Bij Frank is het stroom toch 1.31?
5 maal 200 is 1000euro. Maar ik neem aan dat je ook gas en elektra hebt verbruikt? Als je niets hebt verbruikt dan moet je voorschot enorm naar beneden.awwexl schreef op zondag 14 november 2021 @ 08:18:
[...]
Heel gek is dat toch niet? Ik betaalde 200 euro per maand. Gelukkig pas vanaf 5 augustus maar doorbrekend vanaf juni kom je ook op 1000 euro uit totaal tm oktober.
Uiteraard. Drie kleine koters, bad, twee stortdouches en een hekel aan koude kamers. Slaapkamers op 16 a 17 graden. Ik vertik het om kou te kleumen. Ik spek Eneco nog een paar dagen.jongetje schreef op zondag 14 november 2021 @ 09:35:
[...]
5 maal 200 is 1000euro. Maar ik neem aan dat je ook gas en elektra hebt verbruikt? Als je niets hebt verbruikt dan moet je voorschot enorm naar beneden.
Verwijderd
Vattenfall dus 17,6ct per kwh kaal tarief incl. BTW (14,5 excl. btw)
https://www.volkskrant.nl...per-maand-extra~b3780136/
https://www.rtlnieuws.nl/...rijzen-gasprijzen-stijgen
PS:
Vorig jaar januari jaarcontract afgesloten bij FENOR tegen 4,7ct kaal tarief excl. BTW
Toch een verdrievoudiging van de kale prijs.
En van all in prijs van 20,8 naar 26,4 dus inclusief lagere energiebelasting toch 27% hoger leveringstarief
PS:
Vorig jaar januari jaarcontract afgesloten bij FENOR tegen 4,7ct kaal tarief excl. BTW
En van all in prijs van 20,8 naar 26,4 dus inclusief lagere energiebelasting toch 27% hoger leveringstarief
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2021 10:19 ]
Twee woonruimtes, dus twee huishoudens. Gemiddeld verbruik €200 per maand, zomermaanden rond de €70, wintermaanden rond de €500. Voorschot altijd al €250, tussen de €400/€600 per jaar terugjongetje schreef op zondag 14 november 2021 @ 08:13:
[...]
Dat is wel enorm voor een half jaar. Maar dat is voor mij bijna het verbruik per jaar inclusief de winter, hoekhuis, 4 personen. Waarom betaalde je zo'n groot voorschot?
Let op, de energieleveranciers rekenen nu met hun jaar en maandtarieven nog met de energiekorting van 2021, deze extra korting over 2022 is dit per maand 22 euro.
Als je nu een voorschot vast stelt en betaald dan gebruik je dus weer je energieleverancier als spaarpotje van in ieder geval 22 euro per maand, dat “sparen” bij de energieleverancier heeft mij als ex klant van WE 600 euro gekost
Dit is in ieder geval in mijn situatie nu bij Delta wel het geval.
Ik ben nu per 12 nov bij Delta
Als je nu een voorschot vast stelt en betaald dan gebruik je dus weer je energieleverancier als spaarpotje van in ieder geval 22 euro per maand, dat “sparen” bij de energieleverancier heeft mij als ex klant van WE 600 euro gekost

[ Voor 10% gewijzigd door BertEnergie op 14-11-2021 12:11 ]
Waarom kan ik die tarieven van 2022 (nog) niet bij vattenfall zélf vinden?Verwijderd schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:16:
Vattenfall dus 17,6ct per kwh kaal tarief incl. BTW (14,5 excl. btw)
PS:
Of mis ik ergens iets?
the older I get, the better I was...
Apart dat Easy Energy nu alweer goedkoper is binnen 4 dagen alweer 20 tientjes goedkoper...Blijft apart markt die energiemarkt.CrashOne schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:20:
[...]
Frank lijkt een stuk goedkoper dan EasyEnergy, maar zijn deze prijzen wel te vergelijken?
Hoe bepalen ze bij Frank eigenlijk dat eerste voorschot? Op basis van je ingevulde verbruik? Of op een andere manier. Hoe schatten ze dat in?
Hoi1966 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 08:55:
[...]
Op dit moment werkt alles prima, het is het zelfde als de ANWB-Energie en als EasyEnergie.com.
De prijzen kloppen ook, ik heb vooral voor Frank gekozen vanwege de betere app. Nu maar hopen dat de prijzen blijven dalen. Vandaag voor gas 0,70 cent en elektriciteit wisselt over de dag. 0,70 is nog steeds wel hoog (komen ook nog toeslagen bij), maar ik kan het nergens lager vinden op dit moment.
Eerst maand betaalde ik wel een hoger voorschot, maar de maanden erna het werkelijk verbruik.
[Afbeelding]
Op basis van je ingevulde verbruikmstrhans schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:16:
Hoe bepalen ze bij Frank eigenlijk dat eerste voorschot? Op basis van je ingevulde verbruik? Of op een andere manier. Hoe schatten ze dat in?
[...]
Vraagje: als mijn vriendin begin volgend jaar bij mij komt wonen, mag zij dan haar energiecontract (jaarcontract tot de zomer) meenemen?
En ik dus de mijne (variabel Vattenfall) opzeggen?
De crux zal hem misschien liggen in 'hoofdhuurder/koper'? Interessante casus iigedjedan schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:09:
Vraagje: als mijn vriendin begin volgend jaar bij mij komt wonen, mag zij dan haar energiecontract (jaarcontract tot de zomer) meenemen?
Ik ben uiteraard de woningbezitter. Maar je zou toch denken dat zij haar contract mag meenemen als ze naar mij verhuisd? Haar contract is in elk geval véél gunstiger en zou voor mij een "ontsnapping" uit de hoge tarieven kunnen zijn.S7E-Vigi schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:12:
[...]
De crux zal hem misschien liggen in 'hoofdhuurder/koper'? Interessante casus iig
Lijkt mij geen probleem, jij zegt je contract op (met een mogelijke boete) en je vriendin verhuist en neemt haar contract mee, administratief en ook “netbeheertechnisch” geen speld tussen te krijgen, contract staat dan wel op haar naam maar dat moet geen probleem zijn, het gaat uiteindelijk om de unieke metercodesedjedan schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:19:
[...]
Ik ben uiteraard de woningbezitter. Maar je zou toch denken dat zij haar contract mag meenemen als ze naar mij verhuisd? Haar contract is in elk geval véél gunstiger en zou voor mij een "ontsnapping" uit de hoge tarieven kunnen zijn.
Netbeheerder checkt op aanwezigheid van een contract, mag niet 0 zijn maar ook geen 2 contracten
[ Voor 6% gewijzigd door BertEnergie op 14-11-2021 14:26 ]
Het gaat toch om het adres waar de gas/electra aansluiting zit.edjedan schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:09:
Edit: nee dus. Ik zat ernaast. Het is persoonsgebonden in plaats van aan een adres lees ik net. Dan zou dat gewoon moeten kunnen neem ik aan .😁
[ Voor 17% gewijzigd door Shynta op 14-11-2021 14:32 ]
Dus je bent eigenaar?edjedan schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:19:
[...]
Ik ben uiteraard de woningbezitter. Maar je zou toch denken dat zij haar contract mag meenemen als ze naar mij verhuisd? Haar contract is in elk geval véél gunstiger en zou voor mij een "ontsnapping" uit de hoge tarieven kunnen zijn.
Hoewel dat volgens mij niet uitmaakt.
Volgens mij zijn gewoon de 'Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas aan kleinverbruikers 2013' van Netbeheer Nederland van toepassing : https://www.netbeheernederland.nl/_contentediting/files/files/Algemene%20voorwaarden%20voor%20levering%20van%20elektriciteit%20en%20gas-%20SER-huisstijl.pdf
Art 4 lid 1 van die Algemene Voorwaarden zegt :
Art. 3 lid 6 zegt :De contractant is gehouden er voor te zorgen dat hij op eigen naam uit hoofde van een leveringsovereenkomst recht heeft op levering van elektriciteit respectievelijk gas.
