Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 238 Laatste
Acties:
  • 2.163.159 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sixgirls
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-04 09:30
ArcticWolf schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 08:23:
[...]

Waar krijg jij dat te zien? Ik zie alleen 1,56 per m3
https://www.essent.nl/con..._online_klant_worden.html en dan maandelijks opzegbaar Groene stroom en gas

[ Voor 8% gewijzigd door sixgirls op 19-11-2021 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Vreemd ik krijg daar toch echt andere tarieven te zien :X

edit: nu is de optie zelfs verdwenen :o

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/N4NCPUj.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 19-11-2021 08:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dania1981
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-09-2024
Goedemorgen, hier een nieuwe tweaker die sinds het WE debakel geregeld meeleest.
Ik las hier over €1,11 per m3 bij Essent variabel vanaf 1-1-22.
Toen ik net chatte met hun klantenservice, schreef deze dame echter dat er in het nieuws artikel waarin deze prijs staat, duidelijk vermeld staat dat dit voor huidige klanten geldt. En dat ze voor nieuwe klanten wellicht een ander variabel tarief gaan hanteren. En dat hier pas in de 3de week van december duidelijkheid over komt. Zou dat kunnen, 2 verschillende variabele tarieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

ArcticWolf schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:26:
[...]

Heeft niks met gegoochel te maken, in de winter verbruik je gewoon 2/3e van je totale gasverbruik. Dus als je in maart pas bij Eneco weg wilt/gaat, dan krijg je een dikke naheffing bovenop je voorschot bedrag. In de zomer is m'n verbruik hooguit 100 euro per maand en in de winter dik 450~500 euro/maand (met dit tarief). Als je voorschot op 270 euro ligt, dan moet je dat bij overstappen bijbetalen... er zijn gewoon mensen die dat niet kunnen betalen, dus dan ben je noodgedwongen om het hele jaar af te maken om dat te compenseren.
Je moet het geld dat je te weinig hebt betaald tot je overstap wel hebben liggen inderdaad, maar dat doet niets af aan dat je gewoon dezelfde prijs bestaat per kuub ongeacht of je in maart overstapt op nog een jaar blijft hangen. Maar het is wel vervelend als je op deze manier impliciet gegijzeld wordt in een duur contract, waarbij de kans bestaat dat je als je over kunt stappen (balans tussen voorschot en verbruik) de prijzen nog hoger liggen.

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Dania1981 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:03:
Goedemorgen, hier een nieuwe tweaker die sinds het WE debakel geregeld meeleest.
Toen ik net chatte met hun klantenservice, schreef deze dame echter dat er in het nieuws artikel waarin deze prijs staat, duidelijk vermeld staat dat dit voor huidige klanten geldt. En dat ze voor nieuwe klanten wellicht een ander variabel tarief gaan hanteren. En dat hier pas in de 3de week van december duidelijkheid over komt. Zou dat kunnen, 2 verschillende variabele tarieven?
Ja dat gebeurd nu ook, alleen als je nu klant zou worden dan ga je (waarschijnlijk?) wel mee met 1 januari tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dania1981
ArcticWolf schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:08:
[...]

Ja dat gebeurd nu ook, alleen als je nu klant zou worden dan ga je (waarschijnlijk?) wel mee met 1 januari tarieven.
Ja precies, en das dan dus even de vraag. Zit nu bij Vattenfall Variabel en zou dan per 1-1 overwillen naar Essent. Ben je dan al klant of dan zou ik dus eerder moeten overstappen?

T'zou toch zuur zijn als hier mensen allemaal per 1-1 overstap naar Essent variabel aanvragen en ze dan met nieuwe hogere tarieven geconfronteerd worden.

[ Voor 20% gewijzigd door Dania1981 op 19-11-2021 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sixgirls
.

[ Voor 99% gewijzigd door sixgirls op 19-11-2021 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
sixgirls schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:15:
[...]

Gas 1,04 + 0,21 = 1,25 per m3. Klopt toch?
Oh... Nee 😅 je moet 1,04 bij de onderste 2 tarieven elkaar optellen. (belasting en opslag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sixgirls
ArcticWolf schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:17:
[...]

Oh... Nee 😅 je moet 1,04 bij de onderste 2 tarieven elkaar optellen. (belasting en opslag)
Sorry, klopt. Daar wordt het nog slechter van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-09 21:37
Ik wissel al een paar jaar jaarlijks van leverancier en heb momenteel een jaarcontact bij Oxxio dat 31-12-2021 afloopt. Ik verbruik niet veel, ~400m3 gas en ~1200 stroom (na aftrek van opbrengst zonnepanelen).

Het liefst zou ik weer een jaarcontract afsluiten maar misschien dat variabel en later overstappen op een vast contract voordeliger is. Het lastige is natuurlijk de start datum per 1 januari en de onduidelijkheid van de prijswijzigingen per 1 januari voor variabel contracten.

Iemand een advies of een zetje in de juiste richting voor mijn specifieke situatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertEnergie
  • Laatst online: 22-08-2023
PeterPan schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:52:
Ik wissel al een paar jaar jaarlijks van leverancier en heb momenteel een jaarcontact bij Oxxio dat 31-12-2021 afloopt. Ik verbruik niet veel, ~400m3 gas en ~1200 stroom (na aftrek van opbrengst zonnepanelen).

Het liefst zou ik weer een jaarcontract afsluiten maar misschien dat variabel en later overstappen op een vast contract voordeliger is. Het lastige is natuurlijk de start datum per 1 januari en de onduidelijkheid van de prijswijzigingen per 1 januari voor variabel contracten.

Iemand een advies een een zetje in de juiste richting voor mijn specifieke situatie?
Ik zit bij Delta voor 1.20 per m3 (all in), 29 en 34 cent voor stroom, 3 jaren vast, kijk volgend jaar zomer of ik iets beters kan vinden en laat dan die club de overstap boete betalen........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrideoftheSouth
  • Laatst online: 22-09-2023

Iemand een advies een een zetje in de juiste richting voor mijn specifieke situatie?
Een deel van je vraag is soortgelijk aan de mijne, volgens mij: hoe wordt de opbrengst van de je zonnepanelen gesaldeerd in geval van een variabel contract?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 10:10

Had hetzelfde, met dien verstande, dat mijn contract per 13-11 jl. is beeindigd. Heb van Oxxio een voorstel gekregen voor een LosVast contract. Die tarieven staan vast tot en met volgend jaar november 2021, terwijl ik kosteloos elke maand kan opzeggen.

Deze tarieven vielen mij niet tegen, gas EUR 1,17 per m3, en ik verwacht dat de variabele tarieven per 1 januari 2022 significant hoger zullen zijn. Ik kijk in de loop van volgend jaar wel weer naar een nieuw jaarcontract. Wel een wijze les: geen nieuwe jaarcontracten aangaan in de winter, maar zorgen dat je het jaarcontract over de winter heen tilt.

Het advies zal denk ik voor jou zijn: beoordeel welke aanbieiding jij nu van Oxxio hebt gekregen en zit dit af tegen de verwachte variabele tarieven. Is Oxxio goedkoper, dan kun je m.i. beter blijven zitten.

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
PrideoftheSouth schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:03:
[...]

Een deel van je vraag is soortgelijk aan de mijne, volgens mij: hoe wordt de opbrengst van de je zonnepanelen gesaldeerd in geval van een variabel contract?
Ik lever minder dan dat ik verbruik dus ik hoef niet te kijken naar terugleververgoeding.
Sommige leveranciers trekken hoog tarief af van hoog tarief (en laag van laag) en sommige tellen eerst hoog + laag verbruik bij elkaar op trekken dan hoog + laag teruglevering er vanaf. In mijn geval maakt dat allemaal niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
Leut schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:03:
[...]

