zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Wodan89 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 19:40:
[...]
wat voor een unit wil je plaatsen ? heb je misschien wat foto,s ter verduidelijking?
Daikin Intergas Hybride, de locatie is bereikbaar door een dakraam om zo bij de buitenunit te komen.koevlaas2 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 19:41:
[...]
Ik zou de unit niet op een te moeilijke plaats installeren, als er problemen/service verleent moet worden werkt dergelijke opstelling niet echt handig.

[ Voor 33% gewijzigd door Gadgets op 08-01-2017 21:55 ]
Ik zie het, maar je hebt er ook al weer 19kWh in zitten, het is hier nog 0 dus dan blijft hij wel pruttelen.jaari schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 19:04:
[...]
hier is-tie eind van de middag uitgegaan:
[afbeelding]
het is nu 6 graden buiten.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Waar zit het probleem dan in? Misschien hier op het forum neer leggen? Een pana mono is wel 1 van de simpelste machines om te plaatsen, op het gewicht na.Verwijderd schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 18:56:
[...]
Ik ben uiteindelijk met 3 installateurs, achter elkaar, in de weer geweest om het voor elkaar te krijgen. Je denkt toch niet dat ik vrolijk word van het feit dat het nog niet klaar is. Ik betaal me al maanden blauw aan IR-verwarming COP=1 en nog erger bijstoken op butaan a raison van 27.00 per 10.5kg.
De rest van je opmerkingen laat ik maar voor wat ze zijn.
Er zijn hier een hoop mensen met praktijk ervaring
En aan wie ligt het? De installateur of de aanvrager?Verwijderd schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 18:56:
[...]
Ik ben uiteindelijk met 3 installateurs, achter elkaar, in de weer geweest om het voor elkaar te krijgen.
Besteed die klus uit op werkspot met een exacte werkomschrijving, je schijnt precies te weten wat je wilt hebben. Dan had je aan het begin van het stookseizoen kunnen draaien en ons de ogen uitsteken met je stralingswarmte vanuit het plafond.
Die 19 kWh is over 24 uur; ik zie dat jullie meestal vanaf middernacht rekenen.Rol-Co schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 19:11:
[...]
Ik zie het, maar je hebt er ook al weer 19kWh in zitten, het is hier nog 0 dus dan blijft hij wel pruttelen.
Gisteren had ik over 24 uur 25 kWh.
Is het in Leiden nu nog 0 graden buiten? Dat is dan 6 graden over hemelsbreed 60 km
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
De winter is dan ook slechts 4 dagen jong!Rol-Co schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 17:37:
[...]
15 graden rond kerst kan je geen winter noemen.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
hier in de woning heb ik een elga gehad en nu een Ecodan. Andere woning draaien er 4 (3 in woning zelf van 1 in garage). Ik heb er hier in huis voor 1.441 m3 gas geen 6 draaien... (gelukkig)
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Ik ben nu al een tijdje aan het monitoren wat ons verbruik is. Keurig excel sheetje met gasverbruik voor iedere dag en stookperioden, inclusief verbruik per periode en gemiddelde buitentemperatuur / binnentemperatuur.
Vooralsnog is het verbruik redelijk in lijn met de uitkomst van de warmteverliesberekening die ik heb laten maken (7,3 kW bij -10).
CV ketel stookt maximaal op 50 graden aanvoer. Nu de temperaturen weer klimmen richting de 5+ graden (kust) zie ik een OT vraag die schommelt rond de 36-45 graden.
In de huiskamer hebben we 2 jaga convectoren en een design (enkele plaat) radiator en in de hal een kleine enkele plaat radiator.
De jaga's gaan voorzien worden van DBE's, hierdoor wordt het afgiftevermogen aanmerkelijk vergroot. De radiator in de hal wil ik vervangen voor een een kleine jaga strada of tempo.
Met deze verruiming van afgiftevermogen verwacht ik zeker met 45 of zelfs 40 graden aanvoer de boel warm te kunnen houden rond het vriespunt.
Momenteel heb ik mijn oog laten vallen op een Fujitsu WP, type WC10. Deze levert bij -10 nog het benodigde vermogen van 7 kW. En kan nog worden voorzien van 3 kW elektrisch verwarmingselement.
Ik realiseer me dat ik met deze aanvoertemperaturen geen mega goede sCOP ga behalen, maar aan de hand van de verwarmingstabellen die ik van deze unit heb kom ik zeker wel boven de 3.0 in een stoekseizoen (wat voor mij het minimale kantelpunt is om er wel of niet mee door te gaan) Vermoedelijk in het echt nog wel wat hoger.
Wat ik me nu het meeste afvraag is hoe de ervaringen zijn met hogere aanvoer temperaturen? Heb je dan meer defrosts?
Toen het afgelopen week goed koud was met lichte vorst hier aan de kust zat ik omgerekend op een verbruik van 5,34 kW per uur aan thermisch benodigd vermogen om de hut op temperatuur te houden. Dit zou betekenen dat de WP grofweg op 75% van zijn vermogen zou draaien.
Ik probeer voor mezelf meer inzichtelijk te maken hoe een WP zich gedraagt bij zo'n belasting.
Tips en opmerkingen zijn welkom.
Klikaan klikuit is niet betrouwbaar genoeg heb ik gemerkt.
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Ah ja, my bad, ik dacht dat het ook vanaf 0:00 was.jaari schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 19:19:
[...]
Die 19 kWh is over 24 uur; ik zie dat jullie meestal vanaf middernacht rekenen.
Gisteren had ik over 24 uur 25 kWh.
Is het in Leiden nu nog 0 graden buiten? Dat is dan 6 graden over hemelsbreed 60 km
Inmiddels 2 graden online in gouda, al zegt de wp nog 1 graad.
Ik heb vloer (bij) verwarming (huiskamer )en verder overal radiatoren .Rhaelak schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 19:33:
Aan de WP bezitters. Wie gebruikt er radiatoren?
Ik ben nu al een tijdje aan het monitoren wat ons verbruik is. Keurig excel sheetje met gasverbruik voor iedere dag en stookperioden, inclusief verbruik per periode en gemiddelde buitentemperatuur / binnentemperatuur.
Vooralsnog is het verbruik redelijk in lijn met de uitkomst van de warmteverliesberekening die ik heb laten maken (7,3 kW bij -10).