Ben je er nog?Elk der partijen is gerechtigd de aansluit- en transportovereenkomst schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen. Uiterlijk tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst beëindigd dient te worden, dient de contractant zijn leverancier op de met de leverancier overeengekomen wijze van de gewenste beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst op de hoogte te stellen en, voor zover dit nog niet gebeurd is, zijn leverancier te machtigen de aansluit- en transportovereenkomst voor hem op te zeggen.
Lijkt mij dat je er bent door zélf even contact te hebben met je eigen leverancier dat je wilt opzeggen en per welke datum. En je vriendin even contact te laten hebben met háár leverancier over een verhuizing. En te zorgen dat beide datums aansluiten.
Met een beetje mazzel regelt de leverancier van je vriendin naast de verhuizing óók de opzegging bij jouw leverancier.
Weet je zéker dat de tarieven van je vriendin's leverancier per 01-01-2022 nog steeds gunstiger zijn?
[ Voor 5% gewijzigd door PJW9779 op 14-11-2021 15:20 ]
Bedankt, we gaan het op die manier proberen tegen die tijd.PJW9779 schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:12:
[...]
Dus je bent eigenaar?
Hoewel dat volgens mij niet uitmaakt.
Volgens mij zijn gewoon de 'Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas aan kleinverbruikers 2013' van Netbeheer Nederland van toepassing : https://www.netbeheernederland.nl/_contentediting/files/files/Algemene%20voorwaarden%20voor%20levering%20van%20elektriciteit%20en%20gas-%20SER-huisstijl.pdf
Art 4 lid 1 van die Algemene Voorwaarden zegt :
[...]
Art. 3 lid 6 zegt :
[...]
Ben je er nog?![]()
Lijkt mij dat je er bent door zélf even contact te hebben met je eigen leverancier dat je wilt opzeggen en per welke datum. En je vriendin even contact te laten hebben met háár leverancier over een verhuizing. En te zorgen dat beide datums aansluiten.
Zijn er al andere leveranciers bekend wat zij vanaf 1 januari gaan doen met hun variabele tarief? Afgezien van Vattenfall dus.
Ik zou even kijken of het niet gunstiger is om per 01-01-2022 te verhuizen i.v.m. tariefswijzigingen.edjedan schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:19:
[...]
Bedankt, we gaan het op die manier proberen tegen die tijd.
Met de toepasselijke termijnen zou ik sowieso niet te lang wachten met bellen. Elke maand eerder is een maandtermijn huur (van haar) en energie (van jou) uitgespaard, want je betaalt nu feitelijk dubbel.
De nieuwe variabele tarieven die per 1 januari 2022 ingaan moeten op 1 december 2021 officieel bekend gemaakt zijn.Kees-Jan schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:58:
[...]
Waarom kan ik die tarieven van 2022 (nog) niet bij vattenfall zélf vinden?
Of mis ik ergens iets?
Maar de energieleveranciers houden niet zo van de door de overheid nagestreefde transparantie van de markt.
Ik lees bij nos.nl net een artikeltje van afgelopen dinsdag :
Geen verdubbeling? 'Variabel energietarief stijgt volgend jaar met ruim 20 euro netto'
https://nos.nl/collectie/13880/artikel/2404912-geen-verdubbeling-variabel-energietarief-stijgt-volgend-jaar-met-ruim-20-euro-netto
Verwachting is dat uiteindelijk alles bij elkaar de netto prijsstijging €20-25 p/m zal zijn.
Het blíjft geld, maar lijkt minder erg uit te pakken dan aanvankelijk gevreesd.
Geen verdubbeling? 'Variabel energietarief stijgt volgend jaar met ruim 20 euro netto'
https://nos.nl/collectie/13880/artikel/2404912-geen-verdubbeling-variabel-energietarief-stijgt-volgend-jaar-met-ruim-20-euro-netto
Verwachting is dat uiteindelijk alles bij elkaar de netto prijsstijging €20-25 p/m zal zijn.
Dit is bullshit. De prijsstijging is 60 euro maar door compensatie 20 euro. Maar dat zijn allemaal gemiddelden. Juist voor mensen in een huurwoning label F enz gaan keihard meer betalen omdat die compensatie niet dekt.PJW9779 schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:35:
Ik lees bij nos.nl net een artikeltje van afgelopen dinsdag :
Hier 300/400 kwijt aan Welkom en vanaf Eneco de overstap gemaakt naar EasyEnergy, voor de mensen die dit eventueel willen doen pas op met EasyEnergy; de klantenservice is NIET te bereiken van EasyEnergy, ze hadden bij mij vastgesteld dat ik geen recht heb op energiebelasting heffingskorting omdat ik niet op mijn adres zou wonen of verblijven (wel dus) heb ik ook bij de aanmelding duidelijk "Ja" op ingevuld.
Ze zijn echter niet bereikbaar na 2 weken per e-mail, per live chat niks dus ik heb moeten besluiten weer over te stappen omdat ze onbereikbaar zijn nu overgestapt naar Frank die wel goed bereikbaar is tot dat de tarieven wat omlaag zijn gezakt en ik het tarief bij een andere aanbieder weer vast kan zetten op een redelijke gasprijs..
Ze zijn echter niet bereikbaar na 2 weken per e-mail, per live chat niks dus ik heb moeten besluiten weer over te stappen omdat ze onbereikbaar zijn nu overgestapt naar Frank die wel goed bereikbaar is tot dat de tarieven wat omlaag zijn gezakt en ik het tarief bij een andere aanbieder weer vast kan zetten op een redelijke gasprijs..
[ Voor 11% gewijzigd door Pudding94 op 14-11-2021 15:56 ]
Klopt. Maar er zijn meer factoren dan geld waardoor samenwonen soms even uitgesteld moet worden tot het juiste moment. Bijvoorbeeld kinderen die bijna het huis uit zijn...PJW9779 schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:25:
[...]
Ik zou even kijken of het niet gunstiger is om per 01-01-2022 te verhuizen i.v.m. tariefswijzigingen.
Met de toepasselijke termijnen zou ik sowieso niet te lang wachten met bellen. Elke maand eerder is een maandtermijn huur (van haar) en energie (van jou) uitgespaard, want je betaalt nu feitelijk dubbel.
Tuurlijk, maar dat zegt her artikel ook.CyberMania schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:40:
[...]
Dit is bullshit. De prijsstijging is 60 euro maar door compensatie 20 euro. Maar dat zijn allemaal gemiddelden. Juist voor mensen in een huurwoning label F enz gaan keihard meer betalen omdat die compensatie niet dekt.
En er zijn altijd uitersten. De F-huurwoning is de klos, De mensen in een A-woning met zonnepanelen, warmtepomp, en e-auto met gratis opladen op de zaak lopen binnen.
Bij Pure Energie werd er gevraagd te kijken naar mijn contract en of ik door wil gaan met m'n variabele contract a 0,26 eurocent per kWh en 1,07 eurocent per m3 of een jaarcontract wilde a 0,29 eurocent per kWh en 1,19 eurocent per m3.
Op basis van je ingevulde verbruik, en daar het gemiddelde van op jaarbasis.mstrhans schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:16:
[...]
Het is dus niet wat je daadwerkelijk gaat betalen per maand, dat is afhankelijk van je verbruik.
Ook mijn ervaring met EasyEnergy en ik was er dus ook snel weer weg in juli vorig jaar. Jammer dat dit dus nu nog steeds zo is.Pudding94 schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:55:
Hier 300/400 kwijt aan Welkom en vanaf Eneco de overstap gemaakt naar EasyEnergy, voor de mensen die dit eventueel willen doen pas op met EasyEnergy; de klantenservice is NIET te bereiken van EasyEnergy, ze hadden bij mij vastgesteld dat ik geen recht heb op energiebelasting heffingskorting omdat ik niet op mijn adres zou wonen of verblijven (wel dus) heb ik ook bij de aanmelding duidelijk "Ja" op ingevuld.