Had hetzelfde, met dien verstande, dat mijn contract per 13-11 jl. is beeindigd. Heb van Oxxio een voorstel gekregen voor een LosVast contract. Die tarieven staan vast tot en met volgend jaar november 2021, terwijl ik kosteloos elke maand kan opzeggen.

Deze tarieven vielen mij niet tegen, gas EUR 1,17 per m3, en ik verwacht dat de variabele tarieven per 1 januari 2022 significant hoger zullen zijn. Ik kijk in de loop van volgend jaar wel weer naar een nieuw jaarcontract. Wel een wijze les: geen nieuwe jaarcontracten aangaan in de winter, maar zorgen dat je het jaarcontract over de winter heen tilt.

Het advies zal denk ik voor jou zijn: beoordeel welke aanbieiding jij nu van Oxxio hebt gekregen en zit dit af tegen de verwachte variabele tarieven. Is Oxxio goedkoper, dan kun je m.i. beter blijven zitten.
Ik heb helaas nog geen nieuwe aanbieding ontvangen van Oxxio en dat zit je ook nog eens met de prijswijzigingen per 1 januari.
Ik zit nu met de maand opzegtermijn + twee weken bedenktijd bij een nieuwe leverancier dus wil z.s.m. overstappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dania1981 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:03:
Je mag als tarieven wijzigen per 1/1 toch geen onderscheid meer maken tussen bestaande klanten en nieuwe klanten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertEnergie
PeterPan schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:05:
[...]

Ik lever minder dan dat ik verbruik dus ik hoef niet te kijken naar terugleververgoeding.
Sommige leveranciers trekken hoog tarief af van hoog tarief (en laag van laag) en sommige tellen eerst hoog + laag verbruik bij elkaar op trekken dan hoog + laag teruglevering er vanaf. In mijn geval maakt dat allemaal niet zoveel uit.
Dat is ook voor jou van belang, jij kunt de stroom van komend voorjaar/zomer niet salderen met het gebruik in de winters als dat een andere leverancier van energie betreft......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
BertEnergie schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:14:
[...]

Dat is ook voor jou van belang, jij kunt de stroom van komend voorjaar/zomer niet salderen met het gebruik in de winters als dat een andere leverancier van energie betreft......
Ah, goed punt ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dania1981
Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:13:
[...]

Je mag als tarieven wijzigen per 1/1 toch geen onderscheid meer maken tussen bestaande klanten en nieuwe klanten?
Ja dat leek mij op, maar de chat met essent stelde mij niet geheel gerust.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8bEKUsg-SeZGH7Bky7ZVrv-WL8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XzBkXRhkgRjKTFToBStJwX1f.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCpZvzKo0B2moX6cgCVGilDAH3s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cSlSdKgbBaDvBzSXAxsfUqM8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vRC91DYmXh0vEDFYc-EmcndScII=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8cPsOSPlrwea9zY0PPIGAiFz.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 61% gewijzigd door Dania1981 op 19-11-2021 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kris
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:33
PeterPan schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:09:
[...]

Ik heb helaas nog geen nieuwe aanbieding ontvangen van Oxxio en dat zit je ook nog eens met de prijswijzigingen per 1 januari.
Ik zit nu met de maand opzegtermijn + twee weken bedenktijd bij een nieuwe leverancier dus wil z.s.m. overstappen.
Ik zit ook bij Oxxio (vanaf 1/12 iig, nu bij Eneco door WE drama). In de laatste week van november zeg ik het op als ik nog geen voorstel heb gehad. Kan het altijd nog terugdraaien.

[ Voor 4% gewijzigd door Kris op 19-11-2021 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
Kris schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:21:
[...]

Ik zit ook bij Oxxio (vanaf 1/12 iig, nu bij Eneco door WE drama). In de laatste week van november zeg ik het op als ik nog geen voorstel heb gehad. Kan het altijd nog terugdraaien.
Dat is ook slim ja. Dan heb je in principe tot half december de tijd om een nieuw contract aan te gaan (als de nieuwe leverancier twee weken bedenktijd heeft) en zit je niet ook nog eens vast aan een maand opzegtermijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sixgirls
[...]

Even voor mijn begrip ten aanzien van dat salderen. Als ik in mei '22 een jaarcontract afsluit dan saldeer ik de zomeropbrengst van de panelen toch met de winter van '23, right?

De strategische aanname is hier dat je het jaarcontract volledig uitzit.

[ Voor 10% gewijzigd door sixgirls op 19-11-2021 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertEnergie
sixgirls schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:41:
[...]

Even voor mijn begrip ten aanzien van dat salderen. Als ik in mei '22 een jaarcontract afsluit dan saldeer ik de zomeropbrengst van de panelen toch met de winter van '23, right?

De strategische aanname is hier dat je het jaarcontract volledig uitzit.
Klopt, salderen over heel 2022 is nog mogelijk zonder de afbouw constructie.
Salderen kan natuurlijk alleen over de periode van de afrekening.

Ik zat van 1 Nov tm 3 Nov verplicht bij Eneco, dan kun je ook alleen over die periode salderen.

29 kWh verbruikt, 5 kWh opgewekt, een rekening over 24 kWh; 5 kWh gesaldeerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2XRyVcgyWJ5GZ9no5TAQALxN3qg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gVemn2gsfgNeySK4SaZMN1N2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door BertEnergie op 19-11-2021 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrideoftheSouth
  • Laatst online: 22-09-2023
[...]

Dit was dus wat ik bedoelde ja. Maar ook bij modelcontracten kan ik salderen, zo lang ik maar bij dezelfde leverancier zit en blijf?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sixgirls
PrideoftheSouth schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:49:
[...]

Dit was dus wat ik bedoelde ja. Maar ook bij modelcontracten kan ik salderen, zo lang ik maar bij dezelfde leverancier zit en blijf?
Ja.

Enige wat onduidelijk blijft het voor mij hoe het werkt met leveranciers die tegen dagprijzen afrekenen zoals frank energie en anwb. Daar werd indruk gewekt dat zij maandelijks eindafrekening doen waardoor het mij niet geheel duidelijk is hoe het dan werkt met de seizoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:38
Ik zit sinds 17011 op het modelcontract van Vattenfall. Dit heeft een opzegtermijn van dertig dagen. Ik heb me per 01-01-2022 aangemeld bij Delta voor Gas en United Consumers voor stroom (vanwege hoge terugleververgoeding). Werkt het overstappen hetzelfde als bij een regulier contract of moet ik dit zelf melden aan Vattenfall?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertEnergie
sixgirls schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:03:
[...]

Ja.

Enige wat onduidelijk blijft het voor mij hoe het werkt met leveranciers die tegen dagprijzen afrekenen zoals frank energie en anwb. Daar werd indruk gewekt dat zij maandelijks eindafrekening doen waardoor het mij niet geheel duidelijk is hoe het dan werkt met de seizoenen.
Als je maandelijks afrekent dan zul je niet over de seizoenen kunnen salderen ..... toch .....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:23

Cybje

First Post!

Ik zit naar Essent SuperDalen extra te krijgen, waarbij je per 1 april 2022 50% korting krijgt op het tarief. Tot die tijd is het tarief zeer hoog, maar daarna is het voor gas (mijn grootste kostenpost) maar 0,630895/m3 incl BTW excl belastingen. Dus ik vraag me af of dat contract dan niet gewoon per 1 april is af te sluiten, zodat je direct in het lage tarief valt. Tot aan 1 april zijn de diverse modelcontracten (zoals Vattenfall) gunstiger.