CV ketel stookt maximaal op 50 graden aanvoer. Nu de temperaturen weer klimmen richting de 5+ graden (kust) zie ik een OT vraag die schommelt rond de 36-45 graden.
In de huiskamer hebben we 2 jaga convectoren en een design (enkele plaat) radiator en in de hal een kleine enkele plaat radiator.
De jaga's gaan voorzien worden van DBE's, hierdoor wordt het afgiftevermogen aanmerkelijk vergroot. De radiator in de hal wil ik vervangen voor een een kleine jaga strada of tempo.
Met deze verruiming van afgiftevermogen verwacht ik zeker met 45 of zelfs 40 graden aanvoer de boel warm te kunnen houden rond het vriespunt.
Momenteel heb ik mijn oog laten vallen op een Fujitsu WP, type WC10. Deze levert bij -10 nog het benodigde vermogen van 7 kW. En kan nog worden voorzien van 3 kW elektrisch verwarmingselement.
Ik realiseer me dat ik met deze aanvoertemperaturen geen mega goede sCOP ga behalen, maar aan de hand van de verwarmingstabellen die ik van deze unit heb kom ik zeker wel boven de 3.0 in een stoekseizoen (wat voor mij het minimale kantelpunt is om er wel of niet mee door te gaan) Vermoedelijk in het echt nog wel wat hoger.
Wat ik me nu het meeste afvraag is hoe de ervaringen zijn met hogere aanvoer temperaturen? Heb je dan meer defrosts?
Toen het afgelopen week goed koud was met lichte vorst hier aan de kust zat ik omgerekend op een verbruik van 5,34 kW per uur aan thermisch benodigd vermogen om de hut op temperatuur te houden. Dit zou betekenen dat de WP grofweg op 75% van zijn vermogen zou draaien.
Ik probeer voor mezelf meer inzichtelijk te maken hoe een WP zich gedraagt bij zo'n belasting.
Tips en opmerkingen zijn welkom.
Wp draait bijna continu en probeert water te maken van 40 graden. Pana heeft geen probleem met geluid en bevriezen, tja wat is veel? Geloof dat ik wel eens om het uur zie maar meestal minder. Duurt ook maar twee min. Cop doe ik niet aan, gasverbruik maal 2.3 is waar het op uit lijkt te komen met kWh
1 PVoutput . Dongen NB
Aha, dan zitten we kwamen gas gebruik op ongeveer hetzelfde.develdonk schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 19:32:
[...]
hier in de woning heb ik een elga gehad en nu een Ecodan. Andere woning draaien er 4 (3 in woning zelf van 1 in garage). Ik heb er hier in huis voor 1.441 m3 gas geen 6 draaien... (gelukkig)
Het is hier de bedoeling om dit op te vangen met een 7.5 Panasonic, of een Siemens
Zit er bij jou een buffer vat tussen ?
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Jaren lang klikaan klikuit gebruikt icm domotica om mijn vloerverwarming segmenten open/dicht te schakelen. Dit is inderdaad niet erg betrouwbaar. Met de CV gaf dat niet zoveel, maar met de WP was/is dit erg lastig. Inmiddels 10 zones vervangen door een ESP8266 met een 8 poorts relais kaart. Dit heb ik zelf in elkaar geknutseld. Nu kan ik via WiFi de zones aansturen en heb ik directe feedback of het schakelen gelukt is.Wodan89 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 19:34:
Nog een Tip voor mensen die een CV aan een WP willen koppelenGa voor een bekabelde oplossing
![]()
Ik wacht nog op een pakje uit china om de laatste twee zones van klikaan klikuit af te helpen.
WP en CV worden altijd al met een relais via ethernet aangestuurd.
[ Voor 4% gewijzigd door barteg op 07-01-2017 20:03 ]
Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350
Als ik de gasbehoefte van een woning vermenigvuldig met de leeftijd van mijn oma, deel door de leeftijd van mijn opa, het aantal zonneuren vermenigvuldig met de stand van de maan en dat weer aftrek van het winnende lotto getal van afgelopen weekend kom ik tot de conclusie dat je nogal regelmatig uit je nek lult.
Sluit de boel aan en meld je dan weer hier, wij zijn je een beetje zat in dit topic met je ongevraagde en ongefundeerde adviezen.
Dat ligt dan aardig in de lijn der verwachting die ik ook heb. Misschien komt het iets lager uit.reneeke1970 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 19:42:
[...]
Ik heb vloer (bij) verwarming (huiskamer )en verder overal radiatoren .
Wp draait bijna continu en probeert water te maken van 40 graden. Pana heeft geen probleem met geluid en bevriezen, tja wat is veel? Geloof dat ik wel eens om het uur zie maar meestal minder. Duurt ook maar twee min. Cop doe ik niet aan, gasverbruik maal 2.3 is waar het op uit lijkt te komen met kWh
Hoe is jouw setup? IK meen dat je een buffervat hebt van 300 liter? Kan je vertellen hoe het schematisch is opgebouwd?
Verwijderd
Het probleem zit er in om 50m2 leidingen van 20mm met een h.o.h. van 10cm aan een betonnen plafond te bevestigen. Degene die het nu bijna klaar heeft zei na een halve dag "als ik dat geweten had, hoe zwaar werken dat is, was ik er nooooit aan begonnen". Eerste installateur na 3 dagen tevergeefs ploeteren naar huis gestuurd, nog geen 20% gedaan. Werkspot geprobeerd, allerlei aanbod om materiaal te leveren maar niemand die het wilde installeren. De 3e gaat het nu uiteindelijk lukken. Dat is de prijs die je betaald als je het anders dan op de standaard wijze wilt. Die betalen we dan maar.Rol-Co schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 19:16:
[...]
Waar zit het probleem dan in? Misschien hier op het forum neer leggen? Een pana mono is wel 1 van de simpelste machines om te plaatsen, op het gewicht na.
Er zijn hier een hoop mensen met praktijk ervaring
Heb je van je installatie een foto, ben wel benieuwd hoe e.e.a. bevestigd zit.Verwijderd schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 20:48:
[...]
Het probleem zit er in om 50m2 leidingen van 20mm met een h.o.h. van 10cm aan een betonnen plafond te bevestigen. Degene die het nu bijna klaar heeft zei na een halve dag "als ik dat geweten had, hoe zwaar werken dat is, was ik er nooooit aan begonnen". Eerste installateur na 3 dagen tevergeefs ploeteren naar huis gestuurd, nog geen 20% gedaan. Werkspot geprobeerd, allerlei aanbod om materiaal te leveren maar niemand die het wilde installeren. De 3e gaat het nu uiteindelijk lukken. Dat is de prijs die je betaald als je het anders dan op de standaard wijze wilt. Die betalen we dan maar.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Zo in een slakkenhuis bedoel je, dat wil ik ook weleens aan een plafond gemonteerd zien.Rol-Co schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 20:53:
Ja ik ben ook wel benieuwd, 20mm met 100mm hoh kan je bijna niet zig zag leggen denk ik, dus word in square patroon?
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
ESP8266 rulez wat dat betreftWodan89 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 19:34:
Nog een Tip voor mensen die een CV aan een WP willen koppelenGa voor een bekabelde oplossing
![]()
En ook kant&klare setjes zijn betaalbaar

Ik heb 400 buffer met hygiëne, nu als voor warmen, zodra CV uit gaat volledig douche met 50 graden. Nu heeft buffer eigen thermostaat die tussen 35 en 40 de wp aan uit zet zonder war. Vat staat in retour CV ketel, die dient nu als circulatie pomp met zijn eigen oude slimme kamer thermostaat. Indien nodig kan ik CV water hoger programmeren zodat hij ook mee gaat branden. Maar is niet nodig geweest tot nu toe.Rhaelak schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 20:28:
[...]
Dat ligt dan aardig in de lijn der verwachting die ik ook heb. Misschien komt het iets lager uit.
Hoe is jouw setup? IK meen dat je een buffervat hebt van 300 liter? Kan je vertellen hoe het schematisch is opgebouwd?
Radiators zijn in paar min warm dat is voordeel met buffer, dus nacht verlaging één graad moeiteloos. Wil ik naar twee graden word het drama net als bij iedereen
1 PVoutput . Dongen NB
Daarom gebruik ik een zwave schakelaar dan heb je geen last meer van mis schakelingenbarteg schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 20:02:
[...]
Jaren lang klikaan klikuit gebruikt icm domotica om mijn vloerverwarming segmenten open/dicht te schakelen. Dit is inderdaad niet erg betrouwbaar. Met de CV gaf dat niet zoveel, maar met de WP was/is dit erg lastig. Inmiddels 10 zones vervangen door een ESP8266 met een 8 poorts relais kaart. Dit heb ik zelf in elkaar geknutseld. Nu kan ik via WiFi de zones aansturen en heb ik directe feedback of het schakelen gelukt is.
Ik wacht nog op een pakje uit china om de laatste twee zones van klikaan klikuit af te helpen.
WP en CV worden altijd al met een relais via ethernet aangestuurd.
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Verwijderd
Aan de aanvrager natuurlijk, want die wil iets wat die installateurs nog nooit eerder gevraagd is. Ze beginnen er welwillend aan maar falen uiteindelijk. Ze weten niet hoe ze het binnen meer dan ruime tijd opgelost moeten krijgen. Heb zelfs nog voor bijna 700 speciaal gereedschap voor hen gekocht om het sneller/makkelijker te kunnen, Dat bleek ook geen oplossing. Werkspot uiteraard ook geprobeerd, Geen zinnige response.Rhaelak schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 19:18:
[...]
En aan wie ligt het? De installateur of de aanvrager?![]()
Besteed die klus uit op werkspot met een exacte werkomschrijving, je schijnt precies te weten wat je wilt hebben. Dan had je aan het begin van het stookseizoen kunnen draaien en ons de ogen uitsteken met je stralingswarmte vanuit het plafond.
Bij mij op het moment elke 45min tot 1 uur. En toen ik vorige keer luisterde duurder het inderdaad maar een minuut of 2 maar nu in de grafiek mis ik toch telkens een minuut of 10reneeke1970 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 19:42:
[...]
Ik heb vloer (bij) verwarming (huiskamer )en verder overal radiatoren .

[ Voor 3% gewijzigd door Maikie18 op 07-01-2017 20:59 ]
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Verwijderd
koevlaas2 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 20:51:
[...]
Heb je van je installatie een foto, ben wel benieuwd hoe e.e.a. bevestigd zit.

Verwijderd
dank je voor je constructieve en begripvolle bijdrage.Grolsch schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 20:08:
@hajeetje, de visboer verkoopt vis en de slager vlees.
Als ik de gasbehoefte van een woning vermenigvuldig met de leeftijd van mijn oma, deel door de leeftijd van mijn opa, het aantal zonneuren vermenigvuldig met de stand van de maan en dat weer aftrek van het winnende lotto getal van afgelopen weekend kom ik tot de conclusie dat je nogal regelmatig uit je nek lult.
Sluit de boel aan en meld je dan weer hier, wij zijn je een beetje zat in dit topic met je ongevraagde en ongefundeerde adviezen.
Serieus?
Ik ben geen installateur maar zie zo dat dit niet kan.
Kunststof slang? Je had gewoon uponor moeten nemen dat blijft staan als je het buigt, en dan met zadels met kapjes vast zetten die ze in de elektra gebruiken.
Dan kan je het ook zelf.
Verwijderd
120ltr op 50m2 is 2.4kg per m2 wat in 30 klemmetjes zit, dus 80gram per klemmetje, als ik het goed berekend heb.Maikie18 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 21:12:
Blijft dat wel goed zitten als er straks water/gewicht in komt?
Uponor 20 mm is erg stug, krijg je nooit lekker gebogen. De grijze electra klemmen zijn compleet kunststof, de schroeven hiervan breken ook vrij snel is mijn ervaring. bovendien deze allemaal netjes op een rijtje krijgen is lastig.Rol-Co schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 21:17:
[...]
Serieus?
Kunststof slang? Je had gewoon uponor moeten nemen dat blijft staan als je het buigt, en dan met zadels met kapjes vast zetten die ze in de elektra gebruiken.
Dan kan je het ook zelf.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Dun wapening haas omhoog drukken en vast schroeven met afstand houder en slang aan knopen, heeft gips ook houvast.Verwijderd schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 21:18:
[...]
120ltr op 50m2 is 2.4kg per m2 wat in 30 klemmetjes zit, dus 80gram per klemmetje, als ik het goed berekend heb.
Kan toch iedereen
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
500mtr slang met om de 50cm een klemmetje, betekent 1000 gaten in keihard beton boren.Rol-Co schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 21:17:
[...]
Serieus?
Dan kan je het ook zelf.
Jij kan dat misschien, ik in ieder geval niet. De man die de panlatten bevestigde, doet niets anders dan boven zijn hoofd werken, was 1 dag bezig om < 100m panlatten te bevestigen.
Jij ook bedankt voor al je constructieve bijdrages in dit topic, we hebben er erg veel van je geleerd, als einstein en newton nog zouden leven hadden ze hun theorieën aangepastVerwijderd schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 21:11:
[...]
dank je voor je constructieve en begripvolle bijdrage.
Verwijderd
Als ik het weer zou moeten doen zou ik het inderdaad anders/efficienter gedaan hebben. Maar ja dat is de koe in de kont kijken. Daarvoor moest ik eerst leergeld betalen. Het zei zo.reneeke1970 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 21:23:
[...]
Dun wapening haas omhoog drukken en vast schroeven met afstand houder en slang aan knopen, heeft gips ook houvast.
Kan toch iedereen
Hoe hoog is jouw plafond? En met welke temperatuur ga je het water verwarmen?Verwijderd schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 21:31:
[...]
Als ik het weer zou moeten doen zou ik het inderdaad anders/efficienter gedaan hebben. Maar ja dat is de koe in de kont kijken. Daarvoor moest ik eerst leergeld betalen. Het zei zo.
Hetgeen mij altijd is geleerd, en wat we ook in de praktijk hebben gezien, is dat een warm plafond als erg oncomfortabel wordt ervaren (warm hoofd, koele voeten = no go / WAF onder vriespunt).
22mm buigtang doet wonderen, of je koopt de buiten buigveer die je steeds op schuift.koevlaas2 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 21:23:
[...]
Uponor 20 mm is erg stug, krijg je nooit lekker gebogen. De grijze electra klemmen zijn compleet kunststof, de schroeven hiervan breken ook vrij snel is mijn ervaring. bovendien deze allemaal netjes op een rijtje krijgen is lastig.
Zadels is niks mis mee, alle elektra pijpen hangen nog na jaren en sommige worden ook warm.
Wat denk je als deze buis warm word en een tikkie zachter? Valt hij niet uit de klem denk je.
In beton, nee natuurlijk niet, je hebt nu ook rachels, dus de zadels op de rachels ipv open klemmen.Verwijderd schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 21:24:
[...]
500mtr slang met om de 50cm een klemmetje, betekent 1000 gaten in keihard beton boren.
Jij kan dat misschien, ik in ieder geval niet. De man die de panlatten bevestigde, doet niets anders dan boven zijn hoofd werken, was 1 dag bezig om < 100m panlatten te bevestigen.
Een rol uponor op een haspel roller en een buigveer er over of buigtang en je loopt het er zo in, met deze slang en klemmen die je nu hebt druk je er 1 in en bij de bocht maken klikken er 2 uit, word je gek van.
Waarom is iedereen in dit land zo lyrisch over uponor ?Rol-Co schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 21:35:
[...]
22mm buigtang doet wonderen, of je koopt de buiten buigveer die je steeds op schuift.
Zadels is niks mis mee, alle elektrapijpen hangen nog na jaren en sommige worden ook warm.
Wat denk je als deze buis warm word en een tikkie zachter? Valt hij niet uit deklem denk je.
[...]
In beton, nee natuurlijk niet, je hebt nu ook rachels, dus de zadels op de rachels ipv open klemmen.
Een rol uponor op een haspel roller en een buigveer er over of buigtang en je loopt het er zo in, met deze slang en klemmen die je nu hebt druk je er 1 in en bij de bocht maken klikken er 2 uit, word je gek van.
Ik heb mijn uponor 25mm gebogen met zo'n buiten buigveer, nou dat ging alles behalve makkelijk.Rol-Co schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 21:35:
[...]
22mm buigtang doet wonderen, of je koopt de buiten buigveer die je steeds op schuift.
Zadels is niks mis mee, alle elektrapijpen hangen nog na jaren en sommige worden ook warm.
Wat denk je als deze buis warm word en een tikkie zachter? Valt hij niet uit deklem denk je.
De electra-zadels wil ik zelf nog weleens stuk draaien.
En verder wat hajeetje zegt, 1000 gaten boren in keihard beton.
Interessant. Ik heb ook een 400 liter buffer met hygiene spiraal voor mijn ZB installatie. De buffer heeft aansluitingen voor een hout CV kachel. Ik zou neem ik aan op die aansluitingen ook de WP kunnen aansluiten.reneeke1970 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 20:55:
[...]
Ik heb 400 buffer met hygiëne, nu als voor warmen, zodra CV uit gaat volledig douche met 50 graden. Nu heeft buffer eigen thermostaat die tussen 35 en 40 de wp aan uit zet zonder war. Vat staat in retour CV ketel, die dient nu als circulatie pomp met zijn eigen oude slimme kamer thermostaat. Indien nodig kan ik CV water hoger programmeren zodat hij ook mee gaat branden. Maar is niet nodig geweest tot nu toe.
Radiators zijn in paar min warm dat is voordeel met buffer, dus nacht verlaging één graad moeiteloos. Wil ik naar twee graden word het drama net als bij iedereen
Bovenin in de buffer heb ik een spiraal voor CV ondersteuning. Oppervlakte daarvan is alleen niet zo groot, 1 m2 ofzo dacht ik.
Hoe groot is jouw spiraal voor de CV en hoe heb je je CV ketel om weten te bouwen dat de pomp daarvan het water rondpompt? Tracht je oude slimme thermostaat niet via OT een lagere temperatuur te vragen? Of is die nu als aan/uit aangesloten?
SWW loopt neem ik aan in het stookseizoen ook via je buffer en wordt dan naverwarmd door de CV?
Hij hoeft geen 1000 gaten te boren, hij kan toch panlatten zetten dan heb je het misschien nog over 250 gatenkoevlaas2 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 21:38:
[...]
Ik heb mijn uponor 25mm gebogen met zo'n buiten buigveer, nou dat ging alles behalve makkelijk.
Met een goede sds boormachine is dit goed te doen....koevlaas2 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 21:38:
[...]
Ik heb mijn uponor 25mm gebogen met zo'n buiten buigveer, nou dat ging alles behalve makkelijk.
Alleen wel boven je hoofd......
Niet alleen uponor, al is het leuk spul en difusie dicht door de alu laag. Rehau rautitan vind ik ook super.Ramon_1984 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 21:37:
[...]
Waarom is iedereen in dit land zo lyrisch over uponor ?
Ai een perskoppeling in je plafond.
Wel je instalatie eerst op druk zetten.
Je kan het nog altijd laten stucen met kalk!!
JuistMaikie18 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 21:40:
[...]
Hij hoeft geen 1000 gaten te boren, hij kan toch panlatten zetten dan heb je het misschien nog over 250 gaten
Ragels er op met slagpluggen of schieten met beton nagels.
Zadels er op in je te leggen patroon.
Zakken vol met kapjes, buigveer er om en beginnen.
Zwaar? Ja, omdat het boven je hoofd is, maar elke dag een stukje kom je er echt wel.
Vind uponor slap, al heeft de loodgieter hier het wel gebruikt.Rol-Co schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 21:41:
[...]
Niet alleen uponor, al is het leuk spul en difusie dicht door de alu laag. Rehau rautitan vind ik ook super.
Sww heb je correct, is nu niet op hoge temp te krijgen met CV erbij. Ik gebruik geen spiraal, zo open het vat in. CV heb ik gewoon verteld dat hij water moet maken van 25 graden en dan gaat brander gewoon niet aan. Ik moest alleen de laagste modulerende stand van de pomp hoger zetten want zonder brander blijft hij altijd laag. Zeker bij constante temperaturen is de isense echt slim, temp schommelt niet. Geeft soms pulsen van tien min om kamer op temperatuur te houdenRhaelak schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 21:39:
[...]
Interessant. Ik heb ook een 400 liter buffer met hygiene spiraal voor mijn ZB installatie. De buffer heeft aansluitingen voor een hout CV kachel. Ik zou neem ik aan op die aansluitingen ook de WP kunnen aansluiten.
Bovenin in de buffer heb ik een spiraal voor CV ondersteuning. Oppervlakte daarvan is alleen niet zo groot, 1 m2 ofzo dacht ik.
Hoe groot is jouw spiraal voor de CV en hoe heb je je CV ketel om weten te bouwen dat de pomp daarvan het water rondpompt? Tracht je oude slimme thermostaat niet via OT een lagere temperatuur te vragen? Of is die nu als aan/uit aangesloten?
SWW loopt neem ik aan in het stookseizoen ook via je buffer en wordt dan naverwarmd door de CV?
1 PVoutput . Dongen NB
Kom maar een stukje 25mm bij me halen, keihard is het.Ramon_1984 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 21:46:
[...]
Vind uponor slap, al heeft de loodgieter hier het wel gebruikt.
Heb het hier gebruikt voor tussenkoppeling van woonkamer verdeler naar de boven verdieping verdelerkoevlaas2 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 21:48:
[...]
Kom maar een stukje 25mm bij me halen, keihard is het.
Kan zijn dat ik het heb gemist, maar waarom was vloerverwarming geen oplossing?
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Verwijderd
Ik denk dat je voorstelling van hoe dat voelt een beetje te kort schiet. Een paar dagen geleden scheen het zonnetje lekker op mijn achterhoofd, ik zat bij het raam, en vroeg me af hoe warm dat zonnetje nou wel niet was. Data heb ik dus gemeten en de foto's hier op het forum gedeeld. Over temperatuur 10cm boven de grond en op 2m heb ik ook informatie gegeven.Rhaelak schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 21:34:
[...]
Hoe hoog is jouw plafond? En met welke temperatuur ga je het water verwarmen?
Hetgeen mij altijd is geleerd, en wat we ook in de praktijk hebben gezien, is dat een warm plafond als erg oncomfortabel wordt ervaren (warm hoofd, koele voeten = no go / WAF onder vriespunt).
Heb je al nagedacht over hoe je de afwerking wilt plaatsen ?Verwijderd schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 22:01:
[...]
Ik denk dat je voorstelling van hoe dat voelt een beetje te kort schiet. Een paar dagen geleden scheen het zonnetje lekker op mijn achterhoofd, ik zat bij het raam, en vroeg me af hoe warm dat zonnetje nou wel niet was. Data heb ik dus gemeten en de foto's hier op het forum gedeeld. Over temperatuur 10cm boven de grond en op 2m heb ik ook informatie gegeven.
Verwijderd
Dat is ook wel een handige variant ja, meteen schakelbaar. Ik heb een stapeltje van die Nodemcu's in gebruik en bij pa een Arduino nano om de vertraging tussen de ketel en warmtepomp te regelen dmv van 4 relais. Leuk speelgoedalberthakvoort schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 20:55:
[...]
ESP8266 rulez wat dat betreft![]()
[afbeelding]
Zijn die ook met temperatuur meting (DS18b20) te krijgen kant-en-klaar?alberthakvoort schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 20:55:
[...]
ESP8266 rulez wat dat betreft![]()
[afbeelding]
Verwijderd
Die perskoppeling is de aftakking naar de radiator in de badkamer.Ramon_1984 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 21:41:
[...]
Ai een perskoppeling in je plafond.
Wel je instalatie eerst op druk zetten.
Je kan het nog altijd laten stucen met kalk!!
Onderdruk zetten uiteraard.
Geen stuc
Verwijderd
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2017 22:08 ]
Misschien heb ik het gemist!?!Verwijderd schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 22:01:
[...]
Ik denk dat je voorstelling van hoe dat voelt een beetje te kort schiet. Een paar dagen geleden scheen het zonnetje lekker op mijn achterhoofd, ik zat bij het raam, en vroeg me af hoe warm dat zonnetje nou wel niet was. Data heb ik dus gemeten en de foto's hier op het forum gedeeld. Over temperatuur 10cm boven de grond en op 2m heb ik ook informatie gegeven.
Hoeveel stralingswarmte gaat dit systeem je geven?
Of gaat dit op een andere manier werken?
Verwarming: Daiking Altherma Hybride 8kW met vloerverwarming & Jaga Strada radiatoren § Domotica Domoticz, Z-wave, Hue, Slimme meter § Audio/HT Linn Majik DSM, Linn Majik 140, Apple TV 4K, Sony PS4 Pro
Is de radiator niet apart ?Verwijderd schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 22:07:
[...]
Die perskoppeling is de aftakking naar de radiator in de badkamer.
Onderdruk zetten uiteraard.
Geen stuc
Verwijderd
Heel veel over nagedacht, ik weet welke eigenschappen de afwerking moet hebben, maar nog niet precies hoe ik e.e.a. ga doen.Ramon_1984 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 22:03:
[...]
Heb je al nagedacht over hoe je de afwerking wilt plaatsen ?
Op hetzelfde boardje als wat Albert aangeeft?Verwijderd schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 22:08:
Vrij simpel te realiseren met een 4.7kohm weerstandje, ik ga straks 8 ds18b20's bij de vloerverwarmingsverdeler plaatsen zodat ik inzicht heb in de retour/aanvoertemps van de individuele groepen en de pomp zelf kan schakelenIdeaal dat het spul 1-wire doet.
Verwijderd
In totaal bij -10C buiten moet het 5kW afgeven bij een gemiddelde T van 29.5Janar schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 22:08:
[...]
Misschien heb ik het gemist!?!
Hoeveel stralingswarmte gaat dit systeem je geven?
Of gaat dit op een andere manier werken?
http://www.de12ambachten.nl/document/wandreflectie.phpVerwijderd schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 22:13:
[...]
In totaal bij -10C buiten moet het 5kW afgeven bij een gemiddelde T van 29.5
Wellicht heb je hier wat aan...
Verwijderd
Dan moet je een heleboel van mijn posts doorspitten waarin in aangeef wat ik als nadelen zie van vloerverwarming. Overigens fungeert de plafondverwarming op de begane grond tevens als semi-vloerverwarming voor de 1e etage.mightym schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 22:00:
[...]
Kan zijn dat ik het heb gemist, maar waarom was vloerverwarming geen oplossing?
Ziet er uit als een kanaalplaatvloer.Verwijderd schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 22:18:
[...]
Dan moet je een heleboel van mijn posts doorspitten waarin in aangeef wat ik als nadelen zie van vloerverwarming. Overigens fungeert de plafondverwarming op de begane grond tevens als semi-vloerverwarming voor de 1e etage.
Er zijn wat verkeerde gaatjes geboord zie ik, in je foto.
En er zit een schuine kant aan.
(maar kan me vergissen)
Ik zou eerst maar eens die kanalen dicht purren.
Hier was het een windtunnel, tussen de huizen.
https://www.mupload.nl/img/hvkwwna2ittw1.jpg
Je kan die Sonoff simpel ombouwen, kun je op een GPIO poort meerdere DS18B20 zetten (heb ik thuis gedaan)AUijtdehaag schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 22:05:
[...]
Zijn die ook met temperatuur meting (DS18b20) te krijgen kant-en-klaar?
En anders :

https://www.itead.cc/sonoff-th.html
Je kan ESPeasy op de Sonoff flashen, heb je meteen Domoticz support
Zijn meerdere oplossingen, Wemos kost ook geen drol (iets van € 1,50)

[ Voor 16% gewijzigd door alberthakvoort op 07-01-2017 22:27 ]
Je kan een DS18b20 direct aan een ESP8266 koppelen. ESPeasy software kan hier direct mee omgaan.AUijtdehaag schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 22:05:
[...]
Zijn die ook met temperatuur meting (DS18b20) te krijgen kant-en-klaar?
Neem bijvoorbeeld een Wemos D1 Mini.
https://www.wemos.cc/
http://www.letscontrolit.com/wiki/index.php/ESPEasy
Voldoende youtube filmpje over te vinden.
Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350
Verwijderd
Een geheimpje, onder mijn vloer, dus recht t.o.v. mijn plafond zit aluminium noppenfolie, de perfecte stralingsreflector.Ramon_1984 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 22:16:
[...]
http://www.de12ambachten.nl/document/wandreflectie.php
Wellicht heb je hier wat aan...
Verwijderd
Het is een vol beton plafond, geen probleem dus. Die gaatjes zijn de overblijfselen van eerdere installateurs. Schuine kant ?AUijtdehaag schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 22:23:
[...]
Ziet er uit als een kanaalplaatvloer.
(maar kan me vergissen)
Schuine kant van de platen. Hoeft inderdaad geen kanaalplaatvloer te zijn.Verwijderd schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 22:28:
[...]
Het is een vol beton plafond, geen probleem dus. Die gaatjes zijn de overblijfselen van eerdere installateurs. Schuine kant ?
(maar ff voor de zekerheid, bewegende lucht geleidt zo slecht de warmte
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-01-2017 22:33 ]
Verwijderd
Straling heeft geen medium/lucht nodig. Op 10km hoogte, daar waar we in het vliegtuig zitten is het -40C. De warmte ontstaat pas als de straling de moleculen van materie in beweging brengt.AUijtdehaag schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 22:32:
[...]
Schuine kant van de platen. Hoeft inderdaad geen kanaalplaatvloer te zijn.
(maar ff voor de zekerheid, bewegende lucht geleidt zo slecht de warmte)
Misschien snap ik het niet.Verwijderd schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 22:36:
[...]
Straling heeft geen medium/lucht nodig. Op 10km hoogte, daar waar we in het vliegtuig zitten is het -40C. De warmte ontstaat pas als de straling de moleculen van materie in beweging brengt.
Maar een warmwaterslang heeft toch geen infrarood straling?
Vroeger liet de bouwer de gaten in je kanaalplaatvloer gewoon open, tegenwoordig zie je dat men de doppen erop laat zitten.AUijtdehaag schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 22:23:
[...]
Ziet er uit als een kanaalplaatvloer.
(maar kan me vergissen)
Heb me de laatste tijd afgevraagd of het kwaad kon deze gaten dicht te maken, maar blijkbaar weet jij het antwoord.
Muur tussen jou en je buren is ook totaal niet geisoleerd.
Kan zijn dat ik het niet snap maar jij vergelijkt continu met de zon, de zon word geïmiteerd door ir panelen, omdat de zon ook ir straling geeft, en dat is heel wat anders dan een bakje warm water aan plafond toch?Verwijderd schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 22:36:
[...]
Straling heeft geen medium/lucht nodig. Op 10km hoogte, daar waar we in het vliegtuig zitten is het -40C. De warmte ontstaat pas als de straling de moleculen van materie in beweging brengt.
1 PVoutput . Dongen NB
Of het gaat werken, tja geen idee.
Verwijderd
Nou en of, dat doen wij ook. Leen maar eens een IR-camera, heel verhelderend,AUijtdehaag schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 22:40:
[...]
Misschien snap ik het niet.
Maar een warmwaterslang heeft toch geen infrarood straling?
Als ik warmte probeer in de vloer probeer te krijgen en het waait er intern weer uit, schiet ik er weinig mee op toch?koevlaas2 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 22:41:
[...]
Vroeger liet de bouwer de gaten in je kanaalplaatvloer gewoon open, tegenwoordig zie je dat men de doppen erop laat zitten.
Heb me de laatste tijd afgevraagd of het kwaad kon deze gaten dicht te maken, maar blijkbaar weet jij het antwoord.
Muur tussen jou en je buren is ook totaal niet geisoleerd.
uponor minitec op kanaalplaatvloeren.
En de buren stoken met gas op 80 graden. Ik met 28. Alleen maar gunstig dat die binnenmuren niet geisoleerd zijn.
Maar was niet van plan hun vloeren op te warmen.
Heb hier een stukje geschreven over dit tochtgat
AUijtdehaag in "Spouwmuurisolatie Supafil of parels"
[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-01-2017 23:03 ]
Eens!Ramon_1984 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 22:44:
Ik vind het mooi dat iemand anders durft te denken en te doen!
Nu is ons pand op kantoor (ca 3000 werkplekken) ook verwarmd (en gekoeld) d.m.v. plafond verwarming en dit werkt perfect.
De installateur wist mij te vertellen dat ze het pand met 30 graden aanvoer warm weten te houden.
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Verwijderd
Stefan-Boltzmann is degene die het beschreven heeft. Op http://www.de12ambachten.nl/document/wandreflectie.php wat net door Ramon werd aangehaald geeft misschien wat meer een beeld. Ik gebruik de zon als voorbeeld omdat we ons daar allemaal iets bij voor kunnen stellen. Waarschuwing het is 100x theoretischer dan ik me tot nog toe heb uitgedrukt. Misschien kun je je er over heen zetten om het in ieder geval even vluchtig te lezen, sla de formules ed. gewoon over. Het gaat om de algemene gedachtengang of je die kunt volgen. Sterkte mocht je besluiten het te gaan lezen.reneeke1970 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 22:41:
[...]
Kan zijn dat ik het niet snap maar jij vergelijkt continu met de zon, de zon word geïmiteerd door ir panelen, omdat de zon ook ir straling geeft, en dat is heel wat anders dan een bakje warm water aan plafond toch?
Verwijderd
He he eindelijk iemand die in de utilteitsbouw ervaart hoe die dingen gewoon werken.Daannn1987 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 22:51:
[...]
Eens!
Nu is ons pand op kantoor (ca 3000 werkplekken) ook verwarmd (en gekoeld) d.m.v. plafond verwarming en dit werkt perfect.
De installateur wist mij te vertellen dat ze het pand met 30 graden aanvoer warm weten te houden.
Mijn wetenschappelijke kennis is beperkt, maar durven is best belangrijk.Ramon_1984 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 22:44:
Ik vind het mooi dat iemand anders durft te denken en te doen!
Ik heb ook mijn twijfels! Zolang je genoeg warmte erin pompt zal het wel werken.
Één ding is zeker; het koelen zal super werken!
Ik zou dus denken dat het in een warmer klimaat mogelijk logischer is.
[ Voor 7% gewijzigd door Janar op 07-01-2017 23:00 ]
Verwarming: Daiking Altherma Hybride 8kW met vloerverwarming & Jaga Strada radiatoren § Domotica Domoticz, Z-wave, Hue, Slimme meter § Audio/HT Linn Majik DSM, Linn Majik 140, Apple TV 4K, Sony PS4 Pro
Verwijderd schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 22:57:
[...]
He he eindelijk iemand die in de utilteitsbouw ervaart hoe die dingen gewoon werken.
Is wel erg interessant, je hebt bizar veel capaciteit omdat elke plafondplaat een verwarmingselement is.
Daarnaast zit er in elke vergaderkamer ±150, een zone regeling, waarbij je de temperatuur nog +3 en -3 naar beneden kunt zetten.
Nu is het nog mooier dat de (rest)warmte komt vanuit een energiecentrale in de buurt, en de koeling wordt verzorgd door een heel groot meer nabij het pand.
Met slang? Of met platen en ventilatoren aan het plafond?Daannn1987 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 22:51:
[...]
Eens!
Bioclinaeeft plafond verwarming die afstuct met gips....Verwijderd schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 22:57:
[...]
He he eindelijk iemand die in de utilteitsbouw ervaart hoe die dingen gewoon werken.
Platen geen leidingen.Rol-Co schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 23:02:
[...]
Met slang? Of met platen en ventilatoren aan het plafond?
Zit wel ventilatie maar niet om de warmte te verspreiden volgens mij..
Hangt zo nu en dan een paneel naar beneden als er een koppeling oid lekt, zal dan eens wat fotos schieten
[ Voor 16% gewijzigd door Daannn1987 op 07-01-2017 23:05 ]
Verwijderd
Bioclina heeft een geweldig produkt, kijk maar eens naar de capaciteit per m2 en de reactie-tijden. Als geld geen rol speelde had ik het gekocht.Ramon_1984 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 23:02:
[...]
Bioclinaeeft plafond verwarming die afstuct met gips....
Je kunt het met gips stuc of leem doen, maar is niet per se noodzakelijk. Kijk ook naar hun videos en de superdunne afwerklaag die ze gebruiken.
Verwijderd
De leidingen zitten op platen geklemd om een groter stralend oppervlak te krijgen. Kijk maar eens wat de effectieve hoeveelheid leiding per m2 is en dat in relatie tot de oppervlakte v.d. ruimte.Daannn1987 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 23:04:
[...]
Platen geen leidingen.
Zit wel ventilatie maar niet om de warmte te verspreiden volgens mij..
Hangt zo nu en dan een paneel naar beneden als er een koppeling oid lekt, zal dan eens wat fotos schieten
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2017 23:12 ]
Ik wilde dat voor hier ook hebben, maar wat je al aangeeft veel te duur.Verwijderd schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 23:08:
[...]
Bioclina heeft een geweldig produkt, kijk maar eens naar de capaciteit per m2 en de reactie-tijden. Als geld geen rol speelde had ik het gekocht.
Je kunt het met gips stuc of leem doen, maar is niet per se noodzakelijk. Kijk ook naar hun videos en de superdunne afwerklaag die ze gebruiken.
Daannn1987 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 23:10:
***members only***
Verwijderd
Mijn analyse waarom het een uitstekend produkt is, is dat het maximale stralingsoppervlakte creeert dmv die dunne buisjes. Mijn redenatie is vervolgens hoe creeer ik maximale oppervlakte voor een aanvaardbare prijs, dat is in mijn optiek maximale diameter leiding op een minimale hoh montage afstand. En zo heb ik het dus gedaan. 20mm leiding en 10cm hohRamon_1984 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 23:13:
[...]
Ik wilde dat voor hier ook hebben, maar wat je al aangeeft veel te duur.
mooi produkt. Ik heb destijds een prijs opgevraagd met tekeningen van de architect. Fijne ondersteuning en een plan voor wandverwarming teruggekregen. Alleen de prijs van de buizen kwam uit op 26K ex. Dat was 20K meer dan vv traditioneel. En dat werd mij te gortig, ondanks dat ik het idee had dat het heel goed zou werken.Ramon_1984 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 23:02:
[...]
Bioclinaeeft plafond verwarming die afstuct met gips....
Maar die 20 mm nekt je nu waarschijnlijk,Verwijderd schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 23:20:
[...]
Mijn analyse waarom het een uitstekend produkt is, is dat het maximale stralingsoppervlakte creeert dmv die dunne buisjes. Mijn redenatie is vervolgens hoe creeer ik maximale oppervlakte voor een aanvaardbare prijs, dat is in mijn optiek maximale diameter leiding op een minimale hoh montage afstand. En zo heb ik het dus gedaan. 20mm leiding en 10cm hoh
Stel je had 10-12 mm genomen en meerdere groepen / stukken over heel het plafond gemaakt, dan had je hem ook nog kunnen regelen in vermogen, bijv 2 van de 4 groepjes dicht schakelen.
Als ik jou was op dit moment zou ik even door de zure appel heen bijten en de 20mm van het plafond trekken en op de plaats gooien.
Dan vrolijk overnieuw beginnen (zelf) met ander materiaal, f*ck die installateurs.
De vvw in de badkamer hier is ook 14mm uponor in handgehakte gleuven, was even een werkje ja maar boeie, ik heb wel warme voeten nu.
Ik heb in de badkamer en in de rest van de bovenverdieping slangen en matten gebruikt van warp systems .Rol-Co schreef op zondag 8 januari 2017 @ 08:54:
[...]
Maar die 20 mm nekt je nu waarschijnlijk,
Stel je had 10-12 mm genomen en meerdere groepen / stukken over heel het plafond gemaakt, dan had je hem ook nog kunnen regelen in vermogen, bijv 2 van de 4 groepjes dicht schakelen.
Als ik jou was op dit moment zou ik even door de zure appel heen bijten en de 20mm van het plafond trekken en op de plaats gooien.
Dan vrolijk overnieuw beginnen (zelf) met ander materiaal, f*ck die installateurs.
De vvw in de badkamer hier is ook 14mm uponor in handgehakte gleuven, was even een werkje ja maar boeie, ik heb wel warme voeten nu.
10 mm slang hart op hart 7,5 cm
Ja maar dat is een vloer, bij een plafond heb je een zwaartekracht dingetje natuurlijk, maar is volgens mij alleen een kwestie van andere klemmen/bevestiging.Ramon_1984 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 09:06:
[...]
Ik heb in de badkamer en in de rest van de bovenverdieping slangen en matten gebruikt van warp systems .
10 mm slang hart op hart 7,5 cm
Verder is het met een wp alleen zaak om zo veel mogelijk oppervlakte aan verwarming te hebben, veel slang op korte afstand.
Matten zou je ook op het plafond kunnen schroeven, stucen en klaarRol-Co schreef op zondag 8 januari 2017 @ 09:13:
[...]
Ja maar dat is een vloer, bij een plafond heb je een zwaartekracht dingetje natuurlijk, maar is volgens mij alleen een kwestie van andere klemmen/bevestiging.
Verder is het met een wp alleen zaak om zo veel mogelijk oppervlakte aan verwarming te hebben, veel slang op korte afstand.
en de verdeler op de verdieping er boven plaatsen, anders krijg je het nooit meer ontlucht.Rol-Co schreef op zondag 8 januari 2017 @ 09:13:
[...]
Ja maar dat is een vloer, bij een plafond heb je een zwaartekracht dingetje natuurlijk, maar is volgens mij alleen een kwestie van andere klemmen/bevestiging.
Verwijderd
Om nog een fractie meer oppervlakte te krijgen zou ik 10-12mm maar dan hoh 5cm moeten leggen, wat per saldo weinig of niets oplevert, Ik krijg dan minstens 2 maal zo veel groepen welke per stuk korter moeten zijn vanwege de max groeplengte, een minstens 2 maal zo grote verdeler. Veel nadelen t.o.v. nauwelijks voordelen. Ik krijg nu de de benodigde afgiftecapaciteit bij zeer lage Ta-Tr. Beneden verdieping krijgt 1 temp, ik zie geen enkele functie voor regelen. Ideaal in mijn ogen is de WAR optimaal inregelen en er nooit meer aankomen.Rol-Co schreef op zondag 8 januari 2017 @ 08:54:
[...]
Maar die 20 mm nekt je nu waarschijnlijk,
Die badkamer heeft semi-vv vanuit het plafond in de kamer + 1 radiator.
Dit topic is gesloten.
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic