Waaruit maar weer blijkt dat de ACM op alle punten gefaald heeft.
Zomaar ff 400 euro stallen bij een energie maatschappij voel ik ook niet zoveel voor na de Welkom Energie ervaring.Barre73 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:05:
[...]
Gisteren nog een modelcontract kunnen aanvragen bij Engie en vanmorgen gebeld om te vragen of dit vervroegd kan worden (staat nu dus op 3 dec).
Ja, dat kan ,maar... dat wordt het een spoedaanvraag en daarvoor rekent Engie 200 euro per item (dus 400 euro totaal) als waarborgsom. Die krijg je terug bij je jaarafrekening of eerder als je eerder opzegt.
Maar ik ben nu als ex Welkom klant toch wat huiverig om honderden euro's tijdelijk te stallen bij een energieleverancier.....
Wat nog wel interessant kan zijn (als dat mogelijk is) is om alleen voor gas een spoedaanvraag te doen en morgen in te laten gaan bij Engie. En elektriciteit pas over 1 maand.
Vorig jaar november heb ik namelijk ruim 200 m3 gas verbruikt, dus met 1 euro prijsverschil per m3 gas met Eneco, heb ik dat in een maand weer quitte gespeeld, en zou ik het bij de jaarafrekening terugkrijgen. In slechtste geval speel ik quitte als Engie over 1 maand failliet gaat, in beste geval 200 euro terug bij jaarafrekening of opzeggen.
Voor elektriciteit is het voor mij niet interessant om dit voor 200 euro waarborg 1 maand ter vervroegen, dat gaat om 4 tientjes. Hmm, wel meer dan ik verwacht had. Ik ga er even een nachtje over slapen.
Er is in Nederland niets beter beveiligd dan de snelwegen m.b.v. mobiele flitsteams, flitspalen, (on)opvallende surveillance-auto's, etc. Als er in mijn huis wordt ingebroken, dan kan ik beter de A2 oprennen dan 112 bellen.
Ik krijg het voorlopig ook niet voor elkaar per direct...In de middag een bericht gestuurd met ik wil overstappen, graag vandaag maar sowieso zo spoedig mogelijk. Reactie was: 14 dagen bedenktijd en daar kunnen we niet van afwijken, ook niet als je aangeeft dat je er van af ziet.
Nu is het vanaf 18:00 stil op whatsapp, ik heb ze nogmaals aangespoord om alles zo spoedig mogelijk over te zetten aangezien ik met deze tarieven echt een probleem heb (twee volledige gedwongen thuiswerkers dus 7 dagen per week gas verstoken). Hoop echt dat dit morgen gefixt is.
Nu is het vanaf 18:00 stil op whatsapp, ik heb ze nogmaals aangespoord om alles zo spoedig mogelijk over te zetten aangezien ik met deze tarieven echt een probleem heb (twee volledige gedwongen thuiswerkers dus 7 dagen per week gas verstoken). Hoop echt dat dit morgen gefixt is.
Na nog wat meer gelezen te hebben..kan iemand bevestigen dat als ik pas op 18 november mijn meterstanden doorgeef aan Eneco (wat de uiterste datum is die ze in hun mail noemen) dat ik dan tot die datum de tarieven betaal die ik bij Welkom Energie betaalde?
Tot de dag van vandaag heb ik nog niets ondernomen. Mede doordat ik niet weet wat.
Wat is nu wijsheid.. kan iemand mij opweg helpen?
Ik zou adviseren zsm weg te gaan bij eneco. Dus ergens een modelcontract aangaan. Ik zelf ben naar engie gegaan maar dat kan pas per 03-12. Er zijn er hier ook die naar vattenfall zijn gegaan en daar is de ingangsdatum erg wisselend volgens mijKoukleun schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 07:46:
Tot de dag van vandaag heb ik nog niets ondernomen. Mede doordat ik niet weet wat.
Hier hetzelfde gedaan, met eenzelfde contact. Ben per vandaag bij Vattenfall. Kan in de Vattenfall app en bij mijn Stedin staat ook Vattenfall als leverancier.KaliBaba schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:42:
[...]
Heb ik ook gedaan, om meerdere redenen:
- overstappen betekent (een paar) dure wintermaand(en) ineens aftikken vanwege niet compenseren over het jaar;
- €100 korting per jaar plus 5% extra korting p/j bij Vtf;
- stroom saldeer ik bijna volledig en met (steeds) overstappen loop ik risico op niet (optimaal) te kunnen salderen;
- overstapboete (lees: vergoeding contractbreuk) haal ik er makkelijk uit met één maand geen Eneco (2400 m3/jaar);
- zekerheid kost soms geld en maandelijkse rust en regelmaat is mij ook wat waard;
- de variabele tarieven gaan (waarschijnlijk) flink stijgen per 1-1, mede ingegeven door de variabele tarieven bij Greenchoice en Vandebron, ik verwacht boven het niveau van het 3-jarig contract, maar een glazen bol heb ik natuurlijk niet.
En dit komt uit de faq van Vattenfall, er staat 1 jaar en niet 3:
[...]
Indien de prijzen uiteindelijk echt dalen, pak ik liever de overstap boete.
Bij Eneco nooit ingelogd omdat ik eerst akkoord moest geven voor de meterstanden. Dit heb ik niet gedaan.
Heb Eneco een mail gestuurd, dat ze een afrekening kunnen sturen voor de periode 01-11-2021 t/m 04-11-2021 tegen het variabele tarief, aangezien ik geen contract daar heb en verder niets van hen heb vernomen over de tarieven. Afwachten maar.
Ik had mij aangemeld voor een nieuwe ronde van de Consumentenbond Energiecollectief, kreeg daar gisteravond een mail over dat de veilig was uitgesteld.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik begrijp je terughoudendheid. Ik heb het wel aangevraagd (ik zit nog op de betaal link te wachten). Ik redeneer zo:Overspeed schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 01:29:
[...]
Zomaar ff 400 euro stallen bij een energie maatschappij voel ik ook niet zoveel voor na de Welkom Energie ervaring.
Wat nog wel interessant kan zijn (als dat mogelijk is) is om alleen voor gas een spoedaanvraag te doen en morgen in te laten gaan bij Engie. En elektriciteit pas over 1 maand.
Vorig jaar november heb ik namelijk ruim 200 m3 gas verbruikt, dus met 1 euro prijsverschil per m3 gas met Eneco, heb ik dat in een maand weer quitte gespeeld, en zou ik het bij de jaarafrekening terugkrijgen. In slechtste geval speel ik quitte als Engie over 1 maand failliet gaat, in beste geval 200 euro terug bij jaarafrekening of opzeggen.
Voor elektriciteit is het voor mij niet interessant om dit voor 200 euro waarborg 1 maand ter vervroegen, dat gaat om 4 tientjes. Hmm, wel meer dan ik verwacht had. Ik ga er even een nachtje over slapen.
1. als je ca. 200 m3 gas gebruikt in november (ik zat vorig jaar op 150), dan heb je die 400,- borg in 2 a 3 maanden opgebruikt met je hoge winter verbruik t.o.v. je voorschot. Als je je voorschot dan € 33,- lager zet, zodat je in een jaar tijd 396,- minder betaald, verlies je niets als ze failliet gaan over een paar maanden.
Bovendien helpt het de eindafrekening wat minder fors te maken mocht je in het voorjaar willen overstappen op een vast contract.
2. Engie scoort het hoogst mogelijk in het solvabiliteitsoverzicht van de Vastenlastenbond van dit najaar
Daarnaast is het grote voordeel van overstappen vlak voor de winter dat je nooit tegoed opbouwt bij de energie leverancier.
Ik kreeg bericht van Engie dat vroeger overstappen niet mogelijk is. Ook al wilde ik de €400 betalen.Nivado schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 08:29:
[...]
