Zo, een half jaar verder. Ik dacht dat ik hier (voor de twijfelaars

), maar eens zou opschrijven wat de voor mij echt de plus- en minpunten zijn.
Eerst maar eens de
pluspunten:
1. AMOLED scherm
2. Always-on functionaliteit
3. Draadloos opladen
4. Camera
5. Widgets op homescreen
6. Water resistance
Het scherm is echt heel erg goed. Heel af en toe denk ik "misschien is er soms nog een iets te blauwige gloed", maar het feit dat zwart echt zwart is... nou, fantastisch. Dan kwamen we ook meteen bij de always-on functionaliteit: als het scherm uitstaat altijd toch nog de tijd kunnen zien, of dat er een gemiste oproep is, of welk liedje afspeelt. Top!
Dan het draadloos opladen. Vooraf zag ik dat juist meer als een
gimmick, maar ik moet zeggen: ik ben om. Ik heb twee charging pads, eentje op een bureau waarbij de telefoon recht opstaat en eentje bij mijn bed.

Aan het werk bij het bureau? Ik leg 'm neer, heb goed zicht op het always-on scherm voor de tijd en hij laadt op. Die bij mijn bed vind ik nog fijner: zeker als het donker is en ik ga slapen of ik sta op, geen gekloot meer met kabeltjes... ik leg 'm neer, en hij laadt op.
Dan de camera. Deze is uitstekend, zeker in het donker. De iPhone 7 schijnt het ook aardig te doen, die heb ik niet gebruikt dus daar kan ik niet echt over oordelen... maar in ieder geval een hele verbetering ten opzichte van de iPhone 6S.
Het laatste puntje zijn widgets op je homescreen. Ik twijfelde even of ik 'm moest opschrijven als een echte pluspunt, op mijn 'hoofd thuisscherm' heb ik bovenaan een weerwidget staan met het weer voor de komende uren. Simpelweg erg prettig dat die aanwezig is. Geen killer feature, maar toch wel fijn.
Het laatste is water resistance. Ik speel vaak, via mijn telefoon, muziek af terwijl ik in de douche sta. Even een andere playlist opzetten of een ander lied uitkiezen... daar maak ik me echt geen zorgen over, ook al wordt-ie zeiknat.
De
minpunten:
1. Micro USB
2. Geen échte voice assistent zoals Siri
3. Privacy instellingen zijn niet echt éénduidig
4. Geen goede herstelopties
5. Software updates relatief traag
Het eerste nadeel is toch de Micro USB aansluiting. Sinds ik de telefoon draadloos oplaadt geen al te groot probleem, maar zeker daarvoor kwam het nog té vaak voor dat ik de kabel er verkeerd om in wilde doen (wat dus niet gaat).
Tweede punt is dat er niet echt een
voice assistent is á la Siri. Er zijn wel hier en daar wat mogelijkheden met Google's stemherkenning en ook is er een ingebouwde functie waarmee je iemands naam noemt om vervolgens die persoon te bellen, maar het sluit allemaal nét níet lekker op elkaar aan.
Niet dat ik nou zo'n fervent Siri gebruiker was, maar ik vond het bijvoorbeeld in de auto toch wel handig om mijn stem te gebruiken.
Derde punt zijn de privacy instellingen. Er wordt wel een poging gedaan om het een beetje bij elkaar te stoppen, maar bij iOS is dit toch echt veel overzichtelijker en beter geregeld. Op iOS wist ik precies wat welke app deed en waar die bij kon op de achtergrond. Op Android is het toch wel een paar keer voorgekomen dat ik dacht "Mmm, dat was niet helemaal duidelijk dat je ook toegang had tot die en deze gegevens."
Vierde punt is: geen goede herstelopties. Ik heb 'm een keer helemaal opnieuw moeten instellen omdat ik mijn Google-wachtwoord was vergeten

en ondanks dat ik zowel back-up van Google account als via Samsung account had ingeschakeld, neemt-ie toch verre van alles mee. Apple heeft dit met iCloud écht top geregeld: bij iOS kan je in principe elke iPhone pakken die je wilt en een reservekopie terugzetten (via de cloud). Précies zoals je het eerst ook had.
Laatste punt zijn de software-updates: het duurt allemaal wat langer, het hangt van je regio af en ook weer van je provider. Ook dit heeft Apple aanzienlijk beter geregeld: als Apple er nú een software update uitgooit, dan zit er hooguit een paar uur tussen voordat je 'm kan binnenharken.
De minpunten zijn dus vooral software gerelateerd. Erg jammer, want het zijn toch echt wel belangrijke punten.
Onder het kopje,
eervolle vermelders. Een aantal punten waarvan ik vooraf misschien had gedacht dat ik ze juist méér zou gebruiken of juist tegen zouden vallen.
1. LED lampje
2. Multitasking
3. Contactloos betalen
4. Vingerafdrukscanner
5. Edge screen
Het LED lampje is een mooie toevoeging. Op zich prettig om erbij te hebben, maar ik heb 'm ook wel is uitgezet en dan mis ik hem ook toaal niet.
En dan nog een puntje: zou dat lampje niet gewoon verwerkt kunnen worden in het always-on scherm? Lijkt mij net zo makkelijk...
Multitasking is prettig: meerdere apps naast elkaar draaien of juist als een venster over de huidige app heen. Het is allemaal mogelijk. Prettig dat het kan, maar de keren dat ik er tot nu toe écht nuttig gebruik van heb gemaakt zijn op één, hooguit twee, handen te tellen.
Contactloos betalen is ook een aardige toevoeging. Apple heeft het met Apple Pay, maar dat is niet beschikbaar in Nederland. Ik heb er wel is gebruik van gemaakt, maar in principe heb ik mijn bankpas altijd bij en dan gebruik ik die gewoon voor contactloos betalen. Vooraf had ik dus verwacht dat ik hier meer gebruik van zou maken met mijn telefoon, maar ik gebruik het eigenlijk nooit.
Het laatste is de vingerafdrukscanner. Deze krijgt een eervolle vermelding omdat deze absoluut niet is tegengevallen. Deze doet het uitstekend en is zeker net zo goed als Apple's Touch ID. Vooraf had ik hier wat zorgen over, maar dat is dus 100% meegevallen.
Laatste eervolle vermelding is het edge screen. Dat is meteen een dubbele: qua design en hoe het scherm meebuigt vind ik erg gaaf en ziet er gewoon goed uit. De functionaliteit die er mee gepaard gaat (namelijk het swipen zodat de "Edge-vensters" te voorschijn komen)... ik gebruik het eigenlijk niet. Een beetje een gimmick wat software functionaliteit betreft.
Zo, nog een heel verhaal geworden. Lang verhaal kort: qua hardware is de S7 Edge uitstekend, qua software is er nog een hoop vooruitgang te boeken.
Ik kijk met spanning uit naar de Galaxy S8 en de 'iPhone 8' (met AMOLED scherm).
Samsung lijkt te komen met een echte voice assistent, maar ik vraag me nog wel af of het ze lukt om nog wat meer te werken aan mijn bezwaren wat betreft software. Ook wijzen de laatste geruchten erop dat de vingerafdrukscanner naar de achterkant verplaatst zal worden: dat zou ik persoonlijk een tegenvaller vinden.
Apple lijkt dit jaar ook met een uitstekend toestel te komen: alle pluspunten die ik hierboven genoemd worden ook in het geruchtencircuit genoemd. Ik heb alleen nog niks gehoord over always-on functionaliteit, maar het lijkt mij dat dat er ook gewoon gaat komen. Als die geruchten, qua hardware kloppen, dan zal Apple een zeer sterk toestel neerzetten aangezien ze het qua software eigenlijk al zo goed als op orde hebben.
Let's see what the future brings.