Nou is die 63 cent nog steeds hoog ten opzichte van de prijzen van begin 2021 natuurlijk, maar op dat punt blijft het een gokje. Het kan ook best zijn dat we heel 2022 nog steeds met zeer hoge prijzen zitten. Sterker nog, niemand zegt dat gas niet naar 2 euro of meer per m3 zal gaan. Ik snap dat de kans klein is, maar onmogelijk is het niet.

Daarnaast, mocht de gasprijs wel weer naar laten we zeggen +/- 20 cent gaan en je betaalt zo'n 40 cent per m3 teveel dan zou dat om 400 euro per 1000 m3 gaan. Als er echt een aanbieder is te vinden voor die 20 cent, is het contract natuurlijk gewoon af te kopen met een opzegboete (max 250 euro voor elektra+gas).

Volgens mij is dit helemaal geen verkeerde deal dus. Het geeft in elk geval heel wat zekerheid, een partij als Essent zal ook niet zomaar failliet gaan. En als consument ben je altijd in het voordeel, je enige risico is dan de opzegboete.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstoop
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 21:24
Ook ik heb een aflopend contract einde maand, in de tussentijd ga ik iig naar Vattenfal met een 1 jarig contract a 371 per maand (en vol stoken met de pelletkachel om max 3-4 kuub per dag te stoken). Nou werd ik gisteren gebeld door Greenchoice die een voorjaarsaanbieding hebben. Vanaf 1 april een contract van 3 jaar met lagere tarieven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iC8TfUEBz2vmE8mvxUbBpihGdME=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eRBEPF9ljJOvwEI0fl46vawL.png?f=fotoalbum_large

Als ik dat vergelijk met Essent superdalen, is met name de stroom bij Essent extreem duur, en is greenchoice ook qua gas nog interessanter voor mij. Of mis ik hier iets? Goed om te weten: over max 2 jaar ga ik naar een nb huis zonder gas wat vrijwel zelf voorzienend is qua elektra.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/akgc6qBuHBAgc4NoOCwGoG9Pp3M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JdmsFo8qx5Y1pn9sJIESTfVR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door jwstoop op 19-11-2021 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:23

Cybje

First Post!

jwstoop schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:43:
Als ik dat vergelijk met Essent superdalen, is met name de stroom bij Essent extreem duur, en is greenchoice ook qua gas nog interessanter voor mij. Of mis ik hier iets? Goed om te weten: over max 2 jaar ga ik naar een nb huis zonder gas wat vrijwel zelf voorzienend is qua elektra.

[Afbeelding]
Als ik zelf een berekening doe bij Essent rekenen ze voor stroom 0,163350/kWh normaal en 0,145200/kWh dal ex belastingen vanaf 1 april 2022.

Neemt niet weg dat die Greenchoice deal er erg goed uit ziet.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sixgirls
Ook ik heb een aflopend contract einde maand, in de tussentijd ga ik iig naar Vattenfal met een 1 jarig contract a 371 per maand (en vol stoken met de pelletkachel om max 3-4 kuub per dag te stoken). Nou werd ik gisteren gebeld door Greenchoice die een voorjaarsaanbieding hebben. Vanaf 1 april een contract van 3 jaar met lagere tarieven.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, je bent vergeten 50% van stroomtarief te halen vanaf april '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awwexl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-02 09:57
Overeenkomst binnen van Essent. Overeenkomst gaat 01/01/2022 in. Bijgaand de tarieven. Of dit de nieuwe tarieven zijn per 01/01/2022 of de tarieven van nu word me niet duidelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvAmeMN-gBjT8kVh2AOi786Aelg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dTNEUJ8m7EX9i6tbyZQoCKCS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeekendWarrior
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-11-2024
awwexl schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:20:
Overeenkomst binnen van Essent. Overeenkomst gaat 01/01/2022 in. Bijgaand de tarieven. Of dit de nieuwe tarieven zijn per 01/01/2022 of de tarieven van nu word me niet duidelijk.

[Afbeelding]
Ik mag toch aannemen dat het de tarieven zijn van nu, daar je voor gas op € 1,56 de kuub uitkomt. Dat komt niet in de buurt van de € 1,10 uit het persbericht.

Edit: energiebelasting is in ieder geval nog van 2021.

[ Voor 4% gewijzigd door WeekendWarrior op 19-11-2021 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gommert69
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13-09 21:21
Hier ook een ex WO klant die de topic met belangstelling volgt.
Ik wil iig zsm weg bij die boeven van Eneco.

Heb offerte voor variabel bij Vattenfall opgevraagd, maar ben ook benieuwd naar Easyenergy.
Lijkt me ook wel aantrekkelijk. Tuurlijk, de gasprijzen zijn per dag, maar wel aantrekkelijk.
Iemand ervaring met hen?

Tesla M3 LR AWD 2019-2024. Tesla MY LR AWD 2024-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoezo vind je die variabele tarieven aantrekkelijk, zit rond 1,70/1,75?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awwexl
WeekendWarrior schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:27:
[...]

Ik mag toch aannemen dat het de tarieven zijn van nu, daar je voor gas op € 1,56 de kuub uitkomt. Dat komt niet in de buurt van de € 1,10 uit het persbericht.

Edit: energiebelasting is in ieder geval nog van 2021.
Dan rest nu dus nog de vraag of de tarieven gaan wijzigen per 1/1/2022 voor deze overeenkomst. De klantenservice weet in ieder geval van niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gommert69
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13-09 21:21
Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:37:
hoezo vind je die variabele tarieven aantrekkelijk, zit rond 1,70/1,75?
je hebt gelijk. Even de belastingen vergeten erbij op te tellen....

Tesla M3 LR AWD 2019-2024. Tesla MY LR AWD 2024-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstoop
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 21:24
sixgirls schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:14:
[...]

Ja, je bent vergeten 50% van stroomtarief te halen vanaf april '22
ja jullie hebben gelijk, maar als nog is greenchoice de betere keuze. Jaar 3 is niet relevant aangezien ik dan geen gas meer heb en maar minimaal stroom ga afnemen (naast 16 zonnepanelen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMH9KODADf7nyWkNy-k-mHdj97c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yjFRX86CAGhCFa4YLlwsy9eH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09-2022

[Afbeelding]
Zowel in Aanmeldingsbevestiging als in de Leveringsovereenkomst zal ergens (moeten) staan van welke datum de tarieven zijn. Maar aangezien het per 1/1/22 in gaat moeten dat wel de 2022-tarieven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet, de vermindering energiebelasting van 1,53030 per dag is die van 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoi1966
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14-09 13:16
sixgirls schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:03:
[...]

Ja.