Ik begrijp je terughoudendheid. Ik heb het wel aangevraagd (ik zit nog op de betaal link te wachten). Ik redeneer zo:
1. als je ca. 200 m3 gas gebruikt in november (ik zat vorig jaar op 150), dan heb je die 400,- borg in 2 a 3 maanden opgebruikt met je hoge winter verbruik t.o.v. je voorschot. Als je je voorschot dan € 33,- lager zet, zodat je in een jaar tijd 396,- minder betaald, verlies je niets als ze failliet gaan over een paar maanden.
Bovendien helpt het de eindafrekening wat minder fors te maken mocht je in het voorjaar willen overstappen op een vast contract.
2. Engie scoort het hoogst mogelijk in het solvabiliteitsoverzicht van de Vastenlastenbond van dit najaar
Daarnaast is het grote voordeel van overstappen vlak voor de winter dat je nooit tegoed opbouwt bij de energie leverancier.
Dan ben ik toch heel benieuwd wat voor constructie vattenfal toepast om eerder overstappen mogelijk te maken....orf schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 08:55:
[...]
Ik kreeg bericht van Engie dat vroeger overstappen niet mogelijk is. Ook al wilde ik de €400 betalen.
Gister kreeg ik dit Whatsapp bericht van Vattenfall nadat ze eerder hadden aangegeven per 20 november te kunnen starten:
'Ik zie dat mijn collega een fout heeft gemaakt, en die probeer ik nu recht te zetten. Ik kan instellen dat we op 20 November gaan starten, maar dit verzoek wordt dan direct afgewezen door Eneco omdat zij hebben aangegeven dat dit pas mag per 1 December. Helaas kan ik er ook niet veel meer van maken 😕'
'Ik zie dat mijn collega een fout heeft gemaakt, en die probeer ik nu recht te zetten. Ik kan instellen dat we op 20 November gaan starten, maar dit verzoek wordt dan direct afgewezen door Eneco omdat zij hebben aangegeven dat dit pas mag per 1 December. Helaas kan ik er ook niet veel meer van maken 😕'
Update Vattenfall, modelcontract is ook niet per whatsapp of telefonisch af te sluiten voor de overstappers onder ons. Vattenfall bied hem nu niet meer aan, net gebeld
Ik zeg... mailtje naar ACM met klacht. Vattenfall overtreedt haar wettelijke verplichting dus.Joehoe900 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:35:
Update Vattenfall, modelcontract is ook niet per whatsapp of telefonisch af te sluiten voor de overstappers onder ons. Vattenfall bied hem nu niet meer aan, net gebeld
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Top ik kan al niet meer in de Eneco app kijken en Vattenfal juist wel. Bijna anderhalf week later maar de rust is terug. ❤️
Zo zie je maar. Hoe langer je wacht hoe meer genaaid je wordt…Joehoe900 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:35:
Vertrouwen op een faire behandeling van al gedupeerde klanten en een goede afloop is een illusie. Energiebedrijven, toezichthouders en politiek bieden geen enkele bescherming.
Zelf (door geluk, denk ik nu) al deze week kunnen overstappen maar heb echt te doen met de gezinnen waarvoor dit nu niet meer lijkt te lukken.
Onzin. 80 eurocent per kubieke meter gas is niet meer marktconform en ze komen dus met nieuw modelcontract aldus de medewerker. Begrip voorBarre73 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:39:
[...]
Ik zeg... mailtje naar ACM met klacht. Vattenfall overtreedt haar wettelijke verplichting dus.
Zojuist ook contact gehad met Vattenfall en geven inderdaad aan dat het modelcontract op het moment niet wordt aangeboden omdat deze zou zijn uitverkocht... De medewerker gaf twee opties aan:
- Wachten tot na het weekend dan zouden er weer nieuwe modelcontracten beschikbaar zijn
- 1-jarig contract afsluiten tegen hoger tarief
Vanmorgen direct VF gebeld om 08.00, er was toen nog plek om een modelcontract te sluiten tegen de eerder gepostte tarieven en dat direct afgesloten. Helaas wachten tot 21 november maar dit verzacht het Welkom debacle wel een beetje in de feestmaand
Hmm misschien nog eens proberen. Ik heb vanochtend via Whatsapp het volgende bericht van Vattenfall ontvangen:Massem schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:16:
Gister kreeg ik dit Whatsapp bericht van Vattenfall nadat ze eerder hadden aangegeven per 20 november te kunnen starten:
"Goedemorgen, Ik kan de aanmelding vervroegen naar maximaal 19-11-2021. Graag hoor ik of je hiermee akkoord bent, dan maak ik het voor je in orde. :)"
Waar ik zelf over twijfel is of ik niet straks van 19-11 t/m 30-11 zowel Eneco als Vattenfall heb en effectief dubbel zal betalen.
[ Voor 7% gewijzigd door Jaer288 op 05-11-2021 10:03 ]
Powerpeers heeft sinds een paar minuten een stop op nieuwe variabele contracten gezet
[ Voor 4% gewijzigd door Nism0 op 05-11-2021 10:07 ]
Je kunt volgens mij beter een 3 jaar vast afsluiten nu. Bij een koude december zullen de tarieven nog verder stijgen. Ik heb 3 jaar vast bij Vattenfall afgesloten en de boete (max 250) bij vervroegd opzeggen ingecalculeerd.Dennism schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:08:
[...]
Sinds 1 november kan je opzeggen, het beste is natuurlijk afhankelijk van jouw verbruik en wensen. Maar een modelcontract is momenteel inderdaad vaak de logische oplossing, dan heb je tot 1 januari relatief lage tarieven en kan je na 1 januari verder kijken omdat je gewoon kan opzeggen daar het een variabel contract is.
Dat is ook een optie, of dat beter is, ik weet het niet. Wat uiteindelijk goedkoper gaat zijn zal erg afhangen van de winter (hoe groot is de kans op een echt koude december?) en de gas reserves, als Rusland echt gaan leveren en de voorraden komen vol kan dat de prijs ook zeker gaan drukken.wpeterw schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:10:
[...]
Je kunt volgens mij beter een 3 jaar vast afsluiten nu. Bij een koude december zullen de tarieven nog verder stijgen. Ik heb 3 jaar vast bij Vattenfall afgesloten en de boete (max 250) bij vervroegd opzeggen ingecalculeerd.
Dat is ook niet wat ik zeg. Uiteraard mogen ze een nieuwe modelcontract aanbieden met hogere prijzen. Maar wettelijk gezien is er geen mogelijkheid om daarvoor een "freeze" periode in te voeren van een paar dagen of een week. De correcte wijze zou zijn: nieuwe contract opstellen, nieuwe tarieven erin zetten, en dan op de website aanpassen. Dat laatste is een kwestie van een paar minuten werk.Joehoe900 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:48:
[...]
Onzin. 80 eurocent per kubieke meter gas is niet meer marktconform en ze komen dus met nieuw modelcontract aldus de medewerker. Begrip voor
Wat ze nu doen is het oude contract onmogelijk maken, dan een week nemen om een nieuw contract te maken (lees: nieuwe tarieven) en dat dan weer op de website zetten.
Dat is niet de bedoeling en wordt alleen maar gedaan uit commerciële overwegingen omdat Vattenfall (of Engie, of anderen) zien dat ze gaan leeglopen met tienduizenden extra aanvragen voor die tarieven van 1 juli jl.
Nee, hij heeft het over zijn 3j contract opzeggen bij Vattenfall als in de toekomst daar de tarieven dalen.esevr schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:11:
[...]
Dus je moet een boete betalen als je nu opgezegd bij ENECO?
Een variabel contract voor onbepaalde tijd heeft geen opzegboete.
Ik heb nog eens even gekeken en de variabele tarieven zijn inderdaad erg ongunstig. De vraag is alleen of die direct gelden na einde contract. Als dat het geval is dan kan ik inderdaad beter overstappen naar een tijdelijk alternatief.TexMex schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:51:
[...]
