3 in gas (2002kWh)/8)
Elek verbruik WP: 465,91kWh
Anders betaald aan gas €140
Nu in elek €84
Besparing €56
Gasverbruik x1,86 = elekverbruik WP
COP 4,3

Bovenstaande de facts, wat nog veel belangrijker is, is dat het overal heerlijk warm is in huis, 20,5gr of hoger. COP is niet echt interessant meer, ik kijk nu puur naar warmtehoeveelheid toegevoegd, en kWh verbruikt. De warmtehoeveelheid is in principe nog winst in te halen dmv dakisolatie.

:D Kennnelijk verbruiken we zo weinig gas dat de veiligheidafsluiter van slag is, vanochtend een E02 melding op de atag ketel, ik een half uur de boel staan testen/resetten, geen resultaat, geen warm water(dat is het enige wat ie nog doet) blijkt dat het gasfornuis het ook niet doet. Stedin heeft geconstateerd dat de veiligheidsafsluiter versleten is. Heb weer gas, al is het maar voor die 0,5-1,5m3 gas die we verbruiken(in de winterperiode) voor warm water en koken. In totaal in december 25m3 gas verstookt.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Elektrisch aansluiten WH-MDC05F3E5,

In de service manual word gesproken over Connect the approved polychloroprene sheathed power supply 1 cord (3 × 4.0 or 6.0 mm2) and power supply 2 cord (3 × 4.0 mm2)

Is dit niet een beetje overkill, had gepland ze beide met 2,5mm2 aan te sluiten.

edit: Power Supply 1: Phase (ø) / Max. Current (A) / Max. Input Power (W) Single / 19.5 / 4.26k Power Supply 2: Phase (ø) / Max. Current (A) / Max. Input Power (W) Single / 13.0 / 3.00k

Aansluiting 1 dan maar wel in 4mm2 ....

[ Voor 28% gewijzigd door hrt op 08-01-2017 12:09 ]

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 10:59:
[...]

Afgifte per oppervlakte berekent, betekent dat je het oppervlak ergens mee in aanraking moet laten komen, net als cement op de vloer, alleen slang op de grond leggen werkt niet. Dus je zult toch moeten stuccen.
Je hebt zoveel nopjes over, deze slang had toch ook hoh 5 gekund?
Oppervlakte v.d. slangen is 500m x 20mm x 3,14 = 31.4m2 is 62.8% v.d. plafondoppervlakte.
Als eerder gezegd, straling heeft geen medium nodig. De bron, de slang is de bron en straalt naar zijn omgeving, naar mij, naar de muren enz. En het stroomt altijd van hoog energetisch, warm -> laag energetisch, koud. Richting speelt ook geen rol. Bekijk het als een ouderwetse gloeilamp, of die op de grond/plafond of 1.50 v.d. grond staat, de straling is naar alle kanten identiek, als die lamp zuiver rond en geen fitting zou hebben, want die vorm verstoort de mogelijkheden tot stralen enigszins. Die denkbeeldige lamp straalt ook in een luchtledige ruimte. Zichtbaar licht en voor ons mensen onzichtbaar IR-licht gedraagt zich wat dat betreft hetzelfde. Die denkbeeldige lamp van daarnet die zichtbaar licht geeft, ga je toch niet achter of in een licht blokkerend medium zetten ? Voor zichtbaar licht is het helder, het licht verdwijnt en dat willen we niet, daar hadden we die lamp niet voor gekocht. Met voor ons onzichtbaar licht, IR doen we dat wel. Met elke cm dikkere afwerklaag bij vv verlagen we de temperatuur met 0.4C. Bij radiatoren heb je dat 'probleem' niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 8 januari 2017 @ 11:02:
[...]

Of 14
Dat werkt al vele malen beter dan 20mm pvc wat je nu hebt, die pex buig je en blijft ook zo. Dan kan je het heel makkelijk zelf doen ook.
Als ik nu op je foto kijk en zie die bos van 4x 20mm bocht bij de muur met een tie-wrap vast word ik wel verdrietig :'( het is te hopen dat dat precies boven de bank komt of eet tafel, dan heb je er nog wat aan.
Ik laat je zo snel mogelijk de foto's met IR-camera zien en dan hebben we het er nog wel een keer over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:20

Seafarer

XXX

Rhaelak schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 19:33:
Aan de WP bezitters. Wie gebruikt er radiatoren?

Ik ben nu al een tijdje aan het monitoren wat ons verbruik is. Keurig excel sheetje met gasverbruik voor iedere dag en stookperioden, inclusief verbruik per periode en gemiddelde buitentemperatuur / binnentemperatuur.

Vooralsnog is het verbruik redelijk in lijn met de uitkomst van de warmteverliesberekening die ik heb laten maken (7,3 kW bij -10).

CV ketel stookt maximaal op 50 graden aanvoer. Nu de temperaturen weer klimmen richting de 5+ graden (kust) zie ik een OT vraag die schommelt rond de 36-45 graden.

In de huiskamer hebben we 2 jaga convectoren en een design (enkele plaat) radiator en in de hal een kleine enkele plaat radiator.

De jaga's gaan voorzien worden van DBE's, hierdoor wordt het afgiftevermogen aanmerkelijk vergroot. De radiator in de hal wil ik vervangen voor een een kleine jaga strada of tempo.

Met deze verruiming van afgiftevermogen verwacht ik zeker met 45 of zelfs 40 graden aanvoer de boel warm te kunnen houden rond het vriespunt.

Momenteel heb ik mijn oog laten vallen op een Fujitsu WP, type WC10. Deze levert bij -10 nog het benodigde vermogen van 7 kW. En kan nog worden voorzien van 3 kW elektrisch verwarmingselement.

Ik realiseer me dat ik met deze aanvoertemperaturen geen mega goede sCOP ga behalen, maar aan de hand van de verwarmingstabellen die ik van deze unit heb kom ik zeker wel boven de 3.0 in een stoekseizoen (wat voor mij het minimale kantelpunt is om er wel of niet mee door te gaan) Vermoedelijk in het echt nog wel wat hoger.

Wat ik me nu het meeste afvraag is hoe de ervaringen zijn met hogere aanvoer temperaturen? Heb je dan meer defrosts?

Toen het afgelopen week goed koud was met lichte vorst hier aan de kust zat ik omgerekend op een verbruik van 5,34 kW per uur aan thermisch benodigd vermogen om de hut op temperatuur te houden. Dit zou betekenen dat de WP grofweg op 75% van zijn vermogen zou draaien.

Ik probeer voor mezelf meer inzichtelijk te maken hoe een WP zich gedraagt bij zo'n belasting.

Tips en opmerkingen zijn welkom.
Als je Jaga's gaat vervangen, kijk ook eens naar de twin uitvoering, Type11, Type16, Type21, er zit eigenlijk een dubbel set lamellen in. Beatherma heeft dit dacht ik ook wel.
Of kanonnen als de brise en briza (komt wel erg veel lucht uit,)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Appie Heijn schreef op zondag 8 januari 2017 @ 11:51:
Mbt plafondverwarming, respect dat je out of the box denkt! Hou je er wel rekening mee dat de toplaag die je aanbrengt niet te scheurgevoelig is. Als ik zie hoe erg plafonds nu al "werken" zonder een vorm van verwarming erin, dan vraag ik mij af hoe het zal gaan als er ook nog verwarming in aangebracht wordt.

120m2 +/-
50% HTV radiatoren
Ik maak gebruik van de interne WAR regeling van panasonic en schakel de WP uit als het binnen warmer wordt dan 20,8 graad, onder de 20,5 gaat hij weer aan. Regeling via Netatmo(binnenmodule weerstation)-->IFTTT-->Intesishome(wifi)

Ik meet met een Kamstrup Multical en een losse S0 meter opbrengst(warmte) en verbruik(kWh)

Stroomtarief €0,18/kWh
Gastarief €0,5602/m3

Oktober 2016
Nu in elek €25,58
Besparing €23,95
COP 4,95

November 2016
Nu in elek €66
Besparing €46
COP 4,34

December 2016
Nu in elek €84
Besparing €56
COP 4,3

Bovenstaande de facts, wat nog veel belangrijker is, is dat het overal heerlijk warm is in huis, 20,5gr of hoger. COP is niet echt interessant meer, ik kijk nu puur naar warmtehoeveelheid toegevoegd, en kWh verbruikt. De warmtehoeveelheid is in principe nog winst in te halen dmv dakisolatie.