Heel jammer idd... Nu maar even bij Frank blijven dan... En rond de lente verder kijken denk dat de beste optie is, gebruik ongeveer 1000m3 per jaar aan gas, iemand anders die denkt dat er nog betere opties zijn? Ik zit met een krappe beurs in de WSNP dus alle tips zijn welkom!PeaceNlove schreef op zondag 14 november 2021 @ 17:40:
[...]
Ook mijn ervaring met EasyEnergy en ik was er dus ook snel weer weg in juli vorig jaar. Jammer dat dit dus nu nog steeds zo is.
Met die woekertarieven en die rare regeling dat het tot 1 maart vaststaat ipv 1 januari, zou je denken dat Eneco gewoon WILT dat je weggaat? Zo snel mogelijk.
Heb ik ook gedaan, gewoon als verhuizing aanmelding ingevoerd een dag later was ik weg... Eindafrekening net binnen 25m2 aan gas verbruikt en een eindafrekening van 65 euro....mstrhans schreef op zondag 14 november 2021 @ 19:04:
Met die woekertarieven en die rare regeling dat het tot 1 maart vaststaat ipv 1 januari, zou je denken dat Eneco gewoon WILT dat je weggaat? Zo snel mogelijk.
Idd heel snel de eindafrekening en geen boete...niemand hier lees ik. Alsof ze je helpen om weg te gaan.Pudding94 schreef op zondag 14 november 2021 @ 19:05:
[...]
Heb ik ook gedaan, gewoon als verhuizing aanmelding ingevoerd een dag later was ik weg... Eindafrekening net binnen 25m2 aan gas verbruikt en een eindafrekening van 65 euro....
Nou dat laatste lijkt echt zo!mstrhans schreef op zondag 14 november 2021 @ 19:07:
[...]
Idd heel snel de eindafrekening en geen boete...niemand hier lees ik. Alsof ze je helpen om weg te gaan.
Ik had een aanmelding bij Delta gedaan maar afgelopen donderdag geannuleerd. Volgens Delta en Eneco ga ik vandaag over naar Delta.
Eneco heeft me alvast uit hun app gegooid. 😁Kan er ook niet meer in. Krijg de melding dat de app toegankeijk is voor klanten van Eneco. Ben benieuwd of ik er morgen weer in ‘mag’ als de annulering rond is bij Delta.
Mag ik vragen waarom geannuleerd bij Delta en terug naar Eneco na alle boevenverhalen over ze?Shynta schreef op zondag 14 november 2021 @ 19:55:
[...]
Nou dat laatste lijkt echt zo!
Ik had een aanmelding bij Delta gedaan maar afgelopen donderdag geannuleerd. Volgens Delta en Eneco ga ik vandaag over naar Delta.
Eneco heeft me alvast uit hun app gegooid. 😁Kan er ook niet meer in. Krijg de melding dat de app toegankeijk is voor klanten van Eneco. Ben benieuwd of ik er morgen weer in ‘mag’ als de annulering rond is bij Delta.
Ik had twee nieuwe energiecontracten afgesloten. 1 variabele bij Delta en 1 van 3-jaar vast bij Vattenfall.MarkHulst schreef op zondag 14 november 2021 @ 20:49:
[...]
Mag ik vragen waarom geannuleerd bij Delta en terug naar Eneco na alle boevenverhalen over ze?
Na er een paar dagen over nagedacht te hebben heb ik besloten naar Vattenfall te gaan. Dus Delta geannuleerd. Alleen gaat Vattenfall pas de 23e leveren omdat zij zich houden aan de 14 dagen bedenktijd. Dus zal nog tot dan terug moeten naar Eneco.
Duidelijk! Das dan nog ff 9 dagen met dekentjes in het donker zittenShynta schreef op zondag 14 november 2021 @ 21:08:
[...]
Ik had twee nieuwe energiecontracten afgesloten. 1 variabele bij Delta en 1 van 3-jaar vast bij Vattenfall.
Na er een paar dagen over nagedacht te hebben heb ik besloten naar Vattenfall te gaan. Dus Delta geannuleerd. Alleen gaat Vattenfall pas de 23e leveren omdat zij zich houden aan de 14 dagen bedenktijd. Dus zal nog tot dan terug moeten naar Eneco.
Innova lijkt hier de goedkoopste te zijn voor een jaarcontract.. maar ik heb daar nog nooit van gehoord. Is dit goed bedrijf? Of zouden jullie dit niet aandurvenet welkom in het achterhoofd?
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ik zou even een zoekactie doen op Innova in het venster bovenaan deze pagina en dan de reacties van afgelopen 2 weken lezen.Makrolon schreef op zondag 14 november 2021 @ 21:42:
Innova lijkt hier de goedkoopste te zijn voor een jaarcontract.. maar ik heb daar nog nooit van gehoord. Is dit goed bedrijf? Of zouden jullie dit niet aandurvenet welkom in het achterhoofd?
Ik wist helemaal niet dat dat kon, thanks!PJW9779 schreef op zondag 14 november 2021 @ 22:00:
[...]
Ik zou even een zoekactie doen op Innova in het venster bovenaan deze pagina en dan de reacties van afgelopen 2 weken lezen.
Maar niet heel positief.. al gaat dat wel over variabele contracten. Ik wil gewoon een jaar vast
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Dan leg je je dus wél nu vast, terwijl men zegt dat de tarieven alweer aan het dalen zijn en men voorspelt dat de tarieven begin 2022 verder gaan dalen richting een wat hoger 'normaal' eind Q1/2022. Gas zit momenteel in een frictiesituatie en paniekreactie.Makrolon schreef op zondag 14 november 2021 @ 22:13:
[...]
Ik wist helemaal niet dat dat kon, thanks!
Maar niet heel positief.. al gaat dat wel over variabele contracten. Ik wil gewoon een jaar vast
Kunt hier in ieder geval alvast de discussie nalezen, die is goud waard. Gewoon 'even' 2 weken terugbladeren.
Evt. zoeken op 'flexibel', maar dan mis je een stuk toegevoegde waarde van de meningswisseling. En de meningen verschillen nogal.
🤣🤣 gelukkig heb ik een houtkachel en een hele berg houtMarkHulst schreef op zondag 14 november 2021 @ 21:41:
[...]
Duidelijk! Das dan nog ff 9 dagen met dekentjes in het donker zitten
Ik was 1 jaar klant bij Innova voordat ik vanaf mei klant werd bij Welkom. Innova is mij goed bevallen, via de site maandelijkse verbruiksrapporten, de welkomstbonus en de eindafrekening netjes op tijd uitbetaald en Innova was toen ook al goedkoop. Maar hoe het voor Innova er in de toekomst eruit ziet?Makrolon schreef op zondag 14 november 2021 @ 21:42:
Benieuwd of de app van Eneco dan ook nog vindt dat je goed bezig bent als je amper nog wat afneemt?Shynta schreef op zondag 14 november 2021 @ 23:13:
[...]
🤣🤣 gelukkig heb ik een houtkachel en een hele berg hout
Die zei dat het verbruik hoger was dan ingeschatR0181 schreef op zondag 14 november 2021 @ 23:59:
[...]
Benieuwd of de app van Eneco dan ook nog vindt dat je goed bezig bent als je amper nog wat afneemt?
Daar zitten ze dan ook naast want het verbruik gaat een hele berg minder worden.
Bij mij ook, die app redt mij nog een beetje, ik heb nog nooit zo op het verbruik hoeven letten, want ik kreeg altijd best veel geld terug. Door die app ben ik met deze tarieven wel met de neus op de feiten gedrukt en heb ik mijn energieverbruik drastisch verlaagd, zeker deze periode bij Eneco tot 3 december.Shynta schreef op maandag 15 november 2021 @ 00:17:
[...]