Zijn de variabele tarieven van Budget Energie niet heel onvoordelig op dit moment? Zo ja, dan zou ik zeker overwegen om toch nog zo snel mogelijk over te stappen op de variabele tarieven van Vattenfall, Engie of Powerpeers. Vervolgens kun je dan over enkele weken gaan kijken wat voor het nieuwe jaar de beste optie is. Op dit moment is dat nog niet duidelijk.
Als je huidige variabele tarieven van Budget Energie verglijkbaar zijn met die van de drie partijen hierboven, dan heeft het inderdaad geen zin om nu over te stappen.
Hier ook nieuw contract getekend voor electra bij United Consumers (1 jaar vast). Vast tarief van 8,33 per maand en met terug leverprijzen van 0,3166 (normaal) en 0,2124 (dal). Zit met een overschot van 4500 KWh per jaar. Leuke prijzen, zeker in combinatie met 70 euro welkomstkorting.
Gisterenavond een WhatsApp Chat met VF gestart voor een Modelcontract; vanochtend om 08:09 netjes door een medewerker opgepakt; ergens halverwege doodse stilte.
Zojuist heb ik hen gebelt; Ze bieden idd zoals andere mensen hier al aangeven geen modelcontract meer aan; in de loop van volgende week weer wel; echter dan tegen andere tarieven.
Keurige kerel aan de lijn.
Aangegeven dat hij wettelijk een Modelcontract aan zou moeten bieden; kreeg te horen dat hij het nieteens meer kan selecteren in zijn systeem.
Ik zal mijn WhatsApp Sessie eens proberen leven in te krijgen.
Zojuist heb ik hen gebelt; Ze bieden idd zoals andere mensen hier al aangeven geen modelcontract meer aan; in de loop van volgende week weer wel; echter dan tegen andere tarieven.
Keurige kerel aan de lijn.
Aangegeven dat hij wettelijk een Modelcontract aan zou moeten bieden; kreeg te horen dat hij het nieteens meer kan selecteren in zijn systeem.
Ik zal mijn WhatsApp Sessie eens proberen leven in te krijgen.
20*350ZO45°
In principe gelden de variabele tarieven inderdaad direct na de einddatum van het vaste termijn-contract. Tenzij je natuurlijk weer verlengt met één of drie jaar, maar dat is bij Budget Energie momenteel niet aan te raden.redfoxert schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:21:
[...]
Ik heb nog eens even gekeken en de variabele tarieven zijn inderdaad erg ongunstig. De vraag is alleen of die direct gelden na einde contract. Als dat het geval is dan kan ik inderdaad beter overstappen naar een tijdelijk alternatief.
Eigenlijk moeten we nu dus weer op zoek naar het voordeligste modelcontract dat nog daadwerkelijk afgesloten kan worden.
[ Voor 13% gewijzigd door TexMex op 05-11-2021 10:44 ]
Hier hetzelfde van vattenfall:
Goedemorgen, bedankt voor je geduld.
er zijn veel berichten rond gegaan op Facebook en Internet dat er een run op de modelcontracten zijn gekomen. Hierdoor zijn deze helaas uitverkocht en kan ik je tijdelijk niet meer aanbieden.
Vanaf volgende week hopen we weer nieuwe modelcontracten te hebben. Je kan dan weer contact opnemen of kiezen voor een vaste prijs contract.
Oost west, 127.0.0.1 best!
Naar aanleiding van de leveranciers die veelbesproken zijn in het topic en zij hun modelcontracten niet meer willen of kunnen aanbieden heb ik zojuist bij Oxxio nog een modelcontract aanmelding kunnen doen. Hoe dit gaat lopen en per wanneer ik aangesloten zal zijn is nu nog in afwachting.
:fill(white):strip_exif()/f/image/7NHXXA3XshGbG43l20X2kEup.png?f=user_large)
Voor geïnteresseerden volg deze link: https://www.oxxio.nl/stroom-en-gas/modelcontract-aanmelden
:fill(white):strip_exif()/f/image/7NHXXA3XshGbG43l20X2kEup.png?f=user_large)
Voor geïnteresseerden volg deze link: https://www.oxxio.nl/stroom-en-gas/modelcontract-aanmelden
Zojuist wat mogelijkheden onderzocht om nu een Modelcontract af te sluiten aangezien ik verplicht bij Eneco zit na het faillissement van Welkom Energie.
Engie:
Telefonisch en via chat contact gehad.
Elektra enkel: € 0,40559 per kWh Elektra normaal: € 0,43645 per kWh Elektra dal: € 0,36587 per kWh Gas: € 1,73314 per m³ . De vaste leveringskosten zijn € 75,00 per product per jaar.
Vattenfall:
Telefonisch contact gehad. Ongeveer 0,80 per m³. Electra heb ik zo niet paraat. Gasprijs vind ik het belangrijkste. Via de site was het tot voor kort mogelijk een Modelcontract af te sluiten maar nu niet meer. Let op: in januari en juli worden de tarieven bijgesteld.
Powerpeers:
Via de site is het niet meer mogelijk een Modelcontract af te sluiten. Ik heb geen contact opgenomen.
Engie:
Telefonisch en via chat contact gehad.
Elektra enkel: € 0,40559 per kWh Elektra normaal: € 0,43645 per kWh Elektra dal: € 0,36587 per kWh Gas: € 1,73314 per m³ . De vaste leveringskosten zijn € 75,00 per product per jaar.
Vattenfall:
Telefonisch contact gehad. Ongeveer 0,80 per m³. Electra heb ik zo niet paraat. Gasprijs vind ik het belangrijkste. Via de site was het tot voor kort mogelijk een Modelcontract af te sluiten maar nu niet meer. Let op: in januari en juli worden de tarieven bijgesteld.
Powerpeers:
Via de site is het niet meer mogelijk een Modelcontract af te sluiten. Ik heb geen contact opgenomen.
Ik heb zojuist Engie gebeld om een modelcontract te krijgen, daar deden ze niet moeilijk over. Maar de prijzen zijn inderdaad al gestegen. De mevrouw gaf aan dat dit de tarieven werden:
Stroom normaal: 0,43
Stroom dal: 0,36
Gas: 1,73
Baal er nu ontzettend van dat ik zo lang gewacht heb, maar m'n rechtsbijstand zei dat ik dat beter kon doen...
Nu bij Engie dus een contract open staan met bedenktijd, maar ook gelijk maar bij Oxxio een aanvraag gedaan, daar zijn de tarieven 'nog wel normaal'. Misschien niet netjes zo 2 contracten aan te gaan (weet ook niet of dat problemen op kan leveren, ookal ga ik niet akkoord met van de contracten), maargoed.. je moet wat
Baal er nu ontzettend van dat ik zo lang gewacht heb, maar m'n rechtsbijstand zei dat ik dat beter kon doen...
Nu bij Engie dus een contract open staan met bedenktijd, maar ook gelijk maar bij Oxxio een aanvraag gedaan, daar zijn de tarieven 'nog wel normaal'. Misschien niet netjes zo 2 contracten aan te gaan (weet ook niet of dat problemen op kan leveren, ookal ga ik niet akkoord met van de contracten), maargoed.. je moet wat
*knip*Warques schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:59:
Ik heb zojuist Engie gebeld om een modelcontract te krijgen, daar deden ze niet moeilijk over. Maar de prijzen zijn inderdaad al gestegen. De mevrouw gaf aan dat dit de tarieven werden:
Gesjoemel met de meterstanden gaan we niet voorstellen.
[ Voor 10% gewijzigd door tweakduke op 05-11-2021 11:28 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Een ex-WE klant:
Per 3 november heb ik contact opgenomen via whatsapp met vattenvall.
Daar een 3 jarig contract afgesloten met ingangsdatum 3 november.
Dus per direct weg bij Eneco met die absurde tarieven!