Je betaald de eerste keer een voorschot, en daarna steeds het werkelijke verbruik per maand. In de app kan je zien wat je per dag verbruikt hebt en hoe duur het kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:44

mwa

Is dit optie tot een variabel contract bij Eneco Essent inmiddels weer van de site gehaald? (evenals 1-jarig)

https://www.essent.nl/con...online_klant_worden.html#

[ Voor 3% gewijzigd door mwa op 19-11-2021 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpedwards
  • Laatst online: 22-08 00:49
mwa schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:37:
Is dit optie tot een variabel contract bij Eneco inmiddels weer van de site gehaald? (evenals 1-jarig)

Er was gisteren alleen 3 jaar en flexibel. Ik heb met hand en voetwerk via chrome het flexibele kunnen aanvragen met ingang 1-1-2022 maar kreeg net als awwexl eerder postte vandaag de tarieven voor o.a. 1,56 gas en energiebelasting 2021 waardes in de bevestiging. Als de klantenservice shrijft dat die tarieven alleen voor bestaande klanten zijn twijfel ik nu wat te doen...
- 2e Variabel contract aanvragen essent dat over 14 dagen ingaat en dit dan laten doorlopen in het nieuwe contract per 1-1-2022 zodat je bestaande klant bent en dus de lagere tarieven moet krijgen (en hopen)
- Nu ergens anders tijdelijk goedkoper gaan en dan hopen dat je per 1-1-2022 de lage tarieven krijgt vanuit het persbericht (de 1,10 o.i.d. voor gas)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:56
Is dit optie tot een variabel contract bij Eneco inmiddels weer van de site gehaald? (evenals 1-jarig)

Je bedoelt Essent, ipv Eneco? Vannacht was het ook al rommelig toen die optie er nog wel bijstond, mij lukte het niet om een variabele opgave te krijgen en kreeg steeds een foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sixgirls
Is dit optie tot een variabel contract bij Eneco Essent inmiddels weer van de site gehaald? (evenals 1-jarig)

lijkt er wel op inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterRichard
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 09:51

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op zich is het aanbod vaan greenchoice mooi, maar tarief lijkt wel erg laag tov anderen.
Hopelijk krijgen zij niet ook solvabiliteit problemen...
Ik twijfel er nog zeer sterk aan, heb het ook gekregen. April is nog ver weg...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jpedwards
Ik twijfel eerlijk gezegd wel erg aan het Essent persbericht voor de variabele tarieven voor 1-1-2022 en dat ze gas leveren voor 1,11/m3.

Op dit moment zijn hun variabele gas tarieven 1,04024 m/3 + 0,52473 overheidsheffingen = 1,56497 EUR/m3
Die 1,11 die Essent communiceert, is dat alleen het variabele tarief of incl. overheindsheffingen? Als het namelijk alleen het variabele tarief is dan komen ze ergens met de overheidsheffingen erbovenop uit op 1,68 EUR/M3 o.i.d. en zijn ze veel duurder dan bijv. een 3 jaar contract...

[ Voor 4% gewijzigd door jpedwards op 19-11-2021 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.klaassen
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-08 16:39
Zojuist heb ik een variabel contract bij VandeBron afgesloten per 1-12 voor €1,22355 per m3. Dit was het goedkoopste aanbod wat ik kon vinden. Even bellen met het nummer 088-0444555 en het was zo geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dania1981

[Afbeelding]
Ik heb dit contract zojuist ook telefonisch afgesloten. Mij werd verteld dat de variabele leveringskosten momenteel €1,04 zijn en volgend jaar €1,11 per m3. De belastingheffingen komen hier dus nog bij op, al worden die volgend jaar misschien nog iets lager. Toch minder gunstig dan ik dacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dania1981
jpedwards schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:17:
Ik twijfel eerlijk gezegd wel erg aan het Essent persbericht voor de variabele tarieven voor 1-1-2022 en dat ze gas leveren voor 1,11/m3.

Op dit moment zijn hun variabele gas tarieven 1,04024 m/3 + 0,52473 overheidsheffingen = 1,56497 EUR/m3
Die 1,11 die Essent communiceert, is dat alleen het variabele tarief of incl. overheindsheffingen? Als het namelijk alleen het variabele tarief is dan komen ze ergens met de overheidsheffingen erbovenop uit op 1,68 EUR/M3 o.i.d. en zijn ze veel duurder dan bijv. een 3 jaar contract...
Precies! Ik heb ze net gebeld. Hun eigen tarieven stijgen van €1,04 naar €1,11. Overheidsheffingen komen hier nog boven op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jpedwards
Dania1981 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:29:
[...]

Precies! Ik heb ze net gebeld. Hun eigen tarieven stijgen van €1,04 naar €1,11. Overheidsheffingen komen hier nog boven op.
Voor mij de doorslag dan toch te gaan voor een 3j contract met Delta/Vattenfall. Is 0,40ct goedkoper per m/3 gas en met mijn gasverbruik heb ik de 250 euro opzegboete er na 3 maanden al uit in vergelijk met die variabele prijzen...
Bedankt voor de navraag bij Essent!

[ Voor 3% gewijzigd door jpedwards op 19-11-2021 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dania1981
jpedwards schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:37:
[...]

Voor mij de doorslag dan toch te gaan voor een 3j contract met Delta/Vattenfall. Is 0,40ct goedkoper per m/3 gas en met mijn gasverbruik heb ik de 250 euro opzegboete er na 3 maanden al uit in vergelijk met die variabele prijzen...
Bedankt voor de navraag bij Essent!
Graag gedaan hoor. Ik houd het denk ik toch maar Variabel Vattenfall voor €1,2588, dat is inclusief alles toch had ik begrepen? Tenzij de heffingen nog wijzigen. Ik zie soms door de bomen het bos niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David_TTT
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-08-2024
Gommert69 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:34:
Hier ook een ex WO klant die de topic met belangstelling volgt.
Ik wil iig zsm weg bij die boeven van Eneco.

Heb offerte voor variabel bij Vattenfall opgevraagd, maar ben ook benieuwd naar Easyenergy.
Lijkt me ook wel aantrekkelijk. Tuurlijk, de gasprijzen zijn per dag, maar wel aantrekkelijk.
Iemand ervaring met hen?
Prijzen waren gisteren en vandaag rond de 1.58 per m3, de rest van afgelopen maand rond de 1.26. Dat is in mijn geval nog altijd ver onder de 1.80/m3 wat ik nu betaal bij eneco. Voordeel is wel dat je elke maand afrekent en ook elk moment kunt stopzetten. Ik ben voor easyenergy gegaan zodat ik straks zodra ik een aantrekkelijke deal kan krijgen meteen weer kan overstappen. En ja, je kunt nu al hele aantrekkelijke meerjaarse contracten krijgen die vanaf april ingaan. Maar ik denk dat de energiemaatschappijen niet voor niets die deals nu al aanbieden zonder ze ze zeker weten dat tegen die tijd de gasprijzen daar zelfs nog onder gaan. Blijft natuurlijk een gokje, maar dat is alles op het moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag met klantenservice contact gehad. Ze kon het niet voor elkaar krijgen nu alvast een contract te boeken ingaand op 5 januari met de gecommuniceerde 25,25ct voor elektra. Moest het waarschijnlijk na 1 januari opnieuw proberen. Maar ze ging er nog achter aan. Veel onduidelijkheid ook bij klantenservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mnaada
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02-10-2023
Dania1981 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:41:
[...]

Graag gedaan hoor. Ik houd het denk ik toch maar Variabel Vattenfall voor €1,2588, dat is inclusief alles toch had ik begrepen? Tenzij de heffingen nog wijzigen. Ik zie soms door de bomen het bos niet meer...
Ben ik ook wel benieuwd naar. Ik snap er soms allemaal niks meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online

[Afbeelding]
Nee dit zijn niet de tarieven van 1/1/22.

1,56497 euro/m3 gas
0,40267 euro/kwh (normaal)
0,35427 euro/kwh (dal)

also...

M'n trainer heeft het net voor elkaar gekregen om een variabel contract bij Vattenfall te regelen voor die 1,23 en 0,33 euro/kwh... vanaf 5 dec, hoe dan :D

@R0181
als jij inlogt bij Mijn Engie, zie jij dan ook nog steeds 14 dagen bedenktijd staan?

[ Voor 16% gewijzigd door ArcticWolf op 19-11-2021 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dania1981
jpedwards schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:44:
[...]