Die zei dat het verbruik hoger was dan ingeschat
Daar zitten ze dan ook naast want het verbruik gaat een hele berg minder worden.
Hier net maar het verlengingsaanbod van BE geaccepteerd, 300 cashback gaf de doorslag.
heb een extreem laag verbruik.
1,43 gas, 40/44 cent stroom.
Vastrecht wel van 1,99 naar 5,99.
Krijg dit jaar al mijn volledige termijnbedragen terug, komend jaar door de verhoging teruggave energiebelasting en bijna 7 cent/kwh komend jaar ook weer het volledige bedrag aan voorschotten terug
Houtkachel en douchen op het werk scheelt nu echt
Volg mijn verbruik al 7 jaar met eerst een LS110 icm Enelogic.com,
sinds april slimme meter met een LS120.
Ben er helemaal klaar mee, maak er een sport van zo weinig mogelijk te verbruiken, geen sluipverbruik toe te staan, sinds kort ook de ketel uit, alleen aan bij warm water nodig, dat scheelt ook echt, zowel in gasverbruik als ook electra.
Kan ik compenseren voor 4 auto's met een verbruik tussen 1 op 6 en 1 op 9
heb een extreem laag verbruik.
1,43 gas, 40/44 cent stroom.
Vastrecht wel van 1,99 naar 5,99.
Krijg dit jaar al mijn volledige termijnbedragen terug, komend jaar door de verhoging teruggave energiebelasting en bijna 7 cent/kwh komend jaar ook weer het volledige bedrag aan voorschotten terug
Houtkachel en douchen op het werk scheelt nu echt
Volg mijn verbruik al 7 jaar met eerst een LS110 icm Enelogic.com,
sinds april slimme meter met een LS120.
Ben er helemaal klaar mee, maak er een sport van zo weinig mogelijk te verbruiken, geen sluipverbruik toe te staan, sinds kort ook de ketel uit, alleen aan bij warm water nodig, dat scheelt ook echt, zowel in gasverbruik als ook electra.
Kan ik compenseren voor 4 auto's met een verbruik tussen 1 op 6 en 1 op 9
[ Voor 38% gewijzigd door Newy op 15-11-2021 00:56 ]
Hier ook. Stook nu de houtkachel. Niet met hout want die leveranciers daarvan hebben de prijzen ook omhoog gedaan natuurlijk. Maar met houtbriketten.R0181 schreef op maandag 15 november 2021 @ 00:37:
[...]
Bij mij ook, die app redt mij nog een beetje, ik heb nog nooit zo op het verbruik hoeven letten, want ik kreeg altijd best veel geld terug. Door die app ben ik met deze tarieven wel met de neus op de feiten gedrukt en heb ik mijn energieverbruik drastisch verlaagd, zeker deze periode bij Eneco tot 3 december.
Hele pallet in de garage. En dus nu alleen de badkamer verwarmd met cv en het douchen zelf kost natuurlijk gas. Voor electra hebben we zonnepanelen. Moet goedkomen …
Die heb ik ook, helaas kreeg ik er maar 6 van de woningstichting en in deze grauwe periode leveren ze niet veel op.Shynta schreef op maandag 15 november 2021 @ 00:52:
[...]
Voor electra hebben we zonnepanelen. Moet goedkomen …
Nee dit was geen best jaar.R0181 schreef op maandag 15 november 2021 @ 00:57:
[...]
Die heb ik ook, helaas kreeg ik er maar 6 van de woningstichting en in deze grauwe periode leveren ze niet veel op.
Gelukkig heb ik er 48 (6100 opbrengst)
Ja alleen ik zit er mee dat ik sowieso een jaar bij dezelfde aanbieder moet blijven omdat ik anders m'n eigen verbruik niet tegen de opwek van de zonnepanelen van weg strepen.. dus dan moet ik nu wel kiezen welke aanbieder ik pak. M'n contract loopt 12 december af.PJW9779 schreef op zondag 14 november 2021 @ 22:23:
[...]
Dan leg je je dus wél nu vast, terwijl men zegt dat de tarieven alweer aan het dalen zijn en men voorspelt dat de tarieven begin 2022 verder gaan dalen richting een wat hoger 'normaal' eind Q1/2022. Gas zit momenteel in een frictiesituatie en paniekreactie.
Kunt hier in ieder geval alvast de discussie nalezen, die is goud waard. Gewoon 'even' 2 weken terugbladeren.
Evt. zoeken op 'flexibel', maar dan mis je een stuk toegevoegde waarde van de meningswisseling. En de meningen verschillen nogal.
Waarom moet je 1jr bij zelfde aanbieder blijven om opwek tegen verbruik te mogen wegstrepen (salderen?) ?Makrolon schreef op maandag 15 november 2021 @ 07:03:
[...]
Ja alleen ik zit er mee dat ik sowieso een jaar bij dezelfde aanbieder moet blijven omdat ik anders m'n eigen verbruik niet tegen de opwek van de zonnepanelen van weg strepen.. dus dan moet ik nu wel kiezen welke aanbieder ik pak. M'n contract loopt 12 december af.
de "waarde" van een kWh teruglevering is de kale kWh prijs. zeg €0,08sixgirls schreef op maandag 15 november 2021 @ 07:48:
[...]
Waarom moet je 1jr bij zelfde aanbieder blijven om opwek tegen verbruik te mogen wegstrepen (salderen?) ?
de "waarde" van salderen is (tot 2023) de volledige kWh prijs. zeg €0.24...
Als je in de winter klant wordt in ieder geval lang genoeg om je verbruik te compenseren. Tenzij je 7kWp op je dak hebt liggen zal dat niet in april al zijn.sixgirls schreef op maandag 15 november 2021 @ 07:48:
[...]
Waarom moet je 1jr bij zelfde aanbieder blijven om opwek tegen verbruik te mogen wegstrepen (salderen?) ?
Dat hoeft niet. Alleen als je elke maand zou overstappen dan kun je alleen voor die maand salderen, dat gaat natuurlijk niet over verschillende energie leveranciers heen.sixgirls schreef op maandag 15 november 2021 @ 07:48:
[...]
Stel je wekt in December 100KWh op en verbruikt 250KWh, dan kun je die 100Kwh dus salderen en moet je 150KWh betalen.
Als je in juni weer een andere leverancier hebt en wekt dan 500kWH op en verbruikt 200KWh, dan kun je dus 200KWh salderen en lever je 300KWh terug tegen je terug levertarief.
Als je het hele jaar bij 1 leverancier zit kun je dus de zomer maanden die je opwekt in de winter weg salderen.
*De KWh's zijn gewoon willekeurige bedragen puur als voorbeeld.
Dat je een jaar bij dezelfde aanbieder moet blijven is nieuw voor mij.Makrolon schreef op maandag 15 november 2021 @ 07:03:
[...]
Ja alleen ik zit er mee dat ik sowieso een jaar bij dezelfde aanbieder moet blijven omdat ik anders m'n eigen verbruik niet tegen de opwek van de zonnepanelen van weg strepen.. dus dan moet ik nu wel kiezen welke aanbieder ik pak. M'n contract loopt 12 december af.
Klopt dat wel? https://www.essent.nl/content/particulier/energie-besparen/zonnepanelen/teruglevering/teruglevervoorwaarden.html
Overigens wordt de salderingsregeling na 2023 langzaam afgebouwd niet beëindigd..
Je moet ook niet een heel jaar bij eenzelfde leverancier te blijven, maar dat is wel handig als je wil salderen tegen de winterperiode, zie de uitleg in de post boven jouw post...PJW9779 schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:19:
[...]
Dat je een jaar bij dezelfde aanbieder moet blijven is nieuw voor mij.
