Figo112 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:08:
[...]
Denk een van de redenen is dat niemand weet wat de gasprijzen na januari gaat doen. Naast de politieke situatie met rusland hebben we ook een hogere inflatie wat waarschijnlijk ook niet zomaar opgelost is. Dus kan mij ergens wel voorstellen waarom je met die prijzen voor een langere tijd gaat vastzetten. Verwachting is wel dat het vanaf q3 lager wordt , maar de vraag is hoe laag? Gaan we gasprijzen van onder de 1 euro zien?
Nu haal je imo een paar dingen door elkaar. De hogere gasprijs wordt nu niet veroorzaakt door de inflatie, de inflatie wordt o.a. veroorzaakt door de hogere gasprijs.
We weten grotendeels wel wat de prijzen vanaf januari gaan doen en tot nu toe zie ik modelcontracten en vaste prijzen niet heel ver uit elkaar liggen.
Niemand weet inderdaad voor hoe lang de prijzen bij modelcontracten "vast" staan en er zijn inderdaad onzekerheden rondom Rusland. Hoewel die spanningen volgens mij voornamelijk rondom Nordstream 2 zijn.
Uiteindelijk hebben we ook in Europa gas nodig, hoe graag we ook van t gas af willen. Ik vermoed dat een hoge energierekening politiek niet zo lekker ligt, dus dat politici in Europa toch wel eieren voor geld zullen kiezen.
Zodra de spanningen rondom NS2 opgelost zijn, zullen de gasprijzen ook wel weer dalen. Ik durf alleen net als jij niet te zeggen wanneer dat is en vooral voor hoe lang dat is.