:D Kennnelijk verbruiken we zo weinig gas dat de veiligheidafsluiter van slag is, vanochtend een E02 melding op de atag ketel, ik een half uur de boel staan testen/resetten, geen resultaat, geen warm water(dat is het enige wat ie nog doet) blijkt dat het gasfornuis het ook niet doet. Stedin heeft geconstateerd dat de veiligheidsafsluiter versleten is. Heb weer gas, al is het maar voor die 0,5-1,5m3 gas die we verbruiken(in de winterperiode) voor warm water en koken. In totaal in december 25m3 gas verstookt.
Mooi overzicht en inzicht, dat een 'hopeloze' woning, net als de mijne, met zo'n ondergedimensioneerde 5kW Panasonic deze resultaten behaalt.
Out-of-the-box, voor Nederlandse begrippen in de woningbouw, in moderne kantoren kom je het ondertussen wel tegen en in Duitsland/Zwitserland ook in de woningbouw, dus voor mij is het geen out-of-the-box.
De leidingen komen niet in een afwerklaag, er komt een ook weer een niet standaard vrijhangende 'afwerklaag' onder te hangen dus geen 'standaard' scheurproblematiek te verwachten.
Je lijkt me meer het pragmatische type en zult met betrekking tot verbeteringen kijken naar hoeveel euro je aan elektra bespaart en wat het kost om die verbetering, dakisolatie, voor elkaar te krijgen. Ik weet niet of je PV-panelen hebt, je rekent met een elektraprijs van 0,18, met PV-panelen daalt de kostprijs tot ongeveer 5 a 6 cent. Met isolatie krijg je zo'n 60-72% verlaging nl. nooit voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Industryofcool
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
hrt schreef op zondag 8 januari 2017 @ 12:02:

In de service manual word gesproken over Connect the approved polychloroprene sheathed power supply 1 cord (3 × 4.0 or 6.0 mm2) and power supply 2 cord (3 × 4.0 mm2)

Is dit niet een beetje overkill, had gepland ze beide met 2,5mm2 aan te sluiten.

edit: Power Supply 1: Phase (ø) / Max. Current (A) / Max. Input Power (W) Single / 19.5 / 4.26k Power Supply 2: Phase (ø) / Max. Current (A) / Max. Input Power (W) Single / 13.0 / 3.00k

Ik heb de mijne nog niet draaien maar ik heb beide met 4mm2 uitgevoerd. Kreeg van de installateur die de meterkast verving te horen dat hij dat wel een beetje overkill vond dus ik neem aan dat 6mm2 helemaal overkill is dan :-) .

Ergens eerder in dit topic las ik dat het ook afhangt van de afstand tussen de groepenkast en de pompen. Hoe langer hoe meer het uitkan om dikker draad te gebruiken (ten eerste door het feit dat je minder verlies hebt door de lagere weerstand en ten tweede mocht de pomp dan veel A trekken dan gaat dat bij langere draden ook beter door de lagere weerstand van de dikke draden).

(doe anders even een zoekopdracht op 4mm of 6mm in dit topic en dan vind je nog meer info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:39
Ik snap serieus de belangstelling voor warmtepompen op het moment dat er subsidie komt niet in verhouding met afgiftesystemen van 20K... Out of the box is prima als het iets (economisch) oplevert maar anders leg je toch lekker vloerverwarming met een subsidie pomp...?

Als we 20k spenderen aan afgiftesyteem kunnen we net zo goed discussie inzake vermogen warmtepomp ook stopzetten en allemaal een 25kw warmtepomp kopen. hebben we meteen geen doorstromer meer nodig :)

anyhow my 2 cents...

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:14
Verwijderd schreef op zondag 8 januari 2017 @ 12:37:
[...]

Mooi overzicht en inzicht, dat een 'hopeloze' woning, net als de mijne, met zo'n ondergedimensioneerde 5kW Panasonic deze resultaten behaalt.
Out-of-the-box, voor Nederlandse begrippen in de woningbouw, in moderne kantoren kom je het ondertussen wel tegen en in Duitsland/Zwitserland ook in de woningbouw, dus voor mij is het geen out-of-the-box.
De leidingen komen niet in een afwerklaag, er komt een ook weer een niet standaard vrijhangende 'afwerklaag' onder te hangen dus geen 'standaard' scheurproblematiek te verwachten.
Je lijkt me meer het pragmatische type en zult met betrekking tot verbeteringen kijken naar hoeveel euro je aan elektra bespaart en wat het kost om die verbetering, dakisolatie, voor elkaar te krijgen. Ik weet niet of je PV-panelen hebt, je rekent met een elektraprijs van 0,18, met PV-panelen daalt de kostprijs tot ongeveer 5 a 6 cent. Met isolatie krijg je zo'n 60-72% verlaging nl. nooit voor elkaar.
Ah ok, had nog niet verder gelezen in de ri van de afwerking van het plafond, was meer het eerste wat bij mij begon te borrelen.
Dakisolatie ben ik al mee bezig, maar weinig zin en tijd voor ;)
Ben benieuwd hoeveel dat gaat schelen.
Ik heb 13x255W PV panelen welke mijn 3000kWh van voor de de plaatsing van de WP tackelen. Dat is het oost dak. Hier komt denk ik nog 1 paneel bij. Ik zit nog wat te twijfelen mbt zonneboiler op platdak, 36HP op 200L houden of hele handel eruit en over op full PV. Met nieuwe subsidieregeling is de zonneboiler toch wel weer iets aantrekkelijker geworden, en het systeem is ook aardig salderingsregeling vrij.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barteg
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-09 00:33
Nu we toch wat overzichten laten zien (dank hiervoor!)

Afgelopen 8 November is bij mij de Ecodan 7,5Kwh actief geworden.
Oude jaarverbruik met gas: 1900m3
Huis: vrijstaand 1150M3 inhoud, gebouwd in 2009
Volledig vloerverwarming op alle verdiepingen
Aanvoer temperatuur 30-31 graden
WP doet geen SWW

December 2016
Warmte toegevoegd: 283m3 in gas (2270kWh)/8)
Elek verbruik WP: 533kWh
Gas verbruik: 72m3 (SWW en gashaard)
Gemiddelde temperatuur: 5,7 graden
Anders betaald aan gas: €187
Nu in elek €96
Besparing €91
Gasverbruik x1,87 = elekverbruik WP
COP 4,26

Als extra vergelijk (Januari 2016) voor als ik me rijk wil rekenen:
Jan 2016 was de gemiddelde temperatuur: 5,6 graden. Vergelijkbaar met de 5,7 van December 2016
Gas verbuik (jan 2016): 393m3
Indien verbruik SWW en gashaard gelijk aan Dec 2016: 321m3 voor verwarming
Anders betaald aan gas: €211
Nu in elektra: €96
Besparing €115
Gasverbruik x1,69 = elekverbruik WP

Voor mijn berekeningen ben ik altijd uitgegaan van de regel dat 1m3 gas kan worden vervangen met 2kwh elektriciteit. Dit lijkt redelijk te kloppen, zelfs ietsje beter. Doel is om 1500m3 gas te vermijden en te vervangen met 3000kw elektriciteit.

Projecten op stapel: WTW en extra vloerisolatie

Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:14
vraag: Kan iemand de beginner die al 1 1/2 jaar meeleest op weg helpen? bijv. Welke installateur moet je hebben en evt welke webshop? Is het zelf te doen?
Welke installateur moet je bij wegblijven?

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Industryofcool schreef op zondag 8 januari 2017 @ 13:01:
[...]

Ik heb de mijne nog niet draaien maar ik heb beide met 4mm2 uitgevoerd. Kreeg van de installateur die de meterkast verving te horen dat hij dat wel een beetje overkill vond dus ik neem aan dat 6mm2 helemaal overkill is dan :-) .

Ergens eerder in dit topic las ik dat het ook afhangt van de afstand tussen de groepenkast en de pompen. Hoe langer hoe meer het uitkan om dikker draad te gebruiken (ten eerste door het feit dat je minder verlies hebt door de lagere weerstand en ten tweede mocht de pomp dan veel A trekken dan gaat dat bij langere draden ook beter door de lagere weerstand van de dikke draden).

(doe anders even een zoekopdracht op 4mm of 6mm in dit topic en dan vind je nog meer info!
Worden de aansluitingen 1 en 2 ook tegelijk gebruikt? Dan zou je hem dus op 2 aparte groepen aan moeten sluiten? :o

Aansluiting 2 is dan voor de booster heater.

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op zondag 8 januari 2017 @ 12:08:
[...]

Oppervlakte v.d. slangen is 500m x 20mm x 3,14 = 31.4m2 is 62.8% v.d. plafondoppervlakte.
Als eerder gezegd, straling heeft geen medium nodig. De bron, de slang is de bron en straalt naar zijn omgeving, naar mij, naar de muren enz. En het stroomt altijd van hoog energetisch, warm -> laag energetisch, koud. Richting speelt ook geen rol. Bekijk het als een ouderwetse gloeilamp, of die op de grond/plafond of 1.50 v.d. grond staat, de straling is naar alle kanten identiek, als die lamp zuiver rond en geen fitting zou hebben, want die vorm verstoort de mogelijkheden tot stralen enigszins. Die denkbeeldige lamp straalt ook in een luchtledige ruimte. Zichtbaar licht en voor ons mensen onzichtbaar IR-licht gedraagt zich wat dat betreft hetzelfde. Die denkbeeldige lamp van daarnet die zichtbaar licht geeft, ga je toch niet achter of in een licht blokkerend medium zetten ? Voor zichtbaar licht is het helder, het licht verdwijnt en dat willen we niet, daar hadden we die lamp niet voor gekocht. Met voor ons onzichtbaar licht, IR doen we dat wel. Met elke cm dikkere afwerklaag bij vv verlagen we de temperatuur met 0.4C. Bij radiatoren heb je dat 'probleem' niet.
Warm water is geen ir
Een gloeilamp is honderd graden
Warmte overdracht van warme slang gaat naar een ander materiaal wat er omheen zit.
Lucht zelf geleid niet, stilstaande lucht is de beste isolator.
Wil je warm van boven naar beneden krijgen moet je dus de lucht laten circuleren. Net zoals een radiator dat doet. Alleen daar helpt natuur mee omdat warmte namelijk vanzelf naar boven gaat. Jij zult mechanische circulatie moeten creeeren in mijn ogen.
Nou houd ik er over op.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siepie77
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-08-2023
Voor degenen die twijfelen om zelf een WP te gaan plaatsen of dit te laten doen heb ik hieronder mijn ervaringen op papier gezet. Na veel getwijfel heb ik besloten om het niet zelf te doen en ondanks de hogere kosten heb ik hier nog geen spijt van gehad.
Drie weken geleden is bij mij thuis de Mitsubishi Heavy Industries Hydrolution van 16.5kW geïnstalleerd met 500liter buffervat. Ons gezin bestaat uit 2 volwassenen en 2 kleine kids en douchen ongeveer 40-50 minuten per dag in totaal. Ons huis is gebouwd in 1955 en is bijna 260m2 en heeft een inhoud van een kleine 1000m3. Vorig jaar hebben wij het huis gekocht en zijn het nu aan het opknappen. Woning is pas voor een klein gedeelte geïsoleerd. Zo is de inpandige garage totaal niet geïsoleerd en komt daar veel kou/tocht vanaf dat naar de hal, woonkamer en naar boven trekt. De komende maanden worden de binnen -en buitengevels geïsoleerd. Indien nodig ga ik ook nog spouwmuurisolatie toepassen. Het verbruik van de vorige bewoners was 7000kWh en 3000m3 gas per jaar. Gas werd ook gebruikt voor het verwarmen van het buitenzwembad.
Op het dak heb ik 40 SF's 170 liggen op ZW en er komt nog 3000kW bij (op Z) in de komende maanden om het verbruik van de warmtepomp te compenseren (die ook tzt het water van mijn zwembad zal moeten gaan verwarmen). De gasaansluiting is sinds een paar dagen afgesloten (gratis via Stedin).
Ik heb lang het forum gevolgd om voldoende kennis op te doen om de warmtepomp in Spanje of Frankrijk te kunnen halen, maar heb toch besloten dat ik te weinig kennis (en tijd) heb om de installatie tot een succes te kunnen maken.
Een installateur heeft de gehele installatie gedaan. Afkoppelen bestaande CV-installaties, leggen en leveren van (geïsoleerde) leidingen, kranen, aansluitingen maken op SWW in badkamers, vloerverwarming, radiatoren en afkoppelen elektrische boilers etc. Kortom geheel werkend opleveren. Dit kostte mij in totaal €11k ex subsidie.
Hij is hier in zijn eentje 2 dagen mee bezig geweest in totaal. Alleen voor het sjouwen van het buffervat de kelder in had hij een hulpje nodig :)
Ondanks dat mijn woning nog niet goed genoeg geïsoleerd is is de temperatuur in de woonkamer makkelijk boven de 20 graden te houden met de WAR. Voor de sfeer of wat extra warmte indien gewenst doen wij af en toe de houtkachel aan. Dan loopt de temperatuur vrij rap op naar 21graden of hoger. Het water in het buffervat wordt tot 54 graden verwarmd en warmt opnieuw op bij het zakken onder de 47 graden. Ik moet nog gaan experimenteren met een lagere temperatuur dan 54 graden.
Enige dat we nu merken versus het verwarmen met gas is dat het wat langer duurt dat het water in de douches op temperatuur komt en de verwarming op de verdiepingen minder opwarmt. Gedeeltelijk zal dit komen door de leidingen die een hele omweg maken naar de badkamers anderzijds omdat het water een lagere temperatuur heeft dan voorheen. Bovenstaande vinden wij niet hinderlijk. Ook tegelijkertijd douchen (1 stortdouche en gewone douche) is geen probleem.
Op de koude en mistige dagen van de afgelopen weken verbruik ik soms wel (ruim) 100kWh per dag. Dit wil (en moet) ik nog omlaag brengen door wat instellingen van de WP uit te gaan proberen. Ook moet ik nog een set-up bedenken om mijn energieverbruik en opbrengst beter inzichtelijk te maken. Dat wordt het volgende project :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Appie Heijn schreef op zondag 8 januari 2017 @ 11:51:

120m2 +/-
50% HTV radiatoren

Stroomtarief €0,18/kWh
Gastarief €0,5602/m3

Oktober 2016
Nu in elek €25,58
Besparing €23,95
COP 4,95

November 2016
Nu in elek €66
Besparing €46
COP 4,34

December 2016
Nu in elek €84
Besparing €56
COP 4,3

Bedankt Appie Heijn nu kunnen we de tabel afmaken.

Afbeeldingslocatie: https://c3.staticflickr.com/1/600/31808775530_c5c9032855_b.jpg

Omdat het afgifte syteem grote invloed heeft op de COP heb ik een kolom in de tabel opgenomen met een code daarvoor. Mijn voorstel is om een punt van de stooklijn te pakken waarmee het verwarmingsysteem de warmteverliezen van de woning gemiddeld kan dekken:
Het gaat om het punt Tb = 0C met de daarbij behorende aanvoertemperatuur Ta:

LT = Ta< 30C b.v. vloerverwarming
MT = Ta<40C b.v. convertor verwarming met ventilatoren of overbemeten radiatoren
HT = Ta<50C b.v. meestal radiatoren in oudere woningen

Graag commentaar op dit voorstel en indeling. Ik zie bij vloerverwarming dat bij 0C er misschien een ELT bij kan : Extra low temperature Ta< 25C Een 25, 30, 35,40,45 indeling kan natuurlijk ook. Op dit forum zien we juist de praktijk en kunnen een goed passende indeling maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:54
hrt schreef op zondag 8 januari 2017 @ 13:38:
[...]

Worden de aansluitingen 1 en 2 ook tegelijk gebruikt? Dan zou je hem dus op 2 aparte groepen aan moeten sluiten? :o

Aansluiting 2 is dan voor de booster heater.
Ja, de aansluitingen kunnen ook tegelijkertijd belast worden. Dus inderdaad twee aparte groepen want de heater is 3kW.
De WP kan ook een extern boilervat inclusief element aansturen. Volgens mij is dat de reden dat er voor de aansluiting 4 of 6mm2 wordt voorgeschreven. Ik heb de WP met 2,5mm2 aangesloten en ik heb nooit meer dan 1150W gezien (zonder heater). Maar je moet dit wel zelf onthouden en niet achteraf toch een boiler willen aansturen.
Dit advies is dus geheel voor eigen risico ;)

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-08 13:41
[b][message=49775829,noline]
Een installateur heeft de gehele installatie gedaan. Afkoppelen bestaande CV-installaties, leggen en leveren van (geïsoleerde) leidingen, kranen, aansluitingen maken op SWW in badkamers, vloerverwarming, radiatoren en afkoppelen elektrische boilers etc. Kortom geheel werkend opleveren. Dit kostte mij in totaal €11k ex subsidie.
Thanks voor het delen. 11k klinkt als een KOOPJE trouwens, dat is inclusief de apparatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepie77
Yep dit bestond uit HMS140V1 (binnenunit), FDCW140VNX 16,5 kW 220/240V-1-50Hz (buitenunit) en MT500 (buffervat, waar nog bijvoorbeeld zonneboiler extra op aangesloten kan worden). Heb het even gecopy paste uit de offerte ;-)
Ook zaten er de leidingen, filters, ontluchters, kogelkranen etc bij.
maartenmoerman schreef op zondag 8 januari 2017 @ 14:21:
[...]

Thanks voor het delen. 11k klinkt als een KOOPJE trouwens, dat is inclusief de apparatuur?

[ Voor 7% gewijzigd door siepie77 op 08-01-2017 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Just for info.
Indicatie v.d. materiaalkosten voor plafondverwarming buis 20mm en 10cm hoh, panlatten, click-systeem voor de leidingen en de leiding zelf < 10,00 per m2. Afwerking en montage zijn hierin dus NIET begrepen. Ik schat dat het materiaal voor afwerking ook < 10,00 per m2 zal bedragen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2017 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
maartenmoerman schreef op zondag 8 januari 2017 @ 14:21:
[...]
Dat mag ik hopen, anders verdiend de beste man 5500 euro per dag. ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

siepie77 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 14:10:
Voor degenen die twijfelen om zelf een WP te gaan plaatsen of dit te laten doen heb ik hieronder mijn ervaringen op papier gezet. Na veel getwijfel heb ik besloten om het niet zelf te doen en ondanks de hogere kosten heb ik hier nog geen spijt van gehad.
Drie weken geleden is bij mij thuis de Mitsubishi Heavy Industries Hydrolution van 16.5kW geïnstalleerd met 500liter buffervat. Ons gezin bestaat uit 2 volwassenen en 2 kleine kids en douchen ongeveer 40-50 minuten per dag in totaal. Ons huis is gebouwd in 1955 en is bijna 260m2 en heeft een inhoud van een kleine 1000m3. Vorig jaar hebben wij het huis gekocht en zijn het nu aan het opknappen. Woning is pas voor een klein gedeelte geïsoleerd. Zo is de inpandige garage totaal niet geïsoleerd en komt daar veel kou/tocht vanaf dat naar de hal, woonkamer en naar boven trekt. De komende maanden worden de binnen -en buitengevels geïsoleerd. Indien nodig ga ik ook nog spouwmuurisolatie toepassen. Het verbruik van de vorige bewoners was 7000kWh en 3000m3 gas per jaar. Gas werd ook gebruikt voor het verwarmen van het buitenzwembad.
Op het dak heb ik 40 SF's 170 liggen op ZW en er komt nog 3000kW bij (op Z) in de komende maanden om het verbruik van de warmtepomp te compenseren (die ook tzt het water van mijn zwembad zal moeten gaan verwarmen). De gasaansluiting is sinds een paar dagen afgesloten (gratis via Stedin).
Ik heb lang het forum gevolgd om voldoende kennis op te doen om de warmtepomp in Spanje of Frankrijk te kunnen halen, maar heb toch besloten dat ik te weinig kennis (en tijd) heb om de installatie tot een succes te kunnen maken.
Hij is hier in zijn eentje 2 dagen mee bezig geweest in totaal. Alleen voor het sjouwen van het buffervat de kelder in had hij een hulpje nodig :)
Ondanks dat mijn woning nog niet goed genoeg geïsoleerd is is de temperatuur in de woonkamer makkelijk boven de 20 graden te houden met de WAR. Voor de sfeer of wat extra warmte indien gewenst doen wij af en toe de houtkachel aan. Dan loopt de temperatuur vrij rap op naar 21graden of hoger. Het water in het buffervat wordt tot 54 graden verwarmd en warmt opnieuw op bij het zakken onder de 47 graden. Ik moet nog gaan experimenteren met een lagere temperatuur dan 54 graden.
Enige dat we nu merken versus het verwarmen met gas is dat het wat langer duurt dat het water in de douches op temperatuur komt en de verwarming op de verdiepingen minder opwarmt. Gedeeltelijk zal dit komen door de leidingen die een hele omweg maken naar de badkamers anderzijds omdat het water een lagere temperatuur heeft dan voorheen. Bovenstaande vinden wij niet hinderlijk. Ook tegelijkertijd douchen (1 stortdouche en gewone douche) is geen probleem.
Op de koude en mistige dagen van de afgelopen weken verbruik ik soms wel (ruim) 100kWh per dag. Dit wil (en moet) ik nog omlaag brengen door wat instellingen van de WP uit te gaan proberen. Ook moet ik nog een set-up bedenken om mijn energieverbruik en opbrengst beter inzichtelijk te maken. Dat wordt het volgende project :-)
Mooi systeem, goed dat het ook werkt! Maar 100 kWh per dag is ook serieus zeg, dat betekend dat je op een continue koude maand maar liefst even 3MWh er door jast, dat is flink. Het meeste komt misschien nog van de sww af. Wat heb je in de keuken voor je warme water? Ook uit dat vat? Je zou bijv een boilertje in de keuken kunnen zetten en dan je douche water naar een 42-44 graden in je vat, dat scheelt al enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:12

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik mag hopen dat het vat regelmatig tot 65 graden wordt opgewarmd ...
En wellicht gebeurt dat al als ik naar die 100kWh 8)7 kijk :P
Of is het gecombineerd, niet alles voor SWW?

[ Voor 14% gewijzigd door Speedy-Andre op 08-01-2017 15:15 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepie77
In de keuken heb ik een Quooker. Kwam er bij de verbouwing achter dat er geen warm waterleiding naar de keuken liep....
100kWh is inderdaad flink. Moet ook nog de temperatuur van buffervat gaan verlagen naar inderdaad max 44-46 graden. Zou idd ook al hoop kunnen schelen. Moet de sweetspot gaan zoeken tussen comfort en energieverbruik.
Als het goed is zou ik redelijk uit moeten kunnen komen met 10000kWh op mijn dak. Indien nodig leg ik nog bij tzt.
Rol-Co schreef op zondag 8 januari 2017 @ 15:04:
[...]

Mooi systeem, goed dat het ook werkt! Maar 100 kWh per dag is ook serieus zeg, dat betekend dat je op een continue koude maand maar liefst even 3MWh er door jast, dat is flink. Het meeste komt misschien nog van de sww af. Wat heb je in de keuken voor je warme water? Ook uit dat vat? Je zou bijv een boilertje in de keuken kunnen zetten en dan je douche water naar een 42-44 graden in je vat, dat scheelt al enorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
Schrik wel van het verhaal van Siepie77 Zelf een huis gekocht met een verbruik van 3000M2, heb nu alles al 2 weken op 50gr. draaien en krijg het prima warm dus een WP kan.

Maar ik zat zelf meer aan 5KW te denken met incidentele bijverwarming dan een 12,5KW monster ergens neer te zetten.

tabel, als ik goed naar de tabel kijk(en het verhaal van Siepie77 beluister) dat is een WP voor alleen verwarmen/koelen COP-technisch interessanter dan eentje met een warmwatervoorziening?

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:34
50 graden is voor een WP erg hoog om rendabel te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepie77
100kWh blijft inderdaad heel veel. Maar vorige bewoners verbruikten ook al heel veel stroom met 7000kWh en 3000m3 gas. Het huis is ook relatief groot. Ik ben nu aan het isoleren en heb alle verlichting ook door LED vervangen, dat zou al aardig moeten helpen. De illusie dat ik naar 5000kWh per jaar kan heb ik niet.
Het verbruik van de WP komt overigens ook redelijk overeen met dat van de installateur die dezelfde warmtepomp thuis heeft staan en een klant van hem waar ik heb gekeken met ook dezelfde setup voor ik besloten heb om hem aan te schaffen.
Rol-Co schreef op zondag 8 januari 2017 @ 15:04:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
siepie77 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 15:09:
In de keuken heb ik een Quooker. Kwam er bij de verbouwing achter dat er geen warm waterleiding naar de keuken liep....
100kWh is inderdaad flink. Moet ook nog de temperatuur van buffervat gaan verlagen naar inderdaad max 44-46 graden. Zou idd ook al hoop kunnen schelen. Moet de sweetspot gaan zoeken tussen comfort en energieverbruik.
Als het goed is zou ik redelijk uit moeten kunnen komen met 10000kWh op mijn dak. Indien nodig leg ik nog bij tzt.