Klopt dat wel? https://www.essent.nl/content/particulier/energie-besparen/zonnepanelen/teruglevering/teruglevervoorwaarden.html
Overigens wordt de salderingsregeling na 2023 langzaam afgebouwd niet beëindigd..
en
Ik zeg ook niet dat de saldering stopt in 2023 maar dat er tot 2023 volledig gesaldeerd wordt
Hoe werkt het met een modelcontract en ferrarismeter? Ik neem aan dat je dan elke maand je energiestand moet doorgeven?
Zojuist netbeheerder gebeld en leverancier is Delta geworden na aanmelding op 11-11. Keurig! Verwarming kan voorlopig weer even op 30 graden
. Toch even een heel andere binnenkomer dan bij Eneco op 1-11!
Idee om tot de zomer variabel te blijven en ergens voor de zomer een vast contract af te sluiten? Opwekken wordt dan pas weer interessant, tot die tijd dan maar de laagst mogelijke prijs zien te vinden? Iets wat ik voor nu wel overweeg eerlijk gezegdjongetje schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:13:
[...]
Dat hoeft niet. Alleen als je elke maand zou overstappen dan kun je alleen voor die maand salderen, dat gaat natuurlijk niet over verschillende energie leveranciers heen.
Stel je wekt in December 100KWh op en verbruikt 250KWh, dan kun je die 100Kwh dus salderen en moet je 150KWh betalen.
Als je in juni weer een andere leverancier hebt en wekt dan 500kWH op en verbruikt 200KWh, dan kun je dus 200KWh salderen en lever je 300KWh terug tegen je terug levertarief.
Als je het hele jaar bij 1 leverancier zit kun je dus de zomer maanden die je opwekt in de winter weg salderen.
Dank, hier moet ik mijn strategie op gaan aanpassen want mijn plan was om de winter variabel te overleven (her en der) en dan in mei of zo naar vast te gaan. Nu zal ik dus, om maximaal te genieten van de opwek van de panelen, al midden in de winter over moeten gaan naar een leverancier waar ik langer blijfjongetje schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:13:
[...]
Dat hoeft niet. Alleen als je elke maand zou overstappen dan kun je alleen voor die maand salderen, dat gaat natuurlijk niet over verschillende energie leveranciers heen.
Óf je zou kunnen overwegen naar Frank Energie; daar wordt iedere maand verrekend als ik het goed gelezen heb én betaal je de inkoopsprijs.sixgirls schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:00:
[...]
Dank, hier moet ik mijn strategie op gaan aanpassen want mijn plan was om de winter variabel te overleven (her en der) en dan in mei of zo naar vast te gaan. Nu zal ik dus, om maximaal te genieten van de opwek van de panelen, al midden in de winter over moeten gaan naar een leverancier waar ik langer blijf
In een systeem van Iedere maand verrekenen is dat dan toch weer zeer ongunstig in de zomer? Dan leveren de panelen het teveel terug en krijg ik daar slechts de kale prijs voor.thunder68 schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:05:
[...]
Óf je zou kunnen overwegen naar Frank Energie; daar wordt iedere maand verrekend als ik het goed gelezen heb én betaal je de inkoopsprijs.
inderdaad. voor salderen is juist een heel jaar hebben om te salderen het fijnste. Meeste mensen hebben in de zomer ruim overcapaciteit wat ze salderen in de winter.sixgirls schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:08:
[...]
In een systeem van Iedere maand verrekenen is dan toch weer zeer ongunstig in de zomer? Dan leveren de panelen het teveel terug en krijg ik daar slechts de kale prijs voor.
Vandaar dat thuis accus ook nog niet echt nuttig zijn. daarmee kun je alleen zelf compenseren tussen dag en nacht maar niet die overcapaciteit van de zomer in de winter gebruiken.
Om m even af te hechten, als je zonnepanelen hebt moet je niet naar frank energie gaan. Tenzij je elke losse maand van het jaar minder opwekt dan verbruikt.Crysania schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:10:
[...]
inderdaad. voor salderen is juist een heel jaar hebben om te salderen het fijnste. Meeste mensen hebben in de zomer ruim overcapaciteit wat ze salderen in de winter.
Vandaar dat thuis accus ook nog niet echt nuttig zijn. daarmee kun je alleen zelf compenseren tussen dag en nacht maar niet die overcapaciteit van de zomer in de winter gebruiken.
Vorige jaar overgestapt op NeoSmart, de eindafrekening klopte niet en moesten 3 correcties doorgevoerd worden. 2 zijn gelukt maar de laatste niet. Helaas reageert NeoSmart nergens meer op en lees vandaag op de site dat ze uit de energiemarkt zijn gestapt. Volgens mij waren ze ook niet zo'n grote speler maar het ruimt aardig op zo met de leveranciers. Sinds juli naar alle tevredenheid overgestapt naar Budget Energie. Het lijkt erop dat zij wel alle zaakjes op orde hebben.
Toch een wijze les; stap niet zomaar over naar de goedkoopste
Toch een wijze les; stap niet zomaar over naar de goedkoopste
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UMYtcss4rHyR59zx5mKRcbNx.jpg?f=user_large)
Ik zie net dat Eneco geen toegang heeft tot mijn slimme meter... en 3 december stap ik over naar Engie (die wel toestemming heeft..). Is het een idee om die toestemming van Engie ook in te trekken en dan maar handmatig de meterstanden door te geven?
Is het niet zo dat er twee niveau's van toegang verlenen is?ArcticWolf schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:25:
Ik zie net dat Eneco geen toegang heeft tot mijn slimme meter... en 3 december stap ik over naar Engie (die wel toestemming heeft..). Is het een idee om die toestemming van Engie ook in te trekken en dan maar handmatig de meterstanden door te geven?
1. Netbeheerder die 1x per dag de stand uitleest. Leveranciers gebruiken deze data ook voor de afrekening.
2. Verbruikmanagers, zoals van je leverancier.
Klinkt alsof je het over #2 hebt. Dat zou dus geen effect op het uitlezen van je meter moeten hebben.
Dus dan maakt het niet uit of ze toegang hebben of niet? Jammer... zit in de kou vanwege Eneco nupdukers schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:41:
[...]
Is het niet zo dat er twee niveau's van toegang verlenen is?
1. Netbeheerder die 1x per dag de stand uitleest. Leveranciers gebruiken deze data ook voor de afrekening.
2. Verbruikmanagers, zoals van je leverancier.
Klinkt alsof je het over #2 hebt. Dat zou dus geen effect op het uitlezen van je meter moeten hebben.
En dan ook de vraag aan jullie of ANWB energie ook maandelijks verrekend?sixgirls schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:12:
[...]
Om m even af te hechten, als je zonnepanelen hebt moet je niet naar frank energie gaan. Tenzij je elke losse maand van het jaar minder opwekt dan verbruikt.
Volgens mij niet als ik dit zo lees:
Welke terugleververgoeding ontvang ik?
Van teruglevering is sprake als je op een moment meer stroom opwekt met je zonnepanelen dan je op datzelfde moment verbruikt. Voor de teruggeleverde energie ontvang je een terugleververgoeding. Voor iedere kWh elektriciteit die je teruglevert aan het energienet ontvang je het actuele uurtarief inclusief belastingen en inkoopkosten in het kader van de salderingsregeling. Is er op de jaar- en/of eindrekening sprake van netto-teruglevering (je hebt in totaal meer stroom opgewekt dan verbruikt)? Dan ontvang voor je voor de netto teruggeleverde hoeveelheid elektriciteit alleen het overeengekomen actuele uurtarief tarief per kWh voor dat uur, dus exclusief belastingen en inkoopkosten.
ANWB wordt toch vaak vergeleken met frank energie als zou het hetzelde zijn? dit is dan een wezenlijk verschil mi
[ Voor 55% gewijzigd door sixgirls op 15-11-2021 11:20 ]
Hoe bepaalt een energieleverancier de afrekening als de prijs tussendoor is gewijzigd. stel ik gebruik tot 1 januari 500 kuub gas en na 1 januari nadat de prijzen zijn gestegen maar 300 kuub gas tot de jaar afrekening, hoe maken ze hier dan onderscheid in? Ik heb ook geen slimme meter.