De 3 jaars tarieven bij vattenvall (elektra: 35/29 cent; gas: 128 cent) zijn wel hoger dan de modelcontract tarieven maar een stuk lager dan die van de Eneco (49/41 gas: 180 cent). Het 3-jaars contract heeft een bonus van 300 euro waarvan jaarlijks 100 euro verrekend wordt op de jaarnota.
Indien ik een modelcontract zou nemen is er een bedenktijd van 14 dagen. Gedurende deze periode zou ik alsnog bij Eneco blijven zitten, waar ik zo snel als mogelijk weg wilde!
Vanaf 1 januari stijgen de variabele prijzen zowieso. Het opzeggen van een nieuw contract (bij Eneco) binnen 14 dagen kan volgens mij probleemloos door de bedenktijd van 14 dagen.
Indien de prijzen volgend jaar dalen zou ik mijn contract altijd kunnen laten afkopen door een volgende leverancier. Indien de prijzen stijgen dan zit ik ieder geval nog een tijdje goed. Het geeft mij in ieder geval rust voor de komende winter!
De 3 jaars tarieven bij vattenvall (elektra: 35/29 cent; gas: 128 cent) zijn wel hoger dan de modelcontract tarieven maar een stuk lager dan die van de Eneco (49/41 gas: 180 cent). Het 3-jaars contract heeft een bonus van 300 euro waarvan jaarlijks 100 euro verrekend wordt op de jaarnota.
Indien ik een modelcontract zou nemen is er een bedenktijd van 14 dagen. Gedurende deze periode zou ik alsnog bij Eneco blijven zitten, waar ik zo snel als mogelijk weg wilde!
Vanaf 1 januari stijgen de variabele prijzen zowieso. Het opzeggen van een nieuw contract (bij Eneco) binnen 14 dagen kan volgens mij probleemloos door de bedenktijd van 14 dagen.
Indien de prijzen volgend jaar dalen zou ik mijn contract altijd kunnen laten afkopen door een volgende leverancier. Indien de prijzen stijgen dan zit ik ieder geval nog een tijdje goed. Het geeft mij in ieder geval rust voor de komende winter!
Verwijderd
Gaan dit dan ook ongeveer de tarieven per 1 januari worden??Warques schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:59:
Wat denk je zelf, dat één van de duurste leveranciers ineens gul worden.....Verwijderd schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:04:
[...]
Gaan dit dan ook ongeveer de tarieven per 1 januari worden??
1 januari zit het hier vol met jankende klanten....
1 PVoutput . Dongen NB
Hoorde vanmorgen in het nieuws dat de gasprijzen alweer aan het dalen zijn, echter houden de energiemaatschapijen hoge prijzen aan. Misbruik maken van de situatie?
Wat is wijsheid, een paar week wachten tot de rust is wedergekeerd of nu een model contract afsluiten. Zal vandaag nog worden gebeld voor Essent ivm het SuperDalen 5jr contract. (gas 1,78, in april 1,15) Ga daar uiteraard niet meer akkoord.
Wat is wijsheid, een paar week wachten tot de rust is wedergekeerd of nu een model contract afsluiten. Zal vandaag nog worden gebeld voor Essent ivm het SuperDalen 5jr contract. (gas 1,78, in april 1,15) Ga daar uiteraard niet meer akkoord.
Whatever.
zag dit op twitter langskomen.
:strip_exif()/f/image/KBC2CeqihvZyfGTR0IO5A6uY.jpg?f=fotoalbum_large)
En ik begreep dat je het contract bij Vattenfall wel direct kon laten ingaan als je geen modelcontract neemt (3 jaar in dat voorbeeld). Zelf niet geprobeerd overigens, maar ook wel apart.
:strip_exif()/f/image/KBC2CeqihvZyfGTR0IO5A6uY.jpg?f=fotoalbum_large)
En ik begreep dat je het contract bij Vattenfall wel direct kon laten ingaan als je geen modelcontract neemt (3 jaar in dat voorbeeld). Zelf niet geprobeerd overigens, maar ook wel apart.
Een ex-WE klant:
Nee, bij Vattenfall als ik het contract niet uitzit. Het modelcontract bij Vattenfall is maar tot 1 januari, stijgen de prijzen in december dan ben je in januari alsnog de sigaar.esevr schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:11:
[...]
Dus je moet een boete betalen als je nu opgezegd bij ENECO?
Mij is het wel gelukt om over te stappen (per 1 december) naar het “oude” Modelcontract van Vattenfall. Misschien komt dit omdat ik eerder klant was. Of omdat ik mazzel heb gehad. Of beiden.wimpod schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:12:
zag dit op twitter langskomen.
[Afbeelding]
[...]
Spoedaanmeldingen lijken bovendien ook mogelijk. Oxxio is alleen wel een 100% dochter van Eneco.Chinoto88 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:51:
Naar aanleiding van de leveranciers die veelbesproken zijn in het topic en zij hun modelcontracten niet meer willen of kunnen aanbieden heb ik zojuist bij Oxxio nog een modelcontract aanmelding kunnen doen. Hoe dit gaat lopen en per wanneer ik aangesloten zal zijn is nu nog in afwachting.
[Afbeelding]
Ik heb het over opzeggen bij Vattenfall. Ik koop de zekerheid van nog enigzins acceptabele tarieven voor max 250eu mocht ik in het eerste half jaar weer opstappen. Met een modelcontract heb je maar tot 1-1 zekerheid.FaceDown schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:44:
[...]
Vervroegd opzeggen waarvan? Je hebt geen contract met Eneco. Het contract met Welkom Energie is beëindigd.
meermaal contact gehad met VF over vervroegen contract (staat nu op 18 nov) maar dit lijkt gewoon niet meer mogelijk.
denk dat ze instructies hebben gehad over dat ze dit niet meer moeten doen met die verhuizing truc
denk dat ze instructies hebben gehad over dat ze dit niet meer moeten doen met die verhuizing truc
Als WE gedupeerde probeer ook ik een modelcontract bij Vattenfall af te sluiten. Gisteren per whatsapp naar gevraagd, zojuist de volgende reactie ontvangen:
''Ik snap dat je gebruik wilt maken van het modelcontract, echter kunnen we door de grote vraag naar dit contract, dit contract niet meer aanmelden, ze zijn namelijk uitverkocht.
Even wat extra context:
Wij kopen contracten(verschillende soorten) tegen een bepaalde prijs in. Naar dit type contract(model) is er door de ontstane commotie met betrekking tot Welkom Energie extreem veel vraag.
Hierdoor is het aanbod kleiner dan de vraag naar dit contract. Wij kopen natuurlijk per soort contract een x % in, maar door de ontstane commotie omtrent Welkom Energie is de vraag extreem groter dan het aanbod. Hierdoor is het modelcontract nu uitverkocht.
Ik kan je wel een vast contract aanbieden voor 1 jaar? Wij verwachten daarnaast, dat het modelcontract volgende week weer beschikbaar is...''
Zeer teleurstellend. Ik heb vermeld dat ze verplicht zijn een modelcontract aan te bieden maar reactie blijft het zelfde: ''Uitverkocht, na het weekend nieuwe contracten''
Belachelijk. Geen idee wat ik nu moet, van Engie heb ik ook nog geen reactie.
''Ik snap dat je gebruik wilt maken van het modelcontract, echter kunnen we door de grote vraag naar dit contract, dit contract niet meer aanmelden, ze zijn namelijk uitverkocht.
Even wat extra context:
Wij kopen contracten(verschillende soorten) tegen een bepaalde prijs in. Naar dit type contract(model) is er door de ontstane commotie met betrekking tot Welkom Energie extreem veel vraag.
Hierdoor is het aanbod kleiner dan de vraag naar dit contract. Wij kopen natuurlijk per soort contract een x % in, maar door de ontstane commotie omtrent Welkom Energie is de vraag extreem groter dan het aanbod. Hierdoor is het modelcontract nu uitverkocht.