[...]
Je verbruik valt best mee, je had bijna drie keer zoveel gas als ik, en ik ga nu ook makkelijk over de 30 kWh per koude vorst dag

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
Noord27 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 15:16:
klopt, maar dit is mijn cv-instelling, alles kan natuurlijk lager

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Noord27 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 15:16:
Klopt, boven 40 moet je eigenlijk niet komen, maar met radiatoren only zal je wel moeten. Ikzelf verwarm alles met 30-32 graden maar is vvw en jaga's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
technopeuter schreef op zondag 8 januari 2017 @ 15:15:
Schrik wel van het verhaal van Siepie77 Zelf een huis gekocht met een verbruik van 3000M2, heb nu alles al 2 weken op 50gr. draaien en krijg het prima warm dus een WP kan.

Maar ik zat zelf meer aan 5KW te denken met incidentele bijverwarming dan een 12,5KW monster ergens neer te zetten.

tabel, als ik goed naar de tabel kijk(en het verhaal van Siepie77 beluister) dat is een WP voor alleen verwarmen/koelen COP-technisch interessanter dan eentje met een warmwatervoorziening?
Met warm water verdien je weinig terug inderdaad, cop is 2 ongeveer.
Ik doe met 4.5 kW een 1200 kuub gas weg werken en dat is met deze vorst net aan. Dus vergeet die 5 kW maar......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siepie77
Ik snap wat je bedoelt.
Ik heb besloten om het zekere voor het onzekere te nemen en een grote WP te nemen, opdat ik nooit in de kou kom te zitten of warme water op is. Het prijsverschil ten opzichte van een kleinere WP was beperkt. Ook wil ik mijn WP tzt gaan gebruiken voor het verwarmen van mijn zwembad en om die te verwarmen heb je ook een flinke capaciteit WP nodig.Voor een losse zwembadwarmtepomp met installatie zou ik ook al €3 a 3,5k kwijt zijn.
Wat mij ook een fijn gevoel geeft is dat ik het gas de deur uit heb kunnen schoppen. Ten eerste voor de veiligheid en ten tweede bespaar ik daar ook een kleine €25 aansluitkosten per maand mee.
technopeuter schreef op zondag 8 januari 2017 @ 15:15:

[ Voor 8% gewijzigd door siepie77 op 08-01-2017 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:12

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Hoe zit het nu met dat vat, is hij verdeeld wat verwarming en tapwater betreft?
Een tapwater deel moet eens in de zoveel tijd 65 graden zijn om legionella te doden.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

siepie77 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 15:18:
100kWh blijft inderdaad heel veel. Maar vorige bewoners verbruikten ook al heel veel stroom met 7000kWh en 3000m3 gas. Het huis is ook relatief groot. Ik ben nu aan het isoleren en heb alle verlichting ook door LED vervangen, dat zou al aardig moeten helpen. De illusie dat ik naar 5000kWh per jaar kan heb ik niet.
Het verbruik van de WP komt overigens ook redelijk overeen met dat van de installateur die dezelfde warmtepomp thuis heeft staan en een klant van hem waar ik heb gekeken met ook dezelfde setup voor ik besloten heb om hem aan te schaffen.

[...]
Die 100 is heel het huis of alleen de wp? Heb je een meter tussen de wp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepie77
Voor heel het huis. Dit is wat ik van de meter aflees. Nog geen meter tussen de wp.
Ik moet nog wat fabriceren of kopen om een totaal overzicht van opbrengst/verbruik te kunnen krijgen van WP, rest en zonnepanelen
Rol-Co schreef op zondag 8 januari 2017 @ 15:27:
[...]

Die 100 is heel het huis of alleen de wp? Heb je een meter tussen de wp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepie77
Deel voor vv en deel SWW.
Speedy-Andre schreef op zondag 8 januari 2017 @ 15:07:
Ik mag hopen dat het vat regelmatig tot 65 graden wordt opgewarmd ...
En wellicht gebeurt dat al als ik naar die 100kWh 8)7 kijk :P
Of is het gecombineerd, niet alles voor SWW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

siepie77 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 15:32:
Voor heel het huis. Dit is wat ik van de meter aflees. Nog geen meter tussen de wp.
Ik moet nog wat fabriceren of kopen om een totaal overzicht van opbrengst/verbruik te kunnen krijgen van WP, rest en zonnepanelen

[...]
Ok, dus dan een 20kWh voor je huis, blijft er een 80 over voor de Wp, 4x zo veel als mijn wp op koude dag maar die maakt ook geen sww.
Het lijkt veel maar ja het is ook een bakbeest, en 80kWh /8 is dan een 10 m3 gas voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepie77
15 a 20 lijkt mij idd fair
Rol-Co schreef op zondag 8 januari 2017 @ 15:37:
[...]

Ok, dus dan een 20kWh voor je huis, blijft er een 80 over voor de Wp, 4x zo veel als mijn wp op koude dag maar die maakt ook geen sww.
Het lijkt veel maar ja het is ook een bakbeest, en 80kWh /8 is dan een 10 m3 gas voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:15
Rol-Co schreef op zondag 8 januari 2017 @ 15:21:
[...]

Klopt, boven 40 moet je eigenlijk niet komen, maar met radiatoren only zal je wel moeten. Ikzelf verwarm alles met 30-32 graden maar is vvw en jaga's.
Iets anders. ..ik kwam wen filmpje tegen van Radson. ...dat ze in Zweden een gebouw mbv radiatoren verwarmen ipv vloerverwarming. Uit onderzoek (praktijkervaring VV+WP dat kennen ze daar al wat langer) was dat rendabeler gebleken.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Rol-Co schreef op zondag 8 januari 2017 @ 15:37:
[...]

Dat is best veel te noemen, mijn verbruik is 20-22 max incl sww op hele koude dagen.
Jaar basis 2400KWh als wp totaalverbruik, en daar ben ik meer dan tevreden mee.
http://www.pvoutput.org/a...d=19198&sid=42408&v=1&t=m

Ik heb de stooklijn naar aanleiding van de afgelopen dagen iets bijgesteld naar beneden, de ruimteT schoot door richting de 22C. Iets teveel van het goede, zal ook wel iets zuiniger zijn.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
hrt schreef op zondag 8 januari 2017 @ 12:02:

Minimaal bij enige kabel lengte 3x 4,0 mm2 vanwege impedantie.
En andere is ingeval van een SWW-boiler dat tijdens anti-legionella tijdens gebruik van de booster verwarming tot 3kW in boiler tot 70C ook nog de back-up verwarming van 3kW kan aangaan tegen bevriezing omdat de circulatiepomp even niet draait.

Edit: je kan booster aansluiting ook als stuurstroom gebruiken voor een relais en dat booster verwarming vanaf een andere fase voeden.

[ Voor 6% gewijzigd door Domba op 08-01-2017 16:17 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Knowbody schreef op zondag 8 januari 2017 @ 15:58:
[...]

Iets anders. ..ik kwam wen filmpje tegen van Radson. ...dat ze in Zweden een gebouw mbv radiatoren verwarmen ipv vloerverwarming. Uit onderzoek (praktijkervaring VV+WP dat kennen ze daar al wat langer) was dat rendabeler gebleken.
Dat kan, maar ik ga niet voor rendement met de wp, comfort is No1 priority. Ik woon hier nu vanaf "99 en het is eigenlijk nooit echt lekker te regelen geweest, mede door de schuifpui op zuid waar de zon wel eens roet in het eten gooit. Sind ik een wp gebruik (2013) is het nog nooit zo goed geweest, geen thermostaat gebruiken blijkt toch het beste.
De zWp deed het met een sensor in de vloer
De split regelt nu op War en tijd, wat net weer een stapje beter/zuiniger/comfortabeler is, super!

Edit: Radson, die verkopen ook radiatoren toch? Hmm, beetje wij van wc eend verhaal dan.
:)

[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 08-01-2017 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zubadan
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-09 07:50
De afgelopen week heeft mijn Zubadan gemiddeld 29 kWh per dag verbruikt, en mijn Daikin gemiddeld 14 kWh per dag. Gisteren heeft het gemiddelde verbruik aardig omhoog gebracht. Koud, sneeuw en later ijzel. De Zubadan was de hele dag een ijsklomp. Gelukkig wel voldoende capaciteit om het huis warm te houden.

Voor de vergelijking met andere warmtepompen is de geografische ligging ook relevant. Hier in Twente is het kouder dan in het westen. Vanochtend lag er bij mij nog redelijk wat sneeuw. Nu is het 3 graden, maar de laatste sneeuwresten zijn nog steeds niet weg.

Het gemiddelde verbruik van mijn warmtepompen valt mij overigens redelijk mee, maar als het zoals de afgelopen week koud en vochtig is dan schiet het verbruik omhoog.

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

crazyharrie schreef op zondag 8 januari 2017 @ 16:03:
[...]