Bij een prijswijziging is er een meetmoment. Bij een slimme meter digitaal.Figo112 schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:39:
Hoe bepaalt een energieleverancier de afrekening als de prijs tussendoor is gewijzigd. stel ik gebruik tot 1 januari 500 kuub gas en na 1 januari nadat de prijzen zijn gestegen maar 300 kuub gas tot de jaar afrekening, hoe maken ze hier dan onderscheid in? Ik heb ook geen slimme meter.
Bij een traditionele meter krijg je een meterkaart die je in moet vullen en terugsturen. Of op de website invullen.
Als de prijs omhoog gaat kun je er dus beter wat kuubs bij smokkelen op de lage prijs. Al is dit wel illegaal en kan je gecontroleerd worden als de leverancier het niet in de haak vindt.
[ Voor 16% gewijzigd door JackBol op 15-11-2021 12:15 ]
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Inderdaad. Voor het opmaken van een afrekening vraagt de leverancier de meterstanden op bij je netbeheerder. En die heeft er wel toegang toe. Tenzij je bij je netbeheerder hebt aangegeven dat verzenden van meterstanden uitgeschakeld dient te zijn.ArcticWolf schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:42:
[...]
Dus dan maakt het niet uit of ze toegang hebben of niet? Jammer... zit in de kou vanwege Eneco nu
Dat Eneco geen toegang heeft betekent alleen maar dat je dagelijkse gebruikoverzicht in de app of Mijn Eneco niet werkt.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
https://www.weswitch.nl/
Bovenstaande site helpt bij het vinden van een goedkoper contract dan de WelkomEnergie van Eneco hebben ontvangen. Aanmelden is vrijblijvend, ik heb ondertussen een contract bij Vattenfall afgesloten. Een zogeheten "modelcontract" wat variabel is. Gas per m3 voor €1,24, toch wel een ander bedrag dan de €1,80 van Eneco.
Vindt WeSwitch binnen 14 dagen (opzegtermijn) een goedkopere leverancier dan regelen zij het opzeggen én het aanmelden bij de goedkopere leverancier.
WeSwitch ontvangt €30 per afgesloten contract, dit zou gelden voor alle energieleveranciers bij wie zij een nieuwe klant aanbrengen.
Opzeggen WeSwitch kan altijd als je het niet vertrouwt. Het is sowieso aan te raden de vele pagina's recensies eens te bekijken om een indruk te krijgen hoe de consument hun inspanningen waardeert.
Bovenstaande site helpt bij het vinden van een goedkoper contract dan de WelkomEnergie van Eneco hebben ontvangen. Aanmelden is vrijblijvend, ik heb ondertussen een contract bij Vattenfall afgesloten. Een zogeheten "modelcontract" wat variabel is. Gas per m3 voor €1,24, toch wel een ander bedrag dan de €1,80 van Eneco.
Vindt WeSwitch binnen 14 dagen (opzegtermijn) een goedkopere leverancier dan regelen zij het opzeggen én het aanmelden bij de goedkopere leverancier.
WeSwitch ontvangt €30 per afgesloten contract, dit zou gelden voor alle energieleveranciers bij wie zij een nieuwe klant aanbrengen.
Opzeggen WeSwitch kan altijd als je het niet vertrouwt. Het is sowieso aan te raden de vele pagina's recensies eens te bekijken om een indruk te krijgen hoe de consument hun inspanningen waardeert.
Vrijdag de eindafrekening van WE ontvangen: €783 terug te ontvangen......... Ware het niet dat .... enz.BertEnergie schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:58:
Let op, de energieleveranciers rekenen nu met hun jaar en maandtarieven nog met de energiekorting van 2021, deze extra korting over 2022 is dit per maand 22 euro.
Als je nu een voorschot vast stelt en betaald dan gebruik je dus weer je energieleverancier als spaarpotje van in ieder geval 22 euro per maand, dat “sparen” bij de energieleverancier heeft mij als ex klant van WE 600 euro gekost![]()
"aanmelden is vrijblijvend" kan, maar het overstappen gaat automatisch (met 14 dagen bedenktijd).falastir schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:26:
https://www.weswitch.nl/
Ik zou hier voor passen en het zelf in de hand willen hebben, kleine moeite om periodiek met een aantal klikken erachter te komen welke maatschappij het beste bij je past en dat hoeft een ander voor mij niet te beslissen.
Weswitch ontvangt commissie, gaat dat ten koste van eventuele welkomstbonussen en betaalt de consument deze dan toch niet zelf ?
uit de voorwaarden:
"Om de dienst gratis aan de Klant aan te kunnen bieden, accepteert WeSwitch een commissie van Leveranciers, dan wel tussenpersonen, per overstap. Niet alle energietarieven worden in overweging genomen bij het zoeken naar een nieuw Contract voor de Klant. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat een energieleverancier op een prijsvergelijker een tarief aanbiedt dat wij op dat moment voor onze Klant niet kunnen afsluiten. Echter, wij streven ernaar om de goedkoopste contracten in de markt aan te bieden en sluiten u alleen over wanneer u minimaal € 30,- kunt besparen."
[ Voor 17% gewijzigd door dwdd op 15-11-2021 12:48 ]
Bij anwb energie gaat het wel per jaar. Bij panelen op zuid zal de opbrengst in euro wel lager zijn omdat in de middag de EPEX uurtarief meestal heel laag is of zelfs negatief is. Bij oost/west is dat een minder groot probleem.sixgirls schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:08:
[...]
In een systeem van Iedere maand verrekenen is dat dan toch weer zeer ongunstig in de zomer? Dan leveren de panelen het teveel terug en krijg ik daar slechts de kale prijs voor.
Welke terugleververgoeding ontvang ik?
Van teruglevering is sprake als je op een moment meer stroom opwekt met je zonnepanelen dan je op datzelfde moment verbruikt. Voor de teruggeleverde energie ontvang je een terugleververgoeding. Voor iedere kWh elektriciteit die je teruglevert aan het energienet ontvang je het actuele uurtarief inclusief belastingen en inkoopkosten in het kader van de salderingsregeling. Is er op de jaar- en/of eindrekening sprake van netto-teruglevering (je hebt in totaal meer stroom opgewekt dan verbruikt)? Dan ontvang voor je voor de netto teruggeleverde hoeveelheid elektriciteit alleen het overeengekomen actuele uurtarief tarief per kWh voor dat uur, dus exclusief belastingen en inkoopkosten.
Ik heb een domme meter en krijg bij tariefswijziging (doorgaans als gevolg van wijzigingen in de belasting) geen oproep voor meterstanden.Figo112 schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:39:
Zij bepalen zelf de verdeling.
Er zijn bepaalde stooknormen, een soort standaard verdeling waarbij ze 100% jaarverbruik verdelen over de maanden. Dus erg laag percentage in juli, erg hoog in december/januari.
Nu kan ik dat diagrammetje helaas niet meer terugvinden.
Ik ga er vanuit dat ze de verdeling over de verschillende tarieven doen o.b.v. deze verdeling.
Wellicht kan je zelf een nauwkeuriger berekening afdwingen door bij tariefwisseling op eigen initiatief je meterstanden door te geven.
Bedankt ik heb ook nooit verzoek gehad om extra oproep voor meterstanden. Ze hebben aangegeven om het zelf te doen door tussentijds de meterstanden door te geven. Maar apart dat ze dit niet vragen. Leuk en aardig zit je lekker voor 1 januari niet al teveel te letten op je verbruik en doe je dat na 1 januari wel maakt het helemaal niet uit.Titusvh schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:27:
[...]
Ik heb een domme meter en krijg bij tariefswijziging (doorgaans als gevolg van wijzigingen in de belasting) geen oproep voor meterstanden.
Zij bepalen zelf de verdeling.
Er zijn bepaalde stooknormen, een soort standaard verdeling waarbij ze 100% jaarverbruik verdelen over de maanden. Dus erg laag percentage in juli, erg hoog in december/januari.
Nu kan ik dat diagrammetje helaas niet meer terugvinden.
Ik ga er vanuit dat ze de verdeling over de verschillende tarieven doen o.b.v. deze verdeling.
Wellicht kan je zelf een nauwkeuriger berekening afdwingen door bij tariefwisseling op eigen initiatief je meterstanden door te geven.
M.b.t. salderen heb ik een paar weken eens besproken met Stedin. A. Die weten officieel nog van niks volgens hun ook nog niet definitief door de 2de kamer. B. Ook het vervangen van mijn ferraris meter althans het tijdstip dat dit moet gebeur is nog niet duidelijk. De reden dat ik ze belde had te maken dat ik geen extra kosten wil hebben m.b.t. mijn ferraris meter vervangen. Volgens hun is daar nu geen datum voor vast gesteld. Op de vraag wanneer dan wel kreeg ik te horen dat ik dat van hun of mijn huidige energie bedrijf zal horen voordat je uit eigenzak zo'n slimme meter moet financieren. Ook scheen het zo te zijn dat de huidige slimme meters niet probleemloos zijn. En dan nog de uitgangspunten in de nu voorgestelde nieuwe saldering regels die mogelijk ook geen stand houden m.b.t. veel lager kost prijs dan een aantal jaren geleden. Alleen al de grondstoffen die stijf omhoog gaan/inflatie op industrieel gebied.Kees-Jan schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:32:
[...]
Je moet ook niet een heel jaar bij eenzelfde leverancier te blijven, maar dat is wel handig als je wil salderen tegen de winterperiode, zie de uitleg in de post boven jouw post...
en
Ik zeg ook niet dat de saldering stopt in 2023 maar dat er tot 2023 volledig gesaldeerd wordt
Hoe dan ook over de voorgestelde nieuwe saldering voorstellen is zeker nog niet het laatste over gezegd. Als ik het zo bekijk is niks nog zeker en de tijd dringt want er zijn nog heeeeel veel mensen met een oude ferraris meter die potentieel dus simpel weg kunnen door salderen.
Of ik heb wat gemist m.b.t.nieuwe ontwikkelingen.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Je energieleverancier heeft niets te maken met het plaatsen van een slimme meter. Dat is puur de netbeheerder, want die komt in de meterkast de zegeltjes verbreken, de oude meter demonteren, de nieuwe meter monteren en verzegelen.Snarfie31 schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:24:
[...]
M.b.t. salderen heb ik een paar weken eens besproken met Stedin. A. Die weten officieel nog van niks volgens hun ook nog niet definitief door de 2de kamer. B. Ook het vervangen van mijn ferraris meter althans het tijdstip dat dit moet gebeur is nog niet duidelijk. De reden dat ik ze belde had te maken dat ik geen extra kosten wil hebben m.b.t. mijn ferraris meter vervangen. Volgens hun is daar nu geen datum voor vast gesteld. Op de vraag wanneer dan wel kreeg ik te horen dat ik dat van hun of mijn huidige energie bedrijf dat zal zijn. Ook scheen het zo te zijn dat de huidige slimme meters niet probleemloos zijn. En dan nog de uitgangspunten in de nu voorgestelde nieuwe saldering regels die mogelijk ook geen stand houden m.b.t. veel lager kost prijs dan een aantal jaren geleden. Alleen al de grondstoffen die stijf omhoog gaan/inflatie op industrieel gebied.
Hoe dan ook over de voorgestelde nieuwe saldering voorstellen is zeker nog niet het laatste over gezegd. Als ik het zo bekijk is niks nog zeker en de tijd dringt want er zijn nog heeeeel veel mensen met een oude ferraris meter die potentieel dus simpel weg kunnen door salderen.
Of ik heb wat gemist m.b.t.nieuwe ontwikkelingen.
Je hoort het dus van de netbeheerder (Stedin/Liander/Enexis/...)
Letterlijk van Stedin te horen gekregen dat het dus bij hun niet duidelijk wanneer en WIE dat gaat melden (dus niet hardwarematig gaat vervangen dat doet Stedin natuurlijk) dat je voor een bepaalde tijd (gratis) die meter moet vervangen. Er waren te veel onzekerheden begreep ik. Als ik het goed begrijp zijn die nieuwe saldering regels en onderbouwing nog niet door de 2de kamer.Kees-Jan schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:28:
[...]
Je energieleverancier heeft niets te maken met het plaatsen van een slimme meter. Dat is puur de netbeheerder, want die komt in de meterkast de zegeltjes verbreken, de oude meter demonteren, de nieuwe meter monteren en verzegelen.![]()
Je hoort het dus van de netbeheerder (Stedin/Liander/Enexis/...)
[ Voor 9% gewijzigd door Snarfie31 op 15-11-2021 15:37 ]
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Ook inmiddels klant bij Delta (vanaf Eneco . WE gedupeerde). Met een modelcontract. Tot nu toe fijn bedrijf.MarkHulst schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:48:
Zojuist netbeheerder gebeld en leverancier is Delta geworden na aanmelding op 11-11. Keurig! Verwarming kan voorlopig weer even op 30 graden. Toch even een heel andere binnenkomer dan bij Eneco op 1-11!
Weet iemand hoe lang het duurt voordat je de eindafrekening krijgt van Eneco? Ben blij als ik van die ratten af ben.
Ik had hem na vier dagen.miena21 schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:41:
[...]
Ook inmiddels klant bij Delta (vanaf Eneco . WE gedupeerde). Met een modelcontract. Tot nu toe fijn bedrijf.
Weet iemand hoe lang het duurt voordat je de eindafrekening krijgt van Eneco? Ben blij als ik van die ratten af ben.
Ik kreeg vandaag een verkoper van Essent aan de deur, die beweerde dat Essent voor de buurt al eerder voordelig zou hebben ingekocht. Hij zou 3 maanden geleden ook al aan de deur zijn geweest, maar toen zouden we niet thuis zijn (lijkt me stug, ben tegenwoordig altijd thuis en hij stond niet op de Ring deurbel, maar dat even daargelaten....). Hij wilde mensen beschermen tegen te hoge tarieven als het contract bijna zou aflopen. Dus Essent zou nu nog tarieven van drie maanden terug aanbieden...
Nu heb ik toevallig medio mei dit jaar per begin oktober 2021 voor een jaar verlengd bij Budget Energie tegen toen nog zeer gunstige tarieven (via koopkracht.nl toen). Maar ik vroeg uit nieuwsgierigheid (voor een familielid dat nog op variabel tarief zit bij Essent) toch even naar de prijzen bij Essent. Hij noemde € 1,09 per m3 gas en zo'n € 0,30 per kWh stroom. Ik heb niet gevraagd naar vaste leveringskosten per maand. Het tarief zou dan voor een 3 jaar extra dalen contract zijn ofzo. Met 50% korting na eerste (half?) jaar en daarna nog 20% en 10% korting.
De prijs voor gas lijkt mij stug, en het wordt denk ik voorgespiegeld als prijs inclusief belastingen etc, maar dat is het vast niet. Lijkt me anders zeer voordelig, waarom zou Essent dat nu aanbieden...en waarom komen ze aan de deur...
Kortom, vreemd allemaal. Ik trap er niet zomaar in. Heeft iemand ook iets soortgelijks ervaren?
Nu heb ik toevallig medio mei dit jaar per begin oktober 2021 voor een jaar verlengd bij Budget Energie tegen toen nog zeer gunstige tarieven (via koopkracht.nl toen). Maar ik vroeg uit nieuwsgierigheid (voor een familielid dat nog op variabel tarief zit bij Essent) toch even naar de prijzen bij Essent. Hij noemde € 1,09 per m3 gas en zo'n € 0,30 per kWh stroom. Ik heb niet gevraagd naar vaste leveringskosten per maand. Het tarief zou dan voor een 3 jaar extra dalen contract zijn ofzo. Met 50% korting na eerste (half?) jaar en daarna nog 20% en 10% korting.
De prijs voor gas lijkt mij stug, en het wordt denk ik voorgespiegeld als prijs inclusief belastingen etc, maar dat is het vast niet. Lijkt me anders zeer voordelig, waarom zou Essent dat nu aanbieden...en waarom komen ze aan de deur...
Kortom, vreemd allemaal. Ik trap er niet zomaar in. Heeft iemand ook iets soortgelijks ervaren?
Er wordt overal dringend gewaarschuwd voor dat soort praktijken.Bailey2005 schreef op maandag 15 november 2021 @ 17:34:
Ik kreeg vandaag een verkoper van Essent aan de deur, die beweerde dat Essent voor de buurt al eerder voordelig zou hebben ingekocht. Hij zou 3 maanden geleden ook al aan de deur zijn geweest, maar toen zouden we niet thuis zijn (lijkt me stug, ben tegenwoordig altijd thuis en hij stond niet op de Ring deurbel, maar dat even daargelaten....). Hij wilde mensen beschermen tegen te hoge tarieven als het contract bijna zou aflopen. Dus Essent zou nu nog tarieven van drie maanden terug aanbieden...
Je kan je electra en gas ook bij 2 verschillende leveranciers onderbrengen.Makrolon schreef op maandag 15 november 2021 @ 07:03:
Kies je voor beide de meest optimale.
Ik zag op de site van gaslicht een redelijk nette aanbieding:
:fill(white):strip_exif()/f/image/YUg409phr9FQfqH3dDzA98sa.png?f=user_large)
tot je op bestellen klikt, dan zijn de cijfers opeens heel anders.Boefjes
:fill(white):strip_exif()/f/image/YUg409phr9FQfqH3dDzA98sa.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/p2fhKOkoJsywxS7OL4kKbOoG.png?f=user_large)
ora et labora
Ook hier een gedupeerde van Welkom Energie. Zijn er mensen die dus overgestapt zijn naar Vattenfall modelcontract? Zelf stap ik over vanaf WE - Eneco naar Vattenfall per 1 dec. Ook moet Vattenfall vanaf 1 december hun prijzen van het nieuwe jaar communiceren. Hoe werkt dat met een modelcontract, worden alle modelcontracten in zijn geheel gelijkgetrokken of gaat het met percentages? En hoe wordt dit, indien je per 1 dec overstapt, bekend gemaakt of gecommuniceerd?
Innova is hier al vaker besproken.mrc4nl schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:46:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Iedereen bij vattenfall krijg dezelfde tarieven binnen het modelcontract.indoow schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:52:
Ook hier een gedupeerde van Welkom Energie. Zijn er mensen die dus overgestapt zijn naar Vattenfall modelcontract? Zelf stap ik over vanaf WE - Eneco naar Vattenfall per 1 dec. Ook moet Vattenfall vanaf 1 december hun prijzen van het nieuwe jaar communiceren. Hoe werkt dat met een modelcontract, worden alle modelcontracten in zijn geheel gelijkgetrokken of gaat het met percentages? En hoe wordt dit, indien je per 1 dec overstapt, bekend gemaakt of gecommuniceerd?
M'n trainer probeerde vandaag bij Vattenfall een modelcontract af te sluiten (omdat ze bij BE echt absurde bedragen betaald...) maar daar kreeg ze te horen dat ze enkel een jaarcontract kon afsluiten. Heb haar meteen gewezen naar het artikel van de ACM...Kees-Jan schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:29:
[...]
Iedereen bij vattenfall krijg dezelfde tarieven binnen het modelcontract.
https://www.nu.nl/economi...racten-op-de-vingers.html
Helaas is hij niet de enige, ik heb het vlak na bekendmaking van het omvallen van WE aangevraagd. Toch een geluk bij een ongeluk voor 1 maand.ArcticWolf schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:46:
[...]
M'n trainer probeerde vandaag bij Vattenfall een modelcontract af te sluiten (omdat ze bij BE echt absurde bedragen betaald...) maar daar kreeg ze te horen dat ze enkel een jaarcontract kon afsluiten. Heb haar meteen gewezen naar het artikel van de ACM...
Ik heb de 11e mijn aanvraag gedaan. Net de bevestiging binnen. Had geen zin alles na te rekenen, maar de bedragen lijken op die van jou 🤣 Alleen alles een paar cent hoger.vogels schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:01:
Heb de 10e Delta aanvraag gedaan met onderstaande voorwaarden:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gisteren contract gehad:
[Afbeelding]
Lekker altijd dat het in een andere vorm is (btw), maar ze zijn gelijk.
Dat geldt voor meer.ArcticWolf schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:46:
[...]
M'n trainer probeerde vandaag bij Vattenfall een modelcontract af te sluiten (omdat ze bij BE echt absurde bedragen betaald...) maar daar kreeg ze te horen dat ze enkel een jaarcontract kon afsluiten. Heb haar meteen gewezen naar het artikel van de ACM...
Bij EnergieDirect zijn ook geen Modelcontract (https://www.energiedirect.nl/flexibel) of 1jaar-Vast (https://www.energiedirect.nl/1-jaar-vast) te krijgen.
Conclusies?
Het gas is opPJW9779 schreef op maandag 15 november 2021 @ 23:14:
[...]
Dat geldt voor meer.
Bij EnergieDirect zijn ook geen Modelcontract (https://www.energiedirect.nl/flexibel) of 1jaar-Vast (https://www.energiedirect.nl/1-jaar-vast) te krijgen.
Conclusies?

Na een aantal telefoontjes afgelopen vrijdag en gisteren, gisteravond rond 22:00 het bevestigingsemailtje ontvangen.
Product Ingangsdatum Tekendatum
DELTA Groene Stroom variabel 16-11-2021 * 11-11-2021
Enkeltarief € 0,0840950 per kWh
Dubbeltarief normaal € 0,0926739 per kWh
Dubbeltarief dal € 0,0749595 per kWh
Vaste leveringskosten € 5,75 per maand
DELTA Gas variabel 16-11-2021 * 11-11-2021
Variabele leveringskosten € 0,3357992 per m3
Nu weet ik niet precies wat daar gebeurd is, but I'll take it.
DELTA Groene Stroom variabel 16-11-2021 * 11-11-2021
Enkeltarief € 0,0840950 per kWh
Dubbeltarief normaal € 0,0926739 per kWh
Dubbeltarief dal € 0,0749595 per kWh
DELTA Gas variabel 16-11-2021 * 11-11-2021
Variabele leveringskosten € 0,3357992 per m3
Nu weet ik niet precies wat daar gebeurd is, but I'll take it.
Wat een opmerkelijke praktijken bij dat bedrijf.mrc4nl schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:46:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zo ook dit, een welkomstbonus van 500 euro voor 1 jaar vast

Ik heb er niet zoveel vertrouwen in dat ik die dan ook echt zou krijgen
:strip_exif()/f/image/812L3B17Ekv0Nnbg4Uoh1Hg7.jpg?f=fotoalbum_large)
Louzy#2475
een welkomstbonus van 500 euro bij Innova, dat is een sigaar uit eigen doos:
Dat is 0.25 euro korting op de gasprijs bij 2000m3 verbruik, met een tarief van maar liefst 163,26 cent
Wie trapt daar in ?
Dat is 0.25 euro korting op de gasprijs bij 2000m3 verbruik, met een tarief van maar liefst 163,26 cent
Wie trapt daar in ?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden
Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.
De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden
Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.
De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4