Ik kan je wel een vast contract aanbieden voor 1 jaar? Wij verwachten daarnaast, dat het modelcontract volgende week weer beschikbaar is...''
Zeer teleurstellend. Ik heb vermeld dat ze verplicht zijn een modelcontract aan te bieden maar reactie blijft het zelfde: ''Uitverkocht, na het weekend nieuwe contracten''
Mij is het telefonisch wel gelukt. Misschien lukt dat jou ook? Proberen kan altijd.fendt schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:34:
Als WE gedupeerde probeer ook ik een modelcontract bij Vattenfall af te sluiten. Gisteren per whatsapp naar gevraagd, zojuist de volgende reactie ontvangen:
Even wat extra context:
Allereerst sterkte aan iedereen die in hetzelfde schuitje zitten.
Zouden jullie mij kunnen adviseren over de volgende situatie:
Ik krijg zeer waarschijnlijk 15 november as de sleutel van mijn nieuwe huurwoning.
Dit wordt de eerste huurwoning van mijn vriendin en mij samen waardoor we beide op dit moment nog geen energie contract hebben. (thuis wonend)
Wat is wijsheid in het afsluiten van een eerste energiecontract (gas en licht) op dit moment?
Ik merk dat het aanbod heel klein geworden is en dat contact krijgen met de leveranciers ook vrij lastig geworden is.
De leveranciers waar ik zelf bekend mee ben zijn:
- Eneco (op dit moment erg duur naar mijn mening)
- Vattenfall (zag er deze week wel veel belovend uit, maar is nu ook lastig geworden)
- Budget energie (vind ik qua prijs nog acceptabel, alleen gaat het variabele contract pas in april in)
Ik krijg zeer waarschijnlijk 15 november as de sleutel van mijn nieuwe huurwoning.
Dit wordt de eerste huurwoning van mijn vriendin en mij samen waardoor we beide op dit moment nog geen energie contract hebben. (thuis wonend)
Wat is wijsheid in het afsluiten van een eerste energiecontract (gas en licht) op dit moment?
Ik merk dat het aanbod heel klein geworden is en dat contact krijgen met de leveranciers ook vrij lastig geworden is.
- Vattenfall (zag er deze week wel veel belovend uit, maar is nu ook lastig geworden)
- Budget energie (vind ik qua prijs nog acceptabel, alleen gaat het variabele contract pas in april in)
Ik ben ook WE gedupeerde. Is het verstandig om een jaar contract te nemen bij Budget Energie? Zie wel veel slechte reviews.
Ik heb het vermoeden dat dit niet klopt. De tarieven die jij hierboven noemt zijn op dit moment op de website van Engie namelijk vrijwel exact die van een jaarcontract en die liggen altijd hoger dan variabele tarieven uit een modelcontract.Warques schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:59:
Volgens mij is er bij jouw gesprek sprake geweest van een misverstand, alleen al omdat ook hier werd bevestigd dat Engie tijdelijk het modelcontract heeft gestopt. Dus wellicht probeerde deze medewerker jou het jaarcontract te verkopen?
Eventueel Powerpeers proberen, schijnt wel iets duurder te zijn dan de bedragen die Vattenfal had maar volgens mij niet heel veel meer... : https://www.powerpeers.nl/energietarieven-voorwaardenfendt schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:34:
Even wat extra context:
Ik heb Budget Energie gehad tot juni 2020 en helemaal niks mee, gecombineerd met BudgetAin1 was dat een mooie deal. Jaarafrekening duurde wel 3 na afloopdatum, maar verder alles prima. Alleen overgestapt omdat er een andere leverancier toentertijd een betere aanbieding had vs. verlengen bij BE. BE heeft ook 800.000 klanten, de kans dat zij failliet gaan, lijkt mij dan ook onwaarschijnlijk.jaaoie17 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:45:
Ik ben ook WE gedupeerde. Is het verstandig om een jaar contract te nemen bij Budget Energie? Zie wel veel slechte reviews.
Is sinds vanmorgen ook dichtgezet voor modelcontracten (bron: dit topic)nagynl schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:49:
[...]
Eventueel Powerpeers proberen, schijnt wel iets duurder te zijn dan de bedragen die Vattenfal had maar volgens mij niet heel veel meer... : https://www.powerpeers.nl/energietarieven-voorwaarden
Welk tijdstip was "vanochtend"?beck schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:48:
Voor de geïnteresseerden de tarieven van het Modelcontract van Vattenfall dat ik vanochtend telefonisch heb kunnen afsluiten (ingangsdatum 1 december).
20*350ZO45°
Dat jaarcontract op hun site gaat pas in op 1 april 2022 !jaaoie17 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:45:
Via de genoemde link kan ik de berekening nog doorlopen en het variabele tarief selecteren. Mogelijk dat het bij Powerpeers telefonisch niet meer lukt maar via deze link lijkt het via de site nog wel te kunnen. ( https://www.powerpeers.nl/energietarieven-voorwaarden )Barre73 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:50:
[...]
Is sinds vanmorgen ook dichtgezet voor modelcontracten (bron: dit topic)
Edit: direct via de site kun je de berekenmodule inderdaad niet vinden, maar via Google en de directe link is deze dus nog te benaderen en te doorlopen.
[ Voor 14% gewijzigd door nagynl op 05-11-2021 11:56 ]
Klopt wel. Tenminste; ik kreeg deze tarieven ook te horen toen ik een modelcontract wilde afsluiten. Vanzelfsprekend uiteindelijk niet afgesloten.Barre73 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:48:
[...]
Ik heb het vermoeden dat dit niet klopt. De tarieven die jij hierboven noemt zijn op dit moment op de website van Engie namelijk vrijwel exact die van een jaarcontract en die liggen altijd hoger dan variabele tarieven uit een modelcontract.
Volgens mij is er bij jouw gesprek sprake geweest van een misverstand, alleen al omdat ook hier werd bevestigd dat Engie tijdelijk het modelcontract heeft gestopt. Dus wellicht probeerde deze medewerker jou het jaarcontract te verkopen?
Ik betwist niet dat jij of iemand anders dit niet tijdens het gesprek hebben vernomen. Ik stel dat het te toevallig is dat de tarieven hetzelfde zijn. Dus eigenlijk is mijn stelling dat de telefonische medewerker een jaarcontract heeft geprobeerd te verkopen als een modelcontract. Of (net zo erg) de opdracht heeft om voorlopig maar even de jaarcontracttarieven te gebruiken voor modelcontracten omdat ze anders teveel verlies maken op die variabele tarieven die eigenlijk bij een modelcontract horen.Menno.B schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:53:
[...]
Klopt wel. Tenminste; ik kreeg deze tarieven ook te horen toen ik een modelcontract wilde afsluiten. Vanzelfsprekend uiteindelijk niet afgesloten.
Engie heeft eerder aangegeven over enkele weken de nieuwe variabele tarieven vanaf 1 januari bekend te maken dus dan zullen we het zien..
Niet druk over maken, gewoon nog een keer bellen.Joehoe900 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:35:
Ook van Engie kwam gisteren de reactie dat telefonisch een Modelcontract Energie regelen niet telefonisch mogelijk was. En ook bij Engie was het Modelcontract verdwenen, i.e. de Modelcontract-pagina verwees door naar tijdelijke contracten.
Zoeven bij Engie gewoon telefonisch een Modelcontract Energie afgesloten. Uitstekende helpdesk!
De 14 dagen bedenktijd is wettelijk bepaald, ofschoon rare bepaling.
De 4 weken overstaptijd hebben de leveranciers onderling afgesproken voor een goede procesafwikkeling.
Ben bang van wel... zie screenshotBarre73 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:48:
[...]
Ik heb het vermoeden dat dit niet klopt. De tarieven die jij hierboven noemt zijn op dit moment op de website van Engie namelijk vrijwel exact die van een jaarcontract en die liggen altijd hoger dan variabele tarieven uit een modelcontract.