Dat is best veel te noemen, mijn verbruik is 20-22 max incl sww op hele koude dagen.
Jaar basis 2400KWh als wp totaalverbruik, en daar ben ik meer dan tevreden mee.
http://www.pvoutput.org/a...d=19198&sid=42408&v=1&t=m

Ik heb de stooklijn naar aanleiding van de afgelopen dagen iets bijgesteld naar beneden, de ruimteT schoot door richting de 22C. Iets teveel van het goede, zal ook wel iets zuiniger zijn.
Valt wel mee, het is hier 24/7 tussen de 21,5 a 22 graden, boven 19 en een badkamer op 20+.

Een vergelijk met jouw systeem.
http://www.pvoutput.org/c...=42408&sid1=48485&t=d&c=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Rol-Co schreef op zondag 8 januari 2017 @ 16:21:
[...]

Valt wel mee, het is hier 24/7 tussen de 21,5 a 22 graden, boven 19 en een badkamer op 20+.

Een vergelijk met jouw systeem.
http://www.pvoutput.org/c...=42408&sid1=48485&t=d&c=2
Dat zijn goed gebruikte kw-tjes :+
22C is hier best warm te noemen, de vloer verwarming voelt ook te warm aan als de buitenT onder de -2C duikt.
Zodoende de stooklijn iets lager gezet, denk je dat je het weet na een jaar. Kan dus iets beter.

Ik verwarm hier ook het hele huis, dat was met stadsverwarming wel anders. Die trok dat niet eens.
Prima WAF en buren die er niets van snappen.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 22:54

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

Verwijderd schreef op zondag 8 januari 2017 @ 14:39:
Just for info.
Indicatie v.d. materiaalkosten voor plafondverwarming buis 20mm en 10cm hoh, panlatten, click-systeem voor de leidingen en de leiding zelf < 10,00 per m2. Afwerking en montage zijn hierin dus NIET begrepen. Ik schat dat het materiaal voor afwerking ook < 10,00 per m2 zal bedragen.
Misschien om scheuren te voorkomen stucanet gebruiken.

http://www.hornbach.nl/sh...tikel.html#artikeldetails

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

crazyharrie schreef op zondag 8 januari 2017 @ 16:35:
[...]

22C is hier best warm te noemen, de vloer verwarming voelt ook te warm aan als de buitenT onder de -2C duikt.
Zodoende de stooklijn iets lager gezet, denk je dat je het weet na een jaar. Kan dus iets beter.

Ik verwarm hier ook het hele huis, dat was met stadsverwarming wel anders. Die trok dat niet eens.
Als je per week kijkt scheelt het allemaal niet zo veel, ja jij verbruikt wat meer door je sww, dus netto zal je lager uit komen.
Afgelopen week een test gedaan door hem 2x per dag uit te zetten met zijn interne klok, resultaat was dat het niets tot weinig opleverd in de week aan kWh maar wel een stuk mindr comfy is met meer geluid na de pauze's.
Nee, laat hem dan maar door rommelen, gaat prima.
Ik speel nog wel met kleine dingen in de settings, met -6 buiten maakte hij het eerder te warm als te koud doordat hij bijna geen defrosts deed, 2 tot -1 is de rotste temperatuur buiten.
Dus nog kleine dingetjes veranderen om te kijken of het iets aan kWh scheelt, maar de grote appels zijn wel geplukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:26
crazyharrie schreef op zondag 8 januari 2017 @ 16:35:
[...]

Vertel eens, heb je al buren aangestoken met het WP virus ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Rol-Co schreef op zondag 8 januari 2017 @ 16:15:
[...]

Dat kan, maar ik ga niet voor rendement met de wp, comfort is No1 priority. Ik woon hier nu vanaf "99 en het is eigenlijk nooit echt lekker te regelen geweest, mede door de schuifpui op zuid waar de zon wel eens roet in het eten gooit. Sind ik een wp gebruik (2013) is het nog nooit zo goed geweest, geen thermostaat gebruiken blijkt toch het beste.
De zWp deed het met een sensor in de vloer
De split regelt nu op War en tijd, wat net weer een stapje beter/zuiniger/comfortabeler is, super!

Edit: Radson, die verkopen ook radiatoren toch? Hmm, beetje wij van wc eend verhaal dan.
:)
Valt mee met wc eend

Dus jij ook WAR
Wat bedoel je met tijd. Je WARt maar niet 7x24 ?

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Knowbody schreef op zondag 8 januari 2017 @ 17:11:
[...]

Valt mee met wc eend

Dus jij ook WAR
Wat bedoel je met tijd. Je WARt maar niet 7x24 ?
Met tijd kijkt hij hoe lang het duurt om het water 1 graad warmer te krijgen, duurt dat niet lang gaat hij vlot terug in rpm en/of uit, gaat het traag blijft hij weer langer lopen. Dit stel je in het menu integral, het is een vaag iets maar gaat om graden per minuut.
De -60 is aan, de 00 is uit, maak je die bijv -120 duurt het langer voordat hij weer gaat starten en loopt hij ook weer langer voordat hij bij 0 is en uit gaat, is het kouder buiten komt hij sneller bij -120 maar moeilijker bij 0 dus blijft hij korter uit en loopt langer.
Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1701/209683/yF9aZF2N.png

De water temperatuur aanvoer word bepaalt door de buiten temperatuur op -5 0 en +5 en die staat bij mij zo vlak mogelijk dus de aanvoer temperatuur gaat niet of nauwelijks omhoog tussen -5 en +5 , dat blijft 30 graden vraag en schiet wel eens iets hoger naar 32.

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1701/209684/V7n4mtPE.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Rol-Co schreef op zondag 8 januari 2017 @ 17:38:
[...]

Met tijd kijkt hij hoe lang het duurt om het water 1 graad warmer te krijgen, duurt dat niet lang gaat hij vlot terug in rpm en/of uit, gaat het traag blijft hij weer langer lopen. Dit stel je in het menu integral, het is een vaag iets maar gaat om graden per minuut.
De -60 is aan, de 00 is uit, maak je die bijv -120 duurt het langer voordat hij weer gaat starten en loopt hij ook weer langer voordat hij bij 0 is en uit gaat, is het kouder buiten komt hij sneller bij -120 maar moeilijker bij 0 dus blijft hij korter uit en loopt langer.
[afbeelding]

De water temperatuur aanvoer word bepaalt door de buiten temperatuur op -5 0 en +5 en die staat bij mij zo vlak mogelijk dus de aanvoer temperatuur gaat niet of nauwelijks omhoog tussen -5 en +5 , dat blijft 30 graden vraag en schiet wel eens iets hoger naar 32.

[afbeelding]
Ok dank. Hoe is jouw isolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Knowbody schreef op zondag 8 januari 2017 @ 18:06:
[...]

Ok dank. Hoe is jouw isolatie
Huis bj 88 met standaard isolatie af bouw,

Pur achtig spul onder de dakpannen
Steenwol in de spouw muren
Standaard dubbel glas hele huis incl de velux dakramen op zolder.
Piepschuim (eps?) in de kruipruimte onder de betonvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Laatst online: 13:06
Tomexergie schreef op zondag 8 januari 2017 @ 14:19:
[...]

[afbeelding]

Omdat het afgifte syteem grote invloed heeft op de COP heb ik een kolom in de tabel opgenomen met een code daarvoor. Mijn voorstel is om een punt van de stooklijn te pakken waarmee het verwarmingsysteem de warmteverliezen van de woning gemiddeld kan dekken:

MT = Ta<40C b.v. convertor verwarming met ventilatoren of overbemeten radiatoren

Graag commentaar op dit voorstel en indeling. Ik zie bij vloerverwarming dat bij 0C er misschien een ELT bij kan : Extra low temperature Ta< 25C Een 25, 30, 35,40,45 indeling kan natuurlijk ook. Op dit forum zien we juist de praktijk en kunnen een goed passende indeling maken.
Zet bij mij maar MT, ik stook 37c bij 0c

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Rol-Co schreef op zondag 8 januari 2017 @ 18:10:
[...]

Huis bj 88 met standaard isolatie af bouw,

Pur achtig spul onder de dakpannen
Steenwol in de spouw muren
Standaard dubbel glas hele huis incl de velux dakramen op zolder.
Piepschuim (eps?) in de kruipruimte onder de betonvloer.
Dan is 30 graden netjes. Niet teveel verlies door plattedaken en ramen blijkbaar (zoals ik hier heb met een tweetal uitbreidingen)...;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Tomexergie schreef op zondag 8 januari 2017 @ 14:19:
[...]