Er was gisteren alleen 3 jaar en flexibel. Ik heb met hand en voetwerk via chrome het flexibele kunnen aanvragen met ingang 1-1-2022 maar kreeg net als awwexl eerder postte vandaag de tarieven voor o.a. 1,56 gas en energiebelasting 2021 waardes in de bevestiging. Als de klantenservice shrijft dat die tarieven alleen voor bestaande klanten zijn twijfel ik nu wat te doen...
- 2e Variabel contract aanvragen essent dat over 14 dagen ingaat en dit dan laten doorlopen in het nieuwe contract per 1-1-2022 zodat je bestaande klant bent en dus de lagere tarieven moet krijgen (en hopen)
- Nu ergens anders tijdelijk goedkoper gaan en dan hopen dat je per 1-1-2022 de lage tarieven krijgt vanuit het persbericht (de 1,10 o.i.d. voor gas)...
Ik heb ze vandaag gebeld. Als je belt met Essent kun je gewoon een variabel contract aanvragen per 1 januari (of eerder indien gewenst). Dat verhaal over een variabele aanbieding voor alleen bestaande klanten klopt niet, ik denk dat die dame vd klservice gewoon niet zo goed op de hoogte was. Maar dat nieuwsbericht over €1,11 is wel beetje misleidend. Dat bedrag per 1-1-22 voor variabel gas is exclusief heffingen, dus zo goed is die prijs niet. Vattenfal is 1,2588 variabel vanaf 1 januari incl heffingen. Dus ik zou daar eerder voor gaan dan.

[ Voor 4% gewijzigd door Dania1981 op 19-11-2021 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sixgirls
ArcticWolf schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:57:
[...]

M'n trainer heeft het net voor elkaar gekregen om een variabel contract bij Vattenfall te regelen voor die 1,23 en 0,33 euro/kwh... vanaf 5 dec, hoe dan :D
Dit is gewoon het Vattenfall modelcontract geldig vanaf 9 nov. Ik heb er over gebeld en afgesloten op 11-11.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
sixgirls schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 17:35:
[...]

Dit is gewoon het Vattenfall modelcontract geldig vanaf 9 nov. Ik heb er over gebeld en afgesloten op 11-11.
Ja alleen gisteren en eergisteren zeiden ze nog "dit contract kan op dit moment niet afgesloten worden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shynta
  • Laatst online: 05-12-2022
The soap continues…..

Delta geannuleerd want ga 23-11 naar Vattenfall. Mail gehad dat de annulering is verwerkt per 17-11 en dat ze contact gehad hebben met eneco.
Die gaan per 18-11 de levering van gas en electra teugnemen. (De annulering bij delta ging mis en die hebben geleverd vanaf 14-11)

Maar net gechat met eneco en die hebben geen gegevens van mij. Dus ik vroeg of ik daar dus geen klant meer ben. Nee dat klopt mevrouw.

Dus nu in de chat met Vattenfall of ik daar met terugwerkende kracht heen kan vanaf de 14e.

Het is echt overal een rommeltje lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2116
  • Laatst online: 28-11-2022
Eneco zegt in het artikel van AD van vandaag over de tarieven vanaf 1-1 het volgende:

Het modelcontract - een energiecontract met variabele prijzen dat iedere leverancier van toezichthouder ACM verplicht moet aanbieden - is volgens Eneco echter niet representatief. ,,Het overgrote deel van onze variabele klanten heeft een ander product”, legt woordvoerster Rianne de Voogt uit. De tarieven zullen dus niet automatisch naar dat hoge bedrag stijgen, stelt ze.

Hier begrijp ik dus helemaal niets van. Een variabel tarief is toch een variabel tarief? Wat een boeven zijn het toch.

https://www.ad.nl/geld/sc...-energiereuzen~a43c56dcf/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Laatst online: 11:04
Dania1981 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:26:
[...]

Ik heb dit contract zojuist ook telefonisch afgesloten. Mij werd verteld dat de variabele leveringskosten momenteel €1,04 zijn en volgend jaar €1,11 per m3. De belastingheffingen komen hier dus nog bij op, al worden die volgend jaar misschien nog iets lager. Toch minder gunstig dan ik dacht.
Wauw! Dat zou ik wel een hele slechte communicatie van hun kant vinden, als ze nu opeens ex overheidsheffingen gaan communiceren!
Dan lijkt het net alsof het gat veel kleiner is van wat klanten gewend zijn om te betalen (prijzen worden door iedereen in de markt inclusief alle belastingen gecommuniceerd). Immers is het tarief nu voor bestaande variabel klanten 82c de m3 en dat gaat naar 1,10 in 2022 volgend Essent, maar daar komt dan nog 50c bij de m3 😱 en vervolgens claimen ze dat het gemiddeld huishouden dan maar 25€ p/m (300€ P/j) duurder wordt.

Ik kan dat niet rijmen

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dania1981
Stinger_Ventura schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 17:48:
[...]

Wauw! Dat zou ik wel een hele slechte communicatie van hun kant vinden, als ze nu opeens ex overheidsheffingen gaan communiceren!
Dan lijkt het net alsof het gat veel kleiner is van wat klanten gewend zijn om te betalen (prijzen worden door iedereen in de markt inclusief alle belastingen gecommuniceerd). Immers is het tarief nu voor bestaande variabel klanten 82c de m3 en dat gaat naar 1,10 in 2022 volgend Essent, maar daar komt dan nog 50c bij de m3 😱 en vervolgens claimen ze dat het gemiddeld huishouden dan maar 25€ p/m (300€ P/j) duurder wordt.

Ik kan dat niet rijmen
Is wel echt zo, die heffingen komen er nog nog bovenop. Als je dat artikel verder leest staat er ook dat een gemiddelde klant iets van €600 extra kwijt is per jaar. Maar doordat de overheid dat grotendeels gaat compenseren kom je dus op zo'n €17,50 (zeggen zei) tot €25 extra per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Stinger_Ventura schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 17:48:
[...]

Ik kan dat niet rijmen
Ik geloof er niks van dat Essent naar 1,11 excl. heffingen gaat... dan is in 1x de hele markt ontwricht. De huidige 1,04 is excl. heffingen, maar de 1,11 vanaf 1/1 is incl. heffingen... dat kan bijna niet anders.
Dania1981 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 17:52:
[...]

Is wel echt zo, die heffingen komen er nog nog bovenop. Als je dat artikel verder leest staat er ook dat een gemiddelde klant iets van €600 extra kwijt is per jaar. Maar doordat de overheid dat grotendeels gaat compenseren kom je dus op zo'n €17,50 (zeggen zei) tot €25 extra per maand.
Dat is niet zo... de belastingvrije voet gaat namelijk ook met 265 euro omhoog en de elektriciteitsheffing gaat omlaag. Dus het klopt dat de gasheffing omhoog gaat, maar die 265 euro compenseert dat weer. Dus dan klopt het wel.

[ Voor 25% gewijzigd door ArcticWolf op 19-11-2021 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sixgirls
ArcticWolf schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 17:52:
[...]

Ik geloof er niks van dat Essent naar 1,11 excl. heffingen gaat... dan is in 1x de hele markt ontwricht. De huidige 1,04 is excl. heffingen, maar de 1,11 vanaf 1/1 is incl. heffingen... dat kan bijna niet anders.

[...]

Dat is niet zo... de belastingvrije voet gaat namelijk ook met 265 euro omhoog en de elektriciteitsheffing gaat omlaag. Dus het klopt dat de gasheffing omhoog gaat, maar die 265 euro compenseert dat weer. Dus dan klopt het wel.
haal jij nu niet exclusief en inclusief door elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
sixgirls schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 17:55:
[...]

haal jij nu niet exclusief en inclusief door elkaar?
Nee hoezo? De huidige 1,04 euro van Essent is excl. heffingen, dat is in lijn met de modelcontracten die nu nog aangeboden worden. (Eneco vraagt 1,80, BE, DE en Engie ook zoiets; incl heffingen.).

Alleen Vattenfall was de eerste die de nieuwe modelcontracten bekend heeft gemaakt voor 1 januari 1,23 euro/m3 (straks 1,25 euro/m3) INCL heffingen en eigenlijk per direct met wat moeite... Daarna kwam Essent met 1,11 euro/m3. Maar die vraagt op dit moment ook 1,56 euro/m3 incl heffingen. Vattenfall vraagt dat in theorie ook voor hun contracten, tenzij je er op doorvraagt. En zij zijn de enige die van af nu al het nieuwe tarief aanbieden.

Zoals ik het zie;
Lijkt mij dat Vattenfall gewoon 0,10 op de gasprijs heeft gegooid en daarmee tijdelijk verlies lijdt, maar op de lange termijn 10 cent per m3 verdient omdat het bedrijf meer klanten heeft geworven daardoor.

Verwacht eigenlijk wel dat alle leveranciers tussen de 1,10 en 1,30 euro/m3 (incl heffingen) zitten na 1 januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dania1981
ArcticWolf schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:01:
[...]

Nee hoezo? De huidige 1,04 euro van Essent is excl. heffingen, dat is in lijn met de modelcontracten die nu nog aangeboden worden. (Eneco vraagt 1,80, BE, DE en Engie ook zoiets).

Alleen Vattenfall was de eerste die de nieuwe modelcontracten bekend heeft gemaakt voor 1 januari 1,23 euro/m3 (straks 1,25 euro/m3) INCL heffingen en eigenlijk per direct met wat moeite... Daarna kwam Essent met 1,11 euro/m3. Maar die vraagt op dit moment ook 1,56 euro/m3 incl heffingen. Vattenfall vraagt dat in theorie ook voor hun contracten, tenzij je er op doorvraagt. En zij zijn de enige die van af nu al het nieuwe tarief aanbieden.

Zoals ik het zie;
Lijkt mij dat Vattenfall gewoon 0,10 op de gasprijs heeft gegooid en daarmee tijdelijk verlies lijdt, maar op de lange termijn 10 cent per m3 verdient omdat het bedrijf meer klanten heeft geworven daardoor.

Verwacht eigenlijk wel dat alle leveranciers tussen de 1,10 en 1,30 euro/m3 (incl heffingen) zitten na 1 januari.
Volgens mij is het toch echt zo. Misschien had de medewerker van de klantenservice het mis, maar hij vertelde mij echt dat ze de variabele kosten verhogen met 0,07 ct, van 1,04 naar 1,11 en dat de heffingen er dus nog bovenop komen. Die 7 ct viel hun erg mee, ze dachten dat het veel meer zou worden. Hij leek vrij zeker van zijn zaak.
Het zou op zich toch ook niet heel logisch zijn als eneco de variabele prijzen nu zou verlagen? Wat wel het geval zou zijn als die €1,11 incl heffingen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Laatst online: 11:04
Dania1981 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 17:52:
[...]

Helemaal eens met dat 1,11 de m3 in de huidige markt heel laag is als het inclusief belasting is. Maar om mijn bericht te verduidelijken:
- ik snap niet dat ze van belastingen inclusief naar belastingen exclusief gaan. Beetje hetzelfde als KLM meldt dat ze tickets naar New York verkopen voor €69, maar er niet bij zeggen dat er nog €300 aan belastingen op zit.
- ik snap niet hoe de tarieven naar 1,11 plus belasting gaan, terwijl ze claimen dat het voor een gemiddeld huishouden maar 25€ per maand extra kost? Ja er komt een extra heffingskorting en Electra gaat omlaag, maar dan nog! Waarom geven ze niet aan met welk verbruik ze rekenen?

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Stinger_Ventura schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:11:
[...]

Helemaal eens met dat 1,11 de m3 in de huidige markt heel laag is als het inclusief belasting is. Maar om mijn bericht te verduidelijken:
- ik snap niet dat ze van belastingen inclusief naar belastingen exclusief gaan. Beetje hetzelfde als KLM meldt dat ze tickets naar New York verkopen voor €69, maar er niet bij zeggen dat er nog €300 aan belastingen op zit.
- ik snap niet hoe de tarieven naar 1,11 plus belasting gaan, terwijl ze claimen dat het voor een gemiddeld huishouden maar 25€ per maand extra kost? Ja er komt een extra heffingskorting en Electra gaat omlaag, maar dan nog! Waarom geven ze niet aan met welk verbruik ze rekenen?
Mijn collega heeft laatst de tarieven voor 1 januari 22 gekregen van Eneco en hij ging ook 1,11 euro/m3 betalen... dus denk dat die 1,11 wel echt klopt hoor. Die 1,23 is gewoon hoog ;)

De kale inkoop prijs van gas was iets van 30 cent en die is naar 50 cent gegaan. Dus van 0,83 cent naar "slechts" 1,11 is best te verklaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dania1981 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 17:21:
[...]
Dat bedrag per 1-1-22 voor variabel gas is exclusief heffingen, dus zo goed is die prijs niet. Vattenfal is 1,2588 variabel vanaf 1 januari incl heffingen. Dus ik zou daar eerder voor gaan dan.
Maar dat klopt dus dan weer niet met de bewering van Essent dat klanten er maar 17,50 op achteruit gaan per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
[...]
Alleen Vattenfall was de eerste die de nieuwe modelcontracten bekend heeft gemaakt voor 1 januari 1,23 euro/m3 (straks 1,25 euro/m3) INCL heffingen en eigenlijk per direct met wat moeite...
M.i. is dit nog niet bekendgemaakt cq. gegarandeerd.

Dit zijn de tarieven vanaf 9 november. Er is nergens een formele aankondiging dat dit ook de tarieven per 1/1/2022 zijn. Vattenfall heeft alleen gecommuniceerd dat ze niet verwachten dat de prijs per 1/1/2022 aangepast wordt. Dit heeft de Vattenfall klantenservice richting zo gecommuniceerd. Het modelcontract dat je nu afsluit vermeldt ook netjes dat prijsverhogingen op 1/1 en 1/7 kunnen plaatsvinden. Dus als de inkoopprijzen van gas de komende tijd toch nog exploderen, kan Vattenfall de prijs voor 1/1 nog steeds aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Nee hoezo? De huidige 1,04 euro van Essent is excl. heffingen, dat is in lijn met de modelcontracten die nu nog aangeboden worden. (Eneco vraagt 1,80, BE, DE en Engie ook zoiets; incl heffingen.).
Je moet het ook vergelijken met tarieven juli jongstleden. Het is niet echt logisch dat tarieven per 1 januari hoger liggen dan huidige tarieven, eerder lager.

Denk dat helpdesk medewerkers bij Essent verkeerd zijn ingelicht over incl. of excl. heffingen. Daar had ik ook een dingetje mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:16:
[...]

Je moet het ook vergelijken met tarieven juli jongstleden. Het is niet echt logisch dat tarieven per 1 januari hoger liggen dan huidige tarieven, eerder lager.

Denk dat helpdesk medewerkers bij Essent verkeerd zijn ingelicht over incl. of excl. heffingen. Daar had ik ook een dingetje mee.
Dat is wel logisch... dat komt omdat het gas wat voor de modelcontracten opeens op is gegaan door de ex-WE rush. Alle modelcontracten die nu worden aangeboden zijn prijzen die ze op de gas spotmarkt krijgen. De huidige koers voor last-minute gas is gewoon erg hoog.
Ze mogen het tarief ook verhogen voor nieuwe klanten (staat gewoon op de sites).

Ik heb hier een berekening gemaakt over de tarieven en het verschil met de belasting:
ArcticWolf in "Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak"

met de correctie van de belastingvrije voet:
ArcticWolf in "Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
pdukers schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:16:
[...]

M.i. is dit nog niet bekendgemaakt cq. gegarandeerd.

Dit zijn de tarieven vanaf 9 november. Er is nergens een formele aankondiging dat dit ook de tarieven per 1/1/2022 zijn. Vattenfall heeft alleen gecommuniceerd dat ze niet verwachten dat de prijs per 1/1/2022 aangepast wordt. Dit heeft de Vattenfall klantenservice richting zo gecommuniceerd. Het modelcontract dat je nu afsluit vermeldt ook netjes dat prijsverhogingen op 1/1 en 1/7 kunnen plaatsvinden. Dus als de inkoopprijzen van gas de komende tijd toch nog exploderen, kan Vattenfall de prijs voor 1/1 nog steeds aanpassen.
Nee dat is niet correct.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/gpW6eyQ.jpg

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/uOF14Cn.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
[...]

Dat is wel wat er al tijden gebeurt. En waar de Modelcontracten een einde aan hadden moeten maken.
Maar bijna alle leveranciers maken het zo mistig mogelijk, om vergelijking zo moeilijk mogelijk te maken.
Intussen snurkt de ACM door.

Oplossing zoals hier al eerder en vaker aangegeven : gewoon in een klein spreadsheetje de gegevens invullen zoals je die elke keer voor elke leverancier weer bij elkaar moet harken.

Dit voorbeeldje helpt wellicht.
Dan hoef je telkens alleen nog maar M3/Kwh/dagen in te vullen.
(Voor smartmeter moet je even dal en normaal uitsplitsen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VqF2GHrQUpVy5pe0jUBthGEXF7Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KAdlMnPw1AjmImQMeTaaL6j4.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
Grappig, richting mij heeft men duidelijk gesproken over verwachting. Ik heb trouwens als bestaande Vattenfall modelcontract klant nog een enkele formele mededeling ontvangen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/WxrBBPv/vattenfall1.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/bNJJ75g/vattenfall2.png

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sixgirls
PJW9779 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:35:
[...]

Dat is wel wat er al tijden gebeurt. En waar de Modelcontracten een einde aan hadden moeten maken.
Maar bijna alle leveranciers maken het zo mistig mogelijk, om vergelijking zo moeilijk mogelijk te maken.
Intussen snurkt de ACM door.

Oplossing zoals hier al eerder en vaker aangegeven : gewoon in een klein spreadsheetje de gegevens invullen zoals je die elke keer voor elke leverancier weer bij elkaar moet harken.

Dit voorbeeldje helpt wellicht.
Dan hoef je telkens alleen nog maar M3/Kwh/dagen in te vullen.
(Voor smartmeter moet je even dal en normaal uitsplitsen)

[Afbeelding]
ik vind zo'n gaslicht.com wel door de mand vallen nu met een overwegend lege site omdat er geen acties zijn. Als vergelijkingssite hadden ze toch nu juist ons inzicht moeten kunnen geven in wat de energieleveranciers nu bieden. Nu moeten we het hebben van dit forum en sheetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
pdukers schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:46:
[...]

Grappig, richting mij heeft men duidelijk gesproken over verwachting. Ik heb trouwens als bestaande Vattenfall modelcontract klant nog een enkele formele mededeling ontvangen.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Staat toch duidelijk, dat enkel de heffingen nog kunnen veranderen omdat die nog niet vast staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
ArcticWolf schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:49:
[...]

Staat toch duidelijk, dat enkel de heffingen nog kunnen veranderen omdat die nog niet vast staan?
Ik snap je interpretatie. Maar kijk er, misschien onnodig heel formeel naar. Met de "december weten we het zeker" en de voorwaarden bij mijn contact, hebben zel nog alle speelruimte om de tarieven nog aan te passen voor 1/1/2022. Want waarom zetten ze tarieven exl. overheidsheffing dan niet contractueel binden op hun site?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
pdukers schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 19:04:
[...]

Ik snap je interpretatie. Maar kijk er, misschien onnodig heel formeel naar. Met de "december weten we het zeker" en de voorwaarden bij mijn contact, hebben zel nog alle speelruimte om de tarieven nog aan te passen voor 1/1/2022. Want waarom zetten ze tarieven exl. overheidsheffing dan niet contractueel binden op hun site?
Eerlijk; geen idee.

Enige wat ik kan bedenken is dat de huidige markt volledig op z'n kop staat door het faillissement van WE. Normaal zijn er maar tientallen overstappen per maand met een variabel contract. Nu zijn het er honderden / duizenden.
Ik kan ook wel enigszins voorstellen dat Vattenfall dat tarief niet voor duizenden mensen kan aanbieden. Je gaat als bedrijf ook geen 1 miljoen m3 gas extra inkopen voor "het geval dat".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dania1981
[...]

Ja ik snap je punt hoor dat ze eenduidig moeten communiceren met welk verbruik ze nu rekenen... jullie twijfels brengen mij ook aan het twijfelen, haha. Msn zat die medewerker er wel naast? Hij leek wel erg zeker van z'n zaak. Klantenservice was dicht nu, volgende week nog maar eens navragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:56
ArcticWolf schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:57:
[...]
@R0181
als jij inlogt bij Mijn Engie, zie jij dan ook nog steeds 14 dagen bedenktijd staan?
Ja, dat viel mij ook op en ik heb vanmorgen ernaar gevraagd via de live-chat. Volgens de medewerkster zegt Engie pas een dag van tevoren het contract met Eneco op, toen ik vroeg of dat wel goed ging dan, zei ze dat alles volgens plan verloopt en ik op 3 december energie van Engie krijg. Zal bij jou hetzelfde zijn waarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PJW9779
sixgirls schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:47:
[...]

ik vind zo'n gaslicht.com wel door de mand vallen nu met een overwegend lege site omdat er geen acties zijn. Als vergelijkingssite hadden ze toch nu juist ons inzicht moeten kunnen geven in wat de energieleveranciers nu bieden. Nu moeten we het hebben van dit forum en sheetjes.
Zoals hier eerder gezegd zouden de vergelijkingssites bij elke leverancier gewoon Modelcontract+Tarieven moeten vermelden. Maar ja ..... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
R0181 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 19:50:
[...]

Ja, dat viel mij ook op en ik heb vanmorgen ernaar gevraagd via de live-chat. Volgens de medewerkster zegt Engie pas een dag van tevoren het contract met Eneco op, toen ik vroeg of dat wel goed ging dan, zei ze dat alles volgens plan verloopt en ik op 3 december energie van Engie krijg. Zal bij jou hetzelfde zijn waarschijnlijk.
Okay, fijn dat je het hebt nagevraagd! Wilde ook al gaan bellen idd. Maar zal dus wel goed gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sixgirls

Als Vattenfall tarieven zo blijven tot aan juli 22 dan is dat behoorlijk gat met Essent en ws de rest

[ Voor 29% gewijzigd door sixgirls op 19-11-2021 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasperl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-02 12:13
Wij moeten binnenkort een nieuwe energieleverancier vanwege een verhuizing. De afgelopen 10 jaar hebben we nog nooit omgekeken naar ons contract bij Essent. Kost vast een paar tientjes op jaarbasis, maar het gedoe was het niet waard. Ik heb de vergelijkingssites in de threadstart bekeken, maar die lijken niet alle merken te laten zien. Bij eentje klik ik zelfs aan dat ik Essent wil zien, maar ze laten het tarief wat ik op de site van Essent vind niet zien.

Nu snap ik dat het allemaal wat lastig is op de markt, maar zijn er nog vergelijkingssites waar je wat aan hebt? Ik wil gewoon 1 keer een contract afsluiten en het liefst er daarna jaren niet naar omkijken, maar moet in elk geval voor begin januari wat regelen. Groene stroom enzo is belangrijk. Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awwexl
sixgirls schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 20:39:

Als Vattenfall tarieven zo blijven tot aan juli 22 dan is dat behoorlijk gat met Essent en ws de rest
Dan ook nu maar hopen dat die 1,11 all-in is. Dat weet tot dusver niemand. Ook Essent zelf niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BG1981
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-06-2023
Vandaag contact gehad met Essent maar die geven aan dat de tarieven ex btw zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
BG1981 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 22:04:
Vandaag contact gehad met Essent maar die geven aan dat de tarieven ex btw zijn
Of is dit ook weer 'net wie je het vraagt'?
Maar beetje klunzig bericht van AD door hier niet duidelijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
PJW9779 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 23:25:
[...]

Of is dit ook weer 'net wie je het vraagt'?
Maar beetje klunzig bericht van AD door hier niet duidelijk te zijn.
Je zou als energieleverancier ook gewoon netjes de prijzen incl BTW kunnen vermelden.

https://www.samenom.nl/Tarieven/202111%20Tarieven%20Flex.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHA1337
  • Laatst online: 18:36
kasperl schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 20:40:

Nu snap ik dat het allemaal wat lastig is op de markt, maar zijn er nog vergelijkingssites waar je wat aan hebt? Ik wil gewoon 1 keer een contract afsluiten en het liefst er daarna jaren niet naar omkijken, maar moet in elk geval voor begin januari wat regelen. Groene stroom enzo is belangrijk. Iemand suggesties?
Ik gebruik al jaren www.pricewise.nl en dat bevalt me prima.
Ik weet dat Independer ook energie contracten laat zien.

[ Voor 29% gewijzigd door EHA1337 op 20-11-2021 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:38
ik zou per 19-11-2021 overstappen naar greenchoice. (gister dus)
Ik heb ook nog geen bericht van mijn oude energieleverancier gehad. (united)

Kan dit meestal een paar dagen duren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasperl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-02 12:13
EHA1337 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 08:00:
[...]

Ik gebruik al jaren www.pricewise.nl en dat bevalt me prima.
Ik weet dat Independer ook energie contracten laat zien.
Thanks, die laat al iets meer zien, maar weigert nog steeds om Essent mee te nemen. Op zich niet zo'n ramp, die kan ik ook wel los vergelijken, maar ik snap niet waarom zo'n superbrede prijsvergelijker gewoon leveranciers negeert. Moest ook even zoeken naar het vinkje "via ons aan te vragen", kennelijk laten die sites normaal alleen de leveranciers zien waar ze commissie van krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcchicken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-09 09:13
Ook ex WE klant.

Heb gister modelcontract bij PowerPeers afgesloten. Gaat 4 december in. Weet niet of het de goedkoopste is maar het is in ieder geval goedkoper dan de tarieven van Eneco. Bevalt het niet dan stappen we na een maand weer over.

Dit zijn de tarieven uit het contract.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhG7VZ-LLQlFtZbDpigtNesyviw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eVOezbVOmjfLOUiqc1OeFH6g.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dania1981
Goedemorgen,

Vandaag opnieuw contact gehad met de chat klantenservice van Essent of de gasprijs uit het nieuwsbericht van €1,11 nou wel/niet incl heffingen was. Antwoord was incl, maar deze dame vertelde opnieuw dat niet alle klanten die prijs krijgen. Om precies te zijn de klanten die in november/december variabel contract hebben afgesloten houden de huidige contractperiode tot de volgende tariefwijziging in juli en gaan dus niet mee met de prijs van januari. Geen idee of het klopt / mag, ze geven nog al eens wisselende informatie heb ik gemerkt:). Maar ik heb mijn contract ingaande per 1-1 toch maar geannuleerd. Als je die prijzen wil zou je je contract pas in januari moeten aanvragen gaf ze aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dc2xOU4uLKsV1RSZR6JHQORZ9ng=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ECcZAJW0cA8Lr53sHyVGd8su.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXFoM_F2UnWAm_gCBES-G9O-lQU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sJYzDesPm5lJ0g1VtPxcCEyq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qykc2YNwa89pKl3CKU9LmacBMQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mHFXJKL8khNfBnM8Px5vJgnl.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 8% gewijzigd door Dania1981 op 20-11-2021 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paleda
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-01 06:02
Ik snap er allemaal niet veel meer van. Wat een zooitje op de energiemarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dania1981 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 11:13:
Als je die prijzen wil zou je je contract pas in januari moeten aanvragen gaf ze aan.
Dat is ook wat ik hoorde van Essent. Lijkt me niet logisch en meer een kwestie van interne miscommunicatie, maar voorlopig is het wat het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• awwexl
Uitsluitsel over de Essent variabele tarieven. Overleg met de chef van de afdeling…

Beste heer….

Naar aanleiding van ons chatgesprek, ben ik meteen achter de vraag aangegaan, het zat me niet lekker.

Variable tarieven van nu
Als je nu een overeenkomst bij Essent afsluit, krijg je de nu geldende variabele tarieven tot 1 juli 2022.

Variabele tarieven per 1 januari 2022
Wanneer je per 1 januari een overeenkomst met de variabele tarieven afsluit, krijg je de lagere tarieven die per 1 januari gelden en deze behoud je dan tot 1 juli 2022.

Als je een variabele overeenkomst bij Essent af wilt sluiten, kun je dat beter per 1 januari doen, omdat dan de tarieven lager zijn dan de tarieven die we op dit moment kunnen bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dania1981
awwexl schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 11:59:
Uitsluitsel over de Essent variabele tarieven. Overleg met de chef van de afdeling…

Beste heer….

Naar aanleiding van ons chatgesprek, ben ik meteen achter de vraag aangegaan, het zat me niet lekker.

Variable tarieven van nu
Als je nu een overeenkomst bij Essent afsluit, krijg je de nu geldende variabele tarieven tot 1 juli 2022.

Variabele tarieven per 1 januari 2022
Wanneer je per 1 januari een overeenkomst met de variabele tarieven afsluit, krijg je de lagere tarieven die per 1 januari gelden en deze behoud je dan tot 1 juli 2022.

Als je een variabele overeenkomst bij Essent af wilt sluiten, kun je dat beter per 1 januari doen, omdat dan de tarieven lager zijn dan de tarieven die we op dit moment kunnen bieden.
Ja klopt, inmiddels communiceert de klantenservice dit nu ook. Alleen afsluiten per 1 januari met de prijzen van 1 januari lukt nu dus niet helaas.

[ Voor 4% gewijzigd door Dania1981 op 20-11-2021 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awwexl
Dania1981 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 12:02:
[...]

Ja klopt, inmiddels communiceert de klantenservice dit nu ook. Alleen afsluiten per 1 januari met de prijzen van 1 januari lukt nu dus niet helaas.
Dan doen we dat toch dan? Zie het probleem niet.
Pagina: 1 ... 90 ... 238 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing

Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden

Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.

De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4