Toevallig net nog gebeld, zelfde verhaal. Klantenservice medewerkers kunnen modelcontract niet eens selecteren….Helaas.PJW9779 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:03:
[...]
Niet druk over maken, gewoon nog een keer bellen.
Ook van Engie kwam gisteren de reactie dat telefonisch een Modelcontract Energie regelen niet telefonisch mogelijk was. En ook bij Engie was het Modelcontract verdwenen, i.e. de Modelcontract-pagina verwees door naar tijdelijke contracten.
Zoeven bij Engie gewoon telefonisch een Modelcontract Energie afgesloten. Uitstekende helpdesk!
De 14 dagen bedenktijd is wettelijk bepaald, ofschoon rare bepaling.
De 4 weken overstaptijd hebben de leveranciers onderling afgesproken voor een goede procesafwikkeling.
Zojuist ook via de website het variabel contract afgesloten. 14 dagen bedenktijd, tarieven worden per 1 januari a.s verhoogd, 30 dagen opzegtermijn. Met €0,829770/m3 en €0,241129/KWH lijkt mij dit voor nu een prima deal.nagynl schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:53:
[...]
Via de genoemde link kan ik de berekening nog doorlopen en het variabele tarief selecteren. Mogelijk dat het bij Powerpeers telefonisch niet meer lukt maar via deze link lijkt het via de site nog wel te kunnen. ( https://www.powerpeers.nl/energietarieven-voorwaarden )
Edit: direct via de site kun je de berekenmodule inderdaad niet vinden, maar via Google en de directe link is deze dus nog te benaderen en te doorlopen.
Het is tijdelijk niet mogelijk om een energiecontract af te sluiten. De energiemarkt is in beweging en de prijzen zijn hoger dan ooit.ipa schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:05:
[...]
Ik ook niets over nieuwe prijzen en voorwaarden. Wel de vraag de meterstanden voor 18 november door te geven.
Ondertussen nieuw variabel contract bij Powerpeers (sub van Vattenfall) online af te sluiten met € 0.241129 per KwH en € 0.829770 per m3. Nu hopen dat ze mogen leveren per 19 november i.p.v. 1 december.
Jammer kan helaas niet meer?
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Is je bekend welke ingangsdatum?vatermater schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:13:
[...]
Zojuist ook via de website het variabel contract afgesloten. 14 dagen bedenktijd, tarieven worden per 1 januari a.s verhoogd, 30 dagen opzegtermijn. Met €0,829770/m3 en €0,241129/KWH lijkt mij dit voor nu een prima deal.
Vanochtend is idd een rekbaar, maar toch nog enigszins overzichtelijk, begrip.
Telefoontje: 10:07
Contract per mail: 11:05.
Zojuist ook via de website van powerpeers een aanvraag gedaan aangezien dit het enige variabele contract is wat ik kon vinden
Alleen ben ik totaal niet bekend met deze leverancier.
Is er iemand die iets kan zeggen over de betrouwbaarheid ?
Of zit er ergens een addertje onder het gras?
Wow om 12 uur kon dat nog wel, nu is inderdaad de optie om berekening te doen verdwenen!Morpheusk schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:13:
[...]
Het is tijdelijk niet mogelijk om een energiecontract af te sluiten. De energiemarkt is in beweging en de prijzen zijn hoger dan ooit.
Jammer kan helaas niet meer?
bij mij niet hoor, gewoon mogelijk....ipa schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:21:
[...]
Wow om 12 uur kon dat nog wel, nu is inderdaad de optie om berekening te doen verdwenen!
Welke datum geven jullie op voor de overstap, dit om eventueel boetegezeik met Eneco te voorkomen
Ik heb nog via de website bij Engie een modelcontract kunnen afsluiten en met het toen (3 oktober) opgegeven verwachte verbruik waren de tarieven ongeveer gelijk aan die van Vattenfall's modelcontract. Misschien dat de hogere tarieven vanaf 1 januari gelden.Barre73 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:48:
[...]
20 november (14 dagen bedenktijd). Telefonisch ga ik nog na hoe er wordt omgegaan met de vensterperiode tot 1 december. Maar als ik ander zo lees zit Eneco daar niet meer zo strak op.
Je post is een beetje ongesneeuwd onder al het Welkom Energie geweld, maar toch even reageren omdat het voor jou een moeilijke situatie is.aart staart schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:45:
Allereerst sterkte aan iedereen die in hetzelfde schuitje zitten.![]()
Ik zou voor een variabel contract gaan omdat het aanbod aan 1 en 3 jarige contracten mager is. Je zit dan van 15 november tot 31 december sowieso voor leuke prijzen in je huis en ziet daarna weer verder.
Echter ... omdat je geen idee hebt hoe goed de huurwoning geisoleerd is en hier waarschijnlijk zelf niet in wilt investeren is een jaarcontract zeker geen slecht idee. Dit in de veronderstelling dat jullie nog gaan klussen, wat verf tegen de muur, vloertje erin en voordat je er daadwerkelijk woont is het misschien pas half December? Dan heb je niet veel aan de lagere gas/stroom prijs en daarnaast verbuik je ook flink minder.
Net even de overeenkomst met Engie doorgelezen en het modelcontract hanteert de volgende tarieven:R0181 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:25:
[...]
Ik heb nog via de website bij Engie een modelcontract kunnen afsluiten en met het toen (3 oktober) opgegeven verwachte verbruik waren de tarieven ongeveer gelijk aan die van Vattenfall's modelcontract. Misschien dat de hogere tarieven vanaf 1 januari gelden.
Gas €0,82677 m3
Stroom normaal €0,24155 kWh
Stroom dal: €0,22369 kWh
Je bedoelt na dat maandje Van Eneco dus vanaf 1 december verder?Yuyu80 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:05:
Voor al de gedupeerd van WE die geen modelcontract hebben is Frank energie misschien een optie. Altijd flexibel en je betaal de huidige prijs. Misschien handig om de winter te overbruggen en altijd beter dan Eneco.
Heb overigens nog steeds niks van Eneco zelf ontvangen... en bij Mijn Eneco staat nog steeds dezelfde melding dan toen ik wegging in maart bij ze... 
Volgens de klantenservice zouden de tarieven volgende week bekend worden gemaakt.
Die prijzen kloppen volgens mij niet... gisteren werd er nog gezegd dat de variabele gasprijs met zo'n 20 a 30 cent zou stijgen dus verwacht eerder 1,20 euro/m3.Warques schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:59:
Volgens de klantenservice zouden de tarieven volgende week bekend worden gemaakt.
[ Voor 77% gewijzigd door ArcticWolf op 05-11-2021 12:39 ]
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Welke boete ? Heb je een contract getekend bij Eneco ?Jerrenjoon schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:24:
[...]
bij mij niet hoor, gewoon mogelijk....
Welke datum geven jullie op voor de overstap, dit om eventueel boetegezeik met Eneco te voorkomen
Dochterbedrijf van Vattenfall dus zeg het zelf maar... in ieder geval geen kleine onderneming met weinig eigen vermogen. Althans: vanuit het moederbedrijf.aart staart schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:19:
Zojuist ook via de website van powerpeers een aanvraag gedaan aangezien dit het enige variabele contract is wat ik kon vinden
Hier net via Whatsapp het modelcontract bij Vatenfall dat ik afgelopen zondag had afgesloten voor start 1 dec kunnen vervroegen naar 14 dagen vanaf nu (19e). Verhuistruc of 14 dagen vanaf zondag ging de medewerker niet op in helaas. Dat mocht hij/zij niet aanbieden.
Dat is geen modelcontract. Zie mijn contract dat ik op 3 november afsloot en waar je dus ook letterlijk "Modelcontract" ziet staan. Bij jou heet het Engie Opgewekt.Warques schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:05:
[...]
Ben bang van wel... zie screenshot
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/J96jJTNU1DRSASmSTuFDbXQV.jpg?f=user_large)
Ik kreeg dus ook vanmorgen een whatsappje van Vattenfall dat ze het modelcontract uitverkocht is.
Ik heb toen als volgt gereageerd:
En Vattenfall zegt nu ineens verbazingwekkend genoeg:geerttttt:
Ho, dit klopt niet. Jullie zijn bij wet verplicht een modelcontract aan te bieden. En gisteren is mij via dezelfde whatsapp toegezegd dat het voor mij geregeld gaat worden en dat ik het aanbod op de mail mag verwachten.
Heel bijzondere reactie zeg! Maar heb inderdaad een aanbod in de mail met 0,82 euro voor gas en 0,236 voor stroom... Ingangsdatum 21-novVattenfall:
Hoi geerttttt,
Je hebt helemaal gelijk hoor.
maar als je aan deze kant zit ga je af en toe vreemde dingen zeggen zie ik.
Ik heb het aanbod zojuist verstuurd en het is 7 dagen geldig
na acceptatie zal het ingaan op 21-11 en zul je binnen 5 werkdagen het contract krijgen toegestuurd.
Ik ga ervan uit dat ik je hiermee heb geholpen
Daarom sluit ik nu deze app. Maar als je aanvullende vragen hebt kun je die natuurlijk altijd nog stellen.
Oost west, 127.0.0.1 best!
Die is dus duidelijk geinstrueerd om mensen het bos in te sturen tot iemand ze wijst op de wet.geerttttt schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:45:
Ik kreeg dus ook vanmorgen een whatsappje van Vattenfall dat ze het modelcontract uitverkocht is.
[...]
En Vattenfall zegt nu ineens verbazingwekkend genoeg:
[...]
Heel bijzondere reactie zeg! Maar heb inderdaad een aanbod in de mail met 0,82 euro voor gas en 0,236 voor stroom... Ingangsdatum 21-nov
Normaliter zou je bij zo'n bedrijf niet eens klant willen worden omdat ze schijnbaar moeite hebben de wet te volgen, maar money talks in dit geval.
Doe het dan nu ook niet of zeg het direct op als je zo snel je mening klaar hebt. Vattenfall heeft een groot deel hier uitstekend geholpen.Wolly schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:47:
[...]
Die is dus duidelijk geinstrueerd om mensen het bos in te sturen tot iemand ze wijst op de wet.
Normaliter zou je bij zo'n bedrijf niet eens klant willen worden omdat ze schijnbaar moeite hebben de wet te volgen, maar money talks in dit geval.
Mijn modelcontract bij Engie ziet er hetzelfde uit, alleen heb ik normaal- en daltarief voor stroom.Barre73 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:45:
[...]
Dat is geen modelcontract. Zie mijn contract dat ik op 3 november afsloot en waar je dus ook letterlijk "Modelcontract" ziet staan. Bij jou heet het Engie Opgewekt
Gefeliciteerd met jullie nieuwe woning.aart staart schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:45:
Allereerst sterkte aan iedereen die in hetzelfde schuitje zitten.![]()
Op het gedoe met een energiecontract zitten jullie nu niet te wachten.
In jullie situatie situatie zou ik kiezen voor :
- ALLEREERST, indien van toepassing, kijken of je het lopende energiecontract van je huidige woning kunt verhuizen naar je nieuwe woning. Of als je elk een contract hebt, het voordeligste contract te verhuizen.
Dan ben je zonder veel gedoe snel klaar, en tegen de oude voorwaarden.
In dat geval :
- GEEN contract met vaste tarieven. De huidige energieprijzen zijn kunstmatig véél te hoog. Verwachting is dat de gasprijzen in januari alweer zakken en eind Q1 2022 tot rust zijn gekomen.
- GEEN contract met bepaalde looptijd (1/2/5 jaar). Dan zit je vaak met opzegtermijnen en boetes als je tussentijds eldere beter terecht kunt
- GEEN contract met een leverancier die komt met "Modelcontracten zijn uitverkocht", terwijl men wettelijk verplicht is een Modelcontract aan te bieden.
- GEEN contract met een leverancier die met allerlei schimmige, ondoorzichtige 'handigheidjes' komt. Moet je allemaal zélf gaan lezen, en meestal trek je aan het kortste eind als er iets niet klopt.
- GEEN contract met een leverancier die misbruik maakt van tarieven.
- het zgn. 'Modelcontract' is wettelijk vastgesteld, alle leveranciers zijn verplicht dit als optie aan te bieden. Onbepaalde looptijd, flexibele tarieven, per maand kosteloos opzegbaar.
- onderling vergelijken van tarieven is moeizaam, zo niet onmogelijk. Het Modelcontract was bedoeld om het onderling vergelijken van tarieven mogelijk te maken, maar de Modelcontact-voorwaarden en -tarieven zijn momenteel nauwelijks te achterhalen.
- kijk op de diverse vergelijkingssite ook even naar de cijfers mbt. betrouwbaarheid en klanttevredenheid. Diverse leveranciers waren in het verleden al eens negatief in het nieuws; o.a. Oxxio, Vattenfall, en momenteel Eneco
Óf je contractueel zo flexibel mogelijk af te dekken in affwachting van het zakken van de energieprijzen.
Het 'Modelcontract' ligt dan voor de hand.
Ikzelf heb vandaag daarom gekozen voor het Modelcontract bij Engie, gaat per 5 December in (standaardtermijnen).
Uitstekende Helpdesk. Telefonisch in 10 minuten geregeld.
In 2022 zie ik wel verder.
Is het trouwens niet gewoon handiger om bij Eneco per 1 december een modelcontract te vragen?
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Mij hebben ze niet uitstekend geholpen, via WhattsApp kon ik op 3 oktober geen modelcontract afsluiten en werd ik afgewimpeld. Toen ik zei dat Engie wél modelcontracten afsloot zei de medewerker dat ik daar dan maar een contract moest afsluiten en wenste me succes. Ik vind het allemaal maar rommelig bij de klantenservice van Vattenfall als ik alle reacties hier lees, de 1 kan wel een modelcontract afsluiten, de ander niet, als je maar vaak genoeg belt kan blijkbaar de ingangsdatum worden verschoven, er lijkt geen uniform beleid bij Vattenfall te zijn met de modelcontracten en de ingangsdatums.Joyous-P schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:50:
[...]
Doe het dan nu ook niet of zeg het direct op als je zo snel je mening klaar hebt. Vattenfall heeft een groot deel hier uitstekend geholpen.
Ik lees dat er jaarlijks extra kosten in rekening worden gebracht voor voor het online Powerpeers platform van €0.591124 p/dag (= € 215.76 p/jr) voor twee producten (gas+stroom). Het lijkt dus dat dit extra kosten zijn.
Van de website: https://www.powerpeers.nl/energietarieven-voorwaarden
Vaste leveringskosten voor het online Powerpeers platform
"Voor het online platform en de dienstverlening van Powerpeers zijn de kosten €0,295562 per dag per product (inclusief btw), onafhankelijk van hoeveel energie je verbruikt. Dankzij jouw bijdrage kunnen we het online platform blijven verbeteren en daarmee Nederland samen steeds een beetje duurzamer maken!"
"Voor het online platform en de dienstverlening van Powerpeers zijn de kosten €0,295562 per dag per product (inclusief btw), onafhankelijk van hoeveel energie je verbruikt. Dankzij jouw bijdrage kunnen we het online platform blijven verbeteren en daarmee Nederland samen steeds een beetje duurzamer maken!"
Ik ben ook een van de 90.000 en met twee babytjes thuis zou ik toch graag af en toe de verwarming aanzetten,
Is een modelcontract Oxio per 1 december een goede optie? Of zie ik iets over het hoofd waardoor ik later nog hogere kosten krijg? Die ik nu even niet goed kan gebruiken
Maar wie wel....
Edit. als ik modelcontract selecteer staat er:
Contract
Modelcontract t/m 30 november 2021 vreemd....
Is een modelcontract Oxio per 1 december een goede optie? Of zie ik iets over het hoofd waardoor ik later nog hogere kosten krijg? Die ik nu even niet goed kan gebruiken
Edit. als ik modelcontract selecteer staat er:
Contract
Modelcontract t/m 30 november 2021 vreemd....
[ Voor 15% gewijzigd door roelie1984 op 05-11-2021 13:09 ]
Bedenk wel dat de werknemers van de klantenservice waarschijnlijk vanuit huis of in ieder geval deels vanuit huis werken. Veel succes met het doorgeven van een memo met de melding de verhuistruc niet meer toe te passen, een groot deel leest dat niet. Vattenfall speelt in mijn ogen creatief in op de puinhoop Welkom Energie / Eneco genaamd en geeft ex-klanten de mogelijkheid zo snel mogelijk over te stappen, zo niet via de verhuistruc dan nog steeds eerder dan de 1 december waar Eneco je aan wilt houden. Oxxio, Engie en Pure Energie gaven mij aan pas te kunnen leveren na 1 december.R0181 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:02:
[...]
Mij hebben ze niet uitstekend geholpen, via WhattsApp kon ik op 3 oktober geen modelcontract afsluiten en werd ik afgewimpeld. Toen ik zei dat Engie wél modelcontracten afsloot zei de medewerker dat ik daar dan maar een contract moest afsluiten en wenste me succes. Ik vind het allemaal maar rommelig bij de klantenservce van Vattenfall als ik alle reacties hier lees, de 1 kan wel een modelcontract afsluiten, de ander niet, als je maar vaak genoeg belt kan blijkbaar de ingangsdatum worden verschoven, er lijkt geen uniform beleid te zijn met de modelcontracten en de ingangsdatums.
Je bedoelt "Toevallig net nog gebeld" met Vattenfall?Joehoe900 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:06:
[...]
Toevallig net nog gebeld, zelfde verhaal. Klantenservice medewerkers kunnen modelcontract niet eens selecteren….Helaas.
Vattenfall viel voor mij direct al af vanwege de schimmige (re)acties.
Ik vermoed dat energieleveranciers met spoed personeel hebben moeten inhuren. Dan krijg je dit soort dingen.
Ik had bij Engie ook een nieuweling (net 3 dagen bezig), maar die deed het uitstekend. Ik vind het al knap als zo iemand zo zelfkritisch is om even iets intern na te vragen en dan met betrouwbare antwoorden te komen.
Een middag verlof opnemen en rondbellen: Elk variabel contract (het modelcontract) is goedkoper (tot 31-12-2021) dan wat Eneco nu vraagt.roelie1984 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:06:
Ik ben ook een van de 90.000 en met twee babytjes thuis zou ik toch graag af en toe de verwarming aanzetten,
Is een modelcontract Oxio per 1 december een goede optie? Of zie ik iets over het hoofd waardoor ik later nog hogere kosten krijg? Die ik nu even niet goed kan gebruikenMaar wie wel....
Bedankt. Welke modelcontracten zijn per chat of whatsapp af te sluiten?Joyous-P schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:11:
[...]
Een middag verlof opnemen en rondbellen: Elk variabel contract (het modelcontract) is goedkoper (tot 31-12-2021) dan wat Eneco nu vraagt.
Nouja zeg... ik heb wel aan de telefoon gezegd dat ik een modelcontract wilde. Waarom dit dan zo loopt, snap ik niet... dacht dat onbepaalde looptijd en variabel tarief betekende dat het een modelcontract wasBarre73 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:45:
[...]
Dat is geen modelcontract. Zie mijn contract dat ik op 3 november afsloot en waar je dus ook letterlijk "Modelcontract" ziet staan. Bij jou heet het Engie Opgewekt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe bedoel je welke modelcontracten? Deze term is bij elke energiemaatschappij gelijk: het is een contract voor onbepaalde tijd met een opzegtermijn van 30 dagen, de tarieven wijzigen op 01-01-2022 maar er zijn nog geen tarieven bekend.roelie1984 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:12:
[...]
Bedankt. Welke modelcontracten zijn per chat of whatsapp af te sluiten?
Per chat is trouwens het gemakkelijkste, kun je er meerdere tegelijk vragen. Je krijgt per email het voorstel, kun je ze nog even rustig doornemen en de beste uitkiezen en accepteren.
Berichten zijn nu juist dat verwacht wordt dat de gasprijs in januari gaat dalen, richting € 1,20/M3MaTrax schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:04:
Bedankt voor het antwoord! Ik ben inderdaad achter variabel aangegaan en bij powerpeers is het me gelukt om een variabel contract te krijgen voor tarieven waar ik tevreden mee benJoyous-P schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:27:
[...]
Je post is een beetje ongesneeuwd onder al het Welkom Energie geweld, maar toch even reageren omdat het voor jou een moeilijke situatie is.
Ik zou voor een variabel contract gaan omdat het aanbod aan 1 en 3 jarige contracten mager is. Je zit dan van 15 november tot 31 december sowieso voor leuke prijzen in je huis en ziet daarna weer verder.
Echter ... omdat je geen idee hebt hoe goed de huurwoning geisoleerd is en hier waarschijnlijk zelf niet in wilt investeren is een jaarcontract zeker geen slecht idee. Dit in de veronderstelling dat jullie nog gaan klussen, wat verf tegen de muur, vloertje erin en voordat je er daadwerkelijk woont is het misschien pas half December? Dan heb je niet veel aan de lagere gas/stroom prijs en daarnaast verbuik je ook flink minder.
De dingen die je noemt zijn normaal gesproken inderdaad goed om rekening mee te houden!
Maar in onze situatie is dat minder aan de orde. Vloer konden we overnemen en de wanden krijgen van ons wel een nieuw likje verf. Dus ik verwacht dat we de zondag de 21e er al zo goed als wonen.
Niemand die het weet. Waarom stapt niemand over op EasyEnergie of ANWB energie, per maand opzegbaar en variabele prijs die nu geldt voor zowel gas en stroom.PJW9779 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:17:
[...]
Berichten zijn nu juist dat verwacht wordt dat de gasprijs in januari gaat dalen, richting € 1,20/M3
Engie wilde dit aanvankelijk niet via de chat doen. Uiteindelijk heeft een andere medewerker van Engie de tarieven per chat gecommuniceerd. YMMV.Joyous-P schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:17:
[...]
Hoe bedoel je welke modelcontracten? Deze term is bij elke energiemaatschappij gelijk: het is een contract voor onbepaalde tijd met een opzegtermijn van 30 dagen, de tarieven wijzigen op 01-01-2022 maar er zijn nog geen tarieven bekend.
Per chat is trouwens het gemakkelijkste, kun je er meerdere tegelijk vragen. Je krijgt per email het voorstel, kun je ze nog even rustig doornemen en de beste uitkiezen en accepteren.
Goed gezien was mij niet opgevallen. Was blij dat ik mijn ouders even ergens online kon aanmelden omdat ik niet weet of men ik als een 3e partij aan de telefoon een contract voor iemand anders laat afsluiten. Voor de maand december accepteer ik die kosten maar denk ik. In januari verder kijken.RuudVB schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:03:
Ik lees dat er jaarlijks extra kosten in rekening worden gebracht voor voor het online Powerpeers platform van €0.591124 p/dag (= € 215.76 p/jr) voor twee producten (gas+stroom). Het lijkt dus dat dit extra kosten zijn.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden
Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.
De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden
Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.
De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4
:strip_exif()/f/image/qOkolOXh0glsbLsuZuRZnVrE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AVBRQ89oA7l3hXLG7MBU3pY2.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/bAfIl4BgO6069UluVv94XKEw.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/MYjGabwBtdXygxolhOPV1KrY.png?f=fotoalbum_large)