[afbeelding]

Ik val in geen enkele categorie, ik stook 30 - 32c en heb vloerverwarming beneden en radiatoren boven.
Vannacht de hele nacht op 31c gestookt en het huis was vanmorgen heerlijk warm.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-09 11:06
koevlaas2 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 18:23:
[...]

Ik val in geen enkele categorie, ik stook 30 - 32c en heb vloerverwarming beneden en radiatoren boven.
Dan val jij in de MT categorie.

@Tomexergie: Zet mij maar in de LT categorie, maximaal 29 graden hier.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Rol-Co schreef op zondag 8 januari 2017 @ 16:44:
[...]

Als je per week kijkt scheelt het allemaal niet zo veel, ja jij verbruikt wat meer door je sww, dus netto zal je lager uit komen.
Afgelopen week een test gedaan door hem 2x per dag uit te zetten met zijn interne klok, resultaat was dat het niets tot weinig opleverd in de week aan kWh maar wel een stuk mindr comfy is met meer geluid na de pauze's.
Nee, laat hem dan maar door rommelen, gaat prima.
Ik speel nog wel met kleine dingen in de settings, met -6 buiten maakte hij het eerder te warm als te koud doordat hij bijna geen defrosts deed, 2 tot -1 is de rotste temperatuur buiten.
Dus nog kleine dingetjes veranderen om te kijken of het iets aan kWh scheelt, maar de grote appels zijn wel geplukt.
sww is rond de 65KWh maandelijks.
Uitzetten en nachtverlaging heeft weinig tot geen nut heb ik ook gemerkt, de enige reden dat ik dat doe is vanwege het "beter een goede buur" principe.
Mijn woning is dermate goed geïsoleerd dat de woning slechts max 1C afkoelt gedurende de nacht, dat is dan goed te doen met de opstart in de ochtend. Wp moet wel wat extra werk verrichten, maar gaat niet op vol vermogen.
En dat dat te warm probleempje ( luxe probleem eigenlijk) moet nu opgelost zijn met de aanpassing in de stooklijn van 0C tot -10C.
Defrosts heb ik weinig last van bij normaal vermogen, misschien omdat de buitenunit langs de voorgevel van de woning redelijk beschut staat in zijn geluidkast icm lage aanvoerT. Alleen na een sww run op vol vermogen, gaat hij wel defrost houden bij 2C en kouder.
Inderdaad zij de grote appels wel geplukt, het is nu puur voor comfort tunen.
Wederom een luxe probleem eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

koevlaas2 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 16:51:
[...]

Vertel eens, heb je al buren aangestoken met het WP virus ?
Mijn buurman is jong, en werkt zelf ook in de bouw als project ontwikkelaar.
Ik help hem als de vv moet worden afgesteld, hij heeft nog SV. Maar wordt elke keer nieuwsgieriger :+
Gaat helemaal goed komen met PV en WP, die jongen snapt het heel goed.
Gaan we samen van de zomer waarschijnlijk aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mightym schreef op zondag 8 januari 2017 @ 18:30:
[...]

Dan val jij in de MT categorie.

@Tomexergie: Zet mij maar in de LT categorie, maximaal 29 graden hier.
MT kent volgens Tom geen vloerverwarming :)
Met een LTV verdeler zou ik nog veel lager kunnen, nu gaat de boel pendelen onder de 30c.
Over een paar jaar maar hier installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
[...]

Heb hetzelfde. Ga proberen met rond de 30 continue. Funest is waarschijnlijk een verlaging van 2 graden in de aanvoertemp tijdens de nacht.

Hoewel ik begrijp dat een WP efficiënt is bij een laag verschil tussen luchttemp en aanvoertemp vraag ik me nog wel af of 30 graden een lager verbruik oplevert dan 35 graden. Ergens zit een optimaal punt in die machine.

Eea hangt uiteraard samen met de luchttemp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Knowbody schreef op zondag 8 januari 2017 @ 18:37:
[...]

Heb hetzelfde. Ga proberen met rond de 30 continue. Funest is waarschijnlijk een verlaging van 2 graden in de aanvoertemp tijdens de nacht.

Hoewel ik begrijp dat een WP efficiënt is bij een laag verschil tussen luchttemp en aanvoertemp vraag ik me nog wel af of 30 graden een lager verbruik oplevert dan 35 graden. Ergens zit een optimaal punt in die machine.

Eea hangt uiteraard samen met de luchttemp
30c loopt hier enorm veel zuiniger dan 35c, 35c haal ik eigenlijk niet eens bij 33c is de koek op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
koevlaas2 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 18:39:
[...]

30c loopt hier enorm veel zuiniger dan 35c, 35c haal ik eigenlijk niet eens bij 33c is de koek op.
Klopt ook. Hij kan het wel maar komt telkens terug van defrost en krijgt dan de tijd niet naar 35+ te gaan. De ketel springt dan eventjes bij om daarna weer te gaan slapen. ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Knowbody schreef op zondag 8 januari 2017 @ 18:41:
[...]

Klopt ook. Hij kan het wel maar komt telkens terug van defrost en krijgt dan de tijd niet naar 35+ te gaan. De ketel springt dan eventjes bij om daarna weer te gaan slapen. ..
Klopt, de boel gaat loeien en dan moet ie weer defrosten.
Ketel staat bij mij uit en de gaskraan dicht, ik probeer 100 % met de WP te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Knowbody schreef op zondag 8 januari 2017 @ 18:41:
[...]

same here, Denk dat een grotere WP het water wel makkelijker warmer had gekregen

de hoeveelheid vermogen om het water heter te krijgen neemt ook fors toe bij elke c hoger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Wodan89 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 18:44:
[...]

same here, Denk dat een grotere WP het water wel makkelijker warmer had gekregen

de hoeveelheid vermogen om het water heter te krijgen neemt ook fors toe bij elke c hoger
Klopt, vorig jaar met mijn Michl haalde ik 38c aanvoer.
Met 31c aanvoer komt er bij mij zo'n beetje 4.5 KW vermogen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
koevlaas2 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 18:47:
[...]

Klopt, vorig jaar met mijn Michl haalde ik 38c aanvoer.
Met 31c aanvoer komt er bij mij zo'n beetje 4.5 KW vermogen uit.
ik zit nog te twijfelen om mss een SW100VHA te plaatsen

leidingen en kabels zijn ruim genoeg berekenend.

echter hoe raak ik dan mijn sw75vha kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Wodan89 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 18:53:
[...]

ik zit nog te twijfelen om mss een SW100VHA te plaatsen

leidingen en kabels zijn ruim genoeg berekenend.

echter hoe raak ik dan mijn sw75vha kwijt
Er is vast hier wel iemand met interesse, e.e.a. hangt natuurlijk ook af van hoeveel je ervoor vraagt.
Schiet je veel op met het 10 KW model of moet je nog zwaarder ?

[ Voor 7% gewijzigd door koevlaas2 op 08-01-2017 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
koevlaas2 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 18:54:
[...]

Er is vast hier wel iemand met interesse, e.e.a. hangt natuurlijk ook af van hoeveel je ervoor vraagt.
Schiet je veel op met het 10 KW model of moet je nog zwaarder ?
ik denk dat het 10kw model wel veel scheeld. is een dual fan unit dus 6000m3h + ipv 3500m3h.

Nu zie je elke keer dezelfde cyclus herhalen van ontdooien en weer naar volgas..
en dat optoeren duurt erg erg lang naar mijn mening. voordat je weer op 8kw+ zit ben je zo maar 25 30min verder..
Ook mag de 10kw 70 meter leidingen hebben. ik verwacht dat de 32m die er nu ligt minder problemen gaan geven dan.

de SW100vha zit op 4000,

ik zou dus mijn buitenunit met nieuwe binnenunit kunnen verkopen voor 2k,
alleen verwacht ik niet dat er in NL interesse voor is.

[ Voor 31% gewijzigd door Wodan89 op 08-01-2017 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Wodan89 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 18:57:
[...]

de SW100vha zit op 4000,

Op MP is vast wel een gek te vinden, als je de boel in NL moet kopen dan ben je na subsidie nog meer dan 2k kwijt volgens mij.
Gewoon proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
[...]

Heel precies ligt die grens niet. Ook radiatoren kunnen LT leveren. Ik denk dat jouw systeem toch bij LT past.
Maar de discussie is nog niet gevoerd, we kunnen een meer getrapte indeling maken juist omdat bij WP de aanvoer temperatuur de belangrijkste factor is. Eerst maar even de reacties afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Tomexergie schreef op zondag 8 januari 2017 @ 19:01:
[...]

Heel precies ligt die grens niet. Ook radiatoren kunnen LT leveren. Ik denk dat jouw systeem toch bij LT past.
Maar de discussie is nog niet gevoerd, we kunnen een meer getrapte indeling maken juist omdat bij WP de aanvoer temperatuur de belangrijkste factor is. Eerst maar even de reacties afwachten.
Ik weet niet waar de grens ligt maar alles onder de 40 is toch wel LTV of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Wodan89 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 18:57:
[...]

ik denk dat het 10kw model wel veel scheeld. is een dual fan unit dus 6000m3h + ipv 3500m3h.

Nu zie je elke keer dezelfde cyclus herhalen van ontdooien en weer naar volgas..
en dat optoeren duurt erg erg lang naar mijn mening. voordat je weer op 8kw+ zit ben je zo maar 25 30min verder..
Ook mag de 10kw 70 meter leidingen hebben. ik verwacht dat de 32m die er nu ligt minder problemen gaan geven dan.

de SW100vha zit op 4000,

Duurt dat optoeren met het 10 KW model niet net zolang ? Ik heb dit ook wel, water komt ook ijskoud retour bij mij dus ik maak het de WP extra moeilijk.
Defrosts zullen wel minder zijn met 10 KW, maar dit valt me toch tegen van de ecodan, de Michl deed het op dit punt beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zondag 8 januari 2017 @ 19:13:
[...]

Ik weet niet waar de grens ligt maar alles onder de 40 is toch wel LTV of zie ik dat verkeerd?
< 30 ZLTV
>30 < 40 LTV
> 40 kansloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 19:23:
[...]

< 30 ZLTV
>30 < 40 LTV
> 40 kansloos
_O-

Ok, duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Rol-Co schreef op zondag 8 januari 2017 @ 19:13:
[...]

Bij vloerverwarming zie je temperaturen tussen 25 en 30C , die kun je niet vergelijken met 40C. Op een of andere manier lijkt mij een indeling nuttiig , ook voor volgers van ons forum en mensen die informatie zoeken om een WP aan te schaffen. Voor warmtepompen moet de aanduiding van het afgifte systeem verfijnd worden omdat 5C verschil in de COP van 0,4 geeft, dus 10% meer of minder elektriciteit.

Alternatieven:
Stapjes van 5C b.v. LT25 dan Ta<= aan 25C en zo verder.
LT30, LT35, MT40, MT45,

Of L,M,T helemaal los laten en systeem T28,T40 enz

Heeft iemand een beter idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Tomexergie schreef op zondag 8 januari 2017 @ 19:25:
[...]

Bij vloerverwarming zie je temperaturen tussen 25 en 30C , die kun je niet vergelijken met 40C. Op een of andere manier lijkt mij een indeling nuttiig , ook voor volgers van ons forum en mensen die informatie zoeken om een WP aan te schaffen. Voor warmtepompen moet de aanduiding van het afgifte systeem verfijnd worden omdat 5C verschil in de COP van 0,4 geeft, dus 10% meer of minder elektriciteit.

Alternatieven:
Stapjes van 5C b.v. LT25 dan Ta<= aan 25C en zo verder.
LT30, LT35, MT40, MT45,

Of L,M,T helemaal los laten en systeem T28,T40 enz

Heeft iemand een beter idee?
T40 ? dat zijn torxbitjes :)
Zet er gewoon de temperatuurrange bij waarmee men stookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
kansloos>40C is niet waar. Als ik de WP laat stoppen bij 4C zoals normaal de Elga doet dek ik nog 65% van het gasverbruik als Ta bij 0C 50C is. (Bij 4C is Ta dan 40C en Ta-Tb=36C > COP=3,7 dus nog te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Tomexergie schreef op zondag 8 januari 2017 @ 19:33:
[...]

kansloos>40C is niet waar. Als ik de WP laat stoppen bij 4C zoals normaal de Elga doet dek ik nog 65% van het gasverbruik als Ta bij 0C 50C is. (Bij 4C is Ta dan 40C en Ta-Tb=36C > COP=3,7 dus nog te doen.
Ook voor koevlaa2 bedoeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Als je de WP op MP zet denk erom dat kan nadat je een jaar verder bent na de beslissingsdatum I S D E subsidie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Tomexergie schreef op zondag 8 januari 2017 @ 19:33:
[...]

Voor een WP vind ik 40c kansloos, lijkt me ook niet dat je deze aanvoer echt nodig hebt.
Mijn cop zat de afgelopen dagen op 3.85, als ik de 40c zou halen durf ik niet naar de cop te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
koevlaas2 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 19:35:
[...]

Voor een WP vind ik 40c kansloos, lijkt me ook niet dat je deze aanvoer echt nodig hebt.
Mijn cop zat de afgelopen dagen op 3.85, als ik de 40c zou halen durf ik niet naar de cop te kijken.
Hier de COP 3.79 over 474 kWh opgenomen energie. Compressor 393 uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:54
koevlaas2 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 19:30:
[...]

Zet er gewoon de temperatuurrange bij waarmee men stookt.
Dat is misschien wel nauwkeuriger, maar onderling slecht te vergelijken.
Ik zou willen kiezen voor de aanvoertemperatuur bij 0 graden.
Je hebt sowieso altijd een klein verschil omdat er ook verschil in kamertemperatuur zit.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
[...]

Mijn systeem draait 40C bij 0C buiten. Een kijk naar de tabel, heel acceptabel!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Wat is daar vannacht anders aan dan normaal?

@ecodan bezitters
Ik zie bij alphons dat de ecodan ook op een laag pitje kan beginnen, is dat altijd zo of beginnen ze na een stilstand ook wel op bijv 60% vermogen?
Hier is de schaalverdeling een beetje raar dus kan dat niet vergelijken, 125% gezien maar is nog niet maximaal, ik vermoed dat ik ongeveer 3,5-4kW aan vermogen gebruik van de 7. Moet de warmtemeter er eigenlijk tussen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
@koevlaas wat waren jou ervaringen met de michl warmtepomp?
En hoe snel is hij stuk gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
jaari schreef op zondag 8 januari 2017 @ 19:37:
[...]

Dat is misschien wel nauwkeuriger, maar onderling slecht te vergelijken.
Ik zou willen kiezen voor de aanvoertemperatuur bij 0 graden.
Je hebt sowieso altijd een klein verschil omdat er ook verschil in kamertemperatuur zit.
Ta0=30 zoiets lijkt mij ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
[...]

Mijn vloerverwarming draait op 37 graden toevoer. Is een mengverdeler met circ.pomp. veel woningen rond 2000 zijn op LTV uitgelegd en dat is 50 graden aanvoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Rol-Co schreef op zondag 8 januari 2017 @ 19:39:
[...]

Wat is daar vannacht anders aan dan normaal?

@ecodan bezitters
Ik zie bij alphons dat de ecodan ook op een laag pitje kan beginnen, is dat altijd zo of beginnen ze na een stilstand ook wel op bijv 60% vermogen?
Hier is de schaalverdeling een beetje raar dus kan dat niet vergelijken, 125% gezien maar is nog niet maximaal, ik vermoed dat ik ongeveer 3,5-4kW aan vermogen gebruik van de 7. Moet de warmtemeter er eigenlijk tussen zetten.
Dat hangt af van de Ta die hij voor de kiezen krijgt, bij Alphons wordt er waarschijnlijk redelijk warm vv water aangevoerd. Dan begint de Ecodan op 550W te pruttelen.
Ervaring van mij, sloot koud radiatorwater erbij en hij begint op te toeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 19:39:
@koevlaas wat waren jou ervaringen met de michl warmtepomp?
En hoe snel is hij stuk gegaan?
De Michl deed het qua power prima (9 KW praten we over), alleen had geen goede interface/thermostaat en maakte best wel wat lawaai in lage last. Bij vollast viel het vergeleken met de Ecodan wel mee met het lawaai.

De pomp ging stuk 4 dagen nadat ik een sww boiler aangesloten had en de pomp volgas moest draaien voor dit sww. Hij was toen 6 maanden oud.

Verder valt op dat de Michl een stuk minder hoeft te defrosten dan de Ecodan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

In de handleiding van mijn wp staat dat 40 graden aanvoer de meest efficiënte temperatuur is maar dat het op een systeem met vvw misschien te hoog kan zijn. Het is ieder geval de fabriek setting, maar of ik dat serieus moet nemen weet ik dan weer niet aangezien een kamer temperatuur van 27 ook fabriek setting is. :?

40 graden kan nog best door de vloer hier, vroeger met cv ook wel gedaan, het is alleen tijdens warmen te warm aan je voeten.

Pagina: 1 ... 143 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic