TLDR; Van iPhone 6s plus + Apple Watch series 2 naar Galaxy S7 Edge + Gear S3 classic en tevreden!
Van 2008 tot 2010 heb ik een iPhone gehad (3G), daarna de HTC Desire, HTC One X en Nexus 4 en vanaf eind 2013 weer overgestapt naar Apple (5s, 6, 6s plus). Eind december zelfs nog een Apple watch (Nike+) gekocht en naar tevredenheid gebruikt.
De laatste weken begon het echter steeds meer te kriebelen om toch nog eens te kijken hoe Android de zaken inmiddels voor elkaar had. Mijn ervaringen van 2010 tot 2013 waren niet altijd positief en ook mijn Galaxy S5 die ik voor het werk heb, bezorgt mij meer stress dan wat anders. Ondanks dit alles bleef de Galaxy s7 edge een flinke aantrekkingskracht op mij hebben. Een aantrekkingskracht die nog sterker werd toen de Note 7 uit kwam (en helaas weer is teruggeroepen). Ook de presentatie van de iPhone 7 was allesbehalve indrukwekkend.
Daarnaast durf ik inmiddels te stellen dat Samsung Apple heeft ingehaald op vele vlakken van het designen. Waar Apple vroeger het bedrijf was met de meest gedurfde designs en ideeën is het sinds Tim Cook maar een behoorlijk "voorzichtig" bedrijf geworden met voorspelbare producten. Producten die 99/100 prima werken maar af en toe toch te wensen over laten wanneer je dingen net iets anders wil doen dan Apple in gedachten had. Ook heeft het flinke formaat van de 6s plus (vanwege de bezels) me altijd gestoord. Verder begin ik me meer en meer te storen aan de houding van Apple en de absurde prijsstellingen. De prijzen van de nieuwe Macbook Pro's is hier een goed voorbeeld van.
Ook vind ik het zeer ergerlijk dat je een horloge van honderden zo niet duizenden euro's koopt en Apple te krenterig is om er een standaard voor het laden van enkele euro's er bij doet. Nee... je mag het doen met een puck die je er op mag klikken..
Na toch wel positieve verhalen van iPhone gebruikers die naar tevredenheid zijn overgestapt op de Galaxy S7 (edge) en wat hands-on ervaringen met zowel de S7 als de Edge toch de indruk gekregen dat Samsung de zaken stukken beter voor elkaar heeft dan enkele jaren geleden. Ook stemde het mij positief dat Samsung in het geval van mijn s5 een flinke stap voorwaarts heeft gemaakt toen ze Android 6 hiervoor uitbrachten. Het is nog steeds geen super toestel, maar stukken sneller en werkbaarder dan met Android 5. Terwijl ik bij Apple de indruk heb dat het na elke update trager wordt ipv sneller. De iPad 3 met iOS 9 is hier een zeer goed voorbeeld van.
Toen ik vorige week ook nog eens een Gear S3 classic in het echt zag was ik voor mijn gevoel om. Vergeleken met de Gear S3 verbleekte mijn Apple watch qua design en lijkt het meer op speelgoed dan een echt horloge. Ondanks dat Tizen nog een flinke weg te begaan heeft om meer apps te krijgen, gaf het mij toch een zeer positieve indruk. Zeker omdat ik op mijn Apple watch relatief weinig apps gebruik, zou dit voor mij geen probleem zijn.
Om een lang verhaal kort te maken: afgelopen zaterdag voor €545 de Galaxy S7 edge (silver) gekocht en voor €325 de Gear S3 classic. Mocht het helemaal niets zijn kan het nog altijd toch kostprijs (vanwege de BTW-actie toch dik €150 goedkoper dan de goedkoopste elders) verkopen en mijn iPhone en Apple Watch behouden. Mocht het wel bevallen gaan mijn Apple spulletjes de verkoop in.
Nu 2 dagen later ben ik erg positief over de telefoon en het horloge. Alles werkt snel, duidelijk en goed en het is fijn dat er meerdere wegen naar Rome leiden en je zelf kan kiezen welke weg je neemt. In tegenstelling tot enkele jaren geleden zijn deze wegen ook goed en niet meer van de zandpaden vol gaten en andere gebreken. In die zin heeft Android flinke sprongen gemaakt. Enige functie die ik echt mis is spotlight. Daar maakte ik toch aardig wat gebruik van. Op de S7 zal ik dit in de apps zelf moeten doen (S search is ook maar tot een bepaalde hoogte een vervanger...)
Qua hardware is het afgezien van de rauwe cpu-kracht een uitstekend toestel en flinke stap voorwaarts ten opzichte van mijn 6s plus. Het scherm is prachtig, de randen en daardoor de gehele telefoon een stuk kleiner en de camera is, zeker in minder licht, een stuk beter. Ook de vingerafdruklezer is zeer vergelijkbaar met de 6s plus (die over de 2e generatie TouchID beschikt).
Ook het horloge bevalt me prima en zeker de Always On Display functionaliteit is een functie die ik erg kan waarderen. Dit zorgt ervoor dat je gewoon onder een hoek de tijd kan aflezen en het horloge ook echt op een horloge lijkt. Dit vond ik een groot gemis bij de Apple Watch. Dat je ook je eigen watchfaces kan kiezen en maken vind ik fantastisch. Daar is de Apple Watch zeer beperkt in. Je moet het doen met die paar watchfaces van Apple en eerlijk gezegd zijn ze ook nog niet eens echt mooi.
Qua batterijduur van de Gear S3 maak ik me geen zorgen. Elke dag gaat ie aan de lader (net zoals mijn Apple Watch) en als ie het onder mijn gebruik een dag volhoudt ben ik tevreden!
Nu de "instelperiode" zo goed als klaar is ga ik het toestel echt gebruiken en ervaren hoe dit echt gaat bevallen. De eerste tekenen zijn op dit moment echter zeer positief!
Tevens zojuist mijn officiële leren backcover van Samsung binnen gekregen voor €26,95. Het zal ongetwijfeld van een inferieure koe zijn, aangezien ik anders niet zou weten waarom Apple voor een zelfde soort hoesje €59 vraagt...
[
Voor 8% gewijzigd door
MazeWing op 30-01-2017 13:15
]